Ik zat al jaren bij Vattenfal en na diverse verhogingen afgelopen zomer met die hoge gasprijzen heb ik m'n verbruik eens tegen het licht gehouden. Mijn situatie is overzichtelijk: jaren 80 appartement in Amsterdam van 60m2, op de 3de (bovenste) verdieping. Beton, redelijk geïsoleerd, veel glas/zonlicht waardoor het erg snel warm is. In de herfst/winter erg handig want ik hoef bijna niet te stoken. Buren uit warme landen helpt ook
Bleek dat bijna al het gas aan douchen op gaat. Ik heb eind juli een paar weken als proof-of-concept geprobeerd om mezelf 's-avonds voor het naar bed gaan te wassen bij de wasbak, met een paar liter warm water erin, met een washandje. Dit bleek prima te werken, dus deze workflow is nu in productie genomen. Warm water maak ik met de waterkoker en verdun dat in de wasbak. Gasgebruik is nu 2 kuub per maand, uitsluitend voor koken.
Ik heb een paar maanden Domoticz draaien en heb nu goed in kaart welke dingen hoeveel stroom gebruiken. Naar aanleiding van dit topic heb ik half oktober de overstap naar Zonneplan in gang gezet. De P1 dongle zit erin en alles is ook zichtbaar in de app. M'n billing gebeurt nog steeds door Vattenfal maar ik ben al wel een paar weken aan het droogzwemmen met de Zonneplan app door wasmachine, vaatwasser etc in de daluren te laten draaien. Dit werkt goed en is ook leuk om te doen. Het is een beetje pielen, bijvoorbeeld de wasmachine kan uitgesteld worden maar het tijdstip dat je ingeeft is het eind, dus je moet dan zelf terug redeneren wanneer hij dan moet starten (wat afhankelijk is van het programma). Met behulp van de Domoticz grafiekjes is duidelijk te zijn dat de stroompiek aan het begin zit, wat logisch is want daar wordt het water opgewarmd. Uitstelknop van de vaatwasser is gewoon het aantal uren dat hij later gaat starten, dit is simpeler. Ook hier zit bijna al het verbruik direct aan het begin trouwens. Stroomverbruik oktober was 80kWh.
Er hangt een airco die ik voor verwarmen ga gebruiken in de winter (voor de dagen dat dat nodig is, tot op heden nog niet aan gehad). Omdat ik nu ook helemaal geen warm water meer gebruik, staat de CV ketel al maanden uit. Dus die wil ik weg doen. Probleem is dat het dan helemaal niet meer mogelijk is om te douchen. Voor mij prima, maar ik wil de wasbak+washand methode niet opdringen aan mensen die over de vloer komen. Ik zou dus wel een douchemogelijkheid willen hebben. Voor dit doel komt er over twee weken een klein close-in boilertje van 15 liter. Als die goed is opgestookt kan daar prima iemand mee douchen.
Die boiler wil ik met Domoticz gaan aansturen zodat ie op een daluur ingeschakeld wordt. Dit hete water kan dan ook gebruikt worden voor de wasbak sessies in de avond.
Op dit moment is de enige reden voor een gasaansluiting nog dat er gekookt moet worden. Dat is zoals gezegd ongeveer 2 kuub per maand, niet duur, maar de vaste kosten blijven en dat is zonde.
Dus als de "e-boiler" in productie is, is het volgende plan om de gaskookplaat weg te doen en over te stappen op een inductieplaat. Hier moet wel een nieuwe groep etc voor aangelegd worden. Maar dan kan de CV ketel er helemaal uit, en de gasaansluiting ook.
Een handige bijkomstigheid van de e-boiler is dat ik daar ook heet water uit kan halen voor het koken. Pasta, rijst, groenten etc moeten in (vaak ruim) water gekookt worden, en als je alvast kan beginnen met een pan heet water die 's-morgens in het daluur is opgestookt, dan hoeft je dat niet met dure stroom 's-avonds te doen.
Uiteindelijk moet ik alles alleen met een stroomaansluiting kunnen doen. Die gebruikt dan bruto wel iets meer kWh dan nu, maar door handig timen zou dit goed te behappen moeten zijn. Aankomende woensdag ben ik "echt" over naar Zonneplan... spannend
[
Voor 0% gewijzigd door
usr-local-dick op 30-11-2022 08:36
. Reden: typo ]