Gas de deur uit doen: Gratis! Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 80 ... 104 Laatste
Acties:
  • 731.817 views

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:58

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Norwayr Tot die tijd is een slotje veel doelmatiger.
Zie ook Proton_ in "Gas de deur uit doen: Gratis!"
@Japser ook voor jou geldt natuurlijk dat een slotje net zo veilig is als langdurige leegstand.
Oftewel:
Omdat u door de ACM gehouden bent aan een efficiënte bedrijfsvoering en de gemeente X voor mijn straat in de Transitievisie Warmte geen rol voor gas meer ziet, wil ik u de suggestie doen dat u in de komende jaren niet 42 keer een gasleiding komt verwijderen met alle risico's, overlast en kosten van dien, maar dit onderhoud op een handige manier combineert.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20:49
bebopper schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 15:57:
[...]
En ik zit net tussen jou en @Nhz in, heb de (volgens hen) laatste aanmaning van Enexis ontvangen, de volgende brief zal wel van Bosveld zijn. Ze gaan daar veel op elkaar lijkende reacties ontvangen 8)
En ik ga jou volgen! Hier nog geen dreigbrieven van Enexis, pas de eerste brief.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Norwayr
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-01-2024
overhyped schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 02:37:
[...]

wat jij omschrijft is ondernemersrisico. De gas transitie is al jaren aan de gang en het feit netbeheerders een product leveren waar steeds minder vraag naar is kan nooit het probleem van de consument zijn.

Gelukkig hebben we dit al uitgevochten door de rechter.

Dat we er misschien als maatschappij iets mee moeten: prima, laten we beginnen met de netbeheerders nationaliseren, maar moesten de eerste kopers van een auto betalen aan de hoefsmid die geen klant meer had?

Of iets recenter maar ook heel kapitaal intensief: heb je moeten betalen omdat je geen anologe telefoon meer gebruikt?
Ja dat jullie daar al ver mee zijn begrijp ik nu steeds beter. Vond het al een lang topic voor iets wat in mijn ogen niet zo ingewikkeld is. Die discussie ga ik hier dus ook niet winnen ben ik bang ;)

En je hebt een punt met het telecom vergelijk. Die kabels liggen er ook nog zover ik weet. Vreemd dat daar niet zelfde verwijdering plicht aan de orde is. Verschil is wel dat telecom een nieuw verdienmodel ontwikkeld heeft met mobiele telefonie, televise, glasvezel en data ter vervanging van. De netbeheerders hebben en kunnen daar weinig tegenover zetten en verliezen dus belangrijke inkomstenstroom. Maar eens daar kan de consument niks aan doen en de kosten voor uitfasering zouden daarom niet voor rekening van de consument moeten komen. Zeker als de overheid juist stimuleert van gas af te gaan. Al moeten we ook niet vergeten dat via de overheid het in feite ook via de belastingen betaalt wordt, beetje vestzak broekzak.

All-electric | LWWP Panasonic Mono 7 kW J-serie | WPB LG WH20S 200L | Zon PV 3,24 kW + 2,4kW Postcoderoos | LLWP MHI 6,4kW | Tado AC+WP

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kaoh
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-09 21:55
Norwayr schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 20:01:
[...]

Ja dat jullie daar al ver mee zijn begrijp ik nu steeds beter. Vond het al een lang topic voor iets wat in mijn ogen niet zo ingewikkeld is. Die discussie ga ik hier dus ook niet winnen ben ik bang ;)

En je hebt een punt met het telecom vergelijk. Die kabels liggen er ook nog zover ik weet. Vreemd dat daar niet zelfde verwijdering plicht aan de orde is. Verschil is wel dat telecom een nieuw verdienmodel ontwikkeld heeft met mobiele telefonie, televise, glasvezel en data ter vervanging van. De netbeheerders hebben en kunnen daar weinig tegenover zetten en verliezen dus belangrijke inkomstenstroom. Maar eens daar kan de consument niks aan doen en de kosten voor uitfasering zouden daarom niet voor rekening van de consument moeten komen. Zeker als de overheid juist stimuleert van gas af te gaan. Al moeten we ook niet vergeten dat via de overheid het in feite ook via de belastingen betaalt wordt, beetje vestzak broekzak.
Netbeheerders zijn geen commerciële bedrijven die een verdien model nodig hebben, ze hebben een monopolie positie en daar zitten vele regels aan vast, waaronder dat ze altijd budget neutraal moeten zijn. Geen winsten, maar alle operationele kosten mogen ze gewoon doorbelasten. Mensen die van het gas af gaan worden zwaardere gebruikers van de electra aansluiting waar ze misschien ook weer met voor betalen.
Ze hebben dus 0 insentives om te besparen of efficiënter te worden maar ook niet om klantgericht te zijn.
Ze hebben dus geen probleem eigenlijk, alleen zijn ze hier nooit op ingericht geweest en is het puur management paniek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22-09 16:45
Kaoh schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 20:41:
Netbeheerders zijn geen commerciële bedrijven die een verdien model nodig hebben, ze hebben een monopolie positie en daar zitten vele regels aan vast, waaronder dat ze altijd budget neutraal moeten zijn. Geen winsten, maar alle operationele kosten mogen ze gewoon doorbelasten. Mensen die van het gas af gaan worden zwaardere gebruikers van de electra aansluiting waar ze misschien ook weer met voor betalen.
Ze hebben dus 0 insentives om te besparen of efficiënter te worden maar ook niet om klantgericht te zijn.
Ze hebben dus geen probleem eigenlijk, alleen zijn ze hier nooit op ingericht geweest en is het puur management paniek.
Ten eerste probeert de ACM de netbeheerders wel efficient te laten werken. Het is niet zo dat netbeheerders gewoon maar een hoog bedrag kunnen noemen en dat geld uitdelen aan onderaannemers, etc.

Ten tweede, een 3-fasen 25A aansluiting is niet duur in Nederland. Dus voor netbeheerders is er niet echt een verdienmodel om mensen van gas over te zetten op all-electric. Daar komen nog de enorme investeringen in het stroomnet bij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kaoh
Een 3x35A om pieken tijdens het laden van de auto op te kunnen vangen is gelijk onbetaalbaar. Toezicht is inderdaad gelukkig aanwezig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:08
Kaoh schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 21:24:
Een 3x35A om pieken tijdens het laden van de auto op te kunnen vangen is gelijk onbetaalbaar. Toezicht is inderdaad gelukkig aanwezig.
Als je zoveel moet laden dat je 3x35A nodig hebt bespaar je veel benzine dus verdient zich dat toch weer terug.

snameroc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japser
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-09 15:41

Japser

Jeej!

Proton_ schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 19:08:
@Norwayr Tot die tijd is een slotje veel doelmatiger.
Zie ook Proton_ in "Gas de deur uit doen: Gratis!"
@Japser ook voor jou geldt natuurlijk dat een slotje net zo veilig is als langdurige leegstand.
Oftewel:

[...]
Ik zal het voorstel doen naar de project manager van Liander!

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Baxke
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15-09 21:22
Gistermiddag heb ik telefonisch contact opgenomen met Vattenfall, de medewerker vertelde me dat ik het contract voor gaslevering pas kom beëindigen nadat de gasmeter is verwijderd. Nadat ik gister in dit topic las heb ik Vattenfall gemaild dat ik met inachtneming van de opzegtermijn van 30 dagen wilde opzeggen en verwees daarbij naar hun algemene voorwaarden en de gaswet.

Vanmorgen 08:05 werd ik gebeld en kreeg ik te horen dat de medewerker die ik spraak onjuiste informatie had verstrekt en dat opzeggen weldegelijk mogelijk was. Daarna ontving ik een mail waarin is bevestigd dat mijn contract voor gaslevering vanaf 1 november stopt (!!!) en dat ik bericht ga ontvangen van de netbeheerder.

Wordt vervolgd! :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-09 21:36
Gas bij greenchoice zojuist opgezegd, ging prima aan de telefoon. Nu Enexis gebeld, geven aan dat ik gas verwijdering moet aanvragen op mijnaansluiting.nl. Was gratis, maar zou wel inhouden dat de leiding onder de oprit uit moet. -> daar zit ik dus niet op te wachten, ligt er net pas een paar jaar en is nog helemaal strak en netjes. Meter verwijderen snap ik.

Hoe gaan jullie hiermee om? (excuus, ik meot nog de laatste paginas lezen hier)

[ Voor 4% gewijzigd door PCJR op 01-11-2023 09:22 ]

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
cyclone schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 14:46:
Inmiddels persoonlijk contact gehad met een zeer vriendelijke dame van Enexis die mijn aanvraag in behandeling heeft genomen.
Gezien mijn verzoek (aka eis) niet met hun gebruikelijke aannemer te willen werken heeft ze een en ander eerst intern uitgezocht en kon ze daar een prima alternatief voor verzorgen.

Kortom tegen de verwachting / beweringen in van sommigen inzake het handelen van Enexis is mijn ervaring dat ik tot op heden altijd netjes te woord ben gestaan en ik heb inmiddels een 0 euro offerte ontvangen die voldoet aan mijn wensen en eisen.

Wellicht de uitzondering die de regel bevestigd, wellicht begint Enexis het inmiddels te snappen dat ze hun klanten beter van dienst kunnen zijn door naar ze te luisteren. Maar vooralsnog is mijn ervaring middels het volgen van de 0 euro offerte route inclusief een specifieke (non standard) eis dat hun standaard aannemer niet (meer) welkom is bij mij om de werkzaamheden uit te voeren zeer positief.

So far so good.
Hier ook Enexis, maar nul euro offerte is van ergens 2021 de norm zo staat op de site van Enexis ook. Ik volg even niet waarom hier nog "gedoe" over is. Maar even over Enexis, gaan ze bij jou de meter weghalen? En de leiding onder de oprit?

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Norwayr schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 10:19:
Hier in ieder geval een positieve ervaring met het afsluiten via Enexis! Eind juni aangevraagd en begin oktober is het uitgevoerd. De mannen stonden rond 7 's ochtends op de stoep en rond 9 uur waren ze weer weg. De energieleverancier heeft automatisch bericht gekregen en dit contractueel ook aangepast.

Ik snap wel het principiële standpunt dat volledig verwijderen van de aansluiting onnodig is. Maar om daarom niet de afsluiting aan te vragen maak je je het zelf wel onnodig ingewikkeld. Dat is sinds 2021 in ieder geval kosteloos. En bovendien is het beter dat de aansluiting fysiek afgesloten wordt vanaf de hoofdleiding. Die hoeft immers dan niet meer onderhouden te worden, waar ook niet door jou voor betaald wordt. Wel mag van mij het beleid aangepast worden dat de volledige gasleiding verwijdert moet worden van de hoofdleiding tot de meter. Afdoppen op de hoofdleiding lijkt mij voldoende. Dit zorgt namelijk wel voor onnodige hoge (maatschappelijke) kosten en ongemak. Een aansluitleiding in de grond heeft niemand last van zolang deze geregistreerd blijft in Klic als loze leiding.
Ook Enexis hier. Hoe zijn de werkzaamheden verlopen? Wat is je locatie? Ik vrees namelijk voor mijn oprit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Wouter2403 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 13:37:
[...]

Je hebt het punt van niet willen aanvragen van verwijdering een beetje gemist.
In mijn geval hanteert de netbeheerder nogal bijzondere voorwaarden bij een aanvraag. Ik moet alle objecten verwijderen en zij trekken de rest van z’n plek. Het gat wordt weer gedicht maar verdichten en bestraten mag ik zelf organiseren. Die kosten wil ik niet maken, dus tot zover ‘gratis’. Het is mijn leiding niet, ik heb er al jaren voor betaald en ik neem aan dat er ook een potje voor amovering is opgenomen de afgelopen 45 jaar dat de leiding in gebruik is.
Daarnaast zijn er hier nog wat principiële bezwaren te vinden in het topic.
Enexis vertelde mij dat het niks zou kosten en alles weer zou worden opgeleverd zoals aangetroffen.
Waar zie jij dat van die bestrating zelf weer leggen? :>

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 03:55
PCJR schreef op woensdag 1 november 2023 @ 09:21:
Gas bij greenchoice zojuist opgezegd, ging prima aan de telefoon. Nu Enexis gebeld, geven aan dat ik gas verwijdering moet aanvragen op mijnaansluiting.nl. Was gratis, maar zou wel inhouden dat de leiding onder de oprit uit moet. -> daar zit ik dus niet op te wachten, ligt er net pas een paar jaar en is nog helemaal strak en netjes. Meter verwijderen snap ik.

Of de eerste pagina's :-)

TL;DR: Wat Enexis met de gasleiding doet (laten liggen, afdoppen, helemaal weghalen) is niet aan jou, het is hun eigendom en zij bepalen wat ze ermee doen.

De enige keus die je hebt is de verwijdering aanvragen via mijnaansluiting.nl, of dat niet doen - wat we hier de Tweakers-route noemen. Sommige mensen hier kiezen voor het gemak voor de eerste optie, sommigen kiezen principieel voor de tweede. Als jij geen zin hebt in schade aan je oprit zou dat een reden kunnen zijn de Tweakers-route te volgen, omdat je daarmee geen enkele verantwoordelijkheid accepteert voor schade die de aannemer veroorzaakt. In de praktijk blijken veel aannemers / netbeheerders hier goed mee om te gaan en de kans is groot dat als de oprit al open moet, dat ze hem ook weer netjes achterlaten, maar het idee is dat het risico kleiner is als jij geen opdrachtgever bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Compuchip87 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 09:34:
[...]

Of de eerste pagina's :-)

TL;DR: Wat Enexis met de gasleiding doet (laten liggen, afdoppen, helemaal weghalen) is niet aan jou, het is hun eigendom en zij bepalen wat ze ermee doen.

De enige keus die je hebt is de verwijdering aanvragen via mijnaansluiting.nl, of dat niet doen - wat we hier de Tweakers-route noemen. Sommige mensen hier kiezen voor het gemak voor de eerste optie, sommigen kiezen principieel voor de tweede. Als jij geen zin hebt in schade aan je oprit zou dat een reden kunnen zijn de Tweakers-route te volgen, omdat je daarmee geen enkele verantwoordelijkheid accepteert voor schade die de aannemer veroorzaakt. In de praktijk blijken veel aannemers / netbeheerders hier goed mee om te gaan en de kans is groot dat als de oprit al open moet, dat ze hem ook weer netjes achterlaten, maar het idee is dat het risico kleiner is als jij geen opdrachtgever bent.
Norwayr in "Gas de deur uit doen: Gratis!"
Ik lees hier dat het niet een lange sleuf in de oprit benodigd. Hier is alles in 2017 anagelegd, dus de gas leiding ligt in een mantelbuis. 99% kans dat in de stoep een gat komt en ze daar de leiding eruit zuigen. Die gok neem ik dan wel. Denk dat ik de weg van mijnaansluiting kies, wil er ook gewoon snel vanaf zijn (en van de lopende kosten)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

PCJR schreef op woensdag 1 november 2023 @ 09:36:
[...]

Norwayr in "Gas de deur uit doen: Gratis!"
Ik lees hier dat het niet een lange sleuf in de oprit benodigd. Hier is alles in 2017 anagelegd, dus de gas leiding ligt in een mantelbuis. 99% kans dat in de stoep een gat komt en ze daar de leiding eruit zuigen. Die gok neem ik dan wel. Denk dat ik de weg van mijnaansluiting kies, wil er ook gewoon snel vanaf zijn (en van de lopende kosten)
Ongeacht van welke route je kiest: bij beide routes kan je na de opzegtermijn van je gascontract van de kosten af zijn.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Norwayr
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-01-2024
PCJR schreef op woensdag 1 november 2023 @ 09:30:
[...]

Ook Enexis hier. Hoe zijn de werkzaamheden verlopen? Wat is je locatie? Ik vrees namelijk voor mijn oprit...
Ik woon in de omgeving Eindhoven. Werkzaamheden zijn in mijn ogen prima verlopen. 2 uurtjes werk. Bij mij waren dus 3 putten nodig. Ze trekken de leiding er vervolgens uit. Een sleuf is dan ook niet nodig. Herbestrating zat erbij. Wel is het resultaat niet zo strak als dat het was, maar voor mij is het prima, was toch al niet meer super strak. Dus dat is wel iets om rekening mee te houden. Al ligt dat ook een beetje aan wie er bij je voor de deur staat ;) Ik heb er in ieder geval geen spijt van.

All-electric | LWWP Panasonic Mono 7 kW J-serie | WPB LG WH20S 200L | Zon PV 3,24 kW + 2,4kW Postcoderoos | LLWP MHI 6,4kW | Tado AC+WP

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Jammer dat je niet ten minste de topic start hebt gelezen.
Fijn dat de gas opzegging bij GreenChoice goed ging. Van de kosten ben je dus alvast af.
Verwijdering MOET je dus helemaal niet aanvragen. Die leugen is één van de redenen om hier principieel mee om te gaan. Toen die verwijdering op verzoek nog honderden Euro's kostte al helemaal. Na de opzegging ben je klaar, en mogen ze nog wel vragen wat je wilt, maar je MOET niets meer. Behalve toegang verlenen als ze minstens 5 dagen van te voren een afspraak maken. En een afspraak maken betekent IN OVERLEG een datum en tijdstip afspreken. Dat is dus iets anders dan een aankondiging.
De rest is al geschreven.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wouter2403
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 21-09 09:59
PCJR schreef op woensdag 1 november 2023 @ 09:33:
[...]

Enexis vertelde mij dat het niks zou kosten en alles weer zou worden opgeleverd zoals aangetroffen.
Waar zie jij dat van die bestrating zelf weer leggen? :>
Ik woon in Stedin gebied. Meer specifiek, Stedin Zeeland, welke andere voorwaarden hanteert dan de rest van Stedin.

4850Wp West, 4050Wp Oost, 9kW J-series Pana geïnstalleerd juni 2023

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:26

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Kaoh schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 21:24:
offtopic:
Ehhh, “3x35A om pieken tijdens het laden van de auto op te kunnen vangen”?
Waar hebben we het dan over? Zelfs met een warmtepomp én EV heb je écht geen 3x35A nodig. Ik doe het met gemak (EV én WP) op 3x25A.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaoh
Hippe Lip schreef op woensdag 1 november 2023 @ 22:32:
[...]

offtopic:
Ehhh, “3x35A om pieken tijdens het laden van de auto op te kunnen vangen”?
Waar hebben we het dan over? Zelfs met een warmtepomp én EV heb je écht geen 3x35A nodig. Ik doe het met gemak (EV én WP) op 3x25A.
offtopic:
Als ik laad heb je 3x16A uren lang in gebruik. Heb je per fase 9A over. Twee van mn drie WP's draaien vaak op 8A als het goed koud is en de derde rond de 6A. Voeg hier koken op 2 fase, vaatwasser of de oven aan toe en dan haal ik het niet, schiet de auto op de loadbalancer mode etc.
De theoretische max van 1 WP is zelfs bijna 18A op zichzelf, afgezekerd op een 20A groep. Dus ik zou liever 3xx35A hebben voor zulke pieken. Kan de auto ongehinderd door. Geen groot probleem door het load balancen, maar ik had er graag wat extra ruimte voor gehad

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Kaoh schreef op woensdag 1 november 2023 @ 23:15:
[...]

offtopic:
Als ik laad heb je 3x16A uren lang in gebruik. Heb je per fase 9A over. Twee van mn drie WP's draaien vaak op 8A als het goed koud is en de derde rond de 6A. Voeg hier koken op 2 fase, vaatwasser of de oven aan toe en dan haal ik het niet, schiet de auto op de loadbalancer mode etc.
De theoretische max van 1 WP is zelfs bijna 18A op zichzelf, afgezekerd op een 20A groep. Dus ik zou liever 3xx35A hebben voor zulke pieken. Kan de auto ongehinderd door. Geen groot probleem door het load balancen, maar ik had er graag wat extra ruimte voor gehad
offtopic:
Daarom heb ik een laadpaal met loadbalancing (Zappi). Die houdt de stroom door de meter (en dus de hoofdzekeringen) in de gaten en zorgt dat die niet over de 25A gaat. En dan nog: een hoofdzekering is van de trage soort en dat betekent dat die heel wat minuten tot zelfs 50% overbelast kan worden zonder eruit te springen.
En ja, ik heb ook 2 WP’s en kook elketrisch en idem met oven en stoomoven. Echt nergens last van.

En je weet dat 3x35A zo’n 1200 euro per jaar aan vast recht méér kost dan 3x25A? Dan heb je die Zappi in één jaar terugverdiend!

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japser

Japser

Jeej!

Kreeg als antwoord op mijn vraag over efficientie en kosten dat ze al kosten gemaakt hebben tot zoverre (vergunning, bodemonderzoek) en ze gewoon door wilden gaan met het verwijderen van gasaansluiting. De opdracht is al uitgestuurd naar de uitvoerder kennelijk. Kreeg ook een prijslijst mee met de kosten voor een "slotje"...

Nouja ik laat het maar gewoon doorgaan nu met de 0,- kosten en met wat geluk hoeven ze niet alles open te breken en kunnen ze de leiding eruit trekken is aangegeven. Ik ga gewoon foto's maken voor en na uitvoering om evt herstelkosten die voortvloeien te claimen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basmevissen
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-09 11:35
Mijn stand zover:
Beetje vertraging met de volledige overgang op electriciteit. Dus gas nog aanhouden tot eind dit jaar.
Tijdlijn:
11-okt: aanvraag tot verwijderen gas gedaan bij mijnaansluiting.nl
12-okt: offerte van Enexis binnen, paar mails. Gelijk akkoord gegeven
12-okt: akkoord ontvangen, doorgestuurd naar aannemer
13-okt: aannemer (VSH) meld zich telefonisch en per e-mail met schouwafspraak
31-okt: schouwafspraak, plan verwijderen week voor kerst (op mijn verzoek iets later)

Man van VSH (toevallig woonachtig in zelfde dorp) wist te melden dat gas verwijderen vlot ging, alleen elektra werkzaamheden (zoals aansluiting verzwaren) lang duurden vanwege tekort mensen. Hij meende ook dat opzeggen gas contract tegenwoordig pas kon na verwijderen. Ben discussie niet aangegaan omdat ik toch nog even gas nodig heb.

Mijn WP/WPB installateur komt einde november nog even de laatste dingen doen. Dan zijn we klaar. Moet alleen nog wat verzinnen voor gas wokpit.

To be continued.

[ Voor 8% gewijzigd door basmevissen op 02-11-2023 15:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• argafal
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 18-09 21:54
basmevissen schreef op donderdag 2 november 2023 @ 14:30:
Mijn stand zover:
Beetje vertraging met de volledige overgang op electriciteit. Dus gas nog aanhouden tot eind dit jaar.
Tijdlijn:
11-okt: aanvraag tot verwijderen gas gedaan bij mijnaansluiting.nl
12-okt: offerte binnen, paar mails. Gelijk akkoord gegeven
12-okt: akkoord ontvangen, doorgestuurd naar aannemer
13-okt: aannemer (VSH) meld zich telefonisch en per e-mail met schouwafspraak
31-okt: schouwafspraak, plan verwijderen week voor kerst (op mijn verzoek iets later)

Man van VSH (toevallig woonachtig in zelfde dorp) wist te melden dat gas verwijderen vlot ging, alleen elektra werkzaamheden (zoals aansluiting verzwaren) lang duurden vanwege tekort mensen. Hij meende ook dat opzeggen gas contract tegenwoordig pas kon na verwijderen. Ben discussie niet aangegaan omdat ik toch nog even gas nodig heb.

Mijn WP/WPB installateur komt einde november nog even de laatste dingen doen. Dan zijn we klaar. Moet alleen nog wat verzinnen voor gas wokpit.

To be continued.
Wie is de netbeheerder in jouw geval? Het voelt alsof er wat grote verschillen zijn op basis van netbeheerder en locatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• basmevissen
  • Laatst online: 22-09 11:35
Enexis, heb de post even aangepast.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-09 15:29

Nhz

Japser schreef op donderdag 2 november 2023 @ 10:40:
Kreeg als antwoord op mijn vraag over efficientie en kosten dat ze al kosten gemaakt hebben tot zoverre (vergunning, bodemonderzoek) en ze gewoon door wilden gaan met het verwijderen van gasaansluiting. De opdracht is al uitgestuurd naar de uitvoerder kennelijk. Kreeg ook een prijslijst mee met de kosten voor een "slotje"...

Nouja ik laat het maar gewoon doorgaan nu met de 0,- kosten en met wat geluk hoeven ze niet alles open te breken en kunnen ze de leiding eruit trekken is aangegeven. Ik ga gewoon foto's maken voor en na uitvoering om evt herstelkosten die voortvloeien te claimen.
Ik wil niet vervelend doen, maar als je akkoord bent gegaan met de voorwaarden in die nul euro offerte dan heb je niet echt een zaak wbt herstelkosten die voortvloeien uit die werkzaamheden.

Gelukkig gaat het in het gros van de gevallen volgens mij gewoon goed. :)

Groetjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japser

Japser

Jeej!

Nhz schreef op donderdag 2 november 2023 @ 20:57:
[...]

Ik wil niet vervelend doen, maar als je akkoord bent gegaan met de voorwaarden in die nul euro offerte dan heb je niet echt een zaak wbt herstelkosten die voortvloeien uit die werkzaamheden.

Gelukkig gaat het in het gros van de gevallen volgens mij gewoon goed. :)
Snap ik, doelde meer op de voor en na foto's. De ingreep die nodig is heeft nogal wat voeten in aarde in dit geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:23

Pazo

Mroaw?

Ik heb sinds 31-10-2023 een all-electric warmtepomp en inductie kookplaat in huis, dus de gaskraan is sindsdien dichtgedraaid. Dus nu wil ik ook mijn gas gaan opzeggen. Ik zit bij EnergyZero (destijds afgesloten als HVE Energie, maar is kort later over gegaan naar EnergyZero). Heb een vast contract voor gas en elektra van 3 jaar, die loopt tot begin maart 2025.

Heb de TS zo goed mogelijk doorgelezen (hoop info, maar hulde daarvoor!!! _/-\o_ ). Ik ga dus mijn gas opzeggen bij EnergyZero, maar elektra laten doorlopen. Krijg ik dan nog te maken met een boete ivm eerder openbreken contract, weet iemand dat?

Ik zit in Barneveld, dus via Liander, dus daarna is verder gewoon afwachten en zou het vrij makkelijk moeten gaan als ik het zo lees. Liander schijnt niet de lastigste te zijn :)

Maar, ik las nog wel deze update in de TS:
Nota bene: op dit moment (na 20 juni 2023) kun je overigens nog steeds kosteloos verwijdering aanvragen bij je netbeheerder. De ACM onderzoekt de mogelijkheden om de regeling in een andere vorm mogelijk te maken, en tot die tijd krijgen netbeheerders kennelijk de ruimte om deze regeling voort te zetten (zonder een wettelijke basis). Hoelang dit nog duurt is volstrekt onbekend. Onze inschatting is dat er ruim voor 1 oktober 2023 wel duidelijkheid zou moeten zijn, omdat dan de nieuwe tariefvoorstellen voor 2024 door de netbeheerders bij de ACM moeten zijn ingediend.

Dit geldt nog steeds? Of dus gewoon de Tweakers A route bewandelen en dus helemaal nergens opdracht tot geven?

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Pazo schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 16:41:
Ik heb sinds 31-10-2023 een all-electric warmtepomp en inductie kookplaat in huis, dus de gaskraan is sindsdien dichtgedraaid. Dus nu wil ik ook mijn gas gaan opzeggen. Ik zit bij EnergyZero (destijds afgesloten als HVE Energie, maar is kort later over gegaan naar EnergyZero). Heb een vast contract voor gas en elektra van 3 jaar, die loopt tot begin maart 2025.

Heb de TS zo goed mogelijk doorgelezen (hoop info, maar hulde daarvoor!!! _/-\o_ ). Ik ga dus mijn gas opzeggen bij EnergyZero, maar elektra laten doorlopen. Krijg ik dan nog te maken met een boete ivm eerder openbreken contract, weet iemand dat?

Ik zit in Barneveld, dus via Liander, dus daarna is verder gewoon afwachten en zou het vrij makkelijk moeten gaan als ik het zo lees. Liander schijnt niet de lastigste te zijn :)

Maar, ik las nog wel deze update in de TS:
Nota bene: op dit moment (na 20 juni 2023) kun je overigens nog steeds kosteloos verwijdering aanvragen bij je netbeheerder. De ACM onderzoekt de mogelijkheden om de regeling in een andere vorm mogelijk te maken, en tot die tijd krijgen netbeheerders kennelijk de ruimte om deze regeling voort te zetten (zonder een wettelijke basis). Hoelang dit nog duurt is volstrekt onbekend. Onze inschatting is dat er ruim voor 1 oktober 2023 wel duidelijkheid zou moeten zijn, omdat dan de nieuwe tariefvoorstellen voor 2024 door de netbeheerders bij de ACM moeten zijn ingediend.

Dit geldt nog steeds? Of dus gewoon de Tweakers A route bewandelen en dus helemaal nergens opdracht tot geven?
De TS heb ik even geactualiseerd met wat ik nu kan zeggen:
Nota bene: op dit moment (na 20 juni) kun je overigens nog steeds kosteloos verwijdering aanvragen bij je netbeheerder. De ACM onderzoekt de mogelijkheden om de regeling in een andere vorm mogelijk te maken, en tot die tijd krijgen netbeheerders kennelijk de ruimte om deze regeling voort te zetten (zonder een wettelijke basis). Hoelang dit nog duurt is volstrekt onbekend. Onze inschatting is dat er in november 2023 duidelijkheid zal komen, en dat verwijdering linksom (Tweakers-route) of rechtsom kosteloos mogelijk zal blijven.
Boetes moet je uitvinden via je leverancier. Hangt van je contract en de vriendelijkheid van de leverancier in kwestie af.

[ Voor 15% gewijzigd door Bram-Bos op 03-11-2023 17:15 ]

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Compuchip87
Compuchip87 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 14:18:
[...]

Ze verwijzen in de opdrachtbevestiging naar https://www.liander.nl/si...erkzaamheden_diensten.pdf en https://www.liander.nl/si...nder.nl_tcm300-262632.pdf

Ik zie net in die laatste artikel 6.1:

[...]

Het vetgedrukte deel lijkt mij aan te geven dat ze niet de oprit als een zandbak achterlaten. Grote kans dat ze het sowieso gewoon vanaf de straat en kruipruimte kunnen fixen.
Ik had dus de nuleuro-offerte geaccepteerd en de week van 13 november aangegeven als voorkeursdatum. Ik dacht, ik zal wel niets meer horen tot januari, maar we zien het wel.

Ging vanochtend de deurbel en stond er iemand in Lianderkleding voor de deur. Was toevallig in de buurt en kwam even de boel bekijken en had een paar opties voor een datum later deze maand. Uiteindelijk wordt het maar één weekje later dan wat ik begin oktober op de website had aangevraagd.

Er moet een stukje bestrating open bij de gevel en de weg gaat open, en dan wordt de leiding zo uit de mantel getrokken. Gat in fundering wordt dichtgepurd, meter weggehaald, bestrating terug en met de trilplaat eroverheen. Heeft hij expliciet bevestigd. Op basis van hun communicatie tot nu toe heb ik wel vertrouwen dat het netjes achtergelaten wordt.

Dus even een ochtendje overlast voor de buren die niet van hun oprit afkunnen en nog wat herrie moeten doorstaan (sorry buren!) maar hopelijk is voor eind deze maand die meuk het huis uit.

[ Voor 0% gewijzigd door Compuchip87 op 04-11-2023 12:03 . Reden: Typo ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 22-09 15:53
@Pazo Toen ik gas opzegde en elektra door liet lopen kreeg ik wel de 50 euro boete voor de kiezen. Het blijft een vast contract wat je verbreekt.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Remcoder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-09 05:38
Blihi schreef op zondag 5 november 2023 @ 09:51:
@Pazo Toen ik gas opzegde en elektra door liet lopen kreeg ik wel de 50 euro boete voor de kiezen. Het blijft een vast contract wat je verbreekt.
Ook dat verschilt per leverancier.

Bij mij werd ik door Vattenfall niet gehouden aan de opzegtermijn of de boete. Mijn contract werd per de volgende dag beëindigd en ze hebben me nooit een boete opgelegd. Electriciteit loopt netjes door.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

Ik heb gekeken in mijn contract en dan zou dan €75 zijn ivm de resterende looptijd. Maar dat weegt niet op tegen de vastrecht kosten die anders blijven doorlopen. Leuker zou zijn om geen boete te krijgen, maar het loont nog steeds als ik m wel krijg.

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Truus01
Pazo schreef op zondag 5 november 2023 @ 11:09:
Ik heb gekeken in mijn contract en dan zou dan €75 zijn ivm de resterende looptijd. Maar dat weegt niet op tegen de vastrecht kosten die anders blijven doorlopen. Leuker zou zijn om geen boete te krijgen, maar het loont nog steeds als ik m wel krijg.
Ik weet niet of het als argument helpt (ik had het niet nodig als argument), maar als de prijs van gas van die leverancier momenteel hoger is dan de prijs die jij ervoor betaald, zou je volgens de huidige boeteregels geen boete krijgen. Dus misschien wil de energieleverancier coulant zijn en jou dus ook geen boete geven.
(Of, wellicht nog een optie, nu je contract boetevrij openbreken voor de huidige prijs met nieuwe boeteregeling en dan opzeggen zodra de prijs gestegen is. (Al is natuurlijk de vraag of dat snel gebeurd.) (En of dat zo kan bij je leverancier.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-09 15:29

Nhz

Japser schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 08:38:
[...]

Snap ik, doelde meer op de voor en na foto's. De ingreep die nodig is heeft nogal wat voeten in aarde in dit geval.
Ik denk niet dat ik je berichtje begrijp. Wat wil je dan precies met die foto's met het oog op 'herstelkosten die voortvloeien te claimen'?

Groetjes

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-09 09:09
Truus01 schreef op zondag 5 november 2023 @ 13:25:
[...]

Ik weet niet of het als argument helpt (ik had het niet nodig als argument), maar als de prijs van gas van die leverancier momenteel hoger is dan de prijs die jij ervoor betaald, zou je volgens de huidige boeteregels geen boete krijgen. Dus misschien wil de energieleverancier coulant zijn en jou dus ook geen boete geven.
(Of, wellicht nog een optie, nu je contract boetevrij openbreken voor de huidige prijs met nieuwe boeteregeling en dan opzeggen zodra de prijs gestegen is. (Al is natuurlijk de vraag of dat snel gebeurd.) (En of dat zo kan bij je leverancier.)
@Pazo heeft een vast contract voor gas en elektra van 3 jaar, die loopt tot begin maart 2025.

dat betekent dat hij nog met de oude boeteregels rekening moet houden en is zijn berekening van €75 waarschijnlijk correct.

the older I get, the better I was...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

Kees-Jan schreef op zondag 5 november 2023 @ 13:32:
[...]

@Pazo heeft een vast contract voor gas en elektra van 3 jaar, die loopt tot begin maart 2025.

dat betekent dat hij nog met de oude boeteregels rekening moet houden en is zijn berekening van €75 waarschijnlijk correct.
Dat klopt. Net afgesloten voordat de stijging begon. Dus heb nog een hele lage kWh en gasprijs. Maar ik ga het wel horen, zal begin vd week eens bellen met ze.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Remcoder
  • Laatst online: 22-09 05:38
[...]

Mijn contract liep ook nog tot januari 2025, dat was het Vattenfall contract wat eind 2021 aangeraden werd in het contracten topic.

Ik denk dat Vattenfall heel blij was dat ze dat gas wat voor ons ingekocht was nu tegen een hogere prijs konden verkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 23:16
Als je je gascontract opzegt bij de leverancier, en niet de aansluiting laat verwijderen, wat gebeurt er dan als er toch gas langs je meter gaat, bijv omdat er ergens een klein gaslek ontstaat (als je klust en er iets niet goed gaat bijvoorbeeld)?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Misanthropia
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-09 11:08
marana schreef op zondag 5 november 2023 @ 17:57:
Als je je gascontract opzegt bij de leverancier, en niet de aansluiting laat verwijderen, wat gebeurt er dan als er toch gas langs je meter gaat, bijv omdat er ergens een klein gaslek ontstaat (als je klust en er iets niet goed gaat bijvoorbeeld)?
als je je contract opzegt, gewoon ook de aansluiting van gas dicht draaien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japser

Japser

Jeej!

Nhz schreef op zondag 5 november 2023 @ 13:30:
[...]

Ik denk niet dat ik je berichtje begrijp. Wat wil je dan precies met die foto's met het oog op 'herstelkosten die voortvloeien te claimen'?
Dat niet mn hele voortuin afgegraven wordt en zo achtergelaten zal worden =]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marana
Misanthropia schreef op zondag 5 november 2023 @ 18:02:
[...]

als je je contract opzegt, gewoon ook de aansluiting van gas dicht draaien
oh ja, natuurlijk, zo simpel is het

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Truus01
[...]

Daarom juist.
Aangeven dat als hij onder de nieuwe regels zou vallen geen boete zou hoeven te betalen, en of ze in zijn geval dus ook coulant willen zijn.
Zoals @Remcoder aangeeft zijn ze misschien wel blij dat ze het ingekochte gas tegen een hogere prijs mogen verkopen.

(Dit alles natuurlijk alleen als de prijs van de leverancier nu inderdaad hoger is dan de prijs van het contract.)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Truus01
Japser schreef op zondag 5 november 2023 @ 18:27:
[...]

Dat niet mn hele voortuin afgegraven wordt en zo achtergelaten zal worden =]
Ik ben bang dat jij @Nhz niet begrijpt. (Niet begrijpt waar hij op doelt.) Want in de voorwaarden van de nul Euro offerte staat (meen ik begrepen te hebben) zoiets als dat je maximaal x% vergoed kunt krijgen bij schade. x% van nul Euro is...

Maar hopelijk gaat het goed.
En foto's zullen je bij een rechtszaak allicht helpen, mocht het onverhoopt toch misgaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JJmac
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22-09 17:24
Ze zeggen hier dat de gasleiding blijft liggen omdat deze ook geschikt is voor waterstof. Ik verwacht dan ook een simpele afsluiting.

10x Canadian Solar 3.72Kwh SE Zuid, Apple

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:23

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

JJmac schreef op zondag 5 november 2023 @ 21:00:
Ze zeggen hier dat de gasleiding blijft liggen omdat deze ook geschikt is voor waterstof. Ik verwacht dan ook een simpele afsluiting.
Dat is (voor mij en volgens mij voor het topic) een nieuwe.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sideriusj
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:33

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

Wie zijn ""ze"" ???

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
No way dat huishoudens waterstof gaan krijgen.
Zal wel een buurman met iets teveel fantasie zijn die dit heeft bedacht.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kaoh
ASW1 schreef op zondag 5 november 2023 @ 23:03:
[...]

No way dat huishoudens waterstof gaan krijgen.
Zal wel een buurman met iets teveel fantasie zijn die dit heeft bedacht.
offtopic:
Eens, te weinig voordeel, te veel aanpassingen en te groot risico. Kosten baten analyse en het komt nooit uit om dat te gaan doen.

[ Voor 3% gewijzigd door Kaoh op 05-11-2023 23:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees-Jan
wie zijn "Ze" en waar is "hier"?

De moderne ketels zijn geschikt om gas gemend met waterstof te kunnen gebruiken.
Puur waterstof is een utopie en te gevaarlijk bij lekken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:26
Ik volg dit topic al een tijdje. Ik ben bezig met het moeizame proces om een warmtepomp installatie te krijgen. Wat ik mij nu afvraag,
Ik heb een energie contract voor gas en elektriciteit. Dit loopt een bepaalde tijd. Wat nou als ik voor die tijd gas zou willen opzeggen? Moet ik dan het contract ook voor gas uitzitten? Of zou het mogelijk moeten zijn op alleen gas op te zeggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJmac
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22-09 17:24
Ze zijn hier in het noorden Warmtenet aan het aanleggen, incl. Vernieuwen van waterleiding, riool en afvoer hemelwater. De gasleiding is ooit al een keer vernieuwd waardoor het mag blijven liggen omdat het geschikt is voor waterstof.

10x Canadian Solar 3.72Kwh SE Zuid, Apple

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Compuchip87
ahbart schreef op maandag 6 november 2023 @ 09:35:
Ik volg dit topic al een tijdje.
Dan heb je deze vraag al een paar keer voorbij zien komen. Volgens mij afgelopen weekend nog. Lijkt alsof alle leveranciers hier anders mee omgaan dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:26
Compuchip87 schreef op maandag 6 november 2023 @ 09:40:
[...]
Dan heb je deze vraag al een paar keer voorbij zien komen. Volgens mij afgelopen weekend nog.
Nee, dus. Anders had ik de vraag dus niet hoeven stellen. Maar blijkbaar moet ik dan te zijner tijd gewoon contact opnemen met Vattenfall in mijn geval.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Kees-Jan schreef op maandag 6 november 2023 @ 06:29:
[...]

wie zijn "Ze" en waar is "hier"?

De moderne ketels zijn geschikt om gas gemend met waterstof te kunnen gebruiken.
Puur waterstof is een utopie en te gevaarlijk bij lekken...
Dat zeiden ze vroeger bij stads en aardgas ook. Er zijn al diverse pilotprojecten met pure waterstof in woningen. Je bent als netbeheerder knettergek als je op voorhand infrastructuur uit de grond trekt wat recentelijk is gerenoveerd.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bebopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-09 16:56

bebopper

I'm an absolute beginner...

Brief van Bosveld nu ook ontvangen. Reactie van @Nhz min of meer hergebruikt en een mailtje naar hen gestuurd. Dossier is ook weer geupdate.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teejbeej
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 26-04 01:40

Teejbeej

EBVH11S23DJ9W & ERLA11DAW1

Remcoder schreef op zondag 5 november 2023 @ 09:53:
[...]

Ook dat verschilt per leverancier.

Bij mij werd ik door Vattenfall niet gehouden aan de opzegtermijn of de boete. Mijn contract werd per de volgende dag beëindigd en ze hebben me nooit een boete opgelegd. Electriciteit loopt netjes door.
Bij mij idem bij Essent.

(Desalniettemin word ik nu volledig genegeerd door Essent… ik word geïnformeerd ‘het aanbod’ te bekijken in mijn account voor verlenging (3jr contract verloopt eind december) maar er is totaal geen enkel aanbod. Ook na contact roept men doodleuk “als het er niet is, is het er niet…”. Op 1x na toen kreeg ik in een chat opeens wel een aanbieding, of ik ‘even’ wilde bellen om alles verder door te nemen… had ik geen tijd meer voor dus vroeg oid ze eea in mijn account online beschikbaar wilde maken zodat ik eea op mijn eigen moment door kon nemen en evt rond kon maken. Was geen probleem en zou max een week duren… we zijn 4 weken verder en nog altijd niks. Desgevraagd “weet men er niets van af”….. (terwijl het in de chathistorie gewoon zichtbaar is met prijs en al. Ik heb het sterke vermoeden dat ze ‘opeens’ gezien hebben dat ik vorig jaar ruim 2k heb teruggekregen op mn jaarafrekening…. Ze verdienen niet genoeg meer aan mij….). “U moet gewoon maar afwachten” is het ‘advies’. Aan mn zolen! Er zijn er meer die energie aanbieden… dus er volgt nu een overstap naar Engie ;-) )
Tot zover klantgerichtheid van Essent (ondanks jarenlang klant te zijn geweest).

[ Voor 62% gewijzigd door Teejbeej op 06-11-2023 13:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nico_GTR
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22-09 16:05

Bij mij trokken ze die er gewoon uit na loskoppeling bij de meter met een graafmachientje. Enige nut van dat ding ook die dag. 8)7

Wel fijn dat het bij jou werkt bij Greenchoice, ik moest er begin dit jaar toch echt enorm veel moeite voor doen om dat aan de telefoon te regelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• snameroc
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DfBpwoMox6rLG6dbU5EJD5g8SHc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W4SuLUIIDEyby7YMcCntcBsb.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag Enexis monteur onverwacht aan de deur. Hij had nog nooit van de tweakers route gehoord en begreep het ook niet. Hij zei dit moeten ze op kantoor maar uitzoeken.
Moet ik hier nog op reageren en welk adres?

[ Voor 4% gewijzigd door snameroc op 06-11-2023 23:07 ]

snameroc

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:19
snameroc schreef op maandag 6 november 2023 @ 23:06:
[Afbeelding]

Vandaag Enexis monteur onverwacht aan de deur. Hij had nog nooit van de tweakers route gehoord en begreep het ook niet. Hij zei dit moeten ze op kantoor maar uitzoeken.
Tsja, zelfs bij Enexis horen ze de wet te begrijpen, vooral op kantoor.
Moet ik hier nog op reageren en welk adres?
Als de afsluiting is geslaagd hoef je niet te reageren op deze brief. Wel de rekening betwisten als die komt. Als de afsluiting niet is geslaagd zou ik een afspraak inplannen via het telefoonnummer zoals in de brief is aangegeven.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snameroc
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Evkfgglo82qa7AlcTgxDMojDfUs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f00dlaJhvVtXuz2ocgMjx8s3.jpg?f=fotoalbum_large

snameroc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• snameroc
RichieB schreef op maandag 6 november 2023 @ 23:09:
[...]

Tsja, zelfs bij Enexis horen ze de wet te begrijpen, vooral op kantoor.

[...]

Als de afsluiting is geslaagd hoef je niet te reageren op deze brief. Wel de rekening betwisten als die komt. Als de afsluiting niet is geslaagd zou ik een afspraak inplannen via het telefoonnummer zoals in de brief is aangegeven.
Tenzij je geen opdracht wil geven toch?
Er is niks afgesloten

snameroc

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RichieB
snameroc schreef op maandag 6 november 2023 @ 23:12:
[...]

Tenzij je geen opdracht wil geven toch?
Er is niks afgesloten
In de brief staat duidelijk: je moet een afspraak maken voor het afsluiten binnen, anders sluiten ze je buiten af. De kosten daarvoor lijken me wel verhaalbaar op jou omdat je ze dan geen gelegenheid hebt gegeven om binnen af te sluiten.

Een afspraak inplannen voor werkzaamheden door de netbeheerder aan hun apparatuur is nog geen opdracht. Je kan prima een afspraak maken zonder opdracht te geven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• snameroc
Ik zie dat anders ze zijn binnen geweest. En afsluiten is niet gratis nooit geweest. Verwijderen wel. Ik heb verteld dat hij de meter en aansluiting op eigen initiatief op afspraak mag verwijderen maar dat ik geen opdracht geef.

snameroc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marana
Vandaag mijn gascintract opgezegd bij Energiedirect, via de chat. Bevestigingsmail nog niet ontvangen. Geen woord over dat ik verplicht zou zijn om een contract te hebben als ik nog een aansluiting heb. Energiedirect heeft het dus wel goed begrepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marana
snameroc schreef op maandag 6 november 2023 @ 23:20:
Ik zie dat anders ze zijn binnen geweest. En afsluiten is niet gratis nooit geweest. Verwijderen wel. Ik heb verteld dat hij de meter en aansluiting op eigen initiatief op afspraak mag verwijderen maar dat ik geen opdracht geef.
Hoezo is afsluiten niet gratis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snameroc
marana schreef op maandag 6 november 2023 @ 23:25:
[...]

Hoezo is afsluiten niet gratis?
Afsluiten is iets anders als verwijderen
Verwijderen is gratis afsluiten niet zie brief met tarieven Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Evkfgglo82qa7AlcTgxDMojDfUs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f00dlaJhvVtXuz2ocgMjx8s3.jpg?f=fotoalbum_large

snameroc

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RichieB
@snameroc Als je ze de gelegenheid hebt gegeven om je van het gas af te sluiten (je hebt ze binnen gelaten en toegang gegeven tot de aansluiting) maar ze wilden het zelf niet doen, dan zou ik dat wel in een brief kenbaar maken. Anders zien ze het wellicht als de eerste onsuccesvolle poging zoals vermeld in deze brief.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:23

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

RichieB schreef op maandag 6 november 2023 @ 23:49:
@snameroc Als je ze de gelegenheid hebt gegeven om je van het gas af te sluiten (je hebt ze binnen gelaten en toegang gegeven tot de aansluiting) maar ze wilden het zelf niet doen, dan zou ik dat wel in een brief kenbaar maken. Anders zien ze het wellicht als de eerste onsuccesvolle poging zoals vermeld in deze brief.
En vergeet niet te vermelden, dat ze altijd op afspraak welkom zijn. Die afspraak dient minimaal vijf dagen van te voren gemaakt te worden volgens de eigen voorschriften van de netbeheerders.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Compuchip87
snameroc schreef op maandag 6 november 2023 @ 23:27:
[...]

Afsluiten is iets anders als verwijderen
Verwijderen is gratis afsluiten niet zie brief met tarieven [Afbeelding]
Daar zijn de mensen in dit topic het niet mee eens. Ook niet met de inhoud van de brief zelf trouwens.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:48
Compuchip87 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 07:43:
[...]

Daar zijn de mensen in dit topic het niet mee eens. Ook niet met de inhoud van de brief zelf trouwens.
Vergeet er niet bij te vermelden dat de rechter het er ook niet mee eens is, in meerdere zaken.

Acties:
  • +8 Henk 'm!
RichieB schreef op maandag 6 november 2023 @ 23:16:
[...]

In de brief staat duidelijk: je moet een afspraak maken voor het afsluiten binnen, anders sluiten ze je buiten af. De kosten daarvoor lijken me wel verhaalbaar op jou omdat je ze dan geen gelegenheid hebt gegeven om binnen af te sluiten.

Een afspraak inplannen voor werkzaamheden door de netbeheerder aan hun apparatuur is nog geen opdracht. Je kan prima een afspraak maken zonder opdracht te geven.
Wat in die brief staat is echter in strijd met de gaswet.

De netbeheerder die werkzaamheden wenst uit te voeren, dient minimaal 5 werkdagen voorafgaand het initiatief te nemen voor het maken van een afspraak. Onaangekondigd langskomen en een vodje afgeven waarop staat dat de consument een afspraak moet maken is natuurlijk geen initiatief tot het maken van een fatsoenlijke afspraak.

Ik zou aan @snameroc adviseren om schriftelijk (digitaal) te reageren dat je niet gediend bent van onaangekondigd bezoek en dat Enexis wanneer zij voor eigen rekening en risico werkzaamheden wensen uit te voeren aan hun eigendommen zij daarvoor op de gebruikelijke wijze een afspraak kunnen maken via het emailadres wat je gebruikt om het bericht te versturen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
RichieB schreef op maandag 6 november 2023 @ 23:49:
Als ze niet hebben afgesloten, kun je melden dat je de gelegenheid niet hebt gegeven omdat je onaangekondigd en zonder afspraak geen mensen werkzaamheden in of aan de woning laat uitvoeren.
De gaswet schrijft een afspraak voor.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• snameroc
Maar wat is het juiste correspondentie adres voor zoiets bij Enexis ?
Ik heb in het verleden gereageerd op klantenservive@enexis.nl als klachten@enexis.nl.

snameroc

Acties:
  • +2 Henk 'm!
snameroc schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 10:29:
Maar wat is het juiste correspondentie adres voor zoiets bij Enexis ?
Ik heb in het verleden gereageerd op klantenservive@enexis.nl als klachten@enexis.nl.
Beide gebruiken in cc, en desnoods ook nog een kopie via het online contactformulier sturen met verwijzing naar je e-mails. Van dat laatste krijg je namelijk een ontvangstbevestiging van Enexis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• snameroc
Ik ga er voor zitten vanavond

snameroc

Acties:
  • +29 Henk 'm!

• Cpt00kirk
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:11
Ik zal mijn traject hier even proberen uit te splitsen (meer jaren plan helaas) :

Ter informatie we verwarmen het huis (in de Noordoostpolder) op dit moment (2021) met een houtkachel en de gaskookplaat en oven zijn vervangen door een elektrische versie. Waar we alleen nog gas voor gebruikte was de douche / warm water uit de kraan.

1 - We zijn in november 2021 begonnen met het traject verwijderen van de gasmeter. We hebben tegen de winter aan gezegd laten we het gewoon proberen en zien waar het schip strand.

2 - Het aanschaffen van een doorstromer (3-fase) was het startpunt, na installatie waren we geen gas meer nodig.

3 - Via de energieleverancier (Greenchoice) de afmelding voor het gas gedaan, die was zeer makkelijk en met een paar dagen hebben we de bevestiging dat we geen gas meer geleverd krijgen vanaf 22 November.

4 - Nu hebben we uiteraard de standaard brief van Liander gekregen over het hebben van een gascontract anders wordt men afgesloten! Gelukkig was dat natuurlijk de bedoeling en hebben we via Liander daarna een brief ontvangen om via mijn aansluitingen.nl de aavraag te doen.

5 - De aanvraag hebben we netjes gedaan en met bijbehorende foto's en melding dat de meter buiten aan de gevel hangt. We hoeven dus niet thuis te zijn om hun het werk te laten doen.

6 - Maar toen begon het gezeur, na 3 maand en regelmatig inloggen van de aanvraag gebeurd er niks. Daarop heb ik meerdere malen gebeld met de klantenservice en kreeg te horen dat men er mee bezig was, en dat ik geduld moest hebben.

7 - Toen gebeurde het in eens in begin 2022 kregen we een brief van Liander waar in stond dat de aanvraag zou worden uitgevoerd op een datum van 2021??? Pardon in het verleden een verwijdering plannen, dat was wellicht het startpunt van de interne problemen bij Liander.

7 - 2 maand verder nog maar eens gebeld en toen was de toon omgeslagen en kreeg ik te horen dat ik niet moest zeuren en dat ze met de energie transitie bezig zijn (oh ja mijn dossier was niet vindbaar meer intern), waarmee ze eigenlijk zeiden je bent niet belangrijk genoeg dus stop met bellen.

8 - Conclusie op dat moment : prima doen we lekker niks en die meter kan me gestolen worden.

9 - Maar toe we verder aan het werk waren in huis roken we steeds een beetje gas, dat zou niet moeten kunnen aangezien de meter en de aansluiting in huis beide dicht stonden. Gelukkig was Liander in de buurt bezig en heeft mijn vrouw de persoon aangesproken en die heeft een dop op de leiding van de gasmeter geplaatst tussen meter en huis. Vanaf dat moment was de lucht ook verdwenen. (april 2022)

10 - Nu zijn er bij ons in de straat (6km lang) nog meer bewoners bezig om te verduurzamen , waaronder 1 die ook van het gas af wilde en ook een aanvraag via de installateur heeft laten doen.

11 - Nu kregen we een brief van Liander groot verbruik en die gaf aan dat de gaskast in de tuin (zon groen kastje met verdelers) weg kon omdat er in de straat nog 1 wegging (zie hierboven).

12 - Gemeente kwam tig rood witte palen plaatsen (alsof er een bom gevonden was) en na die tijd kwam de dag dat men de kast kwam verwijderen. WHOOHOO. Ter plaatse kwamen de werkmannen er achter dat de gasmeter er nog hing! Goh echt? dat weet ik maar men wil hem maar niet weghalen. Conclusie was dat zolang de meter er hangt de leiding en kast niet weg mocht. Na wat overleg en aangeven dat er mensen uit België en Groningen speciaal hier gekomen waren zijn ze dan toch maar begonnen.

13 - Meer werk dan verwacht! Na een dag werken en zoeken waar de aansluiting zat op de hoofleiding hadden ze de hoofleiding aangepast en de leiding onder de weg naar mijn gaskast in de tuin verwijderd. Toegeven zeer aardige mensen en kon je goed mee overleggen, waarvoor hulde!

14 - De volgende dag hebben ze geprobeerd om de leiding in de tuin te verwijderen door deze met de graver eruit te trekken. Maar de tuin en de leiding wilde geen afscheid van elkaar nemen en het lukte niet. Dus aangegeven dat in de toekomst er waarschijnlijk toch een veranda komt, dus laat de leiding ( ruim 30 meter lengte) lekker liggen dan haal ik deze er later zelf wel uit als ik ga bouwen. Dat vonden ze een prima idee en hebben de tuin weer netjes vlak gemaakt en zijn vertrokken. Alles was nu definitief weg behalve natuurlijk de gasmeter aan de gevel want groot verbruik mag geen gasmeter meenemen!! okay? Nou ja gelukkig wilde ze wel een melding maken dat de meter opgehaald kon worden.

15 - na een week of 2 kwam er iemand van Alliander het erf oprijden om te zien hoe het gegaan was, hij was in de buurt en we hebben alles doorgenomen en wederom aangegeven dat de gasmeter er nog hing. hij zou er weer melding van maken.

16 - We waren erg blij, dat nu naar al die tijd het was afgerond. maar de gasmeter hing er nog en aangezien de warmtepomp op dezelfde plek moest komen heb ik de meter zelf maar van de muur geschroefd en in de schuur gelegd.

17 - Omdat we best wat oud staal hadden liggen heb ik de aanhanger gevuld en daar de gasmeter opgelegd. Via de website van Liander (14 augustus 2023) heb ik melding gemaakt dat ze 7 dagen de tijd hadden om de meter op te halen of hij gaat naar het oud ijzer. Prompt kregen we 2 dagen later iemand aan de telefoon dat er iemand langs wilde komen om de meter te verwijderen. Goh toevallig net na mijn reactie.

18 - De persoon in kwestie heeft de meter opgehaald en snapte niet waarom het allemaal zo vreemd en lang moest duren maar we waren eindelijk van alles af! Eind goed al goed zou je zeggen naar 2 jaar.

19 - Helaas, we werden gebeld met de vraag of we van het gas af waren en dat de meter was opgehaald dus ik vertel blij dat het eindelijk allemaal is gelukt en dat het klaar is. Wederom heb ik het hele verhaal nogmaals moet uitleggen en wilde ik het gesprek afronden. Maar toen kwam de melding dat de leiding in de grond (eigendom Liander) toch echt uit de grond moest want het laten zitten zou een milieudelict zijn en dat kon dus echt niet.

Na uitleg dat een koperen buis hier op het erf het minst slechte is in de grond (heb al halve trekkers, vaten, plastic en puin uit de grond verwijderd) en dat deze lekker mocht blijven liggen werd de mevrouw in kwestie toch niet overtuigd en moest de leiding er uit. Na uitleg dat ze beter de 2000 euro die nodig was om de leiding te verwijderen beter aan een andere klant konden besteden EN de melding dat Liander alleen nog op mijn erf mochten komen met een gerechtelijk bevel gaf de mevrouw het op en zou ze intern gaan overleggen.

20 - 1 week later kreeg ik een mail waarin ze aangaven dat de leiding mocht blijven liggen en dat het dossier inmiddels was gevonden, en op afgerond was gezet.

21 - Joepie we zijn er mee klaar, Niet dus! We kregen een mail (1 sept 2023) of we de teveel betaalde netbeheerkosten terug konden vorderen van Liander. Na aangeven dat ik vanaf de afmelding bij Greenchoice al geen netbeheerkosten betaalde wilden ze dit natuurlijk niet geloven en gingen ze zelf het uitzoeken. 2 weken later kregen we de melding dat ik toch gelijk had en dat er verder geen afhandeling nodig was. Super bedankt!

22 - 1 week later staat er weer iemand van Liander op het erf en wederom doe ik het hele verhaal nogmaals. Hij vond het een vreemd verhaal en dat het zolang heeft geduurd, maar ja het was klaar. Maar TOCH moet ik we een foto maken van de plek waar de meter heeft gehangen want er stond nergens dat de meter nu toch echt weg was. ZUCHT

23 - De enquête (20 sept 2023) die van Liander binnen kwam is natuurlijk naar waarheid ingevuld en kwam op het volgende neer : DOEK LIANDER OP en begin met het opnieuw opbouwen van de structuur want men heeft veel afdelingen die niks van elkaar weten en alles loopt langs elkaar. De werkmannen die het werk hebben uitgevoerd kunnen niks anders dan LOF krijgen die hebben het top gedaan!

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Jitta
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08-01 15:28
Wat een hi-la-risch verhaal. Jammer dat het zo triest is.

Jitta, gasloos, CO2&energieneutraal sinds oktober 2018, kraan dicht, geen slotje

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Jitta schreef op woensdag 8 november 2023 @ 17:02:
Wat een hi-la-risch verhaal. Jammer dat het zo triest is.
En dat dit soort verhalen echt niet uniek is bij de netbeheerders. Gaat het niet volgens hun (juridisch foutieve) draaiboek en stappenplan, dan wordt het al snel een drama.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees-Jan
Ivow85 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 11:31:
[...]

En dat dit soort verhalen echt niet uniek is bij de netbeheerders. Gaat het niet volgens hun (juridisch foutieve) draaiboek en stappenplan, dan wordt het al snel een drama.
Iedere keer dus :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

Ik heb gisteren een verzoek gedaan naar EnergyZero om mijn gascontract te beëindigen.
Ik heb een 3 jarig vast contract tot maart 2025 met gas en elektra. Elektra wil ik uiteraard gewoon door laten lopen. Nu krijg ik net de volgende mail:
Ik had nog een vraag voor u; wordt de gasmeter verwijderd of is de gaskraan enkel dichtgedraaid? Mocht de gaskraan alleen zijn dichtgedraaid bent u wel verplicht volgens uw netbeheerder om een leverancier voor gas te hebben. Als uw gasmeter wordt verwijderd door de netbeheerder kunt u uw gascontract opzeggen. Hier zitten wel kosten aan verbonden aangezien u een vast contract heeft.
De gaskraan zit dus gewoon dichtgedraaid. Mag lekker blijven zitten van mij. Maar ik maak hier uit op dat ze pas willen opzeggen als de meter verwijderd is. Wat is nu het handigst om te antwoorden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@Pazo Wat is de opzeg vergoeding die ze je in rekening brengen? Wat zijn de vaste kosten over deze zelfde periode? Als je dat weet kunnen we je verder helpen.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kees-Jan
Pazo schreef op donderdag 9 november 2023 @ 11:38:
Ik heb gisteren een verzoek gedaan naar EnergyZero om mijn gascontract te beëindigen.
Ik heb een 3 jarig vast contract tot maart 2025 met gas en elektra. Elektra wil ik uiteraard gewoon door laten lopen. Nu krijg ik net de volgende mail:

[...]

De gaskraan zit dus gewoon dichtgedraaid. Mag lekker blijven zitten van mij. Maar ik maak hier uit op dat ze pas willen opzeggen als de meter verwijderd is. Wat is nu het handigst om te antwoorden?
Volgens hun eigen voorwaarden mag je het contract éérder beëindigen, echter wel onder voorwaarden (zie gedeelte "Looptijd van de overeenkomst") waarin staat dat je een opzegvergoeding zou moeten betalen. Je "moet" nog minder dan 1,5 jaar dus de opzegvergoeding zou €50 zijn, volgens hun tabel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8KXAas-Z6D336qc5PnDjicIF46o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4fgZ6eqkjFISdw2H8SsOYJKp.png?f=user_large

Er zijn geen andere verbindende voorwaarden, zoals (aanvraag voor) verwijderen van de aansluiting.
Daarmee mag je ervan uitgaan dat ze de opzegging alszodanig verwerken in hun systeem.

Er is géén wettelijke verplichting om een leverancierscontract voor gas te hebben op een aansluiting.

[ Voor 14% gewijzigd door Kees-Jan op 09-11-2023 11:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

@onetime @Kees-Jan Volgens mij is dat €75 als ik mij kan herinneren uit het contract ivm resterende looptijd. Die wil ik best betalen hoor, is volgens mij nog altijd voordeliger dan betalen van het vastrecht.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kees-Jan
Pazo schreef op donderdag 9 november 2023 @ 11:53:
@onetime @Kees-Jan Volgens mij is dat €75 als ik mij kan herinneren uit het contract ivm resterende looptijd. Die wil ik best betalen hoor, is volgens mij nog altijd voordeliger dan betalen van het vastrecht.
het is nog (maximaal) 17 maanden tot einde contract, dat is minder dan 1,5 jaar (18 maanden) en daarom zou je maar €50 opzegvergoeding verschuldigd zijn! O-) ;)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• overhyped
Pazo schreef op donderdag 9 november 2023 @ 11:38:

[...]

Gewoon antwoorden dat je gas op wilt zeggen, en dat enige communicatie met de netbeheerder voor jouw conto komt.

Klopt trouwens wel wat ze zeggen: volgens de netbeheerder moet je wet doen. Volgens de wet echter niet :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

Duidelijk, ik ga straks even een antwoord tikken :)
Alvast bedankt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!
@Pazo Als ik het goed heb is de opzegvergoeding voor jouw contract nog €50. Ook als het €100 zou zijn zou ik ze bedanken voor de ontvangst bevestiging van je opzegging. En dat je ervan uit gaat dat ze deze goed zullen verwerken, en dat je alle kosten voor het niet correct verwerken op ze zult verhalen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

Nou, snel antwoord van ze:
Ik heb een ticket aangemaakt voor onze backoffice om het contract om te laten bouwen van stroom + gas naar alleen stroom. Dit zal in werking gezet worden met 30 dagen opzegtermijn, per 9-12-2023.
Aangezien wij niet 1 van de 2 producten in uw contract kunnen loskoppelen zullen wij het contract voor beide producten stopzetten per 9-12-2023, hierachter na maken wij een stroom contract aan met dezelfde voorwaarden als uw huidige contract dat zal in gaan per 9-12-2023.
Prima als het onder dezelfde voorwaarden / tarieven gaat als ik nu heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Pazo Pas op met salderen... Niet accoord gaan als ze niet gewoon over het hele jaar salderen.
Tenzij het voordelig voor je uitpakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

onetime schreef op donderdag 9 november 2023 @ 14:32:
@Pazo Pas op met salderen... Niet accoord gaan als ze niet gewoon over het hele jaar salderen.
Tenzij het voordelig voor je uitpakt.
Bedankt, maar ze salderen over het hele jaar.
Bij de eerste jaar afrekening tenminste wel. Zal uiteraard even opletten als het 'nieuwe' contact komt of er niet stiekem is gewijzigd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kaoh
Ingang nieuwe contracten leveeren vaak geen aanpassing van het betaal moment op. Dus in de basis zou dat niet een probleem moeten zijn. De afrekening is 1 keer per jaar, los van het aantal contracten die in die periode zijn geweest.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Pazo schreef op donderdag 9 november 2023 @ 14:43:
[...]

Bedankt, maar ze salderen over het hele jaar.
Bij de eerste jaar afrekening tenminste wel. Zal uiteraard even opletten als het 'nieuwe' contact komt of er niet stiekem is gewijzigd.
Ik zou er maar niet van uitgaan dat ze over het hele jaar salderen. Ze lijken namelijk aan te geven dat je huidige contract voor gas én elektra in december beëindigd gaat worden en dat je dan een nieuw contract krijgt. Ik kan me zo voorstellen dat het salderen niet over twee contracten heen loopt.

En kijk je tevoren ook even wat je nieuwe tarieven worden? Komen die niet veel hoger uit?
Goed uitzoeken voordat je de definitieve stap maakt. Niet zomaar uitgaan van wat dan ook. Pas als ze je iets schriftelijk voorstellen weet je wat je gaat krijgen.

<John O`Mill>

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kaoh
Ik kan uit persoonlijke ervaring delen dat bij GreenChoice ze salderen over afrekening moment en dat is gewoon vaan jaar op jaar, de contracten daar tussen hebben alleen invloed op de tarieven. Ik heb in 1 afrekening 3 contracten gehad. Heeft gewoon 1 afrekening opgelverd met een totaal saldering van mn panelen. Ik had toen wel ruzie over de kalorgische gas correctie, die hadden ze toegepast en het nieuwe gas saldo 'logisch' uitgesmeerd, hierdoor kwam een groter deel van het gas verbruik uit in een duurder contract terwijl ik juist mijn eerste van het gas af stap hat genomen en in die periode veel minder gas had verbruikt. Toen hebben ze in overleg, met mijn toestemming (na eigen calculatie of het niet in mijn nadeel uit zou pakken) wel een kortere periode afrekning gemaakt, hun software ging het niet goed krijgen anders.
Als andere energie bedrijven hetzelfde werken, en volgens mij is dit stuk redelijk vastgelegd in de energiewet, verwacht ik dat hier dus ook.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

Hippe Lip schreef op donderdag 9 november 2023 @ 21:46:
[...]

Ik zou er maar niet van uitgaan dat ze over het hele jaar salderen. Ze lijken namelijk aan te geven dat je huidige contract voor gas én elektra in december beëindigd gaat worden en dat je dan een nieuw contract krijgt. Ik kan me zo voorstellen dat het salderen niet over twee contracten heen loopt.

En kijk je tevoren ook even wat je nieuwe tarieven worden? Komen die niet veel hoger uit?
Goed uitzoeken voordat je de definitieve stap maakt. Niet zomaar uitgaan van wat dan ook. Pas als ze je iets schriftelijk voorstellen weet je wat je gaat krijgen.
Ik heb op de mail staan dat ze dezelfde voorwaarden en tarieven zullen hanteren als ik nu heb.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Pazo schreef op donderdag 9 november 2023 @ 23:37:
[...]

Ik heb op de mail staan dat ze dezelfde voorwaarden en tarieven zullen hanteren als ik nu heb.
Nou mooi, dan heb je je in elk geval goed voorbereid!👍

<John O`Mill>

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kiswum
  • Laatst online: 17-09 15:59

Kiswum

Gadget reviewer

Ik ben inmiddels in de fase beland waarbij Bosveld is ingeschakeld. Mijn dossier is weer bijgewerkt
@Bram-Bos bedankt voor het aanleveren / opstellen van de Deurwaardersbrief. Die heb ik zojuist ingezet. Wellicht kan die brief ook worden toegevoegd aan het gouden format van voorbeeldbrieven.

Wat mij betreft mag ik ook aan Categorie B van: Bram-Bos in "Gas de deur uit doen: Gratis!" worden toegevoegd :)

Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• overhyped
Kiswum schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 12:01:
Ik ben inmiddels in de fase beland waarbij Bosveld is ingeschakeld. Mijn dossier is weer bijgewerkt
@Bram-Bos bedankt voor het aanleveren / opstellen van de Deurwaardersbrief. Die heb ik zojuist ingezet. Wellicht kan die brief ook worden toegevoegd aan het gouden format van voorbeeldbrieven.

Wat mij betreft mag ik ook aan Categorie B van: Bram-Bos in "Gas de deur uit doen: Gratis!" worden toegevoegd :)
Blijft bizar… en hulde dat je doorzet. Als dingspiel III komt meld ik mij bij deze voor de crowdfunding :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RagEnigma
  • Laatst online: 23:35
overhyped schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 12:31:
[...]

Blijft bizar… en hulde dat je doorzet. Als dingspiel III komt meld ik mij bij deze voor de crowdfunding :)
Ik meld mij dan ook gelijk en hopelijk met mij nog vele anderen.
Pagina: 1 ... 80 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.