Sinds 2006 een warmtepomp met gesloten bodemsysteem, sinds midden 2019 6,6 kW panelen ZO, 3,2 kW panelen Z
Ik heb hetzelfde probleem, zonet met Zondergas gebeld om mijn gascontract op te zeggen. De persoon aan de lijn was geïnstrueerd om te zeggen het het alleen mogelijk is om het gascontract op te zeggen als ik de netbeheer opdracht geef tot verwijdering van de aansluiting en daar bewijs van laat zien.RzrBck schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 19:41:
Dank voor alle informatie uit dit topic.
Tot voor kort, kookte ik op gas - en de rest was al stadswarmte/elektrisch.
Ik heb de knoop doorgehakt en de investering gemaakt om een kookgroep aan te leggen, en een inductieplaat te installeren.
Nu heb ik volgens de voorbeeldbrief mijn energieleverancier (zondergas) verzocht de gasaansluiting op te zeggen (middels machtiging tot opzeggen ATO).
Daar krijg ik deze respons op terug:
Je hebt een leveringsovereenkomst afgesloten voor stroom én gas. Het is uiteraard mogelijk de levering voor gas op te zeggen, maar dan wordt ook de stroomlevering gestopt. Ik zal dan een nieuw contract voorstroom voor je aanmaken met als startdatum de einddatum van het huidige contract. Houdt er wel rekening mee dat je nu vaste, relatief goedkope tarieven hebt. Het nieuwe contract zal een flexibel contract zijn met dynamische tarieven. Aangezien je een vast contract hebt tot en met 2027 krijg je dan een opzegboete van €250.
Nou heb ik een contract van 5 jaar tegen redelijke voorwaarden, dus die wil ik niet kwijt.
Klopt het dat zij de hele overeenkomst mogen stoppen als ik vraag het gas gedeelte te beeindigen - als ik daar niet om vraag? Is dat geregeld in de gaswet, of in hun algemene voorwaarden https://www.zondergas.nu/...jk-kleinverbruik-2017.pdf
Heb het gevoel dat dit creatief het eigen standpunt verdedigen is van Zondergas - maar kan er nog niet de vinger op leggen.
Mocht iemand hier ervaring mee hebben, hou ik me aanbevolen!
Anders zou hij niet alleen het gas contract opzeggen maar ook stroom met bijkomende opzegvergoeding.
Ik heb gevraagd waarom het wel mogelijk is om alleen het gascontract op te zeggen als ik de aansluiting laat weghalen. Hij wist daar geen antwoord op en zei dat hij nog nooit had gehoord dat het wel mogelijk was om het gascontract los op te zeggen.
Iemand advies hoe hier op te reageren? Voorbeeldbrief 0b sturen?
"For I dipt into the future, far as the human eye could see;
Saw the vision of the world, and all the wonder that would be..." -Alfred Tennyson.
Toegegeven, ik heb niet zelf in het wetboek gekeken maar dit blog is vrij duidelijk: Als je zelf deelnemer bent mag je altijd gesprekken opnemen, en gebruiken in civiele zaken.Rommelzolder schreef op donderdag 20 april 2023 @ 09:40:
[...]
Inderdaad zeker opnemen, en aan het begin van het gesprek aangeven, dát je het gesprek gaat opnemen om eventueel een klacht bij ACM in te kunnen dienen.
Mocht dat worden geweigerd, dan vraag je naar naam en personeelsnummer, en vervolgens verzoek je te worden doorverbonden met een leidinggevende.
https://snkjuristen.nl/st...kken-opnemen-mag-dat-wel/
Ik zou 't zelf dus niet melden. alleen maar ruis.
Heb uitgelegd dat ik nergens opdracht toe zal geven maar dat ze zeker welkom zijn op afspraak en op hun eigen initiatief om langs te komen en werkzaamheden te verrichten die zij nodig achten. Ook laten weten dat ik bij voorbaat eventuele kosten die zij hiervoor in rekening zouden willen brengen afwijs.
Ze snapte het niet helemaal volgens mij maar gaat overleggen met haar eigen manager wat ze als volgende stap willen gaan doen.
Wordt vervolgd dus...
(maar dan wel per email verder, gesprek verliep volledig zoals verwacht en dan is er weinig amusants aan

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.
Wel gevraagd of ze interesse had in een linkje met meer informatie, maar daar kwam niet echt antwoord op. Zal het anders zo toch gewoon nog even doorsturen.Kan sowieso geen kwaad.onetime schreef op donderdag 20 april 2023 @ 15:41:
@bebopper En? Nog gewezen op polderhuis.org/abn?
Edit: done, linkje nog even verstuurd
[Voor 5% gewijzigd door bebopper op 20-04-2023 15:46]
Wand-temperatie in een monument uit 1865 met een Elga (stand alone). Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet
[Voor 59% gewijzigd door RichieB op 22-04-2023 16:42]
Ik ben al blij dat ik weet wat een htaccess is. Dit staat er nu:RichieB schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 16:37:
@Bram-Bos Je gebuikt een permanente redirect 301, daardoor zal iedereen die de oude versie een keer gelezen heeft voor altijd die oude versie zien. Beter is om een tijdelijke redirect 302 te gebruiken. Die kan je dan later aanpassen zoals je nu gedaan hebt. De nieuwe URL is https://www.polderhuis.or...v1-met-naschrift-2023.pdf
1
| redirectMatch permanent ^/abn https://www.polderhuis.org/gasverlaters/20200519-De-afsluitboete-bestaat-niet-v1-met-naschrift-2023.pdf |
Heb je een suggestie hoe anders/beter?
Wand-temperatie in een monument uit 1865 met een Elga (stand alone). Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Allemaal best - maar wat bepaalt nu dat ik geen kosten meer maak voor vastrecht/aansluiting? Welke datum geldt daarbij..?
Gewoon zelf per vervaldatum of met inachtneming van de opzegtermijn opzeggen, beetje afhankelijk wat financieel het beste uitkomt ivm eventuele welkomst kortingen die kunnen vervallen. Coolblue zal vast wel even tegensputteren maar je hebt gewoon recht om op te zeggen, ook zonder aanvraag voor verwijdering.Gramser schreef op maandag 24 april 2023 @ 07:47:
Afgelopen week heb ik aan Stedin laten weten dat ik mijn gasaansluiting wil laten verwijderen. Ook aan Coolblue Energie laten weten. Die zeggen: wij krijgen seintje van Stedin dus apart contract opzeggen is niet nodig.
Allemaal best - maar wat bepaalt nu dat ik geen kosten meer maak voor vastrecht/aansluiting? Welke datum geldt daarbij..?
Zoals je het nu doet betaal je mogelijk nog maanden lang vastrecht afhankelijk van de snelheid van Stedin, als die überhaupt al wat doorgeven.
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
De factuur betwist. Ben benieuwd wat hier op volgt.ZuinigeRijder schreef op maandag 10 april 2023 @ 21:34:
[...]
Tja, dan zul je de factuur moeten betwisten en daarna is de netbeheerder aan zet.
Groetjes Bas
Ook op de vraag waarom men een factuur stuurt naar iemand die helemaal geen klant is en tevens geen opdracht heeft gegeven tot het uitvoeren van werkzaamheden kwam er een schamelijke: "wij hebben geen klanten". Op het feit dat ik vorig jaar al aangegeven heb dat ze vrij zijn om werkzaamheden uit te voeren werd verder niet ingegaan.
Mevrouw gaf nog wel aan dat zij het incasso-traject door zullen laten lopen. Het zal nu dus wachten zijn op een bericht van hun deurwaarder/advocaat.
Groetjes Bas
ah, "wij hebben geen klanten" is dan ook tegenstrijdig met een factuur sturen voor werkzaamheden bij die "geen-klant"...Nhz schreef op woensdag 26 april 2023 @ 10:03:
Dat duurde niet lang, werd gebeld door een dame van de Enexis. Die claimde doodleuk wederom dat ik verplicht ben om een gascontract danwel een leegstandcontract te hebben. Toen ik vervolgens vroeg naar de passages in het wetboek die dit verplicht stelden was het antwoord: "daar beginnen wij niet aan".
Ook op de vraag waarom men een factuur stuurt naar iemand die helemaal geen klant is en tevens geen opdracht heeft gegeven tot het uitvoeren van werkzaamheden kwam er een schamelijke: "wij hebben geen klanten". Op het feit dat ik vorig jaar al aangegeven heb dat ze vrij zijn om werkzaamheden uit te voeren werd verder niet ingegaan.
Mevrouw gaf nog wel aan dat zij het incasso-traject door zullen laten lopen. Het zal nu dus wachten zijn op een reactie van hun advocaat.
Sta je sterk mee bij een incassoburo en, later, bij de rechter...

op naar de herhaling van de betwisting, eventueel uitbreiden met de reactie van die "dame van Enexis".
en vragen naar de door jou ondertekende opdracht voor de werkzaamheden 😉
wederom duidelijk vragen naar het wetsartikel waar de verplichting voor het hebben van een gasaansluiting uit voortkomt; dat is er niet, nooit geweest en komt er ook niet...
even een (ingekorte) quote uit de TS:
Inmiddels (17-2-2021) zijn er door gecoördineerde actie vanuit dit topic twee onderbouwde vonnissen door een kantonrechter uitgesproken die de positie van de Tweakers bevestigden: een vonnis in Assen van 4-8-2020 (@Stefshon vs Rendo - ECLI:NL:RBNNE:2020:2734) en een vonnis in Arnhem van 10-2-2021 (@Carpjes vs Liander - ECLI:NL:RBGEL:2021:774). Er is geen contractuele grondslag en ook geen wettelijke grondslag voor verwijderingskosten als daar geen opdracht toe aan vooraf ging.
Bovenop deze twee vonnissen oordeelde de ACM eind juli 2021 in een geschilbesluit (ACM/21/049603) dat de betrokken netbeheerder Liander zelfs in strijd met de Gaswet had gehandeld door een factuur te sturen voor werkzaamheden waartoe geen opdracht was gegeven.
Mocht je dus per se van de fysieke gasaansluiting af willen dan heb je nog ruim de tijd om dat kosteloos te laten doen. Kies je een principiëler standpunt, dan volg je gewoon de Tweakers-route en laat het initiatief volledig bij de netbeheerders. Blijf wel altijd reageren op eventuele brieven.
Je bent in ieder geval niet verplicht om opdracht te geven tot verwijdering, zo oordeelde de Geschillencommissie op 23 april 2021 (GE-55866-59564). Het initiatief voor een afspraak ligt ook bij de netbeheerder, oordeelde de kantonrechter in december van 2020 (ECLI:NL:RBOBR:2020:6862).
[Voor 62% gewijzigd door Kees-Jan op 26-04-2023 10:23]
the older I get, the better I was...
Gevraagd of ze alle punten even op mail door kan geven ? Altijd leuk dat soort dingen op schrift te hebben.Nhz schreef op woensdag 26 april 2023 @ 10:03:
Dat duurde niet lang, werd gebeld door een dame van de Enexis. Die claimde doodleuk wederom dat ik verplicht ben om een gascontract danwel een leegstandcontract te hebben. Toen ik vervolgens vroeg naar de passages in het wetboek die dit verplicht stelden was het antwoord: "daar beginnen wij niet aan".
Mevrouw gaf nog wel aan dat zij het incasso-traject door zullen laten lopen. Het zal nu dus wachten zijn op een bericht van hun deurwaarder/advocaat.
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Jep. De mail ook ontvangen, maar daar stond niet meer in dan: "u bent het niet met ons eens, we gaan de incasso procedure doorzetten".Erwin_83 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 11:14:
[...]
Gevraagd of ze alle punten even op mail door kan geven ? Altijd leuk dat soort dingen op schrift te hebben.
Groetjes Bas
Ik zou even terug mailen met een gepsreksverslag:Nhz schreef op woensdag 26 april 2023 @ 14:18:
[...]
Jep. De mail ook ontvangen, maar daar stond niet meer in dan: "u bent het niet met ons eens, we gaan de incasso procedure doorzetten".
‘Ondanks herhaaldelijk aandringen weigerde u uw factuur te onderbouwen’
‘Op de inhoudelijke gronden van mijn betwisting wenste uw medewerker niet in te gaan’
Etc.
Mochten die malloten het doorzetten kan je niet genoeg gecommuniceerd hebben.
Jep dat heb ik inderdaad ook gedaan. Midden mei moet de factuur voldaan zijn, daarna zal het wel naar de deurwaarder gaan. Of niet...we zullen zien.overhyped schreef op woensdag 26 april 2023 @ 14:25:
[...]
Ik zou even terug mailen met een gepsreksverslag:
‘Ondanks herhaaldelijk aandringen weigerde u uw factuur te onderbouwen’
‘Op de inhoudelijke gronden van mijn betwisting wenste uw medewerker niet in te gaan’
Etc.
Mochten die malloten het doorzetten kan je niet genoeg gecommuniceerd hebben.
Groetjes Bas
Zo jammer, of zou ze donders goed weten dat ze fout zit.Nhz schreef op woensdag 26 april 2023 @ 14:18:
[...]
Jep. De mail ook ontvangen, maar daar stond niet meer in dan: "u bent het niet met ons eens, we gaan de incasso procedure doorzetten".
In dat geval maakt ze zich schuldig aan allerlei strafbare feiten.Erwin_83 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 14:52:
[...]
Zo jammer, of zou ze donders goed weten dat ze fout zit.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Want met de weigering voor een wettelijke onderbouwing voor de grondslag van de factuur én de mededeling dat jij in elk geval geen klant bent, hoef je natuurlijk niets te betalen.
Daarmee is immers simpelweg de stelling door Enexis ingenomen dat jij geen wettelijke én geen civielrechtelijke binding hebt met Enexis voor wat betreft de factuur die je ter discussie hebt gesteld.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Dit is blijkbaar nu de standaard aanpak van Enexis geworden, ik ben ook gebeld en hoewel ik direct in het gesprek heb aangegeven communicatie per email te willen bleef de mevrouw van Enexis gewoon doorgaan en deelde ze mede dat ze langs gaan komen om de gasmeter af te sluiten en dat ze de kosten hiervan bij mij in rekening gaan brengen.Nhz schreef op woensdag 26 april 2023 @ 10:03:
Mijn reactie was dat ik dit graag allemaal per email zou ontvangen en dat ik geen opdracht geef tot welke werkzaamheden dan ook en eventuele kosten bij voorbaat afwijs. Ook aangegeven dat Enexis altijd welkom is om op afspraak alle werkzaamheden die zij nodig achten te komen verrichten.
Ik heb er weinig vertrouwen in dat ik dit per email bevestigd ga krijgen en vermoed dat ze gewoonweg voor de deur gaan staan zonder afspraak om de gasmeter af te sluiten.
Ben van plan onderstaande email te versturen naar de mevrouw die ik aan de telefoon had (heb haar directe email adres):
Mis ik dan nog iets in deze email?Beste mevrouw [van Enexis],
Hierbij stuur ik u naar aanleiding van ons telefoongesprek gisteren deze email.
Zoals gisteren afgesproken ontvang ik graag de mondelinge reactie die u gisteren heeft gegeven per email op schrift. Enkel de mondelinge/telefonisch reactie van de kant van Enexis acht ik niet voldoende.
Nogmaals wil ik aangeven dat Enexis nog steeds van harte welkom is om op afspraak de werkzaamheden aan de gasaansluiting te verrichten die u wenst. Het initiatief daartoe ligt bij u, vindt ook de kantonrechter (ECLI:NL:RBOBR:2020:6862). Het moge duidelijk zijn dat ik daartoe geen opdracht geef, en het ook bij voorbaat afwijs indien u de kosten voor die werkzaamheden bij mij in rekening brengt.
Met vriendeljke groet, [Bebopper]
Qua onderbouwing van Enexis exact dezelfde reactie als @Nhz ; geen inhoudelijke reactie, gewoonweg: zo doen wij dat en wij hebben gelijk.
Als ze daadwerkelijk opeens voor de deur staan heb ik ergens ook wel zin om te zeggen: dat is nou spijtig dat jullie geen afspraak hebben gemaakt, ik ga net lekker wandelen met de hond. Volgende keer graag eerst een afspraak maken. En daarna demonstratief naar buiten met de hond en de deur achter me dicht trekken. Maar goed, ook geen zin om nodeloos te escaleren; als ze zich netjes gedragen zal ik ze erin laten en mogen ze de gasmeter afsluiten. Ik zal ook bij de heren monteurs wel duidelijk aangeven dat ik geen opdracht heb gegeven en ook geen rekeningen ga betalen.
Misschien toch nog maar tijdelijk een camera ophangen bij de inkomhal binnen waar ook de meterkast zit, kan ik alles opnemen.
Heb nog even gekeken hoe ik een telefoongesprek snel zou kunnen opnemen, maar zie zo snel geen mogelijkheden (Samsung S22) - hoe doe jij dit @Ivow85 ?
@Nhz kun je mij de inhoud van jouw laatste reactie aan Enexis per email sturen (kan via DM)? Vermoed dat ik ook wel de kant op ga van het moeten betwisten van een factuur.
[Voor 4% gewijzigd door bebopper op 27-04-2023 15:57]
Ik gebruik de gratis Call Recorder Cube ACR, volgens mij een van de weinige die op Android na versie 9 nog kunnen opnemen.bebopper schreef op donderdag 27 april 2023 @ 15:53:
[...]
Heb nog even gekeken hoe ik een telefoongesprek snel zou kunnen opnemen, maar zie zo snel geen mogelijkheden (Samsung S22) - hoe doe jij dit @Ivow85 ?
In dat geval zal er wel weer de nodige belangstelling komen voor de Tweakers-route. Met het oog daarop heb ik een soort explanimation gemaakt. Versie 2.3 (incl verwerkte suggestie van @breinonline) hieronder:
Het is wat amateuristisch, maar het leek me goed genoeg om eens hier te delen voor commentaar. @ZuinigeRijder, @onetime, @Rommelzolder, @Ivow85 en @Stoofie hebben al eerder een reactie gegeven op versie 1.
Mochten er mensen zijn die het leuk vinden om dit veel professioneler te maken, dan houd ik me aanbevolen.
Wie dat wil kan ook zelf aan de slag met het bronbestand (een powerpoint, zonder de voice-over), dat je hier kunt downloaden.
Ik denk alleen dat het huurder-deel wel erg kort is. En daar mis ik dat de feitelijke probleemeigenaar de verhuurder is (zolang er geen verplichting is voor de huurder in het contract). Het lijkt met goed om wat over de (mogelijke) interactie met de verhuurder te vertellen.
[Voor 5% gewijzigd door breinonline op 03-05-2023 05:37]
"For I dipt into the future, far as the human eye could see;
Saw the vision of the world, and all the wonder that would be..." -Alfred Tennyson.
Goed punt. Ik heb sheet 26 gesplitst in 26 en 27 (download versie 2.3) en in 26 wat meer uitgewijd over de situatie met huurders.breinonline schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 05:37:
@Bram-Bos Ik vind het een helder verhaal. En verteld met een prettige stem.
Ik denk alleen dat het huurder-deel wel erg kort is. En daar mis ik dat de feitelijke probleemeigenaar de verhuurder is (zolang er geen verplichting is voor de huurder in het contract). Het lijkt met goed om wat over de (mogelijke) interactie met de verhuurder te vertellen.
Wel jammer dat ie dan als uitgangspunt voor zijn hele betoog heeft dat ik blijkbaar van mening ben dat ik niet tot kostenvergoeding verplicht ben bij een tijdelijke deactivering. En dat ik daarbij steun op het vonnis van de rechtbank Oost Brabant.
Ik heb in geen enkele communicatie naar Enexis verwezen naar dit vonnis en ook heb ik nooit gevraagd om een tijdelijke deactivering.
Waar hij dit vandaan heeft geen idee, heb alleen maar standaardbrieven 1a en 2b gebruikt. Per email enkel en alleen benadrukt dat ik ten alle tijden bereid ben om, op afspraak, mee te werken aan werkzaamheden die Enexis wenst uit te voeren aan de gasaansluiting maar dat ik hier geen opdracht toe geef.
Wil hier natuurlijk netjes op reageren en daarbij iig de volgende punten aangeven:
- heb niet gevraagd om een tijdelijke deactivering, heb mijn gascontract opgezegd en geen gas meer nodig
- Enexis mag, op afspraak, komen doen met de gasaansluiting wat zij willen maar ik geef geen enkele opdracht
- ik wijs bij voorbaat alle kosten die Enexis in rekening wil brengen af
Daarbij wil ik dan ook nogmaals brief 2b toevoegen.
Hieronder een eerst draft van de email, heel graag jullie input. Moet ik er bijvoorbeeld nog iets inzetten over het verwijderen van de gasaansluiting? Denk zelf van niet, daar heeft de advocaat het in zijn brief ook niet over gehad. En daarover staat meer dan genoeg informatie in brief 2b.
/EDIT/Geachte heer [advocaat van Enexis],
Hartelijk dank voor uw brief van 1 mei.
In uw brief lees ik helaas een bewering die niet feitelijk correct is.
U schrijft dat ik het standpunt heb dat ik geen kostenvergoeding verplicht ben voor een tijdelijke deactivering. Dit impliceerd dat ik om een tijdelijke deactivering gevraagd heb. Dit is echter niet het geval. Ik heb mijn contract voor gaslevering bij energiedirect opgezegd omdat ik geen gas meer nodig heb. Ik heb op geen enkel moment gevraagd om een tijdelijke deactivering (en voor alle duidelijkheid ik doe dat ook nu niet).
Bijgevoegd nogmaals de brief die ik al diverse malen naar Enexis heb gestuurd met volledige onderbouwing van mijn standpunt voor wat betreft de gasaansluiting die nog in mijn woning aanwezig is.
Daarnaast wil ik graag nogmaals aangeven dat Enexis nog steeds van harte welkom is om op afspraak de werkzaamheden aan de gasaansluiting te verrichten die zij wenst. Het initiatief daartoe ligt bij Enexis, vindt ook de kantonrechter (ECLI:NL:RBOBR:2020:6862). Het moge duidelijk zijn dat ik daartoe geen opdracht geef, en het ook bij voorbaat afwijs indien Enexis de kosten voor die werkzaamheden bij mij in rekening brengt.
Met vriendelijke groet, [Bebopper]
Kosten nog moeite worden gespaard; zojuist een tweede keer dezelfde brief ontvangen maar deze keer dan wel aangetekend

Die aangetekende is trouwens evengoed gewoon in de brievenbus geduwd, ik dacht altijd dat ze daarvoor moesten aanbellen (ik was thuis en heb een slimme deurbel, er is niet aangebeld).
[Voor 4% gewijzigd door bebopper op 03-05-2023 14:33]
Ik zou in je prima reactie nog het volgende toevoegen:
- Zoals u weet heeft de kantonrechter (maar ook de ACM) inmiddels meermaals vastgesteld dat er noch een wettelijke, noch een civiele grondslag is voor het in rekening brengen van kosten voor werkzaamheden van de netbeheerder aan de gasaansluiting (of dat nu verwijderen is of tijdelijk deactiveren), zonder dat daar een opdracht toe is verstrekt. Zie o.m. ECLI:NL:RBNNE:2020:2734; ECLI:NL:RBGEL:2021:774; ACM/21/049603; ECLI:NL:RBNHO:2021:11381. Het moge inmiddels genoegzaam duidelijk zijn dat u welkom bent voor de werkzaamheden die u wenst, maar dat ik daar geen opdracht toe verstrek.
- Je verwijst nu in je reactie wél naar dat vonnis van de Rechtbank Oost-Brabant (ECLI:NL:RBOBR:2020:6862). Ik zou zeggen: "Het door u (en niet door mij) aangehaalde vonnis van de Rechtbank Oost-Brabant (ECLI:NL:RBOBR:2020:6862) maakt duidelijk dat het initiatief tot een afspraak voor die werkzaamheden bij Enexis ligt.
Ik weet niet of het nog van toepassing is, maar als je kan aantonen dat je bij de netbeheerder hebt aangevraagd om de gasaansluiting te verwijderen dan kun je het gascontract opzeggen.Gramser schreef op maandag 24 april 2023 @ 07:47:
Afgelopen week heb ik aan Stedin laten weten dat ik mijn gasaansluiting wil laten verwijderen. Ook aan Coolblue Energie laten weten. Die zeggen: wij krijgen seintje van Stedin dus apart contract opzeggen is niet nodig.
Mijn aansluiting is nog steeds niet verwijdert, maar ik heb al vanaf februari geen contract meer en betaal ook geen vastrecht.
Had dat binnen 5 min geregeld bij budgetenergie

Heb je ook maar iets van het topic, de Topic start, of de history gelezen?powerboat schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 14:52:
[...]
Ik weet niet of het nog van toepassing is, maar als je kan aantonen dat je bij de netbeheerder hebt aangevraagd om de gasaansluiting te verwijderen dan kun je het gascontract opzeggen.
Mijn aansluiting is nog steeds niet verwijdert, maar ik heb al vanaf februari geen contract meer en betaal ook geen vastrecht.
Had dat binnen 5 min geregeld bij budgetenergie.
TL;DR: Die hele aanvraag is niet nodig. Gas opzeggen en klaar.
@Bram-Bos Superbedankt voor je input, met name de verwijzing naar het vonnis van de Rechtbank Oost Brabant. Heb er nu het volgende van gemaakt:Bram-Bos schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 14:39:
@bebopper: kennelijk heeft die advocaat een standaard-briefje gebruikt voor iemand anders.
Ik zou in je prima reactie nog het volgende toevoegen:
- Zoals u weet heeft de kantonrechter (maar ook de ACM) inmiddels meermaals vastgesteld dat er noch een wettelijke, noch een civiele grondslag is voor het in rekening brengen van kosten voor werkzaamheden van de netbeheerder aan de gasaansluiting (of dat nu verwijderen is of tijdelijk deactiveren), zonder dat daar een opdracht toe is verstrekt. Zie o.m. ECLI:NL:RBNNE:2020:2734; ECLI:NL:RBGEL:2021:774; ACM/21/049603; ECLI:NL:RBNHO:2021:11381. Het moge inmiddels genoegzaam duidelijk zijn dat u welkom bent voor de werkzaamheden die u wenst, maar dat ik daar geen opdracht toe verstrek.
- Je verwijst nu in je reactie wél naar dat vonnis van de Rechtbank Oost-Brabant (ECLI:NL:RBOBR:2020:6862). Ik zou zeggen: "Het door u (en niet door mij) aangehaalde vonnis van de Rechtbank Oost-Brabant (ECLI:NL:RBOBR:2020:6862) maakt duidelijk dat het initiatief tot een afspraak voor die werkzaamheden bij Enexis ligt.
Geachte heer [advocaat van Enexis],
Hartelijk dank voor uw brief van 1 mei.
In uw brief lees ik helaas een bewering die niet feitelijk correct is.
U schrijft dat ik het standpunt heb dat ik geen kostenvergoeding verplicht ben voor een tijdelijke deactivering. Dit impliceerd dat ik om een tijdelijke deactivering gevraagd heb. Dit is echter niet het geval. Ik heb mijn contract voor gaslevering bij energiedirect opgezegd omdat ik geen gas meer nodig heb. Ik heb op geen enkel moment gevraagd om een tijdelijke deactivering (en voor alle duidelijkheid ik doe dat ook nu niet).
Bijgevoegd nogmaals de brief die ik al diverse malen naar Enexis heb gestuurd met volledige onderbouwing van mijn standpunt voor wat betreft de gasaansluiting die nog in mijn woning aanwezig is.
Zoals u weet heeft de kantonrechter (maar ook de ACM) inmiddels meermaals vastgesteld dat er noch een wettelijke, noch een civiele grondslag is voor het in rekening brengen van kosten voor werkzaamheden van de netbeheerder aan de gasaansluiting (of dat nu verwijderen is of tijdelijk deactiveren), zonder dat daar een opdracht toe is verstrekt. Zie o.m. ECLI:NL:RBNNE:2020:2734; ECLI:NL:RBGEL:2021:774; ACM/21/049603; ECLI:NL:RBNHO:2021:11381.
Het door u (en niet door mij) aangehaalde vonnis van de Rechtbank Oost-Brabant (ECLI:NL:RBOBR:2020:6862) maakt duidelijk dat het initiatief tot een afspraak voor die werkzaamheden bij Enexis ligt.
Graag wil ik nogmaals aangeven dat Enexis nog steeds van harte welkom is om op afspraak de werkzaamheden aan de gasaansluiting te verrichten die zij wenst. Het moge duidelijk zijn dat ik daartoe geen opdracht geef, en het ook bij voorbaat afwijs indien Enexis de kosten voor die werkzaamheden bij mij in rekening brengt.
Met vriendelijke groet, [Bebopper]
Opzeggen is al op 2 februari gebeurt, geen enkel probleem via energiedirect en netjes bevestiging gekregen. Contract is ook netjes verwijderd en betaal ook geen vastrecht meer. Heb geen verwijdering bij de netbeheerder aangevraagd (= de tweakers route) en daar gaat dan nu ook het gebeuren met Enexis over.powerboat schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 14:52:
[...]
Ik weet niet of het nog van toepassing is, maar als je kan aantonen dat je bij de netbeheerder hebt aangevraagd om de gasaansluiting te verwijderen dan kun je het gascontract opzeggen.
LeukRayz25 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 09:56:
Ik dank iedereen hier voor de informatie over verbruik van warmtepompen.
Net voor de winter een daikin warmtepomp geplaatst en mijn gasverbuik is gehalveerd 600kub bespaart
op de eind nota dankzij de warmtepomp heel de winter 21 graden warmpjes erbij gezeten en veel gas kunnen besparen erg tevreden om zo te verwarmen en straks te koelen.
Een positief bericht.
Nu nog van het gas af.

Het vonnis staat wel genoemd in je conceptmail in bebopper in "Gas de deur uit doen: Gratis!" Of heb je die niet verstuurd?bebopper schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 14:18:
Ik heb in geen enkele communicatie naar Enexis verwezen naar dit vonnis ...
Verder is het misschien goed (voor het overzicht) om een dossier te maken?
Je hebt helemaal gelijk, had me nog niet gerealiseerd dat dit een verwijzing was naar datzelfde vonnis. @Bram-Bos had me hier ook al op gewezen.blackd schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 15:38:
[...]
Het vonnis staat wel genoemd in je conceptmail in bebopper in "Gas de deur uit doen: Gratis!" Of heb je die niet verstuurd?
Verder is het misschien goed (voor het overzicht) om een dossier te maken?
Blijft wel staan dat het geen verwijzing naar dit vonnis was mbt een standpunt dat ik zou hebben dat ik niet tot kostenvergoeding verplicht ben bij een tijdelijke deactivering. En dat ik daarbij steun op het vonnis van de rechtbank Oost Brabant.
Ik heb nooit om een tijdelijke deactivering gevraagd en ook geen standpunt daaromtrent gehad waarbij ik leun op dat vonnis. De bewering in de brief is dus nog steeds niet correct.
Goed punt mbt het dossier. Houd al wel zelf een dossier bij in een excel, zal dat ook hier in een topic zetten en dan vragen dit in de startpost op te nemen.
Ik kan het ook opzeggen maar als ik het voor augustus doe, loop ik nog een laatste deel van mijn welkomstkorting mis. Dus ik hou het nog even zo!powerboat schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 14:52:
[...]
Dossier Bebopper
23 februari 2023 | Via de chat met energiedirect.nl mijn gasaansluiting opgezegd. In hun eigen FAQ vragen ze je om het op deze manier te doen. Ging boven verwachting makkelijk, enige vraag die ik kreeg was: 'per wanneer?' Aangegeven dat het per direct mocht en ze hebben het doorgevoerd per 24/02. Heb de chat opgeslagen en heb ook netjes een bevestiging via de email ontvangen van het opzeggen van mijn gas contract. Heb ook nog even geinformeerd of ze de opzegging naar de netbeheerdere (ATO) doen en dit is ook direct bevestigd. |
9 maart 2023 | Brief van Enexis ontvangen: bebopper in "Gas de deur uit doen: Gratis!" Gereageerd per email en via formulier website met brief [2023-03-09_Enexis_brief1a.pdf] |
19 maart 2023 | Via email reactie ontvangen van Enexis
|
20 maart 2023 | Gereageerd per email met brief [2023-03-20_Enexis_brief2b.pdf] |
18 april 2023 | "Via email reactie ontvangen van Enexis
|
18 april 2023 | "Telefonisch contact gehad. Mijn standpunt uitgelegd: geen opdracht, welkom om werkzaamheden te verrichten op afspraak. Zij ging verder intern overleggen." |
26 april 2023 | "Gebeld door [naam] Heb direct aangegeven dat ik wil dat alle contact per email verloopt. Mevrouw [naam] ging echter gewoon door. Standpunt Enexis is dat ik een contract moet hebben of verwijdering moet aanvragen. Zij komen nu de gas aansluiting afsluiten en brengen de kosten daarvan bij mij in rekening. Heb nogmaals erop aangedrongen dat ik alle communicatie per email wil ontvangen en heb aangegeven dat ik geen opdracht geef en alle kosten ook bij voorbaat afwijs. Wel is Enexis op afspraak altijd welkom om werkzaamheden te verrichten aan hun gasmeter." |
28 april 2023 | "Email verstuurd aan @enexis.nl> -------------------------------------------------
|
3 mei 2023 | Brief ontvangen van Enexis: bebopper in "Gas de deur uit doen: Gratis!" |
3 mei 2023 | "Per email gereageerd naar [naam]
|
5 mei 2023 | Email gekregen van de advocaat van Enexis en ook gebeld voor een afspraak (deze oproep ontvangen op voicemail). Als ik de email lees dan klinkt het alsof zij nu op hun initiatief en zonder opdracht van mij een deactivering uit willen voeren. Geen melding dat zij me hiervoor een rekening zullen sturen alleen dat ze zich beraden over een reactie op mijn standpunt mbt betalingsverplichting. Klinkt mij als een nette reactie en ook helemaal prima als ze die deactivering zo willen uitvoeren. Heb teruggebeld en het gesprek opgenomen. Heb nogmaals duidelijk gesteld dat ik geen opdracht geef en dat de afspraak het initiatief is van Enexis. Afspraak staat nu voor 10 mei.
|
10 mei 2023 | 2 hele vriendelijke monteurs van Enexis zijn volgens afspraak langsgeweest en hebben de gasmeter verzegeld. Nu zal het wel een heeeele tijd stil blijven. |
16 mei 2023 | Factuur ontvangen van Enexis. Gereageerd met brief 3 als betwisting van deze factuur. Verstuurd per email naar klantenservice en direct naar de advocaat van Enexis. |
@Bram-Bos - kun jij svp een link toevoegen in de startpost?
[Voor 11% gewijzigd door bebopper op 16-05-2023 16:21]
Moet ik hier nu op reageren?Geachte Derby
Het is overduidelijk dat het proces bij u bekend is. Uit de vorige communicatie is bekend wat ons standpunt is en dat standpunt is onveranderd. U kunt kiezen voor een kosteloze verwijdering van de gasaansluiting en die moet u aanvragen op www.mijnsaansluiting.nl. Anders zullen wij overgaan tot de afsluiting van de gasaansluiting. De kosten van de afsluiting zullen wij op u verhalen.
Op verdere soortgelijke berichten zullen wij niet meer op reageren.
Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd en wens u een fijne dag.
Vragen
Als u nog vragen heeft kunt u mij bereiken op telefoonnummer 088 857 xxxx op maandag en woensdag van 8.00 uur tot 16.30 uur, op dinsdag van 8.00 uur tot 14.30 uur en op donderdag en vrijdag van 8.00 tot 13.00 uur. E-mailen kan natuurlijk ook door deze e-mail te beantwoorden.
Met vriendelijke groet,
Enexis medewerker
Klachten & Claims
Klantenservice Enexis Netbeheer B.V.
Ik ben wel super benieuwd wat de reden is dat ze denken die kosten te kunnen verhalen bij het verwijderen. Maar als ik daar de onderbouwing bij zou vragen ben ik bang dat ik die niet ga krijgen of dat ze zullen verwijzen naar de Tarievencode gas en dan begint het heen en weer mailen weer van voren af aan. Naast de er twee uitspraken liggen waarin precies de kosten van verwijderen niet toegeschreven worden aan de consument.
Aan de andere kant ben ik blij dat Enexis en ik op een positie zijn gekomen waarin we elkaar niet meer hoeven te storen. Enexis en ik zullen het niet eens worden en daar heb ik vrede mee. De aansluiting zit niet in de weg. Ik betaal geen vastrecht meer. Iedereen blij zou je denken.
Als ik niet reageer op bovenstaande mail kan mij dat later aangerekend worden?
Ook mijn dossier weer bijgewerkt.
[Voor 3% gewijzigd door Derby op 03-05-2023 17:54. Reden: Dossier link toegevoegd]
If you do not wish to be contacted, do not check this box. euhm...right
Vandaag, 2 mei, een duidelijke brief van Liander:
En bij aanvragen van verwijdering netjes 0,00 euro:
Week 22 (29 mei) was de eerste week die ik als voorkeur kon aangeven, die gekozen. Ben benieuwd.
Ik zou nog 1 keer een samenvattende mail sturen, met alle jurisprudentie er in, waarom ze helemaal gestoord zijn bij klachten en claims, daarbij ook duidelijk de weigering van onderbouwing nogmaalsDerby schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 17:49:
Ook ik mocht vandaag weer een poging tot communicatie ontvangen van de mensen van Enexis.
[...]
Moet ik hier nu op reageren?
Ik ben wel super benieuwd wat de reden is dat ze denken die kosten te kunnen verhalen bij het verwijderen. Maar als ik daar de onderbouwing bij zou vragen ben ik bang dat ik die niet ga krijgen of dat ze zullen verwijzen naar de Tarievencode gas en dan begint het heen en weer mailen weer van voren af aan. Naast de er twee uitspraken liggen waarin precies de kosten van verwijderen niet toegeschreven worden aan de consument.
Aan de andere kant ben ik blij dat Enexis en ik op een positie zijn gekomen waarin we elkaar niet meer hoeven te storen. Enexis en ik zullen het niet eens worden en daar heb ik vrede mee. De aansluiting zit niet in de weg. Ik betaal geen vastrecht meer. Iedereen blij zou je denken.
Benoemen.
iemand daarna begint toch vanaf achteraan te lezen, en die leest dan direct een samenvatting die klopt. Een jurist weet ook dat een zaak kansloos is, dus dan stopt het waarschijnlijk daarna wel.
Altijd het laatste woord houden, al herhaal je de laatste brief 20 keer

Even reageren met iets als:
"Wat uw standpunten zijn, is niet relevant. U dient zich simpelweg te conformeren aan de in Nederland geldende wet- en regelgeving. Denk hierbij aan bijvoorbeeld artikel 4.1.2.5 van de Aansluit en Transportcode met betrekking tot werkzaamheden die u als netbeheerder in mijn woning kennelijk wenst te verrichten.
Maar denk ook aan het niet in rekening kunnen brengen van kosten bij gebrek aan zowel een civielrechtelijke als wettelijke grondslag.
Mijn standpunten en de relevante regelgeving en jurisprudentie zijn u bekend. Het zou bijzonder spijtig en een onnodige verkwisting van geld en mankracht zijn wanneer u uw beleid niet conformeert aan de geldende regelgeving.
Mijn dossier zal over enige tijd, gebundeld met andere dossiers waarin Enexis stelselmatig met intimidatie probeert om een overeenkomst af te dwingen, worden aangeboden aan de ACM."
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Het wordt echt tijd om een goed onderbouwde gezamenlijke klacht met bundeling van dossiers in te dienen bij de ACM.
Helaas heb ik deze maand geen tijd om daar echt mee aan de slag te gaan, maar alvast een overzichtje verzamelen van wie nu problemen ervaart kan geen kwaad.
Stuur mij gerust een PB om je bekend te maken, ook als je hier (nog) niet vaak/veel gepost hebt in het topic.
Bij deze.Ivow85 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 18:40:
Aan allen die nu (wederom) met Enexis worstelen:
Het wordt echt tijd om een goed onderbouwde gezamenlijke klacht met bundeling van dossiers in te dienen bij de ACM.
Helaas heb ik deze maand geen tijd om daar echt mee aan de slag te gaan, maar alvast een overzichtje verzamelen van wie nu problemen ervaart kan geen kwaad.
Stuur mij gerust een PB om je bekend te maken, ook als je hier (nog) niet vaak/veel gepost hebt in het topic.

Groetjes Bas
Dat is ook nog een dingetje...Jan2023 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 15:15:
[...]
Leuk
Een positief bericht.
Nu nog van het gas af.
Edit: verplaatst uit "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"
Offtopic: Vandaag zijn ze bij mij bezig geweest de gaskabel, ontkoppeld van de meterkast, vanaf het trottoir uit de grond te trekken.
Uiteindelijk meeste kabel uit de grond, maar wel met totaal 4 mangaten (i.p.v. twee) en iets van 7-8 keer kabel stuk getrokken (zie de ~3 cm dikke buis tot rietje getrokken

En daarbij, toen een hardnekkig stuk weer knapte, een muurtje stuk geslagen (hydraulische arm sloeg tegen muurtje..

Nou ja, 't was totaal ook wel een 20 mtr, maar 't viel ze flink tegen.
Kleine impressie...
[Voor 3% gewijzigd door dof op 04-05-2023 14:59]
Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp
dof schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 22:58:
[...]
Dat is ook nog een dingetje...
Offtopic: Vandaag zijn ze bij mij bezig geweest de gaskabel, ontkoppeld van de meterkast, vanaf het trottoir uit de grond te trekken.
Uiteindelijk meeste kabel uit de grond, maar wel met totaal 4 mangaten (i.p.v. twee) en iets van 7-8 keer kabel stuk getrokken (zie de ~3 cm dikke buis tot rietje getrokken).
En daarbij, toen een hardnekkig stuk weer knapte, een muurtje stuk geslagen (hydraulische arm sloeg tegen muurtje..).
Nou ja, 't was totaal ook wel een 20 mtr, maar 't viel ze flink tegen.
Kleine impressie...
[Afbeelding]

Mijn vrouw gaat daar niet blij mee zijn. (toevallig net nog overtuigd dat het plaatsen van de warmtepomp niet zoveel impact heeft

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase (in bestelling)
Tja, hier is een hele topic over ( Gas de deur uitdoen: Gratis )Sport_Life schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 23:03:
[...]
Is dat gebruikelijk dat ze het zo weghalen of kunnen ze ook gewoon de kabel uit de meterkast trekken?
Mijn vrouw gaat daar niet blij mee zijn. (toevallig net nog overtuigd dat het plaatsen van de warmtepomp niet zoveel impact heeft).

Je wilt geen vastrecht voor gas meer betalen, je energie leverancier wijst dan naar infrastructuur verantwoordelijke (Enexis bij mij), en die zegt: kan niet blijven liggen, moet weg want overheid wil dat.
En energie leverancier zegt: stoppen met vastrecht rekening doen we pas als we bericht krijgen dat je kabel weg is

Nu kun je dat dan gaan bestrijden (zie dat topic), maar dat is me echt even wat teveel gedoe (zijn al zoveel klussen te doen).
Het weghalen kost mij momenteel niks (huidige overeengekomen regeling), maar de kosten zijn er natuurlijk wel van halve dag werk door drie vaklui, met bijbehorende machines.
Enfin, ze hebben het netjes achtergelaten, en dat muurtje wordt hersteld (beloofden ze...).
Zie voor meer info dat topic

[Voor 7% gewijzigd door dof op 03-05-2023 23:25]
Lijkt op pruts werk met stropje aan de gasleiding ipv staalkabel met messen door de gasleiding trekken.
dof in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"
[Voor 21% gewijzigd door Erwin_83 op 04-05-2023 07:45]
Bij mij hebben ze (netbeheerder Liander) de leiding gewoon vanaf de hoofdleiding tot het huis laten zitten. Te veel gedoe vonden zij zelf... Gasmeter is wel weg en de leiding is afgedopt.dof schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 23:18:
[...]
Tja, hier is een hele topic over ( Gas de deur uitdoen: Gratis )![]()
Je wilt geen vastrecht voor gas meer betalen, je energie leverancier wijst dan naar infrastructuur verantwoordelijke (Enexis bij mij), en die zegt: kan niet blijven liggen, moet weg want overheid wil dat.
En energie leverancier zegt: stoppen met vastrecht rekening doen we pas als we bericht krijgen dat je kabel weg is![]()
Nu kun je dat dan gaan bestrijden (zie dat topic), maar dat is me echt even wat teveel gedoe (zijn al zoveel klussen te doen).
Het weghalen kost mij momenteel niks (huidige overeengekomen regeling), maar de kosten zijn er natuurlijk wel van halve dag werk door drie vaklui, met bijbehorende machines.
Enfin, ze hebben het netjes achtergelaten, en dat muurtje wordt hersteld (beloofden ze...).
Zie voor meer info dat topic
Als jij je gascontract opzegt vervalt daarmee ook de Aansluit en Transportovereenkomst (ATO) met de netbeheerder. Dus hoef je ook geen vastrecht te betalen. Dus dat gedoe valt wel mee, hooguit een bezwaarbrief sturen. Voorbeeldbrieven in het genoemde topic.
Ook ik meld me bij deze aanIvow85 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 18:40:
Aan allen die nu (wederom) met Enexis worstelen:

Voor mij ook nog steeds een van de redenen om geen opdracht te geven, geloof niet dat ze het er bij mij zo ineens netjes uit kunnen trekken vanaf de straatkant. En dan krijg je na afloop alleen maar gezeik (als je wel een opdracht hebt gegeven).Erwin_83 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 07:43:
Uit het WP topic, het kan dus wel mis gaan met verwijdering. Herstel is beloofd, maar dan moet je nog maar zien of dat goed gebeurd.
Lijkt op pruts werk met stropje aan de gasleiding ipv staalkabel met messen door de gasleiding trekken.
je begrijpt dat nu de risico's van verwijdering bij jouwzelf liggen? hier was namelijk dit hele topic voor.Beekforel schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 17:56:
Op 24 april doorgegeven aan PowerPeers dat ik geen gas meer gebruik, dag later was contract opgezegd. Geen enkel probleem.
Vandaag, 2 mei, een duidelijke brief van Liander:
[Afbeelding]
En bij aanvragen van verwijdering netjes 0,00 euro:
[Afbeelding]
Week 22 (29 mei) was de eerste week die ik als voorkeur kon aangeven, die gekozen. Ben benieuwd.
19,2kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer
Ja en nee. Wat voor risico's doel je op? Bestrating die er scheef in komt? Ik ben jarenlang hovenier geweest dus daar kan ik mij niet echt druk over maken. Het raken van een andere kabel oid? Dat is verantwoordelijkheid van de aannemer die opdracht van Liander krijgt.Motorfret schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 09:23:
[...]
je begrijpt dat nu de risico's van verwijdering bij jouwzelf liggen? hier was namelijk dit hele topic voor.
Ik heb niet dit hele topic uitgeplozen maar de aanleiding was toch dat Netbeheerders toch kosten gingen rekenen voor het verwijderen van de aansluiting?
quote: Uit de topicstartOp dit moment kun je dus kosteloos opdracht geven tot verwijdering van de gasaansluiting. Je verbindt je als opdrachtgever dan wel aan de Algemene Voorwaarden van de netbeheerder, waardoor eventuele schade door die verwijdering formeel nauwelijks te verhalen is. In de praktijk gaat het overigens meestal goed. Verder ben je afhankelijk van het tempo van de netbeheerder. Om die redenen zijn er ook veel Tweakers die de oude Tweakers-route (zie hieronder) blijven volgen: gascontract opzeggen (zodat je vanaf dat moment niks meer betaalt) en het initiatief tot verwijdering principieel bij de netbeheerder laten. Dat vergt vaak wat meer doorzettingsvermogen (m.n. bij je energieleverancier), maar je bent sneller van je vaste lasten voor de gasaansluiting af. Een combinatie is trouwens ook mogelijk: gascontract opzeggen én gelijktijdig verwijdering aanvragen.
Let op: er is een kans dat de huidige regeling in 2023 weer teruggedraaid wordt als het CBb het besluit van de ACM om de Tarievencode Gas te wijzigen vernietigt. Zie dit bericht van 28-2-2023. Mocht je geen bezwaar hebben tegen het verwijderen van de gasaansluiting, dan adviseren we je om daartoe nu opdracht te geven, zodat je een 0 euro offerte binnen hebt. Mocht de oude situatie na vernietiging weer terugkeren, dan is de Tweakers-route overigens nog steeds geheel toepasbaar, ondersteund door twee grondige civiele rechterlijke uitspraken.
Ik zou de algemene voorwaarden nog eens goed doorlezen. Er staat helemaal nergens iets over de aansprakelijkheid van de aannemer die Liander inhuurt. Dus je kan helemaal niet stellen dat die aansprakelijk is. Het is prima mogelijk dat de overeenkomst tussen Liander en de aannemer het risico op schade juist bij de opdrachtgever legt.Beekforel schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 09:36:
Het raken van een andere kabel oid? Dat is verantwoordelijkheid van de aannemer die opdracht van Liander krijgt.
Ik heb ongeveer 10m voortuin wat deels bestraat is en deels hegjes/groen.hnq schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 07:46:
[...]
Bij mij hebben ze (netbeheerder Liander) de leiding gewoon vanaf de hoofdleiding tot het huis laten zitten. Te veel gedoe vonden zij zelf... Gasmeter is wel weg en de leiding is afgedopt.
Als jij je gascontract opzegt vervalt daarmee ook de Aansluit en Transportovereenkomst (ATO) met de netbeheerder. Dus hoef je ook geen vastrecht te betalen. Dus dat gedoe valt wel mee, hooguit een bezwaarbrief sturen. Voorbeeldbrieven in het genoemde topic.
Als ze dat allemaal open breken dan wordt het wel een enorme bende.
Ze kunnen het toch afdoppen bij de hoofdleiding?
[Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 04-05-2023 10:34]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase (in bestelling)
[Voor 93% gewijzigd door blb4 op 04-05-2023 10:38]
Panasonic WH-MDC07J3E5/PAW-TD20C1E5 met Heishamon/NR, 6022 Wp PV, SOLAX SK-SU3000E 13kWh batterijsysteem, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia e-niro MY20
[Voor 98% gewijzigd door blb4 op 04-05-2023 10:40]
Panasonic WH-MDC07J3E5/PAW-TD20C1E5 met Heishamon/NR, 6022 Wp PV, SOLAX SK-SU3000E 13kWh batterijsysteem, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia e-niro MY20
Zover ik het zie is Liander verantwoordelijk voor vergunning en klic melding etc. en zijn zij aansprakelijk wanneer het niet goed uitgevoerd wordt.phicoh schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 09:49:
[...]
Ik zou de algemene voorwaarden nog eens goed doorlezen. Er staat helemaal nergens iets over de aansprakelijkheid van de aannemer die Liander inhuurt. Dus je kan helemaal niet stellen dat die aansprakelijk is. Het is prima mogelijk dat de overeenkomst tussen Liander en de aannemer het risico op schade juist bij de opdrachtgever legt.
Dat is niet waarvoor jij getekend hebtBeekforel schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 11:40:
[...]
Zover ik het zie is Liander verantwoordelijk voor vergunning en klic melding etc. en zijn zij aansprakelijk wanneer het niet goed uitgevoerd wordt.

Ik zal jullie op de hoogte houden.

Ik neem aan dat je artikel 14.3 en 14.4 gelezen hebt die gaan over de hoogte van de schade vergoeding?Beekforel schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 12:46:
Ik zal art. 14 uit [url=https://www.liander.nl/sites/default/files/Aansluitingen-Algemene_voorwaarden-Werkzaamheden_diensten.pdf]Algemene voorwaarden werkzaamheden en diensten[/a] wel verkeerd interpreteren dan. Of ik heb iets anders niet goed gezien bij de aanvraag.
Ik zal jullie op de hoogte houden.
In het bijzonder "In alle gevallen waarin Liander gehouden is tot betaling van schadevergoeding zal deze nooit hoger zijn dan, te haren keuze, hetzij 10 % van de factuurwaarde van de op grond van de Overeenkomst uitgevoerde Werkzaamheden, waardoor of in verband waarmee de schade is veroorzaakt "
De keuze is aan Liander om 10% van gratis te vergoeden.
Ja, ze hadden wel een staalkabel bij zich maar meenden dat het met stropje erop wel zou lukken. Maar ja, toen het niet lukte toen was het (blijkbaar) te laat om dit te gebruiken en gingen ze stug door.Erwin_83 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 07:43:
Uit het WP topic, het kan dus wel mis gaan met verwijdering. Herstel is beloofd, maar dan moet je nog maar zien of dat goed gebeurd.
Overigens is door het bedrijf dat het weghaalde wel van tevoren gesteld dat, mocht het niet lukken met twee gaten (buiten naast meterkast en onder het trottoir) dat er dan meer gaten moesten komen. Bij mij ging het om ongeveer 20 mtr van trottoir naar meterkast. Uiteindelijk werden het vier gaten, waarvan een drietal onderweg breder werden gemaakt omdat het na het breken van de leiding natuurlijk verderweg pas weer grip was.
Het diepste gat (waar monteur bijna in verdwijnt) was ~120 cm naar de leiding, andere plekken was de diepte ~80cm.
Overigens lagen de elektriciteitskabel, waterleiding en gasleiding bij elkaar in de buurt, ook wel logisch vanwege bestemming meterkast.
Je wordt van tevoren geïnformeerd wat het plan is en wat ze mogelijke extra moeten doen. Hoogstwaarschijnlijk ook middels gat buiten naast meterkast en gat in het trottoir.Sport_Life schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 10:30:
[...]
Ik heb ongeveer 10m voortuin wat deels bestraat is en deels hegjes/groen.
Als ze dat allemaal open breken dan wordt het wel een enorme bende.
Ze kunnen het toch afdoppen bij de hoofdleiding?
Alles openbreken gaan ze vast niet doen, want ze moeten wel alles weer netjes achterlaten.
Ja ok dat is niet veel inderdaad.phicoh schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 12:52:
[...]
Ik neem aan dat je artikel 14.3 en 14.4 gelezen hebt die gaan over de hoogte van de schade vergoeding?
In het bijzonder "In alle gevallen waarin Liander gehouden is tot betaling van schadevergoeding zal deze nooit hoger zijn dan, te haren keuze, hetzij 10 % van de factuurwaarde van de op grond van de Overeenkomst uitgevoerde Werkzaamheden, waardoor of in verband waarmee de schade is veroorzaakt "
De keuze is aan Liander om 10% van gratis te vergoeden.
We gaan het meemaken.
Hier willen we hem juist graag weghebbenCyberblizzard schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 14:45:
Misschien is het al besproken, maar in België kan je een digitale meter aanvragen, waarbij je gasmeter ook gratis vervangen wordt. Is goedkoper dan het los aan te vragen (80 euro). Ik heb het vorige maand zo gedaan.

Wat betekenen foto's nou echt
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn V&A adv.
Mooi dan dat het plaatsen van een warmtepomp niets te maken heeft met het verwijderen van die gasleiding.Sport_Life schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 23:03:
[...] Mijn vrouw gaat daar niet blij mee zijn. (toevallig net nog overtuigd dat het plaatsen van de warmtepomp niet zoveel impact heeft).
edit: je gas-contract opzeggen is genoeg.
[Voor 5% gewijzigd door onetime op 04-05-2023 15:33]
2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.
Het is meer een poging om de communicatie af te kappen...Derby schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 17:49:
Ook ik mocht vandaag weer een poging tot communicatie ontvangen van de mensen van Enexis.
[...]
Moet ik hier nu op reageren?

herhaling is niet meer gewenst; vanuit beide partijen, lijkt me.
lekker buiten in het zonnetje gaan zitten en wachten op de aankondiging dat Enexis langs gaat komen voor de afsluiting. Daarna zie je wel verder. Enexis wil iets van jou (toegang tot de aansluiting en daarvoor een factuur sturen) en als je een factuur krijgt ga je die niet betalen en (onderbouwd) betwisten. En dan willen ze een rechtzaak waar ze dan verliezen...

Gewoon die foto's niet laten zien 😉Sport_Life schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 23:03:
[...]
Is dat gebruikelijk dat ze het zo weghalen of kunnen ze ook gewoon de kabel uit de meterkast trekken?
Mijn vrouw gaat daar niet blij mee zijn. (toevallig net nog overtuigd dat het plaatsen van de warmtepomp niet zoveel impact heeft).
Helaas lijkt deze niet te werken, slaat wel sound files op, maar deze zijn helaas allemaal leegZuinigeRijder schreef op donderdag 27 april 2023 @ 16:04:
[...]
Ik gebruik de gratis Call Recorder Cube ACR, volgens mij een van de weinige die op Android na versie 9 nog kunnen opnemen.

Als iemand nog een andere tip heeft graag.
Vanochtend gebeld door een mij onbekend 06 nummer dus maar naar voicemail laten gaan. Was inderdaad iemand van Enexis met een zeer onverstaanbaar gebrabbel (slechte connectie) waaruit ik iig op kon maken dat ze een afspraak wil maken. Waarvoor weet ik niet. Maar ik gok dat het is om de volgens hen door mij verzochte tijdelijke deactivatie in te plannen.
Ga eerst een manier zoeken om via een omweg toch op te nemen (waarschijnlijk maar gewoon op de speaker en dan via de laptop opnemen).
Daarna zal ik terugbellen en dan zullen we het wel horen. Als het zoals verwacht is, dan zal ik aangeven geen opdracht te hebben gegeven tot wat dan ook en dat ik dit ook niet zal gaan doen.
Als zij dan wil bevestigen (zal haar vertellen dat ik het opneem) dat dit alles op initiatief van Enexis is zonder dat ik daarvoor een opdracht heb gegeven, dan kunnen we een afspraak maken. Zo niet dan zal ik haar adviseren contact op te nemen met de advocaat van Enexis die mij eerder heeft gecontacteerd.
/EDIT/
Ook een email ontvangen van de advocaat van Enexis (die had ik even gemist).
Als ik de email lees dan klinkt het alsof zij nu op hun initiatief en zonder opdracht van mij een deactivering uit willen voeren.
Geen melding dat zij me hiervoor een rekening zullen sturen alleen dat ze zich beraden over een reactie op mijn standpunt mbt betalingsverplichting.
Klinkt mij als een nette reactie en ook helemaal prima als ze die deactivering zo willen uitvoeren.
Mis ik dan nog iets? (@Bram-Bos)
Heb nog niet teruggebeld voor die afspraak, wacht eerst nog maar even de reacties hier af over mijn interpretatie van deze email

Deze meneer mag trouwens ook wel eens iets doen aan zijn schrijf kunsten, toch wel erg veel fouten in zo'n korte tekst.
Geachte heer [Bebopper],
Dank voor uw email van 3 mei jl. Uw standpunt is helder. U geeft geen opdracht voor verwijdering of deactivering van uw gasaansluiting en wenst dient ten gevolge hiervoor dan ook geen kosten in rekening gebracht te krijgen door Enexis.
Enexis zal vandaag of een deze dagen telefonisch contact opnemen om de feitelijke deactivering uit te voeren. Enexis legt nadrukkelijk het primaat bij het voorkomen van gasafname zonder leverancierscontract en beraad zich op een verdere reactie ten aanzien van op uw standpunt over uw betalingsverplichting.
Ik vertrouw er u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Mvgr.
[naam]
advocaat
[Voor 32% gewijzigd door bebopper op 05-05-2023 12:28]

net m'n gas opgezegd bij greenchoice het koste een beetje overredingskracht, het standaard script zegt duidelijk: eerst meter weg, dan opzeggen, maar na even uitgelegd te hebben hoe het echt zit was dat ook opgelost. M'n contract liep nog even door, dus ergens van de zomer zal de post van Liander wel weer komen

Ik moet eigenlijk zeggen, voor de tweede keer m'n huis van 't gas afgehaald.. heb geen twee huizen, gelukkig maar 1 is werk genoegoverhyped schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 12:23:
Zo, net m'n tweede huis van 't gas af gehaald![]()
net m'n gas opgezegd bij greenchoice het koste een beetje overredingskracht, het standaard script zegt duidelijk: eerst meter weg, dan opzeggen, maar na even uitgelegd te hebben hoe het echt zit was dat ook opgelost. M'n contract liep nog even door, dus ergens van de zomer zal de post van Liander wel weer komen

Dus Vandebron beëindigt gewoon je gascontract zonder gezeur? Dat mag in de krant!Keyb schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 15:52:
Goed, stoute schoenen aangetrokken en Vandebron gebeld met de vraag of ze mijn gascontract willen beëindigen. Gaan ze doen. Ik hoor vast nog wel van Liander.
Ik moest een klein beetje overtuigen en duidelijk maken dat Liander zijn best mag doen om een boete te verhalen. Maar het ging redelijk soepel!Bram-Bos schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 20:28:
[...]
Dus Vandebron beëindigt gewoon je gascontract zonder gezeur? Dat mag in de krant!
Even los van alle taalfouten, hier komt de aap uit de mouw.bebopper schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 11:55:
[...]
... Enexis legt nadrukkelijk het primaat bij het voorkomen van gasafname zonder leverancierscontract ...
[...]
Enexis wil dus ten allen tijde vermijden dat er gas afgenomen wordt, zonder dat daarvoor betaald wordt. Dus alle argumenten over veiligheid, het staat in de wet, bla, bla gaan nu ineens van tafel.
Dit is volgens mij de tweede keer dat deze advocaat jou indirect beschuldigt van fraude (gasafname zonder contract), terwijl Enexis gewoon aan de meterstanden kan zien dat er geen gas meer gebruikt wordt.
Dan is dat dus de tweede keer, dat die advocaat strafrechtelijk in de fout gaat, klacht indienen bij de deken.Blihi schreef op maandag 8 mei 2023 @ 14:42:
[...]
Dit is volgens mij de tweede keer dat deze advocaat jou indirect beschuldigt van fraude (gasafname zonder contract), terwijl Enexis gewoon aan de meterstanden kan zien dat er geen gas meer gebruikt wordt.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Daar gaat de deken niet over.Freee!! schreef op maandag 8 mei 2023 @ 15:20:
[...]
Dan is dat dus de tweede keer, dat die advocaat strafrechtelijk in de fout gaat, klacht indienen bij de deken.
Plus natuurlijk dat het niet gaat om veiligheid, noch gasverbruik.Blihi schreef op maandag 8 mei 2023 @ 14:42:
[...]
Even los van alle taalfouten, hier komt de aap uit de mouw.
Enexis wil dus ten allen tijde vermijden dat er gas afgenomen wordt, zonder dat daarvoor betaald wordt. Dus alle argumenten over veiligheid, het staat in de wet, bla, bla gaan nu ineens van tafel.
Immers, laten we niet vergeten dat deze saga oorspronkelijk begon omdat gasverlaters ontstemd waren dat netbeheerders perse de dure 'gasleiding meteen weghalen' optie geboden, ipv de ook veilige 'afdoppen'. Omdat de geschillencommissie de kant koos van de gasverlaters ('wel moeten betalen, maar goedkope afdoppen mag ook'), moest de netbeheerder met een argument kozen waarom de hele leiding weghalen moet. Dat was dus milieu.
Dus laten we niet vergeten, dat dat Het Argument™ is waarom perse meteen één voor één alle leidingen weg moeten ipv tzt eenmaal alles tegelijk in een wijk.
Waarbij de aannemer die hier bezig was doodleuk opmerkte: "Je mag geen buizen in de grond laten zitten, maar als je hem in vieren snijdt met een snij-ijzer, is het geen buis meer en dan mag hij wel in de grond blijven zitten..."Armin schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 05:59:
[...]
Plus natuurlijk dat het niet gaat om veiligheid, noch gasverbruik.
Immers, laten we niet vergeten dat deze saga oorspronkelijk begon omdat gasverlaters ontstemd waren dat netbeheerders perse de dure 'gasleiding meteen weghalen' optie geboden, ipv de ook veilige 'afdoppen'. Omdat de geschillencommissie de kant koos van de gasverlaters ('wel moeten betalen, maar goedkope afdoppen mag ook'), moest de netbeheerder met een argument kozen waarom de hele leiding weghalen moet. Dat was dus milieu.
Dus laten we niet vergeten, dat dat Het Argument™ is waarom perse meteen één voor één alle leidingen weg moeten ipv tzt eenmaal alles tegelijk in een wijk.
het blijft "een product" (plastic) dat niet thuishoort in de grond en in welke vorm ook een milieudelict is/wordt...Blihi schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 08:35:
[...]
Waarbij de aannemer die hier bezig was doodleuk opmerkte: "Je mag geen buizen in de grond laten zitten, maar als je hem in vieren snijdt met een snij-ijzer, is het geen buis meer en dan mag hij wel in de grond blijven zitten..."

Hierop stelde Liander voor om de meter 'uit bedrijf' te melden, zodat er geen vastrecht meer verschuldigd is. Dat kan dus blijkbaar ook.
Je hebt je gascontract toch opgezegd? dan betaal je toch al geen "vastrecht" meer?Hondjeee schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 08:46:
Wellicht offtopic, maar hier contact opgenomen met Liander dat ik het wachten op het verwijderen van de gasaansluiting wel lang vond duren (september aangevraagd, met voorkeur begin april verwijderen en tot op heden nog niks van de aannemer gehoord).
Hierop stelde Liander voor om de meter 'uit bedrijf' te melden, zodat er geen vastrecht meer verschuldigd is. Dat kan dus blijkbaar ook.
Of geloof jij die sprookjes die de energieleveranciers vertellen?!

Contract nog niet opgezegd, dus volledig buiten de tweakers route om.Kees-Jan schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 08:48:
[...]
Je hebt je gascontract toch opgezegd? dan betaal je toch al geen "vastrecht" meer?
Of geloof jij die sprookjes die de energieleveranciers vertellen?!![]()
![]()
Maar als de meter buiten gebruik is gemeld is opzeggen volgens de medewerker van Liander geen probleem en krijg je daarna ook de bekende brieven niet.
Nooit de behoefte gehad om de route te volgen met meerdere telefoontjes en mailwisselingen etc.
Netbeheerders hebben boter op hun hoofd, je wil niet weten hoeveel km oude ongebruikte leidingen er in de grond liggen. Paar jaar geleden had ik hier een probleem met mijn gasleiding die vrij kwam te liggen in de walkant. Enexis heeft een nieuwe aangelegd dmv een gestuurde boring. De oude leiding ( 100 meter) ligt nog gewoon in de grond.Kees-Jan schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 08:38:
[...]
het blijft "een product" (plastic) dat niet thuishoort in de grond en in welke vorm ook een milieudelict is/wordt...
17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6
Dus je betaald al maanden lang voor iets wat je niet meer gebruikt omdat je bent voorgelogen door de energieleverancier en de netbeheerder.Hondjeee schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 08:56:
[...]
Contract nog niet opgezegd, dus volledig buiten de tweakers route om.
Maar als de meter buiten gebruik is gemeld is opzeggen volgens de medewerker van Liander geen probleem en krijg je daarna ook de bekende brieven niet.
Nooit de behoefte gehad om de route te volgen met meerdere telefoontjes en mailwisselingen etc.
Tja, dan is het al bijzonder dat je dat in dit topic meldt...Hondjeee schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 08:56:
[...]
Contract nog niet opgezegd, dus volledig buiten de tweakers route om.

en inderdaad: Off-Topic...

[Voor 3% gewijzigd door Kees-Jan op 09-05-2023 09:12]
Ik vind het nogal een dure route om maanden lang de vaste kosten te blijven betalen in afwachting van het verwijderen van de meter.Hondjeee schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 08:56:
Nu heb ik natuurlijk geluk, want in bijna twee jaar na het opzeggen van mijn gascontract heb ik nog steeds niets gehoord van Liander. En ik heb in die tijd een paar keer contact met ze gehad over elektriciteit, dus ze weten wel dat ik besta.
Heb hier niks meer van gehoord trouwens. Tijdens opzeggen een datum ingeplanned voor week 52 afgelopen jaar maar er is nooit iemand geweest om de meter te verwijderen of ook maar iets te doen. Ik laat het zo, maar apart is het wel.Japser schreef op donderdag 10 november 2022 @ 09:46:
Ik heb gisteren aanvraag gedaan voor verwijderen van de gasmeter. en afsluiten van gaskraan om het maar zo te zeggen. Zojuist gebeld met de energie leverancier en daar mn contract opgezegd voor gas.
6 december ontving hij een mail met onderstaande tarieven (Enexis):
Vandaag stonden zonder enige vooraankondiging 2 monteurs van Enixis voor de deur om de gasaansluiting te verzegelen en het maar een jaar zo mag blijven.
We weten allemaal dat dit laatse onzin is, bij mij hangt de verzegelde meter er al 3 jaar
het verwijderen van een gasaansluiting gaat ineens van € 0,00 naar € 805,15 in 5 maanden tijd.
Als ik het goed begrijp gaat het om afsluiten en niet om verwijderen. Verwijderen is inderdaad gratis. De meeste recente brief gaat over (tijdelijk) afsluiten en dat is niet gratis als je zelf opdracht geeft.GZ53 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 15:59:
het verwijderen van een gasaansluiting gaat ineens van € 0,00 naar € 805,15 in 5 maanden tijd.
Ze vinden dat de jurisprudentie op het gebied van verwijderen toch al niet geldt, dus de kans dat ze snappen dat de argumentatie die gebruikt is in de rechtzaken die aanleiding gaven tot de jurisprudentie, ook geldt voor afsluiten is nihil.
We hebben wel gerageerd op de mail van Enexis.phicoh schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 16:17:
[...]
Als ik het goed begrijp gaat het om afsluiten en niet om verwijderen. Verwijderen is inderdaad gratis. De meeste recente brief gaat over (tijdelijk) afsluiten en dat is niet gratis als je zelf opdracht geeft.
Ze vinden dat de jurisprudentie op het gebied van verwijderen toch al niet geldt, dus de kans dat ze snappen dat de argumentatie die gebruikt is in de rechtzaken die aanleiding gaven tot de jurisprudentie, ook geldt voor afsluiten is nihil.
U bent overigens van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden voor verwijderen te verrichten die u nodig acht Het initiatief daartoe ligt bij u, vindt ook de kantonrechter (ECLI:NL:RBOBR:2020:6862). Het is immers uw gasaansluiting, en uw verantwoordelijkheid. Ik benadruk dat ik daar geen opdracht toe geef, en daarom ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren
30 dagen na het digitaal versturen van je opzegging voor je gascontract (de wettelijke maximale opzegtermijn) ben je ook niets meer verschuldigd aan vastrecht. Daar hoeft Liander helemaal niets voor te doen of te regelen.Hondjeee schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 08:46:
Wellicht offtopic, maar hier contact opgenomen met Liander dat ik het wachten op het verwijderen van de gasaansluiting wel lang vond duren (september aangevraagd, met voorkeur begin april verwijderen en tot op heden nog niks van de aannemer gehoord).
Even een mail sturen dat je het bijzonder laakbaar vindt dat Enexis zich met hun huisbezoek niet heeft gehouden aan de voorschriften uit de Aansluit- en Transportcode (artikel 4.1.2.5) en dat je daarom genoodzaakt bent om een klacht en handhavingsverzoek in te dienen bij de ACM.GZ53 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 15:59:
13 september 2022 schreef ik dat ik een goede kennis geholpen had om ook van het gas te gaan.
6 december ontving hij een mail met onderstaande tarieven (Enexis):
[Afbeelding]
Vandaag stonden zonder enige vooraankondiging 2 monteurs van Enixis voor de deur om de gasaansluiting te verzegelen en het maar een jaar zo mag blijven.
We weten allemaal dat dit laatse onzin is, bij mij hangt de verzegelde meter er al 3 jaar
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Daarnaast natuurlijk met verwijzing naar de eerdere e-mail nu alvast de kosten verwerpen die Enexis op haar initiatief aan haar eigendommen heeft verricht. Immers, het zijn kosten waarvoor geen wettelijke of civielrechtelijke grondslag bestaat om die bij jouw kennis in rekening te brengen.
Sluit jij je ook aan bij de groep die binnenkort een gezamenlijke klacht gaat indienen (om direct aan te kunnen tonen dat sprake is van een structureel probleem en de handelswijze van Enexis geen incident is?)
Heb mijn dossier geupdate en verwacht dat het nu heeeeeeel lang stil zal blijven.
Hoewel, ik verwacht dat Enexis nog wel mijn Ferraris electriciteitsmeter wil vervangen, vooral als straks mijn zonnepanelen in werking gaan

Bebopper hoopt dat zijn omvormer nu eindelijk binnenkort ook echt geleverd zal worden, de rest is allemaal al geinstalleerd.