Bij een aantal Energie leveranciers (waaronder EasyEnergy en Frank Energie) zie ik in bovenstaand Google Sheets document deze opmerking staan: "meer vanwege salderings problemen (onwettelijk boeven gedrag)"
Wat wordt hier met boevengedrag in hun salderen bedoeld?
In de uitleg bij Frank staat het salderen uitgelegd (Link naar PDF "Zonnepanelen en teruglevering 12-07-2022-1.pdf"):
https://cdn.sanity.io/fil...500d8da3c6a2ca43c8.pdf?dl
Ik ben van mening dat het vanwege het (voor de consument) zeer interessante business model met dynamische prijzen/uur volstrekt eerlijk is dat je financieel per KWh saldeert en niet op KWh. Anders zouden de goedkope KWh die terug geleverd worden later 1:1 gesaldeerd kunnen worden tegen (zeer) dure KWh's. Iemand zal dat prijsverschil moeten betalen, anders gaat de boel failliet....
De meeste energieleveranciers met dynamische stroom/gas contracten leveren tegen inkoopprijzen of met zeer smalle marges. Ze zullen het prijsverschil bij "leuk" salderen (dus goedkope KW's tegen dure KWh's inwisselen) bij de overige klanten moeten doorbelasten door de stroomtarieven flink te verhogen en dat is niet eerlijk!
Note: Ik ben zelf sinds medio mei 2022 klant bij Frank Energie en ik ben zeer tevreden. Inmiddels heb ik in 4 maanden naar schatting zeker € 600,00* bespaard! Ja de App heeft af en toe wel eens wat kleine problemen maar dat is meestal kortdurend en wordt ook steeds beter. Als ik mijn energietarieven/kosten (ik heb geen zonnepanelen, mijn huis is helaas niet geschikt) afzet tegen de tarieven reguliere aanbieders dan neem ik dat voor lief en ga er vanuit dat dit in de toekomst verder zal verbeteren.
* Momentopname 7/11/2022 van mijn tarieven bij Frank Energie, All-inprijs incl. Inkoopvergoeding, Energiebelasting ODE, BTW:
Gas: Gisteren/Vandaag/Morgen M3: € 1,189/ € 1,189 / € 1,224 (verschilt per dag)
Stroom Gemiddeld: Eergisteren/Gisteren/Vandaag KWh: 24,4 ct 18,9 ct 19,8 ct (vandaag nog niet binnen, verschilt per uur en dag)
Check zelf de tarieven hier:
https://www.frankenergie.nl/goedkoop
> Let op: selecteer wel
“All-In Prijs”, via
cirkeltje rechts met die
3 streepjes en bolletjes er in.
Dat is nogal een verschil met de diverse modelcontracten van de grote aanbieders, vb:
Tarieven van Eneco Modelcontract (7/11/2022)
Product Tarief
Stroom per kWh normaal € 1,03479
Stroom per kWh dal € 0,90195
Stroom per kWh enkel € 0,95820
Gas per m3 € 4,63003
Vaste leveringskosten per product per maand € 5,99