Gas de deur uit doen: Gratis! Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 88 ... 104 Laatste
Acties:
  • 731.604 views

Acties:
  • +5 Henk 'm!
phicoh schreef op donderdag 21 december 2023 @ 16:46:
[...]

Ik zou iets sturen als:
Bij deze bevestig ik dat ik in de toekomst geen gebruik meer zal maken van de gasaansluiting en dat ik alle medewerking zal verlenen als u de aansluiting op uw initiatief wil verwijderen. Ik zal echter geen opdracht geven tot verwijdering.
Ik zou er nog even aan toevoegen dat het gezien hun eigendom is ze uiteraard vrij zijn om zelf voor eigen rekening en risico een opdracht in hun interne systemen te zetten, zolang daarbij duidelijk is dat Liander zelf de opdrachtgever is.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:40
Ivow85 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 18:38:
[...]

Ik zou er nog even aan toevoegen dat het gezien hun eigendom is ze uiteraard vrij zijn om zelf voor eigen rekening en risico een opdracht in hun interne systemen te zetten, zolang daarbij duidelijk is dat Liander zelf de opdrachtgever is.
Ga ik op die wijze reageren. Zoiets had ik ook in gedachte. Vooral duidelijk laten blijken dat ik zelf geen opdracht geef.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14-09 22:10
hansvk schreef op donderdag 21 december 2023 @ 15:59:
Vandaag een e-mail van Liander ontvangen n.a.v. een reactie van mij op de tweede brief.

[...]

Als ik hierop reageer met in mijn reactie de opmerking dat de opdracht door Liander wordt gemaakt en ik geen opdracht geef, is dat dan conform de Tweakersroute?

Ze vragen om mijn gegevens te controleren. Nu staat daar een fout in, namelijk de extensie van mijn e-mailadres, bl i.p.v. nl. Bewustje?
Een kostenloze opdracht :? Bedoelen ze dan dat ze de opdracht kostenloos aanmaken en dan toch kosten in rekening brengen voor het verwijderen?

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Zolang ze geen voorwaarden aan die opdracht hangen is er geen probleem denk ik zo? :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +4 Henk 'm!
maarten_NL schreef op donderdag 21 december 2023 @ 21:56:
[...]

Een kostenloze opdracht :? Bedoelen ze dan dat ze de opdracht kostenloos aanmaken en dan toch kosten in rekening brengen voor het verwijderen?
Als Liander die opdracht aanmaakt, is @hansvk geen opdrachtgever of contractpartij. Liander kan dan rustig elk bedrag wat ze willen in rekening brengen bij de opdrachtgever (Liander zelf).

Vandaar ook mijn vorige post. Liander is gewoon gerechtigd een opdracht voor verwijderen van de gasaansluiting aan te maken. Maar uitsluitend voor eigen rekening en risico.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RagEnigma
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:15
Reden verwijdering: (wilt u de reden zelf toelichten)

Bovenstaande staat ook in de mail dus het lijkt alsof zij zelf de opdracht willen maken maar met deze regel en als je hier iets invult dan lijkt het er toch op dat jij zelf de opdracht geeft. Dus beetje flauw/laf van ze. Dus doe vooral wat de anderen zeggen en reageer dat ze welkom zijn om te doen wat zij zelf willen doen op hun eigen initiatief.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• hansvk
Ivow85 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 07:07:
[...]

Als Liander die opdracht aanmaakt, is @hansvk geen opdrachtgever of contractpartij. Liander kan dan rustig elk bedrag wat ze willen in rekening brengen bij de opdrachtgever (Liander zelf).

Vandaar ook mijn vorige post. Liander is gewoon gerechtigd een opdracht voor verwijderen van de gasaansluiting aan te maken. Maar uitsluitend voor eigen rekening en risico.
Ik heb per e-mail gereageerd op de e-mail van Liander.
Beste medewerker van Liander,

Ik heb mijn gegevens gecontroleerd. De extensie van mijn e-mailadres klopt niet (bl i.p.v. nl) Het e-mailadres moet dus zijn : *******.nl.

Reden van verwijdering: ik gebruik geen gas meer en heb mijn gascontract en ATO enige tijd geleden al opgezegd. Derhalve wil Liander gebruik maken van haar recht een opdracht voor verwijderen van de gasaansluiting (voor eigen rekening en risico) aan te maken.

Ik wacht af dat contact met mij wordt opgenomen om een afspraak te maken om de werkzaamheden uit te voeren.

Met vriendelijke groeten,
Dossier bijgewerkt.

Edit:

Zojuist gebeld door Liander. Ik dacht even dat ze weer moeilijk gingen doen over mijn reactie, maar het was gelukkig alleen een bevestiging van mijn reactie en de mededeling dat ze nog niet precies kunnen aangeven wanneer contact zal worden opgenomen om de werkzaamheden in te plannen.

[ Voor 14% gewijzigd door hansvk op 22-12-2023 12:52 ]

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mikepapot
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:02
mikepapot schreef op woensdag 20 december 2023 @ 20:03:
Liander heeft mij vanochtend gebeld (ondanks mijn verzoek om reactie per e-mail te sturen); dit keer met een 088 nummer. Omdat ik niet opnam werd mijn voicemail ingesproken. Na tien minuten nog een poging en opnieuw een bericht op mijn voicemail met daarbij dat de reactie per e-mail zal volgen.

Eind van de middag ontving ik de volgende e-mail van Liander:

[...]

Zucht, waarom niet gewoon hun reactie gemeld in deze e-mail? |:(

Ik denk nog even na over mijn opvolging van deze berichten.

Wat denken jullie:
  • Opnieuw via het contactformulier vragen om een inhoudelijke reactie per e-mail;
  • Of toch maar bellen met het risico dat er een inhoudelijke discussie volgt, waar ik geen zin in heb.
Ik heb besloten niet terug te bellen maar heb geantwoord op de mail van Liander:
Beste meneer {Naam} of collega van Klantenservice Liander,

U heeft mij op woensdag 20 december jl. gebeld (2x) en mij daarna met uw onderstaande e-mail verzocht terug te bellen.

Ik waardeer dat u persoonlijk met mij contact wilt opnemen, maar ik communiceer bij voorkeur per e-mail.

Daarom verzoek ik u om uw inhoudelijke reactie op mijn melding (d.d. 29-11-2023 per Liander webformulier) van 'geen gasgebruik meer' in antwoord op deze e-mail aan mij te sturen.

Ik wens u fijne feestdagen!

Hartelijke groet,

@mikepapot
Thanks @Compuchip87 voor je suggestie.
Zover als jullie, @Dronium en @Freee!!, voorstellen, wil ik nu niet gaan; maar dank voor het meedenken!
Dossier

[ Voor 6% gewijzigd door mikepapot op 22-12-2023 19:35 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09 14:07
Goedendag allemaal,

Morgen ontvangen we onze inductieplaat (als het goed is) en dan kan de gaskookplaat eruit.
Dan wil ik van het gas af.

De laatste 2 gedeeltes van deze draadjes doorgelezen en ik moet zeggen, "ik ben een techneut en geen jurist".
Het duizelt me werkelijk voor de ogen van al die brieven etc.

Nu is mijn broer mij "voor gegaan" in het afsluiten. Vorige week heeft hij via mijnaansluitng.nl aangegeven dat de gas aansluitng weg gehaald kan worden. Is dit nu de route?? Of moet ik gewoon mijn energie contract af sluiten zonder gas en dan de Tweakers route in gaan?

Nogmaals ik vind dit wel erg gaaf dat een community dit zo voor elkaar gekregen heeft maar ben zelf nog wat huiverig voor de (misschien) aankomende corrospondentie.

Moet het nou via mijnaansluiting.nl of de tweakers route volgen?

Alvast bedankt.

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • +5 Henk 'm!
@nodri2000 Wat is momenteel de exacte tekst waar je via mijnaansluiting akkoord op hebt gegeven?
Er zit namelijk een verandering aan te komen die ze al doorgevoerd zouden kunnen hebben.
Heb jij een eigen tuin of iets anders dat schade kan oplopen bij verwijdering?
Maar gefeliciteerd met deze mijlpaal.

edit: als je weet wanneer je geen gas meer gebruikt dan kan je per die datum je gascontract opzeggen. Dan dus ook de hoofdkraan dicht en echt geen gas meer gebruiken.

edit2: eigen huis of huurhuis?

[ Voor 24% gewijzigd door onetime op 27-12-2023 15:26 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mikepapot
Vanochtend heeft een andere medewerker van de klantenservice van Liander gereageerd op mijn e-mail van 22 december:
Beste @mikepapot,

Op 22 december heeft u ons een e-mail gestuurd. Hierin geeft u aan dat u op woensdag 20 december jl. gebeld (2x) bent en u daarna met onderstaande e-mail ontving en verzocht werd terug te bellen. U schrijft dat u bij communiceer voorkeur heeft per e-mail. Daarom verzoekt u om de inhoudelijke reactie op uw melding (d.d. 29-11-2023 per Liander webformulier) van 'geen gasgebruik meer' in antwoord op deze e-mail aan u te sturen. In deze e-mail leest u mijn reactie.

Opties als u de aansluiting niet gebruikt
Gebruikt u uw gasaansluiting niet meer? Dan heeft u drie mogelijkheden. Hieronder leest u welke opties dit zijn.

"Leegstandscontract"
U laat de aansluiting bestaan en meldt aan uw energieleverancier dat er geen verbruik op de aansluiting plaatsvindt. U spreekt met uw energieleverancier af een lager termijnbedrag te betalen. Het termijnbedrag hoeft immers alleen de periodieke netbeheerderskosten te dekken. Sommige energieleveranciers kennen zo'n afspraak als een “leegstandscontract”. Feitelijk is dit geen type contract, maar een afspraak over de hoogte van het termijnbedrag. Maakt u een dergelijke afspraak met de leverancier? Dan blijft de aansluiting bestaan. U kunt de aansluiting op ieder moment weer in gebruik nemen zonder dat er werkzaamheden nodig zijn.

Definitief verwijderen

U laat uw aansluiting definitief verwijderen. Hieraan zijn op dit moment tijdelijk geen kosten verbonden. U leest dit terug op onze website: https://www.liander.nl/consument/tarieven. Wilt u de aansluiting laten verwijderen? Dit vraagt u aan op mijnaansluiting.nl. Kijk voor een stappenplan op onze website: https://www.liander.nl/verwijderen-a...ting-consument. Heeft u later toch weer een aansluiting nodig? Dan moet u een nieuwe aansluiting laten aanleggen. Hieraan zijn aanzienlijke kosten verbonden. Bedenk voordat u de aansluiting laat verwijderen dus goed of u deze in de toekomst misschien toch nodig heeft.

Tijdelijk afsluiten

U laat uw aansluiting tijdelijk afsluiten of “verzegelen”. Afsluiting is toegestaan voor een periode van maximaal twaalf maanden. Daarna laat u de aansluiting definitief verwijderen, of laat u deze heraansluiten. Aan beide opties zijn kosten verbonden. U vindt onze tarieven in het tarievenoverzicht: https://www.liander.nl/tarieven. Wilt u een afsluiting voor maximaal twaalf maanden? Beëindig dan eerst het contract met de energieleverancier. Neem daarna contact op met onze klantenservice voor het aanvragen van de tijdelijke afsluiting. Wij zijn bereikbaar op telefoonnummer 088 542 64 44 (lokaal tarief). 

Tot slot

Heeft u nog vragen? Op https://service.liander.nl vindt u antwoord op alle veelgestelde vragen. 

Met vriendelijke groet,
Liander N.V.

{naam medewerker}

Medewerker Klantenservice
Duidelijk dat deze medewerker niet de moeite genomen heeft om mijn inhoudelijke reactie op de brieven van Liander te lezen, maar de standaard drie Liander opties voor 'geen gas gebruik' situaties terug te sturen.

Op dit non-bericht zal ik natuurlijk wel reageren, maar vrees dat het pas dit weekend gaat lukken. :+
Dossier

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RagEnigma
mikepapot schreef op woensdag 27 december 2023 @ 19:36:
Vanochtend heeft een andere medewerker van de klantenservice van Liander gereageerd op mijn e-mail van 22 december:

[...]

Duidelijk dat deze medewerker niet de moeite genomen heeft om mijn inhoudelijke reactie op de brieven van Liander te lezen, maar de standaard drie Liander opties voor 'geen gas gebruik' situaties terug te sturen.

Op dit non-bericht zal ik natuurlijk wel reageren, maar vrees dat het pas dit weekend gaat lukken. :+
Dossier
Ik zou redelijk kort zijn en vertellen dat je nog steeds geen inhoudelijk reactie hebt gekregen op je reactie van de vorige datum.

Acties:
  • +7 Henk 'm!
@mikepapot

Iets reageren als:

"Dank voor uw reactie. Helaas gaat u in uw reactie niet in op mijn schrijven van 29-11-2023. U herhaalt slechts de boodschap die u mij eerder schreef en welke de aanleiding was voor mijn schrijven d.d. 29-11-2023. Blijkbaar heeft in gesprek gaan met u geen enkele zin. Althans niet zolang een inhoudelijke reactie van een collega met kennis van zaken uitblijft.
Derhalve zal ik het voor nu hierbij laten.

Mocht u voor uw rekening en risico werkzaamheden aan uw eigendommen wensen uit te voeren dan bent u daarvoor, zoals reeds gemeld, na voorafgaande afspraak welkom."

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09 14:07
onetime schreef op woensdag 27 december 2023 @ 15:19:
@nodri2000 Wat is momenteel de exacte tekst waar je via mijnaansluiting akkoord op hebt gegeven?
Er zit namelijk een verandering aan te komen die ze al doorgevoerd zouden kunnen hebben.
Heb jij een eigen tuin of iets anders dat schade kan oplopen bij verwijdering?
Maar gefeliciteerd met deze mijlpaal.

edit: als je weet wanneer je geen gas meer gebruikt dan kan je per die datum je gascontract opzeggen. Dan dus ook de hoofdkraan dicht en echt geen gas meer gebruiken.

edit2: eigen huis of huurhuis?
Ik ben zelf nog niet op mijnaansluiting.nl geweest. Mijn broer heeft dit wel gedaan voor hem zelf.
Voor ons betreft het een koophuis met voortuin. De bedoeling was om eind dit jaar van het gas af te gaan maar de keukenboer heeft wat problemen met levering dus het kan ook een maand later worden.

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 20:21
nodri2000 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 14:27:
Goedendag allemaal,

Morgen ontvangen we onze inductieplaat (als het goed is) en dan kan de gaskookplaat eruit.
Dan wil ik van het gas af.

De laatste 2 gedeeltes van deze draadjes doorgelezen en ik moet zeggen, "ik ben een techneut en geen jurist".
Het duizelt me werkelijk voor de ogen van al die brieven etc.

Nu is mijn broer mij "voor gegaan" in het afsluiten. Vorige week heeft hij via mijnaansluitng.nl aangegeven dat de gas aansluitng weg gehaald kan worden. Is dit nu de route?? Of moet ik gewoon mijn energie contract af sluiten zonder gas en dan de Tweakers route in gaan?

Nogmaals ik vind dit wel erg gaaf dat een community dit zo voor elkaar gekregen heeft maar ben zelf nog wat huiverig voor de (misschien) aankomende corrospondentie.

Moet het nou via mijnaansluiting.nl of de tweakers route volgen?

Alvast bedankt.
Uiteraard juichen we hier iedereen toe die vanuit principieel oogpunt de Tweakers-route volgt en daarmee een klein beetje helpt energiebedrijven en netbeheerders die illegale dingen doen terug te fluiten. Maar je moet er wel met enig vertrouwen in gaan, dat je het gelijk aan jouw kant hebt en dat je dat gelijk ook kan halen. Bij jou merk ik daarover heel veel twijfel, dus misschien is het dan beter om gewoon verwijdering aan te vragen via mijnaansluiting.nl. Je loopt in ieder geval niet het risico dat je verzuimt op het juiste moment de juiste brief te sturen, en het effect voor jou is uiteindelijk bij beide routes (behoudens een paar randgevallen) hetzelfde.

Als een soort tussenoplossing kan je ook nog je gascontract opzeggen, zodat je vastrecht stopt, en verder even afwachten tot 1 februari. In de tussentijd gaat de netbeheerder eerst nog boze brieven sturen maar die kan je best een paar weken negeren. Als het goed is wordt de mijnaansluiting.nl-route per die datum de Tweakersroute, al is nu nog niet helemaal duidelijk hoe ze dat precies van plan zijn te doen. Je kan dan altijd nog kiezen welk pad je neemt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 21:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik weet niet of er via mijnaansluiting een verschillende tekst wordt gegeven voor verschillende netbeheerders (ik heb Enexis) maar ik betwijfel het vanwege wat hier staat.
Als je de stappen tot verwijdering van je afsluiting op mijnaansluiting.nl doorgaat kreeg ik deze zinsnede.

Ik zou gewoon die stappen voor verwijdering volgen en als je dat niet te zien krijgt dan moet je oppassen. Ik weet niet of er hier nu een klimaat heerst dat alles wat niet volgens de Tweakers-route verkeerd is, maar als het via de mijnaansluiting.nl route kosteloos gaat dan lijkt me dat geen verkeerde route.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:40

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Maasluip schreef op donderdag 28 december 2023 @ 10:29:
Ik weet niet of er via mijnaansluiting een verschillende tekst wordt gegeven voor verschillende netbeheerders (ik heb Enexis) maar ik betwijfel het vanwege wat hier staat.
Als je de stappen tot verwijdering van je afsluiting op mijnaansluiting.nl doorgaat kreeg ik deze zinsnede.

Ik zou gewoon die stappen voor verwijdering volgen en als je dat niet te zien krijgt dan moet je oppassen. Ik weet niet of er hier nu een klimaat heerst dat alles wat niet volgens de Tweakers-route verkeerd is, maar als het via de mijnaansluiting.nl route kosteloos gaat dan lijkt me dat geen verkeerde route.
Het is niet verkeerd, maar er is een kans op complicaties bij schade. Daarnaast wordt een principiëel standpunt tegenover de minimaal misleidende houding van de netbeheerders toegejuicht.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-09 07:43
Freee!! schreef op donderdag 28 december 2023 @ 10:33:
Het is niet verkeerd, maar er is een kans op complicaties bij schade. Daarnaast wordt een principiëel standpunt tegenover de minimaal misleidende houding van de netbeheerders toegejuicht.
Verder is individueel verwijderen volstrekt niet efficient en jaagt het de maatschappij (in dit geval de mensen die nog wel gas gebruiken) op kosten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

phicoh schreef op donderdag 28 december 2023 @ 10:34:
[...]
Verder is individueel verwijderen volstrekt niet efficient en jaagt het de maatschappij (in dit geval de mensen die nog wel gas gebruiken) op kosten.
Volkomen waar, maar dat is geen punt waar de minder principiëlen zich normaal gesproken druk om maken.

NB: Dat is geen aanval, slechts een constatering van een feit en ik kan er best begrip voor opbrengen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mikepapot
Dank @RagEnigma en @Ivow85 voor jullie suggesties. Ik heb mij daarmee laten inspireren voor de volgende e-mail terug naar Liander:
Geachte heer {Naam} of collega Klantenservice Liander,

Dank voor uw reactie. Helaas gaat u in uw reactie niet in op hetgeen ik u schreef op 29-11-2023.

U herhaalt slechts de boodschap die Liander mij per brief d.d. 27-11-2023 stuurde en welke de aanleiding was voor mijn reactie d.d. 29-11-2023. Voor uw gemak heb ik mijn reactie van 29-11-2023 bijgevoegd bij deze e-mail.

Ik nodig u van harte uit deze reactie van mij (nog eens) goed door te lezen, zodat u begrijpt waarom ik niet inga op de opties die Liander mij aanbiedt. Wat mij betreft laten we het verder hierbij.

U blijft overigens van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden aan uw eigendommen op mijn perceel te verrichten die u nodig acht. Het initiatief daartoe ligt bij u, vindt ook de kantonrechter (ECLI:NL:RBOBR:2020:6862). Ik benadruk dat ik daar geen opdracht toe geef, en daarom ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren.

Hartelijke groet, @mikepapot
{Mijn adres}
De e-mail staat ingepland voor verzending op maandagmiddag a.s..
Inderdaad 1 januari 2024, de start van het jaar van de algemeen geaccepteerde Tweakers-route. oOo
Dossier

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rolfy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18-09 00:59
mikepapot schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 16:40:
Dank @RagEnigma en @Ivow85 voor jullie suggesties. Ik heb mij daarmee laten inspireren voor de volgende e-mail terug naar Liander:

[...]

De e-mail staat ingepland voor verzending op maandagmiddag a.s..
Inderdaad 1 januari 2024, de start van het jaar van de algemeen geaccepteerde Tweakers-route. oOo
Dossier
Ummmm... I hate to blow your bubble, maar die regeling gaat pas in per 1 februari 2024 _O-

Edit: stom, niet goed gelezen, I'm so sorry. Je hebt natuurlijk gelijk, je schreef het JAAR van de Tweakers route :P

[ Voor 9% gewijzigd door Rolfy op 30-12-2023 18:07 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mikepapot
Rolfy schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 18:03:
[...]

Ummmm... I hate to blow your bubble, maar die regeling gaat pas in per 1 februari 2024 _O-

Edit: stom, niet goed gelezen, I'm so sorry. Je hebt natuurlijk gelijk, je schreef het JAAR van de Tweakers route :P
Ja, de netbeheerders hebben beloofd per 1 februari a.s. om op mijnaansluiting.nl een manier te hebben toegevoegd om te melden dat je definitief geen gas meer gebruikt.

Maar de nieuwe regels die de ACM met de netbeheerders heeft afgesproken gaan per 1 januari in, overmorgen dus. Daarom laat ik het aan Liander hoe ze met mijn melding van ‘definitief geen gas gebruik’ om willen gaan.

Wat mij betreft net zoals ze bij @hansvk hebben gedaan: Liander schiet zelf de opdracht in.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hansvk
mikepapot schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 18:40:
[...]

Wat mij betreft net zoals ze bij @hansvk hebben gedaan: Liander schiet zelf de opdracht in.
Ik heb hier nog geen vergelijkbare reactie van Liander gezien (of van een andere netbeheerder). Je zou zeggen dat ze zoiets intern afstemmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maarten_NL
In opvolging van mijn verzoek aan pure energie om mijn gascontract en de transportovereenkomst op te zeggen belde Pure om te vertellen dat het verwijderen van de gasaansluiting inderdaad geld kost, maar er op het moment (tot 1 februari 2024) een 100% korting geld voor kleinverbruikers.

De werkwijze die Pure (volgens hun al jaren) hanteert heb ik nog via de mail gehad:
Zojuist hadden wij telefonisch contact. Hierbij stuur ik je de stappen voor het verwijderen van je gasaansluiting en opzeggen van je gascontract.

Vraag de verwijdering van de gasaansluiting aan via mijnaansluiting.nl.
Je krijgt eerst een bevestiging van deze site zelf.
Binnen enkele dagen (soms weken) krijg je een bevestiging van Enexis zelf, dit heet meestal een opdrachtbevestiging.
Stuur de opdrachtbevestiging (!) door naar ons.
Na ontvangst van deze bevestiging checken wij je verbruik. Als er 0-verbruik is (en dat lijkt me in jouw geval geen probleem), dan kunnen we direct het gascontract stopzetten.
Enexis plant vervolgens de werkelijke verwijdering in, hierover houden zij contact met jou.
Informatie over de kosten van het verwijderen is hier te vinden. In paragraaf 6 staan de kosten, maar staat ook dat er een korting van 100% geldt.

Wat de wijziging betreft, die ik me meende te herinneren: In juni is door de rechter bepaald dat er wel weer kosten voor verwijdering in rekening moesten worden gebracht, zie dit nieuwsbericht. In de praktijk hebben netbeheerder de kosten de afgelopen maanden toch niet in rekening gebracht bij consumenten. Inmiddels zijn er weer nieuwe afspraken gemaakt tussen netbeheerders en ACM, zie deze pagina. De afspraak is opnieuw dat er voor kleinverbruikers geen kosten zijn bij het verwijderen van een gasaansluiting. De werkwijze die beschreven wordt in het artikel komt nagenoeg overeen met de werkwijze die wij al een tijd hanteren.
(de link achter "hier" werkt niet)

Nu ben ik heel voorzichtig op mijn aansluiting gaan kijken. En warempel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4KYaJ7cThliLaUTdd15-koy7gn0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XWIGubI7Yv6OcbMypsBmnxYT.png?f=fotoalbum_large

100% correctie 8)

Dan toch het verzoek zelf maar indienen? (Zou wel goed uitkomen, dee gasmeter hangt toch wel een beetje in de weg door de laadpaal doos)

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:18
maarten_NL schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 22:01:

[Afbeelding]

100% correctie 8)

Dan toch het verzoek zelf maar indienen? (Zou wel goed uitkomen, dee gasmeter hangt toch wel een beetje in de weg door de laadpaal doos)
Dat is de makkelijkste route, maar dan ben jij de opdrachtgever en schuiven ze middels andere voorwaarde het risico dat er schade ontstaat naar jou toe. Gezien dat het vooruitzicht is dat het op 1 februari zou moeten veranderen, zou ik nu dus zelf geen opdracht gaan geven.

Enkel bij een rijtjes huis zou ik het overwegen, dan is het minder spannend waar de gasleiding precies ligt die ze eruit willen trekken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 20:21
maarten_NL schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 22:01:
In opvolging van mijn verzoek aan pure energie om mijn gascontract en de transportovereenkomst op te zeggen belde Pure om te vertellen dat het verwijderen van de gasaansluiting inderdaad geld kost, maar er op het moment (tot 1 februari 2024) een 100% korting geld voor kleinverbruikers.

De werkwijze die Pure (volgens hun al jaren) hanteert heb ik nog via de mail gehad:

[...]

[Afbeelding]

100% correctie 8)

Ik zou het gascontract eerst opzeggen. Dat kan met onmiddellijke ingang, dan ben je ook gelijk van je vastrecht af. Raar dat Pure Energie jou zo tegenwerkt, bij mij namen ze de opzegging gewoon telefonisch aan en kreeg ik direct een bevestiging per mail

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Misanthropia
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-09 12:04
Compuchip87 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 23:18:
[...]

Ik zou het gascontract eerst opzeggen. Dat kan met onmiddellijke ingang, dan ben je ook gelijk van je vastrecht af. Raar dat Pure Energie jou zo tegenwerkt, bij mij namen ze de opzegging gewoon telefonisch aan en kreeg ik direct een bevestiging per mail
idd, het eerst moeten aanvragen van de verwijdering vd gasaansluiting is onzin. Gewoon gas opzeggen per direct en dan de verwijdering van gasaansluiting aanvragen. Het contract moeten ze gewoon afsluiten als je ze daar opdracht toe geeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gAzu
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 17-09 22:26
Bram-Bos schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 23:20:
[...]
gAzu schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 22:43:
Ik hik een beetje op de laatste alinea:

"De ACM vindt het belangrijk dat het verwijderen van gasaansluitingen in de nieuwe Energiewet en onderliggende regelgeving op een ondubbelzinnige manier wordt geregeld. De verdeling van de verwijderkosten is daarbij ook een belangrijk aandachtspunt. De ACM is hierover ook in gesprek met de netbeheerders en het ministerie van Economische Zaken en Klimaat. Het ministerie van EZK heeft onlangs het Energiebesluit waarin dit geregeld kan worden ter consultatie gepubliceerd."
Dat was al tijden het plan, dus geen nieuws. Alleen zal die Energiewet nog wel even op zich laten wachten.
@Bram-Bos Ik heb alle post na bovenstaande net even doorgelezen maar nog geen antwoord gevonden.

Wat me nog niet duidelijk is, lopen we nog het risico dat er straks in de nieuwe energiewet wordt vastgelegd dat we alsnog een deel van de verwijderkosten moeten ophoesten?

Met andere woorden: Ik volg nu de tweakersroute en dat is prima, maar als de meter er nog hangt en in de nieuwe wet wordt de omgang met de kosten anders bepaald...
Dat is wat ik lees in de tekst.

Bestaat dat risico?
(En kan ik dan toch nog beter even snel voor 23:59 vanavond naar mijn hunaansluiting.nl om nog een nul-eurootje te scoren voor de zekerheid.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
Oilman schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 22:47:
[...]

Dat is de makkelijkste route, maar dan ben jij de opdrachtgever en schuiven ze middels andere voorwaarde het risico dat er schade ontstaat naar jou toe. Gezien dat het vooruitzicht is dat het op 1 februari zou moeten veranderen, zou ik nu dus zelf geen opdracht gaan geven.

Enkel bij een rijtjes huis zou ik het overwegen, dan is het minder spannend waar de gasleiding precies ligt die ze eruit willen trekken.
Heb je een link naar die voorwaarde over ontstane schade?

Is dat dat schade aan je huis, of schade aan de gas installatie van de netbeheerder?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:04
maarten_NL schreef op zondag 31 december 2023 @ 12:51:
[...]

Heb je een link naar die voorwaarde over ontstane schade?

Is dat dat schade aan je huis, of schade aan de gas installatie van de netbeheerder?
Als opdrachtgever teken je voor de algemene voorwaarden en daar kunnen beperkingen in staan zoals maximale vergoeding bij schade 50 % van offerte bedrag. 50% van 0 euro doe je niks mee. Ook kan het zijn dat bestrating op prive grond niet hersteld wordt.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mikepapot
gAzu schreef op zondag 31 december 2023 @ 10:58:
[...]

[...]

@Bram-Bos Ik heb alle post na bovenstaande net even doorgelezen maar nog geen antwoord gevonden.

Wat me nog niet duidelijk is, lopen we nog het risico dat er straks in de nieuwe energiewet wordt vastgelegd dat we alsnog een deel van de verwijderkosten moeten ophoesten?

Met andere woorden: Ik volg nu de tweakersroute en dat is prima, maar als de meter er nog hangt en in de nieuwe wet wordt de omgang met de kosten anders bepaald...
Dat is wat ik lees in de tekst.

Bestaat dat risico?
(En kan ik dan toch nog beter even snel voor 23:59 vanavond naar mijn hunaansluiting.nl om nog een nul-eurootje te scoren voor de zekerheid.)
Ik ben geen jurist, dus hang me niet op aan het volgende. Ik heb me het afgelopen jaar wel goed ingelezen in alles wat er in dit topic erover geschreven is.

De energiewet is nog in ontwikkeling en nog niet voorgelegd aan het parlement. Dus per morgen 1 januari verandert er wat dat betreft niets.

Wetten gelden in het algemeen niet met terugwerkende kracht. Tenzij vooraf aangekondigd voor een bepaald moment na die aankondiging. Dat is nu niet aan de orde.

Wat vanaf morgen wel verandert zijn de regels die de ACM met de netbeheerders heeft afgesproken, o.a. over de kosten van het verwijderen van een gasaansluiting. Dat blijft voor gasverlaters nog steeds kosteloos, tenzij een gasverlater de aansluiting op een zelf gekozen moment verwijderd wil hebben.

Per 1 februari zou dat gefaciliteerd moeten worden via mijnaansluiting.nl. Hoe dat in januari zal verlopen is niet duidelijk.

Als je een aanvraag wil doen via mijnaansluiting.nl is dat waarschijnlijk wel het handigst om dat vandaag nog te doen. In de maand januari zou het gezien kunnen worden als ‘je geeft een opdracht voor verwijdering’. Dan is het beter om na het opzeggen van je gascontract bij je energieleverancier rustig 1 februari af te wachten.

Als een netbeheerder in januari aandringt om een aanvraag in te dienen, dan kun je verwijzen naar de nieuwe regeling van de ACM en aangeven dat je wilt wachten tot je via mijnaansluiting.nl kunt aangeven dat je geen gas meer gebruikt en de netbeheerder vrij is om na afspraak te doen met de gasaansluiting wat ze zelf beslissen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:50

Pazo

Mroaw?

Even een update. Mijn 3-jarig vast contract voor gas en stroom bij EnergyZero is nog steeds niet omgezet naar alleen stroom. Ze zijn er wel mee bezig maar kennelijk is het lastig. Intussen zie ik in de app wel dat mijn contract beëindigd is. Dus ze zijn inderdaad wel wat aan het doen. Ben benieuwd of er van de week meer duidelijkheid komt en ze het netjes goed zetten.

Dossier geüpdatet.
Pazo in "Gas de deur uit doen: Gratis!"

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Voor wie toch nu al via mijnaansluiting wil gaan en niet kan wachten tot de site is aangepast, je kan in de opmerkingen ook informatie kwijt en daar kan je zelf een verwijzing maken naar de nieuwe regeling.

Ik heb dat enkele maanden geleden zelf al gedaan door daar de rol van opdrachtgever af te wijzen en het te melden ter info - sommige mensen hier sprongen hoog en laag dat dat alleen maar problemen zou geven en het juridisch niet zou kloppen- en dat mogen ze vinden.

Garanties kan uiteraard niemand geven, maar na 2 brieven en daarna bevestiging vragen van mijn aanvraag en opmerkingen heb ik geen dreigbrieven meer gehad. Bevestiging dat de planning gaat kijken naar een handig moment.

Dus, als je het tóch al via mijnaansluiting gaat doen voor de officiele faciliteit er is... Baat het niet, schaadt het niet. Zeker nu de nieuwe route al bekend is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erwin_83
Verwijderd schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 15:47:
Voor wie toch nu al via mijnaansluiting wil gaan en niet kan wachten tot de site is aangepast, je kan in de opmerkingen ook informatie kwijt en daar kan je zelf een verwijzing maken naar de nieuwe regeling.

Ik heb dat enkele maanden geleden zelf al gedaan door daar de rol van opdrachtgever af te wijzen en het te melden ter info - sommige mensen hier sprongen hoog en laag dat dat alleen maar problemen zou geven en het juridisch niet zou kloppen- en dat mogen ze vinden.

Garanties kan uiteraard niemand geven, maar na 2 brieven en daarna bevestiging vragen van mijn aanvraag en opmerkingen heb ik geen dreigbrieven meer gehad. Bevestiging dat de planning gaat kijken naar een handig moment.

Dus, als je het tóch al via mijnaansluiting gaat doen voor de officiele faciliteit er is... Baat het niet, schaadt het niet. Zeker nu de nieuwe route al bekend is.
Zolang er niks mis gaat tijdens werkzaamheden is er niks aan de hand.

Mocht er wel wat mis gaan en er juridisch gedoe komen, dan weet ik niet hoe sterk je staat. Immers, je gaat akkoord met de voorwaarden waar je vervolgens een opmerking over maakt in een opmerkingen bak. Omgekeerde geldt voor de netbeheerder, die laat een opdracht doorgaan waar een opmerking over de voorwaarden bij staat.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, ik ga die discussie niet nogmaals voeren, Stedin laat mi die ruimte in hun voorwaarden. Ten aanzien van schade zelf laat jurisprudentie ook gewoon zien dat de uitvoerder aansprakelijk blijft en dwingend recht kan je niet wegtekenen. Gezien er een nieuwe formele route is maar alleen het systeem nog niet klaar is en je die nieuwe route eigenlijk al volgt, is met opmerkingen werken mi een nog sterker verhaal.

Begrijp best hoe een aantal hier er in staat, maar soms is het handig je in enigszins in te dekken terwijl je wel aansluit op bedrijfsprocessen. Tweakersroute werkt, dus wie die wil volgen moet dat ook vooral doen.

Mijn tip is vooral voor wie de mijnaansluiting route sowieso al wil nemen. Dán kan je beter wel een opmerking maken voor verduidelijking, dan niet.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2024 17:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deismyna
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:03
Even een vraagje tussendoor hè... Als je een contract hebt afgesloten met gas en stroom, zijn dat dan technisch gezien twee producten binnen één contract? Of gewoon 2 losse contracten? Ik heb daar namelijk nu wat discussie over of het überhaupt mogelijk zou moeten zijn om specifiek het gas deel op te zeggen. Er zou sprake zijn van een energiecontract waar zowel gas als stroom een los product van zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Deismyna in principe is het dan één contract met binnen het contract meerdere diensten.

Alleen waarvoor zou dat in praktijk een verschil geven met twee losse contracten? Het is toch heel gebruikelijk voor bedrijven om op verzoek van de klant binnen een bestaand contract de dienstverlening te wijzigen? Elke telecomprovider bijvoorbeeld doet dat met een paar muisklikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deismyna
Mja, precies dat voorbeeld gaf ik ook al...

Wordt een beetje een semantische discussie of het contract als zodanig überhaupt is opgezegd in november, aangezien stroom gewoon doorloopt. Het zou dan eerder een wijziging zijn i.p.v. een opzegging, geen idee wat dat verder voor gevolgen heeft overigens.

Hierdoor ontstaat er ook ruis over de vastrecht kosten, die staan per jaar op het contract, dus zouden als onderdeel van het gehele energiecontract dus ook het gehele jaar doorlopen... terwijl ik van mening ben dat het onderdeel is van het gas contract/product en dus per beëindiging van gas zou moeten stoppen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@Deismyna Of dat 2 producten in één contract of 2 losse contracten zijn hangt af van de energie leverancier.
Hoe die zijn voorwaarden heeft ingericht en het contract heeft opgesteld. Opzeggen van een deel kan altijd.

Verder eens met @Ivow85 maar vastrecht / netwerkkosten is toch echt per product. En stopt dus ook als je een product opzegt.
Zeg anders alles op en ga naar een betere leverancier.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deismyna
Ah, het wordt nu weer over een andere boeg gegooid...
Naar aanleiding van een overleg met <uw advocaat> welk betreft de afsluiting van gas het volgende.
Bij Oxxio is al een case aangemaakt en uitgevoerd.
Als u contact wilt opnemen met de Netbeheerder Liander voor de fysieke afsluiting van het gas dan kan er een eind van het gascontract volgen met een eind afrekening.
Het cirkeltje is weer rond en we zijn weer terug bij het fysieke afsluiting verhaal...

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Deismyna schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 15:42:
Ah, het wordt nu weer over een andere boeg gegooid...

[...]

Het cirkeltje is weer rond en we zijn weer terug bij het fysieke afsluiting verhaal...
Gewoon zeggen dat je verwijdering bij Liander hebt aangevraagd.

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Deismyna
Bram-Bos schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 15:47:
[...]

Gewoon zeggen dat je verwijdering bij Liander hebt aangevraagd.
Naja, ik ga daar liever niet over liegen nu er een advocaat tussen zit, dat lijkt me niet handig.

Als ze het lang genoeg weten te rekken komt die aanvraag overigens vanzelf wel op 1-feb, wanneer de nieuwe ACM route beschikbaar zou moeten zijn. 8)7

Daarna zal het gebakkelei over de vastrechtkosten wel beginnen natuurlijk... Die lopen wel lekker door zo met bijna €1,- per dag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Deismyna schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 15:20:
Mja, precies dat voorbeeld gaf ik ook al...

Wordt een beetje een semantische discussie of het contract als zodanig überhaupt is opgezegd in november, aangezien stroom gewoon doorloopt. Het zou dan eerder een wijziging zijn i.p.v. een opzegging, geen idee wat dat verder voor gevolgen heeft overigens.

Hierdoor ontstaat er ook ruis over de vastrecht kosten, die staan per jaar op het contract, dus zouden als onderdeel van het gehele energiecontract dus ook het gehele jaar doorlopen... terwijl ik van mening ben dat het onderdeel is van het gas contract/product en dus per beëindiging van gas zou moeten stoppen.
Kosten voor vastrecht worden als het goed is per product gefactureerd. Dat is zover ik weet ook verplicht volgens de regels die energieleveranciers moeten hanteren.

Als het product "gaslevering" is opgezegd is het dus ook niet meer dan logisch dat alle kosten die direct samenhangen met de gaslevering worden stopgezet.
Dat op het oorspronkelijke contract een ander jaarbedrag staat is niet relevant. In 2024 zullen ze je, ondanks wat er op het contract staat, ook niet meer de netbeheerderkosten van 2023 in rekening brengen. Bij niemand. Een beetje raar dus van Oxxio om te verwijzen naar dat bedrag als "bindend" terwijl het 99,99999% vast staat dat zij zich zelf niet aan dat bedrag gaan houden.
En vergelijk het met telecom contracten. Mijn oorspronkelijke contract voor Sim-Only mobiel staat een maandbedrag op van €12,50 voor wat belminuten en data. Inmiddels is zijn we jaren verder en is het maandbedrag door inflatiecorrecties een paar euro gestegen, maar krijg ik ook véél meer data ondanks dat er nooit een nieuw contract is aangegaan. Alleen de afspraken binnen het contract zijn gewijzigd. En ik kan naar hartelust extra diensten als Spotify of Netflix toevoegen. Of juist weer stopzetten. Of het aantal minuten/MB's verhogen of verlagen. Allemaal binnen één contract en zonder dat er iets nieuws op papier wordt gezet. De normaalste zaak van de wereld.
Behalve natuurlijk weer binnen de fossiele energie-wereld. Door verkopen ze niet alleen fossielen, ze gedragen zich ook als fossielen.

Contracten wijzigen nu eenmaal eens in de zoveel tijd. En dat kan ook op initiatief van de klant. De enige uitzondering is wanneer je nog een contract voor bepaalde tijd hebt. Dan ben je als klant niet 'vrij' om het contract naar eigen wens te veranderen in het nadeel van de ondernemer.

[ Voor 30% gewijzigd door Ivow85 op 03-01-2024 17:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Ivow85 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 17:27:
[...]

Contracten wijzigen nu eenmaal eens in de zoveel tijd. En dat kan ook op initiatief van de klant. De enige uitzondering is wanneer je nog een contract voor bepaalde tijd hebt. Dan ben je als klant niet 'vrij' om het contract naar eigen wens te veranderen in het nadeel van de ondernemer.
Svp dit soort onjuistheden niet verder verspreiden dan nodig. Een contract kan ruimte bieden voor het aanpassen van bepaalde tarieven of een mogelijkheid geven tot opzeggen.

Contracten wijzigen alleen met wederzijds goedvinden, uitgezonderd op de punten die je al bent overeengekomen. Zoals verandering van tarieven voor zaken die je afneemt en waarvoor een wijzigingsbeding is. Het contract zelf verandert NIET.

Energieleveranciers en dergelijke doen je graag anders geloven, maar zo werkt het toch echt niet.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2024 18:09 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Deismyna
Weer een nieuwe update vanuit rechtsbijstand... ben ik nou gek? Of wordt ik hier hard gen**** en staat Oxxio boven de wet?
Tussen u en Oxxio bestaat per 5 juli 2023 een overeenkomst tot energielevering. De desbetreffende overeenkomst heeft een vaste looptijd tot en met 4 juli 2024. In uw schrijven van 13 november 2023 heeft u Oxxio kenbaar gemaakt uw gascontract te willen opzeggen. Oxxio heeft mij per 3 februari 2024 kenbaar gemaakt dat er pas sprake is van opzegging indien de fysieke netaansluiting door uw netbeheerder (Liander) wordt verwijderd. Hetgeen u eerder, en nogmaals op 3 februari, schriftelijk is bevestigd door Oxxio.

U heeft Oxxio te kennen gegeven dat er geen plicht bestaat voor u als afnemer van gas om de desbetreffende aansluiting te laten verwijderen. Die zienswijze deel ik, echter bestaat er ook geen wettelijke plicht voor uw gasleverancier om het contract voortijdig te laten eindigen indien de overeenkomst voor een vaste periode is overeengekomen en u niet aan de gestelde voorwaarden wilt voldoen.

Ten onrechte meent u dat artikel 21.2 Algemene Voorwaarden, en artikel 52b lid 7 Gaswet, bepaalt dat een energieleverancier geen kosten of voorwaarden mag verbinden aan uw opzegging. Desbetreffende artikelen bepalen slechts dat een overeenkomst tot levering van gas eindigt na inachtneming van een termijn van dertig dagen na opzegging. Uw opzegging bereikt echter nog niet het gewenste effect, omdat u uw gasaansluiting nog niet heeft laten verwijderen.

Dit resulteert in de volgende mogelijkheden.

Uit de site van de ACM volgt dat per 1 februari 2024 voor u als afnemer de mogelijkheid bestaat om uw gasaansluiting kosteloos door Liander te laten verwijderen. Daarvan zou u, indien u niet wenst te betalen voor de afsluiting door Liander, gebruik kunnen maken. Uw gascontract zou, met inachtneming van de dertig dagen termijn, nog één maand langer doorlopen. Hoewel de vaste kosten nog doorlopen tot dat moment, zijn de kosten gering nu u niet langer gas afneemt.

U kunt er ook voor kiezen niets te doen. Uw energiecontract heeft een looptijd tot en met 4 juli 2024. U zou uw maandbedrag ten aanzien van het gas op € 0 kunnen laten zetten. Eventueel teveel betaalde gelden zullen bij afrekening teruggestort worden. Wanneer het energiecontract eindigt kan Oxxio u niet langer verplichten Liander opdracht te geven tot afsluiten van de fysieke gasaansluiting. Logischerwijs betaalt u dan wel tot de expiratiedatum de vaste kosten zoals overeengekomen met Oxxio.

Vanuit financieel oogpunt adviseer ik u gebruik te maken van de eerste mogelijkheid. Het door laten lopen van uw huidige gascontract tot aan 1 februari 2024 zal slechts een kleine bijdrage voortkomend uit de vaste kosten met zich meebrengen, terwijl de variabele kosten nihil zullen zijn als u geen gas meer afneemt.

Ik ga er vanuit u hiermee van dienst te zijn geweest.
Mijn opzegging zou in feite dus niet compleet zijn totdat de aansluiting weg is, met als gevolg dat de vaste lasten e.d. dus gewoon doorlopen? Maar er is toch nergens sprake van een voorwaarde dat ik mijn aansluiting moet verwijderen voordat ik op kan zeggen? Dat verzinnen ze nu ter plekke omdat dat ingefluisterd is door de netbeheerder. 8)7

Edit: mailtje terug naar advocaat.
Ik ben het helaas niet helemaal eens met uw conclusie. U schrijft:

U heeft Oxxio te kennen gegeven dat er geen plicht bestaat voor u als afnemer van gas om de
desbetreffende aansluiting te laten verwijderen. Die zienswijze deel ik, echter bestaat er ook geen
wettelijke plicht voor uw gasleverancier om het contract voortijdig te laten eindigen indien de
overeenkomst voor een vaste periode is overeengekomen en u niet aan de gestelde voorwaarden
wilt voldoen.

Volgens mij heb ik als consument gewoon het recht om mijn contract voortijdig op te zeggen.
De enige voorwaarde die Oxxio hier aan mag verbinden is het opleggen van een boete, ze geven aan hiervan af te zien.
Waar in de voorwaarden of gaswet wordt er geschreven dat ik mijn aansluiting eerst weg moet laten halen? Dat staat zover ik weet nergens.

Oxxio werpt dit pas uit het niks op als extra drempel na het opzeggen, dat maakt het nog geen contractuele voorwaarde waar ik aan zou moeten voldoen.

Mijn zienswijze is dus dat mijn gascontract wel degelijk per 13-11-2023 is opgezegd.
Gevolg hiervan is dan ook dat, met inachtneming van de opzegtermijn van 9 dagen, ik per 22-11-2023 geen vastrecht meer verschuldigd ben over mijn aansluiting.
Waarom zou ik immers vastrecht moeten betalen over een aansluiting waarvan het contract is opgezegd?

Indien u er een andere zienswijze op nahoudt zie ik die graag beargumenteerd met relevante voorwaarden en/of wetsartikelen.
Tot op heden heb ik namelijk alleen maar voorwaarden gevonden die mijn standpunt onderschrijven.

[ Voor 20% gewijzigd door Deismyna op 04-01-2024 10:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ijgenweis
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 08-09 09:23
Deismyna schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 09:13:

Mijn opzegging zou in feite dus niet compleet zijn totdat de aansluiting weg is, met als gevolg dat de vaste lasten e.d. dus gewoon doorlopen? Maar er is toch nergens sprake van een voorwaarde dat ik mijn aansluiting moet verwijderen voordat ik op kan zeggen? Dat verzinnen ze nu ter plekke omdat dat ingefluisterd is door de netbeheerder. 8)7
Niet volgens de Algemene voorwaarden die ik van Oxxio heb. Daarin staan geen voorwaarden over de gas- of e-meter, Zie Art.21.2 en 21.3.
edit: Ook niet in "Voorwaardenoverzicht Oxxio" van juni 2023. Art.5.3

Mail die voorwaarden naar de rechtsbijstand en vraag waar staat dat de meter eerst weg moet.

[ Voor 4% gewijzigd door ijgenweis op 04-01-2024 10:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kaoh
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:55
Dit is een rechtsbijstand antwoord in de categorie: het is goedkoper mee te werken dan een rechtzaak te beginnen en omdat zij die laatste optie mischien moeten financeren hebben ze liever dat je gewoon mee werkt. Om het voor de rechtsbijstand makkelijker te maken, niet omdat je geen gelijk hebt.

Want inderdaad als Oxxio het in zn voorwarden zou hebben staan, dan kan dat argument opgaan, maar daar staat het niet. Dus is het een nieuw verzonnen drempel welke niet is aangegeven bij het aangaan van het contract en niet later aan voorwarde is toegevoegd waarbij je dan het recht zou hebben gehad om kostenloos op te zeggen. Dus niet van toepassing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deismyna
Ja dat begin ik ook te vermoeden... Wel jammer want ik heb ook een andere case bij ze lopen die wel naar tevredenheid wordt opgepakt, maar dat gaat ook om significant meer knaken...

Inmiddels ook reactie terug ontvangen, je zou bijna denken dat de beste man stiekem voor Oxxio werkt... :X
Graag uw aandacht voor het volgende.

Tussen u en Oxxio is conform artikel 217 lid 1 Boek 6 Burgerlijk Wetboek een overeenkomst tot stand gekomen door aanbod en aanvaarding.
Een overeenkomst in obligatoire vorm schept verbintenissen over en weer.
De looptijd van het door u aanvaarde aanbod loopt tot en met 4 juli 2024, een zogeheten vaste looptijd.
Voorgaande leidt er toe dat uw contract eindigt per expiratiedatum, en u tot dat moment de plicht hebt te betalen voor de overeengekomen diensten.

Onterecht ontleent u aan de voorwaarden en de (Gas)wet een 'opzeggingsrecht' te hebben waaraan uw wederpartij geen voorwaarden aan mag verbinden.
Volledigheidshalve voeg ik artikel 52b lid 7 Gaswet even bij.

'een afnemer kan elke overeenkomst tot levering van gas beëindigen met inachtneming van een termijn van dertig dagen'.

Daarin wordt u het recht toegekend een overeenkomt te kunnen beëindigen.
U kunt voortijdig uw contract beëindigen indien u uw gasaansluiting laat verwijderen.
U bent contractueel niet verplicht de gasaansluiting te verwijderen, gevolg is wel dat u daardoor uw contract niet opzegt.
Wanneer u uw gasaansluiting heeft laten verwijderen dan wel afsluiten, heeft u voldaan aan de voorwaarde van Oxxio op uw opzegging voor expiratiedatum te accepteren.
Vanaf dat moment wordt u nog geconfronteerd met de opzegtermijn, na afloop zal uw contract daadwerkelijk zijn opgezegd.
Pas bij opzegging vervalt de verbintenis die u conform artikel 6:217 lid 1 BW op u heeft genomen bij aanvaarding van het aanbod.
Gang van zaken is in lijn met de bewoording van artikel 52b lid 7 Gaswet, immers is uw wederpartij slechts verplicht u de mogelijkheid te bieden.

Bovenstaande leidt er toe dat er tussen u en Oxxio geen sprake is van opzegging, omdat uw gascontract (nog) niet is opgezegd bent u nog steeds vastrecht verschuldigd.
Tot slot wijs ik u nogmaals op de mogelijkheid per 1 februari 2024 uw aansluiting kosteloos te laten verwijderen.

Ik ga er vanuit dat bovenstaande uitleg voldoende inzicht biedt in mijn conclusie.
Dit gaat toch nergens meer over? Ik zie nog steeds niet waar die verplichting van het weghalen uit voort zou moeten komen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ivo1980
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 13-09-2024
ik heb via mijnaansluiting deze week een verwijdering aangevraagd. Vandaag krijg ik een offerte met een nul bedrag. In de algemene voorwaarden staat dat netbeheerder verantwoordelijk is voor schade als ik het goed lees. Ik heb hier wat door dit forum (niet alle 350 pagina's) zitten lezen, en heb het gevoel dat er ergens nog een addertje onder het gras zit?
Overigens deed essent best moeilijk, en die willen mijn gaslevering contract eigenlijk niet stop zetten voordat Enexis de gasleiding verwijderd heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
ivo1980 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 10:57:
ik heb via mijnaansluiting deze week een verwijdering aangevraagd. Vandaag krijg ik een offerte met een nul bedrag. In de algemene voorwaarden staat dat netbeheerder verantwoordelijk is voor schade als ik het goed lees. Ik heb hier wat door dit forum (niet alle 350 pagina's) zitten lezen, en heb het gevoel dat er ergens nog een addertje onder het gras zit?
Overigens deed essent best moeilijk, en die willen mijn gaslevering contract eigenlijk niet stop zetten voordat Enexis de gasleiding verwijderd heeft.
Staat er ook nog iets over de beperking van de vergoeding bij schade? Dat is namelijk in het verleden wel gezien. Verantwoordelijk zijn voor schade is mooi, maar als vervolgens het bedrag beperkt is schiet je er niks mee op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:50
@Deismyna Ik denk niet dat rechtsbijstand je veel gaat helpen in deze situatie. Ze snappen nu nog niet dat je gelijk hebt. Zelfs als ze dat wel gaan snappen dan gaan ze aanbieden de kosten van het vastrecht tot het eind van het contract aan je terug te betalen. Dat is namelijk veel goedkoper dan een jurist hier nog langer aan te laten werken. Dus dan "wint" Oxxio alsnog: jij blijft je gascontract uitdienen, maar dat wordt dan vergoed door je rechtsbijstandsverzekering.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deismyna
Dat scenario zag ik ook al een beetje aankomen ja. Gaat qua vastrecht natuurlijk om +- €75,- ofzo, daar gaan ze echt niet al te veel moeite voor doen.

Leuk dat ik die paar centen misschien alsnog terugkrijg, maar zoals je zegt dan winnen ze alsnog. Maarja, wat zijn dan verder mijn opties? Suck it up? 0900-moszkowicz bellen en zelf een zaak starten? Ik heb er nogal moeite mee dat ze wegkomen om mij (en vele andere hier en de rest van t land) te belazeren met hun onwaarheden. Wat stond er laatst ook alweer in de krant? Elk jaar 300.000 woningen van het gas? Dat begint dan toch een leuk bedrag te worden voor de netbeheerders.

Tegelijkertijd realiseer ik me ook wel dat als ik er zelf werk van maak, de zaak na 2 jaar getouwtrek mogelijk een keer win, we met zijn allen gewoon vrolijk weer een tientje meer vastrecht gaan betalen om het financiële gat te dichten... you just can't win...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Erwin_83
Deismyna schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 11:51:
Dat scenario zag ik ook al een beetje aankomen ja. Gaat qua vastrecht natuurlijk om +- €75,- ofzo, daar gaan ze echt niet al te veel moeite voor doen.

Leuk dat ik die paar centen misschien alsnog terugkrijg, maar zoals je zegt dan winnen ze alsnog. Maarja, wat zijn dan verder mijn opties? Suck it up? 0900-moszkowicz bellen en zelf een zaak starten? Ik heb er nogal moeite mee dat ze wegkomen om mij (en vele andere hier en de rest van t land) te belazeren met hun onwaarheden. Wat stond er laatst ook alweer in de krant? Elk jaar 300.000 woningen van het gas? Dat begint dan toch een leuk bedrag te worden voor de netbeheerders.

Tegelijkertijd realiseer ik me ook wel dat als ik er zelf werk van maak, de zaak na 2 jaar getouwtrek mogelijk een keer win, we met zijn allen gewoon vrolijk weer een tientje meer vastrecht gaan betalen om het financiële gat te dichten... you just can't win...
Wellicht de "huis jurist" van de dingspiel zaken nemen. Die weet wel hoe het werkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deismyna
Nou, mijn laatste vraag over waar de verplichting voor het afsluiten van de aansluiting te vinden is, is blijkbaar te ingewikkeld. Geen reactie meer op gehad en case closed aldus rechtsbijstand. :X
Erwin_83 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 12:14:
[...]

Wellicht de "huis jurist" van de dingspiel zaken nemen. Die weet wel hoe het werkt.
Misschien dat ik hem volgende week een mailtje stuur om de situatie voor te leggen. Volgens mij zijn er twee opties, het is even de vraag wat zinniger is:
- Met terugwerkende kracht afsluiting van het contract afdwingen.
- Het voor nu even laten en wachten tot ze ooit een keer een eindafrekening sturen. Het eventueel te veel in rekening gebrachte vastrecht vervolgens terugvorderen.

Optie twee lijkt me zinniger, omdat op basis van die uitspraak wellicht meerdere mensen een terugvordering kunnen doen. Maar zonder eindafrekening hebben ze die kosten natuurlijk ook nog niet officieel in rekening gebracht, dus op dit moment kan ik daar niet veel mee.

Eerst maar eens de rechtsbijstand grap verwerken...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BMWix3
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 22:23
Hi allemaal,

Sinds vandaag ook het gascontract opgezegd. Via de tweakers route. Het betreft Engie met Stedin als netwerk leverancier.
Het telefoon gesprek was lastig, maar met jullie informatie is het goed gekomen.

Engie bevestigd dat het gas contract over 30dgn stopt.
Engie reageert echter dat ik zelf de ATO moet opzeggen bij Stedin.
Iemand een tip om hier weer op te reageren?
Ik heb de voorbeeld brief 0b gebruikt. Ik kan deze nogmaals sturen met wederom de machtiging om de ato door hun op te laten zeggen?

Mijn dank is nu al groot!!!

WP draait sinds vandaag.

Acties:
  • +6 Henk 'm!
BMWix3 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 14:48:
Hi allemaal,

Sinds vandaag ook het gascontract opgezegd. Via de tweakers route. Het betreft Engie met Stedin als netwerk leverancier.
Het telefoon gesprek was lastig, maar met jullie informatie is het goed gekomen.

Engie bevestigd dat het gas contract over 30dgn stopt.
Engie reageert echter dat ik zelf de ATO moet opzeggen bij Stedin.
Iemand een tip om hier weer op te reageren?
Ik heb de voorbeeld brief 0b gebruikt. Ik kan deze nogmaals sturen met wederom de machtiging om de ato door hun op te laten zeggen?

Mijn dank is nu al groot!!!

WP draait sinds vandaag.
Je hoeft niets te doen. ATO wordt automatisch opgezegd bij opzegging leveringscontract.

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RichieB
@BMWix3 Je hoeft Engie niet expliciet te machtigen. Dat zijn ze al en ze zeggen de ATO automatisch op. Dat de persoon die je gesproken hebt dat niet weet verandert daar niets aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BMWix3
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 22:23
Dankjewel voor het snelle antwoord.

Toch raar dat ik deze officiële e-mail krijg dan… daardoor raak je toch erg in de war.

Beste meneer xxxx,

Naar aanleiding van ons telefoongesprek van vanmorgen 4 januari 2024 bevestigen wij hierbij het volgende:

Je hebt aangegeven het gas contract bij ENGIE te willen beëindigen, omdat je geen gebruik meer gaat maken van gas. Een mooie stap richting het verduurzamen van je woning!

Wij zullen het contract voor gas van xxxx EAN code xxxxx beëindigen per 2 februari 2024.

Let op! Je kunt de aansluit- en transportovereenkomst (ATO) die je met je netbeheerder hebt opzeggen per bovengenoemde datum. Dit kan via www.mijnaansluiting.nl of via de klantenservice van je netbeheerder. Stem met je netbeheerder af:

of je de aansluiting wilt verwijderen (op dit moment gratis)
of je de aansluiting tijdelijk wilt laten afsluiten (hier zijn kosten aan verbonden)
ondanks ons advies om dit niet door te geven aan je netbeheerder of op wwww.mijnaansluitingen.nl zullen wij eventueel hier uit voortvloeiende kosten niet vergoeden.
Wat kun je van ons verwachten?
Je ontvangt ongeveer 20 werkdagen voordat we het gascontract beëindigen een brief per post met daarin de bevestiging van de beëindiging van het gascontract. Daarnaast ontvang je 3 kalenderdagen voordat je gascontract wordt beëindigd een verzoek om je meterstand door te geven. Heb je een slimme meter? Dan zullen wij je meterstand uitlezen op de datum van de beëindiging van je contract. In dat geval hoef je niets aan ons door te geven.

Binnen 6 weken na ontvangst van de meterstand ontvang je de eindafrekening voor gas.

Heb je nog vragen?
Op onze website vind je antwoord op veel gestelde vragen en kun je zelf je vraag stellen. Je woning of bedrijf verduurzamen? Ook daarmee helpen wij je graag. Bekijk onze adviezen en tips.
Kom je er niet uit? Neem dan gerust contact met ons op. Dit kan telefonisch of via chat.

Hartelijke groet,
Pauline - ENGIE -

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-09 09:09
BMWix3 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 15:43:
Dankjewel voor het snelle antwoord.

Toch raar dat ik deze officiële e-mail krijg dan… daardoor raak je toch erg in de war.

Beste meneer xxxx,

Naar aanleiding van ons telefoongesprek van vanmorgen 4 januari 2024 bevestigen wij hierbij het volgende:

Je hebt aangegeven het gas contract bij ENGIE te willen beëindigen, omdat je geen gebruik meer gaat maken van gas. Een mooie stap richting het verduurzamen van je woning!

Wij zullen het contract voor gas van xxxx EAN code xxxxx beëindigen per 2 februari 2024.

Let op! Je kunt de aansluit- en transportovereenkomst (ATO) die je met je netbeheerder hebt opzeggen per bovengenoemde datum. Dit kan via www.mijnaansluiting.nl of via de klantenservice van je netbeheerder. Stem met je netbeheerder af:

of je de aansluiting wilt verwijderen (op dit moment gratis)
of je de aansluiting tijdelijk wilt laten afsluiten (hier zijn kosten aan verbonden)
ondanks ons advies om dit niet door te geven aan je netbeheerder of op wwww.mijnaansluitingen.nl zullen wij eventueel hier uit voortvloeiende kosten niet vergoeden.
Wat kun je van ons verwachten?
Je ontvangt ongeveer 20 werkdagen voordat we het gascontract beëindigen een brief per post met daarin de bevestiging van de beëindiging van het gascontract. Daarnaast ontvang je 3 kalenderdagen voordat je gascontract wordt beëindigd een verzoek om je meterstand door te geven. Heb je een slimme meter? Dan zullen wij je meterstand uitlezen op de datum van de beëindiging van je contract. In dat geval hoef je niets aan ons door te geven.

Binnen 6 weken na ontvangst van de meterstand ontvang je de eindafrekening voor gas.

Heb je nog vragen?
Op onze website vind je antwoord op veel gestelde vragen en kun je zelf je vraag stellen. Je woning of bedrijf verduurzamen? Ook daarmee helpen wij je graag. Bekijk onze adviezen en tips.
Kom je er niet uit? Neem dan gerust contact met ons op. Dit kan telefonisch of via chat.

Hartelijke groet,
Pauline - ENGIE -
Pauline snapt het niet, helaas...

iets met klok-en-klepel... :P :z

Niets doen, ATO gaat automagisch. O-)

the older I get, the better I was...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:06

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Deismyna schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 09:13:
Weer een nieuwe update vanuit rechtsbijstand... ben ik nou gek? Of wordt ik hier hard gen**** en staat Oxxio boven de wet?
[...]
Je rechtsbijstand haalt hier naar mijn inzicht twee dingen door elkaar. Ze schrijven
Ten onrechte meent u dat artikel 21.2 Algemene Voorwaarden, en artikel 52b lid 7 Gaswet, bepaalt dat een energieleverancier geen kosten of voorwaarden mag verbinden aan uw opzegging. Desbetreffende artikelen bepalen slechts dat een overeenkomst tot levering van gas eindigt na inachtneming van een termijn van dertig dagen na opzegging. Uw opzegging bereikt echter nog niet het gewenste effect, omdat u uw gasaansluiting nog niet heeft laten verwijderen.
Hier worden ‘opzeggen’ en ‘verwijderen’ genoemd alsof het om hetzelfde gaat. Jij wilt echter alleen opzeggen en dat heb je rechtsgeldig gedaan. Dat bevestigt je leverancier ook.
Daarna is de kous af. Zoals anderen al stellen: er is geen plicht tot (aanvragen van) verwijderen.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RichieB
BMWix3 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 15:43:
[…]
[…]
Officieel en correct zijn helaas twee heel verschillende dingen. Dat je er van in de war raakt lijkt het doel deze brief. Gelukkig heb je ons gevonden om uit te leggen hoe het echt zit. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RagEnigma
Deismyna schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 14:05:
Nou, mijn laatste vraag over waar de verplichting voor het afsluiten van de aansluiting te vinden is, is blijkbaar te ingewikkeld. Geen reactie meer op gehad en case closed aldus rechtsbijstand. :X

[...]

Misschien dat ik hem volgende week een mailtje stuur om de situatie voor te leggen. Volgens mij zijn er twee opties, het is even de vraag wat zinniger is:
- Met terugwerkende kracht afsluiting van het contract afdwingen.
- Het voor nu even laten en wachten tot ze ooit een keer een eindafrekening sturen. Het eventueel te veel in rekening gebrachte vastrecht vervolgens terugvorderen.

Optie twee lijkt me zinniger, omdat op basis van die uitspraak wellicht meerdere mensen een terugvordering kunnen doen. Maar zonder eindafrekening hebben ze die kosten natuurlijk ook nog niet officieel in rekening gebracht, dus op dit moment kan ik daar niet veel mee.

Eerst maar eens de rechtsbijstand grap verwerken...
Als je nog niet gebeld hebt met de rechtbijstand zou ik dat eens doen. Als het een ping pong spelletje wordt moet je soms even een ander communicatiekanaal gebruiken. Als de rechtsbijstand het dan nog niet snapt kun je altijd nog een andere weg inslaan. Je zou alvast gewapend met de nummers van de gevoerde rechtzaken kunnen wapperen via email zodat voordat je belt ze zich misschien al kunnen inlezen.

Suc6 met welke keuze je ook maakt :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!
@Deismyna begrijp ik uit de berichten die je hier plaatst goed dat je momenteel een jaarcontract hebt bij Oxxio voor elektriciteit en gas? En dat dat jaarcontract loopt tot en met 4 juli 2024?

Dan ligt de situatie iets genuanceerder. Want in beginsel mag Oxxio jou dan aan het afgesproken jaarcontract houden.

Maar een energiecontract heeft wettelijk gezien een bijzondere escape mogelijkheid. Je mag je energiecontract ook wel tussentijds opzeggen, maar dan kan de energieleverancier bij jou een schadevergoeding in rekening brengen. Hoe hoog die vergoeding is kun je opvragen bij Oxxio. Voorheen ging het om vaste bedragen, nu niet meer.
De opzegvergoeding is afhankelijk van de kale energieprijs in je contract, de actuele kale energieprijs en de hoeveelheid energie waarvoor je contract is afgesloten en welk deel je daarvan al hebt verbruikt.
Indien de kale energieprijs in je contract lager is dan de actuele energieprijzen, dan is de opzegvergoeding volgens de nieuwe regeling nihil.

Die persoon van de rechtsbijstandverzekering maakt er in elk geval een potje van en had je er achteraf gezien beter niet bij kunnen halen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deismyna
Ivow85 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 18:08:
@Deismyna begrijp ik uit de berichten die je hier plaatst goed dat je momenteel een jaarcontract hebt bij Oxxio voor elektriciteit en gas? En dat dat jaarcontract loopt tot en met 4 juli 2024?

Dan ligt de situatie iets genuanceerder. Want in beginsel mag Oxxio jou dan aan het afgesproken jaarcontract houden.

Maar een energiecontract heeft wettelijk gezien een bijzondere escape mogelijkheid. Je mag je energiecontract ook wel tussentijds opzeggen, maar dan kan de energieleverancier bij jou een schadevergoeding in rekening brengen. Hoe hoog die vergoeding is kun je opvragen bij Oxxio. Voorheen ging het om vaste bedragen, nu niet meer.
De opzegvergoeding is afhankelijk van de kale energieprijs in je contract, de actuele kale energieprijs en de hoeveelheid energie waarvoor je contract is afgesloten en welk deel je daarvan al hebt verbruikt.
Indien de kale energieprijs in je contract lager is dan de actuele energieprijzen, dan is de opzegvergoeding volgens de nieuwe regeling nihil.

Die persoon van de rechtsbijstandverzekering maakt er in elk geval een potje van en had je er achteraf gezien beter niet bij kunnen halen.
Klopt allemaal, volgens de voorwaarde mag ik opzeggen, maar Oxxio mag op zijn beurt hier een boete aan verbinden. Ze hebben echter diverse malen gecalculeerd dat ik geen boete verschuldigd ben, waarschijnlijk omdat mijn tarief dus lager is dan het huidige tarief. Dat is tegelijkertijd ook de enige voorwaarde, er is geen voorwaarde die beschrijft dat de aansluiting eerst weg moet.

Oxxio komt net wel nog met iets nieuws aanzetten, deze heb ik hier volgens mij nog niet voorbij zien komen.
Bedankt voor het stellen van je vraag via ons contactformulier.
Ik wil voorop stellen dat ik de verwarring snap en dat ik volledig begrip heb voor het feit dat e duidelijkheid wilt voordat er actie of geen-actie ondernomen wordt.
Ik kan je niet verwijzen naar de specifieke wet waarin staat dat je wordt afgesloten van het net wanneer je wel een aansluiting hebt maar geen energieleverancier. Wel kan ik je verwijzen naar de site van de gschillencommissie namelijk:

https://www.degeschillenc...201998%20en%20de%20Gaswet.

Via deze link kom je op de site van de geschillencommissie waarin je kan lezen dat onder het kopje "Beoordeling van geschil", 2e alinea staat:
"Wanneer er voor een adres geen energieleverancier bekend is, is een netbeheerder wettelijk verplicht om de afnemer van energie af te sluiten. Indien de netbeheerder niet aan die verplichtingen voldoet, handelt hij in strijd met de Elektriciteitswet 1998 en de Gaswet"

Ik hoop je bij deze voldoende geinformeerd te hebben.
Dat is een beetje kip-ei toch? Dat de netbeheerder lastig gaat doen is niet Oxxio's pakkie aan, zij moeten gewoon het contract opzeggen. Dat de netbeheerder hierna brieven gaat sturen snap ik ook wel.

Beetje alsof je bij het ophalen van je nieuwe auto te horen krijgt dat je hem toch niet mee mag nemen, want meneer, u zou er wel eens te hard mee kunnen gaan rijden en wij willen u graag beschermen tegen boetes van het CJIB. 8)7

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Erwin_83
Deismyna schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 18:29:
[...]

Klopt allemaal, volgens de voorwaarde mag ik opzeggen, maar Oxxio mag op zijn beurt hier een boete aan verbinden. Ze hebben echter diverse malen gecalculeerd dat ik geen boete verschuldigd ben, waarschijnlijk omdat mijn tarief dus lager is dan het huidige tarief. Dat is tegelijkertijd ook de enige voorwaarde, er is geen voorwaarde die beschrijft dat de aansluiting eerst weg moet.

Oxxio komt net wel nog met iets nieuws aanzetten, deze heb ik hier volgens mij nog niet voorbij zien komen.

[...]

Dat is een beetje kip-ei toch? Dat de netbeheerder lastig gaat doen is niet Oxxio's pakkie aan, zij moeten gewoon het contract opzeggen. Dat de netbeheerder hierna brieven gaat sturen snap ik ook wel.

Beetje alsof je bij het ophalen van je nieuwe auto te horen krijgt dat je hem toch niet mee mag nemen, want meneer, u zou er wel eens te hard mee kunnen gaan rijden en wij willen u graag beschermen tegen boetes van het CJIB. 8)7
Dat is creatief shoppen in uitspraken van Oxio.

Een netbeheerder mag geen leverancier worden, dus geen energie leveren zonder leverancier. Om dat te voorkomem kan de netbeheerder de aansluiting afsluiten. Maar dat is niet iets wat de consument moet aanvragen. Dus geen relevante uitspraak die Oxio aanhaalt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
@Deismyna Je hebt ergens opgezegd? Daar hebben ze op gereageerd? Reageer (met citaat) daar nu nog eens op met:
"Bedankt voor de ontvangst bevestiging van mijn opzegging, ik ga er vanuit dat u mijn wettige opzegging per aangezegde datum correct verwerkt. Alle kosten die voortvloeien uit het door u niet correct afhandelen van mijn opzegging zullen op u verhaalt worden."
Ook aannemende dat je ergens schriftelijk hebt dat de opzegvergoeding €0 is.

Eventueel aan te vullen met: "Indien u niet denkt dat ik in mijn recht sta verzoek ik u mijn casus aan een wèl ter zake kundige collega over te dragen.¨

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redah
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-09 15:03
Ook ik zit met een dilemma. Oxxio weigert (ook) mijn contract op te zeggen, tenzij ik de gasmeter laat verwijderen door Enexis. Ondanks veel gemail, gebel, de website van ACM die zegt dat consumenten éérst het energiecontract moeten opzeggen, enzovoorts.

Nu heeft Enexis een offerte afgegeven om gratis de gasmeter te verwijderen, inclusief leidingwerk, graafwerk, enzovoorts. Geheel kosteloos voor mij dus. Nu staat er in de offerte echter de volgende tekst:
Hiermee bevestig ik dat ik akkoord ga met offerte ***** en de Algemene Voorwaarden dienstverlening en uitvoering werkzaamheden 2013. Ik geef, als rechtsgeldig vertegenwoordiger van de opdrachtgever, Enexis Netbeheer B.V. opdracht de aangegeven werkzaamheden uit te voeren.
Nu ben ik huiverig voor het stukje 'opdrachtgever', omdat ik begrijp uit dit topic dat als er iets mis gaat, ik nergens op kan terugvallen. En ik ben ontzettend bang dat er iets mis gaat gaan, omdat de gasleiding bij ons in de (leef-)kelder binnenkomt. Mijn huis is volledig onderkelderd, 2.6m hoog, natuurlijk licht, en wordt dus ook gebruikt als leefruimte. We hebben jaren geleden de keldermuren zowel binnen als buiten laten behandelen omdat we problemen hadden met vochtdoorslag. Nu hebben we een kurkdroge kelder en zijn alle binnenkomende leidingen (elektra, PSTN, coax, gas) gesealed in de muur.

Als Enexis daadwerkelijk aan de koperleiding gaat klooien, doorbreekt dit onze waterbarriere. En die gaan ze natuurlijk niet dichten, want dat valt buiten standaard werkzaamheden, lijkt me.

Ben ik verantwoordelijk voor nevenschade (zoals water) als ik mijn handtekening zet onder het stukje waarin staat dat ik opdrachtgever ben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deismyna
onetime schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 22:22:
@Deismyna Je hebt ergens opgezegd? Daar hebben ze op gereageerd? Reageer (met citaat) daar nu nog eens op met:
"Bedankt voor de ontvangst bevestiging van mijn opzegging, ik ga er vanuit dat u mijn wettige opzegging per aangezegde datum correct verwerkt. Alle kosten die voortvloeien uit het door u niet correct afhandelen van mijn opzegging zullen op u verhaalt worden."
Ook aannemende dat je ergens schriftelijk hebt dat de opzegvergoeding €0 is.

Eventueel aan te vullen met: "Indien u niet denkt dat ik in mijn recht sta verzoek ik u mijn casus aan een wèl ter zake kundige collega over te dragen.¨
Dat station is natuurlijk al 25x gepasseerd, maar ze steken hun kop in het zand en weigeren het contract te beëindigen. Het maakt niet uit hoeveel argumenten, mailtjes of telefoontjes je er tegenaan gooit, het is echt compleet kansloos. |:(

@redah Ik zou als ik jou was gewoon wachten tot begin februari, wanneer de nieuwe ACM route beschikbaar komt op mijnaansluiting. De precieze voorwaarden zijn nu nog niet bekend, maar het ziet er naar uit dat je kan aangeven dat je geen gas meer gebruikt en dat de netbeheerder dan op eigen initiatief de spullenboel een keer komt weghalen. Dat zou hun opdrachtgever maken.
Wanneer heb jij eigenlijk je contract opgezegd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

redah schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 13:01:
Ook ik zit met een dilemma. Oxxio weigert (ook) mijn contract op te zeggen, tenzij ik de gasmeter laat verwijderen door Enexis. Ondanks veel gemail, gebel, de website van ACM die zegt dat consumenten éérst het energiecontract moeten opzeggen, enzovoorts.
Heb je een schriftelijke bewijs (e-mail geldt ook), dat Oxxio de opzegging ontvangen heeft?
Zo ja:
Hartelijk dank voor de ontvangstbevestiging van de opzegging van het contract voor levering van gas. Ik ga ervan uit dat u deze rechtsgeldige opzegging conform de wet uitvoert. Alle kosten en andere consequenties voor het niet correct uitvoeren van de opzegging zullen aan Oxxio in rekening worden gebracht. Na beëinding van het contract dd <30 dagen na eerste bevestigde opzegging> zal ik niet meer betalen voor gas.
NB: Ik gebruik al sinds <datum dichtdraaien gaskraan> geen gas meer.
Cc: naar de juridische afdeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redah
Deismyna schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 13:14:
Wanneer heb jij eigenlijk je contract opgezegd?
Anderhalve week geleden pas, en hoewel men heel netjes vlot reageert, reageren ze via e-mail, chat en telefoon continu met hetzelfde: "Wij mogen het contract pas stopzetten als Enexis de leiding heeft verwijderd."

Ik zou er bijna aan denken om over te stappen naar een leverancier die niet zo moeilijk doet, voor 'n maandje.

[ Voor 3% gewijzigd door redah op 05-01-2024 13:25 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Misanthropia
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-09 12:04
ook gewoon de automatische incasso annuleren na je opzeggen en de bevestiging van de ontvangst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
-----------------------------------------------------------------------------
"Ook ik zit met een dilemma. Oxxio weigert (ook) mijn contract op te zeggen, tenzij ik de gasmeter laat verwijderen door Enexis. Ondanks veel gemail, gebel, de website van ACM die zegt dat consumenten éérst het energiecontract moeten opzeggen, enzovoorts.

Nu heeft Enexis een offerte afgegeven om gratis de gasmeter te verwijderen, inclusief leidingwerk, graafwerk, enzovoorts. Geheel kosteloos voor mij dus. Nu staat er in de offerte echter de volgende tekst:
Hiermee bevestig ik dat ik akkoord ga met offerte ***** en de Algemene Voorwaarden dienstverlening en uitvoering werkzaamheden 2013. Ik geef, als rechtsgeldig vertegenwoordiger van de opdrachtgever, Enexis Netbeheer B.V. opdracht de aangegeven werkzaamheden uit te voeren.
Nu ben ik huiverig voor het stukje 'opdrachtgever', omdat ik begrijp uit dit topic dat als er iets mis gaat, ik nergens op kan terugvallen. En ik ben ontzettend bang dat er iets mis gaat gaan, omdat de gasleiding bij ons in de (leef-)kelder binnenkomt. Mijn huis is volledig onderkelderd, 2.6m hoog, natuurlijk licht, en wordt dus ook gebruikt als leefruimte. We hebben jaren geleden de keldermuren zowel binnen als buiten laten behandelen omdat we problemen hadden met vochtdoorslag. Nu hebben we een kurkdroge kelder en zijn alle binnenkomende leidingen (elektra, PSTN, coax, gas) gesealed in de muur.

Als Enexis daadwerkelijk aan de koperleiding gaat klooien, doorbreekt dit onze waterbarriere. En die gaan ze natuurlijk niet dichten, want dat valt buiten standaard werkzaamheden, lijkt me.

Ben ik verantwoordelijk voor nevenschade (zoals water) als ik mijn handtekening zet onder het stukje waarin staat dat ik opdrachtgever ben?"
-----------------------------------------------------------------------------
Het stukje dat ik vet heb gemaakt in jouw citaat is nieuw voor mij.
Ik interpreteer dat als dat Enexis ook de verantwoordelijkheid draagt. Commentaar, mede strijders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Zo interpreteer ik dat niet. De vraag is wat er met 'opdrachtgever' bedoeld wordt. In deze context kan alleen jij als eigenaar van het huis dat zijn lijkt mij.

Wellicht dat ze bijv. de situatie voor ogen hadden waarbij een zoon voor een vader een verwijderopdracht inschiet, waarbij de vader de opdrachtgever is en zoon 'rechtsgeldig vertegenwoordiger' ? Beter voorbeeld kan ik niet verzinnen eigenlijk :p

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deismyna
Misanthropia schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 14:58:
ook gewoon de automatische incasso annuleren na je opzeggen en de bevestiging van de ontvangst.
Wordt hier vaak geroepen, maar dat levert vaak alleen maar meer gezeik op. Vaak ook niet rechtsgeldig, zeker als je alleen gas opzegt en elektra nog doorloopt. Als je aan hun centen komt weten ze opeens wel exact hoe het recht in elkaar zit ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Deismyna schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 16:09:
[...]
Wordt hier vaak geroepen, maar dat levert vaak alleen maar meer gezeik op. Vaak ook niet rechtsgeldig, zeker als je alleen gas opzegt en elektra nog doorloopt. Als je aan hun centen komt weten ze opeens wel exact hoe het recht in elkaar zit ;)
Electriciteit moet je natuurlijk wel betalen. Zolang je dat doet, wens ik ze veel succes voor de rechter (uitgaande van voldoende documentatie).

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Deismyna schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 13:14:
[...] Dat station is natuurlijk al 25x gepasseerd, maar ze steken hun kop in het zand en weigeren het contract te beëindigen. Het maakt niet uit hoeveel argumenten, mailtjes of telefoontjes je er tegenaan gooit, het is echt compleet kansloos. |:(
Daarom ga je er naar terug. negeer hun hele foute opstelling. En storneer alle foute incasso's. Als ze dan nog geld willen zeg je ze eerst met een correcte rekening te komen. Natuurlijk gebaseerd op de correcte einddatum van je gas contract.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Deismyna schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 16:09:
[...] Wordt hier vaak geroepen, maar dat levert vaak alleen maar meer gezeik op. Vaak ook niet rechtsgeldig, zeker als je alleen gas opzegt en elektra nog doorloopt. Als je aan hun centen komt weten ze opeens wel exact hoe het recht in elkaar zit ;)
Mooi! Dat is precies de bedoeling! Dan stellen ze dus opeens wel een correcte afrekening op! Opgelost!

Zover ik weet hoef je foute rekeningen niet te betalen, en is het aan hen een correcte afrekening te geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

onetime schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 16:28:
[...]

Daarom ga je er naar terug. negeer hun hele foute opstelling. En storneer alle foute incasso's. Als ze dan nog geld willen zeg je ze eerst met een correcte rekening te komen. Natuurlijk gebaseerd op de correcte einddatum van je gas contract.
het vervelende in deze is dat je met je maandelijkse termijnen niet betaalt voor gas of voor elektra, maar dat je een spaarpot aan het vullen bent waaruit aan het eind van het (contracts)jaar de jaarrekening betaald wordt. Dus is het maar de vraag of je met het verlagen van de maandelijkse betaling de kosten voor het gas inhoudt of dat je een evenredig deel voor gas en voor elektra inhoudt. Het is immers niet geoormerkt.
Dan kun je achteraf dáárover weer discussie krijgen die je, als ik het nu probeer in te schatten, niet gemakkelijk kunt winnen.

Ergo: bezint eer ge begint.

<John O`Mill>

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Hippe Lip schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 17:01:
[...]
het vervelende in deze is dat je met je maandelijkse termijnen niet betaalt voor gas of voor elektra, maar dat je een spaarpot aan het vullen bent waaruit aan het eind van het (contracts)jaar de jaarrekening betaald wordt. Dus is het maar de vraag of je met het verlagen van de maandelijkse betaling de kosten voor het gas inhoudt of dat je een evenredig deel voor gas en voor elektra inhoudt. Het is immers niet geoormerkt.
Dan kun je achteraf dáárover weer discussie krijgen die je, als ik het nu probeer in te schatten, niet gemakkelijk kunt winnen.

Totdat het voor de rechter komt en je het de rechter even voorrekent, rekening houdend met de opzegging van het gascontract. Je moet even stevig in je schoenen staan, maar verder is het niet zo moeilijk. De grote giller is dat het waarschijnlijk helemaal niet zo ver komt, tenzij de juridische afdeling van de betreffende leverancier te laat ingeschakeld wordt, die gasten vinden dit soort zaken helemaal niet leuk want als het voor de rechter komt, gaan ze nat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Freee!! schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 17:16:
Totdat het voor de rechter komt en je het de rechter even voorrekent, rekening houdend met de opzegging van het gascontract.
Daar zou ik niet zomaar vanuit gaan. Je mag het redelijk vinden, maar zo zitten juridische dingen lang niet altijd in elkaar. Kijk maar eens wat de algemene voorwaarden voor dit contract zeggen over wanbetaling.

En ja, dan krijg je de discussie of het wanbetaling is. De leveranciers zegt van wel, omdat het gas niet opgezegd is (terecht of niet, maar het IS niet opgezegd zolang ze het niet bevestigen?). Ze hebben die opzegging in elk geval niet in hun systeem verwerkt.
Of DAT nou weer een verwijtbare tekortkoming is....?

<John O`Mill>

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 19-09 13:37
RichieB schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 11:27:
@Deismyna Ik denk niet dat rechtsbijstand je veel gaat helpen in deze situatie. Ze snappen nu nog niet dat je gelijk hebt. Zelfs als ze dat wel gaan snappen dan gaan ze aanbieden de kosten van het vastrecht tot het eind van het contract aan je terug te betalen. Dat is namelijk veel goedkoper dan een jurist hier nog langer aan te laten werken. Dus dan "wint" Oxxio alsnog: jij blijft je gascontract uitdienen, maar dat wordt dan vergoed door je rechtsbijstandsverzekering.
Deismyna schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 11:51:

Ik weet het niet heel zeker, maar volgens mij mag je zelfs nadat de rechtsbijstand je betaald, wel zelf (of met andere juridische hulp) verder gaan in de zaak en dus toch proberen te winnen.
Ook kan je bij de meeste rechtsbijstandverzekeraars (of alle, kan zijn dat het een verplichting is) een 'second opinion' aanvragen. En als ik me niet vergis mag dat dan bij een advocaat naar keuze. Die dan dus weer betaald wordt door jouw RB. Dus wellicht dat je dingspiel-advocaat in kunt zetten als second opinion, of betalen van wat je van je RB krijgt.
Als je het allemaal inderdaad zo ver wilt laten komen.
Maar eens vragen naar (de voorwaarden van) een second opinion aan je RB kan geen kwaad,

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Hippe Lip schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 17:35:
[...]
Daar zou ik niet zomaar vanuit gaan. Je mag het redelijk vinden, maar zo zitten juridische dingen lang niet altijd in elkaar. Kijk maar eens wat de algemene voorwaarden voor dit contract zeggen over wanbetaling.

En ja, dan krijg je de discussie of het wanbetaling is. De leveranciers zegt van wel, omdat het gas niet opgezegd is (terecht of niet, maar het IS niet opgezegd zolang ze het niet bevestigen?). Ze hebben die opzegging in elk geval niet in hun systeem verwerkt.
Dat is dan inderdaad een verwijtbare tekortkoming. Je hebt bewijs, dat je rechtsgeldige opzegging is ontvangen. Als die na de wettelijke termijn (30 dagen in dit geval) niet is verwerkt, is dat een probleem voor de leverancier, zeker als je ze al verteld hebt, dat alle kosten en andere consequenties voor het niet correct verwerken van de rechtsgeldige opzegging voor rekening van de leverancier komen (en dat aan kunt tonen). Daar maken rechters echt heel gemakkelijk korte metten mee. En om dat gezeik te voorkomen, neem je de juridische afdeling van de leverancier op in de Cc: van dat bericht.

Acties:
  • +7 Henk 'm!
Hippe Lip schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 17:35:
[...]
Elke opzegbericht wat conform de voorwaarden is gedaan en waarvan aangenomen mag worden dat de geadresseerde hem ook heeft ontvangen is een geldige opzegging.
Óók als de ontvanger hem niet correct wil verwerken is het gewoon een rechtsgeldige opzeggen en is daarmee na de geldende opzegtermijn de overeenkomst (of het deel wat is opgezegd) juridisch beëindigd.

Het niet verwerken van een opzegging is inderdaad een verwijtbare tekortkoming. En @Deismyna heeft inmiddels wel heel veel bewijs dat haar opzegging van de gaslevering correct bij de energieleverancier is aangekomen én dat die opzettelijk niet verwerkt is/wordt.

Het dossier is inmiddels wel een officiële klacht en handhavingsverzoek bij de ACM waardig.
Klacht: energieleverancier heeft de overeenkomst voor gaslevering niet op eerste verzoek beëindigd, noch na verder aandringen daarop.
Verzoek: de energieleverancier sommeren om met onmiddellijke ingang het de overeenkomst voor gaslevering laten beëindigen, met daarbij een correcte eindafrekening binnen de wettelijke termijn na beëindiging van de overeenkomst én vergoeding van de kosten die zowel de energieleverancier als de netbeheerder in rekening hebben gebracht na het moment dat de oorspronkelijke opzegtermijn was verstreken.

Op eigen houtje de foutieve incasso voorschotbedragen storneren en alleen nog het deel voor elektriciteit handmatig over te maken zorgt dat het dossier uiteindelijk wel op een bureau terecht zal komen van iemand met meer juridische kennis dan de prutsers die tot nu toe gereageerd hebben.
Door tevens elke keer dat nog een voorschot voor gas via automatische incasso geïnd (en gestorneerd) wordt een klacht in te dienen waarin beklag wordt gedaan over de foutieve incasso en uitgelegd wordt dat je het foutieve bedrag hebt gestorneerd en het correcte bedrag voor elektriciteit handmatig hebt overgemaakt zal er voor zorgen dat je juridisch eigenlijk volledig ingedekt bent én het dossier mogelijk sneller op het juiste bureau komt te liggen.

[ Voor 18% gewijzigd door Ivow85 op 05-01-2024 18:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Ivow85 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 18:47:
[...]

Elke opzegbericht wat conform de voorwaarden is gedaan en waarvan aangenomen mag worden dat de geadresseerde hem ook heeft ontvangen is een geldige opzegging.
Óók als de ontvanger hem niet correct wil verwerken is het gewoon een rechtsgeldige opzeggen en is daarmee na de geldende opzegtermijn de overeenkomst (of het deel wat is opgezegd) juridisch beëindigd.

Het niet verwerken van een opzegging is inderdaad een verwijtbare tekortkoming. En @Deismyna heeft inmiddels wel heel veel bewijs dat haar opzegging van de gaslevering correct bij de energieleverancier is aangekomen én dat die opzettelijk niet verwerkt is/wordt.

Het dossier is inmiddels wel een officiële klacht en handhavingsverzoek bij de ACM waardig.
Klacht: energieleverancier heeft de overeenkomst voor gaslevering niet op eerste verzoek beëindigd, noch na verder aandringen daarop.
Verzoek: de energieleverancier sommeren om met onmiddellijke ingang het de overeenkomst voor gaslevering laten beëindigen, met daarbij een correcte eindafrekening binnen de wettelijke termijn na beëindiging van de overeenkomst én vergoeding van de kosten die zowel de energieleverancier als de netbeheerder in rekening hebben gebracht na het moment dat de oorspronkelijke opzegtermijn was verstreken.

Op eigen houtje de foutieve incasso voorschotbedragen storneren en alleen nog het deel voor elektriciteit handmatig over te maken zorgt dat het dossier uiteindelijk wel op een bureau terecht zal komen van iemand met meer juridische kennis dan de prutsers die tot nu toe gereageerd hebben.
Door tevens elke keer dat nog een voorschot voor gas via automatische incasso geïnd (en gestorneerd) wordt een klacht in te dienen waarin beklag wordt gedaan over de foutieve incasso en uitgelegd wordt dat je het foutieve bedrag hebt gestorneerd en het correcte bedrag voor elektriciteit handmatig hebt overgemaakt zal er voor zorgen dat je juridisch eigenlijk volledig ingedekt bent én het dossier mogelijk sneller op het juiste bureau komt te liggen.
Met een kleine kanttekening dat elke storno de energieleverancier ook geld kost, volkomen terecht in dit soort gevallen, dus zal de energieleverancier een stuk meer genegen zijn het probleem op te lossen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-09 09:09
Hippe Lip schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 17:01:
[...]

Nou, je moet in ieder geval géén "spaarpotje" hebben bij de energieleverancier want dan voelen ze het niet direct. Buiten het feit dat het betaalde, maandelijkse, bedrag niet meer klopt met het termijnbedrag.
Is wel even rekenen natuurlijk... ;)

the older I get, the better I was...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redah
Glashelder schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 15:09:
Zo interpreteer ik dat niet. De vraag is wat er met 'opdrachtgever' bedoeld wordt. In deze context kan alleen jij als eigenaar van het huis dat zijn lijkt mij.

Wellicht dat ze bijv. de situatie voor ogen hadden waarbij een zoon voor een vader een verwijderopdracht inschiet, waarbij de vader de opdrachtgever is en zoon 'rechtsgeldig vertegenwoordiger' ? Beter voorbeeld kan ik niet verzinnen eigenlijk :p
Ik wil voornamelijk niet met schade, aangericht door Enexis, opgescheept zitten. Dus ik wil geen opdrachtgever danwel vertegenwoordiger zijn ;)

Ik moet de offerte uitprinten en weer inscannen. Als ik tussentijds die regel over opdrachtgever weg haal, zodat er alleen staat:
Akkoordverklaring
Hiermee bevestig ik dat ik akkoord ga met offerte ******* en de Algemene Voorwaarden dienstverlening en uitvoering werkzaamheden 2013.
Naam:
Datum:
Handtekening:
in plaats van:
Akkoordverklaring
Hiermee bevestig ik dat ik akkoord ga met offerte ******* en de Algemene Voorwaarden dienstverlening en uitvoering werkzaamheden 2013. Ik geef, als rechtsgeldig vertegenwoordiger van de opdrachtgever, Enexis Netbeheer B.V. opdracht de aangegeven werkzaamheden uit te voeren.
Naam:
Datum:
Handtekening:
Begeef ik me juridisch gezien dan op glad ijs? Ik pas de offerte zelf niet aan (wat niet mag natuurlijk), enkel de brief die zij graag ondertekend terug willen zien.

[ Voor 13% gewijzigd door redah op 05-01-2024 21:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

redah schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 21:39:
[...]

Ik wil voornamelijk niet met schade, aangericht door Enexis, opgescheept zitten. Dus ik wil geen opdrachtgever danwel vertegenwoordiger zijn ;)

Ik moet de offerte uitprinten en weer inscannen. Als ik tussentijds die regel over opdrachtgever weg haal, zodat er alleen staat:

[...]

in plaats van:

[...]

Begeef ik me juridisch gezien dan op glad ijs? Ik pas de offerte zelf niet aan (wat niet mag natuurlijk), enkel de brief die zij graag ondertekend terug willen zien.
Om eerlijk te zijn heb ik begrip voor je wantrouwen. In de meeste gevallen hier heb ik het gevoel dat mensen hier overdrijven maar in jouw geval zou ik ook zeker geen aanvraag indienen.

Ik zou even wachten tot begin februari en dan bij de netbeheerder melden dat je de gasaansluiting niet meer gebruikt.

Als ze dan komen verwijderen zou ik ze direct melden dat je liever hebt dat ze de aansluiting bij de gevel laten zitten om de redenen die je hier genoemd hebt. Mijn vermoeden is dat je verzoek gewoon gehonoreerd zal worden. Die gasten hebben echt geen zin in gezeik als het toch gaat lekken. En als ze doorzetten.. dan heb je ze duidelijk gewaarschuwd. Eventueel je telefoon even in je zak doen en het gesprek opnemen ;)

En juridisch glad ijs.. over minder dan een maand verandert het beleid. Waarom nú moeilijk doen?

[ Voor 3% gewijzigd door Glashelder op 05-01-2024 21:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

redah schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 21:39:
In hoeverre zijn de voorwaarden onderdeel van de aanbieding (=offerte)?
Als dat zo is kun je die voorwaarden niet wijzigen door een regel weg te laten. Dan ziet de overeenkomst er namelijk anders uit en die hebben ze je niet aangeboden.

[ Voor 3% gewijzigd door Hippe Lip op 05-01-2024 23:02 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@redah Je laat dan weg dat Enexis de opdrachtgever is, dat zou ik zeker niet weg laten.

@Hippe Lip Maar ze kunnen toch lezen wat je terug stuurt? Als ze dat accepteren is dat toch de overeenkomst? Zo heb ik eens iets wat ik overeengekomen was met een leverancier, maar wat niet goed in de pdf-overeenkomst stond gecorrigeerd naar het overeen gekomene. Dacht die leverancier me aan zijn opgestuurde versie te houden, maar ik verwees hem naar de door mij gecorrigeerde en geretourneerde versie en heb er verder geen commentaar op gehad. Als hij me dacht te flessen zal hij wel op zijn neus gekeken hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• boredgeestje
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-09 09:14
onetime schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 00:39:
@redah Je laat dan weg dat Enexis de opdrachtgever is, dat zou ik zeker niet weg laten.
Dat lees je denk ik verkeerd.
Lees het nog eens zonder de tussenzin:
Ik geef, als rechtsgeldig vertegenwoordiger van de opdrachtgever, Enexis Netbeheer B.V. opdracht de aangegeven werkzaamheden uit te voeren.

This post was created with 100% recycled electrons

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@boredgeestje Je hebt gelijk, daar kwam ik net achter voordat ik jouw reactie zag doordat ik het zelf wilde melden. Ik las het als:
"Ik geef, als rechtsgeldig vertegenwoordiger van de opdrachtgever, Enexis Netbeheer B.V., opdracht de aangegeven werkzaamheden uit te voeren."
De rode comma stond er niet maar zo las ik het nu wel. Ik dacht net even teveel naar de toekomstige? situatie.

Wel verwarrend dat ze er iets met vertegenwoordiger bijhalen, jezelf vertegenwoordigen, vreemd in een tekst.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ecowoman
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 11-09 23:32
Dank voor alle zeer waardevolle info en de voorbeeldbrieven. Ik heb daarmee mijn gascontract opgezegd, wat geweigerd werd. Ze proberen ook om te stellen "dat ik mijn gasaansluiting laat verwijderen", wat ik uiteraard niet in mijn mail had geschreven en waar ik ook op geen enkel moment opdracht voor heb gegeven of zal geven.
"Bedankt voor uw bericht. Wat goed om te lezen dat u uw gas aansluiting laat verwijderen en hiermee uw woning verduurzaamt. Graag reageer ik hierop.

Fijn dat u contact opneemt over uw gas aansluiting. Heeft u al een afspraak gemaakt met uw netbeheerder Enexis om de gas meter te laten verwijderen? Ik hoor dit graag via een reactie op dit bericht. Wij kunnen uw gas contract namelijk pas stopzetten nadat u hierover contact heeft opgenomen met Enexis. Ook wil ik u er graag op attenderen dat wij daarna een nota zullen maken voor zowel gas en stroom samen. Helaas is het niet mogelijk om alleen een nota voor gas op te maken. Dit is een tussentijdse nota voor stroom en een eindnota voor gas."
Dus de voorbeeldbrief voor reactie na weigeren stopzetten contract heb ik ook verstuurd.

2280Wp Suntech STP190S-24AD+, 72 heatpipes en retour vvw op 500L hygiënevat, binnenkort Panasonic monoblock 5kW J-serie, gasloos sinds dec 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecowoman
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 11-09 23:32
Wat me nu niet duidelijk is uit de topicstart: kunnen er via de transporttarieven toch kosten in rekening gebracht worden als je geen verzoek hebt ingediend?
Omdat er in de topicstart staat (daarbij gaat het me om de laatste regel) :
Nota bene: tot 31 januari 2024 kun je nog kosteloos verwijdering aanvragen bij je netbeheerder. Vanaf 1 februari 2024 is verwijdering op verzoek niet meer kosteloos, maar zonder verzoek dus uitdrukkelijk wel en nu zelfs volgens een officiële procedure. Zonder verzoek kunnen de netbeheerders de kosten namelijk (op grond van een apart en ander besluit van de ACM uit 2021) wél in de transporttarieven blijven verrekenen.
Moet ik dit lezen als: blijven verrekenen aan de gasblijvers?

[ Voor 5% gewijzigd door Ecowoman op 06-01-2024 21:17 ]

2280Wp Suntech STP190S-24AD+, 72 heatpipes en retour vvw op 500L hygiënevat, binnenkort Panasonic monoblock 5kW J-serie, gasloos sinds dec 2022

Acties:
  • +6 Henk 'm!
@Ecowoman De aanleg is door de eerste gebruiker betaald. Het vastrecht is o.a. voor vervanging wanneer nodig. Nieuw niet meer nodig, dus halve kosten. Gemiddeld halverwege de levensduur, dus je hebt de verwijdering al betaald. Door incorrecte boekhouding denken de netbeheerders nog geld te kunnen rekenen.
Ja, dat wordt in het vastrecht verrekend...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

onetime schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 00:39:.

@Hippe Lip Maar ze kunnen toch lezen wat je terug stuurt? Als ze dat accepteren is dat toch de overeenkomst? Zo heb ik eens iets wat ik overeengekomen was met een leverancier, maar wat niet goed in de pdf-overeenkomst stond gecorrigeerd naar het overeen gekomene. Dacht die leverancier me aan zijn opgestuurde versie te houden, maar ik verwees hem naar de door mij gecorrigeerde en geretourneerde versie en heb er verder geen commentaar op gehad. Als hij me dacht te flessen zal hij wel op zijn neus gekeken hebben.
Een overeenkomst is pas een overeenkomst als beide partijen dezelfde tekst overeenkomen. Tot dat moment is er geen overeenkomst.

Ze sturen jou hun overeenkomst en zodra je daarmee akkoord gaat is er een (wederzijdse) overeenkomst gesloten. En je laat hen dan weten dat je akkoord bent.

Als jij iets iets wijzigt en je stuurt dat terug is het toch pas een overeenkomst als zij het daarmee eens zijn? Ik verwacht niet dat ze jou gaan laten weten dat ze akkoord zijn met jouw aangepaste tekst.

Ergo: er is dan geen overeenkomst, toch? Of vergeet ik iets?

<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Hippe Lip Als ze dan de overeengekomen werkzaamheden gaan uitvoeren, na het terugsturen van de gewijzigde pdf waar nu wel in staat waarover is ge-emailed, dan hebben we volgens mij een overeenkomst...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Hippe Lip schreef op zondag 7 januari 2024 @ 23:27:
[...]

Een overeenkomst is pas een overeenkomst als beide partijen dezelfde tekst overeenkomen. Tot dat moment is er geen overeenkomst.

Ze sturen jou hun overeenkomst en zodra je daarmee akkoord gaat is er een (wederzijdse) overeenkomst gesloten. En je laat hen dan weten dat je akkoord bent.

Als jij iets iets wijzigt en je stuurt dat terug is het toch pas een overeenkomst als zij het daarmee eens zijn? Ik verwacht niet dat ze jou gaan laten weten dat ze akkoord zijn met jouw aangepaste tekst.

Ergo: er is dan geen overeenkomst, toch? Of vergeet ik iets?
Het proces bij mij (Stedin) was dat de voorwaarden het hebben over alle bijgekomen mededelingen en dat er dan bevestiging komt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4rDxcXxMzkf0m3-uLkyj3WqHKmo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bFiMjNBwhY7NgMKvjdW5e3HN.jpg?f=fotoalbum_large

Je eigen opmerkingen komen in de aanvraagdocumentatie terug op mijnaansluiting en de uiteindelijke opdrachtdocumentatie verwijst weer naar dezelfde AV die bijlagen toelaat.

Het invullen en de opmerkingen zijn dus niet vanzelf akkoord, je moet eerst de acceptatie krijgen. Die heb ik gehad (niets specifiek in de bevestiging over mijn toevoeging.

Zelf heb ik daarom nog per email gecheckt of alles goed was doorgekomen met opmerkingen en dat was zo. Had niet het idee dat ze het raar vonden of voor het eerst meemaakten dat iemand het omzet naar melding.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2024 10:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deismyna
Zojuist toch ook nog een reactie van de rechtsbijstand advocaat.
U haalt het contractenrecht aan, en inderdaad daarvan is sprake in deze situatie. Het contractenrecht is een rechtsgebied waar partijen vrij staat om, behoudens de wet, afspraken te maken. De afspraak tussen u en Oxxio is vrij duidelijk, een bepaalde dienst, ten opzichte van een vaste looptijd, voor een bepaalde vergoeding. In beginsel volgt uit het contractenrecht, indien niet overeengekomen, dat u geen mogelijkheid tot opzegging toekomt.

De wet biedt u deze mogelijkheid echter wel in het geval van een gascontract.
Terecht stelt u als consument het recht te hebben een contract t.a.v. gas op basis van de gaswet ex art. 52b lid 7 op te zeggen. Zoals al eerder benoemd, volgt daaruit slechts het recht om op te zeggen. Onterecht leest u daarin een plicht voor uw wederpartij, om in die mogelijkheid te voorzien zonder daartoe voorwaarden te stellen.

Uw gascontract valt uiteen in twee componenten. Het variabele gedeelte in de vorm van afname per m3. Daarvan maakt u niet langer gebruik. Het vaste gedeelte in de vorm van de aanwezigheid van een aansluiting. Het aanwezig zijn van een aansluiting maakt dat u 'gebruik' maakt van deze dienst. U heeft u contract dus niet opgezegd, omdat u nog steeds, hoe wrang dat ook klinkt, gebruik maakt van uw gasaansluiting in de vorm van diens aanwezigheid.

U zit nog 'vast' aan uw gascontract omdat u nog niet rechtsgeldig heeft opgezegd. Per 1 februari 2024 kunt u kosteloos uw aansluiting laten verwijderen. Na verwijderen kunt u opzeggen. Mijn conclusie heb ik u meerdere keren kenbaar gemaakt, daarnaast heeft ook Oxxio u meermaals op de hoogte gesteld van uw rechten en plichten. Mijn advies is dan ook de komende maand de betaling van het vastrecht voor lief te nemen, om per 1 februari een verzoek tot verwijdering te doen. Volledigheidshalve deel ik u mede dat er uitspraken omtrent deze kwestie zijn gedaan door de Geschillencommissie. In enkele uitspraken valt terug te lezen dat consument en netbeheerder in onderhandeling treden over de kosten van verwijdering. Op dit moment heeft u dus géén recht op kosteloze verwijdering.

Daarmee heb ik u meermaals voorzien van (dezelfde) conclusie.
Vriendelijk deel ik u mede hiermee dit adviesdossier te sluiten.
Het lijkt wel een ChatGPT advocaat die zich allemaal dingen hallucineert :o Hoe is jullie kijk hier op?
De ACM is toch ook vrij duidelijk, stap 1: "Zeg op via uw leverancier".

Nog één maand vastrecht voor lief nemen... en er dan even aan voorbij gaan dat ik 2 maanden geleden al heb opgezegd en dat de aansluiting natuurlijk ook niet magisch verdwenen is per 1 feb. (en ja ik weet dat administratief 'verwijderen' waarschijnlijk al voldoende is, maar zo wordt het niet gebracht).

Ook nog even contact gezocht met Oxxio, bij de eerste poging werd de verbinding verbroken nadat de medewerker contact zocht met een andere afdeling die over de case ging. Hij gaf overigens aan dat die "eerst verwijderen" policy was ter bescherming van de klant, omdat de netbeheerder anders hoge boetes kan opleggen. (dus geen regel?)
Bij de tweede poging werd de deur al vrij dicht gezet, ik kon niet doorverbonden worden en er kon ook geen terugbel verzoek aangemaakt worden. Ik zou moeten wachten tot ze contact opnemen, maar ja als ze overtuigd van hun eigen gelijk ook niet meer reageren op de mail wordt het wel erg lastig communiceren natuurlijk... :X

[ Voor 6% gewijzigd door Deismyna op 09-01-2024 10:43 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!
Deismyna schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 10:27:
Zojuist toch ook nog een reactie van de rechtsbijstand advocaat.

[...]

Het lijkt wel een ChatGPT advocaat die zich allemaal dingen hallucineert :o Hoe is jullie kijk hier op?
De ACM is toch ook vrij duidelijk, stap 1: "Zeg op via uw leverancier".

Nog één maand vastrecht voor lief nemen... en er dan even aan voorbij gaan dat ik 2 maanden geleden al heb opgezegd en dat de aansluiting natuurlijk ook niet magisch verdwenen is per 1 feb. (en ja ik weet dat administratief 'verwijderen' waarschijnlijk al voldoende is, maar zo wordt het niet gebracht).

Ook nog even contact gezocht met Oxxio, bij de eerste poging werd de verbinding verbroken nadat de medewerker contact zocht met een andere afdeling die over de case ging. Hij gaf overigens aan dat die "eerst verwijderen" policy was ter bescherming van de klant, omdat de netbeheerder anders hoge boetes kan opleggen. (dus geen regel?)
Bij de tweede poging werd de deur al vrij dicht gezet, ik kon niet doorverbonden worden en er kon ook geen terugbel verzoek aangemaakt worden. Ik zou moeten wachten tot ze contact opnemen, maar ja als ze overtuigd van hun eigen gelijk ook niet meer reageren op de mail wordt het wel erg lastig communiceren natuurlijk... :X
Creatief. Ik zou zeggen: Oxxio en jij hebben helemaal geen contract m.b.t. de gasaansluiting. Daarop ziet de Aansluit- en Transportovereenkomst die je (stilzwijgend) met de netbeheerder bent aangegaan, en die je automatisch ook opzegt als je je leveringscontract met Oxxio opzegt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-09 07:43
Deismyna schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 10:27:
Misschien een raar idee. Verhuis je gas naar een partij die niet moeilijk doet met opzeggen, en zeg dan daar op?
Pagina: 1 ... 88 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.