6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Update: 's middags al gebeld door Stedin met uitleg over het proces, o.a. dat Stedin een vergunning aan de gemeente moet aanvragen (na acceptatie van de nul offerte kan het vergunningstrajext max. 8 weken duren). Per email vanmiddag ook de offerte ontvangen en deze zojuist geaccepteerd.rube schreef op maandag 3 januari 2022 @ 11:03:
[...]
Begin december 2021 heb ik mijn gas contract bij powerpeers opgezegd per 23 december (einde contract)
31 december 2021 heb ik de brief van Stedin ontvangen dat ik een keuze moest maken.
3 jan. 2022 Mede n.a.v. bovenstaande post van Stuffer heb ik zojuist ook zelf de aanvraag opgestart voor verwijdering bij Stedin.
3 jan. 2022 Volgens de email die Stedin zojuist heeft verstuurd ontvang ik de offerte van hen binnen 10 werkdagen.
Nu afwachten hoe lang het gaat duren...
Nu weer afwachten hoe snel/langzaam de gemeente de vergunning gaat verlenen en de vervolgstappen gaan duren.
"U sluit geen leveringscontract af voor gas bij uw energieleverancier. Dat wordt terug gecommuniceerd naar de netbeheerder. Echter, zolang uw gasaansluiting niet gesloopt is, zal het vastrecht voor gas doorlopen."
Dus zolang de meter hangt moet ik vast recht betalen. Klopt dat?
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Ze reageren wel vlug vind ik.
"U heeft in principe helemaal gelijk. Ik raad u aan om een officiële klacht in te dienen via www.enexis.nl en via deze klacht aan te geven wanneer u akkoord op de offerte heeft gegeven en dat u straks gecompenseerd wilt worden voor betalen van vastrecht voor de gasaansluiting."
Waarom voorleggen? Je ziet het wel, je kan er toch niets aan doen?paulv1973 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 09:26:
@rube
Hele goeie. Zal het de beste mevr. Van Enexis eens voorleggen....
Edit: ok, als de energieleverancier je nog e.e.a. in rekening wilt brengen is het wat anders. Maar dat zou niet moeten als je het contract opzegt.
[ Voor 22% gewijzigd door rube op 04-01-2022 10:18 ]
Ik kan op zijn minst even "proeven" wat er staat te gebeuren...rube schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 10:17:
[...]
Waarom voorleggen? Je ziet het wel, je kan er toch niets aan doen?
En zoals in de vorige post "geplakt" zie je ook weer dat de beheerder het soms ook niet allemaal weet maar je er samen best uit kan komen. Spaart weer een hoop getik en onterechte aanmanigen achteraf .
Doe geen moeite zou ik zeggen. Totaal zinloos om de discussie aan te gaan. Je hebt je gascontract opgezegd en verwijdering aangevraagd. Nu wachtenpaulv1973 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 09:26:
@rube
Hele goeie. Zal het de beste mevr. Van Enexis eens voorleggen....
Opgezegd bij mijn leverancier idd.
Maar nog niets van gehoord.
Die neemt zijn 5 werkdagen volledig voor reactie.
Enexis was en is erg vlotjes vind ik. Ook met reacties op mijn mails.
"Er zijn 2 dingen:
Uw leveringscontract bij een energieleverancier
Uw aansluiting (meter en leidingen) bij de netbeheerder
Zolang u een aansluiting heeft betaalt u vaste kosten die worden doorberekend op de factuur van de energieleverancier.
U moet een klant indienen over het gedeelte vaste kosten voor gas die u blijft betalen omdat de aansluiting nog niet is weggehaald. "...
Och, ik zit zonder gascontract vanaf eind 2018 en heb nooit vastrecht moeten betalen over de jaren erna, ook niet toen er nog geen slotje op zat en ook niet toen de gasleiding nog niet verwijderd was. En dan praten we over 3 jaar in een onveilige situatie en mogelijkheid tot ongedierte in huis.paulv1973 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 10:29:
@cold_as_ijs
Opgezegd bij mijn leverancier idd.
Maar nog niets van gehoord.
Die neemt zijn 5 werkdagen volledig voor reactie.
Enexis was en is erg vlotjes vind ik. Ook met reacties op mijn mails.
Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet
Nadat ik niet direct een antwoord kreeg heb ik nog eens gevraagd om een bevestiging van de opzegging. Dat bleken ze dus stiekem toch niet te hebben gedaan, en komen keer op keer weer met dezelfde leugens. Als de stroomprijzen weer een beetje tot rust komen en er meer dan drie keuzes zijn bij de prijsvergelijkers doe ik ze de groeten en tot nooit meer ziens.
Misschien kan het dienen als munitie voor iemand die ook bij Oxxio z'n gas wil opzeggen:
Jordje:
Mag ik er van uitgaan dat de opzegging is gelukt?
Oxxio:
Ik heb het net even aan mijn collega nagevraagd waarmee u gisteren heeft gesproken, u zou eerst even met de netbeheerder moeten bellen om het gas af te sluiten anders blijft u alsnog voor gas betalen.
(als u het niet gebruikt krijgt u het uiteraard terug bij de jaarafrekening)
Maar om dit in het contract aan te passen zou u even contact moeten opnemen met Stedin.
Stedin telefoonnummer: 088-8963963
Jordje:
Maar ik moet toch bij jullie zijn om het leveringscontract op te zeggen, en daarmee automatisch de ATO bij stedin?
De keuze om de meter af te sluiten of te verwijderen laat ik bij stedin, gezien die hun eigendom is
Oxxio:
Nee, Stedin sluit de gas af. Wij kunnen dat helaas niet doen.
Dus zolang u een aansluiting heeft staat dit in het systeem aangegeven.
Oxxio:
Dus als u zeker weet dat u geen gas gebruik zou u eventueel het termijnbedrag kunnen aanpassen maar alsnog staat er in het contract dat u gas heeft.
Mocht u dat niet willen zou u eventueel nog ervoor kunnen kiezen om een nieuw contract te maken met alleen stroom, momenteel zijn de stroomprijzen wel erg verhoogd dus ik zou u adviseren hier even mee te wachten.
Jordje:
Mijn contract verloopt deze maand toch en ga ik automatisch over op losvast. Dat vind ik prima, maar dan zonder gas. Volgens de gaswet mag dit zonder dat daar verdere voorwaarden als fysieke afsluiting of verwijdering aan zitten
Oxxio:
Dat losvast contract zal zeer waarschijnlijk verbonden zitten aan gas, alsnog; mocht u geen gas gebruiken zou dit verder geen probleem moeten zijn. U betaald wat u verbruikt.
Jordje:
En zo'n 250 euro per jaar aan vaste lasten, en daar wil ik vanaf
Oxxio:
Dan moet u het afsluiten via Stedin of een nieuw contract aanmaken.
Jordje:
Dat is gewoon niet waar en letterlijk in strijd met de wet en jullie eigen algemene voorwaarden.
Oxxio:
Als wij een verzoek indienen om dit uit het contract te halen komt de netbeheerder na een tijd langs om het er fysiek uit te halen en zal die je daarvoor ook factureren.
Zal goedkoper zijn om dit te laten zitten.
Jordje:
Ik ga daarmee akkoord, en eventuele gevolgen bij de netbeheerder zal ik tegen die tijd zelf met hen afhandelen.
"Mochten er nog kosten voor gas in rekening worden gebracht waar u het niet mee eens bent, kunt u een klacht indienen via www.enexis.nl
Als het zo is, zoals u hieronder stelt, zouden er geen vaste kosten meer in rekening worden gebracht voor gas, maar ik zelf betwijfel dat.
Met vriendelijke groet,"
Nee, nog steeds niet, sindsBram-Bos schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 10:40:
@paulv1973: in de hele geschiedenis van dit topic (meer dan vijf jaar) is het nog nooit voorgekomen dat een energieleverancier het vastrecht van een gasaansluiting zonder contract doorberekende, en een netbeheerder al helemaal niet. Dat kan ook helemaal niet, want er is geen civiele grondslag voor zo'n rekening. Enexis snapt niet hoe het zit.
en toch de klant verkeerd informerende hele geschiedenis van dit topic (meer dan vijf jaar)
the older I get, the better I was...
Wat is hier de logica achter? Ik begrijp dat je niet wil opzeggen als dat in totaal 150 euro aan boete kosten en je bij geen gasgebruik nog maar 90 euro hoeft te betalen tot het einde van je contract.BasvanS schreef op maandag 3 januari 2022 @ 13:15:
Hier medio december contact gehad met Powerpeers. Omdat ik pas 6 maanden in mijn jaar contract zit en ik zowel mijn welkomstbonus (EUR 100,-) kwijtraak als een boete moet betalen (EUR 50,-) werd mij geadviseerd niet op te zeggen.
Geadviseerd werd om via de bekende website een afsluitafspraak te maken.
Maar als jij de gasaansluiting laat verwijderen dan vervalt vanzelfsprekend ook je gasleveringscontract. Je leverancier kan immers niet meer aan jou leveren, de aansluiting is niet meer actief bij de netbeheerder etc.
Dan krijg je toch ook die 150 euro boete omdat het contract voortijdig is beëindigd?
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Even een kort venijnig berichtje op hun Twitter pagina. Kijken hoe snel ze bewegen.jordje schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 10:59:
In navolging van de opzegging bij Oxxio: jordje in "Gas de deur uit doen: Gratis!"
Nadat ik niet direct een antwoord kreeg heb ik nog eens gevraagd om een bevestiging van de opzegging. Dat bleken ze dus stiekem toch niet te hebben gedaan, en komen keer op keer weer met dezelfde leugens. Als de stroomprijzen weer een beetje tot rust komen en er meer dan drie keuzes zijn bij de prijsvergelijkers doe ik ze de groeten en tot nooit meer ziens.
Misschien kan het dienen als munitie voor iemand die ook bij Oxxio z'n gas wil opzeggen:
[...]
Sinds 2006 een warmtepomp met gesloten bodemsysteem, sinds midden 2019 6,6 kW panelen ZO, 3,2 kW panelen Z
Nu lees ik op de website van Budget energie het volgende:
"Het is belangrijk dat uw gasaansluiting wordt verzegeld of verwijderd door de netbeheerder. Dan wordt ook de ATO (aansluit- en transportovereenkomst) opgezegd. Dit regelt u via mijnaansluiting.nl. Als uw aansluiting definitief wordt verwijderd, geeft uw netbeheerder dit aan ons door. We maken dan binnen 6 weken (meestal sneller) een eindnota op. Laat u uw aansluiting tijdelijk verzegelen (dit kan voor een periode van maximaal 12 maanden)? Neem dan even contact met ons op als u het contract wilt beëindigen."
Hier staat dus dat ik dat zelf MOET regelen via mijnaansluitingen.nl. !??
Dat is dus exact wat Oxxio ook tegen mij vertelde, maar niet waar bleek te zijn: jordje in "Gas de deur uit doen: Gratis!"paulv1973 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 10:26:
Ik krijg via mijn leverancier geen reactie.... (op mijn ingevulde contactformulier om de ATO gas te stoppen).
Nu lees ik op de website van Budget energie het volgende:
"Het is belangrijk dat uw gasaansluiting wordt verzegeld of verwijderd door de netbeheerder. Dan wordt ook de ATO (aansluit- en transportovereenkomst) opgezegd. Dit regelt u via mijnaansluiting.nl. Als uw aansluiting definitief wordt verwijderd, geeft uw netbeheerder dit aan ons door. We maken dan binnen 6 weken (meestal sneller) een eindnota op. Laat u uw aansluiting tijdelijk verzegelen (dit kan voor een periode van maximaal 12 maanden)? Neem dan even contact met ons op als u het contract wilt beëindigen."
Hier staat dus dat ik dat zelf MOET regelen via mijnaansluitingen.nl. !??
Gewoon blijven mailen/bellen/appen/zuigen dus
Ik heb jouw verhaal idd ook gelezen. identiek.jordje schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 10:33:
[...]
Dat is dus exact wat Oxxio ook tegen mij vertelde, maar niet waar bleek te zijn: jordje in "Gas de deur uit doen: Gratis!"
Gewoon blijven mailen/bellen/appen/zuigen dus
Ben nu de algemene voorwaarden aan het lezen ATO.
Daar moet instaan hoe je de levering kan stopzetten... Deze algemene voorwaarden staan ook op de site van mijn leverancier...
Even wat minutie verzamelen om te schieten....
"Artikel 3 De aansluit- entransportovereenkomst
3.1 Wil de contractant een aansluit- en transportovereenkomst aangaan, dan machtigt hij zijn leverancier om hem als
afnemer bij de netbeheerder aan te melden. De leverancier informeert de contractant namens de netbeheerder over
de aansluit- en transportovereenkomst en deze algemene voorwaarden. De aansluit- en transportovereenkomst gaat
in op de datum waarop de contractant als afnemer in het aansluitingenregister van de netbeheerder is opgenomen.
De contractant heeft te allen tijde het recht de aansluit- en transportovereenkomst te ontbinden binnen veertien dagen na ontvangst van de door de leverancier verstrekte aansluit- en transportovereenkomst met deze algemene
voorwaarden. Wordt deze overeenkomst ontbonden, dan is de contractant verplicht een vergoeding te betalen voor
reeds plaatsgevonden transport en overige reeds verrichte werkzaamheden.
kijk eens bij artikel 3.6paulv1973 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 10:48:
Enige relevante wat ik kan vinden in de algemene voorwaarden...
"Artikel 3 De aansluit- entransportovereenkomst
3.1 Wil de contractant een aansluit- en transportovereenkomst aangaan, dan machtigt hij zijn leverancier om hem als
afnemer bij de netbeheerder aan te melden. De leverancier informeert de contractant namens de netbeheerder over
de aansluit- en transportovereenkomst en deze algemene voorwaarden. De aansluit- en transportovereenkomst gaat
in op de datum waarop de contractant als afnemer in het aansluitingenregister van de netbeheerder is opgenomen.
De contractant heeft te allen tijde het recht de aansluit- en transportovereenkomst te ontbinden binnen veertien dagen na ontvangst van de door de leverancier verstrekte aansluit- en transportovereenkomst met deze algemene
voorwaarden. Wordt deze overeenkomst ontbonden, dan is de contractant verplicht een vergoeding te betalen voor
reeds plaatsgevonden transport en overige reeds verrichte werkzaamheden.
wat @Jitta zegt, hieronder...
Succes!
paulv1973 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 10:38:
[...]
Ik heb jouw verhaal idd ook gelezen. identiek.
Ben nu de algemene voorwaarden aan het lezen ATO.
Daar moet instaan hoe je de levering kan stopzetten... Deze algemene voorwaarden staan ook op de site van mijn leverancier...
Even wat minutie verzamelen om te schieten....
Jitta, gasloos, CO2&energieneutraal sinds oktober 2018, kraan dicht, geen slotje
Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet
Vervolgens geef je aan dat na datum x+30 de overeenkomst die jij hebt met de energieleverancier is beeindigd.
Eventuele kosten die daarna voortvloeien uit het niet tijdig beeindigen van de overeenkomst voor rekening komen van de energieleverancier.
knip en plak uit de voorbeeldbrieven die @Bram-Bos aangeeft. download-link staat op pagina 1 van dit topic.
[ Voor 14% gewijzigd door Kees-Jan op 05-01-2022 11:07 ]
Ik heb een e-mail adres gevonden van Budget energie...
Ff mailtje getikt. Dan heb ik het ook vastliggen. Die contactformulieren op hun website krijg je geen reactie op...
"Beste
Op 29 december 2021 heb ik via het contactformulier een verzoek ingediend de ATO voor de gaslevering te stoppen per einde leveringscontract zijnde 30 jan 2022.
U zou binnen 5 werkdagen reageren hetgeen helaas niet is gebeurd.
Nogmaals verzoek ik u en machtig ik u, de ATO voor gaslevering te stoppen per einde leveringscontract met U, Budget energie.
Volgens de Algemene Voorwaarden die u hanteert,
Algemene voorwaarden 2013, Aansluiting en transport electriciteit en gas voor kleingebruikers
Dient U deze ATO op te zeggen bij de netbeheerder (Enexis in mijn geval)
Zie hiervoor paragraaf 3.6 van deze algemene voorwaarden.
Mijn ingediende verzoek dateert van 29 december 2021. Dit is > opzegtermijn van 30 dagen.
Vanaf 30 januari 2022 is mijn leveringsovereenkomst met U, Budget energie beeindigt. Eventuele kosten die voortvloeien door het niet op tijd beeindigen van de ATO door U, komen voor rekening van de energie leverancier.
Graag ontvang ik een schriftelijke (e-mail) bevestiging van deze opzegging ATO.
Helaas zijn jullie telefonisch niet bereikbaar.
Met vriendelijke groet,"
Zal me benieuwen
Extra bijkomstigheid is dat ik best ver bij de weg, en dus waarschijnlijk hoofdleiding vandaan zit. De route naar de weg is ook bestraat met een zeer arbeidsintensief patroon van steentjes. Daar ga ik nog wel even extra de nadruk op leggen.
Moby in "Gas de deur uit doen: Gratis!" bijgewerkt met deze kleine update
[ Voor 11% gewijzigd door Moby op 05-01-2022 11:20 ]
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
De Liander aannemer bij mij wilde in eerste instantie geen straatwerk herstellen, na wat contact met de klantenman die toch een vrouw is hebben ze het kleine stukje straat wel dicht gemaakt. (Zelf doen had me ook niks gescheeld, maar het principe wel, 2 weken later ging alles er uit voor renovatie)Moby schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 11:16:
Ik heb de standaard brief van Liander inmiddels ontvangen. Hierin staat netjes dat er geen kosten aan verbonden zijn. Ik ga dus voorbeeldbrief 1a gebruiken.
Extra bijkomstigheid is dat ik best ver bij de weg, en dus waarschijnlijk hoofdleiding vandaan zit. De route naar de weg is ook bestraat met een zeer arbeidsintensief patroon van steentjes. Daar ga ik nog wel even extra de nadruk op leggen.
Dus als wel net straatwerk heb, zorg dan dat het herstel vooraf geregeld is en op papier staat.
Hun deal was blijkbaar op gemeente grond alles herstellen, op privé grond zoek je het zelf maar uit.
[ Voor 4% gewijzigd door Erwin_83 op 05-01-2022 12:08 ]
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Als je zelf opdracht geeft voor de "gratis verwijderen regeling", ga je ook akkoord met de voorwaarden. Eén daarvan is dat straatwerk ed. niet in originele staat hoeft te worden hersteld door de aannemer. (Iets in die strekking)Moby schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 11:16:
Ik heb de standaard brief van Liander inmiddels ontvangen. Hierin staat netjes dat er geen kosten aan verbonden zijn. Ik ga dus voorbeeldbrief 1a gebruiken.
Dit is voor mij de reden dat ik geen opdracht geef voor gratis verwijderen. Mijn gasleiding ligt zo'n 55 meter onder een tuin en oprit door in de Friese klei. (het huis ligt achter op het perceel dus de tuin en de oprit moesten er wel overheen aangelegd worden )
Weet dus waar je opdracht voor geeft.
Gasloos sinds maart 2019. 16kW warmtepomp + heatpipes. 11 kWp PV
Bedankt voor de info. Maar hoe is de situatie nu bij jou? Ligt de leiding er nog? Want van mij mag hij ook gewoon blijven zitten namelijk.JoBer schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:11:
[...]
Als je zelf opdracht geeft voor de "gratis verwijderen regeling", ga je ook akkoord met de voorwaarden. Eén daarvan is dat straatwerk ed. niet in originele staat hoeft te worden hersteld door de aannemer. (Iets in die strekking)
Dit is voor mij de reden dat ik geen opdracht geef voor gratis verwijderen. Mijn gasleiding ligt zo'n 55 meter onder een tuin en oprit door in de Friese klei. (het huis ligt achter op het perceel dus de tuin en de oprit moesten er wel overheen aangelegd worden )
Weet dus waar je opdracht voor geeft.
Ik heb ook geen opdracht gegeven en uiteindelijk heeft Enexis besloten de leiding toch weg te halen (Enexis is opdrachtgever), aangezien ik om moverende redenen geen keuze wilde maken tussen verwijderen aanvragen of heraansluiten.Moby schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 15:07:
[...]
Bedankt voor de info. Maar hoe is de situatie nu bij jou? Ligt de leiding er nog? Want van mij mag hij ook gewoon blijven zitten namelijk.
Deze heeft aangegeven dat hij het niet zag zitten om de hele leiding weg te halen. Te meer omdat de leiding hoogstwaarschijnlijk niet in een rechte lijn loopt maar zelfs slingert vanwege alle aanpassingen die op het perceel door de jaren heen zijn gedaan.
Dit advies heeft hij teruggegeven aan Liander.
Tot vorige maand niks meer gehoord. In december 2 maal dezelfde brief ontvangen om een keuze over de gasaansluiting te maken.
Mijn keuze is dat ik Liander de keuze geef, wat ze met hun spullen willen doen.
Inmiddels bijna 3 jaar met de gaskraan dicht.
Zie dossier:
Dossier Jober
Gasloos sinds maart 2019. 16kW warmtepomp + heatpipes. 11 kWp PV
Edit: overigens stond er geen kenmerk in de brief van Liander.
https://www.mijnaansluiting.nl/gasverwijderenBij het verwijderen van de aansluiting zullen we trachten de overlast van graafwerkzaamheden tot een minimum te beperken. De situatie ter plekke bepaalt in hoeverre dit gaat lukken. De netbeheerder zal voor zover in alle redelijkheid mogelijk is de tuin weer in de oorspronkelijke staat herstellen.
[ Voor 122% gewijzigd door Moby op 05-01-2022 17:14 ]
Vanuit zijn graf?NoobyD schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 16:21:
De wonderen zijn de wereld nog niet uit, onze meter communiceert weer!!!
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Dit kwam sneller dan ik verwachtte, maar goed, dat houdt me wakker.
:strip_exif()/f/image/YFIhBxeNTlGLhXA2cw1UL8FJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor mij is de eerste helft van Optie 1 van toepassing: ik wil geen gas meer gebruiken. Ik zie echter nog steeds noch noodzaak noch logica in van het aanvragen van een verwijdering. De aansluitleiding is tot en met de meter immers van Liander en ik wil ze best laten weten dat ik niet meer van plan ben om gas te gaan gebruiken, maar het is toch geheel aan de eigenaar om te beslissen wat ze ermee doen als ze dat eenmaal weten. Zij zijn immers veel deskundiger op dat gebied dan ik, dus laat ik het besluit ook geheel aan hen. daar ga ik me niet in roeren.
Wat is nu concensus bij Liander: wel mailen (wat is het mailadres ook alweer? info@liander.nl?) of kan ik dit beter negeren?
Aan een kant kun je misschien beter reageren, maar dat is dan in situaties dat je wordt aangemaand of zo. Dat is hier niet het geval, dus negeren?
Dossier bijgewerkt.
[ Voor 3% gewijzigd door Hippe Lip op 06-01-2022 18:34 ]
<John O`Mill>
De plicht om zelf verwijdering aan te vragen is er niet, al laten ze je graag geloven van wel.
Ik heb exact dezelfde gehad, ook zonder kenmerk. Ik sta er ook hetzelfde in als jij, en ik heb brief 1a verstuurd.Hippe Lip schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 21:27:
Hoera! Vandaag fanmail van onze vrienden van Liander gekregen. Wel gedateerd (op een niet-werkdag, goh!), maar zonder kenmerk. Automatisch en kennelijk zonder een persoonlijk dossier aan hun kant op te bouwen. Gelukkig ben ik dat wél van plan...![]()
Dit kwam sneller dan ik verwachtte, maar goed, dat houdt me wakker.![]()
[Afbeelding]
Voor mij is de eerste helft van Optie 1 van toepassing: ik wil geen gas meer gebruiken. Ik zie echter nog steeds noch noodzaak noch logica in van het aanvragen van een verwijdering. De De aansluitleiding is tot en met de meter immers van Liander en ik wil ze best laten weten dat ik niet meer van plan ben om gas te gaan gebruiken, maar het is toch geheel aan de eigenaar om te beslissen wat ze ermee doen als ze dat eenmaal weten. Zij zijn immers veel deskundiger op dat gebied dan ik, dus laat ik het besluit ook geheel aan hen. daar ga ik me niet in roeren.
Wat is nu concensus bij Liander: wel mailen (wat is het mailadres ook alweer? info@liander.nl?) of kan ik dit beter negeren?
Aan een kant kun je misschien beter reageren, maar dat is dan in situaties dat je wordt aangemaand of zo. Dat is hier niet het geval, dus negeren?
Dossier bijgewerkt.
Zojuist verzonden:
En mijn dossier is uiteraard weer bijgewerkt.Beste mensen van Liander,
Gisteren ontving ik uw brief met datum 1 januari 2022 en zonder kenmerk, met als onderwerp “Maakt u een keuze over het gebruik van uw gasaansluiting?”. U stelt in deze brief dat er geen gasleverancier bekend is en dat er gas kan worden afgenomen.
Het klopt dat er geen gasleverancier bekend is. ik ben in december namelijk overgestapt op een warmtepomp en mijn gasketel is nu de deur uit. Ik gebruik nu geen gas meer, de gaskraan (die vóór de meter) staat dicht en de aansluiting is direct na de gasmeter afgedopt. Ik kan u geruststellen: er kan dus geen gas meer worden afgenomen. Omdat ik geen gas meer verbruik heb ik in december ook mijn energieleverancier daarvan op de hoogte gesteld en die heeft de leverovereenkomst voor gas beëindigd. Daarmee is ook de Aansluit- en TransportOvereenkomst (ATO) met u beëindigd. Mijn overeenkomst voor levering van elektriciteit met hen blijft bestaan. Ik heb dus nog steeds een energieleverancier.
Daarna vraagt u me om aan te geven of ik de gasaansluiting nog wil gebruiken. Gezien het voorgaande zal u duidelijk zijn dat ik dat niet wil.
Vervolgens vraagt u me een keuze te maken uit een aantal mogelijkheden. Geen van deze mogelijkheden is voor mij van toepassing. Voor mij is slechts de eerste helft van Optie 1 van toepassing: ik wil geen gas meer gebruiken. Ik zie echter noch noodzaak noch logica in van het aanvragen van een verwijdering. De De aansluitleiding is tot en met de meter immers van Liander en ik wil u hiermee laten weten dat ik niet meer van plan ben om gas te gaan gebruiken, maar dat het verder geheel aan de eigenaar is om te beslissen wat die daarna met zijn aansluiting gaat doen. U (lees: Liander) bent immers veel deskundiger op dat gebied dan ik, dus laat ik het besluit ook geheel aan u. Daar ga ik me niet in roeren.
Tot slot wil ik opmerken dat u altijd welkom bent om, na afspraak, langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u hier in of bij huis nodig acht. Het initiatief daarvoor laat ik geheel bij u.
Met vriendelijke groet,
Hippe Lip
<mijn adres>
<John O`Mill>
Ik zou hier wel even achteraan gaan. Straks krijg je een rekening voor verbruik (eventueel omdat hij ergens anders nu hangt) en krijg je daar weer gezeik mee.NoobyD schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 16:21:
De wonderen zijn de wereld nog niet uit, onze meter communiceert weer!!!
[Afbeelding]
Ik denk dat ik het maar vrij vertaal als; we hebben onze administratie bijgewerkt en sorry voor het lastigvallen over een niet meer bestaande meter
Lijkt me niet kunnen. Dat verwijderen is toch geregistreerd, neem ik aan?acemoo schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 08:44:
[...]
Ik zou hier wel even achteraan gaan. Straks krijg je een rekening voor verbruik (eventueel omdat hij ergens anders nu hangt) en krijg je daar weer gezeik mee.
<John O`Mill>
In theorie wel, maar het is weinig moeite om een berichtje te sturen dat het niet klopt wat ze zeggen.Hippe Lip schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 10:03:
[...]
Lijkt me niet kunnen. Dat verwijderen is toch geregistreerd, neem ik aan?
Na een bericht dat de meter weer werkt zou ik er in ieder geval even een simpel bericht achter aan sturen dat je geen meter hebt.
Uit de brieven werd niet duidelijk wélke meter niet meer communiceerde. Dat kan (dus) net zo goed de slimme meter voor electra zijn. En die heeft @NoobyD uiteraard nog wél, vermoed ik...acemoo schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:28:
[...]
In theorie wel, maar het is weinig moeite om een berichtje te sturen dat het niet klopt wat ze zeggen.
Na een bericht dat de meter weer werkt zou ik er in ieder geval even een simpel bericht achter aan sturen dat je geen meter hebt.
Maar je kan de laatste brief natuurlijk ook interpreteren dat men in het systeem heeft gezet dat de gasstand niet van toepassing is en nu is er een brief uitgespuugd omdat alle meterstanden die verwacht worden ook worden ontvangen.
@acemoo Er is toch wel een slimme meter voor elektriciteit? Dus zeggen dat je geen meter hebt klopt ook niet.
Ik zou er in ieder geval ook niet van uit gaan dat een gasmeter nu ergens anders in gebruik is genomen en dat jij dan voor dat gasverbruik zou moeten betalen. De communicatie van de gasmeter verloopt via de elektriciteitsmeter, dus zelfs al is de oude gasmeter nu elders ingezet is die nu gekoppeld aan een andere elektriciteitsmeter.
Ik zie dit dan ook als de standaard correctie op de eerdere brieven. Zoals uit dit gehele topic wel blijkt, ze communiceren alleen met standaard brieven en van het gas af zit niet in het assortiment....
Maar kan er voor de lol wel even een appje aan wagen
[ Voor 7% gewijzigd door NoobyD op 07-01-2022 18:52 ]
Nog even een update op dit front (@overwinteraar:Bram-Bos schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 16:13:
Een gelukkig nieuwjaar iedereen!
Zoals jullie weten hield @overwinteraar een overzicht bij met de historische tarieven voor verwijdering van de gasaansluiting bij de verschillende netbeheerders.
Natuurlijk worden die kosten sinds afgelopen jaar volledig vergoed, maar die kosten komen vervolgens wel ergens anders terecht, namelijk in het vastrecht van de mensen die nog wél gas gebruiken.
Ik was dan ook benieuwd wat er in 2022 verandert in de tarieven voor verwijdering van de gasaansluiting bij de verschillende netbeheerders. Wat blijkt: sommige netbeheerders (zoals Stedin/Enduris) vermelden 0 euro bij de kosten, terwijl anderen gewoon een tarief op hun tariefblad zetten. Van Coteq is mij nog volstrekt onduidelijk wat ze (intern) rekenen.
Liander knalt de prijs voor laagbouw omhoog met een stijging van € 223,38 t.o.v. van vorig jaar, maar verlaagt tegelijkertijd de prijs voor hoogbouw met € 81,18.
Het zou wel chique zijn als netbeheerders als Stedin ook expliciet werden over hun tarieven - die worden immers uiteindelijk ook (door anderen) betaald.
Prijs verwijderen gas incl BTW 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 Stedin Laagbouw 0 798,33 792,78 771,2 640,8765 621,58 607,852 622,37 604,52 Stedin Hoogbouw 0 170,59 94,86 92,29 Stedin Laagbouw > 3 st 514,14 510,57 496,66 Stedin Hoogbouw > 3 st 71,57 63,2 61,48 Liander Laagbouw 967,54 744,16 722,72 687 685 605 605 0 0 0 0 Liander Hoogbouw 390,76 471,94 366,12 366,12 366,12 305,1 252,15 0 0 0 0 Enexis Laagbouw 776 757,81 752,55 732,05 350,77 345 345,24 336,8414 330 Enexis Hoogbouw 224,03 218,78 217,26 202,05 Enduris Laagbouw 0 798,33 683,65 655,5 494,89 487,63 486,42 Enduris Laagbouw > 5 st op aanvraag op aanvraag 389,62 381,15 376,31 375,1 Enduris Hoogbouw 0 170,59 157,3 Coteq Laagbouw 702,76 594,81 594,81 529,68 Coteq Hoogbouw 246,08 244,36 244,36 240,27 Rendo Laagbouw 706,28 689,7 683,65 Rendo Hoogbouw 174,66 170,55 169,4 Rendo Laag-/hoogbouw - 407,77 399,3 220,22 217,8 214,17 175
- Stedin wil (via Whatsapp) per se niet zeggen wat hun tarief is voor het verwijderen van de gasaansluiting. Ik heb de vraag nu uitstaan bij de ACM (Consuwijzer).
- Coteq heeft keurig netjes geantwoord vandaag op mijn vraag naar hun kosten. Zie de quote hieronder
Kortom: het gemiddelde tarief dat de netbeheerders rekenen in een jaar wordt het tarief dat wordt verrekend in het vastrecht van de overige gasgebruikers in het jaar daarop. Liander trekt dus lekker het gemiddelde omhoog (en mogelijk Stedin), terwijl Enexis, Coteq en Rendo ongeveer de inflatie volgen.Geachte heer @Bram-Bos,
Uw bericht hebben wij in goede orde ontvangen.
Vanaf 1 maart 2021 worden de kosten voor het verwijderen van kleinverbruikgasaansluitingen niet meer in rekening gebracht bij de aanvrager, maar verrekend via de periodieke aansluitvergoeding gas.
In het nieuwe methodebesluit gas is dit ook opgenomen in artikel 204 t/m 206 en 380 t/m 384.
Methodebesluit regionaal netbeheer gas 2022-2026 (acm.nl)
De vergoeding welke de netbeheerders ontvangen voor het verwijderen van gasaansluitingen is door de ACM gedefinieerd als de gemiddelde kosten in de sector per verwijderde aansluiting vermenigvuldigd met het aantal verwijderde aansluitingen.
De werkelijke kosten voor het verwijderen van een gasaansluiting zijn voor 2022 pas na het boekjaar bekend. Voor 2022 hebben wij enkel een kostprijscalculatie welke 3% hoger is dan vorig jaar.
De vergoeding voor het verwijderen van kleinverbruikgasaansluitingen als onderdeel van de periodieke aansluitvergoeding gas, is bepaald op basis van de verwijderingen uit 2019 en 2020 (artikel 205 methodebesluit gas), de afwijking met werkelijke gemiddelde sectorkosten per verwijderde aansluiting wordt verrekend in jaar t+2, dus in 2024 (artikel 384 methodebesluit gas).
Wij vertrouwen erop u hiermede voldoende te hebben geïnformeerd. Mocht u verder nog vragen hebben, neemt u dan gerust contact met ons op.
Met vriendelijke groet,
…
Servicedesk
Weet iemand wat er gebeurt als je het elektriciteitscontract opzegt? Situatie is een VvE (11 appartementen) met een eigen stroomaansluiting voor de galerijverlichting (LED) en de intercom. Jaarverbruik is 380 kWh. Idee is om dit via een bewoner en een tussenmeter te doen, want de vaste kosten voor transport en capaciteitstarief zijn ruim het dubbele van de verbruikskosten.
De aansluiting is al verlaagd naar 1x10 A, daar valt niets meer te winnen.
Op de website van Liander staat hetzelfde over onveiligheid als bij gas, maar dat lijkt me wat overdreven in dit geval. Het stukje ongebruikte elektraleiding dat overblijft in de CVZ-kast is een meter lang.
A'dam PVOutput
Ik weet niet hoe de situatie met parkeren is, maar wellicht heb je in de toekomst de aansluiting weer nodig om auto's te laden.ericplan schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:40:
Beetje offtopic, maar vanwege de netbeheerderskant toch maar even hier.
Weet iemand wat er gebeurt als je het elektriciteitscontract opzegt? Situatie is een VvE (11 appartementen) met een eigen stroomaansluiting voor de galerijverlichting (LED) en de intercom. Jaarverbruik is 380 kWh. Idee is om dit via een bewoner en een tussenmeter te doen, want de vaste kosten voor transport en capaciteitstarief zijn ruim het dubbele van de verbruikskosten.
De aansluiting is al verlaagd naar 1x10 A, daar valt niets meer te winnen.
Op de website van Liander staat hetzelfde over onveiligheid als bij gas, maar dat lijkt me wat overdreven in dit geval. Het stukje ongebruikte elektraleiding dat overblijft in de CVZ-kast is een meter lang.
Amsterdamse binnenstad. Geen parkeerplaats voor de deur of directe omgeving.Erwin_83 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 12:39:
[...]
Ik weet niet hoe de situatie met parkeren is, maar wellicht heb je in de toekomst de aansluiting weer nodig om auto's te laden.
A'dam PVOutput
Wat een gedoe zeg.. waarom niet gewoon vragen die meter te verwijderen via de genoemde website? Dat had je sneller kunnen regelen dan deze brief versturen?Hippe Lip schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 18:18:
Ik heb het principe van brief 1a ook gehanteerd, maar er een wat eigener invulling aan gegeven. Daarbij heb ik ervoor gekozen om het niet meteen zo hard te verwoorden door met voorwaarden en artikelnummers te gaan schermen, maar de essentie wel helder en volledig te vermelden.
Zojuist verzonden:
[...]
En mijn dossier is uiteraard weer bijgewerkt.
Heeft mij 2 minuten gekost om dat aan te vragen, iedereen blij toch?
De netbeheerders zijn eigenaar van de gasaansluiting en je hebt juridisch geen plichten meer naar de netbeheerders als je het gascontract opzegt anders dan de netbeheerder toegang te verlenen tot haar gasaansluiting.
Aanvraag indienen voor verwijdering betekent in wezen dat jij het eigenaarschap opneemt. Ook ga je meedoen aan die inefficiënte en dus dure verwijderingstaktiek van de netbeheerders. Als laatste wat ook niet onbelangrijk is, je wordt de opdrachtgever voor de verwijdering en dus verantwoordelijk voor de eventuele gevolgschade.
Nu is dat laatste in de praktijk nog zelden een probleem gebleken maar er is hier al iemand geweest waar Liander vond dat de klant zelf maar de stratenmaker moest regelen en betalen voor de stoep die ze open moesten breken. Die persoon is er dus niet in meegegaan en uiteindelijk heeft Liander het alsnog zelf gedaan dacht ik. Maar het toont maar aan in hoeverre de netbeheerders bezig zijn met het ontlopen van hub verantwoordelijkheden.
Hoezo ontlopen? Volgens mij proberen ze gewoon een systeem op te zetten waarbij de huiseigenaar aangeeft dat hij NOOIT geen gas meer nodig heeft door aan te geven dat de meter en de aansluiting verwijderd mag worden.cold_as_ijs schreef op maandag 10 januari 2022 @ 13:11:
@BasvanS principekwestie is dit.
De netbeheerders zijn eigenaar van de gasaansluiting en je hebt juridisch geen plichten meer naar de netbeheerders als je het gascontract opzegt anders dan de netbeheerder toegang te verlenen tot haar gasaansluiting.
Aanvraag indienen voor verwijdering betekent in wezen dat jij het eigenaarschap opneemt. Ook ga je meedoen aan die inefficiënte en dus dure verwijderingstaktiek van de netbeheerders. Als laatste wat ook niet onbelangrijk is, je wordt de opdrachtgever voor de verwijdering en dus verantwoordelijk voor de eventuele gevolgschade.
Nu is dat laatste in de praktijk nog zelden een probleem gebleken maar er is hier al iemand geweest waar Liander vond dat de klant zelf maar de stratenmaker moest regelen en betalen voor de stoep die ze open moesten breken. Die persoon is er dus niet in meegegaan en uiteindelijk heeft Liander het alsnog zelf gedaan dacht ik. Maar het toont maar aan in hoeverre de netbeheerders bezig zijn met het ontlopen van hub verantwoordelijkheden.
Je wil namelijk niet van iedereen die zijn ATO opzegt direct van het gas afhalen? Er zijn vast wel meer redenen te bedenken om de ATO (tijdelijk) op te zeggen?
Ik denk dat je wat topic historie mistBasvanS schreef op maandag 10 januari 2022 @ 13:17:
[...]
Hoezo ontlopen? Volgens mij proberen ze gewoon een systeem op te zetten waarbij de huiseigenaar aangeeft dat hij NOOIT geen gas meer nodig heeft door aan te geven dat de meter en de aansluiting verwijderd mag worden.
Je wil namelijk niet van iedereen die zijn ATO opzegt direct van het gas afhalen? Er zijn vast wel meer redenen te bedenken om de ATO (tijdelijk) op te zeggen?
Voor veel mensen (mijzelf incluis) gaat het er om dat het niet aan de ex klant is om te bepalen wat een netbeheerder met zijn eigendom doet, dat de gasblijvers nu de rekening krijgen doet daar niets aan af.
Ook ben ik principieel tegen de verspillende, en door de netbeheerders over zichzelf uitgeroepen verwijdering per adres. Rustig laten liggen totdat de wijk aan de buurt is voor algehele verwijdering.
Ken de Topic historie wel, maar als de netbeheerder netjes een bericht stuurt omdat ze vermoeden dat je mogelijk van je aansluiting af wil, dan is dat toch gewoon gelijk aan "verantwoordelijkheid nemen"?overhyped schreef op maandag 10 januari 2022 @ 13:39:
[...]
Ik denk dat je wat topic historie mist
Voor veel mensen (mijzelf incluis) gaat het er om dat het niet aan de ex klant is om te bepalen wat een netbeheerder met zijn eigendom doet, dat de gasblijvers nu de rekening krijgen doet daar niets aan af.
Ook ben ik principieel tegen de verspillende, en door de netbeheerders over zichzelf uitgeroepen verwijdering per adres. Rustig laten liggen totdat de wijk aan de buurt is voor algehele verwijdering.
Ze zijn gewoon opzoek naar een bevestiging dat die meter eruit mag en dat de aansluiting verwijderd mag worden.
Of je nu
A: een mail stuurt met daarin: Zoek het lekker zelf uit ik heb hem niet meer nodig
of
B: gaat naar www.mijnaansluiting.nl en vraagt de verwijdering aan
Maakt toch geen verschil? Dat is toch gewoon moeilijk doen om het moeilijk doen?
1. Liander constateert dat er geen ATO meer is.
2. Liander stuurt een mail met de vraag wat de bedoelingis, wil je gas of niet?
3. Liander wil graag bij geen gas dat je de verwijdering bevestigd/aanvraagt.
Als Liander dus in de brief zou stellen:
"Kunt u het aangeven als u onze meter niet langer nodig heeft en deze verwijderd mag worden?"
Dan ben je akkoord?
Liander vraagt in de brief van @Hippe Lip ook helemaal niet om het zelf te regelen, ze geven alleen aan dat het op die manier snel kan. Gewoon een mailtje is ook voldoende. Daar hoef je toch geen betweterig briefje voor op te stellen zoals @Hippe Lip gedaan heeft?
[ Voor 8% gewijzigd door BasvanS op 10-01-2022 14:02 ]
@BasvanS het gaat om de verantwoordelijkheid van zaken "er omheen".BasvanS schreef op maandag 10 januari 2022 @ 13:57:
[...]
Ken de Topic historie wel, maar als de netbeheerder netjes een bericht stuurt omdat ze vermoeden dat je mogelijk van je aansluiting af wil, dan is dat toch gewoon gelijk aan "verantwoordelijkheid nemen"?
Ze zijn gewoon opzoek naar een bevestiging dat die meter eruit mag en dat de aansluiting verwijderd mag worden.
Of je nu
A: een mail stuurt met daarin: Zoek het lekker zelf uit ik heb hem niet meer nodig
of
Maakt toch geen verschil? Dat is toch gewoon moeilijk doen om het moeilijk doen?
"Kunt u het aangeven als u onze meter niet langer nodig heeft en deze verwijderd mag worden?"
Dan ben je akkoord?
Liander vraagt in de brief van @Hippe Lip ook helemaal niet om het zelf te regelen, ze geven alleen aan dat het op die manier snel kan. Gewoon een mailtje is ook voldoende. Daar hoef je toch geen betweterig briefje voor op te stellen zoals @Hippe Lip gedaan heeft?
Zie deze post...
Dat de gasaansluiting überhaupt meteen verwijderd moet worden is idioot. Maar dat is het graf dat de netbeheerders hebben gegraven.BasvanS schreef op maandag 10 januari 2022 @ 13:17:
[...]
Hoezo ontlopen? Volgens mij proberen ze gewoon een systeem op te zetten waarbij de huiseigenaar aangeeft dat hij NOOIT geen gas meer nodig heeft door aan te geven dat de meter en de aansluiting verwijderd mag worden.
Maar waarom moet jij aktie ondernemen om iets te paten verwijderen wat niet van jou is en ook niet in de weg zit en ook geen overeenkomst over is tussen jezelf en de eigenaar. Als je in de toekomst de aansluiting wil behouden dan kan je gewoon een slotje laten plaatsen of een leegstandcontract afsluiten. Dan ga jij een overeenkomst aan met de netbeheerder en zijn de rechten en plichten gewoon geregeld. Dus die extra stap is in wezen niet nodig, al snap ik wel dat het de boel wat makkelijker maakt omdat alle gegevens in het systeem staat.
2e punt qua ontlopen is dat ze jou de opdrachtgever maken en dus juridisch verantwoordelijk maken. Dat klopt gewoon niet. En is voor mij de reden geweest dat ik nooit verwijdering heb aangevraagd.
Het probleem (praktisch) is dat je met de aanvraag via mijnaansluitingen een opdracht geeft, met de verantwoordelijkheid die daar bij hoort. Het feit dat het een leuk kek briefje is doet daar niets vanaf. Sterker nog: het past goed in de des informatie van de netbeheerders. Eerst was het een dreigbrief dat je juridisch iets moest. (fout) nu is het een verzoek om gewoon even een voorkeur aan te geven. (fout, je vraagt om een opdracht met het daar bijbehorende opdrachtgeversschap)BasvanS schreef op maandag 10 januari 2022 @ 13:57:
[...]
Ken de Topic historie wel, maar als de netbeheerder netjes een bericht stuurt omdat ze vermoeden dat je mogelijk van je aansluiting af wil, dan is dat toch gewoon gelijk aan "verantwoordelijkheid nemen"?
Of je nu
of
Dan ben je akkoord?
Ben het volledig met je eens dat die verwijdering idioot is. Maar dat zijn nou eenmaal de regels. Daar kunnen ze zelf ook niet veel aan doen.cold_as_ijs schreef op maandag 10 januari 2022 @ 14:11:
[...]
Dat de gasaansluiting überhaupt meteen verwijderd moet worden is idioot. Maar dat is het graf dat de netbeheerders hebben gegraven.
Maar waarom moet jij aktie ondernemen om iets te paten verwijderen wat niet van jou is en ook niet in de weg zit en ook geen overeenkomst over is tussen jezelf en de eigenaar. Als je in de toekomst de aansluiting wil behouden dan kan je gewoon een slotje laten plaatsen of een leegstandcontract afsluiten. Dan ga jij een overeenkomst aan met de netbeheerder en zijn de rechten en plichten gewoon geregeld. Dus die extra stap is in wezen niet nodig, al snap ik wel dat het de boel wat makkelijker maakt omdat alle gegevens in het systeem staat.
2e punt qua ontlopen is dat ze jou de opdrachtgever maken en dus juridisch verantwoordelijk maken. Dat klopt gewoon niet. En is voor mij de reden geweest dat ik nooit verwijdering heb aangevraagd.
In de brief van Liander, waar het nu om gaat, word helemaal geen verantwoordelijkheid verschoven toch?
Er zijn regels en er is geen ATO, er zijn dus 3 opties, dat is alles wat Liander zegt. Ze willen gewoon weten welke van de 3 opties je wil:
1. Nooit meer gas
2. Wel gas
3. Even geen gas.
Bij Optie 1 is het directe gevolg dat je aansluiting verwijderd moet worden, zo is dat geregeld in de wet. Het Nooit meer willen van Gas is dus gelijk aan het willen laten verwijderen van je aansluiting.
Je hoet dus feitelijk niks meer/minder te doen dan aangeven dat je optie 1 wil kiezen.
Wat wil je dan, dat ze bij iedereen ontbrekende ATO direct een gat graven als ze tijd over hebben en er voor zorgen dat je nooit meer gas aan kunt vragen? Lekker lullig als je alleen een jaartje goedkoop wilde verbouwen.
Maar aan optie 1 is meteen een consequentie verbonden: geef opdracht voor verwijdering.BasvanS schreef op maandag 10 januari 2022 @ 14:22:
[...]
Ben het volledig met je eens dat die verwijdering idioot is. Maar dat zijn nou eenmaal de regels. Daar kunnen ze zelf ook niet veel aan doen.
In de brief van Liander, waar het nu om gaat, word helemaal geen verantwoordelijkheid verschoven toch?
Er zijn regels en er is geen ATO, er zijn dus 3 opties, dat is alles wat Liander zegt. Ze willen gewoon weten welke van de 3 opties je wil:
1. Nooit meer gas
2. Wel gas
3. Even geen gas.
Bij Optie 1 is het directe gevolg dat je aansluiting verwijderd moet worden, zo is dat geregeld in de wet. Het Nooit meer willen van Gas is dus gelijk aan het willen laten verwijderen van je aansluiting.
Je hoet dus feitelijk niks meer/minder te doen dan aangeven dat je optie 1 wil kiezen.
Wat wil je dan, dat ze bij iedereen ontbrekende ATO direct een gat graven als ze tijd over hebben en er voor zorgen dat je nooit meer gas aan kunt vragen? Lekker lullig als je alleen een jaartje goedkoop wilde verbouwen.
En dát is nou net wat tegen de principes van velen in dit topic indruist. Buiten het feit dat je met die opdracht "ineens" zélf verantwoordelijk wordt voor issues die veroorzaakt worden door de (aannemer van) de netbeheerder.
Hoe beroerd het ooit was dat weet ik, lees zelf al even mee. Maar ik blijf er bij dat deze brief van Liander prima is. Ik zie het opzeggen van mijn ATO zelf ook al als een indirecte aanvraag om mijn aansluiting helemaal te laten verwijderen. Dat is gewoon het gevolg.overhyped schreef op maandag 10 januari 2022 @ 14:17:
[...]
Het probleem (praktisch) is dat je met de aanvraag via mijnaansluitingen een opdracht geeft, met de verantwoordelijkheid die daar bij hoort. Het feit dat het een leuk kek briefje is doet daar niets vanaf. Sterker nog: het past goed in de des informatie van de netbeheerders. Eerst was het een dreigbrief dat je juridisch iets moest. (fout) nu is het een verzoek om gewoon even een voorkeur aan te geven. (fout, je vraagt om een opdracht met het daar bijbehorende opdrachtgeversschap)
Prima, maar waarom moet je dan toch nóg een opdracht geven?BasvanS schreef op maandag 10 januari 2022 @ 14:27:
[...]
Hoe beroerd het ooit was dat weet ik, lees zelf al even mee. Maar ik blijf er bij dat deze brief van Liander prima is. Ik zie het opzeggen van mijn ATO zelf ook al als een indirecte aanvraag om mijn aansluiting helemaal te laten verwijderen. Dat is gewoon het gevolg.
De oorzaak zit hem in dat de netbeheerders persee willen verwijderen. De meeste hier willen dat helemaal niet, wellicht kan de leiding in de toekomst nog voor iets anders worden gebruikt (bier of salsa-sauce ofzo)BasvanS schreef op maandag 10 januari 2022 @ 13:57:
[...]
Of je nu
of
Dan ben je akkoord?
En dan zou ik ook geen opdracht geven. Ik heb wel opdracht gegeven tot verwijderen omdat ik het ding daar weg wilde hebben. Ze willen die opdracht omdat anders werken op andermansgrond een slangenkuil is. maar uiteindelijk veroorzaken ze die kuil zelf en opzich is het helemaal niet verkeerd dat ze daar aan herrinnerd worden.
Maar dat is toch de wet en het logische gevolg? Is het dan puur de formulering die steekt?Kees-Jan schreef op maandag 10 januari 2022 @ 14:27:
[...]
Maar aan optie 1 is meteen een consequentie verbonden: geef opdracht voor verwijdering.
En dát is nou net wat tegen de principes van velen in dit topic indruist. Buiten het feit dat je met die opdracht "ineens" zélf verantwoordelijk wordt voor issues die veroorzaakt worden door de (aannemer van) de netbeheerder.
Kan Liander beter zeggen: Wij gaan er van uit dat u geen gas meer nodig heeft en komen binnen 8 weken u aansluiting verwijderen?
We willen dus iets wat bij wet niet is toegestaan. De netbeheerder is zelf helaas lijdend voorwerp in die discussie.twain4me schreef op maandag 10 januari 2022 @ 14:29:
[...]
De oorzaak zit hem in dat de netbeheerders persee willen verwijderen. De meeste hier willen dat helemaal niet, wellicht kan de leiding in de toekomst nog voor iets anders worden gebruikt (bier of salsa-sauce ofzo)
En dan zou ik ook geen opdracht geven. Ik heb wel opdracht gegeven tot verwijderen omdat ik het ding daar weg wilde hebben. Ze willen die opdracht omdat anders werken op andermansgrond een slangenkuil is. maar uiteindelijk veroorzaken ze die kuil zelf en opzich is het helemaal niet verkeerd dat ze daar aan herrinnerd worden.
Ok, het is dus puur de zin: vraag verwijdering aan, die hier steekt?Kees-Jan schreef op maandag 10 januari 2022 @ 14:29:
[...]
Prima, maar waarom moet je dan toch nóg een opdracht geven?
Wat zouden ze moeten vragen?
Er is geen wettelijke verplichting om te graven. Dat is de interpretatie van de netbeheerders. Er is dus ook geen direct gevolg.BasvanS schreef op maandag 10 januari 2022 @ 14:22:
[...]
Ben het volledig met je eens dat die verwijdering idioot is. Maar dat zijn nou eenmaal de regels. Daar kunnen ze zelf ook niet veel aan doen.
1. Nooit meer gas
2. Wel gas
3. Even geen gas.
En het "Even optie 1 aangeven" betekend een opdracht geven. Als er een "no strings attached" informatief formuliertje was waar ik aan kan geven of ik nog belang heb bij de aansluiting. prima. Maar dat is optie 1 niet.
Ik neem aan dat de een aansluiting die blijft liggen nog steeds de verantwoordelijkheid heeft van de van de netbeheerder toch? En dat ze er daarom vanaf willen. Je moet daar dan ook aan meewerken denk ik?overhyped schreef op maandag 10 januari 2022 @ 14:35:
[...]
Er is geen wettelijke verplichting om te graven. Dat is de interpretatie van de netbeheerders. Er is dus ook geen direct gevolg.
En het "Even optie 1 aangeven" betekend een opdracht geven. Als er een "no strings attached" informatief formuliertje was waar ik aan kan geven of ik nog belang heb bij de aansluiting. prima. Maar dat is optie 1 niet.
Niets.BasvanS schreef op maandag 10 januari 2022 @ 14:33:
[...]
Ok, het is dus puur de zin: vraag verwijdering aan, die hier steekt?
Het contract is over, de netbeheerder is verantwoordelijk voor de leiding, wat zij noodzakelijk achten in het kader van hun instandhoud moeten ze zelf weten.
Je moet zeker meewerken. Dat is wat anders dan een opdracht geven.BasvanS schreef op maandag 10 januari 2022 @ 14:42:
[...]
Ik neem aan dat de een aansluiting die blijft liggen nog steeds de verantwoordelijkheid heeft van de van de netbeheerder toch? En dat ze er daarom vanaf willen. Je moet daar dan ook aan meewerken denk ik?
Feit is dat de netbeheerders de verantwoording van de aanvraag van de verwijdering bij de voormalig contractant wil leggen, terwijl er wettelijk gezien geen enkel bezwaar is om de verwijdering door de netbeheerder zélf te initieren.BasvanS schreef op maandag 10 januari 2022 @ 14:33:
[...]
Ok, het is dus puur de zin: vraag verwijdering aan, die hier steekt?
Wat ze zouden moeten vragen is: Mogen wij binnenkort de aansluiting bij u verwijderen?
Met als uitleg: wij zijn verantwoordelijk voor alle issues die hierdoor ontstaan.
En meewerken is iets anders dan de verantwoording nemen...
[ Voor 4% gewijzigd door Kees-Jan op 10-01-2022 14:46 ]
Het is helemaal niet wettelijk geregeld dat de leiding verwijderd moet worden, tenminste niet op korte termijn. Maar dat is een andere discussie.BasvanS schreef op maandag 10 januari 2022 @ 14:22:
[...]
1. Nooit meer gas
2. Wel gas
3. Even geen gas.
Verwijdering moet worden aangevraagd via mijnaansluiting. Je kan niet simpelweg laagdrempelig met een mailtje aangeven dat je niet op korte termijn weer gas wil gaan verbruiken.
Sterker nog mensen die aangeven geen gas meer te verbruiken maar geen aanvraag willen doen worden simpelweg doorgestuurd naar de incassohut bij Enexis.
En nogmaals het ontlopen van verantwoordelijkheid kont uit het feit dat jij ervoor moet tekenen dat jij de opdrachtgever bent voor verwijdering en daardoor dus ook meteen verantwoordelijk bent voor gevolgschade van de verwijdering. Dat is gewoon verantwoordelijkheid ontlopen
Hieronder nog de correspondentie na mijn laatste post, ze hebben uiteindelijk toch eieren voor hun geld gekozen en zelf het initiatief genomen voor verwijdering.
Op 18-11-21 antwoord, maar nu van iemand bij Alliander waar blijkbaar de klachtenafdeling zit:
Mijn mail op 23-11-2021 richting Alliander:Beste R,
Ik heb zojuist via onze Klantenman H begrepen dat u graag uw aansluiting gas gedemonteert wilt hebben.
Daarvoor heb ik zojuist een aanvraag aangemaakt en uitgewerkt. Ik heb begrepen dat er is aangegeven dat de aannemer in Q1 van volgend jaar contact met u opneemt. Dat is natuurlijk ons streven maar dat kunnen wij helaas niet garanderen. Dit omdat er momenteel een flinke toename is in de hoeveelheid aanvragen en de capaciteit bij de aannemers (landelijk) niet voldoende is om alles binnen het gewenste tijdspad op te pakken.
Wij trachten hier natuurlijk zo goed mogelijk mee om te gaan maar ik wil graag om uw begrip vragen indien dit niet geheel haalbaar blijkt te zijn.
Ik wil u er ook op wijzen dat wij wettelijk verplicht zijn om de gehele aansluitleiding bij u uit de tuin te halen. De aansluiting dient in zijn geheel verwijderd te worden vanaf de hoofdleiding. Helaas mogen wij hem dus niet buiten de gevel afkappen. Dit doen wij om onveilige situaties te voorkomen.
Ondanks dat deze situatie wellicht niet wenselijk voor u is, het is voor de veiligheid van u en uw buren.
Dit staat tevens in de algemene leveringsvoorwaarden van uw energieleverancier beschreven.
Om onze aannemer contact met u op te laten nemen zou ik graag nog uw telefoonnummer ontvangen zodat ik deze aan hen kan meesturen.
Mocht u verder nog vragen hebben dan verneem ik dat graag van u.
Met vriendelijke groet,
M
Senior Werkvoorbereider Solo Oost | Realisatieketen Kleinverbruik
Antwoord van Liander op 24-11-2021:Beste heer M,
Dan is dat verkeerd doorgegeven want ik heb nooit aangegeven dat ik mijn gasaansluiting gedemonteerd wil hebben, ook is mij niets bekend over een aannemer die contact zou opnemen in Q1 van volgend jaar.
Het maakt mij namelijk niet uit of de gasaansluiting blijft zitten of verwijderd wordt, het is Liander zelf die hem graag wil of moet verwijderen.
Ik heb alleen aangeven dat ik er geen bezwaar tegen heb dat de gasaansluiting verwijderd wordt en zal ook mijn medewerking daaraan verlenen.
Het maakt mij dus ook niet uit dat het eventueel langer gaat duren voor de aannemer tijd heeft.
De aannemer kan mij bereiken op telefoonnummer 0xxxxxxxxx
Met vriendelijke groet,
R
Op 23-12-21 is de schouwer langs geweest en zijn de werkzaamheden ingepland voor 10-01-22Beste R,
Bedankt voor uw bericht en uw telefoonnummer voor de aannemer.
Met vriendelijke groet,
M
Senior Werkvoorbereider Solo Oost | Realisatieketen Kleinverbruik
En op 10-01-22 i.d.d. de gasmeter verwijderd, met 2 man nog geen anderhalf uur werk.
Meterkast voor:
/f/image/R6ywcuSpLAQtjIwanZxVkZzr.png?f=fotoalbum_large)
Meterkast na:
/f/image/tiaV59TO1HthbbyNFyJkYoOX.png?f=fotoalbum_large)
Stoep is netjes weer dichtgemaakt en m'n glasvezel internet doet het gelukkig nog
Tot op heden geen enkele reactie.....paulv1973 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 11:11:
Paragraaf 3.6 inderdaad...
Ik heb een e-mail adres gevonden van Budget energie...
Ff mailtje getikt. Dan heb ik het ook vastliggen. Die contactformulieren op hun website krijg je geen reactie op...
"Beste
Op 29 december 2021 heb ik via het contactformulier een verzoek ingediend de ATO voor de gaslevering te stoppen per einde leveringscontract zijnde 30 jan 2022.
U zou binnen 5 werkdagen reageren hetgeen helaas niet is gebeurd.
Nogmaals verzoek ik u en machtig ik u, de ATO voor gaslevering te stoppen per einde leveringscontract met U, Budget energie.
Volgens de Algemene Voorwaarden die u hanteert,
Algemene voorwaarden 2013, Aansluiting en transport electriciteit en gas voor kleingebruikers
Dient U deze ATO op te zeggen bij de netbeheerder (Enexis in mijn geval)
Zie hiervoor paragraaf 3.6 van deze algemene voorwaarden.
Mijn ingediende verzoek dateert van 29 december 2021. Dit is > opzegtermijn van 30 dagen.
Vanaf 30 januari 2022 is mijn leveringsovereenkomst met U, Budget energie beeindigt. Eventuele kosten die voortvloeien door het niet op tijd beeindigen van de ATO door U, komen voor rekening van de energie leverancier.
Graag ontvang ik een schriftelijke (e-mail) bevestiging van deze opzegging ATO.
Helaas zijn jullie telefonisch niet bereikbaar.
Met vriendelijke groet,"
Zal me benieuwen
Moet ik soms een aangetekende brief sturen?
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
@BasvanS Je stelt hier dat dit de wet is. Als dat zo zou zijn, dan snap ik je punt (los van of ik het ermee eens ben).BasvanS schreef op maandag 10 januari 2022 @ 14:30:
Maar dat is toch de wet en het logische gevolg? Is het dan puur de formulering die steekt?
Maar daar zit de fout in je redenering: het IS helemaal geen wet. Probeer die wet maar eens te vinden. En als je die gevonden denkt te hebben, controleer de (on)juistheid ervan eerst even in de ABN-bijbel van @Bram-Bos. Dan zie je de echte essentie van dit topic.
En verder heb ik toch duidelijk in mijn brief ondubbelzinnig aangegeven dat ik definitief niet meer van plan ben om gas te gaan gebruiken? Graag wel goed lezen dus, als je commentaar geeft...
<John O`Mill>
Dat heb ik toch duidelijk aangegeven?BasvanS schreef op maandag 10 januari 2022 @ 13:17:
<John O`Mill>
Heb je op enigerlei wijze een reactie gehad? Of helemaal niet?
Ik stel bij dat soort mailtjes altijd in dat ik aflever- en ontvangst bevestigingen wil hebben...
Tot nu toe geen enkel teken van leven.onetime schreef op maandag 10 januari 2022 @ 23:13:
@paulv1973 Je schrijft zelf anders wel werkdagen, maar goed. Die 2 weken zijn inderdaad ook al bijna om.
Heb je op enigerlei wijze een reactie gehad? Of helemaal niet?
Ik stel bij dat soort mailtjes altijd in dat ik aflever- en ontvangst bevestigingen wil hebben...
Enige manier om contact op te nemen is of
- bellen. Wachttijd van>30min en dan nog niemand
- contactformulier invullen via de website.
Daar krijg je dan wel een ontvangstbevestiging in beeld na versturen. En de 5 dagen...
Het E- mail adres heb ik per toeval eens gekregen via een mail van de klantenservice.
Reactie per mail.... nul komma nul.
Ik denk dat ik eens een offerte ga aanvragen om mijn contract te verlengen. Geheid dat ik ze dan binnen een dag aan de telefoon heb.
Jij hebt geinformeerd. Zelfs met consequenties betreffende de kosten. De energieleverancier is nu aan zet.paulv1973 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 06:40:
[...]
Tot nu toe geen enkel teken van leven.
Enige manier om contact op te nemen is of
- bellen. Wachttijd van>30min en dan nog niemand
- contactformulier invullen via de website.
Daar krijg je dan wel een ontvangstbevestiging in beeld na versturen. En de 5 dagen...
Het E- mail adres heb ik per toeval eens gekregen via een mail van de klantenservice.
Reactie per mail.... nul komma nul.
Ik denk dat ik eens een offerte ga aanvragen om mijn contract te verlengen. Geheid dat ik ze dan binnen een dag aan de telefoon heb.
Lekker laten gaan. Vooral géén offerte aanvragen want dan geef je aan dat je toch iets anders wil als dat je aangevraagd hebt.
Een brief/mail met 1 regel had volstaan:Hippe Lip schreef op maandag 10 januari 2022 @ 23:11:
[...]
@BasvanS Je stelt hier dat dit de wet is. Als dat zo zou zijn, dan snap ik je punt (los van of ik het ermee eens ben).
Maar daar zit de fout in je redenering: het IS helemaal geen wet. Probeer die wet maar eens te vinden. En als je die gevonden denkt te hebben, controleer de (on)juistheid ervan eerst even in de ABN-bijbel van @Bram-Bos. Dan zie je de echte essentie van dit topic.
En verder heb ik toch duidelijk in mijn brief ondubbelzinnig aangegeven dat ik definitief niet meer van plan ben om gas te gaan gebruiken? Graag wel goed lezen dus, als je commentaar geeft...
Geachte heer/mevrouw,
Graag wil ik u bij deze laten weten dat ik in de toekomst mijn gasaansluiting niet meer ga gebruiken.
Er van uit gaande u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd,
Met vriendelijke groet,
@Hippe Lip
Waar de rest van het A4'tje voor is.. geen idee.
Je hebt je energieleverancier al laten weten dat je het (gas) contract beëindigd. Na de opzegtermijn is dat daadwerkelijk beëindigd, inclusief de bijhorende ATO met de netbeheerder.BasvanS schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:07:
[...]
Een brief/mail met 1 regel had volstaan:
Geachte heer/mevrouw,
Graag wil ik u bij deze laten weten dat ik in de toekomst mijn gasaansluiting niet meer ga gebruiken.
Er van uit gaande u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd,
Met vriendelijke groet,
@Hippe Lip
Waar de rest van het A4'tje voor is.. geen idee.
De netbeheerder koppelt er meteen een verzoek tot opdracht aan vast (meestal bij optie 1).
Uit de bestaande jurisprudentie is inmiddels duidelijk dat de netbeheerders ook zonder opdracht mogen verwijderen.
De opdracht tot verwijderen is grotendeels om a. verantwoording bij de opdrachtgever te leggen, b. om de kosten voor die verwijdering later in de netbeheerkosten onder te kunnen brengen bij de contractanten die nog wél een gascontract hebben (zoals ik
a. is nogal een aanname. Zelf zag ik het als een manier om via een bestaande portal de aanvragen/annuleringen te kunnen administreren.Kees-Jan schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:22:
[...]
De opdracht tot verwijderen is grotendeels om a. verantwoording bij de opdrachtgever te leggen, b. om de kosten voor die verwijdering later in de netbeheerkosten onder te kunnen brengen bij de contractanten die nog wél een gascontract hebben (zoals ik).
b. dat is niet meer dan logisch. Net als dat we allemaal meebetalen voor doe medische kosten van rokers etc.
Een opgezegde ATO is niet in 100% van de gevallen een manier om aan te geven dat de aansluiting weg mag en er nooit meer gas gebruikt gaat worden. Er zijn blijkbaar ook veel mensen die per abuis een ATO opzeggen terwijl ze eigenlijk een leegstand contract willen of willen emigreren ofzo.
Bas, je gaat iedere keer voorbij aan de verschuiving van de verantwoordelijkheid van netbeheerder naar voormalig contractant. Da's geen aanname maar gezien de inhoud van de voorwaarden voor verwijdering is dit een reëel scenario.. Lees vooral HellevUUr in "Gas de deur uit doen: Gratis!" eens door!BasvanS schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:28:
[...]
a. is nogal een aanname. Zelf zag ik het als een manier om via een bestaande portal de aanvragen/annuleringen te kunnen administreren.
b. dat is niet meer dan logisch. Net als dat we allemaal meebetalen voor doe medische kosten van rokers etc.
Een opgezegde ATO is niet in 100% van de gevallen een manier om aan te geven dat de aansluiting weg mag en er nooit meer gas gebruikt gaat worden. Er zijn blijkbaar ook veel mensen die per abuis een ATO opzeggen terwijl ze eigenlijk een leegstand contract willen of willen emigreren ofzo.
Je zegt nooit zélf een ATO op. Je beëindigd je contract met de energieleverancier. Onderliggend wordt dan automagisch de ATO opgezegd bij de netbeheerder. Dat zit in het berichtenverkeer tussen energieleverancier en netbeheerder. De netbeheerder constateerd vervolgens dat er géén leveringscontract is voor een (voorheen) actieve aansluiting met "de brieven" tot gevolg.
P.S. werk jij voor/bij een netbeheerder?
Dat is geen aanname. In alle bekende gevallen levert aanvragen van verwijdering een contract op waarbij in de algemene voorwaarden heel veel punten (zoals toegankelijk maken van de leiding en het terugleggen van het het straatwerk) voor rekening komen van de consument.BasvanS schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:28:
[...]
a. is nogal een aanname. Zelf zag ik het als een manier om via een bestaande portal de aanvragen/annuleringen te kunnen administreren.
In mijn geval loopt de leiding onder mooi straatwerk van de buren. Ik ga echt geen contract ondertekenen waarbij ik verantwoordelijk wordt voor het herstel van dat straatwerk.
B is niet logisch, in een normale wereld zou het ten koste komen van de winst van de ondernemer. Nu wordt het risico van de ondernemer betaald door de consument.BasvanS schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:28:
[...]
Haha, nee ik werk niet voor/bij een netbeheerder. Wel heb ik zelf in 2 minuten via mijn aansluitingen alles geregeld en heb nergens getekend voor het zelf herstellen van mijn oprit. (Zover ik weet).Kees-Jan schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:40:
[...]
Bas, je gaat iedere keer voorbij aan de verschuiving van de verantwoordelijkheid van netbeheerder naar voormalig contractant. Da's geen aanname maar gezien de inhoud van de voorwaarden voor verwijdering is dit een reëel scenario.. Lees vooral HellevUUr in "Gas de deur uit doen: Gratis!" eens door!
Je zegt nooit zélf een ATO op. Je beëindigd je contract met de energieleverancier. Onderliggend wordt dan automagisch de ATO opgezegd bij de netbeheerder. Dat zit in het berichtenverkeer tussen energieleverancier en netbeheerder. De netbeheerder constateerd vervolgens dat er géén leveringscontract is voor een (voorheen) actieve aansluiting met "de brieven" tot gevolg.
P.S. werk jij voor/bij een netbeheerder?
De situatie is voor de netbeheerder een stuk complexer dan we hier schetsen.
Ze hebben in het verleden ieder huis voorzien van de noodzakelijke gasmeters. Die meters en al het leiding werk zijn eigendom van de netbeheerder. Sinds enkele jaren willen sommige mensen geen gebruik meer maken van een gasaansluiting. De enige manier om te voorkomen dat iemand niet 'illegaal' gebruik maakt van de meter is het verwijderen van deze aansluiting, anders zou immers 'gratis' gebruik gemaakt kunnen worden van een gasaansluiting.
Het is voor mij dus niet meer dan logisch dat ze bij het opzeggen van een gasaansluiting ook de meter willen verwijderen en (een deel van) het leiding werk. Beter voorkomen dan genezen.
Het was tot voor kort heel normaal dat iedereen met een Gasaansluiting verplicht was een contract af te sluiten. Dit om fraude te voorkomen.
Er moet gewoon een goed systeem waarmee iemand zonder twijfel zijn ATO kan opzeggen en daarmee ook direct aangeeft dat de aansluiting indien gewenst verwijderd mag worden. Dit voorkomt twijfel en extra brieven.
Ik zal eens kijken wat ik precies heb aangevraagd bij mijnaansluiting en waar ik precies voor heb 'getekend'. Het lijkt mij niet dat er kosten voor mij zullen ontstaan in deze situatie.
Dat is 100% logisch. Elk bedrijf dat kosten maken in welke vorm dan ook zal dat door berekenen aan de klant. Als de overheid bepaald dat er voor een specifieke actie geen kosten voor de 'oude' klant in rekening gebracht mogen worden dan worden deze bedrijfskosten verdeeld over de bestaande en toekomstige klanten. Zo werkt dat nou eenmaal.overhyped schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:54:
[...]
B is niet logisch, in een normale wereld zou het ten koste komen van de winst van de ondernemer. Nu wordt het risico van de ondernemer betaald door de consument.
Elk bedrijf bepaalt zelf hoeveel winst/verlies het wil maken via de prijstellingen van zijn/haar producten.
Het wrange is hier natuurlijk wel dat je als consument verplicht bent om bij een netbeheerder af te nemen.
De energie transitie kost nu eenmaal geld, en wij, in dit topic, hebben er mede voor gezorgd dat de mensen die van het gas af willen dit kosteloos kunnen doen. Deze kosten moeten wel betaald worden.
Dat klopt niet. Ten eerste kunnen ze de hoofdkraan voorzien van een slot. Ten tweede zijn er genoeg 'slimme' meters die iedere dag de meterstand doorgeven.BasvanS schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:32:
[...]
Ze hebben in het verleden ieder huis voorzien van de noodzakelijke gasmeters. Die meters en al het leiding werk zijn eigendom van de netbeheerder. Sinds enkele jaren willen sommige mensen geen gebruik meer maken van een gasaansluiting. De enige manier om te voorkomen dat iemand niet 'illegaal' gebruik maakt van de meter is het verwijderen van deze aansluiting, anders zou immers 'gratis' gebruik gemaakt kunnen worden van een gasaansluiting.
Verder kan de netbeheerder op eigen initiatief afkoppelen in de straat een de meter weghalen. Dan kan in overleg met de eigenaar besloten worden of de leiding kan blijven liggen of weggehaald moet worden.
Allemaal mogelijkheden die door netbeheerders op creative wijze uitgeloten worden. Daarom zitten we met deze rare situatie.
Edit: in mijn geval, zal er ergens in de komende 10 jaar wel een keer glasvezel komen. Dus als ze nu de leiding afkoppelen dan kan de loze leiding simpel weggehaald worden met de aanleg van glasvezel. Maar dat natuurlijk een veel te slimme aanpak.
[ Voor 10% gewijzigd door phicoh op 11-01-2022 10:43 ]
Waar staat dat? De netbeheerders schermen hier ook mee, maar bij navragen komen ze niet met een antwoord. Nooit!BasvanS schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:32:
[...]
Het was tot voor kort heel normaal dat iedereen met een Gasaansluiting verplicht was een contract af te sluiten. Dit om fraude te voorkomen.
Het verschil is dat de netbeheerder een commerciële monopolist is. Je kan niet ergens anders heen, dus moet de consument beschermd worden. Dat is ook zo geregeld in de gaswet, het tarief voor de aansluiting is gereguleerd.BasvanS schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:36:
[...]
Dat is 100% logisch. Elk bedrijf dat kosten maken in welke vorm dan ook zal dat door berekenen aan de klant. Als de overheid bepaald dat er voor een specifieke actie geen kosten voor de 'oude' klant in rekening gebracht mogen worden dan worden deze bedrijfskosten verdeeld over de bestaande en toekomstige klanten. Zo werkt dat nou eenmaal.
Elk bedrijf bepaalt zelf hoeveel winst/verlies het wil maken via de prijstellingen van zijn/haar producten.
Het wrange is hier natuurlijk wel dat je als consument verplicht bent om bij een netbeheerder af te nemen.
De energie transitie kost nu eenmaal geld, en wij, in dit topic, hebben er mede voor gezorgd dat de mensen die van het gas af willen dit kosteloos kunnen doen. Deze kosten moeten wel betaald worden.
Per stuk verwijderen is niet efficient. Door het toe te staan dat dit in het gereguleerde tarief opgenomen wordt heeft de netbeheerder geen enkel incentive om hier effiicent mee om te gaan. Als het uit de winst van de netbeheerder kwam dan was er een incentive om efficient met bronnen om te gaan.
Klopt, maar dit word ook niet uitgesloten bij mijn aanvraag via mijnaansluitng. Liander neemt contact om om de werkzaamheden te bespreken waarna ik daar goedkeuring voor geeft, het is immers mijn huis en oprit. Als er kosten zijn zeg ik 'nee'. Simpel toch?phicoh schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:39:
[...]
Dat klopt niet. Ten eerste kunnen ze de hoofdkraan voorzien van een slot. Ten tweede zijn er genoeg 'slimme' meters die iedere dag de meterstand doorgeven.
Verder kan de netbeheerder op eigen initiatief afkoppelen in de straat een de meter weghalen. Dan kan in overleg met de eigenaar besloten worden of de leiding kan blijven liggen of weggehaald moet worden.
Allemaal mogelijkheden die door netbeheerders op creative wijze uitgeloten worden. Daarom zitten we met deze rare situatie.
Edit: in mijn geval, zal er ergens in de komende 10 jaar wel een keer glasvezel komen. Dus als ze nu de leiding afkoppelen dan kan de loze leiding simpel weggehaald worden met de aanleg van glasvezel. Maar dat natuurlijk een veel te slimme aanpak.
Dat klopt. Probleem is dat die hele energietransitie gigantisch veel geld gaat kosten en dat niemand er voor wil betalen op zijn/haar gas rekening.overhyped schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:42:
[...]
Het verschil is dat de netbeheerder een commerciële monopolist is. Je kan niet ergens anders heen, dus moet de consument beschermd worden. Dat is ook zo geregeld in de gaswet, het tarief voor de aansluiting is gereguleerd.
Per stuk verwijderen is niet efficient. Door het toe te staan dat dit in het gereguleerde tarief opgenomen wordt heeft de netbeheerder geen enkel incentive om hier effiicent mee om te gaan. Als het uit de winst van de netbeheerder kwam dan was er een incentive om efficient met bronnen om te gaan.
Als wij als 'gas verlaters' niet betalen, wie dan wel? Gemaakte kosten zullen altijd doorberekend moeten worden.
Dat is een leuke casus. Dat nog niemand het hier geprobeerd heeft om gewoon niks te zeggen. Gas opzeggen, kop in het zand en wachten tot je voor de rechter mag verschijnen.. Of niet natuurlijk..Kees-Jan schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:40:
[...]
Waar staat dat? De netbeheerders schermen hier ook mee, maar bij navragen komen ze niet met een antwoord. Nooit!
De enige manier? Natuurlijk niet. De meters kunnen gecontroleerd worden (zelfs automatisch met slimme meters) Er kan een slot op, of er kan een dop op. Verwijderen is nergens voor nodig.BasvanS schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:32:
[...]
.
De situatie is voor de netbeheerder een stuk complexer dan we hier schetsen.
Het is voor mij dus niet meer dan logisch dat ze bij het opzeggen van een gasaansluiting ook de meter willen verwijderen en (een deel van) het leiding werk. Beter voorkomen dan genezen.
Er moet gewoon een goed systeem waarmee iemand zonder twijfel zijn ATO kan opzeggen en daarmee ook direct aangeeft dat de aansluiting indien gewenst verwijderd mag worden. Dit voorkomt twijfel en extra brieven.
Ook die verplichting is er nooit geweest. Dat in de praktijk weinig mensen weggingen, prima. Maar de verplichting is er nooit geweest. Daar is dit hele topic over ontstaan.
Dit topic is gesloten.
![]()
:strip_exif()/f/image/WBMdtCcYXmsZnksARoXPW8Hs.jpg?f=fotoalbum_large)