Gas de deur uit doen: Gratis! Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 91 ... 104 Laatste
Acties:
  • 724.216 views

Acties:
  • +7 Henk 'm!
Trichoglossus schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 19:07:
[...]

Logisch dat de netbeheerders graag een wensdatum zien. Dat kost de klant geld.

De andere optie: een melding doen, kost de klant geen geld.

Als het goed is, zou de optie van "melding doen" vanaf 1 februari op mijnaansluiting.nl staan. Ergens.
Nog even geduld :+
Wel of geen wensdatum maakt de netbeheerders in de huidige systematiek niet uit:
- geen opdracht (en dus geen wensdatum): kosten verwijdering worden betaald door de gasblijvers via de transporttarieven
- wel opdracht + wensdatum: kosten verwijdering worden betaald door de gasverlatende opdrachtgever.

Die melding-knop op mijnaansluiting.nl komt er wel, daar twijfel ik niet aan. Waar ik vooral benieuwd naar ben is of de netbeheerders ook de voorafgaande stap (opzegging leveringscontract, en dus ATO) zoals beschreven door de ACM daadwerkelijk zullen accepteren. Actief communiceren zullen ze waarschijnlijk niet doen, maar als de pagina van Stedin iets zegt over de situatie na 1 februari, verwacht ik dat netbeheerders (en energieleveranciers) ook na die datum nog steeds zullen volhouden dat je je contract pas kunt opzeggen nadat de aansluiting is verwijderd. En omdat er geen wensdatum is kunnen de netbeheerders die periode nog heel lang rekken.

Dat dit contrair gaat aan de hele wettelijke basis waarop ze de kosten in rekening mogen brengen bij de gasblijvers via de transporttarieven (nl. het zg. veiligheidsargument van een gasloze woning zonder ATO) zal ze denk ik bewust niet zo helder voor de geest staan. Maar daar zijn wij dan wel weer voor beschikbaar. 8)

Wand-temperatie in een monument uit 1865 met een Elga (stand alone). Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22-05 07:15
Om het een en ander "bij elkaar te houden":

refereren aan de brief van de ACM aan NBNL:
Autoriteit Consument en Markt
Zaaknr. ACM/21/051610 / Documentnr. ACM/UIT/610256

website: https://www.acm.nl/nl/pub...uwsbrief&utm_medium=email
en
https://www.acm.nl/nl/pub...eren-van-gasaansluitingen

pdf: https://www.acm.nl/system...-van-gasaansluitingen.pdf
Op basis van de bovenstaande uitgangspunten en de overleggen met NBNL, wil de ACM netbeheerders de regie geven in het veilig verwijderen van gasaansluitingen. Daartoe is het niet nodig dat een afnemer
verzoekt om de gasaansluiting te verwijderen. De afnemer hoeft alleen zijn aansluit- en
transportovereenkomst (ATO) met de netbeheerder op te zeggen. Voor de volledigheid wijst de ACM erop dat ook de gasleveringsovereenkomst opgezegd moet worden via de leverancier. De netbeheerder dient de aansluiting vervolgens vanuit veiligheidsoverwegingen binnen één jaar te verwijderen. Deze termijn is in lijn met het advies dat Staatstoezicht op de Mijnen heeft gegeven (zie brief van 25 oktober 2019 met kenmerk 19253315).
Het precieze moment waarop de gasaansluiting wordt verwijderd, is aan de netbeheerder.
De hierboven geschetste werkwijze borgt de veiligheid van het gasnet, stelt netbeheerders in staat om een effectief en efficiënt verwijderingsbeleid te voeren en zorgt ervoor dat de afnemer vanaf het moment van het opzeggen van de ATO geen tarieven meer verschuldigd is aan de netbeheerder. De kosten die de netbeheerder maakt voor het in standhouden en vervolgens verwijderen van de gasaansluiting, vallen
onder de algemene veiligheidstaak, zoals neergelegd in artikel 10, eerste lid, van de Gaswet. De
netbeheerder borgt de veiligheid van het gasnet niet voor een individuele afnemer, maar juist voor alle
gebruikers van het gasnet. De ACM wijst er daarbij op dat de aansluiting onderdeel is van het gasnet. De kosten die de netbeheerder maakt voor het veilig verwijderen van gasaansluitingen, vallen binnen het transporttarief. De artikelen 10, eerste lid, 12a, onderdeel a, van de Gaswet en de artikel 2.19, eerste lid,
onderdeel a, en 2.20, eerste lid, van de Tarievencode Gas bieden hiervoor de juridische basis.

Vanuit NBNL en de individuele netbeheerders is er draagvlak voor deze aangepaste werkwijze. De ACM
vertrouwt erop dat de netbeheerders de aangepaste werkwijze zo snel als mogelijk, maar uiterlijk op 1
februari 2024 zullen toepassen. De werkwijze geldt in elk geval tot en met inwerkingtreding van de
Energiewet.
voor diegene die ná 1 februari van het gas af gaan is dit de "stok om mee te slaan" naar onwillige energieleveranciers.

En zolang mijnaansluiting.nl nog geen mogelijkheid biedt om de melding te doen voor het niet meer willen/hoeven gebruiken van de aansluiting kan je ook nog een mail sturen aan: Functioneelbeheer@mijnaansluiting.org
met het verzoek om de website aan te passen.

@Bram-Bos misschien bovenstaande info opnemen in de TS? O-)

the older I get, the better I was...

Acties:
  • +7 Henk 'm!
Kees-Jan schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 20:12:
Om het een en ander "bij elkaar te houden":

refereren aan de brief van de ACM aan NBNL:
Autoriteit Consument en Markt
Zaaknr. ACM/21/051610 / Documentnr. ACM/UIT/610256

website: https://www.acm.nl/nl/pub...uwsbrief&utm_medium=email
en
https://www.acm.nl/nl/pub...eren-van-gasaansluitingen

pdf: https://www.acm.nl/system...-van-gasaansluitingen.pdf

[...]

voor diegene die ná 1 februari van het gas af gaan is dit de "stok om mee te slaan" naar onwillige energieleveranciers.

En zolang mijnaansluiting.nl nog geen mogelijkheid biedt om de melding te doen voor het niet meer willen/hoeven gebruiken van de aansluiting kan je ook nog een mail sturen aan: Functioneelbeheer@mijnaansluiting.org

@Bram-Bos misschien bovenstaande info opnemen in de TS? O-)
Uitstekend idee. Ik kijk even na 1 februari wat er precies nodig is.

Overigens: in die brief van de ACM aan de netbeheerders was me nog niet de volgende dodelijke zin opgevallen: "Voor de volledigheid wijst de ACM erop dat artikel 2.9, tweede lid, van de Tarievencode gas volgens de ACM niet rechtsgeldig is. Dit heeft de ACM vastgesteld in het geschilbesluit van 18 juni 2021 met kenmerk ACM/UIT/558286."

Dat geschilbesluit komt voort uit een geschil aanhangig gemaakt door een dorpsgenoot van @Remco45 in dit forum, die door stom toeval in contact kwam met @Remco45 via het uitlaten van de hond door zijn vrouw. Er hangt nog steeds een beroep van Liander bij het CBb op dat geschilbesluit...

[ Voor 23% gewijzigd door Bram-Bos op 30-01-2024 23:28 ]

Wand-temperatie in een monument uit 1865 met een Elga (stand alone). Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:49
boredgeestje schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 15:40:
[...]

Gisteren een reactie van Liander gekregen. Het betreft inderdaad weer een automatische brief. Die zou ik vanaf nu niet meer moeten krijgen.
Mijn dossier weer bijgewerkt.
Ik wacht nog vol spanning. ze lijken bij mij nog niet veel zin te hebben om nu stappen te zetten om zelf initiatief te nemen voor verwijdering. Fijn dat de uploads hielpen voor jouw dossier ;)

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:23
Ivow85 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 15:06:
[...]

Staan er in je app / persoonlijke pagina aparte voorschotbedragen voor gas en elektra vermeld?

Zo ja, dan kun je de onjuiste bedragen storneren en het correcte bedrag voor elektra overmaken.
Een andere optie is natuurlijk simpelweg voor elektra overstappen en de machtiging vopr automatische incasso die je aan Innova hebt afgegeven via je bank intrekken.

Zodra zij denken dat je hen geld verschuldigd bent, komt je dossier sneller op het bureau van iemand die wél een beetje kan nadenken en misschien ook kennis van zaken heeft.
Sinds 1 december ben ik voor elektra al overgestapt. Dus nu alleen nog gas bij Innova. Ga de bedragen storneren want heb gisteren geen reactie meer gekregen van ze.

Acties:
  • +10 Henk 'm!
loyske schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 10:07:
[...]

Sinds 1 december ben ik voor elektra al overgestapt. Dus nu alleen nog gas bij Innova. Ga de bedragen storneren want heb gisteren geen reactie meer gekregen van ze.
In dat geval zijn de voorschotten voor januari en later een onverschudigde betaling en kun je die storneren.

Voorschot van december was je nog wel verschuldigd, uitgaande van de 30 dagen opzegtermijn en einddatum contract op 18 december. Bij het storneren dus even in de omschrijving kijken voor welke maand elk voorschot bedoeld is.

Daarnaast de incasso machtiging intrekken.
En even ter volledigheid per mail melden dat je de onverschudigde betalingen voor januari en evt februari hebt gestorneerd en dat je wegens misbruik de incasso machtiging ook die machtiging hebt ingetrokken.

Je hebt immers ruim voldoende bevestiging dat je bericht van opzegging goed is aangekomen en daarmee is 18 december je contract gewoon afgelopen. Punt.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +9 Henk 'm!
Liander heeft de website aangepast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x9lycV_ePkWnenFOGxH25KiZPfE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BNXJNyMiNHaT2zuzqbXJwjWc.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nXWm4IyngGqCWK7ReJVwHttAi0U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FboMoHwoEvZQ4Kscpysyfvck.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• M.B.te L.
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23-05 16:14
Maar mijn www.aansluiting.nl nog niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QX0g2bVc50uVkF_t1grWAZfuOCY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/328rzTnz9jXAP56mx9gCPVUW.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ySDpInEISllilMPLGKdUvPivagw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rygvGZy0oePkf69hMz3sNRhL.png?f=fotoalbum_large

En met produkt wijzigen is er geen keus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• M.B.te L.
De beide knoppen bij Liander werken niet. De volgende pagina haal ik niet eens.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XNderPxUgI2nRZqJo6xkt14jVRQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1F5eAxS6sZluZqRY42fMZad4.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M.B.te L.
En dit is weer bij www. mijnaansluiting.nl

Volgens mij stond het laatste er gisteren nog niet onder. Maar wat is dat "vanwege een tijdelijke regeling"?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ke-UugEdbgR2ux5g4eROVgAs7kc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qey0BoBKdYbYJ71VzYDpuXEE.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 15:16
M.B.te L. schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 12:16:

[Afbeelding]
De tijdelijke regeling is nu afgelopen. Die is terug geroepen bij een bezwaar zaak en werd nog even vol gehouden tot de nieuwe manier die 1 februari in gaat.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
M.B.te L. schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 12:16:

[Afbeelding]
Wat @Erwin_83 zegt. Dit betreft nog de oude tijdelijke regeling. De nieuwe werkwijze is ook nog steeds 'tijdelijk' (tot de nieuwe Energiewet er is), maar die nieuwe werkwijze geldt fundamenteel voor alle gasaansluitingen, niet alleen de kleinverbruik-aansluitingen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• M.B.te L.
Dus dan maar gewoon wachten tot morgen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Liander doet het zo te zien keurig. In het stappenplan (https://www.liander.nl/aa...erwijderen-vervolgstappen) staat ook netjes "Vergeet niet uw energiecontract voor gas op te zeggen"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VuToiF16XtdkBpS4tUcNV9Hwe5k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5AJClwBdikec3XbdvpCPCsyE.png?f=user_large

Met in de details:
"Nadat u de aanvraag op mijnaansluiting.nl heeft gedaan, ontvangt u hiervan een bevestiging. Vanaf de afgesproken datum hoeft u geen netbeheerkosten voor gas meer te betalen.
U moet wel zelf het contract voor gas bij uw energieleverancier opzeggen. Vanaf de datum dat het energiecontract is opgezegd, betaalt u niets meer voor gas.

Let op: Het is belangrijk dat u vanaf de datum dat u het energiecontract heeft opgezegd, geen gas meer gebruikt. Anders worden er alsnog kosten in rekening gebracht."

Het enige foutje is nog "Vanaf de afgesproken datum", want er is helemaal geen afspraak voor een datum.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kees-Jan
Bram-Bos schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 13:05:
Liander doet het zo te zien keurig. In het stappenplan (https://www.liander.nl/aa...erwijderen-vervolgstappen) staat ook netjes "Vergeet niet uw energiecontract voor gas op te zeggen"

[Afbeelding]

Met in de details:
"Nadat u de aanvraag op mijnaansluiting.nl heeft gedaan, ontvangt u hiervan een bevestiging. Vanaf de afgesproken datum hoeft u geen netbeheerkosten voor gas meer te betalen.
U moet wel zelf het contract voor gas bij uw energieleverancier opzeggen. Vanaf de datum dat het energiecontract is opgezegd, betaalt u niets meer voor gas.

Let op: Het is belangrijk dat u vanaf de datum dat u het energiecontract heeft opgezegd, geen gas meer gebruikt. Anders worden er alsnog kosten in rekening gebracht."

Het enige foutje is nog "Vanaf de afgesproken datum", want er is helemaal geen afspraak voor een datum.
Ja maar, volgens de ACM is het juist andersom: éérst het gascontract opzeggen (waarmee de ATO ook automatisch opgezegd wordt) en dán pas een melding maken via mijnaansluiting.nl.

Nu lijkt het, als je sec leest, dat je eerst via mijnaansluiting.nl de melding moet doen en dán pas je energiecontract op kan/mag zeggen :? :X 8)7

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Kees-Jan
feit is dat de netbeheerders individueel nu hun website aan het aanpassen zijn, terwijl de aanvraag via mijnaansluiting.nl (via de backend) bij de netbeheerders terecht zou moeten komen.

zolang mijnaansluiting.nl niet aangepast is kan je daar dus niet de melding doen die volgens de ACM de afgesproken procedure zou moeten zijn.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• bebopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-05 19:00

bebopper

I'm an absolute beginner...

Nadat de deurwaarder had laten weten het dossier te sluiten niets meer gehoord.

Gisteren een brief van Enexis of ik meterstanden wilde doorgeven (standaard brief, 1 keer in de 3 jaar moet dat). Ik ging ervanuit dat ik dan zowel electrisch als gas moest opgeven aangezien er wel nog steeds 2 meters hangen. Maar wat schetst mijn verbazing nadat ik inlog: ik hoef alleen maar een foto van mijn electriciteitsmeter te uploaden.

Betekend dat dat mijn gasmeter uit hun systeem gehaald is? Of toch iig administratief gedeactiveerd is. Er gebeuren dus toch dingen op de achtergrond.

Acties:
  • +7 Henk 'm!
bebopper schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 15:58:
Nadat de deurwaarder had laten weten het dossier te sluiten niets meer gehoord.

Gisteren een brief van Enexis of ik meterstanden wilde doorgeven (standaard brief, 1 keer in de 3 jaar moet dat). Ik ging ervanuit dat ik dan zowel electrisch als gas moest opgeven aangezien er wel nog steeds 2 meters hangen. Maar wat schetst mijn verbazing nadat ik inlog: ik hoef alleen maar een foto van mijn electriciteitsmeter te uploaden.

Betekend dat dat mijn gasmeter uit hun systeem gehaald is? Of toch iig administratief gedeactiveerd is. Er gebeuren dus toch dingen op de achtergrond.
Dat lijkt dan inderdaad op administratief gedeactiveerd te zijn.

Ze kúnnen het allemaal wel. Maar ze willen simpelweg niet.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kees-Jan
Ivow85 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 17:12:
[...]

Dat lijkt dan inderdaad op administratief gedeactiveerd te zijn.

Ze kúnnen het allemaal wel. Maar ze willen simpelweg niet.
Dat wisten we al, hè? :O

Acties:
  • +18 Henk 'm!
En Stedin heeft nu ook de website aangepast:
https://www.stedin.net/aansluiting/verwijderen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/khYpg1e17EUMmxDIUEgBCbO-pB8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KjA10NMT5OMw4ufNTpmL2v70.png?f=fotoalbum_large

en

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/09PkeUYRVBvjx5527Qb9xUB5hjE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/erbA6cOqjFKr1h5WuVMZDZCJ.png?f=fotoalbum_large

Enexis, Rendo en Coteq nog onveranderd.

Het is toch wel een klein genoegen om nu te zien dat netbeheerders adviseren om het leveringscontract voor gas op te zeggen als je geen gas meer gebruikt. _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a4uSl46Ow8sYhwqF-FZYnE62PCg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ayJPRy8eDuS5pjaDro0xJqNS.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door Bram-Bos op 01-02-2024 09:39 ]

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Kaoh
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 01-06 13:55
Eindelijk zwart op wit erkenning van de TS. Hulde voor de doorzetters 🎉

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Kaoh
Ben ook wel heel benieuwd hoe ze de lopende zaken gaan afhechten

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• brt652
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 00:26
Ik heb vanmorgen op mijnaansluiting.nl met de nieuwe route de aanvraag ingediend voor het verwijderen van de gasaansluiting.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UpQm-AMmJwLnBdITu1G6f0xhrLg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PP3zICIq4G36CDVxu7FJ4XmZ.png?f=fotoalbum_large

Iedereen hartelijk dank voor het mogelijk maken van deze nieuwe route.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kees-Jan
brt652 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 07:14:
Ik heb vanmorgen op mijnaansluiting.nl met de nieuwe route de aanvraag ingediend voor het verwijderen van de gasaansluiting.

[Afbeelding]

Iedereen hartelijk dank voor het mogelijk maken van deze nieuwe route.
Ik hoop wel de juiste? Die zonder datum wanneer de verwijdering uitgevoerd kan worden en niet een door jou gewenste datum?

maar uh, EINDELIJK is het zover... _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door Kees-Jan op 01-02-2024 09:13 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• brt652
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 00:26
Kees-Jan schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 09:02:
[...]

Ik hoop wel de juiste? Die zonder datum wanneer de verwijdering uitgevoerd kan worden en niet een door jou gewenste datum?

maar uh, EINDELIJK is het zover... _/-\o_
Dat is inderdaad een goede opmerking. De stappen die je op 'mijnaansluiting.nl' moet doorlopen vraagt ook om 'uw voorkeur voor planning'. Hierbij kun je alleen verder in de aanvraag als je een week nummer selecteert. Daarom heb ik ter verduidelijking onderstaande opmerking toegevoegd in mijn aanvraag. We wachten af hoe het verder gaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wb5-27vnVx2oT0MI5smZUm4Q4a4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0fzq9WqLU7Jd6e4UhYlk4CZV.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +8 Henk 'm!
En ook Enexis adviseert nu de Tweakers-route:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4MMHKFe8IJ4Pk6oQOIZ8znHOif4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vIcJr5hLymB3gkZ1gVboRQze.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kees-Jan
brt652 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 09:41:
[...]

Dat is inderdaad een goede opmerking. De stappen die je op 'mijnaansluiting.nl' moet doorlopen vraagt ook om 'uw voorkeur voor planning'. Hierbij kun je alleen verder in de aanvraag als je een week nummer selecteert. Daarom heb ik ter verduidelijking onderstaande opmerking toegevoegd in mijn aanvraag. We wachten af hoe het verder gaat.

[Afbeelding]
Het lijkt er dus op dat mijnaansluiting.nl nog maar gedeeltelijk is aangepast en alleen de melding van "geen gebruik" nog niet heeft geïmplementeerd... :(

Op deze manier dwingen ze om tóch de keuze te maken voor een planning van een aanvraag waarbij alsnog verplicht kosten opgelegd kunnen worden |:( 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door Kees-Jan op 01-02-2024 09:47 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kaoh
Kees-Jan schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 09:45:
[...]

Het lijkt er dus op dat mijnaansluiting.nl nog maar gedeeltelijk is aangepast en alleen de melding van "geen gebruik" nog niet heeft geïmplementeerd... :(

Op deze manier dwingen ze om tóch de keuze te maken voor een planning van een aanvraag waarbij alsnog verplicht kosten opgelegd kunnen worden |:( 8)7
Nou, dat is wel de negatieve uitleg ervan, snap ik gezien de ervaringen uit het verleden.
Maar het opgeven van een voorkeur kan volgens mij niet gezien worden als het geven van een opdracht.
Als wij langs komen, wanneer zou het u dan uitkomen? Is toch wel een andere commitment dan vragen: Wanneer wilt u dat we komen?
Het is meer een input voor de planner ;)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 13:15
Die is wel een beetje vreemd.
Geen link naar waar de melding te doen, ook niet hoe die melding te doen. Oh wacht, dat staat eronder op de site wel. (Alleen heet het dan wel weer een aanvraag en niet een melding.)
Uiteindelijk kom je wel ook weer terecht bij hun oude ongunstige algemene voorwaarden bij verwijdering, al staat daar opdrachtgever en dat ben je niet/behoor je niet te zijn.
En het "Alleen na een melding bij ons en de beëindiging van de ATO zijn er geen netwerkkosten meer." lijkt me ook niet helemaal correct. Dat is na het opzeggen van het gascontract bij de energieleverancier al.

Het blijft zo toch een beetje vaag.
En op MijnAansluiting zou ik nog altijd een account aan moeten maken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• hoihoi27
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 19-02 10:55
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tFqh3cON5tX7j2wLu56Dzrt0Etg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zmN6KtkykDQmzsVQy0S6mjMv.png?f=fotoalbum_large

Dit staat er nu bij, lijkt me allemaal in orde dus

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Truus01
Truus01 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 10:18:
[...]

Die is wel een beetje vreemd.
Geen link naar waar de melding te doen, ook niet hoe die melding te doen. Oh wacht, dat staat eronder op de site wel. (Alleen heet het dan wel weer een aanvraag en niet een melding.)
Uiteindelijk kom je wel ook weer terecht bij hun oude ongunstige algemene voorwaarden bij verwijdering, al staat daar opdrachtgever en dat ben je niet/behoor je niet te zijn.
En het "Alleen na een melding bij ons en de beëindiging van de ATO zijn er geen netwerkkosten meer." lijkt me ook niet helemaal correct. Dat is na het opzeggen van het gascontract bij de energieleverancier al.

Het blijft zo toch een beetje vaag.
En op MijnAansluiting zou ik nog altijd een account aan moeten maken.
Ik wacht gewoon nog even af wat Enexis nu gaat doen bij mij. En wat hun reactie op mijn laatste mail wordt. Want eigenlijk hoef ik geen extra melding te doen. Ik heb met meerdere mails al meer dan genoeg gemeld dat ik geen gas meer gebruik. En dat ze wel welkom zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Truus01
Kees-Jan schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 20:12:
Vanwege mijn 'account fobie' een mail gestuurd.
Ik gebruik geen gas meer en wil (moet?) dit melden via jullie site. (Nieuwe regels sinds vandaag.)
Alleen zie ik geen reden waarom ik daarvoor een account aan zou moeten maken. Wat is de toegevoegde waarde daarvan?
Graag zou ik de mogelijkheid zien om een melding te kunnen maken, zonder eerst een account aan te hoeven maken. (Een beetje zoals in een webwinkel toch aankopen te kunnen doen zonder een account.)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• devino
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 04-06 20:42

devino

Hoogspanning of Hoge spanning?

Allereerst dank aan alle betrokkenen hier voor het vele harde werk de afgelopen jaren.
Ik heb afgelopen 3 januari ons gascontract opgezegd bij de leverancier. Om discussies te voorkomen heb ik telefonisch aangegeven al de aanvraag bij mijnaansluiting te hebben gedaan.
2 weken later een brief van Enexis dat ik echt een contract moest hebben en kiezen, gericht aan de gebruikers van energie.
Vandaag is het 1 februari en dus maar eens proberen of de nieuwe werkwijze inderdaad functioneert en in de hoop dat er dan efficiënter omgegaan wordt met de schaarse tijd van vakkundige mensen.
Ter bevestiging dat mijnaansluiting bijgewerkt is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ml_M5_KU4HVUVJuw7p4J3fuLcBg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E6r8B7rFJwW8Qp6I81KpxQfK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-tosdMMn_7T_FW2_p-nfFCkrfGM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2c9ECgnx1pwD5xI9BeVp5CWx.jpg?f=fotoalbum_large

Mocht er nog iets bijzonders gebeuren dan laat ik mij horen.

Ps indien handig mogen deze screenshots in de ts gebruikt worden.

De hierboven gemaakte typ- en/of spelfouten zijn mijn handelsmerk

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 04-06 22:43

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Oilman schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 20:36:
[...]
Speelt mee dat we in een herbouwde boerderij wonen en ik geen flauw idee heb waar de gasleiding onder het huis en door de voortuin loopt. Wat mij betreft blijft die gewoon in de grond zitten, maar als Enexis het eruit wilt trekken dan is het risico voor hen.
Je kunt er theoretisch wel voor aansprakelijk gesteld worden als er (bij_)gebouwd is bovenop die gasleiding. Bij (ver)bouw moet je namelijk altijd een klikmelding doen. Daarbij krijg je een kaart waarop de diverse voorzieningen aangegeven staan en kun je zien of je over zo’n leiding bouwt. Doe je dat niet, dan ben je in overtreding.

Heb je die klikmelding wel gedaan en blijkt de leiding ergens anders (=buiten de marges) te liggen, dan kan het je niet aangerekend worden.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:05
Hippe Lip schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 20:42:
[...]

Je kunt er theoretisch wel voor aansprakelijk gesteld worden als er (bij_)gebouwd is bovenop die gasleiding. Bij (ver)bouw moet je namelijk altijd een klikmelding doen. Daarbij krijg je een kaart waarop de diverse voorzieningen aangegeven staan en kun je zien of je over zo’n leiding bouwt. Doe je dat niet, dan ben je in overtreding.

Heb je die klikmelding wel gedaan en blijkt de leiding ergens anders (=buiten de marges) te liggen, dan kan het je niet aangerekend worden.
De herbouw was 25 jaar geleden door de vorige eigenaren, als ik het zelf had gedaan dan was het geen verrassing geweest :)

Maar ondertussen via mijnaansluiting.nl:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8n1xBEELWyBbpjQTDS_xzCWRQxQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/y0ijL9hRdTndn4qmfEjoU1p8.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14:07
Hippe Lip schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 20:42:
Je kunt er theoretisch wel voor aansprakelijk gesteld worden als er (bij_)gebouwd is bovenop die gasleiding.
De schade lijkt me de waarde van de gasleiding en die is nihiel. Het zou misschien anders zijn als de leiding nog ingebruik zou zijn en vervangen moest worden.

Om de gasaansluiting af te koppelen is er geen toegang nodig tot de eigenlijke leiding. Het kan alleen moeilijk zijn om de leiding in z'n geheel te verwijderen. Maar wat is dan de schade als de leiding niet verwijderd kan worden? De zeer theoretische mogelijkheid dat de overheid de netbeheerder aansprakelijk stelt voor een milieudelict?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Maurice1066
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 04-06 18:39
phicoh schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 23:05:
[...]

De schade lijkt me de waarde van de gasleiding en die is nihiel. Het zou misschien anders zijn als de leiding nog ingebruik zou zijn en vervangen moest worden.

Om de gasaansluiting af te koppelen is er geen toegang nodig tot de eigenlijke leiding. Het kan alleen moeilijk zijn om de leiding in z'n geheel te verwijderen. Maar wat is dan de schade als de leiding niet verwijderd kan worden? De zeer theoretische mogelijkheid dat de overheid de netbeheerder aansprakelijk stelt voor een milieudelict?
Als een leiding in de grond een milieudelict zou zijn mag er toch geen enkele leiding de grond in? Wel of niet in gebruik is m.i. niet van belang. Kul argumenten, ik heb nog niets gehoord van de telefoon kabel die ik al jaren niet meer gebruik. Die laten ze ook zitten.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Draak1978
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:19
Ik ben nu ook de melding aan het doorlopen.

Nu moet ik ergens vinkjes zetten waarbij het document niet te openen is en vooral de laatste zin...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EXPR8poHUi4o4r4d6MsP51iOUoo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Vba7UPNoh14EEI4OKDBUVjP7.png?f=fotoalbum_large

Ik heb meteen een email geschreven en deze verstuurd naar de pagina beheerder:
Geachte heer/mevrouw,
Bij het doorlopen van de melding dat ik gasloos ben kom ik uiteindelijk bij de voorwaarden waarmee ik akkoord moet gaan. Zie het screenshot hieronder:
De bijgevoegde documenten zijn niet te openen en dus niet leesbaar.
En aangezien ik GEEN opdracht geef tot verwijdering en alleen een melding, lijkt het mij onwaarschijnlijk dat ik deze voorwaarden zou moeten accepteren.

En ik geef zeker geen opdracht aan Liander N.V., aangezien ik geen contractuele verplichting met het bedrijf hebt.

Alvast bedankt en met vriendelijke groet,
MrSillyWalk

[ Voor 39% gewijzigd door Draak1978 op 02-02-2024 10:33 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kaoh
Die is inderdaad nog niet goed aangepast, zeker bij Liander zou ik daar ook terguhoudend in zijn om die vinkjes aan te zetten

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kees-Jan
Draak1978 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 10:25:
Ik ben nu ook de melding aan het doorlopen.

Nu moet ik ergens vinkjes zetten waarbij het document niet te openen is en vooral de laatste zin...

[Afbeelding]

Ik heb meteen een email geschreven en deze verstuurd naar de pagina beheerder:

[...]
Je moet bij mijnaansluiting.nl zijn, niet bij Liander... :*) 8)

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• larziepan
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-06 20:40
Hallo mede Tweakers,

Ik lees al een tijdje mee met het topic en was al een tijdje van plan mijn gascontract op te zeggen. Dat heb ik 30-01 dan ook eindelijk gedaan. Toen wist ik nog niet van de nieuw route via mijn aansluiting. Desondanks was dit het, al dan niet vermakelijke, resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xO2VDwPjwIXiqJ58xXZbqTgj0x8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/akF59WUcgvOC40DkycYCWMvz.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C6C7C0k9H2uBXNX3wZ2BiFMFQj8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U8nkn2wac31oloX1Wfx7WDZ3.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SP6P5lpgJIf7w5XV6wsIEqSCfOo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BXBmgLjJsg8OfeGhhIVgeLwR.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/73iZUN-rQZC4iLRrgWmt4pxesFY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8KBZUEKWLCQu6cih9ZEKqUsP.jpg?f=fotoalbum_tile

Het gaat hier overigens over Vattenfall als leverancier en Liander als netbeheerder. Ben benieuwd wat er verder nog gaat komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Japser
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Japser

Jeej!

Japser schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 11:56:
[...]

Nu ongeveer een jaar na indienen verzoek bij Liander krijg ik respons. Ze willen nu in week 2 - 2024 aan de slag.

Heb er eigenlijk helemaal geen zin meer in om dit allemaal te moeten ondergaan en evt ook nog eens met onvoorziene kosten te worden opgezadeld. Kan ik het ook gewoon laten voor wat het is en hun mails voorlopig negeren als ze info willen?

Gasmeter is al administratief verwijderd bij mijn enegrgie leverancier, dus dat is allemaal geen probleem meer. Betaal er niks meer voor in elk geval per maand aan vaste kosten.
Nou vorige week is alles hier afgehandeld! Viel uiteindelijk best mee. Meter verwijderd, gat gegraven in de voortuin aan rand weg en vandaaruit de leiding eruit getrokken. Boel weer dichtgestort et voila. Ze hebben het niet tot aan het beginpunt gedaan van de hoofdleiding , dan moesten ze bij de buren de voortuin overhoop halen, dus de leiding is tot aan mijn erfgrens verwijderd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kees-Jan
larziepan schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 13:21:
Hallo mede Tweakers,

Ik lees al een tijdje mee met het topic en was al een tijdje van plan mijn gascontract op te zeggen. Dat heb ik 30-01 dan ook eindelijk gedaan. Toen wist ik nog niet van de nieuw route via mijn aansluiting. Desondanks was dit het, al dan niet vermakelijke, resultaat:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

Het gaat hier overigens over Vattenfall als leverancier en Liander als netbeheerder. Ben benieuwd wat er verder nog gaat komen.
Ik lees al een tijdje mee met het topic ...
en
Toen wist ik nog niet van de nieuw route via mijn aansluiting.
:+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Hallo mede Tweakers,

[Afbeelding]

@larziepan
De aanhouder wint. Als je maar netjes blijft en blijft aanhouden dat je je contract wilt wijzigen kan het pardoes zonder verdere moeilijkheden zomaar goed gaan :+ (y)

<John O`Mill>

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Draak1978
Kees-Jan schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 12:31:
[...]

Je moet bij mijnaansluiting.nl zijn, niet bij Liander... :*) 8)
Dit is van mijnaansluiting.nl....

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Gek genoeg zie ik geen optie om de melding te doen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I0Fqxg_IvHbdorF6F9Gq75NqOVg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/iggoPhvCtBSZkWES4eZr5PDJ.png?f=fotoalbum_large

Misschien omdat ik al een tijdje geen gas meer heb?

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 02-02-2024 14:25 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!
Hallo mede Tweakers,

[Afbeelding]

Trieste gang van zaken die bewijst dat ze dondersgoed weten dat ze je opzegging gewoon moeten (en uiteraard ook kunnen) verwerken. Want zodra ze merken dat je echt weet hoe het zit, is het ineens geregeld.

Je kunt de klacht wegens poging tot misleiding alsnog doorzetten naar de ACM.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mikepapot
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:17
MikeyMan schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 14:18:

[Afbeelding]

Ook bij mij alleen deze mogelijkheden; dus ik kan geen melding doen dat ik geen gas meer gebruik.
“Wijziging aansluiting" biedt alleen als vervolgkeuze “Wijzigen capaciteit” en/of “Verplaatsing”.
Bij “Verwijdering aansluiting” is het vervolg dat ik een aanvraag doe voor "sloop/opruiming”; dat lijkt teveel op een opdracht tot het verwijderen van de gas aansluiting. En ik wil geen opdracht geven.

Ik ga het weer rustig afwachten of Liander t.z.t. op de lijn komt. :O

[ Voor 20% gewijzigd door mikepapot op 02-02-2024 16:19 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
mikepapot schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 16:03:
[...]

Ook bij mij alleen deze mogelijkheden; dus ik kan geen melding doen dat ik geen gas meer gebruik.
“Wijziging aansluiting" biedt alleen als vervolgkeuze “Wijzigen capaciteit” en/of “Verplaatsing”.
Bij “Verwijdering aansluiting” is het vervolg dat ik een aanvraag doe voor "sloop/opruiming”; dat lijkt teveel op een opdracht tot het verwijderen van de gas aansluiting. En ik wil geen opdracht geven.

Ik ga het weer rustig afwachten of Liander t.z.t. op de lijn komt. :O
@MikeyMan en @mikepapot:
Zoals @Kees-Jan aangaf: "En zolang mijnaansluiting.nl nog geen mogelijkheid biedt om de melding te doen voor het niet meer willen/hoeven gebruiken van de aansluiting kan je ook nog een mail sturen aan: Functioneelbeheer@mijnaansluiting.org
met het verzoek om de website aan te passen."
Ik weet alleen niet of het mijnaansluiting.org of mijnaansluiting.nl is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Bram-Bos schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 16:24:
[...]

@MikeyMan en @mikepapot:
Zoals @Kees-Jan aangaf: "En zolang mijnaansluiting.nl nog geen mogelijkheid biedt om de melding te doen voor het niet meer willen/hoeven gebruiken van de aansluiting kan je ook nog een mail sturen aan: Functioneelbeheer@mijnaansluiting.org
Ik heb nog steeds geen haast. Maar toch raar dat de een wel de optie krijgt en de ander niet...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

[Afbeelding]

Probeer het eens met het adres van de buren?

<John O`Mill>

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Hippe Lip schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 16:42:
[...]

Probeer het eens met het adres van de buren?
Same. Wellicht afhankelijk van de netbeheerder dan? Heb Stedin hier.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• mikepapot
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:17
Wat mij betreft ook geen haast. Gascontract is sinds november direct opgezegd en afgerekend. Dus we betalen sindsdien niet meer voor de gasaansluiting.

Daarnaast heb ik bij Liander gemeld dat wij geen gas meer gebruiken. De meter zit ons niet in de weg. En ik wil geen voorwaarden moeten slikken rondom de eventuele verwijdering van de gasleiding.

Ik voel mij nog steeds prima thuis op de Tweakers route. :Y

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Truus01
Truus01 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 10:35:
[...]

Vanwege mijn 'account fobie' een mail gestuurd.

[...]
Reactie:
Het proces op onze website is gebouwd in opdracht van en voor de netbeheerders.
Bij de keuze voor het opbouwen van de techniek voor het verwerken van het aanvraagproces is duidelijk gekozen voor een constante unieke waarde, en die is gevonden in het e-mail account.
Een webshop voert minder juridische en systeem afhankelijke processen uit en is daarom minder afhankelijk van een specifieke herkenbaarheid.

Wilt u meer weten over de verwerking van de gegevens en de eisen hieraan dan verwijzen wij u graag naar uw netbeheerder omdat deze partij ook uw eventuele aanvraag in behandeling zal nemen.

Daarnaast wijzen we u graag op de mogelijkheden om contact op te nemen met onze helpdesk als u hulp nodig heeft bij het aanmaken van een account of het invullen van de aanvraag. De helpdesk is bereikbaar op werkdagen tussen 9.00 en 17.00 via telefoonnummer 088-0221500.
Onzin. Maar ja...

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Rommelzolder
  • Registratie: September 2019
  • Nu online
Hallo mede Tweakers,

[Afbeelding]

Dit verdient alsnog een klacht richting ACM, met een kopie naar het Twitter account van Vattenfall. Toch onbestaanbaar dat er keihard wordt gelogen en op het moment dat blijkt dat de klant precies weet hoe het zit wordt de keutel ingetrokken. Hufterig gedrag dat moet stoppen (en nu hopen dat ze hier meelezen)

Sinds 2006 een warmtepomp met gesloten bodemsysteem, sinds midden 2019 6,6 kW panelen ZO, 3,2 kW panelen Z

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Kees-Jan
Bram-Bos schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 16:24:
[...]

@MikeyMan en @mikepapot:
volgens de registrar van mijnaansluiting.nl is het bijhorende mailadres Functioneelbeheer@mijnaansluiting.org
Info via SIDN.nl
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tV-B75G5rG5m-g3hbcTPGSHnyXU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nZBK0faENY01AF4uiPfylu5C.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door Kees-Jan op 03-02-2024 07:35 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Truus01
Truus01 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 10:25:
Ik wacht gewoon nog even af wat Enexis nu gaat doen bij mij. En wat hun reactie op mijn laatste mail wordt. Want eigenlijk hoef ik geen extra melding te doen. Ik heb met meerdere mails al meer dan genoeg gemeld dat ik geen gas meer gebruik. En dat ze wel welkom zijn.
Geen reactie op mijn mail, maar blijkbaar is de (nooit door mij ingediende) klacht/claim afgehandeld, want ik heb wel een mail met of ik mijn ervaring door wil geven. Tuurlijk wil ik dat. Alles eerlijk gehouden (taalgebruik was bv best voldoende), maar het meeste toch een 1 gegeven. En blijven herhalen dat ik de klacht/claim niet had ingediend, die niet afgehandeld is, maar dat er wel leugens werden verteld. En de hoop dat dat nu, na de wijzigingen per 1-2, afgelopen is.
En dat ze de gegevens mogen koppelen en nog met mij contact mogen opnemen hierover.

Dus weer verder afwachten.
In mij laatste mail had ik nog expliciet dit gemeld: "U weet dat ik geen gas meer gebruikt, de ATO is opgezegd en al het vervolg is aan u." Dus ze weten overal van en lijkt mij een extra melding (na de originele opzegging bij GC op 11-10-2023) bij MijnAansluiting overbodig.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Deismyna
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online

[Afbeelding]

Is het iemand al succesvol gelukt om de afmelding te doen? Ik krijg in eerste instantie namelijk ook alleen bovenstaande 3 keuzes te zien. Als ik even doorklik naar verwijderen en kies voor sloop krijg ik wel deze opties:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x1RO6x2ctuSL0nJ76taYqaKLFD8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iFVAzLQBxjK2EGajL5MSmSH9.png?f=fotoalbum_large

Dit lijkt me dan de 1 feb route? Wel een beetje onduidelijk dat het niet gelijk in het eerste keuzescherm staat.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kees-Jan
Deismyna schreef op maandag 5 februari 2024 @ 15:16:
[...]

Is het iemand al succesvol gelukt om de afmelding te doen? Ik krijg in eerste instantie namelijk ook alleen bovenstaande 3 keuzes te zien. Als ik even doorklik naar verwijderen en kies voor sloop krijg ik wel deze opties:

[Afbeelding]

Dit lijkt me dan de 1 feb route? Wel een beetje onduidelijk dat het niet gelijk in het eerste keuzescherm staat.
Die "prijsopgave volgt later" lijkt dan overbodig (en verwarrend/onduidelijk!) als vlak daarboven staat dat er geen kosten in rekening worden gebracht.
Maar goed. het lijkt op de "ná 1 februari 2024" route

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 13:31
Deismyna schreef op maandag 5 februari 2024 @ 15:16:
[...]

[Afbeelding]

je moet de optie MELDING EINDE GEBRUIK doen,
dan gaat je netwerkbeheerder eea inplannen en hoef je niet te betalen.
Gaskraan dicht en geen gas meer gebruiken
https://www.enexis.nl/aan...eren/wat-kost-verwijderen
kies je de optie : verwijderen, dan kun je een datum ingeven en moet je wel betalen

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 04-06 22:42

martijn v o

Certified by Enphase.

Correct maar het werkt op de site allemaal een beetje habby wabby.
In geval van verwijdering zonder kosten dus datum bepaling mag netbeheerder bepalen:

Er staat als je doorklikt later ook een datumverzoek die je verplicht bent om in te vullen terwijl je eerder hebt aangegeven dat de netbeheerder de planning mag bepalen.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Deismyna
  • Nu online
martijn v o schreef op maandag 5 februari 2024 @ 15:36:
Correct maar het werkt op de site allemaal een beetje habby wabby.
In geval van verwijdering zonder kosten dus datum bepaling mag netbeheerder bepalen:

Er staat als je doorklikt later ook een datumverzoek die je verplicht bent om in te vullen terwijl je eerder hebt aangegeven dat de netbeheerder de planning mag bepalen.
Ja precies, het voelt echt alsof ze op een hele houterige manier dit in een bestaand procesflowtje hebben gegoten. Lang leve de duidelijkheid |:(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qy_f0et0amCSYNdfP00wnxfJARw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QDH5fjoWkkKz6DChIF4kbeoB.png?f=fotoalbum_large

Deze op het eind is ook erg fijn...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/46830VNnq2avSjZJfNIqo0kQYTI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aq8WWSUCCArOjGcYXc9jaPY2.png?f=fotoalbum_large

Ik denk dat ik het ook nog maar even op de Tweakers route hou totdat ze hun zooi op orde hebben, man man man :X

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Draak1978
Deismyna schreef op maandag 5 februari 2024 @ 15:43:
[...]

Ja precies, het voelt echt alsof ze op een hele houterige manier dit in een bestaand procesflowtje hebben gegoten. Lang leve de duidelijkheid |:(

[Afbeelding]

Deze op het eind is ook erg fijn...

[Afbeelding]

Ik denk dat ik het ook nog maar even op de Tweakers route hou totdat ze hun zooi op orde hebben, man man man :X
Ik kwam hetzelfde tegen en ik heb een mailtje naar de beheerder gedaan dat ik alleen een melding wil maken en dat ik met geen enkele voorwaarden van Liander akkoord ga (is ook niet nodig)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Deismyna
  • Nu online
Draak1978 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 15:55:
[...]

Ik kwam hetzelfde tegen en ik heb een mailtje naar de beheerder gedaan dat ik alleen een melding wil maken en dat ik met geen enkele voorwaarden van Liander akkoord ga (is ook niet nodig)
Heb je daar ook inhoudelijk wat op teruggehoord? Ik kan me haast niet voorstellen dat die iets anders gaan doen dan je alsnog naar mijnaansluiting verwijzen.

Ik ben op dit moment een mailtje aan het dichten naar Functioneelbeheer[at]mijnaansluiting.org met de vraag wanneer ze het maken van een melding gaan faciliteren zonder het geven van een opdracht.

Edit @ hieronder: ah, ik las netbeheerder i.p.v. beheerder. Maar dan zitten we dus inderdaad op hetzelfde pad.

[ Voor 8% gewijzigd door Deismyna op 05-02-2024 16:02 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Draak1978
Deismyna schreef op maandag 5 februari 2024 @ 15:58:
[...]

Heb je daar ook inhoudelijk wat op teruggehoord? Ik kan me haast niet voorstellen dat die iets anders gaan doen dan je alsnog naar mijnaansluiting verwijzen.

Ik ben op dit moment een mailtje aan het dichten naar Functioneelbeheer[at]mijnaansluiting.org met de vraag wanneer ze het maken van een melding gaan faciliteren zonder het geven van een opdracht.
Ik heb niets aan Liander verstuurd. Mijnaansluiting wilt dat ik dit ga doen.... Dus naar die beheerder heb ik dat verstuurd.

Ook hier blijf ik bij de Tweakers route. Geen haast zo...

Acties:
  • +9 Henk 'm!
Goed bezig met die mailtjes @Draak1978 en @Deismyna

Laat ze maar weten dat zoals het nu ingericht is er nergens een "melding einde gebruik" zoals bedoeld door de ACM gedaan kan worden via mijnaansluiting.nl

Bij het doen van een melding einde gebruik hoef je immers geen verwijdering aan te vragen (dat de netbeheerder het verwijderen wel als gevolg van zo'n melding ziet is immers absoluut niet het zelfde) en bij een melding hoef je ook geen algemene voorwaarden te accepteren.

Nog altijd gepruts dus en geen mogelijkheid om gewoon een melding te doen.
Waarbij het doen van zo'n melding in principe ook al overbodig is: het opzeggen van de het energiecontract en de Aansluit en Transportovereenkomst is voldoende en alles wat de consument verplicht is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:31

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Ivow85 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 17:01:

Laat ze maar weten dat zoals het nu ingericht is er nergens een "melding eigen gebruik" zoals bedoeld door de ACM gedaan kan worden via mijnaansluiting.nl

Bij het doen van een melding eigen gebruik hoef je immers geen verwijdering aan te vragen (dat de netbeheerder het verwijderen wel als gevolg van zo'n melding ziet is immers absoluut niet het zelfde) en bij een melding hoef je ook geen algemene voorwaarden te accepteren.

Waarbij het doen van zo'n melding in principe ook al overbodig is: het opzeggen van de het energiecontract en de Aansluit en Transportovereenkomst is voldoende en alles wat de consument verplicht is.
Ik denk dat je "melding einde gebruik" bedoelt, "melding eigen gebruik" is contextueel niet echt passend.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Freee!! schreef op maandag 5 februari 2024 @ 17:16:
[...]

Ik denk dat je "melding einde gebruik" bedoelt, "melding eigen gebruik" is contextueel niet echt passend.
:| |:(

Uiteraard, dank!

Acties:
  • +8 Henk 'm!
Ivow85 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 17:01:

Laat ze maar weten dat zoals het nu ingericht is er nergens een "melding einde gebruik" zoals bedoeld door de ACM gedaan kan worden via mijnaansluiting.nl

Bij het doen van een melding einde gebruik hoef je immers geen verwijdering aan te vragen (dat de netbeheerder het verwijderen wel als gevolg van zo'n melding ziet is immers absoluut niet het zelfde) en bij een melding hoef je ook geen algemene voorwaarden te accepteren.

Als iemand de huidige issues puntsgewijs kan samenvatten wil ik die wel even doorzetten naar de ACM.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Deismyna
  • Nu online
Bram-Bos schreef op maandag 5 februari 2024 @ 17:38:
[...]

Als iemand de huidige issues puntsgewijs kan samenvatten wil ik die wel even doorzetten naar de ACM.
- Account verplicht voor mijnaansluiting site. Persoonlijk vind ik dat zelf niet zo'n probleem, maar echt nodig zou het in principe niet hoeven zijn voor een melding.
- "Melding einde gebruik" zit verstopt achter de "Verwijderen: sloop/opruiming" stap, idealiter krijgt het zijn eigen hoofdstap met bijbehorende procesflow op de site.
- Je moet een voorkeursweek opgeven (in een range van +- 2 jaar) terwijl te planning bij een melding bij de netbeheerer ligt.
- Je moet akkoord gaan met het geven van een opdracht aan (in mijn geval Liander) met hierin:Vooral die laatste stap is erg vervelend, omdat het opeens een opdracht met een berg voorwaarden wordt in plaats van een melding. Een betalingsverplichting heeft natuurlijk al helemaal niks te zoeken in een gratis melding.

Overigens is dit het volledige opdracht/voorwaarden blok, er wordt dus ook nog eens gesproken over mogelijk meerwerk bij bijzondere omstandigheden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8fkJGC3cM3D-BQUIcu4AcBch2XU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Z09fEfU5Q0ykg15aBqij8o3l.png?f=fotoalbum_large

Oh, en als extra bonus zeikpuntje: mijnaansluiting hanteert het omgekeerde proces, dus eerst melding maken en dan gascontract opzeggen. Dat is dus precies hoe het niet zou moeten volgens de ACM.

Het komt ook ergens in de opdracht terug als "Nadat u de 'Melding einde gebruik' heeft gedaan, kunt u het contract met uw energieleverancier opzeggen".

[ Voor 25% gewijzigd door Deismyna op 05-02-2024 18:09 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Deismyna schreef op maandag 5 februari 2024 @ 17:57:
[...]

- Account verplicht voor mijnaansluiting site. Persoonlijk vind ik dat zelf niet zo'n probleem, maar echt nodig zou het in principe niet hoeven zijn voor een melding.
- "Melding einde gebruik" zit verstopt achter de "Verwijderen: sloop/opruiming" stap, idealiter krijgt het zijn eigen hoofdstap met bijbehorende procesflow op de site.
- Je moet een voorkeursweek opgeven (in een range van +- 2 jaar) terwijl te planning bij een melding bij de netbeheerer ligt.
- Je moet akkoord gaan met het geven van een opdracht aan (in mijn geval Liander) met hierin:Vooral die laatste stap is erg vervelend, omdat het opeens een opdracht met een berg voorwaarden wordt in plaats van een melding. Een betalingsverplichting heeft natuurlijk al helemaal niks te zoeken in een gratis melding.

Overigens is dit het volledige opdracht/voorwaarden blok, er wordt dus ook nog eens gesproken over mogelijk meerwerk bij bijzondere omstandigheden.

[Afbeelding]

Oh, en als extra bonus zeikpuntje: mijnaansluiting hanteert het omgekeerde proces, dus eerst melding maken en dan gascontract opzeggen. Dat is dus precies hoe het niet zou moeten volgens de ACM.

Het komt ook ergens in de opdracht terug als "Nadat u de 'Melding einde gebruik' heeft gedaan, kunt u het contract met uw energieleverancier opzeggen".
Top! Klopt het dat de routing bij mijnaansluiting.nl ook nog eens wezenlijk verschilt per netbeheerder?

@Oilman voor Enexis? Iemand anders voor Stedin?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 04-06 22:42

martijn v o

Certified by Enphase.

Hier Stedin, dezelfde volgorde en foutjes als @Deismyna opsomt alleen andere logo's erbij.

Wat ik ook storend vindt is dat je fotos moet toevoegen van je meterkast. Dat slaat helemaal nergens op. Als je een nieuwe aansluiting aanvraagt moet je de meterkast op een bepaalde methode maken anders wordt hij afgekeurd en dat is al jaren zo, dus volgens mij weten ze prima hoe de meterkast eruit ziet, en bij foto's van je meterkast weten ze nog niets van buiten en daar moet de leiding weggehaald worden.

En ook je moet toestemming geven om de meterstanden uit te lezen.

En als je het hele proces doorlopen hebt, kun je hem ook niet meer terugtrekken :-)

[ Voor 12% gewijzigd door martijn v o op 05-02-2024 20:14 ]

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 27535

@martijn v o Nadat de meterkast eenmaal is geplaatst is het na de meter *helaas* allemaal wilde westen. Er zijn dingen door mensen gedaan, waar ze denk ik graag op voorbereid zijn.

Anyhoe, bij mij is vandaag 1 Maart bevestigd door onderaannemer van Stedin, Quint en van Ginkel. Denk dat het allemaal heel recht toe recht aan wordt.

Putje aan de straat. Putje bij de voordeur. Afsluiten, loshalen, leiding er vanaf de straat mooi recht uit trekken.

Wil dat ze de invoerleiding even voorzien van een afvoerbuis die ik heb, zodat ik straks preventief een pomp in de kruipruimte kan zetten met watersensor. Twee vliegen in één klap.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:05
Bram-Bos schreef op maandag 5 februari 2024 @ 18:37:
[...]

Top! Klopt het dat de routing bij mijnaansluiting.nl ook nog eens wezenlijk verschilt per netbeheerder?

Ik denk dat @Deismyna al een stap verder in het proces is dan ik ben. Ik wacht nog op een 'offerte' van Enexis:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ql_cdpIfL50YWGGkie7eQVLhp_4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HovUvNFcJ6mZPcjXEuJgUfhR.png?f=fotoalbum_large

Als het puur de melding is sta ik daar zelf niet zo principieel in als sommige andere hier. Vanuit de netbeheerder bekeken moet wel onderscheid gemaakt kunnen worden tussen klanten die het niet meer helemaal op een rijtje hebben, betalingsachterstanden, enz en aan de andere kant bewuste 'gas verlaters'. Echter als er nu weer allemaal alternatieve algemene voorwaarde tevoorschijn gaan komen, wordt het een ander verhaal. Misschien is het dan beter om per email een 'melding' naar in mijn geval Enexis te doen, dat ze hun spullen op mogen komen ruimen als ze dat nodig vinden mits ze daar op tijd een afspraak voor maken.

[ Voor 29% gewijzigd door Oilman op 05-02-2024 21:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deismyna
  • Nu online
Nee, ik heb mijn melding/aanvraag nog niet ingediend gezien dat hele voorwaarden verhaal van Liander aan het einde. Kreeg jij dan niet iets soortgelijks bij Enexis?
Wellicht dat het dan inderdaad verschilt per netbeheerder?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Kinger7
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Bram-Bos schreef op maandag 5 februari 2024 @ 18:37:
[...]

Enexis heeft het zelfde process als Liander / Stedin op de laatste stap na (zie afbeelding) die net iets anders is, maar ook nog steeds meer dan alleen een 'melding einde gebruik'

Ook wordt er hier om een meterkast foto gevraagd. Wat mij ook overbodig lijkt bij het melden van einde gebruik. Wie weet of die situatie over 11 maanden nog klopt en ik er in de tussen tijd niet een schoenenkast van gemaakt heb (los van of dat toegestaan is).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xZg7VXrfQgmvdLpkKo9gsC_WRrI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f1hK2CJLhN043TIRJHQ2N0n6.jpg?f=fotoalbum_large.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Deismyna
  • Nu online
Kinger7 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 21:28:
[...]

Enexis heeft het zelfde process als Liander / Stedin op de laatste stap na (zie afbeelding) die net iets anders is, maar ook nog steeds meer dan alleen een 'melding einde gebruik'

Ook wordt er hier om een meterkast foto gevraagd. Wat mij ook overbodig lijkt bij het melden van einde gebruik. Wie weet of die situatie over 11 maanden nog klopt en ik er in de tussen tijd niet een schoenenkast van gemaakt heb (los van of dat toegestaan is).

[Afbeelding].
Interessant… dat ene akkoord vinkje heb ik ook, die is op zich logisch want ze moeten het uiteindelijk doorzetten naar de netbeheerder. Maar bij Liander zitten daar dus nog 3 extra vinkjes boven met een berg aan voorwaarden. Ook hebben ze het hier over een aanvraag en Liander over een opdracht, maar goed, dat zal op hetzelfde neerkomen.

Die foto mogen ze van mij best hebben als ze daar gelukkig van worden, dat vind ik niet zo spannend.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• psycho-realm
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23-02 18:23
Truus01 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 12:22:
[...]

Geen reactie op mijn mail, maar blijkbaar is de (nooit door mij ingediende) klacht/claim afgehandeld, want ik heb wel een mail met of ik mijn ervaring door wil geven. Tuurlijk wil ik dat. Alles eerlijk gehouden (taalgebruik was bv best voldoende), maar het meeste toch een 1 gegeven. En blijven herhalen dat ik de klacht/claim niet had ingediend, die niet afgehandeld is, maar dat er wel leugens werden verteld. En de hoop dat dat nu, na de wijzigingen per 1-2, afgelopen is.
En dat ze de gegevens mogen koppelen en nog met mij contact mogen opnemen hierover.

Dus weer verder afwachten.
In mij laatste mail had ik nog expliciet dit gemeld: "U weet dat ik geen gas meer gebruikt, de ATO is opgezegd en al het vervolg is aan u." Dus ze weten overal van en lijkt mij een extra melding (na de originele opzegging bij GC op 11-10-2023) bij MijnAansluiting overbodig.
Mijn klacht is bij Enexis doorgezet naar de juiste afdeling. Binnen 14 werkdagen zou ik reactie krijgen. Nu ruim 25 werkdagen verder, nog altijd geen reactie…
Twijfel of ik nu gewoon de mijnaansluiting route zou nemen voor het gemak of lekker ga afwachten. Echt slodderig dat ze niet binnen een redelijke termijn een klacht kunnen afhandelen.

[ Voor 7% gewijzigd door psycho-realm op 05-02-2024 23:55 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sterredag
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 26-05 15:57
sterredag in "flanderijn dreigt met rechtzaak namens Liander ivm gas"

Zie mijn laatste bericht. Hier neerzetten met door elkaar gepraat vond ik niet praktisch om deze specifieke vraag te stellen, maar wil dit wel aanvullen in dit topic. Ik heb dus wel een aantal problemen gemeld van die site. Wat eerder hier genoemd is, liep ik ook wel tegenaan en vind ik absurd dat ik allerlei voorwaarden akkoord moest gaan alleen maar om een melding van geen gebruik te maken.

Acties:
  • +7 Henk 'm!
@Bram-Bos toevoeging richting ACM; waar @sterredag boven mij melding van doet; mijnaansluiting.nl moet beginnen met de vraag eigenaar of huurder, en een huurder alleen melding laten doen (met verzoek gegevens eigenaar?) zonder account.
Huurder moet wel weten / afstemmen of gas weg mag volgens huurcontract.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +6 Henk 'm!
psycho-realm schreef op maandag 5 februari 2024 @ 23:49:
[...]

Mijn klacht is bij Enexis doorgezet naar de juiste afdeling. Binnen 14 werkdagen zou ik reactie krijgen. Nu ruim 25 werkdagen verder, nog altijd geen reactie…
Twijfel of ik nu gewoon de mijnaansluiting route zou nemen voor het gemak of lekker ga afwachten. Echt slodderig dat ze niet binnen een redelijke termijn een klacht kunnen afhandelen.
De ervaringen leren ons dat de netbeheerders ongeveer één werkdag per week kennen. En dat uitsluitend indien er in de betreffende week geen feestdagen vallen.

In praktijk is een termijn van 14 werkdagen daarmee zo'n 4 maanden.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Rommelzolder
  • Registratie: September 2019
  • Nu online
Bram-Bos schreef op maandag 5 februari 2024 @ 17:38:
[...]

Suggestie: waarom niet aanhaken bij het bestaande leveranciersmodel?
Dus: opzeggen van je energiecontract doe je bij je eigen energieleverancier, en er is dan een extra vinkje mogelijk om de "melding einde gebruik" te doen binnen je account.

Voordelen:
  1. Voor de aangeslotene: er hoeft slechts van één loket gebruik te worden gemaakt
  2. Voor de netbeheerder: de melding kan via reeds bestaande informatieprocessen verlopen, en daarnaast bestaat er een grote zekerheid dat het geen fantoommelding is, omdat de klant via zijn account bij de energieleverancier inlogt
  3. Voor de energieleveranciers: die kunnen stoppen met het verkondigen van aperte leugens

Sinds 2006 een warmtepomp met gesloten bodemsysteem, sinds midden 2019 6,6 kW panelen ZO, 3,2 kW panelen Z

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07:28
Anoniem: 27535 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 20:12:
@martijn v o
Wil dat ze de invoerleiding even voorzien van een afvoerbuis die ik heb, zodat ik straks preventief een pomp in de kruipruimte kan zetten met watersensor. Twee vliegen in één klap.
"Ik wil dat..." zou ik mee uitkijken. Beste wat je kunt doen is erbij blijven en op het moment supreme met die buis aankomen, en het dan zelf doen. Anders ga je straks alsnog betalen voor werkzaamheden.

Overigens was dat volgens mij ook mijn aannemer, bijna jaartje terug. Prima lui.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Deismyna
  • Nu online
@Draak1978 Heb jij toevallig ook terugkoppeling gehad van de mijnaansluiting beheerder?
Ze gaven bij mij aan dat het proces wel correct is en hebben o.a. uitgelegd dat sommige dingen niet van toepassing zijn bij de "melding einde gebruik".

Desondanks lijkt er natuurlijk wel een substantieel verschil te zitten tussen Liander en Enexis. Bij de eerste moet je akkoord gaan met een boekwerk aan voorwaarden + betalingsverplichting, terwijl daar bij Enexis in zijn geheel geen sprake van is. Ik heb ze even mijn eigen screenshot en die van @Kinger7 doorgestuurd met de vraag waarom hier verschil zit tussen de netbeheerders en gevraagd of het mogelijk is de laatste stap bij Liander gelijk te trekken met Enexis, dus zonder extra akkoord vinkjes.

Het vertrouwen om zomaar op van alles en nog wat akkoord te geven hebben de netbeheerders inmiddels helaas wel verspeeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sterredag
Beste mensen,

Als ik dan niet eens dat formulier had moeten invullen. Waarom zijn er dan hier zoveel reacties over het invullen van dat formulier en het doorlopen, zonder enig commentaar daar niet aan te beginnen. EN wordt er dus naar dit topic verwezen waardoor ik dus het idee had dat sinds dat dit formulier er is, dit de weg is, dat alleen het formulier nog niet helemaal goed is, omdat de "melding niet gebruik" nog verstopt zit achter de keuze verwijdering.

Dan wordt er scheef advies gegeven als jullie vinden dat het toch anders zou moeten.

Ik heb geen zin in dit gezeur elke keer. Het geeft extra spanning en stress in een situatie dat er toch al het een en ander speelt.

Het andere topic is gesloten en dat laat ik lekker zo. Er werd verwezen meerdere keren naar dit topic en hier werd vooral over dat formulier gesproken.

Projectnaam: nav dreigingen van Flanderijn

Voor de volledigheid kan ik jullie wel informeren wat er precies in die bevestiging staat. Persoonlijke gegevens laat ik buiten wegen:
Aanvraagoverzicht
Netbeheerder Productomschrijving
Gas Liander N.V.
Gasaansluiting Melding einde gebruik (Verwijderen, Sloop / opruiming)
U heeft de gasaansluiting niet meer nodig en wilt dit melden bij Liander. Liander streeft ernaar om uiterlijk een jaar na de 'Melding einde gebruik' uw gasaansluiting te verwijderen. Hiervoor brengt Liander geen kosten in rekening.
praktische gegevens (afstand tot weg heb ik 0 ingevuld, dat ik geen eigenaar ben etc)

onderstaande heb ik er dus duidelijk bij vermeld en is zeker wel relevant want het hoort bij de verklaring.

Opmerking
Let op: Ik doe dit alleen omdat ik lastig gevallen namens Liander, door Flanderijn. Eerst onpersoonlijk als "bewoner" en later pas met naam. Ik ben huurder GEEN eigenaar. Ik heb de woning gehuurd zonder aangesloten gasaansluiting (zie begevoegde foto's) In deze staat heb ik de woning gehuurd. De woningstichting heeft de gasmeter afgesloten (denk ik of toch Liander al??)
Desondanks wordt ik bestookt met dreigingen van een rechtzaak voor een gasmeter die ik overduidelijk niet meer kan gebruiken. Als de woningstichting verzaakt heeft om iets door te geven is dat NIET mijn verantwoording. Wat mij betreft laten jullie alles zitten. Maar dit schijnt de enige manier te zijn om door te geven dat ik dus geen gas gebruik en dat ik niet wens lastig gevallen te worden, terwijl ik een en ander al had gebeld naar Flanderijn dat ze bij de eigenaar moeten zijn. Ik zal woningstichting op de hoogte stellen. Van deze situatie. Ik ben NIET verantwoordelijk voor deze gasmeter en wat er mee gebeurd.

Akkoord staat vlak NA deze opmerking.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Draak1978
Deismyna schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 15:54:
@Draak1978 Heb jij toevallig ook terugkoppeling gehad van de mijnaansluiting beheerder?
Ze gaven bij mij aan dat het proces wel correct is en hebben o.a. uitgelegd dat sommige dingen niet van toepassing zijn bij de "melding einde gebruik".

Desondanks lijkt er natuurlijk wel een substantieel verschil te zitten tussen Liander en Enexis. Bij de eerste moet je akkoord gaan met een boekwerk aan voorwaarden + betalingsverplichting, terwijl daar bij Enexis in zijn geheel geen sprake van is. Ik heb ze even mijn eigen screenshot en die van @Kinger7 doorgestuurd met de vraag waarom hier verschil zit tussen de netbeheerders en gevraagd of het mogelijk is de laatste stap bij Liander gelijk te trekken met Enexis, dus zonder extra akkoord vinkjes.

Het vertrouwen om zomaar op van alles en nog wat akkoord te geven hebben de netbeheerders inmiddels helaas wel verspeeld.
Helaas heb ik geen reactie gehad...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RagEnigma
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:22
sterredag schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 16:20:
Beste mensen,

Als ik dan niet eens dat formulier had moeten invullen. Waarom zijn er dan hier zoveel reacties over het invullen van dat formulier en het doorlopen, zonder enig commentaar daar niet aan te beginnen. EN wordt er dus naar dit topic verwezen waardoor ik dus het idee had dat sinds dat dit formulier er is, dit de weg is, dat alleen het formulier nog niet helemaal goed is, omdat de "melding niet gebruik" nog verstopt zit achter de keuze verwijdering.

Dan wordt er scheef advies gegeven als jullie vinden dat het toch anders zou moeten.

Ik heb geen zin in dit gezeur elke keer. Het geeft extra spanning en stress in een situatie dat er toch al het een en ander speelt.

Het andere topic is gesloten en dat laat ik lekker zo. Er werd verwezen meerdere keren naar dit topic en hier werd vooral over dat formulier gesproken.

Projectnaam: nav dreigingen van Flanderijn

Voor de volledigheid kan ik jullie wel informeren wat er precies in die bevestiging staat. Persoonlijke gegevens laat ik buiten wegen:

[...]

praktische gegevens (afstand tot weg heb ik 0 ingevuld, dat ik geen eigenaar ben etc)

onderstaande heb ik er dus duidelijk bij vermeld en is zeker wel relevant want het hoort bij de verklaring.

Opmerking
Let op: Ik doe dit alleen omdat ik lastig gevallen namens Liander, door Flanderijn. Eerst onpersoonlijk als "bewoner" en later pas met naam. Ik ben huurder GEEN eigenaar. Ik heb de woning gehuurd zonder aangesloten gasaansluiting (zie begevoegde foto's) In deze staat heb ik de woning gehuurd. De woningstichting heeft de gasmeter afgesloten (denk ik of toch Liander al??)
Desondanks wordt ik bestookt met dreigingen van een rechtzaak voor een gasmeter die ik overduidelijk niet meer kan gebruiken. Als de woningstichting verzaakt heeft om iets door te geven is dat NIET mijn verantwoording. Wat mij betreft laten jullie alles zitten. Maar dit schijnt de enige manier te zijn om door te geven dat ik dus geen gas gebruik en dat ik niet wens lastig gevallen te worden, terwijl ik een en ander al had gebeld naar Flanderijn dat ze bij de eigenaar moeten zijn. Ik zal woningstichting op de hoogte stellen. Van deze situatie. Ik ben NIET verantwoordelijk voor deze gasmeter en wat er mee gebeurd.

Akkoord staat vlak NA deze opmerking.
Zoals ik het begrepen heb uit het andere topic ben jij een huurder. De verhuurder is eigenaar en dient te beslissen of de meter wel of niet verwijdert mag worden. Dus jij mag dat formulier niet invullen en opdracht geven. Wat staat er in het huurcontract over gas en elec? Staat daar iets in de het inclusief gas en elec is dan heb je misschien geen poot om op te staan. Lees in ieder geval even de beginpost van dit topic door en maak even een goede tijdlijn post aan waar overzichtelijk in staat wat je wanneer gedaan hebt. Voorbeelden hiervan zijn te vinden in dit topic.

Ik denk dat wij je hier kunnen helpen om inzichtelijk te krijgen wat voor jou de mogelijk keuzes zijn en hoe je die kan gaan bereiken. Maar hier zul je wel wat voor moeten doen. Gratis verwijderen en zonder kosten is mogelijkerwijs een optie maar niet gegarandeerd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Deurwaarder
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 03-06 19:00

Deurwaarder

*blaf*

Als de verhuurder zelf de mogelijkheid tot gebruik van gas heeft weggehaald in de woning, dan denk ik niet dat ze bezwaar hebben tegen de verwijdering.

Ik ben zelf ook huurder, en had mijn gascontract opgezegd.
Bij de eerste brief van Stedin heb ik gereageerd dat ik huurder ben, dus geen zeggenschap heb over hun aansluiting in de woning.
En ik heb de verhuurder gemailed om mede te delen dat Stedin wilde dat ik verwijdering aanvroeg.
Toen heeft de verhuurder direct een aanvraag gedaan op mijnaansluiting.nl
Een paar maanden later belde Stedin voor een afspraak.

Dus ik zou eens proberen je verhuurder te benaderen.

-Geen deurwaarder-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sterredag
Ik heb via de verhuurder een klacht ingediend met dit hele verhaal erbij. Dat ik nu lastig gevallen gewordt door iets wat hun schijnbaar niet hebben doorgegeven.

Als de netbeheerder een afspraak wilt maken, dan kan ik altijd nog zeggen mag dat wel van de eigenaar. Als ik als huurder geen opdracht mag geven. Dan zou het toch simpel zijn aangezien in het formulier staat dat ik GEEN eigenaar ben.

Ik verwacht nu dus ook gewoon een reactie van Site op mijn klacht. En ik verwacht niet dat er voor die termijn een reactie komt van de netbeheerder.

Het algemene beleid van deze woningstichting is dat ELKE woning de gasaansluiting voor koken op gas wordt weggehaald en een perilex aansluiting regelt. Alleen als de CV gasketel blijft is er dan nog gas in de woning. Hier niet het geval ivm blokverwarming. Loopt niet via de gasmeter dus.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Draak1978
Ik heb vandaag toch reactie gehad van de beheerder van Mijnaansluiting.nl
Beste Draak

Het probleem met de links is verholpen, excuses voor het ongemak.

U heeft twee keuzes; ofwel “Melding einde gebruik” ofwel “gasaansluiting verwijderen”. De keuze hiervoor maakt u in de productstap op mijnaansluiting.nl.

image003.png

U ziet in de begeleidende tekst onder de titel van het product de impact. “Melding einde gebruik” wordt door Liander ingepland en is kosteloos, ondanks de meldingen later in het aanvraagproces. De planning kunt u dan zien als wanneer bent u klaar voor de werkzaamheden, en de voorwaarden en betalingsvoorwaarden als die alleen van toepassing zijn na overleg, of in combinatie met elektra in de aanvraag als wel van toepassing.
“Gasaansluiting verwijderen” is van toepassing bij opdracht op een door u te bepalen moment en op kosten van u.

In dezelfde stap als waar u het product kiest ziet u verder meer uitgebreide uitleg hierover:
image004.png

Het geven van de opdracht blijft van kracht omdat in de technische afwikkeling van de aanvraag ook rekening moet worden gehouden met een eventuele aanwezigheid van Elektra en het juist af kunnen handelen van de aanvraag door Liander.
U kunt eventuele opmerkingen in de laatste stap in het tekstveld kwijt.

Hopende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd,
In het kort Liander is van overtuiging dat ik een opdracht geeft met de hieraan verbonden verplichtingen.

Ik blijf netjes op de Tweakers route…

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14:07
Draak1978 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 10:14:
In het kort Liander is van overtuiging dat ik een opdracht geeft met de hieraan verbonden verplichtingen.

Ik ben benieuwd hoe lang het zal duren voordat de eerste dreigbrief bij een netbeheerder de deur uit zal gaan dat een deurwaarder langs zal komen omdat iemand weigert melding te maken.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Deismyna
  • Nu online
Ik had inderdaad een vrijwel identieke reactie van de beheerder. Klinkt vooral als een excuus voor een slecht ingerichte workflow. Als we niks met elektra doen in de aanvraag, hebben al die voorwaarden en betaling zaken ook niks te zoeken in de melding. If this than that.... echt geen rocket science. En waarom kan Enexis het wel en Liander het niet?
Same here, al moet Oxxio dan wel eerst een keer mijn contract opzeggen. Daar zijn ze inmiddels ook al 3 maanden mee bezig. :X Heb laatst maar aangegeven dat ik alle nieuwe afschrijvingen ga storneren en dat ik graag een juiste facturatie van hun financiële afdeling ontvang, dus zonder gas kosten. Misschien dat het dan eindelijk een keer bij de juiste persoon op zijn bureau komt te liggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Draak1978
phicoh schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 10:36:
[...]

Ik ben benieuwd hoe lang het zal duren voordat de eerste dreigbrief bij een netbeheerder de deur uit zal gaan dat een deurwaarder langs zal komen omdat iemand weigert melding te maken.
Het ergste is dat het mij niks zal verbazen. Ik ben al meer dan een jaar gasloos zonder dreigbrieven etc etc. Dus dat valt mij 100% mee.

Of een dreiging dat ik vinkjes MOET zetten, is niet zo erg toch?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:20

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik heb in mei de gasaansluiting opgezegd, een brief gekregen dat ze in oktober jl de aansluiting zouden verwijderen, sindsdien is er niks gebeurd?
Is dit gebruikelijk?

Ik wilde meteen de voortuin aanpakken als ze toch alles opengooien dus het komt mij wel goed uit als ze komen. Dan zorg ik dat er nieuwe bestrating ligt .

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Erwin_83
Draak1978 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 12:02:
[...]

Het ergste is dat het mij niks zal verbazen. Ik ben al meer dan een jaar gasloos zonder dreigbrieven etc etc. Dus dat valt mij 100% mee.

Of een dreiging dat ik vinkjes MOET zetten, is niet zo erg toch?
Ben je ook gas contract loos ? Over het algemeen komen de brieven van de netbeheerder vrij vlot.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Erwin_83
Sport_Life schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 12:05:
Ik heb in mei de gasaansluiting opgezegd, een brief gekregen dat ze in oktober jl de aansluiting zouden verwijderen, sindsdien is er niks gebeurd?
Is dit gebruikelijk?

Ik wilde meteen de voortuin aanpakken als ze toch alles opengooien dus het komt mij wel goed uit als ze komen. Dan zorg ik dat er nieuwe bestrating ligt .
Over het algemeen maken ze een gat bij de gevel en bij de aansluiting in de staat dan dan trekken ze leiding eruit. Bij grotere afstanden maken ze tussendoor ook nog gaten.

Ga er maar niet vanuit dat de grondwerker je tuin gaat bestraten met nieuw spul. Die proberen alleen te herstellen zoals het was.

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Sport_Life schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 12:05:
Is dit gebruikelijk?

Hebben ze er ook bij gezet in oktober van welk jaar? Want netbeheerders zijn niet bepaald vlot.

Nadat Enexis afdeling klantenbedrog had meegedeeld dat ze "spoedig" mijn aansluiting zouden verwijderen, duurde het nog bijna een jaar voordat er door de afdeling planning een afspraak gemaakt werd om uiteindelijk mijn gasaansluiting te verzegelen.

Op moment dat mijn gasaansluiting verzegeld werd, was ik al meer dan een jaar gasloos en, contractloos en was volgens redenatie van de netbeheerders mijn aansluiting dus al "onveilig".

Ik ben benieuwd hoe lang het duurt voor ik van de afdeling consumentenbedrog weer brieven krijg omdat het slotje dadelijk een jaar oud is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Draak1978
Erwin_83 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 12:33:
[...]

Ben je ook gas contract loos ? Over het algemeen komen de brieven van de netbeheerder vrij vlot.
Al meer dan een jaar

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:20

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ivow85 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 12:48:
[...]

Hebben ze er ook bij gezet in oktober van welk jaar? Want netbeheerders zijn niet bepaald vlot.

Nadat Enexis afdeling klantenbedrog had meegedeeld dat ze "spoedig" mijn aansluiting zouden verwijderen, duurde het nog bijna een jaar voordat er door de afdeling planning een afspraak gemaakt werd om uiteindelijk mijn gasaansluiting te verzegelen.

Op moment dat mijn gasaansluiting verzegeld werd, was ik al meer dan een jaar gasloos en, contractloos en was volgens redenatie van de netbeheerders mijn aansluiting dus al "onveilig".

Ik ben benieuwd hoe lang het duurt voor ik van de afdeling consumentenbedrog weer brieven krijg omdat het slotje dadelijk een jaar oud is.
Er is niks verzegeld. Ik kan zo de gaskraan openzetten. Er zit alleen geen cv ketel meer aan ;).

Het zou oktober 2023 verwijderd worden. Maakt mij verder niet uit, ik ga ervan uit dat het veilig is.
Wel apart dat hierover twijfels ontstaan over de veiligheid. Terwijl het 25 jaar zo heeft gezeten. (Met alle risico's van dien )

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 07-02-2024 13:04 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Kees-Jan

[...]

zie: Kees-Jan in "Gas de deur uit doen: Gratis!"

er wordt niet gesproken over aanvullende voorwaarden en de brief spreekt zelfs van
Vanuit NBNL en de individuele netbeheerders is er draagvlak voor deze aangepaste werkwijze. De ACM
vertrouwt erop dat de netbeheerders de aangepaste werkwijze zo snel als mogelijk, maar uiterlijk op 1
februari 2024 zullen toepassen.
zolang het méér is dan "alléén maar een melding doen" is, is mijnaansluiting.nl niet bezig volgens de richtlijnen van de ACM... :+

Pagina: 1 ... 91 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.