Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • +2Henk 'm!
HellevUUr schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 16:24:
Dat velen van ons inmiddels de juiste argumenten kunnen benoemen komt door het voorwerk dat is gedaan door veel van onze lotgenoten. Maar zie daar maar eens in je eentje op te komen.
Aan de ene kant ben ik ook wel nieuwsgierig hoe dan de argumenten die wel zijn gebruikt tot stand zijn gekomen. Maar ik zie ook niet in hoe iemand "spontaan" terecht zou komen op deze topicreeks op Tweakers om daar wel de juiste argumenten te vinden.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 18:53

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

phicoh schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 16:37:
[...]
Als je zelf je advocaat moet betalen dan is in beroep gaan al gauw duurder dan wat er nu betaald is.
Vervelend maar goed punt.
En dan heb je nog het probleem dat er een nieuw contract voor levering van gas afgesloten is.
Dwang en/of misleiding.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 00:44
JeroenE schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 16:37:

Behalve dan die zinnen die zeggen "U heeft in de genoemde periode geen energie verbruikt. Daarom vindt u de kosten voor energieverbruik niet terug op de kostenspecificatie.". Of wil je gaan zeggen dat de computer die teksten ook zelf heeft verzonnen?

Ik snap heus wel dat er in de automatisering fouten worden gemaakt, maar dat die brief komt toch echt uit een systeem wat ooit door iemand is bedacht/ingericht etc. Het is dus ook prima aan te passen. Maar blijkbaar neemt men daar niet de moeite voor wegens "I don't care". Dat is toch een slechte insteek om een bedrijf draaiend te houden.
Je hebt gelijk. Dit is inderdaad heel slordig.

Maar goed, wat ik hoor over netbeheerders, vooral als er een aansluiting aangelegd of verwijderd moet worden en de rest van een bouwproject daar vanaf hangt, dan is het versturen van slordige brieven het minste wat je ze verwijten kan.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• phicoh
Dat zou wel een originele insteek zijn. Maar dan heb je een erg goede advocaat nodig. En ik heb geen idee in hoeverre je in hoger beroep nog nieuw materiaal mag aanvoeren dat dat argument ondersteund (bijv, als de gasverlater geen gasinstallatie in huis heeft en toch een contract voor levering van gas afgesloten heeft).

Maar goed, gratis verwijdering aanvragen is waarschijnlijk handiger.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Armin
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 10-06 19:42
HellevUUr schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 16:24:
Wat ook duidelijk naar voren komt is dat je als simpele consument zonder advocaat het wel heel lastig wordt om je op de juiste manier te verdedigen. Dat velen van ons inmiddels de juiste argumenten kunnen benoemen komt door het voorwerk dat is gedaan door veel van onze lotgenoten. Maar zie daar maar eens in je eentje op te komen.
Zou de gedaagde nog een mogelijkheid hebben om in beroep te gaan?
Nou ja, gewoon brieven negeren is wel wat andesr dan "zonder advocaat heb je geen kans". Dit forum is juist een voorbeeld, van hoe enkel antwoorden per email met standaard brieven juist vrijwel altijd genoeg is.

De realiteit is dat er ook zat echte wnbetalers zijn, en plaatsen waar men wellicht illegaal gas aftapt of door een illegale zelf-beun verbouwing daadwerkelijk een gevaarlijke situatie veroorzaakt. Als je dan niet eens even de telefoon opneemt, een email stuurt of zelfs wanneer een mannetje aan de deur is geweest even wat laten horen, is het zo gek niet dat een rechter beoordeeld dat er ook verantwoordelijkheid bij de burger lag.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• cold_as_ijs
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 19:39
Misschien is mijn interpretatie verkeerd, maar mij lijkt het een meer dan terechte uitspraak. De persoon in kwestie is gewoon aan alle kanten niet zo slim bezig geweest (understatement).
Ik vermoed dat het onder protest betalen het advies van de rechtsbijstand is geweest, daarmee hopen de rechtzaak af te houden. Want het is juridisch een rare actie als je betwist dat je moet betalen (zonder echt te betwisten) en dan net voor de rechtzaak betalen en contract afsluiten om dan na 3 weken verwijdering aan te vragen. Daarmee sta je meteen met 10-0 achter. Je erkend de vordering, die komt dus niet meer voor de rechter en de betwisting wordt dus niet besproken. Stedin heeft bloed geroken en heeft er nog een schadevergoeding uit gesleept + de jurist is betaald.
Rechtsbijstand heeft dus nu het geschil afgekocht zonder kosten te hoeven dekken van de rechtzaak en deze persoon is dus in zekere zin dubbel genaaid, door rechtsbijstand en stedin.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• HellevUUr
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 16:52
De persoon in kwestie is de ongelukkige die in deze situatie terecht is gekomen. We moeten niet vergeten dat deze persoon in eerste instantie NEEN heeft gezegd tegen de netbeheerder toen hij de ATO opzegde. Dat is iets wat de netbeheerder niet wilde horen. Gedaagde heeft feitelijk wel degelijk gesproken en de netbeheerder negeerde dat. Vervolgens kreeg hij telkens 2 opties. Of contract aangaan of betalen voor afsluiting. Iets waar de netbeheerder geen wettelijke grondslag voor had.

Kijk naar mijn situatie... Enexis reageert al maanden niet meer op mijn brieven.

Acties:
  • +4Henk 'm!
@HellevUUr Ik lees er vast over heen, maar ik zie nergens staan dat de consument aan Stedin heeft laten weten geen gas meer te gaan verbruiken. In 3.2 staat wel vermeld dat dit nooit aan Stedin is gemeld:
Het had echter op zijn weg gelegen Stedin op de hoogte te brengen van zijn standpunt zodat in ieder geval het misverstand over verwijderen dan wel afsluiten opgehelderd kon worden.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• HellevUUr
Ik vertaal het opzeggen van de ATO alszijnde, ik wil geen gas meer.
Net als wanneer ik een telefoon abonnement opzeg, ik aangeef dat ik geen telefoondienst meer wil.

Ik zou tegen de rechter hebben gezegd... hoe vaak moet ik nee zeggen voordat andere partij dit moet accepteren?
Mij lijkt dat 1 keer nee zeggen (opzegging ato) voldoende moet zijn. Anders gaat het helemaal de verkeerde kant op in dit land.

[Voor 42% gewijzigd door HellevUUr op 09-06-2021 11:09]

Acties:
  • +3Henk 'm!
@HellevUUr Dat vind ik dan wel een beetje te kort door de bocht. Bij vrijwel alle opzeggingen wordt daarna weer een nieuwe ATO afgesloten. Dat is het standaardverhaal van wisselen van leverancier, mensen die verhuizen etc.

Bovendien is het blijkbaar zo niet bij de netbeheerder aangekomen, anders hadden ze niet al die brieven gestuurd (hahaha, al was het wel aangekomen dan sturen ze die brieven lekker toch nog steeds; zie deze topicreeks). Dus dat je dan niet minstens 1 keer de moeite neemt om dit alsnog duidelijk te maken vind ik niet slim.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• HellevUUr
Ik ben het met je eens dat het niet slim is. Want zoals vaker in dit topic gezegd, zet het jou op achterstand.

Klant zegt overeenkomst op. Leverancier denkt, oh hij komt wel met een nieuw verzoek voor een overeenkomst. Dat doet hij niet. Leverancier vraagt, sluit aub een nieuwe overeenkomst. ex-klant zegt niks. Leverancier zegt, hey overeenkomst aub. Klant zegt niks. Leverancier dreigt met deurwaarder als klant geen dienst afneemt.
Ik begrijp in dit scenario niet waarom die leverancier denkt dat de klant een overeenkomst wil, of wat de noodzaak is om met zoveel poeha die de ex-klant door strot te duwen. Tenzij klant nog diensten heeft afgenomen. Maar dit was niet het geval.
De klant heeft van zich laten horen, eenmalig welliswaar, maar toch
Waarom zegt leverancier niet, ok ex-klant, helaas geen nieuwe verbintenis, dank voor al uw trouwe jaren als klant en het beste verder. Ik kom mijn spullen opruimen en kondig dat netjes 5 dagen van tevoren aan en we zijn klaar.

Als deze voormalige overeenkomst een voormalige relatie was dan spraken we over stalking na het uitmaken van een knipperlicht relatie.

[Voor 9% gewijzigd door HellevUUr op 09-06-2021 11:35]

Acties:
  • +5Henk 'm!

• J.o.r.i.s
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 11-06 14:47
Hier sinds gister dan ook echt gasloos (dat was natuurlijk al drie jaar zo).
Meter is weggehaald. De tekening van Liander klopte helemaal niet waardoor ze lang aan het zoeken zijn geweest waar de aansluiting op het hoofdnet zat. Vier uurtjes werk.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• daveytje
  • Registratie: juni 2013
  • Nu online
cold_as_ijs schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 17:37:
[...]

Ja, het is niet gratis
het kost 1 cent bij Stedin
Nee gratis. Vandaag weer een brief gekregen. Daarin een QR code waarmee je op de site van stedin komt waar je aan moet geven of je wilt verwijderen of heraansluiten en je gegevens achterlaten. Foto van meterkast erbij en je gegevens en verzenden. Stedin neemt binnen enkele weken contact op. Omdat het slotje voor 2019 is aangebracht en er toen nog geen termijn aan vast hing hoe lang doen ze het op deze manier en niet via mijnaansluiting.nl.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 18:56
daveytje schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 12:27:
[...]

Nee gratis. Vandaag weer een brief gekregen. Daarin een QR code waarmee je op de site van stedin komt waar je aan moet geven of je wilt verwijderen of heraansluiten en je gegevens achterlaten. Foto van meterkast erbij en je gegevens en verzenden. Stedin neemt binnen enkele weken contact op. Omdat het slotje voor 2019 is aangebracht en er toen nog geen termijn aan vast hing hoe lang doen ze het op deze manier en niet via mijnaansluiting.nl.
En als Stedin de foto heeft bekeken, offerte heeft opgemaakt mag je bij akkoord 1 cent overmaken. Zo ging het bij mij in iedergeval.

Zal Stedin nog een 2e herinnering sturen om mijn vraag te beantwoorden.

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
** NIX **

Acties:
  • +2Henk 'm!

• daveytje
  • Nu online
stuffer schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 13:21:
[...]

En als Stedin de foto heeft bekeken, offerte heeft opgemaakt mag je bij akkoord 1 cent overmaken. Zo ging het bij mij in iedergeval.

Zal Stedin nog een 2e herinnering sturen om mijn vraag te beantwoorden.
Was dat via mijnaansluiting.nl of via de website van stedin?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 18:56
daveytje schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 13:21:
[...]

Was dat via mijnaansluiting.nl of via de website van stedin?
Via de website van Stedin.

Zie stuffer in "Gas de deur uit doen: Gratis!"

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
** NIX **

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Leo. P. Klepper
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 11:43
Vandaag 2 jaar na verwijderen gasaansluiting, door aannemer in opdracht van netbeheerder, controle gehad van netbeheerder op de door de aannemer uitgevoerde werkzaamheden. Er werden ook foto's van gemaakt, het bewijs dat de afdelingen bij de netbeheerder langs elkaar heen werken, want die foto's heb ik 2 jaar geleden al gemaakt en opgestuurd.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• daveytje
  • Nu online
Leo. P. Klepper schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 14:01:
Vandaag 2 jaar na verwijderen gasaansluiting, door aannemer in opdracht van netbeheerder, controle gehad van netbeheerder op de door de aannemer uitgevoerde werkzaamheden. Er werden ook foto's van gemaakt, het bewijs dat de afdelingen bij de netbeheerder langs elkaar heen werken, want die foto's heb ik 2 jaar geleden al gemaakt en opgestuurd.
aha, ja heb zelf wel een andere soort brief gehad.
Zie hieronder.

en dan nog een bijlage met veelgestelde vragen. oa:
Dat het slotje geplaatst is in een periode dat er geen termijn aanvast hing en dat je daarom nu deze brief krijgt met de optie gratis ( al was het ook al via mijnaansluiting.nl gratis) maar goed.

[Voor 8% gewijzigd door daveytje op 09-06-2021 14:07]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
daveytje schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 14:04:
[...]

aha, ja heb zelf wel een andere soort brief gehad.
Zie hieronder.
[Afbeelding][Afbeelding]

en dan nog een bijlage met veelgestelde vragen. oa:
Dat het slotje geplaatst is in een periode dat er geen termijn aanvast hing en dat je daarom nu deze brief krijgt met de optie gratis ( al was het ook al via mijnaansluiting.nl gratis) maar goed.
Heb jij ergens in die brief of in die QR code een locatienummer ontdekt? En was dit nummer jou al bekend, stond het op je facturen of meter oid?

@Gwaihir Was hier eens naar benieuwd en jouw brief linkt naar https://www.stedin.net/aa...g-gasloos/keuze-doorgeven waar ze dat nummer vragen.

• daveytje
  • Nu online
Wolly schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 20:23:
[...]

Heb jij ergens in die brief of in die QR code een locatienummer ontdekt? En was dit nummer jou al bekend, stond het op je facturen of meter oid?

@Gwaihir Was hier eens naar benieuwd en jouw brief linkt naar https://www.stedin.net/aa...g-gasloos/keuze-doorgeven waar ze dat nummer vragen.
Ja die staat onder de datum in de brief linksboven. Nee dat nummer wist ik niet vooraf.

• Wolly
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
daveytje schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 20:24:
[...]

Ja die staat onder de datum in de brief linksboven. Nee dat nummer wist ik niet vooraf.
Jammer. Kan je met dezelfde opmaak een fictief nummer posten? Wellicht dat het bij iemand een belletje doet rinkelen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• daveytje
  • Nu online
Wolly schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 20:29:
[...]

Jammer. Kan je met dezelfde opmaak een fictief nummer posten? Wellicht dat het bij iemand een belletje doet rinkelen.
Bij mij zijn het 7 cijfers..

Weet niet of het ergens aan gekoppeld is.
Cijfers komen niet in de EAN voor in ieder geval.

[Voor 15% gewijzigd door daveytje op 09-06-2021 20:31]

HellevUUr schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 11:32:
Waarom zegt leverancier niet, ok ex-klant, helaas geen nieuwe verbintenis, dank voor al uw trouwe jaren als klant en het beste verder. Ik kom mijn spullen opruimen en kondig dat netjes 5 dagen van tevoren aan en we zijn klaar.
Dat is zeker een punt. We hebben de onderliggende stukken niet, maar volgens 2.2 heeft de netbeheerder wel verzocht contact op te nemen voor het verzegelen of weghalen. Het is wel onduidelijk of daar over kosten hebben gesproken.

Ik zou eerlijk gezegd denken van wel, want alles wat in 2.3 wordt genoemd rept wel dat de consument hier voor moet betalen.
Als deze voormalige overeenkomst een voormalige relatie was dan spraken we over stalking na het uitmaken van een knipperlicht relatie.
Nouja, niet echt een knipperlicht relatie, maar gewoon na het verbreken van de relatie.

Ik snap je punt. Misschien had de rechter daar ook wel zo over geoordeeld, maar als je dat niet als verweer gebruikt dan gaat de rechter dat voor jou niet zelf verzinnen. Net zoals er niet is gesproken over consumentenrecht en het verboden zijn van een opzegboete, dat de Tarievencode gas regels voor de netbeheerders zijn en niet voor consumenten etc.

• RagEnigma
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 15:06
Ik neem aan dat er al geprobeerd is contact op te nemen met deze man/vrouw?
Zodat die misschien asap in hoger beroep kan om met goede informatie deze uitspraak te niet kan doen.
RagEnigma schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 10:53:
Ik neem aan dat er al geprobeerd is contact op te nemen met deze man/vrouw?
Zodat die misschien asap in hoger beroep kan om met goede informatie deze uitspraak te niet kan doen.
Er is in dit soort zaken geen beroep mogelijk gezien het geringe financiële belang.

Wand-temperatie in een monument uit 1865 met een Elga (stand alone). Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

• RagEnigma
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 15:06
Bram-Bos schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 10:57:
[...]

Er is in dit soort zaken geen beroep mogelijk gezien het geringe financiële belang.
Ok heel jammer :(
Mwah, valt wel mee.

Wand-temperatie in een monument uit 1865 met een Elga (stand alone). Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • +14Henk 'm!
  • Pinned
Bram-Bos schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 15:02:
[...]

Bosveld is er duidelijk mee bezig, maar meldt mij vandaag wel heel correct dat ze nog een week langer nodig hebben. "Aangezien wij intern nog onderzoek aan het doen zijn naar de voorbeelden en het proces, is het voor ons niet haalbaar om u vandaag van een reactie te voorzien."

Dus @Idefix70, gewoon maar gaan met die banaan. Juist wel aardig als ze de procedure live aan het werk kunnen zien.
Ik krijg net het volgende bericht van Bosveld:
Geachte heer @Bram-Bos,

Wij willen u bedanken voor het toesturen van de email van 31 mei 2021. Wij waren nog niet bekend met de berichten op Tweakers. Nadat wij de e-mail van u hebben mogen ontvangen hebben wij de zaken on hold gezet en zijn wij intern deze zaken gaan bekijken en in overleg gegaan met Enexis. Op 8 juni 2021 hebben wij telefonisch contact gehad over deze kwestie, waarin u heeft aangegeven dat er conform twee eerder gevoerde rechtszaken geen grondslag voor verwijderen gasaansluiting is omdat er geen opdracht is gegeven hiervoor en u de kosten hierdoor ook niet hoeft te voldoen maar voor rekening is van Enexis.

Inhoudelijke reactie klacht:
De verweren die op Tweakers gezet zijn hebben wij nu ook in de zaken mogen ontvangen. Vanwege eerder afgehandeld verweer bij Enexis in deze zaken hebben wij het standpunt aangehouden van Enexis en de zaken voortgezet.
Tot op heden zijn wij nog niet overgegaan tot dagvaarden in deze zaken. De reden hiervan is dat Enexis voorbereiding aan het starten is om een procedure op te starten voor dit soort zaken om zodoende jurisprudentie te verkrijgen en daardoor voor alle partijen duidelijkheid te scheppen. Totdat moment zullen wij deze zaken on hold zetten.
Mocht u nog vragen hebben vernemen wij dit graag.

Met vriendelijke groet,

Klantadviseur
Het is natuurlijk een tamelijk ontwijkende reactie, met miegel-zinnetjes als "voorbereiding aan het starten is om een procedure op te starten". Dat Bosveld de zaken steeds on hold zet was al anderhalf jaar duidelijk. Kern van de klacht was natuurlijk dat ze bij elke nieuwe zaak dezelfde capriolen uithaalden, en daar niet van leerden. Onduidelijk blijft of ze dat bij nieuwe zaken weer gaan doen, of nu eerder afvangen. Dat zullen we hier wel merken.

• josmeijer
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 12-06 15:32
Het schijnt dat ook liander een nieuwe strategie ontwikkelt om de melkkoe niet zomaar te verliezen
Ik kreeg net een brief van ze, dat mijn dossier is doorgegeven aan een deurwaarder omdat ik geen energieleveringscontract heb en wel een aansluiting.

[Voor 0% gewijzigd door josmeijer op 10-06-2021 11:34. Reden: Taalfoud]

Bram-Bos schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 11:24:
Het is natuurlijk een tamelijk ontwijkende reactie, met miegel-zinnetjes als "voorbereiding aan het starten is om een procedure op te starten".
Nee, nee, het is echt heel belangrijk want die nieuwe procedure waarvan men aan het voorbereiden is om er mee te gaan starten gaat duidelijkheid scheppen voor alle partijen.

Want als je iedere keer verliest en de ACM zegt dat je ongelijk hebt, dan is dat dus helemaal niet duidelijk.
Onduidelijk blijft of ze dat bij nieuwe zaken weer gaan doen, of nu eerder afvangen. Dat zullen we hier wel merken.
Misschien nog een poging wagen om het na te vragen?
josmeijer schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 11:32:
Het schijnt dat ook liander een nieuwe strategie ontwikkeld om de melkkoe niet zomaar te verliezen
Ik kreeg net een brief van ze, dat mijn dossier is doorgegeven aan een deurwaarder omdat ik geen energieleveringscontract heb en wel een aansluiting.
Dat doen ze toch al vaker? Of in ieder geval via incassobureaus proberen ze allemaal geld te krijgen.

Heeft de netbeheerder ook gezegd wat de deurwaarder dan voor hun gaat doen of moet je dat afwachten? Misschien handig om de brief te plaatsen waar je dan alle persoonlijke informatie uit hebt weggehaald? Denk dan ook aan de KIX-code als die op je brief staat.

• josmeijer
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 12-06 15:32
Ik zal vanavond even de brief "anonimiseren" en plaatsen.
Het pleit wel voor de fantastische organisatie bij Liander dat ik nog voor de inkt van de publicatie van het "gratis verwijderen" wetsartikel in de staatscourant droog was ik een aanvraag voor verwijdering deed via mijnaansluiting.nl en dat die nu al 2 maanden in behandeling is.

[Voor 57% gewijzigd door josmeijer op 10-06-2021 22:44. Reden: beloofd nog documenten toe te voegen]

@josmeijer dus Liander heeft al een verwijderingsaanvraag ontvangen en bluft nu nog dat ze een deurwaarder gaan inzetten?

Weer een prachtig voorbeeld van hoe de verschillende afdelingen compleet langs elkaar heen werken. Of hoe ze natuurlijk gewoon niet werken, met hun Lianderiaanse werk- en vakantieweken.

[Voor 15% gewijzigd door Ivow85 op 10-06-2021 11:54]

Gasloos sinds 02-11-2017. Gasaansluiting op initiatief van Liander verwijderd op 30-04-2018. Nooit een rekening van Liander ontvangen.

• factor15
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 17:26
@josmeijer @Ivow85
Het zou kunnen dat de deurwaarder zich heeft laten omscholen tot verwijderaar van gasmeters.

*** www.afsluitboete.nl *** Dossier factor15 gas gratis de deur uit ***

Acties:
  • +19Henk 'm!
  • Pinned
Geachte heer @Bram-Bos,

Wij willen u bedanken voor het toesturen van de email van 31 mei 2021. Wij waren nog niet bekend met de berichten op Tweakers. Nadat wij de e-mail van u hebben mogen ontvangen hebben wij de zaken on hold gezet en zijn wij intern deze zaken gaan bekijken en in overleg gegaan met Enexis. Op 8 juni 2021 hebben wij telefonisch contact gehad over deze kwestie, waarin u heeft aangegeven dat er conform twee eerder gevoerde rechtszaken geen grondslag voor verwijderen gasaansluiting is omdat er geen opdracht is gegeven hiervoor en u de kosten hierdoor ook niet hoeft te voldoen maar voor rekening is van Enexis.

Inhoudelijke reactie klacht:
De verweren die op Tweakers gezet zijn hebben wij nu ook in de zaken mogen ontvangen. Vanwege eerder afgehandeld verweer bij Enexis in deze zaken hebben wij het standpunt aangehouden van Enexis en de zaken voortgezet.
Tot op heden zijn wij nog niet overgegaan tot dagvaarden in deze zaken. De reden hiervan is dat Enexis voorbereiding aan het starten is om een procedure op te starten voor dit soort zaken om zodoende jurisprudentie te verkrijgen en daardoor voor alle partijen duidelijkheid te scheppen. Totdat moment zullen wij deze zaken on hold zetten.
Mocht u nog vragen hebben vernemen wij dit graag.

Met vriendelijke groet,

Klantadviseur
Ik plan de volgende reactie aan Bosveld, reacties welkom
Geachte heer …,

Dank voor uw bericht.

U geeft aan dat Bosveld "tot op heden [...] nog niet overgegaan is tot dagvaarden in deze zaken. De reden hiervan is dat Enexis voorbereiding aan het starten is om een procedure op te starten voor dit soort zaken om zodoende jurisprudentie te verkrijgen en daardoor voor alle partijen duidelijkheid te scheppen. Totdat moment zullen wij deze zaken on hold zetten."

Als reactie op mijn klacht vind ik dit onvoldoende. Wij weten namelijk allang dat Bosveld deze zaken uiteindelijk on hold zet. Dat is namelijk het inmiddels meerjarige patroon.

In onze email hebben we Bosveld aangesproken op dat meerjarige patroon dat gekenmerkt wordt door onprofessioneel gedrag en gebrek aan leervermogen. Daar gaat u niet op in. Om het nog concreter te maken:

1. Bosveld verdiept zich ook na minstens 25 gelijkaardige dossiers niet in de jurisprudentie, maar volgt slaafs Enexis om zich vervolgens meer dan 25 keer aan dezelfde steen te stoten.
2. Bosveld gaat in die 25 dossiers door met dreigen en bluffen, terwijl de klant in kwestie in de eerste reactie al aangeeft dat de factuur inhoudelijk betwist is bij Enexis.
3. Bosveld komt na aandringen elke keer met dezelfde grondslag (artikel 2.9.2 Tarievencode Gas), terwijl die grondslag al twee keer uitvoerig is afgewezen door de kantonrechter én separaat door de ACM, en Bosveld daar ook herhaaldelijk op is gewezen.

Ik ken de criteria van het keurmerk Sociaal Verantwoord Incasseren niet, maar dit repetitieve gedrag van Bosveld over een periode van bijna twee jaar lijkt me niet onder die term te passen.

In dat verband zou ik graag in ieder geval een verduidelijking van deze zin in uw reactie hebben: "Totdat moment zullen wij deze zaken on hold zetten".
Betekent deze zin alleen dat u de door ons genoemde dossiers on hold zet, of betekent dit dat Bosveld ook:
a. Geen incassoprocedure opstart in toekomstige zaken waar het de fysieke afsluiting of verwijdering van de gasaansluiting betreft
b. De incassoprocedure in toekomstige zaken waar het de fysieke afsluiting of verwijdering van de gasaansluiting betreft onverwijld stopzet als blijkt dat deze inhoudelijk betwist zijn?

Indien uw antwoord op a en b nee is, concludeer ik dat het leervermogen van Bosveld nog steeds beperkt is. Het gaat ons namelijk niet om deze 25 dossiers, maar om al die andere -minder goed geïnformeerde– mensen die door uw club de stress in worden gejaagd.

Met vriendelijke groet

Bram Bos

• phicoh
Het schijnt dat ook liander een nieuwe strategie ontwikkelt om de melkkoe niet zomaar te verliezen
Ik vraag me af wat er voor nodig zijn om een wet te maken dat als een bedrijf in communicatie met een consument drijgt met juridische stappen (en dat kan ook iets vaags zijn als 'wij overwegen een deurwaarder in te schakelen') en dan niet doorzet, het bedrijf een forse schadevergoeding moet betalen aan de consument.

• Erwin_83
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 18:42
Ik ben benieuwd of ik die brief na 3,5 jaar gascontract loos ook ga krijgen. Wie weet is er met de deurwaarder wel een soort van dialoog mogelijk.

De meeste van mijn berichten aan Liander blijven onbeantwoord en zelf de klantenman die toch een vrouw is hoor ik niks meer van. Een rectificatie vragen van een onterechte diefstal beschuldiging is blijkbaar het stopwoordje van Liander. ;w

Uiteraard heb ik zelf nog steeds geen aanvraag tot verwijdering gedaan. Maar als Liander eindelijk wil komen verwijderen werk ik daar natuurlijk wel aan mee. d:)b

En @Bram-Bos best vermakelijk de aanpak van Bosveld. Bang dat je in een zwart gat zou komen na de gewonnen zaken tegen de netbeheerders?

[Voor 7% gewijzigd door Erwin_83 op 10-06-2021 12:39]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun.

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

@Bram-Bos Ik zou de link met autisme achterwege laten. Dat voegt voor zowel mensen met autisme en bosveld niks toe.

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• HellevUUr
CurlyMo schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 12:45:
@Bram-Bos Ik zou de link met autisme achterwege laten. Dat voegt voor zowel mensen met autisme en bosveld niks toe.
Ik had dezelfde gedachte. Verder is je brief prima verwoord @Bram-Bos.

• HellevUUr
Bram-Bos schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 12:23:
[...]

Ik plan de volgende reactie aan Bosveld, reacties welkom

[...]
Mijn dossier staat nog op in behandeling. Niks geen on hold. Ondanks mijn telefonische rappel van 2 juni is er niks meer mee gebeurd.
Nog geen schriftelijke reactie gehad op deze vraag.

[Voor 20% gewijzigd door HellevUUr op 10-06-2021 13:12]

HellevUUr schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 13:08:
[...]

Mijn dossier staat nog op in behandeling. Niks geen on hold. Ondanks mijn telefonische rappel van 2 juni is er niks meer mee gebeurd.
Nog geen schriftelijke reactie gehad op deze vraag.
Kun je dat ergens inzien dan? Misschien even checken bij al die anderen?

• cold_as_ijs
HellevUUr schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 11:32:
Ik ben het met je eens dat het niet slim is. Want zoals vaker in dit topic gezegd, zet het jou op achterstand.

Klant zegt overeenkomst op. Leverancier denkt, oh hij komt wel met een nieuw verzoek voor een overeenkomst. Dat doet hij niet. Leverancier vraagt, sluit aub een nieuwe overeenkomst. ex-klant zegt niks. Leverancier zegt, hey overeenkomst aub. Klant zegt niks. Leverancier dreigt met deurwaarder als klant geen dienst afneemt.
Ik begrijp in dit scenario niet waarom die leverancier denkt dat de klant een overeenkomst wil, of wat de noodzaak is om met zoveel poeha die de ex-klant door strot te duwen. Tenzij klant nog diensten heeft afgenomen. Maar dit was niet het geval.

Allemaal niet meer relevant. Klant heeft de claim van Stedin betaald en erkend dus daarmee schuld. Heel zuur voor de persoon in kwestie, maar daarmee is dat hele traject van opzeggen en niet reageren alleen relevant voor de vraag of er nog een schade vergoeding betaald moet worden en niet relevant of alles correct is opgezegd. Aangezien hij de schuld erkend heeft moet hij daarbovenop nog een schadevergoeding betalen want hij is schuldig en door zijn gedrag van niet reageren heeft hij Stedin extra kosten opgeleverd, die wel de moeite heeft genomen om contact op te nemen met de persoon in kwestie.

Helaas dat het allemaal zo gelopen is.

• HellevUUr
cold_as_ijs schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 14:15:
[...]

Allemaal niet meer relevant. Klant heeft de claim van Stedin betaald en erkend dus daarmee schuld. Heel zuur voor de persoon in kwestie, maar daarmee is dat hele traject van opzeggen en niet reageren alleen relevant voor de vraag of er nog een schade vergoeding betaald moet worden en niet relevant of alles correct is opgezegd. Aangezien hij de schuld erkend heeft moet hij daarbovenop nog een schadevergoeding betalen want hij is schuldig en door zijn gedrag van niet reageren heeft hij Stedin extra kosten opgeleverd, die wel de moeite heeft genomen om contact op te nemen met de persoon in kwestie.

Helaas dat het allemaal zo gelopen is.
Wellicht niet relevant voor deze specifieke zaak maar wel voor de discussie in dit forum. Heel veel mensen durven een gang naar de rechter niet aan uit angst of onwetendheid en zullen onder dwang betalen. Heel veel mensen zullen geen advocaat inhuren. En dat is nu het verknipte in deze zaak. De persoon in kwestie heeft gewoon het contract opgezegd, punt.
Stedin neemt vervolgens geen "contact" met hem op. Ze sturen brieven waarin hij 2 keuzes moet maken. Terwijl dit niet waar is! Hij had nog een derde keuze, die hij al gemaakt had. Namelijk niets doen. Hij had al wat gedaan, zijn contract opgezegd. Maar zoals inmiddels bekend is, willen netbeheerders helemaal niet dat mensen hun ATO opzeggen en misleiden mensen vervolgens ten onrechte tot betaling over te gaan. Vroeg of laat.

• HellevUUr
Bram-Bos schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 13:47:
[...]

Kun je dat ergens inzien dan? Misschien even checken bij al die anderen?
Ik heb gebeld en mijn status opgevraagd :-) Er staat ook niets in mijn dossier wat voortkomt uit jouw gesprek met de directie.

• HellevUUr
En dan nog iets... Hoe krijg ik mijn persoonsgegevens uit een systeem van een incassobureau waar ik niet om gevraagd heb? Ik heb hier geen toestemming voor gegeven en er is ook geen grondslag. Mag dit?

• cold_as_ijs
HellevUUr schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 14:23:
[...]

Wellicht niet relevant voor deze specifieke zaak maar wel voor de discussie in dit forum. Heel veel mensen durven een gang naar de rechter niet aan uit angst of onwetendheid en zullen onder dwang betalen. Heel veel mensen zullen geen advocaat inhuren. En dat is nu het verknipte in deze zaak. De persoon in kwestie heeft gewoon het contract opgezegd, punt.
Stedin neemt vervolgens geen "contact" met hem op. Ze sturen brieven waarin hij 2 keuzes moet maken. Terwijl dit niet waar is! Hij had nog een derde keuze, die hij al gemaakt had. Namelijk niets doen. Hij had al wat gedaan, zijn contract opgezegd. Maar zoals inmiddels bekend is, willen netbeheerders helemaal niet dat mensen hun ATO opzeggen en misleiden mensen vervolgens ten onrechte tot betaling over te gaan. Vroeg of laat.
inderdaad terecht voor hier te discussiëren. De gang van zaken bij Stedin is natuurlijk laakbaar door de 3e keus niet te erkennen.

• phicoh
HellevUUr schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 14:23:
Het probleem met dit geval is dat we niet weten wat de gasverlater wel of niet wist. Als diegene wist dat er een derde mogelijkheid was, dan is het normaal om dat aan de netbeheerder te laten weten (of je moet met opzet de zaak op de spits willen drijven).

Als diegene niet wist dat er een derde optie is, dan is mijn conclusie dat diegene hoopte dat niet reageren wel tot afstel zou leiden. Voor een deel heeft dat gewerkt, want met de gratis verwijdering is het goedkoper dan als er toen verwijdering aangevraagd was.

Maar het is natuurlijk jammer dat consumenten organisaties zoals VEH en consumentenbond dit probleem niet oppakken. Het is natuurlijk ook erg treurig dat bedrijven die van overheidswege monopolist zijn, consumenten op deze manier proberen op te lichten.
HellevUUr schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 14:25:
En dan nog iets... Hoe krijg ik mijn persoonsgegevens uit een systeem van een incassobureau waar ik niet om gevraagd heb? Ik heb hier geen toestemming voor gegeven en er is ook geen grondslag. Mag dit?
Nee, zonder grondslag mag dat natuurlijk niet. Maar de vraag is of je dat hard kan maken. Zo lang een zaak in behandeling is bestaat die grondslag natuurlijk wel (en daarna vast ook nog wel een paar jaar ivm belastingregels als er wel is betaald).

Ik weet niet of er ook harde termijnen aan vast zitten als er niets lijkt te gebeuren. Nadeel is natuurlijk ook dat een incassobureau dan gewoon bijvoorbeeld iedere 364 dagen een actie uitvoert (nagevraagd bij klant: zaak nog even aanhouden) zodat de zaak "actief" blijft.

Hm, misschien een idee om aan mijn netbeheerder te vragen mijn persoonsgegevens bij het incassobureau te laten verwijderen.

Acties:
  • +10Henk 'm!
Nadat ik 1 maart via mail kenbaar gemaakt had geen keuze te maken op de brief "keuze afgesloten gasaansluiting", werd ik vandaag gebeld voor een afspraak voor verwijdering van de gasaansluiting over bijna 2 weken.

Dus blijkt maar dat je zelf geen verwijdering hoeft aan te vragen, Enexis heeft die keuze nu gemaakt O-)

Jammer dat in de bevestigingsmail staat dat ik de verwijdering aangevraagd heb, wat niet klopt 8)7 Zal wel weer zo een 'standaard' mail zijn.
Geachte heer, mevrouw,

Telefonisch heb ik u gesproken over de startdatum van de werkzaamheden die u heeft aangevraagd bij een of meer netbeheerders aan de .... De afspraken die ik met u heb gemaakt, wil ik hierbij graag bevestigen.

Schouwbezoek
Onze uitvoerder zal bij u langskomen voor een schouwbezoek.

Onze uitvoerder beoordeelt of de situatie ter plaatse hieraan voldoet. Mocht de uitvoerder constateren dat dit niet het geval is, dan zal hij dit met u bespreken. Ik neem dan contact met u op om een nieuwe startdatum af te spreken.

Om teleurstellingen te voorkomen ontvangen wij graag vooraf foto’s van het vrije tracé en de meterkast.

Definitieve planning
De startdatum van de werkzaamheden is in overleg met u ingepland op ..... De genoemde tijd is indicatief. Deze datum is onder voorbehoud van de uitkomst van het schouwbezoek. Als tijdens ons schouwbezoek blijkt dat er iets niet in orde is, kan de startdatum 1 of meerdere weken naar achteren schuiven.

Aanvullende info
De gegevens van de uitvoerder zijn:
....

!!!! LET OP:
I.v.m. corona maatregelen mogen we de werkzaamheden alleen uitvoeren als we de enige aanwezigen zijn in het werkgebied. Wij vragen u vriendelijk hier rekening mee te houden. Wilt u hier afstemming over, contact dan a.u.b. met onze uitvoerder.

Heeft u op eigen terrein (bouw)kabels, leidingen, WKO leidingen / putten enz, welke niet aangemeld zijn bij het Kadaster? Meldt dit dan vooraf bij mij of de uitvoerder om schade te voorkomen.

Meer informatie
Hebt u vragen over de planning of de werkzaamheden? Neem dan contact op met mij op:
Per mail: aansluitingenbrabant@vanvulpen.eu
Per telefoon: .....

Hebt u andere vragen, bijvoorbeeld over de factuur? Neem dan contact op met de betreffende netbeheerder.

Met vriendelijke groet,

• daveytje
  • Nu online
Wat een verschillende werkwijze hebben Stedin Enexis en Liander telkens weer zeg... om te huilen.

• Erwin_83
daveytje schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 16:11:
Wat een verschillende werkwijze hebben Stedin Enexis en Liander telkens weer zeg... om te huilen.
Maar geen één netbeheerder is een goed voorbeeld voor de rest. 7(8)7

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun.

• daveytje
  • Nu online
Erwin_83 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 17:47:
[...]

Maar geen één netbeheerder is een goed voorbeeld voor de rest. 7(8)7
Nee maar zelfs binnen 1 netbeheerder al verschillende werkwijzes.
HellevUUr schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 14:25:
Op grond van een AVG verzoek / opdracht. Mag niet, maar de netbeheerders blijven tegen de wet, de andere regels, en de rechterlijke uitspraken in gaan.

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

@ZuinigeRijder Is het een optie de afspraak af te zeggen tot ze juist kunnen communiceren?

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

@ZuinigeRijder je gaat toch wel een rectificatie vragen ivm die fout in de afspraakbevestiging?

Gasloos sinds 02-11-2017. Gasaansluiting op initiatief van Liander verwijderd op 30-04-2018. Nooit een rekening van Liander ontvangen.

• Brandaris68
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 18:50
Geachte Brandaris68,

Gaat het nu eindelijk gebeuren?
@Ivow85 @onetime De mail kwam niet van Enexis, maar de uitvoerder. In het telefoongesprek werd niet genoemd dat ik opdrachtgever was. Maar wilde de volgende mail terugsturen (commentaren welkom):
Beste uitvoerder,

In de mail bevestiging van de startdatum van werkzaamheden staat een storende fout, namelijk de zinsnede:

"de startdatum van de werkzaamheden die u heeft aangevraagd"

Ik heb echter deze werkzaamheden niet aangevraagd. Naar Enexis heb ik nadrukkelijk aangegeven dat ik geen opdracht geef tot verwijderen van de gasleiding en gasmeter die eigendom van Enexis zijn. Ik ben van harte bereid om mee te werken aan de werkzaamheden die Enexis wenst aan hun gasaansluiting, inclusief eventuele verwijdering.

Wilt u bevestigen dat ik niet de opdrachtgever ben van deze werkzaamheden, maar Enexis?
Dan bent u welkom om de werkzaamheden in opdracht van Enexis uit te voeren op *datum/tijd*.

Alvast bedankt,
Zuinige Rijder

• breinonline
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 18:29

breinonline

Are you afraid to be known?

ZuinigeRijder schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 21:49:
@Ivow85 @onetime De mail kwam niet van Enexis, maar de uitvoerder. In het telefoongesprek werd niet genoemd dat ik opdrachtgever was. Maar wilde de volgende mail terugsturen (commentaren welkom):

[...]
Deze zin klopt niet: Ik ben van harte bereid bent om mee te werken…

"For I dipt into the future, far as the human eye could see;
Saw the vision of the world, and all the wonder that would be..." -Alfred Tennyson.

• Hans299
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 11-06 20:54

[...]
@ZuinigeRijder, bij mij ging het bij Liander precies zo; belangrijk dat dit ook in afschrift naar Enexis gaat.

Gasloos sinds 2018, zonnepanelen, infrarood verwarming, inductie en warm water: all-electric

Acties:
  • +24Henk 'm!
  • Pinned
Reactie naar Bosveld verstuurd:
Geachte heer …,

Dank voor uw bericht.

U geeft aan dat Bosveld "tot op heden [...] nog niet overgegaan [is] tot dagvaarden in deze zaken. De reden hiervan is dat Enexis voorbereiding aan het starten is om een procedure op te starten voor dit soort zaken om zodoende jurisprudentie te verkrijgen en daardoor voor alle partijen duidelijkheid te scheppen. Totdat moment zullen wij deze zaken on hold zetten."

Als reactie op mijn klacht vind ik dit onvoldoende. Wij weten namelijk allang dat Bosveld deze zaken uiteindelijk on hold zet. Dat is namelijk het inmiddels meerjarige patroon.

In onze email hebben we Bosveld aangesproken op dat meerjarige patroon dat gekenmerkt wordt door onprofessioneel gedrag en gebrek aan leervermogen. Daar gaat u niet op in. Om het nog concreter te maken:

1. Bosveld verdiept zich ook na inmiddels minstens 25 gelijkaardige dossiers niet in de jurisprudentie (ook u niet, zo bleek uit het telefoongesprek op 8 juni), maar volgt slaafs Enexis om zich vervolgens meer dan 25 keer aan dezelfde steen te stoten.
2. Bosveld gaat in die 25 dossiers door met dreigen en bluffen, terwijl de klant in kwestie in de eerste reactie al aangeeft dat de factuur inhoudelijk betwist is bij Enexis. Dat op zich zou al voldoende reden moeten zijn om de zaak terug te leggen bij uw opdrachtgever, maar dat deed Bosveld nimmer.
3. Bosveld beschikt nimmer over de volledige voorafgaande correspondentie tussen klant en Enexis.
4. Bosveld komt na aandringen elke keer met de zelfde grondslag (artikel 2.9.2, eerder 2.5.1.12 Tarievencode Gas), terwijl die grondslag al twee keer uitvoerig is afgewezen door de kantonrechter én separaat door de ACM, en Bosveld daar ook herhaaldelijk op is gewezen.

Ik ken de criteria van het Keurmerk Sociaal Verantwoord Incasseren niet, maar dit repetitieve gedrag van Bosveld over een periode van bijna twee jaar lijkt me niet onder die term te passen. Ik laat het aan het Keurmerk (cc:) om dit verder te beoordelen, maar sta zeker open voor een nadere inhoudelijke toelichting of verweer van uw kant.

Ik verzoek u wel om een verduidelijking van deze zin in uw reactie: "Totdat moment zullen wij deze zaken on hold zetten". Betekent deze zin alleen dat u de door ons genoemde dossiers on hold zet? Of betekent dit dat Bosveld ook:
a. Alle lopende dossiers on hold zet waar het de fysieke afsluiting of verwijdering van de gasaansluiting betreft, dus ook die van mensen die zich niet bij ons gemeld hebben?
b. Geen incassoprocedure opstart in toekomstige zaken waar het de fysieke afsluiting of verwijdering van de gasaansluiting betreft?
c. De incassoprocedure in toekomstige zaken waar het de fysieke afsluiting of verwijdering van de gasaansluiting betreft onverwijld stopzet als blijkt dat deze inhoudelijk betwist zijn?

Indien uw antwoord op de vragen a, b of c nee is, concludeer ik dat het leervermogen van Bosveld nog steeds beperkt is. Het gaat ons namelijk niet om deze 25 dossiers, maar om al die andere -minder goed geïnformeerde– mensen die door uw club de stress in worden gejaagd.

Tot slot zou het netjes zijn als u in alle dossiers over dit onderwerp de betreffende klanten aanschreef met de mededeling dat deze dossiers 'on hold' zijn gezet. Dat is slechts in een beperkt aantal gevallen gebeurd namelijk. Vanzelfsprekend zullen we dat publiekelijk bijhouden.

Met vriendelijke groet

@Bram-Bos
Ontvangsbevestiging 11 juni:
Geachte Heer @Bram-Bos,

Dank voor uw e-mail.

Wij komen hier uiterlijk volgende week vrijdag bij u op terug.

Met vriendelijke groet,

Klantadviseur

[Voor 3% gewijzigd door Bram-Bos op 11-06-2021 13:22]

• Freee!!

Freee!!

Bram-Bos schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 23:12:
Reactie naar Bosveld verstuurd:

[...]
Klein foutje:
Dat is slechts in een beperkt aantal gevallen gebeurtd namelijk.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 13-06 07:53
Gentlefriends, ik heb zojuist een warmtepomp in me huis geklust. Nu heb ik nog een abonnement voor gas + elktra, en zojuist een nieuw abonnement afgesloten voor alleen elektra. Moet ik de ATO nog opzeggen of heb ik dat nu eigenlijk impliciet gedaan door alleen een electra abo af te sluiten ? In dat geval ga ik maar alvast beginnen met achterover leunen, die gasleiding zit niet in de weg.

Acties:
  • +4Henk 'm!
@Lollercopter Je hebt je gascontract expliciet (per einde contract datum?) opgezegd? Zo nee, dan loopt dat door... Beste kijk je in de voorbeeld brieven om op te zeggen. Even aan eigen situatie aanpassen indien nodig.

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Erwin_83
Lollercopter schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 00:20:
Gentlefriends, ik heb zojuist een warmtepomp in me huis geklust. Nu heb ik nog een abonnement voor gas + elktra, en zojuist een nieuw abonnement afgesloten voor alleen elektra. Moet ik de ATO nog opzeggen of heb ik dat nu eigenlijk impliciet gedaan door alleen een electra abo af te sluiten ? In dat geval ga ik maar alvast beginnen met achterover leunen, die gasleiding zit niet in de weg.
Overstappen of vernieuwen van je electra contract bij een energie leverancier betekent niet automatisch een opzegging van je gascontract.
Je moet echt zelf bij de leverancier je gascontract opzeggen en eventueel hun machtigen de gas ATO op te zeggen.

Acties:
  • +9Henk 'm!

[...]
Vandaag terug gemaild dat er een storende fout in de bevestiging mail zit.

Al snel kreeg ik excuus terug met bevestiging dat Enexis de opdrachtgever is.
Goedemorgen,

Mijn excuus dit betreft een standaard mail en heb hem vergeten aan te passen.

Zoals telefonisch besproken is, betreft dit een opdracht vanuit Enexis.

Met vriendelijke groet,
Dossier is weer bijgewerkt.

Acties:
  • +9Henk 'm!

• Joop 1005
  • Registratie: december 2019
  • Laatst online: 12:40
20 mei heb ik deelgenomen aan een webinar "duurzaam verwarmen".
De directeur van Rendo was ook één van de sprekers. Ik heb daar een aantal vragen gesteld en kreeg vandaag antwoord.
Het antwoord op mijn vraag (14) is opmerkelijk en wil ik jullie niet onthouden.
Voor alle duidelijkheid: mijn gasleiding is dus indertijd ongevraagd verwijderd door Rendo (zie mijn dossier).
Beste deelnemer aan het webinar Duurzaam verwarmen,

Onlangs heeft u deelgenomen aan het webinar Duurzaam verwarmen dat wij als raadswerkgroep organiseerden. Warmtetransitie is één van de onderwerpen waarover wij als raadsleden graag met inwoners in gesprek gaan. Biodiversiteit en klimaatadaptatie kwamen al eerder aan de orde.

We organiseerden daarvoor conferenties. De komende tijd gaan we graag verder met u in gesprek over één of meerdere van deze onderwerpen. Als raadsleden vinden we het namelijk belangrijk om met onze inwoners in dialoog te blijven!
Wij kijken terug op een geslaagd webinar. Naar aanleiding van een introductie door wethouder Jeroen Huizing en een interessante toelichting op de opkomst van groen gas en waterstof door Eddy Veenstra (directeur Rendo) ontstond er een mooie interactie met de deelnemers aan het webinar.

Via de chat had u de mogelijkheid om te reageren. Daarvan werd gretig gebruik gemaakt wat weer mooie gesprekken ‘in de studio’ opleverde. 55 personen namen deel aan het webinar. Naar aanleiding van het webinar staan er vervolggesprekken met inwoners op stapel.

Tijdens het webinar gaven we aan dat we per mail terugkomen op vragen die niet direct beantwoord werden. Dat doen we nu. In de bijlage vindt u deze vragen met daarbij de antwoorden. Wilt u het webinar terugkijken? Dat kan via de link naar het YouTube kanaal van de gemeente .
Vraag 14. Volgens dhr. Veenstra is het bestaande net dus zeer geschikt voor
groengas/waterstof. Waarom is bij mij dan ongevraagd de aansluiting tot aan de
weg ongevraagd verwijderd?
A: RENDO haalt niet op eigen initiatief aansluitingen weg, graag ontvangen wij uw
adresgegevens zodat wij e.e.a. voor u kunnen uitzoeken.
Ik heb uiteraard mijn gegevens doorgestuurd en wil graag met hun in gesprek.
Intussen maar afwachten.

Acties:
  • +4Henk 'm!
Joop 1005 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 13:18:
De directeur van Rendo was ook één van de sprekers. Ik heb daar een aantal vragen gesteld en kreeg vandaag antwoord.
Voor alle duidelijkheid: mijn gasleiding is dus indertijd ongevraagd verwijderd door Rendo (zie mijn dossier).

[...]

[...]

[...]

Intussen maar afwachten.
Ook hier werken de afdelingen dus volledig langs elkaar, terwijl Rendo toch een bedrijf is met beperkte omvang. Je verwacht het niet....

Sinds 2006 een warmtepomp met gesloten bodemsysteem, sinds midden 2019 6,6 kW panelen ZO, 3,2 kW panelen Z

Acties:
  • +7Henk 'm!
Rommelzolder schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 13:23:
[...]

Ook hier werken de afdelingen dus volledig langs elkaar, terwijl Rendo toch een bedrijf is met beperkte omvang. Je verwacht het niet....
In dit geval was het dezelfde directeur die publiekelijk reageerde op het vonnis in Assen. Hij moet persoonlijk beter weten.

Acties:
  • +11Henk 'm!
@Joop 1005 Dat is zeker een zéér opvallend antwoord.

Ik meen mij vaag te herinneren dat Rendo een bezoek heeft gebracht aan de kantonrechter, naar aanleiding van een dossier waarin Rendo ongevraagd een gasaansluiting had verwijderd, een rekening naar de bewoner van het pand had gestuurd en betaling wilde afdwingen.

Ik meen mij tevens vaag te herinneren dat de vordering van Rendo in de zaak met uitgebreide motivatie is afgewezen.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Satisfaction
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 09:35
Dag mede Tweakers!
Na 8 jaar toch maar een eerste post aanmaken... Zouden jullie mij hierbij kunnen helpen?

Gisteren heb ik een brief van Stedin ontvangen met het onderwerp "Let op: belangrijke informatie over uw energieaansluting(en)". Hierin wordt aangegeven dat ik binnen 10 dagen een contract moet afsluiten met een energieleverancier.
Via Whatsapp heb ik contact gezocht en aangegeven dat ik een energiecontract voor stroom heb lopen bij Eneco en graag wil weten of ik over 3 dagen zonder stroom zit.
De brief heb ik namelijk op 10 juni ontvangen en over 3 dagen is het al de 14e.
Hierop kreeg ik het volgende antwoord:
Ik kan je niet vertellen of je helemaal zonder komt te zitten op maandag. Wij weten namelijk niet wanneer er afgesloten wordt omdat dat onaangekondigd wordt gedaan.

Ik zie dat jou gasaansluiting bij mij in het systeem als actief staat. Dat is de reden dat je een brief hebt gekregen. Het is namelijk wettelijk verplicht om ten alle tijden een contract te hebben op een actieve aansluiting. Ook al gebruiken jullie het niet het zou theoretisch gezien wel kunnen. Dat is de reden dat hier dan ook helaas regels voor zijn.

Je zou kunnen overwegen om de gasaansluiting af te doppen zodat hij niet meer actief is dit kost €95,52. Dit mag voor maximaal 12 maanden daarna moet hij of weer aangesloten worden met een contract. Of hij kan definitief verwijderd worden. Definitief verwijderen is dan ook gelijk de tweede optie, dit is kosteloos.

Indien je de aansluiting in de toekomst misschien wel wil gebruiken of je woont in een huurwoning en de aansluiting mag niet weg van de verhuurder en je wil geen contract afsluiten dan kun je overwegen om de aansluiting af te doppen. We zouden daar eventueel gelijk een afspraak voor in kunnen plannen. Mocht je dat willen dan hoor ik graag je voorkeuren voor een dag of tijd in de week.

Indien je helemaal nooit meer gas wil gebruiken, de aansluiting weg mag van de verhuurder, of dit je eigen woning is en je dit zelf wil laten verwijderen kan je dit via www.mijnaansluiting.nl aanvragen. Als de aanvraag eenmaal is ingediend hoef je geen contract meer te hebben.

Weet je hiermee voldoende?
Mijn situatie is dat ik in een huur appartement zit, het lijkt mij dus niet dat ik zomaar zonder overleg kan aangeven dat ze de aansluiting mogen verwijderen, maar ik de factuur niet betaal?
Verder wordt aangegeven dat ik wettelijk verplicht ben een contract te hebben, uit wat ik gevonden heb blijkt dit onzin te zijn.

Waar moet ik mee rekening houden in deze situatie? Zit ik straks daadwerkelijk zonder stroom, of is dit een loos dreigement?
Verder, mocht mijn verhuurder contacteren en zij ervoor kiezen dat de gasaansluiting moet blijven, ben ik dan verplicht contract voor gas af te sluiten?

Mocht ik over belangrijke punten heen hebben gelezen in dit topic, excuus. Het voelt alsof ik dit vandaag nog moet regelen aangezien Stedin in het weekend niet bereikbaar is.

Edit: Ik woon sinds mei 2020 in dit appartement en heb niet eerder een energiecontract voor gas gehad.

Acties:
  • +7Henk 'm!
@Satisfaction: geen stress. Je stroom zal niet worden afgesloten. En je bent inderdaad helemaal niet wettelijk verplicht om een leveringscontract te hebben voor je 'actieve' gasaansluiting die je niet gebruikt.

Je kunt verder voorbeeldbrief 1d benutten om te reageren naar Stedin.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Satisfaction
@Bram-Bos Bedankt voor je snelle reactie!
Klopt het dat voorbeeldbrief 1d bedoelt is voor wanneer je een gascontract hebt opgezegd?
Ik heb op dit en voorgaande adressen geen gascontract gehad, kan ik deze delen uit de brief halen of moet ik dit anders aanpakken d.m.v. een andere voorbeeldbrief?

Acties:
  • +7Henk 'm!
Satisfaction schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 14:53:
@Bram-Bos Bedankt voor je snelle reactie!
Klopt het dat voorbeeldbrief 1d bedoeld is voor wanneer je een gascontract hebt opgezegd?
Ik heb op dit en voorgaande adressen geen gascontract gehad, kan ik deze delen uit de brief halen of moet ik dit anders aanpakken d.m.v. een andere voorbeeldbrief?
Ah, dan moet je aan Ars Combinatoria doen met voorbeeldbrief 4.

Acties:
  • +7Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Satisfaction schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 14:45:
Dag mede Tweakers!
Na 8 jaar toch maar een eerste post aanmaken... Zouden jullie mij hierbij kunnen helpen?

Gisteren heb ik een brief van Stedin ontvangen met het onderwerp "Let op: belangrijke informatie over uw energieaansluting(en)". Hierin wordt aangegeven dat ik binnen 10 dagen een contract moet afsluiten met een energieleverancier.
Via Whatsapp heb ik contact gezocht en aangegeven dat ik een energiecontract voor stroom heb lopen bij Eneco en graag wil weten of ik over 3 dagen zonder stroom zit.

[...]

Mijn situatie is dat ik in een huur appartement zit, het lijkt mij dus niet dat ik zomaar zonder overleg kan aangeven dat ze de aansluiting mogen verwijderen, maar ik de factuur niet betaal?
Verder wordt aangegeven dat ik wettelijk verplicht ben een contract te hebben, uit wat ik gevonden heb blijkt dit onzin te zijn.

Waar moet ik mee rekening houden in deze situatie? Zit ik straks daadwerkelijk zonder stroom, of is dit een loos dreigement?
Verder, mocht mijn verhuurder contacteren en zij ervoor kiezen dat de gasaansluiting moet blijven, ben ik dan verplicht contract voor gas af te sluiten?

Mocht ik over belangrijke punten heen hebben gelezen in dit topic, excuus. Het voelt alsof ik dit vandaag nog moet regelen aangezien Stedin in het weekend niet bereikbaar is.

Edit: Ik woon sinds mei 2020 in dit appartement en heb niet eerder een energiecontract voor gas gehad.
Welkom en gefeliciteerd, dat je dit topic hebt weten te vinden in plaats van in de onzin van de netbeheerder te trappen.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• phicoh
Joop 1005 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 13:18:

Intussen maar afwachten.
Ik snap dit niet helemaal. Voor zover ik in kan schatten is de kans dat er (op redelijk grote schaal) huizen verwarmd gaan worden met waterstof al ontzettend klein. En dan is de kans dat een huis dat nu met een warmtepomp verwarmd wordt in de toekomst met waterstof verwarmd wordt nog veel kleiner.

Dus het lijkt me heel logisch dat die gasaansluitingen verwijderd worden (liefst natuurlijk een hele wijk tegelijkertijd, of als er ondehoud gepleegd moet worden).

Ik snap dat het leuk is om zo'n vraag te stellen. Ik neem aan dat ze wel iets verzinnen op het gebied van veiligheid van ongebruikte aansluitingen of zo.

Belangrijker is denk ik te proberen te voorkomen dat mensen in het waterstofsprookje gaan geloven.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Satisfaction
@Freee!! Dankjewel, maar ook zeker iedereen bedankt aan ieder die dit topic mogelijk weet te maken!

Acties:
  • +8Henk 'm!
Satisfaction schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 14:45:
Dag mede Tweakers!

[...]

In aanvulling op de reacties van @Bram-Bos zou ik ze ook de vraag stellen op basis van welk wetsartikel je verplicht bent een gascontract af te sluiten als je geen gas verbruikt, en dat ook nooit hebt gedaan op dit adres
Daarnaast zou ik benieuwd zijn waar de term “actieve aansluiting” is gedefinieerd.
Tenslotte een stukje Nederlandse taal waar de netbeheerder nog even aandacht aan moet besteden: de uitdrukking is “ te allen tijde “

Sinds 2006 een warmtepomp met gesloten bodemsysteem, sinds midden 2019 6,6 kW panelen ZO, 3,2 kW panelen Z

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Satisfaction
@Rommelzolder Dat antwoord houd je nog van mij tegoed, die vraag heb ik 20 minuten geleden via Whatsapp naar Stedin verzonden.

@Bram-Bos Zojuist het volgende antwoord via de mail ontvangen naar aanleiding van voorbeeldbrief 4:
Beste,

U bezwaar is niet gegrond. Voor 0.01 euro kunt u de gasaansluiting laten verwijderen op mijnaansluiting.nl. Mocht u verdere vragen hebben, kunt u ons bereiken op 088 890 9712.

Met vriendelijke groet,
Ondanks dat ik aanneem dat mijn bezwaar wel gegrond is, zou ik hiermee akkoord moeten gaan?

Acties:
  • +9Henk 'm!
Satisfaction schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 16:16:
@Rommelzolder Dat antwoord houd je nog van mij tegoed, die vraag heb ik 20 minuten geleden via Whatsapp naar Stedin verzonden.

@Bram-Bos Zojuist het volgende antwoord via de mail ontvangen naar aanleiding van voorbeeldbrief 4:

[...]

Ondanks dat ik aanneem dat mijn bezwaar wel gegrond is, zou ik hiermee akkoord moeten gaan?
Ik neem aan dat je de volgende zin hebt opgenomen in je bericht?
"Mocht u de gasaansluiting willen verwijderen, dan verzoek ik u contact op te nemen met mijn verhuurder (<<naam en contactgegevens verhuurder>>, aangezien die alleen kan beslissen over verwijdering. Ik ben daartoe als huurder niet bevoegd."

Zo ja, dan kun je daar nog even op repliceren: "ik kán helemaal geen opdracht geven tot verwijdering, ook niet voor 1 cent, want die bevoegdheid heb ik niet als huurder."

En als ze dan piepen dat je dan maar een contract moet afsluiten, dan kun je repliceren dat daar geen wettelijke verplichting toe bestaat, en daarnaast verwijzen naar
Uitspraak ENE05-2890 van de Geschillencommissie van 10 februari 2006: huurder die van de huurbaas geen toestemming kreeg om de gasmeter te laten verwijderen. Commissie ziet dat als een wezenlijke beperking van de opzeggingsbevoegdheid.

[Voor 22% gewijzigd door Bram-Bos op 11-06-2021 16:34]

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Satisfaction
@Bram-Bos Dat had ik inderdaad niet in mijn mail opgenomen, maar heb ik bij deze wel als antwoord teruggestuurd naar Stedin. Bedankt!

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Satisfaction
@Bram-Bos Zoals inderdaad verwacht blijft Stedin moeilijk doen over een contract afsluiten. Het volgende mailverkeer heeft plaatsgevonden (van oud naar nieuw):

Stedin:
Beste,

Dit moet u zelf regelen met verhuurder. De aansluiting hoeft ook niet verwijderd te worden, u heeft de keuze tussen een verwijdering of een leverancier aanmelden. Voor verdere vragen kunt u ons bereiken op 088 890 9712.

Mvg,
Satisfaction:
Naar mijn weten bestaat er geen wettelijke verplichting die ervoor zorgt dat ik een contract met een leverancier moet afsluiten indien ik geen gas verbruik, mocht dit wel zo zijn ontvang ik graag een verwijzing het betreffende wetsartikel.
Verder citeer ik graag het volgende uit mijn eerste mail en wil ik vermelden dat ik helemaal geen opdracht kán geven tot verwijdering, ook niet voor 1 cent, want die bevoegdheid heb ik niet als huurder: "De gasmeter en gasaansluiting zijn uw eigendom (artikel 3b lid 1, Gaswet) en uw verantwoordelijkheid.".
Waarop ik het volgende nu als reactie heb ontvangen:
Beste,

Stedin is de netbeheerder in uw regio en inderdaad de eigenaar van de aansluiting.
Zolang Stedin transporteert naar een aansluiting bent u verplicht om een contract af te sluiten.

Het is uw keuze om geen gebruik te maken van de aansluiting maar wel de transport in stand te houden
Omdat u de transport naar de aansluiting in stand wenst te houden bent u ook verplicht een overeenkomst aan t egaan met een energieleverancier.
Indien u transport naar de aansluiting vrijwillig wenst te beëindigen kunt u kiezen uit de volgende twee opties
Het (nagenoeg) kosteloos verwijderen van de aansluiting via mijn aansluiting.nl of het afsluiten voor de duur van 12 maanden (let op hier zijn kosten aan verbonden)
Indien u geen keuze maakt blijven we transporteren naar een aansluiting.
Zonder energiecontract is dit niet toegestaan en zullen we de gedwongen afsluitprocedure voortzetten, let op hier zijn ook kosten aan verbonden en kan als gevolg hebben dat we uw dossier overdragen aan een gerechtsdeurwaarder. Ook de gerechtsdeurwaarder brengt kosten in rekening.

We hebben u telefonisch geprobeerd te bereiken om het e.e.a. toe te lichten
Helaas hebben we u niet te pakken gekregen. Vanaf maandag 08:00 zijn we weer bereikbaar op telefoonnummer 010 892 3175.
Voor nu wensen we u een fijn weekend en willen u uitnodigen om op de volgende site te kijken voor meer informatie:
https://www.gaslicht.com/...geten-af-te-sluiten/1183/ of https://www.stedin.net/aansluiting/verwijderen

Tot slot willen we u verzoeken naar het juiste emailadres te mailen: fm_voorkomafsluiting at stedin punt net
Wat kan ik hierop gaan antwoorden? Ze geven in deze mail geen antwoord op mijn vraag naar het wetsartikel of opmerking over de verhuurder, maar proberen weer te pushen op een contract.
Stedin geeft aan te blijven transporteren naar mijn aansluiting, ik heb absoluut geen idee hoe dit werkt, maar ik maak in ieder geval geen gebruik van gas.
Verder geven zij aan mij te hebben gebeld, dit klopt inderdaad, maar was na mijn aller eerste mail het geval. Naast dat ik niet in de gelegenheid was op te nemen, heb ik de voorkeur deze communicatie via de mail te laten verlopen zodat de communicatie zwart op wit staat.

Edit: vanuit info@ kreeg ik meteen een autoreply, voorkom_afsluiting@ wordt gemonitord, maar de voorkeur ligt blijkbaar bij fm_voorkomafsluiting@

Acties:
  • +9Henk 'm!
@Satisfaction: gewoon via Whatsapp of Email blijven reageren. Bijvoorbeeld hiermee:
U blijft ten onrechte beweren dat ik verplicht zou zijn om een leveringscontract af te sluiten ('Zolang Stedin transporteert naar een aansluiting bent u verplicht om een contract af te sluiten.'). Daar is helemaal geen wettelijke basis voor, en die heeft u ook niet gegeven, ondanks mijn verzoek daartoe.

Het is ook onjuist als u stelt dat ik 'het transport naar de aansluiting in stand wens te houden.' Ik wens helemaal niks, en er wordt ook niks getransporteerd. Ik heb geen aansluit- en transportovereenkomst (ATO) met Stedin voor gas, ik had nooit een ATO voor gas met Stedin, en ik zal ook geen ATO voor gas met Stedin afsluiten.

Stedin wil iets met haar gasaansluiting. Prima, u bent op afspraak van harte welkom om te doen wat u wilt, en dan werk ik van harte mee. Zoals gezegd: in het geval van verwijdering zult u daarover echter eerst met de verhuurder in conclaaf moeten, want daar ga ik niet over.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Satisfaction
@Bram-Bos Super, dankjewel. Communicatie gaat ondertussen via de mail.
Via Whatsapp ben ik ondertussen gestopt, ook daar gaan ze niet in op de vraag over het wetsartikel.

@Rommelzolder In het laatste Whatsapp bericht het volgende ontvangen wat betreft de "actieve aansluiting":
Stedin: Een actieve aansluiting is een aansluiting waarbij je gebruik kan maken van elektricteit en gas.

Acties:
  • +1Henk 'm!
Bram-Bos schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 16:21:
verwijzen naar
Uitspraak ENE05-2890 van de Geschillencommissie van 10 februari 2006
Is die uitspraak pas "ontdekt" of is die uit mijn geheugen gevallen? Hij komt mij niet bekend voor namelijk.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Joop 1005
  • Registratie: december 2019
  • Laatst online: 12:40
phicoh schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 15:20:
[...]

Ik snap dit niet helemaal. Voor zover ik in kan schatten is de kans dat er (op redelijk grote schaal) huizen verwarmd gaan worden met waterstof al ontzettend klein. En dan is de kans dat een huis dat nu met een warmtepomp verwarmd wordt in de toekomst met waterstof verwarmd wordt nog veel kleiner.

Dus het lijkt me heel logisch dat die gasaansluitingen verwijderd worden (liefst natuurlijk een hele wijk tegelijkertijd, of als er ondehoud gepleegd moet worden).

Ik snap dat het leuk is om zo'n vraag te stellen. Ik neem aan dat ze wel iets verzinnen op het gebied van veiligheid van ongebruikte aansluitingen of zo.

Belangrijker is denk ik te proberen te voorkomen dat mensen in het waterstofsprookje gaan geloven.
Ben ik met je eens @phicoh
Het gaat mij om het antwoord van de directeur van Rendo die beweert dat er niet ongevraagd gasaansluitingen worden verwijderd terwijl dat in de praktijk, bij mij sowieso, wel het geval is.

Acties:
  • +6Henk 'm!
JeroenE schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 17:56:
[...]
Is die uitspraak pas "ontdekt" of is die uit mijn geheugen gevallen? Hij komt mij niet bekend voor namelijk.
Je wordt oud @JeroenE...
Dat is een oeroude, en één van de aanleidingen voor dit topic. Staat ook al sinds mensenheugenis in de TS.

Acties:
  • +4Henk 'm!
@Bram-Bos Het zal de warmte zijn...

Acties:
  • +8Henk 'm!
Satisfaction schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 17:54:
@Bram-Bos Super, dankjewel. Communicatie gaat ondertussen via de mail.
Via Whatsapp ben ik ondertussen gestopt, ook daar gaan ze niet in op de vraag over het wetsartikel.
Natuurlijk gaan ze die vraag over dat wetsartikel niet beantwoorden. Inmiddels zijn we al een paar jaar verder sinds we die vraag voor het eerst gesteld hebben aan de netbeheerders, maar tot nu toe is er nooit een antwoord gekomen.

Zo'n artikel bestaat gewoon niet. Althans, ik wacht nog steeds op het antwoord van Liander op dezelfde vraag. Sinds december 2017.

Wel bijzonder fijn dat je ervaringen deelt. Je communicatie van vandaag laat zien dat in elk geval de webcare medewerker waar jij contact mee hebt gehad nog niets heeft bijgeleerd. Nog steeds de niet bestaande wettelijke verplichting, nog steeds slechts een keuze bieden tussen 'verwijderen' en 'gascontract', nog steeds melden dat je moet betalen voor transport van gas terwijl er helemaal geen gas getransporteerd wordt. En nog steeds geen duidelijke onderscheiding in de standaard communicatie tussen gas en elektra.

Werkelijk nul komma nul verbetering in de houding ten aanzien van gasverlaters.

Die aanvraag voor 1 cent kun jij doen, maar mag jij mogelijk niet doen van je verhuurder. Intussen is er namelijk duiding gegeven aan wie over de gasaansluiting 'kan beschikken' en dat is in beginsel de eigenaar van het pand en níet de bewoner wanneer de bewoner zelf geen eigenaar is.
Los van wie de 'rechthebbende' is om de aanvraag te doen, is er niemand die de plicht heeft om verwijdering bij de netbeheerder aan te vragen. Zoals je zelf al schreef: de gasaansluiting is eigendom van de netbeheerder, dus de netbeheerder is verantwoordelijk voor de gasaansluiting. En wanneer er niemand is met een contract, staat het de netbeheerder helemaal vrij om zelf te beslissen dat de de aansluiting gaan verwijderen. Uiteraard voor hun rekening.

Acties:
  • +6Henk 'm!
Satisfaction schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 17:54:

Stedin: Een actieve aansluiting is een aansluiting waarbij je gebruik kan maken van elektricteit en gas.
Sure: letterlijk schrijft Stedin hier dat een “actieve aansluiting” een aansluiting is waarbij je gebruik KAN maken van elektriciteit EN gas. (Hoofdletters en dikgedrukt door mij)

Dus als de gasaansluiting is verwijderd heb je geen “actieve aansluiting” meer....?
Je kunt dan immers niet meer gebruik maken van E EN G.
Wat een tenenkrommende onzin.

Volgens hun eigen logica is dan ook een leveringscontract voor E niet meer nodig, want er is immers geen “actieve aansluiting” meer.

[Voor 10% gewijzigd door Rommelzolder op 11-06-2021 21:06]

Acties:
  • +7Henk 'm!
Bram-Bos schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 17:46:
@Satisfaction: gewoon via Whatsapp of Email blijven reageren. Bijvoorbeeld hiermee:

[...]
U blijft ten onrechte beweren dat ik verplicht zou zijn om een leveringscontract af te sluiten ('Zolang Stedin transporteert naar een aansluiting bent u verplicht om een contract af te sluiten.'). Daar is helemaal geen wettelijke basis voor, en die heeft u ook niet gegeven, ondanks mijn verzoek daartoe.
Op zich klopt de bewering van Stedin wel dat er een contract moet zijn, indien er gas naar de woning getransporteerd wordt. Dat transport van gas vindt immers uitsluitend plaats wanneer er gas afgenomen wordt. En dan moet er inderdaad een contract zijn.

Alleen is er in dit geval helemaal geen sprake van een transport van gas dus ook geen plicht om een contract te hebben. De webcare medewerker durft zelfs te beweren dat er vanuit @Satisfaction een wens zou zijn om de het transport van gas in stand te houden. Een vreemde uitspraak, en niet alleen vanwege het herhaaldelijk fout gebruik van lidwoorden. Er is momenteel al enige tijd geen sprake van transport van gas, dus valt er ook geen transport van gas 'in stand te houden'. Los daarvan is er bij @Satisfaction ook geen wens om de mogelijkheid tot het transporteren van gas in stand te houden. Zover ik het begrijp is het voor hem (haar?) als bewoner van het pand prima wanneer de gasaansluiting verwijderd zou worden, zolang de verhuurder en netbeheerder het daar maar over eens zijn.

En de leugens die er vervolgens verteld worden over kosten en deurwaarders kennen we hier inmiddels wel.

Enerzijds is het bijzonder te noemen hoeveel succes we hebben kunnen boeken met dit topic. Anderzijds is het diep treurig dat ondanks alle ontwikkelingen van met name het afgelopen jaar er intern bij de netbeheerders blijkbaar nog steeds niet serieus een belletje is gaan rinkelen. Enexis gaat door met deurwaarders inschakelen op dossiers waar geen betalingsplicht geldt, Stedin blijft doodleuk klanten voorliegen over niet bestaande 'wettelijke verplichtingen', Rendo directeur doet alsof zijn neus bloed wanneer hij wordt aangesproken over een gedwongen verwijdering. Een zieke wereld, die kantoren van de netbeheerders.

Acties:
  • +6Henk 'm!

• AliBenAchtertas
  • Registratie: april 2016
  • Nu online
= = = DOSSIER AliBenAchtertas = = =

Vooralsnog zonder scans van allerlei brieven en berichten die ik vanaf het begin (maart 2020) heb ontvangen van Enexis en Bosveld.

31 maart 2020: na veel gedoe en discussie met Eneco (sinds oktober 2019!) eindelijk voor elkaar gekregen dat de gebruikersovereenkomst voor gas is opgezegd. Het gedrag van Eneco verdient overigens ook nog wel eens aandacht. Misschien iets voor later...

6 april 2020: eerste brief van Enexis: “geen gas zonder energiecontract”.
Op deze brief heb ik gereageerd met een e-mail waarin ik aangeef geen gasgebruikende apparaten meer in huis te hebben, en dat het dus begrijpelijk is dat ik mijn gascontract, inclusief de leverings- en aansluitkosten, heb opgezegd.

April - november 2020: Maandenlang over en weer sturen van e-mails (een stuk of 5) waarin steeds door Enexis wordt aangegeven dat ik een contract moet hebben, en anders opdracht moet geven tot verwijdering van de gasaansluiting. Tussendoor ook af en toe een brief per post, en ergens halverwege november 2020 zelfs een keer een telefoontje. Ik reageer steeds door te stellen dat ze welkom zijn om de aansluiting te verwijderen, maar dat ik geen opdracht geef.

Op 30 november 2020 staat Enexis aan de deur. Min of meer onaangekondigd, want hun komst is niet schriftelijk gedaan, 5 dagen voorafgaand aan hun bezoek. Wel is er in het eerdere telefoongesprek iets gezegd over een mogelijke komst. Om de zaak niet verder op de spits te drijven heb ik Enexis toestemming gegeven om de handelingen uit te voeren die zij noodzakelijk achtten. Dat werd een slotje. Uiteraard wederom gezegd dat ik geen opdracht heb gegeven en dat ik niet ga betalen. De monteur vond het allemaal best.

Op 3 december 2020 volgt een factuur voor het plaatsen van het slotje. Die heb ik met behulp van de brieven op het forum betwist. Op 22 december volgt een aanmaning van Enexis, waar ik wederom op reageer. Ik verwijs onder andere naar de twee rechterlijke uitspraken en ik verzoek Enexis om de factuur te crediteren.

Uiteindelijk op 31 maart 2021 de brief van Bosveld. Dat is deze brief:

Ik reageer op 6 april via deze brief/e-mail:

Bosveld reageert op 20 april via de mail:

Waarna ik op 25 april (voorlopig) het laatste woord heb:

Vanaf dat moment is het stil.

[Voor 27% gewijzigd door AliBenAchtertas op 14-06-2021 19:50]

Acties:
  • +5Henk 'm!

• gasexit
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 11:25

gasexit

Gasloos sinds 7 sept 2019.

Zojuist gebeld door Enexis dat ze de gasmeter en leiding gaan verwijderen,. Zoals hij meedeelde zal de leiding bij de woning worden los gekoppeld en eruit gelierd wordt. Zal mij benieuwen.

28 x PVT (305 Wp)+ Energiehek 14 mtr + WP + boiler

Pagina: 1 ... 17 18 19 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True