Gas de deur uit doen: Gratis! Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 81 ... 104 Laatste
Acties:
  • 731.846 views

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Ok dan, bij deze meldt ik mij ook vast. Maar wat mij betreft zien we het tegen die tijd wel. Genoeg animo.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-09 23:23

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

RagEnigma schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 16:14:
[...]
Ik meld mij dan ook gelijk en hopelijk met mij nog vele anderen.
Ik zou het graag weer doen, maar de financiën laten het momenteel niet toe.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RagEnigma
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:16
Freee!! schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 16:26:
[...]

Ik zou het graag weer doen, maar de financiën laten het momenteel niet toe.
Dan doe ik de volgende keer wel dubbel.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Kiswum
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-09 15:59

Kiswum

Gadget reviewer

Ik verwacht dat Bosveld het dossier (uiteindelijk) zal laten vallen als ik kan aantonen dat Enexis niet alle communicatie heeft doorgestuurd. De bal ligt nu bij Bosveld en ik hoop voor hen, dat ze het dossier volledig hebben + hebben doorgenomen en getoetst. Vooralsnog denk ik dat ze de casus hebben aangenomen en direct hebben doorgezet naar mij.

p.s. zonder de hulp en eerder bewandelde paden door jullie (en mijn broer), zou ik dit traject echt niet op deze wijze hebben voortgezet.

[ Voor 16% gewijzigd door Kiswum op 11-11-2023 11:39 ]

Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Kiswum schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 11:39:
Ik verwacht dat Bosveld het dossier (uiteindelijk) zal laten vallen als ik kan aantonen dat Enexis niet alle communicatie heeft doorgestuurd. De bal ligt nu bij Bosveld en ik hoop voor hen, dat ze het dossier volledig hebben + hebben doorgenomen en getoetst. Vooralsnog denk ik dat ze de casus hebben aangenomen en direct hebben doorgezet naar mij.

p.s. zonder de hulp en eerder bewandelde paden door jullie (en mijn broer), zou ik dit traject echt niet op deze wijze hebben voortgezet.
Ik weet wel zeker dat bosveld dat niet gedaan heeft, het kan namelijk niet uit.

Zij verwerken in bulk massa’s incasso’s, waar het merendeel zo erg schrikt van de deurwaarder dat ze direct betalen. Als ze ook nog moeten lezen voor die vier tientjes draaien ze verlies.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:45
overhyped schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 13:09:
[...]

Als ze ook nog moeten lezen voor die vier tientjes draaien ze verlies.
Helaas voor Bosveld staat in de wet dat ze hun zaken moeten beoordelen voordat ze worden geind. Dat ze geen verlies mogen draaien staat daar dan gelukkig weer niet in.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Riesjard
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Er draait bij mij sinds een paar weken een warmtepomp. Gaskraan heb ik als mooie symbolische handeling dichtgedraaid en de leveringsovereenkomst is opgezegd per 22-11.

Vandaag de eerste brief van Enexis mogen ontvangen volledig volgens wat ik hier heb gelezen. Zij gaan uit van een afsluiting met kosten zoals vele anderen hier ook hebben gezien tenzij een nieuwe leveringsovereenkomst voor gas wordt afgesloten.

Nu twijfel ik of ik bij mijn principiële standpunt blijf: de meter is niet van mij, op afspraak ben je van harte welkom om hier vanalles mee te doen maar ik geef geen opdracht en accepteer geen rekening.

Of de makkelijke route, een opdracht geven om een gasaansluiting (die niet van mij is) kosteloos te laten verwijderen.

Ik ben eerlijk gezegd niet zo bang voor risico en schadegedoe wat bij opdrachtgeverschap komt kijken.

Waar ik wel tegenop kijk is het “gedoe” en getouwtrek.
Wat zijn de recente ervaringen bij Enexis als het de Tweakers route aangaat?

Eigenlijk heb ik hier niet zon zin in 😉
Kiswum in "Gas de deur uit doen: Gratis!"

[ Voor 5% gewijzigd door Riesjard op 11-11-2023 15:39 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:51
Riesjard schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 15:16:
Er draait bij mij sinds een paar weken een warmtepomp. Gaskraan heb ik als mooie symbolische handeling dichtgedraaid en de leveringsovereenkomst is opgezegd per 22-11.

Vandaag de eerste brief van Enexis mogen ontvangen volledig volgens wat ik hier heb gelezen. Zij gaan uit van een afsluiting met kosten zoals vele anderen hier ook hebben gezien tenzij een nieuwe leveringsovereenkomst voor gas wordt afgesloten.

Nu twijfel ik of ik bij mijn principiële standpunt blijf: de meter is niet van mij, op afspraak ben je van harte welkom om hier vanalles mee te doen maar ik geef geen opdracht en accepteer geen rekening.

Of de makkelijke route, een opdracht geven om een gasaansluiting (die niet van mij is) kosteloos te laten verwijderen.

Ik ben eerlijk gezegd niet zo bang voor risico en schadegedoe wat bij opdrachtgeverschap komt kijken.

Tsja, pick your battles is wat ze in Engeland zeggen.
Principes zijn mooi maar het leven is ook kort, heb er zelf daarom toe besloten er geen energie in te willen steken en daarom de makkelijke route te bewandelen. Overigens ook omdat er hier een gemeentelijke subsidie is waarbij het een voorwaarde is dat de gasaansluiting verwijderd wordt.
Proces verliep soepel en eerlijk gezegd blij dat die leiding eruit is en een beetje extra plek in de meterkast.
Maar wie het principieel wil aanpakken heeft mijn zegen, maak gewoon je eigen keuze hierin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Ik heb ook gewoon Enexis opdracht gegeven om te verwijderen, ook geen zin in gedoe, prima afgehandeld en redelijk snel verwijderd. Maar ik heb dan ook geen duizenden euros kostende voortuin waar je stress van kunt krijgen ;)

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Baxke
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15-09 21:22
Baxke schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 23:03:
Gistermiddag heb ik telefonisch contact opgenomen met Vattenfall, de medewerker vertelde me dat ik het contract voor gaslevering pas kom beëindigen nadat de gasmeter is verwijderd. Nadat ik gister in dit topic las heb ik Vattenfall gemaild dat ik met inachtneming van de opzegtermijn van 30 dagen wilde opzeggen en verwees daarbij naar hun algemene voorwaarden en de gaswet.

Vanmorgen 08:05 werd ik gebeld en kreeg ik te horen dat de medewerker die ik spraak onjuiste informatie had verstrekt en dat opzeggen weldegelijk mogelijk was. Daarna ontving ik een mail waarin is bevestigd dat mijn contract voor gaslevering vanaf 1 november stopt (!!!) en dat ik bericht ga ontvangen van de netbeheerder.

Wordt vervolgd! :-)
1 november heb ik een aanvraag gedaan bij Stedin voor het verwijderen van de gasaansluiting.

Deze week ontving ik een soort van dreigbrief van Stedin met daarin het verzoek binnen 2 dagen contact op te nemen en binnen 10 dagen een nieuw contract voor gaslevering af te sluiten.

Deze brief kruiste een offerte van Steding voor het verwijderen van de gasasluiting. Op deze offerte stond geen bedrag vermeld. Ik heb de offerte geaccordeerd en verwijdering zal mogelijk eind januari plaats gaan vinden. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Baxke op 11-11-2023 17:52 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• overhyped
  • Nu online
RichieB schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 14:55:
[...]

Helaas voor Bosveld staat in de wet dat ze hun zaken moeten beoordelen voordat ze worden geind. Dat ze geen verlies mogen draaien staat daar dan gelukkig weer niet in.
Daar geen discussie over :) je ziet alleen aan de werkwijze dat ‘t niet zo gaat. Voor die vier tientjes kan je ook geen dossier check doen en nog een beetje marge overhouden. Keerzijde van een goede dossier check is natuurlijk dat alle terechte bulk incasso’s ook flink duurder worden.

Dus puur ‘late stage capitalism’ snap ik ‘m wel, etisch niet :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-09 15:29

Nhz

Nhz schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 13:03:
[...]

Ik heb ook maar even een mailtje getypt naar Bosveld, heb me daarbij behoorlijk laten inspireren door jouw dossier. Heb in deze mail ook even de correspondentie van @Bram-Bos aangehaald. Beide bedankt voor jullie bijdragen.
Inmiddels zijn we alweer een tijdje verder en nog geen reactie mogen ontvangen van Bosveld. De 5 werkdagen die ze in de automatische reactie als streeftijd aangaven zijn in ieder geval niet gehaald.

We wachten gewoon weer (verder) rustig af...

Groetjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Nu online

Je kunt, volgens mij, ook net zo lang de Tweakers route volgen, totdat jij het getouwtrek moe bent. (Wellicht tot aan de brief van Bosveld?). Dan kun je nog altijd de MijnAansluiting doen.
Denk ik.

Kunnen anderen dat bevestigen?
Of is er een point of no return op de Tweakers route? En dan is de brief van Bosveld vast al daarna, want die komen bepaalde 'gemaakte' kosten al innen.

In ieder geval, van wat ik zoal gelezen heb, gaat Enexis bij de Tweakers route altijd moeilijk doen. Die laten het niet ineens voor wat het is.
Dus als je echt geen gedoe wilt, moet je (helaas) de MijnAansluiting route kiezen.

Volgens mij zijn de meest recente Tweakers route ervaringen met Enexis van @Nhz , @Kiswum en @bebopper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Truus01 schreef op zondag 12 november 2023 @ 09:21:
[...]
Dus als je echt geen gedoe wilt, moet je (helaas) de MijnAansluiting route kiezen.
Waarom 'helaas'?
Voor heel veel mensen is dit een mooie en goede oplossing, mogelijk gemaakt door meerdere personen van hier. Ik snap dat 'strijdige' niet.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Riesjard
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Truus01 schreef op zondag 12 november 2023 @ 09:21:
[...]

Je kunt, volgens mij, ook net zo lang de Tweakers route volgen, totdat jij het getouwtrek moe bent. (Wellicht tot aan de brief van Bosveld?). Dan kun je nog altijd de MijnAansluiting doen.
Denk ik.

Kunnen anderen dat bevestigen?
Of is er een point of no return op de Tweakers route? En dan is de brief van Bosveld vast al daarna, want die komen bepaalde 'gemaakte' kosten al innen.

In ieder geval, van wat ik zoal gelezen heb, gaat Enexis bij de Tweakers route altijd moeilijk doen. Die laten het niet ineens voor wat het is.

Volgens mij zijn de meest recente Tweakers route ervaringen met Enexis van @Nhz , @Kiswum en @bebopper.
Nou ik verwacht dat dit toch anders is. Nu is het volgens mij kiezen, route 1 of 2.
Als je eenmaal in de molen zit van betwiste facturen dan blijft dat er totdat het dossier is opgelost.
Een traject wat je daar parallel aan opstart veranderd dat niet in mijn ogen.
Maar ik ben idd erg benieuwd of anderen hier ervaring mee hebben.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wouter2403
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 21-09 09:59
klump4u schreef op zondag 12 november 2023 @ 09:30:
[...]

Waarom 'helaas'?
Voor heel veel mensen is dit een mooie en goede oplossing, mogelijk gemaakt door meerdere personen van hier. Ik snap dat 'strijdige' niet.
Als die verwijdering gratis is, waarom wil de netbeheerder dan zo graag dat ik die aanvraag?
Volgens mij maken ze op eigen initiatief dezelfde kosten.

4850Wp West, 4050Wp Oost, 9kW J-series Pana geïnstalleerd juni 2023

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Truus01
  • Nu online
[...]

Waarom 'helaas'?
Helaas, omdat wettelijk gezien de Tweakers route rechtmatig is en dus niet zo'n problemen zou moeten opleveren.
En hoe meer er 'strijden', hoe eerder Enexis (en andere netbeheerders) zich (hopelijk) wel aan de wet gaan houden. Dan is er in ieder geval een kans. Als niemand strijdt, veranderen ze niks. En als dadelijk dan de MijnAansluiting-route toch weer geld gaat kosten, moet er weer extra hard gestreden worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Nu online
Riesjard schreef op zondag 12 november 2023 @ 09:37:
[...]

Nou ik verwacht dat dit toch anders is. Nu is het volgens mij kiezen, route 1 of 2.
Als je eenmaal in de molen zit van betwiste facturen dan blijft dat er totdat het dossier is opgelost.
Een traject wat je daar parallel aan opstart veranderd dat niet in mijn ogen.
Maar ik ben idd erg benieuwd of anderen hier ervaring mee hebben.
Ja, ik denk inderdaad toch ook dat het is totdat er 'kosten' gemaakt worden. Dus zolang er nog geen fysieke verwijdering of slotje is, kun je nog switchen van route, daarna zal het inderdaad waarschijnlijk niet meer gaan.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• overhyped
  • Nu online
[...]

Waarom 'helaas'?
Omdat het schandalig is dat bedrijven zoals de netbeheerders zich niet aan de wet houden. Niet alleen qua gas aansluiting, maar ook iets relatief simpels als een vordering die inhoudelijk betwist is niet naar een incasso bureau sturen. Vindt jij Dergelijke arrogantie, en minachting van de burger normaal? Zo nee, dan heb je hier de reden voor het ‘strijdige’

Voor mij geld nog steeds:

Belang bij het houden van de aansluiting? Leegstandscontract.

Belang bij het verwijderen van de aansluiting? Aanvraag doen, en de consequenties (zoals aansprakelijkheid of kosten) accepteren

Geen belang bij beide: tweakers route.

In mijn vorig huis heb ik de tweakers route gekozen, want geen belang bij beide. In mijn huidige huis heb ik verwijdering aangevraagd omdat ik een belang had bij verwijdering. Dat had ik ook geef aan als ik er een rekening voor gekregen had.

[ Voor 0% gewijzigd door overhyped op 12-11-2023 10:21 . Reden: Typo ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Wouter2403 schreef op zondag 12 november 2023 @ 09:37:
[...]

Als die verwijdering gratis is, waarom wil de netbeheerder dan zo graag dat ik die aanvraag?
En als het voor hen verplicht is om de ongebruikte gasaansluiting te verwijderen (zoals de netbeheerders zelf beweren), dan hebben ze daar ook helemaal geen aanvraag voor nodig.

De netbeheerder is verplicht de aansluiting in stand te houden zolang er op die aansluiting iemand een contract heeft. Is er niemand meer met een contract? Dan is het allemaal aan de netbeheerder. Zowel de beslissing wat er mee moet gebeuren als de kosten die daarmee samenhangen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
[...]

Waarom 'helaas'?
"Helaas" omdat de netbeheerder haar publieke taken en de consument niet serieus neemt.

- Consumenten die gewoon van hun recht gebruik maken om een contract op te zeggen, worden al jarenlang door de netbeheerders van diefstal beschuldigd en als halve crimineel behandeld, tot deurwaarders en rechtszaken aan toe.
- de energietransitie wordt door de houding van de netbeheerders actief tegengewerkt. Doordat de netbeheerders denken boven de wet te staan is het moeilijk om een 3-fase aansluiting te krijgen als je die nu niet hebt en kun je dus ook niet simpel gas opzeggen
- al die individuele verwijderingen van volkomen veilige gasaansluitingen is een enorme vernietiging van tijd en geld. Een goede gasaansluiting kan desnoods een slotje op (5 minuten werk) als de netbeheerder niet vertrouwd dat de bewoners van een pand echt geen gas meer gebruiken.
In geval er een slimme meter is, is zo'n slotje ook overbodig. Want de standen van de slimme meter kunnen gewoon gemonitord worden.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

overhyped schreef op zondag 12 november 2023 @ 10:09:
[...]

Omdat het schandalig is dat bedrijven zoals de netbeheerders zich niet aan de wet houden. Niet alleen qua gas aansluiting, maar ook iets relatief simpels als een vordering die inhoudelijk betwist is niet naar een incasso bureau sturen. Vindt jij Dergelijke arrogantie, en minachting van de burger normaal? Zo nee, dan heb je hier de reden voor het ‘strijdige’

Voor mij geld nog steeds:

Belang bij het houden van de aansluiting? Leegstandscontract.

Belang bij het verwijderen van de aansluiting? Aanvraag doen, en de consequenties (zoals aansprakelijkheid of kosten) accepteren

Geen belang bij beide: tweakers route.

In mijn vorig huis heb ik de tweakers route gekozen, want geen belang bij beide. In mijn huidige huis heb ik verwijdering aangevraagd omdat ik een belang had bij verwijdering. Dat had ik ook geef aan als ik er een rekening voor gekregen had.
Je eigenbelang ging dus in de tweede situatie voor, begrijpelijk, misschien vindt je het dan ook begrijpelijk dat veel mensen helemaal geen zin in een gevecht hebben en gewoon voor de makkelijke weg kiezen, ik heb hier pas een verwijdering gelezen waar het een zooitje was na verwijdering maar ik kan me vergissen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• overhyped
  • Nu online
klump4u schreef op zondag 12 november 2023 @ 18:04:
[...]

Je eigenbelang ging dus in de tweede situatie voor, begrijpelijk, misschien vindt je het dan ook begrijpelijk dat veel mensen helemaal geen zin in een gevecht hebben en gewoon voor de makkelijke weg kiezen, ik heb hier pas een verwijdering gelezen waar het een zooitje was na verwijdering maar ik kan me vergissen.
Ik heb er zeker begrip voor de consument. Niet voor de netbeheerders. Wel voor de strijdbaren.

het belang is precies waar het om draait. Omdat ik een belang bij verwijdering heb vindt ik het geen probleem om verantwoordelijkheid en kosten te accepteren. Zo hoort het ook, ik wil iets, ik neem mijn verantwoordelijkheid.

Wanneer dat belang ontbreekt (situatie 1) ontbreekt de noodzaak om een aanvraag te doen.

Dat is een zuivere afweging, niet: heb ik zin om bedreigd te worden door een groot bedrijf met veel meer middelen dan ik. Dat is terecht geen afweging die je van de gemiddelde consument kan verwachten.

Door het laakbare gedrag van de netbeheerders worden consumenten die gewoon rechtsgeldig hun abonnement opzeggen hier wel toe gedwongen:wil ik een overeenkomst aangaan waar ik geen behoefte aan heb, of wil ik vechten tegen m’n netbeheerder.

En dat is hetgeen dat niet klopt, en daar mogen we best principieel over zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kaoh
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:33
overhyped schreef op zondag 12 november 2023 @ 18:39:
[...]

Ik heb er zeker begrip voor de consument. Niet voor de netbeheerders. Wel voor de strijdbaren.

het belang is precies waar het om draait. Omdat ik een belang bij verwijdering heb vindt ik het geen probleem om verantwoordelijkheid en kosten te accepteren. Zo hoort het ook, ik wil iets, ik neem mijn verantwoordelijkheid.

Wanneer dat belang ontbreekt (situatie 1) ontbreekt de noodzaak om een aanvraag te doen.

Dat is een zuivere afweging, niet: heb ik zin om bedreigd te worden door een groot bedrijf met veel meer middelen dan ik. Dat is terecht geen afweging die je van de gemiddelde consument kan verwachten.

Door het laakbare gedrag van de netbeheerders worden consumenten die gewoon rechtsgeldig hun abonnement opzeggen hier wel toe gedwongen:wil ik een overeenkomst aangaan waar ik geen behoefte aan heb, of wil ik vechten tegen m’n netbeheerder.

En dat is hetgeen dat niet klopt, en daar mogen we best principieel over zijn.
Mooi verwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:51
[...]

Goede vraag, ik vermoed dat het vooral te maken heeft met de graafwerkzaamheden buiten.
Vaak moet op eigen terrein gegraven worden, bestrating/beplanting tijdelijk verwijderd etc., waarbij het nooit 100% weer zo wordt als het was.
Kan me er wel iets bij voorstellen dat ze daar niet aan willen beginnen zonder dat de eigenaar daartoe opdracht gegeven heeft.
Verder kan ik geen andere redenen bedenken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:01

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Baxke schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 17:50:
[...]

1 november heb ik een aanvraag gedaan bij Stedin voor het verwijderen van de gasaansluiting.

Deze week ontving ik een soort van dreigbrief van Stedin met daarin het verzoek binnen 2 dagen contact op te nemen en binnen 10 dagen een nieuw contract voor gaslevering af te sluiten.

Deze brief kruiste een offerte van Steding voor het verwijderen van de gasasluiting. Op deze offerte stond geen bedrag vermeld. Ik heb de offerte geaccordeerd en verwijdering zal mogelijk eind januari plaats gaan vinden. :)
Vreemde zaak die je hier aanhaalt: wel een offerte, maar geen bedrag?

En neem je daarbij niet een groot risico door de offerte (=blanco cheque?) zomaar te accorderen?
Hou ons op de hoogte, want ik weet niet hoe je je moet verdedigen nu je opdracht hebt gegeven zonder een bedrag af te spreken…

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Baxke
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15-09 21:22
Hippe Lip schreef op zondag 12 november 2023 @ 20:23:
[...]

Vreemde zaak die je hier aanhaalt: wel een offerte, maar geen bedrag?

En neem je daarbij niet een groot risico door de offerte (=blanco cheque?) zomaar te accorderen?
Hou ons op de hoogte, want ik weet niet hoe je je moet verdedigen nu je opdracht hebt gegeven zonder een bedrag af te spreken…
Hierbij nog de offerte van Stedin:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rR5bFGU_cLBH3r8LJDsdJVI0bp4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3qT8cAfN0nrzEjXtfjSVQbAx.png?f=fotoalbum_large

Ik hou jullie zeker op de hoogte!

Acties:
  • +4 Henk 'm!
ASW1 schreef op zondag 12 november 2023 @ 19:24:
[...]

Goede vraag, ik vermoed dat het vooral te maken heeft met de graafwerkzaamheden buiten.
Vaak moet op eigen terrein gegraven worden, bestrating/beplanting tijdelijk verwijderd etc., waarbij het nooit 100% weer zo wordt als het was.
Kan me er wel iets bij voorstellen dat ze daar niet aan willen beginnen zonder dat de eigenaar daartoe opdracht gegeven heeft.
Verder kan ik geen andere redenen bedenken.
Daar heeft het niet mee te maken.

Hier is onlangs in 80% van de straat de aansluitleiding vernieuwd. Gewoon gegraven.
Brief met mededeling wanneer ze wensen te komen en waarom. En verzoek contact op te nemen om een andere datum af te spreken als de datum uit het voorstel niet klopt.
Daar heeft de netbeheerder echt geen opdracht voor nodig, dat doen ze gewoon want af en toe graven in een tuin hoort simpelweg bij de taken en bevoegdheden van de netbeheerder.

Toevalligerwijs was bij ons huis de gasaansluiting nog goed genoeg om te laten liggen (ons huis is later gebouwd dan de meeste andere huizen in de straat). En hebben de prutsers van Enexis hier alleen maar een slotje geplaatst.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

Het is gewoon een 'systeem' waar de netbeheerder aan vast houdt. Zoals ik hier al eerder heb gemeld probeerden ze mij ook te dwingen om een nieuwe meter aan te vragen. Onze huidige meter is afgekeurd, dus ze zijn verplicht om hem te vervangen. Of ik daarvoor even een online formulier wilde invullen en dus met bijbehorende voorwaarden akkoord wilde gaan.

Netjes gemeld dat ik geen nieuwe meter aanvraag, maar dat ze op afspraak welkom zijn voor werkzaamheden. De eerste 2x deden ze moeilijk, maar nu komen ze eind deze week toch op eigen initiatief de meter vervangen.

Wat mij betret is dit gedoe met het verwijderen van de gasaansluiting exact hetzelfde. De netbeheerder is verplicht hem weg te halen. De verantwoording voor die werkzaamheden -en daaruit voortvloeiende kosten- liggen dus ook bij de Netbeheerder, niet bij de eindgebruiker.

[ Voor 3% gewijzigd door Nhz op 13-11-2023 09:25 ]

Groetjes

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Truus01
  • Nu online
ASW1 schreef op zondag 12 november 2023 @ 19:24:
Geef je dus precies het risico mee aan wat met de MijnAansluiting route is. Ze verleggen zo de verantwoordelijkheid naar de opdrachtgever, terwijl ze zelf eigenaar en verantwoordelijk zijn.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rommelzolder
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22-09 15:38
[...]

Het zou zo maar kunnen dat er het volgende aan de hand is:

1. Er bestaat een donkerbruin vermoeden, dat de netbeheerder alleen de kosten van een verwijdering waarvoor een aanvraag is ingediend mag verwerken in de tarieven. Zonder aanvraag gaan die kosten dan af van de winst.
2. Als aanvrager ga je akkoord met hun algemene voorwaarden. In geval van schade kan dat nadelig voor je uitpakken, hoewel tot nu toe aangevraagde verwijderingen zelden tot schades hebben geleid waar de aanvrager mee bleef zitten.
3. Heel slecht gedacht: op dit moment ontbreekt het wettelijk kader waarbinnen netbeheerders verwijdering "gratis" mogen aanbieden. Als ze daarop worden teruggefloten, dan zie ik ze er toe in staat om met terugwerkende kracht alsnog te proberen kosten op de aanvrager af te wentelen. Juridisch denk ik vrijwel onmogelijk als er een offerte van nul Euro is uitgebracht die is geaccepteerd, maar gezien de geschiedenis valt niets uit te sluiten.

Opm: "gratis" betekent dus afwentelen van de kosten op alle aangeslotenen die nog wel gas gebruiken

Sinds 2006 een warmtepomp met gesloten bodemsysteem, sinds midden 2019 6,6 kW panelen ZO, 3,2 kW panelen Z

Acties:
  • +7 Henk 'm!
Rommelzolder schreef op maandag 13 november 2023 @ 11:19:
[...]

Het zou zo maar kunnen dat er het volgende aan de hand is:

1. Er bestaat een donkerbruin vermoeden, dat de netbeheerder alleen de kosten van een verwijdering waarvoor een aanvraag is ingediend mag verwerken in de tarieven. Zonder aanvraag gaan die kosten dan af van de winst.
2. Als aanvrager ga je akkoord met hun algemene voorwaarden. In geval van schade kan dat nadelig voor je uitpakken, hoewel tot nu toe aangevraagde verwijderingen zelden tot schades hebben geleid waar de aanvrager mee bleef zitten.
3. Heel slecht gedacht: op dit moment ontbreekt het wettelijk kader waarbinnen netbeheerders verwijdering "gratis" mogen aanbieden. Als ze daarop worden teruggefloten, dan zie ik ze er toe in staat om met terugwerkende kracht alsnog te proberen kosten op de aanvrager af te wentelen. Juridisch denk ik vrijwel onmogelijk als er een offerte van nul Euro is uitgebracht die is geaccepteerd, maar gezien de geschiedenis valt niets uit te sluiten.

Opm: "gratis" betekent dus afwentelen van de kosten op alle aangeslotenen die nog wel gas gebruiken
Ad 1: zie https://www.acm.nl/nl/pub...luitingen-transporttarief

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kiswum
  • Laatst online: 17-09 15:59

Kiswum

Gadget reviewer

Als het alleen om punt 1 gaat, waarom stelt de netbeheerder de particulier dan verantwoordelijk voor onder andere: het eventuele bodemonderzoek en schade door derde.
Een schematische tekening hoeft niet meer altijd, maar dat was een derde drempel voor mij.

Zonder deze voorwaarden zou ik het ook wel op een standaard manier aanvragen.

https://www.enexis.nl/aansluitingen/aansluiting-verwijderen
https://www.enexis.nl/-/m...aamheden2013_20186001.pdf

Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hans299
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19-09-2024
[...]

De kosten zijn hetzelfde, de afboeking is verschillend.
Op aanvraag van de consument wordt het afgeboekt via het transporttarief en komt de verwijdering ten laste van de aangeslotenen op het gasnet. Weliswaar gemaximeerd door de ACM, maar toch…..
Op eigen inititief van de netbeheerder zelf wordt de verwijdering afgeboekt van de verlies- en winstrekening (en dus in het nadeel van de aandeelhouders).

Gasloos sinds 2018, zonnepanelen, infrarood verwarming, inductie en warm water: all-electric

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Hans299 schreef op maandag 13 november 2023 @ 17:27:
[...]

De kosten zijn hetzelfde, de afboeking is verschillend.
Op aanvraag van de consument wordt het afgeboekt via het transporttarief en komt de verwijdering ten laste van de aangeslotenen op het gasnet. Weliswaar gemaximeerd door de ACM, maar toch…..
Op eigen inititief van de netbeheerder zelf wordt de verwijdering afgeboekt van de verlies- en winstrekening (en dus in het nadeel van de aandeelhouders).
Als je dit artikel had gelezen, dan had je -met mij- geconcludeerd dat het in beide gevallen verrekend wordt in de tarieven die aan de resterende gasgebruikers in rekening worden gebracht.

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Bram-Bos schreef op maandag 13 november 2023 @ 18:23:
[...] Als je dit artikel had gelezen, dan had je -met mij- geconcludeerd dat het in beide gevallen verrekend wordt in de tarieven die aan de resterende gasgebruikers in rekening worden gebracht.
Uit de in het artikel genoemde data af te leiden is de publicatie datum ergens (midden) in 2021.

Ze schuiven op richting wat ik altijd al heb geschreven; de consument heeft het al betaald.
Nu nog de volledige erkenning.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hans299
Bram-Bos schreef op maandag 13 november 2023 @ 18:23:
[...]

Als je dit artikel had gelezen, dan had je -met mij- geconcludeerd dat het in beide gevallen verrekend wordt in de tarieven die aan de resterende gasgebruikers in rekening worden gebracht.
@Bram-Bos Ik ken dat artikel:
de essentie zit voor mij in deze quote “ …..De regionale netbeheerders geven aan te kampen met onduidelijkheid in het geval een verwijderverzoek ontbreekt. Zij hebben het ministerie van EZK gevraagd ook de verwijderkosten zonder een verzoek op te nemen in de tarieven. “

Gasloos sinds 2018, zonnepanelen, infrarood verwarming, inductie en warm water: all-electric

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Hans299 schreef op maandag 13 november 2023 @ 20:00:
[...]

@Bram-Bos Ik ken dat artikel:
de essentie zit voor mij in deze quote “ …..De regionale netbeheerders geven aan te kampen met onduidelijkheid in het geval een verwijderverzoek ontbreekt. Zij hebben het ministerie van EZK gevraagd ook de verwijderkosten zonder een verzoek op te nemen in de tarieven. “
Maar dan heb je toch ook deze zin even verderop gelezen? "De ACM komt - mede op basis van het advies van het Staatstoezicht op de Mijnen - tot de constatering dat deze kosten onderdeel uitmaken van de beheerstaak en daarom in de transporttarieven kunnen worden verrekend."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hans299
Bram-Bos schreef op maandag 13 november 2023 @ 21:01:
[...]

Maar dan heb je toch ook deze zin even verderop gelezen? "De ACM komt - mede op basis van het advies van het Staatstoezicht op de Mijnen - tot de constatering dat deze kosten onderdeel uitmaken van de beheerstaak en daarom in de transporttarieven kunnen worden verrekend."
@Bram-Bos Klopt, en ook die paragraaf ken ik.
Misschien ben ik daar misschien wat te eigenwijs in ;), maar zolang de tweakersroute nog nodig is tegenover de ‘tijdelijke’ nul-euroroute met afboeking via de transporttarieven ben ik er van overtuigd dat het ook een kwestie van afboekingsmethodiek is die wettelijk nog niet is afgedekt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• argafal
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 18-09 21:54
Er was veel discussie over Enexis en Bosveld. Ik ben het spoor dus een beetje kwijtgeraakt: Ik ben op zoek naar recente ervaringen met de Tweakers-route met Liander. Ik zit in de regio van Liander in Zuid-Holland. Dat is dan Liander Solo West.

Het Liander overzicht in de topic start gaat alleen tot en met 2020. De dossiers die ik in de draad heb gevonden zijn meestal ook uit 2019 en 2020. De meer recente dossiers zijn meestal dossiers waarbij de verwijdering expliciet werd aangevraagd via mijnaansluiting. Zijn er nog recentere ervaringen met Liander van mensen die de verwijdering NIET aangevraagd hebben, waar ik wat inspiratie/verwachtingen uit kan halen? Wat is een typische reactie van Liander op het Tweakerstraject nu? Nog stets het zelfde als 2019? Bedankt als iemand mij in de ri kan wijzen... :)

(En ja, natuurlijk heb ik de fantastische verhaal van @Cpt00kirk gelezen over het verwijderen van zijn/haar aansluiting. Bedankt voor het delen, het was erg grappig te lezen.)

[ Voor 21% gewijzigd door argafal op 14-11-2023 10:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cpt00kirk
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22-09 22:11
@argafal Bedankt voor het lezen van mijn meter verwijdering, het is natuurlijk niet de bedoeling om je af te schrikken. >:)

Zolang er intern niks mis gaat bij Liander is het traject :
1-Bij energieleverancier gas afmelden via mail of telefoon (zorg voor een bevestiging via mail of post)
2- mijnaansluitingen.nl invullen
3- wachten op een verwijdermoment niet heel lastig.

Dit kan best snel gaan. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Cpt00kirk op 14-11-2023 10:47 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• argafal
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 18-09 21:54
Cpt00kirk schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 10:47:
@argafal Bedankt voor het lezen van mijn meter verwijdering, het is natuurlijk niet de bedoeling om je af te schrikken. >:)

Zolang er intern niks mis gaat bij Liander is het traject :
1-Bij energieleverancier gas afmelden via mail of telefoon (zorg voor een bevestiging via mail of post)
2- mijnaansluitingen.nl invullen
3- wachten op een verwijdermoment niet heel lastig.

Dit kan best snel gaan. ;)
Ja, dat snap ik wel. Alleen, ik was op zoek na ervaringen van mensen die NIET die verwijdering aangevraagd hebben via mijnaansluitingen.nl (zonder stap 2).

Ik zie geen goede reden om goede infrastructuur zomaar uit de grond te halen. Wie weet wil de volgende eigenaar van het huis weer gas? Voor mij voelt het hetzelfde als de coaxkabel: ik gebruik hem niet. Maar het staat mij niet in de weg, dus verspil a.u.b. geen geld/mankracht om het te verwijderen. Toch?

Daarom vroeg ik mij af: wat doet liander tegenwoordig als iemand zijn gascontract opzegt, maar geen verwijdering aanvraagt via mijnaansluitingen.nl? Dat is wat ik zou beschouwen als de tweakers-route. Zijn er recente dossiers voor deze geval, die ik misschien gemist heb?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 11:33
@argafal Ik heb op 23 september via mijnaansluiting voor Liander verwijdering gevraagd, met als voorkeur week 49. Het enige bericht wat ik heb ontvangen tot dusverre is dat het is doorgestuurd naar de netbeheerder. Ik ga vandaag de aanvraag annuleren, mijn partner vindt namelijk hetzelfde als jij: waarom zouden we goede infrastructuur laten verwijderen, stel dat we toch het huis verkopen en de volgende eigenaar wil wel gas gebruiken. Mijn dossier start dus nu.

Overigens heb ik op 6 november bij energiedirect mijn contract opgezegd via de chat. Ik had nog geen bevestiging ontvangen dus ik heb net weer gechat. Het was blijkbaar niet goed gegaan, ze doen nu een nieuwe poging, mogelijk met ingang van vandaag ipv miv 6 november. Voor de zekerheid heb ik net nog benadrukt dat ik ook de ATO opzeg, en ik kreeg als antwoord dat dat automatisch meegaat in de opzegging van het energiecontract.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Draak1978
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11:06
argafal schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 10:22:
Er was veel discussie over Enexis en Bosveld. Ik ben het spoor dus een beetje kwijtgeraakt: Ik ben op zoek naar recente ervaringen met de Tweakers-route met Liander. Ik zit in de regio van Liander in Zuid-Holland. Dat is dan Liander Solo West.

Het Liander overzicht in de topic start gaat alleen tot en met 2020. De dossiers die ik in de draad heb gevonden zijn meestal ook uit 2019 en 2020. De meer recente dossiers zijn meestal dossiers waarbij de verwijdering expliciet werd aangevraagd via mijnaansluiting. Zijn er nog recentere ervaringen met Liander van mensen die de verwijdering NIET aangevraagd hebben, waar ik wat inspiratie/verwachtingen uit kan halen? Wat is een typische reactie van Liander op het Tweakerstraject nu? Nog stets het zelfde als 2019? Bedankt als iemand mij in de ri kan wijzen... :)

(En ja, natuurlijk heb ik de fantastische verhaal van @Cpt00kirk gelezen over het verwijderen van zijn/haar aansluiting. Bedankt voor het delen, het was erg grappig te lezen.)
Ik heb nog niks gehoord. 1 januari is het een jaar geleden:
https://gathering.tweaker...message/76518206#76518206

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@marana

Liander lijkt zich de laatste tijd redelijk koest te houden waar het gaat om mensen die de Tweakers route hanteren.

Dus gewoon die verwijdering aanvragen en vervolgens op de standaard brieven van Liander reageren dat je geen gas meer gebruikt. En dat je daarom geen overeenkomst voor de gasaansluiting meer zult aangaan, dus ook niet een overeenkomst voor verwijdering van de aansluiting. Maar dat Liander op afspraak van harte welkom is om voor haar rekening en risico de eventuele door Liander gewenste werkzaamheden uit te voeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-09 20:49

Sinds gisteren heb ik geen contract meer voor het leveren van gas. Ik volg de Tweakers route, dus ben benieuwd hoe het hier (Gelderland) met Liander zal verlopen. Mijn reden voor die route is tweeledig:
- onzin om infrastructuur onnodig weg te halen;
- de gasleiding ligt voor een groot deel onder mijn bestrating van keramische tegels in de voortuin.

Ik heb al een dossier aangemaakt en zal elke ontwikkeling hier melden.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22-09 21:11
hansvk schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 12:41:
[...]

Sinds gisteren heb ik geen contract meer voor het leveren van gas. Ik volg de Tweakers route, dus ben benieuwd hoe het hier (Gelderland) met Liander zal verlopen. Mijn reden voor die route is tweeledig:
- onzin om infrastructuur onnodig weg te halen;
- de gasleiding ligt voor een groot deel onder mijn bestrating van keramische tegels in de voortuin.

Ik heb al een dossier aangemaakt en zal elke ontwikkeling hier melden.
Tsja..wat lag er eerder? Je keramische tegels of je gasleiding?

Als jij er voor kiest om tegels op de gasleiding te leggen, kan dat gevolgen hebben in dit geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14:54
argafal schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 11:01:
Daarom vroeg ik mij af: wat doet liander tegenwoordig als iemand zijn gascontract opzegt, maar geen verwijdering aanvraagt via mijnaansluitingen.nl? Dat is wat ik zou beschouwen als de tweakers-route. Zijn er recente dossiers voor deze geval, die ik misschien gemist heb?
Mijn ervaring: ik heb meer dan twee jaar geleden de levering van gas opgezegd. Niets van Liander gehoord tot een maand geleden. Ze vonden dat mijn meter vervangen moet worden omdat die de stand niet goed door zou geven. Geen specificatie om welke meter het ging.

Uit het gesprek met de monteur bleek dat hij de gasmeter zou moeten vervangen. Uiteindelijk heeft hij een foto van het informatie scherm van de meter genomen en de meter laten zitten.

Daarna is het weer stil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phicoh
Trichoglossus schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 13:35:
Als jij er voor kiest om tegels op de gasleiding te leggen, kan dat gevolgen hebben in dit geval.
Het gevolg zal waarschijnlijk zijn dat de gasleiding gewoon blijft liggen. Het is niet zo dat een afgekoppelde gasleiding spontaan ontploft of zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 06:32
@argafal Eind juni mijn gas opgezegd.
In het begin wat brieven Liander gehad maar nu al een lange tijd stil.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-09 20:49
[...]

Zou toch te gek zijn dat je daar rekening mee moet houden. Daarnaast wist ik een paar jaar geleden toen de tuin is gerenoveerd niet dat ik nu van het gas af zou gaan.
Ze laten die leiding maar gewoon liggen als ze die niet via de openbare weg eruit kunnen trekken. Ik zie het probleem niet.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kaoh
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:33
[...]

Vandaar dat deze persoon aangeeft dat de infra niet weg hoeft. Dus als ze het gewoon lekker laten liggen is er niets aan de hand. Willen ze zelf het weg halen omdat deze eigenaar geen contract heeft, hij keuze en hun gevolgen.
Precies het punt. 👍🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trichoglossus
hansvk schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 17:02:
[...]

Zou toch te gek zijn dat je daar rekening mee moet houden. Daarnaast wist ik een paar jaar geleden toen de tuin is gerenoveerd niet dat ik nu van het gas af zou gaan.
Ze laten die leiding maar gewoon liggen als ze die niet via de openbare weg eruit kunnen trekken. Ik zie het probleem niet.
Iets met rechten en zo van leidingen in grond.
Misschien zijn ze makkelijk, misschien niet. Laten liggen van leidingen in de grond is in principe niet toegestaan. Dat mensen van alles op infra gaan leggen/bouwen, is niet het probleem van de eigenaar van de infra.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Trichoglossus schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 18:43:
[...]

Misschien zijn ze makkelijk, misschien niet. Laten liggen van leidingen in de grond is in principe niet toegestaan. Dat mensen van alles op infra gaan leggen/bouwen, is niet het probleem van de eigenaar van de infra.
Ik denk dat het nu wel erg offtopic gaat allemaal en je stellingname helpt niet om het op het pad te houden.

Jurisprudentie laat zien dat bij schade over het algemeen de uitvoerder aansprakelijk wordt gehouden (ongeacht voorwaarden netbeheerders).
https://www.plasbossinade...den%20(de%20grondroerder).

Netbeheerders geven ondanks voorwaarden ook aan dat ze zaken terugplaarsen
https://www.stedin.net/-/...-over-gas-verwijderen.pdf

Dus laten we niet een of andere zijdiscussie gaan starten over wat je wel en niet met je tuin mag doen zonder risico.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2023 20:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Trichoglossus
Verwijderd schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 19:56:
[...]

Ik denk dat het nu wel erg offtopic gaat allemaal en je stellingname helpt niet om het op het pad te houden.

Jurisprudentie laat zien dat bij schade over het algemeen de uitvoerder aansprakelijk wordt gehouden (ongeacht voorwaarden netbeheerders).
https://www.plasbossinade...den%20(de%20grondroerder).
De grondroerder ja, dat is wat anders als de netbeheerder zelf aan de gang gaat.
Mijn praktijkervaring is anders, ik zit al 15+ jaar in die wereld.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Deismyna
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Ik ben ook wel benieuwd naar recente Liander verhalen. De meeste reacties hierop lijken toch mensen die de mijnaansluiting route bewandelen en dus niet de Tweakers route.

Ik heb zelf maandag mijn gas opgezegd bij Oxxio, die sputterde wel aardig tegen (werd 3x gebeld in een uur tijd ofzo) met het bekende onzinverhaal dat je eerst de verwijdering moet aanvragen e.d. voordat het opgezegd kan worden. Na wat gediscussieer hierover zou het uiteindelijk toch in orde gemaakt worden, al moet ik hier nog wel bevestiging van krijgen.

De mijnaansluiting route zie ik zelf niet zitten:
1. Ik heb geen last van de meter, van mij hoeft tie niet weg, ik vind het complete kul dat dit "uit veiligheid" weggehaald wordt als je je contract opzegt, ik heb nog nooit iemand gezien die hier naar gas komt sniffen als ik wel braaf betaal... :> Daarnaast zouden ze de meter natuurlijk gewoon kunnen blijven monitoren op verbruik.
2. Als het door hun bedachte beleid is dat de meter weg moet, mogen ze dat op ook zelf op eigen initiatief, kosten en risico komen doen. Ik wil daar uit oogpunt van aansprakelijkheid geen opdracht voor geven.

Blijft verder natuurlijk fascinerend om te zien hoe netbeheerders die al omkomen in het werk, nu huisje voor huisje de gasleiding uit de grond komen trekken. Dat kan vast niet efficiënter 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wouter2403
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 21-09 09:59
Trichoglossus schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 18:43:
[...]

Die infra loopt onder de oprit door hier. Ja, die garage is in 1978 samen met het huis neergezet. Dus kennelijk was het voor de beheerder van het gasnet toendertijds niet zo’n probleem dat er wat bestrating overheen ging. Of was het idee dat ik iedere dag in de blubber zou parkeren?

4850Wp West, 4050Wp Oost, 9kW J-series Pana geïnstalleerd juni 2023

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Truus01
  • Nu online
Zojuist 1b op hun (herinnering) van de eerste standaardbrief naar Enexis gestuurd.
Ik zal een dossier aanmaken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:56
Ik belde Liander vorige week over de verzwaring van mijn stroomaansluiting. Daarbij wees ik de medewerker op het feit dat op hun offerte stond dat er direct een andere gasmeter geplaatst zou worden.
Dat vond ik niet nodig want ik gebruik toch geen gas. De medewerker vergat direct alles wat met stroom te maken had en eiste dat ik een contract had want dat moest volgens de wet. Toen ik zei dat ik dat niet van plan was zei hij dat hij direct een brief zou verzenden.

Die kreeg ik net, in de brief staat dat ik gratis mijn aansluiting kan laten verwijderen via mijnaansluiting.nl. Dus ik toch maar even kijken, moet ik akkoord geven op iets waaronder staat dat de prijsopgaaf later volgt. Terwijl de brief zegt dat het gratis is. Is het niet mogelijk om die website aan te passen dan, dat ie matcht met de brief?
Ik ga niet op die akkoord knop klikken zolang er staat dat er later een prijsopgaaf volgt.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Truus01
  • Nu online
Template overgenomen van oa @Evertvdw en @paul57. d:)b

Dossier Truus01

Netbeheerder: Enexis
Leverancier: GreenChoice
Gaskraan dicht: 11-10-2023
Gas opgezegd op: 11-10-2023
Einddatum overeenkomst: 11-10-2023

Tijdlijn
#111-10-2023Telefonisch opgezegd bij GreenChoice
#226-10-2023Brief 1 Enexis: Aan de gebruiker(s) van energie
#315-11-2023Brief 2 Enexis: Aan de gebruiker(s) van energie, Herinnering, met passage over kosten
#415-11-2023Reactie, brief 1b, op brief 2 Enexis naar Klantenservice gemaild
#516-11-2023E-mail reactie Enexis
#617-11-2023Reactie, brief 2b, op e-mail naar Klantenservice gemaild
#721-11-2023E-mail reactie Enexis
#822-11-2023Reactie, gewijzigde brief 2a, op e-mail naar Klantenservice gemaild
#924-11-2023E-mail reactie Enexis
#1027-11-2023Reactie op e-mail naar Klantenservice gemaild
#111-12-2023E-mail reactie Enexis
#123-12-2023Klacht/melding naar ACM
#133-12-2023Reactie (mail ACM) op e-mail naar Klantenservice gemaild
#148-1-2024Reactie van ACM
#159-1-2024E-mail reactie Enexis
#1616-1-2024Reactie op e-mail naar Enexis gemaild
#1717-1-2024E-mail reactie Enexis
#1818-1-2024Reactie op e-mail naar Enexis gemaild
#1918-1-2024E-mail reactie Enexis
#2024-1-2024E-mail reactie Enexis
#2125-1-2024Reactie op e-mail naar Enexis gemaild
#2226-1-2024E-mail reactie Enexis
#2329-1-2024Reactie op e-mail naar Enexis gemaild
#245-2-2024'Ervaringsmail' Enexis, vragenlijst ingevuld
#2528-2-2024E-mail reactie Enexis
#2629-2-2024Dossier vervolg

Correspondentie behorende tot items in de tijdlijn
#111-10-2023
Truus01 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 15:07:
Zo! Ik ben van het gas af.

Ik ben een nieuw topic gestart over hoe. En zal later hier een dossier aanmaken, want ik ga de Tweakersroute aan, met Enexis..

Maar voor nu, eerst even mijn zeer prettig en positief telefoongesprek met GreenChoice zojuist.
Ik was natuurlijk helemaal voorbereid, de voorbeeldbrieven erbij, indien nodig, tarieven erbij, en vanalles.
Maar het was zo geregeld. Deze meneer was blij voor me. En omdat het om verwijdering of afsluiting van een aansluiting gaat, is er geen opzegboete van het vast contract (eigenlijk tot midden 2025).
Opzegging ook per direct, geen maand opzegtermijn.
Ook gaf deze meneer aan dat ik contact moest* opnemen met de netbeheerder, Enexis, om aan te geven dat ik geen gas meer gebruik, omdat ik anders de welbekende vervelende brieven zou krijgen (dat ik geen gasovereenkomst meer heb).
*Heeft geen enkele keer 'moeten' gezegd, vooral aangegeven dat het voor mijn eigen gemak beter zou zijn.
Ook niet gesproken over MijnAansluiting.
En ook wist hij netjes te vertellen dat de ATO ook automatisch opgezegd wordt. 'De leveringsovereenkomst zit verbonden aan de ATO, dus beëindiging van de leveringsovereenkomst is ook beëindiging van de ATO.'

Heel blij met deze positieve stap, want ik had echt gedacht al een gevecht aan te moeten gaan en wellicht meermaals te moeten bellen om er iemand aan te krijgen die het zou begrijpen.
Maar deze meneer wist dus hoe het zit.

En de mail met de opzegging is ook al binnen.

Ter info, gebeld naar nummer: 010 478 23 26
#226-10-2023
Truus01 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 22:20:
Na het opzeggen van het gas, heb ik nu een eerste brief van Enexis binnen.
Ik heb deze (helaas?) al geopend. Deze is geadresseerd 'aan de gebruiker(s) van energie' (dus niet alleen de gasgebruiker, wat ik bij eerdere dossiers wel lees).
Verder staat er eigenlijk niks in, alleen dat er geen contract is en hoe ik een contract kan regelen.
Het is dezelfde brief als bebopper in "Gas de deur uit doen: Gratis!"

In eerdere dossiers lees ik dat het retoursturen (gericht aan gasgebruikers) het gevolg heeft dat dezelfde brief nog eens komt. En daarna komen pas de 'dreigbrieven' (of zelfs onaangekondigd bezoek).

Moet ik hier nu direct iets mee? Of kan ik deze brief negeren (want ik hoef natuurlijk geen contract)?
Er staat in de brief zelf ook niet direct een vraag, of opdracht waarop ik zou moeten reageren. Er staat wel "In dat geval moeten wij als netbeheerder uw elektriciteit- of gasaansluiting afsluiten'. Nou prima, daar heb ik niks op tegen.
Ik zie dat Bebopper wel gereageerd heeft, maar ik zou deze liever eerst nog negeren. (Ik stop liever de energie in de meer dreigende brieven, dan nu al in brieven waarin mij eigenlijk niks wordt gevraagd of opgedragen. If that makes sense.)

Maar ik wil het natuurlijk goed doen, voor het geval dat. Dus dan toch maar beter wel reageren met brief 1a?
Of kan negeren (nu nog) geen kwaad? (Ik kan ook op vakantie zijn, de brief niet ontvangen hebben, de hond 'm opgegeten...)
Ik heb 'm genegeerd.
#315-11-2023
Zelfde brief als de eerste, alleen een herinnering. Maar met een passage over kosten.
Voorkom kosten
Wij hopen dat afsluiting van elektriciteit en/of gas niet nodig is. Maar zonder contract met een energieleverancier moeten wij dit toch doen. Hieraan zijn kosten verbonden. Onze tarieven voor afsluiten en opnieuw aansluiten vindt u op enexis.nl/tarieven.
#415-11-2023
Standaardbrief 1b gestuurd
L.S. / Geachte heer/mevrouw van Enexis Netbeheer B.V.

Ik ontving op 15-11-2023 een brief van u (kenmerk: ##-##-##-##, d.d. 10-11-2023), waarin u de ‘gebruiker(s) van energie aan’ mijn adres, erop wijst dat er bij u geen energieleverancier voor gas bekend is. In de brief spoort u mij aan een contract bij een energieleverancier af te sluiten, omdat u anders genoodzaakt bent om een aansluiting af te sluiten.

Ik gebruik geen gas meer en heb dus inderdaad op dit adres geen leveringscontract voor gas meer. Dat contract heb ik per 11-10-2023 opgezegd bij GreenChoice. Tegelijkertijd met die opzegging heb ik GreenChoice gemachtigd om namens mij de Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) op te zeggen bij Enexis, conform Artikel 3.6 van de Algemene Voorwaarden voor aansluiting en transport elektriciteit en gas voor kleinverbruikers (versie 2013).

Ik geef u alle gelegenheid de voor de beëindiging van de overeenkomst noodzakelijke handelingen te verrichten (conform artikel 3.2 van de Informatiecode Elektriciteit en Gas) waar het genoemde artikel 3.6 naar verwijst. Tien werkdagen na de hierboven genoemde opzeggingsdatum is de ATO in ieder geval beëindigd. Vanaf dat moment hebben we dus ook geen contractuele relatie meer.

Ik zie geen enkele grond waarop ik verplicht zou zijn te betalen voor werkzaamheden waar ik geen opdracht toe heb gegeven. Noch in de ATO, noch in de Algemene Voorwaarden zijn afspraken te vinden over kosten die zonder voorafgaande opdracht of zonder verwijtbaar handelen in rekening zouden kunnen worden gebracht bij opzegging van de ATO op grond van artikel 3.6. En buiten dat er niet naar verwezen wordt in de ATO en de Algemene Voorwaarden, veronderstelt artikel 2.9.2 van de Tarievencode Gas ook nog eens een voorafgaande opdracht voordat kosten in rekening kunnen worden gebracht.

Ik wijs u in dit verband graag op twee vonnissen in twee volstrekt vergelijkbare zaken, namelijk die van de Rechtbank Noord-Nederland (ECLI:NL:RBNNE:2020:2734; 4-aug-20) en die van de Rechtbank Midden-Nederland (ECLI:NL:RBGEL:2021:774; 10-feb-21). Zowel de inhoudelijke gronden voor de afwijzing van de vorderingen van de netbeheerders in kwestie, als de te late ter handstelling van de AV zijn in mijn geval van toepassing. Daarnaast wijs ik u er op dat ook de Autoriteit Consument & Markt (ACM) eind 2020 in het Ontwerp-Codebesluit verdeling verwijderkosten gasaansluiting (ACM/UIT/542181, rn. 19) duidelijk maakte dat “de netbeheerder bij het beëindigen van een aansluitovereenkomst geen grondslag heeft om kosten voor het verwijderen van de gasaansluiting in rekening te brengen als de aangeslotene niet heeft verzocht om verwijdering van de gasaansluiting.”

U bent overigens van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht. Het initiatief daartoe ligt bij u, vindt ook de kantonrechter (ECLI:NL:RBOBR:2020:6862). Het is immers uw gasaansluiting, en uw verantwoordelijkheid.
Ik benadruk dat ik daar geen opdracht toe geef, en daarom ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren.

Met vriendelijke groet,
#516-11-2023
E-mail Enexis
Beste mevrouw [Truus01],

U heeft ons een e-mail gestuurd over [adres]. In deze e-mail reageer ik op uw vraag.

ATO
De aansluit- en transportovereenkomst is een overeenkomst die uw energieleverancier met u afsluit namens ons. Hierin wordt benoemd dat er kosten in rekening worden gebracht voor afsluiting wanneer het energiecontract wordt opgezegd. Hoewel uw energiecontract opzegbaar is, is de ondertekende ATO dat niet.

Tarievencode
In artikel 2.9.2 van de tarievencode gas staat dat de netbeheerder kosten in rekening mag brengen bij het opzeggen van de aansluiting- en transportovereenkomst. Dit staat ook in artikel 2.4.1 van de tarievencode elektriciteit. Daarnaast is het wettelijk verplicht om op elke actieve aansluiting een actief energiecontract te hebben.

Verwijderen aansluiting
Meer informatie over een eventuele verwijdering van de gasaansluiting kunt u vinden op onze website.

Ik wens u nog een fijne dag.

Heeft u nog vragen? Neem dan contact op met onze klantenservice op telefoonnummer 088 857 70 00. Op werkdagen zijn wij telefonisch bereikbaar tussen 8.00 en 17.00 uur. Daarnaast kunt u doordeweeks tot 21.00 uur en in het weekend tussen 8.30 en 17.00 uur uw vragen via Facebook en Twitter stellen. Verder vindt u informatie op www.enexisnetbeheer.nl.

Met vriendelijke groet,
#617-11-2023
Brief 2b aangepast door @bebopper, gemaild

Vooral het inleidende deel:
Geachte [naam],

Dank voor uw reactie van 16-11-2023 n.a.v. mijn e-mail van 15-11-2023.

U beweert in uw email dat Enexis de kosten voor de verwijdering van de gasaansluiting bij mij in rekening mag brengen, ook zonder voorafgaande opdracht. U voert daarvoor artikel 2.9.2 aan van de Tarievencode Gas. Ik ben het daar volstrekt niet mee eens, en onderbouw hieronder waarom.

Mijn reactie bestaat uit de volgende punten:
1. De Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) is wel degelijk beëindigd. Wij hebben geen contractuele relatie meer.
2. De Algemene Voorwaarden noch de Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) zelf geven een grond voor het in rekening brengen van kosten van werkzaamheden waar ik geen opdracht toe heb gegeven.
3. Artikel 2.9.2 (voorheen 2.5.1.12) van de Tarievencode Gas legt mij als voormalige aangeslotene geen verplichting tot betaling op, maar schrijft voor hóe netbeheerders kosten van eenmalige werkzaamheden als afschakelen of verwijderen moeten specificeren en in rekening brengen, verondersteld dat die eenmalige werkzaamheden geschieden op verzoek van de voormalige aangeslotene.
4. Op grond van fundamenteel consumentenrecht is het u verboden om bij opzegging van de ATO aanvullende betalingen te eisen, zoals het tarief voor het verwijderen van de aansluiting.
5. Vonnissen Rechtbank Assen en Arnhem ook van toepassing in mijn geval
6. Samenvattend. Er is dus geen enkele juridische titel voor het in rekening brengen van kosten van werkzaamheden waar ik geen opdracht toe heb gegeven.
#721-11-2023
E-mail Enexis
Beste mevrouw [Truus01],

Dank u wel voor uw uitgebreide reactie. Als er een aansluiting bij u thuis aanwezig is, ongeacht of u er gebruik van maakt of niet, moet er wettelijke gezien een contract afgesloten zijn bij een leverancier. Er is namelijk een aansluiting aanwezig waarover netwerkkosten betaald dienen te worden. Deze kosten worden via de leverancier in rekening gebracht. Mocht u geen contract hebben, dan zijn wij wettelijk verplicht om u af te sluiten. Deze afsluiting brengt kosten met zich mee. Nu is het zo, maakt u geen gebruik meer van het gas, bestaat de mogelijkheid om uw gasaansluiting te laten verwijderen. Dit is geheel gratis, wij halen de gasmeter dan in zijn geheel weg. Afhankelijk van de situatie kan het zijn dat wij de leidingen, als dat mogelijk is, ook weg halen. Dit kunt u aanvragen op www.mijnaansluiting.nl. Hiermee komt dan het hebben van een contract op uw gasaansluiting te vervallen.

Ik wens u nog een fijne dag.

Heeft u nog vragen? Neem dan contact op met onze klantenservice op telefoonnummer 088 857 70 00. Op werkdagen zijn wij telefonisch bereikbaar tussen 8.00 en 17.00 uur. Daarnaast kunt u doordeweeks tot 21.00 uur en in het weekend tussen 8.30 en 17.00 uur uw vragen via Facebook en Twitter stellen. Verder vindt u informatie op www.enexisnetbeheer.nl.

Met vriendelijke groet,
#822-11-2023
Gewijzigde standaardbrief 2a gestuurd
Geachte [naam],

Dank voor uw reactie van 21-11-2023 n.a.v. mijn e-mail van 17-11-2023.

U bedankt mij voor mijn uitgebreide reactie, maar heeft die blijkbaar niet goed doorgenomen.

In mijn email heb ik u aangegeven dat ik mijn Aansluit- en Transportovereenkomst voor gas heb opgezegd op grond van artikel 3.6 van de Algemene Voorwaarden, en dat deze inmiddels ook is beëindigd.

Uw reactie gaat hier niet op in, maar u geeft mij een optie om verwijdering aan te vragen via MijnAansluiting.nl. Daar zal en hoef ik echter geen gebruik van te maken, want de aansluiting zit mij niet in de weg.

Ook geeft u onjuist informatie. Dit: “Als er een aansluiting bij u thuis aanwezig is, ongeacht of u er gebruik van maakt of niet, moet er wettelijke gezien een contract afgesloten zijn bij een leverancier.” is onjuist.
Mocht u toch anders van mening zijn, zou u mij dan op het wetsartikel kunnen wijzen?

U bent zoals gezegd van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht. Het initiatief daartoe ligt bij u, vindt ook de kantonrechter (ECLI:NL:RBOBR:2020:6862). Het is immers uw gasaansluiting, en uw verantwoordelijkheid. Ik benadruk dat ik daar geen opdracht toe geef, en daarom ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren.

Ik wijs u in dit verband graag nogmaals op twee recente vonnissen in twee volstrekt vergelijkbare zaken, namelijk die van de Rechtbank Noord-Nederland (ECLI:NL:RBNNE:2020:2734; 4-aug-20) en die van de Rechtbank Midden-Nederland (ECLI:NL:RBGEL:2021:774; 10-feb-21). Zowel de inhoudelijke gronden voor de afwijzing van de vorderingen van de netbeheerders in kwestie, als de te late ter handstelling van de AV zijn in mijn geval van toepassing. Daarnaast wijs ik u er op dat ook de Autoriteit Consument & Markt (ACM) eind 2020 in het Ontwerp-Codebesluit verdeling verwijderkosten gasaansluiting (ACM/UIT/542181, rn. 19) duidelijk maakte dat “de netbeheerder bij het beëindigen van een aansluitovereenkomst geen grondslag heeft om kosten voor het verwijderen van de gasaansluiting in rekening te brengen als de aangeslotene niet heeft verzocht om verwijdering van de gasaansluiting.”

Met vriendelijke groet,
#924-11-2023
E-mail Enexis
Beste meneer of mevrouw Truus01,

U heeft ons een e-mail gestuurd over [adres]. In deze e-mail reageer ik op uw vraag.

In uw mail aan mij verzoekt u mij u te wijzen op het wetsartikel dat het recht van afsluiting van netbeheerders beschrijft. De regeling afsluitbeleid voor kleinverbruikers van elektriciteit en gas spreekt hierover. Ik wil u in deze regeling dan ook verwijzen naar Artikel 1a.d. Er is geen verplichting tot een contract, maar het recht van de netbeheerder om om deze reden af te sluiten is wel omschreven in de regeling.

Mocht er om deze reden toch een afsluiting plaatsvinden wil ik u wel wijzen op de kosten. Afsluitkosten voor de gasaansluiting bedragen €163,76. Zoals mijn collega benoemde, is het verwijderen van de gasaansluiting op dit moment kosteloos. Het aanvragen van deze verwijdering duurt +- 15 minuten. Zodra de akkoordverklaring op de offerte binnen is gekomen bij Enexis, mag van Enexis uit coulance het gascontract gestopt worden. Hiermee komen dan ook de netwerkkosten te vervallen.

Ik verwacht u hiermee van voldoende informatie te hebben voorzien. Ik wens u nog een fijne dag.

Met vriendelijke groet,
#1027-11-2023
Mijn reactie aan Enexis
Geachte heer [naam],

Dank voor uw reactie van 24-11-2023 n.a.v. mijn e-mail van 22-11-2023.
Helaas blijkt hieruit wederom dat u en uw collega mijn berichten niet of niet volledig lezen en onjuiste informatie geven.

In de 'Regeling afsluitbeleid voor kleinverbruikers van elektriciteit en gas' staat dat de netbeheerders niet afsluiten, tenzij...
De genoemde opties in Artikel 1a zijn niet van toepassing, ook d niet.
Tevens volgt uit deze regeling geen grond voor het in rekening brengen van mogelijke kosten.

In mijn e-mail van 22-11-2023 geef ik al aan geen gebruik te willen en zullen maken om verwijdering aan te vragen via MijnAansluiting.nl

In mijn e-mail d.d. 17-11-2023 schrijf ik onder andere heel duidelijk dat er geen contractuele relatie meer is (1), ik ben geen kleinverbruiker van gas meer. En dat er geen grond is voor het in rekening brengen van kosten van werkzaamheden waar ik geen opdracht toe heb gegeven (2).
In de mail van 22-11-2023 meld ik ook nog dat het ACM geen grondslag ziet om kosten voor het verwijderen van de gasaansluiting in rekening te brengen als de aangeslotene niet heeft verzocht om verwijdering van de gasaansluiting.
(Onderaan deze e-mail dit alles nogmaals weergegeven.)

Maar nogmaals, u bent van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht. Het initiatief daartoe ligt bij u, vindt ook de kantonrechter (ECLI:NL:RBOBR:2020:6862). Het is immers uw gasaansluiting, en uw verantwoordelijkheid. U mag dit voor eigen risico en rekening moeten regelen en uitvoeren.
Ik benadruk dat ik daar geen opdracht toe geef, en daarom ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren.

Mocht u slecht blijven lezen, in herhaling vallen en onjuiste informatie blijven geven, zal ik stoppen met reageren en een klacht indienen bij het ACM.

Met vriendelijke groet,
Truus01

1. De Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) is wel degelijk beëindigd. Wij hebben geen contractuele relatie meer.

Op grond van Artikel 3.6 van de Algemene Voorwaarden kan ik de Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) opzeggen. Het artikel luidt volledig:

“Elk der partijen is gerechtigd de aansluit- en transportovereenkomst schriftelijk met inachtneming van een opzegtermijn op te zeggen. Uiterlijk tien werkdagen voordat de aansluit- en transportovereenkomst beëindigd dient te worden, dient de contractant zijn leverancier op de met de leverancier overeengekomen wijze van de gewenste beëindiging van de aansluit- en transportovereenkomst op de hoogte te stellen en, voor zover dit nog niet gebeurd is, zijn leverancier te machtigen de aansluit- en transportovereenkomst voor hem op te zeggen.
Indien niet voldaan is aan deze vereisten, alsmede indien de netbeheerder niet binnen de opzegtermijn in de gelegenheid is gesteld de voor de beëindiging van de aansluit- en transportovereenkomst noodzakelijke handelingen te verrichten, blijft de contractant gebonden aan hetgeen in of krachtens de aansluit- en transportovereenkomst is bepaald totdat hij aan al zijn daaruit voortvloeiende verplichtingen heeft voldaan.
De opzegtermijn voor de netbeheerder bedraagt minimaal dertig dagen. De netbeheerder zal slechts opzeggen in de gevallen waarin opzegging wegens zwaarwichtige belangen is gerechtvaardigd.”

Uit de tekst blijken drie zaken:
a. Als contractant kan ik de ATO op twee manieren opzeggen. De eerste manier is direct (schriftelijk) bij de netbeheerder . De tweede manier is door de leverancier op de hoogte te stellen van de gewenste beëindiging van de ATO en deze te machtigen de aansluit- en transportovereenkomst namens mij op te zeggen. Ik heb opgezegd volgens deze tweede manier, en voldoe daarmee aan de vereisten voor opzegging.
b. Er geldt een opzegtermijn voor beide (‘elk der’) partijen . Voor de netbeheerder is die opzegtermijn minimaal dertig dagen , voor de contractant is die tien werkdagen . Als die opzegtermijn verstreken is, is de ATO daadwerkelijk beëindigd, zo blijkt uit de tekst .
c. Het enige voorbehoud dat dit artikel maakt voor daadwerkelijke beëindiging van de ATO na verloop van de opzegtermijn betreft de situatie waarin de netbeheerder niet binnen de opzegtermijn in de gelegenheid is gesteld de voor de beëindiging van de overeenkomst noodzakelijke handelingen te verrichten . Alleen dan blijft de contractant gebonden aan de ATO en daaruit voortvloeiende verplichtingen. Aangezien ik u geen strobreed in de weg heb gelegd om de noodzakelijke handelingen te verrichten, is dit voorbehoud niet van toepassing.

De ATO is door mij dus niet alleen rechtmatig opgezegd d.d. 24-02-2023 via een machtiging van mijn leverancier, maar is ook daadwerkelijk beëindigd op 07-03-2023 zijnde tien werkdagen na de datum van opzegging.

2. De Algemene Voorwaarden noch de ATO zelf geven een grond voor het in rekening brengen van kosten van werkzaamheden waar ik geen opdracht toe heb gegeven.

Ten eerste moet Enexis de aansluiting niet op kosten van de contractant verwijderen, maar wil Enexis de aansluiting verwijderen, kennelijk op kosten van de contractant. Nergens in de Algemene Voorwaarden, artikel 5.3b, artikel 14.1, of artikel 2.9.2 (voorheen 2.5.1.12) van de Tarievencode Gas staat dat de netbeheerder de aansluiting moet verwijderen als de contractant de ATO opzegt. Sterker nog: bij elke normale leverancierswissel, of bij een verhuizing wordt de ATO eerst opgezegd en vervolgens weer gesloten. Er is dus helemaal geen dwingende relatie tussen het opzeggen van de ATO en het verwijderen van de aansluiting.

Ten tweede is artikel 5.3 lid b niet van toepassing op de situatie dat een contractant de ATO opzegt. Artikel 5.3 luidt volledig:

“5.3 Onverminderd het elders in of krachtens deze algemene voorwaarden bepaalde, zijn het onderhoud en de controle van de aansluiting en de meetinrichting voor rekening van de netbeheerder.
Het activeren, uitbreiden, wijzigen, vervangen, verplaatsen, deactiveren en wegnemen van de aansluiting en de meetinrichting zijn in elk geval voor rekening van de contractant, indien:
a. dit geschiedt op zijn verzoek of
b. dit het gevolg is van zijn handelen of nalaten of het gevolg is van omstandigheden die hem redelijkerwijs zijn toe te rekenen.”

Artikel 5.3 lid b betreft verwijtbaar handelen of nalaten van de contractant: zie ook de zinsnede “die hem redelijkerwijs zijn toe te rekenen.” Daar is in mijn geval geen sprake van. Het enige dat ik heb gedaan is het opzeggen van mijn leveringscontract en de ATO conform de Algemene Voorwaarden artikel 3.6. Dit is een rechtshandeling waartoe ik volledig bevoegd ben. Wegneming van de aansluiting is geen direct gevolg van deze rechtshandeling, maar volgt uit een beleidskeuze van Enexis om op een gegeven moment over te willen gaan tot verwijdering.

Daarnaast zou het een volstrekt verrassend beding zijn, als een rechtmatige opzegging conform artikel 3.6 tot gevolg zou hebben dat artikel 5.3 lid b in werking zou treden. Dit is een volstrekt onheldere koppeling, die ik niet had kunnen weten. En zoals u weet: verrassende bedingen binden niet. Deze onduidelijkheid is bovendien in strijd met artikel 52.b.1 van de Gaswet.

Ten derde is artikel 14.1 niet van toepassing. Artikel 14 gaat slechts over de gehanteerde tarieven. Artikel 14.1 luidt:

“De contractant is aan de netbeheerder bedragen verschuldigd voor het activeren, in stand houden, uitbreiden, wijzigen, vervangen, verplaatsen, de-activeren en wegnemen van de aansluiting en de meetinrichting alsmede voor het transport, volgens het daarvoor door de netbeheerder vastgestelde tarievenblad. Het tarievenblad is te vinden op de internetsite van de netbeheerder en is op aanvraag kosteloos verkrijgbaar.”

De 'contractant' is aan de netbeheerder in dat artikel natuurlijk alleen bedragen verschuldigd indien daar een voorafgaand 'contract' aan ten grondslag ligt. Dat kan de Aansluit- en Transportovereenkomst zelf zijn, of een specifieke opdracht, bijvoorbeeld tot wijziging van de aansluiting. Zonder zo’n voorafgaande overeenkomst zou u natuurlijk alle handelingen die in dat artikel genoemd zijn non-discriminatoir en op elk moment in rekening moeten brengen en dat lijkt mij niet de praktijk en ook niet de bedoeling van dat artikel.

Aangezien nergens in de ATO of de Algemene Voorwaarden staat dat bij opzegging van de ATO verwijdering dient plaats te vinden, en ik ook geen aparte overeenkomst met u afsluit voor het verwijderen van de aansluiting, geeft dit artikel 14.1 geen enkele grond voor het in rekening brengen van kosten voor verwijdering op uw initiatief.

Ik verwijs u overigens voor een verdere verdieping op dit onderwerp graag naar de lezenswaardige hoofdstukken 3 en 4 in de bundel ‘De afsluitboete bestaat niet’ (Bos 2020), dat u kunt vinden op https://www.polderhuis.org/abn.

ACM
Daarnaast wijs ik u er op dat ook de Autoriteit Consument & Markt (ACM) eind 2020 in het Ontwerp-Codebesluit verdeling verwijderkosten gasaansluiting (ACM/UIT/542181, rn. 19) duidelijk maakte dat “de netbeheerder bij het beëindigen van een aansluitovereenkomst geen grondslag heeft om kosten voor het verwijderen van de gasaansluiting in rekening te brengen als de aangeslotene niet heeft verzocht om verwijdering van de gasaansluiting.”
#111-12-2023
E-mail Enexis
Beste meneer of mevrouw Truus01,

U heeft ons een e-mail gestuurd over [straat]. In deze e-mail reageer ik op uw vraag.

Het opzeggen van de ATO is vanuit Enexis gezien niet voldoende voor het achterwege kunnen laten van een energiecontract. Ik wil u er op wijzen dat als er geen contract wordt afgesloten voor de aansluiting voor het gas op [straat], er op termijn een afsluiting van de aansluiting kan plaatsvinden. Het is namelijk verplicht om op elke actieve aansluiting een energiecontract te hebben, of de aansluiting actief gebruikt wordt is dan ook irrelevant. Deze mogelijke afsluiting, indien er geen contract wordt afgesloten brengt dan ook kosten met zich mee.

Overigens staat het u vrij om een klachtenprocedure op te starten bij het ACM.

Ik verwacht u hiermee van voldoende informatie te hebben voorzien, ik ga dit ticket sluiten. Ik wens u nog een fijne dag.

Met vriendelijke groet,

[naam]
Klantenservice Enexis Netbeheer B.V.
#123-12-2023
E-mail met klacht/melding aan ACM, met dank aan @Rommelzolder !!
(Aan: 'info@consuwijzer.nl' en CC: 'acm-post@acm.nl')
Geachte mevrouw of heer,

Op 1-12-2023 ontving ik een mail van Enexis Netbeheer B.V. met betrekking tot het ontbreken van een gasleveringscontract op mijn adres. De volledige (voorafgaande) mailwisseling is in bijlage “Mailwisseling Enexis.pdf” opgenomen.

Hieronder zal ik puntsgewijs op verschillende onderdelen van de laatste mail aan mij ingaan:

1.
“Het opzeggen van de ATO is vanuit Enexis gezien niet voldoende voor het achterwege kunnen laten van een energiecontract”
Op grond van artikel 19.2 van de Algemene Voorwaarden van mijn energieleverancier én op grond van artikel 52.b.7 van de Gaswet kan een overeenkomst voor het leveren van energie (hier: gas) met een opzegtermijn van dertig dagen worden opgezegd. In het verlengde daarvan wordt door de energieleverancier dan de ATO opgezegd bij de betreffende netbeheerder. Een volkomen normale procedure die bij duizenden verhuizingen per jaar zonder problemen plaats vindt.

Vrijwel alle energieleveranciers hanteren die standaard "Algemene Voorwaarden 2017 voor de levering van elektriciteit en gas aan kleinverbruikers". Deze zijn opgesteld door EnergieNed (federatie van Energiebedrijven in Nederland) in samenspraak met de Consumentenbond. Het betreft in ieder geval: Budget Energie, Delta, Eneco, Engie, Essent, Huismerk Energie, NLE, Oxxio, Pure Energie, Vandebron, Vattenfall. Alleen Greenchoice hanteert eigen Algemene Voorwaarden, waarin het opzeggen is geregeld in artikel 21.2

Ik maak bezwaar tegen deze misleidende informatie van Enexis: ik heb een volkomen rechtsgeldige opzegging gedaan, omdat ik geen gas meer gebruik.
Het gaat dan niet aan, dat Enexis in strijdt met de Gaswet durft te beweren, dat omdat de ATO is opgezegd er alsnog een verplichting tot het hebben van een gasleveringsovereenkomst zou bestaan.

2.
“Ik wil u er op wijzen dat als er geen contract wordt afgesloten voor de aansluiting voor het gas op straat, er op termijn een afsluiting van de aansluiting kan plaatsvinden”
In het tweakersforum Gas de deur uit doen: Gratis! is de laatste tijd met regelmaat waar te nemen, dat netbeheerders kleinverbruikers onder druk proberen te zetten met de dreiging van kosten voor afsluiten, om die kleinverbruikers te bewegen alsnog via www.mijnaansluiting.nl verwijdering aan te vragen.

Immers; een afsluiting op verzoek van de aangeslotene wordt kosteloos voor de aanvrager uitgevoerd, waarbij de kosten daarna mogen worden verwerkt in de tarieven.

Het lijkt er sterk op, dat de netbeheerders proberen alsnog (een gedeelte van) de kosten van verwijdering op de aangeslotene te verhalen door eerst een afsluiting te plegen (kan meestal vrij eenvoudig door het plaatsen van een slotje), om vervolgens een verwijdering uit te voeren.
Ik maak bezwaar tegen deze oneigenlijke werkwijze, die bovendien niet strookt met de prikkel die ACM de netbeheerders probeert te geven om zo efficiënt mogelijk te werken.

Aanvullend: op de website van de ACM zijn de tarieven voor 2024 van de netbeheerders gepubliceerd. Daaruit blijkt, dat vanaf 1 januari 2024 voor verwijderingen die zonder verzoek van de aangeslotene worden uitgevoerd de kosten in de tarieven mogen worden opgenomen. Dat wordt dus dubbel vangen: eerst de kosten voor afsluiten in 2023 in rekening brengen en vervolgens de kosten voor verwijdering zonder verzoek daartoe in 2024 in de tarieven mogen verwerken.

3.
“Het is namelijk verplicht om op elke actieve aansluiting een energiecontract te hebben, of de aansluiting actief gebruikt wordt is dan ook irrelevant.”
Al een aantal jaren worden in bovengenoemd tweakers forum de netbeheerders gevraagd op basis van welk artikel van Gaswet en bijbehorende codes deze verplichting zou volgen. Tot nu toe is geen enkele netbeheerder (of energieleverancier; zie onder) in staat gebleken deze verplichting hard te maken.
Conclusie is dus, dat dit een keiharde leugen is.

Ik maak daar dan ook ernstig bezwaar tegen en verzoek u de betreffende netbeheerder hierop te corrigeren.

Overigens wordt dezelfde valse informatie ook verspreid door energieleveranciers richting kleinverbruikers die hun gascontract willen opzeggen. Het lijkt er sterk op dat dit gebeurt onder aansturing van de netbeheerders, in strijd met de strikte scheiding die middels de Gaswet is beoogd tussen enerzijds netbeheerders, en anderzijds energieleveranciers.
Het verdient wellicht aanbeveling om te onderzoeken of er inderdaad verboden afspraken tussen netbeheerders en energieleveranciers zijn gemaakt. Graag verneem ik hoe ACM hier tegen aan kijkt.

Dan nog ten aanzien van de term “actieve aansluiting”
In de Begrippencode gas komt deze term niet voor, en kan derhalve alleen maar worden geïnterpreteerd als een eigen verzinsel van de netbeheerders zonder juridische betekenis.
Ik verzoek u de netbeheerders te verplichten onmiddellijk af te zien van deze misleidende informatie.

Ik verzoek u actie te nemen en deze klacht niet slechts als “melding” te archiveren.
Graag hoor ik van u welke maatregelen de ACM heeft getroffen richting netbeheerders en in het verlengde daarvan energieleveranciers.

Bij voorbaat dank.

Met vriendelijke groet,
#133-12-2023
De melding aan ACM als reactie aan Enexis gemaild
Beste mevrouw of meneer [naam],

Mijn reactie op deze laatste mail is tevens mijn melding aan het ACM:

1.
“Het opzeggen van de ATO is vanuit Enexis gezien niet voldoende voor het achterwege kunnen laten van een energiecontract”
Op grond van artikel 19.2 van de Algemene Voorwaarden van mijn energieleverancier én op grond van artikel 52.b.7 van de Gaswet kan een overeenkomst voor het leveren van energie (hier: gas) met een opzegtermijn van dertig dagen worden opgezegd. In het verlengde daarvan wordt door de energieleverancier dan de ATO opgezegd bij de betreffende netbeheerder. Een volkomen normale procedure die bij duizenden verhuizingen per jaar zonder problemen plaats vindt.

Vrijwel alle energieleveranciers hanteren die standaard "Algemene Voorwaarden 2017 voor de levering van elektriciteit en gas aan kleinverbruikers". Deze zijn opgesteld door EnergieNed (federatie van Energiebedrijven in Nederland) in samenspraak met de Consumentenbond. Het betreft in ieder geval: Budget Energie, Delta, Eneco, Engie, Essent, Huismerk Energie, NLE, Oxxio, Pure Energie, Vandebron, Vattenfall. Alleen Greenchoice hanteert eigen Algemene Voorwaarden, waarin het opzeggen is geregeld in artikel 21.2

Ik maak bezwaar tegen deze misleidende informatie van Enexis: ik heb een volkomen rechtsgeldige opzegging gedaan, omdat ik geen gas meer gebruik.
Het gaat dan niet aan, dat Enexis in strijdt met de Gaswet durft te beweren, dat omdat de ATO is opgezegd er alsnog een verplichting tot het hebben van een gasleveringsovereenkomst zou bestaan.

2.
“Ik wil u er op wijzen dat als er geen contract wordt afgesloten voor de aansluiting voor het gas op straat, er op termijn een afsluiting van de aansluiting kan plaatsvinden”
In het tweakersforum Gas de deur uit doen: Gratis! is de laatste tijd met regelmaat waar te nemen, dat netbeheerders kleinverbruikers onder druk proberen te zetten met de dreiging van kosten voor afsluiten, om die kleinverbruikers te bewegen alsnog via www.mijnaansluiting.nl verwijdering aan te vragen.

Immers; een afsluiting op verzoek van de aangeslotene wordt kosteloos voor de aanvrager uitgevoerd, waarbij de kosten daarna mogen worden verwerkt in de tarieven.

Het lijkt er sterk op, dat de netbeheerders proberen alsnog (een gedeelte van) de kosten van verwijdering op de aangeslotene te verhalen door eerst een afsluiting te plegen (kan meestal vrij eenvoudig door het plaatsen van een slotje), om vervolgens een verwijdering uit te voeren.
Ik maak bezwaar tegen deze oneigenlijke werkwijze, die bovendien niet strookt met de prikkel die ACM de netbeheerders probeert te geven om zo efficiënt mogelijk te werken.

Aanvullend: op de website van de ACM zijn de tarieven voor 2024 van de netbeheerders gepubliceerd. Daaruit blijkt, dat vanaf 1 januari 2024 voor verwijderingen die zonder verzoek van de aangeslotene worden uitgevoerd de kosten in de tarieven mogen worden opgenomen. Dat wordt dus dubbel vangen: eerst de kosten voor afsluiten in 2023 in rekening brengen en vervolgens de kosten voor verwijdering zonder verzoek daartoe in 2024 in de tarieven mogen verwerken.

3.
“Het is namelijk verplicht om op elke actieve aansluiting een energiecontract te hebben, of de aansluiting actief gebruikt wordt is dan ook irrelevant.”
Al een aantal jaren worden in bovengenoemd tweakers forum de netbeheerders gevraagd op basis van welk artikel van Gaswet en bijbehorende codes deze verplichting zou volgen. Tot nu toe is geen enkele netbeheerder (of energieleverancier; zie onder) in staat gebleken deze verplichting hard te maken.
Conclusie is dus, dat dit een keiharde leugen is.

Dan nog ten aanzien van de term “actieve aansluiting”
In de Begrippencode gas komt deze term niet voor, en kan derhalve alleen maar worden geïnterpreteerd als een eigen verzinsel van de netbeheerders zonder juridische betekenis.

Maar u bent nog altijd van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht. Het initiatief daartoe ligt bij u, vindt ook de kantonrechter (ECLI:NL:RBOBR:2020:6862). Het is immers uw gasaansluiting, en uw verantwoordelijkheid. U mag dit voor eigen risico en rekening moeten regelen en uitvoeren.

Met vriendelijke groet,
#148-1-2024
Reactie van ACM
Geachte [Truus]

Dank voor uw bericht van 3 december 2023. U schrijft een geschil te hebben met Enexis over het ontbreken van een energiecontract op uw adres. U wordt door hen aangespoord een energiecontract af te sluiten of te betalen voor het verwijderen van de gasaansluiting. Uw contract bij Greenchoice hebt u opgezegd en hen gemachtigd de Aansluit- en Transportovereenkomst op te zeggen, omdat u geen gas meer gebruikt. Dit wilt u melden bij ACM ConsuWijzer. Ook vraagt u ons om Enexis hierop aan te spreken. Wij kunnen u het volgende meegeven.

Onlangs hebben wij een bericht gepubliceerd over de werkwijze rondom het verwijderen van gasaansluitingen. Wij wijzen u op dit bericht: ACM: Aangepaste werkwijze voor veilig verwijderen van gasaansluitingen | ACM.nl.

U kunt hiermee naar Enexis stappen als er op dit moment nog steeds onenigheid is, of wanneer u van mening bent dat Enexis onjuist handelt.

Verder kunt u bij aanvullende vragen terugkomen bij ons.

Wat doen we met uw melding?
Voordat we kunnen ingrijpen moeten we onderzoeken of een bedrijf echt de regels overtreedt. Omdat we veel meldingen ontvangen, kunnen we niet alle bedrijven onderzoeken waarover we een melding ontvangen. Uw melding helpt ons om te bepalen welke bedrijven we moeten onderzoeken. Blijkt uit een onderzoek dat een bedrijf de regels overtreedt? Dan beslissen we wat nodig is. We spreken het bedrijf bijvoorbeeld aan op hun overtreding. Blijft het bedrijf de regels overtreden? Dan komen wij in actie, door bijvoorbeeld consumenten te waarschuwen voor dit bedrijf of het bedrijf een boete op te leggen. Wij kunnen niet bemiddelen. Dat betekent dat wij geen contact opnemen met het bedrijf om voor uw persoonlijke probleem een oplossing te vinden.

Hoort u nog wat van ons?
Als we op een later moment nog vragen hebben over uw melding nemen we contact met u op. Anders ontvangt u geen verdere reactie meer. We kunnen u niet persoonlijk op de hoogte houden over het vervolg van uw melding. Het kan schadelijk zijn voor ons onderzoek als bekend wordt welke bedrijven wij onderzoeken. In het nieuwsoverzicht op onze website maken we achteraf bekend welke bedrijven we hebben aangepakt.

Op onze website leest u:
• voor welke bedrijven we waarschuwen;
• welke sectoren we onderzoeken. Bijvoorbeeld reizen, telecommunicatie, energie enz.;
• welke bedrijven we hebben aangepakt.
U kunt zo zelf in de gaten houden of uw melding heeft geleid tot actie.
#159-1-2024
E-mail Enexis
Beste mevrouw [Truus],

Onlangs heeft u aangegeven dat u geen gebruik meer wenst te maken van de gasinstallatie.
U kunt ervoor kiezen deze te laten verwijderen. Vooralsnog is dat kosteloos. Graag verwijs ik u naar onderstaande link van Enexis om een sloopaanvraag in te dienen.
De gasaansluiting of elektriciteitsaansluiting verwijderen | Enexis Netbeheer
Mocht u toch beslissen de installatie te handhaven zult u hier alsnog een leverancier voor nemen of kan deze ook tegen de dan geldende tarieven worden afgesloten.

Mochten er nog vragen zijn hoor ik die graag.

Met vriendelijke groet,
[Naam]
Medewerker Consument Aansluitregister Zuidoost
#1616-1-2024
Reactie op e-mail naar Enexis gemaild
Beste heer [naam],

Ik heb ervoor gekozen om geen gas meer te gebruiken, dit contract op te zeggen en daarmee ook de ATO te beëindigen. De keuze voor verwijdering of handhaving van de installatie is aan u, Enexis. Het is immers uw gasaansluiting, en uw verantwoordelijkheid.
Ik snap dan ook niet dat u blijft beweren dat ik een leverancier moet nemen of voor mogelijke afsluiting moeten betalen. Dit is altijd al onjuist geweest (zie mijn eerdere e-mails), maar juist nu - nu over een paar weken, per 1-2-2024, een aangepaste werkwijze ingaat - dat u dit blijft beweren is uiterst verbazingwekkend.
Het ACM adviseert mij om u te wijzen op hun publicatie van 12-12-2023: https://www.acm.nl/nl/pub...eren-van-gasaansluitingen

Maar nogmaals, u bent van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht. Het initiatief daartoe ligt bij u. U mag dit voor eigen risico en rekening moeten regelen en uitvoeren.

Met vriendelijke groet,
[Truus]
#1717-1-2024
E-mail Enexis
Beste mevrouw [Truus],

Zoals het ACM in uw link aangeeft zult u via de website mijnaansluiting.nl aan ons de aanvraag moeten indienen voor de verwijdering. Deze is (vooralsnog) kosteloos zoals ik ook al heb aangegeven.
[een screenshot van de site van ACM met dit geel geacceerd:
"Vervolgens kunnen zij via de website mijnaansluiting.nl aan de netbeheerder doorgeven dat zij hun gasaansluiting vanaf diezelfde datum niet meer gebruiken." en "Huishoudens en andere kleinverbruikers hoeven hier dan niet voor te betalen."]

Dus graag de verwijdering aanvragen zodat de correcte afdeling hiermee aan de slag kan gaan. Dit gaat namelijk niet via mij maar via de site mijnaansluiting.nl.

Ervan uitgaande u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,
[Naam]
#1818-1-2024
Beste heer [naam],

Zoals u in de link van ACM kunt lezen (en ik ook al aangaf), gaat deze nieuwe werkwijze 1 februari in.
Ik ga geen aanvraag tot verwijdering indienen via MijnAansluiting.nl en geef ook helemaal geen opdracht tot verwijdering.
Nogmaals, het is uw installatie en uw verantwoordelijkheid. U/uw, niet u persoonlijk of uw afdeling, maar u als in Enexis.
Dus zult u, wel u persoonlijk, dit toch bij de juiste afdeling aan moeten geven, mochten die nog niet op de hoogte zijn.
“Consumenten die hun gasaansluiting niet meer gebruiken zeggen de aansluit- en transportovereenkomst (ATO) met de netbeheerder op. De netbeheerder moet de aansluiting vervolgens vanuit veiligheidsoverwegingen binnen één jaar verwijderen. Deze termijn is in lijn met het advies dat Staatstoezicht op de Mijnen heeft gegeven. Het precieze moment waarop de gasaansluiting wordt verwijderd, is aan de netbeheerder. De kosten die de netbeheerder maakt voor het veilig verwijderen van gasaansluitingen, vallen binnen het transporttarief.”
Bron: https://www.acm.nl/nl/pub...eren-van-gasaansluitingen
De ATO is reeds per 11-10-2023 opgezegd (zie eerdere e-mails).

Dus nogmaals, u (als in Enexis) bent van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht. Het initiatief daartoe ligt bij u. U zult dit voor eigen risico en rekening moeten regelen en uitvoeren.

Ervan uitgaande dat dit nu toch wel duidelijk is en u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,
[Truus]
#1918-1-2024
E-mail Enexis
Beste mevr. [Truus],

Gezien dat ik niet in de positie ben om verder gehoor aan uw mail te geven heb ik onderstaande correspondentie doorgezet naar de afdeling Klachten & Claims en zullen zij e.e.a. uitzoeken hoe dit verder op te pakken.
Zij nemen vervolgens contact met u op ervan uitgaande een gepaste oplossing te hebben gevonden.

Met vriendelijke groet,
[naam]
#2024-1-2024
E-mail Enexis
Geachte mevrouw [Truus],

Onlangs heeft mijn collega [naam] van het Aansluitregister onderstaande mailconversatie naar mij doorgestuurd met het verzoek om contact met u op te nemen. De mailconversatie betreft de verwijdering van de gasaansluiting aan de [adres]. Om te beginnen wil ik u mededelen dat ik het voor u erg vervelend vind dat er onduidelijkheid is over het proces voor verwijdering van een gasaansluiting. Om die reden stuur ik u dit bericht.

ACM
In uw berichten verwijst u naar een artikel op de website van de ACM waarin zij vermeld dat de netbeheerder de aansluiting vanuit veiligheidsoverweging binnen één jaar moet verwijderen. Echter, per 1 februari 2024 treed er een aangepaste werkwijze voor veilig verwijderen van gasaansluitingen in werking. In deze aanpassing staat dat de netbeheerder de werkzaamheden hiervoor zelf inplant, zodat de verwijdering zoveel mogelijk kan worden gecombineerd met andere werkzaamheden.

Verder wordt vermeld dat huishoudens bij hun leverancier hun contract voor levering van gas kunnen beëindigen. Vervolgens dient men via de website mijnaansluiting.nl aan de netbeheerder door te geven dat de gasaansluiting vanaf die datum niet meer wordt gebruikt. Dit doet men eenvoudig door het indienen van een aanvraag voor verwijdering van de gasaansluiting.

Aanvraagproces
Het is belangrijk dat u zelf de aanvraag indient bij mijnaansluiting.nl. Het verwijderen van een gasaansluiting is namelijk definitief. U kunt in een later stadium niet opnieuw een gasaansluiting aanvragen. Om die reden dient u ook voor akkoord te tekenen dat Enexis de gasaansluiting definitief verwijdert. Voor de verwijdering worden geen kosten in rekening gebracht.

Als u geen aanvraag indient voor het verwijderen van de gasaansluiting gaat de netbeheerder ervan uit dat u de gasaansluiting nog wilt gebruiken en dient er een leveringscontract aanwezig te zijn, ongeacht of u wel of niet gas verbruikt. Als dit niet het geval is zal de regiovestiging in verband met veiligheid een afsluitproces in gang te zetten. Hiervoor worden kosten in rekening gebracht.

Afsluitkosten voorkomen
De enige optie om te voorkomen dat een afsluitproces in gang wordt gezet is het indienen van een aanvraag voor verwijdering van de gasaansluiting. Na ontvangst van de aanvraag zal het Aansluitregister een aantekening maken dat de afwezigheid van een leveringscontract te maken heeft met een reeds ingediende aanvraag. Het afsluitproces wordt dan niet in werking gezet.

Aanvraagtermijn
Van het Aansluitregister heb ik begrepen dat men uiterlijk 8 februari uw aanvraag wil ontvangen. Daarna wordt het afsluitproces definitief in gang gezet. Graag ontvang ik voor deze datum een reactie dat u een aanvraag heeft ingediend bij mijnaansluiting.nl. Tijdens de aanvraag wordt er automatisch een aanvraagnummer gecreëerd. Zodra ik dit aanvraagnummer van u heb ontvangen zal ik het Aansluitregister vragen om het afsluitproces niet in gang te zetten.

Ik begrijp dat het voor u enige inspanning vergt om een aanvraag in te dienen bij mijnaansluiting.nl. Echter, dit is de enige optie om een afsluiting met bijbehorende kosten te voorkomen. Mocht u tijdens het aanvraagproces vragen hebben kunt u altijd de helpdesk van mijnaansluiting bellen. Zij zijn bereikbaar op 088 02 21 500 en helpen u graag verder met uw aanvraag.

Ik ga ervan uit u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd en hoop spoedig het aanvraagnummer van u te ontvangen. Bij voorbaat dank hiervoor. Ik wens u nog fijne dag.

Mocht u nog aanvullende informatie willen aanleveren of vragen hebben? Mijn directe telefoonnummer is 088 857 XX XX. Van maandag t/m woensdag ben ik doorgaans telefonisch bereikbaar tussen 8.30 en 16.30 uur, op donderdag tot 13.00 uur. Ook kunt u reageren op deze e-mail.

Met vriendelijke groet,
[naam]
#2125-1-2024
L.S.

Dank voor uw uitgebreide reactie. Daaruit blijkt echter dat u, danwel Enexis, nog niet helemaal begrepen heeft hoe de nieuwe werkwijze vanaf 1 februari 2024 zou moeten zijn, volgens de ACM.

Als u de ACM publicatie van 12 december (https://www.acm.nl/nl/pub...eren-van-gasaansluitingen) goed leest (en met name de derde alinea) dan volgt daaruit de volgende procedure:

1. Huishoudens die hun huis aardgasvrij maken geven aan hun leverancier door vanaf welke datum zij hun contract voor de levering van gas willen beëindigen.
2. Vervolgens kunnen zij via de website mijnaansluiting.nl aan de netbeheerder doorgeven dat zij hun gasaansluiting vanaf diezelfde datum niet meer gebruiken.

Ad 1: Dit heb ik al gedaan, zoals u weet.
Ad 2: Ik ben van harte bereid om via de website mijnaansluiting.nl aan Enexis door te geven dat ik mijn gasaansluiting niet meer gebruik. Dit kon tot op heden niet.

Ik ben echter niet bereid om een aanvraag te doen c.q. opdracht te verlenen (beide: 'op verzoek van de aangeslotene') tot verwijdering van de gasaansluiting, omdat Enexis in dat geval wettelijk verplicht is om mij daarvoor de kosten in rekening te brengen. Dit is in feite al het geval sinds de vernietiging op 20 juni 2023 door het CBb van het wijzigingsbesluit van de ACM op de Tarievencode Gas (ECLI:NL:CBB:2023:297).

Graag verneem ik van u of ik inmiddels op mijnaansluiting.nl al kan aangeven dat ik de gasaansluiting niet meer gebruik. In dat geval werk ik daar van harte aan mee.

Echter, indien ik op mijnaansluiting.nl nog steeds alleen een opdracht kan geven tot verwijdering van de gasaansluiting, dan zal ik daar niet aan meewerken. Dan blijf ik bij mijn eerdere boodschap dat Enexis op afspraak van harte welkom is om de gasaansluiting op eigen kosten te verwijderen. De door u aangekondigde afsluitingsprocedure is dan ook nergens voor nodig.

Met vriendelijke groet,
[Truus]
#2226-1-2024
E-mail Enexis
Geachte mevrouw [Truus],

De procedure die u wilt volgen is van pas van toepassing op 1 februari. Op dit moment is het op grond van artikel 2.9 van de tarievencode gas, helaas wel dat er kosten in rekening gebracht kunnen worden als er fysiek wordt afgeschakeld bij beëindiging van de aansluitovereenkomst.

Artikel 2.9 van de tarievencode gas:
“Bij de beëindiging van de aansluitovereenkomst brengt de netbeheerder eventuele kosten voor het fysiek afschakelen of het verwijderen van de aansluiting via een eenmalige bijdrage in rekening bij de voormalig aangeslotene, met inachtneming van de systematiek van voorcalculatie zoals beschreven in artikel 2.10, eerste lid.”

Sinds oktober 2023 rekenen wij 100% korting op de kosten voor het verwijderen van een gasaansluiting bij aanvraag. Dit om de periode naar de nieuwe regeling die 1 februari ingaat te overbruggen. U valt op dit moment nog niet onder de nieuwe regeling dus het kan verstandig zijn om alsnog een verwijdering aan te vragen en dit kost u niks. Indien er nog niet tot afsluiting is overgegaan op 1 februari zou u de procedure via mijnaansluiting.nl kunnen volgen. Voor vragen over mijnaansluiting.nl kunt u terecht bij de helpdesk van mijnaansluiting.nl. Zij zijn te bereiken op 088-0221500.

Heeft u toch nog vragen?
Bel mij dan gerust. Ik ben op werkdagen tussen 10.00 en 16.30 uur met uitzondering van de maandag bereikbaar op het telefoonnummer 088 857 02 xx. Mocht ik niet bereikbaar zijn dan staan mijn collega`s u graag te woord. U kunt ook per e-mail reageren op dit bericht.

Met vriendelijke groet,
[voornaam]
#2329-1-2024
Geachte [voornaam],

U geeft aan dat Artikel 2.9 van de Tarievencode Gas van toepassing is. Hierin staat dat er eventuele kosten worden berekend bij het afschakelen of verwijderen van de aansluiting. Dit hoeft u van mij niet te doen, maar het is uw installatie, dus besluit u dit te doen, zijn gemaakte kosten ook niet voor mij.
De Tarievencode Gas schept sowieso geen rechtstreekse verplichting voor de consument, zoals ook uitvoerig onderbouwd vastgesteld door de kantonrechtbank Assen in 2020 (ECLI:NL:RBNNE:2020:2734 (https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:RBNNE:2020:2734)), en het gaat vervolgens bovendien alleen om situaties waarin er een verzoek ligt van de aangeslotene (conform de Gaswet). Ik doe zelf geen verzoek.

Verder heb ik geen vragen voor MijnAansluiting.nl, want ik wil die niet gebruiken voor een aanvraag, hooguit, na 1 februari, om te melden dat ik geen gas meer gebruik.
Het is aan u om iets (of niks) te doen met die melding. En ook als die melding na 1 februari nog niet mogelijk is via MijnAansluiting.nl, blijven alle acties hieromtrent bij u en niet bij mij.
U weet dat ik geen gas meer gebruikt, de ATO is opgezegd en al het vervolg is aan u.

Dus nogmaals, u bent van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht. Het initiatief daartoe ligt bij u. U zult dit voor eigen risico en rekening moeten regelen en uitvoeren.

Met vriendelijke groet,
[Truus]
#245-2-2024
'Ervaringsmail' Enexis, vragenlijst ingevuld
Truus01 in "Gas de deur uit doen: Gratis!"
Geen reactie op mijn mail, maar blijkbaar is de (nooit door mij ingediende) klacht/claim afgehandeld, want ik heb wel een mail met of ik mijn ervaring door wil geven. Tuurlijk wil ik dat. Alles eerlijk gehouden (taalgebruik was bv best voldoende), maar het meeste toch een 1 gegeven. En blijven herhalen dat ik de klacht/claim niet had ingediend, die niet afgehandeld is, maar dat er wel leugens werden verteld. En de hoop dat dat nu, na de wijzigingen per 1-2, afgelopen is.
En dat ze de gegevens mogen koppelen en nog met mij contact mogen opnemen hierover.

Dus weer verder afwachten.
In mij laatste mail had ik nog expliciet dit gemeld: "U weet dat ik geen gas meer gebruikt, de ATO is opgezegd en al het vervolg is aan u." Dus ze weten overal van en lijkt mij een extra melding (na de originele opzegging bij GC op 11-10-2023) bij MijnAansluiting overbodig.
#2528-2-2024
E-mail Enexis
Geachte mevr. [Truus],

U kunt onderhand de melding maken dat u geen gas meer gebruikt.
We zien deze melding graag tegemoet.

Met vriendelijke groet,
[Naam]
#2629-2-2024
Truus01 in "Gas de deur uit doen: Gratis!"

Nu al dank aan alle voorgangers en @bebopper waar mijn traject tot nu toe het meest op lijkt en die ik dus kan volgen.

*Het vervolg van het dossier: Truus01 in "Gas de deur uit doen: Gratis!"

[ Voor 255% gewijzigd door Truus01 op 29-02-2024 13:51 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RagEnigma
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:16
No Hands schreef op woensdag 15 november 2023 @ 20:09:
Ik belde Liander vorige week over de verzwaring van mijn stroomaansluiting. Daarbij wees ik de medewerker op het feit dat op hun offerte stond dat er direct een andere gasmeter geplaatst zou worden.
Dat vond ik niet nodig want ik gebruik toch geen gas. De medewerker vergat direct alles wat met stroom te maken had en eiste dat ik een contract had want dat moest volgens de wet. Toen ik zei dat ik dat niet van plan was zei hij dat hij direct een brief zou verzenden.

Die kreeg ik net, in de brief staat dat ik gratis mijn aansluiting kan laten verwijderen via mijnaansluiting.nl. Dus ik toch maar even kijken, moet ik akkoord geven op iets waaronder staat dat de prijsopgaaf later volgt. Terwijl de brief zegt dat het gratis is. Is het niet mogelijk om die website aan te passen dan, dat ie matcht met de brief?
Ik ga niet op die akkoord knop klikken zolang er staat dat er later een prijsopgaaf volgt.
Heb je de startpost gelezen? Daar staat zo'n beetje alles in wat je nodig hebt en hoe het wel/niet hoort te werken.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:56
RagEnigma schreef op woensdag 15 november 2023 @ 22:58:
[...]

Heb je de startpost gelezen? Daar staat zo'n beetje alles in wat je nodig hebt en hoe het wel/niet hoort te werken.
Ja natuurlijk heb ik die gezien, ik stel ook geen vraag hier. Ik deel slechts mijn ervaring.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

breinonline

Are you afraid to be known?

No Hands schreef op donderdag 16 november 2023 @ 06:51:
[...]

Ja natuurlijk heb ik die gezien, ik stel ook geen vraag hier. Ik deel slechts mijn ervaring.
Je stukje
Is het niet mogelijk om die website aan te passen dan, dat ie matcht met de brief?
suggereert anders toch een vraag te zijn waar RagEnigma op reageert ;)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Truus01
  • Nu online
Truus01 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 19:55:
Zojuist 1b op hun (herinnering) van de eerste standaardbrief naar Enexis gestuurd.
Ik zal een dossier aanmaken.
Ik zie overigens nu dat de tweede brief niet exact hetzelfde was.
Bij deze tweede staat namelijk wel ineens de passage over kosten, die was er in de eerste brief niet.
Voorkom kosten
Wij hopen dat afsluiting van elektriciteit en/of gas niet nodig is. Maar zonder contract met een energieleverancier moeten wij dit toch doen. Hieraan zijn kosten verbonden. Onze tarieven voor afsluiten en opnieuw aansluiten vindt u op enexis.nl/tarieven.
Dossier aangepast.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 12:15

Rzaan

Altijd zoekende

Ik bekeek zojuist mijn maandoverzicht van Vattenfall.
In oktober heb ik volgens hen 6 kuub gas verbruikt.
Da's wonderlijk, want sinds 7 juli is mijn meter verwijderd...

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@argafal
Kennelijk heb je mijn dossier over het hoofd gezien? Ik heb begin 2022 met succes de tweakersroute gevolgd met Liander. En dat is in korte tijd zeer succesvol verlopen. Naar mijn indruk mede door de heldere en korte communicatie. Ik zag dat velen in een eindeloze herhaling van stappen terechtkomen waarbij je eigen reacties richting Liander gewoon genegeerd werden. Daarin had ik geen zin en toen dat bij mij ook leek te gebeuren heb ik dat kort en snel de nek om gedraaid. Dat bleek zéér effectief, want kort daarna nam Liander het initiatief over en werd de boel verwijderd door hen. Zonder enige opdracht van mijn kant dus.

.
Wat me het meeste leek te helpen was de tekst
Het feit dat u me nu nogmaals een brief stuurt, die in essentie identiek is aan uw eerste brief, verontrust me. Het lijkt erop dat u mijn correspondentie negeert. Op die manier is het lastig communiceren en lijkt het verloren tijd en moeite om punten nog eens aan te dragen. Dat ben ik dan ook niet van plan. Dus mocht u nogmaals met vergelijkbare brieven komen, per post of per e-mail, waarin u slechts uw punten herhaalt zonder in te gaan op de inhoud van mijn schrijven aan u, dan zal ik die brieven negeren.
En om zeker te zijn dat er achteraf geen ‘nooit-ontvangen’-verwijten te maken zijn:
Mocht u mijn bovengenoemde e-mailberichten van 6 en 12 januari 2022 niet meer kunnen vinden, laat me dat dan weten. Dan stuur ik u zo snel mogelijk een afschrift daarvan.

[ Voor 18% gewijzigd door Hippe Lip op 16-11-2023 12:46 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Rzaan schreef op donderdag 16 november 2023 @ 12:15:
Dat die meter is verwijderd, betekent nog niet, dat je geen gas verbruikt >:) ;)

Het lijkt me verstandig Vattenfall daar even over te benaderen, waarschijnlijk klopt er dan ook wel meer niet.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Wat een zootje, daar bij Vattenfall. Toch maar ff reageren.

En is dat via incasso ook in rekening gebracht? Dan zou mijn reactie zijn om die incasso te storneren (terugboeken) en het onomstreden deel per direct aan hen over te maken met de juiste kenmerken uit hun incasso. Dan is je nix te verwijten.

<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phicoh
Waarom heb je een contract voor de levering van gas als je geen gasmeter hebt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

@Truus01
Even je datums in de template aanpassen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

phicoh schreef op donderdag 16 november 2023 @ 14:49:
[...]

Waarom heb je een contract voor de levering van gas als je geen gasmeter hebt?
Ik heb geen contract voor gas.
Maar er klopt wel meer niet bij Vattenfall.
Als ik in de app kijk krijg ik ook een 'persoonlijk' aanbod voor een vast contract.
Daarin wordt ook gas genoemd. En bij contract staat pas sinds deze week alleen stroom. Eerst stond er in de app gas en stroom. Maar als ik dan echt naar mijn contract pagina ging, stond er alleen stroom.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Hippe Lip schreef op donderdag 16 november 2023 @ 12:50:
[...]

Wat een zootje, daar bij Vattenfall. Toch maar ff reageren.

En is dat via incasso ook in rekening gebracht? Dan zou mijn reactie zijn om die incasso te storneren (terugboeken) en het onomstreden deel per direct aan hen over te maken met de juiste kenmerken uit hun incasso. Dan is je nix te verwijten.
Ik betaal een vast bedrag per maand. Dus dat gas is niet specifiek nu in rekening gebracht, lijkt me.
Ik ga ze een berichtje sturen en straks ook goed mijn eindafrekening bekijken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Trichoglossus
Deismyna schreef op woensdag 15 november 2023 @ 10:30:
[...]
De mijnaansluiting route zie ik zelf niet zitten:
1. Ik heb geen last van de meter, van mij hoeft tie niet weg, ik vind het complete kul dat dit "uit veiligheid" weggehaald wordt als je je contract opzegt, ik heb nog nooit iemand gezien die hier naar gas komt sniffen als ik wel braaf betaal... :> Daarnaast zouden ze de meter natuurlijk gewoon kunnen blijven monitoren op verbruik.
Elke 3 tot 4 jaar zou er iemand de dienstleiding moeten komen controleren, tot aan de gasmeter, wat in de praktijk betekent tot aan de gevel waar de leiding naar binnen gaat.
Zolang de gasleiding gasvoerend is bestaat er simpelweg een kans op gaslekkage.

Onlangs nog een dik gaslek bij een bewoner. Bewoner gebruikte geen gas meer, maar de leiding en de gasmeter waren nog aanwezig, niet afgesloten van het hoofdnet. Een koppeling lekte enorm.

Gelukkig hing de meter in een schuurtje waar het aardig tochtte, gasmengsel is explosief tussen 5-15%.
Anders kan je zomaar hele vreemde effecten krijgen, een andere vorm van schuurtje is niet onrealistisch.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• phicoh
Trichoglossus schreef op donderdag 16 november 2023 @ 15:16:
Elke 3 tot 4 jaar zou er iemand de dienstleiding moeten komen controleren, tot aan de gasmeter, wat in de praktijk betekent tot aan de gevel waar de leiding naar binnen gaat.
Zolang de gasleiding gasvoerend is bestaat er simpelweg een kans op gaslekkage.

Onlangs nog een dik gaslek bij een bewoner. Bewoner gebruikte geen gas meer, maar de leiding en de gasmeter waren nog aanwezig, niet afgesloten van het hoofdnet. Een koppeling lekte enorm.

Gelukkig hing de meter in een schuurtje waar het aardig tochtte, gasmengsel is explosief tussen 5-15%.
Anders kan je zomaar hele vreemde effecten krijgen, een andere vorm van schuurtje is niet onrealistisch.
Het lijkt me dat elke 3 tot 4 jaar een keer nalopen en dan weghalen bij grootonderhoud een stuk efficienter is dan per aansluiting een graafploeg sturen.

Bij een gaslek voor de meter maakt het natuurlijk niet uit of er nog gas gebruikt wordt of niet.

De gemiddelde aansluiting lekt niet, dus voortijdig slopen van alle ongebruikte aansluitingen heeft weinig zin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-09 09:09
phicoh schreef op donderdag 16 november 2023 @ 15:22:
[...]

...

Bij een gaslek voor de meter maakt het natuurlijk niet uit of er nog gas gebruikt wordt of niet.

...
Maar dan: hoe meten ze dat?! :+ :? :O

the older I get, the better I was...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 11:33
Op 23 september dit jaar heb ik via mijnaansluiting een aanvraag tot verwijdering van mijn gasaansluiting gedaan. Ik kreeg een bevestiging dat het was doorgezet naar de netbeheerder (Liander in mijn geval) en verder niets meer.

Eergisteren heb ik een bericht gestuurd aan Liander dat ik de aanvraag tot verwijdering van de gasaansluiting intrek, dat ik geen gas meer gebruik en dat ik geen netbeheerkosten meer betaal, maar dat van mij de aansluiting niet weg hoeft en ik daarom de opdracht intrek.

Vandaag kreeg ik een telefoontje, dat ik verplicht zou zijn om een contract met een energieleverancier af te sluiten als ik de aansluiting behoud. Ik zei redelijk scherp dat dit niet klopt, maar de meneer van Liander hield vol dat het wettelijk verplicht is, dat is wat er in zijn documentatie staat. Welke wet kon hij me niet vertellen, dat was de info waar hij het mee moest doen.
Het gesprek verliep vrij onaangenaam. Hij liet me weten dat het me vrij stond om de aansluiting te behouden en alle berichten te negeren maar dat ik dan vanzelf wel met deurwaarders te maken zou hebben. Ik antwoordde dat ik de berichten niet zal negeren en dat het Liander vrij staat om de aansluiting bij mij te verwijderen, maar dat ik daar geen opdracht voor zal geven. Hij zei 'waarom zouden wij het onszelf verwijderen, natuurlijk gaan we dat niet doen, u moet daarvoor uw aanvraag bij mijnaansluiting gewoon laten staan'. Ik kreeg niet de indruk dat hij mij begreep.
Ik daarna een mail gekregen van mijnaansluiting waarin staat dat het nu buiten mijnaansluiting om afgehandeld wordt en dat Liander contact met mij zal opnemen. Wordt dus vervolgd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Luchtenburger
  • Registratie: Januari 2002
Nadat ik in 2020 de gasaansluiting in ons vorige huis al heb laten verwijderen (zie dossier), is nu ons nieuwe huis aan de beurt.
Ervaring is tot dusver bijzonder positief, het gaat nu erg makkelijk (of gaat het te makkelijk.....?)

Als het volgens plan verloopt, wordt hier de gasmeter eind maart verwijderd.

Dossier Luchtenburger

Netbeheerder: Enexis
Leverancier: Budget Energie
Gaskraan dicht: 15-11-2023
Gas opgezegd op: 16-11-2023
Einddatum overeenkomst: 17-11-2023

Tijdlijn
16-11-2023Via chat opgezegd bij Budget Energie (geen opmerking gemaakt over OTA)
16-11-2023Verwijdering gasaansluiting aangevraagd via mijnaansluiting
16-11-2023Gebeld door Enexis om te controleren of ik inderdaad een verzoek tot verwijderen gasaansluiting had gedaan
16-11-2023€0 offerte ontvangen voor verwijdering gasaansluiting, gelijk ondertekend en retour gestuurd

Nibe S2125-12, VVMS320 / Home Assistant (MinisForum U700; CONBEE II; RF-LINK)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Truus01
  • Nu online
Luchtenburger schreef op donderdag 16 november 2023 @ 21:17:
Ervaring is tot dusver bijzonder positief, het gaat nu erg makkelijk (of gaat het te makkelijk.....?)

Als het volgens plan verloopt, wordt hier de gasmeter eind maart verwijderd.
Dat komt omdat dit de MijnAansluiting-route is en niet de Tweakers-route.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Truus01
  • Nu online
bebopper schreef op maandag 20 maart 2023 @ 16:51:
Dus dat gaan gewoon dezelfde zijn.

===============================================

Mijn reactie in de vorm van (een aangepaste versie van) voorbeeld brief 2b is de deur uit. Het zal nu wel langere tijd stil blijven.

Nogmaals dank aan allen die hier tijd en moeite (en geld) in gestoken hebben!
Ik heb exact dezelfde reactie van Enexis ontvangen, dus wil nu ook reageren met 2b.
Ik worstel met het 'openingsstukje'
"<<vat hier de bewering samen van de netbeheerder, waarom je wél verplicht zou zijn om de kosten voor de verwijdering van de gasaansluiting te betalen. Bijvoorbeeld: “U <<beweert/suggereert>> in uw brief dat <<netbeheerder>> de kosten voor de verwijdering van de gasaansluiting wel degelijk bij mij in rekening mag brengen, ook zonder voorafgaande opdracht. U voert daarvoor de artikelen 5.3 lid b en 14.1 van de Algemene Voorwaarden aan, alsmede artikel 2.9.2 (voorheen 2.9.2 (voorheen 2.5.1.12)) van de Tarievencode Gas. Ik ben het daar volstrekt niet mee eens, en onderbouw hieronder waarom.”>>"

Hoe heb jij eea aangepast?
En heb je nog meer aangepast?

Of kun je je .pdf delen? (Uit je dossier.)
bebopper schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 16:17:
20 maart 2023 [/td] [td] Gereageerd per email met brief [2023-03-20_Enexis_brief2b.pdf]
Alvast bedankt.

Edit: @bebopper , ik vermoed dat het voor mij het makkelijkste is jou te volgen. Dus ik zal waarschijnlijk vaker vragen naar de details van je stappen. (Als ik ze niet openbaar in het topic terug kan vinden.)
Ik kan dat hier doen, maar ook per PB, als dat wenselijker is?
Is maar dat je alvast weet dat ik je 'achtervolg'. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Truus01 op 16-11-2023 21:43 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!
@marana volgende keer als er weer eentje begint over die zogenaamde wet, maar niet het artikel kan noemen moet je ze verwijzen naar hun eigen juridische afdeling.

Zeg dat ze je maar moeten terugbellen nadat ze van hun juridische afdeling een verwijzing naar en kopie van het wetsartikel hebben ontvangen waarin staat dat een leveringscontract óók verplicht is wanneer iemand geen energie afneemt. En dat je tot die tijd niets meer wenst te vernemen, behalve eventueel een poging tot het maken van een afspraak voor werkzaamheden op initiatief van en voor rekening en risico van Liander.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Ivow85 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 21:41:
@marana volgende keer als er weer eentje begint over die zogenaamde wet, maar niet het artikel kan noemen moet je ze verwijzen naar hun eigen juridische afdeling.

Zeg dat ze je maar moeten terugbellen nadat ze van hun juridische afdeling een verwijzing naar en kopie van het wetsartikel hebben ontvangen waarin staat dat een leveringscontract óók verplicht is wanneer iemand geen energie afneemt. En dat je tot die tijd niets meer wenst te vernemen, behalve eventueel een poging tot het maken van een afspraak voor werkzaamheden op initiatief van en voor rekening en risico van Liander.
Die gaat pijn doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gAzu
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 10:41
Kees-Jan schreef op donderdag 16 november 2023 @ 20:10:
[...]

Maar dan: hoe meten ze dat?! :+ :? :O
Met een sniffer.
Dan loopt er een mannetje met een soort metaaldetector over de gasleiding in de straat en naar elke gevel.
Gas lekt dan een beetje uit de grond en dat schijnt al genoeg te zijn voor de sniffert om op te pikken.
Het ziet er gek uit als je het ziet gebeuren, zo'n kerel die bij elk huis even het pad oprent... :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Trichoglossus
phicoh schreef op donderdag 16 november 2023 @ 15:22:
[...]

Het lijkt me dat elke 3 tot 4 jaar een keer nalopen en dan weghalen bij grootonderhoud een stuk efficienter is dan per aansluiting een graafploeg sturen.

De gemiddelde aansluiting lekt niet, dus voortijdig slopen van alle ongebruikte aansluitingen heeft weinig zin.
Je zal schrikken hoeveel koppelingen voor de gevel er lekken. Sowieso de veelvuldig aanwezige stalen leidingen gaan er hoe dan ook een keer aan. En daarnaast kunnen de kunststof dienstleidingen op de koppelingen ook gewoon lekken. Hetzij door verzakking, montagefouten, werkzaamheden etc.

Bij Enexis controleren ze nieuw aangelegde dienstleidingen. Daarvan blijken er gemiddeld zo'n 2 á 3 per 100 te lekken voor de gevel. Leidingen die dus een paar weken tot hooguit paar maanden geleden zijn gelegd.
Foutje bedankt voor de aannemer, betekent per lek een boete.

Gevellekken zijn ook de gevaarlijkste lekken, het gas kan de kruipruimte, spouwmuur etc in komen.
gAzu schreef op donderdag 16 november 2023 @ 23:01:
[...]

Met een sniffer.
Dan loopt er een mannetje met een soort metaaldetector over de gasleiding in de straat en naar elke gevel.
Gas lekt dan een beetje uit de grond en dat schijnt al genoeg te zijn voor de sniffert om op te pikken.
Het ziet er gek uit als je het ziet gebeuren, zo'n kerel die bij elk huis even het pad oprent... :)
10 ppm voor de gevel wordt al gezien als een gaslek.
Rennen doen ze trouwens niet, dan kunnen ze geen goede meting doen.
Ze rennen hooguit het erf af als er een hond achter ze aan komt >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-09 09:09
gAzu schreef op donderdag 16 november 2023 @ 23:01:
[...]

Met een sniffer.
Dat snap ik, maar bij @Rzaan is de meter verwijderd en toch heeft hij 7m3 gas verbruikt en zo specifiek kan zo'n sniffer niet meten 😉

the older I get, the better I was...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phicoh
Trichoglossus schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 00:28:
Bij Enexis controleren ze nieuw aangelegde dienstleidingen. Daarvan blijken er gemiddeld zo'n 2 á 3 per 100 te lekken voor de gevel. Leidingen die dus een paar weken tot hooguit paar maanden geleden zijn gelegd.
Foutje bedankt voor de aannemer, betekent per lek een boete.
Maar dat heeft allemaal niets te maken met of je wel of geen gas gebruikt. Als er in een wijk teveel aansluitingen lekken, dan lijkt het me tijd voor groot onderhoud. Maar anders kan je beter alle tijd en moeite die je steekt in het individueel opruimen van ongebruikte aansluitingen gebruiken voor het beter controleren van alle aansluitingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Trichoglossus
phicoh schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 10:17:
[...]

Maar dat heeft allemaal niets te maken met of je wel of geen gas gebruikt. Als er in een wijk teveel aansluitingen lekken, dan lijkt het me tijd voor groot onderhoud. Maar anders kan je beter alle tijd en moeite die je steekt in het individueel opruimen van ongebruikte aansluitingen gebruiken voor het beter controleren van alle aansluitingen.
Nee dus, groot onderhoud, vervangen van hele delen hoofdleidingen, gebeurt planmatig. Dat kost enorm veel geld.
Als er in een straat 5 gaslekkages zitten, is het stukken goedkoper om die 5 te repareren.

Je kan simpelweg niet elk jaar alle gasleidingen in Nederland controleren. Zo'n 130.000km hoofdleiding, en dan nog alle dienstleidingen naar de woningen toe. Een gemiddelde controleur doet zo'n 500-700km hoofdleiding per jaar. Die hoofdleidingen liggen ook niet altijd in stoepen, maar ook door tuinen, weilanden, bossen etc.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Terug gebeld door VF (nadat ik eerst met iemand gechat had)

Er is een fout gemaakt, maar ik hoef me geen zorgen te maken.
De eindstand zoals ik deze heb doorgegeven bij het verwijderen van de meter (en die waarschijnlijk ook genoteerd is door de aannemer die de meter verwijderde) zal leidend zijn.

We gaan het zien, en ik zal het zeer goed in de gaten houden.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• bebopper
  • Registratie: September 2001

bebopper

I'm an absolute beginner...

Okay, onverwachte wending bij mij. Heb een mailtje van Bosveld ontvangen:
Geachte [Bebopper],

Wij hebben uw mail in goede orde ontvangen en voorgelegd aan Enexis.

Zij hebben aangegeven dat wij het dossier mogen sluiten.

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

[naam]
Incassospecialist
Zou het nu dan stil worden? Of komt er directe actie van Enexis kant? Even afwachten maar.
@Nhz Heb jij al iets gehoord van Bosveld?

@Truus01 stalk away :P
Ik heb zelf van alle kennis & voorbeelden hier gebruik gemaakt, dus als ik jou kan helpen doe ik dat graag. Zal je via PB een berichtje sturen met brief 2b. Heb hier zelf zo goed als niets in gewijzigd, net als mijn andere communicatie is deze eigenlijk steeds gebaseerd op de voorbeeldbrieven uit de openingspost met alleen de namen, data en dossiernummers aangepast. Specifieke reacties heb ik altijd hier gepost (om goede feedback te krijgen).

Acties:
  • +3 Henk 'm!
bebopper schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 12:01:

[...]

Zou het nu dan stil worden? Of komt er directe actie van Enexis kant? Even afwachten maar.

Ik heb zelf van alle kennis & voorbeelden hier gebruik gemaakt, dus als ik jou kan helpen doe ik dat graag. Zal je via PB een berichtje sturen met brief 2b. Heb hier zelf zo goed als niets in gewijzigd, net als mijn andere communicatie is deze eigenlijk steeds gebaseerd op de voorbeeldbrieven uit de openingspost met alleen de namen, data en dossiernummers aangepast. Specifieke reacties heb ik altijd hier gepost (om goede feedback te krijgen).
Altijd hetzelfde liedje met Bosveld 8)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bebopper

bebopper

Bram-Bos schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 12:03:
[...]

Altijd hetzelfde liedje met Bosveld 8)
Had eigenlijk niet verwacht dat ze direct na mijn eerste reactie al inhoudelijk zouden reageren en ook echt overleg zouden hebben met Enexis. Ben misschien iets te gewend geraakt aan reacties uit vaste processen waar je eigenlijk nooit een inhoudelijke reactie krijgt maar gewoon de volgende standaard reactie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
bebopper schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 12:05:
[...]

Had eigenlijk niet verwacht dat ze direct na mijn eerste reactie al inhoudelijk zouden reageren en ook echt overleg zouden hebben met Enexis. Ben misschien iets te gewend geraakt aan reacties uit vaste processen waar je eigenlijk nooit een inhoudelijke reactie krijgt maar gewoon de volgende standaard reactie.
Da's waar. Vooruitgang bij Bosveld, dus!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

[...]

Wow, dat is inderdaad behoorlijk onverwacht. Hier nog geen enkele reactie ontvangen van Bosveld.

Vandaag hebben ze wel de meter vervangen. De monteur wist me te melden dat er 'helemaal geen gasmeter meer op dit adres staat geregistreerd in het systeem'. Bijzonder. Hij zei ook dat ze 100en aanvragen per dag kregen voor het verwijderen van de gasmeter en dat dit intern voor behoorlijk veel gedoe zorgt.

Zodra ik meer hoor meld ik me uiteraard hier weer. :)

Groetjes

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bebopper

bebopper

Nhz schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 12:56:
[...]

Wow, dat is inderdaad behoorlijk onverwacht. Hier nog geen enkele reactie ontvangen van Bosveld.

Vandaag hebben ze wel de meter vervangen. De monteur wist me te melden dat er 'helemaal geen gasmeter meer op dit adres staat geregistreerd in het systeem'. Bijzonder. Hij zei ook dat ze 100en aanvragen per dag kregen voor het verwijderen van de gasmeter en dat dit intern voor behoorlijk veel gedoe zorgt.

Zodra ik meer hoor meld ik me uiteraard hier weer. :)
Elektriciteitsmeter vervangen neem ik aan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

@bebopper Ja, correct. De gasmeter (met slotje) bestaat volgens hun schijnbaar niet meer. Bijzonder...

Groetjes

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Truus01
  • Nu online
Dankjewel.

Ik heb nu gereageerd met jouw aangepaste brief 2b.
Dossier aangepast.

Wel een prettige reactie van Bosveld, ja. Gaat soepeler dan ook ik verwacht. Maar misschien hebben ze geleerd en gaat het bij mij net zo soepel.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• mikepapot
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:44
Vandaag is bij ons ook definitief de gaskraan dichtgezet. Daarom per e-mail mijn (aparte) variabele gascontract per direct opgezegd bij energieleverancier Samen Om:
Goedendag,

Graag wil ik mijn leveringsovereenkomst voor gas per direct opzeggen en machtig ik u om namens mij de bijbehorende ATO op te zeggen bij de netbeheerder.

De reden voor deze opzegging is de overstap vandaag naar een all-electric warmtepomp met boiler voor onze verwarming en warmwater gebruik, zodat de CV-ketel als laatste gasverbruiker het huis is uitgegaan (koken deden we al op elektriciteit). Daarmee hebben we zojuist ook de gaskraan definitief dichtgedraaid (zie onderstaande foto).

Mijn gegevens treft u hieronder aan.

Het betreft de Leveringsovereenkomst Flex (alleen gas) met overeenkomstnummer ###, afgesloten d.d. DD-MM-JJJJ.

De eindstand van de gasmeter is: ****

Graag ontvang ik van u een bevestiging dat mijn opzegging correct is aangekomen.
Daarnaast zie ik graag de eindafrekening tegemoet.

Voor mijn elektriciteit blijf ik klant bij jullie met overeenkomstnummer ###.

Hartelijke groet,
Binnen 5 minuten een positieve reactie van de klantenservice:
Beste @mikepapot,

Bedankt voor je bericht.
De levering zal stoppen vanaf 20-11-2023 (eerstvolgende mogelijkheid).
Na het verwerken van de meterstand ontvang je na 4 weken de afrekening per e-mail.

Met vriendelijke groet,
Medewerker
Klantenservice
Geen lastige discussie of weerstand bij deze energieleverancier. Gelukkig maar. _/-\o_

Nu afwachten wanneer Liander komt met de eerste brief. De meter zit mij niet in de weg, dus kies ik voor de Tweakersroute. Dan zal ik ook mijn dossier hier aanmaken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Remcoder
  • Laatst online: 22-09 05:38
De netbeheerders beginnen weer te piepen in het AD. 8)7

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-09 23:08
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T5R7j2PgJvpN0pwGja0_FYQqgKA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TGhm0FXx1xKZC0kYgsY9meBQ.jpg?f=fotoalbum_large

Zo worden de gasverlaters tegen de rest opgezet oftewel er wordt een wig gedreven door de popiejopie nieuwsbrengers

[ Voor 13% gewijzigd door snameroc op 18-11-2023 09:02 ]

snameroc

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Deismyna
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Ik zag vanochtend in de Gelderlander ook al een artikel staan. Lekker schreeuwerig met die half miljard per jaar, terwijl dat bij een theoretische verwijdering van 300k aansluitingen is. Voorlopig komen de netbeheerders niet verder dan 40k. Vraag me af waar ze alle mensen vandaan gaan halen die de overige 260k leidingen per jaar mogen uitgraven…

Daarnaast, als het doel is dat iedereen van het gas af moet, is het verhalen op de gasblijvers ook een prima incentive om deze ook over te laten stappen lijkt me. Hoe duurder het gas, hoe interessanter het wordt.

Ik vraag me wel af wat die nieuwe ACM-richtlijnen kunnen gaan betekenen voor iedereen die nu in het opzeg proces zit. Kunnen de spelregels straks opeens halverwege gewijzigd worden waardoor je wel kan gaan betalen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

snameroc schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 09:01:
[Afbeelding]

Zo worden de gasverlaters tegen de rest opgezet oftewel er wordt een wig gedreven door de popiejopie nieuwsbrengers
Slim, net als dat de mensen zonder panelen het salderen betalen voor de paneel bezitters.
It's all about the money ;)

Pagina: 1 ... 81 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.