Vandaag reactie ontvangen van Liander op mijn contactformulier.
Ik had op 24-07-2023 een reactie ontvangen op voorbeeldbrief 1b, waarin een "mooie" samenvatting stond van mijn brief. Echter bleef een inhoudelijke reactie uit en werden alleen de 3 standaardmethoden benoemt waar ik nu 'uit kon kiezen'. Zie de mail hieronder:
Beste Xerox,
Op 18 juli heeft u ons contactformulier ingevuld. Hierin geeft u aan dat u op 12 juli een brief van Liander heeft mogen ontvangen, waarin staat dat er geen energieleverancier bekend is voor uw gas aansluiting. In deze brief wordt u erop gewezen een contract af te sluiten voor uw gasaansluiting om zo een afsluiting, met de daarbij horende kosten te voorkomen. U geeft aan dat u inderdaad geen leveringscontract meer heeft per 3 juli 2023. U ziet geen enkele grond waarop u verplicht zou zijn te betalen voor werkzaamheden waar u geen opdracht toe heeft gegeven. In uw mail verwijst u naar een aantal artikelen en vonnissen. U acht Liander overigens van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die Liander nodig acht. Het initiatief daartoe ligt bij Liander vindt ook de kantonrechter. Het is immers de gasaansluiting, en verantwoordelijkheid van Liander, volgens uw woorden. U benadrukt dat u daar geen opdracht toe geeft, en daarom ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren. In deze e-mail leest u mijn reactie.
Geen contract met energieleverancier
Op uw adres is op dit moment geen energieleverancier bekend. Misschien is dit uw nieuwe woning en is het contract nog niet rond. Of is er iets fout gegaan bij het overstappen naar een andere leverancier.
Afsluiting van gas en elektriciteit
Is er geen energieleverancier bekend op uw adres? Dan is Liander wettelijk verplicht u af te sluiten van gas en/of stroom. Anders gebruikt u energie waar u niet voor betaalt. Alleen een snelle aanmelding bij een energieleverancier kan de afsluiting voorkomen.
Wij adviseren een telefonische spoedaanmelding
Wij adviseren u telefonisch contact op te nemen met een energieleverancier. Geef daarbij aan dat u een spoedaanmelding wilt doen. Zo zorgt u ervoor dat uw aanmelding met spoed wordt verwerkt.
Heeft u hulp nodig bij het kiezen van een leverancier?
Kijk dan op
https://www.consuwijzer.nl/energiewijzer. Bekijk daar welke energieleverancier het beste bij u past. Neem daarna zo snel mogelijk telefonisch contact op met die energieleverancier voor een spoedaanmelding.
Zelf de status van uw aanmelding controleren
Heeft u een brief met een inlogcode van ons ontvangen? Dan kunt u zelf controleren of uw leverancier uw aanmelding al heeft verwerkt. Kijk op onze website:
www.liander.nl/regelen.
Opties als u de aansluiting niet gebruikt
Gebruikt u uw gasaansluiting niet meer? Dan heeft u drie mogelijkheden. Hieronder leest u welke opties dit zijn.
"Leegstandscontract"
U laat de aansluiting bestaan en meldt aan uw energieleverancier dat er geen verbruik op de aansluiting plaatsvindt. U spreekt met uw energieleverancier af een lager termijnbedrag te betalen. Het termijnbedrag hoeft immers alleen de periodieke netbeheerderskosten te dekken. Sommige energieleveranciers kennen zo'n afspraak als een “leegstandscontract”. Feitelijk is dit geen type contract, maar een afspraak over de hoogte van het termijnbedrag. Maakt u een dergelijke afspraak met de leverancier? Dan blijft de aansluiting bestaan. U kunt de aansluiting op ieder moment weer in gebruik nemen zonder dat er werkzaamheden nodig zijn.
Definitief verwijderen
U laat uw aansluiting definitief verwijderen. Hieraan zijn op dit moment tijdelijk geen kosten verbonden. U leest dit terug op onze website:
https://www.liander.nl/consument/tarieven. Wilt u de aansluiting laten verwijderen? Dit vraagt u aan op mijnaansluiting.nl. Kijk voor een stappenplan op onze website:
https://www.liander.nl/verwijderen-a...ting-consument. Heeft u later toch weer een aansluiting nodig? Dan moet u een nieuwe aansluiting laten aanleggen. Hieraan zijn aanzienlijke kosten verbonden. Bedenk voordat u de aansluiting laat verwijderen dus goed of u deze in de toekomst misschien toch nodig heeft.
Tijdelijk afsluiten
U laat uw aansluiting tijdelijk afsluiten of “verzegelen”. Afsluiting is toegestaan voor een periode van maximaal twaalf maanden. Daarna laat u de aansluiting definitief verwijderen, of laat u deze heraansluiten. Aan beide opties zijn kosten verbonden. U vindt onze tarieven in het tarievenoverzicht:
https://www.liander.nl/tarieven. Wilt u een afsluiting voor maximaal twaalf maanden? Beëindig dan eerst het contract met de energieleverancier. Neem daarna contact op met onze klantenservice voor het aanvragen van de tijdelijke afsluiting. Wij zijn bereikbaar op telefoonnummer 088 542 64 44 (lokaal tarief).
Tot slot
Heeft u nog vragen? Op
https://service.liander.nl vindt u antwoord op alle veelgestelde vragen.
Met vriendelijke groet,
Liander N.V.
<Naam van deze lieve medewerker>
Medewerker Klantenservice
Hierna, direct diezelfde dag op 24-07-2023, heb ik gereageerd met voorbeeldbrief 2a (zonder de laatste alinea als optie m.b.t. misleiding qua informatie). Vandaag reactie ontvangen met:
Beste Xerox,
Op 24 juli heeft u ons contactformulier ingevuld. Hierin geeft u aan dat u uw contract voor het gas heeft opgezegd op grond van verschillende wetten. In deze e-mail leest u mijn reactie.
Afsluiting van gas en elektriciteit
Is er geen energieleverancier bekend op uw adres? Dan is Liander wettelijk verplicht u af te sluiten van gas en/of stroom. Anders gebruikt u energie waar u niet voor betaalt. Alleen een snelle aanmelding bij een energieleverancier kan de afsluiting voorkomen.
Als u uw gas niet gebruikt
Zoals mijn collega u al informeerde; ook als u uw gasaansluiting niet meer gebruikt, is een contract verplicht zolang de aansluiting actief is. De drie opties die mijn collega aanbood, zijn de enige manieren waarop u geen contract dient te hebben.
Tot slot
Heeft u nog vragen? Op
https://service.liander.nl vindt u antwoord op alle veelgestelde vragen.
Met vriendelijke groet,
Liander N.V.
<andere medewerker van Liander>
Medewerker Klantenservice
Er wordt dus niet inhoudelijk gereageerd op beide brieven. Erger nog, er wordt stellig beweert dat ik verplicht ben een contract te hebben, wat duidelijke onjuiste informatieverstrekking is en (riekt) naar misleiding. Ik ben van plan dit ook naar de ACM te sturen.
Maar nu?
Ik wil wel reageren, maar heb geen idee wat ik precies wil zeggen.
Ik wil sowieso reageren met de vraag of zij mij kunnen wijzen op de betreffende wetregel, waarin staat dat ik verplicht ben om zo'n contract te hebben. (Met direct erbij het tegenbewijs van de rechtsuitspraken, of niet want dat heb ik al een paar keer gedaan.)
Verder zou ik ook wel willen zeggen dat
ook ik bij mijn standpunt blijf van het afzien van een dergelijk contract of andere verplichtingen, welke genoemd worden als
de enige 3 manieren.
Eigenlijk zou ik, zoals bebopper had ontvangen in de mail van de jurist van Enexis: dat ik, bij verdere niet inhoudelijke reactie, hun emails alleen ter kennisgeving ontvang.
Wat is jullie advies?