Dossier Derby vs Eneco/Enexis
De hoofdreden voor mij om dit proces te starten is wat in de TS genoemd wordt onder 'de Tweakers route -belangrijke noties' namelijk;
Daarom willen netbeheerders je tot een aparte opdracht verleiden via mijnaansluiting.nl als je van je vaste lasten af wilt. Dan hebben ze alsnog een juridische titel om je een factuur te versturen.
De start
3 januari 2023
het volgende via het klanten contact formulier aan Eneco verzonden.
Onderwerp: Opzeggen
Vraag: Geachte,
Voor klant nummer xxx zou ik graag per 3 februari 2023 de A.T.O. (aansluit en transport overeenkomst) voor de gas aansluiting opzeggen. Dit valt samen met de datum dat mijn huidige contract voor elektriciteit en gas eindigt.
Met vriendelijke groet,
Derby
Daarop kwam een reply in de vorm van dat het wel eens 20 dagen kon duren voordat er een reactie komt. Dus wachten maar.
4 januari 2023
Reactie van een Eneco medewerker.
Beste mevrouw, heer Derby,
De aansluiting kan worden opgezegd bij Stedin, ik hoop u zo voldoende geïnformeerd te hebben.
Met vriendelijke groet,
Eneco Customer Services
In mijn optiek is dit geen antwoord op mijn verzoek en ik denk dat het echt lachen wordt zou ik een afsluiting regelen bij Stedin voor een Enexis aansluiting.
Ik weet dat het via mijn.aansluiting moet wat door alle netbeheerders gebruikt wordt.
5 januari 2023
Op 4 januari een mail gestuurd met de volgende inhoud en ondanks dat de wachttijd bij Eneco voor contact 'langer dan normaal' is toch op 5 januari alweer antwoord.
Onderwerp: Opzeggen
Vraag: Geachte,
Graag wil ik voor klantnummer xxx per 3 februari 2023 het contract voor gas op zeggen.
Het contract voor elektriciteit wordt door een andere partij ingevuld.
Bij voorbaat dank,
Derby
Het antwoord vanuit Eneco:
Beste mevrouw, heer Derby,
Dankuwel voor uw email. Een interne verzoek is ingediend om uw Eneco Gas 1 jaar contract per 3 februari 2023 stop te zetten. De verwerkingstijd van de interne verzoek kan 5-10 dagen duren. U zult dan een bevestiging van de annulering ontvangen. Ik hoop u zo voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
Eneco Customer Services
Dus top service tot dusver.
17 februari 2023
Gisteren, 16 februari, een brief gekregen van Enexis, gedateerd 10 februari, dat ze geen contract konden vinden wat aan de gas meter/het adres gekoppeld was. Dat is tot dusver correct. Heel stappenplan erbij wat ik nu moet doen anders moeten zij mij afsluiten.
Ik ga daarop reageren met voorbeeldbrief 1A waarbij ik de zin
‘bewoner(s) op dit adres’
gewijzigd heb in
‘gebruiker(s) van energie aan <<adres>>’
Zo is de brief ook naar mij gericht namelijk.
Dit stuur ik naar klantenservice apendingetje enexis punt nl
09 maart 2023
Korte update. Zelfde brief binnen gekregen als hierboven. Alleen de datum waarop het gascontract ingegaan moet zijn is aangepast.
Ik stuur wederom brief 1A en ik leg daarin de nadruk op het maken van een afspraak voor de werkzaamheden mochten zij de noodzaak voelen om te verwijderen.
17 maart 2023
Ik heb nu van Enexis een mail gekregen van de afdeling klachten en claims.
Deze e-mail ontvangt u naar aanleiding van uw klacht met betrekking tot Van Nesstraat 2 te Dinteloord. In uw e-mail geeft u aan dat u akkoord bent met een gasverwijdering nu u de Aansluit- en transportovereenkomst heeft beëindigd. Echter, zo vindt u, ligt het initiatief bij ons en wilt u ook de kosten daar niet van betalen nu u hier geen opdracht tot toe geeft. In deze e-mail wil ik u graag uitleggen hoe Enexis Netbeheer hier mee om gaat.
Verwijdering van de gasaansluiting is gratis sinds 1 maart 2021, u hoeft hier derhalve niet voor te betalen. Ik raad u aan om een aanvraag voor verwijdering te doen via
www.mijnaansluiting.nl. Wanneer u een aanvraag doet, wordt u in de tussentijd ook niet afgesloten. Wanneer u dit niet doet dan wordt u alsnog afgesloten en worden de bijbehorende kosten in rekening gebracht, het beleid omtrent afsluiten is immers ongewijzigd.
Hopende u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben en ik wens u nog een prettige dag toe.
Vooral de stelling dat ik akkoord ben met gasverwijdering (hoe ziet dat er uit?) steekt me.
Daarom heb ik volgende mail gestuurd.
Geachte Medewerker,
Bedankt voor uw bericht van 17 maart waarin u uitlegt hoe Enexis Netbeheer omgaat met hun eigendommen.
Ten eerste, ik ben me niet bewust van een klacht. Ik snap ook niet goed waarom mijn reacties op de afdeling klacht en claims terecht gekomen zijn.
Ten tweede, u geeft aan dat ik akkoord ben met een gasverwijdering. Ik ga er vanuit dat u doelt op het verwijderen van de gas aansluiting samen met de gasmeter. Ik heb even terug gezocht in de correspondentie en ik kan niet vinden waar ik een akkoord heb gegeven voor het verwijderen van de gas aansluiting. Ik neem aan dat het akkoord voor gasverwijdering een aanname is die per ongeluk in de reactie terecht gekomen is.
Bent u van mening dat uw (het is tenslotte uw eigendom) gas aansluiting verwijderd dient te worden raad ik u aan een aanvraag voor verwijdering te doen via
www.mijnaansluiting.nl. U geeft aan dat het verwijderen van de gasaansluiting sinds 1 maart 2021 gratis is. Het kost u zogezegd niets. Wanneer u de aanvraag doet en mij minimaal 5 dagen (op grond van artikel 4.1.2.5 van de Aansluit- en Transportcode Gas RNB) van te voren op de hoogte brengt wanneer u langs komt zorg ik er voor dat u toegang krijgt tot uw eigendommen zodat u in staat bent om te doen wat u noodzakelijk acht met uw eigendommen.
Ik geef nadrukkelijk geen opdracht tot deze werkzaamheden. Ik verwerp ook bij voorbaat enige vorm van kosten of schade voor deze werkzaamheden op initiatief van Enexis.
Ik kan niet beslissen over wat te doen met uw eigendommen. Ik zal dan ook niet beslissen wat te doen met uw eigendommen.
Hopende u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben wens ik u nog een prettige dag toe.
Met vriendelijke groet,
Derby
6 april 2023
Ik dacht toch na mijn laatste mail echt duidelijk te zijn geweest. Maar klaarblijkelijk heb ik toch nog wat ruimte gelaten die door Enexis gegrepen wordt om nogmaals aan te dringen op het moeten maken van een keus wat ik met hun zooi moet.
Dus dan maar een stukje proza opgesteld met een verwijzing naar een zaak bij de geschillencommissie waar Enexis zelf een van de partijen was. Dus ze zijn op hoogte mag ik aan nemen.
Er was toch zo'n uitspraak over de aannames en de moeder van alle fouten
Geachte heer Enexis,
Ik reageer hierbij op u brief van 6 april jongstleden met kenmerk XXX waarin u ingaat op het hoe en waarom u contact zoekt met betrekking tot de aansluitingen.
In deze brief zal ik wederom uitleggen dat ik geen keuze kan maken over uw eigendommen en ook waarom dat niet van mij verlangt kan worden.
Ik vind het jammer om te zien dat u/Enexis weigert in te gaan op mijn eerder aangedragen argumenten (brief van 17 februari en 17 maart) over het hoe en waarom ik niet in staat ben een keus te maken met betrekking tot u eigendommen.
Het enige dat ik van u vraag is om een afspraak te maken. 21 april komt het voor mij uit om de deur te openen. 1 en 2 mei kan u ook de door u gekozen noodzakelijke werkzaamheden komen uitvoeren. Verder in de tijd is ook mogelijk. Maak snel een keus wat u wilt doen met u eigendommen, maak een afspraak en het bespaart ons beide een hoop tijd. Mocht het niet lukken een keus te maken weet dan dat de aansluiting mij niet in de weg zit. Het zou u dan ook sieren te stoppen met het sturen van brieven over een keus die ik zou moeten maken.
Ik zou het erg waarderen als u ingaat op mijn uitnodiging om een afspraak (minimaal 5 dagen van te voren op grond van artikel 4.1.2.5 van de Aansluit- en Transportcode Gas RNB) te maken met mij om te doen wat u noodzakelijk acht.
Ik geef nadrukkelijk geen opdracht tot deze werkzaamheden. Dit mag ook niet verlangt worden van mij als consument. Ik verwerp ook bij voorbaat enige vorm van kosten of schade voor deze werkzaamheden op initiatief van Enexis. De rechter heeft in zowel 2020 als 2021 uitspraak gedaan over het sturen van facturen voor kosten waar geen opdracht voor gegeven is. Beide keren was de rechter van mening dat er geen kosten in rekening gebracht mogen worden voor werkzaamheden waar geen opdracht voor gegeven is. Het is mij dan ook een raadsel waarom u claimt dat ik een rekening ontvang voor iets waar ik geen opdracht voor geef.
Daarop aansluitend ben ik verheugd te zien dat u verwijst naar de Geschillencommissie Energie. Want in 2021 is er een uitspraak van de Geschillencommissie Energie geweest waarin uw organisatie één van de partijen was. U bent dus op de hoogte van de uitspraak. Mocht u niet weten over welke zaak dit gaat citeer ik wat stukjes van de uitspraak van de Geschillencommissie.
1. Dit geschil ging in eerste instantie met name over de vraag of de ondernemer voor het verwijderen van de gasmeter bij de consument kosten in rekening mocht brengen. Inmiddels is de regelgeving hieromtrent gewijzigd en komen de kosten voor rekening van de ondernemer.
Dit sluit mooi aan bij u eerdere claim over de kosten die ik moet betalen voor de door u gekozen werkzaamheden. Deze kosten komen dus voor uw rekening volgens de Geschillencommissie. Geheel logisch aangezien u gaat kiezen wat u met u eigendommen doet.
2. Het geschil gaat nu alleen nog over de vraag of de ondernemer van de consument kan verlangen dat de consument aan de ondernemer een opdracht verstrekt waarop dan ook de algemene voorwaarden van de ondernemer van toepassing zijn.
Gevolgd door:
Op grond van het voorgaande is de commissie van oordeel dat er geen grondslag is om van de consument te vergen dat deze voor het verwijderen van de gasmeter een opdracht verstrekt
Waarna bij de beslissing het volgende staat geschreven.
De commissie bepaalt dat de ondernemer van de consument niet mag verlangen dat de consument voor het verwijderen van de gasmeter een opdracht verstrekt.
De Geschillencommissie Energie is van mening dat ik als consument geen opdracht hoef te verstrekken. Enexis is de partij die moet kiezen wat ze willen doen met hun eigendommen en daar zelf opdracht toe moet geven.
Ik sta u toe de handelingen aan de aansluiting te verrichten die u noodzakelijk acht en zal u toegang verlenen tot u eigendommen. Het initiatief ligt geheel bij u, vindt ook de kantonrechter (ECLI:NL:RBOBR:2020:6862). Ik benadruk dat ik geen opdracht geef voor werkzaamheden, en daarom ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren.
Hopende u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben wens ik u nog een prettige dag toe.
Met vriendelijke groet,
Derby
Hier de brief met links. De links verwijzen in de brief naar de links in de TS over het stukje kosten en wie die moet betalen.
3 mei 2023
En wederom een stukje proza van Enexis uit. Deze keer niet inhoudelijk. Ik twijfel of ik hier op moet reageren.
Geachte Derby,
Het is overduidelijk dat het proces bij u bekend is. Uit de vorige communicatie is bekend wat ons standpunt is en dat standpunt is onveranderd. U kunt kiezen voor een kosteloze verwijdering van de gasaansluiting en die moet u aanvragen op
www.mijnsaansluiting.nl. Anders zullen wij overgaan tot de afsluiting van de gasaansluiting. De kosten van de afsluiting zullen wij op u verhalen.
Op verdere soortgelijke berichten zullen wij niet meer op reageren.
Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd en wens u een fijne dag.
Vragen
Als u nog vragen heeft kunt u mij bereiken op telefoonnummer 088 857 03 19 op maandag en woensdag van 8.00 uur tot 16.30 uur, op dinsdag van 8.00 uur tot 14.30 uur en op donderdag en vrijdag van 8.00 tot 13.00 uur. E-mailen kan natuurlijk ook door deze e-mail te beantwoorden.
Met vriendelijke groet,
Enexis medewerker
Klachten & Claims
Klantenservice Enexis Netbeheer B.V.
24 mei 2023
Ik ben gebeld door een mevrouw van Enexis over dat ik geen gascontract heb en uiteindelijk dat ik kosteloos mijn aansluiting kan laten verwijderen als ik dat aanvraag. Ik heb haar duidelijk gemaakt dat ik in brief 4 aan Enexis duidelijk heb gemaakt dat Enexis het ook kan aanvragen als ze de aansluiting weg willen hebben en dat de meter mij niet in de weg zit. Zij gaf aan dat Enexis dat niet zelf kon aanvragen. Toen ik wilde uitleggen dat ik niet kan beslissen over de eigendommen van Enexis onderbrak ze mij om aan te geven dat ze in het dossier ging noteren dat ik geen verwijdering ging aanvragen. Ergens wel ironisch want dat is waar mijn laatste brief aan Enexis helemaal om draait. Dat ik die keus niet kan en wil maken. Waarom dat in het dossier noteren als het dossier toch niet gelezen wordt? Spraak notitie dan maar?
Daarop aansluitend vandaag maar eens een stukje getikt als reactie op de mail van 3 mei.
Dat is het volgende geworden.
Geachte Enexis,
Ik reageer hierbij op uw mail van 3 mei jongstleden met behorende bij ticketnummer *NUMMER* waarin u aangeeft dat u overgaat tot afsluiten van de gas aansluiting.
In eerder correspondentie (mail van 17 februari 2023, mail van 22 maart 2023 en een mail van 12 april, allen als bijlage bijgevoegd) heb ik meermaals uitvoerig beschreven waarom ik geen verwijdering van de aansluiting kan aanvragen. Tevens heb ik dat onderbouwd met een uitspraak van de geschillencommissie Energie (
uitspraak) waarin u partij was.
Ik ben daarom verheugd om te zien dat u gaat doen waar ik u meermaals toe heb uitgenodigd, u gaat kiezen wat u met uw aansluiting gaat doen. Als u besluit dat de aansluiting moet worden verwijderd dan zal ik u in de gelegenheid stellen te doen wat daarvoor nodig is. Als u dan een afspraak maakt (minimaal 5 dagen van te voren op grond van artikel 4.1.2.5 van de Aansluit- en Transportcode Gas RNB) geef ik u toegang tot uw eigendommen om de handelingen te verrichten die u noodzakelijk acht.
Ik benadruk nogmaals dat ik geen opdracht geef en zal kosten die voortvloeien uit uw keuze op voorhand niet accepteren.
Ondanks dat ik de verwijzing naar het verhalen van de kosten op mij in de mail van 12 april weerleg met twee uitspraken van de kantonrechter claimt u wederom dat u de kosten voor het afsluiten van de gasaansluiting op mij zal verhalen. Ik begrijp dat dat uw beleid is. Gelukkig gaat uw beleid niet boven de wet. Dat weet u en de rechter ook. De rechter heeft in zowel
2020 als
2021 uitspraak gedaan over het sturen van facturen voor kosten waar geen opdracht voor gegeven is. Beide keren kwam de rechter tot de conclusie dat er geen kosten in rekening gebracht mogen worden voor werkzaamheden waar geen opdracht voor gegeven is. Zoals ik hierboven al schrijf, ik ga geen opdracht geven en daardoor komen de kosten voor het verwijderen voor uw rekening.
Ik prijs u dat u eindelijk een keus gaat maken.
Ik ben voorstander van uw voornemen om op soortgelijke berichten niet meer te reageren. Ik zal ook niet meer reageren op onwettige claims en dreigementen die voortkomen uit uw beleid.
Wilt u zich verrijken met meer kennis en inzicht in deze materie kan ik u van harte aanbevelen
de afsluitboete bestaat niet te lezen. Deze is vorige maand nog bijgewerkt met nieuwe informatie.
Ik zal alleen nog reageren op een afspraak voorstel om de door u noodzakelijk geachte handelingen aan de aansluiting te verrichten en zal u dientengevolge toegang verlenen tot uw eigendommen. Het initiatief ligt geheel bij u, vindt ook de kantonrechter (ECLI:NL:RBOBR:2020:6862). Ik benadruk dat ik geen opdracht geef voor werkzaamheden, en daarom ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren.
Met vriendelijke groet,
Derby
12 juli 2023
Vandaag is er weer een nieuwe aanvulling tot stand gekomen in de klucht die van het gas gaan heet, mede mogelijk gemaakt door Enexis.
Zojuist stond er een medewerker van Enexis aan de deur. Onaangekondigd. Hij kwam praten over de problemen die ik ervoer met het aanvragen van het verwijderen van de gas aansluiting via mijnaansluiting.nl. Voor de goede orde, ik heb nooit een poging gedaan om de aansluiting te laten verwijderen. Ik heb dus ook geen problemen ervaren bij het aanvragen van de het verwijderen van de aansluiting. Ik ben van de school die zegt dat de aansluiting niet van mij is maar van Enexis en dat Enexis dus moet bepalen wat ze met hun aansluiting willen doen nu ik geen gas contract meer heb.
De beste man probeerde mij nog te bewegen naar het aanvragen van de verwijdering via mijnaansluiting.nl. Toen ik aangaf mij niet verantwoordelijk te voelen voor de aansluiting maar die verantwoordelijkheid bij Enexis te laten stelde de medewerker voor om dan een slotje te plaatsen. Dit zou maar tien maanden mogen blijven zitten en dan zou ik weer een brief krijgen over wat te doen met de gasaansluiting. Dan zou ik moeten kiezen wat ik met de gas aansluiting wil.
Nu ben ik dus weer een klein stapje dichterbij het laatste hoofdstuk wat hoort bij van het gas afgaan.
De beste man had het erover dat de aansluiting alleen maar aan de straat kant verwijderd zou worden. De meter en de leidingen zouden blijven liggen mocht ik in de toekomst besluiten geen gas meer te willen gebruiken. Dat is van begin januari tot nu de insteek geweest en ik verwacht niet dat het gaat veranderen.
Volgens de man volgt er geen factuur omdat dit op aangeven van Enexis zelf is. Dat moet ik nog maar zien natuurlijk.
Wat ik nog wel wil melden is dat de man vertelde dat dit geval geregistreerd zou worden als uithuizing. Ik neem aan dat het een intern verzonnen term is want ik had er nog nooit van gehoord. Nu ben ik wel benieuwd wat er zou gebeuren als iemand die term in communicatie met Enexis gebruikt. Of ze dan eerder door hebben wat voor aansluiting dit is of gaat worden. Aan de andere kant is mijn ervaring met Enexis dat ze niet lezen dus dan zou het niet uit moeten maken.
Uit de conversatie kon ik wel opmaken dat er toch nog de nodige mensen zijn die geen gascontract hebben maar wel gas gebruiken en dat dat het grootste deel van zijn werkdag vulde.
Wat een proces is dit. Zo zonde van de energie. Vraag mij wat mijn beweegredenen zijn voor het opzeggen van het gascontract en concludeer dan als organisatie wat te doen met het eigendom van diezelfde organisatie. Dan kan er binnen een maand duidelijk zijn wat er wel en niet moet gebeuren.
8 februari 2024
Ik werd uit het niets gebeld door BAAS Infra Zuid Aansluitingen over de opdracht voor het verwijderen van de gas aansluiting. Ik heb geen opdracht gegeven. Nadat ik in mijn brieven herhaaldelijk omschreven heb dat ik van mening ben dat de eigenaar, Enexis, zal moeten besluiten wat ze met hun eigendom moet doen heeft het belletje van gisteren laten zien dat iemand bij Enexis in is gaan zien dat zelf actie ondernemen toch de meest vruchtbare route is. De planning heeft het over week 18. Mocht er iets gebeuren verschijnt er weer een aanvulling in dit dossier.
14 mei 2024
Ik ben sinds gisteren ook van mijn gas aansluiting af. De meter en 10 meter leiding zijn opgeruimd. Drie man sterk. 1 persoon van Enexis en twee van een onderaannemer van Baas. Al met al een dure operatie. De twee man van de onderaannemer zijn stratenmakers van beroep en dat is ook te zien in het straat werk.
Koffie erin, gevulde koeken van de bakker en iedereen ging na 2 uur werk weer tevreden naar huis.
De het opzeggen van het gascontract vond plaats op 2 februari 2023. Na heel veel brieven over het niet willen besluiten wat Enexis met hun spullen willen doen kwam er op 12 juli 2023 een slotje. Waarbij nu dan op 13 mei 2024 de aansluiting helemaal opgedoekt is.
Al met al vond ik het nog soepel gaan. De brieven waren spannend om op te stellen en natuurlijk volledig overbodig maar ook leerzaam om te maken.
Het dossier zal ik dan ook sluiten. Het doel is bereikt mede mogelijk gemaakt door de GoT community.
Dank daarvoor
[
Voor 255% gewijzigd door
Derby op 14-05-2024 11:13
]
If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair