Gas de deur uit doen: Gratis! Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 93 ... 104 Laatste
Acties:
  • 728.984 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mark1972V schreef op zondag 18 februari 2024 @ 13:47:
Hi collega Tweakers! Ik ben na flink doorlezen nog even zoekend waar ik moet beginnen om bij Essent mijn gas contract op te zeggen. Ik wil gewoon gebruik maken van de zg Tweakers route A, en dus niet via mijnaansluiting.nl allerlei ongevraagde verplichtingen op me nemen. Maar op de Essent website kan je hooguit je volledige contract opzeggen. Wie kan me even een duwtje in de juiste richting geven voor de eerste opzegging?
Sinds 1 februari kan je, als het goed is en je je niet tot een fout laat verleiden, via mijnaansluiting.nl niet een aanvraag, maar een melding doen dat je stopt met gas. Hier en daar schijn je nog op te moeten passen dat je geen voorwaarden accepteert. Probeer een email naar je netbeheerder, dat zou ook genoeg moeten zijn.

edit: via whatsapp bij Essent alleen je gas opzeggen? Maar misschien ziet Essent je gas & elektra contract samen als 1 contract. Wees dus duidelijk wat je wilt.

[ Voor 8% gewijzigd door onetime op 18-02-2024 15:54 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-07 16:38
loyske schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 14:33:
Na 1 jaar gas en elektra bij Innova afgenomen te hebben. Probeer ik nu van het gas af te komen.
De verwijdering van de meter is al in november aangevraagd bij Enexis en zal in week 18 uitgevoerd worden.
18 december Innova verzocht om gascontract op te zeggen ivm geen gas gebruik meer. Eerste mail was dat dit niet zo maar mogelijk was. Vandaag weer contact gehad en deze mail terug gekregen:

[...]

Inmiddels geantwoord:

[...]

Sinds 18 december hebben ze ook al 2x een voorschot afgschreven....
Na geen enkele reactie van Innova op mijn mails. Heb ik inmiddels een betalingsherinnering voor januari en februari. Inmiddels ook een aanmaning van januari met 15 euro aanmaankosten extra. Wat is dit voor een club zeg bah bah.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
loyske schreef op maandag 19 februari 2024 @ 14:10:
Na geen enkele reactie van Innova op mijn mails.
Heb je in de klantenomgeving wellicht de mogelijkheid het gascontract op te zeggen? Bij Gewoon Energie (ook innova) kon ik dit online regelen zonder al deze onzin.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• loyske
blackd schreef op maandag 19 februari 2024 @ 14:23:
[...]

Heb je in de klantenomgeving wellicht de mogelijkheid het gascontract op te zeggen? Bij Gewoon Energie (ook innova) kon ik dit online regelen zonder al deze onzin.
Ik zie dat ik het daar inderdaad kan opzeggen, maar pas met de datum van vandaag...

Ik heb opzeggen doorgegeven via een formulier in de klantomgeving.
Daar heb ik pas heel laat reactie gehad met de vraag waarom, want het kon niet zo maar.
Daarna een mail dat Enexis de gasaansluiting op status SLOOP moest zetten wil Innova het gascontract kunnen stop zetten....

Feit is dat ik op 18 december heb door gegeven dat ik mijn contract wil opzeggen. Had ik het inderdaad maar via die optie in de klantomgeving gedaan. Maar feitelijk doe ik nu niks anders!?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
loyske schreef op maandag 19 februari 2024 @ 14:39:
Ik zie dat ik het daar inderdaad kan opzeggen, maar pas met de datum van vandaag...
Dat is jammer. Ik herken helaas de (on)bereikbaarheid en trage reacties van hun klantenservice.

Volgens mij heb je de juiste dingen gedaan, enige wat je nog kan doen is overgaan tot een algehele incasso blokkade via de bank, alle facturen blijven betwisten met verwijzing naar je rechtsgeldige opzegging.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • +9 Henk 'm!
loyske schreef op maandag 19 februari 2024 @ 14:10:
[...]

Na geen enkele reactie van Innova op mijn mails. Heb ik inmiddels een betalingsherinnering voor januari en februari. Inmiddels ook een aanmaning van januari met 15 euro aanmaankosten extra. Wat is dit voor een club zeg bah bah.
Voor de formaliteit even de betalingsherinneringen en aanmaning betwisten met verwijzing naar je opzegging van 18 december en het nadrukkelijke verzoek aan Innova om de administratie op orde te brengen en een correcte eindafrekening te versturen voor gas.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• loyske
blackd schreef op maandag 19 februari 2024 @ 14:57:
[...]

Dat is jammer. Ik herken helaas de (on)bereikbaarheid en trage reacties van hun klantenservice.

Volgens mij heb je de juiste dingen gedaan, enige wat je nog kan doen is overgaan tot een algehele incasso blokkade via de bank, alle facturen blijven betwisten met verwijzing naar je rechtsgeldige opzegging.
Dat laatste heb ik eind januari gedaan. Vandaar nu de betalingsherinnering en nu dus ook aanmaning :X
Ivow85 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 15:04:
[...]

Voor de formaliteit even de betalingsherinneringen en aanmaning betwisten met verwijzing naar je opzegging van 18 december en het nadrukkelijke verzoek aan Innova om de administratie op orde te brengen en een correcte eindafrekening te versturen voor gas.
Goede tip, dank je! Zojuist inderdaad gedaan. Benieuwd wanneer het gaat stoppen.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:38

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

loyske schreef op maandag 19 februari 2024 @ 14:39:
[...]
Ik heb opzeggen doorgegeven via een formulier in de klantomgeving.
Daar heb ik pas heel laat reactie gehad met de vraag waarom, want het kon niet zo maar.
@loyske Let op: hier noem je iets heel essentieels. Je hebt je opzegging schriftelijk doorgegeven en daarop hebben ze gereageerd. Daarmee heb je bewijs dat ze jouw opzegging hebben ontvangen. Dat ze langzaam reageren en dat ze je opzegging niet zomaar accepteren doet niet ter zake. Je hebt rechtsgeldig opgezegd.

Ten eerste zegt de wet dat je op dezefde manier op moet kunnen zeggen als dat je kan aanmelden. En verder moet je maar eens in hun algemene voorwaarden lezen wat ze zeggen over beëindiging. Daar worden vast geen extra voorwaarden aan verbonden.
Kortom: jouw opzegging is jouw opzegging, of ze het leuk vinden of niet. Per de datum van je melding, eventueel met 30 dagen opzegtermijn. En dat laatste dan alleen nog maar als dat in hun voorwaarden staat!

Dus houd je rug recht en laat je niets wijsmaken!

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:56

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Hippe Lip schreef op maandag 19 februari 2024 @ 23:45:
[...]
Dus houd je rug recht en laat je niets wijsmaken!
En blaf terug, dat alle extra kosten die jij moet maken op hun verhaald zullen worden. Dat is inclusief rente op onverschuldigde betalingen, correspondentie en administratie (je eigen tijd).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• redah
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-07 22:00
redah schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 11:56:
Update: Vandaag gebeld door een vriendelijke dame van Oxxio. Deze gaf aan dat er erg veel misverstanden en miscommunicatie was, maar: per morgen wordt mijn gascontract beëindigd. Dat kon niet met terugwerkende kracht. Ik heb gevraagd dit ook even op mail te zetten, en dat is gebeurd.

Ze dacht dat er geen opzegboete zou zijn, omdat ik niet overstap maar simpelweg geen aansluiting meer heb/wil. Maar kon dat niet met zekerheid zeggen omdat een andere afdeling over de eindafrekening gaat. Die ontvang ik binnen 6 weken.

Voor nu is het dus even afwachten. Als ik geen opzegboete op de afrekening zie staan is het voor mij prima dat het contract morgen wordt beëindigd. Als er toch een opzegboete staat, ga ik moeilijk doen over vorig jaar.
Vandaag mijn eindafrekening van Oxxio gekregen. Geen opzegboete! _/-\o_

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Deismyna
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:49
redah schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 09:07:
[...]

Vandaag mijn eindafrekening van Oxxio gekregen. Geen opzegboete! _/-\o_
Maar niet met terugwerkende kracht ;)

En de enige reden waarom ze het bij jou nu dus uiteindelijk wel hebben beëindigd is omdat je de mijnaansluiting aanvraag had gedaan toch? Want bij mij blijven ze nog steeds hangen in het "sorry backoffice is druk" lulverhaal, wat dus absolute onzin is aangezien jouw opzegging veel recenter is dan de mijne...

Maar goed, ik heb geduld, de rekening voor hun tikt ondertussen lekker door, ik ga echt geen cent extra betalen omdat ze zelf doelbewust de boel lopen de saboteren.

Volgende week kunnen ze de eerste stornering verwachten, want ze hebben natuurlijk nog geen specifieke elektra factuur kunnen aanleveren, ondanks dat ik daar nadrukkelijk om gevraagd heb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23-07 17:11
Deismyna schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 09:26:
[...]

Maar niet met terugwerkende kracht ;)

En de enige reden waarom ze het bij jou nu dus uiteindelijk wel hebben beëindigd is omdat je de mijnaansluiting aanvraag had gedaan toch? Want bij mij blijven ze nog steeds hangen in het "sorry backoffice is druk" lulverhaal, wat dus absolute onzin is aangezien jouw opzegging veel recenter is dan de mijne...

Maar goed, ik heb geduld, de rekening voor hun tikt ondertussen lekker door, ik ga echt geen cent extra betalen omdat ze zelf doelbewust de boel lopen de saboteren.

Volgende week kunnen ze de eerste stornering verwachten, want ze hebben natuurlijk nog geen specifieke elektra factuur kunnen aanleveren, ondanks dat ik daar nadrukkelijk om gevraagd heb.
Niet te lang wachten met storneren, dat kan zonder tussenkomst van de bank "maar" 3 maanden. Daarna moet je de bank laten storneren met als reden "geen incassomachtiging afgegeven" :+ :X

the older I get, the better I was...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Deismyna
Kees-Jan schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 09:28:
[...]

Niet te lang wachten met storneren, dat kan zonder tussenkomst van de bank "maar" 3 maanden. Daarna moet je de bank laten storneren met als reden "geen incassomachtiging afgegeven" :+ :X
Klopt, maar het gaat me alleen om nieuwe afschrijvingen, ik heb ze eerst nog netjes de tijd gegeven om hun zaken op orde te krijgen. Dan heb ik in ieder geval een goed verhaal voor wanneer ik straks in het onvermijdelijke wanbetaler bakje terecht kom ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kees-Jan
Deismyna schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 09:48:
[...]

Klopt, maar het gaat me alleen om nieuwe afschrijvingen, ik heb ze eerst nog netjes de tijd gegeven om hun zaken op orde te krijgen. Dan heb ik in ieder geval een goed verhaal voor wanneer ik straks in het onvermijdelijke wanbetaler bakje terecht kom ;)
Als je maar blijft communiceren ;)

Acties:
  • +10 Henk 'm!
Kees-Jan schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 10:42:
[...]

Als je maar blijft communiceren ;)
Dit!

Ook wanneer je storneert direct een berichtje sturen met iets als:

Goedemiddag, zojuist heb ik de betaling met kenmerk <123> gestorneerd omdat dit een voorschotbedrag betreft voor elektriciteit en gas, maar ik heb met u helemaal geen gascontract meer.

Ondanks mijn verzoek d.d. <datum> heb ik van u geen correcte voorschotfactuur voor uitsluitend mijn afname van elektriciteit volgens het huidige contract ontvangen. Hierdoor is het voor mij onmogelijk om nu jet juiste bedrag aan u te voldoen.
Ik hoop dat u deze zaak snel oppakt, mij een correcte voorschotfactuur stuurt en voortaan ook de juiste bedragen middels automatische incasso incasseert.
Mocht u bij een volgende incasso wederom een foutief bedrag van mijn rekening afschrijven, dan wordt ook dat uiteraard gestorneerd.

Graag betaal ik u de juiste bedragen, maar zolang u mij dat onmogelijk maakt betaal ik u niets. Pas indien u de administratie op orde heeft kunt u weer geld van mij verwachten. En dan zal ik uiteraard zo nodig ook de voorschotten van reeds verstreken maanden aan u voldoen.

Jezelf indekken is belangrijk. Door zo'n verhaal te sturen toon je jouw goede wil en leg je het probleem volledig bij de wederpartij.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Ivow85 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 11:42:
[...]
Graag betaal ik u de juiste bedragen, maar zolang u mij dat onmogelijk maakt betaal ik u niets.
Kleine correctie.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Deismyna
Ivow85 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 11:42:
[...]

Dit!

Ook wanneer je storneert direct een berichtje sturen met iets als:

...
Ik had er al een beetje op voorgesorteerd met onderstaand bericht (tot 2x toe), maar zal ook nog even een bericht doen na het daadwerkelijk storneren. Bedankt voor het voorbeeld :)
Jullie hebben tot op heden namelijk nog geen eindafrekening voor mijn gascontract kunnen opmaken en schrijven dus maandelijks nog steeds zowel gas als elektra kosten af.
Aangezien zowel het gas als elektra deel gecombineerd wordt in één afschrijving zie ik mezelf genoodzaakt om nieuwe automatische incasso's vanaf nu te storneren.
Ik ontvang in dat geval graag een factuur van het elektra deel zodat ik dit wel normaal kan voldoen. Nog mooier zou een nieuwe specificatie van het maandbedrag zijn, waarin alleen de elektrakosten zitten.
Kunt u dit verzoek neerleggen bij uw financiële afdeling? Dan is het hopelijk op tijd geregeld en hoef ik ook niet tot storneren over te gaan.
Allemaal inderdaad puur ter indekking, want ik verwacht echt niet dat ze het opeens gaan regelen ofzo. Er is sowieso vrijwel 0 communicatie vanuit hun kant.

Acties:
  • +8 Henk 'm!
@Deismyna indekken en je eigen welwillendheid tonen is belangrijk voor als ze het straks mogelijk echt laten escaleren richting incasso/deurwaarder/dagvaarding.

En als dat gebeurt werkt het alleen maar in je voordeel dat ze op al jouw communicatie niet of nauwelijks inhoudelijk hebben gereageerd.
Wanneer jij hebt opgezegd staat vast. Hoeveel dagen opzegtermijn er vanaf dat moment is staat vast en dat jij meermaals hebt aangedrongen op een correcte afhandeling staat vast. Jouw zaak komt wel goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:32
Kan je het maandbedrag niet zelf aanpassen? En dan zo laag mogelijk zodat je op de eindafrekening moet bijbetalen?

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:31
Zo, 14-02 via mijnaansluiting.nl verwijdering aangevraagd. Op de website van Liander staat nu dat het niks kost en dat ze contact met ons op gaan nemen. De status staat op "Intake"

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Deismyna
Erwin_83 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 14:34:
Kan je het maandbedrag niet zelf aanpassen? En dan zo laag mogelijk zodat je op de eindafrekening moet bijbetalen?
Is beperkt mogelijk ja, staat al zo laag als ze toelaten via de site. Een verzoek via de chat om het verder te verlagen werd uiteraard ook compleet genegeerd.

Het gaat me ook niet zozeer om het maandbedrag zelf, dit verlaagde bedrag zal in euro's wel aardig kloppen over het gehele jaar. Ik verwacht voornamelijk dat geld, of eigenlijk het gebrek er aan, ze wel gaat motiveren om in beweging te komen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Draak1978
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 25-07 12:32
nodri2000 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 14:49:
Zo, 14-02 via mijnaansluiting.nl verwijdering aangevraagd. Op de website van Liander staat nu dat het niks kost en dat ze contact met ons op gaan nemen. De status staat op "Intake"
Als jij het "aanvraagd" dan kan het zijn dat Liander besluit dat jij de opdrachtgever gaat zijn.

Jij hoeft alleen een melding te maken bij Liander dat jij geen gas wenst te gebruiken.

Komen zij alsnog met een offerte dan zou ik deze weigeren (tenzij je voor een specifieke tijd de gasaansluiting verwijderd wilt hebben).

Heb jij bij mijnaansluiting de vinkjes gezet dat jij de opdrachtgever bent?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Zo mijn gasaansluiting is nu ook fysiek verwijderd door Enexis via de 0 euro route. Heel netjes uitgevoerd en netjes achter gelaten. Prima oplossing zo.

energienerds.nl, gasloos, 11,5kWp, 14 kWh accu, EV, Atlantic WPB

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kees-Jan
De website van Liander is mogelijk nog niet eens aangepast aan de "ná 1 februari 2024 situatie".

ná 1 februari hoef je alleen maar te melden dat je de aansluiting niet meer nodig hebt.
als je ná 1 februari een aanvraag doet voor verwijdering, dan kost je dat namelijk wél geld...

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Heb je het fout verwoord en heb je een melding gedaan van einde gasgebruik?
Anders ga je een hoge rekening krijgen.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:52
04-07-2023 de aanvraag ingediend bij mijnaansluiting.nl om de aansluiting van Liander te laten verwijderen. Vandaag is dan ook echt alles verwijderd, zonder problemen of kosten. Ging eigenlijk in een keer allemaal goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nodri2000
onetime schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 15:37:
[...]

Heb je het fout verwoord en heb je een melding gedaan van einde gasgebruik?
Anders ga je een hoge rekening krijgen.
Jazker, na dit draadje goed doorgelezen te hebben heb ik melding gemaakt van einde gebruik. De mail van Liander is ook binnen waarin aangegeven wordt dat dit kosteloos verwijderd gaat worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wEf-xltaeZoN7_Cfojg2pVmUTiw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xi9nMr0FgQILVtxU0zxcEAtG.jpg?f=fotoalbum_large

En dit in de mijnaansluiting.nl "project"
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G9etTG-56BKLlKFll6_iyfTPeHo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/11COHkAja3MK7b5zIQZjiuPE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door nodri2000 op 22-02-2024 08:21 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:59
Toch wel frapant. Ze weten al sinds november dat ik geen gas contract heb bij Liander. Sinds de laatste conversatie in januari, over dat ik een wanbetaler ben en ze een deurwaarder gaan inzetten als ik niets via mijnaansluiting.nl aanvraag, heb ik niets meer gehoord.
Dat was wel jammer, want ik had bijna hoop dat ze het op een normale manier zouden afhandelen. toen ze vroegen of ik eigenaar was en een oplossing zouden gaan zoeken.

Helaas denk ik dat ze nu aan het bedenken zijn hoe ze nog meer tijd en geld kunnen verspillen door extra gekke dingen te verzinnen

EDIT:
en ik weet niet hoe ik een melding kan doen, ik krijg alleen een mogelijkheid tot aanvraag...

[ Voor 8% gewijzigd door gr8-jen op 22-02-2024 08:25 ]

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kaoh
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:06
gr8-jen schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 08:24:
Helaas denk ik dat ze nu aan het bedenken zijn hoe ze nog meer tijd en geld kunnen verspillen door extra gekke dingen te verzinnen

EDIT:
en ik weet niet hoe ik een melding kan doen, ik krijg alleen een mogelijkheid tot aanvraag...
Dus ze weten zo goed dat je geen aansluiting hebt dat je alleen nog maar een nieuwe kan aanvragen maar behandelen je wel als wanbetaler voor die niet bestaande aansluiting. Jammer dat het me niet eens verbaasd.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• gr8-jen
Nou, er staat ergens een tekst om melding te doen.
Maar daarna moet ik en toestemming geven en maak ik een aanvraag waarbij ik toestemming moet geven en met alle voorwaarden akkoord moet gaan. Dan haak ik af.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0-7y232CH2jVCzhGTHJ4hGtXsgY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ECf6KWjMR24nY2gkwhh6i9dI.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aSIl6SlmNgZ8XqPPdIaU7xMsGpQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/f4XPvwx2U6FM1gtEBwIHxzjV.png?f=fotoalbum_large

Dan komen ze maar wanneer ze tijd hebben over een paar jaar.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • +5 Henk 'm!
gr8-jen schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 08:24:
Toch wel frapant. Ze weten al sinds november dat ik geen gas contract heb bij Liander. Sinds de laatste conversatie in januari, over dat ik een wanbetaler ben en ze een deurwaarder gaan inzetten als ik niets via mijnaansluiting.nl aanvraag, heb ik niets meer gehoord.
Dat was wel jammer, want ik had bijna hoop dat ze het op een normale manier zouden afhandelen. toen ze vroegen of ik eigenaar was en een oplossing zouden gaan zoeken.

EDIT:
Die melding heb je toch al lang via de maildiscussie meermaals gedaan?

Laat ze dat maar gewoon verwerken in hun administratie.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
gr8-jen schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 08:42:
Nou, er staat ergens een tekst om melding te doen.
Maar daarna moet ik en toestemming geven en maak ik een aanvraag waarbij ik toestemming moet geven en met alle voorwaarden akkoord moet gaan. Dan haak ik af.
Geheel correct hoor, om dan af te haken.

T is niet jouw probleem dat hun systemen niet deugen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees-Jan
nodri2000 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 08:15:
[...]

Jazker, na dit draadje goed doorgelezen te hebben heb ik melding gemaakt van einde gebruik. De mail van Liander is ook binnen waarin aangegeven wordt dat dit kosteloos verwijderd gaat worden.

[Afbeelding]

En dit in de mijnaansluiting.nl "project"
[Afbeelding]
Ja? Zonder extra voorwaarden te accepteren, toch?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nodri2000
Kees-Jan schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 10:15:
[...]

Ja? Zonder extra voorwaarden te accepteren, toch?
Ik heb het laatste vinkje niet aangevinkt, de rest wel.
Dat laatste vinkje had betrekking op de betaalverplichting.

Zelf verwacht ik zelfs als je alle vinkjes gezet hebt geen problemen. Een paar keer iemand een oor aannaaien en niemand gebruikt de mijnaansluiting.nl route meer. Daarmee snijden ze zichzelf in de vingers.

[ Voor 26% gewijzigd door nodri2000 op 22-02-2024 13:49 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Deismyna
Je kon hem dus doorklikken zonder het betaalverplichting vinkje? Dat is ook wel apart.
Alleen het laatste "mijnaansluiting" vinkje vinden ze in ieder geval niet OK, dat is dan wel weer jammer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uEofM9IqO8RLTcd7a84EoJBBkBw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WhZ7W3DnIZhst0aMaV2La4uX.png?f=fotoalbum_large

En zeker, het zal in 99% allemaal wel prima en gratis gaan enzo. Maar je zal net die ene beun aannemer treffen die een puinzooi achterlaat, of de pech dat ze een fiber kapot trekken en daar lastig over gaan doen "want voorwaarden". :X Nee mij niet gezien, helaas hebben ze de afgelopen jaren wel bewezen totaal niet te vertrouwen te zijn, gezien de strijd die er gevoerd is om het überhaupt gratis te krijgen.

De ACM heeft gewoon duidelijke richtlijnen opgesteld, daar gaan ze zich eerst maar eens aan houden, praten we daarna weer verder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nodri2000
Deismyna schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 14:07:
Je kon hem dus doorklikken zonder het betaalverplichting vinkje? Dat is ook wel apart.
Alleen het laatste "mijnaansluiting" vinkje vinden ze in ieder geval niet OK, dat is dan wel weer jammer.

[Afbeelding]

En zeker, het zal in 99% allemaal wel prima en gratis gaan enzo. Maar je zal net die ene beun aannemer treffen die een puinzooi achterlaat, of de pech dat ze een fiber kapot trekken en daar lastig over gaan doen "want voorwaarden". :X Nee mij niet gezien, helaas hebben ze de afgelopen jaren wel bewezen totaal niet te vertrouwen te zijn, gezien de strijd die er gevoerd is om het überhaupt gratis te krijgen.

De ACM heeft gewoon duidelijke richtlijnen opgesteld, daar gaan ze zich eerst maar eens aan houden, praten we daarna weer verder.
Ach in de voorwaarden staat het volgende:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_jz4t40xGvVKt01WVYIOmTGkDLQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6A38pvGCqsm8vUDfH3w5ey5P.jpg?f=user_large

Maar ja, in de voorwaarden staat ook dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7hjH9WaxLID_o3-fnFDGKgy_heQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/78b2xyUGo7rIyNu2GewCPTSV.jpg?f=user_large

Er vanuit gaande dat dit een standaardaansluiting is geeft dit toch wel te denken. Zie 7.1.
Gelukkig kan ik mijn aanvraag nog annuleren, ik ga eens bellen met Liander.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

nodri2000 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 13:47:
[...]
Zelf verwacht ik zelfs als je alle vinkjes gezet hebt geen problemen. Een paar keer iemand een oor aannaaien en niemand gebruikt de mijnaansluiting.nl route meer. Daarmee snijden ze zichzelf in de vingers.
Ze hebben zichzelf ook een oor aangenaaid met die verwijderingsplicht, dus op dat gebied valt er echt geen wijsheid van ze te verwachten.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@nodri2000
Hmm, art.6.2.a geeft me toch wel te denken.

1. Er staat dat het werk als opgeleverd beschouwd wordt als de opdrachtgever het werk geheel of gedeeltelijk heeft goedgekeurd.
Huh, watte? dus als er ook maar één klein deeltje goed is (gedeeltelijk goedgekeurd), dan is alles goed en opgeleverd?

2. En wie is er nou opdrachtgever? Ben jij dat, dan ben je dus volgens de voorwaarden ook verantwoordelijk voor hun fouten. Zijn zij dat (omdat je alleen een melding hebt gedaan), dan heb je dus helemaal nix te zeggen over (de goedkeuring van) de oplevering. Dan kunnen ze het dus zelf als opgeleverd beschouwen, ook al laten ze de grootste puinhoop achter?

Bezint eer ge begint…

[ Voor 5% gewijzigd door Hippe Lip op 22-02-2024 22:31 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:10

breinonline

Are you afraid to be known?

Hippe Lip schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 22:23:
@nodri2000
Hmm, art.6.2.a geeft me toch wel te denken.
[...]

2. En wie is er nou opdrachtgever? Ben jij dat, dan ben je dus volgens de voorwaarden ook verantwoordelijk voor hun fouten. Zijn zij dat (omdat je alleen een melding hebt gedaan), dan heb je dus helemaal nix te zeggen over (de goedkeuring van) de oplevering. Dan kunnen ze het dus zelf als opgeleverd beschouwen, ook al laten ze de grootste puinhoop achter?
6.3 suggereert dat Liander het niet is: keurt opdrachtgever het werk niet goed, dan is hij verplicht dit onder opgave van redenen schriftelijk kenbaar te maken aan Liander. Maar verder klopt je redenatie volgens mij. Als Liander opdrachtgever is en zij het goed vinden dan is het dus goed.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Erwin_83
En als je het in gebruik neemt, is dat al een goedkeuring, dus over je stoepje lopen naderhand is al genoeg voor Liander. ;)

Dit laat maar weer zien waarom je niet zomaar opdrachtgever wil zijn.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Yongshi
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 28-07 08:38
Volgende week komt bij mij de warmtepomp. Zoals ik het lees ga ik een mail sturen om mijn gascontract op te zeggen bij greenchoice, melding maken van het opzeggen van de ATO. Hiernaast een mail naar liander voor 'melding' geen gas en laat ik de mijnaansluiting route voor wat het is (zag inderdaad enkel een aanvraag voor sloop / verwijdering, niet voor enkel een melding...)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:56
Yongshi schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 20:43:
Volgende week komt bij mij de warmtepomp. Zoals ik het lees ga ik een mail sturen om mijn gascontract op te zeggen bij greenchoice, melding maken van het opzeggen van de ATO. Hiernaast een mail naar liander voor 'melding' geen gas en laat ik de mijnaansluiting route voor wat het is (zag inderdaad enkel een aanvraag voor sloop / verwijdering, niet voor enkel een melding...)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QZcW4E5krFiJS0kwElEpBnSvjpk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/a8TkNmlmIwNsOVn9P8xEegnJ.png?f=fotoalbum_large

Ik heb bij mijnaansluiting een gratis aanvragen tot verwijdering gedaan. Ik kon toen eind mei selecteren al concept datum.

Kort daarna kreeg ik van stedin een mail dat als ik het gascontract heb opgezegd ze de verwijdering definitief in gaan plannen.

Greenchoice gebeld, verhaal uitgelegd en was allemaal geen probleem. Kan echter alleen per direct, dus moet even wachten tot de warmtepomp is geïnstalleerd.

[ Voor 15% gewijzigd door Whiskey48 op 23-02-2024 21:54 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Whiskey48 schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 21:53:
[...]
Greenchoice gebeld, verhaal uitgelegd en was allemaal geen probleem. Kan echter alleen per direct, dus moet even wachten tot de warmtepomp is geïnstalleerd.
Dat is weer eens een ander (en veel beter) geluid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kees-Jan
Whiskey48 schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 21:53:
[...]

[Afbeelding]

Ik heb bij mijnaansluiting een gratis aanvragen tot verwijdering gedaan. Ik kon toen eind mei selecteren al concept datum.

Kort daarna kreeg ik van stedin een mail dat als ik het gascontract heb opgezegd ze de verwijdering definitief in gaan plannen.

@Yongshi zit bij Liander, niet bij Stedin...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20:55
Wij gaan vanaf 1 maart van het gas af, aankomende donderdag gaat onze warmtepomp in werking. Ik heb via mijnaansluitingen.nl gebruik gemaakt van de vernieuwde route tot het opzeggen van de gasmeter en die word voor 0 euro verwijderd. Ik probeer nu via de ANWB mijn gascontract op te zeggen, echter komen zij hiermee:
Beste mevrouw,
Indien u alleen het gas uit uw contract wilt laten halen, dan moet u een afspraak hebben gemaakt met de netbeheerder om de gasaansluiting te verwijderen, zodra u de bevestiging hiervan ontvangen heeft, dan kunt u deze naar ons mailen. Dan zullen wij het contract direct voor u aanpassen.

Ik hoop dat het zo duidelijk voor u is,
indien u verder vragen heeft, kunt u uiteraard bij ons terecht!

Met vriendelijke groet,
En dit via een no reply email adres, dus terugmailen kan niet. Gezien 1) de netbeheerder een jaar de tijd heeft om deze te verwijderen en 2) zij in de laatste week van mei pas tijd hebben vraag ik mij af wat nu? Ik weet dat ik zonder reden tot opgaaf mijn gascontract mag opzeggen gezien het een dynamisch contract is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Whiskey48
spijkerhoofd schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 11:50:
Wij gaan vanaf 1 maart van het gas af, aankomende donderdag gaat onze warmtepomp in werking. Ik heb via mijnaansluitingen.nl gebruik gemaakt van de vernieuwde route tot het opzeggen van de gasmeter en die word voor 0 euro verwijderd. Ik probeer nu via de ANWB mijn gascontract op te zeggen, echter komen zij hiermee:

[...]

En dit via een no reply email adres, dus terugmailen kan niet. Gezien 1) de netbeheerder een jaar de tijd heeft om deze te verwijderen en 2) zij in de laatste week van mei pas tijd hebben vraag ik mij af wat nu? Ik weet dat ik zonder reden tot opgaaf mijn gascontract mag opzeggen gezien het een dynamisch contract is.
Even bellen en de nieuwe route uitleggen.
Bij mij gaf Greenchoice eerst ook dit aan, maar in de email die ik van Stedin heb ontvangen staat duidelijk dat ze pas gaan inplannen als het contract is opgezegd. Toen ik dit voorlas snapte de mevrouw het en was het geen probleem.

De dame was (nog) niet bekend dat je bij mijnaansluiting.nl de 2 opties hebt voor het verwijderen van een gasaansluiting per 01 februari 2024, maar geloofde me als ik zei dat ze dit zelf ook kan zien als ze zelf even inlogt op haar mijnaansluiting.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Whiskey48 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 12:08:
[...]

Even bellen en de nieuwe route uitleggen.
Bij mij gaf Greenchoice eerst ook dit aan, maar in de email die ik van Stedin heb ontvangen staat duidelijk dat ze pas gaan inplannen als het contract is opgezegd. Toen ik dit voorlas snapte de mevrouw het en was het geen probleem.

De dame was (nog) niet bekend dat je bij mijnaansluiting.nl de 2 opties hebt voor het verwijderen van een gasaansluiting per 01 februari 2024, maar geloofde me als ik zei dat ze dit zelf ook kan zien als ze zelf even inlogt op haar mijnaansluiting.nl
Ik heb gister al gebeld en daar kwam ik niet doorheen, hij bleef volharden dus heb nu voorbeeldbrief 1 verstuurd!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Whiskey48
spijkerhoofd schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 12:14:
[...]

Ik heb gister al gebeld en daar kwam ik niet doorheen, hij bleef volharden dus heb nu voorbeeldbrief 1 verstuurd!
Apart, valt me eigenlijk tegen dan van de ANWB.
Bij welke netbeheerder zit je? De mail van Stedin is vrij duidelijk, daar kan je eventueel even een printscreen van maken?
Als het gascontract niet wordt opgezegd gaat je netbeheerder namelijk niks inplannen, dan kan je wachten tot sint juttemis.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Whiskey48 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 12:19:
[...]

Apart, valt me eigenlijk tegen dan van de ANWB.
Bij welke netbeheerder zit je? De mail van Stedin is vrij duidelijk, daar kan je eventueel even een printscreen van maken?
Als het gascontract niet wordt opgezegd gaat je netbeheerder namelijk niks inplannen, dan kan je wachten tot sint juttemis.
Ik heb net gebeld met ANWB en de wet even opgedreund, deze gast was een stuk behulpzamer btw, en het gascontract word beëindigd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
spijkerhoofd schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 11:50:

[...]

Via een contactformulier of wat dan ook bedanken voor de bevestiging van je rechtsgeldige opzegging voor het gascontract.
Melden dat je verwacht dat je opzegging correct verwerkt wordt en dat op de laatste dag van je opzegtermijn zowel het gascontract als de Aansluit- en Transportovereenkomst daadwerkelijk worden beëindigd.

Aangevuld met de mededeling dat je alle kosten voor het niet juist verwerken van je opzegging op hen zal verhalen, waaronder ook de volledige kosten voor een juridisch traject indien dat noodzakelijk blijkt en dat dan tevens een klacht ingediend wordt bij de toezichthouder op de energiemarkt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kees-Jan
spijkerhoofd schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 12:14:
[...]

zie Kees-Jan in "Gas de deur uit doen: Gratis!"

dan heb je alle info over de "ná 1 februari 2024 route" bij de hand.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:32

Pazo

Mroaw?

Hoe lang duurt het eigenlijk voordat Liander mij gaat benaderen ivm geen gas meer?
Inmiddels 2 maanden (contractueel) gezien van het gas af, maar tot op heden nog radiostilte vanuit Liander. Had eigenlijk al wel een brief verwacht. Neem aan, gewoon lekker laten voor wat het is?

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
@Pazo Als ie niet in de weg zit, lekker laten gaan :)

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:32

Pazo

Mroaw?

DaWizza schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 13:48:
@Pazo Als ie niet in de weg zit, lekker laten gaan :)
Nee zit zeker niet in de weg hoor, mag van mij lekker blijven zitten.
Maar ik had zo onderhand wel bericht verwacht.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• gr8-jen
Eerste kreeg ik redelijk snel, 2 weken voordat ik geen gas contract meer had, ik denk dat jij door de scheuren valt. Voor mij is het nu ook een maandje radiostilte, nu ze beginnen door te krijgen dat ze zelf iets moeten doen.

Dossier

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Draak1978
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 25-07 12:32
Pazo schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 13:45:
Hoe lang duurt het eigenlijk voordat Liander mij gaat benaderen ivm geen gas meer?
Inmiddels 2 maanden (contractueel) gezien van het gas af, maar tot op heden nog radiostilte vanuit Liander. Had eigenlijk al wel een brief verwacht. Neem aan, gewoon lekker laten voor wat het is?
Als iets meer dan een jaar dat ik gasloos ben. Nog niks gehoord van ze

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Yongshi
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 28-07 08:38
Krijg doodleuk van Greenchoice een mail dat ze het gascontract pas beeindigen als er een aanvraag voor verwijdering is gedaan en bewijs van geleverd. Heb verwezen naar de ACM website zoals de 1feb 2024 route beschrijft.
Bedankt voor uw e-mail waarin u aangeeft dat u volledig gasloos bent geworden. Ik help u graag verder.

Goed dat u volledig gasloos bent geworden. Heeft u ook al een afspraak gemaakt via mijnaansluiting.nl om uw gasmeter volledig te laten verwijderen? Dan ontvangen wij daar graag een bewijs van? Dan kunnen wij voor u uw gascontract beëindigen.

Ik hoop dat u met deze informatie voldoende bent geholpen. Kijk anders op www.greenchoice.nl/klantenservice voor het antwoord op veel gestelde vragen, of kies daar het contactkanaal dat het beste bij u past.

Met vriendelijke groet,

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Het_Eendje
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01:16
Ik zou de discussie niet aangaan, maar bedanken voor de ontvangstbevestiging en terugkaatsen dat alle kosten voor het niet juist verwerken van je opzegging op hen zal verhalen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Deismyna
Het geautomatiseerde betaalherinnering systeem bij Oxxio is inmiddels ook wakker geworden, nu nog iemand van de helpdesk, de laatste communicatie van die kant is van 13 feb, dat was overigens dit prachtige pareltje :X
Bedankt voor het stellen van je vraag via ons contactformulier.
Onze excuses voor de lange wachtijd. De interne verzoek is nog niet behandeld door de enorme drukte in onze backoffice , we doen onze best om dit zo snell mogelijk te behandelen.
Op hun betaalherinnering wil ik het volgende reageren. Iemand daar nog opmerkingen over?
Beste Oxxio,

Zojuist ontving ik van u een betalingsherinnering over de termijnnota van 26 februari.
U schrijft dat ik in verzuim ben en binnen 15 dagen dien te betalen. Daarnaast spreekt u over extra incassokosten van €40,- als ik niet binnen 15 dagen betaal.

Laat ik vooropstellen dat ik alle facturen en extra kosten die u in rekening denkt te kunnen brengen betwist totdat u mijn rechtsgeldige opzegging van mijn gascontract (per 13-11-2023) correct verwerkt heeft.
Helaas heeft u tot op heden ook nog steeds niet voldaan aan mijn verzoek om een correcte voorschotfactuur te sturen voor mijn elektriciteitsafname. Voor mijn elektriciteit wil ik namelijk wel graag gewoon betalen. Hierdoor is het voor mij onmogelijk om nu het juiste bedrag aan u te voldoen. Het verzuim waar u mij van beschuldigt ligt dus volledig aan uw kant.

Ik hoop dat u deze zaak snel oppakt, mij een correcte voorschotfactuur stuurt en voortaan ook de juiste bedragen middels automatische incasso incasseert. Mocht u bij een volgende incasso wederom een foutief bedrag van mijn rekening afschrijven, dan wordt ook dat uiteraard gestorneerd. 

Graag betaal ik u de juiste bedragen, maar zolang u mij dat onmogelijk maakt betaal ik u niets. Pas indien u de administratie op orde heeft, kunt u weer geld van mij verwachten. En dan zal ik uiteraard zo nodig ook de voorschotten van reeds verstreken maanden aan u voldoen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Deismyna schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 10:55:
Het geautomatiseerde betaalherinnering systeem bij Oxxio is inmiddels ook wakker geworden, nu nog iemand van de helpdesk, de laatste communicatie van die kant is van 13 feb, dat was overigens dit prachtige pareltje :X

[...]

Op hun betaalherinnering wil ik het volgende reageren. Iemand daar nog opmerkingen over?

[...]
Geen andere opmerking dan een Cc: naar de juridische afdeling van Oxxio in de adressering opnemen. Die zitten niet op de rotzooi van dit soort stommiteiten te wachten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Deismyna
Freee!! schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 11:26:
[...]

Geen andere opmerking dan een Cc: naar de juridische afdeling van Oxxio in de adressering opnemen. Die zitten niet op de rotzooi van dit soort stommiteiten te wachten.
Helaas liggen dat soort emailadressen niet voor het oprapen. Lijkt sowieso wel een trend van bedrijven om email steeds lastiger vindbaar te maken op de contactpagina's. Ze sturen je veel liever naar zo'n fijne chat(bot).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Deismyna schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 11:38:
[...]

Helaas liggen dat soort emailadressen niet voor het oprapen. Lijkt sowieso wel een trend van bedrijven om email steeds lastiger vindbaar te maken op de contactpagina's. Ze sturen je veel liever naar zo'n fijne chat(bot).
Terwijl de wet toch heel duidelijk zegt dat je op dezelfde manier op moet kunnen zeggen als dat je aanmeldt. Gewoon online dus!

<John O`Mill>

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20:32
Yongshi schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 09:57:
Krijg doodleuk van Greenchoice een mail dat ze het gascontract pas beeindigen als er een aanvraag voor verwijdering is gedaan en bewijs van geleverd. Heb verwezen naar de ACM website zoals de 1feb 2024 route beschrijft.

[...]
Vreemd. Althans, bij mij was het allemaal geen enkel probleem en snel geregeld. Maar ik had gebeld.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kees-Jan
Truus01 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 12:44:
[...]

Vreemd. Althans, bij mij was het allemaal geen enkel probleem en snel geregeld. Maar ik had gebeld.
Het ligt er maar net aan welke medewerker het oppakt. De een is wat makkelijker dan de andere.

Maar ja, dat hoeft natuurlijk niet het probleem van de klant te worden, toch? |:(

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Truus01
Ik heb weer een mail van Enexis:
Geachte mevr. [Truus],

U kunt onderhand de melding maken dat u geen gas meer gebruikt.
We zien deze melding graag tegemoet.

Met vriendelijke groet,
[Naam]
Medewerker Consument Aansluitregister Zuidoost
Ik dacht zo te reageren:
Geachte heer [naam],

De melding dat ik geen gas meer gebruik, heb ik al gedaan toen ik 11-10-2023 het gascontract heb opgezegd bij GreenChoice en daarmee ook de ATO.
15-11-2023 heb ik in een reactie op een brief van u dit nogmaals gemeld. (E-mail “Reactie op uw brief KV-AH-LS-L2, d.d. 10-11-2023”)
In de vele mails daarna heb ik voortdurend gemeld dat ik geen gebruik meer maak van gas.

Ervan uitgaande dat dit nu toch wel duidelijk is en u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,
[Truus]
Of kan ik beter in detail treden waarom ik niet via MijnAansluiting wil/kan melden (heb geen account, wil dat niet aanmaken voor een melding, heb sowieso al meer dan genoeg gemeld)?
En/of andere dingen aan de mail toevoegen?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 18:56
Truus01 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 20:38:
Ik heb weer een mail van Enexis:

[...]

Ik dacht zo te reageren:

[...]

Of kan ik beter in detail treden waarom ik niet via MijnAansluiting wil/kan melden (heb geen account, wil dat niet aanmaken voor een melding, heb sowieso al meer dan genoeg gemeld)?
En/of andere dingen aan de mail toevoegen?
Je kan niet vaak genoeg zeggen dat ze van harte welkom zijn om werkzaamheden die ze noodzakelijk vinden te komen doen mits ze 5 dagen van tevoren een afspraak maken. Verder zou ik het lekker laten bij wat je hebt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Compuchip87
Het_Eendje schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 10:54:
Ik zou de discussie niet aangaan, maar bedanken voor de ontvangstbevestiging en terugkaatsen dat alle kosten voor het niet juist verwerken van je opzegging op hen zal verhalen.
Inderdaad, dat dus @Yongshi

Heeft de set voorbeeldbrieven hier eigenlijk al een template voor?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Truus01
Compuchip87 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 20:43:
[...]

Je kan niet vaak genoeg zeggen dat ze van harte welkom zijn om werkzaamheden die ze noodzakelijk vinden te komen doen mits ze 5 dagen van tevoren een afspraak maken. Verder zou ik het lekker laten bij wat je hebt.
Ik zal deze zin toevoegen:
U bent nog altijd van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht. Het initiatief daartoe ligt bij u. U zult dit voor eigen risico en rekening moeten regelen en uitvoeren.
Ik benadruk dat ik daar geen opdracht toe geef, en daarom ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren..
Ik zie nu wel dat hij uit mijn eerder mails eea heeft gearceerd, namelijk:
Verder heb ik geen vragen voor MijnAansluiting.nl, want ik wil die niet gebruiken voor een aanvraag, hooguit, na 1 februari, om te melden dat ik geen gas meer gebruik.
...
Ad 2: Ik ben van harte bereid om via de website mijnaansluiting.nl aan Enexis door te geven dat ik mijn gasaansluiting niet meer gebruik. Dit kon tot op heden niet.
Misschien toch beter dat ik daar dan op inga?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16:46
Pazo schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 13:45:
Ik ga al richting de 3 jaar. Een tijdje terug vonden ze het raar dat de gasmeter stilstond. Maar een monteur heeft een foto genomen van de gasmeter en dat is het.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DIY
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 00:26

DIY

Truus01 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 20:49:

[...]

Misschien toch beter dat ik daar dan op inga?
Ik heb na 1 feb een melding gedaan en dat liep heel soepel. Netjes nagebeld door Enexis dat ik de gratis optie gekozen had en dat ze het dus ergens komend jaar gingen inplannen (ca 2 weken van te voren). Het is daarna doorgezet naar de aannemer.

Gezien je eerdere mail zou ik gewoon de melding doen anders kom je daarop terug.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-07 12:14

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Gisteren een telefoontje gehad om de verwijdering van de meter in te plannen, volgende week donderdag gaat het gebeuren!

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Truus01
DIY schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 06:44:
[...]

Ik heb na 1 feb een melding gedaan en dat liep heel soepel. Netjes nagebeld door Enexis dat ik de gratis optie gekozen had en dat ze het dus ergens komend jaar gingen inplannen (ca 2 weken van te voren). Het is daarna doorgezet naar de aannemer.

Gezien je eerdere mail zou ik gewoon de melding doen anders kom je daarop terug.
Ik kan geen melding maken, want dan moet ik eerst een account aanmaken.
Een account voor Tweakers, daar heb ik nog wat aan, maar waarom moet ik een account aanmaken om alleen even te melden dat ik geen gas meer gebruik, terwijl ik dat al meermaals aan Enexis gemeld heb?

Ik heb dit als reactie verstuurd:
Geachte heer [naam],

Het lukt mij niet om een melding te doen via MijnAansluiting.nl, maar ik heb het u, Enexis, reeds meermaals gemeld.
De eerste melding dat ik geen gas meer gebruik, heb ik al gedaan toen ik 11-10-2023 het gascontract heb opgezegd bij GreenChoice en daarmee ook de ATO.
15-11-2023 heb ik in een reactie op een brief van u dit nogmaals gemeld. In de e-mail “Reactie op uw brief KV-AH-LS-L2, d.d. 10-11-2023”, schrijf ik: “Ik gebruik geen gas meer”.
In de vele mails daarna heb ik voortdurend gemeld dat ik geen gebruik meer maak van gas.

U bent dus nog altijd van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht. Het initiatief daartoe ligt bij u. U zult dit voor eigen risico en rekening moeten regelen en uitvoeren.
Ik benadruk dat ik daar geen opdracht toe geef, en daarom ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren.

Ervan uitgaande dat dit nu toch wel duidelijk is en u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,
[Truus]
Het lukt mij dus echt niet om een melding te maken via MijnAansluiting, niet zonder account... Dus ik lieg niks. Ik vind de mogelijkheid om een melding te maken niet eens... ;)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Erwin_83
En niet zomaar een account aan maken kan ik begrijpen.

Ik het verleden aan account aangemaakt voor een verzwaring van 1 naar 3 fase en een telefoon nummer geregistreerd voor de afspraak. Jaren later belt Liander op dat nummer met dreigementen over deurwaarders wegens het niet hebben van een gas contract.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Compuchip87
Erwin_83 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 09:14:
En niet zomaar een account aan maken kan ik begrijpen.

Ik het verleden aan account aangemaakt voor een verzwaring van 1 naar 3 fase en een telefoon nummer geregistreerd voor de afspraak. Jaren later belt Liander op dat nummer met dreigementen over deurwaarders wegens het niet hebben van een gas contract.
Hmm, als je vervelend wil zijn dan denk ik dat de AVG hier wel iets van vindt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!
@Truus01 helemaal gelijk hoor.
Er is op mijnaansluiting.nl ook helemaal nergens een knop te vinden voor "melding einde gebruik".

Er zijn alleen knoppen voor aanvragen. En een aanvraag is fundamenteel iets anders dan een melding.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Truus01
Haha, ik wilde mij dossier aanpassen, maar het is te lang...

Dossier vervolg dan maar...

Dossier (vervolg) Truus01

Netbeheerder: Enexis
Leverancier: GreenChoice
Gaskraan dicht: 11-10-2023
Gas opgezegd op: 11-10-2023
Einddatum overeenkomst: 11-10-2023

Tijdlijn
1 t/m 25Start dossierTruus01 in "Gas de deur uit doen: Gratis!"
#2528-2-2024E-mail reactie Enexis
#2629-2-2024Reactie op e-mail naar Enexis gemaild
#2729-2-2024Brief van monteurs Enexis
#2817-3-2024Reactie op brief naar Enexis gemaild
#2918-3-2024E-mail reacties Enexis
#3018-3-2024Reactie op e-mail naar Enexis gemaild
#3126-4-2024Slotje en bijbehorende brief van Enexis
#3228-4-2024Reactie op brief naar Enexis gemaild

Correspondentie behorende tot items in de tijdlijn
#2528-2-2024
E-mail Enexis
Geachte mevr. [Truus],

U kunt onderhand de melding maken dat u geen gas meer gebruikt.
We zien deze melding graag tegemoet.

Met vriendelijke groet,
[Naam]
Medewerker Consument Aansluitregister Zuidoost
#2629-2-2024
Reactie op e-mail naar Enexis gemaild
Geachte heer [naam],

Het lukt mij niet om een melding te doen via MijnAansluiting.nl, maar ik heb het u, Enexis, reeds meermaals gemeld.
De eerste melding dat ik geen gas meer gebruik, heb ik al gedaan toen ik 11-10-2023 het gascontract heb opgezegd bij GreenChoice en daarmee ook de ATO.
15-11-2023 heb ik in een reactie op een brief van u dit nogmaals gemeld. In de e-mail “Reactie op uw brief KV-AH-LS-L2, d.d. 10-11-2023”, schrijf ik: “Ik gebruik geen gas meer”.

U bent dus nog altijd van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht. Het initiatief daartoe ligt bij u. U zult dit voor eigen risico en rekening moeten regelen en uitvoeren.
Ik benadruk dat ik daar geen opdracht toe geef, en daarom ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren.

Met vriendelijke groet,
[Truus]
#2729-2-2024
Brief monteurs Enexis
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fm115v_V3lBA1qPqNQvE3K_qHA0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VXBjvlkgl01QiDQeeLJWGAxl.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ntBOGwCOsqvF2I70KsWi94MTDqY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IxLqdXgnCmTbvvQd1TS5WCJm.jpg?f=fotoalbum_tile

#2817-3-2024
Reactie op brief naar Enexis gemaild
Geachte heer/mevrouw / Enexis Netbeheer B.V.,

Op 29-2-2024 ontving ik van u een brief, kenmerk: xxxxx, waarin wordt aangegeven dat er monteurs langs zijn geweest om mij af te sluiten van gas.
Dit is zonder vooraf gemaakte afspraak geweest en ik was dus ook niet thuis.

Nu staat er in de brief dat de monteurs zeer binnenkort terugkomen.
Zoals constant aangegeven te hebben, u (uw monteurs) bent van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht. Het initiatief daartoe ligt bij u, vindt ook de kantonrechter (ECLI:NL:RBOBR:2020:6862). Het is immers uw gasaansluiting, en uw verantwoordelijkheid. U mag dit voor eigen risico en rekening moeten regelen en uitvoeren.
Ik benadruk dat ik daar geen opdracht toe geef.

In uw brief geeft u ook aan wat de kosten zullen zijn.
Aangezien ik geen opdracht geef tot afsluiting of verwijdering en dit onder uw eigen risico en rekening valt, zal ik het in rekening brengen van kosten niet accepteren.

De gasaansluiting is uw eigendom en uw verantwoordelijkheid.
Ik wil u ook (nogmaals) wijzen op het feit dat de Algemene Voorwaarden noch de ATO zelf geven een grond voor het in rekening brengen van kosten van werkzaamheden waar ik geen opdracht toe heb gegeven.

Ten eerste moet Enexis de aansluiting niet op kosten van de contractant verwijderen, maar wil Enexis de aansluiting verwijderen, kennelijk op kosten van de contractant. Nergens in de Algemene Voorwaarden, artikel 5.3b, artikel 14.1, of artikel 2.9.2 (voorheen 2.5.1.12) van de Tarievencode Gas staat dat de netbeheerder de aansluiting moet verwijderen als de contractant de ATO opzegt. Sterker nog: bij elke normale leverancierswissel, of bij een verhuizing wordt de ATO eerst opgezegd en vervolgens weer gesloten. Er is dus helemaal geen dwingende relatie tussen het opzeggen van de ATO en het verwijderen van de aansluiting.

Ten tweede is artikel 5.3 lid b niet van toepassing op de situatie dat een contractant de ATO opzegt. Artikel 5.3 luidt volledig:

“5.3 Onverminderd het elders in of krachtens deze algemene voorwaarden bepaalde, zijn het onderhoud en de controle van de aansluiting en de meetinrichting voor rekening van de netbeheerder.
Het activeren, uitbreiden, wijzigen, vervangen, verplaatsen, deactiveren en wegnemen van de aansluiting en de meetinrichting zijn in elk geval voor rekening van de contractant, indien:
a. dit geschiedt op zijn verzoek of
b. dit het gevolg is van zijn handelen of nalaten of het gevolg is van omstandigheden die hem redelijkerwijs zijn toe te rekenen.”

Artikel 5.3 lid b betreft verwijtbaar handelen of nalaten van de contractant: zie ook de zinsnede “die hem redelijkerwijs zijn toe te rekenen.” Daar is in mijn geval geen sprake van. Het enige dat ik heb gedaan is het opzeggen van mijn leveringscontract en de ATO conform de Algemene Voorwaarden artikel 3.6. Dit is een rechtshandeling waartoe ik volledig bevoegd ben. Wegneming van de aansluiting is geen direct gevolg van deze rechtshandeling, maar volgt uit een beleidskeuze van Enexis om op een gegeven moment over te willen gaan tot verwijdering.

Daarnaast zou het een volstrekt verrassend beding zijn, als een rechtmatige opzegging conform artikel 3.6 tot gevolg zou hebben dat artikel 5.3 lid b in werking zou treden. Dit is een volstrekt onheldere koppeling, die ik niet had kunnen weten. En zoals u weet: verrassende bedingen binden niet. Deze onduidelijkheid is bovendien in strijd met artikel 52.b.1 van de Gaswet.

Ten derde is artikel 14.1 niet van toepassing. Artikel 14 gaat slechts over de gehanteerde tarieven. Artikel 14.1 luidt:

“De contractant is aan de netbeheerder bedragen verschuldigd voor het activeren, in stand houden, uitbreiden, wijzigen, vervangen, verplaatsen, de-activeren en wegnemen van de aansluiting en de meetinrichting alsmede voor het transport, volgens het daarvoor door de netbeheerder vastgestelde tarievenblad. Het tarievenblad is te vinden op de internetsite van de netbeheerder en is op aanvraag kosteloos verkrijgbaar.”

De 'contractant' is aan de netbeheerder in dat artikel natuurlijk alleen bedragen verschuldigd indien daar een voorafgaand 'contract' aan ten grondslag ligt. Dat kan de Aansluit- en Transportovereenkomst zelf zijn, of een specifieke opdracht, bijvoorbeeld tot wijziging van de aansluiting. Zonder zo’n voorafgaande overeenkomst zou u natuurlijk alle handelingen die in dat artikel genoemd zijn non-discriminatoir en op elk moment in rekening moeten brengen en dat lijkt mij niet de praktijk en ook niet de bedoeling van dat artikel.

Aangezien nergens in de ATO of de Algemene Voorwaarden staat dat bij opzegging van de ATO verwijdering dient plaats te vinden, en ik ook geen aparte overeenkomst met u afsluit voor het verwijderen van de aansluiting, geeft dit artikel 14.1 geen enkele grond voor het in rekening brengen van kosten voor verwijdering op uw initiatief.

Ik verwijs u overigens voor een verdere verdieping op dit onderwerp graag naar de lezenswaardige hoofdstukken 3 en 4 in de bundel ‘De afsluitboete bestaat niet’ (Bos 2020), dat u kunt vinden op https://www.polderhuis.org/abn.

Daarnaast wijs ik u er op dat ook de Autoriteit Consument & Markt (ACM) eind 2020 in het Ontwerp-Codebesluit verdeling verwijderkosten gasaansluiting (ACM/UIT/542181, rn. 19) duidelijk maakte dat “de netbeheerder bij het beëindigen van een aansluitovereenkomst geen grondslag heeft om kosten voor het verwijderen van de gasaansluiting in rekening te brengen als de aangeslotene niet heeft verzocht om verwijdering van de gasaansluiting.”

Dit wordt in de brief van ACM aan netbeheerders, d.d. 12-12-2023, https://www.acm.nl/system...-van-gasaansluitingen.pdf, nogmaals aangegeven: “De kosten die de netbeheerder maakt voor het in standhouden en vervolgens verwijderen van de gasaansluiting, vallen onder de algemene veiligheidstaak, zoals neergelegd in artikel 10, eerste lid, van de Gaswet. De netbeheerder borgt de veiligheid van het gasnet niet voor een individuele afnemer, maar juist voor alle gebruikers van het gasnet. De ACM wijst er daarbij op dat de aansluiting onderdeel is van het gasnet. De kosten die de netbeheerder maakt voor het veilig verwijderen van gasaansluitingen, vallen binnen het transporttarief. De artikelen 10, eerste lid, 12a, onderdeel a, van de Gaswet en de artikel 2.19, eerste lid, onderdeel a, en 2.20, eerste lid, van de Tarievencode Gas bieden hiervoor de juridische basis.”

Dus, zoals altijd, u (uw monteurs) bent van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht. Het initiatief daartoe ligt bij u, vindt ook de kantonrechter (ECLI:NL:RBOBR:2020:6862). Het is immers uw gasaansluiting, en uw verantwoordelijkheid. U mag dit voor eigen risico en rekening moeten regelen en uitvoeren.
Ik benadruk voor de goede orde nogmaals dat ik daar geen opdracht toe geef, en daarom ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren.

Met vriendelijke groet,
#2918-3-2024
E-mails Enexis
Geachte heer / mevrouw,

Graag zou ik een afspraak willen inplannen, voor het kostenloos afsluiten van de gasaansluiting.
Helaas is er geen telefoonnummer bekend,

Daarom wil ik u vragen contact op te nemen via onderstaand telefoonnummer voor het maken van een afspraak.

(afsluiten gasaansluiting )

In afwachting,

Met vriendelijke groet,
Beste mevrouw [Truus],
U heeft ons een vraag gesteld per e-mail over [straat], maar ik zie dat u in de tussentijd ook contact heeft gehad met 1 van mijn collega's. Ik ga ervan uit dat mijn collega al uw vragen heeft beantwoord.

Ik wens u nog een fijne dag.

Heeft u nog vragen? Neem dan contact op met onze klantenservice op telefoonnummer 088 857 70 00. Op werkdagen zijn wij telefonisch bereikbaar tussen 8.00 en 17.00 uur. Daarnaast kunt u doordeweeks tot 21.00 uur en in het weekend tussen 8.30 en 17.00 uur uw vragen via Facebook en Twitter stellen. Verder vindt u informatie op www.enexisnetbeheer.nl.

Met vriendelijke groet,
#3018-3-2024
Reactie op e-mail naar Enexis gemaild
Geachte heer/mevrouw,

Ik ben pas vanaf 22-4-2024 aanwezig.
Ik neem tegen die tijd nogmaals contact op om een afspraak in te plannen.

Met vriendelijke groet,
#3126-4-2024
Na per mail een afspraak te hebben gemaakt heeft de monteur een slot geplaatst.
En deze brief achtergelaten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eRPNNOljC7Yq6hNZT43sCaypgeA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YmAXECRSisUeTM3yHy2kKJbH.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gq5rWI7K1Z1XXJ84-5dS3SuzxFc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hVAb3N1FYWdG3vi9lQC6Uagi.jpg?f=fotoalbum_tile

#3228-4-2024
Reactie op brief naar Enexis gemaild
Geachte heer/mevrouw / Enexis Netbeheer B.V.,

Op 26-4-2024 ontving ik, na het plaatsen van een slot op de gasleiding, een brief van u (uw monteur) waarin staat dat ik voor dit afsluiten binnenkort een rekening zal krijgen.

Aangezien ik geen opdracht heb gegeven tot afsluiting of verwijdering en dit onder uw eigen risico en rekening valt, zal ik het in rekening brengen van kosten niet accepteren.

De gasaansluiting is uw eigendom en uw verantwoordelijkheid.
Ik zie geen enkele grond waarop ik verplicht zou zijn te betalen voor werkzaamheden waar ik geen opdracht toe heb gegeven.
Ik wil u ook (nogmaals) wijzen op het feit dat de Algemene Voorwaarden noch de ATO zelf geven een grond voor het in rekening brengen van kosten van werkzaamheden waar ik geen opdracht toe heb gegeven.
En buiten dat er niet naar verwezen wordt in de ATO en de Algemene Voorwaarden, veronderstelt artikel 2.9.2 van de Tarievencode Gas ook nog eens een voorafgaande opdracht voordat kosten in rekening kunnen worden gebracht.

Ik wijs u in dit verband graag op twee recente vonnissen in twee volstrekt vergelijkbare zaken, namelijk die van de Rechtbank Noord-Nederland (ECLI:NL:RBNNE:2020:2734; 4-aug-20) en die van de Rechtbank Midden-Nederland (ECLI:NL:RBGEL:2021:774; 10-feb-21). Zowel de inhoudelijke gronden voor de afwijzing van de vorderingen van de netbeheerders in kwestie, als de te late ter handstelling van de AV zijn in mijn geval van toepassing.

Daarnaast wijs ik u er op dat ook de Autoriteit Consument & Markt (ACM) eind 2020 in het Ontwerp-Codebesluit verdeling verwijderkosten gasaansluiting (ACM/UIT/542181, rn. 19) duidelijk maakte dat “de netbeheerder bij het beëindigen van een aansluitovereenkomst geen grondslag heeft om kosten voor het verwijderen van de gasaansluiting in rekening te brengen als de aangeslotene niet heeft verzocht om verwijdering van de gasaansluiting.”

Dit wordt in de brief van ACM aan netbeheerders, d.d. 12-12-2023, https://www.acm.nl/system...-van-gasaansluitingen.pdf, nogmaals aangegeven: “De kosten die de netbeheerder maakt voor het in standhouden en vervolgens verwijderen van de gasaansluiting, vallen onder de algemene veiligheidstaak, zoals neergelegd in artikel 10, eerste lid, van de Gaswet. De netbeheerder borgt de veiligheid van het gasnet niet voor een individuele afnemer, maar juist voor alle gebruikers van het gasnet. De ACM wijst er daarbij op dat de aansluiting onderdeel is van het gasnet. De kosten die de netbeheerder maakt voor het veilig verwijderen van gasaansluitingen, vallen binnen het transporttarief. De artikelen 10, eerste lid, 12a, onderdeel a, van de Gaswet en de artikel 2.19, eerste lid, onderdeel a, en 2.20, eerste lid, van de Tarievencode Gas bieden hiervoor de juridische basis.”

Ik benadruk nogmaals dat ik nergens opdracht toe geef, noch heb gegeven, en daarom ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren.
Verder blijft u (uw monteurs) van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht, u mag dat voor eigen risico en rekening regelen en uitvoeren.

Met vriendelijke groet,,

[ Voor 232% gewijzigd door Proton_ op 30-05-2025 11:58 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Truus01
Compuchip87 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 09:48:

Hmm, als je vervelend wil zijn dan denk ik dat de AVG hier wel iets van vindt.
Ik heb in ieder geval de Autoriteit Persoonsgegevens getipt over het moeten aanmaken van een account en dus het moeten verstrekken van allerlei onnodige gegevens.

offtopic:
Overigens ooit een klacht ingediend bij AP, over een buurman die een camera op spelende kinderen gericht heeft staan. Ik wilde anoniem blijven, omdat er eerder al politie bij is moeten komen. Kan niet. AP moet blijkbaar de gegevens van slachtoffers aan daders doorgeven. (En dit schijnt niet eens alleen bij zoiets onschuldigs te zijn, maar ook bij strafzaken, dat de daders de gegevens van de slachtoffers krijgen (geen wonder dat er ook niemand schadevergoeding en spreekrecht op zich nam in de zaak tegen Taghi).)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:07
@Truus01 IPV volledige berichten in je dossier te stoppen kan je ook linkjes plaatsen naar de berichten die je hebt gestuurd. En samenvatting daarvan alleen als dossier update noteren ;)
Zoiets wat ik in mijn eigen dossier heb gedaan: The-Source in "Gas de deur uit doen: Gratis!"

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Truus01
The-Source schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 15:50:
@Truus01 IPV volledige berichten in je dossier te stoppen kan je ook linkjes plaatsen naar de berichten die je hebt gestuurd. En samenvatting daarvan alleen als dossier update noteren ;)
Zoiets wat ik in mijn eigen dossier heb gedaan: The-Source in "Gas de deur uit doen: Gratis!"
Ach, ik ga wel door in de nieuwe post.
Ik vond het zelf namelijk bij andere dossiers erg handig om gestuurde e-mails en dergelijke te kunnen kopiëren. Hopelijk is eea nu allemaal niet meer zo nodig, maar het lijkt mij voor anderen toch wel zo handig.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Teejbeej
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 26-04 01:40

Teejbeej

EBVH11S23DJ9W & ERLA11DAW1

Deze week een telefoontje gehad van Liander nav mijn aanvraag de gasmeter etc te verwijderen (ingediend juni 2023 en bevestigd ment een ‘nul offerte’).
Het was een pro-forma contact waarin gewezen werd op het mogelijk moeten graven op mijn oprit teneinde de leiding te kunnen verwijderen. Of ik daarmee akkoord zou gaan. Heb aangegeven dat ik vermoed dat de boel niet volledig open zal hoeven (hoofdleiding ligt aan overzijde straat (7m breed) omdat dan ook de hele straat open zal gaan en ik denk niet dat ze daar om meerdere redenen niet snel voor zullen kiezen (betreft een doodlopende straat waar ik aan het begin van woon). Maar ‘wat nodig is, dient te gebeuren’ wel aangegeven dat ik er vanuit ga dat de boel weer gewoon en schadevrij wordt dichtgelegd zoals het wordt aangetroffen. Dit werd bevestigd.
Ook nogmaals aangegeven dat werkzaamheden uitsluitend uitgevoerd mogen worden indien het inderdaad tegen de ‘nul-offerte’ (gratis dus) wordt gedaan. Ook dit werd bevestigd.
Eea wordt nu (pas) doorgezet naar de aannemer welke de opdrachten in 1 gebied zal trachten te bundelen en tzt (?) zal uitvoeren.
Allemaal helemaal prima wat mij betreft. Dit simpele vraagje had mi alleen wel al vorig jaar juni gesteld kunnen worden, dan had het nu reeds lang en breed bij de aannemer gelegen. Maargoed, meter en leiding zitten mij niet in de weg dus ik zie wel wanneer ze komen.
Vooralsnog tot nu toe het gehele traject geen enkel probleem gehad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• zuigzoen
  • Laatst online: 05-07 17:42
Zijn er meer mensen die niet een account aan kunnen maken bij mijnansluiting.nl ?
de button is klikbaar na het invullen van een en ander, maar er gebeurt helemaal niets ...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EgmjIclEftwjYB8CvLkMuk6z1rs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/InBkLI56nRj36CpyammR7RTD.png?f=fotoalbum_large

Ik heb bij zonneplan maar vast het gascontract beeindigd. :)

A.k.a. basjes

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:58

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

Inmiddels is bij mij het circeltje rond.
Gasleiding is supernetjes uit de grond getrokken over een lengte van mijn oprit hebben ze 1 gat bij de meterkast gegraven 1 gat ongeveer in het midden en 1 bij de aansluiting bij de weg en in nog geen half dagje hebben de heren van Enexis (als u even terugleest kunt u lezen waarom ik geen graafploeg van een aannemer meer op mijn oprit wilde) alles in dezelfde staat (zo niet netter) achtergelaten.

Kortom ik ben van het gas af (gasmeter is uit de meterkast en geen gasleiding meer in de grond) en Enexis heeft woord gehouden het heeft me geen cent gekost (nul offerte route gekozen die sommige mensen in dit topic me (ten onrechte zo is nu gebleken) af wilde raden) en al het werk en voorbereiding zijn zoals beloofd top afgeleverd.

Het kan dus wel, maar je moet zelf wel actief de communicatie opzoeken met Enexis (ik heb gesproken met de dames en heren op het kantoor in Den Bosch).

Dank aan de initiatiefnemers hier op Tweakers zonder jullie had me dit een aardige duit gekost ik ben u ZEER erkentelijk !

[ Voor 11% gewijzigd door cyclone op 03-03-2024 22:02 ]

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 27-07 20:08
Gisteren nog gelezen hoe mensen in sociale huurwoningen genaaid zijn nadat hun huis van het gas is afgehaald. Zijn nu honderden euros meer kwijt aan het warmtenet. De arme sukkels werden nog belooft dat het ze niks zou kosten.

Mocht iemand in mijn gemeente het idee hebben om ook op warmtenet over te gaan zal ik voor de bulldozer gaan liggen haha een gewaarschuwd mens telt voor twee.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

emeralda schreef op maandag 4 maart 2024 @ 13:07:
Gisteren nog gelezen hoe mensen in sociale huurwoningen genaaid zijn nadat hun huis van het gas is afgehaald. Zijn nu honderden euros meer kwijt aan het warmtenet. De arme sukkels werden nog belooft dat het ze niks zou kosten.

Mocht iemand in mijn gemeente het idee hebben om ook op warmtenet over te gaan zal ik voor de bulldozer gaan liggen haha een gewaarschuwd mens telt voor twee.
Die hele transitie wordt gewoon gesaboteerd op deze manier. Triest, want er zijn zoveel voorbeelden hier op het forum waar gasloos gewoon uitstekend werkt en stukken goedkoper is.

Ik begrijp dan ook dat gepruts niet zo goed.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:16
Glashelder schreef op maandag 4 maart 2024 @ 13:10:
[...]

Die hele transitie wordt gewoon gesaboteerd op deze manier. Triest, want er zijn zoveel voorbeelden hier op het forum waar gasloos gewoon uitstekend werkt en stukken goedkoper is.

De hele manier van warmtenetten in NL is failliet. "Niet duurder dan gas" laten bepalen door een commerciele monopolist. Success.

Blijf fan van het deense model voor collectieve voorzieningen: grotendeels collectief, waardoor er daadwerkelijk een incentive is om goedkoop te zijn, in plaats van winst te maximaliseren. maar nee, "de markt" lost het allemaal wel op :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16:46
overhyped schreef op maandag 4 maart 2024 @ 13:42:
Blijf fan van het deense model voor collectieve voorzieningen: grotendeels collectief, waardoor er daadwerkelijk een incentive is om goedkoop te zijn, in plaats van winst te maximaliseren. maar nee, "de markt" lost het allemaal wel op :)
Het gaat een beetje off-topic, maar ik denk dat het erger is. Het idee van gasloos zou moeten zijn
dat je daarna op een groene manier verwarmt.

Bij een warmtenet is 'groen' het verbranden van biomassa die overal vandaan gehaald moet worden. Dus het deense model mag dan wel goedkoper zijn, de vraag is wat een groen warmtenet zal kosten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:16
phicoh schreef op maandag 4 maart 2024 @ 14:48:
[...]

Het gaat een beetje off-topic, maar ik denk dat het erger is. Het idee van gasloos zou moeten zijn
dat je daarna op een groene manier verwarmt.

Bij een warmtenet is 'groen' het verbranden van biomassa die overal vandaan gehaald moet worden. Dus het deense model mag dan wel goedkoper zijn, de vraag is wat een groen warmtenet zal kosten.
Dat is niet waar. De praktijk nu kan zo zijn, maar juist in het deense model zie je een duurzamere mix van bronnen. In plekken waar individueel lastig is (appartementen, oude binnensteden, etc) is een goed beheerd warmtenet zonder winstoogmerk en met het belang van de gebruikers primair een uitstekende keuze.

On-topic: hier is vandaag de gasleiding verwijderd :) Dit keer na aanvraag omdat ik dit huis een belang had bij het verwijderen van de leiding. (of in elk geval de meter)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:15
Na mijn aanvraag op mijnaansluiting.nl om de gasmeter te laten verwijderen duurt het vrij lang voordat Liander wat van zich liet horen. Toen kwam er een heel moeilijke brief waarin ze zelf twijfelden of ze nou kwamen aan of afsluiten en ik voor de zekerheid mijn laptop en powerbank moest opladen...

Aannemer zusenzo zou het komen uitvoeren, die belde ik voor een datum maar die lieten het weer door hierendaar doen. Dus die gebeld, na wat gepruttel over druk en lastig want aanleveren verkeersplan want smalle weg voor het huis werd het ineens 15 maart.

Dus nog een paar dagen en er is er weer één gasloos.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

cyclone schreef op zondag 3 maart 2024 @ 21:54:
Inmiddels is bij mij het circeltje rond.
Kortom ik ben van het gas af (gasmeter is uit de meterkast en geen gasleiding meer in de grond) en Enexis heeft woord gehouden het heeft me geen cent gekost (nul offerte route gekozen die sommige mensen in dit topic me (ten onrechte zo is nu gebleken) af wilde raden) en al het werk en voorbereiding zijn zoals beloofd top afgeleverd.

Het kan dus wel, maar je moet zelf wel actief de communicatie opzoeken met Enexis (ik heb gesproken met de dames en heren op het kantoor in Den Bosch).
Mooi dat het allemaal goed is gegaan en dat je tevreden bent.

Dat het hier afgeraden wordt is niet omdat ze er altijd een puinhoop van maken, maar omdat als je verwijdering aanvraagt, dat jij dan de opdrachtgever bent. en de voorwaarden die bij die opdracht horen zeggen dat jij dan ook voor van alles aansprakelijk bent. Precies dat is de reden dat we het afraden. Meestal gaat het goed, ja, maar als ze de boel wel openleggen, maar niet weer netjes dichtmaken, of erger, als ze een leiding raken bij het graven, dan ben jij aansprakelijk voor de kosten volgens die voorwaarden.

Dat heeft dus nix te maken met die communicatie met Enexis, maar met de voorwaarden die Enexis stelt op het moment dat je opdracht geeft. Opdracht geven kon destijds (en ws nog steeds niet?) zonder die voorwaarden te accepteren.

<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 27-07 20:08
Glashelder schreef op maandag 4 maart 2024 @ 13:10:
[...]

Zeker ik ben GL lid en voorstander van energie transitie maar sociale woningbouw als proeftuin gebruiken is gewoon schandelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tinkerer84
  • Laatst online: 20:29
Ik heb Greenchoice gemeld dat ik mijn gascontract wil opzeggen, maar nu beweren ze dat ze dan gelijk ook een eindafrekening voor elektriciteit moeten opmaken (want zo is hun systeem ingericht). De medewerker beweerde wel dat de saldering vervolgens verrekend wordt bij de volgende jaarafrekening, maar ik heb zo mijn twijfels bij deze constructie.

Daarnaast heb ik ook niet zo veel zin om ze tot september een renteloze lening van 1500 euro te verstrekken..

Iemand hier ervaring mee bij Greenchoice?

[ Voor 12% gewijzigd door Tinkerer84 op 04-03-2024 16:36 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
emeralda schreef op maandag 4 maart 2024 @ 16:21:
[...]

Zeker ik ben GL lid en voorstander van energie transitie maar sociale woningbouw als proeftuin gebruiken is gewoon schandelijk.
Het probleem is ook niet de energietransitie. Het probleem is de fossiele lobby die de woningcorporaties (en ook eigenaren van koopwoningen) misleid tot het laten aansluiten op vaak inefficiënte warmtenetten.
Dat onder het mom van "gasloos zonder de hele tent eerst te isoleren/verbouwen".

En zo blijven de energieslurpende huizen energie slurpen, maar dan 'gasloos' (ook al worden veel warmtenetten op zijn minst bij gestookt met gas en is het dus vaak niet gasloos). Krijgt het huis een hoger energielabel. Heeft de woningcorporatie nog minder incentive om daadwerkelijk de woning te verduurzamen....

Al met al één groot drame voor huurders die geen vrije keuze hebben en overgeleverd worden aan veel te dure monopolisten. Vooral ook omdat het "niet meer dan anders" tarief berekend wordt inclusief onderhoud en afschrijving van een hele dure en snel afgeschreven Cv-ketel. Terwijl in het geval van huurders de cv-ketel bij de huurprijs is inbegrepen.
Zelfs als "niet meer dan anders" voor eigenaar-bewoners niet duurder zou zijn dan een gasaansluiting + kosten cv-ketel, dan nog is met de tariefopbouw voor warmtenetten een huurder al snel 200-250 euro per jaar extra kwijt doordat ineens "onderhoud en afschrijving" in het vastrecht van de warmte aansluiting verwerkt zit, in plaats van in de huur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Whiskey48
Tinkerer84 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 16:33:
Ik heb Greenchoice gemeld dat ik mijn gascontract wil opzeggen, maar nu beweren ze dat ze dan gelijk ook een eindafrekening voor elektriciteit moeten opmaken (want zo is hun systeem ingericht). De medewerker beweerde wel dat de saldering vervolgens verrekend wordt bij de volgende jaarafrekening, maar ik heb zo mijn twijfels bij deze constructie.

Daarnaast heb ik ook niet zo veel zin om ze tot september een renteloze lening van 1500 euro te verstrekken..

Toen ik van 1fase naar 3fase ging kreeg ik ook een tussentijdse afrekening. Ik vermoed idd dat bij elke wijziging er een tussentijdse afrekening zal worden gemaakt. (Zal in mijn geval nadelig zijn als ik straks afmeld) ... Achja, ik ben al blij als ik geen gas meer verbruik en geen vastrecht meer betaal voor de gasaansluiting.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bert_gasloos
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 07-09-2024
emeralda schreef op maandag 4 maart 2024 @ 13:07:

Dit is 1 van de redenen dat ik in 2021 mijn woning versneld van het gas heb gehaald. In de warmtevisie van mijn gemeente staan ook plannen om de wijk waar ik woon te voorzien van een warmtenet. Mijn woning kunnen ze nu overslaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kaoh
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:06
Bert_gasloos schreef op maandag 4 maart 2024 @ 19:49:
[...]

Dit is 1 van de redenen dat ik in 2021 mijn woning versneld van het gas heb gehaald. In de warmtevisie van mijn gemeente staan ook plannen om de wijk waar ik woon te voorzien van een warmtenet. Mijn woning kunnen ze nu overslaan.
Inderdaad ik ook, ik houd graag zelf de controle over mijn huis.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:10

Ja die correctie kun je inderdaad krijgen, maar je zult zelf moeten constateren dat je straks een eindafrekening krijgt die niet klopt qua saldering, dan ga je daarover bij GC aan de bel hangen en dan gaan ze die correctie voor je maken. Op dit moment gaan ze niks voor je doen want dat kan het systeem niet, dus wacht op de afrekening (niet deze maar de volgende dus, waarop die saldering had moeten plaatsvinden) en dan kunnen ze het handmatig corrigeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:58

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

@Hippe Lip

Lees even mijn eerdere ervaring met Enexis die ik had en haar onderaannemer (vorig jaar met verplaatsing van mijn meterkast), gezien jouw reactie vermoed ik dat je dat nog niet hebt gedaan.

Feit dat het bij mij uitgevoerd is nu door Enexis zelf (eigen graafploeg) heeft ALLES te maken met mijn communicatie met Enexis.
Feit dat je dit nu weerlegd verbaasd me gezien je duidelijk niet ingelezen bent en behalve dat je er niet bij was.

Als ik alleen gehandeld zou hebben op basis van de voorwaarden (die je inderdaad moet accepteren) dan heb je een punt, maar JUIST DAAROM heb ik additionele afspraken gemaakt en schriftelijk vastgelegd (juridisch addendum)

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 27-07 17:24

Bijzonder. Toen ik dat een paar jaar terug deed, was het geen enkel probleem. Het gascontract stopte en de stroom liep gewoon door. Ik heb geen tussentijdse afrekening voor stroom gezien.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tinkerer84
  • Laatst online: 20:29
Blihi schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 13:49:
[...]

Bijzonder. Toen ik dat een paar jaar terug deed, was het geen enkel probleem. Het gascontract stopte en de stroom liep gewoon door. Ik heb geen tussentijdse afrekening voor stroom gezien.
Nu ook per email een bevestiging dat Greenchoice een eindnota gaat opmaken. Er staat wel expliciet vermeld dat ze een correctienota voor stroom opmaken over een periode van 365 dagen en dat ik geen nadeel zal hebben met salderen. Overigens staat er ook in dat ze de eindnota die ze nu opmaken niet gaan incasseren maar verrekenen met de nota over het hele jaar.

Nogal omslachtig maar het zal wel goedkomen.

Het opzeggen zelf kostte overigens niet al te veel moeite. In eerste instantie wel wat tegenstribbeling "U moet eerst een bevestiging van de verwijderingsaanvraag van de netbeheerder hebben". Maar toen ik hier tegenin ging en meldde dat dit niet conform het stappenplan van de ACM is, kon het opeens allemaal wel..

[ Voor 18% gewijzigd door Tinkerer84 op 06-03-2024 18:33 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 27-07 17:24
Dat ligt eraan wat er met de tarieven gebeurt. Als je nu een nieuw contract met nieuwe tarieven krijgt kan het zomaar nadelig uitpakken.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Pagina: 1 ... 93 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.