Gas de deur uit doen: Gratis! Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 89 ... 104 Laatste
Acties:
  • 731.587 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:47
phicoh schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 10:58:
[...]

Misschien een raar idee. Verhuis je gas naar een partij die niet moeilijk doet met opzeggen, en zeg dan daar op?
Dan zit je over het algemeen met de 14 dagen bedenktijd voordat het in gaat en dan is het al bijna 1 februari.

Ik zou gewoon proberen Oxxio aan de eerste poging tot opzeggen te houden.

De Rechtsbijstand heeft er blijkbaar geen zin in, beetje selectief voorbeelden aanhalen die niet relevant zijn.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deismyna
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:08
phicoh schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 10:58:
[...]

Misschien een raar idee. Verhuis je gas naar een partij die niet moeilijk doet met opzeggen, en zeg dan daar op?
Wel over nagedacht, maar dan moet je ten eerste zo'n partij zien te vinden, als ik hier zo lees is Oxxio bij lange na niet de enige die vervelend doet.

Daarnaast wil ik ze gewoon houden aan de originele opzegging en afspraken, alle rare fratsen die ik nu ga uithalen zijn natuurlijk weer munitie voor hun om alsnog vastrecht door te calculeren en/of een opzegboete te verzinnen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06:46
Ik ga na 1 februari verhuizen naar een andere (bestaande) woning. Verhuisdatum is medio maart. Op dat adres is een gasaansluiting aanwezig en in gebruik door de huidige eigenaar. Ik laat de gaskraan op de dag van levering bij de notaris dichtdraaien en sluit zelf geen contract af voor de levering van gas. Volgens mij volg ik dan route e uit de TS.

Klopt mijn veronderstelling dat route e ook na 1 februari nog zal leiden tot kosteloze verwijdering van de gasmeter? Of kan ik beter voor 1 februari een aanvraag tot verwijdering doen (met de uitvoering van werkzaamheden uiteraard na de verhuisdatum). Netbeheerder is Enexis.

Edit: woning staat momenteel leeg. Enkel gasgebruik om de temperatuur op 15 graden te houden.

[ Voor 7% gewijzigd door marcelcee op 09-01-2024 11:07 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Erwin_83
marcelcee schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:06:
Ik ga na 1 februari verhuizen naar een andere (bestaande) woning. Verhuisdatum is medio maart. Op dat adres is een gasaansluiting aanwezig en in gebruik door de huidige eigenaar. Ik laat de gaskraan op de dag van levering bij de notaris dichtdraaien en sluit zelf geen contract af voor de levering van gas. Volgens mij volg ik dan route e uit de TS.

Klopt mijn veronderstelling dat route e ook na 1 februari nog zal leiden tot kosteloze verwijdering van de gasmeter? Of kan ik beter voor 1 februari een aanvraag tot verwijdering doen (met de uitvoering van werkzaamheden uiteraard na de verhuisdatum). Netbeheerder is Enexis.

Edit: woning staat momenteel leeg. Enkel gasgebruik om de temperatuur op 15 graden te houden.
Dat is de makkelijkste weg, geen gas afname en geen contract aangaan. Dan is het aan de netbeheerder wat ze met aansluiting doen. En heb je geen leverancier die moeilijk kan doen met opzeggen en eventuele boetes.

Let er wel op dat je niet perongeluk je gas contract van je huidige woning mee neemt.

[ Voor 8% gewijzigd door Erwin_83 op 09-01-2024 11:26 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06:46
Erwin_83 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:24:
[...]

Dat is de makkelijkste weg, geen gas afname en geen contract aangaan. Dan is het aan de netbeheerder wat ze met aansluiting doen. En heb je geen leverancier die moeilijk kan doen met opzeggen en eventuele boetes.

Let er wel op dat je niet perongeluk je gas contract van je huidige woning mee neemt.
Fijn dat dit de eenvoudigste weg blijft, komt toevallig goed uit voor mij.

Nee ik heb een geheel nieuw energiecontract afgesloten (greenchoice, 3 jaar vast). Huidige contract zeg ik op. Dat valt nog onder de oude regels qua opzeggen en is een Vattenfall contract van 3 jaar dat over een paar maanden toch al zou verlopen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Erwin_83
marcelcee schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 13:11:
[...]

Fijn dat dit de eenvoudigste weg blijft, komt toevallig goed uit voor mij.

Nee ik heb een geheel nieuw energiecontract afgesloten (greenchoice, 3 jaar vast). Huidige contract zeg ik op. Dat valt nog onder de oude regels qua opzeggen en is een Vattenfall contract van 3 jaar dat over een paar maanden toch al zou verlopen.
Als ze de systemen goed ingericht hebben zou het voor iedereen makkelijker moeten zijn na 1 februari.

Zoals het al jaren zou moeten kunnen, opzeggen gas contract is dat genoeg. Nu worden daar eindelijk de systemen op aangepast en stopt de netbeheerder (ook via de leverancier) met tegenwerken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Deismyna
Truus01 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 17:47:

[...]

Ik weet het niet heel zeker, maar volgens mij mag je zelfs nadat de rechtsbijstand je betaald, wel zelf (of met andere juridische hulp) verder gaan in de zaak en dus toch proberen te winnen.
Ook kan je bij de meeste rechtsbijstandverzekeraars (of alle, kan zijn dat het een verplichting is) een 'second opinion' aanvragen. En als ik me niet vergis mag dat dan bij een advocaat naar keuze. Die dan dus weer betaald wordt door jouw RB. Dus wellicht dat je dingspiel-advocaat in kunt zetten als second opinion, of betalen van wat je van je RB krijgt.
Als je het allemaal inderdaad zo ver wilt laten komen.
Maar eens vragen naar (de voorwaarden van) een second opinion aan je RB kan geen kwaad,
Bedankt voor deze tip, ik ga hier even mee aan de slag. Inmiddels een klacht ingediend bij rechtsbijstand om aan te geven dat ik het niet eens ben met de eerder geboden oplossing en gevraagd wat de mogelijkheden zijn m.b.t. een second opinion en/of vrije advocaat keuze.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
@Deismyna Heb je de rechtsbijstand al voorzien van: polderhuis.org/abn ?

[ Voor 21% gewijzigd door onetime op 09-01-2024 15:21 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 13:37
Na een hele tijd stilte nu toch weer een mail van Enexis:
Beste mevrouw [Truus],

Onlangs heeft u aangegeven dat u geen gebruik meer wenst te maken van de gasinstallatie.
U kunt ervoor kiezen deze te laten verwijderen. Vooralsnog is dat kosteloos. Graag verwijs ik u naar onderstaande link van Enexis om een sloopaanvraag in te dienen.
De gasaansluiting of elektriciteitsaansluiting verwijderen | Enexis Netbeheer
Mocht u toch beslissen de installatie te handhaven zult u hier alsnog een leverancier voor nemen of kan deze ook tegen de dan geldende tarieven worden afgesloten.

Mochten er nog vragen zijn hoor ik die graag.

Met vriendelijke groet,
[Naam]
Medewerker Consument Aansluitregister Zuidoost
Ik snap het niet. Weet die echt nog niet dat het per 1-2 allemaal al anders gaat? Wat is dit voor een lullig bericht?!

Ik weet ook nog niet zo heel goed hoe hier nu het beste op te reageren.

Ook omdat ik eindelijk een (weinigzeggende) reactie heb van mijn klacht/melding bij het ACM:
Geachte [Truus]

Dank voor uw bericht van 3 december 2023. U schrijft een geschil te hebben met Enexis over het ontbreken van een energiecontract op uw adres. U wordt door hen aangespoord een energiecontract af te sluiten of te betalen voor het verwijderen van de gasaansluiting. Uw contract bij Greenchoice hebt u opgezegd en hen gemachtigd de Aansluit- en Transportovereenkomst op te zeggen, omdat u geen gas meer gebruikt. Dit wilt u melden bij ACM ConsuWijzer. Ook vraagt u ons om Enexis hierop aan te spreken. Wij kunnen u het volgende meegeven.

Onlangs hebben wij een bericht gepubliceerd over de werkwijze rondom het verwijderen van gasaansluitingen. Wij wijzen u op dit bericht: ACM: Aangepaste werkwijze voor veilig verwijderen van gasaansluitingen | ACM.nl.

U kunt hiermee naar Enexis stappen als er op dit moment nog steeds onenigheid is, of wanneer u van mening bent dat Enexis onjuist handelt.

Verder kunt u bij aanvullende vragen terugkomen bij ons.

Wat doen we met uw melding?
Voordat we kunnen ingrijpen moeten we onderzoeken of een bedrijf echt de regels overtreedt. Omdat we veel meldingen ontvangen, kunnen we niet alle bedrijven onderzoeken waarover we een melding ontvangen. Uw melding helpt ons om te bepalen welke bedrijven we moeten onderzoeken. Blijkt uit een onderzoek dat een bedrijf de regels overtreedt? Dan beslissen we wat nodig is. We spreken het bedrijf bijvoorbeeld aan op hun overtreding. Blijft het bedrijf de regels overtreden? Dan komen wij in actie, door bijvoorbeeld consumenten te waarschuwen voor dit bedrijf of het bedrijf een boete op te leggen. Wij kunnen niet bemiddelen. Dat betekent dat wij geen contact opnemen met het bedrijf om voor uw persoonlijke probleem een oplossing te vinden.

Hoort u nog wat van ons?
Als we op een later moment nog vragen hebben over uw melding nemen we contact met u op. Anders ontvangt u geen verdere reactie meer. We kunnen u niet persoonlijk op de hoogte houden over het vervolg van uw melding. Het kan schadelijk zijn voor ons onderzoek als bekend wordt welke bedrijven wij onderzoeken. In het nieuwsoverzicht op onze website maken we achteraf bekend welke bedrijven we hebben aangepakt.

Op onze website leest u:
• voor welke bedrijven we waarschuwen;
• welke sectoren we onderzoeken. Bijvoorbeeld reizen, telecommunicatie, energie enz.;
• welke bedrijven we hebben aangepakt.
U kunt zo zelf in de gaten houden of uw melding heeft geleid tot actie.
Dik wat hun advies is, en wat ik denk ik in ieder geval wel ook wil vermelden in een reactie naar Enexis, naar die 'Medewerker Consument Aansluitregister Zuidoost'. Maar verder doen ze echt wel bar weinig met de klacht/melding.
Blijkt wel dat melden in zoverre iets teweeg brengt dat het echt is, hoe meer mensen over hetzelfde bedrijf en hetzelfde issue melden, hoe groter de kans is dat er iets mee gedaan wordt. (Wat je dan wel zelf moet bijhouden op de website...)

Dossier aangepast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mpro09
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 12-02 14:58
Hallo,

Het afgelopen jaar heb ik hier de gaskraan dichtgedraaid en mijn contract opgezegd. Daarnaast heb ik de aanvraag gedaan tot verwijdering en ik heb de opdrachtbevestiging gekregen voor 0 euro.

Eind december werd ik gebeld door de onderaannemer om een afspraak te maken. Ik vroeg hun toen naar de werkwijze en had nog wat vragen over of alles wel netjes werd achtergelaten.
Hierop kreeg ik te horen dat ze geen stratenmakers of hoveniers zijn en dat als ik niet tevreden ben dat heel jammer is.

Hierop heb ik Liander gemailt:

"Hallo,

Vorige week werd ik gebeld door de onderaannemer die hier de gasaansluiting gaat verwijderen.
Ik had wat vragen over hoe het allemaal achtergelaten zou worden. Als reactie daarop kreeg ik te horen dat ze geen hovenier of stratenmaker zijn en het kwam er op neer dat als ik niet tevreden zou zijn met het resultaat dat ik gewoon pech zou hebben.

Ik vond het een vreemd gesprek. De oprit ligt er gewoon heel netjes in en ik zou toch wel graag de garantie willen dat alles netjes wordt achtergelaten en het niet op termijn gaat verzakken

Met vriendelijke groet,"

Reactie van Liander:

"Ik heb uw mail doorgestuurd gekregen om deze te beantwoorden.
Thijs is niet meer werkzaam voor Liander en ik neem zijn opdrachten waar.

Ik begrijp uw bezorgdheid na zo’n uitspraak, maar ik denk dat het niet helemaal juist is verteld of is overgekomen.

De aannemer is verplicht de aansluitleiding te verwijderen, zij zullen proberen deze zoveel mogelijk eruit te trekken zonder ontgraving.

Indien er straatwerk wordt uitgenomen zal het zo goed mogelijk worden hersteld, maar de aannemer zal hebben bedoeld dat het nooit zo perfect zal zijn als bij het herstel door een stratenmaker of hoveniers bedrijf.

De garantie dat het op termijn niet gaat verzakken kunnen wij u niet geven. (Zie bijlage aanvullende voorwaarden)

Hopend u hiermee voldoende informatie te hebben gegeven."

Ik lees in de voorwaarden dat bij derden alle soorten bestrating wel definitief worden teruggelegd maar op eigen terrein alleen "tijdelijk"

Ik vind dit heel raar. Als je straatwerk gaat open breken neem je toch een stratenmaker mee?

Ik lees hier her en der dat de gasleiding ook wel eens blijft zitten, wat zou de kans zijn als ik daar terplekke omvraag? en wat zijn hier de ervaringen met het terug leggen van straatwerk?

alvast bedankt,

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Janp1963
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 18-09 13:40
Twee jaar geleden heeft Enexis (werk gedaan door een ZZPer) bij mij de meter en de leiding onder de 6 meter lange beklinkerde oprit verwijderd. (huurhuis)

Twee gaten werden er gegraven 1 aan de gevel en 1 bij de aansluiting op de ringleiding, met een kraantje de leiding in een stuk eruit getrokken.

De grond was er nat en modderig na de vele regen voor de tijd, bij de gevel was het geen probleem en is de bestrating zeer netjes terug gelegd
Echter aan de straatzijde was de grond zo nat en niet aan te stampen was met als resultaat dat de bestrating hoger kwam te liggen en niet netjes aansloot.

De jongens kwamer er zelf mee dat de grond moest "inklinken" en dat het wel zou gaan zakken.
Ze zouden zelf een paar maanden later als ze weer eens in de buurt waren komen kijken hoe het er voorstond.

Een maand of 3 later inmiddels vroege zomer lag de oprit nogsteeds ongelijk, maar op een morgen busje met aanhanger voor de deur, stukje oprit is perfect gerepareerd en ligt er netter bij dan voor de werkzaamheden.

Ik denk dat ik het getroffen heb met die onderaannemer die blijkbaar een man van zijn woord was.

Of misschien dat de mokken koffie en de gebakken eieren op brood geholpen hebben.

A-label (huur)bungalow 90m2 4800WP zonnepanelen, Marstek 5.2 KWh thuisaccu, lucht lucht airco LG 3,5 KW, elektrische boiler, inductiekookplaat, Homewizard energie monitor systeem sinds 01-06-2019 gasloos

Acties:
  • +4 Henk 'm!
@mpro09 tja, dat is dus precies wat in de voorwaarden staat als je opdracht geeft voor verwijdering en het risico wat je nu dus zelf draagt.

Had je geen opdracht gegeven, dan dient Liander te zorgen dat alles weer hersteld wordt naar de staat zoals ze het voor aanvang van de werkzaamheden was.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:53
Ivow85 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 11:12:
@mpro09 tja, dat is dus precies wat in de voorwaarden staat als je opdracht geeft voor verwijdering en het risico wat je nu dus zelf draagt.

Had je geen opdracht gegeven, dan dient Liander te zorgen dat alles weer hersteld wordt naar de staat zoals ze het voor aanvang van de werkzaamheden was.
Herstel naar de oorspronkelijke staat zal bij mij niet lukken als ze bij de voordeur een gat willen graven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p2q6WY-1PR3Ym_ZSJHbXak_WTis=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L4htzJzQqhq7ihhrKdcAo4gA.jpg?f=fotoalbum_large
Vandaar dat ik eerder heb gekozen voor de Tweakers route (dossier).

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

hansvk schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 15:17:
[...]

Herstel naar de oorspronkelijke staat zal bij mij niet lukken als ze bij de voordeur een gat willen graven.
[Afbeelding]
Vandaar dat ik eerder heb gekozen voor de Tweakers route (dossier).
Dit vindt ik nou net zoiets als binnen in het huis de lasdozen dicht stucen. Er bestaat altijd een kans dat het open moet maar in Nederland zijn we kampioen in kosten afschuiven naar een ander.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Erwin_83
klump4u schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 16:14:
[...]

Dit vindt ik nou net zoiets als binnen in het huis de lasdozen dicht stucen. Er bestaat altijd een kans dat het open moet maar in Nederland zijn we kampioen in kosten afschuiven naar een ander.
De netbeheerder heeft bedacht dat het open moet. Er zijn alternatieven, maar ze willen alleen volledige verwijdering en dan ook nog eens per huishouden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Erwin_83 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 16:37:
[...]

De netbeheerder heeft bedacht dat het open moet. Er zijn alternatieven, maar ze willen alleen volledige verwijdering en dan ook nog eens per huishouden.
Ja dan moet het open, jammer van de ingewassen bestrating maar dat had je bij de aanleg ervan moeten bedenken, netbeheerder kan ook een renovatie of iets plannen en dan moet het ook open.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• polsen
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 24-02 23:18
Dag Allemaal,

Op 7 december heb ik een woninggekocht en alleen een contract voor elektra afgesloten. na een paar weken wachten deze brief ontvangen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RcqjjuQG6wBAKOKZxC8d1jVWldk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CDDpUMqOBSa2Mf6pxZUgzrDP.png?f=user_large
Deze brief is net iets anders dan alle andere brieven en onjuist, ik ben eigenaar en de woningbouw niet. Ook heb ik wel een contract voor elektra en niet voor gas. Telefonisch contact gehad met Liander omdat ik via de e-mail de standaard reactie wilde sturen:

......... En sinds ik hier woon heb ik wel een leveringscontract voor elektriciteit maar niet voor gas. Ik heb ook nimmer gas gebruikt op dit adres en ben dat ook niet van plan.

De gasmeter en gasaansluiting zijn uw eigendom (artikel 3b lid 1, Gaswet) en uw verantwoordelijkheid. U bent van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u daaraan nodig acht. Ik benadruk echter dat ik daar geen opdracht toe geef. Aangezien de aansluiting van u is, en ik geen overeenkomst met u heb of heb gehad, geef ik bij voorbaat aan dat ik het eventueel in rekening brengen van kosten voor werkzaamheden niet zal accepteren.

De meneer van de klantenservice kon mijn geen mailadres geven maar gaf aan het misschien telefonisch op te kunnen lossen. Dus ik heb aangegeven dat de brief onjuist is en ik geen belang heb bij de gas aansluiting. Ik kreeg een verhaal dat ik wel een contract moest hebben of een leegstandscontract (alleen vastrecht). Het was wettelijk verplicht. Ook daar had ik geen belang bij en hij gaf aan dat er dan meer brieven volgen en een deurwaarder. Ook gaf hij aan dat ik via mijn aansluiting nog tot februari gratis een verzoek kon doen tot verwijdering.

Jullie advies? Schriftelijk de brief versturen of de aanvraag bij mijnaansluitingen.nl? Omdat het bijna februari is val ik dan nog wel onder de gratis? En of moet ik er nog iets bij de aanvraag vermelden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:36
Erwin_83 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 16:37:
[...]

Uiteindelijk is SodM de instantie die toezicht houdt op de netbeheerders. Bij het toezicht ligt de nadruk op de veiligheid van het netwerk, de gasmeter en het gas.

De netbeheerders voeren het uit.

SodM komt zo nu en dan eens bij een kantoor van een netbeheerder langs...grote paniek altijd. Dat zijn geen mensen om een loopje mee te nemen :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Erwin_83
polsen schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 17:01:
Dag Allemaal,

Op 7 december heb ik een woninggekocht en alleen een contract voor elektra afgesloten. na een paar weken wachten deze brief ontvangen. [Afbeelding]
Deze brief is net iets anders dan alle andere brieven en onjuist, ik ben eigenaar en de woningbouw niet. Ook heb ik wel een contract voor elektra en niet voor gas. Telefonisch contact gehad met Liander omdat ik via de e-mail de standaard reactie wilde sturen:

......... En sinds ik hier woon heb ik wel een leveringscontract voor elektriciteit maar niet voor gas. Ik heb ook nimmer gas gebruikt op dit adres en ben dat ook niet van plan.

De gasmeter en gasaansluiting zijn uw eigendom (artikel 3b lid 1, Gaswet) en uw verantwoordelijkheid. U bent van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u daaraan nodig acht. Ik benadruk echter dat ik daar geen opdracht toe geef. Aangezien de aansluiting van u is, en ik geen overeenkomst met u heb of heb gehad, geef ik bij voorbaat aan dat ik het eventueel in rekening brengen van kosten voor werkzaamheden niet zal accepteren.

De meneer van de klantenservice kon mijn geen mailadres geven maar gaf aan het misschien telefonisch op te kunnen lossen. Dus ik heb aangegeven dat de brief onjuist is en ik geen belang heb bij de gas aansluiting. Ik kreeg een verhaal dat ik wel een contract moest hebben of een leegstandscontract (alleen vastrecht). Het was wettelijk verplicht. Ook daar had ik geen belang bij en hij gaf aan dat er dan meer brieven volgen en een deurwaarder. Ook gaf hij aan dat ik via mijn aansluiting nog tot februari gratis een verzoek kon doen tot verwijdering.

Jullie advies? Schriftelijk de brief versturen of de aanvraag bij mijnaansluitingen.nl? Omdat het bijna februari is val ik dan nog wel onder de gratis? En of moet ik er nog iets bij de aanvraag vermelden?
Ik zou gewoon de volgende brief afwachten nu. De brief van Liander slaat weer nergens op.

Vanaf 1 februari is de Netbeheerder aan zet en is verwijdering zonder zelf aan te vragen nog steeds "gratis".

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Erwin_83
Trichoglossus schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 17:06:
[...]

Uiteindelijk is SodM de instantie die toezicht houdt op de netbeheerders. Bij het toezicht ligt de nadruk op de veiligheid van het netwerk, de gasmeter en het gas.

SodM komt zo nu en dan eens bij een kantoor van een netbeheerder langs...grote paniek altijd. Dat zijn geen mensen om een loopje mee te nemen :+
Het persee moeten verwijderen van de huis aansluiting is door de netbeheerders bedacht voor de rechtzaken toen. Dit kwam toch niet bij SodM vandaan ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-09 07:43
klump4u schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 16:51:
[...]

Ja dan moet het open, jammer van de ingewassen bestrating maar dat had je bij de aanleg ervan moeten bedenken, netbeheerder kan ook een renovatie of iets plannen en dan moet het ook open.
Het hoeft helemaal niet op natuurlijk. Afkoppelen op straat en de meter verwijderen. Dat de leiding helemaal weg moet is een verzinsel van netbeheerders. En die leiding blijft ook vaak genoeg liggen, want aannemers hebben geen zin in gezeur, dus als het moeilijk is, laten ze 'm (tegen de afspraken met de netbeheerders) gewoon liggen. Geen haan die er naar kraait.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
[...] Telefonisch contact gehad met Liander omdat ik via de e-mail de standaard reactie wilde sturen:

De meneer van de klantenservice kon mijn geen mailadres geven [...] Ook gaf hij aan dat ik via mijn aansluiting nog tot februari gratis een verzoek kon doen tot verwijdering.
info@liander.nl is een mogelijkheid.
Wil je zeker zijn van verwijdering "op korte termijn" dan via mijnaansluitingen.nl met schade risico.
Met ingang van 1 februari kost verwijdering op verzoek schijnbaar weer honderden Euro's.
Maar met ingang van 1 februari zou je ook alleen maar hoeven melden dat het weg mag, en kan je afwachten wanneer er iets gaat gebeuren.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Trichoglossus schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 17:06:
[...]

Alleen heeft een stukje afgekoppelde leiding niets met veiligheid te maken indien die leiding gewoon tweezijdig is afgedicht.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Dag Allemaal,

Op 7 december heb ik een woninggekocht en alleen een contract voor elektra afgesloten. na een paar weken wachten deze brief ontvangen. [Afbeelding]

Altijd leuk als ze weer zoveel onzin sturen. En ook onzin roepen aan de telefoon.

Ik zou via het klachtenformulier op de website reageren.
Daarin doe je beklag dat:
- Je eigenaar bent van de woning, dus het een ernstige inbreuk op jouw privacy is wanneer derden geïnformeerd worden over de status rondom jouw energiecontracten.
- Dat je op basis van de AVG wetgeving per omgaande duidelijkheid krijgt aan welke partijen de informatie is verstuurd met betrekking tot de door Liander vermeende status van jouw energiecontract. En welke informatie daarbij exact verstrekt is.
- Sommeer aan Liander dat zij schriftelijk de betreffende derde(n) informeert over de gemaakte fout en dat Liander in dat geschrift nadrukkelijk verzoekt aan de derde(n) om de foutief én ten onrechte verstrekte informatie per omgaande te vernietigen. Eis daarbij dat je een afschrift van deze verzoeken ontvangt per e-mail, inclusief het verzendbewijs van Liander aan de betreffende derde(n).
- Meldt dat de brief aan jou en aan de "woningcorporatie" überhaupt op onjuiste gronden is verstuurd, omdat je wel een energiecontract hebt. Er is dus geen sprake van "geen energiecontract". Niet alleen is het dus in strijd met wetgeving dat derden zijn geïnformeerd over de status rond jouw energiecontracten, ook is het oordeel van Liander zelf volstrekt onjuist.

Wat betreft verwijderen van de gasaansluiting: de Tweakers route is en blijft gratis zoals dat altijd al is geweest . Ook na 1 februari veranderd er niets. Alle voor consumenten relevante wet- en regelgeving op dit vlak blijft exact gelijk.
Alleen de regeling waarmee netbeheerders een 'gratis' verwijdering vergoed kregen is veranderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Dag Allemaal,

Als je nog niks in de tuin hebt boven op de leidingen of dat dat toch nog veranderd moet worden zou ik gewoon via mijnaansluiting.nl een verwijdering van €0,00 aanvragen, waarom allemaal die stres op je hals halen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RagEnigma
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:54
Ivow85 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 19:17:
[...]

Altijd leuk als ze weer zoveel onzin sturen. En ook onzin roepen aan de telefoon.

Ik zou via het klachtenformulier op de website reageren.
Daarin doe je beklag dat:
- Je eigenaar bent van de woning, dus het een ernstige inbreuk op jouw privacy is wanneer derden geïnformeerd worden over de status rondom jouw energiecontracten.
- Dat je op basis van de AVG wetgeving per omgaande duidelijkheid krijgt aan welke partijen de informatie is verstuurd met betrekking tot de door Liander vermeende status van jouw energiecontract. En welke informatie daarbij exact verstrekt is.
- Sommeer aan Liander dat zij schriftelijk de betreffende derde(n) informeert over de gemaakte fout en dat Liander in dat geschrift nadrukkelijk verzoekt aan de derde(n) om de foutief én ten onrechte verstrekte informatie per omgaande te vernietigen. Eis daarbij dat je een afschrift van deze verzoeken ontvangt per e-mail, inclusief het verzendbewijs van Liander aan de betreffende derde(n).
- Meldt dat de brief aan jou en aan de "woningcorporatie" überhaupt op onjuiste gronden is verstuurd, omdat je wel een energiecontract hebt. Er is dus geen sprake van "geen energiecontract". Niet alleen is het dus in strijd met wetgeving dat derden zijn geïnformeerd over de status rond jouw energiecontracten, ook is het oordeel van Liander zelf volstrekt onjuist.

Wat betreft verwijderen van de gasaansluiting: de Tweakers route is en blijft gratis zoals dat altijd al is geweest . Ook na 1 februari veranderd er niets. Alle voor consumenten relevante wet- en regelgeving op dit vlak blijft exact gelijk.
Alleen de regeling waarmee netbeheerders een 'gratis' verwijdering vergoed kregen is veranderd.
Polsen heeft zo te zien nooit een gascontract gehad op deze woning. Dan was daar toch een andere procedure voor? Want dan moet je dus echt niks en is het echt het probleem van de leverancier.
De rest is prima advies van Ivo :) Thumbs

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Armin
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-09 20:25
Erwin_83 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 17:27:
[...]

Het persee moeten verwijderen van de huis aansluiting is door de netbeheerders bedacht voor de rechtzaken toen. Dit kwam toch niet bij SodM vandaan ?
Klopt, even weer in het kort zodat nieuwe lezers weer up-to-date zijn.

In den beginne toen deze discussie begon, gingen bepaalde mensen naar de geschillencommissie om te proberen hun gelijk te halen tov de netbeheerders. Deze oordeelden echter via een vlees-nog-vis-typische-polder-mentaliteit dat het wél verplicht zo zijn om af te sluiten en dus te betalen, maar dat het niet verwijderd hoefde te worden. Tweezijdig afdoppen mocht ook, en voldoet ook aan de veiligheidseisen. En dat is veel goedkoper.

Maar de netbeheerders wilden dit écht niet, dus bedachtenontdekten toen dat het "ook" verplicht was ivm milieu om de zaak meteen weg te halen, en ze dus toch 'helaas' wel moesten vewijderen en dus ook 'helaas' toch de duurdere optie moesten opleggen.

Daarna zijn de twee rechtzaken geweest die de netbeheerders op hun plaats zetten en duidelijk maakten dat er geheel geen verplichting is tot aanvragen en daarmee niet tot betalen. Betalen is namelijk enkel verplicht bij aanvraag.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Erwin_83
klump4u schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 19:52:
[...]

Als je nog niks in de tuin hebt boven op de leidingen of dat dat toch nog veranderd moet worden zou ik gewoon via mijnaansluiting.nl een verwijdering van €0,00 aanvragen, waarom allemaal die stres op je hals halen?
Welke stress? Hij heeft nooit een contract gehad, dus al niks met een leverancier te maken. Het is aan de netbeheerder en op hun iniatief wat ze met de aansluiting doen. En met het nu aanvragen van verwijdering beloon je de netbeheerder voor hun list en bedrog brieven.

Na 1 februari gaat ook de werkwijze van de netbeheerders veranderen als het goed is. Dus dan is verwijdering altijd op hun iniatief en kostenloos en is op verzoek van de huiseigenaar verwijderen wel met kosten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Erwin_83
RagEnigma schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 22:39:
[...]

Polsen heeft zo te zien nooit een gascontract gehad op deze woning. Dan was daar toch een andere procedure voor? Want dan moet je dus echt niks en is het echt het probleem van de leverancier.
De rest is prima advies van Ivo :) Thumbs
Geen contract gehad is het makkelijkste. Er is dan nooit een ATO geweest, dus kunnen ze ook niet verwijzen naar zogenaamde "er moet wat" artikelen in de ATO.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Erwin_83 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 06:55:
[...]

Welke stress? Hij heeft nooit een contract gehad, dus al niks met een leverancier te maken. Het is aan de netbeheerder en op hun iniatief wat ze met de aansluiting doen. En met het nu aanvragen van verwijdering beloon je de netbeheerder voor hun list en bedrog brieven.

Na 1 februari gaat ook de werkwijze van de netbeheerders veranderen als het goed is. Dus dan is verwijdering altijd op hun iniatief en kostenloos en is op verzoek van de huiseigenaar verwijderen wel met kosten.
Niet iedereen staat te wachten op een lang slepend proces met een netbeheerder, waarom moeilijk doen als het ook makkelijker kan. Lijkt wel of je besmet bent hier als je niet de tweakers route volgt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-09 09:09
klump4u schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 08:36:
[...]

Niet iedereen staat te wachten op een lang slepend proces met een netbeheerder, waarom moeilijk doen als het ook makkelijker kan. Lijkt wel of je besmet bent hier als je niet de tweakers route volgt.
Neuh, niet "besmet". :P

Maar de "ik ben net verhuisd en neem geen gascontract want ik heb daar geen reden toe" is natuurlijk ook een onderdeel van de Tweakers-route... O-)

Als je dan geconfronteerd wordt met foute informatie vanuit een netbeheerder (die dat ook nog eens deelt met andere instanties) dan mag je best wel een beetje gepikeerd reageren. Buiten het feit dat dan de netbeheerder nog steeds in de lead is over wat te doen met de aansluiting en niet meteen op zijn (foute) strepen gaat staan. :X

the older I get, the better I was...

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Erwin_83
klump4u schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 08:36:
[...]

Heeft niks met besmet te maken, wel met principes tegen het list en bedrog van de Netbeheerders.

-Vanaf 1 februari veranderen de processen in het voordeel van de consument. Dus even wachten levert juist minder stress op.
-"Gratis verwijdering" op aanvraag is terug gefloten door de rechter. En zou eigenlijk niet meer mogelijk horen te zijn nu.
-Vanaf 1 februari is in opdracht verwijderen voor rekening consument. Geen idee of opdrachten van voor die tijd terug geven worden en dan opnieuw door de papier molen gaan.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• terror538
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18-09 16:12
Deismyna schreef op maandag 11 december 2023 @ 10:49:
Aangezien het allemaal nog niet erg wil vlotten met Oxxio ook maar even een dossier aangemaakt. Ook wel handig voor mijn eigen administratie :)
Vanochtend ook opzegging ingestuurd bij Oxxio. 0612345678 ingevoerd als telefoonnummer omdat ik /niet/ gebeld wil gaan worden door ze /en/ omdat ik het recht heb om puur online op te zeggen daar ik het contract online afgesloten heb.

Kreeg wel meteen de mogelijkheid voor eigen administratie een afdruk te maken, dat dus dan maar gedaan ;) En uiteraard een email met bevestiging dat mijn bericht ontvangen is. Lijkt mij in principe voldoende als bevestiging dat de opzegging correct ontvangen is door Oxxio ;)

too weird to live too rare to die

Acties:
  • +6 Henk 'm!
terror538 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 12:17:
[...]

Vanochtend ook opzegging ingestuurd bij Oxxio. 0612345678 ingevoerd als telefoonnummer omdat ik /niet/ gebeld wil gaan worden door ze /en/ omdat ik het recht heb om puur online op te zeggen daar ik het contract online afgesloten heb.

Kreeg wel meteen de mogelijkheid voor eigen administratie een afdruk te maken, dat dus dan maar gedaan ;) En uiteraard een email met bevestiging dat mijn bericht ontvangen is. Lijkt mij in principe voldoende als bevestiging dat de opzegging correct ontvangen is door Oxxio ;)
Die afdruk voor eigen administratie en de bevestiging per e-mail van jouw bericht zijn meer dan voldoende inderdaad.
Je hebt nu opgezegd en na het verstrijken van de opzegtermijn heb je géén overeenkomst meer met Oxxio voor gas.
En ben je dus ook geen voorschot en vastrecht voor gas meer verschuldigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Erwin_83 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 09:04:
[...]

Heeft niks met besmet te maken, wel met principes tegen het list en bedrog van de Netbeheerders.

-Vanaf 1 februari veranderen de processen in het voordeel van de consument. Dus even wachten levert juist minder stress op.
-"Gratis verwijdering" op aanvraag is terug gefloten door de rechter. En zou eigenlijk niet meer mogelijk horen te zijn nu.
-Vanaf 1 februari is in opdracht verwijderen voor rekening consument. Geen idee of opdrachten van voor die tijd terug geven worden en dan opnieuw door de papier molen gaan.
En toch zie ik nog ergens een konijn uit de hoge hoed komen waarmee het ineens wel geld gaat kosten terwijl je het nu gratis aan kunt vragen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• terror538
Ivow85 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 12:40:
[...]

Die afdruk voor eigen administratie en de bevestiging per e-mail van jouw bericht zijn meer dan voldoende inderdaad.
Je hebt nu opgezegd en na het verstrijken van de opzegtermijn heb je géén overeenkomst meer met Oxxio voor gas.
En ben je dus ook geen voorschot en vastrecht voor gas meer verschuldigd.
Jep, dat is ook mijn houding ;) Heb dat spelletje eerder eens gespeeld met een partij die moeilijk deed over online opzeggen, mail gestuurd met opzegging, reactie "wij doen opzeggingen niet via de mail" en daarna een bedankje terug gemaild voor het bevestigen van de ontvangst van de opzegging. Nooit meer wat van gehoord ;)

Vind het overigens behoorlijk irritant dat Oxxio opzeggingen via een contactformulier doet waar je verplicht bent een telefoonnummer in te voeren. Ik heb dat contract online afgesloten, zonder tussenkomst van enige telefonische medewerker, en voor al het andere pogen ze je doorgaans zoveel mogelijk van bellen af te houden (bellen komst immers meer dan online).

Acties:
  • +6 Henk 'm!
MikeyMan schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 12:45:
[...]

En toch zie ik nog ergens een konijn uit de hoge hoed komen waarmee het ineens wel geld gaat kosten terwijl je het nu gratis aan kunt vragen.
Er gaat niets veranderen aan je recht als consument om simpelweg de overeenkomst op te zeggen en het daarna te laten voor wat het is.
Opzegging van het gascontract is gratis en blijft gratis. Idem voor de Aansluit en Transportovereenkomst met de netbeheerder (die automatisch wordt opgezegd als je je gascontract opzegt).

Wat (terecht) geld gaat kosten, is het aanvragen van werkzaamheden aan de gasaansluiting. Maar voor het gros wat 'gewoon geen gas meer gebruikt' is er geen enkel bezwaar dat de gasmeter blijft hangen.
Wanneer omwille van de veiligheid of het beheer van het netwerk de netbeheerder dan toch werkzaamheden wil komen verrichten dan mag dat. Maar de netbeheerder is verantwoordelijk voor de veiligheid en het beheer van haar netwerk, dus ook voor het dragen van kosten die met die kerntaken samenhangen.

Vind iemand dat de gasmeter in de weg hangt, dan staat het die persoon vrij om, tegen betaling van verwijderingskosten, de gasaansluiting te laten verwijderen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Erwin_83
MikeyMan schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 12:45:
[...]

Vertel, waar ben je bang voor ?

Na 1 februari is het simpel.
-Vraag je verwijdering aan, dan kost het geld.
-Wacht je op de netbeheerder, dan is verwijdering kostenloos voor de consument.

Je kan het wel over besmet hebben, maar jij doet ongefundeerd mensen angst aan praten. Of heb je insite info die hier niet bekend is ?

En je nu "gratis" aanvragen is terug gefloten door de rechter, alleen de netbeheerders doen het blijkbaar nog wel. Daar kan je eerder een konijntje verwachten en dan niet om te helpen graven.

[ Voor 13% gewijzigd door Erwin_83 op 11-01-2024 14:34 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Erwin_83 ik heb het helemaal niet over besmet gehad.

Ik zit overigens in hetzelfde schuitje. Geen gas meer, contract opgezegd, en geen verwijdering aangevraagd. Ben er alleen totaal niet gerust op dat ik mezelf hier op een gegeven moment niet mee in de vingers snij.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Erwin_83
MikeyMan schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 14:27:
Excuus, dat was iemand anders.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:53
MikeyMan schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 14:27:

Ik zit overigens in hetzelfde schuitje. Geen gas meer, contract opgezegd, en geen verwijdering aangevraagd. Ben er alleen totaal niet gerust op dat ik mezelf hier op een gegeven moment niet mee in de vingers snij.
1 februari nadert, dan weten we of de nieuwe regeling ook werkt zoals door de ACM is aangekondigd.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Kees-Jan
hansvk schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 15:49:
[...]

1 februari nadert, dan weten we of de nieuwe regeling ook werkt zoals door de ACM is aangekondigd.
Ach, de regeling zou er dan zijn, maar dat wil niet zeggen dat de netbeheerders daarop hun work-flow al aangepast hebben.
Buiten het feit dat de energieleveranciers hun sprookjes waarschijnlijk gewoon blijven vertellen... :z 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BeaM-R
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:38

BeaM-R

Powerrrrr

Er zijn inmiddels ook al technieken beschikbaar waardoor je tuin helemaal niet meer open hoeft.

YouTube: Saneringsset GH

Skoda Enyaq iV60 Sportline * Toyota Aygo X * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ecowoman
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 11-09 23:32
Als oplossing voor het mislopen van saldering bij de tussennota (die nu gemaakt wordt i.v.m. stopzetten gascontract) is aan mij voorgesteld om de pas vorige maand opgestelde eindnota te verwijderen, zodat op de tussennota dezelfde elektrastand gebruikt kan worden als ik toen had doorgegeven en ik op die manier geen saldering misloop als er een nieuwe eindnota aan het eind van 2024 komt.

Ik heb hier al met akkoord op gereageerd, maar vraag me nu alsnog af hoe ik dit nu moet lezen. Krijg ik een tussennota met elektraverbruik 0 of gaan ze een nieuwe eindnota opmaken voor mijn verbruik over afgelopen jaar en daarbij dan de huidige (hogere) tarieven gebruiken?

2280Wp Suntech STP190S-24AD+, 72 heatpipes en retour vvw op 500L hygiënevat, binnenkort Panasonic monoblock 5kW J-serie, gasloos sinds dec 2022

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nico-G
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 01:58

Nico-G

gasloos sinds jan.2018

Ecowoman schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 13:46:
Als oplossing voor het mislopen van saldering bij de tussennota (die nu gemaakt wordt i.v.m. stopzetten gascontract) is aan mij voorgesteld om de pas vorige maand opgestelde eindnota te verwijderen, zodat op de tussennota dezelfde elektrastand gebruikt kan worden als ik toen had doorgegeven en ik op die manier geen saldering misloop als er een nieuwe eindnota aan het eind van 2024 komt.

Ik heb hier al met akkoord op gereageerd, maar vraag me nu alsnog af hoe ik dit nu moet lezen. Krijg ik een tussennota met elektraverbruik 0 of gaan ze een nieuwe eindnota opmaken voor mijn verbruik over afgelopen jaar en daarbij dan de huidige (hogere) tarieven gebruiken?
In principe zijn gas- en elektracontracten afzonderlijk van elkaar aan te gaan en/of op te zeggen.
Je gascontract is nu beëindigd, dus daarvan ontvang je nu een eindrekening. Het elektracontract kan dus gewoon doorlopen conform de bestaande afspraken (en tarieven, m.u.v. de gewijzigde energiebelasting, etc.)

per 01-2018 15 panelen 280Wp plus per 12-2019 8 panelen 330Wp, SolarEdge, LW/WP Fujitsu Waterstage Comfort 6, Balansventilatie met 98% WTW, douche-WTW, energieleverend ;-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ecowoman
Nico-G schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 13:57:
[...]

In principe zijn gas- en elektracontracten afzonderlijk van elkaar aan te gaan en/of op te zeggen.
Je gascontract is nu beëindigd, dus daarvan ontvang je nu een eindrekening. Het elektracontract kan dus gewoon doorlopen conform de bestaande afspraken (en tarieven, m.u.v. de gewijzigde energiebelasting, etc.)
GreenChoice kan geen aparte rekening opmaken (i.v.m. hun computersysteem), maar er kan een andere oplossing gevonden worden, had ik hier al gelezen. Ik vraag me nu alleen even af of de mij geboden oplossing een addertje onder het gras heeft.

2280Wp Suntech STP190S-24AD+, 72 heatpipes en retour vvw op 500L hygiënevat, binnenkort Panasonic monoblock 5kW J-serie, gasloos sinds dec 2022

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nico-G

Nico-G

gasloos sinds jan.2018

Ecowoman schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 14:01:
[...]
GreenChoice kan geen aparte rekening opmaken (i.v.m. hun computersysteem), maar er kan een andere oplossing gevonden worden, had ik hier al gelezen. Ik vraag me nu alleen even af of de mij geboden oplossing een addertje onder het gras heeft.
Dat is mij bij Greenchoice ook overkomen. In mijn geval wegens een meterwissel werd er over een te korte termijn gesaldeerd in plaats van over het hele jaar.
Ik adviseer je om zelf een berekening te maken van de saldering over een heel contractjaar en die voor te leggen. Het ging met wat strubbelingen, maar uiteindelijk ben ik er op een goede manier met ze uit gekomen en hebben ze de aanvankelijk te hoge eindrekening (te weinig gesaldeerd) volledig gecompenseerd. Het duurt weliswaar even, maar het komt goed... ;)
Dus is mijn advies: Gewoon een mailtje met de omschrijving van je probleem en je eigen berekening sturen met de vraag om een en ander conform de overeenkomst recht te trekken. Succes!

per 01-2018 15 panelen 280Wp plus per 12-2019 8 panelen 330Wp, SolarEdge, LW/WP Fujitsu Waterstage Comfort 6, Balansventilatie met 98% WTW, douche-WTW, energieleverend ;-)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ecowoman
Nico-G schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 14:58:
[...]

Dat is mij bij Greenchoice ook overkomen. In mijn geval wegens een meterwissel werd er over een te korte termijn gesaldeerd in plaats van over het hele jaar.
Ik adviseer je om zelf een berekening te maken van de saldering over een heel contractjaar en die voor te leggen. Het ging met wat strubbelingen, maar uiteindelijk ben ik er op een goede manier met ze uit gekomen en hebben ze de aanvankelijk te hoge eindrekening (te weinig gesaldeerd) volledig gecompenseerd. Het duurt weliswaar even, maar het komt goed... ;)
Dus is mijn advies: Gewoon een mailtje met de omschrijving van je probleem en je eigen berekening sturen met de vraag om een en ander conform de overeenkomst recht te trekken. Succes!
Ik snap je even niet. Ik heb eind vorig jaar mijn gascontract opgezegd nadat ik toen net al de eindafrekening van afgelopen jaar had gehad. Daar was dus nog geen probleem met de saldering. Omdat ze me nu een tussennota willen sturen van zowel gas als elektra, zou ik daarmee wel een probleem krijgen, omdat er dan niet over een jaar gesaldeerd wordt (ik heb overigens een ferrarismeter). Daar hebben ze dus de genoemde oplossing voor geboden (de vorige maand gestuurde eindafrekening verwijderen en dan op de tussennota dezelfde stand van de elektra hanteren als op de verwijderde eindnota). Dus ik kan op dit moment niks berekenen. Maar misschien begrijp ik je verkeerd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• terror538
En ook bij mij via de "interne afdeling":
Beste heer NAAM,

Bedankt voor het stellen van je vraag via ons contactformulier.
Ik heb een intern verzoek ingediend bij de interne afdeling om het gas product op de ADRES op te zeggen. Dit zal binnen 4 tot 6 weken verwerkt zijn.

Ik hoop je hierbij voldoende geïnformeerd te hebben.

...

Met vriendelijke groet,

Oxxio
Ze vallen in ieder geval niet over mijn eis het online te houden, scheelt weer gezeur ;) Zo nog even een mailtje terugkoppen.

[ Voor 10% gewijzigd door terror538 op 12-01-2024 15:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:51

servies

Veni Vidi Servici

onetime schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 15:04:
[...]

Hiermee bevestig ik dat ik akkoord ga met offerte ***** en de Algemene Voorwaarden dienstverlening en uitvoering werkzaamheden 2013. Ik geef, als rechtsgeldig vertegenwoordiger van de opdrachtgever, Enexis Netbeheer B.V. opdracht de aangegeven werkzaamheden uit te voeren.

-----------------------------------------------------------------------------
Het stukje dat ik vet heb gemaakt in jouw citaat is nieuw voor mij.
Ik interpreteer dat als dat Enexis ook de verantwoordelijkheid draagt. Commentaar, mede strijders?
Helaas pindakaas, het ", als rechtsgeldig vertegenwoordiger van de opdrachtgever" slaat op "ik". en jij geeft "Enexis Netbeheer B.V. " de opdracht om werkzaamheden uit te voeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@servies Deze nog niet aan toe gekomen:? onetime in "Gas de deur uit doen: Gratis!"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nico-G

Nico-G

gasloos sinds jan.2018

Ecowoman schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 15:09:
[...]

Ik snap je even niet. Ik heb eind vorig jaar mijn gascontract opgezegd nadat ik toen net al de eindafrekening van afgelopen jaar had gehad. Daar was dus nog geen probleem met de saldering. Omdat ze me nu een tussennota willen sturen van zowel gas als elektra, zou ik daarmee wel een probleem krijgen, omdat er dan niet over een jaar gesaldeerd wordt (ik heb overigens een ferrarismeter). Daar hebben ze dus de genoemde oplossing voor geboden (de vorige maand gestuurde eindafrekening verwijderen en dan op de tussennota dezelfde stand van de elektra hanteren als op de verwijderde eindnota). Dus ik kan op dit moment niks berekenen. Maar misschien begrijp ik je verkeerd.
Wat zou er fout kunnen lopen met een ferrarismeter? Sorry, maar ik kan je hier niet verder mee helpen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ecowoman
Nico-G schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 17:28:
[...]

Wat zou er fout kunnen lopen met een ferrarismeter? Sorry, maar ik kan je hier niet verder mee helpen.
Er moet een meterstand doorgegeven worden, die nu dus hoog is, aangezien de zonuren nog moeten komen. Ze bieden nu aan dat de voor de vorige eindnota doorgegeven standen door hen gebruikt kunnen worden als ze de eindnota verwijderen. De vraag blijft of ze dan een tussennota met 0,- gaan opstellen of dat ze een nieuwe, andere eindnota gaan opmaken (omdat de oude verwijderd is) met het verbruik van vorig jaar en welke tarieven ze daar dan voor gaan gebruiken: die op de oude eindnota stonden of de huidige hogere tarieven. Heeft iemand daar een idee over?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:51

servies

Veni Vidi Servici

Ah dammit... gemist..., ik had niet in de gaten dat ik zo ver terug aan het kijken was...

[ Voor 11% gewijzigd door servies op 12-01-2024 22:39 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dutch Lion
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:29
Na lang niets gehoord te hebben, kreeg ik een maand geleden een mailtje van een aannemer dat ze a.s. woensdag komen om de aansluiting te verwijderen.
Ik heb verder geen info gekregen, zijn er nog zaken waar ik rekening mee moet houden of op moet letten?

"it's better to live one day as a lion, than a hundred years as a lamb."

Acties:
  • +7 Henk 'm!
Dutch Lion schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 08:33:
[...]

Na lang niets gehoord te hebben, kreeg ik een maand geleden een mailtje van een aannemer dat ze a.s. woensdag komen om de aansluiting te verwijderen.
Ik heb verder geen info gekregen, zijn er nog zaken waar ik rekening mee moet houden of op moet letten?
1: zelf de meterstand noteren + fotograferen en ook controleren of de meterstand die door de werklui als eindstand genoteerd wordt juist is.
Niet dat ze het expres fout zullen doen, maar één cijfertje verkeerd doorgegeven geeft natuurlijk veel gedoe.

2: foto's maken van je tuin en bestrating. Zeker wanneer je géén aanvraag voor verwijdering hebt gedaan.

3: koffie klaarzetten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 16:07

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rommelzolder
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 10:13
Misschien de auteur van het artikel wijzen op ons forum, met verzoek dat zo snel mogelijk te melden aan hun lezers?

Sinds 2006 een warmtepomp met gesloten bodemsysteem, sinds midden 2019 6,6 kW panelen ZO, 3,2 kW panelen Z

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Meerdere artikelen vol met fouten, die site is gewoon totaal niet te vertrouwen op energie/dit gebied.

Acties:
  • +11 Henk 'm!
Nog altijd geen nieuws op de websites van de netbeheerders over de procedure per 1 februari. Wel zag ik een opvallend zinnetje op de website van Enexis:
"Vanaf oktober 2023 krijgt u voor het verwijderen van een gasaansluiting in laagbouw en hoogbouw een tijdelijke correctie van 100%. Er worden dus géén kosten in rekening gebracht."

Die regeling was er echter al sinds 1 maart 2021, dus die vermelding 'oktober 2023' is een beetje vreemd. Valt ongeveer samen met de vaststelling van de tarieven voor 2024 door de ACM...

Verder meldt Stedin voor het eerst weer wat verwijdering normaal bij hen kost:
"Als netbeheerder maken wij kosten voor het definitief verwijderen van een gasaansluiting. Voor laagbouw gasaansluitingen gaat het om een bedrag van 1.514 euro excl. BTW. Voor hoogbouw gasaansluitingen zijn deze kosten lager, namelijk 327 euro excl. BTW per aansluiting. Wij brengen deze kosten op dit moment niet in rekening."

Inclusief BTW is dat dus inmiddels €1831,94, waar Stedin in 2017 nog € 621,58 rekende. Dus de pizza's zijn niet twee, maar bijna drie keer over de kop gegaan.

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kiswum
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-09 15:59

Kiswum

Gadget reviewer

Bij ons is gebleken dat de meter niet goed heeft gewerkt en kan het zijn dat er extra gas is verbruikt. Na aanpassing van de monteur, is het lek in de meter gedicht. Nu 2 maanden later, lijkt het erop dat alles goed is dicht gedraaid, maar men wil deze meter toch graag controleren en daarvoor krijg ik gratis een nieuwe meter...

Ik gaf telefonisch aan dat een nieuwe meter in principe niet nodig is, want die mogen ze zelfstandig innemen. Doordat ik geen verwijdering van de meter heb aangevraagd, gaan ze dus gewoon de meter omwisselen.

Als ik alsnog hun eigen route vervolg, dan kunnen ze de meter eventueel weg laten halen.
Nu ik al zo ver in het proces zit, dan laat ik het allemaal zoals het is en mogen ze op eigen initiatief 1 jaar na het slotje, als nog de nieuwe meter weghalen. Ik laat hierdoor alle initiatieven bij hun en mogen ze met de meters doen wat ze willen. Hier kan dus nog wel wat geld worden bespaard ;)

Wat zouden jullie eigenlijk doen als je de Tweakersroute zover hebt gevolgd en zie je eventueel nog nadelen door nu alsnog de meterafsluiting alsnog aan te vragen met de huidige openstaande rekening?

Voor de volledigheid is hier nog mijn dossier:
Kiswum in "Gas de deur uit doen: Gratis!"

Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Kiswum Een monteur die een niet goed werkende meter in orde maakt? Die hoort verzegeld te zijn, daar kan een monteur dus niets mee. Tenzij je bedoeld dat de meter goed werkt, maar de leiding niet goed was afgedopt?
Overigens, als ze de oude meter hebben weggehaald, ze gewoon verbieden een andere te plaatsen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kiswum
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-09 15:59

Kiswum

Gadget reviewer

onetime schreef op zondag 14 januari 2024 @ 16:31:
@Kiswum Een monteur die een niet goed werkende meter in orde maakt? Die hoort verzegeld te zijn, daar kan een monteur dus niets mee. Tenzij je bedoeld dat de meter goed werkt, maar de leiding niet goed was afgedopt?
Overigens, als ze de oude meter hebben weggehaald, ze gewoon verbieden een andere te plaatsen?
Een afsluitdop is vervangen tijdens de laatste werkzaamheden van Enexis. Hierna was de lekkage opgelost.
Dit heeft vermoedelijk jaren zo gezeten, want de warmtepomp monteurs hebben daar verder niet aangezeten. Met een metingsrapport zou ik eventueel nog om compensatie kunnen vragen.

Ik denk niet dat ik ze iets kan verbieden wat niet van mij is en waarvoor ik geen opdracht voor geef. Ik zal het uiteraard nog wel een keer aan de kaak stellen of alvast een datum in mijn agenda prikken voor over een jaar wanneer het slotje er weer af moet ;)

Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• boredgeestje
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-09 09:14
Ik heb mijn dossier weer even bijgewerkt na het verzenden van voorbeeldbrief 1a naar mijn netbeheerder (Liander)
Mijn dossier elders in dit topic

This post was created with 100% recycled electrons

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoihoi27
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 19-02 10:55
Hallo, ik zie door de bomen het bos niet meer echt. Sinds kort een WP en daardoor volledig van het gas af. Maar we hebben wel nog een gascontract en willen daar dus vanaf. Wat kan ik nu het beste doen? Voor 1 februari de aanvraag doen, die gratis is. Of m'n contract na 1 februari opzeggen en dan alles op z'n beloop laten? Met de kans dat m'n oprit niet open gelegd hoeft te worden en ze alles lekker laten zitten?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 11:24
hoihoi27 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 11:18:
Hallo, ik zie door de bomen het bos niet meer echt. Sinds kort een WP en daardoor volledig van het gas af. Maar we hebben wel nog een gascontract en willen daar dus vanaf. Wat kan ik nu het beste doen? Voor 1 februari de aanvraag doen, die gratis is. Of m'n contract na 1 februari opzeggen en dan alles op z'n beloop laten? Met de kans dat m'n oprit niet open gelegd hoeft te worden en ze alles lekker laten zitten?
Beginnen met je gascontract opzeggen, dan betaal je in ieder geval geen vastrecht meer.

Verder zou ik nu even lekker afwachten wat er op 1 februari gaat gebeuren. Ik betwijfel of de 'melden-via-mijnaansluiting.nl'-route dan al operationeel is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Erwin_83
hoihoi27 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 11:18:
Alleen je gascontract opzeggen met inachtneming van je opzeg termijn is voldoende.

Let wel, soms kan opzeggen per verval datum contract voordeliger zijn ivm opzeg boete of vervallen welkomst bonus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoihoi27
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 19-02 10:55
Duidelijk, bedankt allebei!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deismyna
Compuchip87 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 11:25:
[...]

Verder zou ik nu even lekker afwachten wat er op 1 februari gaat gebeuren. Ik betwijfel of de 'melden-via-mijnaansluiting.nl'-route dan al operationeel is.
Ik had daar zelf eigenlijk nog wel vertrouwen in, maar de ACM publicatie lijkt nu opeens verdwenen?
Ik vraag me af wat dat heeft te betekenen...

Laat maar, doet het alweer... wellicht storing ofzo, jammer, wou hem net gebruiken in een mailtje naar Oxxio.

[ Voor 19% gewijzigd door Deismyna op 16-01-2024 09:49 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• boredgeestje
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-09 09:14
Vandaag een onverwachts snelle reactie van netbeheerder Liander op mijn voorbeeldbrief 1a van 14 januar j.l.
Kreeg een telefoontje waarin mij gevraagd werd of het voor mij bezwaarlijk was om via mijnaansluiting.nl een aanvraag te doen. Daarop uitgelegd wat mijn standpunt is t.a.v. verantwoordelijkheid over mogelijke (neven)schade bij verwijderingswerkzaamheden en dat ik daarom geen aanvraag zal doen. Vervolgens net als in voorbeeldbrief 1a aangegeven dat Liander welkom is om werkzaamheden uit te voeren aan haar gasaansluiting die zij nodig acht en ik daar volledige medewerking aan zal verlenen, maar expliciet geen opdracht zal geven daartoe.
De medewerker van Liander gaf aan dan een interne aanvraag tot verwijdering te plaatsen. Dit verzocht nog schriftelijk te bevestigen met onderstaande als resultaat:
Beste boredgeestje,

Op 14 januari heeft u een contactformulier ingevuld. Hierin geeft u aan dat we welkom zijn voor het verrichten van werkzaamheden die wij nodig achten. We hebben hierover telefonisch contact gehad op 16 januari. U vraagt om een schriftelijke bevestiging van de actie die uitgezet gaat worden. In deze e-mail leest u mijn reactie.

De juiste afdeling neemt contact met u op
Er is een interne verzoek aangemaakt voor het verwijderen van de gasaansluiting op uw adres. De verwerking van dit verzoek duurt 15 werkdagen. Er wordt contact met u opgenomen voor het maken van een afspraak

Tot slot
Heeft u nog vragen? Op https://service.liander.nl vindt u antwoord op alle veelgestelde vragen.

Met vriendelijke groet,
Liander N.V.

Medewerker Klantenservice
Mijn dossier zal ik later bijwerken.

This post was created with 100% recycled electrons

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Rommelzolder
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 10:13
boredgeestje schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 17:41:
Vandaag een onverwachts snelle reactie van netbeheerder Liander op mijn voorbeeldbrief 1a van 14 januar j.l.
Kreeg een telefoontje waarin mij gevraagd werd of ik het voor mij bezwaarlijk was om via mijnaansluiting.nl een aanvraag te doen. Daarop uitgelegd wat mijn standpunt is t.a.v. verantwoordelijkheid over mogelijke (neven)schade bij verwijderingswerkzaamheden en dat ik daarom geen aanvraag zal doen. Vervolgens net als in voorbeeldbrief 1a aangegeven dat Liander welkom is om werkzaamheden uit te voeren aan haar gasaansluiting die zij nodig acht en ik daar volledige medewerking aan zal verlenen, maar expliciet geen opdracht zal geven daartoe.
De medewerker van Liander gaf aan dan een interne aanvraag tot verwijdering te plaatsen. Dit verzocht nog schriftelijk te bevestigen met onderstaande als resultaat:

[...]

Mijn dossier zal ik later bijwerken.
Als alle netbeheerders nu even het format van de laatste mail van Liander "jatten", dan is hier vervolgens weinig meer te beleven.....
Whishfull thinking waarschijnlijk, want de netbeheerders hebben nogal last van het "not invented here" syndroom

Sinds 2006 een warmtepomp met gesloten bodemsysteem, sinds midden 2019 6,6 kW panelen ZO, 3,2 kW panelen Z

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:56

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Rommelzolder schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 17:58:
[...]
Als alle netbeheerders nu even het format van de laatste mail van Liander "jatten", dan is hier vervolgens weinig meer te beleven.....
Whishfull thinking waarschijnlijk, want de netbeheerders hebben nogal last van het "not invented here" syndroom
Ze waren anders (veel te) vlot met ook moeilijk doen in navolging van Liander.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 17-09 22:29

V-8

Snelle vraag: mogen energieleveranciers nog variabele leveringskosten rekenen als de afspraak voor verwijderen gasaansluiting al gemaakt is?
(kan i.v.m. drukte pas na bijna 9 maanden)

Zij zeggen dat die kosten nog verplicht doorloopt tot de verwijdering, maar volgens mij kun je toch gewoon altijd je gascontract opzeggen?

En de meterhuur en vastrecht etc. van de netbeheerder zelf, dat is wel per datum van verwijdering denk ik, of kan dat ook al stoppen per datum opzeggen?

Bvd!

Edit: heb de OP gelezen hoor (en volg topic al wel wat langer) maar wil het voor de zekerheid toch even navragen.

[ Voor 10% gewijzigd door V-8 op 16-01-2024 20:15 ]

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Misanthropia
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:04
V-8 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 20:13:
volgens mij kun je toch gewoon altijd je gascontract opzeggen?
idd, na afloop van je contract mogen ze geen kosten meer in rekening brengen, er is immers geen contract meer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• V-8

V-8

Misanthropia schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 20:15:
[...]

idd, na afloop van je contract mogen ze geen kosten meer in rekening brengen, er is immers geen contract meer.
Thx, zowel de energieleverancier als netbeheerder dus?
Dus echt 0 kosten vanaf datum opzeggen?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Truus01
Truus01 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 22:02:
Na een hele tijd stilte nu toch weer een mail van Enexis:

[...]

Ik snap het niet. Weet die echt nog niet dat het per 1-2 allemaal al anders gaat? Wat is dit voor een lullig bericht?!

Ik weet ook nog niet zo heel goed hoe hier nu het beste op te reageren.

Ook omdat ik eindelijk een (weinigzeggende) reactie heb van mijn klacht/melding bij het ACM:

[...]

Dik wat hun advies is, en wat ik denk ik in ieder geval wel ook wil vermelden in een reactie naar Enexis, naar die 'Medewerker Consument Aansluitregister Zuidoost'. Maar verder doen ze echt wel bar weinig met de klacht/melding.
Blijkt wel dat melden in zoverre iets teweeg brengt dat het echt is, hoe meer mensen over hetzelfde bedrijf en hetzelfde issue melden, hoe groter de kans is dat er iets mee gedaan wordt. (Wat je dan wel zelf moet bijhouden op de website...)

Dossier aangepast.
Ik heb vandaag gereageerd.
Beste heer [naam],

Ik heb ervoor gekozen om geen gas meer te gebruiken, dit contract op te zeggen en daarmee ook de ATO te beëindigen. De keuze voor verwijdering of handhaving van de installatie is aan u, Enexis. Het is immers uw gasaansluiting, en uw verantwoordelijkheid.
Ik snap dan ook niet dat u blijft beweren dat ik een leverancier moet nemen of voor mogelijke afsluiting moeten betalen. Dit is altijd al onjuist geweest (zie mijn eerdere e-mails), maar juist nu - nu over een paar weken, per 1-2-2024, een aangepaste werkwijze ingaat - dat u dit blijft beweren is uiterst verbazingwekkend.
Het ACM adviseert mij om u te wijzen op hun publicatie van 12-12-2023: https://www.acm.nl/nl/pub...eren-van-gasaansluitingen

Maar nogmaals, u bent van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht. Het initiatief daartoe ligt bij u. U mag dit voor eigen risico en rekening moeten regelen en uitvoeren.
Ik benadruk dat ik daar geen opdracht toe geef, en daarom ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren.

Met vriendelijke groet,
[Truus]
Dossier aangepast.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Misanthropia
V-8 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 20:22:
[...]

Thx, zowel de energieleverancier als netbeheerder dus?
Dus echt 0 kosten vanaf datum opzeggen?
0 vanaf einde contract. vanaf datum opzeggen kan anders zijn dan vanaf datum opzeggen, er is vaak een opzegtermijn in een contract.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• V-8

V-8

Misanthropia schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 20:42:
[...]

0 vanaf einde contract. vanaf datum opzeggen kan anders zijn dan vanaf datum opzeggen, er is vaak een opzegtermijn in een contract.
Ja precies, dat snap ik, betreffende de reguliere opzegtermijn idd. Bedankt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dutch Lion
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:29
Dutch Lion schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 08:33:
[...]

Meter is vandaag verwijderd. Aansluiting weggehaald bij de hoofdleiding. Hele aardige en nette mannen die kwamen werken. Ze hebben het zichzelf niet te moeilijk gemaakt wat in het voordeel was van mijn tuin ;)

"it's better to live one day as a lion, than a hundred years as a lamb."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Misanthropia
update over de verwijdering aangevraagd via mijnafsluiting.nl.
voor Kerst werd ik gebeld voor een afspraak mbt tot bekijken van de situatie, helaas was ik op vakantie,
maar telefonisch uitleg over de tuin etc konden ze wel verder zodat de boel niet 2 weken stil lag ivm kerstvakantie bij de aannemer.
Na de vakantie werd ik nogmaals gebeld of ze met een kleine graafmachine de tuin in mochten of met de moesten graven omdat er een boom in de buurt staat van waar ze aan de gang moeten. Aangegeven met de hand en dat was geen problee voor ze.

Nu is het wachten op de datum dat ze langskomen voor de daadwerkelijke verwijdering. Tot nu toe prettige gang van zaken.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Numicus
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-09-2024
Belangrijke update vanuit ACM vandaag. Die heeft een brief gestuurd aan Netbeheer Nederland:

https://www.acm.nl/nl/pub...uwsbrief&utm_medium=email
Consumenten die hun gasaansluiting niet meer gebruiken zeggen de aansluit- en transportovereenkomst (ATO) met de netbeheerder op. De netbeheerder moet de aansluiting vervolgens vanuit veiligheidsoverwegingen binnen één jaar verwijderen. Deze termijn is in lijn met het advies dat Staatstoezicht op de Mijnen heeft gegeven. Het precieze moment waarop de gasaansluiting wordt verwijderd, is aan de netbeheerder. De kosten die de netbeheerder maakt voor het veilig verwijderen van gasaansluitingen, vallen binnen het transporttarief.

[ Voor 8% gewijzigd door Numicus op 17-01-2024 23:08 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

De ACM blijft opmerkelijk. Dit stukje tekst is niet rechtsgeldig volgens de ACM:
2 Bij de beëindiging van de aansluitovereenkomst brengt de netbeheerder eventuele kosten voor het fysiek afschakelen of het verwijderen van de aansluiting via een eenmalige bijdrage in rekening bij de voormalig aangeslotene, met inachtneming van de systematiek van voorcalculatie zoals beschreven in artikel 2.10, eerste lid.
Dit stukje is prima rechtsgeldig (als je een offerte accepteert dan mogen je kosten in rekening worden gebracht). Het wordt alleen gebruikt voor misleiding en dat is niet rechtsgeldig. Het blijft lastig om te zeggen waar het op staat :')

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kees-Jan
Numicus schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 22:52:
Belangrijke update vanuit ACM vandaag. Die heeft een brief gestuurd aan Netbeheer Nederland:

https://www.acm.nl/nl/pub...uwsbrief&utm_medium=email

[...]
Nu weten de netbeheerders eindelijk waar ze aan toe zijn. :O

Ow nee, dat wisten ze al maar begrepen maar niet hoe het is. 8)7 |:(

Met deze brief kan je wel alle discussie in 1x plat slaan. Gewoon 1x refereren aan deze brief (desnoods als bijlage in de mail met de URL) en verdere discussie "uit de weg gaan". O-) ;w

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:56

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Kees-Jan schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 06:14:
[...]
Met deze brief kan je wel alle discussie in 1x plat slaan. Gewoon 1x refereren aan deze brief (desnoods als bijlage in de mail met de URL) en verdere discussie "uit de weg gaan". O-) ;w
Hopeloze optimist, alsof de gemiddelde (en geïndoctrineerde) medewerker dit überhaupt begrijpt.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Kees-Jan
Freee!! schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 07:31:
[...]

Hopeloze optimist, alsof de gemiddelde (en geïndoctrineerde) medewerker dit überhaupt begrijpt.
:P :+

De gasverlaters hebben in ieder geval een extra document om de netbeheerders mee om de oren te slaan... :*)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:54
Historie van mijn dossier:
Plenkske in "Gas de deur uit doen: Gratis!"
en
Plenkske in "Gas de deur uit doen: Gratis!"

Dus sinds 31 oktober niks binnen gekregen.
Nu krijg ik ineens via de mail een betaalverzoek van het incassobureau genaamd Syncasso.
Ga dus maar eens een reactie formuleren aan de hand van de voorbeelden hier.

[ Voor 4% gewijzigd door Plenkske op 18-01-2024 09:28 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Truus01
Truus01 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 20:34:
[...]
Ik heb vandaag gereageerd.
[...]
Dossier aangepast.
Oh God... Deze medewerker snapt er blijkbaar echt helemaal niks van, want ik heb reactie op mijn reactie:
Beste mevrouw [Truus],

Zoals het ACM in uw link aangeeft zult u via de website mijnaansluiting.nl aan ons de aanvraag moeten indienen voor de verwijdering. Deze is (vooralsnog) kosteloos zoals ik ook al heb aangegeven.
[een screenshot van de site van ACM met dit geel geacceerd:
"Vervolgens kunnen zij via de website mijnaansluiting.nl aan de netbeheerder doorgeven dat zij hun gasaansluiting vanaf diezelfde datum niet meer gebruiken." en "Huishoudens en andere kleinverbruikers hoeven hier dan niet voor te betalen."]

Dus graag de verwijdering aanvragen zodat de correcte afdeling hiermee aan de slag kan gaan. Dit gaat namelijk niet via mij maar via de site mijnaansluiting.nl.

Ervan uitgaande u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,
[Naam]
Hij geeft iets aan dat pas per 1 februari in gang gaat. (Hopelijk, maar ik ben bang dat de site van MijnAansluiting dan nog niet gewijzigd zal zijn..)

Dus maar even reageren.
Ik denk dat ik met niet veel meer dan met dat nieuwe bericht van ACM zal reageren en met dat de nieuwe werkwijze 1 februari ingaat en ik geen opdracht ga geven en (nu nog) geen verwijdering zal aanvragen via MijnAansluiting.nl.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Truus01
Ik heb er dit van gemaakt:
Beste heer [naam],

Zoals u in de link van ACM kunt lezen (en ik ook al aangaf), gaat deze nieuwe werkwijze 1 februari in.
Ik ga geen aanvraag tot verwijdering indienen via MijnAansluiting.nl en geef ook helemaal geen opdracht tot verwijdering.
Nogmaals, het is uw installatie en uw verantwoordelijkheid. U/uw, niet u persoonlijk of uw afdeling, maar u als in Enexis.
Dus zult u, wel u persoonlijk, dit toch bij de juiste afdeling aan moeten geven, mochten die nog niet op de hoogte zijn.
“Consumenten die hun gasaansluiting niet meer gebruiken zeggen de aansluit- en transportovereenkomst (ATO) met de netbeheerder op. De netbeheerder moet de aansluiting vervolgens vanuit veiligheidsoverwegingen binnen één jaar verwijderen. Deze termijn is in lijn met het advies dat Staatstoezicht op de Mijnen heeft gegeven. Het precieze moment waarop de gasaansluiting wordt verwijderd, is aan de netbeheerder. De kosten die de netbeheerder maakt voor het veilig verwijderen van gasaansluitingen, vallen binnen het transporttarief.”
Bron: https://www.acm.nl/nl/pub...eren-van-gasaansluitingen
De ATO is reeds per 11-10-2023 opgezegd (zie eerdere e-mails).

Dus nogmaals, u (als in Enexis) bent van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht. Het initiatief daartoe ligt bij u. U zult dit voor eigen risico en rekening moeten regelen en uitvoeren.
Ik benadruk dat ik daar geen opdracht toe geef, en daarom ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren.

Ervan uitgaande dat dit nu toch wel duidelijk is en u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,
[Truus]
Dossier aangepast.

[ Voor 9% gewijzigd door Truus01 op 18-01-2024 14:29 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Truus01
Hahahaha, ik krijg nu dit als reactie:
Beste mevr. [Truus],

Gezien dat ik niet in de positie ben om verder gehoor aan uw mail te geven heb ik onderstaande correspondentie doorgezet naar de afdeling Klachten & Claims en zullen zij e.e.a. uitzoeken hoe dit verder op te pakken.
Zij nemen vervolgens contact met u op ervan uitgaande een gepaste oplossing te hebben gevonden.

Met vriendelijke groet,
[naam]
Medewerker Consument Aansluitregister Zuidoost
Ik heb geen klacht of claim, althans, buiten dat ze zich gewoon netjes aan de wet moeten houden en niet de mensen voor moeten liegen, maar ik ben zeer benieuwd of ze een 'gepaste oplossing' zullen vinden...
Ook fijn dat ik nu eens niet hoef te reageren, maar in de wachtstand kan.

Wederom het dossier aangepast.

[ Voor 7% gewijzigd door Truus01 op 18-01-2024 16:25 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:19
Dus....

ooit opgezegd, Liander heeft ook aangegeven dat ik geen ATO meer heb. Nu krijg ik toch gekke brieven dat ze het naar de gerechtsdeurwaarder gaan doorgeven.
En vanaf daar wordt het warrig. Als ik voor 1 februari een contract regel of naar mijnaansluiting ga is het goed, ze geven niet aan of ik dan opeens geen deurwaarder kosten heb, maar insinueren het wel.

Zijn ze nou wel of niet bezig om dossier aan gerechtsdeurwaarder te geven?
Welke kosten denken ze te missen qua betaling? ik gebruik geen gas en met de afrekening snoepen Liander en Engie nog 1 maand netbeheerderskosten op omdat ik 30 dagen moest wachten.

Snappen ze zelf nog wat ze doen?

Ik zal nog even wikken en wegen of ik hier nog een antwoord op moet geven.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Truus01
gr8-jen schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 11:10:
Dus....

ooit opgezegd, Liander heeft ook aangegeven dat ik geen ATO meer heb. Nu krijg ik toch gekke brieven dat ze het naar de gerechtsdeurwaarder gaan doorgeven.
En vanaf daar wordt het warrig. Als ik voor 1 februari een contract regel of naar mijnaansluiting ga is het goed, ze geven niet aan of ik dan opeens geen deurwaarder kosten heb, maar insinueren het wel.

Zijn ze nou wel of niet bezig om dossier aan gerechtsdeurwaarder te geven?
Welke kosten denken ze te missen qua betaling? ik gebruik geen gas en met de afrekening snoepen Liander en Engie nog 1 maand netbeheerderskosten op omdat ik 30 dagen moest wachten.

Snappen ze zelf nog wat ze doen?

Ik zal nog even wikken en wegen of ik hier nog een antwoord op moet geven.
Deel anders de brief (de exacte bewoording en zo, of een foto), dan kunnen we je beter advies geven.
Over het algemeen is het wel zaak om te blijven reageren en tegenin blijven gaan.
Wellicht helpen de voorbeeldbrieven je nog wat verder.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:19
Even geen tijd om over te typen dus foto gemaakt.

Dossier

Edit.
Ik kijk nog of ik op grond van art. 4.1.2.5 Aansluit- en Transportcode
kan aangeven dat een monteur op afspraak welkom is.
En een deurwaarder dus niet nodig is

[ Voor 38% gewijzigd door gr8-jen op 19-01-2024 12:12 ]

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RagEnigma
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:54
gr8-jen schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 11:54:

Dossier
In het eerste stukje van de brief zeggen ze eigenlijk dat jij een crimineel bent omdat je zonder contract energie gebruikt. Misschien gewoon eens vragen of ze jou als crimineel zien en of ze kunnen bewijzen dat jij inderdaad zonder betalen energie afneemt.

Dit kunnen ze als het goed is niet aantonen omdat jij niet doet wat zij zeggen. Dus eigenlijk ook eisen dat ze excuses aanbieden dat ze jou onterecht als crimineel zien en ze jou zo hebben aangesproken.

De toon van dit soort brieven kan mij soms zo kwaad maken :(

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Erwin_83

Dossier

Edit.
Je zit in de wanbetalers molen en ze beschuldigen je van energie diefstal.

Hier moet je zeker op reageren voor je eigen dossier vorming. Mochten ze het dan wel aan de deurwaarder geven dan kunnen ze niks.

Oja het is vooral dreigen, een deurwaarder kan volgens mij niks zonder gerechtelijke uitspraak, daarom goed aan dossier vorming doen en overal op reageren.

De reactie hoeft niet lang te zijn.

Gewoon dat je rechtsgeldig je gascontract hebt opgezegd en ook geen gas meerverbruikt.

Je niet gediend bent van de beschuldiging van diefstal en hier excuus voor wil.

Dat ze op afspraak welkom zijn om de gasaansluiting op eigen initiatief en kosten te komen verwijderen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-09 07:43
Erwin_83 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 12:42:
Oja het is vooral dreigen, een deurwaarder kan volgens mij niks zonder gerechtelijke uitspraak, daarom goed aan dossier vorming doen en overal op reageren.

Dat ze op afspraak welkom zijn om de gasaansluiting op eigen initiatief en kosten te komen verwijderen.
Het gaat hier om de tweakers route. Dus als de deurwaarder optreedt namens de netbeheerder dan is die welkom. Natuurlijk, proforma moet de deurwaarder ook 5 werkdagen van te voren een afspraak maken, maar als je toch thuis bent, dan maakt dat niet echt veel uit.

Waar het in dit geval om gaat is duidelijk schrijven dat je in eerdere correspondentie aangegeven hebt dat de netbeheerder welkom is voor het uitvoeren van werkzaamheden aan de aansluiting en de gasmeter. Dat daarom de deurwaarder overbodig is en dat de kosten van de deruwaarder dus voor rekening zullen komen van de netbeheerder.

Het belangirjkste is het verwijzen naar eerdere communicatie waarin staat dat ze welkom zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Truus01

Dossier

Edit.
Ik zou ook kijken of je wat dingen nog eens herhaald, puttend uit voorbeeldbrief 2b.
En inderdaad, vooral blijven herhalen dat zij op hun eigen initiatief en kosten welkom blijven om werkzaamheden te doen die ze nodig achten, maar dat je geen opdracht geeft en kosten niet zal accepteren (is zo'n beetje mijn standaard afsluitende zin geworden in alle communicatie naar Enexis).

Acties:
  • +13 Henk 'm!
Stedin lijkt er in de nieuwe regeling nog steeds op aan te sturen dat gasverlaters pas ná daadwerkelijke verwijdering hun leveringscontract opzeggen.

Zie eerst de tekst "Verwijderen gasaansluiting: géén wensdatum"
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lF8Y82kCOhax1i8_6qQZVURr490=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UeRf98R63VYKfwx94XFFKHbp.png?f=user_large
en vervolgens het stappenplan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cYw0liIXLMvL5fXVRaZd0nyOmH0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4Neo72c2bYb0SyblkgapRzgq.png?f=fotoalbum_large

"Vraag een opdracht aan": hier hebben juristen lang over nagedacht. Het mag geen opdracht ('op verzoek van de aangeslotene') zijn, maar kennelijk willen ze niet de optie 'ik heb de gasaansluiting niet nodig' in de procedure betrekken. De vraag is of een 'aanvraag voor een opdracht' niet ook gewoon een verzoek in de zin van de Gaswet is.

Vervolgens:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y0oM5StTz7gmdF90m-WyDHjQfaU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UN66qUzkiheJSvLGylS2qRj8.png?f=fotoalbum_large
"U heeft na het verwijderen van de gasaansluiting geen leveringscontract meer nodig met een energieleverancier."

Echt wat anders dan de wijze waarop de ACM het beschrijft:
"De nieuwe werkwijze gaat op 1 februari 2024 in. Huishoudens die hun huis aardgasvrij maken geven aan hun leverancier door vanaf welke datum zij hun contract voor de levering van gas willen beëindigen. [...] Vervolgens kunnen zij via de website mijnaansluiting.nl aan de netbeheerder doorgeven dat zij hun gasaansluiting vanaf diezelfde datum niet meer gebruiken. De netbeheerder zorgt er dan voor dat de niet-gebruikte gasaansluiting in het kader van de veiligheid verwijderd wordt. De netbeheerder plant de werkzaamheden hiervoor zelf in, zodat die de verwijdering zoveel mogelijk kan combineren met andere werkzaamheden. Huishoudens en andere kleinverbruikers hoeven hier dan niet voor te betalen."

Ten overvloede: de enige legale manier voor netbeheerders om geen kosten in rekening te brengen voor de verwijdering is als dat moet vanwege de veiligheid. Aangezien de veiligheid in de logica van netbeheerders en de ACM niet in het geding is als er nog betaald wordt voor de aansluiting, kan deze procedure van Stedin niet legaal zijn. Daar komt de dubieuze formule van de 'aanvraag van een opdracht' bij.

[ Voor 23% gewijzigd door Bram-Bos op 21-01-2024 09:49 ]

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • +11 Henk 'm!

Dossier

Edit.
Ik zou een reactie sturen met daarin in elk geval het volgende:

- Dat je gewoon een energiecontract hebt voor alle energie die je gebruikt (namelijk elektriciteit)
- Dat je geen gebruik maakt van gas.
- Dat er dus geen sprake is van energiegebruik waarvoor jij niet betaalt.
- Dat je de ongefundeerde en ongegronde beschuldiging van energiediefstal zeer kwalijk vindt en dat je binnen 5 werkdagen een schriftelijke rectificatie verwacht.
- Dat je bovengenoemde ronduit kwalijke beschuldigingen zult melden in een klacht bij de ACM.

- Dat zoals je reeds eerder hebt aangegeven dat een ieder die voor of namens Liander werkzaamheden op jouw perceel komt uitvoeren van harte welkom is, na voorafgaande afspraak, conform artikel 4.1.2.5 van de Aansluit en Transportcode.
- Dat dit ook geldt wanneer Liander het noodzakelijk acht om voor het tot stand laten komen van een dergelijke afspraak de hulp inschakelt van een deurwaarder.
- Dat je begrijpt dat kosten oplopen wanneer Liander externe partijen als een deurwaarder inschakelt, maar dat dat voor jou niet uitmaakt omdat alle kosten die samenhangen met de werkzaamheden die Liander initieert volledig voor rekening en risico van Liander zijn.

- Dat je geen stappenplan meer hoeft te doorlopen "omdat je geen gas meer wilt gebruiken" zoals Liander beschrijft. Omdat je simpelweg al enige tijd geen gas meer gebruikt. En dat het energieconctract voor gas en de Aansluit en Transportovereenkomst voor de gasaansluiting reeds enige tijd zijn beëindigd. En dat derhalve er geen betalingsverplichtingen meer zijn voor de gasaansluiting.

Acties:
  • +8 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7X41cly8YyrRCNJOyH5AH2nu4PI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AeGnmdZbxvG8IsSbhBmoVHYW.png?f=fotoalbum_large
edit: dit via de pagina die @Bram-Bos noemt gemeld. Stedin.

[ Voor 8% gewijzigd door onetime op 21-01-2024 00:30 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Nu online

Dossier

Edit.
Wat bijzonder toch dat Liander dit zo speelt bij jou.

Na het vervelende gesprek dat ik met ze had op 16 november, zie hier heb ik helemaal niets meer van ze gehoord.
Ik heb van EnergieDirect, waar ik alleen gas afnam (elektriciteit krijg ik via Tibber), keurig een eindafrekening gehad, en ik betaal geen netbeheerkosten meer voor gas sinds 14 november. Geen brief, geen mail, geen telefoontje, gewoon niets meer van Liander.
Pagina: 1 ... 89 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.