Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:54
Het hoeft elkaar niet uit te sluiten. Het ACM zal niet gaan bemiddelen voor je, daar zijn geschillencommissies voor.
Als niemand gegronde klachten meldt heeft een organisatie als ACM op den duur ook geen stok om mee te slaan.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 20:22
Mmmmm, acm daar hoor ik laatste.tijden vage verhalen over, of tis weer de politiek (jetten)die zit te slapen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rreijnhoudt
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 12-09 01:05
pdidi schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 10:07:
Als de verrekenperiode inderdaad 1 maand zou zijn, dan kom je in de problemen met misgelopen Volume. Uit het document:

[...]
Dat denk ik niet. Hier wordt juist uitgelegd hoe je met dit soort situaties om kunt gaan. Gestandaardiseerd verbruiksprofiel toepassen per maand. Dan kun je het verbruiksplafond per maand berekenen en toepassen. Dit sluit het meest aan bij de werkwijze van de huidige leveranciers. Zij hebben ook geen zin om extra systemen op te tuigen en dan ook nog eens ten nadele van de consument.

Bovendien, kom je er dan pas na een jaar achter of je boven of onder het prijsplafond zit. Zat je er gemiddeld gezien ver boven, dan krijg je een smak geld terug die je dus eerst zelf betaald hebt. Het idee van het prijsplafond is juist dat consumenten beschermd worden tegen te hoge prijzen en niet in de problemen komen door te hoge 'voorschotten'.

Maargoed gezien de discussie hier, blijkt wel dat het nog niet duidelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
rreijnhoudt schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 13:16:
Dat vind ik vooral het vervelende. Wij interesseren ons erin en zijn er mee bezig. Wat moet de gemiddelde Nederlander hier nou van vinden :?
Er wordt weer een regeling opgetuigd waar veel haken en ogen aanzitten. Iets wat over anderhalf maand ingaat, en de consument zich op moet kunnen voorbereiden (overstappen, opzegtermijn etc.). De exacte invulling is nog niet eens duidelijk... hoe kun je dan als consument een gewogen beslissing maken :/
Wat dat betreft is die 190 euro 'cash' nog niet eens zo'n gek idee, ware het niet dat ook daar mensen de boot missen (blokverwarming etc.). Is er nou echt niet een makkelijkere manier? (Retorische vraag)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rreijnhoudt
Cheesy schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 13:27:
[...]

Dat vind ik vooral het vervelende. Wij interesseren ons erin en zijn er mee bezig. Wat moet de gemiddelde Nederlander hier nou van vinden :?
Er wordt weer een regeling opgetuigd waar veel haken en ogen aanzitten. Iets wat over anderhalf maand ingaat, en de consument zich op moet kunnen voorbereiden (overstappen, opzegtermijn etc.). De exacte invulling is nog niet eens duidelijk... hoe kun je dan als consument een gewogen beslissing maken :/
Wat dat betreft is die 190 euro 'cash' nog niet eens zo'n gek idee, ware het niet dat ook daar mensen de boot missen (blokverwarming etc.). Is er nou echt niet een makkelijkere manier? (Retorische vraag)
Klopt, en dat is ook het trieste van onze politiek. In dat kader vond ik dit artikel lang zo slecht nog niet: https://www.nrc.nl/nieuws...cht-prijsplafond-a4147640

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 20:22
Voor wat het waard is, ik kon namelijk diverse berichten m.b.t Easy niet meer terug vinden, ik ontdekte dat de naam van deze leverancier veelvuldig (incl. Me) fout word ingevuld er word namelijk telkens over EasyenerGIE gepraat maar het moet zijn,

EasyenergY, met een y dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahagen
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 13-09 19:52
Deldenaar schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 13:51:
Voor wat het waard is, ik kon namelijk diverse berichten m.b.t Easy niet meer terug vinden, ik ontdekte dat de naam van deze leverancier veelvuldig (incl. Me) fout word ingevuld er word namelijk telkens over EasyenerGIE gepraat maar het moet zijn,

Gelukkig, ik word er altijd naar van als er twee talen door elkaar worden gebruikt.

Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + Proxmox HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:27

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
Deldenaar schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 13:51:

Ik zal wel een zware overtreder zijn :X

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romulus
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-09 20:26
Ik lees hele wisselende berichten m.b.t. Easyenergy.
Ik stap per 22 november naar ze over.
Doe ik daar wel goed aan of moet ik daar zo snel mogelijk weer weg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:37

Termy

valt er nog wat te fragge?

Appie76 schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 09:25:
[...]

Zoals @John245 ook al schreef: de ingangsdatum moet tenminste 18 dagen in de toekomst liggen. Ik heb me onlangs aangemeld bij Zonneplan, en die hanteren ook een minimale "overstapperiode", echter geven zij wel aan dat het jouw verantwoordelijkheid is dat je op de startdatum ook contractvrij bent. In geval van een opzegtermijn van 30 dagen bij je huidige leverancier(s), ben je dat dus nog niet na 18 dagen en dus moet je zelf de juiste ingangsdatum kiezen.
We gaan het zien. Ik heb gewoon een contract bij Tibber vanaf de 13e (18 dagen na aanvraag) en niks gedaan bij powerpeers. Ik heb al melding van powerpeers gehad dat ik weg ga en geen gepiep daarover verder. Zolang het geen vast contract is met een boete is het m.i. allemaal irrelevant wat de opzegtermijnen zouden zijn.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
Romulus schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 14:14:
Als je geen zonnepanelen hebt, of kapotte meters. dan heb je de klanten service niet nodig, en gaat het wel redelijk.
Maar waarom overstappen naar easyenergy nu ze zichzelf uit de markt prijzen?
Ik zal ze persoonlijk nooit aanbevelen door mijn eigen ervaringen.

[ Voor 6% gewijzigd door Smuggler op 11-11-2022 14:17 ]

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CarstenHouw
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11-09 12:37
Per 1 december gaan hun tarieven omhoog waardoor ze de duurste van alle dynamische aanbieders worden..

Ik ben per 1 december weg :)

[ Voor 4% gewijzigd door CarstenHouw op 11-11-2022 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdvmine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 19:34
Ik ben redelijk tevreden met Easy maar (1) ik heb geen zonnepanelen en (2) per 1 december verhogen ze de tarieven. Daarom ga ik er binnenkort weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romulus
Smuggler schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 14:17:
[...]

Als je geen zonnepanelen hebt, of kapotte meters. dan heb je de klanten service niet nodig, en gaat het wel redelijk.
Maar waarom overstappen naar easyenergy nu ze zichzelf uit de markt prijzen?
Ik zal ze persoonlijk nooit aanbevelen door mijn eigen ervaringen.
Ik had me al aangemeld en net na de 2 weken bedenktijd kwamen ze met de verhoging.
Ik wil nu tijdens de overstapfase niet weer switchen omdat dat volgens mij een hoop administratieve ellende zou kunnen geven.
Ik heb geen zonnepanelen en heb ook gas nodig vandaar dat ik in eerste instantie voor Easyenergy gekozen had. Ik kijk het wel even aan wellicht dat ik begin volgend jaar naar Zonneplan overstap. Dat zou toch moeten kunnen binnen 18 dagen lees ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarstenHouw
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11-09 12:37
Romulus schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 14:28:
[...]

Ik had me al aangemeld en net na de 2 weken bedenktijd kwamen ze met de verhoging.
Ik wil nu tijdens de overstapfase niet weer switchen omdat dat volgens mij een hoop administratieve ellende zou kunnen geven.
Ik heb geen zonnepanelen en heb ook gas nodig vandaar dat ik in eerste instantie voor Easyenergy gekozen had. Ik kijk het wel even aan wellicht dat ik begin volgend jaar naar Zonneplan overstap. Dat zou toch moeten kunnen binnen 18 dagen lees ik?
"Wil je graag eerder dan de 30 dagen overstappen naar een andere energieleverancier, dan doen wij niet moeilijk en geldt een opzegtermijn van 1 à 2 werkdagen. Echter, deze kortere opzegtermijn geldt alleen als je zelf direct bij ons opzegt. Je dient hiervoor een e-mail naar klantenservice@nl.easyEnergy.com te sturen."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
CarstenHouw schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 14:31:
[...]

"Wil je graag eerder dan de 30 dagen overstappen naar een andere energieleverancier, dan doen wij niet moeilijk en geldt een opzegtermijn van 1 à 2 werkdagen. Echter, deze kortere opzegtermijn geldt alleen als je zelf direct bij ons opzegt. Je dient hiervoor een e-mail naar /dev/null te sturen."
FIFY. 8)

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iketot
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:48
Romulus schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 14:28:
[...]

Heb zelf net aangemeld bij Zonneplan afgelopen maandag, met eerst mogelijke ingangsdatum 28 november, dus 3 weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
rreijnhoudt schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 13:16:
[...]

Dat denk ik niet. Hier wordt juist uitgelegd hoe je met dit soort situaties om kunt gaan. Gestandaardiseerd verbruiksprofiel toepassen per maand. Dan kun je het verbruiksplafond per maand berekenen en toepassen. Dit sluit het meest aan bij de werkwijze van de huidige leveranciers. Zij hebben ook geen zin om extra systemen op te tuigen en dan ook nog eens ten nadele van de consument.

Bovendien, kom je er dan pas na een jaar achter of je boven of onder het prijsplafond zit. Zat je er gemiddeld gezien ver boven, dan krijg je een smak geld terug die je dus eerst zelf betaald hebt. Het idee van het prijsplafond is juist dat consumenten beschermd worden tegen te hoge prijzen en niet in de problemen komen door te hoge 'voorschotten'.

Ik denk dat je gelijk hebt, het laat wel zien dat de definities in het document niet goed met dynamische contracten rekening houden. Uitgaande dat het per maand wordt geregeld, is een belangrijke vraag: Hoe wordt het gemiddelde maandtarief bepaald? Wordt dat gebaseerd op het gemiddelde maandtarief zoals dat nu al door bv. ANWB wordt vermeld op https://energie.anwb.nl/actuele-tarieven, of wordt het voor iedereen apart berekent op basis van maandkosten/maandverbruik? Niet te hopen dat het de eerste is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen50
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 17-08 17:10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20-07 21:34
Weet iemand de huidige variabele tarieven bij Essent? (gas/stroom)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:29

de Peer

under peer review

Kaaschef schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 20:42:
Dit topic gaat over dynamische tarieven. Essent biedt die niet aan.

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 11-11-2022 20:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lvefferen
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22-08 22:50
Kaaschef schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 20:42:
Ik kreeg een “aanbieding” van 0,73/kWh en 3,60m3. Ik heb me aangemeld bij Zonneplan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20-07 21:34
lvefferen schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 21:20:
[...]

Ik kreeg een “aanbieding” van 0,73/kWh en 3,60m3. Ik heb me aangemeld bij Zonneplan ;)
Thanks, is even het voordeel tov dynamisch te blijven onthouden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ren-z
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 19:22
joep03nl schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 19:06:
[...]

Weet iemand welke P1-splitter Zonneplan heeft? Is dat ook een splitter naar 3 poorten? of naar 2?
Bij Zonneplan kost de splitter 30 EUR, wellicht is het verstandiger om zelf een splitter te kopen.
Ik weet niet of het nog relevant is maar toch. Ik heb van Zonneplan te horen gekregen dat ze normaal deze (P1H-005) splitter leveren maar dat hij op dit moment intern niet op voorraad is.

Denk dat ik nu dan ook maar voor de HomeWizard Actieve P1 splitter ga. Of heeft iemand inmiddels een betere suggestie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bennie Wassink
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-03 09:54
Kaaschef schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 22:01:
[...]

Thanks, is even het voordeel tov dynamisch te blijven onthouden ;)
Wees er wel bedacht op dat met dynamisch prijzen deze ook extreem kunnen stijgen. Dit geld dan specifiek voor dec en jan als het prijsplafond er nog niet door is.

Prijzen die ik van Essent kreeg waren ook iets van 0,70 cent voor een KWh en 2,50 voor een m³.

Ik verbruik ongeveer per dag 7 KWh en een 1 m³ gas.
Dan zou ik uitkomen op 150€ electra en 75€ gas per maand! Er komt ook nog de vaste kosten dan bij....

Bedankt nog voor het antwoord op mijn eerste vraag!

[ Voor 4% gewijzigd door Bennie Wassink op 11-11-2022 22:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gah
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 14-05 13:30

gah

Ren-z schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 22:14:
[...]

Ik weet niet of het nog relevant is maar toch. Ik heb van Zonneplan te horen gekregen dat ze normaal deze (P1H-005) splitter leveren maar dat hij op dit moment intern niet op voorraad is.

Denk dat ik nu dan ook maar voor de HomeWizard Actieve P1 splitter ga. Of heeft iemand inmiddels een betere suggestie?
https://www.7er.nl/
https://www.marktplaats.n...poort-aktieve-p1-splitter

Er zijn meerdere varianten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• athvdk
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18-04 01:13
Cheesy schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 13:27:
[...]

Een makkelijkere manier is volgens mij om de BTW verhoging van 9 naar 21 % nog maar even uit te stellen. Daar profiteer je als consument in ieder geval van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rreijnhoudt
pdidi schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 15:19:
[...]

Ik denk dat je gelijk hebt, het laat wel zien dat de definities in het document niet goed met dynamische contracten rekening houden. Uitgaande dat het per maand wordt geregeld, is een belangrijke vraag: Hoe wordt het gemiddelde maandtarief bepaald? Wordt dat gebaseerd op het gemiddelde maandtarief zoals dat nu al door bv. ANWB wordt vermeld op https://energie.anwb.nl/actuele-tarieven, of wordt het voor iedereen apart berekent op basis van maandkosten/maandverbruik? Niet te hopen dat het de eerste is...
Dat gaat wel goed. Voor elke klant wordt een persoonlijk, gewogen gemiddeld tarief berekend. Dus rekening houdend met de momenten dat je verbruikt en de tarieven die dan gelden. Zo gebeurt dat nu ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• straat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:52
Bennie Wassink schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 22:15:
[...]

Prijzen die ik van Essent kreeg waren ook iets van 0,70 cent voor een KWh
Meteen voor getekend neem ik aan!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• NietGiftig
  • Niet online
Zit bij Eneco en start op 1-12-2022 bij Zonneplan.

Ga dus vanaf die datum zelf de risico's dragen van plotselinge prijswijzigingen.
Om dat, indien nodig, een beetje op te vangen heb ik op mijn spaarrekening een spaarpot Energie aangemaakt.

Daarin ga ik het verschil storten tussen de Eneco maandbijdrage en die van Zonneplan.
En natuurlijk weer uithalen als de gasprijs bij Zonneplan boven de 3,50 Euro en de kWh boven de 0,90 eur uitkomt (dit zijn de pittige tarieven die Eneco nu aanhoud)

Natuurlijk is dit met het komende prijsplafond niet nodig, maar toch...
Vertrouwen in het politieke spel van onze Haagse vrienden heb ik niet echt meer.

We hopen natuurlijk dat zulke prijsstijgingen alleen maar een boze droom zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
athvdk schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 22:58:
[...]

Een makkelijkere manier is volgens mij om de BTW verhoging van 9 naar 21 % nog maar even uit te stellen. Daar profiteer je als consument in ieder geval van.
Nou, geef mij maar 156 euro. Als de BTW dat verschil moet maken dan kan ik m'n maandelijkse factuur ook niet meer betalen. :)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• famrossel3
  • Laatst online: 13-09 19:13
sideriusj schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 22:53:
@virofi Ik ben van Zonneplan naar Tibber overgestapt. In de Tibber app kan je precies (per uur) kan zien wat de kosten zijn en wat de winst is.
tevreden over Tibber?

wat zijn alle voor en nadelen tov zonneplan?

overweeg zelf ook over te stappen namelijk.

waar betrek jij gas? nog bij zonneplan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• famrossel3
  • Laatst online: 13-09 19:13
plofkip schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 12:37:
Ik ben zo vrij geweest om een Domoticz variant te maken voor het up-to-date houden van de energieprijzen binnen Domoticz:

https://gist.github.com/k...ba7503e6806e8b7ec03298dfa

Willen jullie eens kijken of dit een beetje klopt? De prijzen komen in ieder geval overeen met enever.nl voor zover ik kan zien.

Er zit wel een verschil in met de EnergiePrijzen bot:
Die geeft € 0,191 / kWh i.p.v. € 0,18617 / kWh aan en € 1,094 / m³ i.p.v. € 0,8913 / m³
hier was ik al langer naar op zoek!

ik heb het script geplakt in events, wat moet ik nu precies nog waar aan maken en hoe?
of maakt het script de hardware aan?...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

famrossel3 schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 10:39:
[...]

hier was ik al langer naar op zoek!

ik heb het script geplakt in events, wat moet ik nu precies nog waar aan maken en hoe?
of maakt het script de hardware aan?...
Je maakt via hardware een dummy sensor aan. Kies custom sensor. Vervolgens kijk je welk idx nummer is toegewezen.

Dat idx nummer vervolgens in het script plakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22:56
NietGiftig schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 09:28:
Zit bij Eneco en start op 1-12-2022 bij Zonneplan.

Ga dus vanaf die datum zelf de risico's dragen van plotselinge prijswijzigingen.
Om dat, indien nodig, een beetje op te vangen heb ik op mijn spaarrekening een spaarpot Energie aangemaakt.

Daarin ga ik het verschil storten tussen de Eneco maandbijdrage en die van Zonneplan.
En natuurlijk weer uithalen als de gasprijs bij Zonneplan boven de 3,50 Euro en de kWh boven de 0,90 eur uitkomt (dit zijn de pittige tarieven die Eneco nu aanhoud)

Natuurlijk is dit met het komende prijsplafond niet nodig, maar toch...
Vertrouwen in het politieke spel van onze Haagse vrienden heb ik niet echt meer.

We hopen natuurlijk dat zulke prijsstijgingen alleen maar een boze droom zijn.
Mooi plan.
Zelf de verantwoordelijkheid nemen waar dat kan.

Bosch Compress 3000i AW 6, Nefit Enviline ODU split, hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• athvdk
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18-04 01:13
Raymond P schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 09:58:
[...]

Nou, geef mij maar 156 euro. Als de BTW dat verschil moet maken dan kan ik m'n maandelijkse factuur ook niet meer betalen. :)
Ja dat klopt, maar het is zo tegenstrijdig: energie kost een vermogen, we krijgen een vergoeding, maar....................de BTW gaat nog wel even omhoog. Laat die dan in ieder geval op die 9% staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennie Wassink
straat schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 08:40:
[...]

Meteen voor getekend neem ik aan!
Het is een flexibel contract dus ze kunnen "mits een maand van tevoren geïnformeerd" doen wat ze willen.

Het idee was na dat mijn energieleverancier vorig jaar failliet ging tijdelijk een flex contract te nemen tot er weer voor redelijke prijzen vaste contracten aangeboden zouden worden, als ze al überhaupt aangeboden worden....

En de rest is geschiedenis...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
athvdk schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 11:30:
[...]

Ja dat klopt, maar het is zo tegenstrijdig: energie kost een vermogen, we krijgen een vergoeding, maar....................de BTW gaat nog wel even omhoog. Laat die dan in ieder geval op die 9% staan.
De verlaging van BTW was een quick fix regeling die op 1 januari gewoon afloopt. De hogere BTW betaalt gedeeltelijk weer voor het prijsplafond, een iets meer gerichte vorm van steun die alleen huishoudens moet bereiken.
M.a.w. de industrie betaalt gewoon weer 21%, en dat betaalt gedeeltelijk voor het plafond. Het prijsplafond plan leunt dus op die 21%, ga je daaraan sleutelen dan gaat het nóg langer duren.

Die 190 euro komt voort uit het budget delen door het aantal maanden en huishoudens. Met de nodige rekenfouten.

@Bennie Wassink Die 0.70 cent is toch wel heel aantrekkelijk, al was het maar een maandje had ik die toch gepakt. ;)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennie Wassink
@Bennie Wassink Die 0.70 cent is toch wel heel aantrekkelijk, al was het maar een maandje had ik die toch gepakt. ;)
Ja was het maar zo'n feest dat het mij toekomt! :9

Ben trouwens wel benieuwd hoe ze het prijsplafond gaan toepassen op dynamisch contracten.

Het plafond geld voor 1 KWh en een 1 m³ gas.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NietGiftig
  • Niet online
Bennie Wassink schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 12:44:
[...]
Het plafond geld voor 1 KWh en een 1 m³ gas.....
Als je het zo leest is het simpel!

Totdat ze opeens kWh ( let op de h ) bij elkaar op gaan tellen en er dagen, maanden of jaren van maken en daar dan hun toeters en bellen op los laten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroen50
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 17-08 17:10
https://www.iex.nl/Nieuws...r-tot-onder-100-euro.aspx

EUROPESE GASPRIJS DAALT VOOR DECEMBER TOT ONDER 100 EURO

[ Voor 24% gewijzigd door Jeroen50 op 12-11-2022 13:45 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nl0pvm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-09 15:25
De door de minister voorgestelde uitwerking van het prijsplafond op dynamische prijzen is bekend:

Het betreffende kamerstuk

Citaat uit bovenstaande bron
Voor de toepassing van de prijs in het prijsplafond is het eveneens de vraag op welke periode deze betrekking moet hebben. In het meest extreme geval heeft een consument namelijk dynamische tarieven die van uur tot uur kunnen verschillen. Op het moment dat de maximum prijs wordt toegepast op elk uur, betalen consumenten met dynamische tarieven gemiddeld gezien een lager bedrag dan de maximumprijs. Ze profiteren namelijk nog steeds van het voordeel van dynamische tarieven als de prijs laag is, maar hebben niet het nadeel van de hoge prijzen op sommige momenten. Het prijsplafond zal op deze wijze ook een groter verstorend effect op de markt hebben, omdat het leveranciers en consumenten stuurt richting specifieke prijsproducten (zoals dynamische tarieven).

Om tot een evenwichtigere invulling van het prijsplafond voor de consument te komen wordt voorgesteld om uit te gaan van een op volume gewogen prijs(over de zogenoemde verrekenperiode van maximaal 1 jaar). Op deze wijze komt de prijs die consumenten gemiddeld over 2023 betalen het dichtst bij de aangekondigde maximale tarieven, op het moment dat de prijzen hoog blijven, en kunnen leveranciers een zo groot mogelijk volume gebruik tot het plafond bewerkstelligen om de klant maximaal te compenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrutzZz
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-04 13:30
hallo allemaal,

ik zit momenteel bij Powerpeers (variabel contract)
Ik was dit topic door aan het lezen en zag dat toch wel een aantal mensen voor Zonneplan kiezen.

ik heb nog niet de €190 van Powerpeers gekregen.
Is het raadzaam om November & December nog niet over te stappen naar bijv Zonneplan.
Of maakt dat niks uit.

dit zijn de prijzen:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/051TWk1KQc1oSjlBla4-BdA02UM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ANAwHUvKBVbW1cbH8hyiGeJG.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/osyr1ecyEbjHHa8x7gBGMXKOkFM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ggaLr1zAwuNJRfNpKd14mULw.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennie Wassink
nl0pvm schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 13:59:
De door de minister voorgestelde uitwerking van het prijsplafond op dynamische prijzen is bekend:

Het betreffende kamerstuk

Citaat uit bovenstaande bron

[...]
Ik maak op uit het stuk dat de verrekenperiode max 1 jaar is. Deze kan dus ook korter zijn als bvb het contract beëindigd wordt,...!?

Dat wordt dan iedere maand overstappen! >:) Overstappen is tegenwoordig zo makkelijk dat het in een paar minuten gedaan is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Obeja
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Die 190 euro krijg je van de leverancier waar je op 1e van de desbetreffende maand het stroomcontract hebt lopen.

[ Voor 2% gewijzigd door Obeja op 12-11-2022 15:35 . Reden: stroomcontract ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sideriusj
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:32

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

@famrossel3 Ik ben zeer tevreden over Tibber.
Op vragen krijg je snel antwoord, de vaste leveringskosten zijn net iets lager dan bij Zonneplan.
Je ziet in de Zonneplan app wel je verbruik/teruglevering in kWh maar niet in euro's, in de Tibber app wel.
Ik heb een gasloos huis
Beide zijn wel vlot met uitbetalen.
Nadeel van Tibber: de dongle voor je P1 meter uit te lezen moet je betalen. Bij Zonneplan krijg je die in bruikleen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chulin
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04:31
Ik heb over na gedacht en volgens mij een dynamische contract is beter voor mensen zonder zonnepanelen.
Hier mijn gedachten, heb niet echt verstand van zo,Jip en Janneke taal 😉

Ik heb zonnepanelen genoeg voor mijn verbruik ( dus elektra is zo goed als gratis) en hebt ook nog over, maar krijg ik weinig geld voor.
Dus ik dacht, het is beter deze te gebruiken in de winter met elektrische verwarming, scheelt mij veel gas.

Als het zo is, dan kan ik naar een dynamische gas contract gaan, omdat ik onder de plafond zit en kan alleen maar goedkoper worden (niet 100% zeker natuurlijk) dan een variabele.

Is het zo makkelijk, of zit ik zoals gewoonlijk volledig naast 🤣?

Nu nog, een goede gas leverancier vinden…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahagen
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 13-09 19:52
Ren-z schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 22:14:
[...]

Ik kan je alleen zeggen dat die van HW prima werkt, hier Toon, HW + ZP dus op die splitter...

Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + Proxmox HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darses
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Bennie Wassink schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 15:31:
[...]

Ik maak op uit het stuk dat de verrekenperiode max 1 jaar is. Deze kan dus ook korter zijn als bvb het contract beëindigd wordt,...!?

Dat wordt dan iedere maand overstappen! >:) Overstappen is tegenwoordig zo makkelijk dat het in een paar minuten gedaan is.
De voorgestelde regeling is nog niet definitief en kan er dus uiteindelijk anders uit zien. Of het echt 'voordeliger' is om maandelijks over te stappen hangt ook van meerdere factoren af zoals de aanpassingen rondom de opzegboete, of je zonnepanelen hebt en de salderingsregeling gebruikt, hoe het maandelijkse profiel gebaseerde verbruiksplafond eruit ziet, of de (maand-volume gemiddelde) marktprijs wel boven het prijsplafond van 40 ct/KWh uitkomt, etc.

Zolang dat allemaal niet duidelijk is blijft het een beetje koffie dik kijken. Persoonlijk hoop ik dat de dynamische energieleveranciers dit soort ongewenste effecten ook zien en afspreken dat zij sowieso het plafond elke maand mogen toepassen i.p.v. jaarlijks. Kan mij goed voorstellen dat het maandelijks wisselen de voorspelbaarheid van de inkomsten in de war gooit en daardoor zorgt voor een 'verstorend effect op de markt'. Om maar even de woorden van de minister te gebruiken over waarom het prijsplafond niet op de uurtarieven moet worden toegepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek1230
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-08 19:47
sideriusj schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 15:43:
Op vragen krijg je snel antwoord, de vaste leveringskosten zijn net iets lager dan bij Zonneplan.
Je ziet in de Zonneplan app wel je verbruik/teruglevering in kWh maar niet in euro's, in de Tibber app wel.
Ik heb een gasloos huis
Nadeel van Tibber: de dongle voor je P1 meter uit te lezen moet je betalen. Bij Zonneplan krijg je die in bruikleen.
*knip*
Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan.

[ Voor 17% gewijzigd door tweakduke op 13-11-2022 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
chulin schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 17:13:
Ik heb over na gedacht en volgens mij een dynamische contract is beter voor mensen zonder zonnepanelen.
Hier mijn gedachten, heb niet echt verstand van zo,Jip en Janneke taal 😉

Ik heb zonnepanelen genoeg voor mijn verbruik ( dus elektra is zo goed als gratis) en hebt ook nog over, maar krijg ik weinig geld voor.
Dus ik dacht, het is beter deze te gebruiken in de winter met elektrische verwarming, scheelt mij veel gas.

Als het zo is, dan kan ik naar een dynamische gas contract gaan, omdat ik onder de plafond zit en kan alleen maar goedkoper worden (niet 100% zeker natuurlijk) dan een variabele.

Is het zo makkelijk, of zit ik zoals gewoonlijk volledig naast 🤣?

Nu nog, een goede gas leverancier vinden…
Je zit er een beetje naast, gok ik.
Bij day ahead streep je je overproductie in maand 7 niet weg in maand 11. Daar krijg je geld voor, per uur tegen het voor dat uur geldende tarief.
Als je voldoende productie hebt om in de winter je verbruik, op het uur, ook te dekken dan is het verhaal anders natuurlijk.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rreijnhoudt
Darses schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 18:16:
[...]

De voorgestelde regeling is nog niet definitief en kan er dus uiteindelijk anders uit zien. Of het echt 'voordeliger' is om maandelijks over te stappen hangt ook van meerdere factoren af zoals de aanpassingen rondom de opzegboete, of je zonnepanelen hebt en de salderingsregeling gebruikt, hoe het maandelijkse profiel gebaseerde verbruiksplafond eruit ziet, of de (maand-volume gemiddelde) marktprijs wel boven het prijsplafond van 40 ct/KWh uitkomt, etc.

Zolang dat allemaal niet duidelijk is blijft het een beetje koffie dik kijken. Persoonlijk hoop ik dat de dynamische energieleveranciers dit soort ongewenste effecten ook zien en afspreken dat zij sowieso het plafond elke maand mogen toepassen i.p.v. jaarlijks. Kan mij goed voorstellen dat het maandelijks wisselen de voorspelbaarheid van de inkomsten in de war gooit en daardoor zorgt voor een 'verstorend effect op de markt'. Om maar even de woorden van de minister te gebruiken over waarom het prijsplafond niet op de uurtarieven moet worden toegepast.
Ik verwacht ook dat de verrekenperiode een maand is bij de leveranciers met dynamische tarieven. Een paar posts terug leg ik uit waarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrutzZz
CrutzZz schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 14:32:
hallo allemaal,

ik zit momenteel bij Powerpeers (variabel contract)
Ik was dit topic door aan het lezen en zag dat toch wel een aantal mensen voor Zonneplan kiezen.

ik heb nog niet de €190 van Powerpeers gekregen.
Is het raadzaam om November & December nog niet over te stappen naar bijv Zonneplan.
Of maakt dat niks uit.

dit zijn de prijzen:[Afbeelding]

[Afbeelding]
Is het dan een goed plan om over te stappen naar Zonneplan (Dynamisch contract) ism zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@CrutzZz Met ruim voldoende overproductie, geen batterij en geen SAP? Nee, de wind moet erg gunstig staan wilt dat in je voordeel werken.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angelique1974
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 29-01-2024
CrutzZz schreef op zondag 13 november 2022 @ 10:03:
[...]

Is het dan een goed plan om over te stappen naar Zonneplan (Dynamisch contract) ism zonnepanelen.
Ik zit ook bij pp. De 190 wordt verrekend met je voorschot. Is je voorschot lager, wordt de rest verrekend op je eindnota.
Mijn contract loopt 6 dec af. Ik stap met gas voor 1 maand over naar budget energie en ga 6 Jan naar een dynamische leverancier.
Voor stroom blijf ik vanwege de zonnepanelen bij pp. Als het prijsplafond op 40 ct zit incl btw, dan is 21ct tlv nog niet zo slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrutzZz
Angelique1974 schreef op zondag 13 november 2022 @ 10:10:
[...]

Ik zit ook bij pp. De 190 wordt verrekend met je voorschot. Is je voorschot lager, wordt de rest verrekend op je eindnota.
Mijn contract loopt 6 dec af. Ik stap met gas voor 1 maand over naar budget energie en ga 6 Jan naar een dynamische leverancier.
Voor stroom blijf ik vanwege de zonnepanelen bij pp. Als het prijsplafond op 40 ct zit incl btw, dan is 21ct tlv nog niet zo slecht.
Ik heb sinds 1 april een variabel contract lopen. Dus ik kan gewoon switchen als ik wil. Daarom mijn gedachte om een dynamisch contract te pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Romulus
Heeft iemand al ervaring met een thuisbatterij zoals b.v. deze:https://sessy.nl/
Zo’n batterij zou je perfect kunnen combineren met een dynamisch contract, waarbij je hem dan oplaadt tijdens goedkope uren en ontlaadt tijdens dure uren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Romulus schreef op zondag 13 november 2022 @ 11:23:
Heeft iemand al ervaring met een thuisbatterij zoals b.v. deze:https://sessy.nl/
Zo’n batterij zou je perfect kunnen combineren met een dynamisch contract, waarbij je hem dan oplaadt tijdens goedkope uren en ontlaadt tijdens dure uren.
Kijk even in het thuisbatterij topic. Genoeg ervaringen.

Zo heel interessant is het allemaal niet. De verschillen in prijs zijn te klein. Je hebt ook flinke (ont)laadverliezen

Meer panelen kopen en een SAP levert (heel) veel meer op.

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 13-11-2022 11:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Romulus schreef op zondag 13 november 2022 @ 11:23:
Ja lees dit maar eens:
KC27 in "Zelf een powerwall bouwen"
Zelfs tot nu toe in de maand november (met elektrische warmtepomp) zijn mijn verbruikskosten lager dan de opbrengsten van teruglevering.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majesty
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
sideriusj schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 15:43:
Ik heb een gasloos huis
Zag deze release notes vandaag in de Playstore voorbij komen met betrekking tot de Zonneplan app. Wellicht zit het eraan te komen? Ben zelf 25 november pas klant dus heb er nog geen inzicht in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SprhxCVLc_1JRlTw9e3xAi_0LXw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NRUqEk4jVAoQ5gxBGvwrr301.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Obeja
  • Niet online
Majesty schreef op zondag 13 november 2022 @ 12:10:
[...]

Zag deze release notes vandaag in de Playstore voorbij komen met betrekking tot de Zonneplan app. Wellicht zit het eraan te komen? Ben zelf 25 november pas klant dus heb er nog geen inzicht in.

[Afbeelding]
Nee hoor, historische tarieven zijn nog steeds niet zichtbaar. De app is visueel erg slecht... De helft van je startscherm is eigenlijk nutteloos. Als tibber ook gas gaat verkopen, verwacht ik een leegloop bij Zonneplan om deze reden. Verbruik en tarieven zijn achteraf nooit te controleren via de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romulus
de Peer schreef op zondag 13 november 2022 @ 11:52:
[...]

Zo heel interessant is het allemaal niet. De verschillen in prijs zijn te klein. Je hebt ook flinke (ont)laadverliezen

Ik heb de berekening niet gemaakt maar is dat zo?
Ik verwacht eigenlijk dat er 's zomers steeds meer perioden zullen zijn waarbij de elektriciteitsprijs negatief zal zijn.
Dan krijg je naast gratis stroom nog geld toe ook of denk ik nu te simpel?
Wat ook nog meespeelt is de salderingsregeling die op de niet al te lange termijn zal verdwijnen en je kunt naast goedkope zonne-energie ook profiteren van goedkope windenergie.

[ Voor 12% gewijzigd door Romulus op 13-11-2022 13:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Majesty
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Obeja schreef op zondag 13 november 2022 @ 13:15:
[...]

Nee hoor, historische tarieven zijn nog steeds niet zichtbaar. De app is visueel erg slecht... De helft van je startscherm is eigenlijk nutteloos. Als tibber ook gas gaat verkopen, verwacht ik een leegloop bij Zonneplan om deze reden. Verbruik en tarieven zijn achteraf nooit te controleren via de app.
Jammer! Lijkt met toch niet zo moeilijk te realiseren. Gezien de aanwas aan nieuwe klanten wellicht meer geld om in de app te steken, ze blijven een 'tech bedrijf' zoals ze zichzelf noemen.
Overigens vind ik het dashboard ook niet heel praktisch, de grafiek met prijzen (wat wel het belangrijkst is) is handig, maar het continu heen en weer flitsen van je huidige verbruik (hoe vaak refresht dit en waarom is het niet real time?) en het percentage groene energie is niet erg rustgevend. Ze zouden een goede feedback functionaliteit in moeten bouwen :).

[ Voor 5% gewijzigd door Majesty op 13-11-2022 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Romulus schreef op zondag 13 november 2022 @ 13:21:
[...]

Ik verwacht eigenlijk dat er 's zomers steeds meer perioden zullen zijn waarbij de elektriciteitsprijs negatief zal zijn.
Wat ook nog meespeelt is de salderingsregeling die op de niet al te lange termijn zal verdwijnen en je kunt naast goedkope zonne-energie ook profiteren van goedkope windenergie.
Pieken en dalen zijn relatief kort. De verschillen zijn niet zo groot. Accu's zijn duur en de laadverliezen significant.

Voorlopig zijn de alternatieven interessanter.

Ik kan inkopen voor 10 tot 30 cent en verkopen voor 91 cent. Maar zelfs dan is een accu nog niet heel interessant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chulin
Raymond P schreef op zondag 13 november 2022 @ 09:44:
[...]

Je zit er een beetje naast, gok ik.
Bij day ahead streep je je overproductie in maand 7 niet weg in maand 11. Daar krijg je geld voor, per uur tegen het voor dat uur geldende tarief.
Als je voldoende productie hebt om in de winter je verbruik, op het uur, ook te dekken dan is het verhaal anders natuurlijk.
Prijzen na 1 januari zijn niet bekend en day ahead weet je maar nooit, plus een zonnige jaar als 2022 krijgen we misschien nooit meer.
Tot vandaag, heb ik nog iets van 600 kWh over, mijn CV gaat niet aan dus spaar ik iets van €10 aan gas per dag.
Winter is coming… of niet dus verwacht ik meer €700 te kunnen besparen aan gas, volgens mij met dynamische contracten juist in de zomer is stroom goedkoper dus een hele klus om aan de €700 te komen met de overproductie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrutzZz
Dus voor in de wintermaanden is een Dynamisch Contract gunstiger. Als ik het goed begrijp. Ivm gasprijzen. Ik blijf toch verwarmen dmv Airco’s. (Maar vrouwtje wilt denk ik wel eens de vloerverwarming aan hebben)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sideriusj
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:32

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

[quote]Majesty schreef op zondag 13 november 2022 @ 12:10:
[...]

Ik heb de nieuwe release, maar er staat geen tarief in. Kan komen omdat ik geen klant meer ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:22
de Peer schreef op zondag 13 november 2022 @ 11:52:
[...]

Dus als ik het goed bergrijp een dynamisch contract nemen (bijvoorbeeld Tibber). Een energielevernacier met een zo hoog mogelijke terugleververgoeding. Een SAP aanvragen. En je loopt binnen.

Wat zijn voor een particulier de kosten van een SAP? En moet de meter in de meterkast?

---
John

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
John245 schreef op zondag 13 november 2022 @ 15:42:
[...]

Dus als ik het goed bergrijp een dynamisch contract nemen (bijvoorbeeld Tibber). Een energielevernacier met een zo hoog mogelijke terugleververgoeding. Een SAP aanvragen. En je loopt binnen.

Wat zijn voor een particulier de kosten van een SAP? En moet de meter in de meterkast?

---
John
Hier vind je meer informatie. Ik heb zelf geen SAP maar het klinkt best ingewikkeld en kostbaar. Je moet je panelen kunnen schakelen tussen de aansluitingen, lijkt me niet eenvoudig. Vraag me ook af hoelang het duurt voordat providers deze constructie blokkeren en eisen dat je zowel levert als afneemt op dezelfde aansluiting. Anders leiden ze alleen maar verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
wian schreef op zondag 13 november 2022 @ 16:07:
[...]

Hier vind je meer informatie. Ik heb zelf geen SAP maar het klinkt best ingewikkeld en kostbaar. Je moet je panelen kunnen schakelen tussen de aansluitingen, lijkt me niet eenvoudig. Vraag me ook af hoelang het duurt voordat providers deze constructie blokkeren en eisen dat je zowel levert als afneemt op dezelfde aansluiting. Anders leiden ze alleen maar verlies.
Dank, maar waarom zou je ze willen schakelen. Gewoon alle panelen op de SAP.

---
John

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

klopt het dat de prijzen van tibber niet in home assistent komen zolang je contract nog niet geactiveerd is?
ik heb de tibber integratie geinstalleerd en de api-code ingevoerd, maar ik zie alleen de entiteiten over consumption... ik wou alvast een alert maken tbv de prijzen.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
kmf schreef op zondag 13 november 2022 @ 17:41:
klopt het dat de prijzen van tibber niet in home assistent komen zolang je contract nog niet geactiveerd is?
ik heb de tibber integratie geinstalleerd en de api-code ingevoerd, maar ik zie alleen de entiteiten over consumption... ik wou alvast een alert maken tbv de prijzen.
Klopt, maar je kan de demo token gebruiken om te testen.

---
John

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
chulin schreef op zondag 13 november 2022 @ 15:24:
[...]

Prijzen na 1 januari zijn niet bekend en day ahead weet je maar nooit, plus een zonnige jaar als 2022 krijgen we misschien nooit meer.
Tot vandaag, heb ik nog iets van 600 kWh over, mijn CV gaat niet aan dus spaar ik iets van €10 aan gas per dag.
Winter is coming… of niet dus verwacht ik meer €700 te kunnen besparen aan gas, volgens mij met dynamische contracten juist in de zomer is stroom goedkoper dus een hele klus om aan de €700 te komen met de overproductie.
Als je overstapt heb je 0 tegoed over.
Ga je over op day ahead dan betaal je voor elke kWh die je verbruikt, er is dan geen sparen meer.

Wellicht volg ik je flow niet helemaal, maar als je het maar snapt. :)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chulin
Raymond P schreef op zondag 13 november 2022 @ 18:15:
[...]

Als je overstapt heb je 0 tegoed over.
Ga je over op day ahead dan betaal je voor elke kWh die je verbruikt, er is dan geen sparen meer.

Wellicht volg ik je flow niet helemaal, maar als je het maar snapt. :)
Ik denk een dynamische contract voor januari en februari, en daarna model/variabele om een paar kWh te kunnen sparen.
Voor gas sowieso dynamische, het kan allen maar mee vallen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

John245 schreef op zondag 13 november 2022 @ 16:23:
[...]

Dank, maar waarom zou je ze willen schakelen. Gewoon alle panelen op de SAP.

---
John
Het kost eenmalig 500 euro bij netbeheerder.

Schakelen is niet nodig. Maar kan handig zijn om je panelen in 1 keer om te zetten naar de andere slimme meter (andere contract) als de tarieven wijzigen.
bijvoorbeeld als de dynamische tarieven hoger zijn dan de TLV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:14
Romulus schreef op zondag 13 november 2022 @ 13:21:
[...]
Mogelijk lager, maar er wordt ook op ingespeeld en 2022 was best zonnigAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ip9kb50mkLzS9Yh1EbdTBUP6UXQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/v0dBsrsDE1y9pENJ6bPzTj4s.png?f=user_large

2020 heeft nog steeds het meeste negatieve uren, was ook eerste jaar dat het voor Nederland flink doorzette

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Domba schreef op maandag 14 november 2022 @ 03:31:
[...]

Mogelijk lager, maar er wordt ook op ingespeeld en 2022 was best zonnig[Afbeelding]

2020 heeft nog steeds het meeste negatieve uren, was ook eerste jaar dat het voor Nederland flink doorzette
Ik denk ook dat het steeds lager zal worden doordat we er beter op in gaan spelen. Als er straks 1 miljoen elektrische auto's 'slim' aan het laden zijn dan worden de goedkope momenten wel verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingPineapple
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 01-09 18:38
De prijzen zijn beduidend hoger nu de temperaturen teruggekropen zijn. Ben benieuwd hoe de prijzen deze winter zullen zijn, misschien stap ik toch wel weer terug naar een regulier energiebedrijf volgend jaar als het prijsplafond de dynamische afnemers niet zo erg zal beschermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MADG0BLIN
  • Laatst online: 23:11
Ik ben recentelijk overgestap naar Zonneplan. Dit contract gaat op 1 december in. Ik heb de meter op mijn P1 verdeler aangesloten. Heb meerdere poorten die gebruikt worden echter zie er nog niets op langs komen, had gedacht dat hij misschien al wel verbruik zou zien enzo, maar dit gaat echt pas vanaf 1 december? Anders moet ik even verder kijken waarom hij niets ziet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:45

Mfpower

In dubio

MADG0BLIN schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:10:
Ik ben recentelijk overgestap naar Zonneplan. Dit contract gaat op 1 december in. Ik heb de meter op mijn P1 verdeler aangesloten. Heb meerdere poorten die gebruikt worden echter zie er nog niets op langs komen, had gedacht dat hij misschien al wel verbruik zou zien enzo, maar dit gaat echt pas vanaf 1 december? Anders moet ik even verder kijken waarom hij niets ziet.
Bij mij deed hij het direct. En mijn contract moet nog ingaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MADG0BLIN
  • Laatst online: 23:11
Mfpower schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:16:
[...]

Bij mij deed hij het direct. En mijn contract moet nog ingaan.
Ok top, ga ik even kijken waarom het niet werkt. Misschien krijgt de verdeler met 3 apparaten erin toch niet genoeg stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

FlyingPineapple schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:08:
De prijzen zijn beduidend hoger nu de temperaturen teruggekropen zijn. Ben benieuwd hoe de prijzen deze winter zullen zijn, misschien stap ik toch wel weer terug naar een regulier energiebedrijf volgend jaar als het prijsplafond de dynamische afnemers niet zo erg zal beschermen.
Hoe zou het prijsplafond dynamische afnemers niet beschermen? Ondanks dat er gemiddeld wordt zal je over de eerste 1100 m3 en 2900 kWh niet meer kwijt zijn dan het plafond tarief.

December vind ik ook een beetje spannend.

[ Voor 3% gewijzigd door Mfpower op 14-11-2022 10:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
FlyingPineapple schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:08:
Neem je de opwek van duurzame energie ook mee in je evaluatie? https://energieopwek.nl/
Op een windstille dag als vandaag mis je alleen al >5 GW aan opwek in Nederland.

Day ahead draait (voorlopig) vooral op/om overproductie. Traditionele centrales hebben een minimum waarop ze moeten draaien, als het lekker waait en/of de zon goed schijnt dan is het aanbod te groot en keldert de prijs.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnat
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-09 09:47
Mfpower schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:21:
[...]

Hoe zou het prijsplafond dynamische afnemers niet beschermen? Ondanks dat er gemiddeld wordt zal je over de eerste 1100 m3 en 2900 kWh niet meer kwijt zijn dan het plafond tarief.

December vind ik ook een beetje spannend.
Spannend word het zeker. Maar ik heb nu meer dan een half jaar dynamische tarieven ipv een te hoog variabel/model contract. Dus ik ben al maanden goedkoper uit. Deze "winst" wil ik best inzetten in december.

Uit eindelijk kijk ik naar de euros dit ik vorig jaar heb uitgegeven tov 2022. Als daar niet te veel verschil in zit dan ben ik blij. En deze kosten vergelijk ik onder de streep dus ook met gas er bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Magnat schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:31:
[...]

Spannend word het zeker. Maar ik heb nu meer dan een half jaar dynamische tarieven ipv een te hoog variabel/model contract. Dus ik ben al maanden goedkoper uit. Deze "winst" wil ik best inzetten in december.

Uit eindelijk kijk ik naar de euros dit ik vorig jaar heb uitgegeven tov 2022. Als daar niet te veel verschil in zit dan ben ik blij. En deze kosten vergelijk ik onder de streep dus ook met gas er bij.
Zo zie ik het ook, alleen omdat ik pas 18-11 begin heb ik die winst nu niet. Maar die komt dan hopelijk later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chulin
Raymond P schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:25:
[...]

Neem je de opwek van duurzame energie ook mee in je evaluatie? https://energieopwek.nl/
Op een windstille dag als vandaag mis je alleen al >5 GW aan opwek in Nederland.

Day ahead draait (voorlopig) vooral op/om overproductie. Traditionele centrales hebben een minimum waarop ze moeten draaien, als het lekker waait en/of de zon goed schijnt dan is het aanbod te groot en keldert de prijs.
Goed uitgelegd, tenminste voor mij 👏
Dan kom ik terug in mijn eerdere gedachten/evaluatie…
Als iemand zonnepanelen hebt met overcapaciteit (zoals ik) is het niet beter om de dynamische elektra contracten latten liggen in de zonnige maanden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@chulin Als je overproductie hebt dan zou je imho zo lang mogelijk moeten proberen te profiteren van de huidige salderingsregeling.
Nu stap je dan pas over als het overschot vanuit de zonnige maanden 'op' is, idealiter teken je een meerjarig contract met een gunstig teruglevertarief en is er geen sprake van overstappen.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
Raymond P schreef op maandag 14 november 2022 @ 11:17:
@chulin Als je overproductie hebt dan zou je imho zo lang mogelijk moeten proberen te profiteren van de huidige salderingsregeling.
Nu stap je dan pas over als het overschot vanuit de zonnige maanden 'op' is, idealiter teken je een meerjarig contract met een gunstig teruglevertarief en is er geen sprake van overstappen.
Dat hangt van de tarieven af. Als je nu overstapt van een contract met hoge terugleververgoeding kun je nu nog goedkoop inkopen. Dat levert meer op dan salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

In het kader van: moet toch wat met dat tegoed: is er nog een toegevoegde waarde can de Tibber Pulse ten opzichte van de youless (welke ik nu al heb?)

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Ep Woody Klopt, maar ter simplificatie bewust weggelaten. ;)

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Obeja
  • Niet online
chulin schreef op maandag 14 november 2022 @ 11:03:
[...]

Goed uitgelegd, tenminste voor mij 👏
Dan kom ik terug in mijn eerdere gedachten/evaluatie…
Als iemand zonnepanelen hebt met overcapaciteit (zoals ik) is het niet beter om de dynamische elektra contracten latten liggen in de zonnige maanden?
Als je structureel overproductie hebt met je zonnepanelen, dan is het sowieso niet slim om dynamische stroom te nemen. Beter op zoek gaan naar leverancier met de hoogste teruglever vergoeding. Zolang je nog 100 % mag salderen heb je altijd een negatieve stroom rekening met overproductie. Of je moet pap/sap gaan doen, maar dat vergt investeringen en lange wachttijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LiquiD-AciD
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-08 13:04
Ik heb mijn eindafrekening eens doorgerekend bij EasyEnergy. Is het bij jullie ook zo dat de saldering per maand wordt toegepast? Ik heb het niet over de variabele kosten maar over de vaste kosten. Als ik in januari 1000kwh teruglever en 1200 gebruik dan betaal ik in die maand over die 200 kwh de belastingen. In de eindafrekening kom ik op ongeveer 5000/5000 uit maar wordt dat bedrag niet weer terugesteld. Dit lijkt mij niet de gewenste methode maar het valt niet heel erg op als je het niet volledig narekent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
LiquiD-AciD schreef op maandag 14 november 2022 @ 11:26:
Ik heb mijn eindafrekening eens doorgerekend bij EasyEnergy. Is het bij jullie ook zo dat de saldering per maand wordt toegepast? Ik heb het niet over de variabele kosten maar over de vaste kosten. Als ik in januari 1000kwh teruglever en 1200 gebruik dan betaal ik in die maand over die 200 kwh de belastingen. In de eindafrekening kom ik op ongeveer 5000/5000 uit maar wordt dat bedrag niet weer terugesteld. Dit lijkt mij niet de gewenste methode maar het valt niet heel erg op als je het niet volledig narekent.
Ja dat is inderdaad 1 van de problemen bij EasyEnergy
Aankaarten, melding maken aan ACM, melding maken bij Radar, google review. etc.
Ook in de topic start staan daar al verwijzingen naar toe (in 1 van de plaatjes).
En is al veelvuldig besproken in dit topic.
Het mag niet van de wet, en ze doen het toch.
Bij mij ging het uiteindelijk om een euro of 200...
En heb geen zin om daar meer dan 3 uur in te steken om dat terug te krijgen.
Maar deel deze ervaring hier graag, elke klant minder zal een deel van die 200 zijn.
Heb uiteindelijk nog wel een deel terug gekregen, na klachten er waren namelijk meer fouten op de rekening aanwezig.....

en het bespaard andere mensen deze ellende...

En inderdaad hier melden zodat niet meer mensen daarin trappen.
FrankEnergy schijnt soortgelijke trucjes uit te halen.

[ Voor 17% gewijzigd door Smuggler op 14-11-2022 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingPineapple
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 01-09 18:38
kmf schreef op maandag 14 november 2022 @ 11:21:
In het kader van: moet toch wat met dat tegoed: is er nog een toegevoegde waarde can de Tibber Pulse ten opzichte van de youless (welke ik nu al heb?)
Ben niet bekend met youless, maar ik had zelf eerst de HomeWizard P1 meter en ben sinds een week "overgestapt" op de Pulse.

Het grote verschil is dat de Pulse direct je vebruik in €s toont.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
Raymond P schreef op maandag 14 november 2022 @ 11:21:
@Ep Woody Klopt, maar ter simplificatie bewust weggelaten. ;)
De huidige energiemarkt is niet zo simpel... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• refused81
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
heeft iemand een overzicht hoe de dynamische prijzen waren op record hoogtes afgelopen tijd?
Ik kan alleen overzichten van laatste 30 dagen vinden welke nooit meer dan 50% van de plafondprijzen zijn.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chulin
Obeja schreef op maandag 14 november 2022 @ 11:22:
[...]

Als je structureel overproductie hebt met je zonnepanelen, dan is het sowieso niet slim om dynamische stroom te nemen. Beter op zoek gaan naar leverancier met de hoogste teruglever vergoeding. Zolang je nog 100 % mag salderen heb je altijd een negatieve stroom rekening met overproductie. Of je moet pap/sap gaan doen, maar dat vergt investeringen en lange wachttijden.
Precies mijn gedachten….
Terugleveren vergoeding is imo niet zo belangrijk, mijn bedoeling is om de extra KWH’s te gebruiken in de winter met elektrische verwarming om gas te kunnen besparen. Afgelopen oktober hebt ik 80m3 gas bespaard tegenover vorige jaar.
Mijn contract loopt tot 1 januari as, wil sowieso een dynamische gas contract maar moet nog berekenen wat beste voor mij is kwa elektra, januari en februari dynamische en daarna overstappen, of juist een “gewone “ contract vanaf 1 januari

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
refused81 schreef op maandag 14 november 2022 @ 13:38:
heeft iemand een overzicht hoe de dynamische prijzen waren op record hoogtes afgelopen tijd?
Ik kan alleen overzichten van laatste 30 dagen vinden welke nooit meer dan 50% van de plafondprijzen zijn.
Smuggler in "het grote day ahead energie prijzen topic."

Hier kan je wat informatie vinden, zeker als je de api hebt kan je makkelijk zoeken, uitvoeren en in excel gooien.
wat voorwaardelijke opmaak eroverheen en je ziet meteen de dure momenten.
Of een grafiekje eruit laten komen.

Of zoek rond 29 augustus op: https://www.dynamische-en...l/actuele-energieprijzen/

Maar tot dit jaar, was de hoogste prijs die we ooit vonden, 18 cent kaal....
Daar zijn we dit jaar oneindig veel keer overheen gegaan.
Niemand zal jouw garanderen dat we onder de 3 euro blijven ;)
Vorig jaar zette ik alles uit als de prijs boven de 10 cent kwam.
Nu zet ik alles aan zodra de prijs onder de 20 cent komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

refused81 schreef op maandag 14 november 2022 @ 13:38:
dat kun je op vrijwel elke website vinden van de dynamische aanbieders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• refused81
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
volgens alle rekenmodellen lijkt 'zonneplan' de beste prijs/deal te hanteren.

Is er een reden waarom ik niet voor hun zou moeten gaan? :)

iRacing Profiel

Pagina: 1 ... 40 ... 298 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels