Geachte Enexis Netbeheer B.V.,
Op 29-04-2024 kreeg ik een brief, kenmerk: X, tijdens een -zonder voorafgaand gemaakte afspraak- ongelegen bezoek van twee van uw monteurs. Uit uw bezoek en uw brief concludeer ik dat u mijn emails, d.d. [datum] aan de afdeling Klachten & Claims (Ticketnummer X) en d.d. [datum] aan het Aansluitregister Enexis, negeert.
Uw medewerkers stonden zoals gezegd op 29-04-2024, zonder voorafgaande afspraak, aan de deur. Op dat moment heb ik verwezen naar uw verplichting (op grond van artikel 4.1.2.5 van de Aansluit- en Transportcode Gas RNB) om minimaal vijf werkdagen vooraf een afspraak te maken met mij. Een verplichting waar u van op de hoogte hoort te zijn en waar ik u ten overvloede ook in mijn mail aan u d.d. [datum] al op had gewezen. Een van de twee medewerkers stelde zich vervolgens dwingend en dreigend naar mij op.
Nu staat er in de brief dat de monteurs zeer binnenkort terugkomen.
Zoals meermaals via mail aangegeven te hebben, bent u van harte welkom om
op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht, inclusief eventuele verwijdering. Het initiatief daartoe ligt bij u, vindt ook de kantonrechter (ECLI:NL:RBOBR:2020:6862). Het is immers uw gasaansluiting, en uw verantwoordelijkheid. Ik geef nadrukkelijk geen opdracht tot deze werkzaamheden. Ik verwerp ook bij voorbaat enige vorm van kosten of schade voor deze werkzaamheden op initiatief van Enexis. Enexis is gehouden daar
minimaal vijf werkdagen van tevoren een afspraak voor te maken op grond van artikel 4.1.2.5 van de Aansluit- en Transportcode Gas RNB.
In uw brief geeft u ook aan wat de kosten zullen zijn.
Aangezien ik geen opdracht geef tot afsluiting of verwijdering en dit onder uw eigen risico en rekening valt, herhaal ik dat ik het in rekening brengen van enige vorm van kosten of schade voor deze werkzaamheden op initiatief van Enexis niet zal accepteren.
De gasaansluiting is uw eigendom en uw verantwoordelijkheid.
Ik wil u ook (nogmaals) wijzen op het feit dat noch de Algemene Voorwaarden noch de ATO zelf een grond geven voor het in rekening brengen van kosten van werkzaamheden waar ik geen opdracht toe heb gegeven.
Ten eerste moet Enexis de aansluiting niet op kosten van de contractant verwijderen, maar wil Enexis de aansluiting verwijderen, kennelijk op kosten van de contractant. Nergens in de Algemene Voorwaarden, artikel 5.3b, artikel 14.1, of artikel 2.9.2 (voorheen 2.5.1.12) van de Tarievencode Gas staat dat de netbeheerder de aansluiting moet verwijderen als de contractant de ATO opzegt. Sterker nog: bij elke normale leverancierswissel, of bij een verhuizing wordt de ATO eerst opgezegd en vervolgens weer gesloten. Er is dus helemaal geen dwingende relatie tussen het opzeggen van de ATO en het verwijderen van de aansluiting.
Ten tweede is artikel 5.3 lid b niet van toepassing op de situatie dat een contractant de ATO opzegt. Artikel 5.3 luidt volledig:
“5.3 Onverminderd het elders in of krachtens deze algemene voorwaarden bepaalde, zijn het onderhoud en de controle van de aansluiting en de meetinrichting voor rekening van de netbeheerder.
Het activeren, uitbreiden, wijzigen, vervangen, verplaatsen, deactiveren en wegnemen van de aansluiting en de meetinrichting zijn in elk geval voor rekening van de contractant, indien:
a. dit geschiedt op zijn verzoek of
b. dit het gevolg is van zijn handelen of nalaten of het gevolg is van omstandigheden die hem redelijkerwijs zijn toe te rekenen.”
Artikel 5.3 lid b betreft verwijtbaar handelen of nalaten van de contractant: zie ook de zinsnede “die hem redelijkerwijs zijn toe te rekenen.” Daar is in mijn geval geen sprake van. Het enige dat ik heb gedaan is het opzeggen van mijn leveringscontract en de ATO conform de Algemene Voorwaarden artikel 3.6. Dit is een rechtshandeling waartoe ik volledig bevoegd ben. Wegneming van de aansluiting is geen direct gevolg van deze rechtshandeling, maar volgt uit een beleidskeuze van Enexis om op een gegeven moment over te willen gaan tot verwijdering.
Daarnaast zou het een volstrekt verrassend beding zijn, als een rechtmatige opzegging conform artikel 3.6 tot gevolg zou hebben dat artikel 5.3 lid b in werking zou treden. Dit is een volstrekt onheldere koppeling, die ik niet had kunnen weten. En zoals u weet: verrassende bedingen binden niet. Deze onduidelijkheid is bovendien in strijd met artikel 52.b.1 van de Gaswet.
Ten derde is artikel 14.1 niet van toepassing. Artikel 14 gaat slechts over de gehanteerde tarieven. Artikel 14.1 luidt:
“De contractant is aan de netbeheerder bedragen verschuldigd voor het activeren, in stand houden, uitbreiden, wijzigen, vervangen, verplaatsen, de-activeren en wegnemen van de aansluiting en de meetinrichting alsmede voor het transport, volgens het daarvoor door de netbeheerder vastgestelde tarievenblad. Het tarievenblad is te vinden op de internetsite van de netbeheerder en is op aanvraag kosteloos verkrijgbaar.”
De 'contractant' is aan de netbeheerder in dat artikel natuurlijk alleen bedragen verschuldigd indien daar een voorafgaand 'contract' aan ten grondslag ligt. Dat kan de Aansluit- en Transportovereenkomst zelf zijn, of een specifieke opdracht, bijvoorbeeld tot wijziging van de aansluiting. Zonder zo’n voorafgaande overeenkomst zou u natuurlijk alle handelingen die in dat artikel genoemd zijn non-discriminatoir en op elk moment in rekening moeten brengen en dat lijkt mij niet de praktijk en ook niet de bedoeling van dat artikel.
Aangezien nergens in de ATO of de Algemene Voorwaarden staat dat bij opzegging van de ATO verwijdering dient plaats te vinden, en ik ook geen aparte overeenkomst met u afsluit voor het verwijderen van de aansluiting, geeft dit artikel 14.1 geen enkele grond voor het in rekening brengen van kosten voor verwijdering op uw initiatief.
Ik verwijs u overigens voor een verdere verdieping op dit onderwerp graag naar de lezenswaardige hoofdstukken 3 en 4 in de bundel ‘De afsluitboete bestaat niet’ (Bos 2020), dat u kunt vinden op
https://www.polderhuis.org/abn.
Daarnaast wijs ik u er op dat ook de Autoriteit Consument & Markt (ACM) eind 2020 in het Ontwerp-Codebesluit verdeling verwijderkosten gasaansluiting (ACM/UIT/542181, rn. 19) duidelijk maakte dat “de netbeheerder bij het beëindigen van een aansluitovereenkomst geen grondslag heeft om kosten voor het verwijderen van de gasaansluiting in rekening te brengen als de aangeslotene niet heeft verzocht om verwijdering van de gasaansluiting.”
Dit wordt in de brief van ACM aan netbeheerders, d.d. 12-12-2023,
https://www.acm.nl/system...-van-gasaansluitingen.pdf, nogmaals aangegeven: “De kosten die de netbeheerder maakt voor het in standhouden en vervolgens verwijderen van de gasaansluiting, vallen onder de algemene veiligheidstaak, zoals neergelegd in artikel 10, eerste lid, van de Gaswet. De netbeheerder borgt de veiligheid van het gasnet niet voor een individuele afnemer, maar juist voor alle gebruikers van het gasnet. De ACM wijst er daarbij op dat de aansluiting onderdeel is van het gasnet. De kosten die de netbeheerder maakt voor het veilig verwijderen van gasaansluitingen, vallen binnen het transporttarief. De artikelen 10, eerste lid, 12a, onderdeel a, van de Gaswet en de artikel 2.19, eerste lid, onderdeel a, en 2.20, eerste lid, van de Tarievencode Gas bieden hiervoor de juridische basis.”
Overigens ben ik van mening dat de communicatie die uw bedrijf over dit onderwerp voert gevaarlijk dicht in de buurt van misleiding komt, door stelselmatig te verwijzen naar (wettelijke) verplichtingen t.a.v. afsluiting zonder dat u in staat bent de betreffende regelgeving aan te duiden.
Door direct en indirect (via de energieleverancier) te suggereren dat een gasverlater op een of andere manier verplicht zou zijn opdracht te geven tot afsluiten of verwijderen van de gasaansluiting, wordt die gasverlater aangezet tot een aparte overeenkomst van opdracht. Pas op grond daarvan ontstaat een betalingsverplichting. Er bestaat echter geen verplichting tot het geven van een opdracht of hebben van een leveringscontract voor de consument. Daarnaast wil ik aangeven dat ik uw communicatie en houding als dwingend en dreigend ervaar.
Nogmaals, u bent van harte welkom om
op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht, inclusief eventuele verwijdering. Het initiatief daartoe ligt bij u, vindt ook de kantonrechter (ECLI:NL:RBOBR:2020:6862). Het is immers uw gasaansluiting, en uw verantwoordelijkheid. Ik geef nadrukkelijk geen opdracht tot deze werkzaamheden. Ik verwerp ook bij voorbaat enige vorm van kosten of schade voor deze werkzaamheden op initiatief van Enexis. Enexis is gehouden daar
minimaal vijf werkdagen van tevoren een afspraak voor te maken op grond van artikel 4.1.2.5 van de Aansluit- en Transportcode Gas RNB.
Als u met mij wilt communiceren, dan verzoek ik wederom om dat per email (of brief) te doen, dus niet per telefoon, zodat ik alles rustig kan lezen.
Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd en vraag u om een ontvangstbevestiging van deze mail.
Met vriendelijke groet,
[mijn naam]
[mijn adres]
[mijn emailadres]