Gas de deur uit doen: Gratis! Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 52 ... 104 Laatste
Acties:
  • 734.563 views

• Rommelzolder
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 12:40
onetime schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 14:11:
@hansvw Ze bedanken voor de ontvangst bevestiging van je rechtsgeldige opzegging, en dat alle kosten voor niet correct verwerken op hen verhaalt zullen worden. En eventueel wat @Erwin_83 schrijft.
Aan te vullen met een klacht naar ACM. Alternatief: je hele correspondentie op hun Twitter account dumpen, zodat andere (potentiële) klanten kunnen zien dat ze zich niet aan hun eigen voorwaarden houden, cq bullshit verkopen, en dus hun informatievoorziening niet op orde hebben.

Sinds 2006 een warmtepomp met gesloten bodemsysteem, sinds midden 2019 6,6 kW panelen ZO, 3,2 kW panelen Z

@hansvw De ACM -EN- Twitter en facebook? Beide opties die @Rommelzolder hier boven benoemd en meer. Lukt dat? :+ >:) :+

Lukt het me nog een beetje om te verbergen dat ik boos ben om al deze ~oplichting~ ?

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:16

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

onetime schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 21:36:
[...]
Lukt het me nog een beetje om te verbergen dat ik boos ben om al deze ~oplichting~ ?
Nee, maar dat hoeft hier ook niet en wij vinden het niet erg dat jij daar boos om bent.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• hansvw
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:43
Dank jullie voor je reacties en support. Ik heb ze opgevolgd en ben benieuwd naar de reactie van Coolblue. Al moet ik zeggen dat mijn vrouw wel heel bezorgd kijkt als ik ze vertel dat ze niet in hun recht staan.....

wordt vervolgd !

• hansvw
De reactie van Coolblue energie laat niet lang op zich wachten......Hieronder hun tekst

" Hoi Hans, 

De verplichting kun je terugvinden in de gaswet.: https://wetten.overheid.n...k5_Paragraaf5.3_Artikel43
Artikel 44b

Een leverancier heeft ten aanzien van een afnemer als bedoeld in artikel 43, eerste lid, tot taak de door deze afnemer verschuldigde bedragen voor de uitvoering van de bij of krachtens deze wet aan de netbeheerder opgedragen taken te factureren en innen. De leverancier brengt hiervoor geen kosten in rekening aan de netbeheerder.

Wij zijn verplicht om alle kosten die de netbeheerder in rekening brengt aan jou te factureren. 

Totdat wij bericht krijgen dat de aansluiting is verwijderd, mogen wij de gaslevering niet stopzetten.

Mocht je verder nog vragen hebben stel ze dan gerust. 

Met vriendelijke groet,

Gauri
Klantenservice medewerke

Graag jullie advies.

Hans

• RagEnigma
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05-11 15:30
@hansvw volgens mij gaat deze wet over afspraken tussen leveranciers en netbeheerders en totaal niet over de klanten/afnemers. Contracten mogen opgezegd worden punt. Het opzeggen van een contract door een particulier mag niet gehinderd worden door dure of onmogelijke constructies. Dit laatste staat ergens in een Europese wet voor consumenten. (Wie kan dit nog eens linken en uitleggen?)

• Freee!!

Freee!!

hansvw schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 13:58:
De reactie van Coolblue energie laat niet lang op zich wachten......Hieronder hun tekst

" Hoi Hans, 

De verplichting kun je terugvinden in de gaswet.: https://wetten.overheid.n...k5_Paragraaf5.3_Artikel43
Artikel 44b

Een leverancier heeft ten aanzien van een afnemer als bedoeld in artikel 43, eerste lid, tot taak de door deze afnemer verschuldigde bedragen voor de uitvoering van de bij of krachtens deze wet aan de netbeheerder opgedragen taken te factureren en innen. De leverancier brengt hiervoor geen kosten in rekening aan de netbeheerder.

Wij zijn verplicht om alle kosten die de netbeheerder in rekening brengt aan jou te factureren. 

Totdat wij bericht krijgen dat de aansluiting is verwijderd, mogen wij de gaslevering niet stopzetten.

Met vriendelijke groet,

Gauri
Klantenservice medewerke

Graag jullie advies.

Hans
In ieder geval bonuspunten voor Coolblue, dat ze antwoord geven. Dat het niet correct is, is een ander punt, maar ze hebben in ieder geval beter hun best gedaan dan de rest.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

@hansvw Jij bent feitelijk gestopt met alle aardgas gebruik? Je hebt de hoofdkraan dicht gezet? [edit: dan is de gaslevering al gestopt. Door jou.] Heb je een op afstand uitleesbare meter?
Hoi Hans, 

Artikel 44b

Met vriendelijke groet, Gauri Klantenservice medewerke
Artikel 43

1 Het is verboden zonder vergunning gas te leveren aan afnemers die beschikken over een aansluiting op een net met een totale maximale capaciteit van ten hoogste 40 m3(n) per uur.

2 Het verbod geldt niet ten aanzien van het leveren van gas:
a. door een buiten Nederland gevestigde leverancier van gas aan ten hoogste 500 afnemers, als bedoeld in het eerste lid, die wonen in gebieden aan de Nederlandse landsgrens of
b. indien het gas anders dan bedrijfsmatig wordt geleverd overeenkomstig bij ministeriële regeling te stellen regels;
c. indien het gas wordt geleverd in het kader van een overeenkomst als bedoeld in artikel 52c.
Artikel 44b

1 Een leverancier heeft ten aanzien van een afnemer als bedoeld in artikel 43, eerste lid, tot taak de door deze afnemer verschuldigde bedragen voor de uitvoering van de bij of krachtens deze wet aan de netbeheerder opgedragen taken te factureren en innen. De leverancier brengt hiervoor geen kosten in rekening aan de netbeheerder.
De verschuldiging tot betaling stopt bij het einde van het contract. Dat is uiterlijk 30 dagen na jouw melding / aanzegging. [edit: tenzij jij een latere datum hebt gevraagd.]
Bij de ATO [edit: netbeheerkosten] meen ik zelfs maar 10 dagen.
De ATO eindigd tegelijkertijd, net als hij begint, stilzwijgend. Heb je hem zelfs expliciet opgezegd? Beter.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Rommelzolder
hansvw schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 13:58:

" Hoi Hans, 

Artikel 44b

Met vriendelijke groet,

Gauri
Klantenservice medewerke

Graag jullie advies.

Hans
Volstrekte Bulllshit

Eerst even terug naar de post van 2 december, daar schreef Coolblue:
"Mocht je je contract voor het gas willen opzeggen, dan zal de gasaansluiting verwijderd moeten worden door de netbeheerder. 
Zolang je een aansluiting voor gas hebt, ondanks dat je geen gas verbruikt, dan moet je verplicht ook een contract hebben voor gas."
Twee leugens op rij:
1. Nergens in de Gaswet of bijbehorende codes is vastgelegd, dat bij opzeggen van het contract de gasaansluiting moet worden verwijderd. Dat blijkt ook wel uit de situaties als iemand verhuist:
dan wordt niet naar aanleiding van het beëindigen van het gascontract eerst de gasaansluiting verwijderd, om vervolgens weer te worden teruggeplaatst zodra de nieuwe eigenaar/huurder gas wil gaan gebruiken.

2. Idem: negens in de Gaswet of bijbehorende codes is vastgelegd, dat het HEBBEN van een aansluiting VERPLICHT tot het afsluiten van een gascontract. Alleen voor het AFNEMEN van gas is een leveringscontract verplicht.
Wederom uit de praktijk: bij eigenaren/huurders die voor het eerst een woning betrekken waar zij geen gas gaan afnemen, wordt de aansluiting tenslotte op initiatief van de netbeheerder verwijderd, uiteraard zonder kosten voor de betreffende eigenaar/huurder.

Het loont dus de moeite Coolblue te vragen naar de artikelen in Gaswet of bijbehorende codes waar dit uit zou blijken.

Dan de stelling:
"Een leverancier heeft ten aanzien van een afnemer als bedoeld in artikel 43, eerste lid, tot taak de door deze afnemer verschuldigde bedragen voor de uitvoering van de bij of krachtens deze wet aan de netbeheerder opgedragen taken te factureren en innen. De leverancier brengt hiervoor geen kosten in rekening aan de netbeheerder.

Wij zijn verplicht om alle kosten die de netbeheerder in rekening brengt aan jou te factureren."
Dat klopt .... als er een ATO bestaat, als UITVLOEISEL van een gasleveringscontract.
Hier echter heb je rechtsgeldig opgezegd, en dus eindigt automatisch de ATO tussen jou en de netbeheerder.(zie1 onderaan)
Anders wordt het een cirkelredenering: "opzeggen doen we niet want er is nog een ATO" terwijl die ATO in stand blijft omdat de rechtsgeldige opzegging niet wordt uitgevoerd. Hier wordt dus de ATO ten onrechte gekoppeld aan het hebben van een aansluiting.
Overigens (al eerder opgemerkt door @RagEnigma ) is dit een bepaling die zaken tussen netbeheerder en energieleverancier regelt, en dus niet zomaar als verplichting naar een aangeslotene mag worden doorgelegd.

Ik zou ze nogmaals melden dat hun reactie aangeeft, dat jou opzegging in goede orde is ontvangen.
Graag ontvang je de onderbouwing van hun twee leugens die in de jouw post van 2 december worden vermeld.
Je stelt ze nu, voor alsdan, in gebreke voor alle door jou te maken gerechtelijke en buitengerechtelijke kosten die kunnen voortvloeien uit het niet tijdig verwerken van je opzegging.
Tenslotte melden, dat je een handhavingsverzoek bij de ACM zult indienen als ze geen gehoor geven aan de opzegging.
Je zou nog kunnen dreigen met het ter beschikking stellen van de hele case aan consumenten programma's als RADAR of Kassa.

(1) Ten aanzien van het beëindigen van de ATO: Zie daarvoor de informatiecode Elektriciteit en Gas.

https://wetten.overheid.nl/BWBR0037934/2022-05-18

Wat in het verleden niet is voorzien, is dat mensen hun gascontract opzeggen zonder te verhuizen.
De Informatiecode heeft daar dan ook geen passend artikel voor.
De energieleveranciers maken daarom noodgedwongen gebruik van artikel 3.1 uit die code, waardoor het voor de netbeheerder in eerste instantie lijkt op een adres waar iemand is verhuisd. Vandaar de brieven "Aan de afnemers van gas op adres..." omdat in sommige gevallen de nieuwe eigenaar/huurder heeft verzuimd tijdig een leveringscontract af te sluiten.

Sinds 2006 een warmtepomp met gesloten bodemsysteem, sinds midden 2019 6,6 kW panelen ZO, 3,2 kW panelen Z

• hansvw
Ik wil opnieuw jullie bedanken voor je feedback.
Met name @Rommelzolder. Ik heb net royaal geciteerd uit je toelichting en antwoord.

ik wacht de reactie van Coolblue energie weer af.....

Alvast een goede en warme week toegewenst !!

Hans

• JoBer
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21-10 16:41

Gasloos sinds maart 2019. 16kW warmtepomp + heatpipes. 11 kWp PV

@JoBer Het feit, niet het artikel is hier al gemeld.
Alliander verwacht dat waterstofgas uiteindelijk (vanaf 2030) een significante rol moet gaat spelen bij de verwarming van huizen, aangezien Nederland langzamerhand volledig van het aardgas af moet.
Dus Liander verwacht een sterke toename in de energie verspilling.
Iemand moet die idioten eens wakker maken; de verliezen zijn daarvoor veel te groot.
Alleen voor specifieke industrie verwacht ik dat waterstof als gas en voor vrachtwagens, bussen en schepen dat waterstof als powerpaste een bijdrage kan leveren door de specifieke eisen en problemen in die situaties.

De staat schiet te hulp bij mismanagement netbeheerders. Worden netbeheerders toch weer staats eigendom. Langzaam.

• annespruit1980
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 09:28
Ik kom hier net een heel klein probleem tegen.
Ben erg aan het knutselen, dus vandaar dat ik van alles tegenkom.
Ik heb ergens in maart geloof ik mijn gas contract stop gezet.
Ging allemaal ok, na een paar brieven stopte alles.
Nu kom ik er net achter dat de gasmeter ( kraan ervoor en erna dicht ) langzaam toch oploopt.
Staat nu iets van 80 Liter ( dus 0,08 m3 ) hoger dan hij stond.
En dat komt niet doordat er nog gas ergens in zat, na een paar dagen stopte het draaien ( dacht ik ).
Zal geen probleem zijn gezien het hele kleine volume, maar toch iets waar ik niet aan had gedacht.

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:30
annespruit1980 schreef op maandag 5 december 2022 @ 10:39:
Nu kom ik er net achter dat de gasmeter ( kraan ervoor en erna dicht ) langzaam toch oploopt.
En dat komt niet doordat er nog gas ergens in zat, na een paar dagen stopte het draaien ( dacht ik ).
Zal geen probleem zijn gezien het hele kleine volume, maar toch iets waar ik niet aan had gedacht.
Leiding in huis loskoppelen, en een dop
Direct op de meter maken.

• annespruit1980
overhyped schreef op maandag 5 december 2022 @ 10:58:
[...]

Leiding in huis loskoppelen, en een dop
Direct op de meter maken.
Tja, dat is een oplossing.
Als ik tijd over heb, en zin, dan zal ik dat doen.
Dan moet ik dus uiteraard wel de leiding loshalen voor de tweede kraan.
En zelfs dan kan het zijn dat de verbinding tussen meter en leiding lekt.
Het lekt niet veel, dus pas over een jaar of 5 is er 1 m3 door de meter gegaan.

Het is ook meer om anderen van dit probleempje op de hoogte te brengen.
Misschien verstandig om als je de meterstand doorgeeft ( ik heb een oude ), dan 1 m3 te hoog door te geven.
Dan kunnen ze nooit moeilijk doen.
Of natuurlijk eerst even wat gas laten weglopen, zodat de meter op XXX,001 staat.
Dan heb je 1 m3 over.
Of zorgen dat hij niet lekt.
Of weg laten halen.......

Edit:
Het zou zelfs kunnen zijn dat de meter zelf lekt.

[ Voor 3% gewijzigd door annespruit1980 op 05-12-2022 11:09 ]

• overhyped
annespruit1980 schreef op maandag 5 december 2022 @ 11:08:
[...]

Tja, dat is een oplossing.
Als ik tijd over heb, en zin, dan zal ik dat doen.
Dan moet ik dus uiteraard wel de leiding loshalen voor de tweede kraan.
En zelfs dan kan het zijn dat de verbinding tussen meter en leiding lekt.
Het lekt niet veel, dus pas over een jaar of 5 is er 1 m3 door de meter gegaan.

Het is ook meer om anderen van dit probleempje op de hoogte te brengen.
Misschien verstandig om als je de meterstand doorgeeft ( ik heb een oude ), dan 1 m3 te hoog door te geven.
Dan kunnen ze nooit moeilijk doen.
Of natuurlijk eerst even wat gas laten weglopen, zodat de meter op XXX,001 staat.
Dan heb je 1 m3 over.
Of zorgen dat hij niet lekt.
Of weg laten halen.......

Edit:
Het zou zelfs kunnen zijn dat de meter zelf lekt.
Geen gas is geen gas. Dus gewoon tijd maken :)

Ik had 'm zelf afgedopt direct op de meter. de kans dat er dan nog iets mis gaat is vrij nihil :)

• JoBer
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21-10 16:41
onetime schreef op maandag 5 december 2022 @ 09:01:
@JoBer Het feit, niet het artikel is hier al gemeld.
Reeds 4 jaren lees en schrijf (wat minder) ik mee in dit topic. Dat het feit hier gemeld is zal dus duidelijk zijn. Denk dat het van toegevoegde waarde is om melding te maken van deze, ophanden zijnde, pilot, die naar mijn weten nog niet eerder is uitgevoerd.

Verder ben ik nog steeds zonder ATO aan het gasnet verbonden met de gaskraan dicht. 3 keer gedreigd door Liander dat ze mijn 60 meter oprit (Friese klei) gaan opentrekken. 3 keer heb ik geeist dat alles volledig hersteld moet worden. 2 keer gedreigd door Liander met juridische stappen. Laatste maal een jaar geleden.

Gasloos sinds maart 2019. 16kW warmtepomp + heatpipes. 11 kWp PV

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:14

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

annespruit1980 schreef op maandag 5 december 2022 @ 10:39:
Als jij echt zeker weet dat je beide gaskranen, zowel vóór als na de meter, goed dicht hebt staan en de meter toch oploopt zou ik

a) eerst de leiding ná de meter loshalen en een dop erop zetten aan de meterkant. Daarna

b) onmiddellijk je netbeheerder bellen dat je een lek of een storing hebt omdat ondanks dat beide kranen dicht staan, de meterstand tóch oploopt.

Ik zou er dan even niet bij zeggen dat je dat afdoppen nu pas hebt gedaan, maar dat doe je om discussie te voorkomen. Jij weet immers zeker dat je beide gaskranen goed dichtgezet hebt.

Als je dit meldt, denk ik dat ze als de wiedeweerga langskomen, omdat er mogelijk ergens een lek zit.

Ik ben benieuwd wat ze gaan doen. Ze zullen snel komen, maar of ze de boel meteen definitief afsluiten of dat ze iets anders gaan doen?

Houd je ons op de hoogte?

[ Voor 4% gewijzigd door Hippe Lip op 05-12-2022 12:41 ]

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• annespruit1980
Ik zal het eens wat beter in de gaten gaan houden nu.
Net wel even gekeken, en alle kranen staan dicht, maar het is wel een puinhoop die gasleiding(en).
Bij de aanvoer al verschillende overgangen met draad.
Na de hoofdkraan van de maatschappij ook weer een aantal overgangen ( lijkt me fraudegevoelig ).
En na de meter echt heel veel overgangen.....
Dan om het makkelijk te maken een vertakking naar wat nu het kantoor heet en nog een naar een schuur.
Die kranen staan ook allemaal dicht, maar daar zit dan wel iets van 40 meter of meer leiding aan.

Huis komt uit 1950 of eerder, dat is te merken.
Tot vandaag had ik niet in de gaten hoe dat hier allemaal liep.
Zit ook heel rot achter hout verstopt, vandaar.

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 15:59
annespruit1980 schreef op maandag 5 december 2022 @ 14:29:
Net wel even gekeken, en alle kranen staan dicht, maar het is wel een puinhoop die gasleiding(en).
Na de hoofdkraan van de maatschappij ook weer een aantal overgangen ( lijkt me fraudegevoelig ).
Dan om het makkelijk te maken een vertakking naar wat nu het kantoor heet en nog een naar een schuur.
Die kranen staan ook allemaal dicht, maar daar zit dan wel iets van 40 meter of meer leiding aan.

Huis komt uit 1950 of eerder, dat is te merken.
Tot vandaag had ik niet in de gaten hoe dat hier allemaal liep.
Zit ook heel rot achter hout verstopt, vandaar.
Alles voor de meter afblijven en zo dicht als mogelijk na de meter afdoppen. Die kraantjes niet vertrouwen .

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• Freee!!

Freee!!

Erwin_83 schreef op maandag 5 december 2022 @ 18:13:
[...]
Alles voor de meter afblijven en zo dicht als mogelijk na de meter afdoppen. Die kraantjes niet vertrouwen .
En daarna een foto nemen (met datum/tijd) van de afgedopte meter, waarop de stand goed te lezen is. Als die daarna nog op blijft lopen, is de meter lek, maar heb jij je ingedekt (en heeft de netbeheerder een serieus probleem).

• Hippe Lip

Hippe Lip

annespruit1980 schreef op maandag 5 december 2022 @ 14:29:
Dat kan het niet zijn, want de meter loopt niet op een lek vóór de meter.
Daar kan natuurlijk van alles lekken. Zit er geen kraan direct na de meter? Die moet je dichtdraaien.
Je kunt de boel desnoods aan de uitgaande kant van de meter loshalen, want daar zit het toch met een wartel?
En anders gewoon iets van een buis doorzagen net ná het eerste fitwerk na de meter. Dan schoef je het los bij het fitwerk en heb je schroefdraad om een dop op te zetten. Netjes met vlas en vaseline of met gastape.
Dan zit het echt dicht en dat is wat je wilt, toch?

<John O`Mill>

• annespruit1980
Hippe Lip schreef op maandag 5 december 2022 @ 22:03:
[...]

Dat kan het niet zijn, want de meter loopt niet op een lek vóór de meter.

[...]

Daar kan natuurlijk van alles lekken. Zit er geen kraan direct na de meter? Die moet je dichtdraaien.
Je kunt de boel desnoods aan de uitgaande kant van de meter loshalen, want daar zit het toch met een wartel?
En anders gewoon iets van een buis doorzagen net ná het eerste fitwerk na de meter. Dan schoef je het los bij het fitwerk en heb je schroefdraad om een dop op te zetten. Netjes met vlas en vaseline of met gastape.
Dan zit het echt dicht en dat is wat je wilt, toch?
Dat het niet een lek voor de meter kan zijn weet ik.
Het is meer om aan te geven wat voor een knutselwerk het eigenlijk is.
Als ik een fraudeur zou zijn, dan zou ik makkelijk voor de meter gas kunnen aftappen, en later weer vastmaken alsof er niets gebeurd is.
Ik zal straks eens een foto maken van waar ik volgens mij een punt zie dat echt simpel af te takken is.

En ja, een leiding van 40 meter of waarschijnlijk meer zal heel veel punten hebben waar het kan lekken.
In het begin zag ik de meter eerst wat doorlopen ( gas tussen hoofdkraan en een reduceerventiel liep natuurlijk leeg door de meter ), en daarna niet meer van stand veranderen.
Dat zal wel komen doordat de leiding van 40 meter nog gas had, en die gaf tegendruk
Die tegendruk is inmiddels weg, dus nu zal er door de hoofdkraan gas lekken.
Zag net dat het ongeveer 1 a 2 Liter per dag is.

Wat het afdoppen betreft, er zit een wartel, maar daar zit ook een plastic kapje overheen.
Duidelijk dat ik die niet mag verwijderen, dat zal de 'bescherming' zijn tegen fraude.
Al is me niet duidelijk waarom die ook op de uitgang van de meter zit......
Rest van de pijpen is allemaal nogal dik, denk iets van 1.5 a 2 inch ( dus 5 cm ).
Niet het meest standaard spul.
Zagen kan, maar ik kan er niet goed bij, door de plek waar het zit.

Edit:
Er zit inderdaad geen kraan direct na de meter.
Ik moet echt 3 kranen na de meter dichtdraaien om het af te sluiten ( wat ik dus ook gedaan heb ).
Waarvan dus 1 een meter of 40 verder, eentje een meter of 20 verder , en tot slot een na 2 meter.

[ Voor 6% gewijzigd door annespruit1980 op 06-12-2022 08:10 ]

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:39

breinonline

Are you afraid to be known?

Kan je de uitgaande leiding van de meter niet afzagen 5cm na de meter en die afdoppen? Zo heb ik het destijds ook gedaan.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• annespruit1980
breinonline schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 08:14:
Kan je de uitgaande leiding van de meter niet afzagen 5cm na de meter en die afdoppen? Zo heb ik het destijds ook gedaan.
Kan er niet goed bij.
Bij de vorige plekken waar ik woonde was dat geen probleem geweest ( zover ik me kan herinneren ).
Hier is dat veel moeilijker.
Bovendien is zagen van dikke stalen buizen vlak bij een gasmeter nu niet iets waar ik echt naar uitkijk.

Edit:
Hier een foto van de binnenkomende buis, kraan en ingang meter.
Volgens mij is dat toch echt een wartel die ik zo kan loshalen na die kraan, en dan gas aftakken.....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uEvJ5wo5FlgnqTpCZWnSb4wQJJA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2N5F69yZWyfXQngYH8HXnE8Q.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door annespruit1980 op 06-12-2022 08:36 ]

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:17
annespruit1980 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 08:22:
[...]

Kan er niet goed bij.
Bij de vorige plekken waar ik woonde was dat geen probleem geweest ( zover ik me kan herinneren ).
Hier is dat veel moeilijker.
Bovendien is zagen van dikke stalen buizen vlak bij een gasmeter nu niet iets waar ik echt naar uitkijk.

Edit:
Hier een foto van de binnenkomende buis, kraan en ingang meter.
Volgens mij is dat toch echt een wartel die ik zo kan loshalen na die kraan, en dan gas aftakken.....

[Afbeelding]
Inderdaad vreemd, wartel is niet verzegeld. Had zo'n geel kapje (als ook bij de gasmeter) omheen moeten zitten.

Kun je eens een foto van de hele opstelling maken? Kunnen we meedenken.

[ Voor 3% gewijzigd door hesselbeertje op 06-12-2022 08:53 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• annespruit1980
hesselbeertje schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 08:45:
[...]

Inderdaad vreemd, wartel is niet verzegeld. Had zo'n geel kapje (als ook bij de gasmeter) omheen moeten zitten.

Kun je eens een foto van de hele opstelling maken? Kunnen we meedenken.
Dat zal ook niet gaan, is nogal groot.
En zit in een kleine kelder ( als je het kelder mag noemen ).
Tot slot verstopt achter hout.
Daarom had ik ook niet door hoe erg die puinhoop is hier v.w.b. gas.

Edit:
Begin te denken om met b.v. een fietspomp gewoon die 40 meter leiding af en toe op druk te zetten.....
Nog een grapje, maar langzamerhand......
Is toch een klere zooi hier.

[ Voor 15% gewijzigd door annespruit1980 op 06-12-2022 08:57 ]

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:17
Dan maar hopen dat ze snel willen ophalen inderdaad. 80 liter in 8 maanden is geen gevaarlijke hoeveelheid.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• hansvw
Collblue energy heeft er zin in !!! De medewerker heeft het blijkbaar rustig want er wordt snel gereageerd. Hieronder de volgende aflevering van onze stappen om net als jullie gratis van het gas af te komen.....

[i]"Hoi Hans, 

Bedankt voor je complimenten. 

Het zit als volgt:

Wanneer er een verhuizing plaatsvindt is het inderdaad een ander verhaal, maar aangezien dat hier niet zo is, kan het contract niet worden beëindigd.
Op het moment dat je een gasaansluiting hebt, moet je daar vaste kosten over betalen: https://www.stedin.net/kl...en-stroom-of-gas-verbruik
Je hebt op dit moment een ATO. Deze kan niet zomaar beëindigd worden, aangezien je vaste kosten moet betalen aan de netbeheerder. Je kunt overstappen naar een andere leverancier, dan beëindigd je nieuwe leverancier dit contract, maar het kan niet worden opgezegd zonder vervanging. Dit is ook besproken in punt 1.

Je bent natuurlijk vrij om juridische stappen te gaan ondernemen. Echter raad ik je aan om eens contact op te nemen met de netbeheerder. 
Zij brengen alle kosten in rekening en wij factureren die. Ook de beslissing dat het contract niet beëindigd mag worden, komt vanuit de netbeheerder.

Ik vertrouw erop dat ik je hiermee voldoende heb geÏnformeerd. 
Mocht je ergens anders nog een vraag over hebben dan hoor ik die graag. 

Met vriendelijke groet,

Gauri
Klantenservice medewerker "

• overhyped
hansvw schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 10:44:
Collblue energy heeft er zin in !!! De medewerker heeft het blijkbaar rustig want er wordt snel gereageerd. Hieronder de volgende aflevering van onze stappen om net als jullie gratis van het gas af te komen.....

[i]"Hoi Hans, 

Het zit als volgt:

Wanneer er een verhuizing plaatsvindt is het inderdaad een ander verhaal, maar aangezien dat hier niet zo is, kan het contract niet worden beëindigd.
Op het moment dat je een gasaansluiting hebt, moet je daar vaste kosten over betalen: https://www.stedin.net/kl...en-stroom-of-gas-verbruik
Je hebt op dit moment een ATO. Deze kan niet zomaar beëindigd worden, aangezien je vaste kosten moet betalen aan de netbeheerder. Je kunt overstappen naar een andere leverancier, dan beëindigd je nieuwe leverancier dit contract, maar het kan niet worden opgezegd zonder vervanging. Dit is ook besproken in punt 1.

Je bent natuurlijk vrij om juridische stappen te gaan ondernemen. Echter raad ik je aan om eens contact op te nemen met de netbeheerder. 
Zij brengen alle kosten in rekening en wij factureren die. Ook de beslissing dat het contract niet beëindigd mag worden, komt vanuit de netbeheerder.

Met vriendelijke groet,

Gauri
Wat een gekloot weer. Ik zou zeggen stemmen met de euro's. Alles opzeggen, en duidelijk aangeven dat de foutieve informatie van de klantenservice de reden is dat je weg gaat. Geen energie en euro's meer geven aan zo'n partij.

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:29
overhyped schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 10:49:
[...]

Wat een gekloot weer. Ik zou zeggen stemmen met de euro's. Alles opzeggen, en duidelijk aangeven dat de foutieve informatie van de klantenservice de reden is dat je weg gaat. Geen energie en euro's meer geven aan zo'n partij.
Als je denkt dat je ze daarmee een hak zet ben je IMHO een beetje naïef. Met een publieke veroordeling bij de rechter en/of aan de schandpaal bij een consumentenprogramma bereik je dat wel.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• overhyped
RichieB schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 10:57:
[...]

Als je denkt dat je ze daarmee een hak zet ben je IMHO een beetje naïef. Met een publieke veroordeling bij de rechter en/of aan de schandpaal bij een consumentenprogramma bereik je dat wel.
Tja, kiezen met euro’s is wel een van de dingen die iedereen kan doen. Ik hoef ze geen hak te zetten, ik weiger wel geld te geven aan bedrijven die zich zo gedragen.

• annespruit1980
Als ik dit lees ben ik blij dat het bij mij zo makkelijk ging.
Al is dat waarschijnlijk ook omdat ik een contract had met lage prijzen voor gas, dus ze waren waarschijnlijk blij dat ik die stopte.

Echter, ik denk dat ze dit liegen doen naar alle mensen, en dan nemen ze op de koop toe dat 1 op de ( zeg ) 10 beter weet en er niet mee akkoord gaat.
Dan hebben ze dus doelbewust 9 van de 10 misleid, en die 9 weten dat dan niet eens.
Helaas begin ik te geloven dat zoiets in Nederland normaal begint te worden.

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05-11 19:14

BlueTooth76

Let the sun shine!

annespruit1980 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 11:20:
Als ik dit lees ben ik blij dat het bij mij zo makkelijk ging.
Al is dat waarschijnlijk ook omdat ik een contract had met lage prijzen voor gas, dus ze waren waarschijnlijk blij dat ik die stopte.

Echter, ik denk dat ze dit liegen doen naar alle mensen, en dan nemen ze op de koop toe dat 1 op de ( zeg ) 10 beter weet en er niet mee akkoord gaat.
Dan hebben ze dus doelbewust 9 van de 10 misleid, en die 9 weten dat dan niet eens.
Helaas begin ik te geloven dat zoiets in Nederland normaal begint te worden.
Ik denk dat het geen liegen is maar daadwerkelijk onkunde. Niet de wet begrijpen, niet begrijpen dat er zonder energiecontract geen ATO is en zonder ATO geen band of verplichting is richting de netbeheerder.

En dat is erg slordig in een periode waarin steeds meer mensen hun woning gasloos maken.

[ Voor 17% gewijzigd door BlueTooth76 op 06-12-2022 11:37 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16:57

[i]"Hoi Hans, 

Het zit als volgt:

Met vriendelijke groet,

Gauri
reageren met:

Beste Coolblue,

Het zit als volgt:
Volgens jullie eigen algemene voorwaarden (te vinden op https://docs.servicehouse...orwaarden_consumenten.pdf ) kan ik het contract gewoon opzeggen; zie punt 5 onder de kop "Opzegging en verhuizing".

Er is verder geen beperkende voorwaarde om éérst de aansluiting te laten verwijderen door de netbeheerder vóórdat ik het contract kan en mag beëindigen. Er is tevens geen enkele verplichting om een contract te hebben op een aansluiting. Dat hebben diverse rechters in eensgezinde rechtszaken al bepaalt.

Bij mijn eerste contact via mail/contactformulier/... (verwijderen wat niet van toepassing is) heb ik aangegeven dat ik mijn contract wil opzeggen.
Coolblue is wettelijk verplicht om deze opzegging te verwerken. Als de netbeheerder contact met mij opneemt vanwege het ontbreken van een leveranciers-contract zal ik met de netbeheerder verdere afspraken maken. Coolblue hoeft mij daarvoor niet te behoeden.
Ik ga er derhalve van uit dat de opzegtermijn gestart is op datum xx-yy-2022, en dat 30 dagen na mijn opzegging van het contract dd. uu-ww-2022 er daadwerkelijk geen leverancierscontract voor gas meer is. De respons op de opzegging die ik van Coolblue ontvangen heb zie ik dan ook als rechtsgeldige bevestiging dat Coolblue de opzegging daadwerkelijk ontvangen heeft. Alle kosten die verder ontstaan door jullie weigering tot opzegging zal ik op Coolblue verhalen.

Met vriendelijke groet,
...

the older I get, the better I was...

• annespruit1980
BlueTooth76 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 11:33:
[...]

Ik denk dat het geen liegen is maar daadwerkelijk onkunde. Niet de wet begrijpen, niet begrijpen dat er zonder energiecontract geen ATO is en zonder ATO geen band of verplichting is richting de netbeheerder.

En dat is erg slordig in een periode waarin steeds meer mensen hun woning gasloos maken.
Ik geloof daar niet meer in.
Grote bedrijven zijn echt wel in staat om medewerkers goed voor te lichten.
Neem nu de brieven die de netbeheerder stuurt ( en ik ook gehad heb ).
Na twee stuks stoppen ze ( bij mij dan ).
Dus ze weten echt wel hoe het zit, anders zouden ze wel doorgaan met gerechtelijke stappen en zo.
Maar nee, ze weten dat er verder niets meer te halen is hier, dus ze gaan door met de volgende, die in hun ogen hopelijk wel onwetende is.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tsjah, ik hoor inmiddels niks meer van Stedin...

Maar vraag me wel af wat er nu gaat gebeuren als over een tijdje die gratis verwijder optie weer verdwijnt.
Heb eerlijk gezegd niet zo'n behoefte om zelf gerechterlijke stappen te nemen.

Die leiding zit mij best, meter mag van mij weg, maar hangt me daar ook prima. Vraag me inmiddels alleen af wie ik het nou precies moeilijk aan het maken ben.

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

annespruit1980 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 11:41:
[...]

Dus ze weten echt wel hoe het zit, anders zouden ze wel doorgaan met gerechtelijke stappen en zo.
Maar nee, ze weten dat er verder niets meer te halen is hier, dus ze gaan door met de volgende, die in hun ogen hopelijk wel onwetende is.
Netbeheerders is nog weer een ander verhaal, die zouden na duizenden mails van ons echt beter moeten weten.

Maar Coolblue Energie is in feite niet meer dan een energiecontractenschuiver onder de vlag van "Coolblue", de kennis en kunde is gewoon niet aanwezig en het boeit ze niet.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• Kees-Jan

[i]"Hoi Hans, 

Het zit als volgt:

Met vriendelijke groet,

Gauri
ik heb even op de link geklikt en kom uit bij Stedin...
vervolgens via contact een WhatsApp bericht gemaakt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ekdK76O-ekV51yfSo6a9dT2Zql8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4om7ChSns92y2TGLKqRjfR22.png?f=fotoalbum_large

:+
06-12-2022 11:54 - Kees-Jan: Hallo, ik zie op https://www.stedin.net/kl...en-stroom-of-gas-verbruik dat een contract op een aansluiting verplicht is.
Ik ben namelijk van mening dat dit verkeerde informatie is. Het klopt wél als er een aansluiting is en er daadwerkelijk gas gebruikt wordt. Maar zolang er géén gas gebruikt wordt, bijvoorbeeld als een woning gasloos gemaakt is en er dus geen gas meer gebruikt wordt en het leverancierscontract opgezegd is en er dus ook geen ATO met de netbeheerder is, er geen enkele verplichting is om een contract af te sluiten.
Ik zou graag willen weten in welke wet, in welk artikel deze verplichting ontstaat?
06-12-2022 11:54 - +31 6 46963963: Hoi! Welkom bij Stedin, We gaan op zoek naar een medewerker, wil je in de tussentijd je naam, postcode + huisnummer en uiteraard je vraag al doorgeven? Dan gaan we gelijk voor je aan de slag
06-12-2022 13:16 - +31 6 46963963: Hi Kees-Jan, bedankt voor jouw bericht. Als je een aansluiting niet gebruikt, wil niet zeggen dat deze niet actief is. ​Een ATO is een afspraak tussen netbeheerder en contractant betreffende het in stand houden van de aansluiting en het transport van energie naar én van het punt waarop de installatie van de contractant op het net is aangesloten. Zolang de aansluiting actief is, dien je daarom een contract af te sluiten.
06-12-2022 13:25 - Kees-Jan: Als het contract met de energieleverancier opgezegd is, is er ook geen ATO meer. En dus geen overeenkomst met de netbeheerder vwb gas.
Nogmaals: in welke wet en artikel staat de verplichting benoemd?
06-12-2022 13:33 - +31 6 46963963: Zodra een aansluiting actief is, wordt er geleverd (aan gas of elektra). Daar betaal je de kosten voor middels een overeenkomst tussen jou en de energieleverancier. Het beëindigen van het contract, staat niet gelijk aan het beëindigen van de toevoer. Er wordt dan nog steeds geleverd aan jouw binneninstallatie. Zie ook https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/energie én https://www.stedin.net/aansluiting/hoe-voorkom-ik-afsluiting.
06-12-2022 13:38 - Kees-Jan: Nee, als een woning gasloos is gemaakt, is er geen toevoer meer en wordt er dus niet geleverd. De overeenkomst met de energieleverancier is niet voor niets opgezegd omdat er écht geen gas meer wordt verbruikt/gebruikt. Er is dan geen binneninstallatie meer die gas nodig heeft.
nogmaals: in welke wet en welk artikel ontstaat de verplichting voor een contract met een leverancier als er geen gas wordt afgenomen.
dus concreet: in welke wet en welk artikel ontstaat de verplichting?
06-12-2022 13:40 - +31 6 46963963: Indien dit gaat om een aansluiting in jouw woning, kijk ik graag met jou mee. Zou ik hiervoor jouw postcode, huisnummer en achternaam mogen ontvangen?
06-12-2022 13:57 - +31 6 46963963: Er bestaat géén verplichting voor het afsluiten van een energiecontract mits de aansluiting in zijn geheel is afgesloten, noch verwijderd. Bij een afgesloten gasaansluiting geldt dat deze maximaal 12 maanden ongebruikt mag blijven liggen.
06-12-2022 14:07 - Kees-Jan: Waarom staat dan op de website van Stedin? Die informatie klopt dus niet en zou aangepast moeten worden omdat andere klanten daardoor onnodige kosten moeten maken. Wil je juiste afdeling daarvan op de hoogte brengen?
06-12-2022 14:15 - +31 6 46963963: Het hebben van een aansluiting en het gebruik maken daarvan zijn twee verschillende dingen. Je kan een aansluiting hebben, daar dien je voor te betalen, maar of je er gebruik van maakt, is aan jou als consument.
06-12-2022 14:15 - +31 6 46963963: Je betaalt dus niet alleen voor het verbruik, maar ook voor het hebben van een aansluiting.
06-12-2022 14:24 - Kees-Jan: Dat is in het geval van verbruik van gas, maar niet als een huis gasloos gemaakt is en waarbij het contract met de energieleverancier opgezegd is. Dan is er ook geen ATO meer en dus geen overeenkomst met de netbeheerder is.
06-12-2022 14:26 - Kees-Jan: Op basis van welke overeenkomst zou er dan betaald moeten worden voor de aansluiting? Er is geen ATO meer en dus geen overeenkomst.
06-12-2022 14:28 - Kees-Jan: er kan ook een telefoonaansluiting in een huis gemonteerd zijn, zolang ik geen abonnement heb met KPN (of een andere telefonie-provider) betaald men ook niet voor het hebben van de aansluiting.
06-12-2022 14:43 - +31 6 46963963: Nogmaals, als je een actieve aansluiting hebt, wordt er gas en/of elektra geleverd. In ruil daarvoor moeten klanten een energiecontract afsluiten.
06-12-2022 14:44 - +31 6 46963963: De fysieke staat verteld of je een energiecontract moet afsluiten, zolang deze actief is, moet je een energiecontract hebben. Of je de aansluiting gebruikt of niet, er moeten netbeheerskosten betaald worden.
06-12-2022 14:46 - +31 6 46963963: Dit omdat er geleverd wordt.
06-12-2022 15:02 - Kees-Jan: Lees je wel? Het gaat over een huis dat gasloos gemaakt is. Geen gas verbruik meer en het contract met de energieleverancier is opgezegd waardoor de ATO met de netbeheerder ook ontbonden is.
De gasaansluiting wordt dus niet meer gebruikt.
NEE, er kan niet een verplichting ontstaan om een contract met een energieleverancier af te sluiten als die niet nodig is! Ook niet als de aansluiting actief is; dit is puur een administratief iets.
NEE, Als de aansluiting niet gebruikt wordt, kan er geen verplichting ontstaan om een contract met een energieleverancier af te sluiten als die niet nodig is! De netbeheerkosten worden alleen betaald als er een contract met een energieleverancier is en onderhavig een ATO met de netbeheerder; die zijn er niet en daarmee vervallen alle eventuele kosten.
Staat nergens in de wet (er is 3x geen antwoord gegeven op de vraag) en Stedin kan daarmee niets eisen.
Het lijkt erop dat Stedin wíl dat het zo is en verteld dit nu óók aan de energieleveranciers, die dat weer "als waarheid" aan hun klanten vertellen. Het feit dat er nu foute informatie op de website staat is stuitend!
Overigens: de 2 links die hierboven aangegeven worden slaan niet op deze discussie, maar dat wist Stedin (jij) al, toch?
06-12-2022 15:07 - +31 6 46963963: Als ik op je aansluiting mee kijk zie ik dat de gas aansluiting in bedrijf staat. Indien deze verwijderd is ontvang ik graag een foto van de gehele meter opstelling zodat we dit administratief kunnen wijzigen. Indien de gas aansluiting nog aanwezig is moet je inderdaad wel een actief energie contract op de aansluiting hebben.
06-12-2022 15:12 - Kees-Jan: Het gaat niet om mijn aansluiting; heb ik ook niet gezegd. Ik heb gewoon een contract met een energieleverancier en betaal daarvoor.
Het gaat er om dat er foute info staat op de website van Stedin.
06-12-2022 15:13 - Kees-Jan: Gelukkig heb je hier bevestigd dat er geen verplichting bestaat voor het afsluiten van een contract met een energieleverancier. Dank daarvoor!
06-12-2022 15:15 - +31 6 46963963: Indien de aansluiting geen contract heeft maar wel in bedrijf is ben je verplicht een energie contract te hebben voor de aansluiting! Ook als je geen gebruik maakt van gas en de gaskraan helemaal dicht hebt gedraaid!

Als dat laatste het geval is kan je de aansluiting ook kosteloos laten verwijderen.
06-12-2022 15:23 - Kees-Jan: Nee, niet waar!
nogmaals: uit welk wetsartikel ontstaat die verplichting? en nu concreet antwoord graag met een web-link naar het betreffende artikel?
Elk ander antwoord betekend dat er geen wetsartikel is...
06-12-2022 15:29 - +31 6 46963963: Dat is niet nodig. Wij hebben jou vriendelijk en op een respectvolle wijze te woord gestaan. De informatie op onze website, is maar hoe je het zelf interpreteert, wat ons de reden geeft om het goed uit te leggen. Hiervoor hoeven wij geen wetsartikelen aan je door te geven. Het lijkt mij niet onwaarschijnlijk dat er rechten worden ontleend op het moment er sprake is van een daadwerkelijke toevoer aan gas of elektra van het net naar de binneninstallatie van een consument.

Mocht je toch nog vragen hebben hierover kun jij ook terecht bij het ACM. De link hebben wij je eerder in dit gesprek meegegeven. Vooralsnog wens ik je een prettige middag toe! Groeten.

[ Voor 70% gewijzigd door Kees-Jan op 06-12-2022 15:32 . Reden: discussie met Stedin ]

• insomniac
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17:34
Bij mij zijn ze nu ook gestopt met brieven sturen. De netbeheerder is nooit inhoudelijk ingegaan op de reacties die ik gestuurd heb. Nu zit er een slot op de gasmeter, op initiatief van de netbeheerder. Ook daar is geen enige correspondentie over geweest. Niet vooraf, niet achteraf.

De energieleverancier deed eerst even moeilijk bij opzegging contract, maar die draaide snel bij.
Of de leverancier het nu wel of niet boeit, is niet relevant vind ik. Je begeeft je op een bepaalde markt, dan moet je toch echt op de hoogte van de regels zijn.

@MikeyMan
Bij zit de meter ook niet in de weg, en zien we wel wie de langste adem heeft. Zolang er niets veranderd in de wet, blijft voor mij het initiatief voor verwijdering bij de netbeheerder liggen.

::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[b]insomniac in "Gas de deur uit doen: Gratis!"
@MikeyMan
Bij zit de meter ook niet in de weg, en zien we wel wie de langste adem heeft. Zolang er niets veranderd in de wet, blijft voor mij het initiatief voor verwijdering bij de netbeheerder liggen.
Risico is dat die 'verandering' ook negatief kan uitpakken.

• Kees-Jan
MikeyMan schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 12:01:
[...]

Het was altijd al gratis, hè? Dat de netbeheerders nu aanbieden om het gratis te doen is op conto van de kanjers hier in dit topic... O-)

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Kees-Jan schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 12:03:
[...]

Het was altijd al gratis, hè? Dat de netbeheerders nu aanbieden om het gratis te doen is op conto van de kanjers hier in dit topic... O-)
Ja, alleen kon je geen 'gratis aanvraag' op eigen titel doen. Maargoed, neem aan dat je begrijpt wat ik bedoelde.

• annespruit1980
BlueTooth76 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 11:51:
[...]

Netbeheerders is nog weer een ander verhaal, die zouden na duizenden mails van ons echt beter moeten weten.

Maar Coolblue Energie is in feite niet meer dan een energiecontractenschuiver onder de vlag van "Coolblue", de kennis en kunde is gewoon niet aanwezig en het boeit ze niet.
Sorry maar Coolblue is geen klein bedrijf.
En als ze iets me energie willen doen moeten ze zich wel aan de wet houden.
Maar goed, dit is een discussie die verder nergens toe gaat leiden.
Ik ben van mening dat ze ( vrijwel de hele energiemarkt ) doelbewust misleidende info geven.
En anderen hebben een andere mening.

• insomniac
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17:34
[...]

Dat klopt, maar voordat de nieuwe wet ingaat is er nog ruimte voor een "gratis" verwijderingsaanvraag.

Onze gasleiding ligt in een mantel naar buiten, dus bij verwijdering zou er niet zoveel risico op (in)directe schade zijn.
Wat mij wel stoort, is dat het enorm inefficiënt is om per huishouding de gasmeter weg te halen en dan de kosten op de gasblijver te verhalen.
Ik hoop dat er in de nieuwe wet een bepaling komt, dat de gasmeter gratis verzegeld moet worden en als ze dan eenmaal zover zijn dat een hele wijk/straat van het gas af is, de hele spullenboel verwijderd wordt.

De overheid wil ons van het gas af, wij maken die stap. Waarom zou dit dan (andere) geld moeten kosten?

::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Ik vraag me af hoe Coolblue Energie handelt als iemand emigreert en z'n energiecontract opzegt.

Dan wordt de route om bij Coolblue op te zeggen voortaan:
- stroomcontract verhuizen naar andere leverancier
- bellen dat je emigreert en je gascontract opzegt
- klaar

:+

[ Voor 48% gewijzigd door BlueTooth76 op 06-12-2022 12:22 ]

• cold_as_ijs
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16:19
annespruit1980 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 11:41:
[...]

Vermoedelijk komt de voorlichting omtrent gasloos worden bij bedrijven vanuit de netbeheerders aangezien dit de "specialisten" zijn. Daardoor zie je dat veel energiebedrijven bijna letterlijk netbeheerders napraten.

Verder is Coolblue zelf misschien wel een grote speler, maar Cool Blue energie zal niet veel klanten hebben waardoor de kennis binnen het bedrijf beperkt kan zijn (mag geen excuus zijn)

• Kees-Jan
06-12-2022 11:54 - Kees-Jan: Hallo, ik zie op https://www.stedin.net/kl...en-stroom-of-gas-verbruik dat een contract op een aansluiting verplicht is.
Ik ben namelijk van mening dat dit verkeerde informatie is. Het klopt wél als er een aansluiting is en er daadwerkelijk gas gebruikt wordt. Maar zolang er géén gas gebruikt wordt, bijvoorbeeld als een woning gasloos gemaakt is en er dus geen gas meer gebruikt wordt en het leverancierscontract opgezegd is en er dus ook geen ATO met de netbeheerder is, er geen enkele verplichting is om een contract af te sluiten.
Ik zou graag willen weten in welke wet, in welk artikel deze verplichting ontstaat?
06-12-2022 11:54 - +31 6 46963963: Hoi! Welkom bij Stedin, We gaan op zoek naar een medewerker, wil je in de tussentijd je naam, postcode + huisnummer en uiteraard je vraag al doorgeven? Dan gaan we gelijk voor je aan de slag
06-12-2022 13:16 - +31 6 46963963: Hi Kees-Jan, bedankt voor jouw bericht. Als je een aansluiting niet gebruikt, wil niet zeggen dat deze niet actief is. ​Een ATO is een afspraak tussen netbeheerder en contractant betreffende het in stand houden van de aansluiting en het transport van energie naar én van het punt waarop de installatie van de contractant op het net is aangesloten. Zolang de aansluiting actief is, dien je daarom een contract af te sluiten.
06-12-2022 13:25 - Kees-Jan: Als het contract met de energieleverancier opgezegd is, is er ook geen ATO meer. En dus geen overeenkomst met de netbeheerder vwb gas.
Nogmaals: in welke wet en artikel staat de verplichting benoemd?
06-12-2022 13:33 - +31 6 46963963: Zodra een aansluiting actief is, wordt er geleverd (aan gas of elektra). Daar betaal je de kosten voor middels een overeenkomst tussen jou en de energieleverancier. Het beëindigen van het contract, staat niet gelijk aan het beëindigen van de toevoer. Er wordt dan nog steeds geleverd aan jouw binneninstallatie. Zie ook https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/energie én https://www.stedin.net/aansluiting/hoe-voorkom-ik-afsluiting.
06-12-2022 13:38 - Kees-Jan: Nee, als een woning gasloos is gemaakt, is er geen toevoer meer en wordt er dus niet geleverd. De overeenkomst met de energieleverancier is niet voor niets opgezegd omdat er écht geen gas meer wordt verbruikt/gebruikt. Er is dan geen binneninstallatie meer die gas nodig heeft.
nogmaals: in welke wet en welk artikel ontstaat de verplichting voor een contract met een leverancier als er geen gas wordt afgenomen.
dus concreet: in welke wet en welk artikel ontstaat de verplichting?
06-12-2022 13:40 - +31 6 46963963: Indien dit gaat om een aansluiting in jouw woning, kijk ik graag met jou mee. Zou ik hiervoor jouw postcode, huisnummer en achternaam mogen ontvangen?
06-12-2022 13:57 - +31 6 46963963: Er bestaat géén verplichting voor het afsluiten van een energiecontract mits de aansluiting in zijn geheel is afgesloten, noch verwijderd. Bij een afgesloten gasaansluiting geldt dat deze maximaal 12 maanden ongebruikt mag blijven liggen.
06-12-2022 14:07 - Kees-Jan: Waarom staat dan op de website van Stedin? Die informatie klopt dus niet en zou aangepast moeten worden omdat andere klanten daardoor onnodige kosten moeten maken. Wil je juiste afdeling daarvan op de hoogte brengen?
06-12-2022 14:15 - +31 6 46963963: Het hebben van een aansluiting en het gebruik maken daarvan zijn twee verschillende dingen. Je kan een aansluiting hebben, daar dien je voor te betalen, maar of je er gebruik van maakt, is aan jou als consument.
06-12-2022 14:15 - +31 6 46963963: Je betaalt dus niet alleen voor het verbruik, maar ook voor het hebben van een aansluiting.
06-12-2022 14:24 - Kees-Jan: Dat is in het geval van verbruik van gas, maar niet als een huis gasloos gemaakt is en waarbij het contract met de energieleverancier opgezegd is. Dan is er ook geen ATO meer en dus geen overeenkomst met de netbeheerder is.
06-12-2022 14:26 - Kees-Jan: Op basis van welke overeenkomst zou er dan betaald moeten worden voor de aansluiting? Er is geen ATO meer en dus geen overeenkomst.
06-12-2022 14:28 - Kees-Jan: er kan ook een telefoonaansluiting in een huis gemonteerd zijn, zolang ik geen abonnement heb met KPN (of een andere telefonie-provider) betaald men ook niet voor het hebben van de aansluiting.
06-12-2022 14:43 - +31 6 46963963: Nogmaals, als je een actieve aansluiting hebt, wordt er gas en/of elektra geleverd. In ruil daarvoor moeten klanten een energiecontract afsluiten.
06-12-2022 14:44 - +31 6 46963963: De fysieke staat verteld of je een energiecontract moet afsluiten, zolang deze actief is, moet je een energiecontract hebben. Of je de aansluiting gebruikt of niet, er moeten netbeheerskosten betaald worden.
06-12-2022 14:46 - +31 6 46963963: Dit omdat er geleverd wordt.
06-12-2022 15:02 - Kees-Jan: Lees je wel? Het gaat over een huis dat gasloos gemaakt is. Geen gas verbruik meer en het contract met de energieleverancier is opgezegd waardoor de ATO met de netbeheerder ook ontbonden is.
De gasaansluiting wordt dus niet meer gebruikt.
NEE, er kan niet een verplichting ontstaan om een contract met een energieleverancier af te sluiten als die niet nodig is! Ook niet als de aansluiting actief is; dit is puur een administratief iets.
NEE, Als de aansluiting niet gebruikt wordt, kan er geen verplichting ontstaan om een contract met een energieleverancier af te sluiten als die niet nodig is! De netbeheerkosten worden alleen betaald als er een contract met een energieleverancier is en onderhavig een ATO met de netbeheerder; die zijn er niet en daarmee vervallen alle eventuele kosten.
Staat nergens in de wet (er is 3x geen antwoord gegeven op de vraag) en Stedin kan daarmee niets eisen.
Het lijkt erop dat Stedin wíl dat het zo is en verteld dit nu óók aan de energieleveranciers, die dat weer "als waarheid" aan hun klanten vertellen. Het feit dat er nu foute informatie op de website staat is stuitend!
Overigens: de 2 links die hierboven aangegeven worden slaan niet op deze discussie, maar dat wist Stedin (jij) al, toch?
06-12-2022 15:07 - +31 6 46963963: Als ik op je aansluiting mee kijk zie ik dat de gas aansluiting in bedrijf staat. Indien deze verwijderd is ontvang ik graag een foto van de gehele meter opstelling zodat we dit administratief kunnen wijzigen. Indien de gas aansluiting nog aanwezig is moet je inderdaad wel een actief energie contract op de aansluiting hebben.
06-12-2022 15:12 - Kees-Jan: Het gaat niet om mijn aansluiting; heb ik ook niet gezegd. Ik heb gewoon een contract met een energieleverancier en betaal daarvoor.
Het gaat er om dat er foute info staat op de website van Stedin.
06-12-2022 15:13 - Kees-Jan: Gelukkig heb je hier bevestigd dat er geen verplichting bestaat voor het afsluiten van een contract met een energieleverancier. Dank daarvoor!
06-12-2022 15:15 - +31 6 46963963: Indien de aansluiting geen contract heeft maar wel in bedrijf is ben je verplicht een energie contract te hebben voor de aansluiting! Ook als je geen gebruik maakt van gas en de gaskraan helemaal dicht hebt gedraaid!

Als dat laatste het geval is kan je de aansluiting ook kosteloos laten verwijderen.
06-12-2022 15:23 - Kees-Jan: Nee, niet waar!
nogmaals: uit welk wetsartikel ontstaat die verplichting? en nu concreet antwoord graag met een web-link naar het betreffende artikel?
Elk ander antwoord betekend dat er geen wetsartikel is...
06-12-2022 15:29 - +31 6 46963963: Dat is niet nodig. Wij hebben jou vriendelijk en op een respectvolle wijze te woord gestaan. De informatie op onze website, is maar hoe je het zelf interpreteert, wat ons de reden geeft om het goed uit te leggen. Hiervoor hoeven wij geen wetsartikelen aan je door te geven. Het lijkt mij niet onwaarschijnlijk dat er rechten worden ontleend op het moment er sprake is van een daadwerkelijke toevoer aan gas of elektra van het net naar de binneninstallatie van een consument.

Mocht je toch nog vragen hebben hierover kun jij ook terecht bij het ACM. De link hebben wij je eerder in dit gesprek meegegeven. Vooralsnog wens ik je een prettige middag toe! Groeten.
nou, da's duidelijk... of eigenlijk: niet duidelijk... :+ :z

• annespruit1980
cold_as_ijs schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 15:30:
[...]

Vermoedelijk komt de voorlichting omtrent gasloos worden bij bedrijven vanuit de netbeheerders aangezien dit de "specialisten" zijn. Daardoor zie je dat veel energiebedrijven bijna letterlijk netbeheerders napraten.

Verder is Coolblue zelf misschien wel een grote speler, maar Cool Blue energie zal niet veel klanten hebben waardoor de kennis binnen het bedrijf beperkt kan zijn (mag geen excuus zijn)
Tja, vroeger zou ik het misschien ook zo gezien hebben.
Maar tegenwoordig heb ik meer het gevoel dat die energiemaatschappijen gewoon liegen omdat ze er toch mee wegkomen.
Geen controle, en als ze betrapt worden staat er ook geen zware sanctie op.
Maar dat is mijn mening, en ik kan er naast zitten.

• RzrBck
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-11 09:28
Dank voor alle informatie uit dit topic.

Tot voor kort, kookte ik op gas - en de rest was al stadswarmte/elektrisch.

Ik heb de knoop doorgehakt en de investering gemaakt om een kookgroep aan te leggen, en een inductieplaat te installeren.

Nu heb ik volgens de voorbeeldbrief mijn energieleverancier (zondergas) verzocht de gasaansluiting op te zeggen (middels machtiging tot opzeggen ATO).

Daar krijg ik deze respons op terug:

Je hebt een leveringsovereenkomst afgesloten voor stroom én gas. Het is uiteraard mogelijk de levering voor gas op te zeggen, maar dan wordt ook de stroomlevering gestopt. Ik zal dan een nieuw contract voorstroom voor je aanmaken met als startdatum de einddatum van het huidige contract. Houdt er wel rekening mee dat je nu vaste, relatief goedkope tarieven hebt. Het nieuwe contract zal een flexibel contract zijn met dynamische tarieven. Aangezien je een vast contract hebt tot en met 2027 krijg je dan een opzegboete van €250.

Nou heb ik een contract van 5 jaar tegen redelijke voorwaarden, dus die wil ik niet kwijt.
Klopt het dat zij de hele overeenkomst mogen stoppen als ik vraag het gas gedeelte te beeindigen - als ik daar niet om vraag? Is dat geregeld in de gaswet, of in hun algemene voorwaarden https://www.zondergas.nu/...jk-kleinverbruik-2017.pdf

Heb het gevoel dat dit creatief het eigen standpunt verdedigen is van Zondergas - maar kan er nog niet de vinger op leggen.

Mocht iemand hier ervaring mee hebben, hou ik me aanbevolen!

• breinonline

breinonline

Wat zeggen je contractvoorwaarden? Want daar hangt het denk ik vanaf.

Los daarvan, je neemt gas af bij een leverancier zondergas maar die wil geen elektriciteit leveren zonder gas? 7(8)7

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

[...]

Nee hoor. Er is geen overeenkomst en de aansluiting is de verantwoordelijkheid van de netbeheerder. Als je geen contract en ATO is, heb je maar één verplichting: de netbeheerder toegang verlenen tot haar eigendommen wanneer daar vooraf een afspraak voor gemaakt wordt.

In elk geval zolang de netbeheerders niet genationaliseerd worden zal daar niets aan veranderen. Europese regelgeving mbt consumentenbescherming is vrij duidelijk op dit punt: heb je als consument geen overeenkomst met een bedrijf en ben je het bedrijf niet opzettelijk aan het benadelen, dan heb je geen financiële verplichtingen jegens dat bedrijf. Het niet aangaan van een overeenkomst is géén opzettelijk benadelen, het is namelijk je consumentenrecht om te kiezen met welke bedrijven je een overeenkomst aan gaat en óók om deze weer op te zeggen.

Als de netbeheerders genationaliseerd worden dan gaat het ineens om staatseigendommen en dan kunnen de dobbelstenen mogelijk wel anders gaan rollen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Rommelzolder
Ivow85 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 20:01:
[...]

Nee hoor. Er is geen overeenkomst en de aansluiting is de verantwoordelijkheid van de netbeheerder. Als je geen contract en ATO is, heb je maar één verplichting: de netbeheerder toegang verlenen tot haar eigendommen wanneer daar vooraf een afspraak voor gemaakt wordt.

In elk geval zolang de netbeheerders niet genationaliseerd worden zal daar niets aan veranderen. Europese regelgeving mbt consumentenbescherming is vrij duidelijk op dit punt: heb je als consument geen overeenkomst met een bedrijf en ben je het bedrijf niet opzettelijk aan het benadelen, dan heb je geen financiële verplichtingen jegens dat bedrijf. Het niet aangaan van een overeenkomst is géén opzettelijk benadelen, het is namelijk je consumentenrecht om te kiezen met welke bedrijven je een overeenkomst aan gaat en óók om deze weer op te zeggen.

Als de netbeheerders genationaliseerd worden dan gaat het ineens om staatseigendommen en dan kunnen de dobbelstenen mogelijk wel anders gaan rollen.
Die netbeheerders zijn volgens mij al min of meer "genationaliseerd"
De aandelen van TenneT berusten in meerderheid bij de Staat; de aandelen van regionale netbeheerders (Stedin, Liander, Enexis etc) berusten bij lokale overheden of Provincies. Het zijn dus geen puur commerciële, al gedragen ze zich voor een deel wel zo.

@Rommelzolder Dat weten we. Maar je zegt het zelf al; de aandelen. Zou fijn zijn als er geen commerciële winst wensen meer zouden spelen. Ze zijn nu zo commercieel dat ze hun aangeslotenen / klanten beduvelen en oplichten als die weg willen. En dat uitsluitend ten behoeve van de diverse overheden.

Of zou het zo zijn dat de directeuren (of anderen) een bonus krijgen die winst afhankelijk is?

• aking
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-09 03:58
Het is alweer even geleden sinds mijn laatste activiteit hier, maar ik heb weer dreigbrieven van Stedin ontvangen, dus het is weer tijd voor een kleine update alhier.

Rond 15 november heb ik een brief ontvangen van Stedin, er wordt niet meer gesproken over "zoals afgesproken", maar er is nu "aangegeven" dat het voor maximaal 12 maanden was:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XDmFhgAQtx0kjDFIQqlU25g4YYk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mcT6GK4dUgUsK4nqmBNlL9lf.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sBhFomrJn5Et_IdWWUPM-vkWmqo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/miype8GXqw7Mr1Dg1MIdJdvq.jpg?f=fotoalbum_tile

En aangezien ik nog niet op die brief had gereageerd kreeg ik een week of twee later nog een brief, waarin ik MOET kiezen en waarin wordt gedreigd met een "juridisch traject"
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QCbOm5y1Pb0mZV13Snxj05-d_yk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/91cwVaqW9MFpe7cFHdwtFUfM.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o1X6S5LKmih8_7SKXX68Rxqvp3Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AaTOVsQdFmPZQrNkR8LZjbGC.jpg?f=fotoalbum_tile

In hoeverre klopt dit? Is er inderdaad iets veranderd waardoor ik MOET kiezen? En op welke grond/basis kunnen ze een "juridisch" traject starten? Of zijn dit allemaal weer loze dreigementen?

Als iemand tips (of een opzetje/tekst) heeft voor een reactie, dan graag :)

• RzrBck
breinonline schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 20:00:
Wat zeggen je contractvoorwaarden? Want daar hangt het denk ik vanaf.

Los daarvan, je neemt gas af bij een leverancier zondergas maar die wil geen elektriciteit leveren zonder gas? 7(8)7
Yep.. .__."
Snap het wel, ik denk dat het voor hen niet perse gunstig is als (veel) mensen het gascontract opzeggen.

In de voorwaarden van het contract wordt verwezen naar Algemene leveringsvoorwaarden. Daarin wordt verwezen naar de Vastcontract leveringsvoorwaarden gas en los daarvan ook naar de Vastcontract leveringsvoorwaarden elektriciteit.

In die Vastcontract leveringsvoorwaarden staat de bekende opzegboete staffel, maar geen implicaties dat gas en elektriciteit aan elkaar gekoppeld zitten (c.q. één opzeggen impliceert ook de ander opzeggen).

Net even in de telefoon geklommen, kreeg een medewerker aan de lijn. Even uitgelegd wat de situatie is, hij snapte het, en ging het aan hun kant gereed maken dat mijn gascontract wordt opgezegd bij hen.

"En dan moet u zelf even contact opnemen met Stedin voor het verwijderen, want die gaan u anders afsluiten" - top!?

Volgens mij is dat uiteindelijk waar ik wil zijn: ik kan naar Stedin toe dan de ATO opzeggen, en dan mogen ze hem op eigen initiatief komen verwijderen.

Of zie ik iets over het hoofd nu (kan alleen de energieleverancier de ATO opzeggen)?

Edit:
Nog eens naar het stappenplan gekeken, en daar staat "Doe niks", gebruik voorbeeldbrief 3 als Stedin moeilijk doet. Heel fijn al deze informatie & dit topic! :)
Nogmaals dank!

[ Voor 6% gewijzigd door RzrBck op 07-12-2022 10:27 ]

• Kees-Jan
Nee, de energieleverancier zegt de ATO op; dat gaat automagisch als het leveringscontract voor gas bij de energieleverancier is opgezegd. Jij hoeft verder niets te doen als dat geregeld is.

• overhyped
RzrBck schreef op woensdag 7 december 2022 @ 10:22:
[...]

Yep.. .__."
Snap het wel, ik denk dat het voor hen niet perse gunstig is als (veel) mensen het gascontract opzeggen.

In de voorwaarden van het contract wordt verwezen naar Algemene leveringsvoorwaarden. Daarin wordt verwezen naar de Vastcontract leveringsvoorwaarden gas en los daarvan ook naar de Vastcontract leveringsvoorwaarden elektriciteit.

In die Vastcontract leveringsvoorwaarden staat de bekende opzegboete staffel, maar geen implicaties dat gas en elektriciteit aan elkaar gekoppeld zitten (c.q. één opzeggen impliceert ook de ander opzeggen).

Net even in de telefoon geklommen, kreeg een medewerker aan de lijn. Even uitgelegd wat de situatie is, hij snapte het, en ging het aan hun kant gereed maken dat mijn gascontract wordt opgezegd bij hen.

"En dan moet u zelf even contact opnemen met Stedin voor het verwijderen, want die gaan u anders afsluiten" - top!?

Volgens mij is dat uiteindelijk waar ik wil zijn: ik kan naar Stedin toe dan de ATO opzeggen, en dan mogen ze hem op eigen initiatief komen verwijderen.

Of zie ik iets over het hoofd nu (kan alleen de energieleverancier de ATO opzeggen)?
de Ato wordt automatisch opgezegd, dus daar hoef je niets voor te doen.

• breinonline

breinonline

Je hoeft niets te doen. De netbeheerder krijgt van zondergas door dat de ATO geëindigd is. En die netbeheerder zal zich wel weer bij jou melden.

• RzrBck
Geweldig, dank voor alle input!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
aking schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 21:24:
Is er inderdaad iets veranderd waardoor ik MOET kiezen?
Nee.
En op welke grond/basis kunnen ze een "juridisch" traject starten? Of zijn dit allemaal weer loze dreigementen?
Of het niet loos was weet je pas als ze het daadwerkelijk gaan doen. De kans is niet zo groot omdat de netbeheerders bij de rechter steeds ongelijk krijgen. Iedereen (of althans iedereen die handelsbekwaam etc is) kan een juridisch traject starten, ook al heb je geen poot om op te staan. Nog afgezien van het feit dat er "kunnen" voor staat en dat geeft dus al aan dat het niet altijd gebeurd.
Als iemand tips (of een opzetje/tekst) heeft voor een reactie, dan graag :)
Volgens mij kan je nog steeds de teksten uit de voorbeeldbrieven gebruiken en zit jij volgens het schema op brief 1b.
@aking in de brief staat dat jij destijds verzocht hebt om een tijdelijke afsluiting.

Klopt dit? Of is de huidige verzegeling op initiatief van Stedin geplaatst?

[edit] ik heb je dossier gevonden en lees daar dat je nooit gekozen hebt voor een slotje.

Dan is het nu heel simpel: jij bent niet aan 'voorwaarden' met betrekking tot het slotje gebonden met als direct gevolg dat je ook geen keuze moet maken.

Je kan dus melden dat je keuze ten aanzien van de gasaansluiting de afgelopen maanden niet is gewijzigd. Namelijk dat jij het prima vindt zoals het nu is en dat indien Stedin iets aan de situatie wenst te veranderen dat dan op initiatief en voor rekening van Stedin moet gebeuren. Met goedkeuring van de woningcorporatie die eigenaar is van de woning.

[ Voor 64% gewijzigd door Ivow85 op 07-12-2022 12:56 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Hippe Lip

Hippe Lip

RzrBck schreef op woensdag 7 december 2022 @ 10:22:
[...]
Let je wel even op? Leuk dat die medewerker aan de telefoon vertelt dat het nu wel kan om alleen gas op te zeggen en het E-deel intact te laten, maar je zou de eerste niet zijn waar het aan de telefoon prima geregeld is en uiteindelijk blijkt dat tóch beide opgezegd zijn en je nu dus een flexcontract aan je broek krijgt.
Ik wil niet negatief zijn, maar speel wel graag advocaat van de duivel…🤷‍♂️

Edit:
Nog eens naar het stappenplan gekeken, en daar staat "Doe niks", gebruik voorbeeldbrief 3 als Stedin moeilijk doet. Heel fijn al deze informatie & dit topic! :)
Nogmaals dank!
Zoals anderen al zeiden hoef je je om de ATO niet druk te maken.

En wat wil je nu: ga je verwijdering aanvragen of zit de meter niet in de weg en laat je het aan Stedin om al dan niet te verwijderen? Zij zijn immers eigenaar van de aansluiting is tot en met de meter en dus kan/mag Stedin doen met de aansluiting wat hen het beste lijkt. Toch?
Dat is hoe ik de communicatie naar hen vormgegeven heb (zie hier). En met goed en snel resultaat.

Edit
Mijn communicatie was met Liander en niet met Stedin. Mijn indruk is dat Stedin er wat koppiger mee omgaat, maar dat maakt voor de communicatie en argumenten niet uit. Mijn werkwijze zou er niet anders om zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Hippe Lip op 07-12-2022 19:23 ]

<John O`Mill>

• RzrBck
Hippe Lip schreef op woensdag 7 december 2022 @ 19:21:
[...]

Let je wel even op? Leuk dat die medewerker aan de telefoon vertelt dat het nu wel kan om alleen gas op te zeggen en het E-deel intact te laten, maar je zou de eerste niet zijn waar het aan de telefoon prima geregeld is en uiteindelijk blijkt dat tóch beide opgezegd zijn en je nu dus een flexcontract aan je broek krijgt.
Ik wil niet negatief zijn, maar speel wel graag advocaat van de duivel…🤷‍♂️

[...]
Hmm, terechte opmerking.
Ik zie alleen nog niet hoe dat juridisch rechtmatig zou kunnen: Ik heb één algemeen contract voor levering energie. Die zijn uitgesplitst in een elektra deel, en een gas deel (voor de geïnteresseerden: https://www.zondergas.nu/energie-voorwaarden/). Apart in ieder deel wordt gesproken over het beeindigen daarvan. In de voorwaarden wordt nergens expliciet of impliciet gesteld dat opzegging van één lijdt tot het ontmantelen van het contract. Alleen één persoon van de klantenservice die dat beweert.

Dus ik hoop dat het gewoon goed afloopt, het was al een gas contract voor 50m3/jaar (alleen koken). Dus het zou ook niet spannender hoeven zijn dan dat het allemaal is.
Hippe Lip schreef op woensdag 7 december 2022 @ 19:21:
[...]

Zoals anderen al zeiden hoef je je om de ATO niet druk te maken.

En wat wil je nu: ga je verwijdering aanvragen of zit de meter niet in de weg en laat je het aan Stedin om al dan niet te verwijderen? Zij zijn immers eigenaar van de aansluiting is tot en met de meter en dus kan/mag Stedin doen met de aansluiting wat hen het beste lijkt. Toch?
Dat is hoe ik de communicatie naar hen vormgegeven heb (zie hier). En met goed en snel resultaat.

Edit
Mijn communicatie was met Liander en niet met Stedin. Mijn indruk is dat Stedin er wat koppiger mee omgaat, maar dat maakt voor de communicatie en argumenten niet uit. Mijn werkwijze zou er niet anders om zijn.
Ik zit in een flat (eigendom). En idealiter blijft de aansluiting er (afgesloten) gewoon weg stoffen: dan is de optie er om het weer te gebruiken, mocht dat ooit relevant zijn. Ik heb hem niet meer nodig, en hij zit ook niet in de weg. Mocht Stedin hem willen verwijderen.. tja - denk dat ik daar ook wel akkoord mee ben. Ik denk dat elektra de toekomst heeft (en goedkoper wordt, long term).

• overhyped
Als je wilt dat de aansluiting blijft: dan moet je een contract houden. Zodra je dat opzegt is het niet meer aan jou.

Maar hoe reeel is die gedachte? Het huis wordt goed verwarmd en er is een goede kook groep.opzeggen en niet toegeven aan de gas verlatingsangst.
RzrBck schreef op woensdag 7 december 2022 @ 23:08:
[...]

Hmm, terechte opmerking.
Ik zie alleen nog niet hoe dat juridisch rechtmatig zou kunnen: Ik heb één algemeen contract voor levering energie. Die zijn uitgesplitst in een elektra deel, en een gas deel (voor de geïnteresseerden: https://www.zondergas.nu/energie-voorwaarden/). Apart in ieder deel wordt gesproken over het beeindigen daarvan. In de voorwaarden wordt nergens expliciet of impliciet gesteld dat opzegging van één lijdt tot het ontmantelen van het contract. Alleen één persoon van de klantenservice die dat beweert.

Dus ik hoop dat het gewoon goed afloopt, het was al een gas contract voor 50m3/jaar (alleen koken). Dus het zou ook niet spannender hoeven zijn dan dat het allemaal is.

[...]

Ik zit in een flat (eigendom). En idealiter blijft de aansluiting er (afgesloten) gewoon weg stoffen: dan is de optie er om het weer te gebruiken, mocht dat ooit relevant zijn. Ik heb hem niet meer nodig, en hij zit ook niet in de weg. Mocht Stedin hem willen verwijderen.. tja - denk dat ik daar ook wel akkoord mee ben. Ik denk dat elektra de toekomst heeft (en goedkoper wordt, long term).

• hansvw
Coolblue Energy - vervolg -

Er is weer een nieuwe aflevering van het drama in 40 delen met Coolblue. Maar het lijkt dat de medewerker in kwestie eindelijk de eigen positie toelicht.....

""Hoi Hans, 

Zolang je de aansluiting hebt voor gas, mag het contract niet zomaar opgezegd worden. Dit staat los van het feit of je wel of geen gas verbruikt. 
Wanneer wij deze opzeggen terwijl er nog een aansluiting voor is, kunnen wij hiervoor verantwoordelijk gesteld worden als de aansluiting wordt afgesloten. 

Het beste kun je contact opnemen met je netbeheerder hierover. Zij kunnen je adviseren in wat het best mogelijk is in jouw situatie. 

Met vriendelijke groet,

Gauri
Klantenservice medewerker ""

De spijker op zijn kop, zo lijkt me, maar niet ons, maar hun probleem. Ik weet niet of we hier nog op moeten reageren. Van de andere kant, als ze geld blijven afschrijven is het natuurlijk weer wel ons probleem....

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-11 13:12
hansvw schreef op donderdag 8 december 2022 @ 07:57:

Er is weer een nieuwe aflevering van het drama in 40 delen met Coolblue. Maar het lijkt dat de medewerker in kwestie eindelijk de eigen positie toelicht.....

""Hoi Hans, 

Zolang je de aansluiting hebt voor gas, mag het contract niet zomaar opgezegd worden. Dit staat los van het feit of je wel of geen gas verbruikt. 
Wanneer wij deze opzeggen terwijl er nog een aansluiting voor is, kunnen wij hiervoor verantwoordelijk gesteld worden als de aansluiting wordt afgesloten. 

Het beste kun je contact opnemen met je netbeheerder hierover. Zij kunnen je adviseren in wat het best mogelijk is in jouw situatie. 

Met vriendelijke groet,

Gauri

De spijker op zijn kop, zo lijkt me, maar niet ons, maar hun probleem. Ik weet niet of we hier nog op moeten reageren. Van de andere kant, als ze geld blijven afschrijven is het natuurlijk weer wel ons probleem....
Ik zou een kort bericht sturen dat uit deze discussie blijkt dat ze je opzegging correct heb ontvangen (vul hier de datum van opzeggen in) maar weigeren die in behandeling te nemen. Dat je er vanuit gaat dat het het contract inderdaad met in achtneming van de opzeg termijn beeindigd wordt. Bij het niet tijdig beeindigen van het contract zijn alle verder kosten voor hun rekening. Je trekt bij deze de automatische machtiging in na die datum.

Verder verzoeken om het contact adres van hun jurische afdeling, zodat je die ook op de hoogte kan brengen van de weigering om het contract te beeindigen.

En dan vanaf de opzegtermijn automatisch incasso's laten storneren. Waarschijnlijk kan je bij je bank ook de incassomachtiging intrekken.

• cold_as_ijs
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16:19
@hansvw heb je al melding gedaan hiervan bij de ACM? https://www.consuwijzer.n...lding-bij-acm-consuwijzer

Verder is het even de vraag hoeveel moeite je er zelf in wil steken. Je zou een korte reactie nog kunnen geven als in de trant, dank voor de reactie en hiermee rechtsgeldige opzegging correct is ontvangen. Je kan het even op zijn beloop laten gaan en mochten ze toch geld afschrijven gewoon het geld voor gas storneren. Hiermee kom jij in een sterkere positie. Namelijk nu wil jij iets van coolblue, maar straks wil coolblue dus wat van jou. Nou voor die 10 euro of wat het tegenwoordig kost kunnen ze hun personeel niet eens de mail laten openen, erger nog dat bedrag innen ze voor de netbeheerder. Waarschijnlijk worden ze dan snel wakker.

• Kees-Jan

""Hoi Hans, 

Met vriendelijke groet,

Gauri

Nogmaals: Kees-Jan in "Gas de deur uit doen: Gratis!"

En inderdaad aangeven dat de incassomachtiging wordt teruggetrokken (kan je zelf in de app of de website van de bank) en dat je voortaan alleen geld voor elektra kosten zelf overschrijft.
Je kan ook de eerste afschrijving afwachten en die storneren, dat geeft meteen een mooi signaal naar de energieleverancier. Afschrijvingen kan je niet automatisch storneren; dat is altijd een handmatig proces van jezelf.

En de netbeheerder stelt de energieleverancier niet verantwoordelijk voor het opzeggen van het contract; weer een BS verhaal/sprookje van de energieleverancier.

En nu: volhouden! :*)

[ Voor 4% gewijzigd door Kees-Jan op 08-12-2022 10:54 ]

• gAzu
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 05-11 14:06
"Alles voor een glimlach" toch, daar bij dat KoelBloe?

Geef aan dat die dreigt te verdwijnen doordat je niet verder komt met deze medewerker.
En vraag naar zijn baas.

Werkt soms verbazend goed.

• aking
Naar aanleiding van de dreigbrieven van Stedin sta ik op het punt om (met de aanzet van @Ivow85 ) deze tekst hun kant op te sturen:
Geachte,

Naar aanleiding van de, intimiderende (dreig)brieven (waarvan ik melding zal maken bij de ACM), die ik van u heb ontvangen met betrekking tot locatienummer X kan ik u melden dat mijn keuze ten aanzien van de gasaansluiting de afgelopen maanden niet is gewijzigd.
Ik vind de situatie namelijk prima zoals deze nu is.

Mocht Stedin echter van mening zijn dat zij iets aan de situatie wenst te veranderen dan zal ik uiteraard medewerking verlenen aan eventuele werkzaamheden aan het eigendom van Stedin op initiatief en voor rekening van Stedin.

Mocht Stedin, op eigen initiatief en kosten, besluiten over te willen gaan tot verwijdering van de meter dan zal ik hieraan uiteraard eveneens medewerking verlenen, mits Stedin hiervoor goedkeuring heeft van woningcorporatie X die eigenaar is van de woning.

Ik ga er vanuit u hiermede voldoende te hebben geinformeerd over mijn keuze, en ga er dus tevens vanuit dat een eventueel "juridisch traject" achterwege blijft, temeer omdat elke grond hiervoor ontbreekt.

Met vriendelijke groet,

De Weledelgestrenge heer Aking
Nog op- of aanmerkingen?
@aking Misschien kan iemand nog sterk verwoorden dat je alle verdere tijd die je aan hun "foutieve" acties moet besteden bij ze in rekening brengt á €175 of zo iets per uur.? En dat ze daar mee instemmen als ze verder nog tegen de wet ingaan? (eventueel in te brengen in een crowdfunding pool voor verdere acties?)

edit: @CurlyMo suggestie / idee?

[ Voor 6% gewijzigd door onetime op 08-12-2022 17:09 ]

• Freee!!

Freee!!

aking schreef op donderdag 8 december 2022 @ 15:11:
Naar aanleiding van de dreigbrieven van Stedin sta ik op het punt om (met de aanzet van @Ivow85 ) deze tekst hun kant op te sturen:

[...]

Nog op- of aanmerkingen?
Kleintje, "Naar aanleiding van de, intimiderende (dreig)brieven" zou ik zonder die komma doen.

• Hippe Lip

Hippe Lip

RzrBck schreef op woensdag 7 december 2022 @ 23:08:
[...]
Als je in een flat zit dan is de situatie anders. Vaak is jouw aansluiting dan een aftakking van een stijgbuis die door een schacht of soms zelfs gewoon door de meterkast loopt. Uiteraard wordt die aansluiting dan niet verwijderd. Ze kunnen dan hooguit je meter weghalen en er een (verzegelde?) dop op zetten.
Op die manier ‘houd’ je je aansluiting omdat die eenvoudig hersteld kan worden. Daar hoef je je dus niet druk om te maken.

<John O`Mill>

• Hippe Lip

Hippe Lip

""Hoi Hans, 

Met vriendelijke groet,

Gauri

Suggestie voor een antwoord:
Beste mensen van Coolblue,

Hartelijke dank voor de bevestiging van ontvangst van mijn opzegging. Ik ga ervan uit dat u geheel volgens uw eigen algemene voorwaarden handelt en overeenkomstig artikel XXX (ff zelf nazoeken) mijn overeenkomst binnen YYY dagen na opzegging beëindigt.

In uw voorwaarden kon ik niets vinden over enige voorwaarden voor opzegging in de zin van verwijdering van de meter of de aanvraag daartoe bij de netbeheerder. Een dergelijke voorwaarde zal u naar ik aanneem dan ook niet hanteren.
Een eventuele boete wegens voortijdige beëindiging van het gascontract (het elektra-contract blijft ongewijzigd van kracht!) zou wel terecht kunnen zijn. De hoogte van die boete is, zoals u weet, wettelijk geregeld.

Wellicht ten overvloede verzoek ik u om mijn opzegging en dit schrijven door te zetten naar uw juridische afdeling in het geval u nog steeds van mening bent dat opzegging niet mogelijk is zonder dat ik eerst andere zaken regel. Verdere correspondentie zal ik dan met die afdeling voeren.

Als laatste wil ik vast stellen dat ik incasso’s van de gaskosten over een periode ná mijn opzegging, behoudens de in uw voorwaarde gestelde opzegtermijn, niet zal accepteren en zal terugboeken.

Met vriendelijke groet,
Hans van W.
Ga vooral niet dreigen of zo en houd het kort en to the point.

[ Voor 5% gewijzigd door Hippe Lip op 09-12-2022 16:35 ]

<John O`Mill>

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14:16
aking schreef op donderdag 8 december 2022 @ 15:11:

[...]

Nog op- of aanmerkingen?
Je ondertekent met een aanhef. Ondertekenen doe je met titels, niet met een aanhef. Dat staat een beetje vreemd.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

• CurlyMo
  • Laatst online: 16:59
Nope, hiermee heb ik ze niet om de oren geslagen.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• Rommelzolder
gAzu schreef op donderdag 8 december 2022 @ 11:44:
"Alles voor een glimlach" toch, daar bij dat KoelBloe?

Geef aan dat die dreigt te verdwijnen doordat je niet verder komt met deze medewerker.
En vraag naar zijn baas.

Werkt soms verbazend goed.
En laat naar die baas de link naar het topic doorsturen, en de bundel die @Bram-Bos heeft gecomponeerd.

• aking
Freee!! schreef op donderdag 8 december 2022 @ 17:40:
[...]

Kleintje, "Naar aanleiding van de, intimiderende (dreig)brieven" zou ik zonder die komma doen.
Ik was van plan om intimiderende tussen twee komma's te doen om er nadruk op te leggen, maar ik laat ze wel helemaal weg :)
Blihi schreef op donderdag 8 december 2022 @ 19:23:
[...]

Je ondertekent met een aanhef. Ondertekenen doe je met titels, niet met een aanhef. Dat staat een beetje vreemd.
Hier staat in de echte versie mijn naam (zonder titels, want die heb ik niet :+ ), dit was een gebbetje voor op Tweakers maar desondanks dank :)

Naar aanleiding van bovenstaande gaat dus onderstaande tekst naar Stedin:
Geachte,

Naar aanleiding van de intimiderende (dreig)brieven (waarvan ik melding zal maken bij de ACM), die ik van u heb ontvangen met betrekking tot locatienummer X kan ik u melden dat mijn keuze ten aanzien van de gasaansluiting de afgelopen maanden niet is gewijzigd.
Ik vind de situatie namelijk prima zoals deze nu is.

Mocht Stedin echter van mening zijn dat zij iets aan de situatie wenst te veranderen dan zal ik uiteraard medewerking verlenen aan eventuele werkzaamheden aan het eigendom van Stedin op initiatief en voor rekening van Stedin.

Mocht Stedin, op eigen initiatief en kosten, besluiten over te willen gaan tot verwijdering van de meter dan zal ik hieraan uiteraard eveneens medewerking verlenen, mits Stedin hiervoor goedkeuring heeft van woningcorporatie X die eigenaar is van de woning.

Ik ga er vanuit u hiermede voldoende te hebben geinformeerd over mijn keuze, en ga er dus tevens vanuit dat een eventueel "juridisch traject" achterwege blijft, temeer omdat elke grond hiervoor ontbreekt.

Met vriendelijke groet,

A.king

• EricSn
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 29-07-2024
Wij gebruik sinds half september geen gas meer. Het gas contract hadden we echter nog niet opgezegd. Net gebeld met Essent en het was geen probleem om het gas contact op te zeggen. Voor elektra loopt het wel nog door. Binnenkort komt de netbeheerder kijken voor het weghalen van de leidingen. (we hebben de gasleiding afgedopt aan de gebruikerszijde van de meter)
@EricSn Heb je verwijdering aangevraagd? Waarom? Zit het je in de weg?

• EricSn
onetime schreef op maandag 12 december 2022 @ 23:12:
@EricSn Heb je verwijdering aangevraagd? Waarom? Zit het je in de weg?
Ja verwijdering is aangevraagd. Al een tijdje geleden. Ze komen deze maand nog "schouwen". Waarom? omdat we geen gas meer gebruiken, sinds september al niet meer en nu is het weg halen van gas nog gratis. Als de nieuwe energiewet er is kan het zijn dat dit weer kosten met zich meebrengt. Zit het in de weg? Het verwijderen van het gas (+ gasmeter) geeft meer ruimte in de meterkast, kunnen we die ook netjes in orde brengen (en uitbreiden).
Het laten zitten/liggen van leidingen die niet gebruikt worden komt de veiligheid ook niet ten goede. Als het klopt wat er op de pagina van de netbeheerder staat waarom ongebruikte gasleidingen worden weg gehaald.
@EricSn Je mag natuurlijk doen wat je hebt gedaan. Misschien wist je nog niets van dit topic. Je had, behoudens contract periode, eerder / meteen je contract op kunnen zeggen. Had je 3 maanden vaste kosten gescheeld. En dan de route uit de topicstart, in de hoop dat de netbeheerder eens efficiënt gaat werken en meerdere verwijderingen in één keer doet. Goedkoper voor iedereen, en hebben wij hier in het topic geconcludeerd, niet voor rekening van de resterende gasverbruikers. Wat het bij individuele aanvraag wel is.
Maar in ieder geval gefeliciteerd met het einde van jouw gas-tijdperk.
Ondanks de leugens van de netbeheerders

• EricSn
onetime schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 00:05:
@EricSn Je mag natuurlijk doen wat je hebt gedaan. Misschien wist je nog niets van dit topic. Je had, behoudens contract periode, eerder / meteen je contract op kunnen zeggen. Had je 3 maanden vaste kosten gescheeld. En dan de route uit de topicstart, in de hoop dat de netbeheerder eens efficiënt gaat werken en meerdere verwijderingen in één keer doet. Goedkoper voor iedereen, en hebben wij hier in het topic geconcludeerd, niet voor rekening van de resterende gasverbruikers. Wat het bij individuele aanvraag wel is.
Maar in ieder geval gefeliciteerd met het einde van jouw gas-tijdperk.
Ondanks de leugens van de netbeheerders
Ik ben inderdaad vandaag, gisteren, pas dit topic tegen gekomen. Toen we in september contact opnamen met Essent om het gas op te zeggen, kon dat niet. Dat moest via de netbeheerder. Bij de netbeheerder ging het allemaal niet zo snel. Die kunnen eind van deze maand pas komen kijken. De CV ketel (huur) opzeggen ging wel maar contract moet worden afgekocht (maar dat is goedkoper dan het contract zijn looptijd laten doorgaan). Toen, dankzij dit topic, de herinnering om het gascontract op te zeggen. Dat ging vrij makkelijk. Hier in de buurt zijn we de enige die van het gas af gaan, meerdere gebruikers in 1 keer zal hier helaas nog niet op gaan. Wij zijn het traject gestart, zonder dat we de informatie die hier staat, gezien hadden.

• overhyped
Jammer dat gasverlaters nog steeds worden voorgelogen :( maar neem ‘t jezelf niet kwalijk. Gezien ‘t formaat van dit topic mag duidelijk zijn dat de netbeheerders nog stug doorgaan met hun dwaling.
EricSn schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 00:30:
[...]

Ik ben inderdaad vandaag, gisteren, pas dit topic tegen gekomen. Toen we in september contact opnamen met Essent om het gas op te zeggen, kon dat niet. Dat moest via de netbeheerder. Bij de netbeheerder ging het allemaal niet zo snel. Die kunnen eind van deze maand pas komen kijken. De CV ketel (huur) opzeggen ging wel maar contract moet worden afgekocht (maar dat is goedkoper dan het contract zijn looptijd laten doorgaan). Toen, dankzij dit topic, de herinnering om het gascontract op te zeggen. Dat ging vrij makkelijk. Hier in de buurt zijn we de enige die van het gas af gaan, meerdere gebruikers in 1 keer zal hier helaas nog niet op gaan. Wij zijn het traject gestart, zonder dat we de informatie die hier staat, gezien hadden.

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 15:59
Toont wel weer aan dat het voorliegen nog steeds structureel is en gezien het door meerdere leveranciers gebeurd kan je er wel vanuit gaan dat de netbeheerders ze dat influisteren.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05-11 08:52
Plenkske schreef op maandag 21 november 2022 @ 12:10:
Zie hier samengevat mijn proces tot nu toe: Plenkske in "Gas de deur uit doen: Gratis!"

Mijn laatst verstuurde mail was dus een aangepaste voorbeeldbrief 2a.

Hierna kreeg ik alleen nog een "we hebben het druk" reactie: Plenkske in "Gas de deur uit doen: Gratis!"

Afgelopen vrijdag de volgende brief ontvangen.
[Afbeelding][Afbeelding]

"als u energie wilt blijven afnemen" -> dat wil ik in het geval van Gas niet.

Ik was eigenlijk van plan om op deze brief niet te reageren, wat denken jullie ?
Ik quote hier mezelf als referentie naar het verloop sinds dat de gaskraan dicht is.
Heb na die laatste brief nog een mail gestuurd. In al die tijd heb ik maar één mail terug gehad.

Nu werd ik net gebelt door Enexis. Die man had wel gezien dat ik meerdere mails had gestuurd.
Inhoudelijk reageerde hij niet. Kwam erop neer dat hij wilde dat ik een keuze zou maken: nieuw gascontract, tijdelijk afsluiten of verwijderen. In principe dus zoals het in die laatste brief staat.
Ik heb gezegt: het initiatief ligt bij jullie. Het is jullie gasmeter. Hij zei: maar u bent verantwoordelijk voor uw pand :X
Ik gaf ook aan dat het verwijderen niet ga aanvragen omdat ik niet akkoord wil gaan met de voorwaarden.
En dat hij het maar op de mail moest zetten, dat ik het nog zou bekijken.

Ben benieuwd wat nu de volgende stap wordt van Enexis.
Zouden ze gaan afsluiten, zoals in de vorige brief (zie afbeeldingen uit quote) wordt aangegeven ? Vervolgens een factuur ? En dan na 10-12 maanden weer iets ?

• Freee!!

Freee!!

Plenkske schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:08:
[...]
Ik heb gezegt: het initiatief ligt bij jullie. Het is jullie gasmeter. Hij zei: maar u bent verantwoordelijk voor uw pand :X
En het is jullie gasmeter, die ik gedoog, maar nog steeds jullie verantwoordelijkheid.

• Kees-Jan
Plenkske schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:08:
[...]

Ik quote hier mezelf als referentie naar het verloop sinds dat de gaskraan dicht is.
Heb na die laatste brief nog een mail gestuurd. In al die tijd heb ik maar één mail terug gehad.

Nu werd ik net gebelt door Enexis. Die man had wel gezien dat ik meerdere mails had gestuurd.
Inhoudelijk reageerde hij niet. Kwam erop neer dat hij wilde dat ik een keuze zou maken: nieuw gascontract, tijdelijk afsluiten of verwijderen. In principe dus zoals het in die laatste brief staat.
Ik gaf ook aan dat het verwijderen niet ga aanvragen omdat ik niet akkoord wil gaan met de voorwaarden.
En dat hij het maar op de mail moest zetten, dat ik het nog zou bekijken.

Ben benieuwd wat nu de volgende stap wordt van Enexis.
Zouden ze gaan afsluiten, zoals in de vorige brief (zie afbeeldingen uit quote) wordt aangegeven ? Vervolgens een factuur ? En dan na 10-12 maanden weer iets ?
Aangeven dat de ATO opgezegd is door de energieleverancier en dat de ATO dus geen contractuele basis is om jou te dwingen een keuze te maken. Er is gewoon helemaal geen contract meer. :*)
Als de netbeheerder bezorgd is over de veiligheid van jouw pand (cq de milieu wetgeving) dan kunnen ze dat uit eigen beweging verhelpen door de gasaansluiting te verwijderen, dus op initiatief en op kosten van de netbeheerder. De rechter heeft (meermaals) bepaald dat het initiatief voor verwijderen bij de netbeheerder ligt en jij kan aangeven dat je de netbeheerder gewoon toegang geeft voor de werkzaamheden die nodig zijn voor de verwijdering. O-)
En dat je verder niet gediend bent van "aanbiedingen" die je niet nodig hebt.

• Plenkske
Kees-Jan schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:35:
[...]

Aangeven dat de ATO opgezegd is door de energieleverancier en dat de ATO dus geen contractuele basis is om jou te dwingen een keuze te maken. Er is gewoon helemaal geen contract meer. :*)
Als de netbeheerder bezorgd is over de veiligheid van jouw pand (cq de milieu wetgeving) dan kunnen ze dat uit eigen beweging verhelpen door de gasaansluiting te verwijderen, dus op initiatief en op kosten van de netbeheerder. De rechter heeft (meermaals) bepaald dat het initiatief voor verwijderen bij de netbeheerder ligt en jij kan aangeven dat je de netbeheerder gewoon toegang geeft voor de werkzaamheden die nodig zijn voor de verwijdering. O-)
Dat heb ik dus allemaal al aangegeven in eerdere mails, maar daar reageren ze totaal niet op.
Kan dat natuurlijk altijd nog wel een keer doen, dan heb ik tenminste weer iets laten weten. Alleen zal waarschijnlijk het standpunt van Enexis niet veranderen. In principe zitten we nu in een platstelling.

• Kees-Jan
Plenkske schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:39:
[...]

Dat heb ik dus allemaal al aangegeven in eerdere mails, maar daar reageren ze totaal niet op.
Kan dat natuurlijk altijd nog wel een keer doen, dan heb ik tenminste weer iets laten weten. Alleen zal waarschijnlijk het standpunt van Enexis niet veranderen. In principe zitten we nu in een platstelling.
Gewoon blijven herhalen. Geeft een mooi dossier als je ooit voor de rechter staat, op uitnodiging van de netbeheerder...
Maar zover komt het toch niet. :O

[ Voor 10% gewijzigd door Kees-Jan op 13-12-2022 11:11 ]

• Plenkske
@Kees-Jan ga ik doen.

Wat denken jullie dat Enexis nu gaat doen dan ?
Ik zie 2 opties.

1. Ze gaan afsluiten, zoals in de vorige brief (zie afbeeldingen uit quote) wordt aangegeven. Vervolgens een factuur, en dan na 10-12 maanden weer iets.

2. Ze blijven doorgaan met aandringen op dat ik een keuze maak; per mail/telefoon/brief.

• Kees-Jan
Plenkske schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:59:
@Kees-Jan ga ik doen.

Wat denken jullie dat Enexis nu gaat doen dan ?
Ik zie 2 opties.

1. Ze gaan afsluiten, zoals in de vorige brief (zie afbeeldingen uit quote) wordt aangegeven. Vervolgens een factuur, en dan na 10-12 maanden weer iets.

2. Ze blijven doorgaan met aandringen op dat ik een keuze maak; per mail/telefoon/brief.
1. Prima, de afsluiting is precies wat jij wil. Die factuur bestrijdt jij volgens de voorbeeld-documenten. Er is geen ATO overeenkomst (meer) dus die factuur is nergens op gebaseerd.
2. Blijven herhalen dat je geen besluit neemt omdat dat niet hoeft. Het staat misschien op de website van de netbeheerder, maar als je vervolgens vraagt uit welke wet en wetsartikel die verplichting ontstaat dan geven ze niet thuis. En er is immers geen ATO meer van kracht.
Nou ja, eigenlijk wat ik hierboven zeg...

[ Voor 15% gewijzigd door Kees-Jan op 13-12-2022 11:16 ]

• annespruit1980
Ok, ik heb het eens in de gaten gehouden.
Hij lekt nu 1.5 L per dag ongeveer.
En vandaag heb ik met wat ballonnen ( die ik had van het vullen van het oude dubbel glas hier ) er wat Argon in geblazen als tegendruk.
Door die ballonnen weet ik zeker dat er niet teveel druk op komt.
En Argon is een veilig gas, dus geen extra gevaar.
Merkwaardig was wel dat er eigenlijk niet veel gas in ging, terwijl die ene leiding toch echt dik ( 4 a 5 cm ) en lang ( 40 meter minimaal ) is.
Een ballon was genoeg, dus dat was nog geen 10 Liter.
Krijg bijna de indruk dat die ene gaskraan die ik opende een klep intern heeft.
Zag niets staan op die kraan, maar ik kan het allemaal niet goed zien zoals het is verstopt achter dat hout.
Maar goed, wordt vervolgd.

• DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-11 21:02
Afgelopen weekend is bij ons ook de gaskraan dichtgegaan, de laatste verbruikers (CV voor SWW en gaskookplaat) zijn het huis uit gegaan.

Gasmeter dichtgedraaid, provisorisch verzegeld om te voorkomen dat hij open gedraaid kan worden en de boel afgedopt na de gasmeter.

Mijn huidige leverancier is Energiedirect en die staan er net zo in als de verhalen van Coolblue die ik hierboven heb gelezen van @hansvw: Meter moet weg zijn voor ze het gascontract stoppen.

Het verwijderen had ik ook al aangevraagd bij Stedin, want als ik het niet gebruik wil ik dat ding ook niet in mijn meterkast hebben. Maarja, prognose is week 10... :|

Mijn advertenties op V&A

• phicoh
DaLass schreef op woensdag 14 december 2022 @ 09:38:
Mijn huidige leverancier is Energiedirect en die staan er net zo in als de verhalen van Coolblue die ik hierboven heb gelezen van @hansvw: Meter moet weg zijn voor ze het gascontract stoppen.
De voorbeelden uit dit forum gebruiken om Energiedirect te dwingen de opzegging van de overeenkomst na te leven. Het is gewoon geen optie voor een energieleverancier om de opzegging van levering te weigeren.

• Freee!!

Freee!!

DaLass schreef op woensdag 14 december 2022 @ 09:38:
[...]
Volkomen verkeerd dus.
Het verwijderen had ik ook al aangevraagd bij Stedin, want als ik het niet gebruik wil ik dat ding ook niet in mijn meterkast hebben. Maarja, prognose is week 10... :|
En al die tijd betaal je dus onterecht vastrecht, vergoeding netbeheerder en al die andere bijkomende kosten. Ik zou Energiedirect er even op wijzen, dat je ze aansprakelijk stelt voor alle kosten, die voortvloeien uit het niet correct verwerken van je opzegging.

• DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-11 21:02
Freee!! schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:21:
[...]

Volkomen verkeerd dus.

[...]

En al die tijd betaal je dus onterecht vastrecht, vergoeding netbeheerder en al die andere bijkomende kosten.
Inderdaad... :/
Ik zou Energiedirect er even op wijzen, dat je ze aansprakelijk stelt voor alle kosten, die voortvloeien uit het niet correct verwerken van je opzegging.
Vooralsnog was de reactie vrij lauw daarop, maarja, dat was via de chat. Maar eens proberen met een brief.

Mijn advertenties op V&A

• phicoh
DaLass schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:13:
Vooralsnog was de reactie vrij lauw daarop, maarja, dat was via de chat. Maar eens proberen met een brief.
Vooral vragen naar het postadres van de juridische afdeling. En zorgen dat de brief daar ook naartoe gaat.
Pagina: 1 ... 52 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.