I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Ik zou het graag weer doen, maar de financiën laten het momenteel niet toe.RagEnigma schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 16:14:
[...]
Ik meld mij dan ook gelijk en hopelijk met mij nog vele anderen.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Dan doe ik de volgende keer wel dubbel.Freee!! schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 16:26:
[...]
Ik zou het graag weer doen, maar de financiën laten het momenteel niet toe.
p.s. zonder de hulp en eerder bewandelde paden door jullie (en mijn broer), zou ik dit traject echt niet op deze wijze hebben voortgezet.
[ Voor 16% gewijzigd door Kiswum op 11-11-2023 11:39 ]
Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.
Ik weet wel zeker dat bosveld dat niet gedaan heeft, het kan namelijk niet uit.Kiswum schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 11:39:
Ik verwacht dat Bosveld het dossier (uiteindelijk) zal laten vallen als ik kan aantonen dat Enexis niet alle communicatie heeft doorgestuurd. De bal ligt nu bij Bosveld en ik hoop voor hen, dat ze het dossier volledig hebben + hebben doorgenomen en getoetst. Vooralsnog denk ik dat ze de casus hebben aangenomen en direct hebben doorgezet naar mij.
p.s. zonder de hulp en eerder bewandelde paden door jullie (en mijn broer), zou ik dit traject echt niet op deze wijze hebben voortgezet.
Zij verwerken in bulk massa’s incasso’s, waar het merendeel zo erg schrikt van de deurwaarder dat ze direct betalen. Als ze ook nog moeten lezen voor die vier tientjes draaien ze verlies.
Helaas voor Bosveld staat in de wet dat ze hun zaken moeten beoordelen voordat ze worden geind. Dat ze geen verlies mogen draaien staat daar dan gelukkig weer niet in.overhyped schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 13:09:
[...]
Als ze ook nog moeten lezen voor die vier tientjes draaien ze verlies.
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Vandaag de eerste brief van Enexis mogen ontvangen volledig volgens wat ik hier heb gelezen. Zij gaan uit van een afsluiting met kosten zoals vele anderen hier ook hebben gezien tenzij een nieuwe leveringsovereenkomst voor gas wordt afgesloten.
Nu twijfel ik of ik bij mijn principiële standpunt blijf: de meter is niet van mij, op afspraak ben je van harte welkom om hier vanalles mee te doen maar ik geef geen opdracht en accepteer geen rekening.
Of de makkelijke route, een opdracht geven om een gasaansluiting (die niet van mij is) kosteloos te laten verwijderen.
Ik ben eerlijk gezegd niet zo bang voor risico en schadegedoe wat bij opdrachtgeverschap komt kijken.
Waar ik wel tegenop kijk is het “gedoe” en getouwtrek.
Wat zijn de recente ervaringen bij Enexis als het de Tweakers route aangaat?
Eigenlijk heb ik hier niet zon zin in 😉
Kiswum in "Gas de deur uit doen: Gratis!"
[ Voor 5% gewijzigd door Riesjard op 11-11-2023 15:39 ]
Tsja, pick your battles is wat ze in Engeland zeggen.Riesjard schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 15:16:
Er draait bij mij sinds een paar weken een warmtepomp. Gaskraan heb ik als mooie symbolische handeling dichtgedraaid en de leveringsovereenkomst is opgezegd per 22-11.
Vandaag de eerste brief van Enexis mogen ontvangen volledig volgens wat ik hier heb gelezen. Zij gaan uit van een afsluiting met kosten zoals vele anderen hier ook hebben gezien tenzij een nieuwe leveringsovereenkomst voor gas wordt afgesloten.
Nu twijfel ik of ik bij mijn principiële standpunt blijf: de meter is niet van mij, op afspraak ben je van harte welkom om hier vanalles mee te doen maar ik geef geen opdracht en accepteer geen rekening.
Of de makkelijke route, een opdracht geven om een gasaansluiting (die niet van mij is) kosteloos te laten verwijderen.
Ik ben eerlijk gezegd niet zo bang voor risico en schadegedoe wat bij opdrachtgeverschap komt kijken.
Principes zijn mooi maar het leven is ook kort, heb er zelf daarom toe besloten er geen energie in te willen steken en daarom de makkelijke route te bewandelen. Overigens ook omdat er hier een gemeentelijke subsidie is waarbij het een voorwaarde is dat de gasaansluiting verwijderd wordt.
Proces verliep soepel en eerlijk gezegd blij dat die leiding eruit is en een beetje extra plek in de meterkast.
Maar wie het principieel wil aanpakken heeft mijn zegen, maak gewoon je eigen keuze hierin.
Ik heb ook gewoon Enexis opdracht gegeven om te verwijderen, ook geen zin in gedoe, prima afgehandeld en redelijk snel verwijderd. Maar ik heb dan ook geen duizenden euros kostende voortuin waar je stress van kunt krijgenRiesjard schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 15:16:
Er draait bij mij sinds een paar weken een warmtepomp. Gaskraan heb ik als mooie symbolische handeling dichtgedraaid en de leveringsovereenkomst is opgezegd per 22-11.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
1 november heb ik een aanvraag gedaan bij Stedin voor het verwijderen van de gasaansluiting.Baxke schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 23:03:
Gistermiddag heb ik telefonisch contact opgenomen met Vattenfall, de medewerker vertelde me dat ik het contract voor gaslevering pas kom beëindigen nadat de gasmeter is verwijderd. Nadat ik gister in dit topic las heb ik Vattenfall gemaild dat ik met inachtneming van de opzegtermijn van 30 dagen wilde opzeggen en verwees daarbij naar hun algemene voorwaarden en de gaswet.
Vanmorgen 08:05 werd ik gebeld en kreeg ik te horen dat de medewerker die ik spraak onjuiste informatie had verstrekt en dat opzeggen weldegelijk mogelijk was. Daarna ontving ik een mail waarin is bevestigd dat mijn contract voor gaslevering vanaf 1 november stopt (!!!) en dat ik bericht ga ontvangen van de netbeheerder.
Wordt vervolgd! :-)
Deze week ontving ik een soort van dreigbrief van Stedin met daarin het verzoek binnen 2 dagen contact op te nemen en binnen 10 dagen een nieuw contract voor gaslevering af te sluiten.
Deze brief kruiste een offerte van Steding voor het verwijderen van de gasasluiting. Op deze offerte stond geen bedrag vermeld. Ik heb de offerte geaccordeerd en verwijdering zal mogelijk eind januari plaats gaan vinden.
[ Voor 3% gewijzigd door Baxke op 11-11-2023 17:52 ]
Daar geen discussie overRichieB schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 14:55:
[...]
Helaas voor Bosveld staat in de wet dat ze hun zaken moeten beoordelen voordat ze worden geind. Dat ze geen verlies mogen draaien staat daar dan gelukkig weer niet in.
Dus puur ‘late stage capitalism’ snap ik ‘m wel, etisch niet
Inmiddels zijn we alweer een tijdje verder en nog geen reactie mogen ontvangen van Bosveld. De 5 werkdagen die ze in de automatische reactie als streeftijd aangaven zijn in ieder geval niet gehaald.Nhz schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 13:03:
[...]
Ik heb ook maar even een mailtje getypt naar Bosveld, heb me daarbij behoorlijk laten inspireren door jouw dossier. Heb in deze mail ook even de correspondentie van @Bram-Bos aangehaald. Beide bedankt voor jullie bijdragen.
We wachten gewoon weer (verder) rustig af...
Groetjes
Je kunt, volgens mij, ook net zo lang de Tweakers route volgen, totdat jij het getouwtrek moe bent. (Wellicht tot aan de brief van Bosveld?). Dan kun je nog altijd de MijnAansluiting doen.Riesjard schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 15:16:
Denk ik.
Kunnen anderen dat bevestigen?
Of is er een point of no return op de Tweakers route? En dan is de brief van Bosveld vast al daarna, want die komen bepaalde 'gemaakte' kosten al innen.
In ieder geval, van wat ik zoal gelezen heb, gaat Enexis bij de Tweakers route altijd moeilijk doen. Die laten het niet ineens voor wat het is.
Dus als je echt geen gedoe wilt, moet je (helaas) de MijnAansluiting route kiezen.
Volgens mij zijn de meest recente Tweakers route ervaringen met Enexis van @Nhz , @Kiswum en @bebopper.
Waarom 'helaas'?Truus01 schreef op zondag 12 november 2023 @ 09:21:
[...]
Dus als je echt geen gedoe wilt, moet je (helaas) de MijnAansluiting route kiezen.
Voor heel veel mensen is dit een mooie en goede oplossing, mogelijk gemaakt door meerdere personen van hier. Ik snap dat 'strijdige' niet.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Nou ik verwacht dat dit toch anders is. Nu is het volgens mij kiezen, route 1 of 2.Truus01 schreef op zondag 12 november 2023 @ 09:21:
[...]
Je kunt, volgens mij, ook net zo lang de Tweakers route volgen, totdat jij het getouwtrek moe bent. (Wellicht tot aan de brief van Bosveld?). Dan kun je nog altijd de MijnAansluiting doen.
Denk ik.
Kunnen anderen dat bevestigen?
Of is er een point of no return op de Tweakers route? En dan is de brief van Bosveld vast al daarna, want die komen bepaalde 'gemaakte' kosten al innen.
In ieder geval, van wat ik zoal gelezen heb, gaat Enexis bij de Tweakers route altijd moeilijk doen. Die laten het niet ineens voor wat het is.
Volgens mij zijn de meest recente Tweakers route ervaringen met Enexis van @Nhz , @Kiswum en @bebopper.
Als je eenmaal in de molen zit van betwiste facturen dan blijft dat er totdat het dossier is opgelost.
Een traject wat je daar parallel aan opstart veranderd dat niet in mijn ogen.
Maar ik ben idd erg benieuwd of anderen hier ervaring mee hebben.
Als die verwijdering gratis is, waarom wil de netbeheerder dan zo graag dat ik die aanvraag?klump4u schreef op zondag 12 november 2023 @ 09:30:
[...]
Waarom 'helaas'?
Voor heel veel mensen is dit een mooie en goede oplossing, mogelijk gemaakt door meerdere personen van hier. Ik snap dat 'strijdige' niet.
Volgens mij maken ze op eigen initiatief dezelfde kosten.
4850Wp West, 4050Wp Oost, 9kW J-series Pana geïnstalleerd juni 2023
Helaas, omdat wettelijk gezien de Tweakers route rechtmatig is en dus niet zo'n problemen zou moeten opleveren.klump4u schreef op zondag 12 november 2023 @ 09:30:
[...]
Waarom 'helaas'?
En hoe meer er 'strijden', hoe eerder Enexis (en andere netbeheerders) zich (hopelijk) wel aan de wet gaan houden. Dan is er in ieder geval een kans. Als niemand strijdt, veranderen ze niks. En als dadelijk dan de MijnAansluiting-route toch weer geld gaat kosten, moet er weer extra hard gestreden worden.
Ja, ik denk inderdaad toch ook dat het is totdat er 'kosten' gemaakt worden. Dus zolang er nog geen fysieke verwijdering of slotje is, kun je nog switchen van route, daarna zal het inderdaad waarschijnlijk niet meer gaan.Riesjard schreef op zondag 12 november 2023 @ 09:37:
[...]
Nou ik verwacht dat dit toch anders is. Nu is het volgens mij kiezen, route 1 of 2.
Als je eenmaal in de molen zit van betwiste facturen dan blijft dat er totdat het dossier is opgelost.
Een traject wat je daar parallel aan opstart veranderd dat niet in mijn ogen.
Maar ik ben idd erg benieuwd of anderen hier ervaring mee hebben.
Omdat het schandalig is dat bedrijven zoals de netbeheerders zich niet aan de wet houden. Niet alleen qua gas aansluiting, maar ook iets relatief simpels als een vordering die inhoudelijk betwist is niet naar een incasso bureau sturen. Vindt jij Dergelijke arrogantie, en minachting van de burger normaal? Zo nee, dan heb je hier de reden voor het ‘strijdige’klump4u schreef op zondag 12 november 2023 @ 09:30:
[...]
Waarom 'helaas'?
Voor mij geld nog steeds:
Belang bij het houden van de aansluiting? Leegstandscontract.
Belang bij het verwijderen van de aansluiting? Aanvraag doen, en de consequenties (zoals aansprakelijkheid of kosten) accepteren
Geen belang bij beide: tweakers route.
In mijn vorig huis heb ik de tweakers route gekozen, want geen belang bij beide. In mijn huidige huis heb ik verwijdering aangevraagd omdat ik een belang had bij verwijdering. Dat had ik ook geef aan als ik er een rekening voor gekregen had.
[ Voor 0% gewijzigd door overhyped op 12-11-2023 10:21 . Reden: Typo ]
En als het voor hen verplicht is om de ongebruikte gasaansluiting te verwijderen (zoals de netbeheerders zelf beweren), dan hebben ze daar ook helemaal geen aanvraag voor nodig.Wouter2403 schreef op zondag 12 november 2023 @ 09:37:
[...]
Als die verwijdering gratis is, waarom wil de netbeheerder dan zo graag dat ik die aanvraag?
De netbeheerder is verplicht de aansluiting in stand te houden zolang er op die aansluiting iemand een contract heeft. Is er niemand meer met een contract? Dan is het allemaal aan de netbeheerder. Zowel de beslissing wat er mee moet gebeuren als de kosten die daarmee samenhangen.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
"Helaas" omdat de netbeheerder haar publieke taken en de consument niet serieus neemt.klump4u schreef op zondag 12 november 2023 @ 09:30:
[...]
Waarom 'helaas'?
- Consumenten die gewoon van hun recht gebruik maken om een contract op te zeggen, worden al jarenlang door de netbeheerders van diefstal beschuldigd en als halve crimineel behandeld, tot deurwaarders en rechtszaken aan toe.
- de energietransitie wordt door de houding van de netbeheerders actief tegengewerkt. Doordat de netbeheerders denken boven de wet te staan is het moeilijk om een 3-fase aansluiting te krijgen als je die nu niet hebt en kun je dus ook niet simpel gas opzeggen
- al die individuele verwijderingen van volkomen veilige gasaansluitingen is een enorme vernietiging van tijd en geld. Een goede gasaansluiting kan desnoods een slotje op (5 minuten werk) als de netbeheerder niet vertrouwd dat de bewoners van een pand echt geen gas meer gebruiken.
In geval er een slimme meter is, is zo'n slotje ook overbodig. Want de standen van de slimme meter kunnen gewoon gemonitord worden.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Je eigenbelang ging dus in de tweede situatie voor, begrijpelijk, misschien vindt je het dan ook begrijpelijk dat veel mensen helemaal geen zin in een gevecht hebben en gewoon voor de makkelijke weg kiezen, ik heb hier pas een verwijdering gelezen waar het een zooitje was na verwijdering maar ik kan me vergissen.overhyped schreef op zondag 12 november 2023 @ 10:09:
[...]
Omdat het schandalig is dat bedrijven zoals de netbeheerders zich niet aan de wet houden. Niet alleen qua gas aansluiting, maar ook iets relatief simpels als een vordering die inhoudelijk betwist is niet naar een incasso bureau sturen. Vindt jij Dergelijke arrogantie, en minachting van de burger normaal? Zo nee, dan heb je hier de reden voor het ‘strijdige’
Voor mij geld nog steeds:
Belang bij het houden van de aansluiting? Leegstandscontract.
Belang bij het verwijderen van de aansluiting? Aanvraag doen, en de consequenties (zoals aansprakelijkheid of kosten) accepteren
Geen belang bij beide: tweakers route.
In mijn vorig huis heb ik de tweakers route gekozen, want geen belang bij beide. In mijn huidige huis heb ik verwijdering aangevraagd omdat ik een belang had bij verwijdering. Dat had ik ook geef aan als ik er een rekening voor gekregen had.
Ik heb er zeker begrip voor de consument. Niet voor de netbeheerders. Wel voor de strijdbaren.klump4u schreef op zondag 12 november 2023 @ 18:04:
[...]
Je eigenbelang ging dus in de tweede situatie voor, begrijpelijk, misschien vindt je het dan ook begrijpelijk dat veel mensen helemaal geen zin in een gevecht hebben en gewoon voor de makkelijke weg kiezen, ik heb hier pas een verwijdering gelezen waar het een zooitje was na verwijdering maar ik kan me vergissen.
het belang is precies waar het om draait. Omdat ik een belang bij verwijdering heb vindt ik het geen probleem om verantwoordelijkheid en kosten te accepteren. Zo hoort het ook, ik wil iets, ik neem mijn verantwoordelijkheid.
Wanneer dat belang ontbreekt (situatie 1) ontbreekt de noodzaak om een aanvraag te doen.
Dat is een zuivere afweging, niet: heb ik zin om bedreigd te worden door een groot bedrijf met veel meer middelen dan ik. Dat is terecht geen afweging die je van de gemiddelde consument kan verwachten.
Door het laakbare gedrag van de netbeheerders worden consumenten die gewoon rechtsgeldig hun abonnement opzeggen hier wel toe gedwongen:wil ik een overeenkomst aangaan waar ik geen behoefte aan heb, of wil ik vechten tegen m’n netbeheerder.
En dat is hetgeen dat niet klopt, en daar mogen we best principieel over zijn.
Mooi verwoord.overhyped schreef op zondag 12 november 2023 @ 18:39:
[...]
Ik heb er zeker begrip voor de consument. Niet voor de netbeheerders. Wel voor de strijdbaren.
het belang is precies waar het om draait. Omdat ik een belang bij verwijdering heb vindt ik het geen probleem om verantwoordelijkheid en kosten te accepteren. Zo hoort het ook, ik wil iets, ik neem mijn verantwoordelijkheid.
Wanneer dat belang ontbreekt (situatie 1) ontbreekt de noodzaak om een aanvraag te doen.
Dat is een zuivere afweging, niet: heb ik zin om bedreigd te worden door een groot bedrijf met veel meer middelen dan ik. Dat is terecht geen afweging die je van de gemiddelde consument kan verwachten.
Door het laakbare gedrag van de netbeheerders worden consumenten die gewoon rechtsgeldig hun abonnement opzeggen hier wel toe gedwongen:wil ik een overeenkomst aangaan waar ik geen behoefte aan heb, of wil ik vechten tegen m’n netbeheerder.
En dat is hetgeen dat niet klopt, en daar mogen we best principieel over zijn.
Goede vraag, ik vermoed dat het vooral te maken heeft met de graafwerkzaamheden buiten.Wouter2403 schreef op zondag 12 november 2023 @ 09:37:
[...]
Als die verwijdering gratis is, waarom wil de netbeheerder dan zo graag dat ik die aanvraag?
Vaak moet op eigen terrein gegraven worden, bestrating/beplanting tijdelijk verwijderd etc., waarbij het nooit 100% weer zo wordt als het was.
Kan me er wel iets bij voorstellen dat ze daar niet aan willen beginnen zonder dat de eigenaar daartoe opdracht gegeven heeft.
Verder kan ik geen andere redenen bedenken.
Vreemde zaak die je hier aanhaalt: wel een offerte, maar geen bedrag?Baxke schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 17:50:
[...]
1 november heb ik een aanvraag gedaan bij Stedin voor het verwijderen van de gasaansluiting.
Deze week ontving ik een soort van dreigbrief van Stedin met daarin het verzoek binnen 2 dagen contact op te nemen en binnen 10 dagen een nieuw contract voor gaslevering af te sluiten.
Deze brief kruiste een offerte van Steding voor het verwijderen van de gasasluiting. Op deze offerte stond geen bedrag vermeld. Ik heb de offerte geaccordeerd en verwijdering zal mogelijk eind januari plaats gaan vinden.
En neem je daarbij niet een groot risico door de offerte (=blanco cheque?) zomaar te accorderen?
Hou ons op de hoogte, want ik weet niet hoe je je moet verdedigen nu je opdracht hebt gegeven zonder een bedrag af te spreken…
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Hierbij nog de offerte van Stedin:Hippe Lip schreef op zondag 12 november 2023 @ 20:23:
[...]
Vreemde zaak die je hier aanhaalt: wel een offerte, maar geen bedrag?
En neem je daarbij niet een groot risico door de offerte (=blanco cheque?) zomaar te accorderen?
Hou ons op de hoogte, want ik weet niet hoe je je moet verdedigen nu je opdracht hebt gegeven zonder een bedrag af te spreken…
/f/image/3qT8cAfN0nrzEjXtfjSVQbAx.png?f=fotoalbum_large)
Ik hou jullie zeker op de hoogte!
Daar heeft het niet mee te maken.ASW1 schreef op zondag 12 november 2023 @ 19:24:
[...]
Goede vraag, ik vermoed dat het vooral te maken heeft met de graafwerkzaamheden buiten.
Vaak moet op eigen terrein gegraven worden, bestrating/beplanting tijdelijk verwijderd etc., waarbij het nooit 100% weer zo wordt als het was.
Kan me er wel iets bij voorstellen dat ze daar niet aan willen beginnen zonder dat de eigenaar daartoe opdracht gegeven heeft.
Verder kan ik geen andere redenen bedenken.
Hier is onlangs in 80% van de straat de aansluitleiding vernieuwd. Gewoon gegraven.
Brief met mededeling wanneer ze wensen te komen en waarom. En verzoek contact op te nemen om een andere datum af te spreken als de datum uit het voorstel niet klopt.
Daar heeft de netbeheerder echt geen opdracht voor nodig, dat doen ze gewoon want af en toe graven in een tuin hoort simpelweg bij de taken en bevoegdheden van de netbeheerder.
Toevalligerwijs was bij ons huis de gasaansluiting nog goed genoeg om te laten liggen (ons huis is later gebouwd dan de meeste andere huizen in de straat). En hebben de prutsers van Enexis hier alleen maar een slotje geplaatst.
Netjes gemeld dat ik geen nieuwe meter aanvraag, maar dat ze op afspraak welkom zijn voor werkzaamheden. De eerste 2x deden ze moeilijk, maar nu komen ze eind deze week toch op eigen initiatief de meter vervangen.
Wat mij betret is dit gedoe met het verwijderen van de gasaansluiting exact hetzelfde. De netbeheerder is verplicht hem weg te halen. De verantwoording voor die werkzaamheden -en daaruit voortvloeiende kosten- liggen dus ook bij de Netbeheerder, niet bij de eindgebruiker.
[ Voor 3% gewijzigd door Nhz op 13-11-2023 09:25 ]
Groetjes
Geef je dus precies het risico mee aan wat met de MijnAansluiting route is. Ze verleggen zo de verantwoordelijkheid naar de opdrachtgever, terwijl ze zelf eigenaar en verantwoordelijk zijn.ASW1 schreef op zondag 12 november 2023 @ 19:24:
Het zou zo maar kunnen dat er het volgende aan de hand is:Wouter2403 schreef op zondag 12 november 2023 @ 09:37:
[...]
1. Er bestaat een donkerbruin vermoeden, dat de netbeheerder alleen de kosten van een verwijdering waarvoor een aanvraag is ingediend mag verwerken in de tarieven. Zonder aanvraag gaan die kosten dan af van de winst.
2. Als aanvrager ga je akkoord met hun algemene voorwaarden. In geval van schade kan dat nadelig voor je uitpakken, hoewel tot nu toe aangevraagde verwijderingen zelden tot schades hebben geleid waar de aanvrager mee bleef zitten.
3. Heel slecht gedacht: op dit moment ontbreekt het wettelijk kader waarbinnen netbeheerders verwijdering "gratis" mogen aanbieden. Als ze daarop worden teruggefloten, dan zie ik ze er toe in staat om met terugwerkende kracht alsnog te proberen kosten op de aanvrager af te wentelen. Juridisch denk ik vrijwel onmogelijk als er een offerte van nul Euro is uitgebracht die is geaccepteerd, maar gezien de geschiedenis valt niets uit te sluiten.
Opm: "gratis" betekent dus afwentelen van de kosten op alle aangeslotenen die nog wel gas gebruiken
Sinds 2006 een warmtepomp met gesloten bodemsysteem, sinds midden 2019 6,6 kW panelen ZO, 3,2 kW panelen Z
Ad 1: zie https://www.acm.nl/nl/pub...luitingen-transporttariefRommelzolder schreef op maandag 13 november 2023 @ 11:19:
[...]
Het zou zo maar kunnen dat er het volgende aan de hand is:
1. Er bestaat een donkerbruin vermoeden, dat de netbeheerder alleen de kosten van een verwijdering waarvoor een aanvraag is ingediend mag verwerken in de tarieven. Zonder aanvraag gaan die kosten dan af van de winst.
2. Als aanvrager ga je akkoord met hun algemene voorwaarden. In geval van schade kan dat nadelig voor je uitpakken, hoewel tot nu toe aangevraagde verwijderingen zelden tot schades hebben geleid waar de aanvrager mee bleef zitten.
3. Heel slecht gedacht: op dit moment ontbreekt het wettelijk kader waarbinnen netbeheerders verwijdering "gratis" mogen aanbieden. Als ze daarop worden teruggefloten, dan zie ik ze er toe in staat om met terugwerkende kracht alsnog te proberen kosten op de aanvrager af te wentelen. Juridisch denk ik vrijwel onmogelijk als er een offerte van nul Euro is uitgebracht die is geaccepteerd, maar gezien de geschiedenis valt niets uit te sluiten.
Opm: "gratis" betekent dus afwentelen van de kosten op alle aangeslotenen die nog wel gas gebruiken
Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet
Een schematische tekening hoeft niet meer altijd, maar dat was een derde drempel voor mij.
Zonder deze voorwaarden zou ik het ook wel op een standaard manier aanvragen.
https://www.enexis.nl/aansluitingen/aansluiting-verwijderen
https://www.enexis.nl/-/m...aamheden2013_20186001.pdf
Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.
De kosten zijn hetzelfde, de afboeking is verschillend.Wouter2403 schreef op zondag 12 november 2023 @ 09:37:
[...]
Op aanvraag van de consument wordt het afgeboekt via het transporttarief en komt de verwijdering ten laste van de aangeslotenen op het gasnet. Weliswaar gemaximeerd door de ACM, maar toch…..
Op eigen inititief van de netbeheerder zelf wordt de verwijdering afgeboekt van de verlies- en winstrekening (en dus in het nadeel van de aandeelhouders).
Gasloos sinds 2018, zonnepanelen, infrarood verwarming, inductie en warm water: all-electric
Als je dit artikel had gelezen, dan had je -met mij- geconcludeerd dat het in beide gevallen verrekend wordt in de tarieven die aan de resterende gasgebruikers in rekening worden gebracht.Hans299 schreef op maandag 13 november 2023 @ 17:27:
[...]
De kosten zijn hetzelfde, de afboeking is verschillend.
Op aanvraag van de consument wordt het afgeboekt via het transporttarief en komt de verwijdering ten laste van de aangeslotenen op het gasnet. Weliswaar gemaximeerd door de ACM, maar toch…..
Op eigen inititief van de netbeheerder zelf wordt de verwijdering afgeboekt van de verlies- en winstrekening (en dus in het nadeel van de aandeelhouders).
Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet
Uit de in het artikel genoemde data af te leiden is de publicatie datum ergens (midden) in 2021.Bram-Bos schreef op maandag 13 november 2023 @ 18:23:
[...] Als je dit artikel had gelezen, dan had je -met mij- geconcludeerd dat het in beide gevallen verrekend wordt in de tarieven die aan de resterende gasgebruikers in rekening worden gebracht.
Ze schuiven op richting wat ik altijd al heb geschreven; de consument heeft het al betaald.
Nu nog de volledige erkenning.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
@Bram-Bos Ik ken dat artikel:Bram-Bos schreef op maandag 13 november 2023 @ 18:23:
[...]
Als je dit artikel had gelezen, dan had je -met mij- geconcludeerd dat het in beide gevallen verrekend wordt in de tarieven die aan de resterende gasgebruikers in rekening worden gebracht.
de essentie zit voor mij in deze quote “ …..De regionale netbeheerders geven aan te kampen met onduidelijkheid in het geval een verwijderverzoek ontbreekt. Zij hebben het ministerie van EZK gevraagd ook de verwijderkosten zonder een verzoek op te nemen in de tarieven. “
Gasloos sinds 2018, zonnepanelen, infrarood verwarming, inductie en warm water: all-electric
Maar dan heb je toch ook deze zin even verderop gelezen? "De ACM komt - mede op basis van het advies van het Staatstoezicht op de Mijnen - tot de constatering dat deze kosten onderdeel uitmaken van de beheerstaak en daarom in de transporttarieven kunnen worden verrekend."Hans299 schreef op maandag 13 november 2023 @ 20:00:
[...]
@Bram-Bos Ik ken dat artikel:
de essentie zit voor mij in deze quote “ …..De regionale netbeheerders geven aan te kampen met onduidelijkheid in het geval een verwijderverzoek ontbreekt. Zij hebben het ministerie van EZK gevraagd ook de verwijderkosten zonder een verzoek op te nemen in de tarieven. “
@Bram-Bos Klopt, en ook die paragraaf ken ik.Bram-Bos schreef op maandag 13 november 2023 @ 21:01:
[...]
Maar dan heb je toch ook deze zin even verderop gelezen? "De ACM komt - mede op basis van het advies van het Staatstoezicht op de Mijnen - tot de constatering dat deze kosten onderdeel uitmaken van de beheerstaak en daarom in de transporttarieven kunnen worden verrekend."
Misschien ben ik daar misschien wat te eigenwijs in
Het Liander overzicht in de topic start gaat alleen tot en met 2020. De dossiers die ik in de draad heb gevonden zijn meestal ook uit 2019 en 2020. De meer recente dossiers zijn meestal dossiers waarbij de verwijdering expliciet werd aangevraagd via mijnaansluiting. Zijn er nog recentere ervaringen met Liander van mensen die de verwijdering NIET aangevraagd hebben, waar ik wat inspiratie/verwachtingen uit kan halen? Wat is een typische reactie van Liander op het Tweakerstraject nu? Nog stets het zelfde als 2019? Bedankt als iemand mij in de ri kan wijzen...
(En ja, natuurlijk heb ik de fantastische verhaal van @Cpt00kirk gelezen over het verwijderen van zijn/haar aansluiting. Bedankt voor het delen, het was erg grappig te lezen.)
[ Voor 21% gewijzigd door argafal op 14-11-2023 10:30 ]
Zolang er intern niks mis gaat bij Liander is het traject :
1-Bij energieleverancier gas afmelden via mail of telefoon (zorg voor een bevestiging via mail of post)
2- mijnaansluitingen.nl invullen
3- wachten op een verwijdermoment niet heel lastig.
Dit kan best snel gaan.
[ Voor 5% gewijzigd door Cpt00kirk op 14-11-2023 10:47 ]
Ja, dat snap ik wel. Alleen, ik was op zoek na ervaringen van mensen die NIET die verwijdering aangevraagd hebben via mijnaansluitingen.nl (zonder stap 2).Cpt00kirk schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 10:47:
@argafal Bedankt voor het lezen van mijn meter verwijdering, het is natuurlijk niet de bedoeling om je af te schrikken.![]()
Zolang er intern niks mis gaat bij Liander is het traject :
1-Bij energieleverancier gas afmelden via mail of telefoon (zorg voor een bevestiging via mail of post)
2- mijnaansluitingen.nl invullen
3- wachten op een verwijdermoment niet heel lastig.
Dit kan best snel gaan.
Ik zie geen goede reden om goede infrastructuur zomaar uit de grond te halen. Wie weet wil de volgende eigenaar van het huis weer gas? Voor mij voelt het hetzelfde als de coaxkabel: ik gebruik hem niet. Maar het staat mij niet in de weg, dus verspil a.u.b. geen geld/mankracht om het te verwijderen. Toch?
Daarom vroeg ik mij af: wat doet liander tegenwoordig als iemand zijn gascontract opzegt, maar geen verwijdering aanvraagt via mijnaansluitingen.nl? Dat is wat ik zou beschouwen als de tweakers-route. Zijn er recente dossiers voor deze geval, die ik misschien gemist heb?
Overigens heb ik op 6 november bij energiedirect mijn contract opgezegd via de chat. Ik had nog geen bevestiging ontvangen dus ik heb net weer gechat. Het was blijkbaar niet goed gegaan, ze doen nu een nieuwe poging, mogelijk met ingang van vandaag ipv miv 6 november. Voor de zekerheid heb ik net nog benadrukt dat ik ook de ATO opzeg, en ik kreeg als antwoord dat dat automatisch meegaat in de opzegging van het energiecontract.
Ik heb nog niks gehoord. 1 januari is het een jaar geleden:argafal schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 10:22:
Er was veel discussie over Enexis en Bosveld. Ik ben het spoor dus een beetje kwijtgeraakt: Ik ben op zoek naar recente ervaringen met de Tweakers-route met Liander. Ik zit in de regio van Liander in Zuid-Holland. Dat is dan Liander Solo West.
Het Liander overzicht in de topic start gaat alleen tot en met 2020. De dossiers die ik in de draad heb gevonden zijn meestal ook uit 2019 en 2020. De meer recente dossiers zijn meestal dossiers waarbij de verwijdering expliciet werd aangevraagd via mijnaansluiting. Zijn er nog recentere ervaringen met Liander van mensen die de verwijdering NIET aangevraagd hebben, waar ik wat inspiratie/verwachtingen uit kan halen? Wat is een typische reactie van Liander op het Tweakerstraject nu? Nog stets het zelfde als 2019? Bedankt als iemand mij in de ri kan wijzen...
(En ja, natuurlijk heb ik de fantastische verhaal van @Cpt00kirk gelezen over het verwijderen van zijn/haar aansluiting. Bedankt voor het delen, het was erg grappig te lezen.)
https://gathering.tweaker...message/76518206#76518206
Liander lijkt zich de laatste tijd redelijk koest te houden waar het gaat om mensen die de Tweakers route hanteren.
Dus gewoon die verwijdering aanvragen en vervolgens op de standaard brieven van Liander reageren dat je geen gas meer gebruikt. En dat je daarom geen overeenkomst voor de gasaansluiting meer zult aangaan, dus ook niet een overeenkomst voor verwijdering van de aansluiting. Maar dat Liander op afspraak van harte welkom is om voor haar rekening en risico de eventuele door Liander gewenste werkzaamheden uit te voeren.
Sinds gisteren heb ik geen contract meer voor het leveren van gas. Ik volg de Tweakers route, dus ben benieuwd hoe het hier (Gelderland) met Liander zal verlopen. Mijn reden voor die route is tweeledig:argafal schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 10:22:
Er was veel discussie over Enexis en Bosveld. Ik ben het spoor dus een beetje kwijtgeraakt: Ik ben op zoek naar recente ervaringen met de Tweakers-route met Liander. Ik zit in de regio van Liander in Zuid-Holland. Dat is dan Liander Solo West.
- onzin om infrastructuur onnodig weg te halen;
- de gasleiding ligt voor een groot deel onder mijn bestrating van keramische tegels in de voortuin.
Ik heb al een dossier aangemaakt en zal elke ontwikkeling hier melden.
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Tsja..wat lag er eerder? Je keramische tegels of je gasleiding?hansvk schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 12:41:
[...]
Sinds gisteren heb ik geen contract meer voor het leveren van gas. Ik volg de Tweakers route, dus ben benieuwd hoe het hier (Gelderland) met Liander zal verlopen. Mijn reden voor die route is tweeledig:
- onzin om infrastructuur onnodig weg te halen;
- de gasleiding ligt voor een groot deel onder mijn bestrating van keramische tegels in de voortuin.
Ik heb al een dossier aangemaakt en zal elke ontwikkeling hier melden.
Als jij er voor kiest om tegels op de gasleiding te leggen, kan dat gevolgen hebben in dit geval.
Mijn ervaring: ik heb meer dan twee jaar geleden de levering van gas opgezegd. Niets van Liander gehoord tot een maand geleden. Ze vonden dat mijn meter vervangen moet worden omdat die de stand niet goed door zou geven. Geen specificatie om welke meter het ging.argafal schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 11:01:
Daarom vroeg ik mij af: wat doet liander tegenwoordig als iemand zijn gascontract opzegt, maar geen verwijdering aanvraagt via mijnaansluitingen.nl? Dat is wat ik zou beschouwen als de tweakers-route. Zijn er recente dossiers voor deze geval, die ik misschien gemist heb?
Uit het gesprek met de monteur bleek dat hij de gasmeter zou moeten vervangen. Uiteindelijk heeft hij een foto van het informatie scherm van de meter genomen en de meter laten zitten.
Daarna is het weer stil.
Het gevolg zal waarschijnlijk zijn dat de gasleiding gewoon blijft liggen. Het is niet zo dat een afgekoppelde gasleiding spontaan ontploft of zo.Trichoglossus schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 13:35:
Als jij er voor kiest om tegels op de gasleiding te leggen, kan dat gevolgen hebben in dit geval.
In het begin wat brieven Liander gehad maar nu al een lange tijd stil.
WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50
Zou toch te gek zijn dat je daar rekening mee moet houden. Daarnaast wist ik een paar jaar geleden toen de tuin is gerenoveerd niet dat ik nu van het gas af zou gaan.Trichoglossus schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 13:35:
[...]
Tsja..wat lag er eerder? Je keramische tegels of je gasleiding?
Ze laten die leiding maar gewoon liggen als ze die niet via de openbare weg eruit kunnen trekken. Ik zie het probleem niet.
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Vandaar dat deze persoon aangeeft dat de infra niet weg hoeft. Dus als ze het gewoon lekker laten liggen is er niets aan de hand. Willen ze zelf het weg halen omdat deze eigenaar geen contract heeft, hij keuze en hun gevolgen.Trichoglossus schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 13:35:
[...]
Tsja..wat lag er eerder? Je keramische tegels of je gasleiding?
Precies het punt. 👍🏻
Iets met rechten en zo van leidingen in grond.hansvk schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 17:02:
[...]
Zou toch te gek zijn dat je daar rekening mee moet houden. Daarnaast wist ik een paar jaar geleden toen de tuin is gerenoveerd niet dat ik nu van het gas af zou gaan.
Ze laten die leiding maar gewoon liggen als ze die niet via de openbare weg eruit kunnen trekken. Ik zie het probleem niet.
Misschien zijn ze makkelijk, misschien niet. Laten liggen van leidingen in de grond is in principe niet toegestaan. Dat mensen van alles op infra gaan leggen/bouwen, is niet het probleem van de eigenaar van de infra.
Verwijderd
Ik denk dat het nu wel erg offtopic gaat allemaal en je stellingname helpt niet om het op het pad te houden.Trichoglossus schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 18:43:
[...]
Iets met rechten en zo van leidingen in grond.
Misschien zijn ze makkelijk, misschien niet. Laten liggen van leidingen in de grond is in principe niet toegestaan. Dat mensen van alles op infra gaan leggen/bouwen, is niet het probleem van de eigenaar van de infra.
Jurisprudentie laat zien dat bij schade over het algemeen de uitvoerder aansprakelijk wordt gehouden (ongeacht voorwaarden netbeheerders).
https://www.plasbossinade...den%20(de%20grondroerder).
Netbeheerders geven ondanks voorwaarden ook aan dat ze zaken terugplaarsen
https://www.stedin.net/-/...-over-gas-verwijderen.pdf
Dus laten we niet een of andere zijdiscussie gaan starten over wat je wel en niet met je tuin mag doen zonder risico.
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2023 20:02 ]
De grondroerder ja, dat is wat anders als de netbeheerder zelf aan de gang gaat.Verwijderd schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 19:56:
[...]
Ik denk dat het nu wel erg offtopic gaat allemaal en je stellingname helpt niet om het op het pad te houden.
Jurisprudentie laat zien dat bij schade over het algemeen de uitvoerder aansprakelijk wordt gehouden (ongeacht voorwaarden netbeheerders).
https://www.plasbossinade...den%20(de%20grondroerder).
Mijn praktijkervaring is anders, ik zit al 15+ jaar in die wereld.
Ik ben ook wel benieuwd naar recente Liander verhalen. De meeste reacties hierop lijken toch mensen die de mijnaansluiting route bewandelen en dus niet de Tweakers route.argafal schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 10:22:
Ik heb zelf maandag mijn gas opgezegd bij Oxxio, die sputterde wel aardig tegen (werd 3x gebeld in een uur tijd ofzo) met het bekende onzinverhaal dat je eerst de verwijdering moet aanvragen e.d. voordat het opgezegd kan worden. Na wat gediscussieer hierover zou het uiteindelijk toch in orde gemaakt worden, al moet ik hier nog wel bevestiging van krijgen.
De mijnaansluiting route zie ik zelf niet zitten:
1. Ik heb geen last van de meter, van mij hoeft tie niet weg, ik vind het complete kul dat dit "uit veiligheid" weggehaald wordt als je je contract opzegt, ik heb nog nooit iemand gezien die hier naar gas komt sniffen als ik wel braaf betaal...
2. Als het door hun bedachte beleid is dat de meter weg moet, mogen ze dat op ook zelf op eigen initiatief, kosten en risico komen doen. Ik wil daar uit oogpunt van aansprakelijkheid geen opdracht voor geven.
Blijft verder natuurlijk fascinerend om te zien hoe netbeheerders die al omkomen in het werk, nu huisje voor huisje de gasleiding uit de grond komen trekken. Dat kan vast niet efficiënter

Die infra loopt onder de oprit door hier. Ja, die garage is in 1978 samen met het huis neergezet. Dus kennelijk was het voor de beheerder van het gasnet toendertijds niet zo’n probleem dat er wat bestrating overheen ging. Of was het idee dat ik iedere dag in de blubber zou parkeren?Trichoglossus schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 18:43:
[...]
Iets met rechten en zo van leidingen in grond.
4850Wp West, 4050Wp Oost, 9kW J-series Pana geïnstalleerd juni 2023
Ik zal een dossier aanmaken.
Dat vond ik niet nodig want ik gebruik toch geen gas. De medewerker vergat direct alles wat met stroom te maken had en eiste dat ik een contract had want dat moest volgens de wet. Toen ik zei dat ik dat niet van plan was zei hij dat hij direct een brief zou verzenden.
Die kreeg ik net, in de brief staat dat ik gratis mijn aansluiting kan laten verwijderen via mijnaansluiting.nl. Dus ik toch maar even kijken, moet ik akkoord geven op iets waaronder staat dat de prijsopgaaf later volgt. Terwijl de brief zegt dat het gratis is. Is het niet mogelijk om die website aan te passen dan, dat ie matcht met de brief?
Ik ga niet op die akkoord knop klikken zolang er staat dat er later een prijsopgaaf volgt.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Dossier Truus01
Netbeheerder: EnexisLeverancier: GreenChoice
Gaskraan dicht: 11-10-2023
Gas opgezegd op: 11-10-2023
Einddatum overeenkomst: 11-10-2023
Tijdlijn
#1 | 11-10-2023 | Telefonisch opgezegd bij GreenChoice |
#2 | 26-10-2023 | Brief 1 Enexis: Aan de gebruiker(s) van energie |
#3 | 15-11-2023 | Brief 2 Enexis: Aan de gebruiker(s) van energie, Herinnering, met passage over kosten |
#4 | 15-11-2023 | Reactie, brief 1b, op brief 2 Enexis naar Klantenservice gemaild |
#5 | 16-11-2023 | E-mail reactie Enexis |
#6 | 17-11-2023 | Reactie, brief 2b, op e-mail naar Klantenservice gemaild |
#7 | 21-11-2023 | E-mail reactie Enexis |
#8 | 22-11-2023 | Reactie, gewijzigde brief 2a, op e-mail naar Klantenservice gemaild |
#9 | 24-11-2023 | E-mail reactie Enexis |
#10 | 27-11-2023 | Reactie op e-mail naar Klantenservice gemaild |
#11 | 1-12-2023 | E-mail reactie Enexis |
#12 | 3-12-2023 | Klacht/melding naar ACM |
#13 | 3-12-2023 | Reactie (mail ACM) op e-mail naar Klantenservice gemaild |
#14 | 8-1-2024 | Reactie van ACM |
#15 | 9-1-2024 | E-mail reactie Enexis |
#16 | 16-1-2024 | Reactie op e-mail naar Enexis gemaild |
#17 | 17-1-2024 | E-mail reactie Enexis |
#18 | 18-1-2024 | Reactie op e-mail naar Enexis gemaild |
#19 | 18-1-2024 | E-mail reactie Enexis |
#20 | 24-1-2024 | E-mail reactie Enexis |
#21 | 25-1-2024 | Reactie op e-mail naar Enexis gemaild |
#22 | 26-1-2024 | E-mail reactie Enexis |
#23 | 29-1-2024 | Reactie op e-mail naar Enexis gemaild |
#24 | 5-2-2024 | 'Ervaringsmail' Enexis, vragenlijst ingevuld |
#25 | 28-2-2024 | E-mail reactie Enexis |
#26 | 29-2-2024 | Dossier vervolg |
Correspondentie behorende tot items in de tijdlijn
#1 | 11-10-2023 |
|
#2 | 26-10-2023 | Ik heb 'm genegeerd. |
#3 | 15-11-2023 | Zelfde brief als de eerste, alleen een herinnering. Maar met een passage over kosten.
|
#4 | 15-11-2023 | Standaardbrief 1b gestuurd
|
#5 | 16-11-2023 | E-mail Enexis
|
#6 | 17-11-2023 | Brief 2b aangepast door @bebopper, gemaild Vooral het inleidende deel:
|
#7 | 21-11-2023 | E-mail Enexis
|
#8 | 22-11-2023 | Gewijzigde standaardbrief 2a gestuurd
|
#9 | 24-11-2023 | E-mail Enexis
|
#10 | 27-11-2023 | Mijn reactie aan Enexis
|
#11 | 1-12-2023 | E-mail Enexis
|
#12 | 3-12-2023 | E-mail met klacht/melding aan ACM, met dank aan @Rommelzolder !! (Aan: 'info@consuwijzer.nl' en CC: 'acm-post@acm.nl')
|
#13 | 3-12-2023 | De melding aan ACM als reactie aan Enexis gemaild
|
#14 | 8-1-2024 | Reactie van ACM
|
#15 | 9-1-2024 | E-mail Enexis
|
#16 | 16-1-2024 | Reactie op e-mail naar Enexis gemaild
|
#17 | 17-1-2024 | E-mail Enexis
|
#18 | 18-1-2024 | Reactie op e-mail naar Enexis gemaild
|
#19 | 18-1-2024 | E-mail Enexis
|
#20 | 24-1-2024 | E-mail Enexis
|
#21 | 25-1-2024 | Reactie op e-mail naar Enexis gemaild
|
#22 | 26-1-2024 | E-mail Enexis
|
#23 | 29-1-2024 | Reactie op e-mail naar Enexis gemaild
|
#24 | 5-2-2024 | 'Ervaringsmail' Enexis, vragenlijst ingevuld Truus01 in "Gas de deur uit doen: Gratis!"
|
#25 | 28-2-2024 | E-mail Enexis
|
#26 | 29-2-2024 | Truus01 in "Gas de deur uit doen: Gratis!" |
Nu al dank aan alle voorgangers en @bebopper waar mijn traject tot nu toe het meest op lijkt en die ik dus kan volgen.
*Het vervolg van het dossier: Truus01 in "Gas de deur uit doen: Gratis!"
[ Voor 255% gewijzigd door Truus01 op 29-02-2024 13:51 ]
Heb je de startpost gelezen? Daar staat zo'n beetje alles in wat je nodig hebt en hoe het wel/niet hoort te werken.No Hands schreef op woensdag 15 november 2023 @ 20:09:
Ik belde Liander vorige week over de verzwaring van mijn stroomaansluiting. Daarbij wees ik de medewerker op het feit dat op hun offerte stond dat er direct een andere gasmeter geplaatst zou worden.
Dat vond ik niet nodig want ik gebruik toch geen gas. De medewerker vergat direct alles wat met stroom te maken had en eiste dat ik een contract had want dat moest volgens de wet. Toen ik zei dat ik dat niet van plan was zei hij dat hij direct een brief zou verzenden.
Die kreeg ik net, in de brief staat dat ik gratis mijn aansluiting kan laten verwijderen via mijnaansluiting.nl. Dus ik toch maar even kijken, moet ik akkoord geven op iets waaronder staat dat de prijsopgaaf later volgt. Terwijl de brief zegt dat het gratis is. Is het niet mogelijk om die website aan te passen dan, dat ie matcht met de brief?
Ik ga niet op die akkoord knop klikken zolang er staat dat er later een prijsopgaaf volgt.
Ja natuurlijk heb ik die gezien, ik stel ook geen vraag hier. Ik deel slechts mijn ervaring.RagEnigma schreef op woensdag 15 november 2023 @ 22:58:
[...]
Heb je de startpost gelezen? Daar staat zo'n beetje alles in wat je nodig hebt en hoe het wel/niet hoort te werken.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Je stukjeNo Hands schreef op donderdag 16 november 2023 @ 06:51:
[...]
Ja natuurlijk heb ik die gezien, ik stel ook geen vraag hier. Ik deel slechts mijn ervaring.
suggereert anders toch een vraag te zijn waar RagEnigma op reageertIs het niet mogelijk om die website aan te passen dan, dat ie matcht met de brief?
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Ik zie overigens nu dat de tweede brief niet exact hetzelfde was.Truus01 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 19:55:
Zojuist 1b op hun (herinnering) van de eerste standaardbrief naar Enexis gestuurd.
Ik zal een dossier aanmaken.
Bij deze tweede staat namelijk wel ineens de passage over kosten, die was er in de eerste brief niet.
Dossier aangepast.Voorkom kosten
Wij hopen dat afsluiting van elektriciteit en/of gas niet nodig is. Maar zonder contract met een energieleverancier moeten wij dit toch doen. Hieraan zijn kosten verbonden. Onze tarieven voor afsluiten en opnieuw aansluiten vindt u op enexis.nl/tarieven.
In oktober heb ik volgens hen 6 kuub gas verbruikt.
Da's wonderlijk, want sinds 7 juli is mijn meter verwijderd...
@argafalargafal schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 10:22:
Kennelijk heb je mijn dossier over het hoofd gezien? Ik heb begin 2022 met succes de tweakersroute gevolgd met Liander. En dat is in korte tijd zeer succesvol verlopen. Naar mijn indruk mede door de heldere en korte communicatie. Ik zag dat velen in een eindeloze herhaling van stappen terechtkomen waarbij je eigen reacties richting Liander gewoon genegeerd werden. Daarin had ik geen zin en toen dat bij mij ook leek te gebeuren heb ik dat kort en snel de nek om gedraaid. Dat bleek zéér effectief, want kort daarna nam Liander het initiatief over en werd de boel verwijderd door hen. Zonder enige opdracht van mijn kant dus.
.
Wat me het meeste leek te helpen was de tekst
En om zeker te zijn dat er achteraf geen ‘nooit-ontvangen’-verwijten te maken zijn:Het feit dat u me nu nogmaals een brief stuurt, die in essentie identiek is aan uw eerste brief, verontrust me. Het lijkt erop dat u mijn correspondentie negeert. Op die manier is het lastig communiceren en lijkt het verloren tijd en moeite om punten nog eens aan te dragen. Dat ben ik dan ook niet van plan. Dus mocht u nogmaals met vergelijkbare brieven komen, per post of per e-mail, waarin u slechts uw punten herhaalt zonder in te gaan op de inhoud van mijn schrijven aan u, dan zal ik die brieven negeren.
Mocht u mijn bovengenoemde e-mailberichten van 6 en 12 januari 2022 niet meer kunnen vinden, laat me dat dan weten. Dan stuur ik u zo snel mogelijk een afschrift daarvan.
[ Voor 18% gewijzigd door Hippe Lip op 16-11-2023 12:46 ]
<John O`Mill>
Dat die meter is verwijderd, betekent nog niet, dat je geen gas verbruiktRzaan schreef op donderdag 16 november 2023 @ 12:15:
Ik bekeek zojuist mijn maandoverzicht van Vattenfall.
Het lijkt me verstandig Vattenfall daar even over te benaderen, waarschijnlijk klopt er dan ook wel meer niet.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
Wat een zootje, daar bij Vattenfall. Toch maar ff reageren.Rzaan schreef op donderdag 16 november 2023 @ 12:15:
En is dat via incasso ook in rekening gebracht? Dan zou mijn reactie zijn om die incasso te storneren (terugboeken) en het onomstreden deel per direct aan hen over te maken met de juiste kenmerken uit hun incasso. Dan is je nix te verwijten.
<John O`Mill>
Waarom heb je een contract voor de levering van gas als je geen gasmeter hebt?Rzaan schreef op donderdag 16 november 2023 @ 12:15:
Even je datums in de template aanpassen.
Ik heb geen contract voor gas.phicoh schreef op donderdag 16 november 2023 @ 14:49:
[...]
Waarom heb je een contract voor de levering van gas als je geen gasmeter hebt?
Maar er klopt wel meer niet bij Vattenfall.
Als ik in de app kijk krijg ik ook een 'persoonlijk' aanbod voor een vast contract.
Daarin wordt ook gas genoemd. En bij contract staat pas sinds deze week alleen stroom. Eerst stond er in de app gas en stroom. Maar als ik dan echt naar mijn contract pagina ging, stond er alleen stroom.
Ik betaal een vast bedrag per maand. Dus dat gas is niet specifiek nu in rekening gebracht, lijkt me.Hippe Lip schreef op donderdag 16 november 2023 @ 12:50:
[...]
Wat een zootje, daar bij Vattenfall. Toch maar ff reageren.
En is dat via incasso ook in rekening gebracht? Dan zou mijn reactie zijn om die incasso te storneren (terugboeken) en het onomstreden deel per direct aan hen over te maken met de juiste kenmerken uit hun incasso. Dan is je nix te verwijten.
Ik ga ze een berichtje sturen en straks ook goed mijn eindafrekening bekijken.
Elke 3 tot 4 jaar zou er iemand de dienstleiding moeten komen controleren, tot aan de gasmeter, wat in de praktijk betekent tot aan de gevel waar de leiding naar binnen gaat.Deismyna schreef op woensdag 15 november 2023 @ 10:30:
[...]
De mijnaansluiting route zie ik zelf niet zitten:
1. Ik heb geen last van de meter, van mij hoeft tie niet weg, ik vind het complete kul dat dit "uit veiligheid" weggehaald wordt als je je contract opzegt, ik heb nog nooit iemand gezien die hier naar gas komt sniffen als ik wel braaf betaal...Daarnaast zouden ze de meter natuurlijk gewoon kunnen blijven monitoren op verbruik.
Zolang de gasleiding gasvoerend is bestaat er simpelweg een kans op gaslekkage.
Onlangs nog een dik gaslek bij een bewoner. Bewoner gebruikte geen gas meer, maar de leiding en de gasmeter waren nog aanwezig, niet afgesloten van het hoofdnet. Een koppeling lekte enorm.
Gelukkig hing de meter in een schuurtje waar het aardig tochtte, gasmengsel is explosief tussen 5-15%.
Anders kan je zomaar hele vreemde effecten krijgen, een andere vorm van schuurtje is niet onrealistisch.
Het lijkt me dat elke 3 tot 4 jaar een keer nalopen en dan weghalen bij grootonderhoud een stuk efficienter is dan per aansluiting een graafploeg sturen.Trichoglossus schreef op donderdag 16 november 2023 @ 15:16:
Elke 3 tot 4 jaar zou er iemand de dienstleiding moeten komen controleren, tot aan de gasmeter, wat in de praktijk betekent tot aan de gevel waar de leiding naar binnen gaat.
Zolang de gasleiding gasvoerend is bestaat er simpelweg een kans op gaslekkage.
Onlangs nog een dik gaslek bij een bewoner. Bewoner gebruikte geen gas meer, maar de leiding en de gasmeter waren nog aanwezig, niet afgesloten van het hoofdnet. Een koppeling lekte enorm.
Gelukkig hing de meter in een schuurtje waar het aardig tochtte, gasmengsel is explosief tussen 5-15%.
Anders kan je zomaar hele vreemde effecten krijgen, een andere vorm van schuurtje is niet onrealistisch.
Bij een gaslek voor de meter maakt het natuurlijk niet uit of er nog gas gebruikt wordt of niet.
De gemiddelde aansluiting lekt niet, dus voortijdig slopen van alle ongebruikte aansluitingen heeft weinig zin.
Maar dan: hoe meten ze dat?!phicoh schreef op donderdag 16 november 2023 @ 15:22:
[...]
...
Bij een gaslek voor de meter maakt het natuurlijk niet uit of er nog gas gebruikt wordt of niet.
...

the older I get, the better I was...
Eergisteren heb ik een bericht gestuurd aan Liander dat ik de aanvraag tot verwijdering van de gasaansluiting intrek, dat ik geen gas meer gebruik en dat ik geen netbeheerkosten meer betaal, maar dat van mij de aansluiting niet weg hoeft en ik daarom de opdracht intrek.
Vandaag kreeg ik een telefoontje, dat ik verplicht zou zijn om een contract met een energieleverancier af te sluiten als ik de aansluiting behoud. Ik zei redelijk scherp dat dit niet klopt, maar de meneer van Liander hield vol dat het wettelijk verplicht is, dat is wat er in zijn documentatie staat. Welke wet kon hij me niet vertellen, dat was de info waar hij het mee moest doen.
Het gesprek verliep vrij onaangenaam. Hij liet me weten dat het me vrij stond om de aansluiting te behouden en alle berichten te negeren maar dat ik dan vanzelf wel met deurwaarders te maken zou hebben. Ik antwoordde dat ik de berichten niet zal negeren en dat het Liander vrij staat om de aansluiting bij mij te verwijderen, maar dat ik daar geen opdracht voor zal geven. Hij zei 'waarom zouden wij het onszelf verwijderen, natuurlijk gaan we dat niet doen, u moet daarvoor uw aanvraag bij mijnaansluiting gewoon laten staan'. Ik kreeg niet de indruk dat hij mij begreep.
Ik daarna een mail gekregen van mijnaansluiting waarin staat dat het nu buiten mijnaansluiting om afgehandeld wordt en dat Liander contact met mij zal opnemen. Wordt dus vervolgd.
Ervaring is tot dusver bijzonder positief, het gaat nu erg makkelijk (of gaat het te makkelijk.....?)
Als het volgens plan verloopt, wordt hier de gasmeter eind maart verwijderd.
Dossier Luchtenburger
Netbeheerder: EnexisLeverancier: Budget Energie
Gaskraan dicht: 15-11-2023
Gas opgezegd op: 16-11-2023
Einddatum overeenkomst: 17-11-2023
Tijdlijn
16-11-2023 | Via chat opgezegd bij Budget Energie (geen opmerking gemaakt over OTA) | |
16-11-2023 | Verwijdering gasaansluiting aangevraagd via mijnaansluiting | |
16-11-2023 | Gebeld door Enexis om te controleren of ik inderdaad een verzoek tot verwijderen gasaansluiting had gedaan | |
16-11-2023 | €0 offerte ontvangen voor verwijdering gasaansluiting, gelijk ondertekend en retour gestuurd |
Nibe S2125-12, VVMS320 / Home Assistant (MinisForum U700; CONBEE II; RF-LINK)
Dat komt omdat dit de MijnAansluiting-route is en niet de Tweakers-route.Luchtenburger schreef op donderdag 16 november 2023 @ 21:17:
Ervaring is tot dusver bijzonder positief, het gaat nu erg makkelijk (of gaat het te makkelijk.....?)
Als het volgens plan verloopt, wordt hier de gasmeter eind maart verwijderd.
Ik heb exact dezelfde reactie van Enexis ontvangen, dus wil nu ook reageren met 2b.bebopper schreef op maandag 20 maart 2023 @ 16:51:
Dus dat gaan gewoon dezelfde zijn.
===============================================
Mijn reactie in de vorm van (een aangepaste versie van) voorbeeld brief 2b is de deur uit. Het zal nu wel langere tijd stil blijven.
Nogmaals dank aan allen die hier tijd en moeite (en geld) in gestoken hebben!
Ik worstel met het 'openingsstukje'
"<<vat hier de bewering samen van de netbeheerder, waarom je wél verplicht zou zijn om de kosten voor de verwijdering van de gasaansluiting te betalen. Bijvoorbeeld: “U <<beweert/suggereert>> in uw brief dat <<netbeheerder>> de kosten voor de verwijdering van de gasaansluiting wel degelijk bij mij in rekening mag brengen, ook zonder voorafgaande opdracht. U voert daarvoor de artikelen 5.3 lid b en 14.1 van de Algemene Voorwaarden aan, alsmede artikel 2.9.2 (voorheen 2.9.2 (voorheen 2.5.1.12)) van de Tarievencode Gas. Ik ben het daar volstrekt niet mee eens, en onderbouw hieronder waarom.”>>"
Hoe heb jij eea aangepast?
En heb je nog meer aangepast?
Of kun je je .pdf delen? (Uit je dossier.)
Alvast bedankt.bebopper schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 16:17:
20 maart 2023 [/td] [td] Gereageerd per email met brief [2023-03-20_Enexis_brief2b.pdf]
Edit: @bebopper , ik vermoed dat het voor mij het makkelijkste is jou te volgen. Dus ik zal waarschijnlijk vaker vragen naar de details van je stappen. (Als ik ze niet openbaar in het topic terug kan vinden.)
Ik kan dat hier doen, maar ook per PB, als dat wenselijker is?
Is maar dat je alvast weet dat ik je 'achtervolg'.
[ Voor 10% gewijzigd door Truus01 op 16-11-2023 21:43 ]
Zeg dat ze je maar moeten terugbellen nadat ze van hun juridische afdeling een verwijzing naar en kopie van het wetsartikel hebben ontvangen waarin staat dat een leveringscontract óók verplicht is wanneer iemand geen energie afneemt. En dat je tot die tijd niets meer wenst te vernemen, behalve eventueel een poging tot het maken van een afspraak voor werkzaamheden op initiatief van en voor rekening en risico van Liander.
Die gaat pijn doen.Ivow85 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 21:41:
@marana volgende keer als er weer eentje begint over die zogenaamde wet, maar niet het artikel kan noemen moet je ze verwijzen naar hun eigen juridische afdeling.
Zeg dat ze je maar moeten terugbellen nadat ze van hun juridische afdeling een verwijzing naar en kopie van het wetsartikel hebben ontvangen waarin staat dat een leveringscontract óók verplicht is wanneer iemand geen energie afneemt. En dat je tot die tijd niets meer wenst te vernemen, behalve eventueel een poging tot het maken van een afspraak voor werkzaamheden op initiatief van en voor rekening en risico van Liander.
Met een sniffer.
Dan loopt er een mannetje met een soort metaaldetector over de gasleiding in de straat en naar elke gevel.
Gas lekt dan een beetje uit de grond en dat schijnt al genoeg te zijn voor de sniffert om op te pikken.
Het ziet er gek uit als je het ziet gebeuren, zo'n kerel die bij elk huis even het pad oprent...
Je zal schrikken hoeveel koppelingen voor de gevel er lekken. Sowieso de veelvuldig aanwezige stalen leidingen gaan er hoe dan ook een keer aan. En daarnaast kunnen de kunststof dienstleidingen op de koppelingen ook gewoon lekken. Hetzij door verzakking, montagefouten, werkzaamheden etc.phicoh schreef op donderdag 16 november 2023 @ 15:22:
[...]
Het lijkt me dat elke 3 tot 4 jaar een keer nalopen en dan weghalen bij grootonderhoud een stuk efficienter is dan per aansluiting een graafploeg sturen.
De gemiddelde aansluiting lekt niet, dus voortijdig slopen van alle ongebruikte aansluitingen heeft weinig zin.
Bij Enexis controleren ze nieuw aangelegde dienstleidingen. Daarvan blijken er gemiddeld zo'n 2 á 3 per 100 te lekken voor de gevel. Leidingen die dus een paar weken tot hooguit paar maanden geleden zijn gelegd.
Foutje bedankt voor de aannemer, betekent per lek een boete.
Gevellekken zijn ook de gevaarlijkste lekken, het gas kan de kruipruimte, spouwmuur etc in komen.
10 ppm voor de gevel wordt al gezien als een gaslek.gAzu schreef op donderdag 16 november 2023 @ 23:01:
[...]
Met een sniffer.
Dan loopt er een mannetje met een soort metaaldetector over de gasleiding in de straat en naar elke gevel.
Gas lekt dan een beetje uit de grond en dat schijnt al genoeg te zijn voor de sniffert om op te pikken.
Het ziet er gek uit als je het ziet gebeuren, zo'n kerel die bij elk huis even het pad oprent...
Rennen doen ze trouwens niet, dan kunnen ze geen goede meting doen.
Ze rennen hooguit het erf af als er een hond achter ze aan komt
Dat snap ik, maar bij @Rzaan is de meter verwijderd en toch heeft hij 7m3 gas verbruikt en zo specifiek kan zo'n sniffer niet meten 😉gAzu schreef op donderdag 16 november 2023 @ 23:01:
[...]
Met een sniffer.
the older I get, the better I was...
Maar dat heeft allemaal niets te maken met of je wel of geen gas gebruikt. Als er in een wijk teveel aansluitingen lekken, dan lijkt het me tijd voor groot onderhoud. Maar anders kan je beter alle tijd en moeite die je steekt in het individueel opruimen van ongebruikte aansluitingen gebruiken voor het beter controleren van alle aansluitingen.Trichoglossus schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 00:28:
Bij Enexis controleren ze nieuw aangelegde dienstleidingen. Daarvan blijken er gemiddeld zo'n 2 á 3 per 100 te lekken voor de gevel. Leidingen die dus een paar weken tot hooguit paar maanden geleden zijn gelegd.
Foutje bedankt voor de aannemer, betekent per lek een boete.
Nee dus, groot onderhoud, vervangen van hele delen hoofdleidingen, gebeurt planmatig. Dat kost enorm veel geld.phicoh schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 10:17:
[...]
Maar dat heeft allemaal niets te maken met of je wel of geen gas gebruikt. Als er in een wijk teveel aansluitingen lekken, dan lijkt het me tijd voor groot onderhoud. Maar anders kan je beter alle tijd en moeite die je steekt in het individueel opruimen van ongebruikte aansluitingen gebruiken voor het beter controleren van alle aansluitingen.
Als er in een straat 5 gaslekkages zitten, is het stukken goedkoper om die 5 te repareren.
Je kan simpelweg niet elk jaar alle gasleidingen in Nederland controleren. Zo'n 130.000km hoofdleiding, en dan nog alle dienstleidingen naar de woningen toe. Een gemiddelde controleur doet zo'n 500-700km hoofdleiding per jaar. Die hoofdleidingen liggen ook niet altijd in stoepen, maar ook door tuinen, weilanden, bossen etc.
Er is een fout gemaakt, maar ik hoef me geen zorgen te maken.
De eindstand zoals ik deze heb doorgegeven bij het verwijderen van de meter (en die waarschijnlijk ook genoteerd is door de aannemer die de meter verwijderde) zal leidend zijn.
We gaan het zien, en ik zal het zeer goed in de gaten houden.
Zou het nu dan stil worden? Of komt er directe actie van Enexis kant? Even afwachten maar.Geachte [Bebopper],
Wij hebben uw mail in goede orde ontvangen en voorgelegd aan Enexis.
Zij hebben aangegeven dat wij het dossier mogen sluiten.
Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
[naam]
Incassospecialist
@Nhz Heb jij al iets gehoord van Bosveld?
@Truus01 stalk away
Ik heb zelf van alle kennis & voorbeelden hier gebruik gemaakt, dus als ik jou kan helpen doe ik dat graag. Zal je via PB een berichtje sturen met brief 2b. Heb hier zelf zo goed als niets in gewijzigd, net als mijn andere communicatie is deze eigenlijk steeds gebaseerd op de voorbeeldbrieven uit de openingspost met alleen de namen, data en dossiernummers aangepast. Specifieke reacties heb ik altijd hier gepost (om goede feedback te krijgen).
Altijd hetzelfde liedje met Bosveldbebopper schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 12:01:
Okay, onverwachte wending bij mij. Heb een mailtje van Bosveld ontvangen:
[...]
Zou het nu dan stil worden? Of komt er directe actie van Enexis kant? Even afwachten maar.
@Truus01 stalk away![]()
Ik heb zelf van alle kennis & voorbeelden hier gebruik gemaakt, dus als ik jou kan helpen doe ik dat graag. Zal je via PB een berichtje sturen met brief 2b. Heb hier zelf zo goed als niets in gewijzigd, net als mijn andere communicatie is deze eigenlijk steeds gebaseerd op de voorbeeldbrieven uit de openingspost met alleen de namen, data en dossiernummers aangepast. Specifieke reacties heb ik altijd hier gepost (om goede feedback te krijgen).
Had eigenlijk niet verwacht dat ze direct na mijn eerste reactie al inhoudelijk zouden reageren en ook echt overleg zouden hebben met Enexis. Ben misschien iets te gewend geraakt aan reacties uit vaste processen waar je eigenlijk nooit een inhoudelijke reactie krijgt maar gewoon de volgende standaard reactie.
Da's waar. Vooruitgang bij Bosveld, dus!bebopper schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 12:05:
[...]
Had eigenlijk niet verwacht dat ze direct na mijn eerste reactie al inhoudelijk zouden reageren en ook echt overleg zouden hebben met Enexis. Ben misschien iets te gewend geraakt aan reacties uit vaste processen waar je eigenlijk nooit een inhoudelijke reactie krijgt maar gewoon de volgende standaard reactie.
Wow, dat is inderdaad behoorlijk onverwacht. Hier nog geen enkele reactie ontvangen van Bosveld.bebopper schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 12:01:
Okay, onverwachte wending bij mij. Heb een mailtje van Bosveld ontvangen:
[...]
Zou het nu dan stil worden? Of komt er directe actie van Enexis kant? Even afwachten maar.
@Truus01 stalk away![]()
Vandaag hebben ze wel de meter vervangen. De monteur wist me te melden dat er 'helemaal geen gasmeter meer op dit adres staat geregistreerd in het systeem'. Bijzonder. Hij zei ook dat ze 100en aanvragen per dag kregen voor het verwijderen van de gasmeter en dat dit intern voor behoorlijk veel gedoe zorgt.
Zodra ik meer hoor meld ik me uiteraard hier weer.
Groetjes
Elektriciteitsmeter vervangen neem ik aan?Nhz schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 12:56:
[...]
Wow, dat is inderdaad behoorlijk onverwacht. Hier nog geen enkele reactie ontvangen van Bosveld.
Vandaag hebben ze wel de meter vervangen. De monteur wist me te melden dat er 'helemaal geen gasmeter meer op dit adres staat geregistreerd in het systeem'. Bijzonder. Hij zei ook dat ze 100en aanvragen per dag kregen voor het verwijderen van de gasmeter en dat dit intern voor behoorlijk veel gedoe zorgt.
Zodra ik meer hoor meld ik me uiteraard hier weer.
Groetjes
Dankjewel.bebopper schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 12:01:
@Truus01 stalk away![]()
Ik heb nu gereageerd met jouw aangepaste brief 2b.
Dossier aangepast.
Wel een prettige reactie van Bosveld, ja. Gaat soepeler dan ook ik verwacht. Maar misschien hebben ze geleerd en gaat het bij mij net zo soepel.
Binnen 5 minuten een positieve reactie van de klantenservice:Goedendag,
Graag wil ik mijn leveringsovereenkomst voor gas per direct opzeggen en machtig ik u om namens mij de bijbehorende ATO op te zeggen bij de netbeheerder.
De reden voor deze opzegging is de overstap vandaag naar een all-electric warmtepomp met boiler voor onze verwarming en warmwater gebruik, zodat de CV-ketel als laatste gasverbruiker het huis is uitgegaan (koken deden we al op elektriciteit). Daarmee hebben we zojuist ook de gaskraan definitief dichtgedraaid (zie onderstaande foto).
Mijn gegevens treft u hieronder aan.
Het betreft de Leveringsovereenkomst Flex (alleen gas) met overeenkomstnummer ###, afgesloten d.d. DD-MM-JJJJ.
De eindstand van de gasmeter is: ****
Graag ontvang ik van u een bevestiging dat mijn opzegging correct is aangekomen.
Daarnaast zie ik graag de eindafrekening tegemoet.
Voor mijn elektriciteit blijf ik klant bij jullie met overeenkomstnummer ###.
Hartelijke groet,
Geen lastige discussie of weerstand bij deze energieleverancier. Gelukkig maar.Beste @mikepapot,
Bedankt voor je bericht.
De levering zal stoppen vanaf 20-11-2023 (eerstvolgende mogelijkheid).
Na het verwerken van de meterstand ontvang je na 4 weken de afrekening per e-mail.
Met vriendelijke groet,
Medewerker
Klantenservice
Nu afwachten wanneer Liander komt met de eerste brief. De meter zit mij niet in de weg, dus kies ik voor de Tweakersroute. Dan zal ik ook mijn dossier hier aanmaken.

:strip_exif()/f/image/TGhm0FXx1xKZC0kYgsY9meBQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Zo worden de gasverlaters tegen de rest opgezet oftewel er wordt een wig gedreven door de popiejopie nieuwsbrengers
[ Voor 13% gewijzigd door snameroc op 18-11-2023 09:02 ]
snameroc
Daarnaast, als het doel is dat iedereen van het gas af moet, is het verhalen op de gasblijvers ook een prima incentive om deze ook over te laten stappen lijkt me. Hoe duurder het gas, hoe interessanter het wordt.
Ik vraag me wel af wat die nieuwe ACM-richtlijnen kunnen gaan betekenen voor iedereen die nu in het opzeg proces zit. Kunnen de spelregels straks opeens halverwege gewijzigd worden waardoor je wel kan gaan betalen?
Slim, net als dat de mensen zonder panelen het salderen betalen voor de paneel bezitters.snameroc schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 09:01:
[Afbeelding]
Zo worden de gasverlaters tegen de rest opgezet oftewel er wordt een wig gedreven door de popiejopie nieuwsbrengers
It's all about the money
Dit topic is gesloten.