Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
refused81 schreef op maandag 14 november 2022 @ 14:31:
volgens alle rekenmodellen lijkt 'zonneplan' de beste prijs/deal te hanteren.

Is er een reden waarom ik niet voor hun zou moeten gaan? :)
Omdat Tibber voor elektra goedkoper is?

en "GroeneStroomLokaal
(reseller EnergyZero)"
"Mijndomein Energie
(reseller EnergyZero)" voor gas bijna altijd goedkoper zijn. (Tot 1900 m3)

[ Voor 19% gewijzigd door Ep Woody op 14-11-2022 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• refused81
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
Ep Woody schreef op maandag 14 november 2022 @ 14:33:
[...]

Omdat Tibber voor elektra goedkoper is?

en "GroeneStroomLokaal
(reseller EnergyZero)"
"Mijndomein Energie
(reseller EnergyZero)" voor gas bijna altijd goedkoper zijn. (Tot 1900 m3)
totally missed that |:(
Zelfde vraag....maar dan voor Tibber :)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
refused81 schreef op maandag 14 november 2022 @ 14:35:
[...]

Omdat je bij Tibber na iedere maand een afrekening krijgt ipv een voorschot. En als je stroom teruglevert je per maand ook de energiebelasting/ODE/BTW terugkrijgt die je op een ander moment terug moet betalen. Het wordt aan het einde van het jaar wel gesaldeerd (is mij beloofd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• refused81
  • Nu online
met het oog op mijn toekomstige zonnepanelen.....waarbij ik niks ga terug leveren dus alleen alles saldeer....
gaat dat keurig met de meeste aanbieders (behalve easyenergy/frank)?

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rdgut
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-09 19:07
refused81 schreef op maandag 14 november 2022 @ 14:43:
met het oog op mijn toekomstige zonnepanelen.....waarbij ik niks ga terug leveren dus alleen alles saldeer....
Als je verwacht alles te salderen ben je qua stroom goedkoper uit bij de grote energiemaatschappijen. Het maakt immers dan niet uit of de prijs 80 euro of 20 cent is per kWh. Je saldeert toch alles.
Bij de dynamische contracten saldeer je alleen de btw en kom je (in mijn ervaring) slechter uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:01

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
Zover mijn kennis rijkt... ja :). Op de manier dat salderen natuurlijk werkt bij dynamische tarieven. maar wel correct met alle opslagen en belastingen op de juiste manier verrekend..

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Hangt er vanaf hoelang toekomstig is. Als je halverwege het opwekseizoen pas panelen krijgt kun je nu nog beter dynamisch gaan. Dat is goedkoper dan duur inkopen met een normaal contract. Saldeer je echt (bijna) alles dan zou ik lekker een normaal contract nemen waar inderdaad gesaldeerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
refused81 schreef op maandag 14 november 2022 @ 14:35:
[...]

Tot nu toe uiterst tevreden met Tibber.

Door mijn hoge stroom verbruik en opwek. Is mijn rekening in de winter 250 euro. en in de zomer -200 euro.
Andere leveranciers spreiden dit soms over het jaar. (dus elke maand 25 euro). maar als die voorspelling scheef gaat, dan is het veel krijgen of lappen op het eind.
Ik kan heel goed leven met deze oplossing. De winter is duur, maar ik merk dat ik daardoor beter wordt getriggerd omdat ik de rekening van mijn gedrag vlak daarna al in euro's zie verschijnen.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• refused81
  • Nu online
Smuggler schreef op maandag 14 november 2022 @ 14:52:
[...]

Tot nu toe uiterst tevreden met Tibber.

Door mijn hoge stroom verbruik en opwek. Is mijn rekening in de winter 250 euro. en in de zomer -200 euro.
Andere leveranciers spreiden dit soms over het jaar. (dus elke maand 25 euro). maar als die voorspelling scheef gaat, dan is het veel krijgen of lappen op het eind.
Ik kan heel goed leven met deze oplossing. De winter is duur, maar ik merk dat ik daardoor beter wordt getriggerd omdat ik de rekening van mijn gedrag vlak daarna al in euro's zie verschijnen.
nice...
mijn probleem is dat mijn zonnepanelen door omvormer/solaredge levering is uitgesteld naar januari. En vanaf dat moment het tarief minder uitmaakt omdat ik toch zo rond de 0 hoop uit te komen.

maar als het steeds maar langer duurt qua installatie overleef ik graag op dynamisch...misschien maar 1-2 maand....maar goed dat scheelt toch een hoop....

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 18:44
Smuggler schreef op maandag 14 november 2022 @ 11:57:
[...]

Ja dat is inderdaad 1 van de problemen bij EasyEnergy
Aankaarten, melding maken aan ACM, melding maken bij Radar, google review. etc.
Ook in de topic start staan daar al verwijzingen naar toe (in 1 van de plaatjes).
En is al veelvuldig besproken in dit topic.
Het mag niet van de wet, en ze doen het toch.
Bij mij ging het uiteindelijk om een euro of 200...
En heb geen zin om daar meer dan 3 uur in te steken om dat terug te krijgen.
Maar deel deze ervaring hier graag, elke klant minder zal een deel van die 200 zijn.
Heb uiteindelijk nog wel een deel terug gekregen, na klachten er waren namelijk meer fouten op de rekening aanwezig.....

en het bespaard andere mensen deze ellende...

En inderdaad hier melden zodat niet meer mensen daarin trappen.
FrankEnergy schijnt soortgelijke trucjes uit te halen.
mss is het een idee om dit soort bedrijven ergens op deze forum op een zwarte lijst te zetten, totdat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
refused81 schreef op maandag 14 november 2022 @ 14:58:
[...]

nice...
mijn probleem is dat mijn zonnepanelen door omvormer/solaredge levering is uitgesteld naar januari. En vanaf dat moment het tarief minder uitmaakt omdat ik toch zo rond de 0 hoop uit te komen.

maar als het steeds maar langer duurt qua installatie overleef ik graag op dynamisch...misschien maar 1-2 maand....maar goed dat scheelt toch een hoop....
Als je zonnepanelen nog voor maart worden geinstaleerd.
Dan kan je de stroom van nu natuurlijk al salderen met de zomer,
Uiteindelijk gaat het om het jaar contract.

Geen idee hoeveel je verbruik en opwek uit elkaar liggen, maar het maakt in de winter echt niet uit of je nu wel of geen zonnepanalen hebt, te leveren toch zeer weinig op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• refused81
  • Nu online
Smuggler schreef op maandag 14 november 2022 @ 15:01:
[...]

Als je zonnepanelen nog voor maart worden geinstaleerd.
Dan kan je de stroom van nu natuurlijk al salderen met de zomer,
Uiteindelijk gaat het om het jaar contract.

Geen idee hoeveel je verbruik en opwek uit elkaar liggen, maar het maakt in de winter echt niet uit of je nu wel of geen zonnepanalen hebt, te leveren toch zeer weinig op.
thanks....maar nu heb ik nog de kans om over te stappen als ik dat nodig acht...

ik heb het artikel op tibber gelezen qua salderen :
(https://support.tibber.co...n-terugleveren-bij-tibber)

maar het is me niet helemaal duidelijk. Ik zal waarschijnlijk altijd meer verbruiken dan produceren.
maar kan ik de kWh tegen elkaar wegstrepen?
of is het dan ik heb teruggeleverd tegen laag tarief A, en heb geconsumeerd tegen hoog tarief B. Dus ondanks dat beide gevallen bijv 1000kwh, kom ik qua productie/verbruik op 0 uit, maar moet nog steeds extra betalen door tarief B tov tarief A?

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
refused81 schreef op maandag 14 november 2022 @ 15:08:
[...]

thanks....maar nu heb ik nog de kans om over te stappen als ik dat nodig acht...

ik heb het artikel op tibber gelezen qua salderen :
(https://support.tibber.co...n-terugleveren-bij-tibber)

maar het is me niet helemaal duidelijk. Ik zal waarschijnlijk altijd meer verbruiken dan produceren.
maar kan ik de kWh tegen elkaar wegstrepen?
of is het dan ik heb teruggeleverd tegen laag tarief A, en heb geconsumeerd tegen hoog tarief B. Dus ondanks dat beide gevallen bijv 1000kwh, kom ik qua productie/verbruik op 0 uit, maar moet nog steeds extra betalen door tarief B tov tarief A?
Dat laatste.

Dit jaar viel uit uit in mijn voordeel, zomer 50 cent per kwh ontvangen, en nu voor 20 cent weer inkopen...

Denk eerder uitzondering van regel, maar het kan 2 kanten op gaan.

[ Voor 10% gewijzigd door Smuggler op 14-11-2022 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• refused81
  • Nu online
Smuggler schreef op maandag 14 november 2022 @ 15:18:
[...]

Dat laatste.

Dit jaar viel uit uit in mijn voordeel, zomer 50 cent per kwh ontvangen, en nu voor 20 cent weer inkopen...

Denk eerder uitzondering van regel, maar het kan 2 kanten op gaan.
clear...met variable contract kan je de kwh wel van elkaar wegstrepen toch? Dat is dus het (enige) verschil?

het is denk ik veilig aan te nemen...op het moment dat je produceert (net zoals de rest van NL) overdag met veel zon dat de prijzen lager zijn dan als je het avonds in het donker weer consumeert?

ik ga het afsluiten totdat ik eindelijk de panelen op het dak heb en ga dan weer naar normaal tarief om het makkelijker 1 op 1 weg te strepen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 02:54
Ep Woody schreef op maandag 14 november 2022 @ 14:37:
[...]

Omdat je bij Tibber na iedere maand een afrekening krijgt ipv een voorschot.
Net zoals Zonneplan dat doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hotymoty
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 13:15
Bij mij is het helemaal bizar. Ik zit bij Vattenfall. In oktober overgegaan naar dynamisch en als advies gekregen om 113 euro als termijn bedrag vast te zetten. En nu heb ik hem voor zekerheid op 150 euro, maar er staat nu bij mijn termijnbedrag dat ik tussen de 1000 en 1500 moet bij betalen aan het einde van de rit. Klopt echt geen klote meer van.

Ook als ik bij verbruik kijk van de maand oktober ben ik niet eens boven de 50 euro gekomen. Ik snap het niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18-09 21:22
hotymoty schreef op maandag 14 november 2022 @ 15:44:
Bij mij is het helemaal bizar. Ik zit bij Vattenfall. In oktober overgegaan naar dynamisch en als advies gekregen om 113 euro als termijn bedrag vast te zetten. En nu heb ik hem voor zekerheid op 150 euro, maar er staat nu bij mijn termijnbedrag dat ik tussen de 1000 en 1500 moet bij betalen aan het einde van de rit. Klopt echt geen klote meer van.

Ook als ik bij verbruik kijk van de maand oktober ben ik niet eens boven de 50 euro gekomen. Ik snap het niet meer.
Vattenfall doet geen dynamische tarieven, maar wel variabele tarieven. Dynamische tarieven zijn stroomtarieven die per uur anders zijn en gasprijzen die per dag verschillen (zie ook topicstartpost). Variabele tarieven zijn (model)contracten die per half jaar/kwartaal/maand een ander tarief kunnen hebben voor stroom/gas. Ik denk dat die deze twee door elkaar haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hotymoty
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 13:15
Sicco92 schreef op maandag 14 november 2022 @ 15:46:
[...]

Vattenfall doet geen dynamische tarieven, maar wel variabele tarieven. Dynamische tarieven zijn stroomtarieven die per uur anders zijn en gasprijzen die per dag verschillen (zie ook topicstartpost). Variabele tarieven zijn (model)contracten die per half jaar/kwartaal/maand een ander tarief kunnen hebben voor stroom/gas. Ik denk dat die deze twee door elkaar haalt.
Ahh ja ik bedoelde ook variabele tarieven. Maar hoezo moet ik ineens tussen de 1000 en 1500 euro bijbetalen, wat een onzin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Majesty
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
hotymoty schreef op maandag 14 november 2022 @ 15:49:
[...]

Ahh ja ik bedoelde ook variabele tarieven. Maar hoezo moet ik ineens tussen de 1000 en 1500 euro bijbetalen, wat een onzin.
Wat doe je in dit topic? :p

Anyway, Vattenfal gaat de tarieven van variabele contracten weer verhogen zag ik, dus wellicht eens tijd je te gaan verdiepen in dynamische tarieven. Lees de topic start eens door zou ik zeggen :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
refused81 schreef op maandag 14 november 2022 @ 15:30:
[...]

clear...met variable contract kan je de kwh wel van elkaar wegstrepen toch? Dat is dus het (enige) verschil?

het is denk ik veilig aan te nemen...op het moment dat je produceert (net zoals de rest van NL) overdag met veel zon dat de prijzen lager zijn dan als je het avonds in het donker weer consumeert?

ik ga het afsluiten totdat ik eindelijk de panelen op het dak heb en ga dan weer naar normaal tarief om het makkelijker 1 op 1 weg te strepen.
Ja dat is een veilige aanname inderdaad.
Al heeft wind meer invloed op de prijs dan zon. dus met stormachtig herstweer, wanneer je zonnepanelen niets opleveren, heb je alsnog goedkope stroom. en een windstille zonnige dag, levert toch nog aardig wat op.
Vooral als je een oost-west opstelling hebt met zonnepanelen.
Een koude zonnige voorjaarsdag met een stevige bries in het weekend = sterk negatieve prijzen.

Maar je kan dus de stroom die je nu al gebruikt al wegstrepen tegen de zomer ;) met de klasieke salderingsregeling bij "jaar" contracten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hremijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-08 19:14
Ze hebben toch wel laten weten wat de tarieven zijn? Kan je zelf uitrekenen wat het heeft gekost?
113 euro is wel heel erg weinig.

Misschien het topic eens vanaf het begin lezen? Dit gaat over dynamische tarieven.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:52
Ik begrijp niet waarom iedereen massaal naar zonneplan gaat.

Tibber is gewoon goedkoper. Geen voorschot. Geen gedoe.

GroeneStroomLokaal voor gas is ook voor gas los de beste deal.

Ik ben al lang klant bij Tibber (tevreden) en heb ook een overstap naar GroeneStroomLokaal (vanuit EasyEnergy) in gang gezet.

[ Voor 25% gewijzigd door radeoxx op 14-11-2022 16:18 ]

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kard
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:33
radeoxx schreef op maandag 14 november 2022 @ 16:17:

Ik ben al lang klant bij Tibber (tevreden) en heb ook een overstap naar GroeneStroomLokaal (vanuit EasyEnergy) in gang gezet.
Ik kwam tot dezelfde conclusie. Met als verschil dat ik voor EnergyZero ben gegaan voor gas, omdat het maar weinig scheelt in kosten en ik voor die paar extra centen dan liever bij de "echte" aanbieder zit in plaats van een whitelabel reseller. Misschien is dat onterecht, maar mijn instinct zegt dat het qua updates/issues/support beter is om zo min mogelijk laagjes ertussen te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefdebruijn
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 27-07 09:00
Kard schreef op maandag 14 november 2022 @ 16:29:
[...]

Ik kwam tot dezelfde conclusie. Met als verschil dat ik voor EnergyZero ben gegaan voor gas, omdat het maar weinig scheelt in kosten en ik voor die paar extra centen dan liever bij de "echte" aanbieder zit in plaats van een whitelabel reseller. Misschien is dat onterecht, maar mijn instinct zegt dat het qua updates/issues/support beter is om zo min mogelijk laagjes ertussen te hebben.
exact mijn redernering; per 1-12 zit ik in hetzelfde schuitje

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BraX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-09 16:22

Omdat je bij Zonneplan Gas+Elektra in een kan doen en dan geen gedoe hebt? Dat is in ieder geval mijn motivering geweest.
*Gaat nu alsnog overwegen om elektra bij Tibber te doen :F

Is er trouwens al uitspraak over de maanden januari en februari betrekkende op het prijs plafond en dynamischeprijzen vanuit de overheid? Vorige week was het nog vrij prominent in het nieuws maar nu kan ik niet zo snel wat vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
BraX schreef op maandag 14 november 2022 @ 17:18:
[...]

Omdat je bij Zonneplan Gas+Elektra in een kan doen en dan geen gedoe hebt? Dat is in ieder geval mijn motivering geweest.
*Gaat nu alsnog overwegen om elektra bij Tibber te doen :F

Is er trouwens al uitspraak over de maanden januari en februari betrekkende op het prijs plafond en dynamischeprijzen vanuit de overheid? Vorige week was het nog vrij prominent in het nieuws maar nu kan ik niet zo snel wat vinden.
Nee. enkel wat slecht uitgewerkte voorstellen, die meer vragen dan antwoorden opleveren.

Plafond leek wel netto te worden, maar dat is niet specifiek voor dynamische tarieven. dus met 10.000 opwek en 9.000 verbruik zit je nog onder het plafond.

Verder leek het erop dat het plafond voor een gemiddelde prijs zal gelden.
Of dat nu per dag/week/maand/seizoen/jaar is. is nog onbekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glenn456
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:20
Ik was afgelopen september van Frank naar EasyEnergy gegaan. Maar de website van EasyEnergy vind ik zon drama plus de sterk gestegen kosten.

Ik heb nu de keuze gemaakt voor elektra via Tibber en gas via groenestroomlokaal.
Al een aantal keer overgestapt van energieleverancier wat tot nu toe zonder problemen gegaan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BraX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-09 16:22
glenn456 schreef op maandag 14 november 2022 @ 17:35:
Ik was afgelopen september van Frank naar EasyEnergy gegaan. Maar de website van EasyEnergy vind ik zon drama plus de sterk gestegen kosten.

Ik heb nu de keuze gemaakt voor elektra via Tibber en gas via groenestroomlokaal.
Al een aantal keer overgestapt van energieleverancier wat tot nu toe zonder problemen gegaan is.
Klinkt goed _/-\o_ , er is nergens een 'jaar contract' constructie van pas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJediIAm
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:37
LiquiD-AciD schreef op maandag 14 november 2022 @ 11:26:
Ik heb mijn eindafrekening eens doorgerekend bij EasyEnergy. Is het bij jullie ook zo dat de saldering per maand wordt toegepast? Ik heb het niet over de variabele kosten maar over de vaste kosten. Als ik in januari 1000kwh teruglever en 1200 gebruik dan betaal ik in die maand over die 200 kwh de belastingen. In de eindafrekening kom ik op ongeveer 5000/5000 uit maar wordt dat bedrag niet weer terugesteld. Dit lijkt mij niet de gewenste methode maar het valt niet heel erg op als je het niet volledig narekent.
Voor zover ik zie salderen zo wel per maand, maar altijd tegen de volledige marktprijs. Het maakt dus niet uit of het per uur, dag, maand of per jaar is.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
AJediIAm schreef op maandag 14 november 2022 @ 18:43:
[...]

Voor zover ik zie salderen zo wel per maand, maar altijd tegen de volledige marktprijs. Het maakt dus niet uit of het per uur, dag, maand of per jaar is.
nee,

Ze hebben een opslag op de stroom en die salderen ze niet.

Voorbeeld:
Stroom kost 10 cent + 2 cent opslag.

het ene half jaar verbruik je 2000kWh, en het andere half jaar lever je 2000kWh terug.
De echte rekening zou moeten zijn: 0 euro.

De EasyEnergy rekening is:
0 + 4000x0,02 opslag = 80 euro.
+2000 GvO's (al kost dat gelukkig vrijwel niets).

Daarom zijn het oplichters.
Dit is niet de wet, en die wet overtreden ze.

edit: Zie mijn bewijs:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tRTFxXf3vCF0QRvuF1uKmd4e4ug=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/EdwwzoS9rZY7HiYpkqYL3kGg.png?f=user_large
4734-1982 = 2752 en geen 3325 kWh.

Die 3325 komt van de ene maand leveren in totaal en de andere maand terugleveren.
die opslag rekenen ze per maand, over het verschil boven of onder 0, en die tellen ze bij elkaar op.
dus het per maand salderen.

De belastingen salderen ze al helemaal niet.

Overheidsheffing / energy belasting: 206.67/€ 0,0445 = 4644 Kwh (er zit een stukje December in deze rekening, met een ander tarief).

Terwijl de belasting zou moeten gaan over 2752 Kwh (ongeveer de helft)..

En zo zitten er veel meer oplichtings praktijken in de facturen van EasyEnergy.
Wegblijven dus bij deze partij.

[ Voor 38% gewijzigd door Smuggler op 14-11-2022 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:14
Thijsfranssen schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 20:43:
Ik hou op dit moment mijn stroom verbruik bij met DSMR reader op een Raspberry PI aan de P1 poort van mijn slimme meter. Is het mogelijk om DSMR reader te koppelen aan de day ahead prijzen? Misschien heeft iemand hier al naar gekeken. Een korte google actie levert niets op, ook in dit topic is DSMR nog niet besproken.
Klein schopje aangezien ik met de zelfde vraag zit.

1-1-2023 stopt contracten en wil dan gaan overstappen, nu alles aan het voorbereiden op slim aansturen etc.

Mis alleen nog een soort van DSMR tool voor registratie maar dan eentje die met uurprijzen om kan gaan :).

Zou leuk zijn als ik achteraf kan zien hoeveel een bepaald X apparaat heeft verbruikt met de kosten erbij.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tjberkhof
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-12-2024
hotymoty schreef op maandag 14 november 2022 @ 15:49:
[...]

Ik heb toevallig ook een maandtarief van 870 ontvangen, mag ik verlagen tot 700 euro. In november tot nu toe 20 euro verbruikt (flink wat geinvesteerd in isolatie en zuinigere apparatuur) dus die 870 is ronduit... aardig... te noemen. Klantenservice wilt ook niet onder de 700 gaan. Onverantwoord noemen ze het.

Natuurlijk direct mijn contract opgezegd. Nu is rondshoppen. Had ik veel eerder moeten doen. Ik begrijp deze keuze van vattenfal niet. Ze hadden met het prijsplafond dat 1 januari ingaat prima aan mij kunnen verdienen. Maar dikke doei dat ik 800 euro per maand ga betalen :w .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJediIAm
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:37
Smuggler schreef op maandag 14 november 2022 @ 19:09:
[...]

nee,

Ze hebben een opslag op de stroom en die salderen ze niet.

Voorbeeld:
Stroom kost 10 cent + 2 cent opslag.

het ene half jaar verbruik je 2000kWh, en het andere half jaar lever je 2000kWh terug.
De echte rekening zou moeten zijn: 0 euro.

De EasyEnergy rekening is:
0 + 4000x0,02 opslag = 80 euro.
+2000 GvO's (al kost dat gelukkig vrijwel niets).

Daarom zijn het oplichters.
Dit is niet de wet, en die wet overtreden ze.

edit: Zie mijn bewijs:
[Afbeelding]
4734-1982 = 2752 en geen 3325 kWh.

Die 3325 komt van de ene maand leveren in totaal en de andere maand terugleveren.
die opslag rekenen ze per maand, over het verschil boven of onder 0, en die tellen ze bij elkaar op.
dus het per maand salderen.

De belastingen salderen ze al helemaal niet.

Overheidsheffing / energy belasting: 206.67/€ 0,0445 = 4644 Kwh (er zit een stukje December in deze rekening, met een ander tarief).

Terwijl de belasting zou moeten gaan over 2752 Kwh (ongeveer de helft)..

En zo zitten er veel meer oplichtings praktijken in de facturen van EasyEnergy.
Wegblijven dus bij deze partij.
De opslag zijn kosten voor handel op de spotmarkt. Het beste wat je daarvan mag verwachten is dat ze de levering en teruglevering tegen elkaar weg strepen. Zij er überhaupt leveranciers die dit op jaar basis verrekenen?

Als ik naar mijn eigen belasting berekening kijk lijkt het allemaal gewoon te kloppen, maar het kan zijn dat er ergens een foutje in zit. Ik heb er niet heel nauwkeurig naar gekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoan

Ik wil stroom en gas onder één dak hebben, en geen voorschot betalen. Dan kom je bij Zonneplan uit. Ook had ik geen zin om 50 euro te moeten betalen voor een dongel terwijl je die bij Zonneplan gratis krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obeja
  • Niet online
Sjoan schreef op maandag 14 november 2022 @ 22:16:
[...]

Ik wil stroom en gas onder één dak hebben, en geen voorschot betalen. Dan kom je bij Zonneplan uit. Ook had ik geen zin om 50 euro te moeten betalen voor een dongel terwijl je die bij Zonneplan gratis krijgt.
Zeker nog geen eerste factuur gehad? Je betaalt wel een voorschot op alle belastingen en opslag op het te verwachte jaarverbruik. Alleen je werkelijke verbruik wordt tegen kale inkoop gefactureerd. Overigens is de zonneplan dongle niet te vergelijken met de pulse van Tibber.

Ik zit zelf bij Zonneplan (Stroom+Gas) maar de App van Zonneplan valt gewoon erg tegen. Totaal geen inzicht in de historische kosten. Je kunt dus niet zien wat de kosten waren van bv gisteren. Ook live verbruik is niet echt live. Stroom 5 minuten update en gas 1 uur.

Overigens staat mij die 50 euro betalen voor de dongle mij ook tegen en ze hebben geen gas.

Ik denk er sterk over om snel naar Tibber te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoan
Obeja schreef op maandag 14 november 2022 @ 22:45:
[...]

Zeker nog geen eerste factuur gehad? Je betaalt wel een voorschot op alle belastingen en opslag op het te verwachte jaarverbruik. Alleen je werkelijke verbruik wordt tegen kale inkoop gefactureerd.
En hoe doet Tibber dat dan? Voor zover ik weet worden bepaalde belastingen op jaarverbruik berekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obeja
  • Niet online
Sjoan schreef op maandag 14 november 2022 @ 23:13:
[...]

En hoe doet Tibber dat dan? Voor zover ik weet worden bepaalde belastingen op jaarverbruik berekend.
Volgens mij niet hoor. Misschien dat een Tibberklant kan vertellen hoe de maandelijkse factuur bij Tibber is opgebouwd?

Ik heb volgende link gevonden

https://support.tibber.co...881-facturatie-bij-tibber

[ Voor 13% gewijzigd door Obeja op 14-11-2022 23:31 . Reden: toevoegen link ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollem
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08-09 10:04
steefdebruijn schreef op maandag 14 november 2022 @ 16:56:
[...]

exact mijn redernering; per 1-12 zit ik in hetzelfde schuitje
Goed te lezen dat jullie dezelfde gedachte en keuze hebben gemaakt als ik.
Ook per 1-12 voor gas over naar Zero Energy 😇

Voor stroom nog even aan het nadenken: op dit moment nog overproductie.
Maar binnenkort een EV dus dan wordt het snel anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoan
Obeja schreef op maandag 14 november 2022 @ 23:28:
[...]

Volgens mij niet hoor. Misschien dat een Tibberklant kan vertellen hoe de maandelijkse factuur bij Tibber is opgebouwd?

En ook het salderen gaat per jaar, en niet per maand.

Ik neem nu stroom en gas af van Zonneplan, zonder dat ik er nu nog een cent voor betaald heb. Dat zie ik als 'geen voorschot'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Obeja
  • Niet online
Sjoan schreef op maandag 14 november 2022 @ 23:50:
[...]

En ook het salderen gaat per jaar, en niet per maand.

Ik neem nu stroom en gas af van Zonneplan, zonder dat ik er nu nog een cent voor betaald heb. Dat zie ik als 'geen voorschot'.
Maakt ook verder niet uit, alleen wijze van facturatie is niet gelijk aan die van Tibber. Zonneplan wekt alleen wel de suggestie met de woorden "Betaal elke maand je echte verbruik".

Dit klopt natuurlijk ook wel, maar ze vertellen pas in de "kleine lettertjes" dat je daarbij ook 1/12 belasting + opslag betaalt voor het te verwachten verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• refused81
  • Nu online
nog een vraagje mbt tarieven.....

voor stroom zie ik nu dag prijs voorbij komen die zo'n 0,20-0,25 per kwh zijn incl btw.
is dit echt het totaal bedrag? Of komt er nog allerlei opslagen bij (energie belasting, opslag xyz etc) erbij?

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
refused81 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 09:05:

voor stroom zie ik nu dag prijs voorbij komen die zo'n 0,20-0,25 per kwh zijn incl btw.
is dit echt het totaal bedrag? Of komt er nog allerlei opslagen bij (energie belasting, opslag xyz etc) erbij?
Daar komt nog ongeveer 7 a 8 cent bij aan opslagen en energiebelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Ik heb vanochtend vroeg weer 2 uurtjes (van 03:00 tot 05:00) de thermostaat van mijn 2 airco's op 30 graden gezet omdat de elektraprijs 19,4 cent per kWh was, inclusief alles.
En de (domme) vaatwasser gaat ook op dat tijdstip, net als de elektrische fiets en auto ;-) en aquariumverwarming.

Meestal staat er wel bij wat inclusief en exclusief is.

[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 15-11-2022 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obeja
  • Niet online

Bijvoorbeeld vandaag om 15.00 uur bij Zonneplan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DRhRGwoXv3O6My-zrIL3JVkNGTc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FRbWHjQkeK0Y8FFaZhxiuZD3.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feep
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Mijn energie contract loopt begin volgende maand af en zit nu ook naar de dynamische contracten te kijken. Op het moment zijn de tarieven een stuk beter bij de dynamische contracten, echter afhankelijk van de manier waarop ze de gemiddelden gaan bepalen zal dat mogelijk niet het geval zijn. Als ik kijk naar de tarieven van stroom dan zitten in de periode dat ik de stroom gebruik altijd boven de gemiddelde lijn. Dus als de tarieven in de buurt komen van het plafond en ze die gemiddelde lijn hanteren voor het bepalen van het plafond dan kan je toch meer geld kwijt zijn dan het plafond. Dat is belangrijk om in de gaten te houden en om bij een energiemaatschappij te zitten waar je snel over kan stappen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6P0EjCdKkOItQOjs0cRGPIoX1YQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FNvRUz32wQUmjIKFthDJW8lU.jpg?f=user_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Obeja schreef op maandag 14 november 2022 @ 23:28:
[...]

Dit is mijn factuur van Tibber over oktober 2022:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ky22PV8uE0Z8dg4UK70KujM9AN8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6doMFJttiqZMm1SuyTdp5iFx.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3OZurXvnxW2Gs6Zq5gxuZlxMiXU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kCMQFrJk3khZ5RkRxKYmU3l4.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VLC73mNrnvSBP8nTcA7CJLAcFP8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/k3sszB99q0Zwb7rqIBYJ2bUx.png?f=fotoalbum_large
Mijn verbruik en teruglevering zijn zo hoog omdat ik sinds 1 september een diy-thuisaccu heb die opslaat bij lage tarieven en teruglevert bij hoge tarieven. Vandaar ook dat mijn "gewogen gemiddelde"tarief voor teruglevering is een stuk hoger is dan voor verbruik. Ik heb alles in Excel nagerekend en het klopt tot op de cent.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

feep schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 09:25:
Dus als de tarieven in de buurt komen van het plafond en ze die gemiddelde lijn hanteren voor het bepalen van het plafond
Dit is iets wat mij nog niet duidelijk is.

Gaan ze kijken naar:
-De gemiddelde prijs (per maand)
-De gemiddelde prijs die je als klant betaald hebt op basis van je verbruik

Een belangrijk verschil. De 2e kan significant anders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
feep schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 09:25:
Mijn energie contract loopt begin volgende maand af en zit nu ook naar de dynamische contracten te kijken. Op het moment zijn de tarieven een stuk beter bij de dynamische contracten, echter afhankelijk van de manier waarop ze de gemiddelden gaan bepalen zal dat mogelijk niet het geval zijn. Als ik kijk naar de tarieven van stroom dan zitten in de periode dat ik de stroom gebruik altijd boven de gemiddelde lijn. Dus als de tarieven in de buurt komen van het plafond en ze die gemiddelde lijn hanteren voor het bepalen van het plafond dan kan je toch meer geld kwijt zijn dan het plafond. Dat is belangrijk om in de gaten te houden en om bij een energiemaatschappij te zitten waar je snel over kan stappen.

[Afbeelding]
Het prijsplafond heeft nog geen definitieve vorm.
Wel is duidelijk dat het plafond ook gewoon voor day ahead geldt. In het ergste geval zit je over een periode van een jaar niet boven de plafondprijzen zolang je binnen je quotum blijft.
In het beste geval is die periode een uur.

In ieder geval wordt de leverancier niet gespekt en is er een goede kans dat er een paar miljard aan belastinggeld over blijft.
(Edit, als men massaal day ahead adopteert)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master FX
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:10
Obeja schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 09:15:
[...]

Bijvoorbeeld vandaag om 15.00 uur bij Zonneplan

[Afbeelding]
In de app van Zonneplan zie je overigens gewoon de nette all inclusive prijs. Bij mij staat dus ook 32ct van 15u-16u

Stay safe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obeja
  • Niet online
Master FX schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 09:41:
[...]

In de app van Zonneplan zie je overigens gewoon de nette all inclusive prijs. Bij mij staat dus ook 32ct van 15u-16u
klopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• refused81
  • Nu online
Smuggler schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 09:08:
[...]

Daar komt nog ongeveer 7 a 8 cent bij aan opslagen en energiebelasting.
dus deze website laat de prijzen zien excl opslagen en energiebelasting etc:

https://www.dynamische-en...l/actuele-energieprijzen/

en deze laat all-in prijs zien:

https://enever.nl/#

?
O-)

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
refused81 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 09:56:
[...]

dus deze website laat de prijzen zien excl opslagen en energiebelasting etc:

https://www.dynamische-en...l/actuele-energieprijzen/

en deze laat all-in prijs zien:

https://enever.nl/#

?
O-)
ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• refused81
  • Nu online
mooi...

zojuist overgestapt naar tibber voor stroom
en overgestapt naar energyzero voor gas (welke ik ooit binnenkort weer opzeg als ik 100% van gas af ben).

voor beide datum ZSM gepakt....eventuele boetes betaal ik wel....dat is nog gunstiger dan de 30 dagen opzegtermijn helemaal af te wachten.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• radeoxx
refused81 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 10:33:
mooi...

en overgestapt naar energyzero voor gas (welke ik ooit binnenkort weer opzeg als ik 100% van gas af ben).

voor beide datum ZSM gepakt....eventuele boetes betaal ik wel....dat is nog gunstiger dan de 30 dagen opzegtermijn helemaal af te wachten.
Je kunt in de chat de leverdatum nog naar voren halen, succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoelzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-07 18:19
Jazsie schreef op maandag 14 november 2022 @ 21:28:
[...]

Klein schopje aangezien ik met de zelfde vraag zit.

1-1-2023 stopt contracten en wil dan gaan overstappen, nu alles aan het voorbereiden op slim aansturen etc.

Mis alleen nog een soort van DSMR tool voor registratie maar dan eentje die met uurprijzen om kan gaan :).

Zou leuk zijn als ik achteraf kan zien hoeveel een bepaald X apparaat heeft verbruikt met de kosten erbij.
Ah ja. Ik zou dit ook graag willen, ik stap volgende week over naar day ahead enkel voor gas. Dit zou ik ook fijn vinden.

Ik lees nu ook uit met DSMR Reader.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rastapopoulos
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:38
*snip* offtopic

[ Voor 98% gewijzigd door Señor Sjon op 15-11-2022 13:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
*snip* offtopic

[ Voor 95% gewijzigd door Señor Sjon op 15-11-2022 13:26 ]

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:10
Modbreak:Zullen we het in dit topic over de Day Ahead variant hebben? Dus niet je net verhoogde energiecontract, thuisaccu's, domotica, etc, etc.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JML
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 16-09 16:58

JML

Zoals eerder vermeld gaan morgen mijn contracten bij Tibber en Easyenergy in. Die laatste wordt vanwege de verhoging en extreem hoge voorschotnota voor december per 1 december overgenomen door groenestroom lokaal. Daar heb ik mij zojuist aangemeld.

Easyenergy voorschot is zo hoog, omdat ze verwachten dat ik in december 2x zoveel zal verbruiken dan waar men in november mee rekende. Gezien de eerdere berichten over Easyenergy betaal ik liever achteraf wat bij dan dat ik moet wachten op een verrekening van Easy. Vandaar de keuze voor Groenestroom lokaal. Wilde eigenlijk op ANWB wachten, maar dan kan ik niet per 1 december over.

@Smuggler Er is een nieuwe dynamische aanbieder https://energie.vanons.org/dynamisch-contract/
Misschien kun je die toevoegen aan de TS. Wederverkoper van energyzero.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
JML schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 14:03:
@Smuggler Er is een nieuwe dynamische aanbieder https://energie.vanons.org/dynamisch-contract/
Zelfde tarief als de andere resellers zoals Mijndomein. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• radeoxx
Zoals eerder vermeld gaan morgen mijn contracten bij Tibber en Easyenergy in. Die laatste wordt vanwege de verhoging en extreem hoge voorschotnota voor december per 1 december overgenomen door groenestroom lokaal. Daar heb ik mij zojuist aangemeld.

Easyenergy voorschot is zo hoog, omdat ze verwachten dat ik in december 2x zoveel zal verbruiken dan waar men in november mee rekende. Gezien de eerdere berichten over Easyenergy betaal ik liever achteraf wat bij dan dat ik moet wachten op een verrekening van Easy. Vandaar de keuze voor Groenestroom lokaal. Wilde eigenlijk op ANWB wachten, maar dan kan ik niet per 1 december over.

Het is werkelijk waar verschrikkelijk bij EasyEnergy. Ik ben echt blij dat ik bij die boevenclub weg ben.

Voor een klein appartementje vroegen ze voor gas een voorschot van EUR 250 voor de maand oktober. Niet alleen rekenden ze met een astronomisch hoge gasprijs (EUR 2,50 + belastingen), ook gingen ze uit van een enorm verbruik. In discussie gegaan maar dit was zinloos. Ik had de incasso gestorneerd en toen kreeg ik een brief/mail: einde leveringsovereenkomst. Doordat ik niet had betaald wordt de levering over 14 dagen gestaakt en wordt de gasaansluiting door de netbeheerder afgesloten, tenzij ik nog zou betalen.

Om gedoe maar te voorkomen heb ik maar betaald en snel overgestapt.

En uiteindelijk had ik 8m3 verbruikt tegen +/- EUR 1,50 incl belastingen. Dus kreeg ik weer 230 euro terug, haha. Maar nu is het voorschot van de maand december weer 350 euro, dus moet weer betalen...

Ik hoop maar dat ze snel de eindafrekening maken en in de tussentijd niet failliet zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18-09 21:22

Dank voor het doorgeven! Is toegevoegd aan de TS :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majesty
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
radeoxx schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 10:51:
[...]

Je kunt in de chat de leverdatum nog naar voren halen, succes!
Geprobeerd hier (zou 25 november beginnen), maar na herhaaldelijk aangeven dat dit door anderen wel is gelukt, blijft de medewerker aangeven dat het niet mogelijk zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarstenHouw
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11-09 12:37
radeoxx schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 14:12:
[...]

Het is werkelijk waar verschrikkelijk bij EasyEnergy. Ik ben echt blij dat ik bij die boevenclub weg ben.

Voor een klein appartementje vroegen ze voor gas een voorschot van EUR 250 voor de maand oktober. Niet alleen rekenden ze met een astronomisch hoge gasprijs (EUR 2,50 + belastingen), ook gingen ze uit van een enorm verbruik. In discussie gegaan maar dit was zinloos. Ik had de incasso gestorneerd en toen kreeg ik een brief/mail: einde leveringsovereenkomst. Doordat ik niet had betaald wordt de levering over 14 dagen gestaakt en wordt de gasaansluiting door de netbeheerder afgesloten, tenzij ik nog zou betalen.

Om gedoe maar te voorkomen heb ik maar betaald en snel overgestapt.

En uiteindelijk had ik 8m3 verbruikt tegen +/- EUR 1,50 incl belastingen. Dus kreeg ik weer 230 euro terug, haha. Maar nu is het voorschot van de maand december weer 350 euro, dus moet weer betalen...

Ik hoop maar dat ze snel de eindafrekening maken en in de tussentijd niet failliet zijn.
Eindafrekening 4 weken na einddatum. En probeer dan maar na te rekenen of het correct is 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
Aangezien Easyenergy totaal niet reageerd om een terechte creditering (betreft een voorschot van september!!!!) af te wikkelen mijn bank de opdracht gegeven om dit bedrag dan maar te laten storneren, easyenergy laat zijn klanten stikken om onterechte en flinke inhoudigen ongedaan te maken en niet te reageren op diverse emails, ik zou dit bedrijf totaal niet adviseren aan mijn kenniskring,

en zoals de vele verhalen op dit forum ben ik niet de enige met problemen bij dit klotebedrijf!!!

Wie heeft de beste advies voor een overstapt naar alleen gas???? met variabele kosten en op verzoek een lage verbruiksmeting i.v.m een sinds kort in gebruik nemen van een warmtepomp...

[ Voor 3% gewijzigd door Deldenaar op 15-11-2022 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
van TIBBER,

Goedemorgen,

Er zijn geen plannen om gas te gaan leveren op het moment.

Met vriendelijke groet,
Wouter
Customer Support

echt jammer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Deldenaar schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 14:36:
Aangezien Easyenergy totaal niet reageerd om een terechte creditering (betreft een voorschot van september!!!!) af te wikkelen mijn bank de opdracht gegeven om dit bedrag dan maar te laten storneren, easyenergy laat zijn klanten stikken om onterechte en flinke inhoudigen ongedaan te maken en niet te reageren op diverse emails, ik zou dit bedrijf totaal niet adviseren aan mijn kenniskring,

en zoals de vele verhalen op dit forum ben ik niet de enige met problemen bij dit klotebedrijf!!!

Wie heeft de beste advies voor een overstapt naar alleen gas???? met variabele kosten en op verzoek een lage verbruiksmeting i.v.m een sinds kort in gebruik nemen van een warmtepomp...
Een van deze: Ep Woody in "het grote day ahead energie prijzen topic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timanrebel
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 18-09 14:57
Ik ben aan het nadenken hoe ik beste om kan gaan met de capaciteit van onze Tesla Model 3 en het laden.

Standaard laadt de auto nu op naar 69% (300km). Dat is voor elke normale zakelijke en persoonlijke rit meer dan voldoende. Zelf kijk ik dan regelmatig naar de energieprijs en als die onder de XX cent duikt zet ik de Tesla naar 90% en laadt ik hem verder door. De dagen erna rijd ik dat er dan langzaam aan weer vanaf.

Ik wil dit eigenlijk automatiseren met HA :) Moet kunnen met APIs van Tibber en Tesla, maar vroeg me af wat het eenvoudigst is. Ik denk er aan om om 21:00 te kijken of er de komende 24 uur, uren zijn onder de XX (18?) cent en dan voor elk uur de oplaadcapaciteit te verhogen met 15% (de auto laad ruwweg 16/17% per uur).

En als er geen uren zijn gaat de capaciteit weer naar 69%.

Hebben er al mensen dit soort scripts geschreven? Anders zal ik ook mijn resultaat eens delen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarstenHouw
Deldenaar schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 14:36:

Vanaf 2018 klant bij EasyEnergy... Gaat echt bergafwaards helaas.

Sinds kort bij Tibber en Mijndomein Energie.

Tibber vanwege: goedkoop, modern en geen voorschot
Mijndomein energie vanwege: goedkoop & app waar voorschot in te stellen is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
CarstenHouw schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 14:53:
[...]

Vanaf 2018 klant bij EasyEnergy... Gaat echt bergafwaards helaas.

Sinds kort bij Tibber en Mijndomein Energie.

Tibber vanwege: goedkoop, modern en geen voorschot
Mijndomein energie vanwege: goedkoop & app waar voorschot in te stellen is
voorschot GAS volledig vrij in te stellen of in procenten naar voorgaand jaarverbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarstenHouw
Deldenaar schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 14:55:
[...]

voorschot GAS volledig vrij in te stellen of in procenten naar voorgaand jaarverbruik?
Ik moest wel zelf spelen met het verwachtte jaarverbruik om op het bedrag te komen dat ik wens te betalen. Omdat ik met eigen hardware en app het goed in de gaten kan houden is dit voor mij geen probleem.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HCtaR-wLTL_hcdHz9P3_oreu6oY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/efwze2GI4Pn7g6N2cRMGww0n.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
ik krijg net bericht van Zonneplan dat zij de jaarverbruik nemen die word doorgegeven door de klant en niet volgens voorgaande jaarverbruik

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
timanrebel schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 14:48:
Ik ben aan het nadenken hoe ik beste om kan gaan met de capaciteit van onze Tesla Model 3 en het laden.

Standaard laadt de auto nu op naar 69% (300km). Dat is voor elke normale zakelijke en persoonlijke rit meer dan voldoende. Zelf kijk ik dan regelmatig naar de energieprijs en als die onder de XX cent duikt zet ik de Tesla naar 90% en laadt ik hem verder door. De dagen erna rijd ik dat er dan langzaam aan weer vanaf.

Ik wil dit eigenlijk automatiseren met HA :) Moet kunnen met APIs van Tibber en Tesla, maar vroeg me af wat het eenvoudigst is. Ik denk er aan om om 21:00 te kijken of er de komende 24 uur, uren zijn onder de XX (18?) cent en dan voor elk uur de oplaadcapaciteit te verhogen met 15% (de auto laad ruwweg 16/17% per uur).

Hebben er al mensen dit soort scripts geschreven? Anders zal ik ook mijn resultaat eens delen
Misschien kun je hier iets mee: node-red-contrib-power-saver

---
John

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timanrebel
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 18-09 14:57
John245 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 15:09:
[...]

Misschien kun je hier iets mee: node-red-contrib-power-saver

---
John
interessant, ik heb ergens ook NodeRED nog wel draaien geloof ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romulus
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-09 20:26
@radeoxx Nou lekker dan, ik ga per 22-11 naar EasyEnergy ;)
Ik begrijp dat voorschoten niet altijd vanzelfsprekend zijn bij dynamische leveranciers maar bij de vast/variable leveranciers is dat vrijwel overal wel het geval.
Ik stap over naar Easy omdat Essent een voorschot van 589 euro per maand van mij wilde hebben.
Ik heb inmiddels mijn voorschot gas voor december ontvangen en dat zit op 210 euro + voorschot elektriciteit (130 euro) zit ik totaal op 340 euro, dat is nog altijd 249 euro minder dan wat Essent van me wil.
Vreemd dat ze bij jou met een gasprijs van 2,50 rekenen, bij mij rekenen ze met 1,56 euro (ex. belastingen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
Romulus schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 15:15:
@radeoxx Nou lekker dan, ik ga per 22-11 naar EasyEnegery ;)
Ik begrijp dat voorschoten niet altijd vanzelfsprekend zijn bij dynamische leveranciers maar bij de vast/variable leveranciers is dat vrijwel overal wel het geval.
Ik stap naar over Easy omdat Essent een voorschot van 589 euro per maand van mij wilde hebben.
Ik heb inmiddels mijn voorschot gas voor december ontvangen en dat zit op 210 euro + voorschot elektriciteit (130 euro) zit ik totaal op 340 euro, dat is nog altijd 249 euro minder dan wat Essent van me wil.
Vreemd dat ze bij jou met een gasprijs van 2,50 rekenen, bij mij rekenen ze met 1,56 euro.
Dit is de reactie op mijn mail inzake voorschot oktober: (datum reactie 29 september)
Beste XXXXXX,

Bedankt voor je email van 14 september 2022.

Om je wat meer inzicht te geven in waar de voorschotten vandaan komen wil ik je wat inzicht in de berekening geven.
Op dit moment wordt door onze analisten rekening gehouden met een gasprijs van €2,81/m3 en €0,595 per kWh.
Voor de onderstaande adressen zie ik de volgende geschatte jaarverbruiken:
Nou lekker dan, ik ga per 22-11 naar EasyEnegery ;)
Gewoon annuleren die boel!

Stap 1: aanmelden bij Tibber
Stap 2: Aanmelden bij een van de resellers van energyzero.
Stap 3: winst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deldenaar
Knoop zojuist doorgehakt en gekozen voor Zonneplan, helaas ten koste van Tibber, was graag hier gebleven maar tis niet anders v.w dat KLOTE bedrijf EASYENERGY die er een potje van maakt!!!

[ Voor 7% gewijzigd door Deldenaar op 15-11-2022 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NietGiftig
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Deldenaar schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 15:08:
ik krijg net bericht van Zonneplan dat zij de jaarverbruik nemen die word doorgegeven door de klant en niet volgens voorgaande jaarverbruik
Interessant.
Deze aantallen staan niet in de welkomstbrief.
Dit kom je pas te weten bij de eerste nota?

Zijn dit de aantallen die ik heb ingevoerd bij het nakijken van de prijs bij het uitzoeken van de leverancier.
Dus eigenlijk voor je je aanmeld?
Want toen heb ik, voor een eenvoudig vergelijk op mooie ronde aantallen gezet.
Mijn werkelijke gebruik ligt lager.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Romulus
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-09 20:26
Misschien dat ik ook wel switch, eerst even wat ervaring opdoen met dynamische contracten.
Er is in dit draadje ook nog niet echt consensus over wat nou de beste leverancier van dynamische contracten is.
Ik lees veel zonneplan voor electra+gas of Tibber voor electra en een andere aanbieder voor gas.
Is het de moeite waard om Tibber te nemen + een andere aanbieder voor gas? Alles bij één leverancier lijkt me makkelijker?
Of is de App/API van Tibber veel beter dan die van Zonneplan?
Ik wil wel heel graag naar Home Assistant integratie. Is Tibber dan betere optie dan Zonneplan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
NietGiftig schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 15:24:
[...]

Interessant.
Deze aantallen staan niet in de welkomstbrief.
Dit kom je pas te weten bij de eerste nota?

Zijn dit de aantallen die ik heb ingevoerd bij het nakijken van de prijs bij het uitzoeken van de leverancier.
Dus eigenlijk voor je je aanmeld?
Want toen heb ik, voor een eenvoudig vergelijk op mooie ronde aantallen gezet.
Mijn werkelijke gebruik ligt lager.
ik heb hier enkele malen duidelijk om doorgevraagd en volgens de chatdienst is dit geen probleem, ze nemen wat de klant doorgeeft!!! of zou het toch....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NietGiftig
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Deldenaar schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 15:28:
[...]

ik heb hier enkele malen duidelijk om doorgevraagd en volgens de chatdienst is dit geen probleem, ze nemen wat de klant doorgeeft!!! of zou het toch....
Ik ging er vanuit dat ze een verbruik van het laatste jaar doorkregen van de netbeheerder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JML
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 16-09 16:58

JML

Romulus schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 15:24:
Misschien dat ik ook wel switch, eerst even wat ervaring opdoen met dynamische contracten.
Er is in dit draadje ook nog niet echt consensus over wat nou de beste leverancier van dynamische contracten is.
Ik lees veel zonneplan voor electra+gas of Tibber voor electra en een andere aanbieder voor gas.
Is het de moeite waard om Tibber te nemen + een andere aanbieder voor gas? Alles bij één leverancier lijkt me makkelijker?
Ik wil wel heel graag naar Home Assistant integratie. Is Tibber dan betere optie dan Zonneplan?
Tibber + een reseller van EnergyZero is de goedkoopste variant en de Tibber app is het duidelijkst. Daarnaast betaal je bij Tibber achteraf. Geen voorschot zoals bij de rest. Easyenergy zou ik direct stoppen nu het nog kan. Je moet maar zien of je het teveel betaalde terugkrijgt bij hun. Zie posts van @Deldenaar
Wil je alles onder 1 dak? Dan zonneplan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mahagen
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 13-09 19:52
Romulus schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 15:24:
Zonneplan One werkt goed in HA maar nog beter werkt Nordpool, zie een paar pagina's terug.

Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + Proxmox HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
Romulus schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 15:15:
@radeoxx Nou lekker dan, ik ga per 22-11 naar EasyEnergy ;)
Ik stap over naar Easy omdat Essent een voorschot van 589 euro per maand van mij wilde hebben.
Vreemd dat ze bij jou met een gasprijs van 2,50 rekenen, bij mij rekenen ze met 1,56 euro (ex. belastingen).
Ja die prijs die ze gokken is elke maand afhankelijk van de markt. en lijkt per persoon ook nog eens verschillend te zijn.

Voor de maand Oktober stond het nog niet gespecificeerd (alleen mijn eind bedrag van 550 euro..!) (uiteindelijk 14 euro verbruikt (excl belastingen)
Voor de maand November is dat: 1,80 euro.
Voor de maand December is dat: 1,54 euro.
Januari is afwachten.

voor verbruik lijken ze naar vorig jaar te kijken, en dat ronden ze dan naar boven af.
Van de zomer was de prijs vrij hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henno Keers
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17-09 18:45

Offtopic:
Zonnepanelen op je dak?
Denk er aan dat je accu's met deze manier van laden waarschijnlijk je accucellen niet balanceerd,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siempie76
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-08 17:26

Graag delen :-) Heb ook een Tesla en Tibber en HA

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
@timanrebel en @siempie76

Ik daar toen der tijd dit voor geschreven:
https://github.com/smokkelaar/CarChargeWithHourCurrentRates

Tegenwoordig gebruik ik Jedlix met de opdracht dat de auto maandag ochtend vol moet zitten.
Weekend is vaak het goedkoopste dus dat werkt erg goed :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoan
JML schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 15:40:
[...]

Tibber + een reseller van EnergyZero is de goedkoopste variant en de Tibber app is het duidelijkst. Daarnaast betaal je bij Tibber achteraf. Geen voorschot zoals bij de rest. Easyenergy zou ik direct stoppen nu het nog kan. Je moet maar zien of je het teveel betaalde terugkrijgt bij hun. Zie posts van @Deldenaar
Wil je alles onder 1 dak? Dan zonneplan.
Nogmaals, ook bij Zonneplan betaal je achteraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
Sjoan schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 16:59:
[...]

niet alles:
https://zonneplan.s3.eu-w...tuur-met-zonnepanelen.pdf

Er is een schatting gedaan over het jaar, voor alle belastingen enzovoorts.

Bij Tibber is echt alles achteraf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:45

Ik zou eens kijken hier naar:
https://github.com/jpulakka/nordpool_diff
https://github.com/dala318/nordpool_planner

Dat zijn beide scripts om laden/verwarmen/etc. op de laagste uren te plannen automatisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoan
Smuggler schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 17:03:
[...]

niet alles:
https://zonneplan.s3.eu-w...tuur-met-zonnepanelen.pdf

Er is een schatting gedaan over het jaar, voor alle belastingen enzovoorts.

Bij Tibber is echt alles achteraf.
Ik neem stroom en gas af, en heb nog geen cemt betaald. Ik noem dat geen voorschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
Sjoan schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 17:44:
[...]

Ik neem stroom en gas af, en heb nog geen cemt betaald. Ik noem dat geen voorschot.
Hoelang zit je er al?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deldenaar
Zonneplan vs easyenergy

Wow, wat een verschil m.b.t communicatie

Wachttijden op reacties via email

Zonneplan minder dan 1 dag,
easyenergy 2 a 4 weken of langer tot niet...

Bellen wachttijd

Zonneplan minder dan minuut
easyenergy ONMOGELIJK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandmanB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 29-05 18:21
Bierautomaat schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 18:21:
[...]

De flexbox en sturing zijn sinds deze week actief hier. Ben benieuwd wat de uiteindelijke maandelijks kosten gaan zijn voor mijn verbruik. Op jaarniveau zou het break even of zelfs positief moeten eindigen. Dit is de eerste winter dat ik doorgaat met complete installatie (warmtepomp, zonnepanelen, batterij, flexio), dus ik heb geen idee wat het wordt. Mijn voorschot bedraagt momenteel 50€ bij engie dynamic dus voorlopig passeert de energiecrisis aan mij voorbij.
Beste Bierautomaat,

Kan je eventueel wat contactgegevens doorspelen van hoe jij aan de flexbox bent geraakt? ik kom precies wat moeilijk door bij Lifepwr en hun lokale vertegenwoordiger hier in Limburg.

Heb je misschien ook wat info of het mogelijk is om stroom ook nog p2p verder te verkopen naar je ouders/schoonouders bvb gebruikmakend van de flexbox?

Heb je de oplossing van Bliq eventueel ook bekeken, en wat waren jouw argumenten om voor Flexio te kiezen?

[ Voor 28% gewijzigd door SandmanB op 15-11-2022 18:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Obeja
  • Niet online
Sjoan schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 16:59:
[...]

Heb je belang bij Zonneplan dat je elke keer dit blijft roepen? Ik heb je uitgelegd hoe de facturatie werkt. Bijzonder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tjberkhof
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-12-2024
refused81 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 10:33:
mooi...

Ik ben gisteren overgestapt (edit naar energyzero) en ook zsm aangeklikt, 29 november was helemaal prima voor vattenfal, ondanks die 30 dagen die ze opgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoan
Sinds 1 november. Dus eigenlijk schieten ze mij de belasting ed. nu voor, aangezien ik nu meer zal gebruiken dan in de zomer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjoan
Obeja schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 18:47:
[...]

Heb je belang bij Zonneplan dat je elke keer dit blijft roepen? Ik heb je uitgelegd hoe de facturatie werkt. Bijzonder.
Of heb jij belang bij Tibber dat je iedere keer blijft roepen dat je bij Zonneplan een voorschot moet betalen? Bijzonder.

Ik zit bij Zonneplan, en heb nog geen cent betaald. Hoe kan je dan blijven beweren dat je bij Zonneplan een voorschot moet betalen?

Ja, je betaald belastingen ed. over je gemiddeld jaarverbruik. Ik zie dat niet als 'voorschot'. Ja, als je in de zomer klant bent geworden, dan zal je inderdaad de belastingen ed. voor de winter gedeeltelijk voor moeten schieten (ok, daar heb je je voorschot), en als je in de winter klant bent geworden, dan schiet, effectief gezien, ZP dat voor, aangezien het over het gemiddelde geschat gebruik over het hele jaar gaat.

Bij normaal verbruik zal ik (geen zonnepanelen), netto, dus nooit geld uit hebben staan bij ZP.

Wat Frank bijvoorbeeld doet, daar moet je 2 maanden compleet vooruit betalen. DAT noem ik een echt voorschot.

In mijn ogen:

* betalen voordat je stroom/gas af hebt genomen - voorschot
* betalen nadat je stroom/gas af hebt genomen - geen voorschot

[ Voor 10% gewijzigd door Sjoan op 15-11-2022 23:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
Sjoan schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 23:23:

In mijn ogen:

* betalen voordat je stroom/gas af hebt genomen - voorschot
* betalen nadat je stroom/gas af hebt genomen - geen voorschot
In mijn ogen:
Betalen op een schatting - voorschot.
Betalen enkel dat je daadwerkelijk hebt afgenomen - geen voorschot.

Zoals je zelf al zei, met de winter die eraan komt en een hoog verbruik voelt het niet als een voorschot.
Maar de zelfde constructie in de zomer met weinig gas en zelfs is veel gevallen negatief elektra verbruik. wordt het toch echt wel een voorschot voor de winter.

Voor de duidelijkheid, je betaald dus een geschatte hoeveelheid aan belasting <- voorschot in mijn ogen.
En daarnaast betaal je enkel het dynamische tarief achteraf voor het actuele daadwerkelijk verbruik. <- geen voorschot.

We zien nu in elk geval waar het verschil van inzicht vandaan komt. :)
Maar elke leverancier die je einde herfst afsluit zal je dus geen voorschot betalen, immers je vebruik is de gehele tijd hoger geweest dan wat je betaald hebt. ;)

Maar zeker als je deze constructie legt naast Tibber, dan betaal je bij zonneplan dus een half voorschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
tjberkhof schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 22:50:
[...]

Ik ben gisteren overgestapt (edit naar energyzero) en ook zsm aangeklikt, 29 november was helemaal prima voor vattenfal, ondanks die 30 dagen die ze opgeven.
Interessant, bedankt voor je bericht. Ik durfde dat in eerste instantie niet aan, maar eigenlijk geen idee wat ze je willen maken. Nergens staat een boete ofzo omschreven.
Ik ga eerdaags proberen m'n aanmelding te verzetten naar 1 januari. De day ahead prijzen zijn inmiddels duurder dan m'n contract ;)
Pagina: 1 ... 41 ... 298 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels