Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarstenHouw
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 27-03 18:19
Deldenaar schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 13:41:
Bij welke energieleverancier is het nu mogelijk om ALLEEN dynamisch gas af te nemen met achteraf per MAAND betalen ala Tibber?
Bestaat niet. Zou ik ook graag willen. Zonneplan is wel achteraf maar niet alleen gas begreep ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlyingPineapple
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 20-04 21:35
PCJR schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 10:21:
[...]

1-12 begint Tibber hier. Ik heb een referrsl code gebruikt bij aanmelden om 50 euro te krijgen. Is er een manier om die Pulse al te bestellen/krijgen voor 1-12 zonder dat ik die 50 euro misloop zeg maar?

Anders moet ik wachten tot na 1-12 wantr dan komt dat tegoed pas in mijn account volgens mij...
Daar lijkt me geen manier voor, ze geven je immers alleen 50 euro tegoed als je ook daadwerkelijk klant bent geworden en dat ben je pas vanaf 1-12.

Kan ik me ook wel wat bij voorstellen, gezien ze anders nog meer valse aanmeldingen krijgen dan ze momenteel al krijgen. ;)

Uiteraard kun je het altijd proberen bij de klantenservice maar ik acht je kans klein.

Mocht je de referral code, zoals ik, op het internet gevonden hebben dan heb ik wel slecht nieuws. Deze hebben ze namelijk geblokkeerd en zullen niet omgezet worden in tegoed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 30-04 13:28
CarstenHouw schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 13:43:
[...]

Bestaat niet. Zou ik ook graag willen. Zonneplan is wel achteraf maar niet alleen gas begreep ik.
Ik heb Tibber al eens gevraagd hoe zij hierover denken om ook gas te gaan leveren maar ook hier blijft een antwoord (nog) uit...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 30-04 07:15
A3-D schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 13:38:
[...]

Zie screenshots, ik kan het echter nog niet gebruiken omdat mijn contract pas de 22e ingaat.
De app werkt ook prima zonder contract, hoor. Die van mij gaat pas 1-12 in, maar heb al succesvol geladen.
Je betaalt dan natuurlijk wel het tarief van je huidige aanbieder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j0ren
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-02 19:20
@Smuggler Excuses ik had jouw vorige reactie compleet over het hoofd gezien. De grafiek van Maasluip is inderdaad precies de informatie die ik zocht. Bedankt!
Ik neem wel aan dat dit de kale energieprijzen zijn, zonder opslagen voor de aanbieder/overheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 30-04 16:20

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
j0ren schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 14:36:
@Smuggler Excuses ik had jouw vorige reactie compleet over het hoofd gezien. De grafiek van Maasluip is inderdaad precies de informatie die ik zocht. Bedankt!
Ik neem wel aan dat dit de kale energieprijzen zijn, zonder opslagen voor de aanbieder/overheid?
Klopt dat is ook het meest schone, aangezien al die andere telkens kunnen veranderen, al is het maar 21 of 9% btw. dus die mag je er zelf bij optellen.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:02
Smuggler schreef op maandag 7 november 2022 @ 21:44:
[...]

easyenergy rekent 2 maanden voorschot, (ik heb op dit moment door hun rekenmethodes zo'n 1000 euro staan aan voorschot bij easy energy. (2x 500 euro).

Groenestroomlokaal rekent geen voorschot zover ik heb vernomen..

Ik probeer al dat soort regels nog duidelijk te krijgen in de startpost, maar de leveranciers zijn niet echt transparant daarin :(
Dat zou mooi zijn! Misschien kan je dan ook mee nemen of je alleen gas kan afsluiten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CarstenHouw
groenestroomlokaal heeft gewoon een maandbedrag ?

https://groenestroomlokaa...jn-maandbedrag-aanpassen-

https://enever.nl/groenestroom-lokaal/

[ Voor 11% gewijzigd door CarstenHouw op 08-11-2022 15:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
Dan heb ik dat ergens verkeerd gelezen, moet ik toch nog verder zoeken :'(

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:45
Marcva schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 13:07:
[...]

Er zitten wat variabelen in de keten.
De lader: In mijn geval een Zappi. Kan o.m. alleen op PV-overschot laden. Dat wil je niet als je in de nacht laadt, dus instellen op Fast / maximaal.
niet helemaal correct, de Zappi kan ook op basis van (dynamische) uurprijs opladen. moet je wel even correct instellen op de MyEnergi site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackBurn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:46

BlackBurn

One Ring To Rule Them All

HiBe schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 16:56:
[...]

niet helemaal correct, de Zappi kan ook op basis van (dynamische) uurprijs opladen. moet je wel even correct instellen op de MyEnergi site.
AFAIK kun je instellen welke uren welk tarief er geldt, maar dit gebeurd niet dynamisch. Nu lijken de schommelingen in de dynamische tarieven wel redelijk overeen te komen elke dag, dus kun je er wel iets van maken.

Idealiter vul je dit met een API en laat je de Zappi zo goedkoop mogelijk laden (deze functie zit er wel in).

Mocht iemand hier al naar gekeken hebben hoor ik het graag, hoef ik het zelf niet uit te zoeken :+

If it is broken, fix it. If it ain't broken, make it better!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faceless
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-04 08:40
BlackBurn schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 17:01:
[...]
Mocht iemand hier al naar gekeken hebben hoor ik het graag, hoef ik het zelf niet uit te zoeken :+
Ach ja, done that:

https://weer.omat.nl/dayAhead/isItExpensive.php

Kun je als json verwerken en dan kijken naar currentHour->InCheapTop->InCheapTop5 bijvoorbeeld. Die geeft true als het huidige uur dus tot de goedkoopste 5 uur van die dag behoort, er is ook een Top3, Top1, en nog een paar.

Er is ook een lijstje van alle uren gesorteerd van duur naar goedkoop en vice versa en nog wat van die dingen die handig kunnen zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HiBe
BlackBurn schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 17:01:
[...]

AFAIK kun je instellen welke uren welk tarief er geldt, maar dit gebeurd niet dynamisch. Nu lijken de schommelingen in de dynamische tarieven wel redelijk overeen te komen elke dag, dus kun je er wel iets van maken.

Idealiter vul je dit met een API en laat je de Zappi zo goedkoop mogelijk laden (deze functie zit er wel in).

nee hoor, je kunt dit echt dynamisch doen. zie mijn screenshots.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GxtV-9WWQQjZRTXU7hjYJJNVjaQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7PCcDkAOZeRKkNQYYrxsoPHh.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lAouQDGM3TObye5swLVmSS_QLm8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lAJ9Ia0L50C048OxgQ43bHkL.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CXov69-bXpQZQSbWM2PIVC1Rp2s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/H1SSHofhdeh5CirXWrH49lpz.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yrtp6lt9H4q0XfAjT0ANV4GMZFM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QSn35Z7R7PcKgqxqhLTWfGXY.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JML
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 29-04 22:48

JML

*knip*
Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan.

[ Voor 77% gewijzigd door tweakduke op 08-11-2022 21:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Even contact gehad met de ANWB. Ze weten nog steeds niet wanneer energie aangevraagd kan worden, maar "hoogst waarschijnlijk" voor 1 December. De vriendelijke medewerker bevestigde dat alleen gas kan worden afgenomen met vastrecht van 6 euro per maand en inkoopkosten EUR 0,05230 / m3 inclusief BTW.

[ Voor 3% gewijzigd door wian op 08-11-2022 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:25
Marcva schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 13:07:
[...]

Er zitten wat variabelen in de keten.
De lader: In mijn geval een Zappi. Kan o.m. alleen op PV-overschot laden. Dat wil je niet als je in de nacht laadt, dus instellen op Fast / maximaal.
De auto: tot welke State of Charge (SOC) laadt je op en wanneer. Je kunt een thuis-laag-tarief-window instellen. Ik heb daar niet voor gekozen en heb handmatig gepauzeerd en de startknop feitelijk aan Tibber gegeven. De auto stopt vervolgens zelf als het ingestelde SOC% is bereikt.
Tibber: leest de SOC uit en laadt vervolgens op het meest gunstige moment tot je vertrektijd: je kunt in de app per dag aangeven wanneer de auto geladen moet zijn. Je kunt ook een minimale SOC aangeven. Dan laadt Tibber ongeacht het tarief. Tibber stuurt dus op de vraagkant: de auto.
Tibber stuurt overigens ook reminders: je auto is 57% geladen....
@Marcva
Dat klinkt als zeer interessant.
Werkt dit met de Tibber Pulse op de P1 poort? En ik neem aan met een Tibber contract? Ik heb geen Zappi, maar een EVBox, nog 1-fase. Werkt die installatie dan ook?
En ik heb twee EV’s die dus dan met de Tibber Pulse geladen zouden moeten worden dmv de vraag van de auto.
Gaat ANWB dit ook aanbieden (zoek eigenlijk gas en misschien stroom, want met 9000 kWh verbruik en 5000 kWh per jaar PV opbrengst, waarvan 60% salderen, een dynamisch stroom contract wellicht niet ideaal is?)
Zijn dat teveel eisen, of . . . dank voor je guidance.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
Wat een lachertje van Easy, ze hebben nog niks opgelost...wacht nog steeds op afwikkeling...

Beste,

Bedankt voor je berichten. We hopen dat we je verzoek naar wens hebben behandeld. Echter zijn we nog zeer geïntereseerd hoe jij hebt ervaren hoe onze klantenservice je verzoek heeft behandeld! Zou je voor ons een minuutje kunnen helpen om ons hier feedback over te geven? Dat kan via de survey hieronder.

Alvast bedankt!

Team klantenservice easyEnergy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
En Welke survey,.....waar dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14-04 15:41
Ik lees hier dat het prijsplafond op het netto verbruik (dus na salderen) toegepast gaat worden, hoe moet ik dat zien met een dynamisch contract bij Tibber? immers wordt maandelijks afgerekend bij Tibber.

https://solarmagazine.nl/...sregeling-eerst-toegepast

en hoe gaan ze dat doen bij een normaal contract. je betaalt immers een voorschot elke maand en verrekend achteraf bij de jaarrekening. Hoe kunnen ze dan in Jan en Feb het prijsplafond toepassen?

[ Voor 21% gewijzigd door Kaaschef op 08-11-2022 19:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Kaaschef schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 19:40:
en hoe gaan ze dat doen bij een normaal contract. je betaalt immers een voorschot elke maand en verrekend achteraf bij de jaarrekening. Hoe kunnen ze dan in Jan en Feb het prijsplafond toepassen?
Ik begrijp je vraag niet helemaal, normaal contract bedoel je een vast contract mee? Het prijsplafond is niet alleen in januari en februari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezzerk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:47
Klassieker. Als je de resultaten van de survey niet wilt hebben, gewoon de link naar de survey niet meegeven _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 30-04 13:27
Kaaschef schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 19:40:
Ik lees hier dat het prijsplafond op het netto verbruik (dus na salderen) toegepast gaat worden, hoe moet ik dat zien met een dynamisch contract bij Tibber? immers wordt maandelijks afgerekend bij Tibber.

https://solarmagazine.nl/...sregeling-eerst-toegepast

Tibber weet het zelf nog niet. Of mag het nog niet zeggen. Gister nog eens gevraagd...

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef
Cheesy schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 20:06:
[...]

Ik begrijp je vraag niet helemaal, normaal contract bedoel je een vast contract mee? Het prijsplafond is niet alleen in januari en februari.
Ja een vast of variabel contract waar je een voorschot betaald en een jaarafrekening hebt. Dat is bij een aantal dynamische aanbieder nu niet het geval.

Prijsplafond is nu wel alleen voor Jan en Feb vastgesteld. voor consumenten voor het jaar 2023 zeker, nu nog gesteggel tussen overheid en energiebedrijven over de vergoeding hiervoor.

[ Voor 12% gewijzigd door Kaaschef op 09-11-2022 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 02:28
Bezzerk schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 20:26:
[...]

Klassieker. Als je de resultaten van de survey niet wilt hebben, gewoon de link naar de survey niet meegeven _O-
Het is EasyEnergy... De link naar de survey kan hij over een maandje verwachten.

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:25
Marcva schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 13:58:
[...]

De app werkt ook prima zonder contract, hoor. Die van mij gaat pas 1-12 in, maar heb al succesvol geladen.
Je betaalt dan natuurlijk wel het tarief van je huidige aanbieder.
Thanks, gelijk even uitgeprobeerd en getest, werkt inderdaad super!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y6VCRafczthVo-seOR6PkveLcuE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/WHXokj33MsWMB0xmfZJeTzFo.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9TvqB1avY87LQZZJA0PctiMYgak=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/rS135Wxrz9Zz8pN42WqkvflT.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vXcjpcScCFzCcWchLV7byY0ES3U=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/KO6cNUFvE2rI2p3FiiCUkWFt.png?f=fotoalbum_tile

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.20 | PV 4720WP Zuid | PIB Marstek Venus E 5.12 kWh V151.212.0.0 - CT003 V114 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 30-04 11:56
Kaaschef schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 23:32:
[...]

Ja een vast of variabel contract waar je een voorschot betaald en een jaarafrekening hebt. Dat is bij een aantal dynamische aanbieder nu niet het geval.

Prijsplafond is nu wel alleen voor Jan en Feb vastgesteld.
Dit staat nog op de site van Rijksoverheid aangegeven, wat is jou bron dan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cWVLO2pe5rhZMinTZD23Nyl1dWg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yugYb1TcolICO00DEqGTM3eQ.png?f=user_large

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morales79
  • Laatst online: 18:21
Sinds gisteren is mijn contract bij Zonneplan ingegaan (gas en stroom). Alles is erg vlot en soepel verlopen. Klantenservice ook goed bereikbaar. App is duidelijk, snel en stabiel, al zit de gasprijs wel wat verstopt, dit is duidelijk niet hun core business.
Gasprijs is wel weer wat aan het stijgen valt me op. Vandaag €1,43

Maar vergeleken met m’n oude leverancier is het nog steeds een schijntje. Dit stuurt Oxxio me vandaag als ik opnieuw contract afsluit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VIAewipAOS2W31Q2Mrh2ZhLFrtA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/sh7xzdJD28FbTvvhgnxSRLN9.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
MrBas schreef op woensdag 9 november 2022 @ 07:36:
[...]

Dit staat nog op de site van Rijksoverheid aangegeven, wat is jou bron dan?

[Afbeelding]
Ik denk dat @Kaaschef e.e.a. verwart met de vergoeding (subsidie van de overheid) aan de leveranciers.
Dat is in januari en februari het verschil tussen het prijsplafond en de verkoopprijs.

De overheid wil hier echter vanaf, want als leveranciers de prijs kunstmatig hooghouden ontvangen ze veel meer subsidie, dat is in dit topic de laatste dagen ook besproken. De overheid wil dus zorgen voor een prijsprikkel bij de leveranciers en gaat voor deze vergoeding een marktconform bedrag bepalen. Ze mikken hiervoor op 1 maart. Voor de consument is dit verder niet van belang.

Wat achtergrond:
Oorspronkelijk was het idee om de ACM een redelijke marge te laten bepalen op basis waarvan de subsidieaanspraak vooraf kan worden bepaald, maar de ACM heeft mij laten weten dit niet te kunnen. Dit betekent dat een andere partij gevraagd zal worden om hier alsnog een onderbouwde invulling voor aan te leveren, gelet op de wens die ook door uw Kamer is geuit om overcompensatie te voorkomen, en waartoe verschillende moties zijn aangenomen. De afgelopen weken is in overleg met de ACM en de RVO bezien hoe dit het beste kan worden vormgeven.
[...]
Ik wil dit zo snel mogelijk en bij voorkeur uiterlijk per 1 maart 2023 geregeld hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door Cheesy op 09-11-2022 08:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Ben zelf met gas overigens overgestapt naar MijndomeinEnergie.
Voor de zekerheid over 30 dagen, gezien dat de opzegtermijn bij Vattenfall is.
Ik vraag me wel af hoe dat in z'n werk gaat, want dan moet m'n nieuwe leverancier dit per direct melden aan Vattenfall. Ik meen me een post in dit topic te herinneren van iemand die zei dat die opzegtermijnen er alleen voor de sier zijn.

edit: inmiddels bevestiging gehad van Vattenfall, dus dat geven ze direct door.

[ Voor 9% gewijzigd door Cheesy op 09-11-2022 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef
Cheesy schreef op woensdag 9 november 2022 @ 08:28:
[...]

Ik denk dat @Kaaschef e.e.a. verwart met de vergoeding (subsidie van de overheid) aan de leveranciers.
Dat is in januari en februari het verschil tussen het prijsplafond en de verkoopprijs.

De overheid wil hier echter vanaf, want als leveranciers de prijs kunstmatig hooghouden ontvangen ze veel meer subsidie, dat is in dit topic de laatste dagen ook besproken. De overheid wil dus zorgen voor een prijsprikkel bij de leveranciers en gaat voor deze vergoeding een marktconform bedrag bepalen. Ze mikken hiervoor op 1 maart. Voor de consument is dit verder niet van belang.

Wat achtergrond:

[...]
ach, dat is het. voor consumenten is het wel 100% zeker, De overheid is nu in discussie met de netbeheerders over de vergoeding hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarstenHouw
Cheesy schreef op woensdag 9 november 2022 @ 08:32:
Ik meen me een post in dit topic te herinneren van iemand die zei dat die opzegtermijnen er alleen voor de sier zijn.
Bij EasyEnergy zeggen ze op de website wel dat er een maand opzegtermijn is maar als je per direct weg wilt dan moet je even mailen... Ik heb het Tibber gewoon zo snel mogelijk laten regelen... Uiteraard wachten op de eind creditering. Vandaag ook maar eens met gas naar mijndomein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackBurn

BlackBurn

HiBe schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 17:17:
[...]

nee hoor, je kunt dit echt dynamisch doen. zie mijn screenshots.

<knip van de plaatjes>
Super, dit is wel echt fijn.

Weet je toevallig wat de source is van 'Flexibel Tariff', het komt niet overeen met de prijzen van Zonneplan, dus ik ga er vanuit dat het de "kale" prijzen zijn, de dalen en pieken komen wel overheen dus dat moet goedkomen.

Wat heb je in de myenergi app staan, want daar komt deze schedule niet terug op welke modus moet deze staan voor het laden ? Ik kan zelf (helaas) pas na de 24e testen.

Update
Op het myenergi forum, wel wat gedateerd (18 juli 2021).

"We're working on improved interfaces - however, for the moment, the web portal takes precedence over the app
If you turn off the schedules in the portal they won't overwrite the app."

[ Voor 17% gewijzigd door BlackBurn op 09-11-2022 09:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HiBe
BlackBurn schreef op woensdag 9 november 2022 @ 09:19:
[...]

Super, dit is wel echt fijn.

Weet je toevallig wat de source is van 'Flexibel Tariff', het komt niet overeen met de prijzen van Zonneplan, dus ik ga er vanuit dat het de "kale" prijzen zijn, de dalen en pieken komen wel overheen dus dat moet goedkomen.
klopt zijn de kale EPEX prijzen.
Wat heb je in de myenergi app staan, want daar komt deze schedule niet terug op welke modus moet deze staan voor het laden ? Ik kan zelf (helaas) pas na de 24e testen.
dat is inderdaad het lastige, het is alleen zichtbaar op de MyEnergi portal en niet in de app, hopelijk gaan ze dat nog eens toevoegen in de app.

De lader moet in de ECO+ (2 blaadjes) stand staan, wat ik heel prettig vind. op deze manier kan ik de auto inprikken en zal deze overdag laden op overschot van PV en 's nachts op basis van laagste prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemingr
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 30-04 09:42

Hemingr

Gekke henkie

Ik ben Frank energie een beetje zat, dus ik heb net zonneplan aan de lijn gehad, maar niet helemaal duidelijk wat ze nu bedoelen.

Zonneplan geeft aan dat de "verwachte jaarlijkse belastingen" per maand worden afgerekend, en de daadwerkelijke kosten per maand.

Met andere woorden ze geven aan dat de factuur zo is: (voorbeeld bedragen)

(jaarlijkse verwachte belastingen (1200)/12) = 100
+
Maandelijkse kosten (dynamisch) = 100

Totaal 200

Correctie gebeurt aan het einde van het contract jaar.

Vaag verhaal, waarom niet elke maand simpelweg de werkelijke kosten.

Kan iemand die zonneplan heeft voor mij uitleggen wat ze nu werkelijk bedoelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Hemingr schreef op woensdag 9 november 2022 @ 10:19:
Ik ben Frank energie een beetje zat, dus ik heb net zonneplan aan de lijn gehad, maar niet helemaal duidelijk wat ze nu bedoelen.

Zonneplan geeft aan dat de "verwachte jaarlijkse belastingen" per maand worden afgerekend, en de daadwerkelijke kosten per maand.

+

Totaal 200

Op zich maakt het waarom niet uit toch? Ze doen het al aardig netjes vind ik.

Volgens hun eigen uitleg: "We verdelen de kosten om te voorkomen dat je in de winter een hoge
energierekening hebt, terwijl je in de zomer geld terugkrijgt."

Zie het laatste blad in deze pdf met voorbeeld-factuur:
https://zonneplan.s3.eu-w...r-zonder-zonnepanelen.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemingr

Hemingr

Gekke henkie

Cheesy schreef op woensdag 9 november 2022 @ 10:23:
[...]

Op zich maakt het waarom niet uit toch? Ze doen het al aardig netjes vind ik.

Volgens hun eigen uitleg: "We verdelen de kosten om te voorkomen dat je in de winter een hoge
energierekening hebt, terwijl je in de zomer geld terugkrijgt."

Zie het laatste blad in deze pdf met voorbeeld-factuur:
https://zonneplan.s3.eu-w...r-zonder-zonnepanelen.pdf
Thanks, duidelijk.

Ik ga toch maar overstappen denk ik, Frank was prima, maar teveel geneuzel met klantenservice en een brakke app. Zijn zijn vandaag ook significant duurder dan anderen. Ik krijg er een beetje een slecht gevoel bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mdvmine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-04 20:49

Salderen van de belasting op stroom is makkelijker op deze manier. Je betaalt elke maand een beetje belasting op basis van je verwachte netto stroomafname voor het hele jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FlyingPineapple
Vind het verbruik in de Tibber App nog niet echt duidelijk, komt denk ik omdat ze gebruik maken van een grafiek ipv een lijstje.

Leuk uiteraard dat visuele, maar had maar al te graag ook gewoon een "list view" willen zien als optie.

Zal misschien aan mij liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter

+

Totaal 200

Klinkt als dezelfde opzet als dat Easyenergy gebruikt.

Alle "niet variabele" kosten zoals belastingen worden net zoals traditionele partijen over het jaar verspreid.
Alleen de echte variabele kosten worden per maand verrekend.
uitgangs punt snap ik ook wel, elektriciteit kan je best per uur heen en weer schuiven, maar uiteindelijk verbruik je het toch, anders had je het net zo goed helemaal kunnen besparen.
Dus die jaar schattingen zullen meestal wel aardig kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahagen
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 16-04 18:53
@Morales79
Morales79 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 08:26:
Sinds gisteren is mijn contract bij Zonneplan ingegaan (gas en stroom). Alles is erg vlot en soepel verlopen. Klantenservice ook goed bereikbaar. App is duidelijk, snel en stabiel, al zit de gasprijs wel wat verstopt, dit is duidelijk niet hun core business.
Hoe lang duurde het voor je de gasprijzen in de app zag? wij gaan 25ste over maar zien nog niets.

Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a + Growatt 1000)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcva
EVfan schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 17:54:
[...]

@Marcva
Dat klinkt als zeer interessant.
Werkt dit met de Tibber Pulse op de P1 poort? En ik neem aan met een Tibber contract? Ik heb geen Zappi, maar een EVBox, nog 1-fase. Werkt die installatie dan ook?
En ik heb twee EV’s die dus dan met de Tibber Pulse geladen zouden moeten worden dmv de vraag van de auto.
Gaat ANWB dit ook aanbieden (zoek eigenlijk gas en misschien stroom, want met 9000 kWh verbruik en 5000 kWh per jaar PV opbrengst, waarvan 60% salderen, een dynamisch stroom contract wellicht niet ideaal is?)
Zijn dat teveel eisen, of . . . dank voor je guidance.
Tibber stuurt alleen de ingeplugde auto aan obv ingegeven variabelen: vertrektijd en prijs. Heeft niks met P1 ed te maken. Eventuele loadbalancing moet je eigen installatie doen.
Salderen kun je verminderen door meer PV stroom te gebruiken. Als dat niet lukt kun je een tweede slimme meter plaatsen en daar hoofdzakelijk op terugleveren met een vaste teruglevrevergoeding (TLV). Is hier al over gepost, oa. door @peer Ik vind dat zelf een interessante optie maar geen ruimte voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemingr

Hemingr

Gekke henkie

Mm, raar, volgens Frank (en alle andere providers die ik heb gehad) heb ik een slimme meter. Volgens zonneplan niet.

Landis+Gyr K82W

Volgens Stedin zou dit geen probleem mogen zijn, maar Zonneplan gooit op de website meteen een error.

[ Voor 27% gewijzigd door Hemingr op 09-11-2022 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunblade NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 03-02 18:48
Wij gaan de 25ste naar een dynamisch contract bij Energie van Ons wat dan via het platform van Energy Zero gaat.

Hopen dat de prijzen nog steeds lager blijven dan bij het variabele contract in december.

Onderstaand is wat zou gelden voor het variabele contract
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3M0IB9n-uFVcHKkrNcsEy8T4Omo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OsIouM8DOvC3laZEO3XkpE3m.png?f=user_large

[ Voor 6% gewijzigd door Sunblade NL op 09-11-2022 10:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcva
HiBe schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 16:56:
[...]

Ik heb dit serieus noiit geweten. Heb volgens mij ook geen account. Heb destijds de app geïnstalleerd met de gegevens van de hub. Moet ik achteraan.
Zag stom toevallig gisteravond een video van Fully Charged voorbijkomen over MyEnergy:
. Ze hebben nu ook een accu en geven je de volledige vrijheid om die te benutten zoals jij wilt (op 11 minuten). Leuk om Chris een keer te zien, heb er paar keer mee gebeld ruim 2 jaar terug. Fijne toko.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greenman2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23-11-2023
mahagen schreef op woensdag 9 november 2022 @ 10:42:
@Morales79

[...]

Hoe lang duurde het voor je de gasprijzen in de app zag? wij gaan 25ste over maar zien nog niets.
Zodra je de connect van zonneplan aansluit op je slimme meter kun je het verbruik zien in de app, ook al zit je nog bij je huidige leverancier. Bij het gasverbruik staat dan ook de dagprijs rechtsboven de grafiek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
A3-D schreef op woensdag 9 november 2022 @ 01:57:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
@A3-D en @Marcva
Heb de Tibber site doorgespit. Zie dat mijn beide EV’s ook te koppelen zijn aan de Tibber app, dus speelt het feit dat ik een oudere laadbox heb geen rol.
Maar ik heb nu de zomermaanden gemodelleerd met de prijzen uit https://www.dynamische-en...l/actuele-energieprijzen/ en mijn werkelijke gebruik en saldering. Dan is/was mijn huidige contract bij Engie (berekend voor enkele specifieke dagen en maandgemiddelden) toch nog voordeliger, domweg omdat gemiddeld ik een 4-7 cent meer krijg bij salderen per kWh van Engie dan van Tibber. En dat loopt met 3000 kWh salderen toch wel op. Anderzijds zijn met de Tibber app vermoed ik mijn EV’s aanzienlijk goedkoper en meer milieuvriendelijk te laden. En dat zou de lagere saldeer opbrengsten wel eens (ruim) kunnen compenseren. Maar dat weten we dus pas als ik het uitprobeer. Dillema!
Ik krijg deze maand weer een verlenging van mijn variabel contract, en verwacht dat de Engie tarieven flink zullen stijgen. Dan opnieuw de berekening maken.
Wordt vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timanrebel
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 29-04 17:49
EVfan schreef op woensdag 9 november 2022 @ 11:20:
[...]

@A3-D en @Marcva
Anderzijds zijn met de Tibber app vermoed ik mijn EV’s aanzienlijk goedkoper en meer milieuvriendelijk te laden. En dat zou de lagere saldeer opbrengsten wel eens (ruim) kunnen compenseren.
Je zou als alternatief op slim laden met Tibber ook Jedlix kunnen proberen. Die doen hetzelfde (als je auto wordt ondersteund) en je ontvangt 1ct/kwh omdat je helpt met het stabiliseren van het net.

Dit gebruiken wij nu 2 maanden en het scheelt enorm. (Daarnaast laden we nog maar tot 300km bereik, wat genoeg is voor alle dagelijkse zakelijke ritten en laden enkel naar de 90% als de stroom onder de 10ct/kwh duikt, maar dat doe ik af en toe handmatig)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
timanrebel schreef op woensdag 9 november 2022 @ 11:45:
[...]

Je zou als alternatief op slim laden met Tibber ook Jedlix kunnen proberen. Die doen hetzelfde (als je auto wordt ondersteund) en je ontvangt 1ct/kwh omdat je helpt met het stabiliseren van het net.
Beste Sebastiaan,
Hierbij willen we je informeren dat per 1 November de aanvullende verdiensten voor jouw als Jedlix gebruiker worden stopgezet.

Dankzij de samenwerking met netbeheerder Tennet was het voor ons mogelijk om ongeacht energieleverancier iedereen verdiensten uit te keren boven op de voordelen die je hebt met een dynamisch tarief.

Jammer genoeg is het programma van Tennet (tijdelijk) stopgezet en moeten wij daarom ook deze verdiensten stopzetten.
Dit gebruiken wij nu 2 maanden en het scheelt enorm. (Daarnaast laden we nog maar tot 300km bereik, wat genoeg is voor alle dagelijkse zakelijke ritten en laden enkel naar de 90% als de stroom onder de 10ct/kwh duikt, maar dat doe ik af en toe handmatig)
Maar jedlix werkt inderdaad erg goed, nu de extra verdiensten van een cent zijn weggevallen (al worden ze momenteel nogsteeds toegevoegd aan mijn account!?) ben ik opzoek naar andere apps die hetzelfde kunnen, maar tot op heden voldoet jedlix nog het beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef
A3-D schreef op woensdag 9 november 2022 @ 01:57:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Tof! welke hardware(lader) heb jij, dat dit mogelijk is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ren-z
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-04 11:06
Greenman2 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 11:07:
[...]

Zodra je de connect van zonneplan aansluit op je slimme meter kun je het verbruik zien in de app, ook al zit je nog bij je huidige leverancier. Bij het gasverbruik staat dan ook de dagprijs rechtsboven de grafiek.
Zojuist de Zonneplan Connect binnengekregen en direct aangesloten. Ook ik zie alleen de kWh prijs. Kun je eens een screenshot met ons delen waar we de gasprijs kunnen vinden? Dankjewel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-h-i-j-m-e-n
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-04 22:41
Waarom zijn de dynamische gasprijzen op dit moment zo hoog in vergelijking met de Dutch TTF Gas Future?

Ik zie bijvoorbeeld:
TTF gas 08-11 gesloten op 118
dynamische gasprijs voor vandaag via Frank Energie (all-inn) € 1,62

Een maandje geleden:
TTF gas 7-10 gesloten op 167
dynamische gasprijs voor 8-10 via Frank Energie (all-inn) € 1,64

Thijmen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:25
Kaaschef schreef op woensdag 9 november 2022 @ 11:59:
[...]

Tof! welke hardware(lader) heb jij, dat dit mogelijk is?
Wallbox Pulsar Plus, maar volgens mij kan het met elke lader zolang het automerk maar ondersteund wordt in de Tibber app.

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.20 | PV 4720WP Zuid | PIB Marstek Venus E 5.12 kWh V151.212.0.0 - CT003 V114 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obeja
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
T-h-i-j-m-e-n schreef op woensdag 9 november 2022 @ 12:22:
Waarom zijn de dynamische gasprijzen op dit moment zo hoog in vergelijking met de Dutch TTF Gas Future?

Ik zie bijvoorbeeld:

Een maandje geleden:
Zonneplan 1,43 all in voor vandaag. Frank heeft opslag verhoogd dacht ik en wellicht dat ze met 21% rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earthman
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-04 14:55
De Dutch TTF Gas Future waar jij naar kijkt is de prijs voor gas wat pas de volgende maand geleverd gaat worden (op dit moment dus vanaf 1 december), en dan gedurende de hele maand.

De dynamische gasprijzen zijn voor gas wat de volgende dat geleverd wordt gedurende 24 uur (vanaf 6:00). Bovendien zit bij de uiteindelijke prijs daar nog 'inkoopkosten', energiebelasting, en ODE erbij, en over dat alles dan nog BTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-h-i-j-m-e-n
earthman schreef op woensdag 9 november 2022 @ 12:45:
[...]

De Dutch TTF Gas Future waar jij naar kijkt is de prijs voor gas wat pas de volgende maand geleverd gaat worden (op dit moment dus vanaf 1 december), en dan gedurende de hele maand.

De dynamische gasprijzen zijn voor gas wat de volgende dat geleverd wordt gedurende 24 uur (vanaf 6:00). Bovendien zit bij de uiteindelijke prijs daar nog 'inkoopkosten', energiebelasting, en ODE erbij, en over dat alles dan nog BTW.
Je zou verwachten dat die toch wel redelijk met elkaar overeenkomen. Ik vind het verschil op dit moment erg groot.
Die inkoopkosten en BTW zitten in beide tarieven, dus dat kan het verschil niet verklaren.

Thijmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earthman
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-04 14:55
Obeja schreef op woensdag 9 november 2022 @ 12:44:
[...]

Zonneplan 1,43 all in voor vandaag. Frank heeft opslag verhoogd dacht ik en wellicht dat ze met 21% rekenen.
Frank lijkt de opslag te hebben verhoogd, de grafiek op de website toont een andere prijs met inkoopvergoeding/btw en all-in prijs dan wat ik in mijn app zie (en wat trouwens ook op enever.nl staat).

Het verschil tussen Zonneplan en Frank is bovendien dat Zonneplan voor gas de EGSI prijs gebruikt en Frank de EOD prijs. Deze verschillen en soms is de ene lager, dan weer de ander. Voor levering vandaag is de EOD prijs 5,8 cent hoger dan EGSI, vorige week was EOD lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:02
EVfan schreef op woensdag 9 november 2022 @ 11:20:
[...]

@A3-D en @Marcva
Heb de Tibber site doorgespit. Zie dat mijn beide EV’s ook te koppelen zijn aan de Tibber app, dus speelt het feit dat ik een oudere laadbox heb geen rol.
Maar ik heb nu de zomermaanden gemodelleerd met de prijzen uit https://www.dynamische-en...l/actuele-energieprijzen/ en mijn werkelijke gebruik en saldering. Dan is/was mijn huidige contract bij Engie (berekend voor enkele specifieke dagen en maandgemiddelden) toch nog voordeliger, domweg omdat gemiddeld ik een 4-7 cent meer krijg bij salderen per kWh van Engie dan van Tibber. En dat loopt met 3000 kWh salderen toch wel op. Anderzijds zijn met de Tibber app vermoed ik mijn EV’s aanzienlijk goedkoper en meer milieuvriendelijk te laden. En dat zou de lagere saldeer opbrengsten wel eens (ruim) kunnen compenseren. Maar dat weten we dus pas als ik het uitprobeer. Dillema!
Ik krijg deze maand weer een verlenging van mijn variabel contract, en verwacht dat de Engie tarieven flink zullen stijgen. Dan opnieuw de berekening maken.
Wordt vervolgd.
Gevalletje SAP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdvmine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-04 20:49
T-h-i-j-m-e-n schreef op woensdag 9 november 2022 @ 12:49:
[...]
Je zou verwachten dat die toch wel redelijk met elkaar overeenkomen. Ik vind het verschil op dit moment erg groot.
Die inkoopkosten en BTW zitten in beide tarieven, dus dat kan het verschil niet verklaren.
Het is eigenlijk andersom, typisch klopt(e) de TTF prijs ongeveer met de dagprijs (dus voorheen was all-in prijs ongeveer TTF-prijs / 100 + 60 cent). Afgelopen maand is er een flink verschil ontstaan (dagprijs veel lager) ik denk door overaanbod van de wachtende LNG schepen voor de Europese kust (dit was in het nieuws). Overigens zitten er in de TTF prijs geen inkoopkosten/btw, dat is de groothandels/marktprijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobEppink
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 30-04 09:21

Ik zie bijvoorbeeld:

Een maandje geleden:
Aanvulling op eerdere.
TTF op 07-10 is prijs voor december.
Betekent prijs over twee (bijna) twee maanden.
Factor tijd is risico en wordt vertaald in hogere prijs.

TTF op 08-11 is eveneens prijs voor december..
Betekent prijs over minder dan een maand.

TTF op 30-11 voor december geeft de beste vergelijking met de dynamische gasprijs op 30-11.
En uiteraard te verhogen met de opslagen.

Tip; volg de trend, niet het exacte bedrag.

Bosch Compress 3000i AW 6, Nefit Enviline ODU split, hybride

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-h-i-j-m-e-n
RobEppink schreef op woensdag 9 november 2022 @ 12:58:
[...]

Aanvulling op eerdere.
TTF op 07-10 is prijs voor december.
Betekent prijs over twee (bijna) twee maanden.
Factor tijd is risico en wordt vertaald in hogere prijs.

TTF op 08-11 is eveneens prijs voor december..
Betekent prijs over minder dan een maand.

TTF op 30-11 voor december geeft de beste vergelijking met de dynamische gasprijs op 30-11.
En uiteraard te verhogen met de opslagen.

Tip; volg de trend, niet het exacte bedrag.
Dank voor je toelichting, hier kan ik wel wat mee.

Thijmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-h-i-j-m-e-n
mdvmine schreef op woensdag 9 november 2022 @ 12:56:
[...]

Het is eigenlijk andersom, typisch klopt(e) de TTF prijs ongeveer met de dagprijs (dus voorheen was all-in prijs ongeveer TTF-prijs / 100 + 60 cent). Afgelopen maand is er een flink verschil ontstaan (dagprijs veel lager) ik denk door overaanbod van de wachtende LNG schepen voor de Europese kust (dit was in het nieuws). Overigens zitten er in de TTF prijs geen inkoopkosten/btw, dat is de groothandels/marktprijs.
Dan zou het nu dus zo moeten zijn dat die schepen verleden tijd zijn en daardoor de dagprijs weer een stuk hoger is.

Thijmen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morales79
  • Laatst online: 18:21
mahagen schreef op woensdag 9 november 2022 @ 10:42:
@Morales79

[...]

Ik zag het gelijk toen ik de app activeerde, twee weken voordat het contract inging. Het zit wel een beetje verstopt onder het kopje Verbruikshistorie >> Verbruik >> Gasverbruik en dan rechtsbovenin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
Ja lijkt een mooi voorbeeld van een situatie waar dit loont. Ooit, als de saldering wegvalt zal ik er toch aan moeten geloven, maar nu vind ik dat nog te ingrijpend.
Ik heb ook begrepen dat er wetgeving onderweg is om vanaf 2025 toe te staan dat twee providers op een slimme meter “werken”. Dan zou een secundair allocatie punt niet meer nodig zijn.
Best interessant om op het juiste moment de juiste beslissing te nemen, lees investering te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
timanrebel schreef op woensdag 9 november 2022 @ 11:45:
[...]

Ik heb inderdaad meer over Jedlix gelezen, maar begrijp ook van informatie op andere fora dat dat niet altijd vlekkeloos werkt (dus auto niet opgeladen, of laden start direct). Daarom nog niet geprobeerd.
En een combinatie met Tibber dynamisch contract (voor alle stroom) en twee EV’s op laagste tarief laden is denk ik toch het beste. Misschien moet ik de verliezen van saldeer opbrengst gewoon slikken en monitoren hoeveel ik bespaar op de stroom voor de EV’s (toch ook 3500 kWh per jaar). Als ik gemiddeld 5 cent lager zit met de kWh kosten voor auto laden dan nu speel ik al quite.
Hoe haalt Jedlix overigens de lage tarieven binnen, en welke dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
T-h-i-j-m-e-n schreef op woensdag 9 november 2022 @ 13:03:
[...]

Dan zou het nu dus zo moeten zijn dat die schepen verleden tijd zijn en daardoor de dagprijs weer een stuk hoger is.
Nee hoor. Die schepen liggen afaik nog steeds voor de kust van Spanje te wachten.
Vooral op plek, maar ook op een hogere prijs. Des te langer ze daar liggen des te hoger moet de prijs worden, zo'n bootje is niet gratis. Bij ons voor de deur ligt ook eea stil geloof ik.

https://www.reuters.com/b...r-prices-eyed-2022-10-26/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M9U-3991ppOoLM02sFbUfFhMRUY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cZT73G9QMXATXwD2Kms7pXBC.png?f=user_large
(bron)

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
EVfan schreef op woensdag 9 november 2022 @ 13:26:
[...]

Ik heb inderdaad meer over Jedlix gelezen, maar begrijp ook van informatie op andere fora dat dat niet altijd vlekkeloos werkt (dus auto niet opgeladen, of laden start direct). Daarom nog niet geprobeerd.
En een combinatie met Tibber dynamisch contract (voor alle stroom) en twee EV’s op laagste tarief laden is denk ik toch het beste. Misschien moet ik de verliezen van saldeer opbrengst gewoon slikken en monitoren hoeveel ik bespaar op de stroom voor de EV’s (toch ook 3500 kWh per jaar). Als ik gemiddeld 5 cent lager zit met de kWh kosten voor auto laden dan nu speel ik al quite.
Hoe haalt Jedlix overigens de lage tarieven binnen, en welke dan?
Laagste tarieven zijn voor alle leveranciers hetzelfde, dus dat maakt helemaal niets uit.
Je geeft in jedlix nog wel aan wie je leverancier is, maar geen idee wat ze daarmee doen.

Ik heb met mijn combinatie: Jedlix + Tesla, nooit problemen gehad die niet aan mijzelf lagen.
De auto laad als je hem inprikt altijd wel een minuut op, omdat de auto dat standaard doet bij het inprikken, immers in de auto zelf heb ik hem niet uitgesteld. Binnen een minuut pakt jedlix het op en werkt het zoals verwacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AJediIAm
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 30-04 12:19
A3-D schreef op woensdag 9 november 2022 @ 12:24:
[...]

Wallbox Pulsar Plus, maar volgens mij kan het met elke lader zolang het automerk maar ondersteund wordt in de Tibber app.
Tibber kan slim laden via de auto OF via de laadpaal. 1 van de 2 moet door Tibber ondersteund worden.
Details zijn te vinden op de website van Tibber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
AJediIAm schreef op woensdag 9 november 2022 @ 13:47:
[...]

Tibber kan slim laden via de auto OF via de laadpaal. 1 van de 2 moet door Tibber ondersteund worden.
Details zijn te vinden op de website van Tibber.
Je hebt ook nog auto's zoals de MG ZS EV, die er niet tegen kunnen als het laden tussendoor wordt gestopt.
Dan kan tibber nogwel via de laadpaal lopen maar dan heb je alsnog een probleem.
Volgens mij is de MG ZS EV de enige auto in mijn kennis die daar problemen mee heeft, (er is een software update voor de auto beschikbaar ergens die dit probleem verhelpt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-04 19:42

Ik zie bijvoorbeeld:

Een maandje geleden:
Frank houdt een andere beurs aan. End of Day TTF, die kun je hier zien.

https://www.powernext.com/spot-market-data

Zonneplan houdt bijvoorbeeld European Gas Spot Index TTF aan, die kan je daar ook zien.

De Dutch TTF is eigenlijk totaal niet te vergelijken met deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarstenHouw
Smuggler schreef op woensdag 9 november 2022 @ 13:51:
[...]

Je hebt ook nog auto's zoals de MG ZS EV, die er niet tegen kunnen als het laden tussendoor wordt gestopt.
Dan kan tibber nogwel via de laadpaal lopen maar dan heb je alsnog een probleem.
Volgens mij is de MG ZS EV de enige auto in mijn kennis die daar problemen mee heeft, (er is een software update voor de auto beschikbaar ergens die dit probleem verhelpt).
Klopt helemaal. De oude/niet facelift MG ZS EV heeft een "Battery Management System" (BMS) update nodig om met de deuren open te kunnen laden, tussentijds het laden te kunnen onderbreken en later starten & de auto wakker te laten worden als hij geladen moet worden. Zonder deze update wordt de auto niet wakker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tanarus
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 27-04 21:29
Ik kan het niet vinden, maar zijn de tarieven zichtbaar in de Zonneplan app, de all-in prijzen? Of komen daar nog toeslagen bij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:03

de Peer

under peer review

EVfan schreef op woensdag 9 november 2022 @ 13:19:
[...]

Ja lijkt een mooi voorbeeld van een situatie waar dit loont. Ooit, als de saldering wegvalt zal ik er toch aan moeten geloven, maar nu vind ik dat nog te ingrijpend.
Ik heb ook begrepen dat er wetgeving onderweg is om vanaf 2025 toe te staan dat twee providers op een slimme meter “werken”.
klopt
Dan zou een secundair allocatie punt niet meer nodig zijn.
Jawel, ook dan heeft een SAP nog toegevoegde waarde. Met een sap kun je inkoop en verkop 100% scheiden.

Zonder SAP saldeer je alsnog je eigen verbruik als je panelen op dat moment leveren. De stroom passeert de meter dan namelijk niet.

Daarnaast heeft een SAP nog een 2e voordeel. Je kunt een extra contract afsluiten voor verbruik of levering. Die kun je dan als backup gebruiken voor als je huidige contract duurder blijkt te zijn of te worden.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlackBurn

BlackBurn

CarstenHouw schreef op woensdag 9 november 2022 @ 14:13:
[...]

Klopt helemaal. De oude/niet facelift MG ZS EV heeft een "Battery Management System" (BMS) update nodig om met de deuren open te kunnen laden, tussentijds het laden te kunnen onderbreken en later starten & de auto wakker te laten worden als hij geladen moet worden. Zonder deze update wordt de auto niet wakker.
Wellicht overbodig want indirect hierboven benoemd.
Het 2022 model heeft deze problemen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Googlelaar
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 15-03 09:49
Momenteel zit ik bij Energiedirect met variabele tarieven (is dus wel opzegbaar nu).. Het gastarief variabele leveringskosten is al € 2,60 en daar komen de netbeheerkosten (Liander) en belastingen nog bij..

Vraag 1 overstappen:
Is het zinvol om over te stappen naar een leverancier met dagprijzen? En hoe gaat dat straks met dat plafondtarief. Is er bij die dagprijzen dan ook een plafond per uur/dag? Of wordt er uiteindelijk naar de gemiddelde kosten van die maand gekeken en of je dan niet over dat plafond heen gaat?

Vraag 2 overstappen met alleen gas:
Ik heb zonnepanelen die grotendeels in mijn behoefte voorzien (opwekking 1800 verbruik 1200). Is het dan wel slim om ook met stroom over te stappen? Wat zijn de teruglevertarieven?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Googlelaar schreef op woensdag 9 november 2022 @ 14:50:

Ik heb zonnepanelen die grotendeels in mijn behoefte voorzien (opwekking 1800 verbruik 1200). Is het dan wel slim om ook met stroom over te stappen? Wat zijn de teruglevertarieven?
Voor in de winter kun je dat prima doen want dan is er toch weinig opbrengst.
In de zomer is een traditioneel contract dan meestal toch handiger ivm salderen op jaarbasis.

het levertarief (zonder btw) is ook je teruglevertarief. details kun je wel vinden op de website van de aanbieder.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zer0l
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-04 22:28
Momenteel zit ik bij Energiedirect met variabele tarieven (is dus wel opzegbaar nu).. Het gastarief variabele leveringskosten is al € 2,60 en daar komen de netbeheerkosten (Liander) en belastingen nog bij..

Vraag 1 overstappen:
Is het zinvol om over te stappen naar een leverancier met dagprijzen? En hoe gaat dat straks met dat plafondtarief. Is er bij die dagprijzen dan ook een plafond per uur/dag? Of wordt er uiteindelijk naar de gemiddelde kosten van die maand gekeken en of je dan niet over dat plafond heen gaat?

Vraag 1
Of het zinvol is ligt geheel aan jezelf. Wanneer vindt jij het zinvol? Er is nog niets bekend over de uitvoering van het prijsplafond bij de reguliere leveranciers, zie ook het NOS nieuws, laat staan bij de dynamische.
Vraag 2
Je wilt overstappen naar een dynamische leverancier. De TLV is dus ook dynamisch. Slim is afhankelijk van hoe jij daar mee om zal gaan. Je hebt dus niet een jaarlijkse saldering “achteraf” op basis van kWh.

In retrospect, it was inevitable

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greenman2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23-11-2023
Ren-z schreef op woensdag 9 november 2022 @ 12:20:
[...]

Zojuist de Zonneplan Connect binnengekregen en direct aangesloten. Ook ik zie alleen de kWh prijs. Kun je eens een screenshot met ons delen waar we de gasprijs kunnen vinden? Dankjewel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/525THN2rIUIaY6LoyK13BmzSRAE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/871xmD9DVahctEUXH7Z4pN4o.jpg?f=user_large

Ja het zit wat verstopt: Verbruikshistorie --> Gasverbruik --> rechtsboven de prijs per m3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:21
Tanarus schreef op woensdag 9 november 2022 @ 14:22:
Ik kan het niet vinden, maar zijn de tarieven zichtbaar in de Zonneplan app, de all-in prijzen? Of komen daar nog toeslagen bij?
Dat zijn de all-in prijzen, maar wel zonder de vaste kosten die je niet naar een uur kan vertalen, zoals abonnementskosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obeja
  • Niet online
de Peer schreef op woensdag 9 november 2022 @ 14:55:
[...]

Voor in de winter kun je dat prima doen want dan is er toch weinig opbrengst.
In de zomer is een traditioneel contract dan meestal toch handiger ivm salderen op jaarbasis.

het levertarief (zonder btw) is ook je teruglevertarief. details kun je wel vinden op de website van de aanbieder.
In theorie is dit zo, maar als je afgelopen zomer heel veel hebt teruggeleverd bij je reguliere engeriebedrijf, dan kun je deze dus niet meer salderen en zal dan bij beëindiging van je contract uitbetaald worden tegen afgesproken tarief. Je kunt je opgewekte kWh's niet meenemen naar een nieuwe leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Obeja schreef op woensdag 9 november 2022 @ 16:37:
[...]

In theorie is dit zo, maar als je afgelopen zomer heel veel hebt teruggeleverd bij je reguliere engeriebedrijf, dan kun je deze dus niet meer salderen en zal dan bij beëindiging van je contract uitbetaald worden tegen afgesproken tarief. Je kunt je opgewekte kWh's niet meenemen naar een nieuwe leverancier.
inderdaad, het hangt er vanaf wat je daarna weer wilt doen. uitbetalen en overstappen of juist de winter in gaan om te salderen. Er zijn veel mogelijke scenario's.

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 09-11-2022 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Googlelaar
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 15-03 09:49
Alleen overstappen voor het gas klinkt aantrekkelijker op dit moment. Dat kan toch? Stroom en gas bij verschillende maatschappijen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djoelzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-04 16:45
Googlelaar schreef op woensdag 9 november 2022 @ 17:16:
Alleen overstappen voor het gas klinkt aantrekkelijker op dit moment. Dat kan toch? Stroom en gas bij verschillende maatschappijen?
Ja, ik heb eergisteren enkel gas aangevraagd bij MijnDomein. Met stroom blijf ik bij Vandebron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkII
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 24-04 17:51
Tot vorige week waren de verbruiksgegevens na enkele dagen zichtbaar in de ANWB Energie app en website.
Nu zijn de laatste zichtbare gegevens van 3 november.

Is dat alleen bij mij of hebben andere ANWB klanten hier ook last van? (idem misschien ook bij andere EnergyZero-partners)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microburst
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 30-04 16:02
MarkII schreef op woensdag 9 november 2022 @ 17:30:
Tot vorige week waren de verbruiksgegevens na enkele dagen zichtbaar in de ANWB Energie app en website.

Is dat alleen bij mij of hebben andere ANWB klanten hier ook last van? (idem misschien ook bij andere EnergyZero-partners)
Bij mij is 7 november de laatste :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingPineapple
Iemand ervaring met het aansluiten van de Pulse?

Heb alles volgens mij correct gedaan, ik zie zelfs het realtime balkje lopen.

Ik ga vervolgens naar mijn Tibber dashboard en er is niks meer.

Heb hem al 4x opnieuw geïnstalleerd...

Ik kom er niet uit waar ik het realtime verbruik nu kan zien..

Tussen mijn powerups staat hij als geactiveerd maar ik kom dus met geen mogelijkheid bij de data.

UPDATE:

Eindelijk gevonden.. moest onder het tandwieltje de powerup op mijn dashboard zetten.

🤪

[ Voor 25% gewijzigd door FlyingPineapple op 09-11-2022 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
de Peer schreef op woensdag 9 november 2022 @ 14:31:
[...]

klopt

[...]

Zonder SAP saldeer je alsnog je eigen verbruik als je panelen op dat moment leveren. De stroom passeert de meter dan namelijk niet.
@peer
Snap ik en eens, maar een “dubbele meterkast” is me een brug te ver (en te duur, 1000€ totaal toch?).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
Smuggler schreef op woensdag 9 november 2022 @ 13:41:
[...]

Laagste tarieven zijn voor alle leveranciers hetzelfde, dus dat maakt helemaal niets uit.
Je geeft in jedlix nog wel aan wie je leverancier is, maar geen idee wat ze daarmee doen.

Ik heb met mijn combinatie: Jedlix + Tesla, nooit problemen gehad die niet aan mijzelf lagen.
De auto laad als je hem inprikt altijd wel een minuut op, omdat de auto dat standaard doet bij het inprikken, immers in de auto zelf heb ik hem niet uitgesteld. Binnen een minuut pakt jedlix het op en werkt het zoals verwacht.
@Smuggler
Snap je niet helemaal. Als je een variabel (bijvoorbeeld Engie) contract hebt zal Jedlix toch laden activeren met die provider. Kortom van besparen is weinig sprake, alleen zaken als dal tarief en vermijden van piekdrukte op het stroomnet spelen dan positief mee, dus vooral milieu vriendelijk, maar weinig financiële incentive, toch? Of snap ik het verkeerd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

EVfan schreef op woensdag 9 november 2022 @ 18:49:
[...]

@peer
Snap ik en eens, maar een “dubbele meterkast” is me een brug te ver (en te duur, 1000€ totaal toch?).
Ik was 600 a 700 euro kwijt.

Snap dat dat voor sommigen te veel gedoe is hoor. Maar wilde even aanstippen dat SAP wel toegevoegde waarde heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabski
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 26-04 18:49
earthman schreef op woensdag 9 november 2022 @ 12:51:
[...]
Frank lijkt de opslag te hebben verhoogd, de grafiek op de website toont een andere prijs met inkoopvergoeding/btw en all-in prijs dan wat ik in mijn app zie (en wat trouwens ook op enever.nl staat).
Het verschil is precies 4 cent + 9% BTW. De opslag van Frank Energie voor gas is per 1 september met 4 cent verhoogd naar 12 cent ex. BTW. Zou dat het zijn, dat de opslag niet is bijgewerkt in de app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zer0l
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-04 22:28
MarkII schreef op woensdag 9 november 2022 @ 17:30:

Bij mij hetzelfde. Echter zit ik bij GreenChoice. De app is plots gestopt vanaf 3 november.

In retrospect, it was inevitable

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
EVfan schreef op woensdag 9 november 2022 @ 18:54:
[...]

@Smuggler
Snap je niet helemaal. Als je een variabel (bijvoorbeeld Engie) contract hebt zal Jedlix toch laden activeren met die provider. Kortom van besparen is weinig sprake, alleen zaken als dal tarief en vermijden van piekdrukte op het stroomnet spelen dan positief mee, dus vooral milieu vriendelijk, maar weinig financiële incentive, toch? Of snap ik het verkeerd?
Als je een dag / nacht tarief hebt, dan neemt Jedlix het mee om alleen in de nacht late laden.

Jedlix gebruikt trouwens geen dag prijzen om het moment te bepalen, maar onbalansprijzen die maar een kwartier geldig zijn en net daarvoor bekend zijn.

Maar daardoor is het inderdaad nogsteeds milieu vriendelijk om zo te laden inderdaad, dat ontlast het net goed.

Maar die tarieven zijn altijd hetzelfde, dus de link met de provider snap ik iets minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BraX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-04 12:29
In december gaat mijn flexibele tarief van Oxxio weer omhoog. Ik overweeg om dynamisch tarief van Zonneplan te nemen (kwam als beste uit de google docs). Hoe zeker is het prijsplafond dat januari start?
Is het dan glazen bol kijken of de dynamische gasprijs bijvoorbeeld goedkoper is dan de nieuwe tarieven van Oxxio?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroen50
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 11-12-2024
https://www.nrc.nl/nieuws...cht-prijsplafond-a4147640

Wat is er mis met het energieplafond dat het kabinet voorstelt?

„Als energieleveranciers weten dat ze een vergoeding krijgen die gebaseerd is op de marktprijs die zij zelf vragen aan consumenten, hebben ze er belang bij die prijs te verhogen. Als veel energieleveranciers met elkaar concurreren, kunnen ze dat niet zo snel doen. Maar in Nederland hebben drie energieleveranciers zo’n 80 procent van de markt in handen. We weten uit onderzoek dat in zulke markten bedrijven strategisch gedrag vertonen en dat de prijzen stijgen, ook zonder dat ze onderling afspraken maken. De hogere winsten kunnen ze dan in hun zak steken.”

Iedereen over naar de dynamische prijzen, alleen al om die grote providers te laten beseffen dat ze klanten gaan verliezen die helemaal klaar zijn met dit gemanipuleer.
Ik hoop dat de energiemarkt in Nederland ff flink wakker wordt geschud.
Ondertussen kost het ons tientallen miljarden omdat de politiek na hun vakantieperiode van 8 weken, in de stress schoot na kritiek dat ze niets deden....in 2 weken tijd hebben ze een
Plan bedacht waar we nog vele jaren last van zullen hebben.

[ Voor 27% gewijzigd door Jeroen50 op 09-11-2022 23:41 ]

• Obeja
  • Niet online
Het gaat hard zo met de spotprijs gas. 32% stijging in 2 dagen.

• Johan14
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 03-01 06:50
Microburst schreef op woensdag 9 november 2022 @ 17:42:
[...]

Bij mij is 7 november de laatste :)
Klopt hier ook. Nu zelfs tot 8 november.
Geen probleem toch :-)
Betreft ANWB Energie verbruiks data op app.

[ Voor 13% gewijzigd door Johan14 op 10-11-2022 06:34 ]

• Johan14

Vraag 1 overstappen:

Wij zitten vanaf 01-10 bij ANWB Energie. Ons overschot aan opgewekte stroom is 1200 KwH. Mede door zonnig warm voorjaar. Warmtepomp vanaf april nauwelijks ingeschakeld geweest.

Deze week een convector kachel aangeschaft als extra bijverwarming aangezien we toch een overschot aan opgewekte energie hebben. Lekker warmpjes erbij zitten in de komende winter.
Hoe het erop 01-10-2023 eruit gaat zien mbt salderen zien we dan wel weer.
Feit is dat we na bijna een jaar met een hybride warmtepomp in huis te hebben onze energierekening op nagenoeg nul staat. Beste investering ooit.

[ Voor 3% gewijzigd door Johan14 op 10-11-2022 05:57 ]

• Johan14

Ik zie bijvoorbeeld:

Een maandje geleden:
Onderstaande prijzen zijn de extra heffingen op stroom en gas welke te zien zijn bij ANWB Energie.
Stroom zeg maar € 0,07
Gas zeg maar € 0,49

Bij de uurtarieven uit de app moet je mijns inziens deze bedragen daarbij optellen om tot een totaalprijs te komen. Of is het niet zo simpel?
Vandaag 10/11 kost een m3 gas uurtarief € 0,97
Dan wordt de totaalprijs € 0,97 + € 0,49 = € 1,46

Zo werkt het toch ?

Energiebelasting in 2022 + ODE

Per kWh elektrictieit

Btw 21% 9%*
Energiebelasting € 0,04452 € 0,04010

Opslag duurzame energie- en klimaattransitie (ODE)
€ 0,03691 € 0,03325

Totaal € 0,08113 € 0,07335

Per m3 gas

Btw 21% 9%*
Energiebelasting € 0,43950 € 0,39591

Opslag duurzame energie- en klimaattransitie (ODE)
€ 0,10467 € 0,09429

Totaal € 0,54417 € 0,49020

*vanaf 1-7 t/m 31-12-2022

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@Johan14 Het salderen bij day-ahead leveranciers werkt niet zoals je over laat komen.
Heb je de pagina van ANWB gelezen en snap je die ook? https://www.anwb.nl/huis/energie/salderen-zonnepanelen

Of biedt ANWB ook vaste contracten aan?

- knip -

• Johan14
Raymond P schreef op donderdag 10 november 2022 @ 06:42:
@Johan14 Het salderen bij day-ahead leveranciers werkt niet zoals je over laat komen.
Heb je de pagina van ANWB gelezen en snap je die ook? https://www.anwb.nl/huis/energie/salderen-zonnepanelen

Of biedt ANWB ook vaste contracten aan?
Dynamisch contract hebben wij.
Ik ga ervan uit dat met het salderen er 1 op 1 wordt weggestreept en dat je aan overschot het uurtarief minus alle heffingen terug krijgt. Dat kan zelfs negatief zijn. Hoewel dat zeer sporadisch voorkomt.
Verwoord ik het zo juist ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@Johan14 Nee.
Dynamische terugleververgoeding
Ook bij een dynamisch energiecontract kun je salderen, dat werkt anders dan bij een energiecontract met vaste vergoeding. Een dynamisch contract werkt met uurtarieven, er is daarom géén vast teruglevertarief. Dat tarief hangt af van de actuele inkoopprijzen, die verschillen per uur.

Je terugleververgoeding is dus hetzelfde als het stroomtarief dat je op dat moment zou betalen voor je verbruik, inclusief alle energiebelasting. Als je over een jaar bekeken méér teruglevert dan je verbruikt van het net, dan is je terugleververgoeding voor elke kWh 'overschot' alleen vaak exclusief alle energiebelastingen.

De vergoeding per teruggeleverde kWh kan hoger of lager zijn dan bij een vast contract. Dat hangt af van de actuele stroomprijs. Deze is soms zelfs negatief, dan krijg je geld als je stroom gebruikt. Voor het terugleveren betaal je dan juist. Dan is het zaak om zoveel mogelijk zelf opgewekte stroom direct te verbruiken.
Je hebt dus geen 'saldo' aan kWh tegoed, maar Euro's. Het salderen gaat enkel over de belastingen.
Bij een dynamisch contract heb je het direct over de terugleververgoeding, de tariefperiode is immers 1 uur. Je kan dus alleen wegstrepen als je binnen 1 uur teruglevert én verbruikt. Of als je uren met hetzelfde tarief hebt binnen een factureringsperiode natuurlijk.

Het overschot van 1200kWh wat je hebt (had) krijg je als overschot uitbetaald door je vorige leverancier, dat gaat niet mee naar je nieuwe.

- knip -

Pagina: 1 ... 38 ... 277 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels