Gas de deur uit doen: Gratis! Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 36 ... 104 Laatste
Acties:
  • 734.914 views
Hippe Lip schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 23:11:
@Hans299 Ook de jokkebrokken, misleiders en ander gespuis moet je zelf altijd correct behandelen. Zorg maar dat als het straks voor de rechter komt, dat die op jou gewoon helemaal nix aan te merken heeft en dat alle kritiek alleen maar richting je tegenpartij gaat. Dus: altijd correct blijven, ook al wordt je voor rotte vis uitgemaakt.

Als je begint met ze als ‘misdadiger’ te behandelen, dan zou je achteraf wel eens het lid op de neus kunnen krijgen omdat je al begint met achterstand. Dat is een slechte strategie.
Je moet inderdaad correct blijven. Maar dat betekent niet dat je ze niet in directe taal terecht mag wijzen. En dat betekent ook niet dat je met bijvoorbeeld een energieleverancier die je opzegging weigert te verwerken een uitgebreide discussie moet voeren.

De correcte correspondentie met een jokkebrok als Vandebron is heel simpel.

1e bericht aan hen:
Goedendag, graag wil ik mijn leveringscontract voor gas opzeggen en machtig ik u om namens mij de bijbehorende ATO op te zeggen bij de netbeheerder.
Mijn gegevens zijn
<NAW>.
Graag ontvang ik van u een bevestiging dat mijn opzegging correct is aangekomen.

Als ze dan beginnen te jokkebrokken, dan is het tweede en laatste bericht iets als:

"Hartelijk dank voor uw bevestiging dat mijn opzegging door u ontvangen is. Ondanks uw afwijzende woorden ga ik er vanuit dat u mijn rechtsgeldige opzegging correct verwerkt heeft of dat u dat terstond alsnog doet. Indien u twijfel heeft over hoe u moet omgaan met een rechtsgeldige opzegging van een overeenkomst adviseer ik u dringend om in contact te treden met uw eigen juridische afdeling.

Wanneer blijkt dat u mijn opzegging niet tijdig op de juiste wijze verwerkt, dan zullen de consequenties daarvan geheel voor uw rekening zijn. Denk daarbij onder andere, maar niet uitsluitend, aan de kosten om u te vorderen alsnog eea te beëindigen en het verhaal van kosten die de netbeheerder in rekening brengt. Ook een klacht over uw verzuim bij toezichthouders zal een gevolg zijn.

Hoogachtend
<naw>

Direct, maar correct en geen eindeloze discussies over niet ter zake doende argumenten.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:21

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Ivow85 schreef op zondag 30 januari 2022 @ 14:57:
[...]

Je moet inderdaad correct blijven. Maar dat betekent niet dat je ze niet in directe taal terecht mag wijzen. En dat betekent ook niet dat je met bijvoorbeeld een energieleverancier die je opzegging weigert te verwerken een uitgebreide discussie moet voeren.

De correcte correspondentie met een jokkebrok als Vandebron is heel simpel.

1e bericht aan hen:
Goedendag, graag wil ik mijn leveringscontract voor gas opzeggen en machtig ik u om namens mij de bijbehorende ATO op te zeggen bij de netbeheerder.
Mijn gegevens zijn
<NAW>.
Graag ontvang ik van u een bevestiging dat mijn opzegging correct is aangekomen.

Als ze dan beginnen te jokkebrokken, dan is het tweede en laatste bericht iets als:

"Hartelijk dank voor uw bevestiging dat mijn opzegging door u ontvangen is. Ondanks uw afwijzende woorden ga ik er vanuit dat u mijn rechtsgeldige opzegging correct verwerkt heeft of dat u dat terstond alsnog doet. Indien u twijfel heeft over hoe u moet omgaan met een rechtsgeldige opzegging van een overeenkomst adviseer ik u dringend om in contact te treden met uw eigen juridische afdeling.

Wanneer blijkt dat u mijn opzegging niet tijdig op de juiste wijze verwerkt, dan zullen de consequenties daarvan geheel voor uw rekening zijn. Denk daarbij onder andere, maar niet uitsluitend, aan de kosten om u te vorderen alsnog eea te beëindigen en het verhaal van kosten die de netbeheerder in rekening brengt. Ook een klacht over uw verzuim bij toezichthouders zal een gevolg zijn.

Hoogachtend
<naw>

Direct, maar correct en geen eindeloze discussies over niet ter zake doende argumenten.
Ik weet niet, of ik die klacht bij de toezichthouder(s) nog zou vermelden, die doen er toch te weinig mee om als waarschuwing/dreigement veel indruk te maken. Overigens zou ik die klacht wel indienen en als er onverhoopt toch wat mee gedaan wordt, komt ze dat rauw op het dak vallen >:)

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07-11 23:35

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Ivow85 schreef op zondag 30 januari 2022 @ 14:57:
[...] adviseer ik u dringend om in contact te treden met uw eigen juridische afdeling.
@Ivow85 en @Hans299

Te verlengen tot:

[...] adviseer ik u dringend om in contact te treden met uw eigen juridische afdeling en te verwijzen naar uw eigen algemene voorwaarden.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• Gert-Jan1988
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 24-10-2022
Een aantal weken geleden zou mijn gasmeter kosteloos verwijderd worden, dit is i.v.m. drukte die dag niet gehaald. Maar vandaag was het zo ver, de meter is verwijderd, en de gehele gasleiding is onder de grond weggetrokken. Ze deden tegenwoordig niet anders meer, zei de uitvoerder :P

• Droplollie
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:03
Droplollie schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 17:08:
[...]

Thanks. Gedaan, via Whatsapp. Hun reactie:

[...]

Net wie je treft volgens mij... Over algemeen trouwens tevreden over hun klantenservice, maar voelt als een slim maniertje om nog even wat centjes te harken..
Toch nog een vervolg: doordat ik nu mijn gascontract heb opgezegd, wordt er een jaarnota opgemaakt. In mijn geval gaat dat alleen over de maanden december en januari. Dan begint er weer een nieuw contractjaar. Voor mij is dat natuurlijk heel onaantrekkelijk: ik verbruik in de winter enorm veel stroom ivm warmtepomp en wek in de zomer alles op. Door nu na een contract over december en januari af te moeten sluiten, heb ik niets aan de saldering. Is het normaal dat je contract volledig wordt beëindigd en opnieuw wordt gestart zodra je je gascontract opzegt? Kan ik daar nog iets tegen doen?
@Droplollie Probeer ze zover te krijgen dat je later alsnog een jaarafrekening vanaf het begin voor je elektra krijgt. Hangt van de voorwaarden en misschien ook hun medewerking af. Jij stopt alleen met gas.
Er zijn bedrijven die het als één contract zien, maar ook die gas en elektra als twee aparte zien.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:12

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Droplollie schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 20:06:
[...]

Toch nog een vervolg: doordat ik nu mijn gascontract heb opgezegd, wordt er een jaarnota opgemaakt. In mijn geval gaat dat alleen over de maanden december en januari. Dan begint er weer een nieuw contractjaar. Voor mij is dat natuurlijk heel onaantrekkelijk: ik verbruik in de winter enorm veel stroom ivm warmtepomp en wek in de zomer alles op. Door nu na een contract over december en januari af te moeten sluiten, heb ik niets aan de saldering. Is het normaal dat je contract volledig wordt beëindigd en opnieuw wordt gestart zodra je je gascontract opzegt? Kan ik daar nog iets tegen doen?
opzich is dat normaal (denk ik) ik had het ook, bij elke wijziging maken ze de eindrekening op. bij greenchoice kan je over dat soort dingen gewoon praten en dan lossen ze het doorgaans wel op.

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Geen vuurwerk in het antwoord, ze gaan gewoon niet in op de onwaarheden. Dat is ook een manier natuurlijk
Geachte Moby

Op 26 januari heeft u ons een e-mail gestuurd. Hierin geeft u aan dat er al een proces in gang is gezet wat betreft de verwijdering van de gasaansluiting. U geeft ook aan dat de verklaring van mijn collega waarin aangegeven wordt dat wettelijk bepaald is dat u vastrecht dient te betalen tot verwijdering van de gasaansluiting onjuist is. In deze e-mail leest u mijn reactie.

Verwijdering gasaansluiting
Bedankt voor uw reactie. Het klopt inderdaad dat er al een proces in gang is gezet wat betreft uw gasaansluiting. Omdat uw e-mailadres niet automatisch gekoppeld is miste mijn collega de context van uw bericht. Wij hopen dat u snel meer hoort over deze verwijdering. Wij hopen op uw begrip en bieden onze excuses aan voor eventuele verwarring die ontstaan door deze miscommunicatie.

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• Hippe Lip

Hippe Lip

Moby schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 12:55:
Geen vuurwerk in het antwoord, ze gaan gewoon niet in op de onwaarheden. Dat is ook een manier natuurlijk
Had je anders verwacht? Ikke niet eigenlijk. Het zou anders (weer eens) zo’n oeverloze discussie worden en je weet op voorhand dat ze je geen gelijk gaan geven.

Toch?

<John O`Mill>

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:57
Dus wel excuus voor de verwarring, maar de misleiding gaan ze verder niet op in.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• zwakie
  • Laatst online: 22:55
Vanmorgen onderstaand antwoord gekregen. Mijn antwoord op hun eerste bericht was blijkbaar afdoende.

Ondanks wederom een stukje foutieve informatie die ze ook nu weer verstrekken, gaan ze het "gascontract" wel stopzetten, ik ga ze nog wel vragen te bevestigen dat zij daar ook het stoppen van de ATO mee bedoelen.
Beste ,

Hartelijk bedankt voor je bericht waarin je vraagt naar het stopzetten van je gascontract. Goed dat je contact met ons opneemt. Ik ga hier graag verder op in.

Ik kan me voorstellen dat de informatie uit onze vorige mail in het verkeerde keelgat geschoten kan zijn omdat je alles op orde lijkt te hebben met je aansluiting. Toch wijzen wij hier altijd even op mocht het nou toch niet goed gaan tussen jou en de netbeheerder om welke reden dan ook, je aan aardig wat kosten zit en daar zitten we beide niet op te wachten. Nu je aangeeft dat jij dit goed gaat aanpakken met je netbeheerder, zet ik het door naar onze technische afdeling en zij zullen het gascontract stopzetten. Voor een verlengingsvoorstel zal ik je doorzetten naar onze retentie afdeling, zij nemen dan contact met je op. Top dat je van het gas af gaat en voor goeie energie bij ons wilt blijven!

Heb je nog andere vragen? We helpen je uiteraard graag verder. Je kunt dan reageren op dit bericht. Fijne dag!

Met vriendelijke groet,
Bart
Serviceteam Vandebron

PV: 7670Wp 180°Z 40° PVOutput | WP: ME SUZ-SWM80VA ERSD-VM2D | gasloos | EV: Ioniq 5 Lounge 77kWh RWD

• NoobyD
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 02-03 19:21
onetime schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 20:21:
@Droplollie Probeer ze zover te krijgen dat je later alsnog een jaarafrekening vanaf het begin voor je elektra krijgt. Hangt van de voorwaarden en misschien ook hun medewerking af. Jij stopt alleen met gas.
Er zijn bedrijven die het als één contract zien, maar ook die gas en elektra als twee aparte zien.
Bij ons is alleen een eindnota van het gas gemaakt. Electra is gewoon door gegaan.

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19:31
NoobyD schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 17:28:
[...]

Bij ons is alleen een eindnota van het gas gemaakt. Electra is gewoon door gegaan.
en zo hoort het ook...

the older I get, the better I was...

zwakie schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 15:54:
Vanmorgen onderstaand antwoord gekregen. Mijn antwoord op hun eerste bericht was blijkbaar afdoende.

Ondanks wederom een stukje foutieve informatie die ze ook nu weer verstrekken, gaan ze het "gascontract" wel stopzetten, ik ga ze nog wel vragen te bevestigen dat zij daar ook het stoppen van de ATO mee bedoelen.

[...]
Wat een enorme draaikonten-reactie van Vandebron. Eerst twee pertinente leugens verkondigen in de eerste reactie ("Toch wil ik je informeren dat we je gascontract pas kunnen stopzetten zodra we bericht hebben gekregen van jouw netbeheerder dat de aansluiting is verwijderd of afgesloten [leugen 1]. Als je besluit dit bericht niet af te wachten en je het gascontract eerder wilt beëindigen, wil ik je er op wijzen dat de netbeheerder kan besluiten de netbeheerkosten door te laten lopen tot het moment van afsluiting [leugen 2].") en als je tegenstribbelt een draai van 180˚ maken ("Toch wijzen wij hier altijd even op mocht het nou toch niet goed gaan tussen jou en de netbeheerder om welke reden dan ook, je aan aardig wat kosten zit en daar zitten we beide niet op te wachten.").

Foute club.

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

• Freee!!

Freee!!

Bram-Bos schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 17:41:
[...]
Wat een enorme draaikonten-reactie van Vandebron. Eerst twee pertinente leugens verkondigen in de eerste reactie ("Toch wil ik je informeren dat we je gascontract pas kunnen stopzetten zodra we bericht hebben gekregen van jouw netbeheerder dat de aansluiting is verwijderd of afgesloten [leugen 1]. Als je besluit dit bericht niet af te wachten en je het gascontract eerder wilt beëindigen, wil ik je er op wijzen dat de netbeheerder kan besluiten de netbeheerkosten door te laten lopen tot het moment van afsluiting [leugen 2].") en als je tegenstribbelt een draai van 180˚ maken ("Toch wijzen wij hier altijd even op mocht het nou toch niet goed gaan tussen jou en de netbeheerder om welke reden dan ook, je aan aardig wat kosten zit en daar zitten we beide niet op te wachten.").

Foute club.
Klachtwaardig (NB: bij de betreffende authoriteiten).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

• twain4me

twain4me

[...]
Technische afdeling _O- sturen ze dan ook een manneke om het kraantje dicht te draaien. :? wat een mafklappers, wel erg zorgelijk dat ze willens en wetens de wetten aan hun laars aan het lappen zijn.

wordt het geen tijd voor een openbrief aan dat gespuis? dan maar naming and shaming, ik ben er normaal geen voorstander van, maar op deze manier vragen ze er wel heel erg om.

• zwakie
twain4me schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 18:10:
[...]wordt het geen tijd voor een openbrief aan dat gespuis? dan maar naming and shaming, ik ben er normaal geen voorstander van, maar op deze manier vragen ze er wel heel erg om.
Cancel culture doe ik niet aan (ik heb een tering-hekel aan die opkomende trend), maar ik snap jouw reactie wel.
Bovendien: mijn eerste doel is om van dat gas af te komen, dus als er al stampij gemaakt moet worden, dan pas nadat Enexis de boel ook netjes heeft afgehandeld.

Over Enexis gesproken: als ik eea zo doorlees kan dat ook nog een leuk hobbeltje worden ;)

PV: 7670Wp 180°Z 40° PVOutput | WP: ME SUZ-SWM80VA ERSD-VM2D | gasloos | EV: Ioniq 5 Lounge 77kWh RWD

• Hans299
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19-09-2024

[...]
Zonder gascontract geen ATO: staat in hun voorwaarden. De ATO vervalt automatisch met het beëindigen van het gascontract, de netbeheerder krijgt automatisch bericht van stopzetten gascontract.

Gasloos sinds 2018, zonnepanelen, infrarood verwarming, inductie en warm water: all-electric

• zwakie
Hans299 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 22:19:
[...]
Zonder gascontract geen ATO: staat in hun voorwaarden. De ATO vervalt automatisch met het beëindigen van het gascontract, de netbeheerder krijgt automatisch bericht van stopzetten gascontract.
Weet ik, maar zou het wel fijn vinden als dat door hen bevestigd wordt ;)

• StephanS1984
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 22:13
Ik zie dat er nu energieleveranciers zijn (bijv. Engie en Essent) die ook alleen elektracontracten aanbieden.

Nu krijg ik per 1 juni de sleutel van een bestaande woning die momenteel nog gas heeft. Mijn vraag is wat gaat er gebeuren als ik als nieuwe bewoner bij een leverancier alleen een elektracontract afsluit. Transport is Liander.

Ik heb in deze woning namelijk geen gas nodig.

[ Voor 14% gewijzigd door StephanS1984 op 03-02-2022 14:00 ]

WP: ME PUHZ-SW100YAA + ERSC-VM2D; PV: 10 kWp + SolarEdge SE7K EV: Audi e-tron & VW e-Golf

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:02
StephanS1984 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 13:52:
Ik zie dat er nu energieleveranciers zijn (bijv. Engie en Essent) die ook alleen elektracontracten aanbieden.

Nu krijg ik per 1 juni de sleutel van een bestaande woning die momenteel nog gas heeft. Mijn vraag is wat gaat er gebeuren als ik als nieuwe bewoner bij een leverancier alleen een elektracontract afsluit.
In het algemeen zal de netbeheerder een brief sturen aan 'de bewoners van', met daarin een verhaal over het afsluiten van contract bij een energieleverancier danwel het tijdelijk plaatsen van een slotje, dan wel zelf verwijdering aanvragen.

Als je de gasmeter kwijt wil dan kan je of zelf om verwijdering afvragen (maar let op de algemene voorwaarden) of de netbeheerder laten weten dat de gasmeter hun eigendom is, en dat ze welkom zijn om die weg te halen.

Als je de gasmeter wil houden, dan is het handig om een contract af te sluiten.

• Hippe Lip

Hippe Lip

zwakie schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 23:38:
[...]

Weet ik, maar zou het wel fijn vinden als dat door hen bevestigd wordt ;)
Die bevestiging kan ik je wel geven. Dat is namelijk een verplichting.

<John O`Mill>

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:53

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

StephanS1984 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 13:52:

Nu krijg ik per 1 juni de sleutel van een bestaande woning die momenteel nog gas heeft. Mijn vraag is wat gaat er gebeuren als ik als nieuwe bewoner bij een leverancier alleen een elektracontract afsluit. Transport is Liander.

Ik heb in deze woning namelijk geen gas nodig.
In principe kan je via elke leverancier alleen elektra afnemen. Zo doen de stadswarmte/centrale warmte voorziening mensen het immers ook. En je hoeft ook niet dezelfde leverancier voor gas en elektra te hebben.

Maar, sluit alleen elektra af, draai de gaskraan dicht zodra je de overdracht doet. Als het huur is zit je misschien klem tussen verhuurder en liander, als het koop is heb je nooit een ato voor gas gehad en kunnen ze niets behalve verwijderen.

Wise enough to play the fool

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 15:05
Ik wil van het gas af, en ik zit bij EnergieDirect & Enexis. Ik heb aan EnergieDirect gevraagd om het gascontract stop te zetten. Ik kreeg van EnergieDirect hierop de volgende reactie (NB ik heb het zelf nooit over iets verwijderen gehad):

"Het mooie van ons is, als je stroom wel door laat gaan en gas uit het contract haalt, je hier geen boete hoeft te betalen!

Ik weet niet waarom hij verwijderd moet worden maar het is wel belangrijk dat de netwerkbeheerder je meter wel gaat verwijderen, als dat niet gebeurt ben je namelijk wel verplicht er een contract op te houden.

Je kunt dit makkelijk regelen via www.mijnaansluiting.nl.

Laat je mij nog weten per wanneer hij verwijderd kan worden?
"

Ik moet hier dan op antwoorden dat ik geen opdracht geeft tot verwijdering, maar wel toestemming, en ervan uitga dat het gascontract hiermee opgezegd is?

• Freee!!

Freee!!

Terpen Tijn schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 17:34:
Ik wil van het gas af, en ik zit bij EnergieDirect & Enexis. Ik heb aan EnergieDirect gevraagd om het gascontract stop te zetten. Ik kreeg van EnergieDirect hierop de volgende reactie (NB ik heb het zelf nooit over iets verwijderen gehad):

"Het mooie van ons is, als je stroom wel door laat gaan en gas uit het contract haalt, je hier geen boete hoeft te betalen!

Ik weet niet waarom hij verwijderd moet worden maar het is wel belangrijk dat de netwerkbeheerder je meter wel gaat verwijderen, als dat niet gebeurt ben je namelijk wel verplicht er een contract op te houden.

"

Ik moet hier dan op antwoorden dat ik geen opdracht geeft tot verwijdering, maar wel toestemming, en ervan uitga dat het gascontract hiermee opgezegd is?
Dat is wel ongeveer de juiste benadering. Je kunt eventueel nog even vragen naar het wetsartikel waarin de verplichting staat.

• Hans299
Terpen Tijn schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 17:34:

"

Ook al zo een met bullshit en misinformatie: Je hebt geen contractverplichting omdat er een meter in je meterkast zit. je leverancier mag de opzegging niet blokkeren er bestaat zoiets als wettelijke contractvrijheid, je bent niet verplicht om verwijdering aan te vragen; de meter is eigendom van de netbeheerder en die is zelf verantwoordelijk voor verwijdering als geen contract op zit. De leverancier heeft niets te maken met de aanwezigheid van jouw aansluiting.

Jouw antwoord is prima. Meer hoeft het niet te zijn.

Gasloos sinds 2018, zonnepanelen, infrarood verwarming, inductie en warm water: all-electric

• Terpen Tijn
@Freee!! en @Hans299 top, dank. Inderdaad een trieste reactie van de leverancier, maar niet onverwacht gezien de ervaringen hier. De reactie is verstuurd!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@Terpen Tijn Zorg er dus in elk geval voor dat je duidelijk en ondubbelzinnig hebt laten weten dat je je gascontract beëindigt. Dat mogen ze namelijk niet weigeren.

De rest is hooguit intimidatie.

<John O`Mill>

• Terpen Tijn
Hippe Lip schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 19:05:
@Terpen Tijn Zorg er dus in elk geval voor dat je duidelijk en ondubbelzinnig hebt laten weten dat je je gascontract beëindigt. Dat mogen ze namelijk niet weigeren.

De rest is hooguit intimidatie.
Check, ik geloof dat ik dat wel duidelijk heb gesteld. We wachten maar weer af...

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 10-11 13:14
Kun je niet beter reageren met " dank voor de ontvangstbevestiging van contractbeeindiging". Evt toevoegen dat kosten dienvoortvloeien uit het niet naleven van hun eigen algemene voorwaarden op hun verhaald gaam worden?

• Rommelzolder
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06-11 12:40
Terpen Tijn schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 19:08:
[...]

Check, ik geloof dat ik dat wel duidelijk heb gesteld. We wachten maar weer af...
Zojuist het volgende bericht richting het twitter account van Energiedirect gestuurd als reactie op hun mededeling dat ze zich voor de vijfde keer op rij website van het jaar mogen noemen
Dat is mooi. Minder mooi is jullie volgende uitspraak: "het is wel belangrijk dat de netwerkbeheerder je meter wel gaat verwijderen, als dat niet gebeurt ben je namelijk wel verplicht er een contract op te houden." 100% onzin en in strijd met jullie alg. voorwaarden.

Sinds 2006 een warmtepomp met gesloten bodemsysteem, sinds midden 2019 6,6 kW panelen ZO, 3,2 kW panelen Z

• Rommelzolder
Rommelzolder schreef op zondag 6 februari 2022 @ 14:01:
[...]

Zojuist het volgende bericht richting het twitter account van Energiedirect gestuurd als reactie op hun mededeling dat ze zich voor de vijfde keer op rij website van het jaar mogen noemen

[...]
Zowaar een reactie van EnegieDirect:
"Je bent verplicht een gascontract te hebben wanneer je een gasaansluiting hebt. Als je dit niet hebt zal je een brief ontvangen vanuit de netbeheerder. Dit is dan ook de reden dat we communiceren om een contract te hebben zolang je een aansluiting hebt"
Mijn reactie:
Onzin. Er bestaat geen verplichting tot een gascontract als je geen gas afneemt. De netbeheerder heeft de vrijheid om de aansluiting te verwijderen, maar er is ook geen verplichting om die verwijdering aan te vragen, zulks bevestigd door de ACM. Jullie liegen je klanten voor.
Edit: EnergieDirect met een reactie op een andere twitteraar:
"Wat bedoel je hier precies mee? Deze richtlijnen en bepalingen komen vanuit de netbeheerder. Hier hebben wij helaas geen invloed op. Heb je een gasaansluiting maar wordt die niet gebruikt? Dan kan je deze laten verzegelen of weghalen door de netbeheerder"
Mijn reactie:
Nope, je hoeft helemaal niets. T/m de meter is de installatie eigendom en verantwoordelijkheid van de netbeheerder. Je kúnt verzegeling of verwijdering aanvragen, maar niet verplicht. Ben benieuwd in welk wetsartikel dat is beschreven. Zie ook: Gas de deur uit doen: Gratis!

[ Voor 26% gewijzigd door Rommelzolder op 07-02-2022 14:43 ]

Sinds 2006 een warmtepomp met gesloten bodemsysteem, sinds midden 2019 6,6 kW panelen ZO, 3,2 kW panelen Z

• CurlyMo
  • Laatst online: 23:00
Wat ik jammer vind is dat je je niet anders uit dan de meeste gefrustreerde klanten waarvan ze er al genoeg hebben. Ondanks dat je gelijk hebt natuurlijk. Ik zou bijv. eens verwijzen naar de twee gerechtelijke uitspraken en de uitspraak van de ACM.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• Nico-G
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 00:49

Nico-G

gasloos sinds jan.2018

CurlyMo schreef op maandag 7 februari 2022 @ 14:59:
[...]

Wat ik jammer vind is dat je je niet anders uit dan de meeste gefrustreerde klanten waarvan ze er al genoeg hebben. Ondanks dat je gelijk hebt natuurlijk. Ik zou bijv. eens verwijzen naar de twee gerechtelijke uitspraken en de uitspraak van de ACM.
Wat ik jammer vind, is dat je dit hier op het forum zet ipv zelf jouw advies uit te voeren ;)

A++++, 6840 Wp, SolarEdge, LW/WP Fujitsu Waterstage Comfort 6, Balansventilatie met WTW, douche-WTW, Marstek Venus E v 2.0 PiB, Home Assistant noob

• CurlyMo
Nico-G schreef op maandag 7 februari 2022 @ 15:07:
[...]

Wat ik jammer vind, is dat je dit hier op het forum zet ipv zelf jouw advies uit te voeren ;)
Daarmee doe je de aanname dat ik een twitter account heb of wens te hebben ;)

• Rommelzolder
CurlyMo schreef op maandag 7 februari 2022 @ 14:59:
[...]

Voor de goede orde: ik ben geen klant bij EnergieDirect (en word dat ook niet)
Dat mijn reactie overeenstemt met die van de meeste gefrustreerde klanten zou juist EnergieDirect tot nadenken moeten stemmen: hoe het kan dat die reacties er zijn. Blijkbaar doe je dan als leverancier ergens iets niet goed.

Daarnaast is het natuurlijk hemeltergend dat geruime tijd na twee vernietigende uitspraken van de rechter zowel energieleveranciers als netbeheerders volharden in het verkondigen van foutieve en misleidende informatie.

De tijd om ze beleefd daarop te wijzen is voorbij; hopelijk werkt een gestrekt been (of twee) wel een keer. Het zou mooi zijn als klanten van zulke energieleveranciers eens een keer met hun voeten gaan stemmen als duidelijk wordt welke leugens worden verteld, dan schoont dat de boel een beetje op.

Verwijzen naar de twee gerechtelijke uitspraken en die van de ACM zit volgens mij opgenomen in de link ( Gas de deur uit doen: Gratis! ) die ik ze heb gestuurd.

• Freee!!

Freee!!

Rommelzolder schreef op maandag 7 februari 2022 @ 16:10:
[...]
Voor de goede orde: ik ben geen klant bij EnergieDirect (en word dat ook niet)
Dat mijn reactie overeenstemt met die van de meeste gefrustreerde klanten zou juist EnergieDirect tot nadenken moeten stemmen: hoe het kan dat die reacties er zijn. Blijkbaar doe je dan als leverancier ergens iets niet goed.
De medewerkers, die dit soort reacties onder ogen krijgen, worden niet betaald om na te denken of dit hogerop aan te kaarten.
Daarnaast is het natuurlijk hemeltergend dat geruime tijd na twee vernietigende uitspraken van de rechter zowel energieleveranciers als netbeheerders volharden in het verkondigen van foutieve en misleidende informatie.
Dat verandert pas als het echt geld gaat kosten (boetes).
De tijd om ze beleefd daarop te wijzen is voorbij; hopelijk werkt een gestrekt been (of twee) wel een keer. Het zou mooi zijn als klanten van zulke energieleveranciers eens een keer met hun voeten gaan stemmen als duidelijk wordt welke leugens worden verteld, dan schoont dat de boel een beetje op.
Waar moeten de klanten heen :? Voor zover ik kan nagaan, vertellen alle energieleveranciers precies dezelfde leugens. Kartelvorming :?
Verwijzen naar de twee gerechtelijke uitspraken en die van de ACM zit volgens mij opgenomen in de link ( Gas de deur uit doen: Gratis! ) die ik ze heb gestuurd.
Maar ze gaan dat stuk tekst niet lezen, als ze de link al volgen.

• twain4me

twain4me

Freee!! schreef op maandag 7 februari 2022 @ 16:17:
[...]

De medewerkers, die dit soort reacties onder ogen krijgen, worden niet betaald om na te denken of dit hogerop aan te kaarten.
hebben die arme mensen ook helemaal geen tijd of mogelijkheid voor, dan moeten ze hun vingers voor iets anders gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T5sf_ScTXVGKoEJVegq0IE1R0-4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HXCZ9MxnBUHJwXVRaCtFQegC.jpg?f=user_large

[ Voor 27% gewijzigd door twain4me op 07-02-2022 16:48 ]

• phicoh
Rommelzolder schreef op maandag 7 februari 2022 @ 16:10:
Probleem is natuurlijk dat er niet veel aan te doen is.

Juridisch: een civiele procedure is een problem want het schadebedrag is natuurlijk veel te laag. En de ACM kan juridisch natuurlijk weer niet gedwongen worden om actie te ondernemen.

Vereniging eigen huis, Consumentenbond, Kassa, etc. Schade bedrag te laag, niet arm genoeg om zielig te zijn. Groep is niet groot genoeg. Waarschijnlijk pas als een medewerker/redacteur het van dichtbij meemaakt kan het op de agenda komen.

Blijft dus niet veel over dan hopen dat mensen die van het gas afwillen dit forum vinden. In ieder geval bouwen we wel een goed dossier op dat het niet gaat om een vergissing van een enkele medewerker, maar dat het een probleem is in de hele sector.

Iemand met diepe zakken zou natuurlijk een Stichting Energieleverancier Leugens kunnen oprichten en de dan bij google de zoektermen 'gas opzeggen' kunnen kopen. Als een grote groep schade lijdt dat maakt het meer indruk dan een paar mensen op tweakers.

• Terpen Tijn
Het ziet er in ieder geval wel naar uit dat het in mijn geval lood om oud ijzer zal zijn: Via mijnaansluiting.nl kon ik het verwijderen van de gasmeter aanvragen voor een tarief van nul euro bij Enexis. Dat vond ik een prima aanbod. :)

• phicoh
Terpen Tijn schreef op maandag 7 februari 2022 @ 21:52:
Het ziet er in ieder geval wel naar uit dat het in mijn geval lood om oud ijzer zal zijn: Via mijnaansluiting.nl kon ik het verwijderen van de gasmeter aanvragen voor een tarief van nul euro bij Enexis. Dat vond ik een prima aanbod. :)
Belangrijk is om bij mijnaansluiting.nl goed te kijken naar de algemene voorwaarden. Vaak gaat het goed en is het geen probleem. Als het mis gaat heb je een vervelende discussie.

Maar voor de energieleverancier leugens gaat het om de tijd tussen het niet meer nodig zijn van gas en het daadwerkelijk weghalen van de gasmeter. Aannemers hebben het druk, dus in sommige regio's kan het best even duren voordat de gasmeter weg is

Het is nogal raar om te blijven betalen voor een gasaansluiting terwijl de netbeheerder het tempo bepaalt waarin gasmeters weggehaald worden.

Maar gelukkig maakt dat allemaal niet uit. Het opzeggen van de levering van gas is onafhankelijk van de aanwezigheid van een gasmeter.

En als het toch niet uit maakt, waarom zou je dan accoord gaan met nadelige voorwaarden? Of de gasmeter moet wel heel erg in de weg zitten.
@Terpen Tijn Die optie heb je gekregen doordat wij hier samen 2 rechtszaken van 2 verschillende netbeheerders hebben gewonnen. En daar kon de minister niet om heen. Toen kwam de optie die jij hebt gebruikt. Voor de details heb je even wat leeswerk in de vorige 2 topic delen.
Voor de principiëlen onder ons zijn de voorwaarden van mijnaansluiting.nl onacceptabel. (aansprakelijkheid)

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Terpen Tijn
phicoh schreef op maandag 7 februari 2022 @ 22:19:
[...]

Belangrijk is om bij mijnaansluiting.nl goed te kijken naar de algemene voorwaarden. Vaak gaat het goed en is het geen probleem. Als het mis gaat heb je een vervelende discussie.

Maar voor de energieleverancier leugens gaat het om de tijd tussen het niet meer nodig zijn van gas en het daadwerkelijk weghalen van de gasmeter. Aannemers hebben het druk, dus in sommige regio's kan het best even duren voordat de gasmeter weg is

Het is nogal raar om te blijven betalen voor een gasaansluiting terwijl de netbeheerder het tempo bepaalt waarin gasmeters weggehaald worden.

Maar gelukkig maakt dat allemaal niet uit. Het opzeggen van de levering van gas is onafhankelijk van de aanwezigheid van een gasmeter.

En als het toch niet uit maakt, waarom zou je dan accoord gaan met nadelige voorwaarden? Of de gasmeter moet wel heel erg in de weg zitten.
Ok, geen energie gestoken in het nalezen van die voorwaarden. Teveel aan het hoofd. Hopelijk gaat het goed. Waarin zit de angel hier?

De gasmeter zit inderdaad in de weg, want we zijn met een grote verbouwing bezig en de meterkast moet op een andere plaats komen.

Zeker ook een goed punt over de tijd tussen verwijdering en het doorlopen van het contract bij de leverancier. Vooralsnog heb ik geen antwoord meer gehad van EnergieDirect op mijn bovengenoemde email.
onetime schreef op maandag 7 februari 2022 @ 23:33:
@Terpen Tijn Die optie heb je gekregen doordat wij hier samen 2 rechtszaken van 2 verschillende netbeheerders hebben gewonnen. En daar kon de minister niet om heen. Toen kwam de optie die jij hebt gebruikt. Voor de details heb je even wat leeswerk in de vorige 2 topic delen.
Voor de principiëlen onder ons zijn de voorwaarden van mijnaansluiting.nl onacceptabel. (aansprakelijkheid)
Zeker, dat besef ik en ik ben de tweakers die dit voor elkaar hebben gekregen zeer erkentelijk! _/-\o_

Dat van die voorwaarden is me in de drukte helaas ontgaan, zoals ik boven al zei.

• RagEnigma
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-11 13:05
Terpen Tijn schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 09:29:
[...]

Ok, geen energie gestoken in het nalezen van die voorwaarden. Teveel aan het hoofd. Hopelijk gaat het goed. Waarin zit de angel hier?

[...]
Dat de andere partij niet verantwoordelijk is voor het goed en netjes terugleggen van de tegels. Dat ze geen verantwoordelijkheid hebben als er een tegel kapot gaat en dergelijk. Totaal belachelijke voorwaarden,

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 10-11 13:14
In het kort: In de algemene voorwaarden staat dat de opdrachtgever aansprakelijk is voor evt. schade dat voortvloeit uit de werkzaamheden. De kans op schade is reëel. Niet groot misschien, maar zeker niet verwaarloosbaar. De kosten bij evt. schade kunnen uiteraard aanzienlijk zijn. Niemand leest de algemene voorwaarden natuurlijk (doet me denken aan een zekere South Park aflevering).

Via de route van mijnaansluiting.nl ben jij opdrachtgever. Via de tweakers route door gewoon je gascontract op te zeggen en verder de bal bij de netbeheerder te laten liggen zullen zij als opdrachtgever moeten acteren om de aansluiting te laten verwijderen.

• Erwin_83
Meestal gaat het goed en heb je geen last van de algemene voorwaarden. Maar mocht er schade ontstaan dan kan het een getouwtrek worden.

Heb je speciaal straatwerk of een nette tuin dan zou ik niet zomaar akkoord geven. Straatwerk herstel op privé grond doen niet alle aannemers.

[ Voor 12% gewijzigd door Erwin_83 op 08-02-2022 09:39 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Terpen Tijn schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 09:29:
[...]

Zie deze post voor de kleine lettertjes/voorwaarden bij Enexis:

ZuinigeRijder in "Gas de deur uit doen: Gratis!"

Maar ook zonder opdracht/aanvraag is het de zevende keer bij mij gelukt om de gasaansluiting te verwijderen.

• Terpen Tijn
Ok, dank allen. Dat lijkt wel te overzien. Ben niet speciaal gehecht aan de tegels van de vorige bewoners. Het dragen van talloze bouwcontainers heeft sowieso ook al aardige sporen achtergelaten.

De verbouwing was voor mij de reden om direct voor verwijdering te kiezen. Als de meter rustig op z'n plek had kunnen blijven (met slotje oid), dan had ik misschien niet zo snel gehandeld. Voorlopig is de stress voor mij vooral of ik uberhaupt nog een werkende meterkast heb als ik er straks echt moet wonen...

• cold_as_ijs
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18:34

• cold_as_ijs
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18:34
Eigenlijk moet ik heel de aflevering linken want die is 10 jaar later nog steeds relevant en geniaal ;)

• twain4me

twain4me

Terpen Tijn schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 09:45:
Ok, dank allen. Dat lijkt wel te overzien. Ben niet speciaal gehecht aan de tegels van de vorige bewoners. Het dragen van talloze bouwcontainers heeft sowieso ook al aardige sporen achtergelaten.
Bij mij hebben ze het netter terug gelegd dan het er lag. :+

• Droplollie
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:03
twain4me schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 20:43:
[...]

opzich is dat normaal (denk ik) ik had het ook, bij elke wijziging maken ze de eindrekening op. bij greenchoice kan je over dat soort dingen gewoon praten en dan lossen ze het doorgaans wel op.
Klantenservice verwees me door naar klachten afdeling. Daar kreeg ik een zeer positieve reactie terug. Ik blijf daar dus nog even!
Bij dezen kan ik u informeren dat u zich absoluut geen zorgen hoeft te maken over misgelopen saldering. Eind november/begin december vragen wij opnieuw de meterstand uit, waardoor wij opnieuw een afrekening opmaken. De nota die u heeft gekregen voor het stopzetten van het gas en de nota die u vervolgens aan het einde van dit jaar krijgt beslaan gecombineerd een jaar. Wij kijken dan wat u aan saldering bent misgelopen en vergoeden dit nogmaals handmatig aan u.

Zodra de nota in kwestie is opgemaakt zal ik u laten weten wat u aan saldering bent misgelopen en dit handmatig aan u overmaken.

• internetinfo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:33
internetinfo schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 15:55:
[...]

Wall of text incoming!
tl;dr Flanderijn vraagt na twee maand of ze mijn contactgegevens met Enexis mogen delen opdat zij contact met mij kunnen opnemen voor het maken van een afspraak. Hier geef ik, nadat ik ze eerst verzoek om antwoord op openstaande vragen te geven, geen gehoor aan.

Bijna twee maand verder, blijkbaar heeft Flanderijn voor 2022 een goed voornemen gerealiseerd en gooien ze het deels over een andere boeg:

19-01-2022, e-mail van Flanderijn

[...]

19-01-2022, mijn antwoord aan Flanderijn

[...]

Wonder boven wonder kreeg ik eergisteren uitgebreid antwoord. Uiteraard wederom een onjuist en vooral onsamenhangend verhaal.

26-01-2022, reactie van Flanderijn

[...]

Vooral de "Daarnaast hoeft u nadien geen tijd en energie meer in deze zaak te steken." is een leuke touch, ik zal namelijk niet de enige in dit topic zijn die het allemaal wel vermakelijk vindt.
Ik zie in ieder geval een handreiking waar ik op in ga, ik heb geen bezwaar om mijn contactgegevens met Enexis te laten delen.
Verder beschikt Enexis gewoon over onze adresgegevens (dank @Ivow85) dus zijn zij prima in de gelegenheid ons per brief een datumvoorstel te doen voor de gewenste werkzaamheden. Als dat ons niet uitkomt, dan kunnen wij als gevolg daarop rechtstreeks met Enexis schakelen.

Vraag: Mogen dit soort organisaties eigenlijk wel het BRP raadplegen en de uitkomst daarvan verwerken, terwijl hun opdrachtgever "voornemens" is om te dagvaarden? Dat lijkt me een erg onwenselijke situatie, wat is immers de definitie van "voornemens"?

Gelukkig had ik nog een bolletje wol liggen, dus er is weer een mooi verhaal over de lijn gegaan:

29-01-2022, reactie naar Flanderijn

[...]

Mijn dossier is uitgebreid met #25 t/m #28!
Zo ben je een e-mail aan het tikken naar de functionaris gegevensbescherming, want dat vereist de AP voordat zij een klacht in behandeling willen nemen, en zo krijg je prompt reactie van Flanderijn.
Geachte heer/mevrouw,

In bovengenoemd dossier hebben wij contact opgenomen met Enexis Netbeheer naar aanleiding van uw verzoek om een brief te sturen met een datumvoorstel om bij u langs te komen. Naar aanleiding van voorgenoemde heeft Enexis Netbeheer ons bericht dat wij over kunnen gaan tot sluiting van het dossier. Zij zullen de procedure verder oppakken en in contact treden met u, middels welke weg kan ik u helaas niet bevestigen.

Daarnaast heeft u de vraag gesteld welke persoonsgegevens wij precies van u hebben verwerkt. Om hier een antwoord op te kunnen geven verzoeken wij u het volgende formulier in te vullen op onze website : Privacygegevens - Flanderijn.
Wij zullen u zo spoedig mogelijk voorzien van een antwoord.

Heeft u vragen?
Kijk eerst op onze website www.flanderijn.nl/betalen. Hier vindt u antwoorden op de meest gestelde vragen. Vindt u het antwoord niet of belt u liever? Neem dan contact met ons op. Onze openingstijden vindt u ook op onze website.

Vertrouwende u voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,
Flanderijn
Wut? Ze hebben een bericht gekregen om het dossier te sluiten?
Een hol gevoel bekruipt mij, alsof ik net een computerspel voor de volle 100% heb uitgespeeld...en nu?
Zou martijn v o in "Gas de deur uit doen: Gratis!" dan toch veel eerder gelijk krijgen?
Ik voel me verlaten.

Anyway, of Flanderijn ook daadwerkelijk het dossier gaat sluiten moet nog blijken, dat staat in ieder geval niet in het bericht.
Ook kan ik nu nog wat steviger in de wedstrijd zitten om mijn persoonsgegevens te laten verwijderen. Die verwerking sloeg al nergens op, want die dagvaarding ging natuurlijk nooit komen, maar nu is er helemaal geen grondslag meer.
Ook ligt er nog een vordering van €100 >:)

Ik kijk overigens uit naar de brief van Enexis. Zouden ze het lef hebben om iets te sturen als "Van Flanderijn hebben wij vernomen dat u graag uw aansluiting wilt laten verwijderen"?

Mijn dossier is bijgewerkt met #29.

[ Voor 255% gewijzigd door internetinfo op 08-02-2022 15:53 ]

• Kees-Jan
Droplollie schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 13:53:
[...]

Klantenservice verwees me door naar klachten afdeling. Daar kreeg ik een zeer positieve reactie terug. Ik blijf daar dus nog even!

[...]
tja, dat kan positief dan wel negatief uitpakken. Lekker simpel antwoord :+

• Hippe Lip

Hippe Lip

Kees-Jan schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 15:22:
[...]

tja, dat kan positief dan wel negatief uitpakken. Lekker simpel antwoord :+
Zo’n antwoord geeft mij idd het ‘eerst-zien-dan-geloven’-gevoel.

<John O`Mill>

• Rommelzolder
Op 7 februari ging het volgende twitterbericht naar EnergieDirect:
Onzin. Er bestaat geen verplichting tot een gascontract als je geen gas afneemt. De netbeheerder heeft de vrijheid om de aansluiting te verwijderen, maar er is ook geen verplichting om die verwijdering aan te vragen, zulks bevestigd door de ACM. Jullie liegen je klanten voor
.

Reactie van EnergieDirect op dat twitterbericht:
Dat klopt inderdaad. Als je geen gas afneemt is een contract uiteraard niet verplicht. Wellicht een miscommunicatie, niet de bedoeling om je voor te liegen. Stuur mij gerust een DM met je telefoonnummer mocht je het eens met mij willen bespreken.
Ik zal me eens beraden of ik van de mogelijkheid om via een DM de discussie voort te zetten gebruik ga maken.

Vervolgens mijn eigen leverancier (Pure Energie) benaderd met de volgende vraag:
Beste mensen van Pure Energie

Kunnen jullie aangeven welke informatie wordt verstrekt als een klant van Pure Energie zijn gascontract wil stoppen omdat hij of zij gaat overstappen op het gebruik van een warmtepomp?

Met name de info betreffende wat de klant wel/niet moet doen ten aanzien van de gasaansluiting.

Met vriendelijke groet
Antwoord:
Beste ......,

Bedankt voor je bericht!

Wat mooi dat je van het gas afgaat! Dat zien wij graag natuurlijk als 100% groene energieleverancier. Ik zie op dit moment dat je bij ons inderdaad een mooi lang energiecontract hebt tot 10-11-2024. Het is wel zo, dat ik geen contract voor het gas zie. Mocht je meerdere klantnummers hebben en het gas op een ander adres hebben dan horen we dat graag.

De algemene werkwijze voor het afsluiten van het gas is op deze website te vinden:
https://flowmailer.pure-e...DLMR8nbjK5WWsE2LNFJvggMcM

Ik hoop dat ik je zo voldoende heb geïnformeerd en ik wens je een fijne dag toe. 🍀

Heb je nog vragen?
We houden van contact, altijd en overal. Stuur ons een mail of stel je vraag via sociale media! We helpen je graag.
Tekst van de meegestuurde link:
Kies jij ervoor om aardgasvrij te leven en wil je jouw gasaansluiting verwijderen? Wat goed! We beantwoorden in dit artikel graag een aantal belangrijke vragen die je als koploper in de energietransitie ongetwijfeld zult hebben. Lees meer over bijvoorbeeld de kosten van afsluiten gas en het verschil tussen een gasleiding verwijderen of afdoppen. Zo begin je goed voorbereid aan een aardgasvrij leven.

Kosten afsluiten gas

Consumenten hoeven sinds 1 maart 2021 niet meer te betalen voor het verwijderen van de gasaansluiting. De kosten voor het afsluiten van gas zijn gesocialiseerd. Ze worden verrekend in het periodieke aansluittarief en dus betaald door consumenten die aan het gasnet verbonden blijven. Dit is een tijdelijke oplossing in afwachting van een definitief besluit in de Energiewet. Een aanvraag voor het verwijderen van je gasaansluiting kun je indienen via www.mijnaansluiting.nl. De netbeheerder zorgt dan voor het verwijderen van de gasmeteropstelling en de aansluitleiding.

Aanvraag gasaansluiting verwijderen

1. Registreer jezelf eerst op www.mijnaansluiting.nl en vul het aanvraagformulier in.
  2. Ontvang binnen 10 werkdagen een offerte per e-mail of post.
  3. Neem de offerte goed door en stuur deze ondertekend terug naar de netbeheerder.
  4. Maak een afspraak met de aannemer voor de werkzaamheden. Deze belt jou na goedkeuring van de offerte.
  5. Ontvang daarna de rekening voor je eigen administratie: hierop wordt 100% korting toegepast, dus de kosten voor het afsluiten van gas vervallen volledig.

Wanneer gasleiding afsluiten?

Uit onderzoek van Kiwa blijkt dat huishoudens die géén gas meer gebruiken in huis hun gasaansluiting volledig moeten verwijderen. Laat je de aansluiting zitten, zonder dat je het gas verbruikt? Dan kan dit leiden tot onveilige situaties. Dus neem je maatregelen om je huis definitief van het gas af te sluiten, sluit het dan ook effectief af van gas. Zo voorkom je veiligheidsproblemen in huis.
Gasleiding afdoppen, verwijderen of afsluiten?

Tijdelijk van het gas afsluiten

Heb je jouw gasleiding niet meer nodig, dan zijn er verschillende opties mogelijk. Als je de gasaansluiting nog niet meteen wilt verwijderen, kun je er ook voor kiezen om de aansluiting af te sluiten oor een periode van maximaal 12 maanden. Met een afgesloten gasleiding kun je geen energie meer afnemen, maar blijven de meters en je aansluiting wel zitten. Afsluiten is goedkoper dan verwijderen van de gasaansluiting, maar is geen definitieve oplossing. Daardoor brengt het op een later moment opnieuw kosten met zich mee.

Gasleiding verwijderen of afdoppen

Je kunt er ook voor kiezen om de gasaansluiting te verwijderen. Dit is een permanente ingreep. Hierbij zal de netbeheerder de gasmeter, hoofdkraan, drukregelaar en het montagemateriaal uit je meterkast verwijderen. Daarnaast wordt de leiding van het hoofdnet naar de meter verwijderd. Omdat dit laatste niet altijd mogelijk is - bijvoorbeeld in een appartementencomplex - kan er gekozen worden voor het afdoppen van de gasaansluiting. De gasaansluiting verwijderen of afdoppen is feitelijk duurder, maar de kosten hiervan worden kwijtgescholden. Dus onderaan de streep kost het je niets.
Ze liegen je in ieder geval niet voor richting het eerst moeten verwijderen van de aansluiting vóórdat je je gascontract kan opzeggen.Ook het moeten doorbetalen van vastrecht totdat de netbeheerder de meter heeft verwijderd blijft achterwege.
Tot zover dus al ietsje zorgvuldiger dan een aantal van de concurrenten.
Wat ontbreekt is de disclaimer, dat er geen enkele plicht tot het aanvragen van verwijdering bestaat. Ik zal er nog eens een mail aan wagen die kant op.
Conclusie; niet alle leveranciers gedragen zich als boeven.

• Kees-Jan
Rommelzolder schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 14:39:

Conclusie; niet alle leveranciers gedragen zich als boeven.
Nou,

één zwaluw maakt nog geen zomer

vs

Als één schaap over de dam is

:+

• CurlyMo
@Rommelzolder Pure Energie heeft mij zonder enig gedoe geholpen met het stopzetten van mijn gascontract.
Zie het begin van mijn dossier voor de mailwisseling: CurlyMo in "Gas de deur uit doen: Gratis!"

• Rommelzolder
Kees-Jan schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 14:48:
[...]

Nou,

één zwaluw maakt nog geen zomer

vs

Als één schaap over de dam is

:+
Klopt, maar ergens in ons forum verzuchtte iemand dat er geen vluchtmogelijkheid was omdat al die leveranciers zich voor het karretje van de netbeheerders zouden laten spannen.
Die mogelijkheden zijn er dus wel als je rondkijkt.

• Kees-Jan
Rommelzolder schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 14:54:
[...]

Klopt, maar ergens in ons forum verzuchtte iemand dat er geen vluchtmogelijkheid was omdat al die leveranciers zich voor het karretje van de netbeheerders zouden laten spannen.
Die mogelijkheden zijn er dus wel als je rondkijkt.
om van het gas af te gaan moet je juist niet (om deze reden) naar een andere leverancier vluchten, toch?

in dit topic wordt al járen iedereen geholpen om de energieleveranciers te voorzien van "juiste informatie" _/-\o_

• Rommelzolder
Kees-Jan schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 15:01:
[...]

om van het gas af te gaan moet je juist niet (om deze reden) naar een andere leverancier vluchten, toch?

in dit topic wordt al járen iedereen geholpen om de energieleveranciers te voorzien van "juiste informatie" _/-\o_
Klopt, maar als het mij zou overkomen, dat mijn leverancier me met aantoonbare onzin meer/langer wil laten betalen dan nodig, dan zou ik op het moment dat ik mijn gas wil opzeggen en mijn leverancier vertoont dergelijke fratsen ook gelijk mijn elektriciteit opzeggen.

• acemoo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:14
internetinfo schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 14:46:
[...]

Zo ben je een e-mail aan het tikken naar de functionaris gegevensbescherming, want dat vereist de AP voordat zij een klacht in behandeling willen nemen, en zo krijg je prompt reactie van Flanderijn.

[...]

Wut? Ze hebben een bericht gekregen om het dossier te sluiten?
Een hol gevoel bekruipt mij, alsof ik net een computerspel voor de volle 100% heb uitgespeeld...en nu?
Zou martijn v o in "Gas de deur uit doen: Gratis!" dan toch veel eerder gelijk krijgen?
Ik voel me verlaten.

Anyway, of Flanderijn ook daadwerkelijk het dossier gaat sluiten moet nog blijken, dat staat in ieder geval niet in het bericht.
Ook kan ik nu nog wat steviger in de wedstrijd zitten om mijn persoonsgegevens te laten verwijderen. Die verwerking sloeg al nergens op, want die dagvaarding ging natuurlijk nooit komen, maar nu is er helemaal geen grondslag meer.
Ook ligt er nog een vordering van €100 >:)

Ik kijk overigens uit naar de brief van Enexis. Zouden ze het lef hebben om iets te sturen als "Van Flanderijn hebben wij vernomen dat u graag uw aansluiting wilt laten verwijderen"?

Mijn dossier is bijgewerkt met #29.
Welke incasso bureau ben je van plan om op deze vordering te zetten? :D

• Erwin_83
Bosveld >:)

[ Voor 26% gewijzigd door Erwin_83 op 10-02-2022 12:45 ]

• internetinfo
internetinfo schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 14:46:
Reactie van Flanderijn als antwoord op mijn e-mail d.d. 29-01-2022.
Maar een kort briefje teruggestuurd, natuurlijk ook nu altijd netjes blijven ;)
Beste Flanderijn,

We wachten de brief van Enexis af. Toegegeven, met een lichte spanning aangezien u de woorden “uw verzoek om een brief te sturen” gebruikt.
Ik bereid u graag erop voor dat, indien Enexis diezelfde ambiguïteit hanteert waardoor zou kunnen worden opgemaakt dat wij het initiatief nemen tot enige werkzaamheden, u mogelijk dit dossier weer terug kan verwachten.

Denkt u trouwens nog aan de betaling van mijn factuur d.d. 08-11-2021? Zoals in mijn voorlaatste e-mail aan u onderbouwd staat deze vordering nog overeind.
De betalingstermijn is onacceptabel overschreden.

Tot slot: U geeft aan dat Enexis u heeft bericht dat u over kán gaan tot sluiting.
Mijn vraag aan u: hebt u dat ook gedaan? Is dit dossier nu, onverrichter zake, gesloten?

Met hartelijke groet,

De bewoners/gebruikers van <adres>
Dossier #30.

• yvonne222
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 01-07-2022
Vervolg tav mijn casus met Stedin. (ik was april 2019- okt 2021 van het gas af en moest toen helaas nieuwe aansluiting nemen waarvoor stedin mij achteraf een factuur stuurt)

dit was mijn reactie op 1-2-2022:
Op 19-01-2022 ontving ik een brief van u waarin u mij kosten in rekening brengt, waarvoor geen enkele wettelijke grondslag bestaat. Hierbij maak ik daar dan ook bezwaar tegen.

In de periode van april 2019 tot oktober 2021 had ik geen energiecontract voor gas, en ook geen Aansluit- en Transportovereenkomst met Stedin. Die is automatisch geëindigd bij het opzeggen van mijn gascontract. Er is geen gas voor mij getransporteerd, want ik heb ook niets verbruikt in die periode.

Er is destijds een brieven-/mailwisseling geweest waarin ik Stedin alle ruimte heb gegeven om eventuele werkzaamheden te verrichten die nodig geacht werden, zoals het afsluiten van de aansluiting. Of die wel of niet gedaan zijn, dat is de verantwoordelijkheid van Stedin, want ik had geen overeenkomst meer met Stedin. Ik heb altijd mijn medewerking verleend, zoals ook te lezen in de mail van 29-07-2019.

Dat ik sinds oktober weer een contract heb met een energieleverancier voor gas, met bijhorende ATO, waar ik ook gewoon voor betaal, geeft jullie niet het recht om post-hoc bedragen te vorderen over de periode dat ik geen leveringscontract voor gas had. Derhalve ben ik ook niet van plan een eventuele factuur betreffende die periode te betalen.

Vervolgens ontving ik de volgende dag alsnog een officiele factuur omdat mijn mail en factuur elkaar wrs gekruist hebben.
De reactie van Stedin op mijn mail was deze:
[/i]Er is inderdaad een contractloze periode geweest van 16-04-2019 tot 01-10-2021 op uw adres.
Zou u de mailconversatie van april 2019 over de afsluiting van de aansluiting kunnen toesturen dan kunnen wij het bezwaar verder in behandeling nemen.[/i]

Daarop wil ik als antwoord sturen dit:
Onafhankelijk van de mailwisseling van april 2019 is er geen enkele grond om mij een factuur te sturen voor de periode dat ik geen Aansluit- en Transportovereenkomst met Stedin had en er dus geen gas afgenomen of getransporteerd is. Zolang er geen ATO is, ben ik ook niet aansprakelijk voor kosten die Stedin maakt.

Daarom is er geen aanvullende informatie nodig om een bezwaar van mij in behandeling te nemen. Die factuur had nooit opgesteld mogen worden en ik denk eerder dat excuses van jullie voor deze onterechte factuur op zijn plaats is.

Ik ben benieuwd op welke grond jullie denken dat dat anders is. Dan ontvang ik hier graag de juridische grondslag voor.

Hebben jullie als Tweakers nog goede tips om mijn antwoord sterker te maken voordat ik het verstuur?
en zal ik de mailwisseling uit 2019 wel of niet meesturen als bijlage?

• internetinfo
yvonne222 schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 13:17:
Vervolg tav mijn casus met Stedin. (ik was april 2019- okt 2021 van het gas af en moest toen helaas nieuwe aansluiting nemen waarvoor stedin mij achteraf een factuur stuurt)
[...]
Sjonge. Ik had jouw casus even gemist, maar wat denken ze nou, dat zolang zij zich niet aan hun eigen overeenkomst en voorwaarden houden ze óók nog een meter van (onterechte) kosten kunnen laten lopen? Waar halen ze het lef vandaan.

Je reactie lijkt mij inhoudelijk correct. Je zou er nog aan toe kunnen voegen dat jij als eindgebruiker überhaupt nooit een 1:1 relatie met de netbeheerder hebt (die loopt immers via je leverancier) en je de verplichte lasten per de datum waarop je weer een gascontract hebt weer netjes betaalt aan- en via je huidige gasleverancier.

• yvonne222
goede suggestie @internetinfo

Ik zal deze alinea toevoegen:
Vanaf het moment dat ik opnieuw gasgebruiker ben geworden op 1 oktober 2021, betaal ik de verplichte lasten keurig aan mijn gasleverancier zoals dat hoort. Daarbij heb ik als eindgebruiker geen directe relatie met Stedin als netbeheerder, maar verloopt dit via mijn gasleverancier Greenchoice.

• Hippe Lip

Hippe Lip

@yvonne222
Suggestie:
Als je tekst van brieven die je stuurt of ontvangt tussen [quote] en [/quote] zet, ziet het er wat leesbaarder uit.

<John O`Mill>

• Hans299

Op 19-01-2022 ontving ik een brief van u waarin u mij kosten in rekening brengt, waarvoor geen enkele wettelijke grondslag bestaat. Hierbij maak ik daar dan ook bezwaar tegen.

In de periode van april 2019 tot oktober 2021 had ik geen energiecontract voor gas, en ook geen Aansluit- en Transportovereenkomst met Stedin. Die is automatisch geëindigd bij het opzeggen van mijn gascontract. Er is geen gas voor mij getransporteerd, want ik heb ook niets verbruikt in die periode.

Er is destijds een brieven-/mailwisseling geweest waarin ik Stedin alle ruimte heb gegeven om eventuele werkzaamheden te verrichten die nodig geacht werden, zoals het afsluiten van de aansluiting. Of die wel of niet gedaan zijn, dat is de verantwoordelijkheid van Stedin, want ik had geen overeenkomst meer met Stedin. Ik heb altijd mijn medewerking verleend, zoals ook te lezen in de mail van 29-07-2019.

Dat ik sinds oktober weer een contract heb met een energieleverancier voor gas, met bijhorende ATO, waar ik ook gewoon voor betaal, geeft jullie niet het recht om post-hoc bedragen te vorderen over de periode dat ik geen leveringscontract voor gas had. Derhalve ben ik ook niet van plan een eventuele factuur betreffende die periode te betalen.

Vervolgens ontving ik de volgende dag alsnog een officiele factuur omdat mijn mail en factuur elkaar wrs gekruist hebben.
[/i]Er is inderdaad een contractloze periode geweest van 16-04-2019 tot 01-10-2021 op uw adres.
Zou u de mailconversatie van april 2019 over de afsluiting van de aansluiting kunnen toesturen dan kunnen wij het bezwaar verder in behandeling nemen.[/i]

Onafhankelijk van de mailwisseling van april 2019 is er geen enkele grond om mij een factuur te sturen voor de periode dat ik geen Aansluit- en Transportovereenkomst met Stedin had en er dus geen gas afgenomen of getransporteerd is. Zolang er geen ATO is, ben ik ook niet aansprakelijk voor kosten die Stedin maakt.

Daarom is er geen aanvullende informatie nodig om een bezwaar van mij in behandeling te nemen. Die factuur had nooit opgesteld mogen worden en ik denk eerder dat excuses van jullie voor deze onterechte factuur op zijn plaats is.

Ik ben benieuwd op welke grond jullie denken dat dat anders is. Dan ontvang ik hier graag de juridische grondslag voor.

Hebben jullie als Tweakers nog goede tips om mijn antwoord sterker te maken voordat ik het verstuur?
Wat factureert Stedin precies en waar ging de mailwisseling over?

• internetinfo
Hans299 schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 22:08:
[...]

Wat factureert Stedin precies en waar ging de mailwisseling over?
yvonne222 in "Gas de deur uit doen: Gratis!"

• yvonne222
@Hans299 mailwisseling ging eerst over dat ik niet contractloos mocht zijn, dus de standaard brieven over aanvraag doen voor verzegeling/afsluiting op eigen kosten. en vervolgens dreigde Stedin met een deurwaarder toen ik niet thuis was en ze onaangekondigd langs kwamen. in de laatste mail heb ik geschreven dat ze altijd langs mochten komen voor noodzakelijk onderhoud/verzegeling/afsluiting wat dan ook, maar dat ze wel een afspraak moesten maken. en daarna zijn ze stil gebleven tot nu, 2,5 jaar later.

bijzonder dat ze zelf die mailwisseling dus niet meer terug kunnen vinden. moet ik ze wijzer maken, of is informatie macht? ;)

• Hippe Lip

Hippe Lip

@yvonne222
Die mailwisseling van destijds hoef je nu nog helemaal niet in te zetten. Het gaat erom dat Stedin helemaal geen wettelijke grond heeft om ook maar iets van je contractloze periode in rekening te brengen. Je had geen overeenkomst met Stedin (kan ook helemaal niet tussen netbeheerder en eindgebruiker) en dus kan er nix in rekening gebracht worden.

Punt uit. Ik zou me dáárop concentreren.

[ Voor 4% gewijzigd door Hippe Lip op 13-02-2022 17:24 ]

<John O`Mill>

• Nico-G

Nico-G

gasloos sinds jan.2018

Wellicht nog even de formele betwisting van de toegezonden factuur opnemen?
Overigens: je bent huurder, dus heb jij eigenlijk formeel niet de beschikking over de aansluiting. Dat heeft de verhuurder. En eigenlijk had je niet het recht, maar toch zelf het risico genomen om de netbeheerder toestemming te geven om de meter te verwijderen. Gelukkig voor jou hebben ze dat destijds, om welke reden dan ook, niet gedaan. Daarom is de aansluiting er nog. Maar en factuur sturen is niet aan de orde...

[ Voor 6% gewijzigd door Nico-G op 13-02-2022 18:18 ]

A++++, 6840 Wp, SolarEdge, LW/WP Fujitsu Waterstage Comfort 6, Balansventilatie met WTW, douche-WTW, Marstek Venus E v 2.0 PiB, Home Assistant noob

• phicoh
Nico-G schreef op zondag 13 februari 2022 @ 18:13:
En eigenlijk had je niet het recht, maar toch zelf het risico genomen om de netbeheerder toestemming te geven om de meter te verwijderen.
Voor zover ik weet heeft een netbeheerder geen toestemming nodig voor het verwijderen van een ongebruikte meter.

Onderdeel van de gedoogplicht is dat de netbeheerder toegang krijgt tot het perceel en de gebouwen om handeling te verrichten. Natuurlijk na het maken van een afspraak, etc.

Natuurlijk kan eigenaar van de woning de netbeheerder verzoeken om de meter niet te verwijderen, en de eigenaar kan een huurder dwingen tot instand houden van de installatie.

Maar de netbeheerder heeft geen toestemming nodig.
@phicoh Hangt van de voorwaarden van het huurcontract af.

• yvonne222
Nico-G schreef op zondag 13 februari 2022 @ 18:13:
[...]

Wellicht nog even de formele betwisting van de toegezonden factuur opnemen?
Overigens: je bent huurder, dus heb jij eigenlijk formeel niet de beschikking over de aansluiting. Dat heeft de verhuurder. En eigenlijk had je niet het recht, maar toch zelf het risico genomen om de netbeheerder toestemming te geven om de meter te verwijderen. Gelukkig voor jou hebben ze dat destijds, om welke reden dan ook, niet gedaan. Daarom is de aansluiting er nog. Maar en factuur sturen is niet aan de orde...
ja klopt, heb je helemaal gelijk in.

• phicoh
onetime schreef op zondag 13 februari 2022 @ 19:19:
Het lijkt me dat een netbeheerder niet gebonden is aan de voorwaarden van een huurcontract. Dus een netbeheerder kan altijd (eventueel via rechter/deurwaarder) afdwingen toegang te krijgen om een meter te verwijderen.

Behalve natuurlijk als er een contract voor levering van energie of een leegstandscontract dan wel een aanvraag voor een slotje.

• Kees-Jan
phicoh schreef op zondag 13 februari 2022 @ 19:50:
[...]

Het lijkt me dat een netbeheerder niet gebonden is aan de voorwaarden van een huurcontract. Dus een netbeheerder kan altijd (eventueel via rechter/deurwaarder) afdwingen toegang te krijgen om een meter te verwijderen.

Behalve natuurlijk als er een contract voor levering van energie of een leegstandscontract dan wel een aanvraag voor een slotje.
En de netbeheerder zich netjes tot de eigenaar wendt.
In het geval van @yvonne222 was er door de verhuurder geen verplichting aan de huurder om een contract met een energieleverancier te hebben, dus de verhuurder is dan de (rechts)persoon die mag beslissen, niet de huurder!

• Hans299
yvonne222 schreef op zondag 13 februari 2022 @ 16:41:
@Hans299 mailwisseling ging eerst over dat ik niet contractloos mocht zijn, dus de standaard brieven over aanvraag doen voor verzegeling/afsluiting op eigen kosten. en vervolgens dreigde Stedin met een deurwaarder toen ik niet thuis was en ze onaangekondigd langs kwamen. in de laatste mail heb ik geschreven dat ze altijd langs mochten komen voor noodzakelijk onderhoud/verzegeling/afsluiting wat dan ook, maar dat ze wel een afspraak moesten maken. en daarna zijn ze stil gebleven tot nu, 2,5 jaar later.

bijzonder dat ze zelf die mailwisseling dus niet meer terug kunnen vinden. moet ik ze wijzer maken, of is informatie macht? ;)
Zelf zou ik het in jouw geval dan kort en bondig houden, maar dat is wel een kwestie van stijl.

Geachte Stedin,
Ik betwist hierbij uw factuur d.d. Xxxx, kenmerk xxxx.
Uw vordering betreft een contactloze periode van xxxxxx tot xxxxxx, zoals ook door u bevestigd in uw e-mail d.d. Xxxxx. Hierover heeft tussen ons correspondentie plaatsgevonden waarvoor ik u verwijs naar uw eigen digitale systeem voor opslag van e-mail.
Door het ontbreken van een leveringscontract in genoemde periode was er geen aansluit en transport overeenkomst (ATO) tussen u en mij. Daarom kunt u mij de door u opgevoerde kosten niet berekenen. Daarnaast zult u voor de gasaansluiting en werkzaamheden daaraan contact moeten opnemen met de verhuurder/eigenaar van dit pand. Alles overziend ontbreekt voor uw vordering en uw factuur elke wettelijke grondslag. Ik zal daarom uw factuur zonder betaling terzijde leggen en wacht uw intrekken van de vordering af, met vriendelijke groet, Yvonne222

phicoh schreef op zondag 13 februari 2022 @ 18:36:
[...] en de eigenaar kan een huurder dwingen tot instand houden van de installatie. [...]
Dit stukje bedoel ik natuurlijk...
onetime schreef op zondag 13 februari 2022 @ 19:19:

• phicoh
onetime schreef op zondag 13 februari 2022 @ 21:17:
[...]

Dit stukje bedoel ik natuurlijk...

[...]
Inderdaad, dat hangt natuurlijk van het huurcontract af.

• Hippe Lip

Hippe Lip

Hans299 schreef op zondag 13 februari 2022 @ 20:40:
[...] en wacht uw intrekken van de vordering af, met vriendelijke groet, Yvonne222
Te wijzigen in: “en verzoek u een creditnota voor hetzelfde bedrag te sturen.”

<John O`Mill>

• Hans299
Hippe Lip schreef op zondag 13 februari 2022 @ 22:37:
[...]

Te wijzigen in: “en verzoek u een creditnota voor hetzelfde bedrag te sturen.”
Onzin. Creditnota is niet aan de orde; er was geen overeenkomst. @yvonne222 betwist de vordering en de factuur is derhalve onterecht verstuurd.

Dit is een misverstand dat je vaker ziet; juridisch is een factuur slechts een bewijs van een vordering, niets anders. @yvonne222 heeft geen schuld aan de netbeheerder, dus valt er ook niets te crediteren.

De enige correcte reactie van de netbeheerder kan zijn iets in de geest van:
“Door een fout in onze administratie is u een factuur toegestuurd met het kenmerk xxxxx.
U kunt deze factuur daarom als ongeschreven terzijde leggen met onze excuses voor het ongemak.”

[ Voor 28% gewijzigd door Hans299 op 14-02-2022 11:54 . Reden: Aanvulling ]

• Hippe Lip

Hippe Lip

Hans299 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 08:52:
Onzin. Creditnota is niet aan de orde; er was geen overeenkomst. @yvonne222 betwist de vordering en de factuur is derhalve onterecht verstuurd.
Toch is een creditnota een simpel bewijs dat ze ervan afzien.
Dit is een misverstand dat je vaker ziet; juridisch is een factuur slechts een bewijs van een vordering, niets anders. @yvonne222 heeft geen schuld aan de netbeheerder, dus valt er ook niets te crediteren.
Dat moge zo zijn, maar met een creditnota is meteen duidelijk dat ze hun keutel intrekken.

<John O`Mill>

• yvonne222
Kees-Jan schreef op zondag 13 februari 2022 @ 20:13:
[...]

En de netbeheerder zich netjes tot de eigenaar wendt.
In het geval van @yvonne222 was er door de verhuurder geen verplichting aan de huurder om een contract met een energieleverancier te hebben, dus de verhuurder is dan de (rechts)persoon die mag beslissen, niet de huurder!
Het lastige is dat de verhuurder hier nooit wat van afgeweten heeft. Dus die kan ik hier niet in betrekken.

• yvonne222
Stedin is snel met antwoorden. Net deze mail ontvangen:
Graag ontvangen wij van u de mailconversatie met Stedin waaruit blijkt dat u opdracht heeft gegeven tot het afsluiten van uw aansluiting. Wij kunnen de opdracht tot op heden niet terugvinden in ons systeem

In de periode dat er geen actieve aansluiting was, zijn er wel altijd aansluit- en transportkosten. Ongeacht of er verbruik is of niet. Dit zijn ook vaste kosten wat dus ook niet beïnvloed wordt door het verbruik. Aangezien er geen actief energiecontract was kunnen deze niet met de energieleverancier verrekend worden maar worden deze nu aan u berekend.

Zie onderstaande websites voor meer informatie:
https://www.acm.nl/sites/...sluit-stedin-gas-2021.pdf
https://www.stedin.net/aa...der-contract/specificatie
https://www.consumentenbo...rgelijken/energierekening
In de informatie van de websites waar naar gerefereerd wordt, vind ik alleen info over de manier waarop hun kosten berekend zijn. maar geen wettelijke grondslag dat ze dit aan mij mogen factureren zonder contract. en ook niet waarom ze dit pas 2,5 jaar later doen. als er een nieuwe huurder was komen wonen die gebruik was gaan maken van gas, hadden ze die dan ook een factuur gestuurd?
kennen jullie de wettelijke bepalingen waarin hier specifiek iets over staat, waar ik naar kan verwijzen?

ps. ik heb nooit opdracht gegeven tot het afsluiten van mijn afsluiting, maar Stedin alleen de ruimte geboden om te doen wat ze wilden doen. en daarmee hebben ze niets gedaan.
ps2 letterlijk was ze er wel een energiecontract, maar geen gascontract

• internetinfo
yvonne222 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 14:57:

[...]

In de informatie van de websites waar naar gerefereerd wordt, vind ik alleen info over de manier waarop hun kosten berekend zijn. maar geen wettelijke grondslag dat ze dit aan mij mogen factureren zonder contract. en ook niet waarom ze dit pas 2,5 jaar later doen. als er een nieuwe huurder was komen wonen die gebruik was gaan maken van gas, hadden ze die dan ook een factuur gestuurd?
kennen jullie de wettelijke bepalingen waarin hier specifiek iets over staat, waar ik naar kan verwijzen?

ps. ik heb nooit opdracht gegeven tot het afsluiten van mijn afsluiting, maar Stedin alleen de ruimte geboden om te doen wat ze wilden doen. en daarmee hebben ze niets gedaan.
Kort antwoorden met de vraag op basis van welke destijds lopende overeenkomst zij denken dat ze die kosten in rekening kunnen brengen en of ze jou van een kopie van die overeenkomst kunnen voorzien.
Afhankelijk van je stijl zou je inderdaad kunnen peuteren aan de woordkeuze "energiecontract", vind ik zelf altijd wel vermakelijk.

• Kees-Jan
yvonne222 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 14:41:
[...]

Het lastige is dat de verhuurder hier nooit wat van afgeweten heeft. Dus die kan ik hier niet in betrekken.
Dat hoeft ook niet.
Jij hebt rechtsgeldig je Energiecontract voor Gas opgezegd bij de energieleverancier. De ATO is dan ook beeindigd.

[...]

Precies dat: zij geven alleen maar aan hóe de kosten berekend worden. Die kosten worden via de energieleverancier ge-int. Aangezien er geen contract was voor gas en daarmee géén ATO, kunnen ze die kosten niet rechtstreeks bij jou neerleggen.

Inderdaad: gewoon vragen naar de overeenkomst tussen jou en de netbeheerder (die is er niet!).

• Nico-G

Nico-G

gasloos sinds jan.2018

In de informatie van de websites waar naar gerefereerd wordt, vind ik alleen info over de manier waarop hun kosten berekend zijn. maar geen wettelijke grondslag dat ze dit aan mij mogen factureren zonder contract.

Nee, die extra info in de linkjes is net zo informatief mbt het onderwerp als een linkje naar het Nieuwe Testament: (no pun intended) want daarin staat ook niets over de eventuele kostenberekening van het afsluiten van een gasaansluiting, maar voordat je dáár achter bent heb je wel een paar pagina's tekst doorgeploegd. :+

Volgens mij mag een netbeheerder uitsluitend OP VERZOEK van de aangeslotene de boel komen ophalen, met uitzondering na toestemming door de rechter (bijv. wegens langdurige wanbetaling)
Jij hebt (heel verstandig) NIET een dergelijk verzoek ingediend. Kunnen ze dus lang blijven zoeken.
Kennelijk hebben ze nog steeds geen postvakje voor het bewaren van berichten over: "het spul is van jullie, doe ermee wat je wilt, maar ik bemoei me er niet meer mee, het zit mij niet in de weg, de groeten...."

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20-10 20:06

paulv1973

16.730Wattpiek

paulv1973 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 11:20:
Update....

Zojuist toch maar even de syap genomen en gebeld met Budget energie.
Na 35min. In de wacht te hebben gehangen eindelijk contact.
Alle mails van mij en contact was bekend. Door drukte hadden ze geen tijd om te reageren.

Uiteindelijke conclusie na intern beraad en mijn verwijzing naar par. 3.6 gaat Budget energie de ATO gas bij Enexis stopzetten.
Daar krijg ik vandaag bevestiging van.

Echter wist de beste man wel nog te melden dat ik mezelf bij Enexis moest melden om te regelen dat de meter en de leiding verwijderd moest worden. Dat deed Budget energie niet...

Lache man.

Ik denk dat ik heb wat ik moet hebben.
Tis nu wachten op de brieven van Enexis....
Eeeeen.... hoppaaa...
Daar is brief 1 van Enexis.
"Er is geen gascontract bekend. Voorkom afsluiting en volg het stappenplan"....

Als er nu in die brief ook gesproken zou worden over de optie gasloos, zou de brief correcter zijn. Maar ze gaan er blind vanuit dat je gas wil houden.
En dat terwijl de ATO toch echt is opgezegd.

En nu? Afwachten of toch even reageren. |:(

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 25-10 10:40
Hans299 schreef op zondag 13 februari 2022 @ 20:40:
[...]

Zelf zou ik het in jouw geval dan kort en bondig houden, maar dat is wel een kwestie van stijl.

Geachte Stedin,
Ik betwist hierbij uw factuur d.d. Xxxx, kenmerk xxxx.
Uw vordering betreft een contactloze periode van xxxxxx tot xxxxxx, zoals ook door u bevestigd in uw e-mail d.d. Xxxxx. Hierover heeft tussen ons correspondentie plaatsgevonden waarvoor ik u verwijs naar uw eigen digitale systeem voor opslag van e-mail.
Door het ontbreken van een leveringscontract in genoemde periode was er geen aansluit en transport overeenkomst (ATO) tussen u en mij. Daarom kunt u mij de door u opgevoerde kosten niet berekenen. Daarnaast zult u voor de gasaansluiting en werkzaamheden daaraan contact moeten opnemen met de verhuurder/eigenaar van dit pand. Alles overziend ontbreekt voor uw vordering en uw factuur elke wettelijke grondslag. Ik zal daarom uw factuur zonder betaling terzijde leggen en wacht uw intrekken van de vordering af, met vriendelijke groet, Yvonne222
Het woord contactloze nog even wijzigen in contractloze.

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

• Hans299

[...]

Als ik het goed lees is het standpunt van Stedin dat er altijd vastrecht betaald moet worden als er een aansluiting in het pand aanwezig is, ongeacht een ATO. De ingezette lijn lijkt te zijn “Verwijdering van de aansluiting is gratis als daarom wordt verzocht, maar bij het uitblijven van een verzoek wordt er wel vastrecht gerekend of er nu een leverancier tussen zit of niet”.

Het ACM zegt er ook iets over en de Geschillencommissie Energie heeft in een zaak in 2019 een vergelijkbare uitspraak gedaan. In die uitspraak van de GE destijds was vastrecht niet het hoofdpunt van geschil, maar de uitspraak werd overigens op verzoek van Liander door de Rechtbank Gelderland vernietigd.

https://www.acm.nl/nl/ond...acten/waar-betaalt-u-voor
https://www.degeschillenc...sument-de-kosten-betalen/

[ Voor 13% gewijzigd door Hans299 op 14-02-2022 20:55 ]

@Hans299 Die link naar de ACM is hier niet relevant omdat die slaat op de situatie dat je een contract hebt...

edit: @Bram-Bos Die herinnerde ik me maar heb ik niet paraat om te citeren, dank!

[ Voor 27% gewijzigd door onetime op 14-02-2022 22:18 ]

@onetime, @Hans299 en @yvonne222: dit geschilbesluit van de GE uit 2014 is meer to the point:

Uitspraak 79960 van 26 februari 2014: "De grondslag voor het in rekening brengen van netwerk- en meterkosten ligt in de aansluit- en transportovereenkomst en niet in de aanwezigheid van een aansluiting. Het staat de consument vrij om, met inachtneming van de daarvoor geldende termijnen, de overeenkomst met de leverancier alsmede de aansluit- en transportovereenkomst met de ondernemer op te zeggen. De consument is dan ook geen netwerk- en meterkosten meer verschuldigd."

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

• Hans299
Bram-Bos schreef op maandag 14 februari 2022 @ 21:35:
@onetime, @Hans299 en @yvonne222: dit geschilbesluit van de GE uit 2014 is meer to the point:

Uitspraak 79960 van 26 februari 2014: "De grondslag voor het in rekening brengen van netwerk- en meterkosten ligt in de aansluit- en transportovereenkomst en niet in de aanwezigheid van een aansluiting. Het staat de consument vrij om, met inachtneming van de daarvoor geldende termijnen, de overeenkomst met de leverancier alsmede de aansluit- en transportovereenkomst met de ondernemer op te zeggen. De consument is dan ook geen netwerk- en meterkosten meer verschuldigd."
Dank @Bram-Bos :)

onetime schreef op maandag 14 februari 2022 @ 21:21:
edit: @Bram-Bos Die herinnerde ik me maar heb ik niet paraat om te citeren, dank!
Staat nota bene al sinds 2018 in de topic-start @onetime

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:42

martijn v o

Certified by Enphase.

Dat zou raar zijn, als je een slotje hebt moet je ook betalen omdat er een pijp en een meter zit?

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• Kees-Jan
martijn v o schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 18:51:
Dat zou raar zijn, als je een slotje hebt moet je ook betalen omdat er een pijp en een meter zit?
Nee, want ook dan is er geen overeenkomst.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:11

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Bram-Bos schreef op maandag 14 februari 2022 @ 22:23:
[...]

Staat nota bene al sinds 2018 in de topic-start
Haha, wie leest er nog een topic start :+
Ik krijg nog wel eens een pluim voor mijn uitgebreide topic startjes maar soms vraag ik me wel af waarom ik al die moeite heb gedaan ...

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

@Speedy-Andre Ik! Van dit topic is het alleen al weer een tijdje terug.
Ik ben al sinds 2005 min of meer met dit onderwerp bezig. In 2013 werd het voor een ander adres actueel, met afsluiting in 2015. Was op dat adres een gratis slotje.
Toen kwam ik het 1e deel van dit topic tegen en gaf mijn 1e bijdrage: onetime in "Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet?"
Hopelijk dit jaar stoppen met gas bij volgende adres. Contract beëindigen.

Maar we hebben de zaak op zich gewonnen, op de blijvende leugens en misleiding van de netbeheerders en hun vertegenwoordigers de energie bedrijven na. En de hele foute instelling van de hele keten...
(kunnen we daar nog iets aan doen?)

Maar ja, Bram heeft zich er veel meer in vast gebeten met alle "lobby" activiteiten. Mooi dat hij alles zo scherp heeft. Ik heb helaas teveel andere zaken aan mijn hoofd en ben de details weer een beetje kwijt.

Pagina: 1 ... 36 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.