Gas de deur uit doen: Gratis! Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 55 ... 104 Laatste
Acties:
  • 731.810 views

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ArdNieuwenhuiz
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11-09 12:22
Hippe Lip schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 17:24:
[...]

Tja, daar kunnen sommige bedrijven echt eigenwijs in zijn. Volgens de wet moet opzeggen op dezelfde manier kunnen als aanmelden. Dus als je online kunt aanmelden moet je ook online kunnen opzeggen.

Aan de telefoon zou ik aanhouden. Callcentermedewerkers hebben in hun training geleerd dat ze zelf het gesprek niet mogen beëindigen, ze mogen niet ophangen. Dus als jij aan blijft houden dat je je gascontract per direct (met inachtneming van de opzegtermijn uit hun algemene voorwaarden) wil opzeggen en die medewerker weigert dat, dan vraag je naar zijn/haar meerdere, zodat je het daar aan kunt kaarten. En nét zo lang volhouden tot ze je spuugzat zijn en je opzegging aannemen.

Als voorbereiding kun je hun algemene voorwaarden downloaden en de opzegprocedure daaruit opzoeken. Aan de telefoon kun je ze spijkerhard confronteren met hun eigen voorwaarden en navolging eisen.

Als laatste kun je aankondigen dat je het overeenkomstige deel van hun maandelijkse incasso gaat storneren. Het gevolg is dat je aanmaningen gaat krijgen en dan kom je in contact met een heel andere afdeling waar je ze weer kunt confronteren met hun eigen voorwaarden. Tot de rechter zal het nooit komen en afsluiten doen ze ook niet.
De deurwaarder komt ook niet want die komt pas als het voor de rechter is geweest (en zover laten ze het nooit komen) en een incassobureau mag nix doen zolang je nog met je leverancier in gesprek bent.
Zo, nu weet je waar je staat.

Dit is wel langs een steeds hardere weg, maar soms lijkt dat de enige mogelijkheid. |:(
Ik heb nu via de email opgezegd en een bestiging van ontvangst van de mail van Eneco terug gekregen. Ik verwacht volgende week tijdens kantoortijd wel reactie terug van Eneco en dan gaan we meemaken hoe rap er actie en vooruitgang in de zaak komt.

PVOutput - 14xDMEGC-SE4000 4200Wp PVOutputTotal - 6840Wp total

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:26

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

ArdNieuwenhuiz schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 23:02:
[...]

Ik heb nu via de email opgezegd en een bestiging van ontvangst van de mail van Eneco terug gekregen. Ik verwacht volgende week tijdens kantoortijd wel reactie terug van Eneco en dan gaan we meemaken hoe rap er actie en vooruitgang in de zaak komt.
Oh, heb je nu toch een mailadres van ze bemachtigd?
Mooi werk! Elke reactie (nog afgezien van hun ontvangstbevestiging) vanaf nu nu geldt als bevestiging van de opzegging. Je komt nu op het goede traject. Hooguit zul je nog wat moeten overtuigen, maar je bent door de eerste hindernis heen. :)

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ArdNieuwenhuiz
Hippe Lip schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 23:21:
[...]

Oh, heb je nu toch een mailadres van ze bemachtigd?
Mooi werk! Elke reactie (nog afgezien van hun ontvangstbevestiging) vanaf nu nu geldt als bevestiging van de opzegging. Je komt nu op het goede traject. Hooguit zul je nog wat moeten overtuigen, maar je bent door de eerste hindernis heen. :)
Hoi, ja ik heb het adres via DM gekregen van mede tweaker en ik had nog een adres van het opzeggen van Toon abonnement. Ik ga ermee verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaasOmelet
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17-03 22:25
Wij hebben hier in ons appartementencomplex een centrale voorzieningen elektra meter die al sinds 2018 niets doet. Letterlijk 0 kWh op de meter op moment van schrijven. Ieder jaar dus ruim 200-300 euro aan vastrecht kwijt 8)7

Kan ik op basis van dezelfde wetgeving als bij gas bij mijn leverancier (Vattenfal) afdwingen dat ik per direct afgesloten wil worden van elektra?

In Mijnaansluitingen.nl heb ik al gezien dat om de meter te laten verwijderen dat 328,87 euro kost (Liander).

Dat hier kosten aan verbonden zijn snap ik maar kan ik dit afdwingen via Vattenfal? Of moet elektra toch via Mijnaansluitingen.nl afgesloten worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nico-G
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:59

Nico-G

gasloos sinds jan.2018

KaasOmelet schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 15:34:
Wij hebben hier in ons appartementencomplex een centrale voorzieningen elektra meter die al sinds 2018 niets doet. Letterlijk 0 kWh op de meter op moment van schrijven. Ieder jaar dus ruim 200-300 euro aan vastrecht kwijt 8)7

Kan ik op basis van dezelfde wetgeving als bij gas bij mijn leverancier (Vattenfal) afdwingen dat ik per direct afgesloten wil worden van elektra?

In Mijnaansluitingen.nl heb ik al gezien dat om de meter te laten verwijderen dat 328,87 euro kost (Liander).

Dat hier kosten aan verbonden zijn snap ik maar kan ik dit afdwingen via Vattenfal? Of moet elektra toch via Mijnaansluitingen.nl afgesloten worden?
In een appartementencomplex is het eigendom meestal gelegd bij een VvE (Vereniging van Eigenaren). De algemene ledenvergadering van de VvE beslist over zaken, die het gebouw (en dus ook de algemene voorzieningen) betreffen.
Jij kunt dus niet in je eentje de elektra (off-topic, maar alla) afzeggen. Als je er van af wilt, dan adviseer ik je om dit aanhangig te maken bij het bestuur van de VvE.
Succes.!!

Edit: ook hier geldt: (na VvE-besluit) gewoon opzeggen. Als ze wat weg willen halen dan mag dat op eigen gelegenheid, net als bij de gasjongens.

[ Voor 5% gewijzigd door Nico-G op 17-01-2023 16:45 ]

per 01-2018 15 panelen 280Wp plus per 12-2019 8 panelen 330Wp, SolarEdge, LW/WP Fujitsu Waterstage Comfort 6, Balansventilatie met 98% WTW, douche-WTW, energieleverend ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaasOmelet
Nico-G schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 16:42:
[...]

In een appartementencomplex is het eigendom meestal gelegd bij een VvE (Vereniging van Eigenaren). De algemene ledenvergadering van de VvE beslist over zaken, die het gebouw (en dus ook de algemene voorzieningen) betreffen.
Jij kunt dus niet in je eentje de elektra (off-topic, maar alla) afzeggen. Als je er van af wilt, dan adviseer ik je om dit aanhangig te maken bij het bestuur van de VvE.
Succes.!!
Sorry dat had ik er nog bij moeten vermelden. Dat overleg heeft al plaats gevonden. Iedereen binnen de VvE is het hiermee eens. Linksom of rechtsom deze elektra meter moet weg. Was geen discussie over.

Mijn vraag blijft staan: Kan de VvE op basis van dezelfde wetgeving als bij gas bij de leverancier (Vattenfal) afdwingen dat de VvE per direct afgesloten wil worden van elektra?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nico-G

Nico-G

gasloos sinds jan.2018

KaasOmelet schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 16:46:
[...]

Sorry dat had ik er nog bij moeten vermelden. Dat overleg heeft al plaats gevonden. Iedereen binnen de VvE is het hiermee eens. Linksom of rechtsom deze elektra meter moet weg. Was geen discussie over.

Mijn vraag blijft staan: Kan de VvE op basis van dezelfde wetgeving als bij gas bij de leverancier (Vattenfal) afdwingen dat de VvE per direct afgesloten wil worden van elektra?
Je kunt (namens de VvE) het contract (tot wanneer loopt dit? consumentencontract?) opzeggen. Je bent dan geen vergoedingen of zo meer verschuldigd. Afdwingen is dan niet het juiste woord...
Als je de bevestiging krijgt dat je opzegging is ontvangen, dan is dat voor jou de garantie dat meteen ook de ATO is opgezegd. De netbeheerder stuurt je dan een briefje, dat er geen contractant is en misschien begaat hij de fout om te zeggen, dat een contract verplicht is, maar dat is niet zo.
Als hij vervolgens de meter wil weghalen, dan stel je hem in de gelegenheid om dat te doen, na een afspraak minimaal 5 dagen van te voren. Je bent géén kosten verschuldigd (tenminste als je consument bent)

per 01-2018 15 panelen 280Wp plus per 12-2019 8 panelen 330Wp, SolarEdge, LW/WP Fujitsu Waterstage Comfort 6, Balansventilatie met 98% WTW, douche-WTW, energieleverend ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-09 09:09
KaasOmelet schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 15:34:
Letterlijk 0 kWh op de meter op moment van schrijven. Ieder jaar dus ruim 200-300 euro aan vastrecht kwijt 8)7
tja, en met de belastingvoordeel verdien je dus aan die meter... O-) :*)

the older I get, the better I was...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nico-G

Nico-G

gasloos sinds jan.2018

Kees-Jan schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 17:13:
[...]

tja, en met de belastingvoordeel verdien je dus aan die meter... O-) :*)
Nee, er wordt niet verdiend met die meter. Hij is voor de algemene ruimten en hangt dus niet in een woning. (voorwaarde voor belastingkorting)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
Nico-G schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 18:40:
[...]

Nee, er wordt niet verdiend met die meter. Hij is voor de algemene ruimten en hangt dus niet in een woning. (voorwaarde voor belastingkorting)
:X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:20

ericplan

5180 Wp PV

@Nico-G De VvE heeft waarschijnlijk een zakelijk contract. Hier ook hetzelfde.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:34

DropjesLover

Dit dus ->

Metaalhoofd schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 10:10:
Vandaag de eerste brief van Enexis ontvangen (gericht 'aan de gebruikers(s) van energie' op ons adres, dus kon ik het niet ongeopend retour sturen, omdat ik natuurlijk nog wel energie in de vorm van elektriciteit gebruik)

Strekking ervan is dat ik er momenteel geen contract voor gas bekend is en het verzoek dat ik een contract regel anders moeten ze mijn elektriciteit- of gasaansluiting afsluiten.
(beetje vaag dat ze elektriciteitsaansluiting noemen, maar zal denk ik onderdeel zijn van hun standaard templates)

Ik heb ze een van de standaardbrieven per mail teruggestuurd
Dik 2 jaar na mijn gevecht met Enexis en de bekende uispraken van rechter en ministers en ze sturen nog steeds exact dezelfde brieven / trajecten :F

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaasOmelet
Nico-G schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 16:54:
[...]

Je kunt (namens de VvE) het contract (tot wanneer loopt dit? consumentencontract?) opzeggen. Je bent dan geen vergoedingen of zo meer verschuldigd. Afdwingen is dan niet het juiste woord...
Als je de bevestiging krijgt dat je opzegging is ontvangen, dan is dat voor jou de garantie dat meteen ook de ATO is opgezegd. De netbeheerder stuurt je dan een briefje, dat er geen contractant is en misschien begaat hij de fout om te zeggen, dat een contract verplicht is, maar dat is niet zo.
Als hij vervolgens de meter wil weghalen, dan stel je hem in de gelegenheid om dat te doen, na een afspraak minimaal 5 dagen van te voren. Je bent géén kosten verschuldigd (tenminste als je consument bent)
Dank voor je antwoord. Het contract heeft geen vaste einddatum en mag worden opgezegd maar daar geeft Vattenfal, op dit moment, geen toestemming voor want de slimme meter is nog aanwezig. Medewerker Vattenfal: "jullie kunnen mogelijk illegaal stroom afnemen." En "Als jullie nu opzeggen krijg je een boete van 400 euro van Liander. Want je moet een leverancier hebben."

Ik ben nu opzoek naar een wetsartikel waarin staat dat het contract ten alle tijden opgezegd mag worden. Zoals ook in de gaswet artikel 52b lid 7 staat: Een afnemer als bedoeld in artikel 43, eerste lid, kan elke overeenkomst tot levering van gas beëindigen met inachtneming van een termijn van dertig dagen.

Ik ben geen jurist maar zou ik dit artikel kunnen gebruiken? Elektriciteitswet 1998; Artikel 95m lid 7: Een afnemer als bedoeld in artikel 95a, eerste lid, kan elke overeenkomst tot levering van elektriciteit beëindigen met inachtneming van een termijn van dertig dagen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BeaM-R
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

BeaM-R

Powerrrrr

KaasOmelet schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 21:53:
[...]

Ik ben geen jurist maar zou ik dit artikel kunnen gebruiken? Elektriciteitswet 1998; Artikel 95m lid 7: Een afnemer als bedoeld in artikel 95a, eerste lid, kan elke overeenkomst tot levering van elektriciteit beëindigen met inachtneming van een termijn van dertig dagen.
Check artikel 21 van de algemene voorwaarden van Vattenfall. Daar staat dat je altijd mag opzeggen.

Skoda Enyaq iV60 Sportline * Toyota Aygo X * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 10:55
Ivow85 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 20:01:
[...]

Ehhh, zoals jij het beschrijft mag helemaal niet. De netbeheerder mag geen ongebruikte gasleidingen in de grond laten zitten, want die leiding telt als bedrijfsafval. En afval in de grond laten zitten is een milieudelict.
Hoe zit dit met andere kabels? Ik heb hier koper naar mijn huis lopen dat ik volgens KPN niet mag verwijderen, terwijl onze verbinding 'uitgezet' is. Ik vind het een beetje onzin dat ik het ISRA punt in stand moet houden voor een kabel waar ik never nooit meer diensten over ga kunnen afnemen.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:12
Brent schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 22:14:
[...]

Hoe zit dit met andere kabels? Ik heb hier koper naar mijn huis lopen dat ik volgens KPN niet mag verwijderen, terwijl onze verbinding 'uitgezet' is. Ik vind het een beetje onzin dat ik het ISRA punt in stand moet houden voor een kabel waar ik never nooit meer diensten over ga kunnen afnemen.
Wat precies moet je 'instant houden' aan dat kastje van 10x5 cm? Bij menig verbouwing worden ze weggeknipt als ze in de weg zitten. Mag niet, maar toch. Geen haan die er naar kraait, totdat je probeert opnieuw een dienst af te nemen.

[ Voor 14% gewijzigd door hesselbeertje op 17-01-2023 22:19 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
hesselbeertje schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 22:18:
[...]

Wat precies moet je 'instant houden' aan dat kastje van 10x5 cm?
In mijn geval een ouderwetse telefoonaansluiting midden in de woonkamer op een gipsblokmuurtje dat tzt zal verdwijnen. Plus de kabel door de krappe kruipruimte.
totdat je probeert opnieuw een dienst af te nemen.
Daarvan zegt KPN dat het nooit meer zal kunnen, vandaar mijn verbazing dat ik er toch niet aan mag komen.

[ Voor 19% gewijzigd door Brent op 17-01-2023 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
Brent schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 22:20:
[...]

In mijn geval een ouderwetse telefoonaansluiting midden in de woonkamer op een gipsblokmuurtje dat tzt zal verdwijnen. Plus de kabel door de krappe kruipruimte.
Knippen dan maar lijkt me ;) Om nou een verplaatsing aan te vragen (en te betalen) voor een ISRA punt dat je niet gebruikt gaat wel een beetje ver.

[ Voor 16% gewijzigd door hesselbeertje op 17-01-2023 22:22 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Ik snap dat dat een optie is, maar omdat ik iets las over ongebruikte infra (gasbuizen) in de grond laten zitten bij wet is verboden, vraag ik me af of ook zulke kabels daaronder vallen. Dat de kabel niet meer gebruikt wordt of kan worden, is KPN duidelijk over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
Dan zou ik het eventuele verwijderen lekker laten bij de eigenaar van de kabel, in dit geval KPN. Ze melden zich wel als ze een stuk willen opgraven denk ik. Ik zou er niet voor thuis blijven, je zou de eerste zijn.

Verder lijkt het alsof ze nu duidelijk zijn, maar als je je huis verkoopt en de volgende eigenaar wil toch een KPN abbonement, dan komen ze vrolijk en graag het ISRA punt herstellen. De ervaring leert dat dat tot nu toe altijd kostenloos is. Want alleen dan kan er een dienst verkocht worden.

[ Voor 54% gewijzigd door hesselbeertje op 17-01-2023 22:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nico-G

Nico-G

gasloos sinds jan.2018

[...]

Dank voor je antwoord. Het contract heeft geen vaste einddatum en mag worden opgezegd maar daar geeft Vattenfal, op dit moment, geen toestemming voor want de slimme meter is nog aanwezig. Medewerker Vattenfal: "jullie kunnen mogelijk illegaal stroom afnemen." En "Als jullie nu opzeggen krijg je een boete van 400 euro van Liander. Want je moet een leverancier hebben."

Ik ben nu opzoek naar een wetsartikel waarin staat dat het contract ten alle tijden opgezegd mag worden. Zoals ook in de gaswet artikel 52b lid 7 staat: Een afnemer als bedoeld in artikel 43, eerste lid, kan elke overeenkomst tot levering van gas beëindigen met inachtneming van een termijn van dertig dagen.

Tja, dat is het bekende riedeltje: u mag niet opzeggen, omdat u nog een aansluiting in huis hebt.. 8)7
Dat is niet correct. Je kunt Vattenfal bedanken voor de bevestiging van ontvangst van de opzegging en mededelen, dat je ze aansprakelijk houdt voor de kosten die voortvloeien uit het niet nakomen van jouw opdracht om de ATO op te zeggen bij de netbeheerder.
Vattenfal mag de meter weg laten halen (door de netbeheerder), als die jullie niet vertrouwt. (stand fotograferen en opsturen ter bevestiging van Niet-verbruik).
De netbeheerder moet, op zijn initiatief, als hij de meter wil weghalen, minimaal vijf dagen van te voren een afspraak met jullie te maken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ArdNieuwenhuiz
ArdNieuwenhuiz schreef op zondag 15 januari 2023 @ 11:36:
[...]

Hoi, ja ik heb het adres via DM gekregen van mede tweaker en ik had nog een adres van het opzeggen van Toon abonnement. Ik ga ermee verder.
En vandaag bericht van Eneco dat ze mijn opzegging via mail niet willen en dat ik moet bellen. Dus maar geantwoord dat ik het bericht ontvangen heb, dus ervan uitga dat ze mijn opzegging wel ontvangen hebben, waarmee de opzegtermijn van dertig dagen nu ingaat. Ben benieuwd hoe verder gaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BeaM-R
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

BeaM-R

Powerrrrr

Brent schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 22:26:
Ik snap dat dat een optie is, maar omdat ik iets las over ongebruikte infra (gasbuizen) in de grond laten zitten bij wet is verboden, vraag ik me af of ook zulke kabels daaronder vallen. Dat de kabel niet meer gebruikt wordt of kan worden, is KPN duidelijk over.
Netbeheerders zijn inderdaad verplicht om oude kabels en leidingen te verwijderen. Er staat alleen niet bij wanneer ze dat moeten doen. Vaak gebeurt dat dus bij een natuurlijk moment.

Skoda Enyaq iV60 Sportline * Toyota Aygo X * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:23

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

ArdNieuwenhuiz schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 22:45:
[...]
En vandaag bericht van Eneco dat ze mijn opzegging via mail niet willen en dat ik moet bellen. Dus maar geantwoord dat ik het bericht ontvangen heb, dus ervan uitga dat ze mijn opzegging wel ontvangen hebben, waarmee de opzegtermijn van dertig dagen nu ingaat. Ben benieuwd hoe verder gaat.
Je had eigenlijk ook nog even moeten vermelden, dat alle kosten voor het niet correct verwerken van je opzegging volledig ten laste van Eneco zullen komen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:24
[...]

Je kan het ook omdraaien, laat Vattenfal maar aantonen in welk wetsartikel de verplichting en de boete staat.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• annespruit1980
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 03-09 12:41
[...]

Je zou eigenlijk eens moeten proberen of je via dat email adres een contract kan afsluiten.
Als ze daar wel in mee gaan, is dat weer een bewijs van moedwillig de wet ontduiken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kees-Jan
[...]

En dat:
  • het contract volgens hun eigen Algemene Voorwaarden (artikel 21.2) opgezegd is
  • na de opzegtermijn van 30 dagen het contract ontbonden is
  • alle kosten voortkomend uit het moedwillig weigeren van verwerking door Eneco verhaald worden bij Eneco.
  • eventuele incasso's met kosten voor het gascontract gestorneerd worden

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ArdNieuwenhuiz
Kees-Jan schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 09:34:
[...]

En dat:
  • het contract volgens hun eigen Algemene Voorwaarden (artikel 21.2) opgezegd is
  • na de opzegtermijn van 30 dagen het contract ontbonden is
  • alle kosten voortkomend uit het moedwillig weigeren van verwerking door Eneco verhaald worden bij Eneco.
  • eventuele incasso's met kosten voor het gascontract gestorneerd worden
Deze items ga ik er nu achteraan sturen via de mail. Het kan maar duidelijk zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gautama
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 01-05 10:27
Zojuist heb ik bij mijnaansluiting.nl de opdracht ingeschoten om de gasaansluiting bij ons thuis te komen verwijderen. Eind maart hebben ze kennelijk pas tijd.

Uiteindelijk ben ik bij dit topic terechtgekomen omdat ik op zoek ben naar ervaringen in dit proces, maar als ik het goed begrijp, kiest men nog steeds niet voor de optie van gratis verwijdering, uit angst voor wat er met hun voortuin gaat gebeuren en de schade aan overig leidingwerk die dit verwijderingsproces met zich mogelijk meebrengt? Of zie ik nog iets over het hoofd?

Ik zie namelijk enkele reacties dat ik mogelijk alsnog een betalingsverplichting aan ga na het insturen van de opdracht, maar op de website staat toch duidelijk vermeld dat deze werkzaamheden volledig kosteloos zijn?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16:45
Gautama schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 14:24:
Uiteindelijk ben ik bij dit topic terechtgekomen omdat ik op zoek ben naar ervaringen in dit proces, maar als ik het goed begrijp, kiest men nog steeds niet voor de optie van gratis verwijdering, uit angst voor wat er met hun voortuin gaat gebeuren en de schade aan overig leidingwerk die dit verwijderingsproces met zich mogelijk meebrengt? Of zie ik nog iets over het hoofd?
Er zijn twee argumenten:
1) Individueel verwijderen is niet efficient. Door verwijdering aan te vragen draaien de mensen die nog wel gas gebruiken voor de kosten op. Als je geen verwijdering aanvraagt dan kan de installatie gewoon bij de volgende keer dat er grootonderhoud gepleegd wordt verwijderd worden.
2) De contracten voor gratis verwijdering leggen juridisch gezien de verantwoordelijkheid voor schade bij de consument die verwijdering aanvraagt. De kans op schade zal bij de een groter zijn dan bij de ander. Maar sommigen willen gewoon uit principe zo'n contract niet tekenen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ArdNieuwenhuiz
phicoh schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 14:30:
[...]

Er zijn twee argumenten:
1) Individueel verwijderen is niet efficient. Door verwijdering aan te vragen draaien de mensen die nog wel gas gebruiken voor de kosten op. Als je geen verwijdering aanvraagt dan kan de installatie gewoon bij de volgende keer dat er grootonderhoud gepleegd wordt verwijderd worden.
2) De contracten voor gratis verwijdering leggen juridisch gezien de verantwoordelijkheid voor schade bij de consument die verwijdering aanvraagt. De kans op schade zal bij de een groter zijn dan bij de ander. Maar sommigen willen gewoon uit principe zo'n contract niet tekenen.
Ook een argument: Ik wil vooral zsm van mijn gascontract af, en niet pas als de netbeheerder komt graven in de tuin. Dat kan nog maanden duren. Dus eerst opzeggen, de fysieke aansluiting zien we later wel weer, en daartoe sluit ik me aan bij bovenstaande 2 punten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gautama
@phicoh @ArdNieuwenhuiz
Bedankt, dat is duidelijk.

Ik scroll nog even verder door het topic. Ik ben heel benieuwd naar de ervaringen van mensen die wel voor de gratis verwijdering via mijnaansluiting.nl hebben gekozen (met name voor de nevenschade), maar dat lijkt in dit topic haast wel een minderheid te zijn.

Ik kan me volledig volgen in de hierboven genoemde argumentatie, maar tegelijkertijd ben ik ook het type die letterlijk wakker ligt van dreigbrieven met hoge kosten van netbeheerders of energieleveranciers zodra ik mijn gascontract opzeg maar wel mijn aansluiting intact laat. :9

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• phicoh
ArdNieuwenhuiz schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 14:34:
Ook een argument: Ik wil vooral zsm van mijn gascontract af, en niet pas als de netbeheerder komt graven in de tuin. Dat kan nog maanden duren. Dus eerst opzeggen, de fysieke aansluiting zien we later wel weer, en daartoe sluit ik me aan bij bovenstaande 2 punten.
Dat is een misvatting. Je kan je gascontract opzeggen (rekeninghoudend met de normale opzegtermijn). De gasmeter kan gewoon blijven zitten. Veel energieleveranciers doen net alsof dat niet kan, maar dat is onzin. Lees dit forum maar door. Van vrijwel iedere energieleverancier is wel een voorbeeld van iemand die opgezegd heeft terwijl de gasmeter is blijven hangen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:23

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Gautama schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 14:47:
@phicoh @ArdNieuwenhuiz
Bedankt, dat is duidelijk.

Ik scroll nog even verder door het topic. Ik ben heel benieuwd naar de ervaringen van mensen die wel voor de gratis verwijdering via mijnaansluiting.nl hebben gekozen (met name voor de nevenschade), maar dat lijkt in dit topic haast wel een minderheid te zijn.

Ik kan me volledig volgen in de hierboven genoemde argumentatie, maar tegelijkertijd ben ik ook het type die letterlijk wakker ligt van dreigbrieven met hoge kosten van netbeheerders of energieleveranciers zodra ik mijn gascontract opzeg maar wel mijn aansluiting intact laat. :9
Net hierover hoef je echt niet wakker te liggen. Gewoon terugblaffen, dat je alle kosten, die jij moet maken door hun loze dreigementen en andere wetsovertredingen op hun zult verhalen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Laatst online: 15:15

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Augustus vorig jaar heb ik bij mijnaansluitingen.nl de opdracht gegeven voor het verwijderen van mijn gasaansluiting. Tevens het verplaatsen van elektra en water naar een nieuwe meterkast. Vorige week is het ein-de-lijk gelukt om de werkzaamheden in te plannen en uit te laten voeren door Heijmans Civiel. Onderaannemer van zowel Enexis als Brabant Water

In de offertes die ik op mijnaansluitingen heb goedgekeurd, heb ik akkoord gegeven op een prijs. Voor het verplaatsen van de wateraansluiting was dat bijvoorbeeld 540 euro en voor het verwijderen van de gasaansluiting was dat 0 euro.

Nu komen de eerste facturen binnen en jawel hoor, de waterleidingmaatschappij gooit de prijs even 11% omhoog. Want de werkzaamheden zijn in 2023 gerealiseerd en dan betaal je ook het 2023 tarief.

De werklui die de gasleiding hebben verwijderd vertelden mij dat per 1 januari 2023 het verwijderen niet meer gratis was wegens de invoering van de nieuwe energiewet. Nu weet ik niet wat daar van waar is, maar hou rekening met het feit dat een lopende aanvraag betaald moet worden volgens de voorwaarden en tarieven die gelden op het moment van realisatie. Ongeacht welke prijsopgave je hebt gehad en waar je bij de aanvraag akkoord mee bent gegaan.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Erwin_83
DexterDee schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 17:51:
Augustus vorig jaar heb ik bij mijnaansluitingen.nl de opdracht gegeven voor het verwijderen van mijn gasaansluiting. Tevens het verplaatsen van elektra en water naar een nieuwe meterkast. Vorige week is het ein-de-lijk gelukt om de werkzaamheden in te plannen en uit te laten voeren door Heijmans Civiel. Onderaannemer van zowel Enexis als Brabant Water

In de offertes die ik op mijnaansluitingen heb goedgekeurd, heb ik akkoord gegeven op een prijs. Voor het verplaatsen van de wateraansluiting was dat bijvoorbeeld 540 euro en voor het verwijderen van de gasaansluiting was dat 0 euro.

Nu komen de eerste facturen binnen en jawel hoor, de waterleidingmaatschappij gooit de prijs even 11% omhoog. Want de werkzaamheden zijn in 2023 gerealiseerd en dan betaal je ook het 2023 tarief.

De werklui die de gasleiding hebben verwijderd vertelden mij dat per 1 januari 2023 het verwijderen niet meer gratis was wegens de invoering van de nieuwe energiewet. Nu weet ik niet wat daar van waar is, maar hou rekening met het feit dat een lopende aanvraag betaald moet worden volgens de voorwaarden en tarieven die gelden op het moment van realisatie. Ongeacht welke prijsopgave je hebt gehad en waar je bij de aanvraag akkoord mee bent gegaan.
Zou je offerte maar eens door spitten of er iets staat over tussentijdse prijswijzigingen. Je vraagt immers niet voor niks een offerte, dat ze pas later uitvoeren is niet jou probleem. Eventueel informeren bij je rechtsbijstand als je die hebt.

Wat betreft het gas kunnen die monteurs van alles roepen, maar ik heb nog niks gehoord over een wetswijziging daarover. En daarvoor geldt dan het zelfde als bovenstaande.

Zou lekker zijn zeg, "goedkope offertes" de deur en uit doen en dan na uitvoering een hogere prijs rekenen.

Wel weer een goede reden om geen verwijdering aan te vragen als de meter je niet in de weg zit. Dan geef je geen opdracht, maar is de netbeheerder opdrachtgever als ze uiteindelijk tot verwijdering over gaan.

[ Voor 5% gewijzigd door Erwin_83 op 18-01-2023 18:28 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kees-Jan
DexterDee schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 17:51:

Ik zou de prijs "volgens offerte" betalen.
Aan mij hebben ze dan een hele slechte... })

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KaasOmelet
[b]DexterDee in "Gas de deur uit doen: Gratis!"
De werklui die de gasleiding hebben verwijderd vertelden mij dat per 1 januari 2023 het verwijderen niet meer gratis was wegens de invoering van de nieuwe energiewet.
Enexis website: https://www.enexis.nl/ove...art-2021-volledig-vergoed

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17-09 16:21

Mojo

The Power Within

Brent schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 22:20:
[...]

[...]
Daarvan zegt KPN dat het nooit meer zal kunnen, vandaar mijn verbazing dat ik er toch niet aan mag komen.
Telecommunicatienetwerken vallen onder een andere wetgeving dan energiekabels. Een ongebruikte telecommunicatiekabel hoeft in principe niet verwijderd te worden, maar dan zijn er scenario's denkbaar dat er dan precario betaald moet worden aan de rechthebbende.

Feitelijk is een telecomkabel te gast in de grond van de rechthebbende. Een telecomaanbieder heeft het recht om daar te mogen liggen; dat moet de grondeigenaar gedogen. Maar; bij werkzaamheden moet de telecomaanbieder op eigen kosten maatregelen nemen. Dus als je bijvoorbeeld je muur gaat stuc'en, moet KPN kosteloos het IS/RA punt verwijderen. Of als je een schutting gaat plaatsen op de kabel van KPN, zelfde verhaal.

Vraag is, ook hier, ga je gelijk krijgen. Maar wetgeving is hier duidelijk over.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

Erwin_83 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 18:26:

Zou je offerte maar eens door spitten of er iets staat over tussentijdse prijswijzigingen. Je vraagt immers niet voor niks een offerte, dat ze pas later uitvoeren is niet jou probleem. Eventueel informeren bij je rechtsbijstand als je die hebt.
De kleine lettertjes zijn er in ieder geval duidelijk over, dit staat er in het opdrachtdocument / algemene voorwaarden:

Wij hanteren de tarieven die op het moment van de uitvoering van de werkzaamheden gelden. Bekijk onze tarievenregeling 2022 op onze website. In bijzondere gevallen gelden afwijkende tarieven. Bijvoorbeeld als er werkzaamheden aan de hoofdleiding noodzakelijk zijn. De kosten van bijzondere voorzieningen, zoals weg-, spoor- of waterkruisingen, worden afzonderlijk in rekening gebracht. Zijn de omstandigheden tijdens de uitvoering anders dan door u opgegeven of is er sprake van bijzondere omstandigheden? Dan behoudt Brabant Water zich het recht voor om meerwerk in rekening te brengen of de aanvraag af te wijzen.

Ofwel, je hebt geen enkele aanspraak op het bedrag wat je van tevoren overeengekomen bent 8)7

Nu leven er gelukkig nog eerlijke en fatsoenlijke mensen op deze aardkloot, want toen ik telefonisch contact op had genomen over de factuur, vond de administratief medewerker dat ik wel een punt had. Hij heeft de dure factuur gecrediteerd en mij een factuur gegeven met de kosten zoals afgesproken in de opdrachtbevestiging.

Dus dat is het water. Voor gas en elektra verwacht ik elk moment van Enexis de factuur. Mogelijk begint het dansje daar dan weer opnieuw.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MarFan
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-09 08:20
Op 4 jan mijn gas aansluiting per mail opgezegd... omdat ik tot op heden niets had gehoord, vandaag maar eens bellen met GC.
Eerst verbinding verbroken (wacht rij is te lang).
Daarna na een uur weer geprobeerd, uur wachten en ja hoor, een medewerker... Ik ga u gegevens er even bij zoeken.... mooi niet, terug in de wachtrij.
Na 30 min eindelijk weer een medewerker, Nee, uw mail is nog niet verwerkt, maar ik zal het per heden stoppen...
Ben maar niet te lang doorgegaan, maar mailen werkt dus niet bij GC, gewoon in de telefoon klimmen en geduld hebben.

Nu eens kijken wat voor brieven we gaan krijgen ;)

[ Voor 4% gewijzigd door MarFan op 19-01-2023 12:36 ]

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees-Jan
DexterDee schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 11:17:
[...]

De kleine lettertjes zijn er in ieder geval duidelijk over, dit staat er in het opdrachtdocument / algemene voorwaarden:

Wij hanteren de tarieven die op het moment van de uitvoering van de werkzaamheden gelden. Bekijk onze tarievenregeling 2022 op onze website. In bijzondere gevallen gelden afwijkende tarieven. Bijvoorbeeld als er werkzaamheden aan de hoofdleiding noodzakelijk zijn. De kosten van bijzondere voorzieningen, zoals weg-, spoor- of waterkruisingen, worden afzonderlijk in rekening gebracht. Zijn de omstandigheden tijdens de uitvoering anders dan door u opgegeven of is er sprake van bijzondere omstandigheden? Dan behoudt Brabant Water zich het recht voor om meerwerk in rekening te brengen of de aanvraag af te wijzen.

Ofwel, je hebt geen enkele aanspraak op het bedrag wat je van tevoren overeengekomen bent 8)7

Nu leven er gelukkig nog eerlijke en fatsoenlijke mensen op deze aardkloot, want toen ik telefonisch contact op had genomen over de factuur, vond de administratief medewerker dat ik wel een punt had. Hij heeft de dure factuur gecrediteerd en mij een factuur gegeven met de kosten zoals afgesproken in de opdrachtbevestiging.

Dus dat is het water. Voor gas en elektra verwacht ik elk moment van Enexis de factuur. Mogelijk begint het dansje daar dan weer opnieuw.
Da's dan een nette actie! _/-\o_ :Y d:)b

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kees-Jan
MarFan schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 11:44:
Op 4 jan mijn gas aansluiting per mail opgezegd... omdat ik tot op heden niets had gehoord, vandaag maar eens bellen met GC.
Eerst verbinding verbroken (wacht rij is te lang).
Daarna na een uur weer geprobeerd, uur wachten en ja hoor, een medewerker... Ik ga u gegevens er even bijzoeken.... mooi niet, terug in de wachtrij.
Na 30 min eindelijk weer een medewerker, Nee, uw mail is nog niet verwerkt, maar ik zal het per heden stoppen...
Ben maar niet te lang doorgegaan, maar mailen werkt dus niet bij GC, gewoon in de telefoon klimmen en geduld hebben.

Nu eens kijken wat voor brieven we gaan krijgen ;)
Ik denk die brief met die 3 opties die je eigenlijk niet wil en dus geen keuze kan maken.
Wel netjes reageren volgens de voorbeeldbrieven in de TS ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• josmeijer
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19-02 08:27
Verwijderd schreef op donderdag 29 december 2022 @ 17:14:
Achja, dit jaar kreeg ik voor het hebben van een gasaansluiting een welkomskorting van 250 euro terwijl de vaste kosten 200 euro is en volgend jaar 1.200m3 goedkope gas tot mijn beschikking dankzij het energie plafond.

Of wel mijn gasaansluiting blijft hier voorlopig nog wel.
volgens mij hebben wij verschillende opvattingen over "goedkoop". De € 0,79 per m3 van 2021 was inderdaad goedkoop. Maar de € 1,45 van het plafond toch niet echt, dacht ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dutch Lion
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09 15:29
Ik ben sinds begin van deze maand gasloos. Ik heb een vast contract bij Vandebron tot 1 maart. Van mij hoeft die gasmeter niet weg maar ik wil wel van mijn vastrecht af. Volgens mij kan ik dan gewoon de route uit de TS volgen. Zijn er nog zaken waar ik rekening mee moet houden?

"it's better to live one day as a lion, than a hundred years as a lamb."

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Kees-Jan
Dutch Lion schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 14:45:
Ik ben sinds begin van deze maand gasloos. Ik heb een vast contract bij Vandebron tot 1 maart. Van mij hoeft die gasmeter niet weg maar ik wil wel van mijn vastrecht af. Volgens mij kan ik dan gewoon de route uit de TS volgen. Zijn er nog zaken waar ik rekening mee moet houden?
Ik denk dat je die brief met die 3 opties krijgt die je eigenlijk niet wil en dus geen keuze kan maken.
Wel netjes reageren volgens de voorbeeldbrieven in de TS ;)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Erwin_83
Zelf je contract opzeggen, per verval datum is het makkelijkste gezien de korte periode nog. LET OP, als je niet opzegt ga je automatisch over naar een variabel contract op 1 maart. Kan zijn dat ze moeilijk doen, maar je kan gewoon opzeggen ondanks dat ze je mogelijk wat anders proberen wijs te maken.

Voor de rest krijg je vanzelf brieven van de netbeheerder waar niet je gewenste keus in staat. Tegen die tijd briefje hier plaatsen en dan komt de rest wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:16
Ik lees in dit topic al een aantal keer dat mensen niet een verwijdering aanvragen, maar de oorspronkelijke Tweakers-route gebruiken in verband met mogelijke herstelkosten aan de tuin en het straatwerk. Maar nu heb ik eens op de webiste van Enexis gekeken omdat we volgende week van het gas af gaan en daar zie ik het volgende staan bij de FAQ:

Bij het verwijderen van de gasaansluiting, moeten wij ook de aansluitleiding op uw terrein weghalen. Hiervoor moeten wij soms de bestrating (denk aan klinkers, sierbestrating of tegels) in uw tuin openbreken en terugplaatsen. Dit noemen we straatwerk. De kosten voor het herstellen van uw tuin nemen we voor onze rekening.

En specifiek over de tuin:

Soms is een tuin zo ingericht dat de gasleiding erg lastig bereikbaar is. Wanneer dat het geval is, kunnen wij ons beroepen op het recht dat een gasaansluiting altijd bereikbaar moet zijn en hoeven niet alle herstelkosten te worden vergoed.

Als ik dit zo lees dan snap ik niet helemaal wat het probleem nog is bij het aanvragen van een verwijdering in plaats van wachten op een blafbrief en terugblaffen. Nu bestaat in mijn geval de voortuin uit gras (eigenlijk meer mos, maar goed), dus daar kunnen ze niet heel veel aan verknallen. Maar dan nog lijkt me wat er hier door Enexis wordt gesteld helemaal niet onredelijk, vooral omdat de verwijdering momenteel toch al gratis is.

Mijn vraag is dan ook of ik hier iets essentieels over het hoofd zie waardoor ik toch beter rustig af kan wachten tot Enexis uit eigen beweging iets aan hun eigendom komt doen.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phicoh
Aziraphale schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 15:12:
Bij het verwijderen van de gasaansluiting, moeten wij ook de aansluitleiding op uw terrein weghalen. Hiervoor moeten wij soms de bestrating (denk aan klinkers, sierbestrating of tegels) in uw tuin openbreken en terugplaatsen. Dit noemen we straatwerk. De kosten voor het herstellen van uw tuin nemen we voor onze rekening.

En specifiek over de tuin:

Soms is een tuin zo ingericht dat de gasleiding erg lastig bereikbaar is. Wanneer dat het geval is, kunnen wij ons beroepen op het recht dat een gasaansluiting altijd bereikbaar moet zijn en hoeven niet alle herstelkosten te worden vergoed.
1) Staat dit ook in het contract dat je tekent?

2) Hoe zit het met andere schade of schade aan eigendommen van derden?

3) Het gaat niet alleen om aansprakelijkheid voor schade. Het is ook de vraag of je de 'gasblijvers' wil opzadelen met de extra kosten van een voor een verwijderen van aansluitingen. I.p.v. alles aan te pakken bij de volgende keer groot onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
phicoh schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 15:22:
[...]

1) Staat dit ook in het contract dat je tekent?

2) Hoe zit het met andere schade of schade aan eigendommen van derden?

3) Het gaat niet alleen om aansprakelijkheid voor schade. Het is ook de vraag of je de 'gasblijvers' wil opzadelen met de extra kosten van een voor een verwijderen van aansluitingen. I.p.v. alles aan te pakken bij de volgende keer groot onderhoud.
1) Geen idee, maar lijkt me logisch. Zal mijn ouders eens vragen, die hebben het al laten doen.

2) Zoals? De bestrating van de gemeente?

3) Ik snap de redenatie en vind groot onderhoud ook een beter moment, maar onze leiding is minder dan 10 jaar geleden vervangen en ik heb nu al de tweede slimme gasmeter hangen omdat ik naar 3x25A elektra ging (don't ask...). Aangezien Enexis de meter vast niet zo lang gaat laten hangen, gaan ze hem er toch gratis uitslopen. En de vraag is even wat dan het verschil is voor de "gasblijvers". Sowieso heb ik daar niet zo'n moeite mee als ik de reacties van veel "gasblijvers" op de energietransitie hoor.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phicoh
Aziraphale schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 15:28:
1) Geen idee, maar lijkt me logisch. Zal mijn ouders eens vragen, die hebben het al laten doen.

2) Zoals? De bestrating van de gemeente?

3) Ik snap de redenatie en vind groot onderhoud ook een beter moment, maar onze leiding is minder dan 10 jaar geleden vervangen en ik heb nu al de tweede slimme gasmeter hangen omdat ik naar 3x25A elektra ging (don't ask...). Aangezien Enexis de meter vast niet zo lang gaat laten hangen, gaan ze hem er toch gratis uitslopen. En de vraag is even wat dan het verschil is voor de "gasblijvers". Sowieso heb ik daar niet zo'n moeite mee als ik de reacties van veel "gasblijvers" op de energietransitie hoor.
Tot nu toe is er hier geen contract langsgekomen waarbij alle schade de verantwoordelijkheid is van de netbeheerder. Je weet nooit wat er mis gaat. Daarom is het van belang dat je geen contract tekent waarbij de uitvoerende partij de te vergoeden schade beperkt als je zelf geen belang hebt bij dat contract.

Netbeheerders hebben helemaal niet veel zin om voor eigen rekening aansluitingen weg te gaan halen. Dus ja, de kans dat die meter gewoon blijft hangen is best wel groot.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Aziraphale schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 15:12:
.....
Mijn vraag is dan ook of ik hier iets essentieels over het hoofd zie waardoor ik toch beter rustig af kan wachten tot Enexis uit eigen beweging iets aan hun eigendom komt doen.
De kleine lettertjes zijn er wel degelijk. En als er iets anders mis gaat, is de schadevergoeding 0. Zie deze post:

ZuinigeRijder in "Gas de deur uit doen: Gratis!"

Nu zal het in de praktijk niet zo een vaart lopen, maar juridisch sta je niet sterk bij problemen wanneer je opdrachtgever bent.

[ Voor 11% gewijzigd door ZuinigeRijder op 25-01-2023 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
ZuinigeRijder schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 16:16:
[...]

De kleine lettertjes zijn er wel degelijk. En als er iets anders mis gaat, is de schadevergoeding 0. Zie deze post:

ZuinigeRijder in "Gas de deur uit doen: Gratis!"

Nu zal het in de praktijk niet zo een vaart lopen, maar juridisch sta je niet sterk bij problemen wanneer je opdrachtgever bent.
Ok, helder. Maar waar het mij natuurlijk vooral om gaat is dat ze de boel na het graven weer netjes dichtmaken. Het "moszon" boeit me niet zo, maar als ze de bestrating open maken vind ik het toch wel prettig wanneer dat weer netjes dichtgemaakt wordt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
In principe zullen ze de boel weer redelijk netjes proberen dicht te maken. Maar breken er twee tegels, dan breken er twee tegels en vinden ze als je opdracht hebt gegeven doodleuk dat je pech hebt. Risico van een opdracht geven waar graafwerkzaamheden bij horen.

Geef je zelf geen opdracht, dan zal in het voorbeeld van de twee gebroken tegels de opdrachtgever moeten zorgen dat jij twee nieuwe, gelijkende tegels krijgt die er ook weer netjes ingelegd worden. En is je straatje vorig jaar helemaal strak gelegd door een hovenier of stratenmaker, dan zal opdrachtgever ook moeten zorgen dat de tegels niet 'redelijk netjes' maar weer volledig strak gelegd worden.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gakkethijs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-07 13:37

gakkethijs

niks

Ik ga binnenkort ook een dossier aanmaken hier.
Sinds 14-11-2022 geen gas meer gebruikt en sinds 22-12-2022 mijn gascontract bij Eneco stop gezet. Ivm zonnepanelen en btw-teruggave zijn we met de elektriciteit overgestapt naar een andere leverancier op de naam van mijn vrouw.

20-01-2023 een 2e brief van Enexis ontvangen. Brief gaat over het niet hebben van een gascontract. Stappenplan en een verwijzing naar tarieven over af- en aansluiten op de 2e pagina.

We hebben op de eerste brief niet gereageerd en als ik het stroomschema bekijk is reageren op deze brief ook niet nodig. Het enige wat ik niet expliciet heb gedaan is Eneco aangegeven de ATO op te zeggen. Dit lijkt mij geen probleem?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kees-Jan
gakkethijs schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 10:38:
Ik ga binnenkort ook een dossier aanmaken hier.
Sinds 14-11-2022 geen gas meer gebruikt en sinds 22-12-2022 mijn gascontract bij Eneco stop gezet. Ivm zonnepanelen en btw-teruggave zijn we met de elektriciteit overgestapt naar een andere leverancier op de naam van mijn vrouw.

20-01-2023 een 2e brief van Enexis ontvangen. Brief gaat over het niet hebben van een gascontract. Stappenplan en een verwijzing naar tarieven over af- en aansluiten op de 2e pagina.

We hebben op de eerste brief niet gereageerd en als ik het stroomschema bekijk is reageren op deze brief ook niet nodig. Het enige wat ik niet expliciet heb gedaan is Eneco aangegeven de ATO op te zeggen. Dit lijkt mij geen probleem?
Nee, dat is geen probleem, dat wordt namelijk automatisch gedaan na opzegging van je energiecontract (voor gas). Het feit dat je nu die brieven krijgt betekent dus dat de ATO is opgezegd. 8)
Gewoon aardig reageren dat je geen keuze kan maken omdat jouw keuze er niet bij staat. Tenminste, als je geen verwijdering aanvraagt natuurlijk.
Verder gewoon volgens de brieven in de TS blijven reageren totdat de netbeheerder het gaat snappen... O-)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dutch Lion
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09 15:29
Standaard reactie van VandeBron:
Beste -,

Je geeft aan dat je je contract voor gas wilt beëindigen. Goede keuze! Vandebron staat natuurlijk achter het verminderen of uitsluiten van gasverbruik. Toch wil ik je informeren dat we je gascontract pas kunnen stopzetten zodra we bericht hebben gekregen van jouw netbeheerder dat de aansluiting is verwijderd of afgesloten. Als je besluit dit bericht niet af te wachten en je het gascontract eerder wilt beëindigen, wil ik je er op wijzen dat de netbeheerder kan besluiten de netbeheerkosten door te laten lopen tot het moment van afsluiting. Je bent in ieder geval zelf verantwoordelijk voor de aansluiting en Vandebron is niet verantwoordelijk voor mogelijke consequenties vanuit de netbeheerder.

Graag horen we of je met de mogelijke gevolgen van het opzeggen van je gasaansluiting akkoord gaat, dan kunnen we de opzegging voor het gascontract verwerken.

Heb je nog andere vragen? We helpen je uiteraard graag verder. Je kunt dan reageren op dit bericht. Fijne dag!

Met vriendelijke groet,
-
Serviceteam Vandebron
Ik ben van plan als volgt te reageren:
Goedemiddag,
Hartelijk dank voor de ontvangst bevestiging van mijn opzegging. 
Ik wil u er op attenderen dat er twee onjuiste beweringen in uw tekst staan. De eerste "Toch wil ik je informeren dat we je gascontract pas kunnen stopzetten zodra we bericht hebben gekregen van jouw netbeheerder dat de aansluiting is verwijderd of afgesloten." De tweede "dat de netbeheerder kan besluiten de netbeheerkosten door te laten lopen tot het moment van afsluiting". Beide beweringen zijn niet conform uw eigen voorwaarden. Er zijn namelijk geen condities verbonden aan mijn recht tot het opzeggen van het contract. Alle gevolg schade van het niet conform de voorwaarden verwerken van mijn opzegging is voor uw rekening.
Met vriendelijke groet,
Nog aanvullingen?

"it's better to live one day as a lion, than a hundred years as a lamb."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erwin_83
Dutch Lion schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 14:25:
[...]

Standaard reactie van VandeBron:

[...]

Ik ben van plan als volgt te reageren:

[...]

Nog aanvullingen?
Ik zou wel duidelijk vermelden dat je gelijk wil opzeggen, eventueel met opzegtermijn uit je contract.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:10

backupdevice

No Risk , Full Push

Ik ga ook begin Maart mijn gascontract beeindigen. Net een met Engie gesproken en zij vertelde mij hetzelfde. Gas contract kan pas opgezegd worden als ik gesproken heb met Enexis, of een verzoek indien bij mijnaansluiting.nl

Als ik alles goed heb doorgelezen heb ik dus de keus om of het gevecht aan te gaan , of via mijnaansluiting.nl een verzoek te doen en de gemeenschap laten betalen?

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-09 19:47
op 10-01-23 mijn gascontract opgezegd bij United consumers.

op 11-01-23 al reactie:
Hartelijk dank voor uw bericht.

Graag vernemen wij van u of de netbeheerder de gas aansluiting uit uw woning heeft gehaald. Wanneer de netbeheerder de gasaansluiting eruit heeft gehaald kunnen wij het gascontract voor u opzeggen. Wanneer u nog een gasaansluiting heeft is het helaas niet mogelijk om het gascontract op te zeggen.
mijn reactie:
Hallo xxxx,

Dank voor de bevestiging dat jullie mijn (rechtsgeldige) opzegging hebben ontvangen. Conform jullie eigen voorwaarden.
Ik ga er vanuit dat deze, met inachtneming van de gestelde opzegtermijn, wordt uitgevoerd.
Mocht dit niet tijdig gebeuren, dan zullen eventuele kosten die hier het gevolg van zijn voor rekening komen voor United consumers, denk hierbij aan (maar niet uitsluitend) vastrecht kosten, juridische kosten, incasso kosten, etc.

Dat de meter er nog zit is geheel mijn eigen risico en zal ik tzt zelf met mijn netwerkbeheerder (liander) afhandelen.
Sindsdien geen reactie meer.
Wordt vervolgd.

Update: 13-02-2023
Bij United Consumers hebben ze blijkbaar een en ander geleerd:
Beste XXX,

Hartelijk dank voor uw reactie.

Op uw verzoek zullen wij uw gascontract gaan beeindigen per 14-2-2023. U zult over het gas nog een eindnota gaan ontvangen per e-mail.

Mijn UnitedConsumers

In Mijn UnitedConsumers heeft u inzicht in uw producten, kunt u eenvoudig wijzigingen doorgeven en profiteert u van extra voordelen.

Heeft u nog vragen? Neem gerust contact met ons op. Wij helpen u graag

Met vriendelijke groet,
Service Team Energie

[ Voor 20% gewijzigd door Motorfret op 13-02-2023 14:39 ]

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kees-Jan
backupdevice schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 10:20:
Ik ga ook begin Maart mijn gascontract beeindigen. Net een met Engie gesproken en zij vertelde mij hetzelfde. Gas contract kan pas opgezegd worden als ik gesproken heb met Enexis, of een verzoek indien bij mijnaansluiting.nl

Als ik alles goed heb doorgelezen heb ik dus de keus om of het gevecht aan te gaan , of via mijnaansluiting.nl een verzoek te doen en de gemeenschap laten betalen?
Wat Engie zegt is BS. Wijs ze vooral op artikel 19 van hun eigen Algemene Voorwaarden.
Er staan geen aanvullende voorwaarden in zoals eerst de verwijdering van de gasaansluiting.

dus gewoon doorzetten:
Engie bedanken voor de bevestiging dat ze jouw opzegging hebben ontvangen en dat je van Engie verwacht dat ze deze opzegging verwerken. Aangeven dat ná de opzegtermijn geen contract meer hebt en dat je geen kosten meer betaald aan dat contract. En dat alle verdere kosten die ontstaan aan de niet tijdige verwerking van de opzegging volgens de voorwaarden verhaald gaan worden op Engie.
En laat ze vooral de juridische afdeling inschakelen zodat de BS beëindigd wordt. :+

Artikel 19 – Ontbinding en beëindiging
19.1 Elk der Partijen heeft in de hieronder omschreven gevallen en voor zover hieronder toegekend
het recht de overeenkomst zonder nadere ingebrekestelling en rechterlijke tussenkomst, geheel
of gedeeltelijk, met onmiddellijke ingang middels een schriftelijk schrijven te ontbinden:
a) wanneer door de wederpartij surseance van betaling is aangevraagd respectievelijk
verkregen dan wel de wederpartij in staat van faillissement is verklaard;
b) wanneer de onderneming van wederpartij vrijwillig of onvrijwillig wordt geliquideerd;
c) wanneer op een aanmerkelijk deel van het vermogen van de andere partij beslag wordt
gelegd;
19.2 ENGIE heeft het conform artikel 19.1 genoemde recht tot ontbinding wanneer de onderneming
van de Klant fuseert of wordt overgenomen.
19.3 Aan elk der Partijen komt de bevoegdheid tot ontbinding van de Overeenkomst, met uitzondering
van hetgeen in het vorige lid, bepaald, slechts toe, indien de andere Partij na een deugdelijke en
zo gedetailleerd mogelijke schriftelijke ingebrekestelling toerekenbaar tekortschiet in de nakoming
van wezenlijke verplichtingen ingevolge de Overeenkomst en mits die tekortkoming de ontbinding
rechtvaardigt.
19.4 Indien de Overeenkomst wordt ontbonden zijn de vorderingen van ENGIE op de Klant
onmiddellijk opeisbaar. Indien ENGIE de nakoming van de verplichtingen opschort, behoudt zij
haar aanspraken uit de wet en Overeenkomst.
19.5 ENGIE behoudt steeds het recht schadevergoeding te vorderen voor reeds geleden en nog te
lijden schade.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@Kees-Jan Verkeerde artikel, hier niet van toepassing... ... ... ...

edit: zie artikel 21.2 en 21.4, en wat de netbeheerder moet volgens artikel 22 hebben zij niets mee te maken.
Als ze zeggen van wel gaat de regel in dat de voor de consument meest gunstige interpretatie geldt...
@backupdevice

p.s. ik krijg die voorwaarden niet direct gekopieerd.

[ Voor 68% gewijzigd door onetime op 27-01-2023 19:51 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gautama
Is er een topic waarin men ervaringen deelt van het verwijderen van de gasaansluiting? Ik zoek me lens in dit topic en ook op Google, maar bijna alle reacties gaan alleen over het weigeren van de verwijdering van de gasaansluiting. Het lijkt voor mij zo alsof er maar heel weinig mensen kiezen voor de kosteloze verwijdering :| of wellicht verloopt dit bijna altijd vlekkeloos en is er geen reden tot beklaag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@Gautama We zien hier graag dat je de beslissing over laat aan de netbeheerder, mede omdat je anders de onnodig hoge kosten van, in dat geval individule, verwijdering, bij de gasblijvers in de schoenen schuift. Ook ben je bij aanvragen / opdracht geven aansprakelijk voor eventuele schade.
Als de netbeheerder het zelf moet betalen worden ze hopelijk eens verstandig en gaan pas verwijderen als er meerdere weg kunnen of er een andere reden is. Efficiënter. Ook zijn ze dan zelf aansprakelijk voor schade.
Verder staan er hier wel een aantal verwijderingen beschreven, soms op verzoek, soms op initiatief van de netbeheerder. Gaat meestal goed, niet altijd.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:10

backupdevice

No Risk , Full Push

Kees-Jan schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 10:35:
[...]

Wat Engie zegt is BS. Wijs ze vooral op artikel 19 van hun eigen Algemene Voorwaarden.
Er staan geen aanvullende voorwaarden in zoals eerst de verwijdering van de gasaansluiting.

dus gewoon doorzetten:
Engie bedanken voor de bevestiging dat ze jouw opzegging hebben ontvangen en dat je van Engie verwacht dat ze deze opzegging verwerken. Aangeven dat ná de opzegtermijn geen contract meer hebt en dat je geen kosten meer betaald aan dat contract. En dat alle verdere kosten die ontstaan aan de niet tijdige verwerking van de opzegging volgens de voorwaarden verhaald gaan worden op Engie.
En laat ze vooral de juridische afdeling inschakelen zodat de BS beëindigd wordt. :+

Artikel 19 – Ontbinding en beëindiging
19.1 Elk der Partijen heeft in de hieronder omschreven gevallen en voor zover hieronder toegekend
het recht de overeenkomst zonder nadere ingebrekestelling en rechterlijke tussenkomst, geheel
of gedeeltelijk, met onmiddellijke ingang middels een schriftelijk schrijven te ontbinden:
a) wanneer door de wederpartij surseance van betaling is aangevraagd respectievelijk
verkregen dan wel de wederpartij in staat van faillissement is verklaard;
b) wanneer de onderneming van wederpartij vrijwillig of onvrijwillig wordt geliquideerd;
c) wanneer op een aanmerkelijk deel van het vermogen van de andere partij beslag wordt
gelegd;
19.2 ENGIE heeft het conform artikel 19.1 genoemde recht tot ontbinding wanneer de onderneming
van de Klant fuseert of wordt overgenomen.
19.3 Aan elk der Partijen komt de bevoegdheid tot ontbinding van de Overeenkomst, met uitzondering
van hetgeen in het vorige lid, bepaald, slechts toe, indien de andere Partij na een deugdelijke en
zo gedetailleerd mogelijke schriftelijke ingebrekestelling toerekenbaar tekortschiet in de nakoming
van wezenlijke verplichtingen ingevolge de Overeenkomst en mits die tekortkoming de ontbinding
rechtvaardigt.
19.4 Indien de Overeenkomst wordt ontbonden zijn de vorderingen van ENGIE op de Klant
onmiddellijk opeisbaar. Indien ENGIE de nakoming van de verplichtingen opschort, behoudt zij
haar aanspraken uit de wet en Overeenkomst.
19.5 ENGIE behoudt steeds het recht schadevergoeding te vorderen voor reeds geleden en nog te
lijden schade.
Ok dus schriftelijk opzeggen , of kan telefonisch ook en vragen om een bevestiging>

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-09 19:47
@backupdevice Altijd schriftelijk doen, heb je geen (eventueel) gezeur achteraf en meteen je bewijs.

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 15:53
Aziraphale schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 16:57:
[...]

Ok, helder. Maar waar het mij natuurlijk vooral om gaat is dat ze de boel na het graven weer netjes dichtmaken. Het "moszon" boeit me niet zo, maar als ze de bestrating open maken vind ik het toch wel prettig wanneer dat weer netjes dichtgemaakt wordt.
Hier (Enexis gebied) kwam de aannemer eerst een schouw doen. Die maakt dan al een inschatting hoeveel werk het is, op basis van de technische tekeningen van de leidingen (die zitten allemaal in de computer) en de situatie ter plaatse.

In de contracten die die aannemers met gemeentes hebben staan afspraken over de afwerking en wie opdraait voor de schade aan gemeente-eigendommen. In Eindhoven bijvoorbeeld moet de aannemer de straat terugbrengen in de staat zoals deze is aangetroffen. Dus kapotte tegels, of verzakkingen achteraf zijn voor rekening van de aannemer. Daarom komen ze niet bij strenge vorst (ze kunnen dan de stoep niet fatsoeneren).

In veel gemeentes is dit niet zo, daar moet de aannemer het volgens de geldende normen afwerken (maar als het dan later verzakt moet de gemeente de stoep opnieuw aanleggen).

Dat graven valt allemaal reuze mee. Ze moeten de hoofdkraan uitgraven, maar die ligt niet op jouw grond (als het goed is). De leiding trekken ze dan met een kabel de grond uit, of ze snijden hem kapot door er een mes doorheen te trekken. Daar hoeft niet voor gegraven te worden (ervan uitgaande dat er geen 50 meter ligt. Ik geloof dat hun trekveer maximaal 15 meter kon hebben.

In mijn geval reden ze met hun graafmachine tegen een lantaarnpaal aan, met als gevolg dat daar een deuk in de deksel zat. Dat hebben ze via de buitenbeter app aan de gemeente doorgegeven en nog dezelfde dag is er een nieuwe deksel op de lantaarnpaal geplaatst.

De mannen die hier bezig waren gaven aan dat ze dit de hele dag doen en dat het zelden nodig is om te graven op prive-grond.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blihi
Gautama schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 12:57:
Is er een topic waarin men ervaringen deelt van het verwijderen van de gasaansluiting? Ik zoek me lens in dit topic en ook op Google, maar bijna alle reacties gaan alleen over het weigeren van de verwijdering van de gasaansluiting. Het lijkt voor mij zo alsof er maar heel weinig mensen kiezen voor de kosteloze verwijdering :| of wellicht verloopt dit bijna altijd vlekkeloos en is er geen reden tot beklaag.
Zie: Blihi in "Gas de deur uit doen: Gratis!"

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cold_as_ijs
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18:03
@Blihi Mocht de gasmeter langer zijn dan 15 meter dan graven ze vaak extra gaten en trekken ze het geheel in delen eruit.
Dat gebeurd ook als de leiding in de klei ligt, want die krijgen ze er niet per 15 m uitgetrokken. Aantekening daarbij is wel dat er genoeg voorbeelden hier voor bij zijn gekomen waar de aannemer er geen zin in had en de gasloze ermee akkoord ging om de boel te laten liggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees-Jan
cold_as_ijs schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 15:32:
@Blihi Mocht de gasmeter langer zijn dan 15 meter dan graven ze vaak extra gaten en trekken ze het geheel in delen eruit.
Dat gebeurd ook als de leiding in de klei ligt, want die krijgen ze er niet per 15 m uitgetrokken. Aantekening daarbij is wel dat er genoeg voorbeelden hier voor bij zijn gekomen waar de aannemer er geen zin in had en de gasloze ermee akkoord ging om de boel te laten liggen
Ik denk dat je niet "Mocht de gasmeter langer zijn dan 15 meter" bedoelt, maar
"Mocht de gasleiding langer zijn dan 15 meter" :P :*)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
cold_as_ijs schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 15:32:
Dat kan, maar dan moeten ze op 2 plaatsen graven: bij de hoofdaansluiting en daar waar de leiding het perceel op gaat. Op gemeentegrond mogen ze hem niet laten liggen. Formeel is dat een milieudelict.

Ze hadden hier een nieuw stuk gereedschap bij zich, speciaal voor de situatie dat trekken niet lukt. Daarmee snijden ze de leiding in repen (en dat lukt ook in de klei wel) en dan trekken ze de repen er uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rob roelofs 1
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16-09 21:21

Rob roelofs 1

Daikin Ururu sarara

16 februari komt mijn wpb. 1 maart ga ik mijn gaslevering bij Budget Energie opzeggen. Daarbij machtig ik heb gelijk om ook de AOT overeenkomst met Enexis te ontbinden. Dat lijkt mij een eerste actie volgens mij toch?

9240 Wp icm Enphase 2023- Daikin Ururu Sarara 3,5Kw 2015-Daikin Perfera 2,5Kw 2021-Auer Edel Air 270ltr 2023-gasloos per 17-02-2023-Daikin Perfera 4,2Kw 2024, Daikin Perfera 2,5Kw Vloermodel 2025

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kees-Jan
Rob roelofs 1 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 18:59:
16 februari komt mijn wpb. 1 maart ga ik mijn gaslevering bij Budget Energie opzeggen. Daarbij machtig ik heb gelijk om ook de AOT overeenkomst met Enexis te ontbinden. Dat lijkt mij een eerste actie volgens mij toch?
Je hoeft alléén je contract met de energieleverancier op te zeggen. Als dat bevestigd is, wordt automagisch de ATO opgezegd. Dat hoef je niet expliciet te benoemen (maakt alleen slapende honden wakker ;))

Als Budget Energie aankomt met "je moet eerst de aansluiting laten verwijderen", dan bedank je ze voor de bevestiging van ontvangst van jouw rechtmatige opzegging. Je geeft verder aan dat je verwacht dat ze die opzegging verwerken met inachtname van de opzegtermijn. En dat je ná de opzegtermijn geen kosten voor het ontbonden gascontract verwacht en zéker niet gaat betalen daarvoor. Aangeven dat álle kosten die jij verder maakt op Budget Energie verhaalt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mydogisgone
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:55

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Ik heb vorig jaar in november de mijn gascontract opgezegt bij Vattenfall. En heb op 8 januari 2023 de 1e brief van enexis ontvangen. De 2e heb ik vandaag ontvangen en daar staat een stukje tekst in waarin het volgende wordt vermeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5palbcdVXUQGohXW9Q0jwWdrGho=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WYllYQt3PPsbJ6Lm9VmUBc02.jpg?f=fotoalbum_large

is het nu het moment dat ik enexis mail en wijs op deze passage in het stroomschema?
Mail netbeheerder dat je mét je leveringscontract ook de ATO hebt opgezegd conform art. 3.6 AV; en dat ze op afspraak welkom zijn voor afsluiting, maar dat je geen rekening accepteert, omdat je geen opdracht geeft tot iets.
Gebruik Voorbeeldbrief 1.b

[ Voor 66% gewijzigd door mydogisgone op 01-02-2023 13:31 ]

Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kees-Jan
mydogisgone schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 13:26:
Ik heb vorig jaar in november de mijn gascontract opgezegt bij Vattenfall. En heb op 8 januari 2023 de 1e brief van enexis ontvangen. De 2e heb ik vandaag ontvangen en daar staat een stukje tekst in waarin het volgende wordt vermeld:

[Afbeelding]

is het nu het moment dat ik enexis mail en wijs op deze passage in het stroomschema?

[...]
Ja, dat is de juiste volgende stap.

brief 1b terugsturen/mailen. :Y

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
Eindelijk ook mijn aansluiting opgezegd (keuken project gaat eindelijk vooruit dus we gaan elektrisch koken voor nu even tijdelijk inductie plaatje van de ikea dan de keuken leeg halen en klaar. Maar de gas kraan kan dicht.

Gebeld naar greenchoice eerst tegenwerking dat het alleen kan als de leiding / meter weggehaald wordt daarna aangeven dat dat niet correct was en dat we prima kunnen opzeggen zonder dat liander iets moet doen. Na wat aandringen doorverbonden met een iemand die heel goed wist hoe het wel werkte dus redelijk makkelijk opgezegd. :) kraan dicht en binnen kort even de stand doorgeven. En daarna gelijk afdoppen na de meter dan doet de leiding ook niets meer. En daarna gelijk overgestapt naar budget energie voor goedkope stroom alleen moest ik bellen met ze omdat het weer niet standaard is. Dus over een maand goedkopere stroom en geen gas meer :) Greenchoice wilde over een maand of 2 wel een paar cent gaan zakken maar 70 cent is gewoon veel te veel.

Nu wachten op liander wat die gaat doen.... fijn dat de rechtszaken geweest zijn ^_^ was een goede investering van 75 euro :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lbreman
  • Registratie: November 2018
  • Niet online
Gautama schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 12:57:
Ik heb de kosteloze verwijdering route gekozen en dat is prima verlopen (zij het wat langzaam maar de netbeheerders zijn nou eenmaal druk op het moment), ervaring eerder gepost in dit topic.

www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MeZZiN
Net even verder gelezen maar voor ons is het terugtrekken ook een ding het is bijna 15 meter in klei grond dus dat zal een feest worden voor ze. Dus voor nu kraan dicht en klaar (nog even afdoppen) dan is het klaar voor mij. Ik heb ook geen haast verder dus alles kan in de toekomst ergens gaan gebeuren wanneer lianders het goedkoop / tegelijk kan doen. Maar ik wil nu stoppen met betalen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:16
Verloop tot gisteren: Plenkske in "Gas de deur uit doen: Gratis!"

Gisteren is Enexis onaangekondigd langs geweest. We waren niet thuis. Een ander soort brief in de bus dan wat we eerder hebben gehad. Ze willen vooral graag dat je belt om een afspraak te maken. En dreigen dat ze anders vanuit buiten de afsluiting doen, en dat dit dan meer kost.

Dat is toch ook van de zotte he. Zouden ze op eigen initiatief gaan graven in de straat, gaan ze hun eigen leiding afsluiten van ons huis, en dan zouden ze ons een rekening gaan sturen.

Ik heb gisteren geprobeerd per mail te reageren op de ontvangen brief, maar kreeg een auto reply dat hun mailverkeer in storing zit. Staat ook hier: https://www.enexis.nl/service-en-contact

Nou jammer dan. Ik probeer het later nog wel eens.
Ze mogen van mij doen wat ze willen aan hun leiding/gasmeter, maar elke rekening betwist ik uiteraard.

[ Voor 5% gewijzigd door Plenkske op 02-02-2023 11:54 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!
@Plenkske helemaal correct.

Gewoon van de week nog een keer mailen dat ze op hun initiatief welkom zijn om werkzaamheden aan hun eigendommen te verrichten. Maar dat jij geen initiatief gaat nemen voor een afspraak en ook geen rekening aanvaardt.
En dat ze over voldoende gegevens van je beschikken om het initiatief te nemen voor het maken van een afspraak, indien er voor de door Enexis gewenste werkzaamheden toegang tot je perceel nodig is.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

MeZZiN schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 10:48:
Net even verder gelezen maar voor ons is het terugtrekken ook een ding het is bijna 15 meter in klei grond dus dat zal een feest worden voor ze. Dus voor nu kraan dicht en klaar (nog even afdoppen) dan is het klaar voor mij. Ik heb ook geen haast verder dus alles kan in de toekomst ergens gaan gebeuren wanneer lianders het goedkoop / tegelijk kan doen. Maar ik wil nu stoppen met betalen.
Dat kan heel erg meevallen kan ik je vertellen. Heijmans Civiel kwam in opdracht van Enexis onze gasleiding verwijderen. Met een graafmachine is er een gat gegraven aan de straatkant, binnen is de gasleiding simpelweg doorgezaagd in de meterkast. De graafmachine is vervolgens vastgemaakt aan de pijp en binnen enkele tellen werd die pijp zo onder de hele voortuin uitgetrokken. Inclusief het bochtje binnen waar die buis in de beton ingegoten was. Het was *plop*... weg, ik was verbaasd hoe gemakkelijk dat ging.

Wat ik wel enigszins opmerkelijk vond was dat Heijmans namens Enexis en Brabant Water tegelijk werkzaamheden hebben uitgevoerd. De rekening van Enexis was belast met 21% BTW en de rekening van Brabant Water met 9% BTW. Zal wel iets te maken hebben met water als eerste levensbehoefte, maar dat lijkt me met stroom toch ook wel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MeZZiN
Je wil niet weten hoeveel issues dat kan opleveren met straat werk enzo. We zitten hier nog steeds met de issues van dat het straat werk verkeerd zit vanwege de glasvezel.

Maar voor mij is er geen haast dus prima zo :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Maar dat het straatwerk niet goed zit is tussen gemeente en aannemer. Daar heb jij niets mee te maken. Gewoon een melding maken via de buitenbeter app. Of ben ik nu gek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cold_as_ijs
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18:03
@Blihi formeel heb je gelijk, maar als de gemeente er ook niet hard aan trekt zit @MeZZiN er ook gewoon met de overlast

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MeZZiN
Blihi schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 19:27:
Maar dat het straatwerk niet goed zit is tussen gemeente en aannemer. Daar heb jij niets mee te maken. Gewoon een melding maken via de buitenbeter app. Of ben ik nu gek?
Helaas wel als je je eigen straat werk is dan kan je lang wachten / hoop gedoe om het weer netjes te krijgen.

Ons straatwerk was super strak en keurig. Nu is het het hobbelig en niet aansluitend. Dus ja het zou simpel moeten zijn helaas is als het mis gaat meestal niet simpel.

Dus voor ons is laten zitten gewoon het makkelijkste en beste. De meter weg is altijd fijn maar kan prima het laten omdat het nu op een plek zit die we toch niet anders gaan gebruiken.

[ Voor 14% gewijzigd door MeZZiN op 03-02-2023 10:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Kees-Jan schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 13:32:
[...]

Ja, dat is de juiste volgende stap.

brief 1b terugsturen/mailen. :Y
Ze hebben een storing met hun mail systeem en kreeg de volgende mail terug.
DIT IS EEN AUTOMATISCH BERICHT, ANTWOORDEN OP DEZE E-MAIL WORDEN NIET GELEZEN.
Momenteel ervaren wij een verstoring van onze aanvraagsystemen. Hierdoor kunnen wij uw e-mail helaas niet in ontvangst nemen en wordt deze niet bewaard. Wij verzoeken u om het op een later moment opnieuw te proberen of neem telefonisch contact op met ons via het telefoonnummer 088 857 70 00. Zie onze website www.enexis.nl voor meer informatie. Onze excuses voor dit ongemak.
Waar kan ik mijn brief nog meer naar toesturen? Zie meerder adressen en wil het liefst gelijk even de juiste te pakken hebben. ;) of kan ik het adres gebruiken wat op de brief staat?

Magistratenlaan 116
5223 MB 's-Hertogenbosch

inmiddels gebeld met enexis en ze hebben een antwoordnummer:

Antwoordnummer 1062
5200VB Den Bosch

Alleen zei die vrouw dat ik er ook bij moest zetten, voor welke afdeling deze brief zou moeten zijn.
Ze kon mij alleen niet zeggen welke dat zou moeten zijn. Jullie enig idee?

[ Voor 17% gewijzigd door mydogisgone op 06-02-2023 14:20 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nico M
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 17-04-2024
Ik heb woensdag een afspraak met de wethouder die twee keer per maand met stedin in een regionaal overleg zit. Ik wil hem deze problematiek voorleggen want hij heeft hier nog niets van gehoord. Ik heb als verzoek:
Stop met dreigbrieven gebaseerd op onwaarheden aan goedwillende gasverlaters.
Ga leidingen verwijderen bij groot onderhoud anders geen graafvergunning van gemeente. Werkzaamheden op grondgebied van inwoner zijn de verantwoordelijkheid van de netbeheerder en terrein dient in oude staat te worden teruggebracht, anders geen vergunning.
Verplicht bij contact met inwoners dat er een mailadres wordt geleverd.

Ik heb niet heel veel tijd met hem dus moet kort en krachtig blijven, maar als iemand nog iets belangrijks weet dat ik vergeet hoor ik dat graag.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kees-Jan
mydogisgone schreef op maandag 6 februari 2023 @ 14:09:
[...]

Ze hebben een storing met hun mail systeem en kreeg de volgende mail terug.

[...]

Waar kan ik mijn brief nog meer naar toesturen? Zie meerder adressen en wil het liefst gelijk even de juiste te pakken hebben. ;) of kan ik het adres gebruiken wat op de brief staat?

Magistratenlaan 116
5223 MB 's-Hertogenbosch

inmiddels gebeld met enexis en ze hebben een antwoordnummer:

Antwoordnummer 1062
5200VB Den Bosch

Alleen zei die vrouw dat ik er ook bij moest zetten, voor welke afdeling deze brief zou moeten zijn.
Ze kon mij alleen niet zeggen welke dat zou moeten zijn. Jullie enig idee?
Als ze een storing hebben met hun mailsysteem is het wel héél raar dat ze toch een mail kunnen sturen dat er een storing is... :+ O-) :X

Ik zou alsnog terug mailen:

Bedankt voor de bevestiging van ontvangst van mijn mail.
Mochten er nog vragen zijn dat hoor ik dat graag... _O-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Kees-Jan schreef op maandag 6 februari 2023 @ 15:32:
[...]
Als ze een storing hebben met hun mailsysteem is het wel héél raar dat ze toch een mail kunnen sturen dat er een storing is... :+ O-) :X

Ik zou alsnog terug mailen:

Bedankt voor de bevestiging van ontvangst van mijn mail.
Mochten er nog vragen zijn dat hoor ik dat graag... _O-
Haha dat zou ook kunnen idd. :P

Ik stuur alsnog iig een aangetekende brief naar het antwoordnummer :) Just 2 be sure. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Nou lekker dan. Kan geen aangetekende brief versturen naar dat antwoordnummer. Dus ik heb weer gebeld met enexis en ik kreeg een dame aan de telefoon die mij vroeg waarvoor ik dat antwoordnummer nodig had. Verteld dat het ging om een reactie op de laatste brief van Enexis en ze begon gelijk tegen mij dat ik dit gratis kan regelen via mijnaansluiitingen.nl. En dat dit 100% werd vergoed en dat ik dat online kon lezen op enexis.nl en dat ik na de aanvraag het nummer moest doorgeven, zodat ik van de lijst afgehaald wordt. Nu was ik door enthousiasme zo overrompeld dat ik het juiste adres nog niet heb.

Maar goed al met al ben ik nog steeds op zoek naar een juist adres wat ik kan gebruiken om de brief heen te sturen. Iemand nog tips hier?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ricky1
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 18:05
mydogisgone schreef op maandag 6 februari 2023 @ 17:16:
...
Maar goed al met al ben ik nog steeds op zoek naar een juist adres wat ik kan gebruiken om de brief heen te sturen. Iemand nog tips hier?
Via het klachtenformulier is wellicht een optie.
Je kan daar ook bijlagen toevoegen: https://www.enexis.nl/service-en-contact/klacht-indienen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• insomniac
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:12
volgens de kvk is het adres vande hoofdvestiging van Enexis Netbeheer:
Magistratenlaan 116
5223MB
's-Hertogenbosch

::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Nico M schreef op maandag 6 februari 2023 @ 14:35:
Ik heb woensdag een afspraak met de wethouder die twee keer per maand met stedin in een regionaal overleg zit. Ik wil hem deze problematiek voorleggen want hij heeft hier nog niets van gehoord. Ik heb als verzoek:
Ga leidingen verwijderen bij groot onderhoud anders geen graafvergunning van gemeente. Werkzaamheden op grondgebied van inwoner zijn de verantwoordelijkheid van de netbeheerder en terrein dient in oude staat te worden teruggebracht, anders geen vergunning.

Ik heb niet heel veel tijd met hem dus moet kort en krachtig blijven, maar als iemand nog iets belangrijks weet dat ik vergeet hoor ik dat graag.
Nog bij vermelden dat dat veel goedkoper is dan individueel? En om wordt geslagen over de gasblijvers, en/of afgaat van het dividend?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rommelzolder
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 15:38
Nico M schreef op maandag 6 februari 2023 @ 14:35:

Misschien nog toevoegen de suggestie, dat de netbeheerders ervoor gaan zorgen dat de energieleveranciers stoppen met de onjuiste info, dat eerst de gasaansluiting moet zijn verwijderd voordat een gasleveringscontract zou kunnen worden opgezegd. Dat jaagt kleinverbruikers, dus de inwoners waarvoor de wethouder zijn best doet, onnodig op kosten en frustreert de energietransitie.

Sinds 2006 een warmtepomp met gesloten bodemsysteem, sinds midden 2019 6,6 kW panelen ZO, 3,2 kW panelen Z

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nico M
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 17-04-2024
@Rommelzolder @onetime ,
Dank jullie, Ik neem de suggesties mee. Ik hoop dat de beste man hiervoor zijn nek wil uitsteken.
Ik zal laten weten wat zijn reactie was

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:16
Rommelzolder schreef op maandag 6 februari 2023 @ 21:41:
[...]

Misschien nog toevoegen de suggestie, dat de netbeheerders ervoor gaan zorgen dat de energieleveranciers stoppen met de onjuiste info, dat eerst de gasaansluiting moet zijn verwijderd voordat een gasleveringscontract zou kunnen worden opgezegd. Dat jaagt kleinverbruikers, dus de inwoners waarvoor de wethouder zijn best doet, onnodig op kosten en frustreert de energietransitie.
De netbeheerders en de energieleveranciers moet duidelijk gemaakt worden dat ze moeten stoppen met onjuiste info verspreiden. Dit moet denk ik van de overheid komen. Netbeheerders vinden de huidige gang blijkbaar prima, want ze blijven ermee doorgaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeZZiN
Ja precies greenchoice gaf eerst ook aan dat het alleen kan als alles verwijderd was. En alleen omdat ik aangaf dat dat totaal niet nodig was en dat daar een paar rechtszaken waren geweest dat het niet nodig kreeg iemand die het wel goed wist.

Er is nog een hoop onduidelijk.

Trouwens heb even zitten terug lezen een beetje (en ben zelf een beetje uit geweest) maar je kan dus nu wel gratis de aansluiting laten weghalen op verzoek? (heb liever helemaal niet maar dat is een ander punt)

[ Voor 5% gewijzigd door MeZZiN op 07-02-2023 11:42 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Smithkj
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-04 13:45
Dank voor dit topic. wij hebben sinds vorige week een warmtepomp en zijn dus nu 'gasloos' (gaf een mooie 'flatliner' op de home energy P1 meter wat betreft gas).

zojuist via Innova in 3 seconden het gas opgezegd (één bolletje aanvinken en dat is het). Nu is natuurlijk wel de vraag of we nog andere kosten of gedoe krijgen. maar volgens mij luidt het devies: geen slapende honden wakker maken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kees-Jan
Smithkj schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 14:53:
Dank voor dit topic. wij hebben sinds vorige week een warmtepomp en zijn dus nu 'gasloos' (gaf een mooie 'flatliner' op de home energy P1 meter wat betreft gas).

zojuist via Innova in 3 seconden het gas opgezegd (één bolletje aanvinken en dat is het). Nu is natuurlijk wel de vraag of we nog andere kosten of gedoe krijgen. maar volgens mij luidt het devies: geen slapende honden wakker maken.
Kosten niet, gedoe wél. Met de netbeheerder. Die ziet geen contract op jouw aansluiting en gaat dus brieven sturen met 3 keuzes die je (waarschijnlijk) niet wil, tenminste als je niet actief die gasmeter verwijderd wil hebben, maar dat is waarschijnlijk ook niet het geval omdat je je hier in dit topic meldt...
Dus, gewoon reageren met de brief 1b uit de TS naar de netbeheerder.

hulp nodig? gewoon vragen in dit topic 😉 O-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Smithkj
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-04 13:45
Thanks! Ik heb de beslisboom al bestudeerd 😆

[ Voor 158% gewijzigd door Smithkj op 20-02-2023 15:40 ]

Pagina: 1 ... 55 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.