Het Coronavirus in Nederland en België - deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 18 ... 55 Laatste
Acties:
  • 196.851 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:31
42erik schreef op maandag 22 februari 2021 @ 12:57:
[...]

Feitelijk heb je gelijk, maar zowel die foto als die winkel zijn geen nauw contact van minimaal een kwartier, dus zo groot is dat gevaar nu ook weer niet
Volgens mij ruk je dat kwartier nou een beetje uit z'n verband. Het is niet zo dat het virus een kwartier nodig heeft om overgedragen te worden. Dat kan in no-time als is de kans daarop niet heel groot. Echter, als je maar genoeg van dat soort contacten op een dag hebt...

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
klaaas schreef op maandag 22 februari 2021 @ 13:00:
[...]

Volgens mij ruk je dat kwartier nou een beetje uit z'n verband. Het is niet zo dat het virus een kwartier nodig heeft om overgedragen te worden. Dat kan in no-time als is de kans daarop niet heel groot. Echter, als je maar genoeg van dat soort contacten op een dag hebt...
Ja, dat weet ik ook wel... Het ging me juist om die verdomd kleine kans... Zo klein dat je er druk om maken niks opleverd. Net als het druk maken om die ene die in de supermarkt even langs je schiet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:54
Ghostrider schreef op maandag 22 februari 2021 @ 12:59:
Jammer dat je niet op het aanbod ingaat.
:?
NMH schreef op maandag 22 februari 2021 @ 11:22:
Het absoluut aantal positief geteste mensen geeft een veel beter beeld van het verloop van de pandemie.
Ghostrider schreef op maandag 22 februari 2021 @ 11:24:
Nou kom maar op met die grafiek; de overheid kijkt voornamelijk/enkel naar positieve testen.
DutchCommando schreef op maandag 22 februari 2021 @ 11:58:
Het absoluut aantal positief geteste mensen kan je zien op het Dashboard Coronavirus van de Rijksoverheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-09 13:59

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Nogmaals, een overzicht met de maatregelen.

Zoals ik eerder postte maar volgens jouw niet goed was.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pb_sxzMi8wxnGkMxVaFrblrgKsA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yMCDF6HmqsYZ5YsUIhuWmiFU.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door Ghostrider op 22-02-2021 13:28 ]

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
42erik schreef op maandag 22 februari 2021 @ 13:07:
[...]

Ja, dat weet ik ook wel... Het ging me juist om die verdomd kleine kans... Zo klein dat je er druk om maken niks opleverd. Net als het druk maken om die ene die in de supermarkt even langs je schiet
Is dat echt een hele kleine kans? Voor iemand die je passeert geloof ik dat wel, maar als je even staat te praten met iemand met een flinke viral load? Op basis van de 50% onbekend die uit het BCO komt kun je ook concluderen dat dat waarschijnlijk niet echt nauwe contacten zijn.

Hij wil.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:58

SomerenV

It's something!

Ankona schreef op maandag 22 februari 2021 @ 08:21:
[...]

Die click & collect, is dat niet meer een middel om het winkeliers verwijtbaar te maken dat ze niet voldoende zelf doen om hun omzetverlies te beperken? Misschien denk ik heel wantrouwend maar ik zie de logica van die regels niet echt.
Ik ben van mening dat als een Kruidvat open kan zijn, met maatregelen dus verplicht winkelmandje en X aantal bezoekers, dan kan het gros van de andere winkels ook gewoon open zonder issues. Iedere bloemist hier heeft al sinds de 'sluiting' een balie bij de ingang zodat ze alsnog plantjes kunnen verkopen. Daar is het ook regelmatig gewoon druk, maar in de winkel mag dan weer niet. In een supermarkt loop je met enorm veel mensen door smalle gangetjes en raakt iedereen van alles aan, maar dat draagt niet bij aan de verspreiding?

We kunnen wel met z'n allen naar de bossen en naar parken, maar een terrasje mag niet, terwijl je daar veel beter de regie kunt houden. Dat is ook gewoon in de buitenlucht en het kan er voor zorgen dat juist minder mensen tegelijkertijd de bossen en parken in duiken.

Vandaag kwam een vriendin van mijn vriendin langs (werken beiden in de zorg) maar die snappen het ook niet meer. We mogen wel naar de kapper, waar flink wat mensen komen op een dag, maar na 21:00 uur mogen we de deur niet uit? Winkels blijven nog gesloten maar er wordt wel gesproken over test-evenementen? Er is gewoon geen touw meer aan vast te knopen.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchCommando
  • Laatst online: 22:54
Ghostrider schreef op maandag 22 februari 2021 @ 13:27:
Nogmaals, een overzicht met de maatregelen.

Zoals ik eerder postte maar volgens jouw (sic) niet goed was.
[Afbeelding]
Volgens mij ben je in de war. Je vroeg om een grafiek met het absoluut aantal positief geteste mensen. Die heb ik je gegeven middels een link.

Ik zie dat je ondertussen dit bericht:
Nou kom maar op met die grafiek; de overheid kijkt voornamelijk/enkel naar positieve testen.
hebt aangepast naar:
Nou kom maar op met die grafiek tov maatregelen en tijd; de overheid kijkt voornamelijk/enkel naar positieve testen.
Volgende keer iets preciezer zijn in de bewoording?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mesa57
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15-09 13:07
klaaas schreef op maandag 22 februari 2021 @ 13:29:
[...]

Is dat echt een hele kleine kans? Voor iemand die je passeert geloof ik dat wel, maar als je even staat te praten met iemand met een flinke viral load? Op basis van de 50% onbekend die uit het BCO komt kun je ook concluderen dat dat waarschijnlijk niet echt nauwe contacten zijn.
Er is nog zoveel onbekend over de manier waarop het virus wordt overgedragen dat bijna iedere conclusie zonder wetenschappelijke basis is en berust op vermeende correlaties. Het 'lijkt' erop dat langer contact in nabijheid van een bemette persoon noodzakelijk is, maar zeker is dat niet. Uit de categorie 'BCO onbekend' kun je die conclusie in ieder geval niet trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-09 19:19

immetjes

HIER is BERN-E

TrailBlazer schreef op maandag 22 februari 2021 @ 09:50:
[...]

Je kan de oversterfte volledig toekennen aan corona. Dat is namelijk de enige factor dit jaar die substantieel anders is dan voorgaande jaren. Het is niet zo dat kanker ineens dodelijker is. We verwachten dat een deel van de mensen met kanker overlijdt. Dit jaar zijn dat er veel meer door corona dus wat mij betreft is corona de oorzaak.
Dat corona de oorzaak is geloof ik wel. Als het corona niet was geweest was het wel Influenza geworden of opeens een golf van hart- en vaat ziekten (Elke dag: 79 mensen ouder dan 75 en daarnaast nog 700 opnames). Ook bij kanker is 3/4 van de overledenen ouder dan 75 jaar al neemt de relatieve sterfte aan kanker af (dus mensen worden weer ouder tot ze een virus tegen komen).

Zoiets als dit zat er al een tijdje aan te komen door de toenemend vergrijzing en het feit dat mensen steeds ouder worden:

https://www.cbs.nl/nl-nl/...m-stijgt-de-sterfte-niet-

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:53

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

immetjes schreef op maandag 22 februari 2021 @ 13:45:
[...]

Dat corona de oorzaak is geloof ik wel. Als het corona niet was geweest was het wel Influenza geworden of opeens een golf van hart- en vaat ziekten (Elke dag: 79 mensen ouder dan 75 en daarnaast nog 700 opnames). Ook bij kanker is 3/4 van de overledenen ouder dan 75 jaar al neemt de relatieve sterfte aan kanker af (dus mensen worden weer ouder tot ze een virus tegen komen).

Zoiets als dit zat er al een tijdje aan te komen door de toenemend vergrijzing en het feit dat mensen steeds ouder worden:

https://www.cbs.nl/nl-nl/...m-stijgt-de-sterfte-niet-
ook jij gaat mis met het concept oversterfte.

Het is de oversterfte t.o.v. de te verwachte sterfte. Vergrijzing etc is daar al netjes in meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

MikeyMan schreef op maandag 22 februari 2021 @ 13:47:
[...]

Het is de oversterfte t.o.v. de te verwachte sterfte. Vergrijzing etc is daar al netjes in meegenomen.
Dit dus we verwachten dat er ieder jaar 1000 oudjes en 100 kankerpatienten overlijden aan de griep tragisch maar te verwachten. De huidige sterfte is niet te verwachten.
Wel zal er een (flink) aantal secundair aan corona overlijden als het gevolg van uitgestelde behandelingen. In de toekomst zullen we ongetwijfeld horen hoeveel van de geredde corona jaren levensjaren van andere ziektes heeft gekost.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 16:11
Bij epidemische oversterfte heb je typisch het effect dat een periode van oversterfte (epidemische oorzaak) wordt gevolgd door een periode van ondersterfte (overige oorzaken).

Covid doodt veel mensen met een fragiele gezondheid. Een deel van die mensen zou met enkele maanden vertraging in een andere sterftestatistiek opduiken.

Nu kom je op een ander vlak: je telt niet langer niet het aantal levens, maar het aantal levensjaren dat wordt verloren. Het lastige is dat er geen echte concensus over dit getal is ontstaan. Ik heb schattingen gelezen van gemiddeld 2 levensjaren per overleden corona-patient. Maar ook een studie gezien waarin een schatting van 10 jaar per patient werd gevonden. Dat ligt dus nog te ver uit elkaar om te zeggen "het zijn slechts oudjes".

---------

Intussen ben ik nog steeds bezig om de RIVM schattingen over de extra besmettelijkheid van de B1.1.1.7 mutatie met de resultaten van de kiemsurveillance te verenigen.

Dit blijkt een hele lastige opgave. In de periode tot half januari lijkt de UK-mutant maar liefst 63% besmettelijker. Dat wil zeggen: met een factor van 1.63 op de R-waarde volgt de gesimuleerde lijn het best de observarties van de kiemsurveillance.
Maar na half januari vlakt die lijn ineens enorm af. Vanaf half januari past een factor van slechts 1.11 het best op de curve.

Hier wat getallen en gedachten:
* week 51: 1.1%
* week 52: 1.4% (groei 27%) -> zulke kleine getallen kennen een relatief grote steekproefvariantie, het is mogelijk dat het over de hele populatie bv 0.8 en 1.9 was.
* week 53: 5.2% (groei 270%) -> bij kleine getallen kan import van nieuwe clusters nog een aanzienlijke factor zijn
* week 1: 11.9% (groei 130%)
* week 2: 19.8% (groei 66%) -> dit afvlakken van de relatieve groei van het aandeel is normaal in een sigmoide curve
* week 3: 24.1% (groei 22%) -> hier vlakt het wel heel hard af?
* week 4: 23.2% (groei -4%) -> en hier zou de UK variant niet meer extra besmettelijk zijn???

Een enkele, constante factor voor de meer-besmettelijkheid lijkt geen goed model. De knik in januari is onmiskenbaar. En hij is heel moeilijk te verklaren. De enige wijzigingen rond die tijd waren:
1. eerste voorzichtige begin vaccinaties
2. aanscherping lockdown --> die is eigenlijk te recent om al in de cijfers te zitten. Laatste kiemsurveillance is week 4 (laatste 7 dagen van januari, opv testdatum).

Kan de UK variant niet zo goed tegen koud weer? Of gaat hij graag op de gangen van het ziekenhuis rond, en is hij uitgeschakeld toen we daar als eerste gingen vaccineren?

[ Voor 53% gewijzigd door t_captain op 22-02-2021 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
mesa57 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 13:43:
[...]

Er is nog zoveel onbekend over de manier waarop het virus wordt overgedragen dat bijna iedere conclusie zonder wetenschappelijke basis is en berust op vermeende correlaties. Het 'lijkt' erop dat langer contact in nabijheid van een bemette persoon noodzakelijk is, maar zeker is dat niet. Uit de categorie 'BCO onbekend' kun je die conclusie in ieder geval niet trekken.
Langer contact is noodzakelijk? Waar baseer je dat op? Die indruk heb ik nl. helemaal niet op basis van wat ik er over lees. Dat de kans groter is is evident, maar noodzakelijk? Voor wat betreft de categorie BCO onbekend: kortstondige contacten zijn in ieder geval een mogelijke verklaring. Vast niet de enige, maar ik zie niet in waarom je dat zou moeten uitsluiten.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:27

HollovVpo1nt

I like gadgets

SomerenV schreef op maandag 22 februari 2021 @ 13:40:
[...]

Ik ben van mening dat als een Kruidvat open kan zijn, met maatregelen dus verplicht winkelmandje en X aantal bezoekers, dan kan het gros van de andere winkels ook gewoon open zonder issues. Iedere bloemist hier heeft al sinds de 'sluiting' een balie bij de ingang zodat ze alsnog plantjes kunnen verkopen. Daar is het ook regelmatig gewoon druk, maar in de winkel mag dan weer niet. In een supermarkt loop je met enorm veel mensen door smalle gangetjes en raakt iedereen van alles aan, maar dat draagt niet bij aan de verspreiding?

We kunnen wel met z'n allen naar de bossen en naar parken, maar een terrasje mag niet, terwijl je daar veel beter de regie kunt houden. Dat is ook gewoon in de buitenlucht en het kan er voor zorgen dat juist minder mensen tegelijkertijd de bossen en parken in duiken.

Vandaag kwam een vriendin van mijn vriendin langs (werken beiden in de zorg) maar die snappen het ook niet meer. We mogen wel naar de kapper, waar flink wat mensen komen op een dag, maar na 21:00 uur mogen we de deur niet uit? Winkels blijven nog gesloten maar er wordt wel gesproken over test-evenementen? Er is gewoon geen touw meer aan vast te knopen.
De samenhang is wel ver te zoeken zo inderdaad en met name de uitlegbaarheid.
Feit is wel dat de winkels waar je naar binnen mag levensmiddelen winkels zijn. Een bloemist is geen primaire levensbehoefte. In denk dat het oplopen van een besmetting wanneer je levensmiddelen koopt makkelijker 'te accepteren' is dan het oplopen van een besmetting ergens waar je in principe niet hoeft te zijn.

Wat betreft de click en collect, er is nadedrukkelijk erbij vermeld dat winkeliers de maatregelen moeten nemen om groepsvorming te voorkomen. Als je lange rijen ziet, dan is dat per definitie al fout.
En tja... hoe de avondklok te rijmen is met de bewegingen overdag weet ik ook niet. Ik woon in het centrum van een grote stad en wat ik het afgelopen weekend vond ik wel opzienbarend. Anderhalve meter? Hoesten en niezen in elleboog? Alsof het corona virus in de buitenlucht niet bestaat. Dat wordt nog eens interessante lentemaanden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:58
t_captain schreef op maandag 22 februari 2021 @ 13:58:
Nu kom je op een ander vlak: je telt niet langer niet het aantal levens, maar het aantal levensjaren dat wordt verloren. Het lastige is dat er geen echte concensus over dit getal is ontstaan. Ik heb schattingen gelezen van gemiddeld 2 levensjaren per overleden corona-patient. Maar ook een studie gezien waarin een schatting van 10 jaar per patient werd gevonden. Dat ligt dus nog te ver uit elkaar om te zeggen "het zijn slechts oudjes".
Gemiddelde of mediaan, lijkt me dat de distributie niet echt symmetrisch gaat zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
t_captain schreef op maandag 22 februari 2021 @ 13:58:

Kan de UK variant niet zo goed tegen koud weer? Of gaat hij graag op de gangen van het ziekenhuis rond, en is hij uitgeschakeld toen we daar als eerste gingen vaccineren?
Misschien zijn enkele steekproeven niet betrouwbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Slechte cijfers vandaag zeg. Verder geen conclusie aan te verbinden maar goed is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paladin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-09 23:26

Paladin

Play Ball!

TrailBlazer schreef op maandag 22 februari 2021 @ 14:30:
[Embed]
Slechte cijfers vandaag zeg. Verder geen conclusie aan te verbinden maar goed is het niet.
Opzich valt het aantal nieuwe patiënten overall wel mee lijkt me, 122 is niet extreem hoog, vergeleken met de 200/300 die we eerder zagen, maar vooral instroom in IC is erg hoog vandaag en ik vermoed een hele lage uitstroom.

|Yesterday is History, Today is a gift, Tomorrow a Mystery | M3 - LRAWD - Referral-link:https://ts.la/p66085

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:56
De 122 opnames van vandaag in de kliniek zijn de laagste sinds 8 en 9 februari (dagen met code rood). Daarvoor was op 29 november voor het laastst zo laag. Wat dat betreft wel goede opnames in de kliniek.

De IC-cijfers zijn niet zo goed, flink boven het gemiddelde. De laatste keer dat we zo'n hoge instroom hadden was 27 januari. De uitstroom was zeer laag (10), een na laagste in de afgelopen 4 maanden. In de IC-cijfers zit flink wat toeval, dus ondanks de forse toename lijkt het wel een incident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Wolly schreef op maandag 22 februari 2021 @ 14:30:
[...]

Misschien zijn enkele steekproeven niet betrouwbaar.
Kiemsurveillance werkt met +- 400 monsters per week. Bij 24% positief zou de standaarddeviatie in de steekproef 8.5 zijn. Je hebt dan een 95% betrouwbaarheidsinterval van 19.8 ... 28.3%. Het is mogelijk dat de getallen eigenlijk niet 19.8, 24.1, 23.2 waren maar bijvoorbeeld 17, 22, 27%.

Maar de knik naar een minder snelle toeneme is nog steeds significant. Juist omdat het je met meerdere ekelijkse samples moet gaan schuiven om er een consequente tijdserie van te maken. Dan moeten week 2 en 3 te hoog zijn uitgevallen en week 4 te laag. Het kan, maar het wordt minder waarschijnlijk naarmate de samples toenemen. RIVM doet een duit in het zakje: het aantal samples per week wordt opgevoerd. Dat verkleint de betrouwbaarheidsintervals en maakt de meetpunten dus meer significant.
[Embed]
Is dat van LCPS? Die loopt een dag achter NICE aan. In het weekend worden typisch minder patienten naar huis gestuurd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
En toch de avondklok in stand houden, terwijl dat de eerste maatregel is die zou sneuvelen 8)7
Het kabinet overweegt de sportregels voor jongvolwassenen te versoepelen. Ook wordt er bekeken of naast de kappers meer contactberoepen weer kunnen worden toegestaan, melden meerdere Haagse bronnen.

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

XWB schreef op maandag 22 februari 2021 @ 14:48:
En toch de avondklok in stand houden, terwijl dat de eerste maatregel is die zou sneuvelen 8)7

[...]
Ik denk dat ze doorhebben dat de avondklok uiteindelijk minder zwaar ervaren wordt san het gebrek aan sporten en de kapper. Als mijn zoontje weer kan sporten zit ik daar graag voor binnen na 21:00 ‘s avonds.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• t_captain
Dat werd gisteren ook benoemd in dit topic.

Ik heb Mark Rutte gisteren ook voor leugenaar uitgemaakt. Er is kenelijk misleiding toegepast om drie weken geleden de steun van de kamer te verzekeren. Dat kun je met mooie woorden als "voortschrijdend inzicht" proberen te verbloemen, maar ik vind het een leugenachtige en manipulatieve manier van handelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koehandelaar
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
TrailBlazer schreef op maandag 22 februari 2021 @ 14:50:
[...]

Ik denk dat ze doorhebben dat de avondklok uiteindelijk minder zwaar ervaren wordt san het gebrek aan sporten en de kapper. Als mijn zoontje weer kan sporten zit ik daar graag voor binnen na 21:00 ‘s avonds.
Je zoontje kan toch al lang sporten? Dat kon al die tijd toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-09 19:19

immetjes

HIER is BERN-E

MikeyMan schreef op maandag 22 februari 2021 @ 13:47:
[...]

Ik begrijp hoe oversterfte werkt. (CBS uitleg) De gemiddelde sterfte van de 4 voorgaande jaren (dus voor 2020 is dat 2015-2019), die corrigeer je voor bevolkingsgroei en vergrijzing. Ik vraag me alleen af of CBS ook corrigeert voor hun eigen bevinding, ik bedoel hoe hoger die berg wordt hoe hoger de sterfte moet worden in een of meerdere volgende jaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Soms krijg ik het idee dat ze ook maar willekeurig op wat knoppen drukken en kijken wat er gebeurt. Ben benieuwd wat we dan nog meer krijgen want veel contactberoepen hebben een vergelijkbaar risico met een kapper. Een nagelstylist of tatoeëerder zitten ook redelijk dicht op hun klant terwijl ze werken. Toch bij de laatste keer dat de contactberoepen weer open mochten mocht die laatste pas later open gaan.
klaaas schreef op maandag 22 februari 2021 @ 12:50:
De vraag is natuurlijk welke conclusies je daar uit kunt trekken. Zweden kwam ter sprake omdat de grafiek van de besmettingen vergeleken werd met het VK en daaruit werd geconcludeerd dat maatregelen amper wat doen. Op het argument dat beide de teugels hebben aangetrokken werd gesteld dat dat in Zweden nog steeds substantieel minder is. Echter, als je met relatief weinig maatregelen sowieso al het aantal besmettingen laag weet te houden, is het aannemelijk dat een verzwaring van de regels, ook al is die niet zo zwaar als elders, toch de oplopende cijfers kan ombuigen in dalende.
Toch lijkt per saldo dat Zweden het niet echt slechter heeft gedaan dan andere Europese landen die veel strenger waren, toen versoepelden en toen heel streng werden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Standeman
  • Laatst online: 22:00

Standeman

Prutser 1e klasse

[...]
Tja, het versoepelen van andere maatregelen hebben een hogere prioriteit gekregen. Imo wel verdedigbaar. De avondklok heeft praktisch 0 economische impact en ook weinig impact op scholieren. En die laatste schijnen op hun tandvlees te lopen. Bij mijn zoon zie ik het ook. Niet dat hij veel problemen heeft met weinig mensen zien, maar zijn cijfers maken wel een duikeling het laatste jaar omdat hij zich moeilijk kan concentreren en er weinig controle / sociale druk is.

Persoonlijk heb ik dus liever dat het VO open gaat dan dat de avondklok afgeschaft wordt.
CMD-Snake schreef op maandag 22 februari 2021 @ 14:55:
[...]

Toch lijkt per saldo dat Zweden het niet echt slechter heeft gedaan dan andere Europese landen die veel strenger waren, toen versoepelden en toen heel streng werden.
Ze bungelen wel onderaan het lijstje met Scandinavische landen. Naar gelang de breedtegraad daalt zie je dat de impact van corona hoger is met Griekenland als uitzondering.

[ Voor 22% gewijzigd door Standeman op 22-02-2021 14:58 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• N3oC
  • Laatst online: 15-09 15:56
Koehandelaar schreef op maandag 22 februari 2021 @ 14:51:
[...]

Binnensporten liggen stil, ook voor kinderen ;) Source: Ik ben Judo trainer die nu vrije avonden heeft :)

https://www.linkedin.com/in/coenversluis || http://www.judovianen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sijhtam
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-09 15:01
N3oC schreef op maandag 22 februari 2021 @ 14:57:
[...]

Binnensporten liggen stil, ook voor kinderen ;) Source: Ik ben Judo trainer die nu vrije avonden heeft :)
https://www.rijksoverheid...ur-uitgaan-en-sport/sport

Sport en andere jeugdactiviteiten t/m 17 jaar buiten mag doorgaan.

huidige opstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Nu maar wachten tot buitensporten in teamverband (desnoods zonder wedstrijd element) weer mogen voor alles onder de 40 (of 50). Dát zou pas een lichtpuntje zijn! (Ik ben wel biased :+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 16:32
[Embed]
Heb het meen ik vorige week ook al eens gezegd, maar ziekenhuis getallen op de maandag zeggen niet zoveel. De toename is schijnbaar 122 in de kliniek en 37 op de IC, wat redelijk mee valt (IC iets wat hoog). Dat het totale aantal toeneemt is toe te schrijven aan het feit dat in het weekend veel minder/nauwelijks mensen uit het ziekenhuis ontslagen worden. Dit gebeurt of al voor het weekend, of het wordt over het weekend heen getild. Goede kans dat er morgen en overmorgen weer een flinke uitstroom plaatsvindt.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Koehandelaar schreef op maandag 22 februari 2021 @ 14:51:
[...]

Hij zit op turnen dat gaat wat moeilijk buiten nu doen ze wel wat buiten maar is gewoon niet te vergelijken met de 10 uur die hij normaal in de zaal rondbrengt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• N3oC
  • Laatst online: 15-09 15:56
Sijhtam schreef op maandag 22 februari 2021 @ 15:01:
[...]

https://www.rijksoverheid...ur-uitgaan-en-sport/sport

Sport en andere jeugdactiviteiten t/m 17 jaar buiten mag doorgaan.
Daar ging mijn reactie ook niet over, ik ken die regels intussen bijna uit mijn hoofd ;) Iemand stelde dat zijn zoontje gewoon kan sporten, maar als said zoontje een binnensport deed (en die sport dus niet buiten kan worden voortgezet) ligt die wel degelijk stil :)

https://www.linkedin.com/in/coenversluis || http://www.judovianen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayNbow
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:34

RayNbow

Kirika <3

immetjes schreef op maandag 22 februari 2021 @ 14:52:
Ik vraag me alleen af of CBS ook corrigeert voor hun eigen bevinding
Ja.

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Uit het blote hoofd, redelijk hoog voor een maandag, of vergis ik me?

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:51
Apache4u schreef op maandag 22 februari 2021 @ 15:23:
[...]

Jep, stijging van +1400 tests in een week tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17:09
Jovatov schreef op maandag 22 februari 2021 @ 15:24:
[...]

Is dit nog steeds het "krokusvakantieeffect"?
Iedereen die zich toch wat meer laat testen zodat ze er even tussenuit kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 16:32
[...]

Vergelijkbaar met de maandag van 25 januari. De vraag waar deze week hopelijk duidelijkheid op komt is: is dit een tijdelijke oploop (we zitten weer aan de getallen van midden/eind januari) en daalt het daarna weer iets, blijven we nu op dit niveau hangen, of gaat het deze week langzaam aan weer iets dalen?

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:56
[...]

[...]

Vorige week maandag waren de teststraten dicht in verband met code rood, dus dat geeft nogal een vertekend beeld. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terranova
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:59
[...]

Ben wel benieuwd of het net zoals de afgelopen 3 dagen een bijna verdubbeling is van het aantal testen. Rond de 40k ipv vorige week op maandag rond de 20k testen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jovatov
FabianGTI schreef op maandag 22 februari 2021 @ 15:33:
[...]

[...]

Vorige week maandag waren de teststraten dicht in verband met code rood, dus dat geeft nogal een vertekend beeld. ;)
Het gaat om de testuitslagen die tot die 10:00 die dag zijn binnengekomen.
Vorige week dinsdag kan je afschrijven aan de code rood. Het aantal van vorige week maandag hoogstens aan de sneeuw/ijspret waardoor mensen zich mogelijk dat weekend minder lieten testen.

Edit: De meest recente afgenomen testcijfers zijn binnen. Afgelopen vrijdag zijn 35.104 testen afgenomen (13.000+ meer dan vorige vrijdag), daarvan was 9.7% positief.

[ Voor 14% gewijzigd door Jovatov op 22-02-2021 15:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
Afgelopen 2 weken waren verschrikkelijk onbetrouwbare cijfers.
* 2 weken geleden, zo teststraten dicht, -20k tests, ma deel teststraten dicht -5k tests. In de dagen daarna een onduidelijk en niet door GGD gespecificeerd inhaaleffect.
* 1 week geleden, ma -15k tests. Idem wat betreft inhaaleffect.

In mijn model kan ik wel de uitval corrigeren, maar niet het inhaaleffect. Week op week presenteert het model dus een iets te hoge schatting.

Juist nu we rond die R=1 zitten, is dat onhandig. Wanneer precies die 3e golf inzet, dat is bepalend voor hoe lang en hoe hoog deze wordt.

Komt de onduidelijkheid over de verdringing door de UK mutant bij. RIVM stelt inmiddels tot 2x toe de snelheid naar beneden bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:23

pro_6or

amateur_60r

t_captain schreef op maandag 22 februari 2021 @ 16:03:
Afgelopen 2 weken waren verschrikkelijk onbetrouwbare cijfers.
* 2 weken geleden, zo teststraten dicht, -20k tests, ma deel teststraten dicht -5k tests. In de dagen daarna een onduidelijk en niet door GGD gespecificeerd inhaaleffect.
* 1 week geleden, ma -15k tests. Idem wat betreft inhaaleffect.

In mijn model kan ik wel de uitval corrigeren, maar niet het inhaaleffect. Week op week presenteert het model dus een iets te hoge schatting.

Juist nu we rond die R=1 zitten, is dat onhandig. Wanneer precies die 3e golf inzet, dat is bepalend voor hoe lang en hoe hoog deze wordt.

Komt de onduidelijkheid over de verdringing door de UK mutant bij. RIVM stelt inmiddels tot 2x toe de snelheid naar beneden bij.
Ja, het winterweer en daarbij behorende perikelen met jezelf buiten ergens naartoe begeven kon echt bijna niet op een slechter moment komen. Want hoe erg gaat die derde golf worden, daar kunnen we nu nog mider dan normaal op trendlijnen vertrouwen.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Jovatov schreef op maandag 22 februari 2021 @ 15:37:
[...]

Het gaat om de testuitslagen die tot die 10:00 die dag zijn binnengekomen.
Vorige week dinsdag kan je afschrijven aan de code rood. Het aantal van vorige week maandag hoogstens aan de sneeuw/ijspret waardoor mensen zich mogelijk dat weekend minder lieten testen.

Edit: De meest recente afgenomen testcijfers zijn binnen. Afgelopen vrijdag zijn 35.104 testen afgenomen (13.000+ meer dan vorige vrijdag), daarvan was 9.7% positief.
9,7 procent postief is heel gunstig, dat is echt lager dan voorheen dus dan zijn dit beter betrouwbare cijfers. (eigenlijk moet dat rond de maximaal 5% liggen wil je er echt goed op kunnen sturen).

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

TrailBlazer schreef op maandag 22 februari 2021 @ 15:13:
[...]

Hij zit op turnen dat gaat wat moeilijk buiten nu doen ze wel wat buiten maar is gewoon niet te vergelijken met de 10 uur die hij normaal in de zaal rondbrengt.
mijn turncarriere topte uit op de koprol. En struikelen over de lange mat (in het donker) bij de Horus 10 jaar lustrum viering (met een geel papiertje boven mijn hoofd (samen een zon vormen) en de schijnwerpers op ons gericht. Dat was het enige onderdeel waaraan ik mee deed en zelfs dat ging dus mis. Maar Apekooien was altijd geweldig.

Wat was ik blij toen ik er eindelijk af mocht en mocht gaan badmintonnen.

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jovatov
pro_6or schreef op maandag 22 februari 2021 @ 16:08:
[...]

9,7 procent postief is heel gunstig, dat is echt lager dan voorheen dus dan zijn dit beter betrouwbare cijfers. (eigenlijk moet dat rond de maximaal 5% liggen wil je er echt goed op kunnen sturen).
Dat is zeker gunstig.

Ik houd alleen wel de slag om de arm dat als de hogere testaantallen veroorzaakt zijn door de testtrajecten Dronten/Bunschoten/Fieldlabs je de positiviteitsratio nog naar boven moet bijstellen. Dit communiceert het RIVM met haar weekrapport morgenmiddag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
CMD-Snake schreef op maandag 22 februari 2021 @ 14:55:
[...]
Als de koning en de premier vanwege het dodental stellen dat het beleid gefaald heeft, dan denken ze daar zelf blijkbaar anders over. En terecht, als je de cijfers van Zweden afzet tegen de buurlanden. Maar Zweden is in zoverre interessant dat ze in principe lijkt te lukken wat sommigen hier ook voorstaan: meer (oudere) doden accepteren waardoor er meer vrijheden zijn. En dat dus zonder een overbelaste zorg. De vraag blijft echter hoe je dat moet interpreteren en wat dat zegt over de situatie / mogelijkheden elders.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

klaaas schreef op maandag 22 februari 2021 @ 16:23:
[...]

Als de koning en de premier vanwege het dodental stellen dat het beleid gefaald heeft, dan denken ze daar zelf blijkbaar anders over. En terecht, als je de cijfers van Zweden afzet tegen de buurlanden. Maar Zweden is in zoverre interessant dat ze in principe lijkt te lukken wat sommigen hier ook voorstaan: meer (oudere) doden accepteren waardoor er meer vrijheden zijn. En dat dus zonder een overbelaste zorg. De vraag blijft echter hoe je dat moet interpreteren en wat dat zegt over de situatie / mogelijkheden elders.
Ja, je moet "blij" zijn dat tenminste 1 land het geprobeerd heeft. Net zoals we nu Israel hebben als vaccinatie proeftuin.

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Of het hier al voorbij gekomen is weet ik niet, maar ik ben benieuwd of er cijfers zijn over besmettingen onder supermarktpersoneel en personeel van andere zaken die open zijn zoals drogisten. Dit zou een indicatie kunnen geven van het risico van openstellen van winkels ( nu weet je natuurlijk niet wat voor activiteiten de veelal jonge medewerkers naast hun werk hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Verwijderd schreef op maandag 22 februari 2021 @ 16:49:
Of het hier al voorbij gekomen is weet ik niet, maar ik ben benieuwd of er cijfers zijn over besmettingen onder supermarktpersoneel en personeel van andere zaken die open zijn zoals drogisten. Dit zou een indicatie kunnen geven van het risico van openstellen van winkels ( nu weet je natuurlijk niet wat voor activiteiten de veelal jonge medewerkers naast hun werk hebben).
He besmettingsgevaar bij openstellen winkels zit hem niet alleen in de winkels, maar ook in het bij elkaar drommen onderweg van en naar winkels.

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

pro_6or schreef op maandag 22 februari 2021 @ 16:50:
[...]

He besmettingsgevaar bij openstellen winkels zit hem niet alleen in de winkels, maar ook in het bij elkaar drommen onderweg van en naar winkels.
helemaal eens, vandaar dat ik het ook een indicatie noem, het drommen kun je helaas lastig voorkomen. Het drommen is wel iets van de 'grote' stad. In veel dorpen waar (nog) winkelaanbod is is het nooit echt druk in de winkelstraat. Met de regels zul je wel rekening moeten houden met de drommen, omdat deze landelijk moeten zijn.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
De brancheorganisatie achter de horeca is het zat en stapt naar de rechter om een beter steunpakket af te dwingen:
Nu de horeca waarschijnlijk langer de deuren gesloten moet houden, pikt Koninklijke Horeca Nederland het niet meer. De brancheorganisatie stapt naar de rechter om een snelle heropening en een beter steunpakket af te dwingen.

,,De verplichte horecasluiting drukt disproportioneel op de branche. Keer op keer blijft perspectief uit met als gevolg dat veel horecaondernemers tegen enorme (financiële) problemen aanlopen”, klinkt het. De KHN start daarom een bodemprocedure én vraagt de rechter tegelijkertijd om spoedvoorzieningen te treffen om de horeca zo snel mogelijk te heropenen.
Benieuwd hoelang het kabinet hier nog grip op kan houden.

[ Voor 4% gewijzigd door XWB op 22-02-2021 16:55 ]

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mesa57
pro_6or schreef op maandag 22 februari 2021 @ 16:50:
[...]

Die drommen heb ik hier nog nooit gezien. Wat er liep hield netjes 1.5m afstand, dus dat probleem herken ik niet. Maar ja, ik woon dan ook niet in A'dam, R'dam of Utrecht. Zullen we daar maar de winkels dicht laten en overal anders open :?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Misschien moeten ze de winkels alleen door de weeks openen. Wordt het minder snel een uitje tegen de verveling misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:20

Dennahz

Life feels like hell should.

XWB schreef op maandag 22 februari 2021 @ 16:54:
De brancheorganisatie achter de horeca is het zat en stapt naar de rechter om een beter steunpakket af te dwingen:

[...]

Benieuwd hoelang het kabinet hier nog grip op kan houden.
Ze zijn de controle aan het verliezen. En terecht. Dus tenzij de cijfers écht slechter gaan worden de komende maand, ben ik bang dat ze geen andere keuze hebben dan het heropenen van bepaalde branches.

Uiteraard onder strenge voorwaarden, maar als ze er geen toestemming voor geven, gaan ze uiteindelijk gewoon zelf beslissen om weer open te gaan. Wat zou je zelf doen als je zaak al maanden dicht zit en het water je aan de lippen staat?

Meer opengooien en FFP2 / N95-N99 maskers verplichten.
MikeyMan schreef op maandag 22 februari 2021 @ 17:03:
Misschien moeten ze de winkels alleen door de weeks openen. Wordt het minder snel een uitje tegen de verveling misschien?
Geen slecht plan. Dat was ook het probleem bij bijvoorbeeld de Efteling: al het volk ging natuurlijk massaal in het weekend. Je kan beter doordeweeks even een dagje vrij nemen en dan gaan.

Sowieso is druktevermijdend denken een kunst die niet veel mensen onder de knie lijken te hebben. Altijd maar hetzelfde doen als 'de massa', waardoor het dus problematisch gaat worden.

[ Voor 27% gewijzigd door Dennahz op 22-02-2021 17:06 ]

Twitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-09 21:20
Dan zou je ze wel voor het weekend moeten compenseren, maar dat zou wel een mooie oplossing zijn.

Hadden we maar een kabinet wat in oplossingen denkt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mesa57
Ook een prima idee ! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en dan doordeweeks ruime openingstijden , van 7-(einde avondklok of 22) of wat de ondernemer maar wil zodat het voor veel mensen een reële optie is om doordeweeks spullen te kopen en bijdraagt aan spreiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Dat scheelt waarschijnlijk best wel, maar ik werk in hartje Arnhem en ik heb me er (toen de winkels nog open waren en ik 1x in de week op kantoor kwam) meermaals over verbaasd hoeveel mensen de tijd hebben om op een doordeweekse dag te gaan shoppen...

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dangerousp
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-08 16:37
Dennahz schreef op maandag 22 februari 2021 @ 17:04:
[...]

Ze zijn de controle aan het verliezen. En terecht. Dus tenzij de cijfers écht slechter gaan worden de komende maand, ben ik bang dat ze geen andere keuze hebben dan het heropenen van bepaalde branches.

Uiteraard onder strenge voorwaarden, maar als ze er geen toestemming voor geven, gaan ze uiteindelijk gewoon zelf beslissen om weer open te gaan. Wat zou je zelf doen als je zaak al maanden dicht zit en het water je aan de lippen staat?

Meer opengooien en FFP2 / N95-N99 maskers verplichten.

[...]

Geen slecht plan. Dat was ook het probleem bij bijvoorbeeld de Efteling: al het volk ging natuurlijk massaal in het weekend. Je kan beter doordeweeks even een dagje vrij nemen en dan gaan.

Sowieso is druktevermijdend denken een kunst die niet veel mensen onder de knie lijken te hebben. Altijd maar hetzelfde doen als 'de massa', waardoor het dus problematisch gaat worden.
Uh.. ok, dus als het stabiel blijft met de huidige maatregelen zie je dat als indicatie om het weer te openen? Los van de grote van de impact van de maatregelen, doet het wel iets. Dan zie je 2 weken later toch pas of je te laat bent? En als de impact van de maatregelen toch behoorlijk is (zeg 10%), dan moet je daarna in een nog strengere lockdown, voor nog langere periode om weer op hetzelfde niveau van nu te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

klaaas schreef op maandag 22 februari 2021 @ 17:10:
[...]

Dat scheelt waarschijnlijk best wel, maar ik werk in hartje Arnhem en ik heb me er (toen de winkels nog open waren en ik 1x in de week op kantoor kwam) meermaals over verbaasd hoeveel mensen de tijd hebben om op een doordeweekse dag te gaan shoppen...
Kans dat ze allemaal op hetzelfde moment met het hele gezin langs komen is natuurlijk wel minder :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
pro_6or schreef op maandag 22 februari 2021 @ 16:07:
[...]

Ja, het winterweer en daarbij behorende perikelen met jezelf buiten ergens naartoe begeven kon echt bijna niet op een slechter moment komen. Want hoe erg gaat die derde golf worden, daar kunnen we nu nog mider dan normaal op trendlijnen vertrouwen.
De grootste onzekerheid wordt gevormd door de kiemsurveillance.

Eerst werd de snelheid van verdringing enorm omhoog bijgesteld door RIVM. Volgens dat (wat mij betreft vrij onrealistische) model zouden we nu de 3e golf al zo'n beetje achter de kiezen hebben. Daarna werd hij weer fors naar beneden bijgesteld, waarmij hij redelijk in lijn kwam te liggen met mijn model. En toen kwamen de resultaten van kiemsurveillance week 4 en moest de curve weer een stuk langzamer.

Afhankelijk van welke versie je gebruikt, hebben we tussen de 58 en 93% van de derde golf in de nieuwste besmettingscijfers verwerkt. Dat maakt nogal een verschil op wat je van het restant kunt verwachten. Bijgevolg kan ik een derde golf met een piek tussen 8k dagelijkse besmettingen en 16k dagelijkse besmettingen uit het model toveren, door alleen deze curve te veranderen.

Dan is er nog een effect dt gemodelleerd moet worden, namelijk dat de verdringings-snelheid verband zou moeten houden met de verhouding van R-waarde tussen UK en klassiek. Hoe groter de extra besmettelijkheid van de nieuwe mutant, hoe sneller de verdringing zou moeten plaatsvinden. Dat principe kun je omkeren: de extra besmettelijkheid zou je kunnen herleiden uit de kiemsurveillance.

Als ik probeer deze berekening ("Engelse mutant = X maal zo besmettelijk als de klassieke variant") te fitten vanuit de resultaten van de kiemsurveillance, dan zie ik een nadrukkelijke trendbreuk. Tot half januari grijpt de nieuwe mutant hard om zich heen om daarna te stagneren. Gemiddeld lijkt een factor 1.35 a 1.4 op zijn plek, maar die past niet bij de getallen uit december en niet bij de getallen van de afgelopen 2 a 3 weken.

Ik vermoed dat RIVM ook daarmee worstelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:09

codex

Geen OpenAI agent :)

Bijzonder om te zien dat Urk van de beroerdste gemeente qua besmettingen naar de beste is gegaan. Misschien toch een mate van groepsimmuniteit, of jongeren die zich niet meer laten testen.

2 besmettingen in de afgelopen week, 8 in de afgelopen 2 weken.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• t_captain
Teststraat weer afgefikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
klaaas schreef op maandag 22 februari 2021 @ 13:29:
[...]

Ja, als iemand heel hard uitzendt, zal de kans groter zijn ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online

[...]
Precies dat... En dat is dan nog even afgezien van het feit dat de 26 jarige precies even vatbaar is voor het virus als de 39 jarige dus waar dat verschil in beleid vandaan komt...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:23

Laguna

Connaisseur

Jovatov schreef op maandag 22 februari 2021 @ 16:16:
[...]

Dat is zeker gunstig.

Ik houd alleen wel de slag om de arm dat als de hogere testaantallen veroorzaakt zijn door de testtrajecten Dronten/Bunschoten/Fieldlabs je de positiviteitsratio nog naar boven moet bijstellen. Dit communiceert het RIVM met haar weekrapport morgenmiddag.
Dat zijn misschien hooguit 40k extra testen verspreid over de afgelopen 2 weken, dat zal dan een marginaal effect hebben op de dagcijfers. Op basis van onderstaande grafiek kan je nog niet spreken van een derde golf zoals sommigen hier reeds doen. Het laagste aantal testen is altijd zondag, 14 februari was dat 21.390. Zolang het percentage daalt neemt de verspreiding in principe af (met als voorwaarde dat er voldoende getest wordt). Oftewel er is nog steeds sprake van een dalende trend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zASnSX133jGg1_V2iCWeEm6OQoU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ujMgfCQO1e2MIh8qEkaPFlAm.jpg?f=fotoalbum_large

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:59
t_captain schreef op maandag 22 februari 2021 @ 17:31:
[...]
De grootste onzekerheid wordt gevormd door de kiemsurveillance.

Ik vermoed dat RIVM ook daarmee worstelt.
Wat ik al eerder hier heb vermeld:

Virus = Natuur = Chaos = Onvoorspelbaar

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Ingewijden bevestigden gisteren dat de avondklok na 2 maart wordt verlengd. Daardoor is het mogelijk om op andere gebieden versoepelingen toe te staan, zo is de redenering van het kabinet.

https://nos.nl/artikel/23...r-staat-voor-dilemma.html

En dat, beste kabinet, is wat u noemt een leugen, huigelachtig, bedrog van de 2e kamer en kiezersbedrog. U geeft in de 2e kamer aan dat u deze maatregel met tegenzin moet nemen, maar dat het de 1e is die eraf gaat. En nu wordt de lijst van dingen die voorgaan met de dag groter, van basisscholen via middelbare via private shopping via kappers via andere contactberoepen via sport via sociale activiteiten voor 27 en jonger.

Als dit zo doorgaat zijn we eerder van mondkapjes en 1.5m af, dan van een avondklok... Ja, I know, ik overdrijf, maar simpel gezegd: Mieter op met je kapper, geef me mijn avond terug, zoals je zelf ook beloofd had

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:48
Ik denk dat het nu doordeweeks drukker dan ooit zou zijn met alle thuiswerkers die er een paar uurtjes tussenuit glippen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
MikeyMan schreef op maandag 22 februari 2021 @ 17:24:
[...]

Kans dat ze allemaal op hetzelfde moment met het hele gezin langs komen is natuurlijk wel minder :)
Dat is nou balen voor al die fulltime thuiswerkende vaders 8)

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Laguna schreef op maandag 22 februari 2021 @ 17:51:
[...]

Dat zijn misschien hooguit 40k extra testen verspreid over de afgelopen 2 weken, dat zal dan een marginaal effect hebben op de dagcijfers. Op basis van onderstaande grafiek kan je nog niet spreken van een derde golf zoals sommigen hier reeds doen. Het laagste aantal testen is altijd zondag, 14 februari was dat 21.390. Zolang het percentage daalt neemt de verspreiding in principe af (met als voorwaarde dat er voldoende getest wordt). Oftewel er is nog steeds sprake van een dalende trend.
Eehh... Nee. Uiteindelijk telt het aantal positieve testen wat de verspreiding doet. Dat er nu meer getest wordt geeft dus aan dat er meer mensen met klachten zijn. Dus andere verkoudheidsvirusjes woekeren ook meer. Het aantal testen is (bij goede testbereidheid+capaciteit) meer een maat van verspreiding van alle virussen. Het feit dat we meer moeten testen uitvoeren is al een teken dat het waarschijnlijk de verkeerde kant opgaat, versoepelingen (al dan niet "legaal") zorgen voor meer verspreiding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:59
42erik schreef op maandag 22 februari 2021 @ 18:07:
Ingewijden bevestigden gisteren dat de avondklok na 2 maart wordt verlengd. Daardoor is het mogelijk om op andere gebieden versoepelingen toe te staan, zo is de redenering van het kabinet.

En dat, beste kabinet, is wat u noemt een leugen, huigelachtig, bedrog van de 2e kamer en kiezersbedrog. U geeft in de 2e kamer aan dat u deze maatregel met tegenzin moet nemen, maar dat het de 1e is die eraf gaat. En nu wordt de lijst van dingen die voorgaan met de dag groter, van basisscholen via middelbare via private shopping via kappers via andere contactberoepen via sport via sociale activiteiten voor 27 en jonger.

Als dit zo doorgaat zijn we eerder van mondkapjes en 1.5m af, dan van een avondklok... Ja, I know, ik overdrijf, maar simpel gezegd: Mieter op met je kapper, geef me mijn avond terug, zoals je zelf ook beloofd had
Ik vind een uitruil 'avondklok - middelbare scholen open' wel een belangrijke. Die kapper kan me niet zoveel schelen.

Maar de scholen iets van open doen; hoe zeer ik die avondklok ook haat, dat is helemaal prima. De onderwijsschade heeft de jeugd namelijk erg veel last van. Ook in hun persoonlijke ontwikkeling. Ik een paar weken extra teveel bier drinken, daar heeft alleen mijn lever mogelijk wat last van :)

De meeste Nederlanders hebben helemaal niet zo'n hekel aan die avondklok, dus een prima afweging.

[ Voor 6% gewijzigd door Adlermann op 22-02-2021 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:06
Opname en besmettingcijfers kruipen langzaam omhoog, dus het zal denk ik wachten tot genoeg vaccinaties.

Lastige is wel dat als we zelfs met deze maatregel len stijgende lijnen krijgen... Wat moeten we dan? Strenger controleren en optreden? Langere avondklok?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:57
Ik liep gister door de stad (Nijmegen) hier. Verbaasd hoeveel er "gedromd" werd. Blijkbaar is het lopen door de binnenstad (met 20 graden, strakblauwe lucht) al een uitje voor een hoop mensen incl. gezinnen. Dichte winkels of niet... we moeten iets. Tragisch.

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:09
Adlermann schreef op maandag 22 februari 2021 @ 18:19:
[...]

De meeste Nederlanders hebben helemaal niet zo'n hekel aan die avondklok, dus een prima afweging.
De uitruil scholen <-> avondklok kan volgens mij nooit berekend worden. Het is dus een kwestie van inschatting en prioriteiten.
Nou vind ik dat best een logische afweging. Ik vind het zelfs zo logisch dat ik dit al zag aankomen bij invoering. Wat een makkelijk te handhaven regel, met ook nog bijzonder positieve bijvangsten. En dan denk ik dus dat Rutte en co. dat ook hebben zien aankomen. Maar dat is niet wat ze zeiden en dat vind ik wel kwalijk. Het is immers niet een regel die je invoert onder valse voorwendselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

42erik schreef op maandag 22 februari 2021 @ 18:07:

Nog 3 weken, dan kun je naar de stembus.

Of het een verschil gaat maken weet je nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cvs79
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-09 15:55
Indoubt schreef op maandag 22 februari 2021 @ 18:28:
[...]

Nog 3 weken, dan kun je naar de stembus.

Of het een verschil gaat maken weet je nooit.
En alle maatregelen die nog gelden tijdens de verkiezingen kan je zomaar een half jaar aan vast zitten. Duur kabinetsformatie en inwerken nieuwe bewindslieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Laatst online: 22:47

Sorcerer8472

Mens sana?

codex schreef op maandag 22 februari 2021 @ 17:32:
Bijzonder om te zien dat Urk van de beroerdste gemeente qua besmettingen naar de beste is gegaan. Misschien toch een mate van groepsimmuniteit, of jongeren die zich niet meer laten testen.

2 besmettingen in de afgelopen week, 8 in de afgelopen 2 weken.
Het zou best kunnen dat immuniteit van een beperkt aantal personen die zeer veel contacten heeft een relatief grote uitwerking heeft. Dit zijn van die dingen die heel moeilijk wetenschappelijk te testen zijn, maar het lijkt me best aannemelijk. Het gaat dan om een soort van strategische immuniteit.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:09

codex

Geen OpenAI agent :)

Sorcerer8472 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 18:36:
[...]

Het zou best kunnen dat immuniteit van een beperkt aantal personen die zeer veel contacten heeft een relatief grote uitwerking heeft. Dit zijn van die dingen die heel moeilijk wetenschappelijk te testen zijn, maar het lijkt me best aannemelijk. Het gaat dan om een soort van strategische immuniteit.
Dat en Urk heeft weinig ouderen vergeleken de rest van Nederland. Dat zal ook een rol spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Iedereen maakt zich zorgen om drukke winkels of kappers bij heropening, maar drukke treinen lijken onder de radar te blijven. In dat opzicht ben ik wel benieuwd voor hoeveel besmettingen het OV goed zou zijn op deze manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

Verwijderd schreef op maandag 22 februari 2021 @ 18:18:
[...]

Eehh... Nee. Uiteindelijk telt het aantal positieve testen wat de verspreiding doet. Dat er nu meer getest wordt geeft dus aan dat er meer mensen met klachten zijn. Dus andere verkoudheidsvirusjes woekeren ook meer. Het aantal testen is (bij goede testbereidheid+capaciteit) meer een maat van verspreiding van alle virussen. Het feit dat we meer moeten testen uitvoeren is al een teken dat het waarschijnlijk de verkeerde kant opgaat, versoepelingen (al dan niet "legaal") zorgen voor meer verspreiding.
Je mag het er niet mee eens zijn en aannames doen waarom meer mensen zich laten testen. Echter in aanloop van een nieuwe golf was het telkens zo dat zodra het aantal besmettingen toenam, ook het percentage toenam. Dit zag je in oktober en ook in december, het is wat mij betreft dus wel degelijk een indicator.

[ Voor 3% gewijzigd door Laguna op 22-02-2021 18:50 ]

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
CMD-Snake schreef op maandag 22 februari 2021 @ 18:45:
Iedereen maakt zich zorgen om drukke winkels of kappers bij heropening, maar drukke treinen lijken onder de radar te blijven. In dat opzicht ben ik wel benieuwd voor hoeveel besmettingen het OV goed zou zijn op deze manier.
NS rijdt op mijn traject even op halve capaciteit omdat nog een deel van de treinen stuk zijn door de sneeuw. Maar het was mij ook opgevallen. Vooral tijdens de avondspits zitten de treinen echt vol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jovatov
Laguna schreef op maandag 22 februari 2021 @ 17:51:
[...]

[Afbeelding]
Dat is dus nog maar de vraag.
Ter vergelijk: Vorige week dinsdag t/m vrijdag werden er zo'n 162.000 testen afgenomen waarvan 15.700 positief. Oftewel, 9,7% over die vier dagen gemiddeld.
Twee weken daarvoor (de tussenliggende week is lastig vergelijken met de sneeuw) werden er dinsdag t/m vrijdag 131.000 testen afgenomen waarvan 13.900 positief. Oftewel, 10,6%.

Als we nu uitgaan van 14.000 extra testen afgelopen dinsdag t/m vrijdag in het kader van testtrajecten. En je deelt dan dus het aantal positieve tests door 148.000 (162k min dus 14k) dan kom je ook al uit op 10,6%. Dan dus helemaal geen daling.

Nu is dit een bierviltjesberekening, ik houd geen rekening met het feit dat er extra positieve testen gevonden zijn bij de testtrajecten. Aan de andere kant is er afgelopen week ook gesproken over een inhaaleffect, dus wie weet waren het ook wel veel meer dan die 14.000 waar ik nu mee heb gerekend.
Uiteindelijk is de daling in positiviteitsratio ook niet enorm. Wanneer je daar dus een x-aantal testen vanaf moet trekken, loopt dat al aardig snel weer gelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Jovatov schreef op maandag 22 februari 2021 @ 18:52:
[...]
Ter vergelijk: Vorige week dinsdag t/m vrijdag werden er zo'n 162.000 testen afgenomen waarvan 15.700 positief. Oftewel, 9,7% over die vier dagen gemiddeld.
Twee weken daarvoor (de tussenliggende week is lastig vergelijken met de sneeuw) werden er dinsdag t/m vrijdag 131.000 testen afgenomen waarvan 13.900 positief. Oftewel, 10,6%.

Als we nu uitgaan van 14.000 extra testen afgelopen dinsdag t/m vrijdag in het kader van testtrajecten. En je deelt dan dus het aantal positieve tests door 148.000 (162k min dus 14k) dan kom je ook al uit op 10,6%. Dan dus helemaal geen daling.

Nu is dit een bierviltjesberekening, ik houd geen rekening met het feit dat er extra positieve testen gevonden zijn bij de testtrajecten. Aan de andere kant is er afgelopen week ook gesproken over een inhaaleffect, dus wie weet waren het ook wel veel meer dan die 14.000 waar ik nu mee heb gerekend.
Uiteindelijk is de daling in positiviteitsratio ook niet enorm. Wanneer je daar dus een x-aantal testen vanaf moet trekken, loopt dat al aardig snel weer gelijk...
Ze doen meestal toch de positief percentages los rapporteren met en zonder die test projecten?

Zo deden ze het met de massale dorpstesten iig wel.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Adlermann schreef op maandag 22 februari 2021 @ 18:19:
[...]

Ik vind een uitruil 'avondklok - middelbare scholen open' wel een belangrijke. Die kapper kan me niet zoveel schelen.

Maar de scholen iets van open doen; hoe zeer ik die avondklok ook haat, dat is helemaal prima. De onderwijsschade heeft de jeugd namelijk erg veel last van. Ook in hun persoonlijke ontwikkeling. Ik een paar weken extra teveel bier drinken, daar heeft alleen mijn lever mogelijk wat last van :)

Dat is er dan ook eentje die ik prima wil accepteren, ik zie daar ook zeker de meerwaarde van. De rest daarentegen....

En ik kan niet zo tegen het voorliegen, zeg dan meteen dat scholen voorgaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:06
42erik schreef op maandag 22 februari 2021 @ 18:58:
[...]

Dat is er dan ook eentje die ik prima wil accepteren, ik zie daar ook zeker de meerwaarde van. De rest daarentegen....

En ik kan niet zo tegen het voorliegen, zeg dan meteen dat scholen voorgaan.
Voorliegen duidt op een bewuste handeling die jij nog niet bewezen hebt. Het kan toch ook zijn dat de opties en de effecten erg dicht bij elkaar liggen en dat zelfs op weekbasis de keuzes en prioriteiten wijzigen door voortschrijdend inzicht.
Wel jammer dat de kandidatenlijsten voor de verkiezingen al gesloten zijn. Ik zou graag stemmen op iemand die alles maar dan ook alles overziet.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
update 2021-02-22

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PHVUBXADBdUu7gZC8QVGSGgJpxI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qT5xh4Ph4CGbREjnxSNHo1Af.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GO8GqYO9mxG8yUzwGrcPy4omdc8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Z6eiERMq71jfMUInLHxUjDhD.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E6l1f70a6kMhH_M3dJ9ryEnnz4U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/iNjsTQJ6sGUFTLnNbUgkRi5h.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lH8eWZrtwIiipNk9LLxDbZDDRoc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GBrQ3g4PVfvikF9hfSAmYLco.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8qe-YRmp9DyZNZ-_eZ2QTh4cbb8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/eVNizozSDQV3RBPR3kfVA1hR.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GZuRmcU35JF_ljaxQYIUTm2ieIs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DhBsXGh2IlOadPWUqqt0ovUw.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q3i7XukpkDSS5I3kvF_ccA5Mf-k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/66XUZIEUbgA7pu2BqzkqqBEN.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9xl96UTM2klXJB0B5CZclXoNIIQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Nq45wgZbuMWkrgA5hbswYdQl.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Laguna schreef op maandag 22 februari 2021 @ 18:48:
[...]

Je mag het er niet mee eens zijn en aannames doen waarom meer mensen zich laten testen. Echter in aanloop van een nieuwe golf was het telkens zo dat zodra het aantal besmettingen toenam, ook het percentage toenam. Dit zag je in oktober en ook in december, het is wat mij betreft dus wel degelijk een indicator.
Voor de volledigheid: ook het totaal aantal afgenomen testen volgt dezelfde lijn. Bij meer testen zie je meer geconstateerde besmettingen en een hoger percentage besmet.

Hij wil.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• blissard
henkzelf schreef op maandag 22 februari 2021 @ 19:03:
[...]

Voorliegen duidt op een bewuste handeling die jij nog niet bewezen hebt. Het kan toch ook zijn dat de opties en de effecten erg dicht bij elkaar liggen en dat zelfs op weekbasis de keuzes en prioriteiten wijzigen door voortschrijdend inzicht.
Dat kan natuurlijk, maar dan kun je volgens mij nog steeds 2 dingen doen.
1. Je ondanks de afweging toch houden aan eerdere beloftes. Jammer maar helaas. Had je het maar niet moeten beloven.
2. Je belofte breken en dat met excuses uitleggen aan degene waar je de belofte aan hebt gedaan. Want het kan dat de omstandigheden je dwingen. Maar dan moet je wel uitleggen waarom je wel de belofte hebt gedaan en hem niet gestand doet. En graag daarbij hoe je dat gaat corrigeren.

Maar goed, misschien verwacht ik te veel van beloftes van politici :)

[ Voor 6% gewijzigd door blissard op 22-02-2021 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

Jovatov schreef op maandag 22 februari 2021 @ 18:52:
[...]

Met zulke cijfers wel ja, maar de verhouding ligt in de praktijk minder scheef. Vorige week was het verschil maar 0,3% tussen het wel en niet meenemen van de grootschalige testen. Met Lansingerland was het verschil 0,7%, maar toen werden er ook meer mensen getest. Afijn we zullen het morgen wel zien.
YakuzA schreef op maandag 22 februari 2021 @ 18:56:
[...]

Ze doen meestal toch de positief percentages los rapporteren met en zonder die test projecten?

Zo deden ze het met de massale dorpstesten iig wel.
In de weekrapportages klopt dat, echter van de dagrapportages is dat onbekend.
klaaas schreef op maandag 22 februari 2021 @ 19:04:
[...]

Voor de volledigheid: ook het totaal aantal afgenomen testen volgt dezelfde lijn. Bij meer testen zie je meer geconstateerde besmettingen en een hoger percentage besmet.
Ik begrijp niet wat je hiermee wilt zeggen. Ja we testen meer, ja we vinden meer besmettingen, maar nee het percentage besmet is niet hoger.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
[...]

Nee, nee, zo werkt de wereld niet, dat je dan zomaar toch wat anders doet.

Dan doe je of
1 je belofte handhaven
2 daar openlijk en overduidelijk op terugkomen en uitleggen waarom je dat doet ipv het doodzwijgen. Inclusief excuses.

En eigenlijk moet je zorgen dat je niet in die situatie komt, dus optie 3:
Je geeft eerlijk aan dat je het niet weet, belooft niks en kijkt hoe het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Laguna schreef op maandag 22 februari 2021 @ 19:11:
[...]
Ik begrijp niet wat je hiermee wilt zeggen. Ja we testen meer, ja we vinden meer besmettingen, maar nee het percentage besmet is niet hoger.
Normaal gesproken is bij meer testen zowel het aantal besmettingen als ook het percentage besmet hoger. Alleen dat verband zie je vooral bij de grotere stijgingen / dalingen en is daarmee volgens mij alleen over een langere periode te duiden.

[ Voor 3% gewijzigd door klaaas op 22-02-2021 19:18 ]

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
42erik schreef op maandag 22 februari 2021 @ 19:16:
[...]

Nee, nee, zo werkt de wereld niet, dat je dan zomaar toch wat anders doet.

Dan doe je of
1 je belofte handhaven
2 daar openlijk en overduidelijk op terugkomen en uitleggen waarom je dat doet ipv het doodzwijgen. Inclusief excuses.

En eigenlijk moet je zorgen dat je niet in die situatie komt, dus optie 3:
Je geeft eerlijk aan dat je het niet weet, belooft niks en kijkt hoe het gaat.
En bij optie 3 krijg je dus gegarandeerd de reactie van het volk: "Zie je wel, die lui die weten niks, waarom betalen we ze nog, weg ermee".

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
Yaksa schreef op maandag 22 februari 2021 @ 19:18:
[...]

En bij optie 3 krijg je dus gegarandeerd de reactie van het volk: "Zie je wel, die lui die weten niks, waarom betalen we ze nog, weg ermee".
En als dat zo is (dat ze niets weten), wat is daar dan verkeerd aan? Volgens mij is dat dan toch een terechte discussie.
De kans bestaat echter ook dat ze transparanter zullen moeten zijn in (de onderbouwing van-) hun keuzes. Dat lijkt me alleen maar winst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
klaaas schreef op maandag 22 februari 2021 @ 19:17:
[...]

Normaal gesproken is bij meer testen zowel het aantal besmettingen als ook het percentage besmet hoger.
Bij variaties in de testbereidheid (weekends etc) zie je typisch een tegengestelde beweging tussen percentage en aantal positieve tests. Bij echte toename/afname van prevalentie van covid gaan ze samen op of af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CMD-Snake
Dit heeft heel weinig met voortschrijdend inzicht te maken en meer met de klucht die men in Den Haag nu opvoert om gezichtsverlies te beperken. Avondklok 1.0 was al een lijdensweg voor de betrokkenen, waarbij enkelen hun politieke ziel moesten verkopen. Met de moeite die in avondklok 2.0 ging kon je er wel op rekenen dat die niet over een weekje weer zou verdwijnen. Te veel politici hebben te lang geleden om zo snel de maatregel weer af te schaffen.

De meerwaarde van de avondklok is nog steeds niet aantoonbaar. Het RIVM kan er alleen voor pleiten op basis van modellen en Grapperhaus kan er geen waarde aan hangen omdat de huidige cijfers het resultaat zijn van een heel pakket aan maatregelen.

Het kabinet heeft het effect van de avondklok op de maatschappij onderschat. De rellen die ontstonden had men duidelijk niet verwacht. De rest van de mensen voelt steeds meer het benauwende effect wat dit totaalpakket aan maatregelen met zich meebrengt die avondklok is de kers op de taart. Nu is de geest wat betreft onvrede uit de fles en moet het kabinet een manier vinden om geen gezichtsverlies te lijden en ook die onvrede een beetje te sussen. Ik denk dat er zomaar wat mensen in Den Haag behoorlijk spijt hebben dat ze die avondklok hebben ingevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Laguna schreef op maandag 22 februari 2021 @ 18:48:
[...]

En in beide gevallen mede de oorzaak: tekort aan testcapaciteit. Mensen werden daardoor ook pas later getest (relatief meer echt zieken). Jouw aannames dat de getallen dalen (ondanks dat je de besmettingen toe ziet nemen) omdat het percentage daalt is echt een heel erg vreemde gedachtekronkel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
blissard schreef op maandag 22 februari 2021 @ 19:27:
[...]

En als dat zo is (dat ze niets weten), wat is daar dan verkeerd aan? Volgens mij is dat dan toch een terechte discussie.
De kans bestaat echter ook dat ze transparanter zullen moeten zijn in (de onderbouwing van-) hun keuzes. Dat lijkt me alleen maar winst.
Over het algemeen is het kabinet redelijk transparant in de onderbouwing van hun keuzes. Echter, bij iets wat ons sinds 100 jaar niet meer is overkomen (een mondiale pandemie) is het soms heel lastig kiezen en nog veel lastiger onderbouwen omdat de gegevens waarop de keuzes gemaakt moeten worden zowat elke week veranderen. Tegelijkertijd zorgen die wekelijkse veranderingen er ook voor dat je niet eindeloos kunt gaan discussiëren want dan zou je continue achterlopen op hetgeen er werkelijk gebeurd.

Pagina: 1 ... 18 ... 55 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
De discussies kunnen soms verhit worden hier. Probeer niet puur uit emotie te reageren en hou er rekening mee dat mogelijk iedereen momenteel een korte lontje zou kunnen hebben. Dit is niet de plek voor je persoonlijke ervaringen, dat kan in het Slowchattopic.

De avondklok staat op dit moment ter discussie. Discussie daarover voeren we in Rechtszaak omtrent de avondklok. Ook het vaccinpaspoort heeft een eigen topic: Europees vaccinpaspoort.

Het beleid: Themaforum: Coronavirus - Beleid

Dat betekent onder andere:
- Geen slowchat, HK reacties of ongefundeerd je frustraties uiten
- Geen naamsverbasteringen, niet voor personen en niet voor ‘het andere kamp’
- Je reageert op de inhoud, nooit op de man
- Je onderbouwt je stellingen, extraordinary claims require extraordinary evidence
- Geen complottheorieën, op geen enkele manier
- Reageer constructief. Vraag niet naar de bekende weg, doe onderzoek voor je iets vraagt en voeg inhoudelijk iets toe
- geen generalisaties

En bovenal houden we het natuurlijk altijd fatsoenlijk. Maak bij reacties die niet door de beugel kunnen een Topic Report aan met de 'rapporteer' knop, in plaats van erop te reageren. Bedankt alvast!!