Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
de Peer schreef op zondag 6 november 2022 @ 14:27:
Dat zal best zo zijn, maar feit blijft dat als jij hier klant bent, je ook de kosten moet betalen voor Pietje die zijn tarieven voor 5 jaar heel goedkoop had vast gezet.
offtopic:
Ik wilde hier toch nog even op reageren, voor een deel zal je misschien gelijk hebben maar voor zover ik weet zal de inkoopstrategie van de energieleverancier voor iemand met een vast contract van 5jaar en een goedkoop tarief destijds ook gewoon al hebben ingekocht voor datzelfde tarief, dus deze vlieger gaat mijns inziens niet (altijd) op. Maar ik snap je punt inderdaad, marges en overhead zullen er altijd zijn anders heeft een bedrijf gewoon geen bestaansrecht. Het is de manier waarop wij als klanten dit wel of niet dulden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• usr-local-dick
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik zat al jaren bij Vattenfal en na diverse verhogingen afgelopen zomer met die hoge gasprijzen heb ik m'n verbruik eens tegen het licht gehouden. Mijn situatie is overzichtelijk: jaren 80 appartement in Amsterdam van 60m2, op de 3de (bovenste) verdieping. Beton, redelijk geïsoleerd, veel glas/zonlicht waardoor het erg snel warm is. In de herfst/winter erg handig want ik hoef bijna niet te stoken. Buren uit warme landen helpt ook :)

Bleek dat bijna al het gas aan douchen op gaat. Ik heb eind juli een paar weken als proof-of-concept geprobeerd om mezelf 's-avonds voor het naar bed gaan te wassen bij de wasbak, met een paar liter warm water erin, met een washandje. Dit bleek prima te werken, dus deze workflow is nu in productie genomen. Warm water maak ik met de waterkoker en verdun dat in de wasbak. Gasgebruik is nu 2 kuub per maand, uitsluitend voor koken.

Ik heb een paar maanden Domoticz draaien en heb nu goed in kaart welke dingen hoeveel stroom gebruiken. Naar aanleiding van dit topic heb ik half oktober de overstap naar Zonneplan in gang gezet. De P1 dongle zit erin en alles is ook zichtbaar in de app. M'n billing gebeurt nog steeds door Vattenfal maar ik ben al wel een paar weken aan het droogzwemmen met de Zonneplan app door wasmachine, vaatwasser etc in de daluren te laten draaien. Dit werkt goed en is ook leuk om te doen. Het is een beetje pielen, bijvoorbeeld de wasmachine kan uitgesteld worden maar het tijdstip dat je ingeeft is het eind, dus je moet dan zelf terug redeneren wanneer hij dan moet starten (wat afhankelijk is van het programma). Met behulp van de Domoticz grafiekjes is duidelijk te zijn dat de stroompiek aan het begin zit, wat logisch is want daar wordt het water opgewarmd. Uitstelknop van de vaatwasser is gewoon het aantal uren dat hij later gaat starten, dit is simpeler. Ook hier zit bijna al het verbruik direct aan het begin trouwens. Stroomverbruik oktober was 80kWh.

Er hangt een airco die ik voor verwarmen ga gebruiken in de winter (voor de dagen dat dat nodig is, tot op heden nog niet aan gehad). Omdat ik nu ook helemaal geen warm water meer gebruik, staat de CV ketel al maanden uit. Dus die wil ik weg doen. Probleem is dat het dan helemaal niet meer mogelijk is om te douchen. Voor mij prima, maar ik wil de wasbak+washand methode niet opdringen aan mensen die over de vloer komen. Ik zou dus wel een douchemogelijkheid willen hebben. Voor dit doel komt er over twee weken een klein close-in boilertje van 15 liter. Als die goed is opgestookt kan daar prima iemand mee douchen.
Die boiler wil ik met Domoticz gaan aansturen zodat ie op een daluur ingeschakeld wordt. Dit hete water kan dan ook gebruikt worden voor de wasbak sessies in de avond.

Op dit moment is de enige reden voor een gasaansluiting nog dat er gekookt moet worden. Dat is zoals gezegd ongeveer 2 kuub per maand, niet duur, maar de vaste kosten blijven en dat is zonde.
Dus als de "e-boiler" in productie is, is het volgende plan om de gaskookplaat weg te doen en over te stappen op een inductieplaat. Hier moet wel een nieuwe groep etc voor aangelegd worden. Maar dan kan de CV ketel er helemaal uit, en de gasaansluiting ook.

Een handige bijkomstigheid van de e-boiler is dat ik daar ook heet water uit kan halen voor het koken. Pasta, rijst, groenten etc moeten in (vaak ruim) water gekookt worden, en als je alvast kan beginnen met een pan heet water die 's-morgens in het daluur is opgestookt, dan hoeft je dat niet met dure stroom 's-avonds te doen.

Uiteindelijk moet ik alles alleen met een stroomaansluiting kunnen doen. Die gebruikt dan bruto wel iets meer kWh dan nu, maar door handig timen zou dit goed te behappen moeten zijn. Aankomende woensdag ben ik "echt" over naar Zonneplan... spannend :)

[ Voor 0% gewijzigd door usr-local-dick op 30-11-2022 08:36 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virofi
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-09 08:31
NietGiftig schreef op zondag 6 november 2022 @ 14:42:
[...]

Ik verwacht een uurprijs * gebruik, niet een gemiddelde.
En anders een uitleg hoe dat "gemiddelde" tot stand komt.
Dus nog steeds, met dank aan @Smuggler
Ik post dit niet om jouw reactie weer te lezen, maar IK!!! vind dit niet duidelijk.
Eens hoor. Ik snap niet waarom er ineens een gemiddelde moet worden gehanteerd.

Ze weten toch exact in welke uren je hoeveel kwh of m3 hebt verbruikt en wat het tarief toen was? Waarom wordt dat dan platgeslagen naar een gemiddelde?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• virofi
Waarom in de app dan uberhaupt een tarief per uur tonen en niet een gemiddelde voor die dag? Ik snap het niet.

[ Voor 62% gewijzigd door virofi op 06-11-2022 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NietGiftig
  • Niet online
Raymond P schreef op zondag 6 november 2022 @ 14:58:

@NietGiftig Ik ben het helemaal met je eens dat @Smuggler het prima uitlegt.

Ik ben wel benieuwd welke uitleg je mist op de website van Zonneplan. En wellicht ook wat je mist op de website van dat groepje.
Als je de entrypoint pakt https://service.zonneplan.nl/slimme-energie staat daar imho zó veel info...
Als ik op een gegeven dag wanneer de prijs schommelt tussen 15ct en 30ct alleen op de uren die laag in prijs zijn kilowatjes gebruik waarom wordt bij de maand afrekening "een gemiddeld gerealiseerde prijs" gerekend?
Waar om niet gewoon een totaal van de uren * prijs van dat uur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Opnm8PHMUH_A30pVR1vPrqpaDE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wvvcSMpMmuFfwVdyCFNaQQar.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FlyingPineapple
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 01-09 18:38
Morgen gaat mijn contract bij Tibber in, ben benieuwd hoe ik dynamisch ga ervaren. 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07:45
@virofi, @NietGiftig
Wat jullie missen is dus de benoeming van het verschil tussen het tarief en de prijs?

Je kan dat gemiddelde ook wegdenken. Op je factuur staat dan (fictief):
Afname 200 kWh, kosten 40 Euro.
Het is dus gewoon een sommetje van totalen (verbruik, kosten) van alle uren, dat je gemiddeld 20 cent betaalt is van geen belang*. En dat is exact wat je voorstelt. :)

De dag of uur specificatie vind je in de app of op de website van je aanbieder. De factuur is daar dus enkel een simpele opsomming van.

*) Met een side note: er is een kans dat het prijsplafond gehanteerd gaat worden op dat gemiddelde.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:18
Enforcer schreef op zondag 6 november 2022 @ 14:08:
[...]

Dat de inkoopprijzen in de zogeheten piekuren (smorgens en savonds wanneer een gezin het meest verbruikt) duurder zullen zijn dan een gemiddeld tarief die een grote energieleverancier zal hanteren.
Deze reactie van jou triggerde me dit stukje, dat ik laatst las, weer op te zoeken.
In dit artikel staat dat in feite als 3e grote misverstand / fabel genoemd mbt dynamische contracten.
Er is de afgelopen dagen in het nieuws veel te doen om dynamische energiecontracten. De naderende introductie van het energieprijsplafond lijkt niet alleen veel consumenten te hebben wakker geschud, maar ook de nodige journalisten. Desondanks zijn er in vrijwel elk nieuwsitem dezelfde drie misverstanden te lezen of te horen, namelijk:

1. Energie afrekenen tegen uur- en dagprijzen is iets nieuws;
2. Een dynamisch contract is alleen de moeite waard als je een elektrische auto of warmtepomp bezit;
3. Als je je verbruik niet kunt verplaatsen naar goedkope uren ben je juist hartstikke duur uit.
De meestgehoorde onzin over dynamische energiecontracten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NGM
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-03 22:34

NGM

Ik snap het probleem niet dat er op de factuur een gewogen gemiddelde wordt gehanteerd, ik hoef geen 744 regels aan specificatie op m’n factuur. Waarom zou je dat willen? Als je dat graag wilt omdat je het niet vertrouwd, dan zou je die specificatie ook niet vertrouwen en dan zou je nog steeds alles zelf willen narekenen, wat ook gewoon mogelijk is, de data is er.

8oq411ea

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

FlyingPineapple schreef op zondag 6 november 2022 @ 20:20:
ben benieuwd hoe ik dynamisch ga ervaren. 😊
Da's een heel dynamische stroom van elektroontjes. Veeeeeel beter dan vaste prijs elektroontjes. :+

Ik kan me deze nog herinneren:
Afbeeldingslocatie: https://www.bild-video-ton.ch/ansicht/gross/306.jpg
Uit de tijden dat er geprotesteerd werd tegen de bouw van kerncentrales. :)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virofi
Raymond P schreef op zondag 6 november 2022 @ 20:40:
@virofi, @NietGiftig
Wat jullie missen is dus de benoeming van het verschil tussen het tarief en de prijs?

Je kan dat gemiddelde ook wegdenken. Op je factuur staat dan (fictief):
Afname 200 kWh, kosten 40 Euro.
Het is dus gewoon een sommetje van totalen (verbruik, kosten) van alle uren, dat je gemiddeld 20 cent betaalt is van geen belang*. En dat is exact wat je voorstelt. :)

De dag of uur specificatie vind je in de app of op de website van je aanbieder. De factuur is daar dus enkel een simpele opsomming van.

*) Met een side note: er is een kans dat het prijsplafond gehanteerd gaat worden op dat gemiddelde.
Wat ik mis is hóe het gemiddelde berekend wordt. Is dat een gemiddelde kwh prijs per dag? Of maand? Als ik in december een week lang energie verbruik voor zeg 0,20 per kwh en daarna op vakantie ga, alles uitzet maar de prijs stijgt de rest van de maand naar 0,90, betaal ik dan toch voor die eerste week een maand gemiddelde van 0,55?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@virofi Dat is je totaal kosten delen door je totaal verbruik. Meer niet. :)

Edit: per factuurperiode, meestal per maand dus.

[ Voor 25% gewijzigd door Raymond P op 06-11-2022 20:53 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virofi
NGM schreef op zondag 6 november 2022 @ 20:47:
Ik snap het probleem niet dat er op de factuur een gewogen gemiddelde wordt gehanteerd, ik hoef geen 744 regels aan specificatie op m’n factuur. Waarom zou je dat willen? Als je dat graag wilt omdat je het niet vertrouwd, dan zou je die specificatie ook niet vertrouwen en dan zou je nog steeds alles zelf willen narekenen, wat ook gewoon mogelijk is, de data is er.
Het gaat niet om vertrouwen. Ik vertrouw Zonneplan prima. Ik snap alleen niet waarom er geadverteerd en gefocust wordt op uurtarieven, maar je aan het eind van de rit een gemiddelde betaald en dus niet per uur afrekend tegen het tarief van dat uur. Of ik moet het verkeerd begrijpen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SidewalkSuper
Je begrijpt het verkeerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virofi
Raymond P schreef op zondag 6 november 2022 @ 20:53:
@virofi Dat is je totaal kosten delen door je totaal verbruik. Meer niet. :)

Edit: per factuurperiode, meestal per maand dus.
Ik snap die berekening, maar hoe wordt het totaal kosten dan opgebouwd als het niet (verbruik per uur * tarief dat uur) is maar een gemiddelde. Is het dan (verbruik per dag * gemiddelde kwh prijs per dag) of (verbruik per maand * gemiddelde kwh prijs per maand)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virofi
Ik wil het graag snappen :) dus als je het kunt uitleggen graag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SidewalkSuper
1. Ieder uur wordt je verbruik gemeten.
2. Dat betaal je ook daadwerkelijk aan het einde van de maand. Alle uurtjes met hun respectievelijke kosten opgeteld bij elkaar.
3. Om je factuur overzichtelijk te maken is het totaalbedrag aan het einde van de maand ipv 24 uren * 30 dagen aan factuurregels 1 regel met de gemiddelde kostenpost over die gebruikte uren en de door jou gemaakte bijbehorende kosten van die uurtjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
virofi schreef op zondag 6 november 2022 @ 20:57:
[...]

Ik snap die berekening, maar hoe wordt het totaal kosten dan opgebouwd als het niet (verbruik per uur * tarief dat uur) is maar een gemiddelde.
Nee, dat is het juist wel.
Is het dan (verbruik per dag * gemiddelde kwh prijs per dag) of (verbruik per maand * gemiddelde kwh prijs per maand)?
Verbruik in het uur * tarief voor dat uur = kosten voor dat uur
Nog 719 keer

Edit: maar van een factuur met 720 regels wordt niemand blij, denk ik.

[ Voor 6% gewijzigd door Raymond P op 06-11-2022 21:05 ]

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sarpo
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 16-09 13:45
virofi schreef op zondag 6 november 2022 @ 20:58:
[...]

Ik wil het graag snappen :) dus als je het kunt uitleggen graag.
Vanzelfsprekend ligt er een berekening per uur ter grondslag van de totaalkosten. Deel je dat over de tijd kom je op een "gemiddelde"/tijdseenheid.

Vergelijk:
Je telefoonrekening is ook een opsomming van gepleegde belletjes. Deel je je maandrekening door aantal gepleegde belletjes, heb je ook de gem. kosten per belletje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• virofi
Ok, dank @SidewalkSuper en @Raymond P. Ik denk dat “gemiddelde” in deze context verwarrend is (voor mij dan toch). Maar nu duidelijk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• virofi
Sarpo schreef op zondag 6 november 2022 @ 21:09:
[...]

Vanzelfsprekend ligt er een berekening per uur ter grondslag van de totaalkosten. Deel je dat over de tijd kom je op een "gemiddelde"/tijdseenheid.

Vergelijk:
Je telefoonrekening is ook een opsomming van gepleegde belletjes. Deel je je maandrekening door aantal gepleegde belletjes, heb je ook de gem. kosten per belletje.
Ik snap het. Dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ter illustratie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K34hBBBi7JeWrrIeKDKyCQDPCTk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iCnBFtoqIjTFeRgnaGAEdqoq.png?f=fotoalbum_large

Dus gaan de vaatwasser en de wasmachine rond middernacht aan. En tegen de tijd dat tarief weer boven de NUL komt, is de vaat gedaan en is de was klaar.
En ja, zelfs onze aloude degelijke Miele wasmachine van >20 jaar oud kan al tijdsgestuurd starten. ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Laatst online: 23:44

de Peer

under peer review

ehtweak schreef op zondag 6 november 2022 @ 21:11:
Ter illustratie:

[Afbeelding]

Dus gaan de vaatwasser + wasmachine rond middernacht aan. En tegen de tijd dat tarief weer boven de NUL komt, zijn de vaat en de was klaar.
En ja, zelfs onze aloude degelijke Miele wasmachine van >20 jaar oud kan al tijdsgestuurd starten. ;)
Ja hier gaat de auto weer lekker volledig opgeladen worden deze nacht. En de woonkamer naar 24 graden verwarmen 8)

En de wamtepompboiler, en de elektrische fiets. En de aquariumverwarming :P

En inderdaad. De meeste wasmachines en vaatwassers vervolgen hun programma na een stroomonderbreking. Dus eenvoudig smart te maken.

[ Voor 13% gewijzigd door de Peer op 06-11-2022 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@ehtweak Wil je ruilen met mijn hippe (ahum) slimme meuk?
Dan mag je met een app connecten en middels fuzzy logic een geschatte eindtijd bepalen. :+

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
Nog stukje uitleg hoe het gemiddelde tot stand komt. Even een korte variant van de dynamische energierekening.
Op een dag neem je af:
00u tot 01u - 10ct per kWh -> 3 kWh verbruikt = 30ct
01u tot 02u - 8ct per kWh -> 5 kWh verbruikt = 40ct
02u tot 03u - 6ct per kWh -> 5,5 kWh verbruikt = 33ct
03u tot 04u - 9ct per kWh -> 3 kWh verbruikt = 27ct

Je rekening zou nu zijn: 130ct

Maar je kan ook schrijven: 4 uren totaal gebruik geeft 16,5kWh verbruik wat je gekocht hebt tegen een gemiddelde prijs van 7,8787ct/kWh
Dat is lekker kort :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Raymond P schreef op zondag 6 november 2022 @ 21:13:
@ehtweak Wil je ruilen met mijn hippe (ahum) slimme meuk?
Neuh; waarom?
Dan mag je met een app connecten en middels fuzzy logic een geschatte eindtijd bepalen. :+
Grapjas. Ik heb gewoon een aan/uit knop en wat bedientoetsen op die wasmachine. Werkt altijd, ontzettend betrouwbaar en vereist geen slimfeun o.i.d. Heerlijk, dingen die gewoon altijd werken. :)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
ehtweak schreef op zondag 6 november 2022 @ 21:17:
[...]

Neuh; waarom?

[...]

Grapjas. Ik heb gewoon een aan/uit knop en wat bedientoetsen op die wasmachine. Werkt altijd, ontzettend betrouwbaar en vereist geen slimfeun o.i.d. Heerlijk, dingen die gewoon altijd werken. :)
Omdat ik liever die van jou heb natuurlijk... ;)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rollingstone
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11-09 21:34
KC27 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 22:48:
@rollingstone
Ik heb een warmtepomp (op elektriciteit) met vloerverwarming in een dikke betonvloer.
Ik kan makkelijk 's nachts goedkoop stoken om het overdag (zonder stoken) comfortabel te hebben.
Ik pas de stooklijn van mijn warmtepomp als volgt aan:
als de uurprijs meer dan 10% hoger is dan de gemiddelde uurprijs verlaag ik de stooklijn met 0,5 K
als de uurprijs meer dan 10% lager is dan de gemiddelde uurprijs verhoog ik de stooklijn met 0,5 K
daartussen is er geen aanpassing van de stooklijn.
In python code ziet dat er als volgt uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
        #heating
        entity_curve_adjustment = self.heating_options["entity adjust heating curve"]
        if pl[0] < p_avg * 0.9:
            adjustment = 0.5
        elif pl[0] > p_avg * 1.1:
            adjustment = -0.5
        else:
            adjustment = 0
        self.set_value(entity_curve_adjustment, adjustment)
Interessant!
Dus dan heb ik voor mijn vraag eigenlijk nodig:
1. API op gasprijs (incl. Day ahead)
2. Servertje om script te runnen (HomeAssistent?)
3. API van Google Nest thermostaat om temperatuur& tijd te programmeren.

Daar kan ik naar op zoek.
Dank je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
Dat artikel is natuurlijk ook maar een mening, net zoals die van mij. De toekomst zal het uitwijzen, de dynamische aanbieders zijn nu vooral in opmars maar zoals op de lijngrafiek eerder al is aangegeven en tevens ook op de Zonneplan pagina vermeldt staat kunnen de dynamische prijzen op een bepaald moment zeker wel hoger zijn dan dat de vaste/variabele contracten gemiddeld zijn. Voor nu is die lijngrafiek nog in het voordeel voor de dynamische aanbieders dus is het zeker de moeite waard om over te stappen naar zo'n aanbieder maar zoals ik al eerder heb aangegeven is de daling nu ook al ingezet bij de vaste energieleveranciers. Daarbij verwacht ik dus dat in de piekuren op termijn de dynamische tarieven hoger zullen liggen dan de vaste/variabele contracten, maar nogmaals dat is mijn mening.

-edit-
En nogmaals met een prijsplafond vanaf januari (als het goed is) heb je voor nu geen zorgen dus is zo'n dynamische aanbieder gewoon prima.

[ Voor 46% gewijzigd door Enforcer op 06-11-2022 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obeja
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Enforcer schreef op zondag 6 november 2022 @ 22:07:
[...]

....maar zoals ik al eerder heb aangegeven is de daling nu ook al ingezet bij de vaste energieleveranciers. Daarbij verwacht ik dus dat in de piekuren op termijn de dynamische tarieven hoger zullen liggen dan de vaste/variabele contracten, maar nogmaals dat is mijn mening.
De daling is ingezet? Alleen in de krant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Enforcer Wellicht is dit wat je zoekt, al is dat geen all-in.
De beursprijzen zijn vrij makkelijk te vinden, de som naar all-in is niet erg ingewikkeld.

De overproductie die (voorlopig) grotendeels de prijs bepaalt van day ahead heb je ook nodig. Weer speelt inderdaad een rol: https://energieopwek.nl/.

Aanvullend: historische gemiddelden heb je heel weinig aan. Als je wilt vergelijken dan doe je dat het beste met daadwerkelijk verbruik per uur.
Je kan daarvoor een verbruiksprofiel gebruiken als je geen eigen data hebt.

Mijn gemiddelde voor november tot nu toe is 0.20/kWh en 1.04/m3 all-in.

Edit: hey, je edit 2 en 3 zijn verdwenen...

[ Voor 3% gewijzigd door Raymond P op 07-11-2022 00:01 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
Raymond P schreef op maandag 7 november 2022 @ 00:00:
@Enforcer Wellicht is dit wat je zoekt, al is dat geen all-in.
De beursprijzen zijn vrij makkelijk te vinden, de som naar all-in is niet erg ingewikkeld.

De overproductie die (voorlopig) grotendeels de prijs bepaalt van day ahead heb je ook nodig. Weer speelt inderdaad een rol: https://energieopwek.nl/.

Aanvullend: historische gemiddelden heb je heel weinig aan. Als je wilt vergelijken dan doe je dat het beste met daadwerkelijk verbruik per uur.
Je kan daarvoor een verbruiksprofiel gebruiken als je geen eigen data hebt.

Mijn gemiddelde voor november tot nu toe is 0.20/kWh en 1.04/m3 all-in.

Edit: hey, je edit 2 en 3 zijn verdwenen...
Gisteren iets te veel (weg) ge-edit geloof ik haha.
Maar ik vroeg inderdaad om de all-in prijzen voor een beter vergelijk.

En dat het weer de aankomende twee maanden belangrijk zal zijn voor de prijzen van de dynamische aanbieders, als het namelijk donker, bar en broos zal zijn dan moet ik nog maar zien of de all-in prijzen (in de piekuren) lager zullen zijn dan de variabele contracten bij de grote energieleveranciers.
Obeja schreef op maandag 7 november 2022 @ 00:00:
De daling is ingezet? Alleen in de krant.
Ik weet niet of er een site is die dat allemaal bijhoudt voor andere leveranciers maar voor Eneco:

Augustus (variabel contract / om de 3maanden een herberekening):
2,24 per m3
48cent per kWh (gemiddeld dal/piek)

September (variabel contract / om de 3maanden een herberekening):
2,71 per m3
61cent per kWh (gemiddeld dal/piek)

Oktober (variabel contract / om de 3maanden een herberekening):
3,39 per m3
84cent per kWh (gemiddeld dal/piek)

November (variabel contract / om de 3maanden een herberekening):
3,17 per m3
79cent per kWh (gemiddeld dal/piek)

December (variabel contract / om de 3maanden een herberekening):
2,71 per m3
69cent per kWh (gemiddeld dal/piek)

[ Voor 24% gewijzigd door Enforcer op 07-11-2022 09:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 02:54
[...]

Dat artikel is natuurlijk ook maar een mening, net zoals die van mij. De toekomst zal het uitwijzen, de dynamische aanbieders zijn nu vooral in opmars maar zoals op de lijngrafiek eerder al is aangegeven en tevens ook op de Zonneplan pagina vermeldt staat kunnen de dynamische prijzen op een bepaald moment zeker wel hoger zijn dan dat de vaste/variabele contracten gemiddeld zijn. Voor nu is die lijngrafiek nog in het voordeel voor de dynamische aanbieders dus is het zeker de moeite waard om over te stappen naar zo'n aanbieder maar zoals ik al eerder heb aangegeven is de daling nu ook al ingezet bij de vaste energieleveranciers. Daarbij verwacht ik dus dat in de piekuren op termijn de dynamische tarieven hoger zullen liggen dan de vaste/variabele contracten, maar nogmaals dat is mijn mening.

-edit-
En nogmaals met een prijsplafond vanaf januari (als het goed is) heb je voor nu geen zorgen dus is zo'n dynamische aanbieder gewoon prima.
Op termijn zullen de tarieven van vaste/variabele contracten per definitie hoger liggen, aangezien daar altijd een risico-opslag op zit.

En in mijn geval wilde Eneco de komende 3 maanden zo'n 2 euro per m3 en 60 cent per kWh aan risico-opslag ontvangen. En nee, ze hebben voor mij geen duur gas ingekocht op het allerduurste moment, aangezien ik uit mijn contract liep.

[ Voor 4% gewijzigd door Sjoan op 07-11-2022 08:10 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• iMode
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 00:31
Sjoan schreef op maandag 7 november 2022 @ 08:03:
[...]

Op termijn zullen de tarieven van vaste/variabele contracten per definitie hoger liggen, aangezien daar altijd een risico-opslag op zit.

En in mijn geval wilde Eneco de komende 3 maanden zo'n 2 euro per m3 en 60 cent per kWh aan risico-opslag ontvangen. En nee, ze hebben voor mij geen duur gas ingekocht op het allerduurste moment, aangezien ik uit mijn contract liep.
Dan ben je nog goedkoop uit :+ Hier t/m de 17e bij Eneco (vanaf de 18e bij Zonneplan) ruim 4,- voor een m3 en 1,- voor een kWh (15 jaar lang klant).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Majesty
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
[...]

-edit-
Hoezo "gewoon prima"? Als duidelijk wordt (dat is nog niet 100% toch?) dat het prijsplafond ook voor dynamische energie leveranciers geldt, dan ben je toch spekkoper met een dynamisch contract (mits je onder het plafond qua verbruik blijft)? Je betaalt max 0,45 p/kwh en 1,45 p/m3, met de (grote) kans op lager dan dat. En dat voor het hele jaar 2023. Dat is wel meer dan "gewoon prima" in mijn ogen, of zie ik iets over het hoofd? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
A3-D schreef op donderdag 3 november 2022 @ 10:50:
Geen enkel risico? Wat als je boven het prijsplafond komt qua verbruik? :?
Dan kijk je tegen de tijd dat je bijna tegen het plafond aanloopt (vermoedelijk ergens tussen de 9e en 12e maand van het jaar) wat de tarieven zijn van alle aanbieders en stap je over naar de op dat moment juiste aanbieder met goede prijzen...

[ Voor 7% gewijzigd door Enforcer op 07-11-2022 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chulin
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04:25
Majesty schreef op maandag 7 november 2022 @ 09:27:
[...]

Hoezo "gewoon prima"? Als duidelijk wordt (dat is nog niet 100% toch?) dat het prijsplafond ook voor dynamische energie leveranciers geldt, dan ben je toch spekkoper met een dynamisch contract (mits je onder het plafond qua verbruik blijft)? Je betaalt max 0,45 p/kwh en 1,45 p/m3, met de (grote) kans op lager dan dat. En dat voor het hele jaar 2023. Dat is wel meer dan "gewoon prima" in mijn ogen, of zie ik iets over het hoofd? :)
Geldt voor een dynamisch contract geen prijsplafond???

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

chulin schreef op maandag 7 november 2022 @ 09:55:
[...]

Daar komt ie weer:
"dat is nog niet bekend. even afwachten dus."

details van het prijsplafond zijn nog niet bekend. Men is nog in overleg.

[ Voor 17% gewijzigd door de Peer op 07-11-2022 09:57 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-09 14:23

Mfpower

In dubio

chulin schreef op maandag 7 november 2022 @ 09:55:
[...]

Jawel alleen nog niet bekend hoe deze geïmplementeerd gaat worden (gemiddelde vs piek prijs)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rastapopoulos
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21:17
Enforcer schreef op maandag 7 november 2022 @ 07:37:
[...]

En dat het weer de aankomende twee maanden belangrijk zal zijn voor de prijzen van de dynamische aanbieders, als het namelijk donker, bar en broos zal zijn dan moet ik nog maar zien of de all-in prijzen (in de piekuren) lager zullen zijn dan de variabele contracten bij de grote energieleveranciers.

[...]

Ik weet niet of er een site is die dat allemaal bijhoudt voor andere leveranciers maar voor Eneco:

Augustus (variabel contract / om de 3maanden een herberekening):
2,24 per m3
48cent per kWh (gemiddeld dal/piek)

September (variabel contract / om de 3maanden een herberekening):
2,71 per m3
61cent per kWh (gemiddeld dal/piek)

Oktober (variabel contract / om de 3maanden een herberekening):
3,39 per m3
84cent per kWh (gemiddeld dal/piek)

November (variabel contract / om de 3maanden een herberekening):
3,17 per m3
79cent per kWh (gemiddeld dal/piek)

December (variabel contract / om de 3maanden een herberekening):
2,71 per m3
69cent per kWh (gemiddeld dal/piek)
Dat lijkt inderdaad de goede kant op te gaan, maar als ik dat wil afsluiten krijg ik heel andere prijzen voorgeschoteld:
https://www.eneco.nl/duurzame-energie/modelcontract/ (€ 0,96 per kWh en € 4,63 per m3)
Iets anders afsluiten is niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdvmine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 19:34
Hou er overigens rekening mee dat het hele prijsplafond niet doorgaat:

https://nos.nl/nieuwsuur/...anuari-op-losse-schroeven

Zou wel een enorme politieke blunder zijn, maar goed. Het kabinet moet ook weer niet de energieleveranciers carte blanche geven om enorme subsidies op te strijken die ze niet gebruiken voor de klanten maar voor eigen winst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

mdvmine schreef op maandag 7 november 2022 @ 10:02:
Hou er overigens rekening mee dat het hele prijsplafond niet doorgaat:

https://nos.nl/nieuwsuur/...anuari-op-losse-schroeven

Zou wel een enorme politieke blunder zijn, maar goed. Het kabinet moet ook weer niet de energieleveranciers carte blanche geven om enorme subsidies op te strijken die ze niet gebruiken voor de klanten maar voor eigen winst.
dat lees je verkeerd.
het gaat zeer waarschijnlijk wel door, alleen mogelijk met 1 maand vertraging. Dat is geen politieke blunder. Het wél voor 1 januari geregeld hebben was alleen misschien wat optimistisch. Zou knap zijn als het toch lukt!

glas is halfvol of halfleeg zeg maar. ;)

[ Voor 14% gewijzigd door de Peer op 07-11-2022 10:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
Rastapopoulos schreef op maandag 7 november 2022 @ 10:01:
[...]

Dat lijkt inderdaad de goede kant op te gaan, maar als ik dat wil afsluiten krijg ik heel andere prijzen voorgeschoteld:
https://www.eneco.nl/duurzame-energie/modelcontract/ (€ 0,96 per kWh en € 4,63 per m3)
Iets anders afsluiten is niet mogelijk.
Als je nu een nieuw (!) modelcontract moet gaan afsluiten dan ben je inderdaad overal duurder uit, dus hop naar een dynamische energieleverancier in dat geval. De tarieven die ik voorschotelde zijn van bestaande klanten met een vast/variabel contract (doorlopend, tarieven wijzigen om de 3maanden, op elk moment opzegbaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdvmine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 19:34
de Peer schreef op maandag 7 november 2022 @ 10:03:
[...]
dat lees je verkeerd.
het gaat zeer waarschijnlijk wel door, alleen mogelijk met 1 maand vertraging. Dat is geen politieke blunder. Het wél voor 1 januari geregeld hebben was alleen misschien wat optimistisch. Zou knap zijn als het toch lukt!

glas is halfvol of halfleeg zeg maar. ;)
Ik krijg de indruk uit het artikel dat er fundamentelere problemen zijn met dit plan. (consumentenprijs vs marktinkoopprijs vergoeden). Ook als het 1 februari pas ingaat is het effect beperkt, want dan zijn al 3 van de 4 stookmaanden voorbij. (nov t/m feb zijn de heftigste stookmaanden).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Raymond P
Enforcer schreef op maandag 7 november 2022 @ 07:37:
[...]

[...]
Dat zijn nu exact scenarios waarvan je de data uit het verleden kan bekijken. En specifiek de reden waarom ik je die hint geef.

Een doemscenario waarbij er geen of te veel zon is voor de panelen, geen water voor de centrales, geen wind voor de molens en geen gas voor de turbines heeft zich afgelopen zomer voorgedaan.

Je focus ligt enorm op piekprijzen en gemiddelden, maar een echte dataset over een lange periode zal je een ander beeld geven.

Het kan prima duurder zijn in een maand, dat maakt op lange termijn helemaal niets uit bij day ahead.
Als een traditionele leverancier goedkoper is, dan is het het kwartaal erna gewoon duurder. Verlies maken is geen optie namelijk.
Eneco bestaat niet om jou een eerlijke prijs te bieden maar om zo veel mogelijk winst te maken. Daarbovenop moeten de Japanners de overname ook nog terugverdienen.

Het traditionele model kán op lange termijn gewoon niet goedkoper zijn.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

mdvmine schreef op maandag 7 november 2022 @ 10:14:
[...]

Ik krijg de indruk uit het artikel dat er fundamentelere problemen zijn met dit plan. (consumentenprijs vs marktinkoopprijs vergoeden). Ook als het 1 februari pas ingaat is het effect beperkt, want dan zijn al 3 van de 4 stookmaanden voorbij. (nov t/m feb zijn de heftigste stookmaanden).
In November, December en misschien dus ook Januari krijg je daarom 190 euro per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathijsR
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-08 16:55
Raymond P schreef op maandag 7 november 2022 @ 10:14:
[...]
Het traditionele model kán op lange termijn gewoon niet goedkoper zijn.
Het kan wel goedkoper zijn, maar alleen als je geen zin hebt om je verbruik op daluren aan te passen. Je hebt het gewoon zelf in de hand, ook op lange termijn. Site met veel historische data, vergelijk dit met je contract uit 2019 oid: https://nieuwestroom.nl/energieprijzen/ en trek je eigen conclusies :)

[ Voor 24% gewijzigd door MathijsR op 07-11-2022 10:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

MathijsR schreef op maandag 7 november 2022 @ 10:21:
[...]

Het kan wel goedkoper zijn, maar alleen als je geen zin hebt om je verbruik op daluren aan te passen.
Nee ook dan niet. Daarvoor verschilt het verdienmodel te veel.
en sinds 2019 is er al veel duurzame energie bijgekomen.
In 2019 was het verschil tussen traditioneel en day ahead klein. Maar 2019 komt niet meer terug.

[ Voor 12% gewijzigd door de Peer op 07-11-2022 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@MathijsR fwiw: Ik zat in 2019 al aan dynamische marktprijzen. Geen day ahead, want ik was behoorlijk skeptisch en de incentive was niet hoog genoeg om te handelen.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathijsR
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-08 16:55
Pff erg slecht verwoord aan mijn kant, iets met maandag oid..

Ik ben het namelijk met jullie eens dat je je best moet doen om het traditionele model goedkoper uit te zijn, gecombineerd met externe factoren als paniek op de energiemarkt. Juni t/m september was namelijk behoorlijk duur als je zonder op de uurprijzen te letten energie verbruikte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plumo
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 15-09 20:52
Iemand een idee hoe de energieleveranciers de netbeheerskosten inschatten in hun prijsopbouw? Als ik naar de tarieven van Stedin kijk zou ik nu € 11,41 (136,88 / 12) moeten betalen maar bij Easy Energy en Next Energy wordt er gerekend met € 14,04 en bij EnergyZero met € 10,28.

En is het zo dat de daadwerkelijk tarieven worden berekend op de eindafrekening of proberen Easy Energy en Next Energy ook nog wat te verdienen op de netbeheerskosten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@Plumo In een ideale situatie schatten ze het in op basis van de door jou opgegeven jaarverbruik in combinatie met de gegevens van de aansluiting.
In praktijk hebben niet alle leveranciers die laatste data op voorhand beschikbaar.

De werkelijke kosten krijgen ze, na aanmelden, opgelegd door je netbeheerder met als basis het standaardjaarverbruik voor de meters op dat adres. Hier mogen ze geen winst op maken, ze doen dat enkel incasseren namens de netbeheerder.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NGM
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-03 22:34

NGM

Raymond P schreef op maandag 7 november 2022 @ 11:44:
@Plumo In een ideale situatie schatten ze het in op basis van de door jou opgegeven jaarverbruik in combinatie met de gegevens van de aansluiting.
In praktijk hebben niet alle leveranciers die laatste data op voorhand beschikbaar.
Bij mij heeft easyenergy afgeweken van het SJV en mijn opgegeven verbruik en rekenen een te hoog voorschot netbeheerkosten (voor >500m3 ipv <500m3). Nog geen jaarafrekening ontvangen.

De SJVs van Stedin adressen zijn hier te vinden: https://www.stedin.net/zakelijk/open-data/verbruiksgegevens

8oq411ea

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• athvdk
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18-04 01:13
NGM schreef op maandag 7 november 2022 @ 12:27:
[...]

Bij mij heeft easyenergy afgeweken van het SJV en mijn opgegeven verbruik en rekenen een te hoog voorschot netbeheerkosten (voor >500m3 ipv <500m3). Nog geen jaarafrekening ontvangen.

De SJVs van Stedin adressen zijn hier te vinden: https://www.stedin.net/zakelijk/open-data/verbruiksgegevens
Wat betekent de term 'SJV' ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@NGM Heb je contact gehad met je netbeheerder daarover? Als ze werkelijk te veel rekenen dan worden ze gewoon op hun vingers getikt.

Je standaardjaarverbruik* hangt aan de EAN van je meter natuurlijk, een gemiddelde van een postcoderoos geeft enkel een waarde bij benadering.

*) je standaard verbruik over een jaar

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvin3241
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 16-09 13:15
Iemand die weet wat Energyzero doet met de 190 euro compensatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• athvdk
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18-04 01:13
marvin3241 schreef op maandag 7 november 2022 @ 12:50:
Iemand die weet wat Energyzero doet met de 190 euro compensatie?
Staat gewoon op hun site te lezen.

EnergyZero zal na deze peiling de aantallen en het totaal bedrag van deze tegemoetkoming aanvragen bij de overheid. Vervolgens zal de uitbetaling uiterlijk 3 weken na indienen verwerkt worden door de overheid. Wanneer het bedrag daadwerkelijk bij ons binnen is zal de tegemoetkoming uitgekeerd worden aan de huishoudens die op 1 november en 1 december bij de peiling zaten. Dit wordt dus niet verrekend met je maandnota of in vermindering gebracht. De tegemoetkoming staat daar volledig buiten van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
athvdk schreef op maandag 7 november 2022 @ 12:57:
[...]

Staat gewoon op hun site te lezen.

EnergyZero zal na deze peiling de aantallen en het totaal bedrag van deze tegemoetkoming aanvragen bij de overheid. Vervolgens zal de uitbetaling uiterlijk 3 weken na indienen verwerkt worden door de overheid. Wanneer het bedrag daadwerkelijk bij ons binnen is zal de tegemoetkoming uitgekeerd worden aan de huishoudens die op 1 november en 1 december bij de peiling zaten. Dit wordt dus niet verrekend met je maandnota of in vermindering gebracht. De tegemoetkoming staat daar volledig buiten van.
Zegt ook wel iets over de buffers/marges die ze hanteren. Het is wel in een keer een forse uitbetaling die ze moeten doen die klassieke energieleveranciers normaal via voorschotten/hogere energieprijzen wel kunnen dragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroen50
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 17-08 17:10
mdvmine schreef op maandag 7 november 2022 @ 10:14:
[...]

Heb al eerder aangegeven dat de variabel tarieven bij de grote providers omhoog zijn gekrikt om de verplichtingen uit de vaste contracten te compenseren...ik denk dus dat de overheid nu pas inziet dat ze bij een prijs plafond dit ondernemersrisico als overheid eigenlijk aan het vergoeden zijn en dat ze daarom proberen om het om te buigen naar de inkoopprijzen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoelzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-07 18:19
Misschien een hele domme vraag...

Ik overweeg over te stappen met gas naar een day ahead aanbieder (zit nu bij VandeBron á € 3,33 per m3).

Nu zou ik graag een gevoel willen krijgen bij de gasprijs de afgelopen periode en hoe fluctuerend die is. Maar geen van de aanbieders biedt deze informatie op de site (of ik kijk eroverheen). Mis ik iets?

Kan me voorstellen dat het qua concurrentie belangrijk is niet volledig open kaart te spelen, maar er moet toch wel iets te vinden zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobEppink
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 06-09 21:28
Ep Woody schreef op maandag 7 november 2022 @ 13:04:
[...]

Zegt ook wel iets over de buffers/marges die ze hanteren. Het is wel in een keer een forse uitbetaling die ze moeten doen die klassieke energieleveranciers normaal via voorschotten/hogere energieprijzen wel kunnen dragen.
Ep Woody
U schrijft dit correct weg.
Dit type leveranciers, de dynamische, zitten niet permanent op grote potten met geld.
Dit in tegenstelling tot de traditionele leveranciers. Deze laatste houden (terecht) veel meer vermogen en liquiditeit aan. Omdat de risico's die ze lopen vele malen groter zijn. En de cliënt betaalt premie voor dat hogere risico.
Bij de dynamische leveranciers ligt het (prijs-) risico bij de klant.

Bosch Compress 3000i AW 6, Nefit Enviline ODU split, hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
djoelzz schreef op maandag 7 november 2022 @ 13:34:

Ik overweeg over te stappen met gas naar een day ahead aanbieder (zit nu bij VandeBron á € 3,33 per m3).

Nu zou ik graag een gevoel willen krijgen bij de gasprijs de afgelopen periode en hoe fluctuerend die is. Maar geen van de aanbieders biedt deze informatie op de site (of ik kijk eroverheen). Mis ik iets?

Kan me voorstellen dat het qua concurrentie belangrijk is niet volledig open kaart te spelen, maar er moet toch wel iets te vinden zijn?
De day ahead markt is ontzettend transparant. Gas is ietwat lastiger te vinden, maar ze rekenen allemaal gewoon beursprijzen + een (openbaar) opslag.

Een inzicht in historie kan je hier vinden (controls onder de graph):
https://www.dynamische-en...l/actuele-energieprijzen/
Daar moet dan nog wel de milieubelasting, ODE en opslag van de leverancier bij. Pakweg 80 cent per m3.

De meeste aanbieders hebben ook wel iets op hun website of app staan.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarstenHouw
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11-09 12:37
djoelzz schreef op maandag 7 november 2022 @ 13:34:

https://enever.nl/grafieken-gas/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16-09 15:50
Ik kijk al tijden naar day ahead, het model spreekt gewoon tot de verbeelding. Nu zitten wij met zonnepanelen en een mega overproductie in de zomer (dus maximaal salderen is het meest interessant).
Bedacht mij zojuist; wat als je alleen voor gas naar een day ahead leverancier gaat? En je stroom bij een 'standaard' partij houdt die met een variabel contract elk half jaar 'afrekent'. Misschien dat er dan allemaal kortingen wegvallen maar zijn er mensen die dit al doen?

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chulin
Mfpower schreef op maandag 7 november 2022 @ 09:58:
[...]

Jawel alleen nog niet bekend hoe deze geïmplementeerd gaat worden (gemiddelde vs piek prijs)
Heb niet zo veel verstand van, maar als de prijsplafond ook geld voor dynamische contracten dan is imo verstandig sowieso in de winter voor de day ahead prijzen.

Misschien im wrong maar..
1. Je weet de Max prijs, het kan alleen maar goedkoper worden en ook nog de mogelijkheid om bijv, de grote jongens (wasmachine, droger, afwasmachine) om een gunstige tijd laten draaien zoals vandaag tussen 00:00 en 03:00.
2. De mogelijkheid om op te stappen als ergens goedkoper wordt of in mijn situatie als het zonnetje begin te schijnen en gebruik kunnen maken van mijn zonnepanelen

Zie ik het verkeerd? Waarschijnlijk wel, ik denk gewoon te makkelijk 🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Banjy schreef op maandag 7 november 2022 @ 13:49:
Ik kijk al tijden naar day ahead, het model spreekt gewoon tot de verbeelding. Nu zitten wij met zonnepanelen en een mega overproductie in de zomer (dus maximaal salderen is het meest interessant).
Bij mega overproductie wil je juist zo min mogelijk salderen en zo veel mogelijk terugleveren tegen een hoge terugleververgoeding.

Ik ben zelfs helemaal gestopt met salderen. Ik lever dus 100% van mijn zonneenergie (tegen 91 cent per kWh) terug aan het net. En ik koop ook 100% van mijn stroom zelf in, lekker goedkoop via een dynamisch contract.
Dit levert op jaarbasis ongeveer 15.000 euro op. Als ik wel zou zalderen zou de winst 11.000 of 12.000 euro zijn, want dan moet ik mijn eigen 'dure' stroom gaan verbruiken. Dat zou zonde zijn.
Bedacht mij zojuist; wat als je alleen voor gas naar een day ahead leverancier gaat? En je stroom bij een 'standaard' partij houdt die met een variabel contract elk half jaar 'afrekent'. Misschien dat er dan allemaal kortingen wegvallen maar zijn er mensen die dit al doen?
Er zijn veel mensen die dat doen ja. Je loopt geen kortingen mis.

[ Voor 20% gewijzigd door de Peer op 07-11-2022 14:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

chulin schreef op maandag 7 november 2022 @ 13:51:
[...]

je ziet het goed, nu wachten op wat de politiek gaat beslissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezzerk
  • Laatst online: 22:26
NGM schreef op maandag 7 november 2022 @ 12:27:
[...]

Hier staat voor Liander hoe ze omgaan met de berekening van de kosten wanneer je gasaansluiting geregistreerd staat als 500m3+ aansluiting. Er wordt dus niet verrekend.

https://www.liander.nl/co...oraf%20in%20te%20schatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoelzz
Banjy schreef op maandag 7 november 2022 @ 13:49:
Ik ben precies hetzelfde aan het overwegen. Net gebeld met VandeBron: ik zou per direct met gas over kunnen stappen naar een andere leverancier, er geldt ook geen opzegtermijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoelzz
Dank je wel!

En sjezus... wat een gigantisch verschil met mijn huidige tarief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
1. Je weet de Max prijs, het kan alleen maar goedkoper worden en ook nog de mogelijkheid om bijv, de grote jongens (wasmachine, droger, afwasmachine) om een gunstige tijd laten draaien zoals vandaag tussen 00:00 en 03:00.
Het enige addertje onder het gras kan zijn dat bij de day-ahead aanbieders de (uur)tarieven van de elektra/gas-prijs voor de maand November/December exorbitant hoog zullen stijgen dat je per saldo meer kwijt zal zijn gedurende deze twee maanden als bij een traditionele aanbieder. De kans lijkt nihil te zijn dat dat gebeurd maar het risico bestaat wel.

Na Januari maakt het allemaal niet meer uit ivm prijsplafond en zullen de meeste huishoudens pas weer gaan rondkijken naar andere leveranciers als men boven het verbruik van het prijsplafond dreigen te komen.

[ Voor 13% gewijzigd door Enforcer op 07-11-2022 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majesty
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
[...]

Heb niet zo veel verstand van, maar als de prijsplafond ook geld voor dynamische contracten dan is imo verstandig sowieso in de winter voor de day ahead prijzen.

2. De mogelijkheid om op te stappen als ergens goedkoper wordt of in mijn situatie als het zonnetje begin te schijnen en gebruik kunnen maken van mijn zonnepanelen

Dat is precies wat ik zei/probeerde te zeggen :D. No brainer voor mensen met een variabel contract zonder vaste einddatum (zoals ik). Ik draai op dit moment gewoon mee met de nieuwe klant prijzen van Vandebron, gaat nergens over.
Raymond P schreef op maandag 7 november 2022 @ 13:43:
[...]

De day ahead markt is ontzettend transparant. Gas is ietwat lastiger te vinden, maar ze rekenen allemaal gewoon beursprijzen + een (openbaar) opslag.

Een inzicht in historie kan je hier vinden (controls onder de graph):
https://www.dynamische-en...l/actuele-energieprijzen/
Daar moet dan nog wel de milieubelasting, ODE en opslag van de leverancier bij. Pakweg 80 cent per m3.

De meeste aanbieders hebben ook wel iets op hun website of app staan.
Heb je ook een idee wat die extra kosten voor stroom ongeveer zijn? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

[...]

Precies mijn gedachtengang. Het enige is dat het plafond misschien pas 1 februari ingaat... ik ben nu al overgestapt dus dat is iets spannender (hoewel ze dan wel voor januari 190 euro compensatie gaan geven). Ik heb vorig jaar in dec/jan 200 kuub verbruikt en betaalde bij Vattenfall 2,25. 190 euro kan dus wat karig zijn omdat dat ook de elektra zou moeten dekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-09 13:33
Enforcer schreef op maandag 7 november 2022 @ 13:58:
[...]

Het enige addertje onder het gras kan zijn dat bij de day-ahead aanbieders de (uur)tarieven van de elektra/gas-prijs voor de maand November/December exorbitant hoog zullen stijgen dat je per saldo meer kwijt zal zijn gedurende deze twee maanden als bij een traditionele aanbieder. De kans lijkt nihil te zijn dat dat gebeurd maar het risico bestaat wel.
Klopt, maar dat vang je op met de 190 euro toch.. Alleen als t echt losgaat is t vervelend. Daarbij, kijken naar mijn eigen situatie, heb ik op oktober 270 euro "teveel betaald" (ANWB Energie) en bespraak ik 380 minmaal in november en december. Voor november voorzie ik ook dat ik over ga houden op de inleg. Als het 5 6 eur de kuub en > 1,00 eur de kWh.. dan wordt t ff zweten, maar die buffer bouw je op over een jaar (althans, daar gaat de ANWB van uit)

Bij andere dynamische contractien die je daadwerkelijke kosten per maand afrekenen, kan het inderdaad wat harder aan komen.

Weet t soms wel beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chulin
Enforcer schreef op maandag 7 november 2022 @ 13:58:
[...]

Na Januari maakt het allemaal niet meer uit ivm prijsplafond en zullen de meeste huishoudens pas weer gaan rondkijken naar andere leveranciers als men boven het verbruik van het prijsplafond dreigen te komen.
Gelukkig loopt mijn contract bij Budget Energie tot 1 januari as

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

basjuh schreef op maandag 7 november 2022 @ 14:02:
[...]

Klopt, maar dat vang je op met de 190 euro toch.. Alleen als t echt losgaat is t vervelend. Daarbij, kijken naar mijn eigen situatie, heb ik op oktober 270 euro "teveel betaald" (ANWB Energie) en bespraak ik 380 minmaal in november en december. Voor november voorzie ik ook dat ik over ga houden op de inleg. Als het 5 6 eur de kuub en > 1,00 eur de kWh.. dan wordt t ff zweten, maar die buffer bouw je op over een jaar (althans, daar gaat de ANWB van uit)

Bij andere dynamische contractien die je daadwerkelijke kosten per maand afrekenen, kan het inderdaad wat harder aan komen.
Als het helemaal losgaat dan zijn de variabele energieboeren ook niet te beroerd om hun tarieven weer enorm te verhogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Majesty schreef op maandag 7 november 2022 @ 14:00:
[...]

Je kan rekenen met +10 cent, dan heb je +/- de opslag van de duurste aanbieder + mileubelasting.

[ Voor 3% gewijzigd door Raymond P op 07-11-2022 14:07 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Gaav
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-08 14:20
Iemand toevallig al iets gemaakt voor HomeAssistant om de prijzen van Enever beschikbaar te maken als counter voor het huidige uur? Dan kan je het direct koppelen aan het Energie dashboard:

https://enever.nl/feed/stroomprijs_vandaag.php
https://enever.nl/feed/gasprijs_vandaag.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chulin
En nu nog een stomme vraag…..
Het plafond gaat om het verbruik van een jaar..
Als ik bijvoorbeeld naar ANWB energie gaat voor de wintermaanden, hoe berekenen ze of ik boven of juist onder het plafond zit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
@chulin Dat is nog niet bekend.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chulin
Ok….
Bedankt 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahagen
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 13-09 19:52
@peer
de Peer schreef op maandag 7 november 2022 @ 13:51:
[...]
Ik lever dus 100% van mijn zonneenergie (tegen 91 cent per kWh) terug aan het net.
Welke leverancier heeft nu nog 91c teruglever vergoeding?

Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + Proxmox HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
chulin schreef op maandag 7 november 2022 @ 14:09:
En nu nog een stomme vraag…..
Het plafond gaat om het verbruik van een jaar..
Als ik bijvoorbeeld naar ANWB energie gaat voor de wintermaanden, hoe berekenen ze of ik boven of juist onder het plafond zit?
Dat weet niemand hoe men dat intern gaat regelen bij de energiemaatschappijen volgens mij, en daar zullen ook globale afspraken over gemaakt moeten worden.

Je kan er van uitgaan dat je energieleverancier van dat moment op 1 Januari 00:00 de huidige stand op de meter als beginstand aan zal houden voor zowel je stroom als gasverbruik. Als je dan gaat overstappen zal je andere energieleverancier die beginstand overgedragen moeten krijgen.

Maar of dat (AVG-)technisch haalbaar is daar worden dus op dit moment ook afspraken over gemaakt hoe dat prijsplafond daadwerkelijk ingevoerd kan worden met dit soort zaken in gedachten :) Want de hoge bazen roepen wel zo makkelijk een prijsplafond invoeren maar daadwerkelijk de uitvoerenden zullen al deze (technische) uitdagingen voor elkaar moeten boksen.

[ Voor 16% gewijzigd door Enforcer op 07-11-2022 14:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoan
  • Laatst online: 15-09 02:54
Majesty schreef op maandag 7 november 2022 @ 14:00:
[...]

Dat is precies wat ik zei/probeerde te zeggen :D. No brainer voor mensen met een variabel contract zonder vaste einddatum (zoals ik). Ik draai op dit moment gewoon mee met de nieuwe klant prijzen van Vandebron, gaat nergens over.

[...]

Gas zo'n 55-60 cent, stroom 8-9 cent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16-09 13:30
Lord_Gaav schreef op maandag 7 november 2022 @ 14:08:
Iemand toevallig al iets gemaakt voor HomeAssistant om de prijzen van Enever beschikbaar te maken als counter voor het huidige uur? Dan kan je het direct koppelen aan het Energie dashboard:

https://enever.nl/feed/stroomprijs_vandaag.php
https://enever.nl/feed/gasprijs_vandaag.php
In de TS staan een aantal mogelijkheden om prijzenfeeds in Home Assistant te krijgen, daar heb je de feed van deze website niet per se voor nodig. Zie https://gathering.tweaker...874976#automatisch-sturen

[ Voor 10% gewijzigd door Sicco92 op 07-11-2022 14:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

mahagen schreef op maandag 7 november 2022 @ 14:13:
@peer

[...]

Welke leverancier heeft nu nog 91c teruglever vergoeding?
Geen idee, dan moet je dit topic even gaan volgen:
Zero Tolerance: Wat is nu de beste terugleververgoeding?

Ik heb het 1 jaar vast gezet tegen 91 ct TLV bij Innova.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chulin
de Peer schreef op maandag 7 november 2022 @ 14:18:
[...]

Geen idee, dan moet je dit topic even gaan volgen:
Zero Tolerance: Wat is nu de beste terugleververgoeding?

Ik heb het 1 jaar vast gezet tegen 91 ct TLV bij Innova.
Dus een leverancier voor het gebruik en eentje voor het terugleveren..
Mag dat, en, hebt je niet twee meters nodig?

Dit wordt alleen maar ingewikkelder 😱😱

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
chulin schreef op maandag 7 november 2022 @ 14:23:
[...]

Met name qua voorschotten wat lastiger, aangezien je bij een leverancier een spaarpot opbouwt terwijl je bij een andere geld moet betalen. Maar het kan uit 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

[...]

Dat vergat ik er inderdaad bij te zeggen. Ik heb een 2e slimme meter laten plaatsen ja.
Meer info daarover hier: de Peer in "Secundair allocatiepunt als verdienmodel?"

Vanaf 2025 kun je ook 2 contracten afsluiten met 1 slimme meter. dat komt namelijk in de nieuwe energiewet te staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
[...]

Je mist voor de volledigheid nog de thuisbatterij en hamsterwielen met dynamo's. ;)

Dat mag allemaal.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezzerk
  • Laatst online: 22:26
de Peer schreef op maandag 7 november 2022 @ 14:25:
[...]

Dat vergat ik er inderdaad bij te zeggen. Ik heb een 2e slimme meter laten plaatsen ja.
Meer info daarover hier: de Peer in "Secundair allocatiepunt als verdienmodel?"

Vanaf 2025 kun je ook 2 contracten afsluiten met 1 slimme meter. dat komt namelijk in de nieuwe energiewet te staan.
Als dat allemaal gaat lukken vanaf 2025…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Bezzerk schreef op maandag 7 november 2022 @ 14:27:
[...]

Als dat allemaal gaat lukken vanaf 2025…
ja dat is tegenwoordig met alles de vraag inderdaad.

Reken maar nergens op, zoveel mogelijk een eigen plan trekken en niet afwachten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• chulin
Raymond P schreef op maandag 7 november 2022 @ 14:27:
[...]

Je mist voor de volledigheid nog de thuisbatterij en hamsterwielen met dynamo's. ;)

Dat mag allemaal.
Mijn hemel…
Tegenwoordig moet men ingenieur zijn om een betaalbare wasje te draaien 🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Raymond P schreef op maandag 7 november 2022 @ 14:27:
[...]

Dat mag allemaal.
En de hydro generator op de hemelwaterafvoer? Dat werkt overigens best goed in combinatie met day ahead prijzen, afgezien van dat het maar zeer minimale opwek is wat je kan realiseren...

[ Voor 20% gewijzigd door Ep Woody op 07-11-2022 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Ep Woody Die gaan tegenwoordig direct op de kraan. :+

- knip -

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Baldeagle
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 25-07 22:23
Uiteindelijk toch gekozen om 2 december nog over te stappen op Tibber voor Stroom en Nextenergy voor alleen gas. Zodra de zonnepanelen geplaatst zijn volgend jaar stap ik over op een "gewone" energieleverancier voor alleen stroom. Ons goedkope contract loopt 2 december af. De maand december alleen al gaat veel voordeel opleveren ten opzichte van het variabele contract die we bij Oxxio zouden krijgen.

[ Voor 3% gewijzigd door Baldeagle op 07-11-2022 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 06-09 21:28
Baldeagle schreef op maandag 7 november 2022 @ 14:36:
Uiteindelijk toch gekozen om 2 december nog over te stappen op Tibber voor Stroom en Nextenergy voor alleen gas. Zodra de zonnepanelen geplaatst zijn volgend jaar stap ik over op een "gewone" energieleverancier voor alleen stroom. Ons goedkope contract loopt 2 december af. De maand december alleen al gaat veel voordeel opleveren ten opzichte van het variabele contract die we bij Oxxio zouden krijgen.
Bald.
Wat vraagt Oxxio op dit moment voor drie maand variabel?

Bosch Compress 3000i AW 6, Nefit Enviline ODU split, hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16-09 19:59
Enforcer schreef op maandag 7 november 2022 @ 14:15:
[...]

Dat weet niemand hoe men dat intern gaat regelen bij de energiemaatschappijen volgens mij, en daar zullen ook globale afspraken over gemaakt moeten worden.

Je kan er van uitgaan dat je energieleverancier van dat moment op 1 Januari 00:00 de huidige stand op de meter als beginstand aan zal houden voor zowel je stroom als gasverbruik. Als je dan gaat overstappen zal je andere energieleverancier die beginstand overgedragen moeten krijgen.

Maar of dat (AVG-)technisch haalbaar is daar worden dus op dit moment ook afspraken over gemaakt hoe dat prijsplafond daadwerkelijk ingevoerd kan worden met dit soort zaken in gedachten :) Want de hoge bazen roepen wel zo makkelijk een prijsplafond invoeren maar daadwerkelijk de uitvoerenden zullen al deze (technische) uitdagingen voor elkaar moeten boksen.
Daarom zie je ook de luiste tijd de roep naar jaarcontracten. Ik denk dat je alleen prijsplafond krijgt als je jaarcontract hebt (of 1 jaar lang bij 1 leverancier blijft). Dit wordt echter nog onderhandeld dus afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurboNick3
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 23:00

TurboNick3

Thedutchtravellers

Beste allen,

Even een sparringsvraagje:

Zou je beter af zijn om nu bijv. Zonneplan voor stroom en gas te nemen in deze wintermaanden, omdat het de goedkoopste combi aanbieder is. En dan in bij. maart/april over te stappen naar wat op dat moment de goedkoopste day ahead gas only aanbieder is. En voor stroom de beste terugleververgoeding leverancier nemen?
of zou je beter nu de gas only aanbieder nemen die de beste deal heeft? volgens mij zover ik lees en zie is dat groenestroomlokaal of energyzero. en dan voor de wintermaanden de goedkoopste stroom leverancier los (kan ook day ahead eventueel) en dan alsnog in maart/april overstappen met alleen stroom naar de leverancier met de meeste terugleververgoeding.

Al dat overstappen is natuurlijk wel veel rompslomp.

Waarom deze vraag voor sparring.
Omdat je natuurlijk ook te maken heb met het volgend jaar geldende energieplafon
en je hebt te maken met steeds wisselende modelcontracten. en steeds veranderende voorschottarrieven (zelfs als je bij dezelfde leverancier blijft).

En wie weet zijn er nog meer nadelen/voordelen, vandaar ook de sparring....

Ter info voor mij persoonlijk situatie:
ik heb ongeveer 2000Kwh overschot per jaar en verbruik rond de 1100m3 gas per jaar.
Maar eigenlijk is het algemeen de vraag.

PV Output - SolarEdge SE10K - 26x Hyundai UltraBlack 395WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CarstenHouw
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11-09 12:37
TurboNick3 schreef op maandag 7 november 2022 @ 15:06:
Al dat overstappen is natuurlijk wel veel rompslomp.
Dat is het dus niet... Een nieuwe energieleverancier regelt dat voor jou. Je hoeft alleen maar te kiezen en je gegevens in te vullen. Soms moet je zelf letten op de opzegtermijn van je oude leverancier maar ik kan bij EasyEnergy dagelijks weg. Je zit altijd vast aan 14 dagen bedenktijd voor je nieuwe leverancier dus echt geen enkele rompslomp..
Pagina: 1 ... 36 ... 298 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels