Naar aanleiding van mijn laatste e-mail d.d. 11-2-2022 (zie via de quote) heb ik geen inhoudelijke terugkoppeling ontvangen. Wel had ik i.v.m. mijn parallelle verzoek tot inzage in mijn verwerkte persoonsgegevens, een kort mailtje van Flanderijn gekregen (ik maak graag kennis met de hele organisatie):
17-02-2022Geachte heer/mevrouw internetinfo,
Uw "Verzoek om Privacygegevens" hebben wij ontvangen en geregistreerd onder nummer M220268121.
Binnen een maand na uw verzoek, ontvangt u een overzicht van de persoonsgegevens die van u zijn vastgelegd, de herkomst van de gegevens, de grondslag op basis waarvan uw gegevens zijn verwerkt en of de gegevens zijn gedeeld met derden en op basis waarvan dat is gebeurd.
Vriendelijke groet,
<naam medewerker>
Assistent Risk & Compliance
Dat overzicht heb ik eergisteren ontvangen.
08-03-2022Geachte heer internetinfo,
Naar aanleiding van uw verzoek om Privacygegevens treft u bijgaand de verzochte gegevens aan.
In het overzicht staan de persoonsgegevens die zijn vastgelegd, de herkomst van de gegevens, de grondslag op basis waarvan uw gegevens zijn verwerkt en of de gegevens zijn gedeeld met derden en op basis waarvan dat is gebeurd.
Vertrouwende u voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
<naam medewerker>
klantmedewerker incasso
Afdeling Energie
Hierin staan in principe geen verrassingen, namelijk: NAW + geboortedatum en BSN, zowel van mij als van mijn partner.
Wat mij wel opvalt is de grondslag, hier wordt soms "wettelijke verplichting" genoemd.
Daarnaast is er een toelichting van de bewaartermijn opgenomen:
Bewaartermijn
Op basis van artikel 10 (3e lid) van boek 2 van het Burgerlijk Wetboek zijn wij verplicht de gegevens in een dossier minimaal 7 jaar te bewaren. Wij volgen het privacyhandboek van de KBvG (Koninklijke Beroepsorganisatie van Gerechtsdeurwaarders) waarin een bewaartermijn is opgenomen van 10 jaar, vanaf de datum van het afsluiten van het laatst lopende dossier.
En eigenlijk vind ik dit dus niet oké. Mijns inziens ontbreekt de "wettelijke verplichting" tijdens het dreigen van een mogelijke dagvaarding, zeker als ze stiekem al weten dat die nooit opgesteld zou worden.
Daarnaast heeft het hele dossier nooit enige grondslag gehad, waarom zouden onze persoonsgegevens dan nog zo lang bij een dergelijke incompetente organisatie moeten blijven liggen?
Hoewel het mogelijk offtopic gaat, want het dossier is gesloten (@
Bram-Bos), ben ik toch benieuwd naar de opinie van de experts hier. Rellen bij Flanderijn of eens aan de boom van de KBvG schudden? Ik vrees dat beiden er niet meewerkend in gaan zitten.
Het is een knullig PDF'je, zowel de tekst van de Bewaartermijn als de kolom "Zijn de gegevens gedeeld met derden"? valt op de tweede pagina.
Volgens de uitdraai is geen enkel persoonsgegeven met een derde gedeeld.