Gas de deur uit doen: Gratis! Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 92 ... 104 Laatste
Acties:
  • 731.451 views

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 12:32
phicoh schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 10:36:
[...]

Ik ben benieuwd hoe lang het zal duren voordat de eerste dreigbrief bij een netbeheerder de deur uit zal gaan dat een deurwaarder langs zal komen omdat iemand weigert melding te maken.
Het lijkt me interessant om te zien hoe ze gaan aantonen dat een melding per mail waarop zij gereageerd hebben (oftewel, bevestigd dat hij aangekomen is) niet telt als melding. Ik bedoel, als dat een geldige manier is om een contract juridisch op te zeggen lijkt het me sterk dat de eisen voor een melding strenger kunnen zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Deismyna
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:44
Kees-Jan schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 14:08:
[...]
zolang het méér is dan "alléén maar een melding doen" is, is mijnaansluiting.nl niet bezig volgens de richtlijnen van de ACM... :+
Naja, het zijn dus blijkbaar de netbeheerders zelf die dat inrichten. Hun beheerder geeft zojuist bij mij aan dat ze daar zelf niks aan kunnen doen. Verbaast me ook niks gezien de verschillen tussen de netbeheerders.
We willen je graag vragen om met Liander zelf direct contact op te nemen om dit te overleggen.

Elke netbeheerder is zelf verantwoordelijk voor de manier waarop ze onze applicatie gebruiken, meer dan de al gegeven uitleg kunnen we niet geven.

Hoe de andere netbeheerders dit proces inrichten is aan elke netbeheerder vrij.
Dus nu maar een mailtje naar Liander dichten...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Draak1978
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11:53
Deismyna schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 14:58:
[...]

Naja, het zijn dus blijkbaar de netbeheerders zelf die dat inrichten. Hun beheerder geeft zojuist bij mij aan dat ze daar zelf niks aan kunnen doen. Verbaast me ook niks gezien de verschillen tussen de netbeheerders.

[...]

Dus nu maar een mailtje naar Liander dichten...
Ik krijg de neiging om een mailtje richting Liander te doen met de mededeling dat ik gasloos ben. En als ik daar reactie op krijg dat je reageert dat je de datum van kennisgeving vast zal leggen.. Niet meer en niet minder. Of heeft iemand nog andere ideeen?

Ik ben al een tijdje van mijn gascontract en ATO af, dus ik zie nog niet zo de nut en noodzaak dit mailtje te sturen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-09 09:09
Compuchip87 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 14:13:
[...]

Het lijkt me interessant om te zien hoe ze gaan aantonen dat een melding per mail waarop zij gereageerd hebben (oftewel, bevestigd dat hij aangekomen is) niet telt als melding. Ik bedoel, als dat een geldige manier is om een contract juridisch op te zeggen lijkt het me sterk dat de eisen voor een melding strenger kunnen zijn.
Maar dan doe je de melding dus niet volgens de ACM methode op mijnaansluiting.nl.

En dan is het inderdaad de vraag of dat telt... :X

the older I get, the better I was...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-09 13:27

icecreamfarmer

en het is

Plenkske schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:27:
Historie van mijn dossier:
Plenkske in "Gas de deur uit doen: Gratis!"
en
Plenkske in "Gas de deur uit doen: Gratis!"

Dus sinds 31 oktober niks binnen gekregen.
Nu krijg ik ineens via de mail een betaalverzoek van het incassobureau genaamd Syncasso.
Ga dus maar eens een reactie formuleren aan de hand van de voorbeelden hier.
Als bedrijf krijgen wij nu ook opeens aanmaningen van Syncasso omdat we geen contract hebben.
De grap is dat we niet eens eigenaar of gebruiker zijn van dat adres. Het komt op mij over als oplichting.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • +23 Henk 'm!
Ik heb nu de volgende feedback op de Procedure melding einde gebruik, t.b.v. terugkoppeling naar de ACM:

We merken dat de nieuwe werkwijze verwijdering gasaansluiting aan de kant van de netbeheerders en mijnaansluiting.nl nog niet helemaal correspondeert met de procedure zoals die door de ACM op 12 december is aangeven (https://www.acm.nl/nl/pub...eren-van-gasaansluitingen)

Hieronder onze bevindingen tot nu toe:

Bij de netbeheerders zelf
  • In de werkwijze van de ACM is het beëindigen van het leveringscontract logisch geplaatst vóór de melding einde gebruik bij mijnaansluiting.nl. In de stappenplannen van de netbeheerders wordt deze volgorde echter structureel omgekeerd. Bij Stedin wordt zelfs gesuggereerd door het stappenplan dat het leveringscontract pas kan worden opgezegd nadat er een afspraak is gemaakt door de netbeheerder voor de verwijdering. Bij Enexis moet je goed lezen om te achterhalen dat je zelf je leveringscontract voor gas moet opzeggen.
  • Bij Liander en Enexis is sprake van een ‘aanvraag’ (wat toch sterk op een ‘verzoek van de aangeslotene’ lijkt), alleen bij Stedin wordt de term ‘melding’ gebruikt.
Bij mijnaansluiting.nl

a. Account aanmaken
Account aanmaken is verplicht voor op mijnaansluiting.nl. Echt nodig zou het in principe niet hoeven te zijn voor een melding. In relatie daarmee: een melding direct gericht aan de netbeheerder zou ook moeten kunnen volstaan.

b. Einde melding gebruik verstopt achter 'start aanvraag'
Nadat je een account hebt aangemaakt en bent ingelogd, moet je eerst een aanvraag starten.
Bij alle netbeheerders is het doen van een 'melding einde gebruik' pas te doen áchter de knop "start een aanvraag". Ongeacht je netbeheerder kun je na het inloggen dus geen knop voor "melding einde gebruik gasaansluiting" vinden.

Zie ook onderstaande mobiele screenshot van de pagina waar je na het inloggen terecht komt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q0vOhO9jpBS7A1-E7s-C8UIXZy8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LrDTiB8JTdmcYZSbVpYSCITk.webp?f=user_large

Als inloggen noodzakelijk geacht wordt, dan zou ons inziens op deze landingspagina onder de knop "start een aanvraag" een knop moeten worden toegevoegd voor "meld einde gebruik van uw gasaansluiting". Want heel simpel: de consument wil niets aanvragen, en formeel mág er ook geen sprake zijn van een aanvraag/verzoek bij kosteloze verwijdering. Dus waarom moet er dan eerst iets aangeklikt worden ('start een aanvraag') wat de consument niet wil, en ook niet moet doen?

c. Opdracht/aanvraag i.p.v. melding
  • Algemeen: Je moet een voorkeursweek opgeven (in een range van +- 2 jaar) terwijl de planning bij een melding nu juist principieel bij de netbeheerder ligt.
  • Bij Liander moet je akkoord gaan met het geven van een opdracht met hierin:
    • Algemene voorwaarden werkzaamheden en diensten
    • Algemene voorwaarden aansluiting en transport
    • Akkoord voor de opdracht en het aangaan van een betalingsverplichting met Liander
  • Vooral die laatste stap is erg vervelend, omdat het opeens een opdracht met een berg voorwaarden wordt in plaats van een melding. Een betalingsverplichting heeft natuurlijk al helemaal niks te maken met een gratis melding.
  • Hieronder is het volledige opdracht/voorwaarden blok bij Liander weergegeven. Er wordt dus ook nog eens gesproken over mogelijk meerwerk bij bijzondere omstandigheden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h9TgEulTND3cMvGd0d-DJAxjNqU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vwRMdO1EOSoQfOhSpyVhn428.png?f=user_large
  • Enexis heeft het zelfde proces als Liander / Stedin op de laatste stap na (zie afbeelding) die net iets anders is, maar ook nog steeds meer dan alleen een 'melding einde gebruik'. Het wordt een aanvraag genoemd, en er is nog steeds sprake van ‘de exacte prijs van de werkzaamheden’.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EtvAp48HMdKOrA2_98geB0WdvxU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MnOWgrtkq6g405JLhXwpz2Rq.webp?f=user_large

d. Verzoek om aanvullende informatie
Bij Enexis wordt er hier om een meterkast foto gevraagd. Wat overbodig lijkt bij het melden van einde gebruik.

e. Omgekeerde volgorde
  • mijnaansluiting.nl communiceert net als de netbeheerders zelf het omgekeerde proces, dus eerst melding maken en dan gascontract opzeggen. Dat is dus precies hoe het niet zou moeten volgens de ACM.
  • Het komt ook ergens in de opdracht terug als "Nadat u de 'Melding einde gebruik' heeft gedaan, kunt u het contract met uw energieleverancier opzeggen"
f. Geen apart traject voor huurders
mijnaansluiting.nl zou moeten beginnen met de vraag of de melder eigenaar of huurder is, en een huurder alleen melding laten doen (met verzoek gegevens eigenaar?) zonder account. Huurder zou dan wel moeten weten of er op gewezen moeten worden dat de verhuurder moet besluiten of de gasaansluiting weg mag.

g. Alternatieve suggestie
Waarom niet aanhaken bij het bestaande leveranciersmodel?
Dus: opzeggen van je energiecontract doe je bij je eigen energieleverancier, en er is dan een extra vinkje mogelijk om de "melding einde gebruik" te doen binnen je account.

Voordelen:
  1. Voor de aangeslotene: er hoeft slechts van één loket gebruik te worden gemaakt
  2. Voor de netbeheerder: de melding kan via reeds bestaande informatieprocessen verlopen, en daarnaast bestaat er een grote zekerheid dat het geen fantoommelding is, omdat de klant via zijn account bij de energieleverancier inlogt
  3. Voor de energieleveranciers: die kunnen stoppen met het verkondigen van de aperte leugen dat een leveringscontract alleen kan worden opgezegd als de aansluiting is verwijderd.
Nog aanvullingen?

Met dank aan @Deismyna, @Oilman, @martijn v o, @Kinger7, @Rommelzolder, @Draak1978, @Compuchip87, @onetime, @gAzu, @Kees-Jan, @Ivow85 voor hun bijdragen

Edit: verzonden naar de ACM op 12 februari 2024

Hieronder verzamel ik aanvullende issues

a. Energieleverancier weigert gascontract stop te zetten
RBoss in "Gas de deur uit doen: Gratis!" "Net verwijderen aansluiting aangevraagd en daarna bij de leverancier de gaslevering opgezegd. Liander zegt dat het verwijderen wel een jaar kan duren en de energieleverancier wil graag een datum, want dan kunnen ze vanaf die datum de vaste leveringskosten stopzetten."

b. netbeheerder verlegt risico's naar melder
zekerz in "Gas de deur uit doen: Gratis!" "Ik heb 1 februari via de nieuwe manier een aanvraag gedaan op mijnaansluiting.nl. Vandaag kreeg ik een mail dat het is doorgestuurd naar een aannemer. Hierbij werd het volgende vermeld: "Grondwerkzaamheden: Bij grondwerkzaamheden op eigen terrein zal de aannemer verdichten. Het (later) aanvullen van grond en/of terugleggen van straatwerk of andere soorten bedekkingen op eigen terrein, is voor rekening van de eigenaar van het perceel.""

[ Voor 17% gewijzigd door Bram-Bos op 16-02-2024 20:08 ]

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • +6 Henk 'm!
@Bram-Bos Algemeen: Je moet een voorkeursweek opgeven (in een range van +- 2 jaar) terwijl de planning bij een melding nu juist principieel bij de netbeheerder. ligt.

edit: Bij Liander moet je akkoord gaan met het geven van een opdracht aan met hierin:

edit2: stap f eventueel als eerste.

[ Voor 27% gewijzigd door onetime op 07-02-2024 18:34 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• gAzu
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 15-09 19:03
@Bram-Bos

Structureel wordt in het stappenplan het beëindigen van het leveringscontract geplaatst ná de melding einde gebruik bij mijnaansluiting.nl. Bij de ACM is de volgorde omgekeerd.

Dit zou ik ombouwen naar iets als:

In het stappenplan van de ACM is het beëindigen van het leveringscontract logisch geplaatst vóór de melding einde gebruik bij mijnaansluiting.nl. In de praktijk wordt deze volgorde echter structureel omgekeerd.

Nu kwam het op mij een beetje over alsof de ACM het stappenplan ook zou kunnen aanpassen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!
@Bram-Bos tussen mijnaansluiting.nl punt a en punt b mist nog een hele belangrijke tussenstap.

Nadat je een account hebt aangemaakt en bent ingelogd, moet je eerst een aanvraag starten.
Bij alle netbeheerders zit het doen van een melding einde gebruik simpelweg achter de knop "start een aanvraag".

Maar ongeacht je netbeheerder kun je na het inloggen dus geen knop voor "melding einde gebruik gasaansluiting" vinden.

Zie ook onderstaande mobiele screenshot van de pagina waar je na het inloggen terecht komt. Als inloggen noodzakelijk geacht wordt, dan zou mijns inziens op deze landingspagina onder de knop "start een aanvraag" een knop moeten worden toegevoegd voor "meld einde gebruik van uw gasaansluiting".

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j5_59ErpOmZWGYVLa8MY1wj6oxM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Eq8GnQGZ3BPF4zNRmDCp8o0l.jpg?f=fotoalbum_large

Want heel simpel: ik/de consument wil niets aanvragen. Dus warom moet er dan eerst iets aangeklikt worden wat ik juist niet wil doen?

[ Voor 6% gewijzigd door Ivow85 op 07-02-2024 20:33 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +12 Henk 'm!
Dank @onetime, @gAzu, @Kees-Jan, @Ivow85 voor snelle reacties. Ik heb een en ander in de originele post hierboven verwerkt.

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-09 22:26
Inmiddels weer een stap verder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F--wY99lYoFuPCKs5ygD1TqweJA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iCDfTkJ3BX4hayPJyzZ7mUIO.png?f=fotoalbum_large

De nieuwe werkwijze valt mij tot op heden nog niet tegen bij Enexis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Compuchip87
Oilman schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 18:40:
Inmiddels weer een stap verder:
[Afbeelding]

De nieuwe werkwijze valt mij tot op heden nog niet tegen bij Enexis.
Heb je een aanvraag of een melding gedaan? Want alles op deze pagina suggereert dat eerste?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DIY
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 15-09 16:17

DIY

Goed om te lezen dat bij Enexis de mijnaansluiting site geen extra vinkjes heeft. Onze melding gaat de deur uit, zodra met Vattenfall geregeld is dat ze alleen gaan afrekenen op gas.

Vraag: ik heb Vattenfall via whatsapp gevraagd of ik alléén gas kan opzeggen en of dan alleen voor gas de eindafrekening word opgemaakt. Expliciet niet voor stroom ivm saldering. Ik heb overigens een modelcontract. Ik krijg de volgende response:

Vattenfall: "Als je alleen het gas opzegt, krijg je ook alleen voor gas een eindafrekening".

Ik geloof ze niet op hun blauwe ogen en ze geven na doorvragen aan dat het niet op de site of ergens anders staat. Met nog 2000kwh die nog gesladeerd moet gaan worden met de opbrengst van onze PV de komende maanden wil ik grasg wat meer zekerheid.

Heeft iemand ervaring met opzeggen van alleen het gas contract bij Vattenfall icm saldering op elektra? Blijft het stroom modelcontract wel intact en word er geen tussen- of eindafrekening opgemaakt voor elektra?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-09 22:26
Compuchip87 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 19:45:
[...]

Heb je een aanvraag of een melding gedaan? Want alles op deze pagina suggereert dat eerste?
Melding, mee eens dat het qua bewoording op de nodige plekken niet afdoende aangepast is tov de situatie voor 1 februari.

Mijn tevredenheid zit 'm met name in het feit dat Enexis nu geen juridische trucs met algemene voorwaarde aan het uithalen is. Ik zie nu ook al een aannemer staan, dus perfect is het zeker nog niet, maar ik ben wel positief gestemd voor wat betreft het traject met Enexis.

Acties:
  • +6 Henk 'm!
@DIY Bewaar die chat met Vattenfall goed. Dat zou genoeg moeten zijn.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DIY

DIY

onetime schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 20:15:
@DIY Bewaar die chat met Vattenfall goed. Dat zou genoeg moeten zijn.
Bedankt, zal ik zeker doen!

Mijn vertrouwen in uitspraken van de medewerkers is alleen niet zo groot. Ze vroegen in de chat eerst of ik Enexis al opdrachtgegeven had om de aansluiting te verwijderen. Ik moest ze wijzen op de ACM richtlijn die 1 feb 2024 is ingegaan, waarbij de leverancier eerst moet worden opgezegd (nog los van het feit dat ik geen opdracht geef).

Is er iemand die concrete ervaring met Vattenfall heeft met de eindafrekening bij alleen gas opzeggen?

[ Voor 32% gewijzigd door DIY op 08-02-2024 22:01 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 03:59
Hier al 5 jaar. Stedin heeft de handdoek in de ring gegooid omdat ik de tweakersroute heb gevolgd in 2019.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:55

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

De meter en leiding zijn weg hier. Kosten: drie kwartier tijd, 1 gebroken tegel en een drie bakjes koffie.

Via de officiële route gegaan, dus op eigen verzoek via mijnaansluiting. Mei vorig jaar aangevraagd. Geen gascontract meer sinds maart vorig jaar.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:33
November aangevraagd, vanochtend verwijderd. 2 uurtjes werk, en zeer netjes gewerkt. Binnen legden ze zelfs een kleedje neer om geen modder naar binnen te lopen.

Knap dat mensen zo principieel zijn in dit topic, maar gewoon de normale route is mij prima bevallen.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Derby
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Mijn laatste post is van 12 juli 2023 toen een medewerker van Enexis, onaangekondigd, voor de deur stond. Na wat uitleg over mijnaansluitting.nl werd hem duidelijk dat ik geen gebruik ging maken van die route. Toen stelde hij voor een slotje te plaatsen. Wat hij ook heeft gedaan.
Sindsdien is het stil vanuit Enexis. Tot gisteren. Ik werd uit het niks gebeld door BAAS Infra Zuid aansluitingen. De mevrouw aan de telefoon wist mij te melden dat BAAS in week achttien mijn aansluiting komt verwijderen.
Ik heb geen gebruik gemaakt van mijnaansluiting,nl, ook niet na één feb.
Blijkbaar is bij Enexis iemand wakker geworden dat als in de communicatie beschreven staat dat Enexis moet besluiten wat ze met hun aansluiting wil doen dat Enexis dan ook de partij is die actie zal moeten ondernemen.

Ik krijg zowaar een klein beetje meer vertrouwen in de kunde van de netbeheerder. :9

Zou het dan toch zo zijn dat ik eind april van dit dossier af ben? En dat een jaar en vijf dagen na het opzeggen van het gascontract. Wel jammer dat het er op lijkt dat er weer een busje met mannetjes alleen voor mijn aansluiting komt. Niemand anders in de straat heeft een warmtepomp.

Mijn dossier.

[ Voor 10% gewijzigd door Derby op 09-02-2024 09:59 ]

If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Dossier bijgewerkt (KabouterSuper in "Gas de deur uit doen: Gratis!"). Ik heb toch maar een verwijdering aangevraagd vorig jaar, aangezien mijn meterkast grenst aan de stoep en er dus heel weinig risico op schade was.

Anyway, vanochtend was het zover en is de meter weggehaald. De monteurs waren een man van de oude stempel met zijn zoon. Na een bakkie koffie werd de gasleiding afgedopt aan de overkant van de straat bij de hoofdleiding. Wel opvallend dat de buis met druk erop gewoon werd doorgeknipt en dat er (terwijl het gas eruit stroomde) een dopje op werd gedaan. De monteur schrok van de situatie binnen, aangezien ik blijkbaar een koppelstuk in huis had voor de meter. Dat mag dus echt niet, aldus de beste man. Minpuntje voor de vorige monteur die dat zo heeft aangesloten. In elk geval is dit nu ook geen issue meer, aangezien de meter en het grootste gedeelte van de leiding in de meterkast zijn weggehaald. De metalen leiding onder de weg is blijven liggen, maar deze leiding is aan twee kanten doorgezaagd en een stukje ingekort. Op het laatste moment kreeg de arme man ook nog een bon van de politie voor foutparkeren, ondanks zijn vergunning en vrijstelling.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 11:23
ConQuestador schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 09:29:
maar gewoon de normale route is mij prima bevallen.
Je bedoeld het waarschijnlijk niet zo, maar de normale route is de Tweakersroute. Al het andere is iets wat netbeheerders vinden/vonden hoe het moe(s)t en hebben dat daarom makkelijk gemaakt. Maar dat is niet normaal of zoals het zou moeten horen zijn geweest. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kees-Jan
Truus01 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 13:58:
[...]

Je bedoeld het waarschijnlijk niet zo, maar de normale route is de Tweakersroute. Al het andere is iets wat netbeheerders vinden/vonden hoe het moe(s)t en hebben dat daarom makkelijk gemaakt. Maar dat is niet normaal of zoals het zou moeten horen zijn geweest. ;)
je bedoelt waarschijnlijk dat de netbeheerders het ongemakkelijk gemaakt hebben :+ O-)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Wouter2403
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 14-09 06:58
Ik snap ook niet zo goed alle Tweakers die hier komen melden dat de route via mijnaansluiting goed is bevallen. Natuurlijk gaat 95% van de gevallen gewoon goed en is het gratis. Maar daar is dit topic niet voor opgezet toch?

4850Wp West, 4050Wp Oost, 9kW J-series Pana geïnstalleerd juni 2023

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:34

breinonline

Are you afraid to be known?

Niet voor opgezet misschien maar dat er nu ook een vrij pijnloze gratis maar minder principiële route is, is wel het gevolg van dit topic. Dat Tweakers hier melden dat ze die volgen en geen problemen ervaren ligt wat mij betreft dus ook voor de hand.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

In dit topic wordt besproken of, hoe en waarom je gratis -of tegen redelijke kosten- van je vaste lasten voor gas af kunt komen als je eenmaal gasloos bent geworden.
Uit deel 1.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• psycho-realm
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16-09 07:28
Beekforel schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 09:04:
De meter en leiding zijn weg hier. Kosten: drie kwartier tijd, 1 gebroken tegel en een drie bakjes koffie.

Via de officiële route gegaan, dus op eigen verzoek via mijnaansluiting. Mei vorig jaar aangevraagd. Geen gascontract meer sinds maart vorig jaar.
Wie is verantwoordelijk voor de schade(gebroken tegel)?

Misschien niet belangrijk voor jou, maar formeel gezien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

psycho-realm schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 14:38:
[...]

Wie is verantwoordelijk voor de schade(gebroken tegel)?

Misschien niet belangrijk voor jou, maar formeel gezien.
Ikzelf denk ik. Dat is immers wat in die voorwaarden staat en waar velen in deze topicreeks fel op tegen zijn.

Zover ik begreep van die mannen zijn ze voor gedoe met andere nutsvoorzieningen gewoon verzekerd.

Ik had ze gewoon liggen dus niet echt een probleem verder.

[ Voor 23% gewijzigd door Beekforel op 10-02-2024 15:06 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 11:23
Kees-Jan schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 15:09:
[...]

je bedoelt waarschijnlijk dat de netbeheerders het ongemakkelijk gemaakt hebben :+ O-)
Even mijn zin gecheckt, maar nee, want ik bedoel dat netbeheerders alles wat niet de Tweakersroute (wettelijk wel de juiste route) is makkelijk hebben gemaakt. Ze hadden bv MijnAansluiting makkelijk gemaakt. ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• redah
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-09 21:19
Nou, Oxxio heeft eindelijk (telefonisch) besloten om toch mijn contract op te zeggen, nadat ik ze had gemeld (via e-mail) dat mijn aanvraag tot verwijdering via mijnaansluiting.nl is ingediend. Dit weigerden ze pertinent te doen zonder dit, wat ik ook probeerde.

Maar goed, op 28 december heb ik voor het eerst schriftelijk aangegeven dat ik mijn contract wilde beëindigen. Dit na herhaalde (opgenomen) telefoongesprekken. Daarna kwam Oxxio met "mag niet want netbeheerder", bla bla, het bekende riedeltje.

Maar nu komt 'ie: Ik heb een vast contract, en kon daar in december én begin januari zonder boete vanaf omdat de gasprijzen op dat moment hoger waren dan in mijn contract. Dit heeft een collega (telefonisch, maar opgenomen) bevestigd. Echter, volgens Oxxio mocht ik toen mijn contract niet opzeggen omdat ik de aansluiting fysiek nog had. Inmiddels willen ze mijn contract dus wel beëindigen maar alleen met opzegboete, want de gasprijzen zijn nu lager.

Dit voelt onterecht, want ik wilde al eerder opzeggen, heb dit gemeld, maar Oxxio weigerde dit om alle verkeerde redenen.

Heeft een van jullie toevallig al met dit bijltje gehakt?

Acties:
  • +8 Henk 'm!
@redah dat is ook onterecht.

Wanneer heb je de eerste poging tot opzegging gedaan waarvan je nu nog bewijs hebt?
Want die eerste poging tot opzegging moesten ze wettelijk verplicht verwerken.

Dit lijkt me met de juiste argumentatie een succesvolle zaak voor de Geschillencommissie Energie, indien na een officiële klacht Oxxio zelf niet inbindt.

Zoek even na in je algemene voorwaarden hoeveel dagen opzegtermijn er voor jou van toepassing waren. Na verstrijken van die opzegging ben jij ook geen vastrecht en andere vaste kosten voor de gasaansluiting meer verschuldigd.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
@redah Ik denk ook niet dat de redenatie van Oxxio mbt de boete stand houdt. Je zegt je gasaansluiting op omdat je hem niet meer gebruikt. Het argument van lagere huidige prijzen en dus gederfde inkomsten zal niet op gaan.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• overhyped
  • Laatst online: 11:35
RichieB schreef op maandag 12 februari 2024 @ 23:08:
@redah Ik denk ook niet dat de redenatie van Oxxio mbt de boete stand houdt. Je zegt je gasaansluiting op omdat je hem niet meer gebruikt. Het argument van lagere huidige prijzen en dus gederfde inkomsten zal niet op gaan.
Dat is niet waar, het enige argument dat nodig is dus dat er een geldige overeenkomst is.

Voor de rest zit oxxio natuurlijk 100% fout door het niet verwerken van de opzegging.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Compuchip87
redah schreef op maandag 12 februari 2024 @ 20:09:
Nou, Oxxio heeft eindelijk (telefonisch) besloten om toch mijn contract op te zeggen, nadat ik ze had gemeld (via e-mail) dat mijn aanvraag tot verwijdering via mijnaansluiting.nl is ingediend. Dit weigerden ze pertinent te doen zonder dit, wat ik ook probeerde.

Maar goed, op 28 december heb ik voor het eerst schriftelijk aangegeven dat ik mijn contract wilde beëindigen. Dit na herhaalde (opgenomen) telefoongesprekken. Daarna kwam Oxxio met "mag niet want netbeheerder", bla bla, het bekende riedeltje.

Maar nu komt 'ie: Ik heb een vast contract, en kon daar in december én begin januari zonder boete vanaf omdat de gasprijzen op dat moment hoger waren dan in mijn contract. Dit heeft een collega (telefonisch, maar opgenomen) bevestigd. Echter, volgens Oxxio mocht ik toen mijn contract niet opzeggen omdat ik de aansluiting fysiek nog had. Inmiddels willen ze mijn contract dus wel beëindigen maar alleen met opzegboete, want de gasprijzen zijn nu lager.

Dit voelt onterecht, want ik wilde al eerder opzeggen, heb dit gemeld, maar Oxxio weigerde dit om alle verkeerde redenen.

Heeft een van jullie toevallig al met dit bijltje gehakt?
Als je wilt kunnen we* je wel helpen met een brief naar Oxxio. Zou je dan het relevante stukje van je contract kunnen posten (waarin staat dat je tussentijds mag opzeggen en onder welke voorwaarden), de opzegbrief die je ze toen gestuurd hebt (met je persoonsgegevens geanonimiseerd natuurlijk) en de screenshot van hun (automatische) antwoord waaruit blijkt dat ze hem ontvangen hebben?

* althans, ik zou wel een poging willen wagen, maar misschien kunnen anderen dit nóg beter

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• redah
Compuchip87 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 07:43:
Als je wilt kunnen we* je wel helpen met een brief naar Oxxio. Zou je dan het relevante stukje van je contract kunnen posten (waarin staat dat je tussentijds mag opzeggen en onder welke voorwaarden), de opzegbrief die je ze toen gestuurd hebt (met je persoonsgegevens geanonimiseerd natuurlijk) en de screenshot van hun (automatische) antwoord waaruit blijkt dat ze hem ontvangen hebben?

* althans, ik zou wel een poging willen wagen, maar misschien kunnen anderen dit nóg beter
Ik ben op zich prima in staat om pittige brieven met moeilijke woorden te schrijven, maar bedankt voor het aanbod :) Ik wacht nu eerst even af tot ik officieel een bevestiging/afrekening heb gekregen, zwart op wit. Ik wilde voor nu voornamelijk even weten of mensen dit al eerder hadden meegemaakt en of mijn gevoel van onrecht enigszins basis had.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Deismyna
redah schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 08:31:
[...]

Ik ben op zich prima in staat om pittige brieven met moeilijke woorden te schrijven, maar bedankt voor het aanbod :) Ik wacht nu eerst even af tot ik officieel een bevestiging/afrekening heb gekregen, zwart op wit. Ik wilde voor nu voornamelijk even weten of mensen dit al eerder hadden meegemaakt en of mijn gevoel van onrecht enigszins basis had.
Jouw gevoel van onrecht is natuurlijk volledig terecht. Ik zit in die zin in hetzelfde schuitje dat Oxxio ook al ruim 3 maanden weigert mijn gas contract op te zeggen. Ook bij mij is in november diverse malen telefonisch beloofd dat dit zonder opzegboete was.
Je bent wat verder dan mij, want ik heb zelf de mijnaansluiting melding nog niet geregeld omdat Liander daar allerlei voorwaarden aan verbind. Kan nog leuk worden als ze dan wel ineens met een opzegboete komen.

Oxxio is helaas bijzonder lastig in hun communicatie, dus je kan wel gelijk hebben, maar krijgen is een ander probleem. Persoonlijk kies ik er voor om vanaf nu de geldkraan dicht te draaien en het op die manier verder te laten escaleren. Als ik jou was zou ik die opzegboete ook sowieso niet betalen, maar je moet natuurlijk wel even voor jezelf bepalen of dat eventueel gezeik met deurwaardes e.d. waard is.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• redah
Deismyna schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 09:28:
Oxxio is helaas bijzonder lastig in hun communicatie, dus je kan wel gelijk hebben, maar krijgen is een ander probleem. Persoonlijk kies ik er voor om vanaf nu de geldkraan dicht te draaien en het op die manier verder te laten escaleren. Als ik jou was zou ik die opzegboete ook sowieso niet betalen, maar je moet natuurlijk wel even voor jezelf bepalen of dat eventueel gezeik met deurwaardes e.d. waard is.
Klopt, communicatie is echt dramatisch bij ze. Maar ik heb een lange adem... Deurwaarders heb ik geen probleem mee, mijn ervaring is dat dat vaak best redelijke mensen zijn, zolang je zelf redelijk blijft en al helemaal als je standpunt 'klopt'. Niet dat ik er regelmatig mee te maken heb gehad, maar die ene keer dat ik dat wel had kreeg ik ook een diepe zucht aan de andere kant van de lijn te horen toen ze in de gaten kregen dat de opdrachtgever "weer eens" fout zat ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rob roelofs 1
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16-09 21:21

Rob roelofs 1

Daikin Ururu sarara

Een vraag voor jullie kenners, graag jullie advies. Heb op dit moment geen gas meer nodig want doe alles met stroom. Nav de laatste voorzieningen hier voor heb ik de gaskraan dichtgedraaid. Ik betaal dan ook wel mijn vast recht voor gas nog steeds….eigenlijk voor niets mocht het in de toekomst nodig zijn. September dit jaar loopt mijn 3 jarig contact af en ga ik wss overstappen. Wat zouden jullie doen na september? Alleen atroomcontract sluiten? En kan ik dan bij mijn huidige leverancier gewoon gas opzeggen? En wat gaat dan vervolgens Enexis doen? Feitelijk wil ik enkel mijn leveringscontract voor gas afsluiten en geen nieuwe ovk hier voor sluiten bij mijn volgende leverancier. Kan dit of ga ik dan brieven van Enexis krijgen. Mijn huidige leverancier is Budget energie. Hoor graag jullie ervaringen

9240 Wp icm Enphase 2023- Daikin Ururu Sarara 3,5Kw 2015-Daikin Perfera 2,5Kw 2021-Auer Edel Air 270ltr 2023-gasloos per 17-02-2023-Daikin Perfera 4,2Kw 2024, Daikin Perfera 2,5Kw Vloermodel 2025

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kees-Jan
Rob roelofs 1 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 13:09:
Een vraag voor jullie kenners, graag jullie advies. Heb op dit moment geen gas meer nodig want doe alles met stroom. Nav de laatste voorzieningen hier voor heb ik de gaskraan dichtgedraaid. Ik betaal dan ook wel mijn vast recht voor gas nog steeds….eigenlijk voor niets mocht het in de toekomst nodig zijn. September dit jaar loopt mijn 3 jarig contact af en ga ik wss overstappen. Wat zouden jullie doen na september? Alleen atroomcontract sluiten? En kan ik dan bij mijn huidige leverancier gewoon gas opzeggen? En wat gaat dan vervolgens Enexis doen? Feitelijk wil ik enkel mijn leveringscontract voor gas afsluiten en geen nieuwe ovk hier voor sluiten bij mijn volgende leverancier. Kan dit of ga ik dan brieven van Enexis krijgen. Mijn huidige leverancier is Budget energie. Hoor graag jullie ervaringen
Volgens mij heb je zelf geen idee wat je wil.
Je gebruikt alleen stroom maar betaald nog wel je "vastrecht" voor gas (voor "mocht het in de toekomst nodig zijn"), hoewel de gaskraan dichtgedraaid is...

maak een keuze:
zeg gas op met een melding naar de netbeheerder dat je geen gas meer gebruikt of
neem een leegstandscontract, dan zeg je je gascontract op maar hou je wel je minimale kosten voor de gasaansluiting.
;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Compuchip87
Rob roelofs 1 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 13:09:
Dat ligt er een beetje aan? Wil je dat je gasmeter sowieso blijft zitten, mocht je in de toekomst weer gas willen gaan gebruiken? Dan zijn je enige opties een gascontract erop zetten, of een leegstandscontract ("slotje erop"). Die laatste optie is maar tijdelijk, dan moet je na 12 maanden alsnog gaan kiezen.

Als je je contract opzegt en geen nieuwe neemt, ga je de Tweakersroute in, waarbij Enexis het recht (en volgens hen, de plicht) heeft om (uiteindelijk) je gasleiding te komen verwijderen. Dat is kosteloos, maar als je dan weer opnieuw aangesloten wilt worden betaal je forse kosten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kees-Jan
Compuchip87 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 13:16:
[...]

Dat ligt er een beetje aan? Wil je dat je gasmeter sowieso blijft zitten, mocht je in de toekomst weer gas willen gaan gebruiken? Dan zijn je enige opties een gascontract erop zetten, of een leegstandscontract ("slotje erop"). Die laatste optie is maar tijdelijk, dan moet je na 12 maanden alsnog gaan kiezen.

Als je je contract opzegt en geen nieuwe neemt, ga je de Tweakersroute in, waarbij Enexis het recht (en volgens hen, de plicht) heeft om (uiteindelijk) je gasleiding te komen verwijderen. Dat is kosteloos, maar als je dan weer opnieuw aangesloten wilt worden betaal je forse kosten.
is een leegstandscontract met een slotje? Kan, maar volgens mij is dat niet gebonden aan één jaar...
Het is puur dat de netbeheerder administratief een contract aan een aansluiting wil koppelen, toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rob roelofs 1
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16-09 21:21

Rob roelofs 1

Daikin Ururu sarara

Ok dus als ik gas achter de hand wil houden en hiermee ook de gasleiding vanuit de mk naar de hoofdleiding van Enexis kan ik dus beter bij mij leverancier wederom een gascontract sluiten? Ik zal dan wel ff goed kijken naar de kosten vast recht per jaar 😀
Dan is dit de route in plaats van de Tweakers route toch?

9240 Wp icm Enphase 2023- Daikin Ururu Sarara 3,5Kw 2015-Daikin Perfera 2,5Kw 2021-Auer Edel Air 270ltr 2023-gasloos per 17-02-2023-Daikin Perfera 4,2Kw 2024, Daikin Perfera 2,5Kw Vloermodel 2025

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Compuchip87
Rob roelofs 1 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 13:25:
Ok dus als ik gas achter de hand wil houden en hiermee ook de gasleiding vanuit de mk naar de hoofdleiding van Enexis kan ik dus beter bij mij leverancier wederom een gascontract sluiten? Ik zal dan wel ff goed kijken naar de kosten vast recht per jaar 😀
Ja. De Tweakers-route is "ik ga geen verwijdering aanvragen, maar als de netbeheerder hun spullen wil komen ophalen vind ik het prima". Jij lijkt dat niet prima te vinden, dus dan moet je de aansluiting actief halen houden.

[ Voor 1% gewijzigd door Compuchip87 op 13-02-2024 14:17 . Reden: typo ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16-09 20:33
Rob roelofs 1 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 13:25:
Als je gas als alternatief wil houden moet je gewoon een gascontract houden en betalen. Daar zijn geen gratis opties voor. Je betaald dan de netbeheer kosten en vaste leveranciers kosten, de laatste verschilt per leverancier.

Verzegelen is maar tijdelijk en kwa kosten bied dat geen voordeel.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• overhyped
Kees-Jan schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 13:18:
[...]

is een leegstandscontract met een slotje? Kan, maar volgens mij is dat niet gebonden aan één jaar...
Het is puur dat de netbeheerder administratief een contract aan een aansluiting wil koppelen, toch?
Een leegstaandscontract is een normaal contract met een voorschot van 0. Geen slotje dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kees-Jan
Erwin_83 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 15:05:
[...]

Als je gas als alternatief wil houden moet je gewoon een gascontract houden en betalen. Daar zijn geen gratis opties voor. Je betaald dan de netbeheer kosten en vaste leveranciers kosten, de laatste verschilt per leverancier.

Verzegelen is maar tijdelijk en kwa kosten bied dat geen voordeel.
Ik vraag me af of de netbeheerders überhaupt nog gaan verzegelen met een slotje?!

Misschien bij een leegstandscontract, maar ook daar vermoed ik dat ze geen slotje plaatsen omdat er een contract is. :?

Acties:
  • +6 Henk 'm!
overhyped schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 15:54:
[...]

Een leegstaandscontract is een normaal contract met een voorschot van 0. Geen slotje dus.
Niet helemaal.

Een leegstaandscontract is een contract met een voorschot gebaseerd op een verbruik van 1m3 per jaar.
Er zal dan nog wel een voorschot zijn, ter hoogte van de maandelijkse kosten voor netbeheer én de maandelijkse vaste kosten die de energieleverancier rekent. Je gaat daarmee al richting 30 euro per maand tegenwoordig.

[ Voor 5% gewijzigd door Ivow85 op 13-02-2024 18:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• overhyped
Ivow85 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 18:30:
[...]

Niet helemaal.

Een leegstaandscontract is een contract met een voorschot gebaseerd op een verbruik van 1m3 per jaar.
Er zal dan nog wel een voorschot zijn, ter hoogte van de maandelijkse kosten voor netbeheer én de maandelijkse vaste kosten die de energieleverancier rekent. Je gaat daarmee al richting 30 euro per maand tegenwoordig.
Goede toevoeging, thanks!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kees-Jan
Pff, da's toch €360/jaar... voor eigenlijk niets, niks, nada, noppes... ;(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• overhyped
Kees-Jan schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 06:19:
[...]

Pff, da's toch €360/jaar... voor eigenlijk niets, niks, nada, noppes... ;(
Voor de beschikbaarheid van een gasleiding.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• sterredag
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 26-05 15:57
In navolging van mijn vorige berichten, wil ik voor de volledigheid toch nog ff een update plaatsen.

Flanderijn heeft gereageerd en gezegd dat ze gingen controleren of ik idd een verzoek had gedaan voor verwijderen gasmeter.

Belangrijker.. woningstichting heeft gereageerd en schreef het volgende:
U heeft ons een mail gestuurd met vragen over uw gasmeteraansluiting. Wij vinden het zeer vervelend dat u meerdere malen een waarschuwingsbrief heeft ontvangen van Liander en Flanderijn om een contract af te sluiten.

Gasmeter verwijderen

Uw verzoek tot het verwijderen van de gasmeter heb ik in behandeling genomen. Er was nog geen aanvraag ingediend om uw gasmeter te laten verwijderen. Zojuist heb ik een aanvraag ingediend bij Liander voor het verwijderen van uw gasmeter. Zij nemen contact met u op wanneer de gasmeter verwijderd wordt. U hoeft zelf niets te doen.
Kortom, dit gaat sowieso goed komen hier. Maar voor iedere andere huurder, het lijkt idd heel simpel te zijn, gewoon woningstichting te schrijven hierover zodat ze de opdracht zelf kunnen geven als eigenaar zijnde.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16-09 08:42

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Deismyna schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 09:28:
[...] Als ik jou was zou ik die opzegboete ook sowieso niet betalen, maar je moet natuurlijk wel even voor jezelf bepalen of dat eventueel gezeik met deurwaardes e.d. waard is.
Ik zie de term ‘deurwaarder’ hier regelmatig voorbij komen alsof die zomaar op de stoep kan staan.
Voor zover ik weet kan een deurwaarder pas iets gaan doen nadat de zaak bij de rechter is geweest, toch?
Tot die tijd kan er van alles gedaan worden, maar geen deurwaarder die iets in beslag gaat nemen of zo.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12:06
Hippe Lip schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 21:34:
[...]

Ik zie de term ‘deurwaarder’ hier regelmatig voorbij komen alsof die zomaar op de stoep kan staan.
Voor zover ik weet kan een deurwaarder pas iets gaan doen nadat de zaak bij de rechter is geweest, toch?
Tot die tijd kan er van alles gedaan worden, maar geen deurwaarder die iets in beslag gaat nemen of zo.
Het probleem is dat heel veel van die gecombineerde incasso- / deurwaarder-bureautjes in hun communicatie beide functies in hun bedrijfsnaam/logo/aanhef vermelden. Maar vooral NIET vermelden of het betreffende schrijven als incassobureau of als deurwaarder is gestuurd. Ik denk dat het gros van de brieven als vanuit de incasso functie gebeurd, maar ja er staat dan wel ook deurwaarder boven die brief :-(

Van mij mag daar wel een (wettelijke) regeling voor komen: bij niet duidelijk vermelden welke pet het bureau op heeft -> dikke boete.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
[...]

De deurwaarder komt ook al even langs voordat een zaak bij de rechter is geweest. Want de dagvaarding moet door de deurwaarder worden betekend. Zonder deurwaarder vindt er dus überhaupt geen bezoekje aan de rechter plaats.

Maar pas na een bezoek aan de rechtbank kan de deurwaarder daadwerkelijk vorderingen gaan innen, al dan niet met behulp van de dwangmiddelen die binnen zijn bevoegdheden liggen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-09 07:43
Er wordt op verschillende manieren met 'deurwaarder' gezwaaid. Een is bij een openstaande vordering. Daar zal normaal gesproken zonder rechtzaak geen deurwaarder komen.

Een ander is een deurwaarder die toegang regelt tot een woning. Het probleem daar is dat er binnen het bestuursrecht wel een hoop mogelijkheden zijn om een woning te betreden zonder dat er een rechter aan te pas komt. Voornamelijk als er gevaar drijgt. Nu vinden netbeheerders ongebruikte leidingen een gevaar, dus daar zit wel een risico.

Het probleem is dat als er om die reden een deurwaarder komt, de kosten wel betaald moeten worden. Dus daarom is het van belang om in alle communicatie te vermelden dat de netbeheerder welkom is. Dan kan die opdraaien voor het onterecht inschakelen van een deurwaarder.

Verder lijkt het erop dat er in de gevallen die hier bekend zijn helemaal nog geen deurwaarder in getzet is. Dus gemiddeld genomen gaat het alleen om dreigen.

Maar zorgvuldig communiceren is wel van belang. Een negatieve uitspraak van een rechter is ook niet prettig.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rescla
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:59
6 december 2023 hebben we de sleutels gekregen van onze nieuwe woning. Het energiecontract heb ik meegenomen van de oude woning, en besloten om eerst nog even het gascontract te houden. Het plan was om de CV ketel nog even te laten draaien over de winterperiode, en daarna over te schakelen op de nieuwe warmtepomp. Tijdens de verbouwing kwamen we echter al snel in de knoei met de radiatoren, dus uiteindelijk was alles al eerder dan gepland afgekoppeld.

DOSSIER rescla
Netbeheerder:Liander
Contract gas opgezegd:12 december 2023
Laatste dag gas gebruikt (en kraan dichtgedraaid):7 december 2023
Gratis verwijdering aangevraagd:22 november 2023Geschatte verwijderdatum: 52e week december 2024
Aansluiting en meter verwijderd:9 februari 2024

Tijdlijn
#122-11-2023Aanvraag ingediend bij MijnaansluitingAangezien ik al wist dat er een lange wachtijd was voor het verwijderen van de aansluiting, en ik sowieso van plan was om het huis gasloos te maken, heb ik voor de sleuteloverdracht al de aanmelding ingediend.
#222-11-2023Reactie Liander De planning van uw aanvraag
Wij verwachten rond week 32 2024 te starten met de voorbereidingen van uw aanvraag. Zijn de voorbereidingen afgerond? Dan vragen wij onze aannemer om de werkzaamheden in te plannen en uit te voeren. Wij verwachten dat de aannemer rond week 52 2024 de werkzaamheden bij u uitvoert.
#312-12-2023Afmelden gascontract bij VrijopnaamIk wil graag bij de eerstvolgende mogelijkheid het gascontract voor de woning aan xxxx opzeggen. Hierbij machtig ik jullie ook om de ATO op te zeggen.

De aansluiting is al opgezegd bij Liander, daarvoor loopt aanvraagnummer xxxxx. In de bevestiging daarvan staat dat de werkzaamheden gepland staan voor week 52 2024. Dat duurt nog even, en aangezien de CV afgekoppeld is en het hoofdafsluiter dicht zit ga ik geen gas meer gebruiken.
#412-12-2023Reactie vrijopnaam
Bedankt voor je bericht. Goed dat je bezig bent met je energiezaken!

Je geeft aan dat de meter in week 52 van 2024 verwijderd gaat worden. Ondanks dat je geen verbruik meer hebt van de, dien je wel nog netbeheerkosten te betalen totdat de meter echt is verwijderd.
Wij kunnen het contract voor gas voor je stopzetten maar dit is niet de bedoeling zolang de meter er nog hangt. Op het moment dat de meter echt verwijderd is, kunnen wij het contract voor je stopzetten.

Mocht je alsnog het contract willen stoppen gas, dan gaat dat tegen ons advies in en zullen wij dit indien nodig niet meer her aansluiten.
#512-12-2023Reactie resclaIk wil dan tegen jullie advies in toch het gascontract stoppen, en ik accepteer dat jullie indien nodig niet meer her aansluiten.
#612-12-2023Reactie VrijopnaamHet contract heb ik voor je beëindigd.

Fijne dag!
#731-01-2024Telefonisch contact LianderEr is binnenkort plek in de planning, omdat er in de omgeving een nieuwe aannemer gecontracteerd is. Week afgesproken, 2 weken ervoor wordt er contact opgenomen door de uitvoerder. Na het telefoongesprek een mail met bevestiging werkzaamheden en een factuur van €0 ontvangen.
#805-02-2024Telefonisch contact aannemerDatum afgesproken voor het verwijderen van de aansluiting.
#915-02-2024Aansluiting verwijderdZonder problemen en zonder schade is de aansluiting verwijderd. Verwijderen in de meterkast was vrij makkelijk. Voor de leiding hoefden ze alleen een gat te graven aan de straat. Daarna konden ze zonder problemen de leiding uit de mantelbuis trekken. Alles netjes achter gelaten, en ik heb weer extra ruimte in de meterkast.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16-09 08:42

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

rescla schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 10:50:
6 december 2023 hebben we de sleutels gekregen van onze nieuwe woning. Het energiecontract heb ik meegenomen van de oude woning, en besloten om eerst nog even het gascontract te houden. Het plan was om de CV ketel nog even te laten draaien over de winterperiode, en daarna over te schakelen op de nieuwe warmtepomp. Tijdens de verbouwing kwamen we echter al snel in de knoei met de radiatoren, dus uiteindelijk was alles al eerder dan gepland afgekoppeld.
@rescla Achteraf praten is natuurlijk makkelijk, maar hier zou je bij de verhuizing makkelijker twee leveranciers kunnen hebben; eentje voor E en eentje voor G. Dan is het opzeggen een stuk eenvoudiger en is het duidelijk dat er nix meer betaald wordt en dat de netbeheerder aan zet is als die iets wil verwijderen.
Maar ja, was het altijd maar zo makkelijk… :-(

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
[...]
Voor de leiding hoefden ze alleen een gat te graven aan de straat. Daarna konden ze zonder problemen de leiding uit de mantelbuis trekken.
[...]
De gasleiding zat in een mantelbuis? Dan is verwijdering wel heel makkelijk inderdaad. Hoe oud is je woning?

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redah
Update: Vandaag gebeld door een vriendelijke dame van Oxxio. Deze gaf aan dat er erg veel misverstanden en miscommunicatie was, maar: per morgen wordt mijn gascontract beëindigd. Dat kon niet met terugwerkende kracht. Ik heb gevraagd dit ook even op mail te zetten, en dat is gebeurd.

Ze dacht dat er geen opzegboete zou zijn, omdat ik niet overstap maar simpelweg geen aansluiting meer heb/wil. Maar kon dat niet met zekerheid zeggen omdat een andere afdeling over de eindafrekening gaat. Die ontvang ik binnen 6 weken.

Voor nu is het dus even afwachten. Als ik geen opzegboete op de afrekening zie staan is het voor mij prima dat het contract morgen wordt beëindigd. Als er toch een opzegboete staat, ga ik moeilijk doen over vorig jaar.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Deismyna
redah schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 11:56:
Update: Vandaag gebeld door een vriendelijke dame van Oxxio. Deze gaf aan dat er erg veel misverstanden en miscommunicatie was, maar: per morgen wordt mijn gascontract beëindigd. Dat kon niet met terugwerkende kracht. Ik heb gevraagd dit ook even op mail te zetten, en dat is gebeurd.

Ze dacht dat er geen opzegboete zou zijn, omdat ik niet overstap maar simpelweg geen aansluiting meer heb/wil. Maar kon dat niet met zekerheid zeggen omdat een andere afdeling over de eindafrekening gaat. Die ontvang ik binnen 6 weken.

Voor nu is het dus even afwachten. Als ik geen opzegboete op de afrekening zie staan is het voor mij prima dat het contract morgen wordt beëindigd. Als er toch een opzegboete staat, ga ik moeilijk doen over vorig jaar.
Toch bijna 2 maanden vastrecht wat je ze cadeau doet omdat ze hun zaken niet op orde hebben, iets van 50 euro? Ik zou daar zelf absoluut niet akkoord mee gaan, maar goed.

Kleine update op mijn eigen Oxxio verhaal; inmiddels terugkoppeling gehad van de 'second opinion' rechtsbijstand, die gaven me in tegenstelling tot de eerste prutser advocaat wel volledig gelijk.
Benieuwd wat rechtsbijstand hier verder mee gaat doen dan, wat mij betreft mogen er ondertussen wel wat serieuzere stappen richting Oxxio ondernomen worden, we zijn al vanaf half november bezig...

Net ook nog even met Liander aan de lijn gehangen over dat vinkjes verhaal van de algemene voorwaarden op mijnaansluiting.nl. Medewerker gaf aan dat in eerdere stappen wel aangegeven wordt dat het gratis is en dat dat eventueel als bewijs gebruikt kan worden indien er toch kosten tevoorschijn komen. Verder was hij het wel met me eens dat het inderdaad niet heel klantvriendelijk over kwam. Helaas kon hij mij halverwege het gesprek niet meer verstaan, maar als het goed is ging hij intern een verzoek neerleggen of het aangepast kon worden.

@Bram-Bos zal mij benieuwen of jij ook nog wat er op terug hoort via de ACM. Had je een melding gedaan? Of echt een klacht waar ze nog op terugkomen bij je?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• redah
Deismyna schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 12:07:
Toch bijna 2 maanden vastrecht wat je ze cadeau doet omdat ze hun zaken niet op orde hebben, iets van 50 euro? Ik zou daar zelf absoluut niet akkoord mee gaan, maar goed.
Het zou in mijn geval dan om €37,16 precies gaan. Ik houd best van principes maar op een gegeven moment kost mijn tijd ook geld. Als er een opzegboete van nog 2,5jaar gederfde gasinkomsten komt... Dan wegen de principes wat zwaarder ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rescla
RichieB schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 11:49:
[...]

De gasleiding zat in een mantelbuis? Dan is verwijdering wel heel makkelijk inderdaad. Hoe oud is je woning?
De woning is van 2002. Hier in de buurt zit ook wat veengrond, dus ze waren nog even bang dat er misschien een zak in de grond zou zitten met een lus. Hier in de buurt zit zowel veen als zandgrond, het huis staat op zandgrond. Als er een lus zat hadden ze meer moeten graven omdat ze die er niet uit kunnen trekken, maar die zat er gelukkig niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rescla
Hippe Lip schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 11:20:
[...]

@rescla Achteraf praten is natuurlijk makkelijk, maar hier zou je bij de verhuizing makkelijker twee leveranciers kunnen hebben; eentje voor E en eentje voor G. Dan is het opzeggen een stuk eenvoudiger en is het duidelijk dat er nix meer betaald wordt en dat de netbeheerder aan zet is als die iets wil verwijderen.
Maar ja, was het altijd maar zo makkelijk… :-(
Goed punt. Ik had achteraf ook gewoon geen gascontract kunnen afsluiten, was nog makkelijker geweest. Maar ja, achteraf he. Voordeel is nu wel dat ik een energieleverancier niet tot last ben geweest met een klant die er maar 2 dagen zit, en dat er geen onduidelijkheid is mbt de ATO.

Acties:
  • +8 Henk 'm!
@Bram-Bos zal mij benieuwen of jij ook nog wat er op terug hoort via de ACM. Had je een melding gedaan? Of echt een klacht waar ze nog op terugkomen bij je?
Ik heb onze feedback op 12 februari gedeeld met mijn contact bij de ACM (niet als klacht, maar als feedback), en kreeg de prompte reactie: "Ha Bram, thanks hiervoor. Ik leg dit ook even voor aan de netbeheerders. Je hoort van me."

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Draak1978
[...]

Kleine update op mijn eigen Oxxio verhaal; inmiddels terugkoppeling gehad van de 'second opinion' rechtsbijstand, die gaven me in tegenstelling tot de eerste prutser advocaat wel volledig gelijk.
Benieuwd wat rechtsbijstand hier verder mee gaat doen dan, wat mij betreft mogen er ondertussen wel wat serieuzere stappen richting Oxxio ondernomen worden, we zijn al vanaf half november bezig...

Net ook nog even met Liander aan de lijn gehangen over dat vinkjes verhaal van de algemene voorwaarden op mijnaansluiting.nl. Medewerker gaf aan dat in eerdere stappen wel aangegeven wordt dat het gratis is en dat dat eventueel als bewijs gebruikt kan worden indien er toch kosten tevoorschijn komen. Verder was hij het wel met me eens dat het inderdaad niet heel klantvriendelijk over kwam. Helaas kon hij mij halverwege het gesprek niet meer verstaan, maar als het goed is ging hij intern een verzoek neerleggen of het aangepast kon worden.

Toch weer inderdaad de laksheid van "Het staat er toch eerder, die vinkjes zijn geen probleem" houding. Misschien ben ik niet zo goedgelovig en wil ik duidelijk en zoals de andere maatschappijen het doen geen vinkjes te hoeven zetten.

Had jij nog meegenomen dat volgens het ACM nu genoeg is dat er een melding gedaan wordt en dat, als wij sect kijken naar deze uitspraak, een mail verstuurd naar Liander dit genoeg moet zijn?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11:37

DOSSIER rescla
Netbeheerder:Liander
Contract gas opgezegd:12 december 2023
Laatste dag gas gebruikt (en kraan dichtgedraaid):7 december 2023
Gratis verwijdering aangevraagd:22 november 2023Geschatte verwijderdatum: 52e week december 2024
Aansluiting en meter verwijderd:9 februari 2024

Tijdlijn
#122-11-2023Aanvraag ingediend bij MijnaansluitingAangezien ik al wist dat er een lange wachtijd was voor het verwijderen van de aansluiting, en ik sowieso van plan was om het huis gasloos te maken, heb ik voor de sleuteloverdracht al de aanmelding ingediend.
#222-11-2023Reactie Liander De planning van uw aanvraag
Wij verwachten rond week 32 2024 te starten met de voorbereidingen van uw aanvraag. Zijn de voorbereidingen afgerond? Dan vragen wij onze aannemer om de werkzaamheden in te plannen en uit te voeren. Wij verwachten dat de aannemer rond week 52 2024 de werkzaamheden bij u uitvoert.
#312-12-2023Afmelden gascontract bij VrijopnaamIk wil graag bij de eerstvolgende mogelijkheid het gascontract voor de woning aan xxxx opzeggen. Hierbij machtig ik jullie ook om de ATO op te zeggen.

De aansluiting is al opgezegd bij Liander, daarvoor loopt aanvraagnummer xxxxx. In de bevestiging daarvan staat dat de werkzaamheden gepland staan voor week 52 2024. Dat duurt nog even, en aangezien de CV afgekoppeld is en het hoofdafsluiter dicht zit ga ik geen gas meer gebruiken.
#412-12-2023Reactie vrijopnaam
Bedankt voor je bericht. Goed dat je bezig bent met je energiezaken!

Je geeft aan dat de meter in week 52 van 2024 verwijderd gaat worden. Ondanks dat je geen verbruik meer hebt van de, dien je wel nog netbeheerkosten te betalen totdat de meter echt is verwijderd.
Wij kunnen het contract voor gas voor je stopzetten maar dit is niet de bedoeling zolang de meter er nog hangt. Op het moment dat de meter echt verwijderd is, kunnen wij het contract voor je stopzetten.

Mocht je alsnog het contract willen stoppen gas, dan gaat dat tegen ons advies in en zullen wij dit indien nodig niet meer her aansluiten.
#512-12-2023Reactie resclaIk wil dan tegen jullie advies in toch het gascontract stoppen, en ik accepteer dat jullie indien nodig niet meer her aansluiten.
#612-12-2023Reactie VrijopnaamHet contract heb ik voor je beëindigd.

Fijne dag!
#731-01-2024Telefonisch contact LianderEr is binnenkort plek in de planning, omdat er in de omgeving een nieuwe aannemer gecontracteerd is. Week afgesproken, 2 weken ervoor wordt er contact opgenomen door de uitvoerder. Na het telefoongesprek een mail met bevestiging werkzaamheden en een factuur van €0 ontvangen.
#805-02-2024Telefonisch contact aannemerDatum afgesproken voor het verwijderen van de aansluiting.
#915-02-2024Aansluiting verwijderdZonder problemen en zonder schade is de aansluiting verwijderd. Verwijderen in de meterkast was vrij makkelijk. Voor de leiding hoefden ze alleen een gat te graven aan de straat. Daarna konden ze zonder problemen de leiding uit de mantelbuis trekken. Alles netjes achter gelaten, en ik heb weer extra ruimte in de meterkast.
Goed stuk. Als ik het goed begrijp heb je zelf de aanvraag tot verwijdering gedaan? Hoeveel koste deze verwijdering, dit kost ca €1000 toch? (Misschien heb ik het verkeerd begrepen maar het aanvragen via mijnaansluiting kost je ca €1000?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pd0FYRiTqVI8hDabnVI1A3J8POI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kYoXQjxnCEJ5AfBf54fjYDL8.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NwSZN70-AuEfmFh0VhnxTwtSxUg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/idG1TIBDrkHW3NvdurUaa3sz.png?f=fotoalbum_large

Edit, ik zie het al, je kan kiezen (opdracht geven) om hem gratis te laten verwijderen. De uitgebreide startpost gaat dus niet helemaal meer op? Je kan gewoon dit selecteren en bij je energieleverancier de levering stopzetten?

Over een maandje heb ik een all-electric warmtepomp, dan zou ik nu alvast een gratis verwijdering aan kunnen vragen?

[ Voor 9% gewijzigd door Whiskey48 op 15-02-2024 20:11 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DIY

DIY

Whiskey48 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 20:01:
[...]

Over een maandje heb ik een all-electric warmtepomp, dan zou ik nu alvast een gratis verwijdering aan kunnen vragen?
Of je wacht even tot je warmtepomp er staat? Voor het zelfde geld duurt de installatie langer dan gepland en heb je geen verwarming en warm water. Daarvan is de WAF meestal vrij laag ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Whiskey48
DIY schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 20:41:
[...]

Of je wacht even tot je warmtepomp er staat? Voor het zelfde geld duurt de installatie langer dan gepland en heb je geen verwarming en warm water. Daarvan is de WAF meestal vrij laag ;)
Haha, goed punt! :9

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Mwa, ik heb in november via mijnaansluiting de aanvraag tot verwijdering gedaan (Stedin ook). Half maart komen ze pas. Als ik ze nu bel of het een paar maanden later kan zou dat ook geen probleem zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door fsfikke op 15-02-2024 20:48 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RBoss
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 30-03 00:42
Link123 schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 21:23:
Even een vraag voor ervaringsdeskundigen hier. Mijn gasaansluiting zal door enexis ergens eind juni afgesloten worden. Nu heb ik net bij mijn gasleverancier het levereringscontract opgezegd per 3-3-23 zodat ik van die maandelijkse kosten af ben. Dat gaat toch geen problemen geven hoop ik?
Net verwijderen aansluiting aangevraagd en daarna bij de leverancier de gaslevering opgezegd. Liander zegt dat het verwijderen wel een jaar kan duren en de energieleverancier wil graag een datum, want dan kunnen ze vanaf die datum de vaste leveringskosten stopzetten.

Een jaar doorbetalen?! Lijkt me niet echt billijk. Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Erwin_83
RBoss schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 20:48:
[...]

Net verwijderen aansluiting aangevraagd en daarna bij de leverancier de gaslevering opgezegd. Liander zegt dat het verwijderen wel een jaar kan duren en de energieleverancier wil graag een datum, want dan kunnen ze vanaf die datum de vaste leveringskosten stopzetten.

Dat is weer misleiding van de leverancier. Opzeggen van je gascontract is voldoende en staat los van verwijdering door de netbeheerder, al doen ze je graag anders geloven.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

[...]

Ik kreeg na het opzeggen van mijn gascontract heel snel een dreigbrief van Stedin waarin ze het hadden over hoge kosten bij afsluiting etc.. Ik heb ze verwezen naar de lopende aanvraag via mijnaansluiting, daarna hebben ze die afsluitprocedure on hold gezet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RBoss
Erwin_83 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 20:50:
[...]

Dat is weer misleiding van de leverancier. Opzeggen van je gascontract is voldoende en staat los van verwijdering door de netbeheerder, al doen ze je graag anders geloven.
Ga dit natuurlijk ook niet zomaar accepteren, maar was even benieuwd naar de regels, een beste manier van aanpakken en bij wie ik moet zijn..

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Erwin_83
RBoss schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 20:57:
[...]

Ga dit natuurlijk ook niet zomaar accepteren, maar was even benieuwd naar de regels, een beste manier van aanpakken en bij wie ik moet zijn..
De nieuwe regels/werkwijze vanaf 1 februari is simpel:
-Opzeggen gas contract, met inachtneming van opzegtermijn.
-Op www.mijnaansluiting.nl aangeven dat je geen gas aansluiting meer nodig hebt. De netbeheerder komt dan binnen een jaar de aansluiting verwijderen (als het goed is)

Let op met opzeggen, een eventuele opzeg boete of vervallen welkomstbonus kan bij contract breuk, dus soms is pas later opzeggen financieel interessanter.

Dus even door zeuren bij de leverancier tot je een kundige medewerker treft.

[ Voor 5% gewijzigd door Erwin_83 op 15-02-2024 21:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RBoss
Juist. Dus: bellen, rustig uitleggen en niet ophangen voor het geregeld is.

Acties:
  • +8 Henk 'm!
RBoss schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 21:36:
Juist. Dus: bellen, rustig uitleggen en niet ophangen voor het geregeld is.
Liever in eerste instantie online of via mail opzeggen.
Iedere reactie (dus ook een afwijzing of weigering om je opzegging te verwerken) is vervolgens zwart op wit bewijs dat je opzegging correct is aangekomen en daarmee simpelweg rechtsgeldig is en uitgevoerd moet worden.

Met zo'n schriftelijk bewijs eenmaal in handen kun je daarna indien nodig verder communicatie en stappen volgen. Waaronder een bericht waarin je ze hartelijk dankt voor de schriftelijke bevestiging dat jouw opzegging correct op het juiste adres is aangekomen en dat je de energieleverancier aansprakelijk stelt voor alle schade en kosten wanneer je opzegging niet correct conform de algemene voorwaarden en geldende wetgeving wordt verwerkt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Compuchip87
RBoss schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 20:57:
[...]

Je zou prima brief #4 uit dit dossier kunnen pakken als voorbeeld: boredgeestje in "Gas de deur uit doen: Gratis!"

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:17
[...]

Ook voor 1 februari kon je gewoon opzeggen.
Ze zullen moeilijk doen. Had ik ook bij Engie, tot 2 keer toe uitgelegd dat ze geen netbeheerder zijn en erbij gezet dat ze het moeten beëindigen wegens artikel 52b, lid 7 van de Gaswet.
Opeens was alles mogelijk en moest ik een vragenlijst langs lopen, maar ik heb geen gascontract meer.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zekerz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06-09 08:42
Ik heb 1 februari via de nieuwe manier een aanvraag gedaan op mijnaansluiting.nl. Vandaag kreeg ik een mail dat het is doorgestuurd naar een aannemer. Hierbij werd het volgende vermeld:
"Grondwerkzaamheden: Bij grondwerkzaamheden op eigen terrein zal de aannemer verdichten. Het (later) aanvullen van grond en/of terugleggen van straatwerk of andere soorten bedekkingen op eigen terrein, is voor rekening van de eigenaar van het perceel."

Is dit de normale gang van zaken?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• boredgeestje
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:14
zekerz schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 11:43:
Ik heb 1 februari via de nieuwe manier een aanvraag gedaan op mijnaansluiting.nl. Vandaag kreeg ik een mail dat het is doorgestuurd naar een aannemer. Hierbij werd het volgende vermeld:
"Grondwerkzaamheden: Bij grondwerkzaamheden op eigen terrein zal de aannemer verdichten. Het (later) aanvullen van grond en/of terugleggen van straatwerk of andere soorten bedekkingen op eigen terrein, is voor rekening van de eigenaar van het perceel."

Daar zou ik niet zonder meer mee akkoord gaan. Vind het ook niet netjes dat de netbeheerder dit eenzijdig via een e-mail aan de perceeleigenaar stuurt.
De netbeheerder is namelijk opdrachtgever van de aannemer, en deze zou dan ook moeten zorgdragen voor het netjes opleveren na de uitvoer van de werkzaamheden.

Ik zou de netbeheerder een bericht sturen dat je niet akkoord kunt gaan met die vermelding en dat ze welkom zijn om de voor hen nodige werkzaamheden te laten verrichten mits e.e.a. weer opgeleverd wordt in een vergelijkbare staat zoals aangetroffen, inclusief het op nette wijze herbestraten van opengetrokken straatwerk e.d.

This post was created with 100% recycled electrons

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rescla
Whiskey48 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 20:01:
[...]

Goed stuk. Als ik het goed begrijp heb je zelf de aanvraag tot verwijdering gedaan? Hoeveel koste deze verwijdering, dit kost ca €1000 toch? (Misschien heb ik het verkeerd begrepen maar het aanvragen via mijnaansluiting kost je ca €1000?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Edit, ik zie het al, je kan kiezen (opdracht geven) om hem gratis te laten verwijderen. De uitgebreide startpost gaat dus niet helemaal meer op? Je kan gewoon dit selecteren en bij je energieleverancier de levering stopzetten?

Het was inderdaad gratis, met de kosten van de uitvoering gespecificeerd rond de 1k. Maar dan met een korting om het weer op €0 uit te laten komen.

Voor zover ik heb begrepen is het verschil tussen de "officiële" route via mijnaansluiting en de Tweakers route dat je bij de officiele route WEL aansprakelijkheid aanvaard als opdrachtgever. In ieder geval moet je met hun voorwaarden akkoord gaan. Bij de Tweakersroute A geef je geen opdracht, en loop je dus minder risico, is denk ik de gedachte. Los van het feit dat de mijnaansluiting route pas recent bestaat, en dat het gratis laten verwijderen hard bevochten is.

Maar ik heb dus gewoon gebruik gemaakt van de mijnaansluiting route en in mijn geval heeft dat goed uitgepakt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!
zekerz schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 11:43:

Nee, dat is niet normaal en ronduit onacceptabel. Bij de nieuwe route (en de Tweakersroute) ben je geen opdrachtgever en hoef je je niet te conformeren aan dergelijke voorwaarden.
De werkzaamheden dienen geheel voor rekening en risico van de netbeheerder te zijn.

Bij welke netbeheerder is dit?

En kun je hierover een klacht indienen bij de ACM. @Bram-Bos zet jij dit ook door naar jouw contactpersoon.?

[ Voor 7% gewijzigd door Ivow85 op 16-02-2024 19:36 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!
rescla schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 17:05:
[...]

Het was inderdaad gratis, met de kosten van de uitvoering gespecificeerd rond de 1k. Maar dan met een korting om het weer op €0 uit te laten komen.

Voor zover ik heb begrepen is het verschil tussen de "officiële" route via mijnaansluiting en de Tweakers route dat je bij de officiele route WEL aansprakelijkheid aanvaard als opdrachtgever. In ieder geval moet je met hun voorwaarden akkoord gaan. Bij de Tweakersroute A geef je geen opdracht, en loop je dus minder risico, is denk ik de gedachte. Los van het feit dat de mijnaansluiting route pas recent bestaat, en dat het gratis laten verwijderen hard bevochten is.

Maar ik heb dus gewoon gebruik gemaakt van de mijnaansluiting route en in mijn geval heeft dat goed uitgepakt.
Bij de nieuwe route die vanaf 1 februari geldig zou moeten zijn, zou je simpelweg een melding einde gebruik voor de gasaansluiting moeten (kunnen) doen.
Aan een melding kunnen geen voorwaarden zitten, want een melding is geen overeenkomst. "Yo netbeheerder, ik gebruik die gaspijp niet meer, doe er lekker mee wat je wil. Wil je bij mij binnenkomen met je ff bellen voor een afspraak anders sta je misschien je tijd te verdoen voor een gesloten deur".

Helaas blijken de netbeheerders wederom onbetrouwbaar en de regels en richtlijnen véél te ruim te interpreteren door wél voorwaarden te verbinden aan een simpele eenzijdige melding.

Acties:
  • +9 Henk 'm!
Ivow85 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 19:34:
[...]
En kun je hierover een klacht indienen bij de ACM. @Bram-Bos zet jij dit ook door naar jouw contactpersoon.?
Ik verzamel aanvullende issues in: Bram-Bos in "Gas de deur uit doen: Gratis!"

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• zekerz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06-09 08:42
Ivow85 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 19:34:
[...]

Nee, dat is niet normaal en ronduit onacceptabel. Bij de nieuwe route (en de Tweakersroute) ben je geen opdrachtgever en hoef je je niet te conformeren aan dergelijke voorwaarden.
De werkzaamheden dienen geheel voor rekening en risico van de netbeheerder te zijn.

Bij welke netbeheerder is dit?

Bedankt voor jullie reactie. Dit is bij Stedin, maar de mail kwam via DNWG. Ik ga inderdaad reageren dat ik geen opdrachtgever ben etc, ben benieuwd naar de reactie!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Draak1978
zekerz schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 21:10:
[...]

Bedankt voor jullie reactie. Dit is bij Stedin, maar de mail kwam via DNWG. Ik ga inderdaad reageren dat ik geen opdrachtgever ben etc, ben benieuwd naar de reactie!
En val alstublieft niet voor “het is een standaard tekst, niks aan de hand”.

Daar lijken ze weer te veel aan vast te houden de laatste tijd.

Acties:
  • +10 Henk 'm!
Bij een vriendin afgelopen week de gasaansluiting, na aanvraag eind vorig jaar, kosteloos verwijderd.
Er is ruimte nodig voor de waterontharder. Geen foto's en nadere informatie om duidelijke redenen:
Na het doorzagen van de aansluiting van de leiding meteen naast de fundering en het verwijderen van de meter binnen hebben ze zelfs nog even geholpen om een YMVK kabel door de oude mantelbuis te steken, die meteen in de meterkast uitkwam. Geen idee of het kopje koffie heeft geholpen. (ik zal nog op de mantelbuis schrijven: buiten stopcontact) Buiten meteen omhoog langs de muur naar een stopcontact. Binnen meteen de groepenkast in naar een eigen alamat. De mantelbuis loopt alleen in de kruipruimte van de fundering naar de vloer van de meterkast. Straatwerk buiten netjes terug gelegd. Helaas wel zanderig, maar dat hoort erbij.
Zoals wel vaker zijn de echte werklui gewoon vriendelijk en behulpzaam.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Whiskey48
onetime schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 11:10:
Bij een vriendin afgelopen week de gasaansluiting, na aanvraag eind vorig jaar, kosteloos verwijderd.
Er is ruimte nodig voor de waterontharder. Geen foto's en nadere informatie om duidelijke redenen:
Na het doorzagen van de aansluiting van de leiding meteen naast de fundering en het verwijderen van de meter binnen hebben ze zelfs nog even geholpen om een YMVK kabel door de oude mantelbuis te steken, die meteen in de meterkast uitkwam. Geen idee of het kopje koffie heeft geholpen. (ik zal nog op de mantelbuis schrijven: buiten stopcontact) Buiten meteen omhoog langs de muur naar een stopcontact. Binnen meteen de groepenkast in naar een eigen alamat. De mantelbuis loopt alleen in de kruipruimte van de fundering naar de vloer van de meterkast. Straatwerk buiten netjes terug gelegd. Helaas wel zanderig, maar dat hoort erbij.
Zoals wel vaker zijn de echte werklui gewoon vriendelijk en behulpzaam.
Hé, dat is een goed idee! Dan kan je gelijk een kabel voor een autolader of stopcontact bij de carport alvast neerleggen als er een open gat is tussen de meterkast en buiten.

Het trekken van een 2,5mm2 grondkabel is in 2min zelf gedaan, dan hou je ze niet eens op met het de werkzaamheden. Dan kan je later wel een keer dit netjes (laten) aansluiten binnen en buiten.

Sonde om 2x iets open te graven als het toch al open ligt en je even 2min snel dit door de mantelbuis heen trekt, je houd echt niemand op dan.

[ Voor 23% gewijzigd door Whiskey48 op 17-02-2024 11:34 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
zekerz schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 21:10:
Dank voor het voorwerk (en dat bedoel ik ruim breder dan alleen @zekerz ). Ik wacht nog maar even af.

Of misschien stuur ik Stedin binnenkort weer 'ns een email. Dat 't via mijnaansluiting nog niet helemaal lukt mijn melding te herhalen, maar dat ik toch verbaasd ben dat de melding van de contractant, uit 2020, noch mijn meldingen (2x, begin 2021) verwerkt zijn. Wat blijkt uit het zonder actie verstrijken van die tweejarige planningstermijn.

Heeft iemand nog 'n werkend emailadres van Stedin?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Erwin_83
Gwaihir schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 13:37:
[...]

Dank voor het voorwerk (en dat bedoel ik ruim breder dan alleen @zekerz ). Ik wacht nog maar even af.

Of misschien stuur ik Stedin binnenkort weer 'ns een email. Dat 't via mijnaansluiting nog niet helemaal lukt mijn melding te herhalen, maar dat ik toch verbaasd ben dat de melding van de contractant, uit 2020, noch mijn meldingen (2x, begin 2021) verwerkt zijn. Wat blijkt uit het zonder actie verstrijken van die tweejarige planningstermijn.

Gewoon een mailtje sturen en vragen hoe het met de veiligheid zit. Want na een jaar zijn er ineens enorme risico's als ik de netbeheerders mag geloven . >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Erwin_83 Zeker, maar.. waarheen? Stedin is niet gul met emailadressen publiceren. Of is dat veranderd, ergens de afgelopen paar jaar?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BMWix3
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 16-09 22:22
[b][
Zie PB! 👍

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erwin_83
Gwaihir schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 17:49:
@Erwin_83 Zeker, maar.. waarheen? Stedin is niet gul met emailadressen publiceren. Of is dat veranderd, ergens de afgelopen paar jaar?
Wat ik zo even snel zie op google doen ze alleen aan telefoon en whatsapp. Ik zou dan de app pakken, is het gelijk vastgelegd.

Voor zakelijk is er wel een mail adres trouwens.

[ Voor 6% gewijzigd door Erwin_83 op 18-02-2024 09:46 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Gwaihir schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 17:49:
Stedin is niet gul met emailadressen publiceren.
Ik heb net de mijnaansluting route afgerond, gasmeter is weg. Netbeheerder is stedin. Ik heb deze e-mailadressen voorbij zien komen:
FM_aardgasloos@stedin.net (staat ook in dit topic genoemd)
FM_Klantafspraak@stedin.net
stedin_planning_M@stedin.net

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

blackd schreef op zondag 18 februari 2024 @ 10:02:
[...]

Ik heb net de mijnaansluting route afgerond, gasmeter is weg. Netbeheerder is stedin. Ik heb deze e-mailadressen voorbij zien komen:
FM_aardgasloos@stedin.net (staat ook in dit topic genoemd)
FM_Klantafspraak@stedin.net
stedin_planning_M@stedin.net
En FM_VoorkomAfsluiting@stedin.net

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mark1972V
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 20-05-2024
Hi collega Tweakers! Ik ben na flink doorlezen nog even zoekend waar ik moet beginnen om bij Essent mijn gas contract op te zeggen. Ik wil gewoon gebruik maken van de zg Tweakers route A, en dus niet via mijnaansluiting.nl allerlei ongevraagde verplichtingen op me nemen. Maar op de Essent website kan je hooguit je volledige contract opzeggen. Wie kan me even een duwtje in de juiste richting geven voor de eerste opzegging?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-09 07:43
Mark1972V schreef op zondag 18 februari 2024 @ 13:47:
Hi collega Tweakers! Ik ben na flink doorlezen nog even zoekend waar ik moet beginnen om bij Essent mijn gas contract op te zeggen. Ik wil gewoon gebruik maken van de zg Tweakers route A, en dus niet via mijnaansluiting.nl allerlei ongevraagde verplichtingen op me nemen. Maar op de Essent website kan je hooguit je volledige contract opzeggen. Wie kan me even een duwtje in de juiste richting geven voor de eerste opzegging?
Een paar jaar terug was de enige optie voor mij om te bellen. Het koste wat doorduwen (ik regel de gasmeter zelf wel met de netbeheerder) en het was tijdens 1 telefoontje geregeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Nu online
Even checken of ik iets over t hoofd zie,

Ik heb nog een contract bij Essent tot begin november. Krijg welkomstbonus van 170 euro aan t eind.

Verwachting is dat ik over een maand geen gas meer nodig heb en ik dat in principe kan opzeggen.

Als ik gas nu opzeg zal ik waarschijnlijk een boete moeten betalen en krijg ik die welkomstbonus natuurlijk niet. Dus dan beter de gasaansluiting gewoon actief laten tot november toch?

Klopt dit of zie ik iets over het hoofd?

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Freee!!
  • Laatst online: 16-09 17:51

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Makrolon schreef op zondag 18 februari 2024 @ 14:48:
Even checken of ik iets over t hoofd zie,

Ik heb nog een contract bij Essent tot begin november. Krijg welkomstbonus van 170 euro aan t eind.

Verwachting is dat ik over een maand geen gas meer nodig heb en ik dat in principe kan opzeggen.

Als ik gas nu opzeg zal ik waarschijnlijk een boete moeten betalen en krijg ik die welkomstbonus natuurlijk niet. Dus dan beter de gasaansluiting gewoon actief laten tot november toch?

Klopt dit of zie ik iets over het hoofd?
Hoe hoog is de bonus (en de eventuele boete)? En hoeveel betaal je aan vastrecht e.d. in die periode?

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Nu online
Freee!! schreef op zondag 18 februari 2024 @ 14:52:
[...]

Hoe hoog is de bonus (en de eventuele boete)? En hoeveel betaal je aan vastrecht e.d. in die periode?
Ik dacht alleen netbeheerkosten , maar er komt nog 71 bij. Dus 311 aan vaste kosten.
Ik krijg 170 euro welkomstbonus. De boete zou ik morgen over moeten bellen...

Maar als ik het even snel uitreken is het verschil dan zonder de boete mee te nemen maximaal 30 a 40 euro. Dat is me de moeite niet waard.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Pagina: 1 ... 92 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.