Beste Allen,
Ik heb weer eens fanmail van de kant van Enexis mogen ontvangen. Ik ben op dit moment stukken uit voorbeeld brieven aan het knippen die van toepassing zijn op datgene wat Enexis schrijft.
Hieronder de reactie van Enexis op voorbeeld brief 1A. Deze reactie is gekomen na het tweemaal versturen van 1A. Bij de tweede keer sturen heb ik ook gewezen op het al eerder versturen van het zelfde bericht. Dat lijkt Enexis er toe bewogen te hebben dan nu toch maar met een andere reactie te komen, te weten:
Geachte heer Derby,
Deze e-mail ontvangt u naar aanleiding van uw klacht met betrekking tot Gasstraat 2 te Elektrodorp. In uw e-mail geeft u aan dat
u akkoord bent met een gasverwijdering nu u de Aansluit- en transportovereenkomst heeft beëindigd. Echter, zo vindt u, ligt het initiatief bij ons en wilt u ook de kosten daar niet van betalen nu u hier geen opdracht tot toe geeft. In deze e-mail wil ik u graag uitleggen hoe Enexis Netbeheer hier mee om gaat.
Verwijdering van de gasaansluiting is gratis sinds 1 maart 2021, u hoeft hier derhalve niet voor te betalen. Ik raad u aan om een aanvraag voor verwijdering te doen via
www.mijnaansluiting.nl. Wanneer u een aanvraag doet, wordt u in de tussentijd ook niet afgesloten. Wanneer u dit niet doet dan wordt u alsnog afgesloten en worden de bijbehorende kosten in rekening gebracht, het beleid omtrent afsluiten is immers ongewijzigd.
Hopende u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben en ik wens u nog een prettige dag toe.
Vragen
Voor eventuele vragen ben ik op maandag en vrijdag telefonisch bereikbaar tussen 08.00 en 12.00 uur, op de overige dagen kunt u mij bereiken tussen 08.00 tot 16.30 uur. Mijn telefoonnummer is 088 XXX. Een e-mail sturen mag ook. Dit is mogelijk door deze e-mail te beantwoorden.
Met vriendelijke groet,
Medewerker
Klachten & Claims
Klantenservice Enexis Netbeheer B.V.
Ik heb 'u akkoord' dik gemaakt omdat ik verwacht dat ze dit gaan gebruiken om mij een opdracht door de strot te duwen. Dit zal komen door:
U bent overigens van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht.
waarmee voorbeeldbrief 1A eindigt.
Ik denk dat ik er in ieder geval in wil hebben:
Ik zie geen enkele grond waarop ik verplicht zou zijn te betalen voor werkzaamheden waar ik geen opdracht toe heb gegeven. Noch in de ATO, noch in de Algemene Voorwaarden zijn afspraken te vinden over kosten die zonder voorafgaande opdracht of zonder verwijtbaar handelen in rekening zouden kunnen worden gebracht bij opzegging van de ATO op grond van artikel 3.6. En buiten dat er niet naar verwezen wordt in de ATO en de Algemene Voorwaarden, veronderstelt artikel 2.9.2 van de Tarievencode Gas ook nog eens een voorafgaande opdracht voordat kosten in rekening kunnen worden gebracht.
Dit komt uit voorbeeldbrief 1B.
Ze reppen verder nergens over een ATO, Tarievencode gas en allerlei andere papieren tijgers die volgens de netbeheerder wetsoverstijgend zijn. Ik vind het daardoor moeilijk om inhoudelijk te reageren. De relatie ATO en gascontract (want het ontbreken van een gascontract is schijnbaar een grond om af te sluiten en kosten in rekening te mogen brengen) vind ik op dit moment wat lastig te duiden.
Voorbeeldbrief 2B punt 2:
De Algemene Voorwaarden noch de ATO zelf geven een grond voor het in rekening brengen van kosten van werkzaamheden waar ik geen opdracht toe heb gegeven.
lijkt passend bij de reactie van Enexis alleen de begeleidende tekst:
Ten eerste moet <<naam netbeheerder>> de aansluiting niet op kosten van de contractant verwijderen, maar wil <<naam netbeheerder>> de aansluiting verwijderen, kennelijk op kosten van de contractant. Nergens in de Algemene Voorwaarden, artikel 5.3b, artikel 14.1, of artikel 2.9.2 (voorheen 2.5.1.12) van de Tarievencode Gas staat dat de netbeheerder de aansluiting moet verwijderen als de contractant de ATO opzegt. Sterker nog: bij elke normale leverancierswissel, of bij een verhuizing wordt de ATO eerst opgezegd en vervolgens weer gesloten. Er is dus helemaal geen dwingende relatie tussen het opzeggen van de ATO en het verwijderen van de aansluiting.
Bovenstaande gaat dan weer niet echt over het afsluiten door het ontbreken van een gas contract.
@
Ivow85 heeft tenminste een vermelding naar de tarievencode gas en het vermaarde 2.9.2 artikel.
Ze hameren erop dat ik als ik niet via mijnaansluiting iets regel ik afgesloten zal worden. Dat is toch precies de bedoeling? Waarom moeten daar dan voor mij kosten aan hangen?
Mogelijk zijn ze bij Enexis tot inzicht gekomen dat het verwijzen naar allerlei artikelen, in documenten die voor consumenten niet van toepassing zijn, niet tot het juiste resultaat leiden. Dat nodigt uit om te vragen naar de onderbouwing bij het in rekening mogen brengen van kosten bij afsluiten in relatie tot het opzeggen van de ATO.
Voorzetje:
Beste Enexis medewerker,
Bedankt voor uw reactie van 17 maart 2023 waarin u aangeeft dat ik een keus moet maken wat te doen met de eigendommen van Enexis en als ik dat niet doe ik afgesloten zal worden en dat ik daarvoor kosten zal moeten betalen.
Kan u mij uitleggen hoe ik een wel overwogen keus kan maken inzake het eigendom van een ander?
Ik geef u nog steeds alle gelegenheid de voor de beëindiging van de overeenkomst noodzakelijke handelingen te verrichten, conform artikel 3.2 van de Informatiecode Elektriciteit en Gas, waar het genoemde artikel 3.6 naar verwijst. Tien werkdagen na de opzeg datum van 03 februari 2023 is de ATO in ieder geval beëindigd. Op dat moment hebben we dus ook geen contractuele relatie meer.
Ik zie geen enkele grond waarop ik verplicht zou zijn te betalen voor werkzaamheden waar ik geen opdracht toe heb gegeven. Noch in de ATO, noch in de Algemene Voorwaarden zijn afspraken te vinden over kosten die zonder voorafgaande opdracht of zonder verwijtbaar handelen in rekening zouden kunnen worden gebracht bij opzegging van de ATO op grond van artikel 3.6. En buiten dat er niet naar verwezen wordt in de ATO en de Algemene Voorwaarden, veronderstelt artikel 2.9.2 van de Tarievencode Gas ook nog eens een voorafgaande opdracht voordat kosten in rekening kunnen worden gebracht.
Ik wijs u in dit verband graag op twee recente vonnissen in twee volstrekt vergelijkbare zaken, namelijk die van de Rechtbank Noord-Nederland (ECLI:NL:RBNNE:2020:2734; 4-aug-20) en die van de Rechtbank Midden-Nederland (ECLI:NL:RBGEL:2021:774; 10-feb-21). Zowel de inhoudelijke gronden voor de afwijzing van de vorderingen van de netbeheerders in kwestie, als de te late ter handstelling van de AV zijn in mijn geval van toepassing. Daarnaast wijs ik u er op dat ook de Autoriteit Consument & Markt (ACM) eind 2020 in het Ontwerp-Codebesluit verdeling verwijderkosten gasaansluiting (ACM/UIT/542181, rn. 19) duidelijk maakte dat “de netbeheerder bij het beëindigen van een aansluitovereenkomst geen grondslag heeft om kosten voor het verwijderen van de gasaansluiting in rekening te brengen als de aangeslotene niet heeft verzocht om verwijdering van de gasaansluiting.”
U bent overigens nog steeds van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht. Het initiatief daartoe ligt bij u, vindt ook de kantonrechter (ECLI:NL:RBOBR:2020:6862). Ik ben nog steeds van mening dat het uw gasaansluiting is, en uw verantwoordelijkheid. Ik benadruk dat ik daar geen opdracht toe geef, en daarom ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren.
Met vriendelijke groet,
Derby
[
Voor 24% gewijzigd door
Derby op 20-03-2023 21:51
]
If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair