• Johan14
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 03-01 06:50
Raymond P schreef op donderdag 10 november 2022 @ 07:34:
@Johan14 Nee.

[...]

Je hebt dus geen 'saldo' aan kWh tegoed, maar Euro's. Het salderen gaat enkel over de belastingen.
Bij een dynamisch contract heb je het direct over de terugleververgoeding, de tariefperiode is immers 1 uur. Je kan dus alleen wegstrepen als je binnen 1 uur teruglevert én verbruikt. Of als je uren met hetzelfde tarief hebt binnen een factureringsperiode natuurlijk.

Het overschot van 1200kWh wat je hebt (had) krijg je als overschot uitbetaald door je vorige leverancier, dat gaat niet mee naar je nieuwe.
Ik snap er nog niet echt veel van.

Die 1200 KwH is reeds verrekend door mijn oude energieleverancier.
De verbruiksgegevens over oktober 2021 tot oktober 2022 heb ik gebruikt als schatting tijdens mijn aanmelding bij ANWB Energie.

In de zomermaanden van dit jaar hebben we bizar veel extra stroom opgewekt.
Nu zetten wij alle apparaten aan tijdens het laagste uurtarief. De CV inschalen in koude nachten is dus niet zo slim met een laag uurtarief wat ik hier wel eens lees?

Hoe doe je dat in de zomer?

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10:39
De uitleg van ANWB is niet helemaal helder inderdaad. Ik ben ook geen ster in uitleggen, wellicht springt een andere Tweaker bij of kan de klantenservice iets voor je betekenen. :)
Ik haakte enkel in omdat ik het zonde zou vinden als je straks met hoofdpijn zit.

Gezien ANWB met een jaarmodel werkt zal het erop neerkomen dat je na een jaar de waarde van je levering weg streept met de waarde van je verbruik. De waarde is uitgedrukt in geld, niet in kWh.
Met dynamische tarieven is 1 kWh in de zomer mogelijk minder waard dan 1 kWh in de winter (voorin de uren dat je produceert).

Wat betreft de zomer: als de prijs voor stroom negatief is bedoel je?

Dan zou je je overproductie op kunnen slaan in een thuisaccu om later te kunnen verbruiken. Heb je die niet én gaat het je echt om het geld dan koppel je je panelen af. Of je plaatst die convectorkachel met een verlengsnoer in de tuin (lees: zo veel mogelijk zelf verbruiken).
Een tweede meter (SAP) met een apart energiecontract is (voorlopig) ook een optie.

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:30

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
Als je 1000 kWh in Juli opwekt tegen 5 cent.
Maar je moet in Januari ook 1000kWh verbruiken, maar de prijs is dan 20 cent.

Dan is je verbruik 0.
Maar de rekening nogsteeds 15 cent x 1000kWh = 150 euro bij betalen.
De belastngen en opslagen die bovenop die 5 cent zitten en bovenop de 20cent, die zal je dus niet hoeven te betalen.

Mocht je nu meer verbruiken dan 0. dan betaal je dus 20 cent (in dit voorbeeld)+ opslagen en belastingen daarvoor. dus ongeveer 20 + 8 cent = 28 cent per kwh.
Mocht je nu minder verbruiken dan 0. dan krijg je alleen het kale tarief (5 cent in dit voorbeeld)

Als de prijs het hele jaar door hetzelfde zal zijn, dan kom je op 0 uit. maar de tarieven zijn niet het hele jaar door hetzelfde, dus je kan pech of geluk hebben.
Afgelopen zomer waren de prijzen heel hoog, dus ik heb relatief veel geluk dat ik toen veel stroom tegen hogen prijzen kon verkopen, maar ik denk dat dit iets 1 maligs is geweest.

Salderen kan je niet meenemen tussen leveranciers. dus bij elke overstap begin je weer op 0. net zoals na elk jaar.

[ Voor 5% gewijzigd door Smuggler op 10-11-2022 08:39 ]

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

• Johan14
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 03-01 06:50
Raymond P schreef op donderdag 10 november 2022 @ 08:13:
De uitleg van ANWB is niet helemaal helder inderdaad. Ik ben ook geen ster in uitleggen, wellicht springt een andere Tweaker bij of kan de klantenservice iets voor je betekenen. :)
Ik haakte enkel in omdat ik het zonde zou vinden als je straks met hoofdpijn zit.

Gezien ANWB met een jaarmodel werkt zal het erop neerkomen dat je na een jaar de waarde van je levering weg streept met de waarde van je verbruik. De waarde is uitgedrukt in geld, niet in kWh.
Met dynamische tarieven is 1 kWh in de zomer mogelijk minder waard dan 1 kWh in de winter (voorin de uren dat je produceert).

Wat betreft de zomer: als de prijs voor stroom negatief is bedoel je?

Dan zou je je overproductie op kunnen slaan in een thuisaccu om later te kunnen verbruiken. Heb je die niet én gaat het je echt om het geld dan koppel je je panelen af. Of je plaatst die convectorkachel met een verlengsnoer in de tuin (lees: zo veel mogelijk zelf verbruiken).
Een tweede meter (SAP) met een apart energiecontract is (voorlopig) ook een optie.
"Gezien ANWB met een jaarmodel werkt zal het erop neerkomen dat je na een jaar de waarde van je levering weg streept met de waarde van je verbruik. De waarde is uitgedrukt in geld, niet in kWh.
Met dynamische tarieven is 1 kWh in de zomer mogelijk minder waard dan 1 kWh in de winter (voorin de uren dat je produceert)."

Bij de "tussenstand" op de ANWB site is inderdaad alleen het verwachte verbruik in euro's vermeld.
Dat is mijn leidraad de komende 11 maanden.

Wat betreft de kachel. Die heb ik niet voor niets gekocht. Dus gaat lekker aan :-)

En........nee geen hoofdpijn. Als ik de Radar voorbeelden zie, dan wel met bedragen van € 800,00 of meer per maand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@Johan14 Zolang je het maar begrijpt zal je ongetwijfeld een weloverwogen beslissing kunnen nemen. :)

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BraX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-04 12:29
BraX schreef op woensdag 9 november 2022 @ 22:03:
In december gaat mijn flexibele tarief van Oxxio weer omhoog. Ik overweeg om dynamisch tarief van Zonneplan te nemen (kwam als beste uit de google docs). Hoe zeker is het prijsplafond dat januari start?
Is het dan glazen bol kijken of de dynamische gasprijs bijvoorbeeld goedkoper is dan de nieuwe tarieven van Oxxio?
https://nos.nl/nieuwsuur/...st-rammelend-prijsplafond

In januari en februari ook nog 190 euro terug?
Eerdmans denkt dus wel aan uitstel en oppert het verlengen van de compensatieregeling, zodat huishoudens niet de dupe zijn van het uitstel. Dat hoeft niet per se met 190 euro per maand te zijn, zegt hij. Er kan daarbij ook gekeken worden naar de huidige tarieven.

• Morales79
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 07:25
Obeja schreef op donderdag 10 november 2022 @ 00:37:
Het gaat hard zo met de spotprijs gas. 32% stijging in 2 dagen.
Idd, is er ergens een uitleg te vinden hierover?

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Terechte zorgen vanuit de kamer wat mij betreft, zo te lezen ook oppositie breed, van links tot rechts.

• djoelzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-04 16:45
Morales79 schreef op donderdag 10 november 2022 @ 09:07:
[...]

Winter is coming... meer vraag. Of is dat te simpel?

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 29-04 10:35
Dat is het precies.

• Cheesy
  • Niet online
[...]

Ik ben bang dat ik de verkeerde keus heb gemaakt. Ik ga even 14 dagen heel hard nadenken. _O-

Vandaag exc btw en heffingen 93 cent per m3 = 1,51 incl.
M'n huidige contract: 90 cent per m3 = 1,48 incl. O-)

[ Voor 3% gewijzigd door Cheesy op 10-11-2022 09:14 ]

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Het is net als handelen op de beurs, je kan niet in de toekomst kijken...
Enforcer schreef op maandag 7 november 2022 @ 07:37:
En dat het weer de aankomende twee maanden belangrijk zal zijn voor de prijzen van de dynamische aanbieders, als het namelijk donker, bar en broos zal zijn dan moet ik nog maar zien of de all-in prijzen (in de piekuren) lager zullen zijn dan de variabele contracten bij de grote energieleveranciers.

• djoelzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-04 16:45
Cheesy schreef op donderdag 10 november 2022 @ 09:13:
[...]

Ik ben bang dat ik de verkeerde keus heb gemaakt. Ik ga even 14 dagen heel hard nadenken. _O-

Vandaag exc btw en heffingen 93 cent per m3 = 1,51 incl.
M'n huidige contract: 90 cent per m3 = 1,48 incl. O-)
Ik heb pas eergisteren de overstap aangevraagd. Dus ik ga het ook goed in de gaten houden nu. Maar met mijn huidige gasprijs (3,33) heb ik nog wel wat ruimte...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
[...]

Politiek. (Paywall, sorry)
Op Europees niveau zijn ze er nog steeds niet over uit of ze melk in de koffie willen, laat staan dat ze een beslissing nemen over hoe om te gaan met het te verwachten mega tekort eind 2023 tot ergens in 2025.

Gezien het er nu op lijkt dat er geen maximum tarief komt begint de prijs daarop te reageren. Niet noodzakelijk door daadwerkelijk gasverbruik, maar meer door de handel erin.

- knip -

• MarkII
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 24-04 17:51
Microburst schreef op woensdag 9 november 2022 @ 17:42:
[...]

Bij mij is 7 november de laatste :)
Ik heb nu ook weer data t/m de 7e.
MAAR op de ANWB site & app bij 4 & 5 november geen data: "Wij wachten op je standen."

Daar is toch iets fout gegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jorick570
  • Niet online
BraX schreef op woensdag 9 november 2022 @ 22:03:
In december gaat mijn flexibele tarief van Oxxio weer omhoog. Ik overweeg om dynamisch tarief van Zonneplan te nemen (kwam als beste uit de google docs). Hoe zeker is het prijsplafond dat januari start?
Is het dan glazen bol kijken of de dynamische gasprijs bijvoorbeeld goedkoper is dan de nieuwe tarieven van Oxxio?
Details zijn nog niet duidelijk van het prijsplafond, maar bij een dynamische leverancier geldt het prijsplafond natuurlijk ook gewoon. Alleen hoe het wordt uitgevoerd zijn nog wat vragen over.

Je weet in elk geval zeker dat je niet meer betaald dan €1,45 per kuub tot een verbruik van 1200 kuub. Kom je daarboven dan betaal je de dan geldende prijs. De gasprijs lag een behoorlijke tijd onder de €1,45 bij Zonneplan. Ligt dus een beetje aan wat de gasprijs doet, maar met een dynamisch contract heb je best kans dat je in 2023 onder de €1,45 uitkomt, daarboven heb je de zekerheid van het prijsplafond. Als je nu bij Oxxio iets vast legt is dat denk ik niet onder €1,45 per kuub. Dus bij Zonneplan heb je in elk geval nog de kans dat je minder betaalt. Ik zou dus proberen onder het plafond van 1200 kuub te blijven, dan lijkt me een dynamische prijs (Zonneplan) altijd de beste keuze. Kom je boven het prijsplafond? Dan is het geheel afhankelijk van de ontwikkeling van de gasprijs en wat jij nu bij Oxxio kan afsluiten.

• BraX
jorick570 schreef op donderdag 10 november 2022 @ 10:05:
[...]

Je weet in elk geval zeker dat je niet meer betaald dan €1,45 per kuub tot een verbruik van 1200 kuub. Kom je daarboven dan betaal je de dan geldende prijs.
Klopt, mijn nieuwe tarief gaat in december in en een kuub gas zal dan ergens rond de 3,30 per m3 zijn bij Oxxio? De dynamische prijzen zullen waarschijnlijk?? wel lager zijn. Maar stel de prijzen zijn in januari en februari wel heel hoog, en het prijsplafond van 1.45 is er nog niet definitief.
De politiek draait er nu een beetje om heen. Komt er nu WEL of NIET een prijsplafon vanaf 1-1-2023. Dit weerhoud mij om nu al over te stappen.

• Sjoan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-04 19:42
[...]

Bewolkt, weinig wind, koudere temperatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@BraX Dat risico kan je nu dus heel Nederlands verzekeren bij Oxxio of zelf afdekken bij een dynamische leverancier.

De vraag is alleen hoeveel je daadwerkelijk verzekert en niet gewoon te veel betaalt bij Oxxio. Daar zijn ze namelijk niet erg transparant in, ook niet tegenover de overheid en dat is nu juist de reden waarom het prijsplafond nog geen definitieve vorm heeft.

Zoals het er nu naar uit ziet zal indien het plafond niet beschikbaar is per 1 januari een compensatie uit worden gekeerd. Net zoals je in november en december krijgt.
Als je dat geld daadwerkelijk gebruikt waarvoor het nodig bedoeld is kan je imho alleen daarmee al best wat risico afdekken.

- knip -

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-04 17:04
Het voordeel van het verzekeren op een tweede meter is dan wel weer dat het beetje zonnestroom wat je nu opwekt wel extra veel waard wordt.

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Hoe werken dynamische energie providers eigenlijk? Hoe kopen providers van dynamische energie hun stroom in? Wij als afnemers zien een dag van tevoren een tarief, sturen ons verbruik waar mogelijk, en betalen dan achteraf. Providers moeten toch vooraf inkopen?

En is het vastrecht en de lage opslag dan genoeg om hun risicos af te dekken? Of werkt het anders? Sorrie als dit al eerder besproken is, vond het antwoord iig niet in de openings post.

• hasseroderman
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 29-04 12:19
mahagen schreef op zondag 6 november 2022 @ 10:03:
@BlackBurn

Zonneplan One integratie werkt leuk, elektriciteit en gas prijzen zijn beschikbaar. Even snel bar-card gemaakt:

[Afbeelding]
Nice! Wil je je code delen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
wian schreef op donderdag 10 november 2022 @ 11:40:
Hoe werken dynamische energie providers eigenlijk? Hoe kopen providers van dynamische energie hun stroom in? Wij als afnemers zien een dag van tevoren een tarief, sturen ons verbruik waar mogelijk, en betalen dan achteraf. Providers moeten toch vooraf inkopen?

En is het vastrecht en de lage opslag dan genoeg om hun risicos af te dekken? Of werkt het anders? Sorrie als dit al eerder besproken is, vond het antwoord iig niet in de openings post.
Day ahead, een dag van te voren geeft de leverancier zijn geschatte afname per uur op. Dat wordt gematched tegen het aanbod en daaruit volgt het tarief.

Het risico is er enkel als de schatting onjuist is en er meer of minder verbruik is. Het balanceren wordt geregeld op de intraday markt (maar ik weet niet of de leverancier dat zelf moet doen of dat een ander dat weer doet).
Als je een flink klantenpakket hebt is de kans op onbalans niet heel groot, vandaar dat Tibber bijvoorbeeld maar 0.2 cent opslag rekent. Vergelijk dat met een ander en je hebt een grove indicatie van de kosten van het risico op onbalans.

Het vastrecht gaat naar de netbeheerder. Waar de day ahead leverancier van leeft zijn je abonnementskosten (tenzij je Frank hebt natuurlijk :+).
Er zijn nog wat randzaken waar mee verdiend kan worden, maar dat zit dan voornamelijk in het balanceren (denk aan integratie met het laden van EV's).

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlyingPineapple
  • Laatst online: 20-04 21:35
Eigenlijk niet normaal hoe je met dynamisch momenteel voor +/- 5 kWh pas dezelfde prijs betaalt als je met variabel voor 1 kWh betaalt.

En als je dan ook nog erg op je verbruik let dan kan je voor dezelfde prijs misschien wel voor +/- 10 kWh verbruiken.

Reguliere energiebedrijven maken gegarandeerd goud winst op het moment.

Doet me beetje denken aan de coronacrisis, daar zijn een aantal partijen ook stinkend rijk van geworden.

[ Voor 26% gewijzigd door FlyingPineapple op 10-11-2022 12:03 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10:10
FlyingPineapple schreef op donderdag 10 november 2022 @ 12:02:
Eigenlijk niet normaal hoe je met dynamisch momenteel voor +/- 5 kWh pas dezelfde prijs betaalt als je met variabel voor 1 kWh betaalt.

En als je dan ook nog erg op je verbruik let dan kan je voor dezelfde prijs misschien wel voor +/- 10 kWh verbruiken.

Reguliere energiebedrijven maken gegarandeerd goud winst op het moment.

Doet me beetje denken aan de coronacrisis, daar zijn een aantal partijen ook stinkend rijk van geworden.
Zucht....

Reguliere energiebedrijven kopen niet of nauwelijks in op de day-ahead markt.

Zij kopen in op de termijnmarkt, waar de prijzen hoger liggen en vooral ook een paar maanden terug véél hoger lagen dan de huidige day-ahead prijzen.
De huidige day-ahead prijzen die in verhouding zo extreem laag zijn, zijn waarschijnlijk grotendeels het gevolg van het feit dat reguliere leveranciers juist teveel energie hebben ingekocht (de besparingen door consumenten liggen namelijk hoger dan verwacht) en die reguliere leveranciers moeten nu een deel van de energie die ze op een duur moment op de termijnmarkt hebben ingekocht weer doorverkopen op de day-ahead markt. Het aanbod op de day-ahead markt is daardoor groot, de prijzen laag. Combineer dat met dagen waarop er veel wind is, en de day-ahead prijzen zijn bijna nul of zelfs negatief.

De producenten van vooral wind- en zonne energie en waterkracht verdienen nu wel veel meer. Hun productie is nauwelijks duurder geworden, maar ze kunnen het grootste deel van de elektriciteit die ze produceren nu wel verkopen tegen aanzienlijk hogere tarieven dan de 4 a 5 cent van begin 2021.

[ Voor 9% gewijzigd door Ivow85 op 10-11-2022 12:23 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Raymond P
@Ivow85 Voor dat laatste stukje geldt (binnenkort) een verkapte windfall tax: https://windeurope.org/ne...-cap-on-power-generation/
Dat heeft z'n effect op de markt al laten zien.

Zoals altijd is Nederland weer laat met implementatie, al wordt er wél (waarschijnlijk) 33% van de overwinst afgeroomd: https://www.loyensloeff.c...-solidarity-contribution/

Edit: of beiden uiteindelijk moet weet ik niet. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Raymond P op 10-11-2022 13:07 ]

- knip -

• Bezzerk
  • Laatst online: 07:24
Als ik kijk naar de openingspost zie ik bij Tibber een vastrecht van € 3,60. Als ik bij Tibber naar de voorwaarden kijk zie ik maandelijkse kosten van € 3,99 per maand.

Zijn dat diezelfde kosten en zijn die dus inmiddels aangepast door Tibber ? @Smuggler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoan
Ivow85 schreef op donderdag 10 november 2022 @ 12:20:
[...]

Zucht....

Reguliere energiebedrijven kopen niet of nauwelijks in op de day-ahead markt.

Zij kopen in op de termijnmarkt, waar de prijzen hoger liggen en vooral ook een paar maanden terug véél hoger lagen dan de huidige day-ahead prijzen.
De huidige day-ahead prijzen die in verhouding zo extreem laag zijn, zijn waarschijnlijk grotendeels het gevolg van het feit dat reguliere leveranciers juist teveel energie hebben ingekocht (de besparingen door consumenten liggen namelijk hoger dan verwacht) en die reguliere leveranciers moeten nu een deel van de energie die ze op een duur moment op de termijnmarkt hebben ingekocht weer doorverkopen op de day-ahead markt. Het aanbod op de day-ahead markt is daardoor groot, de prijzen laag. Combineer dat met dagen waarop er veel wind is, en de day-ahead prijzen zijn bijna nul of zelfs negatief.

De producenten van vooral wind- en zonne energie en waterkracht verdienen nu wel veel meer. Hun productie is nauwelijks duurder geworden, maar ze kunnen het grootste deel van de elektriciteit die ze produceren nu wel verkopen tegen aanzienlijk hogere tarieven dan de 4 a 5 cent van begin 2021.
Ik ben het gedeeltelijk met je eens. Maar ik liep bijvoorbeeld op 1 november uit mijn contract bij Eneco. Logischerwijs is er dus GEEN gas voor mij ingekocht, aangezien ik geen contract meer zou hebben. Ik kreeg 30 dagen voordat mijn contract uitliep een 'aanbieding' van €3,17/m3, terwijl op dat moment de TTF voor die periode (1 november - 1 februari) op €1,76 inkoop lag. Dat is dus de prijs die het Eneco zou kosten, als ik bij hun naar variabel zou overstappen. Met belastingen erbij kom je op zo'n €2,36. Alles boven die €2,36 is dus marge. Een bedrijf mag (en moet) geld verdienen, maar dit is wel een extreme marge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoan
Bezzerk schreef op donderdag 10 november 2022 @ 13:11:
Als ik kijk naar de openingspost zie ik bij Tibber een vastrecht van € 3,60. Als ik bij Tibber naar de voorwaarden kijk zie ik maandelijkse kosten van € 3,99 per maand.

Zijn dat diezelfde kosten en zijn die dus inmiddels aangepast door Tibber ? @Smuggler
Tibber adverteert met een btw-tarief van 21%, in de OP staat het bedrag met 9% btw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezzerk
Sjoan schreef op donderdag 10 november 2022 @ 13:12:
[...]

Ik ben het gedeeltelijk met je eens. Maar ik liep bijvoorbeeld op 1 november uit mijn contract bij Eneco. Logischerwijs is er dus GEEN gas voor mij ingekocht, aangezien ik geen contract meer zou hebben.
De suggestie die de leveranciers wekken is dat er gewerkt wordt met klantprofielen. Hoe langer je klant bent, hoe groter de kans dat je het contract vernieuwd.

De uitspraak die ik door leveranciers al meerdere keren heb gehoord, is dat je afhankelijk van in welk profiel je zit bij zo’n leverancier, je tarieven aangeboden krijgt.
De leverancier verwacht dus wel degelijk dat jij (onderdeel van een bepaald aantal/percentage) klant blijft en koopt daarvoor in. Jij zou in dit voorbeeld dus een goedkoper aanbod moeten krijgen dan een nieuwe klant.

[ Voor 8% gewijzigd door Bezzerk op 10-11-2022 13:30 . Reden: Inkoop verhaal aangevuld ]

• FlyingPineapple
  • Laatst online: 20-04 21:35
FlyingPineapple schreef op woensdag 9 november 2022 @ 10:38:
Vind het verbruik in de Tibber App nog niet echt duidelijk, komt denk ik omdat ze gebruik maken van een grafiek ipv een lijstje.

Leuk uiteraard dat visuele, maar had maar al te graag ook gewoon een "list view" willen zien als optie.

Zal misschien aan mij liggen.
Ik heb dit vanwege de duimpjes onder de aandacht gebracht van Tibber. Merkte namelijk dat ik niet de enige ben. Overigens heb ik ook wat andere ervaring met ze gedeeld.

Ik heb een persoonlijke reactie teruggehad dat ze de link graag wilden en dat het misschien meegepakt wordt.

Neem even aan dat ze dat doen als ze zien dat er animo voor is.

Toch fijn zo'n bedrijf dat echt naar klanten luistert. Dat had ik met mijn vorige energieprovider (Essent) totaal niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@Bezzerk Als ze wat beter zouden zijn in dat inkopen en schatten dan zou het verschil met day ahead niet zo enorm hoeven zijn.
Ja, @Sjoan krijgt 'korting, het modelcontract hebben ze immers op 4.63/m3 gezet. De clowns.

Wat hij probeert duidelijk te maken is dat als Eneco nu 1.14/m3 zou betalen voor zo'n modelcontract die in gaat in december en dat de prijs daarvan eigenlijk niet boven de 1.25/m3 komt als je nu een aantal maanden committeert.
De data is openbaar en kan je bijvoorbeeld hier terugvinden: https://www.powernext.com/futures-market-data

De achterliggende reden van de hoge prijzen is, gok ik, gedeeltelijk gekomen door wat er in de landen om ons heen is gebeurd. Daar hebben veel overheden wel op tijd ingegrepen en de prijs semi vast gezet met een maximale percentage groei per jaar.

Als de energieleveranciers hier nu de prijs laten zakken dan zou men hier zomaar eens kunnen beslissen eenzelfde maatregel door te voeren. Dat is niet goed voor de winst, dus blijft de prijs hoog want dat is wel goed voor de winst.
We hebben specifiek voor deze dingen een toezichthouder: ACM Je kan ze een bedankje sturen voor het goedkeuren van zulke tarieven.

edit:
Om er wat gewicht achter te zetten kan je kijken naar Engie
Klaarblijkelijk kunnen die het wel voor 0,45534/kWh en 1,71412/m3 op dezelfde markt.

[ Voor 7% gewijzigd door Raymond P op 10-11-2022 14:10 ]

- knip -

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:45

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Volkskrant, paywall (heb nog geen andere bron)

Edit; mogelijk door VK verkeerd geïnterpreteerd, zie discussie hieronder :)

Jetten sluit geitenpaadje in prijsplafond om run op dynamische energietarieven te voorkomen
Zij accepteren de onzekerheid van elke dag een ander tarief en dat pakt goed uit. Maar het had ook tegen kunnen vallen als spotprijzen juist hoger zijn. En zo is het ook. Alleen dreigde die gok met de invoering van het prijsplafond uit te draaien op een loterij zonder nieten (je wint altijd een prijs, red.).
Dat is onwenselijk, dus gaat een maandgemiddelde gebruikt worden:
In plaats daarvan worden alle gunstige en ongunstige uren over de periode van een maand eerst met elkaar verrekend. Komt daar per kubieke meter gas of kilowattuur stroom een gemiddeld bedrag uit dat boven het energieplafond ligt, dan wordt het meerdere gedekt door de overheid.

[ Voor 4% gewijzigd door Proton_ op 10-11-2022 15:00 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
Proton_ schreef op donderdag 10 november 2022 @ 14:05:
Jetten sluit geitenpaadje in prijsplafond om run op dynamische energietarieven te voorkomen

[...]

[...]
Nog steeds heel gunstig om dit per maand te verrekenen voor ons.
Vraag me dan nog wel af hoe ze dat met het plafond doen.
Ik verbruik tot april heel veel stroom (tot boven het plafond), maar dat hersteld zich weer ruim in de zomer...
Op die uitwerking zullen we nog wel moeten wachten ben ik bang.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@Proton_ Bron: Darses in "het grote day ahead energie prijzen topic."

Of het een maand wordt haal ik er niet uit, dat zou wel kunnen maar het kan ook een jaar zijn.

@Smuggler Met een verbruiksprofiel waar ik voor vreesde, kredietoverschot kan je meenemen naar de volgende maand maar niet naar een andere leverancier.
edit: maw je krijgt elk kwartaal/maand een quotum.

Hele grote wijzigingen zullen er denk ik niet meer komen...

[ Voor 5% gewijzigd door Raymond P op 10-11-2022 14:17 ]

- knip -

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

[...]

[...]
Hier te lezen: https://archive.ph/Ww0pP

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-04 17:04

[...]

[...]
Nog steeds een prima oplossing toch? Stel januari en februari zijn heel duur, maar maart is goedkoop, dan heb je alsnog voordeel van het prijsplafond in combinatie met dynamische contracten.

• Bezzerk
Raymond P schreef op donderdag 10 november 2022 @ 13:55:
@Bezzerk Als ze wat beter zouden zijn in dat inkopen en schatten dan zou het verschil met day ahead niet zo enorm hoeven zijn.
Niet helemaal eerlijke vergelijking natuurlijk. Zowieso zijn het bijzondere tijden geweest (en nog) op die markt. Maar bovenal werden ze verplicht om te kopen in een dure markt om de voorraden gevuld te krijgen zodat ons geen koude winter te wachten zou staan.

Maargoed, offtopic. Sorry daarvoor :)
Belachelijke uitspraak. Zeker is het prijsplafond een mooie “verzekering” tegen de grootste pieken die mogelijk gaan ontstaan bij de dynamische tarieven. Maar om het nou te benoemen als “je wint altijd een prijs” slaat kant noch wal.

Volgens mij zijn er in deze situatie, met deze tarieven, bij de klanten van energieleveranciers (en de failliete energieleveranciers) alleen maar verliezers.

[ Voor 42% gewijzigd door Bezzerk op 10-11-2022 14:47 ]

• BraX
Ep Woody schreef op donderdag 10 november 2022 @ 14:29:
[...]

Nog steeds een prima oplossing toch? Stel januari en februari zijn heel duur, maar maart is goedkoop, dan heb je alsnog voordeel van het prijsplafond in combinatie met dynamische contracten.
Ik heb in ieder geval Zonneplan aangevraad, in die 2 weken komt het kabinet hopenlijk met een update.
Zonneplan gaat waarschijnlijk sowieso goedkoper zijn dan huidige tarieven :|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Raymond P het lijkt er inderdaad op dat dezelfde kamerbrief als bron wordt gebruikt, maar daar wordt niet over 'maand' gesproken. Terwijl juist die concrete invulling mij nieuws leek :)
Maar energieminister Rob Jetten (D66) heeft daar een stokje voor gestoken, blijkt uit de lange brief die hij begin deze week naar de Tweede Kamer stuurde.
Dus VK heeft een niet bij name genoemde nieuwe bron (dan is het inderdaad nieuws) of ze hebben zelf iets ingevuld wat nog niet definitief is.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Bezzerk dat is wel wat ongenuanceerd; bij dynamisch heb je geen idee wat het maximum is en de economische geschiedenis laat zien dat die pieken echt heel hoog (en kort) kunnen zijn.
Met een vaster contract heb je daar geen last van en is het ingeprijsd, maar met dynamisch ligt dat risico bij jou (zou bij jou moeten liggen) en is het normaal dat al je winst in een paar dagen kan verdampen. Met het prijsplafond is dat risico opeens wel bekend en erg overzichtelijk, dus is er echt wel een punt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
@Bezzerk De voorraden worden niet (noodzakelijk) gevuld door de energieleveranciers maar door handelaren/producenten. Daarbovenop is die gasopslag zwaar gesubsidieerd en de prijs verzekerd door de overheid.
Het is inderdaad wel een beetje off-topic, mja als je een traditionele leverancier wilt vergelijken met day ahead dan heb je eigenlijk ook die achtergrondinfo nodig.

Neemt niet weg dat de 4.60 van Eneco in schril contrast staat tot de 1.80 van Engie, je zou er bijna glijmiddel bij vragen...

@Proton_ De brief wordt naar verwezen, een andere bron niet. :)
Het lijkt ook erg voor de hand te liggen dat 'verrekenperiode' de maandelijkse factuur is. Maar totdat er ergens in de Kamer beslist is dat dat 'm wordt...

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online

[...]

[...]
Klopt dat artikel wel? Halen ze verbruikplafond en prijsplafond niet door elkaar?

In het kamerstuk van 7 november (verwijzen ze naar dat stuk?) staat juist dat de prijscap geldt over de verrekenperiode van (max) 1 jaar.
Voor de toepassing van de prijs in het prijsplafond is het eveneens de vraag op welke periode deze betrekking moet hebben. In het meest extreme geval heeft een consument namelijk dynamische tarieven die van uur tot uur kunnen verschillen. Op het moment dat de maximum prijs wordt toegepast op elk uur, betalen consumenten met dynamische tarieven gemiddeld gezien een lager bedrag dan de maximumprijs. Ze profiteren namelijk nog steeds van het voordeel van dynamische tarieven als de prijs laag is, maar hebben niet het nadeel van de hoge prijzen op sommige momenten. Het prijsplafond zal op deze wijze ook een groter verstorend effect op de markt hebben, omdat het leveranciers en consumenten stuurt richting specifieke prijsproducten (zoals dynamische tarieven).

Om tot een evenwichtigere invulling van het prijsplafond voor de consument te komen wordt voorgesteld om uit te gaan van een op volume gewogen prijs (over de zogenoemde verrekenperiode van maximaal 1 jaar). Op deze wijze komt de prijs die consumenten gemiddeld over 2023 betalen het dichtst bij de aangekondigde maximale tarieven, op het moment dat de prijzen hoog blijven, en kunnen leveranciers een zo groot mogelijk volume gebruik tot het plafond bewerkstelligen om de klant maximaal te compenseren.
De verrekenperiode wordt eerder uitgelegd:
Er is beoogd om de energieleveranciers voor een bepaald deel van het verbruik een lager tarief in rekening te laten brengen, het zogenoemde volumeplafond. In het ideale geval zouden alle huishoudens voor heel 2023 één overzichtelijk volumeplafond kennen. We moeten echter rekening houden met huishoudens die van energieleverancier willen wisselen, gaan verhuizen, of halverwege het jaar een nieuw tarief krijgen. Bij deze gebeurtenissen volgt een afrekening voor de zogeheten verrekenperiode en start er een nieuwe verrekenperiode bij het nieuwe contract. Voor de volumegrens wordt daarom voorgesteld om het plafondvolume over het kalenderjaar te verdelen over de maanden volgens een gestandaardiseerd verbruiksprofiel (in de winter een hoger gebruik dan in de zomer). Hierbij wordt het wel mogelijk om eventueel misgelopen volume mee te nemen naar de volgende maand binnen een verrekenperiode (dus tot het moment dat een jaarrekening of een eindrekening wordt opgesteld). Op het moment dat een klant overstapt naar een andere leverancier wordt voor het bepalen van het resterende volume wel weer uitgegaan van het standaard gebruiksprofiel, zodat er geen gegevensuitwisseling tussen leveranciers plaats hoeft te vinden.
Het verbruik-plafond wordt dus over maanden verdeeld.
Maar het prijs-plafond wordt over het hele jaar (standaard verrekenprijs) verrekend

Dat laatst is overigens te omzeilen door van leverancier te switchen, zodat elke maand een nieuwe verrekenperiode is.

• Cheesy
  • Niet online
Proton_ schreef op donderdag 10 november 2022 @ 14:48:
@Raymond P het lijkt er inderdaad op dat dezelfde kamerbrief als bron wordt gebruikt, maar daar wordt niet over 'maand' gesproken. Terwijl juist die concrete invulling mij nieuws leek :)

[...]

Dus VK heeft een niet bij name genoemde nieuwe bron (dan is het inderdaad nieuws) of ze hebben zelf iets ingevuld wat nog niet definitief is.
Ja dat dus... ik was even bezig met typen en zoeken ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mahagen
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 16-04 18:53
@hasseroderman
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
type: custom:bar-card
entities:
  - entity: sensor.zonneplan_current_electricity_tariff
    name: now
  - entity: sensor.zonneplan_forcast_tariff_hour_1
    name: '+1'
  - entity: sensor.zonneplan_forcast_tariff_hour_2
    name: '+2'
  - entity: sensor.zonneplan_forcast_tariff_hour_3
    name: '+3'
  - entity: sensor.zonneplan_forcast_tariff_hour_4
    name: '+4'
  - entity: sensor.zonneplan_forcast_tariff_hour_5
    name: '+5'
  - entity: sensor.zonneplan_forcast_tariff_hour_6
    name: '+6'
  - entity: sensor.zonneplan_forcast_tariff_hour_7
    name: '+7'
  - entity: sensor.zonneplan_forcast_tariff_hour_8
    name: '+8'
title: Zonneplan Elektra
icon: none
direction: up
height: 200px
min: 0
stack: horizontal
decimal: '2'
max: '1'
target: '0'
unit_of_measurement: ' '
columns: '9'
width: 100%
entity_row: true

Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a + Growatt 1000)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• virofi
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 29-04 18:02
mahagen schreef op donderdag 10 november 2022 @ 15:01:
@hasseroderman

[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
type: custom:bar-card
entities:
  - entity: sensor.zonneplan_current_electricity_tariff
    name: now
  - entity: sensor.zonneplan_forcast_tariff_hour_1
    name: '+1'
  - entity: sensor.zonneplan_forcast_tariff_hour_2
    name: '+2'
  - entity: sensor.zonneplan_forcast_tariff_hour_3
    name: '+3'
  - entity: sensor.zonneplan_forcast_tariff_hour_4
    name: '+4'
  - entity: sensor.zonneplan_forcast_tariff_hour_5
    name: '+5'
  - entity: sensor.zonneplan_forcast_tariff_hour_6
    name: '+6'
  - entity: sensor.zonneplan_forcast_tariff_hour_7
    name: '+7'
  - entity: sensor.zonneplan_forcast_tariff_hour_8
    name: '+8'
title: Zonneplan Elektra
icon: none
direction: up
height: 200px
min: 0
stack: horizontal
decimal: '2'
max: '1'
target: '0'
unit_of_measurement: ' '
columns: '9'
width: 100%
entity_row: true
Ik gebruik Apexcharts met de Nordpol integratie om de prijzen forecast te tonen. Ik begrijp eigenlijk niet waarom Zonneplan One maar 8 uur vooruit laat zien?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k41hopGT740y5gaEoHS0McoEUPU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cNYRqEszyaWe7QQ9fIS52E1v.png?f=fotoalbum_large

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
- type: custom:apexcharts-card
                experimental:
                  color_threshold: true
                graph_span: 24h
                header:
                  title: kWh prijs morgen
                  show: true
                span:
                  start: day
                  offset: +1d
                series:
                  - entity: sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_10_009
                    type: column
                    show:
                      extremas: true
                    float_precision: 0
                    data_generator: >
                      return entity.attributes.raw_tomorrow.map((start, index)
                      => {
                        return [new Date(start["start"]).getTime() + 1800000, entity.attributes.raw_tomorrow[index]["value"]];
                      });
                    color_threshold:
                      - value: 0
                        color: '#04822e'
                      - value: 10
                        color: '#12A141'
                      - value: 20
                        color: '#79B92C'
                      - value: 30
                        color: '#C4D81D'
                      - value: 40
                        color: '#F3DC0C'
                      - value: 50
                        color: '#EFA51E'
                      - value: 60
                        color: '#E76821'
                      - value: 70
                        color: '#DC182F'
                yaxis:
                  - id: '1'
                    min: ~0
                    max: 100
                    align_to: 10
                    decimals: 0
                    apex_config:
                      title:
                        text: €/kWh
                      tickAmount: 4
                apex_config:
                  plotOptions:
                    bar:
                      borderRadius: 5
                  xaxis:
                    type: datetime
                    tooltip:
                      enabled: false
                  chart:
                    height: 320px

• mahagen
virofi schreef op donderdag 10 november 2022 @ 16:55:
[...]

Ik gebruik Apexcharts met de Nordpol integratie om de prijzen forecast te tonen. Ik begrijp eigenlijk niet waarom Zonneplan One maar 8 uur vooruit laat zien?
Ja super mooi, kloppen de prijzen dan met de ZP app?

Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a + Growatt 1000)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• virofi
mahagen schreef op donderdag 10 november 2022 @ 17:08:
[...]

Ja super mooi, kloppen de prijzen dan met de ZP app?
Yes, komt 1 op 1 overeen met de ZP app.

• mahagen
@virofi
virofi schreef op donderdag 10 november 2022 @ 17:30:
[...]

Yes, komt 1 op 1 overeen met de ZP app.
Mag ik de sensor ook aub?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• virofi
code:
1
2
3
4
5
6
sensor:

- platform: nordpool
      region: "NL" # This can be skipped if you want Kr.sand
      additional_costs: "{{0.0760711|float}}"
      price_in_cents: true

• Hemingr
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 09:42

Hemingr

Gekke henkie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2BKOSX5PnMxSoZtxwFKS8KKLEAM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tDXIUuJlM9IdSzxxkWQ7s4ua.png?f=fotoalbum_large

Wat is dit nou weer voor een raar verhaal? Ik zit nu meer dan een jaar bij Frank, die kan het wel.....

• LikeABawzs
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22-04 09:19
Hemingr schreef op donderdag 10 november 2022 @ 18:39:
[Afbeelding]

Wat is dit nou weer voor een raar verhaal? Ik zit nu meer dan een jaar bij Frank, die kan het wel.....
Dat durf ik niet te zeggen.
Maar ik ben benieuwd waarom je van Frank naar Zonneplan wil?

Ik sprak vandaag iemand, en die noemde de tarieven van dat moment van Frank, mijn sensor in HA van Zonneplan gaven toch wel een stuk hogere tarieven aan.
Dus oprechte interesse. Want ik twijfel dus aan mijn keuze van Zonneplan (3 dagen terug contract afgesloten miv eind november)

7800X3D - TUF 4090 - SC2 Pro - Ascher F28 - Simlab GT1 - Quest 3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hemingr

Hemingr

Gekke henkie

LikeABawzs schreef op donderdag 10 november 2022 @ 18:57:
[...]

Dat durf ik niet te zeggen.
Maar ik ben benieuwd waarom je van Frank naar Zonneplan wil?

Ik sprak vandaag iemand, en die noemde de tarieven van dat moment van Frank, mijn sensor in HA van Zonneplan gaven toch wel een stuk hogere tarieven aan.
Dus oprechte interesse. Want ik twijfel dus aan mijn keuze van Zonneplan (3 dagen terug contract afgesloten miv eind november)
Vooral de service, ik heb meerdere vragen uitstaan bij Frank, maar het is doodstil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• earthman
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-04 14:55
Frank heeft veel hogere inkoopvergoeding dan zonneplan, maar ze gebruiken verschillende indices voor de gasprijs (geen idee hoe dat met de stroom zit), waardoor hun kale inkoopprijs kan verschillen, soms met meer dan het verschil in inkoopvergoeding. Hierdoor is de all-in prijs van Frank soms lager dan die van zonneplan, maar dat is eerder een uitzondering.

• Japie07
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 28-04 16:11
Ik ben overgestapt naar Tibber: zij geven direct aan te gaan leveren na 18 dagen. Hoe komen ze bij een startdatum na 18 dagen als de meeste energieleveranciers een opzegtermijn van 30 dagen hanteren?

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
Als je bij Tibber de Pulse aanschaf kun je dan via de API ook de kosten en verbruik van het afgelopen uur zien via de standaard API?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o8lj_G3h5NwmtHTGjX2ur1FDA8U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vMUwsuRT2JEwnL8mwbhtrlD9.png?f=fotoalbum_large

---
John

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
Japie07 schreef op donderdag 10 november 2022 @ 19:11:
Ik ben overgestapt naar Tibber: zij geven direct aan te gaan leveren na 18 dagen. Hoe komen ze bij een startdatum na 18 dagen als de meeste energieleveranciers een opzegtermijn van 30 dagen hanteren?
Ben ook net overgestapt. Volgens mij kun je de datum zelf kiezen, maar kan de periode voor overstappen niet korter zijn dan 18 dagen.

---
John

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

die 30 dagen is ook maar random.
Tibber kiest voor 18 dagen omdat dit iets langer is dan de 14 dagen wettelijk bedenktijd.

Ik kon bij Tibber overigens per e-mail aangeven dat ik het zsm wilde laten in gaan, 2 dagen later is de levering toen gestart.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Kunnen bedrijven ook gewoon een dynamisch contract afsluiten of gelden daar andere regels en tarieven voor?

Je hoort nu al die verhalen over failliete bakkers etc.
Hadden die ook niet gewoon een SAP moeten laten installeren met meerdere contracten om zo de risico's te spreiden. Lekker bakken op dynamische tarieven, maar als die te hoog worden terug vallen op een vast of variabel contract.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezzerk
de Peer schreef op donderdag 10 november 2022 @ 20:18:
Kunnen bedrijven ook gewoon een dynamisch contract afsluiten of gelden daar andere regels en tarieven voor?

Hadden die ook niet gewoon een SAP moeten laten installeren met meerdere contracten om zo de risico's te spreiden. Lekker bakken op dynamische tarieven, maar als die te hoog worden terug vallen op een vast of variabel contract.
In de TS staat ook een stuk over zakelijke aanbieders.

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 29-04 15:00
de Peer schreef op donderdag 10 november 2022 @ 20:18:

Twee contracten op die manier gebruiken is niet wenselijk want is prijsopdrijvend van het vaste of variabele contract.

• Flanelleke
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13-10-2024
Hoi, ik ben ook gevestigd in België en momenteel ook aan het overwegen om naar een dynamisch tarief over te schakelen in combinatie met 10kW PV, een batterij en een Flexio box of dergelijke. Met welk merk omvormer en batterij werk jij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Gecko123 schreef op donderdag 10 november 2022 @ 20:45:
[...]

Twee contracten op die manier gebruiken is niet wenselijk want is prijsopdrijvend van het vaste of variabele contract.
Wel wenselijk voor de klant zelf echter... dus dan moeten ze de mogelijkheid niet creëren want als slimme klant ga je het op die manier aanpakken natuurlijk. Kan voor een zaak (bakker) het verschil zijn tussen failliet gaan of niet.

• Sjoan
Hemingr schreef op donderdag 10 november 2022 @ 18:39:
[Afbeelding]

Ben je bij een site zoals slimmemeterportal.nl geregistreerd? Dan zie je snel genoeg wat er precies verstuurd wordt door je slimme meter.

• Hemingr

Hemingr

Gekke henkie

Sjoan schreef op donderdag 10 november 2022 @ 20:58:
[...]

Ben je bij een site zoals slimmemeterportal.nl geregistreerd? Dan zie je snel genoeg wat er precies verstuurd wordt door je slimme meter.
Ik heb een tijd lang enelogic gebruikt. Ging prima. Ik zal eens daar kijken, thanks!!

• Raymond P
@Hemingr Welke meter heb je exact?

- knip -

• Hemingr

Hemingr

Gekke henkie

Landis+Gyr zcf120abd K82W

• hasseroderman
virofi schreef op donderdag 10 november 2022 @ 16:55:
[...]

Wow! wil je de code voor die sensor delen? Ik gebruik data van www.enever.nl voor prijzen en wil wel eens kijken of ik die kan krijgen in die card die jij gebruikt. Bvd!

• hasseroderman
Vandaag aangemeld bij Zonneplan voor stroom. Gas gaat niet omdat m'n slimme meter niet uit te lezen is (stroom wel). Dit gaat volgens netbeheerder wel even duren. Wel jammer, tot die tijd hoofdprijs betalen.
Zodra de meter gefixed is ook met gas overstappen naar Zonneplan, of een andere leverancier die day ahead aanbiedt.

• Raymond P
Hmm, dsmr2.2. Ik kom een page van Liander tegen waarop ze melden dat daar geen laadpaal aan kan. Dus er is iig iets verouderd. Volgens mij doet dsmr2.2 ook geen timestamps, maar ik weet niet of die data ruw naar de leverancier gaat vanaf de netbeheerder.
Gezien de nevenactiviteiten van Zonneplan dus op zich een logische grens ergens een lijntje te trekken.

Er is een goede kans dat als je je netbeheerder morgen even belt dat je binnen 2 weken een nieuwe hebt hangen.
(Als je meld dat leverancier x 'm niet accepteert)

[ Voor 3% gewijzigd door Raymond P op 10-11-2022 21:59 ]

- knip -

• Hemingr

Hemingr

Gekke henkie

Raymond P schreef op donderdag 10 november 2022 @ 21:57:
[...]

Hmm, dsmr2.2. Ik kom een page van Liander tegen waarop ze melden dat daar geen laadpaal aan kan. Dus er is iig iets verouderd. Volgens mij doet dsmr2.2 ook geen timestamps, maar ik weet niet of die data ruw naar de leverancier gaat vanaf de netbeheerder.
Gezien de nevenactiviteiten van Zonneplan dus op zich een logische grens ergens een lijntje te trekken.

Er is een goede kans dat als je je netbeheerder morgen even belt dat je binnen 2 weken een nieuwe hebt hangen.
(Als je meld dat leverancier x 'm niet accepteert)
Thanks,

Ergens moet die time stamp data toch vandaan komen anders kan het via Frank toch ook niet? Het blijft een raar verhaal.

• Raymond P
@Hemingr Het is gokken voor mij, maar als het chronologisch aangeleverd wordt is het inderdaad geen rocket science. Je hebt dan wel een marge voor fouten.

Een energieleverancier mag je, in principe, geen contract weigeren. Vandaar dat ik vermoed dat je netbeheerder het wel fixt.

- knip -

• Hemingr

Hemingr

Gekke henkie

Raymond P schreef op donderdag 10 november 2022 @ 22:05:
@Hemingr Het is gokken voor mij, maar als het chronologisch aangeleverd wordt is het inderdaad geen rocket science. Je hebt dan wel een marge voor fouten.

Een energieleverancier mag je, in principe, geen contract weigeren. Vandaar dat ik vermoed dat je netbeheerder het wel fixt.
Ik ga morgen (weer) eens met Stedin bellen. Waar zou ik specifiek naar moeten vragen? Een meter die tijdseenheden aanlevert?

• Raymond P
Hemingr schreef op donderdag 10 november 2022 @ 22:22:
[...]

Ik ga morgen (weer) eens met Stedin bellen. Waar zou ik specifiek naar moeten vragen? Een meter die tijdseenheden aanlevert?
Ik zou nergens specifiek om vragen. Enkel om assistentie met het probleem.
"Leverancier weigert mij als klant omdat mijn meter niet geschikt is"

Je zou ook Zonneplan kunnen vragen om het voor je op te lossen. Maar dat kan altijd nog.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:46
Wij hebben ook een oude slimme meter met DSMR 2.x (denk 2.2?), en we hebben tot nu toe Zonneplan en Tibber gehad. De Zonneplan Connect werkte prima en de Pulse van Tibber ook. Ook op de pagina van Zonneplan kreeg ik te zien dat mijn slimme meter zou gaan werken, al had ik wel een externe voeding nodig voor de Connect. Zonneplan legt dus niet per se de grens bij DSMR 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Je hebt geluk dat je bij Stedin zit. Liander heeft een tekort aan slimme meters. Het is dan de vraag in welke prioriteit je valt.
https://www.liander.nl/metertekort-keuzemenu
https://www.rtlnieuws.nl/...mtepomp-laadpaal-tekorten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rreijnhoudt
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 27-04 22:19
Cheesy schreef op donderdag 10 november 2022 @ 14:57:
[...]

De verrekenperiode wordt eerder uitgelegd:

[...]

Het verbruik-plafond wordt dus over maanden verdeeld.
Maar het prijs-plafond wordt over het hele jaar (standaard verrekenprijs) verrekend.
Dat laatste betwijfel ik. Er staat dat een verrekenperiode maximaal een jaar is. Elke leverancier met dynamische tarieven houdt een verrekenperiode van een maand (= factuurperiode) aan.

De voorgestelde uitwerking zou ook perfect aansluiten hun de huidige werkwijze. Op mijn facturen van Frank Energie (en nu Tibber) worden deze gewogen gemiddeldes al berekend en is het een makkelijk extra sommetjes om het prijsplafond toe te passen.

En ook in dat geval blijft het gunstig en een loterij zonder nieten. Je profiteert wel van lage prijzen, maar hoge prijzen zijn gemaximeerd. Wel iets minder gunstig dan als je per uur het plafond toe mag passen, maar nog steeds gunstig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@rreijnhoudt Tibber verrekent hier daadwerkelijk per maand. (ik heb helaas geen panelen)

Frank verrekent milieubelastingen en ODE per jaar, net zoals praktisch alle anderen. Idem voor teruglevering.
Je doet een voorschot op de verrekening / jaarnota / eindnota.

Voor het gemak ga ik er ook maar even van uit dat het niet in ons voordeel is. Dat scheelt de neiging tot frustratie als er weer nieuws komt. :)
Sicco92 schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 00:03:
Wij hebben ook een oude slimme meter met DSMR 2.x (denk 2.2?), en we hebben tot nu toe Zonneplan en Tibber gehad. De Zonneplan Connect werkte prima en de Pulse van Tibber ook. Ook op de pagina van Zonneplan kreeg ik te zien dat mijn slimme meter zou gaan werken, al had ik wel een externe voeding nodig voor de Connect. Zonneplan legt dus niet per se de grens bij DSMR 2.
Het is een beetje gokken, ik ben wel nieuwsgierig. Ik kwam wel een topic tegen hier op Tweakers waaruit bleek dat er meerdere generaties zijn van die meter waarvan er in ieder geval 1 is geen P1 poort heeft zoals we die nu kennen maar uitgelezen kan worden dmv infrarood. Wellicht filteren ze daarop?

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rabrynil
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 29-03 10:31
Wij hadden deze ook (Stedin-gebied wat in 2011 is aangelegd, toen was er nog geen SMR5 natuurlijk) maar met Tibber werkte het initieel prima: standen kwamen elke dag van de dag ervoor, maar je zag wel dat de pulsen werden afgerond naar 1 kWh die tikt zodra er weer precies een overloop van 1 kWh verbruikt was, dus soms leidde dat tot een tik in een ongunstig uur. Daarom heb ik hem laten wisselen naar een Iskra AM550-ED1 LTE-M zodat we nu naast accuratere standen ook een P1 poort hebben voor de Pulse en HW Energy. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Rabrynil op 11-11-2022 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie76
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 07-04 17:35
Zoals @John245 ook al schreef: de ingangsdatum moet tenminste 18 dagen in de toekomst liggen. Ik heb me onlangs aangemeld bij Zonneplan, en die hanteren ook een minimale "overstapperiode", echter geven zij wel aan dat het jouw verantwoordelijkheid is dat je op de startdatum ook contractvrij bent. In geval van een opzegtermijn van 30 dagen bij je huidige leverancier(s), ben je dat dus nog niet na 18 dagen en dus moet je zelf de juiste ingangsdatum kiezen.

Ik heb geen signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
rreijnhoudt schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 08:37:
[...]

Dat laatste betwijfel ik. Er staat dat een verrekenperiode maximaal een jaar is. Elke leverancier met dynamische tarieven houdt een verrekenperiode van een maand (= factuurperiode) aan.

De voorgestelde uitwerking zou ook perfect aansluiten hun de huidige werkwijze. Op mijn facturen van Frank Energie (en nu Tibber) worden deze gewogen gemiddeldes al berekend en is het een makkelijk extra sommetjes om het prijsplafond toe te passen.

En ook in dat geval blijft het gunstig en een loterij zonder nieten. Je profiteert wel van lage prijzen, maar hoge prijzen zijn gemaximeerd. Wel iets minder gunstig dan als je per uur het plafond toe mag passen, maar nog steeds gunstig.
Volgens mij is de verrekenperiode iets anders dan de factuurperiode. Zodra het contract veranderd (bv door gewijzigde tarieven) is er sprake van een nieuwe verrekenperiode. Uit het document:
We moeten echter rekening houden met huishoudens die van energieleverancier willen wisselen, gaan verhuizen, of halverwege het jaar een nieuw tarief krijgen. Bij deze gebeurtenissen volgt een afrekening voor de zogeheten verrekenperiode en start er een nieuwe verrekenperiode bij het nieuwe contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
pdidi schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 09:35:
[...]

Volgens mij is de verrekenperiode iets anders dan de factuurperiode. Zodra het contract veranderd (bv door gewijzigde tarieven) is er sprake van een nieuwe verrekenperiode. Uit het document:

[...]
Zo had ik het gelezen maar ik begrijp ook de uitleg van @rreijnhoudt. Zijn/haar uitleg komt dan overeen met het Volkskrant-artikel. Zou ook iets gunstiger zijn voor de consument, dus laten we daar op hopen. Iets meer duiding vanuit het ministerie zou prettig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Als de verrekenperiode inderdaad 1 maand zou zijn, dan kom je in de problemen met misgelopen Volume. Uit het document:
Voor de volumegrens wordt daarom voorgesteld om het plafondvolume over het kalenderjaar te verdelen over de maanden volgens een gestandaardiseerd verbruiksprofiel (in de winter een hoger gebruik dan in de zomer). Hierbij wordt het wel mogelijk om eventueel misgelopen volume mee te nemen naar de volgende maand binnen een verrekenperiode (dus tot het moment dat een jaarrekening of een eindrekening wordt opgesteld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennie Wassink
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-03 09:54
Goededag,

Ik ga eind van de maand over naar een dynamisch contact van energyzero.
Nu zit ik naar de day ahead prijzen te kijken op hun website: https://www.energyzero.nl...troom-en-gas/flextarieven Kan ik de variabele leveringskosten inc. btw hierbij optellen om tot een kWh of m³ prijs te komen? Of moet ik hier de ODE en inkoopkosten en nog overheen zetten? De korte vraag is eigenlijk: zijn de tarieven op de energyzero website enkel de kale dagprijzen EPEX per kWh?

Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earthman
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-04 14:55
Dit zijn de kale dagprijzen, evt. inclusief of exclusief BTW afhankelijk van de instelling rechtsonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Bennie Wassink schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 10:24:
Goededag,

Nu zit ik naar de day ahead prijzen te kijken op hun website: https://www.energyzero.nl...troom-en-gas/flextarieven Kan ik de variabele leveringskosten inc. btw hierbij optellen om tot een kWh of m³ prijs te komen? Of moet ik hier de ODE en inkoopkosten en nog overheen zetten? De korte vraag is eigenlijk: zijn de tarieven op de energyzero website enkel de kale dagprijzen EPEX per kWh?

Bedankt.
Voor all-in* kun je hier kijken: https://enever.nl/
Website gemaakt door joep03nl

* dit betreft de all-in variabele kosten, dus:
incl. toeslag, belasting, btw
excl. vaste kosten zoals: vermindering energiebelasting, netbeheer, en vaste leveringskosten

[ Voor 16% gewijzigd door Cheesy op 11-11-2022 10:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CarstenHouw
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 27-03 18:19
Bennie Wassink schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 10:24:
Goededag,

Bedankt.
Misschien wel leuk om te zien; De grafiek ziet er voor vandaag inclusief ongeveer zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EEMRYZT_hmnOqGEgZH9iY8zjm-Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wAb0k8lGtxS1geelzPYI97n3.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
CarstenHouw schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 10:36:
[...]

Misschien wel leuk om te zien; De grafiek ziet er voor vandaag inclusief ongeveer zo uit:

[Afbeelding]
Die waardes lijken afgerond naar beneden. 20,8 cent naar 20 cent, 31,7 cent naar 31 cent.
Is dat je / de bedoeling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hemingr

Hemingr

Gekke henkie

Rabrynil schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 09:13:
[...]

Wij hadden deze ook (Stedin-gebied wat in 2011 is aangelegd, toen was er nog geen SMR5 natuurlijk) maar met Tibber werkte het initieel prima: standen kwamen elke dag van de dag ervoor, maar je zag wel dat de pulsen werden afgerond naar 1 kWh die tikt zodra er weer precies een overloop van 1 kWh verbruikt was, dus soms leidde dat tot een tik in een ongunstig uur. Daarom heb ik hem laten wisselen naar een Iskra AM550-ED1 LTE-M zodat we nu naast accuratere standen ook een P1 poort hebben voor de Pulse en HW Energy. :)
Same same hier, Stedin gebied uit 2011.

Net contact gehad met Stedin, ook hun hebben een tekort. Levertijd, twee maanden, maar ik sta p de planning. Nog maar even door met de cowboys van Frank en dan over.

Stedin heeft het over een "Generatie 5.0" meter trouwens. Die zou alles moeten kunnen want een kinderhart wenst. Vervangen is gelukkig gratis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rabrynil
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 29-03 10:31
Hemingr schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 10:45:
[...]

Same same hier, Stedin gebied uit 2011.

Net contact gehad met Stedin, ook hun hebben een tekort. Levertijd, twee maanden, maar ik sta p de planning. Nog maar even door met de cowboys van Frank en dan over.

Stedin heeft het over een "Generatie 5.0" meter trouwens. Die zou alles moeten kunnen want een kinderhart wenst. Vervangen is gelukkig gratis.
De monteur had hier twee meters bij zich, een Kaifa MA304 en de Iskra AM550-ED1. De Kaifa wilde na het opstarten niet communiceren naar Stedin dus toen heeft hij de nieuwste Iskra erop geschroefd. Die heeft de allernieuwste communicatiemodule (LTE-M) maar daar hebben ze maar heel beperkte voorraad van zei hij.

De meter laten vervangen vanwege een dynamisch contract en/of omdat je geen P1 poort hebt zijn beide valide redenen volgens de Stedin helpdesk in ieder geval. Je kunt daarvoor gewoon een "Aanvraag slimme meter" via de website doen en dan krijg je vanzelf een brief met code om een afspraak te plannen. Het kan zijn dat de levertijden inmiddels wat zijn opgelopen, dan was ik er gelukkig nog net op tijd bij. :9

[ Voor 19% gewijzigd door Rabrynil op 11-11-2022 11:03 . Reden: Aanvulling redenen meterwissel ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CarstenHouw
Cheesy schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 10:42:
[...]

Die waardes lijken afgerond naar beneden. 20,8 cent naar 20 cent, 31,7 cent naar 31 cent.
Is dat je / de bedoeling?
Dit zijn de tarieven van EasyEnergy. Daar zal waarschijnlijk/hopelijk het verschil in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 29-04 16:28
Easyenergy al tijden onbereikbaar, meer mensen hier last van...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
Deldenaar schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 11:40:
Al een jaar.
Kreeg pas contact en dingen gedaan op het moment dat ik betalingen ging storneren.

[ Voor 17% gewijzigd door Smuggler op 11-11-2022 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarstenHouw
Deldenaar schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 11:40:
Ze negeren jou extra denk ik...

Ik kreeg binnen een dag reactie toen ik stuurde dat ik ben weggegaan en geen voorschot afschrijving meer wens te ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
Smuggler schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 11:48:
[...]

Al een jaar.
Kreeg pas contact en dingen gedaan op het moment dat ik betalingen ging storneren.
Mss moet ik ook maar eens overgaan op storneren van mijn nog steeds niet terug gekregen 1e voorschot van september, want zo werkt het niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarstenHouw
Deldenaar schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 11:53:
[...]

Mss moet ik ook maar eens overgaan op storneren van mijn nog steeds niet terug gekregen 1e voorschot van september, want zo werkt het niet
Ze hebben mij gisteren aangegeven dat ze binnen 4 weken de eindafrekening in orde maken...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deldenaar
Ze zeggen wel meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
Deldenaar schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 11:53:
[...]

Ik heb wel telkens alle acties per mail aangekondigd, waarom er gestorneerd wordt etc.
Om discussies in de toekomst te voorkomen, had de stornering ook 4 weken van te voren aangekondigd enzovoorts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@Deldenaar Dat is uit ervaring een bijzonder effectieve manier om communicatie op gang te helpen. Maar doe dat wel gemotiveerd zodat je acties ten alle tijde onderbouwd zijn.

Easyenergy is al eens eerder door ACM op de vingers getikt voor het niet tijdig leveren van de eindafrekening, dat was dan ook specifiek een puntje waar ik benieuwd naar was. Maar in mijn geval is dat prima verlopen.

Je kunt daar natuurlijk ook een klacht deponeren als er niet gereageerd wordt...

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
Kan ook. Maar ik gaf ze graag even de tijd om dit gebrek te motiveren
Pagina: 1 ... 39 ... 277 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels