Gas de deur uit doen: Gratis! Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 98 ... 104 Laatste
Acties:
  • 731.503 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:58
Truus01 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 16:20:
[...]

En toch is het zo dat bij het opzeggen van je contract je automatisch melding doet, omdat daarmee ook de ATO opgezegd wordt.
Ik ken toch mensen die dat niet door hadden :+ (gingen een jaartje naar het buitenland en wilden niet betalen voor de aansluiting, maar bij terugkomst hem toch weer gebruiken)
Als je dan ook nog eens in bent gegaan op hun brieven dat je geen contract meer hebt, dan heb je toch echt vaak genoeg gemeld dat je geen gas meer wilt gebruiken. Wat er met de aansluiting dan moet gebeuren is aan de beheerder/SodM.
En dus worden mensen die per ongeluk hun energieleverancier niet betalen ook niet meteen afgesloten en hun aansluiting verwijderd.
Klopt natuurlijk, maar als je na de 1e melding zo'n formulier had ingevuld was het gelijk duidelijk geweest en had het beide partijen tijd en moeite gescheeld ;)

Maar mijn punt was vooral om aan te geven dat wat je nu aan het doen bent vooral veel tijd en moeite kost en uiteindelijk hetzelfde resultaat zal geven. En als je dat ok vindt moet je lekker zo door gaan, uiteindelijk zul je het echt wel winnen.

[removed]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ecowoman
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 11-09 23:32
redwing schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 16:13:
[...]
Tja, maar dat zul je ook krijgen als je wel je zin/gelijk krijgt en Enexis zonder dat formulier de opdracht geeft. In beide gevallen geeft Enexis aan de opdrachtgever te zijn.
Met dit verschil dat je via mijnaansluiting.nl -sowieso bij Liander- aanvinkt dat je akkoord gaat met hun voorwaarden.

2280Wp Suntech STP190S-24AD+, 72 heatpipes en retour vvw op 500L hygiënevat, binnenkort Panasonic monoblock 5kW J-serie, gasloos sinds dec 2022

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20:18
redwing schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 16:22:
Maar mijn punt was vooral om aan te geven dat wat je nu aan het doen bent vooral veel tijd en moeite kost en uiteindelijk hetzelfde resultaat zal geven. En als je dat ok vindt moet je lekker zo door gaan, uiteindelijk zul je het echt wel winnen.
Een enkeling hier doet dit om het resultaat, want ook dat was eerder al vergelijkbaar.
Sommigen doen het vanwege een potentieel risico op schade en aansprakelijkheid.
Maar de meeste doen het omdat we in ons recht staan. Wij houden ons aan de wet, moet de beheerder dat ook doen. We doen het in de hoop toch iets te weeg te brengen bij de beheerders (en ACM). En de wijziging van MijnAansluiting is daar een gevolg van. Ook de eerdere wijziging dat het gratis kon, was daar het gevolg van.
Dus hoe meer er wel blijven 'vechten', hoe meer er (hopelijk) veranderd. Voor het 'vechtende' individu zal het resultaat hetzelfde zijn.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ecowoman
[...]

Klopt natuurlijk, maar als je na de 1e melding zo'n formulier had ingevuld was het gelijk duidelijk geweest en had het beide partijen tijd en moeite gescheeld ;)
Bij mijn 1e melding (mail aan Greenchoice waarin ik hen heb gemachtigd de ATO op te zeggen) heb ik er expliciet bij vermeld dat dit vanwege einde gasverbruik was. Dus het was gelijk duidelijk. Juist de moeite die Enexis er in steekt om woorden in de mond te leggen en af te dwingen dat je het via mijnaansluiting.nl doet met een 'aanvraag verwijdering', maakt duidelijk dat ze er blijkbaar belang bij hebben dat je het via mijnaansluiting.nl doet i.p.v. via een gewone, rechtsgeldige melding middels het opzeggen van de ATO. Dus ik ben er nog niet van overtuigd dat beide routes hetzelfde zijn qua verantwoordelijkheid voor schade, in de ogen van Enexis.

[ Voor 12% gewijzigd door Ecowoman op 08-05-2024 16:39 ]

2280Wp Suntech STP190S-24AD+, 72 heatpipes en retour vvw op 500L hygiënevat, binnenkort Panasonic monoblock 5kW J-serie, gasloos sinds dec 2022

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Rommelzolder
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 20:25
Truus01 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 16:29:
[...]

Een enkeling hier doet dit om het resultaat, want ook dat was eerder al vergelijkbaar.
Sommigen doen het vanwege een potentieel risico op schade en aansprakelijkheid.
Maar de meeste doen het omdat we in ons recht staan. Wij houden ons aan de wet, moet de beheerder dat ook doen. We doen het in de hoop toch iets te weeg te brengen bij de beheerders (en ACM). En de wijziging van MijnAansluiting is daar een gevolg van. Ook de eerdere wijziging dat het gratis kon, was daar het gevolg van.
Dus hoe meer er wel blijven 'vechten', hoe meer er (hopelijk) veranderd. Voor het 'vechtende' individu zal het resultaat hetzelfde zijn.
Zucht, wat maken die netbeheerders het toch onnodig ingewikkeld.
Het kan volgens mij veel simpeler en eleganter.

Voor kleinverbruikers wordt het leveranciersmodel gehanteerd, wat betekent dat bij het sluiten van een gasleveringscontract er - door de energieleverancier namens de aangeslotene - ook een ATO wordt afgesloten met de netbeheerder. De klant hoeft dus maar één actie te ondernemen.

Bij een verhuizing vindt het omgekeerde plaats: de klant meldt zijn verhuizing bij de energieleverancier en die zorgt ervoor (conform artikel 3.2 van de Informatiecode Elektriciteit en Gas), dat de netbeheerder wordt geïnformeerd. Opnieuw slechts één actie nodig van de klant.

Dat artikel 3.2 van de Informatiecode Elektriciteit en Gas wordt nu ook gebruikt als een klant zijn gasleveringscontract definitief stopzet. Zie bijvoorbeeld de zinsnedeuit het bericht dat @RichieB op 7 mei om 22:00 uur ontving van Vattenfall:
.....
Je ontvangt van de opzegging binnen enkele dagen nog een bevestiging per e-mail. Dit lijkt op een bevestiging dat je gaat verhuizen. Dat is natuurlijk niet aan de hand, het betreft dan alleen de afmelding van de gaslevering.
....
Simpele en elegante oplossing:
Zorg ervoor dat de Informatiecode Elektriciteit en Gas onder hoofdstuk drie de mogelijkheid bevat om door de energieleverancier aan de netbeheerder te melden dat het niet om een verhuizing, maar een definitieve beeindiging van gasverbruik gaat, via het daarvoor reeds bestaande automatische berichtenverkeer.

Voordelen:
  • Klant hoeft maar één actie te ondernemen.
  • Eénduidige werkwijze voor alle klanten, niet afhankelijk van de toevallige netbeheerder.
  • Geen risico voor het per ongeluk geven van een "opdracht" door de klant
  • Netbeheerders hoeven niet een aparte website in te richten en te onderhouden om de melding einde gasverbruik te verwerken
Nadeel: de firma's List en Bedrog moeten zich aan de wet gaan houden

Sinds 2006 een warmtepomp met gesloten bodemsysteem, sinds midden 2019 6,6 kW panelen ZO, 3,2 kW panelen Z

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:56
Ecowoman schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 16:26:
[...]
Met dit verschil dat je via mijnaansluiting.nl -sowieso bij Liander- aanvinkt dat je akkoord gaat met hun voorwaarden.
Dat zou voor mij ook een no-go zijn. Stedin zegt bij "aanvraag voor verwijdering zonder gewenste datum" op mijnaansluiting.nl niets over voorwaarden. Het blijft suf dat het een "aanvraag" is en geen "melding" maar ik kan er mee leven.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:55

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Rommelzolder schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 17:45:
[...]
Nadeel: de firma's List en Bedrog moeten zich aan de wet gaan houden
Voor mij (en volgens mij de meesten hier) zou dat een voordeel zijn.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +7 Henk 'm!
[...]

Het probleem is juist dat de netbeheerder niets doet met de eerste, tweede, derde en zoveelste meldingen die al zijn gedaan.
Dat het nu allemaal onnodig veel tijd en gedoe oplevert, komt doordat de netbeheerder zijn processen niet fatsoenlijk heeft ingericht en weigert om de problemen die veroorzaakt worden door een slecht systeem handmatig recht te zetten. Tevens weigeren de netbeheerders tot heden al vele jaren lang tot het herinrichten van de systemen, zodat alles werkt volgens de geldende wet-en regelgeving.

Een simpele enkelzijdige opzegging van een overeenkomst door de klant, op dezelfde wijze als de overeenkomst is aangegaan, is alles wat de consument verplicht is om te doen. Dat opzeggen gebeurt dus automatisch en 'stilzwijgend' met het opzeggen van het gascontract. Want zo komt ook de overeenkomst met de netbeheerder tot stand.

Vervolgens dient de netbeheerder gewoon zijn conclusies te trekken wanneer een nieuw contract uitblijft. Zeker wanneer dat laatste het geval is nadat er door de netbeheerder per brief op gewezen is wat de gevolgen kunnen zijn wanneer er geen nieuw gascontract volgt.

Op de website waar je nu volgens de netbeheerder zou kunnen melden dat je de gasaansluiting niet mee wenst te gebruiken, kun je vooralsnog géén simpele en eenduidige melding doen. Je kunt op die website alleen maar een aanvraag starten of een lopende aanvraag inzien. Een aanvraag impliceert het geven van een opdracht. En het geven van een opdracht is juridisch een gigantisch groot verschil ten opzichte van het doen van een melding.

Blijkbaar is al het gedoe dus nog altijd nodig. Omdat de netbeheerders structureel weigeren om gewoon hun taken uit te voeren zonder belachelijke dreigbrieven, leugens, bedrog en onrechtmatig gebruik van dwangmiddelen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Ivow85 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 19:54:
[...]
Blijkbaar is al het gedoe dus nog altijd nodig. Omdat de netbeheerders structureel weigeren om gewoon hun taken uit te voeren zonder belachelijke dreigbrieven, leugens, bedrog en onrechtmatig gebruik van dwangmiddelen.
En daarbij de energieleverancier op de één of andere manier in hun macht hebben, waardoor die meespelen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:58
[...]

Het probleem is juist dat de netbeheerder niets doet met de eerste, tweede, derde en zoveelste meldingen die al zijn gedaan.
Dat het nu allemaal onnodig veel tijd en gedoe oplevert, komt doordat de netbeheerder zijn processen niet fatsoenlijk heeft ingericht en weigert om de problemen die veroorzaakt worden door een slecht systeem handmatig recht te zetten. Tevens weigeren de netbeheerders tot heden al vele jaren lang tot het herinrichten van de systemen, zodat alles werkt volgens de geldende wet-en regelgeving.

Een simpele enkelzijdige opzegging van een overeenkomst door de klant, op dezelfde wijze als de overeenkomst is aangegaan, is alles wat de consument verplicht is om te doen. Dat opzeggen gebeurt dus automatisch en 'stilzwijgend' met het opzeggen van het gascontract. Want zo komt ook de overeenkomst met de netbeheerder tot stand.

Vervolgens dient de netbeheerder gewoon zijn conclusies te trekken wanneer een nieuw contract uitblijft. Zeker wanneer dat laatste het geval is nadat er door de netbeheerder per brief op gewezen is wat de gevolgen kunnen zijn wanneer er geen nieuw gascontract volgt.

Op de website waar je nu volgens de netbeheerder zou kunnen melden dat je de gasaansluiting niet mee wenst te gebruiken, kun je vooralsnog géén simpele en eenduidige melding doen. Je kunt op die website alleen maar een aanvraag starten of een lopende aanvraag inzien. Een aanvraag impliceert het geven van een opdracht. En het geven van een opdracht is juridisch een gigantisch groot verschil ten opzichte van het doen van een melding.

Zoals ik al eerder zei, prima als je dit zo wil doen :)

Hoe dan ook is er al zwart op wit aangegeven dat je via die website niet de opdracht geeft om de aansluiting te verwijderen en dat die opdracht alsnog van de netbeerder komt. En zo ook dat er geen kosten aan vast zitten. En nogmaals, je hebt helemaal gelijk dat het nog steeds niet helemaal gaat zoals het zou moeten gaan. Het enige wat ik dan ook aangaf is dat je met 1 minuut werk gedaan krijgt waarvoor sommige hier al 30 brieven verder zijn. Maar zet je in op het systeem veranderen is dat natuurlijk prima.

[removed]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Draak1978
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16:01
redwing schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 22:02:
[...]

Zoals ik al eerder zei, prima als je dit zo wil doen :)

Hoe dan ook is er al zwart op wit aangegeven dat je via die website niet de opdracht geeft om de aansluiting te verwijderen en dat die opdracht alsnog van de netbeerder komt. En zo ook dat er geen kosten aan vast zitten. En nogmaals, je hebt helemaal gelijk dat het nog steeds niet helemaal gaat zoals het zou moeten gaan. Het enige wat ik dan ook aangaf is dat je met 1 minuut werk gedaan krijgt waarvoor sommige hier al 30 brieven verder zijn. Maar zet je in op het systeem veranderen is dat natuurlijk prima.
Zolang ik op mijnaansluiting.nl nog de onderstaande vinkjes bij Liander moet aangeven staat het via de website zwart op wit dat ik opdracht geef 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0FshNUbgf_oO_9CGrQoueJUOBUE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nWZk3zolPAyQdKSOO5RrZwid.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ecowoman
Draak1978 schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 10:03:
[...]
Zolang ik op mijnaansluiting.nl nog de onderstaande vinkjes bij Liander moet aangeven staat het via de website zwart op wit dat ik opdracht geef 8)7

[Afbeelding]
Heeft iemand hier ook van Enexis een screenshot van (en van alle pagina's/stappen, zodat duidelijk is hoe een en ander daarin is beschreven, al dan niet in kleine letters) ?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ecowoman
Er staat in dat screenshot dat jij opdracht geeft en ook nog dat ze kosten voor meerwerk in rekening kunnen brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Draak1978 schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 10:03:
[...]

[Afbeelding]
Wat is dan de opdracht ?

Je geeft slechts opdracht tot het in behandeling nemen van een melding geen gasverbruik ?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• RagEnigma
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:22
Glashelder schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 10:39:
[...]

Wat is dan de opdracht ?

Je geeft slechts opdracht tot het in behandeling nemen van een melding geen gasverbruik ?
Ik vind de manier hoe ze het brengen totaal niet glashelder. Zolang het niet ondubbelzinnig uitlegbaar is zijn ze imho fout bezig.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Ecowoman
@Glashelder Nee, je dient zo een aanvraag tot verwijdering van gasaansluiting in, waarin je als voorlaatste stap als reden 'melding einde gasverbruik' opgeeft. Vervolgens stuur je die aanvraag tot verwijdering in door opdracht te geven en de vinkjes aan te klikken waarmee je akkoord gaat met hun voorwaarden, waarbij ze dan ook nog doodleuk melden dat er wel degelijk kosten voor meerwerk in rekening gebracht kunnen worden en waarbij je aanvinkt dat je een betalingsverplichting aangaat. Initiatief tot verwijdering ligt zoals het er nu geformuleerd is bij jou en er staat expliciet dat je een opdracht geeft en dat Liander die aanvraag in behandeling neemt.

[ Voor 5% gewijzigd door Ecowoman op 10-05-2024 10:56 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ecowoman
@Bram-Bos Ik denk dat jij na 3 maanden nog steeds geen reactie hebt gekregen van jouw contact bij de ACM op de feedback over de manier waarop mijnaansluiting.nl nu is ingericht?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:55

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

HarmoniousVibe schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 13:25:
Even een vraag, wat is vanuit praktisch oogpunt het probleem als de netbeheerder onaangekondigd langskomt (en je hebt in principe op dat moment toevallig gewoon tijd)? Ik weet dat het niet conform de wet is, maar maakt het ook iets uit vanuit een praktisch of juridisch oogpunt?
Dat is precies wat er bij mij gebeurde. Ik had Liander gemeld dat ik de aansluiting niet meer ging gebruiken. Na de gebruikelijke, maar bij mij korte, tegensparteling van Liander kreeg ik de mededeling dat er een afspraak gemaakt zou worden.

Opeens krijg ik een telefoontje van een aannemer: kunnen we straks langskomen om de aansluiting op te ruimen? Ik was onderweg en zou er met een half uurtje zijn. Ik vond het prima.
Ze zijn vast op straat begonnen en toen ik thuis kwam is het deel binnen gedaan.

Tja, waarom zou je moeilijk doen als het makkelijk kan. Als de verhoudingen eenmaal vast staan, dan maakt de rest (lees: uitvoering) me niet zoveel meer uit.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ecowoman
@Hippe Lip In jouw geval was het dus niet onaangekondigd, want ze hebben je wel gebeld om een afspraak te maken, alleen niet 5 werkdagen vooraf.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeroen
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14-09 21:42

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Ik ga hier binnenkort mee te maken krijgen. Het maakt me niet uit of en wanneer ze zouden komen om de aansluiting te verwijderen (al moet ik het natuurlijk weten zodat ik ze kan binnenlaten). Het is wel nuttig dat ik er niet meer voor betaal. Klopt het dat het verschil tussen de 'nieuwe procedure' en de tweakersroute er vooral in zit dat ik in het laatste geval de 'melding van geen gebruik' gewoon niet doe?

"I don't always test my code, but when I do, I test on production."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:06

Dit is wel heel erg geredeneerd vanuit onze wens. Volgens mij hebben we geen idee hoeveel mensen hun gas contract opzeggen, zonder dat de gas aansluiting verwijderd dient te worden. Lijkt mij niet heel wenselijk dat de aannemer bij mensen op de stoep staat die nog gewoon een CV-ketel hebben hangen en enkel vanuit financiele problemen verkeerde keuzes maken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Ecowoman schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 14:54:
@Bram-Bos Ik denk dat jij na 3 maanden nog steeds geen reactie hebt gekregen van jouw contact bij de ACM op de feedback over de manier waarop mijnaansluiting.nl nu is ingericht?
Nee, niets

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RagEnigma
Oilman schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 08:22:
[...]

Dit is wel heel erg geredeneerd vanuit onze wens. Volgens mij hebben we geen idee hoeveel mensen hun gas contract opzeggen, zonder dat de gas aansluiting verwijderd dient te worden. Lijkt mij niet heel wenselijk dat de aannemer bij mensen op de stoep staat die nog gewoon een CV-ketel hebben hangen en enkel vanuit financiele problemen verkeerde keuzes maken.
In aantallen weten we het niet maar in percentages hebben we daar een duidelijk beeld van. Dit is namelijk 100% want het is LEVENSGEVAARLIJK om geen contract te hebben op een aangesloten gasleiding.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Draak1978
Mijn eerste brief van Liander gehad:

Ze denken dat ik een meter storing heb en willen graag een afspraak hebben zodat zij langs kunnen komen.

Ik denk omdat ze al meer dan een jaar geen gas verbruik meer meten.

Ik denk dat ik de afspraak maar moet maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Laatst online: 22:10
Kan je ook je meter laten verwijderen maar wel je gascontract houden? Ik heb nu nog een gascontract omdat ik anders de welkomstbonus mis loopt en ze me wellicht een boete geven wegens eerder opzeggen, maar ik heb geen gas meer nodig..

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Draak1978
Makrolon schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 19:17:
Kan je ook je meter laten verwijderen maar wel je gascontract houden? Ik heb nu nog een gascontract omdat ik anders de welkomstbonus mis loopt en ze me wellicht een boete geven wegens eerder opzeggen, maar ik heb geen gas meer nodig..
Is jouw gas bonus meer waard dan de vaste gebruikers kosten?

Zo ja,gas-contract houden. Zo nee gas contract opzeggen.

Je kunt geen gas aansluiting verwijderen terwijl jij jouw gas contract beeindigd

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Wat zegt je leverancier daarover?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:51
Contract is gekoppeld aan je meter nummer, dus lijkt mij vreemd als het wel kan. Heb je naast dan met verwijderen, dat kan toch gewoon na afloop van je contract.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
Draak1978 schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 19:26:
[...]

Is jouw gas bonus meer waard dan de vaste gebruikers kosten?

Zo ja,gas-contract houden. Zo nee gas contract opzeggen.

Je kunt geen gas aansluiting verwijderen terwijl jij jouw gas contract beeindigd
Ja, 170 euro.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
klump4u schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 20:09:
[...]

Wat zegt je leverancier daarover?
Ja de telefoniste zei ook dat ik het contract maar moest uit zitten idd. Was wel deels gebaseerd op aannames.

Ik vind het zo zonde om nog vastrecht te betalen voor iets wat ik niet gebruik maar dit is dan financieel toch t handigste, om het gewoon uit te zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ecowoman
Oilman schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 08:22:
[...]
Die mensen zullen niet de gasleverancier gemachtigd hebben om namens hen de ATO op te zeggen, lijkt me.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ecowoman
DOSSIER deel 2 (deel 1 werd te lang). Als jullie weer willen meedenken over mijn concept reactie, dan alvast heel erg bedankt!

Dank voor het template @internetinfo en @factor15 en voor het aan mij doorsturen door @HellevUUr .

DOSSIER Ecowoman deel 2
Netbeheerder:Enexis
Geen gas verbruikt sinds: half dec 2022
Contract gas opgezegd:31 december 2023
Einddatum overeenkomst:Ik heb per direct opgezegd op 31-12-2023, GC heeft het contract per 11-01-2024 stopgezet. Gas/vastrecht is echter verrekend t/m 15-01-2024

Tijdlijn
#2713-05-2024Reactie van mij aan Enexis Afdeling Klachten & Claims n.a.v. hun mail #26 in deel 1.
#2821-05-2024Brief van Enexis (zonder envelop) in de brievenbus. Blijkbaar zijn ze langsgekomen (wederom onaangekondigd, zonder afspraak).
#2922-05-2024Reactie van mij aan Enexis Afdeling Klachten & Claims, cc naar Klantenservice, cc naar Aansluitregister Enexis n.a.v. hun brief (zonder envelop) #28 in de brievenbus, dus blijkbaar voor de 2e keer een onaangekondigd, zonder afspraak, bezoek van monteurs van Enexis.
#3025-06-2024Brief van Syncasso gerechtsdeurwaarders met dagtekening 19-06-2024, echter pas bezorgd op 25-06-2024, waarin o.a. gevraagd wordt om een energiecontract af te sluiten en vóór 26-06-2024 buitengerechtelijke kosten te betalen.
#3125-06-2024Reactie van mij per mail aan Syncasso gerechtsdeurwaarders n.a.v. hun brief #30
#3201-07-2024Mail van Syncasso gerechtsdeurwaarders als reactie op mijn mail #31
#3303-07-2024Reactie per mail van mij aan Syncasso gerechtsdeurwaarders als reactie op hun mail #32
#3403-07-2024Reactie van Syncasso gerechtsdeurwaarders als reactie op mijn mail #33
#3509-07-2024Volgende reactie van Syncasso na hun reactie op 03-07-2024 #34 n.a.v. mijn mail #33.
#3615-07-2024Mail met inhoudelijke reactie van Syncasso n.a.v. mijn mail #33.
#3716-07-2024Reactie per mail van mij aan Syncasso gerechtsdeurwaarders als reactie op hun mail #36.
#3816-07-2024Reactie van jurist van Syncasso gerechtsdeurwaarders als reactie op mijn mail #37.

Correspondentie behorende tot items in de tijdlijn
#2713-05-2024 Reactie van mij aan Enexis Afdeling Klachten & Claims n.a.v. hun mail 26 in deel 1 . Na hier in dit draadje een aantal concepten te hebben voorgelegd, onderstaande mail verstuurd.
Geachte Enexis,

Er is geen contractuele relatie meer tussen u en mij, want deze is uiterlijk tien werkdagen na mijn rechtmatige opzegging d.d. [datum] van de aansluit-en transportovereenkomst (via machtiging aan Greenchoice) komen te vervallen. Er kan dus door u helemaal geen werkwijze of procedure opgelegd worden en ik heb middels bovengenoemde opzegging voldaan aan het enige dat ik van rechtswege hoef te doen.
Desondanks verzoekt u mij om een aantal stappen - die onderdeel zijn van het indienen van een aanvraag- te doorlopen op mijnaansluiting.nl en verwijst u mij naar een pagina van de ACM, waarop de ACM een werkwijze voorstelt die op 1 februari 2024 (toen onze contractuele relatie reeds was beëindigd) in zou gaan. Hoewel ik u reeds op [datum] heb laten weten om mij moverende redenen geen gebruik te maken van mijnaansluiting.nl en in al mijn mails reeds lang en breed alles duidelijk heb gemaakt, zal ik hieronder wat uitgebreider reageren.

1. U vraagt mij een melding te doen via mijnaansluiting.nl .

2. Ik constateer dat dat niet mogelijk is op mijnaansluiting.nl zonder opdrachtgever te worden.
Toelichting:
De website mijnaansluiting.nl is namelijk zo ingericht dat ik op die website niet een simpele, eenduidige ‘melding einde gebruik’ kan doen. Ik moet op mijnaansluiting.nl eerst een account aanmaken en ik kan vervolgens op die website enkel een ‘aanvraag’ indienen en pas als ik die aanvraag/opdracht start en daarin vervolgens opdracht geef tot werkzaamheden -te weten sloop/verwijdering- (door u in uw mail d.d. 08-05-2024 genoemd als stap 1 t/m 4), kan ik daarna op het einde een vakje ‘melding einde gebruik’ (door u in uw mail genoemd als stap 5) als reden voor het opdrachtgeven tot die werkzaamheden aanklikken. Deze procedure/werkwijze is niet zoals de ACM het in haar brief d.d. 12-12-2023, met kenmerk ACM/UIT/610256, aan de netbeheerders aangegeven en bedoeld heeft.
Ook in de toelichting op de website mijnaansluiting.nl spreekt u als netbeheerder(s) tot op heden continu over de gasverlater als initiatiefnemer en opdrachtgever, met termen als “u laat uw gasaansluiting verwijderen”.

3. Ik ben geen opdrachtgever en ik wil geen opdrachtgever zijn i.v.m. extra voorwaarden en mogelijke juridische consequenties.

4. Hoewel ik (1) prima vind, kan dit niet i.v.m. (2) en (3), tevens geldt (5) en uit de goedheid van mijn hart ook (6) en (7).

5. Er is helemaal geen wettelijke verplichting om een melding einde gasgebruik te doen, ook niet via mijnaansluiting.nl

6. U bent er al op de hoogte van dat ik geen gas meer verbruik (via mijn opzegging van de aansluit- en transportovereenkomst (ATO) op [datum] , uw telefoontje d.d. [datum] en ten overvloede ook nog de door mij verstuurde mails aan enerzijds uw afdeling Klachten & Claims en anderzijds aansluitregister Enexis).

7. Ik vind het niet alleen in het belang van mijzelf, maar zeker ook in het belang van de vele mensen die zich bovenstaande en onderstaande zaken niet realiseren, van groot belang dat er verandering komt in de manier waarop er nu door u en andere netbeheerders omgegaan wordt met de gasverlater.

U schrijft dat als ik de door u in uw mail d.d. 08-05-2023 omschreven stappen -die onderdeel zijn van een ‘start aanvraag’/opdracht- op mijnaansluiting.nl niet doorloop, door u de gebruikelijke procedure wordt gevolgd voor bij het ontbreken van een contract, zonder daarbij te specificeren wat die procedure inhoudt. Als u hiermee doelt op de werkwijze die u eerder heeft beschreven als de procedure voor afsluiten waar u kosten voor in rekening wilt brengen, dan gaat u voorbij aan het feit dat, zoals ik in eerdere mails ook heb aangegeven met bijbehorende wetteksten, er geen enkele verplichting is voor het hebben van een contract en ook geen wettelijke grond voor het in rekening brengen van kosten bij afsluiting of verwijdering op uw initiatief.

Voor de goede orde herhaal ik hierbij dat u van harte welkom bent om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht, inclusief eventuele verwijdering. Het initiatief daartoe ligt bij u, vindt ook de kantonrechter (ECLI:NL:RBOBR:2020:6862). Het is immers uw gasaansluiting, en uw verantwoordelijkheid. Ik geef nadrukkelijk geen opdracht tot deze werkzaamheden. Ik verwerp ook bij voorbaat enige vorm van kosten of schade voor deze werkzaamheden op initiatief van Enexis. Enexis is gehouden daar minimaal vijf werkdagen van tevoren een afspraak voor te maken op grond van artikel 4.1.2.5 van de Aansluit- en Transportcode Gas RNB.

Als u met mij wilt communiceren, dan verzoek ik wederom om dat per email (of brief) te doen, dus niet per telefoon, zodat ik alles rustig kan lezen.
Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd en vraag u om een ontvangstbevestiging van deze mail.

Met vriendelijke groet,
[mijn naam]
[mijn adres]
[mijn emailadres]
#2821-05-2024 Brief van Enexis (zonder envelop) in de brievenbus. Blijkbaar zijn ze langsgekomen (wederom onaangekondigd, zonder afspraak).
Belangrijke informatie over afsluiten energie
[Mijn naam]
[Mijn adres]

Onderwerp: Afsluiten energie
Behandeld door: Afdeling INFRA

Ons Kenmerk: X
Datum: 21-5-2024

Geachte heer of mevrouw,

Vandaag zijn onze monteurs bij u langs geweest om u af te sluiten van elektriciteit en/of gas. Van uw energieleverancier hebben we namelijk doorgekregen dat u sinds [datum] geen energiecontract meer hebt. Enexis Netbeheer is uw netbeheerder en is volgens de “Elektriciteitswet 1998” en “Gaswet” nu verplicht om u af te sluiten. Dit hebben we u eerder al laten weten. In deze brief staat wat u van ons kunt verwachten en wat u kunt doen als u bent afgesloten.

[Onaangekruist vakje] U bent binnen afgesloten
Voor de werkzaamheden van onze monteurs krijgt u binnenkort een rekening. Verderop in deze brief staan onze tarieven

[Onaangekruist vakje] U bent buiten afgesloten
Omdat onze monteurs u niet binnen konden afsluiten, hebben ze dat buiten gedaan. Voor hun werkzaamheden krijgt u binnenkort een rekening. Verderop in deze brief staan onze tarieven.

[ Aangekruist vakje] Wij schakelen een deurwaarder in om alsnog uw installatie af te sluiten
Onze monteurs hebben geprobeerd om u af te sluiten maar dat is niet gelukt. Daarom dragen wij uw dossier over aan een deurwaarder. Extra kosten kunt u alleen voorkomen als u met Enexis Netbeheer heldere afspraken maakt over het binnen afsluiten én als u zich volledig aan de gemaakte afspraken houdt. U kunt onze Klantenservice hierover bellen op 088 857 70 00.

Overzicht kosten af- en heraansluiten
Onze tarieven (inclusief btw) zijn:
Binnen uw huis Gas of elektriciteit Afsluiten €168,67 Heraansluiten €123.77
Buiten uw huis Gas of elektriciteit Afsluiten €829,30 Heraansluiten €621,98

Extra kosten afsluiten gas
Voor een gasaansluiting geldt dat deze voor de veiligheid maximaal 12 maanden afgesloten mag blijven. Uiterlijk 10 maanden na de datum van afsluiten, moet u hebben gekozen voor heraansluiten of verwijderen. Wij vragen u ruim op tijd om een keuze te maken. Allen de kosten voor heraansluiten brengen wij in rekening. U leest hier meer over op enexis.nl/afsluitenvoorkomen

Na afsluiten weer laten heraansluiten?
  1. Regel een geldig energiecontract met een energieleverancier
    Op https://www.acm.nl/nl/ond...ningen/vergunninghouders- elektriciteit-en-gas vindt u een overzicht van alle energieleveranciers.
  2. Zorg ervoor dat u alle rekeningen van Enexis Netbeheer hebt betaald.
Hebt u betaald en heeft uw energieleverancier ons laten weten dat u een geldig energiecontract hebt? Dan nemen wij contact met u op. We maken een afspraak voor het heraansluiten. U betaalt de heraansluitkosten direct met pin aan de monteur.

Wie is Enexis Netbeheer?
Enexis Netbeheer is in uw regio netbeheerder. Wij beheren het ondergrondse energienetwerk en uw aansluiting op dit netwerk. Voor uw elektriciteits- en/of gasaansluiting betaalt u netwerkkosten via uw energieleverancier. Uw energieleverancier draagt die netwerkkosten af waan Enenxis Netbeheer.

Met vriendelijke groet,
Enexis Netbeheer B.V.
#2922-05-2024 Reactie van mij aan Enexis Afdeling Klachten & Claims, cc naar Klantenservice, cc naar Aansluitregister Enexis n.a.v. hun brief (zonder envelop) #28 in de brievenbus, dus blijkbaar voor de 2e keer een onaangekondigd, zonder afspraak, bezoek van monteurs van Enexis.
Geachte Enexis,

Tot mijn verbazing vond ik gisteren uw brief d.d. [datum] met kenmerk [X] in mijn brievenbus. Daarin staat dat u op [datum] heeft geprobeerd om uw gasaansluiting op mijn adres af te sluiten, maar dat dit niet gelukt is.
Om meerdere mogelijke redenen (niemand thuis, ongelegen moment, voorkómen van oplichting/binnendringen in de woning door mensen die zich als uw werknemers voordoen, etc.), heeft de wetgever in de Aansluit- en Transportcode Gas RNB aan ú opgedragen om tenminste vijf werkdagen vooraf een afspraak te maken indien u werkzaamheden aan de installatie binnenshuis wenst uit te voeren. U bent zelf uitstekend in staat het juiste artikel waarin dit beschreven is terug te vinden, maar om het u makkelijker te maken wijs ik u op artikel 4.1.2.5 van voornoemde Code.
Zoals u weet is de code voor u bindend en heeft u nu, tot twee keer toe, kennelijk de voorgeschreven regels overtreden door onaangekondigd, zonder afspraak, voor mijn deur te staan met de wens om binnenshuis werkzaamheden uit te voeren.

Het is uw goed recht om ter verdere uitvoering van uw taak, ditmaal wel met inachtneming van de geldende regelgeving als omschreven in onder andere de Aansluit- en Transportcode Gas RNB, een door u gewenste externe partij in te schakelen. Wat echter niet mogelijk is, is dat u de kosten van deze externen, waaronder eventueel een deurwaarder, doorberekent. Er is immers geen enkele juridische grondslag voor eventuele kosten. Eventuele kosten die er reeds zijn, zijn ontstaan doordat u zelf de regelgeving niet opvolgt.

U bent al lange tijd in bezit van mijn contactgegevens (en mijn verzoek om alleen schriftelijk, via email of brief, te communiceren). Dus als u iets wilt kunt u mij via deze wegen (email of brief) bereiken. Als u zelf niet capabel genoeg bent om uw taken binnen de juridische kaders uit te voeren dan is het uw goed recht om een deurwaarder in te schakelen, volledig voor uw rekening. Uiteraard zal ik, wanneer u en de eventuele deurwaarder zich aan de wet- en regelgeving houden meewerken aan toegang tot uw eigendommen. Ik zal hiervoor echter niet het initiatief nemen. Werkzaamheden die u nodig acht zijn op uw eigen initiatief, voor uw eigen rekening en op uw eigen risico. Ik verwerp bij voorbaat elke vorm van kosten of schade.

Daarnaast wil ik reageren op het feit dat u in uw brief verwijst naar de “Elektriciteitswet 1998” en de “Gaswet” en schrijft dat u op basis daarvan verplicht bent om mij af te sluiten. Voor elektriciteit heb ik nog steeds een leveringscontract, waar ik netjes voor betaal (en ook altijd heb gedaan), dus de elektriciteitswet is niet relevant. In de Gaswet is nergens beschreven dat u mij als gasverlater verplicht zou moeten afsluiten nadat ik rechtmatig de aansluit- en transportovereenkomst (ATO) heb opgezegd (te weten per direct op [datum], waarmee deze uiterlijk tien werkdagen daarna is vervallen).

Zoals ik u altijd heb laten weten en hierbij herhaal, bent u van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht, inclusief eventuele verwijdering. Het initiatief daartoe ligt bij u, vindt ook de kantonrechter (ECLI:NL:RBOBR:2020:6862). Het is immers uw gasaansluiting, en uw verantwoordelijkheid. Ik geef nadrukkelijk geen opdracht tot deze werkzaamheden. Ik verwerp ook bij voorbaat enige vorm van kosten of schade voor deze werkzaamheden op initiatief van Enexis. Enexis is gehouden daar minimaal vijf werkdagen van tevoren een afspraak voor te maken op grond van artikel 4.1.2.5 van de Aansluit- en Transportcode Gas RNB.

Tevens zal ik de ACM op de hoogte stellen van onder andere het feit dat u zich niet heeft gehouden aan bepalingen uit de Aansluit- en transportcode Gas RNB. Ook wil ik aangeven dat alle kosten die gemaakt moeten worden wegens (verder) onwettig handelen van Enexis op u, Enexis, verhaald zullen worden.

Hopende u voldoende geïnformeerd te hebben wacht ik uw schriftelijke reactie (via email of brief) , alsmede uw ontvangstbevestiging van zowel deze mail als mijn mail van [datum], af.

Met vriendelijke groet,
[Mijn naam]
[Mijn adres]
[Mijn email]
#3025-06-2024 Brief van Syncasso gerechtsdeurwaarders met dagtekening 19-06-2024, echter pas bezorgd op 25-06-2024, waarin o.a. gevraagd wordt om een energiecontract af te sluiten en vóór 26-06-2024 buitengerechtelijke kosten te betalen.
[Mijn naam]
[Mijn adres]
BELANGRIJK, direct lezen

Onderwerp: Aanmelden bij energieleverancier
Dossier: [Dossiernr/Enexis Netbeheer B.V.]
Behandeld door: Team Netbeheer
Emailadres: post@syncasso.nl

Leeuwarden, 19 juni 2024

Beste heer, mevrouw,

Enexis Netbheer B.V. heeft Syncasso gevraagd contact met u op te nemen, omdt u geen energiecontract heeft. In deze brief leggen wij uit wat u moet doen.

Uw situatie
voor uw energie (stroom en/of gas) zijn 2 bedrijven nodig: een netbeheerder en een energieleverancier.

Enexis Netbeheer B.V. is uw netbeheerder. Dat is geregeld.

U heeft op dit moment geen contract met een energieleverancier. Zonder energiecontract kunt u worden afgesloten van stroom en/of gas. Het is daarom belangrijk dat u zich zo snel mogelijk aanmeldt bij een energieleverancier.

Aanmelden bij energieleverancier
  • Ga direct op zoek naar een energielverancier (bijvoorbeeld op www.gaslicht.com).
  • Sluit met deze leverancier een energiecontract af. Doe dit uiterlijk: 26 juni 2024.
  • Geef aan Syncasso door dat u een energiecontract heeft afgesloten.
  • Let op: pas wanneer we van Enexis Netbeheer B.V. doorkrijgen dat u een energiecontract heeft afgesloten, stoppen we het proces van afsluiting van stroom en/of gas.
Wat gebeurt er als u geen energiecontract afsluit?
Dan kunt u worden afgesloten van stroom en/of gas. Zorg er daarom voor dat u op tijd een energiecontract afsluit.

Kosten
Omdat Enexis Netbeheer B.V. ons heeft ingeschakeld en wij buitengerechtelijke werkzaamheden hebben verricht, moet u buitengerechtelijke kosten van € 75,00 betalen. Gebruik hiervoor de volgende betaalgegevens:

Rekeningnummer: [Rekeningnummer van Syncasso]
Omschrijving: [Dossiernr]

U kunt ook met iDEAL betalen via www.syncasso.nl/betalen.

Betaal vóór 26 juni 2024.

Meer informatie
Heeft u vragen over deze brief, bent u het niet eens met de brief of wilt u meer informatie, neem dan contact met ons op. Of ga naar www.syncasso.nl/energie voro antwoorden op veelgestelde vragen. Voor hulp, informatie en advies kunt u ook met een van onze specialisten whatsappen. Dit kan via: 06-51254710.

Met vriendelijke groet,
Syncasso

Uw gegevens zijn in onze dossieradministartie vastgelegd. Meer informatie hierover leest u op www.syncasso.nl/privacy-cookies/
#3125-06-2024 Reactie van mij per mail aan Syncasso gerechtsdeurwaarders n.a.v. hun brief #30.
Geachte Syncasso,

Vandaag (25 juni 2024) ontving ik uw brief met kenmerk X en dagtekening van 19 juni 2024. U vraagt in uw brief om uiterlijk 26 juni 2024 een contract af te sluiten bij een energieleverancier én tevens om vóór 26 juni 2024 aan u een bedrag van €75,00 te betalen.

Beiden ga ik niet doen.
Het lijkt er op dat het dossier wat ik inmiddels bij Enexis heb opgebouwd niet of niet volledig bij u bekend is, of dat u verzuimd heeft om inhoudelijk kennis te nemen van dat dossier.
Als u wel inhoudelijk kennis genomen had van het dossier, had u mij immers niet gevraagd om een contract af te sluiten bij een energieleverancier.

Gezien het feit dat u niet inhoudelijk op de hoogte lijkt te zijn van mijn dossier, sommeer ik u om mij een volledige kopie van het dossier toe te sturen zoals u dat van Enexis heeft ontvangen. Ik ga er vanuit dat u mij dit per ommegaande, doch uiterlijk binnen twee werkdagen, kunt toesturen.

Pas nadat is gebleken dat u over het volledige dossier beschikt én daar inhoudelijk kennis van heeft genomen, zal ik moeite doen om u van een meer inhoudelijke reactie te voorzien, indien u na het lezen van het dossier niet zelf al heeft geconcludeerd dat Enexis tegen mij geen zaak heeft en ik derhalve aan u ook niets verschuldigd ben.

Ik vind het erg onzorgvuldig dat u bij de dagtekening geen rekening hebt gehouden met een mogelijk late bezorging van de post. Ik verwacht dat u mij in de toekomst een redelijke termijn geeft om op uw correspondentie te reageren.

In afwachting van uw reactie,
met vriendelijke groet,

[Mijn naam]
[Mijn adres]
[Mijn email]
#3201-07-2024 Mail van Syncasso gerechtsdeurwaarders als reactie op mijn mail #31.
Beste heer, mevrouw,

In antwoord op uw email berichten wij u hierbij dat in het Centraal
Aansluitingen Register (CAR) sinds 15-01-2024 geen contract voor elektra
en/of gas bekend is.
Er is ook geen aanvraag gedaan voor het afsluiten van de meter daarom
heeft Enexis ervoor gekozen om dit uit handen te geven aan ons Syncasso.

Indien uw energieleverancier een fout heeft gemaakt, dient u met hen
contact op te nemen zodat zij dit corrigeren. De leverancier kan ook
contact opnemen met de leveranciersdesk van Enexis voor eventuele
correcties.

Pas nadat wij van Enexis. doorkrijgen dat het energiecontract definitief
is, stoppen we het proces van afsluiting van stroom en/of gas.

Omdat Enexis ons heeft ingeschakeld en wij buitengerechtelijke
werkzaamheden hebben verricht, moet u buitengerechtelijke kosten van
75,00 betalen.

Wij zien uw betaling van 75,00 graag binnen 3 werkdagen na vandaag van u
tegemoet op bankrekeningnummer NL48 RABO 0300 1039 99 van Syncasso van
Syncasso onder vermelding van uw dossiernummer.

Met vriendelijke groet,
Syncasso
#3303-07-2024 Reactie van mij aan Syncasso gerechtsdeurwaarders als reactie op hun mail #32 . Na meerdere concepten hier aangedragen te hebben, heb ik onderstaande tekst gemaild.
Geachte Syncasso,

U heeft verzuimd om het dossier bij te voegen zoals dat door uw cliënt Enexis aan u is aangeleverd, zoals ik u in mijn mail d.d. 25-06-2024 heb gesommeerd. U geeft mij nu niet de mogelijkheid om inhoudelijk te kunnen reageren, wat ik een zeer kwalijke zaak vind. U moet dit bericht dan ook zien als een formele klacht over de gang van zaken en als zodanig behandelen.

Uit uw formulering blijkt dat u niet eens weet of er een leveringscontract voor elektriciteit dan wel voor gas ontbreekt volgens Enexis. Uit uw schrijven maak ik tevens op dat u ofwel niet het volledige dossier in mijn zaak van Enexis ontvangen heeft, ofwel niet de moeite heeft genomen om dit dossier te lezen en u op de hoogte te stellen van de van toepassing zijnde wet- en regelgeving bij gasverlaters. Als u dat wel had gedaan zou u weten dat er geen rechtsgeldige vordering is vanuit uw cliënt en ook niet vanuit u. De ongespecificeerde buitengerechtelijke kosten betwist ik.

Hierbij verzoek ik u opnieuw vriendelijk, doch dringend, om het volledige dossier zoals dat door uw cliënt aan u is overgedragen aan mij toe te sturen per omgaande, of uiterlijk binnen 2 werkdagen.

Ik ben niet uit op conflict. Ik wens enkel dat zowel ikzelf als andere gasverlaters correct, duidelijk, vriendelijk, behulpzaam en rechtmatig behandeld worden door uw cliënt en door u. Ik heb uw cliënt reeds eerder laten weten een klacht in te dienen bij de ACM en zal het inschakelen van u door Enexis en de manier waarop u dat oppakt daarin verwerken. Als u opnieuw niet voldoet aan mijn verzoek om het volledige dossier binnen de gestelde termijn aan te leveren, dan zie ik mij genoodzaakt mij tevens met een klacht over uw bureau te wenden tot de Nationale Ombudsman.

Ook ontvang ik graag een ontvangst- en leesbevestiging van deze mail.

In afwachting van uw reactie,
met vriendelijke groet,
[Mijn naam]
[Mijn adres]
[Mijn mail]
#3403-07-2024 Reactie van Syncasso gerechtsdeurwaarders als reactie op mijn mail #33
Geachte heer/mevrouw,

Hartelijk dank voor uw e-mail, welke wij in goede orde hebben ontvangen en in behandeling hebben genomen.
In de komende periode kunt u een terugkoppeling van ons verwachten.

Met vriendelijke groet,

Syncasso
#3509-07-2024 Volgende reactie van Syncasso na hun reactie op 03-07-2024 #34 n.a.v. mijn mail #33. gerechtsdeurwaarders als reactie op mijn mail #33
Beste heer, mevrouw,

Wij hebben uw email in goede orde ontvangen dank hiervoor.

En zullen hierop terugkomen per email krijgt u nog een reactie van ons.

Met vriendelijke groet,
[Naam medewerker]
Syncasso.
#3615-07-2024 Mail met inhoudelijke reactie van Syncasso n.a.v. mijn mail #33
Geachte [Mijn naam],

Naar aanleiding van uw email d.d. 3 juli bericht ik u als volgt.

U verzoekt om het door cliënt bij ons aangeleverde dossier bij te voegen.
Wij hebben van onze cliënt haar brieven aan u d.d. 22 januari 2024, 12
februari 2024 en 11 maart 2024 ontvangen. Tevens hebben wij de
emailcorrespondentie die tussen cliënt en u vanaf 24 maart 2024 is gevoerd
ontvangen. Aangezien u deze correspondentie reeds allemaal in uw bezit
heeft zal ik die niet bijvoegen.

U heeft aangegeven dat u geen gas meer afneemt. Cliënte heeft u verzocht
via de website van ACM een 'melding einde gebruik' te doen. In dat geval
worden er geen kosten in rekening gebracht voor de verwijdering van de
aansluiting.

Cliënt heeft geen 'melding einde gebruik' ontvangen van u. Zodoende is de
procedure gevolgd voor een aansluiting zonder contract. Medewerkers van
client zijn tweemaal bij u geweest voor afsluiting, de eerste maal heeft u
geen medewerking verleend, de tweede keer was u niet thuis. Zodoende is
het dossier aan ons overgedragen.

Indien u een afspraak wilt maken voor een bezoek van cliënt dient u de
procedure te volgen die cliënt heeft vermeld in haar emails d.d. 26 maart
2024 en 8 mei 2024. Zolang een dergelijke aanvraag niet is gedaan, zal het
dossier bij ons worden voortgezet.

Met vriendelijke groet,
Syncasso

Met vriendelijke groet,
[Naam medewerker]
Jurist
#3716-07-2024 Reactie van mij aan Syncasso gerechtsdeurwaarders als reactie op hun mail #36.
Geachte Syncasso, waaronder geachte heer [Naam jurist die hun mail schreef],

Hierbij reageer ik op uw mail d.d. 15 juli 2024 jl. U maakt niet duidelijk en onderbouwt niet welke rechtmatige vordering u denkt dat uw cliënt op mij zou hebben en wat uw rol hierin is als gerechtsdeurwaarder. Ik verzoek u het dossier per omgaande te sluiten.

1. U stelt dat u bent ingeschakeld door uw cliënt Enexis vanwege contractloosheid.

2. U weet dat uw cliënt reeds op de hoogte is van het feit dat ik geen gas meer verbruik.

3. U weet dat er geen wettelijke verplichting is om een gasleveringscontract te hebben. Het is immers uw plicht als gerechtsdeurwaarder om u van de van toepassing zijnde wet- en regelgeving op de hoogte te stellen. Bovendien geeft u aan dat u in bezit bent van de - al dan niet volledige - emailcorrespondentie tussen uw cliënt en mij, waarin ik uw cliënt ook reeds op – onder andere – het ontbreken van deze wettelijke verplichting heb gewezen.

4. U weet dat er geen wettelijke verplichting is om een melding einde gasverbruik te doen, ook niet via mijnaansluiting.nl .

5. U weet dat uw cliënt op afspraak minimaal 5 werkdagen vooraf, op initiatief van uw cliënt, voor verantwoordelijkheid van uw cliënt en op risico van uw cliënt, van harte welkom is om eventuele werkzaamheden te verrichten die uw cliënt nodig acht, inclusief eventuele verwijdering. Ik geef nadrukkelijk geen opdracht tot deze werkzaamheden. Ik verwerp ook bij voorbaat enige vorm van kosten of schade voor deze werkzaamheden op initiatief van Enexis. U heeft dit in al mijn emails kunnen lezen.

6. U weet dat uw cliënt, niet ik, degene is die een wens heeft om werkzaamheden te verrichten, dat het initiatief daarvoor bij uw cliënt ligt en dat uw cliënt danook degene is die een afspraak dient te maken, niet ik. U weet ook dat uw cliënt wettelijk verplicht is om minimaal 5 werkdagen vooraf een afspraak te maken voor werkzaamheden binnenshuis en/of op mijn perceel.

7. U beschuldigt mij van geen medewerking verlenen bij het eerste onaangekondigde, zonder afspraak, bezoek van uw cliënt aan mijn adres. Dit verwerp ik. U weet dat uw cliënt onaangekondigd, zonder afspraak en bovendien ongelegen (wat niet verwonderlijk is als ze onaangekondigd, zonder afspraak langskomen) aan de deur stond. Ik heb de medewerkers van uw cliënt op dat moment opnieuw gewezen op de verplichting die uw cliënt heeft om minimaal 5 werkdagen vooraf een afspraak te maken indien zij werkzaamheden wenst te verrichten binnenshuis en/of op mijn perceel. U weet dat ik in al mijn mails heb laten weten dat ik medewerking verleen en dat ik uw cliënt reeds meermaals voorafgaand aan het bezoek op de – bij uw cliënt bekend zijnde – verplichting om een afspraak te maken heb gewezen, zie punt (5), Ik vind het dan ook verwerpelijk dat u mij beschuldigt van het niet verlenen van medewerking.

8. U stelt dat uw cliënt mij verzoekt via de website van de ACM een ‘melding einde gebruik’ te doen. Als u – zoals u verplicht bent – zorgvuldig zou handelen, dan zou u weten dat de website mijnaansluiting.nl niet van de ACM is, maar van de gezamenlijke netbeheerders is, waar nota bene uw cliënt zelf (en daarnaast dus andere netbeheerders) verantwoordelijk voor is.

9. U weigert om het dossier zoals dat door uw cliënt Enexis aan u is aangeleverd bij te voegen, waardoor u mij niet in de gelegenheid stelt om adequaat te kunnen reageren. Door uw weigering kan ik ondere andere niet zien of u van uw cliënt de volledige (email)correspondentie heeft ontvangen. Uit uw schrijven blijkt sowieso al dat er 2 brieven van Enexis ontbreken die behoren bij de onaangekondigde, zonder afspraak, keren dat uw cliënt bij mij aan de deur is geweest. Mogelijk ontbreekt er nog meer.

10. In wetenschap van bovenstaande punten, maant u mij desondanks om een ‘melding einde gasverbruik’ te doen, iets waar ik niet wettelijk toe verplicht ben, ook niet op de website mijnaansluiting.nl .

11. In wetenschap van bovenstaande punten, legt u desondanks het initiatief bij mij tot het maken van een afspraak – voor werkzaamheden die uw cliënt wenst en waar ik geen opdracht voor geef – door mij te manen tot het doen van een aanvraag. Iets waar ik niet wettelijk toe verplicht ben.

12. Onder andere op basis van al het bovenstaande concludeer ik wederom dat u onzorgvuldig handelt.

13. Op uw website heb ik geen klachtenregeling kunnen vinden. Ik verzoek u deze per omgaande, of uiterlijk binnen 2 werkdagen, aan mij te mailen, zodat ik – onder andere – kan nagaan of u mijn klacht op de daarin omschreven wijze aan het behandelen bent.

14. Tevens verzoek ik u opnieuw om mijn volledige dossier, zoals dat door uw cliënt Enexis aan u is aangeleverd, per omgaande, of uiterlijk binnen 2 werkdagen, bij te voegen.

Nogmaals, ik verzoek u het dossier per omgaande te sluiten..
Ook ontvang ik graag een ontvangst- en leesbevestiging van deze mail.

Met vriendelijke groet,
[Mijn naam]
[Mijn adres]
[Mijn emailadres]
#3816-07-2024 Reactie van jurist van Syncasso gerechtsdeurwaarders als reactie op mijn mail #37.
Geachte heer, mevrouw,

Bedankt voor uw bericht, maar ik ben afwezig. Vanaf 18 juli 2024 ben ik weer bereikbaar.

Uw email wordt niet gelezen of doorgestuurd. Voor dringende zaken kunt u contact opnemen met Syncasso.

Met vriendelijke groet,
[Naam jurist]

[ Voor 255% gewijzigd door Ecowoman op 16-07-2024 22:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ecowoman
Hier stond voorheen een post van 12 mei. Verwijderd, want achterhaald (ging nog over het 1e concept, die het uiteindelijk niet is geworden, van mijn reactie die na feedback/tips hier uiteindelijk op 13-05-2024 is verzonden als #27. Onderstaande reacties gaan ook over dat achterhaalde concept.

[ Voor 210% gewijzigd door Ecowoman op 22-05-2024 17:23 . Reden: post achterhaald ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
@Ecowoman Het lees prima weg en is duidelijk.

Mocht er een volgende brief komen, dan kun je in de reactie aangeven dat je niet ingaat op herhalingen zonder dat ze ingaan op jouw argumenten. Dat houd de brief bondiger.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Het_Eendje
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:48
Eens met bovenstaande, ook denkende aan
quote: Blaise Pascal
Sorry voor mijn lange brief, ik had geen tijd een kortere te schrijven.
Er staan wel herhalingen in je brief, maar hij is wel gewoon duidelijk.

[edit]Ik kan mij voorstellen dat een meer juridisch geschoold iemand geen reden ziet om steeds opnieuw te reageren op elk punt die aangedragen wordt in de brief van Enexis. Je zou kunnen beargumenteren dat het afleidt van het hoofd-onderwerp en er daardoor meer is om over in discussie te gaan, dat komt uiteindelijk je standpunt niet ten goede, maar wellicht heeft iemand anders daar nog tips voor.

[ Voor 47% gewijzigd door Het_Eendje op 12-05-2024 14:23 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Erwin_83
Ecowoman schreef op zondag 12 mei 2024 @ 12:46:
[...]
Die mensen zullen niet de gasleverancier gemachtigd hebben om namens hen de ATO op te zeggen, lijkt me.
Opzich hoef je niet te machtigen om de ATO op te zeggen. Deze krijg je automatisch bij het aangaan van een energie contract en vervalt weer bij het opzeggen. Al laat de netbeheerder je graag anders geloven.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Het_Eendje
Nog even aanvullend op mijn vorige berichtje: eigenlijk is je belangrijkste argumentatie volgens mij als volgt opgebouwd, mogelijk lukt het in een kortere brief om dichter bij deze punten te blijven.
  1. U vraagt mij een melding te doen via mijnaansluiting.nl
  2. Ik constateer dat dat niet mogelijk is op mijnaansluiting.nl zonder opdrachtgever te worden
  3. Ik wil geen opdrachtgever zijn ivm. extra voorwaarden
  4. Hoewel ik (1) prima vind, kan dit niet ivm. (2) en (3), tevens geldt (5) en uit de goedheid van mijn hart ook (6)
  5. Er is helemaal geen wettelijke verplichting om een melding te doen via mijnaansluiting.nl
  6. U bent al op de hoogte van dat ik geen gas meer verbruik via al deze mails
En dan tot slot de herhaling: u bent welkom, etc.

Dan hoef je wellicht niet in te gaan op alles wat aangedragen wordt en details uit brieven, etc.

Acties:
  • +7 Henk 'm!
Het_Eendje schreef op zondag 12 mei 2024 @ 14:31:
Nog even aanvullend op mijn vorige berichtje: eigenlijk is je belangrijkste argumentatie volgens mij als volgt opgebouwd, mogelijk lukt het in een kortere brief om dichter bij deze punten te blijven.
  2. Ik constateer dat dat niet mogelijk is op mijnaansluiting.nl zonder opdrachtgever te worden
  4. Hoewel ik (1) prima vind, kan dit niet ivm. (2) en (3), tevens geldt (5) en uit de goedheid van mijn hart ook (6)
  5. Er is helemaal geen wettelijke verplichting om een melding te doen via mijnaansluiting.nl

Dan hoef je wellicht niet in te gaan op alles wat aangedragen wordt en details uit brieven, etc.
Dit is zeker een optie, met daarbij eventueel aanvullend nog de vermelding dat er géén overeenkomst is, dus dat er door Enexis helemaal geen werkwijze of procedure opgelegd kan worden en dat @Ecowoman zich dus helemaal niet aan dergelijke flauwekul hoeft re houden nu al lang en breed vele malen duidelijk is wat zij wenst en wat de 'status' rond de gasaansluiting is.

Maar ook de lange brief zit prima in elkaar en kan wat mij betreft zo verstuurd worden.
De beknopte versie kan dan voor volgende zaken gebruikt worden, beginnend met: "Omdat ik geen zin heb om opnieuw mijn standpunten te onderbouwen stuur ik u bij deze mijn samenvatting".

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Ivow85 schreef op zondag 12 mei 2024 @ 15:34:
[...]
"Omdat u geen inhoudelijke reactie geeft en ik geen zin heb om opnieuw mijn standpunten te onderbouwen stuur ik u bij deze mijn samenvatting".
Kleine aanvulling.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
@Ecowoman Ik vind de samenvatting van @Het_Eendje heel goed, minder is beter. Zeker omdat veel argumenten al in voorgaande mails min of meer aan de orde zijn geweest. Wanneer er weer nietszeggend gereageerd wordt door Enexis, kun je alsnog de uitgebreide mail sturen, hoewel het mailen is tegen |:(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mruKnVdvPNb-ha_vyqF-d0jSklc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/ZngvjsvDD02yINCPjcbHCkju.gif?f=user_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-09 07:43
Draak1978 schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 18:27:
Mijn eerste brief van Liander gehad:

Ze denken dat ik een meter storing heb en willen graag een afspraak hebben zodat zij langs kunnen komen.

Ik denk omdat ze al meer dan een jaar geen gas verbruik meer meten.

Ik denk dat ik de afspraak maar moet maken.
Ik heb hetzelfde gehad. Liander vondt dat 'de meter' niet goed meer werkte. Telefonisch contact leverde niets op. Terwijl ze natuurlijk prima wisten dat de gasmeter geen verbruik registreerde. Daaarna werd ik gebeld door een monteur die de gasmeter kwam vervangen. Ik heb 'm verteld dat dat niet hoeft, want er wordt geen gas gebruikt. Die monteur is langsgeweest, heeft wat foto's geweest en nu is het alweer een half jaar stil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RagEnigma
Verkeerd gelezen :( dus reactie weggehaald

[ Voor 112% gewijzigd door RagEnigma op 13-05-2024 12:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ecowoman
Het_Eendje schreef op zondag 12 mei 2024 @ 14:31:

Dit klinkt wel als een mooie opzet, waarbij ik dan misschien bij punt 2 wel een korte toelichting zou kunnen geven.
Wat ik er nog wel in mis is dat er zo niet expliciet ingegaan wordt op hun 'anders wordt de gebruikelijke procedure gevolgd voor bij het ontbreken van een contract', omdat er helemaal geen reden is tot afsluiten en het me wel goed lijkt om dat te benoemen.
Bij punt 3 heb ik wel wat twijfels, want of ik wel/niet opdrachtgever wil zijn is in principe niet eens relevant, want zoals @Ivow85 hieronder schrijft ben ik inderdaad helemaal nergens toe verplicht, afgezien van het opzeggen van de ATO.
Ivow85 schreef op zondag 12 mei 2024 @ 15:34:
[...]
...met daarbij eventueel aanvullend nog de vermelding dat er géén overeenkomst is, dus dat er door Enexis helemaal geen werkwijze of procedure opgelegd kan worden en dat @Ecowoman zich dus helemaal niet aan dergelijke flauwekul hoeft te houden nu al lang en breed vele malen duidelijk is wat zij wenst en wat de 'status' rond de gasaansluiting is.
...
Lijkt me een goeie.
ZuinigeRijder schreef op zondag 12 mei 2024 @ 15:53:
@Ecowoman Ik vind de samenvatting van @Het_Eendje heel goed, minder is beter. Zeker omdat veel argumenten al in voorgaande mails min of meer aan de orde zijn geweest.
In vorige mails heb ik alleen niet toegelicht waarom ik niet via mijnaansluiting.nl een melding wil doen en dat het niet mogelijk is om het te melden zonder dat het een opdracht wordt. Nou is 'om mij moverende redenen' wat ik eerder heb aangegeven natuurlijk prima, maar omdat zij in hun mail stellen dat het volgens deze stappen op hun kosten zou zijn, terwijl de aanvraag i.p.v. melding die ik dan vervolgens zou moeten indienen daar niet eenduidig in is, heb ik wel de neiging om dat dan in ieder geval duidelijk te maken.
ZuinigeRijder schreef op zondag 12 mei 2024 @ 15:53:
Wanneer er weer nietszeggend gereageerd wordt door Enexis, kun je alsnog de uitgebreide mail sturen, hoewel het mailen is tegen |:(
[Afbeelding]
Ze hebben al aangegeven dat ze niet meer op vergelijkbare argumentatie ingaan, dus ik denk dat als ik het niet nu doe, de uitgebreidere mail er niet meer gaat komen. Dus dat zou er juist voor pleiten om nu wel de uitgebreide mail te sturen en de korte samenvatting achter de hand houden, maar ik ben het er in principe wel mee eens dat korter beter is.

Ik ga er nog ff een nachtje over slapen en wil er maandag eigenlijk wel een knoop in doorhakken of ik de lange versie ga versturen of het in ga korten op bovenstaande manier, zodat het maandag de deur uit kan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ecowoman
Wat denken jullie trouwens over wel/niet een melding doen aan ACM? Het feit dat @Bram-Bos na 3 maanden nog geen reactie heeft belooft -op z'n zachtst gezegd- niet veel goeds, aan de andere kant hoe meer mensen het melden hoe beter misschien? Zo ja, een melding of een klacht?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Ecowoman schreef op zondag 12 mei 2024 @ 23:49:
Wat denken jullie trouwens over wel/niet een melding doen aan ACM? Het feit dat @Bram-Bos na 3 maanden nog geen reactie heeft belooft -op z'n zachtst gezegd- niet veel goeds, aan de andere kant hoe meer mensen het melden hoe beter misschien? Zo ja, een melding of een klacht?
Wie is de toezichthouder op de ACM :?
Die zou ondertussen klachten over de ACM mogen ontvangen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Het_Eendje
Ecowoman schreef op zondag 12 mei 2024 @ 23:49:
[...]
Bij punt 3 heb ik wel wat twijfels, want of ik wel/niet opdrachtgever wil zijn is in principe niet eens relevant, want zoals @Ivow85 hieronder schrijft ben ik inderdaad helemaal nergens toe verplicht, afgezien van het opzeggen van de ATO.
[...]
Ik snap je twijfels, tegelijkertijd zie ik het als een soort handreiking. Je zou in theorie kunnen zeggen: punt 5 is genoeg, zeur verder niet Enexis.

Het ding is, het komt denk ik beter over (bv. bij een rechter) als je op zich wel welwillend staat tegenover de wens van hen om het via hun manier te doen. Immers, het is een groot bedrijf, dan is een formulier gewoon handig.

Echter, er is een hele goede reden voor jou om het niet via hun procedure te doen, omdat je (argumenteert dat je) jezelf dan juridisch in de voet schiet: je moet dan immers weer allerlei voorwaarden aangaan, terwijl je daar niet op zit te wachten. Op deze manier krijgt je werkwijze iets meer body dan "ik wil het niet en ik sta in mijn recht".

[edit]Wat betreft je punt ervoor, ik durf dat niet zo goed te zeggen, ik denk dat Ivow85 je daarbij beter kan helpen, hij is volgens mij wel juridisch geschoold, ik vind slechts argumenteren leuk.

[ Voor 8% gewijzigd door Het_Eendje op 13-05-2024 00:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-09 09:09
Ecowoman schreef op zondag 12 mei 2024 @ 12:46:
[...]
Dat gaat automatisch als je het gascontract opzegt. :O

the older I get, the better I was...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ecowoman
Erwin_83 schreef op zondag 12 mei 2024 @ 14:29:
[...]
Opzich hoef je niet te machtigen om de ATO op te zeggen. Deze krijg je automatisch bij het aangaan van een energie contract en vervalt weer bij het opzeggen. Al laat de netbeheerder je graag anders geloven.
en @Kees-Jan Uit voorbeeldbrief 2b had ik begrepen dat dat in artikel 3.6 van de Algemene Voorwaarden voor aansluiting en transport elektriciteit en gas voor kleinverbruikers (versie 2013) staat, vandaar.
Elk der partijen is gerechtigd de aansluit- en transportovereenkomst schriftelijk met inachtneming van een opzegtermijn op te zeggen. Uiterlijk tien werkdagen voordat de aansluit- en transportovereenkomst beëindigd dient te worden, dient de contractant zijn leverancier op de met de leverancier overeengekomen wijze van de gewenste beëindiging van de aansluit- en transportovereenkomst op de hoogte te stellen en, voor zover dit nog niet gebeurd is, zijn leverancier te machtigen de aansluit- en transportovereenkomst voor hem op te zeggen.
Indien niet voldaan is aan deze vereisten, alsmede indien de netbeheerder niet binnen de opzegtermijn in de gelegenheid is gesteld de voor de beëindiging van de aansluit- en transportovereenkomst noodzakelijke handelingen te verrichten, blijft de contractant gebonden aan hetgeen in of krachtens de aansluit- en transportovereenkomst is bepaald totdat hij aan al zijn daaruit voortvloeiende verplichtingen heeft voldaan.
De opzegtermijn voor de netbeheerder bedraagt minimaal dertig dagen. De netbeheerder zal slechts opzeggen in de gevallen waarin opzegging wegens zwaarwichtige belangen is gerechtvaardigd.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Ecowoman schreef op maandag 13 mei 2024 @ 10:25:
[...]
en @Kees-Jan Uit voorbeeldbrief 2b had ik begrepen dat dat in artikel 3.6 van de Algemene Voorwaarden voor aansluiting en transport elektriciteit en gas voor kleinverbruikers (versie 2013) staat, vandaar.
[...]
De ATO kan (voor consumenten en kleingebruikers) op dezelfde manier worden opgezegd als aangegaan, dus volledig automagisch.
Wat betreft die noodzakelijke handelingen, die zijn puur administratief aan de kant van de netbeheerder (ATO wordt ook opgezegd en aangegaan bij verhuizingen e.d.), dus dat niet in staat stellen is niet van toepassing.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ecowoman
Reactie op post die een foutje was weggehaald, want dus niet meer van toepassing.

[ Voor 88% gewijzigd door Ecowoman op 13-05-2024 14:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Siedo
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13:46
Ik lees af en toe eens aangezien onze keuken binnenkort geplaatst wordt en daardoor geen gas meer verbruik. Ik maak gebruik van de combinatie ANWB en Liander.

Ik zat net te surfen over het web en kom bij Liander goede informatie tegen. Daarbij noemen ze zelf ook dat de meter kosteloos verwijderd kan worden.

https://www.liander.nl/aansluitingen/melding-gasaansluiting-verwijderen-stappenplan

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Siedo schreef op maandag 13 mei 2024 @ 12:01:
Ik lees af en toe eens aangezien onze keuken binnenkort geplaatst wordt en daardoor geen gas meer verbruik. Ik maak gebruik van de combinatie ANWB en Liander.

Ik zat net te surfen over het web en kom bij Liander goede informatie tegen. Daarbij noemen ze zelf ook dat de meter kosteloos verwijderd kan worden.

https://www.liander.nl/aansluitingen/melding-gasaansluiting-verwijderen-stappenplan
Het gaat al fout met dat nummer twee volledig optioneel is en na nummer 3 hoort.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Draak1978
Klopt totdat je vinkjes moet gaan zetten dat jij de opdrachtgever bent, als er kosten zijn dat jij die gaat betalen etc etc.

De Mijnaansluiting.nl is nog steeds ongewijzigd. Dat betekend dat jij opdrachtgever bent.
.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RagEnigma
Ecowoman schreef op maandag 13 mei 2024 @ 10:46:
[...]
Ik begrijp het niet helemaal, want taalkundig is je formulering zo met het woordje 'in' in de zin een beetje krom. Ik had in mijn concept staan:
[...]
Had je over het woordje 'in' heen gelezen of gaat het je om het punt dat ik het beter in de tegenwoordige tijd kan formuleren?
Ik had inderdaad helemaal over het woordje IN heen gelezen :(
Mijn excuses.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ecowoman
@RagEnigma No problem. De moeite die je steekt in het reageren en checken op dit soort dingen waardeer ik d:)b

[ Voor 44% gewijzigd door Ecowoman op 13-05-2024 12:36 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Siedo
  • Laatst online: 13:46
Draak1978 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 12:05:
Klopt totdat je vinkjes moet gaan zetten dat jij de opdrachtgever bent, als er kosten zijn dat jij die gaat betalen etc etc.

De Mijnaansluiting.nl is nog steeds ongewijzigd. Dat betekend dat jij opdrachtgever bent.
.
Liander refereert in die boom wel aan het kosteloos verwijderen. Ik ben me bewust van het wespennest, vandaar dat ik dit topic met interesse volg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ecowoman
Het_Eendje schreef op maandag 13 mei 2024 @ 00:10:
[...]
Ik snap je twijfels, tegelijkertijd zie ik het als een soort handreiking. Je zou in theorie kunnen zeggen: punt 5 is genoeg, zeur verder niet Enexis.

Het ding is, het komt denk ik beter over (bv. bij een rechter) als je op zich wel welwillend staat tegenover de wens van hen om het via hun manier te doen. Immers, het is een groot bedrijf, dan is een formulier gewoon handig.

Echter, er is een hele goede reden voor jou om het niet via hun procedure te doen, omdat je (argumenteert dat je) jezelf dan juridisch in de voet schiet: je moet dan immers weer allerlei voorwaarden aangaan, terwijl je daar niet op zit te wachten. Op deze manier krijgt je werkwijze iets meer body dan "ik wil het niet en ik sta in mijn recht".

[edit]Wat betreft je punt ervoor, ik durf dat niet zo goed te zeggen, ik denk dat @Ivow85 je daarbij beter kan helpen, hij is volgens mij wel juridisch geschoold, ik vind slechts argumenteren leuk.
Mijn motivatie voor mijn lange concept was ook dat ik dacht dat ik daarmee mijn welwillendheid toon omdat ik dan de moeite neem om wel toe te lichten en te onderbouwen waar het probleem in zit, o.a. m.b.t. de website mijnaansluiting.nl . Maar zoals je eerder schreef loop ik daarmee wel het risico dat mijn standpunten misschien juist minder duidelijk over komen dan in jouw korte voorstel.

Waarbij ik overigens ook het punt van @Truus01 goed vind dat er geen noodzaak zou moeten zijn om een account aan te maken op mijnaansluiting.nl op het moment dat een simpele, eenduidige 'melding einde gebruik' alsnog wel mogelijk gemaakt zou worden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 10:15
Hippe Lip schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 18:48:
[...]

Dat is precies wat er bij mij gebeurde. Ik had Liander gemeld dat ik de aansluiting niet meer ging gebruiken. Na de gebruikelijke, maar bij mij korte, tegensparteling van Liander kreeg ik de mededeling dat er een afspraak gemaakt zou worden.

Opeens krijg ik een telefoontje van een aannemer: kunnen we straks langskomen om de aansluiting op te ruimen? Ik was onderweg en zou er met een half uurtje zijn. Ik vond het prima.
Ze zijn vast op straat begonnen en toen ik thuis kwam is het deel binnen gedaan.

Tja, waarom zou je moeilijk doen als het makkelijk kan. Als de verhoudingen eenmaal vast staan, dan maakt de rest (lees: uitvoering) me niet zoveel meer uit.
Ja, ik heb ook besloten om niet al te moeilijk te gaan doen. Na bevestiging opzegging via Pure Energie heb ik "netjes" melding gemaakt via mijnaansluiting en ben ik vandaag benaderd door de uitvoerder dat mijn opgegeven voorkeursweek (ik moest een keuze maken in het formulier) niet kon worden gehaald en dat het allemaal wat langer zou duren. Prima hoor, whatever you want.

Mijn belangrijkste dingen waren om geen "afsluitboete" a €1300 te hoeven te betalen aan Enexis, en om niet nog heel lang vastrecht te moeten te betalen.

Daarom heb ik wel moeilijk gedaan over de volgordelijkheid, want wie weet hoe lang het duurt voordat die melding doorkomt bij Pure Energie en ik dus stop met vastrecht betalen. Maar de rest kan me niet zo heel erg boeien op dit moment. Dat wil zeggen, ik zie het niet echt zitten om ca 5 brieven te gaan zitten schrijven voor een klusje wat bij mij volgens mij nog geen half uur duurt (meterkast bij voordeur, zonder voortuin) en bovendien gratis is.

Wel ben ik nog even bedacht op wat de monteur me onder mijn neus gaat duwen, maar verder maak ik me niet meer zo druk.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Erwin_83
HarmoniousVibe schreef op maandag 13 mei 2024 @ 14:07:
[...]

Ja, ik heb ook besloten om niet al te moeilijk te gaan doen. Na bevestiging opzegging via Pure Energie heb ik "netjes" melding gemaakt via mijnaansluiting en ben ik vandaag benaderd door de uitvoerder dat mijn opgegeven voorkeursweek (ik moest een keuze maken in het formulier) niet kon worden gehaald en dat het allemaal wat langer zou duren. Prima hoor, whatever you want.

Mijn belangrijkste dingen waren om geen "afsluitboete" a €1300 te hoeven te betalen aan Enexis, en om niet nog heel lang vastrecht te moeten te betalen.

Daarom heb ik wel moeilijk gedaan over de volgordelijkheid, want wie weet hoe lang het duurt voordat die melding doorkomt bij Pure Energie en ik dus stop met vastrecht betalen. Maar de rest kan me niet zo heel erg boeien op dit moment. Dat wil zeggen, ik zie het niet echt zitten om ca 5 brieven te gaan zitten schrijven voor een klusje wat bij mij volgens mij nog geen half uur duurt (meterkast bij voordeur, zonder voortuin) en bovendien gratis is.

Wel ben ik nog even bedacht op wat de monteur me onder mijn neus gaat duwen, maar verder maak ik me niet meer zo druk.
Contract opzeggen is voldoende om van de vaste kosten af te komen. Eerst verwijdering doen is niet nodig, al beweren ze vast anders.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Erwin_83 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 14:22:
[...]

Contract opzeggen is voldoende om van de vaste kosten af te komen. Eerst verwijdering doen is niet nodig, al beweren ze vast anders.
Pure Energie beweerde dat men een melding moest ontvangen van de netbeheerder. Ik heb inderdaad moeite moeten doen op Pure Energie het contract op te laten zeggen. Zie ook mijn inmiddels bijgewerkte dossier:

HarmoniousVibe in "Gas de deur uit doen: Gratis!"

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• zekerz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06-09 08:42
Op 1 februari aanvraag gedaan via mijnaansluiting en vandaag is onze gasleiding afgedopt en de meter verwijderd. Dit was via Stedin/DNWG, best vlot gegaan dus.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ecowoman
N.a.v. de feedback op mijn concept reactie naar Enexis, heb ik nog 2 extra concepten gemaakt in mijn dossier. Inmiddels ben ik er zo lang mee bezig dat ik er niet meer uitkom welke ik nou het beste vind:
concept 1 #27 (die door de meesten hier als duidelijk werd bestempeld),
concept 2 #28 (n.a.v. voorstel van @Het_Eendje om concept 1 #27 kort samen te vatten, met hierin verwerkt de suggestie van @Ivow85 om het ontbreken van een contractuele relatie er aan toe te voegen, plus in cursief wat toevoegingen van mij die denk ik ook belangrijk zijn),
of concept 3 #29 (wat min of meer een iets ingekorte versie is van concept 1 #27 met daarin de structuur van concept 2 #28 verwerkt).

Ik heb in concept 2 en 3 trouwens ook nog het punt van @Truus01 over het verplichte account toegevoegd.

Ik neig naar concept 3 #29, omdat ik daar wel middels het genoemde voorbeeld inga (en dat op zich wel netjes vind om te doen) op de dingen die Enexis in de mail zegt en waar ik ook inga op hun verkapte dreigement tot afsluiten met kosten. Waarbij de structuur van concept 2 erin is verwerkt om wat overzichtelijker te maken wat de punten in concept 1 zijn.
Maar misschien is concept 2 al voldoende... Zoals gezegd, ik zie het op dit moment ff niet meer.

Welk concept vinden jullie het beste? Alvast weer heel erg bedankt voor het meedenken!

[ Voor 4% gewijzigd door Ecowoman op 13-05-2024 21:01 . Reden: punt van Truus01 ook nog toegevoegd ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kees-Jan
Ecowoman schreef op maandag 13 mei 2024 @ 16:53:
N.a.v. de feedback op mijn concept reactie naar Enexis, heb ik nog 2 extra concepten gemaakt in mijn dossier. Inmiddels ben ik er zo lang mee bezig dat ik er niet meer uitkom welke ik nou de beste vind:
concept 2 #28 (n.a.v. voorstel van @Het_Eendje om concept 1 #27 kort samen te vatten, met daarbij de suggestie van @Ivow85 om het ontbreken van een contractuele relatie er aan toegevoegd en in cursief wat toevoegingen van mij die denk ik ook belangrijk zijn),
of concept 3 #29 (wat min of meer een iets ingekorte versie is van concept 1 #27 met daarin de structuur van concept 2 #28 verwerkt).

Ik heb in concept 2 en 3 trouwens ook nog het punt van @Truus01 over het verplichte account toegevoegd.

Ik neig naar concept 3 #29, omdat ik daar wel in het genoemde voorbeeld inga (en dat op zich wel netjes vind om te doen) op de dingen die Enexis in de mail zegt en waar ik ook inga op hun verkapte dreigement tot afsluiten met kosten. Waarbij de structuur van concept 2 erin is verwerkt om wat overzichtelijker te maken wat de punten in concept 1 zijn.
Maar misschien is concept 2 al voldoende... Zoals gezegd, ik zie het op dit moment ff niet meer.

Welk concept vinden jullie het beste? Alvast weer heel erg bedankt voor het meedenken!
ik zou verwijzen naar de brief van ACM aan de netbeheerders waarin staat dat het opzeggen van het leverancierscontract voor gas voldoende is. :*)

en ze verder veel succes wensen... :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ecowoman
Kees-Jan schreef op maandag 13 mei 2024 @ 17:13:
[...]
ik zou verwijzen naar de brief van ACM aan de netbeheerders waarin staat dat het opzeggen van het leverancierscontract voor gas voldoende is. :*)
Ja, dat heb ik er in concept 1 wel in staan, maar omdat het doel bij concept 2 en 3 was om in te korten had ik dat er in die versies uitgehaald. Dit zijn precies de dingen die ik na er zo lang aan te hebben gewerkt lastig vind om te bepalen: wat echt noodzakelijk is om er in te zetten en welke zaken het door de hoeveelheid tekst onduidelijker/minder krachtig maken.
en ze verder veel succes wensen... :P
_O-

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Truus01
Als je zelf neigt naar 3, moet je die doen.
Ik heb een keer een advies hier voor mijn gevoel te letterlijk overgenomen, terwijl dat eigenlijk niet goed voelde, en dat is ook net niet helemaal goed gegaan. Het heeft verder ook niet gezorgd voor problemen.
Dus meegaan met je gevoel is ook wel een (klein) dingetje.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mikepapot
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:21
N.a.v. de feedback op mijn concept reactie naar Enexis, heb ik nog 2 extra concepten gemaakt in mijn dossier. Inmiddels ben ik er zo lang mee bezig dat ik er niet meer uitkom welke ik nou de beste vind:
concept 2 #28 (n.a.v. voorstel van @Het_Eendje om concept 1 #27 kort samen te vatten, met hierin verwerkt de suggestie van @Ivow85 om het ontbreken van een contractuele relatie er aan toe te voegen, plus in cursief wat toevoegingen van mij die denk ik ook belangrijk zijn),

Ik neig naar concept 3 #29, omdat ik daar wel middels het genoemde voorbeeld inga (en dat op zich wel netjes vind om te doen) op de dingen die Enexis in de mail zegt en waar ik ook inga op hun verkapte dreigement tot afsluiten met kosten. Waarbij de structuur van concept 2 erin is verwerkt om wat overzichtelijker te maken wat de punten in concept 1 zijn.

Eerder koos ik voor concept 1, maar nu ik jouw concept 3 zie, stem ik daarvoor ("douze points" :)F ).
Ik vind het een duidelijk en nu ook overzichtelijk verhaal.
Je suggesties voor de 2 toevoegingen kun je wat mij betreft weglaten; de eerste kan een discussie uitlokken die afleiden van je boodschap en de melding bij de ACM kan je zonder te melden ook wel doen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Siedo schreef op maandag 13 mei 2024 @ 13:22:
[...]

Liander refereert in die boom wel aan het kosteloos verwijderen. Ik ben me bewust van het wespennest, vandaar dat ik dit topic met interesse volg.
@Siedo
De kern van het punt waar het (velen van) ons hier om gaat is niet zozeer de kosten, als wel de aansprakelijkheid. Als jij opdrachtgever bent, dan ben jij volgens de voorwaarden waarmee je dan akkoord gaat, volledig aansprakelijk voor de schade als er iets mis gaat. Ook al wordt de verwijdering zelf voor jou voor 0 (lees: NUL) euro uitgevoerd.

Dát is wat ons tegen de borst stuit. De kans is klein, maar de (financiële) gevolgen kunnen bijzonder groot zijn.
En risico = kans x gevolg…

<John O`Mill>

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

HarmoniousVibe schreef op maandag 13 mei 2024 @ 14:07:
[...]
@HarmoniousVibe
Advies: als ze na het werk een formulier onder je neus duwen met het verzoek dat te tekenen,
  • zet er dan een datum op,
  • zet de plaatsnaam erop,
  • en zet boven je handtekening: “voor gezien’.
Op die manier teken je dus nooit voor akkoord.
Ik maak dan bovendien nog een foto van dat ding waarop ik getekend heb.

[ Voor 7% gewijzigd door Hippe Lip op 13-05-2024 22:20 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ecowoman
@Hippe Lip : Waarom zou je überhaupt iets moeten tekenen? Kun je dat ook weigeren?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Ecowoman schreef op maandag 13 mei 2024 @ 22:14:
@Hippe Lip : Waarom zou je überhaupt iets moeten tekenen? Kun je dat ook weigeren?
@Ecowoman Formeel zou je misschien kunnen weigeren. In het verleden heb ik in een vergelijkbare situatie eerst gereageerd dat ik nergens voor hoefde te tekenen, maar de werklui zeiden toen dat ze het zelf nodig hadden. Door jouw krabbel op dat formulier hebben zij intern verantwoording van de werkuren en dat ze het werk uitgevoerd hebben.
Dan wil ik niet lullig doen en er gewoon een krabbel onder zetten.

De foto maak ik dan om zeker te zijn dat er niet later nog iets bij gezet kan worden waar ik dan ook voor ‘getekend’ zou hebben.

<John O`Mill>

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Het_Eendje
Ecowoman schreef op maandag 13 mei 2024 @ 13:26:
[...]
Mijn motivatie voor mijn lange concept was ook dat ik dacht dat ik daarmee mijn welwillendheid toon [..]
Sorry, ik bedoelde niet dat ik vond dat je brief zo star was dat het niet je welwillendheid toonde. Het was slechts de reden om in mijn argumentatieschema het punt te maken van waarom je niet gewoon het formulier in zou vullen.

Ik vind overigens jouw derde concept ook het mooist. Wat ik mooi vind is dat je bericht daar wel gewoon een brief blijft, met een kop en een staart, maar ook goed snel doorheen te komen is vanwege de structuur die je hebt toegevoegd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ecowoman
Het_Eendje schreef op maandag 13 mei 2024 @ 23:58:
[...]
Sorry, ik bedoelde niet dat ik vond dat je brief zo star was dat het niet je welwillendheid toonde. Het was slechts de reden om in mijn argumentatieschema het punt te maken van waarom je niet gewoon het formulier in zou vullen.
@Het_Eendje Zo vatte ik het ook niet op, hoor, dus sorry is niet nodig. Ik bedoelde er alleen mee dat mijn welwillendheid tonen ook mijn beweegreden is/was.

Thanks allen voor alle tips en feedback! Ik heb gekozen voor concept 3 (in mijn dossier de concepten verwijderd en vervangen door de definitieve versie), wat nu #27 is geworden i.p.v. #29 (omdat met het verwijderen van de concepten en het vervangen daarvan door de definitieve versie, #28 en #29 zijn vervallen).

Mail verstuurd, dus #27 !

[ Voor 5% gewijzigd door Ecowoman op 14-05-2024 00:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Idefix70
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16-09 18:39
Eindelijk die brief weg pffff

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Draak1978 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 12:05:

.
Ik heb daar mijn twijfels bij. Er is (in ieder geval bij Enexis) een gratis product dat je kunt kiezen:

Gas verwijderen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hT5VI46joEdpupOEfcIsUaw3xbY=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/vXqqrdD08H9wwCIh4kVqVcde.png?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DwGt2z9n8D2wFoRoxXH9mVrvBHg=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/jUXteTlJRl8fnZ6oSBGRtSik.png?f=fotoalbum_small

Tevens heb ik gezocht naar de AV, maar daarin wordt alleen gezegd dat ze de gegevens gaan delen met de relevante partijen (in mijn geval Enexis en Rasenberg, de uitvoerder. Nergens staat iets over betaalverplichtingen ofzo. Dat doet mijnaansluiting niet. En ik zal mijnaansluiting ook nooit betalen, zelfs niet al wil ik bijvoorbeeld mijn pand gaan slopen en moet de aansluiting binnen 10 dagen weg. Dan nog krijg ik eerst een offerte en pas daarna ontstaat er eventueel een verbintenis tussen mij en Enexis. Mijnaansluiting is slechts een portal. Het wordt een ander verhaal als je een offerte krijgt al dan niet via mijnaansluiting en die gaat tekenen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:10

martijn v o

Certified by Enphase.

Als het goed is komen ze vanmiddag hier de gasleiding weghalen. Ben benieuwd, ik heb de kijkstoel alvast klaargezet.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Draak1978
HarmoniousVibe schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 09:26:
[...]

Ik heb daar mijn twijfels bij. Er is (in ieder geval bij Enexis) een gratis product dat je kunt kiezen:

Gas verwijderen
[Afbeelding][Afbeelding]

Tevens heb ik gezocht naar de AV, maar daarin wordt alleen gezegd dat ze de gegevens gaan delen met de relevante partijen (in mijn geval Enexis en Rasenberg, de uitvoerder. Nergens staat iets over betaalverplichtingen ofzo. Dat doet mijnaansluiting niet. En ik zal mijnaansluiting ook nooit betalen, zelfs niet al wil ik bijvoorbeeld mijn pand gaan slopen en moet de aansluiting binnen 10 dagen weg. Dan nog krijg ik eerst een offerte en pas daarna ontstaat er eventueel een verbintenis tussen mij en Enexis. Mijnaansluiting is slechts een portal. Het wordt een ander verhaal als je een offerte krijgt al dan niet via mijnaansluiting en die gaat tekenen.
Ben jij verplicht tot het vermelden van een datum? Bij Liander moet ik een datum vermelden voor verwijdering, anders kan ik niet verder met de aanvraag. Er staat ook duidelijk dat bij het opgeven van een datum er kosten kunnen zijn.

Ben jij verplicht tot het zetten van de vinkjes die ik eerder liet zien? Zet ik er geen akkoord op (is ook niet nodig), dan kan ik ook niet verder met mijn aanvraag.

Ik vind dit een rare gang van zaken, ik moet allemaal dingen doen voor een aanvraag (er staat nergens dat het een melding is) die mij verplichten om van voorwaarden kennis te nemen en te accepteren. Zelfs ook verplichtingen.

Ik vind het geen probleem om bij Liander het via Mijnaansluiting.nl te doen. Graag zelfs, maar zolang dit niet gefixt is, ga ik mij niet willlens en wetens akkoord geven aan voorwaarden waar ik niet mee akkoord ben en wettelijk verplicht ben om te zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Nickname27
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15-09 20:46
Hier heeft Coolblue Energie inmiddels na wat tegensputteren mijn gascontract en ATO opgezegd.

Twijfel nu even of ik via mijnaansluiting.nl een melding ga doen van einde gasverbruik. Er wordt duidelijk aangegeven dat er geen kosten zijn verbonden aan de werkzaamheden, maar ze stellen wel het volgende als eis:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i931GuFdvlfA3tpMDtq7WaTRKyY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eXgY49BaGmkJxOC2KOdXJLds.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7dl2VmijvQjqsERrxOhJR8lJNqg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/j2pJsXXuv6LQZRRCFSdV3JQl.png?f=fotoalbum_large

Vooral dat tweede punt lijkt me niet wenselijk. Dan mag ik hier alvast de oprit open gaan breken (en draag ik zelf de verantwoordelijkheid voor eventuele schade)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Draak1978
Nickname27 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 10:43:
Hier heeft Coolblue Energie inmiddels na wat tegensputteren mijn gascontract en ATO opgezegd.

Twijfel nu even of ik via mijnaansluiting.nl een melding ga doen van einde gasverbruik. Er wordt duidelijk aangegeven dat er geen kosten zijn verbonden aan de werkzaamheden, maar ze stellen wel het volgende als eis:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Vooral dat tweede punt lijkt me niet wenselijk? Dan mag ik hier alvast de oprit open gaan breken (en draag ik zelf de verantwoordelijkheid voor eventuele schade)?
Voor mij een reden om het niet deze route te volgen. Mijn oprit is 10 meter lang en daaronder loopt de gasleiding. Ik ga dus geen zorg dragen dat er kosten komen als zij toch de gasopleiding moeten opgraven,

In mijn woning is er flinke explosie gevaar aangezien ik al meer dan een jaar de gaskraan dicht heb staan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Hippe Lip schreef op maandag 13 mei 2024 @ 21:50:
[...]

@HarmoniousVibe
Advies: als ze na het werk een formulier onder je neus duwen met het verzoek dat te tekenen,
  • zet er dan een datum op,
  • zet de plaatsnaam erop,
  • en zet boven je handtekening: “voor gezien’.
Op die manier teken je dus nooit voor akkoord.
Ik maak dan bovendien nog een foto van dat ding waarop ik getekend heb.
Hoezo? Gewoon simpelweg niet tekenen
wanneer je het niet eens bent met de inhoud van het document of de werkzijze lijkt me een veel betere optie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Hippe Lip schreef op maandag 13 mei 2024 @ 22:19:
[...]

@Ecowoman Formeel zou je misschien kunnen weigeren. In het verleden heb ik in een vergelijkbare situatie eerst gereageerd dat ik nergens voor hoefde te tekenen, maar de werklui zeiden toen dat ze het zelf nodig hadden. Door jouw krabbel op dat formulier hebben zij intern verantwoording van de werkuren en dat ze het werk uitgevoerd hebben.
Dan wil ik niet lullig doen en er gewoon een krabbel onder zetten.
Maar dat is toch allemaal hun interne probleem? Dat lossen ze dus ook intern maar op zolang hun processen niet in lijn zijn met de geldende wet- en regelgeving.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Draak1978
Wat schetst mijn verbazing bij Liander:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_WRvnanUppA7TSUOEL4kvHOy4DI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JCGhczIf3icqmoXp299rTRYV.png?f=fotoalbum_large

De verplichte vinkjes zijn weg

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Derby
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik ben sinds gisteren ook van mijn gas aansluiting af. De meter en 10 meter leiding zijn opgeruimd. Drie man sterk. 1 persoon van Enexis en twee van een onderaannemer van Baas. Al met al een dure operatie. De twee man van de onderaannemer zijn stratenmakers van beroep en dat is ook te zien in het straat werk.

Koffie erin, gevulde koeken van de bakker en iedereen ging na 2 uur werk weer tevreden naar huis.

De het opzeggen van het gascontract vond plaats op 2 februari 2023. Na heel veel brieven over het niet willen besluiten wat Enexis met hun spullen willen doen kwam er op 12 juli 2023 een slotje. Waarbij nu dan op 13 mei 2024 de aansluiting helemaal opgedoekt is.

Al met al vond ik het nog soepel gaan. De brieven waren spannend om op te stellen en natuurlijk volledig overbodig maar ook leerzaam om te maken.

Bedankt voor de reacties die ik heb mogen ontvangen op de vragen die ik had en bedankt voor het ter beschikking stellen van zoveel voorbeelden en inspiratie.

Mijn dossier

If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nickname27
Draak1978 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 10:46:
[...]

Voor mij een reden om het niet deze route te volgen. Mijn oprit is 10 meter lang en daaronder loopt de gasleiding. Ik ga dus geen zorg dragen dat er kosten komen als zij toch de gasopleiding moeten opgraven,

In mijn woning is er flinke explosie gevaar aangezien ik al meer dan een jaar de gaskraan dicht heb staan.
Zelfde hier.
(Off topic: help me even, gaskraan dicht = explosiegevaar?)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Nickname27 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 11:33:
[...]
Zelfde hier.
(Off topic: help me even, gaskraan dicht = explosiegevaar?)
Er is geen ATO meer, dus er wordt niet meer gecontroleerd, dus is het gevaarlijk na een jaar of meer aldus de netbeheerders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nickname27
Freee!! schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 11:43:
[...]

Er is geen ATO meer, dus er wordt niet meer gecontroleerd, dus is het gevaarlijk na een jaar of meer aldus de netbeheerders.
Check dank!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Draak1978 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 10:41:
[...]

Ben jij verplicht tot het vermelden van een datum? Bij Liander moet ik een datum vermelden voor verwijdering, anders kan ik niet verder met de aanvraag. Er staat ook duidelijk dat bij het opgeven van een datum er kosten kunnen zijn.

Ben jij verplicht tot het zetten van de vinkjes die ik eerder liet zien? Zet ik er geen akkoord op (is ook niet nodig), dan kan ik ook niet verder met mijn aanvraag.

Ik vind dit een rare gang van zaken, ik moet allemaal dingen doen voor een aanvraag (er staat nergens dat het een melding is) die mij verplichten om van voorwaarden kennis te nemen en te accepteren. Zelfs ook verplichtingen.

Ik vind het geen probleem om bij Liander het via Mijnaansluiting.nl te doen. Graag zelfs, maar zolang dit niet gefixt is, ga ik mij niet willlens en wetens akkoord geven aan voorwaarden waar ik niet mee akkoord ben en wettelijk verplicht ben om te zijn.
Ik moest een voorkeursweek opgeven om door te kunnen gaan.

Die vinkjes die je in je eerdere post liet zien heb ik zeker weten niet gezet, en dat zou ik inderdaad ook nooit doen. Ik heb even een nieuwe aanvraag gestart om te kijken wat men zegt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TnAtclNn2W6Ya1a72kSXg6FyyjI=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/A7NSaVHmhHJiKHzUpQhAekUi.png?f=fotoalbum_medium

Het lijkt erop dat Liander via mijnaansluiting wel probeert om een verbintenis te scheppen, op basis waarvan een factuur kan worden gestuurd. Zoals te zien is, is dat bij Enexis niet het geval. Dit is wel een interessant dingetje om in de OP mee te nemen.

Welk product heb je gekozen? Melding einde gebruik?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Draak1978 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 10:55:
Wat schetst mijn verbazing bij Liander:

[Afbeelding]

De verplichte vinkjes zijn weg
Heel apart. Ik heb zojuist even een random postcode uit Flevoland gepakt en ik krijg de vinkjes wel gewoon te zien.

Ik moest ook locatiegegevens invullen die ik van Enexis niet hoef in te vullen. Zoals of het hoogbouw of laagbouw betreft. Ook al heb ik bij de eerste stap voor "woonhuis" gekozen en volgens Streetview is het ook een woonhuis. En of er asbest aanwezig is. En of ik eigenaar ben.

Gas verwijderen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mMg2xv8MKO50dzvsUFRaRTaj0pQ=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/QDfRAM3Q9LWGjb5heKuMTHoB.png?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VFa7RJ_a5AUtypgjQP7dkMEty-c=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/EhpmBW1Vi5fKIy6j7PuzS8PW.png?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HQCN1p5mbIloOewRW8Jxl7pDfHU=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/7JX8u5qj3xCoZnEfFpcRngaF.png?f=fotoalbum_small

Wel staat er in het overzicht €0 aan kosten, maar daar zou ik het inderdaad niet op durven te accorderen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Draak1978
HarmoniousVibe schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 13:03:
[...]

Heel apart. Ik heb zojuist even een random postcode uit Flevoland gepakt en ik krijg de vinkjes wel gewoon te zien.

Ik moest ook locatiegegevens invullen die ik van Enexis niet hoef in te vullen. Zoals of het hoogbouw of laagbouw betreft. Ook al heb ik bij de eerste stap voor "woonhuis" gekozen en volgens Streetview is het ook een woonhuis. En of er asbest aanwezig is. En of ik eigenaar ben.

Gas verwijderen
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Wel staat er in het overzicht €0 aan kosten, maar daar zou ik het inderdaad niet op durven te accorderen.
Ik heb nu de aanvraag gestart en eens zien hoe ver we komen. Op deze manier durf ik het wel aan. Ik had al een keer eerder de aanvraag laten vervallen. Dus dat kan makkelijk nog een keer ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

martijn v o schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 10:11:
Als het goed is komen ze vanmiddag hier de gasleiding weghalen. Ben benieuwd, ik heb de kijkstoel alvast klaargezet.
Om iets voor twaalf waren er vier! mannen, ze hebben in de straat de gasleiding opgezocht, de kraan dichtgedraaid en binnen weggehaald. Buiten is blijven liggen omdat de warmtepomp er bovenop staat.
Uiteindelijk is de kraan in de straat ook weggehaald en voorzien van een afsluitdop. Was nog geen uur werk. Viel me tegen hoe diep de gasleiding lag, het was toch een gat van 1,5 meter diep.
Ze hebben het straatwerk weer netjes teruggelegd. Ik heb ook niets hoeven tekenen.

Dus na 3 jaar met een ongebruikte, onveilige en zeer explosieve leiding (woorden van de netbeheerder) in mijn tuin slapen we vanavond weer lekker.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kees-Jan
HarmoniousVibe schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 09:26:
[...]

Gas verwijderen
[Afbeelding][Afbeelding]

bij Enexis zélf bedoel je? Leuk, maar dat is wéér niet volgens de ACM procedure... :X

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01:24
martijn v o schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 14:11:
[...]

Om iets voor twaalf waren er vier! mannen, ze hebben in de straat de gasleiding opgezocht, de kraan dichtgedraaid en binnen weggehaald. Buiten is blijven liggen omdat de warmtepomp er bovenop staat.
Uiteindelijk is de kraan in de straat ook weggehaald en voorzien van een afsluitdop. Was nog geen uur werk. Viel me tegen hoe diep de gasleiding lag, het was toch een gat van 1,5 meter diep.
Ze hebben het straatwerk weer netjes teruggelegd. Ik heb ook niets hoeven tekenen.

Dus na 3 jaar met een ongebruikte, onveilige en zeer explosieve leiding (woorden van de netbeheerder) in mijn tuin slapen we vanavond weer lekker.
Dus de leiding naar je huis ligt er nog? .. die moest toch ook juist wel vanwege milieu eisen etc?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

De leiding ligt er nog, of die weg moet? van mij hoeft dat in ieder geval niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Kees-Jan schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 14:28:
[...]

bij Enexis zélf bedoel je? Leuk, maar dat is wéér niet volgens de ACM procedure... :X
Nee, ik bedoel via mijnaansluiting met mijn eigen postcode, welke in Enexisgebied ligt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Toysoldier91
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 03-09 19:04
Ik lig al sinds januari met Enexis in de clinch. Allereerst heb ik op de dreigbrieven tot afsluiting geprotesteerd met de voorbeeld brieven. Hier is inhoudelijk niet op gereageerd.

Toch stonden de monteurs vorige maand opeens op de stoep. Deze heren (wel aardig), kregen zelf het slot niet op de aansluiting, dus heb ik dit voor ze gedaan. De monteurs hebben bevestigd dat er geen kosten zouden volgen.

Je raadt het al; helaas toch een factuur op de mat. Ik heb meteen protest aangetekend via de e-mail. Deze werd na ruim 2 weken pas beantwoord. Hierin is aangegeven dat ze de factuur niet intrekken en een incassobureau inschakelen indien er niet betaald wordt.

Ik heb wederom inhoudelijk aangegeven waarom ik het er niet mee eens ben en ga nu maar contact opnemen met mijn rechtsbijstandsverzekering.

Mocht iemand ervaring met Enexis hebben en tips hebben, dan hoor ik het graag.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Truus01
Toysoldier91 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 20:13:
Ik vermoed dat je dit wel gezien hebt, maar mocht je eroverheen gekeken hebben: Gas de deur uit doen: Gratis!
En dan een beetje naar beneden scrollen naar Individuele dossiers van meer dan honderd Tweakers en daaronder staan degene met ervaring met Enexis.

Zo ver ik gelezen hebt, komt na de factuur op een bepaald moment inderdaad een brief van een incassobureau, Bosveld. En daar waar die eerst moeilijk wilden blijven doen, schijnen die nu toch vrij snel de boel terug te leggen bij Enexis, waarna je (vooralsnog) niks meer hoort.
@bebopper is meen ik een van de recentste waar het zo gelopen is.
@Nhz dossier ook en @Kiswum dossier ook.

[ Voor 9% gewijzigd door Truus01 op 14-05-2024 20:22 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Laatst online: 19:41
Toysoldier91 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 20:13:
Ik lig al sinds januari met Enexis in de clinch. Allereerst heb ik op de dreigbrieven tot afsluiting geprotesteerd met de voorbeeld brieven. Hier is inhoudelijk niet op gereageerd.

Toch stonden de monteurs vorige maand opeens op de stoep. Deze heren (wel aardig), kregen zelf het slot niet op de aansluiting, dus heb ik dit voor ze gedaan. De monteurs hebben bevestigd dat er geen kosten zouden volgen.

Je raadt het al; helaas toch een factuur op de mat. Ik heb meteen protest aangetekend via de e-mail. Deze werd na ruim 2 weken pas beantwoord. Hierin is aangegeven dat ze de factuur niet intrekken en een incassobureau inschakelen indien er niet betaald wordt.

Ik heb wederom inhoudelijk aangegeven waarom ik het er niet mee eens ben en ga nu maar contact opnemen met mijn rechtsbijstandsverzekering.

Je bent veel te lief, ik denk dat velen hier ze niet eens binnengelaten zouden hebben zonder afspraak, laat staan hun werk voor ze doen. Heb je ook nog ergens voor getekend? Hoop ik niet.

Had je deze al gevonden?
Gas de deur uit doen: Gratis!

Jouw geval lijkt (nog steeds?) de standaard Enexis MO. Boze brief van Bosveld, boze brief terug, dossier wordt gesloten... komt wel goed als je de stappen blijft volgen maar gaat nog wel een tijdje duren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Toysoldier91
Compuchip87 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 20:21:
[...]

Je bent veel te lief, ik denk dat velen hier ze niet eens binnengelaten zouden hebben zonder afspraak, laat staan hun werk voor ze doen. Heb je ook nog ergens voor getekend? Hoop ik niet.

Had je deze al gevonden?
Gas de deur uit doen: Gratis!

Jouw geval lijkt (nog steeds?) de standaard Enexis MO. Boze brief van Bosveld, boze brief terug, dossier wordt gesloten... komt wel goed als je de stappen blijft volgen maar gaat nog wel een tijdje duren.
Ik heb de stappen inderdaad al een aantal keer doorgenomen. Ik zal nog even kijken of er updates zijn.

Over het binnenlaten gesproken, had ik gelezen dat je de netbeheerder toegang moet verschaffen tot de meter. Vandaar dat ik ze binnengelaten heb.

Uiteraard heb ik nergens voor getekend!

Ik ga even kijken of ik tijd kan vrijmaken om alles op een rij te zetten zoals de voorgaande tweakers hebben gedaan.

Wat is Enexis toch een verschrikkelijk onbeschoft bedrijf. Reageren niet inhoudelijk en proberen consumenten door te dreigen tot betalen te dwingen. Al valt de factuur mee, mijn centen krijgen ze niet.

Dank voor jullie toevoeging. Dit stelt me gerust om op deze manier door te gaan.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Laatst online: 19:41
Toysoldier91 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 20:27:
[...]

Over het binnenlaten gesproken, had ik gelezen dat je de netbeheerder toegang moet verschaffen tot de meter. Vandaar dat ik ze binnengelaten heb.
Ja het is immers hun apparatuur. Maar zoals in elke brief uitentreuren herhaald is, moeten ze daarvoor vijf werkdagen van tevoren een afspraak maken. Dus je had mogen zeggen: ik heb nu geen tijd, ga maar wat anders doen en laat de planning maar bellen.

Ik zie dat Tweakers de link veranderd heeft in de titel van dit topic maar die gaat rechtstreeks naar de Enexis-Bosveld-cases.

Succes! En vergeet vooral niet te genieten van je gasloosheid ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toysoldier91
Compuchip87 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 20:33:
[...]

Ja het is immers hun apparatuur. Maar zoals in elke brief uitentreuren herhaald is, moeten ze daarvoor vijf werkdagen van tevoren een afspraak maken. Dus je had mogen zeggen: ik heb nu geen tijd, ga maar wat anders doen en laat de planning maar bellen.

Ik zie dat Tweakers de link veranderd heeft in de titel van dit topic maar die gaat rechtstreeks naar de Enexis-Bosveld-cases.

Succes! En vergeet vooral niet te genieten van je gasloosheid ;)
Dankt voor de link! Dit gaat mij zeker helpen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-09 10:38

Nhz

Truus01 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 20:19:
[...]

Ik vermoed dat je dit wel gezien hebt, maar mocht je eroverheen gekeken hebben: Gas de deur uit doen: Gratis!
En dan een beetje naar beneden scrollen naar Individuele dossiers van meer dan honderd Tweakers en daaronder staan degene met ervaring met Enexis.

Zo ver ik gelezen hebt, komt na de factuur op een bepaald moment inderdaad een brief van een incassobureau, Bosveld. En daar waar die eerst moeilijk wilden blijven doen, schijnen die nu toch vrij snel de boel terug te leggen bij Enexis, waarna je (vooralsnog) niks meer hoort.
@bebopper is meen ik een van de recentste waar het zo gelopen is.
@Nhz dossier ook en @Kiswum dossier ook.
Even een update van mijn casus die nog geen update heeft. Het is nog steeds stil vanuit Bosveld. ;)

Groetjes

Pagina: 1 ... 98 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.