Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jorick570
  • Registratie: Oktober 2022
  • Niet online
chulin schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 14:53:
[...]

Ik lees graag mee……
Ik zit ook bij budget energie met redelijke prijzen tot 1 januari ( 0,380 en 1,55) maar wordt echt een stuk duurder.
Min situatie is iets anders, ik heb zonnepanelen, genoeg voor mijn gebruik, zelfs hou ik nog over, maar ja, krijg ik iets van 11centen 😖

Beste optie voor mij zou zijn een stroom leverancier met de beste saldering prijs, en een dynamische contract voor gas.
Zie ik het goed, of juist niet?
Voor stroom zou ik een leverancier zoeken met hoge terugleververgoeding, of ook dynamisch gaan. Bij grote overcapaciteit kan dynamisch best gunstig zijn, maar ook afhankelijk van de oriëntatie van je panelen. Heb je ze oost/west liggen dan is dynamisch best gunstig. Je kan dan namelijk ook nog terug leveren op wat duurdere momenten. Weet je een beetje te profiteren van goedkope momenten bijv. elektrische auto of/en timers op wasmachine/vaatwasser dan haal je een lage stroomprijs en krijg je relatief veel voor terug leveren van je zonnestroom.

Gas dynamisch zeker goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chulin
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04:31
jorick570 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 15:04:
[...]

Voor stroom zou ik een leverancier zoeken met hoge terugleververgoeding, of ook dynamisch gaan. Bij grote overcapaciteit kan dynamisch best gunstig zijn, maar ook afhankelijk van de oriëntatie van je panelen. Heb je ze oost/west liggen dan is dynamisch best gunstig. Je kan dan namelijk ook nog terug leveren op wat duurdere momenten. Weet je een beetje te profiteren van goedkope momenten bijv. elektrische auto of/en timers op wasmachine/vaatwasser dan haal je een lage stroomprijs en krijg je relatief veel voor terug leveren van je zonnestroom.

Gas dynamisch zeker goed idee.
Bedant 👍
Ik heb niet echt veel overcapaciteit, jaar 2022 wel, maar mooier dan dit wordt het niet 😉. Trouwens, panelen op zuid.
Nog een vraagje…
Waar kan ik kijken voor de salderen vergoeding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CarstenHouw
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11-09 12:37
@chulin https://www.energievergel...rpen/terugleververgoeding maar geen idee hoe up to date dat is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleutie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13-09 16:08

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:03
Borne schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 14:53:
[...]

Precies dit. Maar wat de gasprijs in juni,juli, augustus en september doet interesseert mij eigenlijk niet zo veel. die 25-30 kuub voor douchen zetten geen zoden aan de dijk. Als ik nu de cv begint te draaien over de komende maanden kan gaan besparen wordt het natuurlijk erg interessant.

Ik heb geen zin om elke dag mijn vrouw te gaan vertellen hoe laat ze de wasmachine aan mag zetten maar als ik naar de tarieven van de afgelopen maanden kijk, is het zelfs op de piekmomenten, goedkoper geweest dan ik aan variabel tarief voor die maand had bij Budget energie.

In gedachten is het een no-brainer maar als ik eenmaal ben overgestapt en wat over het hoofd heb gezien kan ik niet meer terug....
Wat er in de zomermaanden gebeurt zet wel de trend voor de herfst natuurlijk. Prijzen zullen niet zakken als de reserves worden gevuld.

Kijk ook even naar de buurlanden. Day ahead is redelijk vers in Nederland maar succesvol in Denemarken en andere Scandinavische landen.
Vanaf de Europese overheid wordt de vorm nog net niet verplicht.
In België wordt day ahead (binnenkort) verplicht aangeboden door alle leveranciers die meer dan een handjevol klanten hebben.

Het 'terug gaan' zou geen sprake van moeten zijn, als je drukt op de panic-out knop dan snij je vrijwel zeker in je eigen vingers.
En een variabel contract tegen ditto prijzen kan je altijd wel krijgen, alles wat niet voor lange tijd vast ligt groeit ook gewoon mee met de markt. :)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chulin
Engie.nl lijkt beste teruglevervegoeding te hebben… nooit van gehoord, betrouwbaar, iemand ervaring mee?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Raymond P
@chulin Dat is een van de grootste spelers op de Europese markt. Als het stroom opwekt hebben ze een vinger in de pap. ;)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:53

de Peer

under peer review

chulin schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 15:38:
Engie.nl lijkt beste teruglevervegoeding te hebben… nooit van gehoord, betrouwbaar, iemand ervaring mee?
Daar is een apart topic voor, daar graag verder ;-)
Zero Tolerance: Wat is nu de beste terugleververgoeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chulin
Raymond P schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 15:41:
@chulin Dat is een van de grootste spelers op de Europese markt. Als het stroom opwekt hebben ze een vinger in de pap. ;)
Weet ik genoeg, bedankt 👍
Mijn excuses 🙏

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Borne
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17-09 00:21
Heb de aanvraag maar ingevoerd. Vanaf 25 november zit ik bij Zonneplan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 02:54
Cheesy schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 14:09:
Day ahead-tarieven lagen een paar dagen laag, iedereen in jubelstemming.
Maar 1 zwaluw maakt nog geen zomer.

Als ik zie dat gas nu alweer op €1,35 (Easy Energy) zit is bijna het plafond van €1,45 ;)
En morgen zou hij als het goed is weer op een inkoopprijs van 45 cent zitten, volgens mijn WKK-adviseur. Dus zo'n 1 euro all-in.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mahagen
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 13-09 19:52
Belachelijk eigenlijk dat energie (en ziektekosten, en scholen, en ov) allemaal geprivatiseerd is en dat het dus nodig is maar.....

Hier de knoop doorgehakt, werd misselijk van de prijzen van Eneco: 93c kWh en 3.49e m3

Wel een paar zonnepanelen maar dekken niet het eigen gebruik. Ze liggen ook niet vol op zuid dus hoop dat ik die in de zomer niet af hoef te schakelen. Maar al zou dat wel zo zijn, de besparing nu is al zo groot.

Verbruik met 3.5 personen:
4000kWh
-1600kWh
1600m3

Na bijna gehele topic doorgelezen te hebben gekozen voor Zonneplan.
Als het goed is 25ste Nov is het zover :)

Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + Proxmox HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netfast
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
hier vanaf 23 nov aan de gang met Tibber... :)
Tijd om wat scripts ed te gaan maken. Heb er zin in :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackBurn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 19:26

BlackBurn

One Ring To Rule Them All

Zijn er hier mensen die al integratie hebben met home assistant en zonneplan en hier een beschrijving van hebben? (Niet de zonnepanelen 😀)

If it is broken, fix it. If it ain't broken, make it better!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rollingstone
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11-09 21:34
Jokuh schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 14:53:
Weet iemand of EasyEnergy naast de API voor stroom ook een API voor gas heeft? Deze wisselt ook per dag en wil ik graag in HomeAssistant integreren.
Ik ga over naar Frank maar vroeg me dit ook af: kan ik de CV 's ochtends juist voor 6.00 uur laten opwarmen tot 20,5 of juist na 6.00 uur beginnen te verwarmen. Ik heb een Google Nest thermostaat die ik dan zou moeten aansturen. Volgens mij zou dat een simpele opdracht moeten zijn (gewenste moment verzetten). Frank heeft een samenwerking met Jedlix om stroom voor EV's op het juiste moment erin te pompen. Zoiets zoek ik ook voor Google Nest Thermostat. Denk jij dat met HomeAssistent te gaan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• athvdk
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18-04 01:13
Smuggler schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 12:53:
[Afbeelding]

Dit is eigenlijk de enige manier om ze te vergelijken.
Gewoon de extra kosten bereken en die naast elkaar zetten.
De rest is verbruik wat niet te voorspellen is, en bij elke partij gelijk zou moeten zijn.
Ook alle belastingen en accijnzen moeten gelijk zijn.

Dus dit zijn de echte verschillen tussen de contracten.

Tibber is duidelijk veel goedkoper dan de rest.
Easy energy was redelijk goedkoop met gas, maar dat is nu ook duurder geworden.
zonneplan lijkt voor mij een alternatief te worden.

kleine fix, nog niet in het plaatje meegenomen: thijsq in "het grote day ahead energie prijzen topic."

Natuurlijk veranderd dit plaatje als ik daar andere bedragen invul.

Heb de sheet ook maar meteen openbaar gemaakt, dan kan je zelf spelen met je eigen verbruik en wat dan als goedkoopste uit de bus zal komen.
https://docs.google.com/s...KU3d1s1Y/edit?usp=sharing
De sheet is in de war vanwege een verwijderd getal ergens, #REF!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
@rollingstone
Ik heb een warmtepomp (op elektriciteit) met vloerverwarming in een dikke betonvloer.
Ik kan makkelijk 's nachts goedkoop stoken om het overdag (zonder stoken) comfortabel te hebben.
Ik pas de stooklijn van mijn warmtepomp als volgt aan:
als de uurprijs meer dan 10% hoger is dan de gemiddelde uurprijs verlaag ik de stooklijn met 0,5 K
als de uurprijs meer dan 10% lager is dan de gemiddelde uurprijs verhoog ik de stooklijn met 0,5 K
daartussen is er geen aanpassing van de stooklijn.
In python code ziet dat er als volgt uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
        #heating
        entity_curve_adjustment = self.heating_options["entity adjust heating curve"]
        if pl[0] < p_avg * 0.9:
            adjustment = 0.5
        elif pl[0] > p_avg * 1.1:
            adjustment = -0.5
        else:
            adjustment = 0
        self.set_value(entity_curve_adjustment, adjustment)

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
@rollingstone Frank biedt een API (stroom en gas) over graphql. @itheo.tech heeft daar een sukje over geschreven: https://itheo.tech/frank-...s-with-graphql-and-python
Hier in dit topic en op internet vind je ook vast eea. :)

@Jokuh Indien nog niet beantwoord: je kan de feed van easyenergy pakken van: https://www.easyenergy.com/nl/energietarieven
Even je devtools openen in de browser en het netwerk monitoren op wat er voorbij komt als je [gas] kiest.

----
Fwiw, eigenlijk vind ik dat je die data onafhankelijk van je leverancier op moet halen. :)

[ Voor 9% gewijzigd door Raymond P op 04-11-2022 23:02 ]

- knip -

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:42

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
athvdk schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 22:47:
[...]

De sheet is in de war vanwege een verwijderd getal ergens, #REF!
Opgelost,

Weet even niet hoe ik dat stukje van de sheet moet beveiligen, maar dat ga ik nu even uitzoeken.

Edit, sheet is nu niet meer op die manier stuk te maken. }:O

[ Voor 10% gewijzigd door Smuggler op 04-11-2022 23:55 ]

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahagen
BlackBurn schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 21:03:
Zijn er hier mensen die al integratie hebben met home assistant en zonneplan en hier een beschrijving van hebben? (Niet de zonnepanelen 😀)
Ook erg nieuwsgierig naar, ik gebruik ook HA en krijg dus 24ste ZP. Net even gekeken, er is dus een Zonneplan One hacs integratie maar nog geen idee hoe en wat verder.

Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + Proxmox HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• athvdk
Smuggler schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 23:32:
[...]

Opgelost,

Weet even niet hoe ik dat stukje van de sheet moet beveiligen, maar dat ga ik nu even uitzoeken.

Ik zie in mijn welkomsbrief van Zonneplan:

Stroom:
Vaste leveringskosten 6,25.
Handling fee 0,003 per kWh.

Gas:
Vaste leveringskosten 6,25
Handling fee 0,03 per m3
Transportkosten 0,02 per m3

alles incl BTW (dat zal nu dus nog 9% zijn)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroen50
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 17-08 17:10
padoempats schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 14:34:
[...]

Diezelfde overheid die iedereen dit jaar bijna 1200 en sommigen 1700 euro energiekorting geeft?
*knip*
Dat is off-topic hier.

Onder andere deze topics zijn hiervoor:
Help! De energierekening - kroegtopic
De energiemarktcrisis: ontwikkelingen en achtergronden

[ Voor 162% gewijzigd door tweakduke op 05-11-2022 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-09 10:44
*knip*
Niet op de man spelen aub.

[ Voor 84% gewijzigd door tweakduke op 05-11-2022 10:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jorick570
  • Registratie: Oktober 2022
  • Niet online
athvdk schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 00:36:
[...]

Ik zie in mijn welkomsbrief van Zonneplan:

Stroom:
Vaste leveringskosten 6,25.
Handling fee 0,003 per kWh.

Gas:
Vaste leveringskosten 6,25
Handling fee 0,03 per m3
Transportkosten 0,02 per m3

alles incl BTW (dat zal nu dus nog 9% zijn)
Nee die prijzen zijn 21%. Alle communicatie van Zonneplan is 21%, omdat de BTW verlaging maar een tijdelijke maatregel is. Zoals de ACM ook vraagt aan leveranciers om met 21% te blijven rekenen. Vaste leveringskosten zijn dus dit jaar nog €5,63.
Niet alle dynamische leveranciers tonen op hun website tarieven met 21%. EasyEnergy toont in hun aanraagstraat bijvoorbeeld 9% BTW, beetje flauw.
De ACM wijst leveranciers er ook op dat zij de btw-verlaging niet moeten gebruiken voor doen van tijdelijke ‘stuntaanbiedingen’. De btw op aardgas, elektriciteit en stadsverwarming is 21% en wordt (vooralsnog) voor slechts 6 maanden verlaagd. Omdat consumenten over het algemeen langer dan 6 maanden klant zijn bij een leverancier roept de ACM leveranciers op met 21% btw te blijven rekenen als zij een consument een aanbod voor een (nieuw) energiecontract doen. Dit is ook belangrijk omdat consumenten een aanbod van een leverancier moeten kunnen vergelijken met dat van andere aanbieders.
https://www.acm.nl/nl/pub...ect-btw-verlaging-energie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jake
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Jeroen50 schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 04:26:
Daarom worden vaste contracten nu niet meer aangeboden...en ik betwijfel of die er nog ooit komen zonder flinke risico-opslag.
Er zijn geen vaste contracten omdat het ca 50,- kost om die open te breken. Wat je dus doet bij een enorme daling. Juist omdat de leveranciers jouw stroom / gas vooruit hebben gekocht, blijven zij dus met afname verplichting van hele dure energie zitten.
Ps recent in het nieuws dat plafond op losse schroeven staat..ik vermoed dat het kwartje is gevallen bij de politiek dat ze in paniek een idioot besluit hebben genomen om te prinsjesdag te halen.
Dat plafond staat op losse schroeven omdat de energie maatschappijen op verkoopprijs gecompenseerd willen worden (met volledige marge dus), terwijl de overheid dat op inkoopprijs wil (met waarschijnlijk wel ruimte voor een normale marge).

Aangezien marges om een of andere debiele reden procentueel zijn, zijn die marges natuurlijk lekker mee omhoog geknalt (in euro's).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fotonica
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14-09 11:20
Ik denk dat dit forum het meest in de buurt kom voor mijn vraag.

Ik heb wel de day ahead price voor stroom in mijn home assistant. (Nordpool)
Maar zijn er ook mensen die de gas prijzen op vergelijkbare manier importeren in home assistant.

Momenteel heb ik een elektrische kachel in de woonkamer staan die aan schakelt op het goedkoopste moment van de dag. Of als de stroom onder de 25 cent is. Maar als de gaaf prijs nou heel goedkoop is moet hij gewoon gas gaan verwarmen. En anders om als het gas heel duur is electrisch verwarmen.

Work to live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroen50
*knip*
Niet op ingaan, maar maak een topic report aub.

[ Voor 104% gewijzigd door tweakduke op 05-11-2022 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NietGiftig
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Smuggler schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 23:32:
[...]

Opgelost,

Maar het is wel vechten om je eigen getallen in te voeren.
Voordat je het kan printen heeft iemand anders de aantallen weer veranderd.

Nu opeens niet meer :)

[ Voor 3% gewijzigd door NietGiftig op 05-11-2022 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@NietGiftig Je zou een kopie kunnen opslaan en daar je ding op kunnen doen. ;)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NietGiftig
  • Niet online
Raymond P schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 09:48:
@NietGiftig Je zou een kopie kunnen opslaan en daar je ding op kunnen doen. ;)
Tuurlijk, maar kom er net achter dat de ene browser de andere niet is.
Opslaan met Vivaldi op Linux werkte niet, maar op chromium wel

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Een paar reacties heb ik weggehaald. We houden het hier on-topic en vriendelijk naar elkaar :)

Tweakers Discord

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeroen50
tweakduke schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 10:13:
[mbr]Een paar reacties heb ik weggehaald. We houden het hier on-topic en vriendelijk naar elkaar :)[/]
In mijn ogen was mijn bijdrage on-topic, allemaal redenen benoemt om naar dynamische tarieven over te stappen en waarom we in deze situatie zijn beland.
Ook respect dat je het in de toom houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• athvdk
jorick570 schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 06:47:
[...]

Nee die prijzen zijn 21%. Alle communicatie van Zonneplan is 21%, omdat de BTW verlaging maar een tijdelijke maatregel is. Zoals de ACM ook vraagt aan leveranciers om met 21% te blijven rekenen. Vaste leveringskosten zijn dus dit jaar nog €5,63.
Niet alle dynamische leveranciers tonen op hun website tarieven met 21%. EasyEnergy toont in hun aanraagstraat bijvoorbeeld 9% BTW, beetje flauw.

[...]

https://www.acm.nl/nl/pub...ect-btw-verlaging-energie
Ik kom nog steeds niet met dat bedrag van 5,63 op 6,25 incl. Welke berekening wordt hier dan gebruikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@athvdk (5.63/109)*121

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• athvdk
Dank je. Zo had ik het nog niet geprobeerd :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• padoempats
  • Laatst online: 17-09 10:44
tweakduke schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 10:13:
[mbr]Een paar reacties heb ik weggehaald. We houden het hier on-topic en vriendelijk naar elkaar :)[/]
Excuus, was niet op de man bedoeld, de grap zat hem in de reactie op het tijdstip. Denk dat dat niet over kwam

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroen50
padoempats schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 13:31:
[...]

Excuus, was niet op de man bedoeld, de grap zat hem in de reactie op het tijdstip. Denk dat dat niet over kwam
Tis al goed, kon niet slapen, that all.
Jammer dat mijn bijdrage foetsie is, maar ook geen ramp..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilde
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Wat doen de mensen met zonnepanelen en een (duur) flexibel contract bij de eneco's over het algemeen? Stappen die nu over om te profiteren van een lagere dag prijs voor gas en stappen rond het voorjaar weer terug over om te kunnen salderen?

Specs: 9800X3D, RTX 5090, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sleutie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13-09 16:08
Wilde schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 15:45:
Wat doen de mensen met zonnepanelen en een (duur) flexibel contract bij de eneco's over het algemeen? Stappen die nu over om te profiteren van een lagere dag prijs voor gas en stappen rond het voorjaar weer terug over om te kunnen salderen?
Dit is idd de keuze die ik gisteren gemaakt heb. Paar maandjes dynamisch contract omdat de gasprijs bizar hoog blijft bij variabel. In het nieuwe jaar weer naar een vast of variabel contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahagen
Sleutie schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 15:49:
[...]

Dit is idd de keuze die ik gisteren gemaakt heb. Paar maandjes dynamisch contract omdat de gasprijs bizar hoog blijft bij variabel. In het nieuwe jaar weer naar een vast of variabel contract.
Wij ook, 25ste gaan we over maar het antwoord is denk afhankelijk van hoeveel panelen je hebt. Wij 'salderen' met onze panelen slechts 1/3 en dan is het de vraag of het loont weer naar variabel over te stappen. Met slim verbruik is misschien meer te behalen.

Nu ik toch aan het typen ben, een vraagje. Wij gaan dus per 25ste over op Zonneplan en zien in de app nu alleen elektra prijzen, komt gas hier straks ook in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Obeja
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
mahagen schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 16:50:
[...]

Wij ook, 25ste gaan we over maar het antwoord is denk afhankelijk van hoeveel panelen je hebt. Wij 'salderen' met onze panelen slechts 1/3 en dan is het de vraag of het loont weer naar variabel over te stappen. Met slim verbruik is misschien meer te behalen.

Nu ik toch aan het typen ben, een vraagje. Wij gaan dus per 25ste over op Zonneplan en zien in de app nu alleen elektra prijzen, komt gas hier straks ook in?
ja gas ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majesty
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Sleutie schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 15:49:
[...]

Hier ook op het punt de overstap naar Zonneplan te maken vanwege de bizarre variabele tarieven, had het eigenlijk al voor november moeten doen, maar goed. Vandebron vraagt me 0,89 normaal / 0,75 dal op dit moment, en wel 3,33 per m3. Nu zijn we met 1500 kwh / 400 m3 per jaar geen grootverbruikers, maar toch.

Heb hier (helaas) geen zonnepanelen liggen want het is (mijn inziens) de investering niet meer waard; we zijn van plan hier geen 5 jaar meer te wonen namelijk. Aan de andere kant, kan wel weer waarde toevoegen aan het appartement.

Ik vroeg me af: met het prijsplafond per januari (of februari) ben je toch eigenlijk altijd beter af met een dynamisch tarief contract, of heb ik het mis? Gezien variabele tarieven toch ruim boven het plafond zitten, maar dynamische tarieven er juist nog onder kunnen zakken als het mee zit? Maar wellicht zie ik het verkeerd :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 11:27
Majesty schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 16:59:
[...]

Hier ook op het punt de overstap naar Zonneplan te maken vanwege de bizarre variabele tarieven, had het eigenlijk al voor november moeten doen, maar goed. Vandebron vraagt me 0,89 normaal / 0,75 dal op dit moment, en wel 3,33 per m3. Nu zijn we met 1500 kwh / 400 m3 per jaar geen grootverbruikers, maar toch.

Heb hier (helaas) geen zonnepanelen liggen want het is (mijn inziens) de investering niet meer waard; we zijn van plan hier geen 5 jaar meer te wonen namelijk. Aan de andere kant, kan wel weer waarde toevoegen aan het appartement.

Ik vroeg me af: met het prijsplafond per januari (of februari) ben je toch eigenlijk altijd beter af met een dynamisch tarief contract, of heb ik het mis? Gezien variabele tarieven toch ruim boven het plafond zitten, maar dynamische tarieven er juist nog onder kunnen zakken als het mee zit? Maar wellicht zie ik het verkeerd :).
Met dergelijke hoge tarieven van Van de Bron, zijn zonnepanelen in een paar jaar terug verdient.
De keuze van het contract ligt bij jezelf, maar dynamische tarieven zijn stukken lager! vanaf begin okt varieert bijvoorbeeld de prijs tussen 9 en de 40ct/kWh. Vannacht zakken de prijzen weer naar 12ct/kWh, ideaal om je auto op te laden bij voorbeeld. De prijzen zijn incl. EB, ODE, btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greenman2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23-11-2023
mahagen schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 16:50:
[...]

Ik kon het eerst ook niet vinden in de app, maar als je naar verbruikshistorie gaat en dan naar gasverbruik dan zie je rechtsboven de prijs van vandaag (nu 113 ct). Er is niet zo'n grafiekje als bij stroom omdat de gasprijs per dag is en niet per uur.

Ik lees van meerdere mensen dat ze binnen 30 dagen overstappen. Ben ik weer te lief geweest door mijn 30 dagen opzegtermijn bij GC te respecteren of hadden jullie geen opzegtermijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majesty
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
WillemP22 schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 17:24:
[...]

Met dergelijke hoge tarieven van Van de Bron, zijn zonnepanelen in een paar jaar terug verdient.
De keuze van het contract ligt bij jezelf, maar dynamische tarieven zijn stukken lager! vanaf begin okt varieert bijvoorbeeld de prijs tussen 9 en de 40ct/kWh. Vannacht zakken de prijzen weer naar 12ct/kWh, ideaal om je auto op te laden bij voorbeeld. De prijzen zijn incl. EB, ODE, btw.
Ja, maar ik ga er vanuit dat die tarieven de komende 5 jaar niet vast zullen staan op deze hoogte. Daarnaast zal het prijsplafond het hele jaar 2023 gelden, een stuk lager dan die tarieven dus.
Heb zelf een elektrische auto sinds vorige week, maar geen eigen oprit en laadpaal. Moet nog even uitzoeken of ik een laadpunt aan het appartementencomplex kan maken met kabel over (of onder) de stoep. Met zulke nachttarieven is dat in ieder geval wel erg interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ren-z
  • Laatst online: 08:37
Gisteren ook maar de overstap gemaakt naar Zonneplan. Helaas duurt het nog 3 weken want wil zo snel mogelijk weg bij Oxxio. € 3,37 per m³ en € 0,929 cent per kWh voor normaal tarief, € 0,704 voor dal...

Even iets anders, ik zie op enever.nl bij de huidige gasprijzen 2 beurzen staan:
- Beursprijs EGSI € 0,719 excl btw, inclusief dus € 0,784
- Beursprijs EOD € 0,663 incl btw
(prijzen zijn van gisteren)

Kan iemand mij vertellen wat het verschil is tussen deze beurzen? En welke leverancier levert voor de EOD prijs? Scheelt namelijk enorm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paddington123
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 26-04 11:28
Ren-z schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 19:01:
Kan iemand mij vertellen wat het verschil is tussen deze beurzen? En welke leverancier levert voor de EOD prijs? Scheelt namelijk enorm...
Hoi Rens, in je welkomstbrief staat het:
"Dagprijzen
PEGAS EGSI TTF Day Ahead"
EGSI dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ren-z
  • Laatst online: 08:37
paddington123 schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 19:12:
[...]
Hoi Rens, in je welkomstbrief staat het:
"Dagprijzen
PEGAS EGSI TTF Day Ahead"
EGSI dus.
Ja dat was me inmiddels al duidelijk ;)

Maar waarom staat de EOD beurs vermeld op deze website? En welke Nederlandse leveranciers leveren via deze beurs? Vroeg het me gewoon af...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• athvdk
Greenman2 schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 17:28:
[...]

Ik kon het eerst ook niet vinden in de app, maar als je naar verbruikshistorie gaat en dan naar gasverbruik dan zie je rechtsboven de prijs van vandaag (nu 113 ct). Er is niet zo'n grafiekje als bij stroom omdat de gasprijs per dag is en niet per uur.

Ik lees van meerdere mensen dat ze binnen 30 dagen overstappen. Ben ik weer te lief geweest door mijn 30 dagen opzegtermijn bij GC te respecteren of hadden jullie geen opzegtermijn?
Ik heb wel toegang tot de app maar het contract gaat pas 25 november in. Dus verbruikshistorie en bijbehorend gasverbruik is nog niet zichtbaar in de app. Ik heb de app nog wel van NextEnergy, daar kan iedereen gewoon de prijzen van de beurs bekijken en hoef je geen inlog. Ik had de NextEnergy klantenservice wel gevraagd om inloggegevens maar nog steeds niks gehoord. Na 25 november hoeft dat ook niet meer :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoan
Ren-z schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 19:16:
[...]

Ja dat was me inmiddels al duidelijk ;)

Maar waarom staat de EOD beurs vermeld op deze website? En welke Nederlandse leveranciers leveren via deze beurs? Vroeg het me gewoon af...
Frank houdt een andere beurs aan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wilde
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Dank voor de reakties. Ik heb me vandaag ook aangemeld bij Zonneplan. Ga over per de 25e. Volgend jaar rond Maart maar weer kijken of we terug gaan naar een vast contract of gewoon lekker blijven

Specs: 9800X3D, RTX 5090, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjoan
Zonneplan krijgt het nog druk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greenman2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23-11-2023
athvdk schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 20:04:
[...]

Ik heb wel toegang tot de app maar het contract gaat pas 25 november in. Dus verbruikshistorie en bijbehorend gasverbruik is nog niet zichtbaar in de app. Ik heb de app nog wel van NextEnergy, daar kan iedereen gewoon de prijzen van de beurs bekijken en hoef je geen inlog. Ik had de NextEnergy klantenservice wel gevraagd om inloggegevens maar nog steeds niks gehoord. Na 25 november hoeft dat ook niet meer :-)
Ok, mijn contract gaat pas 1 december in. Heb al wel de connect gekregen en aangesloten op de P1. Daarmee krijg je gelijk inzicht in het verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoelzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-07 18:19
Ik ben er over aan het twijfelen om dit ook te gaan doen, maar ik kan het gehele speelveld niet helemaal overzien.

Mijn situatie is als volgt:
- Vrijstaande woning, gemiddeld geïsoleerd.
- Verbruik: 1900 m3, 3500 KwH.
- Zonnepanelen: 4800 KwH (ruim overschot dus).
- Huidige energieleverancier: Vandebron, gasprijs € 3,33.

Ik lees de P1 poort uit en kan daar ook mijn energiecontract aan koppelen. Ik heb vanochtend de verwarming aangezet en de kamertemperatuur verhoogd van 17,5 naar 19. Dat kost dus gewoon vijf euro.

Dus ben ik op zoek naar een tijdelijke oplossing om de prijs te dempen, even los van de maatregelen die de overheid gaat nemen (of niet....).

De topicstart gaat vooral over de prijs van elektriciteit en hoe daarmee om te gaan, maar de gasprijs komt niet aan bod.

Vraag: klopt dat salderen niet mogelijk is bij gebruik van day ahead prijzen? Voor de wintermaanden zou dat overigens geen ramp zijn.

Zijn er in mijn situaties redenen om de overstap wel of niet te maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@djoelzz Het is sowieso mogelijk om stroom en gas te splitten.
Je huidige gastarief is hoger dan het handje vol dagen waar day-ahead dit jaar over de 3 euro ging.
Er is dus op zijn minst een goede reden om je gas over te hevelen naar day ahead.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mielemuis
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11:36
Ook ik twijfel over day ahead, geen gas, dus dat is niet belangrijk,
Zit nu bij united consumers, maar dat is vooral vanwege de teruglever vergoeding.
En terugleveren zit er de komende 4 maanden toch niet in, daarna wordt er een SAP aangesloten dus wordt het spelletje dubbel zo leuk >:)

Twijfel vooral tussen tibber en zonneplan,
Tibber vanwege de goede integratie's met home assistant,
en Zonneplan vanwege het groene concept,
Aan de andere kant als de stroom goedkoop is door wind en of zonne energie is dat bij tibber en zonneplan gelijk denk ik zo.

Op de site van zonneplan hebben ze het over dat je maandbedrag je verbruik*gemiddelde kW/h prijs is, rekenen ze dan nu wel of niet per uur af? of pakken ze gewoon de gemiddelde prijs van de dag/maand? :?

Verder lijkt Tibber in de vaste kosten voordeliger.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kaaschef
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20-07 21:34
djoelzz schreef op zondag 6 november 2022 @ 08:30:
..

Vraag: klopt dat salderen niet mogelijk is bij gebruik van day ahead prijzen? Voor de wintermaanden zou dat overigens geen ramp zijn.
Het salderen gaat wat anders, op de momenten dat je teruglevert krijg je dat uitbetaald. Dus lever je overdag tussen 13:00 en 14:00, 2 kWh terug, dan krijg je dat voor het dan geldende uurtarief vergoed. Verbruik je s'avonds weer 2 kWh, dan betaal je die tegen het dan geldende uurtarief. Het is niet te zeggen wat dat netto is. Wel vaak zie je dat de stroom wat duurder is rond 08:00 en 18:00.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Mielemuis Tibber is ook 100% groen? Ze werken zelfs met lokale GVO's. Daarbovenop kan je zien welke leverancier jouw afname voor de maand produceert.
Hoe Zonneplan dat doet heb ik nog niet naar gekeken...

Alle day ahead leveranciers rekenen (uiteindelijk) de uurprijzen.
Omdat het verplicht is een bepaald model te gebruiken zodat leveranciers (en niet contractvormen, zucht) onderling vergelijkbaar zijn wordt er dus een maandgemiddelde geschat om je een indicatie te geven.
Bij een aantal leveranciers zal dat ook je maandelijkse voorschot zijn met uiteindelijk een jaarafrekening op uurtarieven.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mahagen
@BlackBurn

Zonneplan One integratie werkt leuk, elektriciteit en gas prijzen zijn beschikbaar. Even snel bar-card gemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gpYUn_UK-ojuZYR6pv4rKi4j8zA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AFyHnlqCPWJErp6D7PPqEqkl.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djoelzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-07 18:19
Raymond P schreef op zondag 6 november 2022 @ 08:43:
@djoelzz Het is sowieso mogelijk om stroom en gas te splitten.
Je huidige gastarief is hoger dan het handje vol dagen waar day-ahead dit jaar over de 3 euro ging.
Er is dus op zijn minst een goede reden om je gas over te hevelen naar day ahead.
Dank je wel voor de tip, ik was mij er niet van bewust dat het mogelijk is om gas af te nemen bij leverancier x en stroom bij leverancier y.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahagen
@djoelzz Met zoveel overcapaciteit zou ik voor stroom een leverancier kiezen die jaarlijks saldeert en een hoge teruglever vergoeding heeft. Voor gas dan eventueel dynamisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flycoo
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 10-01-2023
Hoi,

Ik probeer te begrijpen waarvoor ik teken als ik overstap voor alleen gas naar Groenestroom Lokaal.

Prijzen op het voorstel kom ik niet echt uit
Heb het gevoel appels met peren te vergelijken.
Zit nu variabel bij Engie

Daar betaal ik nu
€3.59446 m3
leveringskosten €80 p/j
Netbeheer € 200 p/j

Prijsopbouw Zon FlexPrijzen incl. btw Energieverbruik en -tarieven

Gas jaarverbruik 1900m3
Gastarief per m3 €2,09195
Leveringskosten gas € 341,69

Variabele kosten

Dagprijs LEBA per m³ 158 m3 × € 1,54945 = €244,81
Inkoopkosten per m³ 158 m3 × € 0,05230 = € 8,26
Energiebelasting per m³ 158 m3 × € 0,39591 = € 62,56
ODE per m³ 158 m3 × € 0,09429 = € 14,90
Subtotaal € 330,53

Vaste kosten
Netbeheerkosten gas € 6,66
Vaste leveringskosten € 4,50
Subtotaal € 11,16
Totaal maandbedrag incl. btw € 341,69
9% BTW [1]€ 28,21
Totaal maandbedrag excl. btw € 313,48
Stroom jaarbedrag incl. btw € 0,00
Gas jaarbedrag incl. btw € 4.100,28Totaal jaarbedrag incl. btw € 4.100,28

Hopelijk kan iemand mij dit een beetje uitleggen

groet,
Flycoo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@flycoo Feitelijk gezien teken je voor afname van gas tegen de dagprijs op de LEBA beurs plus inkoopkosten.
Het tarief is enkel een prognose.

Bij Groenestroomlokaal is de prognose wel leidend voor het voorschot dat je per maand gaat betalen. Je zult dus 12 keer 313,48 (ex btw, want ze rekenen met 9%) voorschieten en op je jaarafrekening een correctie krijgen.

- knip -

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
flycoo schreef op zondag 6 november 2022 @ 11:16:
Hoi,

Ik probeer te begrijpen waarvoor ik teken als ik overstap voor alleen gas naar Groenestroom Lokaal.

Prijzen op het voorstel kom ik niet echt uit
Heb het gevoel appels met peren te vergelijken.
Zit nu variabel bij Engie

Daar betaal ik nu
€3.59446 m3
leveringskosten €80 p/j
Netbeheer € 200 p/j

Prijsopbouw Zon FlexPrijzen incl. btw Energieverbruik en -tarieven

Gas jaarverbruik 1900m3
Gastarief per m3 €2,09195 optelsom van hieronder. 1,55 + 0,05 + 0,40 + 0,09
Leveringskosten gas € 341,69
1900 / 12 = 158

Variabele kosten

Dagprijs LEBA per m³ 158 m3 × € 1,54945 = €244,81
Inkoopkosten per m³ 158 m3 × € 0,05230 = € 8,26
Energiebelasting per m³ 158 m3 × € 0,39591 = € 62,56
ODE per m³ 158 m3 × € 0,09429 = € 14,90
Subtotaal € 330,53

Er zitten geen limieten aan deze prijs zowel naar boven als naar beneden niet.

Vaste kosten
Netbeheerkosten gas € 6,66
Vaste leveringskosten € 4,50
Subtotaal € 11,16
Totaal maandbedrag incl. btw € 341,69
9% BTW [1]€ 28,21
Totaal maandbedrag excl. btw € 313,48
Stroom jaarbedrag incl. btw € 0,00
Gas jaarbedrag incl. btw € 4.100,28Totaal jaarbedrag incl. btw € 4.100,28

Hopelijk kan iemand mij dit een beetje uitleggen

groet,
Flycoo
€ 1,54945 Dit is de echte variabele prijs, en dit is dus afgeleid van eerder.
Vandaag is deze prijs bijvoorbeeld. 60 cent. afgelopen week af en toe 30 cent.
Afgelopen zomer 3 euro.

Het lijkt nu goedkoper, En de verwachting is ook dat het goedkoper gaat zijn.
Maar als de prijs naar 4 euro schiet dan betaal je dat ook.
Maar elke dag voor de prijs van die dag.
Zonnestroom heeft nu voorgerekend wat de prijs zal zijn als het tarief op dat bedrag zou uitkomen met een gewogen gemiddelde. de kans is heel klein dat het exact die prijs zal worden. het kan hoger en lager worden.

Waar je voor tekent is dat je de dag prijzen betaald voor elke dag dat je gas verbruikt.
Dus het gas van morgen kan duurder of goedkoper zijn dan de gasprijs van vandaag.
Die prijs wordt 1 op 1 doorgegeven. samen met een opslag van ongeveer 55 cent, aan belastingen(50 cent) en marge (5 cent).

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virofi
  • Nu online
Mielemuis schreef op zondag 6 november 2022 @ 09:25:

Op de site van zonneplan hebben ze het over dat je maandbedrag je verbruik*gemiddelde kW/h prijs is, rekenen ze dan nu wel of niet per uur af? of pakken ze gewoon de gemiddelde prijs van de dag/maand? :?.
Iemand die hier een antwoord op heeft? Mijn eerste factuur van Zonneplan moet nog komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• athvdk
Greenman2 schreef op zondag 6 november 2022 @ 07:38:
[...]

Ok, mijn contract gaat pas 1 december in. Heb al wel de connect gekregen en aangesloten op de P1. Daarmee krijg je gelijk inzicht in het verbruik.
De connect heb ik nog niet gekregen (ik heb de aanmelding vrijdag pas doorgegeven). Die zal deze week wel bezorgd worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PHorden
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 18-11-2023
Zijn er in mijn situaties redenen om de overstap wel of niet te maken?
De redenen om in jouw situatie met gas over te stappen naar een dynamische leverancier zijn duidelijk: het heeft zeker het komende jaar alleen maar voordelen! Waarom? Tot 1200 m3 heb je voordeel van het energieplafond, dus max €1,45/m3 én het voordeel van een vaak lagere dagprijs. Daar komt bij dat de 700 m3 die je boven het plafond verbruikt door je huidige leverancier tegen een zeer hoog tarief wordt geleverd, terwijl je met de dynamische dagprijs (gemiddeld) altijd lager zit. Dus niet overstappen met gas is zonde van je geld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Ik zit te twijfelen om over te stappen aar tiber of te wachten op anwb energie. De tweede spreekt me meer aan vanwege persoonlijke redenen. Maar dat weegt niet op tegen voordelen en ik ben niet blij dat ze zo lang nog niet “open” gaan. Maar als je op elk moment kan overstappen heeft het geen zin om nu te wachten toch? Enige waar ik mee dit is de maand opzegtermijn van delta nu en de €190 euro teruggave. Dan moet ik de overstap wel goed timen?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
PHorden schreef op zondag 6 november 2022 @ 12:06:
Daar komt bij dat de 700 m3 die je boven het plafond verbruikt door je huidige leverancier tegen een zeer hoog tarief wordt geleverd, terwijl je met de dynamische dagprijs (gemiddeld) altijd lager zit. Dus niet overstappen met gas is zonde van je geld!
Dat is nog niet zeker, de prijzen van de variabele contracten staan nu op zijn hoogst en de daling lijkt alweer ingezet te zijn, wellicht tegen de tijd dat je boven het plafond verbruikt (zeg de resterende 9 tot 12maanden van het jaar) zijn de prijzen mogelijk wel weer gedaald tot 'normaal' niveau. Maar dat is onzeker en niemand kan in de toekomst kijken. Op dit moment wordt de prijs van de variabele contracten om de 3maanden bekeken (normaliter was dit om de 6maanden).

[ Voor 7% gewijzigd door Enforcer op 06-11-2022 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flycoo
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 10-01-2023
Bedankt allen,

Ik begrijp dat prijzen omhoog en omlaag kunnen gaan.

Voor alleen gas zijn er maar een paar aanbieders zoals ik begrijp.

Ik probeer via Enever.nl de beste eruit te pakken.

Groet,
Flycoo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
virofi schreef op zondag 6 november 2022 @ 11:47:
[...]

Iemand die hier een antwoord op heeft? Mijn eerste factuur van Zonneplan moet nog komen.
De meeste (zo niet alle) leveranciers vertalen het op die manier.

dus inplaats dat je 10 A4tjes krijgt, maken ze het iets overzichtelijker.

Dus niet
1-10-2022 00:00 0,212 Kwh x 30,21 cent
1-10-2022 01:00 0,167 Kwh x 18,82 cent
1-10-2022 02:00 0.210 Kwh x 20,54 cent

x 30/31 dagen.

Dat doen ze wel op de achtergrond, maar uiteindelijk komt daar een prijs uit bij elkaar opgeteld en een totale hoeveelheid. daar komt dan de gemiddelde prijs vandaan.

dus 400 Kwh x ...... cent = 80 euro. En dan vullen ze op de ... de gemiddelde prijs van die som in.
Op die manier is het heel kort opgeschreven. In de apps of online omgevingen van de leveranciers zijn meestal wel de details per uur op te vragen en na te rekenen.

Maar die gemiddelde prijs is dus voor iedere gebruiker anders, afhankelijk van wanneer je de stroom hebt afgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHorden
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 18-11-2023
Mijn situatie: gem. jaarverbruik 3800 kWh, gem.jaaropbrengst 3300 kWh (vanaf 1-12-2022).

Mijn vraag: is het nu wel of niet verstandig om, in verband met 100% salderen tot 2025, over te stappen naar een dynamische stroomleverancier? Want het salderen met dynamische stroomtarieven wordt door verschillende leveranciers anders uitgelegd, waardoor ik het spoor bijster ben. Ik las namelijk bij Tibber:
"Als energieleverancier is Tibber verplicht om de salderingsregeling op jaarbasis toe te passen. Dat komt omdat het kan gebeuren dat jij in de zomermaanden meer produceert dan verbruikt en in de wintermaanden weer meer verbruikt dan produceert." Kom ik dan, net als bij Eneco, na wegstrepen simpelweg op 500 kWh nog te betalen verbruik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
PHorden schreef op zondag 6 november 2022 @ 12:36:
Mijn situatie: gem. jaarverbruik 3800 kWh, gem.jaaropbrengst 3300 kWh (vanaf 1-12-2022).

Mijn vraag: is het nu wel of niet verstandig om, in verband met 100% salderen tot 2025, over te stappen naar een dynamische stroomleverancier? Want het salderen met dynamische stroomtarieven wordt door verschillende leveranciers anders uitgelegd, waardoor ik het spoor bijster ben. Ik las namelijk bij Tibber:
"Als energieleverancier is Tibber verplicht om de salderingsregeling op jaarbasis toe te passen. Dat komt omdat het kan gebeuren dat jij in de zomermaanden meer produceert dan verbruikt en in de wintermaanden weer meer verbruikt dan produceert." Kom ik dan, net als bij Eneco, na wegstrepen simpelweg op 500 kWh nog te betalen verbruik?
Als je verbruik en opbrengst zo dicht bij elkaar liggen zou ik toch meestal neigen naar een "normale" leverancier, en een jaar contract zodat ook daar de prijzen je niet in de weg gaan zitten.
zeker als je weinig risico wilt lopen.

Salderen wordt wel gedaan op de opslag, maar de dynamische prijs blijft een dynamische prijs.
kan overigens ook in je voordeel werken, als je de stroom zo goed kan sturen, dat je gemiddeld goedkoper inkoopt dan verkoopt. dan is er niets aan de hand en kan je er meer aan overhouden dan een gewone leverancieer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Enforcer schreef op zondag 6 november 2022 @ 12:22:
[...]

Dat is nog niet zeker, de prijzen van de variabele contracten staan nu op zijn hoogst en de daling lijkt alweer ingezet te zijn, wellicht tegen de tijd dat je boven het plafond verbruikt (zeg de resterende 9 tot 12maanden van het jaar) zijn de prijzen mogelijk wel weer gedaald tot 'normaal' niveau. Maar dat is onzeker en niemand kan in de toekomst kijken. Op dit moment wordt de prijs van de variabele contracten om de 3maanden bekeken (normaliter was dit om de 6maanden).
Het is inmiddels wel aannemelijk dat de prijs van gas de komende jaren niet meer zal dalen tot de prijzen die we gewend waren.
Het is natuurlijk mogelijk dat de variabele tarieven zich normaliseren tot iets wat gaat lijken op day ahead tarieven, maar die kans lijkt met het huidige maatregelen pakket praktisch 0.

Gezien er vanuit alle hoeken nu al moord en brand wordt geschreeuwd voor Q4 2023 zou het allemaal enorm raar moeten lopen voordat variabele tarieven voor dat kwartaal in de daling zouden zitten.

M.a.w. ik vind je blik bijzonder positief, I like it!

@PHorden Salderen is niet hetzelfde als wegstrepen van verbruik. De tergleververgoeding gaat bij day ahead op uurbasis in harde Euro's en niet in kWh-krediet.

[ Voor 0% gewijzigd door Raymond P op 06-11-2022 12:47 . Reden: nuance ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
Raymond P schreef op zondag 6 november 2022 @ 12:45:
Het is inmiddels wel aannemelijk dat de prijs van gas de komende jaren niet meer zal dalen tot de prijzen die we gewend waren.
Het is natuurlijk mogelijk dat de variabele tarieven zich normaliseren tot iets wat gaat lijken op day ahead tarieven, maar die kans lijkt met het huidige maatregelen pakket praktisch 0.
Aan de andere kant is het natuurlijk ook heel goed mogelijk dat bij de day-ahead-leveranciers de prijs in de uren waar het gezin het meest verbruikt de prijzen ook mogelijk kunnen stijgen tot een recordhoogte, kortom, dan kan je overdag/snachts wel een heel goedkoop tarief hebben maar als je 'savonds na je werk thuiskomt en je moet koken en verwarmen op dure gas/electra heb je er wellicht nog steeds geen voordeel van ten op zichtte van een vast tarief bij de normale leveranciers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Enforcer Klopt. Dat scenario lijkt mij het meest waarschijnlijk.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NietGiftig
  • Niet online
Smuggler schreef op zondag 6 november 2022 @ 12:26:
[...]

De meeste (zo niet alle) leveranciers vertalen het op die manier.

dus inplaats dat je 10 A4tjes krijgt, maken ze het iets overzichtelijker.
.....

Maar die gemiddelde prijs is dus voor iedere gebruiker anders, afhankelijk van wanneer je de stroom hebt afgenomen.
Dank !
Waarom de leveranciers niet even dit soort eenvoudige uitleg op hun soms schitterende sites erbij zetten is mij een raadsel.
Continu over prijs per uur vertellen en dan zonder er verder woorden aan vuil te maken ineens over een gemiddelde prijs bij het afrekenen.
Maar goed, voor de meeste mensen zal een uitleg dus overbodig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@NietGiftig Soms moet je best wel doorklikken om bij de uitleg te komen, maar het is eigenlijk altijd wel te vinden.

Een groepje leveranciers heeft ook een website waar het allemaal wat duidelijker te vinden is: https://www.dynamische-energieprijzen.nl/het-voorschot/

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 12:39
Of gewoon direct hier naar toe

https://www.dynamische-en...l/actuele-energieprijzen/

Mooie link om direct enig overzicht te krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:47
De topicstart gaat vooral over de prijs van elektriciteit en hoe daarmee om te gaan, maar de gasprijs komt niet aan bod.
Dat klopt, omdat het stroomverbruik zich veel beter laat sturen, mede doordat stroom een uurtarief heeft. Gas heeft bij de day ahead leveranciers een prijs van 06:00-05:59. Omdat je praktisch de hele dag hetzelfde betaalt, is daar gewoon weinig aan te verplaatsen. Het enige waar je aan kan denken is verwarmen vlak vóór 06:00 als het prijsverschil dusdanig groot is dat je eerder wil verwarmen (of sowieso om 6 uur al wakker bent en het huis warm wil hebben).

Als je nog andere tips hebt om met een dagprijs voor gas om te gaan, dan hoor ik dat graag! Tips kunnen altijd toegevoegd worden aan de TS :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Laatst online: 10:02
Mielemuis schreef op zondag 6 november 2022 @ 09:25:
Ook ik twijfel over day ahead, geen gas, dus dat is niet belangrijk,
Zit nu bij united consumers, maar dat is vooral vanwege de teruglever vergoeding.
En terugleveren zit er de komende 4 maanden toch niet in, daarna wordt er een SAP aangesloten dus wordt het spelletje dubbel zo leuk >:)

:
Ben wel benieuwd hoe je die SAP precies gaat toepassen. Gewoon statisch (dus bijvoorbeeld laadpaal, en wasmachine/droger groepen op SAP, zonnepanelen en de rest zoals kookgroep op PAP i.v.m. terugleververgoeding / saldering / tarieven), of wil je ook dynamisch je groepen kunnen schakelen tussen PAP en SAP?

Ik begrijp dat hier regels voor zijn (de groepen achter de PAP en SAP moeten meen ik galvanisch gescheiden zijn?), maar dat het nog steeds mogelijk is om groepen te schakelen tussen PAP en SAP. Je zult dan niet continu spanning op zo'n geschakelde groep kunnen houden, daar moet ie dan wel tegen kunnen.

Wellicht is dit een discussie voor een separaat topic? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Enforcer schreef op zondag 6 november 2022 @ 12:52:
[...]

Aan de andere kant is het natuurlijk ook heel goed mogelijk dat bij de day-ahead-leveranciers de prijs in de uren waar het gezin het meest verbruikt de prijzen ook mogelijk kunnen stijgen tot een recordhoogte, kortom, dan kan je overdag/snachts wel een heel goedkoop tarief hebben maar als je 'savonds na je werk thuiskomt en je moet koken en verwarmen op dure gas/electra heb je er wellicht nog steeds geen voordeel van ten op zichtte van een vast tarief bij de normale leveranciers.
Maar dan doe je de aanname dat je dan even duur uit bent als met een vast/variabel contract.
Dat lijkt niet zo te zijn. Je betaalt de inkoopprijs, net als alle andere klanten.
Terwijl als jij bij vast/variabel zit je ook betaalt voor een ander die een nog goedkoper contract heeft dat nog jaren loopt. En je betaalt voor andermans salderingsregeling, en risico-opslagen van de leverancier.

En wat ik zelf doe: ik sluit 2 contracten af. Zowel dynamisch als vast/variabel. Op het moment dat dynamisch heel duur zou worden, zet ik een schakelaar om in mijn meterkast en val ik terug op mijn vast/variabel contract. Er zijn dus wel wat leuke trucjes uit te halen op deze manier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Batilan schreef op zondag 6 november 2022 @ 13:38:
[...]

Die is er al een paar maanden.
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
de Peer schreef op zondag 6 november 2022 @ 13:38:
[...]

:

En wat ik zelf doe: ik sluit 2 contracten af. Zowel dynamisch als vast/variabel. Op het moment dat dynamisch heel duur zou worden, zet ik een schakelaar om in mijn meterkast en val ik terug op mijn vast/variabel contract. Er zijn dus wel wat leuke trucjes uit te halen op deze manier.
Je hebt dan dus een 2e meetpunt in je meterkast? De meerkosten zijn inderdaad te overzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
Ah, sorry, die had ik gemist :$
Ik zal daar eens gaan lurken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
de Peer schreef op zondag 6 november 2022 @ 13:38:
Maar dan doe je de aanname dat je dan even duur uit bent als met een vast/variabel contract.
Dat lijkt niet zo te zijn. Je betaalt de inkoopprijs, net als alle andere klanten.
Terwijl als jij bij vast/variabel zit je ook betaalt voor een ander die een nog goedkoper contract heeft dat nog jaren loopt. En je betaalt voor andermans salderingsregeling, en risico-opslagen van de leverancier.
Op dit moment ben je inderdaad goedkoper uit met een day-ahead-leverancier zo lijkt het. Echter ben ik wel van mening dat ook die leveranciers op een gegeven moment een break-even-point bereiken waardoor het over een paar maanden niet uitmaakt of je nu gemiddeld een vast/variabel contract hebt bij een normale leverancier of een dynamisch contract bij een day-ahead-leverancier. Zeker als het prijsplafond in werking is getreden en de normale leveranciers de 'normale prijzen' weer kunnen hanteren.
Alleen de mensen die echt van uur tot uur de goedkoopste tarieven in de gaten houden en zoveel mogelijk stroom gaan verbruiken wanneer het laagste punt bereikt is zullen hier profijt van hebben.

Maar inderdaad dat is een aanname omdat niemand in de toekomst kan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NietGiftig
  • Niet online
Deldenaar schreef op zondag 6 november 2022 @ 13:29:
Of gewoon direct hier naar toe

https://www.dynamische-en...l/actuele-energieprijzen/

Mooie link om direct enig overzicht te krijgen
Hier is Zonneplan niet bij aangesloten, dus niet relevant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NietGiftig
  • Niet online
Raymond P schreef op zondag 6 november 2022 @ 13:10:
@NietGiftig
Een groepje leveranciers heeft ook een website waar het allemaal wat duidelijker te vinden is: https://www.dynamische-energieprijzen.nl/het-voorschot/
Hier is Zonneplan niet bij aangesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@NietGiftig De methodiek is hetzelfde.

Maar ik heb voor je doorgeklikt. :') https://service.zonneplan.nl/slimme-energie-duurzaamheid

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Enforcer schreef op zondag 6 november 2022 @ 13:50:
[...]

Op dit moment ben je inderdaad goedkoper uit met een day-ahead-leverancier zo lijkt het. Echter ben ik wel van mening dat ook die leveranciers op een gegeven moment een break-even-point bereiken
Wat bedoel je met break-even point?
Ze geven je de stroom tegen inkoopprijzen + maandelijkse abbo-kosten. dat is het verdienmodel.
Dat is dus heel anders dan bij de grote energieleveranciers die met allemaal contracten en overhead zitten etc..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Batilan schreef op zondag 6 november 2022 @ 13:42:
[...]

Je hebt dan dus een 2e meetpunt in je meterkast? De meerkosten zijn inderdaad te overzien.
Ja, zie mijn post van gisteren:
de Peer in "Secundair allocatiepunt als verdienmodel?"
Dit levert me een paar duizend euro extra op per jaar.

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 06-11-2022 14:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
de Peer schreef op zondag 6 november 2022 @ 14:05:
Wat bedoel je met break-even point?
Ze geven je de stroom tegen inkoopprijzen + maandelijkse abbo-kosten. dat is het verdienmodel.
Dat is dus heel anders dan bij de grote energieleveranciers die met allemaal contracten en overhead zitten etc..
Dat de inkoopprijzen in de zogeheten piekuren (smorgens en savonds wanneer een gezin het meest verbruikt) duurder zullen zijn dan een gemiddeld tarief die een grote energieleverancier zal hanteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Enforcer schreef op zondag 6 november 2022 @ 14:08:
[...]

Dat de inkoopprijzen in de zogeheten piekuren (smorgens en savonds wanneer een gezin het meest verbruikt) duurder zullen zijn dan een gemiddeld tarief die een grote energieleverancier zal hanteren.
ah zo. Mij lijkt dat onlogisch. Op het moment dat dat gebeurt zullen de grotere leveranciers al weer veel hoger zitten met hun tarief, en zo niet verhogen ze die de eerstvolgend maand. Ze hebben nu eenmaal veel meer kosten die verhaald moeten worden op de klant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mielemuis
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11:36
Batilan schreef op zondag 6 november 2022 @ 13:38:
[...]

Ben wel benieuwd hoe je die SAP precies gaat toepassen. Gewoon statisch (dus bijvoorbeeld laadpaal, en wasmachine/droger groepen op SAP, zonnepanelen en de rest zoals kookgroep op PAP i.v.m. terugleververgoeding / saldering / tarieven), of wil je ook dynamisch je groepen kunnen schakelen tussen PAP en SAP?

Ik begrijp dat hier regels voor zijn (de groepen achter de PAP en SAP moeten meen ik galvanisch gescheiden zijn?), maar dat het nog steeds mogelijk is om groepen te schakelen tussen PAP en SAP. Je zult dan niet continu spanning op zo'n geschakelde groep kunnen houden, daar moet ie dan wel tegen kunnen.

Is zelfs al een apart topic voor.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2140886

Goedkoop inkopen via de PAP, duur verkopen via de SAP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
de Peer schreef op zondag 6 november 2022 @ 14:10:
[...]

ah zo. Mij lijkt dat onlogisch. Op het moment dat dat gebeurt zullen de grotere leveranciers al weer veel hoger zitten met hun tarief, en zo niet verhogen ze die de eerstvolgend maand. Ze hebben nu eenmaal veel meer kosten die verhaald moeten worden op de klant.
Maar juist die grote leveranciers kijken naar het gemiddelde van de afgelopen 3maanden (op dit moment) en baseren daar hun tarief op voor zover ik heb begrepen voor de volgende 3maanden. Vandaar dat deze leveranciers dus nu ook al een daling in hun tarieven hebben zitten en hopelijk zal dat alleen maar verder gaan dalen, op dit moment moet men bij dit soort leveranciers wat geduld hebben aangezien je altijd 3maanden achterloopt op de daadwerkelijke (gemiddelde) inkoopsprijs.
Het variabele tarief van Eneco ligt vanwege de inkoopstrategie dichter bij de huidige groothandelsprijs dan bij de andere leveranciers het geval is. Als de groothandelsprijs weer daalt, zoals vanaf eind augustus het geval was, is dat bij Eneco daarom ook eerder zichtbaar dan bij Vattenfall en Essent. Bij hen duurt het langer voor de prijs stijgt, maar ook langer voor die weer daalt.
Bron: https://www.volkskrant.nl...s-nog-afwachten~b4b01a5d/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Enforcer schreef op zondag 6 november 2022 @ 14:19:
[...]

Maar juist die grote leveranciers kijken naar het gemiddelde van de afgelopen 3maanden (op dit moment) en baseren daar hun tarief op voor zover ik heb begrepen voor de volgende 3maanden. Vandaar dat deze leveranciers dus nu ook al een daling in hun tarieven hebben zitten en hopelijk zal dat alleen maar verder gaan dalen, op dit moment moet men bij dit soort leveranciers wat geduld hebben aangezien je altijd 3maanden achterloopt op de daadwerkelijke (gemiddelde) inkoopsprijs.

[...]

Bron: https://www.volkskrant.nl...s-nog-afwachten~b4b01a5d/
Dat zal best zo zijn, maar feit blijft dat als jij hier klant bent, je ook de kosten moet betalen voor Pietje die zijn tarieven voor 5 jaar heel goedkoop had vast gezet. En je betaalt ook voor Piet met zijn 40 zonnepanelen. En voor mensen die hun rekening helemaal niet meer betalen. Die mensen kosten alleen maar geld, en dat moet betaalt worden door de andere klanten.

Dat heb je bij dynamisch niet of in ieder geval veel minder. En daardoor zal er volgens mij een flink verschil blijven in de tarieven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
de Peer schreef op zondag 6 november 2022 @ 14:27:
[...]

Dat zal best zo zijn, maar feit blijft dat als jij hier klant bent, je ook de kosten moet betalen voor Pietje die zijn tarieven voor 5 jaar heel goedkoop had vast gezet. En je betaalt ook voor Piet met zijn 40 zonnepanelen. En voor mensen die hun rekening helemaal niet meer betalen. Die mensen kosten alleen maar geld, en dat moet betaalt worden door de andere klanten.

Dat heb je bij dynamisch niet of in ieder geval veel minder. En daardoor zal er volgens mij een flink verschil blijven in de tarieven.
Dat zullen we inderdaad moeten afwachten met zijn allen, ik hoop en verwacht eigenlijk dat de klanten bij de grote energieleveranciers vanaf januari/februari (dan zijn de groothandelsprijzen van de afgelopen 3maanden weer gedaald) een gemiddeld tarief voorgeschoteld zullen krijgen die voor een gedeelte lager zullen zijn dan de tarieven in de piekuren waar de day-ahead-leveranciers mee zullen werken. Nu met een prijsplafond maakt het dan in principe niet meer uit maar voor de mensen die boven het prijsplafond komen is het zeer interessant wat er verderop in het jaar gaat gebeuren.

-edit-
Maar ik ben een optimist heh :)

[ Voor 9% gewijzigd door Enforcer op 06-11-2022 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NietGiftig
  • Niet online
Daar lees ik na alle punten te hebben aangeklikt (duidelijk hoor!)
De maandfactuur bestaat daardoor uit het daadwerkelijke verbruik maal de gemiddeld gerealiseerde prijs per kWh stroom en m3 gas.
Ik verwacht een uurprijs * gebruik, niet een gemiddelde.
En anders een uitleg hoe dat "gemiddelde" tot stand komt.
Dus nog steeds, met dank aan @Smuggler
Ik post dit niet om jouw reactie weer te lezen, maar IK!!! vind dit niet duidelijk.
Jij bent, als ik zo lees hier in het forum, vele malen knapper als ik, sorry dat mijn intelligentie jou verbaasd.
Vrede verder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Enforcer Als je de jaarcijfers van Essent of Eneco erbij pakt en de netto winst na belastingen deelt door het aantal klanten dan kom je vrijwel zeker al op een hoger bedrag per maand/klant. Om maar niet te denken dat je EBITDA pakt.

De overhead bij zulke bedrijven is hoger, dus de minimale omzet die per klant behaald moet worden ligt ook hoger. Bij day ahead is dat statisch.
Je kan naar 2019 of zelfs 2018 kijken, waar de prijzen nog erg laag waren maakten ze ook al enorme winsten, door de procentuele opvoer schiet dat nu zo ver de pan uit dat de winst afgeroomd gaat worden door de overheden in Europa. Dat zegt toch wel iets?.

@NietGiftig Ik ben het helemaal met je eens dat @Smuggler het prima uitlegt.

Knap ben ik niet, ik heb mij er enkel een beetje in verdiept. Ik ben wel benieuwd welke uitleg je mist op de website van Zonneplan. En wellicht ook wat je mist op de website van dat groepje.
Als je de entrypoint pakt https://service.zonneplan.nl/slimme-energie staat daar imho zó veel info...

fwiw, het klikken is geen aanval op jou. Ik heb een schurfthekel aan moeten klikken voor info, dat maakt het zoeken in text lastig.

- knip -

Pagina: 1 ... 35 ... 298 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels