Yep, de kosten voor de verwarming en het (warme) water betaal ik al via de servicekosten aan de wooncorporatie. Volgens mijn huurcontract hoef ik dan ook geen contract af te sluiten voor dingen waar ik al via servicekosten voor betaal. Verder heeft mijn appartement niet eens een aansluiting voor een gasfornuis of wat dan ook. Dus ik heb nergens gas in het appartement voor nodig.KaasOmelet schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 22:37:
[...]
Ben jij, van de huisbaas/verhuurder, verplicht om die blokverwarming af te nemen?
En hoe krijg je warm water? Ook via die blokverwarming?
Typisch, hier toedertijd opgezegd via een telefoontje, geen enkel probleem. Uitgelegd dat we over gingen op een warmtepomp. Wel moeten aangeven dat het verwijderen nog wel even ging duren door de wachttijden. Maar goed, dat is ook van toepassing als je niet actief aanvraagd toch?blackmore87 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 16:47:
[...]
Eindelijk een schriftelijke reactie ontvangen van Powerpeers. En helaas heb ik moeten reageren met voorbeeldbrief A0. Nou waren ze vooral aan het waarschuwen, maar ze hebben nog niks doorgevoerd, daarvoor wilden ze toch nogmaals graag mijn bevestiging....
Ik weet nog niet zeker of ik verwijdering ga aanvragen of het gewoon rustig afwacht. Beide keren zal het inderdaad een flinke wachttijd opleveren.NoobyD schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 17:54:
[...]
Typisch, hier toedertijd opgezegd via een telefoontje, geen enkel probleem. Uitgelegd dat we over gingen op een warmtepomp. Wel moeten aangeven dat het verwijderen nog wel even ging duren door de wachttijden. Maar goed, dat is ook van toepassing als je niet actief aanvraagd toch?
In navolging van mijzelf vorig jaar, 3 weken geleden Meter bij mijn vriendin (hoogbouw koop) verwijderd.
Aanvraag gedaan via "mijn aanslluiting.nl" hele traject van opzeggen ATO ( Essent), aanvraag en verwijdering nog geen 3 weken.
Essent piepte ff bij telefonisch opzeggen van de ATO maar na gewezen te hebben op dit topic was het meteen rond.
Dus het hele traject kan nog wel redelijk snel.
Ze kwamen met 3 man, 2 voor het sleutelen en 1 voor het afdoppen van de standleiding, wat wel opviel is dat de heren ook een heel stuk koper van na de meter afsneden en meenamen.
Monteur wist nog te vertellen dat het permanent zou zijn en de meter niet meer teruggeplaatst kon worden(ook niet tegen betaling) omdat er geen nieuwe gasaansluitingen geplaatst mogen worden.
Al met al in een kwartier gepiept.
Aanvraag gedaan via "mijn aanslluiting.nl" hele traject van opzeggen ATO ( Essent), aanvraag en verwijdering nog geen 3 weken.
Essent piepte ff bij telefonisch opzeggen van de ATO maar na gewezen te hebben op dit topic was het meteen rond.
Dus het hele traject kan nog wel redelijk snel.
Ze kwamen met 3 man, 2 voor het sleutelen en 1 voor het afdoppen van de standleiding, wat wel opviel is dat de heren ook een heel stuk koper van na de meter afsneden en meenamen.
Monteur wist nog te vertellen dat het permanent zou zijn en de meter niet meer teruggeplaatst kon worden(ook niet tegen betaling) omdat er geen nieuwe gasaansluitingen geplaatst mogen worden.
Al met al in een kwartier gepiept.
A-label (huur)bungalow 90m2 4000WP zonnepanelen, Marstek 5.2 KWh thuisaccu V153 HW P1 meter 5.1903 , lucht lucht airco LG 3,5 KW, elektrische boiler, inductiekookplaat, Homewizard energie monitor systeem sinds 01-06-2019 gasloos
Koper is een paar euro de kilo, dus dat nemen ze graag mee om zelf in te leveren bij de oudijzer boer. Al is alles na de meter van de woningeigenaar, dus had het wel zo netjes geweest dit in overleg te doen.
[ Voor 34% gewijzigd door Erwin_83 op 23-10-2022 07:13 ]
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Vandaag een brief gehad van Stedin.
Hier staat dat er geen reactie is ontvangen op de eerdere brieven over het ontbreken van een leverancier.
Verder wordt er vermeld dat als er niet op korte termijn een reactie ontvangen wordt en overgegaan wordt tot afsluitng en dat de kosten daarvoor kunnen oplopen tot €2000,- per aansluiting.
Ik heb direct gebeld, en uitgelegd dat ik wel een reactie gegeven heb, echter kon de medewerker geen correspondentie inzien. De brief zou afgegeven zijn omdat er nog geen keuze gemaakt is voor een leverancier. Daarna natuurlijk het standaard verhaal van u MOET een keuze maken of een u MOET verwijdering aanvragen.
Die keuze ga ik natuurlijk niet maken. Een discussie met de mevrouw is niet te doen want zo MOET het en dat is de procedure.
ik zal een aangepaste brief 2a doorsturen.
Hier staat dat er geen reactie is ontvangen op de eerdere brieven over het ontbreken van een leverancier.
Verder wordt er vermeld dat als er niet op korte termijn een reactie ontvangen wordt en overgegaan wordt tot afsluitng en dat de kosten daarvoor kunnen oplopen tot €2000,- per aansluiting.
Ik heb direct gebeld, en uitgelegd dat ik wel een reactie gegeven heb, echter kon de medewerker geen correspondentie inzien. De brief zou afgegeven zijn omdat er nog geen keuze gemaakt is voor een leverancier. Daarna natuurlijk het standaard verhaal van u MOET een keuze maken of een u MOET verwijdering aanvragen.
Die keuze ga ik natuurlijk niet maken. Een discussie met de mevrouw is niet te doen want zo MOET het en dat is de procedure.
ik zal een aangepaste brief 2a doorsturen.
::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::
Vermoeiend, al die leugens...
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Zojuist per mail de bevestiging van de opzegging ontvangen, maandbedrag meteen aangepast naar de nieuwe situatie, prima.blackmore87 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 16:47:
[...]
Eindelijk een schriftelijke reactie ontvangen van Powerpeers. En helaas heb ik moeten reageren met voorbeeldbrief A0. Nou waren ze vooral aan het waarschuwen, maar ze hebben nog niks doorgevoerd, daarvoor wilden ze toch nogmaals graag mijn bevestiging....
Dat mag gewoon in Nederland hoor, tegen je klanten liegen en dreigen met dwangsommen. Letterlijk niemand die ze tegen houdt.Ivow85 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 15:51:
Vermoeiend, al die leugens...
Ergers in Nederland is er nog een kleine community die niet wil buigen en soms via de rechter dit soort bedrijven op de knieën dwingt..
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Ligt er al aan wie het meeneemt. Bij Liander bv geldt een zero-tolerance beleid op dat vlak/bedrijfseigendommen vlak. Zelf oud ijzer of oude gasmeters inleveren = ontslag op staande voet. Er zijn al diverse medewerkers op deze manier buiten gezet.Erwin_83 schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 16:03:
Koper is een paar euro de kilo, dus dat nemen ze graag mee om zelf in te leveren bij de oudijzer boer. Al is alles na de meter van de woningeigenaar, dus had het wel zo netjes geweest dit in overleg te doen.
Gelden die regels ook voor de onderaannemers ?
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Ik werd verwezen naar dit topic, zit met dezelfde discussie: Liander wil dat we kiezen wat te doen met de gasmeter. Nu is verwijderen tijdelijk kosteloos, maar wij willen die meter gewoon lekker laten zitten. We stoken met een pelletkachel en boven hebben we geen verwarming in gebruik behalve elektrische kacheltjes. Onze heteluchtverwarming is oud, duur en onprettig en we hebben gewoon geen behoefte aan verwarmde slaapkamers.
Mochten we het huis verkopen dan lijkt het me niet heel handig dat die gasmeter incl aansluiting tot aan de straat (onder de oprit door) weg is?
Mochten we het huis verkopen dan lijkt het me niet heel handig dat die gasmeter incl aansluiting tot aan de straat (onder de oprit door) weg is?
Dan kom je uit op een leegstandscontract of vergelijkbaar. Als je de aansluiting wil houden dan zal je moeten betalen.GadgetGirl88 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 13:51:
Ik werd verwezen naar dit topic, zit met dezelfde discussie: Liander wil dat we kiezen wat te doen met de gasmeter. Nu is verwijderen tijdelijk kosteloos, maar wij willen die meter gewoon lekker laten zitten. We stoken met een pelletkachel en boven hebben we geen verwarming in gebruik behalve elektrische kacheltjes. Onze heteluchtverwarming is oud, duur en onprettig en we hebben gewoon geen behoefte aan verwarmde slaapkamers.
Alternatief is natuurlijk om de heteluchtverwarming te verbeteren. Altijd handig als airco in de zomer.
De heteluchtverwarming verbeteren is een flinke uitgave, dan zou mijn voorkeur eerder uitgaan naar split unit airco's voor de gehele bovenverdieping.phicoh schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 14:02:
[...]
Dan kom je uit op een leegstandscontract of vergelijkbaar. Als je de aansluiting wil houden dan zal je moeten betalen.
Alternatief is natuurlijk om de heteluchtverwarming te verbeteren. Altijd handig als airco in de zomer.
@GadgetGirl88 eigenlijk is het heel simpel, wie betaald bepaald. Als je niet wil betalen voor het in stand houden van je aansluiting is het aan de netbeheerder wat te doen met de aansluiting. Dit is vanaf het begin het standpunt van dit topic, alleen was toen de netbeheerder van mening dat er een verplichting was tot betalen. Hier is de rechter uiteindelijk duidelijk in geweest wat geleid heeft tot de tijdelijke Ministeriële regeling waarbij het "gratis" werd voor de aanvrager. De gasplakkers betalen de rekening voor verwijdering.
Wil je niet betalen voor het in stand houden van de gas aansluiting, dan zul je zoals de vlag er nu bijhangt toch netjes moeten betalen. Wil je niet betalen dan is het aan Liander om te bepalen wat er met de aansluiting gebeurd. Je bent in zo'n geval ook verder niet verplicht om een aanvraag in te dienen ondanks dat Liander van mening is van wel.
Wil je niet betalen voor het in stand houden van de gas aansluiting, dan zul je zoals de vlag er nu bijhangt toch netjes moeten betalen. Wil je niet betalen dan is het aan Liander om te bepalen wat er met de aansluiting gebeurd. Je bent in zo'n geval ook verder niet verplicht om een aanvraag in te dienen ondanks dat Liander van mening is van wel.
Doei! Heeft 1 1/2 uurtjes geduurd, inclusief herstel straatwerk. Wel zelf aangevraagd trouwens, wou hem graag weg hebben. Aanvraag ingediend op 18 juli bij Enexis.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.
Wat een gedoe dat gravenben2513 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 14:07:
Doei! Heeft 1 1/2 uurtjes geduurd, inclusief herstel straatwerk. Wel zelf aangevraagd trouwens, wou hem graag weg hebben. Aanvraag ingediend op 18 juli bij Enexis.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Dit is een duidelijk geval van ‘you can’t have your cake and eat it to’GadgetGirl88 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 13:51:
Wil je de aansluiting in stand houden: neem een leegstandscontract.
Je kunt je huis later altijd opnieuw laten aansluiten hoor. Maar ik zou niet weten waarom dat iemand zou willen. Gas is de toekomst niet.GadgetGirl88 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 13:51:
Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.
Dat opnieuw aansluiten kan je denk ik vergeten als de leiding weg is.ben2513 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 21:53:
[...]
Je kunt je huis later altijd opnieuw laten aansluiten hoor. Maar ik zou niet weten waarom dat iemand zou willen. Gas is de toekomst niet.
Jawel, dat kan. Kost zo'n €1050 bij Enexis. Eventueel wordt het nog wat duurder als de leiding echt lang moet zijn.overhyped schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 22:13:
[...]
Dat opnieuw aansluiten kan je denk ik vergeten als de leiding weg is.
Volgens mij is deze duidelijk en keurig vastgelegd in de ATO: jij wilt de leiding behouden, maar gebruikt (tijdelijk) geen gas. Dan is het niet raar dat een netbeheerder dat moet kunnen controleren mbv een meter. Hiervoor is het leegstandscontract bedoeld. De aansluiting blijft dan in stand, en alles blijft netjes werken. Je kunt afwegen of het voor jou voordeliger is nu (gratis) te laten verwijderen, en dan in een eventuele toekomst weer aan te sluiten. Eerlijk gezegd lijkt het me steeds minder waarschijnlijk dat een volgende bewoner dat weer zou willen...
GadgetGirl88 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 13:51:
Jitta, gasloos, CO2&energieneutraal sinds oktober 2018, kraan dicht, geen slotje
Is dat niet enkel voor 12 maanden? daarna is het contract of verwijderen toch?Jitta schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 07:40:
Hiervoor is het leegstandscontract bedoeld. De aansluiting blijft dan in stand, en alles blijft netjes werken.
[...]
Dat is een slotje plaatsen.odan schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 10:37:
[...]
Is dat niet enkel voor 12 maanden? daarna is het contract of verwijderen toch?
Maar de kosten voor het slotje plaatsen en na een jaar weer activeren zijn dacht ik net zoveel als een jaar netwerk kosten. Beetje kansloos iets dus.
" Leegstaands contract" zit zover mij bekend geen maximum aan, logisch ook want ze vangen er elke maand geld voor.
Ik zit al een poosje te soebatten met een Eneco medewerker die de OTA (machtiging) niet wilt doorgeven.
U moet zelf eerst de meter laten verwijderen, en daarna kunt u pas de OTA (zelf) opzeggen, aldus de medewerker van Eneco.

ik word nu doorverbonden (31min 17 and counting)
U moet zelf eerst de meter laten verwijderen, en daarna kunt u pas de OTA (zelf) opzeggen, aldus de medewerker van Eneco.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Is het (gas-deel) van je energiecontract al opgezegd en heb je daar bevestiging van?paQ schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 11:08:
Ik zit al een poosje te soebatten met een Eneco medewerker die de OTA (machtiging) niet wilt doorgeven.
Zo ja: dan wordt de ATO vanzelf opgezegd in het geautomatiseerde berichtenverkeer tussen leverancier en netwerkbeheerder.
Zo nee: aangeven dat je per datum x het gascontract opzegt (of opgezegd hebt) en dat alle kosten die uitvloeien uit het niet opzeggen van de ATO bij de netbeheerder op Eneco verhaald gaan worden.
Eventueel kan je nog vragen op welke wet deze medewerker van Eneco zich baseert?
pak anders de AV van Eneco er even bij, daar staat gewoon in dat je je gas-deel van het contract mag opzeggen zonder verbindende voorwaarden (behalve dat je mogelijk de opzeg-boete van €50 moet betalen voor vroegtijdig opzeggen van het contract)
[ Voor 40% gewijzigd door Kees-Jan op 31-10-2022 11:19 ]
the older I get, the better I was...
Ze zegt dat ze alleen de levering voor me kan stoppen (opzegtermijn 9 dagen), maar ze wil verder niks doen aangaande de machtiging om de ATO op te zeggen.Kees-Jan schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 11:14:
[...]
Is het (gas-deel) van je energiecontract al opgezegd en heb je daar bevestiging van?
dus ik vroeg: stuur je me even een bevestiging van de opzegging?
toen bleef het stil
Ze begon het relaas weer opnieuw dat het zo niet ging, en verbond me door.
Sta nog steeds in de wacht
met name:paQ schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 11:18:
[...]
Ze zegt dat ze alleen de levering voor me kan stoppen (opzegtermijn 9 dagen), maar ze wil verder niks doen aangaande de machtiging om de ATO op te zeggen.
toen bleef het stil
zijn we klaar zo? of heb je nog zaken van me nodig?
Sta nog steeds in de wacht(42 min intussen)
zeg maar dat dat voldoende isZe zegt dat ze alleen de levering voor me kan stoppen (opzegtermijn 9 dagen)
verder niets meer aan doen, als je maar een bevestiging krijgt van het stopzetten van de levering
Maak je niet druk, er op letten dat je gas contract echt wordt opgezegd. De ATO gaat vanzelf. Nog nooit gehoord van een netbeheerder die zelf gaat incasseren bij een consument.paQ schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 11:18:
[...]
Ze zegt dat ze alleen de levering voor me kan stoppen (opzegtermijn 9 dagen), maar ze wil verder niks doen aangaande de machtiging om de ATO op te zeggen.
toen bleef het stil
zijn we klaar zo? of heb je nog zaken van me nodig?
Sta nog steeds in de wacht(42 min intussen)
precies niet praten over "machtiging om de ATO op te zeggen"; geeft alleen maar verwarring bij die energieleveranciers. En nogmaals, het gaat vanzelf, de energieleverancier hoeft daar niets aan te doen want gaat automagisch met het berichtenverkeer.Erwin_83 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 11:22:
[...]
Maak je niet druk, er op letten dat je gas contract echt wordt opgezegd. De ATO gaat vanzelf. Nog nooit gehoord van een netbeheerder die zelf gaat incasseren bij een consument.
en een energieleverancier (om het even wie) mag niet incasseren voor een dienst als er geen contract is!
dus, inderdaad: maak je vooral niet druk!
naja, het staat in het stappenplan dat te vermelden, dus zodoende. 
Nu een dame aan de lijn (eindelijk) die intern een verzoek gaat indien tot alleen opzeggen gasovereenkomst.
Nu een dame aan de lijn (eindelijk) die intern een verzoek gaat indien tot alleen opzeggen gasovereenkomst.
59 min 
ze heeft aangegeven dat ze het gas-contract stopzetten.
- OK en met opzegtermijn 9 dagen?
ja normaal is dat ook zo maar het duurt nu wat langer, week of 3.

- 9 dagen is 9 dagen natuurlijk. Staat notabene in al je communicatie als Eneco weer eens een tarief verhoogt.
Ze gaf aan dat als ik geen vaste kosten meer wilde hebben ik zelf moest bellen met de netbeheerder om alles te verwijderen en pas dan zouden de kosten stoppen.
Zelfde verhaal dus als haar collega.
Ik heb het er maar bij gelaten.
Wat kan ik nu zelf het beste doen over 2 weken?
- 9 dagen is 9 dagen natuurlijk. Staat notabene in al je communicatie als Eneco weer eens een tarief verhoogt.
Ze gaf aan dat als ik geen vaste kosten meer wilde hebben ik zelf moest bellen met de netbeheerder om alles te verwijderen en pas dan zouden de kosten stoppen.
Deze hele bullshit leugens verwarring die de energieleveranciers de gasverlaters nu willen doen geloven is ingefluisterd door de netbeheerders. De netbeheerders laten nu de energieleveranciers het vuile klusje opknappen. Echter, zonder erbij te vermelden op welk wetsartikel de bewering gestoeld is.
Die is er namelijk niet; zo simpel is het.
Geen enkele netbeheerder heeft ooit een wetsartikel genoemd waar genoemd is dat een klant ná het opzeggen van het gascontract bij een energieleverancier voor welke kosten dan ook opgezadeld kan worden.
Die is er namelijk niet; zo simpel is het.
Geen enkele netbeheerder heeft ooit een wetsartikel genoemd waar genoemd is dat een klant ná het opzeggen van het gascontract bij een energieleverancier voor welke kosten dan ook opgezadeld kan worden.
simpel: niets!paQ schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 11:48:
59 min
![]()
je krijgt brieven van de netbeheerder over het niet bekend zijn van een gascontract en dat je daarom 3 keuzes voorgeschoteld krijgt.
Eén van die keuzes is dat je een aanvraag kan doen voor verwijdering en dat dat (tijdelijk) gratis is. Dat doe je als je de meter kwijt wilt omdat deze in de weg hangt of de ruimte nodig hebt. Jij betaald niets, maar de daadwerkelijke kosten worden omgeslagen over alle gas-blijvers.
De andere keuze (als de meter niet in de weg hangt en je je er dus niet druk om maakt) staat niet in de brief.
Dan laat je het aan de netbeheerder om te verwijderen.
OK thx
Het gaat me alleen meer erom wanneer ik mag verwachten dat mijn netbeheerkosten en vaste leveringskosten stoppen bij Eneco.
Het gaat me alleen meer erom wanneer ik mag verwachten dat mijn netbeheerkosten en vaste leveringskosten stoppen bij Eneco.
op het moment dat er geen gas-contract meer is; dus over 9 dagenpaQ schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 12:02:
OK thx
ja, of "over een week of 3"Kees-Jan schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 12:09:
[...]
op het moment dat er geen gas-contract meer is; dus over 9 dagen
Dat stopt vanaf het moment dat je contract beëindigd is.paQ schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 12:02:
OK thx
Dus opzeg datum plus opzegtermijn.
Daarom moet je eigenlijk altijd schriftelijk (per mail/app) opzeggen, als ze dan met een onzin verhaal komen, is dat een bevestiging dat je opzegging aangekomen is..
Dat gaat dus niet.Erwin_83 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 12:39:
[...]
Dat stopt vanaf het moment dat je contract beëindigd is.
Dus opzeg datum plus opzegtermijn.
Daarom moet je eigenlijk altijd schriftelijk (per mail/app) opzeggen, als ze dan met een onzin verhaal komen, is dat een bevestiging dat je opzegging aangekomen is..
Je kan online alleen het hele contract opzeggen. En bij het contactformulier geven ze aan dat ze PROBEREN binnen 20 dagen te antwoorden.
Ik vertelde (budgetEnergie) dat ik de aanvraag op mijnaansluiting al gedaan had en dat vonden ze goed genoeg zonder verder naar references te vragen.paQ schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 11:08:
[ Voor 3% gewijzigd door cybermaus op 31-10-2022 12:42 ]
In dit geval, als je duidelijk in de telefoonrekening een regel ziet met een gesprek met de leverancier, plus wat screenshots van dit forum, dan zal later duidelijk genoeg zijn dat je een poging gedaan hebt om op te zeggen.paQ schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 12:40:
[...]
Dat gaat dus niet.
Je kan online alleen het hele contract opzeggen. En bij het contactformulier geven ze aan dat ze PROBEREN binnen 20 dagen te antwoorden.
En als counter claim kan je altijd de tijd in rekening brengen die je nodeloos hebt moeten wachten.
Maar ik zou ook over een week of zo nog even bellen als je geen mail hebt gehad dat de levering opgezegd is.
En daarna een eventuele incasso machtiging stop zetten. Als er geen geld binnenkomt worden ze vanzelf wakker.
ik heb er een mailtje achteraan gedaan
Ik vertrouw bij deze verschrikking van een energieleverancier nergens meer op, dat zaken vanzelf wel goed komen.LS
Voor de volledigheid meld ik via deze weg dat ik vanochtend, 31/10/2022, via telefonisch contact met Eneco mijn gascontract (EAN xxxxx ) heb opgezegd, met inachtneming van de door jullie gestelde 9 dagen opzegtermijn.
Tevens machtig ik Eneco mijn Aansluit- en TransportOvereenkomst (ATO) op te zeggen bij de netbeheerder.
Ik ga er vanuit dat ik daarom miv 10 november 2022 geen netbeheer- en transportkosten voor mijn beëindigde gascontract verschuldigd ben.
Kunt u bovenstaand aub bevestigen?
Met vriendelijke groet,
paQ
klantnummer xxx
[ Voor 8% gewijzigd door paQ op 31-10-2022 12:49 ]
@paQ ben benieuwd of daadwerkelijk alleen je gas wordt opgezegd 
Overigens heb ik sinds mn opzegging al gezeik met mn slimme meter. Die zou niets meer doen. Stedin maakt afspraak voor reparatie, maar cancelt die ivm geen meters op voorraad.
Ondertussen heb ik geen goed beeld van mn kosten.
Laatste meetwaarde die Vattenfall toont is geheel toevallig de dag van voor mn opzegging. Geloof er niks van dat het geen administratief probleem is eerlijk gezegd.
Blijft mbt de gasleiding overigens angstvallig stil vanuit Stedin na de laatste blafbrieven.
Overigens heb ik sinds mn opzegging al gezeik met mn slimme meter. Die zou niets meer doen. Stedin maakt afspraak voor reparatie, maar cancelt die ivm geen meters op voorraad.
Laatste meetwaarde die Vattenfall toont is geheel toevallig de dag van voor mn opzegging. Geloof er niks van dat het geen administratief probleem is eerlijk gezegd.
Blijft mbt de gasleiding overigens angstvallig stil vanuit Stedin na de laatste blafbrieven.
[ Voor 83% gewijzigd door MikeyMan op 31-10-2022 12:53 ]
#metooMikeyMan schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 12:50:
@paQ ben benieuwd of daadwerkelijk alleen je gas wordt opgezegd
in de titel staat ook alleen gascontract. Ben benieuwd
Zou niets meer doen ? Lees je hem zelf ook uit ?MikeyMan schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 12:50:
Ja, heb er een P1 aan hangen via domoticz. Dat werkt gewoon.Plenkske schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 13:47:
[...]
Zou niets meer doen ? Lees je hem zelf ook uit ?
Dan moet het inderdaad wel een administratief probleem zijn.MikeyMan schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 14:04:
[...]
Ja, heb er een P1 aan hangen via domoticz. Dat werkt gewoon.
Ja of heel toevallig is de communicatie module ermee gekapt op precies dat moment. Maar Stedin wijst naar Vattenfall en Vattenfall naar StedinPlenkske schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 15:12:
[...]
Dan moet het inderdaad wel een administratief probleem zijn.
Dan kunnen ze het toch samen uitzoekenMikeyMan schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 15:18:
[...]
Ja of heel toevallig is de communicatie module ermee gekapt op precies dat moment. Maar Stedin wijst naar Vattenfall en Vattenfall naar Stedin
De toevalligheid is iets te groot.cold_as_ijs schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 15:25:
@MikeyMan @Plenkske die meters worden toch via het mobiele netwerk uitgelezen. Dus het feit dat de P1 wel uit te lezen is betekend niet meteen dat het een admin probleem is
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Mijn gas overeenkomst is uit de app sinds vandaag.
Verder 0,0 communicatie van Eneco
Heel de gashistorie is dus ook pleite...
[ Voor 20% gewijzigd door paQ op 02-11-2022 10:32 ]
nou wachten op de afrekeningpaQ schreef op woensdag 2 november 2022 @ 10:32:
Mijn gas overeenkomst is uit de app sinds vandaag.
die verwacht ik over een paar weken. Nu weet ik niet of ik zin heb in 10 x 63 cent terugvorderen als blijkt dat het mis is gegaan met opzeggen gas...
Stroom ook opgezegd. Ik heb geen zin meer in Eneco. Dat is typisch zo'n bedrijf (geworden?) waar mensen uit wanhoop de auto in de glazen pui parkeren.
De afhandeling van Powerpeers gaat mooi vlot. Afrekening en het teveel betaalde al gekregen.
Energie loopt door met maandbedrag van €0.
Energie loopt door met maandbedrag van €0.
De eerste brief met misleidende informatie vanuit Stedin is er ook al…. 🙈
@blackmore87 Weet je al hoe je gaat reageren? Klacht Handhavingsverzoek naar de ACM?
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Zojuist een aangepaste voorbeeldbrief 1b gemaild naar Stedin (voorkom_afsluiting@stedin.net). Ook een melding gemaakt bij de ACM.onetime schreef op donderdag 3 november 2022 @ 16:47:
@blackmore87 Weet je al hoe je gaat reageren? Klacht Handhavingsverzoek naar de ACM?
Nou ben ik er nog niet uit of ik de aansluiting ga laten verwijderen via mijnaansluiting.nl of niet, maar dit soort "spelletjes" moeten gewoon niet kunnen. Veel consumenten zouden zich al behoorlijk verplicht voelen om een keuze te maken en excuses aan te bieden aan Stedin, haha....
Stedin reageert vlot.....Geachte heer x,
Indien u geen gas meer wenst te gebruiken kunt u dit (kostenloost) laten verwijderen via een aanvraag op www.mijnaansluiting.nl
Uw transportovereenkomst is beëindigt per 25 oktober 2022
Indien het gas gebruikt gaat worden door een andere partij zouden wij graag willen welke.
Met vriendelijke groet,
x
Medewerker Order to Cash | Business Support Services
Ik hink wat op twee gedachtes helaas, op zich wil ik die gasmeter er binnenkort wel uit hebben, tegelijkertijd klopt er principieel niks van de handelswijze van deze grote bedrijven.
[
goed ge-nederlandstIndien het gas gebruikt gaat worden door een andere partij zouden wij graag willen welke.
Bij Enexis gaat het goed 
Beste lezer,
Enkele weken geleden heeft u ons een e-mail gestuurd. Excuses dat u nog niets van ons heeft gehoord. We leggen graag uit wat er aan de hand is.
Op dit moment is het erg druk op de Klantenservice. Hierdoor lukt het ons niet inhoudelijk te reageren op uw e-mail. Is uw vraag inmiddels al beantwoord? Dan mag u deze e-mail negeren. Heeft u nog steeds een vraag voor ons? Dan kunt u het beste telefonisch contact met ons opnemen. We zijn iedere werkdag tussen 8.00 en 17.00 uur bereikbaar op het telefoonnummer 088 857 70 00.
Nogmaals excuses voor het ongemak.
Met vriendelijke groet,
Klantenservice Enexis Netbeheer
Toch even een vraag hier voordat ik begin aan het proces om mijn gasaansluiting te laten afsluiten.
Op het moment heb ik nog een jaar contract van een jaar bij vattenfall en deze loopt af op 31 dec dit jaar.
Bij dit contract heb ik een aantal voordelen gekregen, waardoor ik dit contract nu nog niet wil aan laten passen en gas te laten afsluiten.
Mij lijkt mij logisch dat ik pas vanaf 1 jan 2023 mijn gas kan laten afsluiten, zonder dat ik bepaalde voordelen moet terug betalen. Klopt dat?
Zo ja kan ik dit al regelen bij mijn energieleverancier dat ze vanaf 1-jan de gaslevering stopzetten? Of kan ik dit al eerder doen, zonder eventuele gevolgen voor de voordelen die ik heb gekregen?
In ieder geval is het mij nog niet helemaal duidelijk wat handig is om te doen in mijn geval. Ik kon het zo snel niet vinden in dit topic.
Op het moment heb ik nog een jaar contract van een jaar bij vattenfall en deze loopt af op 31 dec dit jaar.
Bij dit contract heb ik een aantal voordelen gekregen, waardoor ik dit contract nu nog niet wil aan laten passen en gas te laten afsluiten.
Mij lijkt mij logisch dat ik pas vanaf 1 jan 2023 mijn gas kan laten afsluiten, zonder dat ik bepaalde voordelen moet terug betalen. Klopt dat?
Zo ja kan ik dit al regelen bij mijn energieleverancier dat ze vanaf 1-jan de gaslevering stopzetten? Of kan ik dit al eerder doen, zonder eventuele gevolgen voor de voordelen die ik heb gekregen?
In ieder geval is het mij nog niet helemaal duidelijk wat handig is om te doen in mijn geval. Ik kon het zo snel niet vinden in dit topic.
[ Voor 9% gewijzigd door mydogisgone op 08-11-2022 12:07 ]
Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O
Bij jouw leverancier aangeven dat je per 1-1-2023 jouw gas contract opzegt. Dan kiezen of je de mijnaansluting route, of de "niet mijn meter, niet mijn probleem" route gaat bewandelen.mydogisgone schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 12:05:
Toch even een vraag hier voordat ik begin aan het proces om mijn gasaansluiting te laten afsluiten.
Dankoverhyped schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 12:15:
[...]
Bij jouw leverancier aangeven dat je per 1-1-2023 jouw gas contract opzegt. Dan kiezen of je de mijnaansluting route, of de "niet mijn meter, niet mijn probleem" route gaat bewandelen.
Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O
Ik heb gisteren aanvraag gedaan voor verwijderen van de gasmeter. en afsluiten van gaskraan om het maar zo te zeggen. Zojuist gebeld met de energie leverancier en daar mn contract opgezegd voor gas.
Ze hadden het over leegstand nu dat de netbeheerder niet fijn vind en dreigbrieven kan gaan sturen?
Heb ik nu iets in verkeerde volgorde gedaan?
Ze hadden het over leegstand nu dat de netbeheerder niet fijn vind en dreigbrieven kan gaan sturen?
lees even: Kees-Jan in "Gas de deur uit doen: Gratis!"Japser schreef op donderdag 10 november 2022 @ 09:46:
Ik heb gisteren aanvraag gedaan voor verwijderen van de gasmeter. en afsluiten van gaskraan om het maar zo te zeggen. Zojuist gebeld met de energie leverancier en daar mn contract opgezegd voor gas.
De leverancier leest je voor uit het grote sprookjesboek, mogelijk geschreven door de netbeheerder.Japser schreef op donderdag 10 november 2022 @ 09:46:
In principe is opzeggen bij de energieleverancier genoeg. Verwijdering aanvragen is optioneel en zeker geen wettelijke verplichting.
Heren, bedankt voor de toelichting! Ik laat het dan voor wat het is en ik heb de bevestiging al dat mn gascontract beeindigd zal worden.
Vandaag tot 2 keer toe met Engie gebeld en ze weigeren mijn gascontract te beëindigen. Ze bleef erbij dat ik eerst moest opzeggen via mijnaansluiting.nl. Ik heb stevig aangedrongen dat ik geen contract met de netbeheerder heb maar ze bleef volhouden.
Wat denken jullie? Opzeggen via mijnaansluiting.nl of een stevige mail naar de klantenservice van Engie sturen?
Wat denken jullie? Opzeggen via mijnaansluiting.nl of een stevige mail naar de klantenservice van Engie sturen?
Stemmen met euro’s, voor alles opzeggen, alleen een nieuwe Electra leverancier zoeken. Aangeven bij de exit desk dat de misleiding bij het beëindigen van het gascontract de reden is.Udrene schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 21:54:
Vandaag tot 2 keer toe met Engie gebeld en ze weigeren mijn gascontract te beëindigen. Ze bleef erbij dat ik eerst moest opzeggen via mijnaansluiting.nl. Ik heb stevig aangedrongen dat ik geen contract met de netbeheerder heb maar ze bleef volhouden.
Mijn gascontract bij ENGIE is per 8 november opgezegd. Pas bij de derde mail gingen ze overstag. Aangegeven dat op grond van artikel 52.b.7 van de Gaswet mijn gasleveringscontract uiterlijk 30 dagen na mijn opzegging eindigt. En aangegeven dat dit geheel los staat van mijn relatie met de netbeheerder:Udrene schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 21:54:
“Zoals u weet bent u wettelijk verplicht om gehoor te geven aan deze opzegging. Eventuele schade en kosten die ik genoodzaakt ben te maken indien u verzuimt om deze opzegging correct te verwerken zullen dan ook volledig op u worden verhaald, en worden vermeerderd met de eventuele kosten van verhaal”.
Voet bij stuk houden. Ik wacht nu het bericht van Liander af.
Ik denk dat het dan een stevige mail wordt naar de klantenservice. Opzeggen en overstappen kan altijd nog.
Opzeggen per mail. Elke vorm van reactie is een ontvangstbevestiging van je rechtmatige opzegging.Udrene schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 21:54:
En je kan dan vragen in welk wetsartikel de verplichting staat om eerst verwijdering aan te vragen. Dat is er dus niet en beleid van de leverancier/netbeheerder is geen wetgeving.
[ Voor 13% gewijzigd door Erwin_83 op 12-11-2022 09:45 ]
Ook hier gaat het gas de deur uit. Maar ik heb nog een (goedkoop) lopend contract tot april 2023 bij United Consumers. Dus ik heb al aangevraagd mijn maandbedrag omlaag te doen voor gas omdat ik nu al te veel terug krijg van ze. Anders kan ik ook het gas apart opzeggen. Dit mocht niet natuurlijk, want ik heb nog ene gasmeter. Nu kreeg deze schriftelijke bevestiging:
Ik wacht nog het aankomende antwoord hierop, maar ik heb nu toch echt de neiging het gascontract te beeindigen.
Dus nog geen opstart van een dossier, meer een voorverkenning
Als antwoord heb ik een stuk vanuit een standaard brief gepakt en ook gevraagd welke artikelen ik overtreed met het opzeggen van het gas contract. Hen ook gewezen op meerdere uitspraken vanuit de rechter mbt soortgelijke onderwerpen.Beste Draak,
Hartelijk dank voor uw bericht.
Zoals mijn collega reeds eerder heeft aangegeven is het helaas niet mogelijk om uw termijnbedrag voor gas op dit moment te verlagen verder dan € 71,-. Het gascontract stopzetten is voor nu nog niet rechtsgeldig daar eerst uw gasaansluiting daarvoor verwijderd dient te zijn.
In januari kunnen wij nogmaals kijken naar uw termijnbedrag en deze dan eventueel nog verder verlagen.
Heeft u nog vragen? Neem gerust contact met ons op. Wij helpen u graag!
Met vriendelijke groet,
| Service Team Energie
Ik wacht nog het aankomende antwoord hierop, maar ik heb nu toch echt de neiging het gascontract te beeindigen.
Stuur een afschrift van je antwoord naar de ACM.Draak1978 schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 12:24:
Ook hier gaat het gas de deur uit. Maar ik heb nog een (goedkoop) lopend contract tot april 2023 bij United Consumers. Dus ik heb al aangevraagd mijn maandbedrag omlaag te doen voor gas omdat ik nu al te veel terug krijg van ze. Anders kan ik ook het gas apart opzeggen. Dit mocht niet natuurlijk, want ik heb nog ene gasmeter. Nu kreeg deze schriftelijke bevestiging:
[...]
Als antwoord heb ik een stuk vanuit een standaard brief gepakt en ook gevraagd welke artikelen ik overtreed met het opzeggen van het gas contract. Hen ook gewezen op meerdere uitspraken vanuit de rechter mbt soortgelijke onderwerpen.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Bij deze ook gedaan.Freee!! schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 12:44:
[...]
Stuur een afschrift van je antwoord naar de ACM.
In mei 2023 wordt mijn Warmtepompboiler aangesloten. Dan wil ik van het gas af echter mijn 3 jarig contract loopt door tot oktober 2024 bij budget energie. Zou ik mijn leveringscontract toch kunnen afsluiten? Of zit er een dikke boete aan vast. Wat denken jullie?
9240 Wp icm Enphase 2023- Daikin Ururu Sarara 3,5Kw 2015-Daikin Perfera 2,5Kw 2021-Auer Edel Air 270ltr 2023-gasloos per 17-02-2023-Daikin Perfera 4,2Kw 2024, Daikin Perfera 2,5Kw Vloermodel 2025-2025 november Ururu vervangen voor Perfera 4,2
Test
9240 Wp icm Enphase 2023- Daikin Ururu Sarara 3,5Kw 2015-Daikin Perfera 2,5Kw 2021-Auer Edel Air 270ltr 2023-gasloos per 17-02-2023-Daikin Perfera 4,2Kw 2024, Daikin Perfera 2,5Kw Vloermodel 2025-2025 november Ururu vervangen voor Perfera 4,2
Verwijderd
In België kost het afsluiten 87 euro en het verwijderen 538 euro:
https://radio2.be/lees/ik...-mijn-huis-hoe-doe-ik-dat
Men zou mensen moeten betalen om van het gas af te gaan! (klimaat/afhankelijkheid)
https://radio2.be/lees/ik...-mijn-huis-hoe-doe-ik-dat
Men zou mensen moeten betalen om van het gas af te gaan! (klimaat/afhankelijkheid)
[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2022 21:58 ]
@Rob roelofs 1 2 jaar opzegboete, plus verlies welkomst bonus. Tenzij ze mee zouden werken en zeggen, "dat je stopt met gas is geen einde van je contract". En of ze dat zo zien moet je ze vragen, daar gaan leveranciers verschillend mee om, en als je een goedkoop contract hebt zou je ze voor kunnen houden dat je ze door de opzegging voor verlies behoed, en het dus goed voor ze is dat ze jou niet meer onder marktprijs, met verlies, hoeven te leveren.
maar dat had je hier eigenlijk ook al te horen gekregen: Erwin_83 in "Gas de deur uit doen: Gratis!"
maar dat had je hier eigenlijk ook al te horen gekregen: Erwin_83 in "Gas de deur uit doen: Gratis!"
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
@Verwijderd ik ben niet bekend met de regels in België, dus ga daar geen uitspraken over doen. Maar het probleem in Nederland was dat de netbeheerders geen juridische basis hadden om kosten in rekening te brengen voor verwijdering van de gas aansluiting. In nederland zijn netbeheerders gewoon commerciële partijen met een monopolie. Ze zijn dan wel in publieke handen, maar de aandelen zijn weer niet evenredig verdeeld over de inwoners. Er zijn bijvoorbeeld gemeente die geen aandelen hebben.
Door deze inrichting mag je verwachten dat de netbeheerders zich gewoon netjes gedragen en zich aan contracten houden die ze afsluiten of snappen dat als er geen controle is er ook geen betalingsverplichting bestaat. Ook mag je verwachten dat ze een financieel solide bedrijfsvoering er op na houden, door bijvoorbeeld rekening te houden dat een deel van hun vaste activa kunnen verdwijnen. Kosten laag proberen te houden door te kiezen voor grootschalige verwijdering en niet per aansluiting en geen absurd hoge dividenden uitkeren aan hun aandeelhouders.
De zaak draait dus niet zozeer om het klimaat en wie de kosten moet dragen. En ik ben het er ook mee eens dat de kosten eerlijk verdeeld moeten worden. Voorheen was dit niet het geval en nu nog steeds niet.
Door deze inrichting mag je verwachten dat de netbeheerders zich gewoon netjes gedragen en zich aan contracten houden die ze afsluiten of snappen dat als er geen controle is er ook geen betalingsverplichting bestaat. Ook mag je verwachten dat ze een financieel solide bedrijfsvoering er op na houden, door bijvoorbeeld rekening te houden dat een deel van hun vaste activa kunnen verdwijnen. Kosten laag proberen te houden door te kiezen voor grootschalige verwijdering en niet per aansluiting en geen absurd hoge dividenden uitkeren aan hun aandeelhouders.
De zaak draait dus niet zozeer om het klimaat en wie de kosten moet dragen. En ik ben het er ook mee eens dat de kosten eerlijk verdeeld moeten worden. Voorheen was dit niet het geval en nu nog steeds niet.
Bij ons wordt dan eindelijke donderdag de gasmeter verwijdert.
Maar wat doet Enexis vervolgens....ze sturen mij vorige week dinsdag doodleuk een brief dat ze de meter komen vervangen omdat ze geen data meer krijgen.
Ik denk dat ze bedoelen dat er al een tijd geen beweging in de meter zit, en dat is precies de reden van de sloop.
Toch maar even achteraan gebeld, want dat is natuurlijk zonde van de materialen, om de tijd nog maar even buiten beschouwing te laten.
Maar wat doet Enexis vervolgens....ze sturen mij vorige week dinsdag doodleuk een brief dat ze de meter komen vervangen omdat ze geen data meer krijgen.
Ik denk dat ze bedoelen dat er al een tijd geen beweging in de meter zit, en dat is precies de reden van de sloop.
Toch maar even achteraan gebeld, want dat is natuurlijk zonde van de materialen, om de tijd nog maar even buiten beschouwing te laten.
Was er niet ook nog zoiets als Europees recht mbt tot het opzeggen van contracten voor consumenten wat niet onmogelijk gemaakt zou moeten worden?cold_as_ijs schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 08:10:
@Verwijderd ik ben niet bekend met de regels in België, dus ga daar geen uitspraken over doen. Maar het probleem in Nederland was dat de netbeheerders geen juridische basis hadden om kosten in rekening te brengen voor verwijdering van de gas aansluiting. In nederland zijn netbeheerders gewoon commerciële partijen met een monopolie. Ze zijn dan wel in publieke handen, maar de aandelen zijn weer niet evenredig verdeeld over de inwoners. Er zijn bijvoorbeeld gemeente die geen aandelen hebben.
Inderdaad een was dit ook van de argumenten die meespeelde in het debat.RagEnigma schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 09:21:
[...]
Was er niet ook nog zoiets als Europees recht mbt tot het opzeggen van contracten voor consumenten wat niet onmogelijk gemaakt zou moeten worden?
Vandaag brief van Enexis ontvangen dat ik geen gasleverancier heb. Er wordt aangespoord dat zsm te regelen anders dreigt afsluiting.
Ik ga via mijnaansluiting in gang zetten dat de meter weg kan.
Enexis was zelf juist op bezoek om opname te doen voor mijn SAP wens. Hem nog gevraagd naar de gasmeter, maar volgens hem stopt het vastrecht pas als de meter is verwijderd. (
)
Het kan overigens momenteel zomaar 6-12 maanden duren overigens! En alle vastrecht kosten moet je naderhand weer claimen.
Apart verhaal, want aan wie betaal ik die kosten dan in hemelsnaam? (tot die tijd)
Enexis was zelf juist op bezoek om opname te doen voor mijn SAP wens. Hem nog gevraagd naar de gasmeter, maar volgens hem stopt het vastrecht pas als de meter is verwijderd. (
Het kan overigens momenteel zomaar 6-12 maanden duren overigens! En alle vastrecht kosten moet je naderhand weer claimen.
Apart verhaal, want aan wie betaal ik die kosten dan in hemelsnaam? (tot die tijd)
Als je gascontract beëindigd is betaal je geen vastrecht meer, al zouden ze dat graag willen.paQ schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 12:19:
Vandaag brief van Enexis ontvangen dat ik geen gasleverancier heb. Er wordt aangespoord dat zsm te regelen anders dreigt afsluiting.
Enexis was zelf juist op bezoek om opname te doen voor mijn SAP wens. Hem nog gevraagd naar de gasmeter, maar volgens hem stopt het vastrecht pas als de meter is verwijderd. ()
Op de correspondentie van Enexis wel netjes reageren dat je geen gas meer verbruikt en dat de keus aan hun is wat ze met de aansluiting doen.
Zelf verwijdering aanvragen is optioneel en zeker geen wettelijke verplichting, al doen ze je graag anders laten geloven.
Geven ze zwart op wit aan dat je naderhand je vastrecht kan claimen? Zoja dan tonen ze zelf al aan dat er geen reden voor betaling is.
[ Voor 6% gewijzigd door Erwin_83 op 15-11-2022 12:42 ]
Dikke BS van Enexis.paQ schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 12:19:
Enexis was zelf juist op bezoek om opname te doen voor mijn SAP wens. Hem nog gevraagd naar de gasmeter, maar volgens hem stopt het vastrecht pas als de meter is verwijderd. ()
Je betaald niets meer nadat het contract met de energieleverancier is beëindigd.
@paQ Zonder gascontract betaal je geen vastrecht kosten. Want er is geen contract waaruit die vastrecht kosten volgen.
Dus ook van die medewerker weer leugens.
Je hoeft ook helemaal geen verwijdering van de gasmeter aan te vragen. Al hangt die meter er nog 10 jaar, het kost jou geen cent (onder voorwaarde dat je uiteraard ook geen gas meer gebruikt).
Er zijn hier mensen bij wie de gasmeter al enkele jaren ongebruikt in de meterkast hangt zonder dat er voor betaald wordt.
Volgens de netbeheerders is dat 'gevaarlijk'. Maar volgens diezelfde netbeheerders zou het wel veilig zijn om de gasmeter jarenlang werkeloos te laten hangen indien er vastrecht betaald wordt. Want van betalen voor de meter blijft ie wel in goede conditie, en als je niet betaalt is er binnen een jaar zodanige aftakeling dat het gevaarlijk wordt. Aldus de leugenaars netbeheerders.
Dus ook van die medewerker weer leugens.
Je hoeft ook helemaal geen verwijdering van de gasmeter aan te vragen. Al hangt die meter er nog 10 jaar, het kost jou geen cent (onder voorwaarde dat je uiteraard ook geen gas meer gebruikt).
Er zijn hier mensen bij wie de gasmeter al enkele jaren ongebruikt in de meterkast hangt zonder dat er voor betaald wordt.
Volgens de netbeheerders is dat 'gevaarlijk'. Maar volgens diezelfde netbeheerders zou het wel veilig zijn om de gasmeter jarenlang werkeloos te laten hangen indien er vastrecht betaald wordt. Want van betalen voor de meter blijft ie wel in goede conditie, en als je niet betaalt is er binnen een jaar zodanige aftakeling dat het gevaarlijk wordt. Aldus de leugenaars netbeheerders.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Eneco heeft mijn maandtermijn ook drastisch verlaagd nu zonder gascontract. (Alsmede mijn complete historie verwijderd
) Dus vastrecht zal ik dan idd ook niet meer betalen nu.
Aardige vent verder van Enexis hoor maar leek meer op ongeïnformeerd dan een leugen.
(Hij kwam immers ook voor iets anders)
De gasmeter is een doorn in het oog dus ik wil hem wel weg. Hij hangt namelijk tegenover mijn meterkast.
Aardige vent verder van Enexis hoor maar leek meer op ongeïnformeerd dan een leugen.
De gasmeter is een doorn in het oog dus ik wil hem wel weg. Hij hangt namelijk tegenover mijn meterkast.
Dan is het makkelijk: verwijdering aanvragen. Je hebt immers een belang bij verwijdering.paQ schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 12:48:
Eneco heeft mijn maandtermijn ook drastisch verlaagd nu zonder gascontract. (Alsmede mijn complete historie verwijderd) Dus vastrecht zal ik dan idd ook niet meer betalen nu.
Persoonlijk vindt ik een rekening terecht in zo’n geval, maar dankzij de netbeheerder lobby betalen de gasblijvers die voor je.
De voorbeeldbrief werkte dus prima. Dank voor de hulp en reacties!Beste Udrene,
Wij sturen je deze brief, omdat je gasvrij gaat wonen. Een mooie stap richting het verduurzamen van je woning!
Per 14122022 beëindigen wij de leveringsovereenkomst voor gas van Straat in Dorp en EAN 00000000000.
Mocht er na de beëindiging van de leveringsovereenkomst nog sprake zijn van afname van gas, dan kan de netbeheerder eventuele kosten (zoals verbruiks en netbeheerkosten) rechtstreeks bij jou in rekening brengen.
Je bent zelf verantwoordelijk voor het afsluiten of verwijderen van jouw gasaansluiting
Je kunt de aansluit en transportovereenkomst (ATO) die je met je netbeheerder hebt opzeggen per bovengenoemde datum. Dit kan via www.mijnaansluiting.nl of via de klantenservice van je netbeheerder. Je dient met je netbeheerder af te stemmen of je de aansluiting wilt verwijderen of tijdelijk wilt laten afsluiten.
• Gasaansluiting verwijderen: dit regelt je netbeheerder op dit moment kosteloos.
• Gasaansluiting tijdelijk afsluiten: dit kan voor een periode van maximaal 12 maanden. Daarna maak je de keuze voor opnieuw aansluiten of je laat alsnog je gasaansluiting definitief verwijderen. Let op! De netbeheerder brengt kosten bij je in rekening voor het opnieuw aansluiten van jouw gasaansluiting.
ENGIE is op geen enkele wijze aansprakelijk voor de eventuele (nadelige) gevolgen en/of (in)directe schade als gevolg van de beëindiging van de leveringsovereenkomst voor gas
Bijvoorbeeld als achteraf blijkt dat er toch nog een (beperkte) gasafname noodzakelijk is na beëindiging van de leveringsovereenkomst.
Je ontvangt ongeveer 3 kalenderdagen voor de beëindiging van je gascontract een verzoek om je meterstand van gas door te geven. Heb je een slimme meter? Dan zullen wij je meterstand uitlezen op de datum van de beëindiging van je contract. In dat geval hoef je niets aan ons door te geven.
Binnen 6 weken na ontvangst van de meterstand ontvang je de eindafrekening voor gas.
Kijk, een energieleverancier die zonder leugens wat kan sturen. Dat is vooruitgang.
Ik zie toch nog staanErwin_83 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 10:17:
Kijk, een energieleverancier die zonder leugens wat kan sturen. Dat is vooruitgang.
Die verantwoordelijkheid ligt bij de netbeheerder.Je bent zelf verantwoordelijk voor het afsluiten of verwijderen van jouw gasaansluiting
Je ATO wordt automatisch beëindigd als je het leverings contract opzegd.Je kunt de aansluit en transportovereenkomst (ATO) die je met je netbeheerder hebt opzeggen per bovengenoemde datum. Dit kan via www.mijnaansluiting.nl of via de klantenservice van je netbeheerder.
Hier ontbreekt dus nog steeds de optie: De netbeheerder moet maar beslissen wat er gebeurd.Je dient met je netbeheerder af te stemmen of je de aansluiting wilt verwijderen of tijdelijk wilt laten afsluiten.
• Gasaansluiting verwijderen: dit regelt je netbeheerder op dit moment kosteloos.
• Gasaansluiting tijdelijk afsluiten: dit kan voor een periode van maximaal 12 maanden. Daarna maak je de keuze voor opnieuw aansluiten of je laat alsnog je gasaansluiting definitief verwijderen.
Dit klopt dan weer wel.Let op! De netbeheerder brengt kosten bij je in rekening voor het opnieuw aansluiten van jouw gasaansluiting.
Ja ok, helemaal 100% is het niet. Maar er staat geen verplichting meer om eerst te verwijderen en dan pas ik te zeggen.
Je bent zelf verantwoordelijk voor het afsluiten of verwijderen van jouw gasaansluiting kan je een beetje lezen alsof de keus aan de consument is.
Je bent zelf verantwoordelijk voor het afsluiten of verwijderen van jouw gasaansluiting kan je een beetje lezen alsof de keus aan de consument is.
Goedendag tweakerts,
Volgend jaar gaat ook onze gasaansluiting eraan geloven. Het is voor ons eenvoudiger, althans dat hoop ik. Want wij verhuizen van een gasloze woning naar een met gas. Als wij dan geen nieuw contract nemen, dan zouden ze hem na een e-mail komen ophalen/afsluiten.
Tenminste als ik alles goed heb gelezen.
Ik houd jullie hiervan op de hoogte want ik vind het een sport om er vanaf te komen.
Volgend jaar gaat ook onze gasaansluiting eraan geloven. Het is voor ons eenvoudiger, althans dat hoop ik. Want wij verhuizen van een gasloze woning naar een met gas. Als wij dan geen nieuw contract nemen, dan zouden ze hem na een e-mail komen ophalen/afsluiten.
Tenminste als ik alles goed heb gelezen.
Ik houd jullie hiervan op de hoogte want ik vind het een sport om er vanaf te komen.
[ Voor 11% gewijzigd door tijgetje57 op 17-11-2022 08:51 ]
Dit topic is gesloten.
![]()
:strip_exif()/f/image/99b2cz5NvNUHovEcfGn0CUKM.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/ZqgwErSF879VX0TgTvhqSo98.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/xDG37SxLlKapBkPWE8J3hyIu.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/MDQ6Dbi2HCpSwMLDhJq8kGAT.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/yCQiL0aIoNCCC63GqGKWKX0k.jpg?f=fotoalbum_tile)
/f/image/wOy2fArF5TwJhNg7J9TGgTdD.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/0Bv5MiTg4ZiscVPVTHJoRKjh.png?f=fotoalbum_large)