Gas de deur uit doen: Gratis! Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 71 ... 104 Laatste
Acties:
  • 731.753 views

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• GZ53
  • Registratie: September 2020
  • Niet online

GZ53

9kW panelen, 5kW warmtepomp

Goed we hebben de mail zoals opgesteld door @ivow85 met de aanvulling van @rommelzolder gister verstuurd. De voorbeeldbrieven waren al verstuurd vandaar deze fantastische mail van @Ivow85.
(vervolg op het bericht van 20-07)

Deze keer een supersnelle reactie van Enexis, binnen 24 uur!
Geachte heer ************
Enexis Netbeheer blijft, zoals aangegeven, bij het standpunt dat de kosten voor het afsluiten van de aansluiting terecht in rekening worden gebracht. De factuur hiervoor zal daarom weer actief worden, verdere beslissingen hierover zal onze afdeling Incasso nemen. Verdere discussie hierover wordt niet meer aangegaan.
Vragen
Voor eventuele vragen ben ik op maandag, donderdag, en vrijdag telefonisch bereikbaar tussen 08.00 en 12.00 uur, op de overige dagen kunt u mij bereiken tussen 08.00 tot 16.30 uur. Mijn telefoonnummer is 088 857 31 62. Een e-mail sturen mag ook. Dit is mogelijk door deze e-mail te beantwoorden.
Met vriendelijke groet,
L*********
Klachten & Claims
Klantenservice Enexis Netbeheer B.V.
De goede kennis van mij heeft al 11 maanden de gaskraan dicht staan en voor dezelfde periode geen gascontract. een maand of 5 geleden is de meter verzegeld.

8)7 |:(

Acties:
  • +17 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RlT0zL34ccdy9zAwcC4oelV4-CA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yjqahT8GFcwOerEg0OEC0nSN.png?f=fotoalbum_large

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-09 09:09
GZ53 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 12:51:
Goed we hebben de mail zoals opgesteld door @ivow85 met de aanvulling van @rommelzolder gister verstuurd. De voorbeeldbrieven waren al verstuurd vandaar deze fantastische mail van @Ivow85.

[...]

De goede kennis van mij heeft al 11 maanden de gaskraan dicht staan en voor dezelfde periode geen gascontract. een maand of 5 geleden is de meter verzegeld.

Ook een korte mail terugsturen:

Beste <netbeheerder>,

Ik blijf ook bij mijn standpunt dat ik geen kosten ga betalen voor werkzaamheden waarvoor geen gegronde, wettelijke opdracht voor is gegeven. Daar ga ik zelf ook geen discussie meer over aan met jullie.

Mochten jullie bij dat standpunt blijven dan zie ik een rechtzaak hierover met vertrouwen tegemoed, zéker nadat er al jurisprudentie is over gelijkwaardige zaken.

met vriendelijke groet,

<GZ53>

the older I get, the better I was...

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Hans299
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19-09-2024
Kees-Jan schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 19:56:
[...]

Ook een korte mail terugsturen:

Beste <netbeheerder>,

Ik blijf ook bij mijn standpunt dat ik geen kosten ga betalen voor werkzaamheden waarvoor geen gegronde, wettelijke opdracht voor is gegeven. Daar ga ik zelf ook geen discussie meer over aan met jullie.

Mochten jullie bij dat standpunt blijven dan zie ik een rechtzaak hierover met vertrouwen tegemoed, zéker nadat er al jurisprudentie is over gelijkwaardige zaken.

met vriendelijke groet,

<GZ53>
@Kees-Jan

Kan nog korter ;) :

Geachte …….,

Onder verwijzing naar onderliggende correspondentie zal ik uw factuur betwisten.
Incasso wordt daarmee zinloos; een rechtszaak zie ik met vertrouwen tegemoet, gelet op voorliggende jurisprudentie.

met vriendelijke groet,

Xxxxx

Gasloos sinds 2018, zonnepanelen, infrarood verwarming, inductie en warm water: all-electric

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Kees-Jan
Hans299 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 20:26:
[...]

@Kees-Jan

Kan nog korter ;) :

Geachte …….,

Onder verwijzing naar onderliggende correspondentie zal ik uw factuur betwisten.
Incasso wordt daarmee zinloos; een rechtszaak zie ik met vertrouwen tegemoet, gelet op voorliggende jurisprudentie.

met vriendelijke groet,

Xxxxx
kan nog korter:
Doei!
:+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:11
Mand

Acties:
  • +7 Henk 'm!
@GZ53 de argumenten van Klachten & Claims zijn op.
Logisch ook, want tegen de waarheid in argumenten blijven verzinnen is lastig.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:03

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Ivow85 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 23:08:
@GZ53 de argumenten van Klachten & Claims zijn op.
Logisch ook, want tegen de waarheid in argumenten blijven verzinnen is lastig.
Moeten ze eens les gaan volgen bij Trump ;)

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +2 Henk 'm!
GZ53 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 12:51:

[...]

Kan het kloppen dat je dossier nog niet is bijgewerkt?

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bebopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 12:19

bebopper

I'm an absolute beginner...

Op vakantie geweest, maar tijdens mijn vakantie wel op 4 juli reactie ontvangen van Enexis op mijn laatste email vam 27 juni. Reactie van de advocaat van Enexis, verstuurd vanuit zijn email adres, ondertekend door afdeling klachten & claims.

Conclusie: ze willen graag dat ik stop met hen lastig te vallen })
Beste heer [Bebopper],

Hierbij een reactie op de klacht die u heeft ingediend betreft het adres [adres]. U heeft hier eerder contact over gehad met mijn collega's. Ik heb u klacht nogmaals behandeld, en moet u aangeven dat wij hierin niet van standpunt veranderen. Het is nog steeds het geval dat u de rekening voor het afsluiten van de gas aansluiting dient te voldoen. Ik verwijs u dan ook naar het eerdere mailcontact wat er is geweest, voor de verdere uitleg hiervan. Verdere mails zouden wij dan ook ter kennisgeving aannemen.

Vertrouwende erop u voldoende te hebben geïnformeerd. Ik wens u een prettige dag.

Vragen?
Heeft u nog vragen? Neem dan contact op met mij via telefoonnummer 088 857 03 78 van maandag tot en met vrijdag tussen 08.30 uur en 16.30 uur . Houd het ticketnummer bij de hand. U kunt ook reageren op deze e-mail.

Met vriendelijke groet,
[naam]
Ook mijn dossier bijgewerkt.

Zelfde situatie (en reactie van Enexis) als de kennis van @GZ53 .

[ Voor 6% gewijzigd door bebopper op 24-07-2023 11:40 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!
@bebopper Zullen we eens niet stoppen met ze lastig vallen?
Vanaf een speciaal e-mailadres;
Iedere dag een email sturen waar de wettelijke onderbouwing blijft?
Als iedereen hier eens aan mee deed die ze die onzin vertellen?

edit: de advocaten niet vergeten, die zijn duur voor de beantwoording / afhandeling.

Dit voor alle punten die ze fout hebben.
Één punt per email, anders worden ze niet allemaal beantwoord.

[ Voor 30% gewijzigd door onetime op 24-07-2023 12:39 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bebopper

bebopper

onetime schreef op maandag 24 juli 2023 @ 12:36:
@bebopper Zullen we eens niet stoppen met ze lastig vallen?
Vanaf een speciaal e-mailadres;
Iedere dag een email sturen waar de wettelijke onderbouwing blijft?
Als iedereen hier eens aan mee deed die ze die onzin vertellen?

edit: de advocaten niet vergeten, die zijn duur voor de beantwoording / afhandeling.

Dit voor alle punten die ze fout hebben.
Één punt per email, anders worden ze niet allemaal beantwoord.
Leuk idee, maar ze gaan gewoonweg niet meer antwoorden :X
Verdere mails zouden wij dan ook ter kennisgeving aannemen. (1)
offtopic:
(1) waarom ze daar 'zouden' en niet 'zullen' gebruiken, tsja, zal wel sjieker zijn ofzo....

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@bebopper Je bouwt wel een mooi dossier op, en het kost ze wel tijd.
Zo af-en-toe de email iets aan passen, en blijven vragen.
Die onzin met misleiding van ze moet gewoon stoppen.

edit: iedere niet beantwoorde email nogmaals sturen, omdat hij klaarblijkelijk niet is aangekomen...

[ Voor 21% gewijzigd door onetime op 24-07-2023 15:22 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21-09 15:28
onetime schreef op maandag 24 juli 2023 @ 13:10:
edit: iedere niet beantwoorde email nogmaals turen, omdat hij klaarblijkelijk niet is aangekomen...
Met iets van 'herinnering. Ik heb helaas nog geen adequate reactie mogen ontvangen op onderstaande mail.'

Maar als zij mogen reageren dat ze andere mails ter kennisgeving aannemen, dan zou ik reageren, met iets als 'ik zie uw rekening ook puur ter kennisgeving.'.
Maar ja, of dat slim is ivm dossieropbouw en mogelijk toekomstig voorkomen bij de rechter...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 05:34
Truus01 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 13:46:
[...]

Met iets van 'herinnering. Ik heb helaas nog geen adequate reactie mogen ontvangen op onderstaande mail.'

Maar als zij mogen reageren dat ze andere mails ter kennisgeving aannemen, dan zou ik reageren, met iets als 'ik zie uw rekening ook puur ter kennisgeving.'.
Maar ja, of dat slim is ivm dossieropbouw en mogelijk toekomstig voorkomen bij de rechter...
De neiging is groot ja, maar toch maar gewoon nog een keer een recap sturen, inclusief bij voorbaat betwisten van iedere factuur die mocht komen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tijs000
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 27-08 18:15
ik kijk altijd stiekem mee in deze thread. omdat het interessant is en ik in de toekomst wellicht zelf ook nog gebruik wil maken van deze route.

en als ik dan een artikel van radar tegen kom waarin uitgelecht wordt dat afkoppelen geld kost wordt ik toch wel een beetje boos. vooral omdat radar beter zou moeten weten -.-

https://radar.avrotros.nl...ntract-hebt/#buttonjamaar

wellicht mooi als iedereen de link (ja maar..) onder de pagina gebruikt om ze toe te lichten dat ze helemaal fout zitten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJmac
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:54
Als ik tussen de regels door lees, is bijvoorbeeld Enexis gewoon de verhuurder en dan maakt het niet uit als je in de huur of koop zit toch?

10x Canadian Solar 3.72Kwh SE Zuid, Apple

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tijs000
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 27-08 18:15
nee dat klopt maar ze wijzen er wel op dat het normaal geld zou kosten en dat vind ik nogal scheef.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Glashelder schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 19:27:
Ik heb op 29-06 van Liander een ‘opdrachtbevestiging’ gehad waarin staat dat Van Baarsen Buisleidingen B.V. contact met mij op gaat nemen voor een afspraak.

Is dit het deel wat nou zo traag is (oftewel: kan het zijn dat dit nog maanden of jaren gaat duren?) of zit dat meer in de voorbereiding? Die lijkt hier afgerond (bodemonderzoek etc).

Ik heb er geen haast mee maar ben gewoon ff nieuwsgierig :)
Ben zojuist gebeld. 1 augustus wordt alles verwijderd.

Vind het nog best snel gaan.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:58

de Peer

under peer review

Ik heb sinds 2018 een slotje op mijn gasmeter. is verzegeld.
Daarna dreigement van Enexis gehad dat ik moest kiezen tussen afsluiten of opnieuw aansluiten, waar ik nooit op in ben gegaan. en toen heb ik nooit meer iets vernomen.

Vandaag stonds opeens, zonder aankondiging, Enexis voor de deur en ze wilden graag de gasmeter inspecteren. Ik heb ze toegelaten en ze hebben netjes 'nul' genoteerd en gingen weer weg. Man gaf aan dat ze eigenlijk alleen even kwamen controleren of er echt geen gebruik/misbruik is. Ook wilde hij mijn telefoonnummer hebben, maar geen idee of ze me nu gaan bellen..

Vreemd, bijzonder. ben benieuwd of ik nu weer een paar jaar niets hoor of dat ik nieuwe dreigementen krijg.

ook vraag ik me af wat er gebeurt als ik (meermaals) niet thuis zou zijn. Blijven ze dan telkens onverwachts langs komen?

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 24-07-2023 16:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@tijs000
Lees svp polderhuis.org/abn als samenvatting met onderbouwing om te zien wat hier allemaal fout staat:
- verwijderen op verzoek is door de minister gratis gemaakt naar aanleiding van "onze rechtszaken tegen de netbeheerders." (kan veranderen door vernietigen van het besluit van de ACM door het College van Beroep voor het Bedrijfsleven (CBb), mede door onze bezwaar zaak daar)
- de huurder moet het inderdaad aan de verhuurder overlaten om te bepalen of de leiding weg mag.
- na het opzeggen van je gascontract betaal je helemaal niets meer voor gas. Ook niet voor de aansluiting, want de ATO is ook opgezegd. Wat de netbeheerders, of Mathijs ten Broeke, woordvoerder van de Woonbond, ook zeggen. Zie polderhuis.org/abn. Specifiek "hoofdstuk 6, huurders"
- Gas de deur uit doen: Gratis! voor de hele achtergrond.

-- Onetime

edit: https://radar.avrotros.nl...ntract-hebt/#buttonjamaar

[ Voor 20% gewijzigd door onetime op 25-07-2023 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-02 00:45
Dit topic volg ik nu een poosje omdat ik van plan ben om mijn gasaansluiting te laten verwijderen.
Ik verwonder mij wat er allemaal er gebeurt omtrent dit onderwerp.
Wellicht een bijzondere vraag:

Gaat het er in dit topic alleen over het feit van wie de rekening betaalt dwz of netbeheerder of de afnemer?
Of is er meer aan de hand?
Wel handig om te weten voordat ik stappen ga zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@montebaldo55 Heb je het echt al een poosje gevolgd? Het gaat om het volgen van de regels, wat de netbeheerders dus niet doen, met valse voorlichting door deze netbeheerders, de consequenties daarvan, en ook daardoor het onterecht verleggen van aansprakelijkheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• montebaldo55
Maar dat verbaast mij nu net.
Wij wonen in een gebied waar de netbeheerder niets in rekening brengt bij het afsluiten.
Is dat nu het probleem waar alle tweakers in dit topic tegen aan lopen?
Dus als het gratis zou zijn kon dit topic gesloten worden??

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

montebaldo55 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 18:19:
Wij wonen in een gebied waar de netbeheerder niets in rekening brengt bij het afsluiten.
Nee het grootste probleem zijn nu de voorwaarden gebonden aan de gratis verwijdering.

In de basis mogen ze al jouw eigendommen slopen zonder aansprakelijk te zijn voor de schade :p Ik heb zelf twijfels in hoeverre dat allemaal niet onredelijk bezwarend is.

En bij Liander is het ook nog eens zo dat zij communiceren dat ze ‘uiteraard alles netjes achterlaten’. Dat strookt niet echt met de algemene voorwaarden. De vraag die dan rijst is of je mag vertrouwen op dat soort communicatie of dat je ook nog de voorwaarden letter voor letter moet doorspitten :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +5 Henk 'm!
@montebaldo55

Het begon allemaal met wie de rekening betalen moest, nadat netbeheerders ten onrechte exorbitante bedragen in rekening begonnen te brengen.

Dankzij rechtszaken die met financiële steun van dit topic in belangrijke inhoudelijke bijdragen van een aantal bezoekers zijn gewonnen, is het duidelijk dat de netbeheerder bij niet zomaar verwijderingskosten in rekening mag brengen als iemand gewoon zijn gas opgezegd heeft.

Daaruit is nu een 'tijdelijke' maatregel gekomen (die overigens al deels is teruggefloten), waarbij de netbeheerders verwijdering zogenaamd gratis aanbieden als je daar een aanvraag voor doet en opdracht geeft. Let wel: zogenaamd gratis. Want de netbeheerders verbinden er wel een hele set nadelige voorwaarden aanvast. Bijvoorbeeld dat jij als opdrachtgever volledig aansprakelijk bent voor eventuele schade die tijdens de werkzaamheden ontstaat. En bij sommige netbeheerders ben je ook nog zelf verantwoordelijk voor het herstel van je tuin na de graafwerkzaamheden.

En dat allemaal terwijl de rechter al bevestigd heeft dat je helemaal geen opdracht hoeft te geven. Als de netbeheerder de gasaansluiting wil (of moet) weghalen omdat jij je gascontract hebt opgezegd, dan heeft de netbeheerder daar geen opdracht voor nodig en mag de netbeheerder daar al helemaal geen opdracht met nadelige voorwaarden voor afdwingen.
De netbeheerder moet als ze aan de gasaansluiting willen werken gewoon met jou een afspraak maken. Volledig op hun initiatief en volledig voor rekening en risico van de netbeheerder zelf.
Helaas komen er hier vrijwel dagelijks dreigementen met hoge kostenen deurwaarders en beschuldigingen van diefstal voorbij wanneer de consument gewoon zegt "joh, ik gebruik geen gas meer. De gasaansluiting is van jullie. Doe er mee wat je wilt".

Denk vooral goed na over de (financiële) risico's die je loopt als je een 'gratis' opdracht voor verwijdering geeft.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kaoh
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-09 21:55
Dus omdat ik geen gascontract meer wil, blijven ze, zonder juridische redelijk redenen, vinden dat daarom de hele aansluiting weg moet. En door zelf de opdracht te geven ben je verantwoordelijk voor de verwijdering. Dit terwijl ik hem niet eens verwijderd wil hebben.
Dus de tweakers route gaat over de verantwoordelijkheid, neem je die zelf door de opdracht te geven voor iets wat je niet specifiek wil, of houden de beheerders die verantwoordelijkheid. Niet of het verwijderen geld kost.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kees-Jan
montebaldo55 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 18:19:
Maar...
...dat "gratis" is alléén als de eigenaar van de woning de verwijdering aanvraagt, anders niet (volgens de netbeheerder(s)), maar er is verder geen enkele wettelijke grond om kosten voor een verwijdering (of afsluiting d.m.v. een slotje) door de netbeheerder gefactureerd mogen worden. Omdat er geen contract (ATO) meer is en/of de netbeheerder uit eigener beweging de werkzaamheden uitvoert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• montebaldo55
Hierbij de vraag van mij en de reactie van de netbeheerder daarop
Graag jullie visie cq reactie

Je bericht
Vorig jaar december hebben jullie mij "tijdelijk" van het gas afgesloten.
Dit dmv blikjes op de koppelingen.
Ik heb begrepen dat dit maximaal 1 jaar mag duren.
Recent zijn er ontwikkelingen geweest omtrent het kostenaspect (College van Beroep ACM etc).
Het een en ander moet verder uitgezocht worden.
Wat betekent dit in de praktijk?
Net heb ik hierover telefonisch contact gehad met een medewerker van u.
Zij gaf aan dat jullie de ontwikkelingen nauwgezet volgen.
Maar voor zover wij momenteel weten worden er geen kosten in rekening gebracht.
Om misverstanden te voorkomen daarom deze email.
Indien mijn gasaansluiting verwijderd wordt brengt Cotec mij dan dan kosten in rekening?

Uw bericht is in goede orde ontvangen.

Naar aanleiding van uw bericht willen wij u informeren dat er nog geen kosten in rekening worden gebracht voor het verwijderen van de gasaansluiting. Wij weten natuurlijk niet of dit in de toekomst ook nog zo is, waardoor u wellicht het beste vandaag uw aanvraag kan indienen.

Mocht u nog vragen hebben, vernemen wij dat graag. Een prettige dag gewenst.
L

Met vriendelijke groet,
Xxxxxxxx
Namens
Coteq Netbeheer

Acties:
  • +6 Henk 'm!
https://www.woonbond.nl/contactformulier :
"Gasverlaters denktank" Nederland
uw -foutieve- mening wordt op https://radar.avrotros.nl...ntract-hebt/#buttonjamaar weergegeven als feit.

Daar met onderstaande gereageerd;
In de hoop ook uw foutieve communicatie te corrigeren meldt ik dit ook aan u.
Lees svp polderhuis.org/abn als samenvatting met onderbouwing om te zien wat hier allemaal fout staat:
- verwijderen op verzoek is door de minister gratis gemaakt naar aanleiding van "onze rechtszaken tegen de netbeheerders." (kan veranderen door vernietigen van het besluit van de ACM door het College van Beroep voor het Bedrijfsleven (CBb), mede door onze bezwaar zaak daar)
- de huurder moet het inderdaad aan de verhuurder overlaten om te bepalen of de leiding weg mag.
- na het opzeggen van je gascontract betaal je helemaal niets meer voor gas. Ook niet voor de aansluiting, want de ATO is ook opgezegd. Wat de netbeheerders, of Mathijs ten Broeke, woordvoerder van de Woonbond, ook zeggen. Zie polderhuis.org/abn. Specifiek "hoofdstuk 6, huurders"
- Gas de deur uit doen: Gratis! voor de hele achtergrond.

-- Onetime

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• montebaldo55
Bij een kennis van mij is vorig jaar de gasleiding verwijderd.

Daar waren ze heel tevreden over:
Onze kennissen hebben het vorig jaar laten doen. Ging supersnel. Staalkabeltje door de leiding kruismesjes gemonteerd en toen het kabeltje terug getrokken toen een stropje er om heen en er uitgetrokken. Klaar was Kees.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rommelzolder
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 23:29
bebopper schreef op maandag 24 juli 2023 @ 11:36:
Op vakantie geweest, maar tijdens mijn vakantie wel op 4 juli reactie ontvangen van Enexis op mijn laatste email vam 27 juni. Reactie van de advocaat van Enexis, verstuurd vanuit zijn email adres, ondertekend door afdeling klachten & claims.

Conclusie: ze willen graag dat ik stop met hen lastig te vallen })

[...]

Ook mijn dossier bijgewerkt.

Zelfde situatie (en reactie van Enexis) als de kennis van @GZ53 .
@bebopper Het lijkt erop, dat ze je in het proces van wanbetaler hebben geplaatst. Uiteraard wordt je uiteindelijk afgesloten als je wel afneemt, maar niet betaalt. Maar dan pas na aanmaningen om een betalingsachterstand weg te werken.
Enexis kiest er blijkbaar nu voor om klanten zonder contract als wanbetaler te behandelen, dan wel ze misbruiken dit pad om gasverlaters alsnog even met kosten op te zadelen als die geen opdracht tot verwijderen willen geven. Ik maak me sterk, dat dat afsluiten altijd zoveel kost als in hun tarievenblad wordt aangegeven. Zeker als er een ploeg voor ander werk toch al in de buurt is, dan is het minder dan vijf minuten werk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-vswWQlTFdOWVG5jXJ3iDlo5R34=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HYoBwB8gth4UnDxLDG5D43qh.jpg?f=user_large

Bovendien gelden die tarieven (zie de kop) als je (tijdelijke) afsluiting aanvraagt.
Als je een slimme meter hebt is afsluiten ook niet nodig om fraude te voorkomen: de netbeheerder kan aan de meterstanden zien dat er geen gas wordt afgenomen.

Als jiij ze nog een keer wilt lastig vallen dan zou ik aangeven, dat ze het instrument van afsluiten oneigenlijk inzetten.

Sinds 2006 een warmtepomp met gesloten bodemsysteem, sinds midden 2019 6,6 kW panelen ZO, 3,2 kW panelen Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
Heb het proces in werking gezet.
Via Mijn Aansluiting

Tot mijn verbazing lees ik het onderstaande daar
. Wat houdt de 100/0 regeling in?
De Minister heeft besloten dat klanten die van het aardgas afgaan niet zelf de kosten meer hoeven te dragen. De kosten worden dan verdeeld over alle klanten die nog gas gebruiken. Dit is om meer duidelijkheid te geven aan de consument en de voorlopers in de energietransitie tegemoet te komen. De regeling geldt sinds 1 maart 2021. Het gaat om een tijdelijke regeling totdat in 2023 de nieuwe energiewet van kracht is waarin de kostenverdeling definitief zal worden geregeld.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:19
montebaldo55 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 21:19:
Heb het proces in werking gezet.
Via Mijn Aansluiting

Tot mijn verbazing lees ik het onderstaande daar
. Wat houdt de 100/0 regeling in?
De Minister heeft besloten dat klanten die van het aardgas afgaan niet zelf de kosten meer hoeven te dragen. De kosten worden dan verdeeld over alle klanten die nog gas gebruiken. Dit is om meer duidelijkheid te geven aan de consument en de voorlopers in de energietransitie tegemoet te komen. De regeling geldt sinds 1 maart 2021. Het gaat om een tijdelijke regeling totdat in 2023 de nieuwe energiewet van kracht is waarin de kostenverdeling definitief zal worden geregeld.
Dat je voor 100 % de andere gas verbruikers belast met de kosten en voor 0 % jezelf/de netbeheerder ;)

En die tijdelijke regeling mag nu dus eigenlijk niet meer door een bezwaar zaak.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WendyW1
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Glashelder schreef op maandag 24 juli 2023 @ 15:59:
[...]

Ben zojuist gebeld. 1 augustus wordt alles verwijderd.

Vind het nog best snel gaan.
Nogal, wij wachten inmiddels al ruim een jaar🤐

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• montebaldo55
Dank voor alle uitleg.
De aanvraag net verzonden.
Wel getekend bij de algemene voorwaarden.
Maar bij de opmerkingen vermeld dat mijn netbeheerder geen kosten in rekening brengt zoals in een email aan mij aangeven.
Dus op dat punt geef ik bij voorbaat aan dat hier dus geen discussie kan ontstaan.
Ondanks alle commotie/onduidelijkheden zie ik het met vertrouwen tegemoet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Hier komt morgen de schouwer om te kijken hoe en wat alles zit om weg te halen, maand geleden aanvraag gedaan bij Enexis

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

WendyW1 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 21:47:
[...]

Nogal, wij wachten inmiddels al ruim een jaar🤐
Welke regio? :)

Hier Haarlemmermeer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WendyW1
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Glashelder schreef op maandag 24 juli 2023 @ 22:15:
[...]

Welke regio? :)

Hier Haarlemmermeer.
West-Betuwe, Geldermalsen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Erwin_83
montebaldo55 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 21:55:
Dank voor alle uitleg.
De aanvraag net verzonden.
Wel getekend bij de algemene voorwaarden.
Maar bij de opmerkingen vermeld dat mijn netbeheerder geen kosten in rekening brengt zoals in een email aan mij aangeven.
Dus op dat punt geef ik bij voorbaat aan dat hier dus geen discussie kan ontstaan.
Ondanks alle commotie/onduidelijkheden zie ik het met vertrouwen tegemoet.
Beperkte schadevergoeding bij eventuele schade heb je dus wel voor getekend ;) en mogelijk ook dat je zelf verantwoordelijk bent voor herstel van straatwerk op eigen terrein.

Over het algemeen gaat het wel goed, maar mocht het mis gaan heb je zelf meer gedoe om het vergoed te krijgen.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 21-09 15:59
Weer een mail van Liander ontvangen:
Beste xxxx,

Op 18 juli heeft u ons een e-mail gestuurd. Hierin geeft u aan graag het wets-artikel te ontvangen waarin staat dat u verplicht ben nuts voorzieningen op uw adres in stand te houden. Goed dat u contact met ons opneemt. In deze e-mail leest u mijn reactie.

De juiste afdeling neemt contact met u op
Uw vraag is doorgezet naar de verantwoordelijke afdeling. Zij nemen uw vraag in behandeling en nemen contact met u op. Heeft u binnen vijf werkdagen geen reactie? Reageert u dan op deze e-mail. Ik zorg ervoor dat u alsnog in contact komt met de afdeling.

Tot slot
Heeft u nog vragen? Op https://service.liander.nl vindt u antwoord op alle veelgestelde vragen.

Met vriendelijke groet,
Liander N.V.

xxxx
Medewerker Klantenservice

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

En daar begint het geneuzel weer over de Tarievencode Gas :')

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gakkethijs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-07 13:37

gakkethijs

niks

gakkethijs schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 09:43:
[quote]gakkethijs schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 15:46:
[...]

update 10-05-2023 12:19

DOSSIER GAKKETHIJS

21-12-2022
De week voor 21-12 via de chat van Eneco opzegging van gascontract inwerking gezet. Via de klanteserivce mail Eneco om bevestiging gevraagd. Hierop werd zeer snel gereageerd. Op 22-12-2022 bevestiging per mail gehad van onze 'uithuizing'

25-12-2022
Per mail de gas meterstand doorgeven.

14-01-2023
Eindnota van Eneco ontvangen

31-12-2023
Eerste brief van Enexis ontvangen

20-01-2023
Tweede brief van Eneco ontvangen. Inhoud: Geen gascontract + stappenplan + kostentabel

23-02-2023
Derde brief ontvangen. Reactie naar klantenservice & klachten gestuurd op basis van voorbeeld brief 1b

06-03-2023
Reactie van de klanten service op de mail van 23-02-2023

[...]

10-03-2023 reactie gestuurd

10-03-2023

[...]

Tot op heden geen reactie op deze mail gehad

17-03-2023

[...]
.

Hier heb ik niet meer op gereageerd. Twee communicatiestromen leek me niet verstandig.

10-05-2023
Vandaag stonden onaangekondigd twee meneren van Enexis voor onze voordeur. We waren niet thuis en hebben een brief in de bus gekregen.

[...]

03-06-2023
Monteur was op 25-05-2023 perfect op tijd en was binnen 5 minuten klaar. Er is alleen een zegel geplaatst. Hij heeft niet gevraagd om iets te tekenen of wat dan ook.
2 juni een factuur á €163,76. Gelijk aan @bebopper . Zal dus ook met voorbeeld brief 3 reageren naar de klantenservice. Het enige verschil is dat ik alleen reactie via de mail heb gehad van Enexis medewerkers en geen advocaat.

06-06-2023
Beste <wij>,

U heeft ons een e-mail gestuurd over het adres <onze adres>. In deze e-mail reageer ik op uw melding.

Omdat u in uw e-mail een klacht omschrijft, heb ik uw e-mail doorgestuurd naar onze Klantenservice Klachten & Claims. Mijn collega neemt uw e-mail in behandeling en neemt binnen 25 werkdagen contact met u op.

Ik wens u nog een fijne dag.

Heeft u nog vragen? Neem dan contact op met onze klantenservice op telefoonnummer 088 857 70 00. Op werkdagen zijn wij telefonisch bereikbaar tussen 8.00 en 17.00 uur. Daarnaast kunt u doordeweeks tot 21.00 uur en in het weekend tussen 8.30 en 17.00 uur uw vragen via Facebook en Twitter stellen. Verder vindt u informatie op www.enexisnetbeheer.nl.

Met vriendelijke groet,

<enexis medewerker>
Klantenservice Enexis Netbeheer B.V.

20-06-2023
Schriftelijke aanmaning ontvangen. Ik heb nog geen reactie van de 'Klantenservice Klachten & Claims' gehad... Wat is wijsheid nogmaals reageren?

[Afbeelding]

30-06-2023

[...]

update 12-07, 20-07 25-07
12 juli brief ontvangen met als onderwerp 'Laatste betaalmogelijkeheid'

[...]

20-07 anoniem gebeld door Enexis. De mevrouw heeft vanwege onze betwisting van de factuur de betalingstermijn verlengd met een week.

25-07 per mail gereageerd op de mail van 30-07 zoals Ivow85 heeft voorgesteld.

Update juli.
@Ivow85 Bedankt voor de reactie via de DM.
@Nhz Ik volg je stappen >:)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Remcoder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 05:38
We hebben de installatie voor de warmtepomp gepland voor 23 augustus, waarna hier ook de gasinstallatie weggehaald kan worden.

Wij neigen er zelf naar om de route van de minste weerstand te gaan volgen en dus zelf de opdracht te gaan geven om de meter en leidingen weg te halen, zolang dit nog gratis kan. Onze tuin is momenteel toch nog 1 grote wildernis die we aan willen pakken nadat het werk uitgevoerd is, dus het maakt ons niet veel uit als ze er een puinhoop van maken. Dat zorgt er ook voor dat het werk uitgevoerd kan worden wanneer wij het willen ipv wanneer het de netbeheerder goed uitkomt.

Zijn er nog andere redenen die we mogelijk missen om toch te gaan voor de tweakers route? Onze netbeheerder is trouwens Enexis, mocht dat nog wat uitmaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees-Jan
gakkethijs schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 13:03:
[...]

Update juli.
@Ivow85 Bedankt voor de reactie via de DM.
@Nhz Ik volg je stappen >:)
Zet je die mail van vandaag (25-7) ook nog in je dossier?

Ik ben niet nieuwsgierig maar wel benieuwd :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nico_GTR
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 19-09 11:33
https://radar.avrotros.nl...vast-energiecontract-hebt.

Gevoelsmatig worden hier enorm veel onwaarheden verteld....

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Hier wordt het gas door Enexis afgesloten zonder aanvraag :+

spoiler: quote
Langdurige gasstoring in Eindhoven

Ongeveer 130 huizen in Eindhoven zitten sinds gisteravond elf uur zonder gas. Een woordvoerder van netbeheerder Enexis gaat er voorlopig vanuit dat de storing vandaag niet meer wordt opgelost. Het gaat om adressen in de Staalstraat, de Outshoornstraat, de Kromhoutstraat en de Van den Meystraat. De oorzaak van de gasstoring is onbekend.

Er was gisteravond een gaslucht gemeld en dat werd door opgetrommelde medewerkers van Enexis bevestigd. "Ze zijn sindsdien druk bezig om het probleem te verhelpen. Voor de veiligheid van de bewoners is besloten de gastoevoer af te sluiten, hoe vervelend ook. De storing kan een paar dagen duren", zo meldt een woordvoerder. Gedupeerden hebben een brief gekregen en kunnen in de buurt voor informatie terecht in een speciale 'storingskeet'.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

ZuinigeRijder schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 14:58:
Hier wordt het gas door Enexis afgesloten zonder aanvraag :+

spoiler: quote
Langdurige gasstoring in Eindhoven

Ongeveer 130 huizen in Eindhoven zitten sinds gisteravond elf uur zonder gas. Een woordvoerder van netbeheerder Enexis gaat er voorlopig vanuit dat de storing vandaag niet meer wordt opgelost. Het gaat om adressen in de Staalstraat, de Outshoornstraat, de Kromhoutstraat en de Van den Meystraat. De oorzaak van de gasstoring is onbekend.

Er was gisteravond een gaslucht gemeld en dat werd door opgetrommelde medewerkers van Enexis bevestigd. "Ze zijn sindsdien druk bezig om het probleem te verhelpen. Voor de veiligheid van de bewoners is besloten de gastoevoer af te sluiten, hoe vervelend ook. De storing kan een paar dagen duren", zo meldt een woordvoerder. Gedupeerden hebben een brief gekregen en kunnen in de buurt voor informatie terecht in een speciale 'storingskeet'.
Benieuwd hoeveel ervan overgaan naar gasloos, zou voor sommigen best net de trigger kunnen zijn.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Freee!! schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 15:38:
[...]

Benieuwd hoeveel ervan overgaan naar gasloos, zou voor sommigen best net de trigger kunnen zijn.
Lol denk je dat echt? Ik denk dat er helemaal niemand door zo’n storing ineens gas gaat afsluiten (of ze moeten reeds al vergevorderde plannen hebben..).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bebopper

bebopper

Remcoder schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 13:46:
We hebben de installatie voor de warmtepomp gepland voor 23 augustus, waarna hier ook de gasinstallatie weggehaald kan worden.

Wij neigen er zelf naar om de route van de minste weerstand te gaan volgen en dus zelf de opdracht te gaan geven om de meter en leidingen weg te halen, zolang dit nog gratis kan. Onze tuin is momenteel toch nog 1 grote wildernis die we aan willen pakken nadat het werk uitgevoerd is, dus het maakt ons niet veel uit als ze er een puinhoop van maken. Dat zorgt er ook voor dat het werk uitgevoerd kan worden wanneer wij het willen ipv wanneer het de netbeheerder goed uitkomt.

Zijn er nog andere redenen die we mogelijk missen om toch te gaan voor de tweakers route? Onze netbeheerder is trouwens Enexis, mocht dat nog wat uitmaken.
Volgens mij is het dan prima om die verwijdering aan te vragen, je maakt je immers geen zorgen over eventuele 'schade' bij het verwijderen.

Check wel goed of je een offerte krijgt van 0 euro zonder kleine lettertjes dat ze dit alsnog mogen aanpassen. Er is wat beweging hierin, maar het lijkt erop dat vooralsnog de gratis verwijdering op aanvraag gewoon nog werkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Was bij ons ook de overweging, weg van minste weerstand is het uiteindelijk geworden, schouwer is vandaag geweest en gaat het verwijderen inplannen, offerte is €0,-.
Ze moeten aan de gevel een gat graven en de gemeentelijke trottoir moet open, heb hem foto’s laten zien hoe de leiding ligt want die had ik gemaakt toen ik 8 jaar geleden de riool heb vernieuwd, was hij blij mee.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Truus01
montebaldo55 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 21:19:
Het gaat om een tijdelijke regeling totdat in 2023 de nieuwe energiewet van kracht is waarin de kostenverdeling definitief zal worden geregeld.
Hihi. Die nieuwe energiewet is toch die wet die minimaal nog tot september blijft liggen?!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 21-09 15:59
ron321 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 12:32:
[...]

Weer een mail van Liander ontvangen:

[...]
En zojuist weer een brief van Liander dat ik een keuze moet maken.
1: af laten sluiten en verwijdering aanvragen via mijnaansluiting
2: gascontact afsluiten
3: tijdelijk af laten sluiten

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Erwin_83
ron321 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 17:34:
[...]

En zojuist weer een brief van Liander dat ik een keuze moet maken.
1: af laten sluiten en verwijdering aanvragen via mijnaansluiting
2: gascontact afsluiten
3: tijdelijk af laten sluiten
Ze blijven hardleers en bieden nog steeds optie 4 niet aan.

4: Gasaansluiting (nu en in de toekomst) niet meer nodig en u laat aan de netbeheerder over wat er met de aansluiting gebeurd.

Acties:
  • +10 Henk 'm!
Erwin_83 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 17:53:
[...]

Ze blijven hardleers en bieden nog steeds optie 4 niet aan.

4: Gasaansluiting (nu en in de toekomst) niet meer nodig en u laat aan de netbeheerder over wat er met de aansluiting gebeurd.
@ron321

Je zou natuurlijk doodleuk kunnen reageren dat je gebruik maakt van de vierde optie uit hun brief.

"Goedendag,

Ik maak gebruik van de vierde optie uit uw brief met kenmerk....
Namelijk: de gasaansluiting op ons adres wordt nu en in de toekomst niet meer gebruikt. Het is nu aan de eigenaar, te weten Liander, om conform haar beheersplan te besluiten wat er met de ongebruikte gasaansluiting moet gebeuren.

Indien u voor de uitvoering van uw beleidsplan mijn perceel wenst te betreden, dan dient u daar vooraf een afspraak voor te maken.
Nu mijn keuze bij u bekend is, hoop ik u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,
...
"

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Ivow85 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 18:33:
[...]

@ron321

Je zou natuurlijk doodleuk kunnen reageren dat je gebruik maakt van de vierde optie uit hun brief.

"Goedendag,

Reagerend op uw brief met kenmerk .... ben ik verbaasd, dat u nog steeds de vierde optie niet noemt.
[...]
Kleine aanpassing (verbetering in mijn optiek).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RagEnigma
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:54

Ik denk het niet behalve als het je om het principe gaat maar dat kost tijd en moeite dus lekker de eenvoudige weg kiezen als je daar geen zin in hebt.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Ik zag in de PostNL-app dat ik een brief ga krijgen van Enexis. Dus misschien toch handig om een dossier te starten hier... Bij dezen. :)
@Bram-Bos Zou je 'm svp willen toevoegen aan de TS? Tnx!

Dossier Bra-Jo

Netbeheerder: Enexis
Leverancier: Vandebron

Tijdlijn

27-06-2023Telefonisch contact met Vandebron - opzegging gas en ATO
15-07-2023Mail van Vandebron dat de meterstanden zijn uitgelezen en dat ik uiterlijk binnen zes weken de eindafrekening krijg.
17-07-2023Mail van Vandebron met de eindafrekening.
26-07-2023Eerste standaardbrief van Enexis ontvangen. Gereageerd naar klantenservice@enexis.nl met de standaardbrief 1a .
27-07-2023Per mail reactie van Enexis ontvangen, verzoek om een verwijdering aan te vragen via MijnAansluiting, tegen 0 euro kosten.
08-2023Offerte geaccordeerd.
28-09-2023Bericht van lokale uitvoerder ontvangen, dat zij de installatie binnen 3 tot 6 weken komen verwijderen.
21-11-2023Gevraagd om een statusupdate.
30-11-2023Opnieuw gevraagd om een statusupdate. Eerste reactie was dat de definitieve planning nog niet rond was, maar een uurtje later toch de definitieve bevestiging dat ze 6-12 langskomen om alles uit te voeren.

Huidige situatie
Popelend.

[ Voor 35% gewijzigd door Bra-Jo op 30-11-2023 16:55 ]

Nomen nescio

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Xerox
  • Nu online
Even goed gebruik gemaakt van de stijl van @Bra-Jo om mijn dossier te maken.
@Bram-Bos Zou je deze ook aan de TS kunnen toevoegen? Tnx! :)

Dossier Xerox

Netbeheerder: Liander
Leverancier: Budget Energie

Tijdlijn

03-07-2023Contact via de chat met Budget Energie - opzegging gas en ATO. Einddatum levering gas op 05-07-2023.
05-07-2023Mail ontvangen van Budget Energie dat de overeenkomst per vandaag is beëindigd.
10-07-2023Mail van Budget Energie dat de meterstanden zijn uitgelezen en dat ik uiterlijk binnen vier tot zes weken de eindafrekening krijg.
12-07-2023Eerste standaardbrief van Liander ontvangen met de 3 opties met benoeming van eventuele kosten.
18-07-2023Via de mail (onbereikbaar) en uiteindelijk via het contactformulier contact opgenomen met Liander met voorbeeldbrief 1b.
24-07-2023Reactie van Liander via email op mijn contactformulier. De mail begon met een samenvatting van mijn brief, waarna alleen de bekende 3 opties benoemd werden.
24-07-2023Contact met Liander opgenomen via het contactformulier, hiervoor gebruik gemaakt van voorbeeldbrief 2a.
28-07-2023Reactie van mijn contactformulier. Kort gezegd: medewerker schaart zich (nog steeds) achter de 3 opties en zegt dat dit de enige manieren zijn waarop ik geen contract dien te hebben.
28-07-2023(Dagtekening 26-07-2023) Tweede standaardbrief van Liander ontvangen.
29-07-2023Gereageerd op de mail van Liander met een samenvatting van standaardbrief 2a. Hierin begonnen met de alinea m.b.t. misleiding, daarna de alinea's over de niet-bestaande verplichting inclusief de verwijzing naar de gerechtelijke uitspraken.
06-12-2023Overstag gegaan en toch via mijnaansluiting.nl de verwijdering aangevraagd. Wij kwamen er namelijk achter dat in Hilversum een subsidieregeling loopt, waarbij je tot €4000,- kan terugkrijgen als jouw woning van het gas af is.
24-04-2024Van Gelder is langsgeweest in opdracht van Liander voor de schouw van de gasmeter/gasleiding in de woning. Afspraak ingepland voor volgende week dinsdag 30 april.
30-04-2024Om 7:45 uur een busje voor de deur, om 8:05 uur rijdt hij weg. Verder geen Van Gelder meer gezien. Gebeld, maar geen informatie. Weer gebeld, weer geen informatie: zou een spoedbericht naar de afhandelaar gestuurd worden...

Uiteindelijk op 03-05-2024 werd ik gebeld om een datum te prikken voor verwijdering.
14-05-2024Gasmeter is verwijderd, tesamen met de verzwaring van electra. Hiervoor moest de straat open om een nieuwe aansluitkabel te trekken, dus konden ze de werkzaamheden gelukkig gelijktijdig uitvoeren.

Eindsituatie
Gasmeter en leiding verwijderd, nu wachten op de €4000,- subsidie vanuit de gemeente. :)

[ Voor 51% gewijzigd door Xerox op 26-05-2024 14:53 ]

PSN: Redrafted

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:08

nwagenaar

God, root. What's the differen

Vandaag ook de gasafsluiting opgezegd via Essent, we zitten in een Enexis gebied.

Via de chat werd het volgende gezegd:
Ik geef de wettelijke informatie toch door voor alle zekerheid. Het is vanuit de overheid verplicht om voor een aansluiting een energieleverancier te hebben, totdat deze verwijderd wordt. Wil je toch dat ik het per direct beeindig?
Uiteraard aangegeven om het contract per direct te beeindigen. We gaan ervaren hoe het gaat verlopen met Enexis.

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:06
@nwagenaar Kan je een afschrift van deze pertinente leugen indienen als klacht bij de ACM?

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +5 Henk 'm!
nwagenaar schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 14:37:
Vandaag ook de gasafsluiting opgezegd via Essent, we zitten in een Enexis gebied.

[...]

Uiteraard aangegeven om het contract per direct te beeindigen. We gaan ervaren hoe het gaat verlopen met Enexis.
Kun je ze toch nog eens vragen waar die wettelijke verplichting dan is vastgelegd ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Vol verwachting klopt ons hart.

Afgelopen week en deze week is er bij ons in de straat een aannemer druk bezig met het vervangen van de huisaansluitingen voor gas.
Maar wij hebben nog helemaal niets vernomen van deze aannemer en/of Enexis.
Er wordt ook niet echt in volgorde gewerkt. Ene moment zijn ze aan het begin van de straat bezig bij een huis, dan weer aan het eind, volgende dag weer ergens halverwege. Daardoor is het me nog niet hele duidelijk of het de bedoeling is om bij alle huizen (waar nog gas gebruikt wordt) de aansluiting te vernieuwen. Of dat ze het alleen bij de oudste huizen doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teejbeej
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 26-04 01:40

Teejbeej

EBVH11S23DJ9W & ERLA11DAW1

Ivow85 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 17:22:

Afgelopen week en deze week is er bij ons in de straat een aannemer druk bezig met het vervangen van de huisaansluitingen voor gas.
Er wordt ook niet echt in volgorde gewerkt. Ene moment zijn ze aan het begin van de straat bezig bij een huis, dan weer aan het eind, volgende dag weer ergens halverwege. Daardoor is het me nog niet hele duidelijk of het de bedoeling is om bij alle huizen (waar nog gas gebruikt wordt) de aansluiting te vernieuwen. Of dat ze het alleen bij de oudste huizen doen.
Praatje maken met die mannen…. Word je vast wijzer van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teejbeej

Teejbeej

nwagenaar schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 14:37:

[...]

Ook enige weken geleden mij gascontract bij Essent beëindigd. Ging probleemloos zonder enige vragen/opmerkingen. Ik kreeg alleen ‘logisch’ te horen toen ik aangaf de laatste gasverbruiker (zijnde mn CV) vervangen te hebben door een warmtepomp. Wisselde ervaringen dus blijkbaar.
Ik zit in Liander-gebied en heb opdracht gegeven de boel te erwijderen onder strikte voorwaarde dat dit zonder enige kosten geschied. Indien er kosten komen (de offerte/opdracht was nul euro) is dat een ontbindende voorwaarde voor mij.
Nog niets vernomen van Liander.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Vandaag dus de standaardbrief van Enexis ontvangen. Er wordt opvallend genoeg niks gezegd over kosten, alleen dat ze moeten afsluiten als ik niet voor 4 augustus een contract geregeld heb. Ze doen maar. :*)

Dus ik heb gereageerd met brief 1a, ben benieuwd.

Edit:
Geautomatiseerde reactie:
Vanwege drukte is onze huidige reactietermijn per e-mail circa 2 weken.
:D

[ Voor 19% gewijzigd door Bra-Jo op 26-07-2023 18:39 ]

Nomen nescio

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Teejbeej schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 18:17:
[...]

Praatje maken met die mannen…. Word je vast wijzer van.
Dan moet ik wel de mannen zelf treffen, niet alleen de sporen die ze nalaten ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

RichieB schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 16:04:
@nwagenaar Kan je een afschrift van deze pertinente leugen indienen als klacht bij de ACM?
Done. Ben benieuwd of er ook daadwerkelijk wat mee wordt gedaan gezien de praktijk en informatie in dit topic.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

Teejbeej schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 18:23:
[...]
Ook enige weken geleden mij gascontract bij Essent beëindigd. Ging probleemloos zonder enige vragen/opmerkingen.
Ik heb duidelijk aangegeven dat ik sinds kort een warmtepomp heb, geen gas meer verbruik en al een aanvraag heb ingediend via mijnaansluiting.nl alvorens ik het verzoek deed voor opzeggen van het gascontract.

Desondanks kreeg ik de quote die ik vanmiddag heb gepost.

Dat zou wat zijn zeg, door tekort en issues bij veel netbeheerders kan het soms meer dan een jaar duren alvorens het ook echt wordt verwijderd, dat zou dan betekenen dat je al die periode moet betalen voor iets wat je niet afneemt…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teejbeej

Teejbeej

Heb vandaag navraag gedaan mbt de status van mijn ‘verwijderen-aanvraag’ (ingediend 5-7).
Beetje de vaart er in zien te houden …. (Denk niet dat het wat uitmaakt, maargoed…)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• montebaldo55
Maandag via mijn aansluiting gas afsluiting aangevraagd.
Kreeg vrijwel direct bericht dat zij dit door hebben gezet naar de netwerkbeheerder.
Vandaag mail van Coteq, onze netwerkbeheerder, dat zij de aannemer opdracht hebben gegeven.
Afsluiting kan nog wel even duren gezien capaciteitsproblemen bij de aannemer.
Verder de mededeling dat de hele operatie geen kosten met zich mee zal brengen.
Dus ze hebben alles netjes administratief afgehandeld.
Ik wacht verder wel af. Wanneer het plaats gaat vinden maakt mij helemaal niets uit.
Heb toch geen gascontract meer.
Wel werd ik al gewaarschuwd dat ik mogelijk meerdere dubbele brieven ga ontvangen. Dit is inherent aan het systeem en niet te voorkomen

Acties:
  • +5 Henk 'm!
@nwagenaar De kern van dit topic: Gascontract opzeggen en klaar. En weg kosten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:53
Ivow85 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 17:22:

Kan ook zijn omdat de ene bewoner wel of niet thuis is. Er zal toch wat dichtgezet moeten worden bij de gasmeter en andere werkzaamheden gedaan moeten worden. Anders moeten ze sowieso weer naar dat adres terug.

Of omdat in het verleden al wat dienstleidingen gesaneerd zijn in de straat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Zo, Enexis kan het blijkbaar toch sneller dan 2 weken. Zojuist al mail ontvangen van ze. Samenvattend: svp verwijdering aanvragen op Mijnaansluiting, kost u niks (100% korting) (volledige mail hieronder).

Heel eerlijk zit ik een beetje in dubio nu. De meter moet niet weg, mag wel. Het lijkt nu (vergeleken met andere Enexisdiscussies hier) toch ineens allemaal heel makkelijk geregeld te kunnen worden. Wat is nu wijsheid? Stug vasthouden aan de Tweakers-route, of ingaan op het voorstel van Enexis?
Het is niet voldoende om alleen de ATO en het leveringscontract op te zeggen voor een gasaansluiting die niet meer in gebruik is. Deze dient afgesloten (tijdelijk, maximaal 12 maanden) of geheel verwijderd te worden.

Aanvragen verwijdering gasaansluiting
U kunt een aanvraag voor een verwijdering indienen op mijnaansluiting.nl. U ontvangt vervolgens binnen 10 werkdagen een vrijblijvende offerte van ons, deze is 90 dagen geldig. Na 90 dagen verloopt de offerte. Wanneer u de offerte heeft goedgekeurd, sturen wij de opdracht naar 1 van onze aannemers. De aannemer neemt contact met u op voor het maken van een afspraak. Zij zijn vanaf dat moment uw 1e aanspreekpunt als het gaat om de werkzaamheden en de planning.

Kosten verwijdering gasaansluiting
Op 1 maart 2021 is er een tijdelijke regeling ingegaan waarbij de kosten voor het verwijderen van de gasaansluiting volledig worden vergoed. Hierbij krijgt u 100% korting op de factuur. Dit betekent dat u zowel op de factuur als op de offerte, een kortingsregel ziet waarbij het eindbedrag € 0,- zal zijn.

Proces verwijderen gasaansluiting
Bij een verwijdering wordt de aanvoerleiding naar de meter toe en de gasaansluiting in zijn geheel weggehaald. Dit is inclusief de meter. Mocht het technisch gezien niet mogelijk zijn om de leidingen weg te halen, bijvoorbeeld als u in een appartement woont, dan wordt de aanvoerleiding afgedopt. Op deze manier is de gastoevoer ook geblokkeerd. In beide gevallen hoeft u na de werkzaamheden geen netwerkkosten meer te betalen.

Straatwerk

Indien er graafwerkzaamheden nodig zijn, leggen wij het straatwerk op de openbare weg weer terug. Ook nemen we de open bestrating op uw eigen terrein voor onze rekening. Denkt u hierbij aan klinkers of tegels. Gesloten bestrating, zoals asfalt of beton, is voor eigen rekening.

Opzeggen energiecontract
Nadat u een verwijdering heeft aangevraagd, en akkoord heeft gegeven op de offerte, mag u uw leveringsovereenkomst beëindigen bij uw energieleverancier. Zodra de werkzaamheden zijn uitgevoerd, registreren wij dit in een landelijke database. Uw energieleverancier is daarmee meteen op de hoogte van de wijziging.

Nomen nescio

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hans299
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19-09-2024
Bra-Jo schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 11:28:
Zo, Enexis kan het blijkbaar toch sneller dan 2 weken. Zojuist al mail ontvangen van ze. Samenvattend: svp verwijdering aanvragen op Mijnaansluiting, kost u niks (100% korting) (volledige mail hieronder).

Heel eerlijk zit ik een beetje in dubio nu. De meter moet niet weg, mag wel. Het lijkt nu (vergeleken met andere Enexisdiscussies hier) toch ineens allemaal heel makkelijk geregeld te kunnen worden. Wat is nu wijsheid? Stug vasthouden aan de Tweakers-route, of ingaan op het voorstel van Enexis?

[...]
@Bra-Jo Ik denk dat je die keus voor jezelf al lang gemaakt hebt… ;)

Gasloos sinds 2018, zonnepanelen, infrarood verwarming, inductie en warm water: all-electric

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:27

[...]
Ik heb paar weken geleden verwijdering via mijnaansluiting aangevraagd (ook Enexis). Binnen 1 dag 0 euro offerte, deze dag erna ondertekend, en dezelfde middag nog bevestiging dat het doorgeven is aan de aannemer.

Gister door de aannemer gebeld dat het ingepland wordt op 6 september. En ze zouden alleen een gat in de stoep graven, gat bij het huis, en dan de buis eruit trekken. Dus niet de hele oprit open. Ik heb er vertrouwen in dat gewoon alles goed komt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• bebopper

bebopper

[...]
Als je de voorwaarden voor gratis verwijdering geen probleem vindt, dan gewoon aanvragen.

Heb ik niet gedaan omdat ik het risico van de (zeer) beperkte aansprakelijkheid bij schade bij de werkzaamheden niet wil lopen. Maar dat is voor iedereen een eigen afweging.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Xerox
  • Nu online

In jouw quote: Het is niet voldoende om alleen de ATO en het leveringscontract op te zeggen voor een gasaansluiting die niet meer in gebruik is. Deze dient afgesloten (tijdelijk, maximaal 12 maanden) of geheel verwijderd te worden.
Volgens mij is dit stukje tekst van Enexis dan weer misleiding. Het is wel voldoende voor ons als consument de ATO op te zeggen en niets meer te hoeven betalen. Het is dan aan de netbeheerder de keuze om op eigen initiatief en kosten de meter te verwijderen of de keuze te maken deze te laten zitten.
Je zou, net als wat @RichieB zei, deze informatie naar de ACM sturen wegens misleiding en (bewust) foutieve informatieverstrekking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Eerlijk gezegd spreekt me dit wel aan inderdaad @Hans299 :) Mijn grootste bezwaar was mogelijke schade aan m'n tuin en de kabels die vlak bij de gasleiding liggen (glasvezel met name). Maar ik heb ondertussen wel gehoord dat het echt niet meer is dan een gat aan de straat; in dat geval hoef ik me over mijn tuin niet druk te maken.

Denk dat ik even een verse KLIC-aanvraag ga doen, en als dan blijkt dat alles ver genoeg uit elkaar ligt, dan moeten ze het zo maar komen doen.

@Xerox Helemaal mee eens, ga ik ze ook nog wel even terugmelden. Maar neemt niet weg dat het mij een hoop gedoe gaat besparen, tegen de verwachting in. :)

Nomen nescio

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erwin_83
Bra-Jo schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 14:14:
Eerlijk gezegd spreekt me dit wel aan inderdaad @Hans299 :) Mijn grootste bezwaar was mogelijke schade aan m'n tuin en de kabels die vlak bij de gasleiding liggen (glasvezel met name). Maar ik heb ondertussen wel gehoord dat het echt niet meer is dan een gat aan de straat; in dat geval hoef ik me over mijn tuin niet druk te maken.

Denk dat ik even een verse KLIC-aanvraag ga doen, en als dan blijkt dat alles ver genoeg uit elkaar ligt, dan moeten ze het zo maar komen doen.

@Xerox Helemaal mee eens, ga ik ze ook nog wel even terugmelden. Maar neemt niet weg dat het mij een hoop gedoe gaat besparen, tegen de verwachting in. :)
Zeker de oudere KLIC kaarten zijn niet zo nauwkeurig en je moet altijd met de hand voorsteken ipv gelijk met de graafmachine de grond in. Dus verwacht geen wonderen van je KLIC melding.

Over het algemeen is het een gat bij de gevel en een gat bij de hoofdleiding. Afhankelijk van de afstand ertussen ook nog. Vermoed circa 10 meter tussen afstand, dit zal ook van de bodem afhangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
Bra-Jo schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 14:14:
Mijn grootste bezwaar was mogelijke schade aan m'n tuin en de kabels die vlak bij de gasleiding liggen (glasvezel met name). Maar ik heb ondertussen wel gehoord dat het echt niet meer is dan een gat aan de straat; in dat geval hoef ik me over mijn tuin niet druk te maken.
Stel de aannemer belt om een afspraak te maken en jij vraagt naar de werkzaamheden en het blijkt toch dat ze heel de tuin open gaan halen.
Kun je dan alsnog aangeven, nee, doen we niet en de Tweakersroute volgen? Of is het dan, helaas, de opdracht is al gegeven?

(Vraag niet specifiek aan Bra-Jo, maar aan de experts hier.)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

[...]
Vandaag werd ik gebeld door Enexis en ook hier werd telefonisch aangegeven dat het verwijderen 0 Euro zou bedragen (aanvraag via mijnaansluiting.nl) en dat ik vandaag de offerte zou ontvangen.

Deze inderdaad ontvangen, eindbedrag bleek inderdaad 0 euro te zijn. Bevestiging ondertekend en akkoord gegeven.

Nu nog wachten op de telefoon van de aannemer en afwachten wanneer ze kunnen, telefonisch werd door de vriendelijke dame van Enexis wel aangegeven dat de planningsdatum via de aanvraag mogelijk niet gehaald zou worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:32
Mijn dossier bijgewerkt, gemaakte afspraak kan vanuit Stedin niet doorgaan, hopelijk binnenkort nieuwe datum.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
Route: € 0,-- route via mijnaansluiting.nl
Netbeheerder: Aliander
Energiecontract: Green Choice
Motivatie voor € 0,-- route: iets te veel gedoe op mijn bord zeker na mijn ongeluk met mijn auto wilde eerst nog de tweakers route volgen maar zo veel dingen te regelen toch maar de gratis alliander route genomen. .
Opbouw dossier:
  1. 01-02-2023: gaskraan dichtgedraaid
  2. 15-02-2023: ota opgezegd bij green choice en late stand doorgeven koste wat moeite maar na doorvragen kreeg ik iemand slimmer aan de lijn en die heeft het geregeld voor mij.
  3. 18-02-2023:overstap naar budget energie zonder gas contract
  4. 27-02-2023: verzoek verwijderen gasaansluiting via mijnaansluiting.nl
  5. 01-03-2023: van rond die tijd wat mail gehad over de verwijdering en weinig update behalve dat het lang kan duren.
  6. 11-06-2023: afspraak gemaakt voor verwijdering op 27 juli
  7. 27-07-2023: alles verwijderd wat een circus ze komen met 4! man en na ongeveer 6 uur is alles verwijderd. Binnen een rommeltje en buiten al het straat werk brodel werk. Alles schots en scheef. Dus wordt vervolgd was wel te verwachten natuurlijk maar goed ze hadden belooft het goed te doen.
  8. 31-07-2023: contact opnemen hoe ze het gaan oplossen wat dit kan natuurlijk niet.
  9. 31-07-2023: statenmaker gaat langs komen. dus hopelijk snel opgelost
  10. 02-08-2023: statenmaker kwam en zag en dacht alleen maar even het straat werk aan te trillen en dan is het wel goed. Dus kunnen straks gelijk stukken klinkers op de lijst zetten. Nee alles moet opnieuw het ligt te hoog en te laag. Dus op naar ronde 2 dus nu gaan ze het er wel uithalen en opnieuw straten.
status:Aansluiting verwijderd helaas met schade

Dus was wel iets te verwachten maar goed wat kan je verwachten van iets gratis. 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door MeZZiN op 02-08-2023 18:51 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Erwin_83
MeZZiN schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 17:44:
Route: € 0,-- route via mijnaansluiting.nl
Netbeheerder: Aliander
Energiecontract: Green Choice
Motivatie voor € 0,-- route: iets te veel gedoe op mijn bord zeker na mijn ongeluk met mijn auto wilde eerst nog de tweakers route volgen maar zo veel dingen te regelen toch maar de gratis alliander route genomen. .
Opbouw dossier:
  1. 01-02-2023: gaskraan dichtgedraaid
  2. 15-02-2023: ota opgezegd bij green choice en late stand doorgeven koste wat moeite maar na doorvragen kreeg ik iemand slimmer aan de lijn en die heeft het geregeld voor mij.
  3. 18-02-2023:overstap naar budget energie zonder gas contract
  4. 27-02-2023: verzoek verwijderen gasaansluiting via mijnaansluiting.nl
  5. 01-03-2023: van rond die tijd wat mail gehad over de verwijdering en weinig update behalve dat het lang kan duren.
  6. 11-06-2023: afspraak gemaakt voor verwijdering op 27 juli
  7. 27-07-2023: alles verwijderd wat een circus ze komen met 4! man en na ongeveer 6 uur is alles verwijderd. Binnen een rommeltje en buiten al het straat werk brodel werk. Alles schots en scheef. Dus wordt vervolgd was wel te verwachten natuurlijk maar goed ze hadden belooft het goed te doen.
  8. 01-08-2023: contact opnemen hoe ze het gaan oplossen wat dit kan natuurlijk niet.
status:Aansluiting verwijderd helaas met schade

Dus was wel iets te verwachten maar goed wat kan je verwachten van iets gratis. 8)7
Heb je de voor en na foto's van het straatwerk? Ben wel benieuwd. En wat voor rommel binnen ?

Jammer dat je nu alsnog gedoe hebt voor iets wat makkelijk had moeten zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xerox
  • Nu online
Vandaag reactie ontvangen van Liander op mijn contactformulier.
Ik had op 24-07-2023 een reactie ontvangen op voorbeeldbrief 1b, waarin een "mooie" samenvatting stond van mijn brief. Echter bleef een inhoudelijke reactie uit en werden alleen de 3 standaardmethoden benoemt waar ik nu 'uit kon kiezen'. Zie de mail hieronder:
Beste Xerox,

Op 18 juli heeft u ons contactformulier ingevuld. Hierin geeft u aan dat u op 12 juli een brief van Liander heeft mogen ontvangen, waarin staat dat er geen energieleverancier bekend is voor uw gas aansluiting. In deze brief wordt u erop gewezen een contract af te sluiten voor uw gasaansluiting om zo een afsluiting, met de daarbij horende kosten te voorkomen. U geeft aan dat u inderdaad geen leveringscontract meer heeft per 3 juli 2023. U ziet geen enkele grond waarop u verplicht zou zijn te betalen voor werkzaamheden waar u geen opdracht toe heeft gegeven. In uw mail verwijst u naar een aantal artikelen en vonnissen. U acht Liander overigens van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die Liander nodig acht. Het initiatief daartoe ligt bij Liander vindt ook de kantonrechter. Het is immers de gasaansluiting, en verantwoordelijkheid van Liander, volgens uw woorden. U benadrukt dat u daar geen opdracht toe geeft, en daarom ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren. In deze e-mail leest u mijn reactie.

Geen contract met energieleverancier
Op uw adres is op dit moment geen energieleverancier bekend. Misschien is dit uw nieuwe woning en is het contract nog niet rond. Of is er iets fout gegaan bij het overstappen naar een andere leverancier.

Afsluiting van gas en elektriciteit
Is er geen energieleverancier bekend op uw adres? Dan is Liander wettelijk verplicht u af te sluiten van gas en/of stroom. Anders gebruikt u energie waar u niet voor betaalt. Alleen een snelle aanmelding bij een energieleverancier kan de afsluiting voorkomen.

Wij adviseren een telefonische spoedaanmelding
Wij adviseren u telefonisch contact op te nemen met een energieleverancier. Geef daarbij aan dat u een spoedaanmelding wilt doen. Zo zorgt u ervoor dat uw aanmelding met spoed wordt verwerkt.

Heeft u hulp nodig bij het kiezen van een leverancier?
Kijk dan op https://www.consuwijzer.nl/energiewijzer. Bekijk daar welke energieleverancier het beste bij u past. Neem daarna zo snel mogelijk telefonisch contact op met die energieleverancier voor een spoedaanmelding.

Zelf de status van uw aanmelding controleren
Heeft u een brief met een inlogcode van ons ontvangen? Dan kunt u zelf controleren of uw leverancier uw aanmelding al heeft verwerkt. Kijk op onze website: www.liander.nl/regelen.

Opties als u de aansluiting niet gebruikt
Gebruikt u uw gasaansluiting niet meer? Dan heeft u drie mogelijkheden. Hieronder leest u welke opties dit zijn.

"Leegstandscontract"
U laat de aansluiting bestaan en meldt aan uw energieleverancier dat er geen verbruik op de aansluiting plaatsvindt. U spreekt met uw energieleverancier af een lager termijnbedrag te betalen. Het termijnbedrag hoeft immers alleen de periodieke netbeheerderskosten te dekken. Sommige energieleveranciers kennen zo'n afspraak als een “leegstandscontract”. Feitelijk is dit geen type contract, maar een afspraak over de hoogte van het termijnbedrag. Maakt u een dergelijke afspraak met de leverancier? Dan blijft de aansluiting bestaan. U kunt de aansluiting op ieder moment weer in gebruik nemen zonder dat er werkzaamheden nodig zijn.

Definitief verwijderen
U laat uw aansluiting definitief verwijderen. Hieraan zijn op dit moment tijdelijk geen kosten verbonden. U leest dit terug op onze website: https://www.liander.nl/consument/tarieven. Wilt u de aansluiting laten verwijderen? Dit vraagt u aan op mijnaansluiting.nl. Kijk voor een stappenplan op onze website: https://www.liander.nl/verwijderen-a...ting-consument. Heeft u later toch weer een aansluiting nodig? Dan moet u een nieuwe aansluiting laten aanleggen. Hieraan zijn aanzienlijke kosten verbonden. Bedenk voordat u de aansluiting laat verwijderen dus goed of u deze in de toekomst misschien toch nodig heeft.

Tijdelijk afsluiten
U laat uw aansluiting tijdelijk afsluiten of “verzegelen”. Afsluiting is toegestaan voor een periode van maximaal twaalf maanden. Daarna laat u de aansluiting definitief verwijderen, of laat u deze heraansluiten. Aan beide opties zijn kosten verbonden. U vindt onze tarieven in het tarievenoverzicht: https://www.liander.nl/tarieven. Wilt u een afsluiting voor maximaal twaalf maanden? Beëindig dan eerst het contract met de energieleverancier. Neem daarna contact op met onze klantenservice voor het aanvragen van de tijdelijke afsluiting. Wij zijn bereikbaar op telefoonnummer 088 542 64 44 (lokaal tarief).

Tot slot
Heeft u nog vragen? Op https://service.liander.nl vindt u antwoord op alle veelgestelde vragen.

Met vriendelijke groet,
Liander N.V.

<Naam van deze lieve medewerker>
Hierna, direct diezelfde dag op 24-07-2023, heb ik gereageerd met voorbeeldbrief 2a (zonder de laatste alinea als optie m.b.t. misleiding qua informatie). Vandaag reactie ontvangen met:
Beste Xerox,

Op 24 juli heeft u ons contactformulier ingevuld. Hierin geeft u aan dat u uw contract voor het gas heeft opgezegd op grond van verschillende wetten. In deze e-mail leest u mijn reactie.

Afsluiting van gas en elektriciteit
Is er geen energieleverancier bekend op uw adres? Dan is Liander wettelijk verplicht u af te sluiten van gas en/of stroom. Anders gebruikt u energie waar u niet voor betaalt. Alleen een snelle aanmelding bij een energieleverancier kan de afsluiting voorkomen.

Als u uw gas niet gebruikt
Zoals mijn collega u al informeerde; ook als u uw gasaansluiting niet meer gebruikt, is een contract verplicht zolang de aansluiting actief is. De drie opties die mijn collega aanbood, zijn de enige manieren waarop u geen contract dient te hebben.

Tot slot

Met vriendelijke groet,
Liander N.V.

<andere medewerker van Liander>
Er wordt dus niet inhoudelijk gereageerd op beide brieven. Erger nog, er wordt stellig beweert dat ik verplicht ben een contract te hebben, wat duidelijke onjuiste informatieverstrekking is en (riekt) naar misleiding. Ik ben van plan dit ook naar de ACM te sturen.

Maar nu?
Ik wil wel reageren, maar heb geen idee wat ik precies wil zeggen.
Ik wil sowieso reageren met de vraag of zij mij kunnen wijzen op de betreffende wetregel, waarin staat dat ik verplicht ben om zo'n contract te hebben. (Met direct erbij het tegenbewijs van de rechtsuitspraken, of niet want dat heb ik al een paar keer gedaan.)
Verder zou ik ook wel willen zeggen dat ook ik bij mijn standpunt blijf van het afzien van een dergelijk contract of andere verplichtingen, welke genoemd worden als de enige 3 manieren.

Eigenlijk zou ik, zoals bebopper had ontvangen in de mail van de jurist van Enexis: dat ik, bij verdere niet inhoudelijke reactie, hun emails alleen ter kennisgeving ontvang.

Wat is jullie advies?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Erwin_83
Xerox schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 20:21:
[...]

Ik had op 24-07-2023 een reactie ontvangen op voorbeeldbrief 1b, waarin een "mooie" samenvatting stond van mijn brief. Echter bleef een inhoudelijke reactie uit en werden alleen de 3 standaardmethoden benoemt waar ik nu 'uit kon kiezen'. Zie de mail hieronder:

[...]

Hierna, direct diezelfde dag op 24-07-2023, heb ik gereageerd met voorbeeldbrief 2a (zonder de laatste alinea als optie m.b.t. misleiding qua informatie). Vandaag reactie ontvangen met:

[...]

Er wordt dus niet inhoudelijk gereageerd op beide brieven. Erger nog, er wordt stellig beweert dat ik verplicht ben een contract te hebben, wat duidelijke onjuiste informatieverstrekking is en (riekt) naar misleiding. Ik ben van plan dit ook naar de ACM te sturen.

Maar nu?
Ik wil wel reageren, maar heb geen idee wat ik precies wil zeggen.
Ik wil sowieso reageren met de vraag of zij mij kunnen wijzen op de betreffende wetregel, waarin staat dat ik verplicht ben om zo'n contract te hebben. (Met direct erbij het tegenbewijs van de rechtsuitspraken, of niet want dat heb ik al een paar keer gedaan.)
Verder zou ik ook wel willen zeggen dat ook ik bij mijn standpunt blijf van het afzien van een dergelijk contract of andere verplichtingen, welke genoemd worden als de enige 3 manieren.

Eigenlijk zou ik, zoals bebopper had ontvangen in de mail van de jurist van Enexis: dat ik, bij verdere niet inhoudelijke reactie, hun emails alleen ter kennisgeving ontvang.

Wat is jullie advies?
Gezien ze weer overal omheen draaien en hun eigen riedeltje afspelen een korte reactie geven en alleen vragen waar je de wettelijke verplichting kan vinden dat je een gascontract moet hebben.

Antwoord zal wel niet komen, want dat is er niet, maar het is een mooi stukje dossier vorming.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TCroezing
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:11
Xerox schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 20:21:
[...]

[...]
[...]
Volgens mij gebruiken ze (bv) chatGPT om binnengekomen brieven van een samenvatting te voorzien en vervolgens chatGPT om volgens parameters (steekwoorden in de samenvatting) een antwoord laten geven...
8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeZZiN
Erwin_83 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 18:46:
[...]

Heb je de voor en na foto's van het straatwerk? Ben wel benieuwd. En wat voor rommel binnen ?

Jammer dat je nu alsnog gedoe hebt voor iets wat makkelijk had moeten zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hNnfk0lix5Rm0VPEjQDeFqRSxPY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xKtIXurjORMaX7f8hbygmutM.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e6a1iKcwE-jgiTClPQzFed-TWkY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v08SohMmfmoYP7RSslUnJNw0.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K5PndsFDIN8NV0mGaAkaVzR0HfM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SaHOgzhnj26bIpswiEjYqcdz.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wiv8ILZPjW2RuWiVhthqHvcjkUU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OTf6eUE302zZbn2URokdYCYX.jpg?f=fotoalbum_large
Komt niet helemaal goed over met de fotos maar duidelijk is de zien dat het straat werk niet goed ligt plus binnen was een rommel gelijk maar weer opgeruimd er na (hele hal onder de blubber handig allemaal. Werkmannen zijn niet de netste mensen helaas. Was net blij dat de glasvezel prutsers het netjes hadden gemaakt (na 3! straten makers 8)7 )
En de buis dicht puren is ook niet echt heel netjes.

Maar goed neem het met een met hun hopelijk gaan ze het netjes afmaken anders maar rechtsbijstand er op zetten.

Ze hadden nog wel een raar verhaal dat het over een paar maanden zou veranderen dat het gratis kon omdat de wet aangepast zou zijn heb zelf hier niets van gezien maar goed het kan zijn dat dingen ander gaan worden. Maar ze kunnen lijk me moeilijk de ota opeens aanpassen.

[ Voor 6% gewijzigd door MeZZiN op 31-07-2023 13:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teejbeej

Teejbeej

Vandaag een mail ontvangen van Liander nav mijn vraag naar de status van mijn aanvraag tot verwijderen gasaansluiting dd 5-7:

——
Gasverwijdering
Goed dat u met ons contact opneemt voor een status update van uw gasverwijdering. Wij hebben uw aanvraag met aanvraagnummer xxxxxx bekeken. Wij zien dat de aanvraag in goede orde bij ons is ontvangen. Op dit moment zijn wij bezig om er een werkvoorbereider en aannemer aan te koppelen. Als dat is gebeurd wordt er met u contact opgenomen. Wij kunnen geen indicatie geven wanneer dit is afgerond.
Gasaansluiting administratief uit bedrijf
U heeft uw aanvraag op 5 juli ingediend. Wij kunnen vanaf 5 augustus uw gasaansluiting administratief op uitbedrijf melden. Dit houd in dat u administratief geen gasaansluiting meer heeft. U kunt dat ook uw energiecontract opzeggen bij uw energieleverancier. Als u van deze optie gebruik wilt maken kunt u tegen die tijd reageren op deze e-mail of telefonisch contact met ons opnemen via dit telefoonnummer: 088 542 6444.
Tot slot
Heeft u nog vragen? Op https://service.liander.nl/ vindt u antwoord op alle veelgestelde vragen.

Met vriendelijke groet,
Liander N.V.
——

Helder verhaal op zich. Maar dat ‘administratief verwijderen’ had ik nog niet eerder gehoord. Daarna zou ik dus mijn gascontract kunnen (mogen) beëindigen (dit gascontract is al geruime tijd geleden beëindigd bij Essent hetgeen probleemloos ging).
In mijn aanvraag staat expliciet aangegeven dat eea uitsluitend doorgang (van mijn kant) zal vinden indien de kosten nul zijn. De offerte / kostenopgave was ook nul dus daar ga ik dan ook van uit. Het feit dat men daar nu verder niets over zegt is voor mij reden te concluderen dat het ook alszodanig zal worden uitgevoerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:32
blb4 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 22:38:
Mijn dossier bijgewerkt, gemaakte afspraak kan vanuit Stedin niet doorgaan, hopelijk binnenkort nieuwe datum.
Mijn dossier opnieuw bijgewerkt, vandaag gebeld door Stedin, (nieuwe) afspraak staat nu voor 16-8.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wiebson
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-07-2024
Na enig gezeur met Van de Bron dat ze geen gascontract op willen zeggen waar nog een aansluiting is heb ik het toch voor elkaar gekregen. Ze vroegen namelijk om een bevestiging van de verwijdering van de gasaansluiting. Dit had ik al aangevraagd en ook doorgegeven aan Van de Bron. Maar naar 4x mailen kreeg ik gister een mailtje dat de meterstand uitgelezen was en ze een eindnota gaan opmaken. De verwijdering staat pas gepland in de tweede week van januari (Enexis) en zal door Siers uitgevoerd worden.

Eens kijken of Enexis nog brieven gaat sturen :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kees-Jan
Teejbeej schreef op maandag 31 juli 2023 @ 19:16:
Vandaag een mail ontvangen van Liander nav mijn vraag naar de status van mijn aanvraag tot verwijderen gasaansluiting dd 5-7:

...
Gasaansluiting administratief uit bedrijf
U heeft uw aanvraag op 5 juli ingediend. Wij kunnen vanaf 5 augustus uw gasaansluiting administratief op uitbedrijf melden. Dit houd in dat u administratief geen gasaansluiting meer heeft. U kunt dat ook uw energiecontract opzeggen bij uw energieleverancier.
...
Tja, weer zo'n BS verhaal van de netbeheerder :X 8)7 . Als je je energiecontract hebt opgezegd is ook de onderliggende ATO opgezegd en betaal je geen "vastrecht" meer. Deze manier (van de netbeheerder) is natuurlijk de omgekeerde wereld. |:(

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rommelzolder
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 23:29
Kees-Jan schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 09:26:
[...]

Tja, weer zo'n BS verhaal van de netbeheerder :X 8)7 . Als je je energiecontract hebt opgezegd is ook de onderliggende ATO opgezegd en betaal je geen "vastrecht" meer. Deze manier (van de netbeheerder) is natuurlijk de omgekeerde wereld. |:(
@Ivow85 Weer eentje om toe te voegen aan het leugenregister tbv de ACM.

Sinds 2006 een warmtepomp met gesloten bodemsysteem, sinds midden 2019 6,6 kW panelen ZO, 3,2 kW panelen Z

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kees-Jan
Wiebson schreef op maandag 31 juli 2023 @ 20:01:
Na enig gezeur met Van de Bron dat ze geen gascontract op willen zeggen waar nog een aansluiting is heb ik het toch voor elkaar gekregen. Ze vroegen namelijk om een bevestiging van de verwijdering van de gasaansluiting. Dit had ik al aangevraagd en ook doorgegeven aan Van de Bron. Maar naar 4x mailen kreeg ik gister een mailtje dat de meterstand uitgelezen was en ze een eindnota gaan opmaken. De verwijdering staat pas gepland in de tweede week van januari (Enexis) en zal door Siers uitgevoerd worden.

Eens kijken of Enexis nog brieven gaat sturen :)
VandeBron wijzen op hun eigen Algemene Voorwaarden punt 21.2.
21.2 U kunt onze overeenkomst opzeggen op dezelfde wijze waarop u de overeenkomst met ons
afgesloten heeft: mondeling, schriftelijk of digitaal. U moet hierbij rekening houden met een
opzegtermijn van dertig kalenderdagen. Wij kunnen ook met u afspreken dat de opzegtermijn korter
is dan dertig kalenderdagen.
:O O-)

dus na de eerste "onwillige (re)actie" van vandebron had je ze al kunnen bedanken voor de bevestiging van ontvangst van jouw rechtmatige opzegging volgens hun eigen algemene voorwaarden en dat je er op vertrouwd dat die opzegging binnen de gestelde termijnen verwerkt wordt en dat er daarna geen contract meer is en daarmee ook geen kosten meer gefactureerd en betaald gaan worden. 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MeZZiN
De reden van het verwijderen wordt nu opgevoerd dat het anders een milieu delict is als het plastic achter blijft. nog steeds onzin maar toch er mag geen plastic in de bodem achter blijven.

En dat was ook een reden dat ze druk willen houden op sommige leidingen om kosten van verwijderen te besparen.

Mijn dossier dossier update -> straat werk wordt hoplelijk gefixed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 21-09 16:42

Rzaan

Altijd zoekende

Ik heb de officiele non-principele weg gekozen omdat ik zsm plek nodig heb ik mijn meterkast.
En omdat ik geen zin heb ik gedoe en principes heb ik sowieso niet (of nauwelijks)

Stappen:
  1. Vattenfall bellen. "Ik wil van mijn gas af zsm" "Kan niet, eerst met Enexis regelen"
  2. In dt topic navragen. Kan dus wel.
  3. Mail gestuurd dat ik in inachtneming van de opzegtermijn van mijn gas af wil. Zelfde dag mail terug "Ok, vanaf 28 juli zeggen we uw energiecontract op. (Dus ook elektra)
  4. Via mijnaansluiting.nl bericht gestuurd, dat de gasmeter eruit moet.
  5. Binnen 2 dagen antwoord van Enexis met een € 0 offerte. Na goedkeuring bericht van de aannemer
  6. Hurkmans de aannemer is komen kijken en eind augustus gaat de meter eruit.
  7. Vattenfall een bericht gestuurd dat ik alleen van gas af wil. Alsnog geregeld.
Van melden tot verwijderen (afwachten nog; je weet nooit): 2 maanden.

Vattenfall deed het moeilijkst en is het slechts bereikbaar.
Hun communicatie en website zijn sowieso ruk.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Kees-Jan
MeZZiN schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 10:56:
De reden van het verwijderen wordt nu opgevoerd dat het anders een milieu delict is als het plastic achter blijft. nog steeds onzin maar toch er mag geen plastic in de bodem achter blijven.

En dat was ook een reden dat ze druk willen houden op sommige leidingen om kosten van verwijderen te besparen.

Mijn dossier dossier update -> straat werk wordt hoplelijk gefixed.
Een milieudelict is natuurlijk een gegronde, wettelijke reden om de verwijdering uit te voeren. Maar om dat dan "over de rug" van een (voormalig) contractant uit te voeren en de rekening voor de verwijdering daarna alsnog bij die contractant neer te leggen is natuurlijk verkeerd. Het is eigendom van de netbeheerder, niet van de contractant. En dus geldt die milieuwet voor de netbeheerder en niet voor de contractant... :F ;w

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MeZZiN
Nee dat klopt dus ook dus hun worden ook aangerekend en krijgen een boete ik dus niet. Maar dat is voor nu volgens hun de hoofdreden om asap te verwijderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teejbeej

Teejbeej

Kees-Jan schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 09:26:
[...]

Ik had m nog niet eerder langs zien komen. Ook niet in mijn eerdere (door mij geannuleerde) aanvraag tot verwijderen.
Wat het betekent: geen idee want het gascontract is al opgezegd (en eindafrekening al betaald).
Waarom ze dan nog een dergelijke handeling voorstellen… ??
Maar ze krijgen van mij op 5-8 een mailtje met het verzoek de boel vast administratief te verwijderen (onder voorwaarde dat mij geen kosten in rekening zullen worden gebracht voor het door hun ‘aanvinken van dat hokje’, kan geen kwaad neem ik aan.
Pagina: 1 ... 71 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.