Na bijna 5 jaar gasloos (met een zegel om de hoofdkraan), viel er vrijdag een brief in huis van de netbeheerder.
Of ik opdracht wilde geven tot:
1. Heraansluiten of:
2. Complete verwijdering van alles wat met gas te maken had: gasmeter, hoofdkraan en leiding in "meterkast" en tuin. Uiteraard na afkoppeling van het hoofdnet.
Met als motivatie:
In een huis zonder gasgebruikers verwacht je geen gasleidingen in muren en tuin.
Dit kan voor onduidelijke en onveilige situaties zorgen.
Ongebruikte leidingen mogen vanuit milieuwetgeving ook niet blijven liggen.
.
Vanmorgen Netbeheer gebeld met uitleg dat het hun leiding en meter waren en dat ik dus nooit opdracht zou kunnen geven alles te laten verwijderen.
Wat zij met hun spullen willen doen is aan hen.
Ze konden ook een brief sturen met "we hebben geconstateerd dat u al 4 jaar geen gas meer gebruikt, wij willen graag onze spullen bij u komen weghalen.
Gaat u daarmee akkoord of wilt u weer gas gaan gebruiken?"
enzovoorts.
Zou heel wat eerlijker overkomen lijkt mij.
Maar gezien de opmerking waarmee de dame het gesprek wilde afronden, lijkt het er op dat zij voor weghalen van alles alleen betaald krijgen wanneer er een opdracht van de ex klant overlegd kan worden aan de overheid. Anders is het werk wat zij normaal doen en dat valt niet in het bakje "het rijk betaalt" en wat dus voor eigen rekening is.
Ze besloot met "U wilt dus geen opdracht geven, dan is het afgerond, fijne dag verder".
Ik vroeg nog of dan de leiding bleef liggen en daar kwam bevestigend op "ja alles blijf liggen, fijne dag verder".
Aanvulling1.
Toch nog maar even een "bevestigingsmail" gestuurd op 14 feb:
Beste Stedin
10 feb ontving ik van u een brief met het verzoek te kiezen tussen verwijderen of nieuw conract afsluiten.
locatienummer *************
Ik ben al ruim 4 jaar gasloos en heb geen behoefte aan een gascontract.
Het zijn uw leiding en gasmeter.
Wat u daarmee wilt doen is uw zaak.
Ik geef dan ook geen opdracht tot verwijderen.
Mocht u om wat voor reden dan ook mij willen afsluiten van het hoofdnet mag dat, maar ik geef geen opdracht.
Mocht u de gasmeter willen ophalen mag dat. En zal ik die uit mijn meterkast halen en aan u overhandigen.
Niemand komt hier iets demonteren of graven of verwijderen in mijn woning of in mijn tuin.
Ik heb teveel nare ervaringen met erg lomp volk dat altijd schade veroorzaakt.
Uw helpdeskmedewerkster gaf na eenzelfde gesprek aan dat de leiding blijft liggen, wanneer ik geen opdracht geef.
Ik ga ervanuit dat hiermee de zaak is afgerond.
mvg de bewoner van
[Voor 24% gewijzigd door Gele Pellet op 16-02-2023 16:13]