A++++, 6840 Wp, SolarEdge, LW/WP Fujitsu Waterstage Comfort 6, Balansventilatie met WTW, douche-WTW, Marstek Venus E v 2.0 PiB, Home Assistant noob
Dat is dus de eerste leugen al: het is niet JOUW aansluiting, maar de HUNNE
A++++, 6840 Wp, SolarEdge, LW/WP Fujitsu Waterstage Comfort 6, Balansventilatie met WTW, douche-WTW, Marstek Venus E v 2.0 PiB, Home Assistant noob
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Dat was een strategie. Geen gascontract nemen is nu voldoende.tijgetje57 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 13:38:
Goedendag tweakerts,
Volgend jaar gaat ook onze gasaansluiting eraan geloven. Het is voor ons eenvoudiger, althans dat hoop ik. Want wij verhuizen van een gasloze woning naar een met gas. Als wij dan geen nieuw contract nemen, dan zouden ze hem na een e-mail komen ophalen/afsluiten.
Tenminste als ik alles goed heb gelezen.
Afsluiten kan als je opdracht daarvoor geeft (momenteel gratis, maar hier niet gewenst). In jou geval gaat de netbeheerder brieven sturen dat je een contract moet nemen of verwijdering moet aanvragen. Beide niet nodig en je kan antwoorden met dat de de aansluiting van de netbeheerder is en dat je meewerkt als ze op eigen initiatief de boel willen komen verwijderen. Let op, netbeheerders zijn eigenwijs, dus mogelijk ontvang je wat meer brieven en leugens van ze.
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Waarschijnlijk gaat het iets anders.tijgetje57 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 13:38:
Goedendag tweakerts,
Volgend jaar gaat ook onze gasaansluiting eraan geloven. Het is voor ons eenvoudiger, althans dat hoop ik. Want wij verhuizen van een gasloze woning naar een met gas. Als wij dan geen nieuw contract nemen, dan zouden ze hem na een e-mail komen ophalen/afsluiten.
Tenminste als ik alles goed heb gelezen.
Als je de andere gasgebruikers er voor wilt laten betalen vraag je verwijdering aan, en als je de netbeheerders er zelf voor wilt laten betalen dat ze hun eigen spullen opruimen voor hun rekening en risico dan meldt je je hier weer als je brieven gaat krijgen. Dan helpen we je verder. Er is inderdaad een kleine kans dat ze, als je meldt dat je nieuwe bewoner bent, die daar nooit gas heeft gebruikt of een gas contract heeft gehad, doen wat ze moeten doen, en aanbieden de aansluiting voor eigen rekening te verwijderen. Dan dus NIET via mijnaansluiting.nl.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Alles opnieuw moeten uitleggen aan Innova. Schriftelijk weer toezegging ontvangen van Innova dat er geen opzegboete in rekening zal worden gebracht want opzegging liep via Liander. Vandaag bericht van Innova: toch een opzegboete!....gggrrrrrrrrr
Hierop onderstaande klacht aan Innova geschreven:
Tips voor een vervolg zijn welkom.Beste,
Vandaag op 16-11-2022 heb ik te horen gekregen van M (klantenservice) dat: "De opzegvergoeding die in rekening is gebracht voor het vroegtijdig beëindigen van uw gas contract is terecht en dient voldaan te worden."
Hier ben ik het niet mee eens. Op 27-10-2022, op 03-10-2022, 23-09-2022 en op 14-09-2022 is meermaals telefonisch en schriftelijk door verschillende Innova medewerkers toegezegd dat Innova GEEN opzegboete in rekening zal brengen voor het beëindigen van mijn gas contract. De opzegging verliep immers netjes via Liander zoals als Innova had gevraagd.
Ook Liander is hiervan op de hoogte en heeft de opzegging digitaal aan Innova kenbaar gemaakt.
In mijn gesprek met, M, verwees M naar artikel 3.6 van de Innova voorwaarden (Opzegvergoeding). Dit artikel is niet van toepassing op mijn situatie want nogmaals: Liander heeft de gasaansluiting opgezegd. Niet ik.
Deze casus heeft mij al meerdere keren veel stress bezorgd. Het kost mij veel energie en ben oprecht moe van het iedere keer uitleggen van mijn casus. Dan weer een toezegging van Innova en vervolgens weer intrekken. Waarom werkt Innova op deze manier?
Los van bovenstaande vind ik het een bedrijf als Innova niet passen en niet klantvriendelijk om, op deze manier, terug te komen op haar woord. De eerdere toezeggingen van Innova zijn nu opeens van tafel? Mijn vraag aan u: is dit hoe u behandeld zou willen worden door een bedrijf? Wat zou u doen in mijn positie?
Met vriendelijke groet,
KaasOmelet
Maak dat na de wettelijke opzegperiode (30 dagen) na de eerste poging tot opzegging, maar verder volkomen mee eens.Erwin_83 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 17:40:
Hoe hoog is de boete? Ik zou in ieder geval terugbetaling eisen van alles wat betaald is na je eerste poging tot opzegging.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Boete is 50 euro. Niet heel veel maar ook niets niks. Gaat ook om het principe. Als een bedrijf op deze manier met mij omgaat dan krijg je geen 50 euro van mij.Erwin_83 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 17:40:
Hoe hoog is de boete? Ik zou in ieder geval terugbetaling eisen van alles wat betaald is na je eerste poging tot opzegging.
Terugbetaling eisen van alles wat betaald is na mijn eerste poging was op 04-09-2022. Tel daar 30 dagen bij op i.v.m. wettelijke opzegperiode dan schiet ik daar, financieel gezien, niet heel veel mee op.
Als Innova nu mijn klacht afwijst dan lees ik hier dat ik naar een onafhankelijke geschillencommissie kan stappen: https://www.degeschillenc...r-ons/commissies/energie/
Iemand hier ervaring mee? Kosten voor de behandeling van een klacht zijn 52,50 maar krijg je terug als de geschillencommissie je in het gelijk stelt.
Waarschijnlijk beter om met je voeten te stemmen, zogauw je zonder boete weg kunt, voor elektriciteit overstappen.KaasOmelet schreef op woensdag 16 november 2022 @ 20:40:
[...]
Boete is 50 euro. Niet heel veel maar ook niets niks. Gaat ook om het principe. Als een bedrijf op deze manier met mij omgaat dan krijg je geen 50 euro van mij.
Terugbetaling eisen van alles wat betaald is na mijn eerste poging was op 04-09-2022. Tel daar 30 dagen bij op i.v.m. wettelijke opzegperiode dan schiet ik daar, financieel gezien, niet heel veel mee op.
Als Innova nu mijn klacht afwijst dan lees ik hier dat ik naar een onafhankelijke geschillencommissie kan stappen: https://www.degeschillenc...r-ons/commissies/energie/
Iemand hier ervaring mee? Kosten voor de behandeling van een klacht zijn 52,50 maar krijg je terug als de geschillencommissie je in het gelijk stelt.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
Ze lijken zelf onvoldoende deskundig en moeten alles helemaal correct voorgekauwd krijgen, anders volgen ze gewoon de foutieve redenatie van de bedrijven.
Dat je op grond van de toezeggingen van Innova hebt gehandeld is natuurlijk wel een sterke troef, als je deze meermaals zwart op wit hebt.
Als je deze argumentatie volgt denk ik dat je wel een kans maakt. Wel ook echt naar de zitting gaan.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
KaasOmelet schreef op woensdag 16 november 2022 @ 20:40:
[...]
Jitta, gasloos, CO2&energieneutraal sinds oktober 2018, kraan dicht, geen slotje
ik wil de standaardbrief 1b versturen als reactie. Ik geef geen opdracht tot verwijdering.
Bijna goedUdrene schreef op woensdag 16 november 2022 @ 07:57:
[...]
De voorbeeldbrief werkte dus prima. Dank voor de hulp en reacties!
Is natuurlijk niet waar, dat doet de energieleverancier namelijk zelf...Je kunt de aansluit en transportovereenkomst (ATO) die je met je netbeheerder hebt opzeggen per bovengenoemde datum.
the older I get, the better I was...
En wat als je die boete simpelweg niet betaalt? Dan ga ik er wel vanuit dat je een schriftelijke bevestiging van ze hebt dat je geen opzegboete aan je broek zou krijgen.KaasOmelet schreef op woensdag 16 november 2022 @ 20:40:
[...]
Boete is 50 euro. Niet heel veel maar ook niets niks. Gaat ook om het principe. Als een bedrijf op deze manier met mij omgaat dan krijg je geen 50 euro van mij.
Bij niet betalen van die boete gaan ze dreigen en verweer jij je met die toezegging van ze. Idem bij het incassoburo dat volgt en idem als het bij de rechter komt. En daar loopt het dan dood voor Innova.
Wél altijd reageren als Innova, het incassoburo en de rechter met een aantijging komt. En afkappen als ze in herhaling vallen (zie mijn dossier hoe je dat effectief afkapt).
Dit is zoals ik het zou spelen.
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Maar jij zegt dus: geschillencommissie overslaan en incassobureau (later mogelijk rechter) inschakelen?
Heb nog geen antwoord ontvangen van Innova m.b.t. mijn klacht.
[ Voor 8% gewijzigd door KaasOmelet op 18-11-2022 16:01 ]
Dat is jammer dat je een positief saldo had daar. Anders kon je weigeren die 50 euro te betalen en dan aankijken hoe ver ze gaan om die te incasseren.KaasOmelet schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 16:00:
Innova heeft de boete al verrekend in de eindafrekening van de gasrekening. Ik kreeg, ondanks alle toezeggingen, opeens 50 euro minder terug. Ja, ik heb meerdere schriftelijk bevestigingen van Innova dat ik geen boete zou krijgen.
Maar jij zegt dus: geschillencommissie overslaan en incassobureau (later mogelijk rechter) inschakelen?
Heb nog geen antwoord ontvangen van Innova m.b.t. mijn klacht.
Het eerste, dat bij mij opkomt, is de laatste incasso storneren en het bedrag minus die 50 euro direct weer overmaken. Maar ik zou daar ook eerst even wat meer advies over inwinnen.Erwin_83 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 16:19:
[...]
Dat is jammer dat je een positief saldo had daar. Anders kon je weigeren die 50 euro te betalen en dan aankijken hoe ver ze gaan om die te incasseren.
Maar je bent nog steeds klant bij Innova? dan kun je op de volgende betaling toch nog steeds 50 euro inhouden? Verlaag dan wel je maandbedrag (en spaar wel zelf voor het bedrag dat je straks bij moet betalen). Op die manier zorg je dat je bij de jaarrekening moet bijbetalen, anders herhalen ze dit trucje nog een keer.KaasOmelet schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 16:00:
Innova heeft de boete al verrekend in de eindafrekening van de gasrekening. Ik kreeg, ondanks alle toezeggingen, opeens 50 euro minder terug. Ja, ik heb meerdere schriftelijk bevestigingen van Innova dat ik geen boete zou krijgen.
En motiveer onmiddellijk schriftelijk waarom je 50 euro inhoudt. Alles netjes afhandelen en documenteren voor jezelf; zorgen voor goede dossiervorming. Alles dus uitsluitend schriftelijk doen vanaf nu.
Nee, ik stel juist voor om hen zelf in hun eigen sop gaar te laten koken. Jij zorgt dat je die boete niet betaalt. Daardoor gaat Innova protesteren dat je niet alles betaalt en gaan zij uiteindelijk (mogelijk, als er dan nog steeds geen lampje bij ze gaat branden) een incassoburo en daarna de rechter inschakelen. Alle andere kosten betaal je keurig netjes volledig en op tijd, zodat er niets op je aan te merken valt.Maar jij zegt dus: geschillencommissie overslaan en incassobureau (later mogelijk rechter) inschakelen?
Ergo: Innova gaat die partijen inschakelen, niet jij. Jij ligt je zetten toe en jij vertelt ze netjes waarom je dat doet.
Houd ons hier op de hoogte. Ik ben benieuwd. Vooral omdat je hun toezegging op schrift hebt.Heb nog geen antwoord ontvangen van Innova m.b.t. mijn klacht.
[ Voor 8% gewijzigd door Hippe Lip op 18-11-2022 23:36 ]
<John O`Mill>
Ik zou graag jullie advies horen over wat nu te doen om de gasmeter te laten verwijderen of in ieder geval het vastrecht kwijt te zijn. Door de zee van info hier zie ik niet helemaal wat nou de handigste/makkelijkste weg is.
Op het moment hebben wij nog een contract voor elektra+gas bij Vandebron. Dit loopt midden januari 2023 af.
Mijn voorkeur zou hebben om nog tm einde contract de elektra prijzen van het lopende contract aan te houden.
Wat is een handige manier van aanpak?
1. Huidige contract laten doorlopen tot einddatum en dan overstappen naar andere aanbieder en enkel elektra contract afsluiten? Daarna 'niets doen' of evt opdracht geven voor verwijderen meter.
2. Zelfde als 1, maar bij zelfde aanbieder blijven (klinkt mij als ingewikkelder/mogelijk meer gedoe ivm automatische omzetting van contract etc?). Geen specifieke voorkeur om bij deze aanbieder te blijven. Er zijn ook vergelijkbare duurzame aanbieders.
3. Om nog enkele maanden vastrecht te besparen nu al proberen het gascontract op te zeggen maar elektra door te laten lopen? Ik heb geen idee of dit kan of dat dan eigenlijk ook direct het elektracontract wordt opgezegd, en we mogelijk een opzegboete krijgen en eerder (veel) hogere tarieven...
Voor het verwijderen van de aansluiting zelf merk ik dat we daar wat minder principieel in staan dan sommigen hier. Verwijderen via mijnaansluiting.nl vinden wij geen bezwaar als dat wat brieven en gedoe scheelt.
Ben benieuwd naar jullie tips!
Zo loop je de opzegboete mis en die is ongeveer gelijk aan het vastrecht voor 2 maanden.
En het levert het minste gezeur op.
Succes!
Mbt het laten verwijderen van de meter: dat is niet jouw verantwoordelijkheid om aan te vragen. Zodra je je gascontract op hebt gezegd neemt de netbeheerder zelf contact met je op hier over. Je bent absoluut niet verplicht om zelf opdracht te geven tot verwijdering. Waarom je dat niet moet willen (je neemt dan verantwoordelijkheid voor de verwijdering) is terug te lezen in dit draadje.
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Hij geeft aan, dat het contract tot half januari loopt, dus nog zo'n twee maanden. Om nodeloos gezeur te vermijden, zou ik dat contract gewoon uitzitten en expliciet niet verlengen voor gas (dus opzeggen per einde contract). En de maximaal door de leverancier afdwingbare termijn is inderdaad 30 dagen, maar als afnemer kun je rustig de leverancier vertellen, dat je over 60 dagen (per einde contract) op wilt zeggen.RichieB schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 10:57:
@Diedo70 Het advies van @gAzu is wat kort door de bocht. Het vastrecht voor gas kost zo'n €15 per maand. Het exacte bedrag moet je opzoeken bij je netbeheerder. Die kosten ben je direct kwijt als je je gascontract opzegt. Maximale opzegtermijn is volgens de wet 30 dagen. Aangezien je contract nog minder dan een jaar loopt zal de opzegboete €50 zijn. Dikke kans dus dat vandaag opzeggen minder geld kost dan wachten tot het contract afloopt. Geef wel duidelijk aan dat je alleen gas opzegt en je electriciteitscontract wil behouden.
Hier ben ik het volkomen mee eens, dat is het probleem van de netbeheerder. De zaak ligt iets anders, als hij zelf die gasmeter zo snel mogelijk weg wil hebben, maar dat proef ik niet uit zijn verhaal.Mbt het laten verwijderen van de meter: dat is niet jouw verantwoordelijkheid om aan te vragen. Zodra je je gascontract op hebt gezegd neemt de netbeheerder zelf contact met je op hier over. Je bent absoluut niet verplicht om zelf opdracht te geven tot verwijdering. Waarom je dat niet moet willen (je neemt dan verantwoordelijkheid voor de verwijdering) is terug te lezen in dit draadje.
Dank voor de tips.Hippe Lip schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 23:31:
[...]
Maar je bent nog steeds klant bij Innova? dan kun je op de volgende betaling toch nog steeds 50 euro inhouden? Verlaag dan wel je maandbedrag (en spaar wel zelf voor het bedrag dat je straks bij moet betalen).
Ergo: Innova gaat die partijen inschakelen, niet jij. Jij ligt je zetten toe en jij vertelt ze netjes waarom je dat doet.
[...]
Houd ons hier op de hoogte. Ik ben benieuwd. Vooral omdat je hun toezegging op schrift hebt.
Ja klopt ik ben nog steeds klant bij Innova voor elektra. Ik heb, op dit moment, het laagste maandbedrag wat ik kan hebben a 35 euro. En ga juni 2023 (einde elektra contract) geld terug krijgen van Innova omdat ik meer teruglever dan ik gebruik. Geld inhouden kan ik doen maar dan gaat Innova dat in juni 2023 bij de eindafrekening waarschijnlijk ook doen.
Ik hou je sowieso op de hoogte.
Tijd dus om de gasaansluiting op te zeggen. Via Whatsapp contact opgenomen met Vattenfall
Nu beweren ze hoog en laag, dat ze mijn abonnement niet kunnen opzeggen, omdat ik nog een gasaansluiting heb. En dat ik die eerst moet laten verwijderen voordat ze het abonnement op kunnen zeggen.
Na enige discussie via Whatsapp maar de conclusie getrokken dat dit niet gaat opschieten. Ik stap per 1 januari over naar een andere leverancier. Alleen de vraag, zegt die nou ook gas op...
Parallel daaraan via ma.nl ook maar de verwijdering aangevraagd. Zit niet te wachten op ellenlange discussie met Liander, want ik wil m'n voortuin doen en die buis moet daarvoor weg zijn.
Lekker dan weer van Vattenfal. Misschien anders maar eens bellen.
X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop
Gelogen. Gewoon vertellen, dat je uit hun reactie hebt begrepen, dat ze jouw rechtsgeldige opzegging hebben ontvangen en alle kosten voor het niet correct afhandelen daarvan voor hun rekening komen.Mojo schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 20:02:
Nou, hier is het ook zo ver. De warmtepomp is in gebruik genomen en ik draai volledig elektrisch. Mijn jaarabonnement bij Vattenfall is 30 september afgelopen en de jaarrekening is op 16 nov opgemaakt.
Tijd dus om de gasaansluiting op te zeggen. Via Whatsapp contact opgenomen met Vattenfall
Nu beweren ze hoog en laag, dat ze mijn abonnement niet kunnen opzeggen, omdat ik nog een gasaansluiting heb. En dat ik die eerst moet laten verwijderen voordat ze het abonnement op kunnen zeggen.
Nee dus.Na enige discussie via Whatsapp maar de conclusie getrokken dat dit niet gaat opschieten. Ik stap per 1 januari over naar een andere leverancier. Alleen de vraag, zegt die nou ook gas op...
Goed punt, ik hoop voor jou, dat die buis inderdaad weggehaald wordt.Parallel daaraan via ma.nl ook maar de verwijdering aangevraagd. Zit niet te wachten op ellenlange discussie met Liander, want ik wil m'n voortuin doen en die buis moet daarvoor weg zijn.Maar als het even kan in elk geval niet meer betalen voor de aansluiting.
Niet bellen, e-mail met Cc: naar de juridische afdeling.Lekker dan weer van Vattenfal. Misschien anders maar eens bellen.
Tevens een klacht naar ACM.
Mail sturen is idd de betere optie.
X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop
Als je een rechtsbijstandsverzekering hebt, zou ik die ook zeker even inseinen.Mojo schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 23:38:
Thanks voor je reactie. Ik weet inderdaad dat ik volledig in m'n recht sta. Het is te belachelijk voor woorden dat ik een abonnement niet kan opzeggen natuurlijk. Probleem is natuurlijk hoe beweeg je die lui om dit daadwerkelijk in behandeling te nemen.
Mail sturen is idd de betere optie.
Dank voor de tips!Freee!! schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 11:48:
[...]
Hij geeft aan, dat het contract tot half januari loopt, dus nog zo'n twee maanden. Om nodeloos gezeur te vermijden, zou ik dat contract gewoon uitzitten en expliciet niet verlengen voor gas (dus opzeggen per einde contract). En de maximaal door de leverancier afdwingbare termijn is inderdaad 30 dagen, maar als afnemer kun je rustig de leverancier vertellen, dat je over 60 dagen (per einde contract) op wilt zeggen.
[...]
Hier ben ik het volkomen mee eens, dat is het probleem van de netbeheerder. De zaak ligt iets anders, als hij zelf die gasmeter zo snel mogelijk weg wil hebben, maar dat proef ik niet uit zijn verhaal.
Ik denk dan dat we nu alvast gas gaan opzeggen per einde contractdatum. Dat klinkt voor nu als de weg van de minste weerstand.
Als we dat nu alvast in gang zetten zit er ook niet zoveel tijdsdruk op als er wat moeilijker gedaan bij de leverancier.
De gasmeter zit niet in de weg inderdaad, dus dat zouden we ook z'n beloop kunnen laten gaan.
Dank! Mocht ik nog tegen muren van onwil aanlopen weet ik dit topic weer te vinden
Hier ook aan de hand gehad. PureEnergie deed alles wat je van een eerlijke energieleverancier verwachte. Liander niet. Die gingen dreigen e.d. Na lang niks gehoord te hebben zijn ze op eigen initiatief langsgekomen. Ik heb ze toen duidelijk gemaakt dat ze gelegenheid genoeg hebben gehad om langs te komen voor de renovatie voortuin. Dat ook elke keer in de mails gezegd. De tuin wordt gerenoveerd, dus kom nu langs of zit met hogere kosten. Bij verwijdering duidelijk aangegeven dat de voortuin óf in originele gerenoveerde staat wordt hersteld óf de tuin ongemoeid laten.Mojo schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 20:02:
Zit niet te wachten op ellenlange discussie met Liander, want ik wil m'n voortuin doen en die buis moet daarvoor weg zijn.
Uiteindelijk hebben ze voor dat laatste gekozen. De klussers hebben toen de expliciete opdracht gekregen de voortuin ongemoeid te laten en de gasleiding in de straat afgedopt.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Gelukkig storm in een glas water, maar stap toch over voor elektra, prijzen zijn elders dusdanig lager (niet dat het uitmaakt met 7k Wp en prijsplafond daarboven), maar toch.
Hoeveel tijd heb jij Liander uiteindelijk gegeven? Wat zou redelijk zijn? M'n voortuin is niet zo mooi op dit moment.CurlyMo schreef op zondag 20 november 2022 @ 10:21:
[...]
Hier ook aan de hand gehad. PureEnergie deed alles wat je van een eerlijke energieleverancier verwachte. Liander niet. Die gingen dreigen e.d. Na lang niks gehoord te hebben zijn ze op eigen initiatief langsgekomen. Ik heb ze toen duidelijk gemaakt dat ze gelegenheid genoeg hebben gehad om langs te komen voor de renovatie voortuin. Dat ook elke keer in de mails gezegd. De tuin wordt gerenoveerd, dus kom nu langs of zit met hogere kosten. Bij verwijdering duidelijk aangegeven dat de voortuin óf in originele gerenoveerde staat wordt hersteld óf de tuin ongemoeid laten.
Uiteindelijk hebben ze voor dat laatste gekozen. De klussers hebben toen de expliciete opdracht gekregen de voortuin ongemoeid te laten en de gasleiding in de straat afgedopt.
[ Voor 51% gewijzigd door Mojo op 20-11-2022 13:20 ]
Niet bewust een deadline gesteld. Het duurde lang genoeg voordat de tuin daadwerkelijk werd aangepakt. Ik wist ook dat Liander er toch niet op zou acteren. Het was alleen wel een goede stok om mee te slaan.Mojo schreef op zondag 20 november 2022 @ 13:18:
Hoeveel tijd heb jij Liander uiteindelijk gegeven? Wat zou redelijk zijn? M'n voortuin is niet zo mooi op dit moment.
Mijn laatst verstuurde mail was dus een aangepaste voorbeeldbrief 2a.
Hierna kreeg ik alleen nog een "we hebben het druk" reactie: Plenkske in "Gas de deur uit doen: Gratis!"
Afgelopen vrijdag de volgende brief ontvangen.
![]() | ![]() |
"als u energie wilt blijven afnemen" -> dat wil ik in het geval van Gas niet.
Ik was eigenlijk van plan om op deze brief niet te reageren, wat denken jullie ?
Niet reageren is in het algemeen niet handig. Als het een herhaling van zetten is, dan kan je verwijzen naar je eerdere brief, en die als bijlage toevoegen.Plenkske schreef op maandag 21 november 2022 @ 12:10:
Ik was eigenlijk van plan om op deze brief niet te reageren, wat denken jullie ?
Wel handig is om pro forma een uren registratie bij te houden, en de kosten van materialen, etc. De kans dat het een rechtzaak wordt is niet groot, maar dan kan je een onderbouwde tegenclaim indienen.
Om een beetje te sarren kan je bij een herhaling van zetten een factuur toevoegen voor het nutteloze werk dat je hebt moeten verrichten. Met een betalingstermijn natuurlijk.
Weet ik.phicoh schreef op maandag 21 november 2022 @ 12:25:
Niet reageren is in het algemeen niet handig. Als het een herhaling van zetten is, dan kan je verwijzen naar je eerdere brief, en die als bijlage toevoegen.
Heb je de brief gelezen ?
In principe mogen ze van mij, op hun eigen initiatief, afsluiten na 15 werkdagen.
Ze gaan na 15 werkdagen niet afsluiten. Ze sturen hoogstens iemand langs die kijkt wat de situatie is, en als je geen gas gebruikt, dan hebben ze helemaal geen zin om zelf voor de kosten op te draaien.Plenkske schreef op maandag 21 november 2022 @ 12:29:
[...]
Weet ik.
Heb je de brief gelezen ?
In principe mogen ze van mij, op hun eigen initiatief, afsluiten na 15 werkdagen.
Er is nu ook een groep met financiele problemen, dus dan wordt het een ander verhaal.
Dus daarom is het goed om te reageren dat ze welkom zijn om hun aansluiting te verwijderen, maar dat jij geen opdracht geeft. En dat ze van te voren een afspraak moeten maken als ze dat willen doen.
Gewoon de wind uit de zeilen nemen.
Beste Draak,
Hartelijk dank voor uw bericht.
Op het moment dat u uw aansluiting niet wilt gebruiken omdat u geen gas verbruikt, kunnen wij uw termijnbedrag op leegstand zetten. Dit omdat er vanuit de netbeheerder een leveringsovereenkomst op de meter moet zitten. Wanneer u de aansluiting gaat laten verwijderen vernemen wij dit ook graag.
Wanneer dit namelijk niet het geval is, zullen zij een brief sturen dat er een contract op moet zitten en anders zullen zij dit gaan afsluiten. Onderstaand vindt u de link naar uw netbeheerder waar dit vermeldt staat.
https://www.liander.nl/consument/aansluitingen?ref=21455
Mijn UnitedConsumers
Met vriendelijke groet,
Een brief terugschrijven dat uit hun reactie blijkt dat jouw opdracht tot beindiging van de levering van gas ontvangen is. Dat je er vanuit gaat ze die opdracht binnen de geldende termijn verwerken. Dat bij niet tijdig verwerken van de opdracht de verdere kosten voor hun rekening zijn.Draak1978 schreef op maandag 21 november 2022 @ 12:45:
Ook hier weer de verwijzing naar een leegstand contract en verplichting tot een contract:
[...]
Je kunt ze hartelijk danken voor het de bevestiging van het feit dat je opzegging voor gas correct is aangekomen en dat je verwacht dat deze opzegging correct verwerkt wordt.Draak1978 schreef op maandag 21 november 2022 @ 12:45:
Ook hier weer de verwijzing naar een leegstand contract en verplichting tot een contract:
[...]
En dat het jouw verantwoordelijkheid is om na opzegging van het gascontract bij je huidige leverancier correct om te gaan met de gasaansluiting, en dat twijfel daarover bij de leverancier géén wettelijk toegestane reden is om je opzegging te weigeren.
Meld ze tevens dat wanneer de opzegging niet correct verwerkt wordt, de schade die daaruit voortvloeit uiteraard volledig voor rekening is van de energieleverancier. Waarbij te denken valt aan ten onrechte in rekening gebrachte netbeheerder kosten, kosten van juridische bijstand en kosten voor het starten van een juridische procedure.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Ik heb ze duidelijk gemaakt dat de opdracht niet van mij komt, maar dat ze vrij zijn om het slotje uit naam van Stedin te plaatsen. Met een paar seconden de meter voorzien van een slot, ze hebben nog een foto gemaakt en zijn vertrokken. Ze vroegen niet om een handtekening.
Ben benieuwd welk traject we nu ingaan.
Maar, geen opdracht, geen factuur. Dat is duidelijk.
::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::
Das dan een nieuwe volgens mij…insomniac schreef op maandag 21 november 2022 @ 14:00:
Zojuist twee vrolijke monteurs van DNWG (De Netwerk Groep), onderdeel van Stedin, aan de deur gehad om een slot op de gasmeter te zetten. Onaangekondigd.
Ik heb ze duidelijk gemaakt dat de opdracht niet van mij komt, maar dat ze vrij zijn om het slotje uit naam van Stedin te plaatsen. Met een paar seconden de meter voorzien van een slot, ze hebben nog een foto gemaakt en zijn vertrokken. Ze vroegen niet om een handtekening.
Ben benieuwd welk traject we nu ingaan.
Maar, geen opdracht, geen factuur. Dat is duidelijk.
Gewoon verwijderen die handel, er staat toch dat het vergoed zal worden. De link zit er notabene bij.Plenkske schreef op maandag 21 november 2022 @ 12:10:
Zie hier samengevat mijn proces tot nu toe: Plenkske in "Gas de deur uit doen: Gratis!"
Mijn laatst verstuurde mail was dus een aangepaste voorbeeldbrief 2a.
Hierna kreeg ik alleen nog een "we hebben het druk" reactie: Plenkske in "Gas de deur uit doen: Gratis!"
Afgelopen vrijdag de volgende brief ontvangen.
[Afbeelding] [Afbeelding]
"als u energie wilt blijven afnemen" -> dat wil ik in het geval van Gas niet.
Dat wel terug reageren uiteraard, niets zeggen is niet handig.
Als je die link volgt staat dat (er moet een contract op een aansluiting aanwezig zijn) er helemaal niet.Draak1978 schreef op maandag 21 november 2022 @ 12:45:
[...]
Er staat alleen een uitleg dat je 3 opties hebt...
Ik wil niet akkoord gaan met de voorwaarden van enexis.tijgetje57 schreef op maandag 21 november 2022 @ 16:00:
[...]
Gewoon verwijderen die handel, er staat toch dat het vergoed zal worden. De link zit er notabene bij.
Ja, ze mogen verwijderen. Maar dan uit hun eigen initiatief.
Gewaagde uitspraak:tijgetje57 schreef op maandag 21 november 2022 @ 16:00:
[...]
Gewoon verwijderen die handel, er staat toch dat het vergoed zal worden. De link zit er notabene bij.
-Je kent de historie en strijd van dit topic niet.
-Aan opdrachtgever schap kleven (theoretisch) risico's. Verwijdering aanvragen kan natuurlijk, maar denk dan wel eerst na over de mogelijke gevolgen.
Update: inmiddels heb ik contact gehad met Liander over de opzegboete van Innova. Liander geeft aan:Hippe Lip schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 23:31:
[...]
Houd ons hier op de hoogte. Ik ben benieuwd. Vooral omdat je hun toezegging op schrift hebt.
Melding gemaakt bij de ACM. Gelijk automatische bevestiging en bericht van ACM ontvangen:"Beste, goed dat je ons dit laat weten. Je kunt bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM.nl) informatie inwinnen of het energiebedrijf dit mag doen. Ik denk van niet; dien daarom een klacht in bij de ACM. Succes! Als je verder nog vragen hebt, dan horen wij het graag. A."
Nog niets gehoord van Innova zelf. Heb er weinig vertrouwen in. Bedrijven zoals Innova weten dat ze er toch wel mee wegkomen."Op dit moment krijgen wij meer vragen en hebben wij helaas te maken met een personeelstekort. Hierdoor zijn wij telefonisch minder goed bereikbaar en duurt onze reactie via e-mail langer dan u van ons gewend bent. Dat spijt ons zeer. We doen ons uiterste best om dit probleem snel op te lossen."
Nee, absoluut niet. Dan moeten de gas-blijvers, (zoals jij?) het betalen. Dus alleen als er een goede reden is.tijgetje57 schreef op maandag 21 november 2022 @ 16:00:
[...] Gewoon verwijderen die handel, er staat toch dat het vergoed zal worden. De link zit er notabene bij.
Anders aan de netbeheerder over laten, dan komt het uit hun (over)winst.
Maar wel in de mail waar die link in staat...Kees-Jan schreef op maandag 21 november 2022 @ 16:41:
[...] Als je die link volgt staat dat (er moet een contract op een aansluiting aanwezig zijn) er helemaal niet.![]()
Er staat alleen een uitleg dat je 3 opties hebt...
[ Voor 26% gewijzigd door onetime op 22-11-2022 07:54 ]
Het ging mij om (2x) het woordje "moet" in de communicatie.onetime schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 07:35:
[...]
Nee, absoluut niet. Dan moeten de gas-blijvers, (zoals jij?) het betalen. Dus alleen als er een goede reden is.
Anders aan de netbeheerder over laten, dan komt het uit hun (over)winst.
[...]
Maar wel in de mail waar die link in staat...
Maar wij weten dat er nergens een wetsartikel bestaat waar dat als "de waarheid" gesteld is.
Op zich ben ik niet te beroerd om 3 foto's te maken van de meterkast en op te sturen, maar ik heb toch vrij duidelijk aangegeven dat zij zelf maar moeten aangeven wanneer ze langs willen komen om onderhoud te plegen aan hun meter. Vooral die eerste zin komt op mij over alsof ik daar opdracht voor heb gegeven, ook dat ik nu die schouw werkzaamheden voor ze moet 'uitvoeren' voelt alsof ik nu een verantwoordelijkheid hierin heb (anders dan de deur open doen).Goedemiddag heer/mevrouw Pcprutser,
U ontvangt deze e-mail omdat u heeft aangegeven dat Liander kosteloos de gasaansluiting/leiding mag komen verwijderen. Wij hebben extra informatie van u nodig om de opdracht op te starten.
Van het aansluitadres <adres> ontvangen wij graag van de gasmeter met nummer <meternummer>, 3 foto’s van de meteropstelling.
Op deze manier kan onze aannemer zijn werk goed uitvoeren. Hieronder leest u wat wij precies van u vragen.
Stuurt u ons een foto van uw gasmeteropstelling?
Omdat de aansluiting, zover als mogelijk, verwijderd moet worden. Vragen wij u om ons foto’s toe te sturen van de aansluiting:
<Generieke foto van een gasmeter>
(Voorbeeld foto)
Wat vragen wij van u?
Maak een drietal foto’s;
1 van de gehele meterkast waarbij de loop van de leidingen zichtbaar is,
Graag met flits, zodat deze goed belicht zijn.
Zorg ervoor dat waar de meter heeft gehangen op de foto staat. Zie voorbeeld foto
U kunt de foto’s onder vermelding van uw naam, adres en juiste telefoonnummer naar ons versturen in een reactie op deze e-mail.
Op deze manier kunnen wij een inschatting maken hoe de leidingen van en naar de gasmeter lopen en gebruiken als voorbereiding voor de aannemer.
Wat is het vervolg van de aanvraag?
Wij ontvangen de gevraagde foto’s binnen 10 werkdagen van u. Zodra wij de foto’s van u hebben mogen ontvangen maken wij de opdracht voor de aannemer compleet en sturen deze aan hem door.
De aannemer neemt dan contact met u op, op telefoonnummer <telefoonnummer> voor het maken van een afspraak. Mocht dit telefoonnummer niet correct zijn dan verneem ik dat graag van u.
Heeft u verder nog vragen?
Dan kunt u mij bereiken tot 12:00 uur op mobielnummer <telefoonnummer> anders neem dan contact op met onze Binnendienst (op werkdagen tussen 8:30 en 17:00 uur) via telefoonnummer <telefoonnummer>.
Alvast hartelijk dank voor uw medewerking.
Met vriendelijke groet,
<Persoon van Alliander>
Werkvoorbereider KV Solo Oost
Ondersteuner Project Staatstoezicht op de Mijnen
Ik zit te denken om te antwoorden als iets van:
Goedemiddag <Persoon van Alliander>,
Het is niet correct dat ik heb aangegeven dat Liander mag komen verwijderen. Ik heb aangegeven in eerdere correspondentie, zowel telefonisch als via e-mail, dat Liander ten allen tijde welkom is om werkzaamheden aan haar meter en/of leiding uit te voeren, daar waar zij het nodig acht, mits minimaal 5 werkdagen van te voren gecommuniceerd.
Ten overvloede, maar wellicht toch nodig; wij verlenen aan Liander of door Liander ingehuurde aannemer toegang tot ons perceel en ons pand voor het uitvoeren van werkzaamheden welke Liander nodig acht uit te voeren aan haar gasmeter. Mits Liander minimaal 5 werkdagen van te voren aangeeft dat zij voornemens zijn langs te komen. Facturen en/of andere kosten voortvloeiend uit deze werkzaamheden betwisten wij op voorhand.
Met vriendelijke groeten,
Pcprutser
haal even de telefoonnummers uit de communicatie?!pcprutser schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 11:07:
Vlak voor het weekend heb ik van Alliander een mail ontvangen:
[...]
Op zich ben ik niet te beroerd om 3 foto's te maken van de meterkast en op te sturen, maar ik heb toch vrij duidelijk aangegeven dat zij zelf maar moeten aangeven wanneer ze langs willen komen om onderhoud te plegen aan hun meter. Vooral die eerste zin komt op mij over alsof ik daar opdracht voor heb gegeven, ook dat ik nu die schouw werkzaamheden voor ze moet 'uitvoeren' voelt alsof ik nu een verantwoordelijkheid hierin heb (anders dan de deur open doen).
[...]
Dank aan @DjB42 en @Hippe Lip voor de layout.
Dossier Cranberry
Netbeheerder: LianderLeverancier: BudgetEnergie
Status bij aanvang: Contract voor gas opgezegd per 14-11-2022, eindafrekening gas nog niet ontvangen.
Route: Wel opzeggen maar geen verwijdering aanvragen;
Samenvatting
21-10-2022: Contract levering gas per 14-11-2022 opgezegd bij BudgetEnergie (dat ging zeer soepel en zonder tegenwerpingen).14-11-2022: Contract is beëindigd
22-11-2022: Liander stuurt standaardbrief;
22-11-2022: Voorbeeldbrief 1a teruggestuurd
Ik zou iets schrijven als:pcprutser schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 11:07:
Bij deze de gevraagde informatie. Ik wil u er met nadruk op wijzen dat ik geen opdracht geef tot het uitvoeren van enige werkzaamheden. Maar u bent welkom om werkzaamheden op uw initiatief uit te voeren mits u van te voren een afspraak maakt.
vandaag telefonisch contact gehad met enexis, werd mij verteld dat ik via mijnaansluiting.nl gasverwijdering kan aanvragen welke kosteloos wordt verwijderd.fv12 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 19:28:
Enexis heeft een herinnering verstuurd geen gas zonder energiecontract en maakt melding dat afsluiten geld kost en dat afsluiten is onze verplichting (Enexis).
ik wil de standaardbrief 1b versturen als reactie. Ik geef geen opdracht tot verwijdering.
wat is nu verstandig om te doen? De kosteloze aanvraag ingang gaan zetten of Enexis erop blijven wijzen dat het hun aansluiting is en dat ik geen opdracht tot verwijdering geef en geen kosten ga betalen.
Er zijn twee problemen met de route via mijnaansluiting.nl:fv12 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 09:28:
[...]
vandaag telefonisch contact gehad met enexis, werd mij verteld dat ik via mijnaansluiting.nl gasverwijdering kan aanvragen welke kosteloos wordt verwijderd.
wat is nu verstandig om te doen? De kosteloze aanvraag ingang gaan zetten of Enexis erop blijven wijzen dat het hun aansluiting is en dat ik geen opdracht tot verwijdering geef en geen kosten ga betalen.
1) het is inefficient om per aansluiting te gaan graven. Dat is de principiele reden. Het jaagt de mensen die nog gas gebruiken op kosten. Het is veel beter om bij groot onderhoud alles te slopen.
2) je wordt opdrachtgever. In de algemene voorwaarden staan in het algemeen vervelende teksten over vergoeding van schade, herstel van de tuin, etc. Meestal gaat het goed, maar waarom zou je het risico willen lopen.
er is nog een derde probleem, wat in mijn ogen het grootste is. Bij het geven van een opdracht mogen de kosten verdeeld worden over de gasblijvers, in plaats van ten koste van de operationele winst van de netbeheerder te komen. Typisch voorbeeld van private winst, sociale risico's.phicoh schreef op woensdag 23 november 2022 @ 10:27:
[...]
Er zijn twee problemen met de route via mijnaansluiting.nl:
1) het is inefficient om per aansluiting te gaan graven. Dat is de principiele reden. Het jaagt de mensen die nog gas gebruiken op kosten. Het is veel beter om bij groot onderhoud alles te slopen.
2) je wordt opdrachtgever. In de algemene voorwaarden staan in het algemeen vervelende teksten over vergoeding van schade, herstel van de tuin, etc. Meestal gaat het goed, maar waarom zou je het risico willen lopen.
Zou wel graag mijn aansluiting echt afgesloten willen zien. Gasmeter is natuurlijk dicht gedraaid maar valt mij op dat 2 maanden later wanneer ik periodiek het afsluitkraantje waar de CV zat open draai dat ik dan toch weer een pufje gas uit komt, in het begin dacht ik nog aan temperatuur verschil maar nu vermoed ik toch dat de afsluiter van de meter wellicht toch iets 'lekt'
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal
Altijd een stille meelezer in dit topic maar met jou verhaal zou ik voorstellen om de gasleiding na de gasmeter door te snijden en er een eindkap op te zetten. (Of dit laten doen)The-Source schreef op woensdag 23 november 2022 @ 11:44:
Helaas nog geen update voor mijn dossier: The-Source in "Gas de deur uit doen: Gratis!"
Zou wel graag mijn aansluiting echt afgesloten willen zien. Gasmeter is natuurlijk dicht gedraaid maar valt mij op dat 2 maanden later wanneer ik periodiek het afsluitkraantje waar de CV zat open draai dat ik dan toch weer een pufje gas uit komt, in het begin dacht ik nog aan temperatuur verschil maar nu vermoed ik toch dat de afsluiter van de meter wellicht toch iets 'lekt'
Afzagen bij de gasmeter en er een afsluitdop op solderen?The-Source schreef op woensdag 23 november 2022 @ 11:44:
Helaas nog geen update voor mijn dossier: The-Source in "Gas de deur uit doen: Gratis!"
Is een gele gas tyleen,met soepele bochten. Met die asociaal dure Hawle koppelingen
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal
En meteen even de koppelingen voor en op de gasmeter afsoppen. Die willen ook nog wel eens lekken.tijs000 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 14:47:
[...]
Altijd een stille meelezer in dit topic maar met jou verhaal zou ik voorstellen om de gasleiding na de gasmeter door te snijden en er een eindkap op te zetten. (Of dit laten doen)
Afgelopen week nog eentje gehad. De bewoner gebruikte geen gas meer, maar de gasmeter hing er nog, en lekte behoorlijk op een koppeling bij de meter.
Een afsluiter sluit vaak niet helemaal af, afhankelijk van het type, leeftijd etc.
Ik vraag me af in hoeverre het hoofdgasleidingnet wel H² dicht is. 🤔
Gelukkig is H² lekker reactief en geen broeikasgas zover ik weet. 😅
gAzu schreef op donderdag 24 november 2022 @ 16:59:
Het waterstof molecuul H² is inderdaad een stuk kleiner dan het aardgasmolecuul CH⁴.
Het is H2 en CH4
Je kan ook nog toevoegen:pcprutser schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 11:07:
Vlak voor het weekend heb ik van Alliander een mail ontvangen:
[...]
Op zich ben ik niet te beroerd om 3 foto's te maken van de meterkast en op te sturen, maar ik heb toch vrij duidelijk aangegeven dat zij zelf maar moeten aangeven wanneer ze langs willen komen om onderhoud te plegen aan hun meter. Vooral die eerste zin komt op mij over alsof ik daar opdracht voor heb gegeven, ook dat ik nu die schouw werkzaamheden voor ze moet 'uitvoeren' voelt alsof ik nu een verantwoordelijkheid hierin heb (anders dan de deur open doen).
[...]
Mocht u willen dat ik vooraf een schouw uitvoer en een fotorapportage aanlever dan kan ik u hierin voorzien voor een bedrag van 100 euro
Skoda Enyaq iV60 Sportline * Toyota Aygo X * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20
Het is niet heel erg ontopic meer maar je zou zo'n:onetime schreef op donderdag 24 november 2022 @ 09:56:
En willen ze het leiding netwerk hergebruiken voor het veel vluchtiger waterstof? Kan echt niet zo te lezen.
(1.169m3 x 7.000.000 huishoudens x 9,77kWh) / 0,7 omzetverliesfactor = 114,2TWh aan stroom nodig hebben op jaarbasis om alle woningen om te zetten van aardgas op waterstof.
Dat is bijna een verdubbeling t.o.v. van het huidige stroomverbruik van Nederland.
Met warmtepompen zou je met zo'n ~22TWh overal klaar zijn.
- - - - - - - - - - - - - - - -
Hier sinds maart 2020 niets meer gehoord van Stedin na het afsluiten van het gas (in 2018) en 2 "dreigbrieven". Denk dat ze me vergeten zijn.
[ Voor 13% gewijzigd door BlueTooth76 op 24-11-2022 18:52 ]
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
De aanvraag werd geannuleerd vanwege het gebrek aan informatie.
Het begint al fout want je moet dingen invullen op mijnaansluiting.nl terwijl het eigenlijk jullieaansluiting.nl moet zijn.
Je maakt foto's en vult het hele formulier in en dan wordt je doorverwezen naar stedin.nl waar je weer een account moet aanmaken. Naar ik verneem om opdracht te geven op een 0 euro offerte. Toen ben ik maar gestopt.
Ik hoop niet dat ik op de zwarte lijst sta bij hun, want ik moet nog een groot zakelijke aansluiting regelen van 5 MW. :-)
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Op het slagvast pvc wat nu her en der de grond in gaat staat: H2 ready.gAzu schreef op donderdag 24 november 2022 @ 16:59:
Het waterstof molecuul H² is inderdaad een stuk kleiner dan het aardgasmolecuul CH⁴.
Het grijs gietijzer moet sowieso binnen 10 jaar er uit zijn (nobel streven wellicht)
Er zijn wel rapporten te vinden over waterstof en gasleidingen trouwens.
Vandaag bij Vattenfall per 1-1-2023 mijn gas contract laten afsluiten. Ze vrouw aan de telefoon bleef volhouden dat ik eerst de aansluiting moest laten verwijderen en daarna pas het contract kon opzeggen. Na veel aandringen het contract kunnen laten afsluiten.mydogisgone schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 12:05:
Toch even een vraag hier voordat ik begin aan het proces om mijn gasaansluiting te laten afsluiten.
Op het moment heb ik nog een jaar contract van een jaar bij vattenfall en deze loopt af op 31 dec dit jaar.
Bij dit contract heb ik een aantal voordelen gekregen, waardoor ik dit contract nu nog niet wil aan laten passen en gas te laten afsluiten.
Mij lijkt mij logisch dat ik pas vanaf 1 jan 2023 mijn gas kan laten afsluiten, zonder dat ik bepaalde voordelen moet terug betalen. Klopt dat?
Zo ja kan ik dit al regelen bij mijn energieleverancier dat ze vanaf 1-jan de gaslevering stopzetten? Of kan ik dit al eerder doen, zonder eventuele gevolgen voor de voordelen die ik heb gekregen?
In ieder geval is het mij nog niet helemaal duidelijk wat handig is om te doen in mijn geval. Ik kon het zo snel niet vinden in dit topic.
Nu is mijn netbeheerder Enexis. Wat is hierin het handigste bij deze netbeheerder? Afwachten tot ik bericht krijg? en dus de niet mijn meter niet mijn probleem stap ga bewandelen? of beter via mijnaansluiting.nl kosteloos laten verwijderen? (Lees overal hier dat dit kosteloos is, maar goed dan geef ik wel opdracht toch?)
Dat is mij niet helemaal duidelijk.
Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Verwijderd
Ik zou het liefst van dat vastrecht afzijn vanwege de jaarlijkse kosten, maar de fysieke aansluiting zou ik stiekem het liefst houden, mocht ik na een jaar toch weer wel gas willen, of misschien wil een volgende koper van mijn huis juist wel een gas-aansluiting...
Als je een belang bij de aansluiting hebt gewoon een leegstands contract afsluiten. Je kunt nu met december voor de boeg wel de tijd nemen om te reflecteren hoe reëel die gasloze angst is.Verwijderd schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 21:43:
Ik heb inmiddels airco's en een warmtepomp boiler. Als ik ook mijn gas contact bij Greenchoice wil afsluiten, moet ik dat dan snel doen omdat ik anders voor een heel jaar weer vastzit aan het vastrecht? Of maakt dat niet uit?
Ik zou het liefst van dat vastrecht afzijn vanwege de jaarlijkse kosten, maar de fysieke aansluiting zou ik stiekem het liefst houden, mocht ik na een jaar toch weer wel gas willen, of misschien wil een volgende koper van mijn huis juist wel een gas-aansluiting...
Je hebt een opzeg termijn van 30 dagen als je een contract voor onbepaalde tijd hebt.
Dat gebeurt vanzelf na een contract voor bepaalde tijd.
Als je een opzegboete accepteert is dat ook zo bij een termijn contract.
Wat je ook kan doen, is een modelcontract (of een leegstand contract) voor alleen gas bij een andere leverancier nemen. En dat dan opzeggen als je de kou voldoende kunt weerstaan in je huis.
Verwijderd
Ik vind een leegstand contact ingewikkeld (klinken), bij wie sluit ik zo'n contract af dan? En ik wil juist van een Stedin gas aansluiting af, dan klinkt het tegenstrijdig om een nieuw "leegstand" contract af te sluiten. Dat zal ook wel weer geld kosten?
Kan ik niet gewoon Stedin vragen mijn aansluiting te verzegelen, contract bij Greenchoice opzeggen en dan klaar?
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2022 09:04 ]
Een leegstands contract is gewoon een contract met 0 verbruik. Kan greenchoice voor je doen.Verwijderd schreef op woensdag 30 november 2022 @ 09:01:
Hallo, ik heb een gas-en stroom contract tot november 2024 bij Greenchoice maar ik heb sinds kort op zich geen gas meer nodig denk ik. Ik wil daarom de aansluiting (jaarlijkse kosten) kwijt maar zou wel graag de fysieke aansluiting houden voor het geval dat...
Ik vind een leegstand contact ingewikkeld (klinken), bij wie sluit ik zo'n contract af dan? En ik wil juist van een Stedin gas aansluiting af, dan klinkt het tegenstrijdig om een nieuw "leegstand" contract af te sluiten. Dat zal ook wel weer geld kosten?
Kan ik niet gewoon Stedin vragen mijn aansluiting te verzegelen, contract bij Greenchoice opzeggen en dan klaar?
Verzegelen op eigenverzoek is Max een jaar. Geen optie dus.
Dit is een typisch geval van ‘you can’t have it all’ als jij de fysieke aansluiting wilt houden moet je een contract afsluiten. Wil je van het vastrecht af ben je niet meer in control over de aansluiting.
[ Voor 0% gewijzigd door overhyped op 30-11-2022 10:37 . Reden: typfout ]
Goed uitzoeken wat er echt kan / of ze mee willen werken.
Niet dat ik dat ga doen, of nodig heb, kranen staan al half jaar dicht, gascontract ook al half jaar gestopt.
Brieven gehad, en nog niemand langs geweest om meter en leidingen weg te halen.
Dus op zich is alles nog helemaal in de oude staat, alleen geen vastrecht enz.
Maar, stel dat ik weer gas zou willen, zouden ze daar moeilijk over doen?
Of is dat een oneigenlijke manier om gas een tijd af te sluiten?
Als het weg is zou het in ieder geval (erg) duur zijn. Ik weet niet of ze opnieuw zouden aansluiten, dat hangt ook af van de plaats en de plannen daar.
Het wordt pas belangrijk als je de netbeheerder gaat vertellen dat de gasaansluiting moet blijven maar dat je er niet voor wil betalen.
(Niet gebruiken / weg) of betalen. Eventueel bij aangekondigde verwijdering snel een contract afsluiten, als de aansluiting op de hoofdleiding er nog is tenminste...
Niet dat ik dat wil of nodig heb, maar leuk om te weten.
En voor anderen als ze tijdelijk van het gas af willen.
Wel met het risico dat ze de meter weg halen dus.......
Sinds 2006 een warmtepomp met gesloten bodemsysteem, sinds midden 2019 6,6 kW panelen ZO, 3,2 kW panelen Z
Leuk bericht, maar ze gebruiken gas voor alléén koken. Waarschijnlijk blok-verwarming of stads-verwarming.Rommelzolder schreef op donderdag 1 december 2022 @ 09:57:
Het gaat gebeuren: van het gas af op last van de overheid: Utrecht eerste gemeente die bewoners met dwang van gas afhaalt - https://nos.nl/l/2454669
5% van de respondenten was tegen de switch naar elektrisch koken, ondanks de belofte van de gemeente voor een elektrische kookplaat mét pannen of €500.
Beetje opgeblazen bericht (naar mijn mening)
b.t.w. waarom vragen ze de mensen of ze over willen stappen terwijl het onder dwang móet?!
[ Voor 7% gewijzigd door Kees-Jan op 01-12-2022 10:06 ]
Ik ben benieuwd hoe dat uitpakt. Wordt dat inductie op 1 fase? Wat voor kwaliteit krijg je als je voor 500 euro niet alleen een kookplaat maar ook pannen moet kopen?Kees-Jan schreef op donderdag 1 december 2022 @ 10:03:
5% van de respondenten was tegen de switch naar elektrisch koken, ondanks de belofte van de gemeente voor een elektrische kookplaat mét pannen of €500.
Verzwaring van de aansluiting zat ook in het pakket. Al kan je overigens prima koken op een kookgroep. Hier van het gas af op 1-fase.
Het is een keuze, diegene die geen geld te besteden heeft zal voor de kookplaat/pannenset gaan. Diegene die wel iets te besteden hebben zullen die €500 pakken en voor de aankoop van een betere kwaliteit kookplaat/pannenset gaan. Die je vervolgens achter moet laten als je verhuist...phicoh schreef op donderdag 1 december 2022 @ 10:08:
[...]
Ik ben benieuwd hoe dat uitpakt. Wordt dat inductie op 1 fase? Wat voor kwaliteit krijg je als je voor 500 euro niet alleen een kookplaat maar ook pannen moet kopen?
Hier ook 1-fase; maar wel een dubbele zekering-automaat. Gaat prima hoor.CurlyMo schreef op donderdag 1 december 2022 @ 10:17:
[...]
Verzwaring van de aansluiting zat ook in het pakket. Al kan je overigens prima koken op een kookgroep. Hier van het gas af op 1-fase.
Omdat die dwang pas toegepast mag worden als er minimaal 70% wel wil overstappen.Kees-Jan schreef op donderdag 1 december 2022 @ 10:03:
[...]
b.t.w. waarom vragen ze de mensen of ze over willen stappen terwijl het onder dwang móet?!
Om de hoofdzekering van, in deze gevallen 25A, te ontzien (<32A!), heb ik op 3 adressen de voor 2x 16A aangesloten en bedrade Perilex onder de helft van een kookgroep, dus 1x 16A, aangesloten. (voorbereid voor 2 fase bedrijf) Liever dat de automaat uit slaat dan de hoofdzekering. Kost iets van richting de €100 en je zit een tijd zonder... Op één adres wel eens een piek van 8,8kW (>38A!!!) gezien op de 25A hoofdzekering.
onetime schreef op donderdag 1 december 2022 @ 13:44:
offtopic:
Om de hoofdzekering van, in deze gevallen 25A, te ontzien (<32A!), heb ik op 3 adressen de voor 2x 16A aangesloten en bedrade Perilex onder de helft van een kookgroep, dus 1x 16A, aangesloten. (voorbereid voor 2 fase bedrijf) Liever dat de automaat uit slaat dan de hoofdzekering. Kost iets van richting de €100 en je zit een tijd zonder... Op één adres wel eens een piek van 8,8kW (>38A!!!) gezien op de 25A hoofdzekering.
:fill(white):strip_exif()/f/image/XbjiAyNILbbdxutVzCfn5AeA.png?f=user_large)
Ik heb een 50A aansluiting.
Op zondag morgen staat de oven, de kookplaat en de quooker (soms) tegelijk aan...
Ik heb "regelmatig" 8,5kW gezien op m'n Domoticz...
niet dat ik er blij van wordt met deze prijzen...
Kees-Jan schreef op donderdag 1 december 2022 @ 14:00:
[...]
[Afbeelding]
Ik heb een 50A aansluiting.
Op zondag morgen staat de oven, de kookplaat en de quooker (soms) tegelijk aan...
Ik heb "regelmatig" 8,5kW gezien op m'n Domoticz...![]()
niet dat ik er blij van wordt met deze prijzen...
Twee opmerkingen:
1. Dat er bij de online gegevens van je aansluiting 1 x 50A staat wil niet zeggen dat dit ook de zekering is die er bij jou in zit. Het gebeurt regelmatig dat dit niet juist is.
2. Een hoofdzekering is van de trage soort. Die kan rustig een tijdje 2x de nominale waarde hebben.
<John O`Mill>
Toen mijn wp nog niet aangesloten was, ging de warmtepompboiler opwarmen via de spiraal.
Zag als oven aanstond en de boiler en nog wat dingen soms 13 kwh, maar heb dan wel 3 fase,geen idee wat die aankan.
Mn gasaansluiting is er uur geleden uitgehaald, in juli aangevraagd, was bang dat hele stenen bak uit de straat moest, maar viel echt mee, stuk straat eruit en er zo uitgetrokken. Waren iets meer als uur bezig, harde werkers, en de straat ligt mooier dan dat ie lag. De all electric straat nu al 2 maand dag en nacht te draaien op 23 a 24 graden, oktober koste me 0.34 cent en november iets van 3,89€maar ook 190 teruggestort, dus zelfs 186 winst.Afijn met het verbruik van vorig jaar, scheelt het me 120 m3 gas en had 261kwh verbruik vorig jaar en nu alles op electric exact 179 kwh extra, en dag en nacht circa 23.5 graden is huis. De wp hoor ik niet draaien terwijl raam altijd open staat op slaapkamer en de scop is nu van 6.0 gezakt naar 5.9 voor verwarming en 4.0 voor warm water. Echt zuinig ding zeg(Viessman)
"Bedankt voor je reactie!
Mocht je je contract voor het gas willen opzeggen, dan zal de gasaansluiting verwijderd moeten worden door de netbeheerder.
Zolang je een aansluiting voor gas hebt, ondanks dat je geen gas verbruikt, dan moet je verplicht ook een contract hebben voor gas.
Heb je verder nog vragen? Stel ze gerust, ik help je graag verder.
Voor nu wens ik je nog een fijne dag!
Met vriendelijke groet,
XXXXXXX
Klantenservice medewerker
Hierna heb ik de eerste brief uit de standaard voorbeeldbrieven gestuurd. Dat heeft weinig opgeleverd, zie onderstaande reactie.....
Hierbij de bevestiging dat ik je mail heb ontvangen.
Zolang je een gasaansluiting hebt, moet je daarvoor betalen aan de netbeheerder en dus een contract hebben.
Dit staat los van het feit of je wel of geen gas verbruikt.
Om deze reden kan het gascontract niet zomaar worden opgezegd.
Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik die graag.
Met vriendelijke groet,
Gauri
Klantenservice medewerker
Nu ff nadenken over het vervolg......
Afijn bevestiging nr op gestuurd, en opgelost, geen gascontract meer.
Zie anders : www.polderhuis.org/abn
Dit topic is gesloten.
![]()
:strip_exif()/f/image/syiljq9FczB2ZNfDuQbCfKrf.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/GqpIoit2mbQ5F1B7XoxpX1qq.jpg?f=fotoalbum_tile)