Gas de deur uit doen: Gratis! Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 49 ... 104 Laatste
Acties:
  • 726.780 views

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Blihi schreef op donderdag 29 september 2022 @ 08:51:
[...]

Nee, alleen een brengservice. De brengservice staat nergens vastgelegd. Dat is nu juist het probleem. Er is niet nagedacht over het ophalen.
Er is door de leasemaatschappij niet nagedacht over ophalen.
Maar tegelijkertijd zegt de leasemaatschappij dat je niet zelf een chauffeur mag regelen om de auto naar hun kantoor toe te brengen (je mag niet zelf een monteur inhuren om je gasmeter te laten verwijderen).

Kortom: de leasemaatschappij heeft niet of in elk geval niet goed nagedacht over een cruciaal punt in haar bedrijfsvoering en probeert dat nu af te wentelen op klanten en oud-klanten.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 11:02
Via de vastelastenbond een aanvraag gedaan voor alleen stroom, ik krijg een contract voor zowel stroom als gas.
Als ik dit meld bij gewoonenergie krijg ik de volgende mail terug.
U geeft aan dat u een aanvraag heeft ingediend betreft alleen stroom.

Als ik u contract erbij pak zie ik dat er een gas aansluiting aanwezig is.

Indien de gas meter in de toekomst gesloopt zal worden zal dit bij ons zichtbaar zijn.

Momenteel heeft u een gas aansluiting en bent u verplicht om een contract aan te gaan.

Zijn er nog onduidelijkheden? Laat het gerust weten!

Met vriendelijke groet,

Demi

Afdeling Klantenservice

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12:56
jichem schreef op donderdag 29 september 2022 @ 12:06:
Via de vastelastenbond een aanvraag gedaan voor alleen stroom, ik krijg een contract voor zowel stroom als gas.
Als ik dit meld bij gewoonenergie krijg ik de volgende mail terug.

[...]
Vraag eens naar het wetsartikel waarin staat dat je verplicht bent om een gas contract af te sluiten.

Sterker nog, je kan zelfs bij de ene leverancier electra afnemen en bij een ander gas.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jichem
Erwin_83 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 12:30:
[...]

Vraag eens naar het wetsartikel waarin staat dat je verplicht bent om een gas contract af te sluiten.

Sterker nog, je kan zelfs bij de ene leverancier electra afnemen en bij een ander gas.
Aan de hand van de brieven hier heb ik een reactie gestuurd, overigens heb ik dit contract maar meteen stop gezet binnen de bedenktijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:05

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

jichem schreef op donderdag 29 september 2022 @ 12:32:
[...]

Aan de hand van de brieven hier heb ik een reactie gestuurd, overigens heb ik dit contract maar meteen stop gezet binnen de bedenktijd.
Zijn dat die cowboys die 1000 euro aanbetaling vroegen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jichem
MikeyMan schreef op donderdag 29 september 2022 @ 12:42:
[...]

Zijn dat die cowboys die 1000 euro aanbetaling vroegen?
Die heb ik niet in het contract staan, maar kan het op basis daarvan niet ontkennen

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• K van k
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 16-06 10:32

K van k

18x 400 wp oost-west

Mijn gascontract is eindelijk afgesloten.
Dit scheelt me aardig per maand aan levering/netwerkkosten enzenz.
Leverancier werkte eerst niet erg mee, even gestuurd (gaswet en woord acm en de kosten voor jullie)
Wel vroegen ze eerst extra informatie, had een afspraak voor week 36 alles verwijderen, niemand gezien. Kan wel jaar duren met liander,te druk, geen personeel.
Alles zit er dus nog in meterkast en mijn contract opgezegd, wel zonde had nog ruim 3.5 jaar voor 23 cent de kuub kaal.
Heb alleen mn polisnummer van de afspraak van liander gestuurd naar Leveranciers en dat was voldoende.
Mijn voorschot is nu 5€ en krijg volgend jaar al gelijk 1001€terug.
Dit houd in dat ik gwoon elke maand 58€toe krijg.
Panelen en pomp halen dus wel uit.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Armin
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-06 03:23
[...]

Maar ik zal me hier niet meer melden. Ik begrijp dat dit topic vooral bedoeld is voor mensen die boos zijn op de maatschappij en per se de netbeheerder een hak willen zetten ook al kost ze dat enorme frustratie en energie. Niet voor mensen die kosteloos van het gas af willen en bereid zijn om de weg te bewandelen die daarvoor bestaat.
Je mist historie en hebt kennelijk ook geen interesse om je in te lezen. Mensen die van het gas af wilden, kregen voorheen een gepeperde rekening. Hiervoor was geen juridische basis, en bovendien kiezen netbeheerders ook elke keer de duurste oplossing met als smoesje milieu. Alles moet meteen weg, en mocht niet afgedopt en later in bulk weg. Iets wat voorheen nooit moest.

Netbeheerders echter wilden geen compromis sluiten, en schakelde zelfs incassobureaus in. De rechter heeft vervolgens noodzakelijk twee keer de netbeheerders gecorrigeerd, maar men blijft nieuwe gasverlaters nog steeds voorliegen. Dat is de achtergrond die kwaad bloed gezet heeft.

Het is nu dankzij de rechter niet kostenloos, maar de kosten kunnen niet langer doorberekend worden aan de gasverlater. De wet zegt dat als de gasverlater een expliciete aanvraag doet men het bedrag mag verdelen over de bestaande klanten. Die draaien dus op voor jouw "kostenloos" gasverlaten.

Vraag je niets aan, moet de netbeheerder het uit de winst halen. Als voormalig nutsbedrijf is dat ook maatschappelijk de meest eerlijke oplossing. Immers waarom moet er winst gemaakt worden op dit soort infrastructuur?

Bovendien als je aanvraag doet moet je verplicht allerlei voorwaarden accepteren betreft schade die kan onstaan bij verwijdering. Een verplichting die je niet hebt als je geen aanvraagt doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Maar ik zal me hier niet meer melden. Ik begrijp dat dit topic vooral bedoeld is voor mensen die boos zijn op de maatschappij en per se de netbeheerder een hak willen zetten ook al kost ze dat enorme frustratie en energie. Niet voor mensen die kosteloos van het gas af willen en bereid zijn om de weg te bewandelen die daarvoor bestaat.
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan :+

Ken diverse mensen die van het gas af zijn gegaan en meter hebben laten verwijderen via mijn aansluitingen.
Allemaal gewoon netjes gedaan en de tegels netjes terug gelegd, niks horror verhalen die je hier hoort!

Maar iedereen moet lekker doen wat die zelf wilt met zijn vrije tijd :P

Ik geniet ondertussen van mijn gas vrije woning terwijl andere nog steeds bezig zijn met brieven sturen… 8)

[ Voor 6% gewijzigd door DutchWing op 30-09-2022 10:10 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +13 Henk 'm!
DutchWing schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 10:08:
[...]

Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan :+

Ken diverse mensen die van het gas af zijn gegaan en meter hebben laten verwijderen via mijn aansluitingen.
Allemaal gewoon netjes gedaan en de tegels netjes terug gelegd, niks horror verhalen die je hier hoort!

Maar iedereen moet lekker doen wat die zelf wilt met zijn vrije tijd :P

Ik geniet ondertussen van mijn gas vrije woning terwijl andere nog steeds bezig zijn met brieven sturen… 8)
Misschien moet je even deel 1 en 2 van deze reeks doornemen. Dan weet je waarom het nu zo 'makkelijk' gaat en waarom de huidige methode voor consumenten een hele slechte methode is.

Kleine spoiler: dat het zo 'makkelijk' gegaan is bij de mensen die je kent, heb je volledig te danken aan de Tweakers die hier zo moeilijk doen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Ivow85 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 10:11:
[...]

Misschien moet je even deel 1 en 2 van deze reeks doornemen. Dan weet je waarom het nu zo 'makkelijk' gaat en waarom de huidige methode voor consumenten een hele slechte methode is.

Kleine spoiler: dat het zo 'makkelijk' gegaan is bij de mensen die je kent, heb je volledig te danken aan de Tweakers die hier zo moeilijk doen.
Zelfs zonder Tweakers had uiteindelijk iemand moeilijk gedaan, maar steeds weer die oude koeien uit de sloot halen…

Als je verandering wilt ga je het aanvechten!
Indien een rechter hier niet in mee gaat dan heb je helaas pech, hoe oneerlijk het ook is.

Er zijn wel ergere dingen in het leven, we hebben het hier zo makkelijk in verhouding tot veel andere landen.
Maar hoe meer ik overal reacties lees hoe meer ik besef dat; dat besef al lang weg is.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:13
DutchWing schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 10:22:
[...]

Als je verandering wilt ga je het aanvechten!
Indien een rechter hier niet in mee gaat dan heb je helaas pech, hoe oneerlijk het ook is.

[…]
Je draait het om: de rechter heeft allang beslist dat er geen wettelijke basis is voor de werkwijze van de netbeheerders. Er hoeft geen opdracht te worden gegeven door particulieren voor het verwijderen van de aansluiting. Toch wordt daar keer op keer om gevraagd en wordt er gezegd dat het verplicht is om een contract af te sluiten. De verandering moet komen bij de netbeheerders, wij hebben allang door hoe het zit, bekrachtigd door de rechter.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 18-06 22:36
RichieB schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 10:38:
[...]

Je draait het om: de rechter heeft allang beslist dat er geen wettelijke basis is voor de werkwijze van de netbeheerders. Er hoeft geen opdracht te worden gegeven door particulieren voor het verwijderen van de aansluiting.
Daar moet wel bij worden gezegd dat het in beide gevallen gaat om een vonnis van de kantonrechter (als ik het goed heb). Andere (kanton)rechters hoeven de uitspraak niet volgen. Ik analyseer vaker grote hoeveelheden kantonrechtspraak en dat loopt nogal uit elkaar, ook al is het probleem identiek. Dus ik snap wel dat de netbeheerders daar niet om geven.

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RichieB
@ben2513 Ze geven er net genoeg om dat ze niet in hoger beroep durven gaan. Dat zegt alles over hoe ze hun kansen inschatten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-06 14:30
RichieB schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 21:12:
@ben2513 Ze geven er net genoeg om dat ze niet in hoger beroep durven gaan. Dat zegt alles over hoe ze hun kansen inschatten.
Voor een deel hebben ze wat ze willen: bij een aanvraag tot verwijdering krijgen ze betaald. Die kleine groep die geen opdracht wil geven is waarschijnlijk niet relevant.

Toen die rechtzaken gevoerd werden was die regeling er nog niet.

Acties:
  • +6 Henk 'm!
En vergeet ook niet hoeveel ze er om gaven om hun 'gelijk' te halen.

Tientallen dossiers zijn er hier te vinden waarin er serieus met dagvaarding werd gedreigd. Op enkele exemplaren na zijn die dossiers allemaal in de doofpot gestopt en is er soms wel, soms niet een gasaansluiting verwijderd door de netbeheerder.

En nog steeds belanden de dossiers van wie geen opdracht geeft na de standaard reeks dreigementen uiteindelijk heel stilletjes.

Ongelijk wordt niet openlijk toegegeven. Maar de dwangmiddelen waarmee gedreigd wordt, worden ook niet ingezet. En geloof mij: dat zegt genoeg in geval van de netbeheerders. Want normaal schromen zij niet om een rechtszaak te starten om hun gelijk te halen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:04

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Ivow85 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 22:34:
[...]
Maar de dwangmiddelen waarmee gedreigd wordt, worden ook niet ingezet. En geloof mij: dat zegt genoeg in geval van de netbeheerders. Want normaal schromen zij niet om een rechtszaak te starten om hun gelijk te halen.
Kunnen die loze dreigementen (net als die ongefundeerde beschuldigingen van diefstal) niet eens stevig afgestraft worden :? Als dat niet gebeurt, blijven ze er mee doorgaan.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Ik meen mij te herinneren dat er wegens een "te beperkt belang" (minder dan x bedrag) in deze zaken geen hoger beroep mogelijk was...
Nu is het belang natuurlijk misschien wel een paar miljard, maar ja dat hebben ze inderdaad niet aangevoerd.
(wij helaas ook niet, weet niet of dat had gekunt...)

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:04

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

onetime schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 23:31:
[...]
Ik meen mij te herinneren dat er wegens een "te beperkt belang" (minder dan x bedrag) in deze zaken geen hoger beroep mogelijk was...
Nu is het belang natuurlijk misschien wel een paar miljard, maar ja dat hebben ze inderdaad niet aangevoerd.
(wij helaas ook niet, weet niet of dat had gekunt...)
Cumulatief belang telt (helaas in dit geval) niet, cassatie in belang der wet zou een mogelijkheid geweest kunnen zijn.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• infernix
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 09:43
Er is een ding mij niet helemaal duidelijk. Het verwijderen bij Enexis wordt volledig vergoed (ook volgens tarieven pdf kost het 0,-) dus waarom zou ik dan geen opdracht geven tot verwijderen? Qua tuin hier geen probleem, kan gewoon opengegooid worden, is toch aan renovatie toe en allemaal kleine klinkers. Op die manier is er toch geen situatie waarbij er kosten zullen worden doorberekend?

Ik heb de 1e brief van ze namelijk al binnen, dus als ik er geen moeite mee heb om het te laten verwijderen dan lijkt me dat toch de beste keuze?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

infernix schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 14:02:
Er is een ding mij niet helemaal duidelijk. Het verwijderen bij Enexis wordt volledig vergoed (ook volgens tarieven pdf kost het 0,-) dus waarom zou ik dan geen opdracht geven tot verwijderen? Qua tuin hier geen probleem, kan gewoon opengegooid worden, is toch aan renovatie toe en allemaal kleine klinkers. Op die manier is er toch geen situatie waarbij er kosten zullen worden doorberekend?

Ik heb de 1e brief van ze namelijk al binnen, dus als ik er geen moeite mee heb om het te laten verwijderen dan lijkt me dat toch de beste keuze?
Wellicht dat het helpt om de laatste paar paginas even door te scrollen. Deze discussie komt geregeld langs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• infernix
In de TS staat er niets over bij de routes, maar inderdaad, nu ik de posts van september lees zie ik t. Ik dacht dat het hier ging om een poging om de boel te laten zitten zonder te verwijderen.

Dus het is voornamelijk a) een principekwestie en b) mogelijk risico op schade waarom men geen opdracht wil geven voor verwijdering.

Toch vraag ik me af bij hoeveel mensen die wel opdracht geven sinds de vergoeding er ook daadwerkelijk problemen zijn ontstaan. Maar die zitten wsch niet in dit topic :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

infernix schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 14:13:
In de TS staat er niets over bij de routes, maar inderdaad, nu ik de posts van september lees zie ik t. Ik dacht dat het hier ging om een poging om de boel te laten zitten zonder te verwijderen.

Dus het is voornamelijk a) een principekwestie en b) mogelijk risico op schade waarom men geen opdracht wil geven voor verwijdering.

Toch vraag ik me af bij hoeveel mensen die wel opdracht geven sinds de vergoeding er ook daadwerkelijk problemen zijn ontstaan. Maar die zitten wsch niet in dit topic :)
Voor mij is het vooral de 13 meter oprit die er van mij niet uit hoeft. Wat mij betreft laten ze dat ding hangen. Als ze me maar met rust laten :P

Komen vandaag weer twee brieven binnen lijkt het.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:12

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

MikeyMan schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 14:25:
[...]

Voor mij is het vooral de 13 meter oprit die er van mij niet uit hoeft. Wat mij betreft laten ze dat ding hangen. Als ze me maar met rust laten :P

Komen vandaag weer twee brieven binnen lijkt het.
koffie en een goede dialoog, en 2 doppen verder was iedereen tevreden. Bij mij wilden ze geen 4 meter kiezelstenen weghalen en netjes terugleggen :)

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• infernix
Uit de tarieven pdf:
Bij een verwijdering bij ‘laagbouw’; haalt Enexis Netbeheer de energiemeter en het montagemateriaal uit uw meterkast weg en de complete aansluitleiding tussen de meter en ons hoofdnet. Na de werkzaamheden herstellen wij het straatwerk en/of de tuin.
Op basis daarvan en de opmerking dat het kosteloos is heb ik de aanvraag ingediend. Kan ik daar straks mooi een switch hangen ipv de gasmeter :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Vandaag weer twee brieven. Beiden over het niet functioneren van mijn slimme meter.

Eentje heeft het specifiek over gas, de andere staat niet gespecificeerd.

Staat verder ook geen call for action in, dus ik ga hier niet op reageren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:04
peterpijpelink schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 14:30:
[...]

koffie en een goede dialoog, en 2 doppen verder was iedereen tevreden. Bij mij wilden ze geen 4 meter kiezelstenen weghalen en netjes terugleggen :)
Goed te horen. Welke netbeheerder was dat?

Hier ligt een meter of 10 grind voordat e.e.a. de woning/meterkast in gaat. Laten we elkaar niet aan het werk houden en gewoon bij de erfgrens (of ergens anders) afdoppen en het stuk leiding op mijn erf gewoon lekker laten liggen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JW te R
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13-06 21:39
Cranberry schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 17:19:
[...]

gewoon bij de erfgrens (of ergens anders) afdoppen en het stuk leiding op mijn erf gewoon lekker laten liggen.
Wat ik hier steeds zie is het verschil tussen datgene wat de netbeheerder op papier roept en wat de persoon die moet graven wel of niet doet.

Bij mij ging het op precies dezelfde manier.
En een kop goede koffie lost dan een hoop op.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Erwin_83
Afdoppen bij de erfgrens hebben de netbeheerders zelf omzeep geholpen met het milieu smoesje.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:12

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Cranberry schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 17:19:
[...]

Goed te horen. Welke netbeheerder was dat?

Hier ligt een meter of 10 grind voordat e.e.a. de woning/meterkast in gaat. Laten we elkaar niet aan het werk houden en gewoon bij de erfgrens (of ergens anders) afdoppen en het stuk leiding op mijn erf gewoon lekker laten liggen.
stedin

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• blackmore87
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:41
Vanaf afgelopen woensdag hier ook gasloos, twijfel nog of opzeggen op dit moment handig is in verband met de €190 tegemoetkoming. Kan niet uitvinden of dit bedrag wordt gesplitst over de stroom- en gasaansluiting, weet iemand dit?

BMW 330D + Nissan Leaf. Woning uit 1900, nul-op-de-meter/gasloos dmv 57 zonnepanelen en een 11kW Hitachi WP.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• insomniac
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-06 12:45
op 07-10-2022 twee tweede standaardbrieven ontvangen, 1 op naam van m'n vrouw, en de andere "aan de bewoners van".
Beide aangetekende brieven zijn identiek, en gaan over "voorkom afsluiting". Dus standaard brief 1c is verstuurd richting Stedin.

dossier geüpdatet.

::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ijgenweis
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 17-05 09:26
[quote]insomniac schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 17:59:
op 07-10-2022 twee tweede standaardbrieven ontvangen, 1 op naam van m'n vrouw, en de andere "aan de bewoners van".

Ik heb je dossier gelezen. Heel goed !

Je hebt kans dat een aannemer "Namens jou" een aanvraag voor verwijdering wil doen.

Ik heb dat geweigerd, het is immers oplichting.

Volhouden die principes, dus wat mij betreft..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BeaM-R
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-06 20:44

BeaM-R

Powerrrrr

blackmore87 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 13:07:
Vanaf afgelopen woensdag hier ook gasloos, twijfel nog of opzeggen op dit moment handig is in verband met de €190 tegemoetkoming. Kan niet uitvinden of dit bedrag wordt gesplitst over de stroom- en gasaansluiting, weet iemand dit?
Je krijgt 190 euro compensatie op je energierekening, ongeacht of dat elektra, gas of stadsverwarming is, of een combinatie.

Skoda Enyaq iV60 Sportline * Toyota Aygo X * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insomniac
@ijgenweis Zit jij nu nog in het "traject" of is de meter inmiddels verwijderd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blackmore87
BeaM-R schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 20:13:
[...]

Je krijgt 190 euro compensatie op je energierekening, ongeacht of dat elektra, gas of stadsverwarming is, of een combinatie.
In dat geval kan ik ook het traject in van opzeggen, benieuwd hoe Powerpeers ermee omgaat….

BMW 330D + Nissan Leaf. Woning uit 1900, nul-op-de-meter/gasloos dmv 57 zonnepanelen en een 11kW Hitachi WP.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 18-06 19:45
blackmore87 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 20:16:
[...]

In dat geval kan ik ook het traject in van opzeggen, benieuwd hoe Powerpeers ermee omgaat….
In juli werd door powerpeers gewoon mijn ATO opgezegd. De eerste brief binnen 2 weken op de mat van STEDIN.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NoobyD
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 02-03 19:21
Dapdodo schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 20:51:
[...]

In juli werd door powerpeers gewoon mijn ATO opgezegd. De eerste brief binnen 2 weken op de mat van STEDIN.
Hier precies dezelfde ervaring. Geen issue bij PowerPeers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackmore87
Goed om te horen, scheelt weer flink wat rompslomp! Bedankt!

Edit: zojuist per mail mijn gascontract opgezegd, nu maar afwachten :)

[ Voor 38% gewijzigd door blackmore87 op 10-10-2022 09:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
blackmore87 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 13:07:
Ik heb ook even gezocht, en heb het nergens kunnen vinden, ze hebben het over "via de energie rekening", daarbij zich weer eens niet realiserend dat het niet bij iedereen het zelfde is.
Er kunnen mensen zijn met een aparte gas-, elektra- en blok / stadsverarmings rekening.
Ik denk dat het net als de teruggave/korting energiebelasting via de elektra rekening zal lopen.
Als ze het anders doen, krijg je extra problemen; het zal heel uitzonderlijk zijn als iemand geen elektra aansluiting heeft, geen gas komt vaker voor (~10%,) en stadsverarming is op zich al een minderheid.
En als ze via alle rekeningen doen zullen er mensen zijn die het tot 3x krijgen... @BeaM-R

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ijgenweis
insomniac schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 20:14:
@ijgenweis Zit jij nu nog in het "traject" of is de meter inmiddels verwijderd.
Nee, de meter hangt er nog.

Ik / namens mij wordt geen verwijdering aangevraagd.

Met de afhandelingsbrief 21093 van H.C. van Hooijdonk - Ta, Manager Front Office, heeft Enduris B.V. mij immers laten weten:
"Mede omdat Enduris de veiligheid hoog in het vaandel heeft staan, zullen de
noodzakelijke handelingen verricht worden zonder uw opdracht daartoe, inhoudende
dat de aansluitleiding en gasmeteropstelling in zijn geheel verwijderd zullen worden.
Wij zullen contact met u opnemen voor het inplannen van een afspraak voor het
uitvoeren van de benodigde werkzaamheden
".

Ik zit dus sinds 15 februari 2021 rustig op die afspraak te wachten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erwin_83
ijgenweis schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 11:29:
[...]

Met de afhandelingsbrief 21093 van H.C. van Hooijdonk - Ta, Manager Front Office, heeft Enduris B.V. mij immers laten weten:
noodzakelijke handelingen verricht worden zonder uw opdracht daartoe, inhoudende
dat de aansluitleiding en gasmeteropstelling in zijn geheel verwijderd zullen worden.
".

Owjee, na een jaar is dat niet meer veilig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroentjuh82
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Als je in een huurwoning zit en wil van het gas af wat kan je dan nemen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
ijgenweis schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 11:29:
[...]

".

Dus ze hebben de veiligheid zo hoog op hun prioriteitenlijst staan dat ze de volgens hen onveilige situatie in jouw woning nu al ruim anderhalf jaar laten voortbestaan?

8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erwin_83
Jeroentjuh82 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 12:48:
Als je in een huurwoning zit en wil van het gas af wat kan je dan nemen?
Als alternatief voor gas ? Of als opzeg route ?

Als huurder heb je toestemming nodig van de eigenaar als je dat soort dingen wil aanpassen.
Tevens kan er in je huurcontract staan dat je verplicht bent om een gascontract te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroentjuh82
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Erwin_83 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 12:54:
[...]

Als alternatief voor gas ? Of als opzeg route ?

Als huurder heb je toestemming nodig van de eigenaar als je dat soort dingen wil aanpassen.
Tevens kan er in je huurcontract staan dat je verplicht bent om een gascontract te nemen.
Ja, maar blijf voorlopig wel zo houden. Gebeld met woningbouw en ze hebben wel in de planning staan voor 2029 en deze huizen hebben b label

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijgenweis
Ivow85 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 12:48:
[...]

Dus ze hebben de veiligheid zo hoog op hun prioriteitenlijst staan dat ze de volgens hen onveilige situatie in jouw woning nu al ruim anderhalf jaar laten voortbestaan?

8)7
Én van die andere bewoners in het appartementengebouw.

Maar ja, het was Stedin's rechtsvoorganger. Kunnen zij het helpen dat mijn app. de lucht in gaat?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• insomniac
Dossier DeltaEnergie is gesloten, vandaag de eindnota gas ontvangen.
Binnen 4 weken na beëindiging contract.
Einddatum was correct, en alle verbruiken en bedragen waren tevens in orde.
Rekening betaald, case closed.

Nu verder met Stedin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fv12
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:32
alvast dank voor het werk wat velen hier gedeeld hebben.
Ik wil leveringscontract voor gas opzeggen bij greenchoice plus greenchoice machtigen op de ATO op te zeggen, mijn netbeheerder is enexis.
Ik ga het stappenplan volgens zoals omschreven hier, echter stuit ik al direct op het probleem waar ik dit kan mededelen bij greenchoice. heeft iemand een (mail) adres of tel nr waar ik mijn leveringscontract kan opzeggen. Zijn er verdere tips voorhanden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fv12
fv12 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 09:13:
alvast dank voor het werk wat velen hier gedeeld hebben.
Ik wil leveringscontract voor gas opzeggen bij greenchoice plus greenchoice machtigen op de ATO op te zeggen, mijn netbeheerder is enexis.
Ik ga het stappenplan volgens zoals omschreven hier, echter stuit ik al direct op het probleem waar ik dit kan mededelen bij greenchoice. heeft iemand een (mail) adres of tel nr waar ik mijn leveringscontract kan opzeggen. Zijn er verdere tips voorhanden?
Heb ondertussen telefonisch mijn leveringscontract opgezegd krijg hiervan een bevestiging per mail en medegedeeld dat greenchoice voor mij de ATO mag opzeggen. Dit kon volgens de dame niet, greenchoice zegt niks namens klanten op. Er werd verzocht om zelf met enexis contact op te nemen en de ATO op te zeggen......dit maar niet doen en het stappenplan volgen totdat ik de brief van enexis ontvang..of wat is wijsheid? Voor mij hoeft de gasaansluiting niet weg, verzegeling is prima.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-06 06:27
fv12 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 09:49:
[...]

Heb ondertussen telefonisch mijn leveringscontract opgezegd krijg hiervan een bevestiging per mail en medegedeeld dat greenchoice voor mij de ATO mag opzeggen. Dit kon volgens de dame niet, greenchoice zegt niks namens klanten op. Er werd verzocht om zelf met enexis contact op te nemen en de ATO op te zeggen......dit maar niet doen en het stappenplan volgen totdat ik de brief van enexis ontvang..of wat is wijsheid? Voor mij hoeft de gasaansluiting niet weg, verzegeling is prima.
Als GreenChoice het gas-leveringscontract beëindigd wordt er automagisch een bericht gestuurd naar de netbeheerder. Ze weten dus zelf niet eens hoe het werkt...

Lekker laten gaan en de bevestiging per mail afwachten... ;)

the older I get, the better I was...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Kees-Jan schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 09:52:
[...]

Als GreenChoice het gas-leveringscontract beëindigd wordt er automagisch een bericht gestuurd naar de netbeheerder. Ze weten dus zelf niet eens hoe het werkt...

Lekker laten gaan en de bevestiging per mail afwachten... ;)
'Ze' weten vast wel hoe het werkt.

Of de dame of heer aan de telefoon dit ook in het script heeft staan is een volgende. En m.i. niet zo onverwacht.

Blijft hier trouwens erg stil vanuit Stedin. Niks meer gehoord. Behalve dat m'n slimme meter blijkbaar geen waardes meer doorgeeft.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-06 14:30
fv12 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 09:49:
[...]

Het belangrijkste is dat greenchoice de levering van gas stop zet. Dan is er geen contract meer waarin jij wat moet betalen. Die ATO wordt automatisch opgezegd. Zelfs als dat niet zou gebeuren, dan is greenchoice daarvoor verantwoordelijk.

In de communicatie met Enexis is het belangrijk om aan te geven dat zij welkom zijn om te doen dat zij willen, maar dat jij geen initiatief neemt tot iets. Dus ook vooral niet zelf komen met opties als verzegeling.

Het is hun eigendom, dan nu ongebruikt in jouw huis zit. Dus zij moeten bepalen wat ze willen doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Opzegging geaccepteerd? Echt? En verzegeling wil je ook niet zelf aanvragen.
Je moet het echt laten bij je contract opzeggen.
Greenchoice B.V., statutair gevestigd te Rotterdam en kantoorhoudende te (3014 DB) Rotterdam aan het Kruisplein 15
Als je de email bevestiging niet snel hebt, of kijk eens in "mijn Greenchoice" of het daar correct staat, schrijf het ze dan via whatsapp als je geen e-mailadres hebt. Gewoon de voorbeeldbrief copy-pasten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• fv12
Einddatum van leveringscontract gas staat in mijn greenchoice op 20-10-2022, dit is dus al verwerkt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fromz
  • Registratie: Februari 2014
  • Nu online
Kan me hier ook melden, volgen het stappenplan annulering van gascontract bij energieleverancier op 30 september en zojuist een brief van Liander ontvangen.

"Maakt u een keuze over het gebruik van uw gasaansluiting?"

3 opties: 1) Geen gas meer, vraag kosteloze verwijdering aan, 2) Wel gas, zoek nieuwe leverancier, 3) Tijdelijk geen gas, vraag tijdelijke afsluiting aan.

We hebben geen gas meer nodig, volgens de info in dit topic moet ik antwoorden op optie 1 met een voorbeeldbrief (prima maar wij geven geen opdracht), dat klopt toch? De links naar de brief werkt niet meer in de OP, heeft iemand die misschien bij de hand?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@Fromz Ik de voorbeeldbrieven net gedownload, werkt hier dus gewoon...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Fromz schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 10:09:
Kan me hier ook melden, volgen het stappenplan annulering van gascontract bij energieleverancier op 30 september en zojuist een brief van Liander ontvangen.

3 opties: 1) Geen gas meer, vraag kosteloze verwijdering aan, 2) Wel gas, zoek nieuwe leverancier, 3) Tijdelijk geen gas, vraag tijdelijke afsluiting aan.

We hebben geen gas meer nodig, volgens de info in dit topic moet ik antwoorden op optie 1 met een voorbeeldbrief (prima maar wij geven geen opdracht), dat klopt toch? De links naar de brief werkt niet meer in de OP, heeft iemand die misschien bij de hand?
Link uit OP werkt hier gewoon:
https://www.polderhuis.or...orbeeldbrieven-v3.12.docx

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fromz
  • Nu online
Vreemd, lijkt het nu inderdaad wel te doen!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• tolunaygul12
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18-06 14:33
Sinds vandaag ook gas loos ! Voor mijn gevoel is het hele aanvraag gebeuren ( tot nu toe ) probleemloos verlopen.
Op 8-7-2022 00:19 uur een melding gemaakt bij mijnaansluiting voor het verwijderen van gas.
Op 11-7-2022 08:33 uur is de aanvraag doorgezet naar infra beheerder in regio Tilburg (Rasenberg)

Vandaag tussen 10 en 12 was de afspraak ingepland, maar ze stonden om 7.15 al aan de deur :) .
Al gauw was de meter verwijderd en de aansluiting onder de stoep werd losgehaald en afgedopt.
Toen hebben ze geprobeerd de leiding eruit te trekken, dit is tot een meter of 3 gelukt en toen brak de leiding af. Tot 3x toe geprobeerd maar bleef ergens haken. Rest v.d. leiding zit er nog in.
Alles weer netjes dicht gemaakt en kreeg meteen een email van mijnaansluiting dat de werkzaamheden afgerond waren.

De volgende stap is het melden bij Essent voor de contract, van hun wacht ik nog op antwoord.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3OMqJlLBDvApLemnvYVil-s8KYg=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3fZtoolkWzZXQbFD4iXWW6Aw.jpg?f=fotoalbum_small

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XRin-9Our_nU78ieCQIM6OcM8V4=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v22QcWKODp9TOam04XQqlWDQ.jpg?f=fotoalbum_small

Acties:
  • +5 Henk 'm!
@tolunaygul12 Je hebt de omgekeerde volgorde gebruikt, maar als dat voor jou ok is, is het ok.
Maar waarom wilde je de aansluiting weg hebben?
Was geen gas meer gebruiken en van het contract af niet genoeg?

edit: ps: bedankt voor het melden hier. Fijn om de resultaten van ons werk te zien.

[ Voor 17% gewijzigd door onetime op 14-10-2022 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tolunaygul12
onetime schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 13:47:
@tolunaygul12 Je hebt de omgekeerde volgorde gebruikt, maar als dat voor jou ok is, is het ok.
Maar waarom wilde je de aansluiting weg hebben?
Had het eerst gevraagd bij essent en hun gaven aan dat eerst de aansluiting verwijderd moest worden, daarna kon pas de contract aangepast worden. Vandaar dat ik het zo gedaan heb.

Reden van verwijderen is de overstap naar warmtepomp dus geen gas gebruik meer.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
@tolunaygul12 Dan ben ook jij toch nog in de leugens getrapt... Voor details lees de openingspost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tolunaygul12
onetime schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 13:51:
@tolunaygul12 Dan ben ook jij toch nog in de leugens getrapt... Voor details lees de openingspost.

[...]
Deels gelezen en begrepen.
Verwijderen heeft mij geen geld gekost dus vind het niet vervelend om het zo geregeld te hebben.
Offerte/factuur welke ik kreeg is netjes verrekend waardoor de eindbedrag op €0,- uit komt.

Er is verder geen behoefte om in de toekomst gas te gebruiken, ook een reden om gewoon alles te verwijderen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tolunaygul12
onetime schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 13:51:

[...]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bD9TZGHMZwOU9WgjgM883_9ebb8=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wed0V25FsHFyOXgtX5OmmLzo.jpg?f=fotoalbum_small

Acties:
  • +6 Henk 'm!
@tolunaygul12 Sorry dat ik niet duidelijk was: de leugen dat je eerst de aansluiting moet laten verwijderen voordat ze je contract kunnen beëindigen. Dat kan op ieder moment met een opzegtermijn van maximaal 30 dagen. Als het goed is volgens contract; maar in ieder geval volgens de wet.

edit: ik weet dus niet hoelang je onterecht nog vastrecht en vaste kosten hebt betaald. De oplichters.

[ Voor 15% gewijzigd door onetime op 14-10-2022 14:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RichieB
tolunaygul12 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 13:43:
[...]
Toen hebben ze geprobeerd de leiding eruit te trekken, dit is tot een meter of 3 gelukt en toen brak de leiding af. Tot 3x toe geprobeerd maar bleef ergens haken. Rest v.d. leiding zit er nog in.
[...]
[Afbeelding]
Als de gele leiding in de grond is afgebroken, waarom zit er dan nog een stuk in je meterkast? Gaan ze dat nog weghalen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RichieB
[...]
Op 8-7-2022 00:19 uur een melding gemaakt bij mijnaansluiting voor het verwijderen van gas.
[...]
De volgende stap is het melden bij Essent voor de contract, van hun wacht ik nog op antwoord.
[...]
Let op dat Essent je geen vastrecht laat betalen van 8-7-2022 tot vandaag. Dat is diefstal zoals @onetime aangeeft.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• cold_as_ijs
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 02:42
RichieB schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 14:41:
[...]

Let op dat Essent je geen vastrecht laat betalen van 8-7-2022 tot vandaag. Dat is diefstal zoals @onetime aangeeft.
Hij heeft geen poot om op te staan om dat af te dwingen. Er is gewoon een overeenkomst tussen essent en @tolunaygul12. Enige wat @tolunaygul12 nu zou moeten doen is een klacht neerleggen bij de ACM dat hij verkeerd is voorgelicht en daardoor 3 maanden te lang vastrecht heeft betaald.
Niet dat het bedrag er door terugkomt, maar het kan helpen om op de lange termijn de netbeheerders de juiste voorlichting te laten geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranberry
RichieB schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 14:38:
[...]

Als de gele leiding in de grond is afgebroken, waarom zit er dan nog een stuk in je meterkast? Gaan ze dat nog weghalen?
Dat is misschien het stuk 'achter de meter' naar je eigen ketel enz? Dat zullen ze lekker laten zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Cranberry Ziet er voor mij toch echt uit of het stuk op de foto de netbeheerders kant is.
De binnenleiding zie ik niet meer...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cranberry
Dat zou idd kunnen. Bij mij zijn beide leidingen hetzelfde. De installateur bij mij heeft vanaf de meterkast naar de CV-ketel dezelfde leiding gebruikt.
'k Bekeek het wrs teveel vanuit m'n eigen situatie ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Westerterp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-03 08:30
Ik heb per 30 september 2022 bij Vrijopnaam mijn leveringscontract voor gas opgezegd inclusief de melding dat ik hen machtig om namens mij ook de ATO aan de netbeheerder op te zeggen.

Het klantteam van Vrijopnaam reageerde 3 oktober netjes dat dit zou gebeuren en decimeerde gelijk mijn termijnbedrag.

11 oktober verscheen de eerste brief van Liander in de bus met onderwerp "Maakt u een keuze over het gebruik van uw gasaansluiting?"

Ik heb 14 oktober met voorbeeldbrief 1a gemaild naar info at liander punt nl, maar kreeg kort daarop bericht dat dat emailadres niet meer zou worden gebruikt (right.)

Aansluitend heb ik de inhoud van de mail via het contactformulier op de website van Liander verstuurd, wat ook direct leidde tot een geautomatiseerde bevestiging van het bericht inclusief de inhoud van mijn boodschap.

Tot zover. Update volgt.

Ik heb nog wat gespit door de website van Liander, maar heb niet scherp hoe uiteindelijk alle verbruik na opzeggen van het contract, maar vóór afsluiten en verwijderen van de aansluiting wordt verrekend. Volgt er simpelweg een vergelijking van de laatste meterstand verrekend door Vrijopnaam met de meterstand op het moment van verwijderen met kosten per m3 verschil of wordt over elk verbruik na opzeggen ook vastrecht- en transportkosten verrekend?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-06 22:53
Westerterp schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 18:05:
Ik heb per 30 september 2022 bij Vrijopnaam mijn leveringscontract voor gas opgezegd inclusief de melding dat ik hen machtig om namens mij ook de ATO aan de netbeheerder op te zeggen.

Het klantteam van Vrijopnaam reageerde 3 oktober netjes dat dit zou gebeuren en decimeerde gelijk mijn termijnbedrag.

11 oktober verscheen de eerste brief van Liander in de bus met onderwerp "Maakt u een keuze over het gebruik van uw gasaansluiting?"

Ik heb 14 oktober met voorbeeldbrief 1a gemaild naar info at liander punt nl, maar kreeg kort daarop bericht dat dat emailadres niet meer zou worden gebruikt (right.)

Aansluitend heb ik de inhoud van de mail via het contactformulier op de website van Liander verstuurd, wat ook direct leidde tot een geautomatiseerde bevestiging van het bericht inclusief de inhoud van mijn boodschap.

Tot zover. Update volgt.

Ik heb nog wat gespit door de website van Liander, maar heb niet scherp hoe uiteindelijk alle verbruik na opzeggen van het contract, maar vóór afsluiten en verwijderen van de aansluiting wordt verrekend. Volgt er simpelweg een vergelijking van de laatste meterstand verrekend door Vrijopnaam met de meterstand op het moment van verwijderen met kosten per m3 verschil of wordt over elk verbruik na opzeggen ook vastrecht- en transportkosten verrekend?
Als je tussen de einddatum van het contract en het verwijderen van de aansluiting nog verbruik hebt ben je fout bezig. Op einddatum contract hoor je zelf de gaskraan aan de binnenzijde dicht te draaien, of de leiding af te (laten) doppen. Je mag dan geen gas meer afnemen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• tolunaygul12
RichieB schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 14:38:
[...]

Deze foto is gemaakt net nadat de meter verwijderd werd.
Daarna is de leiding in de straat losgekoppeld en als laatst is de beugel verwijderd. Er is geen zichtbaar stuk gele leiding

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ben2513
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 18-06 22:36
Er is eergisteren een artikel verschenen in het Tijdschrift voor Consumentenrecht & handelspraktijken (TvC) over het afsluiten van de gasaansluiting. Hier de link, maar zonder abonnement kom je er helaas niet bij. Heb je een HBO/WO account kun je proberen via jouw universiteit toegang te krijgen.

Eventueel kan ik hem ook samenvatten, maar heb het nu te druk ervoor.

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cold_as_ijs
@ben2513 weet niet of er veel mensen een abbo hebben op TvC, dus als je een samenvatting zou kunnen maken dan zou dat heel fijn zijn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tolunaygul12
Sinds vandaag ook gas loos ! Voor mijn gevoel is het hele aanvraag gebeuren ( tot nu toe ) probleemloos verlopen.
Als opvolging hiervan heb ik een dus vrijdag avond een bericht verstuurd naar Essent ( via Facebook ;) ) om te melden dat de gasleiding verwijderd is. Zondag nacht kreeg ik een email met de melding dat de contract is aangepast en dat de eindafrekening voor gas klaar staat.
Hiermee is het totale plaatje voor gas verwijdering afgerond ! In de eindafrekening staat netjes de bedrag dat ik verschuldigd ben vanaf eind december 2021 tot de 15e deze maand :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Ik heb het artikel ook gelezen; ze hebben "De afsluitboete bestaat niet" wel gezien, maar niet goed gelezen.
Zo missen ze het punt dat je geen verwijdering hoeft aan te vragen en ook dat er al voor betaald is.
Ook gaan ze er schijnbaar vanuit dat als gas verdwijnt, het warmtenet verschijnt...

https://www.uitgeverijparis.nl/nl/reader/211602/1001638378 :
Gasverlaters en gasklevers
De rechtspositie van de consument met betrekking tot de aansluiting op het gasnet

Mr. dr. D.G. Tempelman, mr. J. Gazendam, mr. M. den Uijl
In de afgelopen twee jaar is veel veranderd op juridisch vlak als het gaat om de rechtspositie van de consument en diens aansluiting op het aardgassysteem. In deze bijdrage verkennen we de juridische mogelijkheden én onmogelijkheden van twee uitgangsposities: a. die van de burger die graag zelf actie wil ondernemen om van het gas af te gaan en b. die van de gasklever, oftewel de burger die wil vasthouden aan het gas omdat hij geen heil ziet in de energietransitie, de alternatieve voorziening geen verbetering of te duur is, diens huis niet geschikt is voor een warmtepomp of omdat hij de woning volledig op elektriciteit wil. In dit laatste geval wordt vervolgens uiteengezet in hoeverre de gastrouwe burger gedwongen kan worden onder huidig en toekomstig recht toch de overstap te maken naar een energievoorziening zonder aardgas. Voor de uiteenzetting van deze uitgangsposities wordt kort de achtergrond van de warmtetransitie geschetst en de manier waarop deze via de transitievisie warmte, met de gemeente aan kop, tot stand moet gaan komen. Het Wetsvoorstel gemeentelijke instrumenten warmtetransitie wordt hier tevens besproken.
edit: Het vette stukje toeschrijven aan een gasklever; ze hebben iets niet begrepen.
edit2: Ik zie er echter nog meer in dat ze mensen die all-electric willen niet zien zitten en iedereen aan de stadsverarming willen zien.
edit3: Overigens een veel gemaakt (opzettelijke?) fout; als gas weggaat, een andere warmtelevering eisen; nee dus, een andere -energiebron- die ook voldoende warmte kan leveren. Zoals elektra voor een warmtepomp, bijvoorbeeld in de vorm van een airco.
edit4: zojuist om een reactie gevraagd. (eerst via/aan een vermeld, maar niet werkend e-mailadres... nu nogmaals)

[ Voor 13% gewijzigd door onetime op 17-10-2022 16:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fromz
  • Nu online
Toch even een sanity check. De brief die ik van Liander heb ontvangen (zie hieronder) is geen optie in de voorbeelden.
Ik ben van plan om 1A te gebruiken waarin ik het tweede gedeelte van de eerste alinea aanpas naar de situatie.

Zelfs bij een kosteloze verwijdering ben ik/zijn wij niet de partij die dit moet aanvragen, toch?
Fromz schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 10:09:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:10

breinonline

Are you afraid to be known?

Fromz schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 19:21:
Toch even een sanity check. De brief die ik van Liander heb ontvangen (zie hieronder) is geen optie in de voorbeelden.
Ik ben van plan om 1A te gebruiken waarin ik het tweede gedeelte van de eerste alinea aanpas naar de situatie.

Zelfs bij een kosteloze verwijdering ben ik/zijn wij niet de partij die dit moet aanvragen, toch?

[...]
Ligt eraan hoe principieel je bent, maar inderdaad. Het is hún meter, hun verantwoordelijkheid als ze hem willen weghalen. Dat hoef je niet aan te vragen.
Wil je geen (weinig) gedoe en wil je het ding weghebben, dan kan je het ook aanvragen.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erwin_83
Na verloop van tijd ga je brieven krijgen, al dan niet met (loze) dreigementen. Daarop kan je reageeren dat je de keus aan de netbeheerder laat (de ontbrekende optie in de brief)

Als je aan een tijdsplanning vast zit en geen bijzonderheden in je tuin hebt bovenop de gasleiding is in jou geval zelf aanvragen een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Graag even een korte check of mijn stappenplan juist is:
We hebben nu 1x35A en gaan richting gasloos. I.v.m. hier en daar lange wachttijden bij 3 fase aansluitingen wil ik:
- eerst een 3 fase meter aanvragen;
- en pas als die er zit verder met het omzetten naar inductie, laadpaal etc.

Wordt bij zo'n meterwissel de huidige 1 fase gewoon aangesloten op één van de fasen van zo'n 3 fase aansluiting? Of moet ik zorgen dat ik ook een elektricien beschikbaar heb op moment van de switch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Tehh
offtopic:
De groepenkast moet in ieder geval al een 3fase hoofdschakelaar hebben. Dus je eigen deel al zover mogelijk 3fase (groepen verdelen over de fases) , en bij de hoofdschakelaar aan de voedende kant doorverbonden totdat de netbeheerder er echt 3fase van maakt.
Je kunt de inductieplaat tijdelijk achter één fase aansluiten zodat de bedrading (nuldraad) daar correct beveiligt is. Niet vergeten dat na de ombouw naar 3fase ook correct aan te sluiten op de krachtgroep.
Zelfde trucje kan je misschien ook met een laadpaal doen, maar die verschillen nogal. Niet vergeten alles goed in te stellen hier, voor en na de ombouw.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• pcprutser
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18-06 18:12

pcprutser

No message

Tehh schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 08:42:
We hebben nu 1x35A en gaan richting gasloos. I.v.m. hier en daar lange wachttijden bij 3 fase aansluitingen wil ik:

Wordt bij zo'n meterwissel de huidige 1 fase gewoon aangesloten op één van de fasen van zo'n 3 fase aansluiting? Of moet ik zorgen dat ik ook een elektricien beschikbaar heb op moment van de switch?
Vraag deze aanpassing zo snel mogelijk aan! Ik moest onlangs dreigen met het maken van kosten door te rekenen aan Liander omdat ze niet wilde komen om de werkzaamheden uit te voeren. Terwijl ze dit wel wettelijk verplicht zijn. Zie ook mijn dossier:
pcprutser schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 13:51:
[....]
Voor wat betreft de aanvraag voor het verzwaren van de elektrameter verzoek ik u hierbij om deze prioriteit te geven en op korte termijn uit te voeren. Volgens hoofdstuk 3 paragraaf 4 artikel 23 lid 3 van de geldende elektriciteitswet 1998 (https://wetten.overheid.n...tuk3_Paragraaf4_Artikel23), bent u verplicht om een aansluiting binnen 18 weken te realiseren. Dit wordt een redelijke termijn genoemd. De termijn is ingegaan op het moment van aanvragen: 21 januari 2022. Ik wil u er op wijzen dat u momenteel al 10 weken in overtreding bent. Het argument dat er geen materiaal is, gaat helaas niet op. Zoals ik vorige week (en zojuist) telefonisch heb aangegeven, zijn er bij mij twee gelijkwaardige situaties bekend die de aanvraag ná 21 januari 2022 hebben gedaan en waarbij de verzwaring inmiddels gerealiseerd is. Anderzijds droeg u vorige week aan dat er bij onze aansluiting meer onderzoek nodig is.
[....]
Nu we het toch over mijn dossier hebben; zojuist heb ik een mail gehad van Liander:
Geachte heer en mevrouw Pcprutser

Via dit bericht reageer ik op uw e-mail van 25 augustus 2022.

Eerdere bericht Liander gebaseerd op foutief bericht leverancier
Omdat uw energieleverancier bij ons, via een zogenoemd “uithuisbericht” heeft aangegeven dat u ging verhuizen, hebben wij “de bewoners van het pand” aangeschreven en aangespoord om een contract met een leverancier van gas af te sluiten. Meestal willen nieuwe bewoners de gasaansluiting namelijk nog gebruiken. Helaas wordt in die situatie nog weleens vergeten om tijdig de benodigde contracten af te sluiten. Als een bewoner dat, ondanks onze inspanningen, niet doet dan gaat Liander in eerste instantie over tot het afsluiten van de gasaansluiting. Daarmee wordt voorkomen dat er gas wordt afgenomen zonder dat hiervoor wordt betaald. Aan het afsluiten van een gasaansluiting zijn kosten verbonden.

U gebruikt geen gas meer, de gasaansluiting mag verwijderd worden
Uit uw bericht blijkt dat u niet bent verhuisd en leid ik af dat u ervoor heeft gekozen om geen gas meer te gebruiken. Dat is dus een andere situatie dan hierboven geschetst. Als iemand geen gas meer wil gebruiken dan moet de gasaansluiting niet afgesloten, maar verwijderd worden. In uw geval gaat het om de gasaansluiting met EAN code <nummer-gasmeter> aan het adres <woonadres> te <plaatsnaam>.

Begrijp ik het goed, dat u geen bezwaar heeft dat Liander de noodzakelijke (verwijder)werkzaamheden uitvoert en u bereid bent om aan die werkzaamheden mee te werken. U wilt om uw moverende reden echter geen opdracht voor die werkzaamheden geven en u wilt voor de verwijdering niet betalen.

Voor het verwijderen van de gasaansluiting worden geen kosten in rekening gebracht
Door een wijziging in wet- en regelgeving, worden voor het verwijderen van de gasaansluiting (tijdelijk) geen kosten bij u in rekening gebracht.

Wel of geen “opdracht”
Hoewel het voor Liander veel praktischer en efficiënter is als u via www.mijnaansluiting.nl een aanvraag voor de verwijdering indient, kan de aansluiting ook worden verwijderd zonder een dergelijke aanvraag. Liander of een door ons ingehuurde aannemer neemt hiervoor contact met u op. Wilt u, in antwoord op deze e-mail, even doorgeven of daarvoor het telefoonnummer <bekend-telefoonnumer> en het e-mailadres <bekend e-mailadres> gebruikt mogen worden?

Bereikbaarheid gasaansluiting inclusief aansluitleiding
Door drukte en een tekort aan technisch personeel kan er enige tijd overheen gaan voordat het eerste contact wordt gelegd en de werkzaamheden worden uitgevoerd. Voor de veiligheid en het kunnen uitvoeren van de (verwijder)werkzaamheden is het belangrijk dat de gasaansluiting inclusief de aansluitleiding tot aan de verwijdering goed bereikbaar zijn. Wij vertrouwen erop dat u hier zorg voor draagt en dat u alsdan, zoals door u is toegezegd, aan de verwijdering meewerkt.

Tot slot
Mocht u de gasaansluiting onverhoopt toch nog willen gebruiken, geef dit dan uiterlijk 18 november 2022 aan ons door. U moet dan, voordat u gas gaat gebruiken, een overeenkomst met een leverancier van gas afsluiten.

Heeft u naar aanleiding van deze e-mail nog vragen, neemt u dan gerust contact met ons op.

Met vriendelijke groet,
<Operationeel Medewerker Netverlies Contractloos | Marktdiensten>
Het bericht wat klaar staat:
Goedemiddag,
Graag wijs ik u erop dat u in deze 'uithuisberichten' de ontvanger beschuldigd van diefstal. Terwijl u in staat bent de actuele meterstanden uit te lezen en te concluderen dat (in combinatie met het ontbreken van een ATO) er géén gas is en wordt gebruikt.

U heeft inderdaad goed begrepen dat wij geen bezwaar hebben dat Liander of de door Liander ingehuurde aannemer ons perceel en pand betreedt voor het uitvoeren van werkzaamheden welke Liander nodig acht. Mits Liander minimaal 5 werkdagen van te voren aangeeft dat zij voornemens zijn langs te komen. Ook zullen wij hiervoor géén opdracht verstrekken en zullen ook géén kosten voor accepteren. Facturen en/of kosten betwisten wij op voorhand.

De door u beschreven contactgegevens mogen gebruikt worden voor het maken van een afspraak voor het uitvoeren van werkzaamheden. Onze communicatie voorkeur gaat uit naar e-mail. 

Met vriendelijke groeten,
Pcprutser
Het lijkt er dus op dat Liander de gasmeter wil komen ophalen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Erwin_83
Liander gaat opmerkelijk snel over tot verwijdering op eigen initiatief. Zou er dan toch een soort van leerproces zijn. :+

Acties:
  • +6 Henk 'm!
@Erwin_83 Zouden ze hebben uitgevonden hoe ze zelf mijnaansluiting.nl in kunnen vullen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
Tehh schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 08:42:

Een iets ander stappenplan
- Meterkast vervangen door eentje die al geschikt is voor 3 fasen, die kan tijdelijk op 1 fase werken.
- Gelijk maar een kabel laten trekken voor je laadpaal
- Meter vervanging aanvragen. Als je het vriendelijk vraagt zetten ze bij de omwisseling de meterkast ook om naar 3 fasen.
- Met inductie hoe je niet te wachten. Tenzij je meteen een echt zware wil laten plaatsen die 3 fases nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
Erwin_83 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 05:41:

Als je aan een tijdsplanning vast zit en geen bijzonderheden in je tuin hebt bovenop de gasleiding is in jou geval zelf aanvragen een optie.
De eerste reden (tijdsplanning) begrijp ik, maar ik kan even niet bedenken wat de tweede reden betekent i.r.t. al dan niet zelf een verwijdering aanvragen. Kun je dit nog wat toelichten?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Erwin_83
Cranberry schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 19:10:
[...]

De eerste reden (tijdsplanning) begrijp ik, maar ik kan even niet bedenken wat de tweede reden betekent i.r.t. al dan niet zelf een verwijdering aanvragen. Kun je dit nog wat toelichten?
Als opdrachtgever kleven er wat nadelen aan, maar over het algemeen gaat het goed en dit een juridisch ding.

Maar als je bijvoorbeeld sierbestrating hebt liggen is er kans dat het niet meer zo netjes terug gelegd wordt of dat er tegels beschadigd raken. Of planten die het niet overleven.

Ben je geen opdracht gever dan kan je makkelijker een claim indienen bij de netbeheerder als het niet naar tevredenheid wordt hersteld.

In mijn geval was het nog gekker, de aannemer haalt wel het straatwerk eruit, maar legt deze niet terug op prive grond. Op gemeente grond wel. Nu ging het maar om een halve vierkante meter en kon ik dat ook zelf. Maar uit principe contact gehad met Liander en toen kon de aannemer het wel dicht maken. En later zelf de discussie met Liander aangaan hierover. Ik was zelf geen opdrachtgever, maar werkte alleen mee aan de verwijdering, dus wat je open maakt, herstel je ook maar weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
D-dark schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 18:17:
[...]

Een iets ander stappenplan
- Meterkast vervangen door eentje die al geschikt is voor 3 fasen, die kan tijdelijk op 1 fase werken.
- Gelijk maar een kabel laten trekken voor je laadpaal
- Meter vervanging aanvragen. Als je het vriendelijk vraagt zetten ze bij de omwisseling de meterkast ook om naar 3 fasen.
- Met inductie hoe je niet te wachten. Tenzij je meteen een echt zware wil laten plaatsen die 3 fases nodig heeft.
Kwestie van 3 fase kast hangen en onder de hoofdschakelaar de binnenkomende fase met brugje verbinden met de andere 2 fase's. Dan werkt alles weer, alleen 3 fase apparatuur niet. De monteur van de netbeheerder haalt het brugje dan weg als ze 3 fase aanleggen.

Voor hier eigenlijk off topic, maar in het electra forum kun je wel met vragen terecht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:16
Even een korte samenvatting van mijn proces tot nu toe:
- gascontract opgezegd bij energiedirect. Het duurde even voor ik iemand te pakken had (moest via de chat) maar daarna ging dat vlot. Ook meteen bevestiging gekregen.
- brief 1 Enexis ontvangen, zonder vermelding van kosten
- hierop voorbeeldbrief 1a gestuurd
- brief 2 Eneix ontvangen, met vermelding van kosten
- hierop voorbeeldbrief 1b gestuurd

Gisteren een reactie gehad op voorbeeldbrief 1a.
Een standaard reactie dat begint met:
ATO

Ons standpunt is dat artikel 3.6 de verplichtingen van de klant beschrijft en het gevolg als hieraan niet voldaan wordt. In het artikel staat niet dat wij binnen 10 werkdagen moeten afsluiten en dat als dat niet gebeurd, wij geen afsluitkosten meer mogen berekenen na die 10 werkdagen. De afsluitkosten worden dus ook na opzegging van de ATO terecht in rekening gebracht op grond van de Tarievencode.
Vervolgens gaat de mail verder over wat ik zou moeten doen bij verwijderen en wat het proces is.

Ik ga nu voorbeeldbrief 2a sturen met kleine aanpassingen/toevoegingen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Flameseeker
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 14-12-2024
Hoi allemaal,

Ook bij mij kan het circus beginnen. Gisteren een brief van Enexis ontvangen met het verzoek om een contract voor gas af te sluiten. Als dit niet voor 28 oktober gedaan is dan wordt het gas afgesloten, waarvan de kosten voor mijn rekening zullen zijn.

De situatie is dat ik ongeveer een maand geleden de sleutel kreeg van dit appartement (sociale huur). Het appartementsgebouw heeft blokverwarming, en de woning heeft een aansluiting voor elektrisch koken. Ik ben dus niet van plan gas te gaan gebruiken, en heb ook geen contract daarvoor afgesloten. Dus ook geen ATO.

Ik heb gisterenavond een mail aan ze gestuurd nadat ik me wat had ingelezen. Heb helaas niet een van de voorbeeldbrieven gebruikt omdat ik dit topic nog niet had gevonden. Ik heb wel duidelijk vermeld dat ik geen gascontract ga afsluiten, dit ook nooit hier heb gehad, dus geen ATO heb afgesloten (mochten ze dat erbij halen), dat ze welkom zijn om te doen met de aansluiting wat ze willen, maar dat ik de kosten daarvan niet ga betalen. Ook duidelijk gemaakt dat ik nergens opdracht toe geef.

Nou kan een reactie 4 weken duren volgens de automatische mail die ik terug kreeg van ze. In de tussentijd verwacht ik nog wel meer post van ze gericht aan 'de gebruikers van gas op dit adres'. Ik ga die ongeopend terugsturen met de mededeling 'er zijn geen gebruikers van gas bekend op dit adres'.

Dit lijkt me voorlopig goed zo, even afwachten wat zij gaan doen. Heb alvast relevante rechtsuitspraken en voorbeeldbrieven opgezocht mocht ik die nodig hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cold_as_ijs
Plenkske schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 09:24:
Even een korte samenvatting van mijn proces tot nu toe:
- gascontract afgesloten bij energiedirect. Het duurde even voor ik iemand te pakken had (moest via de chat) maar daarna ging dat vlot. Ook meteen bevestiging gekregen.
- brief 1 Enexis ontvangen, zonder vermelding van kosten
- hierop voorbeeldbrief 1a gestuurd
- brief 2 Eneix ontvangen, met vermelding van kosten
- hierop voorbeeldbrief 1b gestuurd

Gisteren een reactie gehad op voorbeeldbrief 1a.
Een standaard reactie dat begint met:

[...]

Vervolgens gaat de mail verder over wat ik zou moeten doen bij verwijderen en wat het proces is.

Ik ga nu voorbeeldbrief 2a sturen met kleine aanpassingen/toevoegingen.
neem aan dat je het gascontract hebt stopgezet ipv afgeloten 8)

[ Voor 7% gewijzigd door cold_as_ijs op 20-10-2022 14:34 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cold_as_ijs
@Plenkske je moet ook verwijzen naar de 2 gewonnen rechtzaken, ik weet niet in hoeverre die verwerkt zijn in de standaardbrieven, die dateren eigenlijk van voor de rechtzaken.

Anyway, zeker in de laatste rechtzaak was de rechter duidelijk dat er geen betaal verplichting bestaat. Het is ook een beetje raar idee, als je een overeenkomst aangaat voor het verwijderen is het gratis. Als je geen overeenkomst is dan bestaat er ineens een betalingsverplichting.

Verder melding maken bij de ACM. Netbeheerders moeten ophouden met onzin te verkopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:16
@cold_as_ijs ja opgezegd inderdaad, heb het even aangepast :)

De voorbeeldbrieven verwijzen ook naar de rechtzaken (4-aug-20 en 10-feb-21), dus die staan erin. Zover ik het zie in het document zijn de voorbeeldbrieven meerdere keren aangepast/aangevuld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
onetime schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 10:39:
[...] Ik heb ook even gezocht, en heb het nergens kunnen vinden, ze hebben het over "via de energie rekening", daarbij zich weer eens niet realiserend dat het niet bij iedereen het zelfde is.
Er kunnen mensen zijn met een aparte gas-, elektra- en blok / stadsverarmings rekening.
Ik denk dat het net als de teruggave/korting energiebelasting via de elektra rekening zal lopen.
Als ze het anders doen, krijg je extra problemen; het zal heel uitzonderlijk zijn als iemand geen elektra aansluiting heeft, geen gas komt vaker voor (~10%,) en stadsverarming is op zich al een minderheid.
En als ze via alle rekeningen doen zullen er mensen zijn die het tot 3x krijgen... @BeaM-R
Net deze email ontvangen:
Krijgt iedereen €190,- compensatie?
De compensatie geldt voor zo goed als alle huishoudens in Nederland, dus hoogstwaarschijnlijk ook voor jou. Je ontvangt de compensatie als je aan de volgende punten voldoet:

Je hebt een elektriciteitscontract bij Vandebron. Heb je een gascontract bij Vandebron, maar elektriciteit van een andere leverancier? Dan krijg je de compensatie via die andere leverancier terug.
Je bent een kleinverbruiker. Dat geldt voor de meeste huishoudens en ZZP’ers.
Je elektriciteitscontract heeft een verblijfsfunctie. Ofwel: er kan gewoond of gewerkt worden. Heb je bijvoorbeeld een tuinhuisje met een eigen elektriciteitsaansluiting, dan ontvang je hier geen tegemoetkoming voor.

De compensatie van €190,- is voor iedereen gelijk, ongeacht de hoogte van je energierekening. Het maakt ook niet uit of je een vast of variabel energiecontract hebt.
[/oftopic]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-06 22:53
onetime schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 15:44:

Je elektriciteitscontract heeft een verblijfsfunctie. Ofwel: er kan gewoond of gewerkt worden. Heb je bijvoorbeeld een tuinhuisje met een eigen elektriciteitsaansluiting, dan ontvang je hier geen tegemoetkoming voor.
Toch wel bijzonder, een (elektriciteits)contract met een verblijfsfunctie 8)7 :?
Dan kun je dus in je contract gaan wonen ? |:(

De nederlandse taal blijft toch moeilijk voor velen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KaasOmelet
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17-03 22:25
Flameseeker schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 13:08:
De situatie is dat ik ongeveer een maand geleden de sleutel kreeg van dit appartement (sociale huur). Het appartementsgebouw heeft blokverwarming, en de woning heeft een aansluiting voor elektrisch koken.
Ben jij, van de huisbaas/verhuurder, verplicht om die blokverwarming af te nemen?
En hoe krijg je warm water? Ook via die blokverwarming?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blackmore87
blackmore87 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 20:16:
[...]

Eindelijk een schriftelijke reactie ontvangen van Powerpeers. En helaas heb ik moeten reageren met voorbeeldbrief A0. Nou waren ze vooral aan het waarschuwen, maar ze hebben nog niks doorgevoerd, daarvoor wilden ze toch nogmaals graag mijn bevestiging.... :X

Pagina: 1 ... 49 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.