psychodude schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 20:06:
Zoals gezegd, vermoed ik gewoon eerder dat het een op safe spelen is voor wat betreft het openen van de maatschappij. Het is als je het mij vraagt een illusie om te denken dat op de dag dat de laatste vaccinatie geplaatst is de maatschappij per direct als vanouds volledig geopend is, mits er geen gegronde data vanuit het buitenland verschenen is die aantoont dat dit zondemeer veilig kan.
We sturen al praktisch een jaar op hoe druk het in de zorg is, waarom zouden we ineens switchen naar 'gegronde data vanuit het buitenland die aantoont dat het zonder meer veilig kan'?
Als in mei, juni, juli de ziekenhuizen leeglopen, én we hebben goede redenen om aan te nemen dat we in september niet wederom nat gaan (en die hebben we; praktisch iedereen gevaccineerd), dan kan de hele boel toch gewoon open?
Ten tweede, ik geloof niet zozeer in de initieel beoogde snelheid van vaccinatie. Laten we wel wezen, Q1 zou ons volgens de planning een totaal van 7,8 miljoen vaccins brengen. We zijn nu 7 weken in Q1 en we zitten daar nog ver vandaan met momenteel zo'n 770k gezette prikken. Ik geloof niet dat we in de komende 5 weken dan nu ineens die resterende 7 miljoen prikken gaan zien die eerst beraamd waren, en met iedere week dat we niet plotseling 1,4 miljoen prikken zetten die verstrijkt, wordt dit natuurlijk alleen maar des te onwaarschijnlijker.
We weten al wekenlang dat we maar 4,4m geleverd krijgen t/m dit kwartaal. Ik zie niemand meer rekenen met 7,8 miljoen?
Persoonlijk denk ik overigens niet dat dit een kwestie is van iets mis gaan. Belangrijk is namelijk dat we gewoonweg moeten vergeten dat de schaal van deze onderneming op internationaal niveau ongekend is. En daarmee een delay van enkele maanden op een initieel toch wel zeer rooskleurige termijn, echt geen verrassing zal moeten gaan zijn.
Momenteel is de verwachting dat we in juli genoeg vaccins hebben voor iedereen, en met wat tegenvallers duurt het tot augustus. Het prikken hebben we zelf in de hand. Als we een week of drie nadat we voldoende vaccins hebben nog steeds niet iedereen die wil gevaccineerd hebben, dan is er toch echt iets mis gegaan.
En hoewel ik zelf denk dat het beter is indien onze overheid dit soort termijnen dan ook veel meer kenbaar maakt, kan ik de huidige methodiek ergens ook wel begrijpen, kijkende naar de publieke respons op beperkende maatregelen.
Wat bedoel je dan met 'dit soort termijnen' versus 'de huidige methodiek'?
Ik volg gewoon de documenten van de overheid. Die geven zelf aan dat we eind Q3 helemaal klaar zijn met vaccineren, en dat er midden Q3 genoeg vaccins zijn, en daar zit nog wel wat speling in voor dingen die mis gaan.
Je suggereert toch niet dat de overheid niet de ambitie heeft om dat daadwerkelijk te gaan halen, of zelfs al weet dat we dat niet gaan halen?
[
Voor 7% gewijzigd door
eamelink op 19-02-2021 21:26
]