Acties:
  • +5Henk 'm!
padoempats schreef op maandag 27 maart 2023 @ 10:24:
Ik gebruik geen gas meer en heb mijn contract bij Greenchoice opzegt. Die is een week geleden verlopen en ik krijg een brief van Stedin. Hierin staat dat ik de gasaansluiting gratis van laten verwijderen en dat via www.mijnaansluiting.nl moet regelen. Maar als ik hier teruglees op 'Stedin' lijkt het erop dat niemand in de brief expliciet erbij heeft staan dat de aansluiting gratis verwijderd kan worden.

Denken jullie dat ik via www.mijnaansluiting.nl de afsluiting kan aanvragen (dus opdracht geef) en dat het volledig kosteloos zal gaan, of mis ik wat en loop ik uiteindelijk alsnog tegen kosten aan. Wat zouden jullie doen?

Dit staat er in de brief:

[...]
De situatie bij Stedin is niet veranderd, en ook niet anders dan bij andere netbeheerders. Het laatste zinnetje in die brief ("In beide gevallen is alleen het opzeggen van uw energiecontract voor gas niet voldoende!") is technisch correct, in de zin dat het voor a. tijdelijk afsluiten of b. verwijderen niet voldoende is om je energiecontract op te zeggen. Het zinnetje refereert mogelijk wel impliciet aan de Tweakers-route.

Je kunt nog steeds gewoon kiezen tussen opdracht geven tot verwijdering, of de Tweakers-route volgen en het initiatief bij de netbeheerder laten.

Wand-temperatie in een monument uit 1865 met een Elga (stand alone). Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • +4Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22:27
Bram-Bos schreef op maandag 27 maart 2023 @ 12:45:
[...]

De situatie bij Stedin is niet veranderd, en ook niet anders dan bij andere netbeheerders. Het laatste zinnetje in die brief ("In beide gevallen is alleen het opzeggen van uw energiecontract voor gas niet voldoende!") is technisch correct, in de zin dat het voor a. tijdelijk afsluiten of b. verwijderen niet voldoende is om om je energiecontract op te zeggen. Het zinnetje refereert mogelijk wel impliciet aan de Tweakers-route.

Je kunt nog steeds gewoon kiezen tussen opdracht geven tot verwijdering, of de Tweakers-route volgen en het initiatief bij de netbeheerder laten.
Ik ga de tweakersroute volgen en heb voorbeeldbrief 1b gestuurd. Zoals het er in de voorwaarde staat bij gratis afsluiten, dat er een mogelijkheid bestaat bij onvoorziene werkzaamheden er alsnog kosten in rekening wordt gebracht. Die kans acht ik bij mijn woning wel aanwezig omdat de gasleiding onder een brug doorloopt.
Brief per mail gestuurd en we wachten het af.
Heb echter bij opzeggen bij greenchoice de ATO niet expliciet opgezegd maar begrijp uit berichten hier dat de leverancier dat automatisch al voor je doet.

Panasonic 9kW 1fase Monobloc | Atlantic Explorer v4 270L | SMA 5kW - 7120wp + GoodWe 8kW 10560wp = 17680wp

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01:15

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

padoempats schreef op maandag 27 maart 2023 @ 13:19:
[...]
Heb echter bij opzeggen bij greenchoice de ATO niet expliciet opgezegd maar begrijp uit berichten hier dat de leverancier dat automatisch al voor je doet.
Sterker, dat heeft de leverancier al gedaan, anders had je nooit een brief van Stedin ontvangen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 22:22
Ha vandaag toch nog een brief van Liander ondanks dat ik al contact met ze heb gehad.
Alles is al geregeld, maar deze communicatie zal wel weer een gevalletje ander afdeling gaat automagisch of zo zijn.

Solar 8920 wp 16x zzw 10 graden 14xzzw 60 graden, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Ronald.42 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 14:42:
Ha vandaag toch nog een brief van Liander ondanks dat ik al contact met ze heb gehad.
Alles is al geregeld, maar deze communicatie zal wel weer een gevalletje ander afdeling gaat automagisch of zo zijn.

[Afbeelding]
Gewoon een factuur sturen voor het bijhouden van hun administratie >:)

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • +2Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:27
Afgelopen week ook een brief 'op heel vriendelijk toon' - not - van Stedin ontvangen. Ik heb voor de route via mijnaansluiting.nl gekozen omdat ik wel snel die gasleiding en gasmeter uit m'n huis wil. Ik heb dat dus inmiddels geregeld, Stedin heeft al een voorlopige datum (in mei) afgegeven en ik heb met deze gegevens mijn gascontract opgezecht bij Pure Energie. Dat ging heel soepel.

Bij Stedin is de administratie blijkbaar een zooitje, ze kunnen blijkbaar niet ff in hun systemen nagaan dat voor de EAN code die ze op deze brief vermelden al een afsluiting gepland staat en vervolgens wordt dan aan mij gevraagd om via hun website dat door te geven 8)7

Toch maar even gedaan en vlot reactie terug:

[Voor 15% gewijzigd door blb4 op 28-03-2023 21:12]

Panasonic WH-MDC07J3E5/PAW-TD20C1E5 met Heishamon/NR, 6022 Wp PV, SOLAX SK-SU3000E 13kWh batterijsysteem, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia e-niro MY20

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Ronald.42
blb4 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 20:38:
Afgelopen week ook een brief 'op heel vriendelijk toon' - not - van Stedin ontvangen. Ik heb voor de route via mijnaansluiting.nl gekozen omdat ik wel snel die gasleiding en gasmeter uit m'n huis wil. Ik heb dat dus inmiddels geregeld, Stedin heeft al een voorlopige datum (in mei) afgegeven en ik heb met deze gegevens mijn gascontract opgezecht bij Pure Energie. Dat ging heel soepel.

Bij Stedin is de administratie blijkbaar een zooitje, ze kunnen blijkbaar niet ff in hun systemen nagaan dat voor de EAN code die ze op deze brief vermelden al een afsluiting gepland staat en vervolgens wordt dan aan mij gevraagd om via hun website dat door te geven 8)7

[Afbeelding]

Toch maar even gedaan en vlot reactie terug:

[Afbeelding]
Stedin dreigt gelijk met kosten voor het afsluiten dat doet Liander dan weer niet.

Inderdaad wat een andere toon in de brief zoals je eerder al zei in een ander topic.

Maar eind goed al goed.

Solar 8920 wp 16x zzw 10 graden 14xzzw 60 graden, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

• Ronald.42
Zowaar vanmorgen de aannemer van Liander al aan de telefoon.
Volgende week donderdag gaat de boel eruit *O*
Ze hebben haast zeker? of toevallig in de buurt dat kan natuurlijk ook.

Hoe dan ook we zijn er bijna van af.

• oka1
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-04 19:14
Dag allemaal. Ook ik ben zo ver met verduurzamen dat ik geen gas meer verbruik in huis - hoera!

Allereerst ontzettend bedankt voor alle moeite die iedereen hier heeft gedaan om de weg vrij te maken en principieel op te staan tegen dit soort (maatschappelijke!) organisaties. Echt goed!

Hierbij dan ook mijn dossier. @Bram-Bos @onetime @Speedy-Andre , wil één van jullie mij opnemen in de TS?

Dossier oka1

Oude energieleverancier: BudgetEnergie
Netbeheerder: Stedin

2023-03-18: contract voor stroom afgesloten bij PowerPeers en daarmee ook opgezegd bij BudgetEnergie

2023-03-25: gasleiding in huis doorgezaagd en afgedopt *O*

2023-03-28: leveringscontract voor gas opgezegd bij BudgetEnergie. Via chat - was geen enkel probleem.

2023-03-29: bevestiging beëindiging levering ontvangen via e-mail van BudgetEnergie.

2023-04-11: brief van Stedin ontvangen met datum 5 april 2023. Bijzonder toch dat het gericht is aan "de gebruikers van ". Met niks erachter, dus ook geen 'gas'... ik zag het eerder al eens voorbij komen. Blijkbaar hebben alle retour afzender-brieven geholpen om het woordje 'gas' maar uit de adressering weg te laten :X
Ik ben van plan om voorbeeldbrief 1a maar terug te sturen naar FM_voorkomafsluiting at stedin punt net
Brief van Stedin:

2023-04-12: Reactie gegeven aan Stedin via FM_voorkomafsluiting:
L.S.,

Ik ontving op 11-04-2023 een brief van u op mijn adres (kenmerk: ) waarin u mij met aanhef 'Aan de gebruikers van’ er op wijst dat erbij u geen energieleverancier voor gas bekend is, omdat ik volgens u onlangs een nieuwe woning/pand heb betrokken. In de brief spoortu mij aan een contract voor gas bij een energieleverancier af tesluiten, omdat u anders genoodzaakt bent om de gasaansluiting af te sluiten, inclusief bijbehorende kosten.

Het is niet correct dat ik een nieuw pand of woning heb betrokken. Het is wel correct dat ik géén leveringscontract voor gas meer heb op dit adres. Ik gebruik namelijk geen gas meer: de gaskraan is dichtgedraaid en de leiding aan de huiszijde van de meter afgekoppeld en afgedopt. Het leveringscontract heb ik per 29-03-2023 opgezegd bij Budget Energie. Tegelijkertijd met die opzeggingheb ik Budget Energie gemachtigd om namens mij de Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) op te zeggen bij Stedin, conform Artikel 3.6 van de Algemene Voorwaarden voor aansluiting en transport elektriciteit en gas voorkleinverbruikers (versie 2013).

Ik geef u alle gelegenheid de voor de beëindiging van de overeenkomstnoodzakelijke handelingen te verrichten (conform artikel 3.2 van deInformatiecode Elektriciteit en Gas) waar het genoemde artikel 3.6 naar verwijst. Tien werkdagen na de hierboven genoemde opzeggingsdatum is de ATO in ieder geval beëindigd.

U bent van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuelewerkzaamheden te verrichten die u nodig acht. Het initiatief daartoeligt bij u, vindt ook de kantonrechter (ECLI:NL:RBOBR:2020:6862). Ik benadruk dat ik daar geen opdracht toe geef en daarom ook heteventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren.

Met vriendelijke groet,
Oka1
2023-04-12: Direct een automatische reactie terug van Stedin:
Beste meneer, mevrouw,

Hartelijk dank voor uw bericht.

Wij nemen uw bericht binnen 5 werkdagen in behandeling
Indien nodig nemen wij contact met u op.

Neem voor vragen gerust contact met ons op
Misschien vindt u uw antwoord al op www.stedin.net/afsluiting. Is uw vraag daarmee niet beantwoord?
Dan kunt u contact met ons opnemen via telefoon 010-890 97 66.

Met vriendelijke groet,

Business Support Services | Order to Cash

Energieweg 20, 2627 AZ Delft | Postbus 49, 3000 AA Rotterdam
088 890 9712 | www.stedin.net

[Voor 98% gewijzigd door oka1 op 12-04-2023 19:13. Reden: nieuwe ontwikkeling: brief 1 van stedin ontvangen en reactie verzonden (brief 1a)]

• Gele Pellet
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 02-06 08:40
Wat een rare volgorde. Eerst doorzagen en afdoppen en dan pas opzeggen.....
Heb je je soms laten misleiden door BudgetEnergie?
Normaal zeg je op (dat moeten ze accepteren zonder voorwaarden!) en dan mag Stedin bepalen wat die met hun eigendommen gaan doen na overleg met jou.

• Ronald.42
Gele Pellet schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 09:56:
Normaal zeg je op (dat moeten ze accepteren zonder voorwaarden!) en dan mag Stedin bepalen wat die met hun eigendommen gaan doen na overleg met jou.
Doorgezaagd en afgedopt na de meter denk ik, dat stuk is van jezelf namelijk....

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01:59
Ronald.42 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 09:59:
[...]

Doorgezaagd en afgedopt na de meter denk ik, dat stuk is van jezelf namelijk....
zo las ik 'm ook.

• oka1
Gele Pellet schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 09:56:
Ik snap wat je bedoelt :). Volgorde was eigenlijk willekeurig, omdat ik het weekend tijd had om klusjes te doen en geen tijd meer had om het administratief geneuzel eromheen te doen...

Afzagen en afdoppen zelf gedaan en uiteraard na de meter, anders had ik wel een probleem gehad :+ excuus voor de verwarring!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:30
Nieuwe update in dossier: The-Source in "Gas de deur uit doen: Gratis!"
Voorbereidingen gereed, nu wachten op contact aannemer.
(de 7 maanden tussen aanvraag en verwerking kloppen dus wel wat een medewerker eerder aangaf)

[Voor 26% gewijzigd door The-Source op 30-03-2023 13:54]

Wat betekenen foto's nou echt
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn V&A adv.

• Petje72
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 04-06 10:36
Petje72 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 14:57:
Via mijnaansluiting.nl verwijdering van gasaansluiting aangevraagd. Aanvraag gaat super makkelijk en is duidelijk. Twee dagen later al bericht van Enexis met bevestiging van de aanvraag en gevraagde datum (week 16 2023).
Maar er zat een offerte bij die ik moest tekenen! Ik schrik me een hoedje, open de offerte, niks aan de hand :9

[Afbeelding]

Het zal wel een dingetje zijn in hun systeem dat perse een offerte met factuur moet afhandelen. Maar ik vind het prima zo. In april gaan we het meemaken hoe het verwijderen verloopt. Gasmeter staat in de gang en loopt via de kelder naar buiten (voorzijde huis).

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Gisteren 29-3 is de gasaansluiting verwijderd. Het was een redelijk circus omdat ons huis aan een provinciale weg ligt en de regels van de provincie best wel .... overdreven zijn. Er moeten 6 stoeptegels uit de stoep naast de weg van de provincie:
1 rijbaan wordt afgezet
fietspad en voetpad wordt afgezet
fietsers "omgeleid" over de afgezette rijbaan
aan twee kanten: verkeerslicht, waarschuwingsbord en een verkeersregelaar.
8)7

De aannemer was op tijd, iets over half 9, met busje en graafmachine. Ze mochten pas om 9u beginnen, ook weer een regel van de provincie. Aannemer legde alles netjes uit, gat bij de hoofdaansluiting, gat bij de deur waar de leiding het huis in gaat. Gasmeter verwijderen en de toevoerbuis. Ze werkte netjes en vlot. De hoofdaansluiting zat maar 20 cm onder de stoep! was niet volgens norm, maar ja, kraan dicht, leiding bij huis doorsnijden en de leiding onder de tegels door wegtrekken. Helaas er zat nog ergens een koppelstuk dus nog een gat. Uiteindelijk alles weg, buis door muur dichtgepurd en klaar.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• bebopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-06 14:49

bebopper

I'm an absolute beginner...

Petje72 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 20:17:
[...]

Gisteren 29-3 is de gasaansluiting verwijderd. Het was een redelijk circus omdat ons huis aan een provinciale weg ligt en de regels van de provincie best wel .... overdreven zijn. Er moeten 6 stoeptegels uit de stoep naast de weg van de provincie:
1 rijbaan wordt afgezet
fietspad en voetpad wordt afgezet
fietsers "omgeleid" over de afgezette rijbaan
aan twee kanten: verkeerslicht, waarschuwingsbord en een verkeersregelaar.
8)7

De aannemer was op tijd, iets over half 9, met busje en graafmachine. Ze mochten pas om 9u beginnen, ook weer een regel van de provincie. Aannemer legde alles netjes uit, gat bij de hoofdaansluiting, gat bij de deur waar de leiding het huis in gaat. Gasmeter verwijderen en de toevoerbuis. Ze werkte netjes en vlot. De hoofdaansluiting zat maar 20 cm onder de stoep! was niet volgens norm, maar ja, kraan dicht, leiding bij huis doorsnijden en de leiding onder de tegels door wegtrekken. Helaas er zat nog ergens een koppelstuk dus nog een gat. Uiteindelijk alles weg, buis door muur dichtgepurd en klaar.

[Afbeelding]
Mooi verslag :)

Als ik dit zie / lees ben ik blij dat ik de tweakers route volg. Als ze zo'n gat maken in mijn oprit (en eventueel nog eentje halverwege vanwege een koppelstuk, wie weet) dan mogen ze dat ook weer exact zo herstellen als het vantevoren was. Geen zin in discussies over dat ik opdracht heb gegeven en dat het daarom 'zo ook wel weer goed dicht zit'.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Petje72
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 04-06 10:36
bebopper schreef op maandag 3 april 2023 @ 17:14:
[...]

Mooi verslag :)

Als ik dit zie / lees ben ik blij dat ik de tweakers route volg. Als ze zo'n gat maken in mijn oprit (en eventueel nog eentje halverwege vanwege een koppelstuk, wie weet) dan mogen ze dat ook weer exact zo herstellen als het vantevoren was. Geen zin in discussies over dat ik opdracht heb gegeven en dat het daarom 'zo ook wel weer goed dicht zit'.
De aannemer, VSH, werkte zeer netjes. Ze hebben 1 tegel in de stoep van de provincie kapot gemaakt, ze hadden geen reserve bij zich maar daar komt nog iemand voor terug.

Betreft onze eigen grond, die tegels lagen al schots en scheef, de verbouwing is in volle gang en de voor"tuin" gaat na de verbouwing een combi worden van tuin en oprit ipv deze vlakte van oude stoeptegels. Ik heb ze gezegd dat ze het niet netjes hoeven terug te leggen, de zooi gaat er toch uit over enkele maanden. En toch komt er nog een stratenmaker van hun firma om de tegels netjes terug te leggen op de plek die ze open gemaakt hebben. Wat dat betreft cudo's voor de aannemer VSH.

Zo ziet er nu uit (sorry voor de slechte kwaliteit foto, deurbel by night :9 )

[Voor 16% gewijzigd door Petje72 op 03-04-2023 20:41]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• bebopper

bebopper

Petje72 schreef op maandag 3 april 2023 @ 20:37:
[...]

De aannemer, VSH, werkte zeer netjes. Ze hebben 1 tegel in de stoep van de provincie kapot gemaakt, ze hadden geen reserve bij zich maar daar komt nog iemand voor terug.

Betreft onze eigen grond, die tegels lagen al schots en scheef, de verbouwing is in volle gang en de voor"tuin" gaat na de verbouwing een combi worden van tuin en oprit ipv deze vlakte van oude stoeptegels. Ik heb ze gezegd dat ze het niet netjes hoeven terug te leggen, de zooi gaat er toch uit over enkele maanden. En toch komt er nog een stratenmaker van hun firma om de tegels netjes terug te leggen op de plek die ze open gemaakt hebben. Wat dat betreft cudo's voor de aannemer VSH.

Zo ziet er nu uit (sorry voor de slechte kwaliteit foto, deurbel by night :9 )
[Afbeelding]
Dat klinkt alsof het heel goed gegaan is, fijn om te horen. Maar ook minder om je zorgen over te maken als je toch nog aan je voortuin moet beginnen. Met een nieuwe oprit wil ik zelf toch geen risico nemen. Ook omdat je maar net een goede aannemer moet treffen (zoals jij iig wel hebt gehad).

• Ronald.42
En foetsie is ie.

Klein gaatje voor bij de weg van 2 grindtegels en halverwege op 15 meter in de oprit nog een gaatje.
De laatste 15 meter is blijven liggen dat past mij ook beter ;)

• Gele Pellet
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 02-06 08:40
Ronald.42 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 14:55:

De laatste 15 meter is blijven liggen dat past mij ook beter ;)
Hoezo "is blijven liggen"?
En hun gedram dat het voor het milieu uit de grond moet dan?

• Ronald.42
Gele Pellet schreef op donderdag 6 april 2023 @ 17:07:
[...]

Hoezo "is blijven liggen"?
En hun gedram dat het voor het milieu uit de grond moet dan?
Van mij had hij helemaal mogen blijven liggen, maar ze waren nogal bang voor controle.
Dus uiteindelijk met de niet kloppende tekening erbij is het stuk van mijn meterput tot halverwege het huis waar de meter vroeger zat ( en waar hun tekening op hield) blijven liggen.
Dus ik heb nu een mantelbuis die vanaf de meterput tot halverwege mijn oprit gaat (altijd handig mocht er nog eens een ev komen)
Zij hebben volgens tekening verwijderd en ik een mantelbuis en zij mooi op tijd klaar.
Die laatste 15 meter had ze door koppelingen en betonnen funderingen van de aanbouw ook wel de rest van de dag gekost.
Ze hebben wel op verzoek van mij het stuk binnenleiding dat makkelijk te verwijderen was ook weg gehaald, hebben ze wat voor in de koperbak ;) en scheeld mij weer werk.

Zij blij ik blij d:)b

Als je gas blijft gebruiken ligt die pijp er ook gewoon dus ik zie daar de milieu winst sowieso niet.

Acties:
  • +11Henk 'm!

• Dutch Lion
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-05 10:25
Gisteren briefje van Stedin door de bus dat ze langs waren geweest om het gas af te sluiten. Met daarin dreigementen met deurwaarders e.d. Terwijl ze zelf niet eens de moeite nemen om te reageren op mijn inhoudelijke mail (variant op de voorbeeldbrief).

Ik ben van plan als volgt te emailen naar het emailadres op het kaartje:
Geachte heer / mevrouw,

Gisteren vond ik een briefje in mijn brievenbus waarin jullie aangeven dat jullie mijn gas wilden afsluiten maar dat er niemand thuis was. Ik vind in dit briefje ook allerlei dreigementen met kosten en deurwaarders. Ik ben eerlijk gezegd niet echt gediend van deze klantonvriendelijke benadering. Zoals aangegeven in de mails van 25 en 27 februari 2023 heb ik mijn Aansluit- en Transportovereenkomst voor gas heb opgezegd op grond van artikel 3.6 van de Algemene Voorwaarden. Ook kunt u middels de slimme meter zien dat er sinds 1 januari 2023 geen gas meer is gebruikt op dit huisadres en dat er daarom geen sprake is van niet betaalde kosten. Waarbij op te merken is dat de overeenkomst pas per 1 maart 2023 is opgezegd zoals al eerder aangegeven.

Net als voorgaande keren geef ik nogmaals aan dat u van harte welkom bent om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht. Het initiatief daarvoor ligt echter volledig bij u. Het is uw gasaansluiting en uw verantwoordelijkheid en daarom vind ik het ook de omgekeerde wereld dat u mij wilt dwingen om opdracht te geven tot verwijdering met alle verantwoordelijkheden van dien. Dus nogmaals ik sta open voor het maken van een afspraak voor werkzaamheden maar u bent daarin zelf de opdrachtgever met daarin alle verantwoordelijkheden en alle (gevolg)kosten komen daarbij voor uw rekening.

Bijlage: eerdere correspondentie waarbij ik na 27-02-2023 geen reactie meer heb ontvangen vanuit Stedin.

"it's better to live one day as a lion, than a hundred years as a lamb."

• Freee!!

Freee!!

Dutch Lion schreef op donderdag 6 april 2023 @ 18:58:
Gisteren briefje van Stedin door de bus dat ze langs waren geweest om het gas af te sluiten. Met daarin dreigementen met deurwaarders e.d. Terwijl ze zelf niet eens de moeite nemen om te reageren op mijn inhoudelijke mail (variant op de voorbeeldbrief).

Ik ben van plan als volgt te emailen naar het emailadres op het kaartje:

[...]
Even kostenvergoeding vragen voor het moeten spenderen van tijd en moeite aan deze onzin (en vergeet niet te dreigen met deurwaarders en incassoprocedures >:) ;) ).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dutch Lion
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-05 10:25
Interessante reactie:
Beste meneer, mevrouw,

Hartelijk dank voor uw bericht. In deze e-mail leest u belangrijke informatie over uw aansluiting.

Ik heb uw e-mail doorgestuurd naar de afdeling planning. Zij zullen contact met u opnemen om een afspraak te maken voor het verwijderen van de gasaansluiting op uw adres.

Neem voor vragen gerust contact met ons op
Misschien vindt u uw antwoord al op www.stedin.net/afsluiting. Is uw vraag daarmee niet beantwoord?
Dan kunt u contact met ons opnemen via telefoon 010 892 31 75.

Met vriendelijke groet,

Business Support Services | Order to Cash

"it's better to live one day as a lion, than a hundred years as a lamb."

Acties:
  • +3Henk 'm!

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:51
Vooral die ondertekening is interessant : "order to cash"

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Acties:
  • +4Henk 'm!
En reactie waaruit klip en klaar blijkt dat ze weten hoe het zit, maar gewoon over de rug van consumenten met leugens en dreigementen hun verantwoordelijkheden af te schuiven en extra inkomsten te genereren.

Zou je met je dossier een klacht bij de ACM willen indienen mbt de gang van zaken?
Juist dit soort dossiers moet de ACM veelvuldig onder ogen krijgen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Ivow85 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 12:54:
[...]
En reactie waaruit klip en klaar blijkt dat ze weten hoe het zit, maar gewoon over de rug van consumenten met leugens en dreigementen hun verantwoordelijkheden af te schuiven en extra inkomsten te genereren.

Zou je met je dossier een klacht bij de ACM willen indienen mbt de gang van zaken?
Juist dit soort dossiers moet de ACM veelvuldig onder ogen krijgen.
Niet alleen de ACM moet dit onder ogen krijgen, iemand zou dit moeten verzamelen, zodat de ACM er bij een rechtbank mee om de oren geslagen kan worden wegens verzuim.

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 03-06 22:34
Dat is een van de standaardprocessen in elk bedrijf.

Order to cash vs. Purchase to pay.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ronald.42
Ha Engie heeft het al verwerkt denk ik.
Vastrecht lijkt weg te zijn.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:56

Nhz

Deventer

Hier een nieuwe saga in het verhaal van de gas aansluiting.

Afgelopen week stond er een monteur van de netbeheerder aan de deur, onaangekondigd en met een soort van bodyguard. Toen mijn partner de deur open deed stonden ze direct al met een voet in de deur, terwijl ze vermelden dat ze 'het gas kwamen afsluiten!'. Ik was zelf aan het werk, toen mijn vriendin mij belde had ik niet direct door hoe ze aan de deur behandeld werd, mijn reactie was dus 'ow dat is prima, ik kom er aan'. Monteur en zijn beveiliger binnen gelaten en toen ik er bij was (ik werk naast ons woonhuis) heb ik vermeld dat wij geen opdracht hebben gegeven tot afsluiten, maar dat we er netjes aan mee werken, we gebruiken immers al geruime tijd geen gas meer. Kreeg direct het antwoord dat ze geen opdracht nodig hebben van ons, want ze zijn dit wettelijk verplicht. Het ging allemaal niet echt vriendelijk. Enfin, ik ben de heren even voorgegaan naar de gasmeter en daar hebben ze een slotje geplaatst. Toen ze klaar waren en weer door de deur naar buiten liepen wist de monteur nog net even te vermelden dat we hier een factuur voor gingen krijgen.

Inmiddels de factuur ontvangen, maar ben eigenlijk niet van plan deze te gaan betalen. Ik ben immers geen klant van de netbeheerder en heb ook geen overeenkomst met ze. Daarnaast heb ik vorig jaar al meermaals telefonisch én per mail aangegeven dat ze de boel mogen komen saneren, mits ze de voortuin weer in ere herstellen. Op dat laatste lijkt het stuk te lopen, ze mogen/willen/kunnen dat niet beloven blijkbaar. Dit loopt dus al een hele poos.

Wat is nu wijsheid?

Groetjes Bas

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Nhz schreef op maandag 10 april 2023 @ 21:07:

Afgelopen week stond er een monteur van de netbeheerder aan de deur, onaangekondigd en met een soort van bodyguard. Toen mijn partner de deur open deed stonden ze direct al met een voet in de deur, terwijl ze vermelden dat ze 'het gas kwamen afsluiten!'. Ik was zelf aan het werk, toen mijn vriendin mij belde had ik niet direct door hoe ze aan de deur behandeld werd, mijn reactie was dus 'ow dat is prima, ik kom er aan'. Monteur en zijn beveiliger binnen gelaten en toen ik er bij was (ik werk naast ons woonhuis) heb ik vermeld dat wij geen opdracht hebben gegeven tot afsluiten, maar dat we er netjes aan mee werken, we gebruiken immers al geruime tijd geen gas meer. Kreeg direct het antwoord dat ze geen opdracht nodig hebben van ons, want ze zijn dit wettelijk verplicht. Het ging allemaal niet echt vriendelijk. Enfin, ik ben de heren even voorgegaan naar de gasmeter en daar hebben ze een slotje geplaatst. Toen ze klaar waren en weer door de deur naar buiten liepen wist de monteur nog net even te vermelden dat we hier een factuur voor gingen krijgen.

Inmiddels de factuur ontvangen, maar ben eigenlijk niet van plan deze te gaan betalen. Ik ben immers geen klant van de netbeheerder en heb ook geen overeenkomst met ze. Daarnaast heb ik vorig jaar al meermaals telefonisch én per mail aangegeven dat ze de boel mogen komen saneren, mits ze de voortuin weer in ere herstellen. Op dat laatste lijkt het stuk te lopen, ze mogen/willen/kunnen dat niet beloven blijkbaar. Dit loopt dus al een hele poos.

Wat is nu wijsheid?
Je had moeten beginnen met een aanklacht indienen wegens huisvredebreuk.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19:21
Huisvredebreuk is een lastig verhaal omdat de toegang niet is geweigerd. Ik zou een Klikmelding doen en daarna een vette paal door de gasleiding jagen op de erfgrens. Dan hebben ze pas wat te saneren...

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • +3Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

.....

Wat is nu wijsheid?
Tja, dan zul je de factuur moeten betwisten en daarna is de netbeheerder aan zet.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Nhz

Nhz

Deventer

ds23man schreef op maandag 10 april 2023 @ 21:34:
Huisvredebreuk is een lastig verhaal omdat de toegang niet is geweigerd. Ik zou een Klikmelding doen en daarna een vette paal door de gasleiding jagen op de erfgrens. Dan hebben ze pas wat te saneren...
Laat ik maar niet ingaan op het advies om moedwillig dingen te slopen. Daarnaast is het hele gedoe ontstaan omdat er een betonnen keerwandje op de erfgrens staat, het is onduidelijk of deze afgebroken moet worden voor de sanering. Ze kunnen me dus niet garanderen dat alles weer in oude staat hersteld wordt, wat voor mij dus reden is om absoluut geen opdracht te geven.

Groetjes Bas

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Nhz

Nhz

Deventer

ZuinigeRijder schreef op maandag 10 april 2023 @ 21:34:
[...]

Tja, dan zul je de factuur moeten betwisten en daarna is de netbeheerder aan zet.
Dat ga ik zeker doen. Bedankt.

Groetjes Bas

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

ds23man schreef op maandag 10 april 2023 @ 21:34:
Huisvredebreuk is een lastig verhaal omdat de toegang niet is geweigerd.
Toegang werd afgedwongen.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• overhyped

Wat is nu wijsheid?
Wat bizar dat er nog netbeheerders zijn die deze confrontatie aangaan. Welke netbeheerder is dit? En heb je voor de rest keurig gecommuniceerd volgens de draaiboeken?

@Bram-Bos poste eerder een lijstje met alle rechtszaken, helpt denk ik bij ‘t betwisten van de factuur.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:45
Freee!! schreef op maandag 10 april 2023 @ 21:53:
[...]

Toegang werd afgedwongen.
In zo'n situatie kan je de politie erbij halen. Proces verbaal op laten maken van wat er gebeurt (is).

Acties:
  • +2Henk 'm!

• RichieB
overhyped schreef op maandag 10 april 2023 @ 21:57:
[...]

Wat bizar dat er nog netbeheerders zijn die deze confrontatie aangaan.

[...]
Het gaat hoogstwaarschijnlijk mis in de communicatie tussen de verschillende afdelingen van de netbeheerder. Aan de ene kant is er de klantenservice die probeert een verwijderingsopdracht los te peuteren bij de consument, aan de andere kant een commerciële afdeling die ziet dat er geen contract meer is. Die communiceren kennelijk niet goed genoeg met elkaar om de echte fraudeurs te kunnen scheiden van de gasverlaters. Daar mag je als consument natuurlijk niet de dupe van worden.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Nhz

Nhz

Deventer

overhyped schreef op maandag 10 april 2023 @ 21:57:
[...]

Wat bizar dat er nog netbeheerders zijn die deze confrontatie aangaan. Welke netbeheerder is dit? En heb je voor de rest keurig gecommuniceerd volgens de draaiboeken?

@Bram-Bos poste eerder een lijstje met alle rechtszaken, helpt denk ik bij ‘t betwisten van de factuur.
Het gaat om Enexis.

Er is midden vorig jaar een aantal keer contact geweest, waarbij ik steeds heb aangegeven mijn volledige medewerking te zullen verlenen bij alle noodzakelijke werkzaamheden, maar dat ik geen opdracht zal geven omdat ik niet voor de kosten wil opdraaien. De gasmeter is immers niet van mij en zit mij ook niet in de weg. Ik ben dus volgens mij ook helemaal niet degene die opdracht hoeft te geven voor her saneren van deze aansluiting, maar wellicht heb ik dat mis.

Er is toen toen ergens eind van de zomer, na een aantal keer op diverse manieren proberen druk uit te oefenen, telefonisch medegedeeld dat ze een nul euro offerte zouden uitbrengen als ik zelf een aanvraag zou indienen. Die offerte heb ik inderdaad ontvangen, maar nooit ondertekend omdat bleek dat ze niet wilde garanderen dat men de voortuin weer volledig in ere zou herstellen én wederom omdat ik geen eigenaar ben van die aansluiting. Alles waar ik eigenaar van ben/was is al lang verwijderd, er zit letterlijk niks meer aan 'onze kant' van de gasmeter aangesloten.

Nu maanden later staat men ineens onaangekondigd voor de deur.

Groetjes Bas

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Nhz

Nhz

Deventer

RichieB schreef op maandag 10 april 2023 @ 21:58:
[...]

In zo'n situatie kan je de politie erbij halen. Proces verbaal op laten maken van wat er gebeurt (is).
Daar heb ik helemaal geen zin in en volgens mij ook helemaal geen belang bij. Daarnaast hebben we ze de toegang ook niet geweigerd. Speculatie over huisvredebreuk kunnen we dus wel mee ophouden. Ze kwamen geïrriteerd en intimiterend over, maar wij hebben geen reden om Enexis tegen te werken en hebben ze dan ook geen strobreed in de weg gelegd. :-)

Ps: deze reactie is niet specifiek alleen richting jou, volgens mij reageerde jij op een hypothetisch mogelijke situatie

[Voor 9% gewijzigd door Nhz op 10-04-2023 22:43]

Groetjes Bas

Acties:
  • +2Henk 'm!

• overhyped
Nhz schreef op maandag 10 april 2023 @ 22:28:
[...]

Het gaat om Enexis.

Er is midden vorig jaar een aantal keer contact geweest, waarbij ik steeds heb aangegeven mijn volledige medewerking te zullen verlenen bij alle noodzakelijke werkzaamheden, maar dat ik geen opdracht zal geven omdat ik niet voor de kosten wil opdraaien. De gasmeter is immers niet van mij en zit mij ook niet in de weg. Ik ben dus volgens mij ook helemaal niet degene die opdracht hoeft te geven voor her saneren van deze aansluiting, maar wellicht heb ik dat mis.

Er is toen toen ergens eind van de zomer, na een aantal keer op diverse manieren proberen druk uit te oefenen, telefonisch medegedeeld dat ze een nul euro offerte zouden uitbrengen als ik zelf een aanvraag zou indienen. Die offerte heb ik inderdaad ontvangen, maar nooit ondertekend omdat bleek dat ze niet wilde garanderen dat men de voortuin weer volledig in ere zou herstellen én wederom omdat ik geen eigenaar ben van die aansluiting. Alles waar ik eigenaar van ben/was is al lang verwijderd, er zit letterlijk niks meer aan 'onze kant' van de gasmeter aangesloten.

Nu maanden later staat men ineens onaangekondigd voor de deur.
Deze praktijken kennen we allemaal uit dit topic, maar bij de meeste is het over. Hopelijk komt je betwisting op de juiste plek aan en stopt het geneuzel.

Acties:
  • +3Henk 'm!
@Nhz Kun je hier een dossier plaatsen met alle eerdere communicatie die per mail en brief heeft plaatsgevonden, aangevuld met een relaas van hoe het "huisbezoek" is gegaan?
Dat maakt het voor ons makkelijker om een goed advies te geven.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• oka1
Dossier is weer netjes geüpdatet. Bij Stedin weer hetzelfde als we eerder hebben gezien:
Standaardbrief van Stedin ontvangen gericht aan "de gebruikers van ". Met niks erachter, dus ook geen 'gas'... Ik zag het eerder al eens voorbij komen, maar blijf het een bijzondere aanheffing vinden. Blijkbaar hebben alle retour afzender-brieven geholpen om het woordje 'gas' maar uit de adressering weg te laten :X

Ik ben van plan om voorbeeldbrief 1a maar terug te sturen naar FM_voorkomafsluiting at stedin punt net

wordt vervolgd...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nhz

Nhz

Deventer

Ivow85 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 13:38:
@Nhz Kun je hier een dossier plaatsen met alle eerdere communicatie die per mail en brief heeft plaatsgevonden, aangevuld met een relaas van hoe het "huisbezoek" is gegaan?
Dat maakt het voor ons makkelijker om een goed advies te geven.
Ik heb helaas geen uitgebreid dossier opgebouwd. Niet echt handig wellicht, maar daar is nu niets meer aan te doen.

- medio juni mijn gascontract opgezegd
- medio juli benaderd door Enexis met het bekende verhaal over het afsluiten of contract nemen
- in diezelfde periode meermaals contact gehad met Enexis, nadat ik expliciet vermelde dat ik geen opdracht geef omdat ik geen overeenkomst met ze heb, deden ze (na aanvraag op mijn aansluiting) een aanbod van nul euro
- augustus/september/oktober meermaals contact gehad met zowel Enexis als de aannemer over het in ere herstellen van de voortuin
- oktober is de offerte verlopen
- november ben ik nogmaals door Enexis gebeld, met wederom hetzelfde verhaal en wederom verteld dat ik geen opdracht ga geven/offerte ga tekenen als de voortuin niet netjes achter gelaten wordt
- vorige week onverwachts bezoek van Enexis, slot op de hoofdkraan en een factuur voor het 'uit bedrijf stellen aansluiting gas binnen' a €163,76 inc btw

Groetjes Bas

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01:46

T-MOB

Echte chocomel eerst!

Ben ik nou gek? Je kunt tegenwoordig toch gewoon kosteloos je gasaansluiting laten verwijderen. Ik heb daar in elk geval een offerte a 0,0 euro voor ondertekend. Zo staat het ook op de site van Enexis:

https://tweakers.net/i/O51gI4i5pjQvlWyKPdWE7PQuZ2U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CxWWdpABy8WrPyMRACzRHLp4.png?f=user_large

Het duurt nog een eeuwigheid voor er daadwerkelijk een aannemer komt, maar intussen is mijn leveringscontract opgezegd. Daar volgde nog een brief op van Enexis dat bij geen contract afsuiten a 163,76 zou volgen. Maar dat was met een belletje naar Enexis uit de wereld (kreeg direct de 06 van de verantwoordelijke - er zijn bedrijven die wél aan me verdienen met beduidend slechtere service). Want kosten voor afsluiten terwijl je al om verwijdering gevraagd hebt vinden ze zelf ook een beetje raar.

Maar goed, verwijderen kan gewoon gratis via de geijkte weg - dus waarom hier nog moeilijk gedaan wordt met het oude geitenpaadje ontgaat me volledig.

Falling isn't flying \ Floating isn't infinite

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:10
T-MOB schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 21:31:
Ben ik nou gek? Je kunt tegenwoordig toch gewoon kosteloos je gasaansluiting laten verwijderen. Ik heb daar in elk geval een offerte a 0,0 euro voor ondertekend. Zo staat het ook op de site van Enexis:

[Afbeelding]

Het duurt nog een eeuwigheid voor er daadwerkelijk een aannemer komt, maar intussen is mijn leveringscontract opgezegd. Daar volgde nog een brief op van Enexis dat bij geen contract afsuiten a 163,76 zou volgen. Maar dat was met een belletje naar Enexis uit de wereld (kreeg direct de 06 van de verantwoordelijke - er zijn bedrijven die wél aan me verdienen met beduidend slechtere service). Want kosten voor afsluiten terwijl je al om verwijdering gevraagd hebt vinden ze zelf ook een beetje raar.

Maar goed, verwijderen kan gewoon gratis via de geijkte weg - dus waarom hier nog moeilijk gedaan wordt met het oude geitenpaadje ontgaat me volledig.
Uiteraard is het hier bekend dat je "gratis" verwijdering kan aanvragen. Maar daar kunnen nadelen aan zitten.

Tevens heb je een groot deel van het topic gemist en momenteel komt er om de twee weken ofzo iemand met dat "gratis" verhaal, je zou toch bijna denken dat de netbeheerders daar achter zitten.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +8Henk 'm!
  • Pinned

• Derby
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ook ik mag namens Enexis weer een stukje proza opstellen nadat er deze keer een brief kwam van de afdeling 'Operations'. Ik was vrolijk gestemd want dit zou wel eens de brief kunnen zijn waarin ze duidelijk maken dat ze iets gaan doen met de aansluiting. Teleurstelling was mijn deel. Een brief met drie opties en dat ik moet betalen voor het verwijderen tenzij ik het zelf aanvraag. De wereld op zijn kop dus, zelf aanvragen kost niks maar niets doen en het initiatief bij de eigenaar laten kost mij geld?

Dus het volgende stukje tekst geklopt.
Geachte heer Enexis,

Ik reageer hierbij op uw brief van 6 april jongstleden waarin u ingaat op het hoe en waarom u contact zoekt met betrekking tot de aansluitingen.

In deze brief zal ik wederom uitleggen dat ik geen keuze kan maken over uw eigendommen en ook waarom dat niet van mij verlangt kan worden.

Ik vind het jammer om te zien dat u/Enexis weigert in te gaan op mijn eerder aangedragen argumenten (brief van 17 februari en 17 maart) over het hoe en waarom ik niet in staat ben een keus te maken met betrekking tot uw eigendommen.

Het enige dat ik van u vraag is om een afspraak te maken. 21 april komt het voor mij uit om de deur te openen. 1 en 2 mei kan u ook de door u gekozen noodzakelijke werkzaamheden komen uitvoeren. Verder in de tijd is ook mogelijk. Maak snel een keus wat u wilt doen met uw eigendommen, maak een afspraak en het bespaart ons beide een hoop tijd. Mocht het niet lukken een keus te maken weet dan dat de aansluiting mij niet in de weg zit. Het zou u dan ook sieren te stoppen met het sturen van brieven over een keus die ik zou moeten maken.

Ik zou het erg waarderen als u ingaat op mijn uitnodiging om een afspraak (minimaal 5 dagen van te voren op grond van artikel 4.1.2.5 van de Aansluit- en Transportcode Gas RNB) te maken met mij om te doen wat u noodzakelijk acht.
Ik geef nadrukkelijk geen opdracht tot deze werkzaamheden. Dit mag ook niet verlangt worden van mij als consument. Ik verwerp ook bij voorbaat enige vorm van kosten of schade voor deze werkzaamheden op initiatief van Enexis. De rechter heeft in zowel 2020 als 2021 uitspraak gedaan over het sturen van facturen voor kosten waar geen opdracht voor gegeven is. Beide keren was de rechter van mening dat er geen kosten in rekening gebracht mogen worden voor werkzaamheden waar geen opdracht voor gegeven is. Het is mij dan ook een raadsel waarom u claimt dat ik een rekening ontvang voor iets waar ik geen opdracht voor geef.

Daarop aansluitend ben ik verheugd te zien dat u verwijst naar de Geschillencommissie Energie. Want in 2021 is er een uitspraak van de Geschillencommissie Energie geweest waarin uw organisatie één van de partijen was. U bent dus op de hoogte van de uitspraak. Mocht u niet weten over welke zaak dit gaat citeer ik wat stukjes van de uitspraak van de Geschillencommissie.
1. Dit geschil ging in eerste instantie met name over de vraag of de ondernemer voor het verwijderen van de gasmeter bij de consument kosten in rekening mocht brengen. Inmiddels is de regelgeving hieromtrent gewijzigd en komen de kosten voor rekening van de ondernemer.

Dit sluit mooi aan bij uw eerdere claim over de kosten die ik moet betalen voor de door u gekozen werkzaamheden. Deze kosten komen dus voor uw rekening volgens de Geschillencommissie. Geheel logisch aangezien u gaat kiezen wat u met uw eigendommen doet.

2. Het geschil gaat nu alleen nog over de vraag of de ondernemer van de consument kan verlangen dat de consument aan de ondernemer een opdracht verstrekt waarop dan ook de algemene voorwaarden van de ondernemer van toepassing zijn.

Gevolgd door:

Op grond van het voorgaande is de commissie van oordeel dat er geen grondslag is om van de consument te vergen dat deze voor het verwijderen van de gasmeter een opdracht verstrekt

Waarna bij de beslissing het volgende staat geschreven.

De commissie bepaalt dat de ondernemer van de consument niet mag verlangen dat de consument voor het verwijderen van de gasmeter een opdracht verstrekt.

De Geschillencommissie Energie is van mening dat ik als consument geen opdracht hoef te verstrekken. Enexis is de partij die moet kiezen wat ze willen doen met hun eigendommen en daar zelf opdracht toe moet geven.

Ik sta u toe de handelingen aan de aansluiting te verrichten die u noodzakelijk acht en zal u toegang verlenen tot uw eigendommen. Het initiatief ligt geheel bij u, vindt ook de kantonrechter (ECLI:NL:RBOBR:2020:6862). Ik benadruk dat ik geen opdracht geef voor werkzaamheden, en daarom ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren.

Hopende u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben wens ik u nog een prettige dag toe. 

Met vriendelijke groet,

Derby
Iemand op en aanmerkingen? Bedankt @Kees-Jan voor je opmerking over het gebruik van 'u'. Het waren stiekem een hoop foutjes.

Ook mijn dossier weer bijgewerkt met daarin ook de brief van Enexis over de kosten van verwijderen van de aansluiting.

If you do not wish to be contacted, do not check this box. euhm...right

Acties:
  • +3Henk 'm!

• cold_as_ijs
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:49
T-MOB schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 21:31:

[Afbeelding]

Je tekent dat je opdrachtgever bent en daarmee verantwoordelijk voor gevolgschade. Dit is wel vooral een papieren tijger en aanvechtbaar bij de rechter als ze schade niet willen oplossen, maar het betekent wel dat jij zelf naar de rechter moet snel stappen. Dit is tot op heden niet echt een probleem gebleken, maar het is denk ik wel tekenend dat @Nhz geen garantie krijgt dat zijn tuin netjes hersteld wordt.

Valt weer op dat Enexis weer wat agressiever lijkt te zijn richting gasverlaters.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Derby
  • Niet online
cold_as_ijs schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 22:59:
[...]

Valt weer op dat Enexis weer wat agressiever lijkt te zijn richting gasverlaters.
Misschien weten zij meer over de nieuwe gaswet die voor hen niet gunstig uitpakt en dat ze nog snel wat mensen een hoek in willen drukken.

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19:49
Derby schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 22:18:
Ook ik mag namens Enexis weer een stukje proza opstellen nadat er deze keer een brief kwam van de afdeling 'Operations'. Ik was vrolijk gestemd want dit zou wel eens de brief kunnen zijn waarin ze duidelijk maken dat ze iets gaan doen met de aansluiting. Teleurstelling was mijn deel. Een brief met drie opties en dat ik moet betalen voor het verwijderen tenzij ik het zelf aanvraag. De wereld op zijn kop dus, zelf aanvragen kost niks maar niets doen en het initiatief bij de eigenaar laten kost mij geld?

Dus het volgende stukje tekst geklopt.

[...]

Iemand op en aanmerkingen?

Ook mijn dossier weer bijgewerkt met daarin ook de brief van Enexis over de kosten van verwijderen van de aansluiting.
Ja, nog even nakijken op gebruik van "u" (in persoon) en "uw" (in bezit) O-)

the older I get, the better I was...

• Ronald.42
Ronald.42 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 17:01:
Ha Engie heeft het al verwerkt denk ik.
Vastrecht lijkt weg te zijn.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
The saga continues..

Het vast recht was weg omdat ze geen info meer van de netbeheerder binnen kregen over de gasmeter....

Ik zat even mijn afschriften te checken zie ik ineens dat er een tientje afgeschreven was door engie...
Ik de factuur erbij zoeken...
Was 10 euro voor alleen gas :?
Verder kijken in de engie app heb ik ineens weer een contract voor stroom en GAS... en dat zelfs zonder gasmeter...
Gelijk gestorneerd en vanochtend maar weer bellen wat ze nu eigenlijk allemaal aan het doen zijn.

Ja meneer ik zie het er staat een melding dat de aansluiting weg is.
Mjah en waarom heb ik dan ineens een contract voor gas en stroom?
Jullie hebben mijn opzegging bevestigd via mail en een nieuw aanbod voor alleen stroom welke ik heb geaccepteerd.
En nu doen jullie ineens wat anders dan afgesproken....

Ja maar meneer dat loopt automatisch door als er een gasmeter is |:( |:(

Stelletje oplichters zijn het, het valt ook gewoon onder diefstal in mijn beleving.

Najah lang verhaal kort. Na mijn telefoontje vanmorgen.

Heb ik nu dan eindelijk alleen stroom.
En het klopt ook allemaal weer in de app en de online mijn engie omgeving.

Ze kwam trouwens wederom met het verhaal gasmeter aanwezig, leverancier verplicht.
Nu is mijn meter al weg dus die discussie had ik geen zin meer in.

• overhyped
Ronald.42 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 10:56:
[...]

The saga continues..

Het vast recht was weg omdat ze geen info meer van de netbeheerder binnen kregen over de gasmeter....

Ik zat even mijn afschriften te checken zie ik ineens dat er een tientje afgeschreven was door engie...
Ik de factuur erbij zoeken...
Was 10 euro voor alleen gas :?
Verder kijken in de engie app heb ik ineens weer een contract voor stroom en GAS... en dat zelfs zonder gasmeter...
Gelijk gestorneerd en vanochtend maar weer bellen wat ze nu eigenlijk allemaal aan het doen zijn.

Ja meneer ik zie het er staat een melding dat de aansluiting weg is.
Mjah en waarom heb ik dan ineens een contract voor gas en stroom?
Jullie hebben mijn opzegging bevestigd via mail en een nieuw aanbod voor alleen stroom welke ik heb geaccepteerd.
En nu doen jullie ineens wat anders dan afgesproken....

Ja maar meneer dat loopt automatisch door als er een gasmeter is |:( |:(

Stelletje oplichters zijn het, het valt ook gewoon onder diefstal in mijn beleving.

Najah lang verhaal kort. Na mijn telefoontje vanmorgen.

Heb ik nu dan eindelijk alleen stroom.
En het klopt ook allemaal weer in de app en de online mijn engie omgeving.

Ze kwam trouwens wederom met het verhaal gasmeter aanwezig, leverancier verplicht.
Nu is mijn meter al weg dus die discussie had ik geen zin meer in.
Stemmen met de euro. Wegwezen dus.

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01:46

T-MOB

Echte chocomel eerst!

cold_as_ijs schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 22:59:
[...]

Je tekent dat je opdrachtgever bent en daarmee verantwoordelijk voor gevolgschade. Dit is wel vooral een papieren tijger en aanvechtbaar bij de rechter als ze schade niet willen oplossen, maar het betekent wel dat jij zelf naar de rechter moet snel stappen. Dit is tot op heden niet echt een probleem gebleken, maar het is denk ik wel tekenend dat @Nhz geen garantie krijgt dat zijn tuin netjes hersteld wordt.
Als je geen opdrachtgever bent moet je ook zelf in actie komen als je tuin niet netjes wordt opgeleverd. Dan moet je net zo goed naar de rechter als de aannemer niet mee wil werken naar een oplossing. Het valt mij gewoon op wat een wantrouwen hier heerst en hoe dat contrasteert met mijn eigen ervaring.

Toevallig vanmorgen weer, kwamen ze van Enexis aan de deur om te melden dat het gas er volgende week even af moet. Waarop ik vrolijk meldt dat ik toch geen gas gebruik. Hij een verbaasd gezicht, want in de administratie staat een gasaansluiting. Dus zo komen we erop dat verwijdering is aangevraagd en binnen 5 minuten is geregeld dat ze dat verwijderen gelijk komen doen als het gas er toch af is. d:)b

Schade zit er overigens niet in bij mij. De hoofdleiding komt door de muur van de buren, veel meer dan afzagen en afdoppen hebben zie niet te doen.

Falling isn't flying \ Floating isn't infinite

• Erwin_83
T-MOB schreef op woensdag 12 april 2023 @ 12:37:
[...]

Als je geen opdrachtgever bent moet je ook zelf in actie komen als je tuin niet netjes wordt opgeleverd. Dan moet je net zo goed naar de rechter als de aannemer niet mee wil werken naar een oplossing. Het valt mij gewoon op wat een wantrouwen hier heerst en hoe dat contrasteert met mijn eigen ervaring.

Toevallig vanmorgen weer, kwamen ze van Enexis aan de deur om te melden dat het gas er volgende week even af moet. Waarop ik vrolijk meldt dat ik toch geen gas gebruik. Hij een verbaasd gezicht, want in de administratie staat een gasaansluiting. Dus zo komen we erop dat verwijdering is aangevraagd en binnen 5 minuten is geregeld dat ze dat verwijderen gelijk komen doen als het gas er toch af is. d:)b

Schade zit er overigens niet in bij mij. De hoofdleiding komt door de muur van de buren, veel meer dan afzagen en afdoppen hebben zie niet te doen.
Als je geen opdrachtgever bent heb je geen maximum schade bedrag wat ze vergoeden voor herstel werk.

En meestal gaat het wel goed gelukkig.

Maar hier moest Liander nog even extra contact opnemen met de aannemer, want die had in de opdracht staan alleen straatwerk gemeente herstellen en straatwerk op privé grond niet. Nu was dit maar 1/2 m² maar uit principe niet zelf gedaan, aangezien het verwijderen in opdracht van Liander was.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Met die acties van Enexis ben ik benieuwd of ik binnenkort ook weer wat van die leugenaars verneem.

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20:06
Het maakt natuurlijk wel enorm veel uit of er sprake is van een onrechtmatige daad of dat je eerst zelf een overeenkomst tekent die schadevergoeding uitsluit, en dan naar de rechter moet om die bepaling om te zetten in een recht op schade vergoeding.

Ook een verschil, zonder overeenkomst is de aannemer aansprakelijk en kan de aannemer niet verwijzen naar de netbeheerder, het is tenslotte de aannemer die de schade veroorzaakt heeft.

In geval van een overeenkomst zal je de netbeheerder aansprakelijk moeten stellen, en die heeft meestal een grotere juridische afdeling dan de aannemer.

• Plenkske
  • Laatst online: 00:37
Dit deel van je bericht verklaard wel waarom je er anders over denkt dan sommige andere mensen hier.

Ik sta er zo in:
- de gasmeter en leiding die eigendom zijn van enexis zitten mij niet in de weg
- ze mogen er aan doen wat ze willen, als ze maar niet aan mijn eigendommen komen
- het is sowieso idioot dat ze iedereen die stopt met gas apart behandelen. Zijn de aannemers natuurlijk wel blij mee...
Ivow85 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 13:00:
Met die acties van Enexis ben ik benieuwd of ik binnenkort ook weer wat van die leugenaars verneem.
Ik ben ook wel benieuwd. Het laatste is ruim 2 maanden geleden:
Plenkske in "Gas de deur uit doen: Gratis!"

• JoramNL
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 23:11
Hi allemaal,

Ik meld me ook in dit topic. Ik ga binnenkort verhuizen naar een appartement dat blokverwarming heeft. Warm water wordt geregeld via een elektrische boiler (eigendom).

Nu kookt de vorige huurder nog op gas. Maar ik wil hiervoor een inductiekookplaat aanschaffen. Hiermee zou ik dan compleet van het gas af zijn.

Echter, is en blijft het een huurappartment. En de huurder heeft aangegeven:

"In principe verbruik je dan geen gas maar je dient alsnog een energiecontract af te sluiten, anders wordt je volledig afgesloten. Je betaald namelijk ieder jaar voor de meetdiensten die in de woning zitten (gasmeter). Alleen als de gehele gasaansluiting wordt verwijderd is de woning gasloos, maar dat is helaas niet mogelijk."

Wat nu? Verder contact met de huurder? Ik wil ze ook niet op de stang jagen want ik heb nog geen huurcontract ondertekend, die zijn ze nu aan het opstellen.

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:40
Geen gascontract afsluiten want geen behoefte en gewoon afwachten. Als de netbeheerder iets wil (afsluiten), doorverwijzen naar de verhuurder want jij gaat er niet over.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 LIVE + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• JoramNL
Dat snap ik, maar de verhuurder heeft al aangegeven dat ze van mij achten het wel af te sluiten. Daar ga ik dan toch gezeur mee krijgen?

• hesselbeertje
Dan ben je er toch? Als de verhuurder akkoord is, laat de netbeheerder maar afsluiten. Problem solved.

[Voor 94% gewijzigd door hesselbeertje op 12-04-2023 16:48]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 LIVE + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• JoramNL
De verhuurder geeft aan dat het niet mogelijk is om de gasafsluiting te verwijderen. Ben ik dan maar aan het lot overgelaten en moet ik het vastrecht maar ophoesten?

• hesselbeertje
O wacht, ze willen dat je een contract afsluit. Ik zou dan voorstellen het vastrecht in mindering te brengen op de huur, en ook aangeven dat verwijderen nu gratis is. Keuze verhuurder.

Wat moet je met gas in een appartement met blokverwarming en boiler? Enkel koken, maar daar zijn anno 2023 prima oplossingen voor.

[Voor 26% gewijzigd door hesselbeertje op 12-04-2023 16:48]

• JoramNL
Ik snap je standpunt. Ik ben alleen bang om er gezeur mee te krijgen. Ik ga nu voor het eerst op mezelf wonen en wil niet gelijk een slechte verstandhouding met de verhuurder.

Vaak ben je te bang...

• hesselbeertje
Dat is logisch en het siert je.

Vraag de verhuurder waarom je een contract moet hebben zonder dat je verbruikt, en vraag of ze bezwaar hebben tegen kostenloze verwijdering.

Van daaruit verder redeneren.

• Derby
  • Niet online
JoramNL schreef op woensdag 12 april 2023 @ 16:54:
Ik snap je standpunt. Ik ben alleen bang om er gezeur mee te krijgen. Ik ga nu voor het eerst op mezelf wonen en wil niet gelijk een slechte verstandhouding met de verhuurder.

Vaak ben je te bang...
Desnoods stel je voor kosten te delen. De verhuurder wil de gasaansluiting behouden en heeft daar dan toch wat voor over zou je zeggen.
Sommige netbeheerders hebben een leegstandscontract wat goedkoper is als een gewone volledige aansluiting. Misschien is dat een optie.

@JoramNL
Is er in de keuken een Perilex aansluiting aanwezig voor een Inductiekookplaat?

Indien ja: dan blijft er na het verwijderen van de gasaansluiting nog gewoon een aansluiting voor een kookplaat over in de keuken.

Indien nee: dan is het bezwaar van de verhuurder, in elk geval voor nu, terecht. Een gewoon stopcontact is volgens het bouwbesluit geen aansluiting voor een kooktoestel, ookal zijn er Inductiekookplaten die je op een gewoon stopcontact kunt aansluiten. Als de gasaansluiting is verwijderd en er geen Perilex aanwezig is, heeft de woning strikt genomen geen aansluiting meer voor een kooktoestel. En dan is de woning formeel gezien 'onbewoonbaar'.

Een Perilex aansluiting volgens de regels aanleggen, inclusief aanpassingen in de meterkast, kost best wel wat.

• Freee!!

Freee!!

JoramNL schreef op woensdag 12 april 2023 @ 16:34:
[...]
En de huurder heeft aangegeven:

"In principe verbruik je dan geen gas maar je dient alsnog een energiecontract af te sluiten, anders wordt je volledig afgesloten. Je betaald namelijk ieder jaar voor de meetdiensten die in de woning zitten (gasmeter). Alleen als de gehele gasaansluiting wordt verwijderd is de woning gasloos, maar dat is helaas niet mogelijk."
Heeft de verhuurder gespecificeerd dat het (ook) een gascontract moet zijn :?

[Voor 31% gewijzigd door Freee!! op 12-04-2023 22:29]

• JoramNL
Ivow85 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 20:37:
@JoramNL

Indien ja: dan blijft er na het verwijderen van de gasaansluiting nog gewoon een aansluiting voor een kookplaat over in de keuken.

Indien nee: dan is het bezwaar van de verhuurder, in elk geval voor nu, terecht. Een gewoon stopcontact is volgens het bouwbesluit geen aansluiting voor een kooktoestel, ookal zijn er Inductiekookplaten die je op een gewoon stopcontact kunt aansluiten. Als de gasaansluiting is verwijderd en er geen Perilex aanwezig is, heeft de woning strikt genomen geen aansluiting meer voor een kooktoestel. En dan is de woning formeel gezien 'onbewoonbaar'.

Een Perilex aansluiting volgens de regels aanleggen, inclusief aanpassingen in de meterkast, kost best wel wat.
Bedankt voor je reactie. Dit lijkt me inderdaad een gegronde reden. Het zou ze natuurlijk wel sieren om een aansluiting te maken zo anno 2023.

EDIT: Misschien ter overvloede, maar nee die is niet aanwezig.

[Voor 3% gewijzigd door JoramNL op 12-04-2023 23:40]

• JoramNL
Freee!! schreef op woensdag 12 april 2023 @ 22:28:
[...]

Heeft de verhuurder gespecificeerd dat het (ook) een gascontract moet zijn :?
Nee maar dat wordt wel geimpliceerd.

Bedankt voor jullie reacties. Ik wacht even tot het contract rond en getekend is. Daarna ga ik de lastige vragen stellen! Ik laat weten hoe het is afgelopen of als ik meer advies nodig heb. Thanks!

• Erwin_83
De verhuurder geeft het van te voren aan dat je een gascontract moet hebben, dus als die niet mee werkt heb je gewoon pech denk ik, ook al is het niet meer van deze tijd.

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Is deze situatie niet precies waarvoor het slotje is bedoeld? :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWp zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

• Erwin_83
Krisp schreef op donderdag 13 april 2023 @ 10:50:
Is deze situatie niet precies waarvoor het slotje is bedoeld? :)
Niet meer, dat is maximaal voor een jaar. (En slotje plaatsen en later aansluiting weer activeren kost ongeveer net zoveel als een jaar vastrecht)

[Voor 20% gewijzigd door Erwin_83 op 13-04-2023 11:05]

• Ronald.42
Je zal gewoon moeten accepteren dat die kosten van vast recht erbij komen.
Zit bij je huurhuis in.

Voor jou 10 andere huurders in de huidige markt denk ik zomaar.

Je kunt altijd even polsen bij de verhuurder als je er zit.
Maar die heeft er niet veel aan.
Verwijderen kost niks maar als jij vastrecht betaald kost het voor hem ook niks.
Het is maar net hoe die erin staat met betrekking tot de gasaansluiting.

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:09
Ivow85 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 20:37:
@JoramNL

Hangt ook van de verhuurder af. Er zijn bv woningbouwcorporaties die een perilex aansluiting gratis komen aanleggen als de huurder daarom vraagt.

Acties:
  • +3Henk 'm!

Wat is nu wijsheid?
Vergeet vooral niet aan te geven dat ze zich niet aan hun (wettelijke?) verplichting hebben gehouden om minstens vijf dagen van te voren een afspraak te maken. En hun asociale gedrag benoemen en een klacht over indienen. Een aanklacht wegens bedreiging is misschien wel mogelijk.

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kungfufighter
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 04-06 00:27
Mag ik wat vragen? IK heb via mijnaansluiting.nl een gasafsluiting aangevraagd. Ik wil graag van de leiding af in mijn kruipruimte vanwege aan te brengen vloerisolatie. Ik lees dat ik er per juli aan de beurt ben, maar heb gezegd dat dit ook eerder mag. Ik maak mij enige zorgen omdat mijn aansluiting in huis 5-8 meter verwijderd is van de straat. Verder niks bijzonders, maar ik ben wel bang voor extra kosten. Mijn tuin is verder best toegankelijk. Ik lees hier dat het meestal wel losloopt dus toch maar de aanvraag gedaan.

Ik wil graag bij Greenchoice echter ook nu al mijn contract opzeggen omdat ik geen vastrecht meer wil betalen tot en met juli. Net gebeld, maar ze beweren bij hoog en laag dat ik dit moet doen via Stedin/mijnaansluiting.nl en dat zij dit niet kunnen/willen "anders krijgt u brieven van Stedin", want dan heb ik geen contract en wel een actieve aansluiting. Ik heb het echt geprobeerd maar de (jonge) medewerker was niet te verwurmen. Ik heb geen zin om tot en met juli vastrecht te betalen. Moet ik dit toch maar doen of wat zou/kan ik nu het beste doen?

[Voor 9% gewijzigd door Kungfufighter op 14-04-2023 11:03]

Acties:
  • +4Henk 'm!

• phicoh
Kungfufighter schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 11:01:
Mag ik wat vragen? IK heb via mijnaansluiting.nl een gasafsluiting aangevraagd. Ik wil graag van de leiding af in mijn kruipruimte vanwege aan te brengen vloerisolatie. Ik lees dat ik er per juli aan de beurt ben, maar heb gezegd dat dit ook eerder mag. Ik maak mij enige zorgen omdat mijn aansluiting in huis 5-8 meter verwijderd is van de straat. Verder niks bijzonders, maar ik ben wel bang voor extra kosten. Mijn tuin is verder best toegankelijk. Ik lees hier dat het meestal wel losloopt dus toch maar de aanvraag gedaan.

Ik wil graag bij Greenchoice echter ook nu al mijn contract opzeggen omdat ik geen vastrecht meer wil betalen tot en met juli. Net gebeld, maar ze beweren bij hoog en laag dat ik dit moet doen via Stedin/mijnaansluiting.nl en dat zij dit niet kunnen/willen "anders krijgt u brieven van Stedin", want dan heb ik geen contract en wel een actieve aansluiting. Ik heb het echt geprobeerd maar de (jonge) medewerker was niet te verwurmen. Ik heb geen zin om tot en met juli vastrecht te betalen. Moet ik dit toch maar doen of wat zou/kan ik nu het beste doen?
Je kan je huidige contract gewoon opzeggen. Lees terug in dit forum. Deze vraag komt erg regelmatig voor.

In principe is verwijdering op aanvraag op dit moment gratis. Er zijn in dit forum nog geen verhalen bekend waar bij aanvragen via mijnaansluiting.nl toch kosten gerekend worden. Maar er is natuurlijk geen enkele garantie op welke termijn de leiding verwijderd zal worden.

Dus het is handig als je met je vloerisolatie nadenkt hoe je om de leiding heen zou kunnen werken als die niet op tijd weg is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kungfufighter
Vloerisolatie komt pas in de zomer dus dat komt wel goed. Alleen ik zou niet weten hoe ik bij Greenchoice mijn gas moet opzeggen want ze willen het niet doen. En 2. als ik dit nu wel doe, dan lopen er misschien dingen door elkaar, dus afsluiten bij Greenchoice en dan gaan zij dat doorgeven aan Stedin, en mijn eigen aanvraag via mijnaansluiting.nl

Ik ga nog een keer bellen.

[Voor 4% gewijzigd door Kungfufighter op 14-04-2023 11:18]

Acties:
  • +5Henk 'm!

• phicoh
Kungfufighter schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 11:14:
Vloerisolatie komt pas in de zomer dus dat komt wel goed. Alleen ik zou niet weten hoe ik bij Greenchoice mijn gas moet opzeggen want ze willen het niet doen. En 2. als ik dit nu wel doe, dan lopen er misschien dingen door elkaar, dus afsluiten bij Greenchoice en dan gaan zij dat doorgeven aan Stedin, en mijn eigen aanvraag via mijnaansluiting.nl
Misschien toch even teruglezen in dit forum hoe je op kan zeggen bij Greenchoice.

Netbeheerders zoals Stedin zijn dol op verwarring scheppen, maar ze willen ook graag dat je verwijdering aanvraagt via mijnaansluiting.nl. Dus dat komt uiteindelijk wel goed.

• Kungfufighter
Nu weer aan de lijn en mevrouw zegt dat ik altijd vastrechtkosten moet blijven betalen zolang de aansluiting er ligt.

Acties:
  • +7Henk 'm!

• phicoh
Kungfufighter schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 11:47:
Nu weer aan de lijn en mevrouw zegt dat ik altijd vastrechtkosten moet blijven betalen zolang de aansluiting er ligt.
Vooral natuurlijk niet eerst even teruglezen in dit forum. Veel geluk er mee.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kungfufighter
@phicoh vooral lekker vriendelijk door het leven gaan. Jesus. Echt. Wat doe je op een forum als je onvriendelijke teksten spuit?

Maar goed. Moet ik er echt bij zeggen dat ik het al veel heb gelezen op het forum? Ja ik heb al veel gelezen op het forum. Maar wat doe je als ze je gewoon weigeren aan de telefoon verder te helpen. Dát was mij vraag. Inmiddels ben ik doorverbonden met de hoofgeitebreier van Greenchoice en inderdaad, ineens kan alles wel. Ze zijn echter nogal intimiderend en weten het zeker bij Greenchoice dat dit niet kan, maar je moet sterk in je schoentjes staan om daar echt doorheen te breken. En ik ben een leek. Bedankt voor de "hulp".

Acties:
  • +7Henk 'm!

• RichieB
@Kungfufighter Het antwoord op je vraag heb je kunnen vinden door terug te lezen in dit draadje. Goed om te horen dat het heeft gewerkt!

Acties:
  • +10Henk 'm!

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19:49
Videokeizer schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 11:47:
Als je gelezen zou hebben dan had je die mevrouw meteen van repliek kunnen geven dat wat ze zegt niet waar is. O-)

the older I get, the better I was...

Acties:
  • +6Henk 'm!
Kungfufighter schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 11:47:
Mevrouw liegt je voor uit het script wat voor haar neus verschijnt. En dat weet haar supervisor!

Een gascontract is alléén verplicht als je ook daadwerkelijk gebruik maakt van gas. Als je geen gebruik meer maakt van gas, dan mag je je leveringscontract voor gas opzeggen. De opzegtermijn heeft een wettelijk maximum van 30 dagen.
Nadat je hebt opgezegd en je contract is beëindigd, hoef je voor je gasaansluiting niets meer te betalen. Ook geen vaste kosten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:00

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Kungfufighter bij ging het met Greenchoice over de app zo:
Proton_ in "Gas de deur uit doen: Gratis!"
Geen centje pijn.

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ronald.42
Ivow85 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 19:01:
[...]

Mevrouw liegt je voor uit het script wat voor haar neus verschijnt. En dat weet haar supervisor!

Een gascontract is alléén verplicht als je ook daadwerkelijk gebruik maakt van gas. Als je geen gebruik meer maakt van gas, dan mag je je leveringscontract voor gas opzeggen. De opzegtermijn heeft een wettelijk maximum van 30 dagen.
Nadat je hebt opgezegd en je contract is beëindigd, hoef je voor je gasaansluiting niets meer te betalen. Ook geen vaste kosten.
Ik had ook zo'n muts aan de telefoon en die was er voor mijn gevoel van overtuigd dat ze de waarheid sprak.
Tja en dan kom je dus niet verder..

• Erwin_83
Ronald.42 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 23:04:
[...]

Ik had ook zo'n muts aan de telefoon en die was er voor mijn gevoel van overtuigd dat ze de waarheid sprak.
Tja en dan kom je dus niet verder..
Er staat vast niet in het script bij dat ze consumenten voorliegen.

• Ronald.42
Erwin_83 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 20:13:
[...]

Er staat vast niet in het script bij dat ze consumenten voorliegen.
Idd en dat maakt het lastig.
Ze zijn overtuigd van hun gelijk en dan kun jij wel van alles zeggen maar dan raak je niet verder.
In dat geval zit er dus iemand aan de telefoon die wat loopt te verkopen waar ze helemaal geen idee van hebben.
De mensen die wel weten hoe het werkelijk zit zullen wel niet geschikt zijn voor dat team denk ik zomaar...

• Freee!!

Freee!!

Ronald.42 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 20:17:
[...]
De mensen die wel weten hoe het werkelijk zit zullen wel niet geschikt zijn voor dat team denk ik zomaar...
Benieuwd hoeveel mensen ongeschikt gemaakt worden voor dat team >:)

Acties:
  • +5Henk 'm!
Al die mensen die zelfs maar twijfelen aan onze informatie verwijzen naar polderhuis.org/abn ...
Als ze dan gaan lezen zijn ze daarna niet meer geschikt voor de leugen teams.

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• RobKJ
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:15
Zojuist via de klantenservice van Energiedirect ook mijn gascontract opgezegd. Ging zonder problemen en vandaag nog geregeld :).

Nu alleen nog wachten tot half juli voordat de aansluiting wordt weggehaald :)

Acties:
  • +2Henk 'm!
@RobKJ Dus contract opzeggen was simpel; omdat je al verwijdering hebt aangevraagd?
Waarom heb je verwijdering aangevraagd? Alleen contract opzeggen is voldoende.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RobKJ
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:15
onetime schreef op maandag 17 april 2023 @ 15:31:
@RobKJ Dus contract opzeggen was simpel; omdat je al verwijdering hebt aangevraagd?
Waarom heb je verwijdering aangevraagd? Alleen contract opzeggen is voldoende.
Over de verwijdering heeft energiedirect het niet eens gehad. Wellicht dat ze dat in het systeem konden zien?
Reden voor de verwijdering is dat we een kleine meterkast hebben en graag in plaats van de gasmeter een waterontharder willen :)

• bebopper

bebopper

Heb ondertussen gisteren van weer een andere medewerker van Enexis een email gehad:
Ik heb gezien dat u het contract voor gas heeft beëindigd .

We willen graag weten waarom u dit heeft gedaan.

Indien u geen gas gebruik, zijn er een aantal opties voor de gasaansluiting .

Wellicht kunt u mij bellen hierover
Hierop heb ik vriendelijk gereageerd met de referenties van de andere contacten die ik al gehad heb met Enexis en ik heb brief 2b ook nogmaals bijgevoegd.

Hierop kreeg ik vandaag de volgende email:
Dank je wel voor de snelle reactie. Wellicht is het voor beide partijen fijner wanneer u mij kunt bellen. Mijn nummer is 06-********.

Dan kan ik het een en ander uitleggen,
Apart dat ik een mobiel nummer krijg, maar goed. MIjn eerste reactie was eigenlijk; laten we alles maar per email houden, dan is het ook direct netjes vastgelegd. Maar ik kan me toch niet weerhouden om met een glimlach op mijn gezicht te denken aan hoe deze mevrouw mij 'het een en ander gaat uitleggen' :*) Dat wil ik toch eigenlijk ook weer niet mislopen >:)

Uiteindelijk lijkt het me ook weer geen kwaad te kunnen om even telefonisch contact te hebben en vriendelijk aan deze mevrouw uit te leggen hoe ik erin sta. Wie weet tref ik de zeldzame netbeheerder medewerker die het wel begrijpt!

Ik zal er eerst nog eens een nachtje over slapen.

• overhyped
bebopper schreef op woensdag 19 april 2023 @ 17:41:
Heb ondertussen gisteren van weer een andere medewerker van Enexis een email gehad:

[...]

Hierop heb ik vriendelijk gereageerd met de referenties van de andere contacten die ik al gehad heb met Enexis en ik heb brief 2b ook nogmaals bijgevoegd.

Hierop kreeg ik vandaag de volgende email:

[...]

Apart dat ik een mobiel nummer krijg, maar goed. MIjn eerste reactie was eigenlijk; laten we alles maar per email houden, dan is het ook direct netjes vastgelegd. Maar ik kan me toch niet weerhouden om met een glimlach op mijn gezicht te denken aan hoe deze mevrouw mij 'het een en ander gaat uitleggen' :*) Dat wil ik toch eigenlijk ook weer niet mislopen >:)

Uiteindelijk lijkt het me ook weer geen kwaad te kunnen om even telefonisch contact te hebben en vriendelijk aan deze mevrouw uit te leggen hoe ik erin sta. Wie weet tref ik de zeldzame netbeheerder medewerker die het wel begrijpt!

Ik zal er eerst nog eens een nachtje over slapen.
Ik zou het gesprek aangaan, maar wel opnemen.
@bebopper Vergeet polderhuis.org/abn niet, daar kan ze alles nalezen.
Als ze dat heeft gedaan mag ze je pas bellen >:) :+

@bebopper zoals gezegd: even zorgen dat je het hele telefoongesprek opneemt indien je gaat bellen.

En neem de tijd. Denk goed na over hoe je je antwoorden formuleert zodat er niet een 'opdracht' in gehoord kan worden.

Pagina: 1 ... 60 ... 63 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee