Wel of geen wensdatum maakt de netbeheerders in de huidige systematiek niet uit:Trichoglossus schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 19:07:
[...]
Logisch dat de netbeheerders graag een wensdatum zien. Dat kost de klant geld.
De andere optie: een melding doen, kost de klant geen geld.
Als het goed is, zou de optie van "melding doen" vanaf 1 februari op mijnaansluiting.nl staan. Ergens.
Nog even geduld
- geen opdracht (en dus geen wensdatum): kosten verwijdering worden betaald door de gasblijvers via de transporttarieven
- wel opdracht + wensdatum: kosten verwijdering worden betaald door de gasverlatende opdrachtgever.
Die melding-knop op mijnaansluiting.nl komt er wel, daar twijfel ik niet aan. Waar ik vooral benieuwd naar ben is of de netbeheerders ook de voorafgaande stap (opzegging leveringscontract, en dus ATO) zoals beschreven door de ACM daadwerkelijk zullen accepteren. Actief communiceren zullen ze waarschijnlijk niet doen, maar als de pagina van Stedin iets zegt over de situatie na 1 februari, verwacht ik dat netbeheerders (en energieleveranciers) ook na die datum nog steeds zullen volhouden dat je je contract pas kunt opzeggen nadat de aansluiting is verwijderd. En omdat er geen wensdatum is kunnen de netbeheerders die periode nog heel lang rekken.
Dat dit contrair gaat aan de hele wettelijke basis waarop ze de kosten in rekening mogen brengen bij de gasblijvers via de transporttarieven (nl. het zg. veiligheidsargument van een gasloze woning zonder ATO) zal ze denk ik bewust niet zo helder voor de geest staan. Maar daar zijn wij dan wel weer voor beschikbaar.
Wand-temperatie in een monument uit 1865 met een Elga (stand alone). Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet