Gas de deur uit doen: Gratis! Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 95 ... 104 Laatste
Acties:
  • 726.847 views

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03:45
Whiskey48 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 11:52:
[...]

Nee eerst via mijnaansluiting.nl de aanvraag gestart idd. In de opvolgende mail van Stedin werd verzocht om het gascontract éérst op te zeggen, dáárna zal dan pas een verwijdering worden ingepland.
Lees ik dat nu goed? Zegt Stedin dat je eerst het gascontract op moet zeggen en daarna pas op mijnaansluiting.nl de aanvraag voor verwijdering moet doen? Kan je daar een (geanonimiseerde) screenshot van maken? Die wil ik inlijsten gebruiken als het bij mijn opzegging mis loopt.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:14
Net gebeld door Voskuilen.

4 april zoeken ze de gasleiding op en doppen ze het af op de erfgrens. De voortuin zouden ze met rust laten :P
Blijkbaar heeft Liander toch zelf opdracht gegeven om de leiding te verwijderen.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• pH73
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Whiskey48 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 11:52:
[...]

Nee eerst via mijnaansluiting.nl de aanvraag gestart idd. In de opvolgende mail van Stedin werd verzocht om het gascontract éérst op te zeggen, dáárna zal dan pas een verwijdering worden ingepland.
Dus je hebt wel een aanvraag ingediend via mijnaansluiting.nl? Ben je dan niet automatisch en wettelijk gezien opdrachtgever?

Vanaf vandaag gebruiken wij geen gas meer. Als ik op de site van onze netbeheerder Enexis kijk dan zou ik via mijnaansluiting.nl de melding kunnen doen dat ik geen gas meer verbruik. Maar die optie is niet meteen zichtbaar. Pas als je een aanvraag indient om de gasaansluiting te laten verwijderen kun je na een paar klikken kiezen voor 'Melding einde verbruik'.

Eerst een aanvraag tot verwijdering moeten starten en pas verderop in die aanvraag 'melding einde verbruik' kunnen kiezen klopt toch van geen kant :? Voor zover ik kon zien geen 'gevaarlijke' vinkjes die ik moet zetten, maar toch... volgens mij ben ik op deze manier wel aanvrager cq opdrachtgever... Daarom nu grote twijfel of ik deze route moet kiezen of de Tweakersroute.

PV: 16.81kWp O/W + SMA STP10.0-3SE-40 + Elwa 2; WP: ME PUD-SHWM100YAA + EHSD-VMD2.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deismyna
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
pH73 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 15:22:
[...]

Dus je hebt wel een aanvraag ingediend via mijnaansluiting.nl? Ben je dan niet automatisch en wettelijk gezien opdrachtgever?

Vanaf vandaag gebruiken wij geen gas meer. Als ik op de site van onze netbeheerder Enexis kijk dan zou ik via mijnaansluiting.nl de melding kunnen doen dat ik geen gas meer verbruik. Maar die optie is niet meteen zichtbaar. Pas als je een aanvraag indient om de gasaansluiting te laten verwijderen kun je na een paar klikken kiezen voor 'Melding einde verbruik'.

Eerst een aanvraag tot verwijdering moeten starten en pas verderop in die aanvraag 'melding einde verbruik' kunnen kiezen klopt toch van geen kant :? Voor zover ik kon zien geen 'gevaarlijke' vinkjes die ik aan moet zetten, maar toch... volgens mij ben ik op deze manier wel aanvrager cq opdrachtgever...Daarom nu grote twijfel of ik deze route moet kiezen of de Tweakersroute.
Bij Enexis zou ik het nog wel aandurven. Het is inderdaad wat onhandig ingericht onder die sloop/verwijdering stap, maar in het verdere proces hebben ze het gewoon over een melding toch?

Liander noemt het aan het einde nog nadrukkelijk een opdracht met de bekende vinkjes, dat is dus niet de bedoeling.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tinkerer84
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 20-06 15:02
Het staat mij een beetje tegen, maar ik heb bij Enexis een melding einde gebruik gedaan via mijnaansluiting. Ik heb geen tijd/energie om te vechten met de Enexis. Wel met de opmerking dat ik alle aansprakelijkheid en eventuele kosten afwijs.

In ieder geval bedankt aan iedereen hier die deze route mogelijk heeft gemaakt.

Acties:
  • +8 Henk 'm!
pH73 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 15:22:
[...]

Eerst een aanvraag tot verwijdering moeten starten en pas verderop in die aanvraag 'melding einde verbruik' kunnen kiezen klopt toch van geen kant :?.
Dat klopt absoluut van geen kant. En is zeker een reden om op een andere manier je melding bij Enexis kenbaar te maken.

Je kunt hun klachtenformulier invullen met daarop de klacht dat je nergens op de site waar ze naar verwijzen een simpele melding kunt doen, maar uitsluitend een aanvraag kunt starten.

Om vervolgens te melden dat ze je klachtmelding over de onvindbare procedure tevens moeten zien als jouw "melding einde gebruik" voor de gasaansluiting en dat ze deze melding nu maar intern moeten doorzetten naar de juiste afdeling.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LT1989
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 09-04-2024
Hoi allemaal,

Ik ben nieuw en helemaal niet bekend in de gasloze wereld, dus ik kan wat advies gebruiken. Excuus als mijn vraag al ergens tussenstaat. Wellicht kan ik dan verwezen worden naar het antwoord.

Ik ben 3 jaar geleden komen wonen in een flatgebouw via de woningbouw. Mijn verwarming en warm water zijn centraal geregeld en betaal ik via een voorschot. Ik heb nog wel een gasaansluiting in mijn meterkast (alleen geen meter) en een gaskraan om op te koken. De gaskraan in de keuken zit gewoon dicht en ik heb al die tijd op inductie gekookt. Destijds heb ik dit topic ook al gevonden en besloten om daardoor gewoon geen gas af te sluiten. Ik heb hier nooit wat over gehoord van Stedin. Ik heb hier verder ook niks mee gedaan, omdat ik graag wilde doorverhuizen naar een grotere woning binnen mijn flat en dus niet de noodzaak zag er zelf achteraan te gaan.

Nu ben ik intern verhuisd binnen mijn flat en heb ik wel de intentie om langer te blijven wonen in dit huis. En nu wil ik dus graag officieel van het gas af. Alleen weet ik niet precies wat mijn opties zijn. Is het veilig genoeg om mijn gaskraantje in de keuken gewoon dicht te hebben voor langere tijd/altijd? Kan de boel dan niet ontploffen? En als ik op mijnaansluiting aangeef dat ik van het gas af wil en ik toestemming heb van de woningbouw, verwijderen ze dan alleen mijn keuken gaskraan? Of heb ik dan straks ook geen verwarming en warm water meer? Misschien is dit een lachwekkende vraag voor sommigen, maar ik heb echt geen flauw idee hoe dit allemaal werkt.

Alvast ontzettend bedankt!

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@LT1989 Heb je een gascontract? Zo nee, dan is alles geregeld. Wil je echt de gasaansluiting kwijt? Dat is iets voor de woning eigenaar, de woningbouw. Neem contact op met ze, dat jij het niet gebruikt en er vanaf wilt.
Zit misschien in je service kosten / huur.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:39

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

LT1989 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 19:29:
Nu ben ik intern verhuisd binnen mijn flat en heb ik wel de intentie om langer te blijven wonen in dit huis. En nu wil ik dus graag officieel van het gas af. Alleen weet ik niet precies wat mijn opties zijn. Is het veilig genoeg om mijn gaskraantje in de keuken gewoon dicht te hebben voor langere tijd/altijd? Kan de boel dan niet ontploffen?
@LT1989
Je kunt de kraan in de meterkast (als die daar zit, maar dat neem ik aan) dichtzetten en zolang je het kraantje in de keuken niet open zet kan er nix misgaan. Als je héél zeker wilt zijn, dan kun je op dat kraantje in de keuken nog een dop (laten) draaien; zelf of door iemand die weet wat die doet. Maar vraag het niet aan je netwerkbeheerder, want dan gaat de kostenteller lopen.
En als ik op mijnaansluiting aangeef dat ik van het gas af wil en ik toestemming heb van de woningbouw, verwijderen ze dan alleen mijn keuken gaskraan? Of heb ik dan straks ook geen verwarming en warm water meer? Misschien is dit een lachwekkende vraag voor sommigen, maar ik heb echt geen flauw idee hoe dit allemaal werkt.
Je hoeft bij helemaal niemand aan te geven dat je van het gas af wilt, want je bent niet áán het gas. Je hebt geen contract voor gas afgesloten, dus je beëindigt ook nix.
In een appartement zal de netbeheerder ws niet zo snel gaan piepen, omdat verwijdering niet aan de orde is. Daar loopt een hoofdleiding verticaal van meterkast naar meterkast met op elke verdieping een aftakking. En omdat de aansluiting alleen voor koken is hebben ze kennelijk niet eens de moeite genomen er een meter tussen te zetten.

Verwijderen van de aansluiting gaat niet, want dan zouden je bovenburen ook geen gas meer hebben. Hooguit zouden ze de kraan in je meterkast kunnen verzegelen, maar mijn eenvoudige advies: maak geen slapende honden wakker. Niemand klaagt en jij betaalt nix voor gas.
Dus in tegenstelling tot wat @onetime hierboven zegt zou ik echt niets doen zolang er niemand over begint. Gebeurt dat wei, dan horen we je hier wel weer.

Dat staat volledig los van je verwarming en warm water. Die worden bij jou kennelijk centraal geregeld. Die centrale voorzieningen betaal je aan mee via de VVE. En die zullen wel een eigen gasmeter hebben, dus daarover hoef je je geen zorgen te maken.

Kijk eens naar de specificatie van je servicekosten of daar je gas voor je kookaansluiting bij inzit of vraag eens aan een buurman.

[ Voor 5% gewijzigd door Hippe Lip op 21-03-2024 16:35 ]

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20-06 14:26
Na het verzoek op 31 december, was de initiele planning week 9, dat gingen ze door de vele aanvragen niet halen dus toen zou het week 15 worden. Bellen ze vanmiddag ineens op of ze over een half uur de meter konden verwijderen.

Ik was zelf niet thuis dus dit is al het bewijs dat ik heb:

https://photos.app.goo.gl/Ga5AWBCMJ3meaHAy8

Verder is het werk netjes uitgevoerd. De meterkast is leger en de tegels op gemeentegrond weer netjes terug.

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-06 08:08
Ivow85 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 18:31:
[...]

Dat klopt absoluut van geen kant. En is zeker een reden om op een andere manier je melding bij Enexis kenbaar te maken.

Je kunt hun klachtenformulier invullen met daarop de klacht dat je nergens op de site waar ze naar verwijzen een simpele melding kunt doen, maar uitsluitend een aanvraag kunt starten.

Om vervolgens te melden dat ze je klachtmelding over de onvindbare procedure tevens moeten zien als jouw "melding einde gebruik" voor de gasaansluiting en dat ze deze melding nu maar intern moeten doorzetten naar de juiste afdeling.
Op een gegeven moment vraag ik mij wel af of het principe niet bijna uit het oog verloren is in de strijd om het principe. Alles wijst er op dat er een overeenkomst is tussen diverse partijen om alle aanvragen rondom utiliteiten te bundelen in een enkel portal, dat lijkt mij op z'n minst een klantvriendelijk streven, zou vreemd zijn als Enexis zich voor de melding daar dan uit terug trekt. Enexis dwingt geen vervelende voorwaarde meer op. Wat blijft dan over? Dat we een paar keer te vaak moeten klikken?

Acties:
  • +6 Henk 'm!
@Oilman Het is gewoon wéér iets wat niet (helemaal) conform de wet en regelgeving verloopt. Nog steeds.
En aangezien netbeheerders zich onbetrouwbaar (zachtjes uitgedrukt) hebben getoond is er geen vertrouwen.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:54

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik ben inmiddels een half jaar verder na de 'opzegging' en inmiddels is er een datum ingepland om de gasaansluiting te verwijderen. Met hierbij een bevestiging via email de volgende zinsnede:
U bent zelf verantwoordelijk voor herstel van eventueel niet-opneembare bestrating en sierbestrating.
Wat is 'niet opneembare bestrating en sierbestrating '? Ik vermoed dat ze beton oid bedoelen, gelukkig ligt er geen beton in de voortuin , maar mooie losse (sier)bestrating..

Wat ik me verder afvroeg is het volgende. De leidingen komen bij ons uit in de kelder op ongeveer 1m onder het maaiveld, vanwaar ze naar de meterkast naar boven gaan.
Maar als ze de gele leiding compleet verwijderen dan ontstaat er een gat in mijn keldermuur die waterdicht moet blijven. De gele leiding moet dus eigenlijk blijven. Of ze moeten de kelder weer goed waterdicht maken. Iemand een oplossing hiervoor?

Ik probeer het hier op te gooien;
In uitzonderlijke situaties is het niet mogelijk om de gehele aansluitleiding te verwijderen. Bijvoorbeeld omdat deze in een groot blok beton zit. Of omdat er onherstelbare schade gemaakt moet worden om deze leiding te verwijderen. In deze uitzonderingssituaties kan ervoor gekozen worden om de leidingen te laten zitten.

[ Voor 21% gewijzigd door Sport_Life op 22-03-2024 02:55 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +8 Henk 'm!
Oilman schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 21:51:
[...]

Op een gegeven moment vraag ik mij wel af of het principe niet bijna uit het oog verloren is in de strijd om het principe. Alles wijst er op dat er een overeenkomst is tussen diverse partijen om alle aanvragen rondom utiliteiten te bundelen in een enkel portal, dat lijkt mij op z'n minst een klantvriendelijk streven, zou vreemd zijn als Enexis zich voor de melding daar dan uit terug trekt. Enexis dwingt geen vervelende voorwaarde meer op. Wat blijft dan over? Dat we een paar keer te vaak moeten klikken?
Met een pure melding zou iedereen best kunnen leven. Maar die pure melding kun je dus niet doen. Je kunt alleen een aanvraag starten. Acceptatie van de aanvraag door de wederpartij betekent simpelweg dat er een overeenkomst tot stand is gekomen die jij als consument niet wil. Want elke overeenkomst brengt plichten met zich mee, ook wanneer dat niet concreet in geaccepteerde voorwaarden wordt genoemd.

Die perverse methodes om telkens de consument die eigenlijk nergens mee te maken heeft juridisch te binden, dat is gewoon een héél hardnekkig probleem. Na 8 jaar leugens en pogingen tot oplichting vanuit de netbeheerders is het nog altijd niet gelukt om het opzeggen van een gascontract te regelen op normale manier waar geen schimmige constructies achter schuil gaan.
Puur wanbeleid bij de netbeheerders.

[ Voor 22% gewijzigd door Ivow85 op 22-03-2024 05:52 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20-06 14:26
@Sport_Life de gele buis is hier blijven zitten, ze hebben alleen de gasleiding eruit getrokken.

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 03:11
Sport_Life schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 02:49:
Ik ben inmiddels een half jaar verder na de 'opzegging' en inmiddels is er een datum ingepland om de gasaansluiting te verwijderen. Met hierbij een bevestiging via email de volgende zinsnede:

[...]

Wat is 'niet opneembare bestrating en sierbestrating '? Ik vermoed dat ze beton oid bedoelen, gelukkig ligt er geen beton in de voortuin , maar mooie losse (sier)bestrating..

Wat ik me verder afvroeg is het volgende. De leidingen komen bij ons uit in de kelder op ongeveer 1m onder het maaiveld, vanwaar ze naar de meterkast naar boven gaan.
Maar als ze de gele leiding compleet verwijderen dan ontstaat er een gat in mijn keldermuur die waterdicht moet blijven. De gele leiding moet dus eigenlijk blijven. Of ze moeten de kelder weer goed waterdicht maken. Iemand een oplossing hiervoor?

Ik probeer het hier op te gooien;

[...]
Niet opneembare bestrating is o.a. asfalt en gestort beton. Sier bestrating is vermoedelijk alle bestrating op eigen grond.

De gele mantelbuis/invoer leiding hoort bij het huis en blijft zitten.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:39

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Ivow85 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 05:50:
[...]
Puur wanbeleid bij de netbeheerders.
Ik zou dat ondertussen geen wanbeleid meer durven noemen. Als het alleen maar wanbeleid was geweest, hadden de diverse netbeheerders allang hun leven gebeterd.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Sport_Life schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 02:49:

“U bent zelf verantwoordelijk voor herstel van eventueel niet-opneembare bestrating en sierbestrating.”
Hier zie je dus waar het probleem ligt waar we hier voor waarschuwen als je zelf opdrachtgever bent: JIJ bent opdrachtgever en JIJ bent dus verantwoordelijk voor van alles. Met deze frase kunnen ze de boel uit de grond trekken en daarna een puinhoop achterlaten.
Is dat wat je wil?

@Sport_Life Heb jij zelf opdracht gegeven voor verwijdering?

<John O`Mill>

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Deismyna
  • Nu online
Deismyna schreef op maandag 18 maart 2024 @ 10:14:
[...]

Net nog even contact gehad met Liander over dat vinkjes verhaal. Intern was het wel doorgezet, maar het zou nog wel een tijd kunnen duren hoor meneer, als het überhaupt al aangepast wordt. Natuurlijk, verzoek tot 3 vinkjes weghalen moet eerst Europees aanbesteed worden zeker.

Volgens hun is alles juist heel makkelijk ingericht en niemand doet er moeilijk over. Op een andere manier melding doen zou niet mogelijk zijn, en zonder melding opdracht zou je gewoon vastrecht blijven betalen, een contract is namelijk wettelijk verplicht.

[...]
Haha, het verhaal wordt toch steeds vreemder. Ik krijg net uit het niks een mailtje van Liander dat ze mijn gasverwijdering bevestigd hebben en het werk in gaan plannen. Echt geen idee waar deze omslag opeens vandaan komt, maar ik vermoed dat ze dit liever doen dan de vinkjes weghalen op mijnaansluiting.nl

Benieuwd wat Oxxio nu verder gaat doen, want ik ga echt met niks anders akkoord dan mijn origine opzegging uit november.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mooraalkikker
  • Laatst online: 19-06 17:14
Goeiemiddag heren en dames.

Misschien zit ik in het foute topic, maar misschien ook niet.

Situatie is als volgt:

Woonachtig in een koopappartement met blokverwarming en ik kook op inductie.

Nu staat er op mijn afrekening 'kookgas aansluiting', maar ik gebruik dat dus niet. Ik contact gezocht met de Vve dat ik dus geen kookgas gebruik.

Kreeg ik het volgende terug:

'U kunt zelf op eigen kosten de kookgas aansluiting door een erkend installateur af laten sluiten.

Als wij dan foto’s en een bevestiging van de installateur van deze afsluiting ontvangen, dan kan de VVE de maandelijkse kosten van kookgas laten vervallen op de eerstvolgende maand van de afsluiting.'

Dus bedoelen zij nu dat ik een installateur moet laten langskomen die een soort van slot zet op de aansluiting? En wat kost dat ongeveer? Of hoe moet ik dat precies zien? Het lijkt mij namelijk wel, maar zoek even bevestiging van een kenner/ervaringsdeskundige.

Alvast bedankt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Misanthropia
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:29
Mooraalkikker schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 16:48:
Goeiemiddag heren en dames.

Misschien zit ik in het foute topic, maar misschien ook niet.

Situatie is als volgt:

Woonachtig in een koopappartement met blokverwarming en ik kook op inductie.

Nu staat er op mijn afrekening 'kookgas aansluiting', maar ik gebruik dat dus niet. Ik contact gezocht met de Vve dat ik dus geen kookgas gebruik.

Kreeg ik het volgende terug:

'U kunt zelf op eigen kosten de kookgas aansluiting door een erkend installateur af laten sluiten.

Als wij dan foto’s en een bevestiging van de installateur van deze afsluiting ontvangen, dan kan de VVE de maandelijkse kosten van kookgas laten vervallen op de eerstvolgende maand van de afsluiting.'

Dus bedoelen zij nu dat ik een installateur moet laten langskomen die een soort van slot zet op de aansluiting? En wat kost dat ongeveer? Of hoe moet ik dat precies zien? Het lijkt mij namelijk wel, maar zoek even bevestiging van een kenner/ervaringsdeskundige.

Alvast bedankt.
Ik denk dat dit vragen zijn die je aan je VVE moet stellen zodat je voldoet aan hun eisen. Ze laten nog al wat onduidelijkheden over. De vraag "Waar moet de afsluiting komen en hoe moet deze eruit zien?" zal al enkele duidelijkheid geven, daarbij de vraag of ze een vaste erkende installateur hebben voor de flat voor dit soort werk, zodat je weet dat je een goede installateur hebt en niet een beunhaas die door de VVE niet wordt erkend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Asterope
  • Laatst online: 05-04-2024
Ik plaats mijn bericht ook maar even hier, het is vrijdag middag en ik ben hartstikke gaar. Dus alles doorlezen lukt me even niet.

Ik huur sinds kort een woning die volgens mij gasloos is. Ik betaal stroom met een energiecontract die ik zelf heb afgesloten. Daar is dus geen verbruik van gas meer. Ik heb dat energiecontract dus veranderd naar alleen stroom. Maar volgens Enexis moet ik een contract afsluiten voor gas doordat er nog een gasaansluiting actief is. Of de gasaansluiting laten afsluiten. Als ik dat niet voor 26 maart doe, gaat dat mij geld kosten volgens de Enexis medewerker die ik aan de telefoon had.

Ik heb collectieve CV wat via de huur wordt betaald. Ik heb eigenlijk nog geen idee hoe dat precies in elkaar zit omdat de persoon die over VVE/collectieve CV gaat is opgestapt bij de woningstichting/verhuurder en er is nog geen vervanger. En andere medewerkers mij niet verder kunnen helpen met vragen over mijn collectieve CV.

De appartementen zijn nog in afronding van het verduurzamen, zo gebruiken mijn bovenburen en de buurvrouw naast mij nog wel gas voor het koken.

Moet ik nu wel een contract voor gas afsluiten ondanks dat ik daar zelf geen kosten voor heb? Of is dat iets wat bij de woningstichting/verhuurder ligt. Omdat het toch iets te maken kan hebben met collectieve CV via VVE? Kan ik zomaar gas laten afsluiten of moet dat eerst goedgekeurd worden door de woningstichting/verhuurder?

In mijn appartement heb ik dus een inductiekookplaat en een smart boiler.

Ik check net mijn gasmeter en de meterstand is nog hetzelfde als tijdens de oplevering bijna 2 maanden geleden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Nico-G
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 01:45

Nico-G

gasloos sinds jan.2018

Asterope schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 17:13:

Ik huur sinds kort een woning die volgens mij gasloos is.
Als jij een woning huurt, is de (nog aanwezige) gasinstallatie niet jouw eigendom en kun je daarover geen besluit nemen.
Verwijs de netbeheerder naar de verhuurder.
Staat in jouw huurcontract, dat je verplicht bent een gascontract af te sluiten? Dan moet je dat doen, anders niet.

per 01-2018 15 panelen 280Wp plus per 12-2019 8 panelen 330Wp, SolarEdge, LW/WP Fujitsu Waterstage Comfort 6, Balansventilatie met 98% WTW, douche-WTW, energieleverend ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Asterope
Hoi @Nico-G dank voor je reactie!

Dit heb ik kunnen terugvinden in mijn huurcontract. Is dit zo verwoordt dat ik verantwoordelijk ben voor een contract voor een aanwezige gasaansluiting, ondanks dat die niet wordt gebruikt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l8EIQs5FG6kCFqOsURBq1qEsa6w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rhm7wDVolN0BVjZVXe1rbs74.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nico-G

Nico-G

gasloos sinds jan.2018

Asterope schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 17:59:

Dit heb ik kunnen terugvinden in mijn huurcontract. Is dit zo verwoordt dat ik verantwoordelijk ben voor een contract voor een aanwezige gasaansluiting, ondanks dat die niet wordt gebruikt?

[Afbeelding]
Die verplichting is je dus inderdaad opgelegd.
Als de verhuurder bezig is om te verduurzamen, kun je hem vragen om af te mogen wijken van dit artikel voor wat betreft de gasaansluiting en hem te vragen dit aan de netbeheerder te melden.
Als hij dat niet wil doen dan zit je aan een gascontract vast, helaas.

per 01-2018 15 panelen 280Wp plus per 12-2019 8 panelen 330Wp, SolarEdge, LW/WP Fujitsu Waterstage Comfort 6, Balansventilatie met 98% WTW, douche-WTW, energieleverend ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:54

Sport_Life

Solvitur ambulando

Hippe Lip schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 08:06:
[...]

Hier zie je dus waar het probleem ligt waar we hier voor waarschuwen als je zelf opdrachtgever bent: JIJ bent opdrachtgever en JIJ bent dus verantwoordelijk voor van alles. Met deze frase kunnen ze de boel uit de grond trekken en daarna een puinhoop achterlaten.
Is dat wat je wil?

@Sport_Life Heb jij zelf opdracht gegeven voor verwijdering?
Via mijn aansluit inderdaad zelf opdracht gegeven, wetende dat Stedin het risico bij mij neerlegt. Ik ga nog wel even per email reageren dat aansprakelijkheid bij hun ligt daar zij de werkzaamheden uitvoeren en ik mag vertrouwen op hun expertise/zorgvuldigheid. Als ik een timmerman opdracht geef dan betekent dat ook niet dat ik aansprakelijk ben voor de eventuele puinhoop die hij achterlaat. En dat zij automatisch akkoord gaan met de (deurbel)opname, omdat ik die niet uit kan zetten. Genoeg voorbeelden van onze juridische (corporate) afdeling :)

Nog even over nadenken hoe precies.

[ Voor 15% gewijzigd door Sport_Life op 22-03-2024 18:26 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Asterope schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 17:59:

[Afbeelding]
@Asterope
Nou, zo te zien is er geen verplichting om gas af te nemen. Er staat duidelijk dat je verplicht bent om een contract voor energie aan te gaan met 1 of meer leveranciers. Als je alleen een contract voor elektra aangaat voldoe je volledig hieraan.

Je hoeft je dus geen zorgen te maken.

Waar je wel op moet letten is dat je niet via mijnaansluiting.nl gaat melden dat je gasloos bent. Want dan zouden ze kunnen besluiten om je aansluiting te verwijderen en daartoe kun je geen opdracht geven als je geen eigenaar van het pand bent. Dát doe je dus niet.
Maar zonder gas en zonder gascontract voldoe je prima aan de voorwaarden.

<John O`Mill>

Acties:
  • +6 Henk 'm!
@Asterope @Nico-G Zo een situatie is eerder langs gekomen. Toen werd er gevraagd of een contract voor de daadwerkelijk afgenomen energie aka elektriciteit niet voldoende zou zijn.
Dus inderdaad de verhuurder vragen wat zij met de gasaansluiting willen en of zij een melding einde gebruik willen doen, of dat ze jou daar toe machtigen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!
Hippe Lip schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 18:40:
[...]

@Asterope
Nou, zo te zien is er geen verplichting om gas af te nemen. Er staat duidelijk dat je verplicht bent om een contract voor energie aan te gaan met 1 of meer leveranciers. Als je alleen een contract voor elektra aangaat voldoe je volledig hieraan.

Je hoeft je dus geen zorgen te maken.

Waar je wel op moet letten is dat je niet via mijnaansluiting.nl gaat melden dat je gasloos bent. Want dan zouden ze kunnen besluiten om je aansluiting te verwijderen en daartoe kun je geen opdracht geven als je geen eigenaar van het pand bent. Dát doe je dus niet.
Maar zonder gas en zonder gascontract voldoe je prima aan de voorwaarden.
Precies dit. Je moet een energiecontract nemen voor de energie die je gebruikt, met de bijbehorende Aansluit en Transportovereenkomst bij de netbeheerder die automatisch tot stand komt.
Jij gebruikt alleen elektriciteit, dus geldt die verplichting uit het huurcontract ook alleen voor elektriciteit en de elektriciteitsaansluiting.

Maar je moet vooral niet aangeven bij de netbeheerder via mijnaansluiting.nl dat de gasaansluiting helemaal niet meer gebruikt wordt. Of de gasaansluiting helemaal niet meer nodig is en of hij verwijderd mag of moet worden is een zaak tussen de netbeheerder en jouw verhuurder.
Als de netbeheerder na het opzeggen van je gascontract gaat 'zeuren', moet je ze dus doorverwijzen naar de verhuurder en zelf geen inhoudelijke discussie voeren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-06 06:27
Nico-G schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 18:06:
[...]

Die verplichting is je dus inderdaad opgelegd.
Als de verhuurder bezig is om te verduurzamen, kun je hem vragen om af te mogen wijken van dit artikel voor wat betreft de gasaansluiting en hem te vragen dit aan de netbeheerder te melden.
Als hij dat niet wil doen dan zit je aan een gascontract vast, helaas.
Er staat "energie"... Er staat niet Electriciteit en Gas. :+

Als er een leverancierscontract is voor elekticiteit voldoe je aan dat artikel ;) :*)

toch?!

Het ligt er dus maar net aan hóe je het leest. O-)

the older I get, the better I was...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Ivow85 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 18:44:
[...]
Als de netbeheerder na het opzeggen van je gascontract gaat 'zeuren', moet je ze dus doorverwijzen naar de verhuurder en zelf geen inhoudelijke discussie voeren.
@Asterope heeft helemaal geen gascontract opgezegd, @Asterope heeft nooit een gascontract afgesloten (is er vrij kort geleden komen wonen). Maar inderdaad doorverwijzen naar de verhuurder. En met een contract voor alleen electriciteit voldoet hij volkomen aan het huurcontract.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • +6 Henk 'm!
En voorwaarden ed moeten op de voor de consument meest voordelige manier worden uitgelegd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Nico-G

Nico-G

gasloos sinds jan.2018

onetime schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 18:41:
@Asterope @Nico-G Zo een situatie is eerder langs gekomen. Toen werd er gevraagd of een contract voor de daadwerkelijk afgenomen energie aka elektriciteit niet voldoende zou zijn.
Dus inderdaad de verhuurder vragen wat zij met de gasaansluiting willen en of zij een melding einde gebruik willen doen, of dat ze jou daar toe machtigen.
Precies: DIT.
Jouw verhuurder is de vijand niet. Ga niet uit eigener beweging met de netwerkbeheerder in discussie, maar overleg met je verhuurder en trek samen op.
Eigenwijsheid of een houding van: "Ik weet het zelf wel, ik interpreteer zelf het contract wel" helpt meestal niet.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Erwin_83
In de contracten staan nog oude teksten, toen speelde gasloos nog niet.

Als de verhuurder zelf al aan het verduurzamen is met inductie koken e.d. dan zou ik gewoon even informeren bij de verhuurder, die heeft immers ook geen belang meer bij de gasaansluiting.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Asterope
Als eerste ontzettend bedankt allemaal voor het meedenken en advies.

Nog even wat achtergrond info. Tijdens de oplevering van de woning, half januari, gaf de technisch beheerder aan dat ik voor warm water naast stroom ook een contract voor gas moest hebben, dus ik heb mijn stroom en gas contract beide over laten zetten.
Ik heb pas 1-2 weken geleden mijn energiecontract gewijzigd naar alleen stroom. Maar ik wist dus niet dat er dan een issue zou zijn met de gasaansluiting.

De technisch beheerder gaf ook aan dat ik verplicht was een onderhoudscontract afsluiten bij de Energiewacht. Na contact met de Energiewacht, kwam ik er achter dat ik een smartboiler had ipv een geiser. Ik dacht zelfs dat de smartboiler een CV ketel was 😅 omdat ik in mijn vorige woning een onderhoudscontract had voor de CV ketel. Dus ik had net zo weinig talent als de technisch beheerder om een technisch apparaat herkennen.

Door het ontbreken van gasverbruik in mijn app van mijn energieleverancier en een gesprek met de bovenbuurvrouw kwam ik er pas achter dat ik een gasloze woning huur en de appartementen in de afronding fase zitten van een groots opgezet project verduurzaming voor VvE complexen in de straat (mix van zowel huur als koopwoningen).

De woning werd namelijk geadverteerd met energie label G in december, waardoor ik mijn twijfels had om de woning te accepteren. Ik heb bijna 10 jaar particulier gehuurd via een kennis door woningnood, waar ik erg dankbaar voor ben. Maar in een zeer slecht geïsoleerd huis. En de afgelopen jaren waren financieel best pittig. Maar volgens de bovenburen is mijn woning als het goed is energielabel B.

Mijn zorgen liggen vooral bij het ontbreken van kennis betreft het verduurzamen/gasloze woning bij de verhuurder/tenchnisch beheer en wat daar bij komt kijken, zoals in mijn geval een gasaansluiting afsluiten. Enexis dreigt met een boete als ik geen gascontract heb op 26 maart of dat ik een aanvraag voor afsluiting moet doen voor deze datum. Wat ik dus niet mag doen als huurder en niet verantwoordelijk voor ben.

Ik kan ook wel begrip hebben voor mijn verhuurder omdat er iemand is opgestapt die over dit soort zaken ging en dat het een en ander na het verduurzamen nog in de kinderschoenen staat.

Ik hoop dat ik met een mail aan de verhuurder/technisch beheer, met alle info/research rondom het gas afsluiten alles netjes kan oplossen. Ik neem maandagochtend ook voor de zekerheid telefonisch contact op.

Wat een lap tekst, excuses 😅 en nogmaals bedankt voor alle reacties en het meedenken. Ik waardeer het enorm!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Asterope schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 16:13:
[...]
Ik kan ook wel begrip hebben voor mijn verhuurder omdat er iemand is opgestapt die over dit soort zaken ging en dat het een en ander na het verduurzamen nog in de kinderschoenen staat.
Hun gebrek aan documentatie mag niet jouw probleem zijn of worden. De verhuurder heeft ook een zorgplicht naar jou toe en schijnbaar verzuimen ze in die plicht.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Erwin_83
En zolang jij geen gas gebruikt, heeft Enexis geen enkele grond om een "boete" op te leggen.

Ze zijn wel goed in dreigen met dingen die ze niet waar kunnen maken. Een wettelijke verplichting om een gascontract te hebben als je een niet gebruikte aansluiting hebt is er ook niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mooraalkikker
  • Laatst online: 19-06 17:14
Misanthropia schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 16:54:
[...]

Ik denk dat dit vragen zijn die je aan je VVE moet stellen zodat je voldoet aan hun eisen. Ze laten nog al wat onduidelijkheden over. De vraag "Waar moet de afsluiting komen en hoe moet deze eruit zien?" zal al enkele duidelijkheid geven, daarbij de vraag of ze een vaste erkende installateur hebben voor de flat voor dit soort werk, zodat je weet dat je een goede installateur hebt en niet een beunhaas die door de VVE niet wordt erkend.
Tnx voor de info. Morgen maar weer eens de Vve contacten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hun
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 20-06 17:39

Hun

Hallo iedereen,

Ik lees dit forum te laat. Ik heb via mijnaansluiting wel het verwijderen van mijn gasaansluiting aangevraagd. Ik was in de veronderstelling dat dat moest om van het vastrecht kosten voor gas af te komen. Ik heb nog wel een gratis afsluiting. Maar mij vraag is nu kan ik daar nog van af en toch geen vastrecht voor gas betalen? Ik zit bij Eneco en die wilden dat niet stopzetten voordat ik een datum had wanneer de werkzaamheden zouden beginnen. En dat laat heel lang op zich wachten. Graag jullie advies

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Xerox
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:53
Hun schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 22:26:
Hallo iedereen,

Ik lees dit forum te laat. Ik heb via mijnaansluiting wel het verwijderen van mijn gasaansluiting aangevraagd. Ik was in de veronderstelling dat dat moest om van het vastrecht kosten voor gas af te komen. Ik heb nog wel een gratis afsluiting. Maar mij vraag is nu kan ik daar nog van af en toch geen vastrecht voor gas betalen? Ik zit bij Eneco en die wilden dat niet stopzetten voordat ik een datum had wanneer de werkzaamheden zouden beginnen. En dat laat heel lang op zich wachten. Graag jullie advies
Als je vorige keer al gezegd hebt dat je jouw gascontract wilde opzeggen, maar Eneco dat niet wilde doen, hen wijzen op de opzegtermijn van 1 maand en bedanken voor de opzegging. Een expliciete goedkeuring heb je niet nodig, alleen een verzoek/kennisgeving vanuit jouw kant is voldoende. (Ik ga er hier even vanuit dat je dit schriftelijk hebt gedaan, via de chat (tenzij je dit gesprek hebt gedownload/opgeslagen) of telefonisch is helaas niet door jou te bewijzen. Indien het via chat/telefoon was, zie stukje hieronder.)

Als je dat de vorige keer nog niet hebt gedaan:
Alsnog je gascontract opzeggen conform de wetgeving. Eventueel gebruik maken van de informatie uit de TS met informatie over de gaswet, ATO machtiging en algemene voorwaarden.

[ Voor 10% gewijzigd door Xerox op 23-03-2024 22:46 ]

PSN: Redrafted

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Asterope schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 16:13:
Als eerste ontzettend bedankt allemaal voor het meedenken en advies.

Nog even wat achtergrond info. Tijdens de oplevering van de woning, half januari, gaf de technisch beheerder aan dat ik voor warm water naast stroom ook een contract voor gas moest hebben, dus ik heb mijn stroom en gas contract beide over laten zetten.
Ik heb pas 1-2 weken geleden mijn energiecontract gewijzigd naar alleen stroom. Maar ik wist dus niet dat er dan een issue zou zijn met de gasaansluiting.
Die technisch beheerder mag van alles denken en zeggen, maar volgens mij heb je je contract niet met hem afgesloten maar met de huisbaas. En in je vorige post vermeldde je duidelijk de hiertoe relevante tekst van je contract. Daarin staat geheel niet vermeld dat je een gascontract moet hebben of een onderhoudscontract bij wie dan ook.

Last je nix wijs maken en volg de voorwaarden van je contract. Dan zie je dat je zonder problemen zonder gas kunt.
En die beheerder? Die kan –simpel gezegd– de pot op. Als die moeilijk gaat doen dan duw je hem je huurcontract onder zijn neus en zeg je dat je daaraan voldoet. Punt uit!

En dat Enexis met een boete dreigt is ook niet de eerste keer. Ze hebben echter geen enkele grond om je een boete te geven. Vraag ze maar op welke grond ze je een boete willen geven. Wij zullen je er hier wel doorheen helpen, want in Nederland bestaat een dergelijke verplichting niet, tenzij die in je huurcontract staat.
Nou, als dat al zo zou zijn dan is dat voor Enexis nog steeds geen reden om je te beboeten, maar het staat niet in je huurcontract, dus alle wegen naar een boete lopen dood.

[ Voor 17% gewijzigd door Hippe Lip op 24-03-2024 00:50 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-06 12:57
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ozd49uDaueeVGI5OMTk72ebrEK8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XWrwwNDXb2xXOWCpnMOkZIJc.png?f=fotoalbum_large

Dit staat overigens ook in mijnaansluiting, ik heb Stedin.

https://www.stedin.net/aansluiting/verwijderen

[ Voor 9% gewijzigd door Whiskey48 op 24-03-2024 08:57 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Asterope
Hippe Lip schreef op zondag 24 maart 2024 @ 00:45:
[...]

Die technisch beheerder mag van alles denken en zeggen, maar volgens mij heb je je contract niet met hem afgesloten maar met de huisbaas. En in je vorige post vermeldde je duidelijk de hiertoe relevante tekst van je contract. Daarin staat geheel niet vermeld dat je een gascontract moet hebben of een onderhoudscontract bij wie dan ook.

Last je nix wijs maken en volg de voorwaarden van je contract. Dan zie je dat je zonder problemen zonder gas kunt.
En die beheerder? Die kan –simpel gezegd– de pot op. Als die moeilijk gaat doen dan duw je hem je huurcontract onder zijn neus en zeg je dat je daaraan voldoet. Punt uit!

En dat Enexis met een boete dreigt is ook niet de eerste keer. Ze hebben echter geen enkele grond om je een boete te geven. Vraag ze maar op welke grond ze je een boete willen geven. Wij zullen je er hier wel doorheen helpen, want in Nederland bestaat een dergelijke verplichting niet, tenzij die in je huurcontract staat.
Nou, als dat al zo zou zijn dan is dat voor Enexis nog steeds geen reden om je te beboeten, maar het staat niet in je huurcontract, dus alle wegen naar een boete lopen dood.
De technisch beheerder bood haar excuus aan toen we later contact hadden over de vergissing betreft onderhoudscontract en energiecontract voor gas en apparatuur. Zij deed alleen de oplevering, dit is niet een pand wat onder haar beheer staat. Dus ze ging af van een standaard oplevering zoals in het verleden. Maar ik ben dus de eerste nieuwe huurder nu de woning gasloos is. Op zich heb ik over haar wel een goed gevoel. Maar het is idd wel jammer dat er na zo’n mooie verduurzaming kennis ontbreekt hoe een gasloze woning netjes op te leveren.

Gister een interessant en schokkend gesprek gehad met buren die een koopwoning hebben. Nadat de appartementen zijn verduurzaamd hebben zij problemen met de collectieve CV. Appartement wordt niet warm, zelfde gedoe met de gasaansluiting maar dan als eigenaar. Daarnaast is de woningstichting waarvan ik de woning huur het beheer van de technische kant van onze collectieve CV, als ik dat zo goed verwoord. De woningstichting is eigenlijk als ik dat goed begrijp een aanzienlijk groot deel van de VvE. Tijdens de werkzaamheden van het verduurzamen werd alles voor de buren met de koopwoning niet zo netjes afgehandeld als voor de huurders.

Ik heb de buren dus ook even naar deze site verwezen. Hopelijk kunnen we samen, als bewoners, wat verbeteringen voor elkaar krijgen. Met de informatie en kennis die we hier vandaan halen.

Telefonisch contact met Enexis was zo dramatisch dat ik inmiddels wel op het punt ben van zoek het lekker uit. Kom maar op met die boete. mocht de woningstichting niet op tijd iets met de gasaansluiting doen, in het ergste geval.

Benieuwd naar de reactie op mijn mail morgen, ik neem sowieso ook even telefonisch contact op. Maar met de mail staat iig alles zwart op wit betreft de gasaansluiting.

Is er trouwens eigenlijk een reden waarom een woningstichting de gasaansluiting niet meteen afsluit voor een gasloze woning. Ik weet niet of het alleen mijn eigen logica is, maar ze waren toch al bezig met grote werkzaamheden het afgelopen half jaar. Waarom dan niet even die gasaansluiting regelen? Of zou dat bijvoorbeeld handiger zijn als alle appartementen gasloos zijn?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RichieB
Helaas staan in het stappenplan https://www.stedin.net/aa...erwijderen-gasaansluiting stap 1 en 2 verkeerd om:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QlrfMa4JL8XZ9HnoeHWZhFhlFFo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QAsVCIodiCdaaGYGEUQEKBHm.png?f=fotoalbum_large
Waarbij die huidige stap 1 ook nog eens optioneel is natuurlijk.

De aanvraag zelf ziet er op zicht wel goed uit. Ik ben (nog) niet helemaal tot het eind gekomen, maar ik denk dat Stedin geen enge vinkjes vraagt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q4O4yAR9t51N09I5Od2s21f99FM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IdFuievE4MaTb7DxW6Air5qx.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door RichieB op 24-03-2024 17:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:14

martijn v o

Certified by Enphase.

ga maar door dan, dan komen ze vanzelf :-)

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Asterope schreef op zondag 24 maart 2024 @ 16:10:
[...]
De technisch beheerder bood haar excuus aan toen we later contact hadden over de vergissing betreft onderhoudscontract en energiecontract voor gas en apparatuur. Zij deed alleen de oplevering, dit is niet een pand wat onder haar beheer staat. Dus ze ging af van een standaard oplevering zoals in het verleden. Maar ik ben dus de eerste nieuwe huurder nu de woning gasloos is. Op zich heb ik over haar wel een goed gevoel. Maar het is idd wel jammer dat er na zo’n mooie verduurzaming kennis ontbreekt hoe een gasloze woning netjes op te leveren.
Mooi, die kou is dus de lucht uit. (y)
Gister een interessant en schokkend gesprek gehad met buren die een koopwoning hebben. Nadat de appartementen zijn verduurzaamd hebben zij problemen met de collectieve CV. Appartement wordt niet warm, zelfde gedoe met de gasaansluiting maar dan als eigenaar. Daarnaast is de woningstichting waarvan ik de woning huur het beheer van de technische kant van onze collectieve CV, als ik dat zo goed verwoord. De woningstichting is eigenlijk als ik dat goed begrijp een aanzienlijk groot deel van de VvE. Tijdens de werkzaamheden van het verduurzamen werd alles voor de buren met de koopwoning niet zo netjes afgehandeld als voor de huurders.

Ik heb de buren dus ook even naar deze site verwezen. Hopelijk kunnen we samen, als bewoners, wat verbeteringen voor elkaar krijgen. Met de informatie en kennis die we hier vandaan halen.
Het gaat hier in dit draadje alleen over stoppen met gasgebruik. Niet over andere dingen, hè…
Telefonisch contact met Enexis was zo dramatisch dat ik inmiddels wel op het punt ben van zoek het lekker uit. Kom maar op met die boete. mocht de woningstichting niet op tijd iets met de gasaansluiting doen, in het ergste geval.
Even voor de duidelijkheid: jij hebt je gascontract bij je leverancier opgezegd, toch?
Daarna hoeft er nix. Jij hoeft geen verwijdering aan te vragen en de woningstichting hoeft dat ook niet. Ik zou er bij die woningstichting helemaal niet over beginnen zelfs. Niet alleen omdat ze er nix aan hoeven doen, maar ook omdat ze ws niet sneppen waar je het over hebt. Het leidt alleen maar tot onnodige verwarring en daar schiet helemaal niemand wat mee op.

En als de netbeheerder (Enexis?) moeilijk gaat doen dan meldt je je hier weer. We hebben er al velen doorheen geholpen. Niet in paniek raken als ze over boetes of zo beginnen, want die kunnen ze helemaal niet uitdelen.
Benieuwd naar de reactie op mijn mail morgen, ik neem sowieso ook even telefonisch contact op. Maar met de mail staat iig alles zwart op wit betreft de gasaansluiting.
Naar de woningstichting? Zeg ze maar dat het een vergissing is en dat ze nix hoeven doen.
Laat maar, dus.
Is er trouwens eigenlijk een reden waarom een woningstichting de gasaansluiting niet meteen afsluit voor een gasloze woning. Ik weet niet of het alleen mijn eigen logica is, maar ze waren toch al bezig met grote werkzaamheden het afgelopen half jaar. Waarom dan niet even die gasaansluiting regelen? Of zou dat bijvoorbeeld handiger zijn als alle appartementen gasloos zijn?
De gasaansluiting is eigendom van de netbeheerder, niet van de woningstichting. Daarom sluit de woningstichting ook niet af. Het is niet van hen en ze mogen er daarom niet aankomen.

En verder: in een appartement kunnen ze je aansluiting vaak niet zomaar weghalen. De buis loopt van appartement naar appartement. Dus ik verwacht dat er in jouw geval helemaal nix wijzigt.

Is alles nu duidelijk voor je?

<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RichieB
martijn v o schreef op zondag 24 maart 2024 @ 18:51:
ga maar door dan, dan komen ze vanzelf :-)
Heb je daar een screenshot van?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Nee niet gemaakt.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Deismyna
  • Nu online
Beste heer [...],

We hebben intern overlegd over uw verzoek om voor locatie [...] gas op te zeggen per 13 november 2023. In deze e-mail leg ik u uit wat we gaan doen.

Gascontract stoppen met terugwerkende kracht
Ik zet dit verzoek intern door met eindstand [...] m3. Wanneer dit verwerkt is, geef ik u nog even een seintje. Na verwerking maken we binnen 4 tot zes weken een eindnota voor u. Natuurlijk alleen voor gas. Tot dan loopt de facturatie door. Ik kan dat niet stoppen. Op de eindnota trekken we alles recht. Als u uw contract hiermee vroegtijdig stopzet, berekenen we een boete.
*O* *O* *O*

Het kan niet op deze week, eerst besluit Liander zelfstandig een verwijdering van de gasaansluiting te starten (zonder mijnaansluiting.nl aanvraag!) en nu zegt Oxxio ook eindelijk toe mijn opzegging te verwerken (met terugwerkende kracht!).

Nog even spannend wat ze met die boete gaan doen, maar ik heb al aangegeven dat ik geen andere uitkomst dan € 0,- accepteer uit die 'berekening'. Dat is immers altijd zo gecommuniceerd.

Ik zal mijn dossier nog even helemaal bijwerken zodra ik wat meer tijd heb.

Allen bedankt voor de hulp en voorbeeld teksten, erg fijn om af en toe even e.e.a. te kunnen checken. Hopelijk binnenkort van mijn kant ook een foto van een lege meterkast ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Deismyna op 25-03-2024 10:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RichieB
Jammer. Wat voor vinkjes/voorwaarden moest je accepteren bij een aanvraag bij Stedin?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Geen idee, zoals gezegd ik heb er geen screenshot van gemaakt.
Maar als je de aanvraag nu even helemaal doorloopt kom je er vanzelf achter toch?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RichieB
martijn v o schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 10:43:
Geen idee, zoals gezegd ik heb er geen screenshot van gemaakt.
Maar als je de aanvraag nu even helemaal doorloopt kom je er vanzelf achter toch?
Zojuist gedaan. Het enige vinkje dat ik moet zetten is:
Ik ga ermee akkoord dat alle informatie in mijn aanvraag wordt gedeeld met bovenstaande aanbieders en met partijen die betrokken zijn bij de uitvoering of prijsbepaling.
Dat lijkt me prima. Ik hoef geen algemene voorwaarden van Stedin te accepteren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JCCOoTA9hiS-ye-UsgLEO8m-Qfc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2Ro2T1HpvbrteznXfFVFmkys.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door RichieB op 26-03-2024 18:08 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Nou mooi toch? ik had er wel drie.
Is dat waarschijnlijk intussen aangepast.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ecowoman
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23:56
Vraag om advies op 28 maart (update: mail op 29 maart verstuurd).

[ Voor 140% gewijzigd door Ecowoman op 23-04-2024 22:38 . Reden: Verwarring voorkomen, want vraag van 28 maart is opgelost, maar op 23 april nieuwe vraag over andere mail. ]

2280Wp Suntech STP190S-24AD+, 72 heatpipes en retour vvw op 500L hygiënevat, binnenkort Panasonic monoblock 5kW J-serie, gasloos sinds dec 2022

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ecowoman
DOSSIER deel 1, vervolgd in deel 2

Dank voor het template @internetinfo en @factor15 en voor het aan mij doorsturen door @HellevUUr .

DOSSIER Ecowoman
Netbeheerder:Enexis
Geen gas verbruikt sinds: half dec 2022
Contract gas opgezegd:31 december 2023
Einddatum overeenkomst:Ik heb per direct opgezegd op 31-12-2023, GC heeft het contract per 11-01-2024 stopgezet. Gas is echter verrekend t/m 15-01-2024

Tijdlijn
#131-12-2023Mail opzegging naar Greenchoice.
#206-01-2024Reactie van Greenchoice (weigering stopzetting contract) op #1.
#306-01-2024Reactie van mij naar Greenchoice n.a.v. #2.
#411-01-2024Reactie van Greenchoice waarin ze gascontract per 11-01-2024 stopzetten en voorstel doen voor elektranota ter voorkoming mislopen saldering.
#511-01-2024Reactie naar Greenchoice met akkoord op voorgestelde constructie voor elektra nota.
#615-01-2024Verzoek van Greenchoice om meterstanden door te geven, waarin ze stellen dat ik mijn adres ga verlaten.
#715-01-2024Reactie van mij naar Greenchoice op #6, gestuurd als antwoord op eerdere mail #5 en #4
#816-01-2024Nota van Greenchoice met uit de lucht gegrepen meterstanden.
#916-01-2024Reactie van mij naar Greenchoice op #8
#1019-01-2024Reactie van Greenchoice op #9. Hier heb ik niet op gereageerd.
#1122-01-2024Brief van Enexis ontvangen "aan de gebruikers van energie op dit adres" met onderwerp "Uw contract voor energie is bij ons niet bekend". Hier heb ik niet op gereageerd.
#1226-01-2024Aanvullende mail van Greenchoice op #10. Zelfde dag ook nieuwe nota ontvangen (en bedrag is automatisch afgeschreven). Op beide mails heb ik niet gereageerd.
#1312-02-2024Brief van Enexis ontvangen "aan de gebruikers van energie op dit adres" met onderwerp "Uw contract voor energie is bij ons niet bekend", waarin o.a. staat dat ik (niet nader gespecificeerde) kosten voor afsluiting dien te voorkomen. Hier heb ik niet op gereageerd.
#1411-03-2024Brief van Enexis met als onderwerp"Ontbreken contract energieleverancier" met aandringen op regelen leveringsovereenomst, anders genoodzaakt energietoevoer af te sluiten (met gespecificeerde kosten) 15 werkdagen na dagtekening brief.
#1524-03-2024Reactie van mij naar Enexis op #14 per mail verstuurd naar Klachtenafdeling (brief 1b).
#1624-03-2024Ontvangstbevestiging gestuurd door Enexis van mijn mail #15 ontvangen.
#1725-03-2024Telefoontje van Enexis Afdeling Klachten & Claims n.a.v. mijn mail #15.
#1826-03-2024Reactie van Enexis Afdeling Klachten & Claims via mail, als vervolg op telefoontje #17.
#1929-03-2024Reactie van mij naar Enexis op #18.
#2003-04-2024Reactie van Aansluitregister Enexis met als onderwerp “Ontbreken energiecontract voor gas [mijn adres] (ons kenmerk X)”. Lijkt automatisch verstuurd, want heeft als kenmerk niet het ticketnummer van mijn klacht (en de daarop volgende communicatie) maar het kenmerk van brief van Enexis #14
#2122-04-2024Vragenlijst van Enexis, waardoor het lijkt of ze de klacht als afgehandeld zien en de mail van #20 hier los van lijkt te staan/automatisch verstuurd is.
#2223-04-2024Reactie van mij (voorbeeldbrief 2a met daaraan toegevoegd 2 inleidende alinea's) aan Aansluitregister Enexis n.a.v. door hen gestuurde email #20.
#2329-04-2024Onaangekondigd, zonder afspraak, stond Enexis met 2 man aan de deur om de gasmeter af te sluiten. Ik heb aangegeven dat ze 5 werkdagen vooraf een afspraak dienen te maken. Hierop werd 1 van de medewerkers dreigend. Brief #24 in handen gedrukt gekregen.
#2429-04-2024Brief van Enexis #24 , in handen gedrukt gekregen tijdens onaangekondigd, zonder afspraak, bezoek aan de deur #23 van Enexis .
#2501-05-2024Reactie van mij aan Enexis Afdeling Klachten & Claims n.a.v. onaangekondigde, zonder afspraak, bezoek van monteurs Enexis #23 en brief ontvangen tijdens dat bezoek #24.
#2608-05-2024Reactie van Enexis Afdeling Klachten & Claims n.a.v. mijn mail #25.
#27 in deel 2z.s.m. te versturenCONCEPT Reactie van mij aan Enexis Afdeling Klachten & Claims n.a.v. hun mail #26. Feedback/advies over dit concept erg welkom

Correspondentie behorende tot items in de tijdlijn
#131-12-2023
Mail met opzegging naar Greenchoice:
Beste mensen van Greenchoice,

Hierbij zeg ik per direkt het leveringscontract voor gas op en ik machtig Greenchoice om de OTA (aansluit -en transportovereenkomst) namens mij op te zeggen bij de netbeheerder.

Ik maak geen gebruik meer van gas in mijn woning. Let op! Ik wil klant bij Greenchoice blijven voor levering van stroom. Op het gebied van stroomlevering verandert er niets. 

Daarnaast wil ik u vragen om geen eindafrekening of jaarnota voor stroom op te maken. Dit doe ik zoals gewoonlijk op [datum].

Ik vraag u vriendelijk om een bevestiging.

Vertrouwende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd,

met vriendelijke groet en alvast een gelukkig nieuwjaar,
[mijn naam]
[Klantnr.]
#206-01-2024
Reactie Greenchoice op opzegging:
Beste [mijn naam],

Bedankt voor uw bericht. Wat goed om te lezen dat u uw gas aansluiting laat verwijderen en hiermee uw woning verduurzaamt. Graag reageer ik hierop.

Fijn dat u contact opneemt over uw gas aansluiting. Heeft u al een afspraak gemaakt met uw netbeheerder Enexis om de gas meter te laten verwijderen? Ik hoor dit graag via een reactie op dit bericht. Wij kunnen uw gas contract namelijk pas stopzetten nadat u hierover contact heeft opgenomen met Enexis. Ook wil ik u er graag op attenderen dat wij daarna een nota zullen maken voor zowel gas en stroom samen. Helaas is het niet mogelijk om alleen een nota voor gas op te maken. Dit is een tussentijdse nota voor stroom en een eindnota voor gas.

Ik hoop dat u met deze informatie voldoende bent geholpen. Kijk anders op www.greenchoice.nl/klantenservice voor het antwoord op veel gestelde vragen, of kies daar het contactkanaal dat het beste bij u past.

Met vriendelijke groet,
[haar naam]
Greenchoice
#306-01-2024
Reactie naar Greenchoice:
Beste [haar naam] van Greenchoice,
Hartelijk bedankt voor de ontvangstbevestiging van mijn rechtsgeldige opzegging van mijn gasleveringscontract. Op grond van artikel 21.2 van uw eigen Algemene Voorwaarden en op grond van artikel 52.b.7 van de Gaswet eindigt mijn gasleveringscontract uiterlijk 30 dagen na mijn opzegging. Dit staat geheel los van mijn relatie met de netbeheerder. Zoals al aangegeven heb ik u tegelijkertijd gemachtigd de Aansluit- en Transportovereenkomst met de netbeheerder namens mij op te zeggen.
Zoals u weet bent u wettelijk verplicht om gehoor te geven aan deze opzegging. Eventuele schade en kosten die ik genoodzaakt ben te maken indien u verzuimt om deze opzegging correct te verwerken zullen dan ook volledig op u worden verhaald, en worden vermeerderd met de eventuele kosten van verhaal.
U weet net zo goed als ik dat er geen wettelijke verplichting bestaat om een leveringscontract voor gas af te sluiten, indien de aansluiting nog aanwezig is. Ik ben alleen verplicht zo'n leveringscontract af te sluiten als ik gas gebruik, maar dat is niet het geval.
Ik ben me er van bewust dat na beëindiging van het contract de netbeheerder zal proberen om mij opdracht te laten geven tot verwijdering van de aansluiting. Dat is verder een zaak tussen mij en de netbeheerder. U hoeft daar verder niets in te doen, en mij ook niet te 'beschermen' voor eventuele schade.

Wat betreft de eindafrekening het volgende. Mijn eindstand voor gas is dezelfde als doorgegeven op [datum] en zoals verwerkt in de jaarnota d.d. [datum], te weten X . De reden dat ik vraag om geen eindnota voor elektra op te maken is omdat ik zonnepanelen heb en ik dan in de problemen kom met salderen. Ik had al gehoord dat de klantenservice daar mogelijk geen oplossing had maar de mensen achter klachten@greenchoice wel. Kunt u contact met ze opnemen en dit voorleggen of moet ik dit zelf doen?
Graag ontvang ik een ontvangstbevestiging van deze mail.
Met vriendelijke groet,
[mijn naam]
[mijn adres]
[Klantnr.]
Aanvulling even later door mij verstuurd:
Beste [haar naam] van Greenchoice,

In mijn zojuist verstuurde, onderstaande, mail schreef ik: "De reden dat ik vraag om geen eindnota voor elektra op te maken...", maar daar bedoelde ik: De reden om geen tussennota voor elektra op te maken...
Mijn excuses voor eventuele verwarring.

Met vriendelijke groet,
[mijn naam]
#411-01-2024
Reactie van Greenchoice:
Beste [mijn naam],

Hartelijk dank voor uw e-mails.

Bij dezen kan ik u informeren dat ik de gaslevering per vandaag heb beëindigd.

Het is echter niet zo dat ik een losse nota voor gas kan opmaken, ook elektra dient op deze nota afgerekend te worden. Wat ik wel kan doen is de onlangs ontvangen jaarnota verwijderen en ook voor elektra dezelfde meterstand van [datum] gebruiken om vervolgens in [maand] van dit jaar weer een nieuwe afrekening op te maken. Ook op die manier zal u geen saldering mislopen. Mocht u hier mee akkoord gaan dan verneem ik dit graag van u en maken wij dit direct voor u in orde.

Met vriendelijke groet,
[zijn naam]
Medewerker Klachtafhandeling
#511-01-2024
Reactie van mij naar Greenchoice:
Beste meneer [zijn naam],
Hartelijk dank voor het beëindigen van de gaslevering en daarmee ook het stopzetten van het vastrecht op gas per vandaag.
De voorgestelde oplossing voor de nota vind ik prima.
Dank voor het meedenken hierin.

Met vriendelijke groet,
[mijn naam]
#615-01-2024
Mail van Greenchoice “Meterstanden doorgeven”:
Beste [mijn naam],

U heeft aangegeven uw adres [X] te gaan verlaten. Om de beëindiging van de levering van onze groene stroom en/of bosgecompenseerd gas goed te kunnen verwerken, hebben wij uw meterstanden nodig. Wij hebben echter uw meterstanden nog niet ontvangen.

Nota
Wanneer u uw meterstanden heeft doorgegeven, zorgen wij dat u binnen drie weken een eindnota ontvangt. Deze eindnota kunt u inzien via uw online dossier op internet.

Laatst afgerekende stand(en)
Ter controle hebben we hieronder de laatst afgerekende stand(en) toegevoegd. U kunt bekijken wat u heeft verbruikt dit jaar en of u wellicht ook energie bespaard heeft.
Stroom

Datum
: X
Enkeltarief

Gas

Datum
Stand

Wij willen u vriendelijk verzoeken de actuele meterstanden binnen 5 werkdagen door te geven via uw dossier op Mijn Greenchoice. Door tijdig uw standen door te geven voorkomt u dat wij deze moeten schatten.

Graag bedanken wij u voor uw bijdrage aan een duurzamer en schoner milieu door de afname van 100% groene stroom en/of bosgecompenseerd gas bij Greenchoice. Wij hopen dat u op uw nieuwe adres ook weer voor groene stroom en/of bosgecompenseerd gas kiest.

Met vriendelijke groet,

Greenchoice
#715-01-2024
Reactie van mij op #6, gestuurd als antwoord op eerdere mail #5 en #4:

Zojuist kreeg ik een mail vanuit Greenchoice dat ik mijn adres zou gaan verlaten en dat er daarom een eindafrekening gemaakt moet worden, met het verzoek om de meterstanden door te geven. Dit is uiteraard niet het geval, want ik blijf hier gewoon wonen en elektriciteit bij jullie afnemen, enkel de levering van gas is beëindigd . Kunt u de nota opmaken met de standen die reeds waren doorgegeven, zoals u had voorgesteld? Daarbij ga ik er uiteraard ook vanuit dat de tarieven daarop hetzelfde zijn als op de nota die in [maand jaarnota 2023] was opgemaakt.

Met vriendelijke groet,
[mijn naam]
#816-01-2024
Nota van Greenchoice:
Beste klant,

Jouw nota voor [mijn adres] staat klaar. Op deze nota verrekenen wij de geleverde duurzame energie met de door jou betaalde termijnbedragen.

Jouw nota in het kort
Periode: X - februari 2024
Notabedrag: X
Het prijsplafond
In 2023 gold het prijsplafond van de overheid. Tot aan een verbruiksgrens van 2.900 kWh stroom en 1.200 m3 betaalde iedereen een maximaal tarief van €1,45 per m3 en voor stroom €0,40 per kWh. In 2024 stopt het prijsplafond van de overheid. Was het prijsplafond in 2023 voor jou van toepassing? Dan wordt er over het verbruik van 2023 onder het prijsplafond een maximumtarief toegepast op jouw nota: “Overheidskorting prijsplafond (CEK23)”. In 2024 gelden voor jouw hele verbruik weer de tarieven van jouw energiecontract, inclusief de overheidsheffingen die op dat moment gelden. Waren jouw tarieven in 2023 lager, dan was het prijsplafond voor jou niet van toepassing. Voor je verbruik in 2024 gelden de tarieven van jouw energiecontract, inclusief de overheidsheffingen die op dat moment gelden. Wij voeren hiermee de voorgeschreven regelgeving van de overheid uit. Meer informatie over het prijsplafond vind je hier.
Het notabedrag wordt omstreeks 10 februari 2024 op het bij ons bekende rekeningnummer afgeschreven. Valt deze datum in het weekend? Dan incasseren wij het bedrag net voor of juist na het weekend.
Eventuele openstaande nota's zijn hierin niet meegenomen. Deze kun je los van het notabedrag aan ons betalen.
Nieuw termijnbedrag: € X. Dit bedrag wordt los van het notabedrag van je rekening afgeschreven.
#916-01-2024
Reacte van mij:

Zojuist ontving ik een jaarnota waarin een uit de lucht gegrepen elektrastand staat, want deze heb ik niet doorgegeven en u heeft mij toegezegd dat de stand die op [datum] door mij was doorgegeven gebruikt zou worden.
Ik verzoek u om dit recht te zetten en alsnog volgens afspraak de stand van [datum] in de nota te gebruiken .

Graag ontvang ik een ontvangstbevestiging van deze mail.

Met vriendelijke groet,
[mijn naam]
#1019-01-2024
Reactie van Greenchoice:
Beste [mijn naam] ,

Hartelijk dank voor uw bericht. U stelt een vraag over de stroommeterstanden die gebruikt zijn op de meterwisselnota van 16 januari 2024. Graag help ik u verder.

Wat vervelend dat ondanks de toezegging toch niet de standen van [datum] zijn gebruikt voor deze nota. Hiervoor mijn excuses. Doordat wij enige achterstand hebben in onze mailbehandeling, is uw mail van 11 januari niet op tijd behandeld.

Ik heb onze operationele afdeling gevraagd een correctienota op te maken. Deze kunt u binnen maximaal 6 weken verwachten.

Ook zie ik dat u inderdaad een verkeerde mail heeft ontvangen. Het had een mail moeten zijn dat uw gasmeter verwijderd is en dat wij dus stoppen met het leveren van gas op uw adres. Niet dat u gaat verhuizen. Nogmaals excuses. Uiteraard gaan wij gewoon door met het leveren van groene stroom op uw adres.

Ik hoop dat u met deze informatie voldoende bent geholpen. Kijk anders op www.greenchoice.nl/klantenservice voor het antwoord op veel gestelde vragen, of kies daar het contactkanaal dat het beste bij u past.
Wist u trouwens dat u als klant van Greenchoice elk jaar bijdraagt aan het aanplanten van 10m2 bos in het Braziliaanse Amazonegebied? Een tijd geleden startten wij met het nieuwe Kibale-bosproject in Oeganda. Klikt u hier voor meer informatie over onze bosprojecten. Samen werken wij aan een schonere en duurzamere wereld.
Met vriendelijke groet,
[haar naam]
Greenchoice
Hier heb ik niet op gereageerd.
#1122-01-2024
Brief van Enexis ontvangen "aan de gebruikers van energie op dit adres" met onderwerp "Uw contract voor energie is bij ons niet bekend". Hier heb ik niet op gereageerd.
#1226-01-2024
Aanvullende mail van Greenchoice:
Beste [mijn naam] ,

In aansluiting op mij mail van 19 januari jl wil ik u graag nog aanvullend informeren.

Er wordt voor u een correctienota opgemaakt. De vorige nota is gecrediteerd.
Wij hebben echter wel de stroomstand 1 kWh hoger gezet dan de stand van [datum]. Als wij dit niet doen, heeft u een 0-verbruik en ook geen recht op vermindering energiebelasting. Dit is een bedrag dat u ontvangt van de belasting (via onze nota) als u stroomverbruik heeft.

De correctienota kunt u binnenkort verwachten.

U ontvangt uw volgende jaarnota gewoon weer in december.

Met vriendelijke groet,
[haar naam]
Greenchoice
Op 26-01-2024 is de eindafrekening opgemaakt en hierin is terug te vinden dat 15-01-2024 de laatste datum is waarvoor kosten voor gas in rekening zijn gebracht. Ook daar heb ik niet op gereageerd.
#1312-02-2024
Herinneringsbrief van Enexis ontvangen "aan de gebruikers van energie op dit adres" met onderwerp "Herinnering: Uw contract voor energie is bij ons niet bekend". Daarin staat o.a..
Voorkom kosten.
Wij hopen dat afsluiting van elektriciteit en/of gas niet nodig is. Maar zonder contract met een energieleverancier moeten wij dit toch doen. Hieraan zijn kosten verbonden. Onze tarieven voor afsluiten en opnieuw aansluiten vindt u op enexis.nl/tarieven.

Meer weten?
Op enexis.nl/afsluitenvoorkomen vindt u meer informatie.
#1411-03-2024
Brief van Enexis aan mij gericht met onderwerp "Ontbreken contract energieleverancier"
met daarin aandringen op regelen leveringsovereenomst, anders genoodzaakt energietoevoer af te sluiten 15 werkdagen na dagtekening brief. Gespecificeerde kosten (binnen huis afsluiten 168,67 / heraansluiten 123,77 , buiten huis afsluiten 945,36 / heraansluiten 738,00)
#1524-03-2024
Reactie van mij op #14, per mail verstuurd naar klachten at enexis (brief 1b) met als onderwerp “Brief over gascontract”:
L.S. / Geachte heer/mevrouw,
Ik ontving op 11-03-2024 een brief van u op mijn adres (kenmerk: X), waarin u de ‘bewoner(s) op dit adres’ er op wijst dat er bij u geen energieleverancier voor gas bekend is. In de brief spoort u mij aan een contract voor gas bij een energieleverancier af te sluiten, omdat u anders genoodzaakt bent om de gasaansluiting af te sluiten, en de kosten daarvoor bij mij in rekening zult brengen.
Inderdaad heb ik op dit adres geen leveringscontract voor gas meer. Dat contract heb ik op 31-12-2023 opgezegd bij Greenchoice. Tegelijkertijd met die opzegging heb ik Greenchoice gemachtigd om namens mij de Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) op te zeggen bij Enexis , conform Artikel 3.6 van de Algemene Voorwaarden voor aansluiting en transport elektriciteit en gas voor kleinverbruikers (versie 2013).
Ik geef u alle gelegenheid de voor de beëindiging van de overeenkomst noodzakelijke handelingen te verrichten, conform artikel 3.2 van de Informatiecode Elektriciteit en Gas, waar het genoemde artikel 3.6 naar verwijst. Tien werkdagen na de hierboven genoemde opzeggingsdatum is de ATO in ieder geval beëindigd. Op dat moment hebben we dus ook geen contractuele relatie meer.
Ik zie geen enkele grond waarop ik verplicht zou zijn te betalen voor werkzaamheden waar ik geen opdracht toe heb gegeven. Noch in de ATO, noch in de Algemene Voorwaarden zijn afspraken te vinden over kosten die zonder voorafgaande opdracht of zonder verwijtbaar handelen in rekening zouden kunnen worden gebracht bij opzegging van de ATO op grond van artikel 3.6. En buiten dat er niet naar verwezen wordt in de ATO en de Algemene Voorwaarden, veronderstelt artikel 2.9.2 van de Tarievencode Gas ook nog eens een voorafgaande opdracht voordat kosten in rekening kunnen worden gebracht.
Ik wijs u in dit verband graag op twee recente vonnissen in twee volstrekt vergelijkbare zaken, namelijk die van de Rechtbank Noord-Nederland (ECLI:NL:RBNNE:2020:2734; 4-aug-20) en die van de Rechtbank Midden-Nederland (ECLI:NL:RBGEL:2021:774; 10-feb-21). Zowel de inhoudelijke gronden voor de afwijzing van de vorderingen van de netbeheerders in kwestie, als de te late ter handstelling van de AV zijn in mijn geval van toepassing. Daarnaast wijs ik u er op dat ook de Autoriteit Consument & Markt (ACM) eind 2020 in het Ontwerp-Codebesluit verdeling verwijderkosten gasaansluiting (ACM/UIT/542181, rn. 19) duidelijk maakte dat “de netbeheerder bij het beëindigen van een aansluitovereenkomst geen grondslag heeft om kosten voor het verwijderen van de gasaansluiting in rekening te brengen als de aangeslotene niet heeft verzocht om verwijdering van de gasaansluiting.”
U bent overigens van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht. Het initiatief daartoe ligt bij u, vindt ook de kantonrechter (ECLI:NL:RBOBR:2020:6862). Het is immers uw gasaansluiting, en uw verantwoordelijkheid. Ik benadruk dat ik daar geen opdracht toe geef, en daarom ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren.

Met vriendelijke groet,
[mijn naam]
[mijn adres]
[mijn emailadres]
#1624-03-2024
Ontvangstbevestiging nav mail #15 van workflow-systeem ontvangen.
DIT IS EEN AUTOMATISCH BERICHT, ANTWOORDEN OP DEZE E-MAIL WORDEN NIET GELEZEN.

Geachte heer, mevrouw,
U dient een klacht in. Graag bevestigen wij de ontvangst hiervan.
Uw melding is binnengekomen bij ons team Klachten en Claims en geregistreerd onder ticketnummer X. Wij nemen zo spoedig mogelijk, maar uiterlijk 12 april 2024 contact met u op.
Meer informatie?
Hebt u vragen of aanvullende informatie over uw klacht of schade? Neem dan contact met ons op. Wij zijn op werkdagen bereikbaar van 8.00 tot 17.00 uur. Het telefoonnummer is 088 857 71 79. Een e-mail sturen mag ook. Het e-mailadres is klachten@enexis.nl.
Met vriendelijke groet,
Klachten en Claims
Klantenservice Enexis Netbeheer B.V.
#1725-03-2024
Telefoontje van Enexis (zie toelichting hieronder).
Omdat ik een ander telefoontje verwachtte werd ik hierdoor overvallen en heb ik nadat ze een heleboel over me heen stortte, uiteindelijk gezegd dat ik alleen via email wil communiceren. Ik heb hierin niets bevestigd wat ze zei, enkel het adres dat ze noemde en het feit dat ik een email heb gestuurd. Opvallend in het telefoontje was dat ze overduidelijk me woorden in de mond wilde proberen te leggen, dat ze tig keer Algemene Voorwaarden noemde (vaak niet duidelijk of ze het daarbij had over de Algemene Voorwaarden van de ATO of hun eigen Algemene Voorwaarden of beiden) en tig keer de ATO en daarnaast beweerde ze dat ik dingen in mijn mail heb geschreven die ik helemaal niet geschreven heb. O.a. beweerde ze dat ik geschreven zou hebben dat ik vind dat ik mij niet aan de Algemene Voorwaarden hoef te houden (onduidelijk of ze hun eigen voorwaarden of die van de ATO bedoelde) . Ook beweerde ze dat ik geschreven zou hebben dat ik mijn gasaansluiting wil laten verwijderen. Op dat laatste heb ik direct duidelijk gezegd dat ik niet heb geschreven dat ik de gasaansluiting wil laten verwijderen en dat ook niet ga doen.
Nadat ik aangaf het gesprek voort te willen zetten via email en alleen nog maar via email te willen communiceren bleef ze doorgaan met van alles zeggen. Daarop ben ik blijven herhalen dat ik alleen via email wil communiceren, haar email afwacht en daar via mail op zal reageren. Ze dreigde dat ze 'hoopt' dat ik doe wat er in de mail zal komen te staan, omdat ze anders toch overgaan tot afsluiten. Of ze daarbij expliciet gezegd heeft "op uw kosten", weet ik niet meer, maar ik neem aan dat ze dat wel heeft gezegd omdat dat in de brief van 11-03-2024 zo gesteld wordt.
#1826-03-2024
Email van Afdeling Klachten & Claims als vervolg op telefoontje van Enexis #17
Geachte [mijn naam],

U geeft aan geen gas meer te gebruiken voor het adres [mijn adres]. Het is begrijpelijk dat u niet wilt dat er kosten in rekening worden gebracht voor verwijdering. Sinds februari is er een nieuwe regeling met betrekking het stoppen met gebruik van uw gasaansluiting. ACM: Aangepaste werkwijze voor veilig verwijderen van gasaansluitingen | ACM.nl. In deze e-mail licht ik de stappen daarvoor toe.

Als u geen gas meer gaat gebruiken kunt u hiervan een melding maken op mijnaansluiting.nl. Volg hiervoor de onderstaande stappen op de website:
1. Selecteer het object: woonhuis, appartement, etc.
2. Kies bij de aansluiting voor 'gas'
3. Zet de werkzaamheden op 'verwijderen aansluiting'
4. Kies bij dienst voor 'sloop/opruiming'
5. Geef uw keuze door: 'melding einde gebruik'

Als u kiest voor ‘melding einde gebruik’ dan ligt het initiatief voor een verwijdering bij ons en worden er geen kosten in rekening gebracht.

Heeft u toch nog vragen?
Bel mij dan gerust. Ik ben op werkdagen tussen 10.00 en 16.30 uur met uitzondering van de maandag bereikbaar op het telefoonnummer 088 857 02 29. Mocht ik niet bereikbaar zijn dan staan mijn collega`s u graag te woord. U kunt ook per e-mail reageren op dit bericht.

Met vriendelijke groet,
[zijn naam]
Klachten & Claims
Er wordt in deze mail in feite gesteld dat alleen als ik het via mijnaansluiting.nl op deze manier invul, er geen kosten voor mij aan verbonden zijn (terwijl er sowieso geen kosten voor mij zijn als ik geen opdracht geef tot verwijdering, dus ook als ik niks meld bij mijnaansluiting.nl). Daarnaast staat er niet bij dat het ook op hun eigen risico is. Aangezien ze in het telefoongesprek tig keer over Algemene Voorwaarden begon en het feit dat ze het over deze boeg gooien en zoveel moeite doen om te misleiden en woorden in de mond te leggen, sterkt bij mij de indruk dat er aan de aanvraag/melding via mijnaansluiting.nl (zoals hier al vaker over geschreven is) voorwaarden verbonden zitten waardoor ze eventuele schade kunnen probereren af te wenden op mij. Wat dat betreft lijkt de Tweakers-route de veiligste oplossing.
#1929-03-2024
Reactie van mij naar Enexis Afdeling Klachten & Claims als reactie op #18. Na hier een aantal conceptteksten te hebben voorgelegd, uiteindelijk deze mail gestuurd:
Geachte Enexis,

Op 25 maart jl. belde u mij n.a.v. de door mij op 24 maart jl. gestuurde email. In dat telefoongesprek heb ik aangegeven alleen via email met u te willen communiceren, waarna u mij op 26 maart jl. mailde. Omdat beide medewerkers in uw naam communiceerden, kunt u waar ik “u” schrijf “Enexis” lezen.

Om mij moverende redenen ga ik geen keuze maken via mijnaansluiting.nl .

Ik ben van harte bereid bent om mee te werken aan de werkzaamheden die Enexis wenst aan hun gasaansluiting, inclusief eventuele verwijdering. Ik geef nadrukkelijk geen opdracht tot deze werkzaamheden. Ik verwerp ook bij voorbaat enige vorm van kosten of schade voor deze werkzaamheden op initiatief van Enexis. Enexis is gehouden daar vijf werkdagen van tevoren een afspraak voor te maken op grond van artikel 4.1.2.5 van de Aansluit- en Transportcode Gas RNB.

Als u met mij wilt communiceren, dan verzoek ik wederom om dat per email (of brief) te doen, dus niet per telefoon, zodat ik alles rustig kan lezen. Uw telefoontje van 25 maart jl. overviel mij compleet en ik raakte al snel alle overzicht kwijt over wat u allemaal zei.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,
[mijn naam]
[mijn adres]
[mijn emailadres]
#2003-04-2024
Email van Aansluitregister at enexis.nl met als onderwerp “Ontbreken energiecontract voor gas [mijn adres] (ons kenmerk X)”. Dit lijkt een automatisch verstuurde brief. Het vermelde kenmerk is namelijk niet het ticketnummer van mijn klacht, maar het kenmerk is van de brief van Enexis d.d. 11-03-2024 #14 (welke aanleiding was voor mijn klacht en de daarop volgende communicatie). Het lijkt er ook op dat ze mijn klacht als afgehandeld zien, zie mail die ik ontving #21
Sowieso heb ik in mijn opzeggingsmail naar Greenchoice, waarin ik hen ook machtig om de ATO op te zeggen, vermeld dat het i.v.m. einde gasverbruik is en in het telefoontje van Enexis #14 heb ik opnieuw gezegd dat ik geen gas meer gebruik.
Geachte heer of mevrouw [mijn naam],
Na controle is gebleken dat voor de gasaansluiting op uw adres sinds [mijn naam] geen energiecontract meer aanwezig is. Om afsluiting te voorkomen verzoek ik u om binnen 15 werkdagen een leveringscontract aan te gaan voor onderstaande aansluiting:
[mijn adres]
EAN-code X
Het is vanwege de conventionele meter [nummer van de gasmeter] niet duidelijk of u momenteel nog gebruik maakt van uw gasaansluiting. Indien dit niet het geval is zijn er 3 opties:
• U kunt vragen om uw aansluiting kosteloos af te laten sluiten als u tijdelijk geen gas wilt gebruiken. De toevoerleiding, de aansluiting en de meter blijven gewoon zitten, waardoor wij u op een later moment weer op het energienet kunnen aansluiten. Voor de veiligheid mag uw gasaansluiting maximaal 12 maanden lang afgesloten blijven. Daarna kiest u of u de aansluiting wilt laten verwijderen of opnieuw laat aansluiten.
• Het verwijderen van uw aansluiting is permanent. Ook deze optie is kosteloos. U kiest hier bijvoorbeeld voor als u definitief van het gas af wilt stappen. We verwijderen dan de energiemeter en de kabel/leiding tussen de meter en ons hoofdnet. Als een aansluiting eenmaal is verwijderd en u wilt toch weer energie afnemen, moet u een nieuwe aansluiting aanvragen. Meer informatie over het verwijderen van uw aansluiting vindt u hier.
• Voor de gasaansluiting bestaat er ook een derde optie. Vraag uw energieleverancier naar een contract zonder verbruik. In dit geval betaalt u alleen beheer-, onderhoud- en administratiekosten. Kies voor deze optie als u twijfelt of u uw gasaansluiting in de toekomst nog wilt gebruiken of als u eerst wilt ervaren hoe goed alternatieven werken voor u uw gasaansluiting definitief laat verwijderen. Wanneer u geen energiecontract voor gas hebt, moeten wij u afsluiten van het energienet. 
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met onze Klantenservice via 088 857 70 00.
Met vriendelijke groet,
[zijn naam]
Allround Medewerker Consument Aansluitregister Zuid-Oost
#2122-04-2024Vragenlijst van Enexis naar aanleiding van klacht, waardoor het lijkt of zij de klacht als afgehandeld beschouwen en de mail van #20 hier los van lijkt te staan/automatisch verstuurd is..
Beste klant,

Onlangs heeft u een klacht/claim ingediend bij Enexis. Wij horen graag hoe u het afhandelingsproces heeft ervaren. Mogen we u daar een paar vragen over stellen? Binnen 3 minuten bent u klaar.
Naar de vragenlijst

Alvast hartelijk dank voor uw medewerking!

Hartelijke groeten,
Enexis Netbeheer
#2223-04-2024 Reactie van mij (voorbeeldbrief 2a met daaraan toegevoegd 2 inleidende alinea's) aan Aansluitregister Enexis n.a.v. door hen gestuurde email #20.
Geachte Enexis,

Uw email van 03-04-2024 lijkt niet een reactie te zijn op mijn email van 29-03-2024, maar een automatisch verzonden email. U refereert namelijk niet aan het ticketnummer, maar enkel aan het kenmerk van uw brief d.d. 11-03-2024 en u gaat niet in op wat ik geschreven heb. Waar ik “u” schrijf, kunt u “Enexis” lezen, aangezien uw medewerkers in naam van Enexis communiceren.

U bent reeds op de hoogte dat ik geen gas meer gebruik. Dit heb ik namelijk reeds gemeld in mijn opzeggingsmail aan Greenchoice, waarin ik per direct het gasleveringscontract op 31-12-2023 heb opgezegd -met daarbij de vermelding dat dit wegens einde gasverbruik was- en waar ik Greenchoice in diezelfde mail heb gemachtigd om de Aansluit- en Transportovereenkomst voor gas bij u op te zeggen. Tijdens uw telefoontje van 25-03-2024 heb ik opnieuw gezegd dat ik geen gas verbruik.

In mijn email van 24-03-2024 heb ik u aangegeven dat ik mijn Aansluit- en Transportovereenkomst voor gas heb opgezegd (via machting aan Greenchoice op 31-12-2023) op grond van artikel 3.6 van de Algemene Voorwaarden, en dat deze inmiddels ook is beëindigd. In mijn email van 29-03-2024 heb ik u aangegeven dat ik om mij moverende redenen geen keuze ga maken via mijnaansluiting.nl .

Uw reactie gaat hier niet op in, maar geeft mij drie opties voor de gasaansluiting. Daar zal en hoef ik echter geen gebruik van te maken, want die aansluiting zit mij niet in de weg.

U bent zoals gezegd van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht. Het initiatief daartoe ligt bij u, vindt ook de kantonrechter (ECLI:NL:RBOBR:2020:6862). Het is immers uw gasaansluiting, en uw verantwoordelijkheid. Ik benadruk dat ik daar geen opdracht toe geef, en daarom ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren.

Ik wijs u in dit verband graag op twee recente vonnissen in twee volstrekt vergelijkbare zaken, namelijk die van de Rechtbank Noord-Nederland (ECLI:NL:RBNNE:2020:2734; 4-aug-20) en die van de Rechtbank Midden-Nederland (ECLI:NL:RBGEL:2021:774; 10-feb-21). Zowel de inhoudelijke gronden voor de afwijzing van de vorderingen van de netbeheerders in kwestie, als de te late ter handstelling van de AV zijn in mijn geval van toepassing. Daarnaast wijs ik u er op dat ook de Autoriteit Consument & Markt (ACM) eind 2020 in het Ontwerp-Codebesluit verdeling verwijderkosten gasaansluiting (ACM/UIT/542181, rn. 19) duidelijk maakte dat “de netbeheerder bij het beëindigen van een aansluitovereenkomst geen grondslag heeft om kosten voor het verwijderen van de gasaansluiting in rekening te brengen als de aangeslotene niet heeft verzocht om verwijdering van de gasaansluiting.”

Als u met mij wilt communiceren, dan verzoek ik wederom om dat per email (of brief) te doen, dus niet per telefoon, zodat ik alles rustig kan lezen.

Met vriendelijke groet,

<<naam>>
<<adres>>
<<email>>
#2329-04-2024Enexis stond onaangekondigd, zonder afspraak, met 2 man aan de deur. Beschrijving gesprek:
Ik heb aangegeven dat ik verbaasd was dat ze aan de deur staan, omdat ze 5 werkdagen vooraf een afspraak dienen te maken. De voorste vroeg of ik geen brief had gehad. Toen ik nee zei, zei de voorste Enexis-medewerker: "We hebben toch contact met u gehad?" Ik heb aangegeven dat ze mij gemaild hebben, maar dat dat niet ging over het maken van een afspraak en dat ik op hun mail heb gereageerd. Ik heb herhaald dat als ze iets willen doen, dat ze wettelijk verplicht zijn om 5 werkdagen vooraf een afspraak te maken."Dus dat gaat niet gebeuren?" Toen heb ik aangegeven: "Op dit moment in ieder geval niet, want u moet 5 werkdagen vooraf een afspraak met mij maken." Toen mengde de achterste zich erin: "Nee, u moet een afspraak maken." Ik heb aangegeven dat ik dat helemaal niet hoef te doen, want de meter zit mij niet in de weg, en als zij iets willen doen dat zij een afspraak zullen moeten maken, niet ik. Daarop kwam de achterste dreigend op me af, vingerwijzend,: "We gaan hier niet in discussie. U was gewaarschuwd dat dit ging gebeuren. U bent verplicht een melding te maken en een afspraak te maken en anders moet u een contract hebben." Ik heb aangegeven dat ik dat helemaal niet verplicht ben en dat zij een afspraak moeten maken, niet ik. Inmiddels kwam mijn partner achter mij aanlopen. De achterste nog steeds dreigend en vingerwijzend: "Dit is wat er gaat gebeuren. U gaat een afspraak maken en anders moet u een contract hebben. Dat is de route. We gaan niet in discussie."
Vervolgens kreeg ik een brief #24 in handen gedrukt.
#2429-04-2024 Brief van Enexis (gericht aan de energiegebruiker(s) van [mijn adres] ) die ik in het onaangekondige, zonder afspraak, bezoek van Enexis #23 in handen geduwd kreeg.
Belangrijke informatie over uw energievoorziening
Onderwerp: informatie over aansluiting
Behandeld door: Infra Service
Ons kenmerk: X
Datum: 29-4-2024

Geachte heer of mevrouw,
Vandaag zijn onze monteurs bij u langs geweest om u af te sluiten van elektriciteit en/of gas. Enexis Netbeheer is uw netbeheerder en is verplicht om dit te doen volgens de 'Elektriciteitswet 1998' en 'Gaswet'. Wij hebben namelijk doorgekregen van uw energieleverancier dat u sinds [datum] geen energiecontract meer hebt. We hebben u hier al schriftelijk voor gewaarschuwd. In deze brief staat wat u van ons kunt verwachten en wat u kunt doen als u bent afgesloten.

[onaangekruist vakje, ter info zet ik dit er toch even bij] U bent afgesloten
Voor het afsluiten door onze monteurs krijgt u binnenkort een rekening. Verderop in deze brief staan onze tarieven.

Wilt u weer elektriciteit en/of gas hebben?
1. Regel een geldig energiecontract met een energieleverancier. Op https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/energie/energiebedrijven/vergunningen/vergunninghouders-elektriciteit-en-gas vindt u een overzicht van alle energieleveranciers.
2. Zorg ervoor dat u alle rekeningen van Enexis Netbeheer hebt betaald.

Hebt u betaald en heeft uw energieleverancier ons laten weten dat u een geldig energiecontract hebt? Dan nemen wij contact met u op. We maken een afspraak voor het heraansluiten. U betaalt de heraansluitkosten direct met pin aan de monteur.

[met pen aangekruist vakje] U bent nog niet afgesloten. Maak een afspraak
Onze monteurs komen zeer binnenkort terug om u af te sluiten. Maak hiervoor een afspraak en voorkom hogere kosten. Bel onze Klantenservice op 088 857 70 00. Als onze monteurs de volgende keer niet binnen kunnen om u af te sluiten, zullen ze dat buiten doen. Dit is veel duurder dan binnen afsluiten.

Overzicht kosten af- en heraansluiten Onze tarieven (inclusief btw zijn):
Binnen uw huis Gas of elektriciteit Afsluiten 168,67 Heraansluiten 123,77
Buiten uw huis Gas of elektriciteit Afsluiten 829,30 Heraansluiten 621,98

Afsluiten doen wij bij voorkeur binnen
De kosten voor af- en heraansluiten hangen af van onze werkzaamheden. Als het kan, sluiten we elektriciteit en/of gas alstijd binnen af, in de meterkast. Kunnen we niet binnen afsluiten, dan doen we dat buiten. Dat laatste kost meer tijd en werk, onder andere door de graafwerkzaamheden. Daardoor is buiten afluiten een stuk duurder dan binnen afsluiten.

Extra kosten afsluiten gas
Voor een gasaansluiting geldt dat deze voor de veiligheid maximaal 12 maanden afgesloten mag blijven. Uiterlijk 10 maanden na de datum van afsluiten, moet u hebben gekozen voor heraansluiten of verwijderen. Wij vragen u ruim op tijd om een keuze te maken. Alleen de kosten voor heraansluiten brengen wij in rekening. U leest hier meer over op enexis.nl/afsluitenvoorkomen .

Energiecontract geregeld?
Hebt u net een energiecontract geregeld? Pas als wij dit van uw energieleverandcier doorkrijgen, stoppen we de procedure om u af te sluiten. Onze monteurs checken uw status voor ze aan het werk gaan, maar het kan gebeuren dat berichten elkaar kruisen. De monteurs moeten in dat geval doorgaan met afsluiten. Vraag daarom uw energieleverancier om het zo snel mogelijk aan ons door te geven als u een geldig energiecontract hebt.

Controleer uw contractgegevens
Als u een energiecontract heb afgesloten met een energieleverancier, is het prettig om te weten of dit al bekend is bij Enexis Netbeheer. Dit kunt u zien op www.enexis.nl/statusenergie
Log in met.....
Zodra wij van uw energieleverancier hebben doorgekregen dat u een contract hebt geregeld, zetten wij geen stappen meer om u af te sluiten.

Wie is Enexis Netbeheer?
Enexis Netbeheer is in uw regio netbeheerder. Wij beheren het ondergrondse energienetwerk en uw aansluiting op dit netwerk. Voor uw elektriciteits- en/of gasaansluiting betaalt u netwerkkosten via uw energieleverancier. Uw energieleverancier draagt die netwerkkosten af aan Enexis Netbeheer.

Met vriendelijke groet,
Enexis Netbeheer B.V.
#2501-05-2024 Reactie van mij aan Enexis Afdeling Klachten & Claims n.a.v. onaangekondigde, zonder afspraak, bezoek van monteurs Enexis #23 en brief ontvangen tijdens dat bezoek #24.
Geachte Enexis Netbeheer B.V.,

Op 29-04-2024 kreeg ik een brief, kenmerk: X, tijdens een -zonder voorafgaand gemaakte afspraak- ongelegen bezoek van twee van uw monteurs. Uit uw bezoek en uw brief concludeer ik dat u mijn emails, d.d. [datum] aan de afdeling Klachten & Claims (Ticketnummer X) en d.d. [datum] aan het Aansluitregister Enexis, negeert.

Uw medewerkers stonden zoals gezegd op 29-04-2024, zonder voorafgaande afspraak, aan de deur. Op dat moment heb ik verwezen naar uw verplichting (op grond van artikel 4.1.2.5 van de Aansluit- en Transportcode Gas RNB) om minimaal vijf werkdagen vooraf een afspraak te maken met mij. Een verplichting waar u van op de hoogte hoort te zijn en waar ik u ten overvloede ook in mijn mail aan u d.d. [datum] al op had gewezen. Een van de twee medewerkers stelde zich vervolgens dwingend en dreigend naar mij op.

Nu staat er in de brief dat de monteurs zeer binnenkort terugkomen.
Zoals meermaals via mail aangegeven te hebben, bent u van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht, inclusief eventuele verwijdering. Het initiatief daartoe ligt bij u, vindt ook de kantonrechter (ECLI:NL:RBOBR:2020:6862). Het is immers uw gasaansluiting, en uw verantwoordelijkheid. Ik geef nadrukkelijk geen opdracht tot deze werkzaamheden. Ik verwerp ook bij voorbaat enige vorm van kosten of schade voor deze werkzaamheden op initiatief van Enexis. Enexis is gehouden daar minimaal vijf werkdagen van tevoren een afspraak voor te maken op grond van artikel 4.1.2.5 van de Aansluit- en Transportcode Gas RNB.

In uw brief geeft u ook aan wat de kosten zullen zijn.
Aangezien ik geen opdracht geef tot afsluiting of verwijdering en dit onder uw eigen risico en rekening valt, herhaal ik dat ik het in rekening brengen van enige vorm van kosten of schade voor deze werkzaamheden op initiatief van Enexis niet zal accepteren.

De gasaansluiting is uw eigendom en uw verantwoordelijkheid.
Ik wil u ook (nogmaals) wijzen op het feit dat noch de Algemene Voorwaarden noch de ATO zelf een grond geven voor het in rekening brengen van kosten van werkzaamheden waar ik geen opdracht toe heb gegeven.

Ten eerste moet Enexis de aansluiting niet op kosten van de contractant verwijderen, maar wil Enexis de aansluiting verwijderen, kennelijk op kosten van de contractant. Nergens in de Algemene Voorwaarden, artikel 5.3b, artikel 14.1, of artikel 2.9.2 (voorheen 2.5.1.12) van de Tarievencode Gas staat dat de netbeheerder de aansluiting moet verwijderen als de contractant de ATO opzegt. Sterker nog: bij elke normale leverancierswissel, of bij een verhuizing wordt de ATO eerst opgezegd en vervolgens weer gesloten. Er is dus helemaal geen dwingende relatie tussen het opzeggen van de ATO en het verwijderen van de aansluiting.

Ten tweede is artikel 5.3 lid b niet van toepassing op de situatie dat een contractant de ATO opzegt. Artikel 5.3 luidt volledig:

“5.3 Onverminderd het elders in of krachtens deze algemene voorwaarden bepaalde, zijn het onderhoud en de controle van de aansluiting en de meetinrichting voor rekening van de netbeheerder.
Het activeren, uitbreiden, wijzigen, vervangen, verplaatsen, deactiveren en wegnemen van de aansluiting en de meetinrichting zijn in elk geval voor rekening van de contractant, indien:
a. dit geschiedt op zijn verzoek of
b. dit het gevolg is van zijn handelen of nalaten of het gevolg is van omstandigheden die hem redelijkerwijs zijn toe te rekenen.”

Artikel 5.3 lid b betreft verwijtbaar handelen of nalaten van de contractant: zie ook de zinsnede “die hem redelijkerwijs zijn toe te rekenen.” Daar is in mijn geval geen sprake van. Het enige dat ik heb gedaan is het opzeggen van mijn leveringscontract en de ATO conform de Algemene Voorwaarden artikel 3.6. Dit is een rechtshandeling waartoe ik volledig bevoegd ben. Wegneming van de aansluiting is geen direct gevolg van deze rechtshandeling, maar volgt uit een beleidskeuze van Enexis om op een gegeven moment over te willen gaan tot verwijdering.

Daarnaast zou het een volstrekt verrassend beding zijn, als een rechtmatige opzegging conform artikel 3.6 tot gevolg zou hebben dat artikel 5.3 lid b in werking zou treden. Dit is een volstrekt onheldere koppeling, die ik niet had kunnen weten. En zoals u weet: verrassende bedingen binden niet. Deze onduidelijkheid is bovendien in strijd met artikel 52.b.1 van de Gaswet.

Ten derde is artikel 14.1 niet van toepassing. Artikel 14 gaat slechts over de gehanteerde tarieven. Artikel 14.1 luidt:

“De contractant is aan de netbeheerder bedragen verschuldigd voor het activeren, in stand houden, uitbreiden, wijzigen, vervangen, verplaatsen, de-activeren en wegnemen van de aansluiting en de meetinrichting alsmede voor het transport, volgens het daarvoor door de netbeheerder vastgestelde tarievenblad. Het tarievenblad is te vinden op de internetsite van de netbeheerder en is op aanvraag kosteloos verkrijgbaar.”

De 'contractant' is aan de netbeheerder in dat artikel natuurlijk alleen bedragen verschuldigd indien daar een voorafgaand 'contract' aan ten grondslag ligt. Dat kan de Aansluit- en Transportovereenkomst zelf zijn, of een specifieke opdracht, bijvoorbeeld tot wijziging van de aansluiting. Zonder zo’n voorafgaande overeenkomst zou u natuurlijk alle handelingen die in dat artikel genoemd zijn non-discriminatoir en op elk moment in rekening moeten brengen en dat lijkt mij niet de praktijk en ook niet de bedoeling van dat artikel.

Aangezien nergens in de ATO of de Algemene Voorwaarden staat dat bij opzegging van de ATO verwijdering dient plaats te vinden, en ik ook geen aparte overeenkomst met u afsluit voor het verwijderen van de aansluiting, geeft dit artikel 14.1 geen enkele grond voor het in rekening brengen van kosten voor verwijdering op uw initiatief.

Ik verwijs u overigens voor een verdere verdieping op dit onderwerp graag naar de lezenswaardige hoofdstukken 3 en 4 in de bundel ‘De afsluitboete bestaat niet’ (Bos 2020), dat u kunt vinden op https://www.polderhuis.org/abn.

Daarnaast wijs ik u er op dat ook de Autoriteit Consument & Markt (ACM) eind 2020 in het Ontwerp-Codebesluit verdeling verwijderkosten gasaansluiting (ACM/UIT/542181, rn. 19) duidelijk maakte dat “de netbeheerder bij het beëindigen van een aansluitovereenkomst geen grondslag heeft om kosten voor het verwijderen van de gasaansluiting in rekening te brengen als de aangeslotene niet heeft verzocht om verwijdering van de gasaansluiting.”

Dit wordt in de brief van ACM aan netbeheerders, d.d. 12-12-2023, https://www.acm.nl/system...-van-gasaansluitingen.pdf, nogmaals aangegeven: “De kosten die de netbeheerder maakt voor het in standhouden en vervolgens verwijderen van de gasaansluiting, vallen onder de algemene veiligheidstaak, zoals neergelegd in artikel 10, eerste lid, van de Gaswet. De netbeheerder borgt de veiligheid van het gasnet niet voor een individuele afnemer, maar juist voor alle gebruikers van het gasnet. De ACM wijst er daarbij op dat de aansluiting onderdeel is van het gasnet. De kosten die de netbeheerder maakt voor het veilig verwijderen van gasaansluitingen, vallen binnen het transporttarief. De artikelen 10, eerste lid, 12a, onderdeel a, van de Gaswet en de artikel 2.19, eerste lid, onderdeel a, en 2.20, eerste lid, van de Tarievencode Gas bieden hiervoor de juridische basis.”

Overigens ben ik van mening dat de communicatie die uw bedrijf over dit onderwerp voert gevaarlijk dicht in de buurt van misleiding komt, door stelselmatig te verwijzen naar (wettelijke) verplichtingen t.a.v. afsluiting zonder dat u in staat bent de betreffende regelgeving aan te duiden.
Door direct en indirect (via de energieleverancier) te suggereren dat een gasverlater op een of andere manier verplicht zou zijn opdracht te geven tot afsluiten of verwijderen van de gasaansluiting, wordt die gasverlater aangezet tot een aparte overeenkomst van opdracht. Pas op grond daarvan ontstaat een betalingsverplichting. Er bestaat echter geen verplichting tot het geven van een opdracht of hebben van een leveringscontract voor de consument. Daarnaast wil ik aangeven dat ik uw communicatie en houding als dwingend en dreigend ervaar.

Nogmaals, u bent van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht, inclusief eventuele verwijdering. Het initiatief daartoe ligt bij u, vindt ook de kantonrechter (ECLI:NL:RBOBR:2020:6862). Het is immers uw gasaansluiting, en uw verantwoordelijkheid. Ik geef nadrukkelijk geen opdracht tot deze werkzaamheden. Ik verwerp ook bij voorbaat enige vorm van kosten of schade voor deze werkzaamheden op initiatief van Enexis. Enexis is gehouden daar minimaal vijf werkdagen van tevoren een afspraak voor te maken op grond van artikel 4.1.2.5 van de Aansluit- en Transportcode Gas RNB.

Als u met mij wilt communiceren, dan verzoek ik wederom om dat per email (of brief) te doen, dus niet per telefoon, zodat ik alles rustig kan lezen.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd en vraag u om een ontvangstbevestiging van deze mail.

Met vriendelijke groet,
[mijn naam]
[mijn adres]
[mijn emailadres]
#2608-05-2024 Reactie van Enexis Afdeling Klachten & Claims n.a.v. mijn mail #25.
Geachte [mijn naam],

Ik verwijs u nogmaals naar: ACM: Aangepaste werkwijze voor veilig verwijderen van gasaansluitingen | ACM.nl

Volg hiervoor de onderstaande stappen op de website:

1. Selecteer het object: woonhuis, appartement, etc.
2. Kies bij de aansluiting voor 'gas'
3. Zet de werkzaamheden op 'verwijderen aansluiting'
4. Kies bij dienst voor 'sloop/opruiming'
5. Geef uw keuze door: 'melding einde gebruik'

Als u kiest voor ‘melding einde gebruik’ dan ligt het initiatief voor een verwijdering bij ons en worden er geen kosten in rekening gebracht. Dit is de juiste manier voor het maken van een melding van einde gebruik. Anders wordt de gebruikelijke procedure gevolgd voor bij het ontbreken van een contract. Verdere berichten met dezelfde strekking zullen ter kennisgeving worden aangenomen.

Heeft u toch nog vragen?

Bel mij dan gerust. Ik ben op werkdagen tussen 10.00 en 16.30 uur met uitzondering van de maandag bereikbaar op het telefoonnummer 088 857 02 29. Mocht ik niet bereikbaar zijn dan staan mijn collega`s u graag te woord. U kunt ook per e-mail reageren op dit bericht.

Met vriendelijke groet,
[zijn naam] .
Klachten & Claims

#27 in deel 2 z.s.m. te versturen CONCEPT reactie van mij aan Enexis Afdeling Klachten & Claims n.a.v. van hun mail #26. Alvast heel erg bedankt voor feedback/advies over dit concept!

[ Voor 255% gewijzigd door Ecowoman op 12-05-2024 13:47 ]

2280Wp Suntech STP190S-24AD+, 72 heatpipes en retour vvw op 500L hygiënevat, binnenkort Panasonic monoblock 5kW J-serie, gasloos sinds dec 2022

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
@Ecowoman Ik zou niet teveel een welles/nietes spelletje van maken, maar duidelijk antwoorden, ook zoals ik gedaan heb.. Aanpassen met korte inleiding over telefoongesprek, email en datums. En minder tekst is beter, want anders gaan ze reageren op de andere niet relevante stukken. Zou zelfs niet teveel over het telefoongesprek opnemen in de mail (ook al ben je er pertinent niet mee eens en zit de frustratie van het telefoongesprek hoog).

Betreft: keuze gasaansluiting (kenmerk .......)

Op 24 februari heb ik een brief van Enexis gekregen gedateerd 22-2-2021 om een "keuze gasaansluiting" te maken. Om moverende redenen ga ik geen keuze maken.

Ik ben van harte bereid bent om mee te werken aan de werkzaamheden die Enexis wenst aan hun gasaansluiting, inclusief eventuele verwijdering. Ik geef nadrukkelijk geen opdracht tot deze werkzaamheden. Ik verwerp ook bij voorbaat enige vorm van kosten of schade voor deze werkzaamheden op initiatief van Enexis. Enexis is gehouden daar vijf dagen van tevoren een afspraak voor te maken op grond van artikel 4.1.2.5 van de Aansluit- en Transportcode Gas RNB.

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Naam: ......
Adres: .....
EAN-code: .....
Gasmeternummer: ......
Dossiernummer: ......

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ecowoman
ZuinigeRijder schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 16:29:
@Ecowoman ...En minder tekst is beter, want anders gaan ze reageren op de andere niet relevante stukken. Zou zelfs niet teveel over het telefoongesprek opnemen in de mail (ook al ben je er pertinent niet mee eens en zit de frustratie van het telefoongesprek hoog).
Thanks! Dit heeft zeker mijn voorkeur. Waar ik alleen bang voor ben is dat ze dan (als ze het hoog gaan spelen) wellicht kunnen aankomen met "dat hebben we u al telefonisch medegedeeld op 25 maart en daar heeft u geen reactie op gegeven" of "daar bent u niet (tijdig) tegen in verweer gegaan". En daarom heb ik inderdaad de neiging om het waarschijnlijk veel te uitgebreid te gaan formuleren, wat dan juist weer voer voor in discussie gaan oplevert, dat ben ik met je eens. Vandaar dat ik heel goed jullie input hierbij kan gebruiken, dus meningen van anderen zijn ook nog heel welkom.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
@Ecowoman Ik zeg ook niet dat je niet het telefoongesprek moet noemen (dus zeker doen, net zoals de email), maar gewoon duidelijk antwoorden wat jouw standpunt is, zoals ik heb geschreven. Je wilt waarschijnlijk ook toevoegen dat je ook géén keuze maakt via mijnaansluiting om moverende redenen. En welke die zijn, hebben zij niets mee te maken >:)

[ Voor 4% gewijzigd door ZuinigeRijder op 28-03-2024 16:46 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!
Puur zakelijk reageren is het beste.

"Geachte medewerker(s) van Enexis,

Naar aanleiding van uw telefoongesprek dd. 25 maart jongstleden en de e-mail die u mij gestuurd heeft op 26 maart kan ik u het volgende meedelen:

- Mijn overeenkomst voor de gasaansluiting en de bijbehorende Aansluit en Transportovereenkomst die ik voorheen had, is in januari beëindigd. Daarmee zijn de verplichtingen die volgden uit de Aansluit en Transportovereenkomst die ik met u had en de bijbehorende Algemeen Voorwaarden niet meer van toepassing op de gasaansluiting die in mijn woning aanwezig is.
- Ik heb bij de door u gemachtigde, te weten Greenchoice, en per e-mail d.d. 24 maart 2024 direct aan u reeds laten weten dat ik geen gebruik meer maak van aardgas en de gasaansluiting in mijn woning.
- De gasaansluiting die in mijn woning aanwezig is, is uw eigendom. Nu er geen contractant meer voor de betreffende gasaansluiting is, is alles omtrent die aansluiting uw volledige verantwoordelijkheid.
- Gezien het feit dat ik u rechtstreeks en via uw gemachtigde reeds heb aangegeven geen gebruik meer te maken van de gasaansluiting in mijn woning, is het volstrekt onbegrijpelijk dat u mij nogmaals vraagt om dit u via een andere weg nog eens te melden. U kunt toch ook gewoon zelfstandig uw administratie op orde brengen en mijn twee eerdere meldingen daar in verwerken?
- Ondanks uw onbegrijpelijke verzoek tot een derde melding voor hetzelfde feit te doen, dit keer via de door u genoemde externe website, heb ik toch die website bezocht. Op de pagina die u noemt is nergens een knop voor een simpele "melding" te vinden. Ik kan er alleen aanvragen starten en dat ga ik niet doen. Ik wens immers geen nieuwe overeenkomst met u.
- Indien u veranderingen wenst aan te brengen aan uw eigendommen is dat uw goed recht. U mag ten alle tijden op eigen initiatief werkzaamheden uitvoeren aan uw eigendommen, maar wel uitsluitend voor eigen rekening en onder enkele voorwaarden die volgen vanuit wet- en regelgeving.
- Wanneer u op mijn perceel werkzaamheden wenst u te voeren dient u dat vooraf kenbaar te maken en dient u voor u weer vertrekt mijn perceel inclusief de aanwezige beplanting en bestrating volledig te herstellen.
- Indien u tevens binnenshuis werkzaamheden aan uw eigendommen wenst te verrichten, dan bent u uiteraard op de hoogte van artikel 4.1.2.5 van de Aansluit en Transportcode Gas RNB en zult u daar ook naar moeten handelen.
- Alle werkzaamheden die u op uw initiatief uitvoert aan uw eigendommen zijn volledig voor uw rekening én risico.

- Indien u en/of uw monteur verzuimd om zich aan de wet- en regelgeving te houden behoud ik mij het recht voor u/uw monteur geen toegang te verlenen of te sommeren mijn woning en/of perceel direct te verlaten, zonder daarvoor aan u een vergoeding verschuldigd te zijn. Eventuele schade die op dat moment reeds zou zijn aangebracht aan mijn eigendommen zal volledig op u worden verhaald.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd en verwacht dat u intern orde op zaken stelt.

Met vriendelijke groet,
"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ecowoman
Het voorstel van @ZuinigeRijder heb ik even naar mijn situatie herschreven en als concept 2 toegevoegd aan mijn dossier en het voorstel van @Ivow85 1-op-1 als concept 3 overgenomen in het dossier. Mijn voorkeur op dit moment ligt bij concept 3, dus de formulering van @Ivow85 , omdat ik daarbij meer het idee heb dat daarmee alles gedekt is. Aan de andere kant geeft de formulering van @ZuinigeRijder misschien minder aanleiding tot discussie. Meningen hierover nog steeds welkom, uiteraard.

[ Voor 18% gewijzigd door Ecowoman op 29-03-2024 14:36 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ecowoman
Ivow85 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 17:25:
- Indien u veranderingen wenst aan te brengen aan uw eigendommen is dat uw goed recht. U mag ten alle tijden op eigen initiatief werkzaamheden uitvoeren aan uw eigendommen, maar wel uitsluitend voor eigen rekening en onder enkele voorwaarden die volgen vanuit wet- en regelgeving.
@Ivow85 "Ten alle tijden" biedt voor mijn gevoel ruimte voor discussie (ook al heb je het later over op afspraak). Het punt "onder enkele voorwaarden..." roept bij mij wel de vraag (en mogelijke discussie met Enexis) op welke voorwaarden dat dan zijn. Is het niet beter om dit punt te herschrijven als:
- Indien u veranderingen wenst aan te brengen aan uw eigendommen is dat uw goed recht. U bent van harte welkom om op uw eigen initiatief, op uw kosten en op uw eigen risico werkzaamheden uit te voeren aan uw eigendommen, enkel op afspraak.

[ Voor 5% gewijzigd door Ecowoman op 29-03-2024 10:43 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Idefix70
  • Laatst online: 03:00
Dan graag goed Nederlands gebruiken: Te allen tijde

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Ecowoman schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 16:34:
[...]

Thanks! Dit heeft zeker mijn voorkeur. Waar ik alleen bang voor ben is dat ze dan (als ze het hoog gaan spelen) wellicht kunnen aankomen met "dat hebben we u al telefonisch medegedeeld op 25 maart en daar heeft u geen reactie op gegeven" of "daar bent u niet (tijdig) tegen in verweer gegaan". En daarom heb ik inderdaad de neiging om het waarschijnlijk veel te uitgebreid te gaan formuleren, wat dan juist weer voer voor in discussie gaan oplevert, dat ben ik met je eens. Vandaar dat ik heel goed jullie input hierbij kan gebruiken, dus meningen van anderen zijn ook nog heel welkom.
@Ecowoman
Je kunt de gevolgen van dat telefoongesprek in één keer uitwissen door duidelijk te schrijven dat het telefoongesprek van Enexis aan jou je volledig heeft overvallen, dat je tijdens dat gesprek alle overzicht al snel kwijtgeraakt bent en dat je daarom alles wat je tijdens dat telefoongesprek gezegd hebt hiermee herroept.

Daarna kun je met een eenvoudig bericht zoals wat @ZuinigeRijder voorstelt volstaan.

<John O`Mill>

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

En bij een eventuele volgende keer dat Enexis belt kun je netjes reageren door te vragen of ze alles voor je in de mail willen sturen, zodat je het rustig kunt bekijken. Daarna zal je hen je antwoord sturen.
Verder je niet laten verleiden tot het inhoudelijk reageren, al kan dat met een getrainde gesprekspartner aan de andere kant van de lijn nog wel eens moeilijk zijn.

Gewoon netjes afkappen en als ze in herhaling vallen leg je neer. Je bent tot nix verplicht zo aan de telefoon en je geeft aan dat je best wilt communiceren, maar niet over de telefoon.

<John O`Mill>

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Ecowoman schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 17:46:
[...]
@Ivow85 "Ten alle tijden" biedt voor mijn gevoel ruimte voor discussie (ook al heb je het later over op afspraak). Het punt "onder enkele voorwaarden..." roept bij mij wel de vraag (en mogelijke discussie met Enexis) op welke voorwaarden dat dan zijn. Is het niet beter om dit punt te herschrijven als:
[...]
De belangrijkste voorwaarde in dit verband is minimaal vijf werkdagen van te voren een afspraak maken (en die zou ik even apart benoemen). Ze hebben dus geen poot om op te staan als ze onverwacht voor de deur staan.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tinkerer84
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 20-06 15:02
Onlangs had ik een melding einde gebruik gedaan en deze week werd ik gebeld door een aannemer over "mijn verwijderingsaanvraag" met de mededeling dat ze de verwijdering in Juli hebben ingepland.

Nadat ik had aangegeven dat ten eerste ik alleen een melding einde gebruik heb gedaan en de aanvraag dus van Enexis komt, en ten tweede dat ik de betreffende week niet aanwezig ben, kwam er een vaag verhaal over dat ze nog niet precies weten wanneer de verwijdering wordt gedaan. Het kon ook zomaar eerder of later worden en de uitvoerder zou een week vantevoren bellen.

Vervolgens ook een email met dezelfde plandatum en strekking ontvangen. Ik heb wederom gereageerd dat ik die week niet aanwezig ben.

Lijkt mij een gevalletje niet mijn probleem als ze voor een dichte deur staan.

Acties:
  • +8 Henk 'm!
Tinkerer84 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 08:27:

Lijkt mij een gevalletje niet mijn probleem als ze voor een dichte deur staan.
Uiteraard niet jouw probleem. Een afspraak is pas een afspraak wanneer het datum/tijdvoorstel wat de ene partij doet ook door de andere partij wordt aanvaard.

Nu jij het datum/tijdvoorstel hebt afgewezen is er geen afspraak tot stand gekomen en wordt niet voldaan aan artikel 4.1.2.5 uit de Aansluit en Transportcode Gas RNB wanneer ze op de genoemde datum voor een dichte deur staan.

[ Voor 5% gewijzigd door Ivow85 op 29-03-2024 09:07 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ecowoman
Hippe Lip schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 22:52:
[...]
Je kunt de gevolgen van dat telefoongesprek in één keer uitwissen door duidelijk te schrijven dat het telefoongesprek van Enexis aan jou je volledig heeft overvallen, dat je tijdens dat gesprek alle overzicht al snel kwijtgeraakt bent en dat je daarom alles wat je tijdens dat telefoongesprek gezegd hebt hiermee herroept.

Daarna kun je met een eenvoudig bericht zoals wat @ZuinigeRijder voorstelt volstaan.
Hippe Lip schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 23:45:
...
Verder je niet laten verleiden tot het inhoudelijk reageren, al kan dat met een getrainde gesprekspartner aan de andere kant van de lijn nog wel eens moeilijk zijn.
Ja, het was overduidelijk dat ze me woorden in de mond wilde leggen. Vandaar dat ik zelf zeer weinig heb gezegd. Hetgene dat ik wel heb gezegd lijkt me wat dat betreft niet handig om te herroepen, aangezien ik niks bevestigd heb (op mijn adres en het feit dat ik een email heb verstuurd na). Het gaat me meer om het vele wat zij allemaal zei en waar ik mijn mond heb gehouden.
Hippe Lip schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 23:45:
En bij een eventuele volgende keer dat Enexis belt kun je netjes reageren door te vragen of ze alles voor je in de mail willen sturen, zodat je het rustig kunt bekijken. Daarna zal je hen je antwoord sturen.
Ik zal in mijn mail ook nogmaals benadrukken dat ik alleen via mail (of brief) wil communiceren. Mochten ze dan toch weer bellen, dan ben ik er extra alert op om dat direct te benoemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20-06 18:00
Ivow85 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 09:07:
[...]

Uiteraard niet jouw probleem. Een afspraak is pas een afspraak wanneer het datum/tijdvoorstel wat de ene partij doet ook door de andere partij wordt aanvaard.

Nu jij het datum/tijdvoorstel hebt afgewezen is er geen afspraak tot stand gekomen en wordt niet voldaan aan artikel 4.1.2.5 uit de Aansluit en Transportcode Gas RNB wanneer ze op de genoemde datum voor een dichte deur staan.
Ik vraag me met zoiets wel af, wat als ze alleen de boel buiten afkoppelen, maar dus wel in je tuin gegraven hebben (of nog erger die overhoop gehaald hebben)?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20-06 17:13
Truus01 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 10:49:
[...]

Ik vraag me met zoiets wel af, wat als ze alleen de boel buiten afkoppelen, maar dus wel in je tuin gegraven hebben (of nog erger die overhoop gehaald hebben)?
Grote kans dat de netbeheerder ook richting de aannemer alle aansprakelijkheid uitsluit. Aannemers hebben niet veel trek om zomaar in een tuin te gaan graven. Dus een aannemer zal heel graag een afspraak willen maken met de bewoners. Verder hoort bij een normale verwijdering ook de meter weggehaald te worden. Dus dan moeten bewoners ook thuis zijn.

Bij misbruik kan er buiten afgesloten worden zonder dat de bewoners erbij betrokken worden. Maar dan zal de netbeheerder daar opdracht voor moeten geven. Dat is iets anders dan verwijderen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ecowoman
Zojuist heb ik nog een klein stukje toegevoegd aan concept 2 in mijn dossier n.a.v. de feedback van @Hippe Lip t.a.v. eventuele gevolgen van het telefoongesprek. Hierin herroep ik niet wat ik zelf gezegd heb, maar wijs ik er wel op dat ik over hetgene dat zij zei het overzicht verloor en verzoek ik wederom om alleen via mail (of brief) te communiceren.
Let op: in de oorspronkelijke formulering van @ZuinigeRijder die ik had verwerkt stond 5 dagen om een afspraak te maken, in de ATO staat echter 5 werkdagen, dus dat heb ik aangepast.

De herschreven versie van concept 2 hieronder lijkt mij geschikt om te versturen, tenzij jullie nog op- of aanmerkingen hebben. Alvast heel erg bedankt! Als het er zo goed uitziet, dan mail ik onderstaande tekst uiterlijk om 16 uur vandaag.
Geachte Enexis,

Op 25 maart jl. belde u mij n.a.v. de door mij op 24 maart jl. gestuurde email. In dat telefoongesprek heb ik aangegeven alleen via email met u te willen communiceren, waarna u mij op 26 maart jl. mailde. Omdat beide medewerkers in uw naam communiceerden, kunt u waar ik “u” schrijf “Enexis” lezen.

Om mij moverende redenen ga ik geen keuze maken via mijnaansluiting.nl .

Ik ben van harte bereid bent om mee te werken aan de werkzaamheden die Enexis wenst aan hun gasaansluiting, inclusief eventuele verwijdering. Ik geef nadrukkelijk geen opdracht tot deze werkzaamheden. Ik verwerp ook bij voorbaat enige vorm van kosten of schade voor deze werkzaamheden op initiatief van Enexis. Enexis is gehouden daar vijf werkdagen van tevoren een afspraak voor te maken op grond van artikel 4.1.2.5 van de Aansluit- en Transportcode Gas RNB.

Als u met mij wilt communiceren, dan verzoek ik wederom om dat per email (of brief) te doen, dus niet per telefoon, zodat ik alles rustig kan lezen. Uw telefoontje van 25 maart jl. overviel mij compleet en ik raakte al snel alle overzicht kwijt over wat u allemaal zei.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ecowoman
Ik twijfel toch nog wel een beetje over die laatste zin en of het specifiek noemen dat het telefoontje mij overviel niet juist extra de aandacht op het telefoongesprek vestigt en dat daar dan weer discussie over gaat ontstaan.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-06 15:30
Vandaag is de gasaansluiting verwijderd. Meter en leiding in de kruipruimte verwijderd. De aansluiting op de hoofdleiding afgekoppeld en afgedopt. De rest is blijven zittten.
De Tweakersroute daarom met goed gevolg en zonder problemen doorlopen :*)
Dossier bijgewerkt.

[ Voor 13% gewijzigd door hansvk op 29-03-2024 14:11 ]

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mikepapot
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:36
Ecowoman schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 13:11:
Ik twijfel toch nog wel een beetje over die laatste zin en of het specifiek noemen dat het telefoontje mij overviel niet juist extra de aandacht op het telefoongesprek vestigt en dat daar dan weer discussie over gaat ontstaan.
Ik vind het duidelijk en het hoort er ook bij naar mijn idee. Dus wat mij betreft lekker laten staan.

Als ze daarover gaan discussiëren, en dan natuurlijk alleen via de mail, dan denken we hier weer verder met je mee hoe dan te reageren.

Ik heb de telefoonnummers waar Liander mij mee belt, geblokkeerd. Onbekende nummers laat ik eerst naar de voicemail gaan. En ik reageer dan alleen per mail.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Erwin_83
Ecowoman schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 13:11:
Of alleen benoemen dat je het telefoon gesprek als niet fijn hebt ervaren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ecowoman
mikepapot schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 14:40:
[...]
Ik vind het duidelijk en het hoort er ook bij naar mijn idee. Dus wat mij betreft lekker laten staan.

Als ze daarover gaan discussiëren, en dan natuurlijk alleen via de mail, dan denken we hier weer verder met je mee hoe dan te reageren.
Top, thanks!
...
Ik heb de telefoonnummers waar Liander mij mee belt, geblokkeerd. Onbekende nummers laat ik eerst naar de voicemail gaan. En ik reageer dan alleen per mail.
Dat blokkeren is een goed plan!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ecowoman
Ecowoman schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 11:50:
...
De herschreven versie van concept 2 hieronder lijkt mij geschikt om te versturen, tenzij jullie nog op- of aanmerkingen hebben. Alvast heel erg bedankt! Als het er zo goed uitziet, dan mail ik onderstaande tekst uiterlijk om 16 uur vandaag.
[...]
Mail verstuurd zoals ik het in die post heb geformuleerd. In dossier de conceptversies verwijderd voor de overzichtelijkheid en vervangen door de tekst zoals ik die nu gemaild heb. Allen superbedankt voor de feedback en tips!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• heszol
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18-06 07:45
Hoi allemaal,

Hier mijn ervaring (tot nu toe) met Enexis en het opzeggen van de gasaansluiting.

Via mijnaansluiting.nl alle stappen doorlopen en gekozen voor verwijderen wanneer Enexis dit wilt (gratis). Ook gewoon akkoord op de voorwaarden. Zwart op wit staat op de website van Enexis en op mijnaansluiting.nl dat het gratis is.

Enexis heeft via mail en telefoon contact gehad met mij. Telefonisch om te checken of een willekeurig moment van verwijdering (gratis) wel echt geschikt is voor mij. Ze probeerden een datum plannen (kosten) aan te smeren. Gewoon zonder al teveel discussie aangegeven dat zij mogen bepalen wanneer. Via de mail zijn er nog wat foto’s gevraagd die ik bij de aanvraag nog niet had gegeven.

De aannemer heeft contact gehad en in week 19 komen ze langs, eerst kijken dan kort daarop verwijderen.

Contact gehad met energieleverancier Energiedirect en die wil alleen het abonnement voor gas (ik heb ook elektra bij hun, 1 jaar vast) opzeggen als de aansluiting verwijderd is. Ze zeggen dat ik teveel betaalde kosten bij geen afname kan terugvragen. Enexis geeft ook aan dat kosten voor de aansluiting teruggevraagd kunnen worden. Als week 19 ook echt gaat lukken ga ik niks doen met de reeds betaalde kosten, duurt het toch langer dan kan het misschien wel de moeite waard zijn.

Al met al best soepel en geen gekke dingen (tot nu toe). Misschien helpt het mee dat ik mijn huis aan het verbouwen ben. Alle vloeren liggen open en de tuin is een puinhoop. Gezegd dat ze overal nu nog makkelijk bij kunnen en er geen aangelegde tuin is.

Groet Hessel

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

heszol schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 23:37:
[...]
Contact gehad met energieleverancier Energiedirect en die wil alleen het abonnement voor gas (ik heb ook elektra bij hun, 1 jaar vast) opzeggen als de aansluiting verwijderd is. Ze zeggen dat ik teveel betaalde kosten bij geen afname kan terugvragen. Enexis geeft ook aan dat kosten voor de aansluiting teruggevraagd kunnen worden. Als week 19 ook echt gaat lukken ga ik niks doen met de reeds betaalde kosten, duurt het toch langer dan kan het misschien wel de moeite waard zijn.
Ik zou Energiedirect even laten weten, dat ze in strijd met de wet- en regelgeving handelen en er dus een klacht richting ACM gaat.
NB: Die klacht ook daadwerkelijk indienen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Erwin_83
Hoi allemaal,

Hier mijn ervaring (tot nu toe) met Enexis en het opzeggen van de gasaansluiting.

Via mijnaansluiting.nl alle stappen doorlopen en gekozen voor verwijderen wanneer Enexis dit wilt (gratis). Ook gewoon akkoord op de voorwaarden. Zwart op wit staat op de website van Enexis en op mijnaansluiting.nl dat het gratis is.

Enexis heeft via mail en telefoon contact gehad met mij. Telefonisch om te checken of een willekeurig moment van verwijdering (gratis) wel echt geschikt is voor mij. Ze probeerden een datum plannen (kosten) aan te smeren. Gewoon zonder al teveel discussie aangegeven dat zij mogen bepalen wanneer. Via de mail zijn er nog wat foto’s gevraagd die ik bij de aanvraag nog niet had gegeven.

De aannemer heeft contact gehad en in week 19 komen ze langs, eerst kijken dan kort daarop verwijderen.

Al met al best soepel en geen gekke dingen (tot nu toe). Misschien helpt het mee dat ik mijn huis aan het verbouwen ben. Alle vloeren liggen open en de tuin is een puinhoop. Gezegd dat ze overal nu nog makkelijk bij kunnen en er geen aangelegde tuin is.

Groet Hessel
Soepel? Energie direct hoort gewoon jou contract op te zeggen met inachtneming van de opzeg termijn. Wel kan het zijn dat je een opzeg boete krijgt of geen bonus krijgt als je eerder opzegt, in dat geval kan het financieel wel eens gunstig zijn om per verval datum van je contract op te zeggen (ze verlengen automatisch, dus opzeggen is wel nodig)

Naderhand terugstorten van teveel betaalde kosten hebben we hier nog geen ervaring mee, dus ben benieuwd hoe "soepel" en snel dat gaat.

[ Voor 3% gewijzigd door Erwin_83 op 30-03-2024 10:12 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20-06 18:00
Al met al best soepel en geen gekke dingen (tot nu toe).
Geen gekke dingen?!
Je proberen toch een datum te laten plannen om je zo tot kosten te dwingen?!
En niet per direct (of hooguit na 30 dagen na opzegging) je contract en dus je kosten bij EnergieDirect opzeggen?!
En dat nadat je juist de makkelijkste route hebt genomen, via MijnAansluiting.nl.
Nou, dat noem ik niet soepel en vind ik juist heel gek.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ecowoman
Op de website van Enexis staat ook dat ze herstelkosten aan de tuin niet altijd vergoeden. Nou is dat in jouw geval misschien minder relevant, omdat je zegt dat er nog geen aangelegde tuin is, maar ik weet niet welke schade er desondanks aangebracht kan worden.
Hoe heb je dit precies geformuleerd? Dat "zij mogen bepalen wanneer" kan naar mijn mening gelezen worden als dat jij de opdrachtgever bent en dat jij als opdrachtgever zegt dat zij het tijdstip mogen kiezen.
Contact gehad met energieleverancier Energiedirect en die wil alleen het abonnement voor gas (ik heb ook elektra bij hun, 1 jaar vast) opzeggen als de aansluiting verwijderd is. Ze zeggen dat ik teveel betaalde kosten bij geen afname kan terugvragen.
Ik zou de aanvraag via mijnaansluiting.nl intrekken en geen nieuwe aanvraag indienen. Of als je het ondanks alles toch nog steeds via mijnaansluiting.nl wilt doen, eerst de huidige aanvraag intrekken en pas nadat Energiedirect jouw opzegging van je gascontract heeft verwerkt (zoals ze verplicht zijn) een nieuwe aanvraag indienen.
Enexis geeft ook aan dat kosten voor de aansluiting teruggevraagd kunnen worden.
Teruggevraagd? Daarmee zeggen ze dus in feite dat ze je eerst kosten in rekening kunnen gaan brengen en dan is het dus maar weer afwachten met wat voor argumenten zij aankomen, op basis van de voorwaarden waar je mee akkoord gegaan bent via mijnaansluiting.nl, waarom dit of dat niet terugbetaald hoeft te worden in hun ogen.

[ Voor 3% gewijzigd door Ecowoman op 30-03-2024 11:12 . Reden: nieuwe aanvraag indienen aangepast naar advies om geen nieuwe aanvraag in te dienen. ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ecowoman
@heszol Heb je toevallig een screenshot gemaakt van de voorwaarden waar je op mijnaansluiting.nl mee akkoord bent gegaan?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 03:52

Contact gehad met energieleverancier Energiedirect en die wil alleen het abonnement voor gas (ik heb ook elektra bij hun, 1 jaar vast) opzeggen als de aansluiting verwijderd is. Ze zeggen dat ik teveel betaalde kosten bij geen afname kan terugvragen.
Wat gek. Ik had alleen gas bij Energiedirect en dat kon ik in november zo via de chat opzeggen, dat stond geheel los van de aansluiting zeiden ze. ED deed helemaal niet moeilijk dus. Ik betaal dan ook sinds november geen netbeheerkosten meer.

Na een naar telefoongesprek in december met Liander over dat ik de afsluiting moest aanvragen, wat ik weigerde maar waarin ik wel aangaf dat ze welkom waren om het zelf af te sluiten (en waarin gedreigd werd dat ik vanzelf deurwaarders zou zien) heb ik niets meer van Liander gehoord.

Afgelopen week wel ineens een bericht van Slimmemeterportal:
De status van uw slimme meter is veranderd. Mogelijk is hierdoor de dataverwerking van uw energieverbruik verstoord geraakt. Hieronder ziet u de melding die we van de netbeheerder ontvingen:
012: Gevraagde meetdata niet beschikbaar, meter tijdelijk in storing
Van toepassing op: Gas Xxxxxxxxxxxx
En een dag later:
De status van uw slimme meter is veranderd naar 'ok'. Als het goed is wordt uw data vanaf nu weer gewoon ontvangen en verwerkt.
Van toepassing op: Gas xxxxxxxxxxx
Ik negeer dit verder, geen idee waar dit vandaan komt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hun
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 20-06 17:39

Hun

Ik heb eerder een post geplaatst en kreeg het advies om alsnog schriftelijk op te zeggen en werd verwezen naar TS. Ik heb nu een tijdje gezocht en kon wel voorbeeldbrieven vinden, maar geen manier om op te zeggen bij Eneco. Is een mail goed? Zo ja, naar welk mailadres kan dat. En zo nee, moet er dan een aangetekende brief gestuurd worden (op mijn zoekterm in dit forum zag ik verschillende uitkomsten). En naar welk adres van Eneco moet dit gestuurd worden.

Is dit voor Enexis hetzelfde (mail, brief, aangetekende brief) .

Alvast bedankt. Ook al voor de eerste snelle reactie.

Ps weet iemand ook of het al aanvragen via mijnaansluiting van verwijdering nog consequenties heeft. Ik heb dit al meer dan 4 maanden geleden aangevraagd, maar nog steeds geen datum van verwijdering is aangekondigd. Er was een schatting gegeven van juli tot september. : (

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• heszol
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aLlWGuwSOYMqjhtha7JL4oDQLqY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JOQ7ymFDxxW5eD7Rg2Ve9LmN.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zTM2Ph3-DRH_yjwnMI5q0BykcQw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JPLX5QcXvYQYIZOuLaFOAFz7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X5lz2JxTBJjArx5NDPdb12IOLU4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gqCpxO21u6VRfOAeslLUu4KO.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E1r7fCmeWflECMuXVD1vwmtO8Ho=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LV87uvzwmlvfqKy6R1itAtVJ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i311veHMDe4h1StFbc3sOk9E_4Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TZHdb0InW6zvMNbgElLbaRN3.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heszol
https://www.enexis.nl/-/m...aamheden2013_20186001.pdf

Volgens mij zijn deze van toepassing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• heszol
We gaan zien hoe alles uitpakt. Ik heb een rechtsbijstand voor het geval dat. Maar tot nu vind ik het geen gekke gang van zaken. Tuurlijk schuren ze soms tegen wat onjuiste dingen aan, maar ik verwacht eigenlijk geen gekke dingen. Maar we gaan het zien!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Erwin_83
@heszol heb je ook een screenshot van dat ze naderhand gaan terugbetalen en zoja vanaf wanneer gaan ze terug betalen en wat ? Vaste leveranciers kosten en netwerk kosten ?

Ook zonder verwijdering hoor je gewoon je contract op te kunnen zeggen .

De rechtsbijstand koopt jou waarschijnlijk af, dat is goedkoper voor hun dan er mee aan de slag. Helaas hou je op die manier dit wangedrag van leveranciers in stand.

Ook heb je kans dat je rechtsbijstand niks doen omdat het bedrag te laat is, dit zou je in de Rechtsbijstand voorwaarden moeten opzoeken.

[ Voor 38% gewijzigd door Erwin_83 op 30-03-2024 12:43 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ecowoman
Je stelt hier dat je een melding voor afsluiting hebt gedaan (i.p.v. een melding voor einde gasverbruik). Ook dit kan weer gelezen worden als dat jij opdrachtgever bent voor het laten verwijderen van de gasaansluiting.

[ Voor 4% gewijzigd door Ecowoman op 30-03-2024 12:50 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ecowoman
Daarin wordt er ook vanuit gegaan dat jij opdrachtgever bent en zij opdrachtnemer. Zie o.a. dit artikel:
12.4 Deze Algemene Voorwaarden liggen bij
Opdrachtnemer ter inzage en zijn aldaar
op aanvraag kosteloos verkrijgbaar. Deze
Algemene Voorwaarden zijn tevens te vinden
op de website van Opdrachtnemer:
www.enexisnetbeheer.nl.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Het punt is dus juist dat die bij een melding einde gebruik NIET van toepassing zijn.
edit: wel bij een opdracht.

[ Voor 3% gewijzigd door onetime op 30-03-2024 13:02 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ecowoman
onetime schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 13:01:
[...]
Het punt is dus juist dat die bij een melding einde gebruik NIET van toepassing zijn.
edit: wel bij een opdracht.
Precies, daarom ben ik ook benieuwd naar met welke algemene voorwaarden @heszol via mijnaansluiting.nl akkoord is gegaan en of daar een screenshot van is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• heszol
Erwin_83 schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 12:40:
@heszol heb je ook een screenshot van dat ze naderhand gaan terugbetalen en zoja vanaf wanneer gaan ze terug betalen en wat ? Vaste leveranciers kosten en netwerk kosten ?

Ook zonder verwijdering hoor je gewoon je contract op te kunnen zeggen .

De rechtsbijstand koopt jou waarschijnlijk af, dat is goedkoper voor hun dan er mee aan de slag. Helaas hou je op die manier dit wangedrag van leveranciers in stand.

Ook heb je kans dat je rechtsbijstand niks doen omdat het bedrag te laat is, dit zou je in de Rechtsbijstand voorwaarden moeten opzoeken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rlz3gxu0OgthEtxdMUd7IcDtZRg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yNFOWD2I6yxifrGgQg5cBtur.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heszol
Ecowoman schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 13:04:
[...]
Precies, daarom ben ik ook benieuwd naar met welke algemene voorwaarden @heszol via mijnaansluiting.nl akkoord is gegaan en of daar een screenshot van is.
Nee helaas niet. Ik weet trouwens ook niet zeker meer of daar uberhaupt verwezen is naar voorwaarden. Op de website van Enexis zelf verwijzen ze naar de voorwaarden waarvan ik de link gedeeld heb.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Erwin_83 schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 10:10:
[...] Naderhand terugstorten van teveel betaalde kosten hebben we hier nog geen ervaring mee, dus ben benieuwd hoe "soepel" en snel dat gaat.
Teveel betaalde kosten slaat waarschijnlijk alleen maar op niet verbruikt gas dat wel in het voorschot zit.
Met de rest dus eens.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ecowoman
Al eerder hier in dit draadje voorbij gekomen: ze zeggen hier dat je niets betaalt voor de verwijdering en geven vervolgens een "indicatie van de eenmalige kosten". Ze zeggen daarmee dat de eenmalige kosten niet vaststaan. Er wordt met geen woord gerept over wie er verantwoordelijk is bij evt. schade als gevolg van de werkzaamheden, alleen van het verwijderen zelf wordt gesteld dat je daar niets voor betaalt.

[ Voor 5% gewijzigd door Ecowoman op 30-03-2024 13:54 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!
[...] Contact gehad met energieleverancier Energiedirect en die wil alleen het abonnement voor gas (ik heb ook elektra bij hun, 1 jaar vast) opzeggen als de aansluiting verwijderd is. Ze zeggen dat ik teveel betaalde kosten bij geen afname kan terugvragen. Enexis geeft ook aan dat kosten voor de aansluiting teruggevraagd kunnen worden.
[...]
Al met al best soepel en geen gekke dingen (tot nu toe). [...]
Jij hebt dus opgezegd, en jouw contract is uiterlijk 30 dagen nadien beëindigd.
Bedank ze voor de ontvangst bevestiging van jouw opzegging en dat je alle kosten voor het niet correct verwerken op ze zult verhalen.
Tenzij je andere voordelen kwijtraakt die dan duurder zijn dan de extra kosten van het niet correct verwerken van jouw opzegging.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Erwin_83
Als ik het zo lees kan je bij de netbeheerder je vastrecht kosten terug halen.

Van de leverancier krijg je alleen het teveel betaalde voorschot terug, dus betaal je wel al die tijd de vaste leveranciers kosten nog.

De netbeheerder streeft ernaar om binnen jaar de boel weg te halen en dan nog eens een keer afwachten hoe snel het register is aangepast.

Dus de weigering van je leverancier kan je wel degelijk geld gaan kosten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ecowoman
Enexis stelt daar: "Na uw "melding geen gebruik gas" kunt u uw gascontract (laten) stopzetten." Hiermee zeggen ze dat ze niet op de datum waarop de ATO bij hen is opgezegd stoppen met rekenen van netwerkkosten, maar pas nadat je een melding hebt gedaan. Is dat in jouw geval dezelfde datum? Zo niet, dan betaal je dus teveel.
Ook hier beweren ze ten onrechte dat het opzeggen van de ATO niet voldoende zou zijn voor het laten vervallen van de netwerkkosten, maar dat er daarnaast een melding noodzakelijk zou zijn.

[ Voor 30% gewijzigd door Ecowoman op 30-03-2024 14:49 . Reden: 2e plek waar de onjuiste bewering van Enexis staat ]

Pagina: 1 ... 95 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.