Gas de deur uit doen: Gratis! Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 94 ... 104 Laatste
Acties:
  • 727.000 views

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Misanthropia
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Hier is net door de aannemer de gasleiding verwijdert. Aardige gasten, alles netjes achtergelaten. Aanvraag was gedaan via mijnaansluiting.nl rond 11-2023.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kaoh
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:20
Blihi schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 14:09:
Dat ligt eraan wat er met de tarieven gebeurt. Als je nu een nieuw contract met nieuwe tarieven krijgt kan het zomaar nadelig uitpakken.
Ja, maar dat is niet wat ze zeggen ;)
Een afrekening staat helemaal los van cotnracten. Afrekeningen kunnen van April tot April gaan terwijl je contract van Mei tot Nov gaat bijvoorbeeld en dan weer een contract van Dec naar Mei.
Salderen gaat altijd over 12 maanden (tegenwoording).
Gas calorgische correcties zijn veeeeel enger in deze context (die doen ze door je contract gas bulk te pakken
* 1% bijv, en de nieuwe gas waarde volgens standaard model uit te smeren over je jaar en als je tarieven verandert zijn of deels van het gas af was terwijl de prijs omhoog ging kan dat heeeel negatief utipakken, bij mij ruim 300 euro), maar niet als je van het gas af gaat gelukkig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ditbenikecht
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:49
Als ik het goed begrijp is recent per februari wat veranderd qua proces. In hoeverre is de Tweakers methode nu nog van nut? Het in opdracht geven van verwijdering zonder datum is nu het meest voordelig voor de overgebleven gasgebruikers. Waarom dan nog steeds weigeren/ brieven negeren voor het tot opdracht geven van verwijdering? Ja het is zonde van het werk, laat het lekker zitten en doe een verzegeling.

Ik heb 29 januari mijn gascontract opgezegd en die is per 31 januari beëindigd. (Dynamisch contract met 1 dag opzegtermijn, na aandringen aan de telefoon omdat ze mij eerst de meter wilden laten verwijderen).
Inmiddels de Liander brief in de bus met de keuze, nieuwe energieleverancier zoeken of opdracht geven tot verwijdering. Indien geen keuze wordt het dossier overgedragen aan gerechtsdeurwaarder.

Kan ik nog steeds kiezen voor geen keuze en juridisch sterk staan?

Acties:
  • +6 Henk 'm!
ditbenikecht schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 19:38:
Als ik het goed begrijp is recent per februari wat veranderd qua proces. In hoeverre is de Tweakers methode nu nog van nut? Het in opdracht geven van verwijdering zonder datum is nu het meest voordelig voor de overgebleven gasgebruikers. Waarom dan nog steeds weigeren/ brieven negeren voor het tot opdracht geven van verwijdering? Ja het is zonde van het werk, laat het lekker zitten en doe een verzegeling.

Ik heb 29 januari mijn gascontract opgezegd en die is per 31 januari beëindigd. (Dynamisch contract met 1 dag opzegtermijn, na aandringen aan de telefoon omdat ze mij eerst de meter wilden laten verwijderen).
Inmiddels de Liander brief in de bus met de keuze, nieuwe energieleverancier zoeken of opdracht geven tot verwijdering. Indien geen keuze wordt het dossier overgedragen aan gerechtsdeurwaarder.

Kan ik nog steeds kiezen voor geen keuze en juridisch sterk staan?
Juridisch is er niets veranderd na 1 februari. De Tweakers-route original geldt dus nog onverkort.

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Tinkerer84 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 16:33:
Ik heb Greenchoice gemeld dat ik mijn gascontract wil opzeggen, maar nu beweren ze dat ze dan gelijk ook een eindafrekening voor elektriciteit moeten opmaken (want zo is hun systeem ingericht). De medewerker beweerde wel dat de saldering vervolgens verrekend wordt bij de volgende jaarafrekening, maar ik heb zo mijn twijfels bij deze constructie.

Daarnaast heb ik ook niet zo veel zin om ze tot september een renteloze lening van 1500 euro te verstrekken..

Iemand hier ervaring mee bij Greenchoice?
Heeft Greenchoice hier met de meterwissel (door Stedin) ook gedaan. Oude slimmemeter vervangen door nieuwe, alle standen op 0, jaaroverzicht van greenchoice ontvangen van 4 maanden, nieuwe jaar overzicht volgt nu pas 1 jaar na meterwissel.

Had ik niet om gevraagd, wist ook niet dat dat t gevolg was van de meterwissel. had eerst jaaroverzicht van januari tot januari, en nu dus van mei tot mei.

—-

Binnenkort verhuizen, ga daar binnen 1 maand gasloos worden, dus ook even in dit topic beland. Zie dat op Liander website de verwijdering op hun tempo nog steeds als gratis wordt vermeld als je opdracht geeft via mijnaansluiting.nl. Ben benieuwd of dat zo blijft.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Get!em schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 21:05:
[...]

Heeft Greenchoice hier met de meterwissel (door Stedin) ook gedaan. Oude slimmemeter vervangen door nieuwe, alle standen op 0, jaaroverzicht van greenchoice ontvangen van 4 maanden, nieuwe jaar overzicht volgt nu pas 1 jaar na meterwissel.

Had ik niet om gevraagd, wist ook niet dat dat t gevolg was van de meterwissel. had eerst jaaroverzicht van januari tot januari, en nu dus van mei tot mei.

—-

Binnenkort verhuizen, ga daar binnen 1 maand gasloos worden, dus ook even in dit topic beland. Zie dat op Liander website de verwijdering op hun tempo nog steeds als gratis wordt vermeld als je opdracht geeft via mijnaansluiting.nl. Ben benieuwd of dat zo blijft.
1: gasloos gaan zonder opdracht te geven en door gewoon je gascontract op te zeggen zal altijd gratis blijven binnen de huidige Europese consumentenwetgeving. Met als resultaat dat uiteindelijk de gasaansluiting door de netbeheerder zal worden verwijderd.

2: energieleveranciers die hun administratie op orde hebben, sturen bij een meterwissel geen tussentijdse afrekening.

Als de meterwissel op dag X plaatsvindt dan doet een normale energieleverancier het als volgt:
Meterstand dag 1 = Y
Meterstand dag X = Z
Verbruik dag 1t/m dag X is Z-Y

Meterstand dag X nieuwe meter = 0
Meterstand dag 365 = A
Verbruik dag X t/m dag 365 = A-0
Jaarverbruik is (Z-Y) + (A-0)

En dat dan netjes voor alle telwerken.

Als Greenchoice bovenstaande niet kan, dan moeten ze nodig eens aan de software waarmee ze hun administratie doen gaan sleutelen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-06 22:24
Gisteren een e-mail ontvangen van de aannemer die de verwijdering gaat doen. We zijn in de planning opgenomen en er wordt contact opgenomen voor een afspraak.

Dit alles na het volgen van de Tweakers route en zonder zelf iets te melden of aan te vragen. Zie mijn dossier.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-06 15:47
Ivow85 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 15:04:
[...]

Voor de formaliteit even de betalingsherinneringen en aanmaning betwisten met verwijzing naar je opzegging van 18 december en het nadrukkelijke verzoek aan Innova om de administratie op orde te brengen en een correcte eindafrekening te versturen voor gas.
Mijn soap met Innova duurt nog voort, maar nadert hopelijk zijn einde.

Korte samenvatting voor diegene die het gemist heeft.
18 december 2023 opgezegd via formulier website, na 1x bellen en meerdere mails pas op 13 januari 2024 reactie via mail dat opzeggen niet zo maar kan en wat mijn reden is. Daarna bleef het stil.
Na een mail van mij op 30 januari reactie gehad, dat ze mijn contract pas kunnen stoppen als Enexis de status op SLOOP zet. Hier uiteraard tegenin gegaan. En vervolgens alleen nog iedere maand betalingsherinneringen, 1x aanmaning en 28 februari een telefoontje om te vragen of ik wist dat er niet betaald werd. Ik had inmiddels alles gestorneerd vanaf januari en de incasso machtiging ingetrokken. Mevrouw ging het doorgeven. Weer stilte en deze week een mail dat ze me gaan afsluiten wegens niet betalen. Op alle mails ben ik blijven reageren en aangegeven dat ik 18 december 2023 heb opgezegd.
Vandaag een mail dat mijn gascontract is stopgezet per 1 maart 2024..... |:(

Nu dus maar weeeer een mail sturen dat ik 18 december 2023 als einddatum wil! 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ivow85 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 22:05:
[...]

1: gasloos gaan zonder opdracht te geven en door gewoon je gascontract op te zeggen zal altijd gratis blijven binnen de huidige Europese consumentenwetgeving. Met als resultaat dat uiteindelijk de gasaansluiting door de netbeheerder zal worden verwijderd.

2: energieleveranciers die hun administratie op orde hebben, sturen bij een meterwissel geen tussentijdse afrekening.

Als de meterwissel op dag X plaatsvindt dan doet een normale energieleverancier het als volgt:
Meterstand dag 1 = Y
Meterstand dag X = Z
Verbruik dag 1t/m dag X is Z-Y

Meterstand dag X nieuwe meter = 0
Meterstand dag 365 = A
Verbruik dag X t/m dag 365 = A-0
Jaarverbruik is (Z-Y) + (A-0)

En dat dan netjes voor alle telwerken.

Als Greenchoice bovenstaande niet kan, dan moeten ze nodig eens aan de software waarmee ze hun administratie doen gaan sleutelen.
1) Prima, dat blijft inderdaad de werkende route als het niet meer gratis MET opdracht kan, en dat was dus mijn mededeling: het lijkt op de website van Liander nog gratis. Aanvullende vraag: zijn er mensen die toch nog actief hebben opgezegd NA 31 januari 2024, en die door Liander gewoon gratis zijn afgeholpen van de aansluiting/meter? Of daar in iedergeval bevestiging van hebben dat het gratis is MET opdracht?

2) Tsja, beetje ongaangekondigd door Greenchoice ook, want nota kwam 1 maand na meter wissel, zonder voorafgaande kennisgeving. Onaangename was dat de maanden januari t/m mei nog stookseizoen zijn en dus de gasrekening hoger is dan de opgetelde maandbedragen. Maar de teruglevering kWh zijn netjes van datum tot datum verrekend met verbruik, dus die was relatief gunstig (in april/mei natuurlijk altijd gunstige zon omstandigheden).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rommelzolder
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 12:43
loyske schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 09:43:
[...]

18 december 2023 opgezegd via formulier website, na 1x bellen en meerdere mails pas op 13 januari 2024 reactie via mail dat opzeggen niet zo maar kan en wat mijn reden is. Daarna bleef het stil.
Na een mail van mij op 30 januari reactie gehad, dat ze mijn contract pas kunnen stoppen als Enexis de status op SLOOP zet. Hier uiteraard tegenin gegaan. En vervolgens alleen nog iedere maand betalingsherinneringen, 1x aanmaning en 28 februari een telefoontje om te vragen of ik wist dat er niet betaald werd. Ik had inmiddels alles gestorneerd vanaf januari en de incasso machtiging ingetrokken. Mevrouw ging het doorgeven. Weer stilte en deze week een mail dat ze me gaan afsluiten wegens niet betalen. Op alle mails ben ik blijven reageren en aangegeven dat ik 18 december 2023 heb opgezegd.

Nu dus maar weeeer een mail sturen dat ik 18 december 2023 als einddatum wil! 8)7
Innova zit op LinkedIn en Facebook. Misschien even een link naar je dossier daar plaatsen in het kader van "blaming and shaming", met een kopie naar de ACM?

Sinds 2006 een warmtepomp met gesloten bodemsysteem, sinds midden 2019 6,6 kW panelen ZO, 3,2 kW panelen Z

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• devino
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-06 07:19

devino

Hoogspanning of Hoge spanning?

devino schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 20:29:
Allereerst dank aan alle betrokkenen hier voor het vele harde werk de afgelopen jaren.
Ik heb afgelopen 3 januari ons gascontract opgezegd bij de leverancier. Om discussies te voorkomen heb ik telefonisch aangegeven al de aanvraag bij mijnaansluiting te hebben gedaan.
2 weken later een brief van Enexis dat ik echt een contract moest hebben en kiezen, gericht aan de gebruikers van energie.
Vandaag is het 1 februari en dus maar eens proberen of de nieuwe werkwijze inderdaad functioneert en in de hoop dat er dan efficiënter omgegaan wordt met de schaarse tijd van vakkundige mensen.
Ter bevestiging dat mijnaansluiting bijgewerkt is:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Mocht er nog iets bijzonders gebeuren dan laat ik mij horen.

Ps indien handig mogen deze screenshots in de ts gebruikt worden.
Vandaag gebeld door een aannemer of ze dinsdag langs konden komen. Nu paste dat niet echt in onze gezinsagenda, dus dat verteld en nu komen ze aanstaande maandag (11-3) om de meter er uit te halen.
Vindt ik erg snel voor via de 'nieuwe' procedure.

De hierboven gemaakte typ- en/of spelfouten zijn mijn handelsmerk

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-06 15:56

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

De meter is weg. Half 10 stonden ze voor de deur, goed 10 uur waren ze klaar. De aansluiting op gemeentegrond is weg inclusief het stuk pijp, de pijp onder mijn voortuin en het huis in ligt er nog. De pijp is van buitenaf volgepurd en in de meterkast afgezaagd.

Nog even met de mannen staan praten met een kop koffie, zij doen er 5 per dag, in Limburg zijn ze met 3 ploegen bezig, Noord-, Midden- en Zuid-Limburg dus hier worden elke dag 15 huishoudens van het gas gehaald.
Ik realiseerde mij nog: toen mijn vader eind jaren 60 in de civiele techniek begon was zijn eerste baan gastransportleidingen leggen. En hier zijn we nu, 55 jaar verder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GITtOvkXhyoAzK3_4lMfNm7THCg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6iohnEP8O3ipPtHms9p5F97B.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rVHZQJ8LfOY_32DBcMitFX5GxW8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fOW9ZtU8h4Mt4hEFjFdnUyCc.jpg?f=fotoalbum_tile

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:23
Maasluip schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 10:51:
De meter is weg. Half 10 stonden ze voor de deur, goed 10 uur waren ze klaar. De aansluiting op gemeentegrond is weg inclusief het stuk pijp, de pijp onder mijn voortuin en het huis in ligt er nog. De pijp is van buitenaf volgepurd en in de meterkast afgezaagd.

Nog even met de mannen staan praten met een kop koffie, zij doen er 5 per dag, in Limburg zijn ze met 3 ploegen bezig, Noord-, Midden- en Zuid-Limburg dus hier worden elke dag 15 huishoudens van het gas gehaald.
Ik realiseerde mij nog: toen mijn vader eind jaren 60 in de civiele techniek begon was zijn eerste baan gastransportleidingen leggen. En hier zijn we nu, 55 jaar verder.
[Afbeelding][Afbeelding]
En wanneer komen ze het afmaken? Of was er een zwaar wegende reden om de buis onder de tuin te laten liggen?

Met 5 adressen per dag lijkt het erop dat het milieu aspect van "bedrijfsafval" achter laten is vervallen en dat het economisch verwijderen ineens wel kan nu de consument niet meer rechtstreeks ervoor betaald.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21-06 22:22
Erwin_83 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 12:30:
[...]

En wanneer komen ze het afmaken? Of was er een zwaar wegende reden om de buis onder de tuin te laten liggen?

Met 5 adressen per dag lijkt het erop dat het milieu aspect van "bedrijfsafval" achter laten is vervallen en dat het economisch verwijderen ineens wel kan nu de consument niet meer rechtstreeks ervoor betaald.
Dat komen ze niet meer weghalen. Bij mij ook niet gedaan. Onder het mom van: dan maken we meer kapot dan u en ons lief is.

Bij mij is zelfs alleen aan de straatkant de boel verwijderd, en de buis van binnenuit volgePURd. Ik zou dus zo weer terug aan het gas kunnen :9

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Gramser schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 12:54:
[...]

Dat komen ze niet meer weghalen. Bij mij ook niet gedaan. Onder het mom van: dan maken we meer kanot dan u en ons lief is.

Bij mij is zelfs alleen aan de straatkant de boel verwijderd, en de buis van binnenuit volgePURd. Ik zou dus zo weer terug aan het gas kunnen :9
Bij mij hebben ze een vasectomie gedaan, dus op twee plekken een stukje er tussen uit geknipt. Dan kan het nooit meer spontaan aan elkaar groeien.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Deismyna
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:03
Welke grapjas bij de ACM heeft trouwens de werkwijze op hun site opeens omgedraaid? Stap 1 was altijd opzeggen bij de leverancier en pas daarna mijnaansluiting.nl. Dat is nu opeens andersom waardoor leveranciers wellicht wel moeilijk kunnen gaan doen? Of in ieder geval iets hebben om naar te verwijzen.

Weten ze zelf wel wat ze aan het doen zijn daar? De aankondiging was duidelijk; eerst opzeggen, dan mijnaansluiting.nl. De brief ook, die noemt heel mijnaansluiting.nl niet eens. Tot zover "geen onnodige drempels opwerpen voor mensen die van het gas af willen". :X

@Bram-Bos (tegen beter weten in), jij toevallig al iets gehoord van je contact bij de ACM?

[ Voor 4% gewijzigd door Deismyna op 07-03-2024 13:39 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• loyske
loyske schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 09:43:
[...]

Inmiddels een snelle reactie terug:
Hartelijk dank voor uw e-mail.

Het is niet mogelijk met terugwerkende kracht een einddatum te verwerken die in het verleden hoort. Tijdens het verwerken van de opzegging is al de vroegst mogelijk datum aangehouden. Bij deze bevestigen we u dat er geen correctie zal volgen op de eindnota.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Maar weer geantwoord met:
Deze misleidende reactie had ik niet van een partij als Innova Energie verwacht. Graag zie ik de ATO (Aansluit- en Transport Overeenkomst) per 18 december 2023 opgezegd, zoals ik verzocht en daarvan ontvang ik dan graag een bevestiging.

Zie: art. 52b, lid 7 Gaswet: "Een afnemer als bedoeld in artikel 43, eerste lid, kan elke overeenkomst tot levering van gas beëindigen met inachtneming van een termijn van dertig dagen."

Met andere woorden: de energieleverancier (Innova Energie) moet binnen 30 dagen mijn verzoek tot opzegging gascontract inclusief ATO (Aansluit- en Transport Overeenkomst) verwerken.

Doet Innova Energie dit niet dan stel ik Innova Energie aansprakelijk voor alle gemaakte kosten die ik gemaakt hebt en nog moet maken sinds dertig dagen na de eerste opzegging (de opzegtermijn).
Echt 8)7
[...]

Ik hoop eigenlijk dat ze hem laten liggen bij mij, dan kan daar fijn de glasvezel van ODF doorheen zonder veel gezeur in de voortuin :+

[ Voor 68% gewijzigd door loyske op 07-03-2024 13:50 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hansvk
Gramser schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 12:54:
[...]

Dat komen ze niet meer weghalen. Bij mij ook niet gedaan. Onder het mom van: dan maken we meer kapot dan u en ons lief is.

Ik verwacht ook dat ze bij mij het deel onder de tuin laten liggen als ze hem er niet vanaf de openbare weg uit kunnen trekken. Dit vanwege de aangelegde bestrating (keramische tegels).

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• loyske
En weer een reactie terug van Innova. Ben ik nou gek of houden ze zich gewoon niet aan de afspraak en goochelen ze steeds nieuwe data?
Hartelijk dank voor uw e-mail.

Zoals eerder al is aangegeven door mij zal er geen correctie volgen op de eindnota. Klanten dienen inderdaad binnen 30 dagen minimaal de opzegging door te geven. De opzegging is ook in de 30 dagen verwerkt door ons. Uw opzegverzoek is 08-01-2024 doorgegeven bij ons. Wij zijn het vroegst per 01-03-2024 gestopt met leveren. Mocht u hier niet mee eens zijn, zoals we al begrijpen uit uw onderstaande e-mail betreft dit een situatie waar we helaas niks aan kunnen doen.
Ik heb 18 december opgezegd, niet 8 januari zoals mevrouw beweerd. Maar stel het was wel 8 januari, dan moet de levering toch stoppen voor 7 februari en niet 1 maart zoals ze nu schrijft. Ik moet al die tijd het vastrecht blijven betalen!? Gaat me niet om het geld, maar om het principe hier!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Deismyna
loyske schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 14:28:
En weer een reactie terug van Innova. Ben ik nou gek of houden ze zich gewoon niet aan de afspraak en goochelen ze steeds nieuwe data?

[...]

Ik heb 18 december opgezegd, niet 8 januari zoals mevrouw beweerd. Maar stel het was wel 8 januari, dan moet de levering toch stoppen voor 7 februari en niet 1 maart zoals ze nu schrijft. Ik moet al die tijd het vastrecht blijven betalen!? Gaat me niet om het geld, maar om het principe hier!
Je bent zeker niet gek, het zijn gewoon een stelletje cowboys. Heb je iets van een bevestigingsmail van die opzegging van 18 december? Ik zou die anders gewoon (nogmaals) naar ze sturen en mededelen dat je verwacht dat ze het op basis daarvan correct gaan verwerken. Ze berekenen desnoods maar een kortingspost op de factuur o.i.d. als hun systeem het niet aankan om het met terugwerkende kracht te verwerken.
Heb je enig idee waar die 8 januari vandaan komt? Heb je toen (telefonisch) contact met ze gehad?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ditbenikecht
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:49
loyske schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 14:28:

[...]

Bij mij was het ook per einde van de maand dat kon worden opgezegd. Scheelde maar 1 dag, dus voorruit dan maar. Bij jou is het dan laatste dag van februari, dus tot 1 maart.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• loyske
Deismyna schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 14:40:
[...]

Je bent zeker niet gek, het zijn gewoon een stelletje cowboys. Heb je iets van een bevestigingsmail van die opzegging van 18 december? Ik zou die anders gewoon (nogmaals) naar ze sturen en mededelen dat je verwacht dat ze het op basis daarvan correct gaan verwerken. Ze berekenen desnoods maar een kortingspost op de factuur o.i.d. als hun systeem het niet aankan om het met terugwerkende kracht te verwerken.
Heb je enig idee waar die 8 januari vandaan komt? Heb je toen (telefonisch) contact met ze gehad?
Nee helaas, ben zo stom geweest om 18 december via een formulier in de klantomgeving dit aan te geven. maar daar is niks meer van terug te vinden helaas. Heb in december nog gebeld en op 8 januari nogmaals gemaild, met de vraag wanneer ze de opzegging van december gingen verwerken. Vandaar dat ze nu waarschijnlijk met 8 januari aankomt!

Acties:
  • +6 Henk 'm!
loyske schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 13:45:
[...] Inmiddels een snelle reactie terug:
[...] Maar weer geantwoord met:
[...] Echt 8)7
[...] Ik hoop eigenlijk dat ze hem laten liggen bij mij, dan kan daar fijn de glasvezel van ODF doorheen zonder veel gezeur in de voortuin :+
Je schrijft het verkeert. Je HEBT het opgezegd. Ze moeten het alleen correct in hun administratie verwerken.
Dus stel ze aansprakelijk voor alle kosten die voortvloeien uit het niet conform jouw opzegging verwerken.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Deismyna
loyske schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 14:48:
[...]

Nee helaas, ben zo stom geweest om 18 december via een formulier in de klantomgeving dit aan te geven. maar daar is niks meer van terug te vinden helaas. Heb in december nog gebeld en op 8 januari nogmaals gemaild, met de vraag wanneer ze de opzegging van december gingen verwerken. Vandaar dat ze nu waarschijnlijk met 8 januari aankomt!
Dat is wel jammer en maakt je zaak wellicht wat lastiger als het er echt "op aankomt". Je zou een AVG verzoekje kunnen doen om alle gegevens die ze van je hebben op te vragen. Al zou het me niks verbazen als ze die 18 december dan bewust weglaten per ongeluk vergeten omdat de kans dat dat uitkomt toch 0 is. Daarnaast geven ze zichzelf blijkbaar maximaal 1 maand + 2 maanden uitstel de tijd voor zo'n verzoek.
ditbenikecht schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 14:43:
[...]

Bij mij was het ook per einde van de maand dat kon worden opgezegd. Scheelde maar 1 dag, dus voorruit dan maar. Bij jou is het dan laatste dag van februari, dus tot 1 maart.
30 dagen is natuurlijk gewoon 30 dagen, niet einde maand omdat hun dat zo goed uitkomt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Get!em schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 10:23:
[...] 1) Prima, dat blijft inderdaad de werkende route als het niet meer gratis MET opdracht kan, en dat was dus mijn mededeling: het lijkt op de website van Liander nog gratis. Aanvullende vraag: zijn er mensen die toch nog actief hebben opgezegd NA 31 januari 2024, en die door Liander gewoon gratis zijn afgeholpen van de aansluiting/meter? Of daar in iedergeval bevestiging van hebben dat het gratis is MET opdracht? [...]
Als je geen zaken hebt die schade kunnen oplopen zou je, tegen betaling, opdracht kunnen geven.

Wat je nu wel zou kunnen doen, is gratis melding van einde gebruik. GEEN opdracht. Die kost geld.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:47
[...]

Bij gebrek aan GBV van de netbeheerders is het fijn als de aannemers wel gewoon hun GBV gebruiken. Lekker die leiding laten liggen, wat mij betreft doppen ze 't ding gewoon af aan beide kanten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:58

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

cyclone schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 09:39:
@Hippe Lip

Lees even mijn eerdere ervaring met Enexis die ik had en haar onderaannemer (vorig jaar met verplaatsing van mijn meterkast), gezien jouw reactie vermoed ik dat je dat nog niet hebt gedaan.

Feit dat het bij mij uitgevoerd is nu door Enexis zelf (eigen graafploeg) heeft ALLES te maken met mijn communicatie met Enexis.
Feit dat je dit nu weerlegd verbaasd me gezien je duidelijk niet ingelezen bent en behalve dat je er niet bij was.

Als ik alleen gehandeld zou hebben op basis van de voorwaarden (die je inderdaad moet accepteren) dan heb je een punt, maar JUIST DAAROM heb ik additionele afspraken gemaakt en schriftelijk vastgelegd (juridisch addendum)
Sorry hoor. Ik wist niet dat je boos werd…

Ik vertelde slechts waarom we hier stellen dat je beter niet als opdrachtgever die verwijdering aan kunt vragen. En verder is elke situatie die ik hier langs zie komen uniek, telkens weer anders. Net als bij jou dus…

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Deismyna schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 13:35:
Welke grapjas bij de ACM heeft trouwens de werkwijze op hun site opeens omgedraaid? Stap 1 was altijd opzeggen bij de leverancier en pas daarna mijnaansluiting.nl. Dat is nu opeens andersom waardoor leveranciers wellicht wel moeilijk kunnen gaan doen? Of in ieder geval iets hebben om naar te verwijzen.

Weten ze zelf wel wat ze aan het doen zijn daar? De aankondiging was duidelijk; eerst opzeggen, dan mijnaansluiting.nl. De brief ook, die noemt heel mijnaansluiting.nl niet eens. Tot zover "geen onnodige drempels opwerpen voor mensen die van het gas af willen". :X

@Bram-Bos (tegen beter weten in), jij toevallig al iets gehoord van je contact bij de ACM?
Nope

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:33

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

Hippe Lip schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 22:40:
[...]

Sorry hoor. Ik wist niet dat je boos werd…
Ben ook niet boos alleen teleurgesteld dat je je conclusies trok op basis van halve informatie terwijl die informatie gewoon netjes in dit draadje meermaals gedeeld en terug te vinden is.

Voor de absolute duidelijkheid:
Ben ook geen fan van Enexis of welgeteld andere netbeheerder, want als iedereen zich aan de wet hield zou dit topic eigenlijk niet nodig moeten zijn. De wet is immers duidelijk en daar hebben de netbeheerders zich ook aan te houden.
Dus feit dat ze zo gek doen om de particulieren die van het gas af willen alsnog met de kosten op te willen schepen schept ook achterdocht.

Neemt niet weg dat niet iedere ervaring negatief is, met de juiste info (vergaard uit dit topic) en de juiste communicatie en toon (er is geen onvertogen woord gevallen) kan het dus ook een positieve ervaring zijn.
Zonder gedoe over veranderingen en of andere kosten.
Ben me bewust dat dit een uitzondering lijkt, maar dan nog het kan dus wel.

[ Voor 5% gewijzigd door cyclone op 08-03-2024 08:20 ]

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-06 12:39
Get!em schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 10:23:
[...]

1) Prima, dat blijft inderdaad de werkende route als het niet meer gratis MET opdracht kan, en dat was dus mijn mededeling: het lijkt op de website van Liander nog gratis. Aanvullende vraag: zijn er mensen die toch nog actief hebben opgezegd NA 31 januari 2024, en die door Liander gewoon gratis zijn afgeholpen van de aansluiting/meter? Of daar in iedergeval bevestiging van hebben dat het gratis is MET opdracht?

2) Tsja, beetje ongaangekondigd door Greenchoice ook, want nota kwam 1 maand na meter wissel, zonder voorafgaande kennisgeving. Onaangename was dat de maanden januari t/m mei nog stookseizoen zijn en dus de gasrekening hoger is dan de opgetelde maandbedragen. Maar de teruglevering kWh zijn netjes van datum tot datum verrekend met verbruik, dus die was relatief gunstig (in april/mei natuurlijk altijd gunstige zon omstandigheden).
Ja hiero. Na contact opgenomen te hebben met Liander na op mijnaansluiting.nl de verwijdering te hebben aangegeven, heb ik bevestigd gekregen dat de offerte opgemaakt door Liander leidend is. Deze offerte is voor €0,00 gemaakt. De verwijdering is zojuist bevestigd, de aannemer gaat contact met ons opnemen.

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Erwin_83
cyclone schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 08:16:
[...]

Ben ook niet boos alleen teleurgesteld dat je je conclusies trok op basis van halve informatie terwijl die informatie gewoon netjes in dit draadje meermaals gedeeld en terug te vinden is.

Voor de absolute duidelijkheid:
Ben ook geen fan van Enexis of welgeteld andere netbeheerder, want als iedereen zich aan de wet hield zou dit topic eigenlijk niet nodig moeten zijn. De wet is immers duidelijk en daar hebben de netbeheerders zich ook aan te houden.
Dus feit dat ze zo gek doen om de particulieren die van het gas af willen alsnog met de kosten op te willen schepen schept ook achterdocht.

Neemt niet weg dat niet iedere ervaring negatief is, met de juiste info (vergaard uit dit topic) en de juiste communicatie en toon (er is geen onvertogen woord gevallen) kan het dus ook een positieve ervaring zijn.
Zonder gedoe over veranderingen en of andere kosten.
De ellende met de netbeheerders is dat de mensen waar je contact mee krijgt vast zitten in het opgelegde script. Als je voorbij de eerste lijn komt en iemand treft die wel in oplossingen kan/mag denken met de klant dan ben je al een heel eind.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:33

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

Erwin_83 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 08:47:
[...]

De ellende met de netbeheerders is dat de mensen waar je contact mee krijgt vast zitten in het opgelegde script. Als je voorbij de eerste lijn komt en iemand treft die wel in oplossingen kan/mag denken met de klant dan ben je al een heel eind.
Klopt .. mijn "mazzel" was dat ik er al een recent conflictje op had zitten met een uitvoerende aannemer namens Enexis.
Gezien men al veel vaker klachten gehad had over deze club (Timmermans uit Nuland mensen kijk daar voor uit !! ) was het voorwerk voor mij al gedaan en staat dat in mijn dossier.
Enexis kantoor Den Bosch heeft deze en vervolgens de zaak van opruimen van mijn gas aansluiting zeer voortvarend aangepakt.
Kan ik oprecht helemaal niks van zeggen.

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:07

nwagenaar

God, root. What's the differen

Afgezien van dat ze 3 keer een poging hebben gedaan om mijn gasmeter te vervangen nadat ik een upgrade heb gehad naar een 3 fase aansluiting waarbij mijn nieuwe slimme meter niet meer wilde communiceren met m’n gasmeter (die ik voor de upgrade heb opgezegd) is mijn ervaring met Enexis, de uitvoerende partij voor het verwijderen en het proces via mijnaansluiting enorm positief.

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-06 09:15
Een vraag die licht off-topic is maar wel tegen dit onderwerp aan schuurt.
Ik heb een warmtepompboiler voor sww en een cv-ketel als hoofdverwarming. Bijverwarmen doe ik met houtkachel in de woonkamer, en airco op de slaapkamer. Gevolg is dat ik eigenlijk alleen gas stook in de periode oktober t/m maart.

Als ik gas en electra splits in 2 leveranciers, en een gas-contract neem voor 6 (winter)maanden, betaal ik dan de helft aan vastrecht? Zal wel weer niet.

-O- :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-06 06:27
fRiEtJeSaTe schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 09:59:
Ik heb een warmtepompboiler voor sww en een cv-ketel als hoofdverwarming. Bijverwarmen doe ik met houtkachel in de woonkamer, en airco op de slaapkamer. Gevolg is dat ik eigenlijk alleen gas stook in de periode oktober t/m maart.

Als ik gas en electra splits in 2 leveranciers, en een gas-contract neem voor 6 (winter)maanden, betaal ik dan de helft aan vastrecht? Zal wel weer niet.

Nee, want jij wil juist de gasaansluiting behouden voor de volgende winter. En dat betekent dat je een leegstandscontract voor de zomermaanden zou moeten afsluiten en daar zit ook vastrecht in.
Maar in de zomermaanden gebruik/verbruik je toch geen gas en daarom kan je net zo goed een jaarcontract behouden. :*) O-)

the older I get, the better I was...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teejbeej
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 26-04 01:40

Teejbeej

EBVH11S23DJ9W & ERLA11DAW1

Teejbeej schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 12:28:
Deze week een telefoontje gehad van Liander nav mijn aanvraag de gasmeter etc te verwijderen (ingediend juni 2023 en bevestigd ment een ‘nul offerte’).
Het was een pro-forma contact waarin gewezen werd op het mogelijk moeten graven op mijn oprit teneinde de leiding te kunnen verwijderen. Of ik daarmee akkoord zou gaan. Heb aangegeven dat ik vermoed dat de boel niet volledig open zal hoeven (hoofdleiding ligt aan overzijde straat (7m breed) omdat dan ook de hele straat open zal gaan en ik denk niet dat ze daar om meerdere redenen niet snel voor zullen kiezen (betreft een doodlopende straat waar ik aan het begin van woon). Maar ‘wat nodig is, dient te gebeuren’ wel aangegeven dat ik er vanuit ga dat de boel weer gewoon en schadevrij wordt dichtgelegd zoals het wordt aangetroffen. Dit werd bevestigd.
Ook nogmaals aangegeven dat werkzaamheden uitsluitend uitgevoerd mogen worden indien het inderdaad tegen de ‘nul-offerte’ (gratis dus) wordt gedaan. Ook dit werd bevestigd.
Eea wordt nu (pas) doorgezet naar de aannemer welke de opdrachten in 1 gebied zal trachten te bundelen en tzt (?) zal uitvoeren.
Allemaal helemaal prima wat mij betreft. Dit simpele vraagje had mi alleen wel al vorig jaar juni gesteld kunnen worden, dan had het nu reeds lang en breed bij de aannemer gelegen. Maargoed, meter en leiding zitten mij niet in de weg dus ik zie wel wanneer ze komen.
Vooralsnog tot nu toe het gehele traject geen enkel probleem gehad.
Inmiddels ook de schriftelijke bevestiging met een kostenoverzicht ontvangen; 8honderdennogwat euri ex BTW en eenzelfde bedrag credit met kopje ‘ tijdelijk gratis verwijderen’, ergo per saldo NUL (zoals ook bij de aanvraag reeds aangegeven).
Nu het bericht nog afwachten van de uitvoerende aannemer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-06 15:56

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Kun je die WPB niet gebruiken voor hoofdverwarming? Als je toch al bijverwarming hebt.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• devino
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-06 07:19

devino

Hoogspanning of Hoge spanning?

*O* gas is verwijderd! *O*
Nadat ik netjes op 1 februari via mijn aansluiting een melding bij Enexis heb gedaan, is vanmorgen de meter opgehaald door een aannemer.
Vind ik erg snel voor de nieuwe procedure.

Nog even de verplichte foto ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7xX12oFnhppmnd2xUO687mBQUJw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mrsuIqcVl624rdpSQpZNLtNc.jpg?f=fotoalbum_large

De hierboven gemaakte typ- en/of spelfouten zijn mijn handelsmerk

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:45
Plenkske schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:27:
Historie van mijn dossier:
Plenkske in "Gas de deur uit doen: Gratis!"
en
Plenkske in "Gas de deur uit doen: Gratis!"

Dus sinds 31 oktober niks binnen gekregen.
Nu krijg ik ineens via de mail een betaalverzoek van het incassobureau genaamd Syncasso.
Ga dus maar eens een reactie formuleren aan de hand van de voorbeelden hier.
Op 15 februari kreeg ik reactie van Syncasso.
"Wij hebben uw bezwaar in behandeling genomen en komen hier zo spoedig
mogelijk op terug. Tot die tijd staat uw dossier on-hold bij ons."

Op 28 februari: "Wij zijn nog met Enexis in overleg over uw bezwaar."

Afgelopen vrijdag, 8 maart, het volgende bericht:
Naar aanleiding van uw bezwaar hebben wij de volgende reactie van Enexis
ontvangen:

Enexis heeft ons laten weten dat zij de factuur laten vervallen en dat wij
het dossier moeten sluiten.

Dossier XXX wordt bij Syncasso gesloten.

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende informatie te hebben gegeven.
Kortom: het hele proces is nu eindelijk afgerond ! _/-\o_
Vooral met dank aan alle voorbeeldbrieven en dossiers in dit topic ! Bedankt aan iedereen die daar aan heeft bijgedragen !!
Op 12 september 2022 ging de gaskraan dicht, een dag later was het gascontract opgezegt. We zijn nu dus 1,5 jaar verder...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RagEnigma
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:16
cyclone schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 08:16:
[...]

Maar toch in jouw post van een week geleden schrijf je dat er door ons (forum) aan jou onterecht advies is gegeven. Misschien tijd om dit bericht nu te wijzigen nu je er achter bent dat je misschien een uitzondering bent?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TG
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-10-2024

TG

RagEnigma schreef op maandag 11 maart 2024 @ 14:21:
[...]

Maar toch in jouw post van een week geleden schrijf je dat er door ons (forum) aan jou onterecht advies is gegeven. Misschien tijd om dit bericht nu te wijzigen nu je er achter bent dat je misschien een uitzondering bent?
Cyclone heeft vanaf het begin al aangegeven dat hij een uitzondering zal zijn vanwege de afwijkende afspraken met zijn netbeheerder.

Het advies was dus idd niet nodig

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Deismyna
Deismyna schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 13:35:

Niemand die deze stiekeme ommezwaai van de ACM opmerkelijk vindt? Dit lijkt toch wel een beetje een bommetje onder de Tweakers-route te leggen, of zie ik dat verkeerd? Nou is een tekstje op de ACM site natuurlijk niet gelijk wettelijke basis, maar je kan er vergif op innemen dat de leveranciers doodleuk hiernaar gaan verwijzen om hun gelijk te halen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Deismyna schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 09:44:
[...]

Niemand die deze stiekeme ommezwaai van de ACM opmerkelijk vindt? Dit lijkt toch wel een beetje een bommetje onder de Tweakers-route te leggen, of zie ik dat verkeerd? Nou is een tekstje op de ACM site natuurlijk niet gelijk wettelijke basis, maar je kan er vergif op innemen dat de leveranciers doodleuk hiernaar gaan verwijzen om hun gelijk te halen.
Ik vind het niet zo heel boeiend. Melden bij netbeheerder en vervolgens (vrijwel direct) opzeggen contract maakt materieel geen verschil. En verder maakt dit bericht niks uit voor de Tweakers-route in originele vorm.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Deismyna
Bram-Bos schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 10:00:
[...]

Ik vind het niet zo heel boeiend. Melden bij netbeheerder en vervolgens (vrijwel direct) opzeggen contract maakt materieel geen verschil. En verder maakt dit bericht niks uit voor de Tweakers-route in originele vorm.
Nouja, dat opzeggen bij de netbeheerder moet je dus maar net willen, iets met Liander met hun onnodige voorwaarden en betaalverplichting...

Als je dan vervolgens zo'n fijne leveranciers treft *kuch* Oxxio *kuch*, dan wordt die hele Tweakers route dus effectief afgesneden. Het feit dat de ACM dit verhaal nu opeens omgedraaid heeft is toch ook weer een argumentje extra voor de energieleveranciers en een weggevallen argument voor ons als consument. Het voelde toch wat fijner als je kon verwijzen naar de ACM.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Nu online
Maar de wet dat je een contract moet kunnen opzeggen (en dan ook nog op dezelfde manier en bij dezelfde partij als je hem afgesloten hebt) gaat toch nog steeds boven de mening van de ACM?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deismyna
Compuchip87 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 10:20:
Maar de wet dat je een contract moet kunnen opzeggen (en dan ook nog op dezelfde manier en bij dezelfde partij als je hem afgesloten hebt) gaat toch nog steeds boven de mening van de ACM?
Zeker, daarom zei ik ook al gelijk dat het natuurlijk geen wettelijke basis heeft verder. Maar de praktijk leert wel dat je dus vrolijk 4 maanden, 3 advocaten en een betalingsachterstand verder bent, maar ondertussen nog steeds niet van je gascontract af bent. :X

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-06 06:27
Je kan toch verwijzen naar de brief die ACM aan de leveranciers heeft gestuurd?

daarin staat:
Op basis van de bovenstaande uitgangspunten en de overleggen met NBNL, wil de ACM netbeheerders de regie geven in het veilig verwijderen van gasaansluitingen. Daartoe is het niet nodig dat een afnemer
verzoekt om de gasaansluiting te verwijderen. De afnemer hoeft alleen zijn aansluit- en
transportovereenkomst (ATO) met de netbeheerder op te zeggen. Voor de volledigheid wijst de ACM erop dat ook de gasleveringsovereenkomst opgezegd moet worden via de leverancier.
De netbeheerder dient de aansluiting vervolgens vanuit veiligheidsoverwegingen binnen één jaar te verwijderen. Deze termijn is in lijn met het advies dat Staatstoezicht op de Mijnen heeft gegeven (zie brief van 25 oktober 2019 met kenmerk 19253315). Het precieze moment waarop de gasaansluiting wordt verwijderd, is aan de netbeheerder.
over een melding doen bij mijnaansluiting.nl wordt zelfs niets gezegd.

De ATO wordt automatisch opgezegd bij beëindiging van het leverancierscontract via automatische berichten aan de netbeheerder.

[ Voor 5% gewijzigd door Kees-Jan op 13-03-2024 11:17 ]

the older I get, the better I was...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Deismyna
Je zou bijna denken dat Oxxio hier meeleest, die ACM link wordt nu doodleuk tegen mij gebruikt omdat het verhaal daar opeens is omgedraaid. Wat zijn ze toch ook weer heerlijk voorspelbaar af en toe.
U geeft in meerdere e-mails door dat u het gas heeft opgezegd in november 2023. U betaalt dat niet langer. In februari 2024 zou u de opzegging doorgeven aan uw netbeheerder. U vraagt ons om een eindnota te maken voor gas tot november 2023. Ik kan me goed voorstellen dat u niet wilt betalen voor iets dat u niet gebruikt. We maken dit ook in orde voor u. In deze e-mail licht ik toe, wanneer we dat doen.

Opzeggen gas
U stuurde zelf een link van de Consuwijzer mee in uw e-mail van 16 januari 2024. Onze werkwijze volgt de informatie die ik daar lees:
Geef altijd eerst aan uw netbeheerder door dat u de aansluiting niet meer gebruikt. Dat doet u via Mijnaansluiting.nl. Uw netbeheerder neemt contact met u op voor de werkzaamheden. Hiervoor rekent uw netbeheerder geen kosten.
Zeg hierna het contract met uw energieleverancier op. De opzegtermijn hiervoor is 30 dagen. Vraag uw leverancier ook om uw aansluitovereenkomst en transportovereenkomst op te zeggen. De opzegtermijn hiervoor is 10 werkdagen.

Liander
Ik heb gebeld met uw netbeheerder. Zij geven aan dat u inmiddels contact heeft opgenomen met hen. Zodra er een afspraak is voor het afdoppen of verwijderen van uw gasmeter, krijgen wij dat van hen door.

Zelf opzeggen
U mag zelf ook bij ons opzeggen zodra u een afspraakbevestiging heeft. Per die datum beëindigen we uw gascontract. Binnen vier tot zes weken na de afmelding maken we een eindnota voor gas voor u. Totdat we uw eindnota hebben gemaakt, maken we maandnota’s voor gas.
Ook wel biijzonder dat Liander doodleuk informatie verstrekt, hadden we daar geen AVG voor?

Acties:
  • +9 Henk 'm!
Wat is die hele energiebranche toch vermoeiend met het telkens verzinnen van hun eigen regeltjes.

Die opdrachtbevestiging heb je niet nodig om op te zeggen.

Meldt Oxxio dat ze in strijd handelen met artikel 21.2 van hun algemene voorwaarden en dat je verder niet meer in discussie gaat met Oxxio. Dat je alle extra kosten op Oxxio zult verhalen en dat je binnen enkele dagen bij de ACM een klacht en handhavingsverzoek zult indienen wegens het feit dat Oxxio in strijd handelt met haar voorwaarden.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Deismyna
oh zeker, ik heb ze inderdaad een lap tekst gestuurd met diverse verwijzingen naar de ACM, hun voorwaarden en de gaswet. Uiteraard nog steeds met de vermelding dat ik graag voor mijn elektra betaal, maar dan wel zodra ze hun administratie op orde hebben. Daarnaast krijgen ze er binnenkort ook nog een brief van mijn nieuwe (zo te zien wel capabele) advocaat achteraan.

ACM klacht heb ik ze al veel eerder medegedeeld (en gedaan). Maar ik heb niet zoveel vertrouwen in de ACM eigenlijk. Je krijgt geen fatsoenlijke terugkoppeling van je melding en dit soort grapjes als het omdraaien van hun eerdere uitspraken op hun eigen website dragen daar niet aan bij. Om het nog maar niet de hebben over het recente terugleverboete verhaal. Netbeheerders en energieleveranciers maken er een keer op keer een potje van en er wordt mijn inziens veel te laf tegenop getreden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21:42
Na mijn laatste mail aan Enexis, zijn er twee monteurs aan de deur geweest, zonder afspraak, dus ik was ook niet thuis...

Ze hebben een alleraardigste brief achtergelaten (wel bekend, denk ik):
op verzoek brief met kenmerk verwijderd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ibRRmG6LS3btPxsz7YqLBVuaebg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IxLqdXgnCmTbvvQd1TS5WCJm.jpg?f=fotoalbum_large
(penmarkeringen zijn van de monteurs)

Ik hoop dat dit nog overblijfselen zijn van voor de nieuwe methode per 1-2, maar ik ben bang dat het erop draait dat ze snel nog eens komen, ik niet thuis ben, ze me buiten afsluiten en me een rekening sturen.

Ik wil zo reageren:
Betreft: Brief Kenmerk: xxxxx

Geachte heer/mevrouw / Enexis Netbeheer B.V.,

Op 29-2-2024 ontving ik van u een brief, waarin wordt aangegeven dat er monteurs langs zijn geweest om mij af te sluiten van gas. Dit is zonder vooraf gemaakte afspraak geweest en ik was dus ook niet thuis.

Nu staat er in de brief dat de monteurs zeer binnenkort terugkomen.
Zoals constant aangegeven te hebben, u (uw monteurs) bent van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht. Het initiatief daartoe ligt bij u, vindt ook de kantonrechter (ECLI:NL:RBOBR:2020:6862). Het is immers uw gasaansluiting, en uw verantwoordelijkheid. U mag dit voor eigen risico en rekening moeten regelen en uitvoeren.
Ik benadruk dat ik daar geen opdracht toe geef.

In uw brief geeft u ook aan wat de kosten zullen zijn.
Aangezien ik geen opdracht geef tot verwijdering en dit onder uw eigen risico en rekening valt, zal ik het in rekening brengen van kosten niet accepteren.

De gasaansluiting is uw eigendom en uw verantwoordelijkheid.
Ik wil u ook (nogmaals) wijzen op het feit dat de Algemene Voorwaarden noch de ATO zelf geven een grond voor het in rekening brengen van kosten van werkzaamheden waar ik geen opdracht toe heb gegeven.

Ten eerste moet Enexis de aansluiting niet op kosten van de contractant verwijderen, maar wil Enexis de aansluiting verwijderen, kennelijk op kosten van de contractant. Nergens in de Algemene Voorwaarden, artikel 5.3b, artikel 14.1, of artikel 2.9.2 (voorheen 2.5.1.12) van de Tarievencode Gas staat dat de netbeheerder de aansluiting moet verwijderen als de contractant de ATO opzegt. Sterker nog: bij elke normale leverancierswissel, of bij een verhuizing wordt de ATO eerst opgezegd en vervolgens weer gesloten. Er is dus helemaal geen dwingende relatie tussen het opzeggen van de ATO en het verwijderen van de aansluiting.

Ten tweede is artikel 5.3 lid b niet van toepassing op de situatie dat een contractant de ATO opzegt. Artikel 5.3 luidt volledig:

“5.3 Onverminderd het elders in of krachtens deze algemene voorwaarden bepaalde, zijn het onderhoud en de controle van de aansluiting en de meetinrichting voor rekening van de netbeheerder.
Het activeren, uitbreiden, wijzigen, vervangen, verplaatsen, deactiveren en wegnemen van de aansluiting en de meetinrichting zijn in elk geval voor rekening van de contractant, indien:
a. dit geschiedt op zijn verzoek of
b. dit het gevolg is van zijn handelen of nalaten of het gevolg is van omstandigheden die hem redelijkerwijs zijn toe te rekenen.”

Artikel 5.3 lid b betreft verwijtbaar handelen of nalaten van de contractant: zie ook de zinsnede “die hem redelijkerwijs zijn toe te rekenen.” Daar is in mijn geval geen sprake van. Het enige dat ik heb gedaan is het opzeggen van mijn leveringscontract en de ATO conform de Algemene Voorwaarden artikel 3.6. Dit is een rechtshandeling waartoe ik volledig bevoegd ben. Wegneming van de aansluiting is geen direct gevolg van deze rechtshandeling, maar volgt uit een beleidskeuze van Enexis om op een gegeven moment over te willen gaan tot verwijdering.

Daarnaast zou het een volstrekt verrassend beding zijn, als een rechtmatige opzegging conform artikel 3.6 tot gevolg zou hebben dat artikel 5.3 lid b in werking zou treden. Dit is een volstrekt onheldere koppeling, die ik niet had kunnen weten. En zoals u weet: verrassende bedingen binden niet. Deze onduidelijkheid is bovendien in strijd met artikel 52.b.1 van de Gaswet.

Ten derde is artikel 14.1 niet van toepassing. Artikel 14 gaat slechts over de gehanteerde tarieven. Artikel 14.1 luidt:

“De contractant is aan de netbeheerder bedragen verschuldigd voor het activeren, in stand houden, uitbreiden, wijzigen, vervangen, verplaatsen, de-activeren en wegnemen van de aansluiting en de meetinrichting alsmede voor het transport, volgens het daarvoor door de netbeheerder vastgestelde tarievenblad. Het tarievenblad is te vinden op de internetsite van de netbeheerder en is op aanvraag kosteloos verkrijgbaar.”

De 'contractant' is aan de netbeheerder in dat artikel natuurlijk alleen bedragen verschuldigd indien daar een voorafgaand 'contract' aan ten grondslag ligt. Dat kan de Aansluit- en Transportovereenkomst zelf zijn, of een specifieke opdracht, bijvoorbeeld tot wijziging van de aansluiting. Zonder zo’n voorafgaande overeenkomst zou u natuurlijk alle handelingen die in dat artikel genoemd zijn non-discriminatoir en op elk moment in rekening moeten brengen en dat lijkt mij niet de praktijk en ook niet de bedoeling van dat artikel.

Aangezien nergens in de ATO of de Algemene Voorwaarden staat dat bij opzegging van de ATO verwijdering dient plaats te vinden, en ik ook geen aparte overeenkomst met u afsluit voor het verwijderen van de aansluiting, geeft dit artikel 14.1 geen enkele grond voor het in rekening brengen van kosten voor verwijdering op uw initiatief.

Ik verwijs u overigens voor een verdere verdieping op dit onderwerp graag naar de lezenswaardige hoofdstukken 3 en 4 in de bundel ‘De afsluitboete bestaat niet’ (Bos 2020), dat u kunt vinden op https://www.polderhuis.org/abn.

Daarnaast wijs ik u er op dat ook de Autoriteit Consument & Markt (ACM) eind 2020 in het Ontwerp-Codebesluit verdeling verwijderkosten gasaansluiting (ACM/UIT/542181, rn. 19) duidelijk maakte dat “de netbeheerder bij het beëindigen van een aansluitovereenkomst geen grondslag heeft om kosten voor het verwijderen van de gasaansluiting in rekening te brengen als de aangeslotene niet heeft verzocht om verwijdering van de gasaansluiting.”

Dit wordt in de brief van ACM aan netbeheerders, d.d. 12-12-2023, https://www.acm.nl/system...-van-gasaansluitingen.pdf, nogmaals aangegeven: “De kosten die de netbeheerder maakt voor het in standhouden en vervolgens verwijderen van de gasaansluiting, vallen onder de algemene veiligheidstaak, zoals neergelegd in artikel 10, eerste lid, van de Gaswet. De netbeheerder borgt de veiligheid van het gasnet niet voor een individuele afnemer, maar juist voor alle gebruikers van het gasnet. De ACM wijst er daarbij op dat de aansluiting onderdeel is van het gasnet. De kosten die de netbeheerder maakt voor het veilig verwijderen van gasaansluitingen, vallen binnen het transporttarief. De artikelen 10, eerste lid, 12a, onderdeel a, van de Gaswet en de artikel 2.19, eerste lid, onderdeel a, en 2.20, eerste lid, van de Tarievencode Gas bieden hiervoor de juridische basis.”

Dus, zoals altijd, u (uw monteurs) bent van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht. Het initiatief daartoe ligt bij u, vindt ook de kantonrechter (ECLI:NL:RBOBR:2020:6862). Het is immers uw gasaansluiting, en uw verantwoordelijkheid. U mag dit voor eigen risico en rekening moeten regelen en uitvoeren.
Ik benadruk voor de goede orde nogmaals dat ik daar geen opdracht toe geef, en daarom ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren.

Met vriendelijke groet,
Iemand nog toevoegingen, tips, verbeteringen, of anders?!
Oh en naar wie zal ik het zoal mailen? Ik dacht zelf aan de standaard klantenservice, aan degene waar ik voor het laatst mee gemaild heb (is een rechtstreek mailadres) en aan klachten.
Alvast bedankt.

[ Voor 3% gewijzigd door Proton_ op 30-05-2025 11:54 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Truus01
Oh, ik ben het dossier aan het passen en ik zie nu pas... Ze zijn aan de deur geweest de dag na de mail van Enexis aan mij en op de dag van mijn mailreactie aan Enexis ('s morgens)... Vreemd....

Misschien dat ik daar ook nog iets over moet opnemen in mijn brief.
Dat ze mijn reactie blijkbaar niet afwachten, maar wel mijn melding voor gasloos doorgezet, maar geen afspraak kunnen/willen maken. ?

[ Voor 45% gewijzigd door Truus01 op 14-03-2024 17:19 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Erwin_83
Wel apart dat verwijderen duurder is dan weer aansluiten. Aansluiten lijkt mij meer werk kwa arbeid en materiaal.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Misanthropia
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Erwin_83 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 17:21:
Wel apart dat verwijderen duurder is dan weer aansluiten. Aansluiten lijkt mij meer werk kwa arbeid en materiaal.
idd, hier waren ze in 30 minuten klaar met de leiding eruit trekken, als ik het zoeken naar de leiding niet mee tel. Doe lag wat dieper dan ze hadden verwacht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:06
Erwin_83 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 17:21:
Aansluiten is vaak kwestie van een een kraan of afsluiter open draaien. Desnoods de dienstleiding weer op de hoofdleiding koppelen. Wat vaak bij wanbetalers gebeurt. Tijdelijke afsluiting totdat er betaald is, en dan weer aansluiten.
Aansluiten is niet zoveel werk zolang de leiding er nog ligt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Erwin_83
Trichoglossus schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 19:13:
[...]

Aansluiten is vaak kwestie van een een kraan of afsluiter open draaien. Desnoods de dienstleiding weer op de hoofdleiding koppelen. Wat vaak bij wanbetalers gebeurt. Tijdelijke afsluiting totdat er betaald is, en dan weer aansluiten.
Aansluiten is niet zoveel werk zolang de leiding er nog ligt
Met buiten afsluiten is het toch de leiding door halen en afdoppen ? Dus kwa aansluiten wat meer werk. Afsluiters zitten daar toch meestal niet tussen ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Als ze de aansluiting op de hoofdleiding kunnen vinden, hier was dat een "plug" waar de aansluiting op zat en ze voor de afsluiting een soort pen / plug in draaiden. Als ze dus niets weghalen, is dat simpel terug te draaien.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:03
Kan iedereen die daar zin heeft feedback geven op de foute informatie op deze pagina van de ACM?

Ik heb ingevuld:
De stappen bij Aansluiting verwijderen zijn niet juist. Zoals de ACM zelf aangeef in de brief[1] aan de netbeheerders is het niet nodig dat een afnemer verzoekt om de gasaansluiting te verwijderen. Stap 1 is dus niet verplicht. Stap 2 (het opzeggen bij de leverancier) is het enige dat hiervoor nodig is. Kunt u stap 1 verwijderen, of veranderen in een optionele stap 2?

[1]: https://www.acm.nl/system...-van-gasaansluitingen.pdf

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:16
RichieB schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 12:40:
Kan iedereen die daar zin heeft feedback geven op de foute informatie op deze pagina van de ACM?

Ik heb ingevuld:

[...]
Kleine moeite, zo gedaan.
En wie weet doen ze er zelfs ook nog wat mee. Zo niet maken ze in ieder geval wel duidelijk die C in ACM niet (alleen) voor Consument staat maar zeker ook voor Corporate.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@fRiEtJeSaTe
Eerlijk gezegd zie ik niet zo snel een reden waarom dat niet zou kunnen. Als je je gascontract opzegt eindigt ook je ATO. Zorg dus wel dat je een tijdelijk contract hebt zonder langdurige verplichting. Na opzeggen heb je nix meer met de netbeheerder te maken. Theoretisch kan die daarna contact opnemen om te vragen of je nog wat van plan bent en zelfs om de boel te verwijderen, maar dat zie ik nog niet zo snel gebeuren.

Maar er is toch geen verplichting om actief aan te geven dat je de aansluiting niet meer gaat gebruiken? En toch ook geen verplichting om een leegstandscontract aan te houden in de tijd dat je geen gas gebruikt?

Of zie ik iets over het hoofd?

<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Hippe Lip @fRiEtJeSaTe Het kan alleen zomaar zijn dat de netbeheerder eens een keer snel is en de aansluiting verwijderd. Dus als je in de winter nog gas nodig hebt is het niet aan te raden om in de zomer op te zeggen. Tenzij je het ook wel overleeft als de gasaansluiting weg is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:26
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-sc57vXqn8LBjKP1wxCeRtvyjWA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SBWCdaG3AUhDZZguRiZUpQG7.jpg?f=fotoalbum_large

gasmeter in de voortuin, met twee man en een kraantje was het in een half uur gebeurt.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

onetime schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 21:56:
@Hippe Lip @fRiEtJeSaTe
Het kan alleen zomaar zijn dat de netbeheerder eens een keer snel is en de aansluiting verwijderd. Dus als je in de winter nog gas nodig hebt is het niet aan te raden om in de zomer op te zeggen. Tenzij je het ook wel overleeft als de gasaansluiting weg is.
@onetime @fRiEtJeSaTe
Ja, dat noemde ik al. Die situatie probeerde ik me ook voor te stellen. Eind april besluit je dat je de komende maanden geen gas meer nodig hebt en je zegt daarom je gascontract op. Daarmee eindigt ook je ATO.
Maar je gaat niet naar mijnaansluiting.nl om wat dan ook aan te geven.

Dan gaat de netbeheerder toch niet zomaar 4 weken later de boel uit de grond trekken? Dat zou een mooie boel zijn. Dan zou een leegstaand huurhuis of een huis in de verkoop bijvoorbeeld al snel ‘spontaan’ gasloos worden.

Ik heb dan nog helemaal niet gezegd dat ik wel of niet iets met die aansluiting wil. Dus gaat de netbeheerder me dat vragen. En ik ben nou eenmaal niet bijster snel met antwoorden. Dus tegen de tijd dat het dringend begint te worden is nét de tijd aangebroken dat ik weer gas nodig heb en sluit ik weer een contract af.

Zo op het eerste oog zie ik dus nog geen echte problemen.

<John O`Mill>

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Nou ik er nog even langer over nadenk: als een huis een tijdje –om wat voor reden ook– leeg staat begint de netbeheerder ook niet te piepen. Ontstaat er dan geen rechtsongelijkheid als die wel moeilijk gaat doen als ik een deel van het jaar geen gascontract heb?

En in geen van beide gevallen is er toch een verplichting of zelfs maar een recht voor die netbeheerder om de boel op te ruimen?
Net zo min als er een verplichting is om een gascontact af te sluiten?

<John O`Mill>

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Erwin_83
Dat recht om niet gebruikte aansluitingen op te ruimen hebben ze zelf bedacht en is wettelijk ook wel zo geregeld ondertussen.

Voor een kleine besparing op vastrecht en leveranciers kosten is het wel een risico en gedoe. Dat is 150 euro voor een half jaar ofzo ?

Het schijnt dat je onder de 500 kuub verbruik per jaar een lager vastrecht kan krijgen, wellicht daar eens naar zoeken als besparing.

Tussendoor verzegelen en weer activeren van de aansluiting is duurder dan het bespaarde vastrecht.

[ Voor 11% gewijzigd door Erwin_83 op 16-03-2024 08:15 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Erwin_83
No Hands schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 22:16:
[Afbeelding]

gasmeter in de voortuin, met twee man en een kraantje was het in een half uur gebeurt.
En de leiding verwijderd of alleen afdopt aan de straat kant ?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Nu online
Erwin_83 schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 08:14:
Dat recht om niet gebruikte aansluitingen op te ruimen hebben ze zelf bedacht
Dat hadden ze altijd al toch, het beheren van het net is letterlijk hun hoofdtaak.

Wat ze zelf bedacht hebben is dat er ook een plicht is om dat te doen want een ongebruikte gasleiding in de grond is "levensgevaarlijk"!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:26
Erwin_83 schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 08:16:
[...]

En de leiding verwijderd of alleen afdopt aan de straat kant ?
Leiding eruit getrokken tot de koppeling het dichtst bij de openbare weg, dat is twee meter in de tuin.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:06
Compuchip87 schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 09:09:
[...]

Dat hadden ze altijd al toch, het beheren van het net is letterlijk hun hoofdtaak.

Wat ze zelf bedacht hebben is dat er ook een plicht is om dat te doen want een ongebruikte gasleiding in de grond is "levensgevaarlijk"!
Dat is niet door de netbeheerders bedacht, maar door SodM. De netbeheerders voeren het uit.
SodM is nogal dwingend, en bij een bezoek aan een netbeheerder is iedereen in rep en roer. Die spitten alles van boven tot onder door.

Het Staatstoezicht op de Mijnen (SodM) houdt toezicht op de regionale netbeheerders en op de particuliere eigenaren van kleine gasnetten. Bij het toezicht ligt de nadruk op de veiligheid van het netwerk, de gasmeter en het gas. SodM heeft de bevoegdheid tot het opleggen van een last onder dwangsom, een last onder bestuursdwang of een aanwijzing handhavend op te treden bij een dreigende overtreding.

Het weghalen van niet gebruikte gasleidingen is een veiligheidseis die is ingevoerd op advies van de veiligheidstoezichthouder Staatstoezicht op de Mijnen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DIY
  • Registratie: September 2022
  • Nu online

DIY

DIY schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 20:09:
Heeft iemand ervaring met opzeggen van alleen het gas contract bij Vattenfall icm saldering op elektra? Blijft het stroom modelcontract wel intact en word er geen tussen- of eindafrekening opgemaakt voor elektra?
Even terugkoppeling hierover: bij Vattenfall word alléén het gascontract beïndigd en een afrekening voor alléén gas gestuurd. Het stroom contract en de saldering daarvan blijft gewoon doorlopen (geen tussentijdse afrekening oid). Dus degene die hier ook mee zit kan rustig alleen gas opzeggen bij Vattenfall.

Wat betreft de sloop vd gas aansluiting door Enexis (nieuwe route); na het belletje van Enexis om te melding in mijnaansluiting.nl te verifiëren is het nu stil. De sloop word verwacht in mei.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

DIY schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 10:03:
[...]

Even terugkoppeling hierover: bij Vattenfall word alléén het gascontract beïndigd en een afrekening voor alléén gas gestuurd. Het stroom contract en de saldering daarvan blijft gewoon doorlopen (geen tussentijdse afrekening oid). Dus degene die hier ook mee zit kan rustig alleen gas opzeggen bij Vattenfall.
Zelfde ervaring met Engie.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hansvk
Gisteren heeft de aannemer contact opgenomen om een afspraak voor verwijdering van de gasaansluiting te maken. Over een paar weken is het dan zover.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 22:28
Zelfde ervaring met Greenchoice

(Dus gelijk Vattenfall en Engie)

[ Voor 36% gewijzigd door Rojado op 16-03-2024 13:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:03
@DIY Had jij een welkomstbonus gekregen bij Vattenfall? Zo ja, moet je die (gedeeltelijk) terugbetalen?

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-06 09:15
Hippe Lip schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 23:08:
[...]
Zo op het eerste oog zie ik dus nog geen echte problemen.
Als jij het dan even probeert dan weten wij of het werkt? ;)

[ Voor 5% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 16-03-2024 14:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DIY
  • Registratie: September 2022
  • Nu online

DIY

RichieB schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 14:17:
@DIY Had jij een welkomstbonus gekregen bij Vattenfall? Zo ja, moet je die (gedeeltelijk) terugbetalen?
Nee, Geen welkomsbonus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

fRiEtJeSaTe schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 14:43:
[...]

Als jij het dan even probeert dan weten wij of het werkt? ;)
Ben al gasloos ... O-)

<John O`Mill>

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:24
Hippe Lip schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 23:42:
Nou ik er nog even langer over nadenk: als een huis een tijdje –om wat voor reden ook– leeg staat begint de netbeheerder ook niet te piepen. Ontstaat er dan geen rechtsongelijkheid als die wel moeilijk gaat doen als ik een deel van het jaar geen gascontract heb?

En in geen van beide gevallen is er toch een verplichting of zelfs maar een recht voor die netbeheerder om de boel op te ruimen?
Net zo min als er een verplichting is om een gascontact af te sluiten?
Het probleem is meer dat als iemand de levering van gas opzegt, en daarna weer levering van gas aanvraagt dan ziet de netbeheerder dat er een gat zit in de betalingen van de netbeheerkosten. Ik heb geen idee hoe erg de netbeheerders daar bovenop zitten.

Wat wel duidelijk is dat in 1 rechtzaak waarin iemand de tweakers route leek te volgen maar vlak voor de start van de rechtzaak toch weer een contract voor de levering van gas afsloot, de rechter diegene veroordeelde tot het betalen van de kosten van de netbeheerder.

Dus hou hier rekeing mee als je van plan ben een gascontract op te zeggen om er later weer een te nemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

phicoh schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 16:23:
[...]

Het probleem is meer dat als iemand de levering van gas opzegt, en daarna weer levering van gas aanvraagt dan ziet de netbeheerder dat er een gat zit in de betalingen van de netbeheerkosten. Ik heb geen idee hoe erg de netbeheerders daar bovenop zitten.

Wat wel duidelijk is dat in 1 rechtzaak waarin iemand de tweakers route leek te volgen maar vlak voor de start van de rechtzaak toch weer een contract voor de levering van gas afsloot, de rechter diegene veroordeelde tot het betalen van de kosten van de netbeheerder.

Dus hou hier rekeing mee als je van plan ben een gascontract op te zeggen om er later weer een te nemen.
Hmm, dat zal dan zijn als dezelfde contractant na een pauze de aansluiting weer in gebruik neemt?
Ik heb het namelijk meer dan eens meegemaakt dat een huis rond de verkoop een tijdje leeg stond (en zonder contract was); daarna sloot de nieuwe bewoner een contract af en moest de meterstanden doorgeven. Daarbij kon er wel eens een aardig gat zitten tussen de laatste meterstand van de vorige bewoner en de opgegeven beginstand van de nieuwe bewoner. Nog nooit gemerkt dat een netbeheerder daar iets van zei.

In dit geval kunnen de bewoner en partner dan mss beter om en om een contract afsluiten?
Het is altijd het proberen waard. Als het niet lukt, dan betaal je alsnog wat je dacht te besparen. Daar zullen toch geen extra kosten bij zijn?

<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 20:41
Hippe Lip schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 17:22:
[...]

dat een huis rond de verkoop een tijdje leeg stond (en zonder contract was);
Zonder contract, weet je dat zeker?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

marana schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 20:28:
[...]
Zonder contract, weet je dat zeker?
Ja

<John O`Mill>

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Knopsje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:05
Gisteren was het eindelijk zover, de gasleiding is weggehaald en de 3-fase aansluiting gerealiseerd! Ze hebben zoals gepland en gevraagd de nieuwe kabel door de mantelbuis van de oude gasleiding getrokken waardoor er geen betonboring nodig was. Veel dank aan voor alle adviezen en het meedenken hier!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xju3xi_9rTy25krM4xhk8pwMaGI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kbHZfgcXjyLxrmgdaMJEwe33.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n2jtKoFJ7TIuJJaWtQ3wX51x8Ug=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aHv54APxkMnxM8JLj6aiH63W.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yTm3cz1mYFsEToKrIoT2FjQWu8E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3BmVt1uZkgovmK5QndNtGhAh.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LqfKnW3H2EVl0Roav2WFmGOQco8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nTJoi5fdkBGcb6HlesffNC6g.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Truus01
Truus01 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 17:13:
Na mijn laatste mail aan Enexis, zijn er twee monteurs aan de deur geweest, zonder afspraak, dus ik was ook niet thuis...

Ze hebben een alleraardigste brief achtergelaten (wel bekend, denk ik):
[Afbeelding]

[Afbeelding]
(penmarkeringen zijn van de monteurs)

Ik hoop dat dit nog overblijfselen zijn van voor de nieuwe methode per 1-2, maar ik ben bang dat het erop draait dat ze snel nog eens komen, ik niet thuis ben, ze me buiten afsluiten en me een rekening sturen.

Ik wil zo reageren:

[...]

Iemand nog toevoegingen, tips, verbeteringen, of anders?!
Oh en naar wie zal ik het zoal mailen? Ik dacht zelf aan de standaard klantenservice, aan degene waar ik voor het laatst mee gemaild heb (is een rechtstreek mailadres) en aan klachten.
Alvast bedankt.
Ik heb naar die 3 mailadressen hetgeen in quotes gemaild.
Zie ook dossier.

Wel een vraag.
Het gaat eigenlijk overal over de kosten voor verwijdering (en ik heb dat ook maar erin laten staan), maar ze hebben het over afsluiten (waarschijnlijk een slotje). Het is toch niet zo dat ze daar wel kosten voor mogen vragen?

Acties:
  • +8 Henk 'm!
Truus01 schreef op zondag 17 maart 2024 @ 09:33:
[...]

Ik heb naar die 3 mailadressen hetgeen in quotes gemaild.
Zie ook dossier.

Wel een vraag.
Het gaat eigenlijk overal over de kosten voor verwijdering (en ik heb dat ook maar erin laten staan), maar ze hebben het over afsluiten (waarschijnlijk een slotje). Het is toch niet zo dat ze daar wel kosten voor mogen vragen?
Nee, zolang jij te goeder trouw handelt, geen contract hebt en de heren of dames van de netbeheerder op afspraak binnen laat, dan is alles wat er gedaan wordt voor rekening en risico van de netbeheerder.

Het is niet jouw probleem dat ze er niet op vertrouwen dat jij geen gas gebruikt en het is ook niet jouw probleem dat de netbeheerder in hun beheerplannen is vergeten dat er ooit mensen van het gas af zullen gaan en ze hebben verzuimd om een van buitenaf toegankelijke afsluiter te plaatsen.
Het plaatsen van dat slotje wegens hun eigen wantrouwigheid volgt uit hoe zij hun beheer hebben ingericht en valt niet onder een opdracht van jou, noch onder aan jou verwijtbaar gedrag waardoor je schade-plichtig zou kunnen zijn.

Hier heeft Enexis uiteindelijk ook een slotje geplaatst. Wat ze gaan doen nu de nieuwe regeling er is en het slotje dadelijk een jaar oud is, ben ik erg benieuwd naar. Ik heb al zovaak gemeld dat we hier geen gas meer gebruiken dat ik dat niet nogmaals via mijnaansluiting.nl ga doen.

(dat we inmiddels al twee jaar gasloos zijn telt blijkbaar niet voor de veiligheid, pas als het slotje geplaatst is gaat kennelijk de veiligheid van de gasleiding ineens hard achteruit en moet er na 12 maanden actie ondernomen worden).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Deismyna
Deismyna schreef op maandag 5 februari 2024 @ 17:57:
[...]

- Je moet akkoord gaan met het geven van een opdracht aan (in mijn geval Liander) met hierin:Vooral die laatste stap is erg vervelend, omdat het opeens een opdracht met een berg voorwaarden wordt in plaats van een melding. Een betalingsverplichting heeft natuurlijk al helemaal niks te zoeken in een gratis melding.

Overigens is dit het volledige opdracht/voorwaarden blok, er wordt dus ook nog eens gesproken over mogelijk meerwerk bij bijzondere omstandigheden.

[Afbeelding]
Net nog even contact gehad met Liander over dat vinkjes verhaal. Intern was het wel doorgezet, maar het zou nog wel een tijd kunnen duren hoor meneer, als het überhaupt al aangepast wordt. Natuurlijk, verzoek tot 3 vinkjes weghalen moet eerst Europees aanbesteed worden zeker.

Volgens hun is alles juist heel makkelijk ingericht en niemand doet er moeilijk over. Op een andere manier melding doen zou niet mogelijk zijn, en zonder melding opdracht zou je gewoon vastrecht blijven betalen, een contract is namelijk wettelijk verplicht.

Gelukkig weten we hier wel beter. Zolang ze die site niet aanpassen krijgen ze ook geen melding. Gaat zo te horen dus ook gezellig worden met Liander als Oxxio ooit mijn gascontract op gaat zeggen. Men zou vanzelf wel komen afsluiten als ik “het er op aan zou laten komen”. Prima, dat is de bedoeling toch ook? Dat het voor hunzelf een stuk makkelijker werkt als ze het n.a.v. een melding rustig kunnen inplannen snappen ze blijkbaar nog niet.

Het is me ondertussen wel duidelijk dat die hele energiemarkt tot het bod verrot is en dat dit gewoon bewust beleid is van Liander. Anders zeg je toch gelijk inderdaad meneer, dat is erg verwarrend, we laten het gelijk van de site afhalen. In plaats daarvan krijg je een soort schoorvoetende bevestiging dat het misschien wel een beetje vreemd is, maar wel zo hoort en dat je vooral niet moeilijk moet doen. Bah :r

[ Voor 11% gewijzigd door Deismyna op 18-03-2024 11:28 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:24
Deismyna schreef op maandag 18 maart 2024 @ 10:14:
Dat het voor hunzelf een stuk makkelijker werkt als ze het n.a.v. een melding rustig kunnen inplannen snappen ze blijkbaar nog niet.

Het is me ondertussen wel duidelijk dat die hele energiemarkt tot het bod verrot is en dat dit gewoon bewust beleid is van Liander. Anders zeg je toch gelijk inderdaad meneer, dat is erg verwarrend, we laten het gelijk van de site afhalen. In plaats daarvan krijg je een soort schoorvoetende bevestiging dat het misschien wel een beetje vreemd is, maar wel zo hoort en dat je vooral niet moeilijk moet doen. Bah :r
Dit kan ook veroorzaakt worden door een soort van oorlogsvoering die bedrijven doen met algemene voorwaarden. In business-to-business wil ieder bedrijf liefst dat de andere als eerste de algemene voorwaarden accepteert. Dus krijg je dingen dat een offerte al algemene voorwaarden heeft, en de volgende stap dat je bij het aanvragen van een offerte al algemene voorwaarden moet accepteren. Anders kan de tegen partij bij het aanvragen van een offerte algemene voorwaarden meesturen.

Het blijft in dit geval volstrekt idioot, maar juridische afdelingen willen zich graag indekken. De meeste mensen gaan toch wel accord, en ze hebben het druk genoeg dat die paar dwarsliggers niet echt een probleem zijn (ondanks al dat gevaar dat een ongebruikte leiding na een jaar niet betalen oplevert).

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Deismyna schreef op maandag 18 maart 2024 @ 10:14:
[...]

Net nog even contact gehad met Liander over dat vinkjes verhaal. Intern was het wel doorgezet, maar het zou nog wel een tijd kunnen duren hoor meneer, als het überhaupt al aangepast wordt. Natuurlijk, verzoek tot 3 vinkjes weghalen moet eerst Europees aanbesteed worden zeker.

Volgens hun is alles juist heel makkelijk ingericht en niemand doet er moeilijk over. Op een andere manier melding doen zou niet mogelijk zijn, en zonder melding opdracht zou je gewoon vastrecht blijven betalen, een contract is namelijk wettelijk verplicht.

Gelukkig weten we hier wel beter. Zolang ze die site niet aanpassen krijgen ze ook geen melding. Gaat zo te horen dus ook gezellig worden met Liander als Oxxio ooit mijn gascontract op gaat zeggen. Men zou vanzelf wel komen afsluiten als ik “het er op aan zou laten komen”. Prima, dat is de bedoeling toch ook? Dat het voor hunzelf een stuk makkelijker werkt als ze het n.a.v. een melding rustig kunnen inplannen snappen ze blijkbaar nog niet.

Maar jongens (m/v/x), die melding hoef je toch helemaal niet te doen? Dat is toch precies waar het in dit topic steeds op terugvalt: je stopt met gas verbruiken, beëindigt je gascontract met je leverancier en daarna is het verhaal af. 8)

En als de netbeheerder iets wil, dan zeg je dat die altijd welkom is om na afspraak te doen met zijn eigen aansluiting wat hij zelf nodig acht. daar hebben we helemaal geen melding voor nodig en hoe die meldingssite eruit ziet maakt dus geen bal uit. :+

<John O`Mill>

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hansvk
Hippe Lip schreef op maandag 18 maart 2024 @ 13:33:
[...]

Maar jongens (m/v/x), die melding hoef je toch helemaal niet te doen? Dat is toch precies waar het in dit topic steeds op terugvalt: je stopt met gas verbruiken, beëindigt je gascontract met je leverancier en daarna is het verhaal af. 8)

En als de netbeheerder iets wil, dan zeg je dat die altijd welkom is om na afspraak te doen met zijn eigen aansluiting wat hij zelf nodig acht. daar hebben we helemaal geen melding voor nodig en hoe die meldingssite eruit ziet maakt dus geen bal uit. :+
Precies zoals ik het heb gedaan. Nu komt namens Liander eind van de maand een aannemer om de gasaansluiting te verwijderen.

Ik ben benieuwd hoe ze het gaan aanpakken i.v.m. de bestrating van keramische tegels in de tuin. Het zou me niets verbazen als ze 'gewoon' een stuk leiding laten liggen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18:47
Hippe Lip schreef op maandag 18 maart 2024 @ 13:33:
[...]

Mee eens, ik heb ook op mijnaansluiting.nl gekeken om evt. die melding te doen maar het zinde me niet wat ik allemaal op moest geven zodat ze een ''offerte'' kunnen maken voor verwijdering.
Heb de aanvraag weer verwijderd en blijf lekker op de tweakersroute.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mikepapot
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:10
Ik dacht vanmiddag ook: laat ik over mijn schaduw heen stappen en een stap voorwaarts zetten.

Goedgemutst accepteerde ik de verkeerde terminologie (aanvraag sloop, verwijdering, opdracht), en doorliep de stappen op mijnaansluiting.nl. Tot ik inderdaad ook aanliep tegen de door Liander vereiste drie vinkjes die ik moet zetten om verder te kunnen.

Jammer Liander, maar jullie juridische afdeling gaat hier over de top. Hier ga ik niet akkoord mee en zullen jullie het moeten doen met mijn eerdere melding ‘geen gas gebruik meer’ in mijn e-mail.

Ik wacht weer rustig af tot ik dezelfde afhandeling als @hansvk krijg aangeboden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Truus01
Bij mij lijkt eea (voorlopig) goed te komen.
Vandaag reactie gehad op mijn mail.
Geachte heer / mevrouw,

Graag zou ik een afspraak willen inplannen, voor het kostenloos afsluiten van de gasaansluiting.
Helaas is er geen telefoonnummer bekend,

Daarom wil ik u vragen contact op te nemen via onderstaand telefoonnummer voor het maken van een afspraak.

(afsluiten gasaansluiting )

In afwachting,

Met vriendelijke groet,
Beste mevrouw [Truus],
U heeft ons een vraag gesteld per e-mail over [straat], maar ik zie dat u in de tussentijd ook contact heeft gehad met 1 van mijn collega's. Ik ga ervan uit dat mijn collega al uw vragen heeft beantwoord.

Ik wens u nog een fijne dag.

Heeft u nog vragen? Neem dan contact op met onze klantenservice op telefoonnummer 088 857 70 00. Op werkdagen zijn wij telefonisch bereikbaar tussen 8.00 en 17.00 uur. Daarnaast kunt u doordeweeks tot 21.00 uur en in het weekend tussen 8.30 en 17.00 uur uw vragen via Facebook en Twitter stellen. Verder vindt u informatie op www.enexisnetbeheer.nl.

Met vriendelijke groet,
Op de eerste, per mail, gereageerd:
Geachte heer/mevrouw,

Ik ben pas vanaf 22-4-2024 aanwezig.
Ik neem tegen die tijd nogmaals contact op om een afspraak in te plannen.

Met vriendelijke groet,
En zal tegen die tijd dat ook weer per mail doen. Heeft zo zijn voordelen dat ze mijn tel.nr. niet hebben!

Wordt vervolgd.
Dossier aangepast.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• KikkerMario
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17:08
Niet de Tweakers-route, toch interessant:

In december 2023 heb ik mijn gascontract opgezegd en gratis verwijdering van de gasaansluiting aangevraagd. Stedin kon toen niet zeggen wanneer ze überhaupt zouden reageren op mijn aanvraag.

Op 2 februari 2024, heb ik ook nog maar de melding gedaan via mijnaansluiting.nl dat ik geen gascontract meer heb en dat Stedin de aansluiting mag verwijderen. Die twee "aanvragen" op mijnaansluiting.nl liepen sinds toen gelijktijdig.

Vandaag kreeg ik bericht dat Stedin de tweede "aanvraag" annuleert. En nu zie ik op mijnaansluiting.nl dat de eerste aanvraag staat op "Offerte geaccepteerd". Ik heb nooit een offerte gezien, laat staan geaccepteerd.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:17
Vandaag Greenchoice gebeld om m'n gas af te sluiten, ze zijn intussen bekend met de nieuwe route van mijnaansluiting.nl en was geen probleem. Binnen 2 minuten geregeld.

Gelijk even gevraagd hoe het zit met salderen: Ik ontvang nu een afrekening vanaf de laatste periodeafrekening tot nu (te betalen). Dan in augustus als de oorspronkelijke periode afloopt wordt opnieuw een berekening opgesteld. Er is een notitie gemaakt dat deze wordt opgesteld dat de 2e afrekening (flinke teruglevering van de zomer), rekening houdt met de 1e afrekening (flink verbruik over de winterperiode).
Ik had het idee dat dit nog niet standaard gebeurd en het goed was dat ik het aangaf.

Ik had dus eerst via mijnaansluiting.nl de optie gekozen om de gasaansluiting gratis te laten verwijderen.
Ik kon hier wel een datum aangeven per wanneer ik geen gas meer zou gebruiken en een datum aangegeven wanneer Stedin dan langs zou kunnen komen (voorlopige datum, voorgesteld obv Stedin hun geautomatiseerde agenda).

Na deze aanvraag kreeg ik dus een mail van Stedin dat de aanvraag was geaccepteerd en het aan mij was om het gascontract op te zeggen bij mijn leverancier. Als dit gedaan was zal de aanvraag verder opgepakt worden om in te plannen.

[ Voor 92% gewijzigd door Whiskey48 op 19-03-2024 11:54 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@Whiskey48 Je bedoelt je gascontract opzeggen? Met of zonder melding via mijnaansluiting.nl?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• loyske
Deismyna schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 14:40:
[...]

Afgelopen week de eindnota gekregen die uiteraard niet klopt. Ze gaan uit van einde contract 1-3-2024, terwijl ik 18-12-2023 heb opgezegd. Voorschot december nog betaald, daarna niet meer.
Ik zou 300 euro terug krijgen, maar dan gaan ze ervanuit dat ik de voorschot bedragen van januari, februari en maart betaald heb. Wat kan ik nu het beste doen? Verzoeken om een correcte eindnota te maken!? Of dat ze het maar verrekenen met voorschot van december?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Nu online
loyske schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 11:20:
[...]

Afgelopen week de eindnota gekregen die uiteraard niet klopt. Ze gaan uit van einde contract 1-3-2024, terwijl ik 18-12-2023 heb opgezegd. Voorschot december nog betaald, daarna niet meer.
Ik zou 300 euro terug krijgen, maar dan gaan ze ervanuit dat ik de voorschot bedragen van januari, februari en maart betaald heb. Wat kan ik nu het beste doen? Verzoeken om een correcte eindnota te maken!? Of dat ze het maar verrekenen met voorschot van december?
Sowieso eerst een nota met de correcte einddatum en de juiste bedragen. Als er dan nog wat overblijft kan je voorstellen het te verrekenen, maar dat is dan de praktische afwikkeling -- eerst moet het boekhoudkundig kloppen.

Dus zeggen dat je op 18-12-2023 hebt opgezegd, met de contractuele opzegtermijn van XX dagen het contract dus op YY-01-2024 is geëindigd, en of ze de nota even willen corrigeren. En dat je daarna graag enig openstaand bedrag en de achterstallige voorschotbedragen onmiddellijk overmaakt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:17
onetime schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 10:31:
@Whiskey48 Je bedoelt je gascontract opzeggen? Met of zonder melding via mijnaansluiting.nl?
Nee eerst via mijnaansluiting.nl de aanvraag gestart idd. In de opvolgende mail van Stedin werd verzocht om het gascontract éérst op te zeggen, dáárna zal dan pas een verwijdering worden ingepland.

Acties:
  • +7 Henk 'm!
@loyske
Eerst een correcte eindafrekening laten opmaken. Jij hebt aantoonbaar opgezegd op 18 december, dus de einddatum van jouw contract is 18 december + X dagen opzegtermijn.

Hoeveel X precies is staat in je algemene voorwaarden, maar het is wettelijk nooit meer dan 30 dagen.
Bij de leverancier zullen ze wel gaan jammeren dat ze het niet met terugwerkende kracht kunnen aanpassen, maar dat hun administratie nu niet deugt is vooral hun probleem en het gevolg van hun eigen wetsovertredingen.

Nu je een onjuiste factuur hebt ontvangen waarin teveel kosten aangerekend worden terwijl er al heel veel discussie aan deze factuur vooraf is gegaan, kun je ook aangifte doen van poging tot oplichting. Deze foute factuur is namelijk niet "per ongeluk" zo tot stand gekomen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:54

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Ivow85 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 12:45:
[...]
Nu je een onjuiste factuur hebt ontvangen waarin teveel kosten aangerekend worden terwijl er al heel veel discussie aan deze factuur vooraf is gegaan, kun je ook aangifte doen van poging tot oplichting. Deze foute factuur is namelijk niet "per ongeluk" zo tot stand gekomen.
Is dit niet valsheid in geschrifte :?

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• zekerz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20-06 14:43
zekerz schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 21:10:
[...]

Bedankt voor jullie reactie. Dit is bij Stedin, maar de mail kwam via DNWG. Ik ga inderdaad reageren dat ik geen opdrachtgever ben etc, ben benieuwd naar de reactie!
Na contact via DNWG is vandaag iemand langs gekomen om de situatie te schouwen. Omdat onze oprit net opnieuw is gelegd gaan ze de leiding afdoppen in de meterkast en aan de straatkant, verder laten ze de leiding en mantelbuis zitten. Nu wachten op een afspraak hiervoor, maar tot nu toe gaat het voorspoedig.
Pagina: 1 ... 94 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.