Gas de deur uit doen: Gratis! Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 96 ... 104 Laatste
Acties:
  • 727.012 views

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:03
Ik denk dat we hier de nieuwe strategie van Enexis zien: alle meldingen eind gasverbruik (met en zonder gewenste verwijderdatum) worden gezien als opdrachten. Dan is het "logisch" dat het vastrecht verschuldigd blijft totdat de aansluiting is verwijderd. Dit komt omdat de netbeheerder nog altijd het stappenplan verkeerd uitleggen. De juiste volgorde is:
  1. Zeg het gascontract op bij je energieleverancier. Deze zegt dan automatisch de ATO op bij de netbeheerder.
  2. Optioneel: meldt dat je geen gas meer gebruikt aan de netbeheerder. Dat raadt de ACM aan. Helaas is hier geen goede manier voor.
  3. Optioneel: vraag verwijdering aan van je gasaansluiting. Dat kan via mijnaansluiting.nl
  4. Wacht rustig af tot de netbeheerder tijd heeft om de gasaansluiting te verwijderen. Hiervoor zullen ze van tevoren een afspraak moeten maken.
Na stap 1 is er (na een opzegtermijn van 30 dagen) geen vastrecht meer verschuldigd. Wat de netbeheerder en energieleverancier ook zeggen. Laat je niets anders wijsmaken.

[ Voor 18% gewijzigd door RichieB op 30-03-2024 18:56 ]

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ecowoman
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 00:42
RichieB schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 18:14:
  1. Zeg het gascontract op bij je energieleverancier. Deze zegt dan automatisch de ATO op bij de netbeheerder.
  2. Optioneel: meldt dat je geen gas meer gebruikt aan de netbeheerder. Dat kan via mijnaansluiting.nl
  3. Wacht rustig af tot de netbeheerder tijd heeft om de gasaansluiting te verwijderen. Hiervoor zullen ze van tevoren een afspraak moeten maken.
Na stap 1 is er (na een opzegtermijn van 30 dagen) geen vastrecht meer verschuldigd. Wat de netbeheerder en energieleverancier ook zeggen. Laat je niets anders wijsmaken.
Dat is inderdaad de juiste volgorde.

Omdat ze zich daar niet aan houden en ze blijven proberen om de gasverlater toch tot opdrachtgever te kunnen maken, is het volgende extra belangrijk:
Ga niet in op telefonische (of via app) communicatie met de netbeheerder (ook niet met de gasleverancier), maar verzoek direct om alleen via email of brief te communiceren. Gebruik in je antwoord de voorbeeldbrieven en leg de schriftelijke communicatie die je van hen ontvangt hier in dit draadje voor ter advies hoe terug te reageren.

[ Voor 102% gewijzigd door Ecowoman op 30-03-2024 19:00 ]

2280Wp Suntech STP190S-24AD+, 72 heatpipes en retour vvw op 500L hygiënevat, binnenkort Panasonic monoblock 5kW J-serie, gasloos sinds dec 2022

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ecowoman
Ik denk dat we hier de nieuwe strategie van Enexis zien: alle verzoeken tot verwijdering (met en zonder gewenste datum) worden gezien als opdrachten.
Ik denk dat je hier bedoelde: alle meldingen einde gasverbruik. Verzoeken tot verwijdering zijn opdrachten.

2280Wp Suntech STP190S-24AD+, 72 heatpipes en retour vvw op 500L hygiënevat, binnenkort Panasonic monoblock 5kW J-serie, gasloos sinds dec 2022

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RichieB
Ecowoman schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 18:39:
[...]
Ik denk dat je hier bedoelde: alle meldingen einde gasverbruik. Verzoeken tot verwijdering zijn opdrachten.
Excuus, ze noemen het op mijnaansluiting.nl "aanvragen". Je kan via die site helaas geen "meldingen" doen:
  • Start nieuwe aanvraag
  • Waarvoor wilt u een aanvraag doen?
  • Voor welk adres wilt u een aanvraag indienen?
  • Voor welke soort aansluiting wilt u een aanvraag indienen?
  • Gekozen product: Verwijderen gasaansluiting zonder wensdatum
Maar ik heb het aangepast, voor de duidelijkheid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ecowoman
RichieB schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 18:48:
[...]
Maar ik heb het aangepast, voor de duidelijkheid.
Ik zou punt 2 ook even aanpassen/uitbreiden, want daar staat nu nog wel dat je einde gasverbruik zou kunnen melden via mijnaansluiting.nl

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RichieB
Ecowoman schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 18:53:
[...]
Ik zou punt 2 ook even aanpassen/uitbreiden, want daar staat nu nog wel dat je einde gasverbruik zou kunnen melden via mijnaansluiting.nl
Je hebt gelijkt. Het is toch te triest voor woorden dat dit niet kan via die site. Ik heb het aangepast.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ecowoman
Ik denk dat we hier de nieuwe strategie van Enexis zien: alle meldingen eind gasverbruik (met en zonder gewenste verwijderdatum) worden gezien als opdrachten. Dan is het "logisch" dat het vastrecht verschuldigd blijft totdat de aansluiting is verwijderd.
Dat is trouwens niet "logisch", want ongeacht wie de opdracht geeft tot verwijdering van de gasaansluiting (de gasverlater of de netbeheerder of niemand) eindigt het vastrecht op het moment dat de ATO is opgezegd.

[ Voor 7% gewijzigd door Ecowoman op 30-03-2024 20:52 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RichieB
@Ecowoman Als je een verwijdering aanvraagt wordt de ATO niet opgezegd. Dat gebeurt alleen als je je gascontract beëindigt. Dat de energieleverancier die beëindiging niet wil aannemen is niet rechtsgeldig. Ze worden door Enexis voor hun karretje gespannen. Vanuit Enexis is echter geen reden om het innen van het vastrecht te stoppen voordat de aansluiting is verwijderd (of de ATO is opgezegd).

Het is een vuil spel dat ze spelen dat ook nooit stand zal houden bij een rechter. Maar ze blijven het doen zonder enige consequentie. De ACM is laf, de politiek ook en de mainstream media begrijpen dit onderwerp niet.

@heszol Zou jij een kort geding willen aanspannen tegen Energie Direct en Enexis? De kosten zullen we betalen via crowd funding.

[ Voor 30% gewijzigd door RichieB op 30-03-2024 22:38 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ecowoman
RichieB schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 22:32:
@Ecowoman Als je een verwijdering aanvraagt wordt de ATO niet opgezegd. Dat gebeurt alleen als je je gascontract beëindigt. Dat de energieleverancier die beëindiging niet wil aannemen is niet rechtsgeldig. Ze worden door Enexis voor hun karretje gespannen. Vanuit Enexis is echter geen reden om het innen van het vastrecht te stoppen voordat de aansluiting is verwijderd (of de ATO is opgezegd).
Enexis is reeds op de hoogte gesteld door @heszol van diens rechtmatige opzegging en het weigeren van Energiedirect om die aan te nemen, dus Enexis heeft de opzegging al in handen.

In het geval van Heszol is ook belangrijk om mee te nemen dat Enexis zegt dat Heszol na "melding geen gebruik gas" het gascontract op kan (laten) zeggen, m.a.w. ook Enexis accepteert de opzegging niet als die gedaan is voordat de melding is gemaakt. Zie mijn eerdere post hierover. Daaruit volgt dat ze bij het terugbetalen van de - door de niet rechtsgeldige weigering van de energieleverancier om de opzegging aan te nemen - teveel betaalde voorschotten, niet uit zullen gaan van de rechtmatige datum van opzegging, maar van een datum opzegging die ligt na melding geen gebruik gas. Ook dat is niet rechtmatig. Uit de post van Heszol wordt mij niet duidelijk op welke dag er is opgezegd en op welke datum de aanvraag via mijnaansluiting.nl is ingediend, vandaar mijn eerdere vraag aan Heszo, vandaar mijn eerdere vraag aan Heszol, want als daar verschil in zit weten we dus nu al dat Enexis in dit geval sowieso te weinig terug gaat betalen.

[ Voor 16% gewijzigd door Ecowoman op 30-03-2024 23:48 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ecowoman
Nog een vraag aan @heszol : Ik denk dat je bij je opzegging aan Energiedirect ook meteen in die mail (of telefoontje) hebt gezegd dat het vanwege einde gasverbruik is? In dat geval is de datum opzegging en datum melding einde gasverbruik dezelfde en beiden reeds in handen van Enexis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• heszol
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-06 08:00
Ecowoman schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 23:35:
[...]
Enexis is reeds op de hoogte gesteld door @heszol van diens rechtmatige opzegging en het weigeren van Energiedirect om die aan te nemen, dus Enexis heeft de opzegging al in handen.

In het geval van Heszol is ook belangrijk om mee te nemen dat Enexis zegt dat Heszol na "melding geen gebruik gas" het gascontract op kan (laten) zeggen, m.a.w. ook Enexis accepteert de opzegging niet als die gedaan is voordat de melding is gemaakt. Zie mijn eerdere post hierover. Daaruit volgt dat ze bij het terugbetalen van de - door de niet rechtsgeldige weigering van de energieleverancier om de opzegging aan te nemen - teveel betaalde voorschotten, niet uit zullen gaan van de rechtmatige datum van opzegging, maar van een datum opzegging die ligt na melding geen gebruik gas. Ook dat is niet rechtmatig. Uit de post van Heszol wordt mij niet duidelijk op welke dag er is opgezegd en op welke datum de aanvraag via mijnaansluiting.nl is ingediend, vandaar mijn eerdere vraag aan Heszol, want als daar verschil in zit weten we dus nu al dat Enexis in dit geval sowieso te weinig terug gaat betalen.
Ik heb feitelijk gezien nog niet mijn leveringsovereenkomst opgezegd. Dit kan volgens Energiedirect pas als de aansluiting verwijdert is (iets dat Enexis dus ook tegenspreekt). Ik ga hier nu nog niet verder mee aan de gang, even kijken hoe alles uitpakt. Ik heb formeel gezien alleen een melding geen gebruik gasaansluiting gedaan via mijnaansluiting.nl zoals voorgesteld door Enexis.

Ik ben zelf ook stom geweest en had bij mijn verhuizing naar dit adres op 15-12-23 gewoon geen gascontract moeten afsluiten. Maar voor mij is €100-200 kosten (evt teveel betaald vastrecht enz.) de rompslomp niet waard om een juridisch conflict te krijgen. Dus als het op deze manier ook gratis kan dan vind ik dat makkelijker dan de geadviseerde Tweakers weg.
Uiteraard alleen als alles ook zo soepel gaat verlopen als Enexis nu voorstelt. Daarom wilde ik dit ook graag met jullie delen. Dan kunnen andere Tweakers de keuze maken of het de moeite waard is om de brief procedure te doorlopen of om het via mijnaansluiting.nl te doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• heszol
Ecowoman schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 23:49:
Nog een vraag aan @heszol : Ik denk dat je bij je opzegging aan Energiedirect ook meteen in die mail (of telefoontje) hebt gezegd dat het vanwege einde gasverbruik is? In dat geval is de datum opzegging en datum melding einde gasverbruik dezelfde en beiden reeds in handen van Enexis.
Je zou het gesprek (zie eerdere foto’s) met de klantenservice als opzegging kunnen zien. Zij wijzen het daarin af en zeggen dat het pas kan na verwijdering (Enexis bestrijdt dit dus, maar ik neem nog even geen verdere stappen). Er is echter sinds aangaan contract 0m3 gas gebruikt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RichieB
heszol schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 23:50:
[...]
Maar voor mij is €100-200 kosten (evt teveel betaald vastrecht enz.) de rompslomp niet waard om een juridisch conflict te krijgen.
[…]
Heel begrijpelijk maar wel jammer. Op deze manier kunnen ze gewoon hun gang blijven gaan met het liegen en bedriegen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ecowoman
[...]
Dus als het op deze manier ook gratis kan dan vind ik dat makkelijker dan de geadviseerde Tweakers weg.
Uiteraard alleen als alles ook zo soepel gaat verlopen als Enexis nu voorstelt. Daarom wilde ik dit ook graag met jullie delen. Dan kunnen andere Tweakers de keuze maken of het de moeite waard is om de brief procedure te doorlopen of om het via mijnaansluiting.nl te doen.
@heszol Probleem blijft natuurlijk nog steeds dat ze alleen over het verwijderen zelf stellen dat het gratis is. Er blijft dus een risico dat ze de kosten van eventuele schade bij jou neerleggen (en dat geldt dus ook voor andere Tweakers die de keuze maken voor mijnaansluiting.nl) . Enexis stelt op hun website sowieso al dat ze niet in alle gevallen herstelkosten vergoeden. En hoe hoog die herstelkosten dan zijn, weet je pas als de schade is aangericht.

[ Voor 9% gewijzigd door Ecowoman op 31-03-2024 00:09 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hun
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 22-06 12:52

Hun

Ik denk dat we hier de nieuwe strategie van Enexis zien: alle meldingen eind gasverbruik (met en zonder gewenste verwijderdatum) worden gezien als opdrachten. Dan is het "logisch" dat het vastrecht verschuldigd blijft totdat de aansluiting is verwijderd. Dit komt omdat de netbeheerder nog altijd het stappenplan verkeerd uitleggen. De juiste volgorde is:
  2. Optioneel: meldt dat je geen gas meer gebruikt aan de netbeheerder. Dat raadt de ACM aan. Helaas is hier geen goede manier voor.
  3. Optioneel: vraag verwijdering aan van je gasaansluiting. Dat kan via mijnaansluiting.nl
  4. Wacht rustig af tot de netbeheerder tijd heeft om de gasaansluiting te verwijderen. Hiervoor zullen ze van tevoren een afspraak moeten maken.
Hoe, en ik bedoel eigenlijk waar zeg je dat op bij Eneco. Ik kan nergens een mailadres of adres vinden waar ik mijn mail of aangetekende brief heen kan sturen. Kan iemand mij hierbij helpen? Misschien iemand die al bij Eneco heeft opgezegd.

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Hun schreef op zondag 31 maart 2024 @ 00:39:
[...]

Hoe, en ik bedoel eigenlijk waar zeg je dat op bij Eneco. Ik kan nergens een mailadres of adres vinden waar ik mijn mail of aangetekende brief heen kan sturen. Kan iemand mij hierbij helpen? Misschien iemand die al bij Eneco heeft opgezegd.
https://www.eneco.nl/klantenservice/

En dan bij "stel je vraag" een chat gesprek beginnen met "Hoi, ik wil mijn gascontract opzeggen". Vervolgens in de chat die gestart wordt je opzeggingsbericht plaatsen.
Via dit bericht zeg ik mijn contract voor gas op.
Helaas kan ik van u nergens een hiervoor geschikt e-mailadres vinden, dus daarom doe ik het via deze weg. Ik ga er derhalve vanuit dat u dit bericht doorzet naar de juiste afdeling en/of personen binnen uw organisatie.

Mijn klantnummer is <123>
Mijn NAW gegevens zijn
<naam>
<adres>
<woonplaats>

Ik machtig u hierbij tevens om namens mij de Aansluit en Transportovereenkomst voor de gasaansluiting op te zeggen bij mijn netbeheerder.

Uiteraard houd ik rekening met de opzegtermijn die wordt genoemd in artikel 21.2 van de algemene voorwaarden en eindigt de overeenkomst 30 dagen na heden.

Met vriendelijke groet,

<naam>
En dan uiteraard een screenshot maken en indien mogelijk een transcript van de chat opslaan.

[ Voor 3% gewijzigd door Ivow85 op 31-03-2024 09:31 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hun
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 22-06 12:52

Hun

Ivow85 schreef op zondag 31 maart 2024 @ 09:08:
[...]

https://www.eneco.nl/klantenservice/

En dan bij "stel je vraag" een chat gesprek beginnen met "Hoi, ik wil mijn gascontract opzeggen". Vervolgens in de chat die gestart wordt je opzeggingsbericht plaatsen.

[...]

En dan uiteraard een screenshot maken en indien mogelijk een transcript van de chat opslaan.
Bedankt!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Hun schreef op zondag 31 maart 2024 @ 00:39:
Ik kan nergens een mailadres of adres vinden waar ik mijn mail of aangetekende brief heen kan sturen.
services@eneco.com
klantenservice@eneco.com
Of gebruik het contactformulier.

@Bram-Bos
Idee om de emailadressen van de (grote) leveranciers in de startpost op te nemen?

[ Voor 11% gewijzigd door blackd op 31-03-2024 10:43 ]

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:23
@heszol een juridisch conflict zal het niet worden, aangezien de juridische afdeling van de leverancier en de netbeheerder echt wel weten hoe het zit. Dat je geen rechtzaak hiervoor gaat maken kan ik wel begrijpen, al is er genoeg steun vanuit hier als je het wel doet.

Voor de rest is het eigenlijk geen strijd, met de netbeheerder heb je niks te maken, dat is optioneel. De leverancier hoort gewoon je opzegging gascontract en vanzelf de ATO op te zeggen als je hier om verzoekt. Bij de eerste lijns medewerkers kan dit inderdaad lastig zijn, maar als je even volhoudt kan het ineens wel.

Oja, ook na afloop van het jaar contract moet je zelf opzeggen, anders heb je stilzwijgende verlenging. Dus als je echt op de netbeheerder gaat wachten kunnen de kosten oplopen en zonder opgezegde ATO door de leverancier vermoed ik dat de netbeheerder niks gaat vergoeden over de periode dat je moest wachten.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21:42
Erwin_83 schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 12:40:
@heszol
De rechtsbijstand koopt jou waarschijnlijk af, dat is goedkoper voor hun dan er mee aan de slag. Helaas hou je op die manier dit wangedrag van leveranciers in stand.

Ook heb je kans dat je rechtsbijstand niks doen omdat het bedrag te laat is, dit zou je in de Rechtsbijstand voorwaarden moeten opzoeken.
Verder is het nog zo dat als rechtsbijstand de zaak aanneemt (en afkoopt) het meetelt als gestarte zaak. Na x zaken in y tijd, heb je kans dat ze de premie gaan verhogen.
(x en y zijn onduidelijk en niet terug te vinden, maar wordt aangegeven als 'meer dan gemiddeld'.)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RichieB
We zouden het ook zeker niet via een rechtsbijstandsverzekering spelen, maar direct via een eigen advocaat zelf Energiedirect aanklagen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
blackd schreef op zondag 31 maart 2024 @ 10:38:
[...]

services@eneco.com
klantenservice@eneco.com
Of gebruik het contactformulier.

@Bram-Bos
Idee om de emailadressen van de (grote) leveranciers in de startpost op te nemen?
beetje teveel e-mailadressen w.m.b.

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • +7 Henk 'm!
[...] Ik heb feitelijk gezien nog niet mijn leveringsovereenkomst opgezegd. Dit kan volgens Energiedirect pas als de aansluiting verwijdert is (iets dat Enexis dus ook tegenspreekt). Ik ga hier nu nog niet verder mee aan de gang, even kijken hoe alles uitpakt. Ik heb formeel gezien alleen een melding geen gebruik gasaansluiting gedaan via mijnaansluiting.nl zoals voorgesteld door Enexis.

Ik ben zelf ook stom geweest en had bij mijn verhuizing naar dit adres op 15-12-23 gewoon geen gascontract moeten afsluiten. Maar voor mij is €100-200 kosten (evt teveel betaald vastrecht enz.) de rompslomp niet waard om een juridisch conflict te krijgen. Dus als het op deze manier ook gratis kan dan vind ik dat makkelijker dan de geadviseerde Tweakers weg.
Ik denk dat je dat wel hebt gedaan. Alleen willen ze het niet verwerken.
Dan stuur je ze dus een bericht;
Bedankt voor uw ontvangstbevestiging van mijn opzegging, Alle kosten die voortvloeien uit het niet correct door u verwerken van mijn opzegging zullen op u verhaalt worden.
Dat zorgt er meestal voor dat wel capabele mensen het onder ogen krijgen en het correct wordt verwerkt.
Vooral als je een cc: naar de juridische afdeling stuurt.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ecowoman
Hun schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 10:56:
Ik heb eerder een post geplaatst en kreeg het advies om alsnog schriftelijk op te zeggen en werd verwezen naar TS. Ik heb nu een tijdje gezocht en kon wel voorbeeldbrieven vinden, maar geen manier om op te zeggen bij Eneco. Is een mail goed? Zo ja, naar welk mailadres kan dat. En zo nee, moet er dan een aangetekende brief gestuurd worden (op mijn zoekterm in dit forum zag ik verschillende uitkomsten). En naar welk adres van Eneco moet dit gestuurd worden.
@Hun In de algemene voorwaarden van Eneco staat dat je op dezelfde manier moet opzeggen als dat je het contract bent aangegaan: telefonisch, schriftelijk of digitaal.
Als dat in jouw geval digitaal is dan zou ik dat niet via de chat doen, maar via email. Hun respons kun je in de mail rustig lezen en er op reageren zonder dat ze bij jou een verkeerde formulering uitlokken ('verkeerd' in de zin van 'in jouw nadeel', wat je in een chat per ongeluk kan gebeuren omdat je direct reageert).
...
Is dit voor Enexis hetzelfde (mail, brief, aangetekende brief) .
In je opzegbericht aan Eneco schrijf je naast het opzeggen van je gascontract, dat je Eneco machtigt om de ATO namens jou op te zeggen. Je hoeft dan geen mail naar Enexis te sturen.

Je mail naar Eneco kan bijv. zo (geïnspireerd op de mail van @HellevUUr ) :
"Hierbij zeg ik per [datum met inachtneming opzegtermijn] het leveringscontract voor gas op en ik machtig Eneco om de ATO (aansluit -en transportovereenkomst) namens mij op te zeggen bij de netbeheerder.

Ik maak geen gebruik meer van gas in mijn woning. Let op! Ik wil klant bij Eneco blijven voor levering van stroom. Op het gebied van stroomlevering verandert er niets.

Daarnaast wil ik u vragen om geen eindafrekening of jaarnota voor stroom op te maken. Dit doe ik zoals gewoonlijk op [datum].

Ik vraag u vriendelijk om een bevestiging.

Vertrouwende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd,

met vriendelijke groet,
[naam]
[klantnr.]"

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020

martijn v o

Certified by Enphase.

Hier na 3 jaar (nou ja bijna 3 jaar op twee maanden na) benaderd door de firma die de gasleiding gaat verwijderen.
Energiemij is Eneco en netbeheerder is Stedin.

Ik weet niet wanneer het precies gaat plaatsvinden en of het in een kee rgoed gaat want de eerste vraag die de aannemer stelde was, gaat het om het gas of gaat het om het electra??

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:46
martijn v o schreef op maandag 1 april 2024 @ 19:02:
Hier na 3 jaar (nou ja bijna 3 jaar op twee maanden na) benaderd door de firma die de gasleiding gaat verwijderen.
Energiemij is Eneco en netbeheerder is Stedin.

Ik weet niet wanneer het precies gaat plaatsvinden en of het in een kee rgoed gaat want de eerste vraag die de aannemer stelde was, gaat het om het gas of gaat het om het electra??
Snel, ik wacht al 5 jaar, meter staat niet in de weg :)

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v151 combination CT003 v114 app v1.6.33

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:30

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

corsat schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 17:34:
[...]
Snel, ik wacht al 5 jaar, meter staat niet in de weg :)
Moet daar niet eens een waarschuwingsbriefje naar SOdM wegens een gevaarlijke want ongebruikte leiding :?

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:46
Ik controleer iedere 2 weken met mijn lel meter op lekkages. Zal eens een rekening naar stedin voor deze werkzaamheden sturen.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v151 combination CT003 v114 app v1.6.33

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 01:27
corsat schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 22:14:
Ik controleer iedere 2 weken met mijn lel meter op lekkages. Zal eens een rekening naar stedin voor deze werkzaamheden sturen.
Laat ze wel eerst even formeel opdracht geven en aanvinken dat ze je algemene voorwaarden accepteren dan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21-06 21:25
Vandaag is hier de meter en de leiding weggehaald.
Afgelopen juli aangevraagd bij Liander via Mijnaansluitingen.
Daarna bij m'n energie leverancier, en die hebben ook al alles netjes verwerkt.

De monteurs hebben halverwege de tuin een gat gegraven en vanaf daar de leiding er uit getrokken met een kraantje. En daarna alles weer keurig opgeruimd.

8*400 ZO + 7*400 NW = 6kWp | 40° | Flevoland

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Erwin_83
hansie_k schreef op donderdag 4 april 2024 @ 18:58:
Vandaag is hier de meter en de leiding weggehaald.
Afgelopen juli aangevraagd bij Liander via Mijnaansluitingen.
Daarna bij m'n energie leverancier, en die hebben ook al alles netjes verwerkt.

De monteurs hebben halverwege de tuin een gat gegraven en vanaf daar de leiding er uit getrokken met een kraantje. En daarna alles weer keurig opgeruimd.
Verwerkt met de datum van vandaag of juli ?

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:07
gr8-jen schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 15:28:
Net gebeld door Voskuilen.

4 april zoeken ze de gasleiding op en doppen ze het af op de erfgrens. De voortuin zouden ze met rust laten :P
Blijkbaar heeft Liander toch zelf opdracht gegeven om de leiding te verwijderen.
De leiding is er uit en ik heb geen meter meer. Ze hebben hun best gedaan om alles schoon te houden ondanks de regenbui.
Het kan dus ook goed aflopen :)

Mijn dossier kan dus afgesloten worden

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Teejbeej
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 26-04 01:40

Teejbeej

EBVH11S23DJ9W & ERLA11DAW1

Update (en slot) van mijn bijdragen mbt het verwijderen van de gasmeter en leiding.
- Juni 2023 verwijdering aangevraagd via mijnaansluiting.nl (Liander) pro forma bevestiging met 0,- ala kosten
- beëindigen gascontract bij Essent ging probleemloos (juni 2023)
- half februari 2024 gebeld door Aarts Infra (uitvoerende aannemer) voor maken afspraak, werd bevestigd samen met factuur-vooraf waarin de kosten a ruim 800,- stonden en tevens werd dit bedrag als credit post (ovv ‘tijdelijke korting’) vermeld met onder de streep dus 0,-
- vandaag om 0930 stonden de mannen voor de deur, om 1000 was de meter verdwenen en om 1100 was het gat in de weg weer gesloten. Klaar nu met het gas.
Wat ik dan weer wel opvallend vond is dat de 6m die onder de weg ligt is blijven liggen…..

Werkzaamheden: gat werd gegraven aan overzijde straat om leiding af te koppelen van hoofdleiding, daarna werd een gat gegraven voor mijn oprit, staalkabel erin en trekken maar….. Dat duurde even, waarschijnlijk omdat de leiding een bocht maakt ter hoogte van fundering dus daar de nodige weerstand ondervond. De leiding kwam er uiteindelijk met een behoorlijk ‘harmonica-stuk’ uit. Er is niet gegraven op mijn eigen grond. Het gat aan de overzijde van de straat was in een gras strook en zat zo weer dicht met de plaggen er weer bovenop. Het gat in het straat werk (klinkers) was ook weer vlot dicht en ligt er keurig bij. Over 4 weken komen ze nog een keer langs om het straat werk te checken en evt, indien verzakt, weer op hoogte te brengen.
Ergo: alle verhalen waarbij het ‘niet netjes’ is gegaan ten spijt; hier is het keurig en netjes verlopen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MZB5P8zd_CDfZz1_ADJqFi5iZ1Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NXcj7Mw67SqdqV07jLqrISQd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z9dPumwtBk2PWLw1QxPhOp7s1-s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1yMcBNJXPKT8cKA3r0IFY7dG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XE2uHBJ65Q0BLd4J-sZ3jQYi79Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fl8o6VFARtvezFWcumcoTRUW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LFmSYOU_Vmn9ZSLpB0BK-3NaDQY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7TXoN4J9zrNpiw4qphUnyD5o.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8CNWeZgnLCUxU_iIQphLJD-0pGI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j1RGZEBN6Mf8lyKlNWLgrnJH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RagEnigma
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:17
Teejbeej schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 12:07:
Ergo: alle verhalen waarbij het ‘niet netjes’ is gegaan ten spijt; hier is het keurig en netjes verlopen.
Meestal gaat het gelukkig goed :)
Maar ondanks dat blijft het verstandig om je in te dekken en zeker als de schade hoog zou kunnen zijn.
Denk aan mooi strak terras. Standbeeldje hier en daar. Grote hoge heg. etc

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Wie wil mij even kort adviseren.

Ik heb een nichtje die net 2 dagen een huis heeft gekocht. zojuist de groepenkast vervangen en de gaskraan stond al dicht.
Ik heb ze geadviseerd een kontrakt af te sluiten, enkel voor stroom.

Binnenkort komen ze 3-fase aansluiten (nu nog 1 -fase). Die afspraak was al gemaakt.
Dus belde ze vandaag of ze dan meteen ook de gasmeter mee nemen.
Er werd haar verteld dat ze een kontrakt af moest sluiten omdat ze netbeheerkosten voor gas dient te betalen.
Hou zouden jullie nu reageren?
Ik heb haar gezegd dat ze geen opdracht moet geven om de meter te laten verwijderen.

Bedankt voor het meedenken.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• RagEnigma
AUijtdehaag schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 17:17:

Ik heb een nichtje die net 2 dagen een huis heeft gekocht. zojuist de groepenkast vervangen en de gaskraan stond al dicht.

Binnenkort komen ze 3-fase aansluiten (nu nog 1 -fase). Die afspraak was al gemaakt.
Er werd haar verteld dat ze een kontrakt af moest sluiten omdat ze netbeheerkosten voor gas dient te betalen.
Ik heb haar gezegd dat ze geen opdracht moet geven om de meter te laten verwijderen.

Geen contract afgesloten. Dus geen verplichting vanuit haar om uberhaupt iets te doen.
Advies: vertellen aan de netbeheerder dat het hun meter is dat je nichtje geen verantwoording heeft en je nichtje niet van plan is om gas te gaan gebruiken dus ook geen enkele reden ziet om een contract voor gas aan te gaan.

edit leverancier is nu netbeheerder

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

RagEnigma schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 17:26:
[...]
Geen contract afgesloten. Dus geen verplichting vanuit haar om uberhaupt iets te doen.
Advies: vertellen aan de leverancier dat het hun meter is dat je nichtje geen verantwoording heeft en je nichtje niet van plan is om gas te gaan gebruiken dus ook geen enkele reden ziet om een contract voor gas aan te gaan.
Precies, Tweakers route E.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mikepapot
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:10
RagEnigma schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 17:26:
[...]

Advies: vertellen aan de leverancier dat het hun meter is dat je nichtje geen verantwoording heeft en je nichtje niet van plan is om gas te gaan gebruiken dus ook geen enkele reden ziet om een contract voor gas aan te gaan.
Je bedoelt de netbeheerder, denk ik.

Als de gasmeter niet in de weg zit, dan inderdaad de Tweakersroute volgen, specifiek route E voor nieuwe bewoners die nooit een gascontract op het nieuwe adres hebben gehad. Zie de route E beschrijving in de TS.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Teejbeej
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 26-04 01:40

Teejbeej

EBVH11S23DJ9W & ERLA11DAW1

Gezien mijn recente ervaringen (vandaag is de meter verwijderd en de leiding weggehaald zonder ook maar enig probleem gedurende het traject), zou ik adviseren ‘stil’ te zijn mbt het weghalen van die gasmeter. Eerst contractje voor stroom afsluiten en vervolgens via mijn aansluiting.nl verwijdering van gasmeter regelen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Truus01
Teejbeej schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 18:56:
[...]

Gezien mijn recente ervaringen (vandaag is de meter verwijderd en de leiding weggehaald zonder ook maar enig probleem gedurende het traject), zou ik adviseren ‘stil’ te zijn mbt het weghalen van die gasmeter. Eerst contractje voor stroom afsluiten en vervolgens via mijn aansluiting.nl verwijdering van gasmeter regelen.
Mee eens, behalve dan dat ik zou adviseren om niet de verwijdering te regelen, maar een melding zou maken van geen gasgebruik.
Of de 'echte' tweakersroute volgen.
Maar inderdaad, niks meer zeggen over de gasaansluiting. Als zij met het aansluiten van de 3-fase niet gelijk ook de gasmeter mee willen nemen, is dat hun probleem, dan komen ze een andere keer maar terug.
Het nichtje heeft geprobeerd het makkelijker voor ze te maken, maar als ze dat niet willen, dan niet.
Dus dan alleen een stroomcontract afsluiten en verder niks.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01:33

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Dat gaat niet zomaar. Als je alleen de gasmeter meeneemt zit er een leiding zonder meter.
En voor het verwijderen van de gasaansluiting (de buis) is een heel andere ploeg nodig dan de E-man die ‘even’ de aansluiting omzet naar 3 fasen.

Prima advies, maar dat vertelden anderen je hierboven al.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Hippe Lip
In dit geval kan het zonder alle leidingen te moeten verwijderen.
Een blindstop volstaat.
Het betreft een kleine flat met 3 woonlagen waar de gasleiding door loopt.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Truus01
Hopelijk is het niet meer nodig, maar er zijn nieuwe regels voor incassobureaus. De informatie kan altijd nog handig zijn:
https://www.consumentenbo...eks/incasso-nieuwe-regels

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LT1989
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 09-04-2024
Hoi allemaal,

Ik weet even niet wat ik moet doen. Ik had eerder in dit topic al een vraag gesteld, maar ben iets verder in de situatie nu. Weet even niet wat verstandig is.

Ik ben sinds een paar weken verhuisd naar een sociale huurwoning (4e etage).
Ik heb een contract afgesloten voor elektriciteit, maar niet voor gas.
In mijn flatgebouw is de verwarming en warm water geregeld via de servicekosten en loopt apart van de gaskraan voor koken. Ik heb dus 1 gaskraan en die is voor het koken. Deze is dicht gedraaid en in de meterkast is hij ook dicht. Er zijn geen individuele meters per huis in het flatgebouw, dus ik heb ook geen meter in de meterkast voor de gaskraan voor het koken. Ik kook elektrisch.

Nu blijft Stedin mij lastigvallen dat ik een contract voor gas moet afsluiten. Ik heb de communicatie in dit topic doorgenomen en Stedin laten weten dat ik niet de eigenaar ben van de gaskraan en dat ik ze doorverwijs naar de woningbouw, omdat ik als huurder geen beslissingen kan maken voor de eigenaar. Ik heb de woningbouw gemaild met de situatie en dat ik Stedin naar hun zal doorverwijzen. Ik heb er ook bijgezet dat ik zal meewerken als de woningbouw met Stedin besluit de gaskraan te verwijderen, maar dat ik expliciet zelf geen verzoek doe tot verwijdering.

Nu heeft de woningbouw mij net gebeld. Ik was net in de supermarkt en was er even niet op voorbereid. Maar hij zei dat het prima was dat de gaskraan afgesloten werd, want ze willen toch in de toekomst van het gas af. Hij zei dat ik toestemming had om Stedin opdracht te geven de gaskraan af te sluiten/te laten verwijderen. Want als ik dat niet zou doen, dan zou Stedin kunnen denken dat ik fraude pleeg, omdat er geen individuele gasmeters zijn per huis. Hij zei ook dat het gratis was voor mij.

Maar zo werkt het toch niet? Al heb ik toestemming van de woningbouw, dan alsnog ben ik toch geen eigenaar en mag ik toch geen verzoek doen? Moet de woningbouw dan een verzoek doen tot afsluiting? En als ik wel schriftelijke toestemming heb van de woningbouw om het verzoek te doen, is het dan bij mijnaansluiting voldoende om aan te geven zodat het voor mij gratis is?

Acties:
  • +5 Henk 'm!
@LT1989 Zorg dat je die toestemming schriftelijk hebt, email is ook goed, en dan kan je een melding doen via mijn aansluiting van einde gebruik van gas, GEEF GEEN OPDRACHT. Let goed op op die site, lees hier anders even terug..

Al is het eigenlijk een punt voor de woningbouw, die moeten eigenlijk die melding op mijn aansluiting doen.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RagEnigma
onetime schreef op maandag 8 april 2024 @ 17:34:
@LT1989 Zorg dat je die toestemming schriftelijk hebt, email is ook goed, en dan kan je een melding doen via mijn aansluiting van einde gebruik van gas, GEEF GEEN OPDRACHT. Let goed op op die site, lees hier anders even terug..

Al is het eigenlijk een punt voor de woningbouw, die moeten eigenlijk die melding op mijn aansluiting doen.
Ik zou Stedin verwijzen naar de eigenaar en zelf niets doen. Niet jouw eigendom niet jouw verantwoording. Ik snap de gedachte van @onetime wel want op die manier ben je af van het gezeur. Risico is denk ik ook laag maar toch.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@LT1989
In tegenstelling tot wat @onetime en @RagEnigma stellen denk ik dat je al veel te ver bent gegaan. Je zegt dat Stedin je lastigvalt dat je een contract af moet sluiten. Meer niet kennelijk.

Waarom verwijs je ze dan door naar de woningbouw? Die hoeven toch geen contract af te sluiten? Je gaat al meteen te werk alsof de aansluiting verwijderd moet worden en daar heeft niemand het over.

Stedin probeert je te laten geloven dat een contract verplicht is, maar dat is niet zo. Dat weet je gelukkig, dus doe je dat niet. En daarmee is de kous af. Dat kun je Stedin dus laten weten:
Beste Stedin,
Er bestaat in Nederland geen verplichting om gas af te nemen of om een contract af te sluiten voor een aansluiting die ik niet gebruik of ga gebruiken.
De aansluiting is jullie eigendom en jullie zijn de partij die bepaalt wat ermee gebeurt. Jullie zijn te allen tijde welkom om die werkzaamheden daaraan te verrichten, mits daarvoor minimaal xxx werkdagen tevoren een afspraak gemaakt wordt.
Met vriendelijke groet,
LT1989
En verder kun je, zoals hier vaker wordt gezegd, beter geen opdracht geven, maar hooguit een melding doen dat je je aansluiting niet gebruikt of gaat gebruiken. Punt.
En als het goed is kun je die melding via de daartoe geëigende site doen. Let daarbij op dat je niet akkoord gaat met voorwaarden!

[ Voor 12% gewijzigd door Hippe Lip op 08-04-2024 23:02 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 18:31
@LT1989 Ik denk dat het niet zo eenvoudig is als jij denkt en dat ook de woningbouw iets te gemakkelijk geantwoord heeft.

Er zal ergens in de contracten wel staan hoe er precies gemeten wordt per woning (meestal is dat via een vaste verdeelsleutel) en het kan zelfs zijn dat er in de huurcontracten een verplichting staat om een gascontract af te sluiten. Zo niet, dan hoef je dat niet te doen, maar ik zou toch eens even goed met de woningbouw in overleg gaan en vooral ook op papier krijgen dat jij inderdaad van hun geen gascontract hoeft af te sluiten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Truus01
Hippe Lip schreef op maandag 8 april 2024 @ 22:58:
@LT1989
In tegenstelling tot wat @onetime en @RagEnigma stellen denk ik dat je al veel te ver bent gegaan. Je zegt dat Stedin je lastigvalt dat je een contract af moet sluiten. Meer niet kennelijk.

Waarom verwijs je ze dan door naar de woningbouw? Die hoeven toch geen contract af te sluiten? Je gaat al meteen te werk alsof de aansluiting verwijderd moet worden en daar heeft niemand het over.

Stedin probeert je te laten geloven dat een contract verplicht is, maar dat is niet zo. Dat weet je gelukkig, dus doe je dat niet. En daarmee is de kous af. Dat kun je Stedin dus laten weten:

[...]

En verder kun je, zoals hier vaker wordt gezegd, beter geen opdracht geven, maar hooguit een melding doen dat je je aansluiting niet gebruikt of gaat gebruiken. Punt.
En als het goed is kun je die melding via de daartoe geëigende site doen. Let daarbij op dat je niet akkoord gaat met voorwaarden!
Het advies in dit forum is wel om de woningbouw te betrekken. In ieder geval om de netbeheerder te verwijzen dat de woningbouw degene is waarmee gecommuniceerd moet worden en niet de huurder. En om het netjes te houden ook de woningbouw te laten weten dat je dat doorgeeft.

Dus mij lijkt dat @LT1989 het prima gedaan heeft.
En dat de woningbouw mee wil gaan in verwijdering lijkt mij al helemaal fijn.
Alleen ligt die verantwoordelijkheid, van aanvragen/melden/aangeven verwijdering bij de woningbouw en niet bij de huurder.
Dus kan LT1989 inderdaad volstaan met verder niks doen, zeker geen opdracht geven en wellicht wel even (weer) netjes aan de woningbouw doorgeven dat het fijn is dat die verwijdering willen, maar dat zij dat dan zelf moeten regelen,

Jouw quote zou in mijn ogen dan ook moeten zijn:
Beste Stedin,
Er bestaat in Nederland geen verplichting om gas af te nemen of om een contract af te sluiten voor een aansluiting die ik niet gebruik of ga gebruiken.
De aansluiting is jullie eigendom en jullie zijn de partij die bepaalt wat ermee gebeurt. Jullie contact opnemen met de woningeigenaar, zijnde woningbouw XX, om mogelijke werkzaamheden te verrichten. Wat mij betreft zijn te allen tijde welkom, mits daarvoor minimaal xxx werkdagen tevoren een afspraak gemaakt wordt.
Ik benadruk voor de goede orde dat ik geen gascontract neem, geen opdracht geef en daarom ook het eventueel in rekening brengen van kosten niet zal accepteren.
Met vriendelijke groet,
LT1989
Zoiets.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gAzu
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:37
Hoe sluit je een contract voor gas af op alleen een gaskraantje aan een koperen buisje? :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nickname27
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22-06 11:40
Hi allen,
Mijn contract voor gas & stroom bij Coolblue Energie loopt nog t/m augustus 2024.
Wij zijn echter vanaf deze week van het gas af ik zou het zonde vinden als ik t/m augustus vastrecht blijf betalen. Daarom conform de tweakers werkwijze zou ik graag mijn gascontract bij Coolblue op willen zeggen. Ik vraag me alleen af of Coolblue dan niet het recht heeft om een opzegboete op te leggen aangezien ik in principe t/m augustus het contract (voor gas & stroom) heb afgesloten bij hen? Hoe werkt dat precies?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Nickname27 Zie de voorwaarden van je contract bij je leverancier. Je kunt ze ook per email vragen hoe ze omgaan met jouw einde gasgebruik. Als je gas nu al opzegt of als je per einde contract pas opzegt.
Omdat je toch geen gas meer gaat gebruiken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Erwin_83
gAzu schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 14:35:
Hoe sluit je een contract voor gas af op alleen een gaskraantje aan een koperen buisje? :?
Kookgas contract, is iets van vroeger en zal je bij nieuwbouw niet meer tegenkomen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Truus01 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 09:27:
[...]

Het advies in dit forum is wel om de woningbouw te betrekken.
@Truus01
Ook jij neemt nu te grote stappen. @LT1989 zegt alleen maar dat hij geen gas wil gaan gebruiken, daarvoor dus geen contract afsluiten en dat Stedin zegt dat dit wel moet. Meer niet.

Ja, als het over al dan niet verwijderen gaat, pas DAN betrek je de woningbouw erbij. Maar zover is het verhaal nog niet. Je loopt voor de zaak uit.

Mijn advies voor een antwoord aan Stedin blijft dus gewoon staan.
Dus kan LT1989 inderdaad volstaan met verder niks doen, zeker geen opdracht geven en wellicht wel even (weer) netjes aan de woningbouw doorgeven dat het fijn is dat die verwijdering willen, maar dat zij dat dan zelf moeten regelen,
Nee dus. Zeker niet nix doen, maar wel netjes aan Stedin antwoorden dat je geen gas gaat gebruiken en daarom geen contract af gaat sluiten.

Laat Stedin maar aangeven of ze over verwijdering beginnen. Mogelijk doen ze dat helemaal niet vanwege de soort aansluiting? Wie zal het zeggen. Stedin hooguit.

<John O`Mill>

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blihi
Zo'n kraantje heeft wel degelijk een eigen aansluitnummer. De standen zijn alleen niet per kraantje bekend en er wordt dus een verdeelsleutel gebruikt op basis van de grootte van de appartementen. Dat was vroeger heel gebruikelijk..

Dat leidt meer dan eens tot problemen als er ineens wel individuele meters geïnstalleerd worden, want dan blijken de verschillen tussen woningen ineens enorm groot te zijn. Zo kreeg een vriend van me ineens warmtemeters in de flat, terwijl vroeger verwarming onbemeterd was. Een van de woningen kreeg een verhoging van duizenden euro's per jaar te verwerken en heeft dit tot aan de rechter aangevochten. De expert van de rechtbank schreef in zijn rapport: "bewoner lijkt niet te beseffen dat het maximaal verwarmen met alle ramen open bij -10 buiten leidt tot excessieve stookkosten."....

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blihi
Het leidingtraject van de meter tot aan de gaskraan voor de woning is dus ook eigendom van de netbeheerder. Het weghalen daarvan moet aangevraagd worden door de eigenaar van de woning (en in dit geval dus de woningbouw).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Bij Greenchoice vandaag gas proberen op te zeggen. Telefonisch.

Ging niet zomaar. Ik zou eerst via netbeheerder / mijnaansluiting de levering zelf moeten stoppen. Ze wilden niks doen voordat dat geregeld was, na bevestiging van Liander. Gesprek weer beeindigd.

10 minuten later weer gebeld, iemand anders aan de lijn. Die heeft het leveringscontract vanuit Greenchoice wel beëindigd, maar wederom, ik moest dan wel daarna ook zelf nog de afmelding bij Liander gaan doen.

Nou was ik dat ook wel van plan (eigen keuze), dus heb bij mijnaansluiting ook de route voor gasafsluiting (gratis) aangemeld. Maar ze zijn dus bij GC vrij stellig in het afsluiten via netbeheerder, anders dan de keuze-stroomdiagram van de startpost dus aangeeft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22-06 14:40

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Get!em schreef op donderdag 11 april 2024 @ 11:48:

Ging niet zomaar. Ik zou eerst via netbeheerder / mijnaansluiting de levering zelf moeten stoppen. Ze wilden niks doen voordat dat geregeld was, na bevestiging van Liander. Gesprek weer beeindigd.

10 minuten later weer gebeld, iemand anders aan de lijn. Die heeft het leveringscontract vanuit Greenchoice wel beëindigd, maar wederom, ik moest dan wel daarna ook zelf nog de afmelding bij Liander gaan doen.

Nou was ik dat ook wel van plan (eigen keuze), dus heb bij mijnaansluiting ook de route voor gasafsluiting (gratis) aangemeld. Maar ze zijn dus bij GC vrij stellig in het afsluiten via netbeheerder, anders dan de keuze-stroomdiagram van de startpost dus anageeft.
Bij United Consumers ook..
Ik ben nu op Mijnaansluitingen bezig maar dit was toch ook niet de bedoeling?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/juGMT-j96wbPcVQGOrF5Y6IwRXk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AhapXPXssTrcexRSqbbJko7W.png?f=fotoalbum_large
Ik moet toch kunnen aangeven dat ik hem niet meer nodig heb?
Edit: laat maar, later kun je het wel aangeven.. Einde gebruik.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RagEnigma

Maar ze zijn dus bij GC vrij stellig in het afsluiten via netbeheerder, anders dan de keuze-stroomdiagram van de startpost dus anageeft.
Het keuze-stroomdiagram is wel de correcte manier. Jammer genoeg houdt de stroomlevergemeenschap zich niet aan hoe het zou moeten :(
Gelijk hebben en krijgen is niet altijd automatisch. Dat hebben we de afgelopen jaren wel ondervonden. We hadden/hebben gelijk en hebben dat ook uiteindelijk via een aantal rechtszaken bevestigd gezien maar de stroomlevergemeenschap gaat gewoon door alsof hun neus bloedt :(

[ Voor 2% gewijzigd door RagEnigma op 11-04-2024 12:38 . Reden: Zinsbouw ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RagEnigma
Kuusj schreef op donderdag 11 april 2024 @ 12:03:
[...]

Ik moet toch kunnen aangeven dat ik hem niet meer nodig heb?
Edit: laat maar, later kun je het wel aangeven.. Einde gebruik.
Maar wel nadat je gekozen hebt voor verwijderen. Dus je hebt eigenlijk niet gekozen voor einde gasgebruik maar je hebt nu volgens de stroomlevergemeenschap gekozen voor verwijderen met als reden einde gasgebruik. Resultaat voor jou hetzelfde maar voor de statistieken sta je nu te boek als iemand die zijn aansluiting weg wil hebben.
Hopelijk geen enge/rare voorwaarden moeten accepteren?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Truus01

Nou was ik dat ook wel van plan (eigen keuze), dus heb bij mijnaansluiting ook de route voor gasafsluiting (gratis) aangemeld. Maar ze zijn dus bij GC vrij stellig in het afsluiten via netbeheerder, anders dan de keuze-stroomdiagram van de startpost dus anageeft.
Bij GC wel vaker gemerkt dat eea sterk afhankelijk is van wie je aan de lijn krijgt.
Ik had er een die ook zoiets aangaf, zelf melden bij de netbeheerder, maar wel wist dat het niet 'moest', maar het mij aanraadde om wel te doen, omdat je ander gedoe kunt krijgen met de netbeheerder. (Dat was wel nog voor de nieuwe 'meld-mogelijkheid' via mijnaansluiting.)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22-06 14:40

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

RagEnigma schreef op donderdag 11 april 2024 @ 12:41:
[...]

Maar wel nadat je gekozen hebt voor verwijderen. Dus je hebt eigenlijk niet gekozen voor einde gasgebruik maar je hebt nu volgens de stroomlevergemeenschap gekozen voor verwijderen met als reden einde gasgebruik. Resultaat voor jou hetzelfde maar voor de statistieken sta je nu te boek als iemand die zijn aansluiting weg wil hebben.
Hopelijk geen enge/rare voorwaarden moeten accepteren?
Ja daar heb je gelijk in, maar ik heb geen keus. Het is dat of vastrecht betalen. En om een juridisch gedoe in te gaan.. Ik snap wel dat mensen het doen maar ik heb daar simpelweg de energie en tijd niet voor.

Qua voorwaarden heb ik niet echt iets vreemds gezien.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Kuusj schreef op donderdag 11 april 2024 @ 15:28:
[...]

Ja daar heb je gelijk in, maar ik heb geen keus. Het is dat of vastrecht betalen. En om een juridisch gedoe in te gaan.. Ik snap wel dat mensen het doen maar ik heb daar simpelweg de energie en tijd niet voor.

Qua voorwaarden heb ik niet echt iets vreemds gezien.
Hier zelfde keuze, procedure van mijnaansluiting is wat mij betreft helder. En ja, in tegenstelling tot de doelstelling die sommigen hebben om het "zonder opdracht" gratis te doen ivm verantwoordelijkheden, met als bijkomend dat je dus de juridische helderheid moet behouden, ga ik liever voor het "gemak" van de gratis route die geboden wordt met opdracht op mijnaansluiting.

En mochten ze de tuin/oprit open willen maken, be my guest, staat toch nog op de lijst om aan te pakken komende 2 jaar. Er staat een rotte boom, verzakte bakstenen oprit en een mossig grasveld. Kruipruimte is wat dat betreft ook prima, die is 90cm hoog en rechttoerechtaan.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• KikkerMario
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17:08
Ik heb per 1 april m'n gascontract opgezegd bij Pure Energie en op twee manieren via mijnaansluiting.nl aan Stedin doorgegeven dat ik geen gas meer gebruik.

Vorige week kreeg ik van Pure Energie een heel nette eindafrekening voor alleen gas. Elektriciteitscontract loopt nog gewoon en werd niet genoemd in de eindafrekening, dus ook geen problemen met salderen. Proficiat voor Pure Energie.

Vandaag kreeg (als gebruiker van mijn huis) ik van Stedin een "Voorkom afsluiting"-brief, ondanks mijn meldingen via mijnaansluiting.nl. En dan dacht ik dat ik "gedoe" voorkwam door mijnaansluiting.nl te gebruiken in plaats van de Tweakers-route 8)7

Maar goed, het is eigenlijk een vrij nette brief. Er wordt nog nergens mee gedreigd door Stedin (behalve met afsluiting natuurlijk, maar de kosten daarvan worden niet genoemd). Ze vragen me om binnen 10 dagen een gascontract te nemen of binnen 14 dagen verwijdering aan te vragen via mijnaansluiting.nl. Dat laatste heb ik in december al gedaan, dus ik ga er vooralsnog van uit dat de brief per abuis verzonden is. Ik zal dat even navragen bij Stedin. Wordt vervolgd...

Acties:
  • +7 Henk 'm!
KikkerMario schreef op donderdag 11 april 2024 @ 19:42:
Ik heb per 1 april m'n gascontract opgezegd bij Pure Energie en op twee manieren via mijnaansluiting.nl aan Stedin doorgegeven dat ik geen gas meer gebruik.

Vorige week kreeg ik van Pure Energie een heel nette eindafrekening voor alleen gas. Elektriciteitscontract loopt nog gewoon en werd niet genoemd in de eindafrekening, dus ook geen problemen met salderen. Proficiat voor Pure Energie.

Vandaag kreeg (als gebruiker van mijn huis) ik van Stedin een "Voorkom afsluiting"-brief, ondanks mijn meldingen via mijnaansluiting.nl. En dan dacht ik dat ik "gedoe" voorkwam door mijnaansluiting.nl te gebruiken in plaats van de Tweakers-route 8)7

Maar goed, het is eigenlijk een vrij nette brief. Er wordt nog nergens mee gedreigd door Stedin (behalve met afsluiting natuurlijk, maar de kosten daarvan worden niet genoemd). Ze vragen me om binnen 10 dagen een gascontract te nemen of binnen 14 dagen verwijdering aan te vragen via mijnaansluiting.nl. Dat laatste heb ik in december al gedaan, dus ik ga er vooralsnog van uit dat de brief per abuis verzonden is. Ik zal dat even navragen bij Stedin. Wordt vervolgd...
Werkelijk triest dat zelfs als je netjes hun niet-verplichte protocollen volgt ze alsnog niet in staat zijn om de suggestieve brieven achterwege te laten.

Is er überhaupt iets dat wél deugt op de kantoren van de netbeheerders?

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RichieB
Het budget voor het inrichten van deugdelijke processen wordt helaas al jaren gekaapt door de afdelingen List en Bedrog.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rob roelofs 1
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21-06 20:32

Rob roelofs 1

Daikin Ururu sarara

Gaat de gasleiding bij verwijderen altijd vollledig uit? Ofwel kunstgras straatwerk etc waarin gewerkt moet worden. Of wordt de gasleiding ook wel eens gewoon aan de straat afgesloten zodat het Leidingwerk onder het kunstgras blijft zitten?

9240 Wp icm Enphase 2023- Daikin Ururu Sarara 3,5Kw 2015-Daikin Perfera 2,5Kw 2021-Auer Edel Air 270ltr 2023-gasloos per 17-02-2023-Daikin Perfera 4,2Kw 2024, Daikin Perfera 2,5Kw Vloermodel 2025

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Bij mij is het blijven liggen.

Maar als ie eruit gaat dan trekken ze hem vanaf de straat eruit. Het is niet zo dat je hele tuin overhoop gespit wordt. In de praktijk zie je dat als je een beetje ingewikkeld wordt dat ze ‘m vaak gewoon laten liggen.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Erwin_83
Rob roelofs 1 schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 20:25:
Gaat de gasleiding bij verwijderen altijd vollledig uit? Ofwel kunstgras straatwerk etc waarin gewerkt moet worden. Of wordt de gasleiding ook wel eens gewoon aan de straat afgesloten zodat het Leidingwerk onder het kunstgras blijft zitten?
Officieel alles eruit. Afhankelijk van de grondsoort en afstand maken ze 2 of meer gaten en trekken de leiding eruit. Ze graven dus niet het volledige leiding trace op.

Bij lastige situaties blijft de leiding ook wel eens liggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-06 22:24
Rob roelofs 1 schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 20:25:
Hier is het deel vanaf de gevel tot een stukje voor de hoofdaansluiting blijven liggen. Dat was om twee redenen. De keramische tegels in de tuin en het gevaar dat de naastgelegen cai kabel misschien kapot kon worden getrokken.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blihi
Erwin_83 schreef op zondag 14 april 2024 @ 12:29:
[...]

Officieel alles eruit. Afhankelijk van de grondsoort en afstand maken ze 2 of meer gaten en trekken de leiding eruit. Ze graven dus niet het volledige leiding trace op.

Bij lastige situaties blijft de leiding ook wel eens liggen.
Er is ook apparatuur waarmee ze de leiding eerst doorsnijden (van binnenuit met messen die ze er doorheen trekken en dat kan zowel met PVC als PP. Daarna trekken ze de stukken er uit. Dat gaat dan een stuk gemakkelijker.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Erwin_83
Blihi schreef op maandag 15 april 2024 @ 11:23:
[...]

Er is ook apparatuur waarmee ze de leiding eerst doorsnijden (van binnenuit met messen die ze er doorheen trekken en dat kan zowel met PVC als PP. Daarna trekken ze de stukken er uit. Dat gaat dan een stuk gemakkelijker.
Ja dat is mij bekend, zo is het hier ook gegaan.
Staalkabel met soort messenblokje eraan door de buis trekken en erna de repen buis eruit trekken .
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b8qxDpKfQTQqGocWzH70T0QoIRg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aNS0eMxhs0eCknzE8whKF34N.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/egjy9CegwMo-NTa91MDot-DejAI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l2SUAnoaEsGuzV1x8dFS3PT6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20-06 22:55
Hier ook de gasaansluiting opgezegd (bij Powerpeers) en via mijnaansluiting laten weten de gasleiding niet meer te gebruiken. De dame van Powerpeers verwees mij eerst ook naar de netbeheerder maar na verwijzing van eerder genoemde pagina van de ACM heeft ze het gascontract voor mij per morgen beëindigd. Boete van 0,59 euro moeten accepteren (poe poe) ;)

Jammer van de leiding, die zit er net een jaar in. Vorig jaar hebben ze het hele gasnetwerk hier vervangen ter "voorbereiding op waterstof". We hadden nog oude stalen leidingen die schijnbaar over de THT heen waren. Benieuwd of ze de leiding er nu weer uit gaan trekken of dat ze aan de straatkant de boel afsluiten. Eigenlijk zonde om iets wat een jaar ligt weer eruit trekt wat je mogelijk in de toekomst voor iets anders kunt gebruiken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:31
_Piwi_ schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 10:22:
Hier ook de gasaansluiting opgezegd (bij Powerpeers) en via mijnaansluiting laten weten de gasleiding niet meer te gebruiken. De dame van Powerpeers verwees mij eerst ook naar de netbeheerder maar na verwijzing van eerder genoemde pagina van de ACM heeft ze het gascontract voor mij per morgen beëindigd. Boete van 0,59 euro moeten accepteren (poe poe) ;)

Jammer van de leiding, die zit er net een jaar in. Vorig jaar hebben ze het hele gasnetwerk hier vervangen ter "voorbereiding op waterstof". We hadden nog oude stalen leidingen die schijnbaar over de THT heen waren. Benieuwd of ze de leiding er nu weer uit gaan trekken of dat ze aan de straatkant de boel afsluiten. Eigenlijk zonde om iets wat een jaar ligt weer eruit trekt wat je mogelijk in de toekomst voor iets anders kunt gebruiken.
Waterstof gaat nooit een significantie rol spelen n huis. Te veel nadelen, geen voordelen tenzij je afhankelijk bent van het verkopen van moleculen.

Als er morgen een doorbraak komt in de wetenschap dan is het land al electrisch voordat die beschikbaar komt overal
En is het niet meer nodig.

Waterstof gewoon gebruiken waar nuttig.

Kortom: zorgen over de gasleiding is sunk kost falacy, geniet van de gasloosheid :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-06 22:24
_Piwi_ schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 10:22:
[...]

Lijkt me dat ze de leiding dan laten liggen. Wie weet (kleine kans) wil jij of een volgende bewoner wel gebruik maken van waterstof.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• overhyped
hansvk schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 11:23:
[...]

Lijkt me dat ze de leiding dan laten liggen. Wie weet (kleine kans) wil jij of een volgende bewoner wel gebruik maken van waterstof.
Nope. Leiding moet weg, iets meT levensgevaarlijk milieu delict als je het laat liggen (voor rationale: vraag de netbeheerders). Sowieso is wachten op waterstof kansloos. Waterstof heeft geen rol
Thuis.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

overhyped schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 11:25:
[...]

Nope. Leiding moet weg, iets meT levensgevaarlijk milieu delict als je het laat liggen (voor rationale: vraag de netbeheerders). Sowieso is wachten op waterstof kansloos. Waterstof heeft geen rol
Thuis.
Waterstof in een ongebruikte leiding is wel levensgevaarlijk :o

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KikkerMario
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17:08
KikkerMario schreef op donderdag 11 april 2024 @ 19:42:
"Voorkom afsluiting"-brief, ondanks mijn meldingen via mijnaansluiting.nl
Inmiddels heb ik het nagevraagd en heb ik antwoord van Stedin dat ik de brief inderdaad mag negeren en dat ze geen vervolgpost gaan sturen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Truus01
Vandaag een afspraak gemaakt met Enexis (per e-mail) voor het 'afsluiten' van het gas.
Er komt vrijdag een monteur, tussen 11 en 12. Ik verwacht dus niet dat dit het verwijderen wordt, maar dat dit het hangen van een slotje of iets dergelijks zal zijn.
Wauw.

Zodra eea is gebeurd, laat ik het weten en werk ik mijn dossier bij.

Benieuwd hoe lang het dan nog zal duren voor een daadwerkelijke verwijdering.
Ik ben al gasloos, en betaal er niet meer voor, sinds 11 oktober vorig jaar...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 22-06 13:21
Nu geen hond zich meer op een warmtenet aansluit wordt de overheid desperaat.

https://www.rijksoverheid...-versnelling-warmtenetten

Maar 150 miljoen is een schijntje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Vandaag de “jaar” nota gekregen naar aanleiding van opzeggen gas bij Greenchoice.
Welgeteld van 27maart tot 17 april 2024.

Iets meer dan de helft van het maandbedrag teruggestort.

Nieuwe nota loopt nu dus per 18april 2024-2025. Maandbedrag veel te hoog met €55, maar mag pas omlaag na een maand teruglevering via zonnepanelen.

Heb nog een oud contract uit 2020.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Von Henkel
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:37
emeralda schreef op maandag 22 april 2024 @ 20:59:

Zo vlug de overheid iets aanprijst is het oppassen geblazen en veelal de duurste variant waar hun het meeste aan kunnen verdienen.

Wij verwarmen wel verder met de "verboden" airco

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

BV Nederland moet vooral geld blijven verdienen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-06 06:27

uh, oud nieuws? bericht is van 17-04-2023
Ondernemers kunnen de subsidie aanvragen vanaf 1 juni, 09.00 uur tot en met 16 december 2023, 17.00 uur.
;)

the older I get, the better I was...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ecowoman
Dossier bijgewerkt n.a.v. ontvangen mail op 03-04-2024 van Aansluitregister van Enexis. Als ik goed reken is het morgen werkdag 15 en lijkt het me verstandig om vandaag nog te reageren (sorry voor het korte tijdsbestek, o.a. door ziekte is dit blijven liggen). Zouden jullie weer mee kunnen denken welke reactie ik het beste kan sturen? Bij voorbaat dank voor advies.

De mail vanuit het aansluitregister lijkt automatisch verstuurd en lijkt in die zin niet een rechtstreekse reactie op de eerdere communicatie n.a.v. mijn klacht (het ticketnummer van de klacht wordt ook niet genoemd). Gisteren kreeg ik een vragenlijst van Enexis, waardoor het bovendien lijkt alsof ze mijn klacht als afgehandeld zien en los lijkt te staan van de ontvangen mail vanuit het aansluitregister op 03-04-2024.

Sowieso heb ik in mijn opzeggingsmail naar Greenchoice -waarin ik hen ook had gemachtigd om de ATO op te zeggen- vermeld dat het i.v.m. einde gasverbruik is en in het telefoontje van Enexis heb ik opnieuw gezegd dat ik geen gas meer gebruik.

[ Voor 118% gewijzigd door Ecowoman op 23-04-2024 21:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ecowoman
Ik heb nu een concepttekst geschreven door 2 alinea's inleidende tekst toe te voegen aan voorbeeldbrief 2a Zie concept onder #22 in mijn dossier. Als jullie even mee kunnen lezen of dit zo oke is, dan zou dat heel tof zijn. Ik wil het graag vanavond versturen (omdat morgen werkdag 15 is, als ik goed reken).

[ Voor 23% gewijzigd door Ecowoman op 23-04-2024 21:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ecowoman
Ik vraag me bijv. af of het verwijzen naar de recente vonnissen erin moet blijven (aangezien dat al in een eerdere mail staat, waarin ik voorbeeldbrief 1b heb gebruikt). En of mijn inleidende tekst nodig is en/of te lang?

[ Voor 158% gewijzigd door Ecowoman op 23-04-2024 22:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ecowoman
Wel vind ik de datum waarop ik opgezegd heb belangrijk om er in te laten staan, omdat die afwijkt van de datum die zij noemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@Ecowoman Ik dacht dat ik al had gereageerd dat ik geen probleem zag met je concept. (zie hem dus niet)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ecowoman
@onetime Dank je, fijn! Ik zie je reactie ook niet staan.
Je hebt wel vorige maand gereageerd op een concept voor een eerdere mail (die ik 29 maart verstuurd heb), maar ik neem aan dat je bedoelt dat je vandaag hebt gereageerd op de concepttekst die ik nu heb geschreven voor de nieuwe mail?

[ Voor 21% gewijzigd door Ecowoman op 23-04-2024 22:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ecowoman
Mail is verstuurd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• heszol
Update: gasaansluiting is verwijderd. Bij het huis met de schep een klein gat, weer netjes dichtgemaakt. Overkant van de weg met graafmachine dieper gat, buis eruit getrokken, alles weer netjes dicht.

Zoals eerder bericht alles gedaan via mijnaansluiting.nl. En allemaal ook heel snel gedaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nickname27
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22-06 11:40
onetime schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 15:48:
@Nickname27 Zie de voorwaarden van je contract bij je leverancier. Je kunt ze ook per email vragen hoe ze omgaan met jouw einde gasgebruik. Als je gas nu al opzegt of als je per einde contract pas opzegt.
Omdat je toch geen gas meer gaat gebruiken.
Oke, van het gas af duurde iets langer dan verwacht, maar het gaskraantje gaat hier per 8 mei definitief dicht en ik heb inmiddels de vraag bij Coolblue neergelegd. Gelukkig kan ik wel het gascontract voor de einddatum van mijn energiecontract opzeggen zonder opzegboete (indien ik elektra nog door laat lopen).

Alleen, je raadt het al: "pas als je bij de netbeheerder een aanvraag hebt gedaan voor verwijdering van de gasmeter, kunnen wij je contract afsluiten".

Zie uitleg van Coolblue hieronder. Hoe kan ik hier het beste op reageren?
Je gaf aan dat je jouw gascontract wil beëindigen, daar zijn geen kosten aan verbonden. Dat kan alleen als je jouw gasmeter laat verwijderen door de netbeheerder, daar zijn mogelijk wel kosten aan verbonden. Je hebt een opzegtermijn van 1 maand om jouw gascontract stop te zetten op voorwaarde dat je de gasmeter door de netbeheerder laat verwijderen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kees-Jan
Nickname27 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 06:24:
[...]

Oke, van het gas af duurde iets langer dan verwacht, maar het gaskraantje gaat hier per 8 mei definitief dicht en ik heb inmiddels de vraag bij Coolblue neergelegd. Gelukkig kan ik wel het gascontract voor de einddatum van mijn energiecontract opzeggen zonder opzegboete (indien ik elektra nog door laat lopen).

Alleen, je raadt het al: "pas als je bij de netbeheerder een aanvraag hebt gedaan voor verwijdering van de gasmeter, kunnen wij je contract afsluiten".

[...]
zie Kees-Jan in "Gas de deur uit doen: Gratis!"

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Deismyna
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:21
Gisteren is hier dan toch ook de gasmeter verwijderd *O*
Geheel zonder aanvraag/melding, maar volledig vanuit Liander ingeschoten. Moet zeggen dat dat nog best snel is gegaan. Ook zonder dreigbrieven van Liander over het niet hebben van een contact e.d. Het lijkt er bijna op alsof ze het beginnen te snappen.

Heb mijn dossier bijgewerkt.

Eindafrekening met Oxxio is inmiddels ook geregeld, ook wel weer typisch dat ze eerst moeilijk doen over het verlagen van mijn termijnbedrag, maar nu zelf hebben berekend dat ze op €16,- p/m uitkomen. Dat jaag ik er in een dag doorheen op een koude winterdag :o
Maar goed, helemaal prima hoor, ik betaal liever aan het einde flink bij dan dat ik mijn energieboer gebruikt als spaarrekening met 0% rente.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Deismyna schreef op woensdag 24 april 2024 @ 10:56:
[...]
Maar goed, helemaal prima hoor, ik betaal liever aan het einde flink bij dan dat ik mijn energieboer gebruikt als spaarrekening met 0% rente.
Die spaarrekening met 0% rente is nog tot daar aan toe, je geld niet terug krijgen als de energieboer failliet gaat is een groter probleem (en daar hebben de meesten totaal geen zin in).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• overhyped
Freee!! schreef op woensdag 24 april 2024 @ 11:13:
[...]

Die spaarrekening met 0% rente is nog tot daar aan toe, je geld niet terug krijgen als de energieboer failliet gaat is een groter probleem (en daar hebben de meesten totaal geen zin in).
Precies, risico dragend werkkapitaal hoeven wij niet voor nop te verschaffen :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Nickname27 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 06:24:
[...]

[...]
Kijk eens in de algemene voorwaarden van energieleverancier Coolblue. Ze zeggen wel
Je hebt een opzegtermijn van 1 maand om jouw gascontract stop te zetten op voorwaarde dat je de gasmeter door de netbeheerder laat verwijderen.
… maar ik wed dat die voorwaarde niet in hun algemene voorwaarden staat. Kortom: dit is helemaal geen voorwaarde voor opzeggen.

Als je opgezegd hebt (kijk even goed wat je precies hebt gezegd) en dit kwam als reactie terug, dan bedank je ze voor de bevestiging van de opzegging en zeg je dat je ervan uitgaat dat het gascontract beëindigd is op <datum> (1 maand ná die opzegging).
Eventueel haal je het relevante stuk van hun eigen algemene voorwaarden nog aan om het kracht bij te zetten.
Nu nog even geen zwaarder geschut inzetten, maar eerst hun reactie hierop afwachten.

<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kees-Jan
Freee!! schreef op woensdag 24 april 2024 @ 11:13:
[...]

Storneren en MOI zijn mijn vrienden... Ook bij de failiet-verklaring van "Welkom Energie" gedaan en heb daar 0 problemen mee gehad; en ik heb meer teruggestort gekregen dan mijn "schuld" aan Welkom Energie ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xerox
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:12
Mijn vrouw en ik kwamen erachter dat je in Hilversum tot €4000,- subsidie kan aanvragen als jouw woning aardgasvrij is. Wij hebben de aanvraag dan maar (deels met tegenzin, maar: €4000,-!) gedaan op 6 december 2023. Vandaag iemand langsgekomen om de gasmeter/gasleiding te schouwen en dinsdag 30 april komen ze deze hoogstwaarschijnlijk verwijderen.
Hopelijk gebeuren er geen gekke dingen tijdens de verwijdering. :)

[ Voor 23% gewijzigd door Xerox op 24-04-2024 14:23 ]

PSN: Redrafted

Pagina: 1 ... 96 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.