Gas de deur uit doen: Gratis! Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 70 ... 104 Laatste
Acties:
  • 731.740 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

bobvdbuijs schreef op maandag 10 juli 2023 @ 16:33:
Laatste brief van Enexis:

[...]

Hier wordt alleen nog maar gesteld dat alleen mensen die energie willen (blijven) afnemen een leveringscontract moeten hebben. Als je niets meer afneemt hoeft dat nu blijkbaar niet meer. Een beleidswijziging?

Wel nog steeds dreigen met het sturen van een factuur voor het afsluiten.
Daar uiteraard wederom tegen geprotesteerd. Zie antwoord email hieronder:

[...]

Vraag:
Omdat Enexis (en andere netbeheerders) blijven volharden in verbinden van kosten en sturen van facturen tbv afsluiten van een gasaansluiting op hun eigen initiatief wil ik eigenlijk overgaan tot het innemen van een harder standpunt t.a.v. verlenen van medewerking aan een afsluiting op hun initiatief nl. er de voorwaarde aan verbinden dat alleen ingeval zij schriftelijk bevestigen dat ze geen kosten in rekening zullen brengen, wij mee zullen werken aan het afsluiten en een monteur toegang zullen verlenen, uiteraard nog steeds na het maken van een tijdige afspraak.

Heeft het verbinden van een dergelijke voorwaarde mogelijk negatieve juridische implicaties en is het daarom verstandiger dit niet te doen? Heeft iemand hier ervaring mee?
Staat toch in de brief dat het vergoed wordt sinds 1 maart 2021, of ben ik nu gek?

18950WpšŸŒž, Atlantic 270V3šŸ’§, Pana 5JšŸ”„. Zendure 2400AC 11,5kWhšŸ”‹,Hyundai Kona 64kWh šŸš—, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaoh
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-09 21:55
klump4u schreef op maandag 10 juli 2023 @ 16:55:
[...]

Staat toch in de brief dat het vergoed wordt sinds 1 maart 2021, of ben ik nu gek?
Ik zie dat ook staan, dus jij bent niet gek šŸ˜.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:32
Wat ik hier ook weer zie is een verschil in definitie.

Wat is (de definitie van) Afsluiten en wat is (de definitie van) Verwijderen?

Kosten voor Verwijderen worden volledig vergoed (dat is dus de € 0,-- offerte route via mijnaansluiting.nl)
Blijkbaar zien de netbeheerders Afsluiten als iets anders. Daar het hun spullenboel is zoeken ze 't nog steeds maar zelf uit natuurlijk maar dit is volgens mij een bewust onderscheid wat ze proberen te maken om toch geld te vragen voor Afsluiten.

[ Voor 4% gewijzigd door blb4 op 10-07-2023 17:55 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15:28
Ik denk dat afsluiten de kraan dicht draaien is, met wel de mogelijkheid die ooit weer open te zetten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19:57
blb4 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 17:54:
Kosten voor Verwijderen worden volledig vergoed (dat is dus de € 0,-- offerte route via mijnaansluiting.nl)
Blijkbaar zien de netbeheerders Afsluiten als iets anders. Daar het hun spullenboel is zoeken ze 't nog steeds maar zelf uit natuurlijk maar dit is volgens mij een bewust onderscheid wat ze proberen te maken om toch geld te vragen voor Afsluiten.
In het verleden kwam verwijderen maar weinig voor. Als een pand gesloopt wordt, etc.

Wat natuurlijk wel voorkwam was dat mensen om wat voor reden dan ook geen energieleverancier hadden. In dat geval had het natuurlijk geen zin om de hele aansluiting te slopen, ook als die mensen niet reageerden op communicatie. Dan is verzegelen logischer.

Het is natuurlijk wel jammer dat ze ondertussen de tweakers route nog niet in hun script opgenomen hebben. Deze manier van communiceren is volstrekt zinloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:19
klump4u schreef op maandag 10 juli 2023 @ 16:55:
[...]

Ja dat staat er, maar wat wil je ermee zeggen ?

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Erwin_83 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 18:21:
[...]

Ja dat staat er, maar wat wil je ermee zeggen ?
Dat het dus zwart op wit staat waar hij om wil gaan vragen.

18950WpšŸŒž, Atlantic 270V3šŸ’§, Pana 5JšŸ”„. Zendure 2400AC 11,5kWhšŸ”‹,Hyundai Kona 64kWh šŸš—, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +8 Henk 'm!
Truus01 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 18:07:
Ik denk dat afsluiten de kraan dicht draaien is, met wel de mogelijkheid die ooit weer open te zetten.
@blb4: afsluiten is voor netbeheerders een slotje (of zegel) op de dichtgedraaide kraan (binnen), of als je niet open doet, het fysiek afsluiten van de dienstleiding aan de buitenzijde. In beide gevallen is er de mogelijkheid van heraansluiting.

Verwijderen is volledige verwijdering van de aansluiting. Alleen deze laatste procedure wordt momenteel kosteloos aangeboden na opdracht daartoe

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Erwin_83
klump4u schreef op maandag 10 juli 2023 @ 18:23:
[...]

Dat het dus zwart op wit staat waar hij om wil gaan vragen.
Hij wil geen verwijdering aanvragen. Hij wil wel meewerken aan verwijdering op initiatief van de netbeheerder.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:53
onetime schreef op maandag 10 juli 2023 @ 15:36:
[...]

Je bent niet op de hoogte van de historie van dit topic. De gratis route bestaat omdat "wij" 2 rechtszaken van de netbeheerders hebben gewonnen.
Een maand of 2 voordat de uitspraak van deze rechtszaken plaatsvonden, zat ik hier al mee te lezen. Dus historie bekend, inclusief de laatste rechtszaak waar leek dat er iets terug gedraaid zou worden. En aangezien mijn meter toen nog niet weg was, kneep ik hem nog wel een beetje of ik alsnog de tweakersroute moest gaan volgen. Dus ja, ik wist wat ik moest doen, dank daarvoor.
De principiƫlen onder ons vinden dat netbeheerders hun verantwoordelijkheid moeten nemen en hun eigen werk gewoon moeten doen. En niet afschuiven op voormalig klanten.
Na de opzegging heb ik 1 brief gehad met de vraag om een contract te nemen of tijdelijk te laten afsluiten (1 jaar max) of om via mijnaansluiting.nl op te zeggen. Dat er een soort van dubbelcheck is en het niet per ongeluk is opgezegd bij de energieleverancier (als redding om even niet te hoeven betalen oid), kan ik nog mee inkomen.
Hier verschillen we dus van mening.
En zeker niet met valse beschuldigingen en leugens hun voormalig klanten moeten misleiden om een 2e keer betaald te krijgen voor verwijdering.
Hier heb ik dus geen last van gehad. Dat is wat mij verbaasd. Ik kreeg instructies, Een jaar na afmelden een telefoontje met de vraag of de meter mogen komen weghalen. Nou dat mocht van mij. 2 min later een afspraak voor een week later en gesprek afgerond.

Opzegmail aan powerpeers met antwoord: "
Hallo,

Bedankt voor je bericht.

Ik heb de opzegging voor gas voor je verwerkt. In de bevestiging staat niet gespecificeerd dat het alleen opm gas gaat, bij deze dus de bevestiging dat op dit moment alleen gas wordt opgezegd per 5 juli 2022.

Groeten,

Klantenservice Expert
--------------------
Date: Sat, 18 Jun 2022 20:43:00

Per einde contract (5-juli-2022) wil ik mijn gascontract opzeggen en machtig ik u om namens mij de bijbehorende ATO op te zeggen bij de netbeheerder.
Gezien we geen gas meer gebruiken is dit niet meer nodig.

Graag ontvang ik van u een bevestiging dat mijn opzegging correct is aangekomen.

PS: Elektra zal door nieuwe leverancier worden opgezegd als uw aanbod voor netto terug levering niet beter wordt dan het nieuwe aanbod in mijn dashboard.

Met vriendelijke groet,
dapdodo
"

De brief:
......
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ux7R1MH81G47XX3J0rVl96B6agM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XqEpH2B9kpqGQSjWBkjzjqFM.jpg?f=fotoalbum_large

Ja er staat kosten voor verwijdering, maar die staan op de website op 0. Dus vind het best.

[ Voor 6% gewijzigd door Dapdodo op 10-07-2023 21:39 . Reden: brief ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!
@Dapdodo Maar je hebt zelf via mijnaansluiting.nl opgezegd. Logisch dat het simpel gaat.
Je hebt dus het principe waar het hier om gaat gemist, gezien je verbazing.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Dapdodo Het is hun werk, dus -geen- mijnaansluiting.nl, en geen aansprakelijkheid.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Erwin_83 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 18:36:
[...]

Hij wil geen verwijdering aanvragen. Hij wil wel meewerken aan verwijdering op initiatief van de netbeheerder.
De lastige weg dus, ik heb daar geen zin en energie voor dus daarom de makkelijke weg gevolgd en dus via mijnaansluiing.nl de verwijdering aangevraagd die nog gratis is mede door toedoen van Tweakers hier en waarvoor dank.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rommelzolder
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 23:29
Bram-Bos schreef op maandag 10 juli 2023 @ 18:26:
[...]

@blb4: afsluiten is voor netbeheerders een slotje (of zegel) op de dichtgedraaide kraan (binnen), of als je niet open doet, het fysiek afsluiten van de dienstleiding aan de buitenzijde. In beide gevallen is er de mogelijkheid van heraansluiting.

Verwijderen is volledige verwijdering van de aansluiting. Alleen deze laatste procedure wordt momenteel kosteloos aangeboden na opdracht daartoe
Ik zie dat de laatste tijd de termen afsluiten en verwijderen door/naast elkaar worden gebruikt.
Voor alle duidelijkheid: afsluiten is over het algemeen het laatste middel dat de netbeheerder inzet als er sprake is van achterstallige betaling, onlangs herinneringen en aanmaningen. Uiteraard wordt dan de meter niet verwijderd, want blijkbaar blijft het gebruik van gas op die locatie nodig. De kosten die je krijgt voorgeschoteld als er met afsluiten wordt gedreigd, plus de tarieven die je moet betalen om weer te worden aangesloten zijn een sterke stimulans om de achterstand in betaling op te heffen. Over het algemeen zijn netbeheerders terughoudend met afsluiten, zeker in de winterperiode.

Verwijderen kan op twee manieren in gang worden gezet:
  • op verzoek van de aangeslotene
  • of op initiatief van de de netbeheerder, meestal na een tweakers route.
Als tijdelijke maatregel was verwijderen voor kleinverbruikers gratis als die verwijdering wordt aangevraagd.
Dat straat op losse schroeven door de uitspraak van het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) op dinsdag 20 juni jl. waarin het besluit van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) van 25 februari 2021 werd vernietigd. In dat besluit werd geregeld dat kleinverbruikers die de netbeheerder opdracht geven om de gasaansluiting te verwijderen daarvoor geen rekening meer hoeven te betalen.

De kosten van een aangevraagde verwijdering mochten de netbeheerders in de tarieven verwerken; die kosten worden dus opgebracht door de gasblijvers.
Niet helemaal duidelijk is, of een verwijdering op initiatief van de netbeheerder zelf ook in de tarieven mag worden verwerkt, maar gezien de druk die ze uitoefenen op toch vooral verwijdering aan te vragen lijkt het er sterk op dat dat niet het geval is.

Dat is misschien de reden,dat netbeheerders nu dreigen met afsluiten - met bijbehorende kosten die beslist niet nul zijn - om kleinverbruikers richting het aanvragen van een verwijdering te pushen.
Nog slechter gedacht: ipv over te gaan tot verwijdering op eigen initiatief van de netbeheerder is het overgaan tot afsluiten een mogelijkheid om alsnog kosten in rekening te brengen, gezien de onduidelijkheid of kostenloze verwijdering nog is toegestaan.

Sinds 2006 een warmtepomp met gesloten bodemsysteem, sinds midden 2019 6,6 kW panelen ZO, 3,2 kW panelen Z

Acties:
  • +3 Henk 'm!
bobvdbuijs schreef op maandag 10 juli 2023 @ 16:33:

Vraag:
Omdat Enexis (en andere netbeheerders) blijven volharden in verbinden van kosten en sturen van facturen tbv afsluiten van een gasaansluiting op hun eigen initiatief wil ik eigenlijk overgaan tot het innemen van een harder standpunt t.a.v. verlenen van medewerking aan een afsluiting op hun initiatief nl. er de voorwaarde aan verbinden dat alleen ingeval zij schriftelijk bevestigen dat ze geen kosten in rekening zullen brengen, wij mee zullen werken aan het afsluiten en een monteur toegang zullen verlenen, uiteraard nog steeds na het maken van een tijdige afspraak.

Heeft het verbinden van een dergelijke voorwaarde mogelijk negatieve juridische implicaties en is het daarom verstandiger dit niet te doen? Heeft iemand hier ervaring mee?
Je kunt dat standpunt zeker aan Enexis communiceren.
Ik heb destijds iets soortgelijks aan Liander gemeld. "u bent welkom voor werkzaamheden die u in het kader van uw beleid rondom beheer en onderhoud aan uw eigendommen en voor uw rekening wenst uit te voeren. Indien uw beleid inhoudt dat u werkzaamheden wenst uit te voeren aan gasaansluitingen die niet meer door klanten gebruikt worden, dan is dat uw goed recht, zolang u bereid bent de kosten daarvan te dragen.
Indien u voor uitvoering van uw beleid werkzaamheden op mijn perceel wenst uit te voeren, kunt u daarvoor op de gebruikelijke wijze vooraf een afspraak maken. Uw medewerkers zijn uitsluitend op afspraak welkom voor werkzaamheden waarvoor u de kosten draagt.
Indien uw medewerkers zonder voorafgaand gemaakte afspraak langs komen of wanneer aangegeven wordt dat kosten voor de werkzaamheden in rekening zullen worden gebracht, zal vanzelfsprekend de toegang tot mijn perceel worden geweigerd."

Als ze dan onaangekondigd langs komen sta je redelijk sterk als je op dat moment zonder verdere opgave van redenen de toegang weigert. (tip: film of maak een geluidsopname van het gesprek waarin je mededeelt dat gezien het onaangekondigd bezoek je 'nu geen tijd hebt' en ze een afspraak kunnen maken voor een later tijdstip voor werkzaamheden op initiatief en voor rekening van Enexis).

En ook als ze vooraf zeggen dat ze geen rekening sturen en dan achteraf toch een rekening gaan sturen, sta je natuurlijk hƩƩl sterk. Want dan is er simpelweg sprake van misleiding.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gakkethijs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-07 13:37

gakkethijs

niks

gakkethijs schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 09:43:
[quote]gakkethijs schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 15:46:
[...]

update 10-05-2023 12:19

DOSSIER GAKKETHIJS

21-12-2022
De week voor 21-12 via de chat van Eneco opzegging van gascontract inwerking gezet. Via de klanteserivce mail Eneco om bevestiging gevraagd. Hierop werd zeer snel gereageerd. Op 22-12-2022 bevestiging per mail gehad van onze 'uithuizing'

25-12-2022
Per mail de gas meterstand doorgeven.

14-01-2023
Eindnota van Eneco ontvangen

31-12-2023
Eerste brief van Enexis ontvangen

20-01-2023
Tweede brief van Eneco ontvangen. Inhoud: Geen gascontract + stappenplan + kostentabel

23-02-2023
Derde brief ontvangen. Reactie naar klantenservice & klachten gestuurd op basis van voorbeeld brief 1b

06-03-2023
Reactie van de klanten service op de mail van 23-02-2023

[...]

10-03-2023 reactie gestuurd

10-03-2023

[...]

Tot op heden geen reactie op deze mail gehad

17-03-2023

[...]
.

Hier heb ik niet meer op gereageerd. Twee communicatiestromen leek me niet verstandig.

10-05-2023
Vandaag stonden onaangekondigd twee meneren van Enexis voor onze voordeur. We waren niet thuis en hebben een brief in de bus gekregen.

[...]

03-06-2023
Monteur was op 25-05-2023 perfect op tijd en was binnen 5 minuten klaar. Er is alleen een zegel geplaatst. Hij heeft niet gevraagd om iets te tekenen of wat dan ook.
2 juni een factuur Ć” €163,76. Gelijk aan @bebopper . Zal dus ook met voorbeeld brief 3 reageren naar de klantenservice. Het enige verschil is dat ik alleen reactie via de mail heb gehad van Enexis medewerkers en geen advocaat.

06-06-2023
Beste <wij>,

U heeft ons een e-mail gestuurd over het adres <onze adres>. In deze e-mail reageer ik op uw melding.

Omdat u in uw e-mail een klacht omschrijft, heb ik uw e-mail doorgestuurd naar onze Klantenservice Klachten & Claims. Mijn collega neemt uw e-mail in behandeling en neemt binnen 25 werkdagen contact met u op.

Ik wens u nog een fijne dag.

Heeft u nog vragen? Neem dan contact op met onze klantenservice op telefoonnummer 088 857 70 00. Op werkdagen zijn wij telefonisch bereikbaar tussen 8.00 en 17.00 uur. Daarnaast kunt u doordeweeks tot 21.00 uur en in het weekend tussen 8.30 en 17.00 uur uw vragen via Facebook en Twitter stellen. Verder vindt u informatie op www.enexisnetbeheer.nl.

Met vriendelijke groet,

<enexis medewerker>
Klantenservice Enexis Netbeheer B.V.

20-06-2023
Schriftelijke aanmaning ontvangen. Ik heb nog geen reactie van de 'Klantenservice Klachten & Claims' gehad... Wat is wijsheid nogmaals reageren?

[Afbeelding]

30-06-2023

[...]

ik zal van de week voor de laatste maal op deze mail reageren en daarna laten we het gebeuren of zal ik gewoon niet meer reageren?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-09 14:06

Nhz

Nhz schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 21:46:
[...]

Dit is ook wat ik heb gedaan. Heb afgelopen gister een offerte aangevraagd via mijnaansluiting.nl, puur uit nieuwsgierigheid hoe Enexis hier nu op reageerd.
Vandaag begin vd middag een offerte ontvangen van € 0,-. Had ook 6(!) gemiste oproepen sindsdien, kan toeval zijn, maar heb sterk het gevoel dat dit Enexis was.

Verder nog steeds niets gehoord van de deurwaarder, de laatste betaalmogelijkheid voor de 'afsluitfactuur' is inmiddels een maand of 2 verstreken.

We wachten rustig af.

@gakkethijs Ik zou me vooral geen zorgen maken om de dreigementen van Enexis. Zoek even op mijn naam in dit topic, ik loop een aantal maanden op je voor wat betreft dit geneuzel met Enexis. :)

[ Voor 13% gewijzigd door Nhz op 10-07-2023 20:31 ]

Groetjes

Acties:
  • +4 Henk 'm!
@gakkethijs
Altijd reageren!

In jouw reactie op het bericht van 30-6 schrijf je:
- dat geen enkele argumentatie gegeven wordt waarom de door jou aangehaalde rechterlijke uitspraken informatie bevat die "niet meer van toepassing is". Benoem dat Enexis dus kennelijk erkent dat de informatie die uit de uitspraken te halen valt kennelijk volgens Enexis dus eerder wƩl van toepassing is, en dat het derhalve bluf is om zonder deugdelijke argumentatie de toepasselijkheid nu in een later stadium zomaar weg te wuiven.

- Dat je volgens Enexis dan wel volledig geïnformeerd bent, maar dat een keuze om géén (nieuwe) overeenkomst aan te gaan met Enexis nóóit kan leiden tot kosten voor jou, anders dan wanneer je je jegens Enexis onrechtmatig hebt gedragen. Enexis kan en mag jou niet dwingen om een overeenkomst aan te gaan (want dan is er simpelweg geen sprake van een wilsovereenkomst). Een opdracht voor verwijdering van jouw kant waaraan door Enexis voorwaarden verbonden worden, is óók een overeenkomst, net als het nemen van een leegstandscontract met nieuwe ATO. De hoogte van het kostenplaatje wat bij de overeenkomst hoort, is niet van belang voor de vraag of er een overeenkomst wordt 'afgedwongen'. Jij hebt gekozen dat je geen (nieuwe) overeenkomst voor de gasaansluiting wenst en dat duidelijk gecommuniceerd. Dat het vervolgens een beleidskeuze van Enexis is om werkzaamheden aan hun eigendommen te verrichten op jouw perceel, is prima. Die kosten voor de uitvoering van dat beleid zijn uiteraard voor de enige partij die verantwoordelijk is voor de betreffende gasaansluiting: Enexis zelf.

- Vermeld met verwijzing naar voorbeeldbrief 3 dat je de factuur betwist hebt en dat een verdere incassoprocedure derhalve zinloos is en indien deze toch wordt doorgezet volledig voor rekening van Enexis zal zijn.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
onetime schreef op maandag 10 juli 2023 @ 19:32:
@Dapdodo Het is hun werk, dus -geen- mijnaansluiting.nl, en geen aansprakelijkheid.
We zullen hier wel van mening over blijven verschillen.
Communicatie is zenden en ontvangen/reageren.
Als iedere foute afmelding direct tot een werkelijk verwijdering zou leiden, want de tweakersroute vraagt niks aan. Dan hebben ze meer werk denk ik in herstellen. Zou de verhouding goed/fout/per ongeluk wel eens willen weten van een backoffice.
Dus er moet eerst nog een controle slag plaatsvinden, dat daar niet perse mijnaansluiting.nl voor gebruikt moet worden geven ze ook in de brief aan. Maar als de opzegging bevestigd wordt is dat dan opdracht geven? Mijn mening wel.
De aansprakelijkheid is wel iets, hoewel daarover ook in mijn koopakte staat, dat ik iedereen die noodzaak ziet om een leiding door mijn erf te leggen of te verwijderen toegang moet verlenen mits ze beloven het te herstellen of te vergoeden (dus niet perse in oude staat). Heb dit dus al gehad met een riool door de brandgang die deels van mij en deels van de buren is. Het is een regenafvoer van de achterliggende percelen, anders staan hun tuinen en schuurtjes blank.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
@Dapdodo Ok, ik denk dat je mist dat ze ook de optie "U laat het aan ons over wat we doen" moeten geven.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:32
Rommelzolder schreef op maandag 10 juli 2023 @ 19:57:
[...]

Ik zie dat de laatste tijd de termen afsluiten en verwijderen door/naast elkaar worden gebruikt.
Voor alle duidelijkheid: afsluiten is over het algemeen het laatste middel dat de netbeheerder inzet als er sprake is van achterstallige betaling, onlangs herinneringen en aanmaningen. Uiteraard wordt dan de meter niet verwijderd, want blijkbaar blijft het gebruik van gas op die locatie nodig. De kosten die je krijgt voorgeschoteld als er met afsluiten wordt gedreigd, plus de tarieven die je moet betalen om weer te worden aangesloten zijn een sterke stimulans om de achterstand in betaling op te heffen. Over het algemeen zijn netbeheerders terughoudend met afsluiten, zeker in de winterperiode.

Verwijderen kan op twee manieren in gang worden gezet:
  • op verzoek van de aangeslotene
  • of op initiatief van de de netbeheerder, meestal na een tweakers route.
Als tijdelijke maatregel was verwijderen voor kleinverbruikers gratis als die verwijdering wordt aangevraagd.
Dat straat op losse schroeven door de uitspraak van het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) op dinsdag 20 juni jl. waarin het besluit van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) van 25 februari 2021 werd vernietigd. In dat besluit werd geregeld dat kleinverbruikers die de netbeheerder opdracht geven om de gasaansluiting te verwijderen daarvoor geen rekening meer hoeven te betalen.

De kosten van een aangevraagde verwijdering mochten de netbeheerders in de tarieven verwerken; die kosten worden dus opgebracht door de gasblijvers.
Niet helemaal duidelijk is, of een verwijdering op initiatief van de netbeheerder zelf ook in de tarieven mag worden verwerkt, maar gezien de druk die ze uitoefenen op toch vooral verwijdering aan te vragen lijkt het er sterk op dat dat niet het geval is.

Dat is misschien de reden,dat netbeheerders nu dreigen met afsluiten - met bijbehorende kosten die beslist niet nul zijn - om kleinverbruikers richting het aanvragen van een verwijdering te pushen.
Nog slechter gedacht: ipv over te gaan tot verwijdering op eigen initiatief van de netbeheerder is het overgaan tot afsluiten een mogelijkheid om alsnog kosten in rekening te brengen, gezien de onduidelijkheid of kostenloze verwijdering nog is toegestaan.
Zoals uit de rechtszaken is gebleken is na 't opzeggen van de ATO de relatie tussen netbeheerder en huiseigenaar verbroken. Daarmee lijkt mij brieven over dreigen met afsluiten en bijbehorende kosten die dan bij de huiseigenaar in rekening gebracht worden ook geheel kansloos, er is namelijk geen afnemer op de gasaansluiting dus er is ook geen afnemer af te sluiten.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Erwin_83
Dapdodo schreef op maandag 10 juli 2023 @ 22:20:
[...]

We zullen hier wel van mening over blijven verschillen.
Communicatie is zenden en ontvangen/reageren.
Als iedere foute afmelding direct tot een werkelijk verwijdering zou leiden, want de tweakersroute vraagt niks aan. Dan hebben ze meer werk denk ik in herstellen. Zou de verhouding goed/fout/per ongeluk wel eens willen weten van een backoffice.
Dus er moet eerst nog een controle slag plaatsvinden, dat daar niet perse mijnaansluiting.nl voor gebruikt moet worden geven ze ook in de brief aan. Maar als de opzegging bevestigd wordt is dat dan opdracht geven? Mijn mening wel.
De aansprakelijkheid is wel iets, hoewel daarover ook in mijn koopakte staat, dat ik iedereen die noodzaak ziet om een leiding door mijn erf te leggen of te verwijderen toegang moet verlenen mits ze beloven het te herstellen of te vergoeden (dus niet perse in oude staat). Heb dit dus al gehad met een riool door de brandgang die deels van mij en deels van de buren is. Het is een regenafvoer van de achterliggende percelen, anders staan hun tuinen en schuurtjes blank.
Controle en communicatie zijn we zeker niet op tegen hoor.

Maar de optie "consument gebruikt geen gas meer en laat aan de netbeheerder de keus wat er met de aansluiting gebeurt" zie ik nooit staan.

Nu proberen ze je altijd te verleiden, naja dwingen tot een opdracht voor verwijdering, met de bijbehorende voorwaarden zoals beperkte aansprakelijkheid.

Acties:
  • +13 Henk 'm!
@Dapdodo
Communicatie is inderdaad zenden en ontvangen. Daarom is het advies hier ook om altijd inhoudelijk te reageer op de brieven van de netbeheerder.

Helaas is het onderdeel "communicatie" bij de netbeheerders al jaren kapot. Het begint al met de eerste brief, waarin de klant min of meer van diefstal beschuldigd wordt ("u gebruikt energie zonder dat u daarvoor betaalt") en waarin drie keuze-opties voorgesteld worden die elk een nieuwe overeenkomst betekenen. Het aangaan van een overeenkomst uit ƩƩn van die opties is simpelweg niet verplicht. De beschuldigingen van diefstal die veel netbeheerders in de brief zetten, is ronduit schandalig.

Als je dan in reactie gewoon aangeeft dat je de gasaansluiting niet meer gebruikt en de netbeheerder dus zelf maar moet beslissen wat ze met hun eigendom, dan lijkt de netbeheerder die boodschap niet te ontvangen. En starten de ellenlange discussies waarbij de netbeheerders er alles aan doen om je met hele creatieve interpretatie van de regelgeving en onder dreiging van deurwaarders, hoge kosten en dergelijke toch aan te zetten tot het aangaan van een overeenkomst.

De kantonrechters en ACM hebben al lang duidelijkheid gegeven aan het feit dat een nieuwe overeenkomst in welke vorm dan ook niet verplicht is, en dat de netbeheerder zelf dus (op eigen initiatief en voor eigen rekening ) zijn zaken met betrekking tot ongebruikte gasaansluitingen moet regelen.

De beschuldiging van diefstal moet uit de eerste brief van de netbeheerder, en er moet een vierde optie komen "U heeft de overeenkomst opgezegd omdat u de aansluiting niet meer gebruikt. U heeft daardoor geen belang meer bij de aansluiting en laat het beheer geheel over aan ons (de netbeheerder). Wij zullen op korte termijn een afspraak met u maken om de gasaansluiting buiten werking te stellen. Indien wij hierbij de aansluiting verwijderen, dan is dit definitief. Indien wij de aansluiting verzegelen of afsluiten, dan is heraansluiting tegen vergoeding mogelijk. Wenst u de gasaansluiting te behouden, dan adviseren wij u dringend om een leegstandscontract bij een energieleverancier te nemen of te kiezen voor de optie 'tijdelijk afsluiten'. "

Helaas ontbreek dergelijke fatsoenlijke communicatie al jarenlang. En erger nog, de netbeheerders blijven volharden in vele leugens. Ook wanneer je gewoon netjes communiceert is er met de netbeheerders niet fatsoenlijk uit te komen, omdat de netbeheerders gewoon helemaal niets lijken te begrijpen van fatsoenlijke communicatie (of eigenlijk: omdat de netbeheerders te arrogant zijn om hun procedures aan te passen aan de realiteit en regelgeving).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dapdodo
@Ivow85 Op zich mee eens als je de brieven zo langs ziet komen.
Conclusie kan dan zijn dat, via www.mijnaansluiting.nl, het al een stuk vriendelijker gaat dan vroeger.

Wat er dan nog in verweven moet worden:
Huurders die gas opzeggen en dus de ATO, maar de huiseigenaar vind dat de gasaansluiting moet blijven.
Omdat als de huurder het pand verlaat er dan geen verwarming of SWW meer is.

Mensen die richting grote schulden afzakken en in de winter niet mogen worden afgekoppeld, enveloppen niet of nauwelijks openen enz. Want de huidige brieven lijken uit die procedure te komen, zoals ze nu zijn opgesteld en ook dit gebeurd nog steeds. Alleen minder op dit forum aanwezig vermoed ik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• phicoh
Dapdodo schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 09:41:
Mensen die richting grote schulden afzakken en in de winter niet mogen worden afgekoppeld, enveloppen niet of nauwelijks openen enz. Want de huidige brieven lijken uit die procedure te komen, zoals ze nu zijn opgesteld en ook dit gebeurd nog steeds. Alleen minder op dit forum aanwezig vermoed ik.
Normaal gesproken zou je bij een bedrijf verwachten dat als je een brief schrijft naar dat bedrijf er iemand jouw brief leest. En als jouw brief overduidelijk niet in het standaard patroon past, dan zou je verwachten dat die brief verder de organisatie in gaat tot er iemand iets mee kan.

Kenmerk van de netbeheerders is dat ze de gasverlaters in een standaard stramien willen drukken. Wat opzich nog niet heel erg is, behalve dat hun standaard stramien juridisch onjuist is.

Hoewel ik niet mag klagen over Liander, ik heb in twee jaar nog nooit iets van ze gehoord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:03

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

phicoh schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 10:43:
[...]
Hoewel ik niet mag klagen over Liander, ik heb in twee jaar nog nooit iets van ze gehoord.
Je betaalt al twee jaar niet meer voor de ATO terwijl er wel een gasaansluiting is :?
Dat is toch ONVEILIG (volgens Liander) :?

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• phicoh
Freee!! schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 12:03:
Je betaalt al twee jaar niet meer voor de ATO terwijl er wel een gasaansluiting is :?
Dat is toch ONVEILIG (volgens Liander) :?
Dat is inderdaad super onveilig, vooral omdat ik niet betaal. Als ik wel zou betalen dan zou helemaal veilig zijn.

Het mooiste zou zijn als ze de meter weghalen als de boel toch open moet vanwege de aanleg van glasvezel. Maar de kans daarop is nul denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15:59
De eerste brief van Liander is binnen na het opzeggen eind juni.
Voorbeeldbrief 1a verstuurd.

[ Voor 18% gewijzigd door ron321 op 11-07-2023 15:30 ]

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ron321
Zojuist een mail terug dat info at liander punt nl niet meer gebruikt wordt.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ron321
De enige mogelijkheid is nu een contactformulier (buiten twitter en FB).
Dus de hele brief maar gekopieerd naar het contactformulier.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ron321
Zojuist daar een bevestiging van ontvangen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:24
Trichoglossus schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 20:50:
[...]

De kans dat er een lek bij de gevel ontstaat is vrij minimaal. Maar nooit uit te sluiten.
We komen wel bij meer bewoners die aangeven dat de gaskraan dicht staat. Maar waar we toch nog een aanzienlijke hoeveelheid gas wordt gemeten rondom de meter.

Of er bij werkzaamheden in de tuin, de gasvoerende leiding geraakt wordt. Zolang ie er ligt, en gasvoerend is, blijft het een risico.

In het ergste geval verandert je woning na een vakantie, en een lichtschakelaar aan gedaan te hebben, in een echte doorzonwoning, zonder voor- en achtergevel.
Dan ben je daarna wel definitief verlost van je gasmeter >:)
Ik heb een eigen gasmeter en meet regelmatig op mogelijke lekkages. Ik zal eens een rekening naar Stedin moeten sturen voor deze metingen.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik heb op 29-06 van Liander een ā€˜opdrachtbevestiging’ gehad waarin staat dat Van Baarsen Buisleidingen B.V. contact met mij op gaat nemen voor een afspraak.

Is dit het deel wat nou zo traag is (oftewel: kan het zijn dat dit nog maanden of jaren gaat duren?) of zit dat meer in de voorbereiding? Die lijkt hier afgerond (bodemonderzoek etc).

Ik heb er geen haast mee maar ben gewoon ff nieuwsgierig :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wouter2403
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 21-09 09:59
Wouter2403 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 13:15:
[...]

Ah ja ik zie het. Ik wacht nog een paar dagen geduldig af, de aanvraag voor een offerte is vorige week maandag de deur uit gegaan.
Vandaag de volgende mail van DNWG (tegenwoordig Stedin maar de mailadressen en handtekening onder mails is nog niet aangepast blijkbaar):

Geachte mevrouw, meneer,

Hartelijk dank voor uw opdracht. Hiermee is uw aanvraag definitief.
Het aanvraagnummer is: geanonimiseerd
Het aansluitadres is: geanonimiseerd

Contact aannemer
In uw regio werken we samen met huisaannemer Nutswerk. U kunt na 4 werkdagen contact opnemen tussen 09:00 en 17:00 uur. Nutswerk is te bereiken op 0113 24 28 00.
DNWG maakt geen planning, daarom neemt u zelf contact op met onze aannemer, zodat u in overleg een afspraak kunt maken.
Nutswerk is in week 31 t/m 33 gesloten wegens zomervakantie. U kunt tot en met week 30 contact met hen opnemen voor het maken van een afspraak. De werkzaamheden zullen na de bouwvakantie worden uitgevoerd.

Samen met u zorgen we voor een goede voorbereiding
Een goede voorbereiding op de werkzaamheden is belangrijk. Hier leest u wat Stedin doet en wat we aan u vragen, om goed voorbereid te zijn.

Grondwerkzaamheden
Bij grondwerkzaamheden op eigen terrein zal de aannemer verdichten. Het (later) aanvullen van grond en/of terugleggen van straatwerk of andere soorten bedekkingen op eigen terrein, is voor rekening van de eigenaar van het perceel.

Heeft u nog vragen?
Neem dan contact op met onze afdeling Front Office, 0113 74 11 00.
Wij zijn u graag van dienst op werkdagen van 08:30 tot 16:30 uur.
U kunt ook een e-mail sturen naar fm_adminaansluitingen@dnwg.net

Met vriendelijke groet,
DNWG

Ik heb geen opdrachten bevestigd, alleen een offerte-aanvraag gedaan via mijnaansluiting. Er wordt ook niet gerept over kosten dus die zullen er dan niet zijn?

Tevens gisteren bevestiging van beƫindiging van het contract bij Vandebron.

4850Wp West, 4050Wp Oost, 9kW J-series Pana geĆÆnstalleerd juni 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:53
Glashelder schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 19:27:
Ik heb op 29-06 van Liander een ā€˜opdrachtbevestiging’ gehad waarin staat dat Van Baarsen Buisleidingen B.V. contact met mij op gaat nemen voor een afspraak.

Is dit het deel wat nou zo traag is (oftewel: kan het zijn dat dit nog maanden of jaren gaat duren?) of zit dat meer in de voorbereiding? Die lijkt hier afgerond (bodemonderzoek etc).

Ik heb er geen haast mee maar ben gewoon ff nieuwsgierig :)
Afhankelijk van hoeveel zin de aannemer heeft kan het inderdaad ook maanden duren.

Om een gevalletje te noemen: Liander gaf aan een aannemer de opdracht om een dienstleiding (vanaf de hoofdleiding tot de gasmeter) te saneren. Na 2 jaar was er nog niets gebeurd, en de leiding stond ondertussen te blazen. Daarna heeft Liander zelf de leiding maar vervangen.

Teveel werk, te weinig mensen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Truus01
Wouter2403 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 20:04:
Grondwerkzaamheden
Bij grondwerkzaamheden op eigen terrein zal de aannemer verdichten. Het (later) aanvullen van grond en/of terugleggen van straatwerk of andere soorten bedekkingen op eigen terrein, is voor rekening van de eigenaar van het perceel.
Dat klinkt ook lekker...
En dat jij moet gaan bellen voor een afspraak ipv dat zij jou bellen.
Of is dat normaal als het via MijnAansluiting loopt?
Ook apart dat je dit al krijgt na alleen een offerte-aanvraag.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:36
.....

Grondwerkzaamheden

.....

Ik heb geen opdrachten bevestigd, alleen een offerte-aanvraag gedaan via mijnaansluiting. Er wordt ook niet gerept over kosten dus die zullen er dan niet zijn?
Ik neem aan dat jij de eigenaar van het perceel bent?
Dan mag je dus op eigen kosten alles (laten) herstellen wat ze, op jouw perceel, open trekken!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Blijf die verschillen tussen netbeheerders wel opvallend vinden hoor. Liander communiceert ā€˜gewoon’ dat alles netjes achterlaten zoals het is aangetroffen..
Trichoglossus schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 20:17:
[...]

Afhankelijk van hoeveel zin de aannemer heeft kan het inderdaad ook maanden duren.

Om een gevalletje te noemen: Liander gaf aan een aannemer de opdracht om een dienstleiding (vanaf de hoofdleiding tot de gasmeter) te saneren. Na 2 jaar was er nog niets gebeurd, en de leiding stond ondertussen te blazen. Daarna heeft Liander zelf de leiding maar vervangen.

Teveel werk, te weinig mensen.
Allright, thanks. Wellicht bel ik die toko morgen eens :)

[ Voor 64% gewijzigd door Glashelder op 11-07-2023 20:45 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Dapdodo schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 09:41:
@Ivow85 Op zich mee eens als je de brieven zo langs ziet komen.
Conclusie kan dan zijn dat, via www.mijnaansluiting.nl, het al een stuk vriendelijker gaat dan vroeger.

Wat er dan nog in verweven moet worden:
Huurders die gas opzeggen en dus de ATO, maar de huiseigenaar vind dat de gasaansluiting moet blijven.
Omdat als de huurder het pand verlaat er dan geen verwarming of SWW meer is.

Nou ja, heel vroeger (<2015) ging het vaak gewoon gratis, je zei het contract op en je was klaar....
dus waar het ontspoort is weet ik niet. (ja, bij Liegander, bij ~de anderen~ was het gratis)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wouter2403
Dronium schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 20:33:
[...]

Ik neem aan dat jij de eigenaar van het perceel bent?
Dan mag je dus op eigen kosten alles (laten) herstellen wat ze, op jouw perceel, open trekken!
Ja die vond ik ook wel opvallend. Wat mij betreft kappen ze de leiding aan de erfgrens af en in de meterkast. Laat de rest maar liggen, een complete renovatie van de voortuin is niet mijn doel eigenlijk.

In die zin is het nog wel aantrekkelijk alsnog de tweakersroute te volgen. Jullie willen een leiding verwijderen? Prima, maar laat dan mijn tuin achter zoals aangetroffen.

[ Voor 15% gewijzigd door Wouter2403 op 11-07-2023 23:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wouter2403
Truus01 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 20:32:
[...]

Dat klinkt ook lekker...
En dat jij moet gaan bellen voor een afspraak ipv dat zij jou bellen.
Of is dat normaal als het via MijnAansluiting loopt?
Ook apart dat je dit al krijgt na alleen een offerte-aanvraag.
Ja inderdaad, ik heb geen opdracht gegeven, alleen een prijs opgevraagd. Het lijkt me dan ook lastig om eventuele extra kosten op mij te verhalen ik zo’n geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-09 09:09
Wouter2403 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 23:27:
[...]

Ja inderdaad, ik heb geen opdracht gegeven, alleen een prijs opgevraagd. Het lijkt me dan ook lastig om eventuele extra kosten op mij te verhalen ik zo’n geval.
geen opdracht gegeven? alsof ze uit zichzelf die verwijdering gaan doen? :+ :X

the older I get, the better I was...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-09 12:59
Als je belt om een afspraak te maken zien hun dat alsnog als een opdracht misschien?

snameroc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wouter2403
Kees-Jan schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 06:15:
[...]

geen opdracht gegeven? alsof ze uit zichzelf die verwijdering gaan doen? :+ :X
Status van de aanvraag via mijnaansluiting:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h1a4DuRE-muiGaQL9b7Xk7mZRWA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/86WAE0N4NxfVyduqcXhWGKyI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0GXZPtBzhNFq5x4COU8XWYo_QXw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TzmoGNBPACsBvBnoaOJWdALw.jpg?f=fotoalbum_large

Dus ja, blijkbaar hebben ze dat zelf besloten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Erwin_83
Wouter2403 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 20:04:
[...]

Vandaag de volgende mail van DNWG (tegenwoordig Stedin maar de mailadressen en handtekening onder mails is nog niet aangepast blijkbaar):

Geachte mevrouw, meneer,

Hartelijk dank voor uw opdracht. Hiermee is uw aanvraag definitief.
Het aanvraagnummer is: geanonimiseerd
Het aansluitadres is: geanonimiseerd

Contact aannemer
In uw regio werken we samen met huisaannemer Nutswerk. U kunt na 4 werkdagen contact opnemen tussen 09:00 en 17:00 uur. Nutswerk is te bereiken op 0113 24 28 00.
DNWG maakt geen planning, daarom neemt u zelf contact op met onze aannemer, zodat u in overleg een afspraak kunt maken.
Nutswerk is in week 31 t/m 33 gesloten wegens zomervakantie. U kunt tot en met week 30 contact met hen opnemen voor het maken van een afspraak. De werkzaamheden zullen na de bouwvakantie worden uitgevoerd.

Samen met u zorgen we voor een goede voorbereiding
Een goede voorbereiding op de werkzaamheden is belangrijk. Hier leest u wat Stedin doet en wat we aan u vragen, om goed voorbereid te zijn.

Grondwerkzaamheden

Heeft u nog vragen?
Neem dan contact op met onze afdeling Front Office, 0113 74 11 00.
Wij zijn u graag van dienst op werkdagen van 08:30 tot 16:30 uur.
U kunt ook een e-mail sturen naar fm_adminaansluitingen@dnwg.net

Met vriendelijke groet,
DNWG

Tevens gisteren bevestiging van beƫindiging van het contract bij Vandebron.
Goede reden dus om geen opdracht voor verwijdering te geven, maar te wachten tot het op initiatief van de netbeheerder gaat.

Hier gaf de schouwer toen ook aan dat straatwerk niet wordt terug gelegd. Na contact met Liander is het toen wel terug gelegd, aangezien het in opdracht van Liander ging.

Maar als je nu een afspraak maakt ga je akkoord met hun voorwaarden, gezien ze het van te voren aangeven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Truus01
Wouter2403 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 23:27:
Wat @Erwin_83 ook al aangeeft, als je hier nu op ingaat, ga je akkoord met die voorwaarden.
Breken zij je tuin open en mag je zelf, op eigen kosten, de boel weer netjes zien te krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:59
Truus01 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 10:25:
[...]

Wat @Erwin_83 ook al aangeeft, als je hier nu op ingaat, ga je akkoord met die voorwaarden.
Breken zij je tuin open en mag je zelf, op eigen kosten, de boel weer netjes zien te krijgen.
Dat is een tikkie overdreven. Ze leggen in principe alles weer 'netjes' terug. Maar er zijn gevallen bekend waar de eigenaar minder tevreden was met het eindresultaat. Dan mag je dat zelf oplossen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Erwin_83
ahbart schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 10:30:
[...]

Dat is een tikkie overdreven. Ze leggen in principe alles weer 'netjes' terug. Maar er zijn gevallen bekend waar de eigenaar minder tevreden was met het eindresultaat. Dan mag je dat zelf oplossen.

Vrij vertaald staat er, we maken het gat dicht en trillen het aan. De rest mag je zelf doen (of laten doen)
Op gemeente grond maken ze wel alles netjes dicht, prive grond niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sideriusj
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:59

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

onetime schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 22:58:
[...]

Nou ja, heel vroeger (<2015) ging het vaak gewoon gratis, je zei het contract op en je was klaar....
dus waar het ontspoort is weet ik niet. (ja, bij Liegander, bij ~de anderen~ was het gratis)
Het is begonnen toen bekend werd dat we van het gas af moesten. De netwerkbeheerders zagen de bui al hangen. Iedereen van het gas af, dus geen gas netwerk meer nodig.

Acties:
  • +6 Henk 'm!
sideriusj schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 10:49:
[...]

Het is begonnen toen bekend werd dat we van het gas af moesten. De netwerkbeheerders zagen de bui al hangen. Iedereen van het gas af, dus geen gas netwerk meer nodig.
Natuurlijk zagen de netbeheerders de bui hangen. Ze hebben in 2013 nota bene zelf voor hun steun aan het energie-akkoord getekend!

In dat kader is het bijzonder vreemd dat ze vervolgens het soepele verloop van die transitie, die ze zeggen te steunen, nu 10 jaar later nog altijd actief dwarsbomen.

Dat er bij grote veranderingen in het begin wat opstartproblemen zijn en zaken gestroomlijnd moeten worden is begrijpelijk. Maar dit gedrag van netbeheerders is moedwillig consumenten lastig vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wouter2403
Erwin_83 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 10:33:
[...]

Vrij vertaald staat er, we maken het gat dicht en trillen het aan. De rest mag je zelf doen (of laten doen)
Op gemeente grond maken ze wel alles netjes dicht, prive grond niet.
Er staat zelfs een linkje in de mail waar in staat wat ik moet regelen voor de verwijdering. Ook het verwijderen van bestrating moet ik zelf doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OL84per0D4pqHEeZ2yUQ-U6HRVE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VNfwin7xXSKKqJgcRxJ8ulnX.jpg?f=fotoalbum_large

Gezien het feit dat ik niet eens weet waar die gaspijp precies loopt, betekend dat de hele oprit verwijderen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kees-Jan
Wouter2403 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 13:23:
[...]

Er staat zelfs een linkje in de mail waar in staat wat ik moet regelen voor de verwijdering. Ook het verwijderen van bestrating moet ik zelf doen.

[Afbeelding]

Gezien het feit dat ik niet eens weet waar die gaspijp precies loopt, betekend dat de hele oprit verwijderen.
Ja, mooi hè? Cover your ass. Zélf doen én verantwoordelijk zijn voor die werkzaamheden die na aanvraag van de verwijdering uitgevoerd moeten worden... :X :O

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kaoh
[...]

[Afbeelding]

Niet opneembaar staat er. Dus de tegels die op te nemen zijn vallen daar niet onder. Zou je een asfalt laag hebben of dus een grind pad heb je een probleem. Als erop de tegels allemaal spullen staan moet je die eerst verwijderen. Zo lees ik die instructie.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Erwin_83
[...]

[Afbeelding]

Nog ff en je krijgt een instructie en een afhaal moment dat ze voor de meter komen en kan je alles zelf gaan regelen. 8)7

Volgens mij bedoelen ze met "niet opneembare bestrating" een gesloten verharding.

Gesloten verharding = asfalt, beton e.d.
Open verharding = tegels, klinkers e.d.

Dus straatwerk halen ze er wel uit, maar terugplaatsen doen ze niet.

Maargoed reden genoeg om niet akkoord te gaan en gelijk een aandachtspunt voor andere die zelf verwijdering aanvragen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kaoh
Ik sluip in dit topic al een tijdje rond. De transitie voor mijn bestaande woning uit de jaren 70 vorige eeuw gaat iets trager dan ik had gehoopt. Huis is te groot voor de lucht-water warmte pompen en daardoor bij verwrming nodig. Komende fase ga ik die in de vorm van lucht-lucht warmte pompen laten plaatsen en een deel van het water verwarming systeem is los gekoppeld (vloerverwarming) zodat die met een eigen electrische verwarming gedaan wordt. Komende winter hopen dat deze totaal opzet dan genoeg is om het warm te hebben. Dan de CV eruit voor een warmtepomp boiler en kan ik ook van het gas af....
Maar de huidige ontwikkelingen zijn ronduit demotiverend. Veel moeite en geld verder en dan behandeld worden alsof je de maatschappij bedonderd. Mn zonnepanelen zijn door het salderen inmiddels diefstal van mensen die het niet hebben. De piek belasting door de electrische verwarmingen samen met de electrische auto laden dwingen me (mischien) naar een 3x35A hoofdzekering waar ik sinds dit jaar de hoofdprijs voor moet betalen (want evil groot verbruiker, was altijd al duur maar zonder gas aansluiting kan je nog een beetje wegstrepen) en gas afsluiten mag alleen tijdelijk vanuit de veiligheid maar weghalen wordt op deze manier gewoon weer een heel project erachteraan waar ze je ook behandelen alsof je ze iets aandoet.
En dan gaan we met zn allen weer teleurgeteld zijn dat er zo weinig mensen doorpakken. Je hebt niet alleen een bak geld nodig om hetzelfde te hebben als ervoor, maar ook een pak geduld en project management skills.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:08
Kaoh schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 13:48:
Ik sluip in dit topic al een tijdje rond. De transitie voor mijn bestaande woning uit de jaren 70 vorige eeuw gaat iets trager dan ik had gehoopt. Huis is te groot voor de lucht-water warmte pompen en daardoor bij verwrming nodig. Komende fase ga ik die in de vorm van lucht-lucht warmte pompen laten plaatsen en een deel van het water verwarming systeem is los gekoppeld (vloerverwarming) zodat die met een eigen electrische verwarming gedaan wordt. Komende winter hopen dat deze totaal opzet dan genoeg is om het warm te hebben. Dan de CV eruit voor een warmtepomp boiler en kan ik ook van het gas af....
Maar de huidige ontwikkelingen zijn ronduit demotiverend. Veel moeite en geld verder en dan behandeld worden alsof je de maatschappij bedonderd. Mn zonnepanelen zijn door het salderen inmiddels diefstal van mensen die het niet hebben. De piek belasting door de electrische verwarmingen samen met de electrische auto laden dwingen me (mischien) naar een 3x35A hoofdzekering waar ik sinds dit jaar de hoofdprijs voor moet betalen (want evil groot verbruiker, was altijd al duur maar zonder gas aansluiting kan je nog een beetje wegstrepen) en gas afsluiten mag alleen tijdelijk vanuit de veiligheid maar weghalen wordt op deze manier gewoon weer een heel project erachteraan waar ze je ook behandelen alsof je ze iets aandoet.
En dan gaan we met zn allen weer teleurgeteld zijn dat er zo weinig mensen doorpakken. Je hebt niet alleen een bak geld nodig om hetzelfde te hebben als ervoor, maar ook een pak geduld en project management skills.
Lees ik nu goed dat je vloerverwarming met elektrische verwarming wil gaan doen, en dat je denkt dat het huis te groot is voor een L/W warmtepomp? Ik weet niet in wat voor kasteel je woont, en het is het verkeerde topic hier, maar ik zie wat rode vlaggen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaoh
overhyped schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 15:07:
[...]

Lees ik nu goed dat je vloerverwarming met elektrische verwarming wil gaan doen, en dat je denkt dat het huis te groot is voor een L/W warmtepomp? Ik weet niet in wat voor kasteel je woont, en het is het verkeerde topic hier, maar ik zie wat rode vlaggen…
Het water in de vloer wordt electrisch verwarmd, dus hij is indirect. Niet anders dan wanneer je radiatoren met een warmtepomp verwarmt. Dus niet een electrisch matje van een voetbalveld groot ofzo inderdaad :D

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:08
Kaoh schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 15:32:
[...]

Het water in de vloer wordt electrisch verwarmd, dus hij is indirect. Niet anders dan wanneer je radiatoren met een warmtepomp verwarmt. Dus niet een electrisch matje van een voetbalveld groot ofzo inderdaad :D
maar met cop1 meuk dus? msichien even een eigen topic openen om het hele huis door te nemen, kan me weinig voorstellen bij een huis dat te groot is voor een WP.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Derby
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Tl;dr:
Ik ben op 4 januari 2023 gestart met de tweakers route (dossier) en het is nu 12 juli en ik heb sinds een uur een slotje.

Lang verhaal:
Zojuist stond er een medewerker van Enexis aan de deur. Onaangekondigd. Hij kwam praten over de problemen die ik ervoer met het aanvragen van het verwijderen van de gas aansluiting via mijnaansluiting.nl. Voor de goede orde, ik heb nooit een poging gedaan om de aansluiting te laten verwijderen. Ik heb dus ook geen problemen ervaren bij het aanvragen van de het verwijderen van de aansluiting. Ik ben van de school die zegt dat de aansluiting niet van mij is maar van Enexis en dat Enexis dus moet bepalen wat ze met hun aansluiting willen doen nu ik geen gas contract meer heb.
De beste man probeerde mij nog te bewegen naar het aanvragen van de verwijdering via mijnaansluiting.nl. Toen ik aangaf mij niet verantwoordelijk te voelen voor de aansluiting maar die verantwoordelijkheid bij Enexis te laten stelde de medewerker voor om dan een slotje te plaatsen. Dit zou maar tien maanden mogen blijven zitten en dan zou ik weer een brief krijgen over wat te doen met de gasaansluiting. Dan zou ik moeten kiezen wat ik met de gas aansluiting wil.

Nu ben ik dus weer een klein stapje dichterbij het laatste hoofdstuk wat hoort bij van het gas afgaan.

De beste man had het erover dat de aansluiting alleen maar aan de straat kant verwijderd zou worden. De meter en de leidingen zouden blijven liggen mocht ik in de toekomst besluiten geen gas meer te willen gebruiken. Dat is van begin januari tot nu de insteek geweest en ik verwacht niet dat het gaat veranderen.
Volgens de man volgt er geen factuur omdat dit op aangeven van Enexis zelf is. Dat moet ik nog maar zien natuurlijk.
Wat ik nog wel wil melden is dat de man vertelde dat dit geval geregistreerd zou worden als uithuizing. Ik neem aan dat het een intern verzonnen term is want ik had er nog nooit van gehoord. Nu ben ik wel benieuwd wat er zou gebeuren als iemand die term in communicatie met Enexis gebruikt. Of ze dan eerder door hebben wat voor aansluiting dit is of gaat worden. Aan de andere kant is mijn ervaring met Enexis dat ze niet lezen dus dan zou het niet uit moeten maken.
Uit de conversatie kon ik wel opmaken dat er toch nog de nodige mensen zijn die geen gascontract hebben maar wel gas gebruiken en dat dat het grootste deel van zijn werkdag vulde.

Wat een proces is dit. Zo zonde van de energie. Vraag mij wat mijn beweegredenen zijn voor het opzeggen van het gascontract en concludeer dan als organisatie wat te doen met het eigendom van diezelfde organisatie. Dan kan er binnen een maand duidelijk zijn wat er wel en niet moet gebeuren.

If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:11
Derby schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 15:36:
Wat een proces is dit. Zo zonde van de energie. Vraag mij wat mijn beweegredenen zijn voor het opzeggen van het gascontract en concludeer dan als organisatie wat te doen met het eigendom van diezelfde organisatie. Dan kan er binnen een maand duidelijk zijn wat er wel en niet moet gebeuren.
Precies dat.
Ze gaan er vanuit dat mensen zonder gascontract nog wel gas gebruiken. Alle communicatie daarna gaat bijna volledig uit van die aanname.
En ze hebben die communicatie vrijwel niet aangepast in de loop der jaren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Derby
  • Niet online
Plenkske schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 15:42:
[...]

Precies dat.
Ze gaan er vanuit dat mensen zonder gascontract nog wel gas gebruiken. Alle communicatie daarna gaat bijna volledig uit van die aanname.
En ze hebben die communicatie vrijwel niet aangepast in de loop der jaren.
Ik bemerkte bij de medewerker duidelijk dat hij zijn dagen vooral vult met mensen die oneigenlijk gebruik maken van gas. Ik was duidelijk een uitzondering in zijn ogen. De beste man zat nog een jaar voor zijn pensioen volgens eigen zeggen. Dus dat ze de communicatie niet aangepast hebben kan ik me ergens wel wat bij voorstellen. Waar ik me niks bij kan voorstellen is dat als je zo vaak de zelfde brief krijgt (voorbeeld brief 1A en 1B) dat je dan niet eens gaat nadenken over een andere procedure. Of het verloop moet zo groot zijn dat elke medewerker maar 1 maal die brief ziet en dan weer ergens anders werkt.
Ondanks alles jammer dat het zo moet in een tijd waarin verandering geen optie meer is maar een verplichting.

If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Truus01
Derby schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 15:49:
Of het verloop moet zo groot zijn dat elke medewerker maar 1 maal die brief ziet en dan weer ergens anders werkt.
En dan bij die ander (of Liander) toch weer dezelfde brief ziet?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• phicoh
Derby schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 15:49:
Ik bemerkte bij de medewerker duidelijk dat hij zijn dagen vooral vult met mensen die oneigenlijk gebruik maken van gas. Ik was duidelijk een uitzondering in zijn ogen. De beste man zat nog een jaar voor zijn pensioen volgens eigen zeggen. Dus dat ze de communicatie niet aangepast hebben kan ik me ergens wel wat bij voorstellen. Waar ik me niks bij kan voorstellen is dat als je zo vaak de zelfde brief krijgt (voorbeeld brief 1A en 1B) dat je dan niet eens gaat nadenken over een andere procedure. Of het verloop moet zo groot zijn dat elke medewerker maar 1 maal die brief ziet en dan weer ergens anders werkt.
Ondanks alles jammer dat het zo moet in een tijd waarin verandering geen optie meer is maar een verplichting.
Ondanks die uitzondering hebben alle netbeheerders wel een website op weten te tuigen waar je zelf verwijdering aan kan vragen. En hebben ze hun communicatie zo in kunnen richten dat je alleen die richting op geduwd wordt.

Dus ik kan me voorstellen dat je voor die man de uitzondering was. Maar de organisatie weet precies wat we aan het doen zijn. En ze willen het niet, dus wordt er geprobeerd om de tweakers-route zo moeilijk mogelijk te maken.

Slotjes plaatsen bij iemand die de tweakers-route volgt heeft alleen zin als dat slotje voor eeuwig kan blijven zitten. Anders kunnen ze na een jaar weer opnieuw beginnen met de communicatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Derby
  • Niet online
phicoh schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 17:17:
[...]

Ondanks die uitzondering hebben alle netbeheerders wel een website op weten te tuigen waar je zelf verwijdering aan kan vragen. En hebben ze hun communicatie zo in kunnen richten dat je alleen die richting op geduwd wordt.
Jeetje, goed punt ja. Ze hebben er al een heel systeem voor ingericht en dan nog de communicatie niet aanpassen is wel heel dubbel.
Slotjes plaatsen bij iemand die de tweakers-route volgt heeft alleen zin als dat slotje voor eeuwig kan blijven zitten. Anders kunnen ze na een jaar weer opnieuw beginnen met de communicatie.
Ja ik kijk er ook niet naar uit over een jaar die hele discussie weer opnieuw te moeten opstarten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wouter2403
Kaoh schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 13:36:
[...]

Niet opneembaar staat er. Dus de tegels die op te nemen zijn vallen daar niet onder. Zou je een asfalt laag hebben of dus een grind pad heb je een probleem. Als erop de tegels allemaal spullen staan moet je die eerst verwijderen. Zo lees ik die instructie.
Ah dat zou kunnen dat ze dat bedoelen inderdaad. Ik zou liever zien dat ze de leiding op de perceelgrens afknippen en in de meterkast opruimen en de rest laten zitten eigenlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Wouter2403 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 18:44:
[...]

Ah dat zou kunnen dat ze dat bedoelen inderdaad. Ik zou liever zien dat ze de leiding op de perceelgrens afknippen en in de meterkast opruimen en de rest laten zitten eigenlijk.
Kun je toch vragen of ze het zo willen doen, misschien moet je er iets voor ondertekenen zodat het niet meer hun verantwoordelijkheid is.

[ Voor 12% gewijzigd door klump4u op 12-07-2023 19:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaoh
Wouter2403 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 18:44:
[...]

Ja gelijk een mooi kanaal je huis in voor een toekomstig project. Wel goed dichtmaken anders is ie ook leuk voor de ratten en muizen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Rommelzolder
[quote]Derby schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 15:36:
Tl;dr:
Ik ben op 4 januari 2023 gestart met de tweakers route (dossier) en het is nu 12 juli en ik heb sinds een uur een slotje.
.
.
.
Wat ik nog wel wil melden is dat de man vertelde dat dit geval geregistreerd zou worden als uithuizing. Ik neem aan dat het een intern verzonnen term is want ik had er nog nooit van gehoord.
.
.
De term "uithuizing"wordt gebruikt voor de gevallen, dat er een wisseling van bewoners plaatsvindt op een bepaald adres. Die bewoners gaan dan "uit huis" en de levering wordt gestopt. De energieleverancier stuurt dan (geautomatiseerd) een bericht naar de netbeheerder met de aankondiging dat de levering beƫindigd gaat worden.
EƩn en ander is geregeld in de informatiecode Elektriciteit en Gas, zie met name artikel 3.4
Link: https://wetten.overheid.nl/BWBR0037934/2023-06-28#

Edit: bij de oorspronkelijke opzet van de Informatiecode Elektriciteit en Gas is er nooit over nagedacht, dat kleinverbruikers spontaan hun contract zouden kunnen opzeggen zonder te verhuizen. Er is dus ook geen apart proces voor ontworpen. Bij gebrek aan beter wordt dus het proces gebruikt dat bij een verhuizing wordt doorlopen. Vandaar dat "de bewoners van dit adres" brieven van de netbeheerder ontvangen met de aanmaning een contract af te sluiten. De netbeheerder weet niet beter of er heeft een verhuizing plaatsgevonden, waarbij de nieuwe bewoners nog geen contract hebben afgesloten

[ Voor 22% gewijzigd door Rommelzolder op 13-07-2023 09:55 ]

Sinds 2006 een warmtepomp met gesloten bodemsysteem, sinds midden 2019 6,6 kW panelen ZO, 3,2 kW panelen Z

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Erwin_83
klump4u schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 19:15:
[...]

Kun je toch vragen of ze het zo willen doen, misschien moet je er iets voor ondertekenen zodat het niet meer hun verantwoordelijkheid is.
Dat is al eerder voorgesteld, maar de netbeheerders willen dat niet en hebben toen bedacht dat ze voor het milieu geen bedrijfsafval in de bodem mogen achterlaten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:30

breinonline

Are you afraid to be known?

Erwin_83 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 21:39:
[...]

Dat is al eerder voorgesteld, maar de netbeheerders willen dat niet en hebben toen bedacht dat ze voor het milieu geen bedrijfsafval in de bodem mogen achterlaten.
Dat mag wettelijk ook niet. Dat mogen andere bedrijven namelijk ook niet. Laten we uit de discussie blijven of dat dan weet terecht is.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ā”ƒ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15Āŗ ā”ƒ WTW: Zehnder Q600 ā”ƒ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kees-Jan
Rommelzolder schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 20:18:
De term "uithuizing"wordt gebruikt voor de gevallen, dat er een wisseling van bewoners plaatsvindt op een bepaald adres. Die bewoners gaan dan "uit huis" en de levering wordt gestopt. De energieleverancier stuurt dan (geautomatiseerd) een bericht naar de netbeheerder met de aankondiging dat de levering beƫindigd gaat worden.
EƩn en ander is geregeld in de informatiecode Elektriciteit en Gas, zie met name artikel 3.4
Link: https://wetten.overheid.nl/BWBR0037934/2023-06-28#
Het doorgeven van het bericht van de energieleverancier aan de netbeheerder dat het contract is gestopt is al gedaan in de 30 dagen opzegtermijn van het gascontract (10 dagen voordat de opzegtermijn afloopt).
Dat de netbeheerder er het label "uithuizing" aan wil plakken is dan "iets naast de waarheid" want het pand is nog gewoon bewoond en dat heeft de beste meneer die het slotje geplaatst heeft ook geconstateerd.
@Derby gewoon lekker laten gaan, je bent er nu voor een jaar vanaf. Tenminste, als je geen factuur voor het plaatsen van een slotje krijgt, maar dat zal wel weer wƩl zo zijn gezien de geschiedenis. Factuur betwisten op de gebruikelijke manier en steeds blijven reageren op brieven van de netbeheerder/deurwaarder/incassobureau :*)

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Kaoh schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 15:32:
[...] Het water in de vloer wordt electrisch verwarmd, dus hij is indirect. Niet anders dan wanneer je radiatoren met een warmtepomp verwarmt. Dus niet een electrisch matje van een voetbalveld groot ofzo inderdaad :D
Waar is je eigen topic? Want of je drukt je ongelukkig uit, of weet niet goed genoeg waar het om gaat.
Genoeg hier die je daar bij willen helpen...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kaoh
onetime schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 15:40:
[...]

Waar is je eigen topic? Want of je drukt je ongelukkig uit, of weet niet goed genoeg waar het om gaat.
Genoeg hier die je daar bij willen helpen...
Advies vraag: Electrificeren

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:44
Nieuwe update in mijn dossier The-Source in "Gas de deur uit doen: Gratis!"
Afspraak door aannemer staat gepland over 6 weken.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wouter2403
Wouter2403 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 14:33:
[...]

Beste,

Onlangs heb je contact gehad met ons serviceteam over de gasaansluiting. Naar aanleiding daarvan stuur ik je deze mail.

Zolang jouw netbeheerder de gasaansluiting niet heeft verwijderd, ben je verplicht om een gascontract af te sluiten. Dit wordt hier op de site van netbeheerder Liander bekrachtigt. Het is wel mogelijk om bij laag tot geen verbruik van gas een leegstandstarief aan te vragen. Je betaalt dan alleen de vaste kosten voor gas.

Ik durf niet een indicatie te geven van de verwerkingstijd op de technische afdeling. Naar schatting kan het twee tot drie weken duren voordat je opzegging goed verwerkt is.

Ik vertrouw er op je zo voldoende geĆÆnformeerd te hebben!

Heb je nog andere vragen? We helpen je uiteraard graag verder. Je kunt dan reageren op dit bericht. Fijne dag!

Met vriendelijke groet,

Serviceteam Vandebron
Vandaag de eindafrekening ontvangen van VDB *O* . Specificaties maar eens bekeken, de eindafrekening is voor elektriciteit -O- .
Over gas wordt niet gerept in de eindafrekening, zouden ze nu werkelijk het verkeerde product hebben beƫindigd? Weer maar een mail gestuurd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:06
@Wouter2403 |:( Als je gasstel het nog doet maar je lampen het niet, dan weet je genoeg. 8)7

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-09 12:59
Zonder stroom doet je gasketel het ook nietšŸ˜€

snameroc

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:57

BlueTooth76

Let the sun shine!

M'n moeder zit op mijn advies met gas en stroom nu bij 2 verschillende leveranciers.

Als de warmtepomp komt en de gasleverancier doet moeilijk bij het opzeggen, dan is het iets makkelijker om de automatische incasso's te stoppen ;)

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
BlueTooth76 schreef op zondag 16 juli 2023 @ 13:30:
M'n moeder zit op mijn advies met gas en stroom nu bij 2 verschillende leveranciers.

Als de warmtepomp komt en de gasleverancier doet moeilijk bij het opzeggen, dan is het iets makkelijker om de automatische incasso's te stoppen ;)
Daar had ik nog niet eens aan gedacht!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ron321
Vanmorgen een gemiste oproep van Liander waarop de volgende mail volgde:
Beste xxxx,

Op 11 juli heeft u ons een e-mail gestuurd. Hierin geeft u aan een brief van ons te hebben ontvangen dat u geen gascontract heeft. U geeft aan deze bij de leverancier opgezegd te hebben als in artikel3.6 van de algemene voorwaarden voor de aansluiting en transport elektriciteit en gas voor klein verbruik. Het is mij niet gelukt telefonisch contact met u te krijgen. In deze e-mail leest u mijn reactie.

Afsluiting/ geen gebruik maken
Bedankt voor uw email. Wat vervelend dat u deze brief heeft gekregen. Alleen is het zo zolang er een meter in uw huis zit bent u verplicht een contract te hebben. U dient een aanvraag te doen voor het verwijderen van de gasmeter via www.mijnaansluiting.nl. Als u een aanvraag doet voor het verwijderen kunnen wij een maand na het indienen van de aanvraag voor u de aansluiting administratief afsluiten en betaald u geen vastrechtkosten meer. Wij komen dan later de meter helemaal verwijderen. Dat kunnen wij niet op korte termijn door materiaal en personeel te kort.

Handleiding
Wij willen u vragen onderstaande link te gebruiken om dingen door te lezen over het afsluiten van uw aansluiting. Aansluiting stopzetten of verwijderen | Liander. Daarin vind u meer informatie over het stopzetten van uw aansluiting

Tot slot
Heeft u nog vragen? Op https://service.liander.nl/ vindt u antwoord op alle veelgestelde vragen.

Met vriendelijke groet,
Liander N.V.

xxxx
Medewerker Klantenservice
Hoe hierop te reageren/uberhaupt reageren?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kees-Jan
ron321 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 10:32:

[...]

zoiets:
Beste <netbeheerder>

U geeft aan dat het verplicht is om een energiecontract te hebben als er een meter in huis aanwezig is.
Graag zou ik van u het wetsartikel ontvangen waaruit deze verplichting ontstaat.
In artikel 3.6 van de ATO staat namelijk dat deze door beide partijen opgezegd kan worden en dat is, namens mij, rechtmatig gedaan door de energieleverancier volgens de geldende algemene voorwaarden. Enig onderliggend contract is derhalve al opgezegd.

U geeft aan dat ik een aanvraag dien te doen voor het verwijderen van de aansluiting.
Graag zou ik van u vernemen waarom ik zeggenschap heb over uw eigendommen. Ik ben geenszins van plan om een aanvraag in te dienen. U bent te allen tijde, op afspraak, welkom om op uw initiatief de aansluiting te verwijderen. Enige vorm van facturatie van deze werkzaamheden aan mij betwist ik op voorhand.

U geeft aan dat de aanvraag van verwijdering een voorwaarde zou zijn voor het administratief buiten gebruik stellen van de aansluiting en dat daardoor geen vastrechtkosten meer verschuldigd zouden zijn.
Vanuit mijn gezichtspunt heb ik het gascontract bij de energieleverancier opgezegd en is onderliggend de ATO met de netbeheerder opgezegd en daarom betaal ik nu geen vastrechtkosten meer voor de gasaansluiting. Er is geen contract met de netbeheerder waardoor een verplichting ontstaat voor de betaling van deze vastrechtkosten. Dus uw "administratief buiten gebruik stellen van de aansluiting" (of de voorwaarde van een aanvraag voor verwijdering) heeft geen enkele invloed op betalingen voor vastrecht.

met vriendelijke groet,
...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Erwin_83

[...]

Materiaal tekort 8)7 de dopjes om de leiding af te doppen zijn op? Geen tijd voor de uitvoering kan wel kloppen, doordat ze niet efficiƫnt werken.

Vraag ze eens naar de wettelijke grondslag om een contract te hebben als er een meter aanwezig is . 8)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kees-Jan
Erwin_83 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 11:34:
[...]

Materiaal tekort 8)7 de dopjes om de leiding af te doppen zijn op? Geen tijd voor de uitvoering kan wel kloppen, doordat ze niet efficiƫnt werken.

Vraag ze eens naar de wettelijke grondslag om een contract te hebben als er een meter aanwezig is . 8)
ze hebben nu ook te kort personeel. Misschien tijdens de sollicitatie even de meetlat erlangs leggen?
Of zou dat discriminatie zijn?! :+

Acties:
  • +7 Henk 'm!
@Kees-Jan @ron321

Nog even een correctie en toevoeging:
Beste <netbeheerder>

U geeft aan dat het verplicht is om een energiecontract te hebben als er een meter in huis aanwezig is.
Graag zou ik van u het wetsartikel ontvangen waaruit deze verplichting ontstaat.
In artikel 3.6 van de OTA ATO staat namelijk dat deze door beide partijen opgezegd kan worden en dat is, namens mij, rechtmatig gedaan door de energieleverancier volgens de geldende algemene voorwaarden. Enig onderliggend contract is derhalve al opgezegd en reeds beƫindigd.

U geeft aan dat ik een aanvraag dien te doen voor het verwijderen van de aansluiting.
Graag zou ik van u vernemen waarom ik zeggenschap heb over uw eigendommen. Ik ben geenszins van plan om een aanvraag in te dienen. U bent ten allen tijde op afspraak welkom om op uw initiatief en geheel voor uw rekening de aansluiting te verwijderen of andere werkzaamheden aan de aansluiting te verrichten die u nodig acht. Enige vorm van facturatie van deze werkzaamheden aan mij betwist ik op voorhand.

U geeft aan dat de aanvraag van verwijdering een voorwaarde zou zijn voor het administratief buiten gebruik stellen van de aansluiting en dat daardoor geen vastrechtkosten meer verschuldigd zouden zijn.
Vanuit mijn gezichtspunt heb ik het gascontract bij de energieleverancier opgezegd en is onderliggend de OTA ATO met de netbeheerder opgezegd en daarom betaal ik nu geen vastrechtkosten meer voor de gasaansluiting. Er is geen contract met de netbeheerder waardoor een verplichting ontstaat voor de betaling van deze vastrechtkosten. Dus uw "administratief buiten gebruik stellen van de aansluiting" (of de voorwaarde van een aanvraag voor verwijdering) heeft geen enkele invloed op betalingen voor vastrecht. Sterker nog: de aansluiting is reeds fysiek buiten gebruik gesteld doordat ik de hoofdkraan heb dichtgedraaid en mijn gascontract heb beƫindigd. Dat u bijbehorende administratieve handelingen kennelijk nog niet heeft afgerond schept voor mij gƩƩn betalingsverplichtingen .

met vriendelijke groet,

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:03

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Ivow85 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 12:41:
@Kees-Jan @ron321

[...]
Ook nog even toevoegen, dat het de verantwoordelijkheid is van de netbeheerder om een afspraak te maken en dat minimaal vijf werkdagen van te voren te doen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RagEnigma
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:54
Even de taalnazi uithangen. Het is te allen tijde.
Voor de rest helemaal eens met de toevoegingen.
https://taaladvies.net/te...-tijde-of-te-allen-tijde/

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:57

BlueTooth76

Let the sun shine!

[...]

Geachte heer, mevrouw,

Het staat u vrij om uw gasmeter op te halen als u dat nodig acht.
De koffie staat klaar.

Met vriendelijke groet,

X

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xerox
  • Laatst online: 21-09 10:32
Ik heb op 3 juli mijn gascontract opgezegd en op (dagtekening van) 12 juli een brief van Liander ontvangen, hierin staat dat er kosten zijn verbonden aan afsluiting.

Ik lees in de TS (uit 2021) dat reageren bij Liander niet nodig is en minstens net zo effectief is als wel reageren. Is dit nog steeds zo, of adviseren jullie nu voorbeeldbrief 1b te sturen?

PSN: Redrafted

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kees-Jan
Xerox schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 15:01:
Ik heb op 3 juli mijn gascontract opgezegd en op (dagtekening van) 12 juli een brief van Liander ontvangen, hierin staat dat er kosten zijn verbonden aan afsluiting.

Ik lees in de TS (uit 2021) dat reageren bij Liander niet nodig is en minstens net zo effectief is als wel reageren. Is dit nog steeds zo, of adviseren jullie nu voorbeeldbrief 1b te sturen?
Brief 1B sturen (of mailen).

Acties:
  • +7 Henk 'm!
Xerox schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 15:01:

Hoewel Liander inhoudelijk niet zo actief is en wat dat betreft reageren vrij zinloos is, is reageren wƩl altijd van belang voor je eigen dossiervorming. Je hebt een probleem wanneer jij net een uitzondering blijkt te zijn waar Liander wel verdere actie onderneemt en je dossier niet op orde is door niet te reageren. Juridisch maak je het dan wel erg lastig.

Ten onrechte wordt in de rechtspraak er nogal eens vanuit gegaan dat wanneer je niet op de eisen reageert, de eisen maar toegewezen moeten worden. Ook als de eisen onredelijk of zelfs juridisch onrechtmatig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phicoh
Ivow85 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 15:14:
Hoewel Liander inhoudelijk niet zo actief is en wat dat betreft reageren vrij zinloos is, is reageren wƩl altijd van belang voor je eigen dossiervorming. Je hebt een probleem wanneer jij net een uitzondering blijkt te zijn waar Liander wel verdere actie onderneemt en je dossier niet op orde is door niet te reageren. Juridisch maak je het dan wel erg lastig.

Ten onrechte wordt in de rechtspraak er nogal eens vanuit gegaan dat wanneer je niet op de eisen reageert, de eisen maar toegewezen moeten worden. Ook als de eisen onredelijk of zelfs juridisch onrechtmatig zijn.
Binnen het civiel recht geldt in het algemeen dat alles wat door de ene partij beweerd wordt en door de andere partij niet weersproken wordt, voor waar wordt aan genomen. Er geldt een duidelijke "wie zwijgt stemt toe".

Formeel geldt dit natuurlijk alleen tijdens een procedure. Maar rechters zijn in het algemeen niet blij als je allerlei argumenten pas tijdens een procedure op tafel legt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xerox
  • Laatst online: 21-09 10:32
Check. Ik had al het idee om de mail (of contactformulier nu hun mailadres niet meer werkt) te gaan versturen, maar wilde toch even polsen wat jullie idee was.
Mijn gevoel was ook dat "wie zwijgt stemt toe" van toepassing is, mocht Liander het tot een rechtzaak willen laten oplopen.

Heb direct via het contactformulier gereageerd en wacht met smart hun reactie af, als die al komt. Dank voor jullie reactie!

PSN: Redrafted

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Truus01
BlueTooth76 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 14:37:
[...]

Geachte heer, mevrouw,

Het staat u vrij om uw gasmeter op te halen als u dat nodig acht.
De koffie staat klaar.

Met vriendelijke groet,

X
Wel 5 werkdagen vooraf aangeven, anders staat de koffie niet klaar...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rommelzolder
Ivow85 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 12:41:
@Kees-Jan @ron321

[...]
@ron321 @Kees-Jan
Wellicht nog aan te vullen met de uitspraak van de ACM zelf, dat er geen enkele verplichting bestaat voor een kleinverbruiker om verwijdering aan te vragen.

Daarnaast zou ik melden, dat je van beide beweringen (gascontract verplicht en verwijdering aanvragen verplicht) een klacht bij ACM zult indienen wegens misleiding dan wel valsheid in geschrifte, waarbij je ACM zult verzoeken bij de eerstvolgende audit nadrukkelijk naar de juistheid van de communicatie richting gasverlaters te kijken.

Netbeheerders schermen graag met het feit dat ze voor ISO 9001, NEN-ISO 55001 en NTA 8120 (https://www.netbeheernede...er_(NN-CAM_4_0)_1_232.pdf)
zijn gecertificeerd.
Het loont wellicht de moeite om ook de certificerende instantie(s) aan te schrijven, die bij de verschillende netbeheerders hiervoor regelmatig audits verrichten, met de vraag bij de eerstvolgende audit de communicatie richting gasverlaters te toetsen op wettelijk correct zijn.
Het zou mij niet verbazen, als bij Liander dat de KIWA is.
(en nu hopen dat ze meelezen....)

Er wordt nu opnieuw gesproken over kosten die met afsluiting gepaard gaan. Dit sterkt het vermoeden, dat met het dreigen met die kosten kleinverbruikers onder druk worden gezet om dan toch maar verwijdering aan te vragen. Misschien een derde punt om bij ACM aanhangig te maken.

[ Voor 5% gewijzigd door Rommelzolder op 18-07-2023 16:31 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hans299
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19-09-2024
Rommelzolder schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 16:22:
[...]

@ron321 @Kees-Jan
Wellicht nog aan te vullen met de uitspraak van de ACM zelf, dat er geen enkele verplichting bestaat voor een kleinverbruiker om verwijdering aan te vragen.

Daarnaast zou ik melden, dat je van beide beweringen (gascontract verplicht en verwijdering aanvragen verplicht) een klacht bij ACM zult indienen wegens misleiding dan wel valsheid in geschrifte, waarbij je ACM zult verzoeken bij de eerstvolgende audit nadrukkelijk naar de juistheid van de communicatie richting gasverlaters te kijken.

Netbeheerders schermen graag met het feit dat ze voor ISO 9001, NEN-ISO 55001 en NTA 8120 (https://www.netbeheernede...er_(NN-CAM_4_0)_1_232.pdf)
zijn gecertificeerd.
Het loont wellicht de moeite om ook de certificerende instantie(s) aan te schrijven, die bij de verschillende netbeheerders hiervoor regelmatig audits verrichten, met de vraag bij de eerstvolgende audit de communicatie richting gasverlaters te toetsen op wettelijk correct zijn.
Het zou mij niet verbazen, als bij Liander dat de KIWA is.
(en nu hopen dat ze meelezen....)

Er wordt nu opnieuw gesproken over kosten die met afsluiting gepaard gaan. Dit sterkt het vermoeden, dat met het dreigen met die kosten kleinverbruikers onder druk worden gezet om dan toch maar verwijdering aan te vragen. Misschien een derde punt om bij ACM aanhangig te maken.
Overigens is (ACM) Consuwijzer.nl de juiste adressering richting ACM, tenminste als je binnen de categorie consumenten valt.
En dat is voor de meesten onder ons het geval.
De klachten die vanuit dit topic aan ACM/Consuwijzer worden gericht over energieleveranciers/netbeheerders vallen bij Consuwijzer onder de rubriek ā€œenergietransitieā€.

Gasloos sinds 2018, zonnepanelen, infrarood verwarming, inductie en warm water: all-electric

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GZ53
  • Registratie: September 2020
  • Niet online

GZ53

9kW panelen, 5kW warmtepomp

Een goede kennis van mij heeft weer eens eer reactie van Enexis ontvangen.
Deze heb ik nog niet eerder voorbij zien komen:
Geachte heer, mevrouw,

Deze e-mail ontvangt u naar aanleiding van de klacht die u heeft ingediend met betrekking tot het adres ******* Nr te ********. In uw klacht geeft u aan het niet eens te zijn met de factuur omtrent de kosten voor het ā€œuit bedrijf stellen aansluiting gas binnenā€. In uw e-mail licht u uw bezwaren toe. In deze e-mail zal ik reageren op uw bezwaren.
Uit uw schrijven maak ik op dat u bekend met ons standpunt omtrent kosten voor het afsluiting van de gasaansluiting. Ik kan u daarom simpelweg mededelen dat deze ongewijzigd is. Kosten voor het afsluiten van aansluiting worden terecht in rekening gebracht. Verwijdering van de gasaansluiting is gratis sinds 1 maart 2021, u hoeft hier derhalve niet voor te betalen. Ik raad u aan om een aanvraag voor verwijdering te doen via www.mijnaansluiting.nl. Wanneer u een aanvraag doet, wordt u in de tussentijd ook niet afgesloten.
Vragen
Voor eventuele vragen ben ik op maandag, donderdag, en vrijdag telefonisch bereikbaar tussen 08.00 en 12.00 uur, op de overige dagen kunt u mij bereiken tussen 08.00 tot 16.30 uur. Mijn telefoonnummer is 088 12345678. Een e-mail sturen mag ook. Dit is mogelijk door deze e-mail te beantwoorden.
Met vriendelijke groet,
L******
Klachten & Claims
Klantenservice Enexis Netbeheer B.V
Wat ga ik hier nu weer op antwoorden?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
GZ53 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 06:40:

[...]

Als de standaard brieven als zijn verstuurd en de meter niet onder weg zit, iets in de trend van:

"U gaat in uw reactie niet in op de door mij voorheen gestuurde argumentatie. "In deze mail licht ik uw bezwaren toe" is niet wat er gedaan is. Aangezien deze van uw kant onbeantwoord blijft, heeft verdere communicatie weinig zin, ik wacht met smart op uw argumentatie.

Groetjes"

[ Voor 5% gewijzigd door DaWizza op 20-07-2023 07:31 ]

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • +15 Henk 'm!
DaWizza schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 07:30:
[...]

Als de standaard brieven als zijn verstuurd en de meter niet onder weg zit, iets in de trend van:

"U gaat in uw reactie niet in op de door mij voorheen gestuurde argumentatie. "In deze mail licht ik uw bezwaren toe" is niet wat er gedaan is. Aangezien deze van uw kant onbeantwoord blijft, heeft verdere communicatie weinig zin, ik wacht met smart op uw argumentatie.

Groetjes"
Ik zou het nog iets uitgebreider insteken:

Geachte,

In uw bericht van <datum> schrijft u dat u zult reageren op mijn bezwaren tegen het beleid wat uw firma voert. Echter verzuimt u vervolgens geheel om op mijn bezwaren in te gaan. Derhalve blijven mijn bezwaren volledig overeind staan en beschouw ik uw reactie als een bevestiging dat u mijn bezwaren gegrond verklaart.

Voorts schrijft u dat uw standpunt met betrekking tot kosten voor afsluiting ongewijzigd is. Daarop kan ik het volgende melden:
- Wat uw eigen standpunt is, is niet relevant. U moet opereren binnen geldende wetgeving en juridische kaders. Gezien ik met u geen overeenkomst heb voor de gasaansluiting, geen overeenkomst wens voor de gasaansluiting en geen (onrechtmatig) gebruik maak van de gasaansluiting, is er simpelweg geen juridische grond voor het in rekening brengen van kosten voor de werkzaamheden die u kennelijk aan uw eigendom wenst uit te voeren.
- Vervolgens schrijft u dat verwijdering van de gasaansluiting geheel gratis is. Als dat zo is, waarom dreigt u dan met het in rekening brengen van kosten? U kunt kennelijk geheel gratis uw gasaansluiting verwijderen. Het enige wat u daarvoor dan moet doen is de uitvoerende afdelingen een opdracht geven. Van mij zult u geen opdracht krijgen, want zoals al gemeld zal ik geen nieuwe overeenkomst voor de gasaansluiting aangaan. Dus ook geen overeenkomst voor verwijdering van uw eigendom. De reden daarvoor is heel simpel: aan die opdracht verbindt uw firma een set Algemene Voorwaarden. In die Algemene voorwaarden wijst u elke vorm van aansprakelijkheid af, met als gevolg dat het aangaan van een overeenkomst voor verwijdering van de gasaansluiting voor mij onaanvaardbaar grote financiƫle risico's met zich meebrengt.
Wanneer u op uw initiatief de werkzaamheden komt uitvoeren, dan komen ook alle risico's voor uw rekening.

Mocht u op uw initiatief en geheel voor uw rekening werkzaamheden willen uitvoeren aan uw eigendom, dan kunt u daarvoor, zoals wettelijk voorgeschreven, minimaal 5 dagen van tevoren met mij een afspraak maken. U weet inmiddels hoe u mij kunt bereiken.

Groet....

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rommelzolder
GZ53 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 06:40:

[...]

Opnieuw dus dreigen met kosten voor afsluiten om aangeslotenen richting het aanvragen van verwijdering te duwen. Onzuivere handelspraktijk.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Rommelzolder
Ivow85 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 08:54:
[...]

Ik zou het nog iets uitgebreider insteken:

Geachte,

In uw bericht van <datum> schrijft u dat u zult reageren op mijn bezwaren tegen het beleid wat uw firma voert. Echter verzuimt u vervolgens geheel om op mijn bezwaren in te gaan. Derhalve blijven mijn bezwaren volledig overeind staan en beschouw ik uw reactie als een bevestiging dat u mijn bezwaren gegrond verklaart.

Voorts schrijft u dat uw standpunt met betrekking tot kosten voor afsluiting ongewijzigd is. Daarop kan ik het volgende melden:
- Wat uw eigen standpunt is, is niet relevant. U moet opereren binnen geldende wetgeving en juridische kaders. Gezien ik met u geen overeenkomst heb voor de gasaansluiting, geen overeenkomst wens voor de gasaansluiting en geen (onrechtmatig) gebruik maak van de gasaansluiting, is er simpelweg geen juridische grond voor het in rekening brengen van kosten voor de werkzaamheden die u kennelijk aan uw eigendom wenst uit te voeren.
- Vervolgens schrijft u dat verwijdering van de gasaansluiting geheel gratis is. Als dat zo is, waarom dreigt u dan met het in rekening brengen van kosten? U kunt kennelijk geheel gratis uw gasaansluiting verwijderen. Het enige wat u daarvoor dan moet doen is de uitvoerende afdelingen een opdracht geven. Je zou Dus ook geen overeenkomst voor verwijdering van uw eigendom. De reden daarvoor is heel simpel: aan die opdracht verbindt uw firma een set Algemene Voorwaarden. In die Algemene voorwaarden wijst u elke vorm van aansprakelijkheid af, met als gevolg dat het aangaan van een overeenkomst voor verwijdering van de gasaansluiting voor mij onaanvaardbaar grote financiƫle risico's met zich meebrengt.
Wanneer u op uw initiatief de werkzaamheden komt uitvoeren, dan komen ook alle risico's voor uw rekening.

Mocht u op uw initiatief en geheel voor uw rekening werkzaamheden willen uitvoeren aan uw eigendom, dan kunt u daarvoor, zoals wettelijk voorgeschreven, minimaal 5 dagen van tevoren met mij een afspraak maken. U weet inmiddels hoe u mij kunt bereiken.

Groet....
Prima reactie!

Er zou nog na het tekstblokje
....Van mij zult u geen opdracht krijgen, want zoals al gemeld zal ik geen nieuwe overeenkomst voor de gasaansluiting aangaan.....
kunnen worden toegevoegd:
Zoals u ongetwijfeld ook weet, heeft zelfs de ACM vastgesteld dat er geen verplichting bestaat om verwijdering aan te vragen. Het getuigt dan ook van onfatsoenlijk en misleidend communiceren om kleinverbruikers alsnog te intimideren met mogelijke kosten voor afsluiting teneinde ze te dwingen verwijdering aan te vragen.

Pagina: 1 ... 70 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.