t_captain schreef op maandag 22 februari 2021 @ 08:25:
[...]
Het was maar voor even.
En we waren banger voor het nieuwe virus.
“even” werd een jaar plus het uitzicht dat we er nog lang niet zijn. En die angst is voor velen minder geworden omdat we steeds meer ex-patiënten kennen en dat in veel gevallen wel meeviel.
Ten opzichte van een jaar geleden weten wij veel meer over de manier van verspreiding, de gevolgen, de besmettingsgraad en daarbij hebben diverse landen gekozen om niet dezelfde Wuhan-maatregelen uit te voeren zoals in China simpelweg omdat het qua bevolkingsdichtheid praktisch niet kan al dan niet omdat die landen niet voldoende zorg kunnen bieden voor degene die zwaar getroffen zijn (lees: ziekenhuis opnames en IC-capaciteit) vs de gevolgen voor hun economie waarbij uiteindelijk is gebleken dat een volledige lockdown niet de magic bullet is om het virus uit te dammen zolang andere landen niet dezelfde maatregelen nemen.
Verder ken ik persoonlijk 5 personen uit mijn directe bubbel die in November/December positief waren voor COVID-19, die vallen in de leeftijd van 40 tot 55, erg sportief waren (hardlopen/fietsen/geen overgewicht/etc), niet waren opgenomen in het ziekenhuis en nu na 5 tot 6 maanden nog steeds last hebben van hun uithoudingsvermogen en met moeite een volledige werkdag vol kunnen houden terwijl ze zich ze - voor zover ik dit kan beoordeling - wel aan de maatregelen hebben gehouden en het op hun werk hebben opgelopen.
Even buiten het feit dat ik het geluk heb gehad dat ik - ondanks 5 PCR-testen - niet positief ben getest (persoonlijk den ik vanwege het strikt opvolgen van de maatregelen), weet ik van van deze 5 personen dat het sneeuwbal effect binnen hun bubbel erg aanzienlijk was (zowel privé als zakelijk) en dat dit gevolgen had voor bezetting/besmettingen op een meldkamer (Politie), bezetting op intramurale zorglocaties, bezetting in winkels van een grote organisatie, etc, etc, etc alsmede zorgen voor personen in hun persoonlijke kring die vallen onder de risico groep (mensen met hartfalen en in behandeling waren met chemo bijvoorbeeld).
Persoonlijk vind ik de maatregelen op diverse vlakken ronduit k*t, maar ik volg ze 100% op omdat ik niet de verantwoordelijkheid en de consequenties wil dragen van mijn eigen gedrag als ik dit niet zou doen simpelweg omdat ik niet de mensen binnen mijn eigen bubbel wil besmetten; ik doe het niet voor mij zelf, ik doe het voor de mensen die ik lief heb, voor mijn collega's en mogelijke consequenties voor besmetting voor deze personen alsmede de potentie op besmettingen in de bubbels van deze personen.
[
Voor 3% gewijzigd door
nwagenaar op 22-02-2021 09:20
]