Gas de deur uit doen: Gratis! Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 72 ... 104 Laatste
Acties:
  • 721.735 views

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• bebopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-05 19:00

bebopper

I'm an absolute beginner...

Teejbeej schreef op maandag 31 juli 2023 @ 19:16:
Vandaag een mail ontvangen van Liander nav mijn vraag naar de status van mijn aanvraag tot verwijderen gasaansluiting dd 5-7:

——
Gasverwijdering
Goed dat u met ons contact opneemt voor een status update van uw gasverwijdering. Wij hebben uw aanvraag met aanvraagnummer xxxxxx bekeken. Wij zien dat de aanvraag in goede orde bij ons is ontvangen. Op dit moment zijn wij bezig om er een werkvoorbereider en aannemer aan te koppelen. Als dat is gebeurd wordt er met u contact opgenomen. Wij kunnen geen indicatie geven wanneer dit is afgerond.
Gasaansluiting administratief uit bedrijf
U heeft uw aanvraag op 5 juli ingediend. Wij kunnen vanaf 5 augustus uw gasaansluiting administratief op uitbedrijf melden. Dit houd in dat u administratief geen gasaansluiting meer heeft. U kunt dat ook uw energiecontract opzeggen bij uw energieleverancier. Als u van deze optie gebruik wilt maken kunt u tegen die tijd reageren op deze e-mail of telefonisch contact met ons opnemen via dit telefoonnummer: 088 542 6444.
Tot slot
Heeft u nog vragen? Op https://service.liander.nl/ vindt u antwoord op alle veelgestelde vragen.

Met vriendelijke groet,
Liander N.V.
——

Helder verhaal op zich. Maar dat ‘administratief verwijderen’ had ik nog niet eerder gehoord. Daarna zou ik dus mijn gascontract kunnen (mogen) beëindigen (dit gascontract is al geruime tijd geleden beëindigd bij Essent hetgeen probleemloos ging).
In mijn aanvraag staat expliciet aangegeven dat eea uitsluitend doorgang (van mijn kant) zal vinden indien de kosten nul zijn. De offerte / kostenopgave was ook nul dus daar ga ik dan ook van uit. Het feit dat men daar nu verder niets over zegt is voor mij reden te concluderen dat het ook alszodanig zal worden uitgevoerd.
Eigenlijk een prima idee dat administratief verwijderen, Laat ze dat gewoon doen voor iedereen die zijn gascontract opzegd; onafhankelijk of er hierna een opdracht tot verwijdering wordt gegeven.

Dan hoeven ze niemand meer lastig te vallen met brieven en rekeningen en dreigementen etc etc. En kan de netbeheerder lekker op eigen tempo inplannen wanneer de 'administratief verwijderde' aansluitingen die nog niet fysiek verwijderd zijn door henzelf verwijderd worden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:47
MeZZiN schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 13:18:
Nee dat klopt dus ook dus hun worden ook aangerekend en krijgen een boete ik dus niet. Maar dat is voor nu volgens hun de hoofdreden om asap te verwijderen.
Is dat dan al gebeurd met die boetes?

Het milieu deel is namelijk door de netbeheerders verzonnen in een rechtzaak.

KPN en Ziggo mogen dan ook wel aan de gang, dat (koper)netwerk ligt hier al jaren ongebruikt in de grond.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Glashelder schreef op maandag 24 juli 2023 @ 15:59:
[...]

Ben zojuist gebeld. 1 augustus wordt alles verwijderd.

Vind het nog best snel gaan.
En conform afspraak is vandaag keurig alles verwijderd. Tegels zijn netjes teruggelegd. Liggen keurig op de juiste hoogte en alles aangeveegd d:)b

Heb nog wat filmpjes gemaakt, er staat nog aardig wat druk op die hoofdleiding :p Mocht de filmpjes wel maken maar buiten de familiekring delen werd niet zo gewaardeerd. En de aansluiting op de hoofdleiding mocht ik als souvenir houden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YQcIFrJ886fMpoWQZO2RzLNymMI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HZyWTUY7QOX5iP0izWd4RbcZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tz_FXdHVWML3mxJXElrdHb4knEU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X16RJ83QtZxOYKsKiVDiLdps.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L3c9e5Vrjj_x6vfYn3sQYq-r_7s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/haIcteQ9TYb5OZuoX4eeg1wZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LifeWQ36iW5Z9jHopXg7bMHkWIk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q9W6QWaflnpCzN2nfyEgCf05.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/umKFtJVcthQFZH2n2qma91lXW2E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2XkKsrjLE8SvTeZz5XrJODY9.jpg?f=fotoalbum_large

Binnenkort die meterkast maar eens een beetje opruimen :P

Leiding is overigens niet volledig verwijderd. Ze waren bang dat als ze hem eruit zouden trekken dat ze met hun bus het water hiervoor in zouden rijden.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Glashelder schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 14:49:
[...]

Leiding is overigens niet volledig verwijderd. Ze waren bang dat als ze hem eruit zouden trekken dat ze met hun bus het water hiervoor in zouden rijden.
Tot zover de noodzaak om alles te verwijderen ivm "milieudelict". Het zoveelste voorbeeld dat ze het geen moer kan schelen of er wat in de grond blijft liggen.

En maak je even melding bij de netbeheerder dat hun aannemer de opdracht maar half heeft uitgevoerd, maar waarschijnlijk wel volledig factureert?

[ Voor 16% gewijzigd door Ivow85 op 01-08-2023 15:09 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Nee, ik ben niet van plan te gaan klikken bij de netbeheerder. Het zal mij persoonlijk een rotzorg zijn, ik ben er gratis vanaf.

Nogmaals hartelijk dank aan alle harde werkers hier die dit mogelijk hebben gemaakt *O*

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• storm-biker
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Zou zelf ook niet blij zijn met deze oplossing. Als ze dan willen verwijderen, dan zou ik ook niks meer van ze op mijn grond willen hebben.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18-05 14:23
Over principes gesproken: intussen ook het gas fysiek afgesloten enkele weken geleden. Visser Smit & Hanab kon vanaf het huis de hoofdleiding niet vinden, heel wat gemeentegrond omgewerkt met graafmachine, meters aan struiken kapot. Uiteindelijk nog niet gevonden en dus maar direct bij huis (ingang) afgedopt. Men zei dat de leidingtekeningen niet kloppen, Enexis had dus maar toestemming gegeven het zo te doen. Afgezien van de struiken had men alles netjes afgewerkt.

(meer off-topic, wel spannend ;) )
Enkele dagen geleden, misschien wederom vanwege onjuiste tekeningen of gewoon dommigheid: een bedrijf komt 3-fasenstroom aanleggen een paar huizen verderop, raakt daarbij water- én gasleiding, binnen no-time brandweer, politie, Enexis, Visser Smit & Hanab ter ondersteuning van Enexis en een paar auto's vh Waterbedrijf in de straat.

[ Voor 6% gewijzigd door zeegerd op 01-08-2023 16:24 ]

6885 Wp + Daikin US 3.5 + Nibe MT-WH21 = gasloos

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:47

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

zeegerd schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 16:22:
Over principes gesproken: intussen ook het gas fysiek afgesloten enkele weken geleden. Visser Smit & Hanab kon vanaf het huis de hoofdleiding niet vinden, heel wat gemeentegrond omgewerkt met graafmachine, meters aan struiken kapot. Uiteindelijk nog niet gevonden en dus maar direct bij huis (ingang) afgedopt. Men zei dat de leidingtekeningen niet kloppen, Enexis had dus maar toestemming gegeven het zo te doen. Afgezien van de struiken had men alles netjes afgewerkt.

(meer off-topic, wel spannend ;) )
Enkele dagen geleden, misschien wederom vanwege onjuiste tekeningen of gewoon dommigheid: een bedrijf komt 3-fasenstroom aanleggen een paar huizen verderop, raakt daarbij water- én gasleiding, binnen no-time brandweer, politie, Enexis, Visser Smit & Hanab ter ondersteuning van Enexis en een paar auto's vh Waterbedrijf in de straat.
Die laatste lijkt me vooral dommigheid, hoewel onjuiste tekeningen geholpen kunnen hebben.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kiswum
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13-05 16:55

Kiswum

Gadget reviewer

Vandaag heb ik mijn dossier voorzien van een update.

Vandaag kwam Enexis onaangekondigd langs en heeft een mooie brief achtergelaten om de meter af te sluiten. Hierbij heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt om briefvoorbeeld 1b te gebruiken.

Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-05 13:17
Erwin_83 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 14:26:
[...]

Is dat dan al gebeurd met die boetes?

Het milieu deel is namelijk door de netbeheerders verzonnen in een rechtzaak.

KPN en Ziggo mogen dan ook wel aan de gang, dat (koper)netwerk ligt hier al jaren ongebruikt in de grond.
Je weet toch dat een plastic leiding zo vervuilend is in verhouding |:( Het is wel goed dat ze veel weghalen minder rommel in de bodem is altijd beter. maar goed bij mij is het ook afgesneden bij de fundering en in mijn kruipruimte zit de rest nog. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teejbeej
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 26-04 01:40

Teejbeej

EBVH11S23DJ9W & ERLA11DAW1

MeZZiN schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 18:57:
[...]

Je weet toch dat een plastic leiding zo vervuilend is in verhouding |:( Het is wel goed dat ze veel weghalen minder rommel in de bodem is altijd beter. maar goed bij mij is het ook afgesneden bij de fundering en in mijn kruipruimte zit de rest nog. 8)7
Dat die leidingen ‘vervuilend’ zijn is een gegeven, ook wanneer er gas doorheen loopt.
Zolang dat het geval is vindt men het geen punt. Loopt er opeens geen gas meer door dan is het ‘belastend’ voor het milieu ?? Onzin natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Zullen we het niet overdrijven? Op zich valt er best iets voor te zeggen om ongebruikte leidingen te willen verwijderen uit milieuoogpunt. Moeten ze het alleen wel consequent doen..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:38
En dat doen ze niet. Bij mij is-ie blijven liggen “want anders halen we uw halve tuin overhoop en dat wil u niet en wij ook niet.”

Helemaal mee eens. Ik heb aangegeven dat het hun spul is, dus hun keuze 😌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teejbeej

Teejbeej

Glashelder schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 21:22:
Zullen we het niet overdrijven? Op zich valt er best iets voor te zeggen om ongebruikte leidingen te willen verwijderen uit milieuoogpunt. Moeten ze het alleen wel consequent doen..
Kan maar zo zijn dat de werkzaamheden an sich vervuilender zijn dan het spul gewoon laten zitten.
Maar dit gaat maar zo off topic worden …..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-05 23:05
Reactie via de mail van Enexis
Hier geven ze een andere draai aan de term ato.
Wat te doen?

Hieronder de reactie

Beste meneer of mevrouw Coremans,

Naar aanleiding van het opzeggen van het energiecontract voor uw adres XXX heeft u van ons een brief ontvangen. Hierin verzoeken wij u een contract af te sluiten om afsluiting (en de daarbij behorende kosten) te voorkomen. U vindt het prima als wij de gasaansluiting gaan afsluiten of verwijderen, maar gaat hier geen kosten voor betalen. Graag informeer ik u over de mogelijkheden met betrekking tot de gasaansluiting.

Verwijderen gas
Ik snap uiteraard dat u liever geen kosten maakt voor een aansluiting die u niet gebruikt. Ik zie inderdaad in ons systeem dat u eind mei ook heeft doorgegeven dat u niet wilt betalen voor een verwijdering. Toch is de meest voor de hand liggende oplossing om de gasaansluiting te laten verwijderen. Op dit moment is een verwijdering van de gasaansluiting namelijk gratis. Er worden dan ook geen kosten bij u in rekening gebracht. U kunt de aanvraag hier indienen. U ontvangt vervolgens binnen 10 werkdagen een offerte per post of per e-mail. In de offerte ziet u dat u korting krijgt op het gehele normaal gesproken bedrag voor het verwijderen van een gasaansluiting. Nadat u de akkoordverklaring retour heeft gestuurd, neemt de aannemer contact met u op over de planning. Ik kan helaas geen informatie geven over de doorlooptijden. In de tussentijd hoeft u dan geen contract af te sluiten voor uw gasaansluiting. Dit geldt alleen als u daadwerkelijk een aanvraag heeft ingediend. Wilt u zo vriendelijk zijn om aan mij laten te weten wanneer u de aanvraag heeft ingediend? Dan zorg ik ervoor dat het afsluitproces stopt en u geen brieven meer ontvangt.

Afsluiten gas
Wanneer u geen verwijdering voor gas aanvraagt zal de afsluitprocedure blijven doorlopen. Dit houdt in dat wij de aansluiting gaan afsluiten als u niet tijdig een energiecontract voor de gasaansluiting regelt. De daarbij behorende kosten voor afsluiting en eventuele heraansluiting zijn dan voor uw eigen rekening. Op elke actieve aansluiting dient namelijk een energiecontract geregistreerd te zijn. Anders kan er verbruik plaatsvinden zonder dat u hiervoor betaalt. Dit geldt ook als u geen gebruik van de aansluiting maakt. Meer informatie over het voorkomen van een afsluiting en de huidige afsluitkosten vindt u op onze website. Hieronder zal ik nog een toelichting geven over de aansluit-en transportovereenkomst (ATO).

ATO
De aansluit- en transportovereenkomst is een overeenkomst die uw energieleverancier met u afsluit namens ons. Hierin wordt benoemd dat er kosten in rekening worden gebracht voor afsluiting wanneer het energiecontract wordt opgezegd. Hoewel uw energiecontract opzegbaar is, is de ondertekende ATO dat niet.

Tarievencode
In artikel 2.9.2 van de tarievencode gas staat dat de netbeheerder kosten in rekening mag brengen bij het opzeggen van de aansluiting- en transportovereenkomst. Dit staat ook in artikel 2.4.1 van de tarievencode elektriciteit. Daarnaast is het wettelijk verplicht om op elke actieve aansluiting een actief energiecontract te hebben.

Ik hoop u hiermee duidelijkheid te hebben gegeven over de mogelijkheden voor het verwijderen en afsluiten van de gasaansluiting. Ik wens u alvast een fijn weekend toe.

Contact
Mocht u nog vragen hebben dan bereikt u mij op 088 857 01 17. Op maandag en dinsdag ben ik aanwezig van 9.00 tot 16.30 uur. Op woensdag en vrijdag kunt u mij bereiken van 9.00 tot 13.30 uur. Wanneer ik niet aanwezig ben staan mijn collega’s u graag te woord. Als u belt, wilt u dan het ticketnummer bij de hand houden dat in de onderwerpregel van deze e-mail staat? Dan kan ik u sneller helpen. Via e-mail bereikt u mij door deze e-mail te beantwoorden.

Met vriendelijke groet,

snameroc

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:08
snameroc schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 14:19:
Wat te doen?
[…]
ATO
De aansluit- en transportovereenkomst is een overeenkomst die uw energieleverancier met u afsluit namens ons. Hierin wordt benoemd dat er kosten in rekening worden gebracht voor afsluiting wanneer het energiecontract wordt opgezegd. Hoewel uw energiecontract opzegbaar is, is de ondertekende ATO dat niet.
[…]
Dit stuk klopt niet. Je kan doorvragen waar dit staat in je contract. En melden bij de ACM dat Enexis leugens verspreidt.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20-05 09:08
Wat te doen?

Hieronder de reactie

Naar aanleiding van het opzeggen van het energiecontract voor uw adres XXX heeft u van ons een brief ontvangen. Hierin verzoeken wij u een contract af te sluiten om afsluiting (en de daarbij behorende kosten) te voorkomen. U vindt het prima als wij de gasaansluiting gaan afsluiten of verwijderen, maar gaat hier geen kosten voor betalen. Graag informeer ik u over de mogelijkheden met betrekking tot de gasaansluiting.

Verwijderen gas
Ik snap uiteraard dat u liever geen kosten maakt voor een aansluiting die u niet gebruikt. Ik zie inderdaad in ons systeem dat u eind mei ook heeft doorgegeven dat u niet wilt betalen voor een verwijdering. Toch is de meest voor de hand liggende oplossing om de gasaansluiting te laten verwijderen. Op dit moment is een verwijdering van de gasaansluiting namelijk gratis. Er worden dan ook geen kosten bij u in rekening gebracht. U kunt de aanvraag hier indienen. U ontvangt vervolgens binnen 10 werkdagen een offerte per post of per e-mail. In de offerte ziet u dat u korting krijgt op het gehele normaal gesproken bedrag voor het verwijderen van een gasaansluiting. Nadat u de akkoordverklaring retour heeft gestuurd, neemt de aannemer contact met u op over de planning. Ik kan helaas geen informatie geven over de doorlooptijden. In de tussentijd hoeft u dan geen contract af te sluiten voor uw gasaansluiting. Dit geldt alleen als u daadwerkelijk een aanvraag heeft ingediend. Wilt u zo vriendelijk zijn om aan mij laten te weten wanneer u de aanvraag heeft ingediend? Dan zorg ik ervoor dat het afsluitproces stopt en u geen brieven meer ontvangt.

Afsluiten gas
Wanneer u geen verwijdering voor gas aanvraagt zal de afsluitprocedure blijven doorlopen. Dit houdt in dat wij de aansluiting gaan afsluiten als u niet tijdig een energiecontract voor de gasaansluiting regelt. De daarbij behorende kosten voor afsluiting en eventuele heraansluiting zijn dan voor uw eigen rekening. Op elke actieve aansluiting dient namelijk een energiecontract geregistreerd te zijn. Anders kan er verbruik plaatsvinden zonder dat u hiervoor betaalt. Dit geldt ook als u geen gebruik van de aansluiting maakt. Meer informatie over het voorkomen van een afsluiting en de huidige afsluitkosten vindt u op onze website. Hieronder zal ik nog een toelichting geven over de aansluit-en transportovereenkomst (ATO).

ATO

Tarievencode
In artikel 2.9.2 van de tarievencode gas staat dat de netbeheerder kosten in rekening mag brengen bij het opzeggen van de aansluiting- en transportovereenkomst. Dit staat ook in artikel 2.4.1 van de tarievencode elektriciteit. Daarnaast is het wettelijk verplicht om op elke actieve aansluiting een actief energiecontract te hebben.

Ik hoop u hiermee duidelijkheid te hebben gegeven over de mogelijkheden voor het verwijderen en afsluiten van de gasaansluiting. Ik wens u alvast een fijn weekend toe.

Contact
Mocht u nog vragen hebben dan bereikt u mij op 088 857 01 17. Op maandag en dinsdag ben ik aanwezig van 9.00 tot 16.30 uur. Op woensdag en vrijdag kunt u mij bereiken van 9.00 tot 13.30 uur. Wanneer ik niet aanwezig ben staan mijn collega’s u graag te woord. Als u belt, wilt u dan het ticketnummer bij de hand houden dat in de onderwerpregel van deze e-mail staat? Dan kan ik u sneller helpen. Via e-mail bereikt u mij door deze e-mail te beantwoorden.

Met vriendelijke groet,
weer BS van de netbeheerder.
Ik ga ervan uit dat je meter niet in de weg zit. En dus géén verwijdering gaat aanvragen.

Aangeven dat je het gascontract niet voor niets hebt opgezegd omdat je geen gas meer gebruikt.
Aangeven dat je geen verwijdering gaat aanvragen.
Aangeven dat het prima is dat de afsluitprocedure blijft doorlopen maar dat er geen kosten in rekening mogen worden gebracht op basis van tarievencode gas, want daar staat ook in dat er alleen kosten mogen worden gerekend als de (voormalig) contractant een aanvraag voor verwijdering doet, en daar is in jouw geval geen sprake van. Aangeven dat ze het héle artikel 2.9.2 moeten gebruiken en niet een zinsnede daarvan.
Aangeven dat de ATO al opgezegd is bij beëindiging van het gascontract. De ATO is op basis van artikel 3.6 van de algemene voorwaarden door elk der partijen op te zeggen met inachtneming van de opzegtermijn. Die opzegtermijn is al verlopen en daarmee is de ATO wel degelijk beëindigd. Dus de uitleg van de netbeheerder betreffende de ATO is onwaar.
Aangeven dat de uitleg van de tarievencode onvolledig is betreffende artikel 2.9.2
Indien een aangeslotene verzoekt de aansluiting te verwijderen brengt de netbeheerder de kosten voor het verwijderen van de aansluiting via een eenmalige bijdrage in rekening bij de aangeslotene, met inachtneming van de systematiek van voorcalculatie zoals beschreven in artikel 2.10, eerste lid, waarbij geldt dat bij aansluitingen met een aansluitcapaciteit tot en met 40 m3(n)/uur de netbeheerder voor het verwijderen van de gasaansluiting geen kosten in rekening brengt bij de aangeslotene.
Van verzoek is geen sprake en kan er daarmee ook geen sprake zijn van kosten. Alle werkzaamheden die de netbeheerder uitvoert kunnen zónder verzoek en zonder "systematiek van voorcalculatie" geen kosten met zich meebrengen.
Aangeven dat je graag het wetsartikel wilt ontvangen waarin de verplichting ontstaat tot het afsluiten van een gascontract voor een aansluiting.

en dan:
"Ik hoop u hiermee duidelijkheid te hebben gegeven dat uw uitleg, namens de netbeheerder, niet gebaseerd is op feiten en waarheden."

en ook:
"U blijft welkom om werkzaamheden uit te komen voeren aan uw eigendommen, echter met inachtname van de wettelijke termijnen die daarvoor staan"

the older I get, the better I was...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• GZ53
  • Registratie: September 2020
  • Niet online

GZ53

9kW panelen, 5kW warmtepomp

De laatste paar maanden was het aardig rustig met incasso bureautjes.

Enexis is bij de goede kennis van mij heeft ondanks de betwisting van de factuur onderstaande brief ontvangen.

Gelukkig staan er in dit forum (zie TS) genoeg goede antwoorden op deze oneerlijke handerlspraktijken

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yCa3GNQkICS0E_4d8MkuM9QUFUA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5iyhopJqj9bW2iFUUCkCa6FL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door GZ53 op 06-08-2023 06:43 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nico-G
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 01:13

Nico-G

gasloos sinds jan.2018

GZ53 schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 13:39:

Enexis is bij de goede kennis van mij heeft ondanks de betwisting van de factuur onderstaande brief ontvangen.

Gelukkig staan er in dit forum (zie TS) genoeg goede antwoorden op deze oneerlijke handerlspraktijken [Afbeelding]
Haal even in de derde alinea van onder je naam en dossiernummer weg.

per 01-2018 15 panelen 280Wp plus per 12-2019 8 panelen 330Wp, SolarEdge, LW/WP Fujitsu Waterstage Comfort 6, Balansventilatie met 98% WTW, douche-WTW, energieleverend ;-)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

Wat te doen?

Hieronder de reactie

Verwijderen gas

Afsluiten gas

ATO

Tarievencode

Contact

Met vriendelijke groet,
Het ziet er een beetje uit als stap 7 bij mij:
Kiswum in "Gas de deur uit doen: Gratis!"

Vanaf daar kun je het proces een beetje volgen. De laatste status bij mij nu is: Bedankt voor uw bericht Heer Kiswum, maar wij zullen nu verder niet meer communiceren.
De volgende stap is mogelijk een aanmaning zoals @GZ53 heeft gedeeld.

Daarop zijn veel Tweakers ons voorgegaan en kan ik bijvoorbeeld bij mijn broer spieken voor extra info: Vanaf stap 37 komt bij hem Bosveld om de hoek kijken:
Gas de deur uit doen: Gratis!

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• RichieB

[...]
Je kan uit het door @Kiswum aangehaalde dossier Gas de deur uit doen: Gratis! stap 38 en 39 gebruiken. Het is goed om te beseffen dat:
  1. Een incassobureau mag een betwiste factuur niet incasseren
  2. Bosveld behoort inmiddels te weten dat Enexis dit illegale spel speelt met haar klanten. Daar zou Bosveld niet aan mee moeten werken en daarover kan een klacht worden ingediend bij het Nederlandse Vereniging van gecertificeerde Incasso- ondernemingen (NVI).
  3. Enexis dient inhoudelijk te reageren op het standpunt van de klant voordat een incassobureau en/of rechtbank wordt ingeschakeld
  4. Er is voldoende jurisprudentie om een rechtszaak mee te winnen
  5. Er is crowdfunding beschikbaar voor juridische bijstand tijdens een rechtszaak
@HellevUUr klopt het dat jouw gasaansluiting nog steeds niet is verwijderd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

De gasmeter is volgens mij 2 jaar geleden uit het pand van @HellevUUr verwijderd.
Zijn meterkast ziet er nu weer strak uit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RichieB
@Kiswum Bedankt, dat staat niet in zijn dossier? Dat eindigt nu met een brief aan de CEO en daarna de standaard "keuzebrief" van Enexis voor verwijdering via mijnaansluiting.nl.

[ Voor 121% gewijzigd door RichieB op 05-08-2023 17:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20-05 08:41
RichieB schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 17:18:
@Kiswum Bedankt, dat staat niet in zijn dossier? Dat eindigt nu met een brief aan de CEO en daarna de standaard "keuzebrief" van Enexis voor verwijdering via mijnaansluiting.nl.
Even dat dossier doorgenomen, en ik ben ook wel benieuwd naar hoe het is afgelopen. Of dat eigenlijk alles 'open staat', zonder verdere communicatie.

Ik verwacht binnenkort het traject met Enexis in te gaan, dus ik lees volop mee met alle (of velen, want het zijn er wel erg veel...) die mij voor zijn gegaan en nog voorgaan.

Acties:
  • +15 Henk 'm!
Enexis blijft zich van zijn slechtste kant laten zien.

Helaas.
@GZ53 je hebt inmiddels wel verwijzingen naar de juiste informatie voor de volgende stap ontvangen.
@snameroc triest dat ze nog steeds dezelfde foutieve argumentatie en verwijzingen gebruiken. Ze liegen gewoon keihard in de mail.
Even een opzetje voor een passende reactie
Geachte <naam medewerker van Enexis>

Naar aanleiding van uw bericht d.d. <datum> met kenmerk <nr> noodzaakt u mij helaas wederom om inhoudelijk te reageren. U begrijpt kennelijk de wet- en regelgeving niet, die voor het vakgebied van uw firma van toepassing is. Het is een kwalijke zaak dat u met onvoldoende competenties toch op deze wijze (ex-)klanten van foutieve informatie voorziet zonder tijdig teruggefloten te worden door uw leidinggevende.

afsluiten gas
Zoals u zelf reeds concludeert, zal ik met u geen nieuwe overeenkomst aangaan. U beweert dan wel dat die overeenkomst "gratis" is, maar u verbindt er wel voorwaarden aan die mij potentieel tot duizenden euro's kunnen kosten. En dan is het dus niet "gratis". Indien u wenst dat er binnen mijn woning of op mijn perceel werkzaamheden aan uw eigendommen verricht worden dan dient u dat, volledig voor rekening én risico van uw firma te regelen. Uiteraard binnen de geldende wet- en regelgeving. Met voorafgaande afspraak met mij, als bewoner van het perceel. U beschikt over mijn e-mailadres ten behoeve van het maken van een eventuele door u gewenste afspraak.

Voor werkzaamheden die u op uw initiatief uitvoert, zonder voorafgaande opdracht van mij en zonder dat er van mij uit sprake is van wanprestatie, ben ik u uiteraard niets verschuldigd. Uw collega's zijn ook uitsluitend welkom op mijn perceel ten behoeve van werkzaamheden die u geheel voor eigen rekening en risico wenst uit te voeren. Uw claim dat dergelijke werkzaamheden mij geld zouden kosten, houdt totaal geen stand en is een vorm van misleiding.

ATO
U schrijft dat in de ATO vermeld staat dat kosten in rekening gebracht worden voor afsluiten van gas wanneer het energiecontract wordt opgezegd. Die bewering is onjuist. Zo'n bepaling staat niet in de tekst van de ATO of bijbehorende algemene voorwaarden zoals die momenteel gelden, mocht er sprake zijn van een geldige overeenkomst.
Los daarvan is de ATO voor mijn gasaansluiting echter reeds beëindigd samen met de beëindiging van mijn contract met mijn voormalige gasleverancier. De bepalingen die u noemt, als ze al zouden bestaan, zijn derhalve niet van toepassing op de huidige situatie.

tarievencode
Ik raad u aan om het artikel van de Tarievencode Gas eens te lezen. Het getuigt van ondeskundigheid wanneer u naar een artikel verwijst en daar rechten aan meent te kunnen ontlenen, terwijl het artikel uw bewering juist tegenspreekt. Het door u aangehaalde artikel is slechts van toepassing wanneer u een aanvraag voor verwijdering heeft ontvangen. En door mij is zo'n aanvraag nooit gedaan.

Ook schrijft u dat er een wettelijke plicht is om op een actieve aansluiting een energiecontract te hebben. In de gehele gaswet en aanverwante codes is de term 'actieve aansluiting' echter niet te vinden. Derhalve ga ik er vanuit dat met de term 'actieve aansluiting' een aansluiting bedoeld wordt die in gebruik is bij de bewoners/gebruikers van een pand. Zoals u weet, maak ik geen gebruik meer van aardgas, en is mijn gasaansluiting dus al enige tijd niet meer 'actief'. En behoeft er dus geen energieleveringscontract te zijn voor de gasaansluiting.
Mocht u van mening zijn dat de wet- en regelgeving anders is ingericht dan hetgeen ik hierboven omschrijf, dan ontvang ik graag per omgaande een verwijzing naar de artikelen waaruit dat volgens u moet blijken.

Voor u mij een reactie stuurt, raad ik u aan te overleggen met competente collega's en uw juridische afdeling. Ik zit niet te wachten op wederom een bericht vol onjuiste flauwekul.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06-05 16:16

Nhz

Deventer

Gelukkig staan er in dit forum (zie TS) genoeg goede antwoorden op deze oneerlijke handerlspraktijken [Afbeelding]
Oeh, spannend. Ik ben benieuwd wanneer ik die van mij kan verwachten. Inmiddels is de laatste betaalmogelijkheid (na aanmaning) alweer drie maand geleden. 8)7

Groetjes Bas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

Ivow85 schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 19:37:

....

[...]
Zeer mooi en duidelijk geformuleerd, maar ik weet niet of ik het zo op de man/vrouw af zou spelen. Maar 1 ding is het wel: zeer direct en duidelijk >:)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RichieB
@Kiswum Door een incasso bureau in te schakelen voor onjuiste en betwiste facturen speelt Enexis al jaren op de man/vrouw. Ik vind de reactie van @Ivow85 juist erg netjes en feitelijk.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:32
Ivow85 schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 19:37:

Helaas.
@GZ53 je hebt inmiddels wel verwijzingen naar de juiste informatie voor de volgende stap ontvangen.
@snameroc triest dat ze nog steeds dezelfde foutieve argumentatie en verwijzingen gebruiken. Ze liegen gewoon keihard in de mail.

afsluiten gas
Zoals u zelf reeds concludeert, zal ik met u geen nieuwe overeenkomst aangaan. U beweert dan wel dat die overeenkomst "gratis" is, maar u verbindt er wel voorwaarden aan die mij potentieel tot duizenden euro's kunnen kosten. En dan is het dus niet "gratis". Indien u wenst dat er werkzaamheden aan mijn gasaansluiting verricht worden, dan dient u dat, volledig voor rekening én risico van uw firma te regelen. Uiteraard binnen de geldende wet- en regelgeving. Met voorafgaande afspraak met mij, als bewoner van het perceel. U beschikt over mijn e-mailadres ten behoeve van het maken van een eventuele door u gewenste afspraak.

[...]
Kleine suggestie: Ik zou niet over mijn gasaansluiting spreken, 't is hun gasaansluiting in iemand z'n woning. Ik zou er, om ook maar de schijn van enige (eigendoms)relatie met die gasaansluiting te vermijden, van maken:

Indien u wenst dat er werkzaamheden aan uw gasaansluiting in mijn woning verricht worden, dan dient kunt u dat indien door u gewenst, volledig voor rekening én risico van uw firma te regelen.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +10 Henk 'm!
Kiswum schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 22:08:
[...]

Zeer mooi en duidelijk geformuleerd, maar ik weet niet of ik het zo op de man/vrouw af zou spelen. Maar 1 ding is het wel: zeer direct en duidelijk >:)
De man/vrouw verstuurt de leugens aan de klant, de man/vrouw mag daarop dan ook direct worden aangesproken wat mij betreft.

De fase dat de eerstelijns medewerkers van de klantenservice misschien echt niet (kunnen) weten hoe het zit ligt al wel een paar jaar achter ons. Immers is die klantenservice al vele malen gewezen op wat er écht staat in de ATO, Tarievencode gas, uitspraken van Dingspiel 1&2 etc. Als de klantenservice medewerkers die informatie niet tot zich nemen en als makke schapen de leugens van hun meerderen blijven nablaten, dan mogen ze daar op aangesproken worden. Ook de individuele medewerkers hebben tenslotte hun eigen verantwoordelijkheid om de taken die de werkgever van hen verlangt binnen de geldende wetgeving uit te voeren en taken die in strijd zijn met wetgeving te weigeren.

@blb4 dank voor de opmerkzaamheid. Ik heb het aangepast.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• snameroc
Ik denk dat ik ook maar een link naar dit topic bij mijn antwoord doe samen met de link van de boete voor gasverlaters bestaat niet.

snameroc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:12
Misschien komt het door de vakanties, maar na het aanmelden bij mij aansluitingen.nl en aangegeven hebben dat we de hele gasinstallatie weg willen hebben, hebben we een bevestiging na niks meer vermomt.
Dat is nu een week of 3 geleden.

8*400 ZO + 7*400 NW = 6kWp | 40° | Flevoland

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees-Jan
hansie_k schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 13:14:
Misschien komt het door de vakanties, maar na het aanmelden bij mij aansluitingen.nl en aangegeven hebben dat we de hele gasinstallatie weg willen hebben, hebben we een bevestiging na niks meer vermomt.
Dat is nu een week of 3 geleden.
hebben we een bevestiging na niks meer vermomt
uh, wat!? :?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hansie_k
Uhmm...ja, autocorrectie doet soms raar...heb toetsenbord met 3 talen, misschien ligt het daaraan...

Maargoed, na de bevestigingsmail hebben we niks meer vernomen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees-Jan
hansie_k schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 15:16:
[...]

Uhmm...ja, autocorrectie doet soms raar...heb toetsenbord met 3 talen, misschien ligt het daaraan...

Maargoed, na de bevestigingsmail hebben we niks meer vernomen...
welke taal is dat dan?! 8) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie_k
Offtopic, maar NL, DE en Engels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RagEnigma
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:11
hansie_k schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 15:18:
[...]

Offtopic, maar NL, DE en Engels.
https://nl.wiktionary.org/wiki/vermommen/vervoeging
Apart dat de spellcheck hiermee komt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gakkethijs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-05 21:31

gakkethijs

niks

gakkethijs schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 09:43:

DOSSIER GAKKETHIJS

21-12-2022
De week voor 21-12 via de chat van Eneco opzegging van gascontract inwerking gezet. Via de klanteserivce mail Eneco om bevestiging gevraagd. Hierop werd zeer snel gereageerd. Op 22-12-2022 bevestiging per mail gehad van onze 'uithuizing'

25-12-2022
Per mail de gas meterstand doorgeven.

14-01-2023
Eindnota van Eneco ontvangen

31-12-2023
Eerste brief van Enexis ontvangen

20-01-2023
Tweede brief van Eneco ontvangen. Inhoud: Geen gascontract + stappenplan + kostentabel

23-02-2023
Derde brief ontvangen. Reactie naar klantenservice & klachten gestuurd op basis van voorbeeld brief 1b

06-03-2023
Reactie van de klanten service op de mail van 23-02-2023

[...]

10-03-2023 reactie gestuurd

10-03-2023

[...]

Tot op heden geen reactie op deze mail gehad

17-03-2023

[...]
.

Hier heb ik niet meer op gereageerd. Twee communicatiestromen leek me niet verstandig.

10-05-2023
Vandaag stonden onaangekondigd twee meneren van Enexis voor onze voordeur. We waren niet thuis en hebben een brief in de bus gekregen.

[...]

03-06-2023
Monteur was op 25-05-2023 perfect op tijd en was binnen 5 minuten klaar. Er is alleen een zegel geplaatst. Hij heeft niet gevraagd om iets te tekenen of wat dan ook.
2 juni een factuur á €163,76. Gelijk aan @bebopper . Zal dus ook met voorbeeld brief 3 reageren naar de klantenservice. Het enige verschil is dat ik alleen reactie via de mail heb gehad van Enexis medewerkers en geen advocaat.

06-06-2023
Beste <wij>,

U heeft ons een e-mail gestuurd over het adres <onze adres>. In deze e-mail reageer ik op uw melding.

Omdat u in uw e-mail een klacht omschrijft, heb ik uw e-mail doorgestuurd naar onze Klantenservice Klachten & Claims. Mijn collega neemt uw e-mail in behandeling en neemt binnen 25 werkdagen contact met u op.

Ik wens u nog een fijne dag.

Heeft u nog vragen? Neem dan contact op met onze klantenservice op telefoonnummer 088 857 70 00. Op werkdagen zijn wij telefonisch bereikbaar tussen 8.00 en 17.00 uur. Daarnaast kunt u doordeweeks tot 21.00 uur en in het weekend tussen 8.30 en 17.00 uur uw vragen via Facebook en Twitter stellen. Verder vindt u informatie op www.enexisnetbeheer.nl.

Met vriendelijke groet,

<enexis medewerker>
Klantenservice Enexis Netbeheer B.V.

20-06-2023
Schriftelijke aanmaning ontvangen. Ik heb nog geen reactie van de 'Klantenservice Klachten & Claims' gehad... Wat is wijsheid nogmaals reageren?

[Afbeelding]

30-06-2023

[...]

update 12-07, 20-07
12 juli brief ontvangen met als onderwerp 'Laatste betaalmogelijkeheid'

[...]

20-07 anoniem gebeld door Enexis. De mevrouw heeft vanwege onze betwisting van de factuur de betalingstermijn verlengd met een week.

update 25-07-2023 reactie op de mail

[...]

update 07-08-2023 Bosveld brief

[...]

Zal net als @GZ53 een reactie dichten vergelijkbaar met https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/67328996 stap #39
Alsof ze wat af willen ronden vanwege vakanties...

@Nhz Jij komt vast ook nog ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
gakkethijs schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 10:57:
[...]

Zal net als @GZ53 een reactie dichten vergelijkbaar met https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/67328996 stap #39
Alsof ze wat af willen ronden vanwege vakanties...

@Nhz Jij komt vast ook nog ;w
volgens mij moet je je "[...]" nog voorzien/omzetten naar de daadwerkelijke tekst? Of zet er minimaal de link naar de post in...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xerox
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:32
Kees-Jan schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 11:02:
[...]

volgens mij moet je je "[...]" nog voorzien/omzetten naar de daadwerkelijke tekst? Of zet er minimaal de link naar de post in...
Bovenin zijn quote staat "gakkethijs schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 09:43:", als je hierop drukt, kom je bij zijn originele post met volledige dossier waar de brief staat. :)
edit: bij alle quotes kan je op de bovenste regel drukken (naam en datum), om bij het origineel te komen.

[ Voor 18% gewijzigd door Xerox op 07-08-2023 11:17 ]

PSN: Redrafted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Kees-Jan schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 11:02:
[...]

offtopic:
Je kan hier op GoT in een quote klikken op de datum ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kees-Jan
@Xerox @Glashelder
sorry, als je niet in de gaten hebt dat het om de verwijzing naar de originele post gaat maar denkt dat er een nieuw dossier opgebouwd is/wordt dan is mijn denkfout (en bovenstaande reactie) dus zo gemaakt.
Dan had @gakkethijs beter alleen de link naar zijn dossier kunnen vermelden of de link weg kunnen laten.

Maar da's mijn 2 cents...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teejbeej

Teejbeej

Teejbeej schreef op maandag 31 juli 2023 @ 19:16:
Vandaag een mail ontvangen van Liander nav mijn vraag naar de status van mijn aanvraag tot verwijderen gasaansluiting dd 5-7:

——
Gasverwijdering
Goed dat u met ons contact opneemt voor een status update van uw gasverwijdering. Wij hebben uw aanvraag met aanvraagnummer xxxxxx bekeken. Wij zien dat de aanvraag in goede orde bij ons is ontvangen. Op dit moment zijn wij bezig om er een werkvoorbereider en aannemer aan te koppelen. Als dat is gebeurd wordt er met u contact opgenomen. Wij kunnen geen indicatie geven wanneer dit is afgerond.
Gasaansluiting administratief uit bedrijf
U heeft uw aanvraag op 5 juli ingediend. Wij kunnen vanaf 5 augustus uw gasaansluiting administratief op uitbedrijf melden. Dit houd in dat u administratief geen gasaansluiting meer heeft. U kunt dat ook uw energiecontract opzeggen bij uw energieleverancier. Als u van deze optie gebruik wilt maken kunt u tegen die tijd reageren op deze e-mail of telefonisch contact met ons opnemen via dit telefoonnummer: 088 542 6444.
Tot slot
Heeft u nog vragen? Op https://service.liander.nl/ vindt u antwoord op alle veelgestelde vragen.

Met vriendelijke groet,
Liander N.V.
——

Helder verhaal op zich. Maar dat ‘administratief verwijderen’ had ik nog niet eerder gehoord. Daarna zou ik dus mijn gascontract kunnen (mogen) beëindigen (dit gascontract is al geruime tijd geleden beëindigd bij Essent hetgeen probleemloos ging).
In mijn aanvraag staat expliciet aangegeven dat eea uitsluitend doorgang (van mijn kant) zal vinden indien de kosten nul zijn. De offerte / kostenopgave was ook nul dus daar ga ik dan ook van uit. Het feit dat men daar nu verder niets over zegt is voor mij reden te concluderen dat het ook alszodanig zal worden uitgevoerd.
Gister verzoek gedaan om de gasaansluiting andministratief uitbedrijf te melden per 5-8, conform voorstel van Liander. Gevraagd om hun bevestiging.
-wordt vervolgd dus

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WendyW1
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Teejbeej schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 21:51:
[...]

Gister verzoek gedaan om de gasaansluiting andministratief uitbedrijf te melden per 5-8, conform voorstel van Liander. Gevraagd om hun bevestiging.
-wordt vervolgd dus
Wij wachten inmiddels al meer dan een jaar op verwijdering en nog geen zicht op een datum of een aannemer. De gasmeter is ook al zo lang administratief uit bedrijf gesteld door Liander.

Wij kenden de Tweakers Route toen nog niet overigens anders hadden we het wellicht anders gedaan.

Werkt in ieder geval perfect. We betalen ook al zolang niet voor vastrecht gas en geen 'gezeur'.

[ Voor 11% gewijzigd door WendyW1 op 08-08-2023 02:20 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:09

nwagenaar

God, root. What's the differen

Oh leuk, een brief van Enexis! oOo

Historie:

Enexis: Op 6-7-2023 via mijnaansluiting aanvraag gedaan voor verwijderen gasaansluiting, Op 26-7 gebeld met Enexis voor status, zou diezelfde week de offerte ontvangen. Op 27-7 de offerte ontvangen en deze op 27-7 goedgekeurd.Op 4-8 formele bevestiging gekregen van Enexis en mijnaanlsuiting dat de opdracht is uitgezet bij SIERS.

Essent: Per 27-7 is mijn gastcontract bij Essent opgezegd. Op 2-8 meterstand van gas doorgegeven (0 m3 verbruikt) en op 4-8 eindafrekening binnengekregen (€ 13,37 alleen aan netbeheerkosten, etc)

Nu de inhoud van de brief (aanhefdatum is 3-8): ik moet voor 17-8 een gascontract hebben anders gaan ze mijn gasafsluiting afsluiten. Gebeld met Enexis, verhaal uitgelegd en aanvraagnummer doorgegeven met bijbehorende status. Ze kunnen geen opdracht vinden voor verwijdering. :')

De vriendelijke meneer van Enexis gaat in conclaaf met zijn collega's, dus ik word (hopelijk) vanmiddag teruggebeld.

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • +2 Henk 'm!
nwagenaar schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 14:07:
Oh leuk, een brief van Enexis! oOo

Historie:

Enexis: Op 6-7-2023 via mijnaansluiting aanvraag gedaan voor verwijderen gasaansluiting, Op 26-7 gebeld met Enexis voor status, zou diezelfde week de offerte ontvangen. Op 27-7 de offerte ontvangen en deze op 27-7 goedgekeurd.Op 4-8 formele bevestiging gekregen van Enexis en mijnaanlsuiting dat de opdracht is uitgezet bij SIERS.

Essent: Per 27-7 is mijn gastcontract bij Essent opgezegd. Op 2-8 meterstand van gas doorgegeven (0 m3 verbruikt) en op 4-8 eindafrekening binnengekregen (€ 13,37 alleen aan netbeheerkosten, etc)

Nu de inhoud van de brief (aanhefdatum is 3-8): ik moet voor 17-8 een gascontract hebben anders gaan ze mijn gasafsluiting afsluiten. Gebeld met Enexis, verhaal uitgelegd en aanvraagnummer doorgegeven met bijbehorende status. Ze kunnen geen opdracht vinden voor verwijdering. :')

De vriendelijke meneer van Enexis gaat in conclaaf met zijn collega's, dus ik word (hopelijk) vanmiddag teruggebeld.
Lekker in conclaaf laten gaan. Of ze daar bij Enexis een dag of 10 jaar voor nodig hebben, maakt voor jou niets uit.

Je gebruikt de gasaansluiting niet meer en hebt geen energieleveringscontract, dus je bent niet verantwoordelijk voor enige kosten of verplichtingen die samen hangen met hun eigendom.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:09

nwagenaar

God, root. What's the differen

Ivow85 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 20:30:
[...]
Lekker in conclaaf laten gaan. Of ze daar bij Enexis een dag of 10 jaar voor nodig hebben, maakt voor jou niets uit.

Je gebruikt de gasaansluiting niet meer en hebt geen energieleveringscontract, dus je bent niet verantwoordelijk voor enige kosten of verplichtingen die samen hangen met hun eigendom.
Precies mijn idee en gisteren ook bevestigd. Ik heb de bevestiging gekregen dat ik de brief mocht negeren, ook nog even laten bevestigen op de mail zodat het zwart op wit staat ;)

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teejbeej

Teejbeej

Teejbeej schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 21:51:
[...]

-wordt vervolgd dus
Op 11-8 ontvangen:
———

Beste xxxxxx
Op 11 augustus heeft u ons gesproken/heeft u ons een email gestuurd. Hierin geeft u aan dat u graag van uw aanvraag <nummer> voor verwijderen gasaansluiting de netbeheerkosten wilt stopzetten.
In deze e-mail leest u mijn reactie.
Wilt u weten waarom u nog vastrechtkosten betaalt?
Fijn dat u ons benaderd. U betaalt nog vastrechtkosten omdat de leidingen en gasmeter nog niet zijn verwijderd. Als de leidingen en gasmeter zijn verwijderd, krijgt u al deze kosten weer terugbetaald door Liander. Helaas is het aantal aanvragen voor gasverwijdering enorm groot en er is dan ook een wachtrij wat soms maanden kan duren. Dat komt door te kort aan materieel en personeel.
Vastrechtkosten stopzetten bij de leverancier.
Ik heb uw aanvraag <nummer> bekeken. Wij kunnen de vastrechtkosten stopzetten onder bepaalde voorwaarden, zodat u wel nog de aansluiting heeft maar niet meer de vastrechtkosten hoeft te betalen. Voorwaarde is dat u geen gas meer gaat gebruiken ook niet als de kosten zijn stopgezet. Wij gaan uw gasaansluiting uit gebruik zetten. Dit gaat vijf dagen duren en u kunt dan daarna het gascontract stopzetten bij de leverancier. Let wel op dat er nog steeds gas op uw gasaansluiting is en als er toch gebruik van gemaakt wordt u direct een leverancier moet nemen voor een gascontract. Raad u dan ook aan om de hoofdkraan te verzegelen. Om uw gasaansluiting uit gebruik te zetten zodat u geen vastrechtkosten hoeft te betalen, hebben wij wel uw huidige gasstand nodig. Kunt u een foto maken van de huidige gasstand op de gasmeter en deze naar ons sturen? Als u de juiste foto stuurt dan gaan we het voor u in orde maken. Wel graag een foto met meterstand en meternummer erop gefotografeerd. Alvast bedankt
Tot slot
Met vriendelijke groet,
Liander N.V.
Servan Schreiber
Medewerker Klantenservice
————
Tevens een voicemail van de klantenservice met eenzelfde inhoud maar het verzoek de meterstand telefonisch door te geven omwille van snelheid verwerking.
Mijn opmerking mbt beëindigen gascontract dat dat al was geregeld en de eindafrekening ook al klaar was, werd goedkeurend beantwoord.
Nu het fysieke deel tzt nog. En daarvoor ga ik er nog steeds vanuit dat dit zonder kosten obv de “nul” offerte zal gebeuren. Voor aanvang werkzaamheden zal ik dat nog laten bevestigen en anders laten ze de boel maar mooi zitten.

Vooralsnog verloopt alles (afkloppen) soepel…

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Wat een onzin verhaal weer van Liander. Als je geen contract hebt betaal je geen vastrecht meer. Punt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees-Jan
Ivow85 schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 17:47:
Wat een onzin verhaal weer van Liander. Als je geen contract hebt betaal je geen vastrecht meer. Punt.
Ze beginnen echt in hun eigen sprookjes te geloven. Wat een prutsverhaal dat aan elkaar hangt van verzinsels, leugens en onwaarheden. 8)7 |:( :F ;w :O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Ik heb per 23-9 mijn gascontract opgezegd, sluit ook geen nieuw contract meer af. Aanvraag voor verwijderen is 29-6 gedaan en de schouwer van de aannemer is al geweest.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RichieB
@Teejbeej Kan je over deze mail een klacht indienen bij de ACM? Hij staat namelijk vol met onwaarheden. Je kan er een paar benoemen en je klacht omschrijven als “Netbeheerder Liander liegt om mij ten onrechte vastrecht te laten betalen.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teejbeej

Teejbeej

Kees-Jan schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 19:49:
[...]

Ze beginnen echt in hun eigen sprookjes te geloven. Wat een prutsverhaal dat aan elkaar hangt van verzinsels, leugens en onwaarheden. 8)7 |:( :F ;w :O
Kan wellicht zo zijn maar ze hanteren blijkbaar wel een zekere methodiek welke het proces (voor mij) enigszins inzichtelijk maakt. Ik heb heel veel ‘mindere’ verhalen en toestanden hier gelezen.
Dus, verzinsels, sprookjes, leugens of wat; vooralsnog vind ik het prima lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teejbeej

Teejbeej

RichieB schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 21:01:
@Teejbeej Kan je over deze mail een klacht indienen bij de ACM? Hij staat namelijk vol met onwaarheden. Je kan er een paar benoemen en je klacht omschrijven als “Netbeheerder Liander liegt om mij ten onrechte vastrecht te laten betalen.”
Hoezo moet ik het melden? Ik betaal al geen vastrecht meer dus waarom zou ik mn beklag doen?
Dat zij er een verhaal omheen breien en de verwijdering eerst ‘administratief’ willen doen, mij best. Ik denk dat het voor hun een manier is om de ‘ongeduldige’ klant enigszins rustig te houden indien fysieke verwijdering lang op zich laat wachten vanwege drukte/onder bezetting/whatever

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RichieB
@Teejbeej Liander stelt dat je verplicht bent om vastrecht te betalen (omdat de meter er nog hangt) maar dat ze die kosten uit een soort coulance nu niet (meer) in rekening brengen. Dat is een leugen waartegen je kan ageren.

Stel dat je een brief krijgt van Ziggo waarin ze zeggen dat je al tijden je coax-belasting niet hebt betaald. Je bent jaren geleden overgestapt op glasvezel dus je gebruikt hem niet meer. Ziggo schrijft vervolgens deze kosten niet in rekening te brengen omdat ze nog niet zijn toegekomen aan de verwijdering. Zou je dat ook prima vinden? Of toch willen tegenspreken dat je hen iets verschuldigd bent?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teejbeej

Teejbeej

RichieB schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 22:34:
@Teejbeej Liander stelt dat je verplicht bent om vastrecht te betalen (omdat de meter er nog hangt) maar dat ze die kosten uit een soort coulance nu niet (meer) in rekening brengen. Dat is een leugen waartegen je kan ageren.

Stel dat je een brief krijgt van Ziggo waarin ze zeggen dat je al tijden je coax-belasting niet hebt betaald. Je bent jaren geleden overgestapt op glasvezel dus je gebruikt hem niet meer. Ziggo schrijft vervolgens deze kosten niet in rekening te brengen omdat ze nog niet zijn toegekomen aan de verwijdering. Zou je dat ook prima vinden? Of toch willen tegenspreken dat je hen iets verschuldigd bent?
Ik begrijp je punt. Maar ik voel me niet benadeeld. Gezien alle toestanden, dreigbrieven, deurwaarders etc waar ik in dit topic over heb gelezen, ga ik niet lopen piepen.
Dat ze liegen, zou goed kunnen maar de wereld zit vol met leugens; pick your battles.
Ik heb geen zin om hoog van de toren te gaan blazen en klachten indienen. Dan zou ik een absoluut gevoel van onrecht aangedaan zijn moeten hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 18:41

Rzaan

Altijd zoekende

21 Augustus wordt mijn gasmeter verwijderd.
4 Augustus kreeg ik een brief van Enexis dat "op dit moment geen contract voor de levering van gas bekend is met een leverancier". Ik loop nu het risico om binnenkort geen gas en/of elektriciteit meer te kunnen gebruiken. En dat ik vóór 18 Augustus daarom een nieuwe leverancier moet hebben.
7 Juli heb ik een ondertekende offerte retour gezonden aan hen voor verwijdering.

2 afdelingen daar werken niet echt goed samen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
  • Laatst online: 17:19
Rzaan schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 08:27:
21 Augustus wordt mijn gasmeter verwijderd.
4 Augustus kreeg ik een brief van Enexis dat "op dit moment geen contract voor de levering van gas bekend is met een leverancier". Ik loop nu het risico om binnenkort geen gas en/of elektriciteit meer te kunnen gebruiken. En dat ik vóór 18 Augustus daarom een nieuwe leverancier moet hebben.
7 Juli heb ik een ondertekende offerte retour gezonden aan hen voor verwijdering.

2 afdelingen daar werken niet echt goed samen.
Dus je hebt aanvraag gedaan via mijnaansluiting.nl? Hoeveel wordt er dan gerekend voor het verwijderen van de gasmeter, gezien het feit dat je een offerte hebt ondertekend?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Oilman schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 10:12:
[...]

Dus je hebt aanvraag gedaan via mijnaansluiting.nl? Hoeveel wordt er dan gerekend voor het verwijderen van de gasmeter, gezien het feit dat je een offerte hebt ondertekend?
€ 0,00

Ze noemen het offerte, maar het is eerder een opdrachtbevestiging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-04 22:51
Rzaan schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 12:27:
[...]

€ 0,00

Ik ook, precies hetzelfde. 0 euro bevestigd.
Ergens in november gaan ze het gratis verwijderen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Rzaan schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 12:27:
[...]
€ 0,00

Het is een offerte waarmee jij opdrachtgeverschap aanvaardt en daarmee verantwoordelijkheid voor vervolgschade.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teejbeej

Teejbeej

Freee!! schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 14:00:
[...]

Het is een offerte waarmee jij opdrachtgeverschap aanvaard en daarmee verantwoordelijkheid voor vervolgschade.
Dat is (juridisch) wel heel kort door de bocht…
Bij schade direct voortvloeiend uit de werkzaamheden kan je de aannemer gewoon aansprakelijk stellen (ook wanneer deze vooraf aangeeft niet aansprakelijk gesteld te kunnen worden).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Teejbeej schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 14:55:
[...]

Bij schade direct voortvloeiend uit de werkzaamheden kan je de aannemer gewoon aansprakelijk stellen (ook wanneer deze vooraf aangeeft niet aansprakelijk gesteld te kunnen worden).
Dwingend recht heet dat. Willen mensen nogal eens vergeten, dat de wet altijd voorrang heeft op wat onderling overeengekomen is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Erwin_83
[...]

Als je van te voren tekent voor een beperking in de schadevergoeding, moet je er naderhand zelf achteraan.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
Erwin_83 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 05:56:
[...]

Als je van te voren tekent voor een beperking in de schadevergoeding, moet je er naderhand zelf achteraan.
Ik denk niet dat dat veel zal verschillen met de situatie dat je niet hebt getekend. Als er dan iets niet goed gaat zal je er vaak ook achteraan moeten.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Begrijp ik het goed dat als je van plan bent van je gasaansluiting af te gaan dat je dit beter nu kunt doen met de 0 euro offerte route dan op de uitspraak van de ACM te wachten? Omdat ook niemand precies weet wanneer ACM met een nieuw codebesluit komt en wat daar precies in komt te staan, en nu die overgangsregeling nog van toepassing is van offerte van 0 euro voor verwijdering. En geldt dit ook voor Enexis op dezelfde manier, omdat die wat strenger lijkt te zijn?

[ Voor 3% gewijzigd door mrme12345 op 14-08-2023 13:17 ]

energienerds, gasloos, 11,5kWp, 12 kWh accu, EV, Atlantic WPB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

blb4 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 09:50:
[...]

Ik denk niet dat dat veel zal verschillen met de situatie dat je niet hebt getekend. Als er dan iets niet goed gaat zal je er vaak ook achteraan moeten.
Denk dat het zelden voorkomt dat een partij uit zichzelf zegt "we hebben schade veroorzaakt. Waar kunnen we het geld overmaken?"
Je moet er inderdaad meestal zelf achteraan.

Het moet al een heel uitzonderlijke situatie zijn, wil je iemand niet aansprakelijk kunnen stellen.
Bijvoorbeeld dat een aannemer zegt "We willen dit wel plaatsen, maar er is een kans dat er daardoor een ruit breekt. Dus het is op uw verantwoordelijkheid."
En zelfs dan heb je als klant nog veel rechten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
mrme12345 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 13:16:
Begrijp ik het goed dat als je van plan bent van je gasaansluiting af te gaan dat je dit beter nu kunt doen met de 0 euro offerte route dan op de uitspraak van de ACM te wachten? Omdat ook niemand precies weet wanneer ACM met een nieuw codebesluit komt en wat daar precies in komt te staan, en nu die overgangsregeling nog van toepassing is van offerte van 0 euro voor verwijdering. En geldt dit ook voor Enexis op dezelfde manier, omdat die wat strenger lijkt te zijn?
Of 't beter of niet is (in jou situatie) moet je zelf concluderen. Ik heb voor de € 0,-- offerteroute gekozen omdat dit meestal de snelste route is. Zie ook deze eerdere post van mij en mijn dossier met wat afwegingen.

[ Voor 10% gewijzigd door blb4 op 14-08-2023 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
blb4 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 13:35:
[...]

Of 't beter of niet is (in jou situatie) moet je zelf concluderen. Ik heb voor de € 0,-- offerteroute gekozen omdat dit meestal de snelste route is. Zie ook deze eerdere post van mij en mijn dossier met wat afwegingen.
Ja maar die 0 euro route is nog steeds van toepassing tot ACM met nieuw codebesluit komt toch? Die route is wat mij betreft prima. En past Enexis die ook op dezelfde manier toe?

energienerds, gasloos, 11,5kWp, 12 kWh accu, EV, Atlantic WPB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
mrme12345 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 13:57:
[...]

Ja maar die 0 euro route is nog steeds van toepassing tot ACM met nieuw codebesluit komt toch? Die route is wat mij betreft prima. En past Enexis die ook op dezelfde manier toe?
Volgens mij is er nog niemand die hier in dit topic gemeld heeft dat er geen € 0 offerte meer geoffreerd wordt. Ik geloof wel 1 iemand waarbij de netbeheerder een voorbehoud maakte. Enige manier van er achter komen is de aanvraag doen op mijnaansluiting.nl. Over Enexis weet ik niet meer dan dat ik uit dit topic haal en dat lijkt dat zij niet de meest makkelijke zijn met de tweakers-route. Via de € 0 offerte-route heb ik niet op mijn netvlies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
Als alles volgens plan verloopt komen ze woensdagmiddag de gasleiding en gasmeter opruimen. Gisteren de ruimte om de meter zo veel mogelijk leeg gehaald. Kunnen ze zo goed aan de slag? Die losse kabeltjes rechts van de meter haal ik nog ff weg voor ze komen.
Die gasleiding (onderaan eerste foto & 2de foto) loopt door de de kelderkast naar de voorgevel, totaal zo’n 4 meter. Zullen ze die er ook (in stukken) uithalen? Of moet ik ‘t daarvoor sowieso nog wat leger halen?
En 't stuk door de buitenmuur, laten ze dat zitten en wordt dat dan afgedicht oid of halen ze dat er ook uit? En hoe maken ze 't dan dicht?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EKldBTZJ12zwABU_EfioAja5nWs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VaO1yCvlyaSFHoqNzDgxRS1J.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cJBe0krHO-02iyn7P-WlagvBnj0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aj2BcQCJuXG7D1VIY2FNJzYF.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/93v4ygwI7ZZqROYyecw0-yNiEow=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c8YdpA5zvkQk3Df4kFWaqD8r.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U6XGnHTe8hwbOKU8sac5FUvAOSo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w1CDrJ467mJZjj5qr21msUKO.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a0SpC1lgJkyXgBojNYc5DXVYyQo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fk62AQawDUqrNqhoqmjmptJc.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 42% gewijzigd door blb4 op 14-08-2023 16:46 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:02
De voorlopig never ending story bij Stedin. Even kort chronologisch, in 2019 gasloos geworden en contract/ato opgezegd en de bekende briefwisselingen gehad en daarna is het stil geworden. Enkele maanden geleden heb ik mijn e aansluiting van 1f naar 3f laten omzetten en hiervoor is een nieuwe meter geplaatst en men had ook een nieuwe gasmeter meegenomen want de oude zou niet meer kunnen samenwerken met de nieuwe. Ik heb aangegeven dat ze de oude gelijk weg konden halen en ik moest geen nieuwe gasmeter maar zo eenvoudig was dat niet. Uiteindelijk is de oude gasmeter blijven hangen met als resultaat dat Stedin constateerde dat het uitlezen op afstand niet meer werkte, althans ze zagen de gasmeter niet meer, raar toch? 8)7
Na 4 brieven tijdens mijn vakantie een finale brief ontvangen dat stedin het aflezen op afstand gaan uitschakelen omdat ik niet reageer, vreemd want ik reageer wel met het verzoek om het op te lossen dan wel de gasmeter te verwijderen maar die oplossing kennen ze niet, wel verwijzen naar de link zodat ik een aanvraag kan indienen om de meter en gasleiding te laten verwijderen. Gezien mijn nieuwe pas aangelegde voortuin geen optie voor mij en de meter hangt niet in de weg. In het laatste schrijven wordt aangegeven dat ik met behoorlijke kosten te maken kan krijgen omdat er nu 1x per 3 jaar iemand de meters moet komen opnemen/controleren en de energieleverancier mijn verbruik moet gaan schatten waardoor ik voor hoge uitgaven kom te staan. Vandaag opnieuw whatsapp contact gehad en gevraagd wat er nu moet gebeuren en dat blijkt dan toch weer uit het wisselen van de gasmeter te bestaan. Ik heb aangegeven dat ze dat mogen doen maar dat ze dus bij het omzetten van 1f naar 3f de werkzaamheden niet goed hebben uitgevoerd en daar mijn kosten voor een extra vrije dag moeten gaan vergoeden. Voorlopig nog geen antwoordt gehad. pfff wat een gedoe allemaal van Stedin, ik vindt het wel vermakelijk.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v151 combination CT003 v114 app v1.6.33

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Erwin_83
mrme12345 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 13:16:
De 0 euro regeling is teruggefloten door de rechtbank, maar wordt nog steeds aangeboden. Niemand hier weet nog voor hoelang.

Maar, geen probleem verder, alleen het opzeggen van je gascontract (en bijbehorende ATO) is genoeg om van de vaste kosten af te zijn. Of de aansluiting dan wel of niet verwijderd wordt is aan de netbeheerder. De netbeheerders en leveranciers maken deze (door de rechter goedgekeurde) route wel eens lastig, dus je moet ff volhouden soms in de communicatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees-Jan
corsat schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 16:38:
De voorlopig never ending story bij Stedin. Even kort chronologisch, in 2019 gasloos geworden en contract/ato opgezegd en de bekende briefwisselingen gehad en daarna is het stil geworden. Enkele maanden geleden heb ik mijn e aansluiting van 1f naar 3f laten omzetten en hiervoor is een nieuwe meter geplaatst en men had ook een nieuwe gasmeter meegenomen want de oude zou niet meer kunnen samenwerken met de nieuwe. Ik heb aangegeven dat ze de oude gelijk weg konden halen en ik moest geen nieuwe gasmeter maar zo eenvoudig was dat niet. Uiteindelijk is de oude gasmeter blijven hangen met als resultaat dat Stedin constateerde dat het uitlezen op afstand niet meer werkte, althans ze zagen de gasmeter niet meer, raar toch? 8)7
Na 4 brieven tijdens mijn vakantie een finale brief ontvangen dat stedin het aflezen op afstand gaan uitschakelen omdat ik niet reageer, vreemd want ik reageer wel met het verzoek om het op te lossen dan wel de gasmeter te verwijderen maar die oplossing kennen ze niet, wel verwijzen naar de link zodat ik een aanvraag kan indienen om de meter en gasleiding te laten verwijderen. Gezien mijn nieuwe pas aangelegde voortuin geen optie voor mij en de meter hangt niet in de weg. In het laatste schrijven wordt aangegeven dat ik met behoorlijke kosten te maken kan krijgen omdat er nu 1x per 3 jaar iemand de meters moet komen opnemen/controleren en de energieleverancier mijn verbruik moet gaan schatten waardoor ik voor hoge uitgaven kom te staan. Vandaag opnieuw whatsapp contact gehad en gevraagd wat er nu moet gebeuren en dat blijkt dan toch weer uit het wisselen van de gasmeter te bestaan. Ik heb aangegeven dat ze dat mogen doen maar dat ze dus bij het omzetten van 1f naar 3f de werkzaamheden niet goed hebben uitgevoerd en daar mijn kosten voor een extra vrije dag moeten gaan vergoeden. Voorlopig nog geen antwoordt gehad. pfff wat een gedoe allemaal van Stedin, ik vindt het wel vermakelijk.
Ik zou zeggen: "niet mijn probleem; ik heb geen contract met een energieleverancier voor gas; het is jullie eigendom en doe ermee wat je wil, maar maak vooral een afspraak op een tijdstip dat het mij uitkomt en dat ik er geen vrije dag voor wil nemen." O-) 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teejbeej

Teejbeej

Erwin_83 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 05:56:
[...]

Das een kwestie van een brief. Je bent gedekt door de wet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Teejbeej schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 22:14:
[...]
Das een kwestie van een brief. Je bent gedekt door de wet.
Er is een verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen. Met de netbeheerders zou ik deze nodeloze discussie liever vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teejbeej

Teejbeej

Freee!! schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 22:46:
[...]

Er is een verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen. Met de netbeheerders zou ik deze nodeloze discussie liever vermijden.
Daarin zal geen verschil zitten mbt een situatie met een willekeurige aannemer die schade bij je maakt. Niemand zit daar op te wachten en al helemaal niet op kosten.
Beetje vertrouwen hebben kan geen kwaad.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
@Teejbeej Denk je nou echt dat we, nu de netbeheerders nog steeds liegen over hoe het zit en mensen maar blijven misleiden, zouden kunnen vertrouwen? Dat is echt al jaren een gepasseerd station. We weten nu echt zeker dat ze het opzettelijk fout voorstellen. Het kan gewoon niet anders meer.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Erwin_83
Teejbeej schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 23:15:
[...]

Daarin zal geen verschil zitten mbt een situatie met een willekeurige aannemer die schade bij je maakt. Niemand zit daar op te wachten en al helemaal niet op kosten.
Beetje vertrouwen hebben kan geen kwaad.
Vertrouwen in de netbeheerder? Jij hebt duidelijk niet het hele topic mee gemaakt.

Zelfs aan de telefoon met een deurwaarder dreigen schuwen ze niet, notabene bij mijn vrouw omdat haar nummer in het verleden een keer als contactpersoon is gebruikt voor een meter wissel.

Dus er blind vanuit gaan dat ze eventuele schade wel soepel en netjes afhandelen ? Neuh mij niet gezien.

En gedekt door de wet doen de netbeheerders niks mee. De Tweakers route voor opzeggen is er al jaren en bevestigd door rechtzaken maar de netbeheerders hebben het nog steeds niet verwerkt in hun systemen en werken het zelfs actief tegen.

[ Voor 13% gewijzigd door Erwin_83 op 15-08-2023 06:34 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!
[...]

Jij gaat hier zelf ook tekort door de bocht.

De netbeheerders sluiten onder andere herstel van straatwerk en beplanting uit.
Gezien je een civiele overeenkomst aan gaat waarbij de opdrachtgever in je tuin moet graven, is zo'n bepaling gewoon volledig rechtsgeldig.
De opdrachtgever zegt: ga maar graven daar.
De opdrachtnemer (netbeheerder) zegt: is goed. Maar je moet zelf je straatje herstellen en als ik per ongeluk een tegel breek, dan hoort dat er nu eenmaal bij.
De opdrachtgever 'tekent' digitaal voor akkoord.

Tegel breekt, straatje is een puinhoop?
Pech, want herstel van straatwerk is gewoonweg niet opgenomen in de offerte.

En ja, als de monteur met zijn gereedschapskist tegen je auto aan loopt, is die aansprakelijk van rechtswege.
Maar door de bepalingen in de algemene voorwaarden dat de netbeheerder slechts tot het bedrag van de opdracht (€0,00) verantwoordelijk is voor schade heb je wel een héél andere en veel ingewikkelder juridische discussie als je die schade wilt verhalen dan wanneer zo'n bepaling niet is opgenomen.

Bij discussie met de netbeheerder moet je immers in je juridische discussie over de schade door de gereedschapskist niet alleen aantonen dat de schade door de monteur is veroorzaakt, maar ook dat de bepalingen uit de overeenkomst waarin de aansprakelijkheid wordt beperkt als onredelijk moeten worden beschouwd.

En wat betreft herstel van straatwerk en beplanting: daar heb je na het geven van een opdracht nauwelijks rechten, want er is overeengekomen dat je dat herstel zelf regelt. Alleen als er écht een onredelijke puinhoop is ontstaan, heb je hier misschien nog kans om een deel van de kosten voor tuin herstel te kunnen verhalen.
Geef je géén opdracht, dan is de netbeheerder zelf opdrachtgever en daarmee verantwoordelijk om alles zodanig achter te laten als dat ze het voor aanvang van de werkzaamheden aantroffen. En heb je als eigenaar van het perceel dus wél recht op volledig herstel van tuin en oprit.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20-05 08:41
Ivow85 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 10:14:
Geef je géén opdracht, dan is de netbeheerder zelf opdrachtgever en daarmee verantwoordelijk om alles zodanig achter te laten als dat ze het voor aanvang van de werkzaamheden aantroffen. En heb je als eigenaar van het perceel dus wél recht op volledig herstel van tuin en oprit.
Het is niet voor niks dat velen voor de Tweakersroute kiezen (en kozen) en niet voor de €0 verwijdermijnaansluiting-offerte. Dat kan uit principe, maar velen zullen het doen vanwege de aansprakelijkheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Denk dat dit ook niet zo eenvoudig is als hier gesteld wordt.
Ook al is de netbeheerder zelf opdrachtgever; je geeft wel toestemming om werkzaamheden uit te voeren in jouw tuin of huis. Daarmee aanvaard je ook een bepaald risico.
Dus daar kan nog steeds gedoe over komen, waar ook juridisch getouwtrek uit kan voortkomen.
Iemand noemde eerder "gelijk hebben is niet hetzelfde als gelijk krijgen" of woorden van gelijke strekking.

Het zal allemaal niet zo zwart-wit liggen als sommigen denken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Erwin_83
Rzaan schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 17:41:
[...]

Ook al is de netbeheerder zelf opdrachtgever; je geeft wel toestemming om werkzaamheden uit te voeren in jouw tuin of huis. Daarmee aanvaard je ook een bepaald risico.
Dus daar kan nog steeds gedoe over komen, waar ook juridisch getouwtrek uit kan voortkomen.
Iemand noemde eerder "gelijk hebben is niet hetzelfde als gelijk krijgen" of woorden van gelijke strekking.

Aanvaarden van een "normaal" risico is wat anders dan vooraf tekenen voor een beperking van het schadebedrag, zoals dat nu verstopt zit in de voorwaarden wat je voor tekend bij een 0 euro offerte.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Rzaan schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 17:41:
[...]

Zo ligt het niet.
Het is niet "je geeft wel toestemming".
Het is: "je bent verplicht na een vooraf door de netbeheerder gemaakte afspraak toegang te verlenen tot de eigendommen van de netbeheerder en de werkzaamheden aan die eigendommen te tolereren."

Daarmee aanvaard je geen risico's, daar mee verleen je de verplichte toegang tot de eigendommen van de netbeheerder. Niet meer en niet minder.

En ja, natuurlijk komt er getouwtrek van als de wederpartij zijn aansprakelijkheid ontkent. Want iedereen die hier al een paar jaar mee loopt weet echt wel dat gelijk hebben niet hetzelfde is als gelijk krijgen. Of in elk geval: dat je voor gelijk krijgen een hele lange adem moet hebben. Maar de dobbelstenen liggen afhankelijk van wel of geen opdracht geven in zo'n juridisch spel wel héél anders op tafel.
De kans op (volledig) gelijk krijgen wanneer er tijdens het verwijderen van de gasaansluiting schade wordt veroorzaakt en/of de tuin niet hersteld wordt is immens veel groter wanneer je zelf geen opdrachtgever bent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Erwin_83 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 18:33:
[...]

Aanvaarden van een "normaal" risico is wat anders dan vooraf tekenen voor een beperking van het schadebedrag, zoals dat nu verstopt zit in de voorwaarden wat je voor tekend bij een 0 euro offerte.
Ook hier geldt weer: Wat in de voorwaarden staat moet altijd voldoen aan de Nederlandse wet. Als het dat niet doet, heeft één van de partijen pech gehad bij een conflict. Puur theoretisch gezien.
Want de praktijk is weerbarstiger.

Ik volg de € 0,00 route.
Als er na verwijdering iets mis is met mijn oprit, huis of tuin, ga ik klagen en eis ik reparatie.
Verwijzing naar de voorwaarden toets ik aan de wet. Als het niet klopt, maak ik er serieus werk van.
Of ik dat win, geen idee.

Stel ik volg niet de € 0,00 route.
Er is iets mis is, ga ik in beklag en maak ik er werk van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:38

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik heb 3 mei verwijdering aangevraagd. Vandaag Liander maar eens een bericht gestuurd. Ze kunnen er nog niks over zeggen wat de planning wordt.
De meter wordt nu wel administratief uit bedrijf gezet. Leuk, maar ik betaalde al sinds eind april niks meer.

Betreffende risico, ik maak mij niet zo druk om bestrating enzo. Ben 10 jaar lang hovenier geweest, dat fix ik wel. Maar wat ik wel tricky vind is andere bekabeling en leidingen. De aannemer zal een klic-melding doen maar de praktijk is toch altijd net anders.

[ Voor 34% gewijzigd door Beekforel op 15-08-2023 18:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• snameroc
Vandaag reactie van Enexis op een mail van mij naar Enexis afgelopen zondag.

Hartelijk dank voor uw reactie, deze neem ik ter kennisgeving aan.

Graag verwijs ik u naar mijn e-mail van 4 augustus. Hierin heb ik u aangegeven wat de mogelijkheden zijn voor wat betreft uw gasaansluiting.

Ik ga het dossier sluiten en wens u nog een fijne dag toe.

Met vriendelijke groet,

Lisa Addens
Klachten & Claims
Klantenservice Enexis Netbeheer B.V.

Ik had een link naar hier toegevoegd en een link naar het document de afsluitboete bestaat niet.

Ik denk dat ik nu ook maar niet meer reageer.

snameroc

Acties:
  • +5 Henk 'm!
@snameroc

Een simpele "hartelijk dank voor uw bericht dat het dossier nu gesloten is. Ik conludeer hieruit dat u de huidige situatie bij nader inzien prima vindt".

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Rzaan schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 18:53:
[...]

Ook hier geldt weer: Wat in de voorwaarden staat moet altijd voldoen aan de Nederlandse wet. Als het dat niet doet, heeft één van de partijen pech gehad bij een conflict. Puur theoretisch gezien.
Want de praktijk is weerbarstiger.

Ik volg de € 0,00 route.
Als er na verwijdering iets mis is met mijn oprit, huis of tuin, ga ik klagen en eis ik reparatie.
Verwijzing naar de voorwaarden toets ik aan de wet. Als het niet klopt, maak ik er serieus werk van.

Stel ik volg niet de € 0,00 route.
Er is iets mis is, ga ik in beklag en maak ik er werk van.
Ik ga ook voor de €0,- route, gaat er iets mis aan de bestrating dan herstel ik dat zelf en ga over tot de orde van de dag, geeft zoveel rust. ;)

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teejbeej

Teejbeej

Truus01 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 14:34:
[...]

Het is niet voor niks dat velen voor de Tweakersroute kiezen (en kozen) en niet voor de €0 verwijdermijnaansluiting-offerte. Dat kan uit principe, maar velen zullen het doen vanwege de aansprakelijkheid.
Die aansprakelijk is wettelijk geregeld. Ook van toepassing bij de nul euro route.
Je geeft nl opdracht tot verwijderen gasmeter en niet voor het slopen van andere zaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teejbeej

Teejbeej

[...]

Jij gaat hier zelf ook tekort door de bocht.

De netbeheerders sluiten onder andere herstel van straatwerk en beplanting uit.
Gezien je een civiele overeenkomst aan gaat waarbij de opdrachtgever in je tuin moet graven, is zo'n bepaling gewoon volledig rechtsgeldig.
De opdrachtgever zegt: ga maar graven daar.
De opdrachtnemer (netbeheerder) zegt: is goed. Maar je moet zelf je straatje herstellen en als ik per ongeluk een tegel breek, dan hoort dat er nu eenmaal bij.
De opdrachtgever 'tekent' digitaal voor akkoord.

Tegel breekt, straatje is een puinhoop?
Pech, want herstel van straatwerk is gewoonweg niet opgenomen in de offerte.

En ja, als de monteur met zijn gereedschapskist tegen je auto aan loopt, is die aansprakelijk van rechtswege.
Maar door de bepalingen in de algemene voorwaarden dat de netbeheerder slechts tot het bedrag van de opdracht (€0,00) verantwoordelijk is voor schade heb je wel een héél andere en veel ingewikkelder juridische discussie als je die schade wilt verhalen dan wanneer zo'n bepaling niet is opgenomen.

Bij discussie met de netbeheerder moet je immers in je juridische discussie over de schade door de gereedschapskist niet alleen aantonen dat de schade door de monteur is veroorzaakt, maar ook dat de bepalingen uit de overeenkomst waarin de aansprakelijkheid wordt beperkt als onredelijk moeten worden beschouwd.

En wat betreft herstel van straatwerk en beplanting: daar heb je na het geven van een opdracht nauwelijks rechten, want er is overeengekomen dat je dat herstel zelf regelt. Alleen als er écht een onredelijke puinhoop is ontstaan, heb je hier misschien nog kans om een deel van de kosten voor tuin herstel te kunnen verhalen.
Wat mij opvalt is dat er een enorme olifant van een mug wordt gemaakt.
Je hebt per definitie de wet om op terug te vallen.
Zaken welke (bijkomend) schade oplopen als gevolg van werkzaamheden zijn gedekt obv aansprakelijkheid.
Dan kan je een heel epistel neer gaan zetten over hoe/wie/wat/wat/whatever, maar feit blijft dat je de veroorzaker van de schade aansprakelijk kan stellen. Dus… bij wet geregeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teejbeej

Teejbeej

Erwin_83 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 05:58:
[...]

Vertrouwen in de netbeheerder? Jij hebt duidelijk niet het hele topic mee gemaakt.

Zelfs aan de telefoon met een deurwaarder dreigen schuwen ze niet, notabene bij mijn vrouw omdat haar nummer in het verleden een keer als contactpersoon is gebruikt voor een meter wissel.

Dus er blind vanuit gaan dat ze eventuele schade wel soepel en netjes afhandelen ? Neuh mij niet gezien.

En gedekt door de wet doen de netbeheerders niks mee. De Tweakers route voor opzeggen is er al jaren en bevestigd door rechtzaken maar de netbeheerders hebben het nog steeds niet verwerkt in hun systemen en werken het zelfs actief tegen.
Ik ken de strekking van het topic hoor.
Ik benader het vanuit mijn perceptie en mijn netbeheerder en wat ik er tot nu toe van heb meegemaakt.
En ja, wellicht heb ik wat meer vertrouwen. Zouden meer mensen moeten proberen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• snameroc
Ik vind de vergelijking met ziggo wel treffend als je overgaat op glasvezel laten ze de coax toch ook gewoon liggen. De Ptt kabel ligt hier ook nog gewoon al meer dan 10 jaar buiten gebruik.

Waarom doen ze zo moeilijk over de pvc gasbuis.

snameroc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

snameroc schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 22:24:

Waarom doen ze zo moeilijk over de pvc gasbuis.
Omdat gasverlaters geld kosten en dat moet de kop in gedrukt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Glashelder schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 22:27:
[...]

Omdat gasverlaters geld kosten en dat moet de kop in gedrukt worden.
Geld dat voor ziggo niet dan?

snameroc

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Teejbeej schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 22:21:
[...]

Wat mij opvalt is dat er een enorme olifant van een mug wordt gemaakt.
Je hebt per definitie de wet om op terug te vallen.
Zaken welke (bijkomend) schade oplopen als gevolg van werkzaamheden zijn gedekt obv aansprakelijkheid.
Dan kan je een heel epistel neer gaan zetten over hoe/wie/wat/wat/whatever, maar feit blijft dat je de veroorzaker van de schade aansprakelijk kan stellen. Dus… bij wet geregeld.
Er wordt geen olifant van gemaakt. Er is gewoon een reëel risico dat je met kosten blijft zitten omdat in de Nederlandse wetgeving aan een opdrachtgever wel degelijk bepaalde zaken kunnen worden aangerekend.
En daarmee is het als je opdracht geeft en de netbeheerder / aannemer niet wil vergoeden een stuk lastiger om je gelijk te halen dan wanneer je géén overeenkomst hebt voor het verwijderen. Ook moet de netbeheerder je tuin weer geheel netjes aan je opleveren, die gebroken tegel vergoeden etc wanneer je geen opdracht geeft. Terwijl het tuinherstel na de werkzaamheden in geval van een overeenkomst wettelijk gezien volledig uitgesloten kan worden.
Iets wat de meeste aannemers ook doen. Als jij een uitbouw laat plaatsen, dan is tuinherstel standaard uitgesloten van de overeenkomst. Mag en kan gewoon. Geheel conform de Nederlandse wet.

Dat nog los van het al eerder aangegeven feit dat een eventuele juridische discussie een héél stuk ingewikkelder als je voorwaarden, waarmee je eigenlijk al akkoord bent gegaan, achteraf nietig moet laten verklaren door een rechter voordat je aanspraak kunt maken op een schadevergoeding.

Als je alleen al realiseert dat dit topic sinds 2016-2017 loopt en ondanks dat wij de wet achter ons hebben wat betreft de "Tweakers route", zou je je des te meer moeten realiseren dat de wet achter je hebben nog niet betekent dat je je doel bereikt. Nog dagelijks liegen de netbeheerders tegen consumenten over de rechten en plichten en daar komen ze eigenlijk volledig straffeloos mee weg. Tot zover je steun vanuit de wet.

En nee, een partij die mij willens en wetens beschuldigd heeft van diefstal en mij bestookt met leugens zonder daarvoor ooit excuses aan te bieden, die krijgt geen vertrouwen van mij. Want zo'n partij is simpelweg niet te vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teejbeej

Teejbeej

Ivow85 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 23:01:
[...]

Er wordt geen olifant van gemaakt. Er is gewoon een reëel risico dat je met kosten blijft zitten omdat in de Nederlandse wetgeving aan een opdrachtgever wel degelijk bepaalde zaken kunnen worden aangerekend.
En daarmee is het als je opdracht geeft en de netbeheerder / aannemer niet wil vergoeden een stuk lastiger om je gelijk te halen dan wanneer je géén overeenkomst hebt voor het verwijderen. Ook moet de netbeheerder je tuin weer geheel netjes aan je opleveren, die gebroken tegel vergoeden etc wanneer je geen opdracht geeft. Terwijl het tuinherstel na de werkzaamheden in geval van een overeenkomst wettelijk gezien volledig uitgesloten kan worden.
Iets wat de meeste aannemers ook doen. Als jij een uitbouw laat plaatsen, dan is tuinherstel standaard uitgesloten van de overeenkomst. Mag en kan gewoon. Geheel conform de Nederlandse wet.

Dat nog los van het al eerder aangegeven feit dat een eventuele juridische discussie een héél stuk ingewikkelder als je voorwaarden, waarmee je eigenlijk al akkoord bent gegaan, achteraf nietig moet laten verklaren door een rechter voordat je aanspraak kunt maken op een schadevergoeding.

Als je alleen al realiseert dat dit topic sinds 2016-2017 loopt en ondanks dat wij de wet achter ons hebben wat betreft de "Tweakers route", zou je je des te meer moeten realiseren dat de wet achter je hebben nog niet betekent dat je je doel bereikt. Nog dagelijks liegen de netbeheerders tegen consumenten over de rechten en plichten en daar komen ze eigenlijk volledig straffeloos mee weg. Tot zover je steun vanuit de wet.

En nee, een partij die mij willens en wetens beschuldigd heeft van diefstal en mij bestookt met leugens zonder daarvoor ooit excuses aan te bieden, die krijgt geen vertrouwen van mij. Want zo'n partij is simpelweg niet te vertrouwen.
‘Een reeel risico’… en wat betekent dat in de praktijk? Ben benieuwd naar de daadwerkelijke cijfertjes dit dit ‘probleem’ staven. Meten is weten.
Maar laten we er vooral niet over uitglijden.
Wetenswaardigheden, ervaringen en tips zijn denk ik ‘main ingredient’ dus laten we ons daar maar bij houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
Morgen komt een aannemer bij mij de gasaansluiting " wegnemen". De voorwaarden van Stedin zeggen hierover:

Artikel 6 Rechten met betrekking tot het perceel
6.1 De contractant zal zowel voor hemzelf als ten behoeve van derden in, aan, op, onder of boven het perceel gelegde gedeelte van het (gastransport)net, tot stand gebrachte aansluitingen, gemaakte aftakkingen op reeds bestaande aansluitingen en geplaatste meetinrichtingen blijvend gedogen en met inachtneming van het bepaalde in artikel 5, lid 1 toestaan dat (gastransport)net, aansluitingen en aftakkingen, en meetinrichtingen worden in stand gehouden, uitgebreid, gewijzigd, vervangen, verplaatst en weggenomen. De ten gevolge van deze werkzaamheden door of vanwege de netbeheerder aan het perceel toegebrachte schade zal door of vanwege de netbeheerder worden hersteld dan wel, indien herstel niet mogelijk is, worden vergoed.

Toch een olifant van een mug gemaakt?

Ik zie 't met vertrouwen tegemoet. Moet gezegd: wel mede omdat ik veel zelf kan doen/herstellen mocht dat toch onverhoopt nodig zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door blb4 op 15-08-2023 23:43 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• snameroc
Ik blijf bij mijn stand punt het zit niet in de weg.
Sterker nog ik ben blij bij met mijn warmte pomp maar stel dat ik het huis verkoop en de gasaansluiting is weg dan heeft een eventuele koper van het huis niet meer de de keus tussen gas of wp.
Is dat geen waarde vermindering?

snameroc

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teejbeej

Teejbeej

snameroc schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 00:02:
Ik blijf bij mijn stand punt het zit niet in de weg.
Sterker nog ik ben blij bij met mijn warmte pomp maar stel dat ik het huis verkoop en de gasaansluiting is weg dan heeft een eventuele koper van het huis niet meer de de keus tussen gas of wp.
Is dat geen waarde vermindering?
Dat denk ik niet. Gas is passé. Kwestie van tijd dat men verplicht wordt van het gas af te stappen.
Pagina: 1 ... 72 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.