Gas de deur uit doen: Gratis! Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 68 ... 104 Laatste
Acties:
  • 731.727 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19:57
Freee!! schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 14:40:
Dan zou ik bijna aanraden om het tot voor de rechter te laten komen. Aangenomen, dat je de zaken verder goed voor elkaar hebt, wordt dat een leuk spektakel met de huidige staat van jurisprudentie.
Bij de tweakers route heb je daar natuurlijk weinig invloed op. Uiteindelijk zal er binnen Enexis een jurist het advies geven om geen rechtzaak te beginnen, en dan kan een manager besluiten om het toch te doen.

Ik neem aan dat zelfs met de discussie over gratis verwijderen, een zaak over het plaatsen van een slotje behoorlijk kansloos is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Ik heb de afgelopen anderhalf uur dit topic doorgespit, maar eerlijk gezegd zie ik door de bomen het bos niet meer...

We hebben sinds april een warmtepomp, op dit moment koken we alleen nog op gas. Hiervoor staan twee gasflessen klaar, ik wil binnenkort het fornuis ombouwen en kan de aansluiting helemaal de deur uit. Ik had hiermee willen wachten tot na de vakantie, maar kwam er dit weekend achter dat er na 1-7 veel betaald moet worden voor opzegging. En hier in het topic zie ik staan dat opzeggen tot 20 juni kosteloos kon. Nu vraag ik me af wat de beste route voor mij is. Waar komt die 20 juni precies vandaan? Ben ik al te laat en kan ik nu net zo goed wachten? Of gewoon zsm Vandebron bellen en opzeggen, en via mijnaansluiting Enexis opzeggen?

Heel eerlijk: als ik dan de info van sommigen hier lees, en het advies om het tot een rechtzaak te laten komen, dan haak ik eigenlijk al een beetje af... Echt geen zin om het zo hoog op te laten lopen, en dan hebben we het nog niet over budget voor een advocaat of iets dergelijks...

Edit:
Voor de volledigheid, de meter hoeft niet weg, die zit prima waar ie zit.

[ Voor 3% gewijzigd door Bra-Jo op 27-06-2023 14:56 ]

Nomen nescio

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:03

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Klein puntje:
bebopper schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 14:49:
en er zorg voor te dragen dat Enexis handeldt in lijn

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Bra-Jo schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 14:55:
Ik heb de afgelopen anderhalf uur dit topic doorgespit, maar eerlijk gezegd zie ik door de bomen het bos niet meer...

We hebben sinds april een warmtepomp, op dit moment koken we alleen nog op gas. Hiervoor staan twee gasflessen klaar, ik wil binnenkort het fornuis ombouwen en kan de aansluiting helemaal de deur uit. Ik had hiermee willen wachten tot na de vakantie, maar kwam er dit weekend achter dat er na 1-7 veel betaald moet worden voor opzegging. En hier in het topic zie ik staan dat opzeggen tot 20 juni kosteloos kon. Nu vraag ik me af wat de beste route voor mij is. Waar komt die 20 juni precies vandaan? Ben ik al te laat en kan ik nu net zo goed wachten? Of gewoon zsm Vandebron bellen en opzeggen, en via mijnaansluiting Enexis opzeggen?

Heel eerlijk: als ik dan de info van sommigen hier lees, en het advies om het tot een rechtzaak te laten komen, dan haak ik eigenlijk al een beetje af... Echt geen zin om het zo hoog op te laten lopen, en dan hebben we het nog niet over budget voor een advocaat of iets dergelijks...

Edit:
Voor de volledigheid, de meter hoeft niet weg, die zit prima waar ie zit.
Opzeggen zogauw je daar werkelijk klaar voor bent en verder afwachten. Je zit nog met de opzegtermijn, maar verder voorzie ik geen problemen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • +6 Henk 'm!
@bebopper: goed knip- en plakwerk, maar daar gaan ze nooit meer op reageren. Het is niet fout, maar als je echt een reactie van die advocaat van Enexis wil zal je puntiger moeten zijn.

@Bra-Jo: het is wat onoverzichtelijk nu omdat de netbeheerders sinds 20 juni formeel niet meer kosteloos mogen verwijderen. Op dit moment kun je daar echter nog steeds gewoon een aanvraag voor doen bij de netbeheerders, dus doe dat vooral als je dat wil. We doen hier weleens stoer met rechtszaken enzo, maar ze zijn in de praktijk uiterst zeldzaam. De Tweakers-route kost je hoogstens wat geduld en e-mails sturen.

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-09 19:45
Bram-Bos schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 13:49:
[...]

Klachten & Claims is bij Enexis al een tweede lijn. En de frustratie van @onetime wordt natuurlijk ook gevoed door het feit dat dit gekneuter met name bij Enexis al jaren zo doorgaat, incassobureaus het niet beter doen, en de echte juristen van Enexis zich afzijdig houden of het stilzwijgen bewaren.
Was waar, Had dat even verkeerd gelezen. Klachten en claims zou beter moeten weten ja.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bebopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 12:19

bebopper

I'm an absolute beginner...

Bram-Bos schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 15:04:
@bebopper: goed knip- en plakwerk, maar daar gaan ze nooit meer op reageren. Het is niet fout, maar als je echt een reactie van die advocaat van Enexis wil zal je puntiger moeten zijn.
@Bram-Bos en @Freee!! dank voor de feedback!

Een reactie zou natuurlijk leuk zijn, maar ik heb eigenlijk niet de illusie dat ik hem daartoe ga kunnen verleiden. Hij weet volgens mij donders goed dat wat ze doen verkeerd is en zal natuurlijk niets daarover willen communiceren. Voor zijn eigen carriere is zwijgen op het moment de beste keuze.

Op deze manier spreek ik iig direct de juridische vertegenwoordiging van Enexis aan, wie weet komt dat later nog eens van pas.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• overhyped
Here we go, hieronder het epistel dat ik met knippen en plakken heb samengesteld. Het is allemaal herhaling van wat ik al diverse malen heb verstuurd aan Enexis. Ik zal hierbij ook de advocaat wederom meenemen in deze email en spreek hem deze keer ook direct aan op zijn verantwoordelijkheid. Ik verwacht niet dat hij hierop zal reageren maar hiermee is dan iig vastgelegd dat ook de juridische afdeling van Enexis duidelijk op de hoogte is van wat er gebeurt.

Heb deze nog niet verstuurd, altijd hier eerst even nog wat feedback en verbeterpunten ophalen :)
@Bram-Bos @onetime

Ben zelf van mening dat beleefd blijven en blijven herhalen de beste respons is.

[...]
Mischien beginnen met een samenvatting: ‘uw claim mist iedere keer rexhtsgrond, zoals bevestigd in uitspraak a,b,c, ik sommeer u deze zaak per direct te stoppen, etc.

Daarna de hele riedel.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-09 09:09
bebopper schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 13:08:
Reactie gekregen van Enexis van de afdeling klachten n.a.v. mijn betwisting van de faktuur. Een heleboel onzin bij elkaar en helaas hebben ze wederom mijn brieven niet gelezen waarin al hun argementen duidelijk worden weerlegd (als zijnde onzin).

Zal hier nog maar weer kort op reageren dat mijn standpunt gelijk blijft (beetje copy pasten van de laatste keer). De faktuur gaat dus door naar de deurwaarden waarschijnlijk.

[...]

Heb mijn dossier bijgewerkt.
pff, die brief is een throw-back naar vroegere tijden. :X

volgens mij hebben ze een backup teruggezet 8)7

the older I get, the better I was...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• overhyped
Kees-Jan schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 15:27:
[...]

pff, die brief is een throw-back naar vroegere tijden. :X

volgens mij hebben ze een backup teruggezet 8)7
Erg hè! Dacht ook dat die tijd geweest is. Nog even en we moeten een volgende crowdfunding doen :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

@Freee!! @Bram-Bos Tnx beiden!

Alea iacta est. :)
Zojuist met Vandebron gebeld, ze gaven aan dat ze niet mogen opzeggen omdat ze wettelijk verplicht zijn om gas te leveren op een aansluiting, op risico van een boete van de netbeheerder. Bekend verhaal denk ik. :) Na korte discussie eens geworden dat ze het toch over 30 dagen gaan afsluiten, met een eventuele boete als mijn eigen risico. Dikke prima dus, vooralsnog. Nu maar wachten tot Enexis komt piepen.

Edit: is het nu ook aan te raden om via mijnaansluiting een afsluiting aan te vragen? Of is dat slapende honden wakker maken? Zoals ik eerder al zei, de meter hoeft niet weg, maar mag natuurlijk wel.

[ Voor 17% gewijzigd door Bra-Jo op 27-06-2023 15:40 ]

Nomen nescio

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Broeva Bra-Jo! Enexix heeft gelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nBqYz49yMzJsVeU4qPxlccN_9V8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YCuoVZLMLdVOQMD2ZcYzk5y3.jpg?f=user_large

[ Voor 40% gewijzigd door Bram-Bos op 27-06-2023 15:47 ]

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kees-Jan
Bra-Jo schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 15:33:
@Freee!! @Bram-Bos Tnx beiden!

Alea iacta est. :)
Zojuist met Vandebron gebeld, ze gaven aan dat ze niet mogen opzeggen omdat ze wettelijk verplicht zijn om gas te leveren op een aansluiting, op risico van een boete van de netbeheerder. Bekend verhaal denk ik. :) Na korte discussie eens geworden dat ze het toch over 30 dagen gaan afsluiten, met een eventuele boete als mijn eigen risico. Dikke prima dus, vooralsnog. Nu maar wachten tot Enexis komt piepen.

Edit: is het nu ook aan te raden om via mijnaansluiting een afsluiting aan te vragen? Of is dat slapende honden wakker maken? Zoals ik eerder al zei, de meter hoeft niet weg, maar mag natuurlijk wel.
Ze zijn ook wettelijk verplicht om een opzegging volgens hun eigen voorwaarden in behandeling te nemen en uit te voeren. Wat er daarna gebeurd is niet (meer) aan de energieleverancier maar aan de netbeheerder. O-)

Uit de voorwaarden van vandebron:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ISPgD0j2wI7T9jQPylJY30rq4ag=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9zV81ikm5kw9Y0ph6PtwXdNp.png?f=user_large

[ Voor 14% gewijzigd door Kees-Jan op 27-06-2023 15:53 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kees-Jan
overhyped schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 15:33:
[...]

Erg hè! Dacht ook dat die tijd geweest is. Nog even en we moeten een volgende crowdfunding doen :)
zetten wij de backup van de rechtzaak terug... ;) :9 :+

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• bebopper

bebopper

Leuk :)

De advocaat van Enexis is op vakantie en verwijst in zijn out-of-office naar 2 collega's.

Natuurlijk ben ik niet te beroerd om mijn email door te sturen (met een cc-tje naar klachten@enexis.nl).

Nu zijn er al 3 advocaten van Enexis op de hoogte }) en ik heb hiermee ook direct een ontvangstbevestiging gekregen van de eerste advocaat :*)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Bram-Bos schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 15:45:
[...]

Broeva Bra-Jo! Enexix heeft gelijk.

[Afbeelding]
Laten we hopen van niet :P

Nomen nescio

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

bebopper schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 15:56:
Leuk :)

De advocaat van Enexis is op vakantie en verwijst in zijn out-of-office naar 2 collega's.

Natuurlijk ben ik niet te beroerd om mijn email door te sturen (met een cc-tje naar klachten@enexis.nl).

Nu zijn er al 3 advocaten van Enexis op de hoogte }) en ik heb hiermee ook direct een ontvangstbevestiging gekregen van de eerste advocaat :*)
Dat is inderdaad heel leuk, je zou bijna gaan hopen, dat ze echt dom doen en door een rechter volledig te kakken worden gezet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nico-G
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 20-09 23:03

Nico-G

gasloos sinds jan.2018

Here we go, hieronder het epistel dat ik met knippen en plakken heb samengesteld. Het is allemaal herhaling van wat ik al diverse malen heb verstuurd aan Enexis. Ik zal hierbij ook de advocaat wederom meenemen in deze email en spreek hem deze keer ook direct aan op zijn verantwoordelijkheid. Ik verwacht niet dat hij hierop zal reageren maar hiermee is dan iig vastgelegd dat ook de juridische afdeling van Enexis duidelijk op de hoogte is van wat er gebeurt.

Heb deze nog niet verstuurd, altijd hier eerst even nog wat feedback en verbeterpunten ophalen :)
@Bram-Bos @onetime

Ben zelf van mening dat beleefd blijven en blijven herhalen de beste respons is.

[...]
In de bekende lap tekst geef je aan, dat je onderstreept hebt, maar dat zie ik niet terug.
Is mijn commentaar te laat? 8)7

per 01-2018 15 panelen 280Wp plus per 12-2019 8 panelen 330Wp, SolarEdge, LW/WP Fujitsu Waterstage Comfort 6, Balansventilatie met 98% WTW, douche-WTW, energieleverend ;-)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bebopper

bebopper

Nico-G schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 16:23:
[...]

In de bekende lap tekst geef je aan, dat je onderstreept hebt, maar dat zie ik niet terug.
Is mijn commentaar te laat? 8)7
Oeps, ben bang dat dat dan verloren is gegaan bij het knippen/plakken. Is inderdaad al verzondern, dus helaas te laat. Maar als ze me daar op wijzen dan zou dat geweldig zijn, zou een eerste teken zijn dat ze daadwerkelijk lezen wat je schrijft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kees-Jan
bebopper schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 16:32:
[...]

Oeps, ben bang dat dat dan verloren is gegaan bij het knippen/plakken. Is inderdaad al verzondern, dus helaas te laat. Maar als ze me daar op wijzen dan zou dat geweldig zijn, zou een eerste teken zijn dat ze daadwerkelijk lezen wat je schrijft.
Ik zou niet teveel hopen... :/

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@bebopper Ik was ook nog bezig, maar dat laat ik verder maar dan. Het moet hier tussen de bedrijven door.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rommelzolder
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 19:32
Reactie gekregen van Enexis van de afdeling klachten n.a.v. mijn betwisting van de faktuur. Een heleboel onzin bij elkaar en helaas hebben ze wederom mijn brieven niet gelezen waarin al hun argementen duidelijk worden weerlegd (als zijnde onzin).

Zal hier nog maar weer kort op reageren dat mijn standpunt gelijk blijft (beetje copy pasten van de laatste keer). De faktuur gaat dus door naar de deurwaarden waarschijnlijk.

[...]

Heb mijn dossier bijgewerkt.
@bebopper

Geknipt uit de reactie van Enexis:
ATO
De aansluit- en transportovereenkomst is een overeenkomst die uw energieleverancier met u afsluit namens ons. Hierin wordt benoemd dat er kosten in rekening worden gebracht voor afsluiting wanneer het energiecontract wordt opgezegd. Hoewel uw energiecontract opzegbaar is, is de ondertekende ATO dat niet.
Uit de algemene voorwaarden, artikel 3.6:

" Elk der partijen is gerechtigd de aansluit- en transportovereenkomst schriftelijk met
inachtneming van een opzegtermijn op te zeggen. Uiterlijk tien werkdagen voordat de
aansluit- en transportovereenkomst beëindigd dient te worden, dient de contractant zijn
leverancier op de met de leverancier overeengekomen wijze van de gewenste beëindiging
van de aansluit- en transportovereenkomst op de hoogte te stellen en, voor zover dit nog
niet gebeurd is, zijn leverancier te machtigen de aansluit- en transportovereenkomst voor
hem op te zeggen"

Leugen1

Geknipt uit de reactie van Enexis:
Tarievencode
In artikel 2.9.2 van de tarievencode gas staat dat de netbeheerder kosten in rekening mag brengen bij het opzeggen van de aansluiting- en transportovereenkomst. Dit staat ook in artikel 2.4.1 van de tarievencode elektriciteit. Daarnaast is het wettelijk verplicht om op elke actieve aansluiting een actief energiecontract te hebben.
Artikel 2.9.2. van de tarievencode gas luidt:

"Indien een aangeslotene verzoekt de aansluiting te verwijderen brengt de netbeheerder de kosten voor het verwijderen van de aansluiting via een eenmalige bijdrage in rekening bij de aangeslotene, met inachtneming van de systematiek van voorcalculatie zoals beschreven in artikel 2.10, eerste lid, waarbij geldt dat bij aansluitingen met een aansluitcapaciteit tot en met 40 m3(n)/uur de netbeheerder voor het verwijderen van de gasaansluiting geen kosten in rekening brengt bij de aangeslotene."

Daar staat dus, dat de netbeheerder kosten in rekening mag brengen voor het verwijderen van een aansluiting ALS DE AANGESLOTENE DAARTOE VERZOEKT (nu nog gratis?). Dat is heel wat anders dan het opzeggen van de ATO. Leugen 2

Daarnaast: het zou wettelijk verplicht zijn een actief _/-\o_ 8)7 energiecontract te hebben op een "actieve" aansluiting. Fun fact: in de Begrippencode Gas komt de definitie van "actieve aansluiting" niet voor; ergo puur eigen verzinsel cq leugen 3.

Het wordt tijd om een gedegen klacht dan wel handhavingsverzoek in te dienen bij ACM, met een afschrift naar de juridische medewerkers van Enexis.

Sinds 2006 een warmtepomp met gesloten bodemsysteem, sinds midden 2019 6,6 kW panelen ZO, 3,2 kW panelen Z

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Aangifte van poging tot oplichting? Niet geschoten altijd mis, wellicht haal je de krant. Komt er eindelijk wat broodnodige media-aandacht, want de ACM is er niet voor ons, dat is allang duidelijk.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Glashelder schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 21:13:
Aangifte van poging tot oplichting? Niet geschoten altijd mis, wellicht haal je de krant. Komt er eindelijk wat broodnodige media-aandacht, want de ACM is er niet voor ons, dat is allang duidelijk.
Heb ik ook al een paar keer voorgesteld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06:28
overhyped schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 08:34:
[...]

niet doen, dat is alleen maar overbodig herrie schoppen.

Jouw plicht zit er op, contract is opgezegd en je gebruikt geen gas meer. Wat stedin met de meter doet is aan stedin. Blijkbaar vinden zij het acceptabel zoals de situatie is, prima.

Als jij wil dat de meter weggaat dat moet je het zelf aanvragen, als je wilt dat ie blijft moet je een leegstandscontract nemen.
Inmiddels al 2 dagen heen en weer aan het appen met stedin. Ze blijven wijzen op mijn aansluitingen of contract afsluiten en ik blijf continue herhalen dat de meter van hun is en hun spullen moeten komen ophalen. Ben benieuwd wanneer ze stoppen. Ik blijf volharden en wellicht moet ik aangeven dat de veiligheid in het gedrang komt als ze niets doen.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• overhyped
corsat schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 22:14:
[...]

Inmiddels al 2 dagen heen en weer aan het appen met stedin. Ze blijven wijzen op mijn aansluitingen of contract afsluiten en ik blijf continue herhalen dat de meter van hun is en hun spullen moeten komen ophalen. Ben benieuwd wanneer ze stoppen. Ik blijf volharden en wellicht moet ik aangeven dat de veiligheid in het gedrang komt als ze niets doen.
stedin hoeft helemaal hun spullen niet op te halen. Dat is aan stedin. Als je wilt dat stedin hun spullen ophaalt vraag je verwijdering aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kees-Jan
corsat schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 22:14:
[...]

zoals ik?

Stedin is via WhatsApp net zo eigenwijs... 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 16:42

Rzaan

Altijd zoekende

Ik heb via MijnAansluiting een verzoek bij Enexis igendiend voor het verwijderen van de gasmeter.
Zou gaan gebeuren in week 35 (1ste week september)
Belde met Vattenfall om mijn gascontract op te zeggen, maar zij gaven aan dat dit ingaat per verwijdering van de meter.
Kan toch gewoon nu al?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Dat kan gewoon ja. Ik zou zelf nooit bellen met een energieboer overigens. Probeer het bij mail, chat of post te houden (zwart op wit). Als ze dan tegensputteren kan je tegenwerpen dat je ze bedankt voor de ontvangstbevestiging en dat je niet meer gaat betalen voor gas nà de opzegtermijn.
Kees-Jan schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 06:08:
[...]

zoals ik?

Stedin is via WhatsApp net zo eigenwijs... 8)7
Je maakt er ook wel een wellis nietus spelletje van :p

Je kan ook verwijzen naar de rechtszaken en wat daar van tafel geveegd is. Maar sowieso ga je niets bereiken bij de eerste lijns. Die mensen zijn ingegraven met de barrièretroepen er vlak achter.

[ Voor 47% gewijzigd door Glashelder op 28-06-2023 10:03 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:06

Nhz

@bebopper Mooie reactie, nog mooier dat je een 'directe lijn' hebt met de advocaten van Enexis. Onze zaken lopen akelig gelijk op, maar ik heb nog geen reactie van een advocaat/jurist mogen ontvangen. Ik wacht (on)geduldig af hoe dit zich gaat vervolgen. :)

Groetjes

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15:59
Rzaan schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 09:52:
Ik heb via MijnAansluiting een verzoek bij Enexis igendiend voor het verwijderen van de gasmeter.
Belde met Vattenfall om mijn gascontract op te zeggen, maar zij gaven aan dat dit ingaat per verwijdering van de meter.
Kan toch gewoon nu al?
Ik zit met hetzelfde probleem bij Vattenfall.
Ben vanaf gisteren bezig om mijn gasleveringscontract op te zeggen maar ze geven bij ook aan dat ik eerst mijn meter moet laten verwijderen door Liander, wat een bs.
Ben nu aan het proberen mijn hele contract op te zeggen.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron321
Glashelder schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 09:57:
Dat kan gewoon ja. Ik zou zelf nooit bellen met een energieboer overigens. Probeer het bij mail, chat of post te houden (zwart op wit). Als ze dan tegensputteren kan je tegenwerpen dat je ze bedankt voor de ontvangstbevestiging en dat je niet meer gaat betalen voor gas nà de opzegtermijn.
Je betaald gewoon een termijn bedrag dus je kan niet zeggen ik betaal niet meer voor gas.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• phicoh
ron321 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 10:21:
Je betaald gewoon een termijn bedrag dus je kan niet zeggen ik betaal niet meer voor gas.
De ervaring is dat de meeste leveranciers wel inbinden als je duidelijke jurische taal gebruikt. Vooral als je ook vraagt om het email adres van de juridische afdeling zodat je die ook op de hoogte kan stellen van de weigering om de opzegging te verwerken.

De meeste mensen kunnen nu nog gemakkelijk stroom naar een andere leverancier verhuizen. En als dat rond is kan je de incasso van het voorschot van gas blokkeren.

Maar zover komt het eigenlijk nooit. Goed aangeven dat de energieleverancier illegaal bezig levert in het algemeen wel effect op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ron321
phicoh schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 10:27:
[...]

De ervaring is dat de meeste leveranciers wel inbinden als je duidelijke jurische taal gebruikt. Vooral als je ook vraagt om het email adres van de juridische afdeling zodat je die ook op de hoogte kan stellen van de weigering om de opzegging te verwerken.

De meeste mensen kunnen nu nog gemakkelijk stroom naar een andere leverancier verhuizen. En als dat rond is kan je de incasso van het voorschot van gas blokkeren.

Maar zover komt het eigenlijk nooit. Goed aangeven dat de energieleverancier illegaal bezig levert in het algemeen wel effect op.
Als het goed heb ik nu mijn hele contract opgezegd. Ik wacht even op de bevestiging daarvan.
Dan zoek ik wel een ander voor de stroom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19:38
Kan toch gewoon nu al?
Ja, dat kan zeker. Bij mij ging ‘t (bij Pure Energie) soepeltjes (per email):

======================
From: xxxxxx
Sent: Thursday,March 2,2023
To: info@pure-energie.nl
Subject: Gasaansluiting opzeggen

Bij deze zeg ik mijn gasaansluiting op. Ik heb inmiddels een opdracht gegeven aan Stedin om de gasaansluiting weg te halen maar dat gaat nog enige maanden duren, vandaar dat ik per direct mijn gasaansluiting opzeg. De eindmeterstand is xxxxxx, deze stand heb ik op 19-02-2023 ook doorgegeven via de website.

EAN meternummer: xxxxxxxxx.

Met vriendelijke groet,

vn an
Klantnummer xxxxxx
straat nr
pc plaats

=======================
Op 13 mrt. 2023, om 13:01 heeft Pure Energie <info@pure-energie.nl> het volgende geschreven:

Klantnummer: xxxxxxxx

Beste vn,

Dat willen en kunnen we zeker regelen.
Zou je ons dan wel de bevestiging van de netbeheerder willen toesturen dat de gasaansluiting gaat worden verwijderd? Dan gaan we de opzegging zo snel mogelijk voor je verwerken. 👍

Met vriendelijke groet,
xxxxxxx
Team Klantgeluk

=========================•
From: xxxxxxxx
Sent: Tuesday,March 14,2023 2:20 AM
To: info@pure-energie.nl
Subject: Re: Gascontract beëindigen

Goedendag,

Bijgesloten 2 emails, 1 met bevestiging aanvraag met aanvraagnummer bij mijnaansluiting.nl en Stedin, de ander met de opdrachtbevestiging van Stedin.

Met vriendelijke groet,

vn an

=========================
Van: Pure Energie <info@pure-energie.nl>
Datum: 15 maart 2023 om 08:49:23 CET
Aan: xxxxxxxx
Onderwerp: Bevestiging opzegging van je Pure Energie Gascontract

Klantnummer: XXXX

Beste vn,

Bedankt voor je bericht. Je Gascontract wordt beëindigd per 16-03-2023.

De doorgegeven meterstand hebben wij verwerkt.
Op basis van die meterstand zullen wij je eindafrekening opmaken. Deze ontvang je binnen zes weken.

Het Elektracontract loopt ongewijzigd door tot XX-XX-XXXX.

Met vriendelijke groet,
xxxxxxx
Team Klantgeluk

Hierna ontving ik een “vriendelijke” brief van Stedin, dat had ik al beschreven in deze post.

[ Voor 3% gewijzigd door blb4 op 28-06-2023 10:51 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:07
@blb4 Toch wel raar dat ook zij nog een bevestiging willen van de netbeheerder. Daar hebben ze helemaal niets mee te maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-09 21:36
Betaal je per 16-3-2023 dus ook geen vastrecht enzo meer?

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
Caelorum schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 10:53:
@blb4 Toch wel raar dat ook zij nog een bevestiging willen van de netbeheerder. Daar hebben ze helemaal niets mee te maken.
Dat is dus denk ik net ‘t verschil tussen de fundamentele Tweakers route of toch ‘t verzoek doen voor verwijdering (tegen € 0,—). Het moet ook zonder die bevestiging kunnen maar dan wordt ‘t al iets lastiger. Voor mij ook de reden geweest om voor de € 0 verwijderaanvraag te gaan, en ik wil die meter liefst ook wel redelijk vlotjes de deur uit. @Rzaan gaf ook aan dat hij die verwijderaanvraag ook gedaan heeft, dat is dus zelfde situatie.

[ Voor 34% gewijzigd door blb4 op 28-06-2023 11:11 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:34
Kan toch gewoon nu al?
Dat kan zeker nu al.

Blijkbaar behoort Vattenfall tot één van de bedrijven die moeilijk doen over iets wat ze gewoon MOETEN uitvoeren. Ik heb zelf ook bij mijnaansluiting.nl verwijdering aangevraagd (was planning week 24) en meteen daarna het gasdeel van mijn contract bij Energiedirect probleemloos kunnen beëindigen via de chat zonder vragen of wat dan ook. Was allemaal geen probleem.

Ik blijf echt geen vastrecht betalen omdat Liander voorlopig geen tijd heeft om de meter te verwijderen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• blb4
PCJR schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 10:53:
Betaal je per 16-3-2023 dus ook geen vastrecht enzo meer?
Klopt, ik heb eind maart afrekening ontvangen en betaal nu alleen nog voor elektriciteit en de elektriciteitsaansluiting.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tranquility
blb4 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 11:00:
Klopt, ik heb eind maart afrekening ontvangen en betaal nu alleen nog voor elektriciteit en de elektriciteitsaansluiting.
Hier precies hetzelfde. Einde gascontract per 24 mei en twee dagen later de eindafrekening ontvangen en het contract voor elektriciteit loopt gewoon door.

[ Voor 17% gewijzigd door Tranquility op 28-06-2023 11:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-09 21:36
Tranquility schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 11:02:
[...]

Hier precies hetzelfde. Einde gascontract per 24 mei en twee dagen later de eindafrekening ontvangen en het contract voor elektriciteit loopt gewoon door.
T gaat natuurlijk wel om de maandelijkse/jaarlijkse vastrechtkosten 8)

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-09 15:46
PCJR schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 11:21:
[...]

T gaat natuurlijk wel om de maandelijkse/jaarlijkse vastrechtkosten 8)
Ik weet niet precies wat je hiermee bedoelt, maar die vaste kosten worden bij de afrekening omgerekend naar kosten per dag.
Als je dus gas afsluit per datum X, krijg je even later een eindafrekening van alleen het gas deel. Hierop staat dan je gasverbruik tot datum X en de vaste kosten (leverancier en netbeheerder) van het gas deel tot datum X. Dat betaal je dan en ondertussen loopt het elektriciteits deel door.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
ron321 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 10:20:
[...] Ik zit met hetzelfde probleem bij Vattenfall.
Ben vanaf gisteren bezig om mijn gasleveringscontract op te zeggen maar ze geven bij ook aan dat ik eerst mijn meter moet laten verwijderen door Liander, wat een bs.
Niet proberen, doen! Met inachtname van de opzeg termijn, dan kan je ze bij iedere reactie bedanken voor de bevestiging, en dat je alle kosten voor het niet correct verwerken van de opzegging op ze zal verhalen.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
ron321 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 10:21:
[...] Je betaald gewoon een termijn bedrag dus je kan niet zeggen ik betaal niet meer voor gas.
Als je ergens een specificatie hebt kan dat wis en zeker wel, je storneert foute incasso's, blokkeert die eventueel verder, en maakt alleen het correcte bedrag over.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ron321
Ik heb de bevestiging van opzegging binnen.
Moet in nu zelf de ATO voor het gas opzeggen bij Liander of kan je dat zelf niet doen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@ron321 Dat heb je al gedaan op dezelfde manier als dat je hem hebt afgesloten. Zonder dat je het wist.
Al is het net iets beter om bij het opzeggen van je gas contract ook de ATO te vermelden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
ron321 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 11:45:
Ik heb de bevestiging van opzegging binnen.
Moet in nu zelf de ATO voor het gas opzeggen bij Liander of kan je dat zelf niet doen?
Had je je energie leverancier dan niet gemachtigd om de ato op te zeggen (zoals beschreven staat in het stappenplan)? Zo nee, dan zou ik dat alsnog doen via je energieleverancier.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ron321
onetime schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 11:48:
@ron321 Dat heb je al gedaan op dezelfde manier als dat je hem hebt afgesloten. Zonder dat je het wist.
Al is het net iets beter om bij het opzeggen van je gas contract ook de ATO te vermelden.
Ik kon bij Vattenfall dus niet alleen mijn gascontract opzeggen dus heb nu heel mijn contract opgezegd.
@KabouterSuper

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• simson0606
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 19-09 15:40
Kan toch gewoon nu al?
Dat kan zeker, ook bij vattenfall. ik heb het recentelijk nog opgezegd via de whatsapp. De communicatie ging niet super vlot, en ze verzochten mij om ook contact op te nemen met Liander. maar ze hebben het wel netjes opgezegd.

Ik had wel aangegeven dat ik mijn gascontract op wilde zeggen omdat Liander zo veel vertraging heeft, misschien kan je dat ook melden over Enexis.

[ Voor 10% gewijzigd door simson0606 op 28-06-2023 11:53 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tranquility
ron321 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 11:51:
Ik kon bij Vattenfall dus niet alleen mijn gascontract opzeggen dus heb nu heel mijn contract opgezegd.
@KabouterSuper
Goed gedaan, bij zo'n onwillige club kun je dan maar beter wegwezen. En voor stroom alleen zijn er veel betere deals te krijgen momenteel, zie het Energieleveranciers aanbiedingentopic. :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kiswum
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-09 15:59

Kiswum

Gadget reviewer

Bram-Bos schreef op maandag 26 juni 2023 @ 18:14:
[...]

@Wouter2403 en @onetime: Ik heb het al eerder gezegd: als jij een 0-euro offerte krijgt en vervolgens opdracht geeft n.a.v. die offerte dan is er een civielrechtelijke overeenkomst voor nul euro. Die kunnen ze niet achteraf opeens van een ander tarief voorzien, zonder jou de gelegenheid te geven de overeenkomst te ontbinden.
Op basis van deze reactie, is de aanvrager verantwoordelijk voor heel veel zaken en dingen moet aanleveren waar hij/zij eigenlijk geen verstand van heeft (zoals een grond onderzoek / tekening:
HellevUUr in "Gas de deur uit doen: Gratis!"

Je kunt een €0,- offerte krijgen en nu al beloven dat de factuur €0,- zal zijn voor de opdracht, geeft dat helaas nog geen garantie voor de toekomst of voor onvoorziene omstandigheden zoals zij het zelf beschrijven.

Je gaat namelijk automatisch akkoord met de voorwaarden als je de afsluiting zelf aanvraagt lijkt mij.
https://www.enexis.nl/algemene-voorwaarden
Rechten en plichten: Voorwaarden bij het uitvoeren van werkzaamheden

Artikel 20 Slotbepalingen: Voorwaarden voor het transport van energie (kleinverbruik)

Overigens ben ik onlangs gestart met de Tweakers route en ben nu ook bezig om een dossier op te bouwen. In de reactie van afgelopen dinsdag 27-06, lijkt het erop dat ze alles voor €0,- uit laten voeren, maar dan blijf ik wel de opdrachtgever.

Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kees-Jan
ron321 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 10:20:
[...]

Ik zit met hetzelfde probleem bij Vattenfall.
volgens de AV van vattenfall:
21.2. U kunt onze overeenkomst opzeggen op dezelfde wijze waarop
u de overeenkomst met ons afgesloten heeft: mondeling,
schriftelijk of digitaal. U moet hierbij rekening houden met
een opzegtermijn van dertig kalenderdagen. Wij kunnen ook
met u afspreken dat de opzegtermijn korter is dan dertig
kalenderdagen.

:O

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20:21
Kan toch gewoon nu al?
Moet gewoon nu al kunnen. Stedin gaf het zelfs aan: u moet zelf uw contract opzeggen. Nu doe ik dat zelf nog even niet, ook al is gisteren de aansluiting verwijderd. Anders loop ik nog een deel van mijn welkomstbonus mis...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Kees-Jan
KabouterSuper schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 11:50:
[...]

Had je je energie leverancier dan niet gemachtigd om de ato op te zeggen (zoals beschreven staat in het stappenplan)? Zo nee, dan zou ik dat alsnog doen via je energieleverancier.
Hoeft niet persé, gebeurd automatisch in het berichtenverkeer tussen energieleverancier en netbeheerder... :/

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

Template overgenomen van de TS

Dossier Kiswum

Netbeheerder: Enexis
Gas opgezegd op: 05-05-2023
Einddatum overeenkomst: 08-05-2023

Tijdlijn
#120-03-2023De start
#217-05-2023Brief ontvangen: Voorkom afsluiting van gas en/of stroom
#320-05-2023Ingelogd op het portaal uit de brief
#422-05-2023Ontvangen reactie Enexis op bericht portaal
#522-05-2023Vestuurde reactie naar Enexis om gas af te sluiten
#620-06-2023Ontvangen mail van Enexis, het duurt iets langer
#727-06-2023Reactie op "klacht" van #5
#801-08-2023De monteurs stonden voor een dichte deur
#901-08-2023Brief 1b wordt in werking gezet met een kleine aanpassing
#1002-08-2023Laatste bericht van Enexis, ter kennisgeving
#1105-08-2023Reactie op Enexis
#1212-09-2023Slotje en kostenoverzicht
#1319-09-2023Betwisten van de factuur
#1426-09-2023Enexis is van plan om het incasso traject door te zetten
#1503-10-2023Eerste aanmaning ontvangen van afdeling Debiteuren
#1603-10-2023Rechtsbijstand op de hoogte gesteld van deze casus
#1704-10-2023Afdeling Debiteuren op de hoogte gebracht van betwisting factuur
#1806-10-2023Reactie via voicemail en e-mail ontvangen
#1911-10-2023Afdeling Debiteuren nogmaals op de hoogte gebracht
#2017-10-2023Rechtsbijstand gesproken over de zaak
#2126-10-2023Laatste aanmaning en Verzoekkaart in de bus
#2209-11-2023Bosveld stuurt e-mail (brief nog onderweg)
#2310-11-2023Reactie naar Bosveld
#2405-12-2023Reactie van Bosveld blijft uit, ik bel even

Samenvatting van het dossier: Kiswum van het gas af
#120-03-2023
20-03-2023 - 16-05-2023
Warmtepomp geplaatst en gaandeweg afgesteld
Vooraf is alles zonder noemenswaardige problemen verlopen (alleen vertraging op de levering). Bestelling tot plaatsen van de warmtepomp nam ongeveer 10 maanden in beslag:

- Maart 2023 een Full-electric warmtepomp laten plaatsen, gaandeweg afgesteld en de gaskraan dichtgedraaid.
- Contract voor de stroom overgezet van EnergieDirect naar Greenchoice
- 4 mei: einde contract voor stroom bij EnergieDirect
- 5 mei: contract voor gas opgezegd via Energiedirect.nl. Gekozen voor verhuizing bij gebrek aan keuzes en daarna de juiste reden via de Chat doorgegeven. Namelijk dat we volledig elektrisch verwarmen en geen gas verbruiken.
Bevestiging van de gewenste einddatum levering gas: 8 mei 2023
- 16 mei: Meterstand voor het gas doorgegeven aan EnergieDirect.

#217-05-2023
Standaardbrief van Enexis ontvangen "Voorkom afsluiting van gas en/of stroom":
https://www.enexis.nl/statusenergie/status
1r is geen actief energiecontract bij ons bekend

Er is op dit moment geen energiecontract bekend op uw adres. U heeft aangegeven dat u nog geen contract heeft afgesloten met een energieleverancier. Als er geen energiecontract bekend is, starten wij een afsluitprocedure. Sluit een energiecontract af om afsluiting te voorkomen.

Vraag een energiecontract aan

- Zoek op internet naar een geschikte energieleverancier;
- Neem telefonisch contact op met de energieleverancier;
- Sluit een energiecontract af;
- Geef bij uw energieleverancier aan of u wilt afzien van de wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Dit kan de activatie van uw energiecontract versnellen.

Uw energieleverancier geeft uw contract aan ons door, daar hoeft u niets voor te doen. Dat gebeurt op het moment dat het contract daadwerkelijk ingaat. Zodra er een energiecontract bij ons bekend is, stoppen wij de afsluitprocedure.
#320-05-2023
Ingelogd op het portaal en de volgende reactie doorgegeven:
Wij zijn over gegaan naar een volledig elektrische warmtepomp, waardoor wij geen gebruik meer maken van gas. De levering van elektriciteit zal wel doorgaan en daarvoor is reeds een contract afgesloten. De gasaansluiting wordt hierdoor niet meer gebruikt in onze woning.
#422-05-2023
Reactie op bericht op het portaal:
Goedemorgen meneer Kiswum,

U geeft aan dat u geen gebruik meer maakt van de gas aansluiting daar u volledig overgestapt bent op volledige warmte pomp.
Daarvoor wil ik u verzoeken een verwijdering van de gas aansluiting aan te vragen via www.mijnaansluiting.nl
Na accordering van de offerte zal er een afspraak gemaakt worden om de gas aansluiting te verwijderen.
Ik hoop op uw medewerking en zie de verwijderingsaanvraag spoedig tegemoet.

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,

xxxxx
Medewerkster Consument
#522-05-2023
Het begin is gemaakt
Dit is mijn brief naar aanleiding van het bericht om de aansluiting zelf op te zeggen:
Geachte Mevrouw xxx

Op 22 mei 2023, heb ik van u (namens Enexis) een e-mail ontvangen om via www.mijnaansluiting.nl, een opdracht aan te maken om de gasafsluiting te laten verwijderen. Om moverende redenen ga ik daarvoor geen opdracht indienen.

Ik ben van harte bereid bent om mee te werken aan de werkzaamheden die Enexis wenst aan hun gasaansluiting, inclusief eventuele verwijdering. Ik geef nadrukkelijk geen opdracht tot deze werkzaamheden. Ik verwerp ook bij voorbaat enige vorm van kosten of schade voor deze werkzaamheden op initiatief van Enexis. Enexis is gehouden daar vijf dagen van tevoren een afspraak voor te maken op grond van artikel 4.1.2.5 van de Aansluit- en Transportcode Gas RNB.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Naam: Kiswum
Adres: xxxxxxx x
Postcode: xxxx xx xxxxxx
EAN-code: 1234567890
Gasmeternummer: G001234567890
Dossiernummer: xxxxxxx
#620-06-2023
Reactie Enexis, het duurt iets langer
Geachte heer, mevrouw,

Enige tijd geleden heeft u een klacht ingediend. Hiervoor heeft u een ontvangstbevestiging ontvangen, in de ontvangstbevestiging staat een termijn vermeld. Door grote drukte is het helaas niet mogelijk om binnen de genoemde termijn contact met u op te nemen. Onze excuses hiervoor.

Wij begrijpen dat het vervelend voor u is dat u langer moet wachten. U ontvangt van ons zo spoedig mogelijk een reactie, in ieder geval voor dinsdag 27 juni 2023.

Met vriendelijke groet,

Klachten en Claims
Klantenservice Enexis Netbeheer B.V.
#727-06-2023
Reactie op "klacht"
Beste meneer Kiswum,

Ik heb een e-mail ontvangen van mijn collega. Betreft het adres xxxxx x te xxxxx. Hierin geeft u aan dat u zelf geen opdracht wil geven tot verwijdering van de gas aansluiting. Ook geeft u aan dat u zich verwerpt op enige vorm van kosten of schade voor werkzaamheden op initiatief van Enexis Netbeheer. Ik stuur u deze mail om u verder te informeren.

ATO

De aansluit- en transportovereenkomst is een overeenkomst die uw energieleverancier met u afsluit namens ons. Hierin wordt benoemd dat er kosten in rekening worden gebracht voor afsluiting wanneer het energiecontract wordt opgezegd. Hoewel uw energiecontract opzegbaar is, is de ondertekende ATO dat niet.

Tarievencode

In artikel 2.9.2 van de tarievencode gas staat dat de netbeheerder kosten in rekening mag brengen bij het opzeggen van de aansluiting- en transportovereenkomst. Dit staat ook in artikel 2.4.1 van de tarievencode elektriciteit. Daarnaast is het wettelijk verplicht om op elke actieve aansluiting een actief energiecontract te hebben.

Verwijderen aansluiting

Op 1 maart 2021 is er een tijdelijke regeling ingegaan waarbij de kosten voor het verwijderen van de gasaansluiting volledig worden vergoed. Hierbij krijgt u 100% korting op de factuur. Dit betekent dat u zowel op de factuur als op de offerte, een kortingsregel ziet waarbij het eindbedrag € 0,- zal zijn.

Meer informatie over een eventuele verwijdering van de gasaansluiting kunt u vinden op onze website.

Ik begrijp dat dit niet het antwoord is waarop u heeft gehoopt maar vertrouw erop dat het standpunt van Enexis Netbeheer hierin helder is.

Vragen?

Heeft u nog vragen? Neem dan contact op met mij via telefoonnummer xxxxxxx van maandag tot en met vrijdag tussen 08.30 uur en 16.30 uur . Houd het ticketnummer bij de hand. U kunt ook reageren op deze e-mail.

Met vriendelijke groet,

xxxxxxx
Klachten & Claims
#801-08-2023
Monteurs stonden aan een gesloten deur. Men heeft zicht niet gehouden aan het wettelijke termijn van 5 dagen, om het gas af te sluiten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-eHTfrziWdm--k7k1O-RpNEzvB0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/ZHn8UlwuIYzwR0iG4ACBJ9Ar.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N_EQo31smmwKQNNdOfTcpvQKHu4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/FqRpbXXpCHy2aPDnz4muUWkd.png?f=fotoalbum_tile
#901-08-2023
Brief 1b wordt in werking gezet. Reactie op de brief die door de monteurs werd achtergelaten:
Geachte klachtenservice,

Op 27 juni 2023 ontving ik het onderstaande bericht namens xxx xxx. Hierin zijn geen vragen gesteld of afspraken gemaakt, maar zijn alleen de standpunten van Enexis gedeeld.

Op 22 mei 2023 heb ik u uitgenodigd om (mits het noodzakelijk is), vrijblijvend bij mij langs te komen om eventuele werkzaamheden tot de gasmeter uit te voeren. Hierbij heb ik aangegeven dat ik daarvoor minimaal vijf dagen vooraf van op de hoogte gebracht wil worden, doordat dit wettelijk is vastgesteld en ik mijn werkgever op de hoogte kan brengen van een verlofdag. Helaas heeft u daaraan tot op heden geen gehoor gegeven.

Vandaag, op 01 augustus 2023 ontving ik van u een brief op mijn adres (kenmerk: xxxxx), waarin u de ‘energiegebruiker(s) op dit adres’ er op wijst dat er bij u geen energieleverancier voor gas bekend is. In de brief spoort u mij aan een contract voor gas bij een energieleverancier af te sluiten, omdat u anders genoodzaakt bent om de gasaansluiting af te sluiten en de kosten daarvoor bij mij in rekening zult brengen.

Inderdaad heb ik op dit adres geen leveringscontract voor gas meer. Dat contract heb ik per 08-mei-2023 opgezegd bij EnergieDirect. Tegelijkertijd met die opzegging is EnergieDirect gemachtigd om namens mij de Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) op te zeggen bij Enexis, conform Artikel 3.6 van de Algemene Voorwaarden voor aansluiting en transport elektriciteit en gas voor kleinverbruikers (versie 2013).

Ik geef u alle gelegenheid de voor de beëindiging van de overeenkomst noodzakelijke handelingen te verrichten, conform artikel 3.2 van de Informatiecode Elektriciteit en Gas, waar het genoemde artikel 3.6 naar verwijst. Tien werkdagen na de hierboven genoemde opzeggingsdatum is de ATO in ieder geval beëindigd. Op dat moment hebben we dus ook geen contractuele relatie meer.

Ik zie geen enkele grond waarop ik verplicht zou zijn te betalen voor werkzaamheden waar ik geen opdracht toe heb gegeven. Noch in de ATO, noch in de Algemene Voorwaarden zijn afspraken te vinden over kosten die zonder voorafgaande opdracht of zonder verwijtbaar handelen in rekening zouden kunnen worden gebracht bij opzegging van de ATO op grond van artikel 3.6. En buiten dat er niet naar verwezen wordt in de ATO en de Algemene Voorwaarden, veronderstelt artikel 2.9.2 van de Tarievencode Gas ook nog eens een voorafgaande opdracht voordat kosten in rekening kunnen worden gebracht.

Ik wijs u in dit verband graag op twee recente vonnissen in twee volstrekt vergelijkbare zaken, namelijk die van de Rechtbank Noord-Nederland (ECLI:NL:RBNNE:2020:2734; 4-aug-20) en die van de Rechtbank Midden-Nederland (ECLI:NL:RBGEL:2021:774; 10-feb-21). Zowel de inhoudelijke gronden voor de afwijzing van de vorderingen van de netbeheerders in kwestie, als de te late ter handstelling van de AV zijn in mijn geval van toepassing. Daarnaast wijs ik u er op dat ook de Autoriteit Consument & Markt (ACM) eind 2020 in het Ontwerp-Codebesluit verdeling verwijderkosten gasaansluiting (ACM/UIT/542181, rn. 19) duidelijk maakte dat “de netbeheerder bij het beëindigen van een aansluitovereenkomst geen grondslag heeft om kosten voor het verwijderen van de gasaansluiting in rekening te brengen als de aangeslotene niet heeft verzocht om verwijdering van de gasaansluiting.”

U bent overigens van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht. Het initiatief daartoe ligt bij u, vindt ook de kantonrechter (ECLI:NL:RBOBR:2020:6862). Het is immers uw gasaansluiting, en uw verantwoordelijkheid. Ik benadruk dat ik daar geen opdracht toe geef, en daarom ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren.

Met vriendelijke groet,

Kiswum
Adres
Telefoonnummer
#1002-08-2023
Laatste bericht ter kennisgeving
Beste heer Kiswum,

Uw standpunt is duidelijk. In eerder contact wat er is geweest heb ik u ook ons standpunt en werkwijze uit proberen te leggen. Graag verwijs ik u hier dan ook naar door, hier wijken wij niet vanaf. Mocht u geen leveringscontract afsluiten of een verwijdering aanvragen zal u worden afgesloten. De daarbij horende kosten zijn voor uw rekening. Ik kan hierin helaas niks voor u betekenen. Ik zal dan ook verdere correspondentie ter kennisgeving aannemen.

Ik wens u een prettige dag.

Met vriendelijke groet,

XXX XXX
Klachten & Claims
Klantenservice Enexis
#1105-08-2023
Reactie op het laatste bericht
Beste xxx xxx,

Bedankt voor uw reactie. Doordat wij volledig over zijn naar een full-electric warmtepomp, zal een gasaansluiting niet nodig zijn, dit geldt uiteraard ook voor een contract voor een gasaansluiting. Het doorsturen van een rekening zal daardoor ook niet nodig zijn, doordat wij de dienst niet meer wensen.
Wij zullen de apparatuur van Enexis laten hangen waar het nu is en mocht Enexis deze apparatuur willen verwijderen, dan zijn zij van harte welkom om dit op eigen initiatief op te halen.

Wij zullen ons volledig aan de huidige wetgeving houden en gaan er vanuit dat Enexis zich daar ook volledig aan zal houden.

Doordat dit bericht geen nieuwe informatie bevat, is het geen probleem als dit slechts ter kennisgeving wordt ontvangen.

Met vriendelijke groet,
Kiswum
#1212-09-2023
2 monteurs kwamen op dinsdag 12 september bij ons langs. Hierover hebben wij geen bericht ontvangen, maar mijn vrouw was op de hoogte van dit soort onaangekondigde bezoekjes.
Gelukkig was ze op dat moment thuis, waardoor de monteurs uit opdracht van Enexis, een slotje konden plaatsen.
Bij het weglopen, lieten ze nog een brief achter met de gevolgen als je weer aangesloten wilde worden op gas.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DTFp_1lR6xbD4yrBZ1fCZ8i18ns=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uEEYYADxL1fDJMIPf8fqgmG3.jpg?f=fotoalbum_mediumAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v5nPeiD4r4BODYpENhY8rlcHXfQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CErBElUzMw6vzBnZgDuI1WWb.jpg?f=fotoalbum_medium
#1319-09-2023
Ik had hierover nog geen brief geschreven, aangezien ik nergens een opdracht voor gaf. Tevens hoeft de meter van ons niet weg, maar mag hij gerust afsgesloten blijven staan.

Op 19 september kwam een factuur voor het plaatsen van het slotje. Ik zal deze factuur betwisten, doordat wij niet de opdrachtgevers zijn. Zie voorbeeldbrief 3. Deze heb ik een beetje aangepast/gepersonaliseerd:
Factuurnummer: xxx
Debiteurennummer: xxx
Betreft: Betwisting Factuur

Geachte medewerker,

Op 19 september 2023 ontving ik van u een factuur (fact. nr. xxxx d.d 14-09-2023) betreffende de kosten voor “Het afsluiten van uw gasafsluiting d.d 12-09-2023” op mijn adres, te weten xx x, xxxx XX te xxx.

Deze werkzaamheden zijn uitgevoerd zonder dat ik daartoe opdracht heb gegeven, maar geheel op initiatief van Enexis. Hierbij heeft u op 12 september toegang tot ons pand gekregen, ondanks dat u op grond van artikel 4.1.2.5 van de Aansluit- en Transportcode Gas RNB verplicht bent om minimaal 5 dagen vooraf, een afspraak met mij in te plannen. Vooraf hebben wij geen e-mail van u ontvangen waarin werd aangegeven wanneer u de gasmeter zou willen afsluiten. Desondanks, heeft mijn vrouw uw collega’s alle gelegenheid gegeven om de werkzaamheden uit te voeren (plaatsen van een slot), aangezien de gasaansluiting uw eigendom en uw verantwoordelijkheid is. Daarbij is ook nogmaals benoemd dat dit niet uit opdracht van ons is, maar uit opdracht van Enexis.

Ik betwist de factuur en zal niet overgaan tot betaling, aangezien de grondslag voor uw vordering ontbreekt. Ik heb geen opdracht gegeven, de Aansluit- en Transportovereenkomst is al op 8 mei 2023 beëindigd, samen met het contract voor ons gas, waardoor de Algemene Voorwaarden dus niet meer gelden. Daarnaast biedt de Tarievencode Gas geen zelfstandige grondslag voor een betalingsverplichting aan mijn kant. Dit is op 1 augustus 2023 schriftelijk naar uw team verstuurd.

Ik wijs u er verder op dat mijn situatie volstrekt vergelijkbaar is met de zaak van twee gasverlaters uit Meppel (ECLI:NL:RBNNE:2020:2734; 4-aug-20) en Laag Soeren (ECLI:NL:RBGEL:2021:774; 10-feb-21), die door de rechtbank beide keren in het gelijk werden gesteld. Zowel de inhoudelijke gronden voor de afwijzing van de vordering van de netbeheerder, als de te late ter handstelling van de AV zijn ook in mijn geval van toepassing.

Daarnaast wijs ik u er op dat ook de Autoriteit Consument & Markt (ACM) eind 2020 in het Ontwerp-Codebesluit verdeling verwijderkosten gasaansluiting (ACM/UIT/542181, rn. 19) duidelijk maakte dat “de netbeheerder bij het beëindigen van een aansluitovereenkomst geen grondslag heeft om kosten voor het verwijderen van de gasaansluiting in rekening te brengen als de aangeslotene niet heeft verzocht om verwijdering van de gasaansluiting.”

Voor de goede orde: aangezien ik de factuur betwist is het ook zinloos om een incassotraject te starten. Buitengerechtelijk gemaakte incassokosten verwerp ik bij voorbaat. Tevens heeft het geen nut om ons aan te sporen om een gascontract af te laten sluiten, doordat gas in onze woning volledig wordt opgevangen door het gebruik een volledig elektrische warmtepomp en wordt er al jaren gekookt met inductie. Het warm water en de verwarming wordt verzorgd via de elektrische warmtepomp en sinds 8 mei 2023 niet meer via gas.

Ik verzoek u tot slot uw vordering in te trekken, de door u verzonden factuur te crediteren en in mijn dossier op te laten nemen dat onze woning niet meer met gas wordt verwarmt, maar volledig door middel van een warmtepomp.

Met vriendelijke groet,

Kiswum
xxx x
xxxx XX xx
Kiswum mailadres
#1426-09-2023
Enexis is van plan om het incasso traject door te zetten. Ondanks dat wij geen gas meer nodig hebben, geen gas verbruiken en er geen contract is, is Enexis van mening dat wij moeten opdraaien voor de huidige en toekomstige kosten.
Beste Kiswum,

Op 12 september 2023 is de gasaansluiting op het adres XXX x in xxx afgesloten. U heeft hiervoor de factuur (factuurnummer xxxxxx) ontvangen, maar deze betwist u. U bent niet van plan om de factuur te betalen en vraagt ons om deze te crediteren. Daarnaast verzoekt u ons om in uw dossier te vermelden dat uw woning volledig middels een warmtepomp wordt verwarmt. Graag informeer ik u over de afhandeling van uw verzoeken.

Factuur
In ons systeem zie ik dat er voorafgaande aan de afsluiting er meerdere malen contact met u is geweest. Hierin zijn de mogelijkheden voor wat betreft de gasaansluiting met u besproken en de gevolgen wanneer u geen energiecontract afsluit of een gratis verwijdering aanvraagt. Ik ga dan ook niet in op alle verwijzingen in uw bericht. U wist van tevoren dat u een factuur zou ontvangen voor het afsluiten van de gasaansluiting. In uw bericht geeft u aan dat het zinloos om een incassotraject te starten omdat u de factuur betwist. Bij deze laat ik u weten dat Enexis Netbeheer het incassotraject niet zal stopzetten en de factuur betaald dient te worden. Ik kan hierin helaas niets voor u betekenen. Verdere correspondentie hierover kan ik dan ook enkel ter kennisgeving aannemen.

Warmtepomp
Het is bij ons bekend dat u uw woning volledig verwarmt middels een warmtepomp. Dit staat in uw dossier.

Ik vertrouw erop u te hebben geïnformeerd over de factuur, het incassotraject en uw dossier en wens u nog een fijne dag toe.

Contact
Mocht u nog vragen hebben dan bereikt u mij op xxxx (extra informatie betreft de contactmogelijkheden).
Als u belt, wilt u dan het ticketnummer bij de hand houden dat in de onderwerpregel van deze e-mail staat? Dan kan ik u sneller helpen. Via e-mail bereikt u mij door deze e-mail te beantwoorden.

Met vriendelijke groet,

XXX
Klachten & Claims
#1503-10-2023
Enexis heeft de onderstaande aanmaning doorgestuurd.
Geachte heer of mevrouw,

Enige tijd geleden hebt u één of meerdere facturen van ons ontvangen. De uiterste betaaldatum is voorbij, maar wij hebben geen betaling van u ontvangen.

Graag ontvangen wij het onderstaande bedrag voor 19 oktober 2023 op onze rekening. Voor de betaling van dit bedrag kunt u gebruik maken van de betaallink in deze email. U betaalt hiermee snel, gemakkelijk en veilig via iDEAL. Hiermee voorkomt u verdere incassomaatregelen en aanvullende kosten.
#1603-10-2023
Ik heb mijn rechtsbijstandsverzekering (valt onder de Achmea groep) alvast op de hoogte gesteld van deze casus, zodat ik (wanneer dat nodig is), de juiste juridische stappen kan zetten.
#1704-10-2023
Reactie verstuurd naar de debiteuren afdeling.
Factuurnummer / Uw Kenmerk: xxxxxx
Debiteurennummer: xxxxxx
Betreft: Betwisting Factuur

Geachte medewerker,

Op 19 september 2023 ontving ik van u een factuur (fact. nr. xxxxxx d.d 14-09-2023) betreffende de kosten voor “Het afsluiten van uw gasafsluiting d.d 12-09-2023” op mijn huisadres. Op dezelfde dag heb ik deze factuur betwist en ontving ik op 26 september van uw Klachtenafdeling daarover een reactie.

De werkzaamheden die u heeft laten uitvoeren, zijn gedaan zonder dat ik daarvoor een opdracht heb gegeven. Dit was een opdracht vanuit Enexis. Hierbij hebben uw collega's / ingehuurde partner een slot op onze gasmeter geplaatst, doordat wij hebben aangegeven dat wij geen gas meer zullen te gebruiken.

Hierbij wil ik nogmaals aangeven dat ik die factuur betwist en niet over zal gaan tot betaling, aangezien de grondslag voor uw vordering tot op heden ontbreekt. Wettelijke artikelen gaan vóór interne procedures.

Hieronder een korte herhaling dat ik reeds naar de Klachtenafdeling heb verstuurd:

Ik heb geen opdracht gegeven, de Aansluit- en Transportovereenkomst is al op 8 mei 2023 beëindigd, samen met het contract voor ons gas, waardoor de Algemene Voorwaarden niet meer gelden. Daarnaast biedt de Tarievencode Gas geen zelfstandige grondslag voor een betalingsverplichting aan mijn kant. Dit is op 1 augustus 2023 schriftelijk naar uw team verstuurd.

Ik wijs u er verder op dat mijn situatie volstrekt vergelijkbaar is met de zaak van twee gasverlaters uit Meppel (ECLI:NL:RBNNE:2020:2734; 4-aug-20) en Laag Soeren (ECLI:NL:RBGEL:2021:774; 10-feb-21), die door de rechtbank beide keren in het gelijk werden gesteld. Zowel de inhoudelijke gronden voor de afwijzing van de vordering van de netbeheerder, als de te late ter handstelling van de AV zijn ook in mijn geval van toepassing.

Daarnaast wijs ik u er op dat ook de Autoriteit Consument & Markt (ACM) eind 2020 in het Ontwerp-Codebesluit verdeling verwijderkosten gasaansluiting (ACM/UIT/542181, rn. 19) duidelijk maakte dat “de netbeheerder bij het beëindigen van een aansluitovereenkomst geen grondslag heeft om kosten voor het verwijderen van de gasaansluiting in rekening te brengen als de aangeslotene niet heeft verzocht om verwijdering van de gasaansluiting.”

Dit is ons geval voor 100% van toepassing. Het verwijderen of het aanbrengen van een slot op de gasmeter, is geen reden om een factuur naar de consument te versturen. Dit zijn kosten die voor rekening zijn van de opdrachtgever. In dit geval is Enexis zelf de opdrachtgever. Het dwingen van een consument om een keuze voor een gascontract te maken voor een gasloze woning, is geen reden om een consument te dwingen om de factuur van uw eigen opdracht te betalen.

Voor de goede orde: aangezien ik de factuur betwist is het ook zinloos om het incassotraject door te zetten. Buitengerechtelijk gemaakte incassokosten verwerp ik bij voorbaat. Tevens heeft het geen nut om ons aan te sporen om een gascontract af te laten sluiten, doordat onze woning volledig gasloos is.

Mocht u van mening zijn dat er een nieuw wetsartikel bestaat waarin staat aangegeven dat een consument altijd verplicht is om een gasaansluiting te hebben of ten alle tijden op zou draaien voor de kosten nadat is gebleken dat een gasaansluiting niet meer noodzakelijk is, dan zie ik dat graag tegemoet. Aangezien een gasleiding maximaal 12 maanden inactief mag blijven, blijft u van harte welkom om werkzaamheden uit te voeren op uw eigen apparatuur. Hierbij moet nog wel worden gelet op artikel 4.1.2.5 van de Aansluit- en Transportcode Gas RNB, om minimaal 5 dagen vooraf een afspraak met mij in te plannen. Enexis heeft zich daar tot op heden nog geen enkele keer aan gehouden.

Tot slot, verzoek ik u om uw vordering in te trekken en de door u verzonden factuur te crediteren en het traject geheel af te sluiten.

Met vriendelijke groet,

Kiswum

Adres
E-mail adres
#1804-10-2023
Reactie via voicemail en e-mail ontvangen. Hierbij wordt verwezen naar de informatie van de Klachten afdeling.
Geachte Kiswum,

Naar aanleiding van uw ontvangen email heb ik geprobeerd u vandaag telefonisch te bereiken.
Mijn collega afdeling Klachten heeft u op 26 september 2023 per email nadere toelichting gegeven. (zie bijgaand) Ik stel u in de gelegenheid om factuur xxxx ( afsluitkosten ) op korte termijn aan ons te voldoen, hopende u hiermede te hebben geinformeerd.

Meer informatie?
Neem dan contact op met onze klantenservice op werkdagen van 08.00 uur tot 17.00 uur. Het telefoonnummer is 088 857 70 00. U kunt ons ook mailen via debiteuren.netwerk@enexis.nl.

Met vriendelijke groet,

xxxxx
Medewerker Consument Incasso
Afdeling Operations / Consument Incasso
Enexis Netbeheer B.V.
#1904-10-2023
Afdeling Debiteuren nogmaals op de hoogte gebracht. Vooralsnog blijven we in rondjes draaien en het standaard proces is in gang gezet.
Dit keer een korte reactie gegeven op het ontvangen bericht en de uitgestipelde route weergegeven.
Geachte Enexis,

Via deze weg wil ik laten weten dat ik uw voicemailbericht en e-mail heb ontvangen.

Zowel uw afdeling als de Klachtenafdeling hebben tot op heden nog niet kunnen overleggen waarom kosten zijn gemaakt voor een opdracht die niet van mij afkomstig is.
Ik wijs u en de Klachten afdeling dan ook op de eerder aangegeven feiten en redenen waarom ik van mening ben dat een factuur en aanmaning niet gepast zijn in deze situatie en dat de betwiste factuur niet betaald zal worden.

Ik verwacht dat de route als volgt zal gaan en hiervan heb ik tientallen soortgelijke gevallen van voorbij zien komen in de afgelopen jaren:
U zal nog een aanmaning sturen -> Incassobureau Bosveld zal worden ingeschakeld -> Ik overhandig mijn dossier en zal daarbij refereren aan tientallen andere dossiers van mede gedeputeerden gasverlaters -> Bosveld zal de opdracht weer teruggeven aan Enexis op basis van een betwiste factuur en door de eerdere rechtzaken die in het nadeel waren van de netbeheerder.

Uiteraard blijft Enexis welkom om eventuele werkzaamheden of aanpassingen op haar apparatuur bij onze woning uit te voeren. Houd hierbij rekening dat het verzoek wettelijk minimaal vijf werkdagen voor de werkzaamheden aangevraagd dient te worden.

Met vriendelijke groet,
Kiswum
#1904-10-2023
Afdeling Debiteuren nogmaals op de hoogte gebracht. Vooralsnog blijven we in rondjes draaien en het standaard proces is in gang gezet.
Dit keer een korte reactie gegeven op het ontvangen bericht en de uitgestipelde route weergegeven.
Geachte Enexis,

Via deze weg wil ik laten weten dat ik uw voicemailbericht en e-mail heb ontvangen.

Zowel uw afdeling als de Klachtenafdeling hebben tot op heden nog niet kunnen overleggen waarom kosten zijn gemaakt voor een opdracht die niet van mij afkomstig is.
Ik wijs u en de Klachten afdeling dan ook op de eerder aangegeven feiten en redenen waarom ik van mening ben dat een factuur en aanmaning niet gepast zijn in deze situatie en dat de betwiste factuur niet betaald zal worden.

Ik verwacht dat de route als volgt zal gaan en hiervan heb ik tientallen soortgelijke gevallen van voorbij zien komen in de afgelopen jaren:
U zal nog een aanmaning sturen -> Incassobureau Bosveld zal worden ingeschakeld -> Ik overhandig mijn dossier en zal daarbij refereren aan tientallen andere dossiers van mede gedeputeerden gasverlaters -> Bosveld zal de opdracht weer teruggeven aan Enexis op basis van een betwiste factuur en door de eerdere rechtzaken die in het nadeel waren van de netbeheerder.

Uiteraard blijft Enexis welkom om eventuele werkzaamheden of aanpassingen op haar apparatuur bij onze woning uit te voeren. Houd hierbij rekening dat het verzoek wettelijk minimaal vijf werkdagen voor de werkzaamheden aangevraagd dient te worden.

Met vriendelijke groet,
Kiswum
#2017-10-2023
Ik heb de Rechtsbijstand gesproken over mijn dossier bij Enexis en de situatie uitgelegd. Ik heb aangegeven mijn dossier vooral een aankondiging was op iets wat mogelijk in de toekomst nodig kan zijn, maar nog niet aan de orde is. Het is namelijk nog niet tot een rechtszaak gekomen. In eerste instantie was het advies: Met Protest betalen en daarna bekijken of ik eruit kan komen met Enexis.

Hierop heb ik aangegeven dat ik in mijn recht sta en dat er tientallen dossiers op dit platform zijn met mensen die tegen hetzelfde probleem aanlopen. Hierbij zijn zelfs enkele rechtszaken gevoerd en daarbij stond de particulier in zijn recht. In 99% van de gevallen gaf de deurwaarder de zaak terug aan de netbeheerder.
De uitkomst van het gesprek was dat ik mijn dossier verder mocht aanvullen met de genoemde rechtzaken en dat het dossier on hold gezet zal worden gezet.
#2126-10-2023
De laatste aanmaning is ontvangen en tevens waren toevallig ook 2 monteurs bij mij aan de deur. Zij hebben een Verzoekkaart achtergelaten met de mededeling: controle elektriciteits-/gasmeter.

Doordat ik niet kan thuiswerken en overdag gewoon aan het werk ben, kan ik de onaangekondigde monteurs helaas niet verwelkomen. Mijn vrouw was op dat moment ook niet thuis om de monteurs een kop koffie aan te bieden.
Beste Enexis,

Via deze weg wil ik doorgeven dat ik uw laatste nota heb ontvangen en dat ik nog 100% achter het besluit sta en tevens volledig in het recht sta om de betwiste factuur niet te betalen.
Tot op heden heeft u op geen enkele manier kunnen aantonen dat ik verplicht ben om werkzaamheden op uw eigen apparatuur te betalen als ik daarvoor geen opdracht heb gegeven. Tevens stond Enexis vandaag bij mij aan de deur terwijl ik niet thuis was. Volgens de wet bent u verplicht om minimaal vijf werkdagen vooraf contact met mij op te nemen. Helaas is dit nu de derde keer achter elkaar dat u dat niet heeft gedaan. Als ik thuis was, dan had ik uw collega's uiteraard graag verder geholpen. Op de verzoekkaart dat is achtergelaten, is aangegeven dat er een controle moet plaatsvinden op de elektriciteits-/gasmeter en dat dit te maken heeft met mijn dossier / uw kenmerk: xxxxxxx.

Mocht u de zaak hierna alsnog willen doorzetten naar Bosveld, dan zal de volledige correspondentie netjes worden overgedragen aan hen, zodat ze het volledige dossier in handen hebben.
Als u afziet van de onterechte factuur, dan zie ik dat graag tegemoet.

Mocht u vragen hebben of een afspraak aan huis wil inplannen om aan werkzaamheden op uw apparatuur uit te voeren, dan kan dit per mail of schriftelijk worden aangevraagd.

Met vriendelijke groet,
Kiswum
#2209-11-2023
Bosveld is ingeschakeld en hebben mij zowel via de e-mail als post aangeschreven. De post is nog onderweg.
Amersfoort, 9 november 2023,

Geachte heer, mevrouw,

Wij verwijzen u graag naar de bijlage welke vandaag eveneens per post aan u is verzonden.

Met vriendelijke groet,

Bosveld Incasso en Gerechtsdeurwaarders
Bijlage:
Dossiernummer : xxxxx
Inzake : Enexis B.V. (CI)/Kiswum

Amersfoort, 09 november 2023

Geachte heer, mevrouw,

Onze cliënte, de besloten vennootschap Enexis Netbeheer B.V., gevestigd en kantoorhoudende te S-HERTOGENBOSCHheeft ons verzocht de nog openstaande factuur in behandeling te nemen, omdat de betalingstermijn inmiddels is verstreken. Het betreft hier verrichte werkzaamheden.

De vordering is als volgt gespecificeerd:

Hoofdsom € 163,76
Rente berekend tot 09-11-2023 € 0,70
Rente vanaf 09-11-2023 P.M.
Incassokosten € 40,00
----------------------
Totaal € 204,46 + P.M.

Het verschuldigde bedrag van €204,46 dient uiterlijk op donderdag 16 november 2023 op onze rekening te staan. U kunt uw betaling veilig en snel overmaken via iDEAL. Ga hiervoor naar https://www.bosveld.nl/betalen. U kunt uw betaling eventueel ook overmaken naar rekeningnummer xxxxxxx ten name van Bosveld Incasso en Gerechtsdeurwaarders te Amersfoort. Vermeld in dat geval bij uw betaling dossiernummer xxxxxx en achternaam xxxxxx.

Lukt het u niet om het bedrag in één keer te betalen? Neem dan vóór donderdag 16 november 2023 contact met ons op om een afspraak te maken over de betaling via xxxx@bosveld.nl of rechtstreeks via 033 - 4700000.
Betaalt u niet volledig en neemt u óók geen contact met ons op, dan zullen wij helaas de incassoprocedure moeten voortzetten.

Hoogachtend,

Bosveld Incasso en Gerechtsdeurwaarders
#2310-11-2023
Hieronder volgt mijn reactie die ik naar Bosveld heb vestuurd. Met dank aan o.a. aan @Bram-Bos voor het samenstellen van de basis voor deze brief.
Geachte medewerker,

Op 9 november 2023 ontvingen wij van u een e-mail met Mapnummer: xxxxx en Referentie opdrachtgever: xxxxx. In dat bericht vordert u een bedrag van €204,46, samengesteld uit het bedrag op de factuur van Enexis, aangevuld met de door jullie berekende rente en incassokosten.

Ik heb Enexis echter al meerdere malen laten weten dat wij deze factuur betwisten. Dit was op 19 september 2023 en nogmaals na de eerste aanmaning op 04 oktober 2023. Dit was gedaan op fundamentele redenen die ik ook al uitgebreid uit de doeken hebben gedaan richting Enexis, en die Enexis nimmer heeft weerlegd.

Enexis heeft de betreffende werkzaamheden geheel op eigen initiatief uitgevoerd. Daar ligt geen opdracht van onze kant aan ten grondslag, noch een stilzwijgend tot stand gekomen overeenkomst. Enexis heeft ook geen andere overtuigende grondslag voor haar factuur kunnen overleggen. Wellcht komt dit bekend voor bij u, doordat tientallen Nederlanders op dezelfde wijze door Enexis worden benadeeld.

Na twee recente vonnissen van de kantonrechtbank (ECLI:NL:RBNNE:2020:2734 d.d. 4-8-2020 en ECLI:NL:RBGEL:2021:774 d.d. 10-2-2021) die ons standpunt volledig ondersteunen, verwacht ik die overtuigende grondslag eigenlijk ook niet meer van Enexis.

Ik mag verwachten dat u alle correspondentie heeft tussen Enexis en mij inclusief de betwisting. Hierin is te zien dat Enexis nooit inhoudelijk op mijn uitgebreide betwisting ingegaan of met een wettelijk artikel kan aantonen dat zij deze factuur mochten sturen. Tevens zult u zien dat uw klant drie keer de wet heeft overtreden door onaangekondigd bij ons langs te komen voor werkzaamheden. Wettelijk moeten zijn een afspraak minimaal vijf dagen vooraf met mij inplannen. Dit hebben zij nimmer gedaan.

Nu de factuur evident betwist is, is er sowieso geen grondslag om buitengerechtelijke incassokosten in rekening te brengen. Ik wil u dan ook adviseren om het dossier bij uw cliënt Enexis terug te leggen en vervolgens mijn dossier af te sluiten.

Mocht u dat niet doen, dan is het misschien wel goed om te weten dat wij enkele van de vele mensen ben, die op inhoudelijke gronden betwisten dat de netbeheerder kosten in rekening mag brengen bij ongevraagde fysieke afsluiting of verwijdering van de gasaansluiting. U heeft zulke zaken eerder op uw bord gehad en tientallen dossiers zijn bij mij bekend en hebben allen dezelfde uitkomst.

Mocht u de zaak alsnog doorzetten en niet direct willen terugsturen, dan verzoek ik het volgende:
We kunnen natuurlijk weer van voren af aan beginnen, maar misschien kunnen we -in deze wetenschap- het werk voor u en ons verlichten door direct ter zake te komen.

Ik verzoek u in dat geval om ons per ommegaande, doch uiterlijk binnen vijf werkdagen het volgende toe te sturen:

- Een nauwkeurige grondslag voor, of wettelijke onderbouwing (met concrete wetsartikelen) van de vordering van uw cliënt.
- Een nauwkeurige specificatie van uw werkzaamheden die tot de opgevoerde incassokosten zijn gekomen.
- Een kopie van het dossier in mijn zaak, zoals dat aan u is overgedragen door Enexis, zodat ik kan nagaan of u over de volledige eerdere correspondentie met Enexis beschikt.

Met vriendelijke groet,

Kiswum
#2405-12-2023
De reactie van Bosveld blijft uit. Ik heb besloten om ze te bellen om na te vragen wat de status is van het dossier en of ze dit ook schriftelijk kunnen toelichten.

Via een bandje krijg ik te horen dat mijn dossier is afgesloten. Op het bandje wordt ook aangegeven dat ik dit per e-mail bevestigd zal krijgen.
Enkele minuten later kreeg ik inderdaad het mooi resultaat terug. Bosveld heeft het dossier afgesloten. Ik weet niet waarom dat is gebeurd, maar ik verwacht dat Enexis hiervoor nog wel onaangekondigd op de stoep zal staan.
Dossiernummer
xxxxx

Omschrijving
Enexis Netbeheer B.V.

Bedrag
€ 205,0
Geachte heer/mevrouw Kiswum,

Hierbij bevestigen wij dat het dossier met dossiernummer xxxxx is gesloten.

Met vriendelijke groet,

Bosveld Incasso & Gerechtsdeurwaarders

Het bericht wordt gaandeweg aangepast na elke reactie. Tenzij dit niet meer mogelijk blijkt door een aanpassing vanuit Tweakers. Vanaf 2 oktober 2023 kan dit bericht niet meer worden aangepast.
.plan: Stemmen op deals en maximale wijzigtijd forum - Development-iteratie #269

Vanwege eventuele kosten voor eigen rekening en risico's die op mijn bordje komen te liggen, lijkt het mij niet verstandig om de meter zelf af te laten sluiten. Het initiatief moet hierbij bij de eigenaar van de meter blijven: De netbeheerder. Bij schade, bodemonderzoek, afspraak die opgeschort moet worden, etc. is de opdrachtgever de risicohouder.

[ Voor 132% gewijzigd door Kiswum op 05-12-2023 11:38 . Reden: Nieuwe correspondentie toegevoegd ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bebopper

bebopper

Kiswum schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 15:20:

Dossier Kiswum

Tijdlijn
#120-03-2023De start

#120-03-2023
20-03-2023 - 16-05-2023
Vooraf is alles zonder noemenswaardige problemen verlopen (alleen vertraging op de levering). Bestelling tot plaatsen van de warmtepomp nam ongeveer 10 maanden in beslag:

- Maart 2023 een Full-electric warmtepomp laten plaatsen, gaandeweg afgesteld en de gaskraan dichtgedraaid.
- 5 mei: contract voor gas opgezegd via Energiedirect.nl. Gekozen voor verhuizing bij gebrek aan keuzes en daarna de juiste reden via de Chat doorgegeven. Namelijk dat we volledig elektrisch verwarmen en geen gas verbruiken.

#217-05-2023

[...]

#320-05-2023

[...]

#422-05-2023

[...]

#522-05-2023
Het begin is gemaakt
Dit is mijn brief naar aanleiding van het bericht om de aansluiting zelf op te zeggen:

[...]

#620-06-2023

[...]

#727-06-2023
Reactie op "klacht"

[...]

Het bericht is zojuist aangemaakt en wordt gaandeweg aangepast na elke reactie.

Vanwege eventuele kosten voor eigen rekening en risico's die op mijn bordje komen te liggen, lijkt het mij niet verstandig om de meter zelf af te laten sluiten. Het initiatief moet hierbij bij de eigenaar van de meter blijven: De netbeheerder. Bij schade, bodemonderzoek, afspraak die opgeschort moet worden, etc. is de opdrachtgever de risicohouder.
zie: HellevUUr in "Gas de deur uit doen: Gratis!"
Die laatste reactie is 100% hetzelfde als de reactie die ik heb gekregen naar aanleiding van de betwisting van de factuur voor afsluiten. Lijkt erop dat ze een nieuw template hebben gemaakt en dat nu consistent gaan gebruiken. Dat lukt dan weer wel bij Enexis :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Oh ja, nog ff kicken naar aanleiding van mijn vraag van gisteren en de opzegging bij Vandebron:

Is het nu ook aan te raden om via mijnaansluiting een afsluiting aan te vragen? Of is dat slapende honden wakker maken? Zoals ik eerder al zei, de meter hoeft niet weg, maar mag natuurlijk wel.

Nomen nescio

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• bebopper

bebopper

Bra-Jo schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 15:37:
Oh ja, nog ff kicken naar aanleiding van mijn vraag van gisteren en de opzegging bij Vandebron:

Is het nu ook aan te raden om via mijnaansluiting een afsluiting aan te vragen? Of is dat slapende honden wakker maken? Zoals ik eerder al zei, de meter hoeft niet weg, maar mag natuurlijk wel.
Je mag zelf kiezen:

1) meter zit niet in de weg / je vindt reageren op brieven/emails van de netbeheerder niet erg / je gaat liever niet akkoord met de voorwaarden die bij het aanvragen van verwijdering horen --> tweakers route

2) meter liever toch wel weg en/of geen zin in (dreigende) brieven --> verwijdering aanvragen; enige 'maar' die daarbij hoort is dat je nu waarschijnlijk wel een 0 euro offerte krijgt maar dat het niet zeker is dat die zo blijft (maar dan kun je er natuurlijk wel alsnog vanaf zien)

Acties:
  • +5 Henk 'm!
@Kiswum Welkom bij de club die tegen Enexis ten strijde trekt. Enexis lijkt op dit moment de meest hardnekkige partij te zijn.

Wat betreft hun laatste "standaard reactie" van 27-06-2023: die bevat nogal wat leugens.

1:
Hoewel uw energiecontract opzegbaar is, is de ondertekende ATO dat niet.
Artikel 3.6 van de algemene voorwaarden van de netbeheerders begint met: "Elk der partijen is gerechtigd de aansluit-
en transportovereenkomst schriftelijk met
inachtneming van een opzegtermijn op
te zeggen."

De ATO is dus opzegbaar. En dat heb je ook gedaan, namelijk op dezelfde wijze als waarop je de overeenkomst bent aangegaan via een stilzwijgende machtiging aan de energieleverancier.

2: De tarievencode regelt helemaal niet dat de netbeheerders kosten in rekening mogen brengen. De tarievencode regelt slechts op welke wijze de tarieven berekend/vastgesteld moeten worden, indien er een grondslag is voor het in rekening brengen van kosten.
Er is zolang jij geen opdracht geeft én geen ongeoorloofd gebruik maakt van de gasaansluiting, geen grondslag voor kosten.

3: Enexis schrijft:
Daarnaast is het wettelijk verplicht om op elke actieve aansluiting een actief energiecontract te hebben.
Wij hebben een dergelijke verplichting nooit kunnen vinden. In de begrippenlijst van de gaswet en aanverwante regelgeving komt het begrip "actieve aansluiting" niet eens voor. De enige verplichting die wij (en de netbeheerders) afgelopen jaren hebben kunnen vinden, is dat je een contract met een energieleverancier moet hebben voor de hoeveelheid energie (gas) die je afneemt. Daaruit is direct te herleiden dat wanneer er geen afname is, er ook geen contract nodig is.

4: Zou je mij via PB de naam willen geven van de medewerker? Ik ben benieuwd of het één van de namen is van de mensen die door mij al bijna een jaar geleden uitgebreide uitleg hebben gehad over hoe het echt zit.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Nu online
bebopper schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 15:46:
[...]

Je mag zelf kiezen:

1) meter zit niet in de weg / je vindt reageren op brieven/emails van de netbeheerder niet erg / je gaat liever niet akkoord met de voorwaarden die bij het aanvragen van verwijdering horen --> tweakers route

2) meter liever toch wel weg en/of geen zin in (dreigende) brieven --> verwijdering aanvragen; enige 'maar' die daarbij hoort is dat je nu waarschijnlijk wel een 0 euro offerte krijgt maar dat het niet zeker is dat die zo blijft (maar dan kun je er natuurlijk wel alsnog vanaf zien)
Is het ook een optie om de volgorde om te draaien? Dus hopen op een 0 euro offerte, hopen dat dat zo blijft, en als dat niet zo is, alsnog er vanaf zien en de tweakers route volgen? Of wordt het juridisch dan moeilijk "omdat je de intentie had om de opdracht" te geven? (Ben zelf totaal niet juridisch onderbouwd...)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bebopper

bebopper

danny.s schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 16:04:
[...]

Is het ook een optie om de volgorde om te draaien? Dus hopen op een 0 euro offerte, hopen dat dat zo blijft, en als dat niet zo is, alsnog er vanaf zien en de tweakers route volgen? Of wordt het juridisch dan moeilijk "omdat je de intentie had om de opdracht" te geven? (Ben zelf totaal niet juridisch onderbouwd...)
Het lijkt me wel, maar zekerheid kan ik je hier niet over geven (ook geen jurist hier).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

bebopper schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 15:46:
[...]

Je mag zelf kiezen:

Tnx!
Nog één domme vraag dan: bij Mijn Aansluiting wordt gezegd, meter verwijderen inclusief aansluitleiding op uw terrein. Betekent dat dat ze mijn tuin open gaan trekken om erbij te komen? Want dan krijg ik echtscheiding vrees ik... :F

Nomen nescio

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Bra-Jo schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 16:20:
[...]

Tnx!
Nog één domme vraag dan: bij Mijn Aansluiting wordt gezegd, meter verwijderen inclusief aansluitleiding op uw terrein. Betekent dat dat ze mijn tuin open gaan trekken om erbij te komen? Want dan krijg ik echtscheiding vrees ik... :F
Ja, dat betekent het in principe.
En ze stellen dat ze niet aansprakelijk zijn voor schade als je opdracht geeft.
Dus als je een strakke oprit hebt, is er een reële kans dat je zelf kosten moet maken om alles weer net zo strak terug te (laten) leggen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +7 Henk 'm!
danny.s schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 16:04:
[...]

Het is een uitstekend verdedigbare route, en er zit geen enkel risico aan. En ik heb het overigens al twee keer eerder gezegd: na acceptatie van een nul-euro offerte en opdracht is er geen mogelijkheid meer om achteraf alsnog een tarief daarvoor in rekening te brengen.

[ Voor 15% gewijzigd door Bram-Bos op 28-06-2023 17:22 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bebopper

bebopper

Bra-Jo schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 16:20:
[...]

Tnx!
En daar raak je dan het punt 'je gaat liever niet akkoord met de voorwaarden die bij het aanvragen van verwijdering horen'. De netbeheerder is maar zeeeer beperkt aansprakelijk voor eventuele schade.

Nu kan dat in de praktijk reuze meevallen, over het algemeen graven ze 1 gat aan de straatzijde en 1 gat op jouw terrein en trekken ze onder de grond de buis kapot en daarna de restanten eruit.

Maar als dat bij jou nu net niet kan, of misgaat of weet-ik-veel-wat dan heb je gewoon dikke pech als je de verwijdering hebt aangevraagd en door daarvoor opdracht te geven akkoord bent gegaan met de bijbehorende voorwaarden.

offtopic:
Gelukkig bestaan domme vragen niet 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kees-Jan
Kiswum schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 15:20:

Dossier Kiswum

Tijdlijn
#120-03-2023De start

#120-03-2023
20-03-2023 - 16-05-2023

#217-05-2023

[...]

#320-05-2023

[...]

#422-05-2023

[...]

#522-05-2023
Het begin is gemaakt

[...]

#620-06-2023

[...]

#727-06-2023
Reactie op "klacht"

[...]

Het bericht is zojuist aangemaakt en wordt gaandeweg aangepast na elke reactie.

zie: HellevUUr in "Gas de deur uit doen: Gratis!"
gewoon de reactie van @bebopper gebruiken, een aantal posts/pagina's terug...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

bebopper schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 16:30:
[...]

En daar raak je dan het punt 'je gaat liever niet akkoord met de voorwaarden die bij het aanvragen van verwijdering horen'. De netbeheerder is maar zeeeer beperkt aansprakelijk voor eventuele schade.

Nu kan dat in de praktijk reuze meevallen, over het algemeen graven ze 1 gat aan de straatzijde en 1 gat op jouw terrein en trekken ze onder de grond de buis kapot en daarna de restanten eruit.

Maar als dat bij jou nu net niet kan, of misgaat of weet-ik-veel-wat dan heb je gewoon dikke pech als je de verwijdering hebt aangevraagd en door daarvoor opdracht te geven akkoord bent gegaan met de bijbehorende voorwaarden.

offtopic:
Gelukkig bestaan domme vragen niet 8)
Tnx alweer! _O_
Gadver... De leiding loopt onder mijn aangelegde voortuin door, en zit ook nog eens net naast de waterleiding en de glasvezel. Moet er niet aan denken dat ze één van die twee kapot trekken... :X

Denk dat ik dan allemaal maar op zijn beloop laat, liever wat discussie met de diverse partijen dan gedonder met m'n tuin en de rest.

Nomen nescio

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

Bram-Bos schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 16:29:
[...]

Het is een uitstekend verdedigbare route, en er zit geen enkel risico aan. En ik heb het overigens al twee keer eerder gezegd: na acceptatie van een nul-euro offerte en opdracht is er geen mogelijkheid meer om achteraf alsnog een tarief daarvoor in rekening te brengen.
Wat vind je van de voorwaarden die ik eerder deelde, waarvoor je zelf het risico loopt?

Edit:
Zie: Kiswum in "Gas de deur uit doen: Gratis!"

[ Voor 8% gewijzigd door Kiswum op 28-06-2023 18:50 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Kiswum schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 18:49:
[...]

Wat vind je van de voorwaarden die ik eerder deelde, waarvoor je zelf het risico loopt?

Edit:
Zie: Kiswum in "Gas de deur uit doen: Gratis!"
Je kijkt naar de verkeerde AV. Je moet de
Algemene Voorwaarden dienstverlening en uitvoering werkzaamheden van Enexis hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

Ja die bedoel ik.
Kijk bijvoorbeeld naar artikel 3.2, 3.5, 7.1 en 8.4 icm 8.6.

Die risico's wil ik niet lopen doordat Enexis zijn eigen apparatuur wil ophalen;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 16:42

Rzaan

Altijd zoekende

ron321 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 11:51:
[...]

@KabouterSuper
Ik had een mail gestuurd naar Vattenfall dat ik per direct mijn contract voor wat betreft het gas op wil zeggen.
(Nadat telefonisch was medegedeeld dat dan eerst de gasmeter weg moest zijn)
Maar na tip van hier dus een mail verstuurd.

Kreeg dit als antwoord:

Beste Rzaan,
U heeft ons gevraagd om uw contract voor stroom en gas op dit adres te beëindigen. Dat hebben we in orde gemaakt: onze levering stopt op 28 juli 2023. We zetten graag nog even alles op een rij.

Rond de einddatum vragen wij u om uw meterstanden van gas door te geven. U ontvangt hiervan ook nog een apart bericht. Het opnamenummer is: xxxxxxx. Uw eindstanden van stroom nemen wij automatisch via uw slimme meter op. U hoeft hiervoor niets te doen.

We maken uw eindafrekening in orde

U ontvangt de eindafrekening ongeveer drie tot vijf weken na de einddatum.
Het kan administratief zo lopen dat u een laatste termijnfactuur na 28 juli 2023 ontvangt. Betaalt u deze gewoon zoals u gewend bent. In de eindafrekening houden we hier rekening mee.
Tot drie maanden na de einddatum kunt u uw eindafrekening en andere correspondentie inzien in Mijn Vattenfall. Daarna wordt uw Mijn Vattenfall-account om veiligheidsredenen automatisch verwijderd.

Kunnen we u nog ergens mee helpen?
Heeft u nog een vraag, kijk dan op onze servicepagina. Of neem contact met ons op. We helpen u graag.

Vriendelijke groet,
Cindy Kroon
Directeur Klanten

Maar ik vroeg dus duidelijk om alleen opzegging gas.
Of ze hebben het niet gelezen of ze doen niet aan 'alleen stroom'
Ook vreemd dat ze m'n account opzeggen want ik heb nog een 2de woning met een Vattenfall contract. Maar dit terzijde. Kan me voorstellen dat dit niet in hun standaard antwoord zit.

Even kijken wat ik ga doen.
Of ik ga vragen of ik met m'n stroom bij hen kan blijven.
Of voor stroom overstappen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phicoh
Meest eenvoudig is denk ik om voor stroom tijdelijk over te stappen. Op het moment dat je de eindafrekening binnen hebt kan je overwegen weer terug te gaan. Dat houdt het administratief simpel.

Ik mijn geval kon Essent niet verhuizen tegelijk gas opzeggen. Nou ja, dan maar eerst verhuizen en dan gas opzeggen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Kiswum schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 20:34:
[...]

Ja die bedoel ik.
Kijk bijvoorbeeld naar artikel 3.2, 3.5, 7.1 en 8.4 icm 8.6.

Die risico's wil ik niet lopen doordat Enexis zijn eigen apparatuur wil ophalen;)
Tsja, al dat soort beperkingen van de aansprakelijkheid van de netbeheerder als opdrachtnemer zijn ons hier genoegzaam bekend. Is ook de reden dat de meer preciezen hier weigeren om opdracht te geven, ook al is/was het kosteloos. De door jou genoemde artikelen geven echter geen enkele aanleiding om te veronderstellen dat Enexis op basis van de AV na opdrachtverlening alsnog de prijs zou kunnen veranderen. Dat zou alleen kunnen als er (8.4) overmacht in het spel is (is er niet), en dan kun je als Opdrachtgever ontbinden, of als (8.3) de opdrachtgever gevraagd heeft de uitvoering op te schorten voor langer dan 3 maanden (8.6).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gAzu
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 09:41
ds23man schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 10:37:
En een stalen gasleiding valt qua begroting al onder de saneringsprogramma's i.v.m. veiligheid.
Verdikkie, ik heb hier nog een stalen leiding vanaf de meter door de gevel naar buiten lopen...
De meter is van 1989. Dus de leiding waarschijnlijk ook

Is de boel over de datum?

Moet ik nu snel Stedin bellen om ze een nieuw pijpje te laten trekken? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@gAzu Alleen als je daar of buiten gas ruikt. Want dan lekt het. Anders houden ze dat zelf in de gaten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gAzu
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 09:41
onetime schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 23:28:
@gAzu Alleen als je daar of buiten gas ruikt. Want dan lekt het. Anders houden ze dat zelf in de gaten.
Klopt, maar hoe vaak?

Heb een paar jaar geleden een keer een kerel met een sniffer gesproken die langs de gevels kwam sniffen.
Ging heel snel. Hij zei dat de sniffer al reageerde op een paar gasmoleculen.

Door alle grondverzetwerkzaamheden hier in de buurt is de waterleiding die niet ver van de gasleiding het huis binnenkomt al geknapt aan de buitenkant van de gevel een paar jaar geleden.
Het huis heeft regelmatig staan rammelen de afgelopen jaren.

Met gebroken rioolgresbuisdelen als gevolg bedenk ik me nu opeens...

Snel van het gas af dan maar! (Eerste stappen zijn gezet :) )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ron321
@Rzaan Gewoon lekker naar een ander gaan als ze zo moeilijk doen.
phicoh schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 21:29:
[...]

Meest eenvoudig is denk ik om voor stroom tijdelijk over te stappen. Op het moment dat je de eindafrekening binnen hebt kan je overwegen weer terug te gaan. Dat houdt het administratief simpel.

Ik mijn geval kon Essent niet verhuizen tegelijk gas opzeggen. Nou ja, dan maar eerst verhuizen en dan gas opzeggen.
Waarom zou je terug gaan naar een partij die niet met je mee willen denken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

gAzu schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 22:34:
[...]

Verdikkie, ik heb hier nog een stalen leiding vanaf de meter door de gevel naar buiten lopen...
De meter is van 1989. Dus de leiding waarschijnlijk ook

Is de boel over de datum?

Moet ik nu snel Stedin bellen om ze een nieuw pijpje te laten trekken? :?
Ach die bij ons zit er al vanaf midden jaren zeventig, buiten de gevel steekt die een meter uit en gaat over naar kunststof naar de hoofdleiding

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:41

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Hippe Lip schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 18:46:
Jongens, mijn buurman hebben ze beetgehad en opdracht voor verwijdering van de gasmeter laten geven bij mijnaansluiting.nl

Is dat nog terug te draaien?
onetime schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 19:11:
[...]

Maar wil je dat nu wel? Na de uitspraak van de 20e? Nu nog gratis toch?
@onetime Wat bedoel je? Gaat die uitspraak niet over het gratis in opdracht laten verwijderen?
En verder gaat dit draadje (nou ja, draadje…) toch vanaf het begin erover dat de netbeheerder zelf uit mag maken of die de aansluiting verwijdert of niet? Het is immers zijn eigen aansluiting en ondanks dat het (gedoogd) op ons terrein ligt hebben we daar nix over te zeggen.

Of zie ik het nu verkeerd?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phicoh
ron321 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 07:59:
Waarom zou je terug gaan naar een partij die niet met je mee willen denken?
Omdat de meeste energieleveranciers hun eigen vorm van ellende meebrengen. Of het nu gaat om salderen, TLV, voorschotten, etc. Uiteindelijk is het een kwestie van de minst kwade kiezen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
@Ivow85 en anderen: mochten jullie een overzicht gaan maken richting Enexis, vergeten jullie dan niet het werk van @ZuinigeRijder die een mooie compilatie van de eerdere misleiding door Enexis maakte, in vier delen (deel 1, deel 2, deel 3 en deel 4)?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Ik had hetzelfde en je kunt in mijn dossier lezen hoe ik daarmee ben omgegaan. Dat is erg effectief gebleken. Je hoeft dan namelijk niet telkens opnieuw te reageren zolang ze niet met iets nieuws komen en je steeds weer (een kopietje van) hetzelfde toesturen. Een rechter zal het met je eens zijn, want je hebt inhoudelijk gereageerd, terwijl zij niet inhoudelijk ingaan op jouw punten.
Het feit dat u me nu nogmaals een brief stuurt, die in essentie identiek is aan uw eerdere brief, verontrust me. Het lijkt erop dat u mijn correspondentie negeert. Op die manier is het lastig communiceren en lijkt het verloren tijd en moeite om punten nog eens aan te dragen. Dat ben ik dan ook niet van plan. Dus mocht u nogmaals met vergelijkbare brieven komen, per post of per e-mail, waarin u slechts uw punten herhaalt zonder in te gaan op de inhoud van mijn schrijven aan u, dan zal ik die brieven negeren.
Vul dan eventueel aan met zoiets als de volgende tekst en je bent helemaal ingedekt.
Mocht u mijn bovengenoemde e-mailberichten van 6 en 12 januari 2022 niet meer kunnen vinden, laat me dat dan weten. Dan stuur ik u zo snel mogelijk een afschrift daarvan.

[ Voor 35% gewijzigd door Hippe Lip op 29-06-2023 17:19 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Hippe Lip schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 11:56:
[...]
[...]
@onetime Wat bedoel je? Gaat die uitspraak niet over het gratis in opdracht laten verwijderen?
En verder gaat dit draadje (nou ja, draadje…) toch vanaf het begin erover dat de netbeheerder zelf uit mag maken of die de aansluiting verwijdert of niet? Het is immers zijn eigen aansluiting en ondanks dat het (gedoogd) op ons terrein ligt hebben we daar nix over te zeggen.

Of zie ik het nu verkeerd?
Jawel, maar ik had hier de indruk dat er een reden was om verwijdering te vragen.
En het is de vraag of dat nu nog opnieuw kan. Gratis verwijdering op verzoek.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

onetime schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 15:19:
[...]

Jawel, maar ik had hier de indruk dat er een reden was om verwijdering te vragen.
En het is de vraag of dat nu nog opnieuw kan. Gratis verwijdering op verzoek.
@onetime Misschien niet, maar als die meter niet in de weg zit, dan zou ik zeker in dit geval geen verwijdering aanvragen. De leiding loopt lastig onder tuin en oprit met mogelijk boomwortels. Als ze daaraan gaan morrelen dan krijg je wellicht heel vervelende gevolgen op den duur.
En dan moeten ze die oprit ook nog eens netjes terugleggen.

Voor deze buurman (75+) zou ik liever de tweakersroute volgen. Dan is de netbeheerder (Liander) tenminste verantwoordelijk voor het netjes achterlaten van de zaken. Het is alleen de vraag of dat goed gaat of dat hij zich een keer laat intimideren en ergens verkeerd op reageert… 🤷‍♂️

[ Voor 5% gewijzigd door Hippe Lip op 29-06-2023 16:46 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Zojuist ook de aanvraag gedaan bij Enexis voor verwijdering van de gasmeter en buis door de voortuin, op de site en tijdens het aanvraag proces staat nog steeds dat verwijderen gratis is dus we wachten de bevestiging met kostenopgave maar af.
Anders gaan we voor de Tweakers route.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PeterJones
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19-09 17:46
PeterJones schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 20:49:
[...]
Bij mij staat verwijdering, middels een 0 euro offerte, gepland voor aanstaande donderdag. Enexis. Ik laat de afspraak doorgaan.
Enexis heeft de werkzaamheden inmiddels uitgevoerd volgens afspraak. Omdat ik in een verenigingscomplex woon is alleen de gasmeter verwijderd, de gasaansluiting is (onder druk) met loctite afgedopt. Ze waren weliswaar met 3-en gekomen, maar ook in 15 minuten (!) al weer klaar.

Vooralsnog geen rekening ontvangen. Zal jullie op de hoogte houden mocht dat veranderen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aftBDMmYMJDhVLIGcf7hTHY072w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sI1wZoQniWGUziAPe4pBNupL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mB5_8dsR6MAvbZB5wNHV1BR6awQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mU9Y1CvDoYkAZWH2XTPficXW.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 07:52
In maart heb ik voor het laatst correspondentie gehad van Stedin dat ik kosteloos een verwijdering kan aanvragen via mijnaansluitingen.nl. Gereageerd ze op eigen initiatief langs mogen komen om de aansluiting te verwijderen maar dat ik zelf de aanvraag formeel niet uitzet (ik ben bang dat er mogelijk toch extra kosten uit volgen). We zijn nu ruim 3 maanden verder en heb niets meer gehoord. Dit is gebruikelijk? Ik had wel verwacht dat Stedin iets van zich had laten horen als ze zo graag willen dat de leiding/meter verwijderd moet worden. Wat mij betreft laten ze alles zitten, zit mij niet in de weg.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:57
padoempats schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 07:32:
In maart heb ik voor het laatst correspondentie gehad van Stedin dat ik kosteloos een verwijdering kan aanvragen via mijnaansluitingen.nl. Gereageerd ze op eigen initiatief langs mogen komen om de aansluiting te verwijderen maar dat ik zelf de aanvraag formeel niet uitzet (ik ben bang dat er mogelijk toch extra kosten uit volgen). We zijn nu ruim 3 maanden verder en heb niets meer gehoord. Dit is gebruikelijk? Ik had wel verwacht dat Stedin iets van zich had laten horen als ze zo graag willen dat de leiding/meter verwijderd moet worden. Wat mij betreft laten ze alles zitten, zit mij niet in de weg.
Bij de aangevraagde verwijderingen zijn geen gevallen bekend dat er naderhand kosten bij komen. Tenzij er schade wordt gemaakt, dan zou het wel kunnen.

Vlotte communicatie staan de netbeheerders niet bekend om. Dus lekker laten gaan en wachten tot Stedin weer reageert, ondertussen wel bijhouden wat er aan correspondentie is geweest.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20-09 23:11
Bra-Jo schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 18:10:
[...]

Tnx alweer! _O_
Gadver... De leiding loopt onder mijn aangelegde voortuin door, en zit ook nog eens net naast de waterleiding en de glasvezel. Moet er niet aan denken dat ze één van die twee kapot trekken... :X

Denk dat ik dan allemaal maar op zijn beloop laat, liever wat discussie met de diverse partijen dan gedonder met m'n tuin en de rest.
De monteurs (Stedin) die bij mij de gasmeter verwijderd hebben zeiden dat het verwijderen van de leiding in de tuin ook hoort te gebeuren, maar dat hij het niet meer doet (terug trekken van de leiding), omdat ie wel eens andere kabels kapot trok. Net wie je treft dus denk ik. Ik heb nu meteen een mooie doorvoer voor glasvezel :)

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris 407
padoempats schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 07:32:
Bij mij ging de communicatie met Stedin normaal, maar ik heb de route via mijnaansluiting.nl gevolgd. Alleen het belletje voor inplannen van de verwijderen duurde wat lang.

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:57
Joris 407 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 08:07:
[...]

De monteurs (Stedin) die bij mij de gasmeter verwijderd hebben zeiden dat het verwijderen van de leiding in de tuin ook hoort te gebeuren, maar dat hij het niet meer doet (terug trekken van de leiding), omdat ie wel eens andere kabels kapot trok. Net wie je treft dus denk ik. Ik heb nu meteen een mooie doorvoer voor glasvezel :)
Alles verwijderen is een eis van de netbeheerders zelf. Is er al iemand die er glasvezel door heeft liggen ? Kan me haast niet voorstellen dat die afwijken van hun eigen werkwijze. Ook een leuke voor later, o een gasleiding die niet meer gebruikt wordt, die kan weg en dan blijkt de glasvezel ook door gehaald te zijn.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris 407
Erwin_83 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 08:20:
[...]

Alles verwijderen is een eis van de netbeheerders zelf. Is er al iemand die er glasvezel door heeft liggen ? Kan me haast niet voorstellen dat die afwijken van hun eigen werkwijze. Ook een leuke voor later, o een gasleiding die niet meer gebruikt wordt, die kan weg en dan blijkt de glasvezel ook door gehaald te zijn.
Ik deel slechts mijn ervaring.
Om te zien of een gasleiding niet meer gebruikt wordt zul je toch aan het einde van die leiding moeten zijn. En daar komt dat draadje dan uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
Joris 407 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 08:15:
[...]

Bij mij ging de communicatie met Stedin normaal, maar ik heb de route via mijnaansluiting.nl gevolgd. Alleen het belletje voor inplannen van de verwijderen duurde wat lang.
Exact ‘t zelfde bij mij. Afspraak verwijderen is inmiddels gemaakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• padoempats
Joris 407 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 08:15:
[...]

Maar voor mij hoeven ze het uberhaupt niet weg te halen. Zolang het er nog ligt hou je uberhaupt de mogelijkheid om er weer eens gebruik van te maken. Als het weg is, is het weg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris 407
padoempats schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 09:42:
[...]

Maar voor mij hoeven ze het uberhaupt niet weg te halen. Zolang het er nog ligt hou je uberhaupt de mogelijkheid om er weer eens gebruik van te maken. Als het weg is, is het weg
Dat is de overweging inderdaad. Bij mij sloeg de weegschaal door naar: nu is het nog gratis zonder brievengedoe, je weet niet hoe lang dit duurt. En m'n voorgevoel bleek dit keer juist..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• padoempats
Joris 407 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 09:45:
[...]

Dat is de overweging inderdaad. Bij mij sloeg de weegschaal door naar: nu is het nog gratis zonder brievengedoe, je weet niet hoe lang dit duurt. En m'n voorgevoel bleek dit keer juist..
Hoe bedoel je, is het niet meer gratis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• padoempats
padoempats schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 10:49:
[...]

Hoe bedoel je, is het niet meer gratis?
Ik was nog niet bekend met de uitspraak van de 20e. Wat zouden jullie doen, maar gewoon de 0-euro afsluiting via mijnaansluitingen.nl aanvragen of het nog verder op zn beloop laten?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Joris 407
padoempats schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 11:15:
[...]

Ik was nog niet bekend met de uitspraak van de 20e. Wat zouden jullie doen, maar gewoon de 0-euro afsluiting via mijnaansluitingen.nl aanvragen of het nog verder op zn beloop laten?
Persoonlijk zou ik kiezen om nog de 0 euro offerte route te kiezen. Mocht tijdens dit traject blijken dat er toch kosten in rekening gebracht gaan worden, dan kun je deze route verlaten en alsnog de Tweakers-route bewandelen

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• blb4
Joris 407 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 11:24:
[...]

Persoonlijk zou ik kiezen om nog de 0 euro offerte route te kiezen. Mocht tijdens dit traject blijken dat er toch kosten in rekening gebracht gaan worden, dan kun je deze route verlaten en alsnog de Tweakers-route bewandelen
Zoals hier al vaker beschreven: Zolang 't nog voor € 0 kan is 't verschil:
Tweakers-route = fundamentele route, hun spullen, zij verantwoordelijk voor alles maar daarmee ook onzekerheid wanneer wat gaat gebeuren (als er al iets gebeurt) en waarschijnlijk meer gedoe (communicatie, telkens de netbeheerder weer wijzen op hun verantwoordelijkheid en hun eigen keuzes wel of niet wat te doen).

€ 0 route: jij bent opdrachtgever, kosten weliswaar € 0 maar voorwaarden van netbeheerder van toepassing en daarmee ook kans dat je te maken krijgt met extra kosten / werk om b.v. je bestrating weer in orde te maken maar je aansluiting / meter wordt wel op redelijk korte termijn weggehaald.

Als je die aansluiting / meter dus graag snel weg wil hebben en je geen probleem hebt met de voorwaarden voor verwijdering van de netbeheerder: ga voor de € 0 route zolang 't nog kan.

Als die meter/aansluiting je niet in de weg zit en/of je moeite hebt met de voorwaarden van de netbeheerder: de Tweakers-route.

Pagina: 1 ... 68 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.