Gas de deur uit doen: Gratis! Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 53 ... 104 Laatste
Acties:
  • 734.555 views

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05-11 08:52
DaLass schreef op woensdag 14 december 2022 @ 09:38:
Mijn huidige leverancier is Energiedirect en die staan er net zo in als de verhalen van Coolblue die ik hierboven heb gelezen van @hansvw: Meter moet weg zijn voor ze het gascontract stoppen.
Wat bij mij hielp is dat ik (via de chat) zei dat ik het al aangevraagd had bij de netbeheerder. Toen ging de medewerker overstag en was het gas contract meteen opgezegt (per datum 1 dag later).

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:09

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

phicoh schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:18:
[...]
Vooral vragen naar het postadres van de juridische afdeling. En zorgen dat de brief daar ook naartoe gaat.
Juridische afdeling in de Cc: (of Bcc: >:) ) van een e-mail opnemen is meestal voldoende.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-11 21:02
Plenkske schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:21:
[...]

Wat bij mij hielp is dat ik (via de chat) zei dat ik het al aangevraagd had bij de netbeheerder. Toen ging de medewerker overstag en was het gas contract meteen opgezegt (per datum 1 dag later).
Was dit ook Energiedirect?

Mijn advertenties op V&A

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05-11 08:52
DaLass schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:46:
[...]

Was dit ook Energiedirect?
Ja

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:04
Zo’n persoon achter de chat is geselecteerd op absoluut nergens ene fuck om geven, anders overleef je servicedesk in B2C niet. Dus die gaan je niet helpen, tenzij jou helpen minder werk is dan jou niet helpen.
DaLass schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:13:
[...]

Inderdaad... :/

[...]

Vooralsnog was de reactie vrij lauw daarop, maarja, dat was via de chat. Maar eens proberen met een brief.

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:33
DaLass schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:13:
[...]

Inderdaad... :/

[...]

Vooralsnog was de reactie vrij lauw daarop, maarja, dat was via de chat. Maar eens proberen met een brief.
Vooral bedanken voor de bevestiging dat ze de opzegging ontvangen hebben. Aangeven dat na 30 dagen opzegtermijn het contract ontbonden is en dat je de (voortvloeiende) kosten voor het niet correct verwerken van de opzegging bij de energieleverancier legt.

Dat kan je doen door de automatische incasso te storneren en alleen de kosten voor elektra over te maken óf door de incasso-machtiging op te heffen, kan je doen in de app of via de website van de bank.

the older I get, the better I was...

@Bram-Bos, is er nog wat gebeurt met ons beroep?
En heb ik de antwoorden op 6 & 7 in onderstaande in het topic gemist?
En de door jou benoemde consequenties voor de nieuwe energie wet, weet je meer?
Bram-Bos schreef op maandag 29 november 2021 @ 21:26:
De reden dat de ACM uitstel had gevraagd op het indienen van een verweerschrift in de beroepszaak van Liander bij het CBB aangaande het geschilbesluit van de ACM, was dat ze de consequenties van een recent vonnis van het Europese Hof van Justitie wilde doordenken. Kennelijk hebben ze dat nu gedaan, want er staat een interessant bericht op de ACM-website:

Uitspraak Europees hof heeft gevolgen voor de energietaken van de ACM

[...]

Voor zover ik dat nu begrijp concludeert de ACM dat ze vergaander bevoegdheden heeft dan eerder aangenomen, om zelfstandig tariefstructuren vast te stellen. En stelt de ACM vast dat de huidige regelingen (ook die rond verwijdering van gasaansluitingen) in ieder geval tot 2026 blijven gelden (wanneer er een nieuw Methodebesluit moet worden genomen). Wat er niet staat, maar wel een consequentie lijkt, is dat de kosten van verwijdering van de gasaansluiting in deze interpretatie dus niet alsnog weer anders in de nieuwe Energiewet kunnen worden geregeld, maar dat de ACM die bevoegdheid toekomt (volgens de ACM na interpretatie van het HvJEU).

EDIT: Henri Bontenbal (CDA, voorheen Stedin) heeft schriftelijke vragen gesteld. Met o.a.:

6. Is het juist om te stellen dat deze uitspraak ook impliceert dat de regering en ook de Tweede Kamer zich niet had mogen bemoeien met het verwerken van de kosten van de verwijdering van een gasaansluiting in de tarieven en ook niet met de volumekortingen die eerder zijn geïntroduceerd voor grote elektriciteitsverbruikers, maar dat dit een taak had moeten zijn voor de ACM?

7. Wat zijn (op korte en langere termijn) de gevolgen van de uitspraak voor de kosten voor het verwijderen van gasaansluitingen in de tarieven? De ACM zal voor 2022 nog geen aanpassingen doorvoeren, maar verwacht u dat daarna wel degelijk aanpassingen zullen volgen? Wordt het ingezette beleid hiermee teruggedraaid?

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-11 21:02
Vanmorgen nog maar eens de chat opgestart, aangezien @Plenkske aangaf dat het hem heel eenvoudig gelukt was. Ik kreeg een andere medewerker. Hieronder mijn chat:
Bezoekersbericht verstuurd op 08:51:
Goedemorgen Medewerker_2. ik wil graag de gaslevering stopzetten, aangezien mijn gasaansluiting is dichtgezet

Operatorbericht verstuurd op 08:52:
Goed dat je hierover contact opneemt! Ik pak meteen je gegevens erbij 😄

Operatorbericht verstuurd op 08:52:
Is de aansluiting al afgesloten?

Bezoekersbericht verstuurd op 08:52:
De aansluiting is dicht en afgedopt. Stedin komt in maart de aansluiting weghalen (iets met drukte..)

Operatorbericht verstuurd op 08:53:
Dan zorg ik dat per 16-12 het gas wordt opgezegd. Een klein momentje!

Operatorbericht verstuurd op 08:55:
Ik heb het gascontract voor u opgezegd. U ontvangt hier binnen 24 uur een bevestiging over op de mail, en binnen 6 weken de eindrekening. Kon ik verder nog iets doen op dit moment 😊
In 4 minuten geregeld. Wat een willekeur is het ook met wie je aan de chat krijgt.

Mijn advertenties op V&A

• s_schimmel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-10 20:50
Voor iedereen die nu vraagt om wat er naar de leverancier en netbeheerder geschreven moet worden staan er voorbeeldbrieven in de start post van dit topic. Er staat ook een stroomschema welke brief je wanneer moet sturen. Het komt soms nogal precies wat je wanneer moet schrijven.
Ga dat ook niet per chat regelen maar stuur een e-mail of vul een contactformulier in. Die medewerkers bij de chat kunnen er helemaal niks mee en gaan ook vooral niks doorsturen naar de juiste afdeling.

Die voorbeeldbrieven hebben mij in ieder geval geholpen om snel bij Oxxio destijds de opzegging geregeld te hebben en na de eerste twee brieven van Enexis is het nu al maanden stil vanaf hun kant. Inmiddels is er een monteur langs geweest voor een verzwaring van de elektra aansluiting en die had niks voor de gas meter mee. Die zit dus nu nog steeds onverzegeld maar dicht in mijn huis.

De precieze brieven die ik heb gestuurd staan in mijn dossier.

• hansvw
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:01
vervolg Coolblue energie....

Hier weer een update van onze serie met Coolblue. (Mijn vrouw begint het al aardig zat te worden......)
""
Beste Hans,

Dank voor je toelichting.

Aangezien onze bedrijfsjurist niet als taak heeft om met klanten te mailen, doe ik dat namens hem.
Ik heb met hem overlegd en hier is het volgende uitgekomen:

Volgens https://www.enexis.nl/algemene-voorwaarden ziet u onder Artikel 15 het volgende staan:
Op grond van artikel 95cb, lid 1 van de Elektriciteitswet 1998 respectievelijk artikel 44b, lid 1 van de Gaswet brengt de leverancier de periodiek aan de netbeheerder voor aansluiting, transport en meetinrichting verschuldigde bedragen bij de contractant in rekening en draagt deze af aan de netbeheerder.

Conclusie: wij dienen jou in ieder geval vaste kosten te innen, om die door te betalen aan de netbeheerder voor het feit dat die gasaansluiting daar nog ligt.

Daarnaast kunt u https://wetten.overheid.nl/BWBR0030164/2022-10-26 bezoeken.
Hierin staat alle informatie verder uitgelegd. Zo ziet u onder artikel 8 staan:
Een netbeheerder of vergunninghouder beëindigt het transport van elektriciteit of gas naar of de levering van elektriciteit of gas aan een kleinverbruiker niet, tenzij:

a.de kleinverbruiker hierom verzoekt;

Conclusie: de aansluiting mag verwijderd worden op verzoek. Dit kan je bij ons aangeven, dan vermelden wij dit bij de netbeheerder. Zij zullen de aansluiting verwijderen en alle kosten vervallen.

Als laatste willen wij graag mededelen dat wij dit niet sturen vanwege onwil. Wij voorkomen juist veel kosten voor je omdat:
als je geen contract zou hebben, krijg je van de netbeheerder of zeer korte termijn een waarschuwing d.m.v. een brief. Als je hier niks mee doet, krijg je een tweede brief met dreiging tot afsluiting.
Mocht je dan nog geen contract hebben voor je gasaansluiting, komen zij hem handmatig en op een willekeurige dag de aansluiting verwijderen. Dit kost enorm veel geld.
De aansluitkosten bij eventuele aansluiting is nog duurder, en kan oplopen tot honderden euro's.

Conlcusie: afsluiten is mogelijk. Overstappen naar een andere leverancier voor gas is ook mogelijk. Het zomaar afbreken van een (deel)contract is niet mogelijk, zonder geldige reden (vanuit de netbeheerder).

Onze eigen voorwaarden benoemt dat wij na verzoek tot opzeggen het contract beëindigen. Echter, zoals hierboven uitgelegd, is dat alleen bij geldige redenen. Wij zijn simpelweg dit verplicht.

Mocht u vragen of klachten hebben over de bovenstaande werkwijze, kunt u uiteraard terecht bij het ACM. Ook kunt u uiteraard Enexis contacten hierover.
Doe dat vooral, dan weet u dat dit niet uit onwil van onze kant is. Wij helpen uiteraard graag als je de aansluiting wilt verwijderen o.i.d.

Heeft u verdere vragen over het contract, laat het dan vooral weten.

Met vriendelijke groet,

Tom
Klantenservice medewerker

""

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-11 13:12
hansvw schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 10:47:

Hier weer een update van onze serie met Coolblue. (Mijn vrouw begint het al aardig zat te worden......)
In ieder geval een klacht indienen bij de ACM. Weigering om een contract te beeindiging is volstrekt niet okay.

Het best is om te zorgen dat er alleen gas achterblijft bij coolblue, dan kan je alle incasso's na afloop van de opzegtermijn storneren.

Als je teveel voorschot betaald hebt, dan een gang naar de geschillencommissie nodig, maar het is handiger om op 0 uit te komen.

• cold_as_ijs
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10:24
Verwijs diezelfde jurist eens even naar artikel 3.6 van diezelde voorwaarden:
3.6 Elk der partijen is gerechtigd de aansluit-
en transportovereenkomst schriftelijk met
inachtneming van een opzegtermijn op
te zeggen. Uiterlijk tien werkdagen voordat
de aansluit- en transportovereenkomst
beëindigd dient te worden, dient de
contractant zijn leverancier op de met de
leverancier overeengekomen wijze van de
gewenste beëindiging van de aansluit- en
transportovereenkomst op de hoogte te
stellen en, voor zover dit nog niet gebeurd is,
zijn leverancier te machtigen de aansluit- en
transportovereenkomst voor hem op te zeggen
verder kun je diezelfde man er nog op wijzen dat hij een heel belangrijk deel mist van artikel 15.1
15.1 Op grond van artikel 95cb, lid 1 van de
Elektriciteitswet 1998 respectievelijk
artikel 44b, lid 1 van de Gaswet brengt de
leverancier de periodiek aan de
netbeheerder voor aansluiting, transport en
meetinrichting verschuldigde bedragen bij de
contractant in rekening en draagt deze af
aan de netbeheerder. De voorwaarden
betreffende de betaling aan de leverancier
worden door de overeenkomst tussen de
leverancier en de contractant bepaald.
Oftewel je gascontract bepaald dat jij moet betalen volgens de voorwaarde van dat contract. En laat daar nou net een opzegtermijn in staan. Er staat verder geen bepaling in dat je alleen mag opzeggen als je overstapt oid. Dus reden van opzegging is verder irrelevant.

zoals @phicoh ook al aangeeft klacht indienen bij de ACM. Verder gewoon weigeren gas te betalen door het bedrag te storneren iedere maand(geld wel opzij zetten). Dit maakt dat coolblue werkelijk in aktie moeten komen en kosten moeten gaan maken. Je kan dit ook al netjes aangeven dat je dit gaat doen, misschien dat ze dan gaan nadenken over de kosten die zij dan moeten gaan maken

• Kees-Jan
Volgens https://www.enexis.nl/algemene-voorwaarden ziet u onder Artikel 15 het volgende staan:
Op grond van artikel 95cb, lid 1 van de Elektriciteitswet 1998 respectievelijk artikel 44b, lid 1 van de Gaswet brengt de leverancier de periodiek aan de netbeheerder voor aansluiting, transport en meetinrichting verschuldigde bedragen bij de contractant in rekening en draagt deze af aan de netbeheerder.

Conclusie: wij dienen jou in ieder geval vaste kosten te innen, om die door te betalen aan de netbeheerder voor het feit dat die gasaansluiting daar nog ligt.
Dat is alléén van toepassing als er een overeenkomst is met de energieleverancier.
Als laatste willen wij graag mededelen dat wij dit niet sturen vanwege onwil. Wij voorkomen juist veel kosten voor je omdat:
als je geen contract zou hebben, krijg je van de netbeheerder of zeer korte termijn een waarschuwing d.m.v. een brief. Als je hier niks mee doet, krijg je een tweede brief met dreiging tot afsluiting.
Mocht je dan nog geen contract hebben voor je gasaansluiting, komen zij hem handmatig en op een willekeurige dag de aansluiting verwijderen. Dit kost enorm veel geld.
De aansluitkosten bij eventuele aansluiting is nog duurder, en kan oplopen tot honderden euro's.
Aangeven dat je CoolBlue niet acht om jou te beschermen voor de netbeheerder. Bedank ze daarvoor, maar geef aan dat je afziet van die bescherming door CoolBlue. En dat jij de verantwoording neemt voor de communicatie met de netbeheerder en dat je CoolBlue niet aansprakelijk stelt.
Onze eigen voorwaarden benoemt dat wij na verzoek tot opzeggen het contract beëindigen. Echter, zoals hierboven uitgelegd, is dat alleen bij geldige redenen. Wij zijn simpelweg dit verplicht.
De geldige reden is dat jij geen gas meer gebruikt en dus van het contract met de energieleverancier af wil.
In de voorwaarden van CoolBlue staan verder geen beperkende voorwaarden om het contract voor gas op te zeggen.

Duidelijk zijn:
De overeenkomst voor gas met CoolBlue is beëindigd per opzegdatum xx-yy-2022 met inachtname van 30 dagen opzegtermijn. Na die datum is er geen overeenkomst meer met CoolBlue en zijn er geen kosten verschuldigd voortvloeiend uit het leverancierscontract voor gas.
Incasso vanuit CoolBlue wordt alleen geaccepteerd voor de kosten voor het leverancierscontract voor elektra. Alle andere incasso's worden gestorneerd.

• annespruit1980
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 09:28
Eigenlijk zou die juridische afdeling eens hier in dit forum moeten komen en uitleggen hoe of wat.
Maar dat zal wel niet gebeuren....

• Kees-Jan
cold_as_ijs schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 11:07:
Verwijs diezelfde jurist eens even naar artikel 3.6 van diezelde voorwaarden:

[...]

verder kun je diezelfde man er nog op wijzen dat hij een heel belangrijk deel mist van artikel 15.1

[...]

Oftewel je gascontract bepaald dat jij moet betalen volgens de voorwaarde van dat contract. En laat daar nou net een opzegtermijn in staan. Er staat verder geen bepaling in dat je alleen mag opzeggen als je overstapt oid. Dus reden van opzegging is verder irrelevant.

zoals @phicoh ook al aangeeft klacht indienen bij de ACM. Verder gewoon weigeren gas te betalen door het bedrag te storneren iedere maand(geld wel opzij zetten). Dit maakt dat coolblue werkelijk in aktie moeten komen en kosten moeten gaan maken. Je kan dit ook al netjes aangeven dat je dit gaat doen, misschien dat ze dan gaan nadenken over de kosten die zij dan moeten gaan maken
lekker selectief quoten van de voorwaarden door CoolBlue (alles voor een glimlach... |:( ) ...

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:14

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

annespruit1980 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 15:31:
Ok, ik heb het eens in de gaten gehouden.
Hij lekt nu 1.5 L per dag ongeveer.
Zeg hoor eens even, jij hebt de gaskraan VOOR je meter dicht staan toch?

En nu vertel je hier vrolijk dat er ca. 1½ liter gas per dag lekt? Dat heeft dan toch helemaal NIX met je interne gasleidingen te maken? Die kraan van je netbeheerder deugt dan niet en dat is een potentieel LEVENSGEVAARLIJKE situatie❗️
Als jij in huis aan je gasleidingen wil/moet werken en die kraan afsluit mag je er toch op vertrouwen dat de boel dicht zit? En dat zit die niet!

Ik zou in jouw geval onmiddellijk alarm slaan bij je netbeheerder dat er sprake is van een gaslek aan hun zijde! Jij moet je hier helemaal niet druk om maken met al die fratsen die je hebt uitgehaald!
Ben ik nou gek of is dit gewoon foute boel?

Dit is écht te gek voor woorden. Alarm slaan! Moord en brand schreeuwen als ze niet binnen 24 uur op de stoep staan! Nu meteen!

Zie https://www.consuwijzer.n...uis-of-heb-andere-storing
Bel het Nationaal Storingsnummer 0800-9009

En ook: meld dit schriftelijk aan je leverancier, want die gaat dit niet alleen in rekening brengen, die gaat je misschien ook als fraudeur aanklagen omdat je je gas opzegt maar intussen toch ges ‘verbruikt’. Je moet je voor die claim indekken en zeggen dat je dit lek gemeld hebt.

[ Voor 24% gewijzigd door Hippe Lip op 16-12-2022 11:58 ]

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• Rommelzolder
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 12:40
hansvw schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 10:47:

""
Beste Hans,

Dank voor je toelichting.

Aangezien onze bedrijfsjurist niet als taak heeft om met klanten te mailen, doe ik dat namens hem.
Ik heb met hem overlegd en hier is het volgende uitgekomen:

Daarnaast kunt u https://wetten.overheid.nl/BWBR0030164/2022-10-26 bezoeken.
Hierin staat alle informatie verder uitgelegd. Zo ziet u onder artikel 8 staan:
Een netbeheerder of vergunninghouder beëindigt het transport van elektriciteit of gas naar of de levering van elektriciteit of gas aan een kleinverbruiker niet, tenzij:

a.de kleinverbruiker hierom verzoekt;

Conclusie: de aansluiting mag verwijderd worden op verzoek. Dit kan je bij ons aangeven, dan vermelden wij dit bij de netbeheerder. Zij zullen de aansluiting verwijderen en alle kosten vervallen.

Conlcusie: afsluiten is mogelijk. Overstappen naar een andere leverancier voor gas is ook mogelijk. Het zomaar afbreken van een (deel)contract is niet mogelijk, zonder geldige reden (vanuit de netbeheerder).

Mocht u vragen of klachten hebben over de bovenstaande werkwijze, kunt u uiteraard terecht bij het ACM. Ook kunt u uiteraard Enexis contacten hierover.
Doe dat vooral, dan weet u dat dit niet uit onwil van onze kant is. Wij helpen uiteraard graag als je de aansluiting wilt verwijderen o.i.d.

Heeft u verdere vragen over het contract, laat het dan vooral weten.

Met vriendelijke groet,

Tom
Klantenservice medewerker

""
Een poging om ze aan de schandpaal te nagelen: zojuist het volgende via Twittter geplaatst:
Met stijgende verbazing zie ik, dat jullie blijven weigeren het gascontract van een klant van jullie op te zeggen die geen gas meer gebruikt. Volgens jullie eigen algemene voorwaarden kan met in acht nemen van de opzegtermijn (30 dg) een leveringscontract worden opgezegd.

Stop met het hersenloos napraten van de leugens van de netbeheerders. Een opzegging moet gewoon worden verwerkt. Wat er daarna tussen klant en netbeheerder speelt is niet jullie business. Klacht/handhavingsverzoek bij de ACM waardig.

Sinds 2006 een warmtepomp met gesloten bodemsysteem, sinds midden 2019 6,6 kW panelen ZO, 3,2 kW panelen Z

• annespruit1980
Hippe Lip schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 11:52:
[...]

Zeg hoor eens even, jij hebt de gaskraan VOOR je meter dicht staan toch?

En nu vertel je hier vrolijk dat er ca. 1½ liter gas per dag lekt? Dat heeft dan toch helemaal NIX met je interne gasleidingen te maken? Die kraan van je netbeheerder deugt dan niet en dat is een potentieel LEVENSGEVAARLIJKE situatie❗️
Als jij in huis aan je gasleidingen wil/moet werken en die kraan afsluit mag je er toch op vertrouwen dat de boel dicht zit? En dat zit die niet!

Ik zou in jouw geval onmiddellijk alarm slaan bij je netbeheerder dat er sprake is van een gaslek aan hun zijde! Jij moet je hier helemaal niet druk om maken met al die fratsen die je hebt uitgehaald!
Ben ik nou gek of is dit gewoon foute boel?

Dit is écht te gek voor woorden. Alarm slaan! Moord en brand schreeuwen als ze niet binnen 24 uur op de stoep staan! Nu meteen!

Zie https://www.consuwijzer.n...uis-of-heb-andere-storing
Bel het Nationaal Storingsnummer 0800-9009

En ook: meld dit schriftelijk aan je leverancier, want die gaat dit niet alleen in rekening brengen, die gaat je misschien ook als fraudeur aanklagen omdat je je gas opzegt maar intussen toch ges ‘verbruikt’. Je moet je voor die claim indekken en zeggen dat je dit lek gemeld hebt.
De kraan voor de meter staat dicht ja.
Dus die lekt.
Maar de rest van de leidingen hier dus ook, anders zou er gewoon druk op komen, en het doorlopen van de meter stoppen door de tegendruk.

• Freee!!

Freee!!

annespruit1980 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 12:33:
[...]
De kraan voor de meter staat dicht ja.
Dus die lekt.
Probleem voor de netbeheerder, spreek die erop aan ivm gevaarlijke situatie.
Maar de rest van de leidingen hier dus ook, anders zou er gewoon druk op komen, en het doorlopen van de meter stoppen door de tegendruk.
Dat probleem stopt vanzelf als de netbeheerder haar probleem oplost.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

• annespruit1980
Freee!! schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 12:52:
[...]

Probleem voor de netbeheerder, spreek die erop aan ivm gevaarlijke situatie.

[...]

Dat probleem stopt vanzelf als de netbeheerder haar probleem oplost.
Op zich klopt het.
Dus ik zal er eens over nadenken.
1,5 liter per dag is niet meteen een levensgevaarlijke situatie.
Bovendien gaat het de leidingen in, en het lek zal eerder buiten zitten in die leiding van > 40 meter.
Ik ruik nergens gas, al zegt dat natuurlijk ook niet alles.
Tot slot is natuurlijk geen enkele kraan helemaal dicht, dus de vraag is wat de maximale hoeveelheid mag zijn die er doorheen kan voordat de kraan als lek wordt bestempeld.

Maar hij zou inderdaad gewoon helemaal dicht moeten zijn, dus ik denk dat ik het de netbeheerder maar laat weten.
Tegendruk heeft tot nu toe nog niet veel gedaan, maar dat komt misschien ook doordat ik een lage druk erin heb gepompt ( die ballonnen ).
Dat zou voldoende moeten zijn, ik dacht dat het 30 of 50 millibar was na het reduceerventiel.
Het etiket daarvan kan ik dus niet lezen helaas, zit weer teveel verstopt.....

Edit, toch maar even gebeld.
Komt iemand langs nu om te kijken.
Ze vroegen nog wel hoeveel m3 er per dag lekte..... ( 0,0015 dus ).

[ Voor 5% gewijzigd door annespruit1980 op 16-12-2022 13:08 ]

• Rommelzolder
Rommelzolder schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 12:20:
[...]

Een poging om ze aan de schandpaal te nagelen: zojuist het volgende via Twittter geplaatst:

[...]
Snel een reactie van Coolblue:
Hoi, dat klinkt niet zo fijn allemaal. Ik wil je graag verder helpen. Alleen ben je momenteel bij de algemene klantenservice voor pakketjes. Dit is iets voor onze Coolblue Energie collega's. Je kan hen bereiken via deze pagina: https://coolblue.nl/laadpalen/cont
Mijn reactie daarop:
Dank voor de tip, maar Coolblue Energie is onderdeel van Coolblue . Zolang die zich niet aan de wet houden blijf ik dit aan de schandpaal nagelen. Advies: zet dit intern door en houdt je aan de wet.

Sinds 2006 een warmtepomp met gesloten bodemsysteem, sinds midden 2019 6,6 kW panelen ZO, 3,2 kW panelen Z

• Freee!!

Freee!!

annespruit1980 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 13:00:
[...]
Op zich klopt het.
Dus ik zal er eens over nadenken.
1,5 liter per dag is niet meteen een levensgevaarlijke situatie.
Bovendien gaat het de leidingen in, en het lek zal eerder buiten zitten in die leiding van > 40 meter.
Ik ruik nergens gas, al zegt dat natuurlijk ook niet alles.
Tot slot is natuurlijk geen enkele kraan helemaal dicht, dus de vraag is wat de maximale hoeveelheid mag zijn die er doorheen kan voordat de kraan als lek wordt bestempeld.
Kom op zeg, we zijn hier principiëel aan het formicopuleren ;)
Edit, toch maar even gebeld.
Komt iemand langs nu om te kijken.
Ze vroegen nog wel hoeveel m3 er per dag lekte..... ( 0,0015 dus ).
Dat is het betere werk.

• annespruit1980
Freee!! schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 14:03:
[...]

Kom op zeg, we zijn hier principiëel aan het formicopuleren ;)

[...]

Dat is het betere werk.
En hij is weg.
Dat gaat snel zo......

• overhyped
annespruit1980 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 14:06:
[...]

En hij is weg.
Dat gaat snel zo......
Heb je nu ook direct die dop aan de binnenkant gezet? FF doorpakken nu ;)

• gAzu
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 05-11 14:06
Ik krijg de indruk dat er niks meer is om een dop op te plaatsen...
Klopt dat? 😋

• annespruit1980
gAzu schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 14:15:
Ik krijg de indruk dat er niks meer is om een dop op te plaatsen...
Klopt dat? 😋
Ja en nee.
Er zit nu een nieuwe hoofdkraan.
Maar zonder dop, die had hij niet bij zich......

Edit, kortom, iemand nog gas nodig... :-)

Edit 2: de meter ligt er nu naast, die moest ik goed bewaren, anders kreeg ik een hele hoge rekening.
Ook verhaaltje dat ik het moest aanvragen het verwijderen.

Wel verbaasde het me dat hij dus niet die meter meenam ( was andere afdeling zei hij ).
En dat hij dus geen dop bij zich had.
We hebben nog gekeken wat ik allemaal aan spullen had, maar paste allemaal net niet.
En die hoofdkraan probeerde hij aan te passen dat die niet meer open kon.
Maar uiteraard was dat weer een verkeerde type.

[ Voor 49% gewijzigd door annespruit1980 op 16-12-2022 14:40 ]

• overhyped
annespruit1980 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 14:26:
[...]

Ja en nee.
Er zit nu een nieuwe hoofdkraan.
Maar zonder dop, die had hij niet bij zich......

Edit, kortom, iemand nog gas nodig... :-)

Edit 2: de meter ligt er nu naast, die moest ik goed bewaren, anders kreeg ik een hele hoge rekening.
Ook verhaaltje dat ik het moest aanvragen het verwijderen.

Wel verbaasde het me dat hij dus niet die meter meenam ( was andere afdeling zei hij ).
En dat hij dus geen dop bij zich had.
We hebben nog gekeken wat ik allemaal aan spullen had, maar paste allemaal net niet.
En die hoofdkraan probeerde hij aan te passen dat die niet meer open kon.
Maar uiteraard was dat weer een verkeerde type.
wat een prutswerk toch weer :( dus er is serieus een gasaansluiting, met alleen een kraan, zonder meter achtergelaten? Snel die dop er op, of even een luctratieve handel inderdaad :')

• annespruit1980
overhyped schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 14:52:
[...]

wat een prutswerk toch weer :( dus er is serieus een gasaansluiting, met alleen een kraan, zonder meter achtergelaten? Snel die dop er op, of even een luctratieve handel inderdaad :')
Jup, het was hier al wat gepruts met mogelijkheid tot fraude.
Maar is er nu niet beter op geworden.
Hij komt binnenkort weer langs. ( met dop neem ik aan ).
Aardige kerel verder, het was geen probleem dat ik op zijn vingers zat te kijken.

Zit me trouwens wel af te vragen hoe het gaat als we nu hier een weekend weg gaan.
En dan de kraan gaat lekken, en de boel ontploft.
We zijn verzekerd, maar ik neem aan dat het nu de verantwoording is van de gasmaatschappij.
Al weet je dat nooit zeker natuurlijk.
@hansvw
Leuk dat volgens die jurist de verschuldigde bedragen bij jou in rekening gebracht moeten worden door de energieleverancier. Maar als jij je contract voor gas opzegt en daarmee ook de ATO beëindigd, dan zijn er geen bedragen meer verschuldigd voor aansluiting, transport en meetinrichting. En hoeft, nee mag de ex-leverancier die bedragen niet meer bij jou in rekening brengen

Slechte jurist, als die dat niet begrijpt.

[ Voor 10% gewijzigd door Ivow85 op 16-12-2022 18:59 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Freee!!

Freee!!

Ivow85 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 18:49:
[...]
Slechte jurist, als die dat niet begrijpt.
Als het een goede was geweest, was die nooit bij een criminele organisatie netbeheerder begonnen, maar had hij wel een eigen praktijk gehad.

[ Voor 11% gewijzigd door Freee!! op 16-12-2022 19:02 ]

• Hippe Lip

Hippe Lip

annespruit1980 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 15:07:
[...]

Jup, het was hier al wat gepruts met mogelijkheid tot fraude.
Maar is er nu niet beter op geworden.
Hij komt binnenkort weer langs. ( met dop neem ik aan ).
Aardige kerel verder, het was geen probleem dat ik op zijn vingers zat te kijken.

Zit me trouwens wel af te vragen hoe het gaat als we nu hier een weekend weg gaan.
En dan de kraan gaat lekken, en de boel ontploft.
We zijn verzekerd, maar ik neem aan dat het nu de verantwoording is van de gasmaatschappij.
Al weet je dat nooit zeker natuurlijk.
Je hebt toch hoop ik wel een paar foto’s gemaakt van hoe de boel achtergelaten is?
En die foto’s mail je voor de zekerheid ASAP naar zowel je ex-gasleverancier als je netbeheerder, om duidelijk te maken hoe de boel erbij ligt en dat als er iets gebeurt, dat jij daaraan niet schuldig bent?

Better safe than sorry, toch?

<John O`Mill>

• annespruit1980
Hippe Lip schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 22:19:
[...]

Je hebt toch hoop ik wel een paar foto’s gemaakt van hoe de boel achtergelaten is?
En die foto’s mail je voor de zekerheid ASAP naar zowel je ex-gasleverancier als je netbeheerder, om duidelijk te maken hoe de boel erbij ligt en dat als er iets gebeurt, dat jij daaraan niet schuldig bent?

Better safe than sorry, toch?
Ik heb foto's ja.
Zal er straks eens een maken om hier te posten.
Maar ik bedenk me dus net dat officieel de meter nog niet verwijderd is.
Niet dat het veel uitmaakt, die meter ligt nu los op de grond.

Edit: Hier een foto.
Duidelijk veel veiliger dan het was.
Dus bedankt voor de opmerking dat ik het moest melden.
Voel me een stuk veiliger........ >:)

Grapje, ik heb er geen probleem mee.
En die korrels zijn de parels die ik ingespoten heb in de spouwmuur.
Er zit een gat ergens boven ( waar ook niet goed bij te komen is ).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/paAZJvjy7Fv06anS04kbeQ8GtvY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gru6vXY8cgTIYMw1N7JZyALS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door annespruit1980 op 17-12-2022 09:14 ]

• gAzu
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 05-11 14:06
Kan ik straks even langskomen met mn tankwagen en LNG compressorinstallatie? 🤔🤣🤣🤣

Maar hoe heeft de beste man nu de kraan vervangen dan?
Toch wel eerst elders wat dichtgedraaid?

Of gewoon adem inhouden en schroeven maar ... 😳

Oja, en éérst je peuk uitmaken, dat zei ik toch! 🤣🤣🤣

• annespruit1980
gAzu schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 14:28:
Kan ik straks even langskomen met mn tankwagen en LNG compressorinstallatie? 🤔🤣🤣🤣

Maar hoe heeft de beste man nu de kraan vervangen dan?
Toch wel eerst elders wat dichtgedraaid?

Of gewoon adem inhouden en schroeven maar ... 😳

Oja, en éérst je peuk uitmaken, dat zei ik toch! 🤣🤣🤣
Had hiervoor ook al gekund hoor.
Er zat een wartel die makkelijk los had gekund, al is het wel zo dat het nu veel makkelijker is.

En ik was ook benieuwd hoe dat zou gaan, maar hij duwde gewoon een stokje met drie plastic plaatjes door de kraan in de pijp. Die sloten het af.
Stonk wel naar gas want dat ging allemaal niet zonder lekkages.
Daarna kraan los en eraf.
Vervolgens moest ik die stok met heel veel kracht uit die losse kraan trekken terwijl hij de pijp met zijn duim dichthield ( hij had dus geen twee handen meer voor dat stokje ).
Stok weer in pijp, nieuwe kraan eroverheen en vastmaken.

Erg professioneel moet ik zeggen.....

Op zich zou ik het wellicht ook zo gedaan hebben, maar ik heb dan ook geen ervaring met gaspijpen.
Bij mij moet het gewoon werken, de rest kan me niet zo veel schelen.
Kennelijk werkt het ook zo bij storingsdiensten.......

En ik kon me er ook wel wat bij voorstellen, hij had wel een nieuwe kraan bij zich, maar geen dop.
Die had ik dus ook niet voor hem, dus tja, daar sta je dan als monteur.
Kraan vervangen, reduceerventiel en meter eraf, maar geen dop.
En erg onhandig gemonteerd allemaal.

Geloof dat hij ook wel doorhad dat ik niet de meest domme gebruiker ben, dus dat ik niet die kraan ging opendraaien.
Waarschijnlijk dat hij daarom volgende week weer langskomt.

Dus die compressor, dat moet deze week..... :)
onetime schreef op woensdag 14 december 2022 @ 23:36:
@Bram-Bos, is er nog wat gebeurt met ons beroep?
En heb ik de antwoorden op 6 & 7 in onderstaande in het topic gemist?
En de door jou benoemde consequenties voor de nieuwe energie wet, weet je meer?

[...]
Het beroep bij het CBb loopt nog. Er zal in februari 2023 een zitting volgen.
Antwoorden op de SV van Bontenbal kun je waarschijnlijk vinden via de Tweede Kamer site.

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14:16
Gasaansluiting is hier vandaag verwijderd. Dit was op eigen verzoek (geen graafwerk nodig op eigen terrein, dus kans op schade minimaal en op dit moment gratis. Daarbij had ik nog een vast contract voor gas, dus zou zelf opzeggen een opzegboete opleveren aan de leverancier, terwijl dat nu niet het geval is).

De mannen zijn om 7:30 vanmorgen (na de koffie) begonnen met het uitgraven van de hoofdaansluiting. Die zat een meter diep, dus was even graven. Daar is de leiding doorgeknipt en de hoofdaansluiting (onder druk) afgedopt. Daarna is de meter verwijderd en toen moest de buis nog weg gehaald worden.

Daarvoor hadden ze een nieuw stuk gereedschap en dat kwam de baas zelf even testen. Dit gereedschap snijdt de buis over de lengte in 2 of 4 stukken (PVC in 2, PE in 4). Op dat moment is het technisch gezien geen buis meer en mag het ding zelfs gewoon in de grond blijven zitten, maar omdat er dan geen spanning meer op staat kun je de stukken er zo uit trekken.

Er werd een kabel door de buis gevoerd. In de meterkast komt er een snij-ijzer op en met de graafmachine trekken ze dat weer naar buiten. Althans, dat is de theorie.

De buis zat hier zo los in de grond dat het hele ding mee naar buiten kwam, dus zonder snijden. In totaal 8 meter met een haakse bocht onder het trottoir door.

De graafmachinist raakte in dat proces overigens nog een lantaarnpaal die daar een deuk bij opliep. Dat hebben ze meteen gemeld aan de gemeente en een uur later was dat ook hersteld.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:39
@annespruit1980 Ik zou me meer zorgen maken als ze straks daadwerkelijk voor de meterverwijdering komen:. Ze kunnen je op deze manier beschuldigen van het zelf weghalen van de meter cq illegaal gas aftappen.
Of heeft de monteur het op zijn werkbon gezet?

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

• Petje72
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 05-11 09:00
Via mijnaansluiting.nl verwijdering van gasaansluiting aangevraagd. Aanvraag gaat super makkelijk en is duidelijk. Twee dagen later al bericht van Enexis met bevestiging van de aanvraag en gevraagde datum (week 16 2023).
Maar er zat een offerte bij die ik moest tekenen! Ik schrik me een hoedje, open de offerte, niks aan de hand :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bqHDPieo3lYa11ORDrdxik2yFVQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ep5GSXn7dFN3YueShLFYfSuw.png?f=fotoalbum_large

Het zal wel een dingetje zijn in hun systeem dat perse een offerte met factuur moet afhandelen. Maar ik vind het prima zo. In april gaan we het meemaken hoe het verwijderen verloopt. Gasmeter staat in de gang en loopt via de kelder naar buiten (voorzijde huis).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UsQ6Stcycr7GhmU2q3LKl8tIB2Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PLUH3ZkZsIRXkFCGpBuZwbgG.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/88ji90tjgUqmnAaUYm4i2dXAjy4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ycCC2gIiwcHjCNhz8Bvruf8G.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tXbQpidC1FGHS7ppG2Jdcgeknvs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SgKl1FVLYcXJq6xwSBrQqEey.jpg?f=fotoalbum_tile

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12:11
Petje72 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 14:57:
Via mijnaansluiting.nl verwijdering van gasaansluiting aangevraagd. Aanvraag gaat super makkelijk en is duidelijk.
Gezien de situatie snap ik dat je die meter liefst zo snel mogelijk weg hebt.
@Petje72 Je lijkt niet op de hoogte van de achtergrond van dit topic. Ok. Voor jou is het goed zo. Mooi.
Als je het niet had aangevraagd, en geen akkoord op die factuur had gegeven was die rekening niet over de resterende gas-gebruikers verdeelt. Nu helaas wel. [edit: anders was het afwachten wat en wanneer de netbeheerder had gedaan.] Succes met de gasmeter vrije gang.!
Dank voor de foto's, Moet haast wel een ouder huis zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door onetime op 20-12-2022 16:17 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Petje72
onetime schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 16:16:
@Petje72 Je lijkt niet op de hoogte van de achtergrond van dit topic. Ok. Voor jou is het goed zo. Mooi.
Als je het niet had aangevraagd, en geen akkoord op die factuur had gegeven was die rekening niet over de resterende gas-gebruikers verdeelt. Nu helaas wel. [edit: anders was het afwachten wat en wanneer de netbeheerder had gedaan.] Succes met de gasmeter vrije gang.!
Dank voor de foto's, Moet haast wel een ouder huis zijn.
Bedankt voor je reactie. Ik ben bekend met de achtergrond van dit topic echter ben ik een beetje egoistisch geweest en het zo aangevraagd zodat zeker de gasaansluiting weg is op een goed moment tijdens onze verbouwing en er geen kosten zijn. Per 1-1-2023 kan er weer vanalles veranderen heb ik begrepen en de situatie is nu bij ons zo dat ik geen tijd en energie heb om eventuele procedures/brieven/etc te starten/bij te houden. En ik heb Enexis nog nodig om straks mijn electriciteit te verzwaren naar 3x50A en ook de meterkast zit op een rare plek, kortom maatwerk en super strak plannen dus ik moet ze te vriend houden. Daarnaast zijn de kosten van de verbouwing dusdanig duurder uitgevallen dat ik me geen enkele vertraging of extra kosten kan veroorloven. Het is inderdaad een oud huis, uit 1927, dat we energieneutraal gaan maken (lees gasloos / all electric / super geisoleerd).

Door mijn ervaringen hier te posten denk ik andere te kunnen helpen of laten zien hoe het bij ons verloopt. De procedure maar ook (vooral) de werkzaamheden.

De gasmeter zit op zo'n stomme plek dat hij op een bepaald moment er echt uit moet zijn anders heb ik later weer extra kosten, o.a. vloer en op de plek moet ook e.e.a. met de muren aangepast worden. Als hij ergens in de kelder of zo had gezeten had het me niet uitgemaakt, dan had ik de andere weg kunnen bewandelen.

[ Voor 15% gewijzigd door Petje72 op 20-12-2022 16:54 ]

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Petje72 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 16:41:
[...]

Bedankt voor je reactie. Ik ben bekend met de achtergrond van dit topic echter ben ik een beetje egoistisch geweest en het zo aangevraagd zodat zeker de gasaansluiting weg is op een goed moment tijdens onze verbouwing en er geen kosten zijn. Per 1-1-2023 kan er weer vanalles veranderen heb ik begrepen en de situatie is nu bij ons zo dat ik geen tijd en energie heb om eventuele procedures/brieven/etc te starten/bij te houden. En ik heb Enexis nog nodig om straks mijn electriciteit te verzwaren naar 3x50A en ook de meterkast zit op een rare plek, kortom maatwerk en super strak plannen dus ik moet ze te vriend houden. Daarnaast zijn de kosten van de verbouwing dusdanig duurder uitgevallen dat ik me geen enkele vertraging of extra kosten kan veroorloven. Het is inderdaad een oud huis, uit 1927, dat we energieneutraal gaan maken (lees gasloos / all electric / super geisoleerd).

Door mijn ervaringen hier te posten denk ik andere te kunnen helpen of laten zien hoe het bij ons verloopt. De procedure maar ook (vooral) de werkzaamheden.

De gasmeter zit op zo'n stomme plek dat hij op een bepaald moment er echt uit moet zijn anders heb ik later weer extra kosten, o.a. vloer en op de plek moet ook e.e.a. met de muren aangepast worden. Als hij ergens in de kelder of zo had gezeten had het me niet uitgemaakt, dan had ik de andere weg kunnen bewandelen.
Off topic voor hier, maar waarom 3x50 A ? Kwa vastrecht een stuk duurder dan 3x25A waar de meeste prima mee kunnen wonen, ook all electric en met electrische auto.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• cold_as_ijs
Erwin_83 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 17:01:
[...]

Off topic voor hier, maar waarom 3x50 A ? Kwa vastrecht een stuk duurder dan 3x25A waar de meeste prima mee kunnen wonen, ook all electric en met electrische auto.
zelfs 2x 3x25 is stukken goedkoper dan 3x50 vanwege de dubbele teruggave van de energiebelasting, maar misschien minder praktisch vanwege de 2 meters :D

• Petje72
Erwin_83 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 17:01:
[...]

Ik zal het kort toelichten zonder verder nog meer offtopic te gaan. Op de aansluiting van ons huis zit ook nog een all electric Mantelzorgwoning die achter in de tuin staat :) die MZW al bewust gasloos aangeschaft.
@Petje72 Dan is die suggestie van @cold_as_ijs een hele goede; een terechte 2e allocatie punt... [/]

• Erwin_83
  • Nu online
Zou proberen om voor die mantelzorg woning een eigen aansluiting te krijgen. Zal best wat kosten kwa aanleg, maar dat verdien je zo terug door veel lager vastrecht en nog een keer teruggave energiebelasting.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:13

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
zit op dezelfde hoofdzekering ;) dus dat is maar 1 maal 3x25
1x 25A is voor veel huizen al genoeg. Met desnoods een prioriteits schakeling valt veel geld te verdienen... [/]

• annespruit1980
Motorfret schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 13:21:
@annespruit1980 Ik zou me meer zorgen maken als ze straks daadwerkelijk voor de meterverwijdering komen:. Ze kunnen je op deze manier beschuldigen van het zelf weghalen van de meter cq illegaal gas aftappen.
Of heeft de monteur het op zijn werkbon gezet?
Ik kan bewijzen dat ik dat nummer heb gebeld.
En dat hij mij heeft gebeld.
Maar ik zie het wel als hij deze week komt ( hoop ik ).

• Metaalhoofd
  • Laatst online: 27-10 22:19
Op basis van de topicstart wordt me niet duidelijk wat de juiste volgorde van stappen is.

Vorige week is bij ons de full electric warmtepomp opgeleverd en cv ketel verwijderd, dus kunnen we fysiek van het gas af.

Moet ik nu eerst mijn leveringscontract opzeggen bij mn energie leverancier (Budget energie) of verwijdering van de gasaansluiting aanvragen bij Enexis?

Star Citizen Referral Code

• Cranberry
  • Laatst online: 13:52
@Metaalhoofd Het begint met het bij BudgetEnergie opzeggen van je leveringscontract.

• Metaalhoofd
Cranberry schreef op donderdag 22 december 2022 @ 15:57:
@Metaalhoofd Het begint met het bij BudgetEnergie opzeggen van je leveringscontract.
volgens BudgetEnergie moet ik eerst bij mijn netbeheerder (Enexis) verwijdering plannen, want anders krijg ik brieven dat mijn gas EAN geen contract heeft (want een aansluiting an sich heeft ook kosten)

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:39

breinonline

Are you afraid to be known?

Ja je gaat brieven krijgen maar nee, dat hoeft niet eerst geregeld.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• Cranberry
  • Laatst online: 13:52
@Metaalhoofd apart, bij mij heeft BE zonder enige tegenwerping gewoon het verzoek tot beëindiging in behandeling genomen.

Lees de laatste paar pagina's maar door. Je zult zien dat veel energiebedrijven moeilijk doen en je willen laten geloven dat jij als afnemer eerst je aansluiting moet laten verwijderen. Niets is echter minder waar.

• Metaalhoofd
Cranberry schreef op donderdag 22 december 2022 @ 16:28:
@Metaalhoofd apart, bij mij heeft BE zonder enige tegenwerping gewoon het verzoek tot beëindiging in behandeling genomen.

Lees de laatste paar pagina's maar door. Je zult zien dat veel energiebedrijven moeilijk doen en je willen laten geloven dat jij als afnemer eerst je aansluiting moet laten verwijderen. Niets is echter minder waar.
Medewerker heeft nu alsnog per dinsdag opgezegd.

via mijnaansluiting.nl moet ik nu verwijdering aanvragen (of eerst brief van Enexis afwachten)? En hoe gaat dat in z'n werk. Gaan ze dan onze oprit opbreken om de leiding weg te halen? of doppen ze alleen de leidingen af?

• Kees-Jan
Je moet helemaal niets.

Je mag de meter laten zitten als deze niet in de weg zit. (kosten zijn voor netbeheerder) :)
Je mag verwijdering aanvragen als de meter wel in de weg zit. (kosten worden over de gasblijvers verdeeld) :(

• Metaalhoofd
Kees-Jan schreef op donderdag 22 december 2022 @ 16:39:
Je moet helemaal niets.

Je mag de meter laten zitten als deze niet in de weg zit. (kosten zijn voor netbeheerder) :)
Je mag verwijdering aanvragen als de meter wel in de weg zit. (kosten worden over de gasblijvers verdeeld) :(
Ah, als hij er niet zou zitten kan ik een kratje bier bewaren in de meterkast, maar verder zit dat ding me niet in de weg.

• Kees-Jan
Metaalhoofd schreef op donderdag 22 december 2022 @ 16:40:
[...]

Ah, als hij er niet zou zitten kan ik een kratje bier bewaren in de meterkast, maar verder zit dat ding me niet in de weg.
Dan lekker achteroverleunen en de brieven afwachten.
Daar staan 3 keuzes in die je alle 3 niet wil. zie de voorbeeldbrieven hoe je dan moet reageren. 8)

Metaalhoofd schreef op donderdag 22 december 2022 @ 16:24:
[...] volgens BudgetEnergie moet ik eerst bij mijn netbeheerder (Enexis) verwijdering plannen, want anders krijg ik brieven dat mijn gas EAN geen contract heeft (want een aansluiting an sich heeft ook kosten)
BudgetEnergie liegt. Ja je krijgt brieven. Nee, voor jou zijn er geen kosten meer. Die zijn het gevolg van het contract wat je net hebt opgezegd. Dus die stoppen na het contract.
Metaalhoofd schreef op donderdag 22 december 2022 @ 16:36:
[...] Medewerker heeft nu alsnog per dinsdag opgezegd.

via mijnaansluiting.nl moet ik nu verwijdering aanvragen (of eerst brief van Enexis afwachten)? En hoe gaat dat in z'n werk. Gaan ze dan onze oprit opbreken om de leiding weg te halen? of doppen ze alleen de leidingen af?
Lekker brief afwachten, en dan volgens topicstart reageren. Dan moeten ze minstens vijf dagen van tevoren een afspraak met jou gaan maken om te doen wat ze willen. Dat is waarschijnlijk verwijderen. En dan moeten ze alles weer net zo keurig achterlaten als ze het vonden. Als jij verwijdering aanvraagt via mijnaansluiting.nl ben jij in ieder geval theoretisch zelf aansprakelijk en verantwoordelijk voor eventuele schade. (zie voorwaarden verwijdering)

Metaalhoofd schreef op donderdag 22 december 2022 @ 16:36:
[...]

Medewerker heeft nu alsnog per dinsdag opgezegd.

Je moet helemaal niks meer nu je overeenkomst voor de gasaansluiting is opgezegd, behalve toegang verlenen tot de gasaansluiting indien de netbeheerder daarom verzoekt.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Hippe Lip

Hippe Lip

Petje72 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 17:06:
[...]

Ik zal het kort toelichten zonder verder nog meer offtopic te gaan. Op de aansluiting van ons huis zit ook nog een all electric Mantelzorgwoning die achter in de tuin staat :) die MZW al bewust gasloos aangeschaft.
@Petje72
offtopic:
Bezint eer ge begint! Heb je gekeken wat een 3x50A kost, hoeveel de meerkosten per jaar zijn?
3x35 kost al ca. 1100 euro meer per jaar dan 3x25 en 3x50 is nog eens 700 euro per jaar duurder.

Ik ben ook all-electric en heb hier een groot uitgevallen schuur in de tuin; atelier van mijn vrouw. Groter dan zo’n containerformaat MZW en slechter geïsoleerd. En die heeft een eigen warmtepomp. En toch draaien huis en schuur samen makkelijk op één 3x25A aansluiting. Met twee warmtepompen dus.

Oh, dan vergeet ik nog te melden dat ik ook nog elektrisch rijd. De laadpaal is wel een slimmere (Zappi) die een stapje terug doet als de hoofdzekering anders over zijn max zou gaan.

Maar dus nooit problemen gehad.
Ergo: ik zou je echt adviseren on het gewoon bij 3x25A te houden, zeker nu je je huis heel goed gaat isoleren (=kleiner WP-gebruik). Zo kun je die 1800 euro per jaar in je zak houden❗️

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dxhPp5pdAehLORo2HWgByqMmqh0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sCyzHNZFB8RZVjDFQKKTHvo0.jpg?f=fotoalbum_large
Tarieven voor 2023.
Bron: https://www.liander.nl/co...n/tarieven2023/?ref=22677

[ Voor 19% gewijzigd door Hippe Lip op 23-12-2022 12:36 ]

<John O`Mill>

• KaasOmelet
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17-03 22:25
Update i.v.m. de gasmeter in mijn woning. Gister (22-12-2022) was het dan zover. Infra bedrijf Van Gelder stond om 07:30 op de stoep om, namens Liander, de gasmeter te verwijderen. Ze waren met z'n tweeën. Het gaat om een appartement waarbij mijn boven en onder buren nog steeds gebruik maken van gas. Alleen de gasmeter is verwijderd. De gasleiding is dus volledig intact gelaten. Als extra beveiliging/maatregel heeft Van Gelder een interne dop geïnstalleerd die in de gasleiding zit. Je kunt dus niet zomaar even de afdekdop eraf schroeven en dan gas gaan aftappen. Na 20 min waren ze al klaar. Daar heb ik dus 7 maanden op moeten wachten :X

Hierbij de foto's voor en na:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KqQuEvKURllX4nKvWJwcabUgENo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o5MF2qHsI11rhZBSAr7rY1o4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s39VmWBaAKVzEup4BwiGCxGetDA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HMgpZiVxvMMGQRTnEvk99reZ.jpg?f=fotoalbum_large

Tijdens de werkzaamheden vertelde een van de monteurs vol trots dat hij aan het gas bleef en dat hij nog ieder jaar geld terug kreeg van zijn energieleverancier. "Ze maken gas expres duurder en als straks iedereen van het gas af is maken ze stroom heel duur en kun je geen kant meer op." Aldus de monteur van Van Gelder.

Het verhaal met Innova en de opzeg boete van 50 euro loopt nog steeds. Ik moest Innova een bewijs sturen dat Liander personeelsproblemen heeft en dat ik om die reden gratis de gasaansluiting mag opzeggen.
Dat bewijs heb ik verzonden en wacht op de uitkomst daarvan....

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Ik heb vandaag de vervanger van onderstaande binnen gekregen. De laatste stap naar gasloos.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4hRzqE6wHL7isQiBjnBzpoGZWd0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BiJ7AvZYyakIrVcylfp80exA.jpg?f=fotoalbum_large

En dat wordt dan deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2yxpxQUotXsNkFP3sM4HuUWDj5s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pBTvj8ETGLibplQyP6dFKR86.jpg?f=fotoalbum_large

Nu loopt 7 april mijn driejarig contract af ik wou dan gewoon een nieuw contract aangaan voor alleen stroom.
Die laatste paar maanden vastrecht vind ik niet zo spannend.

Loop ik op die manier ook nog tegen bepaalde problemen aan anders dan dat er geen leverancier meer aan mijn gasmeter hangt?
Of zou ik nog andere stappen moeten ondernemen?

Of is dit een prima manier om afscheid te nemen van de gasmeter.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Erwin_83
  • Nu online
Ronald.42 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 18:12:
Ik heb vandaag de vervanger van onderstaande binnen gekregen. De laatste stap naar gasloos.

[Afbeelding]

En dat wordt dan deze:
[Afbeelding]

Nu loopt 7 april mijn driejarig contract af ik wou dan gewoon een nieuw contract aangaan voor alleen stroom.
Die laatste paar maanden vastrecht vind ik niet zo spannend.

Loop ik op die manier ook nog tegen bepaalde problemen aan anders dan dat er geen leverancier meer aan mijn gasmeter hangt?
Of zou ik nog andere stappen moeten ondernemen?

Of is dit een prima manier om afscheid te nemen van de gasmeter.
Je moet wel zelf expliciet je gascontract opzeggen, anders wordt deze automatisch verlengd.

Opzeggen per verval datum of gelijk opzeggen met een opzegtermijn is je eigen keus. Opzeggen voor afloop contract kan een opzegboete opleveren en eventueel komt de welkomstbonus te vervallen. Dus voor zo'n korte periode kan het inderdaad verstandig zijn om op te zeggen per einde contract datum.

Dit is overigens afscheid nemen van je gas contract. Als je een tijdje zonder contract zit zal de netbeheerder brieven gaan sturen en uiteindelijk de gasmeter gaan verwijderen. Of je moet zelf verwijdering aanvragen, maar heeft hier niet de voorkeur.

[ Voor 7% gewijzigd door Erwin_83 op 24-12-2022 18:42 ]

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Erwin_83 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 18:39:
[...]

Je moet wel zelf expliciet je gascontract opzeggen, anders wordt deze automatisch verlengd.

Opzeggen per verval datum of gelijk opzeggen met een opzegtermijn is je eigen keus. Opzeggen voor afloop contract kan een opzegboete opleveren en eventueel komt de welkomstbonus te vervallen. Dus voor zo'n korte periode kan het inderdaad verstandig zijn om op te zeggen per einde contract datum.

Dit is overigens afscheid nemen van je gas contract. Als je een tijdje zonder contract zit zal de netbeheerder brieven gaan sturen en uiteindelijk de gasmeter gaan verwijderen. Of je moet zelf verwijdering aanvragen, maar heeft hier niet de voorkeur.
Ik had al bericht van Engie dat binnenkort mijn contract afloopt en dat ze voor die tijd met een nieuwe aanbieding komen.
Ik zal dan dus aangeven dat ik alleen nog stroom van hen wens af te nemen.
Dan zou dat verder goed moeten gaan denk ik.

Die brieven van de netbeheerder zat inderdaad in mijn verwachting.
Ik zal dan aangeven dat de meter mij niet in de weg hangt en als ze hem willen verwijderen op hun initiatief ik dat prima vind maar er expliciet geen opdracht voor geef.

Dan zou het uiteindelijk goed moeten gaan toch?

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Freee!!

Freee!!

Ronald.42 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 18:53:
[...]
Ik had al bericht van Engie dat binnenkort mijn contract afloopt en dat ze voor die tijd met een nieuwe aanbieding komen.
Ik zal dan dus aangeven dat ik alleen nog stroom van hen wens af te nemen.
Dan zou dat verder goed moeten gaan denk ik.

Die brieven van de netbeheerder zat inderdaad in mijn verwachting.
Ik zal dan aangeven dat de meter mij niet in de weg hangt en als ze hem willen verwijderen op hun initiatief ik dat prima vind maar er expliciet geen opdracht voor geef.

Dan zou het uiteindelijk goed moeten gaan toch?
Je lijkt prima voorbereid, succes.

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15:47
Ik had van de week een tweetal werklui die voor Stedin de huizen langs gingen om een foto te maken van de gasaansluiting en bewoners te attenderen dat er in januari wordt gestart met het vernieuwen van de gasleidingen. Ik zei dat dat eigenlijk niet meer hoefde omdat ik over een tijdje helemaal gasloos ben.

“Oh dan halen we uw meter tzt weg, en trekken we de leiding vanaf de straat zo uit uw tuin. Kost u niets.”

Daar was ik wel verbaasd over. Ze vonden de net geïnstalleerde warmtepomp ook machtig interessant, trouwens :+

• annespruit1980
Kerel is bij mij deze week niet langs geweest, dus ik heb nog steeds gratis gas.
Maar als ik die foto van KaasOmelet bekijk, dan is het tegenwoordig normaler dan vroeger om dingen wat slordig af te sluiten.
Want volgens mij zie ik daar een dop die eenvoudig los te draaien is.
Wel snel een kraan er op natuurlijk, dat hoef ik dan tenminste niet te doen, die zit er al...

• KaasOmelet
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17-03 22:25
annespruit1980 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 13:55:
Kerel is bij mij deze week niet langs geweest, dus ik heb nog steeds gratis gas.
Maar als ik die foto van KaasOmelet bekijk, dan is het tegenwoordig normaler dan vroeger om dingen wat slordig af te sluiten.
Want volgens mij zie ik daar een dop die eenvoudig los te draaien is.
Wel snel een kraan er op natuurlijk, dat hoef ik dan tenminste niet te doen, die zit er al...
Ja klopt, de buitenste afdekdop draai je eenvoudig los. Alleen zit er in de gasleiding nog een dop. Daar heb je speciale apparatuur voor nodig. Het leek een beetje op een valve core removal tool die monteurs voor airco's gebruiken maar dan een stuk groter. Zoiets als dit dus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H4GnEDwsZS9D9hLDIOWV5gDWjUQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HJLlXq961QaJ2uFOMwZ1Pwv1.jpg?f=user_large

• annespruit1980
KaasOmelet schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 16:51:
[...]

Ja klopt, de buitenste afdekdop draai je eenvoudig los. Alleen zit er in de gasleiding nog een dop. Daar heb je speciale apparatuur voor nodig. Het leek een beetje op een valve core removal tool die monteurs voor airco's gebruiken maar dan een stuk groter. Zoiets als dit dus:
[Afbeelding]
Interessant ding, nooit eerder gezien.
Monteur bij mij had een stokje met drie plastic plaatjes erop, zoals bij een tent op de stokken zit.
Die zitten er niet meer in, dus als ik de kraan opendraai komt er gas uit ( onder hogere dan normale druk ).
En ook met die afdekdop en die dop in de gasleiding kan je zo te zien redelijk makkelijk fraude plegen.
Ik denk dat ze het vroeger toch echt beter hadden beveiligd.
Maar goed, ik ben geen fraudeur, het valt me alleen op.

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 04-11 20:18
annespruit1980 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 17:14:
[...]
Die zitten er niet meer in, dus als ik de kraan opendraai komt er gas uit ( onder hogere dan normale druk ).
En ook met die afdekdop en die dop in de gasleiding kan je zo te zien redelijk makkelijk fraude plegen.
Normaal komt gas met 100mbar de woning binnen. Door de drukregelaar op de gasmeter wordt dat omlaag geschroefd naar ca 30mbar, om te kunnen werken met de apparaten die er op zijn aangesloten.

In een aantal plaatsen ligt nog een 30mbar netwerk. Dan heb je dus geen drukregelaar op de gasmeter nodig.

Frauderen kan uiteraard altijd, of er nou een gasmeter hangt of niet. Idem dito met elektra en water.

• Nico M
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 17-04-2024
Beste tweakers,
Per 1 december heb ik mijn gas opgezegd bij Essent. Via de telefoon, ging heel makkelijk. Binnen een dag had ik de eindafrekening al. Eind goed al goed dacht ik, totdat ik een nogal bijzondere brief van Stedin kreeg. Vooral de voorwaarden voor het verwijderen van mijn aansluiting verbaasde mij. Google leidde mij naar dit forum en ik moet zeggen dat ik inmiddels me verbaas over de houding van deze netbeheerders. Chapeau voor hen die zijn voorgegaan de afgelopen jaren. Ik heb, bij gebrek aan een mail adres ze maar geappt. Verteld dat ze van harte welkom zijn om de nodige handelingen te verrichten als ze op tijd een afspraak maken maar dat ze toch zelf de opdracht moeten geven. Hierop kwam geen reactie. Vandaag weer een brief. Dit keer gebeld. De medewerker weigert een e-mailadres te leveren en blijft uitleggen dat ik wettelijk een contract moet afsluiten of dat ik dan wordt afgesloten met serieuze kosten. Natuurlijk weet hij niet waar dat staat. Uiteindelijk hangt hij op omdat ik niet wil luisteren. Wel, ik vind eigenlijk dat hij niet wil luisteren. Nog eens geappt. Geen reactie. Ik heb eigenlijk helemaal geen zin om hier over te stressen, maar me door dit soort bedrijven te laten koeioneren wil ik ook niet. Ben benieuwd hoe dit zich verder gaat ontwikkelen. Maar het zal wel een boel gedoe worden.

• Erwin_83
  • Nu online
Nico M schreef op woensdag 28 december 2022 @ 16:19:
Beste tweakers,
Per 1 december heb ik mijn gas opgezegd bij Essent. Via de telefoon, ging heel makkelijk. Binnen een dag had ik de eindafrekening al. Eind goed al goed dacht ik, totdat ik een nogal bijzondere brief van Stedin kreeg. Vooral de voorwaarden voor het verwijderen van mijn aansluiting verbaasde mij. Google leidde mij naar dit forum en ik moet zeggen dat ik inmiddels me verbaas over de houding van deze netbeheerders. Chapeau voor hen die zijn voorgegaan de afgelopen jaren. Ik heb, bij gebrek aan een mail adres ze maar geappt. Verteld dat ze van harte welkom zijn om de nodige handelingen te verrichten als ze op tijd een afspraak maken maar dat ze toch zelf de opdracht moeten geven. Hierop kwam geen reactie. Vandaag weer een brief. Dit keer gebeld. De medewerker weigert een e-mailadres te leveren en blijft uitleggen dat ik wettelijk een contract moet afsluiten of dat ik dan wordt afgesloten met serieuze kosten. Natuurlijk weet hij niet waar dat staat. Uiteindelijk hangt hij op omdat ik niet wil luisteren. Wel, ik vind eigenlijk dat hij niet wil luisteren. Nog eens geappt. Geen reactie. Ik heb eigenlijk helemaal geen zin om hier over te stressen, maar me door dit soort bedrijven te laten koeioneren wil ik ook niet. Ben benieuwd hoe dit zich verder gaat ontwikkelen. Maar het zal wel een boel gedoe worden.
Gelijk dossier bijhouden , dus screenshots van de app en eventueel je telefoongesprekken (samengevat) uittypen.

En dan rustig op de vervolgstappen van Stedin wachten.

Voor zover ik weet is er nog geen netbeheerder geweest met vergelijkbare situaties die een stap naar de rechter heeft gemaakt of heeft verwijderd en een rekening gestuurd. Maar wellicht dat andere hier wel van die zaken weten.

En top dat je via google hier terrecht bent gekomen en niet blind in de verhalen van Stedin bent getrapt.

• Kees-Jan
Beste tweakers,
Met dat gedoe gaan we je wel helpen, daar hebben we ervaring mee :P ;)

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:29
@Nico M Welkom! Mocht je anderen ook deze kant op willen sturen dan kan je deze makkelijk te onthouden URL gebruiken: https://nietmijnaansluiting.nl

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• Nico M
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 17-04-2024
Beste mensen,

Dank voor de support. Ik zal jullie de verdere ontwikkelingen zeker niet onthouden.

• josmeijer
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 02-10 19:42
Beste tweakers,
Aangezien het verwijderen van de gasmeter momenteel gratis is lijkt het me weinig zinvol om het nu op de spits te drijven.
https://www.stedin.net/kl...ijn-gasaansluiting-gratis
je kunt gewoon op mijnaansluiting.nl een verwijdering aanvragen en dan komt er ooit een aannemer die dat gaat regelen.
Ik zou ook niet te lang wachten, want de nieuwe energiewet ligt nu ter controle op handhaafbaarheid bij de ambtenaren en als die eenmaal is aangenomen komt er een regeling waarbij je weer wel (maar wel minder) moet gaan betalen voor het weghalen van je gasaansluiting.

[ Voor 6% gewijzigd door josmeijer op 29-12-2022 07:57 ]

• josmeijer
Ik vraag me af of dit soort compromisloze loopgravenoorlog nu nodig is. Het is geen coulance maar een overheidsbesluit dat de verwijdering (tot het in de nieuwe energiewet is geregeld) tijdelijk op kosten van de netbeheerder plaats vindt.
Dat is een overwinning waaraan zeker de heldendaden van de pioniers op dit topic in hoge mate hebben bijgedragen.
Maar nu op dat niveau ruzie blijven maken met de netbeheerders heeft wel een hoog "dad's army" gehalte, vind ik.

[ Voor 23% gewijzigd door josmeijer op 29-12-2022 08:07 ]

• Erwin_83
  • Nu online
@josmeijer je hebt duidelijk een stuk geschiedenis van dit topic niet gelezen.

En het is nu op kosten van de overige aangeslotene als je verwijdering aanvraagt. Het is pas op kosten van de netbeheerder als het op hun initiatief gebeurt.

Verder is het geen loopgraven oorlog maar een principe zaak met valse voorlichting (neigende naar oplichting) door de netbeheerder, welke ook de leveranciers foute instructies geven.

[ Voor 27% gewijzigd door Erwin_83 op 29-12-2022 08:10 ]

• josmeijer
Erwin_83 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 08:08:
@josmeijer je hebt duidelijk een stuk geschiedenis van dit topic niet gelezen.

En het is nu op kosten van de overige aangeslotene als je verwijdering aanvraagt. Het is pas op kosten van de netbeheerder als het op hun initiatief gebeurt.
Grappig, ik wilde net "(die het natuurlijk wel aan alle gebruikers doorberekent) toevoegen aan mijn reactie :)

Maar waarom zou Stedin het niet doorberekenen als iemand dwars gaat liggen? Mijn kennis van boekhouden kent dergelijke uitzonderingen niet. (En ik denk de boekhouders van Stedin ook niet) .Je hebt gewoon kosten en baten en crediteuren en debiteuren.

• cold_as_ijs
josmeijer schreef op donderdag 29 december 2022 @ 08:14:
[...]

Grappig, ik wilde net "(die het natuurlijk wel aan alle gebruikers doorberekent) toevoegen aan mijn reactie :)

Maar waarom zou Stedin het niet doorberekenen als iemand dwars gaat liggen? Mijn kennis van boekhouden kent dergelijke uitzonderingen niet. (En ik denk de boekhouders van Stedin ook niet) .Je hebt gewoon kosten en baten en crediteuren en debiteuren.
Omdat de ACM gaat over de tarieven die de netbeheerders mogen hanteren en niet de netbeheerders zelfs! Alleen als er aanvraag tot verwijdering wordt ingediend mogen ze wettelijk gezien het doorberekenen aan de gasblijvers.

Verder speelt natuurlijk nog mee dat de netbeheerders nu kiezen voor een inefficiënt en duur systeem van verwijdering per huishouden ipv meerdere aansluitingen tegelijk te doen. Hierdoor worden de gasblijvers onnodig op extra kosten gejaagd, dat terwijl de leiding ook op een later stadium verwijderd kunnen worden met meerdere tegelijk.

Als laatste teken jij voor verwijdering wat betekent dat jij verantwoordelijk bent voor de gevolgschade van de verwijdering. Nu houd het bij de rechter geen stand, maar gezien het verleden hoe netbeheerders hun eigen voorwaarden hanteren is er genoeg reden om er klakkeloos vanuit te gaan dat als jij schade hebt dit ook zonder slag of stoot wordt vergoed.

En prima als je er geen bal om geeft overigens

• O085105116N
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13:05
Afsluiting aanvragen via mijnaansluiting is toch juist niet de bedoeling? Dat staat in de ts beschreven.

Stukje opgezocht:

Sinds oktober 2018 staat er een extra alinea in de brief: "Gaat u geen gebruik meer maken van uw gasaansluiting? In verband met veiligheid sluiten we de gasaansluiting maximaal 12 maanden af. Weet u al dat u de gasaansluiting in de toekomst niet meer gaat gebruiken? Vraag dan een verwijdering aan via www.mijnaansluiting.nl. Aan afsluiten en verwijderen zijn kosten verbonden." Zoals je in deze post kunt lezen komen die kosten alleen voor je rekening als verwijdering of afsluiting zelf aanvraagt (lees: opdracht geeft tot). Je hoeft dat echter niet te doen.
josmeijer schreef op donderdag 29 december 2022 @ 07:44:
[...]

Aangezien het verwijderen van de gasmeter momenteel gratis is lijkt het me weinig zinvol om het nu op de spits te drijven.
https://www.stedin.net/kl...ijn-gasaansluiting-gratis
je kunt gewoon op mijnaansluiting.nl een verwijdering aanvragen en dan komt er ooit een aannemer die dat gaat regelen.
Ik zou ook niet te lang wachten, want de nieuwe energiewet ligt nu ter controle op handhaafbaarheid bij de ambtenaren en als die eenmaal is aangenomen komt er een regeling waarbij je weer wel (maar wel minder) moet gaan betalen voor het weghalen van je gasaansluiting.

[ Voor 25% gewijzigd door O085105116N op 29-12-2022 08:44 ]

• josmeijer
O085105116N schreef op donderdag 29 december 2022 @ 08:42:
Afsluiting aanvragen via mijnaansluiting is toch juist niet de bedoeling? Dat staat in de ts beschreven.

Stukje opgezocht:

Sinds oktober 2018 staat er een extra alinea in de brief: "Gaat u geen gebruik meer maken van uw gasaansluiting? In verband met veiligheid sluiten we de gasaansluiting maximaal 12 maanden af. Weet u al dat u de gasaansluiting in de toekomst niet meer gaat gebruiken? Vraag dan een verwijdering aan via www.mijnaansluiting.nl. Aan afsluiten en verwijderen zijn kosten verbonden." Zoals je in deze post kunt lezen komen die kosten alleen voor je rekening als verwijdering of afsluiting zelf aanvraagt (lees: opdracht geeft tot). Je hoeft dat echter niet te doen
Jaja, maar dat was in 2018.
in 2021 heeft de regering (mede dankzij dit forum) besloten dat het afsluiten (tijdelijk, tot de nieuwe energiewet de verdeling definitief regelt) op kosten van de netbeheerder gebeurt.
En ja, die gaat dat zeker aan de sukkels doorberekenen die niet van het gas af gaan. En dat is een positieve prikkel in mijn ogen :-) Gas kan niet duur genoeg zijn.
En nee, ik zie niet in waarom ze het niet zouden doorberekenen als je niet zelf de opdracht geeft. Zo werkt boekhouden niet.

[...]

• cold_as_ijs
@O085105116N er is verder niks mis mee met aanvraag indienen voor verwijdering zeker als de aansluiting in de weg zit. Maar zoals gezegd zitten er bezwaren aan, zowel moreel als juridisch, waardoor de aanvraag route niet de grootste voorkeur geniet bij de meeste actieve leden in dit topic. Uiteindelijk moet iedereen een eigen afweging maken natuurlijk :*)

• josmeijer
cold_as_ijs schreef op donderdag 29 december 2022 @ 08:35:
[...]

Omdat de ACM gaat over de tarieven die de netbeheerders mogen hanteren en niet de netbeheerders zelfs! Alleen als er aanvraag tot verwijdering wordt ingediend mogen ze wettelijk gezien het doorberekenen aan de gasblijvers.

Verder speelt natuurlijk nog mee dat de netbeheerders nu kiezen voor een inefficiënt en duur systeem van verwijdering per huishouden ipv meerdere aansluitingen tegelijk te doen. Hierdoor worden de gasblijvers onnodig op extra kosten gejaagd, dat terwijl de leiding ook op een later stadium verwijderd kunnen worden met meerdere tegelijk.

Als laatste teken jij voor verwijdering wat betekent dat jij verantwoordelijk bent voor de gevolgschade van de verwijdering. Nu houd het bij de rechter geen stand, maar gezien het verleden hoe netbeheerders hun eigen voorwaarden hanteren is er genoeg reden om er klakkeloos vanuit te gaan dat als jij schade hebt dit ook zonder slag of stoot wordt vergoed.

En prima als je er geen bal om geeft overigens
Ik geef er wel een bal om. Het zou echter sneu zijn als mensen door de strijdbare eerste jaren van dit forum het idee zouden krijgen dat ze ook hun harnas aan moeten trekken en dan straks achter het net gaan vissen van het tijdelijk gratis verwijderen van de gasmeter als de energiewetwet gepasseerd is.
Verder vraag ik me af of jouw redenatie klopt. Netbeheerders maken heel veel kosten voor onderhoud en nieuwe aanleg. Die kosten komen gewoon op de balans en worden doorberekend aan de klanten.
Ik heb heel sterke twijfels of die paar gasmeters erg opvallen in die grote hoop, en al helemaal of de ACM er tijd en capaciteit aan gaat besteden om die schifting te doen.
Maar uiteraard mag iedereen principieel zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door josmeijer op 29-12-2022 09:08 ]

• Diedo70
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-11 19:55
Diedo70 schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 09:17:
Wij hebben sinds enkele weken onze warmtepomp draaien, en hebben daarmee ook onze gasaansluiting niet meer nodig.

Ik zou graag jullie advies horen over wat nu te doen om de gasmeter te laten verwijderen of in ieder geval het vastrecht kwijt te zijn. Door de zee van info hier zie ik niet helemaal wat nou de handigste/makkelijkste weg is.

Op het moment hebben wij nog een contract voor elektra+gas bij Vandebron. Dit loopt midden januari 2023 af.
Mijn voorkeur zou hebben om nog tm einde contract de elektra prijzen van het lopende contract aan te houden.

Wat is een handige manier van aanpak?

1. Huidige contract laten doorlopen tot einddatum en dan overstappen naar andere aanbieder en enkel elektra contract afsluiten? Daarna 'niets doen' of evt opdracht geven voor verwijderen meter.

2. Zelfde als 1, maar bij zelfde aanbieder blijven (klinkt mij als ingewikkelder/mogelijk meer gedoe ivm automatische omzetting van contract etc?). Geen specifieke voorkeur om bij deze aanbieder te blijven. Er zijn ook vergelijkbare duurzame aanbieders.

3. Om nog enkele maanden vastrecht te besparen nu al proberen het gascontract op te zeggen maar elektra door te laten lopen? Ik heb geen idee of dit kan of dat dan eigenlijk ook direct het elektracontract wordt opgezegd, en we mogelijk een opzegboete krijgen en eerder (veel) hogere tarieven...

Voor het verwijderen van de aansluiting zelf merk ik dat we daar wat minder principieel in staan dan sommigen hier. Verwijderen via mijnaansluiting.nl vinden wij geen bezwaar als dat wat brieven en gedoe scheelt.

Ben benieuwd naar jullie tips!
Even een update hierover:

Plan was/is om op te zeggen per einddatum lopende contract.

We hebben voorbeeldbrief 0a als input gebruikt (niet letterlijk overgenomen).
Reactie van Vandebron was dat alleen gas opzeggen niet kan, standaard verhaal;
Hartelijk bedankt voor je bericht waarin je vraagt je gascontract per 2 februari 2023 af te sluiten. Goed dat je contact met ons opneemt. Ik ga hier graag verder op in.

...

Wij kunnen echter alleen je gascontract afsluiten als ook de gasaansluiting losgekoppeld is. Bij een aangesloten gaskoppeling moet je nog steeds netbeheerskosten betalen. Indien je bij het aanschaffen van je warmtepomp ook je gasaansluiting loskoppelt, kan je daarvoor contact opzoeken met je netbeheerder. Wij zullen dan bericht krijgen van je netbeheerder en daarmee je gascontract stopzetten. Indien je je gasaansluiting niet loskoppelt, zullen we natuurlijk wel kunnen zien dat je verbruik vermindert en daarop je termijnbedrag aanpassen.

Ik vertrouw erop je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Daarna is er nog telefonisch contact geweest waarin door ons is aangegeven dat we wel gewoon het gasleveringscontract kunnen beëindigen. De klantenservice medewerker was het daarmee niet eens. Deze gaf aan dit nog eens op de mail te zetten , maar daar hebben we nooit iets van ontvangen.

Wij hebben wel verwijdering van de meter aangevraagd, maar dit zal pas in april oid plaatsvinden. Wij wensen geen vastrecht te betalen in de periode tussen einde contract en verwijdering vande meter.

Wat is nu de makkelijkste weg voorwaarts?
Per einde contractdatum overstappen naar andere aanbieder en daar enkel elektra afsluiten?
Ik vraag me af wat er dan met het gas gebeurt. Blijft deze bij vandebron achter? Of krijgen we dan brieven van stedin dat we een gascontract moeten hebben (prima, want dat hoeven we niet)
Ik zou graag van de onwelwillendheid van vandebron af zijn.
Als we geen klant meer zijn bij vandebron; zouden we dan evt alle afschrijvingen van vandebron kunnen weigeren?

Dank voor de tips!

• O085105116N
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13:05
Ik moest even kijken/lezen waar je nu op reageerde.

Je hebt gelijk dat dit uit 2018 komt. Maar als ik niet kan vertrouwen op wat er in de TS staat, ook al komt het uit 2018. Wat moet je dan wel doen?

Het hele idee van dit verhaal is dat het juridisch/moreel niet in de haak lijkt te zijn en dat je het zeker niet zelf moet gaan aanvragen.

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-11 07:34

backupdevice

No Risk , Full Push

Wij gaan 1 Maart een WP installeren en kunnen dan meteen van het Gas af. Echter komen wij dan net uit de winter en hebben dan nog een duur Oxxio contract die tot 15 Oktober 23 loopt. Heb dus nog een paar maanden zomer en zonnepanelen nodig om de dure winter te betalen.

Wat is wijsheid, kijkende naar de eventuele nieuwe gaswet met misschien bijkomende kosten? Wachten tot het contract afgelopen is of gewoon vanaf 1 Maart het gas contract opzeggen?

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

• Rommelzolder
Diedo70 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 09:29:
[...]

Even een update hierover:

Plan was/is om op te zeggen per einddatum lopende contract.

We hebben voorbeeldbrief 0a als input gebruikt (niet letterlijk overgenomen).
Reactie van Vandebron was dat alleen gas opzeggen niet kan, standaard verhaal;

[...]

Daarna is er nog telefonisch contact geweest waarin door ons is aangegeven dat we wel gewoon het gasleveringscontract kunnen beëindigen. De klantenservice medewerker was het daarmee niet eens. Deze gaf aan dit nog eens op de mail te zetten , maar daar hebben we nooit iets van ontvangen.

Wij hebben wel verwijdering van de meter aangevraagd, maar dit zal pas in april oid plaatsvinden. Wij wensen geen vastrecht te betalen in de periode tussen einde contract en verwijdering vande meter.

Wat is nu de makkelijkste weg voorwaarts?
Per einde contractdatum overstappen naar andere aanbieder en daar enkel elektra afsluiten?
Ik vraag me af wat er dan met het gas gebeurt. Blijft deze bij vandebron achter? Of krijgen we dan brieven van stedin dat we een gascontract moeten hebben (prima, want dat hoeven we niet)
Ik zou graag van de onwelwillendheid van vandebron af zijn.
Als we geen klant meer zijn bij vandebron; zouden we dan evt alle afschrijvingen van vandebron kunnen weigeren?

Dank voor de tips!
De klantenservice van vandeBron verkoopt nog steeds onzin.

Ik zou ze een mail sturen waarin je het contract voor gas per einddatum opzegt, conform artikel 21.2 van hun eigen algemene voorwaarden.
Elke reactie daarop beantwoorden met een bedankje voor de bevestiging van je rechtsgeldige opzegging en aangeven, dat alle in- en buitengerechtelijke kosten die je moet maken als ze weigeren de opzegging te effecturen op hen zal worden verhaald.
Als bijlage meesturen onderstaand verzoek aan ACM, dat je kunt sturen aan info@consuwijzer.nl
Aan: ACM
Betreft:
1. Onjuiste en misleidende informatie door vandeBron
2. Handelen in strijd met de eigen algemene voorwaarden door van vandeBron
3. Verzoek tot handhaving

Mijne heren,

Op <datum> heb ik contact gehad met vandeBron mbt het opzeggen van mijn gasleveringscontract.
De kantenservice van vandeBron beweert, dat stopzetting van het leveringscontract pas kan als de gasaansluiting fysiek is verwijderd.

Dit is onjuiste en misleidende informatie, die de laatste tijd met regelmaat door meerdere energieleveranciers wordt verkondigd, maar waar geen enkele wettelijke basis voor is.
Tevens handelt vandeBron hiermee in strijd met eigen algemene voorwaarden, door geen gevolg te willen geven aan mijn rechtsgeldige opzegging.
Artikel 21.2 van die algemene voorwaarden:

“21.2 U kunt onze overeenkomst opzeggen op dezelfde wijze waarop u de overeenkomst met ons afgesloten heeft: mondeling, schriftelijk of digitaal. U moet hierbij rekening houden met een opzegtermijn van dertig kalenderdagen. Wij kunnen ook met u afspreken dat de opzegtermijn korter is dan dertig kalenderdagen””

Negens in de algemene voorwaarden staat beschreven, dat eerst de gasaansluiting zou moeten worden verwijderd.

Ik wil hierbij dan ook een handhavingsverzoek indien, waarbij ik de ACM het volgende wil vragen:
  1. VandeBron op te dragen mijn opzegging conform hun eigen algemene voorwaarden te effectueren
  2. vandeBron te sommeren het verstrekken van onjuiste en misleidende informatie te staken.
Daarnaast lijkt het er sterk op dat er – verboden – afspraken zijn gemaakt tussen netbeheerders en energieleveranciers. Graag verzoek ik ACM dit nader te onderzoeken en passende maatregelen te nemen opdat de strikte scheiding tussen enerzijds netbeheer en anderzijds energieleverantie, zoals vastgelegd in de Gaswet, wordt nageleefd.

Met vriendelijke groet
<naam>
<adres>
<postcode, woonplaats>

• cold_as_ijs
josmeijer schreef op donderdag 29 december 2022 @ 09:04:
[...]

Ik geef er wel een bal om. Het zou echter sneu zijn als mensen door de strijdbare eerste jaren van dit forum het idee zouden krijgen dat ze ook hun harnas aan moeten trekken en dan straks achter het net gaan vissen van het tijdelijk gratis verwijderen van de gasmeter als de energiewetwet gepasseerd is.
Verder vraag ik me af of jouw redenatie klopt. Netbeheerders maken heel veel kosten voor onderhoud en nieuwe aanleg. Die kosten komen gewoon op de balans en worden doorberekend aan de klanten.
Ik heb heel sterke twijfels of die paar gasmeters erg opvallen in die grote hoop, en al helemaal of de ACM er tijd en capaciteit aan gaat besteden om die schifting te doen.
Maar uiteraard mag iedereen principieel zijn.
Natuurlijk kunnen de netbeheerders fraude plegen door dingen te declareren die ze niet mogen, maar ze kunnen de kosten natuurlijk ook gewoon afschrijven van de winst zoals het hoort. Met de winsten die ze uitkeren middels dividend aan de aandeelhouders kunnen ze er nog steeds mee weg komen zonder morrende andeelhouders.

Verder moet de gaswet nog ter consultatie worden aangeboden aan de 2e kamer. En zelfs al wordt er over gestemd, dan gaat hij niet a la minuut in. Zal dan op zijn vroegst 1 Januari 2024 worden. Maar weten niet wat er exact in komt te staan, dus om nu te anticiperen door te zeggen snel snel als je gewoon principele bezwaren hebt op de huidige ministeriele regeling of het beleid van de netbeheerders gaat mij ook te ver. Het is ook precies wat de netbeheerders willen, lekker naar hun pijpen dansen door mensen bang te maken door te dreigen met kosten.

Anyway, ik (en met mij meerdere principele hier) zijn altijd vrij helder in het advies dat een aanvraag doen ook gewoon een optie is en dat iedereen een eigen afweging moet maken.

• RichieB
Ik heb even geen tijd om er zelf in te duiken, maar ik maak uit het bovenstaande op dat er een nieuwe gaswet komt en dat de overheid daarin de kosten voor het laten verwijderen van de gasaansluiting bij de gasverlater legt. Is dat in het licht van de energietransitie en de wens van de overheid om zoveel mogelijk particulieren de overstap van gas naar alternatieven te laten maken wel logisch?

• Erwin_83
  • Nu online
Mocht er wel een wijziging komen, dan kan je tegen die tijd alsnog een aanvraag doen voordat de wijziging in gaat.

@RichieB nee een logische stap is het niet. Maar Netbeheer Nederland zal vast wel zoiets proberen.

Sowieso werkt de overheid nu de energietransitie tegen. Zag gister de nieuwe belasting bedragen voor stroom. Heel leuk de ODE afgeschaf, maar tegelijk de energiebelasting flink omhoog en de teruggave energie belasting omlaag.

Oftewel de rekening van het energie plafond gaat naar de consument.

[ Voor 66% gewijzigd door Erwin_83 op 29-12-2022 12:23 ]

• Rommelzolder
RichieB schreef op donderdag 29 december 2022 @ 12:18:
Ik heb even geen tijd om er zelf in te duiken, maar ik maak uit het bovenstaande op dat er een nieuwe gaswet komt en dat de overheid daarin de kosten voor het laten verwijderen van de gasaansluiting bij de gasverlater legt. Is dat in het licht van de energietransitie en de wens van de overheid om zoveel mogelijk particulieren de overstap van gas naar alternatieven te laten maken wel logisch?
In het "Methodebesluit regionale netbeheerder gas 2022-2026"wordt al rekening gehouden met het feit, dat de netbeheerders de komende jaren het aantal gasaansluitingen zullen zien verminderen, en daarmee de grondslag waarover kosten kunnen worden verdeeld. Door aanpassing van de afschrijvingsmethodiek stijgen de "efficiente kosten" die vervolgens in de tarieven mogen worden doorberekend.
Op die manier wordt over de nu nog grote groep gasverbruikers extra geld binnengeharkt de komende jaren.
Zou je wachten tot er nog maar weinig gasgebruikers over zouden zijn, dan zou die laatste kleine groep onevenredig zwaar belast moeten worden.

Het lijkt daarom tegenstrijdig met één van de uitgangspunten van de ACM (geen dubbele vergoeding voor één en dezelfde dienst), dat alsnog gasverlaters zouden moeten betalen voor het verwijderen van hun aansluiting.
In feite zouden bij gezonde bedrijfsvoering de tarieven afdoende moeten zijn om vervanging, dan wel verwijdering te kunnen betalen. Immers: wanneer in een wijk het hele net wordt vervangen, dan wordt ook geen extra bijdrage van de afnemers gevraagd. Verwijdering zonder terugleggen van een nieuw net lijkt me goedkoper, dus dan is betalen helemaal raar.

Aldus dreigt driemaal betalen voor één en dezelfde dienst:
  1. uit de reeds betaalde "vastrecht" bijdragen over de afgelopen (tientallen) jaren
  2. door de verhoogde en versnelde afschrijving volgens het Methodebesluit 2022-2026
  3. en als klap op de vuurpijl: wanneer een klant zijn aansluiting niet meer nodig heeft en die moet worden verwijderd.
Zie ook: Rommelzolder in "Gas de deur uit doen: Gratis!"

• RichieB
@Rommelzolder Helder, maar is de overheid voornemens om de verwijdering inderdaad collectief te laten bekostigen? Of willen ze de huidige situatie (verwijdering gratis voor aanvrager) "corrigeren" en de betaling hiervan juist in de wet verankeren?

Ik ben niet bang voor de kosten (speelt bij mij pas komende zomer) maar wil gewoon snappen waar de overheid naar toe wil. Je zou denken dat om het verwijderen te bevorderen dit niet per geval moet worden doorberekend aan de aanvrager (gasverlater).

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-11 13:12
RichieB schreef op donderdag 29 december 2022 @ 13:16:
@Rommelzolder Helder, maar is de overheid voornemens om de verwijdering inderdaad collectief te laten bekostigen? Of willen ze de huidige situatie (verwijdering gratis voor aanvrager) "corrigeren" en de betaling hiervan juist in de wet verankeren?

Ik ben niet bang voor de kosten (speelt bij mij pas komende zomer) maar wil gewoon snappen waar de overheid naar toe wil. Je zou denken dat om het verwijderen te bevorderen dit niet per geval moet worden doorberekend aan de aanvrager (gasverlater).
De overheid heeft als doelstelling om een flinke hoeveelheid huizen gasloos te maken. De uitvoering is bij de gemeenten gelegd.

De gemeenten kijken hoe ze iets kunnen bereiken, en de beste mogelijkheid is om samen met woningcorporaties huurwoningen gasloos te maken.

Dat zijn grote projecten waarbij de totale kosten voor het verwijderen van gasaansluitingen fors in de papieren gaan lopen (als de netbeheerders hun zin krijgen). Dat geld moet ergens vandaan komen.

Zonder medewerking van de woningcorporaties zal er de komende tijd niet veel gebeuren. Huiseigenaren zijn op dit moment nog erg negatief over warmtepompen. Bij installatiebedrijven is er maar weinig kennis. Dus die zeggen al gauw dat het niet kan.

Dus voor de regering is het niet logisch om het de netbeheerders toe te staan om een fors bedrag te vragen voor verwijdering van gasaansluitingen.

Maar uit eindelijk is het moeilijk te voorspellen hoe in Den Haag de hazen gaan lopen.

• overhyped
josmeijer schreef op donderdag 29 december 2022 @ 08:14:
[...]

Het is kerst vakantie, lees het topic wat verder door :)

Alvast een TL;DR Er is in de wet vastgelegd wat wel, en wat niet onder de gereguleerde tarieven gebracht mag worden. Verwijdering op initiatief van de ex klant: ja. Verwijdering op initiatief van de netbeheerders: nee.

Dus even de module: boekhouden en financiering in gereguleerde industrieën als bijscholing doen ;)

Verwijderd

Achja, dit jaar kreeg ik voor het hebben van een gasaansluiting een welkomskorting van 250 euro terwijl de vaste kosten 200 euro is en volgend jaar 1.200m3 goedkope gas tot mijn beschikking dankzij het energie plafond.

Of wel mijn gasaansluiting blijft hier voorlopig nog wel.

En is in 2024 ook weer afwachten hoe we er dan weer voorstaan. Voor het zelfde geld zal je dan net zien dat bijvoorbeeld het gas erg goedkoop is geworden en de stroom duur. Of dat ze 200 euro compensatie hebben bedacht voor alleen mensen met een gasaansluiting. Je weet nooit met de overheid.

• josmeijer
RichieB schreef op donderdag 29 december 2022 @ 12:18:
Nee, er komt een "verdeling" van de kosten tussen gasverlater en netbeheerders.
Op zich is dat niet meteen verkeerd. Vermits het een eerlijke verdeling is van een realistische prijs.

Maar ik heb net even de concepttekst van de energiewet bekeken en daar staat geen woord over die verdeling. Alleen dat e.e.a. bij ministeriële beschikking bepaald zal worden.
Dat geeft weinig hoop op een goede afloop.

• Freee!!

Freee!!

josmeijer schreef op donderdag 29 december 2022 @ 20:34:
[...]
Dat geeft weinig hoop op een goede afloop. betekent uiteindelijk een gang naar de Europese rechter.
FTFY.

• RagEnigma
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05-11 15:30
https://www.acm.nl/nl/pub...-en-opzeggen-abonnementen
en dan met name:
Ondernemers mogen geen drempels opwerpen voor het opzeggen. Zo moet het opzeggen in ieder geval op dezelfde manier kunnen als waarop het abonnement is afgesloten.
Kosten vragen voor verwijderen is dus een drempel. Wie heeft hier een betere link over?
Pagina: 1 ... 53 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.