Gas de deur uit doen: Gratis! Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 38 ... 104 Laatste
Acties:
  • 734.868 views

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07-11 23:35

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

breinonline schreef op maandag 7 maart 2022 @ 21:33:
@Hippe Lip Ik denk dat je deze bedoeld: HellevUUr in "Gas de deur uit doen: Gratis!"

Bram heeft alle belangrijke posts gepind dus als je bovenaan de pagina alleen die posts selecteert dan heb je hem zo te pakken ;)
Dus, @HereIsTom, het is gratis, maar als je zelf de opdracht tot verwijdering geeft, dan krijg je al deze punten (lees: risico’s) er ook GRATIS bij. 8)

De kans op misgaan is niet groot, maar je weet: risico is kans x gevolg. De kans is klein, maar sommige van de gevolgen kunnen behoorlijk kostbaar uitpakken!

Veel succes met je keuze.

Spoiler:
Als je géén opdracht geeft, dan zal de netbeheerder in heel wat gevallen uiteindelijk zelf met het voorstel komen om te verwijderen. Gratis. En dan zijn de rollen omgekeerd… :+

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:30

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
HereIsTom schreef op maandag 7 maart 2022 @ 19:56:
[...]

Ja dat klopt, maar dat is een andere verhaal, dan dat verwijdering nu gratis is.
Dus waarom zou je het dan niet weg laten halen.
omdat het niet zou moeten hoeven. als de meter en leiding je niet in de weg zit zou er prima een redelijk leegstands tarief oid kunnen zijn. netbeheerders hebben zelf voor deze clusterfuck gekozen, ze verschuilen zich achter zelf verzonnen regeltjes zonder enige wettige grondslag. daarnaast gaan ze incl de lveranciers nogal vrij om met de waarheid. liegen bedriegen onjuistheden en dingen die naar misleiding ruiken zijn aan de orde van de dag. Dus ondanks dat je financieel redelijk veilig je aansluiting gratis kan laten weg halen. dekt dit de lading niet. Zelf ben ik van mening dat juist een monopolist zich heel erg integer moet gedragen en dat doen ze gewoon niet. Zie bv 1 van de meer recente en bizare voorbeelden dat van @yvonne222

Bij mij zat de leiding en de meter in de weg dus ik wilde hem graag weg hebben en heb dus ook gewoon opdracht gegeven en juist niet de tweakers route gevolgd. eigenlijk zou iedereen die de leiding en of de meter niet persee weg willen hebben juist niet moeten laten weghalen. ;)

• Hippe Lip

Hippe Lip

Nou, @HereIsTom heeft heel wat teweeg gebracht hier.

Maar @HereIsTom, lees je ook nog mee, of ben je inmiddels gevlogen om niet meer terug te komen?

<John O`Mill>

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:29

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Hippe Lip schreef op maandag 7 maart 2022 @ 22:25:
Nou, @HereIsTom heeft heel wat teweeg gebracht hier.

Maar @HereIsTom, lees je ook nog mee, of ben je inmiddels gevlogen om niet meer terug te komen?
Die komt niet meer terug na zo te zijn afgegaan.

EDIT: Het werkt nog steeds ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Freee!! op 07-03-2022 22:31 ]

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Freee!! schreef op maandag 7 maart 2022 @ 22:28:
[...]

Tuurlijk joh, schaam me dood, maar blijf bij mijn stelling :+
De wereld is gewoon verrot, maar das de laatste tijd wel erg duidelijk geworden!

[ Voor 15% gewijzigd door HereIsTom op 07-03-2022 22:32 ]

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• Hippe Lip

Hippe Lip

[...]

Hmm, jouw definitie van ‘afgaan’ lijkt aardig te verschillen van de mijne. Als je er een andere mening op nahoudt is het juist goed om de meningen van anderen te horen. Daarna kun je er nog eens over nadenken en zien of je je mening bijstelt.

@HereIsTom heeft inmiddels laten weten dat hij dat niet doet, maar zo zit de wereld toch in elkaar? Het niet met elkaar eens zijn noem ik geen afgang, ook niet als iedereen het met me oneens is.

<John O`Mill>

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-11 23:13
[...]

Afgaan? Ik zou het liever leren noemen. Leren van elkaar, dat is wat hier gebeurt. En dat is de kracht van het forum!

Als eenling was niemand van ons zo ver gekomen als waar we nu staan. (y)

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:54

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

HereIsTom schreef op maandag 7 maart 2022 @ 19:53:
[...]

Zijn geen aannames maar wat ik van mensen zelf heb gehoord!
Niet net doen of ik achterlijk ben en maar wat uit mijn nek klets!
Je komt hier binnenvallen in het topic, zonder ook maar de topicstart gelezen te hebben. Je hebt wat gehoord "van mensen" en je neemt aan dat dat de hele waarheid is.

Ja, het is tegenwoordig gratis; raadt eens hoe dat zo gekomen is. Ja, er zitten haken en ogen aan de opdracht geven, want je wordt dan opdrachtgever en risicodrager, voor iets wat niet eens van jou is.

Dus niet zo korzelig reageren, er zit hier bizar veel kennis op dit gebied. :Y

Wise enough to play the fool

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20-10 20:06

paulv1973

16.730Wattpiek

paulv1973 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 22:16:
[...]

Sterker nog.
Volgens de site van enexis is het ook gratis...
Maaaar.... je moet wel ff de offerte ondertekenen voor opdracht.

Ik heb die offerte, die sluit op €0,- ook liggen.
Alleen deugen de algemene voorwaarden die erbij horen niet.
Zojuist een telefoontje gepleegd met enexis.
Volgens hen moet ik een aanvraag indienen voor het laten verwijderen van de gasleiding en gasmeter via mijnaansluiting.nl

Toen ik zei dat dat niet juist is en ik geen aanvraag ga indienen voor iets waar ik geen eigenaar van ben kreeg ik te horen dat dat wel zo moet.
De aansluiting behoort nl toe tot mijn adres.
Zo was het ook geregeld in wet en regelgeving...

Waar vind ik de text dat enexis eigenaar is van de meter en de leiding? En dat dat hun taak is om dit te verwijderen en ik alleen maar toegang hoef te verlenen tot en op mijn terrein.??

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:20
paulv1973 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 10:40:
[...]

Volgens hen moet ik een aanvraag indienen voor het laten verwijderen van de gasleiding en gasmeter via mijnaansluiting.nl

Toen ik zei dat dat niet juist is en ik geen aanvraag ga indienen voor iets waar ik geen eigenaar van ben kreeg ik te horen dat dat wel zo moet.

Waar vind ik de text dat enexis eigenaar is van de meter en de leiding? En dat dat hun taak is om dit te verwijderen en ik alleen maar toegang hoef te verlenen tot en op mijn terrein.??
Enexis wil wat van jou, dus laat hun de wetgeving maar laten zien waar het staat. En eigen beleid is geen wetgeving.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Waar vind ik de text dat enexis eigenaar is van de meter en de leiding?
Burgerlijk wetboek 5, artikel 20, lid 2:
In afwijking van lid 1 behoort de eigendom van een net, bestaande uit een of meer kabels of leidingen, bestemd voor transport van vaste, vloeibare of gasvormige stoffen, van energie of van informatie, dat in, op of boven de grond van anderen is of wordt aangelegd, toe aan de bevoegde aanlegger van dat net dan wel aan diens rechtsopvolger.
Je kan er hier ook meer over lezen. Desnoods kan je zoeken op woorden als netwerk, eigendom, natrekking (of natrekken) en dan vind je vast nog veel meer.
En dat dat hun taak is om dit te verwijderen
Jij mag het niet eens (laten) verwijderen, want jij bent niet de eigenaar. Als je dat wel doet dan kunnen ze vorderen dat je het weer in de oude staat hersteld.

Maar ik denk ook niet dat ze bedoelen dat jij wel de eigenaar bent. Als ze dit blijven volhouden dan vraag je gewoon of ze een schriftelijke bevestiging kunnen sturen dat jij eigenaar en netbeheerder bent van dat stuk leiding. Dan kan je het wel zelf weghalen. Of gewoon laten liggen, want dat mag je als netbeheerder natuurlijk zelf bepalen.

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Inmiddels weer een telefoontje verder met enexis.
Een heleboel gepruttel verder waarom wel en waarom niet...

Enexis gaat de verwijdering in gang zetten....

Maar mevrouw was het niet eens met mijn standpunt...

Boeie.....

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

• cold_as_ijs
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12:23
JeroenE schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 11:41:
Maar ik denk ook niet dat ze bedoelen dat jij wel de eigenaar bent. Als ze dit blijven volhouden dan vraag je gewoon of ze een schriftelijke bevestiging kunnen sturen dat jij eigenaar en netbeheerder bent van dat stuk leiding. Dan kan je het wel zelf weghalen. Of gewoon laten liggen, want dat mag je als netbeheerder natuurlijk zelf bepalen.
Eigenaar worden en dan alsnog moeten betalen voor verwijdering van de aansluiting...breng de netbeheerders niet op ideeën _O-

• Erwin_83
Laat ze dan eerst betalen voor de aansluiting op jou netwerk. 8)

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• balfnl
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 16:09
Kleine update:

Het heeft een paar telefoontjes en e-mails geduurd, maar het gastcontract is eind vorige maand eindelijk afgesloten.

Inmiddels ook “contractloos” brief van Stedin binnen, terwijl het verwijderen van de aansluiting allang is aangevraagd. Ze checken dat dus blijkbaar niet eerst even in hun eigen systemen.

Het elektriciteitscontract inmiddels ook over gesloten en daar kregen we ook meteen een mail: “er is een actieve gasaansluiting”. Ben benieuwd of het circus nu weer opnieuw begint.

• internetinfo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-11 19:04
internetinfo schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 15:45:
[...]

Maar een kort briefje teruggestuurd, natuurlijk ook nu altijd netjes blijven ;)

[...]

Dossier #30.
Naar aanleiding van mijn laatste e-mail d.d. 11-2-2022 (zie via de quote) heb ik geen inhoudelijke terugkoppeling ontvangen. Wel had ik i.v.m. mijn parallelle verzoek tot inzage in mijn verwerkte persoonsgegevens, een kort mailtje van Flanderijn gekregen (ik maak graag kennis met de hele organisatie):

17-02-2022
Geachte heer/mevrouw internetinfo,

Uw "Verzoek om Privacygegevens" hebben wij ontvangen en geregistreerd onder nummer M220268121.
Binnen een maand na uw verzoek, ontvangt u een overzicht van de persoonsgegevens die van u zijn vastgelegd, de herkomst van de gegevens, de grondslag op basis waarvan uw gegevens zijn verwerkt en of de gegevens zijn gedeeld met derden en op basis waarvan dat is gebeurd.

​Vriendelijke groet,

<naam medewerker>
Assistent Risk & Compliance
Dat overzicht heb ik eergisteren ontvangen.
08-03-2022
Geachte heer internetinfo,

Naar aanleiding van uw verzoek om Privacygegevens treft u bijgaand de verzochte gegevens aan.
In het overzicht staan de persoonsgegevens die zijn vastgelegd, de herkomst van de gegevens, de grondslag op basis waarvan uw gegevens zijn verwerkt en of de gegevens zijn gedeeld met derden en op basis waarvan dat is gebeurd.

Vertrouwende u voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

<naam medewerker>
klantmedewerker incasso
Afdeling Energie
Hierin staan in principe geen verrassingen, namelijk: NAW + geboortedatum en BSN, zowel van mij als van mijn partner.
Wat mij wel opvalt is de grondslag, hier wordt soms "wettelijke verplichting" genoemd.
Daarnaast is er een toelichting van de bewaartermijn opgenomen:
Bewaartermijn
Op basis van artikel 10 (3e lid) van boek 2 van het Burgerlijk Wetboek zijn wij verplicht de gegevens in een dossier minimaal 7 jaar te bewaren. Wij volgen het privacyhandboek van de KBvG (Koninklijke Beroepsorganisatie van Gerechtsdeurwaarders) waarin een bewaartermijn is opgenomen van 10 jaar, vanaf de datum van het afsluiten van het laatst lopende dossier.
En eigenlijk vind ik dit dus niet oké. Mijns inziens ontbreekt de "wettelijke verplichting" tijdens het dreigen van een mogelijke dagvaarding, zeker als ze stiekem al weten dat die nooit opgesteld zou worden.
Daarnaast heeft het hele dossier nooit enige grondslag gehad, waarom zouden onze persoonsgegevens dan nog zo lang bij een dergelijke incompetente organisatie moeten blijven liggen?

Hoewel het mogelijk offtopic gaat, want het dossier is gesloten (@Bram-Bos), ben ik toch benieuwd naar de opinie van de experts hier. Rellen bij Flanderijn of eens aan de boom van de KBvG schudden? Ik vrees dat beiden er niet meewerkend in gaan zitten.

Het is een knullig PDF'je, zowel de tekst van de Bewaartermijn als de kolom "Zijn de gegevens gedeeld met derden"? valt op de tweede pagina.
Volgens de uitdraai is geen enkel persoonsgegeven met een derde gedeeld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GlJ4c0wpNRP_-EqYqwTVmlNTAZ4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uRDRdHpIjqCzuQQFoTMnllRA.png?f=fotoalbum_large
@internetinfo trad Flanderijn in jouw geval op als incassobureau, of hadden ze de pet van de deurwaarder op?
Dat maakt voor een aantal punten namelijk uit in wat ze 'mogen' doen en welke verplichtingen er zijn.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:55
Ivow85 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 10:14:
@internetinfo trad Flanderijn in jouw geval op als incassobureau, of hadden ze de pet van de deurwaarder op?
Dat maakt voor een aantal punten namelijk uit in wat ze 'mogen' doen en welke verplichtingen er zijn.
Naar mijn mening geven ze hier zelf, door te verwijzen naar het privacyhandboek van de KBvG, aan dat dit dossier door hen is behandeld in de rol van gerechtsdeurwaarder en dus niet als incassobureau. Ik zou zeggen zowel eens aan de boom van de KBvG schudden als nog eens rellen bij Flanderijn.

• JeroenE
  • Niet online
internetinfo schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 08:51:
En eigenlijk vind ik dit dus niet oké. Mijns inziens ontbreekt de "wettelijke verplichting" tijdens het dreigen van een mogelijke dagvaarding, zeker als ze stiekem al weten dat die nooit opgesteld zou worden.
Daarnaast heeft het hele dossier nooit enige grondslag gehad, waarom zouden onze persoonsgegevens dan nog zo lang bij een dergelijke incompetente organisatie moeten blijven liggen?
Even vanuit hun oogpunt bezien: zij hebben een opdracht gekregen om jou brieven etc te sturen. Daarom hebben ze persoonsgegevens van jou gekregen van hun opdrachtgever.

Die gegevens hebben ze vervolgens gebruikt om dat inderdaad te doen.

Vervolgens zijn ze "natuurlijk" ook wettelijk verplicht om die gegevens te bewaren. Als ooit de belastingdienst oid komt controleren moeten zij wel kunnen aantonen dat er ook werkzaamheden zijn verricht en al dat soort dingen.

Dit is volgens mij wat zij nu aan jou hebben laten weten. Waar je nog wel vraagtekens bij kan zetten is of ze dan wel echt een aanvraag uit de BRP hadden moeten doen en of ze al die gegevens wel moeten. Waarom moeten ze jouw BSN of geboortedatum opvragen om een brief aan jou te kunnen sturen? Je mag persoonsgegevens alleen opslaan als je ze ergens voor nodig hebt. Stel dat je die nodig hebt voor een dagvaarding hoef je ze ook pas op te vragen en op te slaan als je die ook daadwerkelijk gaat sturen.

Natuurlijk moeten die persoonsgegevens wel via de AVG overgedragen worden van de opdrachtgever aan hun.

Ik weet er niet genoeg van af, maar is het wel zo dat (volgens de AVG) een incassobureau (of wie dan ook die opdracht aanneemt) eerst zelf zal moeten besluiten of de brieven die gestuurd worden wel kloppen en pas als dat klopt de persoonsgegevens willen ontvangen? Of ligt die verantwoordelijkheid bij de opdrachtgever zelf?

Een gerechtsdeurwaarder moet zelf wel meer controleren, maar dat volgt uit het feit dat het een gerechtsdeurwaarder is en niet uit de AVG zelf.

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:05
rube schreef op maandag 3 januari 2022 @ 11:03:
[...]

Begin december 2021 heb ik mijn gas contract bij powerpeers opgezegd per 23 december (einde contract)
31 december 2021 heb ik de brief van Stedin ontvangen dat ik een keuze moest maken.
3 jan. 2022 Mede n.a.v. bovenstaande post van Stuffer heb ik zojuist ook zelf de aanvraag opgestart voor verwijdering bij Stedin.
3 jan. 2022 Volgens de email die Stedin zojuist heeft verstuurd ontvang ik de offerte van hen binnen 10 werkdagen.
Nu afwachten hoe lang het gaat duren...
rube schreef op maandag 3 januari 2022 @ 18:18:
[...]

Update: 's middags al gebeld door Stedin met uitleg over het proces, o.a. dat Stedin een vergunning aan de gemeente moet aanvragen (na acceptatie van de nul offerte kan het vergunningstrajext max. 8 weken duren). Per email vanmiddag ook de offerte ontvangen en deze zojuist geaccepteerd.
Nu weer afwachten hoe snel/langzaam de gemeente de vergunning gaat verlenen en de vervolgstappen gaan duren.
rube schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 09:57:
Update deze week (28 feb/2 maart): blijkbaar heeft de gemeente de benodigde vergunning verstrekt want ik ben ik via telefoon/email benaderd door de aannemer met de vraag of een schouw op 11 maart mogelijk is.

Voorlopig gaat het aardig volgens planning.
Op of kort na 11 maart waarschijnlijk weer een nieuwe update :)
Update 11 maart: Schouw is geweest, geen bijzonderheden, klaar binnen ~5 minuten. 2 gaten graven (bij huis en de straat, slang er uit trekken). Ik zou binnen 2 werkdagen een datum moeten krijgen voor de planning voor het daadwerkelijk verwijderen.

• internetinfo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-11 19:04
Ivow85 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 10:14:
Dat heb ik ze op 13-10-2021 gevraagd (punt 1 uit mijn e-mail), daar is nooit antwoord op gekomen.
Dronium schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 20:32:
[...]

Naar mijn mening geven ze hier zelf, door te verwijzen naar het privacyhandboek van de KBvG, aan dat dit dossier door hen is behandeld in de rol van gerechtsdeurwaarder en dus niet als incassobureau. Ik zou zeggen zowel eens aan de boom van de KBvG schudden als nog eens rellen bij Flanderijn.
Dat was ook mijn eerste ingeving, al acht ik het niet ondenkbaar dat ze zich hiermee als organisatie in het geheel scharen achter de KBVB, puur om de indruk te wekken dat het wel goed zit.
JeroenE schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 09:57:
[...]
Even vanuit hun oogpunt bezien: zij hebben een opdracht gekregen om jou brieven etc te sturen. Daarom hebben ze persoonsgegevens van jou gekregen van hun opdrachtgever.

Die gegevens hebben ze vervolgens gebruikt om dat inderdaad te doen.

Vervolgens zijn ze "natuurlijk" ook wettelijk verplicht om die gegevens te bewaren. Als ooit de belastingdienst oid komt controleren moeten zij wel kunnen aantonen dat er ook werkzaamheden zijn verricht en al dat soort dingen.

Dit is volgens mij wat zij nu aan jou hebben laten weten. Waar je nog wel vraagtekens bij kan zetten is of ze dan wel echt een aanvraag uit de BRP hadden moeten doen en of ze al die gegevens wel moeten. Waarom moeten ze jouw BSN of geboortedatum opvragen om een brief aan jou te kunnen sturen? Je mag persoonsgegevens alleen opslaan als je ze ergens voor nodig hebt. Stel dat je die nodig hebt voor een dagvaarding hoef je ze ook pas op te vragen en op te slaan als je die ook daadwerkelijk gaat sturen.
Eens. Dat mijn postadres en e-mailadres (immers door mij verstrekt door digitaal te reageren) geadministreerd blijft, dat klinkt logisch. Maar de naam, geboortedatum en BSN van mij en partner voegen daar niets aan toe en dienen geen enkel doel.

Ik ga beginnen met het indienen van een verzoek tot verwijderen van de niet door mij verstrekte gegevens, waarna als het goed is enkel een adres en e-mailadres overblijft. Ik heb mijn e-mails namelijk ook altijd koppig afgesloten met "De bewoners/gebruikers van <adres>", precies zoals Enexis en Flanderijn mij initieel hebben aanschreven.

• JeroenE
  • Niet online
internetinfo schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 12:23:
Eens. Dat mijn postadres en e-mailadres (immers door mij verstrekt door digitaal te reageren) geadministreerd blijft, dat klinkt logisch. Maar de naam, geboortedatum en BSN van mij en partner voegen daar niets aan toe en dienen geen enkel doel.
Ze beweren dat het een wettelijke verplichting is, maar de enige wet die ze noemen zegt helemaal niets over het opvragen van persoonsgegevens. Ik zou dus zeker navragen of ze even heel specifiek kunnen aanwijzen in welke wet dit dan is opgenomen.
Ik ga beginnen met het indienen van een verzoek tot verwijderen van de niet door mij verstrekte gegevens, waarna als het goed is enkel een adres en e-mailadres overblijft.
Er staan twee gegevens die door de opdrachtgever zijn verstrekt. Wat voor soort gegevens zijn dat eigenlijk? De ene is (neem ik aan) het adres. De ander je aansluiting/meternummer of iets degelijks?
desp schreef op maandag 28 februari 2022 @ 21:10:
Is deze uitspraak al langs gekomen? Een pareltje waarin een uitspraak van de Geschillencommissie wordt vernietigd en DGB €1000 moet terugbetalen wegens ongevraagde levering (ontbreken overeenkomst).
Deze mooie uitspraak bevat volgens mij in punt 17 goede gelijkende argumenten om iedereen die betaald heeft voor verwijdering van "zijn" gasaansluiting zijn geld terug te laten eisen.
Wel voor alle zekerheid erbij vermelden dat je pas recent op de hoogte bent van de onjuistheid van de informatie die je destijds van de netbeheerder hebt ontvangen. Anders zijn er waarschijnlijk termijnen overschreden.

Ook heel mooi; punt 12: -kantonrechter vernietigt uitspraak Geschillencommissie Energie vanwege ontbreken ambtshalve toetsing- , zou dat ook voor de rechtbank zelf opgaan?

edit: Op grond van: https://uitspraken.rechts...t?id=ECLI:NL:HR:2021:1677 (Hoge Raad, Prejudiciële beslissing, met lijsten met vereisten en (verplichte) sancties bij verplichte ambtshalve toetsing)

[ Voor 8% gewijzigd door onetime op 11-03-2022 15:35 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:44
JvdW schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 19:05:
Hier ook even een update :)

Ik ben sinds 02-12-18 gasloos :*)
Uiteraard de aanvraag ingediend zodra het kosteloos mogelijk was, op 12-3-2021:

8-7-2021 21:48 uur
Uw aanvraag is in behandeling bij: Baas Infraservices B.V.-solo.friesland.noord@baasbv.nl Telefoon: 0882227540 - De aannemer neemt binnen 10 werkdagen contact met u op om een afspraak voor uitvoering te maken.
22-4-2021 14:37 uur
Uw aanvraag is in behandeling bij: Baas Infraservices B.V.-solo.friesland.noord@baasbv.nl Telefoon: 0882227540 - De aannemer neemt binnen 10 werkdagen contact met u op om een afspraak voor uitvoering te maken.
22-4-2021 10:09 uur
Aanvraag is ontvangen en in behandeling genomen door Liander N.V.
12-3-2021 18:37 uur
Aanvraag is ontvangen en in behandeling genomen door Liander N.V.
12-3-2021 18:37 uur
Aanvraag ingediend bij Liander N.V.. Heeft u een vraag over de planning of uitvoering van uw aanvraag neem dan contact op met Liander N.V.. Telefoon: 0885426444

En sinds deze week kregen we bezoek van een controleur omdat we geen gas verbruiken.
Hij heeft een mooi zegeltje op de gasmeter geplaatst, verder nergens voor hoeven tekenen en ook geen verdere info gekregen :+

[Afbeelding]

Binnenkort voor de 3e keer maar weer eens bellen met de firma Baas
Misschien werken ze liever tijdens de vorst :?
Nieuwe update :)
Op 28 februari zijn ze eindelijk geweest om de leiding en meter te verwijderen!
Uiteraard weer met 3 busjes, twee van de aannemer Baas en een ZZP'er met een mini kraantje.
Ze zijn ongeveer van 13:00 tot 15:15 echt bezig geweest. Ze hadden wat moeite om de leiding te vinden in de straat. Vandaar eerst het grote gat in de weg, de leiding lag uiteindelijk onder het trottoir.

Echt blij waren ze niet met de klus, gaf ie eerlijk toe :P Ze deden niks anders meer dan leidingen en meters verwijderen. Snap dat het dan eentonig wordt.

Daar waar ik hier nog wel eens foto's voorbij zag komen met gevaaraanduiding / geen vuur etc ivm werkzaamheden aan de gasleiding hier geen enkel waarschuwingsdriehoekje, buizenknipper in de gasleiding en na voor mijn gevoel 1m3 gas te hebben verspilt de dop erin gedrukt. :+
Uiteindelijk is het gelukt de leiding eruit te lieren, er zat een knik in de leiding dus het ging enigsinds moeizaam. Binnen is het keurig achtergelaten. Wat niet goed is gegaan is het straatwerk van de stoep en deels de weg. Dit ligt er schots en scheef in en was na vertrek al ingezakt (auto's en de werkbussen erover heen) Ook niet gek als je een lading zand overhoud na de werkzaamheden. Dus hier zal ik Liander nog weer voor moeten bellen, ben benieuwd hoe en of ze het straatwerk gaan repareren, anders maar naar de gemeente een melding voor herstel.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2c7SQHF.jpg

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:44
Dossier van @Blackraven met gasmeter van Stedin
Energieleverancier: GreenChoice
04/03/2020
Gaskraan dicht.
Beëindiging gascontract & ATO aangevraagd bij GreenChoice.
Gascontract bij GreenChoice en ATO bij Stedin beëindigd.
Standaard brief #1 van Stedin ontvangen.
Standaard antwoord 1b per e-mail verstuurd, bijna 2 jaar niets meer vernomen.
Nogmaals een standaard brief #1 van Stedin ontvangen.
Antwoord per e-mail verstuurd @ FM_voorkomafsluiting
Email van Stedin ontvangen.
Antwoord per e-mail verstuurd @ FM_voorkomafsluiting
10/04/2022
Verwijdering gasmeter aangevraagd voor €0,01
10/07/2022
Aanvraag verwijdering gasmeter bevestigd
24/10/2022
Fysieke verwijdering gasmeter

Tijdlijn:
20/03/2020Telefonisch via de klantenservice van GC geprobeerd om het gascontract op te zeggen,
reactie was dat zonder via mijnaansluiting.nl een verwijdering/slotje aan te vragen dit niet mogelijk was.

Daarop direct een klacht ingediend via klachten @ GC dat dit toch wel degelijk mogelijk zou moeten zijn.
Members only: 20/03/2020: Reactie 1 van GC
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Members only: 20/03/2020: Antwoord naar GC
Members only: 20/03/2020: Reactie 2 van GC
Daarna nog maar een extra mailtje gestuurd dat ik het écht wil opzeggen >:)
Wat aan het einde van de werkdag de gewenste :Y korte en bondige reactie opleverde:
Members only: 20/03/2020: Reactie 3 van GC
04/05/2020Uiteindelijk is mijn contract per 4 mei 2020 opgezegd, vermoedelijk is de opzegdatum met het uitlezen van de standen gelijk getrokken.
11/05/2020
Members only: 11/05/2020: Standaardbrief #1 van Stedin
18/05/2020Voorbeeldbrief 1b als antwoord gemaild aan de drie bekende e-mail adressen van Stedin, 'info' werd gebounced, 'voorkom_afsluiting' en 'FM_gasloos' zijn contactloos. :9
12/03/2022
Members only: 12/03/2022: Nogmaals standaardbrief #1 van Stedin

14/03/2022
Members only: 14/03/2022: Antwoord naar Stedin @ FM_voorkomafsluiting
15/03/2022
Members only: 15/03/2022: Email van Stedin
16/03/2022
Members only: 16/03/2022: Antwoord naar Stedin @ FM_voorkomafsluiting

Na bijna 2 jaar radio-stilte kreeg ik vandaag ineens weer een brief op de mat, dagtekening 9 maart...
Het lijkt er op dat ze de stapel onbegrepen stukken weer hebben gevonden...
De taal in deze brief is weer als vanouds intimiderend.
Ik zit al bijna 2 jaar zonder contract, dus die laatste 10 dagen zal het probleem ook niet zijn, waarbij de brief ook al 3 dagen onderweg was. :+
Wat is wijsheid?
Afkopen voor 1 cent of zit er nog geld in de pot voor nog een rechtszaak? :+
Persoonlijk neig ik naar het eerste.

Dit vond ik trouwens nog op mijnaansluiting.nl:

Wat houdt de 100/0 regeling in?
De Minister heeft besloten dat klanten die van het gas af gaan niet zelf de kosten meer hoeven te dragen. De kosten worden dan verdeeld over alle klanten die nog gas gebruiken. Dit is om meer duidelijkheid te geven aan de consument en de voorlopers in de energietransitie tegemoet te komen. De regeling geldt vanaf 1 maart 2021. Het gaat om een tijdelijke regeling totdat in 2023 de nieuwe energiewet van kracht is waarin de kostenverdeling definitief zal worden geregeld.

[ Voor 92% gewijzigd door Blackraven op 22-06-2023 09:55 . Reden: dossier bijgewerkt ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

• Freee!!

Freee!!

Blackraven schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 23:56:
Dossier:
Blackraven in "Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Deel 2"

Na bijna 2 jaar radio-stilte kreeg ik vandaag ineens weer een brief op de mat, dagtekening 9 maart...

***members only***

Ik zit al bijna 2 jaar zonder contract, dus die laatste 10 dagen zal het probleem ook niet zijn, waarbij de brief ook al 3 dagen onderweg was. :+
Wat is wijsheid?
Persoonlijk zou ik zelfs die ene cent niet betalen. En niet zozeer om die cent, maar daarmee aanvaard je opdrachtgeverschap met alle daaraan verbonden risico's.
Dit vraagt gewoon om een blafbrief terug (voorbeelden genoeg), waarna Stedin vanzelf inbindt, die weten ook wel, dat dit echt geen stand meer houdt. Stuur (een afschrift van) die blafbrief jaar de juridische afdeling van Stedin, die hebben echt geen zin in verloren rechtzaken.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

• Blackraven
Ik ben het eens met je dat ik er geen cent aan wil betalen, aan de andere kant, weet ik niet zo goed wat ik van het laatste wat ik net nog las moet verwachten, komen de kosten dan ineens wel weer voor de verlater?

Als ik dat zo lees moet ik het moment nu aangrijpen om er simpel en zonder verder gezeik af te komen.

Overigens heb ik dit topic al een tijdje niet meer gevolgd, dus heb nog niet alles gelezen.
Nu eerst maar eens even een nachtje er over slapen en morgen maar weer met een frisse blik er naar kijken.

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 07-11 18:58
Zijn ze nog steeds bezig met proberen joh? Tijd niet geweest hier. Succes met Stedin op zijn plek zetten!

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• Erwin_83
@Blackraven kort antwoorden dat ze op afspraak en hun initiatief welkom zijn om de gasaansluiting te komen verwijderen.

Als ze daar negatief op reageren dan pas er tegenin gaan en vragen naar de wettelijke basis waarop jij opdracht zou moeten geven.

Was het nou de ACM zelf die had aangegeven geven dat er geen wettelijke plicht is voor de consument om opdracht te geven ?

Dit verdient een klacht bij de ACM wegens misleiding. In die brief staan zo ontzettend veel leugens.

Alle reden om daar tegenin te gaan.

"Zoals u behoort te weten, maak ik al twee jaar geen gebruik meer van de gasaansluiting die zich in mijn woning bevindt en heb ik voor de gasaansluiting met u ook geen overeenkomst meer. De gasaansluiting is uw eigendom. En alles wat daarmee volgens u en/of volgens geldende wet- en regelgeving moet gebeuren is daarom geheel uw verantwoordelijkheid.

Op het moment dat u uw verantwoordelijk wenst te nemen en daarvoor mijn perceel of woning dient te betreden, dan kunt u schriftelijk met mij een afspraak maken, zodat ik u toegang tot uw eigendommen kan verlenen. U beschikt reeds over de hiervoor benodigde contactgegevens.

Uiteraard is het uitvoeren van uw taken aan uw eigendommen geheel voor uw rekening en risico.

Hoogachtend,
"

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• TriLithium
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19-10 13:13

TriLithium

7800Wp E/W + 7.5 kW Ecodan

Dossier:

***members only***

Wat is wijsheid?

De Minister heeft besloten dat klanten die van het gas af gaan niet zelf de kosten meer hoeven te dragen. De kosten worden dan verdeeld over alle klanten die nog gas gebruiken. Dit is om meer duidelijkheid te geven aan de consument en de voorlopers in de energietransitie tegemoet te komen. De regeling geldt vanaf 1 maart 2021. Het gaat om een tijdelijke regeling totdat in 2023 de nieuwe energiewet van kracht is waarin de kostenverdeling definitief zal worden geregeld.
Afgelopen vrijdag deze zelfde brief gekregen. Ook na 2 jaar radio stilte. Schoot door het taal gebruik mij ook direct in het verkeerde keelgat. Zeer bijzonder.
Ivow85 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 10:08:
Dit verdient een klacht bij de ACM wegens misleiding. In die brief staan zo ontzettend veel leugens.

Alle reden om daar tegenin te gaan.

"Zoals u behoort te weten, maak ik al twee jaar geen gebruik meer van de gasaansluiting die zich in mijn woning bevindt en heb ik voor de gasaansluiting met u ook geen overeenkomst meer. De gasaansluiting is uw eigendom. En alles wat daarmee volgens u en/of volgens geldende wet- en regelgeving moet gebeuren is daarom geheel uw verantwoordelijkheid.

Op het moment dat u uw verantwoordelijk wenst te nemen en daarvoor mijn perceel of woning dient te betreden, dan kunt u schriftelijk met mij een afspraak maken, zodat ik u toegang tot uw eigendommen kan verlenen. U beschikt reeds over de hiervoor benodigde contactgegevens.

Uiteraard is het uitvoeren van uw taken aan uw eigendommen geheel voor uw rekening en risico.

Hoogachtend,
"
Is dit een korte maar dekkende reactie richting de juridische afdeling genoeg? Of is er meer nodig naar jullie mening?

Kan niet echt iets passends vinden in het flow schema in de openingspost voor deze "nieuwe" ontwikkeling en het hele topic doorlopen wordt mij wat te gortig de komende dagen.

• Blackraven
@TriLithium
We wonen in hetzelfde netbeheergebied, vermoedelijk pakt Stedin dit per regio op?

Ik heb net even de gepinde posts in dit topic doorgenomen, maar er zitten dus juridisch nog wel wat haken en ogen aan het voor 1 cent opdracht geven, want dan ben je wel verantwoordelijk voor alle eventuele ellende die er aan vast zit / uit voort komt.
Ik heb bijvoorbeeld naast gas/elektra/water/kabel/telefonie ook nog een transportleiding van de Gasunie voor huis langs lopen, wat als ze die raken tijdens de door mij aangevraagde werkzaamheden?
De kans dat dat gebeurt zal waarschijnlijk niet heel reëel zijn, maar ook niet uit te sluiten.
Ik zal even broeden op een gepaste reactie, maar reageren is altijd beter dan zwijgen.

• Hippe Lip

Hippe Lip

Het lijkt alleen Stedin die het zo duidelijk en ondubbelzinnig formuleert dat je de kosten van verwijdering MOET betalen als je geen opdracht geeft.
Voorkom afsluiting en hoge kosten
Uw contract met een energieleverancier moet binnen 10 dagen na dagtekening van deze brief zijn ingegaan en bij ons bekend zijn. Lukt dit niet, dan gaan wij over tot het afsluiten van uw elektriciteits- en/of gasaansluiting. U moet de kosten daarvan betalen. Zonder uw medewerking kunnen wij niet anders dan uw dossier overdragen aan de gerechtsdeurwaarder. Daarnaast kunnen wij eventuele schade, die wij lijden door het ontbreken van een contract met een energieleverancier, op u verhalen.
Is het nu tijd om hiertegen in actie te komen en hen voor de rechter te dagen wegens misleiding? Waarschijnlijk trekken ze hun keutel terug voordat de rechter uitspraak kan doen, maar zou het tot een uitspraak komen, dan is het definitief afgelopen met dit soort onzin.

Of zit ik nu zelf onzin uit te kramen?

[ Voor 37% gewijzigd door Hippe Lip op 13-03-2022 11:38 ]

<John O`Mill>

• Rommelzolder
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06-11 12:40
Dossier:

***members only***

Wat is wijsheid?

Twee aperte leugens:
Edit 1: drie zelfs:
Per direct moet u een contract met een energieleverancier aangaan om te voorkomen dat wij uw elektriciteits- en/of gasaansluiting afsluiten
Als u geen gas meer wilt gebruiken, is het dus niet voldoende om geen energiecontract af te sluiten of dit contract op te zeggen.
Heeft u geen gas meer nodig omdat u op een andere manier kookt en uw woning verwarmt? Dan moet u uw gasaansluiting laten verwijderen.
Naast de tekst die @Ivow85 al heeft geleverd het volgende:

Lijkt me een klacht richting ACM waard wegens misleiding.
Daarnaast uiteraard de vraag aan Stedin waar wettelijk is geregeld dat je een contract moet afsluiten als je een aansluiting hebt, en waar is geregeld dat het opzeggen van je gascontract niet voldoende is.

P.S.Bijzonder dat ze ook nog spreken van "elektriciteits- en/of gasaansluiting " terwijl ze met zekerheid kunnen zien dat voor elektriciteit een contract bestaat. Volstrekt onmogelijk dus, dat ze je elektriciteitsaansluiting zouden mogen afsluiten/verwijderen omdat een gascontract ontbreekt.

[ Voor 3% gewijzigd door Rommelzolder op 13-03-2022 12:08 ]

Sinds 2006 een warmtepomp met gesloten bodemsysteem, sinds midden 2019 6,6 kW panelen ZO, 3,2 kW panelen Z

• Blackraven
@Rommelzolder
Ik heb 2 aparte netbeheerders, gas is Stedin en elektra is Liander, ik vermoed dat daar de bijzondere situatie vandaan komt.
Hoewel ik denk dat ze een dwarse gasverlater ook graag van de stroom af willen sluiten om hem een lesje te leren. >:)

• Rommelzolder
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06-11 12:40
Blackraven schreef op zondag 13 maart 2022 @ 12:17:
@Rommelzolder
Ik heb 2 aparte netbeheerders, gas is Stedin en elektra is Liander, ik vermoed dat daar de bijzondere situatie vandaan komt.
Hoewel ik denk dat ze een dwarse gasverlater ook graag van de stroom af willen sluiten om hem een lesje te leren. >:)
Dat laatste zou natuurlijk vervelend voor jou persoonlijk zijn (tijdelijk weliswaar) , maar Stedin gaat dan wel volledig voor schut: aantoonbaar is dan hun bedrijfsmiddelenregister niet op orde (sanctie ACM), dan wel ze zitten bewust aan eigendommen van een ander in jouw huis.

Sinds 2006 een warmtepomp met gesloten bodemsysteem, sinds midden 2019 6,6 kW panelen ZO, 3,2 kW panelen Z

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:51
Eens kijken of we ‘m kunnen herschrijven met een klantgerichte toon:

Beste bewoner,

U gebruikt al een tijd geen gas meer, wat goed!

Mischien weet u niet wat u moet doen met uw aansluiting, vandaar drie opties:

1: u wilt de mogelijkheid houden in de toekomst gas te gebruiken. Helaas moet u dan toch echt een leegstands contract afsluiten. Dit is de enige manier om zeker te zijn dat de aansluiting bewaard blijft. Hier zijn kosten aan verbonden.

2: de leiding en meter zitten u in de weg: geef dan opdracht via mijnaansluitingen om de aansluiting weg te halen. Leto: u bent dan opdrachtgever met de bijbehorende verantwoordelijk. In onze algemene voorwaarden staat wat dit precies inhoud. De kosten worden dan betaald door iedereen die nog een gasaansluiting heeft.

3: het maakt u niet uit wat er met de leiding gebeurt. Als u geen belang bij instandhouding, of verwijdering van de leiding heeft dan zullen wij op een voor ons gunstig moment de leiding verwijderen. Uiteraard maken wij vooraf een afspraak. De kosten zijn uiteraard dan voor ons.

Als u niets laat horen dan gaan wij uit van optie drie.

Met vriendelijke groet,

Netbeheerder.

Klopt volgens mij helemaal, bevat geen onwaarheden en is klantgericht. Beste Stedin, Liander, Renco, lezen jullie mee?
Dossier:

***members only***

Wat is wijsheid?

• Blackraven
Rommelzolder schreef op zondag 13 maart 2022 @ 12:04:
[...]

Twee aperte leugens:

[...]

[...]

[...]

Naast de tekst die @Ivow85 al heeft geleverd het volgende:

Lijkt me een klacht richting ACM waard wegens misleiding.
Daarnaast uiteraard de vraag aan Stedin waar wettelijk is geregeld dat je een contract moet afsluiten als je een aansluiting hebt, en waar is geregeld dat het opzeggen van je gascontract niet voldoende is.

P.S.Bijzonder dat ze ook nog spreken van "elektriciteits- en/of gasaansluiting " terwijl ze met zekerheid kunnen zien dat voor elektriciteit een contract bestaat. Volstrekt onmogelijk dus, dat ze je elektriciteitsaansluiting zouden mogen afsluiten/verwijderen omdat een gascontract ontbreekt.
Ik heb een klacht bij de ACM ingediend, ben benieuwd wat daar uit komt.
Nu nog even mailtje naar Stedin maken.

• Freee!!

Freee!!

Blackraven schreef op zondag 13 maart 2022 @ 13:25:
[...]
Ik heb een klacht bij de ACM ingediend, ben benieuwd wat daar uit komt.
Totaal niets, ze maken de "C" in de naam totaal niet waar, eigenlijk zou er eens een aanklacht tegen ACM ingediend moeten worden wegens misleidende naamgeving.
Nu nog even mailtje naar Stedin maken.
Concept eerst even hier posten voor op- en aanmerkingen.

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Hippe Lip schreef op zondag 13 maart 2022 @ 11:36:
Het lijkt alleen Stedin die het zo duidelijk en ondubbelzinnig formuleert dat je de kosten van verwijdering MOET betalen als je geen opdracht geeft.

[...]

Is het nu tijd om hiertegen in actie te komen en hen voor de rechter te dagen wegens misleiding? Waarschijnlijk trekken ze hun keutel terug voordat de rechter uitspraak kan doen, maar zou het tot een uitspraak komen, dan is het definitief afgelopen met dit soort onzin.

Of zit ik nu zelf onzin uit te kramen?
Enexis kan er ook wat van...
Zie de brief in 1 van mijn vorige posts...
Ook daar wordt erop gewezen dat indien er geen gaslevercontract wordt afgesloten voor een bepaalde datum, de aansluiting wordt verwijdert.
En letterlijk "verwijderen kost geld".
Ommenabij de €1000,-.

Na een telefoontje met Enexis waren ze het nog steeds niet eens met mijn stanpunt. Maaaar.... ze gingen de verwijdering toch maar zelf regelen.

Persoonlijk denk ik dat ze niks zouden regelen als ze zo zeker van hun standpunt en gelijk zouden zijn...

• bloedcel
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 15:38
6 mei 2021 aanvraag ingediend voor het verwijderen van de gasmeter.

8 maart 2022 het verwijderen is gerealiseerd

Factuur: € 0
Liander

Allen bedankt die hiervoor hebben gestreden
overhyped schreef op zondag 13 maart 2022 @ 12:48:
Eens kijken of we ‘m kunnen herschrijven met een klantgerichte toon:

Beste bewoner,

U gebruikt al een tijd geen gas meer, wat goed!

Mischien weet u niet wat u moet doen met uw aansluiting, vandaar drie opties:

1: u wilt de mogelijkheid houden in de toekomst gas te gebruiken. Helaas moet u dan toch echt een leegstands contract afsluiten. Dit is de enige manier om zeker te zijn dat de aansluiting bewaard blijft. Hier zijn kosten aan verbonden.

2: de leiding en meter zitten u in de weg: geef dan opdracht via mijnaansluitingen.nl om de aansluiting weg te halen. Let op: u bent dan opdrachtgever met de bijbehorende verantwoordelijk. In onze algemene voorwaarden staat wat dit precies inhoud. De kosten worden dan betaald door iedereen die nog een gasaansluiting heeft.

3: het maakt u niet uit wat er met de leiding gebeurt. Als u geen belang bij instandhouding, of verwijdering van de leiding heeft dan zullen wij op een voor ons gunstig moment de leiding verwijderen. Uiteraard maken wij vooraf een afspraak. De kosten zijn uiteraard dan voor ons.

Als u niets laat horen dan gaan wij uit van optie drie.

Met vriendelijke groet,

Netbeheerder.

Klopt volgens mij helemaal, bevat geen onwaarheden en is klantgericht. Beste Stedin, Liander, Renco, lezen jullie mee?

[...]
Paar kleine verbeteringen in <vet>; heb ik nog wat over het hoofd gezien?

Ook de opmerking dat dit de op afstand uitleesbare meter situatie betreft.

Zou voor de situatie zonder afstand uitlezing van de meter optie 4 moeten bevatten;
4: u gebruikt nog gas maar hebt geen contract; dat mag niet en is strafbaar; zorg ervoor dat u zo snel mogelijk (weer) een leverancier hebt.
Andere intro?
Beste bewoner,

Gebruikt u nog gas?
  • Ja?; u gebruikt nog gas maar hebt geen contract; dat mag niet en is strafbaar; zorg ervoor dat u zo snel mogelijk (weer) een leverancier hebt.
  • Hebt u wel een contract voor gas? Geef de details dan snel aan ons door.
  • Nee?; U gebruikt al een tijd geen gas meer, wat goed!
Mischien weet u niet wat u moet doen met uw aansluiting, vandaar drie opties: [...]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Blackraven
Graag jullie input op onderstaande mail richting Stedin:
Geachte heer,

Zoals u uit onderstaand bijgevoegde mail d.d. 18/5/2020 aan u verstuurd kunt opmaken, maak ik al twee jaar geen gebruik meer van de gasaansluiting die zich in mijn woning bevindt en heb ik voor de gasaansluiting met u ook geen overeenkomst meer.

De gasaansluiting is uw eigendom. En alles wat daarmee volgens u en/of volgens geldende wet- en regelgeving moet gebeuren is daarom geheel uw verantwoordelijkheid.

U bent overigens van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht op mijn perceel of in mijn woning aan uw eigendommen.
U kunt dan schriftelijk met mij een afspraak maken, zodat ik u toegang tot uw eigendommen kan verlenen.
U beschikt reeds over de hiervoor benodigde contactgegevens en anders staan ze hieronder nogmaals vermeld.

Ik benadruk echter dat ik geen opdracht tot die werkzaamheden geef, en dus ook het eventueel in rekening brengen van kosten en aansprakelijkheid hiervoor niet zal accepteren.

Hoogachtend,

---antwoord 1b d.d. 18/5/2020---
Members only:

• yvonne222
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 01-07-2022
Update tav Stedin die mij achteraf een factuur stuurt voor de periode van afgelopen 2 jaar dat ik gasloos was.

Op 1 maart heb ik een mail gestuurd met een strekking zoals in mijn post van 25-2, aangevuld met jullie suggesties. Dit was de afsluitende alinea van mijn mail.
Het is aan Stedin om de ongerechtvaardigde factuur te crediteren of het geschil aan de rechter voor te leggen. In dat laatste geval zie ik de uitspraak met vertrouwen tegemoet.
Op 11 maart dit antwoord gekregen.
Wij gaan verder onderzoek doen naar dit dossier en hebben de casus aan onze juridische contactpersoon voorgelegd.
Deze is op vakantie tot eind deze maand. Uw dossier zal tot die tijd op bezwaar blijven staan en niet verder doorlopen in het facturatieproces.
Dus ik ben benieuwd hoe verder. Ik houd jullie op de hoogte.

• Erwin_83
Gaan ze die extra tijd dan ook factureren bij je ? 8)7

• yvonne222
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 01-07-2022
@Erwin_83 vanaf oktober 2021 moest ik helaas weer gas afnemen en betaal ik daar ook gewoon voor...
daardoor dacht Stedin waarschijnlijk dat ze dan die tussenliggende jaren ook alsnog op mij konden proberen te verhalen.

• JeroenE
  • Niet online
Rommelzolder schreef op zondag 13 maart 2022 @ 12:04:
Twee aperte leugens:
Ik denk toch 2. Die eerste hoeft niet per se een leugen te zijn:
Per direct moet u een contract met een energieleverancier aangaan om te voorkomen dat wij uw elektriciteits- en/of gasaansluiting afsluiten
Ze kunnen natuurlijk alsnog komen afsluiten. Niet dat ik verwacht dat ze dat dan wel gaan doen, natuurlijk. Maar je kan pas over een tijdje zeggen of het een leugen was of niet. Hoewel theoretisch ze natuurlijk ook pas over 100 jaar kunnen komen afsluiten.

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Nu ben ik ver genoeg....
Zojuist onderstaande mail van Enexis ontvangen...

"U geeft aan geen opdracht te willen geven voor het verwijderen van de gasaansluiting op uw adres huppeldepupweg 9896b te Doemaarwat. Ik heb u vandaag gebeld en heb u jammer genoeg niet bereikt. Daarom stuur ik u deze e-mail met het verzoek om toestemming te verlenen voor het verwijdering van de gasaansluiting.

Afgelopen week hebben wij telefonisch contact gehad en heeft u aangegeven geen aanvraag te willen doen voor het verwijderen van de gasaansluiting. U heeft hiervoor 2 redenen, u bent niet de eigenaar van de gasaansluiting en daarom bent u van mening dat u geen verwijdering kunt aanvragen voor iets wat niet uw eigendom is. Als 2e reden geeft u aan dat u het niet eens bent met de Algemene Voorwaarden die van toepassing zijn op de aanvraag voor verwijdering. Omdat u de gasaansluiting niet meer nodig heeft, heb ik met u afgesproken dat ik voor u uitzoek wat ik voor u kan betekenen. Wij willen, zonder dat u een aanvraag hoeft te doen voor de verwijdering, hierin tegemoetkomen. Wel heb ik van u nodig, dat u ons een e-mal stuurt, waarin u aangeeft dat u ons toestemming verleent voor het verwijderen van de gasaansluiting. U kunt dat doen door deze e-mail te beantwoorden. Zodra ik de toestemming van u heb ontvangen, laat ik de verwijdering inplannen. Graag hoor ik uiterlijk 18 maart van u.

Ik ga ervan uit dat ik voor genoemde datum de toestemming van u ontvang voor het verwijderen van de gasaansluiting op uw adres.

Heeft u toch nog vragen? Belt u mij gerust. Ik ben van maandag tot en met donderdag tussen 8.00 en 13.00 uur bereikbaar en op vrijdag van 8.00 tot 12.00 uur. Mijn rechtstreekse telefoonnummer is 088 857 35 52. Wilt u liever per e-mail reageren? Dat kan natuurlijk ook, dan kunt u deze e-mail beantwoorden.

Met vriendelijke groet, "

• Blackraven
@paulv1973 even je adres verwijderen?

• Freee!!

Freee!!

En de zaak tussen quote-tags zetten, leest gemakkelijker.

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Freee!! schreef op maandag 14 maart 2022 @ 13:31:
[...]

En de zaak tussen quote-tags zetten, leest gemakkelijker.
Staat tioch tussen aanhalingstekens....!!? :O

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Je bent welkom.....

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:24

DropjesLover

Dit dus ->

[...]

Die tekst staat als het goed is in je koopakte.
Overigens heb ik, na eerder gedoe met Enexis, uiteindelijk wel de mijnaansluiting-route bewandeld en nooit een factuur gezien, ook niet voor €0,-

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• Freee!!

Freee!!

paulv1973 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 17:24:
[...]
Staat tioch tussen aanhalingstekens....!!? :O
Ik bedoel tussen [quote] en [/quote] tags.

• Blackraven
Dossier: Antwoord van Stedin vandaag

De meter zit mij niet in de weg, dus ik hoor het wel.
Members only:

[ Voor 111% gewijzigd door Blackraven op 16-03-2022 12:00 ]

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-10 15:36

stuffer

Ondertietel

Heb mijn dossier nog niet bijgewerkt maar ik heb hem bij Stedin aangevraagd voor 0,00.

4 april volgen de foto's.

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

• TriLithium
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19-10 13:13

TriLithium

7800Wp E/W + 7.5 kW Ecodan

Blackraven schreef op zondag 13 maart 2022 @ 18:22:
Graag jullie input op onderstaande mail richting Stedin:

[...]
Waar stuur je dit heen?

• Blackraven
@TriLithium

FM_voorkomafsluiting apenstaartje stedin punt net

Als het goed is staat die ook bovenaan de brief die je hebt gehad.

• MRvH13
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 18-05 16:12
Goedemiddag,

Ook wij hebben na lange tijd dezelfde brief zoals een paar posts hiervoor beschreven is van Stedin ontvangen na een radiostilte van 2 jaar. Ik ga ze weer mailen zoals o.a. Blackraven heeft gedaan. Ik ga er vanuit dat we dezelfde reactie van Stedin zullen ontvangen. We wachten het af en ik laat het weten als we iets horen.

• Blackraven
Dossier weer bijgewerkt

@TriLithium @MRvH13 en anderen:
voel je vrij om er inspiratie uit op te doen om richting je netbeheerder te sturen.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:03
Stedin doet nog altijd hetzelfde riedeltje, heb net een mooie brief mogen ontvangen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_l4jvatNU-Cyys8kvoNtxJJ9lrM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5tNv58BpIdkCrXhK3ebRV7q6.jpg?f=fotoalbum_tile

Ze zijn weer eens wettelijk iets verplicht hebben ze bedacht en daarom sturen ze dit soort brieven rond. Leren ze het nou gewoon nooit of willen ze het niet leren? 8)7

Ik zou het wel relaxt vinden als ze die gasmeter weghalen maar ga er ook geen opdracht voor geven, ze komen het zelf maar weghalen. Mocht ik later dit jaar daar anders over denken dan zie ik dan wel weer.

Is het nou de moeite om ze hier een mailtje over te sturen dat dit toch niet klopt? want die brief bevat gewoon foutieve informatie nu, heb er al 2 binnen en verwacht er nog wel een paar te krijgen.

[ Voor 30% gewijzigd door Fr33z op 17-03-2022 07:09 ]

@Fr33z Maak je persoonlijke code even zwart in de foto...

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:55
Fr33z schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 18:33:
Stedin doet nog altijd hetzelfde riedeltje, heb net een mooie brief mogen ontvangen:
.....

Ze zijn weer eens wettelijk iets verplicht hebben ze bedacht en daarom sturen ze dit soort brieven rond. Leren ze het nou gewoon nooit of willen ze het niet leren? 8)7

....

Is het nou de moeite om ze hier een mailtje over te sturen dat dit toch niet klopt? ....
De organisatie(s) wil(len) het niet leren!

Of het de moeite is moet je zelf afwegen.
Je bent niet de eerste die gaat melden en zult zeer waarschijnlijk ook niet de laatste zijn.
@Fr33z even van je laten horen dat je niet in de leugens trapt en dat Stedin zelf maar moet bedenken wat ze met hun aansluitingen willen doen is altijd de moeite waard. Al is het maar om ervoor te zorgen dat je eigen dossiervorming wel klopt, zodat je daar niet de mist mee in gaat als die hardleerse organisaties een deurwaarder op je af sturen en je mogelijk zelfs dagvaarden.

• hesselbeertje
Vandaag was het dan zover, nadat de meter al een jaar werkloos in de kast hing is deze opgehaald door Enexis.

Heren waren keurig op tijd, met behulp van een kraantje de hoofdleiding opgezocht. Lag lekker diep en iets anders als op tekening, maar toch vlot gevonden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WCdh7vha7BsCeChDpoeXVZ-nr_8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m7BpX2B2UP0yhvkLk8a3O5lg.jpg?f=fotoalbum_large

Vervolgens de buis ook bij de gevel doorgehaald, en met de kraan er vlot uit getrokken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L6oVFxEzGySpowuotcNGRLrah54=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NHfIiX3W6kFDQw3gBuMJAwkk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jeqGPm5hUIC2c9PflAfTXG0W26k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gCJxi3XyQwODasasAc7IcrKX.jpg?f=fotoalbum_large

Na afloop alles keurig vlak gemaakt en weer ingezaaid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/chAXXScfEXV9X0BVrIpjxnm3f6w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NzRBG2W0k46AM04aVQKKFDl1.jpg?f=fotoalbum_large

Tijdsduur: 2,5 uur inclusief 2x koffie.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• CaptainZwans
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 25-09 12:59
Beste Tweakers,

Allereerst bedankt voor de moeite die al in dit topic gestopt is!

Wij gaan binnenkort verhuizen en zullen dan geen gas meer nodig hebben.De kraan zou gelijk bij sleuteloverdracht dichtgedraaid kunnen worden. We hebben nog een contract voor elektriciteit en gas lopen welke we mee kunnen nemen.

Ik ben op dit moment het stroomschema aan het volgen en begrijp dat ik eerst mijn energieleverancier (coolblue energie) moet benaderen voor het opzeggen van het gas leveringscontract.

Deze heb ik zojuist gebeld en kreeg te horen dat ze het nog niet willen opzeggen omdat ze geen problemen willen met de netbeheerder (Enexis). Coolblue Energie liet weten dat ik verplicht ben om een gas leveringscontract te hebben wanneer ik nog steeds een gasmeter heb. Dit laatste blijkt dus waanzin volgens de voorbeeldbrieven. Ik heb aan de telefoon nog aangegeven dat ik helemaal niet verplicht ben om een leveringscontract te hebben wanneer ik het gas niet gebruik. Hier werd verder niet op ingegaan en de telefoniste bleef aandringen om eerst de netbeheerder te contacteren en aan te geven dat ik van het gas af wil.

Wat is nu volgens jullie de juiste vervolg stap?
Voorbeeldbrief 0b sturen naar mijn energieleverancier of toch de netbeheerder eerst benaderen?

Alvast bedankt voor de hulp!

Mvg,

Guus.

• Freee!!

Freee!!

CaptainZwans schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 09:28:
Beste Tweakers,

Wij gaan binnenkort verhuizen en zullen dan geen gas meer nodig hebben.De kraan zou gelijk bij sleuteloverdracht dichtgedraaid kunnen worden. We hebben nog een contract voor elektriciteit en gas lopen welke we mee kunnen nemen.

Ik ben op dit moment het stroomschema aan het volgen en begrijp dat ik eerst mijn energieleverancier (coolblue energie) moet benaderen voor het opzeggen van het gas leveringscontract.

Deze heb ik zojuist gebeld en kreeg te horen dat ze het nog niet willen opzeggen omdat ze geen problemen willen met de netbeheerder (Enexis). Coolblue Energie liet weten dat ik verplicht ben om een gas leveringscontract te hebben wanneer ik nog steeds een gasmeter heb. Dit laatste blijkt dus waanzin volgens de voorbeeldbrieven. Ik heb aan de telefoon nog aangegeven dat ik helemaal niet verplicht ben om een leveringscontract te hebben wanneer ik het gas niet gebruik. Hier werd verder niet op ingegaan en de telefoniste bleef aandringen om eerst de netbeheerder te contacteren en aan te geven dat ik van het gas af wil.

Voorbeeldbrief 0b sturen naar mijn energieleverancier of toch de netbeheerder eerst benaderen?

Mvg,

Guus.
Omdat je gaat verhuizen, zou ik (met dit gedrag van coolblue energie) ernstig overwegen om voor de nieuwe woning een contract aan te gaan met een andere leverancier, alleen voor electriciteit en voor de oude woning gewoon helemaal op te zeggen.

• overhyped
CaptainZwans schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 09:28:
Beste Tweakers,

Mvg,

Guus.
Ze zijn in elk geval eerlijk over de reden: Wij luisteren naar de netbeheerder die ons in de tang probeert te houden, helaas komt daarna het geblaat over verplichtingen die er niet zijn.

Voet bij stuk houden, alleen electra verhuizen, geen gas contract op 't nieuwe adres. Coolblue de keuze geven tussen alleen een electra contract of helemaal geen contract.

Dan kan je de keuze maken tussen prinicipeel niets doen, mischien een paar keer terug blaffen naar de netbeheerder en klaar of pragmatisch verwijdering aanvragen via mijnaansluitingen.nl

• Hippe Lip

Hippe Lip

@CaptainZwans
Je hoeft niet meteen naar een andere leverancier, je moet ze alleen duidelijk maken dat je je gascontract opzegt.

Eigenlijk moet je eerst een andere afweging maken.
1. Als je je gascontract bij Coolblue opzegt, betekent dit dan ook dat je E-contract eindigt en je nu aan de nieuwe prijzen vast zit?
2. Zeg, als je inderdaad wilt opzeggen, schriftelijk op. Dat mogen ze niet weigeren, wat ze je ook proberen wijs te maken.

Hoe lang loopt je huidige contract bij Coolblue nog? Soms kan het namelijk voordeliger zijn om je gasdeel te handhaven (omdat je anders nu meteen aan nieuwe, hoge E-=prijzen zit) en alleen het vastrecht te betalen. Bijvoorbeeld omdat het om nog maar een paar maanden gaat.

[ Voor 23% gewijzigd door Hippe Lip op 25-03-2022 12:26 ]

<John O`Mill>

• Consulectro
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:29

Consulectro

Lekker bezig...

Goed nieuws!

Ik keek vanochtend bij mijn al meer dan twee jaar openstaande Cogas factuur voor het verwijderen van mijn gasaansluiting.
En wat blijkt? Deze staat op: De factuur is voldaan.
En verder.......Betaling van € 734,59 geregistreerd.

Blijkbaar heeft Coteq nu eindelijk zelf intern de factuur verrekend. _/-\o_
Dus nu kan ik mijn dossier helemaal sluiten.

Cogas is nu ook schoon schip aan het maken!

@Tunda; @overwinteraar; @zonetjes en @busscherski geldt dat voor jullie ook?

[ Voor 9% gewijzigd door Consulectro op 28-03-2022 15:21 ]

12kW Nibe F1255-12R wp, 3x80m bronboring, 60x305wp PV waarvan 20xPVT (Use All Energy). Energieleverend sinds 9-6-2019.

Consulectro schreef op maandag 28 maart 2022 @ 15:11:
Goed nieuws!

Ik keek vanochtend bij mijn al meer dan twee jaar openstaande Cogas factuur voor het verwijderen van mijn gasaansluiting.

Fijn nieuws voor jou, maar natuurlijk wel absurd dat het op deze manier intern verwerkt wordt.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:31

Proton_

Team Welles

Goed nieuws!
[...]

@Tunda @overwinteraar @zonetjes @busscherski getagd ;)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• zonetjes
  • Laatst online: 05-11 17:14
@Tunda @overwinteraar @Proto @busscherski

inderdaad is de betaling voldaan. een mooie paasgedachte _/-\o_

vanuit het overzicht leer ik dat er op 13 jan een betaling is ontvangen ter hoogte van het bedrag (bijna 600 eur)
ik wist trouwens niet dat de emailcorrespondentie er ook in opgenomen is....

het had wel wat die tijd met een stukje spanning van 'hoe gaat het aflopen', omdat ze ons toch echt dreigden met een gang naar de rechter....terwijl je toch weet dat je een sterke case had (mede door alle support van jullie)
:P

L/W Panasonic Monoblock (5kW type F) + 200 l tank + VVW (2017). 5800Wp Zonnepanelen --> gasloos. Deels Jaga Convectoren met ventilatoren + 2e hands Ionic EHV (beide 2020)

• Tunda
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 04-11 11:35
Gasaansluiting is al geruime tijd kosteloos verwijderd.
Administratief is er nog niks gebeurt...

In mijnaanuitsluiting is de status: Aanvraag ontvangen door netbeheerder (3b)
En heb nog altijd een actieve ean voor mijn "verwijderde gasaansluiting"

Panasonic MDC05J3E5 * Hewalex PCWU 3.0 KW + 200L

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:44
@Tunda @overwinteraar @Proton_ @zonetjes @Consulectro

Bij mij is het alleen gepauzeerd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bHin30ydX0E3_iNyDo9lv3h9Uzc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BFc7L7tIe5OMiC9dpM4Bw5zU.png?f=fotoalbum_large

Ook een iets ander bedrag omdat ik alleen een slotje heb gehad, en later verwijdering.
"Factuur voor het afsluiten van gas op 6 november 2020"

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Hoe noem je dat soort incorrecte administratie? Fraude? Valsheid in geschrifte?
Wie zou daar iets mee kunnen? De accountant van deze netbeheerders? De politie? Het OM?

• overhyped
onetime schreef op maandag 28 maart 2022 @ 23:12:
Hoe noem je dat soort incorrecte administratie? Fraude? Valsheid in geschrifte?
Wie zou daar iets mee kunnen? De accountant van deze netbeheerders? De politie? Het OM?
Het feit dat de factuur als ‘betaald’ staat hoeft nog geen probleem te zijn.

Wel interessant is de betaler is van de factuur.

Het zou administratief geen onderdeel
Mogen zijn de ‘gereguleerde kosten’ dat mag alleen op verzoek. Het moet betaald worden uit wat er overblijft na het uitvoeren van de gereguleerde taak. Gezien de dividenden is dat meer dan genoeg, maar toch. Ben benieuwd of dat boven water te krijgen is.

• Gieliovd520
  • Laatst online: 09-11 20:44
Terugvorderen die betaling :D

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

• overwinteraar
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 18-10 15:11
Goed nieuws!

@Consulectro waarempel, ook hier is de factuur 'voldaan' (al een tijdje trouwens, lang niet meer gekeken).

@Ivow85 idd absurd. Gewoon credit factuur sturen en/of factuur vernietigen met slap excuus briefje was beter geweest.

Maar goed, cirkel is nu voor Coteq ook rond. Voor mij was ie dat al lang :P _O-

Loria 6010 met HCTM | 300l SWW zonneboiler | 27 kWp PV | gasloos

• Jim80
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 01-11 09:47
(verwijderd)

[ Voor 97% gewijzigd door Jim80 op 31-03-2022 09:24 ]

• Jellyspy
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14:35
Goedemiddag,

Ik kreeg vandaag ook na 1.5jaar een brief op de mat van stedin. dagtekening 29 maart. dezelfde als @Blackraven
Ik ben ook niet van plan opdracht te gaan geven voor 1 cent en zal een brief terug sturen.
iemand suggesties

gr

• Blackraven

• Freee!!

Freee!!

Jellyspy schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 17:44:
Goedemiddag,

Ik kreeg vandaag ook na 1.5jaar een brief op de mat van stedin. dagtekening 29 maart. dezelfde als @Blackraven
Ik ben ook niet van plan opdracht te gaan geven voor 1 cent en zal een brief terug sturen.
iemand suggesties

gr
Vertellen, dat het een slechte 1 April grap van hun kant is :?

• Jellyspy
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14:35
@Blackraven
ja bedankt ik ga hetzelfde doen!!
@Freee!!
haha het lijkt inderdaad wel op een 1 april grapje;)

• Dusky5
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 28-09 19:43
Ik heb nu ook 2 brieven van Enexis in huis, met een uiterste datum van 22 april voordat ik weer een gasaansluiting zou moeten hebben bij Greenchoice (begin maart contract beëindigd) om geforceerde afsluiting te voorkomen.
Ik ben nu alles hier aan het terug lezen, maar in het kort, wat is nu het probleem?

Waarom zou ik het verwijderen van de aansluiting niet aanvragen via mijnaansluiting.nl? De medewerkster van Enexis belooft mij dat al het risico NIET bij mij zou liggen. En de kosten worden vergoed? Hoe wordt ik hier voor de gek gehouden?

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:36

breinonline

Are you afraid to be known?

Nee hoor, dat kan gerust en gaat in 99% van de gevallen ook goed. Sommigen staan er wat principiëler in. Formeel geef jij immers opdracht via mijnaansluiting en in geval dat het niet goed is kan je dus toch nog wat juridisch getouwtrek krijgen.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• cold_as_ijs
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12:23
Dusky5 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 13:10:
Ik heb nu ook 2 brieven van Enexis in huis, met een uiterste datum van 22 april voordat ik weer een gasaansluiting zou moeten hebben bij Greenchoice (begin maart contract beëindigd) om geforceerde afsluiting te voorkomen.
Ik ben nu alles hier aan het terug lezen, maar in het kort, wat is nu het probleem?

Waarom zou ik het verwijderen van de aansluiting niet aanvragen via mijnaansluiting.nl? De medewerkster van Enexis belooft mij dat al het risico NIET bij mij zou liggen. En de kosten worden vergoed? Hoe wordt ik hier voor de gek gehouden?
Als je het aanvraagt dan wordt jij in de ogen van Enexis de opdrachtgever en heb je dus een aantal verplichtingen op papier. Je bent bijvoorbeeld verantwoordelijk voor alle eventuele gevolgschade die ontstaat door de werkzaamheden. Dit lijkt juridisch niet te mogen (nadruk op lijkt), maar je tekent er in ieder geval wel voor. Realiteit is dat er in de meeste gevallen gewoon alles netjes geregeld wordt. Zelfs de gevallen waar wel schade was werd het vaak zonder gedoe opgelost.

• Gieliovd520
  • Laatst online: 09-11 20:44
Vorig weekend de warmtepompboiler in bedrijf genomen, dit weekend gaat de inductie kookplaat erin. Dan gaat het gas permanent dicht.

Ik zelf ben niet zo van de in principe, waarschijnlijk en meestal. Het is de aansluiting van de netbeheerder. Hij hangt mij niet in de weg. Ik ga dus ook niks aanvragen.

De gasleiding slingert hier van de straat onder mijn tuinhek van metselwerk, dan onder bomen, mijn grind met worteldoek. Dan gaat het de hoek om, onder de bestrating van de oprit. Dan haaks de fundering door, onder de betonplaat, omhoog in de meterkast, ingestort in de vloerplaat.

Nou dat wordt sowieso niet trekken met een kraantje en ik heb echt geen behoefte aan heel de zooi open getrokken, hakken, breken etc.

Enige tijd geleden waren ze opeens van mening gaat de diameter van mijn PE leiding te klein was een vervangen moest worden vanaf de straat, waarbij bovenstaande werkzaamheden zouden komen kijken. Dit omdat ik graag een slimme meter wilde. Ik heb ze na 6 bezoeken maar verteld dat het niet meer hoeft gezien de warmtepomp etc. die gepland stond.

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Dusky5 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 13:10:
Je wordt voor de gek gehouden door die uitspraak van de medewerkster van Enexis. Door de aanvrsag in te dienen wordt je zelf de opdrachtgever. Volgens de algemene voorwaarden die daarbij horen, ben jij dan ook verantwoordelijk voor schades die tijdens het uitvoeren van de werkzaamheden ontstaan.

Nu is een dergelijke aansprakelijkheid bij een particulier neerleggen juridisch op zijn zachtst gezegd nogal discutabel. Maar we hebben hier afgelopen jaren wel geleerd dat netbeheerders zich er niet voor schamen om lak te hebben een regelgeving die de particulier moet beschermen. Als de Enexis meneer met zijn schep tegen de auto van je buurman aan komt, dan mag Enexis die aansprakelijkheid echt niet bij jou als opdrachtgever neerleggen. Maar je hebt wel een probleem als Enexis dat wel probeert en de schade niet aan je buurman vergoed.

Daarnaast geldt dat de opdrachtgever wel degelijk zelf de "schades" en/of herstelkosten moet dragen die redelijkerwijs samenhangen met de uitvoering van de werkzaamheden. Zo is er bij het openbreken van bestrating altijd een redelijk en niet te vermijden risico dat er een steen of tegel breekt. Of dat een plant die tijdelijk uitgegraven wordt het na het herplanten toch niet overleeft. Bij sommige netbeheerders staat zelfs in de algemene voorwaarden dat het terugleggen van straatwerk en/of terugzetten van beplanting niet onder de opdracht valt (en dus voor rekening is van de opdrachtgever).

Gelukkig leert de praktijk ons dat de monteurs die de werkzaamheden uitvoeren in het algemeen best prima werk verrichten en het meestal wel goed afloopt als je zelf opdracht geeft. Maar als je net die één op de zoveel bent waar er iets mis gaat, kan het "gratis" alsnog kostbaar worden.
Wanneer je géén opdracht geeft, dan zal uiteindelijk de aansluiting in opdracht van de netbeheerder verwijderd worden. En dan draagt die netbeheerder ook echt alle risico's. Dus ook die van de gebroken tegel of een plant die niet meer terug te planten is.

En last but not least: als jij opdracht voor verwijdering geeft, mag de netbeheerder de kosten verwerken in de periodieke tarieven die resterende gas gebruikers in rekening gebracht krijgen.
Geef je geen opdracht, dan moet de netbeheerder de kosten uit de eigen algemene middelen betalen.

• twain4me

twain4me

Ivow85 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 17:34:
[...]

Je wordt voor de gek gehouden door die uitspraak van de medewerkster van Enexis. Door de aanvrsag in te dienen wordt je zelf de opdrachtgever. Volgens de algemene voorwaarden die daarbij horen, ben jij dan ook verantwoordelijk voor schades die tijdens het uitvoeren van de werkzaamheden ontstaan.

Nu is een dergelijke aansprakelijkheid bij een particulier neerleggen juridisch op zijn zachtst gezegd nogal discutabel. Maar we hebben hier afgelopen jaren wel geleerd dat netbeheerders zich er niet voor schamen om lak te hebben een regelgeving die de particulier moet beschermen. Als de Enexis meneer met zijn schep tegen de auto van je buurman aan komt, dan mag Enexis die aansprakelijkheid echt niet bij jou als opdrachtgever neerleggen. Maar je hebt wel een probleem als Enexis dat wel probeert en de schade niet aan je buurman vergoed.
Bij mijn weten zijn er NUL voorbeelden waar iets vergelijkbaars is gebeurd. dit als optie opwerpen is nogal stemmingsmakend imho. het is niets anders dan een dakdekker die schade maakt bij de buren en dan niets meer van zich zou laten horen, dan ben jij als opdrachtgever ook het haasje. maar er zijn NUL aanwijzingen dat de netbeheerder dit van plan is en er zijn NUL voorbeelden waarbij ze het hebben gedaan.
Je kan er dan netzogoed bij schrijven dat als je ze binnen laat ze ook je spullen kunnen jatten.

• Erwin_83
De aannemer van Liander gaf hier wel aan geen straatwerk op particulier terrein terug te plaatsen, op gemeente terrein wel. Nu was Liander de opdrachtgever en heb ik geen aanvraag gedaan en is het uiteindelijk door de aannemer terug gelegd (een halve vierkante meter) in opdracht van Liander. Ik had het ook zelf kunnen doen, maar principes na 4 jaar list en bedrog van Liander.

twain4me schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 18:18:
[...]

Bij mijn weten zijn er NUL voorbeelden waar iets vergelijkbaars is gebeurd. dit als optie opwerpen is nogal stemmingsmakend imho. het is niets anders dan een dakdekker die schade maakt bij de buren en dan niets meer van zich zou laten horen, dan ben jij als opdrachtgever ook het haasje. maar er zijn NUL aanwijzingen dat de netbeheerder dit van plan is en er zijn NUL voorbeelden waarbij ze het hebben gedaan.
Je kan er dan netzogoed bij schrijven dat als je ze binnen laat ze ook je spullen kunnen jatten.
Uit deze topicreeks weet ik in elk geval één voorbeeld waar vrijwel nieuwe en strak gelegde tegels er niet bepaald netjes weer terug gelegd zijn en er tegels gebroken waren. Wie het precies was durf ik zo niet uit het hoofd te zeggen. Daar was het werk in opdracht van de netbeheerder uitgevoerd, en is het terras uiteindelijk door een ingehuurd bedrijf opnieuw gelegd. Op kosten van de netbeheerder.

Tref je toevallig zo'n geval, dan kost het weer op orde krijgen van je oprit, terras oid al snel vele honderden euro's.

• hesselbeertje
Enexis heeft het hier (na opdracht vanuit mijn kant) keurig geregeld. Ook het straatwerk, en ook de berm opnieuw ingezaaid. Ik zou er niet zo'n paniek om maken, zoals hierboven ook gezegd is de ervaring dat het keurig wordt opgeleverd.

[ Voor 4% gewijzigd door hesselbeertje op 08-04-2022 18:37 ]

• twain4me

twain4me

Ivow85 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 18:36:
[...]

Uit deze topicreeks weet ik in elk geval één voorbeeld waar vrijwel nieuwe en strak gelegde tegels er niet bepaald netjes weer terug gelegd zijn en er tegels gebroken waren. Wie het precies was durf ik zo niet uit het hoofd te zeggen. Daar was het werk in opdracht van de netbeheerder uitgevoerd, en is het terras uiteindelijk door een ingehuurd bedrijf opnieuw gelegd. Op kosten van de netbeheerder.

Tref je toevallig zo'n geval, dan kost het weer op orde krijgen van je oprit, terras oid al snel vele honderden euro's.
ik heb het over je schep tegen de auto...

• hesselbeertje
[...]

Had men dat niet gedaan als de opdracht via mijnaansluiting.nl was gedaan? Dat is niet duidelijk. Ik vermoed van wel.

De aannemer hier gaf aan dat 'indien nodig' er een stratenmaker werd ingeschakeld. Bij mijn boerenpad was dat niet nodig ;-)

• Dusky5
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 28-09 19:43
Bedankt iedereen.

Ik wacht even af wat voor offerte ik krijg en wat voor akkoord ik zou moeten tekenen incl alle aansprakelijkheid enzo (het is hier nogal een apart perceel). Ik heb de belofte van de medewerkster in ieder geval telefonisch opgenomen.

En als ze moeilijk gaan doen over de "afsluitkosten" na 22 april zoals in die dreigbrief staat geef ik aan dat ik sinds maart geen contract meer bij ze heb en dus ook geen factuur ga betalen. Ze zijn verder vrij om hun eigen meter weg te halen, blij als ik er van af ben.

[ Voor 8% gewijzigd door Dusky5 op 08-04-2022 18:45 ]

• overhyped
Dusky5 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 18:44:
Bedankt iedereen.

Ik wacht even af wat voor offerte ik krijg en wat voor akkoord ik zou moeten tekenen incl alle aansprakelijkheid enzo (het is hier nogal een apart perceel). Ik heb de belofte van de medewerkster in ieder geval telefonisch opgenomen.

En als ze moeilijk gaan doen over de "afsluitkosten" na 22 april zoals in die dreigbrief staat geef ik aan dat ik sinds maart geen contract meer bij ze heb en dus ook geen factuur ga betalen. Ze zijn verder vrij om hun eigen meter weg te halen, blij als ik er van af ben.
Lees goed de algemene voorwaarden, maar ook de achtergrond van dit topic. De meeste mensen hier hebben een goede reden om achterdochtig te zijn richting netbeheerders.

• overwinteraar
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 18-10 15:11
[...]

In deel 2 van topic reeks staan iig wat voorbeelden van @colvano en @Remco45 (met de strak gelegde tegels).

Loria 6010 met HCTM | 300l SWW zonneboiler | 27 kWp PV | gasloos

• colvano
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09-10 17:52
overwinteraar schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 13:28:
[...]

In deel 2 van topic reeks staan iig wat voorbeelden van @colvano en @Remco45 (met de strak gelegde tegels).
Klopt inderdaad. Ons terras lag er net een jaar in en ze kregen het voor elkaar om het met gebroken tegels achter te laten. Uiteindelijk zijn ze met 3 man meerdere dagen bezig geweest met graven en uiteindelijk herstel. Conclusie was dat ongeveer 1/2 van de gasleiding in de grond is blijven zitten omdat ze m er niet uitkregen. Wat een poppenkast was dat!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QR-1jZhsf4-tpYNUXMa0Gvpkpp4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MNhwvzi2ELlc1S0Ucg9t8t0J.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6jouBNt4lRni8_M3e5Bg56NxPVE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CvmsUGHeSje1SyeNjbuI7wc9.jpg?f=fotoalbum_large

@twain4me

• twain4me

twain4me

colvano schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 16:15:
[...]

Klopt inderdaad. Ons terras lag er net een jaar in en ze kregen het voor elkaar om het met gebroken tegels achter te laten. Uiteindelijk zijn ze met 3 man meerdere dagen bezig geweest met graven en uiteindelijk herstel. Conclusie was dat ongeveer 1/2 van de gasleiding in de grond is blijven zitten omdat ze m er niet uitkregen. Wat een poppenkast was dat!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

@twain4me
nogmaals, niet het punt wat ik aanhaalde qoute of bedoelde.
Pagina: 1 ... 38 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.