WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Daar ben ik niet van overtuigdbreinonline schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 05:49:
[...]
Nee, daar heb je een reëele kans dat iemand nog een keer terug stapt naar Ziggo (ja, hier op Tweakers niet). Dat is denk ik met een gasverlater wel anders. Die zit zeker de komende 10-15 jaar niet meer aan het gas.
Dat is net zoiets als de slimme meter, je hebt ook mensen die hun draaischijf willen houden.
Het is ook gewoon een vorm van kapitaal vernietiging. Het zit er en het werkt nog inclusief de cv ketel. Dat de gaskraan nu al een half jaar dicht staat eb de wp bijna een jaar het huis verwarmt doet niets af aan het gevoel dat het handig is om de mogelijkheid om de cv aan te kunnen zetten achter de hand te hebben.
snameroc
Hoe is het afgelopen met de schade aan de tuinmuur ?dof schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 22:58:
[...]
Dat is ook nog een dingetje...
Edit: verplaatst uit "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"
Offtopic: Vandaag zijn ze bij mij bezig geweest de gaskabel, ontkoppeld van de meterkast, vanaf het trottoir uit de grond te trekken.
Uiteindelijk meeste kabel uit de grond, maar wel met totaal 4 mangaten (i.p.v. twee) en iets van 7-8 keer kabel stuk getrokken (zie de ~3 cm dikke buis tot rietje getrokken).
En daarbij, toen een hardnekkig stuk weer knapte, een muurtje stuk geslagen (hydraulische arm sloeg tegen muurtje..).
Nou ja, 't was totaal ook wel een 20 mtr, maar 't viel ze flink tegen.
Kleine impressie...
[Afbeelding]
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Verduurzaming is juist waardevermeerdering.snameroc schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 00:02:
Ik blijf bij mijn stand punt het zit niet in de weg.
Sterker nog ik ben blij bij met mijn warmte pomp maar stel dat ik het huis verkoop en de gasaansluiting is weg dan heeft een eventuele koper van het huis niet meer de de keus tussen gas of wp.
Is dat geen waarde vermindering?
Als de koper van het huis alsnog een gasaansluiting wil dan kan hij die op de normale manier aanvragen.
the older I get, the better I was...
En als je dan tekent/opdracht geeft met duidelijk in de voorwaarden dat iets jouw verantwoordelijkheid is?Teejbeej schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 22:17:
Die aansprakelijk is wettelijk geregeld. Ook van toepassing bij de nul euro route.
Je geeft nl opdracht tot verwijderen gasmeter en niet voor het slopen van andere zaken.
Dat lijken me ook goede voorwaarden.blb4 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 23:39:
De voorwaarden van Stedin zeggen hierover:
De ten gevolge van deze werkzaamheden door of vanwege de netbeheerder aan het perceel toegebrachte schade zal door of vanwege de netbeheerder worden hersteld dan wel, indien herstel niet mogelijk is, worden vergoed.
Toch een olifant van een mug gemaakt?
Maar er was laatst juist iemand:
En dat klinkt toch een heel stuk minder prettig en zou ik niet voor willen tekenenWouter2403 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 20:04:
Grondwerkzaamheden
Bij grondwerkzaamheden op eigen terrein zal de aannemer verdichten. Het (later) aanvullen van grond en/of terugleggen van straatwerk of andere soorten bedekkingen op eigen terrein, is voor rekening van de eigenaar van het perceel.
De grap is, dat was ook Stedin, maar zijn de voorwaarden als ik de aansluiting via een 0 euro-offerte laat verwijderen. Daarom heb ik maar besloten de tweakersroute te gaan volgen.Truus01 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 09:43:
[...]
En als je dan tekent/opdracht geeft met duidelijk in de voorwaarden dat iets jouw verantwoordelijkheid is?
[...]
Dat lijken me ook goede voorwaarden.
[...]
En dat klinkt toch een heel stuk minder prettig en zou ik niet voor willen tekenen
4850Wp West, 4050Wp Oost, 9kW J-series Pana geïnstalleerd juni 2023
welke backup had je dan toen je alleen een cv had?snameroc schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 07:13:
[...]
Daar ben ik niet van overtuigd
Dat is net zoiets als de slimme meter, je hebt ook mensen die hun draaischijf willen houden.
Het is ook gewoon een vorm van kapitaal vernietiging. Het zit er en het werkt nog inclusief de cv ketel. Dat de gaskraan nu al een half jaar dicht staat eb de wp bijna een jaar het huis verwarmt doet niets af aan het gevoel dat het handig is om de mogelijkheid om de cv aan te kunnen zetten achter de hand te hebben.
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Met cv ben je afhankelijk van gasnetwerk en van elektriciteitsnetwerk. De kans dat 1 van die 2 't niet doet is groter dan dat alleen 't elektriciteitsnetwerk 't niet doet.flippy schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:49:
[...]
welke backup had je dan toen je alleen een cv had?
Blijft gelukkig sowieso in NL allemaal een redelijk non-issue, de betrouwbaarheid van deze netwerken is gelukkig erg hoog. Betrouwbaarheid gasnetwerk is denk ik wel wat hoger dan van 't elektriciteitsnetwerk.
Maar goed, de aansluiting op dat gasnetwerk wordt dus vanmiddag uit mijn huis verwijderd.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Lijken mij 2 verschillende voorwaarden, die van jou horen bij de door de klant aangevraagde (0 euro) offerte. Hierbij geeft de klant een opdracht aan de netbeheerder.Wouter2403 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:43:
[...]
De grap is, dat was ook Stedin, maar zijn de voorwaarden als ik de aansluiting via een 0 euro-offerte laat verwijderen. Daarom heb ik maar besloten de tweakersroute te gaan volgen.
De onderstaande voorwaarden lijken te horen bij werkzaamheden die door de netbeheerder, op initiatief van de netbeheerder, worden uitgevoerd op perceel van de klant. Deze voorwaarden zijn van toepassing als je geen opdracht geeft en het initiatief bij de netbeheerder laat.
blb4 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 23:39:
Morgen komt een aannemer bij mij de gasaansluiting " wegnemen". De voorwaarden van Stedin zeggen hierover:
Artikel 6 Rechten met betrekking tot het perceel
6.1 De contractant zal zowel voor hemzelf als ten behoeve van derden in, aan, op, onder of boven het perceel gelegde gedeelte van het (gastransport)net, tot stand gebrachte aansluitingen, gemaakte aftakkingen op reeds bestaande aansluitingen en geplaatste meetinrichtingen blijvend gedogen en met inachtneming van het bepaalde in artikel 5, lid 1 toestaan dat (gastransport)net, aansluitingen en aftakkingen, en meetinrichtingen worden in stand gehouden, uitgebreid, gewijzigd, vervangen, verplaatst en weggenomen. De ten gevolge van deze werkzaamheden door of vanwege de netbeheerder aan het perceel toegebrachte schade zal door of vanwege de netbeheerder worden hersteld dan wel, indien herstel niet mogelijk is, worden vergoed.
Toch een olifant van een mug gemaakt?
Ik zie 't met vertrouwen tegemoet. Moet gezegd: wel mede omdat ik veel zelf kan doen/herstellen mocht dat toch onverhoopt nodig zijn.
Maar dat is extra duur als hij al weg is. Als je hem zelfs nog krijgt. Nieuwe aanleg, mag dat nog?Kees-Jan schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 07:40:
[...] Verduurzaming is juist waardevermeerdering.![]()
Als de koper van het huis alsnog een gasaansluiting wil dan kan hij die op de normale manier aanvragen.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Nee, die voorwaarden die ik heb is onderdeel van de € 0 offerte. Verschil is - vermoed ik - dat wat @Wouter2403 schreef uit DNWG gebied is, recent overgegaan naar Stedin. Ik zit in Utrecht, al heel lang Stedin hier.bebopper schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:35:
[...]
Lijken mij ook 2 verschillende voorwaarden, die van jou horen bij de door de klant aangevraagde (0 euro) offerte. Hierbij geeft de klant een opdracht aan de netbeheerder.
De onderstaande voorwaarden lijken te horen bij werkzaamheden die door de netbeheerder, op initiatief van de netbeheerder, worden uitgevoerd op perceel van de klant. Deze voorwaarden zijn van toepassing als je geen opdracht geeft en het initiatief bij de netbeheerder laat.
[...]
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
blb4 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:39:
[...]
Nee, die voorwaarden die ik heb is onderdeel van de € 0 offerte. Verschil is volgens mij dat wat @Wouter2403 schreef uit DNWG gebied is, ik zit in Utrecht, al heel lang Stedin hier.
Ik heb de offerte bij Enexis opgevraagd, maar ik zie niet dit soort vervelende voorwaarde staan. Zitten algemene voorwaarde bij, maar daar staat juist dat ze schade aan perceel oplossen of als dat niet kan vergoeden.onetime schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:42:
@blb4 Maar zijn dat de algemene voorwaarden, en zaten er ook voorwaarden voor de opdracht bij...?
Welke voorwaarden heb jij dan bij je offerte gekregen?Oilman schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:56:
[...]
Ik heb de offerte bij Enexis opgevraagd, maar ik zie niet dit soort vervelende voorwaarde staan. Zitten algemene voorwaarde bij, maar daar staat juist dat ze schade aan perceel oplossen of als dat niet kan vergoeden.
Eerdere posts (zie hieronder) verwijzen naar voorwaarden van Enexis met vervelende dingen erin, met name artikel 11.4:
50% van 0 euro = 0 euro.11.4 Indien en voor zover Opdrachtnemer tot schadevergoeding verplicht is, komt schade voor vergoeding in aanmerking tot ten hoogste 50% van de in de Overeenkomst vastgelegde prijs met een maximum van Euro 30.000,- (dertig duizend Euro). Voor personenschade geldt, indien de schade is gedekt onder de aansprakelijkheidsverzekering van Opdrachtnemer, een aansprakelijkheid tot het door de verzekeraar uitgekeerde bedrag.
Eerdere posts:
Bram-Bos schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 19:56:
[...]
Je kijkt naar de verkeerde AV. Je moet de
Algemene Voorwaarden dienstverlening en uitvoering werkzaamheden van Enexis hebben.
Kiswum schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 20:34:
[...]
Ja die bedoel ik.
Kijk bijvoorbeeld naar artikel 3.2, 3.5, 7.1 en 8.4 icm 8.6.
Die risico's wil ik niet lopen doordat Enexis zijn eigen apparatuur wil ophalen;)
De ventilatie warmte pomp.flippy schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:49:
[...]
welke backup had je dan toen je alleen een cv had?
snameroc
Als er een print sneuveld in de arotherm wat helemaal niet denkbeeldig is gezien de openheid van het apparaat duurt het gegarandeerd langer voor het gefixt is dan met een cv ketel.blb4 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:58:
[...]
Met cv ben je afhankelijk van gasnetwerk en van elektriciteitsnetwerk. De kans dat 1 van die 2 't niet doet is groter dan dat alleen 't elektriciteitsnetwerk 't niet doet.
Blijft gelukkig sowieso in NL allemaal een redelijk non-issue, de betrouwbaarheid van deze netwerken is gelukkig erg hoog. Betrouwbaarheid gasnetwerk is denk ik wel wat hoger dan van 't elektriciteitsnetwerk.
Maar goed, de aansluiting op dat gasnetwerk wordt dus vanmiddag uit mijn huis verwijderd.
Ik ben elektronica monteur dus denk te weten waar ik het over heb. Met die vermogens electronica zo in weer en wind.
Ik vind dat een onzekerdere factor dan het uitvallen van de energie.
En nogmaals het zit er nu allemaal de cv en gas en het werkt nog als ik dat wil,waarom weghalen dat is kapitaal vernietiging
[ Voor 5% gewijzigd door snameroc op 16-08-2023 13:09 ]
snameroc
Jawel:onetime schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:42:
@blb4 Maar zijn dat de algemene voorwaarden, en zaten er ook voorwaarden voor de opdracht bij...?
Uit de offerte:
/f/image/POEfhpWQhZzpvAR5iK5M8o9e.png?f=fotoalbum_large)
Er zijn dus 2 verschillende algemene voorwaarden van toepassing, de ALGEMENE VOORWAARDEN VOOR AANSLUITING EN TRANSPORT ELEKTRICITEIT EN GAS VOOR KLEINVERBRUIKERS (VERSIE 2013), daarin staat:
/f/image/WIF8XMROAGbhmGAfi4TI8KtQ.png?f=fotoalbum_large)
en de ALGEMENE VOORWAARDEN voor het uitvoeren van werkzaamheden en het verlenen van diensten. Daarin staat:
/f/image/LC5S6AmfAWuwxI6RxONkY4C7.png?f=fotoalbum_large)
Als ik 't zo die zijn dit dezelfde of op z'n minst erg vergelijkbare voorwaarden van andere netbeheerders.
Beide zijn van toepassing, ik zie zo snel niet iets over wat in geval van mogelijk conflicterende voorwaarden.
Ik zie wat je bedoeld, ik heb 2 algemene voorwaardes ontvangen:bebopper schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 12:13:
[...]
Welke voorwaarden heb jij dan bij je offerte gekregen?
Eerdere posts (zie hieronder) verwijzen naar voorwaarden van Enexis met vervelende dingen erin, met name artikel 11.4:
[...]
50% van 0 euro = 0 euro.
Eerdere posts:
[...]
[...]
2018-6001 Algemene voorwaarden_dienstverlening en uitvoering werkzaamheden 2013 def
Algemene voorwaarden aansluiting en transport E en G kleinverbruikers 2013
De paragraaf die je aanhaalt voor de werkzaamheden zit daar inderdaad ook in. In de andere algemene voorwaarden aansluiting en transport staat echter het volgende:
:fill(white):strip_exif()/f/image/0Efw20JTB4uvHNvwocW9va7q.png?f=user_large)
Er wordt in de offerte slechts naar de 1e van de 2 algemene voorwaarde verwezen, bovenstaande wordt dus wel meegestuurd met de offerte, maar niet aan gerefereerd:
:fill(white):strip_exif()/f/image/I6Z3eOuBiOjJwjnnbIyMF2bw.png?f=user_large)
Ik was van plan om netjes mee te werken en de offerte te tekenen, maar daar heb ik nu toch weer wat bedenkingen bij. Gasmeter hangt bij namelijk eigenlijk niet in de weg, ik wil alleen van de vaste lasten af voor iets wat we niet meer gebruiken.
Geen idee, maar zolang de keuze er is in de prijslijst van de netbeheerders zal het wel mogelijk zijn, toch?!onetime schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:38:
[...]
Maar dat is extra duur als hij al weg is. Als je hem zelfs nog krijgt. Nieuwe aanleg, mag dat nog?
Tsja, ik vind die voorwaarden eigenlijk wel vervelend en dan met name artikel 11.5 (wederom 50% van 0 euro = 0 euro) en artikel 11.7.blb4 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 13:28:
[...]
Jawel:
Uit de offerte:
[Afbeelding]
Er zijn dus 2 verschillende algemene voorwaarden van toepassing, de ALGEMENE VOORWAARDEN VOOR AANSLUITING EN TRANSPORT ELEKTRICITEIT EN GAS VOOR KLEINVERBRUIKERS (VERSIE 2013), daarin staat:
[Afbeelding]
en de ALGEMENE VOORWAARDEN voor het uitvoeren van werkzaamheden en het verlenen van diensten. Daarin staat:
[Afbeelding]
Als ik 't zo die zijn dit dezelfde of op z'n minst erg vergelijkbare voorwaarden van andere netbeheerders.
Beide zijn van toepassing, ik zie zo snel niet iets over wat in geval van mogelijk conflicterende voorwaarden.
Maar zoals ik al eerder gezegd heb, iedereen heeft daarbij zijn/haar eigen overwegingen en iedereen mag daarin zijn/haar eigen keuzes maken.
De voorwaarden zijn inderdaad heel vergelijkbaar met die van bvb. Enexis.
Die Algemene voorwaarden_dienstverlening en uitvoering werkzaamheden lijken ook meer van toepassing in dit geval, dus vind het ook wel logisch dat ze daar naar verwijzen (waarom ze die andere ook toevoegen, geen idee).Oilman schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 14:01:
[...]
Ik zie wat je bedoeld, ik heb 2 algemene voorwaardes ontvangen:
2018-6001 Algemene voorwaarden_dienstverlening en uitvoering werkzaamheden 2013 def
De paragraaf die je aanhaalt voor de werkzaamheden zit daar inderdaad ook in. In de andere algemene voorwaarden aansluiting en transport staat echter het volgende:
[Afbeelding]
Er wordt in de offerte slechts naar de 1e van de 2 algemene voorwaarde verwezen, bovenstaande wordt dus wel meegestuurd met de offerte, maar niet aan gerefereerd:
[Afbeelding]
Ik was van plan om netjes mee te werken en de offerte te tekenen, maar daar heb ik nu toch weer wat bedenkingen bij. Gasmeter hangt bij namelijk eigenlijk niet in de weg, ik wil alleen van de vaste lasten af voor iets wat we niet meer gebruiken.
Om van de vaste lasten af te komen hoef je alleen maar je overeenkomst voor gaslevering stop te zetten (maar dat wist je volgens mij al, daar gaat dit hele topic tenslotte over).
[ Voor 34% gewijzigd door bebopper op 16-08-2023 14:10 ]
Dan volg je toch de tweakers route?Oilman schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 14:01:
[...]
Ik zie wat je bedoeld, ik heb 2 algemene voorwaardes ontvangen:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Gascontract opzeggen bij de energieleverancier is voldoende om van de ATO af te komen en (dus) geen vastrechtkosten meer te hoeven betalen...
Ja, ergens in hun verzorgingsgebied waarschijnlijk wel.Kees-Jan schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 14:05:
[...] Geen idee, maar zolang de keuze er is in de prijslijst van de netbeheerders zal het wel mogelijk zijn, toch?!
Maar je weet toch dat het gasnet zelfs al langzaamaan verwijderd gaat worden?
En als die planning ter verwijdering er is zal je een aanwezige aansluiting nog wel kunnen gebruiken, maar geen nieuwe meer kunnen krijgen...
Als je opdracht geeft lijken mij de daarbij behorende voorwaarden van toepassing. Afhankelijk van de situatie kan ik me zo voorstellen dat je die niet wilt accepteren.blb4 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 13:28:
[...] Jawel:
Uit de offerte:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Wat mij betreft is alles prima en keurig verlopen. Wel is de (stalen) leiding tussen voorgevel en erfscheiding blijven zitten want die is er volgens de monteurs niet uit te trekken maar die zit mij niet in de weg. Over aansprakelijkheid heb ik denk ik terecht de inschatting gemaakt dat 't wel los zou lopen. Vooral ook met de laatste woorden van de monteurs: "als de bestrating (bij de gevel) verzakt kunt u Stedin bellen dan komen wij 't herstellen". Ik neem wel aan dat ik nu dus zelf de verantwoordelijkheid heb voor dat restant gasleiding in mijn grond maar ik geloof niet dat ik daar mee zal zitten.
![]() | ![]() | ![]() |
[ Voor 5% gewijzigd door blb4 op 16-08-2023 15:27 ]
Je kunt het gas toch gewoon aanhouden als je dat wil, moet je er wel voor betalen iedere maand.snameroc schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 07:13:
[...]
Daar ben ik niet van overtuigd
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Goede vraag; na tig keer dat bedrijf mailen, werd ik teruggebeld door een medewerker die mijn probleem in z'n dossier had en achter een aannemer/metselaar aan zou die het zou herstellen. Maar ik moest wat geduld hebben, want het was moeilijk iemand vinden....Erwin_83 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 07:31:
[...]
Hoe is het afgelopen met de schade aan de tuinmuur ?
Ik allang blij dat ik eindelijk een naam en telefoonnummer van iemand had, dus heb het even laten rusten. Helaas nog steeds niemand geweest. Ik ga hem maar weer eens opbellen dunkt me....
ps. Muurtje is niet vreselijk erg, maar ga het niet zelf repareren...
Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp
Dat klopt, DNWG inderdaad, recent overgenomen door Stedin. De communicatie vindt ook nog grotendeels plaats met DNWG headers, mailadressen etc. Wellicht nog even wachten tot men de voorwaarden ook hier in Zeeland gelijktrekt dusblb4 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:39:
[...]
Nee, die voorwaarden die ik heb is onderdeel van de € 0 offerte. Verschil is - vermoed ik - dat wat @Wouter2403 schreef uit DNWG gebied is, recent overgegaan naar Stedin. Ik zit in Utrecht, al heel lang Stedin hier.
Ik zie zo snel dat DNWG al in 2017 is verkocht aan Stedin, Stedin is dus nu eigenaar. Maar zo te zien bestaat 't nog, is 't nog gewoon onder eigen naam actief maar is hun eigenaar dus Stedin.Wouter2403 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 16:36:
[...]
Dat klopt, DNWG inderdaad, recent overgenomen door Stedin. De communicatie vindt ook nog grotendeels plaats met DNWG headers, mailadressen etc. Wellicht nog even wachten tot men de voorwaarden ook hier in Zeeland gelijktrekt dus.
Elk bedrijf kan een waslijst aan voorwaarden opstellen, maar nog altijd staat de wet daarboven. Je wordt niet zomaar te grabbel gegooid voor de nukken en vage ideeën van om het even welk bedrijf. Dat de praktijk soms aantoont dat ‘men’ het wel probeert is wat anders, in die gevallen moet je er zelf achteraan. Maar daar is dit item / traject niet uniek in)Truus01 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 09:43:
[...]
En als je dan tekent/opdracht geeft met duidelijk in de voorwaarden dat iets jouw verantwoordelijkheid is?
[...]
Dat lijken me ook goede voorwaarden.
[...]
En dat klinkt toch een heel stuk minder prettig en zou ik niet voor willen tekenen
Overigens: niets let je om JOUW voorwaarden op te nemen in de opdracht, zoals herstel van evt beschadigde zaken.
Over dat laatste (jou voorwaarden): Daar zag ik wel wat over staan; die worden nadrukkelijk van de hand gewezen. Maar eens met achtervang van de wet: alles wat in voorwaarden staat dat in strijd is met de wet kan je in principe negeren.Teejbeej schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 16:58:
[...]
Elk bedrijf kan een waslijst aan voorwaarden opstellen, maar nog altijd staat de wet daarboven. Je wordt niet zomaar te grabbel gegooid voor de nukken en vage ideeën van om het even welk bedrijf. Dat de praktijk soms aantoont dat ‘men’ het wel probeert is wat anders, in die gevallen moet je er zelf achteraan. Maar daar is dit item / traject niet uniek in)
Overigens: niets let je om JOUW voorwaarden op te nemen in de opdracht, zoals herstel van evt beschadigde zaken.
Sorry, ik bedoelde Enduris. Uit DNWG is nog weer langer geleden Enduris ontstaan als netbeheerder. Ook Enduris is indertijd overgegaan in Stedin maar bleef onder eigen naam doorgaan. Per 1 januari 2022 is ook de naamswijziging naar Stedin doorgevoerd, maar op operationeel vlak is het nog altijd meer Enduris. De beschreven werkwijze op de Stedin site voor een 0-euro offerte werkt bijvoorbeeld niet hier. Maar de Enduris site verwijst al wel door naar Stedin. Brieven die ik ontvang zitten dan weer wel in een Stedin envelop met Stedin briefpapier.blb4 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 16:50:
[...]
Ik zie zo snel dat DNWG al in 2017 is verkocht aan Stedin, Stedin is dus nu eigenaar. Maar zo te zien bestaat 't nog, is 't nog gewoon onder eigen naar actief maar is hun eigenaar dus Stedin.
Heb nog diverse whatsapp contacten gehad waarbij ik o.a. nogmaals aan heb gegeven niet de eigenaar van de gasmeter ben en als eindconclusie vroeg Stedin mij om dan aan de eigenaar te vragen om toestemming om hem te verwijderenKees-Jan schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 22:13:
[...]
Ik zou zeggen: "niet mijn probleem; ik heb geen contract met een energieleverancier voor gas; het is jullie eigendom en doe ermee wat je wil, maar maak vooral een afspraak op een tijdstip dat het mij uitkomt en dat ik er geen vrije dag voor wil nemen."![]()
Ik ben benieuwd wat er nu verder gaat gebeuren, zetten ze het op afstand uitlezen uit of komt er nog een volgende brief.
Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47
Toch wel triest. Ik zat dus vanmiddag nog ff in die algemene voorwaarden van Stedin te lezen (en die gelden blijkbaar ook voor Cogas Infra en Beheer B.V., Delta Netwerkbedrijf B.V., Endinet B.V., Enexis B.V., Liander N.V., N.V. RENDO en Westland Infra Netbeheer B.V.) waarin naar mijn mening behoorlijk duidelijk wordt beschreven dat de aansluiting t/m de meetinrichting eigendom zijn van de netbeheerder.corsat schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 17:10:
[...]
Heb nog diverse whatsapp contacten gehad waarbij ik o.a. nogmaals aan heb gegeven niet de eigenaar van de gasmeter ben en als eindconclusie vroeg Stedin mij om dan aan de eigenaar te vragen om toestemming om hem te verwijderenze begrijpen dus niet dat ze zelf eigenaar van de meters zijn.
Ik ben benieuwd wat er nu verder gaat gebeuren, zetten ze het op afstand uitlezen uit of komt er nog een volgende brief.
Je lijkt alleen niet te willen begrijpen dat niet alles wat jij "schade" noemt ook in juridische zin als schade wordt opgevat.Teejbeej schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 16:58:
[...]
Elk bedrijf kan een waslijst aan voorwaarden opstellen, maar nog altijd staat de wet daarboven. Je wordt niet zomaar te grabbel gegooid voor de nukken en vage ideeën van om het even welk bedrijf. Dat de praktijk soms aantoont dat ‘men’ het wel probeert is wat anders, in die gevallen moet je er zelf achteraan. Maar daar is dit item / traject niet uniek in)
Wanneer je opdracht geeft voor werkzaamheden waarbij er in delen van je tuin gegraven moet worden, dan accepteer je dat de opdrachtnemer graafwerkzaamheden uitvoert en daarbij dus ook een deel van je bestrating open breekt, een stuk gazon weghaalt of planten/struiken uit moet graven. Dat graven is immers onderdeel van de opdracht en je accepteert door je opdrachtgeverschap de gevolgen die het graven heeft voor je bestrating en tuin.
Maar de opdrachtnemer kan prima in de overeenkomst zetten dat het volledige herstellen van straatwerk en beplanting buiten de overeenkomst valt. Natuurlijk zal zo'n grondwerken best een paar tegels weer op z'n plek proberen terug te leggen. Maar het resultaat zal geen stratenmakers-kwaliteit zijn en als er bij het opbreken van de bestrating een keer wat breekt hoort dat erbij.
Die uitsluitingen via de overeenkomst zijn gewoon wettelijk toegestaan in een overeenkomst tussen consument en bedrijf. Dus als je opdrachtgever bent en je tuin is na uitvoering van de werkzaamheden niet meer zo netjes als voorheen, dan heb je gewoon pech. En dan heb je de wet dus niet achter je als je probeert om volledig tuinherstel vergoed te krijgen.
Ben je geen opdrachtgever en komt de netbeheerder op eigen initiatief werkzaamheden uitvoeren, dan dienen zij alles net zo achter te laten als dat ze het aantroffen bij aanvang van de werkzaamheden.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Het ligt eraan wat het is.Truus01 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 09:43:
[...]
Maar als dat waarvoor je getekend hebt in strijd met de wet is, dan heeft zo'n contract op dat specifieke vlak geen rechtsgeldigheid.
Hoe dwing je dat af?Ivow85 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 17:27:
Ben je geen opdrachtgever en komt de netbeheerder op eigen initiatief werkzaamheden uitvoeren, dan dienen zij alles net zo achter te laten als dat ze het aantroffen bij aanvang van de werkzaamheden.
Staat het zo in de wet?Ivow85 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 18:50:
Zo ligt het niet.
Het is niet "je geeft wel toestemming".
Het is: "je bent verplicht na een vooraf door de netbeheerder gemaakte afspraak toegang te verlenen tot de eigendommen van de netbeheerder en de werkzaamheden aan die eigendommen te tolereren."
De Nederlandse wet is namelijk best wel strikt in wie om welke reden in jouw huis mag komen.
Jij bent dan geen opdrachtgever, maar zijzelf.
Je hebt niet getekend voor rare voorwaarden, dus alles zal in ieder geval makkelijker zijn om je gelijk te halen.
Goede uitleg:Rzaan schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 17:44:
[...]
Staat het zo in de wet?
De Nederlandse wet is namelijk best wel strikt in wie om welke reden in jouw huis mag komen.
https://www.dirkzwager.nl...oning-zonder-toestemming/
Ja, dat staat zo in de gaswet en aanverwante codes (en ook in de elektriciteitswet, en vermoedelijk ook in de warmtewet en wetgeving rond telecom).Rzaan schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 17:44:
[...]
Staat het zo in de wet?
Wanneer zich delen van de installatie van de netbeheerder op jouw perceel bevinden, dan ben je wettelijk verplicht om die netbeheerder toegang te verlenen tot zijn eigendommen. Bij niet-spoedeisende werkzaamheden dient de netbeheerder dan wél minimaal 5 werkdagen vooraf een afspraak met je te maken.
Verleen je geen toestemming, dan kan de netbeheerder aan de rechter vervangende toestemming vragen. En zal die ook krijgen als ze een aannemelijke reden hebben waarom ze bij de gasmeter in jouw huis moeten zijn. "We willen die meter verzegelen of verwijderen omdat er geen gascontract is", is een hele goede reden. "De meter is verouderd en moet vervangen worden" is ook een goede reden.
De kosten van die rechtsgang komen dan op jouw bord. Evenals het bezoek van de netbeheerder, in gezelschap van deurwaarder met rechterlijke uitspraak in de hand en eventueel politie.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Ik begrijp prima waar jij op doelt.Ivow85 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 17:27:
[...]
Je lijkt alleen niet te willen begrijpen dat niet alles wat jij "schade" noemt ook in juridische zin als schade wordt opgevat.
Wanneer je opdracht geeft voor werkzaamheden waarbij er in delen van je tuin gegraven moet worden, dan accepteer je dat de opdrachtnemer graafwerkzaamheden uitvoert en daarbij dus ook een deel van je bestrating open breekt, een stuk gazon weghaalt of planten/struiken uit moet graven. Dat graven is immers onderdeel van de opdracht en je accepteert door je opdrachtgeverschap de gevolgen die het graven heeft voor je bestrating en tuin.
Maar de opdrachtnemer kan prima in de overeenkomst zetten dat het volledige herstellen van straatwerk en beplanting buiten de overeenkomst valt. Natuurlijk zal zo'n grondwerken best een paar tegels weer op z'n plek proberen terug te leggen. Maar het resultaat zal geen stratenmakers-kwaliteit zijn en als er bij het opbreken van de bestrating een keer wat breekt hoort dat erbij.
Die uitsluitingen via de overeenkomst zijn gewoon wettelijk toegestaan in een overeenkomst tussen consument en bedrijf. Dus als je opdrachtgever bent en je tuin is na uitvoering van de werkzaamheden niet meer zo netjes als voorheen, dan heb je gewoon pech. En dan heb je de wet dus niet achter je als je probeert om volledig tuinherstel vergoed te krijgen.
Ik ben er alleen niet de persoon naar om van een dergelijke mug op voorhand al een olifant te maken.
Ik ga uit van fatsoen en dito overleg ter plaatse ‘in het geval van’.
En nog altijd ben ik er van overtuigd dat de wet aan jouw kant staat in voorkomende gevallen.
Maar blijkbaar wil je het als probleem blijven benaderen en niet als een fatsoenlijk uit te voeren aktie.
Maar met de noduige frustraties mbt ‘in het verleden van diefstal beschuldigd te zijn geweest’ door je netbeheerder, snap ik wel dat je niet makkelijk wilt nuanceren. Dat maakt het uitwisselen van standpunten alleen niet makkelijk(er).
[ Voor 5% gewijzigd door Teejbeej op 16-08-2023 21:35 ]
Ik ben helemaal bij. ‘Afwijkende’ meningen zijn echt mogelijk (toch?) ondanks dat er veel ‘gedoe’ is.onetime schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 21:19:
@Teejbeej Begin eens te lezen bij het eerste topic deel. Ik ben er van overtuigd dat wel anders praat als je weer bij bent.
Vooralsnog heb ik vertrouwen (en daar laat ik het op dit moment graag bij).
[ Voor 5% gewijzigd door Teejbeej op 16-08-2023 21:37 ]
Zullen we het hier bij laten?
edit: alleen maar stukje bold gemaakt
[ Voor 9% gewijzigd door onetime op 16-08-2023 22:28 ]
Ik erken ‘gedoe’, want daar is voldoende bewijs voor.onetime schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 21:44:
@Teejbeej Eerder proefde ik bij jou geen erkenning voor het "gedoe". Ik hoop voor jou dat je vertrouwen niet beschaamd wordt. Anderen willen het risico, dat voor iedereen anders is, niet lopen.
Zullen we het hier bij laten?
Echter het is niet allemaal kommer en kwel… en wellicht ben ik wat positiever van aard ;-)
Er zijn in deze topicreeks meerdere gevallen te vinden waarbij de tuin na de werkzaamheden niet geheel netjes is achtergelaten en waar dus extra kosten gemaakt zijn om de zaak op orde te brengen.Teejbeej schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 21:54:
[...]
Ik erken ‘gedoe’, want daar is voldoende bewijs voor.
Echter het is niet allemaal kommer en kwel… en wellicht ben ik wat positiever van aard ;-)
Dat het niet overal veel uitmaakt of de oprit of het tuinpad netjes teruggelegd wordt snap ik ook wel. En als het niet veel uitmaakt, snap ik ook dat iemand weinig tot geen waarde hecht aan de voorwaarden waarin staat dat straatwerk niet volledig hersteld wordt. Die afweging moet iedereen voor zichzelf maken. En die afweging is heel begrijpelijk
Bij mijn vorige woning kwam Liander op eigen initiatief en zijn ook twee tegels gebroken door de werkzaamheden. Heb ik verder zo gelaten, want ik zou toch al alles gaan vernieuwen van mijn voortuintje. Dan is het risico er dus wel, de gebeurtenis ook, maar zijn de gevolgen nihil en is er op dat punt geen verdere actie nodig.
Maar je deed hier alsof er geen risico is en dat als het toch niet netjes wordt achtergelaten em dat je automatisch de wet achter je hebt als je tuinpad er na de werkzaamheden niet meer mooi bij ligt
Die beide beweringen zijn gewoon onjuist im geval je de verwijdering zelf hebt aangevraagd en dat heeft niets met de mening van mij of andere forummers te maken.
Indien jij het zo ziet, prima. Ik heb geen zin in welles/nietes.Ivow85 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 22:31:
[...]
Er zijn in deze topicreeks meerdere gevallen te vinden waarbij de tuin na de werkzaamheden niet geheel netjes is achtergelaten en waar dus extra kosten gemaakt zijn om de zaak op orde te brengen.
Dat het niet overal veel uitmaakt of de oprit of het tuinpad netjes teruggelegd wordt snap ik ook wel. En als het niet veel uitmaakt, snap ik ook dat iemand weinig tot geen waarde hecht aan de voorwaarden waarin staat dat straatwerk niet volledig hersteld wordt. Die afweging moet iedereen voor zichzelf maken. En die afweging is heel begrijpelijk
Bij mijn vorige woning kwam Liander op eigen initiatief en zijn ook twee tegels gebroken door de werkzaamheden. Heb ik verder zo gelaten, want ik zou toch al alles gaan vernieuwen van mijn voortuintje. Dan is het risico er dus wel, de gebeurtenis ook, maar zijn de gevolgen nihil en is er op dat punt geen verdere actie nodig.
Maar je deed hier alsof er geen risico is en dat als het toch niet netjes wordt achtergelaten em dat je automatisch de wet achter je hebt als je tuinpad er na de werkzaamheden niet meer mooi bij ligt
Die beide beweringen zijn gewoon onjuist im geval je de verwijdering zelf hebt aangevraagd en dat heeft niets met de mening van mij of andere forummers te maken.
Nuance zou op zn plek zijn (en elke ínterpretatie is toegestaan, ook een verkeerde).
Tot slot: ‘slechte ervaringen’ halen altijd de headlines (en fora). Goede ervaringen lees je veel minder maar dat wil niet zeggen dat die er niet zijn.
Ik zet er een punt achter.
Die goede ervaring had ik vandaag in de vorm van monteurs die bij afscheid zeiden: Mocht 't (sier)straatwerk verzakken dan belt u Stedin, dan komen wij 't herstellen".Teejbeej schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 22:50:
[...]
Indien jij het zo ziet, prima. Ik heb geen zin in welles/nietes.
Nuance zou op zn plek zijn (en elke ínterpretatie is toegestaan, ook een verkeerde).
Tot slot: ‘slechte ervaringen’ halen altijd de headlines (en fora). Goede ervaringen lees je veel minder maar dat wil niet zeggen dat die er niet zijn.
Ik zet er een punt achter.
Kijk…. ;-) ook positief mag zeker vermeld worden.blb4 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 22:57:
[...]
Die goede ervaring had ik vandaag in de vorm van monteurs die bij afscheid zeiden: Mocht 't (sier)straatwerk verzakken dan belt u Stedin, dan komen wij 't herstellen".
In de Stedin Algemene Voorwaarden, artikel 5.1:corsat schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 17:10:
[...]
Heb nog diverse whatsapp contacten gehad waarbij ik o.a. nogmaals aan heb gegeven niet de eigenaar van de gasmeter ben en als eindconclusie vroeg Stedin mij om dan aan de eigenaar te vragen om toestemming om hem te verwijderenze begrijpen dus niet dat ze zelf eigenaar van de meters zijn.
en de definitie van "Aansluiting" en "Meetinrichting" (staat in datzelfde document):5.1 De aansluiting en de meetinrichting worden uitsluitend door of vanwege de netbeheerder geactiveerd, in stand gehouden (daaronder mede begrepen onderhouden en gecontroleerd), uitgebreid, gewijzigd, vervangen, verplaatst, gedeactiveerd en weggenomen, één en ander zoveel mogelijk na voorafgaande mededeling aan en zoveel mogelijk in overleg met de contractant.
Aansluiting: de kabel of leiding die door de netbeheerder wordt beheerd, die de installatie van de contractant met het (gastransport)net verbindt en alle door de netbeheerder in of aan die kabel of leiding aangebrachte apparatuur;
Meetinrichting: het gehele samenstel van apparatuur dat ten minste tot doel heeft de uitgewisselde elektriciteit respectievelijk het uitgewisselde gas te meten als bedoeld in artikel 1, lid 1 onderdeel ag van de Elektriciteitswet 1998 respectievelijk artikel 1, lid 1 onderdeel ab van de Gaswet;
@Teejbeej hier een recent voorbeeld. Nog steeds niet opgelost. Monteurs kunnen van alles roepen over oplossen, maar als je naderhand in het kantoor web komt gebeurt er niks.dof schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 16:28:
[...]
Goede vraag; na tig keer dat bedrijf mailen, werd ik teruggebeld door een medewerker die mijn probleem in z'n dossier had en achter een aannemer/metselaar aan zou die het zou herstellen. Maar ik moest wat geduld hebben, want het was moeilijk iemand vinden....
Ik allang blij dat ik eindelijk een naam en telefoonnummer van iemand had, dus heb het even laten rusten. Helaas nog steeds niemand geweest. Ik ga hem maar weer eens opbellen dunkt me....
ps. Muurtje is niet vreselijk erg, maar ga het niet zelf repareren...
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Das vervelend.Erwin_83 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 06:51:
[...]
@Teejbeej hier een recent voorbeeld. Nog steeds niet opgelost. Monteurs kunnen van alles roepen over oplossen, maar als je naderhand in het kantoor web komt gebeurt er niks.
Voor de duidelijkheid: ik heb geen behoefte aan voorbeelden waarin het ‘mis’ gaat; het feit dat het ook mis gaat is al lang aangetoond en mede de reden van bestaan van dit topic. Dus… doe verder geen moeite de voorbeelden aan mij te presenteren, want dat draagt niets bij (iig niet bij mij).
Er blijft natuurlijk ook gelden dat de € 0 offerte route sneller verloopt.
En we moeten ons natuurlijk wel blijven beseffen dat de € 0 offerte route er niet was geweest zonder de tweakers route en de gevoerde rechtszaken en dat ‘t de vraag is wanneer de huidige € 0 offerte route stopt en wat er dan voor in de plaats komt.
Gelukkig maar een klein tuinmuurtje en niet een deuk in het huis. Nee, het blijft lastig bedrijven hiervoor op het matje te roepen. De gasleiding werd weggehaald door onderaannemer en Enexis is natuurlijk helemaal niet thuis voor deze schade en schuift alles door naar deze aannemer.Erwin_83 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 06:51:
[...]
@Teejbeej hier een recent voorbeeld. Nog steeds niet opgelost. Monteurs kunnen van alles roepen over oplossen, maar als je naderhand in het kantoor web komt gebeurt er niks.
Overigens hebben ze (de drie werklieden op eerdere foto) de gaten netjes gevuld en de verdere bestrating ook netjes opgelost en stukje in de tuin ook. Dat muurtje was een stom ongelukje (zwaai van arm van kleine dragline/graafmachine).
Blijft natuurlijk de totale overbodigheid om ~20 mtr gele gaskabel uit de grond te halen (naast alles wat er nog meer ligt), en daarbij zit er nog steeds 5 mtr in de grond wat ze er niet uitkregen en het was al rond schemertijd... (en zij en ik waren er wel klaar mee).

(Zie foto's van m'n originele post)
Advies: blijf er bovenop staan als ze dit werk gaan doen, en ga in discussie als je iets niet vertrouwd qua aanpak.
Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp
Voor mij is dit juist een reden om (straks) voor de Tweakersroute te kiezen.blb4 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 10:18:
Er blijft natuurlijk ook gelden dat de € 0 offerte route sneller verloopt.
Want ja, ik wil van het gas af en all-electric, maar als het salderen eraf gaat en de fratsen van Van de Bron en al die dingen en onzekerheden, maken dat het mij wel prettig lijkt als het nog een tijdje duurt voordat ik echt niet meer toch nog terug zou kunnen gaan naar het gas. Zonder kosten van opnieuw aansluiten. En zonder de vaste lasten van de aansluiting te behouden in de tussentijd.
't is in elk geval een verschil. Of dat een voordeel of een nadeel is moet ook iedereen zelf beoordelen. In mijn geval een voordeel, ik ben inmiddels bezig die extra ruimte als serverruimte in te richtenTruus01 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 16:03:
[...]
Voor mij is dit juist een reden om (straks) voor de Tweakersroute te kiezen.
Want ja, ik wil van het gas af en all-electric, maar als het salderen eraf gaat en de fratsen van Van de Bron en al die dingen en onzekerheden, maken dat het mij wel prettig lijkt als het nog een tijdje duurt voordat ik echt niet meer toch nog terug zou kunnen gaan naar het gas. Zonder kosten van opnieuw aansluiten. En zonder de vaste lasten van de aansluiting te behouden in de tussentijd.
We zijn op een bumpy road qua energietransitie, er zullen nog heel wat gekke dingen gebeuren totdat we een stabiele, volledig duurzame energievoorziening hebben. De groenste energie blijft de energie die je niet (meer) nodig hebt dus wat er ook gebeurd, energie besparen (vnl dus warmteverlies verkleinen) werkt altijd.
Is dat iets als je kolenhok nog maar even houden? Dat nieuwe gas moet zich eerst nog eens bewijzen.Truus01 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 16:03:
Voor mij is dit juist een reden om (straks) voor de Tweakersroute te kiezen.
Hihi, als ik in die tijd geleefd had, misschien wel, ja.phicoh schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 16:36:
Is dat iets als je kolenhok nog maar even houden? Dat nieuwe gas moet zich eerst nog eens bewijzen.
Maar het is echt meer de onzekerheid van de toekomstige regelingen en mijn financiën.
Denk ik het bijna rond te hebben, en te weten wanneer ik eea heb terugverdiend, komt Van de Bron met die heffing. Nu zit ik niet bij vdB, maar als ze allemaal volgen?
En de onzekerheid over de afbouw van de saldering. En de daarmee wellicht wel, wellicht niet, samenhangende hoogte (of laagte) van de TLV. Etc, etc.
Die onzekerheid, dat is toch wel lastig, vooral omdat het de financiën direct raakt.
Mijn inschatting is dat de initiële investering in all-electric de grootste klap is. Als je dat eenmaal gedaan hebt heeft het weinig zin om terug te gaan naar gas. Dat geldt natuurlijk ook voor PV: als je het eenmaal hebt, dan heeft het weinig zin om het weg te halen. Het kan zijn dat het een verkeerde investering was.Truus01 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 16:41:
Hihi, als ik in die tijd geleefd had, misschien wel, ja.
Maar het is echt meer de onzekerheid van de toekomstige regelingen en mijn financiën.
Denk ik het bijna rond te hebben, en te weten wanneer ik eea heb terugverdiend, komt Van de Bron met die heffing. Nu zit ik niet bij vdB, maar als ze allemaal volgen?
En de onzekerheid over de afbouw van de saldering. En de daarmee wellicht wel, wellicht niet, samenhangende hoogte (of laagte) van de TLV. Etc, etc.
Die onzekerheid, dat is toch wel lastig, vooral omdat het de financiën direct raakt.
Zelf zie ik het niet zo somber in. Half Nederland doet net alsof je nog tot in lengte van tijden fossiele brandstoffen kan gebruiken. Terugverdientijd te lang, dan doen we het niet.
Maar de overheid zal toch de CO2 uitstoot fors naar beneden moeten krijgen. En dat zal zeker niet lukken met goedkoop gas en dure elektriciteit.
Das waar!phicoh schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 16:48:
Maar de overheid zal toch de CO2 uitstoot fors naar beneden moeten krijgen. En dat zal zeker niet lukken met goedkoop gas en dure elektriciteit.
Thanks, want het geeft mij toch weer een zekerder gevoel over de richting die ik ingeslagen ben.
En sowieso, ook zonder salderen is een warmtepomp goedkoper dan gas per graad warmte.Truus01 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 16:53:
[...]
Das waar!
Thanks, want het geeft mij toch weer een zekerder gevoel over de richting die ik ingeslagen ben.
Zijn we toch weer bij ‘t onderwerp uitgekomen: gas de deur uit tegen zo laag mogelijk kostenoverhyped schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 17:00:
[...]
En sowieso, ook zonder salderen is een warmtepomp goedkoper dan gas per graad warmte.
Wat is 'dat nieuwe gas'?phicoh schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 16:36:
[...]
Is dat iets als je kolenhok nog maar even houden? Dat nieuwe gas moet zich eerst nog eens bewijzen.
Dat was toen men overging van kolen naar gas, ze hadden toen de grootste gasbel van Europa ontdekt in Slochteren. Historie.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
En er zijn beelden van! YouTube: Overschakeling op aardgas (1963)klump4u schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 21:29:
[...]
Dat was toen men overging van kolen naar gas, ze hadden toen de grootste gasbel van Europa ontdekt in Slochteren. Historie.
Toen de overheid de zaken nog gewoon regelde voor de burger. Dat waren nog eens tijden!
[ Voor 10% gewijzigd door hesselbeertje op 17-08-2023 21:37 ]
28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...
Maar men is vergeten hoe kort geleden dat eigenlijk was.
En zelfs als blijkt dat (groen)gas de toekomst is laat je toch gewoon het buisje weer aansluiten. Mensen doen net alsof een aansluiting aanvragen onmogelijk is. kan ik hem meteen aan de goede kant van het huis binnen laten komen (instalatie ruimte) daar komt dan meteen ook de plofketel 2.0 en waterstof generator te hangen, kan ik dat mooi terugleveren.phicoh schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 16:48:
[...]
Mijn inschatting is dat de initiële investering in all-electric de grootste klap is. Als je dat eenmaal gedaan hebt heeft het weinig zin om terug te gaan naar gas. Dat geldt natuurlijk ook voor PV: als je het eenmaal hebt, dan heeft het weinig zin om het weg te halen. Het kan zijn dat het een verkeerde investering was.
Zelf zie ik het niet zo somber in. Half Nederland doet net alsof je nog tot in lengte van tijden fossiele brandstoffen kan gebruiken. Terugverdientijd te lang, dan doen we het niet.
Klopt ook:twain4me schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 21:53:
[...]
En zelfs als blijkt dat (groen)gas de toekomst is laat je toch gewoon het buisje weer aansluiten. Mensen doen net alsof een aansluiting aanvragen onmogelijk is. +
https://www.enexis.nl/aansluitingen/nieuwe-aansluiting
Nieuwe aansluiting aanvragen
Is uw woning nog niet aangesloten op het energienet? Dan kunt u geen gas en/of elektriciteit gebruiken. Wij sluiten uw woning aan op het elektriciteitsnet. Wilt u een nieuwe gasaansluiting aanvragen? Dan moet de bouwvergunning voor 1 juli 2018 zijn aangevraagd
___
Weet niet wat er mogelijk is als de meter eenmaal verwijderd is bij een ouder huis.
Vermoed dat ze niet staan te popelen...
-- even doorgezocht:
Van mijnaansluiting.nl
Wat als ik me bedenk en in de toekomst toch weer gas zou willen afnemen?
Als uw aansluiting tijdelijk is afgesloten dan kunt u een heraansluiting aanvragen bij uw netbeheerder. Is uw gasaansluiting verwijderd? Vraag deze dan opnieuw aan via Mijnaansluiting.nl. Bij het aanvragen van een nieuwe gasaansluiting zijn er een aantal voorwaarden waar u aan moet voldoen:
Door nieuwe wetgeving mag de netbeheerder nieuwe huizen en gebouwen per 1 juli 2018 niet meer aansluiten op gas, tenzij de gemeente een uitzondering heeft gemaakt.
Deze uitzonderingen staan in een register op www.acm.nl.
Alle panden waarvoor de omgevingsvergunning (bouwvergunning) is aangevraagd na 1 juli 2018 vallen onder de nieuwe regels. Bestaande huizen en gebouwen kunnen nog wel een gasaansluiting krijgen, behalve als ze in een gebied liggen dat de gemeente heeft bestempeld als "toekomstig gasloos".
Dus de kans dat het lukt neemt af in de tijd
[ Voor 47% gewijzigd door gAzu op 17-08-2023 23:06 ]
Ik zal mijn dossier een dezer dagen bijwerken.RichieB schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 17:18:
@Kiswum Bedankt, dat staat niet in zijn dossier? Dat eindigt nu met een brief aan de CEO en daarna de standaard "keuzebrief" van Enexis voor verwijdering via mijnaansluiting.nl.
In het kort. De CEO aangeschreven. De meter is verwijderd zonder dat ik ergens voor heb getekend. Ik heb geen factuur meer gezien, maar de rekening staat nog wel open.
En dat is wat ik toch in het achterhoofd heb bij verwijdering.gAzu schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 22:52:
[...] Door nieuwe wetgeving mag de netbeheerder nieuwe huizen en gebouwen per 1 juli 2018 niet meer aansluiten op gas, tenzij de gemeente een uitzondering heeft gemaakt.
Deze uitzonderingen staan in een register op www.acm.nl.
Alle panden waarvoor de omgevingsvergunning (bouwvergunning) is aangevraagd na 1 juli 2018 vallen onder de nieuwe regels. Bestaande huizen en gebouwen kunnen nog wel een gasaansluiting krijgen, behalve als ze in een gebied liggen dat de gemeente heeft bestempeld als "toekomstig gasloos".
Dus de kans dat het lukt neemt af in de tijd
@Rzaan Ik denk dat je nog steeds het punt mist dat de € 0,00 route een door jou aangevraagde en afgesloten overeenkomst is, met akkoord met de voorwaarden, inhoudende de beperkte aansprakelijkheid waarvoor je tekent.Rzaan schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 18:53:
[...]
Ook hier geldt weer: Wat in de voorwaarden staat moet altijd voldoen aan de Nederlandse wet. Als het dat niet doet, heeft één van de partijen pech gehad bij een conflict. Puur theoretisch gezien.
Want de praktijk is weerbarstiger.
Ik volg de € 0,00 route.
Als er na verwijdering iets mis is met mijn oprit, huis of tuin, ga ik klagen en eis ik reparatie.
Verwijzing naar de voorwaarden toets ik aan de wet. Als het niet klopt, maak ik er serieus werk van.
Of ik dat win, geen idee.
Stel ik volg niet de € 0,00 route.
Er is iets mis is, ga ik in beklag en maak ik er werk van.
Of ik dat win, geen idee.
De tweakers-route is volledige aansprakelijkheid bij schade.
Zoals @Ivow85 al schreef: je verleent toestemming om werkzaamheden aan eigendommen uit te voeren op initiatief van de netbeheerder zelf waarbij geen voorwaarden van toepassing zijn en de aansprakelijkheid voor schade volledig bij de netbeheerder ligt.
Gasloos sinds 2018, zonnepanelen, infrarood verwarming, inductie en warm water: all-electric
Reken(de) je bij een CV ketel ook de terugverdientijd? Ik snap nooit zo goed waarom dat altijd moet. Een woning of een auto of een stereoinstallatie verdien je ook niet terug (naja woning misschien)?Truus01 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 16:41:
[...]
Hihi, als ik in die tijd geleefd had, misschien wel, ja.
Ik reken liever in comfort. Ik heb met minder verbruik meer comfort én het schijnt ook nog eens duurzamer te zijn. Als ik straks nog in accu's investeer komt er nog een stukje onafhankelijkheid bij ook (en ik denk dat dat nodig gaat worden want het stroomnet gaat denk ik instabieler worden).
Dat kolenhok kon je je fiets nog in zetten. De meterkast wil ik graag m'n waterontharder in zetten. Ik wil dus graag van die nutteloze ruimtevretende gasmeter af.
De tvt is het tegenargument voor iedereen die een warmtepomp veel te duur in aanschaf vindt.Beekforel schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 18:50:
[...]
Reken(de) je bij een CV ketel ook de terugverdientijd? Ik snap nooit zo goed waarom dat altijd moet. Een woning of een auto of een stereoinstallatie verdien je ook niet terug (naja woning misschien)?
When life gives you lemons, start a battery factory
Nee, ik mis dat punt niet.Hans299 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 17:48:
[...]
@Rzaan Ik denk dat je nog steeds het punt mist dat de € 0,00 route een door jou aangevraagde en afgesloten overeenkomst is, met akkoord met de voorwaarden, inhoudende de beperkte aansprakelijkheid waarvoor je tekent.
Wat ik echter zeg is dat wat er ook in de voorwaarden staat, de netbeheerder toch aansprakelijk is voor veel zaken.
Net zoals een horeca-bedrijf dat een bordje heeft hangen dat ze niet verantwoordelijk zijn voor diefstal van jassen en hoeden in de garderobe, wel degelijk een verantwoordelijkheid heeft.
Of bedrijven die in hun arbeidscontract hebben staan dat je geen vakantiedagen mag meenemen naar volgend jaar. Is gewoon een ongeldige regel in het contract en je kunt gewoon dagen meenemen.
Ook als je je arbeidscontract ondertekent.
Maar ik snap wel het verschil tussen de 2 routes.
Toch maar ns even over die ‘voorwaarden’….:Hans299 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 17:48:
[...]
@Rzaan Ik denk dat je nog steeds het punt mist dat de € 0,00 route een door jou aangevraagde en afgesloten overeenkomst is, met akkoord met de voorwaarden, inhoudende de beperkte aansprakelijkheid waarvoor je tekent.
De tweakers-route is volledige aansprakelijkheid bij schade.
Zoals @Ivow85 al schreef: je verleent toestemming om werkzaamheden aan eigendommen uit te voeren op initiatief van de netbeheerder zelf waarbij geen voorwaarden van toepassing zijn en de aansprakelijkheid voor schade volledig bij de netbeheerder ligt.
Aansprakelijkheid algemene voorwaarden
Het antwoord op de vraag moet worden gevonden in de zogeheten exoneratieclausule. Door dit beding op te nemen in de algemene voorwaarden, kan je aansprakelijkheid beperken en soms zelfs geheel uitsluiten. Hiermee kun je voorkomen dat je schadeplichtig bent en schadevergoeding moet betalen.
De (on)geldigheid van het exoneratiebeding is gedeeltelijk in de wet vastgelegd. Allereerst is het niet mogelijk om zonder instemming iemand te binden aan een eenzijdige mededeling. Daarom moet het exoneratiebeding wel akkoord zijn bevonden door de wederpartij. Een exoneratiebeding opgenomen in de algemene voorwaarden moet dan ook door de wederpartij zijn aanvaard.
Inhoudelijk mag de beperking of uitsluiting van aansprakelijkheid niet in strijd zijn met de wet, openbare orde of goede zeden. Indien dat wel het geval is, dan is het beding nietig. Bovendien mag schade door opzet of bewuste roekeloosheid nooit worden uitgesloten. Iemand is namelijk altijd aansprakelijk voor toegebrachte schade onder deze omstandigheden.
Beperkingen en uitsluitingen
Welke beperkingen en uitsluitingen zijn toegestaan hangt sterk af van wie de contractspartij is. Als de contractspartij een consument is, dan gelden er strengere regels. Als hoofdregel geldt dan dat je aansprakelijkheid niet mag uitsluiten. Consumenten worden namelijk gezien als de zwakkere partij die beschermd moet worden. Het exoneratiebeding is dan ook op de grijze lijst geplaatst en wordt vermoed onredelijk bezwarend te zijn. Een consument kan zich in de meeste gevallen succesvol beroepen op de vernietigbaarheid van dit beding. Het is dan aan de gebruiker om aan te tonen dat het beding in die omstandigheid niet onredelijk bezwarend zou zijn. Uit de rechtspraak volgt dat dit de gebruiker niet vaak lukt.
Zo simpel lijkt het mij dus niet dat men aansprakelijkheid op voorhand van zich schuift.
Is €15.000,- dan een reële prijs volgens jou? Ik vind van niet nl.KabouterSuper schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 22:13:
[...]
De tvt is het tegenargument voor iedereen die een warmtepomp veel te duur in aanschaf vindt.
Nee, is zeker geen reele prijs. Maar dat kost een warmtepomp dan ook niet.klump4u schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 22:58:
[...]
Is €15.000,- dan een reële prijs volgens jou? Ik vind van niet nl.
Mijn warmtepomp komt niet boven de € 5.000 uit. Met aansluitingen en alles.
Dat ligt natuurlijk geheel aan het model / merk / capaciteit.Rzaan schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 23:53:
[...]
Nee, is zeker geen reele prijs. Maar dat kost een warmtepomp dan ook niet.
Die van mij ligt boven de 10k all in.
Net als bij een auto: voor 20k heb je er 1 maar ze zijn er ook van 80k….
Gas ook al enige tijd geleden stopgezet. Kreeg nu een brief van de netbeheerder dat ze me gaan afsluiten als ik niet snel een energie contract afsluit.
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Heb je daar nu ook nog een bron van? Dat maakt het zo veel gewichtiger, dan kunnen we er ook nog wat mee.Teejbeej schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 22:52:
[...] Toch maar ns even over die ‘voorwaarden’….: [...]
Natuurlijk ligt het aan het model. Maar het is dus niet zo dat elke WP € 15.000 kost. Je kunt ook voor minder een goede warmtepomp kopen. En dan is de tvt aanzienlijk korter.Teejbeej schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 00:48:
[...]
Dat ligt natuurlijk geheel aan het model / merk / capaciteit.
Die van mij ligt boven de 10k all in.
Net als bij een auto: voor 20k heb je er 1 maar ze zijn er ook van 80k….
Ik heb een Panasonic Monobloc voor de VV en een Atlantic Explorer WPB om te douchen.
Beiden kwalitatief goede apparaten en kosten samen nog geen € 7.000 en dan moet ik de subsidie nog terugontvangen.
Zo'n brief kreeg ik ook van Enexis, terwijl ze maandag de boel komen slopen.Sport_Life schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 00:53:
Netto kostte hij bij ons 10k (incl 4k subsidie), 11kw Unit met 300l boiler.
Gas ook al enige tijd geleden stopgezet. Kreeg nu een brief van de netbeheerder dat ze me gaan afsluiten als ik niet snel een energie contract afsluit.
Ja omdat je alles zelf doet, ik was voor nog geen €1000,- klaar voor een Panasonic en een explorer v3.Rzaan schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 23:53:
[...]
Nee, is zeker geen reele prijs. Maar dat kost een warmtepomp dan ook niet.
Maar het gaat er om wat de gemiddelde niet zelf klussende burger moet betalen voor zo’n installatie’s en dan lees ik hier alleen maar prijzen van rond de €15k en dan vind ik het niet gek dat ze naar tvt kijken.
Ik heb twee keer een warmtepomp laten plaatsen en beide keren was ik dat bij lange na niet kwijt.
1e keer was 2017 dus niet meer helemaal representatief natuurlijk, maar kostte netto ca €6000,-. Gewoon inclusief volledige installatie en SWW vat.
Mn tweede warmtepomp kostte me in 2022 netto €8000,-. En nee, dat ik voor een tweede keer een warmtepomp kocht was niet omdat de eerste stuk was, maar vanwege verhuizing
Dus zonder subsidie €11.000,-? Dat schrikt de doorsnee Nederlander zich al te pleuris van. Die hebben al moeite om een nieuwe cv-ketel te betalen.Ivow85 schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 09:56:
15k?
Ik heb twee keer een warmtepomp laten plaatsen en beide keren was ik dat bij lange na niet kwijt.
1e keer was 2017 dus niet meer helemaal representatief natuurlijk, maar kostte netto ca €6000,-. Gewoon inclusief volledige installatie en SWW vat.
Mn tweede warmtepomp kostte me in 2022 netto €8000,-. En nee, dat ik voor een tweede keer een warmtepomp kocht was niet omdat de eerste stuk was, maar vanwege verhuizing
En dan heb je er nog geen rekening mee gehouden of je afgifte systeem goed genoeg is voor een warmtepomp.
Maar we gaan te veel off-topic.
Hier na de verhuizing gelijk gasloos gegaan.klump4u schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 09:09:
[...]
Ja omdat je alles zelf doet, ik was voor nog geen €1000,- klaar voor een Panasonic en een explorer v3.
Maar het gaat er om wat de gemiddelde niet zelf klussende burger moet betalen voor zo’n installatie’s en dan lees ik hier alleen maar prijzen van rond de €15k en dan vind ik het niet gek dat ze naar tvt kijken.
Puur de warmtepomp (l/w met sww) en 6 zonnepanelen netto 10.000 euro dacht ik. Met een energie bespaar lening 95 euro per maand. Ik weet niet het historisch gasverbruik van de woning, maar in vermoed dat de energie bespaar lening minder kost dan energie rekening voor verwarmen met gas.
Voor dat geld wel meer comfort, in de winter een constante temperatuur in huis, want geen nachtverlaging. In de zomer een beetje koeling indien nodig.
Dat is inderdaad een belangrijk aspect. Als je het geld niet hebt om te investeren, kom je niet eens aan terugverdientijd overwegen toe.klump4u schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 10:05:
[...]
Dus zonder subsidie €11.000,-? Dat schrikt de doorsnee Nederlander zich al te pleuris van. Die hebben al moeite om een nieuwe cv-ketel te betalen.
Veel ouderen die in oude huizen wonen, zouden enorm geholpen zijn met extra isolatie op zolder.
Maar ze hebben simpelweg met AOW en een klein pensioen niet voldoende geld voor deze investering.
De overheid zou hier nog actiever in kunnen helpen. Nu helpt de overheid met het energieplafond, maar minder verbruiken aan de voorkant, helpt beter.
Off topic, ik weet het.
Maar als de overheid wil dat we gasloos gaan, dan moeten zoveel mogelijk hindernissen weggenomen worden.
En van die hindernissen, daar staat dit topic bol van. On topic.
Ja in 2017 dus, en nu de massa er aan ‘moet’ geloven wat doen dan de prijzen?Erwin_83 schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 10:08:
[...]
Hier na de verhuizing gelijk gasloos gegaan.
Puur de warmtepomp (l/w met sww) en 6 zonnepanelen netto 10.000 euro dacht ik. Met een energie bespaar lening 95 euro per maand. Ik weet niet het historisch gasverbruik van de woning, maar in vermoed dat de energie bespaar lening minder kost dan energie rekening voor verwarmen met gas.
Voor dat geld wel meer comfort, in de winter een constante temperatuur in huis, want geen nachtverlaging. In de zomer een beetje koeling indien nodig.
En wat kost je de elektra voor de warmtepomp?
Voor een Tweaker of handige Harry is het een leuke case maar voor de overige 90% van Nederland een financiële berg waar ze het nut (nog) niet van inzien.
Ik val in de herhaling:
Wederom ga je voorbij aan het feit dat de netbeheerder (en elk ander bedrijf) wel werkzaamheden mag uitsluiten in de offerte.
Na graafwerkzaamheden het tuinpad niet netjes terug leggen is géén schade in juridische zin.
Het is simpelweg een deel van de werkzaamheden die samenhangen met de door de klant gegeven opdracht niet uitvoeren. En als in de overeenkomst is aangegeven dat die samenhangende werkzaamheden niet door de opdrachtnemer worden uitgevoerd, dan is de overeenkomst gewoon correct uitgevoerd en moet de opdrachtgever zelf zorgen dat die samenhangende werkzaamheden nog uitgevoerd worden.
Dat degene die het verwijderen van de gasaansluiting niet echt nodig vond zo'n overhoop gehaald tuinpad als schade ervaart, maakt nog niet dat het in juridische zin een vorm van schade is.
En ook als er wél een vorm van schade is sta je, zoals ik eerder al schreef, véél zwakker als consument wanneer de wederpartij allerlei uitsluitingen in de overeenkomst heeft opgenomen, dan wanneer die uitsluitingen er niet zijn. Want je zult dan als het op een procedure aankomt niet alleen moeten aantonen dat die wederpartij schade heeft veroorzaakt. Maar óók waarom in dit specifieke geval al die uitsluitingen nietig verklaard moeten worden. En dan strijd je dus als consument tegen een bedrijf met honderden miljoenen omzet en een leger eigen gespecialiseerde juristen in dienst. Succes, zeker als je geen rechtsbijstandverzekering hebt...
Als je de opdracht niet hebt gegeven, hoe noem je het dan als je tuinpad niet netjes teruggelegd is?Ivow85 schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 10:19:
@Teejbeej
Na graafwerkzaamheden het tuinpad niet netjes terug leggen is géén schade in juridische zin.
Dat had ik gelezen.onetime schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 10:47:
@Rzaan Lees nog eens het hele stuk van @Ivow85?
Maar ik vroeg me af hoe je het dan noemt.
"Niet netjes" is een lastig juridisch begrip.
De overheid tracht al een hele tijd om de financiering van energiebesparende maatregelen te faciliteren middels verschillende regelingen.Rzaan schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 10:13:
[...]
Dat is inderdaad een belangrijk aspect. Als je het geld niet hebt om te investeren, kom je niet eens aan terugverdientijd overwegen toe.
Veel ouderen die in oude huizen wonen, zouden enorm geholpen zijn met extra isolatie op zolder.
Maar ze hebben simpelweg met AOW en een klein pensioen niet voldoende geld voor deze investering.
De overheid zou hier nog actiever in kunnen helpen. Nu helpt de overheid met het energieplafond, maar minder verbruiken aan de voorkant, helpt beter.
Off topic, ik weet het.
Maar als de overheid wil dat we gasloos gaan, dan moeten zoveel mogelijk hindernissen weggenomen worden.
En van die hindernissen, daar staat dit topic bol van. On topic.
Zie: https://www.warmtefonds.nl/ en https://www.svn.nl/
Ook voor AOW-ers bereikbaar. Echter: de ondersteuning van armere groepen in onze samenleving om tot deze regelingen toegang te krijgen kon wel wat beter worden aangepakt.
Als je je zorgen maakt of je vanavond warm eten op tafel kunt zetten, dan komt het aangaan van een energiebesparingslening niet bij je op.
per 01-2018 15 panelen 280Wp plus per 12-2019 8 panelen 330Wp, SolarEdge, LW/WP Fujitsu Waterstage Comfort 6, Balansventilatie met 98% WTW, douche-WTW, energieleverend ;-)
Ja toen ik voor gek verklaard werd met een warmtepomp was het nog te doen kwa prijs. Nu is alles (te) duur.klump4u schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 10:15:
[...]
Ja in 2017 dus, en nu de massa er aan ‘moet’ geloven wat doen dan de prijzen?
En wat kost je de elektra voor de warmtepomp?
Voor een Tweaker of handige Harry is het een leuke case maar voor de overige 90% van Nederland een financiële berg waar ze het nut (nog) niet van inzien.
Electra is nog een oud contract tot eind van het jaar, iets van 25 cent nu door de belasting verhoging. Zal wel rond de 40 cent worden met een nieuw contract.
Het financiële plaatje hangt ook af van de gasprijs.
2 kWh stroom voor een warmtepomp staat ongeveer gelijk aan een kuub gas voor de cv. Dus zolang gas meer kost dan het dubbele van een kWh is het verbruik van de wp goedkoper.
Wise enough to play the fool
Maar ze schuiven toch ook niets van zich af? Ze beperken gewoonweg het bedrag tot 50% van de opdrachtwaarde en daar ga je mee akkoord als je opdracht geeft. Is ook helemaal niets mis mee zolang je je ervan bewust bent dat je dat doet.Teejbeej schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 22:52:
[...]
Toch maar ns even over die ‘voorwaarden’….:
Aansprakelijkheid algemene voorwaarden
Het antwoord op de vraag moet worden gevonden in de zogeheten exoneratieclausule. Door dit beding op te nemen in de algemene voorwaarden, kan je aansprakelijkheid beperken en soms zelfs geheel uitsluiten. Hiermee kun je voorkomen dat je schadeplichtig bent en schadevergoeding moet betalen.
De (on)geldigheid van het exoneratiebeding is gedeeltelijk in de wet vastgelegd. Allereerst is het niet mogelijk om zonder instemming iemand te binden aan een eenzijdige mededeling. Daarom moet het exoneratiebeding wel akkoord zijn bevonden door de wederpartij. Een exoneratiebeding opgenomen in de algemene voorwaarden moet dan ook door de wederpartij zijn aanvaard.
Inhoudelijk mag de beperking of uitsluiting van aansprakelijkheid niet in strijd zijn met de wet, openbare orde of goede zeden. Indien dat wel het geval is, dan is het beding nietig. Bovendien mag schade door opzet of bewuste roekeloosheid nooit worden uitgesloten. Iemand is namelijk altijd aansprakelijk voor toegebrachte schade onder deze omstandigheden.
Beperkingen en uitsluitingen
Welke beperkingen en uitsluitingen zijn toegestaan hangt sterk af van wie de contractspartij is. Als de contractspartij een consument is, dan gelden er strengere regels. Als hoofdregel geldt dan dat je aansprakelijkheid niet mag uitsluiten. Consumenten worden namelijk gezien als de zwakkere partij die beschermd moet worden. Het exoneratiebeding is dan ook op de grijze lijst geplaatst en wordt vermoed onredelijk bezwarend te zijn. Een consument kan zich in de meeste gevallen succesvol beroepen op de vernietigbaarheid van dit beding. Het is dan aan de gebruiker om aan te tonen dat het beding in die omstandigheid niet onredelijk bezwarend zou zijn. Uit de rechtspraak volgt dat dit de gebruiker niet vaak lukt.
Zo simpel lijkt het mij dus niet dat men aansprakelijkheid op voorhand van zich schuift.
Dit topic is gesloten.