Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
Even wijzen naar hun eigen algemene voorwaarden, dat je met een opzegtermijn van 30 dagen je - in dit geval - gascontract kunt opzeggen, en dat GC dat gewoon moet uitvoeren. Doen ze dat niet, dan meld je dat er een klacht naar ACM gaat. Daar heb ik nog wel een concept voor liggen als dat nodig wordt.phicoh schreef op woensdag 15 december 2021 @ 20:24:
[...]
Precies. Daar moet je door heen zien te duwen. Bijv. door te zeggen dat zij geen wettelijke grond hebben om jouw opzegging te weigeren. Ze proberen je de verkeerde kant op duwen. Maar goed als niets werkt, dan is een duidelijk brief schrijven het handigst.
Edit: ik zie dat er al een hele trail aan goede adviezen zijn gegeven. Klacht richting ACM (mijn stokpaardje) gaat alleen werken als er voldoende gelijkluidende klachten binnenkomen, anders weigert ACM -ten onrechte- in beweging te komen. Dus toch doen om die schurken van energieleveranciers (niet alleen GC doet dit) eindelijk eens een keer goed in de hoek te zetten.
Andere tip: ze hebben vast wel een twitter account. Daar even fijntjes een bericht posten waarin je aangeeft dat ze hun eigen algemene voorwaarden niet naleven, zichtbaar voor alle volgers.
[ Voor 29% gewijzigd door Rommelzolder op 18-12-2021 19:42 ]
Sinds 2006 een warmtepomp met gesloten bodemsysteem, sinds midden 2019 6,6 kW panelen ZO, 3,2 kW panelen Z
Was jij niet onze woordvoerder daarRommelzolder schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 19:27:
[...]
Andere tip: ze hebben vast wel een twitter account. Daar even fijntjes een bericht posten waarin je aangeeft dat ze hun eigen algemene voorwaarden niet naleven, zichtbaar voor alle volgers.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Ik woon binnenkort in een koopappartement met VVE.
Er zit nog individuele gasaansluitingen en gas wordt alleen gebruikt voor koken (gasfornuis).
Er zit nog een blokverwarming met gasaansluiting, maar die is van VVE/Woningbouwcoöperatie.
Kan ik zelf via Stedin een definitieve gasafsluiting inplannen buiten VVE om voor mijn individuele gasmeter?
VVE heeft plannen om van gas af te gaan maar heeft geen datum genoemd en ik ga zelf niet met gas koken, maar met een 1 fase kookplaat van 230volt.
Dat geen datum bekend is heeft mogelijk te maken dat het feit in de flat ook sociale huurappartementen zijn.
Huurders gaan niet de kosten voor een kookgroep en kosten voor een nieuw kookplaat van hun eigen portemonnee betalen.
[ Voor 9% gewijzigd door MedionAkoya op 19-12-2021 16:03 ]
Trein?
Ik voorzie geen problemen met het inplannen van een definitieve gasafsluiting met Stedin. Denk er wel om, dat je geen gascontract afsluit (of verhuist) met een leverancier.MedionAkoya schreef op zondag 19 december 2021 @ 15:55:
Hoi,
Er zit nog individuele gasaansluitingen en gas wordt alleen gebruikt voor koken (gasfornuis).
Er zit nog een blokverwarming met gasaansluitingin, maar die is van VVE/Woningbouwcoöperatie.
Kan ik zelf via Stedin een definitieve gasafsluiting inplannen buiten VVE om voor mijn individuele gasmeter?
VVE heeft plannen om van gas af te gaan maar heeft geen datum genoemd en ik ga zelf niet met gas koken, maar met een 1 fase kookplaat van 230volt.
Dat geen datum bekend is heeft mogelijk te maken dat het feit in de flat ook sociale huurappartementen zijn.
Huurders gaan de kosten voor een kookgroep en kosten voor een nieuw kookplaat niet van hun eigen portemonnee betalen.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
In mijn geval vond Essent dat te ingewikkeld. Dus ik heb toen beide laten verhuizen en een paar weken daarna de levering van gas opgezegd.Freee!! schreef op zondag 19 december 2021 @ 16:01:
[...]
Ik voorzie geen problemen met het inplannen van een definitieve gasafsluiting met Stedin. Denk er wel om, dat je geen gascontract afsluit (of verhuist) met een leverancier.
Nu maakte dat in mijn geval niet uit want ik had voor de verbouwing toch al levering van gas.
Geen idee hoe andere energieleveranciers daarmee omgaan. Bij een verhuizing heb je helaas niet de tijd om rustig een juridisch geschil uit te vechten.
Dat is helemaal geen juridisch geschil, gewoon Essent helemaal opzeggen en contract bij een andere leverancier afsluiten.phicoh schreef op zondag 19 december 2021 @ 16:07:
[...]
In mijn geval vond Essent dat te ingewikkeld. Dus ik heb toen beide laten verhuizen en een paar weken daarna de levering van gas opgezegd.
Nu maakte dat in mijn geval niet uit want ik had voor de verbouwing toch al levering van gas.
Geen idee hoe andere energieleveranciers daarmee omgaan. Bij een verhuizing heb je helaas niet de tijd om rustig een juridisch geschil uit te vechten.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
Stel dat je op dit moment een vast contract hebt. Dan ben je meer geld kwijt aan het verlies van je vaste contract dan dat je bespaart met het eerder opzeggen van gas.Freee!! schreef op zondag 19 december 2021 @ 16:22:
[...]
Dat is helemaal geen juridisch geschil, gewoon Essent helemaal opzeggen en contract bij een andere leverancier afsluiten.
Dat is waar.phicoh schreef op zondag 19 december 2021 @ 16:29:
[...]
Stel dat je op dit moment een vast contract hebt. Dan ben je meer geld kwijt aan het verlies van je vaste contract dan dat je bespaart met het eerder opzeggen van gas.
Over het algemeen moet je van de VvE toestemming vragen om zaken, die met het gebouw te maken hebben (dus ook installaties) te kunnen wijzigen/afbreken/weghalen.MedionAkoya schreef op zondag 19 december 2021 @ 15:55:
Hoi,
Er zit nog een blokverwarming met gasaansluiting, maar die is van VVE/Woningbouwcoöperatie.
Kijk dus eerst in jouw VvE-contract of je de gasaansluiting+meter op individuele basis kunt (laten) verwijderen.
Desnoods vraag je het aan de verkopende makelaar of aan het bestuur van de VvE. Succes!
A++++, 6840 Wp, SolarEdge, LW/WP Fujitsu Waterstage Comfort 6, Balansventilatie met WTW, douche-WTW, Marstek Venus E v 2.0 PiB, Home Assistant noob
Het is gelukkig vrij eenvoudig voor je. Als er een individuele gasmeter in (of voor) je appartement is, dan kun je een eigen contract voor gaslevering afsluiten als je dat wilt. Jij wilt dat niet, dus doe je dat ook niet. Vanaf de verhuizing neem je dus op dat adres geen gas af en sluit je geen contract daarvoor af.MedionAkoya schreef op zondag 19 december 2021 @ 15:55:
Hoi,
Huurders gaan niet de kosten voor een kookgroep en kosten voor een nieuw kookplaat van hun eigen portemonnee betalen.
Het is niet aan jou om te beslissen of die gasmeter blijft zitten of niet. Dat is aan de netbeheerder (want zijn/haar eigendom) en daarover hoef je je dus niet druk te maken. Dat zou ik dus ook maar niet doen.
Je hoeft een VVE dus ook geen toestemming te vragen voor een verwijdering, want die vraag je niet aan.
En let op als je nu wel gas in je contract hebt en dat contract gaat meeverhuizen. Vertel dan je leverancier dat je in je nieuwe appartement geen gas gebruikt omdat er geen gasapparaten zijn en dat het gasverbruik daardoor vervalt. Dat betekent dus géén voortijdige afbreking van een leveringscontract en dus ook géén boete! Je hebt immers geen verplichting om een zekere hoeveelheid gas af te nemen en je contract blijft dus in stand (gesteld dat je het meeverhuist). Dat gasgebruik kan dus gewoon NUL zijn binnen je bestaande contract! En omdat je daar geen gas afneemt moet de netbeheerder voor dat adres daarvan op de hoogte gebracht worden en is er voor dat adres dus ook geen sprake van een ATO.
Dát moet je heel duidelijk schriftelijk aan je energieleverancier duidelijk maken.
[ Voor 23% gewijzigd door Hippe Lip op 20-12-2021 10:17 ]
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
@MedionAkoya Daar zit hem nu eigenlijk de crux: kijk in jouw VvE-contract of je de "beschikking" hebt over de aansluiting. Het is dus de vraag, of je zelfstandig mag besluiten of de netbeheerder zijn spulletjes bij jou mag komen (laten) weghalen. Als dat niet zo is, dan krijg je dezelfde rechtsfiguur als bij een huurder. Die heeft geen beschikkingsrecht en moet de netbeheerder met z'n verwijderplannen verwijzen naar de verhuurder.Hippe Lip schreef op maandag 20 december 2021 @ 10:08:
[...]
Het is niet aan jou om te beslissen of die gasmeter blijft zitten of niet. Dat is aan de netbeheerder (want zijn/haar eigendom) en daarover hoef je je dus niet druk te maken. Dat zou ik dus ook maar niet doen.
Je hoeft een VVE dus ook geen toestemming te vragen voor een verwijdering, want die vraag je niet aan.
Dit is dus pertinent niet waar. Als je je gascontract niet opzegt dan blijft dus je ATO in stand. Als je dan ook geen gas verbruikt, dan betaal je weliswaar geen gasverbruik, maar wèl de aansluitings/netbeheerskosten. Deze situatie komt dan neer op een zo door de netbeheerders gewenst nul- of leegstands-contract.En let op als je nu wel gas in je contract hebt en dat contract gaat meeverhuizen. Vertel dan je leverancier dat je in je nieuwe appartement geen gas gebruikt omdat er geen gasapparaten zijn en dat het gasverbruik daardoor vervalt. Dat betekent dus géén voortijdige afbreking van een leveringscontract en dus ook géén boete! Je hebt immers geen verplichting om een zekere hoeveelheid gas af te nemen en je contract blijft dus in stand (gesteld dat je het meeverhuist). Dat gasgebruik kan dus gewoon NUL zijn binnen je bestaande contract! En omdat je daar geen gas afneemt moet de netbeheerder voor dat adres daarvan op de hoogte gebracht worden en is er voor dat adres dus ook geen sprake van een ATO.
Dát moet je heel duidelijk schriftelijk aan je energieleverancier duidelijk maken.
Dus: vraag je VvE of je de beschikking hebt over de gasinstallatie en aansluiting. (en dat er toch geen verplichting is om een gascontract te hebben)
Als je die beschikking hebt, dan kun je zelf je gascontract opzeggen Je moet voor jezelf nagaan of je kiest voor de boete of voor het doorbetalen van de netbeheerskosten. Over dat soort geneuzel gaat het in dit topic niet. Dan krijg je brieven van de netbeheerder, zie de TS, etc.
Als je de beschikking niet hebt, dan zit er niets anders op dan de netbeheerder te verwijzen naar de VvE.
A++++, 6840 Wp, SolarEdge, LW/WP Fujitsu Waterstage Comfort 6, Balansventilatie met WTW, douche-WTW, Marstek Venus E v 2.0 PiB, Home Assistant noob
Dus de missie is voltooid.
Ik had dit niet voor elkaar kunnen krijgen zonder de geweldige ondersteuning, tips, tomeloze inzet en vastberadenheid van heel veel medeforumleden!
Ik wil dan ook alle medestrijders zeer hartelijk bedanken voor hun inzet.
Dit draadje blijf ik natuurlijk gewoon volgen, rest mij nog iedereen een fijn kerstfeest (ondanks deze moeilijke tijden)en een vruchtbaar 2022 te wensen.
A-label (huur)bungalow 90m2 4000WP zonnepanelen, Marstek 5.2 KWh thuisaccu V153 HW P1 meter 5.1903 , lucht lucht airco LG 3,5 KW, elektrische boiler, inductiekookplaat, Homewizard energie monitor systeem sinds 01-06-2019 gasloos
De reden dat ik bij VvE vroeg is dat de meters in op begane grond in een twee gezamenlijke meterkasten staan (ex-huurappartementen). Bestaande uit een een aparte meterkast voor gas en een aparte meterkast voor kWh-meters).
Er zijn appartementen die in de woning zelf een eigen meterkast hebben. (meestal koopappartementen
Ik heb antwoord gekregen van de beheerder. VvE bemoeit inderdaad niet mee. omdat het tot mijn woning hoort. Maar ze schrijven verder dat kookgroep op eigen kosten aangeschaft kan worden...
Er zijn nu nog geen ideeën uitgewerkt voor gasloos koken ook wordt er nu niet voor gespaard.
En dat terwijl de gemeente deze woningen in aanmerking heeft laten komen voor Transitievisie Warmte (vaststelling datum: ongerekend, uitvoerdatum project: ook onbekend ).
[ Voor 24% gewijzigd door MedionAkoya op 26-12-2021 12:07 ]
Trein?
Ik zal wel iets missen maar waarom heeft de vve en/of de gemeente iets te maken met jouw kookgroepje?MedionAkoya schreef op maandag 20 december 2021 @ 11:51:
[...]
[...]
De reden dat ik bij VvE vroeg is dat de meters in op begane grond in een gezamenlijke meterkast staan (ex-huurappartementen). (een aparte meterkast voor gas en een aparte meterkast voor kWh-meters).
Er zijn appartementen die in de woning zelf een eigen meterkast hebben. (meestal koopappartementen![]()
Ik heb antwoord gekregen van de beheerder. VvE bemoeit inderdaad niet mee. omdat het tot mijn woning hoort. Maar ze schrijven verder dat kookgroep op eigen kosten aangeschaft kan worden...
Er zijn nu nog geen ideeën uitgewerkt voor gasloos koken ook wordt er nu niet voor gespaard.
En dat terwijl de gemeente deze woningen in aanmerking heeft laten komen voor Transitie Warmte (vaststelling datum: ongerekend, uitvoerdatum project: ook onbekend ).
koken op gas is een keuze geweest van een vorige bewoner of in dit geval opgezet door de woning co. die keuze heb jij overgenomen toen je het appartementsrecht kocht.
Gemeente heeft niets met kookgroep te maken. maar gemeente is zelf niet duidelijk wanneer ze gas van de woningen in mijn wijk willen weghalen.twain4me schreef op maandag 20 december 2021 @ 12:15:
[...]
Ik zal wel iets missen maar waarom heeft de vve en/of de gemeente iets te maken met jouw kookgroepje?
Wat heeft VvE met kookgroep te maken?
Flat bestaat deels uit sociale huur en koopwoningen. Ik verwacht niet dat huurders zelf voor een kookgroep gaan ophoesten als gemeente besluit dat de woningen gasvrij moeten.
Trein?
Dat zal dan de verhuurder ofwel de eigenaar moeten doen. net zoals jij de eigenaar bent en het moet regelen, welkom in de wereld van woning eigenaarMedionAkoya schreef op maandag 20 december 2021 @ 12:25:
[...]
Gemeente heeft niets met kookgroep te maken. maar gemeente is zelf niet duidelijk wanneer ze gas van de woningen in mijn wijk willen weghalen.
Wat heeft VvE met kookgroep te maken?
Flat bestaat deels uit sociale huur en koopwoningen. Ik verwacht niet dat huurders zelf voor een kookgroep gaan ophoesten als gemeente besluit dat de woningen gasvrij moeten.
Ja, ik ben sociale huur gewend. Daar was qua isolatie en energiebesparingen beter geregeld.twain4me schreef op maandag 20 december 2021 @ 12:28:
[...]
Dat zal dan de verhuurder ofwel de eigenaar moeten doen. net zoals jij de eigenaar bent en het moet regelen, welkom in de wereld van woning eigenaar
Woning energieklasse B (met Gas) (niet iedereen had het geluk om in zo'n huis te kunnen wonen)
Koopappartement is energieklasse C.
[ Voor 5% gewijzigd door MedionAkoya op 20-12-2021 15:24 ]
Trein?
Dan zul je, als er verder geïsoleerd moet worden of als de CV-installatie moet worden vervangen door iets anders (stadsverwarming/warmtepomp), zelf ook moeten bijdragen via de VvE.MedionAkoya schreef op maandag 20 december 2021 @ 15:23:
[...]
Ja, ik ben sociale huur gewend. Daar was qua isolatie en energiebesparingen beter geregeld.
Woning energieklasse B (met Gas) (niet iedereen had het geluk om in zo'n huis te kunnen wonen)![]()
Koopappartement is energieklasse C.
Hoogstwaarschijnlijk (als de corporatie het slim heeft gespeeld) heeft de corporatie > 51% van het stemrecht in de VvE. Zij bepalen dus vrijwel autonoom wat er nodig is en wat er dus moet gaan gebeuren.
De maatregelen die qua investering boven normaal onderhoud uit komen (en waar dus niet voor is gespaard), komen nu dus als extra bijdragen voor rekening van de leden, naar rato van het stemrecht, oppervlakte of een andere maatstaf die in de overeenkomst is opgenomen.
Ja, Woningcorporatie vertegenwoordigt 53,4% van de stemmen bij vergaderingenNico-G schreef op maandag 20 december 2021 @ 16:04:
[...]
Hoogstwaarschijnlijk (als de corporatie het slim heeft gespeeld) heeft de corporatie > 51% van het stemrecht in de VvE. Zij bepalen dus vrijwel autonoom wat er nodig is en wat er dus moet gaan gebeuren.
Trein?
Maar in aanvulling op de vraag van @MedionAkoya ik heb ook een appartement dat ik verhuur. Daar zit alleen een gasaansluiting voor koken in en heb ik een contract voor "kookgas", da's standaard 65m3/jaar. Er is geen eigen meter. Warmte is centraal geregeld (blokverwarming).
Stel dat ik daar een inductiekookplaat zou plaatsen, dan neem ik geen gas meer af en kan ik het contract opzeggen. Maar er zit ook geen meter. Mensen enige ervaring wat de netbeheerder dan gaat doen met de aansluiting?
Die is al een keer langsgekomen, maar ik weet niet meer hoe dat geregeld is.rube schreef op maandag 20 december 2021 @ 16:49:
Ik lees al een tijdje hier mee i.v.m. geen gasverbruik meer sinds juli. Ik heb onze gas contract per 23 Dec. opgezegd bij powerpeers (afloop contract). Binnenkort ook maar eens kijken hoe we het e.e.a. gaan regelen met Stedin.
Maar in aanvulling op de vraag van @MedionAkoya ik heb ook een appartement dat ik verhuur. Daar zit alleen een gasaansluiting voor koken in en heb ik een contract voor "kookgas", da's standaard 65m3/jaar. Er is geen eigen meter. Warmte is centraal geregeld (blokverwarming).
Stel dat ik daar een inductiekookplaat zou plaatsen, dan neem ik geen gas meer af en kan ik het contract opzeggen. Maar er zit ook geen meter. Mensen enige ervaring wat de netbeheerder dan gaat doen met de aansluiting?
Heb jij hier nog een update over @WheeleE ? Ik heb nog niet echt berekend wanneer/of het voor mij financieel rendabel is om over te stappen naar gasloos met alleen een "kookgas" aansluiting/contract, maar ben wel benieuwd wat dit verder voor gevolgen zou hebben op de aansluiting in het appartement.
Kijk op je jaarafrekening voor energie in dat verhuurpand.rube schreef op maandag 20 december 2021 @ 16:49:
Als daar geen "netbeheerskosten" en "vaste leveringskosten" in rekening worden gebracht, dan heeft dichtdraaien verder geen consequenties. Alleen is er dan een forfaitair bedrag voor die 65 m³/jaar in de VvE-bijdrage opgenomen, die je kunt terugvinden in de jaarafrekening van de VvE energienota...
Zie die maar eens terug te krijgen. Succes!
Voor mij was het relatief simpel. In mijn appartement was wél een gasaansluiting aanwezig, maar géén gasmeter meer. Mijn aannemer heeft de gasleiding direct na de hoofdafsluiter in de meterkast afgedopt en voor zover mogelijk de rest van de leiding verwijderd.rube schreef op maandag 20 december 2021 @ 17:10:
Ik zie dit als vergelijkbare situatie: WheeleE in "Gas de deur uit doen: Gratis!"
Heb jij hier nog een update over @WheeleE ? Ik heb nog niet echt berekend wanneer/of het voor mij financieel rendabel is om over te stappen naar gasloos met alleen een "kookgas" aansluiting/contract, maar ben wel benieuwd wat dit verder voor gevolgen zou hebben op de aansluiting in het appartement.
Ik heb verder alleen maar mijn (toen inmiddels variabele) gascontract stopgezet na mijn verhuizing.
Mijn VVE heeft er niets mee te maken gehad en ook Stedin heeft niks hoeven te verwijderen. Gaskosten voor koken vallen bij mij/ons niet onder de VVEkosten of het voorschot stookkosten, dat weet ik wel.
Wat de kosten voor een kookgasabonnement zijn heb ik toen niet uitgezicht (en ook niet of daar apart nog vastrecht voor wordt berekend). Als je de mogelijkheid hebt om over te stappen op electrisch koken zou ik dat wel overwegen. Ik kook niet bijzonder veel/vaak dus de electriciteitskosten voor koken vallen in het niet bij wat ik aan gascontract zou betalen.
[ Voor 4% gewijzigd door WheeleE op 20-12-2021 17:47 ]
Nu vraag ik me af of ik het bij het stop zetten van mij Powerpeers jaarcontract nog rekening moeten houden met de welkomskorting van EUR 200. Komen die kortingen meestal te vervallen bij het opzeggen van het gas deel van het contract?
Dat zie ik dus anders. Hoe heet bij jullie is gegaan weet ik niet, maar toen ik mijn energiecontract afsloot is er wel gevraagd of ik gas afnam, maar ik ben geen verplichting aangegaan om een bepaalde hoeveelheid gas af te nemen. Dat kan dus ook nul zijn. Als dat zo is kan die ATO net zo goed opgezegd worden.Nico-G schreef op maandag 20 december 2021 @ 11:14:
[...]
Dit is dus pertinent niet waar. Als je je gascontract niet opzegt dan blijft dus je ATO in stand. Als je dan ook geen gas verbruikt, dan betaal je weliswaar geen gasverbruik, maar wèl de aansluitings/netbeheerskosten. Deze situatie komt dan neer op een zo door de netbeheerders gewenst nul- of leegstands-contract.
Dat de netbeheerders graag een nul- of leegstandscontract willen, daar heb je als eindgebruiker toch nix mee te maken? Dat is tussen jouw leverancier en de netbeheerder, toch?
<John O`Mill>
Vraag het Powerpeers (schriftelijk), zou ik zeggen.BasvanS schreef op maandag 20 december 2021 @ 19:07:
Afgelopen weekend mijn Gasaansluitimg overbodig gemaakt door een inductieplaat aan te schaffen.
Nu vraag ik me af of ik het bij het stop zetten van mij Powerpeers jaarcontract nog rekening moeten houden met de welkomskorting van EUR 200. Komen die kortingen meestal te vervallen bij het opzeggen van het gas deel van het contract?
En als dat in gevaar komt, reken dan even uit wat voordeliger is: het vastrecht doorbetalen tot einde contract of die 200 euro laten vervallen. Das een makkelijke rekensom…
<John O`Mill>
Ik zit zelf ook bij Powerpeers en zat in het 2 de jaar van mijn 3 jarig contract toen ik het gascontract opzegde.BasvanS schreef op maandag 20 december 2021 @ 19:07:
Afgelopen weekend mijn Gasaansluitimg overbodig gemaakt door een inductieplaat aan te schaffen.
Ze waren zeer meegaand: geen opzegboete en geen korting op de bonus
A-label (huur)bungalow 90m2 4000WP zonnepanelen, Marstek 5.2 KWh thuisaccu V153 HW P1 meter 5.1903 , lucht lucht airco LG 3,5 KW, elektrische boiler, inductiekookplaat, Homewizard energie monitor systeem sinds 01-06-2019 gasloos
Geachte heer/mevrouw
Hierbij reageer ik wederom opnieuw op bij mij gedeponeerde brieven van u in mijn brievenbus. Zie de attachment om welke het gaat, men verzaakt nu zelfs al ook nog maar een kenmerk te noemen dus het enige wat overbleef is de gehele brief maar weer mee te sturen om aan te geven om welke het gaat!
Een brief zoals inmiddels duidelijk generiek van de stapel is gepakt en naar een boel andere tweakers is verstuurd ( Jitta word wel steeds beter in haar sinterklaas gedichtjes vind u niet? )
Wat ik ook mee stuur is het laatste contact wat ik heb gehad, in zake het geen waar over dus al veel vaker contact is geweest.
Het laatste contact daterend bijna 1.5 jaar terug. Ik moest dus even zoeken naar dat laatste onderhoud.
Mijn standpunten zijn echter niet gewijzigd, ondanks dat de minister inmiddels de rekening van tafel heeft geveegd en ook meerdere rechtzaken gewonnen zijn over dit onderwerp, ben ik nog steeds niet verplicht om een opdracht te verstrekken voor werkzaamheden aan uw gasaansluiting. Ik zal dan ook geen opdracht verstrekken via mijnaansluitingen.nl
Wel blijft mijn deur open staan voor u aannemer, die u dus uit uw eigen opdracht contact met mij mag laten opnemen, voor het maken van een afspraak. Om de door uw noodzakelijke werkzaamheden aan uw installatie te verrichten.
MVG BJBoes
is kijken wat daar nu weer uitkomt
als je heel diep over iets nadenkt dan kom je altijd uit op iets wat niet klopt. Doe maar is klopt altijd
Wij waren pas (1,5 maand) bij Powerpeers toen wij van het gas gingen. Hier geen opzegboete gekregen, maar ook de welkomsbonus op het gas gedeelte niet. Lijkt mij een nette deal als het contract pas afgesloten is. Wel de bonus op de energie gehad. Al met al hebben ze ons netjes geholpen, ook het ATO gedeelte werd meteen begrepen aan de telefoon. Geen issue dat Stedin pas later de meter kwam verwijderen of dat soort voorbeelden.Hippe Lip schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 08:53:
[...]
Vraag het Powerpeers (schriftelijk), zou ik zeggen.
En als dat in gevaar komt, reken dan even uit wat voordeliger is: het vastrecht doorbetalen tot einde contract of die 200 euro laten vervallen. Das een makkelijke rekensom…
En ja hoor, administratie is moeilijk. Gisteren dezelfde brief in de bus. Ik heb maar een WhatsApp gestuurd met het verzoek om hun eigen administratie bij te werken en geen overbodige brieven te sturen.... geen zin om weer een half uur in de wacht te hangen en dan van die heldere lichtjes te woord te staanNoobyD schreef op maandag 6 december 2021 @ 16:59:
Hier een mooie grap, deze brief:
[Afbeelding]
Wij gebeld, om welke meter gaat het? (Ja ik ben blond maar ik weet nu de overtreffende trap).
3x raden de gasmeter! Juist. Lijkt me ook lastig communiceren als je 'm hebt weggehaald![]()
Die optie hadden ze niet, administratie volledig in de war. We worden nog een keer gebeld
Wij van de werkverschaffing....
<John O`Mill>
Je kan natuurlijk even een berichtje sturen dat ze gerust de gasmeter mogen controleren op juiste werking. Maar dat ze dan even in hun eigen magazijn moeten zoeken waar dat ding gebleven is, omdat hij al op datum X is verwijderd en is meegenomen door de monteur die hem kwam verwijderen.NoobyD schreef op donderdag 23 december 2021 @ 07:48:
[...]
En ja hoor, administratie is moeilijk. Gisteren dezelfde brief in de bus. Ik heb maar een WhatsApp gestuurd met het verzoek om hun eigen administratie bij te werken en geen overbodige brieven te sturen.... geen zin om weer een half uur in de wacht te hangen en dan van die heldere lichtjes te woord te staan. Tis tenslotte bijna kerst
Wederom een uiterst trieste uitwerking van de ernstig ondermaatse administratie van de netbeheerders.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Maar snelle reactie via de app;
Wat vervelend dat je hierover al een tweede brief hebt ontvangen. ik zoek het graag even voor je uit.
Ik zie dat jouw gasaansluiting in ons systeem is gewijzigd naar "sloop". Dit is gebeurd op 16-12. De brief die jij hebt ontvangen heeft als dagtekening ook 16-12. De brief heeft dus deze wijziging gekruist. Ik kan je verzekeren dat alles nu goed verwerkt is en dat je geen brieven meer zal ontvangen.
In het kader van de kerst gedachten, ik hou hoop
Einde van een tijdperk. De gasmeter heeft het pand verlaten!
Na enige twijfel en hier nog even navraag gedaan te hebben heb ik in juli toch maar besloten onder protest akkoord te gaan met de verwijdering van de leiding en meter. Hoewel de maatschappij daarmee meer geld kwijt is dan noodzakelijk, heb ik geen zin meer in nog meer brieven en gedoe.
Eind november ontvang ik ineens weer een standaardbrief van Liander dat ik nu toch echt een keuze moet maken. Ehhhh.... pardon? De brief verdwijnt even uit mijn aandacht.
Rond 30 november krijg ik weer een brief van Liander, maar dit maal voor iets heel anders: de elektrameter (geplaatst 2016) moet vervangen, want deze zou defect zijn (hij geeft geen kwartierstaten door).
Dat is best raar, want die ochtend zie ik in de meter zelf dat ie 8 minuten eerder zich nog gemeld heeft. Een telefoontje verder ben ik niks wijzer ("ja, ik zie dat de meter het nu wel doet", "we vervangen momenteel alle meters van dit type", "u mag kiezen, u hoeft geen nieuwe meter"), vraag ik gelijk maar even door waarom ik brieven ontvang voor mijn gasmeter, terwijl de sloopprocedure bij de aannemer in de wacht staat (al maanden!). De medewerker is niet "van die afdeling", maar gaat toch even bellen. De afdeling krijgt ie niet te pakken en de aannemer ook al niet. Ik krijg de toezegging dat ie het gaat navragen.
Een dag later krijg ik mail van Liander dat de reden dat ik niks hoor komt omdat mn telefoonnummer niet klopt. Inderdaad: er staat 1 getal verkeerd. Sinds 27 juli is er nog niemand op het idee te komen me een mail te sturen omdat mn telefoonnummer niet klopt... 3 december krijg ik de vraag alsnog zelf contact te zoeken met de aannemer. Ik bel de aannemer: geen antwoord. Ik stuur de aannemer een berichtje op whatsapp: geen antwoord.
En dan gebeurd er iets raars...
15 december wordt ik gebeld door mijn vrouw dat er mannen voor de deur staan die de gasmeter komen verwijderen... Wat?! Ik kom eraan...
De mannen zijn inderdaad gestuurd om de meter te verwijderen. Ze hebben geen idee waarom ik niet gebeld ben en ze nu zonder afspraak voor de deur staan. Ik geef aan dat ze hun gezegende gang maar moeten gaan. De gasmeter ligt een uurtje later buiten op straat, op mijn oprit is een klein putje gemaakt om de leiding te verwijderen en ook aan de overkant van de straat is de leiding van de hoofdleiding verwijderd. De leiding onder de straat door wordt "door een andere firma later verwijderd", maar de staalkabel die deze heren daarvoor gewoonlijk in de buis achterlaten kan nu niet achterblijven: de buis is bij het afmonteren blijkbaar beschadigd. Succes voor de volgende firma denk ik.
De volgende dag krijg ik een uitnodiging voor een evaluatie enquette, die ik uiteraard naar waarheid invul: bijzonder ontevreden over het verloop en het algehele gebrek aan communicatie, redelijk tevreden met het werk.
Tot mijn stomme verbazing ontvang ik twee dagen later weer een keuzebrief... Liander, leuker kunnen we het niet maken...
TL;DR: Nu echt gasloos, want geen gasleiding en -meter meer, maar wat een administratieve puinhoop.
[ Voor 6% gewijzigd door DjB42 op 24-12-2021 17:04 ]
Gasloos A+ jaren 30 huis, Panasonic H 9KW, SolarEdge + 36 panelen, Nissan Leaf 40kW
De meterstand in Domoticz en de meter zelf lopen gelijk dus er is zeker gas weggelekt.
Hoofdkraan staat echt dicht dus morgen maar even het storingsnummer van Stedin bellen. Ben benieuwd wat voor discussie dit weer gaat opleveren.
| Stedin | ||
![]() | ![]() | ![]() |
Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
In de 3 maanden volgens de meter wel. Zelf niks gemerkt en we roken gelukkig nietonetime schreef op zondag 26 december 2021 @ 20:41:
@stuffer Ik zou de leiding maar snel loskoppelen en afdoppen. Zijn er echt 216,431m3 weg gelekt?
Maar ook met afdoppen lijkt het mij dat dit een probleem is. Hoofdkraan zit echt dicht.
----edit----
Je zou maar wel gas gebruiken en niet opmerken dat dit "goude goedje" zo maar weglekt. Want je stookt toch.
[ Voor 13% gewijzigd door stuffer op 26-12-2021 20:47 ]
*** NIKS ***
Met een afgedopte leiding en een toch oplopende meterstand heb je wel ~een poot om op te staan~.
Anders schat ik je kansen niet zo hoog in / verwacht ik veel problemen voor je.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Ok mijn hartslag daalt weer.onetime schreef op zondag 26 december 2021 @ 20:50:
@stuffer Jawel, maar met een aangesloten leiding is het verhaal waarschijnlijk: "De meter geeft het aan, dus dat hebt u toch echt verbruikt. Dat moet u dus betalen." (inclusief boetes etc)
Met een afgedopte leiding en een toch oplopende meterstand heb je wel ~een poot om op te staan~.
Anders schat ik je kansen niet zo hoog in / verwacht ik veel problemen voor je.
Mijn P1 meter flipt gewoon gezien de standen maar lijkt te kloppen met stand van 2019. Heb het verkeerd gezien maar er staan wel rare waardes in:
| Stedin | ||
![]() | ![]() | |
**klikt een biertje open en gaat even verder ademen en ontspannen worden
*** NIKS ***
Als voorbeeld. Maar ook gewonere communicatie fouten kunnen de oorzaak zijn.
edit: p.s. Sorry als mijn opmerkingen je hart op hol lieten slaan.
edit2: @stuffer Toch maar even met Stedin opnemen...
[ Voor 24% gewijzigd door onetime op 26-12-2021 21:19 ]
Goed filmpje, Ik had ook een bitflip en een zonnestorm tussen mijn oren na het zien van de waardesonetime schreef op zondag 26 december 2021 @ 21:10:
@stuffer Er was eens: YouTube: The Universe is Hostile to Computers
Als voorbeeld. Maar ook gewonere communicatie fouten kunnen de oorzaak zijn.
edit: p.s. Sorry als mijn opmerkingen je hart op hol lieten slaan.
edit2: @stuffer Toch maar even met Stedin opnemen...
Toch maar voor eens een tweede van 3 aanvragen gedaan (2e was door Stedin zelf) en de facturatie gedaan op adres van Stedin zelf:
| Stedin | ||
![]() | ||
Kijken waar het op uit loopt.
[ Voor 7% gewijzigd door stuffer op 26-12-2021 21:40 ]
*** NIKS ***
Ik heb al eens om een creditnota gevraagd, maar die werd geweigerd.Naalroc schreef op donderdag 9 december 2021 @ 19:24:
@HellevUUr
[...]
Ik zou toch maar overwegen om te eisen dat je een creditnota krijgt voor het gevraagde bedrag; wie weet gaat er ooit een andere wind waaien en worden er weer pogingen gedaan om deze oude, nog steeds openstaande rekening te incasseren; en dat kan dus niet nadat deze gecanceld is.
Een factuur kan niet onbeperkt open blijven staan, deze verjaart na 2 jaar in het geval van een geschil tussen een bedrijf en een consument. Die verjaring kan wel worden gestuit door het bedrijf.
De controle op lekkages na de meter is iets voor de bewoner zelf. Helaas wordt dat tegenwoordig amper meer gedaan.stuffer schreef op zondag 26 december 2021 @ 20:45:
[...]
In de 3 maanden volgens de meter wel. Zelf niks gemerkt en we roken gelukkig niet![]()
Maar ook met afdoppen lijkt het mij dat dit een probleem is. Hoofdkraan zit echt dicht.
----edit----
Je zou maar wel gas gebruiken en niet opmerken dat dit "goude goedje" zo maar weglekt. Want je stookt toch.
Alleen bij een lekkage bv voor de meter, of bij plaatsing van een nieuwe meter wordt de binnenleiding afgeperst. Blijkt dat de binnenleiding lek is, dan wordt de klant niet aangesloten. De klant zal eerst zijn binnenleiding moeten laten repareren, voordat hij weer wordt aangesloten.
En ja, binnenleidingen lekken zeer regelmatig. Gelukkig is gas alleen maar explosief bij een (ruwweg) 5-15% gasmengsel.
Klopt, mijn gasmeter is vervangen na het verzwaren van de elctra aansluiting maar verder is het traject binnen niet verder bekeken.Trichoglossus schreef op zondag 26 december 2021 @ 21:46:
[...]
De controle op lekkages na de meter is iets voor de bewoner zelf. Helaas wordt dat tegenwoordig amper meer gedaan.
Alleen bij een lekkage bv voor de meter, of bij plaatsing van een nieuwe meter wordt de binnenleiding afgeperst. Blijkt dat de binnenleiding lek is, dan wordt de klant niet aangesloten. De klant zal eerst zijn binnenleiding moeten laten repareren, voordat hij weer wordt aangesloten.
En ja, binnenleidingen lekken zeer regelmatig. Gelukkig is gas alleen maar explosief bij een (ruwweg) 5-15% gasmengsel.
Waar mijn zorg naar uitging is dat de hoofdleiding (ook na controle) dicht staat. Maar mijn paniek was niet terecht.
*** NIKS ***
Nou een update zowaar! Afgelopen 21 december (dinsdag) een e-mail ontvangen ….Crazy- schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 00:03:
[...]
Op 8 november aangemeld voor verwijderen; afspraak “gemaakt” voor 6 dec, “bevestigd” per mail (standaard mailtje aanvraag ontvangen, zonder datum etc)
Maar daarna? Was het stil….
Heel benieuwd of ze er maandag zijn 🙄
Ik ben benieuwd- 6 december weghalen is in ieder geval niet geluktWij hebben uw aanvraag voor bovenstaand adres ontvangen en ik heb deze in behandeling genomen.
De aanvraag is afgerond en gereed om uit te geven naar de aannemer.
Op dit moment worden aanvragen per week bekeken naar welke aannemer deze uitgeven gaan worden.
Indien de aanvraag uitgeven kan worden dan zal dit op de maandag er op gebeuren, hiervan ontvangt u nog een bevestiging.
De aannemer zal met u contact opnemen om de afspraak in te plannen.
12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu
Inmiddels heel wat paginas gelezen over deze soap...
Het volgende bij mij aan het handje.
Momenteel een "normaal" energiecontract bij Budget energie. Dat heet stroom en gas.
Per vandaag ben ik volledig zelf electrisch voorzienend. Genoeg zonnepanelen en warmtepomp voor verwarming en warmtepompboiler voor warm sww.
Nu wil ik ook van mijn gas af.
Mijn energie contract loopt op 31 januari 2022 af. Dit contract wil ik graag uitdienen ivm de welkomstpremie.
Hoe verder?
Nieuw energie contract afsluiten met alleen electra levering?
Hoe dan de melding aan Enexis dat gasmeter weg mag? Of gaat dit automatisch middels de nieuwe leverancier die geen gas meer levert aan mijn adres?
Of nieuw contract afsluiten zonder gas en enexis informeren over einde gas aansluiting?
Verder lees ik op de site van Enexis dat kosten voor werkzaamheden gas per 1-1-2022 voor 100% korting staan. Dat zou dan al betekenen dat het kostenloos geschied.
[ Voor 9% gewijzigd door paulv1973 op 27-12-2021 19:42 ]
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Nieuw contract afsluiten voor alleen electriciteit en gas bij Budget energie opzeggen (allebei per eind januari/begin februari). Enexis zou zelf in actie moeten komen, die hoef jij niet te informeren. Als de gasmeter erg in de weg zit, kun je wel om verwijdering vragen, maar verder zie ik niet in, waarom een normale consument het werk van een bedrijf over zou moeten nemen.paulv1973 schreef op maandag 27 december 2021 @ 19:38:
Beste allen...
Inmiddels heel wat paginas gelezen over deze soap...
Het volgende bij mij aan het handje.
Momenteel een "normaal" energiecontract bij Budget energie. Dat heet stroom en gas.
Per vandaag ben ik volledig zelf electrisch voorzienend. Genoeg zonnepanelen en warmtepomp voor verwarming en warmtepompboiler voor warm sww.
Nu wil ik ook van mijn gas af.
Mijn energie contract loopt op 31 januari 2022 af. Dit contract wil ik graag uitdienen ivm de welkomstpremie.
Hoe verder?
Nieuw energie contract afsluiten met alleen electra levering?
Hoe dan de melding aan Enexis dat gasmeter weg mag? Of gaat dit automatisch middels de nieuwe leverancier die geen gas meer levert aan mijn adres?
Of nieuw contract afsluiten zonder gas en enexis informeren over einde gas aansluiting?
Er zitten nog wel wat mitsen, maren, haken en ogen aan het opdracht geven voor verwijdering (als het fout gaat, hang je voor de kosten van herstelwerkzaamheden), maar het is al een tijdje in principe gratis, daar heeft o.a. deze topic-reeks voor gezorgd.Verder lees ik op de site van Enexis dat kosten voor werkzaamheden gas per 1-1-2022 voor 100% korting staan. Dat zou dan al betekenen dat het kostenloos geschied.
[ Voor 15% gewijzigd door Freee!! op 27-12-2021 19:50 ]
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Per eind januari opzeggen, anders laten ze het stilzwijgend doorlopen.paulv1973 schreef op maandag 27 december 2021 @ 19:47:
Waarom opzeggen bij mijn huidige leverancier als dat contract eind januari sowieso afloopt. Ben bang dat dan mijn welkomstpremie vervalt. Zou zonde zijn
Hier was dat net zo. Nieuw elektra contract afgesloten, gas opgezegd met eind datum einde contract ivm premies. Ging prima.paulv1973 schreef op maandag 27 december 2021 @ 19:47:
Waarom opzeggen bij mijn huidige leverancier als dat contract eind januari sowieso afloopt. Ben bang dat dan mijn welkomstpremie vervalt. Zou zonde zijn
Na een week of 2 lag er een brief van netbeheerder: hoi. U heeft geen contract. U krijgt 3 opties. Regel dat nu
Kwestie ff naar de website, verwijdering aanvragen (kosteloos!) en nu…. Zou per 6 dec jl. de aanvraag gedaan moeten zijn; maar afgelopen dinsdag pas een reactie. Wel alles bevestigd al, incl een € 0.- factuur. Nu weer wachten.
12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu
Maar wat gebeurt er met het gas als ik bij de nieuwe leverancier alleen electra afneem...
Ergens moet er dan toch een melding naar enexis gaan dat er geen gas meer naar dat adres gaat.
Vaste kosren worden immers via de leverancier afgedragen aan de beheerder
Met Enexis hoef je niks te doen, die sturen je vanzelf wel een keer een brief om een keus te maken. Die keus maken is overigens niet wettelijk verplicht, maar zo brengen ze het wel.
[ Voor 11% gewijzigd door Erwin_83 op 27-12-2021 19:56 ]
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Dan ga ik gas opzeggen per 31 jan 22.
En een nieuw electra contract afsluiten.
Ik zal hier posten hoe dat verder loopt...
En als je verder niet principieel bent over de rechten en plichten rind de gasaansluiting en ook geen zorgen maakt over het feit dat jij de opdrachtgever bent voor verwijdering (en daarmee verantwoordelijk bent voor eventuele schade) dan zou ik ook meteen verwijdering aanvragen bij Enexis. Je gascontract hoeft daarvoor nog niet zijn opgezegd.paulv1973 schreef op maandag 27 december 2021 @ 19:55:
Ok. Dank allen.
Dan ga ik gas opzeggen per 31 jan 22.
En een nieuw electra contract afsluiten.
Ik zal hier posten hoe dat verder loopt...
Tot hoe ver haalt men de gasleiding daadwerkelijk weg?
Situatie hier is als volgt: de aansluiting ligt 60 meter vanaf de weg, dwars door een bostuin met struiken, bomen en heesters. Dat weghalen is serieus veel graafwerk + zonde van de tuin.
Waar de gasleiding binnen komt staat een uitbouw gepland. Zonder kruipruimte waarschijnlijk. Deze zal ongeveer 5 meter van de gasleiding gaan bedekken, je komt er dus niet meer bij.
Die uitbouw zou ook de reden zijn om van t gas af te gaan. Het is het laatste stukje thermische schil + ruimte voor warmtepomp en ventilatie boiler. En dus het hele leiding net omgooien ipv CV op zolder.
Ik zou graag dus eerst die uitbouw bouwen en de volledige begane grond vervangen (rotte balken) en voorzien van vloerverwarming. Dan over op full electric en daarna het gas opzeggen. Maar dan zal het fysiek verwijderen van de gasleiding een lastige worden.
Andere optie is van t gas af. En dan hopen dat ik in 1 zomer de volledige verbouwing van de begane grond af heb.
Wat is wijsheid? Bij stedin helpdesk kom ik weinig verder.
Die tuin is een lastige, maar volgens de voorschriften mag die uitbouw niet over de gasleiding heen gebouwd worden (ook niet over de electriciteitsleiding overigens) omdat die bereikbaar moet blijven voor werkzaamheden.tijmeng schreef op maandag 27 december 2021 @ 20:14:
Een vraag aan de ervaringsdeskundigen:
Situatie hier is als volgt: de aansluiting ligt 60 meter vanaf de weg, dwars door een bostuin met struiken, bomen en heesters. Dat weghalen is serieus veel graafwerk + zonde van de tuin.
Waar de gasleiding binnen komt staat een uitbouw gepland. Zonder kruipruimte waarschijnlijk. Deze zal ongeveer 5 meter van de gasleiding gaan bedekken, je komt er dus niet meer bij.
Die uitbouw zou ook de reden zijn om van t gas af te gaan. Het is het laatste stukje thermische schil + ruimte voor warmtepomp en ventilatie boiler. En dus het hele leiding net omgooien ipv CV op zolder.
Ik zou graag dus eerst die uitbouw bouwen en de volledige begane grond vervangen (rotte balken) en voorzien van vloerverwarming. Dan over op full electric en daarna het gas opzeggen. Maar dan zal het fysiek verwijderen van de gasleiding een lastige worden.
Andere optie is van t gas af. En dan hopen dat ik in 1 zomer de volledige verbouwing van de begane grond af heb.
Wat is wijsheid? Bij stedin helpdesk kom ik weinig verder.
Zijn overigens genoeg uitzonderingen voorbij gekomen in dit topic, maar meestal was dat vanwege luie aannemers en niet zozeer netbeheerders die niet wilden.
Wat betreft aanbouw is het zoals @Freee!! aangeeft wettelijk verboden. Als je pech hebt mag je die weer gaan afbreken.
Bij mij lag de gasleiding ca. 30 meter onder oprit en terras. Hebben ze gewoon laten liggen.tijmeng schreef op maandag 27 december 2021 @ 20:14:
Een vraag aan de ervaringsdeskundigen:
(...)
Gas is afgesloten op de openbare weg en de meter weggehaald en de leiding aan beide kanten dicht gepurd.
Geen garantie maar ik denk dat ze die 60 meter leiding bij jou ook laten liggen.
zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5
Officieel niet neeFreee!! schreef op maandag 27 december 2021 @ 20:21:
[...]
Die tuin is een lastige, maar volgens de voorschriften mag die uitbouw niet over de gasleiding heen gebouwd worden (ook niet over de electriciteitsleiding overigens) omdat die bereikbaar moet blijven voor werkzaamheden.
Overbouwingen, schuurtjes, aanbouw etc op de gasleiding komen echter veel voor in de praktijk. De netbeheerder kan ook nog wel eens de leiding gaan verleggen, op kosten van de perceeleigenaar.
Bij het aanbrengen van de fundering/wat dan ook, zal je ook de gasleiding wel tegenkomen lijkt me. Hoe ga je dat oplossen?tijmeng schreef op maandag 27 december 2021 @ 20:14:
De gasleiding ligt gemiddeld tussen de 40-60cm diep in een tuin. Soms echter ook ondieper nabij de gevel.
Als ook de elektra er onderdoor loopt zou ik er toch maar een kruipruimte onder maken en een paar mantelbuizen om die kabel heen maken ter hoogte van de fundering(en). Anders loop je het risico dat de netbeheerder straks zegt dat die je E-kabel wil gaan verleggen op jouw kosten. En dan ben je al met al waarschijnlijk een stuk duurder uit én je moet weer gaan breken voor de nieuwe kabelloop.
[ Voor 12% gewijzigd door Hippe Lip op 28-12-2021 22:23 ]
<John O`Mill>
Wel zo makkelijk
Geachte heer XXX
Op 21 december heeft u ons een e-mail gestuurd. U geeft aan opnieuw een brief van Liander te hebben ontvangen om een keuze te maken over het gebruik van uw gasaansluiting. In deze e-mail leest u mijn reactie.
Excuses
Ik vindt het erg vervelend om te lezen dat u opnieuw een brief heeft ontvangen. U heeft meerdere malen aangegeven geen gebruik meer te maken van de gasaansluiting, hier geen opdracht voor te willen geven, maar wel toestemming geeft om de aansluiting te verwijderen. Dat deze werkzaamheden nog niet zijn uitgevoerd en u opnieuw een brief heeft ontvangen betreur ik ten zeerste. Mijn excuses hier voor.
Brievenproces stopgezet
Ik heb het proces opnieuw stop laten zetten waardoor u geen brieven meer ontvangt met de mededeling dat u een aanmelding bij een leverancier dient te doen of een keuze dient te maken.
Wij nemen contact op voor het verwijderen van de gasaansluiting
Om er zorg voor te dragen dat er een permanente veilige eindsituatie ontstaat, waarbij ook rekening wordt gehouden met andere verplichtingen die wet- en regelgeving ons opleggen, zullen wij de gasaansluiting alsnog verwijderen. Onze aannemer neemt hiervoor – op een voor hem passend moment - contact met u op en zal met u een datum plannen voor het uitvoeren van de werkzaamheden. Vanwege de drukte en feestdagen kan dit langer dan 8 weken duren. Voor het verwijderen van de gasaansluiting zitten geen kosten aan verbonden.
Heeft u nog vragen? Mailt u mij gerust.
Met vriendelijke groet,
XXX
Medewerker Klachtafhandeling | Klantinteractie | Kleinverbruik
als je heel diep over iets nadenkt dan kom je altijd uit op iets wat niet klopt. Doe maar is klopt altijd
<John O`Mill>
Nou nou, wat een moeite allemaal zeg, want in eerste instantie was het antwoord dat dat helemaal niet mogelijk was, en dat als ik niks zou verbruiken, ik ook niks zou betalen behalve 'een paar euro vaste kosten'.
Vervolgens iets over dat je niet kan opzeggen als er een gasaansluiting is, daarna nog wat verwarring over de betekenis van opzeggen versus afsluiten, en als laatste iets over 'het systeem'.
Uiteindelijk moest hij even kijken hoe hij het gascontract kon opzeggen zonder ook per ongeluk stroom op te zeggen (want 'het systeem'
Wat ik overigens wel grappig vond is dat er werd gevraagd per wanneer ik het contract zou willen beëindigen: direct, of bij aflopen contract. Op mijn vraag of ik een boete moest betalen als ik het per direct zou willen doen was het antwoord dat dat €50,- per product zou zijn. M.a.w. als zij er wat aan kunnen verdienen kunnen stroom en gas ineens wél los van elkaar worden opgezegd.
Anyhow, ik kijk nu al uit naar eventuele brieven van Stedin
Nog zo’n energieboer die willens en wetens valse informatie verstrekt aan mensen die hun gascontract willen beëindigen, in strijd met hun eigen algemene voorwaarden.jordje schreef op donderdag 30 december 2021 @ 13:15:
Vandaag eens gebeld met Oxxio over het opzeggen van de gaslevering, want de chat ging me iets te traag. Volgende maand loopt mijn contract af dus ik dacht dat ik daar dan mooi op tijd bij ben.
Nou nou, wat een moeite allemaal zeg, want in eerste instantie was het antwoord dat dat helemaal niet mogelijk was, en dat als ik niks zou verbruiken, ik ook niks zou betalen behalve 'een paar euro vaste kosten'.
Vervolgens iets over dat je niet kan opzeggen als er een gasaansluiting is, daarna nog wat verwarring over de betekenis van opzeggen versus afsluiten, en als laatste iets over 'het systeem'.
Uiteindelijk moest hij even kijken hoe hij het gascontract kon opzeggen zonder ook per ongeluk stroom op te zeggen (want 'het systeem'), maar het lijkt erop dat het is gelukt. Inmiddels heb ik ook een mailtje getiteld 'Bevestiging opzegging' waar helaas precies niks in staat over wat er dan is opgezegd, maar ik ga het in de gaten houden.
Wat ik overigens wel grappig vond is dat er werd gevraagd per wanneer ik het contract zou willen beëindigen: direct, of bij aflopen contract. Op mijn vraag of ik een boete moest betalen als ik het per direct zou willen doen was het antwoord dat dat €50,- per product zou zijn. M.a.w. als zij er wat aan kunnen verdienen kunnen stroom en gas ineens wél los van elkaar worden opgezegd.
Anyhow, ik kijk nu al uit naar eventuele brieven van Stedin
Mijn stokpaardje: klacht richting ACM indienen en hun twitter account even vullen met de gang van zaken, verwijzend naar het feit dat ze hun eigen algemene voorwaarden overtreden (wil je nog wel klant blijven bij zo’n toko?) en verkeerde info verstrekken.
Sinds 2006 een warmtepomp met gesloten bodemsysteem, sinds midden 2019 6,6 kW panelen ZO, 3,2 kW panelen Z
Daarnaast ben ik per 1 januari afgemeld voor de levering van Gas vanuit de energieleverancier. Nu heb ik bij het afsluiten van mijn nieuwe energiecontract voor elektriciteit verschillende mensen aan de telefoon gehad en ook verschillende adviezen gekregen:
- Ik zou zo snel mogelijk mijn gaskraan moeten laten verzegelen (tijdelijk afsluiten aansluiting op verzoek klant (Enexis)), om eventuele kosten voor gas te voorkomen, dichtdraaien van de gaskraan is niet voldoende.
- Andere medewerker gaf aan dat vaste kosten worden gemaakt zolang de gasaansluiting aanwezig is in de woning, verzegeling maakt in dit geval niet uit. Als ik mijn gasaansluiting niet laat verwijderen, zal ik alsnog de vaste kosten moeten betalen.
Ik heb het gevoel dat ik een open deur intrap maar:
- Kan ik het routeoverzicht op de eerste pagina blijven volgen? Of moet ik op eigen kosten voor in ieder geval het jaar 2022 mijn gaskraan laten verzegelen en na een jaar een beslissing maken of ik de verzegeling wil laten verwijderen of de hele aansluiting (wat alleen mogelijk/verstandig is met toestemming van de woningbouwvereniging)
Is verzegeling vereist als ik geen gascontract heb afgesloten en dus ook niet de vaste lasten wil betalen? Dit zal dan voor 1 jaar zijn, je noemt terecht dat ik de woning in dezelfde staat of een vergelijkbare staat (gasvrij met instemming van de woningbouwvereniging) moet achterlaten. Betekent dit dus dat als ik hier nog een aantal jaar wil wonen en de woningbouwvereniging niet instemt om mijn woning gasvrij te maken als modelwoning. Ik eigenlijk verplicht ben om na 1 jaar verzegeling alsnog een gascontract af te sluiten met een energieleverancier? Ook bij geen verbruik, omdat de toekomstige huurder de mogelijkheid moet hebben om een gascontract af te sluiten.cold_as_ijs schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 14:12:
@mazz1334 verzegelen kan altijd, kost wel geld en is maar voor 1 jaar. Dus zul je later keuze moeten maken tussen verwijdering of verzegeling verwijderen.
Simpelweg de gasmeter verwijderen is geen optie. Ten eerste ga je er zelf niet over maar de woningbouw. In je contract staat het beding dat je een overeenkomst moet hebben en ook niet geheel onbelangrijk, je laat je appartement in een andere staat achter dan waarin het was toen je erin trok. Geheid dat dit beding er ook in staat want dat is standaard. Dat jij geen gas verbruikt betekend niet dat de toekomstige huurder dit niet zal gaan doen, dus zul je een vervanging moeten regelen voor je CV (warmtepomp, elektrische ketel etc...), wat dus hoge kosten betekend.
Ik weet niet wat je lange termijn plannen zijn voor het appartement. Aangezien je aangeeft student te zijn kan ik me voorstellen dat je er na 3-5 jaar mogelijk weer uit wil. Dit alleen al maakt dat investeringen in een andere ketel al te hoog zijn om die ooit terug te verdienen door te besparen op de transportkosten. Mocht je wel langer willen blijven dan moet je echt in deze richting denken. Je zou ook nog contact kunnen zoeken met de woningbouw met de vraag of ze jou woning niet kunnen gebruiken als model woning voor het gasvrij maken.
Er is nog wel 1 optie, maar daar zitten grote risico's aan, namelijk je laat de gasaansluiting wel verwijderen. Daar krijg je geheid gezeik mee. Maar als het gewoon een hoogbouw aansluiting is, dan zijn de kosten voor heraansluiting op dit moment niet zo hoog. Er is wel een risico dat wanneer je wel gaat verhuizen ineens een stuk hoger zijn, waardoor het uiteindelijk geen zoden aan de dijk zet.
Ik heb afgelopen jaar 7m³ verbruikt aan gas om te douchen (niet voor mijzelf, maar ik wilde mensen die logeerden wel de mogelijkheid bieden om warm te kunnen douchen). Ik heb wel een 3x 25A stroomaansluiting, dus als ik warm zou willen douchen in mijn eigen woning zal ik hiernaar moeten gaan kijken of inderdaad samen met de woningbouwvereniging als gasvrije modelwoning in mijn complex.onetime schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 22:08:
[...]
Ik zie ook de mogelijke interpretatie dat je moet betalen voor de energie die je gebruikt. Logisch.
Dat zou open laten dat je bij geen gebruik ook geen contract nodig hebt.
Dan komt inderdaad het punt van achter laten zoals je het betrokken hebt.
Ik zou om te beginnen de gaskraan echt dicht draaien. Je verspilt 7m3 per jaar, ergens aan. (lekkage?)
Leg het nogmaals expliciet aan je verhuurder voor, en geef aan dat er schijnbaar 7m3 per jaar weglekt, en dat jij graag van de aansluiting af bent. Dus of ze hem door de netbeheerder willen laten weghalen, dan hoeft er niets gerepareerd te worden. Scheelt weer opsporings en reparatie kosten.
En toen zag ik iets over douchen... Als dat die 7m3 per jaar is, dan moet je, dan wel aan de boiler, dan wel aan de doorstroom verwarmer. Heb je een 3x 25A stroom aansluiting? Anders kom je uit bij de boiler.
Vraag eventueel aan het juridisch loket of ze een brief voor jou willen sturen, dat het onredelijk is om van jou te verwachten te betalen voor iets dat je niet (meer) gebruikt, en dat volgens Europees recht hun voorwaarden op de voor jou meest voordelige manier moeten worden uitgelegd, zodat het aan hen is om met de netbeheerder te bepalen wat er met de niet gebruikte gas aansluiting moet gebeuren. Zo zie ik het. (IANAL)
De 7m³ is inderdaad omdat ik soms, ofwel per ongeluk of zoals hierboven ook genoemd gasten over de vloer had die ik de mogelijkheid tot een warme douche niet wilde ontnemen. Mijn boiler staat wel op een stand-by stand, dus hij slaat alleen maar aan als ik de warme kraan openzet. En bedankt voor de toelichting wat betreft mijn huurovereenkomst, zonder elektriciteit gaat het wel erg armzalig worden, maar was een periode dat ik het zo probeerde te timen dat ik mijn laptop/telefoon/koptelefoon alleen oplaadde op de universiteitJeroenE schreef op woensdag 15 december 2021 @ 08:47:
@mazz1334 Is die 7 kuub omdat je soms toch wel thuis warm water gebruikt (Schoonmaken, handen wassen, afwas) of gaat je warm water ook elektrisch?
Ik lees op zich nergens dat staat dat je verplicht bent om een gasaansluiting en gasleveringsovereenkomst te behouden. Er staat alleen dat je verplicht een leveringsovereenkomst van energie moet hebben en je ook aan de ATO moet houden.
Maar als je de gaslevering opzegt (als je echt geen gas meer nodig hebt en dus ook geen gas meer gebruikt) heb je nog steeds een leveringsovereenkomst van energie, namelijk voor elektriciteit. Dus je voldoet dan prima aan het vereiste in dit artikel. Opzeggen van de overeenkomst mag ook prima volgens de ATO dus je houdt je dan ook netjes aan die regels.
Als de verhuurders per se wilden dat je voor zowel gas als elektriciteit een leveringsovereenkomst moest hebben dan hadden ze dit beter moeten opschrijven. Sterker nog, ze scharen zelfs water onder de noemer energie in dit artikel dus in theorie kan je de elektriciteit ook opzeggen. Of het water, als je dat liever mist
In mijn geval zou ik wat betreft punt 1 dus nu bij opzegging van een leveringscontract voor gas, verder geen stappen te hoeven ondernemen? Zoals ik ook al eerder aangaf, is bij wel geprobeerd de illusie te wekken dat ik aan mijn vaste lasten vastzit zolang de gasaansluiting aanwezig is in mijn woning of verzegeling ook een vereiste is, maar ik kan nu eigenlijk het stappenplan van pagina 1 volgen? In ieder geval voor aanstaand jaar en zolang ik hier woon.Ivow85 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 09:11:
@mazz1334 Als huurder moet je met twee zaken rekening houden.
1: Wat staat er in het huurcontract specifiek over de gasaansluiting? Staat er niets specifiek, zoals in jouw geval lijkt te zijn, dan mag je wat dat betreft je gas opzeggen en verder de netbeheerder laten uitzoeken wat ze met de aansluiting doen.
2: Je moet de woning in goed bewoonbare staat weer opleveren bij vertrek, met voorzieningen die gelijkwaardig zijn aan de situatie voordat je in de woning trok. Het gaskraantje in de keuken staat hierbij gelijk aan een Perilex stopcontact voor een elektrische/inductie kookplaat. Voor warm water voldoet een boiler van minimaal 50 liter (elektrisch of warmepompboiler) of een minimaal 11kW doorstroomapparaat. Voor verwarming zul je ook in iets degelijkers moeten voorzien dan een los elektrisch kacheltje.
Dat jij wellicht geen behoefte hebt aan de bij punt 2 genoemde standaarden, betekent niet dat je de woning zonder degelijke voorzieningen weer mag opleveren bij einde van je huurcontract. Met wat jij omschrijft lijk je bij lange na niet te voldoen aan de vereisten om 'straffeloos' je gasaansluiting op te zeggen, omdat gas-vervangende voorzieningen niet allemaal aanwezig zijn.
Terugkomend op punt 2, het is voor mij (zoals ik het nu enigszins) niet zinvol qua kosten om op eigen kosten mijn appartement gasvrij op te leveren bij vertrek, dus alleen bij instemming van de woningbouwvereniging om een gasvrije modelwoning te worden zou ik dus niet na een jaar verzegeling verplicht zijn om weer een gascontract af te sluiten omdat ik in de huidige situatie, niet aan voldoe om mijn gasaansluiting op te zeggen, want gas vervangende voorzieningen zijn niet aanwezig?
Het formuliertje van de ACM invullen lijkt me wel een goeie. Je mag er wel vanuit gaan dat ze na al die jaren inmiddels wel weten hoe het zit en dat verkeerde informatie van hun kant gewoon opzet is.Rommelzolder schreef op donderdag 30 december 2021 @ 15:04:
[...]
Nog zo’n energieboer die willens en wetens valse informatie verstrekt aan mensen die hun gascontract willen beëindigen, in strijd met hun eigen algemene voorwaarden.
Mijn stokpaardje: klacht richting ACM indienen en hun twitter account even vullen met de gang van zaken, verwijzend naar het feit dat ze hun eigen algemene voorwaarden overtreden (wil je nog wel klant blijven bij zo’n toko?) en verkeerde info verstrekken.
Ik zou er bijna een twitter account voor maken... bijna
Je wilt dus je gas opzeggen zonder dat je een alternatief hebt en dan hoop je dat de woningbouw met een gasloos oplossing komt?
Verzegelen en na een jaar weer aansluiten kost ongeveer hetzelfde als de vaste kosten van netbeheerder/leverancier voor een jaar. Daar schiet je dus niks op.
Mocht de woningbouw je woning gasloos maken dan zal er wel een huurverhoging tegen overstaan, wellicht gelijk aan je besparing van gas kosten.
Ik zie op deze manier het nut niet zo van je plannen, hoogstens wat korte termijn besparing en comfort inleveren. Of mis ik iets ?
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Essentie van dit topic is dat je richting de netbeheerders geen verplichting meer hebt ten aanzien van gas als je het gascontract opzegt. Dus wat dat betreft hoef je de aansluiting niet te laten verzegelen of te laten verwijderen.mazz1334 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 16:47:
Is verzegeling vereist als ik geen gascontract heb afgesloten en dus ook niet de vaste lasten wil betalen? Dit zal dan voor 1 jaar zijn, je noemt terecht dat ik de woning in dezelfde staat of een vergelijkbare staat (gasvrij met instemming van de woningbouwvereniging) moet achterlaten. Betekent dit dus dat als ik hier nog een aantal jaar wil wonen en de woningbouwvereniging niet instemt om mijn woning gasvrij te maken als modelwoning. Ik eigenlijk verplicht ben om na 1 jaar verzegeling alsnog een gascontract af te sluiten met een energieleverancier? Ook bij geen verbruik, omdat de toekomstige huurder de mogelijkheid moet hebben om een gascontract af te sluiten.
Maar je hebt nog een complicerende factor, namelijk de verhuurder. Je hebt een overeenkomst waar het eea in is geregeld waaronder dus je woning in vergelijkbare staat achter te laten. Verder heb jij als huurder niks te zeggen meer over de aansluiting zelf, dat is nu tussen de verhuurder en de netbeheerder. Je bent wettelijk gezien niet gemachtigd om de aansluiting te laten verzegelen of verwijderen.
Hoe je nu verder moet durf ik niet te zeggen. Huurders zit juridisch in een moeilijkere situatie.
[refrein] Gewoon afwachten waar de netbeheerder mee gaat komen. Dan door verwijzen naar de verhuurder. Als die niet instemt met verwijdering, voordat de netbeheerder echt komt verwijderen, voor een maand, of wat de minimum termijn ook is, een gas contract afsluiten... liefst met een ander email-adres en zoveel mogelijk andere gegevens. (afwisselen met huisgenoot?) [/refrein]
Repeat [refrein] until verhuizing.
Ja, die melding bij de ACM ga ik wel even doen na ik dit berichtje alsnog op de chat kreeg:jordje schreef op donderdag 30 december 2021 @ 16:50:
[...]
Het formuliertje van de ACM invullen lijkt me wel een goeie. Je mag er wel vanuit gaan dat ze na al die jaren inmiddels wel weten hoe het zit en dat verkeerde informatie van hun kant gewoon opzet is.
Ik zou er bijna een twitter account voor maken... bijna
Gewoon op de chat bedanken voor de ontvangstbevestiging van je opzegging en vermelden, dat alle kosten van incorrecte verwerking voor de leverancier zijn.jordje schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 12:09:
[...]
Ja, die melding bij de ACM ga ik wel even doen na ik dit berichtje alsnog op de chat kreeg:
[Afbeelding]
Zoals jullie weten hield @overwinteraar een overzicht bij met de historische tarieven voor verwijdering van de gasaansluiting bij de verschillende netbeheerders.
Natuurlijk worden die kosten sinds afgelopen jaar volledig vergoed, maar die kosten komen vervolgens wel ergens anders terecht, namelijk in het vastrecht van de mensen die nog wél gas gebruiken.
Ik was dan ook benieuwd wat er in 2022 verandert in de tarieven voor verwijdering van de gasaansluiting bij de verschillende netbeheerders. Wat blijkt: sommige netbeheerders (zoals Stedin/Enduris) vermelden 0 euro bij de kosten, terwijl anderen gewoon een tarief op hun tariefblad zetten. Van Coteq is mij nog volstrekt onduidelijk wat ze (intern) rekenen.
Liander knalt de prijs voor laagbouw omhoog met een stijging van € 223,38 t.o.v. van vorig jaar, maar verlaagt tegelijkertijd de prijs voor hoogbouw met € 81,18.
Het zou wel chique zijn als netbeheerders als Stedin ook expliciet werden over hun tarieven - die worden immers uiteindelijk ook (door anderen) betaald.
| Prijs verwijderen gas incl BTW | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | |
| Stedin | Laagbouw | 0 | 798,33 | 792,78 | 771,2 | 640,8765 | 621,58 | 607,852 | 622,37 | 604,52 | ||
| Stedin | Hoogbouw | 0 | 170,59 | 94,86 | 92,29 | |||||||
| Stedin | Laagbouw > 3 st | 514,14 | 510,57 | 496,66 | ||||||||
| Stedin | Hoogbouw > 3 st | 71,57 | 63,2 | 61,48 | ||||||||
| Liander | Laagbouw | 967,54 | 744,16 | 722,72 | 687 | 685 | 605 | 605 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| Liander | Hoogbouw | 390,76 | 471,94 | 366,12 | 366,12 | 366,12 | 305,1 | 252,15 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| Enexis | Laagbouw | 776 | 757,81 | 752,55 | 732,05 | 350,77 | 345 | 345,24 | 336,8414 | 330 | ||
| Enexis | Hoogbouw | 224,03 | 218,78 | 217,26 | 202,05 | |||||||
| Enduris | Laagbouw | 0 | 798,33 | 683,65 | 655,5 | 494,89 | 487,63 | 486,42 | ||||
| Enduris | Laagbouw > 5 st | op aanvraag | op aanvraag | 389,62 | 381,15 | 376,31 | 375,1 | |||||
| Enduris | Hoogbouw | 0 | 170,59 | 157,3 | ||||||||
| Coteq | Laagbouw | 702,76 | 594,81 | 594,81 | 529,68 | |||||||
| Coteq | Hoogbouw | 246,08 | 244,36 | 244,36 | 240,27 | |||||||
| Rendo | Laagbouw | 706,28 | 689,7 | 683,65 | ||||||||
| Rendo | Hoogbouw | 174,66 | 170,55 | 169,4 | ||||||||
| Rendo | Laag-/hoogbouw | - | 407,77 | 399,3 | 220,22 | 217,8 | 214,17 | 175 |
Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet
Ook een goed gezond en gelukkig nieuwjaar....
Bram. Op jouw lijstje staan ook de kosten die Enexis telt. Volgens mij heeft Enexis wel ergens op dezelfde pagina staan dat deze kosten 100% vergoed worden.
Dan zijn ze per saldo toch € 0,-
Iedereen een Gelukkig nieuw jaar!Natuurlijk worden die kosten sinds afgelopen jaar volledig vergoed, maar die kosten komen vervolgens wel ergens anders terecht, namelijk in het vastrecht van de mensen die nog wél gas gebruiken.
[ Voor 59% gewijzigd door onetime op 01-01-2022 17:21 ]
De layout van de kop jatte ik uit het dossier van @DjB42
Dossier Hippe Lip
Netbeheerder: LianderLeverancier: Zutphen Energie, onderdeel van SamenOM
Status bij aanvang: Gasgebruik opgezegd (16-12-2021), eindafrekening gas ontvangen (28-12-2021).
Route: Wel opzeggen maar geen verwijdering aanvragen; meter zit niet in de weg.
Samenvatting
16-12-2021: Gasgebruik opgezegd.05-01-2022: Liander stuurt 1e brief dat ik moet kiezen wat ik met mijn gasaansluiting wil.
19-01-2022: Liander snapt dat ik nix ga aanvragen en zet verwijdering zelf in gang.
21-01-2022: Alliander zegt ‘zo snel mogelijk’ iemand langs te sturen voor verwijdering.
26-04-2022: Eindsituatie: meter verwijderd, buis in de stoep losgekoppeld (buis ligt nog onder de heg) en tweezijdig afgedopt.
Doorlooptijd van A tot Z: 19 weken!
Inleiding
In 2015 bouwden wij (samen met de buren) een twee-onder-één-kap, waar we in januari 2016 in trokken. Vanaf de bouw wilde ik aan de warmtepomp, maar de techniek vond ik niet vergenoeg ontwikkeld en de installateur kwam met een machinekamer vol apparatuur in zijn voorstel maar daar had ik geen zin in. Dus eerst een kleine gasketel: Intergas 12 kW, die ik tot 50% kneep en op max 35 ºC liet draaien. Warm water uit een CV-gestookte boiler van 200 liter. Op deze manier draaide ik de afgelopen (6) jaren qua capaciteit en temperatuur al op warmtepompniveau en weet ik nu zeker dat ik geen problemen hoef te verwachten bij het overstappen naar een warmtepomp.In de loop van 2021 vond ik de ontwikkelingen van warmtepompen serieus genoeg en begon aan het installatietraject van een water-water-warmtepomp. Die werd uiteindelijk 16 december 2021 operationeel, waarna ik SamenOM informeerde dat ik de gaskraan definitief dicht heb gedraaid en voortaan geen gas meer gebruik.
Tijdlijn
16-12-2021
16-12-2021Beste mensen van Zutphen Energie,
Gisteren was het zover: mijn gaskraan ging definitief dicht, de warmtepomp is een feit.
Mijn gasverbruik is dus ten einde. Willen jullie daarom mijn ATO (Aansluit- en TransportOvereenkomst) bij de netbeheerder voor mij opzeggen?
Graag ontvang ik van die opzegging een bevestiging. Een korte reply op deze mail volstaat daarvoor.
Uiteraard blijf ik als tevreden klant verder mijn energie (nu uitsluitend in de vorm van elektriciteit) bij jullie afnemen!
Hartelijke groeten,
Hippe Lip
Dag Hippe Lip,
Bedankt voor je bericht, dat is een duurzame stap vooruit!
Zou je via www.mijnaansluiting.nl het verwijderen van de gasaansluiting willen aanvragen? Dit is tegenwoordig kosteloos. Het is mogelijk dat Liander pas over een paar weken een monteur kan langs sturen voor de werkzaamheden vanwege een tekort aan personeel, maar zodra zij jouw aanvraag bevestigd hebben, kunnen wij de ATO voor je beëindigen en maken we de eindafrekening voor je op.
Als wij het omdraaien en eerst de ATO beëindigen, zal de afdeling Contractloos bij Liander brieven gaan sturen en gaan meerdere afdelingen daardoor langs elkaar heen werken.
Met vriendelijke groet,
SamenOM
17-12-2021
Hierop kreeg ik prompt een correct antwoord:Goedemorgen SamenOM,
Deze misleidende reactie had ik niet van een partij als SamenOM verwacht. Graag zie ik de ATO per direct opgezegd, zoals ik verzocht en daarvan ontvang ik dan graag een bevestiging.
Er is geen enkele wettelijke basis voor een verplichte verwijdering van de gasmeter. De aansluiting is tot en met de meter eigendom en verantwoordelijkheid van Liander. Daarover heb ik nix te zeggen. Ik laat de keuze om de aansluiting al dan niet te verwijderen dan ook geheel aan hen.
Als er inderdaad daarna post van de afdeling Contractloos van Liander komt zal ik die punten met hen afhandelen. Geen probleem.
Hartelijke groeten,
Hippe Lip
Ik antwoord nog:Goedemorgen,
Prima, we beëindigen de gaslevering. Ik verneem graag de eindstand van de gasmeter.
Met vriendelijke groet,
SamenOM
17-12-2021
Waarop het antwoord komt.Fijn dat zo kan; dank je . De laatste gasmeterstand is
7863,799 m3. Zie bijgaande foto.
Is de ATO nu opgezegd?
Groeten,
Hippe Lip
22-12-2-21
Voor de zekerheid bel ik nog met SamenOM en wordt gerustgesteld dat alles echt goed geregeld is.Beste Hippe Lip,
Bedankt voor je bericht.
De gasstand is verwerkt.
Met vriendelijke groet,
SamenOM
22-12-2021
Dit was dus de correspondentie met SamenOM, de corporatie van gezamenlijke lokale energieleveranciers. Die is duidelijk en ze doen daar gelukkig niet moeilijk. De eindafrekening heb ik zelfs al op 28 december 2021 ontvangen en daarmee is de beëindiging van de gaslevering definitief afgerond.Beste SamenOM,
Hartelijke dank voor deze verwerken van de laatste gasmeterstand en ook voor het prettige telefoongesprek van zojuist waarin u bevestigt dat de ATO voor het gas is opgezegd en dat ik over een paar weken de eindafrekening van het gasgebruik kan verwachten.
Gas zal dus geen onderdeel meer zijn van mijn nieuwe contract dat 2 januari zal ingaan.
Met vriendelijke groet,
Hippe Lip
Intussen krijg ik van mijn eigen lokale leverancier Zutphen Energie het volgende bericht:
21-12-2021
Kennelijk blijft Liander het sprookje in leven houden; dit keer langs deze indirecte weg.Beste Hippe Lip,
Was het nog gelukt om een melding te doen bij mijnaansluitingen.nl?
NN (bestuurslid ZE en werkzaam bij Liander) schreef mij eerder het volgende:
Het vroegtijdig opzeggen zonder verwijdering met een in bedrijfzijnde gasaansluiting zorgt er voor dat deze aansluiting Contractloos wordt en uiteindelijk bij de deurwaarder terechtkomt a €250,-. Terwijl de verwijdering kosteloos is.
Ook het tijdelijk laten verzegelen is maar een jaar houdbaar.
Van de staatstoezicht op de mijnen (SODM) is er de plicht niet gebruikte leidingen maximaal 12 maanden in de grond te laten liggen. Zij zien toe op de handhaving bij de Netbeheerders (bij ons Liander).
Om gedoe en problemen te voorkomen is het aanvragen van de verwijdering de juiste weg, volgt er een uit bedrijf stelling en aansluitend een volledige verwijdering.
Bij mijnaansluitingen.nl kan de verwijdering aangevraagd worden.
Met vriendelijke groet,
Zutphen Energie
Mijn antwoord op
23-12-2021
En omdat ik nog een interessant punt vergat nog een berichtje er achteraanBeste Zutphen Energie,
Nee, ik heb geen melding gedaan bij mijnaansluiting.nl. Ten eerste is dat geen site om een melding te doen. Dat heb ik bij SamenOM gedaan en die melding is daar goed ontvangen en verwerkt. Ik heb er voor de zekerheid nog even achteraan gebeld en alles is in orde.
Op de site mijnaansluiting kun je, als je dat wilt, een aanvraag doen om je gasmeter te laten verwijderen. Ik vind dat een vreemde gang van zaken, want de hele aansluiting, inclusief gasmeter, is van de netbeheerder en dat is in mijn geval Liander. Liander is degene die erover kan beslissen of ze hun eigendommen willen weghalen of laten zitten. Dat is niet aan mij. Van mij hoeft het niet weg.
Als NN of iemand anders van Liander je wat anders heeft verteld (en dat lijkt zo, gezien je tekst hieronder), dan is er óf sprake van bijzonder slechte communicatie binnen Liander, óf zijn ze erg hardleers, óf wordt de zaak moedwillig verdraaid tegen beter weten in en dat noemen we misleiding. Er is geen enkele verplichting voor mij om die aansluiting te laten verwijderen of te laten verzegelen want, nogmaals, die aansluiting is van Liander en alleen de eigenaar bepaalt wat er met zijn spullen gebeurt. De rechter heeft daarover inmiddels meer dan eens een uitspraak gedaan en daarvan is Liander ook op de hoogte. Als ze anders beweren lijkt dat toch wel heel erg op misleiding.
Hartelijke groeten,
Hippe Lip
23-12-2-21
Hierop heb ik nog geen reactie gekregen. Dat hoop ik volgende week, dus na de vakantie wel te krijgen.Beste Zutphen Energie,
Je schrijft: “ Van de staatstoezicht op de mijnen (SODM) is er de plicht niet gebruikte leidingen maximaal 12 maanden in de grond te laten liggen.”
Helaas vergat ik nog te vragen waar dit beschreven staat. Staat dit in een wet? Of in een ander document of voorschrift? Dat stuk ken ik niet en ik ben er erg nieuwsgierig naar om dat eens te zien.
Kun je me dat stuk (of een link ernaar op het internet) eens toesturen?
Groeten,
Hippe Lip
Ik ben benieuwd...
En verder met Liander
05-01-2022
Sneller dan verwacht fanmail gekregen van onze vrienden van Liander.
:strip_exif()/f/image/YFIhBxeNTlGLhXA2cw1UL8FJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor mij is de eerste helft van Optie 1 van toepassing: ik wil geen gas meer gebruiken.
Ik zie echter nog steeds noch noodzaak noch logica in van het aanvragen van een verwijdering. De De aansluitleiding is tot en met de meter immers van Liander en ik wil ze best laten weten dat ik niet meer van plan ben om gas te gaan gebruiken, maar het is toch geheel aan de eigenaar om te beslissen wat ze ermee doen als ze dat eenmaal weten. Zij zijn immers veel deskundiger op dat gebied dan ik, dus laat ik het besluit ook geheel aan hen. daar ga ik me niet in roeren.
06-01-2022
Mijn mail aan Liander:
Beste mensen van Liander,
Gisteren ontving ik uw brief met datum 1 januari 2022 en zonder kenmerk, met als onderwerp “Maakt u een keuze over het gebruik van uw gasaansluiting?”. U stelt in deze brief dat er geen gasleverancier bekend is en dat er gas kan worden afgenomen.
Het klopt dat er geen gasleverancier bekend is. ik ben in december namelijk overgestapt op een warmtepomp en mijn gasketel is nu de deur uit. Ik gebruik nu geen gas meer, de gaskraan (die vóór de meter) staat dicht en de aansluiting is direct na de gasmeter afgedopt. Ik kan u geruststellen: er kan dus geen gas meer worden afgenomen. Omdat ik geen gas meer verbruik heb ik in december ook mijn energieleverancier daarvan op de hoogte gesteld en die heeft de leverovereenkomst voor gas beëindigd. Daarmee is ook de Aansluit- en TransportOvereenkomst (ATO) met u beëindigd. Mijn overeenkomst voor levering van elektriciteit met hen blijft bestaan. Ik heb dus nog steeds een energieleverancier.
Daarna vraagt u me om aan te geven of ik de gasaansluiting nog wil gebruiken. Gezien het voorgaande zal u duidelijk zijn dat ik dat niet wil.
Vervolgens vraagt u me een keuze te maken uit een aantal mogelijkheden. Geen van deze mogelijkheden is voor mij van toepassing. Voor mij is slechts de eerste helft van Optie 1 van toepassing: ik wil geen gas meer gebruiken. Ik zie echter noch noodzaak noch logica in van het aanvragen van een verwijdering. De De aansluitleiding is tot en met de meter immers van Liander en ik wil u hiermee laten weten dat ik niet meer van plan ben om gas te gaan gebruiken, maar dat het verder geheel aan de eigenaar is om te beslissen wat die daarna met zijn aansluiting gaat doen. U (lees: Liander) bent immers veel deskundiger op dat gebied dan ik, dus laat ik het besluit ook geheel aan u. Daar ga ik me niet in roeren.
Tot slot wil ik opmerken dat u altijd welkom bent om, na afspraak, langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u hier in of bij huis nodig acht. Het initiatief daarvoor laat ik geheel bij u.
Met vriendelijke groet,
Hippe Lip
<mijn adres>
11-01-2022 kwam er al fanmail van Liander terug. Ze lijken er zin in te hebben, gezien de redelijk snelle beantwoording.
Ja, het grootste deel van de mail zal standaard tekst zijn, maar toch wil ik ze een beetje bij de les houden en er een persoonlijke, op de specifieke situatie toegespitste correspondentie van maken.Geachte Hippe Lip,
Hartelijk dank voor uw onderstaande e-mail. Hierin geeft u aan dat u de gasaansluiting niet meer gebruikt. In deze e-mail leest u mijn reactie.
Opties als u de aansluiting niet gebruikt
Gebruikt u uw gasaansluiting niet meer? Dan heeft u drie mogelijkheden. Hieronder leest u welke opties dit zijn.
"Leegstandscontract"
U laat de aansluiting bestaan en meldt aan uw energieleverancier dat er geen verbruik op de aansluiting plaatsvindt. U spreekt met uw energieleverancier af een lager termijnbedrag te betalen. Het termijnbedrag hoeft immers alleen de periodieke netbeheerskosten te dekken. Sommige energieleveranciers kennen zo'n afspraak als een “leegstandscontract”. Feitelijk is dit geen type contract, maar een afspraak over de hoogte van het termijnbedrag. Maakt u een dergelijke afspraak met de leverancier? Dan blijft de aansluiting bestaan. U kunt de aansluiting op ieder moment weer in gebruik nemen zonder dat er werkzaamheden nodig zijn.
Definitief verwijderen
U laat uw aansluiting definitief verwijderen. De tarieven vindt u op onze website: https://www.liander.nl/uwtarieven. Wilt u de aansluiting laten verwijderen? Dit vraagt u aan op mijnaansluiting.nl. Kijk voor een stappenplan op onze website: https://www.liander.nl/consument/aan...en/verwijderen. Heeft u later toch weer een aansluiting nodig? Dan moet u een nieuwe aansluiting laten aanleggen. Hieraan zijn aanzienlijke kosten verbonden. Bedenk voordat u de aansluiting laat verwijderen dus goed of u deze in de toekomst misschien niet toch weer nodig heeft. Wij kunnen de aansluiting zonder een aanvraag niet verwerken. Omdat de aansluiting in uw woning zit bent u verplicht om een keuze te maken en de juiste stappen hiervoor te volgen.
Tijdelijk afsluiten
U laat uw aansluiting tijdelijk afsluiten of “verzegelen”. Afsluiting is toegestaan voor een periode van maximaal twaalf maanden. Daarna laat u de aansluiting definitief verwijderen, of laat u deze heraansluiten. Aan beide opties zijn kosten verbonden. U vindt onze tarieven in het tarievenoverzicht: https://www.liander.nl/uwtarieven. Wilt u een afsluiting voor maximaal twaalf maanden? Beëindig dan eerst het contract met de energieleverancier. Neem daarna contact op met onze klantenservice voor het aanvragen van de tijdelijke afsluiting. Wij zijn bereikbaar op telefoonnummer 088 542 64 44 (lokaal tarief).
Tot slot
Heeft u nog vragen? Op https://service.liander.nl vindt u antwoord op alle veelgestelde vragen. Komt u er op onze website niet uit? Dan kunt u ons tussen 09:00 uur en 21:00 uur bereiken via de chatfunctie op onze website. Druk hiervoor op de chatbutton die verschijnt op de pagina. Onze medewerkers helpen u graag.
Met vriendelijke groet,
Liander N.V
NN
Medewerker Klantenservice
Dus antwoordde ik op 12-01-2022:
Beste mensen van Liander,
Hartelijke dank voor uw snelle reactie op mijn mededeling dat ik geen gas meer ga gebruiken. Om in te gaan op uw punten het volgende.
Omdat ik geen gas meer ga gebruiken, nu niet en in de toekomst niet, heb ik geen behoefte aan enig contract aangaande een gasaansluiting. Een leegstandscontract is dus voor mij nutteloos.
Uw tekst over tijdelijk afsluiten komt wat vreemd over. Ten eerste zegt u dat ik hiervoor eerst mijn contract met de energieleverancier moet beëindigen, Maar was de aanleiding voor deze correspondentie niet het feit dat er geen energieleverancier voor gas meer was?
Bovendien zegt u dat hieraan kosten zijn verbonden én dat daarna de aansluiting alsnog verwijderd zal moeten worden. Ik heb er geen behoefte aan om nog kosten te maken voor de gasaansluiting en heraansluiten is hier geen optie meer, zoals ik u inmiddels herhaaldelijk en in vele bewoordingen duidelijk heb gemaakt. Ik hoop dat dit nu duidelijk overkomt en dat we dat punt nu achter ons kunnen laten.
Graag wil ik hier nog eens herhalen wat ik in mijn vorige mail al stelde: Ik zie noch noodzaak noch logica in van het aanvragen van een verwijdering. De aansluitleiding is tot en met de meter immers van Liander en ik wil u hiermee laten weten dat ik niet meer van plan ben om gas te gaan gebruiken, maar dat het verder geheel aan de eigenaar is om te beslissen wat die nu met zijn aansluiting gaat doen. U (lees: Liander) bent immers veel deskundiger op dat gebied dan ik, dus laat ik het besluit ook geheel aan u. Daar ga ik me niet in roeren.
Dus om het ondubbelzinnig te zeggen: ik ga geen aanvraag voor verwijdering doen. Het besluit wat er met de aansluiting, inclusief meter, gaat gebeuren laat ik aan eigenaar Liander.
Tot slot herhaal ik nog eens dat u altijd welkom bent om, na afspraak, langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u hier in of bij huis nodig acht. Het initiatief daarvoor laat ik geheel bij u.
Met vriendelijke groet,
Hippe Lip
18-01-2022 weer een brief van Liander gekregen. Mijn eerdere correspondentie lijkt geheel genegeerd te worden.
![]() | ![]() |
Dus stuur ik dezelfde dag maar eens een e-mail terug aan info@liander.nl:
Aan NN, directeur Marktdiensten
Op uw eerste brief, ook per post verzonden en gedateerd 1 januari 2022, heb ik op 6 januari per e-mail aan info@liander.nl geantwoord en mijn keuze en motivatie van die keuze duidelijk gemaakt. Die e-mail is ook door Liander N.V. ontvangen, want ik kreeg op 11 januari, ook per e-mail, een reactie daarop van een Medewerker Klantenservice. Omdat de inhoud van mijn mail niet echt bij Klantenservice duidelijk overgekomen leek, heb ik op 12 januari mijn keuze nog eens duidelijk gemaakt en toegelicht.
Het feit dat u me nu nogmaals een brief stuurt, die in essentie identiek is aan uw eerste brief, verontrust me. Het lijkt erop dat u mijn correspondentie negeert. Op die manier is het lastig communiceren en lijkt het verloren tijd en moeite om punten nog eens aan te dragen. Dat ben ik dan ook niet van plan. Dus mocht u nogmaals met vergelijkbare brieven komen, per post of per e-mail, waarin u slechts uw punten herhaalt zonder in te gaan op de inhoud van mijn schrijven aan u, dan zal ik die brieven negeren.
Mocht u mijn bovengenoemde e-mailberichten van 6 en 12 januari 2022 niet meer kunnen vinden, laat me dat dan weten. Dan stuur ik u zo snel mogelijk een afschrift daarvan.
En tot slot herhaal ik nog eens dat u altijd welkom bent om, na afspraak, langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u hier in of bij huis nodig acht. Het initiatief daarvoor laat ik geheel bij u.
Met vriendelijke groet,
Hippe Lip
19-01-2022
Hemeltjelief, nu gaat het stormachtig snel. Vandaag alweer een reactie van Liander.
Duidelijk, eenduidig communiceren en niet in discussie gaan lijkt zijn vruchten af te werpen.Geachte heer Hippe Lip,
Bedankt voor uw onderstaande e-mail. Hierin geeft u aan dat u geen gas meer gaat verbruiken. U geeft toestemming voor het verwijderen van de gasaansluiting, maar geeft aan hier geen aanvraag voor te gaan indienen. In deze e-mail leest u mijn reactie.
De juiste afdeling neemt binnen 10 werkdagen contact met u op
Uw vraag is doorgezet naar de verantwoordelijke afdeling. Zij nemen uw vraag in behandeling en nemen binnen 10 werkdagen contact met u op.
Tot slot
Heeft u nog vragen? Op https://service.liander.nl vindt u antwoord op alle veelgestelde vragen. Komt u er op onze website niet uit? Dan kunt u ons tussen 09:00 uur en 21:00 uur bereiken via de chatfunctie op onze website. Druk hiervoor op de chatbutton die verschijnt op de pagina. Onze medewerkers helpen u graag.
Met vriendelijke groet,
Liander N.V
Medewerker Klantenservice
Binnen 10 werkdagen nemen ze contact op. Ik hoop dat ze vandaag beginnen met tellen
21-01-2022
Mail van Alliander. Gelukkig lijkt de correspondentie nu toch goed gedocumenteerd daar en corresponderen ze netjes via e-mail. Mijn complimenten daarvoor. Ze weten wat ze doen, vallen niet meer in herhaling en lijken nu efficiënt te werken.
Inhoud van de mail:
Ik ben blij dat ze het nu gewoon door hebben en zelf initiatief lijken te nemen.Geachte Hippe Lip,
Op 6 januari heeft u ons een e-mail gestuurd. U geeft aan een brief van Liander te hebben ontvangen om een keuze te maken over het gebruik van uw gasaansluiting. Ook geeft u aan geen gebruik meer te maken van de gasaansluiting, hier geen opdracht voor te willen geven, maar wel toestemming geeft om de aansluiting te verwijderen. In deze e-mail leest u mijn reactie.
Wij nemen contact op voor het verwijderen van de gasaansluiting
Om er zorg voor te dragen dat er een permanente veilige eindsituatie ontstaat, waarbij ook rekening wordt gehouden met andere verplichtingen die wet- en regelgeving ons opleggen, zullen wij de gasaansluiting alsnog verwijderen. Onze aannemer neemt hiervoor – op een voor hem passend moment - contact met u op en zal met u een datum plannen voor het uitvoeren van de werkzaamheden. Vanwege de drukte kan dit langer duren dan 8 weken. Voor het verwijderen van de gasaansluiting zitten geen kosten aan verbonden.
Heeft u nog vragen? Mailt u mij gerust.
Met vriendelijke groet,
NN
Medewerker Klachtafhandeling | Klantinteractie | Kleinverbruik
We wachten het af…
26-04-2022
Meter verwijderd en leiding van de transportleiding losgekoppeld. Ca. 30 cm er tussenuitgeknipt op straat, waarna beide kanten (transportleiding en buis naar huis) afgedopt zijn..
De rest naar huis is blijven liggen omdat de staalkabel om de buis eruit te trekken er niet doorheen te krijgen was (dus eruit trekken ging niet) en de leiding in de lengterichting onder de heg met de buren doorloopt (dus uitgraven is geen optie).
Aan de huiskant is de leiding in de kruipruimte afgezaagd.
Liander heeft de status van die leiding op ‘loze leiding’ gezet.
Eind goed, al goed.
[ Voor 82% gewijzigd door Hippe Lip op 30-08-2022 21:48 ]
<John O`Mill>
Mijn bron is het tarievenblad van Enexis en dan paragraaf 6 op p2
Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet
Duidelijk....
Ik heb 29 december bij mijn leverancier (budget energie) een bericht achter gelaten om de gaslevering per 29 jan 2022 te stoppen.
Daarop de melding gekregen dat ze binnen 5 werkdagen een antwoordt zullen geven op de mail.
Zal me benieuwen...
Interesante briefwisselingen.
Ga ik eens opslaan als voorbeeld. Want ik verwacht toch gewoon de tegenstrubbelingen zoals hier eerder beschreven
Bij mij deed BE destijds niet moeilijk zie: stuffer in "Gas de deur uit doen: Gratis!"paulv1973 schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 20:10:
@Hippe Lip
Interesante briefwisselingen.
Ga ik eens opslaan als voorbeeld. Want ik verwacht toch gewoon de tegenstrubbelingen zoals hier eerder beschreven
Dus hoop dat dat bij jou ook zo gaat.
*** NIKS ***
Dat zijn beide punten om in de gaten te houden.
De eerste om te kijken hoe hard het sprookje wordt doorgezet.
Het punt van SODM wil ik wel eens hardgemaakt zien. Als dat een werkelijk bestaande plicht is, dan zijn de netbeheerders bij heel wat mensen hier in overtreding en dat levert weer een heel nieuw en interessant gezichtspunt op de situaties op.
<John O`Mill>
Dat kunnen ze niet en dat weten ze. Het ging mij destijds makkelijk af. Moest wel even doordringen maar kostte uiteindelijk niet eel moeite (als in een telefoongesprek geloof ik van 5 minuten).Hippe Lip schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 20:33:
@stuffer Bij mij doet SamenOM helemaal niet moeilijk en Zutphen Energie ook (nog) niet echt, maar ZE haalt omstreden uitspraken van Liander aan. Bovendien wordt gesteld dat er vanuit SODM de plicht zou zijn dat niet-gebruikte leidingen maximaal 12 maanden in de grond mogen blijven liggen.
Het punt van SODM wil ik wel eens hardgemaakt zien. Als dat een werkelijk bestaande plicht is, dan zijn de netbeheerders bij heel wat mensen hier in overtreding en dat levert weer een heel nieuw en interessant gezichtspunt op de situaties op.
Blijven volhouden want er zijn genoeg voorbeelden waar het prima kan.
---Kleine edit---
afgelopen week na mijn miscalculatie qua (toch niet) gasverbruik toch maar wederom eens een verzoek voor verwijdering gedaan op mijnaansluiting voor Stedin. Nu is de verwijdering kosteloos.
Ik was/ben principieel en de 1cent offerte was er niet meer dus doorgezet. Ook de voorwaarden (waar ik nog wel tegen ben) waren nu inzichtelijk in tegenstelling tot de 404 die de vorige keren naar voren kwam.
Reden van de verslapping qua principes is dat mijn vrouw maart as bevalt en ik dan wat minder tijd en zin heb in Stedin en de brieven om op te reageren.
Maar voor nu eerst zien dan geloven.
Update dossier volgt.
[ Voor 23% gewijzigd door stuffer op 01-01-2022 20:47 ]
*** NIKS ***
Ik vroeg me af wat er op dit moment nadelig is aan het aanvragen van verwijdering van de gas-aansluiting via mijn-aansluiting.nl?
Wij gaan een oud huisje slopen om op diezelfde plaats een nieuw all-electric woning terug te bouwen, hiervoor moet de elektra aansluiting omgezet worden naar een bouwkast en kan het gas volledig weg. Dit zou eventueel tegelijk aangepakt kunnen worden.
handisgte is om de gasleiding gratis weg te halen voor je gaat slopen. dat voorkomt gezeik en kosten.MacgregorSound schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 21:06:
Hallo allen,
Ik vroeg me af wat er op dit moment nadelig is aan het aanvragen van verwijdering van de gas-aansluiting via mijn-aansluiting.nl?
Wij gaan een oud huisje slopen om op diezelfde plaats een nieuw all-electric woning terug te bouwen, hiervoor moet de elektra aansluiting omgezet worden naar een bouwkast en kan het gas volledig weg. Dit zou eventueel tegelijk aangepakt kunnen worden.
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
De enige bron voor die SodM-claim is zijn appreciatie van het KIWA-rapport uit 2018 door SodM (en trouwens ook door DNV-GL), en de conclusie die het Ministerie van EZK daar vervolgens uit trok in deze kamerbrief van 12 november 2019.Hippe Lip schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 20:33:
@stuffer Bij mij doet SamenOM helemaal niet moeilijk en Zutphen Energie ook (nog) niet echt, maar ZE haalt omstreden uitspraken van Liander aan. Bovendien wordt gesteld dat er vanuit SODM de plicht zou zijn dat niet-gebruikte leidingen maximaal 12 maanden in de grond mogen blijven liggen.
SodM adviseert volledige verwijdering (na 12 maanden niet in gebruik) in die appreciatie, maar dit is nergens geformaliseerd in een verplichting.
Er zijn weinig nadelen want niet onbelangrijk je uitgangspunt is verwijdering van de gas aansluiting + leiding dan is opdrachtgeven imho helemaal niet raar. (ik heb het ook gedaan)MacgregorSound schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 21:06:
Hallo allen,
En dit is dan ook kosteloos gedaan? Zoals ze op dit moment ook beloven.twain4me schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 21:17:
[...]
Er zijn weinig nadelen want niet onbelangrijk je uitgangspunt is verwijdering van de gas aansluiting + leiding dan is opdrachtgeven imho helemaal niet raar. (ik heb het ook gedaan)
@MacgregorSound: het enige nadeel zou kunnen zijn dat het in je planning nodig is om de gasaansluiting voor een bepaalde termijn verwijderd te hebben. Netbeheerders werken niet snel. Als je een spoed-verwijdering moet aanvragen ben je sowieso de extra kosten voor spoed kwijt, en mogelijk geldt dan ook de gratis verwijdering-optie niet (hebben we hier nog niet eerder meegemaakt).twain4me schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 21:17:
[...]
Er zijn weinig nadelen want niet onbelangrijk je uitgangspunt is verwijdering van de gas aansluiting + leiding dan is opdrachtgeven imho helemaal niet raar. (ik heb het ook gedaan)
Ja, of eigenlijk bijna kostenloos, want ik zit bij stedin dus dat was 1 centMacgregorSound schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 21:18:
[...]
En dit is dan ook kosteloos gedaan? Zoals ze op dit moment ook beloven.
Eigenlijk is geen opdrachtgeven alleen van belang als je heel erg bang bent dat ze je tuinpad niet netjes terug leggen en/of je er heel erg principieel in staat.
nog als reactie aan de hand van de reactie van @Bram-Bos ik moest ~3 maanden wachten
[ Voor 8% gewijzigd door twain4me op 01-01-2022 21:25 ]
Coteq komt niet verder dan tekst met een loop. Op de tarievenpagina staat een link naar veelgestelde vragen, en het antwoord op de vraag naar kosten verwijst weer terug naar de tarievenpagina, etc...
Bram-Bos schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 16:13:
Een gelukkig nieuwjaar iedereen!
Zoals jullie weten hield @overwinteraar een overzicht bij met de historische tarieven voor verwijdering van de gasaansluiting bij de verschillende netbeheerders.
Natuurlijk worden die kosten sinds afgelopen jaar volledig vergoed, maar die kosten komen vervolgens wel ergens anders terecht, namelijk in het vastrecht van de mensen die nog wél gas gebruiken.
Ik was dan ook benieuwd wat er in 2022 verandert in de tarieven voor verwijdering van de gasaansluiting bij de verschillende netbeheerders. Wat blijkt: sommige netbeheerders (zoals Stedin/Enduris) vermelden 0 euro bij de kosten, terwijl anderen gewoon een tarief op hun tariefblad zetten. Van Coteq is mij nog volstrekt onduidelijk wat ze (intern) rekenen.
Liander knalt de prijs voor laagbouw omhoog met een stijging van € 223,38 t.o.v. van vorig jaar, maar verlaagt tegelijkertijd de prijs voor hoogbouw met € 81,18.
Het zou wel chique zijn als netbeheerders als Stedin ook expliciet werden over hun tarieven - die worden immers uiteindelijk ook (door anderen) betaald.
Prijs verwijderen gas incl BTW 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 Stedin 1) Laagbouw 0 798,33 792,78 771,2 640,8765 621,58 607,852 622,37 604,52 Stedin Hoogbouw 0 170,59 94,86 92,29 Stedin 2) Laagbouw > 3 st 514,14 510,57 496,66 Stedin 2) Hoogbouw > 3 st 71,57 63,2 61,48 Liander Laagbouw 967,54 744,16 722,72 687 685 605 605 0 0 0 0 Liander Hoogbouw 390,76 471,94 366,12 366,12 366,12 305,1 252,15 0 0 0 0 Enexis Laagbouw 776 757,81 752,55 732,05 350,77 345 345,24 336,8414 330 Enexis Hoogbouw 224,03 218,78 217,26 202,05 Enduris Laagbouw 0 798,33 683,65 655,5 494,89 487,63 486,42 Enduris Laagbouw > 5 st op aanvraag op aanvraag 389,62 381,15 376,31 375,1 Enduris Hoogbouw 0 170,59 157,3 Coteq 3) Laagbouw 702,76 594,81 594,81 529,68 Coteq Hoogbouw 246,08 244,36 244,36 240,27 Rendo 4) Laagbouw 706,28 689,7 683,65 Rendo 4) Hoogbouw 174,66 170,55 169,4 Rendo 5) Laag-/hoogbouw - 407,77 399,3 220,22 217,8 214,17 175
Loria 6010 met HCTM | 300l SWW zonneboiler | 27 kWp PV | gasloos
Bij Stedin staat trouwens wel dat dit een tijdelijke regeling is totdat er een nieuwe gaswet komt. Dus ik denk niet dat het tarief echt is verlaagd, ze laten het gewoon nergens aan de consument zien. Dat maakt de hele tabel wel een klein beetje nutteloos voor 2022, want dan kan je dus ook niet meer vergelijken.Bram-Bos schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 16:13:
Wat blijkt: sommige netbeheerders (zoals Stedin/Enduris) vermelden 0 euro bij de kosten, terwijl anderen gewoon een tarief op hun tariefblad zetten.
NB Je bent vergeten de verwijzing naar de voetnoten weg te halen bij de diverse namen van de netbeheerders. Dus de "1)", "2)" etc.
Beetje open deur, toch?JeroenE schreef op zondag 2 januari 2022 @ 14:58:
[...]
Bij Stedin staat trouwens wel dat dit een tijdelijke regeling is totdat er een nieuwe gaswet komt.
[...]
Elke regeling is tijdelijk, totdat die vervangen wordt door een nieuwe regeling. 🤷♂️
<John O`Mill>
Zij is altijd als tijdelijk gepresenteerd door het ministerie. Toch wat anders dan een permanente regeling. Echter, als de recente interpretatie van de ACM over de uitspraak van het HvJ EU (zie deze post van een dikke maand terug) klopt zou het weleens niet meer aan de Minister / de Energiewet zijn om het op een andere manier te regelen, maar aan de ACM via het Methodebesluit. In dat geval is 'tijdelijk' in ieder geval tot 2026.Hippe Lip schreef op zondag 2 januari 2022 @ 20:21:
[...]
Beetje open deur, toch?
Elke regeling is tijdelijk, totdat die vervangen wordt door een nieuwe regeling. 🤷♂️
<John O`Mill>
En vice versa is iedere tijdelijke regeling permanent totdat die daadwerkelijk wordt afgeschaft. Denk aan het beroemde kwartje. Dat is natuurlijk ook gelijk een voorbeeld van hoe het anders overkomt als je van te voren zegt dat een regeling tijdelijk is dan wanneer je dat niet zegt.Hippe Lip schreef op zondag 2 januari 2022 @ 20:21:
Beetje open deur, toch?
Begin december 2021 heb ik mijn gas contract bij powerpeers opgezegd per 23 december (einde contract)stuffer schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 20:40:
[...]
---Kleine edit---
afgelopen week na mijn miscalculatie qua (toch niet) gasverbruik toch maar wederom eens een verzoek voor verwijdering gedaan op mijnaansluiting voor Stedin. Nu is de verwijdering kosteloos.
Ik was/ben principieel en de 1cent offerte was er niet meer dus doorgezet. Ook de voorwaarden (waar ik nog wel tegen ben) waren nu inzichtelijk in tegenstelling tot de 404 die de vorige keren naar voren kwam.
Reden van de verslapping qua principes is dat mijn vrouw maart as bevalt en ik dan wat minder tijd en zin heb in Stedin en de brieven om op te reageren.
Maar voor nu eerst zien dan geloven.
Update dossier volgt.
31 december 2021 heb ik de brief van Stedin ontvangen dat ik een keuze moest maken.
3 jan. 2022 Mede n.a.v. bovenstaande post van Stuffer heb ik zojuist ook zelf de aanvraag opgestart voor verwijdering bij Stedin.
3 jan. 2022 Volgens de email die Stedin zojuist heeft verstuurd ontvang ik de offerte van hen binnen 10 werkdagen.
Nu afwachten hoe lang het gaat duren...
Geadviseerd werd om via de bekende website een afsluitafspraak te maken.
Deze staat nu voor week 3 (Liander).
Als ik nu opzeg zou ik ongeveer EUR 90 besparen aan vaste (gas) kosten. Hierdoor vervalt wel de EUR 100 bonus. Ik wacht wel even rustig af, er valt niet veel meer te winnen/verliezen.
Dit topic is gesloten.
![]()
/f/image/Etvl3DgzKCbzJv0PVUcjw2lJ.png?f=fotoalbum_small)
/f/image/FV5KstN4b17rsJNAEbNA4ldZ.png?f=fotoalbum_small)
/f/image/Vp3ZVcn7ftB4OhSZXJKZ9xI7.png?f=fotoalbum_small)
/f/image/AwNdRnK90QDaxq1mECZKBUXQ.png?f=fotoalbum_small)
/f/image/t9HYaS3Se8InPa4X3ZxOloxa.png?f=fotoalbum_small)
/f/image/C22RhO8aIRwxkEJxfAj2SFyy.png?f=fotoalbum_small)
:strip_exif()/f/image/vgmYD7uBbdt8elRdmpncYJGi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3GF6fp0DYgL8zMHI2rmCbPF1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/k2a4y5sHil0rb57S6pyaxA5Z.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/wf7SRPSzrMTv1TBqlgswvVwN.jpg?f=fotoalbum_tile)