Gas de deur uit doen: Gratis! Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 37 ... 104 Laatste
Acties:
  • 734.881 views

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:40

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Let op mijn smiley, het was een algemene opmerking en ik quotte expres je naam niet :)
Dat mijn topic dit mooie vervolg kreeg had ik destijds niet kunnen dromen, met name het juridische deel dat nu
heel goed duidelijk maakt wat de consumentenrechten echt zijn en dat we best weinig 'moeten' geloven.
Er is een beweging ontstaan die zelfs de politiek heeft wakker geschud, echt geweldig! _/-\o_

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:57
Eigenlijk is het best triest dat het topic na al die jaren nog actueel is door de stugheid van de netbeheerders.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:40

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ze zijn wel met handen en voeten gebonden aan de wet- en regelgeving, maar idd erg triest dat ze niet op een normale manier willen meebewegen en maar door blijven gaan met hun aloude systeem dat niet meer voldoet in deze nieuwe werkelijkheid.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• Jitta
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08-01 15:28
Dat maakt niets uit, je had geen overeenkomst, en dus heeft Steden geen grond je iets in rekening te brengen. Dat de overeenkomst op de juiste wijze is opgezegd, daarvan heb je bewijs. Dat kun je eventueel opsturen. Dat Steden vervolgens geen actie heeft ondernomen is hun keuze.
yvonne222 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 14:57:
Stedin is snel met antwoorden. Net deze mail ontvangen:

[...]

In de informatie van de websites waar naar gerefereerd wordt, vind ik alleen info over de manier waarop hun kosten berekend zijn. maar geen wettelijke grondslag dat ze dit aan mij mogen factureren zonder contract. en ook niet waarom ze dit pas 2,5 jaar later doen. als er een nieuwe huurder was komen wonen die gebruik was gaan maken van gas, hadden ze die dan ook een factuur gestuurd?
kennen jullie de wettelijke bepalingen waarin hier specifiek iets over staat, waar ik naar kan verwijzen?

ps. ik heb nooit opdracht gegeven tot het afsluiten van mijn afsluiting, maar Stedin alleen de ruimte geboden om te doen wat ze wilden doen. en daarmee hebben ze niets gedaan.
ps2 letterlijk was ze er wel een energiecontract, maar geen gascontract

Jitta, gasloos, CO2&energieneutraal sinds oktober 2018, kraan dicht, geen slotje

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07-11 23:35

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Jitta schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 09:59:
Dat de overeenkomst op de juiste wijze is opgezegd, daarvan heb je bewijs. Dat kun je eventueel opsturen.
Dat zou ik nou juist niet doen, iets opsturen dat je opgezegd hebt. Dat vertroebelt de juiste discussie namelijk.

1) Stedin heeft helemaal geen mogelijkheid om eindgebruikers iets in rekening te brengen. Het is een netbeheerder en die levert uitsluitend aan leveranciers en niet aan eindgebruikers.
2) Er was in de tussenliggende periode geen ATO actief en dus is er geen grond om iets in rekening te brengen, bij wie dan ook.

Dáárop moet je het houden en er geen andere dingen bij halen.

En: wie eist bewijst. Dus laat ze maar aantonen dat zij het recht en wettelijke grond hebben om @yvonne222 iets in rekening te brengen.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• balfnl
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 19:21
zwakie schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 15:54:
Vanmorgen onderstaand antwoord gekregen. Mijn antwoord op hun eerste bericht was blijkbaar afdoende.

Ondanks wederom een stukje foutieve informatie die ze ook nu weer verstrekken, gaan ze het "gascontract" wel stopzetten, ik ga ze nog wel vragen te bevestigen dat zij daar ook het stoppen van de ATO mee bedoelen.

[...]
Is het bij jou nu ook echt geregeld? Ik probeer ook mijn gascontract op te zeggen en krijg dezelfde onzin mails als jij kreeg.

Update

Na onzinmail nummer 3 (nu zou ik opeens een opzegboete hebben bij een variabel contract) er toch nog maar eens een telefoontje aan gewaagd. Telefoondame ging het navragen, maar kwam inderdaad terug met: "U heeft gelijk, het contract wordt opgezegd en er is ook geen sprake van een opzegboete"

Ben benieuwd

[ Voor 22% gewijzigd door balfnl op 16-02-2022 15:03 ]

@balfnl Jij probeert niet je contract op te zeggen, dat heb je ook echt gedaan. Toch?
Als dat klopt dan kan ook jij ze bedanken voor de ontvangstbevestiging van je opzegging, en de onzin mail verder beantwoorden met de aansprakelijk stelling voor vervolg kosten voor het niet correct afhandelen van je opzegging.

edit: Zie hier het goede voorbeeld: Ivow85 in "Gas de deur uit doen: Gratis!"

[ Voor 14% gewijzigd door onetime op 16-02-2022 23:36 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• balfnl
  • Registratie: Juli 2013
Ja, heb het opgezegd inderdaad en in eerste instantie was dat ook keurig doorgevoerd. Toen ik na 2 dagen nog geen bevestiging gehad had dat het contract daadwerkelijk opgezegd had (meestal volgt die vrij snel) ben ik er nog maar eens achteraan gaan bellen. In ieder geval lijkt het nu de goede kant op te gaan. Zie de update hierboven.

• Jitta
Eventueel... Dat is op z'n vroegst na een vraag, iig pas als het nodig zou zijn...
Hippe Lip schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 13:46:
[...]

Dat zou ik nou juist niet doen, iets opsturen dat je opgezegd hebt. Dat vertroebelt de juiste discussie namelijk.

1) Stedin heeft helemaal geen mogelijkheid om eindgebruikers iets in rekening te brengen. Het is een netbeheerder en die levert uitsluitend aan leveranciers en niet aan eindgebruikers.
2) Er was in de tussenliggende periode geen ATO actief en dus is er geen grond om iets in rekening te brengen, bij wie dan ook.

En: wie eist bewijst. Dus laat ze maar aantonen dat zij het recht en wettelijke grond hebben om @yvonne222 iets in rekening te brengen.

Jitta, gasloos, CO2&energieneutraal sinds oktober 2018, kraan dicht, geen slotje

• zwakie
  • Laatst online: 16:16
balfnl schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 14:21:
[...]
Is het bij jou nu ook echt geregeld?
Yep, ik heb bevestiging dat het geregeld is. Nog geen bericht van Enexis tot dusver...

PV: 7670Wp 180°Z 40° PVOutput | WP: ME SUZ-SWM80VA ERSD-VM2D | gasloos | EV: Ioniq 5 Lounge 77kWh RWD

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14:19
Hippe Lip schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 13:46:

Een kleine correctie, als er sprake is van gebruik van gas zonder dat er een contract is voor levering van gas, dan heeft de netbeheerder wel de mogelijkheid om de rekening direct bij de eindgebruiker te leggen. Dat is hier niet van toepassing. Maar punt 1) is net even te sterk geformuleerd.

Het is natuurlijk onmogelijk om te bewijzen dat er geen contract is. Dus als Stedin zou vinden dat er een ATO is, dan is het inderdaad aan Stedin om te bewijzen dat dat zo is.

Maar, als er een ATO is, dan zal Stedin bij de energieleverancier zijn. Dus we kunnen redelijkerwijs aannemen dat Stedin niet met het argument zal komen dat er een ATO was gedurende die tijd.

Het standaard argument was altijd de tarievencodegas en dat die op een of andere manier van toepassing zou zijn. Maar dat is al afgeschoten door de rechter. De vraag is dus of ze dat weer proberen of dat ze met iets niets komen.

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19:31
phicoh schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 20:27:
[...]

Maar, als er een ATO is, dan zal Stedin bij de energieleverancier zijn. Dus we kunnen redelijkerwijs aannemen dat Stedin niet met het argument zal komen dat er een ATO was gedurende die tijd.
ik neem aan dat je bedoelt:
Maar, als er een ATO is, dan zal Stedin bij de energieleverancier moeten zijn.
Stedin kan bij de energieleverancier navragen of er een leveringscontract voor gas is geweest gedurende de betreffende periode. ;)

the older I get, the better I was...

@Kees-Jan Zoals we het hier hebben begrepen, registreert een energieleverancier een begin en eind van een contract. Als er dus geen leverancier een contract op die meter heeft geregistreerd, dan is er dus geen contract.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Kees-Jan
onetime schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 20:48:
@Kees-Jan Zoals we het hier hebben begrepen, registreert een energieleverancier een begin en eind van een contract. Als er dus geen leverancier een contract op die meter heeft geregistreerd, dan is er dus geen contract.
Precies: het antwoord dat de energieleverancier gaat geven gaat dus "Nee" zijn. 8)

@Kees-Jan Nee, zo werkt het niet. In het centrale register staat welke leverancier het contract heeft. Er is dus geen leverancier om te vragen, omdat er geen leverancier in staat.
En wat jij lijkt te willen houdt in dat iedere leverancier de vraag moet krijgen, wat een werk... en overbodig.

De straat ligt hier open voor o.a. het vernieuwen van de gasleiding. Een van de mannen komt me vragen waar mijn gasleiding loopt...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c8wO7GG8cmJXHuARNTrBjIlXiqc=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/xD1jLMR04SzOpr8cKwjuL7WP.gif?f=fotoalbum_large

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

• Erwin_83
Dan is de situatie goed bijgewerkt toen |:(

Heb je een kaart van de KLIC melding en kan je lekker lang zoeken naar iets wat niet bestaat.

Maar nu, krijg je een nieuwe leiding of slaan ze je over?

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• cold_as_ijs
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18:34
Ik het al voor me:

Aannemer: "Meneer we zien dat u geen gasleiding meer heeft, wij zijn verplicht ale gasaansluitingen te vervangen door de netbeheerder dus zullen we bij u toch een nieuwe moeten plaatsen"
Bram: :(

• JopieE
  • Registratie: December 2005
  • Nu online

JopieE

4640 Wp + WP + WPB

Dit was een mooi moment geweest om hem te verwijderen ipv separaat :)

Gasloos

• Kees-Jan
cold_as_ijs schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 09:12:
Ik het al voor me:

Aannemer: "Meneer we zien dat u geen gasleiding meer heeft, wij zijn verplicht ale gasaansluitingen te vervangen door de netbeheerder dus zullen we bij u toch een nieuwe moeten plaatsen"
Bram: :(
Volgens mij kan en mag je dat gewoon weigeren...

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@Kees-Jan Tuurlijk, maar dat was juist de grap. Misschien nog met een commentaar als "wij hebben een gasleiding in de straat liggen dus bent u wettelijk verplicht een aansluiting te nemen".

• internetinfo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-11 19:04
JeroenE schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 09:44:
@Kees-Jan Tuurlijk, maar dat was juist de grap. Misschien nog met een commentaar als "wij hebben een gasleiding in de straat liggen dus bent u wettelijk verplicht een aansluiting te nemen".
Geheel conform "ons beleid". Groetjes, de aannemer.

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:35
Bram-Bos schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 08:52:
De straat ligt hier open voor o.a. het vernieuwen van de gasleiding. Een van de mannen komt me vragen waar mijn gasleiding loopt...

[Afbeelding]
Bijzonder vreemd. Er staat namelijk geen aansluiting bij jouw woning getekend. Wel naar de nummers 6. Misschien dat ze denken dat dat een foutje was :o

Voor jouw woning zullen ze geen leiding vernieuwen, daar ligt al een kunststof leiding.
Trichoglossus schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 11:48:
[...]
Voor jouw woning zullen ze geen leiding vernieuwen, daar ligt al een kunststof leiding.
Toch wel. Die kunststofleiding lag er twee jaar i.d.d., maar die hebben ze er nu weer uitgetrokken, verzaagd en vervangen door een nieuwere met een kleinere diameter.

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:59
ik heb er weer eentje:

Vrijopnaam net mijn leveringscontract voor gas opgezegd. Nu waren ze er daar ook van overtuigd dat dat alleen kan als ik een afspraak met de netbeheerder heb gemaakt voor verwijdering want "een aansluiting zonder contract mag niet".

Geprobeerd ze te verbeteren maar kwam niet echt aan, dus me maar van de domme gehouden en gevraagd om een bevestiging van beindinging van onze overeenkomst.

Gezien alle info in dit topic neem ik aan dat ik na einddatum leveringsovereenkomst met Vrijopnaam ook geen overeenkomst met Stedin meer heb en zij dus op zich 10 dagen hebben om dingen te doen, daarna geen grond meer om dingen van mij te eisen?

• Nico-G
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 13:10

Nico-G

gasloos sinds jan.2018

Fr33z schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 16:16:
ik heb er weer eentje:

Vrijopnaam net mijn leveringscontract voor gas opgezegd. Nu waren ze er daar ook van overtuigd dat dat alleen kan als ik een afspraak met de netbeheerder heb gemaakt voor verwijdering want "een aansluiting zonder contract mag niet".

Geprobeerd ze te verbeteren maar kwam niet echt aan, dus me maar van de domme gehouden en gevraagd om een bevestiging van beindinging van onze overeenkomst.

Gezien alle info in dit topic neem ik aan dat ik na einddatum leveringsovereenkomst met Vrijopnaam ook geen overeenkomst met Stedin meer heb en zij dus op zich 10 dagen hebben om dingen te doen, daarna geen grond meer om dingen van mij te eisen?
Als je een bevestiging kunt krijgen van de opzegging is dat voldoende. Die moeten ze je dan wel even toesturen...

A++++, 6840 Wp, SolarEdge, LW/WP Fujitsu Waterstage Comfort 6, Balansventilatie met WTW, douche-WTW, Marstek Venus E v 2.0 PiB, Home Assistant noob

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:59
Nico-G schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 16:23:
[...]

Als je een bevestiging kunt krijgen van de opzegging is dat voldoende. Die moeten ze je dan wel even toesturen...
Yes. de bevestiging is inmiddels binnen, ben wel benieuwd of Stedin het hele circus ook voor mij weer gaat optuigen... Ik schrik er wel van dat ook de leveranciers maar blijven vertellen dat je toch echt een aansluiting zelf moet laten weghalen want anders ..... :+

ben heel dankbaar voor alle pionierswerk in dit topic, ben benieuwd hoe mijn reis naar gasloos gaat (of ja, de laatste stap, mijn huis gebruikt al geen gas meer 8) )
@Fr33z Zie hier het goede voorbeeld: Ivow85 in "Gas de deur uit doen: Gratis!"

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:08

aip

Zo, 1,5 jaar verder, maar het is gelukt. Begin deze week heeft de firma Voskuilen op verzoek van Liander de gasmeter en leiding weggehaald. Het kost even wat tijd en moeite, maar dan lukt het uiteindelijk wel.

• ijgenweis
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 20-10 09:27
Dossier deel 2 ijgenweis. Deel 1 :https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/67412478#67412478
Energieleverancier bij aanvang : Budget Energie ( BE),
Overgestapt naar Fenor die december 2021 failliet is gegaan.
Door de curator gedwongen terug bij BE, maar inmiddels weer overgestapt.
Netbeheerder : Enduris (Zeeland). Tegenwoordig Stedin afdeling Zeeland.

Even terug naar 15 februari 2021: e-mail van Front office: met afhandelingsbrief met datum 12-2-2021.
Daarin de aankondiging
(iii) Vervolg
Mede omdat Enduris de veiligheid hoog in het vaandel heeft staan, zullen de noodzakelijke handelingen verricht worden zonder uw opdracht daartoe, inhoudende dat de aansluitleiding en gasmeteropstelling in zijn geheel verwijderd zullen worden.
Wij zullen contact met u opnemen voor het inplannen van een afspraak voor het uitvoeren van de benodigde werkzaamheden.
Op 15 februari 2022, een jaar later dus, nog steeds geen actie van de netbeheerder.
Tijd voor een mailtje (dankzij het topic-start) aan FM_gasloos at stedin punt net.
Geachte mevrouw / mijnheer,
Met de afhandelingsbrief xxxxx van (naam) - Ta, Manager Front Office, heeft Enduris B.V. mij een jaar geleden laten weten:
"Mede omdat Enduris de veiligheid hoog in het vaandel heeft staan, zullen de
noodzakelijke handelingen verricht worden zonder uw opdracht daartoe, inhoudende
dat de aansluitleiding en gasmeteropstelling in zijn geheel verwijderd zullen worden.
Wij zullen contact met u opnemen voor het inplannen van een afspraak voor het
uitvoeren van de benodigde werkzaamheden".
Ik zit dus sinds 15 februari 2021 al een jaar rustig op die afspraak te wachten.
Ik benadruk nogmaals dat ik geen opdracht tot werkzaamheden geef of heb gegeven en ik dus het in rekening brengen van kosten niet zal accepteren.
Met vriendelijke groet,
ijgenweis
17-2-2022: Geen reactie van Stedin, maar van FM_klantadviseurs van DNWG Infra B.V.
Geachte heer
Zou u met mij contact op kunnen nemen gaande uw gas aansluiting.
Om hier samen een oplossing voor te vinden.
Met vriendelijke groet,

(naam 1)
Tech / Comm Administratief Medewerker
06-zzzzzz
DNWG Infra B.V. | KvK 22052034
www.DNWG.nl
17-2-2022: Snel op geantwoord met:
Geachte heer (naam 1),
Ik neem aan dat het gaat om de verwijdering van de gasmeter en aansluitleiding in opdracht van Stedin afdeling Zeeland.
Volgende week is voor ons een drukkere week, maar de weken erna heb ik geen afspraken buitenshuis.
( stukje weggelaten over mijn agenda)
Dus doet u een datum / tijd voorstel. Dan zal ik zorgen dat ik thuis ben.
Ik hoop u voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
ijgenweis
Reactie zelfde dag van (naam 1) FM_klantadviseurs:
Geachte
Bedankt voor uw reactie
Ik ga voor u een aanvraag maken om uw gasaansluiting te laten verwijderen
Dit is natuurlijk kosteloos
Ik gebruik dan uw mail adres zodat u wanneer het zover is een afspraak kan maken om de werkzaamheden te laten uitvoeren
Heeft u nog vragen dan kunt u mij altijd bellen
Met vriendelijke groet,

(naam 1)
Tech / Comm Administratief Medewerker
06-zzzzzz
www.DNWG.nl
Hier lees ik een gevalletje van fraude in.
DNGW doet namens mij een “mijnaansluiting” - verwijderaanvraag, zodat het Stedin niets kost.
17-2-2022: Mijn reactie :
Geachte heer (naam 1),
u gaat toch geen aanvraag maken namens mij hé. Dat verbied ik u.
Ik vraag niet om verwijdering, dat doet de netbeheerder.
Voor alle duidelijkheid !
Met vriendelijke groet,
ijgenweis
18-2-2022: een reactie van DNGW - Ketenmanager Aansluitingen (met een CC aan FM_klantadviseurs).
Geachte heer ijgenweis,
Ik wil u graag toelichten hoe we de verwijdering goed kunnen organiseren. Kunt u mij aangeven hoe ik met u persoonlijk contact kan opnemen?
Ik kan het alvast proberen via e-mail, als u dan nog vragen heeft hoor ik dat graag. Als netbeheerder gaan wij de aansluiting kosteloos verwijderen. De opdracht die we hiervoor moeten opstarten moet op een adres staan, dat adres staat op een aansluiting (uw gasmeter), deze aansluiting staat op een unieke EAN code etc. Daarom maken wij een ‘aanvraag’ aan op uw adres, u kunt dit lezen als een werkopdracht. Van die aanvraag bent u alleen de contactpersoon, het is uw adres. De opdracht en de kosten daarvan zijn voor ons. We moeten dit alleen registreren op uw adres.
Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Ik hoor het heel graag als nog vragen zijn.
Met vriendelijke groet,
(naam 2)
Ketenmanager Aansluitingen
Twee uur later reactie gestuurd aan Ketenmanager Aansluitingen (naam 2) met CC aan FM_klantadviseurs (naam 1).
Geachte heer (naam 2),
dank voor uw uitleg, maar daar klopt het een en ander niet aan.
Zo bent u (DNWG) niet de netbeheerder, dat is Stedin.
En Stedin is zelf verantwoordelijk voor de veiligheid en verwijdering van de aansluitleiding en gasmeteropstelling. Stedin heeft de adresgegevens en het EAN-nummer. ( en had dat niet zonder mijn toestemming aan u mogen verstrekken ).
Nogmaals: Ik verbied u namens mij een aanvraag voor verwijdering te doen.
Ik vraag niet om verwijdering, dat doet de netbeheerder uit “oogpunt van veiligheid”.
Dat heeft ze me een jaar geleden al laten weten.
Ik wacht de e-mail wel af of en wanneer er werk aan de gasmeteropstelling moet worden gedaan.
Met vriendelijke groet,
ijgenweis
En nu is het al 5 dagen stil.

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-11 21:52
Volgens mij lees je zijn mails verkeerd: er wordt slechts een werkbon gemaakt, zodat zijzelf de opdracht kunnen inplannen. Dat lees ik er uit.
Een hele normale gang van zaken. (het zou voor/bij mij niet vraagtekens oproepen iig)

[ Voor 13% gewijzigd door Motorfret op 23-02-2022 13:40 ]

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Motorfret schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 13:39:
Volgens mij lees je zijn mails verkeerd: er wordt slechts een werkbon gemaakt, zodat zijzelf de opdracht kunnen inplannen. Dat lees ik er uit.
Een hele normale gang van zaken. (het zou voor/bij mij niet vraagtekens oproepen iig)
Allereerst lees ik hier wel degelijk dat het "initiatief" gelegd wordt bij degene wiens e-mailtadres gebruikt wordt. Die kan namelijk tzt een afspraak maken.

Daarnaast is het ronduit onfatsoenlijk dat Stedin geen bericht geeft dat ze het dossier aan hun aannemer hebben gegeven voor verdere afhandeling. En nee, het is de netbeheerder niet verboden om een aannemer in te schakelen. En ook niet om de relevante gegevens die nodig zijn voor uitvoering van een opdracht aan die aannemer door te geven.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• overwinteraar
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 18-10 15:11

[Afbeelding]
_O-

Logisch, dat ze de 2 jaar oude leiding vervangen door een nieuwe met kleinere diameter. Afgelopen jaren is tenminste 1 aansluiting in de straat afgesloten, de capaciteit kan dus fors teruggeschroefd worden... ;)

Loria 6010 met HCTM | 300l SWW zonneboiler | 27 kWp PV | gasloos

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-10 15:36

stuffer

Ondertietel

[Afbeelding]
Bijna zelfde geval hier in de straat. Alle gasleidingen vanaf de hoofdleiding naar de woningen worden vervangen. Wij staan niet op de kaart. Maar weghalen is nog niet definitief bij Stedin. Dus de onveilige situatie duurt voort.

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Dossier 2.0 van Ivow85

Vanochtend is de cv-ketel hier door de installateur van de muur af gehaald, waarmee de enige 'gasverbruiker' uit onze nieuwe woning is verwijderd. Hopelijk staat vanmiddag de nieuwe warmtepomp te snorren op het dak van de garage, anders krijgen we het koud. Gelukkig doet de zon nu nog even zijn best om de woonkamer van gratis warmte te voorzien.

Zojuist heb ik mijn energieleverancier een mail gestuurd om het gascontract te beëindigen. Wordt vervolgd...

Update 14-07-2022:

Mail Enexis:
Beste heer,

Helaas hebben wij geen telefoonnummer van u vandaar deze mail.

In het verleden heeft u aangegeven dat u geen gas meer gebruikt aan het adres <adres>.

Wanneer u geen gas gebruikt en dit ook in de toekomst niet meer wenst te gebruiken, kunt u deze installatie vooralsnog kosteloos laten verwijderen.

De EAN van de gasaansluiting is ###

Hieronder vindt u de link naar betreffende website van Enexis;
<link>

Indien er geen sloopaanvraag ingediend wordt, zal de installatie binnen of buiten worden afgesloten. Voor de afsluiting worden er wel kosten in rekening gebracht. De maximale duur van een afsluiting is 1 jaar, daarna zal er alsnog een verwijdering gaan plaatsvinden of

moet er een leverancier voor de betreffende installatie worden geregeld en wordt deze weer in bedrijf gesteld.

Wanneer er onverhoopt voor de installatie geen leverancier aanwezig is en deze ook niet kan worden afgesloten, zal deze aangeboden worden bij onze deurwaarder.

Zou u mij kunnen informeren betreffende uw keuze?

Bij voorbaat dank.

Met vriendelijke groet,

<naam medewerker>
Medewerker Consument Aansluitregister Zuidoost
Onderstaande reactie heb ik hierop verstuurd:
Goedendag,

Het is jammer te vernemen dat u als netbeheerder nog altijd leugens verspreid over dit onderwerp. De laatste jaren is er ondanks dat verschillende netbeheerders veel geld aan juristen en advocaten hebben besteedt de nodige jurisprudentie ontstaan waaruit het volgende blijkt:
- Een consument die geen gas gebruikt, hoeft geen leveringscontract te hebben
- Een consument die geen gas gebruikt, hoeft niet het initiatief te nemen tot het doen van een verwijderingsaanvraag
- De netbeheerder is volledig verantwoordelijk voor het beheer van de aansluitingen die onderdeel uitmaken van dat netwerk. Als het vanuit oogpunt van de netbeheerder wenselijk of noodzakelijk is om een gasaansluiting die niet meer gebruikt wordt te verwijderen, dan staat het u vrij om daarvoor het initiatief te nemen
- Wanneer de netbeheerder het initiatief neemt tot het verwijderen van de gasaansluiting, dan zijn de kosten daarvan voor rekening van de netbeheerder (tenzij uiteraard sprake is van verwijtbaar handelen door de consument, zoals gas gebruiken terwijl er geen overeenkomst is).
- Wanneer de netbeheerder werkzaamheden wenst uit te voeren, dan dient de netbeheerder daar vooraf een afspraak voor te maken.
- Wanneer de netbeheerder werkzaamheden op haar initiatief uitvoert, dan zijn alle kosten voor volledig herstel na graafwerkzaamheden van onder andere beplanting en bestrating geheel voor rekening van de netbeheerder.

Gezien het bovenstaande mag het duidelijk zijn dat ik geen keuze kan en zal maken voor de onderdelen van uw gasnet die onder uw verantwoordelijkheid vallen. Indien u de wens heeft om met mij een afspraak te maken, dan kunt u daarvoor dit e-mailadres gebruiken met een voorstel van datum/data en tijden. Wanneer u tijdig een afspraak maakt zal ik u alle medewerking verlenen voor het uitvoeren van uw beheertaken.

Als u denkt dat het noodzakelijk is om voor het maken van een dergelijke afspraak een deurwaarder in te schakelen dan bent u daar uiteraard geheel vrij in. U dient er dan wel rekening mee te houden dat de deurwaarderskosten uiteraard geheel voor uw rekening zijn, gezien ik u ook zonder tussenkomst van de deurwaarder in de gelegenheid stel om datgene te doen wat u nodig acht.

In plaats van mij om een keuze te vragen, verneem ik daarom graag wat uw keuze is. Mijn telefoonnummer heeft u niet nodig om uw keuze kenbaar te maken.

Mocht u niet terstond terugkomen op hetgeen u eerder schreef, zal ik een klacht indienen bij de ACM. Uw bericht bevat namelijk teksten die vermoedelijk te classificeren zijn als misleiding. U schijft namelijk dat wanneer ik met u geen nieuwe overeenkomst aan ga er kosten zullen volgen en dreigt daarbij zelfs met een deurwaarder! Dat is een ronduit kwalijke zaak.

Wanneer mij blijkt dat u uw berichtgeving ten aanzien van dit onderwerp in de zeer nabije toekomst niet heeft gewijzigd jegens mij én andere consumenten, zal ook de klacht richting ACM volgen. Want inmiddels ontstaat een dossier van vele tientallen mensen die al dezelfde leugens toegestuurd hebben gekregen én hebben weerlegd. Van een fout kan geen sprake meer zijn, hier is opzet in het spel voor gewin van uw eigen organisatie

Hoogachtend,
<naam>
En dat ging 's middags verder met:

Reactie Enexis:
Beste heer <naam>,

Allereerst is het niet mijn intentie geweest en zal het ook nooit zijn u tegen het hoofd te stoten. Mocht u dat wel zo hebben ervaren dan is dit zeker niet mijn bedoeling.

Verder wil ik graag laten weten dat onderstaande mail is doorgezet naar onze afdeling Klachten & Claims. U zult in het vervolg door hen worden benaderd voor de verdere afhandeling.

Hopende u hiermee voldoende te geïnformeerd.
En mijn reactie daarop:
Goedendag,

Ik wil best geloven dat het niet uw persoonlijke intentie is geweest om mij tegen het hoofd te stoten.
Maar hogerop binnen uw organisatie en bij een aantal andere netbeheerders is het wel degelijk een aantal jaren stelselmatig beleid om consumenten die van het gas af gaan van onjuiste en onvolledige informatie te voorzien en hen middels dreigementen met hoge kosten en het (dreigen met) inzetten van deurwaarders onder druk te zetten.

Waarom u mijn bericht heeft doorgestuurd naar de afdeling Klachten en Claims is mij een raadsel. Te rade gaan bij uw juridische afdeling en het hoofd communicatie wat verantwoordelijk is voor de intimiderende, onjuiste en onvolledige standaardteksten lijkt mij persoonlijk veel raadzamer. De kwestie neerleggen bij Klachten en Claims is de makkelijke weg, maar is niet de weg naar een duurzame, toekomstgerichte en klantvriendelijke oplossing.

Over hoe dit allemaal stelselmatig aan de gang is, kunt u meer lezen op het Tweakers forum, waar ik mij al sinds 2017, toen ik mijn vorige woning gasloos heb gemaakt, nauw bij dit onderwerp betrokken ben. Het is dan ook pijnlijk om te vernemen dat ondanks alle jurisprudentie er ruim vier jaar na dato nog steeds niet pro-actief gehandeld wordt door netbeheerders en nog altijd niet geïnformeerd wordt met de volledige waarheid.
Voor het gemak stuur ik u hieronder even de links naar het betreffende forum, en naar mijn dossier vol met leugens aan de zijde van Liander.
Gas de deur uit doen: Gratis!
Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Deel 2
Gas de deur uit doen: Gratis!

En mijn dossier met Liander:
Ivow85 in "Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Deel 2"

Als u dit dossier helemaal heeft gelezen, ziet u daaropvolgend een dossier van forummer @ZuinigeRijder die al een gelijkwaardig dispuut met Enexis heeft gehad en dat Enexis door (onder andere, maar niet uitsluitend) deze gebruiker al lang en breed terecht is gewezen over hoe het zit met 'van het gas af gaan', namelijk dat na opzeggen en beëindigen van de overeenkomst voor gas en de gasaansluiting er geen verplichtingen meer zijn voor de consument, anders dan medewerking verlenen aan werkzaamheden die op initiatief van de netbeheerder worden uitgevoerd.

Het lijkt me raadzaam om binnen uw organisatie met alle informatie iets nuttigs te gaan doen, in plaats van telkens weer energie te verspillen aan eindeloze discussies die het gevolg zijn van de onjuiste stellingen van uw organisatie: het proces rondom 'gasloos' zodanig aanpassen dat u gewoon uw verantwoordelijk neemt en consumenten correct informeert. Ik neem aan dat u dit bij het eerstvolgende teamoverleg tot het belangrijkste agendapunt maakt, indien u mij werkelijk niet tegen het hoofd wilde stoten.

Hoogachtend,
Uiteindelijk kwam op 11-08-2022 onderstaand bericht van Klachten&Claims. Dus na 4 weken moeten ze zich nog beraden wat ze met de inhoud van mijn bericht aan moeten? Alsof ik de eerste ben die niet mee gaat in de onzin van een 'verplichte' aanvraag tot verwijdering 8)7
Geachte meneer <naam>,

Via deze mail wil ik u laten weten dat ik uw klacht van <adres> in behandeling neem. Ik wil nog wat meer onderzoek doen, wat betreft uw klacht. Zodra ik meer informatie heb ingewonnen, neem ik contact met u op.

Hopende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd, wens ik u een hele fijne dag.

Vragen?

Heeft u nog vragen? Neem dan contact op met mij via telefoonnummer 088 857 02 28. Ik ben op ... telefonisch te bereiken tussen 09.00 uur en 16.00 uur. Houd het ticketnummer bij de hand. U kunt ook reageren op deze e-mail.

Met vriendelijke groet,
<naam>
Klachten & Claims
Klantenservice Enexis Netbeheer B.V.
De beloofde mail 'na verder onderzoek'...
Geachte meneer <naam>,

Vandaag las ik uw e-mail dat u het niet eens bent met de werkwijze die wij hanteren met betrekking tot het verwijderen van uw gasaansluiting. U maakt geen gebruik meer van de gasaansluiting op uw adres <adres> en daarom heeft u uw leveringscontract voor gas met uw leverancier opgezegd. In uw e-mail lees ik ook dat u op de hoogte bent van het proces en ons standpunt hierin. Hebt u geen leveringscontract, dan word u afgesloten en worden hiervoor kosten in rekening gebracht. Graag leg ik u in deze e-mail ons beleid uit.

Aansluit- en transportovereenkomst (ATO)
U geeft als burger gehoor aan de oproep van de overheid om van het gas af te gaan en u hebt geen gas meer nodig. In uw e-mail geeft u aan dat u uw leveringscontract voor gas met leverancier Essent heeft opgezegd. Bij het aangaan van dit contract is er een aansluit- en transportovereenkomst afgesloten met Enexis Netbeheer. Bij het beëindigen van het contract met de energieleverancier heeft u Essent gemachtigd om de aansluit- en transportovereenkomst op te zeggen. Bij het aangaan van de overeenkomst zijn ook de algemene voorwaarden van toepassing verklaard waarin de beëindiging van het contract wordt geregeld.

Tarievencode Gaswet
Naast de algemene voorwaarden benoemt de tarievencode, die een onderdeel van de Gaswet vormt, specifiek dat de netbeheerder kosten in rekening mag brengen bij het beëindigen van de aansluiting- en transportovereenkomst. In artikel 2.9 lid 2 staat vermeld dat voor het fysiek afschakelen van de aansluiting dan wel het verwijderen van de aansluiting een eenmalig bedrag in rekening kan worden gebracht bij de voormalige aangeslotene. Op basis van dit artikel brengen we dan ook de kosten bij u in rekening.

Gerechtelijke uitspraak
Daarnaast verwijst u naar een gerechtelijke uitspraak. De rechtszaak staat op zichzelf en vormt geen aanleiding om ons beleid aan te passen. Voor eventuele toekomstige ontwikkelingen adviseer ik u om de website van Netbeheer Nederland in de gaten te houden.

Vragen?

Heeft u nog vragen? Neem dan contact op met mij via telefoonnummer 088 857 02 28. Ik ben op... telefonisch te bereiken tussen 09.00 uur en 16.00 uur. Houd het ticketnummer bij de hand. U kunt ook reageren op deze e-mail.

Met vriendelijke groet,

<naam>
Klachten & Claims
Mijn reactie hierop gestuurd aan Enexis op 16-08-2022
Geachte mevrouw <naam>,

Op 11 augustus 2022 ontving ik van u een bericht dat u nog wat meer onderzoek moest doen naar de casus die naar aanleiding van een discussie met uw collega van de afdeling Consument Aansluitregister Zuidoost bij u is aangemeld. Dat bericht bood mij hoop op een goede afhandeling uwerzijds.
Eén dag later al ontving ik van u een bericht wat door moest gaan voor een 'inhoudelijke reactie'. Aan die reactie is echter weinig inhoudelijks en de manier waarop u zich denkt er makkelijk vanaf te kunnen maken is echt beneden alle peil.

Uw bericht bestaat uit stukken tekst die lukraak zijn geknipt en geplakt uit andere dossiers en staat daardoor vol fouten. De tekst sluit niet aan op mijn eerdere communicatie en ook niet op de thans geldende regelgeving waarnaar u verwijst. Nadere uitleg hieromtrent hoef ik niet te geven, u weet immers zelf het beste aan uw leidinggevende uit te leggen welke niet-passende teksten u heeft gekopieerd uit dossiers die tot wel 2 jaar oud zijn.

Gezien uw volledige gebrek aan respect voor mij als persoon én uw totale gebrek aan kennis van het onderwerp ga ik er vanuit dat u dit dossier terstond overdraagt aan een collega die wel kennis van zaken heeft en die met goed fatsoen, op basis van feiten, een passende reactie kan schrijven.

in afwachting van een reactie van uw ter zake zijnde collega,
<naam>
De reactie die Enexis hierop gaf was een ware oorlogsverklaring. Blijven volharden in de foute uitleg van de oude tekst van art 2.9.2. van de TCG. Die tekst die naar aanleiding van 'onze' rechterlijke uitspraken geruime tijd geleden is aangepast en nu haaks staat op de uitleg die Enexis hier wederom aan dat artikel denkt te kunnen geven 8)7
Geachte heer Ivow85,

U bent het niet eens met de e-mail die u van mijn collega <naam collega> heeft ontvangen. In deze e-mail informeer ik u over ons beleid rondom het afsluiten en/of verwijderen van de gasaansluiting op uw adres <adres>. U mag het natuurlijk niet eens zijn met ons beleid, maar dit is wel het beleid dat wij hanteren.

Leveringscontract beëindigd
U heeft een leveringscontract gehad voor gas. Daarbij sluit de leverancier met u ook de aansluit- en transportovereenkomst (ATO)af namens Enexis Netbeheer. De ATO betreft de aansluiting op het elektriciteits- en gasnet en het transport van elektriciteit en gas. Hierin wordt ook benoemd dat er kosten in rekening worden gebracht voor afsluiting wanneer het energiecontract wordt opgezegd. Omdat u geen gas meer verbruikt, heeft u op 25 april 2022 het leveringscontract voor Gas beëindigd Vervolgens ontvangen wij deze afmelding van de leverancier. Zonder geldig leveringscontract, zijn wij wettelijk verplicht de aansluiting af te sluiten. Naast de algemene voorwaarden benoemt de tarievencode, die een onderdeel van de Gaswet vormt, specifiek dat de netbeheerder kosten in rekening mag brengen bij het beëindigen van de aansluiting- en transportovereenkomst. In artikel 2.9 lid 2 staat vermeld dat voor het fysiek afschakelen van de aansluiting dan wel het verwijderen van de aansluiting een eenmalig bedrag in rekening kan worden gebracht bij de voormalige aangeslotene. Op basis van dit artikel brengen we dan ook de kosten bij u in rekening.

Verwijderen gasaansluiting
Kiest u er niet voor om een energiecontract met een leverancier af te sluiten, dan heeft u de keuze om de gasaansluiting gratis te laten verwijderen. De kosten voor het verwijderen zijn voor Enexis Netbeheer, u betaalt dus niets. Hieronder geef ik puntsgewijs aan hoe u een kosteloze verwijdering kunt aanvragen.

Werkwijze verwijderen gasaansluiting
Graag wil ik u extra informatie geven over hoe wij te werk gaan bij het verwijderen van de gasaansluiting, zodat u een weloverwogen keuze kan maken.

- Ik wil benadrukken dat wij bij een verwijdering allereerst in overleg met u ter plaatse komen kijken of wij ook gebruik kunnen maken van de mogelijkheid van lieren. Dit houdt in dat wij slecht twee gaten hoeven te graven en zo de gasaansluiting eruit trekken. Daarna maken we de gaten weer dicht. Ik verwijs u naar een link (www.mijnaansluiting.nl/gasverwijderen) zodat u kunt zien wat dit inhoudt. Bij lieren is de schade aan uw tuin een stuk geringer.
-Mocht lieren om welke reden dan ook niet mogelijk zijn dan dienen we de gasleiding te verwijderen en moet er dus in uw tuin worden graven. Voorafgaande aan die werkzaamheden beoordelen wij de situatie altijd ter plekke. Indien er volgens u sprake is van bijzondere omstandigheden waar wij bij het uitvoeren van de werkzaamheden rekening mee moeten houden dan vernemen wij dat graag. Wij zouden het dan op prijs stellen als u ons de situatie aan de hand van foto’s of een situatieschets toelicht.
Wij zullen de graafwerkzaamheden in overleg met u plannen en zo zorgvuldig mogelijk uitvoeren en daarbij schade aan beplanting en bestrating zoveel mogelijk voorkomen.
Mocht hierbij onverhoopt toch schade ontstaan dan herstellen of vergoeden wij deze schade naar redelijkheid. Op het herstelde straatwerk wordt gedurende een periode van 1 jaar garantie gegeven in verband met verzakken.

Keuze voor gratis verwijderen doorgeven
• Ga naar enexis.nl/veiliggasnet en vul het formulier met de akkoordverklaring in. Vergeet niet om uw handtekening te zetten.
• Stuur het ingevulde formulier naar: gasaansluiting@enexis.nl.
• Binnen 2 werkdagen krijgt u een ontvangstbevestiging per e-mail van Enexis Netbeheer.
• Wij schakelen vervolgens één van onze aannemers in voor het uitvoeren van de werkzaamheden. De aannemer belt u voor het inplannen van de werkzaamheden.
• Als wij uw akkoordverklaring vóór de genoemde datum binnen hebben, berekenen we de kosten voor het verwijderen van uw gasaansluiting niet aan u door.

Ik vertrouw erop dat ik u volledig heb geïnformeerd over ons beleid rondom het afsluiten en/of het verwijderen van de gasaansluiting

Heeft u toch nog vragen? Belt u mij gerust. Ik ben van maandag tot en met donderdag bereikbaar. Mijn rechtstreekse telefoonnummer is 088 857 35 52. Wilt u liever per e-mail reageren? Dat kan natuurlijk ook, dan kunt u deze e-mail beantwoorden.
Met vriendelijke groet,

<naam>
Klachten & Claims
En daarop heb ik het volgende geschreven:
Geachte mevrouw <naam>

Zoals u in mijn e-mail d.d. 16 augustus 2022 hebt kunnen lezen, had ik verzocht om een reactie van een collega die goed op de hoogte is van de stand van zaken rond 'van het gas af gaan'. U classificeert zich daar duidelijk niet voor. En wel om de volgende redenen:

1: Uw beleid werpt voor mij geen verplichtingen op. Beleid is een interne kwestie van uw firma. De enige verplichting die op mij rust ten aanzien van de gasaansluiting, is dat ik Enexis op afspraak toegang moet verlenen tot haar eigendommen. Tot heden heeft Enexis geen initiatief genomen tot het maken van een afspraak. Zodra dat wel gebeurt, zal ik uiteraard mijn wettelijke plicht nakomen. En dan zal ik bovenop mijn wettelijke plicht uw medewerker, als deze zich vriendelijk gedraagt, desgewenst voorzien van een non-alcoholisch drankje naar keuze. 

2: Zoals u zelf al schrijft, is de Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) reeds enkele maanden geleden beëindigd. En wel op 26 maart 2022. Kennelijk is uw administratie op dit punt niet correct, ik verzoek u derhalve dit terstond aan te passen. 

3: U beweert dat in de ATO benoemd staat dat bij het beëindigen van de overeenkomst kosten in rekening gebracht worden voor verwijdering van de gasaansluiting. In de versie van de ATO die met mij gesloten is, staat echter niets vermeld over kosten bij beëindiging van de overeenkomst.

4: U zegt wettelijk verplicht te zijn de aansluiting af te moeten sluiten. Dat kan zo zijn, maar uw wettelijke plicht roept voor mij geen extra verplichtingen in het leven. U heeft onder voorwaarden het recht op toegang tot uw eigendommen, maar u heeft nog geen poging gedaan om op de juiste wijze (na voorafgaande afspraak) gebruik te maken van dit recht. Ik concludeer hieruit dat u momenteel de Nederlandse wetgeving op dit vlak overtreedt en zie mij derhalve genoodzaakt hiervan melding maken bij de toezichthouder. 

5: De Tarievencode is géén onderdeel van de gaswet. En dat u werkelijk geen enkele kennis heeft van de geldende regelgeving én mijn vorige e-mail niet serieus genomen heeft, blijkt wel uit uw verwijzing naar art. 2.9.2 van de Tarievencode Gas. Kleine tip: ga dat artikel zelf eens lezen. En doe dat voortaan altijd als u verwijst naar regelgeving. Want u valt door de mand.

6: Zoals ik in eerdere communicatie al gemotiveerd heb aangegeven bij uw collega <collega 1>, ga ik geen keuze maken voor wat betreft uw eigendommen. Nu Enexis al meermaals gevraagd heeft aan mij om beslissingen te nemen over haar eigendommen, kan ik u mededelen dat het u vrij staat om mij een arbeidsovereenkomst aan te bieden voor de functie van Asset-beheerder. U kunt een voorstel doen voor een contract van 32 uur per week, vergezeld van een bijbehorend pakket arbeidsvoorwaarde, met als standplaats uw vestiging te Venlo.

7: Indien ik nogmaals een reactie ontvang van een medewerker die de verschillende leugens met betrekking tot kosten en/of artikel 2.9.2 van de Tarievencode Gas zal ik uw pogingen tot misleiding melden bij de Politie.

8: Indien u mij nogmaals vraagt om tóch een keuze te maken wat Enexis met haar eigendommen moet doen in de periode dat ik nog niet in dienst bij u ben in de functie van Asset-beheerder, dan zal ik dat verzoek opvatten als een freelance opdracht om voor het in uw verzoek vermelde adres u te adviseren. Het free-lance uurtarief zal honderdvijftig euro per uur bedragen, met een minimum van vier uren. Voor zover uw eigen inkoopvoorwaarden in mijn nadeel afwijken van onderstaande voorwaarden, prevaleren onderstaande voorwaarden boven uw inkoopvoorwaarden:
- Aanbetaling van het minimumtarief van vier maal het overeengekomen uurtarief geschiedt binnen 14 dagen na opdracht (rekeningnummer wordt direct na opdracht aan u verstrekt)
- Rapportage zal, indien de totale opdracht minder dan één werkdag omvat, binnen 14 dagen na betaling per e-mail aan u toegestuurd worden
- De rapportage zal slechts een praktisch advies omvatten. U dient dit advies zelf juridisch te laten toetsen. 
- Indien de aanbetaling niet tijdig op het aan u te verstrekken rekeningnummer is gestort, behoud ik mij het recht voor om de opdracht op te schorten of volledig aan u terug te geven. In beide gevallen blijft u de overeengekomen aanbetaling volledig verschuldigd, vermeerderd met de kosten van verhaal en rente. 

9: Dit gehele dossier zal op korte termijn ingediend worden bij de ACM, gezien uw 'beleid' klaarblijkelijk niet strookt met de geldende regelgeving en u ook na mijn eerdere e-mails aan uw collega's <collega 1> en <collega 2> niet tot inkeer bent gekomen. Dit dossier zal daarbij niet op zichzelf staan.
Ik verwacht van u niets anders dan erkenning van het feit dat uw beleid volstrekt incorrect is en excuses voor het feit dat u veel van mijn tijd verspild heeft en niet na mijn eerste duidelijke e-mail aan uw collega <collega 1> al uw beleid tegen het licht heeft gehouden.

In afwachting van uw reactie,

Ivow85

[ Voor 149% gewijzigd door Ivow85 op 23-08-2022 21:07 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Kees-Jan
Ivow85 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 14:00:
Dossier 2.0 van Ivow85

Vanochtend is de cv-ketel hier door de installateur van de muur af gehaald
dus eigenlijk is het de de-installateur... :+ O-) :P

• Jitta
En dat is 2
Dossier 2.0 van Ivow85

Vanochtend is de cv-ketel hier door de installateur van de muur af gehaald, waarmee de enige 'gasverbruiker' uit onze nieuwe woning is verwijderd. Hopelijk staat vanmiddag de nieuwe warmtepomp te snorren op het dak van de garage, anders krijgen we het koud. Gelukkig doet de zon nu nog even zijn best om de woonkamer van gratis warmte te voorzien.

Zojuist heb ik mijn energieleverancier een mail gestuurd om het gascontract te beëindigen. Wordt vervolgd...

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Dossier 2.0 van Ivow85

Stedin is de netbeheerder, ben benieuwd?
Hier zijn we al over op een Airco warmtepomp, nu nog iets voor warm water en de CV ketel kan ook van de muur en het gas eruit.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• yvonne222
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 01-07-2022
Update tav Stedin die mij achteraf een factuur stuurt voor de periode van afgelopen 2 jaar dat ik gasloos was.
mijn mail aan Stedin
De links die u meestuurt in uw mail, verwijzen naar hoe de tarieven opgebouwd zijn. Maar nog steeds geen enkel bewijs dat die tarieven aan mij in rekening gebracht mogen worden.
Ik had in die periode geen ATO en derhalve ben ik jullie die kosten dan ook niet verschuldigd.

Zie bijvoorbeeld:
Uitspraak 79960 van 26 februari 2014: "De grondslag voor het in rekening brengen van netwerk- en meterkosten ligt in de aansluit- en transportovereenkomst en niet in de aanwezigheid van een aansluiting. Het staat de consument vrij om, met inachtneming van de daarvoor geldende termijnen, de overeenkomst met de leverancier alsmede de aansluit- en transportovereenkomst met de ondernemer op te zeggen. De consument is dan ook geen netwerk- en meterkosten meer verschuldigd."
Reactie Stedin daarop
De afname heeft niet plaatsgevonden op basis van een contract, maar feitelijk. In de wet staat hierover het volgende:

Artikel 6:212 Burgerlijk Wetboek:
1.Hij die ongerechtvaardigd is verrijkt ten koste van een ander, is verplicht, voor zover dit redelijk is, diens schade te vergoeden tot het bedrag van zijn verrijking.
2.Voor zover de verrijking is verminderd als gevolg van een omstandigheid die niet aan de verrijkte kan worden toegerekend, blijft zij buiten beschouwing.
3.Is de verrijking verminderd in de periode waarin de verrijkte redelijkerwijze met een verplichting tot vergoeding van de schade geen rekening behoefde te houden, dan wordt hem dit niet toegerekend. Bij de vaststelling van deze vermindering wordt mede rekening gehouden met uitgaven die zonder de verrijking zouden zijn uitgebleven.

Artikel 6:162 Burgerlijk Wetboek:
1.Hij die jegens een ander een onrechtmatige daad pleegt, welke hem kan worden toegerekend, is verplicht de schade die de ander dientengevolge lijdt, te vergoeden.
2.Als onrechtmatige daad worden aangemerkt een inbreuk op een recht en een doen of nalaten in strijd met een wettelijke plicht of met hetgeen volgens ongeschreven recht in het maatschappelijk verkeer betaamt, een en ander behoudens de aanwezigheid van een rechtvaardigingsgrond.
3.Een onrechtmatige daad kan aan de dader worden toegerekend, indien zij te wijten is aan zijn schuld of aan een oorzaak welke krachtens de wet of de in het verkeer geldende opvattingen voor zijn rekening komt.
Mijn antwoord aan Stedin
Er is helemaal geen gas afname geweest.
Dus referentie naar artikel 6:212 en 6:162 uit het burgelijk wetboek is niet van toepassing.
Toen was Stedin even stil. Vandaag dit antwoord gekregen. Onvoorstelbaar hoe ze draaien en recht proberen te maken wat krom is.
Het klopt dat er geen afname is geweest wel is er sprake van een actieve aansluiting (aldus niet verzegeld of verwijderd). Omdat er een actieve aansluiting is geweest op het adres hebben wij kosten gemaakt, waar niet voor is betaald en daarom ontvangt u nu deze nota. De netbeheerkosten worden normaliter in rekening gebracht bij u door de energieleverancier, deze draagt het dan af aan de netbeheerder.

Daarnaast is er inderdaad geen sprake van een contractuele verbintenis met Stedin, maar een verbintenis uit de wet. Deze is ontstaan doordat u, volgens ons, ongerechtvaardigd bent verrijkt. Indien er sprake is van ongerechtvaardigde verrijking vloeit uit de aansprakelijkheid een vordering tot schadevergoeding voort. De vordering tot schadevergoeding is in dit geval de verbintenis. Meer specifiek is de grond voor de ontstane vordering ongerechtvaardigde verrijking ex art. 6:212 BW.
Stedin had zelf die aansluiting kunnen inactiveren, het is niet mijn keuze geweest en ik heb ze alle medewerking geboden om te doen wat ze nodig achtten incl verzegeling/afsluiting. Daar hebben ze vervolgens niet meer op gereageerd. Oftewel punt 2 van art. 6:212 BW, "gevolg van een omstandigheid die niet aan de verrijkte kan worden toegerekend." lijkt mij overduidelijk.

Ondertussen sturen ze overigens ook nog gewoon aanmaningen per post.

Iemand nog slimme aanvullingen of opmerkingen? _/-\o_

• stuffer

stuffer

Ondertietel

yvonne222 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 19:00:
Update tav Stedin die mij achteraf een factuur stuurt voor de periode van afgelopen 2 jaar dat ik gasloos was.

[...]

Reactie Stedin daarop

[...]

Mijn antwoord aan Stedin

[...]

Toen was Stedin even stil. Vandaag dit antwoord gekregen. Onvoorstelbaar hoe ze draaien en recht proberen te maken wat krom is.

[...]

Stedin had zelf die aansluiting kunnen inactiveren, het is niet mijn keuze geweest en ik heb ze alle medewerking geboden om te doen wat ze nodig achtten incl verzegeling/afsluiting. Daar hebben ze vervolgens niet meer op gereageerd. Oftewel punt 2 van art. 6:212 BW, "gevolg van een omstandigheid die niet aan de verrijkte kan worden toegerekend." lijkt mij overduidelijk.

Ondertussen sturen ze overigens ook nog gewoon aanmaningen per post.

Iemand nog slimme aanvullingen of opmerkingen? _/-\o_
Eigenlijk precies wat je zegt:

Je hebt ze de gelegenheid geboden om te verwijderen en dat hebben ze niet gedaan. Zou daar naar toe terug verwijzen. Aangezien het om Stedin gaat denk ik niet dat ze die communicatie destijds terug kunnen vinden (ze doen niet aan dossier opbouw, is mij telefonisch bevestigd door Stedin medewerker vorig jaar).

*** NIKS ***

• yvonne222
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 01-07-2022
@stuffer ik heb in een van de eerdere mails aan Stedin in deze discussie al verwezen naar mijn communicatie van destijds. En Stedin zegt inderdaad dat ze die niet kunnen vinden met het verzoek of ik die opnieuw wil versturen. Dat verzoek heb ik aanvankelijk genegeerd. Ik heb uiteraard destijds alles bewaard.

• stuffer

stuffer

Ondertietel

yvonne222 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 20:12:
@stuffer ik heb in een van de eerdere mails aan Stedin in deze discussie al verwezen naar mijn communicatie van destijds. En Stedin zegt inderdaad dat ze die niet kunnen vinden met het verzoek of ik die opnieuw wil versturen. Dat verzoek heb ik aanvankelijk genegeerd. Ik heb uiteraard destijds alles bewaard.
Ik zou ze niet te veel helpen in het zoeken naar een stok om mee te slaan. Wat ik zou doen, en weet niet of anderen die mening delen of een ander advies hebben, is een passage met datum/tijd van de email versturen waar je verwijst dat je ze de gelenheid geeft voor de verwijdering.

Dan mogen ze zelf gaan zoeken (wat ze niet gaan vinden, ik vermoed dat 1/3 van al mijn emails zijn beantwoord en de rest ging vermoedelijk bij Stedin het ronde archief in).

*** NIKS ***

• Spiff
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-11 21:27
yvonne222 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 19:00:

[...]

"Het klopt dat er geen afname is geweest wel is er sprake van een actieve aansluiting (aldus niet verzegeld of verwijderd). Omdat er een actieve aansluiting is geweest op het adres hebben wij kosten gemaakt, waar niet voor is betaald en daarom ontvangt u nu deze nota. De netbeheerkosten worden normaliter in rekening gebracht bij u door de energieleverancier, deze draagt het dan af aan de netbeheerder.

Daarnaast is er inderdaad geen sprake van een contractuele verbintenis met Stedin, maar een verbintenis uit de wet. Deze is ontstaan doordat u, volgens ons, ongerechtvaardigd bent verrijkt. Indien er sprake is van ongerechtvaardigde verrijking vloeit uit de aansprakelijkheid een vordering tot schadevergoeding voort. De vordering tot schadevergoeding is in dit geval de verbintenis. Meer specifiek is de grond voor de ontstane vordering ongerechtvaardigde verrijking ex art. 6:212 BW."
1) Welke wet? Mogen ze wel specificeren incl. hoofdstuk/paragraaf/artikel etc;
2) Hoe ben jij verrijkt -zonder afname- van een meter in huis? 8)7

https://calvinandhobbes.fandom.com/wiki/Spaceman_Spiff

• Freee!!
  • Registratie: December 2002

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Spiff schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 21:06:
[...]
1) Welke wet? Mogen ze wel specificeren incl. hoofdstuk/paragraaf/artikel etc;
Ik ben ondertussen ook wel benieuwd, dat hebben ze nog nooit kunnen doen.
2) Hoe ben jij verrijkt -zonder afname- van een meter in huis? 8)7
Eerder verarmd, dat kreng neemt alleen maar ruimte in.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Je verwijzing is perfect. Je hoeft ook niet eens te wijzen naar een concrete eerdere mail.

Allereerst geef je aan dat er jouw insziens geen enkele sprake is geweest van verrijking. Je had geen contract met Stedin in hebt geen gebruik gemaakt van de gasaansluiting. Je hebt dus tijdens de 'contactloze periode' niet op welke manier dan ook profijt gehad van de aanwezigheid van de gasaansluiting.

Daarnaast vraag je uiteraard volgens welke wet er volgens Stedin een overeenkomst zou bestaan, nadat je die had opgezegd en, beëindigd. Alle netbeheerders zijn al jaren op zoek naar die wet waarin staat dat consumenten zonder ATO toch nog verplichtingen hebben jegens netbeheerders. Tot heden is nog geen enkele netbeheerder in staat geweest het artikelnummer van die wet te noemen. Ondanks verschillende zaken bij de Geschillencommissie en rechtszaken waar een aardig legertje juristen bij betrokken is geweest.

Laat je vooral niet op de kast jagen door aanmaningen.

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-11 23:13
[b]Ivow85 in "Gas de deur uit doen: Gratis!"Ivow85 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 22:19[

Laat je vooral niet op de kast jagen door aanmaningen.
Vooral dat. En werkelijk schandalig dat @Verwijderd nog altijd, tegen beter weten én de rechtspraak in, probeert consumenten in het nauw te jagen. Waarom? Het lijkt erop dat er vooral juristen werken die hun eigen hachje proberen te redden. Want verder is er weinig meer te halen...

[ Voor 14% gewijzigd door hesselbeertje op 25-02-2022 22:24 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• hesselbeertje
Tussen 'kunnen' en 'kunnen maken' zit een heel gat. Vermoedelijk gaat Stedin daar wel in vallen.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:05
yvonne222 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 20:12:
Echt bizar deze situatie. Het lijkt er op dat stedin bewust op een confrontatie aanstuurt om een proef proces uit te lokken. Want ja, waarom zou je mee gaan in het tijdsbeeld en niet de grenzen opzoeken van de wet ten koste van burgers.

Mocht het zo ver komen, bij dezen zeg ik mijn steun aan de crowdfunding toe, @Bram-Bos dingspiel 3 op handen? ;)

• stuffer

stuffer

Ondertietel

overhyped schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 08:21:
[...]

Echt bizar deze situatie. Het lijkt er op dat stedin bewust op een confrontatie aanstuurt om een proef proces uit te lokken. Want ja, waarom zou je mee gaan in het tijdsbeeld en niet de grenzen opzoeken van de wet ten koste van burgers.

Mocht het zo ver komen, bij dezen zeg ik mijn steun aan de crowdfunding toe, @Bram-Bos dingspiel 3 op handen? ;)
Ook mijn steun zal er weer zijn.

*** NIKS ***

• Erwin_83
Toch apart dat er eerst weer een beschuldiging van diefstal is en als dat niet werkt komen ze met kul argumenten.

En ze kunnen wel aan jou de correspondentie opvragen, maar je kan het ook anders om doen als het op een rechtzaak uit draait. Laat hun maar aantonen dat ze wel wel pogingen hebben gedaan om de boel te verwijderen en dat jij daar bewust niet aan mee gewerkt hebt.

Zouden ze echt zo stom zijn om een #dingspiel 3 te proberen ? Vast niet toch.

• Kees-Jan
En in een eventueel vervolg op je communicatie nogmaals verwijzen naar:
Uitspraak 79960 van 26 februari 2014: "De grondslag voor het in rekening brengen van netwerk- en meterkosten ligt in de aansluit- en transportovereenkomst en niet in de aanwezigheid van een aansluiting. Het staat de consument vrij om, met inachtneming van de daarvoor geldende termijnen, de overeenkomst met de leverancier alsmede de aansluit- en transportovereenkomst met de ondernemer op te zeggen. De consument is dan ook geen netwerk- en meterkosten meer verschuldigd."
Linkje

[ Voor 16% gewijzigd door Kees-Jan op 26-02-2022 10:14 ]

• Hippe Lip

Hippe Lip

overhyped schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 08:21:
[...]

Je gaat je langzamerhand afvragen of het niet tijd is voor de tegenaanval en ze voor de rechter te slepen wegens bewuste misleiding en bedrog? Of wellicht zelfs oplichting?

<John O`Mill>

• stuffer

stuffer

Ondertietel

Hippe Lip schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 21:10:
[...]

Je gaat je langzamerhand afvragen of het niet tijd is voor de tegenaanval en ze voor de rechter te slepen wegens bewuste misleiding en bedrog? Of wellicht zelfs oplichting?
Ook dan zal:
stuffer schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:18:
[...]

Ook mijn steun zal er weer zijn.
Maar zal ik met (voor de 2e keer) aankomend vaderschap wat minder actief zijn hier.

*** NIKS ***

• Freee!!

Freee!!

Hippe Lip schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 21:10:
[...]
Als we toch bezig zijn: criminele organisatie
Daar begint het ondertussen serieus op te lijken.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
rube schreef op maandag 3 januari 2022 @ 11:03:
[...]

Begin december 2021 heb ik mijn gas contract bij powerpeers opgezegd per 23 december (einde contract)
31 december 2021 heb ik de brief van Stedin ontvangen dat ik een keuze moest maken.
3 jan. 2022 Mede n.a.v. bovenstaande post van Stuffer heb ik zojuist ook zelf de aanvraag opgestart voor verwijdering bij Stedin.
3 jan. 2022 Volgens de email die Stedin zojuist heeft verstuurd ontvang ik de offerte van hen binnen 10 werkdagen.
Nu afwachten hoe lang het gaat duren...
rube schreef op maandag 3 januari 2022 @ 18:18:
[...]

Update: 's middags al gebeld door Stedin met uitleg over het proces, o.a. dat Stedin een vergunning aan de gemeente moet aanvragen (na acceptatie van de nul offerte kan het vergunningstrajext max. 8 weken duren). Per email vanmiddag ook de offerte ontvangen en deze zojuist geaccepteerd.
Nu weer afwachten hoe snel/langzaam de gemeente de vergunning gaat verlenen en de vervolgstappen gaan duren.
rube schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 18:25:
[...]

Update: ondanks dat ik 3 januari al opdracht had gegeven voor verwijdering en dit ook netjes in de portal van Stedin staat aangegeven, gisteren toch weer een brief gekregen dat ik snel een keuze moet maken omdat er geen contract is.....
Ik doe even niet met deze brief en wacht het wel af.
Update deze week (28 feb/2 maart): blijkbaar heeft de gemeente de benodigde vergunning verstrekt want ik ben ik via telefoon/email benaderd door de aannemer met de vraag of een schouw op 11 maart mogelijk is.

Voorlopig gaat het aardig volgens planning.
Op of kort na 11 maart waarschijnlijk weer een nieuwe update :)

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20-10 20:06

paulv1973

16.730Wattpiek

paulv1973 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 16:46:
[...]

Eeeeen.... hoppaaa...
Daar is brief 1 van Enexis.
"Er is geen gascontract bekend. Voorkom afsluiting en volg het stappenplan"....

Als er nu in die brief ook gesproken zou worden over de optie gasloos, zou de brief correcter zijn. Maar ze gaan er blind vanuit dat je gas wil houden.
En dat terwijl de ATO toch echt is opgezegd.

En nu? Afwachten of toch even reageren. |:(
En brief 2...
Hier staat op pagina 2 tovh heeel duidelijk dat afsluiten geld kost...
Toch maar even reageren??
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hqoW1aq2QiOFRMsEFv6FiQt0gTw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h2D5LBZNmJWASkrejkszXESc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RMhRwEDs80NifxaPA1078Z9Pe3s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sp0tNDbhqfd0Jg9NX9v1gklg.jpg?f=fotoalbum_large

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:34

breinonline

Are you afraid to be known?

Ik zou inderdaad maar even reageren. Voorbeelden genoeg in dit topic. Correct reageren is altijd beter dan niet reageren.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12:59
Dinsdag 22 februari laat in de avond een aanvraag gedaan om de gas aansluiting weg te laten halen. Woensdag morgen gelijk al een mail met de nodige documenten en vanmorgen zijn ze langs geweest om de meter en de leiding weg te halen. Dat ging mij allemaal een stuk sneller en makkelijker dan ik had verwacht na alle horror verhalen hier te lezen. Al met al heeft het mij 0 euro gekost. Netbeheerder is Enexis

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6WZVOTpmNjEUgAwv7dWU204gvkc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/eGTbeBJ3DlbzG8mOLWr385Tx.png?f=user_large

iRacing Profiel

• BazemanKM
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:19
SkullboyNL schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 15:50:
Dinsdag 22 februari laat in de avond een aanvraag gedaan om de gas aansluiting weg te laten halen. Woensdag morgen gelijk al een mail met de nodige documenten en vanmorgen zijn ze langs geweest om de meter en de leiding weg te halen. Dat ging mij allemaal een stuk sneller en makkelijker dan ik had verwacht na alle horror verhalen hier te lezen. Al met al heeft het mij 0 euro gekost. Netbeheerder is Enexis

[Afbeelding]
Je naam misschien even zwart lakken?

En we willen graag foto's zien van verwijdering ;-)

https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/

• SkullboyNL
Mijn naam vind ik nog niet zo erg.

Ik heb helaas niet zo veel fotos gemaakt.

Toen ik bij de woning aankwam waren ze al druk aan het graven.

Ze hebben een gat gegraven in het trottoir en 1 bij de woningen op die manier wilden ze proberen om de leiding terug te trekken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h6FpPx5pZBQ_N29STNsZi4qpZ9I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/WXKfrCGoxTk071aLhrcCdo4R.png?f=fotoalbum_large

Dat lukte toch niet helemaal omdat er een boom boven op de leiding stond. Ze hebben netjes gevraagd om ze met de kraan in de tuin mochten graven. Dat was geen probleem omdat de tuin toch nog leeg gehaald moet worden. Gelijk maar gevraagd of ze de rest van de bomen/struiken ook wilde ruimen en de tuin omgraven maar daar kwamen ze helaas niet voor :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZAJSoO6CIhgJLobypYkLeFgYTiw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fvd9rciaKw2COmoVP5aWQynR.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door teacher op 07-03-2022 18:50 ]

iRacing Profiel

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

breinonline schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 14:40:
Ik zou inderdaad maar even reageren. Voorbeelden genoeg in dit topic. Correct reageren is altijd beter dan niet reageren.
Vreemd toch!?
Na al die mails en zelfs gerechtelijke uitspraken toch een brief waarin met hoofdletters staat " afsluiten kost geld".
En dan flinke bedragen erbij....

Gewoon maar weer melden dat ik niet afgesloten hoef te worden. Maar als Enexis de meter wil verwijderen en de gasleiding ze daar vrij in zijn.... ???

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

@paulv1973 En als je wilt hun leugens aankaarten, met onderbouwing:
En in een eventueel vervolg op je communicatie nogmaals verwijzen naar:
degeschillencommissie...grondslag...in-rekening-brengen-vast.recht-ligt-in-de-aansluit-en-transportovereenkomst-en-niet-in...aanwezigheid...aansluiting

edit: ik zie dat ik scheef heb gelezen. Bovenstaande klopt, maar is een ander deel van de argumentatie. Had de rechterlijke uitspraken van onze crowd-funded zaken moeten citeren.

[ Voor 7% gewijzigd door onetime op 04-03-2022 21:00 ]

• HereIsTom
paulv1973 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 19:45:
[...]

Vreemd toch!?
Na al die mails en zelfs gerechtelijke uitspraken toch een brief waarin met hoofdletters staat " afsluiten kost geld".
En dan flinke bedragen erbij....

Gewoon maar weer melden dat ik niet afgesloten hoef te worden. Maar als Enexis de meter wil verwijderen en de gasleiding ze daar vrij in zijn.... ???
Misschien ze eens wijzen op de diverse sites die melden dat het gewoon gratis is, zoals deze van Stedin;
https://www.stedin.net/kl...ijn-gasaansluiting-gratis

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

HereIsTom schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 21:54:
[...]

Misschien ze eens wijzen op de diverse sites die melden dat het gewoon gratis is, zoals deze van Stedin;
https://www.stedin.net/kl...ijn-gasaansluiting-gratis
Sterker nog.
Volgens de site van enexis is het ook gratis...
Maaaar.... je moet wel ff de offerte ondertekenen voor opdracht.

Ik heb die offerte, die sluit op €0,- ook liggen.
Alleen deugen de algemene voorwaarden die erbij horen niet.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:03
Een vraag misschien niet helemaal in het meest toepasselijke topic maar omdat er hier ongetwijfeld veel mensen praktische ervaring mee hebben;
hoe werkt het wanneer je een energiecontract hebt met gas EN elektra en je laat je gasaansluiting verwijderen.
Vervalt dan domweg je gascontract en betaal je daar dan niet meer voor, of moet je dat contract nog uitdienen qua vaste kosten. Is het gekoppeld aan je elektracontract en vervalt dat dan ook?
@ASW1 Dat hangt van je energie leverancier af. Er zijn er die het als 2 contracten zien, en er zijn er die het als 1 contract zien. Even je contract lezen. Er is een goed argument te maken om het als 2 contracten te zien.

edit: Je kunt je contract opzeggen en niets doen met de aansluiting. Toch contract en bijbehorende kosten weg.

[ Voor 20% gewijzigd door onetime op 04-03-2022 23:36 ]

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:03
onetime schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 23:34:
@ASW1 Dat hangt van je energie leverancier af. Er zijn er die het als 2 contracten zien, en er zijn er die het als 1 contract zien. Even je contract lezen. Er is een goed argument te maken om het als 2 contracten te zien.

edit: Je kunt je contract opzeggen en niets doen met de aansluiting. Toch contract en bijbehorende kosten weg.
Dank je, ik kan uit het contract niet echt halen of men dit als 2 contracten ziet.
Het enige dat daar wel voor pleit is dat er een opzegvergoeding "per product" is, dus 1x voor gas en 1x elektra.
Anderzijds kun je natuurlijk best 2 "producten" binnen één contract hebben.

Mocht iemand hier nog op willen reageren hoe dit bij hen ging graag;
ik zal er hier geen vragen meer over stellen omdat dit misschien toch wel een beetje buiten dit topic ligt aangezien ik het idee heb dat dit meer over de relatie met de netbeheerders dan met de leveranciers gaat.

• cold_as_ijs
@ASW1 Even contact opnemen met de leverancier dan heb je vrij snel je antwoord. Weet je ook meteen wat de gevolgen zijn voor je welkomstbonus en kWh tarieven etc…

Sommige aanbieders kan je namelijk zonder teruggave van de welkomstbonus opzeggen bv

• Hippe Lip

Hippe Lip

@ASW1 En er zijn ook leveranciers die zeggen dat als je gas opzegt, dat dan ook je elektra eindigt en je dus met een nieuwe contract begint omdat het samen één contract is. Daar zit je natuurlijk niet op te wachten.

Mijn leverancier (SamenOM) had er geen enkel probleem mee dat ik mijn gas tussendoor opzegde. Daar zat geen boete aan.

<John O`Mill>

• mathman
  • Laatst online: 08-11 20:38
Sinds afgelopen vrijdag is mijn huishouden ook volledig van het gas af, aangezien op dat moment de warmtepomp in gebruik is genomen. Nu heb ik bij mijn energieleverancier Zonneplan aangegeven dat mijn gascontract zsm opgezegd moet worden, in combinatie met de ATO.

Mijn gascontract wordt per 11 maart afgesloten. Echter krijg ik nu in dezelfde mail ook de link naar mijnaansluiting.nl om mijn aansluiting te laten verwijderen. Hij zit mij niet in de weg, dus ik laat het lekker zo. Als zij (Enexis is de netbeheerder in Zwolle) hem weg willen halen hoor ik het wel. Ik neem er in ieder geval geen initiatief in. Wat is jullie advies. De mail van Zonneplan laten voor wat ie is, of toch nog een reactie sturen? Dat ik dus niet het initiatief neem om de gasaansluiting te laten verwijderen..

• HereIsTom
mathman schreef op maandag 7 maart 2022 @ 15:58:
Sinds afgelopen vrijdag is mijn huishouden ook volledig van het gas af, aangezien op dat moment de warmtepomp in gebruik is genomen. Nu heb ik bij mijn energieleverancier Zonneplan aangegeven dat mijn gascontract zsm opgezegd moet worden, in combinatie met de ATO.

Mijn gascontract wordt per 11 maart afgesloten. Echter krijg ik nu in dezelfde mail ook de link naar mijnaansluiting.nl om mijn aansluiting te laten verwijderen. Hij zit mij niet in de weg, dus ik laat het lekker zo. Als zij (Enexis is de netbeheerder in Zwolle) hem weg willen halen hoor ik het wel. Ik neem er in ieder geval geen initiatief in. Wat is jullie advies. De mail van Zonneplan laten voor wat ie is, of toch nog een reactie sturen? Dat ik dus niet het initiatief neem om de gasaansluiting te laten verwijderen..
Die snap ik niet, verwijderen bij Enexis is gratis en als je het niet doet blijven ze vastrecht rekenen.
https://www.enexis.nl/ove...art-2021-volledig-vergoed

• cold_as_ijs
HereIsTom schreef op maandag 7 maart 2022 @ 16:22:
[...]

Die snap ik niet, verwijderen bij Enexis is gratis en als je het niet doet blijven ze vastrecht rekenen.
geloof niet de onzin van Enexis!

Er is totaal geen juridische grond om vastrecht in rekening te brengen als je geen verwijdering aanvraagt. Je hebt een overeenkomst beëindigt die regelt dat je het vastrecht moet betalen. Waar komt dan de plicht vandaan?
En nergens in de wet is er een verplichting om een overeenkomst aan te gaan met een partij nadat je net een overeenkomst via de wettelijk weg hebt opgezegd.

Zou wat zijn, je zegt je abonnement op van je fitness club, moet je een nieuwe overeenkomst aangaan om werkelijk geen kosten te maken. Of er nu wel of niet kosten in rekening gebracht worden is verder irrelevant

• HereIsTom
cold_as_ijs schreef op maandag 7 maart 2022 @ 16:29:
[...]

geloof niet de onzin van Enexis!

Er is totaal geen juridische grond om vastrecht in rekening te brengen als je geen verwijdering aanvraagt. Je hebt een overeenkomst beëindigt die regelt dat je het vastrecht moet betalen. Waar komt dan de plicht vandaan?
En nergens in de wet is er een verplichting om een overeenkomst aan te gaan met een partij nadat je net een overeenkomst via de wettelijk weg hebt opgezegd.

Zou wat zijn, je zegt je abonnement op van je fitness club, moet je een nieuwe overeenkomst aangaan om werkelijk geen kosten te maken. Of er nu wel of niet kosten in rekening gebracht worden is verder irrelevant
Zal best, maar het staat er dus echt, moet wel een hele rare rechter zijn die dat afwijst!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:48

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@HereIsTom in de TS staan wat tegenvoorbeelden.
De algemene voorwaarden en random teksten op een site gaan niet boven het consumentenrecht :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• cold_as_ijs
HereIsTom schreef op maandag 7 maart 2022 @ 16:38:
[...]

Zal best, maar het staat er dus echt, moet wel een hele rare rechter zijn die dat afwijst!
Dus een commerciele partij schrijft op zijn site dat je iets moet.... hmmm

en deze rechters dachten er toch anders over:
http://deeplink.rechtspra...d=ECLI:NL:RBNNE:2020:2734
https://uitspraken.rechts...id=ECLI:NL:RBGEL:2021:774

• HereIsTom
cold_as_ijs schreef op maandag 7 maart 2022 @ 16:47:
[...]

Dus een commerciele partij schrijft op zijn site dat je iets moet.... hmmm

en deze rechters dachten er toch anders over:
http://deeplink.rechtspra...d=ECLI:NL:RBNNE:2020:2734
https://uitspraken.rechts...id=ECLI:NL:RBGEL:2021:774
Dat is allemaal van voor maart 2021, vanaf die tijd is het gewoon gratis!

• Freee!!

Freee!!

HereIsTom schreef op maandag 7 maart 2022 @ 16:55:
[...]
Gratis, behalve dat je voor de risico's van het opdrachtgeverschap hangt.

• CurlyMo
  • Laatst online: 19:29
@SkullboyNL Vond de beste monteur het prima dat je hem zo op een publiek forum op de foto deelt?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• overhyped
[...]

Misschien moet je het topic een beetje doorlezen, ik zal je de TL;DR geven:

De netbeheerders hebben een historie van de klanten voorliegen, je mag je ATO opzeggen. Zonder ATO geen rekening, dit is meerdere keren door de rechter bevestigd.

• overhyped
Freee!! schreef op maandag 7 maart 2022 @ 16:56:
[...]

Gratis, behalve dat je voor de risico's van het opdrachtgeverschap hangt.
Ik blijf het grappig/triest/intrigerend vinden dat eens in de zoveel tijd iemand zich meld, zich niet inleest, maar wel heel stellig over dingen die vrij uitgebreid bevochten, en besproken zijn begint te blaten... Naja, dan leggen we het nog maar een keer uit :)

• Freee!!

Freee!!

overhyped schreef op maandag 7 maart 2022 @ 17:15:
[...]
Ik blijf het grappig/triest/intrigerend vinden dat eens in de zoveel tijd iemand zich meld, zich niet inleest, maar wel heel stellig over dingen die vrij uitgebreid bevochten, en besproken zijn begint te blaten... Naja, dan leggen we het nog maar een keer uit :)
Ik heb vanuit Afhandeling faillissement Naked Energy ook al een paar mensen hierheen verwezen om wat meer informatie op te doen over netbeheerders, hun leugens en hoe dat aan te pakken.

[...]

Dat de netbeheerders nu geen kosten meer in rekening brengen wanneer je zelf de aanvraag voor verwijdering doet, verandert niets aan het feit dat je geen aanvraag tot verwijderen hoeft te doen.

Je zegt je overeenkomst met de netbeheerder gedaan op (heb jij al gedaan, want dit gaat gelijktijdig en automatisch met het opzeggen van het gascontract bij de energieleverancier) en dan heb je dus geen overeenkomst meer voor de gasaansluiting.
En als er geen overeenkomst meer is, kan de netbeheerder niets meer in rekening brengen. De vordering van een (semi-) commercieel bedrijf moet namelijk altijd voortkomen uit een overeenkomst. Zo niet, dan ben je de vordering niet verschuldigd. Als het bedrijf dan tegen beter weten in blijft volhouden dat je wel de vordering verschuldigd bent, dan is dat een poging tot oplichting waarvan je aangifte kunt doen bij de politie.

• Freee!!

Freee!!

Ivow85 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 17:30:
[...]
Als het bedrijf dan tegen beter weten in blijft volhouden dat je wel de vordering verschuldigd bent, dan is dat een poging tot oplichting waarvan je aangifte kunt doen bij de politie.
En gegeven, dat het op een georganiseerde manier gebeurt door een commerciële organisatie, kunnen we ondertussen haast spreken over een criminele organisatie. Het enige wat er nog aan mankeert om het daadwerkelijk te doen is een gerechtelijke veroordeling.

• cold_as_ijs
[...]

Dus… nu het gratis is mag de netbeheerder wel ineens vastrecht zonder overeenkomst maar nu wel?

Kun jij mij dit aub uitleggen op welke grondslag dit dan ineens zou kunnen?

Uitspraak van de rechters is heel helder geweest, zonder overeenkomst is er geen grondslag in de wet om kosten in tekening te brengen laat staan vastrecht door te blijven rekenen.

• Erwin_83
[...]

Die rare rechters zijn er gelukkig niet. Voor een uitspraak telt de wetgeving en niet de verzinsels van een netbeheerder.

Mare ben je een trol van de netbeheerder? Of heb je de moeite niet genomen om je hier in te lezen voor je wat roept ?

• mathman
  • Laatst online: 08-11 20:38
Allen dank voor de reacties!
Ik ga dus verder niks doen en hoor wel de verdere communicatie vanuit Enexis.

En @HereIsTom de link die je deelde ging alleen maar over het gratis laten verwijderen; ik zie niks over vastrecht staan dat je dat zou moeten door betalen als je de aansluiting niet laat verwijderen. En er zijn al genoeg reacties hier de revue gepasseerd dat ze geen poot hebben om op te staan 👌🏻

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

@HereIsTom lees jezelf even in voordat je aannames als waarheden verspreid. Tnx. :)

Wise enough to play the fool

• HereIsTom
SkullboyNL schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 15:50:

[Afbeelding]
Hier staat het toch, bij hem is het ook gratis weg gehaald, dus waarom zouden ze dat bij anderen niet doen.
In het verleden deden ze dat dus niet maar nu blijkbaar wel.
Collega heeft hetzelfde vorige maand bij Stedin gehad, werd het op dezelfde manier afgehandeld als hierboven.

• HereIsTom
teacher schreef op maandag 7 maart 2022 @ 18:57:
@HereIsTom lees jezelf even in voordat je aannames als waarheden verspreid. Tnx. :)
Zijn geen aannames maar wat ik van mensen zelf heb gehoord!
Niet net doen of ik achterlijk ben en maar wat uit mijn nek klets!

[ Voor 11% gewijzigd door HereIsTom op 07-03-2022 19:54 ]

• hesselbeertje
Zeker, als je verwijdering aanvraagt komen ze hem kostenloos verwijderen. Het gaat er hier om dat je NIET VERPLICHT BENT om die verwijdering aan te vragen. De netbeheerders doen steeds alsof dat wel zo is.

• HereIsTom
hesselbeertje schreef op maandag 7 maart 2022 @ 19:54:
Zeker, als je verwijdering aanvraagt komen ze hem kostenloos verwijderen. Het gaat er hier om dat je NIET VERPLICHT BENT om die verwijdering aan te vragen. De netbeheerders doen steeds alsof dat wel zo is.
Ik zeg toch nergens dat het verplicht is, ik zeg alleen dat het nu gratis is!

• hesselbeertje
HereIsTom schreef op maandag 7 maart 2022 @ 16:22:
[...]

Ze mogen dus geen vastrecht rekenen. Dáár zit het punt. Contract opzeggen bij leverancier is genoeg, vanaf dan heb je 0 kosten.

De netbeheerder kan van alles willen maar je hebt vanaf dat moment geen contractuele relatie meer met ze. Dus eventueel werk moet op initiatief van de netbeheerder gebeuren, en niet andersom.

[ Voor 24% gewijzigd door hesselbeertje op 07-03-2022 19:57 ]

• HereIsTom
hesselbeertje schreef op maandag 7 maart 2022 @ 19:56:
[...]

Ze mogen dus geen vastrecht rekenen. Dáár zit het punt.
Ja dat klopt, maar dat is een andere verhaal, dan dat verwijdering nu gratis is.
Dus waarom zou je het dan niet weg laten halen.

[ Voor 8% gewijzigd door HereIsTom op 07-03-2022 19:57 ]

• hesselbeertje
HereIsTom schreef op maandag 7 maart 2022 @ 19:56:
[...]

Ja dat klopt, maar dat is een andere verhaal, dan dat verwijdering nu gratis is.
Nu is de circel rond. Waarom zou je hem wel weg laten halen (als in: opdracht geven)? Als opdrachtgever moet je akkoord gaan met allerlei voorwaarden. Waarom zou je jezelf opdrachtgever maken van werkzaamheden met een bedrijf waar je totaal geen contract/relatie mee hebt, en bovendien geen belang bij hebt? Ik geef toch ook niet een schilder de opdracht om op kosten van de buren het huis van de buren te schilderen?

Als die buurman een schilderbeurt nodig acht (of de netbeheerder dus werk aan de gasleidingen nodig acht) kan deze daar prima zelf opdracht voor geven.

[ Voor 12% gewijzigd door hesselbeertje op 07-03-2022 20:02 ]

@HereIsTom Lees de TS eens; het gaat er om dat je na opzegging geen verplichtingen meer hebt.
Als je het weg laat halen, mag als je dat wilt, neem jij het risico van schade op je.
Moet jij weten. Geloof de leugens van de netbeheerders niet. De rechter heeft in onze twee crowdfunded rechtzaken ONS gelijk gegeven, en niet de twee netbeheerders.
HereIsTom schreef op maandag 7 maart 2022 @ 19:53:
[...] Zijn geen aannames maar wat ik van mensen zelf heb gehoord!
Niet net doen of ik achterlijk ben en maar wat uit mijn nek klets!
Wat je van mensen hebt gehoord hoeft ook niets te zeggen.
Dat achterlijke zijn jouw woorden, maar het zou helpen als je de TopicStart had gelezen en begrepen.
Neem er rustig een dag de tijd voor. Wij hebben met tientallen mensen geslepen aan onze argumentatie,
en de netbeheerders lullen uit hun nek. En de energie bedrijven in commissie.
Geloof de leugens van de netbeheerders niet. De rechter heeft in onze twee crowdfunded rechtzaken ONS gelijk gegeven, en niet de twee netbeheerders.

• SkullboyNL
CurlyMo schreef op maandag 7 maart 2022 @ 16:57:
@SkullboyNL Vond de beste monteur het prima dat je hem zo op een publiek forum op de foto deelt?
Dat heb ik de beste monteur niet gevraagd en daarom ook zijn gezicht geblokt. Dat zal wel niet genoeg geweest zijn omdat een moderator hem nu weg heeft gehaald 8)7 ;w :-(

iRacing Profiel

• Hippe Lip

Hippe Lip

HereIsTom schreef op maandag 7 maart 2022 @ 19:56:
[...]

@HereIsTom
Het is niet ‘gewoon gratis’. Dat zie je ook als je je hier goed inleest. Ze willen jou er namelijk toe te bewegen om hen er opdracht toe te geven. Dat brengt jou in een andere juridische positie dan wanneer de netbeheerder er zelf voor kiest om zijn eigendommen op eigen initiatief te verwijderen.

Ik weet even niet zo snel wie, maar er heeft iemand hier er niet zo lang geleden een duidelijk epistel over opgesteld met een hele lijst met de nadelen, risico’s en gevolgen van het opdrachtgeverschap, dus als je zelf opdracht voor verwijdering geeft.

Wie kan een linkje geven naar die post?

<John O`Mill>

• breinonline
  • Laatst online: 19:34

breinonline

Are you afraid to be known?

@Hippe Lip Ik denk dat je deze bedoeld: HellevUUr in "Gas de deur uit doen: Gratis!"

Bram heeft alle belangrijke posts gepind dus als je bovenaan de pagina alleen die posts selecteert dan heb je hem zo te pakken ;)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Voor diegene die geen verwijdering wil aanvragen, dat heb ik ook niet gedaan en toch heeft Enexis zelf 'gratis' verwijderd. Zie deze post van mijn dossier. En daar staat ook een "standaardbrief" die je kunt gebruiken >:)
Pagina: 1 ... 37 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.