Gas de deur uit doen: Gratis! Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 31 ... 104 Laatste
Acties:
  • 731.737 views

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
BJBoes schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 12:51:
Heeft iemand hier al een standaard reply op. Of is de weg van de minste weerstand inmiddels voor de meesten hier de uitweg
Ik heb dit teruggemeld aan Enexis
Betreft: keuze afgesloten gasaansluiting (kenmerk .......)

Op 24 februari heb ik een brief van Enexis gekregen gedateerd 22-2-2021 om een "keuze afgesloten gasaansluiting" te maken. Om moverende redenen ga ik geen keuze maken.

Ik ben van harte bereid bent om mee te werken aan de werkzaamheden die Enexis wenst aan hun gasaansluiting, inclusief eventuele verwijdering. Ik geef nadrukkelijk geen opdracht tot deze werkzaamheden. Ik verwerp ook bij voorbaat enige vorm van kosten of schade voor deze werkzaamheden op initiatief van Enexis. Enexis is gehouden daar vijf dagen van tevoren een afspraak voor te maken op grond van artikel 4.1.2.5 van de Aansluit- en Transportcode Gas RNB.

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Naam: ......
Adres: .....
EAN-code: .....
Gasmeternummer: ......
Dossiernummer: ......
En daarna heeft Enexis als opdrachtgever de gasleiding uiteindelijk verwijderd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• locke960
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-09 16:49
HellevUUr schreef op donderdag 2 december 2021 @ 22:29:
[...]
Voor de lol heb ik het overigens niet gedaan, maar wel vanuit principiële overweging dat het niet zo kan zijn dat wij als burgers op deze manier door dit soort bedrijven worden behandeld.
Het "erbij laten zitten" of "het heeft toch weinig zin" is geen onderdeel van mijn DNA. Al kan ik me heel goed voorstellen dat veel mensen het gedoe "afkopen" door "gewoon" de opgelegde factuur te voldoen.
Het is schandalig dat deze manier van "beschermingsgeld" innen in Nederland plaats kan vinden.
Ik ken dat gevoel. Ik zou alleen sterk de neiging hebben om, na x keer hetzelfde argument te herhalen in een of andere vorm, de discussie af te kappen met een laatste brief waarin ik aankondig vanaf nu nergens meer op in te gaan omdat ik wel wat beters te doen heb*. Als ze dan volhouden komt het vanzelf bij de rechter die het wel even uitlegt. (ik weet: niet reageren staat niet goed bij de rechter, daarom die laatste brief)

Dit, juist omdat je vermoeien en je tijd verspillen hun strategie is.

*Alternatief, aankondigen dat als het niet stopt je afhandelingskosten in rekening gaat brengen, en dan ook doorzetten met innen van die rekening. Maar dat is voor mensen die echt een hobby zoeken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hans299
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19-09-2024
Yucon schreef op woensdag 17 november 2021 @ 21:40:
goed, ik heb het mailtje voor vandebron klaargezet.

[...]

Toch viel me bij het tikken op dat het hele ATO verhaal wel kan kloppen maar dat er toch ergens iets uit de pas loopt. Mijn contract met Vandebron is voor zowel gas als stroom. De ATO zoals bedoeld in de gaswet kan dan wel alleen voor gas zijn maar mijn contract met vandebron is dat niet. Ik twijfel daarom of de verwijzing naar hun eigen algemene voorwaarden wel sluitend is aangezien er naar mijn mening helemaal geen sprake van contractopzegging is. Alleen van een wijziging van de afgenomen producten en dat heeft toevallig gevolgen voor een onderliggend contract (ATO).. maar dat maakt nog niet ineens dat de clausule over afsluiting van het vandebron contract ineens van toepassing is.

Wat is de juiste repliek op de opmerking over de netbeheerder? Moet ik daar nog iets over zeggen?
Ik lees het forum niet zo vaak meer, vandaar pas nu reactie.

VanDeBron voert om allerlei redenen het beleid om gasverlaters zo lang mogelijk te frustreren, ook door middel van onjuistheden.
Uit eigen ervaring kan ik vertellen dat ik drie jaar geleden serieus op het punt stond om mijn meningsverschil met VDB voor te leggen aan de Geschillencommissie Energie. Nadat ik dit aankondigde bij VDB was beëindiging van het gascontract en de opzegging van de ATO letterlijk binnen een paar uur geregeld.
Moet ik wel bij zeggen dat ik ook liet blijken serieus door te willen pakken.

Gasloos sinds 2018, zonnepanelen, infrarood verwarming, inductie en warm water: all-electric

Acties:
  • +47 Henk 'm!

• Jitta
  • Laatst online: 08-01 15:28
He, da's ook wat, krijg ik zomaar ineens een echte papieren brief van Liander! Zonder kenmerk, dus van de algemene stapel, vermoed ik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AuUfZ9YuBr3S2oDZOITogSKL5HI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PvuHAFTGphcQHDucM6uOL4Tl.jpg?f=fotoalbum_large

Reactie naar info en gasloos. Het is de tijd van het jaar...
Hoi Liander,
Wat leuk, ik kreeg weer eens een brief van jullie, met geen kenmerk, dus dat kan ik ook niet vermelden. Ik haak 'm aan, dan weten jullie wel waar het over gaat.
Sinds oktober 2018 gebruiken wij in huis geen gas meer. Elf juli 2019 kondigden jullie aan dat een aannemer contact met mij op zou nemen. Ik heb daar nog weinig van gemerkt. In de tussentijd hoeven jullie dus dit soort brieven niet meer te sturen hoor, we weten allebei hoe het is tussen ons. Of hoopten jullie op een leuk Sinterklaasgedichtje? Nou, vooruit.

Voor Liander

In bepaalde kringen
kent men het woord Lianderen
omdat bepaalde dingen
kennelijk nooit veranderen

Ik gebruik geen gas
sinds een jaar of drie
en als er al een relatie was
dan is die er nu nie

Ik gebruik geen gas
en neem het dus niet af
het heeft daarom geen pas
je aanhoudend geblaf

Dus begrijp dit nou:
in mijn meterkast
staat nog iets van jou
en dit weet je vast

Het ding is niet van mij
ik hoef dus niet te kiezen
kom, en maak me blij
erken toch je verliezen

Liander, wees een vent
in de gastransitie
verwijder efficiënt
en vermijd deze repetitie

groeten van Piet,
en natuurlijk ook van Sint

Jitta, gasloos, CO2&energieneutraal sinds oktober 2018, kraan dicht, geen slotje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:30

breinonline

Are you afraid to be known?

Briljant gedicht _/-\o_

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• factor15
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:15
Jitta schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 18:44:
He, da's ook wat, krijg ik zomaar ineens een echte papieren brief van Liander! Zonder kenmerk, dus van de algemene stapel, vermoed ik.
………
Ik heb deze brief ook vandaag ontvangen van Liander. Ik heb al zo lang niets meer gekregen dat ik mijn dossier hier moet raadplegen omdat ik het zelf niet meer weet. Weet wel dat Liander mijn aansluiting heeft verzegeld en dat ik de gratis verwijdering al aangevraagd heb. Dat laatste dus zonder resultaat.

*** www.afsluitboete.nl *** Dossier factor15 gas gratis de deur uit ***

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Geweldig @Jitta. Binnenkort hebben we genoeg voor een Gasverlaters-dichtbundel!

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jitta
Bram-Bos schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 19:47:
Geweldig @Jitta. Binnenkort hebben we genoeg voor een Gasverlaters-dichtbundel!
Iets met goede voorbeelden en volgen enzo...

Jitta, gasloos, CO2&energieneutraal sinds oktober 2018, kraan dicht, geen slotje

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CarelT
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 23-03-2023
Die brief lag vrijdag ook bij mij op de mat.
Sinds mei 2020 had ik niets meer van Liander gehoord (niet via e-mail en ook niet op papier). In mei 2019 en mei 2020 hadden ze aangekondigd dat een aannemer "binnenkort" contact op zou nemen. Maar nog altijd niets gehoord natuurlijk... :z
Het grappige in de brief is dat ze vragen om voor 16 december mijn keuze door te geven maar er staat niets in wat er gebeurt als ik dat niet doe. >:) Ik wacht de volgende brief wel af voordat ik ze weer eens een reactie stuur...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rommelzolder
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 23:29
Bert_gasloos schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 09:21:
[...]

Waarschijnlijk geven ze niets door. Baas heeft bij mij ook de aansluiting verwijderd, ik vond de heren behoorlijk onverschillig. Mijn aansluiting op de hoofdleiding was lek. Ik vraag nog, de rest is even oud hoe groot is de kans dat er meer lekkages zijn en moet Liander dit niet weten. Wij geven het niet door, Liander doet er niets mee. Die komen alleen bij klachten over gaslucht.
Dan verzaakt Liander daarmee zijn verantwoordelijkheid om het gasnet zodanig te onderhouden, dat het veilig is en blijft. Berichtje naar de SodM lijkt me op zijn plaats.

Sinds 2006 een warmtepomp met gesloten bodemsysteem, sinds midden 2019 6,6 kW panelen ZO, 3,2 kW panelen Z

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:03

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

CarelT schreef op zondag 5 december 2021 @ 11:17:
[...]
Die brief lag vrijdag ook bij mij op de mat.
Sinds mei 2020 had ik niets meer van Liander gehoord (niet via e-mail en ook niet op papier). In mei 2019 en mei 2020 hadden ze aangekondigd dat een aannemer "binnenkort" contact op zou nemen. Maar nog altijd niets gehoord natuurlijk... :z
Het grappige in de brief is dat ze vragen om voor 16 december mijn keuze door te geven maar er staat niets in wat er gebeurt als ik dat niet doe. >:) Ik wacht de volgende brief wel af voordat ik ze weer eens een reactie stuur...
Gewoon een briefje terugsturen, dat je je keuze allang hebt doorgegeven en sinds mei 2019 op de aannemer wacht.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@Freee!! Als ik het goed begrijp is het niet zijn keuze, dus alleen mailtje dat hij al sinds mei 2019 op de aannemer wacht... Die datum licht namelijk voor de ingangsdatum van gratis aanvraag.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• NoobyD
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 02-03 19:21
Hier een mooie grap, deze brief:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gD3bQnYF8R0w-0LcT0E8Yi3QQ5k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/odLpm5UYBfAgQCP7iIXospZR.jpg?f=fotoalbum_large

Wij gebeld, om welke meter gaat het? (Ja ik ben blond maar ik weet nu de overtreffende trap).
3x raden de gasmeter! Juist. Lijkt me ook lastig communiceren als je 'm hebt weggehaald 8)7
Die optie hadden ze niet, administratie volledig in de war. We worden nog een keer gebeld _O-
Wij van de werkverschaffing....

[ Voor 70% gewijzigd door NoobyD op 06-12-2021 19:33 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• CarelT
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 23-03-2023
onetime schreef op zondag 5 december 2021 @ 23:55:
@Freee!! Als ik het goed begrijp is het niet zijn keuze, dus alleen mailtje dat hij al sinds mei 2019 op de aannemer wacht... Die datum licht namelijk voor de ingangsdatum van gratis aanvraag.
Klopt! Ik heb nooit een van de opties van Liander gekozen maar gewoon mijn ATO en gascontract opgezegd. Na wat mailwisselingen begon Liander vervolgens te dreigen dat een aannemer contact met mij op zou nemen en de zaak op mijn kosten zou verwijderen. Maar nooit wat gehoord en mijn discussie met Liander ‘loopt’ nog; ze zijn mij (sinds mei 2020) nog altijd wat antwoorden op mijn vragen veschuldigd. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:48

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
NoobyD schreef op maandag 6 december 2021 @ 16:59:
[Afbeelding]

Wij gebeld, om welke meter gaat het? (Ja ik ben blond maar ik weet nu de overtreffende trap).
3x raden de gasmeter! Juist. Lijkt me ook lastig communiceren als je 'm hebt weggehaald 8)7
Die optie hadden ze niet, administratie volledig in de war. We worden nog een keer gebeld _O-
je postcode + huisnummer is nog behoorlijk leesbaar. stomme vraag met welke software maak je dat (net niet) zwart? Ik zie dit echt vaak gebeuren op het forum, mensen die denken dat ze iets zwart hebben gemaakt (op hun telefoon denk ik(?)) en dat het dan gewoon nog prima te lezen is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@CarelT Misschien geen datum noemen en zeggen dat je al op de aannemer wacht. Misschien vergeten ze dan dat ze je willen laten betalen. Principieel of gemakkelijk. Wel zelf je dossier compleet houden, just in case..

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NoobyD
twain4me schreef op maandag 6 december 2021 @ 17:20:
[...]

je postcode + huisnummer is nog behoorlijk leesbaar. stomme vraag met welke software maak je dat (net niet) zwart? Ik zie dit echt vaak gebeuren op het forum, mensen die denken dat ze iets zwart hebben gemaakt (op hun telefoon denk ik(?)) en dat het dan gewoon nog prima te lezen is.
Dankjewel, was met stift gedaan. Nu digitaal.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
NoobyD schreef op maandag 6 december 2021 @ 16:59:
[Afbeelding]

Om te huilen. Weer typisch voor de "efficiëntie" van de netbeheerders.
Vooral ook vanwege het feit dat wanneer je belt ze aan de telefoon nog altijd niet weten hoe om te gaan met een adres waar de gasmeter is verwijderd.

[ Voor 8% gewijzigd door Ivow85 op 06-12-2021 19:41 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Jitta
En een keurige brief terug, niet op rijm, helaas:

Geachte Jitta,
Op 4 december heeft u ons een e-mail gestuurd. U geeft aan opnieuw een brief van Liander te hebben ontvangen om een keuze te maken over het gebruik van uw gasaansluiting. In deze e-mail leest u mijn reactie.

Excuses
Ik vindt het erg vervelend om te lezen dat u opnieuw een brief heeft ontvangen. Dit omdat ik vorig jaar het brievenproces voor u stop heb laten zetten. U heeft meerdere malen aangegeven geen gebruik meer te maken van de gasaansluiting, hier geen opdracht voor te willen geven, maar wel toestemming geeft om de aansluiting te verwijderen. Dat deze werkzaamheden nog niet zijn uitgevoerd en u opnieuw een brief heeft ontvangen betreur ik ten zeerste. Mijn excuses hier voor.

Brievenproces stopgezet
Ik heb het proces opnieuw stop laten zetten waardoor u geen brieven meer ontvangt met de mededeling dat u een aanmelding bij een leverancier dient te doen of een keuze dient te maken.
Wij nemen contact op voor het verwijderen van de gasaansluiting

Om er zorg voor te dragen dat er een permanente veilige eindsituatie ontstaat, waarbij ook rekening wordt gehouden met andere verplichtingen die wet- en regelgeving ons opleggen, zullen wij de gasaansluiting alsnog verwijderen. Onze aannemer neemt hiervoor – op een voor hem passend moment - contact met u op en zal met u een datum plannen voor het uitvoeren van de werkzaamheden. Vanwege de drukte en feestdagen kan dit langer dan 8 weken duren. Voor het verwijderen van de gasaansluiting zitten geen kosten aan verbonden.

Heeft u nog vragen? Mailt u mij gerust.

Met vriendelijke groet,
X
[Afbeelding]

Reactie naar info en gasloos. Het is de tijd van het jaar...
Hoi Liander,
Wat leuk, ik kreeg weer eens een brief van jullie, met geen kenmerk, dus dat kan ik ook niet vermelden. Ik haak 'm aan, dan weten jullie wel waar het over gaat.
Sinds oktober 2018 gebruiken wij in huis geen gas meer. Elf juli 2019 kondigden jullie aan dat een aannemer contact met mij op zou nemen. Ik heb daar nog weinig van gemerkt. In de tussentijd hoeven jullie dus dit soort brieven niet meer te sturen hoor, we weten allebei hoe het is tussen ons. Of hoopten jullie op een leuk Sinterklaasgedichtje? Nou, vooruit.

Voor Liander

In bepaalde kringen
kent men het woord Lianderen
omdat bepaalde dingen
kennelijk nooit veranderen

Ik gebruik geen gas
sinds een jaar of drie
en als er al een relatie was
dan is die er nu nie

Ik gebruik geen gas
en neem het dus niet af
het heeft daarom geen pas
je aanhoudend geblaf

Dus begrijp dit nou:
in mijn meterkast
staat nog iets van jou
en dit weet je vast

Het ding is niet van mij
ik hoef dus niet te kiezen
kom, en maak me blij
erken toch je verliezen

Liander, wees een vent
in de gastransitie
verwijder efficiënt
en vermijd deze repetitie

groeten van Piet,
en natuurlijk ook van Sint

Acties:
  • +4 Henk 'm!
@Jitta Geen kosten! Ondanks dat het op hun eigen initiatief is... weten ze "wie" je bent? Of zouden ze het nu echt doen zoals het hoort? Zou het? Geloven we dat?

edit: wel wat taalfoutjes aan de kant van Liander...

[ Voor 14% gewijzigd door onetime op 07-12-2021 23:36 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• overwinteraar
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 06-09 08:34
Veiligheidshalve nemen ze vast een voorschot op de Lianderiaanse kalender... kan langer dan 8 weken duren... ;)

Los daarvan: nette/faire reactie. (y)
Jitta schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 23:21:
Vanwege de drukte en feestdagen kan dit langer dan 8 weken duren.
[...]

Loria 6010 met HCTM | 300l SWW zonneboiler | 27 kWp PV | gasloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JoBer
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15-07 08:23
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dq_UP34XRrYQTFbPnw4Rt1FNSrc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wZTKQG4KVY6e9s7ixc0tm6Sw.jpg?f=fotoalbum_large

Ook hier de bekende brief.
Zal in m'n eigen dossier moeten zoeken hoe lang ik al op een aannemer wacht.
Een korte reactie zal voldoende moeten zijn.

Gasloos sinds maart 2019. 16kW warmtepomp + heatpipes. 11 kWp PV

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rommelzolder
Jitta schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 23:21:
En een keurige brief terug, niet op rijm, helaas:

Geachte Jitta,
Op 4 december heeft u ons een e-mail gestuurd. U geeft aan opnieuw een brief van Liander te hebben ontvangen om een keuze te maken over het gebruik van uw gasaansluiting. In deze e-mail leest u mijn reactie.

Excuses
Ik vindt het erg vervelend om te lezen dat u opnieuw een brief heeft ontvangen. Dit omdat ik vorig jaar het brievenproces voor u stop heb laten zetten. U heeft meerdere malen aangegeven geen gebruik meer te maken van de gasaansluiting, hier geen opdracht voor te willen geven, maar wel toestemming geeft om de aansluiting te verwijderen. Dat deze werkzaamheden nog niet zijn uitgevoerd en u opnieuw een brief heeft ontvangen betreur ik ten zeerste. Mijn excuses hier voor.

Brievenproces stopgezet
Ik heb het proces opnieuw stop laten zetten waardoor u geen brieven meer ontvangt met de mededeling dat u een aanmelding bij een leverancier dient te doen of een keuze dient te maken.
Wij nemen contact op voor het verwijderen van de gasaansluiting

Om er zorg voor te dragen dat er een permanente veilige eindsituatie ontstaat, waarbij ook rekening wordt gehouden met andere verplichtingen die wet- en regelgeving ons opleggen, zullen wij de gasaansluiting alsnog verwijderen. Onze aannemer neemt hiervoor – op een voor hem passend moment - contact met u op en zal met u een datum plannen voor het uitvoeren van de werkzaamheden. Vanwege de drukte en feestdagen kan dit langer dan 8 weken duren. Voor het verwijderen van de gasaansluiting zitten geen kosten aan verbonden.

Heeft u nog vragen? Mailt u mij gerust.

Met vriendelijke groet,
X

[...]
"op een voor hem passend moment "
Starting countdown.....

Sinds 2006 een warmtepomp met gesloten bodemsysteem, sinds midden 2019 6,6 kW panelen ZO, 3,2 kW panelen Z

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Rommelzolder schreef op woensdag 8 december 2021 @ 15:33:
[...]
"op een voor hem passend moment "
Starting countdown.....
Wat was je startpunt en welke eenheid gebruik je :?
Niet dat het veel uitmaakt, ik ga er toch wel vanuit dat het hard door de nul heen gaat zonder resultaat.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rommelzolder
Freee!! schreef op woensdag 8 december 2021 @ 16:37:
[...]

Wat was je startpunt en welke eenheid gebruik je :?
Niet dat het veel uitmaakt, ik ga er toch wel vanuit dat het hard door de nul heen gaat zonder resultaat.
For t=1 (day) step 1 until infinity do wait.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Rommelzolder schreef op donderdag 9 december 2021 @ 12:06:
[...]
For t=1 (day) step 1 until infinity do wait.
"Count down" is aftellen, dus naar nul toe.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rommelzolder
Freee!! schreef op donderdag 9 december 2021 @ 12:55:
[...]

"Count down" is aftellen, dus naar nul toe.
OK

For t= ∞ step -1 until zero do wait

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• HellevUUr
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-06 21:47
N.a.v. mijn email naar de CEO van Enexis, is er een reactie gekomen vanuit Klachten & Claims na bijna een jaar stilzwijgen.
Beste HellevUUr,

U heeft naar ons directielid Evert den Boer een e-mail gestuurd. Hierin geeft u aan het absoluut niet eens te zijn met het beleid rondom de gasaansluiting op [adres]. U geeft aan dat er niet is ingegaan op uw juridische argumenten waarom wij geen kosten in rekening mogen brengen. Ook vindt u dat u meerdere malen onder druk bent gezet om de volgens u onterechte factuur te betalen. Graag leg ik nogmaals ons beleid uit en hoop ik voor een oplossing te zorgen.

Ons standpunt
Het is ons duidelijk dat u en wij van mening verschillen over ons beleid. Ik kan me dan ook goed voorstellen dat de gang van zaken voor u oneerlijk aanvoelt. Ik zie dat u al is uitgelegd wat ons standpunt is rondom het in rekening brengen van de afsluiting. Wij blijven van mening dat we op basis van onze Aansluit- en Transportovereenkomst in combinatie met artikel 2.9 van de Tarievencode voor gas afsluitkosten in rekening mogen brengen. Dit beleid inclusief tegenargumenten is uitgebreid getoetst door onze afdeling Juridische Zaken.

Afsluiting voorkomen
Voor uw afsluiting is er contact met u geweest over ons beleid. U bent van tevoren gewaarschuwd voor onze afsluitplannen en u was ervan bewust dat deze afsluiting kosten met zich mee zou brengen. U had dit zelf kunnen voorkomen door opnieuw een (tijdelijk) contract af te sluiten met een energieleverancier. Ik begrijp dat u dit niet heeft gedaan, omdat u het niet eens was met deze mogelijke kosten. Dit is een keuze van uzelf geweest.

Uw factuur
U vraagt zich af wat er gaat gebeuren met de afsluitfactuur. Deze factuur blijft openstaan. Wel is het incassotraject inmiddels beëindigd. Dit betekent dat we op dit moment geen verdere actie zullen ondernemen via gerechtelijke stappen.

Gevaar
In uw e-mail merkt u terecht op dat wij een niet-gebruikte gasaansluiting gevaarlijk noemen. Een niet gebruikte aansluiting wordt gemakkelijk over het hoofd gezien en brengt hierdoor risico’s met zich mee. We zijn dan ook blij dat de politiek een tegemoetkoming in de kosten mogelijk heeft gemaakt en dat we per 1 februari 2021 kosteloos een verwijdering kunnen aanbieden aan onze klanten. Zeker nu er steeds meer mensen voor kiezen om hun woning gasloos te maken. Als een afgesloten gasaansluiting na een jaar nog niet is heraangesloten, verzoeken we de bewoner dan ook de gasaansluiting te laten verwijderen.

Uw gasaansluiting verwijderen
Ook u bieden we deze kosteloze verwijdering aan. U ontvangt een brief waarin wij u om een akkoordverklaring vragen om de gasaansluiting te verwijderen. De verwijdering zal kosteloos zijn, met deze akkoordverklaring weten we zeker dat u geen gas meer in uw woning wil. U mag uw akkoord ook geven door te reageren op deze e-mail. Wilt u dan wel het telefoonnummer meegeven waarop u bereikbaar bent? Dat maakt het ons gemakkelijker een afspraak te maken.
Ik ga ervan uit dat ons standpunt helder is en hoop een akkoordverklaring van u te ontvangen.

Met vriendelijke groet,

Klachten & Claims
Klantenservice Enexis Netbeheer B.V.
Nu ik weet dat de CEO van Enexis en voorzitter van Netbeheer Nederland kennis heeft genomen van de situatie, kan het niet anders zijn dan dat hij ook achter deze email staat en achter de bevindingen van zijn juridisch apparaat. M.a.w. de rechter en de ACM hebben ongelijk en bij het opzeggen van de ATO mag volgens Enexis, Enexis kosten in rekening brengen voor het, op verzoek van Enexis, plaatsen van een slot. En dit alles zonder dat de bewoner opdracht heeft gegeven. Wauw, weet even niet hoe ik hierop moet reageren. Dat een medewerker dit in z'n script heeft staan is onbegrijpelijk maar ok, maar dit is echt next level.
@Bram-Bos ik denk dat we een nieuwe status in 't leven moeten roepen :-)
Dossier bijgewerkt.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:19
Tja toetsing door de eigen juridische afdeling gaat boven de toetsing door het Tweakers forum, maar nog erger, ook boven toetsing door een rechter.

Maar de incasso poging staken ze wel, vast omdat ze zo zeker van hun zaak zijn. 8)7

[ Voor 23% gewijzigd door Erwin_83 op 09-12-2021 17:26 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:06
@HellevUUr Is de bestuursrechter een optie. Aangezien het hier om een CEO gaat die onwettig handelt.

Ik praat onzin :)

[ Voor 12% gewijzigd door CurlyMo op 09-12-2021 21:40 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:14
@HellevUUr
Uw factuur
U vraagt zich af wat er gaat gebeuren met de afsluitfactuur. Deze factuur blijft openstaan. Wel is het incassotraject inmiddels beëindigd. Dit betekent dat we op dit moment geen verdere actie zullen ondernemen via gerechtelijke stappen.
Ik zou toch maar overwegen om te eisen dat je een creditnota krijgt voor het gevraagde bedrag; wie weet gaat er ooit een andere wind waaien en worden er weer pogingen gedaan om deze oude, nog steeds openstaande rekening te incasseren; en dat kan dus niet nadat deze gecanceld is.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HellevUUr
Naalroc schreef op donderdag 9 december 2021 @ 19:24:
@HellevUUr

[...]
Ik zou toch maar overwegen om te eisen dat je een creditnota krijgt voor het gevraagde bedrag; wie weet gaat er ooit een andere wind waaien en worden er weer pogingen gedaan om deze oude, nog steeds openstaande rekening te incasseren; en dat kan dus niet nadat deze gecanceld is.
Enexis zegt hier het volgende over:
Wij blijven van mening dat we op basis van onze Aansluit- en Transportovereenkomst in combinatie met artikel 2.9 van de Tarievencode voor gas afsluitkosten in rekening mogen brengen. Dit beleid inclusief tegenargumenten is uitgebreid getoetst door onze afdeling Juridische Zaken.
M.a.w. zij geven aan dat de in rekening gebrachte kosten terecht zijn.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

HellevUUr schreef op donderdag 9 december 2021 @ 20:39:
[...]
Enexis zegt hier het volgende over:
[...]
Geef ze in overweging de hele afdeling Juridische Zaken wegens verregaande incompetentie te ontslaan, meteen een leuke besparing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cold_as_ijs
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16:35
Freee!! schreef op donderdag 9 december 2021 @ 20:57:
[...]

Geef ze in overweging de hele afdeling Juridische Zaken wegens verregaande incompetentie te ontslaan, meteen een leuke besparing.
Waarom?
Ik denk dat ze wel degelijk competent bezig zijn. Het is misschien wel niet in lijn met de wet, maar tot nu toe kost het ze niet heel veel geld. De topman wordt er niet minder door betaald, aandeelhouders klagen er niet over. En de meeste klanten slikken het als zoete koek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HellevUUr
CurlyMo schreef op donderdag 9 december 2021 @ 18:24:
@HellevUUr Is de bestuursrechter een optie. Aangezien het hier om een CEO gaat die onwettig handelt.
Ik ben benieuwd welke opties hierdoor ontstaan. Kan iemand hier meer over vertellen?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

cold_as_ijs schreef op donderdag 9 december 2021 @ 21:03:
[...]
Waarom?
Ik denk dat ze wel degelijk competent bezig zijn. Het is misschien wel niet in lijn met de wet, maar tot nu toe kost het ze niet heel veel geld. De topman wordt er niet minder door betaald, aandeelhouders klagen er niet over. En de meeste klanten slikken het als zoete koek.
Van competente juristen verwacht ik ook, dat ze in lijn met de wet handelen/adviseren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rommelzolder
HellevUUr schreef op donderdag 9 december 2021 @ 15:10:
N.a.v. mijn email naar de CEO van Enexis, is er een reactie gekomen vanuit Klachten & Claims na bijna een jaar stilzwijgen.

[...]

Nu ik weet dat de CEO van Enexis en voorzitter van Netbeheer Nederland kennis heeft genomen van de situatie, kan het niet anders zijn dan dat hij ook achter deze email staat en achter de bevindingen van zijn juridisch apparaat. M.a.w. de rechter en de ACM hebben ongelijk en bij het opzeggen van de ATO mag volgens Enexis, Enexis kosten in rekening brengen voor het, op verzoek van Enexis, plaatsen van een slot. En dit alles zonder dat de bewoner opdracht heeft gegeven. Wauw, weet even niet hoe ik hierop moet reageren. Dat een medewerker dit in z'n script heeft staan is onbegrijpelijk maar ok, maar dit is echt next level.
Dossier bijgewerkt.
Uit de reactie van Enexis: “Een niet gebruikte aansluiting wordt gemakkelijk over het hoofd gezien en brengt hierdoor risico’s met zich mee. ”

Hier geven ze onbedoeld aan, dat hun bedrijfsmiddelenregister niet op orde is.
Als dat wel op orde zou zijn, dan zit elke gasleiding daar correct en voldoende nauwkeurig qua ligging in.
Bij gasverlaters zal zo’n niet gebruikte dienstleiding van een extra attribuut moeten worden voorzien in het bedrijfsmiddelenregister, dat doorgaans onderdeel van het ERP systeem is.
Wanneer er moet worden gegraven, dan komt die bij een zogenaamde KLIC melding netjes boven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:14
HellevUUr schreef op donderdag 9 december 2021 @ 20:39:

[...]
Precies, daarom kunnen ze later altijd nog op terug komen, en alsnog de vordering opeisen, lijkt mij, tenzij het een x aantal jaren duurt en de vordering verlopen is, maar dat duurt erg lang, voor zover ik weet.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• Janp1963
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 19-09 18:44
Zooo, 2 weken geleden gebeld door een vriendelijke dame van Enexis.
Bla bla geen energiecontract, afsluiten , verwijderen aansluiting , veiligheid heel de riedel.

Aangegeven dat ik niet "beschik" over de aansluiting maar de woningbouwvereniging ( ik ben dus huurder)

Sinds ze begon over veiligheid, heb ik haar te kennen gegeven dat ik hier in mee kon gaan, en dat ik al meer dan een jaar slecht sliep omdat ik in een potientiele bom woon ( sarcastisch bedoeld).
En dat de hele situatie mij psychisch geen goed deed, en dat ik niet met zekerheid kon zeggen of de gaslucht die ik constant rook alleen maar in mijn hoofd bestond of werkelijk zo was. ( nog steeds sarcastisch bedoeld)

3 dagen later telefoon van Siers of ze konden komen schouwen?
Hij was in de buurt en kon er in een uur zijn, ik zeg ja prima ,van wie heeft u die opdracht gekregen?
Was van Enexis.

De vriendelijke man bekeek de meterkast en mat de afstand van de gevel tot de aansluiting op de openbare weg.
Na een bak koffie was hij weer weg.

Week later telefoon van siers, planning afspraak voor verwijdering meter en leiding, prima afgelopen maandag busje met een kraantje en nog een busje van siers voor de deur.
We komen uw meter en leiding verwijderen ! ik vraag van wie de opdracht kwam en dat ik geen opdracht heb gegeven, hij bellen de opdracht kwam van de woningbouw.

Jongens aan de koffie gezet, en de woningbouw gebeld, aardige man aan de lijn, hij had mij nog willen bellen maar was er niet aan toe gekomen om een en ander door te spreken en te overleggen.
Ze hebben dus toegestemd met verwijdering met de vraag of mijn woning als modelwoning mocht dienen inzake eerste gasloze woning in de wijk, in ruil hoeft ik vertrek uit de woning de gasaansluiting niet op mijn kosten te laten herstellen.
Beste man komt volgende week hier op bezoek om te bekijken wat ik gedaan heb om dit voor elkaar te krijgen. en op papier dat ik niet de gasaansluiting hoeft te herstellen bij vertrek.

Dus lang verhaal kort gaten graven, afknippen leiding nieuwe plug erin, met kraantje onder de oprit vandaan trekken, gaten dicht en dicht straten en de meter verwijderen.

Poef geregeld!

A-label (huur)bungalow 90m2 4800WP zonnepanelen, Marstek 5.2 KWh thuisaccu, lucht lucht airco LG 3,5 KW, elektrische boiler, inductiekookplaat, Homewizard energie monitor systeem sinds 01-06-2019 gasloos

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:53
Rommelzolder schreef op donderdag 9 december 2021 @ 21:36:
Als dat wel op orde zou zijn, dan zit elke gasleiding daar correct en voldoende nauwkeurig qua ligging in.
Bij gasverlaters zal zo’n niet gebruikte dienstleiding van een extra attribuut moeten worden voorzien in het bedrijfsmiddelenregister, dat doorgaans onderdeel van het ERP systeem is.
Wanneer er moet worden gegraven, dan komt die bij een zogenaamde KLIC melding netjes boven.
De ligging van de gasleidingen klopt regelmatig niet.
De netbeheerders laten vrijwel alle gasleidingen aanleggen door aannemers. Die aannemers leveren regelmatig tekeningen aan, waarvan de maatvoering niet klopt. Dat gebeurt zowel voor hoofdleidingen, als voor dienstleidingen in een tuin.

Er wordt heel wat geknoeid door aannemers. Dienstleiding vervangen vanaf hoofdleiding staat er dan op de tekening. Bij opgraven blijkt dat ze alleen de laatste 2m tot de gasmeter hebben vervangen, en de zogenaamde vervangen dienstleiding in de tuin verkeerd hebben ingetekend. Lekkage zat op de (rotte stalen) dienstleiding die 2m verder door de tuin liep.

En in het verre verleden waren ze sowieso niet van alles nauwkeurig in kaart brengen. Hoofdleidingen liggen dan opeens 3-4m verder naar links dan op de tekening staat aangegeven.

[ Voor 6% gewijzigd door Trichoglossus op 10-12-2021 08:36 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NoobyD
Rommelzolder schreef op donderdag 9 december 2021 @ 21:36:
[...]

Uit de reactie van Enexis: “Een niet gebruikte aansluiting wordt gemakkelijk over het hoofd gezien en brengt hierdoor risico’s met zich mee. ”

Dat laatste kunnen we wel met 100% zekerheid vaststellen. Als ze aangeven dat ze een storing hebben omdat ze een niet meer bestaande meter niet meer kunnen uitlezen... 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09 08:56
Hallo, even een vraag los van het gas af. Het is momenteel ontzettend druk bij de netbeheerders. Ik verwacht dat ze het behandelen van een gasaansluiting afkoppelen net zo behandelen als het aanvragen van een verzwaring van de hoofdzekering van 1x40 naar 3x25.

Heeft iemand recente ervaringen met de wachttijd tussen aanvraag en uitvoering bij Enexis?
Heb nu 3 weken geleden netjes 250 eu afgetikt voor de verzwaring maar aan de telefoon wilden ze geen uitspraken doen.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:19
loewie1984 schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 10:33:
Hallo, even een vraag los van het gas af. Het is momenteel ontzettend druk bij de netbeheerders. Ik verwacht dat ze het behandelen van een gasaansluiting afkoppelen net zo behandelen als het aanvragen van een verzwaring van de hoofdzekering van 1x40 naar 3x25.

Heeft iemand recente ervaringen met de wachttijd tussen aanvraag en uitvoering bij Enexis?
Heb nu 3 weken geleden netjes 250 eu afgetikt voor de verzwaring maar aan de telefoon wilden ze geen uitspraken doen.
Volgens mij is dat sterk afhankelijk van de regio en beschikbaar personeel daar.

Bij Liander 4 jaar geleden was het pas een factuur na afloop van de verzwaring.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rommelzolder
Trichoglossus schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 08:30:
[...]

De ligging van de gasleidingen klopt regelmatig niet.
De netbeheerders laten vrijwel alle gasleidingen aanleggen door aannemers. Die aannemers leveren regelmatig tekeningen aan, waarvan de maatvoering niet klopt. Dat gebeurt zowel voor hoofdleidingen, als voor dienstleidingen in een tuin.

Er wordt heel wat geknoeid door aannemers. Dienstleiding vervangen vanaf hoofdleiding staat er dan op de tekening. Bij opgraven blijkt dat ze alleen de laatste 2m tot de gasmeter hebben vervangen, en de zogenaamde vervangen dienstleiding in de tuin verkeerd hebben ingetekend. Lekkage zat op de (rotte stalen) dienstleiding die 2m verder door de tuin liep.

En in het verre verleden waren ze sowieso niet van alles nauwkeurig in kaart brengen. Hoofdleidingen liggen dan opeens 3-4m verder naar links dan op de tekening staat aangegeven.
Dat laatste heb je helemaal gelijk in. Aan de andere kant moet het toch niet moeilijk zijn om van een dienstleiding vast te leggen dat die weliswaar geen gas meer transporteert omdat er geen gas wordt afgenomen, maar nog wel in de grond ligt. Los van de nauwkeurigheid van de liggingstekening. Diezelfde aannemers weten ook donders goed dat die tekeningen niet altijd nauwkeurig zijn, en de geldende veiligheidsvoorschriften laten ook niet toe, dat een gasleiding die wordt aangetroffen op een plek die afwijkt van de tekening “zomaar” wordt doorgezaagd, of uit de grond wordt getrokken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:48

twain4me

Rommelzolder schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 17:53:
[...]

Dat laatste heb je helemaal gelijk in. Aan de andere kant moet het toch niet moeilijk zijn om van een dienstleiding vast te leggen dat die weliswaar geen gas meer transporteert omdat er geen gas wordt afgenomen, maar nog wel in de grond ligt. Los van de nauwkeurigheid van de liggingstekening. Diezelfde aannemers weten ook donders goed dat die tekeningen niet altijd nauwkeurig zijn, en de geldende veiligheidsvoorschriften laten ook niet toe, dat een gasleiding die wordt aangetroffen op een plek die afwijkt van de tekening “zomaar” wordt doorgezaagd, of uit de grond wordt getrokken.
ze hebben hier een stuk leiding van 1,5- 2 meter in de straat laten zitten omdat het te vast zat tussen andere meuk. omdat graven kans gaf op verakking van het riool hebben ze het dus achter gelaten en ze hebben het netjes gedocumenteerd nu waren hier mensen van Stedin zelf, en was het dus geen aangenomen werk. Wellicht zou dat een veiligheids ding zijn. of verwijderen of zuiver in kaart brengen. Dit zodat het o.a. bij een click melding op de juiste plek boven komt.
maarja, netbeheerders. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mazz1334
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
Binnenkort loopt mijn contract af met mijn huidige energieleverancier en ik ben al gevraagd om mijn meterstanden door te geven: afgelopen jaar 7m2 aan gas... mik huur een appartement via een sociale woningbouwvereniging en het huis is goed geïsoleerd, verwarming heb ik niet aangehad sinds ik hier ben komen wonen en, ik kook niet op gas en douchen doe ik bijna altijd bij de sportschool.

Enfin, als student zie ik graag af van de netwerk- en meterkosten die ik jaarlijks maak, nu heb ik mijn huurcontract doorgenomen en het volgende komt naar boven onder bijzonder bepalingen:
  • Huurder is vanaf aanvang van de huurovereenkomst de enige afnemer van energie (gas, water en elektriciteit) terzake van het gehuurde en is verplicht een overeenkomst tot levering van energie terzake van het gehuurde aan te gaan met één of meer energieleveranciers en de verplichtingen uit die overeenkomst na te komen. Voorts dient huurder zijn verplichtingen uit hoofde van de aansluit- en transportovereenkomst terzake van het gehuurde met de netbeheerder na te komen. Huurder zal verhuurder te allen tijde vrijwaren voor afspraken van netbeheerder en/of energieleverancier terzake.
Ben ik in dit geval verplicht als huurder om ook een contract voor zowel elektriciteit als gas af te sluiten met een energieleverancier? Ik kan namelijk makkelijk de gaskraan dichtdraaien in mijn meterkast, dus het liefst laat ik mijn gasmeter verzegelen door de netwerkbeheerder. Ik heb hier contact over opgenomen met mijn woningbouwcorporatie, maar ik heb hier helaas geen duidelijk antwoord op gekregen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cold_as_ijs
@mazz1334 verzegelen kan altijd, kost wel geld en is maar voor 1 jaar. Dus zul je later keuze moeten maken tussen verwijdering of verzegeling verwijderen.
Simpelweg de gasmeter verwijderen is geen optie. Ten eerste ga je er zelf niet over maar de woningbouw. In je contract staat het beding dat je een overeenkomst moet hebben en ook niet geheel onbelangrijk, je laat je appartement in een andere staat achter dan waarin het was toen je erin trok. Geheid dat dit beding er ook in staat want dat is standaard. Dat jij geen gas verbruikt betekend niet dat de toekomstige huurder dit niet zal gaan doen, dus zul je een vervanging moeten regelen voor je CV (warmtepomp, elektrische ketel etc...), wat dus hoge kosten betekend.

Ik weet niet wat je lange termijn plannen zijn voor het appartement. Aangezien je aangeeft student te zijn kan ik me voorstellen dat je er na 3-5 jaar mogelijk weer uit wil. Dit alleen al maakt dat investeringen in een andere ketel al te hoog zijn om die ooit terug te verdienen door te besparen op de transportkosten. Mocht je wel langer willen blijven dan moet je echt in deze richting denken. Je zou ook nog contact kunnen zoeken met de woningbouw met de vraag of ze jou woning niet kunnen gebruiken als model woning voor het gasvrij maken.

Er is nog wel 1 optie, maar daar zitten grote risico's aan, namelijk je laat de gasaansluiting wel verwijderen. Daar krijg je geheid gezeik mee. Maar als het gewoon een hoogbouw aansluiting is, dan zijn de kosten voor heraansluiting op dit moment niet zo hoog. Er is wel een risico dat wanneer je wel gaat verhuizen ineens een stuk hoger zijn, waardoor het uiteindelijk geen zoden aan de dijk zet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mazz1334 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 13:53:
...: afgelopen jaar 7m2 aan gas... huur ... goed geïsoleerd, verwarming heb ik niet aangehad sinds ik hier ben komen wonen en, ik kook niet op gas en douchen doe ik bijna altijd bij de sportschool.
... zie ik graag af van de netwerk- en meterkosten ... mijn huurcontract ... bijzonder bepalingen:
  • Huurder is vanaf aanvang van de huurovereenkomst de enige afnemer van energie (gas, water en elektriciteit) terzake van het gehuurde en is verplicht een overeenkomst tot levering van energie terzake van het gehuurde aan te gaan met één of meer energieleveranciers en de verplichtingen uit die overeenkomst na te komen. Voorts dient huurder zijn verplichtingen uit hoofde van de aansluit- en transportovereenkomst terzake van het gehuurde met de netbeheerder na te komen. Huurder zal verhuurder te allen tijde vrijwaren voor afspraken van netbeheerder en/of energieleverancier terzake.
Ben ik ... verplicht ... zowel elektriciteit als gas ... een energieleverancier? Ik kan namelijk makkelijk de gaskraan dichtdraaien in mijn meterkast, dus het liefst laat ik mijn gasmeter verzegelen door de netwerkbeheerder. Ik heb hier contact over opgenomen met mijn woningbouwcorporatie, maar ik heb hier helaas geen duidelijk antwoord op gekregen.
Ik zie ook de mogelijke interpretatie dat je moet betalen voor de energie die je gebruikt. Logisch.
Dat zou open laten dat je bij geen gebruik ook geen contract nodig hebt.
Dan komt inderdaad het punt van achter laten zoals je het betrokken hebt.

Ik zou om te beginnen de gaskraan echt dicht draaien. Je verspilt 7m3 per jaar, ergens aan. (lekkage?)

Leg het nogmaals expliciet aan je verhuurder voor, en geef aan dat er schijnbaar 7m3 per jaar weglekt, en dat jij graag van de aansluiting af bent. Dus of ze hem door de netbeheerder willen laten weghalen, dan hoeft er niets gerepareerd te worden. Scheelt weer opsporings en reparatie kosten.

En toen zag ik iets over douchen... Als dat die 7m3 per jaar is, dan moet je, dan wel aan de boiler, dan wel aan de doorstroom verwarmer. Heb je een 3x 25A stroom aansluiting? Anders kom je uit bij de boiler.

Vraag eventueel aan het juridisch loket of ze een brief voor jou willen sturen, dat het onredelijk is om van jou te verwachten te betalen voor iets dat je niet (meer) gebruikt, en dat volgens Europees recht hun voorwaarden op de voor jou meest voordelige manier moeten worden uitgelegd, zodat het aan hen is om met de netbeheerder te bepalen wat er met de niet gebruikte gas aansluiting moet gebeuren. Zo zie ik het. (IANAL)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@mazz1334 Is die 7 kuub omdat je soms toch wel thuis warm water gebruikt (Schoonmaken, handen wassen, afwas) of gaat je warm water ook elektrisch?

Ik lees op zich nergens dat staat dat je verplicht bent om een gasaansluiting en gasleveringsovereenkomst te behouden. Er staat alleen dat je verplicht een leveringsovereenkomst van energie moet hebben en je ook aan de ATO moet houden.

Maar als je de gaslevering opzegt (als je echt geen gas meer nodig hebt en dus ook geen gas meer gebruikt) heb je nog steeds een leveringsovereenkomst van energie, namelijk voor elektriciteit. Dus je voldoet dan prima aan het vereiste in dit artikel. Opzeggen van de overeenkomst mag ook prima volgens de ATO dus je houdt je dan ook netjes aan die regels.

Als de verhuurders per se wilden dat je voor zowel gas als elektriciteit een leveringsovereenkomst moest hebben dan hadden ze dit beter moeten opschrijven. Sterker nog, ze scharen zelfs water onder de noemer energie in dit artikel dus in theorie kan je de elektriciteit ook opzeggen. Of het water, als je dat liever mist ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@mazz1334 Als huurder moet je met twee zaken rekening houden.

1: Wat staat er in het huurcontract specifiek over de gasaansluiting? Staat er niets specifiek, zoals in jouw geval lijkt te zijn, dan mag je wat dat betreft je gas opzeggen en verder de netbeheerder laten uitzoeken wat ze met de aansluiting doen.

2: Je moet de woning in goed bewoonbare staat weer opleveren bij vertrek, met voorzieningen die gelijkwaardig zijn aan de situatie voordat je in de woning trok. Het gaskraantje in de keuken staat hierbij gelijk aan een Perilex stopcontact voor een elektrische/inductie kookplaat. Voor warm water voldoet een boiler van minimaal 50 liter (elektrisch of warmepompboiler) of een minimaal 11kW doorstroomapparaat. Voor verwarming zul je ook in iets degelijkers moeten voorzien dan een los elektrisch kacheltje.

Dat jij wellicht geen behoefte hebt aan de bij punt 2 genoemde standaarden, betekent niet dat je de woning zonder degelijke voorzieningen weer mag opleveren bij einde van je huurcontract. Met wat jij omschrijft lijk je bij lange na niet te voldoen aan de vereisten om 'straffeloos' je gasaansluiting op te zeggen, omdat gas-vervangende voorzieningen niet allemaal aanwezig zijn.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Onze warmtepomp is geïnstalleerd, dus ik bel met Greenchoice om mijn gascontract op te zeggen maar nu zeggen ze dat dit pas kan nadat de netbeheerder de aansluiting heeft verwijderd. In de startpost (en in mijn hoofd) had ik het anders zitten.

Is dit veranderd? Of heb ik niet goed genoeg aangegeven dat ze ook de ATO namens mij mogen opzeggen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2eQr2hWGxvRJGqio2K_zhyReaEo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9ExUbK0IZ6MJydDpMlbIUDIy.jpg?f=user_large

Het gaat dus om dit stuk

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Moby Het is niet veranderd, maar energieleveranciers zijn hardleers en blijven consumenten verkeerd voorlichten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

JeroenE schreef op woensdag 15 december 2021 @ 16:59:
@Moby Het is niet veranderd, maar energieleveranciers zijn hardleers en blijven consumenten verkeerd voorlichten.
Dank je. Maar hoe pak ik dit dan aan? Beter om het via een email te doen? Vreemd dat ze toch weer een beetje dwars gaan doen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Moby Je kan morgen nog een keer bellen, misschien heb je dan een andere medewerker die het wel snapt. En anders inderdaad een mailtje terug sturen. Als ze dan weer moeilijk doen kan je iets terug sturen als:
Bedankt voor de bevestiging dat jullie mijn opzegging hebben ontvangen. Ik ga er van uit dat jullie dit correct verwerken inclusief de opzegging van de ATO. Als dat niet gebeurd dan zijn de extra kosten voor jullie rekening.
In het vorige deel van deze topicreeks kan je vast nog wel uitgebreidere reacties vinden, maar je moet zelf maar even verzinnen of je zin hebt om een hele discussie aan te gaan. Je kan natuurlijk ook altijd hier nog om advies vragen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Moby schreef op woensdag 15 december 2021 @ 16:56:
Onze warmtepomp is geïnstalleerd, dus ik bel met Greenchoice om mijn gascontract op te zeggen maar nu zeggen ze dat dit pas kan nadat de netbeheerder de aansluiting heeft verwijderd. In de startpost (en in mijn hoofd) had ik het anders zitten.

Is dit veranderd? Of heb ik niet goed genoeg aangegeven dat ze ook de ATO namens mij mogen opzeggen?

[Afbeelding]

Het gaat dus om dit stuk
Ik lees hier vaker, dat Greenchoice op dit punt fouten maakt, gewoon per e-mail opzeggen en ongeacht het antwoord vriendelijk bedanken voor de bevestiging en ze erop wijzen dat incorrecte verwerking voor hun kosten is (zoals anderen ook al hebben aangegeven).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Freee!! schreef op woensdag 15 december 2021 @ 17:39:
[...]

Ik lees hier vaker, dat Greenchoice op dit punt fouten maakt, gewoon per e-mail opzeggen en ongeacht het antwoord vriendelijk bedanken voor de bevestiging en ze erop wijzen dan incorrecte verwerking voor hun kosten is (zoals anderen ook al hebben aangegeven).
Ik heb net de mail verstuurd. Op papier is beter bij te houden dan telefonisch. We wachten het af.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• cold_as_ijs
Moby schreef op woensdag 15 december 2021 @ 17:41:
[...]

Ik heb net de mail verstuurd. Op papier is beter bij te houden dan telefonisch. We wachten het af.
Had 2 jaar geleden hetzelfde probleem met GC. Uiteindelijk mailtje waarin ik duidelijk het gascontract heb opgezegd inclusief ATO werkte wel. Het is niet heel moeilijk maar je moet ze er even aan herinneren hoe de vork in de steel zit.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:37

Proton_

Team Welles

@Moby zie mijn dossier hoe dat bij mij bij GC (via Whatsapp) relatief soepel verliep.
Proton_ in "Gas de deur uit doen: Gratis!"

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +7 Henk 'm!
@Moby inderdaad mailen.
En wanneer je dan weer reactie krijgt dat opzeggen niet kan, dan kun je ze zoals @JeroenE meldt een reactie sturen waarin je dankt voor de bevestiging dat de opzegging goed is aangekomen en dat je er vanuit gaat de opzegging correct en tijdig verwerkt wordt.

In de meeste gevallen weet men bij de energieleverancier dat ze bij zo'n discussie-ontwijkende reactie te maken hebben met iemand die weet dat wel degelijk opgezegd kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19:57
Ivow85 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 19:31:
@Moby inderdaad mailen.
En wanneer je dan weer reactie krijgt dat opzeggen niet kan, dan kun je ze zoals @JeroenE meldt een reactie sturen waarin je dankt voor de bevestiging dat de opzegging goed is aangekomen en dat je er vanuit gaat de opzegging correct en tijdig verwerkt wordt.
Ik zou in dat geval toch even bellen. In mijn geval (maar dat was Essent) waren ze bang dat ik in de problemen zou komen met de netbeheerder. Ik gaf aan dat dat geen probleem was en dat ik dat wel zou regelen, maar dat ze wel nu het contract op moesten zeggen. En gebeurde.

Natuurlijk kan je ze ook nog schrijven dat kan geen kwaad zeker als je telefonisch niets bereikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

phicoh schreef op woensdag 15 december 2021 @ 19:44:
[...]

Ik zou in dat geval toch even bellen. In mijn geval (maar dat was Essent) waren ze bang dat ik in de problemen zou komen met de netbeheerder. Ik gaf aan dat dat geen probleem was en dat ik dat wel zou regelen, maar dat ze wel nu het contract op moesten zeggen. En gebeurde.

Natuurlijk kan je ze ook nog schrijven dat kan geen kwaad zeker als je telefonisch niets bereikt.
Dit heb ik ook gedaan. Ik had verteld dat ik de brieven van de netbeheerder geen probleem vond, en dat ik het zelf wel zou regelen Daarna ging het weer terug naar dat het niet kon, en dat de volgorde eerst de beheerder was, en daarna Greenchoice zelf.

Nadeel is dan ook dat je afhankelijk ben van de beheerder, en de vastrecht kosten gaan wel door. En ik kan mij voorstellen dat ze het niet binnen 8 werkdagen uit mijn voortuin hebben gehaald.

[ Voor 11% gewijzigd door Moby op 15-12-2021 19:54 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• phicoh
Moby schreef op woensdag 15 december 2021 @ 19:53:
[...]
Dit heb ik ook gedaan. Ik had verteld dat ik de brieven van de netbeheerder geen probleem vond, en dat ik het zelf wel zou regelen Daarna ging het weer terug naar dat het niet kon, en dat de volgorde eerst de beheerder was, en daarna Greenchoice zelf.
Precies. Daar moet je door heen zien te duwen. Bijv. door te zeggen dat zij geen wettelijke grond hebben om jouw opzegging te weigeren. Ze proberen je de verkeerde kant op duwen. Maar goed als niets werkt, dan is een duidelijk brief schrijven het handigst.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:08
Moby schreef op woensdag 15 december 2021 @ 19:53:
[...]

Nadeel is dan ook dat je afhankelijk ben van de beheerder, en de vastrecht kosten gaan wel door. En ik kan mij voorstellen dat ze het niet binnen 8 werkdagen uit mijn voortuin hebben gehaald.
Je hebt niets met de netbeheerder van doen. Opzeggen bij greenchoice, dan kiezen of je principieel de tweakers route wilt volgen, of pragmatisch via mijn aansluitingen. In beide gevallen begint het met het opzeggen bij de energie leverancier.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Laatst online: 23:59

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Zo, het is hier sinds gisteren nu ook een feit: de gaskraan staat definitief dicht. Ik heb mijn lokale energieleverancier (Zutphen Energie, onderdeel van de coöperatie SamenOM) dat ook verteld en hen verzocht om namens mij mijn ATO bij netbeheerder Liander op te zeggen.

Ik ben benieuwd hoe dat hier gaat lopen. Zutphen Energie en SamenOM hebben al eerder aangegeven dat ik geen boete krijg voor het stopzetten van de gaslevering, dus daar verwacht ik volledige medewerking gelukkig.

[ Voor 4% gewijzigd door Hippe Lip op 16-12-2021 08:46 ]

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Ook maar een dossier opstarten dan omdat ik de hulp met opstellen van met antwoorden goed kan gebruiken. Ik zit bij Greenchoice met Liander als beheerder. Gas en stroom staan nog 3.5 jaar vast, stroom wil ik dus behouden. Meter mag weg, hoeft niet.

15-12: telefonisch contact gehad met GC, maar opzeggen zou pas kunnen nadat de beheerder de aansluiting heeft verwijderd

15-12: opzegging Moby via mail
Beste,

Bij deze wil ik graag mijn leveringscontract voor gas opzeggen (niet het contract voor elektriciteit) wegens de aanschaf van een warmtepomp. Tevens machtig ik jullie om de ATO bij de netbeheerder op te zeggen.

Hopende jullie voldoende geïnformeerd te hebben,

Moby met zijn persoonsgegevens en klantnummer enzo
15-12: antwoord GC
Beste Moby

Bedankt voor uw bericht over het opzeggen van uw leveringscontract voor gas. Graag informeer ik u.

Wat goed dat u overgaat op het duurzamer verwarmen van uw woning en water via de warmtepomp! U verzoekt ons om deze reden uw leveringscontract voor gas te beëindigen. Het stopzetten van het leveringscontract gebeurd wanneer de gasmeter verzegeld, of verwijderd, wordt door de netbeheerder. Graag verneem ik van u de datum waarop deze verzegeling of verwijdering van de gasmeter door de netbeheerder wordt uitgevoerd. Wij ontvangen van hen dan ook de eindstand van de gasmeter en de afmelding. Ik zal dit dan voor u bewaken en verzorgen dat u van ons de eindnota krijgt. Let erop dat wij op deze datum ook de meterstanden van elektra moeten ontvangen, wij moeten namelijk direct beiden producten tot deze einddatum met u verrekenen. U mag deze elektra standen te zijner tijd direct in reactie op dit bericht aan ons toesturen.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Mocht u nog vragen hebben stelt u deze eenvoudig in reactie op dit bericht, of telefonisch via 0104782326.

Met vriendelijke groet,
16-12: antwoord Moby
Beste,

Bedankt voor de bevestiging van het opzeggen van het gascontract. Ik vertrouw er op dat jullie mijn ATO bij de netbeheerder opzeggen, conform jullie verplichting daartoe. Ik ben volledig op de hoogte van de verdere gang van zaken, en zal het verder afhandelen met de netbeheerder.

Graag zou ik nog een schriftelijke bevestiging ontvangen dat:
a) er geen boete wordt gerekend vanwege het stopzetten van mijn gasgebruik, Mijn contract bij jullie blijft immers intact
b) mijn elektriciteitscontract blijft doorlopen

Beide zaken zijn reeds mondeling bij mij bevestigd, maar ik heb dit graag schriftelijk.

Met vriendelijke groet,

Moby
16-12: antwoord GC
Beste Moby,

Bedankt voor uw bericht. U had een vraag over uw contract. Ik informeer u graag verder.

Er wordt geen boete in rekening gebracht vanwege het stopzetten van uw gasverbruik. Verder blijft uw elektriciteitscontract GroenGarantie 5 jaar gewoon doorlopen. Graag verneem ik van u de datum waarop de verzegeling of verwijdering van de gasmeter door de netbeheerder wordt uitgevoerd.

Ik hoop dat u met deze informatie voldoende bent geholpen. Kijk anders op www.greenchoice.nl/klantenservice voor het antwoord op veel gestelde vragen, of kies daar het contactkanaal dat het beste bij u past.

Met vriendelijke groet,
17-12: antwoord Moby
Beste,

Ondanks herhaalde pogingen heeft u tot nu toe geweigerd mijn opzegging van de levering van gas in behandeling te nemen. Ik heb contact gehad met u op:

15 december (telefonisch)
15 december (via deze mail discussie)
16 december (wederom via deze mail discussie)

Bij deze bevestig ik nogmaals de einddatum van het gasdeel van het contract op 15 december. Als u deze opzegging niet, of niet tijdig verwerkt, dan zijn na de opzegtermijn de kosten voor u.

Het wel of niet aanwezig zijn van een (al dan niet verzegelde) gasmeter is niet relevant is voor het stopzetten van het contract, en zaak tussen mij en de netbeheerder.

Met vriendelijke groet,

Moby
17-12: antwoord GC
Beste Moby,

Bedankt voor uw bericht. U geeft een weigering van opzegging aan. Ik informeer u graag verder.

Ik heb uw contract per vandaag opgezegd. Excuses voor het niet eerder opzeggen van uw gascontract.
04-01 Liander
standaard brief waarin ze netjes zeggen dat er geen kosten aan het verwijderen verbonden zijn.
05-01 Antwoord Moby, ik had alleen geen kenmerk waar ik naar kon verwijzen vreemd genoeg
Standaard brief 1a
10-01 Antwoord Liander met redelijk standaard brief
Geachte heer Moby,

Hartelijk dank voor uw onderstaande e-mail. Hierin geeft u aan dat u van ons een brief heeft ontvangen. U geeft aan dat u uw contract voor gas inclusief de ATO heeft opgezegd bij uw energieleverancier. In deze e-mail leest u meer informatie.

Informatie over de gasaansluiting

Uit uw e-mail haal ik dat u geen gebruik meer maakt van de gasaansluiting. Wat goed om te lezen dat u via een andere bron uw water opwarmt en de verwarming gebruikt. Dit is een mooie stap om te verduurzamen! Wist u dat u heel eenvoudig een kosteloze verwijdering kunt aanvragen via www.mijnaansluiting.nl? Wij hebben dan alle gegevens die nodig zijn, bij elkaar. Hebben wij uw verzoek tot verwijdering ontvangen? Dan wordt het brievenproces van nu direct gestopt. U ontvangt dan dus ook geen brieven meer van ons. Wij maken dan vervolgens een afspraak met u om de gasaansluiting te verwijderen. Uiteraard op onze kosten.

Heeft u nog vragen?
Op https://service.liander.nl vindt u antwoord op alle veelgestelde vragen. Komt u er op onze website niet uit? Dan kunt u ons tussen 08:00 uur en 21:00 uur bereiken via de chatfunctie op onze website. Druk hiervoor op de chatbutton die verschijnt op de pagina. Onze medewerkers helpen u graag.

Met vriendelijke groet,
Liander N.V.

xxxxxxxx
Medewerker Klantenservice
12-01 antwoord Moby met aangepaste 2a (aanpassing omdat ze geen 3 opties meer geven, alleen afsluiting via de bekende site
Geachte xxxxxxxx,

Dank voor uw reactie van 10-01-2022 n.a.v. mijn mail van 05-01-2022.

Uw reactie geeft als optie om een kosteloze verwijdering via www.mijnaansluiting.nl aan te vragen. Daar zal en hoef ik echter geen gebruik van te maken, want die aansluiting zit mij niet in de weg.

U bent zoals gezegd van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht. Het initiatief daartoe ligt bij u, vindt ook de kantonrechter (ECLI:NL:RBOBR:2020:6862). Het is immers uw gasaansluiting, en uw verantwoordelijkheid. Ik benadruk dat ik daar geen opdracht toe geef, en daarom ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren.

Ik wijs u in dit verband graag op twee recente vonnissen in twee volstrekt vergelijkbare zaken, namelijk die van de Rechtbank Noord-Nederland (ECLI:NL:RBNNE:2020:2734; 4-aug-20) en die van de Rechtbank Midden-Nederland (ECLI:NL:RBGEL:2021:774; 10-feb-21). Zowel de inhoudelijke gronden voor de afwijzing van de vorderingen van de netbeheerders in kwestie, als de te late ter handstelling van de AV zijn in mijn geval van toepassing. Daarnaast wijs ik u er op dat ook de Autoriteit Consument & Markt (ACM) eind 2020 in het Ontwerp-Codebesluit verdeling verwijderkosten gasaansluiting (ACM/UIT/542181, rn. 19) duidelijk maakte dat “de netbeheerder bij het beëindigen van een aansluitovereenkomst geen grondslag heeft om kosten voor het verwijderen van de gasaansluiting in rekening te brengen als de aangeslotene niet heeft verzocht om verwijdering van de gasaansluiting.”

Met vriendelijke groet,

Moby met zijn gegevens

[ Voor 71% gewijzigd door Moby op 12-01-2022 09:23 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Moby Het blijft te gek voor woorden dat een energieleverancier als Greenchoice zich in blijft spannen om consumenten verkeerd voor te lichten en extra geld wil laten betalen voor zaken die niet waar zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

JeroenE schreef op donderdag 16 december 2021 @ 09:27:
@Moby Het blijft te gek voor woorden dat een energieleverancier als Greenchoice zich in blijft spannen om consumenten verkeerd voor te lichten en extra geld wil laten betalen voor zaken die niet waar zijn.
Eens. Het antwoord is ook weer net even anders dan bij andere mensen in dit topic lijkt wel, dus als mensen kunnen helpen met een antwoord op de mail van GC, graag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CurlyMo
Moby schreef op donderdag 16 december 2021 @ 09:29:
[...]

Eens. Het antwoord is ook weer net even anders dan bij andere mensen in dit topic lijkt wel, dus als mensen kunnen helpen met een antwoord op de mail van GC, graag.
Ik zou reageren met de melding dat de afhandeling van alles gerelateerd aan de spullen van de netbeheerder tussen jou en de netbeheerder is. Dat GC daar geen partij in is. Met nogmaals aandringen op het stopzetten van je ATO. Dat is het enige waar zij verantwoordelijkheid voor dragen in dit proces en wat ze niet mogen weigeren.

Check ook even zeker of je elektra contract door blijft lopen.

* CurlyMo vind het wel opvallend dat je een contract voor ik denk 4 jaar aangaat en dan niet even checked of je bij de overgang naar een WP dat doet bij een meedenkende energieleverancier.

Vandebron en GreenChoice hebben wat dat betreft gewoon een slechte reputatie. Ook kan GreenChoice je een boete in rekening brengen voor het vroegtijdig stopzetten van het gascontract. Allemaal zaken waar PureEnergie niet moeilijk over doet. Die zijn vanaf het begin af aan meewerkend.

[ Voor 4% gewijzigd door CurlyMo op 16-12-2021 09:44 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Check ook even zeker of je elektra contract door blijft lopen.

* CurlyMo vind het wel opvallend dat je een contract voor 3,5 jaar aangaat en dan niet even checked of je bij de overgang naar een WP dat doet bij een meedenkende energieleverancier.

Vandebron en GreenChoice hebben wat dat betreft gewoon een slechte reputatie. Ook kan GreenChoice je een boete in rekening brengen voor het vroegtijdig stopzetten van het contract. Allemaal zaken waar PureEnergie niet moeilijk over doet. Die zijn vanaf het begin af aan meewerkend.
Dat zijn onjuiste aannames. Heb ik wel gedaan (via telefoon) namelijk toen ik het traject ging starten enkele maanden geleden. Toen werd mij verteld dat het geen probleem is om elektriciteit door te laten lopen, en gas zonder boete te beëindigen. Dit werd mij gisteren ook verteld want het stond in mijn dossier Dat is ook de reden dat het voor mij wat vreemd is dat het zo stroef gaat. En als laatste is het een contract van 5 jaar waarvan ik er al 1.5 heb gehad, maar dat is voor het verhaal niet belangrijk. 1.5 jaar gelden was ik nog niet bezig met een warmtepomp.

[ Voor 12% gewijzigd door Moby op 16-12-2021 10:00 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Moby schreef op donderdag 16 december 2021 @ 09:29:
Ik zou gewoon voorbeeldbrief 0a gebruiken. De link staat ook in de topicstart.

Even doorlopen en alle zaken die bij jou van toepassing zijn (juiste datum, dat soort dingen) goed zetten. Als je wil kan je hem voor het versturen nog even hier posten, maar ik geloof niet dat dit een hele echte spannende brief is waar veel mis aan kan gaan.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@Moby Ik zou het in eerste instantie kort houden en antwoorden dat je ze bedankt voor de bevestiging van je opzegging gas en dat je er dus op vertrouwt dat ze je ATO bij de netbeheerder opzeggen, conform hun (wettelijke?) verplichting daartoe.

Verder nu nog niet groter maken dan dat het nu is. Wel vanaf nu niets meer telefonisch doen, maar alles schriftelijk. Dat is wat handiger voor dossiervorming en bewijslast, mocht dat nodig zijn.

<John O`Mill>

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• cold_as_ijs
@Moby Zoals @Hippe Lip aangeeft. Niet teveel moeite insteken, hooguit erbij aangeven dat je volledig op de hoogte bent van de gang van zaken en dat je het verder afhandelt met de netbeheerder.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Concept mail naar GC na aanpassingen @Hippe Lip en @JeroenE waarvoor dank
Beste,

Bedankt voor de bevestiging van het opzeggen van het gascontract. Ik vertrouw er op dat jullie mijn ATO bij de netbeheerder opzeggen, conform jullie verplichting daartoe. Ik ben volledig op de hoogte van de verdere gang van zaken, en zal het verder afhandelen met de netbeheerder.

a) er geen boete wordt gerekend vanwege het stopzetten van mijn gasgebruik, Mijn contract bij jullie blijft immers intact

Beide zaken zijn reeds mondeling bij mij bevestigd, maar ik heb dit graag schriftelijk.

[ Voor 31% gewijzigd door Moby op 16-12-2021 11:02 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Mijn suggestie (toevoegingen in vet cursief):

Bedankt voor de bevestiging van het opzeggen van het gascontract. Ik vertrouw er op dat jullie mijn ATO bij de netbeheerder wordt opgezegd opzeggen, conform jullie verplichting daartoe. Ik ben volledig op de hoogte van de verdere gang van zaken, en zal het verder afhandelen met de netbeheerder.

Graag zou ik nog schriftelijk willen zien ontvangen dat er geen boete staat op het voortijdig stopzetten van mijn gascontract gasgebruik. Mijn contract bij jullie blijft immers intact. Dit is mondeling bevestigd, maar dit zou ik ook graag schriftelijk willen zien.

Als laatste zou ik ook graag schriftelijk bevestigd willen zien dat mijn elektriciteitscontract blijft doorlopen. Ook dit is mondeling bij mij bevestigd, maar zou ik graag schriftelijk willen zien

<John O`Mill>

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Moby Overigens weet ik niet of jij dat al wist, maar de energieleveranciers hebben helemaal geen aparte knop om door te geven dat de ATO beëindigt moet worden. Ze kunnen alleen doorgeven dat zij geen energie meer gaan leveren vanaf datum x. Als er dan niet binnen zo veel dagen een andere leverancier aangeeft dat er door hun energie geleverd gaat worden dan gaat het systeem van de netbeheerder vanzelf brieven sturen dat je dat echt heel snel moet gaan regelen etc.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• phicoh
JeroenE schreef op donderdag 16 december 2021 @ 10:44:
Als er dan niet binnen zo veel dagen een andere leverancier aangeeft dat er door hun energie geleverd gaat worden dan gaat het systeem van de netbeheerder vanzelf brieven sturen dat je dat echt heel snel moet gaan regelen etc.
Blijkbaar niet zo heel erg vanzelf. Ik wacht al bijna 6 maanden op de eerste brief van Liander.

(Tenzij Liander opeens heel slim snapt dat als er geen verbruik is, er waarschijnlijk ook geen energieleverancier zal komen).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Hippe Lip Ik ben van het combineren:
a) er geen boete wordt gerekend vanwege het stopzetten van mijn gasgebruik
@phicoh Liander is altijd traag, maar dat is wel erg lang. Wie weet is de energielevernacier wel vergeten jou af te melden? Maar dat is meer hun probleem, niet die van jou.

Of zou de energieleverancier het wel een keer apart hebben doorgegeven dat jij bent gestopt met gas plus dat de netbeheerder dat goed heeft verwerkt en dus geen onzinnige brieven sturen dat je een nieuwe leverancier moet kiezen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• phicoh
JeroenE schreef op donderdag 16 december 2021 @ 10:51:
@phicoh Liander is altijd traag, maar dat is wel erg lang. Wie weet is de energielevernacier wel vergeten jou af te melden? Maar dat is meer hun probleem, niet die van jou.
Ik heb geen idee wanneer Liander een rekening stuurt naar de energieleverancier. Als ze dat 1 keer per jaar doen, dan het nog even duren voordat er iemand wakker wordt.

Maar goed, ik neem aan dat deze processen geautomatiseerd zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-09 09:09
Hippe Lip schreef op donderdag 16 december 2021 @ 10:42:
[...]

Mijn suggestie (toevoegingen in vet cursief):

Bedankt voor de bevestiging van het opzeggen van het gascontract. Ik vertrouw er op dat jullie mijn ATO bij de netbeheerder wordt opgezegd opzeggen, conform jullie verplichting daartoe. Ik ben volledig op de hoogte van de verdere gang van zaken, en zal het verder afhandelen met de netbeheerder.

Graag zou ik nog schriftelijk willen zien ontvangen dat er geen boete staat op het voortijdig stopzetten van mijn gascontract gasgebruik. Mijn contract bij jullie blijft immers intact. Dit is mondeling bevestigd, maar dit zou ik ook graag schriftelijk willen zien.

Als laatste zou ik ook graag schriftelijk bevestigd willen zien dat mijn elektriciteitscontract blijft doorlopen. Ook dit is mondeling bij mij bevestigd, maar zou ik graag schriftelijk willen zien
Misschien handig om een datum van opzegging te vermelden? Met inachtname van de opzegtermijn natuurlijk.

the older I get, the better I was...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Kees-Jan schreef op donderdag 16 december 2021 @ 11:18:
[...]

Misschien handig om een datum van opzegging te vermelden? Met inachtname van de opzegtermijn natuurlijk.
Als de eerste opzegging waaraan je refereert ook schriftelijk is gedaan, is dat niet strikt noodzakelijk, maar voor de duidelijkheid idd wel aan te raden. 👍

Ik ben altijd wel voorstander van om alle gegevens zoveel mogelijk bij elkaar in één document zetten, zodat het niet versnipperd is en je goed overzicht hebt, ook al heb je een deel van die info al eerder doorgegeven. Dus inderdaad: opzegdatum erbij.

Nou @Moby, met al deze opmerkingen hierboven moet je toch voor nu wel ff uit de voeten kunnen, toch?

[ Voor 9% gewijzigd door Hippe Lip op 16-12-2021 11:31 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Mail is inderdaad al verstuurd en mijn dossier geüpdatet met deze verzonden mail. Ik hou jullie op de hoogte.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HellevUUr
HellevUUr schreef op donderdag 9 december 2021 @ 15:10:

[...]

Dossier bijgewerkt.
Op 14-12 heb ik een brief ontvangen van Enexis, gedateerd 8-12-2021.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6VMTBpOAh8OveTVshKNeCZjiapg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sjbaiQEbkQgLtD6kIXyZSy00.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2wtAP7Ctlxum8aEJaMFrdCe0I-I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cughPto8hpKZTkiUGSS5PBqu.jpg?f=fotoalbum_tile

Toeval? Is dit n.a.v. mijn email naar de CEO of stond deze brief al gepland in hun systeem?
De vraag is, moet ik reageren in de communicatie die naar CEO is gegaan of zal ik een apart mailtje sturen zoals @ZuinigeRijder hier heeft gedaan, met dezelfde tekst?
Betreft: keuze afgesloten gasaansluiting (kenmerk .......)

Op 24 februari heb ik een brief van Enexis gekregen gedateerd 22-2-2021 om een "keuze afgesloten gasaansluiting" te maken. Om moverende redenen ga ik geen keuze maken.

Ik ben van harte bereid bent om mee te werken aan de werkzaamheden die Enexis wenst aan hun gasaansluiting, inclusief eventuele verwijdering. Ik geef nadrukkelijk geen opdracht tot deze werkzaamheden. Ik verwerp ook bij voorbaat enige vorm van kosten of schade voor deze werkzaamheden op initiatief van Enexis. Enexis is gehouden daar vijf dagen van tevoren een afspraak voor te maken op grond van artikel 4.1.2.5 van de Aansluit- en Transportcode Gas RNB.

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Naam: ......
Adres: .....
EAN-code: .....
Gasmeternummer: ......
Dossiernummer: ......

Acties:
  • +5 Henk 'm!
@HellevUUr Ik begin mij al te verheugen op de correspondentie die ik in de loop van 2022 met Enexis zal moeten voeren. Maar eerst nog even de warmtepomp-offertes voor de nieuwe woning afwachten. Installateurs schijnen het nogal druk te hebben. Nu gaat er dagelijks 15-25 euro aan gas door de cv-ketel heen :X

De tekst van @ZuinigeRijder is uiteraard prima. Je kunt er een mail van maken naar de directeur Consument met CC naar de CEO?

Acties:
  • +4 Henk 'm!
@HellevUUr Het is gratis, hun verantwoordelijkheid, dat erkennen ze alvast.
Je kunt ze natuurlijk antwoorden dat het jou niet uitmaakt wat ze met de aansluiting doen als ze maar minstens 5 dagen van te voren een afspraak maken voor alle door hen gewenste werkzaamheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Moby schreef op donderdag 16 december 2021 @ 09:53:
[...]
Dat zijn onjuiste aannames. Heb ik wel gedaan (via telefoon) namelijk toen ik het traject ging starten enkele maanden geleden. Toen werd mij verteld dat het geen probleem is om elektriciteit door te laten lopen, en gas zonder boete te beëindigen.
Dan zijn het gewoon a-holes :)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• HellevUUr
onetime schreef op donderdag 16 december 2021 @ 13:02:
@HellevUUr Het is gratis, hun verantwoordelijkheid, dat erkennen ze alvast.
Je kunt ze natuurlijk antwoorden dat het jou niet uitmaakt wat ze met de aansluiting doen als ze maar minstens 5 dagen van te voren een afspraak maken voor alle door hen gewenste werkzaamheden.
"Gratis" is het. Maar je gaat wel akkoord met hun voorwaarden.
Hier zijn o.a. de volgende bepalingen in opgenomen:
4.6 De eventueel met de Diensten en Werkzaamheden van Opdrachtnemer samenhangende (voorbereiding) werkzaamheden als bronnering, bronbemaling, boringen en sparingen, graaf-, funderings-, breek-, hak-, metsel-, stukadoors-, beton-, (asfalt)zaag-, smids-, timmer-, schilders-, loodgieters-, (her)bestratings-, riolerings- en steigerwerkzaamheden alsmede werkzaamheden in het kader van archeologisch onderzoek, bodemsanering, verwijdering van bouwkundige belemmeringen, obstakels, asbest en puinverharding en het afvoeren van verontreinigde bodem, asbest en overtollige grond maken van die Diensten en Werkzaamheden geen deel uit, tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders is overeengekomen.
Als ik opdracht geef ben ik verantwoordelijk voor bijvoorbeeld graafwerkzaamheden.
5.2 Opdrachtgever is verplicht ervoor zorg te dragen dat de Werkterreinen naar het oordeel van Opdrachtnemer toegankelijk, goed bereikbaar en vrij van obstakels zijn. Opdrachtgever informeert Opdrachtnemer tijdig en volledig over de aanwezigheid en ligging van ondergrondse kabels en leidingen op het perceel of de Werkterreinen.
De gedachte, kom maar binnen, hier een kop koffie en succes ermee, gaat helaas niet op. Bouwtekeningen leveren waarop de ligging van ondergrondse kabels en leidingen inzichtelijk is gemaakt, is een vereiste.
5.3 Opdrachtgever draagt ervoor zorg dat de Diensten en Werkzaamheden op het Werkterrein op veilige wijze kunnen worden uitgevoerd en dat aan alle wettelijke eisen inzake veiligheid en arbeidsomstandigheden wordt voldaan.
Zijn we wakker? Voor 0 euro de leiding verwijderen, maar jij bent wel verantwoordelijk voor het voldoen aan wettelijke eisen inzake veiligheid en arbeidsomstandigheden! Welke burger heeft die kennis paraat?
5.5 Opdrachtgever draagt ervoor zorg dat samenhangende of voorbereidende werkzaamheden, zoals onder meer bedoeld in artikel 4.6, tijdig voor de aanvang van de Diensten of Werkzaamheden gereed zijn respectievelijk zodanig worden verricht dat de uitvoering van de Diensten of Werkzaamheden daarvan geen vertraging ondervindt.
Let op want na zo'n vermelding komt altijd een consequentie.
7.2 Indien door Opdrachtnemer bij de uitvoering van de Diensten of Werkzaamheden op het Werkterrein en/of in de openbare grond bodemverontreiniging of asbest wordt aangetroffen, informeert Opdrachtnemer Opdrachtgever hierover en schort Opdrachtnemer de uitvoering van de Overeenkomst op.
Als je denkt dat opschorten van werkzaamheden na het aantreffen van bodemverontreiniging nog steeds gratis is, lees dan mee.
7.3 Opdrachtgever draagt voor eigen rekening zorg voor (de beoordeling van) de vereiste sanering van de bodem en/of de verwijdering van de asbest op het Werkterrein. Indien Partijen overeenkomen dat Opdrachtnemer voor (de beoordeling van) de vereiste sanerings- en/of verwijderingswerkzaamheden op het Werkterrein zorgdraagt, geschiedt dit voor rekening en risico van Opdrachtgever.
Werkterrein is niet openbare grond (gemeente).
7.4 Opdrachtnemer treedt met de eigenaar van de openbare grond in overleg over de in de openbare grond vereiste sanerings- en/of verwijderingswerkzaamheden; de daaraan verbonden kosten komen niet voor rekening van Opdrachtgever tenzij deze de eigenaar van de openbare grond is, in welk geval Partijen de tussen hen geldende regeling of bij gebreke daarvan een kostenverdeling naar redelijkheid toepassen.
Als burger moet je dit bodemprobleem dan gaan regelen met de gemeente. Totdat is afgehandeld is de overeenkomst opgeschort.
8.2 Bij tussentijdse beëindiging van de Overeenkomst door opzegging zijdens Opdrachtgever heeft Opdrachtnemer recht op betaling van:
a) de overeengekomen prijs verminderd met de voor hem rechtstreeks uit de beëindiging voortvloeiende besparingen dan wel, indien dit uit de aard van de Overeenkomst of de gemaakte afspraken voortvloeit, de prijs van het door Opdrachtnemer reeds uitgevoerde deel van de Overeenkomst, vermeerderd met
b) de ten tijde van beëindiging door Opdrachtnemer gedane investeringen en gemaakte en te maken kosten, voortvloeiend uit door Opdrachtnemer reeds aangegane verplichtingen alsmede
c) de door Opdrachtnemer door de opzegging te lijden schade, tenzij Opdrachtgever een natuurlijk persoon is die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf.
Dit klinkt redelijk. Maar let op de 8.3.
8.3 Indien Opdrachtgever Opdrachtnemer verzoekt de uitvoering van de Overeenkomst op te schorten of de uitvoering van de Overeenkomst wordt vertraagd door voor rekening of risico van Opdrachtgever komende omstandigheden, vergoedt Opdrachtgever de hieraan voor Opdrachtnemer verbonden kosten. Opdrachtnemer is in dat geval tevens bevoegd het reeds uitgevoerde deel van de Overeenkomst te factureren. Indien de opschorting of vertraging langer duurt dan 3 maanden, is Opdrachtnemer bevoegd de Overeenkomst te ontbinden en geldt voorts het bepaalde in artikel 8.2
De originele factuur was 0 maar nu er een opschorting plaatsvindt moet je als burger de kosten vergoeden die Enexis maakt door het opschorten van de overeenkomst. Het reeds uitgevoerde deel van de Overeenkomst mag dan gefactureerd worden. Je verwacht dat dit 0 is. Maar ben benieuwd welke bepalingen er dan opeens uit de hoek komen.
Ook kan opschorting leiden tot beëindiging en dan wordt bepaling 8.2 toegepast.
8.5 Er is sprake van overmacht indien de Overeenkomst niet kan worden uitgevoerd door niet aan Opdrachtgever toerekenbare omstandigheden, waaronder mede begrepen : noodtoestand, extreme
weersomstandigheden, aardbevingen, overstromingen, blikseminslag, brand, op het Werkterrein of in de openbare grond aangetroffen bodemverontreiniging of asbest, oorlogsomstandigheden, terroristische aanslagen, rellen, stakingen, bedrijfsblokkades, transportbelemmeringen, niet (tijdige) verkrijging van vergunningen en toestemmingen, onvoorziene overheidsmaatregelen en de niet (tijdige) nakoming door derden van hun verplichtingen jegens Opdrachtnemer.
Leest iemand hier ook ziekte uit (covid)? Stel dat je covid hebt en dit netjes doorgeeft. Valt dit dan onder overmacht? Misschien, het staat niet expliciet vermeld, dus wellicht advocaat bijhalen. Maar stel dat het wel onder overmacht valt. Is dit dan ook het geval als je bewust niet gevaccineerd bent? Succes met die discussie!
8.6 Indien de Overeenkomst in geval van een vertraging of opschorting als bedoeld in artikel 8.3 of 8.4 die langer duurt dan 3 maanden, niet wordt ontbonden, is Opdrachtnemer gerechtigd een zich voordoende verhoging van de kostprijsfactoren aan Opdrachtgever door te berekenen.
Gratis? niet in dit geval. De kostprijs is niet 0 maar kan in deze gevallen wel worden doorberekent.
11.1 Opdrachtnemer is jegens Opdrachtgever aansprakelijk voor personenschade en zaakschade - bestaande uit vernietiging, beschadiging of verlies van een zaak - veroorzaakt door een aan Opdrachtnemer toerekenbare tekortkoming in de nakoming van de uit de Overeenkomst voortvloeiende verplichtingen.
Klinkt terecht.
11.2 Opdrachtnemer is jegens Opdrachtgever, ongeacht de grondslag van de vordering, niet aansprakelijk voor andere dan in artikel 11.1 bedoelde schade waaronder gevolgschade, vertragingsschade en bedrijfsschade, zoals schade als gevolg van bedrijfsstilstand, als gevolg van het niet kunnen uitoefenen van een beroep of bedrijf of als gevolg van winst- of inkomstenderving, tenzij de schade het gevolg van opzet of bewuste roekeloosheid van Opdrachtnemer of diens bedrijfsleiding is.
Dus wat gebeurt er als Enexis per ongeluk (dus niet roekeloos) je waterleiding sloopt?? Wellicht moeten ze de kosten vergoeden voor de reparatie van de leiding. Maar wie betaalt het water?
11.4 Indien en voor zover Opdrachtnemer tot schadevergoeding verplicht is, komt schade voor vergoeding in aanmerking tot ten hoogste 50% van de in de Overeenkomst vastgelegde prijs met
een maximum van Euro 30.000,- (dertig duizend Euro). Voor personenschade geldt, indien de schade is gedekt onder de aansprakelijkheidsverzekering van Opdrachtnemer, een aansprakelijkheid tot het door de verzekeraar uitgekeerde bedrag.
Welke prijs is er in de overeenkomst vastgelegd? En hoeveel is 50% daarvan? Mijn berekening komt uit op 0 euro. Zijn we nog wakker?
11.6 De beperkingen van aansprakelijkheid van Opdrachtnemer uit hoofde van dit artikel zijn mede van kracht ten opzichte van ondergeschikten en hulppersonen voor wie Opdrachtnemer aansprakelijk is.
Dus nee die aannemer gaat ook niet betalen.

Al met al is het aangaan van een gratis afsluiting niet zonder risico. Wellicht gaat dit in de meeste gevallen goed. Maar als een risico tot uiting komt dan is dit risico voor de opdrachtgever.
Die 0 euro van Enexis is een afkoopsom voor alle risico's die Enexis normaliter tegenkomt (behalve uitstel door vorst), en die worden verschoven van Enexis naar de burger. Wie weet heeft Enexis langlopende contracten met bedrijven om deze werkzaamheden uit te voeren voor bedrag x, ongeacht het aantal werkzaamheden per jaar. En maakt het voor hun niet uit hoeveel mensen van hun gasleiding af willen.
Wie zich eraan waagt om te zeggen "dat zou Enexis toch niet doen?" Lees even deze 3 topics terug en leer van wat ze al gedaan hebben. Wat je hier op Tweakers terug kan lezen is slechts het topje van de ijsberg.

Toevoeging: Van de website van Netbeheer Nederland.
Per jaar zijn er ruim 10.000 graafschades aan gasleidingen en elektriciteitskabels in Nederland. Het gevolg: mensen in de kou, zonder televisie, zonder internet, enzovoort. Alleen al de kosten om deze schades te repareren bedragen jaarlijks circa 50 miljoen Euro! Elk jaar zijn er ongevallen met gasleidingen als gevolg van graafschade.

[ Voor 4% gewijzigd door HellevUUr op 16-12-2021 16:21 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Hmm, nog niet het antwoord waar ik op hoopte. Wat kan ik hier op antwoorden. Dossier is bijgewerkt
Beste Moby,

Bedankt voor uw bericht. U had een vraag over uw contract. Ik informeer u graag verder.

Er wordt geen boete in rekening gebracht vanwege het stopzetten van uw gasverbruik. Verder blijft uw elektriciteitscontract GroenGarantie 5 jaar gewoon doorlopen. Graag verneem ik van u de datum waarop de verzegeling of verwijdering van de gasmeter door de netbeheerder wordt uitgevoerd.

Ik hoop dat u met deze informatie voldoende bent geholpen. Kijk anders op www.greenchoice.nl/klantenservice voor het antwoord op veel gestelde vragen, of kies daar het contactkanaal dat het beste bij u past.

Met vriendelijke groet,

[ Voor 5% gewijzigd door Moby op 16-12-2021 17:08 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• phicoh
Moby schreef op donderdag 16 december 2021 @ 17:06:
Hmm, nog niet het antwoord waar ik op hoopte. Wat kan ik hier op antwoorden. Dossier is bijgewerkt

[...]
Ik zou iets schrijven als:

Hierbij zeg ik per <datum> de levering van gas op. Ik houdt hierbij rekening met de opzegtermijn zoals beschreven in <...> Ik ga er vanuit dat deze opzegging door u verwerkt wordt ondanks de eventuele aanwezigheid van een gasmeter. Als u deze opzegging niet, of niet tijdig verwerkt, dan zijn na deze datum de kosten voor u.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

phicoh schreef op donderdag 16 december 2021 @ 17:14:
[...]

Ik zou iets schrijven als:

Hierbij zeg ik per <datum> de levering van gas op. Ik houdt hierbij rekening met de opzegtermijn zoals beschreven in <...> Ik ga er vanuit dat deze opzegging door u verwerkt wordt ondanks de eventuele aanwezigheid van een gasmeter. Als u deze opzegging niet, of niet tijdig verwerkt, dan zijn na deze datum de kosten voor u.
Met een CC: naar de juridische afdeling van GC.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• phicoh
Freee!! schreef op donderdag 16 december 2021 @ 18:04:
[...]

Met een CC: naar de juridische afdeling van GC.
Nog toevoeging:

Ondanks herhaalde pogingen heeft u tot nu toe geweigerd mijn opzegging van de levering van gas in behandeling te nemen. Ik heb contact gehad met u op:
en een dan een lijstje met datum en manier waarop je geprobeerd hebt levering van gas op te zeggen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jitta
Waarom zeg je niet expliciet dat het wel of niet aanwezig zijn van een (al dan niet verzegelde) gasmeter niet relevant is voor het stopzetten van het contract, en zaak tussen jou en de netbeheerder. Greenchoice hoeft alleen maar het leveringscontract en de ATO te beëindigen, en wel per de eerste opzegging die jij had gedaan.
Maak hen duidelijk dat jou dat duidelijk is.

Succes! Jitta

[...]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Zet ff datums bij de onderdelen in je dossier. Wel zo handig!

En verder beantwoorden ze alleen het tweede deel van je tweede schrijven aan hen. Dat zijn dan gelukkig wel de antwoorden die je wilt horen, dus dat is voordelig.

Verder zou ik nu danken voor hun antwoord van <datum 1> en nogmaals om een bevestiging vragen dat ze, conform hun verplichting, de ATO hebben opgezegd na jouw eerste verzoek daartoe op <datum 2>.
Verder niet over zaken uitwijden. Kort en to the point.

Neem intussen hun eigen leveringsvoorwaarden eens mee als bedlectuur. Wat staat daarin over stopzetten van de gaslevering (niet zijnde voortijdige beëindiging van je contract). Enige verplichtingen van jouw kant? Enige verplichtingen of acties van hun kant?

Ik meen me te herinneren dat ergens vermeld staat dat je leverancier verplicht is om die ATO op te zeggen voor je, maar er zijn hier anderen die je beter dan ik kunnen vertellen wáár dat precies staat.

[ Voor 26% gewijzigd door Hippe Lip op 17-12-2021 00:07 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@HellevUUr Helemaal met al je punten eens. Blij dat je er principieel in staat. Dat moet je kunnen en kan ik helaas niet zomaar iedereen aanraden. (kijk je niet toevallig bij de zakelijke voorwaarden?)

@Moby "Bij deze bevestig ik nogmaals de einddatum van (de gaslevering en daarmee) het gasdeel van het contract: <datum opzegging + opzegtermijn>"

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HellevUUr
onetime schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 00:09:
@HellevUUr Helemaal met al je punten eens. Blij dat je er principieel in staat. Dat moet je kunnen en kan ik helaas niet zomaar iedereen aanraden. (kijk je niet toevallig bij de zakelijke voorwaarden?)
Dankjewel onetime.
Niet alleen principieel maar ook erg voorzichtig als je leest hoe Enexis zich verhoudt t.o.v. de wetgeving.

Formulier akkoordverklaring is hier te vinden
https://www.enexis.nl/alg...wijderen-en-heraansluiten
verwijzing naar: https://www.enexis.nl/alg...dering-gasaansluiting.pdf
Hierin staat
Op de werkzaamheden van Enexis Netbeheer zijn de ‘Algemene Voorwaarden dienstverlening en uitvoering werkzaamheden’ van toepassing (zie enexis.nl/voorwaarden).
en dan kom je hier uit:
https://www.enexis.nl/ove...ties/algemene-voorwaarden
En dan scroll je naar "voorwaarden bij uitvoeren van werkzaamheden" en daarmee open je:
https://www.enexis.nl/ove...mheden-2013_2018-6001.pdf

En in het document staat uiteindelijk het volgende:
Opdrachtgever
de natuurlijke persoon of rechtspersoon die een Aanbieding van Opdrachtnemer aanvraagt of ontvangt en/of een Overeenkomst met Opdrachtnemer aangaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

onetime schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 00:09:

@Moby "Bij deze bevestig ik nogmaals de einddatum van (de gaslevering en daarmee) het gasdeel van het contract: <datum opzegging + opzegtermijn>"
@Moby
Graag ontvang ik uw schriftelijke bevestiging daarvan. Een korte reply op deze mail volstaat daartoe.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Concept mail aan GC:
Beste,

15 december (telefonisch)

15 december (via deze mail discussie)

16 december (wederom via deze mail discussie)

Bij deze bevestig ik nogmaals de einddatum van het gasdeel van het contract op 15 december. Als u deze opzegging niet, of niet tijdig verwerkt, dan zijn na de opzegtermijn de kosten voor u.
Het wel of niet aanwezig zijn van een (al dan niet verzegelde) gasmeter is niet relevant is voor het stopzetten van het contract, en zaak tussen mij en de netbeheerder.

Met vriendelijke groet,

Moby

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@Moby
Bij deze bevestig ik nogmaals de einddatum van het gasdeel van het contract op 15 december. Als u deze opzegging niet, of niet tijdig verwerkt, dan zijn na deze datum opzegtermijn de kosten voor u.

Acties:
  • +11 Henk 'm!
Hippe Lip schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 05:46:
[...]

@Moby
Graag ontvang ik uw schriftelijke bevestiging daarvan. Een korte reply op deze mail volstaat daartoe.
De schriftelijke bevestiging is er al lang.

"Wij willen uw opzegging niet in behandeling nemen" is óók een schriftelijke bevestiging dat de opzegging in goede orde op het juiste adres is aangekomen. Blijven doordrammen om een bevestiging is nergens voor nodig en gaat je ook nergens brengen.

Je kan beter reageren met iets als:
"Hartelijk dank dat u nogmaals schriftelijk heeft bevestigd dat mijn opzegging voor het gascontract en de bijbehorende ATO in goede orde door u is ontvangen. Ik raad u aan om even met uw juridische afdeling contact op te nemen, zodat zij u kunnen uitleggen dat u een opzegging die gedaan wordt door een consument en waarbij de overeengekomen opzegtermijn in acht wordt genomen op geen enkele grond geweigerd mag worden.

Hoogachtend,
<naam>"

Stuur tevens een berichtje naar de klachten-afdeling. Dat je meermaals contact hebt gehad met de klantenservice om je leveringscontract en ATO voor gas op te zeggen, maar dat om onduidelijke redenen de klantenservice weigert om je opzegging correct te verwerken. De klachten behandelaars hebben doorgaans meer kennis en bevoegdheden om iets correct af te handelen dan de klantenservice medewerkers die in dit geval tamelijk gebonden lijken te zijn aan een (foutief) script.

[ Voor 6% gewijzigd door Ivow85 op 17-12-2021 10:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Bedankt @onetime en @Ivow85 Mail is verstuurd, en dossier aangepast met de data van al het contact erbij.

De opmerkingen van @Ivow85 heb ik er nog niet allemaal in verwerkt, als het nu nog niet geregeld gaat worden zal ik deze route gaan volgen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Het_Eendje
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:30
Als buitenstaander en leek vind ik het toch zonde dat je niet Ivo's advies opvolgt, want je verhaal leidt volgens mij af van waar het om draait. Het enige wat je voor elkaar hoeft te krijgen is dat ze je opzegging verwerken en Ivo's mail maakt gewoon aan hen duidelijk dat ze geen andere keuze hebben.

Wat nu gebeurt is dat er een soort discussie kan ontstaan over wat ze wel of niet ontvangen hebben, of ze dat moeten bevestigen, en als dat niet bevestigd is, dat het dan volgens jou of volgens hen wellicht ook niet geldt. Dat is zo niet relevant in mijn ogen.
Pagina: 1 ... 31 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.