Gas de deur uit doen: Gratis! Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 97 ... 104 Laatste
Acties:
  • 731.489 views

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:15
Helaas doet Pure Energie momenteel ook heel moeilijk. Ik zit in het Enexisgebied.

Ze willen me via mijnaansluiting.nl een verzoek laten doen:
Klantnummer: xxxx  

Beste HarmoniousVibe,

Bedankt voor je bericht!

Je wil graag je gascontract beëindigen. In ons systeem zie ik dat wij geen bevestiging van de netbeheerder of mijnaansluiting.nl hebben ontvangen. Graag zien wij een bevestiging van de netbeheerder of mijnaansluiting.nl tegemoet. Op die manier kunnen wij er zeker van zijn dat de verwijdering ingepland wordt en kunnen wij je gascontract beëindigen.

Heb je nog vragen?
We houden van contact, altijd en overal. Stuur ons een mail of stel je vraag via sociale media! We helpen je graag.

Met vriendelijke groet,
xxxxx 
Team Klantgeluk
Dit terwijl zelfs Enexis zelf op hun site heeft staan dat dit kosteloos via een melding kan. Maar ze blijven volharden dat het via de netbeheerder moet (€1200). Erg jammer.

Als ze moeilijk blijven doen dan verhuis ik mijn contract wel naar een vriendelijkere leverancier, maar dan ga ik met mijn elektra ook weg. Bovenstaande is overigens niet de eerste reactie, maar al de derde.

[ Voor 8% gewijzigd door HarmoniousVibe op 25-04-2024 15:55 ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16-09 08:42

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

@HarmoniousVibe Ook hier weer: Je hebt schriftelijk opgezegd en je hebt daarop een reactie gekregen. Daarmee hebben ze de ontvangst van je opzegging bevestigd.

Stuur ze als reminder nog even het relevante deel van hun eigen voorwaarden en zeg dat je ervan uitgaat dat ze je opzegging regelen per opzegdatum (de datum dat je de opzegging aan hen verzond).

Je kunt er eventueel bij zeggen dat als ze denken dat dit niet zo kan, dat ze het even toetsen bij hun juridische afdeling.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20:18

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:23

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Hippe Lip schreef op donderdag 25 april 2024 @ 16:00:
@HarmoniousVibe Ook hier weer: Je hebt schriftelijk opgezegd en je hebt daarop een reactie gekregen. Daarmee hebben ze de ontvangst van je opzegging bevestigd.

Stuur ze als reminder nog even het relevante deel van hun eigen voorwaarden en zeg dat je ervan uitgaat dat ze je opzegging regelen per opzegdatum (de datum dat je de opzegging aan hen verzond).

Je kunt er eventueel bij zeggen dat als ze denken dat dit niet zo kan, dat ze het even toetsen bij hun juridische afdeling.
En even vermelden, dat alle extra kosten, die jij moet maken doordat de rechtsgeldige opzegging niet correct verwerkt wordt, op hun verhaald zullen worden. En ondertussen zit je al op twee uur administratie à € 60,- per uur.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
De link in die post is helaas dood, en ik kan hem ook niet via Google vinden, maar ik zal nog even verder zoeken. Bedankt!

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Truus01
HarmoniousVibe schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 09:32:
[...]

De link in die post is helaas dood, en ik kan hem ook niet via Google vinden, maar ik zal nog even verder zoeken. Bedankt!
Bij mij werkt de link wel. Opent een brief in .pdf.
Werkt voor jou deze link wellicht? https://www.acm.nl/system...-van-gasaansluitingen.pdf

Anders misschien dit:
https://www.acm.nl/nl/pub...eren-van-gasaansluitingen
De nieuwe werkwijze gaat op 1 februari 2024 in. Huishoudens die hun huis aardgasvrij maken geven aan hun leverancier door vanaf welke datum zij hun contract voor de levering van gas willen beëindigen. Voor deze opzegging gelden dezelfde regels nu ook al gelden voor het opzeggen van het contract. Zo is er een opzegtermijn van 30 dagen en moet er bij het opzeggen van een vast contract mogelijk een opzegvergoeding betaald worden.
Daarna pas de netbeheerder:
Vervolgens kunnen zij via de website mijnaansluiting.nl aan de netbeheerder doorgeven dat zij hun gasaansluiting vanaf diezelfde datum niet meer gebruiken. De netbeheerder zorgt er dan voor dat de niet-gebruikte gasaansluiting in het kader van de veiligheid verwijderd wordt. De netbeheerder plant de werkzaamheden hiervoor zelf in, zodat die de verwijdering zoveel mogelijk kan combineren met andere werkzaamheden. Huishoudens en andere kleinverbruikers hoeven hier dan niet voor te betalen.

[ Voor 26% gewijzigd door Truus01 op 26-04-2024 10:31 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Truus01
Ja, ik heb een slot. (2 zelfs)!!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TD7CTL4cfQqpWBhuuM0dV3x3gYY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/iTQD58dHU8Kv0y2LQ9dnTGzB.jpg?f=user_large
Woohoo!

Beetje samenvattend hoe mijn gesprek met de monteur ging.
Het begon dat hij van iemand opdracht had gekregen en daar gingen mijn nekharen van overeind natuurlijk. Dus ik zeg 'dat zal van je werkgever zijn'. Vrij snel ben ik maar gaan zeggen dat ik hem met eea niet lastig wilde vallen, is zijn werk niet. Ik kreeg wel een brief in handen (die hieronder) en zei dus toch iets over die kosten. Hij reageerde daar weer op dat je het gratis kunt aanvragen, en ik begin over 'wettelijk...', waarna duidelijk zijn nekharen overeind waren gekomen. Dus ook dat vanuit beide kanten netjes afgekapt, omdat het niet het probleem van de monteur is.
Ik heb hem toen koffie aangeboden en was het verder toch een soort van gezellig.
Wilde wel mijn telefoonnummer hebben, maar ook dat heb ik beleefd geweigerd en ging hij na wat sputteren ook mee akkoord, 'is alleen niet zo handig'.
Oh, hij gaf ook aan (eerder, voor de koffie ;) ) dat ze nu een aantal keren komen controleren. Dus ik zei 'op afspraak, geen probleem'. 'Nou, eerst een paar keer onverwacht.' Dus heb ik aangegeven dat ik hoop dat het dan droog is, omdat ze dan niet binnen komen.
Ik heb ook nog even gevraagd of hij wist hoe/waar ze ongeveer het verwijderen zouden doen. Waarschijnlijk net voor mijn tuin een gat graven en dan of de leiding eruit trekken, of dat ze hem afdoppen en laten liggen.
Dat klinkt dan in ieder geval niet verkeerd.
Daarna elkaar vriendelijk een prettig weekend gewenst.

Brief:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eRPNNOljC7Yq6hNZT43sCaypgeA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YmAXECRSisUeTM3yHy2kKJbH.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gq5rWI7K1Z1XXJ84-5dS3SuzxFc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hVAb3N1FYWdG3vi9lQC6Uagi.jpg?f=fotoalbum_tile

Daar nu toch maar eerst een reactie op dichten richting Enexis.
Al hoop ik (en denk ik, met hoe de eerdere communicatie is geweest) dat dit een overblijfsel uit de 'oude tijden' is, een standaardbrief, en dat ik dus niet een rekening krijg.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:51
Truus01 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 12:58:
Ja, ik heb een slot. (2 zelfs)!!
[Afbeelding]
Woohoo!

Beetje samenvattend hoe mijn gesprek met de monteur ging.
Het begon dat hij van iemand opdracht had gekregen en daar gingen mijn nekharen van overeind natuurlijk. Dus ik zeg 'dat zal van je werkgever zijn'. Vrij snel ben ik maar gaan zeggen dat ik hem met eea niet lastig wilde vallen, is zijn werk niet. Ik kreeg wel een brief in handen (die hieronder) en zei dus toch iets over die kosten. Hij reageerde daar weer op dat je het gratis kunt aanvragen, en ik begin over 'wettelijk...', waarna duidelijk zijn nekharen overeind waren gekomen. Dus ook dat vanuit beide kanten netjes afgekapt, omdat het niet het probleem van de monteur is.
Ik heb hem toen koffie aangeboden en was het verder toch een soort van gezellig.
Wilde wel mijn telefoonnummer hebben, maar ook dat heb ik beleefd geweigerd en ging hij na wat sputteren ook mee akkoord, 'is alleen niet zo handig'.
Oh, hij gaf ook aan (eerder, voor de koffie ;) ) dat ze nu een aantal keren komen controleren. Dus ik zei 'op afspraak, geen probleem'. 'Nou, eerst een paar keer onverwacht.' Dus heb ik aangegeven dat ik hoop dat het dan droog is, omdat ze dan niet binnen komen.
Ik heb ook nog even gevraagd of hij wist hoe/waar ze ongeveer het verwijderen zouden doen. Waarschijnlijk net voor mijn tuin een gat graven en dan of de leiding eruit trekken, of dat ze hem afdoppen en laten liggen.
Dat klinkt dan in ieder geval niet verkeerd.
Daarna elkaar vriendelijk een prettig weekend gewenst.

Brief:
[Afbeelding][Afbeelding]

Daar nu toch maar eerst een reactie op dichten richting Enexis.
Al hoop ik (en denk ik, met hoe de eerdere communicatie is geweest) dat dit een overblijfsel uit de 'oude tijden' is, een standaardbrief, en dat ik dus niet een rekening krijg.
Ff vlug door gelezen, maar je zit nog in het wanbetalers bakje.

En dan 1 iemand sturen en in de brief zeggen, onze monteurs ;)

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Truus01
Erwin_83 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 13:10:
Ff vlug door gelezen, maar je zit nog in het wanbetalers bakje.

En dan 1 iemand sturen en in de brief zeggen, onze monteurs ;)
Toch hoop ik dat het een standaardbrief is die de monteurs meekrijgen en af moeten geven.
Dat ik dus niet echt meer in het bakje zit.

Ik wil er zo op reageren (naar klantenservice en klachten):
Geachte heer/mevrouw,

Ik ontving op 26-04-2024, na het plaatsen van een slot op de gasleiding, een brief van u, uw monteur, waarin staat dat ik voor dit afsluiten binnenkort een rekening zal krijgen.

Aangezien ik geen opdracht heb gegeven tot afsluiting of verwijdering en dit onder uw eigen risico en rekening valt, zal ik het in rekening brengen van kosten niet accepteren.

De gasaansluiting is uw eigendom en uw verantwoordelijkheid.
Ik zie geen enkele grond waarop ik verplicht zou zijn te betalen voor werkzaamheden waar ik geen opdracht toe heb gegeven.
Ik wil u ook (nogmaals) wijzen op het feit dat de Algemene Voorwaarden noch de ATO zelf geven een grond voor het in rekening brengen van kosten van werkzaamheden waar ik geen opdracht toe heb gegeven.
En buiten dat er niet naar verwezen wordt in de ATO en de Algemene Voorwaarden, veronderstelt artikel 2.9.2 van de Tarievencode Gas ook nog eens een voorafgaande opdracht voordat kosten in rekening kunnen worden gebracht.

Ik wijs u in dit verband graag op twee recente vonnissen in twee volstrekt vergelijkbare zaken, namelijk die van de Rechtbank Noord-Nederland (ECLI:NL:RBNNE:2020:2734; 4-aug-20) en die van de Rechtbank Midden-Nederland (ECLI:NL:RBGEL:2021:774; 10-feb-21). Zowel de inhoudelijke gronden voor de afwijzing van de vorderingen van de netbeheerders in kwestie, als de te late ter handstelling van de AV zijn in mijn geval van toepassing.

Daarnaast wijs ik u er op dat ook de Autoriteit Consument & Markt (ACM) eind 2020 in het Ontwerp-Codebesluit verdeling verwijderkosten gasaansluiting (ACM/UIT/542181, rn. 19) duidelijk maakte dat “de netbeheerder bij het beëindigen van een aansluitovereenkomst geen grondslag heeft om kosten voor het verwijderen van de gasaansluiting in rekening te brengen als de aangeslotene niet heeft verzocht om verwijdering van de gasaansluiting.”

Dit wordt in de brief van ACM aan netbeheerders, d.d. 12-12-2023, https://www.acm.nl/system...-van-gasaansluitingen.pdf, nogmaals aangegeven: “De kosten die de netbeheerder maakt voor het in standhouden en vervolgens verwijderen van de gasaansluiting, vallen onder de algemene veiligheidstaak, zoals neergelegd in artikel 10, eerste lid, van de Gaswet. De netbeheerder borgt de veiligheid van het gasnet niet voor een individuele afnemer, maar juist voor alle gebruikers van het gasnet. De ACM wijst er daarbij op dat de aansluiting onderdeel is van het gasnet. De kosten die de netbeheerder maakt voor het veilig verwijderen van gasaansluitingen, vallen binnen het transporttarief. De artikelen 10, eerste lid, 12a, onderdeel a, van de Gaswet en de artikel 2.19, eerste lid, onderdeel a, en 2.20, eerste lid, van de Tarievencode Gas bieden hiervoor de juridische basis.”

Ik benadruk nogmaals dat ik nergens opdracht toe geef, noch heb gegeven, en daarom ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren.

Met vriendelijke groet,
Truus
Iemand aan-/opmerkingen of toevoegingen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!
@Truus01 zo is het vorig jaar bij ons ook exact gegaan. In de tussentijd niets vernomen van controles. En ook niets van verwijderen.

Ik heb destijds niet meer op de standaardbrief gereageerd. De onzin die er staat is toch niet van toepassing.

[ Voor 29% gewijzigd door Ivow85 op 26-04-2024 18:01 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rob roelofs 1
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16-09 21:21

Rob roelofs 1

Daikin Ururu sarara

Als ze de gasleiding komen verwijderen en de tuin is helemaal netjes voorzien van kunstgras etc. Kan het zijn dat Enexis de gas ook afsluit in het voetpad in plaats van in de meterkast met alle schade mogelijk van dien….Hoe zijn jullie ervaringen?

9240 Wp icm Enphase 2023- Daikin Ururu Sarara 3,5Kw 2015-Daikin Perfera 2,5Kw 2021-Auer Edel Air 270ltr 2023-gasloos per 17-02-2023-Daikin Perfera 4,2Kw 2024, Daikin Perfera 2,5Kw Vloermodel 2025

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07:49
Rob roelofs 1 schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 12:43:
Als ze de gasleiding komen verwijderen en de tuin is helemaal netjes voorzien van kunstgras etc. Kan het zijn dat Enexis de gas ook afsluit in het voetpad in plaats van in de meterkast met alle schade mogelijk van dien….Hoe zijn jullie ervaringen?
Ze koppelen sowieso de dienstleiding van de hoofdleiding af. Die hoofdleiding zit gelukkig meestal in de gemeentegrond. Indien mogelijk trekken ze de dienstleiding met een kraan uit de tuin.
En ze verwijderen de gasmeter.
Op sommige locaties, in waterrijk gebied, en bij dijkwoningen loopt de hoofdleiding in voor- of achtertuinen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• brigges
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16-06 21:00
Eind mei wil ik mijn gasaansluiting opzeggen. Tegelijkertijd loopt mijn contract af en neem ik nieuw contract bij nieuwe leverancier zonder gasaansluiting.

Na afmelding bij mijnaansluitingen, kan ik niet wachten op het verwijderen van de gasmeter.
Ik heb de gasleiding eerder nodig. Na doorblazen en PPM check wil ik de gasleiding gebruiken voor een XMVK kabel voor de WP.

Ik kan toch gewoon de gasmeter aan de binnenkant (gebruikerszijde) laten afdoppen en de gasleiding gebruiken? Of krijg ik daar moelijkheden mee?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kaoh
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-09 23:39
brigges schreef op zondag 28 april 2024 @ 18:40:
Ik heb de gasleiding eerder nodig. Na doorblazen en PPM check wil ik de gasleiding gebruiken voor een XMVK kabel voor de WP.
Weet je zeker dat dit gaat lukken? Vaak zijn de bochten in de gasleiding zo scherp dat je dat nooit een dikke kabel doorheen krijgt.
Ik kan toch gewoon de gasmeter aan de binnenkant (gebruikerszijde) laten afdoppen en de gasleiding gebruiken? Of krijg ik daar moelijkheden mee?
achter de meter kan elke gas gecertificeerde monteur aanpassingen maken die jij wil.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Truus01
Ivow85 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 18:01:
@Truus01 zo is het vorig jaar bij ons ook exact gegaan. In de tussentijd niets vernomen van controles. En ook niets van verwijderen.

Ik heb destijds niet meer op de standaardbrief gereageerd. De onzin die er staat is toch niet van toepassing.
Ik heb zojuist toch maar mijn reactie gemaild.
Ik wil liever gezeik voor zijn, dan afwachten en achteraf te horen krijgen 'had maar'.

Mijn reactie:
Geachte heer/mevrouw / Enexis Netbeheer B.V.,

Op 26-4-2024 ontving ik, na het plaatsen van een slot op de gasleiding, een brief van u (uw monteur) waarin staat dat ik voor dit afsluiten binnenkort een rekening zal krijgen.

Aangezien ik geen opdracht heb gegeven tot afsluiting of verwijdering en dit onder uw eigen risico en rekening valt, zal ik het in rekening brengen van kosten niet accepteren.

De gasaansluiting is uw eigendom en uw verantwoordelijkheid.
Ik zie geen enkele grond waarop ik verplicht zou zijn te betalen voor werkzaamheden waar ik geen opdracht toe heb gegeven.
Ik wil u ook (nogmaals) wijzen op het feit dat de Algemene Voorwaarden noch de ATO zelf geven een grond voor het in rekening brengen van kosten van werkzaamheden waar ik geen opdracht toe heb gegeven.
En buiten dat er niet naar verwezen wordt in de ATO en de Algemene Voorwaarden, veronderstelt artikel 2.9.2 van de Tarievencode Gas ook nog eens een voorafgaande opdracht voordat kosten in rekening kunnen worden gebracht.

Ik wijs u in dit verband graag op twee recente vonnissen in twee volstrekt vergelijkbare zaken, namelijk die van de Rechtbank Noord-Nederland (ECLI:NL:RBNNE:2020:2734; 4-aug-20) en die van de Rechtbank Midden-Nederland (ECLI:NL:RBGEL:2021:774; 10-feb-21). Zowel de inhoudelijke gronden voor de afwijzing van de vorderingen van de netbeheerders in kwestie, als de te late ter handstelling van de AV zijn in mijn geval van toepassing.

Daarnaast wijs ik u er op dat ook de Autoriteit Consument & Markt (ACM) eind 2020 in het Ontwerp-Codebesluit verdeling verwijderkosten gasaansluiting (ACM/UIT/542181, rn. 19) duidelijk maakte dat “de netbeheerder bij het beëindigen van een aansluitovereenkomst geen grondslag heeft om kosten voor het verwijderen van de gasaansluiting in rekening te brengen als de aangeslotene niet heeft verzocht om verwijdering van de gasaansluiting.”

Dit wordt in de brief van ACM aan netbeheerders, d.d. 12-12-2023, https://www.acm.nl/system...-van-gasaansluitingen.pdf, nogmaals aangegeven: “De kosten die de netbeheerder maakt voor het in standhouden en vervolgens verwijderen van de gasaansluiting, vallen onder de algemene veiligheidstaak, zoals neergelegd in artikel 10, eerste lid, van de Gaswet. De netbeheerder borgt de veiligheid van het gasnet niet voor een individuele afnemer, maar juist voor alle gebruikers van het gasnet. De ACM wijst er daarbij op dat de aansluiting onderdeel is van het gasnet. De kosten die de netbeheerder maakt voor het veilig verwijderen van gasaansluitingen, vallen binnen het transporttarief. De artikelen 10, eerste lid, 12a, onderdeel a, van de Gaswet en de artikel 2.19, eerste lid, onderdeel a, en 2.20, eerste lid, van de Tarievencode Gas bieden hiervoor de juridische basis.”

Ik benadruk nogmaals dat ik nergens opdracht toe geef, noch heb gegeven, en daarom ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren.
Verder blijft u (uw monteurs) van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht, u mag dat voor eigen risico en rekening regelen en uitvoeren.

Met vriendelijke groet,
Dossier aangepast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• brigges
  • Laatst online: 16-06 21:00
Kaoh schreef op zondag 28 april 2024 @ 19:18:
[...]

Weet je zeker dat dit gaat lukken? Vaak zijn de bochten in de gasleiding zo scherp dat je dat nooit een dikke kabel doorheen krijgt.
Zover ik kan zien is het een rechte leiding van de meterkast naar de CV. Er zitten 2 flauwe bochten in maar
die zaag ik door net na de bocht....

Mocht ik hem er niet doorheen krijgen dan is er nog een alternatieve route buiten het huis om. Dat geniet niet mijn voorkeur....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:35
Geen probleem. In principe is het dichtzetten van de kraan na de meter voldoende, maar als je bang bent dat iemand hem per ongeluk weer open draait dan kan je hem beter afdoppen. Kan je ook zelf doen met een knelfitting.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Kaoh schreef op zondag 28 april 2024 @ 19:18:
[...] achter de meter kan elke gas gecertificeerde monteur aanpassingen maken die jij wil.
Als je weet wat je doet mag je dat ook zelf. Het zijn de apparaten waar je niets meer aan mag doen.
Als iemand dit wil tegenspreken, graag met onderbouwing.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Erwin_83
ASW1 schreef op zondag 28 april 2024 @ 22:16:
[...]

Geen probleem. In principe is het dichtzetten van de kraan na de meter voldoende, maar als je bang bent dat iemand hem per ongeluk weer open draait dan kan je hem beter afdoppen. Kan je ook zelf doen met een knelfitting.
Ik zou altijd afdoppen na de meter als je de leiding weg haalt en niet 100% vertrouwen op een kraantje die de jaren ervoor niet of nauwelijks gebruikt is.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kaoh
  • Laatst online: 16-09 23:39
onetime schreef op maandag 29 april 2024 @ 01:22:
[...]

Als je weet wat je doet mag je dat ook zelf. Het zijn de apparaten waar je niets meer aan mag doen.
Als iemand dit wil tegenspreken, graag met onderbouwing.
Klopt, mag wel, maar gezien die afdopping de komende tijd moet blijven zitten, adviseer liever een professional.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Er staat echt zo weinig druk op een gasleiding (na de meter) dat dat echt niet nodig is. Maar als mensen graag van hun geld af willen :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:35
Erwin_83 schreef op maandag 29 april 2024 @ 06:44:
[...]

Ik zou altijd afdoppen na de meter als je de leiding weg haalt en niet 100% vertrouwen op een kraantje die de jaren ervoor niet of nauwelijks gebruikt is.
Het is geen waterkraan met een leertje oid heh dat kan gaan lekken door ouderdom.
Een kogelkraan kan weinig stuk aan.
Als het goed is zitten er zelfs twee aan beide zijden van je meter, je kunt ze allebei dichtzetten.
Denk dat ik zelf niet eens de moeite zou nemen om af te doppen, je kunt altijd checken met zeepsop als je het niet vertrouwt. Hier iemand voor laten komen lijkt me idd geldverspilling.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Erwin_83
ASW1 schreef op maandag 29 april 2024 @ 07:47:
[...]

Het is geen waterkraan met een leertje oid heh dat kan gaan lekken door ouderdom.
Een kogelkraan kan weinig stuk aan.
Als het goed is zitten er zelfs twee aan beide zijden van je meter, je kunt ze allebei dichtzetten.
Denk dat ik zelf niet eens de moeite zou nemen om af te doppen, je kunt altijd checken met zeepsop als je het niet vertrouwt. Hier iemand voor laten komen lijkt me idd geldverspilling.
Uitbesteden zou ik ook niet doen hoor.

Dacht dat er hier ooit iemand was waar de kraan wel (minimaal) lekte. Dus zelf ff afdoppen geeft dan wel zekerheid en zijn de kosten niet.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Ecowoman
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 11-09 23:32
Vandaag stond Enexis onaangekondigd, zonder afspraak, aan de deur met 2 man om de gasmeter af te sluiten. Ik heb aangegeven dat ze 5 werkdagen vooraf een afspraak dienen te maken en ben dit blijven herhalen. Een van de Enexis-medewerkers werd dreigend en ik heb een brief in handen geduwd gekregen. Zie mijn bijgewerkte dossier met onder #23 een verslag van het gesprek en onder #24 de brief. Dus als jullie weer willen meedenken hoe te reageren, dan alvast heel erg bedankt!

[ Voor 10% gewijzigd door Ecowoman op 29-04-2024 16:03 ]

2280Wp Suntech STP190S-24AD+, 72 heatpipes en retour vvw op 500L hygiënevat, binnenkort Panasonic monoblock 5kW J-serie, gasloos sinds dec 2022

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Pure Energie doet nog steeds moeilijk. Ze beweren dat de "melding" waarover Enexis spreekt, de melding via mijnaansluiting is en dat hier geen kosten aan zijn verbonden. Dat lijkt me gewoon een onwaarheid. Ik heb ze de brief van de ACM gestuurd (waarvoor dank!). Hopelijk doen ze nu eindelijk wat ze behoren te doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:44
HarmoniousVibe schreef op maandag 29 april 2024 @ 15:47:
Pure Energie doet nog steeds moeilijk. Ze beweren dat de "melding" waarover Enexis spreekt, de melding via mijnaansluiting is en dat hier geen kosten aan zijn verbonden. Dat lijkt me gewoon een onwaarheid. Ik heb ze de brief van de ACM gestuurd (waarvoor dank!). Hopelijk doen ze nu eindelijk wat ze behoren te doen.
Stemmen met euro’s alles opzeggen bij pure en ergens anders heen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
overhyped schreef op maandag 29 april 2024 @ 15:49:
[...]

Ja, dat heb ik inderdaad ook aangegeven te zullen gaan doen als ze moeilijk blijven doen. Ik ga wel naar een leverancier die me niet in de luren probeert te leggen. Is Greenchoiche nog steeds een welwillende leverancier als het hierop aankomt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ecowoman
HarmoniousVibe schreef op maandag 29 april 2024 @ 15:55:
[...]
Is Greenchoiche nog steeds een welwillende leverancier als het hierop aankomt?
Greenchoice probeert het ook om te zeggen dat je eerst een afspraak moet maken voor verwijdering (en rekken zo tijdens de discussie daarover ook de datum op tot wanneer ze het stopzetten, wat dus ook niet mag).

2280Wp Suntech STP190S-24AD+, 72 heatpipes en retour vvw op 500L hygiënevat, binnenkort Panasonic monoblock 5kW J-serie, gasloos sinds dec 2022

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

HarmoniousVibe schreef op maandag 29 april 2024 @ 15:55:
[...]

Ja, dat heb ik inderdaad ook aangegeven te zullen gaan doen als ze moeilijk blijven doen. Ik ga wel naar een leverancier die me niet in de luren probeert te leggen. Is Greenchoiche nog steeds een welwillende leverancier als het hierop aankomt?
GC heeft mij (na poging 2) wel de gaslevering stopgezet en de bijbehorende contract aangepast naar alleen electriciteit. Dat was voordat ik via mijnaansluiting de verwijdering heb aangegeven (maar wel soort van belofte gedaan dat ik dat zou doen). De eerste (junior) klantenservice weigerde omdat hun protocol is dat je eerst bij netbeheerder moet zijn, die vroeg het vervolgens na bij senior, en weigerde alsnog. 10 minuten later teruggebeld, toen ging het wel.

Ik heb daarna route gevolgd via mijnaansluiting om (gratis) van aansluiting af te komen via de (ongepland) route.

GC stuurt je wel voor elke contractwijziging of meterwijziging een jaarnota, en elke jaarnota datum is je nieuwe start lopende jaar. Ik ga in juni mijn 3e jaarnota ontvangen dit jaar ivm verhuizing en afsluiting gas (dus 2 adressen). Vorig jaar had ik er twee, ivm wisselen slimme meter.
In mijn nieuwe huis verwacht ik binnen x tijd ook nog een wissel slimme meter (GPRS).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ecowoman
Get!em schreef op maandag 29 april 2024 @ 16:13:
[...]
GC heeft mij (na poging 2) wel de gaslevering stopgezet en de bijbehorende contract aangepast naar alleen electriciteit....
En op die manier plakken ze er dus een aantal dagen (tussen poging 1 en 2) aan vast en laten ze het vastrecht langer doorlopen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ecowoman schreef op maandag 29 april 2024 @ 16:17:
[...]
En op die manier plakken ze er dus een aantal dagen (tussen poging 1 en 2) aan vast en laten ze het vastrecht langer doorlopen.
10 minuten in mijn geval :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ecowoman
Zo hebben ze het bij mij 15 dagen laten doorlopen. Ik moet daar nog achteraan, want ik realiseerde me dit nadat Enexis begon over een andere datum dan mijn opzegdatum.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ecowoman schreef op maandag 29 april 2024 @ 16:19:
Zo hebben ze het bij mij 15 dagen laten doorlopen. Ik moet daar nog achteraan, want ik realiseerde me dit nadat Enexis begon over een andere datum dan mijn opzegdatum.
Bij mij 11 april opgezegd, incl mijnaansluiting, datum nota (meterstanden digitaal uitgelezen) 17 april.

[ Voor 4% gewijzigd door Get!em op 29-04-2024 16:28 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:18
Ecowoman schreef op maandag 29 april 2024 @ 15:30:
Vandaag stond Enexis onaangekondigd, zonder afspraak, aan de deur met 2 man om de gasmeter af te sluiten. Ik heb aangegeven dat ze 5 werkdagen vooraf een afspraak dienen te maken en ben dit blijven herhalen. Een van de Enexis-medewerkers werd dreigend en ik heb een brief in handen geduwd gekregen. Zie mijn bijgewerkte dossier met onder #23 een verslag van het gesprek en onder #24 de brief. Dus als jullie weer willen meedenken hoe te reageren, dan alvast heel erg bedankt!
Hier geef ik altijd aan, ongeacht wie er langs komt, dat ik mensen alleen op afspraak binnen laat omdat ik anders op geen enkele manier kan controleren wie ik binnen laat. Dat die lui dat liever anders hebben snap ik best, maar dan hebben ze toch echt pech gehad. Ik zou dan ook niet eens de discussie aan zijn gegaan wie er wel/niet de afspraak moet maken, geen afspraak is simpelweg buiten blijven. En als ze echt vinden dat ik de afspraak moet maken, kunnen ze dat via mail aangeven en voeren we daar de discussie.

[removed]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-09 09:09
Dit is een oude brief, nog niet aangepast aan de nieuwe werkwijze.

Je had de brief van ACM kunnen uitprinten en die in hun handen kunnen duwen... ;) :P

the older I get, the better I was...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kees-Jan
[...]

dat is leuk, maar dan heb je de opzegboete :(

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@Ecowoman
Mooi dat je je poot stijf hebt gehouden. Je had eventueel nog kunnen zeggen dat er rechterlijke uitspraken zijn geweest die hebben aangetoond dat ze ongelijk hebben.

Kleine nuance nog in je correspondentie in je dossier en je tekst hierboven: het maken van een afspraak moet minimaal 5 werkdagen tevoren.

<John O`Mill>

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Hippe Lip schreef op maandag 29 april 2024 @ 20:20:
[...]
Mooi dat je je poot stijf hebt gehouden. Je had eventueel nog kunnen zeggen dat er rechterlijke uitspraken zijn geweest die hebben aangetoond dat ze ongelijk hebben.

Kleine nuance nog in je correspondentie in je dossier en je tekst hierboven: het maken van een afspraak moet minimaal 5 werkdagen tevoren.
En aangeven, dat je de houding van één van de twee monteurs als bedreigend hebt ervaren.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Truus01
Freee!! schreef op maandag 29 april 2024 @ 20:37:
[...]

En aangeven, dat je de houding van één van de twee monteurs als bedreigend hebt ervaren.
Was er niet iets dat je daar zelfs nog meer mee kan? Als @Ecowoman zou willen.
ACM? Politie?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Truus01 schreef op maandag 29 april 2024 @ 21:48:
[...]

ACM? Politie?
Als je die kant op wil dan zul je met bewijzen moeten komen en dat gaat niet eenvoudig worden…

<John O`Mill>

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Truus01
Hippe Lip schreef op maandag 29 april 2024 @ 21:50:
[...]

Als je die kant op wil dan zul je met bewijzen moeten komen en dat gaat niet eenvoudig worden…
Ik meen dat er hier eerder iets over heeft gestaan, vandaar.
Zelf zou ik die moeite waarschijnlijk niet nemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Truus01 schreef op maandag 29 april 2024 @ 21:52:
Ik meen dat er hier eerder iets over heeft gestaan, vandaar.
Linkje?

<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Hmmm, ik zie dat ik via mijnaansluiting wel een "melding einde gebruik" kunt doen, met een indicatie van €0 voor de kosten.

Zitten er nadelen aan om dit te doen voordat het gasabo wordt opgezegd via de leverancier?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Truus01
Nee, sorry, ik doelde ook op ergens in dit draadje. Dus misschien dat diegene die daarover gepost heeft het nog weet.
Ik kan me ook vergist hebben, hoor.
Maar ik meen dat, als je je die moeite wilt nemen, er meer mogelijk is, als je de mensen die onverwacht voor je deur staan dreigend vindt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

HarmoniousVibe schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 10:04:
Hmmm, ik zie dat ik via mijnaansluiting wel een "melding einde gebruik" kunt doen, met een indicatie van €0 voor de kosten.

Zitten er nadelen aan om dit te doen voordat het gasabo wordt opgezegd via de leverancier?
protocol schrijft zelfs voor dat je dat via mijnaansluiting eerder doet dan bij je energieleverancier. En is dus de formele voorkeursroute.
Zie volgende posts...

Nadeel is de in de TS genoemde: "opdracht geving tot verwijdering" en de bijbehorende (impliciete) verantwoordelijkheid die daar bij komt kijken. Tijdens de wizard kom je dan dus ook tegen dat je wil verwijderen / melding einde gebruik, doorelkaar heen. En indicatie €0 is als je hem "ongepland" doet, dus op tempo van de netwerkbeheerder, en voldoet aan de voorwaarden (simpele verwijdering en geen complicaties).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kees-Jan
Get!em schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 11:55:
[...]

protocol schrijft zelfs voor dat je dat via mijnaansluiting eerder doet dan bij je energieleverancier. En is dus de formele voorkeursroute.

Nadeel is de in de TS genoemde: "opdracht geving tot verwijdering" en de bijbehorende (impliciete) verantwoordelijkheid die daar bij komt kijken. Tijdens de wizard kom je dan dus ook tegen dat je wil verwijderen / melding einde gebruik, doorelkaar heen. En indicatie €0 is als je hem "ongepland" doet, dus op tempo van de netwerkbeheerder, en voldoet aan de voorwaarden (simpele verwijdering en geen complicaties).
kijk even naar alinea 3 van deze brief van ACM voor wat betreft protocol...

:X

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ecowoman
Kees-Jan schreef op maandag 29 april 2024 @ 17:01:
[...]
Dit is een oude brief, nog niet aangepast aan de nieuwe werkwijze.

Je had de brief van ACM kunnen uitprinten en die in hun handen kunnen duwen... ;) :P
In de brief van de ACM staat:
"Het precieze moment waarop de gasaansluiting wordt verwijderd, is aan de netbeheerder."
Wellicht interpreteert Enexis dit als: "Wij hoeven geen afspraak te maken vooraf." Wat natuurlijk niet zo is. Ze moeten met mij een afspraak maken en kunnen in hun bericht minimaal 5 werkdagen vooraf datums voorstellen die voor hen goed uitkomen, waar ik dan op kan reageren of, en zo ja welke, voorgestelde datum schikt.
[...]
ACM? Politie?
Ironisch genoeg kreeg ik voordat ze aan de deur stonden nog een herinneringsmail dat Enexis graag wil horen hoe ze mijn klacht hebben afgehandeld. Als er een vak met 'opmerkingen' staat dan kan ik het daarin bij Enexis zelf aangeven.
Ook in mijn reactie op het bezoek en de afgegeven brief kan ik het aangeven. Ik kan nog geen voorbeeldbrief vinden die daarbij past (omdat ik 1b en 2a al heb verstuurd). Dus als iemand een voorstel heeft (ik zal ook nog ff verder zoeken in de dossiers of daar iets bruikbaars tussen zit) hoe te reageren, dan alvast bedankt!

Brief naar de ACM kan inderdaad ook over de hele gang van zaken (Greenchoice die beweert dat er eerst een afspraak voor verwijdering door mij gemaakt zou moeten worden en daardoor 15 dagen te laat het contract stopzet en dus 15 dagen te lang vastrecht doorrekent en vervolgens Enexis die op meerdere momenten en verschillende manieren aangeeft kosten in rekening te gaan brengen bij afsluiting en dwingend en dreigend probeert om mij tot opdrachtgever te maken).
Ik denk daar nog ff over na. Ik heb er sowieso geen vertrouwen in dat daar door de ACM ook wat mee gedaan wordt, maar aan de andere kant is het natuurlijk ook zo dat als ze meer klachten krijgen, dat de kans in ieder geval vergroot. Als ik besluit het bij de ACM neer te leggen, dan wil ik bij GC wel eerst een klacht over die 15 dagen ingediend hebben, zodat ze nog de kans hebben om dat recht te zetten.

In mijn dossier was gisteren trouwens #22 verdwenen (de laatste email die ik 23-04-2024 had gestuurd (voorbeeldbrief 2a met daaraan toegevoegd 2 inleidende alinea's) naar het Aansluitregister Enexis n.a.v. hun email). Staat er nu weer in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Kees-Jan schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 11:58:
[...]

kijk even naar alinea 3 van deze brief van ACM voor wat betreft protocol...

:X
Ja, dus: per 1 feb 24: https://www.acm.nl/nl/pub...eren-van-gasaansluitingen
De nieuwe werkwijze gaat op 1 februari 2024 in. Huishoudens die hun huis aardgasvrij maken geven aan hun leverancier door vanaf welke datum zij hun contract voor de levering van gas willen beëindigen. Voor deze opzegging gelden dezelfde regels nu ook al gelden voor het opzeggen van het contract. Zo is er een opzegtermijn van 30 dagen en moet er bij het opzeggen van een vast contract mogelijk een opzegvergoeding betaald worden. Vervolgens kunnen zij via de website mijnaansluiting.nl aan de netbeheerder doorgeven dat zij hun gasaansluiting vanaf diezelfde datum niet meer gebruiken. De netbeheerder zorgt er dan voor dat de niet-gebruikte gasaansluiting in het kader van de veiligheid verwijderd wordt. De netbeheerder plant de werkzaamheden hiervoor zelf in, zodat die de verwijdering zoveel mogelijk kan combineren met andere werkzaamheden. Huishoudens en andere kleinverbruikers hoeven hier dan niet voor te betalen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ecowoman
@Get!em Je vorige post dus misschien ff aanpassen, want daarin schrijf je het precies andersom.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ecowoman
@HarmoniousVibe En let vooral ook op het "kunnen zij doorgeven". Is optie, geen verplichting en bovendien kun je nog steeds niet op mijnaansluiting.nl enkel een melding doen, dus het is op die website nog steeds niet zo geregeld als de ACM het bedoeld heeft.
Get!em schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 11:55:
[...]
@HarmoniousVibe Het feit dat er "indicatie €0" staat, geeft ook al aan dat de kosten niet vaststaan en omdat er zoals Get!em aangeeft geen simpele "melding einde gebruik" gedaan kan worden, kan dit nog steeds als opdracht geven gezien worden en de verantwoordelijkheid voor eventuele schade kan daardoor nog steeds bij jou gelegd worden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ecowoman
Ecowoman schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 11:59:
[...]
[...]
Wellicht interpreteert Enexis dit als: "Wij hoeven geen afspraak te maken vooraf." Wat natuurlijk niet zo is. Ze moeten met mij een afspraak maken en kunnen in hun bericht minimaal 5 werkdagen vooraf datums voorstellen die voor hen goed uitkomen, waar ik dan op kan reageren of, en zo ja welke, voorgestelde datum schikt.
Aanvulling:
En bovendien gaat het in die brief over het verwijderen van de gasaansluiting, niet over het afsluiten (en het in rekening brengen van kosten al helemaal niet).

[ Voor 3% gewijzigd door Ecowoman op 30-04-2024 12:51 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Truus01
Dus als iemand een voorstel heeft (ik zal ook nog ff verder zoeken in de dossiers of daar iets bruikbaars tussen zit) hoe te reageren, dan alvast bedankt!
Ik had even niet doorgeklikt naar je dossier (en het later vergeten).
Die brief had ik ook (en ik was toen niet thuis, dus die zat in de brievenbus).
Ik heb zo gereageerd: Truus01 in "Gas de deur uit doen: Gratis!"
Daarna is er (per mail) een afspraak gemaakt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 17:10
Op 16 november had ik een vervelend telefoongesprek met Liander, zie hier

Ze zouden nog contact met me opnemen is me toen verteld, maar dat is tot op heden niet gebeurd.

Vandaag meldde ik bij Liander een storing aan mijn elektriciteitsmeter. De dame die ik aan de lijn had vroeg naar mijn gasmeter, waarop ik haar vertelde dat ik al sinds september geen gas meer verbruik, en dat ik in november al had gemeld dat ze welkom zijn om op afspraak de gasmeter te komen verwijderen.
Zij beweerde als vanouds dat ik verplicht zou zijn om of een contract met een energieleverancier te hebben, of aanvraag voor verwijdering te doen. Ze wist niets van rechterlijke uitspraken hierover etc.
Na afronding van ons gesprek over de storing mbt de elektriciteitsmeter heb ik haar nogmaals gemeld dat Liander welkom is, maar over verwijdering ging zij niet dus daar gaat ze niks mee doen.

Overigens heb ik vorige maand wel 2 mailtjes gehad van slimmemeterportal.
Op 28 maart: De status van uw slimme meter is veranderd. Mogelijk is hierdoor de dataverwerking van uw energieverbruik verstoord geraakt. Hieronder ziet u de melding die we van de netbeheerder ontvingen:
012: Gevraagde meetdata niet beschikbaar, meter tijdelijk in storing

En op 29 maart: De status van uw slimme meter is veranderd naar 'ok'. Als het goed is wordt uw data vanaf nu weer gewoon ontvangen en verwerkt.
Dergelijke mail heb ik nu niet ontvangen mbt de storing van mijn elektriciteitsmeter.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

marana schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 13:12:
[...]
Zij beweerde als vanouds dat ik verplicht zou zijn om of een contract met een energieleverancier te hebben, of aanvraag voor verwijdering te doen. Ze wist niets van rechterlijke uitspraken hierover etc.
Verzoeken om na afloop van het gesprek doorverbonden te worden met de juridische afdeling >:)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ecowoman
[...]
[...]
Aanvulling op deze post:
@Bram-Bos in naschrift 2023 van het document 'De afsluitboete bestaat niet' formuleer je het ook als
De netbeheerder kan dan op eigen initiatief en op een zelfgekozen moment overgaan tot verwijdering van de gasaansluiting.
, maar artikel 4.1.2.5 van de Aansluit- en Transportcode Gas RNB is nog steeds van kracht, dus voor een moment dat hen goed uitkomt moet de netbeheerder nog steeds minimaal vijf werkdagen vooraf een afspraak maken, dus lijkt me goed om dat nog toe te voegen. Misschien ook goed om het naschrift 2023 te actualiseren met de info dat er op dit moment nog geen "melding einde gebruik" op mijnaansluiting.nl gedaan kan worden, omdat het zoals de website nu is opgesteld het nog steeds een opdracht geven is?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ecowoman
CONCEPT tekst voor reactie van mij aan Enexis gezet in mijn dossier onder #25 n.a.v. onaangekondigde, zonder afspraak, bezoek van monteurs Enexis #23 en brief ontvangen tijdens dat bezoek #24. Ik heb de tekst van @Truus01 🙏🏻 een klein beetje aangepast naar mijn situatie en de optionele tekst van voorbeeldbrief 2a toegevoegd, want die had ik er niet bijgezet toen ik die brief vorige week verstuurde.

Als jullie willen meedenken of dit zo verstuurd kan worden, dan alvast heel erg bedankt!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Truus01
Ecowoman schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 15:17:
CONCEPT tekst voor reactie van mij aan Enexis gezet in mijn dossier onder #25 n.a.v. onaangekondigde, zonder afspraak, bezoek van monteurs Enexis #23 en brief ontvangen tijdens dat bezoek #24. Ik heb de tekst van @Truus01 🙏🏻 een klein beetje aangepast naar mijn situatie en de optionele tekst van voorbeeldbrief 2a toegevoegd, want die had ik er niet bijgezet toen ik die brief vorige week verstuurde.

Als jullie willen meedenken of dit zo verstuurd kan worden, dan alvast heel erg bedankt!
Wellicht ipv "wil ik kwijt dat" iets zeggen als 'wil ik aangeven dat'.

Ik zou het 'op afspraak' ook in jouw reactie dikgedrukt maken.

Zelf heb ik zo goed als iedere mail steevast beëindigd met iets als
U (uw monteurs) bent van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht. Het initiatief daartoe ligt bij u, vindt ook de kantonrechter (ECLI:NL:RBOBR:2020:6862). Het is immers uw gasaansluiting, en uw verantwoordelijkheid. U mag dit voor eigen risico en rekening regelen en uitvoeren.
Ik benadruk voor de goede orde nogmaals dat ik daar geen opdracht toe geef, en daarom ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren.
Kan denk ik geen kwaad om dat te blijven benoemen.

(En wederom een bewijs dat ik er goed aan heb gedaan om nergens mijn telefoonnummer achter te laten. :/ )

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Truus01 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 15:29:
[...]
(En wederom een bewijs dat ik er goed aan heb gedaan om nergens mijn telefoonnummer achter te laten. :/ )
In dit stadium niet inderdaad,

In een later stadium, als de afspraak tot verwijdering (op hun initiatief) inmiddels is gemaakt kan het wel handig zijn als ze je nummer hebben. In mijn geval belden ze me opeens dat ze die middag tijd hadden omdat er iets uitviel en ze in de buurt waren. Of het ook over een half uur kon. En ja, dat kon. Ik was weliswaar onderweg, maar binnen het uur thuis, heb ik gezegd. Zo werd het dus een stuk in de tijd naar voren gehaald.

Bij thuiskomst hadden ze het gat in de straat al gemaakt en konden ze binnen verder. Dat was een positieve verrassing. Zo kan het dus ook.

[ Voor 3% gewijzigd door Hippe Lip op 30-04-2024 16:44 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Ecowoman
Truus01 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 15:29:
[...]

Wellicht ipv "wil ik kwijt dat" iets zeggen als 'wil ik aangeven dat'.

Ik zou het 'op afspraak' ook in jouw reactie dikgedrukt maken.

Zelf heb ik zo goed als iedere mail steevast beëindigd met iets als

[...]

Kan denk ik geen kwaad om dat te blijven benoemen.

Dank! Ik heb het aangepast (dat dikgedrukte heb ik overigens zowel bij "op afspraak" als bij "minimaal vijf werkdagen van tevoren" staan). Ik heb de alinea over het welkom zijn er nu dus 2x in staan (zowel bij het begin als afsluitend).

[ Voor 6% gewijzigd door Ecowoman op 30-04-2024 15:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 17:10
Freee!! schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 13:53:
[...]

Verzoeken om na afloop van het gesprek doorverbonden te worden met de juridische afdeling >:)
Ga ik onthouden voor de volgende keer

Acties:
  • +7 Henk 'm!
[...]

ACM? Politie?
Politie kan een volgende keer natuurlijk wel. Zeker wanneer er twee personen thuis zijn.

Het is een ieder vrij om naar de voordeur te lopen en daar aan te bellen. Maar die vrijheid is niet onbeperkt.
De mededeling "ik sommeer u per direct mijn erf te verlaten" of "u moet nu vertrekken" moet opgevolgd worden. Wordt dat niet gedaan, dan is er zover mijn kennis reikt sprake van huisvredebreuk.

Als persoon één de deur open doet voor het 'bezoek' zonder afspraak en ze wederom zo moeilijk doen, kan de tweede persoon de politie bellen. Dan vertelt die persoon dat er twee onbekende personen aan de deur staan die proberen om toegang tot de woning te krijgen. Zorg dat tijdens het gesprek met de politiemeldkamer ook luid en duidelijk verteld wordt dat de personen direct moeten vertrekken.
Als er toevallig een surveillerende wagen in de buurt is zullen ze die dan waarschijnlijk langs sturen. Garantie dat de politie direct komt heb je uiteraard niet. Zolang er geen sprake is van daadwerkelijk binnentreden van de woning of dreiging met geweld is het geen prio1 voor de politie.
Maar "aanbellers die een woning binnen proberen te dringen" staan bij de politie volgens mij wel redelijk hoog op het lijstje met "daar doen we wat mee als er een wagen beschikbaar is".

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mikepapot
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:02
Ecowoman schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 15:17:

Prima reactie!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Rommelzolder
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 20:25
Ivow85 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 17:48:
[...]

Politie kan een volgende keer natuurlijk wel. Zeker wanneer er twee personen thuis zijn.

Het is een ieder vrij om naar de voordeur te lopen en daar aan te bellen. Maar die vrijheid is niet onbeperkt.
De mededeling "ik sommeer u per direct mijn erf te verlaten" of "u moet nu vertrekken" moet opgevolgd worden. Wordt dat niet gedaan, dan is er zover mijn kennis reikt sprake van huisvredebreuk.

Als persoon één de deur open doet voor het 'bezoek' zonder afspraak en ze wederom zo moeilijk doen, kan de tweede persoon de politie bellen. Dan vertelt die persoon dat er twee onbekende personen aan de deur staan die proberen om toegang tot de woning te krijgen. Zorg dat tijdens het gesprek met de politiemeldkamer ook luid en duidelijk verteld wordt dat de personen direct moeten vertrekken.
Als er toevallig een surveillerende wagen in de buurt is zullen ze die dan waarschijnlijk langs sturen. Garantie dat de politie direct komt heb je uiteraard niet. Zolang er geen sprake is van daadwerkelijk binnentreden van de woning of dreiging met geweld is het geen prio1 voor de politie.
Maar "aanbellers die een woning binnen proberen te dringen" staan bij de politie volgens mij wel redelijk hoog op het lijstje met "daar doen we wat mee als er een wagen beschikbaar is".
In artikel 138 van het Wetboek van Strafrecht staat, dat een persoon die onrechtmatig binnengedrongen is, zich na een vordering (om te vertrekken) niet hoeft te verwijderen. In feite moet er dus nog een keer gevorderd worden. De eerste keer is om iemands aanwezigheid van rechtmatig naar onrechtmatig te veranderen.

Sinds 2006 een warmtepomp met gesloten bodemsysteem, sinds midden 2019 6,6 kW panelen ZO, 3,2 kW panelen Z

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ecowoman
Ivow85 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 17:48:
[...]

Hij stelde zich vooral dreigend/intimiderend op m.b.t. het onderwerp wie er een afspraak moest maken, Enexis of ik (m.a.w. intimideren en proberen af te dwingen dat ik opdrachtgever ben i.p.v. zij), dus niet zozeer om op dat moment alsnog binnen te komen. Maar hij kwam wel op me aflopen, vingerwijzend, en hij ging snel weer naar achteren toen mijn partner erbij kwam om vriendelijk te vragen of alles in orde was. En toen droeg 'ie de ander op direct de brief te geven en wist hij niet hoe snel hij zich uit de voeten moest maken, mij nog steeds commanderend wat ik moest doen en dat ze anders terugkomen om af te sluiten. Als ze opnieuw gaan langskomen en dan niet weg willen gaan, dan bel ik inderdaad de politie op dat moment.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Ecowoman
Mail verstuurd aan Enexis Afdeling Klachten & Claims, zie #25 in mijn dossier.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Ecowoman schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 12:18:
@HarmoniousVibe En let vooral ook op het "kunnen zij doorgeven". Is optie, geen verplichting en bovendien kun je nog steeds niet op mijnaansluiting.nl enkel een melding doen, dus het is op die website nog steeds niet zo geregeld als de ACM het bedoeld heeft.
[...]

@HarmoniousVibe Het feit dat er "indicatie €0" staat, geeft ook al aan dat de kosten niet vaststaan en omdat er zoals Get!em aangeeft geen simpele "melding einde gebruik" gedaan kan worden, kan dit nog steeds als opdracht geven gezien worden en de verantwoordelijkheid voor eventuele schade kan daardoor nog steeds bij jou gelegd worden.
Je kunt wel een melding doen via de site (inmiddels). Dat is waar die indicatie €0 bij staat vermeld. De productnaam is ook: "Gekozen product: Gas aansluiting – Melding einde gebruik"

Zelf ben ik op zich niet per se bang voor schade. Mijn woonhuis staat direct aan de straat en de MK gewoon direct tegen de buitenmuur bij de voordeur. Ook door de bewoording (MELDING einde gebruik) zou je juridische relatief sterker moeten staan aangezien een melding geen opdracht (en daarmee dus ook geen rechtsgrond voor facturatie). Volgens mij is het meer een geautomatiseerde versie van één van de brieven van de tweakers-route die zegt: hey Enexis, just FYI, jullie kunnen conform de procedure en de wet op afspraak jullie aansluiting komen weghalen.

Bovendien is het geven van opdracht normaliter ook niet het aanvaarden van (alle) risico. Als ik een zonnepanelenboer laat komen en ze veroorzaken een lekkage, dan moeten ze dat gewoon op komen lossen. Dat hoort bij het deugdelijk opleveren van het product. Deze aansprakelijkheid kan maar in beperkte mate via de AV worden afgewezen (maar IANAL).

Maar voor de zekerheid ga ik toch maar de tweakers-route volgen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Xerox
  • Laatst online: 07:01
Xerox schreef op woensdag 24 april 2024 @ 14:23:
Mijn vrouw en ik kwamen erachter dat je in Hilversum tot €4000,- subsidie kan aanvragen als jouw woning aardgasvrij is. Wij hebben de aanvraag dan maar (deels met tegenzin, maar: €4000,-!) gedaan op 6 december 2023. Vandaag iemand langsgekomen om de gasmeter/gasleiding te schouwen en dinsdag 30 april komen ze deze hoogstwaarschijnlijk verwijderen.
Hopelijk gebeuren er geen gekke dingen tijdens de verwijdering. :)
Nou... Helaas niemand gekomen gister. Er stond een busje voor de deur van 7:45 tot 8:05 en die reed toen weg. De aannemer gebeld, maar schijnbaar heeft die weer een onderaannemer ingeschakeld voor deze klus. 2 keer gebeld, 2 keer belofte dat ik op de hoogte gehouden zou worden, maar niets. Vandaag nog maar een keer bellen.
Voordeel dat ik vakantie heb en dus niet nutteloos thuis zat te wachten.

PSN: Redrafted

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Xerox schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 13:12:
[...]
Nou... Helaas niemand gekomen gister. Er stond een busje voor de deur van 7:45 tot 8:05 en die reed toen weg. De aannemer gebeld, maar schijnbaar heeft die weer een onderaannemer ingeschakeld voor deze klus. 2 keer gebeld, 2 keer belofte dat ik op de hoogte gehouden zou worden, maar niets. Vandaag nog maar een keer bellen.
Voordeel dat ik vakantie heb en dus niet nutteloos thuis zat te wachten.
Zogauw je contact hebt meteen vermelden, dat je een volgende keer bij nodeloos thuis wachten € 400,- per dagdeel in rekening brengt >:)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Ecowoman
HarmoniousVibe schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 12:35:
[...]

Je kunt wel een melding doen via de site (inmiddels). Dat is waar die indicatie €0 bij staat vermeld. De productnaam is ook: "Gekozen product: Gas aansluiting – Melding einde gebruik"

Zelf ben ik op zich niet per se bang voor schade. Mijn woonhuis staat direct aan de straat en de MK gewoon direct tegen de buitenmuur bij de voordeur. Ook door de bewoording (MELDING einde gebruik) zou je juridische relatief sterker moeten staan aangezien een melding geen opdracht (en daarmee dus ook geen rechtsgrond voor facturatie). Volgens mij is het meer een geautomatiseerde versie van één van de brieven van de tweakers-route die zegt: hey Enexis, just FYI, jullie kunnen conform de procedure en de wet op afspraak jullie aansluiting komen weghalen.

Bovendien is het geven van opdracht normaliter ook niet het aanvaarden van (alle) risico. Als ik een zonnepanelenboer laat komen en ze veroorzaken een lekkage, dan moeten ze dat gewoon op komen lossen. Dat hoort bij het deugdelijk opleveren van het product. Deze aansprakelijkheid kan maar in beperkte mate via de AV worden afgewezen (maar IANAL).

Maar voor de zekerheid ga ik toch maar de tweakers-route volgen.
Ze noemen het op mijnaansluiting.nl "aanvragen", wat je kunt lezen als "opdracht geven tot". In jouw aanvraag moet je de werkzaamheden op "verwijderen aansluiting" zetten. Pas als je die aanvraag start en de werkzaamheden "aansluiting verwijderen" hebt aangeklikt kun je daarna "melding einde gebruik" aanvinken. In feite geef je dus in je opdracht aan waarom je de opdracht tot verwijderen geeft (de reden van je opdracht is hier dus einde gebruik).
Ook in hun toelichting op de site, zie https://www.mijnaansluiting.nl/gasverwijderen geven ze aan
u laat de gasaansluiting verwijderen
en noemen ze het een aanvraag:
Hoe laat ik mijn gasaansluiting verwijderen?
Doe de aanvraag voor het verwijderen van uw gasaansluiting via mijnaansluiting.nl als u weet vanaf welk moment u de gasaansluiting niet meer nodig heeft.
Aangezien de gasverlater degene is die deze aanvraag indient (i.p.v. dat je eenduidig alleen maar meldt dat je geen gas meer gebruikt) geef je een opdracht en is dat dus echt iets anders dan de netbeheerder die er als opdrachtgever voor kiest om de gasaansluiting te verwijderen.

En je moet (sowieso bij Liander) expliciet aanvinken dat je akkoord gaat met hun voorwaarden. Op de website van Enexis zelf staat dat ze herstelkosten aan de tuin niet in alle gevallen vergoeden.

Het is ook niet "uw gasaansluiting", zoals ze het op mijnaansluiting.nl noemen, want de gasaansluiting is eigendom en verantwoordelijkheid van de netbeheerder.

Gezien de strijd die hier in dit draadje al jaren wordt gevoerd, mogen we er vanuit gaan dat ze dit alles zeker niet 'per ongeluk' zo hebben geformuleerd. Alles wijst erop -ook het feit dat ze nog steeds zo ontzettend veel moeite doen (bij mij en anderen) om de gasverlater telefonisch en aan de deur woorden in de mond te leggen om het te laten lijken alsof de gasverlater degene is die opdracht geeft- dat de netbeheerders absoluut niet willen dat je alleen maar einde gasverbruik meldt, maar dat ze willen dat de gasverlater de opdrachtgever is.

[ Voor 23% gewijzigd door Ecowoman op 01-05-2024 20:02 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Ecowoman
Alleen al vanwege het feit dat er ontelbaar veel mensen zijn die niet op de hoogte zijn van dit draadje en gewoon meegaan in wat zowel de energieleverancier als de netbeheerder ze vertelt, vind ik het persoonlijk belangrijk om tegenwicht te bieden door de Tweakersroute te volgen, ongeacht of de kans op schade groot is of niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Het is me nog niet helemaal duidelijk per wanneer ik geen vastrecht meer in rekening gebracht krijg. Inmiddels heeft Pure Energie bevestigd dat mijn leveringscontract stopt op 16 mei.

Dat is dan ook de datum waarop ik stop met het betalen van vastrecht, toch?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

HarmoniousVibe schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 16:23:
Het is me nog niet helemaal duidelijk per wanneer ik geen vastrecht meer in rekening gebracht krijg. Inmiddels heeft Pure Energie bevestigd dat mijn leveringscontract stopt op 16 mei.

Ja.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Truus01
HarmoniousVibe schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 16:23:

Ligt een beetje eraan hoe Pure Energie het regelt. Meestal is het per direct, of na 30 dagen opzegtermijn.
Dus 16 mei vind ik een beetje vreemd.
Zoals ik in het topic terug vind, heb jij 25-4 opgezegd en een 'bevestiging' gekregen.
Dus of Pure Energie hanteert een opzegtermijn van 3 weken, of het had eigenlijk per direct, dus per 25-4 moeten zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Truus01 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 16:34:
[...]

Ligt een beetje eraan hoe Pure Energie het regelt. Meestal is het per direct, of na 30 dagen opzegtermijn.
Dus 16 mei vind ik een beetje vreemd.
Zoals ik in het topic terug vind, heb jij 25-4 opgezegd en een 'bevestiging' gekregen.
Dus of Pure Energie hanteert een opzegtermijn van 3 weken, of het had eigenlijk per direct, dus per 25-4 moeten zijn.
Oh, ik ging uit van een maand opzegtermijn, en mijn schriftelijke opzegging was op 16-4. Op 25-4 was ik nog steeds aan het op-en-neer-en. Dus op basis daarvan stond ik stond ook min of meer op de datum van 16-04, als in dat ik "bang" was dat ze er 25-5 of wat dan ook van zouden maken. Mijn grootste belang was dat ze geen belang erbij hadden om het spelletje "eeuwig" te rekken. Dat van die maand was me ook verteld hier in dit draadje. Maar goed, die ene maand zal me redelijk worst wezen om eerlijk te zijn. Voordeel is wel dat ik wellicht geen opzegboete hoef te betalen. Dat is een feature van Pure Energie "om aardloos wonen te stimuleren" (hahaha, de ironie). Maar toen is mij niet in zoveel woorden verteld dat die boete alleen wordt gewaived als ik hun procedure volg. Toen ben ik wel schriftelijk akkoord gegaan met mijn opzegboete van €13 (gezien mijn al enorm lage verbruik en relatief korte restduur), aangezien dat goedkoper is dan mijn contract uitzitten. Maar goed, worst case betaal ik een maand vastrecht teveel + €13, maar ach. Dat betaal ik op zich graag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Truus01
HarmoniousVibe schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 16:55:
[...]

Oh, ik ging uit van een maand opzegtermijn, en mijn schriftelijke opzegging was op 16-4. Op 25-4 was ik nog steeds aan het op-en-neer-en. Dus op basis daarvan stond ik stond ook min of meer op de datum van 16-04, als in dat ik "bang" was dat ze er 25-5 of wat dan ook van zouden maken. Mijn grootste belang was dat ze geen belang erbij hadden om het spelletje "eeuwig" te rekken. Dat van die maand was me ook verteld hier in dit draadje. Maar goed, die ene maand zal me redelijk worst wezen om eerlijk te zijn. Voordeel is wel dat ik wellicht geen opzegboete hoef te betalen. Dat is een feature van Pure Energie "om aardloos wonen te stimuleren" (hahaha, de ironie). Maar toen is mij niet in zoveel woorden verteld dat die boete alleen wordt gewaived als ik hun procedure volg. Toen ben ik wel schriftelijk akkoord gegaan met mijn opzegboete van €13 (gezien mijn al enorm lage verbruik en relatief korte restduur), aangezien dat goedkoper is dan mijn contract uitzitten. Maar goed, worst case betaal ik een maand vastrecht teveel + €13, maar ach. Dat betaal ik op zich graag.
Dan lijkt het inderdaad netjes een maand opzegtermijn te zijn. Inderdaad, dat zijn de kosten niet.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Ik zal mijn dossier ook even uittypen hier. Is voormezelf wel handig. Context:

Netbeheerder: Enexis
Leverancier: Pure Energie

16-4-2024 opzegging door mij:
Beste Pure Energie,

In verband met de overstap naar een full electric warmtepomp wil ik graag mijn contract voor gas per direct opzeggen. In overeenstemming met de informatie van mijn netbeheerder Enexis, wil ik ook vragen om bij Enexis melding te maken van het opzeggen van de aansluit- en transportovereenkomst (ATO) voor gas.

Deze informatie/procedure komt van deze link van Enexis zelf vandaan: https://www.enexis.nl/aan...eren/wat-kost-verwijderen

[.. hier afbeelding van de tekst van Enexis ..]

Ik had bij het aangaan van het contract begrepen dat het voortijdig opzeggen van het contract voor gas kosteloos was, maar als dat niet zo blijkt te zijn, dan ga ik akkoord met de vandaag becijferde opzegvergoeding van €13,52.

Graag hoor ik wat de vervolgstappen zijn. Alvast bedankt voor de informatie!
25-4-2024 Pure Energie:
Je wil graag je gascontract beëindigen. In ons systeem zie ik dat wij geen bevestiging van de netbeheerder of mijnaansluiting.nl hebben ontvangen. Graag zien wij een bevestiging van de netbeheerder of mijnaansluiting.nl tegemoet. Op die manier kunnen wij er zeker van zijn dat de verwijdering ingepland wordt en kunnen wij je gascontract beëindigen.
25-4-2024 ik:
Beste Pure Energie,

Zoals vermeld op de site van mijn netbeheerder, wil ik het contract en de ATO middels een melding opzeggen. Dit verloopt dus expliciet niet via de netbeheerder (hetgeen me €1200 kost), maar via jullie. Ik verwijs u graag nogmaals door naar de volgende site, van Enexis: https://www.enexis.nl/aan...eren/wat-kost-verwijderen. Hieronder de relevante tekst, met de relevante procedure door mij uitgelicht:

-------------------
Verwijderen via een melding (geen kosten)

Wanneer u geen gas meer gebruikt dan kunt u ervoor kiezen om een melding te maken: einde gebruik gasaansluiting. Doet u dit? Dan verwijderen wij de niet-gebruikte gasaansluiting kosteloos. Wij plannen zelf wanneer wij de werkzaamheden uitvoeren.

Neem contact op met uw energieleverancier om het contract voor gas op te zeggen. Vraag uw leverancier ook om de aansluit- en transportovereenkomst (ATO) op te zeggen. Alleen na een melding bij ons en de beëindiging van de ATO zijn er geen netwerkkosten meer.

Hierna is het niet meer toegestaan om nog gas te gebruiken. Doet u dit toch? Dan brengen wij de (misgelopen en extra) kosten in rekening.
--------------------

Hopelijk kunt u dit zsm in gang zetten. Alvast bedankt.
29-4-2024 Pure Energie:
Het gascontract kan alleen opgezegd worden als we een bevestiging krijgen dat de gasmeter wordt verwijdert (dit is de melding) omdat er geen gasverbruik meer is. Het verwijderen van je gasmeter wordt kosteloos gedaan. Zodra wij van jou een bevestiging hebben ontvangen dat je je bij jouw netbeheerder of via de site Mijnaansluiting.nl - Nuts aansluitingen aanvragen de aanvraag/melding hebt gedaan dan kunnen we jouw contract opzeggen en zullen alle genoemde kosten per eerstvolgende opzegdatum (hier kan wat verwerkingstijd tussen zitten) stopgezet worden. In deze volgorde staat het ook eigenlijk in onderstaande tekst (jouw email) vermeld, eerst de melding, dan de opzegging.
29-4-2024 ik:
Geachte Pure Energie,

Dit is sinds afgelopen jaar niet meer gratis. U kunt dit niet blijven beweren. Dit is zeer verouderde informatie. Enexis rekent hier €1376,33 voor. U geeft aan dat mijn tekst uw antwoord ondersteunt. Dit is expliciet niet het geval. Er staat dat ik contact moet opnemen met de energieleverancier.

Ik wil u graag ten overvloede wijzen op de volgende brief van de ACM, waarin duidelijk aan de netbeheerders worden gecommuniceerd dat dit via de leverancier loopt.

https://www.acm.nl/system...-van-gasaansluitingen.pdf

Ik wil u dan ook met klem vragen om (ook conform uw eigen AV), mijn verzoek dd 16 april te bevestigen en met in achtneming van de opzegtermijn van 30 dagen vanaf opzeggen (dus vanaf 16-04) te honoreren en te verwerken.

Mocht u daar geen gehoor aan geven, dan zal ik me moeten beraden op verdere stappen, waarschijnlijk via de geschillencommissie. Daarnaast zal ik in dat geval ook definitief en zeer ontevreden weggaan bij Pure Energie, ook met mijn elektra.

Maar ik ga er vanuit dat mijn opzegging van 16 april alsnog gewoon kan worden verwerkt. Alvast bedankt voor de moeite.
Hier zat ik zelf een beetje fout, omdat ik niet doorhad dat je inmiddels via mijnaansluiting.nl wel een "gratis" melding kon maken, maar goed, ik wilde het toch omgedraaid hebben anders konden ze me nog tot 12 maanden vastrecht blijven rekenen.

30-4-2024 Pure Energie:
Ik heb het e.e.a. nagekeken en indien je de gasaansluiting op een specifieke datum wil laten verwijderen worden hier kosten voor berekend.
Gaat de aanvraag via een melding/mijnaansluiting.nl dan zijn hier geen kosten aan verbonden. Het verschil is dat via deze melding de netbeheerder zelf bepaald wanneer zij de
werkzaamheden uitvoeren.

Onderstaand treft je een link van Enexis met informatie over de kosten betreft de verwijdering van gasaansluitingen.

Wat kost een verwijdering van de aansluiting?
De genoemde link is precies dezelfde link als die ik aanhaalde om aan te geven dat het gratis moet kunnen en dat het bovendien ook via de leverancier moet lopen.

30-4-2024 ik:
Geachte,

De nieuwe overeengekomen werkwijze is EERST het stopzetten van het contract. Dan de melding.

Zie ook de volgende link:
https://www.acm.nl/nl/pub...eren-van-gasaansluitingen

Ik citeer:

De nieuwe werkwijze gaat op 1 februari 2024 in. Huishoudens die hun huis aardgasvrij maken geven aan hun leverancier door vanaf welke datum zij hun contract voor de levering van gas willen beëindigen. Voor deze opzegging gelden dezelfde regels nu ook al gelden voor het opzeggen van het contract. Zo is er een opzegtermijn van 30 dagen en moet er bij het opzeggen van een vast contract mogelijk een opzegvergoeding betaald worden.

Vervolgens kunnen zij via de website mijnaansluiting.nl aan de netbeheerder doorgeven dat zij hun gasaansluiting vanaf diezelfde datum niet meer gebruiken. De netbeheerder zorgt er dan voor dat de niet-gebruikte gasaansluiting in het kader van de veiligheid verwijderd wordt. De netbeheerder plant de werkzaamheden hiervoor zelf in, zodat die de verwijdering zoveel mogelijk kan combineren met andere werkzaamheden. Huishoudens en andere kleinverbruikers hoeven hier dan niet voor te betalen.

Ofwel:

Stap 1 is de leverancier. Stap 2 is de aansluiting.

Graag wil ik dus nogmaals met klem verzoeken mijn opzegging in behandeling te nemen.
30-4-2024 Pure Energie:
Normaal gesproken hebben wij bevestiging van de netbeheerder/mijnaansluiting.nl nodig om zeker te zijn dat de verwijdering ingepland wordt. Wij gaan ervanuit dat het verzoek tot verwijdering gassluiting alsnog door u wordt aangemeld bij mijnaansluiting.nl. Ook om zo een eventuele rekening van de netbeheerder voor u te voorkomen.

Uw gascontract wordt op uw verzoek beëindigd per 16-05-2024.🍀

Let op! Als er na de opzegging nog gasverbruik is kan de netbeheerder u nog een aanvullende factuur sturen. Meer informatie hierover kan uw netbeheerder geven.

De meterstanden zullen op deze datum worden uitgelezen via uw slimme meter. Als u nog een conventionele meter hebt, of een meter die niet op afstand uitleesbaar is, ontvangt u van ons een verzoek om uw standen door te geven. Op basis van de meterstanden zullen wij uw eindafrekening opmaken. Deze ontvangt u binnen zes weken.
1-5-2024 ik:
Beste Pure Energie,

Bedankt voor de bevestiging. Ik ben op de hoogte van het feit dat ik geen gas meer mag gebruiken. Gelukkig heb ik geen apparatuur meer waarvoor dat überhaupt nuttig zou kunnen zijn, dus de gaskraan staat helemaal dicht. Maar bedankt voor de waarschuwing. Ik heb hier kennis van genomen.

Graag zou ik ook willen vragen de ATO op te zeggen met de netbeheerder.

Alvast bedankt!
8-5-2024: ik heb melding gemaakt via mijnaansluiting.nl, via het product "melding maken einde gebruik"

13-5-2024: mijnaansluiting.nl stuurt statusupdate dat de aanvraag bij Enexis in behandeling is bij de uitvoerder, Rasenberg.

13-5-2024: Rasenberg belt dat mijn aangegeven voorkeursweek (verplicht veld in het formulier) niet kan worden gehaald en dat ze me een mail gaan sturen met een vraag voor wat foto's.

21-5-2024: ik heb telefonisch contact dat de beloofde mail niet is ontvangen

21-5-2024: Rasenberg stuurt de desbetreffende mail

21-5-2024: ik stuur foto's meterkast en voorkant huis

21-5-2024 Rasenberg:
We hebben uw foto’s in goede orde ontvangen. We laten deze beoordelen door de schouwer.

Wanneer de schouwer nog op of aanmerkingen heeft dan laten we dat weten. Bij geen bericht zijn de foto’s in orde.
23-5-2024 Enexis stuurt per post de brief "uw contract voor energie is bij ons niet bekend". Ondanks de melding van einde gebruik gas via mijnaansluiting en de daaropvolgende conversaties met de lokale aannemer. Jammer hoor.

29-5-2024 ik:
Geachte lezer,

Afgelopen week heb ik van u een brief ontvangen over het ontbreken van een gascontract op mijn adres. Het kenmerk is xxxx. Echter heb ik via mijnaansluiting.nl enkele weken geleden reeds melding gemaakt van einde gebruik. Naar aanleiding van deze melding is door u reeds Rasenberg ingeschakeld en hebben zij contact met mij opgenomen voor de verdere afwikkeling. Hieraan verleen ik uiteraard conform de gaswet mijn volledige medewerking, maar ik geef expliciet geen opdracht voor enige werkzaamheden, noch aanvaard enige vorm van risico of kosten voor de afwikkeling van de melding einde gebruik.

Derhalve heb ik het idee dat in uw systeem het e.e.a. elkaar heeft gekruist. Aangezien u reeds een aannemer heeft ingeschakeld, lijkt deze brief me overbodig en onnodig verwarrend.

Ik ga er vanuit dat u dit in uw systeem recht kunt zetten, zodat er niet nodeloos meer brieven te hoeven worden gestuurd ten aanzien van het ontbreken van een gascontract. Van dit feit is immers door mijzelf melding gemaakt via het daartoe aangewezen platform. U heeft deze melding in ontvangst genomen en ervoor gekozen een aannemer in te schakelen, dus de melding is bij u bekend. Het ontbreken van een gascontract mag dan ook geen verrassing zijn.

Hopelijk levert mijn melding naar de toekomst toe geen verdere verwarring op aan uw zijde.
30-05-2024 Enexis:
U heeft ons een e-mail gestuurd over <adres>. In deze e-mail reageer ik op uw vraag.

U heeft inderdaad gelijk. U had deze afsluitingsbrieven niet mogen ontvangen. Waarvoor ook mijn excuses. In ons systeem staat de order voor het verwijderen van de gasaansluiting en dus zou u zonder problemen het contract met uw energieleverancier mogen opzeggen. Op dit moment monitoren wij dan ook de sloop en zou u geen afsluitingsbrieven mogen ontvangen. U kunt de brief dan als niet verzonden beschouwen. Nogmaals mijn excuses voor het ongemak.
04-07-2024 Rasenberg belt om een afspraak te maken voor 11-07 als tweede adres, rondom lunchtijd. Geaccepteerd.

11-07-2024 Rasenberg is langsgeweest om mijn aansluiting te verwijderen. Dit is succesvol afgerond. Ik heb nergens voor getekend, hetgeen me ook niet gevraagd is overigens. ,

[ Voor 24% gewijzigd door HarmoniousVibe op 11-07-2024 14:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KikkerMario
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20:33
[...]

Wordt er ergens bijgehouden welke energieleveranciers wat wel en niet goed doen? Zijn er energieleveranciers die het wel altijd goed doen?

Ik had juist een heel positieve ervaring met Pure Energie bij het opzeggen. Hun eerste reactie was wel "Voor het verwijderen van je gasaansluiting wil ik je doorverwijzen naar je netbeheerder," maar ook "Op dit moment mail je vanuit een onbekend mailadres. Hierdoor kunnen wij je enkel voorzien van algemene informatie." Toen heb ik mijn e-mailadres in hun systeem veranderd en het nog een keer geprobeerd, en toen kreeg ik zonder problemen "Je gascontract is per 01-04-2024 bij deze opgezegd." Daarna kreeg ik een nette eindafrekening voor alleen gas, dus ik verwacht ook geen probleem met salderen bij elektriciteit.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• rahuijsman
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:26
Ook bij mij loopt het Enexis traject verre van soepel en draaien we in cirkels. Huidige status is laatste betaalmogelijkheid voordat het een incasso traject gaat worden.

MIJN DOSSIER

DOSSIER rahuijsman
Netbeheerder:Enexis
Geen gas verbruikt sinds: 29 dec 2023
Contract gas opgezegd:29 dec 2023
Einddatum overeenkomst:30 dec 2023

Tijdlijn
#129-12-2023Gebeld met NextEnergy om gascontract op te zeggen.
#230-12-2023Bevestiging NextEnergy van opzegging.#1.
#306-01-2024Brief Enexis dat er geen energie contract bekend is.
#418-01-2024Online bij Enexis ingevuld dat ik geen gas meer gebruik. #3.
#519-01-2024Bevestiging via mail van Enexis op mijn online bericht. #4.
#626-01-2024Dezelfde brief als #3 ontvangen met Enexis.
#729-01-2024Reactie naar Enexis op brief #6
#808-02-2024Onaangekondigd 2 monteurs van Enexis aan de deur die brief met onderwerp: informatie over aansluiting, in de brievenbus hebben gedaan.
#908-02-2024Enexis gemaild over onaangekondigd bezoek. #8
#1019-02-2024Opnieuw onaangekondigd 2 monteurs van Enexis aan de deur. Deze hebben binnen een slotje geplaatst en brief (afsluiten energie) overhandigd.
#1112-03-2024Factuur vanuit Enexis voor afsluiten gasmeter. #10
#1215-03-2024Klacht (mail) naar Enexis als reactie op factuur. #11
#1320-03-2024Mail vanuit Enexis als reactie op mijn klacht. #12
#1404-04-2024Mail naar Enexis als reactie op #13
#1505-04-2024Brief (aanmaning) vanuit Enexis. #11
#1611-04-2024Mail naar Enexis als reactie op #15
#1712-04-2024Reactie Enexis op #16
#1817-04-2024 Brief (laatste betaalmogelijkheid) vanuit Enexis #11
#1905-05-2024 Reactie brief #18
#2027-05-2024 Mail van incasso bureau
#2102-06-2024 Reactie op mail incassobureau #20
#2202-06-2024 Standaard ontvangstbevestiging van incassobureau #21
#2303-06-2024 Mail van incassobureau met onderwerp betaal vandaag. #20
#2406-06-2024 Mail van incassobureau dat ze mijn bezwaar voorleggen bij Enexis. #21

Correspondentie behorende tot items in de tijdlijn
#129-12-2023
Telefonisch opgezegd met NextEnergy. Geen probleem en was ook geen opzegtermijn
#230-12-2023
Mail ontvangen vanuit NextEnergy met de bevestiging van het beëindigen van mijn gascontract.
#306-01-2024
Brief ontvangen van Enexis aan de gebruikers van energy op adres …
Onderwerp Uw contract voor energie is bij ons niet bekend.
#418-01-2024
Naar de weblink gegaan die was aangegeven in de brief #3
Dit ook daarna via standaard/automatisch mail bevestigd gekregen.
Bij opmerking had ik het volgende ingevuld.
Uw toelichting: Ik heb geen apparaten meer in huis die gas nodig hebben. Voor verwarming en warm water heb ik andere mogelijkheden. Daarom heb ik dus geen gas contract meer nodig.
#519-01-2020
Bevestiging vanuit Enexis (aansluitregister)
Goedemiddag,
Wij hebben uw bericht ontvangen over uw gas aansluiting op xxx te xxx.
Als u geen gas meer gebruikt kunt u uit 2 opties kiezen:
U kunt kiezen voor afsluiting op verzoek, de gasmeter blijft hangen en kunt op ieder moment weer een verzoek indienen om de aansluitingen weer her aan te sluiten. Voor gas geldt wel dat deze maximaal voor 12 maanden afgesloten kan worden, , voor meer informatie verwijs ik u door naar https://www.enexis.nl/aan...iten/afsluiten-op-verzoek .
U kunt ook kiezen voor het verwijderen van de gas aansluiting, voor meer informatie verwijs ik u door naar https://www.enexis.nl/ove...voor-kleinverbruikklanten
Alvast bedankt voor u medewerking.
Met vriendelijke groet,
Allround Medewerker consument
#626-01-2024
Weer standaard brief, zoals #3 alleen deze keer als herinnering.
#729-01-2024
Gemaild naar Enexis (aansluitregister). #5) als reactie op de brief #6
Geachte

Bedankt voor uw bericht. Zoals aangegeven op de website en de bevestiging hiervan via de mail op 18 januari 2024 zal ik geen gebruik meer maken van de gasaansluiting.
De gasmeter is jullie eigendom en daarom bent u van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht. Het initiatief daartoe ligt bij u, vindt ook de kantonrechter (ECLI:NL:RBOBR:2020:6862). Ik benadruk dat ik daar geen opdracht toe geef, en daarom ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren.

Met vriendelijke groet,
Hier heb ik geen reactie op gekregen.
#808-02-2024
Er stonden onaangekondigd 2 Enexis monteurs voor de deur. Aangezien ik niet thuis was hebben ze de brief in de brievenbus gedaan.
Dit was de brief met als onderwerp Informatie over aansluiting.
#908-02-2024
Vanwege dit onaangekondigde bezoek en de brief een mail naar Enexis (aansluitregister)gestuurd. #5
Geachte,
Vandaag, 8 februari 2024, stonden er onaangekondigd twee collega's van Enexis voor mijn deur. Ik kreeg van deze personen een brief met kenmerk xxx met als onderwerp, informatie over aansluiting. In de brief spoort u mij aan een contract voor gas bij een energieleverancier af te sluiten, omdat u anders genoodzaakt bent om de gasaansluiting af te sluiten, en de kosten daarvoor bij mij in rekening zult brengen.
Inderdaad heb ik op dit adres geen leveringscontract voor gas meer, zoals ook al eerder aangegeven op de website, waarop op 18 januari onderstaande mail is gestuurd. Het gas contract heb ik per 30 december 2023 opgezegd bij NextEnergy. Tegelijkertijd met die opzegging heb ik NextEnergy gemachtigd om namens mij de Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) op te zeggen bij Enexis, conform Artikel 3.6 van de Algemene Voorwaarden voor aansluiting en transport elektriciteit en gas voor kleinverbruikers (versie 2013).
Ik geef u alle gelegenheid de voor de beëindiging van de overeenkomst noodzakelijke handelingen te verrichten, conform artikel 3.2 van de Informatiecode Elektriciteit en Gas, waar het genoemde artikel 3.6 naar verwijst. Tien werkdagen na de hierboven genoemde opzeggingsdatum is de ATO in ieder geval beëindigd. Op dat moment hebben we dus ook geen contractuele relatie meer.
Ik zie geen enkele grond waarop ik verplicht zou zijn te betalen voor werkzaamheden waar ik geen opdracht toe heb gegeven. Noch in de ATO, noch in de Algemene Voorwaarden zijn afspraken te vinden over kosten die zonder voorafgaande opdracht of zonder verwijtbaar handelen in rekening zouden kunnen worden gebracht bij opzegging van de ATO op grond van artikel 3.6. En buiten dat er niet naar verwezen wordt in de ATO en de Algemene Voorwaarden, veronderstelt artikel 2.9.2 van de Tarievencode Gas ook nog eens een voorafgaande opdracht voordat kosten in rekening kunnen worden gebracht.
Ik wijs u in dit verband graag op twee recente vonnissen in twee volstrekt vergelijkbare zaken, namelijk die van de Rechtbank Noord-Nederland (ECLI:NL:RBNNE:2020:2734; 4-aug-20) en die van de Rechtbank Midden-Nederland (ECLI:NL:RBGEL:2021:774; 10-feb-21). Zowel de inhoudelijke gronden voor de afwijzing van de vorderingen van de netbeheerders in kwestie, als de te late ter handstelling van de AV zijn in mijn geval van toepassing. Daarnaast wijs ik u er op dat ook de Autoriteit Consument & Markt (ACM) eind 2020 in het Ontwerp-Codebesluit verdeling verwijderkosten gasaansluiting (ACM/UIT/542181, rn. 19) duidelijk maakte dat “de netbeheerder bij het beëindigen van een aansluitovereenkomst geen grondslag heeft om kosten voor het verwijderen van de gasaansluiting in rekening te brengen als de aangeslotene niet heeft verzocht om verwijdering van de gasaansluiting.”
Zoals ik al in mijn vorige onderstaande email, van 29 januari 2024, al aangaf bent u overigens van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht. Het initiatief daartoe ligt bij u, vindt ook de kantonrechter (ECLI:NL:RBOBR:2020:6862). Het is immers uw gasaansluiting, en uw verantwoordelijkheid. Ik benadruk dat ik daar geen opdracht toe geef, en daarom ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren.
Met vriendelijke groet,
#1019-02-2024
Weer stonden er onaangekondigd 2 monteurs van Enexis op de stoep. Ze wilden dat ik een gascontract zou afsluiten of anders verwijdering van de gasmeter zou aanvragen. Toen ik aangaf dat ik dat niet van plan was, omdat ik geen gas meer verbruik en het niet mijn eigendom is, wilden ze wel een slotje plaatsen zodat het goed stond in het systeem en ik van het gezeur af was.
Hierbij aangegeven dat het hun eigendom is, dus dat ze ermee moeten doen wat ze willen, maar dat ik expliciet nergens opdracht voor geef. Alles zou gratis zijn, verwijderen en dergelijke.
Uiteindelijk is er een slotje geplaatst en kreeg ik de brief dat ik binnen afgesloten was.
#1112-03-2024
Factuur vanuit Enexis, uit bedrijf stellen gas binnen. Zonder aanvraagnummer en/of kenmerk.
#1215-03-2024
Gemaild naar Enexis (aansluitregister, klachten en klantenservice)
Geachte ,

Op 19-2-2024 stonden er twee monteurs van Enexis voor de deur. Dit was net zoals op 8 februari 2024 zonder vooraankondiging of gemaakte afspraak.
Ik was thuis en heb uit de monteurs te woord gestaan. Er werd gemeld dat er nog geen aanvraag tot verwijdering in het systeem staat en daarom wilden de monteurs een slotje plaatsen zodat dit was afgewerkt. Zoals ik in onderstaande mail al heb aangegeven ligt het initiatief daartoe bij jullie, vindt ook de kantonrechter (ECLI:NL:RBOBR:2020:6862). Het is immers uw gasaansluiting, en uw verantwoordelijkheid. U mag dit voor eigen risico en rekening regelen en uitvoeren.

Ondanks dat u hiervoor geen afspraak gemaakt hebt, heb ik de monteurs binnen gelaten en de mogelijkheid gegeven de werkzaamheden uit te voeren die u nodig acht, met de nadrukkelijke uitspraak dat ik nergens opdracht toe geef.

Op 12 maart 2024 ontving ik van u een factuur (met nummer xxx) betreffende de kosten voor uit bedrijf stellen aansluiting gas binnen op mijn adres, te weten xxx te xxx. Deze werkzaamheden zijn uitgevoerd zonder dat ik daartoe opdracht heb gegeven, maar geheel op initiatief van Enexis. Ik heb u daar alle gelegenheid toe gegeven, aangezien de gasaansluiting uw eigendom en uw verantwoordelijkheid is.

Ik betwist de factuur en zal niet overgaan tot betaling, aangezien de grondslag voor uw vordering ontbreekt. Ik heb geen opdracht gegeven, de Aansluit- en Transportovereenkomst is al per 30 december 2023 beëindigd, de Algemene Voorwaarden gelden dus niet meer. Daarnaast biedt de Tarievencode Gas geen zelfstandige grondslag voor een betalingsverplichting aan mijn kant. k heb u dat eerder al laten weten, zie onderstaande mail.

Ik wijs u er verder op dat mijn situatie volstrekt vergelijkbaar is met de zaak van twee gasverlaters uit Meppel (ECLI:NL:RBNNE:2020:2734; 4-aug-20) en Laag Soeren (ECLI:NL:RBGEL:2021:774; 10-feb-21), die door de rechtbank beide keren in het gelijk werden gesteld. Zowel de inhoudelijke gronden voor de afwijzing van de vordering van de netbeheerder, als de te late ter handstelling van de AV zijn ook in mijn geval van toepassing.

Daarnaast wijs ik u erop dat ook de Autoriteit Consument & Markt (ACM) eind 2020 in het Ontwerp-Codebesluit verdeling verwijderkosten gasaansluiting (ACM/UIT/542181, rn. 19) duidelijk maakte dat “de netbeheerder bij het beëindigen van een aansluitovereenkomst geen grondslag heeft om kosten voor het verwijderen van de gasaansluiting in rekening te brengen als de aangeslotene niet heeft verzocht om verwijdering van de gasaansluiting.”

Voor de goede orde: aangezien ik de factuur betwist is het ook zinloos om een incassotraject te starten. Buitengerechtelijk gemaakte incassokosten verwerp ik bij voorbaat. Ik verzoek u tot slot uw vordering in te trekken, en de door u verzonden factuur te crediteren.

Met vriendelijke groet,
Alleen gereageerd door klachten & claims
#1320-03-2023
Reactie vanuit de klachten en claims van Enexis
Beste,
U heeft een klacht ingediend bij Enexis Netbeheer vanwege de kosten die u moet betalen omdat de gasmeter is afgesloten op uw adres xxx te xxx.
Contract of verwijdering
Zoals u aangeeft hebben wij u meermaals erop gewezen dat u of een contract moet hebben bij een energieleverancier, of dat u een verwijdering aan zou moeten vragen van uw gasaansluiting als u niet meer van plan bent om deze te gebruiken. Wij hebben u in deze brieven ook op de hoogte gebracht van de kosten voor het afsluiten van de aansluiting.
Autoriteit Consument en Markt
Alle informatie over het verwijderen van de gasaansluiting kunt u ook vinden op de website van het ACM https://www.acm.nl/nl/pub...eren-van-gasaansluitingen. Hier wordt ook in aangegeven dat u wanneer u geen gebruik meer maakt van de gasaansluiting een verwijdering van de gasaansluiting aan moet vragen.
Vonnissen
U stuurt meerdere vonnissen toe waarbij er een aansluiting is verwijderd door een netbeheerder. Echter hebben wij de gasaansluiting niet verwijderd in uw woning, maar afgesloten. Wij hebben u erover geïnformeerd dat hier kosten aan zijn verbonden.
De factuur voor de afsluitkosten van de gasaansluiting zult u moeten betalen. Mocht u dit niet doen, zullen wij deze factuur doorzetten naar een incassobureau.
Ik wens u een prettige dag.
Mocht u nog vragen hebben, kunt u mij bereiken op maandag en donderdag van 8.00 tot 13.00 uur, dinsdag en woensdag van 9.00 tot 15.30 uur en vrijdag van 9.00 tot 17.00 uur op het telefoonnummer 088 857 01 74. U kunt natuurlijk ook reageren op deze e-mail.
Met vriendelijke groet,

Klachten & Claims
Klantenservice Enexis Netbeheer B.V
Aangezien de vonnissen over verwijdering gaan en de factuur voor afsluiting is, ziet de klachten afhandeling van Enexis dit toch heel anders met betrekking tot de factuur.
#1404-04-2024
Via mail geantwoord op de reactie van Enexis klachten en claims. (Gemaild naar klachten en aansluitregister.)
Ik heb dit zo kort en bondig mogelijk proberen te houden.
Geachte,
Graag verneem ik waaruit blijkt dat ik een gas contact zou moeten hebben of anders waarom ik een aanvraag voor verwijdering zou moeten doen. Zoals ik al eerder aangegeven heb, op de website op 18 januari 2024 en nog een keer via de mail op 29 januari 2024 gebruik ik geen gas meer en zijn jullie hier dus al van op de hoogte.
Ik betwist de factuur en zal niet overgaan tot betaling, aangezien de grondslag voor uw vordering ontbreekt. Ik heb geen opdracht gegeven, was geheel op initiatief van Enexis, de Aansluit- en Transportovereenkomst is al per 30 december 2023 beëindigd, de Algemene Voorwaarden gelden dus niet meer. Daarnaast biedt de Tarievencode Gas geen zelfstandige grondslag voor een betalingsverplichting aan mijn kant. Ik heb u dat eerder al laten weten, zie onderstaande mail.
Voor de goede orde: aangezien ik de factuur betwist is het ook zinloos om een incassotraject te starten. Buitengerechtelijk gemaakte incassokosten verwerp ik bij voorbaat.
Ik verzoek u nogmaals uw vordering in te trekken, en de door u verzonden factuur te crediteren.
Zoals eerder al gemeld, u (uw monteurs) bent(zijn) van harte welkom om, gehouden daar vijf werkdagen van tevoren een afspraak voor te maken, langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht. U mag dit voor eigen risico en rekening moeten regelen en uitvoeren.
Met vriendelijke groet,
#1505-04-2024
Aanmaning factuur vanuit Enexis ontvangen. #11.
#1611-04-2024
Gemaild naar Enexis (klachten, aansluitregister en debiteuren) met betrekking tot de aanmaning.
Geachte
Afgelopen vrijdag 5 april ontving ik een aanmaning met kenmerk xxxx. Zoals ik al eerder aan Enexis heb laten weten, meest recent nog op 4 april 2024, zie onderstaande mail, betwist ik de factuur.
Ik betwist de factuur en zal niet overgaan tot betaling, aangezien de grondslag voor uw vordering ontbreekt. Ik heb geen opdracht gegeven, was geheel op initiatief van Enexis, de Aansluit- en Transportovereenkomst is al per 30 december 2023 beëindigd, de Algemene Voorwaarden gelden dus niet meer. Daarnaast biedt de Tarievencode Gas geen zelfstandige grondslag voor een betalingsverplichting aan mijn kant. Ik heb u dat eerder al laten weten, zie eerdere mails.
Voor de goede orde: aangezien ik de factuur betwist is het ook zinloos om een incassotraject te starten. Buitengerechtelijk gemaakte incassokosten verwerp ik bij voorbaat.
Ik verzoek u nogmaals uw vordering in te trekken, en de door u verzonden factuur te crediteren.
Zoals eerder al gemeld, u (uw monteurs) bent(zijn) van harte welkom om, gehouden daar vijf werkdagen van tevoren een afspraak voor te maken, langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht. U mag dit voor eigen risico en rekening moeten regelen en uitvoeren.
Met vriendelijke groet,
Weer alleen reactie vanuit klachten ontvangen, zie #17
#1712-04-2024
Weer een reactie vanuit klachten en claims.
Beste,
Zoals ik eerder in mijn e-mail heb aangegeven is de factuur die u heeft ontvangen voor het afsluiten van de gasaansluiting terecht, en zal deze betaald moeten worden. Ik heb u ook verwezen naar de website van het ACM. Hier staat duidelijk op wat de stappen zijn die u moet nemen als u geen gebruik meer maakt van de gasaansluiting.
De factuur zal dan ook niet gecrediteerd worden, en mits u niet betaald zal deze doorgezet worden naar een incassobureau.
Ik ga er vanuit dat ik u hiermee voldoende heb geïnformeerd, en verdere reacties zullen dan ook ter kennisgeving worden aangenomen. Ik wens u een prettige dag.
Mocht u nog vragen hebben, kunt u mij bereiken op maandag en donderdag van 8.00 tot 13.00 uur, dinsdag en woensdag van 9.00 tot 15.30 uur en vrijdag van 9.00 tot 17.00 uur op het telefoonnummer 088 857 01 74. U kunt natuurlijk ook reageren op deze e-mail.
Met vriendelijke groet,
Klachten & Claims
Enexis Netbeheer B.V
We blijven in een cirkeltje
#1817-04-2024
Brief ontvangen vanuit Enexis met de laatste betaalmogelijkheid.
#1905-05-2024
Mijn reactie op de meest recente brieven/mails vanuit Enexis
Geachte mevrouw De Valk, debiteurenadministratie.

Vorige week dinsdag 23 april ontving ik een brief met onderwerp laatste betaalmogelijkheid met kenmerk xxx. Zoals ik al eerder aan Enexis heb laten weten, meest recent nog op 11 april 2024, zie onderstaande mail, betwist ik de factuur.

Op 12 april heb ik een mail van jullie ontvangen dat de factuur terecht is, zonder verdere onderbouwing. U heeft niet gereageerd waar staat dat ik een contract zou moeten hebben.

U verwijst naar de ACM. Uit de brief vanuit de ACM aan de netbeheerders dd 12-12-2023, met kenmerk ACM/UIT/610256 citeer ik:

Op basis van de bovenstaande uitgangspunten en de overleggen met NBNL, wil de ACM netbeheerders de regie geven in het veilig verwijderen van gasaansluitingen. Daartoe is het niet nodig dat een afnemer verzoekt om de gasaansluiting te verwijderen. De afnemer hoeft alleen zijn aansluit- en transportovereenkomst (ATO) met de netbeheerder op te zeggen.
Dit heb ik gedaan en aan jullie meermaals laten weten.
Verder citaat uit diezelfde ACM brief:
De kosten die de netbeheerder maakt voor het in standhouden en vervolgens verwijderen van de gasaansluiting, vallen onder de algemene veiligheidstaak, zoals neergelegd in artikel 10, eerste lid, van de Gaswet
Ik blijf dus bij mijn punt dat ik deze factuur betwist en zal niet overgaan tot betaling, aangezien de grondslag voor uw vordering ontbreekt. Ik heb geen opdracht gegeven, was geheel op initiatief van Enexis, de Aansluit- en Transportovereenkomst is al per 30 december 2023 beëindigd, de Algemene Voorwaarden gelden dus niet meer. Daarnaast biedt de Tarievencode Gas geen zelfstandige grondslag voor een betalingsverplichting aan mijn kant. Ik heb u dat eerder al laten weten, zie eerdere mails.
Voor de goede orde: aangezien ik de factuur nog steeds betwist is het ook zinloos om een incassotraject te starten. Buitengerechtelijk gemaakte incassokosten verwerp ik bij voorbaat. Verder zal ik ook al mijn gemaakte kosten op Enexis verhalen.
Zoals eerder al gemeld, u (uw monteurs) bent(zijn) van harte welkom om, gehouden daar vijf werkdagen van tevoren een afspraak voor te maken, langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht. U mag dit voor eigen risico en rekening uitvoeren.
Aangezien het voornamelijk een herhaling is van mijn eerdere statements zal ik pas weer inhoudelijk reageren als er echt iets nieuws te melden is. Ik ga er vanuit dat ik u hiermee voldoende heb geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,
Hier geen antwoord op gekregen.

#2027-05-2024
Een mail vanuit incasso bureau Syncasso. Blijkbaar werken ze niet (meer) met Bosveld.
Onderwerp : Betalingsachterstand Enexis Netbeheer B.V.
Dossiernummer : xxxx
Behandeld door : Team Netbeheer
E-mail :
Mijn Dossier : Uw gegevens inzien, reageren of betalen kan het beste via mijndossier.syncasso.nl. Registreer met uw relatienummer xxxxx en uw registratiecode xxxx.

Leeuwarden, 27 mei 2024

Beste heer, mevrouw xxx,
U heeft een rekening van Enexis Netbeheer B.V. niet betaald. Syncasso is gevraagd om ervoor te zorgen dat u alsnog betaalt. We snappen dat dit bericht vervelend kan zijn. We zoeken graag met u naar een oplossing.

De betalingsachterstand bestaat uit:
Hoofdsom (zie specificatie) € 168,67
Rente € 0,16
Incassokosten € 40,00
--------------------------
TOTAAL € 208,83

De betalingsachterstand is verhoogd met incassokosten en rente omdat de betaaltermijn is verstreken.
De wettelijke rente wordt berekend over € 168,67 over de periode vanaf 22 mei 2024.

Direct betalen
U kunt het beste het totaalbedrag van € 208,83 direct betalen. Gebruik de volgende betaalgegevens:

Rekeningnummer:
Omschrijving: xxx

U kunt ook met iDEAL betalen via www.syncasso.nl/betalen. Betaal vóór 4 juni 2024.
Kunt u niet in één keer betalen?
Dan is het vaak mogelijk in termijnen te betalen. U betaalt dan elke maand een deel van de rekening terug. Wij denken graag met u mee. Ga naar www.syncasso.nl/regelen.

Heeft u vragen of bent u het niet eens met de betalingsachterstand?
Neem dan contact met ons op. Via www.syncasso.nl kunt u uw gegevens bekijken, betalen of een betalingsregeling aanvragen. Ook vindt u hier veelgestelde vragen en antwoorden daarop. Voor hulp, informatie en advies kunt u ook met een van onze specialisten whatsappen. Dit kan via 06 – 51 25 47 10.

Met vriendelijke groet,
#2102-06-2024
Gebaseerd op eerdere reacties naar incasso bureaus heb ik het volgende geformuleerd.
Geachte heer, mevrouw,

Op 27-05-2024 ontving ik uw mail betreffende dossiernummer xxx waarin u van mij een bedrag vordert van €208,83, samengesteld uit het bedrag op de factuur van Enexis, aangevuld met de door jullie berekende rente en Incassokosten.

Ik heb Enexis echter al meerdere malen laten weten dat ik deze factuur betwist, om fundamentele redenen die ik ook al uitgebreid uit de doeken heb gedaan richting Enexis, en die Enexis nimmer heeft weerlegd. Enexis heeft de betreffende werkzaamheden waarop de initiële factuur gebaseerd is geheel op eigen initiatief uitgevoerd. Daar ligt geen opdracht van onze kant aan ten grondslag, noch een stilzwijgend tot stand gekomen overeenkomst. De overeenkomst (ATO) met Enexis is begin 2024 reeds beëindigd. Enexis heeft ook geen andere overtuigende grondslag voor haar factuur kunnen overleggen en is nimmer inhoudelijk ingegaan op deze betwisting. Ik neem aan dat u alle correspondentie heeft tussen Enexis en mij, inclusief deze betwisting.

Na twee recente vonnissen van de kantonrechtbank (ECLI:NL:RBNNE:2020:2734 d.d. 4-8-2020 en ECLI:NL:RBGEL:2021:774 d.d. 10-2-2021) die mijn standpunt volledig ondersteunen, verwacht ik die overtuigende grondslag eigenlijk ook niet meer van Enexis.

Nu de factuur evident betwist is, is er geen grondslag om incassokosten in rekening te brengen. Ik adviseer u om het dossier bij uw cliënt Enexis terug te leggen, en vervolgens mijn dossier bij u te sluiten.

Zoals Syncasso inmiddels weet, ben ik slechts een van de vele die op inhoudelijke gronden betwist dat de netbeheerder kosten in rekening mag brengen bij ongevraagde fysieke afsluiting of verwijdering van de gasaansluiting. U heeft zulke zaken eerder op uw bord gehad. We kunnen natuurlijk weer van voren af aan beginnen, maar misschien kunnen we -in deze wetenschap- het werk voor u en ons verlichten door direct ter zake te komen.
Ik verzoek u in dat geval om mij per ommegaande, doch uiterlijk binnen tien werkdagen het volgende toe te sturen:
- Een nauwkeurige grondslag voor, of wettelijke onderbouwing (met concrete artikelen) van de vordering van uw cliënt.
- Een kopie van het dossier in mijn zaak, zoals dat aan u is overgedragen door Enexis, zodat ik kan nagaan of u over mijn volledige eerdere correspondentie met Enexis beschikt.

Met vriendelijke groet,
#2202-06-2024
Standaard reactie ontvangen dat, als ze inhoudelijk moeten reageren, dit binnen 2 weken zullen doen.
#2303-06-2024
Mail ontvangen vanuit incassobureau (noreply mailadres) dat ik een betalingsachterstand heb en moet betalen. Ik heb het relevante stuk hieronder in de quote gezet, de rest is een knop met link of de losse betaalgegevens.
Beste heer of mevrouw xxx,

U heeft een betalingsachterstand met dossiernummer 222403359. Dit gaat over een betalingsachterstand bij Enexis Netbeheer B.V.. Wij hebben u hierover eerder een betalingsherinnering gestuurd. U heeft nog niet (alles) betaald of gereageerd.

U moet € 209,05 betalen.
Betaal direct om verdere incassomaatregelen en mogelijk hogere kosten te voorkomen. Met de button hieronder gaat dat het makkelijkst. Het bedrag en de omschrijving hebben wij al voor u ingevuld.
#2406-06-2024
Ze zijn in overleg met Enexis, ik wacht rustig af.
Beste heer, mevrouw,

In antwoord op uw email berichten wij u dat wij Enexis Netbeheer B.V.
reactie hebben gevraagd op uw bezwaar.
Zodra wij van hen vernemen, berichten wij u nader.

Heeft u nog vragen? Neemt u dan contact met ons op.

Met vriendelijke groet,
Syncasso

Met vriendelijke groet,

[ Voor 24% gewijzigd door rahuijsman op 06-06-2024 15:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kees-Jan
rahuijsman schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 16:30:
Ook bij mij loopt het Enexis traject verre van soepel en draaien we in cirkels. Huidige status is laatste betaalmogelijkheid voordat het een incasso traject gaat worden.

MIJN DOSSIER

DOSSIER rahuijsman
Netbeheerder:Enexis
Geen gas verbruikt sinds: 29 dec 2023
Contract gas opgezegd:29 dec 2023
Einddatum overeenkomst:30 dec 2023

Tijdlijn
#129-12-2023Gebeld met NextEnergy om gascontract op te zeggen.
#230-12-2023Bevestiging NextEnergy van opzegging.#1.
#306-01-2024Brief Enexis dat er geen energie contract bekend is.
#418-01-2024Online bij Enexis ingevuld dat ik geen gas meer gebruik. #3.
#519-01-2024Bevestiging via mail van Enexis op mijn online bericht. #4.
#626-01-2024Dezelfde brief als #3 ontvangen met Enexis.
#729-01-2024Reactie naar Enexis op brief #6
#808-02-2024Onaangekondigd 2 monteurs van Enexis aan de deur die brief met onderwerp: informatie over aansluiting, in de brievenbus hebben gedaan.
#908-02-2024Enexis gemaild over onaangekondigd bezoek. #8
#1019-02-2024Opnieuw onaangekondigd 2 monteurs van Enexis aan de deur. Deze hebben binnen een slotje geplaatst en brief (afsluiten energie) overhandigd.
#1112-03-2024Factuur vanuit Enexis voor afsluiten gasmeter. #10
#1215-03-2024Klacht (mail) naar Enexis als reactie op factuur. #11
#1320-03-2024Mail vanuit Enexis als reactie op mijn klacht. #12
#1404-04-2024Mail naar Enexis als reactie op #13
#1505-04-2024Brief (aanmaning) vanuit Enexis. #11
#1611-04-2024Mail naar Enexis als reactie op #15
#1712-04-2024Reactie Enexis op #16
#1817-04-2024 Brief (laatste betaalmogelijkheid) vanuit Enexis #11
#19zsm Reactie brief #18

Correspondentie behorende tot items in de tijdlijn
#129-12-2023
Telefonisch opgezegd met NextEnergy. Geen probleem en was ook geen opzegtermijn
#230-12-2023
Mail ontvangen vanuit NextEnergy met de bevestiging van het beëindigen van mijn gascontract.
#306-01-2024
Brief ontvangen van Enexis aan de gebruikers van energy op adres …
Onderwerp Uw contract voor energie is bij ons niet bekend.
#418-01-2024
Naar de weblink gegaan die was aangegeven in de brief #3
Dit ook daarna via standaard/automatisch mail bevestigd gekregen.
Bij opmerking had ik het volgende ingevuld.

[...]

#519-01-2020
Bevestiging vanuit Enexis (aansluitregister)

[...]

#626-01-2024
Weer standaard brief, zoals #3 alleen deze keer als herinnering.
#729-01-2024
Gemaild naar Enexis (aansluitregister). #5) als reactie op de brief #6

[...]

#808-02-2024
Er stonden onaangekondigd 2 Enexis monteurs voor de deur. Aangezien ik niet thuis was hebben ze de brief in de brievenbus gedaan.
Dit was de brief met als onderwerp Informatie over aansluiting.
#908-02-2024
Vanwege dit onaangekondigde bezoek en de brief een mail naar Enexis (aansluitregister)gestuurd. #5

[...]

#1019-02-2024
Weer stonden er onaangekondigd 2 monteurs van Enexis op de stoep. Ze wilden dat ik een gascontract zou afsluiten of anders verwijdering van de gasmeter zou aanvragen. Toen ik aangaf dat ik dat niet van plan was, omdat ik geen gas meer verbruik en het niet mijn eigendom is, wilden ze wel een slotje plaatsen zodat het goed stond in het systeem en ik van het gezeur af was.
Hierbij aangegeven dat het hun eigendom is, dus dat ze ermee moeten doen wat ze willen, maar dat ik expliciet nergens opdracht voor geef. Alles zou gratis zijn, verwijderen en dergelijke.
Uiteindelijk is er een slotje geplaatst en kreeg ik de brief dat ik binnen afgesloten was.
#1112-03-2024
Factuur vanuit Enexis, uit bedrijf stellen gas binnen. Zonder aanvraagnummer en/of kenmerk.
#1215-03-2024
Gemaild naar Enexis (aansluitregister, klachten en klantenservice)

[...]

Alleen gereageerd door klachten & claims
#1320-03-2023
Reactie vanuit de klachten en claims van Enexis

[...]

Aangezien de vonnissen over verwijdering gaan en de factuur voor afsluiting is, ziet de klachten afhandeling van Enexis dit toch heel anders met betrekking tot de factuur.
#1404-04-2024
Via mail geantwoord op de reactie van Enexis klachten en claims. (Gemaild naar klachten en aansluitregister.)
Ik heb dit zo kort en bondig mogelijk proberen te houden.

[...]

#1505-04-2024
Aanmaning factuur vanuit Enexis ontvangen. #11.
#1611-04-2024
Gemaild naar Enexis (klachten, aansluitregister en debiteuren) met betrekking tot de aanmaning.

[...]

Weer alleen reactie vanuit klachten ontvangen, zie #17
#1712-04-2024
Weer een reactie vanuit klachten en claims.

[...]

We blijven in een cirkeltje
#1817-04-2024
Brief ontvangen vanuit Enexis met de laatste betaalmogelijkheid.
#19zsm
Mijn voorstel is om het volgende te mailen. Graag ontvang ik tips/suggesties wat aan te passen

[...]

ik zou
Daartoe is het niet nodig dat een afnemer verzoekt om de gasaansluiting te verwijderen. De afnemer hoeft alleen zijn aansluit- en transportovereenkomst (ATO) met de netbeheerder op te zeggen.
ook vet doen... :*)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RagEnigma
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:05
@rahuijsman Ik zou ze nu langzaam vertellen dat zolang er niks nieuws te melden valt jij blijft bij jou standpunten en dat je pas weer inhoudelijk gaat reageren op het moment dat er echt iets nieuws te melden valt. Verder zou ik ze vertellen dat je eventuele rechtzaken niet vreest want je weet dat je volledig in je recht staat.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

RagEnigma schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 17:10:
@rahuijsman Ik zou ze nu langzaam vertellen dat zolang er niks nieuws te melden valt jij blijft bij jou standpunten en dat je pas weer inhoudelijk gaat reageren op het moment dat er echt iets nieuws te melden valt. Verder zou ik ze vertellen dat je eventuele rechtzaken niet vreest want je weet dat je volledig in je recht staat.
Niet alleen niet vreest, maar dat je alle kosten, die daarmee gepaard gaan, op hun zult verhalen, inclusief alle tijd, die hij hier nu al aan kwijt is (elk deel van de correspondentie minimaal één uur). Dat wordt een heel leuke eis in verweer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• big bang
  • Nu online
rahuijsman schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 16:30:
Geachte
Vorige week dinsdag 23 april ontving ik een brief met onderwerp laatste betaalmogelijkheid met kenmerk xxx. Zoals ik al eerder aan Enexis heb laten weten, meest recent nog op 11 april 2024, zie onderstaande mail, betwist ik de factuur.
Op 12 april heb ik een mail van jullie ontvangen dat de factuur terecht is, zonder verdere onderbouwing. U heeft niet gereageerd waar staat dat ik een contact zou moeten hebben.
U verwijst naar de ACM. Uit de brief vanuit de ACM aan de netbeheerders dd 12-12-2023, met kenmerk ACM/UIT/610256 citeer ik:
Op basis van de bovenstaande uitgangspunten en de overleggen met NBNL, wil de ACM netbeheerders de regie geven in het veilig verwijderen van gasaansluitingen. Daartoe is het niet nodig dat een afnemer verzoekt om de gasaansluiting te verwijderen. De afnemer hoeft alleen zijn aansluit- en transportovereenkomst (ATO) met de netbeheerder op te zeggen.
Dit heb ik gedaan en aan jullie meermaals laten weten.
Verder citaat uit diezelfde ACM brief:
De kosten die de netbeheerder maakt voor het in standhouden en vervolgens verwijderen van de gasaansluiting, vallen onder de algemene veiligheidstaak, zoals neergelegd in artikel 10, eerste lid, van de Gaswet
Ik blijf dus bij mijn punt dat ik deze factuur betwist en zal niet overgaan tot betaling, aangezien de grondslag voor uw vordering ontbreekt. Ik heb geen opdracht gegeven, was geheel op initiatief van Enexis, de Aansluit- en Transportovereenkomst is al per 30 december 2023 beëindigd, de Algemene Voorwaarden gelden dus niet meer. Daarnaast biedt de Tarievencode Gas geen zelfstandige grondslag voor een betalingsverplichting aan mijn kant. Ik heb u dat eerder al laten weten, zie eerdere mails.
Met vriendelijke groet,
Zonder de inhoud te beoordelen, taalkundig kloppen de dikgedrukte delen volgens mij niet helemaal. Normaal laat ik het lopen, maar je vroeg om feedback.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RagEnigma
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:05
Freee!! schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 17:16:
[...]

Niet alleen niet vreest, maar dat je alle kosten, die daarmee gepaard gaan, op hun zult verhalen, inclusief alle tijd, die hij hier nu al aan kwijt is (elk deel van de correspondentie minimaal één uur). Dat wordt een heel leuke eis in verweer.
Helemaal mee eens :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-09 21:54

tijmeng

Panasonic 7J

Gisteren via mijn aansluiting de gasaansluiting opgezegd. Vandaag bij Engie contract opgezegd. Tot zo ver gaat alles soepel. Geen opzegnoete etc bij Engie daar mijn elektra contract blijft bestaan tm november. Zie tzt of ik overstap

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• rahuijsman
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:26
Bedankt voor nu. Ik zal de opmerkingen morgen meenemen en ga dan morgenavond mijn reactie naar Enexis sturen.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:17
Dit weekend is onze warmtepomp eindelijk aangesloten. Vandaag heb ik via Whatsapp bij Vattenfall mijn gascontract opgezegd. Ik moest al mijn info achterlaten bij een chatbot en uren later verscheen dit antwoord:
Fijn om te lezen dat je niet meer afhankelijk bent van het gas en je woning gaat verwarmen d.m.v. een warmtepomp. Ik heb de levering van het gas meteen voor je opgezegd. Het is echter wel belangrijk dat je met je netbeheerder een afspraak maakt voor het verwijderen van de gasmeter als je dit nog niet hebt gedaan. De aanvraag kun je eenvoudig doen via de website www.mijnaansluiting.nl

Je ontvangt van de opzegging binnen enkele dagen nog een bevestiging per e-mail. Dit lijkt op een bevestiging dat je gaat verhuizen. Dat is natuurlijk niet aan de hand, het betreft dan alleen de afmelding van de gaslevering.

Binnen enkele weken ontvang je dan nog een eindafrekening van ons.
Ik heb de bevestiging al binnen via E-mail: het contract is opgezegd met ingang van morgen. Voor de zekerheid heb ik nog gevraagd of er kosten aan verbonden zijn zoals een opzegboete (contract liep nog tot eind van het jaar) maar dat is niet het geval.

Hulde Vattenfall! Zo kan het dus ook.

Nu even bedenken of ik Stedin iets ga vertellen of gewoon de brieven afwacht.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ecowoman
Zie mijn dossier voor de reactie #26 die ik van Enexis heb gekregen op mijn mail #25. Als jullie weer willen meedenken over hoe te reageren, dan alvast heel erg bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Ecowoman schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 12:02:
Zie mijn dossier voor de reactie #26 die ik van Enexis heb gekregen op mijn mail #25. Als jullie weer willen meedenken over hoe te reageren, dan alvast heel erg bedankt!
Maar wat is nu nog het probleem om het op die manier te doen. Ze geven al aan dat het om een melding gaat, waarbij zowel de opdrachtgever als de kosten bij verwijdering van de gasaansluiting bij Enexis komen te liggen. Dus wat wil je nu bereiken door hier tegenin te blijven gaan?

Zeker gezien de posts hier, maar ook degene die ik in mijn buurt zie waarbij het via dat traject snel en gratis lijkt te gaan. Het lijkt er zeker bij Enexis op dat er pas problemen ontstaan als je het niet via hun standaard route doet, en dat je jezelf veel problemen op de hals haalt door het op een andere manier te willen doen. En uiteindelijk ga je dat echt wel winnen, maar wel na het investeren van een hoop tijd en moeite.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Even een vraag, wat is vanuit praktisch oogpunt het probleem als de netbeheerder onaangekondigd langskomt (en je hebt in principe op dat moment toevallig gewoon tijd)? Ik weet dat het niet conform de wet is, maar maakt het ook iets uit vanuit een praktisch of juridisch oogpunt?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

HarmoniousVibe schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 13:25:
Even een vraag, wat is vanuit praktisch oogpunt het probleem als de netbeheerder onaangekondigd langskomt (en je hebt in principe op dat moment toevallig gewoon tijd)? Ik weet dat het niet conform de wet is, maar maakt het ook iets uit vanuit een praktisch of juridisch oogpunt?
Sorry, kunnen jullie over vijf minuten terugkomen, de koffie is nog niet klaar
;)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Truus01
Ecowoman schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 12:02:
WTF?!
Zo, wat een lef om te stellen dat je nu per sé MOET melden via MijnAansluiting. Althans, dat ze, als je dat niet doet, dreigen met 'Anders wordt de gebruikelijke procedure gevolgd voor bij het ontbreken van een contract.'

Ik heb, wel eerder dan de vorige brief die jij hebt gehad, in een mail aangegeven:
"Het lukt mij niet om een melding te doen via MijnAansluiting.nl, maar ik heb het u, Enexis, reeds meermaals gemeld." Met daarna de opsomming van die 'meldingen' per mail. (Truus01 in "Gas de deur uit doen: Gratis!")

Maar ik krijg bij die reactie die jij hebt gekregen sterk de neiging om dan maar weer van voren af aan te beginnen. Aangeven dat je het gemeld hebt, dat dit middels het stoppen van de ATO is gebeurd. Dat dit wettelijk zo geregeld, etc., etc.

Of, zoals @redwing aangeeft, je maakt wel een account aan en doet de melding zoals ze aangeven op MijnAansluiting.
(Maar volgens mij ben jij meer als mij en anderen hier, om het gevecht aan te gaan, omdat je in je recht staat.)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-09 16:24

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Hier enkele weken geleden aangegeven de gasaansluiting niet meer nodig te hebben. Mail ontvangen van Enexis dat het in behandeling is. Paar dagen geleden iemand gehad die de technische opname heeft gedaan en gisteren de afspraak gemaakt voor over 2 weken.. Gaat erg snel wat mij betreft. Jammer dat hij weg moet maar het zij zo.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
Truus01 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 13:31:
[...]
Of, zoals @redwing aangeeft, je maakt wel een account aan en doet de melding zoals ze aangeven op MijnAansluiting.
(Maar volgens mij ben jij meer als mij en anderen hier, om het gevecht aan te gaan, omdat je in je recht staat.)
Die optie snap ik ook hoor, alleen ze geven duidelijk aan dat ze via die manier van aanmelden zelf de opdracht geven en het ook gratis zullen afsluiten. Als ik dat zwart op wit zou hebben zou ik de moeite er niet meer insteken. Het kost dan alleen maar veel tijd en moeite, terwijl de uitkomst hetzelfde zal zijn.

[removed]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• redwing
HarmoniousVibe schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 13:25:
Tja, ik zou dat niet doen omdat ik met geen mogelijkheid kan bepalen wie er daadwerkelijk voor de deur staan. Ten eerste weet je dan dus niet wie je binnen haalt, maar als ze dan iets fout doen heb je ook geen enkel bewijs dat de netbeheerder de opdracht heeft gegeven. Ik zou werkzaamheden dan ook nooit zonder een afspraak die ik zwart op wit heb laten uitvoeren.

[removed]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ecowoman
redwing schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 13:25:
[...]
Maar wat is nu nog het probleem om het op die manier te doen. Ze geven al aan dat het om een melding gaat, waarbij zowel de opdrachtgever als de kosten bij verwijdering van de gasaansluiting bij Enexis komen te liggen. Dus wat wil je nu bereiken door hier tegenin te blijven gaan?

Zeker gezien de posts hier, maar ook degene die ik in mijn buurt zie waarbij het via dat traject snel en gratis lijkt te gaan. Het lijkt er zeker bij Enexis op dat er pas problemen ontstaan als je het niet via hun standaard route doet, en dat je jezelf veel problemen op de hals haalt door het op een andere manier te willen doen. En uiteindelijk ga je dat echt wel winnen, maar wel na het investeren van een hoop tijd en moeite.
In de posts hier met ervaringen via mijnaansluiting.nl heb ik nog niet een situatie voorbij zien komen waarbij er schade is en hoe dat opgelost is. In de mail die Enexis aan mij stuurt wordt niet gesproken over de verantwoordelijkheid bij schade. Op de website van Enexis staat dat ze schade niet in alle gevallen vergoeden.
Truus01 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 13:31:
[...]
WTF?!
Zo, wat een lef om te stellen dat je nu per sé MOET melden via MijnAansluiting. Althans, dat ze, als je dat niet doet, dreigen met 'Anders wordt de gebruikelijke procedure gevolgd voor bij het ontbreken van een contract.'

Ik heb, wel eerder dan de vorige brief die jij hebt gehad, in een mail aangegeven:
"Het lukt mij niet om een melding te doen via MijnAansluiting.nl, maar ik heb het u, Enexis, reeds meermaals gemeld." Met daarna de opsomming van die 'meldingen' per mail. (Truus01 in "Gas de deur uit doen: Gratis!")

Maar ik krijg bij die reactie die jij hebt gekregen sterk de neiging om dan maar weer van voren af aan te beginnen. Aangeven dat je het gemeld hebt, dat dit middels het stoppen van de ATO is gebeurd. Dat dit wettelijk zo geregeld, etc., etc.

Precies, ten eerste is het niet een verplichting om het via mijnaansluiting.nl te melden, wordt het ook door de ACM niet genoemd als zijnde verplichting maar als optie ("de gasverlater kan" ) , is een eenduidige melding einde gebruik op mijnaansluiting.nl nog steeds niet mogelijk, dus de gasverlater "kan" nog steeds geen melding einde gebruik aanvinken zonder een aanvraag tot verwijdering te starten, en bovendien was op 1 febuari 2024 -de dag waarop de door de ACM voorgestelde werkwijze inging- de ATO al niet meer van kracht in mijn geval.

En die -niet nader omschreven- 'procedure bij ontbreken contract' klopt nog steeds van geen kanten, want er is geen verplichting tot het hebben van een contract en er is geen wettelijke grond voor het in rekening brengen van kosten.

Het is inderdaad niet de eerste keer in mijn leven dat er verzucht wordt waarom ik toch zo moeilijk doe >:) . De tijd, moeite en stress is iets wat ieder, ook ik, wel elke keer opnieuw in overweging moet nemen, zoals @redwing zegt, maar het gevoel van onrecht (want ik sta inderdaad in mijn recht) en de drang om hierin niet alleen aan mezelf te denken maar ook aan anderen die niet van dit draadje op de hoogte zijn, zijn wel groot.

@Truus01 over het opnieuw uitleggen e.d. geven ze in de mail al aan dat ze dat ter kennisgeving aannemen (m.a.w. dat ze er niet op in zullen gaan en niet hun beleid op aanpassen).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Ecowoman schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 15:18:
@Truus01 over het opnieuw uitleggen e.d. geven ze in de mail al aan dat ze dat ter kennisgeving aannemen (m.a.w. dat ze er niet op in zullen gaan en niet hun beleid op aanpassen).
Maar dan heb je wél bewijs dat je gereageerd hebt. Ik zou óók terug reageren dat je alleen mijnaansluiting.nl zult gebruiken, wanneer je rechtstreeks "melding einde gebruik" kunt kiezen en niet eerst hoeft te kiezen "verwijderen gasaansluiting". Want dat laatste is gewoon een keuze van de netbeheerder. O-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ecowoman
Melding aan ACM over hoe mijnaansluiting.nl nu is ingericht overweeg ik op het moment ook, maar de ACM lijkt steeds meer het schoothondje van de netbeheerders en energieleveranciers te zijn. De berichtgeving van vandaag over standpunt van de ACM over de terugleverkosten voor zonnepaneelbezitters even ter illustratie, want inhoudelijk hoort dat in een ander topic thuis.

[ Voor 4% gewijzigd door Ecowoman op 08-05-2024 16:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Ecowoman schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 15:18:
[...]
In de posts hier met ervaringen via mijnaansluiting.nl heb ik nog niet een situatie voorbij zien komen waarbij er schade is en hoe dat opgelost is. In de mail die Enexis aan mij stuurt wordt niet gesproken over de verantwoordelijkheid bij schade. Op de website van Enexis staat dat ze schade niet in alle gevallen vergoeden.
Tja, maar dat zul je ook krijgen als je wel je zin/gelijk krijgt en Enexis zonder dat formulier de opdracht geeft. In beide gevallen geeft Enexis aan de opdrachtgever te zijn.

En ik zeg niet dat je geen gelijk hebt en zult krijgen, maar wel dat je nu heel veel moeite er in zult gaan/blijven steken met uiteindelijk precies dezelfde uitkomst. Uiteindelijk hebben ze nu dat formulier waarmee je opzegt en waarmee Enexis al aangeeft de opdrachtgever te zijn.
En ergens zul je toch zelf aan moeten geven dat je van de aansluiting af wil, want ik denk ook niet dat mensen er blij van worden als ze per ongeluk zonder contract zitten dat dan automatisch hun aansluiting wordt verwijderd ;)

Hierbij moet ik wel zeggen dat ik ook wel eens een rekening van UPC voor de rechter heb laten komen omdat ik weigerde hun 'oplossing' te volgen (ging om een rekening die in de toekomst betaald moest worden, maar waarvoor ze wel al incasso hadden ingeschakeld 8)7 )

[removed]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Truus01
ZuinigeRijder schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 16:09:
Maar dan heb je wél bewijs dat je gereageerd hebt. Ik zou óók terug reageren dat je alleen mijnaansluiting.nl zult gebruiken, wanneer je rechtstreeks "melding einde gebruik" kunt kiezen en niet eerst hoeft te kiezen "verwijderen gasaansluiting". Want dat laatste is gewoon een keuze van de netbeheerder. O-)
Ik heb/had ook nog het probleem dat ik niet een account aan wil hoeven maken, alleen maar om een melding te doen. Misschien geldt dat ook voor @Ecowoman.
Dus zelfs als die keuzemogelijkheid er komt (hoera, zou weer een stapje beter zijn), zijn we er in mijn ogen nog niet.

@Ecowoman, je moet hoe dan ook reageren, dan nemen ze het maar aan ter kennisgeving, maar dan heb jij inderdaad wel het bewijs dat je gereageerd hebt.

Overigens, doordat zij in de mail aangeven de opdracht te geven, zijn zij ook verantwoordelijk voor eventuele schade. Dat ze dat er niet expliciet bij vertellen, zou ik minder erg vinden.
(Als ik de MijnAansluiting route toch zou volgen.)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Truus01
redwing schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 16:13:
En ergens zul je toch zelf aan moeten geven dat je van de aansluiting af wil, want ik denk ook niet dat mensen er blij van worden als ze per ongeluk zonder contract zitten dat dan automatisch hun aansluiting wordt verwijderd ;)
En toch is het zo dat bij het opzeggen van je contract je automatisch melding doet, omdat daarmee ook de ATO opgezegd wordt.
Als je dan ook nog eens in bent gegaan op hun brieven dat je geen contract meer hebt, dan heb je toch echt vaak genoeg gemeld dat je geen gas meer wilt gebruiken. Wat er met de aansluiting dan moet gebeuren is aan de beheerder/SodM.
En dus worden mensen die per ongeluk hun energieleverancier niet betalen ook niet meteen afgesloten en hun aansluiting verwijderd.
Pagina: 1 ... 97 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.