Heb maar gekozen voor de 0-euro-route 'nu het nog kan' en expliciet bij de omschrijving gezet dat ik geen extra kosten wens te maken mocht dat nodig zijnblb4 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 12:09:
[...]
Zoals hier al vaker beschreven: Zolang 't nog voor € 0 kan is 't verschil:
Tweakers-route = fundamentele route, hun spullen, zij verantwoordelijk voor alles maar daarmee ook onzekerheid wanneer wat gaat gebeuren (als er al iets gebeurt) en waarschijnlijk meer gedoe (communicatie, telkens de netbeheerder weer wijzen op hun verantwoordelijkheid en hun eigen keuzes wel of niet wat te doen).
€ 0 route: jij bent opdrachtgever, kosten weliswaar € 0 maar voorwaarden van netbeheerder van toepassing en daarmee ook kans dat je te maken krijgt met extra kosten / werk om b.v. je bestrating weer in orde te maken maar je aansluiting / meter wordt wel op redelijk korte termijn weggehaald.
Als je die aansluiting / meter dus graag snel weg wil hebben en je geen probleem hebt met de voorwaarden voor verwijdering van de netbeheerder: ga voor de € 0 route zolang 't nog kan.
Als die meter/aansluiting je niet in de weg zit en/of je moeite hebt met de voorwaarden van de netbeheerder: de Tweakers-route.
Na een week nog geen enkele actie/reactie vanuit Vandebron ontvangen. Ik heb gisteren nog maar eens per mail bevestigd dat ik het contract voor gas heb opgezegd en 26 juni hanteer als ingangsdatum voor de 30 kalenderdagen opzegtermijn.Wouter2403 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 14:04:
Zojuist contact gehad met Vandebron om het gascontract op te zeggen. Mevrouw aan de telefoon gaf aan dat een gascontract verplicht is als ik geen aanvraag tot verwijdering heb ingediend en dat er boetes zouden volgen dus dat ze dit niet kon doen. Ik heb aangegeven dat ik een variabel contract heb wat opzegbaar is en dat ik dat graag wilde doen. Na nog een waarschuwing heeft ze de aanvraag doorgezet.
Zojuist heb ik toch maar even gekeken via mijnaansluiting.nl wat een verwijdering zou kosten. Daar kreeg ik de melding dat dit gratis is en daarom toch maar even een prijsaanvraag gedaan bij Stedin. Ik ben benieuwd...
4850Wp West, 4050Wp Oost, 9kW J-series Pana geïnstalleerd juni 2023
Nieuwe update van mijn dossier The-Source in "Gas de deur uit doen: Gratis!"
Eindelijk na 3 maanden bericht gekregen welke aannemer het werk gaat uitvoeren... alleen daarvan nog geen reactie ontvangen.
Eindelijk na 3 maanden bericht gekregen welke aannemer het werk gaat uitvoeren... alleen daarvan nog geen reactie ontvangen.
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal
Nu er bij mij een verduurzaming bezig is (warmtepomp en koken op inductie) ook maar mijn gascontract opgezegd.
Ik zit bij Budget Energie en keek er eigenlijk een beetje tegenop, na alle verhalen hier.
Vandaag in de chat gezegd dat ik mijn gascontract wil opzeggen, krijg ik als reactie "oke, ga ik doen, vanaf overmorgen is je contract gestopt".
Oh, dat ging soepel. Nu nog de komende maanden afwachten wat Liander gaat doen.
Ik zit bij Budget Energie en keek er eigenlijk een beetje tegenop, na alle verhalen hier.
Vandaag in de chat gezegd dat ik mijn gascontract wil opzeggen, krijg ik als reactie "oke, ga ik doen, vanaf overmorgen is je contract gestopt".
Oh, dat ging soepel. Nu nog de komende maanden afwachten wat Liander gaat doen.

PSN: Redrafted
Heb op 21 mei een aanvraag gedaan voor verwijderen van mijn gasmeter etc ivm geen gebruik meer van gas (Liander).
Heb er expliciet bij aangegeven dat, indien er alsnog kosten aan mij in rekening zouden worden gebracht de opdracht ‘nietig’ zou zijn van mijn kant. Opdracht werd via mail bevestigd en kosten waren nul.
Uitvoering zou (volgens hun voorlopige planning) 2e week juni plaatshebben maar 14 dagen voor aktie zou aannemer contact met mij opnemen. Tot 22 juni niets vernomen en op dat moment ingehaald door de actualiteit: ‘rechter zet streep door gratis verwijderen gasaansluiting’. Dus ik nogmaals gemaild via site dat opdracht geannuleerd zou worden indien er kosten berekend zouden worden (en actualiteit vermeld). Prompt werd ik binnen een uur door Liander gebeld….. ze wilden even uitleggen hoe/wat.
Dus ik heb de boel kortgesloten en gevraagd of zij mij schriftelijk konden bevestigen (garanderen) dat de reeds geplaatste en bevestigde opdracht inderdaad gratis zou worden uitgevoerd. Dat konden ze helaas niet doen en het was vrijwel zeker dat zij kosten moesten (!) berekenen (al werd wel aangegeven dat er ‘vervolg-rechtzaken’ zouden komen omdat niet duidelijk is hoe eea nu verder moet). Dus ik heb aangegeven dat indien ze me dat niet konden bevestigen/garanderen de opdracht per direct geannuleerd zou worden. Aldus geschiedde… een uur later had ik in de mail de bevestiging van de annulering van de opdracht.
Zal mij mn r**t roesten of er een meter in mn meterkast hangt en er onder de weg een leiding ligt te liggen (die, nu er geen gas meer doorheen gaat, opeens ‘milieu belastend’ is geworden…). Gezien de afstand en werkzaamheden welke uitgevoerd zouden moeten worden zijn de kosten voor verwijderen op zn zachts ‘behoorlijk’ te noemen. Dus…..
Maar ben wel benieuwd hoe men er op dit moment mee omgaat… heb Liander gevraagd om huidig standpunt en werkwijze.
Mocht het opnieuw gratis worden dan geef ik opnieuw (met ontbindende voorwaarde van mijn kant) opdracht.
(Grappige voetnoot: had vandaag contact met mn energieleverancier (Essent) om het gas-deel van mn contract te beëindigen (wat probleemloos verliep en ook al is bevestigd). De medewerkster welke ik sprak wees me er fijntjes op dat het verwijderen van de gasmeter ‘gewoon gratis is’. Dus ik wees haar op de recente rechterlijke uitspraak…. Was nieuw voor haar
… ! Tja… op die manier krijg je de transitie wel voor mekaar
)
Heb er expliciet bij aangegeven dat, indien er alsnog kosten aan mij in rekening zouden worden gebracht de opdracht ‘nietig’ zou zijn van mijn kant. Opdracht werd via mail bevestigd en kosten waren nul.
Uitvoering zou (volgens hun voorlopige planning) 2e week juni plaatshebben maar 14 dagen voor aktie zou aannemer contact met mij opnemen. Tot 22 juni niets vernomen en op dat moment ingehaald door de actualiteit: ‘rechter zet streep door gratis verwijderen gasaansluiting’. Dus ik nogmaals gemaild via site dat opdracht geannuleerd zou worden indien er kosten berekend zouden worden (en actualiteit vermeld). Prompt werd ik binnen een uur door Liander gebeld….. ze wilden even uitleggen hoe/wat.
Dus ik heb de boel kortgesloten en gevraagd of zij mij schriftelijk konden bevestigen (garanderen) dat de reeds geplaatste en bevestigde opdracht inderdaad gratis zou worden uitgevoerd. Dat konden ze helaas niet doen en het was vrijwel zeker dat zij kosten moesten (!) berekenen (al werd wel aangegeven dat er ‘vervolg-rechtzaken’ zouden komen omdat niet duidelijk is hoe eea nu verder moet). Dus ik heb aangegeven dat indien ze me dat niet konden bevestigen/garanderen de opdracht per direct geannuleerd zou worden. Aldus geschiedde… een uur later had ik in de mail de bevestiging van de annulering van de opdracht.
Zal mij mn r**t roesten of er een meter in mn meterkast hangt en er onder de weg een leiding ligt te liggen (die, nu er geen gas meer doorheen gaat, opeens ‘milieu belastend’ is geworden…). Gezien de afstand en werkzaamheden welke uitgevoerd zouden moeten worden zijn de kosten voor verwijderen op zn zachts ‘behoorlijk’ te noemen. Dus…..
Maar ben wel benieuwd hoe men er op dit moment mee omgaat… heb Liander gevraagd om huidig standpunt en werkwijze.
Mocht het opnieuw gratis worden dan geef ik opnieuw (met ontbindende voorwaarde van mijn kant) opdracht.
(Grappige voetnoot: had vandaag contact met mn energieleverancier (Essent) om het gas-deel van mn contract te beëindigen (wat probleemloos verliep en ook al is bevestigd). De medewerkster welke ik sprak wees me er fijntjes op dat het verwijderen van de gasmeter ‘gewoon gratis is’. Dus ik wees haar op de recente rechterlijke uitspraak…. Was nieuw voor haar

[ Voor 9% gewijzigd door Teejbeej op 03-07-2023 20:20 ]
@Teejbeej er is hier al een paar keer uitgelegd dat Liander onmogelijk ineens kosten in rekening kan brengen zonder je eerst een offerte te overhandigen waar die kosten op staan.
Het heeft echt geen enkele zin om de eerstelijns vragen te gaan stellen: ga er maar vanuit dat zelfs de top nog met grote vraagtekens zit hoe het nu verder moet. De eerstelijns heeft dan al helemaal geen flauw benul.
Er hadden drie dingen kunnen gebeuren:
1 - De aansluiting zou gewoon gratis verwijderd worden. Dit is het meest waarschijnlijk: ik heb ook een verwijder opdracht lopen en heb recentelijk bericht gehad dat op korte termijn de aannemer mij gaat bellen voor een afspraak en dat het gewoon kosteloos is (staat gewoon zwart op wit in de opdrachtbevestiging).
2 - Je krijgt enige tijd voor verwijdering een offerte die niet gratis is. Dan trek je de opdracht in.
3 - Liander verwijdert en stuurt daarna een rekening waar je je aars mee afveegt. Zelfs Liander weer dat ze dit niet kunnen flikken (je hebt immers een 0-euro offerte geaccepteerd) dus dat zullen ze niet doen. Zelfs Liander is niet zó dom.
Het heeft echt geen enkele zin om de eerstelijns vragen te gaan stellen: ga er maar vanuit dat zelfs de top nog met grote vraagtekens zit hoe het nu verder moet. De eerstelijns heeft dan al helemaal geen flauw benul.
1 - De aansluiting zou gewoon gratis verwijderd worden. Dit is het meest waarschijnlijk: ik heb ook een verwijder opdracht lopen en heb recentelijk bericht gehad dat op korte termijn de aannemer mij gaat bellen voor een afspraak en dat het gewoon kosteloos is (staat gewoon zwart op wit in de opdrachtbevestiging).
2 - Je krijgt enige tijd voor verwijdering een offerte die niet gratis is. Dan trek je de opdracht in.
3 - Liander verwijdert en stuurt daarna een rekening waar je je aars mee afveegt. Zelfs Liander weer dat ze dit niet kunnen flikken (je hebt immers een 0-euro offerte geaccepteerd) dus dat zullen ze niet doen. Zelfs Liander is niet zó dom.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Vandaag de offerte gekregen van Enexis i.v.m. het verwijderen van de gasmeter en leidingen, staat nog steeds €0,- in de offerte die ik ondertekend terug heb gestuurd.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Hoe lang zit er tussen de aanvraag en de offerte bij Enexis?klump4u schreef op maandag 3 juli 2023 @ 21:50:
Vandaag de offerte gekregen van Enexis i.v.m. het verwijderen van de gasmeter en leidingen, staat nog steeds €0,- in de offerte die ik ondertekend terug heb gestuurd.
Dank voor je toelichting.Glashelder schreef op maandag 3 juli 2023 @ 20:42:
@Teejbeej er is hier al een paar keer uitgelegd dat Liander onmogelijk ineens kosten in rekening kan brengen zonder je eerst een offerte te overhandigen waar die kosten op staan.
Die uitleg heb ik blijkbaar gemist. Het is tenslotte ook een zeeeeer omvangrijk topic dus dat kan al gauw…
Eerste lijn vragen is niet zo zeer een keuze; het is niet voor niets ‘eerste’ lijn. Je mag er daarnaast vanuit gaan dat er protocollen zullen zijn welke gevolgd worden (if this than that). Je moet tenslotte ergens terecht met je vragen.
Dat Liander (of welke leverancier dan ook) niet zomaar kosten in rekening kan brengen kan zijn, maar ik heb (net als de meesten denk ik) geen zin in ‘oeverloos gezeik’ en constant weer in de mail/telefoon moeten klimmen om een onenigheid uit de wereld te helpen of mn recht te halen (!). Simpelweg omdat ik daar de tijd niet voor heb.
Overigens heb ik nooit een offerte (nul) gehad welke ik voor akkoord heb moeten tekenen. Het geven van de opdracht (online) was tevens het akkoord.
Ik heb een opdrachtdocument ontvangen waar oa het volgende in stond:
U bent op 21/05/2023 akkoord gegaan met deze opdracht aan Liander N.V.
Onderstaande voorwaarden zijn van toepassing op deze opdracht:
Algemene voorwaarden werkzaamheden en diensten
Algemene voorwaarden aansluiting en transport
Ik geef Liander N.V. akkoord voor de opdracht.
Hiermee ga ik een betalingsverplichting aan met Liander N.V. Zijn de omstandigheden tijdens de uitvoering anders dan met u is besproken? Of is er sprake van bijzondere omstandigheden? Dan behoudt Liander zich het recht voor om meerwerk in rekening te brengen of de aanvraag af te wijzen. Wij nemen contact met u op voordat het meerwerk wordt uitgevoerd. Deze gewijzigde omstandigheden kunnen ook gevolgen hebben voor de levertijd. Mogelijk geldt er voor uw locatie een transportbeperking. Dit betekent dat u mogelijk geen of beperkt transport van energie aangeboden wordt of dat u niet of beperkt energie kunt terugleveren. In dat geval wordt u hierover geïnformeerd door Liander.
In dit opdrachtdocument waren ook de kosten opgenomen, zijnde 0,-
Nergens in dat document wordt enige melding gemaakt van een ‘verbintenis’ of een verantwoordelijkheid welke wordt aangegaan’ mbt de inhoud / kosten. In mijn optiek iig niet mbt Liander (mij zullen ze er al snel aan willen houden natuurlijk….)
Een rechterlijke uitspraak is een hele dikke boom waar zo’n bedrijf heel snel achter kan gaan staan… dus…
Zoals gezegd zal het mn r**t roesten of de boel blijft zitten (voorlopig). Zolang niet duidelijk is hoe eea met de kosten wordt geregeld laat ik de boel zitten.
Feit blijft dat er vooralsnog een rechterlijke uitspraak ligt waar beheerders zich aan dienen te houden tenzij er andere instructies volgen. Dus om daar tegenin te gaan harken: geen zin in als de boel ook kan blijven zitten.
Opvallend dat er vrijwel geen info te vinden is mbt de ontstane situatie: er wordt nog breeduit melding gemaakt van ‘gratis verwijderen’.
Enexis werkt blijkbaar met offertes welke voor akkoord eerst getekend moeten worden… Bij Liander werkt dat anders…; daar is het opdrachtdocument tevens je akkoord. Maar van een duidelijke ‘offerte’ is daar mi geen sprake, eerder een prijsopgave.klump4u schreef op maandag 3 juli 2023 @ 21:50:
[ Voor 8% gewijzigd door Teejbeej op 04-07-2023 00:12 ]
(dikgedrukte) Toch is dat exact wat je juist nu zult moeten gaan doen: je hebt immers je gas opgezegd dus je gaat nu de Tweakers route in en je *moet* reageren op al die brieven anders ben je straks voor vol tarief het bokkie. En helaas liggen daar ook gerechtelijke uitspraken over op tafel. Neem dat dus serieus.Teejbeej schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 00:09:
[...]
Dank voor je toelichting.
Die uitleg heb ik blijkbaar gemist. Het is tenslotte ook een zeeeeer omvangrijk topic dus dat kan al gauw…
Eerste lijn vragen is niet zo zeer een keuze; het is niet voor niets ‘eerste’ lijn. Je mag er daarnaast vanuit gaan dat er protocollen zullen zijn welke gevolgd worden (if this than that). Je moet tenslotte ergens terecht met je vragen.
Dat Liander (of welke leverancier dan ook) niet zomaar kosten in rekening kan brengen kan zijn, maar ik heb (net als de meesten denk ik) geen zin in ‘oeverloos gezeik’ en constant weer in de mail/telefoon moeten klimmen om een onenigheid uit de wereld te helpen of mn recht te halen (!). Simpelweg omdat ik daar de tijd niet voor heb.
Same here, maar letterlijk overal staat dat verwijdering gratis is, dus daar komen ze niet onderuit.Overigens heb ik nooit een offerte (nul) gehad welke ik voor akkoord heb moeten tekenen. Het geven van de opdracht (online) was tevens het akkoord.
Zie dik gedrukte. Ten alle tijden nemen ze dus eerst contact op voor ze werkzaamheden uitvoeren die wel geld kosten.Ik heb een opdrachtdocument ontvangen waar oa het volgende in stond:
U bent op 21/05/2023 akkoord gegaan met deze opdracht aan Liander N.V.
Onderstaande voorwaarden zijn van toepassing op deze opdracht:
Algemene voorwaarden werkzaamheden en diensten
Algemene voorwaarden aansluiting en transport
Ik geef Liander N.V. akkoord voor de opdracht.
Hiermee ga ik een betalingsverplichting aan met Liander N.V. Zijn de omstandigheden tijdens de uitvoering anders dan met u is besproken? Of is er sprake van bijzondere omstandigheden? Dan behoudt Liander zich het recht voor om meerwerk in rekening te brengen of de aanvraag af te wijzen. Wij nemen contact met u op voordat het meerwerk wordt uitgevoerd. Deze gewijzigde omstandigheden kunnen ook gevolgen hebben voor de levertijd. Mogelijk geldt er voor uw locatie een transportbeperking. Dit betekent dat u mogelijk geen of beperkt transport van energie aangeboden wordt of dat u niet of beperkt energie kunt terugleveren. In dat geval wordt u hierover geïnformeerd door Liander.
In dit opdrachtdocument waren ook de kosten opgenomen, zijnde 0,-
Nergens in dat document wordt enige melding gemaakt van een ‘verbintenis’ of een verantwoordelijkheid welke wordt aangegaan’ mbt de inhoud / kosten. In mijn optiek iig niet mbt Liander (mij zullen ze er al snel aan willen houden natuurlijk….)
Die uitspraak heeft geen effect op consumenten. Gratis verwijdering is *niet* verboden. Het in rekening brengen bij gasblijvers is verboden. Liander kan er tijdelijk voor kiezen zelf de kosten te dragen.Een rechterlijke uitspraak is een hele dikke boom waar zo’n bedrijf heel snel achter kan gaan staan… dus…
Dat is dus in alle gevallen bekend voor ze ook maar iets van fysieke activiteit uitvoerenZoals gezegd zal het mn r**t roesten of de boel blijft zitten (voorlopig). Zolang niet duidelijk is hoe eea met de kosten wordt geregeld laat ik de boel zitten.
Zie hierboven.Feit blijft dat er vooralsnog een rechterlijke uitspraak ligt waar beheerders zich aan dienen te houden tenzij er andere instructies volgen. Dus om daar tegenin te gaan harken: geen zin in als de boel ook kan blijven zitten.
Omdat alles erop wijst dat ze daar gewoon mee doorgaan.Opvallend dat er vrijwel geen info te vinden is mbt de ontstane situatie: er wordt nog breeduit melding gemaakt van ‘gratis verwijderen’.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Donderdag avond aangevraagd via mijn aansluitingen.nl, gisteren telefoontje dat de offerte per mail onderweg was.danny.s schreef op maandag 3 juli 2023 @ 22:42:
[...]
Hoe lang zit er tussen de aanvraag en de offerte bij Enexis?
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
klump4u schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 15:53:
[...]
Donderdag avond aangevraagd via mijn aansluitingen.nl, gisteren telefoontje dat de offerte per mail onderweg was.

een telefoontje krijgen dat er een offerte via de mail onderweg is...
Hoe snel denken ze dat een mail-systeem werkt?

ja, ja, volledig off-topic, I know...
the older I get, the better I was...
Bij mij ging dat ook zo. Ik kan me er ook wel iets bij voorstellen; dat ze ff willen proeven of het wel bewust is dat je van je gasafsluiting af wil. Als ie eenmaal weg is is ie niet zomaar terug natuurlijk.Kees-Jan schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 16:03:
[...]
![]()
een telefoontje krijgen dat er een offerte via de mail onderweg is...
Hoe snel denken ze dat een mail-systeem werkt?![]()
ja, ja, volledig off-topic, I know...
(Neem het me even niet kwalijk als ik -hier in dit lange topic vaker langsgekomen- vragen stel, ik vind het nogal een donker bos)Glashelder schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 05:49:
[...]
(dikgedrukte) Toch is dat exact wat je juist nu zult moeten gaan doen: je hebt immers je gas opgezegd dus je gaat nu de Tweakers route in en je *moet* reageren op al die brieven anders ben je straks voor vol tarief het bokkie. En helaas liggen daar ook gerechtelijke uitspraken over op tafel. Neem dat dus serieus.
[...]
Same here, maar letterlijk overal staat dat verwijdering gratis is, dus daar komen ze niet onderuit.
[...]
Zie dik gedrukte. Ten alle tijden nemen ze dus eerst contact op voor ze werkzaamheden uitvoeren die wel geld kosten.
[...]
Die uitspraak heeft geen effect op consumenten. Gratis verwijdering is *niet* verboden. Het in rekening brengen bij gasblijvers is verboden. Liander kan er tijdelijk voor kiezen zelf de kosten te dragen.
[...]
Dat is dus in alle gevallen bekend voor ze ook maar iets van fysieke activiteit uitvoeren
[...]
Zie hierboven.
[...]
Omdat alles erop wijst dat ze daar gewoon mee doorgaan.
Dus feitelijk geef je als advies:
Wacht af (bericht van Liander volgt vanzelf omdat ik gas bij leverancier heb opgezegd).
Zij zullen aangeven dat ik verplicht ben (?) de boel te laten verwijderen, ik geef dan expliciet niet zelf de opdracht. Indien zij de boel op eigeninitiatief verwijderen zijn de evt kosten dan sowieso voor henzelf.
Of:
Ik geef (opnieuw) opdracht via mijnaansluitingen.nl en krijg opdrachtformulier/bevestiging van opdracht met kostenopgave (even uitgaande van 0,-) welke dan tevens mijn akkoord is (volgens dat formulier). Uitvoering volgt (uitgaande van geen tussentijdse alsnog kosten melding) tegen 0,- -klaar- (?) maarrr wat te doen als ze dan toch een factuur sturen…?
Wat kan ik als (geaccepteerde) offerte beschouwen? Want ik lees dat er zat gebruikers zijn die een heuse offerte krijgen ter tekening voor akkoord.
Of:
Snap ik er niks van en werkt het anders

Mijn dank voor het mij wijzer maken
Oh hier nog sneller.. vanmiddag aangevraagd, nu al offerte binnen (ook gewoon €0).klump4u schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 15:53:
[...]
Donderdag avond aangevraagd via mijn aansluitingen.nl, gisteren telefoontje dat de offerte per mail onderweg was.
Ja, je krijgt eerst een offerte. Waar je al dan niet akkoord mee kan gaan.Teejbeej schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 16:14:
[...]
(Neem het me even niet kwalijk als ik -hier in dit lange topic vaker langsgekomen- vragen stel, ik vind het nogal een donker bos)
Wacht af (bericht van Liander volgt vanzelf omdat ik gas bij leverancier heb opgezegd).
Zij zullen aangeven dat ik verplicht ben (?) de boel te laten verwijderen, ik geef dan expliciet niet zelf de opdracht. Indien zij de boel op eigeninitiatief verwijderen zijn de evt kosten dan sowieso voor henzelf.
Of:
Ik geef (opnieuw) opdracht via mijnaansluitingen.nl en krijg opdrachtformulier/bevestiging van opdracht met kostenopgave (even uitgaande van 0,-) welke dan tevens mijn akkoord is (volgens dat formulier). Uitvoering volgt (uitgaande van geen tussentijdse alsnog kosten melding) tegen 0,- -klaar- (?) maarrr wat te doen als ze dan toch een factuur sturen…?
Wat kan ik als (geaccepteerde) offerte beschouwen? Want ik lees dat er zat gebruikers zijn die een heuse offerte krijgen ter tekening voor akkoord.
Of:
Snap ik er niks van en werkt het anders![]()
LG-HM123MR.U34 / LG-WH27S.F5 / 1245 Wp (zuid)
Je geeft de twee opties goed weer:Teejbeej schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 16:14:
[...]
(Neem het me even niet kwalijk als ik -hier in dit lange topic vaker langsgekomen- vragen stel, ik vind het nogal een donker bos)
Of:
Of:
Snap ik er niks van en werkt het anders![]()
1. Tweakers-route: gascontract opzeggen, geen opdracht geven voor afsluiting of verwijdering, en dat netjes blijven communiceren aan de netbeheerder als je brieven krijgt.
2. Verwijdering aanvragen en akkoord gaan met de offerte als daar 0 euro op staat. Die akkoord-verklaring (procedure verschilt een beetje per netbeheerder) is de feitelijke opdracht. Ook een email retour van jou aan de netbeheerder (met referentie aan die 0 euro offerte) is voldoende bewijs. Zolang duidelijk is uit je dossier dat jij akkoord ging/opdracht verleende op basis van een 0 euro offerte, is er met geen mogelijkheid achteraf een ander bedrag in rekening te brengen, zonder jouw uitdrukkelijke aanvullende toestemming.
Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet
Heb verder niets toe te voegen aan het bericht van Bram hierboven maar wilde even het volgende zeggen: we zijn hier om elkaar te helpen om gratis van dat gas af te komenTeejbeej schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 16:14:
[...]
Van onze vrienden van enexis ontvangen vandaag.
Ik had al vermeld aan hun via de mail dat ik geen gas meer nodig heb en de ato bij Essent is al beëindigd.
Ik heb gemeld aan enexis via de mail dat ze welkom zijn om er aan te werken en of verwijderen maar ik geen opdracht geef.
Nog een keer de brief van hier sturen?
Het verwijderen is gratis maar het afsluiten kost 805 euro
Ik had al vermeld aan hun via de mail dat ik geen gas meer nodig heb en de ato bij Essent is al beëindigd.
Ik heb gemeld aan enexis via de mail dat ze welkom zijn om er aan te werken en of verwijderen maar ik geen opdracht geef.
Het verwijderen is gratis maar het afsluiten kost 805 euro
:strip_exif()/f/image/aj22BN2f75r93CdGoyoIqLlF.jpg?f=fotoalbum_large)
snameroc
@snameroc nogmaals reageren met verwijzing naar je eerdere communicatie en vermelding dat je je niet serieus genomen voelt gezien het feit dat er kennelijk niets met die communicatie gedaan is.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Het klinkt misschien wat raar maar wat bedoelen ze met "afsluiten"? Bedoelen ze niet "aanleggen"? Een abonnement sluit je ook af als je het start...snameroc schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 17:43:
Het verwijderen is gratis maar het afsluiten kost 805 euro[Afbeelding]
Het gaat jou om het verwijderen...
Gewoon dezelfde brief nogmaals sturen. Eventueel verwijzen naar de vorige keersnameroc schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 17:43:
Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet
Vandaag een hele serie vonnissen van het CBb inzake de Methodebesluiten, die een systeem leggen onder de berekening van de tariefopbouw van de netbeheerders. Het Methodebesluit is vernietigd in dit vonnis (ECLI:NL:CBB:2023:320). Kennelijk waren de netbeheerders bang dat ze niet voldoende inkomsten uit gastransport zouden krijgen vanwege de afname van het aantal gasgebruikers en het totale gasvolume. Hoewel ACM op belangrijke punten gelijk krijgt, moet ze toch een nieuw Methodebesluit vaststellen, omdat ze de 'risicovrije rente' anders moet berekenen (r.o. 4.2). @Rommelzolder: misschien nog een indirecte link met het 'onderzoek' van de ACM om de verwijderingskosten op een andere manier in de regelgeving te verankeren? Bv. in het nu toch al te herziene Methodebesluit?
Wordt gewaardeerdGlashelder schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 17:12:
[...]
Heb verder niets toe te voegen aan het bericht van Bram hierboven maar wilde even het volgende zeggen: we zijn hier om elkaar te helpen om gratis van dat gas af te komenEn het wordt niet altijd even makkelijk gemaakt dus geeft niks als iemand - in dit geval jij - het even niet volgt
Ok, helder tot zover. Dank voor de bevestiging.Bram-Bos schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 17:03:
[...]
Je geeft de twee opties goed weer:
1. Tweakers-route: gascontract opzeggen, geen opdracht geven voor afsluiting of verwijdering, en dat netjes blijven communiceren aan de netbeheerder als je brieven krijgt.
2. Verwijdering aanvragen en akkoord gaan met de offerte als daar 0 euro op staat. Die akkoord-verklaring (procedure verschilt een beetje per netbeheerder) is de feitelijke opdracht. Ook een email retour van jou aan de netbeheerder (met referentie aan die 0 euro offerte) is voldoende bewijs. Zolang duidelijk is uit je dossier dat jij akkoord ging/opdracht verleende op basis van een 0 euro offerte, is er met geen mogelijkheid achteraf een ander bedrag in rekening te brengen, zonder jouw uitdrukkelijke aanvullende toestemming.
Nu maar ns gaan nadenken welke route ik kies.
Kan op zich natuurlijk geen kwaad om (opnieuw) een opdracht te geven en kijken welke “offerte” (opdrachtbevestiging) daaruit voort komt met welke kosten. Mochten die alsnog geen 0,- zijn dan kan ie per omgaande gewoon weer geannuleerd worden… (Op zich vind ik het overigens wel vreemd dat Liander niet eerst een offerte voor akkoord toe stuurt. Nu is de opdrachtbevestiging gelijk ook offerte welke je -volgens de opdracht tekst- accepteert door het verstrekken van de opdracht….. Beetje krom).
Route 2 (de tweakers route) volgt in dat geval vanzelf neem ik aan…
Sjongejonge allemaal goed geregeld door Brussel…
In het Lianderiaanse meetstelsel noemen ze dit toch gewoon inflatie?Bram-Bos schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 22:04:
Overigens, door twee jaar 'gratis' verwijdering is het historische tarievenoverzicht van @overwinteraar niet meer actueel. Veel netbeheerders publiceren hun prijzen ook niet meer voor verwijdering. Liander wel.
[Afbeelding]
€1053,11 tegenwoordig voor laagbouw. Toen we met deze grap begonnen was het nog €605 bij die toko. Onze voorspelling dat de destijds voorgestelde 50/50 regeling uiteindelijk zou leiden tot verdubbelde prijzen ('pizza's altijd halve prijs') begint aardig uit te komen.
Loria 6010 met HCTM | 300l SWW zonneboiler | 27 kWp PV | gasloos
Ik vraag me als leek op financieel gebied af, "is de gasinstallatie bij de meeste woningen nog steeds niet afgeschreven en aan vervanging toe?"
Of anders voor een gedeelte bv. na 10 jaar 25 procent enz.
Dan zijn volgens mij de gelden hiervoor al gereserveerd.
Lijkt er op dat iedereen de volle mep betaald.
MHI SRK25ZSX-WT, Daalderop close-in 15 ltr. + Ecosavers douchekop, 8 x longi 450 wp, 8 x JA solar 410wp, Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos..
Kan dat naar het mailadres in het begin van dit topic? Op de brief wordt geen mailadres genoemd, of moet dit ouderwets met de post?Bram-Bos schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 18:15:
[...]
Gewoon dezelfde brief nogmaals sturen. Eventueel verwijzen naar de vorige keer
snameroc
Ben eigenlijk ook benieuwd of er hier mensen zijn met (recente) ervaringen met de aanvraag/uitvoering etc bij Liander.
Ik verneem graag.
Ik verneem graag.
Aflsuiten is dat er iemand de hoofdkraan komt dichtdraaien en daar een zegel aanhangt. Als je dan later toch weer gas wil kunnen ze de boel weer inschakelen.Gramser schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 18:12:
[...]
Het klinkt misschien wat raar maar wat bedoelen ze met "afsluiten"? Bedoelen ze niet "aanleggen"? Een abonnement sluit je ook af als je het start...
Het gaat jou om het verwijderen...
Verwijderen is dat de hele aansluiting met meter en al wordt weggehaald.
Regeren is vooruitschuiven
Als dat zou kunnen zou ik daar best die 800 euro voor over hebben. Maar de hoofdkraan verzegeld mag maar een jaar begreep ik. Aan de andere kant als je om wat voor reden weer een keer gas wil gebruiken en dat kost je dan 800 euro is ook wel een hoge drempel.
Ik blijf het idioot vinden dat de boel eruit gesloopt wordt terwijl het geen mens in de weg zit
Ik blijf het idioot vinden dat de boel eruit gesloopt wordt terwijl het geen mens in de weg zit
snameroc
Dat kan je toch zelf opzoeken?Teejbeej schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 22:36:
Ben eigenlijk ook benieuwd of er hier mensen zijn met (recente) ervaringen met de aanvraag/uitvoering etc bij Liander.
Ik verneem graag.
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Uiteraard kan ik alle 3 de delen (hoeveel posts?) ‘even’ doornemen…
Met name recente ervaringen zijn het interessantst, dus mogelijk dat mee-lezers recent zo’n ervaring hebben.
Tijd is een element, vandaar deze eenvoudige vraag.
[ Voor 12% gewijzigd door Teejbeej op 05-07-2023 11:58 ]
Ik zou het ook niet weten hoor. @Erwin_83 en @Jitta zijn de enige voorbeelden die ik zo ken, maar ook alweer 2021 als ik het wel heb.Teejbeej schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 00:02:
[...]
Uiteraard kan ik alle 3 de delen (hoeveel posts?) ‘even’ doornemen…
Met name recente ervaringen zijn het interessantst, dus mogelijk dat mee-lezers recent zo’n ervaring hebben.
Tijd is een element, vandaag deze eenvoudige vraag.
Edit: misschien wel verwijdering in opdracht later. Hebben we niet systematisch geboekstaafd in de dossiers.
[ Voor 11% gewijzigd door Bram-Bos op 05-07-2023 00:11 ]
Tja, 2021 is vergeleken met de huidige ontstane situatie een andere wereld. Niet echt een referent dus.
(Zou best handig zijn: een overzicht van hoe de verschillende beheerders er recent mee om zijn gegaan. Je kan dan snel en slagvaardig handelen indien nodig.)
(Zou best handig zijn: een overzicht van hoe de verschillende beheerders er recent mee om zijn gegaan. Je kan dan snel en slagvaardig handelen indien nodig.)
[ Voor 43% gewijzigd door Teejbeej op 05-07-2023 00:14 ]
KaasOmelet in "Gas de deur uit doen: Gratis!"Teejbeej schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 00:12:
Tja, 2021 is vergeleken met de huidige ontstane situatie een andere wereld. Niet echt een referent dus.
Gieliovd520 in "Gas de deur uit doen: Gratis!"
CurlyMo in "Gas de deur uit doen: Gratis!"
BJBoes in "Gas de deur uit doen: Gratis!"
Buitenkamp in "Gas de deur uit doen: Gratis!"
pcprutser in "Gas de deur uit doen: Gratis!"
The-Source in "Gas de deur uit doen: Gratis!"
Helder, dankjewel!T-MOB schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 22:55:
[...]
Aflsuiten is dat er iemand de hoofdkraan komt dichtdraaien en daar een zegel aanhangt. Als je dan later toch weer gas wil kunnen ze de boel weer inschakelen.
Dank!Bram-Bos schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 00:15:
[...]
KaasOmelet in "Gas de deur uit doen: Gratis!"
Gieliovd520 in "Gas de deur uit doen: Gratis!"
CurlyMo in "Gas de deur uit doen: Gratis!"
BJBoes in "Gas de deur uit doen: Gratis!"
Buitenkamp in "Gas de deur uit doen: Gratis!"
pcprutser in "Gas de deur uit doen: Gratis!"
The-Source in "Gas de deur uit doen: Gratis!"
Rode draad: standaard werkwijze is pogen poot uit te draaien ….
Wat een zielloze en trieste manier van werken houden die bedrijven er op na (open deur). Inefficiënt, klant-onvriendelijk, niet-communicatief, begriploos, etc etc
Als ik de diverse zaken zo lees ben ik nog altijd in dubio om te pogen een 0,- offerte te krijgen (dus met opdracht) of afzien van opdracht en het hun keutel laten zijn…. Voor beide is wat te zeggen. Wat is wijsheid…?
Ongeveer dit zeg ik al sinds 2015 volgens mij. Je betaald voor de aanleg en vervolgens voor het onderhoud; inclief vervanging indien nodig. Alleen weghalen is ongeveer de helft van het werk, gemiddeld op de helft van de levensduur. Mits efficient gedaan, is dit dus al betaald.Buitenkamp schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 21:23:
Ik vraag me als leek op financieel gebied af, "is de gasinstallatie bij de meeste woningen nog steeds niet afgeschreven en aan vervanging toe?"
Boekhoud trucjes doen daar voor het standpunt van de consument niet toe.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Voor een jaar afsluiten kost geen €800... pas op met interpretatie.T-MOB schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 22:55:
[...] Aflsuiten is dat er iemand de hoofdkraan komt dichtdraaien en daar een zegel aanhangt. Als je dan later toch weer gas wil kunnen ze de boel weer inschakelen.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Van gas los dossier @blb4
Route: | € 0,-- route via mijnaansluiting.nl |
Netbeheerder: | Stedin |
Energiecontract: | Pure Energie |
Motivatie voor € 0,-- route: | minder gedoe met netbeheerder, wel prettig om die spullenboel van Stedin op redelijk korte termijn mijn huis uit te hebben. |
Opbouw dossier: | hieronder volgt eerst een chronologisch overzicht van alle acties. Daaronder volgt onder dezelfde kopjes de bijbehorende communicatie. Om e.e.a. iets beknopter te houden heb ik de algemene blabla / footers e.d. uit de diverse communicatie verwijderd. |
status: | gascontract beëindigd per 16-03-2023, € 0 offerte 24-2-2023, gasaansluiting verwijderd 16-8-2023 |
nabranders: | op 12-09-2023 geconstateerd dat 1) Stedin op mijnaansluiting.nl de opdracht op 31-08-2023 heeft afgerond met "aansluiting verwijderd" en 2) dat op mijnstedin nog steeds hun gasmeter staat vermeld. |
acties
- 15-02-2023: gaskraan dichtgedraaid
- 19-02-2023: meterstand gasmeter doorgegeven via website Pure Energie
- 19-02-2023: verzoek verwijderen gasaansluiting via mijnaansluiting.nl
- 19-02-2023: bevestigingsmail van Stedin ontvangs aanvraag met subject "Inloggen in de Stedin Klantportal"
- 24-02-2023: email van Stedin met offerte beschikbaar via Klantportal
- 24-02-2023: € 0 offerte Stedin, deze via klantportal geaccepteerd
- 24-02-2023: per email opdrachtbevestiging voor uw aanvraag ontvangen van Stedin
- 02-03-2023: per email opzeggen gascontract Pure Energie
- 13-03-2023: per email reactie Pure Energie met verzoek opsturen bevestiging van netbeheerder
- 14-03-2023: per email gevraagde bevestiging naar Pure Energie verzonden met daarbij 4. en 7. als bijlage
- 15-03-2023: per email bevestiging opzegging van Pure Energie Gascontract
- 23-03-2023: per email afrekening Pure Energie ontvangen, gascontract per 16-03-2023 beëindigd
- 25-03-2023: brief ontvangen van Stedin "voorkom afsluiting"
- 28-03-2023: via Stedin website doorgegeven dat er aanvraag verwijderen gasaansluiting loopt en per email bevestiging ontvangen dat ik geen brieven meer zal ontvangen over ontbreken energiecontract
- 02-06-2023: Stedin klantenservice gebeld met vraag wanneer ik afspraak kan verwachten
- 22-06-2023: voice mail medewerker Stedin Planning met terugbelverzoek
- 23-06-2023: medewerker Stedin Planning gebeld en afspraak gemaakt 7-8-2023
- 23-06-2023: email bevestiging van afspraak voor werkzaamheden Stedin | Gasverwijdering
- 27-07-2023: voice mail & email van medewerker Stedin Planning dat afspraak 7-8 helaas niet kan doorgaan. Per email doorgegeven welke dagen in augustus het bij ons schikt.
- 31-07-2023: Gebeld door medewerker Stedin Planning, nieuwe afspraak gemaakt voor 16-8-2023. Deze is ook per email bevestigd.
- 16-08-2023: Gasaansluiting is "weggenomen"
.
![]() | ![]() | ![]() |
19-02-2023: bevestigingsmail van Stedin ontvangs aanvraag met subject "Inloggen in de Stedin Klantportal"
Van: noreply@stedin.net
Onderwerp: Inloggen in Stedin Klantportal
Datum: 19 februari 2023
Aan: <blb4>
Beste meneer, mevrouw,
Hartelijk dank voor uw aanvraag. In uw regio zorgen wij voor uw aansluiting op het energienet, om te wonen, werken en leven.
Uw aanvraagnummer bij mijnaansluiting.nl is: xxxxxxx, Uw aanvraagnummer bij Stedin is: xxxxxxx
Inloggen op Stedin Klantportal
Ga naar het Stedin Klantportal en log in met de inloggegevens die u eerder heeft ontvangen. Als u uw wachtwoord bent vergeten, kunt u deze hier ook resetten.
Met vriendelijke groet,
stedin
24-02-2023 email van Stedin met offerte beschikbaar via Klantportal
Onderwerp: Offerte voor uw aanvraag xxxxxxx
Datum: 24 februari 2023
Beste meneer, mevrouw,
Uw offerte voor <straat> <nr>, <pc> in <plaats> is gereed.
Accepteer uw offerte in het Stedin Klantportal
In onze beveiligde online omgeving vindt u de offerte. Na het accepteren van de offerte starten wij met de planning en voorbereiding van de werkzaamheden.
Inloggen op het Stedin Klantportal
Log in op het Stedin Klantportal om de offerte te accepteren. De inloginformatie stuurden wij u in een vorige e-mail.
Met vriendelijke groet,
stedin
24-02-2023 offerte Stedin, deze via klantportal geaccepteerd
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
24-02-2023: per email opdrachtbevestiging voor uw aanvraag ontvangen van Stedin
Onderwerp: Opdrachtbevestiging voor uw aanvraag xxxxxxxx
Datum: 24 februari 2023
Geachte meneer, mevrouw,
U heeft de offerte geaccepteerd. Wij starten nu met de planning en voorbereiding van de werkzaamheden.
Planning wijkt af van uw wensweek
We hebben de doorlooptijd van de werkzaamheden voor uw aanvraag berekend in de offerte. Deze doorlooptijd gaat in na uw acceptatie van de offerte. Nu weten we daarom in/vanaf welke week we de werkzaamheden kunnen uitvoeren. Dit ziet u in het Stedin Klantportal. Dit wijkt af van de wensweek die u zelf eerder heeft aangegeven.
Telefonisch contact over uitvoeringsdatum
Wij (of de uitvoerende aannemer) nemen telefonisch contact met u op om de daadwerkelijke uitvoeringsdatum te bespreken. Deze uitvoeringsdatum vindt u daarna ook terug in het Stedin Klantportal.
Met vriendelijke groet,
Stedin
02-03-2023: per email opzeggen gascontract Pure Energie
From: <blb4>
Sent: Thursday,March 2,2023
To: Klantenservice Pure Energie <info@pure-energie.nl>; Klantgeluk <info@pure-energie.nl>; Pure Energie <info@pure-energie.nl>
Subject: Gasaansluiting opzeggen
Bij deze zeg ik mijn gasaansluiting op. Ik heb inmiddels een opdracht gegeven aan Stedin om de gasaansluiting weg te halen maar dat gaat nog enige maanden duren, vandaar dat ik per direct mijn gasaansluiting opzeg. De eindmeterstand is xxxxx, deze stand heb ik op 19-02-2023 ook doorgegeven via de website.
EAN meternummer: xxxxxxx.
Met vriendelijke groet,
blb4, Klantnummer xxxxxxx
straat nr
pc plaats
13-03-2023: per email reactie Pure Energie met verzoek opsturen bevestiging van netbeheerder
Van: Pure Energie <info@pure-energie.nl>
Onderwerp: Gascontract beëindigen
Datum: 13 maart 2023
Klantnummer: xxxxxx
Beste blb4,
Bedankt voor je bericht!
Dat willen en kunnen we zeker regelen.
Zou je ons dan wel de bevestiging van de netbeheerder willen toesturen dat de gasaansluiting gaat worden verwijderd? Dan gaan we de opzegging zo snel mogelijk voor je verwerken. 👍
Met vriendelijke groet,
<naam medewerker>
Team Klantgeluk
14-04-2023: per email gevraagde bevestiging naar Pure Energie verzonden met daarbij 4. en 7. als bijlage
Van: <blb4>
Onderwerp: Antw: Gascontract beëindigen
Datum: 14 maart 2023
Aan: Pure Energie <info@pure-energie.nl>
Goedendag,
Bijgesloten 2 emails, 1 met bevestiging aanvraag met aanvraagnummer bij mijnaansluiting.nl en Stedin, de ander met de opdrachtbevestiging van Stedin.
Goedendag,
Met vriendelijke groet,
blb4
15-04-2023: per email bevestiging opzegging van Pure Energie Gascontract
Van: Pure Energie <info@pure-energie.nl>
Onderwerp: Bevestiging opzegging van je Pure Energie Gascontract
Datum: 15 maart 2023
Klantnummer: xxxxxx
Beste <blb4>,
Bedankt voor je bericht. Je Gascontract wordt beëindigd per 16-03-2023.
De doorgegeven meterstand hebben wij verwerkt.
Op basis van die meterstand zullen wij je eindafrekening opmaken. Deze ontvang je binnen zes weken.
Het Elektracontract loopt ongewijzigd door tot xx-xx-xxxx.
Met vriendelijke groet,
<naam medewerker>
Team Klantgeluk
25-03-2023: brief ontvangen van Stedin "voorkom afsluiting"
/f/image/Wq5IjZWwUNCBU6ozBkPppDvM.png?f=fotoalbum_large)
28-03-2023: via Stedin website doorgegeven dat er aanvraag verwijderen gasaansluiting loopt en per email bevestiging ontvangen dat ik geen brieven meer zal ontvangen over ontbreken energiecontract
Onderwerp: Uw bericht is ontvangen
Datum: 28 maart 2023
Aan: blb4
Beste meneer, mevrouw,
Hartelijk dank voor het insturen van het antwoordformulier over uw aansluiting. We zorgen ervoor dat u geen brieven meer ontvangt over het ontbreken van een energiecontract.
Met vriendelijke groet,
<naam medewerker>,
Manager Business Support Services
02-06-2023: Stedin klantenservice gebeld met vraag wanneer ik afspraak kan verwachten.
Vraag zou worden doorgezet naar planningsafdeling en ik zou binnen 5 werkdagen bericht ontvangen.
Van: Stedin_Planning_M <Stedin_Planning_M@stedin.net>
Onderwerp: Bevestiging van afspraak voor werkzaamheden Stedin | Gasverwijdering xxxxxxxxx
Datum: 23 juni 2023
23-06-2023: email bevestiging van afspraak voor werkzaamheden Stedin | Gasverwijdering
Geachte heer/mevrouw,
Deze e-mail is een bevestiging van de door ons gemaakte afspraak voor de verwijdering van de gasaansluiting aan de <straat> <nr> te <plaats> met referentienummer xxxxxxxx.
De werkzaamheden staan gepland op maandag xx-08-2023 vanaf 08:00 uur.
Aanwezigheid contactpersoon
Het is belangrijk dat er tijdens onze werkzaamheden een contactpersoon ter plaatse aanwezig is.
Voorbereidingen bij u thuis en op uw eigen terrein
Op de dag van uitvoering dient:
de route naar de meterkast vrij toegankelijk zijn
de meterkast moet vrij zijn van alle obstakels (e.g. plankjes, stofzuigers, paraplu’s)
de werklocatie vrij te zijn van eventuele belemmeringen en/of obstakels (e.g. containers, steigers, vuil)
Om de leidingen te verwijderen moet de grond waarin gewerkt wordt vrij zijn van niet-opneembare bestrating (zoals stelconplaten, asfalt en beton), grind, beplanting en overige obstakels. Eventueel vervuilde grond moet u zelf verwijderen. U bent zelf verantwoordelijk voor herstel van eventueel niet-opneembare bestrating en sierbestrating.
Met vriendelijke groet,
<naam medewerker>
Planner I Afdeling Consument
16-08-2023: M'n gasaansluiting is "weggenomen"
Alles wat mij betreft keurig uitgevoerd. Als eerste is de stoep open gegraven en de aftakking (HDPE buis) afgedopt. De gasaansluiting op mijn perceel (binnen en buiten) was van oudsher een stalen leiding, hierdoor is blijkbaar later (voordat wij hier in 1997 kwamen wonen) de HDPE geschoven. Bij de gevel is een stuk (sier) bestrating opgenomen, een gat gegraven en de gasleiding doorgezaagd. Hierna is de gasmeter en de volledige binnenleiding, inclusief 't stuk door de gevel heen, in een aantal stukken weggehaald. Het stuk vanaf de gevel tot aan de erfgrens is blijven zitten want "zo'n stalen leiding is er niet uit te trekken". Voor mij prima, 't zit mij niet in de weg maar van exacte milieuredenen om alles weg te halen is zo niet echt sprake. beide gaten zijn weer gevuld, verdicht en de bestrating is netjes teruggelegd.
De monteurs namen afscheid met: "als de bestrating (bij de gevel) verzakt kunt u Stedin bellen dan komen wij 't herstellen".
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
[ Voor 255% gewijzigd door blb4 op 13-09-2023 19:09 . Reden: laatste toevoeging 13-09-2023 ]
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
In deze tijd : zeker!blb4 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 01:23:
Vraagje: wordt 't op prijs gesteld als ik hier ook een dossier aanmaak terwijl ik de € 0 route via mijnaansluiting.nl volg? Indien ja dan zal ik deze post aanpassen naar een dossier.
Aanvragen: als je er belang bij hebt als het kn de weg zit ofzo.Teejbeej schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 00:56:
[...]
Dank!
Rode draad: standaard werkwijze is pogen poot uit te draaien ….
Wat een zielloze en trieste manier van werken houden die bedrijven er op na (open deur). Inefficiënt, klant-onvriendelijk, niet-communicatief, begriploos, etc etc
Als ik de diverse zaken zo lees ben ik nog altijd in dubio om te pogen een 0,- offerte te krijgen (dus met opdracht) of afzien van opdracht en het hun keutel laten zijn…. Voor beide is wat te zeggen. Wat is wijsheid…?
Afwachten: uit principe (door de energie verspillende manier van werken door netbeheerders en misleidende info)
Zie mijn onderschrift, ik ben al weer een tijdje van de gasaansluiting af. Uiteindelijk in opdracht van Liander zelf verwijderd. Nooit een rekening voor gehad.
In het voortraject is er zelfs telefonisch met een deurwaarder gedreigd e.d. op een telefoon nummer dat bij hun bekend was uit het verleden ivm overstap naar 3 fase. En verder wat heen en weer gemaild en uiteindelijk bij de Klantenman die een vrouw is uitgekomen.
Het is even zoeken, maar de hilarische brieven van Liander staan ook nog wel ergens. Zoals de telefoon niet meer kunnen opladen en internetten als ze gas komen afsluiten. En dat gasaansluiting heel gevaarlijk is na een jaar niet gebruiken.
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
En natuurlijk een beschuldiging van gas diefstal.
:strip_exif()/f/image/9O5i2wGdRPaywX4nrwnuBBfA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9O5i2wGdRPaywX4nrwnuBBfA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/adDWadxgeCsQeLPUsmchIKsv.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 36% gewijzigd door Erwin_83 op 05-07-2023 07:34 ]
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Zit vooralsnog vaart in bij Enexis,
29 juni aanvraag gedaan,
3 juli offerte gekregen,
5 juli afspraak maken voor de schouwer,
25 juli komt de schouwer kijken.
29 juni aanvraag gedaan,
3 juli offerte gekregen,
5 juli afspraak maken voor de schouwer,
25 juli komt de schouwer kijken.
Ter leering ende vermaeck:
Geïnformeerd bij Liander mbt hun beleid momenteel.
Uit dit antwoord leid ik af dat eea gratis is indien de offerte 0,- bedraagt.
Beste <naam>,
Op 3 juli heeft u ons contactformulier ingevuld. Hierin geeft u aan dat u graag wilt weten wat het beleid is met het verwijderen van de gasaansluiting. Ook wilt u weten of dit nog gratis is. In deze e-mail leest u mijn reactie.
Gasverwijdering aanvragen
Goed dat u contact met ons opneemt. Als u nu een aanvraag indient voor het verwijderen van uw gasaansluiting, is het mogelijk dat deze nog kosteloos is. Wij kunnen niet zeggen of hier nog eventuele kosten aan verbonden worden. Op de offerte word aangegeven wat de kosten zijn. Als hier toch kosten aan verbonden worden kunt u de aanvraag altijd kosteloos annuleren. Wij hebben helaas nog geen extra informatie hierover ontvangen.
Tot slot
Heeft u nog vragen? Op https://service.liander.nl/ vindt u antwoord op alle veelgestelde vragen.
Met vriendelijke groet,
Liander N.V.
Ik kies vooralsnog voor ‘gemak zonder potentieel gezeik’ (al is dat nog altijd afwachten…)
Heb via mijnaansluiting opdracht gegeven aan Liander en kreeg in de opdracht de kostenopgave (is tevens offerte) van 0,- gepresenteerd.
Heb duidelijk vermeld dat het 0,- tarief voor mij voorwaarde is voor het laten uitvoeren en anders wordt de opdracht geannuleerd. Tevens vermeld dat enig andere factuur (ook voor evt meerwerk) door mij niet zal worden geaccepteerd en op voorhand wordt betwist.
Afwachten voorlopig, want de doorlooptijden zijn al bizar en we gaan de vakantie periode tegemoet….
Geïnformeerd bij Liander mbt hun beleid momenteel.
Uit dit antwoord leid ik af dat eea gratis is indien de offerte 0,- bedraagt.
Beste <naam>,
Op 3 juli heeft u ons contactformulier ingevuld. Hierin geeft u aan dat u graag wilt weten wat het beleid is met het verwijderen van de gasaansluiting. Ook wilt u weten of dit nog gratis is. In deze e-mail leest u mijn reactie.
Gasverwijdering aanvragen
Goed dat u contact met ons opneemt. Als u nu een aanvraag indient voor het verwijderen van uw gasaansluiting, is het mogelijk dat deze nog kosteloos is. Wij kunnen niet zeggen of hier nog eventuele kosten aan verbonden worden. Op de offerte word aangegeven wat de kosten zijn. Als hier toch kosten aan verbonden worden kunt u de aanvraag altijd kosteloos annuleren. Wij hebben helaas nog geen extra informatie hierover ontvangen.
Tot slot
Heeft u nog vragen? Op https://service.liander.nl/ vindt u antwoord op alle veelgestelde vragen.
Met vriendelijke groet,
Liander N.V.
Ik kies vooralsnog voor ‘gemak zonder potentieel gezeik’ (al is dat nog altijd afwachten…)
Heb via mijnaansluiting opdracht gegeven aan Liander en kreeg in de opdracht de kostenopgave (is tevens offerte) van 0,- gepresenteerd.
Heb duidelijk vermeld dat het 0,- tarief voor mij voorwaarde is voor het laten uitvoeren en anders wordt de opdracht geannuleerd. Tevens vermeld dat enig andere factuur (ook voor evt meerwerk) door mij niet zal worden geaccepteerd en op voorhand wordt betwist.
Afwachten voorlopig, want de doorlooptijden zijn al bizar en we gaan de vakantie periode tegemoet….
:strip_exif()/f/image/UY30TCq7Ym4JuzIzZYi4Yu3f.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 32% gewijzigd door Teejbeej op 05-07-2023 11:35 ]
Ik zit de brief nog eens te lezen maar ik begrijp toch goed dat ondanks dat er staat uw overeenkomst beëindigd als…. Ik geen overeenkomst met hun heb.snameroc schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 17:43:
Gas is in april opgezegd en sinds 7 mei beëindigd bij Essent
snameroc
Vandaag onderstaande reactie van VdB:Wouter2403 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 15:50:
[...]
Na een week nog geen enkele actie/reactie vanuit Vandebron ontvangen. Ik heb gisteren nog maar eens per mail bevestigd dat ik het contract voor gas heb opgezegd en 26 juni hanteer als ingangsdatum voor de 30 kalenderdagen opzegtermijn.
Beste,
Onlangs heb je contact gehad met ons serviceteam over het beëindigen van je gascontract. Naar aanleiding daarvan stuur ik je deze mail.
Wat ik kan zien is dat de aanvraag om het gascontract te beëindigen bij onze technische afdeling ligt. Ik kan je helaas geen tijdsindicatie geven over wanneer dit wordt opgepakt, omdat het druk is op de desbetreffende afdeling. Wel wil ik je er nogmaals op attenderen dat je een boete riskeert omdat het wettelijk verplicht is om een gascontract te hebben op een actieve aansluiting.
Je hebt een variabel contract waardoor een opzegtermijn niet van toepassing is. Met een variabel contract kun je dagelijks, kosteloos je contract opzeggen.
Ik vertouw erop je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Heb je nog andere vragen? We helpen je uiteraard graag verder. Je kunt dan reageren op dit bericht. Fijne dag!
Met vriendelijke groet,
Serviceteam Vandebron
Tot dusver nog geen concrete actie vanuit VdB.
Overigens ook nog geen reactie van Stedin in de vorm van een offerte, iemand ervaring hoe lang Stedin nodig heeft voor de offerte?
Vraag ze eens naar de "wettelijke verplichting" om een gascontract te hebben. Die hebben we hier nooit kunnen vinden. Wat is de definitie van een "actieve aansluiting" ? De aanwezigheid of alleen als de gasaansluiting ook echt gebruikt wordt?Wouter2403 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 12:04:
[...]
Vandaag onderstaande reactie van VdB:
Beste,
Onlangs heb je contact gehad met ons serviceteam over het beëindigen van je gascontract. Naar aanleiding daarvan stuur ik je deze mail.
Wat ik kan zien is dat de aanvraag om het gascontract te beëindigen bij onze technische afdeling ligt. Ik kan je helaas geen tijdsindicatie geven over wanneer dit wordt opgepakt, omdat het druk is op de desbetreffende afdeling. Wel wil ik je er nogmaals op attenderen dat je een boete riskeert omdat het wettelijk verplicht is om een gascontract te hebben op een actieve aansluiting.
Je hebt een variabel contract waardoor een opzegtermijn niet van toepassing is. Met een variabel contract kun je dagelijks, kosteloos je contract opzeggen.
Ik vertouw erop je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Heb je nog andere vragen? We helpen je uiteraard graag verder. Je kunt dan reageren op dit bericht. Fijne dag!
Met vriendelijke groet,
Serviceteam Vandebron
Tot dusver nog geen concrete actie vanuit VdB.
Overigens ook nog geen reactie van Stedin in de vorm van een offerte, iemand ervaring hoe lang Stedin nodig heeft voor de offerte?
En verder je opzegging is aangekomen en kan blijkbaar zonder opzegtermijn. Dat hun afdeling druk is , dat is niet jou probleem.
[ Voor 3% gewijzigd door Erwin_83 op 05-07-2023 12:43 ]
@Wouter2403 kijk ff bij mijn post van vandaag, Stedin was bij mij vrij vlot met offerte.
[ Voor 31% gewijzigd door blb4 op 05-07-2023 13:10 ]
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Ah ja ik zie het. Ik wacht nog een paar dagen geduldig af, de aanvraag voor een offerte is vorige week maandag de deur uit gegaan.blb4 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 13:08:
@Wouter2403 kijk ff bij mijn post van vandaag, Stedin was bij mij vrij vlot met offerte.
Ik ga het eens navragen inderdaad en zal het antwoord terugkoppelen.Erwin_83 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 12:41:
[...]
Vraag ze eens naar de "wettelijke verplichting" om een gascontract te hebben. Die hebben we hier nooit kunnen vinden. Wat is de definitie van een "actieve aansluiting" ? De aanwezigheid of alleen als de gasaansluiting ook echt gebruikt wordt?
En verder je opzegging is aangekomen en kan blijkbaar zonder opzegtermijn. Dat hun afdeling druk is , dat is niet jou probleem.
Mail:
Beste,
Bedankt voor je bericht. Ik ben me bewust van de waarschuwing voor boetes die in het telefoongesprek is gegeven. Ik vraag me nog wel af waar die verplichting vandaan komt? Je zegt dat het verplicht is een contract te hebben op een ‘actieve aansluiting’. Jullie lezen mijn meter uit en zoals daar te zien is, wordt er al enkele weken geen gas gebruikt. Kun je me wijzen waar de verplichting is opgenomen in de wet? En is een actieve aansluiting inderdaad een aansluiting waar gas wordt verbruikt?
Voor wat betreft de opzegging, heb je een idee van de verwerkingstijd bij de technische afdeling?
Met vriendelijke groet,
Wouter2403
[ Voor 37% gewijzigd door Wouter2403 op 05-07-2023 13:21 ]
Antwoord:Wouter2403 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 13:15:
[...]
Beste,
Bedankt voor je bericht. Ik ben me bewust van de waarschuwing voor boetes die in het telefoongesprek is gegeven. Ik vraag me nog wel af waar die verplichting vandaan komt? Je zegt dat het verplicht is een contract te hebben op een ‘actieve aansluiting’. Jullie lezen mijn meter uit en zoals daar te zien is, wordt er al enkele weken geen gas gebruikt. Kun je me wijzen waar de verplichting is opgenomen in de wet? En is een actieve aansluiting inderdaad een aansluiting waar gas wordt verbruikt?
Voor wat betreft de opzegging, heb je een idee van de verwerkingstijd bij de technische afdeling?
Met vriendelijke groet,
Wouter2403
Beste,
Onlangs heb je contact gehad met ons serviceteam over de gasaansluiting. Naar aanleiding daarvan stuur ik je deze mail.
Zolang jouw netbeheerder de gasaansluiting niet heeft verwijderd, ben je verplicht om een gascontract af te sluiten. Dit wordt hier op de site van netbeheerder Liander bekrachtigt. Het is wel mogelijk om bij laag tot geen verbruik van gas een leegstandstarief aan te vragen. Je betaalt dan alleen de vaste kosten voor gas.
Ik durf niet een indicatie te geven van de verwerkingstijd op de technische afdeling. Naar schatting kan het twee tot drie weken duren voordat je opzegging goed verwerkt is.
Ik vertrouw er op je zo voldoende geïnformeerd te hebben!
Met vriendelijke groet,
Serviceteam Vandebron
Ofwel, ze hebben ook geen idee?
Dus zij beweren dat Liander het verplicht stelt een gascontract te hebben zolang je een aansluiting hebt??Wouter2403 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 14:33:
[...]
Antwoord:
Beste,
Onlangs heb je contact gehad met ons serviceteam over de gasaansluiting. Naar aanleiding daarvan stuur ik je deze mail.
Zolang jouw netbeheerder de gasaansluiting niet heeft verwijderd, ben je verplicht om een gascontract af te sluiten. Dit wordt hier op de site van netbeheerder Liander bekrachtigt. Het is wel mogelijk om bij laag tot geen verbruik van gas een leegstandstarief aan te vragen. Je betaalt dan alleen de vaste kosten voor gas.
Ik durf niet een indicatie te geven van de verwerkingstijd op de technische afdeling. Naar schatting kan het twee tot drie weken duren voordat je opzegging goed verwerkt is.
Met vriendelijke groet,
Serviceteam Vandebron
Ik heb mijn gascontract beëindigd (Essent, maar neem nog wel stroom af) en kreeg bij Essent daar niets over te horen. Dus volgens hen zou je in een gasloos huis (geen enkele verbruiker) verplicht zijn een gascontract af te sluiten / aan te houden…. Bizar!
Dus eerst is het wettelijk en nu is het zo omdat het op de Liander site staat.
Beetje geval het staat op facebook dus het is waar.
En op tweakers.net staat dat het niet waar is, dus is het niet waar.Erwin_83 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 15:25:
Dus eerst is het wettelijk en nu is het zo omdat het op de Liander site staat.
Tot zover dat soort argumenten.
Ik vind het niet kunnen noemen/tonen van het betreffende wetsartikel ondanks herhaalde verzoeken een stuk doorslaggevender.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Had VdB er een linkje bij geleverd? "Dit wordt hier op de site van netbeheerder Liander bekrachtigtd."Wouter2403 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 14:33:
[...]
Antwoord:
Beste,
Met vriendelijke groet,
Serviceteam Vandebron
Het is helaas één van de hardnekkige leugens waartegen we in dit topic al jarenlang strijden.Teejbeej schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 14:51:
[...]
Dus zij beweren dat Liander het verplicht stelt een gascontract te hebben zolang je een aansluiting hebt??
Ik heb mijn gascontract beëindigd (Essent, maar neem nog wel stroom af) en kreeg bij Essent daar niets over te horen. Dus volgens hen zou je in een gasloos huis (geen enkele verbruiker) verplicht zijn een gascontract af te sluiten / aan te houden…. Bizar!
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Je hebt gelijk. Als je nog wel een contract zou hebben zou hun tekst wel van toepassing zijn.snameroc schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 12:01:
[...] Ik zit de brief nog eens te lezen maar ik begrijp toch goed dat ondanks dat er staat uw overeenkomst beëindigd als…. Ik geen overeenkomst met hun heb.
Gas is in april opgezegd en sinds 7 mei beëindigd bij Essent
Dan zou het een goede zaak zijn indien er ns een rechter zich over die onzin uitspreekt ipv te graven in de vage wetgeving van Brussel.Ivow85 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 19:39:
[...]
Het is helaas één van de hardnekkige leugens waartegen we in dit topic al jarenlang strijden.
@Teejbeej Die twee rechtszaken tegen twee van ons hebben dat al bevestigd, maar die leugens blijven maar door gaan.
Ik doel op specifiek een uitspraak over “je bent verplicht een gascontract te hebben indien je een (niet actieve) gasaansluiting hebt”.onetime schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 20:15:
@Teejbeej Die twee rechtszaken tegen twee van ons hebben dat al bevestigd, maar die leugens blijven maar door gaan.
Het punt is nu dat er nog nooit een netbeheerder iemand voor het kantongerecht gesleept heeft vanwege deze vermeende verplichting. En deze specifieke vermeende verplichting is ook nooit in rechte opgeworpen tijdens de zaken die wij hebben gewonnen, @onetime.Teejbeej schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 20:50:
[...]
Ik doel op specifiek een uitspraak over “je bent verplicht een gascontract te hebben indien je een (niet actieve) gasaansluiting hebt”.
Good luck met wachten op een rechter die een uitspraak doet over die vermeende verplichting als niemand bij die rechter de eis neerlegt dat die verplichting zou moeten worden nagekomen.
Het zou wel een bijzondere rechtzaak worden, een consument die beweert de levering van gas opgezegd te hebben en een energieleverancier die beweert dat de klant het contract niet op mag zeggen zonder eerst de gasmeter te laten verwijderen.Bram-Bos schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 21:25:
Het punt is nu dat er nog nooit een netbeheerder iemand voor het kantongerecht gesleept heeft vanwege deze vermeende verplichting. En deze specifieke vermeende verplichting is ook nooit in rechte opgeworpen tijdens de zaken die wij hebben gewonnen,
Wellicht gaat de ‘nieuwe energiewet’ een oplossing bieden….. (denk t niet)
Ja klopt: https://service.liander.n.../contract_zonder_verbruikBram-Bos schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 15:57:
[...]
Had VdB er een linkje bij geleverd? "Dit wordt hier op de site van netbeheerder Liander bekrachtigtd."
Je wordt er niet wijzer van, maar het is een link inderdaad
Maar er ligt toch wel de uitspraak dat de betalingsverplichting volgt uit de ATO?Bram-Bos schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 21:25:
[...] Het punt is nu dat er nog nooit een netbeheerder iemand voor het kantongerecht gesleept heeft vanwege deze vermeende verplichting. En deze specifieke vermeende verplichting is ook nooit in rechte opgeworpen tijdens de zaken die wij hebben gewonnen, @onetime.
Good luck met wachten op een rechter die een uitspraak doet over die vermeende verplichting als niemand bij die rechter de eis neerlegt dat die verplichting zou moeten worden nagekomen.
En dat die rechtens was opgezegd? Dat kan toch niet met een verplichting tot het hebben van een contract?
Tenzij er weer niet is getoetst aan de wetten en regels waar wel aan getoetst zou moeten zijn.
Tekst op die pagina:Wouter2403 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 23:40:
[...]
Ja klopt: https://service.liander.n.../contract_zonder_verbruik
Je wordt er niet wijzer van, maar het is een link inderdaad.
Afsluiting is niet erg, je verbruik 0 is omdat je het huis verduurzaamd hebt en dus geen gas meer wil verbruiken. Daarom heb je bij je energieleverancier je gascontract beëindigd, toch?!Verbruikt u geen stroom of gas?
Vraag dan bij uw energieleverancier een leegstandscontract aan. Op die manier voorkomt u afsluiting en betaalt u alleen netbeheerkosten.

Die tekst is alleen maar van toepassing als je je aansluiting persé wil houden.
Maar er ontstaat nog steeds geen wettelijke verplichting om een contract te hebben als er een gasaansluiting aanwezig is.

[ Voor 12% gewijzigd door Kees-Jan op 06-07-2023 09:40 ]
the older I get, the better I was...
Op vragen van Tweakers aan de netbeheerders is dat wetsartikel nooit gevonden. Mocht het wel bestaan en duidelijk zijn, dan hadden de netbeheerders er vast hard mee in de rondte gezwaaid met de eerdere rechtzaken.
Ik lees het volgende in de Tarievencode Gas:
Betekent dit niet dat ze dus gewoon het afsluiten altijd in rekening kunnen brengen plus zelfs nog de maandelijkse vaste kosten??
.Artikel 2.9.6: Bij opschorting van de transportverplichting, waaronder het fysiek afschakelen van de aansluiting op verzoek van de aangeslotene, of door bijvoorbeeld het ontbreken van een leverancier, kan de netbeheerder, naast de kosten voor het fysiek afschakelen, de periodieke aansluitvergoeding in rekening blijven brengen.
Betekent dit niet dat ze dus gewoon het afsluiten altijd in rekening kunnen brengen plus zelfs nog de maandelijkse vaste kosten??
De Tarievencode Gas is geen grond voor een bepalingsverplichting van een afnemer. Het doel van de Tarievencode Gas is om vast te stellen hoeveel er voor een handeling in rekening gebracht mag worden door de netbeheerder.bobvdbuijs schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 15:34:
Ik lees het volgende in de Tarievencode Gas:
Dus zonder een duidelijk verplichting vanuit de gaswet ontstaat er door tekst in de Tarievencode Gas of in de ATO niet zomaar een verplichting voor de afnemer.
@bobvdbuijs & @phicoh:
- Wij hebben inderdaad de stellige overtuiging dat de Tarievencode Gas (TCG) geen verplichtingen kan scheppen voor netgebruikers, omdat de TCG slechts algemeen verbindend is voor de netbeheerders.
- Neemt niet weg dat netbeheerders al jaren hebben geprobeerd om (bv. bij de geschillencommissie, maar ook bij de kantonrechter) de suggestie te wekken dat dit wél zo zou zijn.
- In het geval van verwijdering hebben de twee Dingspiel-arresten duidelijk gemaakt dat de TCG geen grondslag kon vormen voor een rekening.
- Zie verder ook deze nerdy post van 17 mei: Bram-Bos in "Gas de deur uit doen: Gratis!"
- Het genoemde artikel 2.9.6 is overigens gelijktijdig ingevoerd met de wijziging van de kostenverdeling, en zou dus m.i. inmiddels ook moeten zijn vernietigd met het vonnis van het CBb van 20 juni. Op wetten.overheid.nl staat overigens nog de oude tekst.
- Wij hebben inderdaad de stellige overtuiging dat de Tarievencode Gas (TCG) geen verplichtingen kan scheppen voor netgebruikers, omdat de TCG slechts algemeen verbindend is voor de netbeheerders.
- Neemt niet weg dat netbeheerders al jaren hebben geprobeerd om (bv. bij de geschillencommissie, maar ook bij de kantonrechter) de suggestie te wekken dat dit wél zo zou zijn.
- In het geval van verwijdering hebben de twee Dingspiel-arresten duidelijk gemaakt dat de TCG geen grondslag kon vormen voor een rekening.
- Zie verder ook deze nerdy post van 17 mei: Bram-Bos in "Gas de deur uit doen: Gratis!"
- Het genoemde artikel 2.9.6 is overigens gelijktijdig ingevoerd met de wijziging van de kostenverdeling, en zou dus m.i. inmiddels ook moeten zijn vernietigd met het vonnis van het CBb van 20 juni. Op wetten.overheid.nl staat overigens nog de oude tekst.
Vandaag is mijn warmtepomp opgeleverd dus ik ben nu officieel gasloos :D!
De aansluiting laten verwijderen had ik al aangevraagd via mijnaansluiting.nl, dat gebeurt ergens in het najaar. Ik probeer nu de gaslevering stop te zetten bij de ANWB (dynamisch contract), maar krijg daar te horen dat dat niet mogelijk is, pas als de gasaansluiting is verwijderd. Ze kunnen het alleen stopzetten als ik overstap naar een andere aanbieder
.
De aansluiting laten verwijderen had ik al aangevraagd via mijnaansluiting.nl, dat gebeurt ergens in het najaar. Ik probeer nu de gaslevering stop te zetten bij de ANWB (dynamisch contract), maar krijg daar te horen dat dat niet mogelijk is, pas als de gasaansluiting is verwijderd. Ze kunnen het alleen stopzetten als ik overstap naar een andere aanbieder

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Ze willen niet bedoel je, ze horen gewoon je opzegging uit te voeren.Sport_Life schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 17:27:
De aansluiting laten verwijderen had ik al aangevraagd via mijnaansluiting.nl, dat gebeurt ergens in het najaar. Ik probeer nu de gaslevering stop te zetten bij de ANWB (dynamisch contract), maar krijg daar te horen dat dat niet mogelijk is, pas als de gasaansluiting is verwijderd. Ze kunnen het alleen stopzetten als ik overstap naar een andere aanbieder.
(Overstappen is geen optie, als je bij de nieuwe leverancier alleen electra neemt, zegt die alleen electra op bij de ANWB, dan zit je nog steeds met gas)
Dan zeg je zelf eerst je hele contract op bij de oude leverancier, heb ik ook gedaan bij Vattenfall.Erwin_83 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 17:38:
[...]
Ze willen niet bedoel je, ze horen gewoon je opzegging uit te voeren.
(Overstappen is geen optie, als je bij de nieuwe leverancier alleen electra neemt, zegt die alleen electra op bij de ANWB, dan zit je nog steeds met gas)
WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50
Per e-mail opzeggen en bedanken voor de ontvangstbevestiging, ongeacht wat er in staat, met de waarschuwing dat alle kosten voor het niet correct verwerken van de rechtsgeldige opzegging voor rekening van ANWB zullen komen.Sport_Life schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 17:27:
De aansluiting laten verwijderen had ik al aangevraagd via mijnaansluiting.nl, dat gebeurt ergens in het najaar. Ik probeer nu de gaslevering stop te zetten bij de ANWB (dynamisch contract), maar krijg daar te horen dat dat niet mogelijk is, pas als de gasaansluiting is verwijderd. Ze kunnen het alleen stopzetten als ik overstap naar een andere aanbieder.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
@Wouter2403
Kijk, dat zijn toch fijne brieven.
Wel zo fijn.
De discussie daarover zou ik niet aangaan. Totaal zinloos. Kost alleen maar veel tijd; voor jou en voor hen. En het levert gegarandeerd nix op. Gewoon dus niet in discussie gaan over dat punt dat je verplicht zou zijn tot … (vul maar in).
En vervolgens kun je je brief (met enige humor) op dezelfde manier eindigen als dat zij dat deden:
“Ik vertouw erop je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,”
@Wouter2403
Kijk, dat zijn toch fijne brieven.
Je kunt dus bedanken voor hun bevestiging van de opzegging. Dat het administratief wat langer duurt geeft dan niet echt, maar vanaf de dag van de afmelding stoppen de kosten. Dat hebben ze je nu hiermee ondubbelzinnig bevestigd.Wouter2403 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 12:04:
Wat ik kan zien is dat de aanvraag om het gascontract te beëindigen bij onze technische afdeling ligt. Ik kan je helaas geen tijdsindicatie geven over wanneer dit wordt opgepakt, omdat het druk is op de desbetreffende afdeling.
Wel zo fijn.
Je kunt ze hartelijk danken voor die waarschuwing en ze vertellen dat je dat risico neemt. Het is immers jouw risico en verder kan dat voor hen geen grond zijn om jouw opzegging te weigeren. Zie hun eigen voorwaarden. Die zeggen (en anders zegt de wet dat wel) dat je op dezelfde manier kunt opzeggen als dat je hebt aangemeld en daarbij staan geen beperkingen. Bovendien hebben ze je net bevestigd dat je dagelijks kunt opzeggen.Wel wil ik je er nogmaals op attenderen dat je een boete riskeert omdat het wettelijk verplicht is om een gascontract te hebben op een actieve aansluiting.
De discussie daarover zou ik niet aangaan. Totaal zinloos. Kost alleen maar veel tijd; voor jou en voor hen. En het levert gegarandeerd nix op. Gewoon dus niet in discussie gaan over dat punt dat je verplicht zou zijn tot … (vul maar in).
En vervolgens kun je je brief (met enige humor) op dezelfde manier eindigen als dat zij dat deden:
“Ik vertouw erop je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,”
@Wouter2403
[ Voor 6% gewijzigd door Hippe Lip op 06-07-2023 22:47 ]
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Deze discussie had ik ook met stedin toen ze mijn meterkast van 1f naar 3f gingen ombouwen en hiervoor nieuwe meters moesten plaatsen. Na wat heen en weer gebel zouden ze een slotje gaan plaatsen op de afsluiter voor de gasmeter en een rekening gaan sturen. Ik heb aangeven al 4 jaar geen ato meer te hebben en de meter en afsluiter van hun waren dus ze mogen er alles aan doen maar dan een rekening naar zichzelf moeten sturen want deze spullen zijn niet van mij. Daarna weer bellen en bellen en uiteindelijk hangt alles er nog en is er nauwelijks iets gebeurt. Uh ja ik kreeg een brief dat de gasmeter niet meer werkt.snameroc schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 23:14:
Als dat zou kunnen zou ik daar best die 800 euro voor over hebben. Maar de hoofdkraan verzegeld mag maar een jaar begreep ik. Aan de andere kant als je om wat voor reden weer een keer gas wil gebruiken en dat kost je dan 800 euro is ook wel een hoge drempel.
Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47
En het veiligheids smoesje zijn ze dan ineens vergeten.corsat schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 08:00:
[...]
Deze discussie had ik ook met stedin toen ze mijn meterkast van 1f naar 3f gingen ombouwen en hiervoor nieuwe meters moesten plaatsen. Na wat heen en weer gebel zouden ze een slotje gaan plaatsen op de afsluiter voor de gasmeter en een rekening gaan sturen. Ik heb aangeven al 4 jaar geen ato meer te hebben en de meter en afsluiter van hun waren dus ze mogen er alles aan doen maar dan een rekening naar zichzelf moeten sturen want deze spullen zijn niet van mij. Daarna weer bellen en bellen en uiteindelijk hangt alles er nog en is er nauwelijks iets gebeurt. Uh ja ik kreeg een brief dat de gasmeter niet meer werkt.
Na de installatie van de warmtepomp het gas opgezegd bij Vattenfall. De eerste persoon die ik aan de lijn kreeg snapte er niet veel van maar dacht het toch geregeld te hebben. Twee weken later nog eens gebeld en toen bleek er alleen een aantekening gemaakt te zijn dat ik het contract wilde opzeggen.
De tweede persoon was super vriendelijk en heeft alles geregeld. Ook geen opzegboete want dat zou tegenstrijdig zijn met hun slogan om in 1 generatie fossielvrij te zijn. Je moet dus maar net geluk hebben met wie je aan de lijn krijgt.
Kreeg gister een brief van Stedin in de bus waarin staat dat het verwijderen van de aansluiting gratis is. Ook op mijnaansluiting staat nog dat het gratis is. Ben benieuwd wat er straks op de offerte staat maar heb nog goede hoop.
De tweede persoon was super vriendelijk en heeft alles geregeld. Ook geen opzegboete want dat zou tegenstrijdig zijn met hun slogan om in 1 generatie fossielvrij te zijn. Je moet dus maar net geluk hebben met wie je aan de lijn krijgt.
Kreeg gister een brief van Stedin in de bus waarin staat dat het verwijderen van de aansluiting gratis is. Ook op mijnaansluiting staat nog dat het gratis is. Ben benieuwd wat er straks op de offerte staat maar heb nog goede hoop.
LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23
Bij Essent geen enkele diskussie (neem nog stroom af) en binnen 1 dag de afrekening.
De kans dat er een lek bij de gevel ontstaat is vrij minimaal. Maar nooit uit te sluiten.Erwin_83 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 08:03:
[...]
En het veiligheids smoesje zijn ze dan ineens vergeten.
We komen wel bij meer bewoners die aangeven dat de gaskraan dicht staat. Maar waar we toch nog een aanzienlijke hoeveelheid gas wordt gemeten rondom de meter.
Of er bij werkzaamheden in de tuin, de gasvoerende leiding geraakt wordt. Zolang ie er ligt, en gasvoerend is, blijft het een risico.
In het ergste geval verandert je woning na een vakantie, en een lichtschakelaar aan gedaan te hebben, in een echte doorzonwoning, zonder voor- en achtergevel.
Dan ben je daarna wel definitief verlost van je gasmeter
En wie is dan verantwoordelijk? Jij, omdat je nooit een opdracht hebt gegeven tot verwijdering en de gaskraan 'zomaar' dichtdraait?Trichoglossus schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 20:50:
In het ergste geval verandert je woning na een vakantie, en een lichtschakelaar aan gedaan te hebben, in een echte doorzonwoning, zonder voor- en achtergevel.
Of zij/netbeheerder, omdat zij hun gevaarlijke oude meuk niet hebben weggehaald (zonder opdracht)?
Dat ligt er denk ik ook aan waar het lek zat. Als dat na de meter is dan ben je zelf verantwoordelijk.
Overigens als je alleen de gaskraan dichtdraait en er lekt ‘een significante hoeveelheid gas’ uit dan lijkt het mij dat dat ook wel het geval was met een open gaskraan. De druk in de leidingen of meter is niet hoger met een gesloten gaskraan? Of bedoel je dat men claimt een gesloten gaskraan te hebben maar dat er alsnog gas wordt afgenomen?
Overigens als je alleen de gaskraan dichtdraait en er lekt ‘een significante hoeveelheid gas’ uit dan lijkt het mij dat dat ook wel het geval was met een open gaskraan. De druk in de leidingen of meter is niet hoger met een gesloten gaskraan? Of bedoel je dat men claimt een gesloten gaskraan te hebben maar dat er alsnog gas wordt afgenomen?
[ Voor 12% gewijzigd door Glashelder op 07-07-2023 22:18 ]
Ik lees nog steeds uit gewoonte de stilstaande meter uit iedere week dus een lek na de meter zou gesignaleerd moeten worden, zelfs beter dan tijdens normaal gebruik want tijdens normaal gebruik is niet te bepalen of de meter door een lek oploopt of door gebruik.
Zou er nog een dop kunnen draaien ipv het huis gas net wat er nu nog aanzit.
Zou er nog een dop kunnen draaien ipv het huis gas net wat er nu nog aanzit.
snameroc
@snameroc Bij een klein lek loopt het telwerk van de gasmeter niet op. Is in principe ook minder gevaarlijk bij aardgas, maar zou bij waterstof, met zijn ruimere brand-mix, extra gevaarlijk zijn. Krijg je toch wat sneller die doorzonwoning waar @Trichoglossus het over had.
Toch blijft het mij verbazen, wat anderen allemaal meemaken om er vanaf te komen.
Soepeler als bij mij kan het haast niet denk ik dan.
6 juli 2022: Opgezegd bij PowerPeers toen ik overging naar DELTA met elektriciteit.
20 juli 2022: Brief DNWG over contract of afmelden (nu STEDIN).Zelf via mijnaansluiting.nl opgezegd met foto's van afgedopte meter (10cm leiding de rest was van hen). Zijn niet eens slotje komen plaatsen.
15 juni 2023: telefonisch contact voor afspraak om meter op te halen.
6 juli 2023: In een uur, straat open afkoppelen en binnen meter eruit, kabelsok erop en in 1 keer 10m vanaf binnen tot de straat eruit getrokken. Straat weer dicht en het gat in de meterkast afgedicht met PUR. De vriendelijke groeten en ze gingen op naar de volgende.
Geen offerte of factuur gezien.
6 juli 2022: Opgezegd bij PowerPeers toen ik overging naar DELTA met elektriciteit.
20 juli 2022: Brief DNWG over contract of afmelden (nu STEDIN).Zelf via mijnaansluiting.nl opgezegd met foto's van afgedopte meter (10cm leiding de rest was van hen). Zijn niet eens slotje komen plaatsen.
6 juli 2023: In een uur, straat open afkoppelen en binnen meter eruit, kabelsok erop en in 1 keer 10m vanaf binnen tot de straat eruit getrokken. Straat weer dicht en het gat in de meterkast afgedicht met PUR. De vriendelijke groeten en ze gingen op naar de volgende.
6 juli is wel heel recent dus die factuur kan nog komen.Dapdodo schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 08:39:
Toch blijft het mij verbazen, wat anderen allemaal meemaken om er vanaf te komen.
snameroc
Anwb snapt er niks van
. Variabele kosten heb ik natuurlijk niet, het gaat mij om vastrecht (en het principe - ben immers tweaker
)

Het maand bedrag kan jezelf eventueel aanpassen, door nu al om laag te zetten. Ik kan voor nu nog niet het gas van de contract afhalen. Dat kan pas in November.
[ Voor 27% gewijzigd door Sport_Life op 08-07-2023 09:54 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Hier merkte ze met weghalen van de aansluiting dat er een koppeling lekte bij de gevel.Trichoglossus schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 20:50:
[...]
De kans dat er een lek bij de gevel ontstaat is vrij minimaal. Maar nooit uit te sluiten.
We komen wel bij meer bewoners die aangeven dat de gaskraan dicht staat. Maar waar we toch nog een aanzienlijke hoeveelheid gas wordt gemeten rondom de meter.
Of er bij werkzaamheden in de tuin, de gasvoerende leiding geraakt wordt. Zolang ie er ligt, en gasvoerend is, blijft het een risico.
Oops, niet helemaal goed gelezen, twee keer 6 juli.snameroc schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 09:45:
[...]
6 juli is wel heel recent dus die factuur kan nog komen.
[ Voor 18% gewijzigd door Freee!! op 08-07-2023 11:32 ]
https://www.stedin.net/aansluiting/verwijderensnameroc schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 09:45:
[...]
6 juli is wel heel recent dus die factuur kan nog komen.
Niet te verwachten. Zie link, staat keurig op € 0.
De tijd zal het leren
Zie mijn brief van Enexis
Verwijderen gratis
Afsluiten 800 zoveel
Ik vind het vaag
Zie mijn brief van Enexis
Verwijderen gratis
Afsluiten 800 zoveel
Ik vind het vaag
snameroc
Nee hoor @Bram-Bos, pas net een jaar geleden, they took their sweet time. Welke ervaring wil je weten?
Bram-Bos schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 00:10:
[...]
Ik zou het ook niet weten hoor. @Erwin_83 en @Jitta zijn de enige voorbeelden die ik zo ken, maar ook alweer 2021 als ik het wel heb.
Edit: misschien wel verwijdering in opdracht later. Hebben we niet systematisch geboekstaafd in de dossiers.
Jitta, gasloos, CO2&energieneutraal sinds oktober 2018, kraan dicht, geen slotje
Lastig..ik weet uit ervaring dat veel binnenleidingen, dus de gasleidingen NA de meter, lekkages vertonen. Helaas zijn er maar weinig mensen die hun eigen leiding eens in de zoveel tijd laten afpersen.Truus01 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 22:12:
[...]
En wie is dan verantwoordelijk? Jij, omdat je nooit een opdracht hebt gegeven tot verwijdering en de gaskraan 'zomaar' dichtdraait?
Of zij/netbeheerder, omdat zij hun gevaarlijke oude meuk niet hebben weggehaald (zonder opdracht)?
Tot en met de gasmeter is de netbeheerder eigenaar van het geheel.
In principe zou de kraan voor de meter het gas moeten afsluiten. In de praktijk.....niet altijd.
Ik heb mij steeds vrij principieel opgesteld, heb dus geen verwijdering aangevraagd en Liander steeds gewezen op hun verantwoordelijkheid voor hun spullen en het proces. Nooit enig inhoudelijk antwoord gehad, behalve de keer dat ik excuses eiste vanwege valselijk betichten van diefstal. Mijn dossier is gelinkt in de topicstart, maar die kon ik niet meer bijwerken. Na dat dossier nog een keer een Sinterklaasgedichtje gestuurd, en uiteindelijk zijn ze 8 juni 2022, bijna 4 jaar na het dichtdraaien van de gaskraan, op eigen initiatief en zonder kosten voor ons komen verwijderen.
Teejbeej schreef op zondag 9 juli 2023 @ 15:22:
@Jitta Bram reageerde op een vraag van mij waarbij jij werd genoemd.
Ik ben met name benieuwd naar de ervaringen, procedure, tijdspad, kosten, etc etc (van Liander dus)
Alvast dank
Jitta, gasloos, CO2&energieneutraal sinds oktober 2018, kraan dicht, geen slotje
Je bent niet op de hoogte van de historie van dit topic. De gratis route bestaat omdat "wij" 2 rechtszaken van de netbeheerders hebben gewonnen. You're welcome.Dapdodo schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 08:39:
De principiëlen onder ons vinden dat netbeheerders hun verantwoordelijkheid moeten nemen en hun eigen werk gewoon moeten doen. En niet afschuiven op voormalig klanten.
En zeker niet met valse beschuldigingen en leugens hun voormalig klanten moeten misleiden om een 2e keer betaald te krijgen voor verwijdering.
Laatste brief van Enexis:
Wel nog steeds dreigen met het sturen van een factuur voor het afsluiten.
Daar uiteraard wederom tegen geprotesteerd. Zie antwoord email hieronder:
Omdat Enexis (en andere netbeheerders) blijven volharden in verbinden van kosten en sturen van facturen tbv afsluiten van een gasaansluiting op hun eigen initiatief wil ik eigenlijk overgaan tot het innemen van een harder standpunt t.a.v. verlenen van medewerking aan een afsluiting op hun initiatief nl. er de voorwaarde aan verbinden dat alleen ingeval zij schriftelijk bevestigen dat ze geen kosten in rekening zullen brengen, wij mee zullen werken aan het afsluiten en een monteur toegang zullen verlenen, uiteraard nog steeds na het maken van een tijdige afspraak.
Heeft het verbinden van een dergelijke voorwaarde mogelijk negatieve juridische implicaties en is het daarom verstandiger dit niet te doen? Heeft iemand hier ervaring mee?
Hier wordt alleen nog maar gesteld dat alleen mensen die energie willen (blijven) afnemen een leveringscontract moeten hebben. Als je niets meer afneemt hoeft dat nu blijkbaar niet meer. Een beleidswijziging?
Wel nog steeds dreigen met het sturen van een factuur voor het afsluiten.
Daar uiteraard wederom tegen geprotesteerd. Zie antwoord email hieronder:
Vraag:Beste Afd. Klantenservice en Afd. Operations,
Voor we inhoudelijk op uw bovengenoemde brief zullen ingaan het volgende.
Wij hebben in de afgelopen weken al heel veel communicatie over het vermeende ontbreken van een gasleveringscontract gehad! U heeft er zelfs een Ticket voor aangemaakt die ook nog open staat; Ticketnummer [nummer]. Het verbaast ons ten zeerste dat u nu opnieuw een bericht stuurt los van dit ticketnummer. Op deze manier ontstaat heel inefficiënte parallelle communicatie.
Wij verwijzen u ook nadrukkelijk naar deze eerder gevoerde communicatie waaronder onze brief van de datum 19-5-2023, onze email dd. 24-5-2023, onze email dd. 29-5-2023, onze email dd.4-6-2023 en onze email dd. 20-6-2023
Hierbij onze reactie op uw bovengenoemde brief (zie onderwerp).
Om te beginnen:
Wij vinden het behoorlijk vaag en verwarrend dat in het briefhoofd staat dat de afdeling Operations de afzender is terwijl de brief is ondertekend door Klantenservice! Met wie communiceren we nu eigenlijk??
Inhoudelijk:
U legt netjes de taken van een energieleverancier en een netbeheerder uit. Ook geeft u aan dat als iemand energie wil afnemen hij hiervoor een energiecontract nodig heeft en de netbeheerder zorgt daarna voor de fysieke levering.
Vervolgens geeft u aan(ik citeer): “Als u energie wilt blijven afnemen, dan hebt u een leveringsovereenkomst met een energieleverancier nodig”.
Kern van uw betoog is dus dat als iemand energie (elektriciteit en/of gas) wil gebruiken hij hiervoor een leveringsovereenkomst met een energieleverancier moet hebben. Dit impliceert dat als iemand geen energie wil afnemen er dus geen noodzaak voor een leveringsovereenkomst is!
Wij voldoen hier volledig aan!
Wij willen namelijk WEL elektriciteit afnemen en hebben daarvoor ook een leveringscontract met Engie sinds 3-6-2023 (daarvoor jaren met Budget Energie).
Wij willen GEEN gas afnemen (ivm met all-electric warmtepomp voor verwarming en sanitair warmwater sinds eind september 2022 en elektrisch koken). U kunt dit zelf controleren in uw meetgegevens; er wordt al die maanden geen gas meer afgenomen, ook niet gedurende de wintermaanden!
In dat geval zijn wij dus niet verplicht om een gascontract met een leverancier te hebben zoals u zelf in uw brief stelt.
Wij hebben daarom ons leveringscontract voor gas bij Budget Energie opgezegd wat per 26-4-2023 is geëffectueerd. Met deze opzegging is ook automatisch de ATO voor gas bij u beëndigd door Budget Energie namens ons met in achtneming van 10 werkdagen opzegtermijn.
Dat betekent dat wij op dit moment geen enkele contractuele relatie met u hebben met betrekking tot gastransport.
De gastoevoerleiding, reduceer, hoofdafsluiter (deze staat al maanden dicht) en gasmeter zijn uw eigendom. Ze zitten ons niet in de weg en mogen dus blijven zitten wat ons betreft. Indien u echter interne redenen heeft om iets met deze installatiedelen te willen doen bijvoorbeeld afsluiten dan kunt u daarvoor een afspraak met ons maken en zullen wij uw monteur op de afgesproken dag toegang verlenen tot uw eigendommen zodat hij kan doen wat hij van u moet doen.
Wij geven echter geen opdracht voor een afsluiting of verwijdering van de gasinstallatie en zullen dat ook niet gaan doen. Zoals gezegd zit de gasinstallatie ons niet in de weg en mag rustig blijven zitten
Aangezien er tussen u en ons geen enkele contractuele verbintenis is en wij geen opdracht voor welke werkzaamheden dan ook aan u geven of gegeven hebben, kunt u ons ook geen kosten voor werkzaamheden in rekening brengen. Wij zullen dan ook elke rekening betwisten en niet accepteren.
Ook in al onze eerdere email berichten (zie hierboven) hebben wij dit standpunt al uitgebreid toegelicht
Voor dit standpunt is inmiddels al heel wat jurisprudentie aanwezig:
1. Het vonnis van 4 augustus 2020 (Assen, ECLI:NL:RBNNE:2020:2734) bevestigde de stelling (zie hoofdstuk 5) dat de Tarievencode Gas geen grondslag biedt voor een betalingsverplichting na verwijdering/afsluiting zonder opdracht.
2. Het vonnis van 10 februari 2021(Arnhem, ECLI:NL:RBGEL:2021:774) bevestigde het eerste vonnis inhoudelijk volledig, en maakte ook ondubbelzinnig duidelijk dat er zonder opdracht geen contractuele grondslag is voor een betalingsverplichting na verwijdering/afsluiting zonder opdracht.
3. In juli 2021 volgde een geschilbesluit van de ACM, waarin Liander op de vingers werd getikt voor het onterecht versturen van een factuur voor een verwijdering waar geen opdracht voor was gegeven. Daarmee handelde de netbeheerder in strijd met de Gaswet.
4. In april 2021 oordeelde de Geschillencommissie Energie (GE-55866-59564) dat gasverlaters niet verplicht zijn om opdracht te geven voor een verwijdering/afsluiting.
5. Het initiatief tot het maken van een afspraak voor een door de netbeheerder gewenste verwijdering/afsluiting moet ook van die netbeheerder komen, zo oordeelde de Rechtbank Oost Brabant op 3 december 2020 (ECLI:NL:RBOBR:2020:6862).
6. En eind 2021 werd netbeheerder Stedin (ECLI:NL:RBNHO:2021:11381) terecht gewezen, Stedin mocht van de rechtbank wel op eigen initiatief afsluiten, maar had geen grond om kosten in rekening te brengen
Mocht u dus werkzaamheden aan de gasinstallatie willen uitvoeren op uw eigen initiatief en om uw eigen interne redenen dan kan dit na het maken van een afspraak en zullen wij daaraan meewerken in de zin van toegang tot de installatie verlenen. Een rekening hiervoor zullen wij dus absoluut niet accepteren en tot de hoogste instantie aanvechten. Ook zullen wij dan een klacht indienen bij de ACM over uw onwettige gedrag richting ons als consument! Het is namelijk ronduit misleidend en intimiderend hoe u met ons als consument communiceert.
Met vriendelijke groet,
[naam]
Omdat Enexis (en andere netbeheerders) blijven volharden in verbinden van kosten en sturen van facturen tbv afsluiten van een gasaansluiting op hun eigen initiatief wil ik eigenlijk overgaan tot het innemen van een harder standpunt t.a.v. verlenen van medewerking aan een afsluiting op hun initiatief nl. er de voorwaarde aan verbinden dat alleen ingeval zij schriftelijk bevestigen dat ze geen kosten in rekening zullen brengen, wij mee zullen werken aan het afsluiten en een monteur toegang zullen verlenen, uiteraard nog steeds na het maken van een tijdige afspraak.
Heeft het verbinden van een dergelijke voorwaarde mogelijk negatieve juridische implicaties en is het daarom verstandiger dit niet te doen? Heeft iemand hier ervaring mee?
Dit topic is gesloten.