Gas de deur uit doen: Gratis! Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 90 ... 104 Laatste
Acties:
  • 726.007 views

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mikepapot
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:51
marana schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 22:43:
[...]

Wat bijzonder toch dat Liander dit zo speelt bij jou.

Na het vervelende gesprek dat ik met ze had op 16 november, zie hier heb ik helemaal niets meer van ze gehoord.
Ik heb van EnergieDirect, waar ik alleen gas afnam (elektriciteit krijg ik via Tibber), keurig een eindafrekening gehad, en ik betaal geen netbeheerkosten meer voor gas sinds 14 november. Geen brief, geen mail, geen telefoontje, gewoon niets meer van Liander.
Ook naar mij toe houdt Liander zich stil. Sinds 27/12 niets meer van ze vernomen, maar mogelijk omdat ik ze in reactie daarop het volgende voorgesteld heb:
Ik nodig u van harte uit deze reactie van mij (nog eens) goed door te lezen, zodat u begrijpt waarom ik niet inga op de opties die Liander mij aanbiedt. Wat mij betreft laten we het verder hierbij.
Met daarna natuurlijk als afsluiter:
U blijft overigens van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden aan uw eigendommen op mijn perceel te verrichten die u nodig acht. Het initiatief daartoe ligt bij u, vindt ook de kantonrechter (ECLI:NL:RBOBR:2020:6862). Ik benadruk dat ik daar geen opdracht toe geef, en daarom ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren.
Ook ik betaal al een tijdje (sinds 20/11) geen netbeheerkosten meer (eindafrekening ontvangen op 8/12).

Lekker rustig in afwachting wat er gaat komen, mogelijk na 1 februari.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knopsje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:59
Ik zit met het volgende dilemma:
Sinds de koop van ons huis in november 2023 lopen er twee dingen bij Enexis: verzwaring aangevraagd naar 3x25 en verhuisroute ingezet voor de gasleiding. Vanwege de vorst hadden de elektramonteus van Enexis vorige week tijd voor de schouw, waarbij gezien werd dat de huidige stroomkabel niet in een mantelbuis ligt. De gasleiding ligt wél in een mantelbuis, dus nadat ik aangegeven had dat we die niet meer gaan gebruiken en weggehaald mag worden kwam hij zelf met het idee om de gasleiding te verwijderen en vervolgens de nieuwe stroomkabel door de mantelbuis van de oude gasleiding te trekken. Omdat de meterkast in de trapkast zo'n 3-4 meter van de voordeur zit is het leggen van een nieuwe mantelbuis niet eenvoudig.
Nu ben ik gebeld door de planningsafdeling van Enexis en omdat ik zelf geen aanvraag heb ingediend voor het verwijderen van de gasleiding kunnen ze 'die aanvraag niet overnemen en combineren'. Hij begon aan de telefoon ook meteen over de kosten voor het verwijderen die er dan bij zouden komen, al wist hij dat niet precies want hij was van de elektra-afdeling en niet van het gas.
Ik twijfel dus wat te doen: als ik zelf de aanvraag voor verwijdering indien zou het zomaar kunnen dat er wel een factuur komt, zeker gezien het in de nieuwe regels geïnterpreteerd kan worden als een aanvraag met een specifieke datum. Ik heb op zich geen haast met het verzwaren, dus eerst de gasleiding laten verwijderen en later de mantelbuis hergebruiken is ook een optie wellicht.
Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RagEnigma
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:35
Knopsje schreef op maandag 22 januari 2024 @ 11:49:
Sinds de koop van ons huis in november 2023 lopen er twee dingen bij Enexis: verzwaring aangevraagd naar 3x25 en verhuisroute ingezet voor de gasleiding. Vanwege de vorst hadden de elektramonteus van Enexis vorige week tijd voor de schouw, waarbij gezien werd dat de huidige stroomkabel niet in een mantelbuis ligt. De gasleiding ligt wél in een mantelbuis, dus nadat ik aangegeven had dat we die niet meer gaan gebruiken en weggehaald mag worden kwam hij zelf met het idee om de gasleiding te verwijderen en vervolgens de nieuwe stroomkabel door de mantelbuis van de oude gasleiding te trekken. Omdat de meterkast in de trapkast zo'n 3-4 meter van de voordeur zit is het leggen van een nieuwe mantelbuis niet eenvoudig.
Nu ben ik gebeld door de planningsafdeling van Enexis en omdat ik zelf geen aanvraag heb ingediend voor het verwijderen van de gasleiding kunnen ze 'die aanvraag niet overnemen en combineren'. Hij begon aan de telefoon ook meteen over de kosten voor het verwijderen die er dan bij zouden komen, al wist hij dat niet precies want hij was van de elektra-afdeling en niet van het gas.
Ik twijfel dus wat te doen: als ik zelf de aanvraag voor verwijdering indien zou het zomaar kunnen dat er wel een factuur komt, zeker gezien het in de nieuwe regels geïnterpreteerd kan worden als een aanvraag met een specifieke datum. Ik heb op zich geen haast met het verzwaren, dus eerst de gasleiding laten verwijderen en later de mantelbuis hergebruiken is ook een optie wellicht.
Even plat slaan.
Jij wil verzwaren. Jij bent van het gas af.
Enexis gaat in opdracht van jou verzwaren en dat kost jou geld.

Men komt erachter dat het goedkoper voor Enexis is om de oude gasleiding weg te halen zodat die buis gebruikt kan worden. Maar het wordt voor jou niet goedkoper hierdoor want jij betaalt een vaste prijs voor verzwaren (dit laatste is een aanname). De aanname blijkt niet te kloppen jammer genoeg

De gasleiding ligt jou niet in de weg. Verzwaren gaan ze sowieso wel doen of ze dit nu slim doen of niet. Waarbij slim in mijn ogen is de nutteloze gasleiding weghalen waardoor er plaatst is voor de verzwaring.

Conclusie: Lekker laat verzwaren en hoe ze dat doen zou jou een worst moeten wezen. Niet betalen voor het weghalen van de gasleiding want die ligt JOU niet in de weg.

Edit de aanname blijkt niet te kloppen dus mijn conclusie is ook niet meer juist.

[ Voor 2% gewijzigd door RagEnigma op 22-01-2024 14:03 . Reden: aanname was niet correct ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13-06 16:30
Volgens de regels van de netbeheerders die de ACM opgenomen heeft moet een ongebruikte gasleiding binnen een jaar verwijdered worden. Dus als je de tijd hebt dan kan je aangeven dat de gasleiding niet meer nodig hebt, en na een jaar gaan zeuren over gevaar. Ik heb geen idee of dat effect heeft.

Je kan ook voor 1 feb. verwijdering aanvragen en hopen dat je nog een offerte krijgt voor gratis verwijdering. Geen idee of enexis dat al stop gezet heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knopsje
RagEnigma schreef op maandag 22 januari 2024 @ 12:26:
[...]
Men komt erachter dat het goedkoper voor Enexis is om de oude gasleiding weg te halen zodat die buis gebruikt kan worden. Maar het wordt voor jou niet goedkoper hierdoor want jij betaalt een vaste prijs voor verzwaren (dit laatste is een aanname).
Dit zou mooi zijn maar is volgens Enexis dus niet zo. Zij beweren dat de kabel weliswaar van hun is, maar de mantelbuis bij het huis hoort en de klant daar dus zelf voor moet zorgen. Als er dus geen mantelbuis is moet je die zelf laten boren, wat iets van €600 zou kosten. Er is iemand op Tweakers die beweert dat dat niet waar is en Enexis wel zelf verantwoordelijk is voor de mantelbuis, maar ik heb dat nooit ergens kunnen vinden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@Knopsje Ik heb even gezocht en een vermakelijke andere casus langs zien komen, (iets met een meervoudige 90m mantelbuis die er even moest komen) maar het lijkt inderdaad dat je zelf voor de mantelbuis moet zorgen.
Is ook een beetje in lijn met de eisen die bij nieuwbouw worden gesteld.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RagEnigma
Knopsje schreef op maandag 22 januari 2024 @ 13:04:
[...]

Dit zou mooi zijn maar is volgens Enexis dus niet zo. Zij beweren dat de kabel weliswaar van hun is, maar de mantelbuis bij het huis hoort en de klant daar dus zelf voor moet zorgen. Als er dus geen mantelbuis is moet je die zelf laten boren, wat iets van €600 zou kosten. Er is iemand op Tweakers die beweert dat dat niet waar is en Enexis wel zelf verantwoordelijk is voor de mantelbuis, maar ik heb dat nooit ergens kunnen vinden.
Ok erg jammer :( dan is het of wachten totdat Enexis gratis de gasleiding verwijdert of kijken wat goedkoper is. De aanvraag doen voor gas verwijderen op eigen kosten of nieuwe mantelbuis laten aanleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Knopje Probeer asap of het via mijn aansluiting.nl nog gratis lukt. Zo nee, jammer, wel, mooi, combineren.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:18
Knopsje schreef op maandag 22 januari 2024 @ 13:04:
[...]

De mantelbuis hoort bij het huis en moet je bij nieuwbouw zelf regelen. Geen idee wat ze kunnen eisen bij renovatie.

Let ook op de kleur , geen idee of ze daar op letten. Met nieuwbouw zijn er wel vaste kleuren.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Knopsje
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/heKH0vP-8SNiVLY6mmXIu-7bAYE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VrjMM0zfIRozox0qbX8iihv8.png?f=fotoalbum_large
Er staat nog deze melding, ik ga het denk ik inderdaad maar gewoon aanvragen en afwachten wat er gebeurd...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• boredgeestje
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:55
gr8-jen schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 11:54:
Even geen tijd om over te typen dus foto gemaakt.

Dossier

Edit.
Ik kijk nog of ik op grond van art. 4.1.2.5 Aansluit- en Transportcode
kan aangeven dat een monteur op afspraak welkom is.
En een deurwaarder dus niet nodig is
Ondanks mijn eerdere afspraak met Liander dat zij een intern verzoek plaatsen tot verwijdering van mijn aansluiting, heb ik vandaag toch weer een brief ontvangen ‘Voorkom afsluiting van gas en/of stroom’. Vergelijkbaar met de brief die gr8-jen op 05-01-2024 heeft ontvangen.

Vandaag per mail gereageerd dat ik veronderstel dat het een geautomatiseerde brief betreft en, verwijzend naar de schriftelijke bevestiging die ik eerder van Liander heb ontvangen, dat ik wacht totdat zij een afspraak maken voor de verwijdering.

Zal m’n dossier later bijwerken.

This post was created with 100% recycled electrons

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toysoldier91
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 09-05 13:11
Ik ben sinds een half jaar van het gas en ook ik kwam deze topic tegen.

Ik heb mijn energiecontract opgezegd. Vervolgens ontving ik een aantal brieven van enexis, waar in de brief stond aangegeven dat ik voor datum x een energiecontract moest afsluiten en dat anders de afsluitkosten voor mijn rekening zijn.

Eerst gebeld, maar dit werd een discussie, dus gebruik gemaakt van de voorbeeldbrief waarbij ik aangeef dat ze de aansluiting mogen verwijderen, maar dat ik geen opdracht geef. Nu ontvang ik de volgende reactie:
U heeft ons een e-mail gestuurd. In deze e-mail reageer ik op uw vraag.

ATO
De aansluit- en transportovereenkomst is een overeenkomst die uw energieleverancier met u afsluit namens ons. Hierin wordt benoemd dat er kosten in rekening worden gebracht voor afsluiting wanneer het energiecontract wordt opgezegd. Hoewel uw energiecontract opzegbaar is, is de ondertekende ATO dat niet.

Tarievencode
In artikel 2.9.2 van de tarievencode gas staat dat de netbeheerder kosten in rekening mag brengen bij het opzeggen van de aansluiting- en transportovereenkomst. Dit staat ook in artikel 2.4.1 van de tarievencode elektriciteit. Daarnaast is het wettelijk verplicht om op elke actieve aansluiting een actief energiecontract te hebben.

Verwijderen aansluiting
Meer informatie over een eventuele verwijdering van de gasaansluiting kunt u vinden op onze website.

Ik vertrouw erop u zo voldoende te hebben geïnformeerd en wens u een prettige dag.
Moet ik hier iets mee?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Je zou haast zeggen doe aangifte van poging tot oplichting: juist deze specifieke argumenten zijn reeds van tafel geveegd door de rechter.

Het is ècht stuitend dat men nog steeds deze argumenten gebruikt. Kunnen we hier nou echt niets mee? Kan je hier op een of andere manier aangifte van doen bij politie of justitie?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-06 13:53
Je hebt een belang bij hoe de boel gaat, het is niet meer neutraal of er al dan niet verwijderd wordt: dus, aanvragen. Heb ik de tweede keer dat ik gasloos ging ook gedaan, er is geen nette manier om de boel intern los te koppelen zolang er nog gasdruk aanwezig is, dus ik heb een belang bij verwijdering, dus ik heb ‘m aangevraagd.

Acties:
  • +18 Henk 'm!
Toysoldier91 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 10:25:
Ik ben sinds een half jaar van het gas en ook ik kwam deze topic tegen.

Ik heb mijn energiecontract opgezegd. Vervolgens ontving ik een aantal brieven van enexis, waar in de brief stond aangegeven dat ik voor datum x een energiecontract moest afsluiten en dat anders de afsluitkosten voor mijn rekening zijn.

Eerst gebeld, maar dit werd een discussie, dus gebruik gemaakt van de voorbeeldbrief waarbij ik aangeef dat ze de aansluiting mogen verwijderen, maar dat ik geen opdracht geef. Nu ontvang ik de volgende reactie:
[...]

Moet ik hier iets mee?
Hele oude koek die wordt gerecycled. Je kunt voorbeeldbrieven gebruiken, maar met 1 februari in het zicht is dit misschien ook wel voldoende:
L.S.

In uw reactie debiteert u een aantal pertinente onjuistheden, die al jaren worden rondgepompt door de netbeheerders, ondanks meerdere rechtszaken die het tegendeel hebben aangetoond. In het kort:
  1. De ATO noch de AV daarbij verplichten mij tot betalen van afsluiting of verwijdering na opzegging van die ATO.
  2. De Tarievencode Gas bindt de netbeheerders, niet de aangeslotene.
  3. Artikel 2.9.2 gaat over situaties waarin de aangeslotene verzoekt om verwijdering (conform Gaswet), en dat doe ik niet.
Ik ga daar niet dieper op in, omdat belangrijker is dat uw toezichthouder de Autoriteit Consument en Markt (ACM) in overleg met de netbeheerders vanaf 1 februari 2024 als formele procedure exact voorschrijft wat ik al deed: het leveringscontract opzeggen bij de leverancier, en de netbeheerder duidelijk maken dat de gasaansluiting niet meer nodig is.

U leest een en ander op de website van de ACM:
https://www.acm.nl/nl/pub...eren-van-gasaansluitingen

U blijft dus van harte welkom om op eigen initiatief een afspraak te maken om de gasaansluiting te verwijderen, maar ik geef daar geen opdracht toe.

Met vriendelijke groet,

Wand-temperatie in een monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Toysoldier91
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 09-05 13:11
Dank! Gaan we doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JJmac
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:10
Vandaag via de mail dit bericht ontvangen,
ACM faciliteert gratis verwijdering gasaansluitingen
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft haar procedures aangepast met betrekking tot de verwijdering van ongebruikte gasaansluitingen. Dit resulteert in het feit dat kleinverbruikers in principe geen kosten meer hoeven te maken voor het laten verwijderen van hun gasaansluiting. Deze herziening van het beleid brengt duidelijkheid voor consumenten die van gas overstappen naar bijvoorbeeld een volledig elektrische warmtepomp.
https://www.zelfenergiepr...jdering-gasaansluitingen/

10x Canadian Solar 3.72Kwh SE Zuid, Apple

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KikkerMario
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 00:07
Ik heb via mijnaansluiting gratis verwijdering van de gas-aansluiting aangevraagd (in dit topic misschien vloeken in de kerk, maar ik vind het niet erg de aanvraag te doen als het gratis is). Daarna reageert Stedin traag (trager dan ze zelf beloven) en met erg niets-zeggende berichten, zoals:
Beste [...],

U heeft enige tijd geleden een aanvraag gedaan voor werkzaamheden. U heeft nog geen offerte ontvangen en nam hierover contact met ons op. Wij versturen dit bericht om u te informeren over de status van uw aanvraag.

U krijgt uw offerte helaas later dan aangegeven

We vinden het heel vervelend dat wij de offerte voor de werkzaamheden, vanwege de grote hoeveelheid aanvragen, niet binnen de aangegeven tijd hebben kunnen sturen. Onze excuses hiervoor. Uw aanvraag ligt op dit moment nog bij de verkoopadviseur. Dit houdt in dat wij nog meer informatie nodig hebben voordat de offerte opgesteld kan worden. Wij hebben uw aanvraag doorgezet naar de projectleider en verzocht de intake zo snel mogelijk af te ronden. Zodra wij meer informatie hebben over de status van de intake, nemen wij telefonisch contact met u op.

Neem voor vragen gerust contact met ons op

Heeft u nog vragen? Onze klantenservice is op werkdagen tussen 08:30 en 16:30 te bereiken via 088 896 39 63.

Met vriendelijke groet,

[...]
(Inclusief de overdaad aan witregels, met als afzender het niet-werkende info@stedin.net)

Iemand enig idee wat er aan de hand is? Zijn ze tijd aan het rekken tot 1 februari?

Toch tegelijkertijd de Tweakers-route maar eens opstarten ...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 23:06
KikkerMario schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 17:17:
Ik heb via mijnaansluiting gratis verwijdering van de gas-aansluiting aangevraagd (in dit topic misschien vloeken in de kerk, maar ik vind het niet erg de aanvraag te doen als het gratis is). Daarna reageert Stedin traag (trager dan ze zelf beloven) en met erg niets-zeggende berichten, zoals:

[...]

(Inclusief de overdaad aan witregels, met als afzender het niet-werkende info@stedin.net)

Iemand enig idee wat er aan de hand is? Zijn ze tijd aan het rekken tot 1 februari?

Toch tegelijkertijd de Tweakers-route maar eens opstarten ...
De Tweakers-route is toch per definitie niet verwijdering aanvragen? Dus dat kan toch niet tegelijkertijd met het wachten op de afhandeling van je verwijderingsaanvraag?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KikkerMario
[b]Compuchip87 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 17:29:De Tweakers-route is toch per definitie niet verwijdering aanvragen? Dus dat kan toch niet tegelijkertijd met het wachten op de afhandeling van je verwijderingsaanvraag?
Inderdaad. Maar ik heb een gratis verwijdering aangevraagd, en die bestaan straks niet meer. Wat zou er dan met mijn aanvraag gebeuren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KikkerMario
En ook: ik heb een verwijdering aangevraagd rond de eerste week van april 2024. Het contact met Stedin nu geeft me niet het idee dat het dan al gaat gebeuren. Toch alvast het gasleveringscontract met de energieleverancier opzeggen zou dus maanden aan vastrecht kunnen schelen. Of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wouter2403
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-06 15:45
KikkerMario schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 17:41:
En ook: ik heb een verwijdering aangevraagd rond de eerste week van april 2024. Het contact met Stedin nu geeft me niet het idee dat het dan al gaat gebeuren. Toch alvast het gasleveringscontract met de energieleverancier opzeggen zou dus maanden aan vastrecht kunnen schelen. Of zie ik dat verkeerd?
Gascontract kun je hoe dan ook opzeggen. Ongeacht de route die je erna gaat bewandelen.

De tweakersroute zoals hier beschreven (al zou ik nu kiezen om even te wachten tot 1 februari), of de aanvraag voltooien die je hebt ingediend.
Afhankelijk van de keuze die je maakt formuleer je de brieven die je gaat ontvangen van je netbeheerder.

[ Voor 20% gewijzigd door Wouter2403 op 23-01-2024 17:45 ]

4850Wp West, 4050Wp Oost, 9kW J-series Pana geïnstalleerd juni 2023

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Compuchip87
KikkerMario schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 17:33:
[...]

Inderdaad. Maar ik heb een gratis verwijdering aangevraagd, en die bestaan straks niet meer. Wat zou er dan met mijn aanvraag gebeuren?
Heb je al een offerte gekregen en daarop akkoord gegeven? Dan kunnen ze die niet zomaar meer intrekken.

Heb je een aanvraag gedaan en niets gehoord? Dan is er niets geregeld en kan je, zodra er een aanbod komt, alsnog kiezen om al dan niet de Tweakers-route te volgen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Compuchip87
Dat had sowieso stap 1 moeten zijn. Nu gelijk even doen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Erwin_83
Zonde van het geld dat je gascontract nog loopt. Leveranciers beweren wel eens anders, maar als je geen gas meer gebruikt kan je het contract opzeggen.

Soms is opzeggen per verval datum contract voordeliger ivm opzeg boete of vervallen welkomstbonus.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:56

Pazo

Mroaw?

Zucht... vandaag eindelijk het nieuwe contract van EnergyZero gekregen, maar helaas met hogere tarieven voor stroom dan ik oorspronkelijk had.... dus maar weer in de pen.
Bijgewerkt in Pazo in "Gas de deur uit doen: Gratis!"

Van Liander overigens nog niets gehoord.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• boredgeestje
boredgeestje schreef op maandag 22 januari 2024 @ 19:44:
[...]

Ondanks mijn eerdere afspraak met Liander dat zij een intern verzoek plaatsen tot verwijdering van mijn aansluiting, heb ik vandaag toch weer een brief ontvangen ‘Voorkom afsluiting van gas en/of stroom’. Vergelijkbaar met de brief die gr8-jen op 05-01-2024 heeft ontvangen.

Vandaag per mail gereageerd dat ik veronderstel dat het een geautomatiseerde brief betreft en, verwijzend naar de schriftelijke bevestiging die ik eerder van Liander heb ontvangen, dat ik wacht totdat zij een afspraak maken voor de verwijdering.

Zal m’n dossier later bijwerken.
Vandaag een telefoontje en schriftelijke bevestiging ontvangen dat de brief inderdaad automatisch is verstuurd en ik deze als niet verzonden mag beschouwen.

Link naar mijn dossier

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• forzafan
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:41
Mijn offerte (0 euro) van Stedin is van eind mei 2023. Stedin is hier nog niet geweest om gasaansluiting/meter te verwijderen. Ook ik heb in oktober 2023 (omdat het zo lang duurde) mn gascontract bij energieleverancier stop gezet. Voorwaarde was uiteraard dat verbruik 0 is en aanvraag voor verwijdering loopt.
Heb diverse malen (sinds Nov 2023) met Stedin contact gehad via chat en ze geven elke keer aan dat binnen enkele dagen er contact op word genomen voor planning, maar dat contact is er tot op heden niet geweest.

Heeft er hier iemand een andere ervaring met Stedin, of is dit meer regel als uitzondering?

Acties:
  • +7 Henk 'm!
@forzafan Waarom liep je contract nog door nadat je geen gas meer nodig had? Aanvraag voor verwijdering heeft er niets mee te maken. Enige voorwaarde is dat je geen gas gebruikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• forzafan
onetime schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 11:01:
@forzafan Waarom liep je contract nog door nadat je geen gas meer nodig had? Aanvraag voor verwijdering heeft er niets mee te maken. Enige voorwaarde is dat je geen gas gebruikt.
omdat ik in de veronderstelling was dat na aanvraag verwijdering het allemaal wel vrij snel zou gaan ..
daarnaast gaf destijds mn energieaanbieder (zonneplan) aan dat het niet kon zonder dat verwijdering definitief was.(dus na verwijdering stedin).na wat belletjes en meerdere mails is uiteindelijk mn gascontract stop gezet.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-06 06:27
forzafan schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 11:29:
[...]

omdat ik in de veronderstelling was dat na aanvraag verwijdering het allemaal wel vrij snel zou gaan ..
daarnaast gaf destijds mn energieaanbieder (zonneplan) aan dat het niet kon zonder dat verwijdering definitief was.(dus na verwijdering stedin).na wat belletjes en meerdere mails is uiteindelijk mn gascontract stop gezet.
Zonneplan heeft jou een sprookje verteld; een sprookje dat de netbeheerders verzonnen hebben voor de energieleveranciers om aan de afnemers te vertellen. Niet gebaseerd op feiten, wetten of wat dan ook.

Het is héél simpel: een contract voor gas (of electra) mag gewoon opgezegd worden bij de energieleverancier. Dat moet zonder enige aanvullende voorwaarden behoudens de opzegtermijn en eventuele opzegboete als je korter dan de afgesproken looptijd opzegt.

the older I get, the better I was...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• forzafan
Kees-Jan schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 11:54:
[...]

Zonneplan heeft jou een sprookje verteld; een sprookje dat de netbeheerders verzonnen hebben voor de energieleveranciers om aan de afnemers te vertellen. Niet gebaseerd op feiten, wetten of wat dan ook.

Het is héél simpel: een contract voor gas (of electra) mag gewoon opgezegd worden bij de energieleverancier. Dat moet zonder enige aanvullende voorwaarden behoudens de opzegtermijn en eventuele opzegboete als je korter dan de afgesproken looptijd opzegt.
duidelijk.. en het is uiteindelijk ook gelukt, maar nu nog de hamvraag, zijn er hier mensen waarbij stedin inmiddels de aansluiting heeft verwijderd en binnen hoeveek tijd na aanvraag is dat gedaan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
forzafan schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 11:57:
[...]

duidelijk.. en het is uiteindelijk ook gelukt, maar nu nog de hamvraag, zijn er hier mensen waarbij stedin inmiddels de aansluiting heeft verwijderd en binnen hoeveek tijd na aanvraag is dat gedaan?
Ik ben bang dat we daar weinig voorbeelden van hebben, omdat de mensen die dit forum frequenteren in de regel de Tweakers-route volgen (dus zonder aanvraag). We hebben in ieder geval geen statistieken

Wand-temperatie in een monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:35
Ik heb in december ook een aanvraag aangevraagd, en in februari komen ze deze al verwijderen.
In de tussentijd loopt mijn gascontract gewoon door (zonder gebruik). Op de website zegt budget energie dat dit de gebruikelijke route is (contract wordt automatisch stopgezet na verwijdering)

Ik snap dat ik "recht" heb om nu te gaan bellen en mailen om 'm per direct op te zeggen, maar ik heb helemaal geen zin in gedoe. Ik betaal die laatste paar maanden wel gewoon, voor tientjeswerk ga ik echt niet principieel lopen doen.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kees-Jan
ConQuestador schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 12:36:
[...]

Ik heb in december ook een aanvraag aangevraagd, en in februari komen ze deze al verwijderen.
In de tussentijd loopt mijn gascontract gewoon door (zonder gebruik). Op de website zegt budget energie dat dit de gebruikelijke route is (contract wordt automatisch stopgezet na verwijdering)

Ik snap dat ik "recht" heb om nu te gaan bellen en mailen om 'm per direct op te zeggen, maar ik heb helemaal geen zin in gedoe. Ik betaal die laatste paar maanden wel gewoon, voor tientjeswerk ga ik echt niet principieel lopen doen.
tja, voor sommige mensen maken een paar tientjes niet uit. Voor anderen is het misschien "overleven". :/

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 19:53
Dat weten wij, maar heel veel mensen wordt nog altijd wijsgemaakt dat eea eerst geregeld moet zijn, en heel veel mensen geloven dat helaas ook nog.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:43

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Truus01 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 12:57:
[...]
Dat weten wij, maar heel veel mensen wordt nog altijd wijsgemaakt dat eea eerst geregeld moet zijn, en heel veel mensen geloven dat helaas ook nog.
En in aanmerking nemend, dat ook de leveranciers hiervan profiteren, is er naar mijn mening sprake van oplichting.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kees-Jan
Freee!! schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 14:09:
[...]

En in aanmerking nemend, dat ook de leveranciers hiervan profiteren, is er naar mijn mening sprake van oplichting.
er van uitgaand dat de gaskraan dicht staat zijn er geen kosten die naar de energieleverancier vloeien want de kosten voor "vastrecht" moeten weer afgedragen worden aan de netbeheerder.
Het enige voordeel voor de energieleverancier zou kunnen zijn is het verschil in aankoop en verkoop van het (beetje) gas wat mogelijk nu duurder verkocht kan worden, maar da's marginaal, denk ik...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Kaoh
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:52
Kees-Jan schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 14:20:
[...]

er van uitgaand dat de gaskraan dicht staat zijn er geen kosten die naar de energieleverancier vloeien want de kosten voor "vastrecht" moeten weer afgedragen worden aan de netbeheerder.
Het enige voordeel voor de energieleverancier zou kunnen zijn is het verschil in aankoop en verkoop van het (beetje) gas wat mogelijk nu duurder verkocht kan worden, maar da's marginaal, denk ik...
Ook het gascontract heeft een dagwaarde voor de energie handelaar, post: vaste leveringskosten.
De post netbeheerkosten gaan naar stedin.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kees-Jan
Kaoh schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 14:26:
[...]

Ook het gascontract heeft een dagwaarde voor de energie handelaar, post: vaste leveringskosten.
De post netbeheerkosten gaan naar stedin.
Ai, da's waar. :P

Maar reden temeer om "gewoon" je gascontract op te zeggen als je geen gas meer verbruikt!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Erwin_83
ConQuestador schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 12:36:
[...]

Zegt de "klantenservice" dit of staat het echt ergens op de website ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13-06 16:23

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Truus01 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 12:57:
[...]

Of je hebt mensen zoals mijn vriendin die (en ik snap het ook) helemaal geen zin hebben in dingen die niet 'ergens' 'officieel' staan. Met andere woorden, men begrijpt niet wat gaande is dus geloven we het bedrijf wat in ons beste belang zou moeten handelen.

Helaas komt het er voor mij dus op neer dat mijn vriendin eigenlijk wil dat ik de aanvraag om te verwijderen voor 1 feb indien bij Enexis want ze heeft geen zin in gezeik. Dat hier op Tweakers vele dossiers zijn, ontzettend veel documentatie en dergelijke wil ze wel geloven maar ze begrijpt het hele concept Tweakers (m.n. het forum) ook niet helemaal, dus voor haar is het makkelijker Enexis te 'vertrouwen' dan ongenuanceerd gezegd een paar vreemden op het internet, tot mijn lichte irritatie uiteraard. Nu moet ik eerlijk toegeven dat ik niet helemaal begrijp wat de consequentie is als ik wacht tot na 1 februari. Ons contract loopt sowieso nog tot september dit jaar. De opzegboete is tot daar aan toe maar ik moet kijken of de 200,- die ik aan het eind terug krijg dan niet vervalt.

We krijgen de warmtepomp (afhankelijk van de route die ik ga bewandelen) over 6-8 weken tot een paar maanden, dus ben sowieso benieuwd hoe flexibel ze zijn in het nu aanvragen en dan pas over 4 maanden verwijderen.

[ Voor 12% gewijzigd door Kuusj op 24-01-2024 15:33 ]

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Looney11
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-06 09:03
Mijn verhaal:

Bij ANWB gas en elektra sinds februari 2022 oid. Geen problemen gehad met levering. Uiteindelijk op 18 december 2023 een warmtepomp geïnstalleerd gekregen en zodoende geen gas meer nodig, we kookten al op inductie.

Eerst bij Liander aan het buurten geweest (dom, had ik wellicht niet moeten doen) en via mijnaansluiting.nl doorgegeven dat ik geen gasaansluiting meer nodig heb. Let wel, niet expliciet opdracht gegeven de gasleiding weg te halen. op Liander.nl staat netjes dat het verwijderen nog steeds kosteloos gebeurd en op mijn aansluiting.nl kon ik een datum kiezen van eerste week februari 2024. Geen probleem dacht ik, de meter zit me niet in de weg en de gegeven termijn van een paar maanden vind ik prima.

Paar dagen later een mail van mijnaansluting.nl dat mijn dossier daar was overgenomen door de netwerkbeheerder. Nog een dag later een mail van Liander; strekking van deze mail;

We komen in week 36 2024 bij u praten en bodemonderzoek doen en we verwachten dat we in week 5 2025 de gasaansluiting we komen halen...

Ja Dahaag, wie betaald er ruim een jaar vastrecht voor iets wat hij niet gebruikt? Ik natuurlijk. Even bellen met Liander.... Oh meneer, geen probleem, u kunt na het verwijderen aanspraak maken op onze coulanceregeling voor het lange wachten en het terugbetalen van het teveel betaalde vastrecht. Staat overigens niet op hun website...

Eeeh, wacht even.. ik moet betalen voor iets wat ik niet meer gebruik en waar ik niet verantwoordelijk voor ben? Dat doen we dus niet. Ik heb alle begrip voor vertraging bij de netwerkbeheerder maar dan moeten ze met een andere oplossing komen dan mij een jaar laten zitten met een gasmeter waarvoor ik later aan de bel moet gaan trekken om m'n geld terug te krijgen.

Dus netjes op 20-12-23 de ANWB gemaild dat ik van het gascontract af wil en daarbij de ANWB machtigde ATO op te zeggen (e.e.a. conform tweakers route).

21-12-23 een gesprek gehad met de ANWB over opzeggen gaslevering en ze vroegen naar bewijs. Een screenshot van mijnaansluiting.nl gemaakt en opgestuurd, dit was voldoende volgens de ANWB.

21-12-23 Mail terug van ANWB of ik een exacte datum heb van het verwijderen van de gasaansluting/ Pas als ze die hebben kunnen ze een contract opstellen voor alleen elektra.

Eeh, nee, dat werkt niet zo. Ik deal wel met mijn netwerkbeheerder, jullie leveren alleen maar en verder is het klaar. Dus voorbeeldbrief 2 verstuurd naar de ANWB op 22-12-23

19-1-24 maar een herinnering gestuurd, de 30 dagen zijn ook al bijna voorbij

22-1-24 een mail van de ANWB; bij afsluiten van de gaslevering kunt u hiervan een bewijs naar ons toesturen en per deze datum passen wij het contract aan....... met ingang van welke datum wilt u uw contract opzeggen.

*zucht*, een groot gedeelte van de mail van een maand geleden maar weer hehaald met het expliciete verzoek dat ik vanaf 20-12-23 geen gas meer afneem en dat het leveringscontact gestopt moet worden alsmede de ATO opzeggen bij de netwerkbeheerder.

We wachten af...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:35
Erwin_83 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 15:22:
[...]

Zegt de "klantenservice" dit of staat het echt ergens op de website ?
https://www.budgetthuis.n...service/contract-opzeggen

Hoe werkt opzeggen als je stopt met het gebruiken van gas?

Het is belangrijk dat je gasaansluiting wordt verzegeld of verwijderd door de netbeheerder.
Gedaan? Dan wordt ook de ATO (aansluit- en transportovereenkomst) opgezegd.
Dit regel je via mijnaansluiting.nl.
Is je gasaansluiting definitief verwijderd? Dan geeft je netbeheerder dit aan ons door, je hoeft hiervoor geen contact met ons op te nemen. We maken dan binnen 6 weken (meestal sneller) een eindnota op.

Maar nogmaals: Als je moeite doet zal je het vast en zeker wel NU opgezegd kunnen krijgen, maar sommige mensen zijn gewoon lui en vinden het al snel goed (ik dus)

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RagEnigma
Looney11 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 15:46:
Mijn verhaal:

Bij ANWB gas en elektra sinds februari 2022 oid. Geen problemen gehad met levering. Uiteindelijk op 18 december 2023 een warmtepomp geïnstalleerd gekregen en zodoende geen gas meer nodig, we kookten al op inductie.

Eerst bij Liander aan het buurten geweest (dom, had ik wellicht niet moeten doen) en via mijnaansluiting.nl doorgegeven dat ik geen gasaansluiting meer nodig heb. Let wel, niet expliciet opdracht gegeven de gasleiding weg te halen. op Liander.nl staat netjes dat het verwijderen nog steeds kosteloos gebeurd en op mijn aansluiting.nl kon ik een datum kiezen van eerste week februari 2024. Geen probleem dacht ik, de meter zit me niet in de weg en de gegeven termijn van een paar maanden vind ik prima.

Paar dagen later een mail van mijnaansluting.nl dat mijn dossier daar was overgenomen door de netwerkbeheerder. Nog een dag later een mail van Liander; strekking van deze mail;

We komen in week 36 2024 bij u praten en bodemonderzoek doen en we verwachten dat we in week 5 2025 de gasaansluiting we komen halen...

Ja Dahaag, wie betaald er ruim een jaar vastrecht voor iets wat hij niet gebruikt? Ik natuurlijk. Even bellen met Liander.... Oh meneer, geen probleem, u kunt na het verwijderen aanspraak maken op onze coulanceregeling voor het lange wachten en het terugbetalen van het teveel betaalde vastrecht. Staat overigens niet op hun website...

Eeeh, wacht even.. ik moet betalen voor iets wat ik niet meer gebruik en waar ik niet verantwoordelijk voor ben? Dat doen we dus niet. Ik heb alle begrip voor vertraging bij de netwerkbeheerder maar dan moeten ze met een andere oplossing komen dan mij een jaar laten zitten met een gasmeter waarvoor ik later aan de bel moet gaan trekken om m'n geld terug te krijgen.

Dus netjes op 20-12-23 de ANWB gemaild dat ik van het gascontract af wil en daarbij de ANWB machtigde ATO op te zeggen (e.e.a. conform tweakers route).

21-12-23 een gesprek gehad met de ANWB over opzeggen gaslevering en ze vroegen naar bewijs. Een screenshot van mijnaansluiting.nl gemaakt en opgestuurd, dit was voldoende volgens de ANWB.

21-12-23 Mail terug van ANWB of ik een exacte datum heb van het verwijderen van de gasaansluting/ Pas als ze die hebben kunnen ze een contract opstellen voor alleen elektra.

Eeh, nee, dat werkt niet zo. Ik deal wel met mijn netwerkbeheerder, jullie leveren alleen maar en verder is het klaar. Dus voorbeeldbrief 2 verstuurd naar de ANWB op 22-12-23

22-1-24 een mail van de ANWB; bij afsluiten van de gaslevering kunt u hiervan een bewijs naar ons toesturen en per deze datum passen wij het contract aan....... met ingang van welke datum wilt u uw contract opzeggen.

*zucht*, een groot gedeelte van de mail van een maand geleden maar weer hehaald met het expliciete verzoek dat ik vanaf 20-12-23 geen gas meer afneem en dat het leveringscontact gestopt moet worden alsmede de ATO opzeggen bij de netwerkbeheerder.

We wachten af...
Suggestie voor een antwoord: Schaamteloos gekopieerd van iemand anders in dit forum :)

Beste mensen van xxxx,

Hartelijke dank voor de bevestiging van ontvangst van mijn opzegging. Ik ga ervan uit dat u geheel volgens uw eigen algemene voorwaarden handelt en overeenkomstig artikel XXX (ff zelf nazoeken) mijn overeenkomst binnen YYY dagen na opzegging beëindigt.

In uw voorwaarden kon ik niets vinden over enige voorwaarden voor opzegging in de zin van verwijdering van de meter of de aanvraag daartoe bij de netbeheerder. Een dergelijke voorwaarde zal u naar ik aanneem dan ook niet hanteren.
Een eventuele boete wegens voortijdige beëindiging van het gascontract (het elektra-contract blijft ongewijzigd van kracht!) zou wel terecht kunnen zijn. De hoogte van die boete is, zoals u weet, wettelijk geregeld.

Wellicht ten overvloede verzoek ik u om mijn opzegging en dit schrijven door te zetten naar uw juridische afdeling in het geval u nog steeds van mening bent dat opzegging niet mogelijk is zonder dat ik eerst andere zaken regel. Verdere correspondentie zal ik dan met die afdeling voeren.

Als laatste wil ik vast stellen dat ik incasso’s van de gaskosten over een periode ná mijn opzegging, behoudens de in uw voorwaarde gestelde opzegtermijn, niet zal accepteren en zal terugboeken.

Met vriendelijke groet,
Jij

Acties:
  • +7 Henk 'm!
Looney11 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 15:46:
Mijn verhaal:

We wachten af...
Ik herhaal maar weer even dat het m.i. volstaat om energieleveranciers en netbeheerders er op te wijzen dat
hun toezichthouder de Autoriteit Consument en Markt (ACM) in overleg met de netbeheerders vanaf 1 februari 2024 als formele procedure exact voorschrijft wat de Tweakers al tijden deden: het leveringscontract opzeggen bij de leverancier, en de netbeheerder duidelijk maken dat de gasaansluiting niet meer nodig is.

U leest een en ander op de website van de ACM:
https://www.acm.nl/nl/pub...eren-van-gasaansluitingen

De belangrijkste alinea:
"De nieuwe werkwijze gaat op 1 februari 2024 in. Huishoudens die hun huis aardgasvrij maken geven aan hun leverancier door vanaf welke datum zij hun contract voor de levering van gas willen beëindigen. Voor deze opzegging gelden dezelfde regels nu ook al gelden voor het opzeggen van het contract. Zo is er een opzegtermijn van 30 dagen en moet er bij het opzeggen van een vast contract mogelijk een opzegvergoeding betaald worden. Vervolgens kunnen zij via de website mijnaansluiting.nl aan de netbeheerder doorgeven dat zij hun gasaansluiting vanaf diezelfde datum niet meer gebruiken. De netbeheerder zorgt er dan voor dat de niet-gebruikte gasaansluiting in het kader van de veiligheid verwijderd wordt. De netbeheerder plant de werkzaamheden hiervoor zelf in, zodat die de verwijdering zoveel mogelijk kan combineren met andere werkzaamheden. Huishoudens en andere kleinverbruikers hoeven hier dan niet voor te betalen."

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Erwin_83
Kuusj schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 15:31:
[...]

Of je hebt mensen zoals mijn vriendin die (en ik snap het ook) helemaal geen zin hebben in dingen die niet 'ergens' 'officieel' staan. Met andere woorden, men begrijpt niet wat gaande is dus geloven we het bedrijf wat in ons beste belang zou moeten handelen.

Helaas komt het er voor mij dus op neer dat mijn vriendin eigenlijk wil dat ik de aanvraag om te verwijderen voor 1 feb indien bij Enexis want ze heeft geen zin in gezeik. Dat hier op Tweakers vele dossiers zijn, ontzettend veel documentatie en dergelijke wil ze wel geloven maar ze begrijpt het hele concept Tweakers (m.n. het forum) ook niet helemaal, dus voor haar is het makkelijker Enexis te 'vertrouwen' dan ongenuanceerd gezegd een paar vreemden op het internet, tot mijn lichte irritatie uiteraard. Nu moet ik eerlijk toegeven dat ik niet helemaal begrijp wat de consequentie is als ik wacht tot na 1 februari. Ons contract loopt sowieso nog tot september dit jaar. De opzegboete is tot daar aan toe maar ik moet kijken of de 200,- die ik aan het eind terug krijg dan niet vervalt.

We krijgen de warmtepomp (afhankelijk van de route die ik ga bewandelen) over 6-8 weken tot een paar maanden, dus ben sowieso benieuwd hoe flexibel ze zijn in het nu aanvragen en dan pas over 4 maanden verwijderen.
Zolang je nog gas gebruikt zou ik helemaal nog niet opzeggen. Pas opzeggen, met inachtneming van de opzeg termijn als je wp draaid. Stel je eens voor dat je montage uitgesteld wordt......

En na 1 februari word gasloos gaan juist makkelijker. Het contract opzeggen en bij de netbeheerder aangeven dat de aansluiting weg mag is dan voldoende.

Kwa welkomst bonus goed naar de voorwaarden kijken, best kans dat die vervalt bij vroegtijdig opzeggen (de bonus betaal je zelf, dus ja dan moet je wel een contract hebben ;) )

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Erwin_83
ConQuestador schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 15:49:
[...]

https://www.budgetthuis.n...service/contract-opzeggen

Hoe werkt opzeggen als je stopt met het gebruiken van gas?

Het is belangrijk dat je gasaansluiting wordt verzegeld of verwijderd door de netbeheerder.
Gedaan? Dan wordt ook de ATO (aansluit- en transportovereenkomst) opgezegd.
Dit regel je via mijnaansluiting.nl.
Is je gasaansluiting definitief verwijderd? Dan geeft je netbeheerder dit aan ons door, je hoeft hiervoor geen contact met ons op te nemen. We maken dan binnen 6 weken (meestal sneller) een eindnota op.

Maar nogmaals: Als je moeite doet zal je het vast en zeker wel NU opgezegd kunnen krijgen, maar sommige mensen zijn gewoon lui en vinden het al snel goed (ik dus)
Interessant.

Is er nog iemand met de ACM bezig? Bij budget staat de valse voorlichting niet alleen in het script van de klantenservice maar ook online.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
forzafan schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 09:47:
Heeft er hier iemand een andere ervaring met Stedin, of is dit meer regel als uitzondering?
Hier ook Stedin, half mei 2023 offerte aangevraagd via mijnaansluiting.nl en akkoord gegeven met datum verwijdering begin november 2023.
Kreeg al bericht dat deze datum niet gehaald kon worden.

Gaskraan dicht half juli (verwijdering ketel).
Mijn gascontract (jaarcontract) liep tot okt 2023 door ivm opzegboete en actiekorting.

Toen hele tijd radiostilte.
Vorige week telefoontje van planningsafdeling Stedin om afspraak verwijdering te maken, staat nu op 6 februari.

Ik herken dus wel de lange wachttijden bij Stedin.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Truus01
Met deze vreemde reactie van Enexis heb ik toch weer wat hulp nodig.

Hoe kan ik hier nu het beste op reageren?
Geachte mevrouw [Truus],

Onlangs heeft mijn collega [naam] van het Aansluitregister onderstaande mailconversatie naar mij doorgestuurd met het verzoek om contact met u op te nemen. De mailconversatie betreft de verwijdering van de gasaansluiting aan de [adres]. Om te beginnen wil ik u mededelen dat ik het voor u erg vervelend vind dat er onduidelijkheid is over het proces voor verwijdering van een gasaansluiting. Om die reden stuur ik u dit bericht.

ACM
In uw berichten verwijst u naar een artikel op de website van de ACM waarin zij vermeld dat de netbeheerder de aansluiting vanuit veiligheidsoverweging binnen één jaar moet verwijderen. Echter, per 1 februari 2024 treed er een aangepaste werkwijze voor veilig verwijderen van gasaansluitingen in werking. In deze aanpassing staat dat de netbeheerder de werkzaamheden hiervoor zelf inplant, zodat de verwijdering zoveel mogelijk kan worden gecombineerd met andere werkzaamheden.

Verder wordt vermeld dat huishoudens bij hun leverancier hun contract voor levering van gas kunnen beëindigen. Vervolgens dient men via de website mijnaansluiting.nl aan de netbeheerder door te geven dat de gasaansluiting vanaf die datum niet meer wordt gebruikt. Dit doet men eenvoudig door het indienen van een aanvraag voor verwijdering van de gasaansluiting.

Aanvraagproces
Het is belangrijk dat u zelf de aanvraag indient bij mijnaansluiting.nl. Het verwijderen van een gasaansluiting is namelijk definitief. U kunt in een later stadium niet opnieuw een gasaansluiting aanvragen. Om die reden dient u ook voor akkoord te tekenen dat Enexis de gasaansluiting definitief verwijdert. Voor de verwijdering worden geen kosten in rekening gebracht.

Als u geen aanvraag indient voor het verwijderen van de gasaansluiting gaat de netbeheerder ervan uit dat u de gasaansluiting nog wilt gebruiken en dient er een leveringscontract aanwezig te zijn, ongeacht of u wel of niet gas verbruikt. Als dit niet het geval is zal de regiovestiging in verband met veiligheid een afsluitproces in gang te zetten. Hiervoor worden kosten in rekening gebracht.

Afsluitkosten voorkomen
De enige optie om te voorkomen dat een afsluitproces in gang wordt gezet is het indienen van een aanvraag voor verwijdering van de gasaansluiting. Na ontvangst van de aanvraag zal het Aansluitregister een aantekening maken dat de afwezigheid van een leveringscontract te maken heeft met een reeds ingediende aanvraag. Het afsluitproces wordt dan niet in werking gezet.

Aanvraagtermijn
Van het Aansluitregister heb ik begrepen dat men uiterlijk 8 februari uw aanvraag wil ontvangen. Daarna wordt het afsluitproces definitief in gang gezet. Graag ontvang ik voor deze datum een reactie dat u een aanvraag heeft ingediend bij mijnaansluiting.nl. Tijdens de aanvraag wordt er automatisch een aanvraagnummer gecreëerd. Zodra ik dit aanvraagnummer van u heb ontvangen zal ik het Aansluitregister vragen om het afsluitproces niet in gang te zetten.

Ik begrijp dat het voor u enige inspanning vergt om een aanvraag in te dienen bij mijnaansluiting.nl. Echter, dit is de enige optie om een afsluiting met bijbehorende kosten te voorkomen. Mocht u tijdens het aanvraagproces vragen hebben kunt u altijd de helpdesk van mijnaansluiting bellen. Zij zijn bereikbaar op 088 02 21 500 en helpen u graag verder met uw aanvraag.

Ik ga ervan uit u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd en hoop spoedig het aanvraagnummer van u te ontvangen. Bij voorbaat dank hiervoor. Ik wens u nog fijne dag.

Mocht u nog aanvullende informatie willen aanleveren of vragen hebben? Mijn directe telefoonnummer is 088 857 XX XX. Van maandag t/m woensdag ben ik doorgaans telefonisch bereikbaar tussen 8.30 en 16.30 uur, op donderdag tot 13.00 uur. Ook kunt u reageren op deze e-mail.

Met vriendelijke groet,
[naam]
Ik zou haast denken weer opnieuw te beginnen door voorbeeldbrief 2a en/of b weer te herhalen.
Of wachten tot 1 februari en dan toch eea invullen op MijnAansluiting.nl (als die dan is ingericht voor de nieuwe werkwijze)?

Mooi ook dat ze doen alsof ik degene ben voor wie het onduidelijk is en dat dát vervelend is voor mij.
Nee, het is blijkbaar nog altijd onduidelijk voor Enexis en dat gelieg, bedrieg en dreigen met kosten, dát is vervelend voor mij.

(Dossier aangepast.)

Acties:
  • +16 Henk 'm!
@Truus01, mijn suggestie hieronder:
L.S.

Dank voor uw uitgebreide reactie. Daaruit blijkt echter dat u danwel Enexis nog niet helemaal begrepen heeft hoe de nieuwe werkwijze vanaf 1 februari 2024 zou moeten zijn, volgens de ACM.

Als u de ACM publicatie van 12 december (https://www.acm.nl/nl/pub...eren-van-gasaansluitingen) goed leest (en met name de derde alinea) dan volgt daaruit de volgende procedure:

1. Huishoudens die hun huis aardgasvrij maken geven aan hun leverancier door vanaf welke datum zij hun contract voor de levering van gas willen beëindigen.
2. Vervolgens kunnen zij via de website mijnaansluiting.nl aan de netbeheerder doorgeven dat zij hun gasaansluiting vanaf diezelfde datum niet meer gebruiken.

Ad 1: Dit heb ik al gedaan, zoals u weet.
Ad 2: Ik ben van harte bereid om via de website mijnaansluiting.nl aan Enexis door te geven dat ik mijn gasaansluiting niet meer gebruik. Dit kon tot op heden niet.

Ik ben echter niet bereid om een aanvraag te doen c.q. opdracht te verlenen (beide: 'op verzoek van de aangeslotene') tot verwijdering van de gasaansluiting, omdat Enexis in dat geval wettelijk verplicht is om mij daarvoor de kosten in rekening te brengen. Dit is in feite al het geval sinds de vernietiging op 20 juni 2023 door het CBb van het wijzigingsbesluit van de ACM op de Tarievencode Gas (ECLI:NL:CBB:2023:297).

Graag verneem ik van u of ik inmiddels op mijnaansluiting.nl al kan aangeven dat ik de gasaansluiting niet meer gebruik. In dat geval werk ik daar van harte aan mee.

Echter, indien ik op mijnaansluiting.nl nog steeds alleen een opdracht kan geven tot verwijdering van de gasaansluiting, dan zal ik daar niet aan meewerken. Dan blijf ik bij mijn eerdere boodschap dat Enexis op afspraak van harte welkom is om de gasaansluiting op eigen kosten te verwijderen. De door u aangekondigde afsluitingsprocedure is dan ook nergens voor nodig.

Met vriendelijke groet

Truus01
En @Truus01: het is misschien handig als jij eens de huidige opties bij mijnaansluiting.nl verkent. Ik veronderstel dat de netbeheerders nog niet de nieuwe optie hebben toegevoegd om slechts aan te geven dat je de gasaansluiting niet gebruikt per [datum], maar kan dat zelf niet checken omdat ik geen gasaansluiting (meer) heb. Screenshots zijn ook meer dan welkom.

[ Voor 10% gewijzigd door Bram-Bos op 25-01-2024 11:45 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BMWix3
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 18:54
Per 04jan gas contract opgezegd incl ATO.
Bevestigd gekregen dat deze 4feb 24 opgezegd is.
Nu onderstaande brief gekregen van Stedin.
Gereageerd met voorbeeld brief 1B.

Ontzettend benieuwd! Hopelijk doen we het zo juist, maar tips zijn altijd welkom. Ik meld mij sowieso zodra ik weer lieve brieven krijg van Stedin.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0RjfRgeG30CSXxZveOBjMaKLDTQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cqrN28HR62qqPf6g7hiNMdZf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wuEx7UBj8K0Z9AeZyWVNHUwVuMI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7OLaCUE9VmClzYNRY181qemy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Truus01
Bram-Bos schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 00:17:
@Truus01, mijn suggestie hieronder:

[...]

En @Truus01: het is misschien handig als jij eens de huidige opties bij mijnaansluiting.nl verkent. Ik veronderstel dat de netbeheerders nog niet de nieuwe optie hebben toegevoegd om slechts aan te geven dat je de gasaansluiting niet gebruikt per [datum], maar kan dat zelf niet checken omdat ik geen gasaansluiting (meer) heb. Screenshots zijn ook meer dan welkom.
Dankje! Zo ook verstuurd. Dossier aangepast.

Ik wil wel eens een blik werpen op de site. Kom er in ieder geval later op terug.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:47
forzafan schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 11:57:
[...]

Ik heb in 2019 via de tweakers route aangegeven aan Stedin dat ze de gasmeter konden ophalen na een afspraak te hebben gemaakt en de koffie stond klaar. Nu 5 jaar later een e aanpassing aan mijn meterkast gehad van 1 naar 3 fasen maar de oude meter hangt er nog steeds ondanks 10 brieven stedin dat ze mijn monitoring gingen uitzetten omdat ze de oude gasmeter niet meer zien is er niets gebeurt. De koffie is inmiddels koud :)

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v151 combination CT003 v114 app v1.6.33

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:56

Pazo

Mroaw?

Pazo schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 19:53:
Zucht... vandaag eindelijk het nieuwe contract van EnergyZero gekregen, maar helaas met hogere tarieven voor stroom dan ik oorspronkelijk had.... dus maar weer in de pen.

Van Liander overigens nog niets gehoord.
EnergyZero heeft laten zien en mij overtuigd dat de tarieven wel goed staan en gelijk zijn aan die van het vorige contract, het stond alleen wat ongelukkig vermeld.
Stukje energiecontract is nu goed / afgesloten. Gas is er (administratief) nu ook van af. Ben benieuwd wanneer ik bericht ga krijgen van Liander.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-06 13:11
Ik heb per email een reactie gegeven op de deurwaarder dreigbrief en mijn dossier bijgewerkt:

Dossier

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Zojuist ook mijn gascontract opgezegd bij Engie. Ging best makkelijk, ik had een tijdje geleden op basis van een voorbeeldbrief uit de TS een mail gestuurd, hier had ik geen reactie op ontvangen. Dus zojuist vie de App-chat met een medewerker gesproken. Die kon de mail natuurlijk niet vinden, maar heeft mijn screenshot toch genomen als opzegdatum+30 dagen. Verder enkel gemeld dat ik al een aanvraag had lopen via Mijnaansluiting.nl.
Beste meneer, mevrouw x,

Naar aanleiding van ons chat gesprek van zojuist bevestigen wij hierbij het volgende:

Je hebt aangegeven het contract bij ENGIE te willen beëindigen, omdat je geen gebruik meer gaat maken van gas. Een mooie stap richting het verduurzamen van je woning!

Wij zullen het contract voor gas van y met EAN code z beëindigen per xx-xx-2024.

Let op! Je kunt de aansluit- en transportovereenkomst (ATO) die je met je netbeheerder hebt opzeggen per bovengenoemde datum. Dit kan via www.mijnaansluiting.nl of via de klantenservice van je netbeheerder. Stem met je netbeheerder af:
• of je de aansluiting wilt verwijderen (op dit moment gratis)
• of je de aansluiting tijdelijk wilt laten afsluiten (hier zijn kosten aan verbonden)

Wat kun je van ons verwachten?
Je ontvangt ongeveer 10 werkdagen voordat we het gascontract beëindigen een brief per post met daarin de bevestiging van de beëindiging van het gascontract. Daarnaast ontvang je 3 kalenderdagen voordat je gascontract wordt beëindigd een verzoek om je meterstand door te geven. Heb je een slimme meter? Dan zullen wij je meterstand uitlezen op de datum van de beëindiging van je contract. In dat geval hoef je niets aan ons door te geven.

Binnen 6 weken na ontvangst van de meterstand ontvang je de eindafrekening voor gas.

Heb je nog vragen?
Op onze website vind je antwoord op veelgestelde vragen en kun je zelf je vraag stellen. Je woning of bedrijf verduurzamen? Ook daarmee helpen wij je graag. Bekijk onze adviezen en tips.
Kom je er niet uit? Neem dan gerust contact met ons op. Dit kan telefonisch of via chat.

Hartelijke groet,
In November al de aanvraag gedaan op Mijnaalsuiting.nl. Toen was de planning week 6. Inmiddels een mail van Stedin gehad:
Uw aanvraag is beoordeeld. Wij starten nu met de planning en voorbereiding van de werkzaamheden.

Planning wijkt af van uw wensweek
We hebben de doorlooptijd van de werkzaamheden voor uw aanvraag opnieuw berekend. De doorlooptijd wijkt af van de wensweek die u zelf eerder heeft aangegeven.

Telefonisch contact over uitvoeringsdatum
Wij (of de uitvoerende aannemer) nemen telefonisch contact met u op om de daadwerkelijke uitvoeringsdatum te bespreken.
Maar welke week dan wel staat er helaas niet bij.

[ Voor 13% gewijzigd door fsfikke op 26-01-2024 13:12 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gr8-jen
gr8-jen schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 09:07:
Ik heb per email een reactie gegeven op de deurwaarder dreigbrief en mijn dossier bijgewerkt:

Dossier
Ik kreeg een email nadat ik de telefoon niet op naam. Eigenlijk werd alles herhaald wat ik typte en kwam er een antwoord met de vraag of ik eigenaar ben en of ik toestemming zou geven als ze het voor mij verwijderen.

Het riekt naar chatgtp eigenlijk.

Ik zal zou mijn hierboven genoemde dossier bijwerken. Vooral bekijken of ik nu opdrachtgever wordt als ik toestemming geef, het lijkt van niet maar ik wordt achterdochtig als alles wordt genegeerd wat ik typ.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Truus01
Truus01 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 12:59:
Ik wil wel eens een blik werpen op de site. Kom er in ieder geval later op terug.
Zojuist even gekeken. Ik vind alleen maar dat ik een account aan moet maken voor ik überhaupt verder kan.
Als ik ergens een hekel aan heb zijn het al die nutteloze accounts die je aan moet maken, ook al is het alleen maar e-mailadres en wachtwoord.
Mogen ze dat verplichten?
Ik wil gerust (uiteindelijk, na 1 februari) een formulier invullen met al mijn gegevens, maar ik wil geen account aanmaken.
(Komt er misschien een vervolg van de Tweakersroute voor mensen die geen account aan willen maken...)

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Truus01 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 18:35:
[...]

Zojuist even gekeken. Ik vind alleen maar dat ik een account aan moet maken voor ik überhaupt verder kan.
Als ik ergens een hekel aan heb zijn het al die nutteloze accounts die je aan moet maken, ook al is het alleen maar e-mailadres en wachtwoord.
Mogen ze dat verplichten?
Ik wil gerust (uiteindelijk, na 1 februari) een formulier invullen met al mijn gegevens, maar ik wil geen account aanmaken.
(Komt er misschien een vervolg van de Tweakersroute voor mensen die geen account aan willen maken...)
Snap ik, maar we hebben er nu wel heel veel aan als jij (of iemand anders hier met een gasaansluiting) in de gaten kan houden óf en wanneer mijnaansluiting.nl de mogelijkheid biedt om aan te geven dat je de gasaansluiting 'niet meer gebruikt' per '[datum einde leveringscontract]'. Mijn bruine vermoeden is dat dit nog wel eens een tijdje kan gaan duren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Truus01
Kan iemand die die route volgt dat niet zien?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:12
Bram-Bos schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 18:44:
[...]

Snap ik, maar we hebben er nu wel heel veel aan als jij (of iemand anders hier met een gasaansluiting) in de gaten kan houden óf en wanneer mijnaansluiting.nl de mogelijkheid biedt om aan te geven dat je de gasaansluiting 'niet meer gebruikt' per '[datum einde leveringscontract]'. Mijn bruine vermoeden is dat dit nog wel eens een tijdje kan gaan duren.
Bij deze even ingelogd, maar er is nog niets veranderd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W0_6n43LviZwtfZjdTzMXLlkARc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fVo11O6rn3mosbRPfjap9Sl0.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KHvucvdVpkKo3tB7sTdk0-srTFw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/32p7uTURbKjuLiABNk7jzzju.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 105% gewijzigd door Oilman op 26-01-2024 18:57 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Truus01 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 18:48:
Kan iemand die die route volgt dat niet zien?
Je hoeft helemaal geen route te volgen om te kunnen kijken wat je opties zijn. @Oilman heeft het inmiddels als gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coffee
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:28

Coffee

Coffee

Volgens mijn Energieleverancier, Frank energie, is het proces dat je direct op mijnaansluiting.nl de gratis afsluiting van gas aanvraagt. Dit heb ik zojuist gedaan en de kosten zijn inderdaad 0 euro. Ik moet mijn provider nog informeren, maar het is een dynamisch contract dus er zijn geen verplichtingen.

EV3 +A LR, HA Yellow, Prusa Mini+, ERGA08EAV3H7 & EHBH08EF6V

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Compuchip87
Gefeliciteerd met aardgasvrij worden!
Coffee schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 22:57:
Volgens mijn Energieleverancier, Frank energie, is het proces dat je direct op mijnaansluiting.nl de gratis afsluiting van gas aanvraagt.
Dat is inderdaad het proces waarvan energieleveranciers graag willen dat je het volgt. Op zich niets mis mee nu het toch gratis was, hebben wij ook gedaan. Maar het is natuurlijk niet hoe het hoort 😉

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:21

breinonline

Are you afraid to be known?

Coffee schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 22:57:
Volgens mijn Energieleverancier, Frank energie, is het proces dat je direct op mijnaansluiting.nl de gratis afsluiting van gas aanvraagt. Dit heb ik zojuist gedaan en de kosten zijn inderdaad 0 euro. Ik moet mijn provider nog informeren, maar het is een dynamisch contract dus er zijn geen verplichtingen.
Direct opzeggen bij je gasleverancier als je geen gas meer gebruikt. Je betaalt anders te lang voor zaken die je niet gebruikt. Dat is eigenlijk de eerste stap en die heb je zo te lezen nu over geslagen.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gr8-jen
Gezien de reactie van Liander, moet ik nu wel of niet toestemming geven?
Met toestemming initieer ik de opdracht niet toch? Vooral als ik aangeef dat ik niet opdracht geef.
En hoe serieus moet ik het nemen gezien de reactie geschreven door ChatGTP en dat er geen moeite is genomen om de tekst te corrigeren.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-06 13:53
gr8-jen schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 09:41:
[...]

Gezien de reactie van Liander, moet ik nu wel of niet toestemming geven?
Met toestemming initieer ik de opdracht niet toch? Vooral als ik aangeef dat ik niet opdracht geef.
En hoe serieus moet ik het nemen gezien de reactie geschreven door ChatGTP en dat er geen moeite is genomen om de tekst te corrigeren.
Een simpele reactie in de categorie: ‘u bent van harte welkom om voor eigen rekening en risico alle werkzaamheden uit te voeren die u nodig acht, het is immers uw aansluiting.ten overvloede meld ik dat deze toestemming geen opdracht is.

Met vriendelijke groet,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

Compuchip87 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 08:16:
Gefeliciteerd met aardgasvrij worden!
Het duurt nog even! De WP wordt maandag verder aangesloten. Ik heb nu aanvraag gedaan om de aansluiting juni weg te halen. Maar wel gratis dus :D

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

breinonline schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 08:35:
[...]

Direct opzeggen bij je gasleverancier als je geen gas meer gebruikt. Je betaalt anders te lang voor zaken die je niet gebruikt. Dat is eigenlijk de eerste stap en die heb je zo te lezen nu over geslagen.
Dit was ik ook van plan. Ga gelijk bellen als de oude cv-ketel (uit 1999!) is weggehaald ;)

In 4 maanden tijd van 2400m3 naar 0m3 per jaar :o

[ Voor 5% gewijzigd door Coffee op 27-01-2024 12:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Truus01
Bram-Bos schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 18:55:
Je hoeft helemaal geen route te volgen om te kunnen kijken wat je opties zijn. @Oilman heeft het inmiddels als gedaan.
Ik bedoelde dat degene die de MijnAansluiting-route volgen in ieder geval een account hebben aangemaakt.

Dankjewel @Oilman.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:12
Truus01 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 20:19:
[...]

Ik bedoelde dat degene die de MijnAansluiting-route volgen in ieder geval een account hebben aangemaakt.

Dankjewel @Oilman.
Geen probleem, ik volg overigens niet de huidige mijnaansluiting.nl route. Ik heb eerder een offerte aangevraagd, om zelf na te gaan met welke voorwaarde Enexis op de proppen kwam. Gezien dat Enexis de normale algemene voorwaarde (die niet onredelijk zijn, maar in z'n geheel niet van toepassing zijn) en de aangepaste voorwaarde, was dat genoeg voor mij om de Tweakers route te kiezen. Speelt mee dat we in een herbouwde boerderij wonen en ik geen flauw idee heb waar de gasleiding onder het huis en door de voortuin loopt. Wat mij betreft blijft die gewoon in de grond zitten, maar als Enexis het eruit wilt trekken dan is het risico voor hen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:54
Bram-Bos schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 18:44:
[...]

Er zijn per 1 februari blijkbaar 2 manieren om de gasaansluiting te verwijderen via mijnaansluiting.nl

Je kan een aanvraag tot verwijdering doen voor een bepaalde datum, en dan betaalt de klant.
Voor 1 februari was deze route (een tijd althans) gratis.

Je kan een melding doen en dan betaalt de klant niets. De netbeheerder bepaalt het tijdstip van verwijderen.

Het verwijderen van niet gebruikte gasleidingen is een eis geworden, na bemoeienis van Staatstoezicht op de Mijnen. De netbeheerders hebben dit te volgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Truus01
Bijna 1 februari en toch deze reactie (met leugen) van Enexis:
Geachte mevrouw [Truus],

De procedure die u wilt volgen is van pas van toepassing op 1 februari. Op dit moment is het op grond van artikel 2.9 van de tarievencode gas, helaas wel dat er kosten in rekening gebracht kunnen worden als er fysiek wordt afgeschakeld bij beëindiging van de aansluitovereenkomst.

Artikel 2.9 van de tarievencode gas:
“Bij de beëindiging van de aansluitovereenkomst brengt de netbeheerder eventuele kosten voor het fysiek afschakelen of het verwijderen van de aansluiting via een eenmalige bijdrage in rekening bij de voormalig aangeslotene, met inachtneming van de systematiek van voorcalculatie zoals beschreven in artikel 2.10, eerste lid.”

Sinds oktober 2023 rekenen wij 100% korting op de kosten voor het verwijderen van een gasaansluiting bij aanvraag. Dit om de periode naar de nieuwe regeling die 1 februari ingaat te overbruggen. U valt op dit moment nog niet onder de nieuwe regeling dus het kan verstandig zijn om alsnog een verwijdering aan te vragen en dit kost u niks. Indien er nog niet tot afsluiting is overgegaan op 1 februari zou u de procedure via mijnaansluiting.nl kunnen volgen. Voor vragen over mijnaansluiting.nl kunt u terecht bij de helpdesk van mijnaansluiting.nl. Zij zijn te bereiken op 088-0221500.

Heeft u toch nog vragen?
Bel mij dan gerust. Ik ben op werkdagen tussen 10.00 en 16.30 uur met uitzondering van de maandag bereikbaar op het telefoonnummer 088 857 02 xx. Mocht ik niet bereikbaar zijn dan staan mijn collega`s u graag te woord. U kunt ook per e-mail reageren op dit bericht.

Met vriendelijke groet,
[naam]
Wat als ik nu per 1 februari niet die nieuwe MijnAansluiting-route wil gaan volgen? Omdat ik dat account niet wil maken. Dan sta ik toch nog steeds in mijn recht met de Tweakers-route? Of zou dat dan, als ooit uiteindelijk, door een rechter van tafel geveegd worden, omdat het niet willen aanmaken van een account niet genoeg reden is?

Hoe nog zinvol te reageren op deze reactie van Enexis?

Acties:
  • +9 Henk 'm!
Trichoglossus schreef op zondag 28 januari 2024 @ 11:41:
[...]

Het verwijderen van niet gebruikte gasleidingen is een eis geworden, na bemoeienis van Staatstoezicht op de Mijnen. De netbeheerders hebben dit te volgen.
Allereerst: jij weet net zo goed als ik dat die eis niet tot stand gekomen is door bemoeienis van SODM, maar door een door de netbeheerders betaald zeer mager rapportje van KIWA waarin staat dat ongebruikte gasaansluitingen waarvoor geen vastrecht betaald wordt onveiliger zouden zijn dan ongebruikte gasaansluitingen waarvoor wel vastrecht betaald wordt. Zonder dat in dat rapportje dat inhoudelijk gemotiveerd wordt en zonder dat de mate waarin het onveiliger zou zijn gekwantificeerd wordt.

Maar nog steeds hoef je als consument geen overeenkomst aan te gaan met de netbeheerder voor verwijdering. Ook niet na 1 februari. Voor de consument is er zolang als dit topic loopt eigenlijk niets veranderd in de verplichtingen. Dat de netbeheerders zichzelf indirect met hun gestuntel in dit dossier dure extra verplichtingen hebben opgelegd, zorgt op geen enkele wijze voor extra verplichtingen aan de kant van de consument.
Of eigenlijk: in het niet bestaan van verplichtingen anders dan toegang geven tot de gasaansluiting indien de netbeheerder daar om verzoekt en voorafgaand aan de werkzaamheden een afspraak heeft gemaakt, is helemaal niets veranderd.
Je mag als je geen gas gebruikt gewoon je gascontract en ATO opzeggen en daarmee is het klaar.

Wanneer via mijnaansluiting.nl na 1 februari nog steeds (algemene) voorwaarden verbonden worden, dan is het niet volgen van de mijnaansluiting-route maar simpelweg het gas opzeggen ook nog altijd een hele normale gang van zaken te noemen.

Uitsluitend wanneer aan een melding via mijnaansluiting.nl geen nadelige gevolgen (algemene voorwaarden) voor de consument verbonden zijn, is de weg via mijnaansluiting.nl een redelijk traject.
Of dat vanaf woensdag ook daadwerkelijk is, zullen we nog een paar dagen moeten afwachten, want op dit moment zijn de aanpassingen van de website nog niet doorgevoerd.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
@Truus01
Je kunt ze van harte uitnodigen om via de "systematiek van voorcalculatie" een offerte aan je te sturen voor de werkzaamheden, waarna je die offerte schriftelijk afwijst omdat je de kosten én voorwaarden onaanvaardbaar vindt. Meld in je bericht ook gewoon meteen erbij dat de kans 99,9% is dat je hun offerte op basis van voorcalculatie zult afwijzen.

Ben benieuwd wat Enexis daarna gaat doen. Je hoeft een aangevraagde offerte immers niet te accepteren, maar je hoeft dan ook nog steeds geen nieuw gascontract te nemen

[ Voor 13% gewijzigd door Ivow85 op 28-01-2024 13:17 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Trichoglossus
@Ivow85 Ik denk dat je je vergist in wat SodM in de melk te brokkelen heeft. SodM is een onafhankelijke toezichthouder.
Zij bepalen wat er gedaan moet worden door de netbeheerders. Als ze langs komen dan zijn de netbeheerders altijd in hoogste staat van paraatheid.

De KIWA is training, testen, certificering. Die geven cursussen en examens. Dat is een totaal andere organisatie dan SodM

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Truus01
Ik ben van plan om zo te reageren:
U geeft aan dat Artikel 2.9 van de tarievencode gas van toepassing is. Hierin staat dat er eventuele kosten worden berekend bij het afschakelen of verwijderen van de aansluiting. Dit hoeft u van mij niet te doen, maar het is uw installatie, dus besluit u dit te doen, zijn gemaakte kosten ook niet voor mij.
Maar indien u wilt, mag u mij gerust via de systematiek van voorcalculatie een offerte sturen. Ik kan u bij voorbaat laten weten dat ik deze offerte op basis van kosten en waarschijnlijk voorwaarden zal afwijzen.

Verder heb ik geen vragen voor MijnAansluiting.nl, want ik wil die niet gebruiken voor een aanvraag, hooguit, na 1 februari, om te melden dat ik geen gas meer gebruik.
Het is aan u om iets (of niks) te doen met die melding. En ook als die melding na 1 februari nog niet mogelijk is via MijnAansluiting.nl, blijven alle acties hieromtrent bij u en niet bij mij.
U weet dat ik geen gas meer gebruikt, de ATO is opgezegd en al het vervolg is aan u.

Dus nogmaals, u bent van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht. Het initiatief daartoe ligt bij u. U zult dit voor eigen risico en rekening moeten regelen en uitvoeren.
Ik benadruk dat ik daar geen opdracht toe geef, en daarom ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren.
Zeg ik dan iets wat niet waar is (of niet slim en waar later op teruggekomen kan worden)?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Compuchip87
Ivow85 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 13:13:
@Truus01
Je kunt ze van harte uitnodigen om via de "systematiek van voorcalculatie" een offerte aan je te sturen voor de werkzaamheden, waarna je die offerte schriftelijk afwijst omdat je de kosten én voorwaarden onaanvaardbaar vindt. Meld in je bericht ook gewoon meteen erbij dat de kans 99,9% is dat je hun offerte op basis van voorcalculatie zult afwijzen.

Ben benieuwd wat Enexis daarna gaat doen. Je hoeft een aangevraagde offerte immers niet te accepteren, maar je hoeft dan ook nog steeds geen nieuw gascontract te nemen
Waarom zou je meegaan in hun frame dat ze überhaupt het recht hebben een offerte te sturen voor werkzaamheden waar je niet om gevraagd hebt?
Is het niet zuiverder (en korter) om te zeggen dat je niets met hun eigen gedragscode te maken hebt (zie Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Deel 2) en verder te herhalen wat je al gezegd hebt?

Acties:
  • +9 Henk 'm!
Truus01 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 14:42:
Ik ben van plan om zo te reageren:

[...]

Zeg ik dan iets wat niet waar is (of niet slim en waar later op teruggekomen kan worden)?
Ik zie de zin van die offerte niet zo in, in tegenstelling tot @Ivow85. Ik zou vooral nog even toevoegen dat de Tarievencode Gas sowieso geen rechtstreekse verplichting schept voor de consument, zoals ook uitvoerig onderbouwd vastgesteld door de kantonrechtbank Assen in 2020 (ECLI:NL:RBNNE:2020:2734), en het vervolgens bovendien alleen gaat om situaties waarin er een verzoek ligt van de aangeslotene (conform de Gaswet).

Acties:
  • +6 Henk 'm!
@Bram-Bos ik zie ook de zin van de offerte totaal niet. Maar Enexis blijft maar hameren dat ze die offerte volgens hun procedure moeten sturen. Ook al weten ze dat het zinloos is omdat @Truus01 meermaals heeft aangegeven dat ze geen opdracht zal geven. Waarom Enexis denkt dat dat zal veranderen is mij een raadsel.
Maar de gedachtengang van Enexis is mij wel vaker een raadsel.

Ik ben vooral benieuwd hoe Enexis gaat reageren als ze de offerte gestuurd hebben (iets wat ze vrijblijvend mogen doen) en die offerte vervolgens schriftelijk wordt afgewezen. Daar heeft het Enexis script natuurlijk geen antwoord op..

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Compuchip87 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 14:46:
[...]

Waarom zou je meegaan in hun frame dat ze überhaupt het recht hebben een offerte te sturen voor werkzaamheden waar je niet om gevraagd hebt?
Is het niet zuiverder (en korter) om te zeggen dat je niets met hun eigen gedragscode te maken hebt (zie Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Deel 2) en verder te herhalen wat je al gezegd hebt?
Het recht om een vrijblijvende offerte te sturen hebben ze altijd. Dat kun je hen sowieso niet verbieden.
Het staat je als ontvanger van die offerte vervolgens vrij om er niets mee te doen of om hem nadrukkelijk af te wijzen.

Uiteraard kan er iets van gemaakt worden als : "het staat u vrij om mij een offerte te sturen op basis van de systematiek van voorcalculatie waar u op doelt. Maar zoals ik reeds meermaals heb aangegeven ga ik u geen opdracht voor werkzaamheden verstrekken, dus het is mij volslagen onduidelijk waarom u zo blijft doordrammen over die offerte. Dat is aan uw kant toch een belachelijke en idiote verspilling van tijd en geld. Blijkbaar kent uw firma geen personeelstekorten meer".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• boredgeestje
Ik zat er al op te wachten en afgelopen week was het zover: de brief van Liander dat mijn dossier wordt overgedragen aan een deurwaarder!

Vandaag een reactie geschreven en mijn dossier bijgewerkt.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Compuchip87
Ivow85 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 17:01:
[...]

Het recht om een vrijblijvende offerte te sturen hebben ze altijd. Dat kun je hen sowieso niet verbieden.
Zeker maar dat geldt andersom ook. Dan zou je ze ook deze brief kunnen sturen.
Geachte Enexis,

Aangezien u blijft aandringen op een offerte, stuur ik u bij dezen mijn offerte voor het doen van een verwijderingsaanvraag op mijnaansluting.nl.

Ik volg graag uw voorbeeld door te verwijzen naar BW 7 art 5 lid 5: Met uitzondering van de artikelen 9, 11 en 19a zijn de bepalingen over consumentenkoop van overeenkomstige toepassing op de levering van elektriciteit, warmte en koude en gas, voor zover deze niet voor verkoop gereed zijn gemaakt in een beperkt volume of in een bepaalde hoeveelheid, alsmede op de levering van stadsverwarming, aan een natuurlijk persoon die handelt voor doeleinden buiten zijn handels-, bedrijfs-, ambachts- of beroepsactiviteit.

Ook hierin komt het begrip "levering van gas" voor met dezelfde relevantie als de door u aangehaalde artikelen van de gedragscode voor netbeheerders.

Voor het doen van de aanvraag zal ik kosten a 345,67 in rekening brengen. Tevens dien ik hiervoor een account aan te maken op mijnaansluiting.nl waarvoor ik 82,32 bereken. Met de verplichte administratiekosten van 25 euro komt het totaalbedrag voor het doen van de aanvraag op 452,99 euro.

Op uw eerstvolgende verzoek om verwijdering aan te vragen zal ik dit graag onmiddellijk doen, waarna ik u de factuur zal sturen. Ik ga er dan immers vanuit dat u akkoord gaat met deze offerte. Mijn betalingstermijn is 30 dagen. Mocht u deze kosten gespreid willen betalen kunnen wij hiervoor een betalingsregeling treffen.

Ik hoor graag uw bevestiging. Dit aanbod is vanaf heden 3 maanden geldig.

Met vriendelijke groet

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Kees-Jan
Compuchip87 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 20:58:
[...]

[...]
Je vergeet nog: "Exclusief BTW" :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gr8-jen
Ik heb een reactie gestuurd dat ze (na maken van afspraak) vrij zijn om werkzaamheden te doen en dat ik geen opdracht geef.

Deze keer maar wel de telefoon opnemen als ze bellen. Mochten ze een afspraak willen maken.

Dossier

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Truus01
Compuchip87 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 20:58:
[...]

[...]
Hoe zeer ik ook dit graag had willen sturen, heb ik het toch maar niet gedaan en dit gestuurd:
Geachte [naam],

U geeft aan dat Artikel 2.9 van de Tarievencode Gas van toepassing is. Hierin staat dat er eventuele kosten worden berekend bij het afschakelen of verwijderen van de aansluiting. Dit hoeft u van mij niet te doen, maar het is uw installatie, dus besluit u dit te doen, zijn gemaakte kosten ook niet voor mij.
De Tarievencode Gas schept sowieso geen rechtstreekse verplichting voor de consument, zoals ook uitvoerig onderbouwd vastgesteld door de kantonrechtbank Assen in 2020 (ECLI:NL:RBNNE:2020:2734 (https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:RBNNE:2020:2734)), en het gaat vervolgens bovendien alleen om situaties waarin er een verzoek ligt van de aangeslotene (conform de Gaswet). Ik doe zelf geen verzoek.

Verder heb ik geen vragen voor MijnAansluiting.nl, want ik wil die niet gebruiken voor een aanvraag, hooguit, na 1 februari, om te melden dat ik geen gas meer gebruik.
Het is aan u om iets (of niks) te doen met die melding. En ook als die melding na 1 februari nog niet mogelijk is via MijnAansluiting.nl, blijven alle acties hieromtrent bij u en niet bij mij.
U weet dat ik geen gas meer gebruikt, de ATO is opgezegd en al het vervolg is aan u.

Dus nogmaals, u bent van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht. Het initiatief daartoe ligt bij u. U zult dit voor eigen risico en rekening moeten regelen en uitvoeren.
Ik benadruk dat ik daar geen opdracht toe geef, en daarom ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren.

Met vriendelijke groet,
[Truus]
Dossier aangepast.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Knopsje
onetime schreef op maandag 22 januari 2024 @ 14:54:
@Knopje Probeer asap of het via mijn aansluiting.nl nog gratis lukt. Zo nee, jammer, wel, mooi, combineren.
Dit gedaan en inderdaad nog een offerte van €0 gekregen. Meteen geaccepteerd en als het goed is wordt half februari de gasleiding weggehaald en meteen de elektra verzwaard! Bedankt voor het meedenken, ik zal mijn dossier updaten als het afgerond is. _/-\o_

Acties:
  • +18 Henk 'm!
Ik constateerde een week of wat terug dat Stedin leek voor te sorteren op de nieuwe regeling per 1 februari 2024. Dat kwam met name door de tekst bij het icoontje op deze pagina, dat er zo uitzag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lF8Y82kCOhax1i8_6qQZVURr490=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UeRf98R63VYKfwx94XFFKHbp.png?f=user_large.
Die toevoeging "géén wensdatum" was opvallend. Ik heb de ACM ingelicht, en een paar dagen later was het icoontje aangepast, nu zonder die toevoeging:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ACSUMTpnRTDpz3KAse8WJsS2vUk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DNyyod56DYVoHl0cKQci9VeZ.png?f=user_large

Het achterliggende stappenplan is echter nog identiek. Inclusief stap 3, waarin het leveringscontract pas zou kunnen worden opgezegd per datum verwijdering gasaansluiting.

Ik kwam nu die term 'wensdatum' ook tegen op het Tarievenblad 2024 van Rendo: "Tarieven gelden voor een verwijdering met wensdatum op verzoek van de aangeslotene, welke is aangevraagd na 31 januari 2024."

Het lijkt er daarmee op dat netbeheerders vooral de aanwezigheid van een 'wensdatum' als criterium lijken te gaan beschouwen voor een 'verzoek van de aangeslotene'. Hoe vervolgens het signaal bij de netbeheerder terecht moet komen als je géén gewenste datum hebt, is nog in nevelen gehuld. Als het stappenplan van Stedin iets suggereert dan wordt het vooral een taalspel ("Vraag een opdracht aan') om de indruk van een verzoek van de aangeslotene verder te vermijden.

Verder: als Stedin ook na 1 februari volhardt in de 'eis' (stap 3) dat de aansluit- en transportvergoeding betaald moet blijven worden tot het moment van fysieke verwijdering van de gasaansluiting, dan ontstaat de curieuze situatie dat:
a. Stedin een gasaansluiting verwijdert waar op dat moment nog een contract + ATO op zit.
b. Stedin een gasaansluiting verwijdert die tot dat moment gewoon veilig is.

Ad b: immers, het fameuze KIWA-rapport uit 2018 definieert 'gasloos' als: "de situatie waarbij de bewoner van een woning of gebruiker van een pand geen aardgas meer afneemt en zijn/haar aansluit- en transportovereenkomst (ATO) met de regionale gasnetbeheerder beëindigt.:

Dat laatste is ook geheel in lijn met de te volgen werkwijze volgens de ACM zelf: "Huishoudens die hun huis aardgasvrij maken geven aan hun leverancier door vanaf welke datum zij hun contract voor de levering van gas willen beëindigen. [...] Vervolgens kunnen zij via de website mijnaansluiting.nl aan de netbeheerder doorgeven dat zij hun gasaansluiting vanaf diezelfde datum niet meer gebruiken."

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Knopsje schreef op maandag 29 januari 2024 @ 20:47:
[...]

Dit gedaan en inderdaad nog een offerte van €0 gekregen. Meteen geaccepteerd en als het goed is wordt half februari de gasleiding weggehaald en meteen de elektra verzwaard! Bedankt voor het meedenken, ik zal mijn dossier updaten als het afgerond is. _/-\o_
Half februari? Van welk jaar...? 2025 of 2026...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-06 14:44
Na 1 jaar gas en elektra bij Innova afgenomen te hebben. Probeer ik nu van het gas af te komen.
De verwijdering van de meter is al in november aangevraagd bij Enexis en zal in week 18 uitgevoerd worden.
18 december Innova verzocht om gascontract op te zeggen ivm geen gas gebruik meer. Eerste mail was dat dit niet zo maar mogelijk was. Vandaag weer contact gehad en deze mail terug gekregen:
Geachte meneer xxx,

Bedankt voor het invullen van het contact formulier.

Zodra een aansluiting gesloopt is, kan het contract worden opgezegd bij ons.

De fysieke status van de aansluiting dient aan ons te worden gecommuniceerd door de verantwoordelijke netbeheerder.

Zodra de fysieke status op SLOOP staat, kunnen wij de opzegging verwerken.

Zolang de fysieke status dus niet juist aangepast wordt door de netbeheerder, zullen wij blijven leveren.

Indien u de gasmeter laat slopen, kunt u een bewijs naar ons opsturen van de netbeheerder.

Dan zullen wij de contract voor gas opzeggen.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,
Afdeling Frontoffice
Inmiddels geantwoord:
Beste klantenservice,

Deze misleidende reactie had ik niet van een partij als Innova Energie verwacht. Graag zie ik de ATO (Aansluit- en Transport Overeenkomst) per 18 december 2023 opgezegd, zoals ik verzocht en daarvan ontvang ik dan graag een bevestiging.

Zie: art. 52b, lid 7 Gaswet: "Een afnemer als bedoeld in artikel 43, eerste lid, kan elke overeenkomst tot levering van gas beëindigen met inachtneming van een termijn van dertig dagen."

Met andere woorden: de energieleverancier (Innova Energie) moet binnen 30 dagen mijn verzoek tot opzegging gascontract inclusief ATO (Aansluit- en Transport Overeenkomst) verwerken.

Doet Innova Energie dit niet dan stel ik Innova Energie aansprakelijk voor alle gemaakte kosten die ik gemaakt hebt en nog moet maken sinds dertig dagen na de eerste opzegging (de opzegtermijn).

Bijgevoegd de bevestiging van verwijderen gasmeter door Enexis. Wij gebruiken al meer dan 1 jaar geen gas meer zoals jullie ook kunnen zien aan de meterstand!

Vriendelijke groet,
Sinds 18 december hebben ze ook al 2x een voorschot afgschreven....

Acties:
  • +5 Henk 'm!
loyske schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 14:33:

Sinds 18 december hebben ze ook al 2x een voorschot afgschreven....
Staan er in je app / persoonlijke pagina aparte voorschotbedragen voor gas en elektra vermeld?

Zo ja, dan kun je de onjuiste bedragen storneren en het correcte bedrag voor elektra overmaken.
Een andere optie is natuurlijk simpelweg voor elektra overstappen en de machtiging vopr automatische incasso die je aan Innova hebt afgegeven via je bank intrekken.

Zodra zij denken dat je hen geld verschuldigd bent, komt je dossier sneller op het bureau van iemand die wél een beetje kan nadenken en misschien ook kennis van zaken heeft.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:43

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

loyske schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 14:33:
[...]
18 december Innova verzocht om gascontract op te zeggen ivm geen gas gebruik meer. Eerste mail was dat dit niet zo maar mogelijk was.
Vriendelijk bedanken voor de ontvangstbevestiging en vertellen, dat alle kosten voor het niet correct verwerken van de opzegging voor rekening van Innova komen, waaronder dus vastrecht e.d. vanaf 17 januari.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• boredgeestje
boredgeestje schreef op zondag 28 januari 2024 @ 20:38:
Ik zat er al op te wachten en afgelopen week was het zover: de brief van Liander dat mijn dossier wordt overgedragen aan een deurwaarder!

Vandaag een reactie geschreven en mijn dossier bijgewerkt.
Gisteren een reactie van Liander gekregen. Het betreft inderdaad weer een automatische brief. Die zou ik vanaf nu niet meer moeten krijgen.
Mijn dossier weer bijgewerkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M.B.te L.
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23-05 16:14
Nu ik al meer dan 1 jaar bij Liander probeer om het capaciteitstarief onder 500 m3 te krijgen, vroeg ik me af of het niet verstandig was om het gas contract vast op te zeggen. Voor het zelfde duurt dat ook weer tijden. Met een paar maanden kan dit huis zonder gas. Dus goed dat ik dit forum bekeek. Het was alweer een tijd geleden, dat ik hier rond geneusd had. Maar ter zake.

1 Voor 1 februari opzeggen bij mijn aansluiting met keuzedatum van verwijderen in b.v. mei en zonder kosten?

2 Alleen de leverancier opzeggen met in acht neming van een maand opzegtermijn. Vervolgens het traject door met aanmaningen en deurwaarders en wat niet meer.

Gezien mijn gemoedsstemming en een beginnende vergeetachtigheid kies ik voor 1.

Klopt dat opzeggen zonder kosten en zijn er nog zaken die ik over het hoofd zie? :z

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Erwin_83
M.B.te L. schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 16:16:
Nu ik al meer dan 1 jaar bij Liander probeer om het capaciteitstarief onder 500 m3 te krijgen, vroeg ik me af of het niet verstandig was om het gas contract vast op te zeggen. Voor het zelfde duurt dat ook weer tijden. Met een paar maanden kan dit huis zonder gas. Dus goed dat ik dit forum bekeek. Het was alweer een tijd geleden, dat ik hier rond geneusd had. Maar ter zake.

1 Voor 1 februari opzeggen bij mijn aansluiting met keuzedatum van verwijderen in b.v. mei en zonder kosten?

2 Alleen de leverancier opzeggen met in acht neming van een maand opzegtermijn. Vervolgens het traject door met aanmaningen en deurwaarders en wat niet meer.

Gezien mijn gemoedsstemming en een beginnende vergeetachtigheid kies ik voor 1.

Klopt dat opzeggen zonder kosten en zijn er nog zaken die ik over het hoofd zie? :z
Optie 3. Vanaf 1 februari is het een kwestie van gas contract opzeggen en bij de netbeheerder aangeven dat je geen gas meer verbruikt. Eigenlijk de Tweakers route, maar dan passend bij het proces van de netbeheerder.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Compuchip87
Erwin_83 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 16:47:
[...]

Optie 3. Vanaf 1 februari is het een kwestie van gas contract opzeggen en bij de netbeheerder aangeven dat je geen gas meer verbruikt. Eigenlijk de Tweakers route, maar dan passend bij het proces van de netbeheerder.
En dat opzeggen van je gascontract kan je dus al doen op het moment dat je geen gas meer gebruikt (veel leveranciers laten de opzegging direct ingaan, en niet pas na 30 dagen, YMMV).

Je kan dus ook nu al opzeggen (als je al gasloos bent). Tegen de tijd dat de eerste geautomatiseerde brief op de mat valt is het allang 1 februari geweest en is hopelijk mijnaansluiting.nl ook bijgewerkt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• M.B.te L.
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23-05 16:14
Bedankt voor de reacties. Ik heb zelf ook nog verschillende pagina's doorgelezen en kwam erachter, dat niet voor maar na 1 februari de clou is. Ik was al een mooi eind met het invullen van de gegevens voor het afsluiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9HrJEsmwNMClqBEJjDYO2YBeCkM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BZKGubzli79jSaofnsufShVl.png?f=user_large

AMEHOELA!! ;w

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Truus01
@M.B.te L. zoals ik je post lees, ben jij nog niet gasloos, maar pas over een paar maanden. Dan is inderdaad misschien de optie om nu nog een gratis verwijdering op een datum via MijnAansluiting aan te vragen, voor 1 februari. Wel met betreffende voorwaarden.
En andere optie is om na 1 februari aan te geven dat je gasloos bent (of wordt) per x datum en dan geen specifieke (wens)datum ingeeft voor verwijdering, maar dat overlaat aan de netbeheerder. (Als dat na 1-2 inderdaad zo gaat werken op MijnAansluiting.nl).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Trichoglossus
Bram-Bos schreef op maandag 29 januari 2024 @ 20:48:
Het lijkt er daarmee op dat netbeheerders vooral de aanwezigheid van een 'wensdatum' als criterium lijken te gaan beschouwen voor een 'verzoek van de aangeslotene'. Hoe vervolgens het signaal bij de netbeheerder terecht moet komen als je géén gewenste datum hebt, is nog in nevelen gehuld. Als het stappenplan van Stedin iets suggereert dan wordt het vooral een taalspel ("Vraag een opdracht aan') om de indruk van een verzoek van de aangeslotene verder te vermijden.
Logisch dat de netbeheerders graag een wensdatum zien. Dat kost de klant geld.

De andere optie: een melding doen, kost de klant geen geld.

Als het goed is, zou de optie van "melding doen" vanaf 1 februari op mijnaansluiting.nl staan. Ergens.
Nog even geduld :+
Pagina: 1 ... 90 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.