Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
TurboNick3 schreef op maandag 7 november 2022 @ 15:06:
Waarom deze vraag voor sparring.
Omdat je natuurlijk ook te maken heb met het volgend jaar geldende energieplafon
en je hebt te maken met steeds wisselende modelcontracten. en steeds veranderende voorschottarrieven (zelfs als je bij dezelfde leverancier blijft).
Ik weet even niet hoe het bij de andere dynamische aanbieders is maar bij Zonneplan betaal je je energieverbruik achteraf, kortom, gewoon daadwerkelijk wat je verbruikt hebt de afgelopen maand. Geen gedoe met voorschotten...

[ Voor 46% gewijzigd door Enforcer op 07-11-2022 15:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djoelzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-07 18:19
Inmiddels het besluit genomen om met gas over te stappen naar day-ahead-prijzen en met stroom te blijven waar ik nu zit (Vandebron).

SJV is 1900 m3 (zal in de praktijk wel iets lager uitvallen).

Rest dus de vraag: naar welke partij moet ik overstappen. Als ik de Excel invul die in op de eerste pagina van dit topic staat, komt GroeneStroomLokaal als goedkoopste uit de bus. Maar waar hebben jullie je keuze op gebaseerd, op de tarieven, of op het gemak van de website/app?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:09
Lord_Gaav schreef op maandag 7 november 2022 @ 14:08:
Iemand toevallig al iets gemaakt voor HomeAssistant om de prijzen van Enever beschikbaar te maken als counter voor het huidige uur? Dan kan je het direct koppelen aan het Energie dashboard:

https://enever.nl/feed/stroomprijs_vandaag.php
https://enever.nl/feed/gasprijs_vandaag.php
Ik gebruik nu deze: https://github.com/JaccoR/hass-entso-e

En met beetje prutsen verder stuur ik de warmtepomp op basis van de prijzen :9
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ssozo0fM2dIwX1h_FE0Xd-Ii9N4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nxNvH52Gmw6JyBD4V71mi7ud.jpg?f=user_large

[ Voor 24% gewijzigd door Heronimo op 07-11-2022 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarstenHouw
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11-09 12:37
djoelzz schreef op maandag 7 november 2022 @ 15:21:
Inmiddels het besluit genomen om met gas over te stappen naar day-ahead-prijzen en met stroom te blijven waar ik nu zit (Vandebron).

SJV is 1900 m3 (zal in de praktijk wel iets lager uitvallen).

Rest dus de vraag: naar welke partij moet ik overstappen. Als ik de Excel invul die in op de eerste pagina van dit topic staat, komt GroeneStroomLokaal als goedkoopste uit de bus. Maar waar hebben jullie je keuze op gebaseerd, op de tarieven, of op het gemak van de website/app?
Ik ga binnenkort denk ik naar degene die er naast staat, mijndomein energie. Hebben een app en volgens mij kan je daar makkelijk je maandbedrag in wijzigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TurboNick3
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 16:40

TurboNick3

Thedutchtravellers

Heb jullie berichtjes gelezen maar had eigenlijk ook al meteen een knoop doorgehakt.
Ik heb me net aangemeld bij zonneplan.
In tegenstelling tot @djoelzz heb ik gekozen om nu dus wel met stroom over te stappen.
Want in de wintermaanden (vanaf oktober t/m maart) verbruik ik meer dan ik oplever. Maar in totaal over het jaar lever ik 2000kw terug. Dus ik zat nu met een hoge prijs per KW en voor ontvangen en terugleveren bij Delta (sinds juli) en nu in de wintermaanden is dat dus ongunstig.

@CarstenHouw Het overstappen is inderdaad weinig rompslomp. Maar de correcties die erna nodig zijn bij je nieuwe en vorige leverancier is echt een pain in the xxx. Eigenlijk moet ik een factuur sturen voor de stress uren. en dan denk je dat het eindelijk goed geregeld is en dan word je na een maand of 2 toch weer plots verrast of na 4 maanden van je vorige leverancier waar nu nog steeds gas bij zit. Was er helemaal klaar mee.

[ Voor 0% gewijzigd door TurboNick3 op 07-11-2022 15:46 . Reden: link werkte niet ]

PV Output - SolarEdge SE10K - 26x Hyundai UltraBlack 395WP

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Lord_Gaav
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-08 14:20
Even geknutseld in HomeAssistant om de waardes van Zonneplan erin te krijgen, voor de liefhebber:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
sensor:
  - platform: rest
    resource: https://enever.nl/feed/stroomprijs_vandaag.php
    name: Current hourly kWh price ZonnePlan
    unique_id: current_kwh_price_zp
    force_update: true
    scan_interval: 300
    device_class: monetary
    unit_of_measurement: €/kWh
    value_template: >
      {% set now_ts = as_timestamp(utcnow()) %}
      {% set values = namespace() %}
      {% set values.current = None %}
      {% for row in value_json.data|reverse if not values.current %}
      {% set row_timestamp = as_timestamp(row.datum + "Z") %}
      {% if now_ts > row_timestamp %}
      {% set values.current = row %}
      {% endif -%}
      {% endfor -%}
      {% if values.current %}
      {{ values.current.prijsZP }}
      {% else %}
      {{ states(entity_id) }}
      {% endif %}
    resource: https://enever.nl/feed/gasprijs_vandaag.php
    name: Current hourly gas price ZonnePlan
    unique_id: current_gas_price_zp
    unit_of_measurement: €/m³
      {% endif -%}
      {% endfor -%}
      {% if values.current %}
      {% else %}
      {{ states(entity_id) }}
      {% endif %}

Mocht je een andere leverancier willen, prijsZP moet je dan aanpassen. Eventueel kan je op die plek ook de kosten erbij gooien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djoelzz
TurboNick3 schreef op maandag 7 november 2022 @ 15:46:
Heb jullie berichtjes gelezen maar had eigenlijk ook al meteen een knoop doorgehakt.
In tegenstelling tot @djoelzz heb ik gekozen om nu dus wel met stroom over te stappen.
Want in de wintermaanden (vanaf oktober t/m maart) verbruik ik meer dan ik oplever. Maar in totaal over het jaar lever ik 2000kw terug. Dus ik zat nu met een hoge prijs per KW en voor ontvangen en terugleveren bij Delta (sinds juli) en nu in de wintermaanden is dat dus ongunstig.

@CarstenHouw Het overstappen is inderdaad weinig rompslomp. Maar de correcties die erna nodig zijn bij je nieuwe en vorige leverancier is echt een pain in the xxx. Eigenlijk moet ik een factuur sturen voor de stress uren. en dan denk je dat het eindelijk goed geregeld is en dan word je na een maand of 2 toch weer plots verrast of na 4 maanden van je vorige leverancier waar nu nog steeds gas bij zit. Was er helemaal klaar mee.
Fijn dat je knoop hebt kunnen doorhakken.

Hoe zit dat precies met elektra (ik heb zelf ook flinke overcapaciteit)? Immers, ik ga ervan uit dat de salderingsregeling net zo goed van toepassing is, dus in die zin maakt het niet uit dat je in de winter minder opbrengst hebt dan in de zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:48
Heronimo schreef op maandag 7 november 2022 @ 15:25:
[...]

Ik gebruik nu deze: https://github.com/JaccoR/hass-entso-e

En met beetje prutsen verder stuur ik de warmtepomp op basis van de prijzen :9
[Afbeelding]
Kan je wat vertellen over de logica / business rules die je gebruikt?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baldeagle
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 25-07 22:23
RobEppink schreef op maandag 7 november 2022 @ 14:46:
[...]

Bald.
Wat vraagt Oxxio op dit moment voor drie maand variabel?
Ik kreeg dit aanbod. Niet voor 3 maanden maar vrij opzegbaar omdat ons contract afloopt.

Stroom Je nieuwe tarieven per
02-12-2022
Leveringstarief stroom per kWh - normaal € 0,69534
Leveringstarief stroom per kWh - dal € 0,53120
Vaste leveringskosten stroom per maand € 6,98
Energiebelasting stroom per kWh € 0,04010
Opslag duurzame energie stroom per kWh € 0,03325
Gas Je nieuwe tarieven per
02-12-2022
Leveringstarief gas per m³ € 2,21633
Vaste leveringskosten gas per maand € 6,98
Energiebelasting gas per m³ € 0,39591
Opslag duurzame energie gas per m³ € 0,09429

[ Voor 4% gewijzigd door Baldeagle op 07-11-2022 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoelzz
TurboNick3 schreef op maandag 7 november 2022 @ 15:46:

Geen idee in hoeverre dit van toepassing is op de huidige markt, maar toch:
https://www.energievergel...%20variabele%20contracten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:09
BarryH schreef op maandag 7 november 2022 @ 16:00:
[...]

Kan je wat vertellen over de logica / business rules die je gebruikt?
Ik haal de prijzen op met de Entso-e integratie (https://github.com/JaccoR/hass-entso-e) en gebruik vervolgens deze om uit te rekenen wat ik moet doen elk uur: https://github.com/jpulakka/nordpool_diff

Daar rolt dan (triangle, 10h, normaliseer op min en max) een getal tussen de -1 en +1 uit. Die doe ik keer 0.5 en tel ik 19.5 bij op. Dat gebruik ik vervolgens als setpoint voor de thermostaat.

Maar als je bijvoorbeeld een stooklijn gebruikt en vloerverwarming hebt kan je het ook prima gebruiken om een shift te doen op de stooklijn. Dus getal keer 3 en dan als shift naar de warmtepomp sturen. En aangezien de vloer buffert zal je er niet veel van merken denk ik.

[ Voor 6% gewijzigd door Heronimo op 23-11-2022 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obeja
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Enforcer schreef op maandag 7 november 2022 @ 15:18:
[...]

Ik weet even niet hoe het bij de andere dynamische aanbieders is maar bij Zonneplan betaal je je energieverbruik achteraf, kortom, gewoon daadwerkelijk wat je verbruikt hebt de afgelopen maand. Geen gedoe met voorschotten...
Dat is gedeeltelijk waar. Je betaalt wel een voorschot op de belastingen, netbeheer en de fee (opslag) op basis van het te verwachten jaarlijkse verbruik, gedeeld door 12 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebetje
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 08-01-2024
Bij een aantal Energie leveranciers (waaronder EasyEnergy en Frank Energie) zie ik in bovenstaand Google Sheets document deze opmerking staan: "meer vanwege salderings problemen (onwettelijk boeven gedrag)" Wat wordt hier met boevengedrag in hun salderen bedoeld?

In de uitleg bij Frank staat het salderen uitgelegd (Link naar PDF "Zonnepanelen en teruglevering 12-07-2022-1.pdf"): https://cdn.sanity.io/fil...500d8da3c6a2ca43c8.pdf?dl

Ik ben van mening dat het vanwege het (voor de consument) zeer interessante business model met dynamische prijzen/uur volstrekt eerlijk is dat je financieel per KWh saldeert en niet op KWh. Anders zouden de goedkope KWh die terug geleverd worden later 1:1 gesaldeerd kunnen worden tegen (zeer) dure KWh's. Iemand zal dat prijsverschil moeten betalen, anders gaat de boel failliet....

De meeste energieleveranciers met dynamische stroom/gas contracten leveren tegen inkoopprijzen of met zeer smalle marges. Ze zullen het prijsverschil bij "leuk" salderen (dus goedkope KW's tegen dure KWh's inwisselen) bij de overige klanten moeten doorbelasten door de stroomtarieven flink te verhogen en dat is niet eerlijk!

Note: Ik ben zelf sinds medio mei 2022 klant bij Frank Energie en ik ben zeer tevreden. Inmiddels heb ik in 4 maanden naar schatting zeker € 600,00* bespaard! Ja de App heeft af en toe wel eens wat kleine problemen maar dat is meestal kortdurend en wordt ook steeds beter. Als ik mijn energietarieven/kosten (ik heb geen zonnepanelen, mijn huis is helaas niet geschikt) afzet tegen de tarieven reguliere aanbieders dan neem ik dat voor lief en ga er vanuit dat dit in de toekomst verder zal verbeteren.

* Momentopname 7/11/2022 van mijn tarieven bij Frank Energie, All-inprijs incl. Inkoopvergoeding, Energiebelasting ODE, BTW:

Gas: Gisteren/Vandaag/Morgen M3: € 1,189/ € 1,189 / € 1,224 (verschilt per dag)
Stroom Gemiddeld: Eergisteren/Gisteren/Vandaag KWh: 24,4 ct 18,9 ct 19,8 ct (vandaag nog niet binnen, verschilt per uur en dag)

Check zelf de tarieven hier: https://www.frankenergie.nl/goedkoop
> Let op: selecteer wel “All-In Prijs”, via cirkeltje rechts met die 3 streepjes en bolletjes er in.

Dat is nogal een verschil met de diverse modelcontracten van de grote aanbieders, vb:

Tarieven van Eneco Modelcontract (7/11/2022)
Product Tarief
Stroom per kWh normaal € 1,03479
Stroom per kWh dal € 0,90195
Stroom per kWh enkel € 0,95820
Gas per m3 € 4,63003
Vaste leveringskosten per product per maand € 5,99

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:14
@ebetje De terugleververgoeding en salderen ff los koppelen van elkaar.
Uiteraard krijg je per uur een prijs voor wat je teruglevert. Dat is immers de tariefperiode.

Voor wat je gebruikt betaal je btw milieuheffingen en opslag duurzame energie.
En daar gaat het mis bij die leveranciers. Want je verbruik hoor je te kunnen salderen op jaarbasis met je opwek (maar niet meer dan dat).
In een zomermaand gaat dat dus mis als je maandelijks verrekening hebt.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flycoo
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 10-01-2023
ebetje schreef op maandag 7 november 2022 @ 16:42:
Bij een aantal Energie leveranciers (waaronder EasyEnergy en Frank Energie) zie ik in bovenstaand Google Sheets document deze opmerking staan: "meer vanwege salderings problemen (onwettelijk boeven gedrag)" Wat wordt hier met boevengedrag in hun salderen bedoeld?

In de uitleg bij Frank staat het salderen uitgelegd (Link naar PDF "Zonnepanelen en teruglevering 12-07-2022-1.pdf"): https://cdn.sanity.io/fil...500d8da3c6a2ca43c8.pdf?dl

Ik ben van mening dat het vanwege het (voor de consument) zeer interessante business model met dynamische prijzen/uur volstrekt eerlijk is dat je financieel per KWh saldeert en niet op KWh. Anders zouden de goedkope KWh die terug geleverd worden later 1:1 gesaldeerd kunnen worden tegen (zeer) dure KWh's. Iemand zal dat prijsverschil moeten betalen, anders gaat de boel failliet....

De meeste energieleveranciers met dynamische stroom/gas contracten leveren tegen inkoopprijzen of met zeer smalle marges. Ze zullen het prijsverschil bij "leuk" salderen (dus goedkope KW's tegen dure KWh's inwisselen) bij de overige klanten moeten doorbelasten door de stroomtarieven flink te verhogen en dat is niet eerlijk!

Note: Ik ben zelf sinds medio mei 2022 klant bij Frank Energie en ik ben zeer tevreden. Inmiddels heb ik in 4 maanden naar schatting zeker € 600,00* bespaard! Ja de App heeft af en toe wel eens wat kleine problemen maar dat is meestal kortdurend en wordt ook steeds beter. Als ik mijn energietarieven/kosten (ik heb geen zonnepanelen, mijn huis is helaas niet geschikt) afzet tegen de tarieven reguliere aanbieders dan neem ik dat voor lief en ga er vanuit dat dit in de toekomst verder zal verbeteren.

* Momentopname 7/11/2022 van mijn tarieven bij Frank Energie, All-inprijs incl. Inkoopvergoeding, Energiebelasting ODE, BTW:

Gas: Gisteren/Vandaag/Morgen M3: € 1,189/ € 1,189 / € 1,224 (verschilt per dag)
Stroom Gemiddeld: Eergisteren/Gisteren/Vandaag KWh: 24,4 ct 18,9 ct 19,8 ct (vandaag nog niet binnen, verschilt per uur en dag)

Check zelf de tarieven hier: https://www.frankenergie.nl/goedkoop
> Let op: selecteer wel “All-In Prijs”, via cirkeltje rechts met die 3 streepjes en bolletjes er in.

Dat is nogal een verschil met de diverse modelcontracten van de grote aanbieders, vb:

Tarieven van Eneco Modelcontract (7/11/2022)
Product Tarief
Stroom per kWh normaal € 1,03479
Stroom per kWh dal € 0,90195
Stroom per kWh enkel € 0,95820
Gas per m3 € 4,63003
Vaste leveringskosten per product per maand € 5,99
Maar je betaalt wel dubbel voorschot!
Vanwaar deze indekking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19:31
Dat prijsplafond is er nog niet.
ACM zegt: zoek het lekker zelf uit:
https://www.nu.nl/economi...nergie-niet-haalbaar.html
De haastig bedachte regeling op Prinsjesdag stuit op de weerbarstige praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarpo
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-09 08:07
Enforcer schreef op maandag 7 november 2022 @ 13:58:
[...]

Het enige addertje onder het gras kan zijn dat bij de day-ahead aanbieders de (uur)tarieven van de elektra/gas-prijs voor de maand November/December exorbitant hoog zullen stijgen dat je per saldo meer kwijt zal zijn gedurende deze twee maanden als bij een traditionele aanbieder. De kans lijkt nihil te zijn dat dat gebeurd maar het risico bestaat wel.
Als je de beursprijzen/inkoop bedoelt, dan komen de variabele prijzen ook weer met een stijging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• athvdk
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18-04 01:13
djoelzz schreef op maandag 7 november 2022 @ 16:04:
[...]

Geen idee in hoeverre dit van toepassing is op de huidige markt, maar toch:
https://www.energievergel...%20variabele%20contracten.
Maar de conclusie dat NextEnergy de goedkoopste zou zijn is natuurlijk niet waar. Hier had ik mij ook even in verkeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djoelzz
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HOWO6ajoUwrJaio-o-3LlWc1fN0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SCbnF9yqvRnz9dEVNptP9gz5.jpg?f=fotoalbum_large

Even snel een kleine vergelijking gemaakt. Blijft voor mij in principe over:
- EasyEnergy
- EnergyZero (reseller)
- FrankEnergie

Feit dat EasyEnergy dagelijks opzegbaar is spreekt me zeker wel aan, maar ik weet niet op basis waarvan ik nu een keuze moet maken.

Edit: termijn waarop een contract kan ingaan speelt natuurlijk ook mee. Wil liever morgen overstappen dan dat ik nog een maand moet wachten. Heeft iemand daar nog ervaring mee?

[ Voor 12% gewijzigd door djoelzz op 07-11-2022 20:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:56

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
djoelzz schreef op maandag 7 november 2022 @ 20:53:
[Afbeelding]

- EasyEnergy
- EnergyZero (reseller)
- FrankEnergie

Feit dat EasyEnergy dagelijks opzegbaar is spreekt me zeker wel aan, maar ik weet niet op basis waarvan ik nu een keuze moet maken.
Al vraag ik mij af hoe je aan die lijstje bent gekomen, klinkt voor mij als een heel onlogisch lijstje?

Als dat je shortlist is, dan zou ik naar EnergZero gaan.
Zou sowieso wegblijven van easy en frank.
Slechte klanten service, en lijken klanten te misleiden.

[ Voor 3% gewijzigd door Smuggler op 07-11-2022 20:55 ]

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djoelzz
Smuggler schreef op maandag 7 november 2022 @ 20:55:
[...]

Al vraag ik mij af hoe je aan die lijstje bent gekomen, klinkt voor mij als een heel onlogisch lijstje?

Als dat je shortlist is, dan zou ik naar EnergZero gaan.
Zou sowieso wegblijven van easy en frank.
Slechte klanten service, en lijken klanten te misleiden.
Waarom is het een onlogisch lijstje? Wil enkel gas afnemen en heb de lijst op pagina 1 van dit topic als uitgangspunt gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20-07 21:34
Marcva schreef op maandag 7 november 2022 @ 19:48:
Dat prijsplafond is er nog niet.
ACM zegt: zoek het lekker zelf uit:
https://www.nu.nl/economi...nergie-niet-haalbaar.html
De haastig bedachte regeling op Prinsjesdag stuit op de weerbarstige praktijk.
Het wordt best een zooitje zo...

Alleen die verhalen op Radar vanavond over blokverwarming en dat je dan €900 per maand ( zeg 7x zo veel) opeens moet betalen begrijp.ik niet. Gastarieven liggen max factor 4 hoger toch?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:21
Zo, 1-12 start Tibber. Ik had het niet slecht deze maand met SamenOm voor 37 cnt per kwh, maar toch he... :)

Ik heb een HW energy P1 "rondje" al aan de slimme meter hangen, er komt een Tibber Pulse bij. De HW heeft een eigen extra voeding nu. Voldoet een RJ12 splitter of gaat dit niet werken?

Moet het zoiets zijn: https://www.homewizard.com/nl/shop/actieve-p1-splitter/ (hoop t niet, weer 30 piek).

We gaan hier de accu (6kwh) laden in het goedkoopste nacht uur, en daarmee draaien we bijna de hele volgende dag door. Prijzen zijn nu te netjes om te laten liggen, hopelijk gaat dit tot feb23 zo door. Gaan we dan weer naar de toko met hoogste tlv.

:)

[ Voor 5% gewijzigd door PCJR op 07-11-2022 21:04 ]

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
djoelzz schreef op maandag 7 november 2022 @ 20:56:
[...]

Waarom is het een onlogisch lijstje? Wil enkel gas afnemen en heb de lijst op pagina 1 van dit topic als uitgangspunt gebruikt.
aha, was mij niet duidelijk dat je voor alleen gas zou gaan.
Maar easy en frank zijn ook nog eens de duurdere uit het lijstje.

had je hier ook al naar gekeken voor de kosten:?
https://docs.google.com/s...KU3d1s1Y/edit?usp=sharing

En nog zou ik persoonlijk wegblijven van easy en frank. dan zowel voor de prijs als de klantenservice.

Ik zit nu zelf nog bij easy met gas op dit moment, maar dat is histories zo gegroeid.
Ik wacht zelf nog op ANWB energy om te kijken waar zij mee komen, en anders stap ik zeer binnenkort over naar groenstroom lokaal voor mijn gas.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Kaaschef schreef op maandag 7 november 2022 @ 20:57:
[...]

Het wordt best een zooitje zo...

Alleen die verhalen op Radar vanavond over blokverwarming en dat je dan €900 per maand ( zeg 7x zo veel) opeens moet betalen begrijp.ik niet. Gastarieven liggen max factor 4 hoger toch?
Het prijsplafond geldt in principe voor alle huishoudens.
Bij blokverwarming staat er een grote ketel gas te stoken voor het hele blok, vaak onder beheer van een vereniging en dat is geen huishouden dus geldt er geen plafond.
Dat valt dus ook niet onder de warmtewet.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20-07 21:34
Raymond P schreef op maandag 7 november 2022 @ 21:01:
[...]

Het prijsplafond geldt in principe voor alle huishoudens.
Bij blokverwarming staat er een grote ketel gas te stoken voor het hele blok, vaak onder beheer van een vereniging en dat is geen huishouden dus geldt er geen plafond.
Dat valt dus ook niet onder de warmtewet.
Dat is idd niet helder aan de regeling, echter waarom opeens 7x duurder. Is dat echt zo of voor het artikel opgeplust? En nergens ook maar hint om over te stappen naar een dynamisch contract (om on topic te blijven 😉)

[ Voor 9% gewijzigd door Kaaschef op 07-11-2022 21:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
PCJR schreef op maandag 7 november 2022 @ 21:00:
Zo, 1-12 start Tibber. Ik had het niet slecht deze maand met SamenOm voor 37 cnt per kwh, maar toch he... :)

Ik heb een HW energy P1 "rondje" al aan de slimme meter hangen, er komt een Tibber Pulse bij. De HW heeft een eigen extra voeding nu. Voldoet een RJ12 splitter of gaat dit niet werken?

Moet het zoiets zijn: https://www.homewizard.com/nl/shop/actieve-p1-splitter/ (hoop t niet, weer 30 piek).

We gaan hier de accu (6kwh) laden in het goedkoopste nacht uur, en daarmee draaien we bijna de hele volgende dag door. Prijzen zijn nu te netjes om te laten liggen, hopelijk gaat dit tot feb23 zo door. Gaan we dan weer naar de toko met hoogste tlv.

:)
In principe moet een passieve P1 splitter ook werken zolang er een master/slave(s) setup is.
Op P1 / DSMR 4/5 hoef je eigenlijk alleen te luisteren, data vragen hoeft alleen de master te doen.

Maareh, ik heb daar geen praktische ervaring mee. Ik heb wel een P1 topic hier voorbij zien komen.
Kaaschef schreef op maandag 7 november 2022 @ 21:11:
[...]

Dat is idd niet helder aan de regeling, echter waarom opeens 7x duurder. Is dat echt zo of voor het artikel opgeplust?
Het is een foutje waarbij ze een hele groep vergeten zijn, verder gewoon best helder. :9

Gas is feitelijk gewoon zo veel keer duurder geworden. In 2021 betaalde ik +/-0.60 Euro/m3.

Edit: die hint komt nog wel. Als het goed is hebben we volgend jaar de nieuwe energiewet, en dan hebben we net zoals in Belgie een verplichting tot aanbod van day-ahead voor alle grote leveranciers. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Raymond P op 07-11-2022 21:19 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Smuggler schreef op maandag 7 november 2022 @ 21:01:
Ik zit nu zelf nog bij easy met gas op dit moment, maar dat is histories zo gegroeid.
Ik wacht zelf nog op ANWB energy om te kijken waar zij mee komen, en anders stap ik zeer binnenkort over naar groenstroom lokaal voor mijn gas.
Bij ANWB moet je toch gas en stroom afnemen, je kan toch niet alleen gas afnemen?

Ik wil graag voor stroom naar Tibber en zoek voor gas een betrouwbare leverancier. Die GroeneStroomLokaal website ziet er niet bijzonder professioneel uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoelzz
wian schreef op maandag 7 november 2022 @ 21:29:
[...]

Bij ANWB moet je toch gas en stroom afnemen, je kan toch niet alleen gas afnemen?

Ik wil graag voor stroom naar Tibber en zoek voor gas een betrouwbare leverancier. Die GroeneStroomLokaal website ziet er niet bijzonder professioneel uit...
Nee verre van... en een app ontbreekt volgens mij ook. Daarom nu maar aangemeld bij Mijndomein.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sicco92
  • Laatst online: 15-09 11:42
[...]

Jawel, dat kan wel. De klantenservice heeft dat bevestigd. Je kunt alleen nu geen contract afsluiten bij de ANWB, dus als je daar graag heen wilt dan zal je moeten wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
Raymond P schreef op maandag 7 november 2022 @ 21:18:
In principe moet een passieve P1 splitter ook werken zolang er een master/slave(s) setup is.
Op P1 / DSMR 4/5 hoef je eigenlijk alleen te luisteren, data vragen hoeft alleen de master te doen.

Maareh, ik heb daar geen praktische ervaring mee. Ik heb wel een P1 topic hier voorbij zien komen.
Wat je zegt klopt, maar zo'n P1 dongel trekt ook stroom van de P1 aansluiting. Als je meerdere lezers hebt kan het goed zijn dat de P1 aansluiting niet voldoende stroom levert. Dit was voor mij de reden om toch maar een actieve splitter te kopen. Als je een dongel hebt met aparte voeding is een passieve splitter prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aa4ever
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18-08 16:49
djoelzz schreef op maandag 7 november 2022 @ 20:53:

- EasyEnergy
- EnergyZero (reseller)
- FrankEnergie
Volgens mij is EasyEnergy de enigste die een variabel maandtarief waardoor je niet pas aan het van het jaar een jaarafrekening krijgt (mocht je voorschot hoog zijn dan heb je relatief veel geld uitstaan bij de energieleverancier).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
Vraagje. Ik wil overstappen naar een dynamisch contract, maar het blijkt dat ik 21 dagen moet wachten voordat de levering kan ingaan. Als je overstapt van een dynamisch contract naar een andere, moet je dan ook drie weken wachten?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
aa4ever schreef op maandag 7 november 2022 @ 21:39:
[...]

Volgens mij is EasyEnergy de enigste die een variabel maandtarief waardoor je niet pas aan het van het jaar een jaarafrekening krijgt (mocht je voorschot hoog zijn dan heb je relatief veel geld uitstaan bij de energieleverancier).
easyenergy rekent 2 maanden voorschot, (ik heb op dit moment door hun rekenmethodes zo'n 1000 euro staan aan voorschot bij easy energy. (2x 500 euro).

Groenestroomlokaal rekent geen voorschot zover ik heb vernomen..

Ik probeer al dat soort regels nog duidelijk te krijgen in de startpost, maar de leveranciers zijn niet echt transparant daarin :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@wian Daar heb je een punt. ;)
Ik heb nog geen Tibber Pulse in m'n handen gehad dus weet ook niet wat die verbruikt, maar z'n unit die er nu aan hangt is actief gevoed.

Wat betreft het overstappen: in theorie niet, dat kan gewoon in 1 dag. De praktijk is wat anders, er is een wettelijke bedenktijd van 14 dagen waar ze niet graag omheen manoeuvreren.

@aa4ever Frank doet ongeveer hetzelfde, maar je betaalt bij beiden voorschotten. Persoonlijk geef ik inmiddels wel een negatieve stempel aan Frank.
EasyEnergy is vooral leuk als je geen haast hebt. Ik kan mij dus prima aansluiten bij @Smuggler's uitspraak.

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Darses
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Bron: Kamerstuk "Lijst van vragen en antwoorden over tijdelijk prijsplafond"
Voor de toepassing van de prijs in het prijsplafond is het eveneens de vraag op welke periode deze betrekking moet hebben. In het meest extreme geval heeft een consument namelijk dynamische tarieven die van uur tot uur kunnen verschillen. Op het moment dat de maximum prijs wordt toegepast op elk uur, betalen consumenten met dynamische tarieven gemiddeld gezien een lager bedrag dan de maximumprijs. Ze profiteren namelijk nog steeds van het voordeel van dynamische tarieven als de prijs laag is, maar hebben niet het nadeel van de hoge prijzen op sommige momenten. Het prijsplafond zal op deze wijze ook een groter verstorend effect op de markt hebben, omdat het leveranciers en consumenten stuurt richting specifieke prijsproducten (zoals dynamische tarieven).

Om tot een evenwichtigere invulling van het prijsplafond voor de consument te komen wordt voorgesteld om uit te gaan van een op volume gewogen prijs (over de zogenoemde verrekenperiode van maximaal 1 jaar). Op deze wijze komt de prijs die consumenten gemiddeld over 2023 betalen het dichtst bij de aangekondigde maximale tarieven, op het moment dat de prijzen hoog blijven, en kunnen leveranciers een zo groot mogelijk volume gebruik tot het plafond bewerkstelligen om de klant maximaal te compenseren.
Als het prijsplafond toegepast wordt op de gemiddelde prijs van een 'verrekenperiode', en als uitgegaan wordt van een verrekenperiode die loopt tot de jaar of eindafrekening, dan lijkt het mij het voordeligste om gewoon elke maand van dynamische energieaanbieder te wisselen. (Uiteraard in de situatie dat je geen gebruik maakt van de salderingsregeling en onder het maandelijkse profiel-gebaseerde volumeplafond blijft.) Als er dan een maand is dat de prijs (gemiddeld) boven de 40 ct/KWh uitschiet, dan hoef je deze hoge prijs niet meer in de rest van het jaar te compenseren als de prijzen lager liggen.

Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@Darses Dat zie je goed, zodra de prijs richting het plafond gaat moet je ff overstappen. :)
Er is beoogd om de energieleveranciers voor een bepaald deel van het verbruik een lager tarief in rekening te laten brengen, het zogenoemde volumeplafond. In het ideale geval zouden alle huishoudens voor heel 2023 één overzichtelijk volumeplafond kennen.
We moeten echter rekening houden met huishoudens die van energieleverancier willen wisselen, gaan verhuizen, of halverwege het jaar een nieuw tarief krijgen. Bij deze gebeurtenissen volgt een afrekening voor de zogeheten verrekenperiode en start er een nieuwe verrekenperiode bij het nieuwe contract. Voor de volumegrens wordt daarom voorgesteld om het plafondvolume over het kalenderjaar te verdelen over de maanden volgens een gestandaardiseerd verbruiksprofiel (in de winter een hoger gebruik dan in de zomer). Hierbij wordt het wel mogelijk om eventueel misgelopen volume mee te nemen naar de volgende maand binnen een verrekenperiode (dus tot het moment dat een jaarrekening of een eindrekening wordt opgesteld). Op het moment dat een klant overstapt naar een andere leverancier wordt voor het bepalen van het resterende volume wel weer uitgegaan van het standaard gebruiksprofiel, zodat er geen gegevensuitwisseling tussen leveranciers plaats hoeft te vinden.
Een verrekenperiode-reset dus. Daarmee verlies je mogelijk wel opgebouwde prijsplafond-credits.

En dus toch een verbruiksprofiel voor het plafond. Jeej, privacy gewaarborgd.
Het prijsplafond geldt voor het netto verbruik dat in 2023 na salderen resteert.
Daar zullen ook vast een hoop mensen blij mee zijn. :)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
Darses schreef op maandag 7 november 2022 @ 21:55:
[...]

Als het prijsplafond toegepast wordt op de gemiddelde prijs van een 'verrekenperiode', en als uitgegaan wordt van een verrekenperiode die loopt tot de jaar of eindafrekening, dan lijkt het mij het voordeligste om gewoon elke maand van dynamische energieaanbieder te wisselen. (Uiteraard in de situatie dat je geen gebruik maakt van de salderingsregeling en onder het maandelijkse profiel-gebaseerde volumeplafond blijft.) Als er dan een maand is dat de prijs (gemiddeld) boven de 40 ct/KWh uitschiet, dan hoef je deze hoge prijs niet meer in de rest van het jaar te compenseren als de prijzen lager liggen.

Of zie ik iets over het hoofd?
Als als als. Ja dan lijkt dit te kloppen. Eerst maar eens de regeling afwachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Smuggler Hoe het uiteindelijk verwoord wordt speelt inderdaad ook mee.
Zoals het er nu staat is het overstappen eigenlijk zelfs niet nodig. ;)

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlyingPineapple
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 01-09 18:38
wian schreef op maandag 7 november 2022 @ 21:42:
Vraagje. Ik wil overstappen naar een dynamisch contract, maar het blijkt dat ik 21 dagen moet wachten voordat de levering kan ingaan. Als je overstapt van een dynamisch contract naar een andere, moet je dan ook drie weken wachten?
Ik heb pas een soortgelijke vraag gesteld in het energie kroegtopic, in mijn geval wilde ik graag weten hoe het opzegtermijn van modelcontracten werkt.

Er werd uitgelegd dat het opzegtermijn begint te gelden vanaf het moment dat je opzegt. Ik weet niet of er dynamische boeren zijn die een opzegtermijn hebben overigens, maar dat terzijde.

Een ander merkte echter op dat de nieuwe leverancier vaak ook een aantal dagen nodig heeft voordat ze je accepteren als klant.

Bij mij was dit in het geval van Tibber 18 dagen volgens mij. Gezien mijn modelcontract een opzegtermijn had van 30 dagen en Tibber mij vanaf 18 dagen na aanmelding als klant wilde accepteren, heb ik toen gemakkelijk +30 dagen aan kunnen houden als startdatum.

Echter als je dus een dynamisch contract hebt zonder opzegtermijn, zul je inderdaad rekening moeten houden met het termijn dat de nieuwe leverancier in acht neemt voordat ze je accepteren als klant. Dus dan zul je met pech dus vaak nog meer dan een halve maand verplicht klant blijven bij de oude dynamische leverancier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
FlyingPineapple schreef op maandag 7 november 2022 @ 22:48:
[...]

Ik heb pas een soortgelijke vraag gesteld in het energie kroegtopic, in mijn geval wilde ik graag weten hoe het opzegtermijn van modelcontracten werkt.

Er werd uitgelegd dat het opzegtermijn begint te gelden vanaf het moment dat je opzegt. Ik weet niet of er dynamische boeren zijn die een opzegtermijn hebben overigens, maar dat terzijde.

Een ander merkte echter op dat de nieuwe leverancier vaak ook een aantal dagen nodig heeft voordat ze je accepteren als klant.

Bij mij was dit in het geval van Tibber 18 dagen volgens mij. Gezien mijn modelcontract een opzegtermijn had van 30 dagen en Tibber mij vanaf 18 dagen na aanmelding als klant wilde accepteren, heb ik toen gemakkelijk +30 dagen aan kunnen houden als startdatum.

Echter als je dus een dynamisch contract hebt zonder opzegtermijn, zul je inderdaad rekening moeten houden met het termijn dat de nieuwe leverancier in acht neemt voordat ze je accepteren als klant. Dus dan zul je met pech dus vaak nog meer dan een halve maand verplicht klant blijven bij de oude dynamische leverancier.
Volgens mij zit er bij het overstappen altijd minimaal 14dagen tussen i.v.m. de wettelijke bedenktijd. Reken daar dan nog een paar dagen bij voordat alles daadwerkelijk administratief verwerkt is door beide partijen en de ene partij is daar misschien wat sneller in dan de andere.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Jeroen50
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 17-08 17:10
Link:
Jetten overstag: energiebedrijven voorlopig twee maanden ruime compensatie - https://nos.nl/l/2451504

Wat ik al eerder aangaf; het aapje komt uit de mouw: 23 miljard belastinggeld gaat naar de energiebedrijven en wij mogen binnenkort een verhoging van de belasting tegemoet zien, want het zal toch ooit terug moeten worden betaald.
We krijgen een sigaar uit eigen doos....

Je zou om dit te verkomen al moeten overstappen naar dynamische prijzen!
Voor je eigen portemonnee maar vooral ook principieel!!!

Een grote provider beginnend met de letter e, vraagt nu voor gasprijs 4.63 euro per m3. Die lacht iedereen uit...3.18 euro krijgen ze in het handje van de overheid per m3 en de consument denkt, "1.45euro, dat is nu niet meer duur, laat ik de gaskraan maar eens flink openzetten dan zit ik er warmpjes bij"
En wie zit er echt warmpjes bij?....Shell, Exxon, de grote energie-providers met gas a 4.63 euro per m3 (+verhoging CO2 uitstoot) komende maanden.
Wat een politiek wanbeleid, de politieke miskleun van de eeuw.

Quotes:

"Volgens ACM is het niet mogelijk om die marge te bepalen. Het ministerie zag dat niet aankomen en laat weten 'verrast' te zijn dat de toezichthouder dit niet kan."
.....in mijn ogen een open deur!
Peter Gillis zou zeggen: Catastrofe!

"Zij vrezen nu dat energiebedrijven teveel vergoed zullen krijgen, en daardoor zelf extra winst gaan maken op het prijsplafond."

"Energieleveranciers kunnen de prijs bepalen en we hebben geen garantie dat we te veel belastinggeld overmaken.
Renske Leijten (SP)"

[ Voor 130% gewijzigd door Jeroen50 op 08-11-2022 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
[...]

Ik heb vandaag gekozen voor stroom Tibber en gas van Next Energy. De ervaringen zijn goed zover ik kan vinden. Werkt wel met een voorschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digitalus101
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21:26
Baldeagle schreef op maandag 7 november 2022 @ 23:58:
[...]

Ik heb vandaag gekozen voor stroom Tibber en gas van Next Energy. De ervaringen zijn goed zover ik kan vinden. Werkt wel met een voorschot.
Volgens mij is er wel consensus dat Tibber de meest voordelige dynamische aanbieder is voor stroom. Echter is het voor mij onduidelijk welke day ahead aanbieder het voordeligst zou zijn voor gas. Eerder noemde iemand dat nextenergy niet de meest voordelige keus zou zijn voor gas. Welke zou dat dan wel zijn die los gas aanbied? Verbruik is 3750 kwh per jaar en 850-900m3 gas.
Of is zonneplan de beste keus voor zowel stroom als gas combo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Enforcer schreef op maandag 7 november 2022 @ 22:58:
[...]

Volgens mij zit er bij het overstappen altijd minimaal 14dagen tussen i.v.m. de wettelijke bedenktijd. Reken daar dan nog een paar dagen bij voordat alles daadwerkelijk administratief verwerkt is door beide partijen en de ene partij is daar misschien wat sneller in dan de andere.
Nee hoor. De bedenktijd is iets waar je afstand van mag/kunt doen. Ik ben zelf op die manier al eerder overgestapt binnen een paar dagen.
De oude leverancier is hier ook geen partij in, die heeft daarna 6 weken om je eindnota op te maken en kan verder helemaal niets.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kris-kraslot
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 16:19
wian schreef op maandag 7 november 2022 @ 21:42:
FlyingPineapple schreef op maandag 7 november 2022 @ 22:48:
[...]

Er werd uitgelegd dat het opzegtermijn begint te gelden vanaf het moment dat je opzegt.

Enforcer schreef op maandag 7 november 2022 @ 22:58:
[...]

Dit klopt.

De wettelijke bedenktijd (ook wel afkoelperiode) geldt feitelijk niet als opzegtermijn maar als bedenktijd voor het contract bij je nieuwe leverancier. Dit is procedure, maar is in overeenstemming tussen klant en leverancier over te slaan. Dit zul je echter niet snel als optie op een aanmeldformulier vinden ;)

Technisch gezien kun je vandaag een contract afsluiten en morgen geswitched zijn naar je nieuwe leverancier (even afgezien van eventuele boetes), al is daar zover ik weet nooit garantie op te geven i.v.m. systemen van verschillende partijen die het met elkaar eens moeten worden voor een bepaald tijdstip. Meer tijd betekent meer kans van slagen, maar dan hebben we het over een paar dagen max.

Realistisch gezien heb je dus te maken met de afkoelperiode, bepaalde dagen waarop niet gewisseld kan worden van leverancier, administratieve checks, en bij een dynamisch contract zijn er wat extra checks die gedaan moeten worden, bijvoorbeeld of de meter/meters technisch en administratief uitleesbaar is/zijn.
Die week bovenop de 14 dagen is dus vooral marge om, mocht het nodig zijn, het e.e.a. voor elkaar te krijgen voor het contract goed uitgevoerd kan worden. Stel bijvoorbeeld dat je meter niet uitleesbaar is, dan heb je nog 3 weken om dat te constateren en (jij als consument) aan te passen bij je netbeheerder, die daar ook weer de nodige tijd voor neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen50
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 17-08 17:10
Raymond P schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 00:20:
[...]

Nee hoor. De bedenktijd is iets waar je afstand van mag/kunt doen.
Klopt, kan o.a. bij OM-Nieuwe energie, ga ik nu bij weg naar Zonneplan maar zal hier graag terug keren bij variabel of vast tarief. Fijne club, een coöperatie, focus op vergroening.

Een prettig gevoel want Zonneplan is dagelijks opzegbaar en bij plotselinge marktverstoring kan je snel naar OM.

[ Voor 13% gewijzigd door Jeroen50 op 08-11-2022 00:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:35
de Peer schreef op maandag 7 november 2022 @ 13:51:
[...]

Bij mega overproductie wil je juist zo min mogelijk salderen en zo veel mogelijk terugleveren tegen een hoge terugleververgoeding.

Ik ben zelfs helemaal gestopt met salderen. Ik lever dus 100% van mijn zonneenergie (tegen 91 cent per kWh) terug aan het net. En ik koop ook 100% van mijn stroom zelf in, lekker goedkoop via een dynamisch contract.
Dit levert op jaarbasis ongeveer 15.000 euro op. Als ik wel zou zalderen zou de winst 11.000 of 12.000 euro zijn, want dan moet ik mijn eigen 'dure' stroom gaan verbruiken. Dat zou zonde zijn.
Dank! € 0,91 is wel erg interessant natuurlijk. Maar zag deze zomer bij Frank energie veel lagere prijzen volgens mij?

Op jaarbasis kom ik nu nog steeds op 0 kWh uit, vandaar dat ik het salderen maximaal wil benutten. In de zomermaanden wek ik dus vele malen meer dan ik nodig heb om die in de winter in te zetten (warmtepomp en elektrische auto).

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edwin_nl020
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 11-09 22:45
Super! Dank je wel. Meteen gebruikt voor het weergeven van de actuele prijs en binnenkort het schakelen van m'n apparaten.

Volgens mij is er een klein foutje in geslopen: utcnow() moet now() zijn.
Lord_Gaav schreef op maandag 7 november 2022 @ 15:53:
Even geknutseld in HomeAssistant om de waardes van Zonneplan erin te krijgen, voor de liefhebber:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
sensor:
      {% endif -%}
      {% endfor -%}
      {% if values.current %}
      {% else %}
      {{ states(entity_id) }}
      {% endif %}
      {% endif -%}
      {% endfor -%}
      {% if values.current %}
      {% else %}
      {{ states(entity_id) }}
      {% endif %}

Mocht je een andere leverancier willen, prijsZP moet je dan aanpassen. Eventueel kan je op die plek ook de kosten erbij gooien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:31

de Peer

under peer review

Banjy schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 06:50:
[...]

Dank! € 0,91 is wel erg interessant natuurlijk. Maar zag deze zomer bij Frank energie veel lagere prijzen volgens mij?
ja 91 cent ga je niet vinden bij dynamische contracten. ik had het voor 1 jaar vast gezet.
Op jaarbasis kom ik nu nog steeds op 0 kWh uit, vandaar dat ik het salderen maximaal wil benutten. In de zomermaanden wek ik dus vele malen meer dan ik nodig heb om die in de winter in te zetten (warmtepomp en elektrische auto).
Je hebt dus geen (mega) overproductie ;). alles gaat op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:31

de Peer

under peer review

Raymond P schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 00:20:
[...]

Nee hoor. De bedenktijd is iets waar je afstand van mag/kunt doen.
Niet helemaal.
Je kunt toestemming geven om binnen de bedenktijd een nieuw contract in te laten gaan. Je hebt echter nog steeds recht op bedenktijd, zelfs als het nieuwe contract al in is gegaan.

Dit is wettelijk vastgelegd en daar kun je sinds 2017 geen afstand meer van doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan14
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 13-05 06:27
djoelzz schreef op maandag 7 november 2022 @ 21:30:
[...]

Nee verre van... en een app ontbreekt volgens mij ook. Daarom nu maar aangemeld bij Mijndomein.
Bij ANWB Energie hebben ze zeker een app en ook nog eens een zeer goede app.
Sinds 1 oktober ben ik klant en ben zeer tevreden.
Ook het jaarlijks salderen (wat nu zo’n hot issue is) en wat wettelijk ook moet wordt door ANWB Energie uitgevoerd.
Maandelijks hetzelfde voorschot en zelf aan te passen.
Wat ik ervan weet gaat ANWB Energie op 01/12 als zelfstandige energieleverancier verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 02:54
Frank heeft eindelijk door dat ze de duurste zijn en hebben daarom maar hun toekomstige prijzen van https://www.frankenergie.nl/goedkoop gehaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
de Peer schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 07:21:
[...]

Niet helemaal.
Je kunt toestemming geven om binnen de bedenktijd een nieuw contract in te laten gaan. Je hebt echter nog steeds recht op bedenktijd, zelfs als het nieuwe contract al in is gegaan.

Dit is wettelijk vastgelegd en daar kun je sinds 2017 geen afstand meer van doen.
Thx, ik moet dus even bijlezen...

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Sjoan schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 07:47:
Frank heeft eindelijk door dat ze de duurste zijn en hebben daarom maar hun toekomstige prijzen van https://www.frankenergie.nl/goedkoop gehaald?
De hele backend GraphQL API doet het niet meer.
Lekker zeg. 0 inzicht in wat je betaald.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
wian schreef op maandag 7 november 2022 @ 21:33:
[...]

Wat je zegt klopt, maar zo'n P1 dongel trekt ook stroom van de P1 aansluiting. Als je meerdere lezers hebt kan het goed zijn dat de P1 aansluiting niet voldoende stroom levert. Dit was voor mij de reden om toch maar een actieve splitter te kopen. Als je een dongel hebt met aparte voeding is een passieve splitter prima.
Welke splitter heb je dan?
Ik heb nu een HW Energy P1 uitlezer in de slimme meter, maar die dongle heeft dus al extrene voeding nodig. Er komt de Tibber dongle bij dus.

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoan
PCJR schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 08:58:
[...]

Welke splitter heb je dan?
Ik heb nu een HW Energy P1 uitlezer in de slimme meter, maar die dongle heeft dus al extrene voeding nodig. Er komt de Tibber dongle bij dus.
De HW P1 heeft geen externe voeding nodig, mits je slimme meter SMR5 is.

Ik heb de HW P1 en de dongle van Zonneplan eraan hangen via de splitter van Zonneplan zonder externe voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Sjoan schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 09:14:
[...]

Ik heb de HW P1 en de dongle van Zonneplan eraan hangen via de splitter van Zonneplan zonder externe voeding.
Ok, mijn slimme meter geeft neit genoeg voeding aan de HW P1, dus hbe er een usb voeding aan.
De TIbber dongle kan geen extra voeding aan wat ik kan zien, dus ik ben bang dat ik toch een actieve splitter moet gaan kopen. Ik ken die van HW, dike van Zonneplan is ook actief en los te koop?

Nog goedkopere alternatieven?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:53
De Tibber pulse heeft een aardig grote condensator aan boord om piek gebruik op te kunnenvangen kans is dus aanwezig dat 2 apparaten zonder voeding wel gaat werken. Maar dit is per esmr5 meter anders omdat sommige meters wat kritischer zijn qua stroom verbruik op de p1 poort.

Verder heeft de Pulse WEL! een mogelijkheid voor een externe voeding doormiddel van een micro usb aansluiting aan de zijkant.

Voor de mensen die het leuk vinden zo ziet de Pulse er van binnen uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2L5mdH4CJKQx8xjnyrcxRi8kQHk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jijVPVWFl2GuVJtSQS19UgRi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bTlmeWU1AL4xC8loH5uyjrJQ6Qs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iXHCLKNWhpMTMpGV4VEsJZ4n.jpg?f=fotoalbum_large

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j0ren
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-09 11:40
Weet iemand waar ik de prijshistorie van elektra kan vinden van het afgelopen jaar? Dus de prijzen per uur, bijvoorbeeld in .csv format?
Ik wil namelijk uitrekenen op welke moment het voordelig is om een EV te laden. Ben dus benieuwd of dit ritme bij ons gebruik past en hoeveel dit gaat schelen t.o.v. "dom" laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoan
PCJR schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 09:18:
[...]

die van Zonneplan is ook actief en los te koop?
Die van Zonneplan trekt zijn stroom uit de stroommeter. Geen idee of dat actief is of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nounow
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 29-05-2024
PCJR schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 09:18:
[...]

Ok, mijn slimme meter geeft neit genoeg voeding aan de HW P1, dus hbe er een usb voeding aan.
De TIbber dongle kan geen extra voeding aan wat ik kan zien, dus ik ben bang dat ik toch een actieve splitter moet gaan kopen. Ik ken die van HW, dike van Zonneplan is ook actief en los te koop?

Nog goedkopere alternatieven?
Kijk ook ff naar het aantal poorten op de splitter. Die van Zonneplan heeft er 2 en die van Tibber 4. Ik heb nu die van Zonneplan en zit alweer vol.. Ik had achteraf liever nog een poort vrij gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:26
j0ren schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 09:28:
Weet iemand waar ik de prijshistorie van elektra kan vinden van het afgelopen jaar? Dus de prijzen per uur, bijvoorbeeld in .csv format?
Ik wil namelijk uitrekenen op welke moment het voordelig is om een EV te laden. Ben dus benieuwd of dit ritme bij ons gebruik past en hoeveel dit gaat schelen t.o.v. "dom" laden.
Daarop inhakend, het lijkt erop dat Zonneplan een laadpaal heeft gelanceerd die dat slimme laden voor je doet.
Slimme laadpaal voor thuis
Spotgoedkoop laden met uurprijzen
Misschien wel het onderzoeken waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
nounow schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 09:32:
Kijk ook ff naar het aantal poorten op de splitter. Die van Zonneplan heeft er 2 en die van Tibber 4. Ik heb nu die van Zonneplan en zit alweer vol.. Ik had achteraf liever nog een poort vrij gehad.
Ik zit er zelf aan te denken om deze aan te schaffen van HW: https://www.homewizard.com/nl/shop/actieve-p1-splitter/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:33
Johan14 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 07:42:
[...]

Bij ANWB Energie hebben ze zeker een app en ook nog eens een zeer goede app.
Sinds 1 oktober ben ik klant en ben zeer tevreden.
Ook het jaarlijks salderen (wat nu zo’n hot issue is) en wat wettelijk ook moet wordt door ANWB Energie uitgevoerd.
Maandelijks hetzelfde voorschot en zelf aan te passen.
Wat ik ervan weet gaat ANWB Energie op 01/12 als zelfstandige energieleverancier verder.
Salderen wel, maar alleen de belasting en overige kosten. Je krijgt gewoon de prijs van dat uur dat je terugleverden. Aan het eind van de rit mag jij van je (fictieve) 3000 geimporteerde en 1500 teruggeleverde niet van salderen.

Weet t soms wel beter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
j0ren schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 09:28:
Op verschillende plekken ;)
Hier is al het 1 en ander voor je uitgerekend:
http://www.maasluip.nl/energyprice/maandgemiddeld.html

Maar met een script kan je het ook hier vandaan trekken:
https://api.energyzero.nl...&usageType=1&inclBtw=true "

Als je de datums aanpast krijg je het gewenste bereik.

bijvoorbeeld afgelopen jaar:
https://api.energyzero.nl...&usageType=1&inclBtw=true

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• j0ren
Hiervoor heb je niet persé een slimme lader nodig geloof ik, er zijn ook apps die direct met jouw auto communiceren wanneer ze moeten gaan laden.
https://tibber.com/nl/slimme-bediening/slim-opladen
SidewalkSuper schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 09:32:
[...]

Daarop inhakend, het lijkt erop dat Zonneplan een laadpaal heeft gelanceerd die dat slimme laden voor je doet.
Slimme laadpaal voor thuis

[...]

Misschien wel het onderzoeken waard.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• basjuh
Heb ik ook, werkt prima!

Weet t soms wel beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rastapopoulos
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22:57
nounow schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 09:32:
[...]

Waarom zou je eigenlijk meer dan een zo’n meter willen hebben, laat staan 4 op die splitter die hier werd besproken van HW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuh
Rastapopoulos schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 09:51:
[...]

Waarom zou je eigenlijk meer dan een zo’n meter willen hebben, laat staan 4 op die splitter die hier werd besproken van HW?
De Toon thermostaat in mijn geval.

Weet t soms wel beter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

JackBol schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 07:53:
[...]

De hele backend GraphQL API doet het niet meer.
Lekker zeg. 0 inzicht in wat je betaald.
Even inhaken op mezelf: De GraphQL API accepteert het "priceIncludingMarkup" veld niet meer.

Kapot
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
    query = f"""query MarketPrices {{
        marketPricesElectricity(startDate: "2022-10-13", endDate: "2022-10-14") {{
        till
        from
        marketPrice
        priceIncludingMarkup
        }}
    }}"""

Werkt
code:
1
2
3
4
5
6
7
    query = f"""query MarketPrices {{
        marketPricesElectricity(startDate: "2022-10-13", endDate: "2022-10-14") {{
        till
        from
        marketPrice
        }}
    }}"""

[ Voor 43% gewijzigd door JackBol op 08-11-2022 09:57 ]

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lord_Gaav
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-08 14:20
edwin_nl020 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 07:05:
Super! Dank je wel. Meteen gebruikt voor het weergeven van de actuele prijs en binnenkort het schakelen van m'n apparaten.

Volgens mij is er een klein foutje in geslopen: utcnow() moet now() zijn.

[...]
De regel waar ik de aanname doe dat de timestamp in de JSON UTC is was fout, dus de '+ "Z"' moet weg. Effect is overigens hetzelfde ;) :

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
sensor:
      {% set row_timestamp = as_timestamp(row.datum) %}
      {% endif -%}
      {% endfor -%}
      {% if values.current %}
      {% else %}
      {{ states(entity_id) }}
      {% endif %}
      {% endif -%}
      {% endfor -%}
      {% if values.current %}
      {% else %}
      {{ states(entity_id) }}
      {% endif %}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemingr
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 12-09 09:29
Ik ben de laatste tijd wel een beetje klaar met Frank Energie. Ik was best bereid om wat hogere prijzen te betalen, maar de service is gewoon ruk.

Bijvoorbeeld een October voorschot krijgen van 420 euro. Echter werd er maar 28 euro afgeschreven. meteen melding gemaakt (want beter duidelijkheid, uiteindelijk moet je toch betalen). Geen reactie, niks.

App is werkt bijzonder matig, laatste tijd regelmatig geen prijzen (zoals vandaag).

Nu vraag ik me echter af, Frank heeft de compensatie van de overheid niet betaald (en zou dat dubbel doen in December). Als ik nu overstap naar een andere partij, hoe gaat dit dat? Wie is dan nog verantwoordelijk voor deze compensatie? Zou een nieuwe provider niet zeggen "voor december krijg je het via ons, maar die van November moet je zelf maar achteraan"? Wat is wijsheid. Blijven zitten tot in ieder geval 1-1-23? Of fingers crossed en maar proberen of het gras groener is aan de overzijde?

Make Tweakers Great Again

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahagen
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 13-09 19:52
@Lord_Gaav
Lord_Gaav schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 10:09:
[...]

De regel waar ik de aanname doe dat de timestamp in de JSON UTC is was fout, dus de '+ "Z"' moet weg. Effect is overigens hetzelfde ;) :
Helemaal goed, thanks...

Heb je ook nog een mooie yaml van een card waarin je de waardes plot? :P

Note: De Zonneplan One hacs doet het trouwens ook goed (maar dan gewoon de zonnepanelen config overslaan).

[ Voor 14% gewijzigd door mahagen op 08-11-2022 10:21 ]

Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + Proxmox HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
SkullboyNL schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 09:25:
De Tibber pulse heeft een aardig grote condensator aan boord om piek gebruik op te kunnenvangen kans is dus aanwezig dat 2 apparaten zonder voeding wel gaat werken. Maar dit is per esmr5 meter anders omdat sommige meters wat kritischer zijn qua stroom verbruik op de p1 poort.

Verder heeft de Pulse WEL! een mogelijkheid voor een externe voeding doormiddel van een micro usb aansluiting aan de zijkant.

Voor de mensen die het leuk vinden zo ziet de Pulse er van binnen uit.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nice. Maar het is wel steeds een voeding extra. Die HW 4 port splitter is actief, dan heb ik mogelijk ook geen extra voeding voor de HW Energy dongle meer nodig. Iemand ervaring met die HW active splitter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
1-12 begint Tibber hier. Ik heb een referrsl code gebruikt bij aanmelden om 50 euro te krijgen. Is er een manier om die Pulse al te bestellen/krijgen voor 1-12 zonder dat ik die 50 euro misloop zeg maar?

Anders moet ik wachten tot na 1-12 wantr dan komt dat tegoed pas in mijn account volgens mij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
digitalus101 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 00:09:
[...]

Volgens mij is er wel consensus dat Tibber de meest voordelige dynamische aanbieder is voor stroom. Echter is het voor mij onduidelijk welke day ahead aanbieder het voordeligst zou zijn voor gas. Eerder noemde iemand dat nextenergy niet de meest voordelige keus zou zijn voor gas. Welke zou dat dan wel zijn die los gas aanbied? Verbruik is 3750 kwh per jaar en 850-900m3 gas.
Of is zonneplan de beste keus voor zowel stroom als gas combo?
Misschien niet de voordeligste, hoewel het uiteindelijke verschil maar heel klein is. Maar het maandelijkse voorschot is voor mij ook een doorslaggevende factor, en kan je niet overal alleen maar gas afnemen. Ons jaarverbruik is slechts 270 kuub (i.v.m. houtkachel) dus dat verschil zal iets meer dan een 10tje op jaarbasis zijn. Next Energy kon het ook allemaal snel regelen. Ook bij Easy Energy gekeken maar hier zou het allemaal langer duren. De grootste winst is bij ons in december te halen (na afloop van ons goedkope contract) dus daarom wilde ik zo snel mogelijk overstappen.

Verder worden onze zonnepanelen volgend jaar in gebruik genomen. Tegen die tijd willen we weer overstappen op een andere energiemaatschappij met vaste tarieven i.v.m. salderen. We kijken dan wel of we gas dan bij Next Energy laten of ook meenemen in ons nieuwe contract (vandaar ook 2 verschillende leveranciers). Of voor gas eventueel nog weer overstappen naar een andere dynamische aanbieder. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iketot
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:16
Net ook contract aangevraagd bij Zonneplan voor op de zaak.

Zit nu nog bij Prik Energie, die afgelopen september bijna failliet ging.
Was toen akkoord gegaan met nieuwe tarieven van 12 cent ging ik naar 42 cent per kWh.

Dus nu tijd om dat weer te verlagen met dynamische tarieven.

We gaan het zien allemaal, maar vind het stiekem toch best wel spannend want je weet niet welke kant het op gaat. Zeker nu in de winter het verbruik naar boven gaat, verwarmen is elektrisch. En de elektrische auto opladen met de tarieven nu is ineens wel prijzig geworden :-p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezzerk
  • Laatst online: 22:47
Hemingr schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 10:13:

Nu vraag ik me echter af, Frank heeft de compensatie van de overheid niet betaald (en zou dat dubbel doen in December). Als ik nu overstap naar een andere partij, hoe gaat dit dat? Wie is dan nog verantwoordelijk voor deze compensatie? Zou een nieuwe provider niet zeggen "voor december krijg je het via ons, maar die van November moet je zelf maar achteraan"? Wat is wijsheid. Blijven zitten tot in ieder geval 1-1-23? Of fingers crossed en maar proberen of het gras groener is aan de overzijde?
De compensatie van de overheid is geënt op de energieleverancier die je op de eerste dag van die maand had. Die energieleverancier krijgt jouw compensatie om aan jou door te geven. Die van november heb je dus van Frank tegoed.

Als je voor 1 december weet over te stappen zal je nieuwe energieleverancier de compensatie voor die maand aan jouw overmaken. Die kent geen verantwoordelijkheid voor de afspraak over de maand ervoor, dat geld heeft Frank al voor jou ontvangen van de overheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rabrynil
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 29-03 10:31
PCJR schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 10:20:
[...]

Nice. Maar het is wel steeds een voeding extra. Die HW 4 port splitter is actief, dan heb ik mogelijk ook geen extra voeding voor de HW Energy dongle meer nodig. Iemand ervaring met die HW active splitter?
Ik heb hier de HomeWizard 1in-3uit actieve P1 splitter en daarachter de HW P1 monitor en de Tibber Pulse. Op de net geplaatste Iskra AM550-ED1 LTE-M SMR5 elektriciteitsmeter werkt alles prima zonder externe voeding. Ik heb de Pulse voor nu nog wel via USB gevoed omdat de supportdesk van Tibber dat mij vroeg vanwege dat er nieuwe firmware op moest omdat hij eerst niet werkte met deze elektriciteitsmeter. Het lijkt er echter op dat hij tijdens het koppelen met WiFi even wat meer verbruikt maar daarna kan je de voeding vermoedelijk dus prima lostrekken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14-09 21:42

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Jeroen50 schreef op maandag 7 november 2022 @ 23:19:
Link:
Jetten overstag: energiebedrijven voorlopig twee maanden ruime compensatie - https://nos.nl/l/2451504

Wat ik al eerder aangaf; het aapje komt uit de mouw: 23 miljard belastinggeld gaat naar de energiebedrijven en wij mogen binnenkort een verhoging van de belasting tegemoet zien, want het zal toch ooit terug moeten worden betaald.
We krijgen een sigaar uit eigen doos....

Je zou om dit te verkomen al moeten overstappen naar dynamische prijzen!
Voor je eigen portemonnee maar vooral ook principieel!!!

Een grote provider beginnend met de letter e, vraagt nu voor gasprijs 4.63 euro per m3. Die lacht iedereen uit...3.18 euro krijgen ze in het handje van de overheid per m3 en de consument denkt, "1.45euro, dat is nu niet meer duur, laat ik de gaskraan maar eens flink openzetten dan zit ik er warmpjes bij"
En wie zit er echt warmpjes bij?....Shell, Exxon, de grote energie-providers met gas a 4.63 euro per m3 (+verhoging CO2 uitstoot) komende maanden.
Wat een politiek wanbeleid, de politieke miskleun van de eeuw.

Quotes:

"Volgens ACM is het niet mogelijk om die marge te bepalen. Het ministerie zag dat niet aankomen en laat weten 'verrast' te zijn dat de toezichthouder dit niet kan."
.....in mijn ogen een open deur!
Peter Gillis zou zeggen: Catastrofe!

"Zij vrezen nu dat energiebedrijven teveel vergoed zullen krijgen, en daardoor zelf extra winst gaan maken op het prijsplafond."

"Energieleveranciers kunnen de prijs bepalen en we hebben geen garantie dat we te veel belastinggeld overmaken.
Renske Leijten (SP)"
En jan/feb zijn natuurlijk de maanden waarin het gros van het gas verbrand wordt... Smh

"I don't always test my code, but when I do, I test on production."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:38
Rastapopoulos schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 09:51:
[...]

Het zal in de praktijk niet zo snel voorkomen doordat zaken gecombineerd worden, maar in het uiterste geval kom je zelfs poortjes tekort :-)

In mijn geval heb ik bij day-ahead de eerste drie nodig en zitten de omvormers en warmtepomp achter home assistant.

- Eigen lezer voor de Domotica/energielogger (HW P1, P1-serial kabel)
- Eigen lezer voor de dynamische Energieboer (Tibber, Zonneplan, etc.)
- Eigen lezer voor de EV-laadpaal (tbv loadbalancing)
- Eigen lezer voor de PV-omvormer en/of thuisaccu-lader (Victron, SMA Smart Energy, Solaredge, etc.)
- Eigen lezer voor de Warmtepomp (Smart grid controllers voor Daikin, MHE, NIBE, etc.)
- Eigen lezer voor de Toon thermostaat

[ Voor 6% gewijzigd door RonJ op 08-11-2022 11:02 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rabrynil
RonJ schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 10:55:
[...]

Het zal in de praktijk niet zo snel voorkomen doordat zaken gecombineerd worden, maar in het uiterste geval kom je zelfs poortjes tekort :-)

In mijn geval heb ik bij day-ahead de eerste drie nodig en zitten de omvormers en warmtepomp achter home assistant.

- Eigen lezer voor de Domotica/energielogger (HW P1, P1-serial kabel)
- Eigen lezer voor de dynamische Energieboer (Tibber, Zonneplan, etc.)
- Eigen lezer voor de EV-laadpaal (tbv loadbalancing)
- Eigen lezer voor de PV-omvormer en/of thuisaccu-lader (Victron, SMA Smart Energy, Solaredge, etc.)
- Eigen lezer voor de Warmtepomp (Smart grid controllers voor Daikin, MHE, NIBE, etc.)
- Eigen lezer voor de Toon thermostaat
Als je natuurlijk Tibber hebt, of een ander domotica systeem met smart grid awareness, kun je de EV-laadpaal, PV/thuisaccu en warmtepomp indirect laten aansturen, dat bespaart je een rits directe P1 koppelingen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nounow
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 29-05-2024
basjuh schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 09:53:
[...]

De Toon thermostaat in mijn geval.
Yep, hier ook Toon icm Zonneplan en nog een oplossing voor naar HomeAssistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 18:42
Sjoan schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 09:14:
[...]

Waarom zou je beide dongels willen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Deldenaar schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 11:22:
[...]

Omdat ik nu de HW Energy app heel erg veel gebruik en hier ook sockets mee aanstuur, en in december komt daat Tibber bij waarbij ik ook de Tibber app met de Pulse mogelijk veel ga bekijken/gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rabrynil
PCJR schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 11:40:
[...]

Omdat ik nu de HW Energy app heel erg veel gebruik en hier ook sockets mee aanstuur, en in december komt daat Tibber bij waarbij ik ook de Tibber app met de Pulse mogelijk veel ga bekijken/gebruiken?
Heb ik ook. Op zich kun je qua stroominzicht net zoveel zien met de Pulse, en inmiddels hebben ze ook smart plugs om dingen mee aan te sturen, naast alle andere power-ups. De Pulse is dan vooral handig om je dagverbruik en prijs op de dag zelf te zien, voordat de volgende dag de meter is uitgelezen. Maar de HomeWizard app heeft net iets meer functies, zoals de watermeter ernaast en bijvoorbeeld een Apple Watch widget voor het verbruik. Maar die kan alleen maar een contractprijs aan om aan te geven wat je kwijt bent.

Ik hoop niet dat dit teveel off-topic is? Het gaat hier immers over day-ahead en niet per se P1 energiemeters. :)

[ Voor 11% gewijzigd door Rabrynil op 08-11-2022 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-09 23:04
j0ren schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 09:35:
Hiervoor heb je niet persé een slimme lader nodig geloof ik, er zijn ook apps die direct met jouw auto communiceren wanneer ze moeten gaan laden.
https://tibber.com/nl/slimme-bediening/slim-opladen
[...]
Ik heb gelijk van de Tibber powerup gebruik gemaakt en verbonden met mijn Skoda Enyaq. Ik ben erg benieuwd of dat gaat werken. Mijn Tibber contract start per 22 november en dan zullen we het zien.

Zou wel mooi zijn, dan heb ik er ook geen omkijken meer naar en kan ik de stekker er gewoon in laten zitten. _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door A3-D op 08-11-2022 11:45 ]

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V153 - CT003 V117 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:38
Rabrynil schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 11:03:
[...]

Als je natuurlijk Tibber hebt, of een ander domotica systeem met smart grid awareness, kun je de EV-laadpaal, PV/thuisaccu en warmtepomp indirect laten aansturen, dat bespaart je een rits directe P1 koppelingen. :)
Klopt en dat doe ik zelf ook, dat neemt niet weg dat er dus vele redenen zijn om devices via P1 te koppelen, niet in de laatste plaats als dat de door de fabrikant geleverde en ondersteunde oplossing is, zou ik echt eerder daarvoor kiezen. Niet handig als je in de toekomst je zelf geknutselde open-source oplossing bij je huis gaat verkopen en daarna nog maandenlang mag ondersteunen, been there done that.

Loadbalancing op je laadpaal (e.g. laadvermogen begrenzen als je over de gebruikelijje 25A gaat op een bepaalde fase) is iets heel s anders dan prijsgestuurd laden via een koppeling tussen de cloudservice van Tibber en die van je auto. Natuurlijk zijn er ook laadpalen die dit anders doen, maar de meeste EV-laders doen dat via P1. Dus koppel je beide in dat geval.

Anyway, terug on topic. Ik neig er nav dit topic naar per 1-1 naar Tibber te switchen (Electric-only. Ik zit nu nog wel redelijk goed met engie variabel tegen de oude <40ct prijzen dus geen haast). Ik ga de komende periode wel alvast de home assistant prijzenfeed koppelen om alvast in de praktijk te meten/berekenen wat de besparing zou zijn geweest.

Ik gebruik nu Jedlix gekoppeled aan de auto om slim te laden op goedkopere momenten, in het begin was dat nog wel vrij lucratief, maar inmiddels levert dat hooguit enkele tientallen euro's per maand op. Ik verwacht met de laadsturing van Tibber véél meer te gaan besparen.

[ Voor 23% gewijzigd door RonJ op 08-11-2022 12:05 ]

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcva
A3-D schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 11:44:
[...]

Ik heb gelijk van de Tibber powerup gebruik gemaakt en verbonden met mijn Skoda Enyaq. Ik ben erg benieuwd of dat gaat werken. Mijn Tibber contract start per 22 november en dan zullen we het zien.

Zou wel mooi zijn, dan heb ik er ook geen omkijken meer naar en kan ik de stekker er gewoon in laten zitten. _/-\o_
Same here, maar dan met Kia. Tibber per 1-12.
Het weekend voor het eerst succesvol geprobeerd. Zappi ontgrendelen, laden pauzeren via app van de auto, rest aan Tibber overlaten. 's Ochtends volgens plan geladen op (virtueel) laag tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoan
Deldenaar schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 11:22:
[...]

De dongel van Zonneplan is niet realtime, maar per 5 minuten. De HW P1 is veel gedetailleerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j0ren
@A3-D @Marcva Benieuwd naar jullie ervaring. Wat kun je allemaal instellen in de app? Minimale gewenste batterijconditie etc.?

Ik ben nog steeds opzoek naar een prijshistorie in tabelvorm. Pas dan weet ik of het voor mij loont om over te stappen naar elektrisch rijden.

Is er al iets bekend over of de prijsplafond gaat gelden voor dynamische contracten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sendbas
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 08-02 17:35
Lord_Gaav schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 10:09:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
sensor:
      {% endif -%}
      {% endfor -%}
      {% if values.current %}
      {% else %}
      {{ states(entity_id) }}
      {% endif %}
      {% endif -%}
      {% endfor -%}
      {% if values.current %}
      {% else %}
      {{ states(entity_id) }}
      {% endif %}
Home Assistant geeft helaas deze foutmelding: UndefinedError: 'value_json' is undefined :|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mahagen
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 13-09 19:52
sendbas schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 12:58:
[...]

Home Assistant geeft helaas deze foutmelding: UndefinedError: 'value_json' is undefined :|
Ik denk dat je ergens een copy pasta foutje hebt gemaakt want hier werkt het prima.

Misschien het je ergens niet goed ingesprongen of ergens een dubbele definitie?

Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + Proxmox HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
j0ren schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 12:48:
@A3-D @Marcva Benieuwd naar jullie ervaring. Wat kun je allemaal instellen in de app? Minimale gewenste batterijconditie etc.?

Ik ben nog steeds opzoek naar een prijshistorie in tabelvorm. Pas dan weet ik of het voor mij loont om over te stappen naar elektrisch rijden.

Is er al iets bekend over of de prijsplafond gaat gelden voor dynamische contracten?
Hoe wil je dat die tabel eruit ziet?
De link die ik je hiervoor gaf, kan je zo importeren in excel en dan heb je een tabel.
De andere link die ik je gaf van Maasluip heeft het al voor je in verschillende grafieken gezet.
Vooral de week grafiek geeft veel informatie. Wanneer het duur en goedkoop is,

Het plafond geldt voor dynamische contracten, en het plafond kijkt naar het netto verbruik.

Dus als je zonnepanelen 4000kWh opwekken, dan mag je maarliefst 6900Kwh tot het plafond gebruiken.

Onderstaande is speculatie
De vraag is hoe dat gaat als je voorbij dat plafond gaat met dynamische prijzen.
Mijn Gok is dat dit op jaar basis zal plaatsvinden, tenzij je tussendoor overstapt.

Daar komt mooi die gemiddelde prijs van pas.
Stel jouw gemiddelde prijs is 46 cent over 5600kWh.
Dan is je afrekening: 40cent x 2900 + 46 cent 2700kWh.

Dat zou een mooie constructie zijn, want kan kan je zelfs met de lage tarieven het hoge tarief dempen,
En in de administratie makkelijk door te voeren, en doorzichtig wat er gebeurd.

Per maand wordt ingewikkeld omdat ik bijvoorbeeld met zonnepanelen in April boven het limiet kan zitten, terwijl al mijn zonneenergie in de zomer wordt opgewekt, en ik wellicht helemaal niet boven dat limiet kom.

De vraag is welke prijs we krijgen voor het terug leveren. zou natuurlijk raar zijn, om overdag voor 2 euro terug te leveren, en 's avonds de stroom tegen de 40 cent weer kan afnemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deldenaar
Smuggler schreef op maandag 7 november 2022 @ 21:01:
[...]

aha, was mij niet duidelijk dat je voor alleen gas zou gaan.
Maar easy en frank zijn ook nog eens de duurdere uit het lijstje.

had je hier ook al naar gekeken voor de kosten:?
https://docs.google.com/s...KU3d1s1Y/edit?usp=sharing

En nog zou ik persoonlijk wegblijven van easy en frank. dan zowel voor de prijs als de klantenservice.

Ook ik wacht op wat de ANWB gaat doen, aangezien de problemen bij Easyenergy beginnen te stapelen, emails worden niet beantwoord, beloofde creditering van voorschotten die binnen 5 werkdagen zou worden betaald word niet aan voldaan, waardeloos bedrijf dit...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcva

[...]
Er zitten wat variabelen in de keten.
De lader: In mijn geval een Zappi. Kan o.m. alleen op PV-overschot laden. Dat wil je niet als je in de nacht laadt, dus instellen op Fast / maximaal.
De auto: tot welke State of Charge (SOC) laadt je op en wanneer. Je kunt een thuis-laag-tarief-window instellen. Ik heb daar niet voor gekozen en heb handmatig gepauzeerd en de startknop feitelijk aan Tibber gegeven. De auto stopt vervolgens zelf als het ingestelde SOC% is bereikt.
Tibber: leest de SOC uit en laadt vervolgens op het meest gunstige moment tot je vertrektijd: je kunt in de app per dag aangeven wanneer de auto geladen moet zijn. Je kunt ook een minimale SOC aangeven. Dan laadt Tibber ongeacht het tarief. Tibber stuurt dus op de vraagkant: de auto.
Tibber stuurt overigens ook reminders: je auto is 57% geladen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majesty
  • Niet online
Sjoan schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 12:42:
[...]

De dongel van Zonneplan is niet realtime, maar per 5 minuten. De HW P1 is veel gedetailleerder.
Hmm dat is wel jammer. Ik lees sowieso realtime uit via HA met de Toon, maar zou voor de WAF wel fijn vinden als het ook realtime in de Zonneplan app zit. Neem aan dat je niet de HW P1 dongel aan de Zonneplan app kan koppelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-09 23:04

Zie screenshots, ik kan het echter nog niet gebruiken omdat mijn contract pas de 22e ingaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9TvqB1avY87LQZZJA0PctiMYgak=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/rS135Wxrz9Zz8pN42WqkvflT.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vXcjpcScCFzCcWchLV7byY0ES3U=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/KO6cNUFvE2rI2p3FiiCUkWFt.png?f=fotoalbum_tile

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V153 - CT003 V117 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
Bij welke energieleverancier is het nu mogelijk om ALLEEN dynamisch gas af te nemen met achteraf per MAAND betalen ala Tibber?
Pagina: 1 ... 37 ... 298 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels