Het Coronavirus in Nederland en België - deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 12 ... 55 Laatste
Acties:
  • 196.835 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:28

The Legend

*Plop*

HollovVpo1nt schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 15:03:
[...]

Absoluut, maar dat maakt mijn punt dan ook meteen duidelijk. Het is bij mij overgekomen als een beeld dat wordt geschetst van een mogelijke scenario, terwijl dit eerder een plaatselijk scenario is. Mijn kennis die woon in een straat 200m verder van een ziekenhuis. Daar was het inderdaad druk met ambulance verkeer vorig jaar. Maar dat is toch bij lange na niet hét straatbeeld?

[...]

Ik ben een voorstander van de maatregelen. Mij ging het puur om het geschetste beeld over ambulances en lijkenwagens in relatie tot de avondklok. Daar hebben we het over toch?
Tja, het is een metafoor. Voor mij is wel duidelijk dat de ziekenhuizen in delen van het land letterlijk werden overspoelt door covid-patiënten. De angst die die beelden opriepen heeft er voor gezorgd dat grote delen van het land dat bespaart is gebleven, doordat de verspreiding daar veel langzamer ging, omdat mensen de deur niet meer uitgingen. Het geschetste beeld is naar mij idee dan ook reeel voor de regio’s waar de verspreiding wijdverbreid was, en het is nog steeds reeel als die verspreiding opnieuw plaatsvind.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-09 23:22
Verwijderd schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 15:11:
[...]
In andere landen doen ze het ook ;)
Ze doen wel meer in andere landen ;)
Met temperatuur gebaseerde toegang zou ik geen enkele moeite hebben als dat contactloos of bijvoorbeeld met sensor tegen voorhoofd gebeurt. Dit is anoniem, zonder aanzien van een persoon, niet invasief en kan ik thuis ook meten voordat ik besluit om op pad te gaan.
Dit is het scenario waar het werkt.
Maar als je voor een maand elke week wel een keer geweigerd wordt (waarbij de kans dat het alle keren ook besmettelijke covid is toch vrij klein is (dan heb je het wel heel langdurig zonder andere klachten, dan wel heel veel herbesmettingen). En dat jochie/meiske bij de ingang van de super kan daar qua beoordeling ook weinig mee, want "computerthermomether says no".
Mwah met mijn zweethandjes kom ik dan waarschijnlijk nergens binnen, geen idee of mijn temperatuur ook op andere lichaamspunten wat afwijkend is of we moeten ook daar weer allemaal pasjes voor gaan bakken.
Maar inderdaad de vraag of het voldoende betrouwbaar kan. Koorts staat wel boven in het rijtje symptomen is snel en goedkoop te meten,en mensen die om andere redenen serieuze koorts hebben blijven doorgaans al thuis. Snotteren staat een stuk lager en is een symptoom van veel andere zaken zoals verkoudheid en allergieën .
Het is een beetje zoals de mondkapjes vrees ik, als je je aan de overige maatregelen had gehouden en wat kritisch bent op de symptomen, dan is het aantal wat er nog doorheen glipt dermate laag dat het het de maatregel niet waard is. Maar goed daarmee kun je niet uitsluiten dat het er dus toch gaat komen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13:19
gekkie schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 15:21:
[...]

Niet grotendeels maar "een flink deel", dat hoeft dus niet het grootste deel te zijn.
En dat wordt vooraf gegaan door: "Als we geen maatregelen zouden nemen".
Lijkt me niet zo onwaarschijnlijk dat als we totaal geen maatregelen zouden nemen maar alles van de vrijwillige menselijke reactie (angst) over zouden overlaten inderdaad bij benadering iedereen vroeg of laat ziek zou worden (met geen, milde, of zware klachten) en dat een flinke deel daar van in het ziekenhuis zou (willen) belanden, ware het niet dat we daar dan waarschijnlijk geen plek voor hebben.

Dus ik zie de onzin niet en al helemaal geen grote onzin, mitsdien je de context er omheen meeneemt.
We kunnen wel gaan muggenziften wat een flink deel is, maar 2% is dat in ieder geval niet.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Q6ST9pA.png
Bron is van dissel zijn briefing (link)

[ Voor 6% gewijzigd door jip_86 op 19-02-2021 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Jovatov schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 15:22:
[Embed]

Weer een relatief hoog aantal positieve tests (en ook ziekenhuisopnames).

Er wordt (veel) meer getest deze week, wat een relativerende factor kan zijn. De positiviteitsratio is daardoor dus lager.

Kan komen door de voorjaarsvakantie die eraan komt, of door de testtrajecten in Dronten/Bunschoten. Of andere oorzaken...
Als je de ziekenhuisopnames erbij pakt, die hoog zijn gebleven de laatste tijd, zo rond de 200 per dag, zouden de lagere cijfers in besmettingen dan verklaard kunnen worden door te weinig (laten) testen? Werkelijke aantallen waren dan wellicht al die tijd al hoger. Maar ja, koffiedik kijken dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:10
Señor Sjon schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 15:25:
[...]

Een flink deel... Dat zou toch wel minimaal 30-50% zijn? Terwijl dat bij lange na niet het geval is.

[...]

En/en. De vakantieparken zijn volgeboekt en er komt mooi weer aan. Dus de better safe-than-sorry tests.. En inderdaad twee grootschalige testen. Hoop dat die memo ook het OMT bereikt voordat er weer paniek gezaaid wordt.
Als de oorzaak ligt in die beide zaken dan is dat juist meer reden voor paniek (of beter gezegd imo: voorzichtigheid).
De positiviteitsratio vertekent dan immers omdat er dus deze week een bubs extra testen is bijgekomen waar je normaal gezien niet van verwacht dat ze positief testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Señor Sjon schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 15:25:
[...]
Een flink deel... Dat zou toch wel minimaal 30-50% zijn? Terwijl dat bij lange na niet het geval is.
Je kunt het op die wijze willen kwantificeren, maar ik denk dat de Jonge het bedoelde te kwalificeren in het licht van het probleem van de ziekenhuiscapaciteit. Het deel is ongedefinieerd maar wel dusdanig flink, dat je problemen krijgt in de zorg.

[ Voor 20% gewijzigd door gekkie op 19-02-2021 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
jip_86 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 15:27:
[...]
We kunnen wel gaan muggenziften wat een flink deel is, maar 2% is dat in ieder geval niet.
[Afbeelding]
gekkie in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 5"

Dat is wat mijn begrijpend lezen er van bakt dat er bedoeld wordt.

Dus ik denk niet dat we het daar over eens gaan worden :)

[ Voor 4% gewijzigd door gekkie op 19-02-2021 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovatov
The Legend schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 15:29:
[...]

Als je de ziekenhuisopnames erbij pakt, die hoog zijn gebleven de laatste tijd, zo rond de 200 per dag, zouden de lagere cijfers in besmettingen dan verklaard kunnen worden door te weinig (laten) testen? Werkelijke aantallen waren dan wellicht al die tijd al hoger. Maar ja, koffiedik kijken dus.
Dat de ziekenhuisopnames hoog zijn gebleven kan ook komen door het koude weer/winter waardoor mensen erger ziek worden nu dan in oktober/november.

Ik ben geen viroloog, maar de hypothese dat in de winter het immuunsysteem zwakker is en dus een virus mensen sneller in het ziekenhuis doet belanden voelt logisch.

Maar kan ook dat de testbereidheid überhaupt (te) laag was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:05

Yucon

*broem*

Pas over een week uitspraak hoger beroep avondklok
Het gerechtshof neemt een week de tijd om na te denken of de avondklok juridisch door de beugel kan. Het hof wil geen overhaaste beslissing nemen over de ingewikkelde kwestie. Tot die tijd blijft de avondklok zoals die nu is van kracht, besloot het gerechtshof.
https://www.ad.nl/binnenl...eroep-avondklok~affac3ae/

Hier heb ik toch wat gemengde gevoelens bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:43

Sorcerer8472

Mens sana?

jip_86 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 15:27:
[...]

[Afbeelding]
Die getallen kun je ook uit het dashboard halen trouwens. Enige opmerking hierbij is dat we niet weten hoeveel asymptomatische niet-geteste mensen ook het virus hebben. Waarschijnlijk zijn dat best wel wat mensen en is het percentage daardoor lager.

Maar bij gebrek aan wetenschappelijk onderzoek met controlegroep weten we niet echt hoe het nu zit. In het verleden zijn hier schattingen over gedaan (8-10x verschil) maar dit was tijdens ander testbeleid.

Het testbeleid moet eigenlijk gelijk blijven om goed op deze cijfers te kunnen sturen, dwz als er nu beleid komt om sneller of bij mildere symptomen al te testen ga je wellicht meer besmettingen vinden terwijl het aantal besmetten in het echt hetzelfde blijft. Of het %-positief dan hetzelfde blijft, omhoog gaat of omlaag gaat hangt af van in hoeverre de klacht indicatief of predictief blijkt te zijn voor een besmetting.

Hoe dan ook, stel dat 9 van de 10 cases onopgemerkt blijft omdat mensen niet kunnen of willen testen, of geen of voor hun gevoel te lichte symptomen hebben, dan is het dus 0.15% die naar het ziekenhuis gaat, niet 1,5%... en 0.025% naar de IC. Dat maakt voor de huidige cijfers en het huidige beleid niet uit als je stuurt op IC-capaciteit, maar wel als je kijkt naar beeld rondom kwetsbaarheid voor de totale bevolking en proportionaliteit.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 12:54
Jovatov schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 15:31:
[...]

Als de oorzaak ligt in die beide zaken dan is dat juist meer reden voor paniek (of beter gezegd imo: voorzichtigheid).
De positiviteitsratio vertekent dan immers omdat er dus deze week een bubs extra testen is bijgekomen waar je normaal gezien niet van verwacht dat ze positief testen.
Dat blijft een lastige inschatting, want we gaan de laatste 2 dagen van ~11,5% naar onder de 10%.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Pas in januari 2022, wanneer iedereen in Nederland ingeënt is en de mutaties van het virus hopelijk niet dusdanig zijn dat het effect van de vaccinaties minder wordt, kunnen we er weer aan denken om massaal naar de stadions te gaan.
Vreemd dat dit zo gesteld wordt. Als het Janssen vaccin goedgekeurd wordt komende weken, dan zouden we in Augustus voldoende vaccins binnen moeten hebben om 100% van Nederland te vaccineren. Als CureVac er nog bijkomt (en dat ligt wel in de lijn der verwachtingen, is ook weer zo'n tof mRNA vaccin), dan hebben we eind Juli al voldoende.

En óf het werkt goed tegen mutaties, maar dan doet het dat in de zomer ook al, óf het werkt niet goed tegen mutaties, maar dan in januari 2022 ook niet. Iemand een idee wat dan de achtergrond is van zulke ideëen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13-09 17:57
Want? Ik zie liever een rechter die meer tijd neemt om een zorgvuldige uitspraak te doen, dan nu iets roept wat straks weer teruggedraaid moet worden in een hoger beroep want we wilden snel uitspraak doen. Het feit dat de landsadvocaat woensdag al schermde met het feit dat de lagere rechter op de stoel van de wetgever was gaan zitten zal ook zeer zwaar wegen in dit geval.

Dat we daardoor een week langer aan de avondklok zitten tja... dat is dan maar zo maar stel je even voor: Afgelopen dinsdag de rechter doet uitspraak en schort de avondklok op, de opschorting van het vonnis houdt ook geen stand en de volgende week vrijdag zegt de rechter in het hoger beroep, de Staat heeft gelijk de avondklok is toch rechtmatig op basis van de gekozen wet. Dan heb je dus anderhalve week zonder avondklok gezeten die besmettingen had kunnen voorkomen.

Hoeveel dat er zijn, daar kun je je vraagtekens bij zetten. Ik zie persoonlijk de meerwaarde van de avondklok in die zin ook niet, maar ik heb liever dat er een zorgvuldige beoordeling plaatsvind dan dat we maar gewoon even wat onomkeerbare stappen zetten, ten aanzien van het wat de de Staat als een zwaarwegend belang zit in dit geval.

Ik ben overigens dezelfde mening toegedaan als het andersom is hoor, als het klopt dat het niet klopt en Viruswaarheid krijgt gelijk in het hoger beroep ook dan zie ik liever een rechter die een zorgvuldige afweging maakt ten aanzien van de uitspraak. Als we daardoor een paar dagen langer moeten wachten prima.

[ Voor 17% gewijzigd door TIGER1125 op 19-02-2021 16:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gekkie
Want ?
Volgens mij is er nu weinig jurisprudentie over de kapstok waar het nu aan hangt.
Lijkt me verstandig dat een hof daar wel iets de tijd voor neemt om de pro's en con's af te wegen en vervolgens hun afweging ook zorgvuldig te formuleren, zodat die wet in de toekomst wel goed bruikbaar blijft, zodat de jurisprudentie die hier mee wordt opgebouwd in de toekomst geen problemen op gaat leveren (ongeacht hoe wat de uitslag ook wordt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12:43
Sorcerer8472 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 14:54:
[...]

Dat kan ook betekenen dat de UK-variant veel makkelijker op te sporen is maar dat deze wellicht niet vaker voorkomt lijkt mij? Of denk ik nu heel raar?

Heb trouwens de Herstel-NL meuk maar even gelezen. Zitten goede ideeën bij, maar ook de misvatting dat we in een paar maanden wel even immuniteit onder jongeren opbouwen. Dat gaat hem niet worden. Wellicht wel immuniteit door vaccinaties, maar tenzij je jongeren bewust gaat besmetten (en dan isoleren) dan heeft het niet echt voordelen qua immuniteit.

Echter stel de varianten zijn niet te vaccineren, dan moeten we ons toch echt gaan voorbereiden op een situati die we nog een jaar kunnen volhouden, en het enige dat ik dan zie gebeuren is grondige isolatie van risicogroepen.

Het stomme is eigenlijk dat ik zelf nu in de praktijk al meedoe aan die isolatie: als ik mijn ouders bezoek (2x gedaan vorig jaar), dan ga ik zelf 10 dagen in isolatie thuis voordat ik hun kant op ga, en ik ga alleen zonder klachten. Zelf zien zij nu ook al niemand. Dus zij zitten al in die situatie, en ik ga een vrijwillige en in mijn ogen noodzakelijke isolatie in als ik hen opzoek.
Dat was ook mijn 1e gedachte; Verklaart ook deels waarom die in 1e instantie snel relatief toe lijkt te nemen zonder dat die extreem veel besmettelijker is; Sneller klachten is sneller jezelf laten testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 18:35

TrailBlazer

Karnemelk FTW

rik86 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 15:48:
[...]

Dat was ook mijn 1e gedachte; Verklaart ook deels waarom die in 1e instantie snel relatief toe lijkt te nemen zonder dat die extreem veel besmettelijker is; Sneller klachten is sneller jezelf laten testen.
Sneller klachten geeft juist een lagere R waarde. Je bent minder lang asymptomatisch en wel besmettelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovatov
Señor Sjon schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 15:41:
[...]

Dat blijft een lastige inschatting, want we gaan de laatste 2 dagen van ~11,5% naar onder de 10%.
Ten tijde van Lansingerland-testen gingen we ook naar de 10,1%.

Maar is inderdaad een lastige inschatting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Sorcerer8472 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 14:54:
Echter stel de varianten zijn niet te vaccineren, dan moeten we ons toch echt gaan voorbereiden op een situati die we nog een jaar kunnen volhouden, en het enige dat ik dan zie gebeuren is grondige isolatie van risicogroepen.
Tot nu toe lijkt men daar voor een andere voorbereiding te kiezen, de verwachting is kennelijk niet dat er een totaal niet te vaccineren variant komt en dan lijkt de strategie neer te komen op:
Alvast opkopen productiecapaciteit van vaccins waarvan de aanpasbaarheid groot is (vermoedelijk ook zodat er investeringen in het uitbreiden van capaciteit plaats kan vinden).
Alvast te kijken hoe de goedkeuringsprocedure voor aangepaste vaccins op een verantwoorde manier bekort kan worden.
De rest van de hele vaccinnatie logistiek loopt dan nog wel, dus het daar in inpassen zal wel niet zo het probleem zijn.

Dus gezien het voorgaande is men denk ik niet direct bereid om het zomaar op te gaan geven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

TIGER1125 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 15:46:
[...]

Want? Ik zie liever een rechter die meer tijd neemt om een zorgvuldige uitspraak te doen, dan nu iets roept wat straks weer teruggedraaid moet worden in een hoger beroep want we wilden snel uitspraak doen. Het feit dat de landsadvocaat woensdag al schermde met het feit dat de lagere rechter op de stoel van de wetgever was gaan zitten zal ook zeer zwaar wegen in dit geval.

Dat we daardoor een week langer aan de avondklok zitten tja... dat is dan maar zo maar stel je even voor: Afgelopen dinsdag de rechter doet uitspraak en schort de avondklok op, de opschorting van het vonnis houdt ook geen stand en de volgende week vrijdag zegt de rechter in het hoger beroep, de Staat heeft gelijk de avondklok is toch rechtmatig op basis van de gekozen wet. Dan heb je dus anderhalve week zonder avondklok gezeten die besmettingen had kunnen voorkomen.

Hoeveel dat er zijn, daar kun je je vraagtekens bij zetten. Ik zie de meerwaarde van de avondklok in die zin ook niet, maar ik heb liever dat er een zorgvuldige beoordeling plaatsvind dan dat we maar gewoon even wat onomkeerbare stappen zetten, ten aanzien van het wat de de Staat als een zwaarwegend belang zit in dit geval.

Ik ben overigens dezelfde mening toegedaan als het andersom is hoor, als het klopt dat het niet klopt en Viruswaarheid krijgt gelijk in het hoger beroep ook dan zie ik liever een rechter die een zorgvuldige afweging maakt ten aanzien van de uitspraak. Als we daardoor een paar dagen langer moeten wachten prima.
@TIGER1125 @gekkie
We kunnen natuurlijk ook gewoon een maand de tijd nemen. Dan is het vast nog zorgvuldiger..

Hoewel ik er als ik heel strikt alleen naar dit ene onderwerp kijk het met jullie eens bent stinkt het grotere geheel dusdanig dat het me enorm tegen m'n haren instrijkt. Ik vind die avondklok de makkelijke weg die ook nog eens vreselijk rommelig uitgevoerd is.

Hoe zit het trouwens met het 'stimuleren' van thuiswerk waar 5 miljoen voor uitgetrokken werd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Laatst online: 12-09 12:54
Jovatov schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 15:55:
[...]

Ten tijde van Lansingerland-testen gingen we ook naar de 10,1%.

Maar is inderdaad een lastige inschatting.
Bunschoten en Dronten zijn samen even groot als Lansingerland, dus eenzelfde getal zou ik verwachten. Nu is de daling groter. In de weekrapporten was het een verschil van 11,0 naar 11,7 toen Lansingerland uit de cijfers gehaald werd.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Yucon schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 15:57:
@TIGER1125 @gekkie
We kunnen natuurlijk ook gewoon een maand de tijd nemen. Dan is het vast nog zorgvuldiger..
Kan, maar kennelijk acht men dat onnodig en wil men de uitspraak niet langer rekken dan zij noodzakelijk achten voor een zorgvuldige uitspraak. Doorgaans kun je wel langer op een uitspraak wachten, dus ik zie weinig aanleiding om het zo in het absurde te gaan trekken, behalve misschien enige vooringenomenheid, maar hier op Tweakers hebben we geen wrakingsverzoeken :+.
Hoewel ik er als ik heel strikt alleen naar dit ene onderwerp kijk het met jullie eens bent stinkt het grotere geheel dusdanig dat het me enorm tegen m'n haren instrijkt. Ik vind die avondklok de makkelijke weg die ook nog eens vreselijk rommelig uitgevoerd is.
En hier bevestig je dat min of meer, je vertrektpunt is al dat het eigenlijk niet kan deugen, tsja als je dat volhoudt dan is er bij alles altijd wel een redenatie te maken dat dat bevestigd, terwijl je er vrij weinig mee opschiet (tenzij je het een plezierige bevestiging van je eigen gelijk kan vinden, dan levert het dat nog op).
En als het voort komt uit de onmacht met de huidige situatie en het daarom hard ergens tegen aan wil schoppen, begrijpelijk, maar uiteindelijk sijpelt dat door in de algehele teneur en daar wordt de situatie uiteindelijk niet beter of dragelijker van vrees ik.

[ Voor 9% gewijzigd door gekkie op 19-02-2021 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovatov
Señor Sjon schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 15:58:
[...]

Bunschoten en Dronten zijn samen even groot als Lansingerland, dus eenzelfde getal zou ik verwachten. Nu is de daling groter. In de weekrapporten was het een verschil van 11,0 naar 11,7 toen Lansingerland uit de cijfers gehaald werd.
Dinsdag zullen we het wel merken.

Het is het enige positieve cijfer van vandaag, dus hopelijk hebben de testtrajecten weinig invloed en hebben er gewoon meer mensen last van verkoudheidsklachten (niet corona). Zou met de ijspret niet onwaarschijnlijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

TrailBlazer schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 15:53:
[...]

Sneller klachten geeft juist een lagere R waarde. Je bent minder lang asymptomatisch en wel besmettelijk.
Niet per se. Dat hangt af van menselijk gedrag o.a. Ook wordt de R-waarde nu op een indirecte manier berekend waardoor het langer duurt voordat deze afneemt in de getallen; een percentage asymptomatische besmette mensen dat anderen besmet wordt nu ook impliciet aangenomen in deze getallen namelijk. En dat bovenop de vertraging die er al in zit. Als ik gelijk heb dan lijkt het eerst erger te worden maar wordt het daarna ineens vrij snel een stuk beter. Het R-getal is dan inherent onbetrouwbaar geworden omdat het hele onderliggende model is veranderd.

Overigens heb ik de Lansingerland-data bekeken en daaruit blijkt niet heel veel verschil tussen symptomen Brits en niet-Brits. Dus da's bijzonder. Getallen zijn wel vrij klein dus lastig qua onzekerheid en significantie.
gekkie schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 15:55:
[...]

Tot nu toe lijkt men daar voor een andere voorbereiding te kiezen, de verwachting is kennelijk niet dat er een totaal niet te vaccineren variant komt en dan lijkt de strategie neer te komen op:
Alvast opkopen productiecapaciteit van vaccins waarvan de aanpasbaarheid groot is (vermoedelijk ook zodat er investeringen in het uitbreiden van capaciteit plaats kan vinden).
Alvast te kijken hoe de goedkeuringsprocedure voor aangepaste vaccins op een verantwoorde manier bekort kan worden.
De rest van de hele vaccinnatie logistiek loopt dan nog wel, dus het daar in inpassen zal wel niet zo het probleem zijn.

Dus gezien het voorgaande is men denk ik niet direct bereid om het zomaar op te gaan geven.
Nou stel dát er een andere variant komt en er maanden vertraging komt voordat er effectieve vaccins zijn, dan is het wel goed om een plan B te hebben, ook al gaan we er vanuit dat de kans groot is dat het wél goed gaat.

Elke maand lockdown kost veel geld én (economische, mentale) gezondheid dus een plan B is gewoon hartstikke verstandig, ook al is het misschiel (hopelijik) uiteindelijk niet nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Jovatov schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 15:22:
[Embed]

Weer een relatief hoog aantal positieve tests (en ook ziekenhuisopnames).

Er wordt (veel) meer getest deze week, wat een relativerende factor kan zijn. De positiviteitsratio is daardoor dus lager.

Kan komen door de voorjaarsvakantie die eraan komt, of door de testtrajecten in Dronten/Bunschoten. Of andere oorzaken...
Ben wel benieuwd wat de oorzaak is van deze stijging de afgelopen dagen, op nu.nl staat dat het door inhaalslagen van de GGD komt namelijk.
Het RIVM meldt vrijdag 4.761 nieuwe positieve coronatests. Dat zijn er fors meer dan het gemiddelde van de afgelopen zeven dagen (3.704). De stijging heeft te maken met de inhaalslag die de GGD's maken na het winterweer.

Het aantal positieve tests steeg donderdag flink doordat de GGD-testlocaties deze week een inhaalslag maken, liet een woordvoerder van koepelorganisatie GGD GHOR donderdag aan NU.nl. weten.
Hoop dat het iig niet de inleiding is van kamelenbult nummer 3 van golf nummer 2.

[ Voor 18% gewijzigd door YakuzA op 19-02-2021 16:54 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12:38
gekkie schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 15:27:
[...]

Maar als je voor een maand elke week wel een keer geweigerd wordt (waarbij de kans dat het alle keren ook besmettelijke covid is toch vrij klein is (dan heb je het wel heel langdurig zonder andere klachten, dan wel heel veel herbesmettingen). En dat jochie/meiske bij de ingang van de super kan daar qua beoordeling ook weinig mee, want "computerthermomether says no".
Mwah met mijn zweethandjes kom ik dan waarschijnlijk nergens binnen, geen idee of mijn temperatuur ook op andere lichaamspunten wat afwijkend is of we moeten ook daar weer allemaal pasjes voor gaan bakken.
Bij mij hetzelfde.
Ik heb "regelmatig" een wat hogere lichaamstemperatuur. Dat heb ik al jaren.

Als ze met thermometers gaan werken, heb ik (zeker met die goedkope waar nogal afwijking in kan zitten) vaak een vals negatief.
De enige manier hoe je bij mij goed mijn temperatuur kan opmeten is toch een "interne" thermometer :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13:09
YakuzA schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 16:50:
[...]

Ben wel benieuwd wat de oorzaak is van deze stijging de afgelopen dagen, op nu.nl staat dat het door inhaalslagen van de GGD komt namelijk.

[...]

Hoop dat het iig niet de inleiding is van kamelenbult nummer 3 van golf nummer 2.
Of de GGD of de mensen doen een inhaalslag. Op dinsdag en woensdag zijn er 45.000 plus testen met uitslag genoteerd in het dashboard. De dagen daarvoor lag dat op een 22.000. Gesorteerd naar afnamedatum volgens de toelichting (dus de 18e, gisteren, ontbreekt nog).

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:24

franssie

Save the albatross

eamelink schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 15:43:
[...]

Vreemd dat dit zo gesteld wordt. Als het Janssen vaccin goedgekeurd wordt komende weken, dan zouden we in Augustus voldoende vaccins binnen moeten hebben om 100% van Nederland te vaccineren. Als CureVac er nog bijkomt (en dat ligt wel in de lijn der verwachtingen, is ook weer zo'n tof mRNA vaccin), dan hebben we eind Juli al voldoende.

En óf het werkt goed tegen mutaties, maar dan doet het dat in de zomer ook al, óf het werkt niet goed tegen mutaties, maar dan in januari 2022 ook niet. Iemand een idee wat dan de achtergrond is van zulke ideëen?
En dit mes heeft twee kanten, hoe minder mensen geïnfecteerd zijn, hoe minder kans op mutaties toch? Daarom ook zaak om het zo snel mogelijk wereldwijd te doen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]

Je hebt niet door dat hij 'bad cop' speelt?

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Sorcerer8472 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 16:35:
Nou stel dát er een andere variant komt en er maanden vertraging komt voordat er effectieve vaccins zijn, dan is het wel goed om een plan B te hebben, ook al gaan we er vanuit dat de kans groot is dat het wél goed gaat.
Ja en nee, publieke opinie technisch heb je dan kans dat het al snel gaat van:
Zie je nou wel, ze zijn met plan B bezig dus plan A dat werkt niet.
Met als sub-smaken:
Dan hoef ik me nu ook niet meer aan plan A te houden.
en
Paniek Paniek Peeuw Peeuw.

Daarnaast is een plan met de diepgang en kwaliteit zoals herstel-nl dat presenteert in een achterna middag wel in elkaar te flansen. Ik denk dat het vrij lastig is om vooraf een goed plan te maken aangaande dat veronderstelde dan kennelijk (zeer fors) gemuteerde virus uitwerkt.

Dus ik zie daar op dit moment weinig aanleiding toe en verwacht er ook weinig nut of bijdrage van, noch in het geruststellen van mensen (eerder het omgekeerde) of het praktisch nut dat het werkelijk echt van pas gaat komen.
Elke maand lockdown kost veel geld én (economische, mentale) gezondheid dus een plan B is gewoon hartstikke verstandig, ook al is het misschien (hopelijk) uiteindelijk niet nodig.
Ik denk dat dat tegenvalt, zeker voor de doelgroep die ik denk dat je daar mee zou kunnen hebben.
Ik denk dat hun mentale gezondheid daar niet beter van wordt, nog dat de economische gezondheid er op vooruit gaat als mensen dat al gaan projecteren als potentiële waarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Ryur schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 17:08:
[...]

Bij mij hetzelfde.
Ik heb "regelmatig" een wat hogere lichaamstemperatuur. Dat heb ik al jaren.

Als ze met thermometers gaan werken, heb ik (zeker met die goedkope waar nogal afwijking in kan zitten) vaak een vals negatief.
De enige manier hoe je bij mij goed mijn temperatuur kan opmeten is toch een "interne" thermometer :D
Mjah of je moet van iedereen een base-line range vast gaan leggen, maar goed je kan het oneindig ingewikkeld proberen te maken, de kans dat het echt werkt ten opzichte van de rest acht ik vrij laag.
(als het zo simpel was dan zouden we bijvb ook die uitbraken in een ziekenhuis niet zo snel zien zou ik zeggen, dat is in potentie een grote meetfabriek).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
franssie schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 17:18:
[...]

En dit mes heeft twee kanten, hoe minder mensen geïnfecteerd zijn, hoe minder kans op mutaties toch? Daarom ook zaak om het zo snel mogelijk wereldwijd te doen.
Dat verwacht ik ook wel dat zal gebeuren met alle opties die rijke landen hebben lopen, verdelen over andere landen, tot het moment dat de shit eventueel weer de fan hit, dan gebruiken die landen zelf weer die opties op productiecapaciteit van een dan aan te passen vaccin zodat ze weer vooraan staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
[...]

Ik kan me voorstellen dat zolang in minder bedeelde buitenlanden het virus nog wel grootschalig zou rondgaan waarbij er dan ook diverse mutaties verschijnen waarvan de impact niet gelijk duidelijk is, het wellicht verstandig is om nog enige zelf restrictie te behouden. En daarnaast nog steeds veel aan screening proberen te doen, dus ipv uitzieken want het kan nu alleen nog de griep zijn, toch maar testen ?

Ik kan me dus voorstellen dat dit uit de gedachte komt dat het niet gelijk helemaal over is als iedereen die dat wil gevaccineerd is in NL, maar dat je ook in de gaten moet houden wat er op wereldschaal gebeurd en dat dat best invloed kan hebben op wat we hier willen organiseren (en hoe). Of dat we er voor kiezen om reizen buiten Europa heel streng proberen te monitoren en mensen te laten testen. Maar goed zonder intern toch nog veel testen lijkt me dat ook een te grote gatenkaas.
Kortom ik denk dat het een schot voor de boeg is dat de tijd daarna ook nog wel enige onzekerheden zal kennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

De manier waarop de overheid en aan overheid gerelateerde instellingen communiceren rondom COVID is echt zo droevig slecht:
De KNVB is "met stomheid geslagen" na de uitlatingen van hoogleraar en OMT-lid Andreas Voss, die vrijdag bij de NOS zei dat het onwaarschijnlijk is dat er dit kalenderjaar nog in volle stadions kan worden gevoetbald. Zondag wordt er bij NEC-De Graafschap juist een proef met 1.150 fans gehouden.
https://www.nu.nl/voetbal...-over-volle-stadions.html

Het lijkt wel of er geen communicatieplan is. Iedereen lult maar wat vanuit z'n eigen expertise of perspectief, met uitspraken die nog niet via peers zijn gegaan over speculatieve situaties waar een overheid nog geen uitspraken over heeft gedaan.

Ik vind het onbegrijpelijk en grenzend aan incompetent bijna. Dit zijn basis-communicatieskills en regels die gewoon duidelijk en helder moeten zijn en waar iedereen zich aan moet houden. Zo veel onduidelijkheid, onnodige verontwaardiging, speculatie-op-speculatie. Dat wij dat hier doen is prima, maar mensen die lid zijn van de overheid of diens adviesorganisaties moeten gewoon met één mond spreken, liefst ook niet iedereen met journalisten laten praten. Want dan krijg je uiteindelijk dus dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Sorcerer8472 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 18:33:
De manier waarop de overheid en aan overheid gerelateerde instellingen communiceren rondom COVID is echt zo droevig slecht:

Het lijkt wel of er geen communicatieplan is. Iedereen lult maar wat vanuit z'n eigen expertise of perspectief, met uitspraken die nog niet via peers zijn gegaan over speculatieve situaties waar een overheid nog geen uitspraken over heeft gedaan.

Ik vind het onbegrijpelijk en grenzend aan incompetent bijna. Dit zijn basis-communicatieskills en regels die gewoon duidelijk en helder moeten zijn en waar iedereen zich aan moet houden. Zo veel onduidelijkheid, onnodige verontwaardiging, speculatie-op-speculatie. Dat wij dat hier doen is prima, maar mensen die lid zijn van de overheid of diens adviesorganisaties moeten gewoon met één mond spreken, liefst ook niet iedereen met journalisten laten praten. Want dan krijg je uiteindelijk dus dit.
Klinkt bijna als de oekaze-Kok vermeerdert met de Rutte-doctrine.
Waarbij deze mensen naast voor de overheid doorgaans ook voor andere instituties werken, dus mogen ze vanuit die professie dan ook niets meer zeggen ?
Ik ben het op zich met je eens en zou het ook prettiger vinden als die mensen wat meer aan wat zelf-restrictie zouden doen met wat ze zoal verkondigen, maar snap ook wel dat dat lastig is (zeker in dit tijdperk waar zelfs de moeke uit de 4e-huppelepupseveensedwarstraat de hele dag loopt uit te zenden en sterk afwingen dat geeft je Rutte-doctrine achterige feestjes, dus tsja het zal toch vooral uit de mensen zelf moeten komen vrees ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

[...]

Andreas zegt 'dit jaar geen volle stadions', de politiek zegt 'tot 2 maart geen voetbal met publiek' en verlengt dat naar 6 mei, dan 7 juni, dan 15 augustus en daarna kan je wel raden. Heb ik liever Andreas Voss die een realistisch, maar deprimerend, antwoord geeft. Als we dit jaar met 10.000 man gelijktijdig in de Arena zitten (capaciteit 60K) dan zie ik het als een overwinning. Vaccinaties moeten goed gaan (en 100% werken) en iemand moet de beslissing durven nemen om de 1.5m samenleving af te schaffen. Beide zie ik te veel haken en ogen aan zitten tenzij heel Nederland 180 graden draait in de bekende ethische discussie.

[ Voor 11% gewijzigd door jadjong op 19-02-2021 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:26
[...]

Is natuurlijk de vraag of we eind juli voldoende hebben. Enkele tegenslagen zien we natuurlijk nu al, en effectivuteit van alle vaccins hoeft niet gelijk te zijn. Een eventuele booster van een andere fabrikant zal dan ook tot de mogelijkheden behoren.

Een beoogd juli klaar, kan dan al snel een feitelijk eindigen is september zijn.

Dan zit je nog met de onzekerheid qua effectiviteit. Mogelijk dat andere landen ons hierin voorgaan en aantonen dat een volledig openen van de maatschappij veilig kan, maar indien dat niet het geval is, dan moet je rekening houden met een gefaseerd terug naar normaal, waarbij minst essentiële, en met name ook grootschalige samenkomingen, als laatst aan de beurt zullen komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:20

[...]

Ik begrijp niet zo goed waarom je zo negatief reageerd. De beste man geeft zijn mening op een gestelde vraag. Niet duidelijk is of hij dat als OMT lid doet of gewoon op basis van zijn vak-expertise. Hij gebruikt het woord waarschijnlijk, met andere woorden; "Het is nog niet zeker dat". Ik denk dat je als luisteraar of lezer het als 'nieuws' gebrachte bericht ook eerst eens goed moet lezen en dan bepalen wat de nieuwswaarde is. Wanneer je hebt bepaald dat de nieuwswaarde 0 (nul) is en dat vervolgens jan en alleman omtrent het 'nieuws' gaan speculeren is iets waar je dan helemaal geen aandacht aan hoeft te schenken want dat speculeren heeft nog minder 'nieuws'waarde dan het oorspronkelijk 'nieuws'.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11:33
Ik merk dat ik steeds cynischer en moederlozer door de situatie wordt. Ik heb begrip voor de situatie en maatregelen, maar bepaalde zaken storen enorm. Ik zit al bijna een jaar full time thuis, mijn sociale leven ligt aardig stil en veel leuke activiteiten zijn weggevallen. Ondertussen zijn er illegaal feesten, kantoren die bomvol zijn en een minister die vrolijk gaat schaatsen. Dan nog niet eens over het politieke gepruts te beginnen. Nu zijn er voor aankomend weekend alweer geluiden om mensen tegen te houden in natuurgebieden (want 'te druk') en na 21:00 mag ik het huis niet uit. Ja ik snap dat we besmettingen moeten voorkomen. Maar dit is ook niet bepaald gezond voor de mentale gezondheid...

Tot zover het """"samen""" tegen corona" en "nog eventjes". Van die woorden moet ik inmiddels kotsen. Merk wel dat ik lichtelijk teleurgesteld ben geraakt in onze (Westerse) samenleving. Lang leven de individualisering I guess?

Excuses voor het geklaag.

On a side note: wat mij verbaast is dat er nu festivals worden aangekondigd voor bijvoorbeeld juli. Ik begrijp dat de overheid garant staat, maar is dit niet gewoon valse hoop en ontzettend naïef? Of ben ik veel te pessimistisch?

Lijkt me dat de overheid aardig wat geld verliest op deze manier, of valt dat wel mee omdat al deze mensen anders met een uitkering thuis hadden gezeten? (even gechargeerd gezegd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Fuujii schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 19:14:
On a side note: wat mij verbaast is dat er nu festivals worden aangekondigd voor bijvoorbeeld juli. Ik begrijp dat de overheid garant staat, maar is dit niet gewoon valse hoop en ontzettend naïef? Of ben ik veel te pessimistisch?

Lijkt me dat de overheid aardig wat geld verliest op deze manier, of valt dat wel mee omdat al deze mensen anders met een uitkering thuis hadden gezeten? (of gechargeerd gezegd
Je moet iets om mensen tevreden te houden. Het bestrijden van een pandemie is appeltje-eitje, maar die 17 miljoen mensen daar in mee krijgen is makkelijker gezegd dan gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Yaksa schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 19:12:
[...]

Ik begrijp niet zo goed waarom je zo negatief reageerd. De beste man geeft zijn mening op een gestelde vraag. Niet duidelijk is of hij dat als OMT lid doet of gewoon op basis van zijn vak-expertise. Hij gebruikt het woord waarschijnlijk, met andere woorden; "Het is nog niet zeker dat". Ik denk dat je als luisteraar of lezer het als 'nieuws' gebrachte bericht ook eerst eens goed moet lezen en dan bepalen wat de nieuwswaarde is. Wanneer je hebt bepaald dat de nieuwswaarde 0 (nul) is en dat vervolgens jan en alleman omtrent het 'nieuws' gaan speculeren is iets waar je dan helemaal geen aandacht aan hoeft te schenken want dat speculeren heeft nog minder 'nieuws'waarde dan het oorspronkelijk 'nieuws'.
Inhoudelijk ben ik het met je eens, en ik vind het ook niet vreemd dat zo iemand zo'n uitspraak doet. De reden dat dit soort dingen nogal nagalmen is omdat een centrale visie en daarmee communicatie vrijwel ontbreekt. En dan zie je dat zo'n persoonlijke uitspraak bijna een strohalm wordt. "iets is beter dan niets" zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Yucon schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 19:18:
[...]

Inhoudelijk ben ik het met je eens, en ik vind het ook niet vreemd dat zo iemand zo'n uitspraak doet. De reden dat dit soort dingen nogal nagalmen is omdat een centrale visie en daarmee communicatie vrijwel ontbreekt. En dan zie je dat zo'n persoonlijke uitspraak bijna een strohalm wordt. "iets is beter dan niets" zeg maar.
Ik denk zelf dat de media met man en macht aan (bijvoorbeeld) de OMT-leden trekken om een interview af te kunnen nemen. En dan zullen er wel eens meningen naar voren komen die niet altijd door alle OMT-leden gedeeld worden.
Aan de andere kant, wanneer OMT-leden besluiten om geen individuele interviews meer te doen dan krijg je weer speculaties dat 'ze' iets te verbergen hebben.
M.a.w. ze kunnen het toch nooit goed doen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Laatst online: 13:24

franssie

Save the albatross

@Fuujii herkenbaar, de goeden lijden onder de feestvierders (waar onder dus de avondklok is ingesteld). Ik nodig je graag uit voor een glas wijn en een oestertje als het weer kan. Dat er licht aan het einde van de tunnel is - is fijn. Maar de tunnel lijkt wel steeds langer te worden, soort van mee te groeien.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

psychodude schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 19:06:
Is natuurlijk de vraag of we eind juli voldoende hebben. Enkele tegenslagen zien we natuurlijk nu al, en effectivuteit van alle vaccins hoeft niet gelijk te zijn. Een eventuele booster van een andere fabrikant zal dan ook tot de mogelijkheden behoren.
Tuurlijk, er kan wat mis gaan. Maar waarschijnlijk hebben we in juli of augustus voldoende vaccins om alle mensen volledig te vaccineren.

Als Voss dan zegt Pas in januari 2022, wanneer iedereen in Nederland ingeënt is is dat wel iets dat extra uitleg behoeft want het is een rare opmerking. Het komt niet overeen met de planning en niet met de strategie.

Is dit echt wat hij denkt? Is dit aan hem ontlokt door een sneaky journalist? Wordt dit idee breder gedragen in het OMT? Zo ja, gaat de overheid hier ook vanuit?

Ík ga eigenlijk uit van hetzelfde als De Jonge zei tijdens de ‘kinderpersconferentie’ (die snapte ik erg goed :+); namelijk dat als het volgens plan gaat, we in juni tien miljoen mensen gevaccineerd hebben, alle risicogroepen gevaccineerd zijn én het seizoen meezit, en dat we rond die tijd zo’n beetje alle maatregelen kunnen loslaten. Winkels natuurlijk al wat eerder open, festivals en volle stadia wellicht nog een maandje of twee later.

Mondkapjes in de vuilnisbak, handgelletjes door de gootsteen, extra container op het afvalscheidingsstation voor de enorme berg plexiglas-afval, enzovoorts :p, massaal de hardloopschoenen in de kast en ‘s avonds laat naar de super slenteren om flessen wijn te kopen, met de trein naar je werk om te barbecuen met het hele team, enzovoorts :p

[ Voor 3% gewijzigd door eamelink op 19-02-2021 19:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TIGER1125
Yaksa schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 19:12:
[...]

Ik begrijp niet zo goed waarom je zo negatief reageerd.
Ik wel, omdat meneer Voss degene is die de fieldlabs leidt.
Voss, hoogleraar infectiepreventie van het Radboud UMC, is hoofdonderzoeker van het Fieldlab-programma, dat de verschillende proeven uitvoert. Hij zegt dat het hem "onwaarschijnlijk lijkt" dat er in 2021 nog in volle stadions wordt gespeeld. "Zelfs als de uitkomsten van het onderzoek positief zijn."

Wel goed dat je op voorhand zonder daadwerkelijk onderzoek hebt gedaan zoiets durft te roepen. Goed voor het draagvlak van de maatregelen ook. Zeker wanneer je zegt dat wanneer een positieve uitkomst van het onderzoek ook niet zal leiden tot versoepelingen en veilig stadion bezoek. Als mevrouw de rechter van dinsdag zoiets had gedaan dan had iedereen al moord en brand geroepen en had Viruswaarheid het verzoek tot wraking ook gewonnen. Maar nu is het ineens vanuit het vakgebied.

Prima dat je een mening hebt, maar zelfs al een conclusie terwijl je verantwoordelijk bent voor het objectief uitvoeren van het onderzoek en die zelfs al in de media brengen maakt je in mijn ogen al direct ongeschikt voor het verdere traject van de fieldlabs. Ik hoop overigens van harte dat ik het mis heb, omtrent de eventuele vooringenomenheid in deze.
Maar ik mag hopen dat de overheid meneer Voss op het matje roept en desnoods uit het onderzoeksprogramma haalt om ook maar de schijn van bias uit het onderzoek weg te nemen. Maar misschien meer zelfs vanwege het draagvlak van je andere maatregelen. "Alles wat iedereen doet en bedenkt, gaat toch niets opleveren want zelfs wanneer het veilig kan gaan we lekker toch niet versoepelen."

Maar goed ik heb maanden geleden mijn zegje t.a.v. de communicatie al gedaan over het feit dat leden van het OMT en medewerkers van het RIVM nog steeds geen spreekverbod hebben zonder dat er communicatie-adviseur vanuit het ministerie aanwezig is. Zeker wanneer zij een afwijkende mening zijn toegedaan t.a.v. het gevoerde beleid. Kritiek en een andere mening prima, ondermijnende uitspraken die schadelijk zijn voor het draagvlak moeten gewoon niet kunnen.

let wel het gaat niet om de mond snoeren maar het voorkomen dat verschillende OMT leden die openlijk kritiek gaan leveren op de gekozen maatregelen omdat zij een andere mening zijn toegedaan.
Als je een besluit van de meerderheid van je eigen OMT niet kunt verdragen ga dan gewoon weg uit het OMT, en vanaf de zijlijn kritiek leveren. (Zoals ook de anonieme OMT leden die nog even moesten wijzen op het niet unaniem zijn van de beslissing en de twijfels omtrent de opening van het basisonderwijs.)

[ Voor 17% gewijzigd door TIGER1125 op 19-02-2021 20:07 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:12
franssie schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 19:31:
@Fuujii herkenbaar, de goeden lijden onder de feestvierders (waar onder dus de avondklok is ingesteld). Ik nodig je graag uit voor een glas wijn en een oestertje als het weer kan. Dat er licht aan het einde van de tunnel is - is fijn. Maar de tunnel lijkt wel steeds langer te worden, soort van mee te groeien.
Dit ja, nu is het even uitzitten wegens de Britse variant, in juni kunnen we wachten op de ZA/BR variant en voor je het weet zit je weer in het najaar te wachten op de magische cocktail voor de komende varianten.
Ik denk dat als de lente begint mensen er echt wel klaar mee zijn. Laat inmiddels liever mensen dood gaan dan nog een jaar met de wereld binnen zitten. En alles wat er daarna nog achteraan komt: faillisementen (en ja: laat die 2020 had minder faillisementen dan 2019 praat maar zitten), jongeren die 1-2 jaar hebben verkloot. Horeca die failliet gaat (hier nu al restaurants in de stille verkoop), winkels, KLM, etc etc...
Mooi hoor, 20.000 mensen gered voor een extra levensjaar :?

Haters everywhere but I don’t really care

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
eamelink schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 19:48:
[...]

Tuurlijk, er kan wat mis gaan. Maar waarschijnlijk hebben we in juli of augustus voldoende vaccins om alle mensen volledig te vaccineren.

Als Voss dan zegt Pas in januari 2022, wanneer iedereen in Nederland ingeënt is is dat wel iets dat extra uitleg behoeft want het is een rare opmerking. Het komt niet overeen met de planning en niet met de strategie.
Zoals gezegd, vermoed ik gewoon eerder dat het een op safe spelen is voor wat betreft het openen van de maatschappij. Het is als je het mij vraagt een illusie om te denken dat op de dag dat de laatste vaccinatie geplaatst is de maatschappij per direct als vanouds volledig geopend is, mits er geen gegronde data vanuit het buitenland verschenen is die aantoont dat dit zondemeer veilig kan.

Ten tweede, ik geloof niet zozeer in de initieel beoogde snelheid van vaccinatie. Laten we wel wezen, Q1 zou ons volgens de planning een totaal van 7,8 miljoen vaccins brengen. We zijn nu 7 weken in Q1 en we zitten daar nog ver vandaan met momenteel zo'n 770k gezette prikken. Ik geloof niet dat we in de komende 5 weken dan nu ineens die resterende 7 miljoen prikken gaan zien die eerst beraamd waren, en met iedere week dat we niet plotseling 1,4 miljoen prikken zetten die verstrijkt, wordt dit natuurlijk alleen maar des te onwaarschijnlijker.

Persoonlijk denk ik overigens niet dat dit een kwestie is van iets mis gaan. Belangrijk is namelijk dat we gewoonweg moeten vergeten dat de schaal van deze onderneming op internationaal niveau ongekend is. En daarmee een delay van enkele maanden op een initieel toch wel zeer rooskleurige termijn, echt geen verrassing zal moeten gaan zijn.

En hoewel ik zelf denk dat het beter is indien onze overheid dit soort termijnen dan ook veel meer kenbaar maakt, kan ik de huidige methodiek ergens ook wel begrijpen, kijkende naar de publieke respons op beperkende maatregelen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Soccer98
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-07 21:43
https://nos.nl/artikel/23...leine-versoepelingen.html

Kort samengevat: er komen eerst versoepelingen in het onderwijs voordat de avondklol valt. Leuk voor scholieren en studenten, waaronder ondergetekende, dus aangaande die concrete versoepeling klaag ik niet. Echter: Rutte zei eind januari dat de avondklok de eerste maatregel is die geschrapt wordt, als er maatregelen geschrapt worden. Bron. Voor mij is dit het bewijs dat je hem niet kan vertrouwen en je als volk in de zeik genomen wordt. De avondklok is helemaal niet de eerste maatregel die valt en dit werd wel gezegd. Ik vind dit vreemd. Gooi eerste die avondklok er af en ga dan versoepelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• immetjes
  • Laatst online: 11-09 19:19

immetjes

HIER is BERN-E

matthijst schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 19:57:
[...]

Dit ja, nu is het even uitzitten wegens de Britse variant, in juni kunnen we wachten op de ZA/BR variant en voor je het weet zit je weer in het najaar te wachten op de magische cocktail voor de komende varianten.
Ik denk dat als de lente begint mensen er echt wel klaar mee zijn. Laat inmiddels liever mensen dood gaan dan nog een jaar met de wereld binnen zitten. En alles wat er daarna nog achteraan komt: faillisementen (en ja: laat die 2020 had minder faillisementen dan 2019 praat maar zitten), jongeren die 1-2 jaar hebben verkloot. Horeca die failliet gaat (hier nu al restaurants in de stille verkoop), winkels, KLM, etc etc...
Mooi hoor, 20.000 mensen gered voor een extra levensjaar :?
Ja, ik sta er inmiddels ook zin in. Sinds het groeien van de medische wetenschap en de ontkerkelijking moet iedereen gered worden, zelfs als dat tot meer ongeluk en uiteindelijk meer doden leidt.

Ik begrijp het ook, als medicus ben je jarenlang opgeleid voor het redden van mensen; je kunt ook niet zeggen: “laat maar”. Deze beslissing moet ook voor hen gemaakt worden. Met een beetje massel zijn we hier rond de zomer vanaf, maar voor hetzelfde geld ontstaat er weer een escape mutatie en gaan we zo verder. En dat laatste kan gewoon niet meer.

https://kompanje.org/2021/02/10/er-was-eens/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
Soccer98 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 20:07:

Kort samengevat: er komen eerst versoepelingen in het onderwijs voordat de avondklol valt. Leuk voor scholieren en studenten, waaronder ondergetekende, dus aangaande die concrete versoepeling klaag ik niet. Echter: Rutte zei eind januari dat de avondklok de eerste maatregel is die geschrapt wordt, als er maatregelen geschrapt worden. Bron. Voor mij is dit het bewijs dat je hem niet kan vertrouwen en je als volk in de zeik genomen wordt. De avondklok is helemaal niet de eerste maatregel die valt en dit werd wel gezegd. Ik vind dit vreemd. Gooi eerste die avondklok er af en ga dan versoepelen.
Heeft hij op een later moment niet genuanceerd dat de avondklok eventueel langer zou blijven als wisselgeld voor het onderwijs? Daar ze de opening van het onderwijs belangrijker vonden?

Of ging dat echt alleen over het basisonderwijs?

Aan de andere kant is het een hoop mensen ook wel wat waard dat andere dingen weer open kunnen, en als ze daarvoor door moeten met een avondklok die voorlopig blijft. Dat zal ook zitten in hoe mensen de impact ervaren. Ik denk dat héél veel mensen helemaal niet zo hard geraakt worden door de avondklok maar er wel héél veel mensen zijn die door de andere maatregelen geraakt worden.

Wederom je kunt twijfelen over het nut en de impact op het virus van de avondklok, maar als je er eigenlijk niet echt door geraakt wordt zullen veel mensen denken prima. Winkels open, sportverenigingen weer aan de gang etc.

[ Voor 19% gewijzigd door TIGER1125 op 19-02-2021 20:15 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Soccer98
TIGER1125 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 20:11:
[...]

Heeft hij op een later moment niet genuanceerd dat de avondklok eventueel langer zou blijven als wisselgeld voor het onderwijs? Daar ze de opening van het onderwijs belangrijker vonden?

Of ging dat echt alleen over het basisonderwijs?
Niet samen in één verband, als ik me niet vergis. Het gaat me er om dat Rutte in mijn ogen de boel heeft lopen misleiden. Hoe dat eind januari gebracht werd, kwam echt over als: 'Ja, de avondklok is inderdaad een erg zware en ingrijpende maatregel, maar wees gerust, wanneer we gaan versoepelen is de avondklok de eerste maatregel die valt.' Dat is dus gewoon concrete onzin, zo blijkt. Is simpelweg niet waar.

En inderdaad, voor een hoop mensen zijn de versoepelingen wat waard. Ik zou ongelofelijk blij zijn als ik een dag in de week naar school mag. Echter, als ik buiten mijn geluk omkijk, zie ik een premier die tegen zijn bevolking niet de waarheid spreekt over een enorm serieuze kwestie. Ik zie het echt als liegen om de boel koest te houden.

[ Voor 17% gewijzigd door Soccer98 op 19-02-2021 20:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TIGER1125
Soccer98 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 20:14:
[...]

Niet samen in één verband, als ik me niet vergis. Het gaat me er om dat Rutte in mijn ogen de boel heeft lopen misleiden. Hoe dat eind januari gebracht werd, kwam echt over als: 'Ja, de avondklok is inderdaad een erg zware en ingrijpende maatregel, maar wees gerust, wanneer we gaan versoepelen is de avondklok de eerste maatregel die valt.' Dat is dus gewoon concrete onzin, zo blijkt niet. Is simpelweg niet waar.
Ah oké, nee ik dacht dat het juist wel zo gebracht was als eerst het onderwijs en daarna de avondklok zeg maar.

Ik moet eerlijk zeggen, een hoop van mijn collega's en ikzelf zijn niet perse tegen de avondklok. Het aantal nachtmeldingen waarvoor wij moeten opkomen was al gedaald door de lockdown en is daarna echt meer dan gehalveerd sinds de avondklok. :9

Rot voor m'n overwerk maar prima voor m'n slaap. :+

[ Voor 11% gewijzigd door TIGER1125 op 19-02-2021 20:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlackLabel01
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-09 21:20
Soccer98 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 20:14:
[...]

Niet samen in één verband, als ik me niet vergis. Het gaat me er om dat Rutte in mijn ogen de boel heeft lopen misleiden. Hoe dat eind januari gebracht werd, kwam echt over als: 'Ja, de avondklok is inderdaad een erg zware en ingrijpende maatregel, maar wees gerust, wanneer we gaan versoepelen is de avondklok de eerste maatregel die valt.' Dat is dus gewoon concrete onzin, zo blijkt niet. Is simpelweg niet waar.

En inderdaad, voor een hoop mensen zijn de versoepelingen wat waard. Ik zou ongelofelijk blij zijn als ik een dag in de week naar school mag. Echter, als ik buiten mijn geluk omkijk, zie ik een premier die tegen zijn bevolking niet de waarheid spreekt over een enorm serieuze kwestie. Ik zie het echt als liegen om de boel koest te houden.
Hoorde Grapperhaus net op het journaal zeggen dat de avondklok door bijna iedereen wordt nageleefd. Dus ja, als beloning voor het volgzame gedrag krijgt de bevolking nog een maand of twee avondklok door de mik geramd. En het draagvlak blijft super hoog. Dus we verdienen het :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-09 23:03
De avondklok is helemaal niet de eerste maatregel die valt en dit werd wel gezegd. Ik vind dit vreemd. Gooi eerste die avondklok er af en ga dan versoepelen.
Persoonlijk vind ik dat terecht. Liever iedereen een beetje vrijheid inleveren als dat betekent dat de middelbare scholen open kunnen. Ik maak die opoffering met liefde. Net als evt. horeca die eerder open zouden mogen, bij wijze van. Ik begrijp echt dat je de avondklok als maatregel niet moet onderschatten en de impact daarvan, maar over het algemeen raakt het wel iedereen. Als je daarmee meerdere groepen perspectief kan geven, dan moeten we daar ook niet blind voor zijn. Het lastige is gewoon dat je van geen enkele maatregel, of versoepeling for that matter, weet wat het exact bijdraagt aan de cijfers.

Liever terugkomen op een belofte als je achteraf beseft dat het niet de juiste is, dan volharden in een belofte wetende dat het niet de juiste is. Of, nouja, weten doen ze het denk ik niet, ze veronderstellen een hoop. Volgens mij ook echt wel naar eer en geweten ondanks wat overal geroepen wordt. Of we moeten accepteren dat er meer mensen komen te overlijden. Maar wie durft die keuze te maken over iemand anders vader, moeder, etc.? Ga er maar aanstaan...

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-09 23:59
eamelink schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 19:48:
[...]

Is dit echt wat hij denkt? Is dit aan hem ontlokt door een sneaky journalist? Wordt dit idee breder gedragen in het OMT? Zo ja, gaat de overheid hier ook vanuit?

Ík ga eigenlijk uit van hetzelfde als De Jonge zei tijdens de ‘kinderpersconferentie’ (die snapte ik erg goed :+); namelijk dat als het volgens plan gaat, we in juni tien miljoen mensen gevaccineerd hebben, alle risicogroepen gevaccineerd zijn én het seizoen meezit, en dat we rond die tijd zo’n beetje alle maatregelen kunnen loslaten. Winkels natuurlijk al wat eerder open, festivals en volle stadia wellicht nog een maandje of twee later.
Geloof je werkelijk De Jonge? Kan je me één keer aanwijzen dat ze een keer een mogelijke einddatum hebben genoemd die niet werd verlengd :+ ?

Januari 2022 klinkt veel realistischer en zou objectief gezien al een prachtig resultaat zijn. Een pandemie binnen twee jaar de wereld uitwerken, daar teken je vooraf voor.

Daar zie je natuurlijk het verschil met de politiek. Die kijken naar hoe ze het moeten brengen. Ze weten dat de gemiddelde Nederlander niet verder kijkt dan z'n volgende salarisstrook. Zeggen dat het nog een jaar duurt (ook al weten ze dat al zeker) kost ze stemmen. Dus hebben ze dit kinderachtige idee bedacht waarbij ze het telkens wat verder opschuiven. En het volk slikt het al een jaar als zoete koek. Nog maar een paar weekjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:40
Sorcerer8472 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 16:35:

Elke maand lockdown kost veel geld én (economische, mentale) gezondheid dus een plan B is gewoon hartstikke verstandig, ook al is het misschiel (hopelijik) uiteindelijk niet nodig.
Zo'n plan B hoeft natuurlijk niet iets heel anders te zijn, maar kan in het verlengde liggen van wat we nu doen of in ieder geval zouden moeten doen: de besmettingen dusdanig terugdringen dat tijdige signalering en isolatie mogelijk is. Met de huidige aantallen is dat niet te doen, maar met de voortgang van het vaccineren en met hulp van wat beter weer zie ik op zich wel mogelijkheden. Mits daarvoor nu alles in stelling wordt gebracht. Maar dat lijkt me niet meer dan logisch: dat is immers ook het apparaat wat gereed moet staan om na volledige vaccinatie lokale besmettingen aan te pakken.

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Negaiido
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13-09 20:35
BlackLabel01 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 20:19:
[...]

Hoorde Grapperhaus net op het journaal zeggen dat de avondklok door bijna iedereen wordt nageleefd. Dus ja, als beloning voor het volgzame gedrag krijgt de bevolking nog een maand of twee avondklok door de mik geramd. En het draagvlak blijft super hoog. Dus we verdienen het :)
Het is niet dat je echt kan demonstreren of iets tegen dit kabinet kan tegen brengen. Ze zijn demissionair maar vervolgens leggen ze nog wetten op. Je kan naar rechter gaan maar vervolgens schieten ze dat af. Je demonstreert en gaat naar buiten, echter krijg je vervolgens een boete als je buiten bent. Ze luisteren niet en ondertussen zeggen ze dat de volk de avondklok steunt , hebben mij niet gevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthas
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-09 11:14
Mijn verwachtingen:
- De lockdown duurt nog minimaal tot de dinsdag na Pasen en waarschijnlijk zelfs ook de hele maand daarna nog, aangezien Ramadan een week later begint.
- De avondklok wordt per 2 maart opgeheven, omdat pas volgende week vrijdag uitspraak wordt gedaan in het hoger beroep.(Allebei gewoon onderbuikgevoel, geen verdere onderbouwing)

Ik werk nu bijna een jaar bijna volledig vanuit huis en hoewel mij dit prima bevalt, krijg ik de laatste weken steeds vaker het gevoel dat er iets niet helemaal klopt in de berichtgeving

Vandaag was ook zo'n dag.

De laatste weken lopen de positieve testen langzaam maar gestaag terug. Dan is er ineens veel sneeuw en wordt er niet getest op zondag en maandagmorgen. Veel achterstand wordt weggewerkt in de dagen erna. De trend loopt echter nog steeds naar beneden. De basisscholen gaan weer open, voor 4 en soms zelfs 3 dagen. Had ze toch een week langer dicht gehouden, deze actie was ook kolder.

Nog steeds een dalende trend. En dan de vrijdag van de vakantie, 7 dagen later, is er een piek omdat er een achterstand weggewerkt wordt bij de GGDs? Hebben ze alle data van de afgelopen weken opgespaard en laten ze die nu versneld los? Zijn dan alle getallen van de afgelopen 24 uur of van de afgelopen 168uur Moeten we dan +/- 1500 positieve testen over de laatste 7 dagen verdelen?

"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-09 21:25

Laguna

Connaisseur

Uitslagen van de kiemsurveillance zijn als volgt (bron OMT adviezen):

Week 1: 8.6%
Week 2: 19.8%
Week 3: 24.1%
Week 4: 23.3%

Oftewel voor het ingaan van de avondklok werd de Britse variant al geremd. Om op basis van deze cijfers via modellering te stellen dat het percentage 3 weken later op 70% zou liggen, lijkt mij onwaarschijnlijk. Tevens is het jammer dat het RIVM niet meer openheid van zaken geeft voor wat betreft de grootte van de steekproef toebehorend aan ieder percentage (België en Denemarken zijn daar bijvoorbeeld een stuk transparanter over in hun wekelijkse rapportage). Begin dit jaar lag dit nog op ~200, inmiddels zou dat gestaag zijn opgeschaald naar nu ~800 in week 4. Hiermee wordt de kiemsurveillance in theorie betrouwbaarder.

Deze cijfers zouden ook betekenen dat de R-waarde van de Britse variant lager ligt dan nu wordt gesteld.
De verdere daling van het aantal positieve testen (inmiddels reeds enkele dagen onder de 10%) bevestigt dat we grip hebben op het indammen van de verspreiding van het virus. Het is aannemelijk dat de lichte stijging in de dagelijkse besmettingscijfers komt doordat er deze week meer getest wordt, maar zolang het percentage niet mee stijgt is dat mijns ziens niet zorgwekkend. Het is alleen jammer dat het aantal COVID-19 patiënten in het ziekenhuis zo langzaam daalt, maar goed we zitten dan ook in de periode waar de griep normaal gesproken hoogtij viert.

De cijfers van de kiemsurveillance waren dus al voor de rechtszaak van afgelopen dinsdag bekend bij het RIVM/OMT/kabinet en desondanks werd een trukendoos van formaat ingezet om alsnog de avondklok te behouden. Ik vond het hele tafereel vrij bijzonder en ook wel schokkend.

[ Voor 5% gewijzigd door Laguna op 19-02-2021 22:03 ]

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:33

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Meest stuitende vind ik nog wel de beroepszaak bij het Hof. Een rechter doet een zorgvuldige uitspraak en verwijst daarbij de uitvoer van de avondklok per direct naar de prullenbak daar deze onrechtmatig is. Vervolgens wordt er in een spoedzitting binnen 30 minuten besloten dat de huidige situatie (die onrechtmatig is) nog maar even twee dagen moet voortduren om geen jojo effect te creëren. En nu wordt deze situatie met groot gemak en zonder weerstand nog eens met een week verlengd. Dat stinkt toch aan alle kanten. En van Dissel maar optrommelen om nog wat over mutaties te mompelen. Ondertussen is het gros van de populatie zo angstig als maar zijn kan en gaan ze als makke schapen er in mee, denk toch eens na.

Ik vind bijna alles prima en begrijpelijk met de maatregelen, maar beperking in de bewegingsvrijheid als in je eigen huis uit gaan daar moet niet zo lichtzinnig mee om worden gegaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• psychodude
Laguna schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 21:09:
Aangezien mij het zwijgen was opgelegd kon ik niet eerder reageren mbt de recente gebeurtenissen deze week.
#doeislief ;)
Het is alleen jammer dat het aantal COVID-19 patiënten in het ziekenhuis zo langzaam daalt, maar goed we zitten dan ook in de periode waar de griep normaal gesproken hoogtij viert. Dat het dus druk is in de ziekenhuizen is voor deze periode vrij normaal.
Nee, het huidige is niet normaal. Ja, met griep kan het druk zijn. Maar niet op huidige wijze. De periode waarin het druk is binnen de ziekenhuizen, het aantal ziekenhuizen dat gelijktijdig door drukte getroffen wordt, dit is toch echt anders. Dit is niet te vergelijken met een zwaar griep seizoen. De impact die de huidige pandemie heeft op de dagelijkse praktijk bij ons is en blijft ongekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

psychodude schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 20:06:
Zoals gezegd, vermoed ik gewoon eerder dat het een op safe spelen is voor wat betreft het openen van de maatschappij. Het is als je het mij vraagt een illusie om te denken dat op de dag dat de laatste vaccinatie geplaatst is de maatschappij per direct als vanouds volledig geopend is, mits er geen gegronde data vanuit het buitenland verschenen is die aantoont dat dit zondemeer veilig kan.
We sturen al praktisch een jaar op hoe druk het in de zorg is, waarom zouden we ineens switchen naar 'gegronde data vanuit het buitenland die aantoont dat het zonder meer veilig kan'?

Als in mei, juni, juli de ziekenhuizen leeglopen, én we hebben goede redenen om aan te nemen dat we in september niet wederom nat gaan (en die hebben we; praktisch iedereen gevaccineerd), dan kan de hele boel toch gewoon open?
Ten tweede, ik geloof niet zozeer in de initieel beoogde snelheid van vaccinatie. Laten we wel wezen, Q1 zou ons volgens de planning een totaal van 7,8 miljoen vaccins brengen. We zijn nu 7 weken in Q1 en we zitten daar nog ver vandaan met momenteel zo'n 770k gezette prikken. Ik geloof niet dat we in de komende 5 weken dan nu ineens die resterende 7 miljoen prikken gaan zien die eerst beraamd waren, en met iedere week dat we niet plotseling 1,4 miljoen prikken zetten die verstrijkt, wordt dit natuurlijk alleen maar des te onwaarschijnlijker.
We weten al wekenlang dat we maar 4,4m geleverd krijgen t/m dit kwartaal. Ik zie niemand meer rekenen met 7,8 miljoen?
Persoonlijk denk ik overigens niet dat dit een kwestie is van iets mis gaan. Belangrijk is namelijk dat we gewoonweg moeten vergeten dat de schaal van deze onderneming op internationaal niveau ongekend is. En daarmee een delay van enkele maanden op een initieel toch wel zeer rooskleurige termijn, echt geen verrassing zal moeten gaan zijn.
Momenteel is de verwachting dat we in juli genoeg vaccins hebben voor iedereen, en met wat tegenvallers duurt het tot augustus. Het prikken hebben we zelf in de hand. Als we een week of drie nadat we voldoende vaccins hebben nog steeds niet iedereen die wil gevaccineerd hebben, dan is er toch echt iets mis gegaan.
En hoewel ik zelf denk dat het beter is indien onze overheid dit soort termijnen dan ook veel meer kenbaar maakt, kan ik de huidige methodiek ergens ook wel begrijpen, kijkende naar de publieke respons op beperkende maatregelen.
Wat bedoel je dan met 'dit soort termijnen' versus 'de huidige methodiek'?

Ik volg gewoon de documenten van de overheid. Die geven zelf aan dat we eind Q3 helemaal klaar zijn met vaccineren, en dat er midden Q3 genoeg vaccins zijn, en daar zit nog wel wat speling in voor dingen die mis gaan.

Je suggereert toch niet dat de overheid niet de ambitie heeft om dat daadwerkelijk te gaan halen, of zelfs al weet dat we dat niet gaan halen? :)

[ Voor 7% gewijzigd door eamelink op 19-02-2021 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
BlackLabel01 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 20:19:
[...]

Enige voordeel van de avondklok die ik heb ontdekt is het wegvallen van de snelheidslimiet op de snelweg :+

Vind het wel erg gaaf, Autobahn perikelen tussen 20:45 en 21:00... maar lijkt mij toch niet helemaal de bedoeling.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mfpower
  • Laatst online: 10:50

Mfpower

In dubio

Arjan90 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 20:26:
[...]

Persoonlijk vind ik dat terecht. Liever iedereen een beetje vrijheid inleveren als dat betekent dat de middelbare scholen open kunnen. Ik maak die opoffering met liefde. Net als evt. horeca die eerder open zouden mogen, bij wijze van. Ik begrijp echt dat je de avondklok als maatregel niet moet onderschatten en de impact daarvan, maar over het algemeen raakt het wel iedereen. Als je daarmee meerdere groepen perspectief kan geven, dan moeten we daar ook niet blind voor zijn. Het lastige is gewoon dat je van geen enkele maatregel, of versoepeling for that matter, weet wat het exact bijdraagt aan de cijfers.

Liever terugkomen op een belofte als je achteraf beseft dat het niet de juiste is, dan volharden in een belofte wetende dat het niet de juiste is. Of, nouja, weten doen ze het denk ik niet, ze veronderstellen een hoop. Volgens mij ook echt wel naar eer en geweten ondanks wat overal geroepen wordt. Of we moeten accepteren dat er meer mensen komen te overlijden. Maar wie durft die keuze te maken over iemand anders vader, moeder, etc.? Ga er maar aanstaan...
Ik snap echt niet dat je kunt vinden dat je een basis recht zo makkelijk kunt weggeven, welke ook alle mensen raakt die zich keurig aan de regels houden om versoepelingen aan te gaan waarvan het zowat vaststaat dat het de verspreidingen in de hand gaat werken.

Onderhand loop ik met zulke depressieve gevoelens rond omdat ik niemand meer zie of spreek dat ik alleen nog op wilskracht en voor m’n gezin doorga. via teams heb ik huilende collega’s die hetzelfde gevoel hebben. Ik
Heb me altijd aan de regels gehouden, om straks met lede ogen te kijken hoe pubers het virus kunnen verspreiden als VO opengaat terwijl ik in de avond die ene vriend niet kan zien, en dat is bijna alles wat ik nodig heb.

Samen verslaan we Corona. Yeah right.

En vraag me niet in welke mate ik nog een goede vader en echtgenoot ik ben in deze omstandigheden. Maar ja, alleen de jeugd moet ontzien worden.

[ Voor 3% gewijzigd door Mfpower op 19-02-2021 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

psychodude schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 21:16:
[...]

Nee, het huidige is niet normaal. Ja, met griep kan het druk zijn. Maar niet op huidige wijze. De periode waarin het druk is binnen de ziekenhuizen, het aantal ziekenhuizen dat gelijktijdig door drukte getroffen wordt, dit is toch echt anders. Dit is niet te vergelijken met een zwaar griep seizoen. De impact die de huidige pandemie heeft op de dagelijkse praktijk bij ons is en blijft ongekend.
Ik zeg dan ook niet dat de huidige drukte normaal is. Ik zeg dat rond deze tijd drukte in het ziekenhuis normaal is.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
eamelink schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 21:22:
We sturen al praktisch een jaar op hoe druk het in de zorg is, waarom zouden we ineens switchen naar 'gegronde data vanuit het buitenland die aantoont dat het zonder meer veilig kan'?

Als in mei, juni, juli de ziekenhuizen leeglopen, én we hebben goede redenen om aan te nemen dat we in september niet wederom nat gaan (en die hebben we; praktisch iedereen gevaccineerd), dan kan de hele boel toch gewoon open?
Ook afgelopen zomer toen het rustiger was is niet in één klap de gehele boel opengegooid. Nu zal dat niet anders zijn. Om een mogelijk acute toestroom naar de zorg te beperken, moet je echt niet raar opkijken dat het allemaal gefaseerd van start gaat.
eamelink schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 21:22:
...

Momenteel is de verwachting dat we in juli genoeg vaccins hebben voor iedereen, en met wat tegenvallers duurt het tot augustus. Het prikken hebben we zelf in de hand. Als we een week of drie nadat we voldoende vaccins hebben nog steeds niet iedereen die wil gevaccineerd hebben, dan is er toch echt iets mis gegaan.

Wat bedoel je dan met 'dit soort termijnen' versus 'de huidige methodiek'?

Ik volg gewoon de documenten van de overheid. Die geven zelf aan dat we eind Q3 helemaal klaar zijn met vaccineren, en dat er midden Q3 genoeg vaccins zijn, en daar zit nog wel wat speling in voor dingen die mis gaan.

...
Je heb jezelf nu al in ongeveer een uur tijdsbestek doen verplaatsen van juli tot eind Q3 = eind september. Reken dan nog even een gefaseerd volledig openen van de maatschappij hierbij op, en je zit toch al op januari 2022 weer met een vol stadium?

De zomer zitten we zo, de lente staat al voor de deur. Kijkende naar waar we nu staan, en de weg die nog te bewandelen is, gaan we het zitten in volle stadiums op die relatief korte termijn gewoonweg zeer onwaarschijnlijk redden.

En overigens de eind Q3 vaccin strategie van de overheid, zoals binnen hun flowchart zichtbaar is, is nog altijd gebaseerd op de aanname bijna 8 miljoen vaccins eind Q1.

https://www.rijksoverheid...1/01/13/flowchart-vaccins

Zoals dan ook overal aangegeven bij de rijksoverheid, de disclaimer dat dit aan verandering onderhevig is. En verandering heeft natuurlijk niets te maken met ambitie om eerder beoogde doelen niet te behalen, maar gewoonweg de realiteit waarin we lever dat niet alles verloopt volgens planning. Natuurlijk is het fijn als het mee zit. Maar tot nu toe blijkt levering voor de diverse vaccin fabrikanten toch langzamer op gang te komen dan enkele maanden geleden beoogd.
Laguna schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 21:33:
[...]
Ik zeg dan ook niet dat de huidige drukte normaal is. Ik zeg dat rond deze tijd drukte in het ziekenhuis normaal is.
Nogmaals, niet zo lang, niet zo overal. De toevoeging is dan dus ook gewoon totaal zinloos binnen je post. En impliceert weinig anders dan dat je of de ernst van de situatie niet in ziet, niet in wilt zien of op jammerlijke wijze ernstig wil doen nuanceren om een gelijk te behalen. Waarbij met name dit laatste zeer storend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

TIGER1125 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 19:53:
[...]

[...]

Wel goed dat je op voorhand zonder daadwerkelijk onderzoek hebt gedaan zoiets durft te roepen. Goed voor het draagvlak van de maatregelen ook. Zeker wanneer je zegt dat wanneer een positieve uitkomst van het onderzoek ook niet zal leiden tot versoepelingen en veilig stadion bezoek. Als mevrouw de rechter van dinsdag zoiets had gedaan dan had iedereen al moord en brand geroepen en had Viruswaarheid het verzoek tot wraking ook gewonnen. Maar nu is het ineens vanuit het vakgebied.
Ja, als je compleet verdraaid wat die persoon zegt valt er niet veel te argumenteren.

“Onwaarschijnlijk dat er in compleet volle stadions nog wordt gespeeld dit jaar” is compleet iets anders dan wat jij er van maakt in je samenvatting.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

psychodude schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 21:42:
[...]

Nogmaals, niet zo lang, niet zo overal. De toevoeging is dan dus ook gewoon totaal zinloos binnen je post. En impliceert weinig anders dan dat je of de ernst van de situatie niet in ziet, niet in wilt zien of op jammerlijke wijze ernstig wil doen nuanceren om een gelijk te behalen. Waarbij met name dit laatste zeer storend is.
Sorry maar je lijkt mijn post volkomen verkeerd te interpreteren. Ik bedoel het op geen enkele manier zoals jij nu insinueert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Uitslagen van de kiemsurveillance zijn als volgt (bron OMT adviezen):

Week 1: 8.6%
Week 2: 19.8%
Week 3: 24.1%
Week 4: 23.3%
2 feb was het iets van 48% dacht ik te hebben gelezen?

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

YakuzA schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 21:53:
[...]

2 feb was het iets van 48% dacht ik te hebben gelezen?
Dat was ook op basis van modellering. Het meest recente cijfer van de kiemsurveillance is 23.3% van week 4, te vinden in het 100e OMT advies wat afgelopen maandag is gepubliceerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

psychodude schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 21:42:
Ook afgelopen zomer toen het rustiger was is niet in één klap de gehele boel opengegooid. Nu zal dat niet anders zijn. Om een mogelijk acute toestroom naar de zorg te beperken, moet je echt niet raar opkijken dat het allemaal gefaseerd van start gaat.
Absoluut! Eerste dingen open ergens in maart, april. Dan wat in mei, juni, juli. En de laatste dingen in augustus, september :Y
Je heb jezelf nu al in ongeveer een uur tijdsbestek doen verplaatsen van juli tot eind Q3 = eind september. Reken dan nog even een gefaseerd volledig openen van de maatschappij hierbij op, en je zit toch al op januari 2022 weer met een vol stadium?
Je vergelijkt mijn optimistische schatting van voldoende vaccins eind Juli met de conservatievere roadmap van de overheid van klaar met vaccineren eind september. En helemaal eens met gefaseerd openen, maar het grootste deel daarvan kan voordat we volledig klaar zijn met vaccineren :)
En overigens de eind Q3 vaccin strategie van de overheid, zoals binnen hun flowchart zichtbaar is, is nog altijd gebaseerd op de aanname bijna 8 miljoen vaccins eind Q1.

https://www.rijksoverheid...1/01/13/flowchart-vaccins
Dat is een oud document uit januari. In de meest recente (https://www.rijksoverheid...t+Vaccinatiestrategie.pdf) wordt uitgegaan van een kleinere levering in Q1. Maar de einddatums blijven hetzelfde. Logisch, want de bulk van de vaccins zou sowieso in Q2 binnenkomen.

En zoals ik in een ander topic al schreef, de medische wereld heeft de minister ervan verzekerd dat ze enorme hoeveelheden kunnen wegprikken als ze de mouwen even opstropen. De GGD schaalt naar een zeker niet misselijke 700k per week, en de huisartsen een staggering 2500k per week (bron). Dan kom je in de buurt van een half miljoen per dag. Helden _/-\o_
Zoals dan ook overal aangegeven bij de rijksoverheid, de disclaimer dat dit aan verandering onderhevig is. En verandering heeft natuurlijk niets te maken met ambitie om eerder beoogde doelen niet te behalen, maar gewoonweg de realiteit waarin we lever dat niet alles verloopt volgens planning. Natuurlijk is het fijn als het mee zit. Maar tot nu toe blijkt levering voor de diverse vaccin fabrikanten toch langzamer op gang te komen dan enkele maanden geleden beoogd.
Natuurlijk, zekerheden zijn er niet. Misschien wordt het Janssen vaccin niet goedgekeurd komende maand. Misschien gaan ze weinig leveren. Zelfde voor CureVac. En we moeten de mensen ook niet wijsmaken dat er garanties zijn dat eind Q3 iedereen gevaccineerd is. Maar we hoeven daar ook niet onnodig pessimistisch over te doen. Pfizer heeft laten zien méér te kunnen leveren dan ze eind vorig jaar dachten. GSK slaat de handen ineen met CureVac, wat wellicht ook positieve impact heeft. Wellicht weet de EU AZ nog wat te strongarmen om wat meer hierheen t sturen.

Maar ik wil grif toegeven dat ik hopeloos optimistisch ingesteld ben :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Laguna schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 21:56:
[...]

Dat was ook op basis van modellering. Het meest recente cijfer van de kiemsurveillance is 23.3% van week 4, te vinden in het 100e OMT advies wat afgelopen maandag is gepubliceerd.
Zie het idd:
https://www.ad.nl/binnenl...eerder-voorspeld~aabb17cd

Wel raar verwoord, had het geïnterpreteerd als dat ze op basis van het echte getal van 2 feb het model hadden bijgesteld op 18 feb.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen

tuinïnen

YakuzA schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 21:59:
[...]

Zie het idd:
https://www.ad.nl/binnenl...eerder-voorspeld~aabb17cd

Wel raar verwoord, had het geïnterpreteerd als dat ze op basis van het echte getal van 2 feb het model hadden bijgesteld op 18 feb.
En dat terwijl de sample veel beter is en dus de steekproef betrouwbaarder.

Inmiddels hebben we weer een andere variant die mogelijk nog sneller kan gaan. Je moet er toch niet aan denken dat we in april weer op het terras kunnen zitten of bij je geliefden op bezoek mag gaan.

Ergste is nog dat bij de volgende uitbraak van een nieuw virus we zo weer 2 jaar in lockdown kunnen gaan, het is inmiddels beproefd en men is wel bereid om 3 a 5% van de levensperiode op te geven in isolatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gekkie
TIGER1125 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 19:53:
[...]
[...]

Bij mijn weten gaan die onderzoeken ook niet over een vol stadion, maar een stadion waar verschillende maatregelen zouden worden getest (waar ik nogal een hard hoofd in heb als je het virus vervolgens bij de deur al buiten houdt, maar goed). Dat hij geen volle stadions verwacht in dit kalendarjaar is dan toch ook weer niet helemaal zo gek ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Laguna schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 21:56:
[...]

Jup. De stijging lijkt nog redelijk binnen de perken te blijven.
is een toename van de VK-variant in de kiemsurveillance sinds week 51 van het afgelopen jaar, van 1,1% in week 51 tot 23,3% in week 4 van 2021. In week 3 en 4 lijkt dit percentage vooralsnog enigszins te stabiliseren. Het percentage in week 4 is gebaseerd op ruim 800 monsters uit de aselecte steekproef en zal in de komende week nog geüpdatet worden met de laatste monsters afgenomen in week 4.

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa

Volgens mij zei Rutte: "Als er versoepeld wordt dan is de avondklok een van de eerste maatregelen die geschrapt wordt". Hij zei niet 'de eerste'. Of ik moet het verkeerd gehoord hebben, dat kan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
De nieuwe avondklok is een feit. 45 van de 58 senatoren stemden in met de nieuwe wetgeving die de avondklok (opnieuw) mogelijk moet maken. De uitspraak van de rechter komende week zal dus weinig uitmaken, want al wordt het vonnis van de lagere rechtbank in stand gehouden dan kan de avondklok blijven vanwege deze nieuwe wet.
Arthas schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 21:09:
- De avondklok wordt per 2 maart opgeheven, omdat pas volgende week vrijdag uitspraak wordt gedaan in het hoger beroep.(Allebei gewoon onderbuikgevoel, geen verdere onderbouwing)
De berichtgeving zou doen vermoeden dat de avondklok nog wel even blijft. Volgens Haagse bronnen zouden we een kleine versoepeling krijgen, maar als ruil moet de avondklok blijven. Ook nogal tenenkrommend om Grapperhaus zo te horen praten over hoe veel steun de avondklok krijgt en wat voor een goede resultaten deze neerzet. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or
  • Nu online

pro_6or

amateur_60r

HollovVpo1nt schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 14:52:
Ik heb zijdelings de liveblog van het hoger beroep vandaag gevolgd. Herhaling van zetten. Een ding viel mij echter op en dat is dat de landsadvocaat het volgende zei: ""We willen voorkomen dat ziekenauto's en lijkwagens door de straten rijden". Ik moet zeggen dat ik dit wel vind behoren tot het 'angst zaaien', want in het hoogseizoen van Corona reden er geen ziekenauto's en lijkenwagens door de staten van Nederland. In ieder geval niet in de essentie van de landsadvocaat z'n opmerking. De druk op de IC's was groot, maar dat straatbeeld herken ik totaal niet.
Niet. Ik woon aan een doorgaande weg. Ik vertel een ander verhaal. Heb dit in de 11 jaar dat ik hier woon nog nooit gezien.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or
  • Nu online

pro_6or

amateur_60r

gekkie schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 22:10:
[...]

Bij mijn weten gaan die onderzoeken ook niet over een vol stadion, maar een stadion waar verschillende maatregelen zouden worden getest (waar ik nogal een hard hoofd in heb als je het virus vervolgens bij de deur al buiten houdt, maar goed). Dat hij geen volle stadions verwacht in dit kalendarjaar is dan toch ook weer niet helemaal zo gek ?
Je naam klopt niet. Maak er maar iets van als “verstandiggie”. Volle stadions is toch wel de laatste versoepeling. De brutaliteit van die belangengroepen.

een treffende spreuk

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Imperium
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Wat een ongelofelijke poppenkast. Een grote mindfuck dit.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik er best een beetje doorheen zit. Ik werk al sinds maart thuis. Mijn vrouw moet wel gewoon naar kantoor, ik zit alleen maar thuis, voel me eenzaam. Je kunt niks doen net als iedereen. Maar gelukkig wel een lichtpuntje; ik wordt hopelijk als alles goed gaat over een week of 6 voor het eerst vader.

Dat zal dan in de lockdown zijn, mag niet mee naar de verloskundige, controles mag ik als papa bijwonen via videobellen, pretecho kan al niet meer. babykleertjes via internet bestellen.. denk nou maar niet dat ik opa en oma apart van elkaar hun kleinkind laat ontmoeten, hoe mensonterend. Rot op zeg.

Wat is jullie perspectief? Waar houden jullie je aan vast? Elke maand word er een nieuwe worst voorgehouden en elke maand gaan we weer verlengen of worden we voorgelogen met zogenaamd nog even volhouden.. ben er zo klaar mee met deze onzin.

[ Voor 5% gewijzigd door Imperium op 19-02-2021 22:28 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Voor de geïnteresseerden een vergelijking tussen de verwachtingen van het RIVM-model uit de technische briefing op basis van de 'meest waarschijnlijke' lijn rond 19 februari, en de echt situatie:

Alle cijfers zijn gemodelleerd vs realiteit
IC-opnames: ~37 vs 32
IC-bezetting: ~625 vs 510
ZH-opnames: ~240 vs 194
ZH-bezetting: ~2500 vs 2058

Alle cijfers vallen binnen de bandbreedte van de RIVM voorspellingen, maar ze zijn allemaal een stukje positiever dan het 'meest waarschijnlijke' scenario van het RIVM.

Een goede uitgangspositie voor de te verwachten komende lichte stijging dus :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

eamelink schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 12:07:
Het zou me helemaal niks verbazen als dit het definitieve einde van de avondklok is. Ik betwijfel of het demissionaire kabinet nu nog zin heeft om dit op de juiste manier door de Kamer te loodsen, en ik betwijfel ook sterk of dat überhaupt zou lukken.
That didn't age well :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Imperium schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 22:25:

Ik moet eerlijk zeggen dat ik er best een beetje doorheen zit. Ik werk al sinds maart thuis. Mijn vrouw moet wel gewoon naar kantoor, ik zit alleen maar thuis. Kan niks doen net als iedereen maar gelukkig wel een lichtpuntje; ik wordt hopelijk als alles goed gaat over een week of 6 voor het eerst vader.

Dat zal dan in de lockdown zijn, mag niet mee naar de verloskundige, babykleertjes via internet bestellen.. denk nou maar niet dat ik opa en oma apart van elkaar hun kleinkind laat ontmoeten, hoe mensonterend. Rot op zeg.

Wat is jullie perspectief? Waar houden jullie je aan vast? Elke maand word er een nieuwe worst voorgehouden en elke maand gaan we weer verlengen of worden we voorgelogen met zogenaamd nog even volhouden.. ben er zo klaar mee met deze onzin.
Over 6 weken heb je geen tijd meer om je druk te maken om de "poppenkast". Ook je sociale leven is voorbij, dus dat is dan ook weer een meevaller. En na 21:00 wil je toch alleen maar slapen :P
Je kan het ook positief zien. Je bent nu fulltime bij de eerste maanden van je kind. Zal je vrouw ook vast wel fijn vinden :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12:38
Wat is jullie perspectief? Waar houden jullie je aan vast?
Heel eerlijk gezegd, het enige wat mij nu nog een beetje helpt zijn de anti-depressiva & therapie.

Zoals ik al wel eerder had gezegd: ik was in februari 2020 net klaar met mijn behandeling, en was "klaar" met de medicatie. En toen kwam de pandemie.

Maar nee, soms gaat het echt niet meer :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
pro_6or schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 22:23:
[...]
Je naam klopt niet. Maak er maar iets van als “verstandiggie”. Volle stadions is toch wel de laatste versoepeling. De brutaliteit van die belangengroepen.
Mjah we zitten al een tijdje in het ieder voor zich (in dit geval dan belangen groep) en god voor ons allen patroon. We zijn bijna weer gearriveerd op het punt dat iedereen en alles even belangrijk is: namelijke superduper essentieel belangrijk.

Maar de KNVB zal haar knopen (en die van haar leden) wel geteld hebben en gezien hebben dat er nog steeds erg veel cash uit gaat naar voetballers met een vrij vorstelijk salaris (ondanks kortingen) voor wat ze zoal doen (mijn altijd bescheiden mening), met verminderde inkomsten voor de clubs. Kennelijk gingen de clubs begrotingstechnisch er toch wel vanuit dat de poen dan weer binnen zou stromen (vraag is of ze nu weer zoveel seizoenskaarten verkochte krijgen aan trouwe supporters bijvb voor wat die er voor terug krijgen).

Aan de andere kant krijgen ze denk ik nog steeds wel een aardige som voor de uitzendrechten en zouden ze kunnen overwegen om best wat dankbaarder te zijn ook tegenover andere professionele sporters (die ook in normale tijden al minder bedeeld zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or
  • Nu online

pro_6or

amateur_60r

Ryur schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 22:31:
[...]

Heel eerlijk gezegd, het enige wat mij nu nog een beetje helpt zijn de anti-depressiva & therapie.

Zoals ik al wel eerder had gezegd: ik was in februari 2020 net klaar met mijn behandeling, en was "klaar" met de medicatie. En toen kwam de pandemie.

Maar nee, soms gaat het echt niet meer :(
Krijg je je beweging nog? Pak een fiets en trek er op uit. Fiets eens naar een rivier en wandel een stuk in de uiterwaarden, neem wat lekkers mee. Ik heb zelf een racefiets maar dat hoeft helemaal niet, gewoon lekker bewegen en zon op je bol. Ik denk dat het niet meer heel lang gaat duren. In Israël duiken de besmettingen nu ook naar beneden. Plus, als we het net als vorige zomer de kop weer in drukken kan er best weer veel.

een treffende spreuk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tuinïnen

tuinïnen

Dat zal dan in de lockdown zijn, mag niet mee naar de verloskundige, controles mag ik als papa bijwonen via videobellen, pretecho kan al niet meer. babykleertjes via internet bestellen.. denk nou maar niet dat ik opa en oma apart van elkaar hun kleinkind laat ontmoeten, hoe mensonterend. Rot op zeg.

Tja en zo kan je nog veel minder dingen met je kinderen. Je mag waarschijnlijk nog wel naar de speeltuin. Maar zwemmen en een zwemdiploma halen zit er niet in. School mondjesmaat, een bioscoop kan je vergeten, museum, binnenspeeltuin allemaal niet aan de orde. De eerste verjaardag van je kind vier je via Teams en er zijn geliefden die nooit je kind in het echt mogen zien omdat ze in de 'lockdown'periode komen te overlijden. De allergrootste wens voor een (achter)kleinkind, en dan uiteindelijk niet kunnen zien en sterven in eenzaamheid. Het moet maar voor het grotere doel.

Dat zijn ongeveer mijn eigen indrukken met twee jonge kinderen en wat persoonlijk leed het afgelopen jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-09 23:34

Dennahz

Life feels like hell should.

Begrijp ik nou eigenlijk goed, dat die nieuwe wet potentieel nog een stuk strenger gaat zijn?

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EunqxWqXIAM_zE1?format=jpg&name=900x900

Of is dit nu weer een kwestie van verkeerde interpretatie? Dus met deze wet kunnen ze min of meer bepalen of mensen überhaupt buiten mogen komen. Dus niet alleen na 21:00, maar ook overdag?

Twitter

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Silvos
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-09 03:58
Arjan90 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 20:26:
[...]
[…]
Het is helemaal niet terecht. Wat nu gebeurd is dat keihard wordt gezegd dat bepaalde doelgroepen belangrijker zijn dan anderen. Toen er werd gesuggereerd dat de ouderen opgesloten konden blijven terwijl de rest van de samenleving door ging werd er terecht gezegd dat we dat niet moeten willen. Echter nu gebeurd precies hetzelfde maar dan dat alle volwassenen opgesloten kunnen blijven zodat de jeugd naar school kan.

En ik wil best geloven dat die groep het moeilijk heeft, maar in alle lagen en leeftijden van de bevolking zitten groepen en sectoren die het extra moeilijk hebben. Veel van die groepen worden amper gehoord. Dit zorgt alleen maar voor verdere (sociale) ongelijkheid. Je moet beginnen met die maatregelen versoepelen die alle 16 miljoen inwoners treffen, daarna kun je doorgaan met specifieke sectoren.

Maar ook daar is het veel beter om alles een beetje te doen dan sector voor sector. Immers als je weer begint met alle sectoren 1 voor 1 doen vallen alle die aan het einde van de rij staan sowieso om. Beter is om alle sectoren een beetje te laten openen en hier steeds verder ruimte voor de maken.

Nu betaald de volwassen bevolking feitelijk de rekening voor de ouderen en de jeugd. Daarbij blijft het niet bij corona natuurlijk, want als we de pandemie opgelost hebben krijgen we vast een behoorlijke economische crisis. Ik bevind mij steeds meer op het punt dat de kool de sop niet waard is. Het volledig afschaffen van de maatregelen is natuurlijk onzin, maar we moeten af van het uitgangspunt dat we maar elke corona patiënt moeten redden ten koste van alles.

Ook in het verkeer maken we een belangenafweging; we kunnen met zijn allen stapvoets gaan rijden en zo nagenoeg 0 verkeersdoden betreuren. Alleen helpen we dan de economie en de sociale maatschappij om zeep. Dus kiezen we voor een balans waarin verkeersveiligheid wordt afgewogen tegen economische en maatschappelijke voordelen. Precies die balans ontbreekt volledig bij Corona.

Ik vind het persoonlijk belachelijk hoe het kabinet een soort one issue en met angst aangedreven beleid blijft voeren. Prima dat er maatregelen zijn, prima dat we met zijn allen denken aan de zorg en de ouderen (hoewel ik niet het idee heb dat die zich drukmaken om mijn problemen), maar laat het allemaal een beetje in verhouding blijven. Zelf zie ik in ieder geval de lente wel als belangrijk lichtpunt; maatregelen of niet; in ieder geval lekker sporten in de buitenlucht en met vrienden een vuurtje stoken in de tuin als het binnen niet mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or
  • Nu online

pro_6or

amateur_60r

gekkie schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 22:37:
[...]

Mjah we zitten al een tijdje in het ieder voor zich (in dit geval dan belangen groep) en god voor ons allen patroon. We zijn bijna weer gearriveerd op het punt dat iedereen en alles even belangrijk is: namelijke superduper essentieel belangrijk.

Maar de KNVB zal haar knopen (en die van haar leden) wel geteld hebben en gezien hebben dat er nog steeds erg veel cash uit gaat naar voetballers met een vrij vorstelijk salaris (ondanks kortingen) voor wat ze zoal doen (mijn altijd bescheiden mening), met verminderde inkomsten voor de clubs. Kennelijk gingen de clubs begrotingstechnisch er toch wel vanuit dat de poen dan weer binnen zou stromen (vraag is of ze nu weer zoveel seizoenskaarten verkochte krijgen aan trouwe supporters bijvb voor wat die er voor terug krijgen).

Aan de andere kant krijgen ze denk ik nog steeds wel een aardige som voor de uitzendrechten en zouden ze kunnen overwegen om best wat dankbaarder te zijn ook tegenover andere professionele sporters (die ook in normale tijden al minder bedeeld zijn).
Dat zouden ze moeten doen, maar ja, de verontwaardiging zelve. Het verwende kind dat alweer om een lolly staat te jengelen.

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shiro
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11:04

Shiro

Serenity

Ik moet eerlijk zeggen dat ik er best een beetje doorheen zit. Ik werk al sinds maart thuis. Mijn vrouw moet wel gewoon naar kantoor, ik zit alleen maar thuis, voel me eenzaam. Je kunt niks doen net als iedereen. Maar gelukkig wel een lichtpuntje; ik wordt hopelijk als alles goed gaat over een week of 6 voor het eerst vader.

Ten eerste gefeliciteerd en geniet er van als het zo ver is. Wel vreemd dat je hoogzwangere vrouw nog naar kantoor moet, ik hoop voor je dat ze ook snel gewoon thuis mag blijven. De laatste maanden vallen niet mee, daarbovenop wil je zeker niet nog ziek worden.

Ik ben het helemaal eens met fm77 :) daarbovenop, neem voldoende rust nu en pak af en toe nog een filmpje thuis samen op de bank of iets dergelijks, de eerste paar maanden als kersverse ouders, heb je daar meestal geen energie/tijd meer voor :)

SR+ MiC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
eamelink schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 22:27:
Voor de geïnteresseerden een vergelijking tussen de verwachtingen van het RIVM-model uit de technische briefing op basis van de 'meest waarschijnlijke' lijn rond 19 februari, en de echt situatie:

Alle cijfers zijn gemodelleerd vs realiteit
IC-opnames: ~37 vs 32
IC-bezetting: ~625 vs 510
ZH-opnames: ~240 vs 194
ZH-bezetting: ~2500 vs 2058

Alle cijfers vallen binnen de bandbreedte van de RIVM voorspellingen, maar ze zijn allemaal een stukje positiever dan het 'meest waarschijnlijke' scenario van het RIVM.

Een goede uitgangspositie voor de te verwachten komende lichte stijging dus :)
Waar heb je die reele getallen vandaan? Als ik naar de tweets van Marino van Zelst kijk, liggen die nog lager? Of kijk ik verkeerd?

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Apache4u schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 22:45:
[...]

Waar heb je die reele getallen vandaan? Als ik naar de tweets van Marino van Zelst kijk, liggen die nog lager? Of kijk ik verkeerd?
Corona dashboard. Voor de totale ziekenhuisbezetting moet je de cijfers van de kliniek en IC even bij elkaar optellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tuinïnen

tuinïnen

Dennahz schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 22:40:
Begrijp ik nou eigenlijk goed, dat die nieuwe wet potentieel nog een stuk strenger gaat zijn?

Of is dit nu weer een kwestie van verkeerde interpretatie? Dus met deze wet kunnen ze min of meer bepalen of mensen überhaupt buiten mogen komen. Dus niet alleen na 21:00, maar ook overdag?
Klopt, het wordt niet beperkt tot de avonduren. Deze wet biedt meer mogelijkheden tot uitbreiding van de maatregelen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
De tijden wanneer wij binnen moeten blijven staan niet in de wet, maar de vorige wet stonden ze ook niet in vastgelegd, de tijden stonden in het koninklijke besluit.

Deze nieuwe avondklokwet is breder in die zin, de tekst zou in theorie een avondklok van 24 uur mogelijk maken. In een ander opzicht was het nog erger dat er ook in voorzien werd dat buiten zijn op privé eigendom ook strafbaar was onder de avondklok, je mocht dus niet in je tuin zijn of op je balkon. Dat is gelukkig wel eruit gehaald dankzij een amendement.
Ik beschouw het als nogal uitzichtloos en er valt weinig te doen behalve werken (wat ik nu ook al een jaar lang thuis doe). Het is allemaal frustrerend en boos makend, enerzijds omdat de spelregels constant veranderen en anderzijds elke keer die aanmatigende toon van bepaalde kabinetsleden. De Jonge en Grapperhaus ben ik goed zat inmiddels.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

[Afbeelding]

Ja en nee. De daadwerkelijke uitwerking van de avondklok is neergelegd in de Tijdelijke regeling landelijke avondklok covid-19. Deze regeling wordt “omgehangen”, dat wil zeggen dat de hele regeling die nu geldt op grond van de Wbbbg straks gaat gelden op grond van de Wpg Tijdelijke wet beperking vertoeven in de openlucht (spoedwet avondklok). De avondklok wijzigt dus niet, maar net als onder de Wbbbg kan straks ook onder de spoedwetgeving de ministeriële regeling, waarin de tijdstippen zijn vastgelegd, worden gewijzigd.

Overigens geldt er dus geen avondklok in je eigen tuin.
Artikel 1
Het is verboden tussen 21.00 uur en 04.30 uur te vertoeven in de openlucht op het grondgebied van het Europese deel van Nederland.

Artikel 2
Artikel 1 geldt niet voor degene die in de openlucht vertoeft:

a. in een gedeelte van zijn woning;

b. op een bij zijn woning behorend erf;

c. in het woongedeelte van zijn voertuig of vaartuig.
[edit]

De nieuwe regeling is dus gewoon een nieuwe wet in formele zin en geen aanhangsel van de Wpg.

[ Voor 6% gewijzigd door The Legend op 19-02-2021 23:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
[..]
Het perspectief en waar aan vasthouden ?
Een beetje relativeren en proberen redelijk te blijven en een beetje doorgronden wat men communiceert en waarom en daarbij niet meteen willen uitgaan van de kwaadste intenties. Het is voor alle betrokkenen de eerste keer op deze schaal en hopelijk blijft het daar voorlopig ook bij, niet verwonderlijk dat er dan zaken anders lopen, verkeerd ingeschat worden, over het hoofd gezien worden.

Dan is het een hoop geen onzin, geen voorliegen en worsten die worden voorgehouden.
Maar oprecht (maar soms toch wat tegen beter weten in hopen) op zo snel mogelijk beter nieuws te kunnen verkondigen en daarom regelmatig hernieuwd af te wegen. Als je zelf de cijfers (en niet alleen de positieve testen, maar het totaal beeld) in de gaten houdt dan kun je dat ook al wel een tijdje zien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Mijn perspectief is dat in april/mei de aantallen gaan dalen, en dat we in juni en juli een grotendeels normale zomer ingaan, met terrasjes, restaurants, musea en vakantie, en dat we eind Q3 de hele Corona-crisis in Nederland als afgerond beschouwen.

In kwartaal twee komen er absurde hoeveelheden vaccins binnen, die gaan gewoon allemaal lekker vlot geprikt worden en ze gaan gewoon heel goed werken :Y

Daar houd ik me aan vast :9

[ Voor 7% gewijzigd door eamelink op 19-02-2021 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soccer98
Yaksa schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 22:15:
[...]

Volgens mij zei Rutte: "Als er versoepeld wordt dan is de avondklok een van de eerste maatregelen die geschrapt wordt". Hij zei niet 'de eerste'. Of ik moet het verkeerd gehoord hebben, dat kan ook.
Nee. Uit de eerder genoemde bron: Zodra het kan, is de avondklok de eerste maatregel die geschrapt wordt, zegt Rutte. Parafrase, maar je mag er vanuit gaan dat dit correct gebeurt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-09 23:34

Dennahz

Life feels like hell should.

tuinïnen schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 22:48:
[...]

Klopt, het wordt niet beperkt tot de avonduren. Deze wet biedt meer mogelijkheden tot uitbreiding van de maatregelen.
CMD-Snake schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 22:49:
[...]

De tijden wanneer wij binnen moeten blijven staan niet in de wet, maar de vorige wet stonden ze ook niet in vastgelegd, de tijden stonden in het koninklijke besluit.

Deze nieuwe avondklokwet is breder in die zin, de tekst zou in theorie een avondklok van 24 uur mogelijk maken. In een ander opzicht was het nog erger dat er ook in voorzien werd dat buiten zijn op privé eigendom ook strafbaar was onder de avondklok, je mocht dus niet in je tuin zijn of op je balkon. Dat is gelukkig wel eruit gehaald dankzij een amendement.
The Legend schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 22:50:
[...]

Ja en nee. De daadwerkelijke uitwerking van de avondklok is neergelegd in de Tijdelijke regeling landelijke avondklok covid-19. Deze regeling wordt “omgehangen”, dat wil zeggen dat de hele regeling die nu geldt op grond van de Wbbbg straks gaat gelden op grond van de Wpg. De avondklok wijzigt dus niet, maar net als onder de Wbbbg kan straks ook onder de Wpg de ministeriële regeling, waarin de tijdstippen zijn vastgelegd, worden gewijzigd.

Overigens geldt er dus geen avondklok in je eigen tuin.

[...]
Een avondklok in eigen tuin is sowieso niet mogelijk (en daar zou ook niemand zich aan gaan houden). Wie ga je besmetten in je eigen tuin? :+

Wel enorm eng dit hoor. Lijkt me eerder een voorbereiding op nog strengere regels.

Het virus zelf lijkt wel bijzaak te worden (onderbuik). Ik merk in m'n omgeving dat zelfs de mensen die voorheen alles heel serieus namen qua dreiging van corona, het echt vreemd beginnen te vinden dat ze telkens meer macht lijken te grijpen, terwijl de huidige situatie er totaal niet om vraagt.

En ik hoop van harte dat m'n post niet _weer_ aangepast gaat worden. Het wantrouwen van dit demissionair kabinet is, na de acties van afgelopen week, niet meer dan normaal. Zelfs mensen die normaal echt pro Rutte waren beginnen te twijfelen.

Dit heeft niks te maken met het al dan niet serieus nemen van het virus zelf. De basic regels van social distancing, niet in grote groepen, enz zijn prima.

[ Voor 3% gewijzigd door Dennahz op 19-02-2021 23:01 ]

Twitter

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• tuinïnen

tuinïnen

gekkie schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 22:52:
[...]
Dan is het een hoop geen onzin, geen voorliegen en worsten die worden voorgehouden.
Maar oprecht (maar soms toch wat tegen beter weten in hopen) op zo snel mogelijk beter nieuws te kunnen verkondigen en daarom regelmatig hernieuwd af te wegen. Als je zelf de cijfers (en niet alleen de positieve testen, maar het totaal beeld) in de gaten houdt dan kun je dat ook al wel een tijdje zien.
De balans gaat natuurlijk wel zoek. Het onderliggend leed wordt vergeten en er ontstaat een tunnelvisie op corona. Alle andere ziektes worden nu vaker vergeten/genegeerd en klein leed wordt groot leed.

Voor mij is het belangrijk dat andere waarden in het leven niet vergeten worden. Het opgroeien in vrijheid, delen van geluk en een waardevol samenzijn met anderen. Want wat is het leven nou echt in isolatie? Misschien voor een jonge gast valt het allemaal (tijdelijk)mee met social media en internet. Maar er zijn genoeg mensen die het niet hebben en vooral energie putten uit andere zaken die nu niet meer mogelijk zijn.

Let wel, een eeuwig leven heb je niet, ook jij niet. Je kan jezelf eindeloos beperken, maar sterven zal je.
Pagina: 1 ... 12 ... 55 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
De discussies kunnen soms verhit worden hier. Probeer niet puur uit emotie te reageren en hou er rekening mee dat mogelijk iedereen momenteel een korte lontje zou kunnen hebben. Dit is niet de plek voor je persoonlijke ervaringen, dat kan in het Slowchattopic.

De avondklok staat op dit moment ter discussie. Discussie daarover voeren we in Rechtszaak omtrent de avondklok. Ook het vaccinpaspoort heeft een eigen topic: Europees vaccinpaspoort.

Het beleid: Themaforum: Coronavirus - Beleid

Dat betekent onder andere:
- Geen slowchat, HK reacties of ongefundeerd je frustraties uiten
- Geen naamsverbasteringen, niet voor personen en niet voor ‘het andere kamp’
- Je reageert op de inhoud, nooit op de man
- Je onderbouwt je stellingen, extraordinary claims require extraordinary evidence
- Geen complottheorieën, op geen enkele manier
- Reageer constructief. Vraag niet naar de bekende weg, doe onderzoek voor je iets vraagt en voeg inhoudelijk iets toe
- geen generalisaties

En bovenal houden we het natuurlijk altijd fatsoenlijk. Maak bij reacties die niet door de beugel kunnen een Topic Report aan met de 'rapporteer' knop, in plaats van erop te reageren. Bedankt alvast!!