• Rommelzolder
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 18:47
bebopper schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 09:39:
Vanochtend hebben 2 hele vriendelijke monteurs van Enexis de gasmeter verzegeld. Netjes op het tijdstip van de (door Enexis gemaakte) afspraak. Binnen 5 minuten was ook dat gedaan.

Heb mijn dossier geupdate en verwacht dat het nu heeeeeeel lang stil zal blijven.

Hoewel, ik verwacht dat Enexis nog wel mijn Ferraris electriciteitsmeter wil vervangen, vooral als straks mijn zonnepanelen in werking gaan :*)
offtopic:
Bebopper hoopt dat zijn omvormer nu eindelijk binnenkort ook echt geleverd zal worden, de rest is allemaal al geinstalleerd.
Reken jezelf niet te snel rijk met een Ferraris meter: de wat modernere exemplaren zijn voorzien van een terugloopbeveiliging, dus draait hij niet terug.

Sinds 2006 een warmtepomp met gesloten bodemsysteem, sinds midden 2019 6,6 kW panelen ZO, 3,2 kW panelen Z

Acties:
  • +2Henk 'm!

• gakkethijs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:18
gakkethijs schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 12:57:
[...]

reactie 06-03-2023

Beste <wij>,

U heeft ons een e-mail gestuurd over <ons adres>. In deze e-mail reageer ik op uw vraag.

ATO

De aansluit- en transportovereenkomst is een overeenkomst die uw energieleverancier met u afsluit namens ons. Hierin wordt benoemd dat er kosten in rekening worden gebracht voor afsluiting wanneer het energiecontract wordt opgezegd. Hoewel uw energiecontract opzegbaar is, is de ondertekende ATO dat niet.

Tarievencode

In artikel 2.9.2 van de tarievencode gas staat dat de netbeheerder kosten in rekening mag brengen bij het opzeggen van de aansluiting- en transportovereenkomst. Dit staat ook in artikel 2.4.1 van de tarievencode elektriciteit. Daarnaast is het wettelijk verplicht om op elke actieve aansluiting een actief energiecontract te hebben.

Verwijderen aansluiting

Meer informatie over een eventuele verwijdering van de gasaansluiting kunt u vinden op onze website.

Ik wens u nog een fijne dag.

Door drukte zijn wij momenteel telefonisch beter bereikbaar dan via de e-mail. Dus heeft u vragen? Neem dan contact op met onze klantenservice op telefoonnummer 088 857 70 00. Op werkdagen zijn wij telefonisch bereikbaar tussen 8.00 en 17.00 uur. Daarnaast kunt u doordeweeks tot 21.00 uur en in het weekend tussen 8.30 en 17.00 uur uw vragen via Facebook en Twitter stellen. Verder vindt u informatie op www.enexisnetbeheer.nl.

Met vriendelijke groet,

<Eenexis persoon)
Klantenservice Enexis Netbeheer B.V.
update 10-05-2023 12:19

Vandaag stonden onaangekondigd twee meneren van Enexis voor onze voordeur. We waren niet thuis en hebben een brief in de bus gekregen.

"Vandaag zijn onze monteurs bij u langs geweest om u af te sluiten van elektriciteit en/of gas. Enexis Netbeheer is uw netbeheerder en is verplicht om dit te doen volgens de 'Elektriciteitswet 1998' en 'Gaswet'. We hebben namelijk doorgekregen van uw energieleverancier dat u sinds 23-12-2022 geen energiecontract meer hebt. We hebben u hier al schriftelijk voor gewaarschuwd. In deze brief staat wat u van ons kant verwachten en wat u kunt doen als u bent afgesloten." Gevolgd door aanvink keuze.

'U bent nog niet afgesloten. maak een afspraak.

De monteur heeft met pen zijn naam en nummer achtergelaten op de brief achtergelaten. Zal ik mailen cf stappenplan of toch bellen?

Acties:
  • +5Henk 'm!
gakkethijs schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 15:46:
[...]

update 10-05-2023 12:19

Vandaag stonden onaangekondigd twee meneren van Enexis voor onze voordeur. We waren niet thuis en hebben een brief in de bus gekregen.

"Vandaag zijn onze monteurs bij u langs geweest om u af te sluiten van elektriciteit en/of gas. Enexis Netbeheer is uw netbeheerder en is verplicht om dit te doen volgens de 'Elektriciteitswet 1998' en 'Gaswet'. We hebben namelijk doorgekregen van uw energieleverancier dat u sinds 23-12-2022 geen energiecontract meer hebt. We hebben u hier al schriftelijk voor gewaarschuwd. In deze brief staat wat u van ons kant verwachten en wat u kunt doen als u bent afgesloten." Gevolgd door aanvink keuze.

'U bent nog niet afgesloten. maak een afspraak.

De monteur heeft met pen zijn naam en nummer achtergelaten op de brief achtergelaten. Zal ik mailen cf stappenplan of toch bellen?
Doe het allebei:
- Mailen aan Enexis dat je van harte bereid bent om mee te werken aan afsluiting van gas (of wat Enexis ook maar wenst), maar daar geen opdracht toe geeft. En melden dat je zo aardig bent om gelijk de monteur maar te bellen.
- Monteur bellen en afspraak maken, maar aangeven dat jij wel medewerking verleent, maar geen opdracht geeft.

Wand-temperatie in een monument uit 1865 met een Elga (stand alone). Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • +4Henk 'm!

• GZ53
  • Registratie: September 2020
  • Niet online
Is Enexis een offensief begonnen om onaangekondigt mensen te sturen om meters te verzegelen?
of is het puur toeval dat dit in 2 dagen al de 2e keer is dat er in dit topic melding van gemaakt wordt.

Acties:
  • +3Henk 'm!
bebopper schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 09:39:
Vanochtend hebben 2 hele vriendelijke monteurs van Enexis de gasmeter verzegeld. Netjes op het tijdstip van de (door Enexis gemaakte) afspraak. Binnen 5 minuten was ook dat gedaan.

Heb mijn dossier geupdate en verwacht dat het nu heeeeeeel lang stil zal blijven.

Hoewel, ik verwacht dat Enexis nog wel mijn Ferraris electriciteitsmeter wil vervangen, vooral als straks mijn zonnepanelen in werking gaan :*)
offtopic:
Bebopper hoopt dat zijn omvormer nu eindelijk binnenkort ook echt geleverd zal worden, de rest is allemaal al geinstalleerd.
Hoop dat ze zich "na de opvoeding" nu verder aan de wet- en regelgeving houden.
offtopic:
ik adviseer je je ferraris meter zolang mogelijk te houden

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

Acties:
  • +3Henk 'm!
Bram-Bos schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 15:51:
[...]

Doe het allebei:
- Mailen aan Enexis dat je van harte bereid bent om mee te werken aan afsluiting van gas (of wat Enexis ook maar wenst), maar daar geen opdracht toe geeft. En melden dat je zo aardig bent om gelijk de monteur maar te bellen.
- Monteur bellen en afspraak maken, maar aangeven dat jij wel medewerking verleent, maar geen opdracht geeft.
In aanvulling hierop:
- Het telefoongesprek opnemen.
- Nadrukkelijk melden dat Enexis alléén welkom is voor werkzaamheden die op initiatief van en voor rekening van Enexis worden uitgevoerd.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +4Henk 'm!
@gakkethijs Heb je Enexis al aangesproken op hun misleidende email van 6 maart? Die staat vol onjuistheden, en gaat tegen wet en regelgeving in. (@Bram-Bos)

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

Acties:
  • +4Henk 'm!
GZ53 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 16:37:
Is Enexis een offensief begonnen om onaangekondigt mensen te sturen om meters te verzegelen?
of is het puur toeval dat dit in 2 dagen al de 2e keer is dat er in dit topic melding van gemaakt wordt.
En afgelopen twee weken zijn er nog meer gevallen langs gekomen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17:16
GZ53 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 16:37:
De winter is voorbij; volgens mij is "ooit" afgesproken dat "men" niet afsluit tussen 1 oktober en 1 mei?
dat verklaard de tsunami aan afsluit-monteurs (maar misschien zijn het stiekum dezelfde 😉 )

the older I get, the better I was...

Acties:
  • +2Henk 'm!

• gakkethijs
Bram-Bos schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 15:51:
[...]

Doe het allebei:
Gaan we doen. Neem aan dat de mail naar zelfde adres gestuurd mag worden als de vorige?

@Ivow85 Bedankt voor de tip gaan we doen. Zal netjes melden dat ik het gesprek opneem.
@onetime Jazeker een aangepaste versie van een voorbeeldbrief. Uit mijn hoofd variant 2a/2b. Nooit reactie opgekregen.

[Voor 0% gewijzigd door gakkethijs op 11-05-2023 07:23. Reden: nick highlight]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Kees-Jan
gakkethijs schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 07:23:
[...]

Gaan we doen. Neem aan dat de mail naar zelfde adres gestuurd mag worden als de vorige?

@Ivow85 Bedankt voor de tip gaan we doen. Zal netjes melden dat ik het gesprek opneem.
@onetime Jazeker een aangepaste versie van een voorbeeldbrief. Uit mijn hoofd variant 2a/2b. Nooit reactie opgekregen.
Zolang je zélf deelnemer bent aan een gesprek mag je het gesprek opnemen zonder mededeling vooraf. :*)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• bebopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:04

bebopper

I'm an absolute beginner...

offtopic:
[quote]Rommelzolder schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 14:26:
[...]

Reken jezelf niet te snel rijk met een Ferraris meter: de wat modernere exemplaren zijn voorzien van een terugloopbeveiliging, dus draait hij niet terug.
[/quote]

Mijn ferraris meter heeft geen symbooltje voor een teruglooprem, dus in theorie zou ie terug moeten draaien. Maar in praktijk inderdaad alsnog afwachten of de cijfertjes wel of niet gaan teruglopen zodra de zonnepanelen aangesloten zijn. Ik reken er hoe dan ook op dat Enexis na aanmelding van de zonnepanelen op Energieleveren.nl de meter wel zal komen vervangen.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• gakkethijs
update 11-05-2023

Mail verstuurd gewezen op artikel artikel 4.1.2.5 van de ATO. Nogmaals aangeven er geen juridische gronden zijn dat ik opdracht moet geven of ik iets moet betalen.

Monteur gesproken en netjes een afspraak gemaakt. Netjes aangegeven wat we niks tekenen, opdrachtgeven tot en alle kosten afwijzen. Hij gaf aan dat het jammer geld was en dat het weghalen van een afsluiting 0 euro was (expliciet genoemd ipv gratis).
Frappant detail is dat al het mailcontact via emailadres van mijn vrouw verloopt en hij graag wilde weten wie <mijn echte naam> was. We hebben bewust het nieuwe stroomcontract op de naam van mijn vrouw gezet ivm btw teruggave voor een set zonnepanelen die gemonteerd zijn in 2022.

Acties:
  • +5Henk 'm!
gakkethijs schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 10:08:
update 11-05-2023

Mail verstuurd gewezen op artikel artikel 4.1.2.5 van de ATO. Nogmaals aangeven er geen juridische gronden zijn dat ik opdracht moet geven of ik iets moet betalen.

Monteur gesproken en netjes een afspraak gemaakt. Netjes aangegeven wat we niks tekenen, opdrachtgeven tot en alle kosten afwijzen. Hij gaf aan dat het jammer geld was en dat het weghalen van een afsluiting 0 euro was (expliciet genoemd ipv gratis).
Frappant detail is dat al het mailcontact via emailadres van mijn vrouw verloopt en hij graag wilde weten wie <mijn echte naam> was. We hebben bewust het nieuwe stroomcontract op de naam van mijn vrouw gezet ivm btw teruggave voor een set zonnepanelen die gemonteerd zijn in 2022.
Klein detail: artikel 4.1.2.5 staat in de Aansluit- en Transportcode Gas RNB, niet in de ATO (Aansluit- en Transportovereenkomst) of in de AV bij die ATO.

[Voor 6% gewijzigd door Bram-Bos op 11-05-2023 10:57]

Wand-temperatie in een monument uit 1865 met een Elga (stand alone). Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • +3Henk 'm!
bebopper schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 08:58:
offtopic:
[...]Mijn ferraris meter heeft geen symbooltje voor een teruglooprem, dus in theorie zou ie terug moeten draaien. Maar in praktijk inderdaad alsnog afwachten of de cijfertjes wel of niet gaan teruglopen zodra de zonnepanelen aangesloten zijn. Ik reken er hoe dan ook op dat Enexis na aanmelding van de zonnepanelen op Energieleveren.nl de meter wel zal komen vervangen.
offtopic:
Ik ben een groot voorstander van de slimste meter die er is: de ferraris. Saldeert automatisch, en bespioneert jou niet. Als ik jou was zou ik hem zo lang mogelijk houden en de "slimme" meter weigeren.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13:56
*knip*, offtopic

[Voor 94% gewijzigd door ThinkPad op 25-05-2023 14:12]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• jjonkie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-06 18:54
Wat een kennis en behulpzaamheid in dit topic. Erg bedankt.

Ik had al eens eerder een poging gewaagd en afgelopen week toch maar eens weer opgepakt. Eerst telefonisch en dat was een kort gesprek met een medewerker die een slechte dag had. Vervolgens op basis van de modelbrief het contact formulier ingevuld. Dezelfde dag nog onderstaande mail met als onderwerp: BEVESTIGING OPZEGGING.

Geen brief in de bijlage, geen begeleidend schrijven alleen dit. Ook niet of het om gas of stroom gaat :-).Haha spannend...

Wat mij betreft prima, ik heb bevestiging. Met stroom stap ik per over 25 dagen over naar Engie.

[Voor 4% gewijzigd door jjonkie op 12-05-2023 08:32]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• wereldreiziger2
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 00:04
Voor de tweede keer een brief gehad van Stedin,
Terwijl ik na de eerste brief een mail heb gestuurd met brief 1a.
Hierop heb ik via de mail een antwoord gekregen in de vorm van een doorgestuurde mail, klant doorzetten naar "veilig gasloos".

Nu krijg ik dus weer een brief waarin wordt "gedreigd" binnen zeven dagen na dagtekening een contract te hebben anders gaan ze afsluiten en moet ik de kosten betalen.

Vandaag gebeld, maar dat werd een vervelende welles nietes discussie.
Moet ik nu brief 1b gaan sturen via de mail?

Acties:
  • +3Henk 'm!
wereldreiziger2 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 18:09:
Hierop heb ik via de mail een antwoord gekregen in de vorm van een doorgestuurde mail, klant doorzetten naar "veilig gasloos".

Nu krijg ik dus weer een brief waarin wordt "gedreigd" binnen zeven dagen na dagtekening een contract te hebben anders gaan ze afsluiten en moet ik de kosten betalen.

Kun je een dossier aanmaken met de correspondentie? En misschien ook aangeven wat Stedin inhoudelijk in dat telefoongesprek gezegd heeft? Anders lastig meedenken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Nu online

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

wereldreiziger2 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 18:09:

Afspraakbevestiging (voor over zeven dagen) sturen >:)

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wereldreiziger2

Dossier Wereldreiziger2.

Gascontract met Vattenfall telefonisch opgezegd per 08-04-2023
16 April 2023
Eerste brief van Stedin ontvangen (zal de brief nog inscannen en bijvoegen)

Hierop brief 1a gestuurd naar Voorkom_Afsluiting@stedin.net
Geen reactie.
25 april nogmaals gestuurd, nu naar fm_voorkomafsluiting@stedin.net
Hier kreeg ik ook binnen een uur een automatische ontvangstbevestiging.
26 april 2023 reactie op adres fm_voorkomafsluiting@stedin.net:
Hey collega's,
Graag onderstaande door zetten naar Veilig Gasloos.

Neem voor vragen gerust contact met ons op

Met vriendelijke groet,
Business Support Services | Order to Cash
10 mei 2023 weer een brief van Stedin.
Zou nog niet hebben gereageerd op de eerder verstuurde brief van 16 april.
Hierin hebben ze het nu wel over afsluiten en dat ik daarvan de kosten moet betalen.

15 mei 2023 telefonisch contact opgenomen.
Werd doorverwezen naar afdeling voorkom afsluiting.
Deze mevrouw vertelde me dat ik een gascontract MOET hebben/afsluiten.
Anders moet verplicht de aansluiting worden verwijderd en moest ik maar aanvragen via mijnaansluiting.
Tijdelijk afsluiten voor maximaal 12 maanden kon ook, maar zou me iets van 170 euro kosten, en max een jaar.

Telefoongesprek werd vervelend en heb het afgebroken.
Brief 1b verstuurd met aanvulling dat ik weldegelijk eerder heb gereageerd.
17 mei 2023 reactie Stedin
Beste meneer, mevrouw,

Hartelijk dank voor uw bericht. In deze e-mail leest u belangrijke informatie over uw aansluiting.

Wij hebben uw aanvraag voor de gasverwijdering gevonden en uw dossier op hold gezet tot de gasverwijdering verwerkt is.

Met vriendelijke groet,
Business Support Services | Order to Cash

[Voor 34% gewijzigd door wereldreiziger2 op 17-05-2023 00:24]

Acties:
  • +4Henk 'm!
@wereldreiziger2: dank voor je dossier. Stedin-afdelingen werken kennelijk langs mekaar heen. Voorbeeld brief 1b is prima, en die zou je kunnen aanvullen met een verwijzing naar het feit dat je wel degelijk op de eerdere brief hebt gereageerd (reactie als bijlage bijvoegen), en dat je zelfs een afschrift van een kennelijk intern bedoelde email van fm_voorkomafsluiting@stedin.net had ontvangen (andere bijlage).

Eventueel ook refereren aan het telefoongesprek van vandaag, en erop wijzen dat er geen enkele wettelijke grondslag is om een gasleveringscontract te hebben als je geen gas gebruikt, en het aan Stedin is om het tegendeel aan te tonen.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• wereldreiziger2
@Bram-Bos
Dank voor je reactie. Ik ga brief 1b versturen!
Zodra ik weer wat van Stedin hoor zal ik het aanvullen.

Acties:
  • +6Henk 'm!

• bebopper

bebopper

Helaas, het is niet stil gebleven van de kant van Enexis. Ze hebben gewoon doodleuk een rekening gestuurd voor 163,76 voor het afsluiten van mijn gas installatie. Prutsers.

Nu kan ik dus de rekening gaan betwisten, zal hun advocaat daar ook in meenemen. Misschien dat die ze dan kan vertellen op te houden met deze onzin.

Dit is dan ook maar het moment waarop ik contact zal opnemen met mijn rechtsbijstand.

@Nhz - heb jij niet onlangs ook een rekening betwist bij Enexis, hoe heb je dit gedaan?

Heb ook deze gevonden, die kan ik ook als basis gebruiken lijkt me?

Acties:
  • +7Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06-06 23:45

Nhz

Deventer

@bebopper Yes, correct. Ik heb hem ook met het door jou genoemde voorbeeld betwist. Dit heb ik per mail gedaan. Hier kwam de dag erna al telefonisch een reactie op, wat ze ook per mail bevestigd hebben. Inmiddels heb ik een aanmaning ontvangen, maar deze is ook al een poosje verlopen. Ik verwacht eigenlijk een dezer dagen wel een bericht van het incassobureau.

[Voor 6% gewijzigd door Nhz op 16-05-2023 14:59]

Groetjes Bas

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Freee!!
  • Nu online

Freee!!

bebopper schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 14:40:
Helaas, het is niet stil gebleven van de kant van Enexis. Ze hebben gewoon doodleuk een rekening gestuurd voor 163,76 voor het afsluiten van mijn gas installatie. Prutsers.

Nu kan ik dus de rekening gaan betwisten, zal hun advocaat daar ook in meenemen. Misschien dat die ze dan kan vertellen op te houden met deze onzin.

Dit is dan ook maar het moment waarop ik contact zal opnemen met mijn rechtsbijstand.

@Nhz - heb jij niet onlangs ook een rekening betwist bij Enexis, hoe heb je dit gedaan?

Vergeet niet bij de betwisting meteen een verzoek voor vergoeding van jouw tijd mee in te dienen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • +6Henk 'm!
bebopper schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 14:40:

Voorbeeldbrief 3 is korter en volstaat denk ik ook. Staan bovendien de twee Dingspiel vonnissen in verwerkt

Acties:
  • +7Henk 'm!

• bebopper

bebopper

Dossier is geupdate.

Gereageerd met brief 3 als betwisting van de factuur. Verstuurd per email naar klantenservice en direct naar de advocaat van Enexis.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wereldreiziger2
Nu heeft stedin als antwoord gegeven dat ze "mijn" aanvraag voor de gasverwijdering hebben gevonden..
Zie reactie 17 mei in dossier
Moet ik hier nog op reageren?

[Voor 11% gewijzigd door wereldreiziger2 op 17-05-2023 00:28]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 03-06 22:34
wereldreiziger2 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 00:26:
Nu heeft stedin als antwoord gegeven dat ze "mijn" aanvraag voor de gasverwijdering hebben gevonden..
Misschien heeft iemand anders in huis die aanvraag gedaan?

Zo niet, lekker laten gaan. Jij hebt de aanvraag niet gedaan, zij gaan wachten op de verwijdering. Lijkt me een toestand die prima jaren vol te houden is. Natuurlijk geen gas gebruiken, maar dat zal wel goed zitten.

Acties:
  • +3Henk 'm!
Wonderlijk, want jij hebt die aanvraag toch helemaal niet gedaan? Kennelijk een interne manier om een moeilijk dossier te parkeren?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• windvanger
  • Laatst online: 01-06 18:51
Ik heb vorig jaar (22 augustus) de gasaansluiting opgezegd via mijnaansluiting. Ik heb een aantal keer contact gehad met Liander over de planning van deze verwijdering. Steeds verwijzen ze door naar de aannemer. Deze gaat contact met me opnemen. Helaas nog steeds niets gehoord. De aansluiting zit op een beroerde plek (oude boerderij) en we lopen nu tegen het feit aan dat we met de verbouwing/afwerking niet verder kunnen. Nu wil ik met de aannemer direct contact gaan zoeken. Weet iemand welke aannemer in Gelderland, regio Apeldoorn de werkzaamheden voor Liander uitvoert? Van Den Heuvel, Van Gelder of een ander?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:54
windvanger schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 12:38:
Ik heb vorig jaar (22 augustus) de gasaansluiting opgezegd via mijnaansluiting. Ik heb een aantal keer contact gehad met Liander over de planning van deze verwijdering. Steeds verwijzen ze door naar de aannemer. Deze gaat contact met me opnemen. Helaas nog steeds niets gehoord. De aansluiting zit op een beroerde plek (oude boerderij) en we lopen nu tegen het feit aan dat we met de verbouwing/afwerking niet verder kunnen. Nu wil ik met de aannemer direct contact gaan zoeken. Weet iemand welke aannemer in Gelderland, regio Apeldoorn de werkzaamheden voor Liander uitvoert? Van Den Heuvel, Van Gelder of een ander?
leuk dat ze doorverwijzen naar de aannemer, maar daar heb je in principe niks mee te maken, Liander neemt immers de opdracht aan.
Beste wat je kunt doen is bijvoorbeeld een "aanzegging" doen en daarin een redelijke termijn stellen en er verder gevolgen aan hangen (als in:"indien dit niet binnen gestelde termijn gebeurd, zal ik zelf een aannemer inschakelen en deze kosten aan u doorberekenen" )

19,2kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • +3Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:21
Motorfret schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 16:14:
[...]

leuk dat ze doorverwijzen naar de aannemer, maar daar heb je in principe niks mee te maken, Liander neemt immers de opdracht aan.
Beste wat je kunt doen is bijvoorbeeld een "aanzegging" doen en daarin een redelijke termijn stellen en er verder gevolgen aan hangen (als in:"indien dit niet binnen gestelde termijn gebeurd, zal ik zelf een aannemer inschakelen en deze kosten aan u doorberekenen" )
Voor werk dat alleen in opdracht van de netbeheerder mag gebeuren? Succes :)

Geeft wel weer aan hoe belachelijk dit 1 voor 1 verwijderen van gas aansluitingen is. Gewoon afdoppen aan de straat en opruimen wanneer de wijk klaar is.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Freee!!
  • Nu online

Freee!!

windvanger schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 12:38:
Gascontract opgezegd? In dat geval nog even wachten en dan Liander attenderen op een gevaarlijke situatie (gasaansluiting zonder betaling is volgens Liander gevaarlijk bij gebrek aan regelmatige inspectie).

Acties:
  • +16Henk 'm!
  • Pinned
Even iets nerdy tussendoor, voor het archief en wellicht voor later: we hebben al jaren discussie met de netbeheerders over de vraag of de Tarievencode Gas niet alleen algemeen verbindend is voor de netbeheerders, maar ook voor de netgebruikers. Wij stonden altijd op het standpunt van niet: artikel 1.1 en 2.1 luiden niet voor niks:
"Dit hoofdstuk bevat de door regionale netbeheerders jegens netgebruikers, waaronder afnemers, te hanteren tariefstructuren, zoals bedoeld in artikel 12a van de Gaswet." (vet door mij)

Bij herlezing van het geschilbesluit van de ACM van 18-6-2021 (ACM/21/049603) kwam ik in voetnoot 11 nog een interessante verwijzing tegen naar de uitspraak van het College van Beroep voor het bedrijfsleven van 15 februari 2008, ECLI:NL:CBB:2008:BC6761, rechtsoverweging 5.1.2.

De eerste alinea van die r.o. 5.1.2 luidt:
"5.1.2 Ten aanzien van de door verweerder opgeroepen vraag inzake de ontvankelijkheid van de beroepen van appellanten sub 3 tot en met 13 deelt het College de opvatting dat hier in essentie dezelfde vraag voorligt als in de zaken AWB 05/359 en 05/389, waarin het College uitspraak heeft gedaan op 11 juli 2007 (www.rechtspraak.nl, LJN: BB0419). De TC Gas bevat de door de gasnetbeheerders jegens netgebruikers te hanteren tariefstructuur. De in geding zijnde bepalingen in de TC Gas leggen aan de gasnetbeheerders verplichtingen op. Zij zijn dus de geadresseerden van deze voorschriften. Ingevolge artikel 61, derde lid, Gaswet is de TC Gas een algemeen verbindend voorschrift waartegen voor belanghebbenden beroep openstaat. Aangezien de groep van gasnetbeheerders tot wie de in de TC Gas opgenomen bepalingen zich richten, beperkt en qua samenstelling bekend is, kunnen appellanten sub 3 tot en met 13 worden aangemerkt als belanghebbenden in de zin van bovengenoemde bepalingen." (vet door mij)

Handig om bij de hand te hebben als netbeheerders weer eens komen claimen dat jij een rekening zou moeten betalen vanwege een bepaling in de Tarievencode Gas.

Edit: de appellanten in deze zaak (de netbeheerders) hebben kennelijk zelf gesteld dat ze de enige zijn die gebonden zijn aan de regels van de Tarievencode Gas:

"4.3 Ten aanzien van hun ontvankelijkheid hebben de appellanten sub 3 tot en met 13 primair aangevoerd dat de TC Gas de regels bevat die juist en slechts de (regionale) gasnetbeheerders in acht hebben te nemen."

[Voor 6% gewijzigd door Bram-Bos op 18-05-2023 10:51]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:37
overhyped schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 16:21:
[...]

Voor werk dat alleen in opdracht van de netbeheerder mag gebeuren? Succes :)

Geeft wel weer aan hoe belachelijk dit 1 voor 1 verwijderen van gas aansluitingen is. Gewoon afdoppen aan de straat en opruimen wanneer de wijk klaar is.
Dat kan nog jaren tot tientallen jaren duren voordat dat zover is. Als het al zover komt.
De netbeheerders zijn overal in Nederland nog steeds volop oude gasleidingen het saneren.

Aannemers hebben er wel een handje van om dit soort klussen voor Liander lang voor zich uit te schuiven.
Zo zou één rotte dienstleiding van een flat al 2 jaar geleden gesaneerd moeten worden door een aannemer.

Uiteindelijk hebben de monteurs van Liander het zelf maar gedaan toen bij een controle bleek dat de leiding nog steeds enorm lag te lekken.

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06-06 23:45

Nhz

Deventer

Nhz schreef op woensdag 26 april 2023 @ 14:30:
[...]

Jep dat heb ik inderdaad ook gedaan. Midden mei moet de factuur voldaan zijn, daarna zal het wel naar de deurwaarder gaan. Of niet...we zullen zien.
Zojuist een automatische mail ontvangen met daarin de waarschuwing 'de laatste betaalmogelijkheid'. Moet voor volgende week woensdag betalen, anders gaan ze het innen via 'deurwaarder of advocaat'.

Geantwoord met de herhaling dat ik graag wil weten waar deze factuur op gebaseerd is en op basis waarvan ik verantwoordelijk ben voor deze kosten.

Groetjes Bas

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Freee!!
  • Nu online

Freee!!

Nhz schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 08:31:
[...]
Geantwoord met de herhaling dat ik graag wil weten waar deze factuur op gebaseerd is en op basis waarvan ik verantwoordelijk ben voor deze kosten.
Hopelijk met toevoeging, dat je alle gemaakte en nog te maken kosten voor deze incorrecte factuur op hun gaat verhalen.

Acties:
  • +9Henk 'm!
  • Pinned

• Rommelzolder
[...]

Zojuist een automatische mail ontvangen met daarin de waarschuwing 'de laatste betaalmogelijkheid'. Moet voor volgende week woensdag betalen, anders gaan ze het innen via 'deurwaarder of advocaat'.

Die deurwaarder zal dan wel een verbinding hebben met een incassobureau.
Zodra je daar een brief van ontvangt wel reageren.

Van belang is te melden, dat het een - zelfs op voorhand - betwiste factuur betreft.
Dat betekent namelijk, dat dan de incassoprocedure op HOLD moet worden gezet, totdat de netbeheerder onomstotelijk kan aantonen dat de factuur correct en terecht is. Dat kunnen ze natuurlijk niet.
Als bijlagen: je dossier, een link naar de bundel van @Bram-Bos , en een link naar de beide rechtszaken waarin een tweetal netbeheerders in het ongelijk is gesteld.
Op voorhand aangeven, dat alle kosten die jij moet maken als ze doorzetten in of buiten gerechte op ze zullen worden verhaald.

Sinds 2006 een warmtepomp met gesloten bodemsysteem, sinds midden 2019 6,6 kW panelen ZO, 3,2 kW panelen Z

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Rommelzolder
Reageren is altijd verstandig om je dossier goed op te bouwen.
Misschien als suggestie iets als:
Beste ..... van Stedin
Graag ontvang ik van u de "aanvraag voor gasverwijdering” die u claimt in uw bezit te hebben.
Dat document wil ik namelijk nog toevoegen aan het dossier dat als bijlage richting ACM zal worden gestuurd met betrekking tot de klacht respectievelijk het handhavingsverzoek dat ik zal indienen, als Stedin volhardt in het onterecht in rekening willen brengen van niet verschuldigde kosten..
Alle door mij te maken kosten zullen in of buiten gerechte worden verhaald, als Stedin doorgaat met haar onterechte en juridisch niet onderbouwde werkwijze.

Met (niet meer zo) vriendelijke groet
.....

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Gele Pellet
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 11:01
, anders gaan ze het innen via 'deurwaarder of advocaat'.
Wat een walgelijke instanties zijn het al meer dan 6 jaar.
Deurwaarder komt volgens mij alleen wanneer je de dagvaarding hebt genegeerd.
Die komt namelijk niet zonder uitspraak van een rechter.
Normaal volgt dus na de rekening en een aanmaning (of meerder) een dagvaarding, dan de rechtszaak en dan pas een deurwaarder.

Bangmakerij is nog steeds een geweldig verdienmodel.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• MarFan
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18:51
Ik heb deze week een 'incasso en Gerechtsdeurwaarders' brief ontvangen van de firma Bosveld.
Zie dossier
Ik dacht dat ze dit niet meer deden ?

Waar kan ik een goede reactie brief (mail) vinden ?

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Freee!!
  • Nu online

Freee!!

MarFan schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 13:47:
Ik heb deze week een 'incasso en Gerechtsdeurwaarders' brief ontvangen van de firma Bosveld.
Zie dossier

Het antwoord op je vraag zou ik zo gauw niet weten, maar blaf in ieder geval hard terug naar Bosveld met (een leuke som aan) administratiekosten voor deze onterechte poging tot incasso.

Die betalen ze toch niet negeren ze, maar daar kun je dan een ander incassobureau op zetten.

Acties:
  • +9Henk 'm!
MarFan schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 13:47:
Zie dossier

Zo te lezen willen ze via Bosveld toegang afdwingen tot je pand. Stuur ze een bericht terug met verwijzing naar je eerdere brieven aan Stedin, waarin je aangeeft dat je Stedin al meermaals hebt uitgenodigd om langs te komen om de dingen te doen die ze willen, er dus geen enkele reden is om een gerechtsdeurwaarder in te schakelen, en er dus ook geen enkele reden is om daarvoor kosten in rekening te brengen.

Zie verder deze overzichtspost voor inspiratie:
Bram-Bos in "Gas de deur uit doen: Gratis!"

Acties:
  • +10Henk 'm!
@MarFan

In je reactie aan Bosveld haal je volgende punten aan:

- De constatering van Stedin Netbeheer B.V. dat jij na 23-01-2023 gas hebt ontvangen, is onjuist. De hoofd gaskraan is dichtgedraaid en je gebruikt géén gas meer (althans, daar ga ik vanuit). Stedin beschuldigt jou kennelijk ten onrechte van diefstal. Eis dat die beschuldiging van diefstal per omgaande wordt gerectificeerd.
- Het is wel juist dat er geen energieleveringscontract meer is voor gas. Immers gebruik je geen gas meer, dus is een er ook geen enkele grond voor het hebben van een leveringscontract.
- Meld dat je geen poging zult doen om afsluiting te voorkomen. Zoals reeds meermaals is aangegeven, is Stedin zonder voorafgaande procedure op afspraak welkom om het gas af te sluiten. Verwijs naar je eerdere communicatie met Stedin waarin je dit kenbaar hebt gemaakt. Meldt dat Stedin tot heden nog geen poging heeft ondernomen om een afspraak te maken en dat je derhalve ook nog niet in staat bent geweest om de monteur(s) van Stedin toegang te geven tot de gasaansluiting, ondanks jouw volledige bereidheid tot medewerking.
- Meld dat je alle kosten die Stedin denkt te moeten maken volledig verwerpt. Stedin is eigenaar van en verantwoordelijk voor de gasaansluiting. En Stedin dient conform de Aansluit- en Transportcode (art 4.1.2.5) simpelweg zelf het initiatief te nemen voor het maken van een afspraak indien zij werkzaamheden aan haar eigendommen wil uitvoeren.
- De kosten a €120,- die Bosveld/Stedin in rekening wil brengen middels deze brief worden niet onderbouwd. Zoals reeds aangegeven kunnen die kosten niet bestaan uit schade door onrechtmatig gebruik van de gasaansluiting, want er een dergelijk onrechtmatig gebruik heeft niet plaatsgevonden. Je zult de kosten zonder verdere onderbouwing uiteraard ook niet voldoen.

Acties:
  • +5Henk 'm!
- Je ontvangt geen gas
- ze beschuldigen je onterecht van diefstal
- ze moeten gewoon zelf een afspraak met je maken, minstens vijf dagen van te voren.
- ze liegen dat jij een afspraak moet maken
- ze liegen dat het jou geld kost
- waarom zou je afsluiting willen voorkomen?
- je bent geen cent verschuldigd aan stedin of bosveld

@MarFan

edit: - ze liegen dat de gaswet je verplicht tot het hebben van een contract

[Voor 10% gewijzigd door onetime op 23-05-2023 16:27]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Rommelzolder
Bram-Bos schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 14:13:
[...]

Zo te lezen willen ze via Bosveld toegang afdwingen tot je pand. Stuur ze een bericht terug met verwijzing naar je eerdere brieven aan Stedin, waarin je aangeeft dat je Stedin al meermaals hebt uitgenodigd om langs te komen om de dingen te doen die ze willen, er dus geen enkele reden is om een gerechtsdeurwaarder in te schakelen, en er dus ook geen enkele reden is om daarvoor kosten in rekening te brengen.

Zie verder deze overzichtspost voor inspiratie:
Bram-Bos in "Gas de deur uit doen: Gratis!"
@Bram-Bos Heb jij niet al een keer contact gehad met de hogere legerleiding van Bosveld over het feit dat ze klakkeloos de leugens van de netbeheerders doorpompen?

Acties:
  • +7Henk 'm!
Rommelzolder schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 16:53:
[...]

@Bram-Bos Heb jij niet al een keer contact gehad met de hogere legerleiding van Bosveld over het feit dat ze klakkeloos de leugens van de netbeheerders doorpompen?
Jazeker, zie: Bram-Bos in "Gas de deur uit doen: Gratis!"

Acties:
  • +10Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:50
Zojuist een chatgesprek gehad met energiedirect om het gas op te zeggen. Dat was meteen geregeld en heb een keurige bevestiging ontvangen. Afgelopen weekend de CV-ketel van de wand getrokken en een boilervat neergezet die aangesloten is op mijn warmtepomp die ik een paar dagen eerder heb geplaatst. All electric! :)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Rommelzolder
Dan kan het voor @MarFan nuttig zijn de link naar de volledige correspondentie uit die tijd aan zijn antwoord toe te voegen. Nadat uiteraard al is aangegeven dat er niet sprake is van wanbetaling, maar van een reglementair opgezegd gasleveringscontract omdat er geen gas meer wordt gebruikt.

Acties:
  • +4Henk 'm!
Rommelzolder schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 19:13:
Dan kan het voor @MarFan nuttig zijn de link naar de volledige correspondentie uit die tijd aan zijn antwoord toe te voegen. Nadat uiteraard al is aangegeven dat er niet sprake is van wanbetaling, maar van een reglementair opgezegd gasleveringscontract omdat er geen gas meer wordt gebruikt.
Die correspondentie met Bosveld ging over het repetitieve, domme en onprofessionele gedrag van die incassohut in zaken waarbij Enexis eerder een rekening had gestuurd voor een slotje e.d. In het geval van @MarFan zet Bosveld een andere pet op, die van 'deurwaarder' om toegang te krijgen. Ik zou voor nu dit niet mengen met die eerdere geschiedenis.

Maar en passant 'Tweakers' noemen helpt gezien die voorgeschiedenis misschien wel in het terugblaffen. Ik heb echter niet zo'n hoge pet op van het collectieve geheugen van organisaties in het algemeen.

[Voor 12% gewijzigd door Bram-Bos op 23-05-2023 19:17]

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Kees-Jan
Bram-Bos schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 19:15:
[...]

Die correspondentie met Bosveld ging over het repetitieve, domme en onprofessionele gedrag van die incassohut in zaken waarbij Enexis eerder een rekening had gestuurd voor een slotje e.d. In het geval van @MarFan zet Bosveld een andere pet op, die van 'deurwaarder' om toegang te krijgen. Ik zou voor nu dit niet mengen met die eerdere geschiedenis.

Maar en passant 'Tweakers' noemen helpt gezien die voorgeschiedenis misschien wel in het terugblaffen. Ik heb echter niet zo'n hoge pet op van het collectieve geheugen van organisaties in het algemeen.
misschien is de "turn-over rate" zo hoog dat de nieuwe medewerkers hetzelfde wiel van een paar jaar terug aan het uitvinden zijn?! :+ :z

Acties:
  • +2Henk 'm!

• MarFan
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18:51
Dank voor jullie input, "keep you posted"

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • +2Henk 'm!

• bebopper

bebopper

Zie dat ze (Bosveld) het keurmerk Sociaal Verantwoord Incasseren (SVI) nog steeds dragen. Ben wel nieuwsgierig, heb jij na 5 juli 2021 ooit nog iets gehoord van ofwel Bosveld ofwel Keurmerk SVI? Het leek er toch op dat deze laatste (Keurmerk SVI) er daadwerkelijk achteraan zat.

Acties:
  • +2Henk 'm!
bebopper schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 11:08:
[...]

Zie dat ze (Bosveld) het keurmerk Sociaal Verantwoord Incasseren (SVI) nog steeds dragen. Ben wel nieuwsgierig, heb jij na 5 juli 2021 ooit nog iets gehoord van ofwel Bosveld ofwel Keurmerk SVI? Het leek er toch op dat deze laatste (Keurmerk SVI) er daadwerkelijk achteraan zat.
Nee, niks meer gehoord

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hubobo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12:28
Ik heb mijn energie contract opgezegd, geen nieuw gascontract genomen bij de nieuwe. Oude gascontract opgezegd.

Kreeg paar keer een brief van Enexis dat ik een nieuw contract zou moeten nemen of anders kan worden afgesloten.

Nu een slot op mijn gasaansluiting gekregen met een brief voor eenmalige afsluitkosten en de aankondiging dat ik binnen een jaar iets moet (ivm de door anderen ook genoemde veiligheidsredenen); of definitief verwijderen of een gascontract.
Ik heb tot nu toe expliciet geen opdracht tot iets gegeven.

Mijn vragen:
A) ik hoorde dat je tegenwoordig gratis kan laten verwijderen, klopt dit?
B) de eenmalige afsluitkosten hoef ik niet te betalen toch? Heb ik niet om gevraagd. Heb nu alleen een brief, nog geen rekening.
C) verder maar gewoon afwachten? Of wel via mijnaansluiting.nl een verwijdering aanvragen?

Acties:
  • +5Henk 'm!
Hubobo schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 11:40:
Ik heb mijn energie contract opgezegd, geen nieuw gascontract genomen bij de nieuwe. Oude gascontract opgezegd.

Kreeg paar keer een brief van Enexis dat ik een nieuw contract zou moeten nemen of anders kan worden afgesloten.

Nu een slot op mijn gasaansluiting gekregen met een brief voor eenmalige afsluitkosten en de aankondiging dat ik binnen een jaar iets moet (ivm de door anderen ook genoemde veiligheidsredenen); of definitief verwijderen of een gascontract.
Ik heb tot nu toe expliciet geen opdracht tot iets gegeven.

Mijn vragen:
A) ik hoorde dat je tegenwoordig gratis kan laten verwijderen, klopt dit?
B) de eenmalige afsluitkosten hoef ik niet te betalen toch? Heb ik niet om gevraagd. Heb nu alleen een brief, nog geen rekening.
C) verder maar gewoon afwachten? Of wel via mijnaansluiting.nl een verwijdering aanvragen?
Heb je wel gereageerd op de eerdere brieven van Enexis? Anders wordt het lastiger om de rekening voor het afsluiten te betwisten, ook al heb je daar geen opdracht toe gegeven. Immers, Enexis zal zeggen dat ze niks van je hoorden, en daarom tot afsluiting moesten overgaan.

Ja, je kunt kosteloos laten verwijderen op dit moment.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hubobo
Bram-Bos schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 12:08:
[...]

Heb je wel gereageerd op de eerdere brieven van Enexis? Anders wordt het lastiger om de rekening voor het afsluiten te betwisten, ook al heb je daar geen opdracht toe gegeven. Immers, Enexis zal zeggen dat ze niks van je hoorden, en daarom tot afsluiting moesten overgaan.
Ik heb alleen telefonisch contact gehad over een nieuwe meter. Toen ook aangegeven dat ik geen opdracht geef en dat het aan hen is wanneer ze de meter willen afsluiten en/of verwijderen.

Zou dat voldoende zijn om niet de rekening te hoeven betalen?

Acties:
  • +7Henk 'm!
Hubobo schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 16:11:
[...]

Ik heb alleen telefonisch contact gehad over een nieuwe meter. Toen ook aangegeven dat ik geen opdracht geef en dat het aan hen is wanneer ze de meter willen afsluiten en/of verwijderen.

Zou dat voldoende zijn om niet de rekening te hoeven betalen?
Ik ken een aantal gevallen waarin mensen die niet of onvoldoende reageerden op brieven van de netbeheerder nat gingen bij de rechter. Die redeneert dan pragmatisch: netbeheerder moet dit doen vanuit zijn optiek, gebruiker reageert niet, dan moet die ook maar betalen.

Je hebt dus wel wat te minimaal gereageerd.
Ik zou voor nu alsnog
- kort briefje sturen aan Enexis dat je het prima vindt dat ze een slotje hebben geplaatst, maar dat je een eventuele rekening afwijst omdat je daar niet om hebt gevraagd. En dat je dat eerder al op <<datum>> telefonisch aan Enexis kenbaar hebt gemaakt.
- zodra die rekening komt een soortgelijk briefje.

en doe dus aan dossiervorming (in ieder geval voor jezelf, en voor eventueel verder advies ook hier).

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Derby
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik ben zojuist gebeld door iemand van Enexis. De persoon die ik aan de lijn had begon op prettige toon over het niet hebben van een gas contract. Het gesprek werd snel gebracht naar dat ik aan kan vragen dat de aansluiting verwijderd wordt en dat het verwijderen niks kost. Ik ben daarop in gegaan dat als het zo makkelijk is dat Enexis dat zelf aan kan vragen want het zooitje is tenslotte van hen, Voor ik die zin af kon maken interrumpeerde zij mij dat ze toe ging voegen dat ik die verwijdering niet aan ging vragen en dat ze dat ging toevoegen aan mijn dossier. Mijn laatste brief naar Enexis draait helemaal om dat punt. Ik heb het daar in meerdere bewoordingen duidelijk gemaakt dat ik die geen keus ga maken en dus ook geen aanvraag zal doen. Dus toevoegen aan mijn dossier dat ik die aanvraag niet ga doen als het dossier toch niet gelezen wordt lijkt mij wederom een zinloze exercitie van Enexis.

Ik denk in dit draadje te lezen dat Enexis de laatste weken er wat meer boven op zit. Is het heel erg naïef om te denken dat ze nu aan het inventariseren zijn wie er afgesloten moet worden, niet wil aanvragen zodat ze een aanbesteding kunnen uitschrijven voor het verwijderen van een 'groot' aantal aansluitingen zodat de kosten per verwijdering naar beneden gaan?

Ik heb mijn dossier bijgewerkt.

If you do not wish to be contacted, do not check this box. euhm...right

Acties:
  • +5Henk 'm!
@Derby: nee, ik denk niet dat er een doordachte campagne achter zit. Enexis is -anders dan de andere grote netbeheerders- nog wat meer verkaveld in regionale onderdelen, die er ook weleens een wat eigen benadering op na houden. Bij Liander en Stedin is het allemaal wat strakker georganiseerd. In het verleden hebben we bij Enexis ook veel meer variatie gezien in gedrag en uitingen dan bij de andere netbeheerders. Ik denk dat het telefoontje aan jou gewoon goed bedoeld was door Enexis.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Derby
  • Niet online
Bram-Bos schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 19:16:
@Derby: nee, ik denk niet dat er een doordachte campagne achter zit. Enexis is -anders dan de andere grote netbeheerders- nog wat meer verkaveld in regionale onderdelen, die er ook weleens een wat eigen benadering op na houden. Bij Liander en Stedin is het allemaal wat strakker georganiseerd. In het verleden hebben we bij Enexis ook veel meer variatie gezien in gedrag en uitingen dan bij de andere netbeheerders. Ik denk dat het telefoontje aan jou gewoon goed bedoeld was door Enexis.
Ik zie er verder ook niets kwaads in. Al denk ik dat het einde van het gesprek wat professioneler had gekund. Ik ga ervan uit dat de persoon die ik aan de lijn had een doel heeft meegekregen met hoeveel mensen ze moet bellen en dat ze haast had.

Dan heb ik nog een vraag over of er voor Enexis een verschil zit in het afsluiten van de gasaansluiting en het verwijderen en wel om de volgende zin,
Anders zullen wij overgaan tot de afsluiting van de gasaansluiting. De kosten van de afsluiting zullen wij op u verhalen.
Ik wil reageren op het verhalen van de kosten bij mij. Ik weet dat er in de rechtszaken die in de TS staat dat de verwijdering geen kosten oplevert voor de consument. Later in de TS wordt gesproken over een afsluitboete. Begeef ik mij op glad ijs als ik claim dat de kosten voor afsluiten niet door mij betaald hoeven te worden als ik daar geen opdracht toe geef. Afsluiten VS verwijderen.
Ik weet dat afsluiten voor niet betalen en wel gas gebruiken wel bij de afnemer terecht komen. Ik gebruik uiteraard geen gas maar ik wil ook niet een semantisch discussie terecht komen.

[Voor 12% gewijzigd door Derby op 24-05-2023 19:34]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Hubobo
Bram-Bos schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 16:53:
[...]
Ik ken een aantal gevallen....
...doe dus aan dossiervorming (in ieder geval voor jezelf, en voor eventueel verder advies ook hier).
Is per mail voldoende? Of moeten het echt brieven zijn? Bedankt voor t meedenken :)

Acties:
  • +5Henk 'm!
@Derby: principieel is er geen juridisch verschil tussen geen opdracht geven voor een afsluiting en geen opdracht geven voor een verwijdering van de aansluiting. Praktisch gezien is er echter nu een regeling waarmee de netbeheerders de kosten van verwijdering ergens anders kunnen leggen (nl. bij de resterende gasblijvers), maar die regeling is er niet voor afsluiting. In dat laatste geval vallen de netbeheerders (eigenlijk vooral Enexis op dit moment) terug op hun oude trucje: een rekening sturen. In het verleden werd die toch wel betaald omdat de meeste mensen uiteindelijk toch weer gas wilden gaan gebruiken. Nu niet.

We hebben in ons overzicht van 2016-2021 heel veel mensen met een slotje en een rekening die die rekening hebben geweigerd, en al of niet na een incassobureau uiteindelijk ook niet hebben hoeven betalen. Maar in de logica van Enexis is een slotje of verzegeling nog altijd iets dat ze eigenmachtig op jouw kosten mogen doen. Ze hebben ongelijk, maar dat dringt bij Enexis nog altijd niet door.

Vergeet verder ook niet dat er nog steeds veel meer mensen zijn die geen contract hebben omdat ze het niet meer kunnen betalen, maar wel gas willen gebruiken. De procredures van de netbeheerders zijn vooral afgestemd op die categorie. Daar heb ik ook wel begrip voor.

@Hubobo: per mail is prima

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Derby
  • Niet online
Hubobo schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 19:36:
[...]

Is per mail voldoende? Of moeten het echt brieven zijn? Bedankt voor t meedenken :)
Mail is meer dan voldoende. Meestal krijg je dan ook een ontvangst bevestiging.

Acties:
  • +4Henk 'm!
  • Pinned

• Derby
  • Niet online
Bram-Bos schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 19:36:
@Derby: principieel is er geen juridisch verschil tussen geen opdracht geven voor een afsluiting en geen opdracht geven voor een verwijdering van de aansluiting. Praktisch gezien is er echter nu een regeling waarmee de netbeheerders de kosten van verwijdering ergens anders kunnen leggen (nl. bij de resterende gasblijvers), maar die regeling is er niet voor afsluiting. In dat laatste geval vallen de netbeheerders (eigenlijk vooral Enexis op dit moment) terug op hun oude trucje: een rekening sturen. In het verleden werd die toch wel betaald omdat de meeste mensen uiteindelijk toch weer gas wilden gaan gebruiken. Nu niet.

We hebben in ons overzicht van 2016-2021 heel veel mensen met een slotje en een rekening die die rekening hebben geweigerd, en al of niet na een incassobureau uiteindelijk ook niet hebben hoeven betalen. Maar in de logica van Enexis is een slotje of verzegeling nog altijd iets dat ze eigenmachtig op jouw kosten mogen doen. Ze hebben ongelijk, maar dat dringt bij Enexis nog altijd niet door.

Vergeet verder ook niet dat er nog steeds veel meer mensen zijn die geen contract hebben omdat ze het niet meer kunnen betalen, maar wel gas willen gebruiken. De procredures van de netbeheerders zijn vooral afgestemd op die categorie. Daar heb ik ook wel begrip voor.

@Hubobo: per mail is prima
Top dankje. Ik heb voorheen in een functie gewerkt waarin juist het mierenneuken op woorden gebruikt werd om een ander een oor aan te naaien. Daarom dat ik daar wat huiverig voor ben. Daarnaast neem ik de TS angstvallig door op zoek naar inspiratie en ik heb me gisteren gericht op het stukje incasso en rekeningen die veelal vanuit Enexis gestuurd worden.

Ik heb begrip voor de problemen die Enexis ervaart met mensen die de rekeningen niet meer kan betalen. Waar ik geen begrip voor op kan en wil brengen is het volledig uitblijven van oprecht contact. Neem contact op met mij, vraag mij wat mijn overwegingen zijn, leg het standpunt uit van de netbeheerder en besluit dan samen wat de beste uitkomst oplevert. Samenwerken in plaats van tegenwerken. Wat ik veel zie is dat Enexis niet leest en zeker niet ingaat op de argumenten. Er wordt in mijn optiek te veel vast gehouden aan een procedure die niet meer van deze tijd is. Onwil, daar kan ik geen begrip voor opbrengen.

Acties:
  • +3Henk 'm!
Derby schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 19:47:
[...]

Top dankje. Ik heb voorheen in een functie gewerkt waarin juist het mierenneuken op woorden gebruikt werd om een ander een oor aan te naaien. Daarom dat ik daar wat huiverig voor ben. Daarnaast neem ik de TS angstvallig door op zoek naar inspiratie en ik heb me gisteren gericht op het stukje incasso en rekeningen die veelal vanuit Enexis gestuurd worden.

Ik heb begrip voor de problemen die Enexis ervaart met mensen die de rekeningen niet meer kan betalen. Waar ik geen begrip voor op kan en wil brengen is het volledig uitblijven van oprecht contact. Neem contact op met mij, vraag mij wat mijn overwegingen zijn, leg het standpunt uit van de netbeheerder en besluit dan samen wat de beste uitkomst oplevert. Samenwerken in plaats van tegenwerken. Wat ik veel zie is dat Enexis niet leest en zeker niet ingaat op de argumenten. Er wordt in mijn optiek te veel vast gehouden aan een procedure die niet meer van deze tijd is. Onwil, daar kan ik geen begrip voor opbrengen.
Ik ben het helemaal met je eens, met die nuance dat ik werkelijk denk dat de lagere echelons bij clubs als Enexis echt niet beter weten. En als 95% van je werk nog altijd bestaat uit het omgaan met fraudeurs c.q. treurige energie-armoede, dan is het wat lastig schakelen naar een ander type dialoog met een –in principe– toch geprivilegieerde klasse als de onze die het geld, de kennis en de vaardigheden heeft om zelf zijn huis van het gas af te krijgen.

Acties:
  • +3Henk 'm!
@Derby Jouw laatste alinea, dat is in mijn optiek wat al sinds het begin van dit topic speelt. En wat ik die netbeheerders dan ook uiterst kwalijk neem, omdat zij als professioneel monopolistisch nutsbedrijf niet volgens de regels werken. Maar iets vanuit hun eigen fantasie gebruiken om mensen mee lastig te vallen en te naaien.

Acties:
  • +1Henk 'm!
@Bram-Bos Ook de lagere echelons dienen volgens de regels te werken en te weten wat ze doen.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Derby
  • Niet online
onetime schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 19:54:
@Derby Jouw laatste alinea, dat is in mijn optiek wat al sinds het begin van dit topic speelt. En wat ik die netbeheerders dan ook uiterst kwalijk neem, omdat zij als professioneel monopolistisch nutsbedrijf niet volgens de regels werken. Maar iets vanuit hun eigen fantasie gebruiken om mensen mee lastig te vallen en te naaien.
Ik heb er zelfs uit baldadigheid gesolliciteerd met de boodschap dat ik wel weet hoe ik met mensen om moet gaan en daardoor in staat ben de kosten voor Enexis omlaag te brengen door meer snelheid in het proces te krijgen en houden.
Uiteraard zijn ze daar niet op ingegaan.

@Bram-Bos Door alleen al de brieven te scannen op inhoud moet het toch snel duidelijk worden dat de grote lijn bij veel brieven/mails die binnen komen van 1 bron komen. Dit draadje. Dat zou toch moeten motiveren om eerder mee te buigen als organisatie zijnde.

Ik benijd de mensen bij de netbeheerders niet die mogelijk dagelijks met schrijnende gevallen te maken hebben. Als ze mensen als ons nou snel afhandelen, wat dat dan ook mogen inhouden, negeren dan wel afsluiten, blijft er meer tijd over om mensen met echte problemen te helpen. Maar ook dat is bedacht vanuit mijn kader met alle beperkingen die daarbij horen.

Acties:
  • +6Henk 'm!
Derby schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 20:02:
[...]
@Bram-Bos Door alleen al de brieven te scannen op inhoud moet het toch snel duidelijk worden dat de grote lijn bij veel brieven/mails die binnen komen van 1 bron komen. Dit draadje. Dat zou toch moeten motiveren om eerder mee te buigen als organisatie zijnde.
Een paar jaar geleden bedachten we dat het misschien efficiënt zou zijn als we niet alleen onze eigen voorbeeldbrieven, maar ook de standaard-reacties van de netbeheerders in chronologische volgorde als een soort script aan de netbeheerders zouden toesturen vanaf het begin. Zo van: we staan nu hier (A), we krijgen nu de volgende stappen (B-Y), en hier (Z) eindigt het. Als we alles tussen A en Z skippen zijn we allemaal sneller klaar 8)

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Derby
  • Niet online
Bram-Bos schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 20:11:
[...]

Een paar jaar geleden bedachten we dat het misschien efficiënt zou zijn als we niet alleen onze eigen voorbeeldbrieven, maar ook de standaard-reacties van de netbeheerders in chronologische volgorde als een soort script aan de netbeheerders zouden toesturen vanaf het begin. Zo van: we staan nu hier (A), we krijgen nu de volgende stappen (B-Y), en hier (Z) eindigt het. Als we alles tussen A en Z skippen zijn we allemaal sneller klaar 8)
Dat zou wel een stunt zijn. Bespaart een ieder een hoop tijd. Meteen ook de betwisting erbij voor de factuur die nog komen gaat. De correspondentie met het incasso bureau. Als een IKEA bouw pakket. :P
Leuk, maar kostbaar qua tijd jammer genoeg. :'(

Acties:
  • +10Henk 'm!
  • Pinned

• Derby
  • Niet online
Na op 3 mei weer een nietszeggend mailtje te hebben ontvangen van mijn vrienden van Enexis had ik even wat tijd nodig om inspiratie op te doen om weer een stukje tekst te kloppen.

De reactie van Enexis van 3 mei was als volgt:
Geachte Derby,

Het is overduidelijk dat het proces bij u bekend is. Uit de vorige communicatie is bekend wat ons standpunt is en dat standpunt is onveranderd. U kunt kiezen voor een kosteloze verwijdering van de gasaansluiting en die moet u aanvragen op www.mijnsaansluiting.nl. Anders zullen wij overgaan tot de afsluiting van de gasaansluiting. De kosten van de afsluiting zullen wij op u verhalen.

Op verdere soortgelijke berichten zullen wij niet meer op reageren.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd en wens u een fijne dag.
Ik ben er even voor gaan zitten en na wat vragen hier over het mogelijke verschil tussen verwijderen en afsluiten kwam het volgende uit het toetsenbord rollen.
Geachte Enexis,

Ik reageer hierbij op uw mail van 3 mei jongstleden met behorende bij ticketnummer *NUMMER* waarin u aangeeft dat u overgaat tot afsluiten van de gas aansluiting.

In eerder correspondentie (mail van 17 februari 2023, mail van 22 maart 2023 en een mail van 12 april, allen als bijlage bijgevoegd) heb ik meermaals uitvoerig beschreven waarom ik geen verwijdering van de aansluiting kan aanvragen. Tevens heb ik dat onderbouwd met een uitspraak van de geschillencommissie Energie (uitspraak) waarin u partij was.

Ik ben daarom verheugd om te zien dat u gaat doen waar ik u meermaals toe heb uitgenodigd, u gaat kiezen wat u met uw aansluiting gaat doen. Als u besluit dat de aansluiting moet worden verwijderd dan zal ik u in de gelegenheid stellen te doen wat daarvoor nodig is. Als u dan een afspraak maakt (minimaal 5 dagen van te voren op grond van artikel 4.1.2.5 van de Aansluit- en Transportcode Gas RNB) geef ik u toegang tot uw eigendommen om de handelingen te verrichten die u noodzakelijk acht.
Ik benadruk nogmaals dat ik geen opdracht geef en zal kosten die voortvloeien uit uw keuze op voorhand niet accepteren.

Ondanks dat ik de verwijzing naar het verhalen van de kosten op mij in de mail van 12 april weerleg met twee uitspraken van de kantonrechter claimt u wederom dat u de kosten voor het afsluiten van de gasaansluiting op mij zal verhalen. Ik begrijp dat dat uw beleid is. Gelukkig gaat uw beleid niet boven de wet. Dat weet u en de rechter ook. De rechter heeft in zowel 2020 als 2021 uitspraak gedaan over het sturen van facturen voor kosten waar geen opdracht voor gegeven is. Beide keren kwam de rechter tot de conclusie dat er geen kosten in rekening gebracht mogen worden voor werkzaamheden waar geen opdracht voor gegeven is. Zoals ik hierboven al schrijf, ik ga geen opdracht geven en daardoor komen de kosten voor het verwijderen voor uw rekening.

Ik prijs u dat u eindelijk een keus gaat maken.

Ik ben voorstander van uw voornemen om op soortgelijke berichten niet meer te reageren. Ik zal ook niet meer reageren op onwettige claims en dreigementen die voortkomen uit uw beleid.
Wilt u zich verrijken met meer kennis en inzicht in deze materie kan ik u van harte aanbevelen de afsluitboete bestaat niet te lezen. Deze is vorige maand nog bijgewerkt met nieuwe informatie.

Ik zal alleen nog reageren op een afspraak voorstel om de door u noodzakelijk geachte handelingen aan de aansluiting te verrichten en zal u dientengevolge toegang verlenen tot uw eigendommen. Het initiatief ligt geheel bij u, vindt ook de kantonrechter (ECLI:NL:RBOBR:2020:6862). Ik benadruk dat ik geen opdracht geef voor werkzaamheden, en daarom ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren.

Hopende u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben wens ik u nog een prettige dag toe.

Met vriendelijke groet,

Derby
Zit geen woord Spaans bij toch? :9

En ook het dossier weer bijgewerkt.

Nu wordt het wachten op die lang verwachte afspraak. Ik kijk er zo naar uit. :+

Acties:
  • +5Henk 'm!
  • Pinned

• bobvdbuijs
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 29-05 11:59
Afgelopen maandag, na de verzending van de 1a brief als antwoord op de bekende "bewoners"brief, zijn we ook gebeld door een dame van Enexis met de bekende riedel over verplicht een leveringscontract te hebben of het anders moeten aanvragen van een verwijdering. Als geen van beide gebeurd, zullen ze gaan afsluiten waarvan wij de kosten moeten betalen. Uiteraard aangegeven dat we zullen meewerken aan het kunnen uitvoeren van door hen noodzakelijk geachte (afsluit)werkzaamheden maar dat wij daar geen opdracht voor geven en dus ook geen rekening accepteren.
Gevraagd het verhaal in een brief/email te zetten en daarbij ook aan ons duidelijk te maken waar de verplichting tot het hebben van gasleveringscontract is vastgelegd.
Hierop vandaag de volgende email van Enexis ontvangen. Deze nog niet eerder in deze topic gezien.

"Beste meneer en mevrouw Van den Buijs,

U heeft ons een e-mail gestuurd over <<adres>>. In deze e-mail reageer ik op uw vraag.

In de brief geeft u aan dat u het leveringscontract voor de gasaansluiting heeft opgezegd per 26 april 2023. Daarom is er bij ons een afsluitprocedure gestart. De enige manier om een afsluiting te voorkomen, is een contract afsluiten of een verwijdering aanvragen voor de gasaansluiting. Hieronder zal ik de informatie geven over de aanvraag van het verwijderen van de gasaansluiting.

Aanvragen verwijdering gasaansluiting
U kunt een aanvraag voor een verwijdering indienen op mijnaansluiting.nl. U ontvangt vervolgens binnen 10 werkdagen een vrijblijvende offerte van ons, deze is 90 dagen geldig. Na 90 dagen verloopt de offerte. Wanneer u de offerte heeft goedgekeurd, sturen wij de opdracht naar 1 van onze aannemers. De aannemer neemt contact met u op voor het maken van een afspraak. Zij zijn vanaf dat moment uw 1e aanspreekpunt als het gaat om de werkzaamheden en de planning.

Kosten verwijdering gasaansluiting
Op 1 maart 2021 is er een tijdelijke regeling ingegaan waarbij de kosten voor het verwijderen van de gasaansluiting volledig worden vergoed. Hierbij krijgt u 100% korting op de factuur. Dit betekent dat u zowel op de factuur als op de offerte, een kortingsregel ziet waarbij het eindbedrag € 0,- zal zijn.

Proces verwijderen gasaansluiting
Bij een verwijdering wordt de aanvoerleiding naar de meter toe en de gasaansluiting in zijn geheel weggehaald. Dit is inclusief de meter. Mocht het technisch gezien niet mogelijk zijn om de leidingen weg te halen, bijvoorbeeld als u in een appartement woont, dan wordt de aanvoerleiding afgedopt. Op deze manier is de gastoevoer ook geblokkeerd. In beide gevallen hoeft u na de werkzaamheden geen netwerkkosten meer te betalen.

Straatwerk
Indien er graafwerkzaamheden nodig zijn, leggen wij het straatwerk op de openbare weg weer terug. Ook nemen we de open bestrating op uw eigen terrein voor onze rekening. Denkt u hierbij aan klinkers of tegels. Gesloten bestrating, zoals asfalt of beton, is voor eigen rekening.

Opzeggen energiecontract
Nadat u een verwijdering heeft aangevraagd, mag u uw leveringsovereenkomst beëindigen bij uw energieleverancier. Zodra de werkzaamheden zijn uitgevoerd, registreren wij dit in een landelijke database. Uw energieleverancier is daarmee meteen op de hoogte van de wijziging.

Door drukte zijn wij momenteel telefonisch beter bereikbaar dan via de e-mail. Dus heeft u vragen? Neem dan contact op met onze klantenservice op telefoonnummer 088 857 70 00. Op werkdagen zijn wij telefonisch bereikbaar tussen 8.00 en 17.00 uur. Daarnaast kunt u doordeweeks tot 21.00 uur en in het weekend tussen 8.30 en 17.00 uur uw vragen via Facebook en Twitter stellen. Verder vindt u informatie op www.enexisnetbeheer.nl.

Met vriendelijke groet,

<<medewerker>>
Klantenservice Enexis Netbeheer B.V."

Eigenlijk dus een weinig inhoudelijke reactie maar meer een herhaling van zaken. Wel vindt ik het zeer storend/slecht dat ze totaal geen uitleg geven over wat de "afsluitingprocedure" precies inhoudt.

Hieronder mijn concept tekst voor onze reactie hierop. Alle ideeën over toevoegingen/wijzigingen zijn welkom.

"Beste <<medewerker>>,

Hierbij onze reactie op uw onderstaande email en tevens onze reactie op het telefonische contact wat door u (of een van uw collega’s) op maandag 22 Mei is geïnitieerd (u heeft ons gebeld naar aanleiding van onze schriftelijke reactie dd. 19 Mei).

In het telefoongesprek heb ik u gevraagd de inhoud van het gesprek op schrift te stellen middels een email of brief en daarin dan ook direct aan te geven op basis van welke grond of wet onze, door u genoemde, verplichting tot het hebben van een leveringscontract zou zijn gebaseerd. Wij constateren echter dat u in uw onderstaande email totaal niet ingaat op het gevoerde telefoongesprek. In plaats daarvan zegt u te reageren op een vraag van ons welke wij gesteld zouden hebben in onze eerdere email van dd. 19 Mei. In die betreffende email en ook niet in de daarbij ingesloten brief hebben wij echter in het geheel geen vraag gesteld!
Om deze reden hieronder een korte weergave van het telefoongesprek (wat wij overigens hebben opgenomen).

Het telefoongesprek dd. 22/5
Op maandag 22 Mei jl. ben ik door u of een van uw collega’s gebeld. U wilde reageren op onze email met brief als bijlage dd. 19 Mei.
In het telefoongesprek heeft u meerdere malen dringend benoemd dat wij, zelfs wettelijk, verplicht zouden zijn om een gasleveringscontract af te sluiten vanwege het simpele feit dat onze woning is aangesloten op het gasnet en voorzien is van een meter.
Ik heb u evenzovele malen gevraagd mij aan te tonen waar deze (wettelijke) verplichting is vastgelegd omdat deze namelijk niet bestaat. U hebt geen enkele inhoudelijke reactie hierop gegeven en er steeds weer overheen gepraat door in herhaling steeds maar weer te wijzen op 3 keuzes die wij zouden hebben; 1. Een nieuw leveringscontract gas afsluiten of 2. Een aanvraag voor verwijdering van de gasaansluiting in te dienen of 3. Indien wij geen van beide keuzes zouden maken u gedwongen wordt over te gaan tot afsluiting waarbij de kosten daarvan voor onze rekening zouden komen.

Ik heb u hierop steeds weer opnieuw aangegeven dat wij A. geen leveringscontract voor gas zullen afsluiten omdat wij al sinds eind 2022 geen gas meer verbruiken (wat u natuurlijk zelf ook al lang heeft kunnen constateren uit de sinds die tijd gelijkblijvende meterstand), en B. dat wij ook geen opdracht zullen geven voor de verwijdering van de aansluiting omdat deze ons niet in de weg zit en C. wij alle medewerking zullen verlenen mocht u het nodig vinden om de aansluiting af te sluiten maar dat ook dit niet hoeft wat ons betreft en wij dientengevolge daarvoor dus ook geen opdracht zullen geven en dus ook geen eventuele kosten zullen accepteren.

Uw onderstaande email
In uw onderstaande email gaat u, ondanks ons uitdrukkelijke verzoek, niet in op de inhoud van het telefoongesprek. In plaats daarvan geeft u aan dat u een “afsluitprocedure” bent gestart echter zonder aan ons duidelijk te maken wat deze procedure precies inhoudt!
Verder gaat u alleen uitgebreid in op 2 mogelijkheden die wij volgens u zouden hebben om de genoemde afsluiting te voorkomen; afsluiten leveringscontract of aanvragen verwijdering aansluiting.

Zoals al in onze eerdere email met ingesloten brief en het hiervoor weergegeven telefoongesprek aangegeven, zullen wij geen gebruik maken van de twee door u voorgestelde opties.
Wij verzoeken u daarom dringend ons per ommegaande een toelichting met uitleg te sturen over de door u gestarte “afsluitingpocedure”.

Zonder deze procedure te kennen, kunnen wij wel aangeven dat als u het in de gegeven situatie noodzakelijk vindt over te gaan tot afsluiten van onze gasaansluiting dat uiteraard uw goed recht is als eigenaar van de installatie. Wij zullen daar ook onze volle medewerking aan leveren, voor zover dat in ons vermogen ligt natuurlijk. Indien u werkzaamheden wilt uitvoeren op ons perceel of in onze woning dan kan dit uiteraard doch slechts na het maken van een afspraak.
Wij benadrukken dat wij voor deze eventuele werkzaamheden geen opdracht geven, en daarom ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zullen accepteren.
Zoals u weet heeft de kantonrechter (maar ook de ACM) inmiddels meermaals vastgesteld dat er noch een wettelijke, noch een civiele grondslag is voor het in rekening brengen van kosten voor werkzaamheden van de netbeheerder aan de gasaansluiting (of dat nu verwijderen is of tijdelijk deactiveren), zonder dat daar een opdracht toe is verstrekt. Zie o.m. ECLI:NL:RBNNE:2020:2734; ECLI:NL:RBGEL:2021:774; ACM/21/049603; ECLI:NL:RBNHO:2021:11381.

Met vriendelijke groet,

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Derby
  • Niet online
bobvdbuijs schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 21:28:
Afgelopen maandag, na de verzending van de 1a brief als antwoord op de bekende "bewoners"brief, zijn we ook gebeld door een dame van Enexis met de bekende riedel over verplicht een leveringscontract te hebben of het anders moeten aanvragen van een verwijdering. Als geen van beide gebeurd, zullen ze gaan afsluiten waarvan wij de kosten moeten betalen. Uiteraard aangegeven dat we zullen meewerken aan het kunnen uitvoeren van door hen noodzakelijk geachte (afsluit)werkzaamheden maar dat wij daar geen opdracht voor geven en dus ook geen rekening accepteren.
Gevraagd het verhaal in een brief/email te zetten en daarbij ook aan ons duidelijk te maken waar de verplichting tot het hebben van gasleveringscontract is vastgelegd.
Hierop vandaag de volgende email van Enexis ontvangen. Deze nog niet eerder in deze topic gezien.

U heeft ons een e-mail gestuurd over <<adres>>. In deze e-mail reageer ik op uw vraag.

In de brief geeft u aan dat u het leveringscontract voor de gasaansluiting heeft opgezegd per 26 april 2023. Daarom is er bij ons een afsluitprocedure gestart. De enige manier om een afsluiting te voorkomen, is een contract afsluiten of een verwijdering aanvragen voor de gasaansluiting. Hieronder zal ik de informatie geven over de aanvraag van het verwijderen van de gasaansluiting.

U kunt een aanvraag voor een verwijdering indienen op mijnaansluiting.nl. U ontvangt vervolgens binnen 10 werkdagen een vrijblijvende offerte van ons, deze is 90 dagen geldig. Na 90 dagen verloopt de offerte. Wanneer u de offerte heeft goedgekeurd, sturen wij de opdracht naar 1 van onze aannemers. De aannemer neemt contact met u op voor het maken van een afspraak. Zij zijn vanaf dat moment uw 1e aanspreekpunt als het gaat om de werkzaamheden en de planning.

Op 1 maart 2021 is er een tijdelijke regeling ingegaan waarbij de kosten voor het verwijderen van de gasaansluiting volledig worden vergoed. Hierbij krijgt u 100% korting op de factuur. Dit betekent dat u zowel op de factuur als op de offerte, een kortingsregel ziet waarbij het eindbedrag € 0,- zal zijn.

Bij een verwijdering wordt de aanvoerleiding naar de meter toe en de gasaansluiting in zijn geheel weggehaald. Dit is inclusief de meter. Mocht het technisch gezien niet mogelijk zijn om de leidingen weg te halen, bijvoorbeeld als u in een appartement woont, dan wordt de aanvoerleiding afgedopt. Op deze manier is de gastoevoer ook geblokkeerd. In beide gevallen hoeft u na de werkzaamheden geen netwerkkosten meer te betalen.

Straatwerk
Indien er graafwerkzaamheden nodig zijn, leggen wij het straatwerk op de openbare weg weer terug. Ook nemen we de open bestrating op uw eigen terrein voor onze rekening. Denkt u hierbij aan klinkers of tegels. Gesloten bestrating, zoals asfalt of beton, is voor eigen rekening.

Opzeggen energiecontract
Nadat u een verwijdering heeft aangevraagd, mag u uw leveringsovereenkomst beëindigen bij uw energieleverancier. Zodra de werkzaamheden zijn uitgevoerd, registreren wij dit in een landelijke database. Uw energieleverancier is daarmee meteen op de hoogte van de wijziging.

Met vriendelijke groet,

<<medewerker>>

Eigenlijk dus een weinig inhoudelijke reactie maar meer een herhaling van zaken. Wel vindt ik het zeer storend/slecht dat ze totaal geen uitleg geven over wat de "afsluitingprocedure" precies inhoudt.

Hieronder mijn concept tekst voor onze reactie hierop. Alle ideeën over toevoegingen/wijzigingen zijn welkom.

"Beste <<medewerker>>,

Hierbij onze reactie op uw onderstaande email en tevens onze reactie op het telefonische contact wat door u (of een van uw collega’s) op maandag 22 Mei is geïnitieerd (u heeft ons gebeld naar aanleiding van onze schriftelijke reactie dd. 19 Mei).

In het telefoongesprek heb ik u gevraagd de inhoud van het gesprek op schrift te stellen middels een email of brief en daarin dan ook direct aan te geven op basis van welke grond of wet onze, door u genoemde, verplichting tot het hebben van een leveringscontract zou zijn gebaseerd. Wij constateren echter dat u in uw onderstaande email totaal niet ingaat op het gevoerde telefoongesprek. In plaats daarvan zegt u te reageren op een vraag van ons welke wij gesteld zouden hebben in onze eerdere email van dd. 19 Mei. In die betreffende email en ook niet in de daarbij ingesloten brief hebben wij echter in het geheel geen vraag gesteld!
Om deze reden hieronder een korte weergave van het telefoongesprek (wat wij overigens hebben opgenomen).

Op maandag 22 Mei jl. ben ik door u of een van uw collega’s gebeld. U wilde reageren op onze email met brief als bijlage dd. 19 Mei.
In het telefoongesprek heeft u meerdere malen dringend benoemd dat wij, zelfs wettelijk, verplicht zouden zijn om een gasleveringscontract af te sluiten vanwege het simpele feit dat onze woning is aangesloten op het gasnet en voorzien is van een meter.
Ik heb u evenzovele malen gevraagd mij aan te tonen waar deze (wettelijke) verplichting is vastgelegd omdat deze namelijk niet bestaat. U hebt geen enkele inhoudelijke reactie hierop gegeven en er steeds weer overheen gepraat door in herhaling steeds maar weer te wijzen op 3 keuzes die wij zouden hebben; 1. Een nieuw leveringscontract gas afsluiten of 2. Een aanvraag voor verwijdering van de gasaansluiting in te dienen of 3. Indien wij geen van beide keuzes zouden maken u gedwongen wordt over te gaan tot afsluiting waarbij de kosten daarvan voor onze rekening zouden komen.

Ik heb u hierop steeds weer opnieuw aangegeven dat wij A. geen leveringscontract voor gas zullen afsluiten omdat wij al sinds eind 2022 geen gas meer verbruiken (wat u natuurlijk zelf ook al lang heeft kunnen constateren uit de sinds die tijd gelijkblijvende meterstand), en B. dat wij ook geen opdracht zullen geven voor de verwijdering van de aansluiting omdat deze ons niet in de weg zit en C. wij alle medewerking zullen verlenen mocht u het nodig vinden om de aansluiting af te sluiten maar dat ook dit niet hoeft wat ons betreft en wij dientengevolge daarvoor dus ook geen opdracht zullen geven en dus ook geen eventuele kosten zullen accepteren.

Uw onderstaande email
In uw onderstaande email gaat u, ondanks ons uitdrukkelijke verzoek, niet in op de inhoud van het telefoongesprek. In plaats daarvan geeft u aan dat u een “afsluitprocedure” bent gestart echter zonder aan ons duidelijk te maken wat deze procedure precies inhoudt!
Verder gaat u alleen uitgebreid in op 2 mogelijkheden die wij volgens u zouden hebben om de genoemde afsluiting te voorkomen; afsluiten leveringscontract of aanvragen verwijdering aansluiting.

Zoals al in onze eerdere email met ingesloten brief en het hiervoor weergegeven telefoongesprek aangegeven, zullen wij geen gebruik maken van de twee door u voorgestelde opties.
Wij verzoeken u daarom dringend ons per ommegaande een toelichting met uitleg te sturen over de door u gestarte “afsluitingpocedure”.

Zonder deze procedure te kennen, kunnen wij wel aangeven dat als u het in de gegeven situatie noodzakelijk vindt over te gaan tot afsluiten van onze gasaansluiting dat uiteraard uw goed recht is als eigenaar van de installatie. Wij zullen daar ook onze volle medewerking aan leveren, voor zover dat in ons vermogen ligt natuurlijk. Indien u werkzaamheden wilt uitvoeren op ons perceel of in onze woning dan kan dit uiteraard doch slechts na het maken van een afspraak.
Wij benadrukken dat wij voor deze eventuele werkzaamheden geen opdracht geven, en daarom ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zullen accepteren.
Zoals u weet heeft de kantonrechter (maar ook de ACM) inmiddels meermaals vastgesteld dat er noch een wettelijke, noch een civiele grondslag is voor het in rekening brengen van kosten voor werkzaamheden van de netbeheerder aan de gasaansluiting (of dat nu verwijderen is of tijdelijk deactiveren), zonder dat daar een opdracht toe is verstrekt. Zie o.m. ECLI:NL:RBNNE:2020:2734; ECLI:NL:RBGEL:2021:774; ACM/21/049603; ECLI:NL:RBNHO:2021:11381.

Met vriendelijke groet,
Niks mis mee. Ik zou toch willen adviseren de verwijzing naar 5 dagen eis erin op te nemen om ze zo te dwingen zich aan de regels te houden.
Zou je ons een plezier willen doen door de correspondentie in quote tags te plaatsen? Dan is het makkelijker achterhalen waar de vraag of opmerking zit en op wat dat betrekking heeft.
Ik verwacht niet dat je een reactie krijgt waar je op hoopt (uitleg met onderbouwing)

Acties:
  • +8Henk 'm!

• Freee!!
  • Nu online

Freee!!

Straatwerk

Opzeggen energiecontract

Met vriendelijke groet,

<<medewerker>>

"Beste <<medewerker>>,

Uw onderstaande email

Met vriendelijke groet,
Misschien is het wel leuk, om op te nemen dat het niet afdoende onderbouwen van de genoemde wettelijke verplichting ervoor zorgt, dat je het als poging tot oplichting van hun kant beschouwt.

Ze komen ondertussen lang genoeg weg met het noemen van die niet bestaande "wettelijke verplichting" zonder die te onderbouwen, tijd om daar consequenties aan te verbinden.
Staat wel leuk in het dossier: Beschuldigd van oplichting en niet weerlegd >:)

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Gele Pellet

Door drukte zijn wij momenteel telefonisch beter bereikbaar dan via de e-mail. Dus heeft u vragen? Neem dan contact op met onze klantenservice op telefoonnummer
Duidelijk om te voorkomen dat het straks zwart op wit staat......

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Hier zojuist ook het gas opgezegd bij Budget Energie en dat ging eigenlijk opvallend makkelijk. Geen enkele discussie. Het contract wordt zelfs per morgen al beeindigd.

Ik overweeg nog wel om gewoon maar de gratis verwijdering aan te vragen straks. Er valt hier in de tuin niet zoveel te slopen. Sterker nog, als ze het lelijke tuinhek slopen dan vind ik dat geen eens een drama :+ Ben nog even in dubio.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput

Acties:
  • +4Henk 'm!

• bobvdbuijs
Freee!! schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 21:57:
[...]

Misschien is het wel leuk, om op te nemen dat het niet afdoende onderbouwen van de genoemde wettelijke verplichting ervoor zorgt, dat je het als poging tot oplichting van hun kant beschouwd.

Ze komen ondertussen lang genoeg weg met het noemen van die niet bestaande "wettelijke verplichting" zonder die te onderbouwen, tijd om daar consequenties aan te verbinden.
Staat wel leuk in het dossier: Beschuldigd van oplichting en niet weerlegd >:)
Is inderdaad een goede overweging. Ik neem het mee. Bedankt.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• bobvdbuijs
Derby schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 21:36:
[...]

Niks mis mee. Ik zou toch willen adviseren de verwijzing naar 5 dagen eis erin op te nemen om ze zo te dwingen zich aan de regels te houden.
Zou je ons een plezier willen doen door de correspondentie in quote tags te plaatsen? Dan is het makkelijker achterhalen waar de vraag of opmerking zit en op wat dat betrekking heeft.
Ik verwacht niet dat je een reactie krijgt waar je op hoopt (uitleg met onderbouwing)
Goede aanvulling, ik heb het toegevoegd. Excuus voor de inderdaad nogal onoverzichtelijke post. Dit is eigenlijk voor het eerst dat ik deelneem aan een forumdiscussie. Niet echt bekend met het opstellen van berichten en gebruik van de tools. :|
Kun je mij misschien ook uitleggen hoe ik een dossier hier aanleg?

Acties:
  • +2Henk 'm!
@Glashelder Ze dan wel aansprakelijk stellen voor de schade. En dus iedere aansprakelijkheid voor jou bij de opdracht uitsluiten door aan te geven dat de opdracht voor verwijdering is onder voorbehoud van volledige aansprakelijkheid voor alle schade, en dat ze de opdracht anders voor niet gegeven dienen te houden.

Acties:
  • +3Henk 'm!
onetime schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 19:54:
Voor wie bereid is met ze te praten aan de telefoon, wel opnemen, vraag ze eens of als ze willen praten, of ze ook bereid zijn te luisteren, omdat als zij dat niet zijn, jij dat ook niet bent.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• overhyped
Hier wat opvallend nieuws... Ik heb verwijdering aangevraagd.

Ik kan mij voorstellen dat het verrassend is, was het voor mijzelf ook :)

De reden voor mij was dat toen ik gas aan het loskoppelen was in huis ik er achter kwam dat alles zo oud, vastgeroest, verbogen, etc. is dat ik op geen veilige manier de gasmeter aan de huis kant los kan koppelen en kan afdoppen. verderop in het huis is de gasleiding al wel op een aantal plekken los, dus het enige dat tussen mijn huis en een gaslek staat is dat kleine kraantje aan de netbeheerder kant van de meter. Niet een situatie die ik acceptabel vindt.

Daarmee is dus de situatie ontstaan dat ik een daadwerkelijk belang heb bij het verwijderen van de aansluiting, en dat ik ook wanneer ik wel de rekening gewoon zelf had moeten betalen alsnog die verwijdering aangevraagd had. (in tegenstelling tot m'n vorige huis, waar netjes op de meter een dop kon, en het mij dus niet interesseerde wat er mee gebeurde)

Ik blijf het schandalig vinden dat de kosten die nu gemaakt worden omdat er in mijn huis een "creatieve" gasleiding ligt verdeeld worden over de gasblijvers, maar als ik een van de eerder posts van @Bram-Bos goed las is dat ook zo wanneer de netbeheerders het op hun initiatief doen. Stom, had de rekening nu prima gevonden, maar vrijwillig om een rekening vragen bij Liander gaat me wat ver :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Freee!!
  • Nu online

Freee!!

overhyped schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 14:46:

De reden voor mij was dat toen ik gas aan het loskoppelen was in huis ik er achter kwam dat alles zo oud, vastgeroest, verbogen, etc. is dat ik op geen veilige manier de gasmeter aan de huis kant los kan koppelen en kan afdoppen. verderop in het huis is de gasleiding al wel op een aantal plekken los, dus het enige dat tussen mijn huis en een gaslek staat is dat kleine kraantje aan de netbeheerder kant van de meter. Niet een situatie die ik acceptabel vindt.

Daarmee is dus de situatie ontstaan dat ik een daadwerkelijk belang heb bij het verwijderen van de aansluiting, en dat ik ook wanneer ik wel de rekening gewoon zelf had moeten betalen alsnog die verwijdering aangevraagd had. (in tegenstelling tot m'n vorige huis, waar netjes op de meter een dop kon, en het mij dus niet interesseerde wat er mee gebeurde)

Ik blijf het schandalig vinden dat de kosten die nu gemaakt worden omdat er in mijn huis een "creatieve" gasleiding ligt verdeeld worden over de gasblijvers, maar als ik een van de eerder posts van @Bram-Bos goed las is dat ook zo wanneer de netbeheerders het op hun initiatief doen. Stom, had de rekening nu prima gevonden, maar vrijwillig om een rekening vragen bij Liander gaat me wat ver :)
Vervelende situatie, begrijpelijk.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Kees-Jan
overhyped schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 14:46:

overloper! :+ ;)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• overhyped
Voelt wel een beetje zo ja 😂

Acties:
  • +2Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 14:21
Gele Pellet schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 09:21:
[...]

Duidelijk om te voorkomen dat het straks zwart op wit staat......
Mijn telefoon neemt alle gesprekken op, die van jullie toch ook? :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• cold_as_ijs
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18:31
Freee!! schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 14:51:
[...]

Vervelende situatie, begrijpelijk. voor de gasplakkers
kleine correctie _O-

Acties:
  • +1Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12:15
Bram-Bos schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 19:36:

Dat vond ik opvallend; de brieven van Enexis waren wat verwijtend en dwingend van toon: je moet toch echt weer een gascontract afsluiten, anders...

Noch in de eerste brief noch in de herinneringsbrief stond de mogelijkheid dat de klant misschien juist van het gas af zou willen - en wat dan het geëigende pad zou moeten zijn. Vond ik nogal jammer, had maar een kleine toevoeging hoeven zijn. Zeker handig nu er steeds meer mensen zijn die inderdaad van het gas af willen.

6200 Wp + Daikin US 3.5 + Nibe MT-WH21 = gasloos

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Kees-Jan
zeegerd schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 16:55:
[...]

Dat vond ik opvallend; de brieven van Enexis waren wat verwijtend en dwingend van toon: je moet toch echt weer een gascontract afsluiten, anders...

Noch in de eerste brief noch in de herinneringsbrief stond de mogelijkheid dat de klant misschien juist van het gas af zou willen - en wat dan het geëigende pad zou moeten zijn. Vond ik nogal jammer, had maar een kleine toevoeging hoeven zijn. Zeker handig nu er steeds meer mensen zijn die inderdaad van het gas af willen.
tja, die 4e optie staat er niet bij "de netbeheerder regelt de verwijdering"

en waarom niet? Omdat de kosten dan uit de winst gehaald moeten worden en dat willen ze niet ter bescherming van de aandeelhouders :X

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:50
Glashelder schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 09:37:
Hier zojuist ook het gas opgezegd bij Budget Energie en dat ging eigenlijk opvallend makkelijk. Geen enkele discussie. Het contract wordt zelfs per morgen al beeindigd.

Ik overweeg nog wel om gewoon maar de gratis verwijdering aan te vragen straks. Er valt hier in de tuin niet zoveel te slopen. Sterker nog, als ze het lelijke tuinhek slopen dan vind ik dat geen eens een drama :+ Ben nog even in dubio.
Ik heb het ook gewoon aangevraagd bij mijnaansluiting.nl. Planning is week 24. Oke, wel een beetje tegen het principe van dit topic, maar heb nu eenmaal geen zin in juridisch getouwtrek en geruzie met Liander. Ze trekken die buis er maar uit of doppen hem lekker af vanaf de straatkant. Ik denk ook niet dat ze mijn hele oprit gaan openleggen. Er ligt namelijk aardig wat puin onder de klinkers en boven de gasleiding.. :+

Acties:
  • +2Henk 'm!

• overhyped
Kees-Jan schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 18:51:
[...]

tja, die 4e optie staat er niet bij "de netbeheerder regelt de verwijdering"

en waarom niet? Omdat de kosten dan uit de winst gehaald moeten worden en dat willen ze niet ter bescherming van de aandeelhouders :X
Ik begreep uit een van de eerdere Posts van Bram dat dat niet meer zo is..

Acties:
  • +4Henk 'm!
overhyped schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 20:08:
[...]

Ik begreep uit een van de eerdere Posts van Bram dat dat niet meer zo is..
Klopt, hoorde ik via de ACM. Grondslag in Methodebesluit kon ik echter niet vinden.
Overigens is het geen principekwestie in dit topic om wel of niet om verwijdering te vragen. Voor sommige deelnemers is dat zo, maar is beslist geen topic-principe o.i.d.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• overhyped
Bram-Bos schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 20:12:
[...]

Klopt, hoorde ik via de ACM. Grondslag in Methodebesluit kon ik echter niet vinden.
Overigens is het geen principekwestie in dit topic om wel of niet om verwijdering te vragen. Voor sommige deelnemers is dat zo, maar is beslist geen topic-principe o.i.d.
Voor mij (persoonlijk) was het betalingsprincipe wel vrij principieel. Maar niet principiëler dan veiligheid :)

Acties:
  • +4Henk 'm!

• martijn k.
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17:38
Wij hebben sinds gisteren ook geen gasleveringscontract meer. Ging vrij makkelijk via whatsapp bij Vattenfall. Ik heb wel een aanvraag gedaan voor verwijderen van de gasaansluiting op mijnaansluiting.nl, maar gezien onze situatie kan ik mij niet voorstellen dat ze de leiding daadwerkelijk gaan verwijderen...

De medewerker van Vattenvall gaf wel aan dat we dreigbrieven van Enexis zouden krijgen, maar dankzij dit topic was ik goed voorbereid.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:38
Ik val onder gebied Liander Solo Oost (provincie Gelderland) en heb 30-maart bericht gekregen dat aanvraag tot verwijdering was verwerkt en zodra er ruimte is in de planning van aannemer ik bericht krijg.
Nu bijna 2 maanden later nog steeds niets.
Wellicht hebben mede tweakers een indicatie hoe lang dit kan duren?

Wat betekenen foto's nou echt
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn V&A adv.

Acties:
  • +2Henk 'm!
The-Source schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 10:48:
Ik val onder gebied Liander Solo Oost (provincie Gelderland) en heb 30-maart bericht gekregen dat aanvraag tot verwijdering was verwerkt en zodra er ruimte is in de planning van aannemer ik bericht krijg.
Nu bijna 2 maanden later nog steeds niets.
Wellicht hebben mede tweakers een indicatie hoe lang dit kan duren?
We houden dat niet systematisch bij, maar mijn indruk is dat het maanden kan duren tot soms wel een jaar

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Gele Pellet
Kees-Jan schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 18:51:

Helemaal correct.
Na 13 februari ook niets meer vernomen van Stedin die bedelde om een opdracht tot verwijderen.
Zit al 5 jaar een zegel op de hoofdkraan.
Ik heb die dame duidelijk horen zeggen: "zonder opdracht blijft alles gewoon liggen".
Ze hebben dus een opdracht nodig om de onkosten te kunnen "verhalen".
Anders gaat het inderdaad van hun winst af.
Ik kan onmogelijk een andere4 conclusie trekken.

Acties:
  • +3Henk 'm!
Gele Pellet schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 12:05:
[...]

Helemaal correct.
Na 13 februari ook niets meer vernomen van Stedin die bedelde om een opdracht tot verwijderen.
Zit al 5 jaar een zegel op de hoofdkraan.
Ik heb die dame duidelijk horen zeggen: "zonder opdracht blijft alles gewoon liggen".
Ze hebben dus een opdracht nodig om de onkosten te kunnen "verhalen".
Anders gaat het inderdaad van hun winst af.
Ik kan onmogelijk een andere4 conclusie trekken.
Inderdaad. Ik heb ook alleen maar mondeling gehoord dat netbeheerders ook een vergoeding konden verrekenen in de transporttarieven voor verwijderingen zonder opdracht. Ik heb echter geen idee of we al voorbeelden hebben van verwijdering zonder opdracht na 1 maart 2021. Ik kan ze me niet herinneren. Iemand een idee?

Pagina: 1 ... 61 62 63 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee