Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obeja
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Cheesy schreef op woensdag 16 november 2022 @ 07:37:
[...]

Interessant, bedankt voor je bericht. Ik durfde dat in eerste instantie niet aan, maar eigenlijk geen idee wat ze je willen maken. Nergens staat een boete ofzo omschreven.
Ik ga eerdaags proberen m'n aanmelding te verzetten naar 1 januari. De day ahead prijzen zijn inmiddels duurder dan m'n contract ;)
Als de spot-prijzen op huidige niveau blijven dan is het per 1-1-2023 totaal zinloos om een dynamisch contract te hebben.

Bijvoorbeeld:

Spotprijs gas 1,153 Euro (excl. btw)
Sportprijs stroom 0,23 Euro (Excl. btw , gemiddeld normale tijden overdag)

Voor gas betaal je dus vandaag all-in 1,71 Euro, maar per 1-1-2023 zou dit dus 2,04 Euro zijn.

Voor stroom betaal je vandaag all-in 0,33 per kWh, maar per 1-1-2023 is dit dus al 0,44 Euro.

De oorzaak is dat belasting op gas met 10 cent (incl. btw) gaat stijgen en stroom stijgt met 8 cent (incl. btw) en natuurlijk de btw-verhoging terug naar 21%.

Je ziet dat bij de huidige marktprijzen het prijsplafond ruimschoots worden overschreden.

De moeite ('s nachts vaatwassen) die je straks moet doen om je gemiddelde stroomprijs naar beneden te krijgen, weegt niet meer op tegen het gemak van een prijsplafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:48

Mfpower

In dubio

Obeja schreef op woensdag 16 november 2022 @ 08:25:
[...]

Als de spot-prijzen op huidige niveau blijven dan is het per 1-1-2023 totaal zinloos om een dynamisch contract te hebben.

Bijvoorbeeld:

Voor gas betaal je dus vandaag all-in 1,71 Euro, maar per 1-1-2023 zou dit dus 2,04 Euro zijn.

Voor stroom betaal je vandaag all-in 0,33 per kWh, maar per 1-1-2023 is dit dus al 0,44 Euro.

De oorzaak is dat belasting op gas met 10 cent (incl. btw) gaat stijgen en stroom stijgt met 8 cent (incl. btw) en natuurlijk de btw-verhoging terug naar 21%.

Je ziet dat bij de huidige marktprijzen het prijsplafond ruimschoots worden overschreden.

De moeite ('s nachts vaatwassen) die je straks moet doen om je gemiddelde stroomprijs naar beneden te krijgen, weegt niet meer op tegen het gemak van een prijsplafond.
Maar dynamisch heeft toch ook een prijsplafond?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ren-z
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14:17
[...]

Ook niet als je nu al gemiddeld 0,82 kwijt bent per kWh? Met 21% btw ga je ook al richting de 1 euro.

Idem met gas m3 prijs van 3,37. Dan ga je ook al richting de 4 euro in 2023.

Ik moet nog zien of het prijs plafond er doorheen komt per 1-1-2023.

Zolang de spotprijzen niet de pan uitrijzen ben ik al snel beter af met een dynamisch contract. Of zie ik het alsnog verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obeja
  • Niet online
Mfpower schreef op woensdag 16 november 2022 @ 08:33:
[...]

Maar dynamisch heeft toch ook een prijsplafond?
Ja dat is wel de bedoeling, maar op basis van jouw gemiddelde prijs over een periode. Dus daar schiet je niets tot weinig mee als de marktprijzen nu al over virtueel het plafond hebben overschreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:37

Bijvoorbeeld:

Vanavond/vannacht lijkt het windy te worden, dus de prijs vanaf 9 uur vanavond is 20 cent of minder. Al komen de belastingen terug, dan zit je met dynamisch toch alsnog onder het prijsplafond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obeja
  • Niet online
Ren-z schreef op woensdag 16 november 2022 @ 08:35:
[...]

Ook niet als je nu al gemiddeld 0,82 kwijt bent per kWh? Met 21% btw ga je ook al richting de 1 euro.

Idem met gas m3 prijs van 3,37. Dan ga je ook al richting de 4 euro in 2023.

Ik moet nog zien of het prijs plafond er doorheen komt per 1-1-2023.

Zolang de spotprijzen niet de pan uitrijzen ben ik al snel beter af met een dynamisch contract. Of zie ik het alsnog verkeerd?
T/m 31 december 2022 kun je wel voordeel hebben als je van een duur energiecontract afkomt, maar per 1-1-2023 betaalt niemand meer dan 0,40 (all-in stroom) en 1,45 (all-in gas). Alleen met dynamische tarieven is het nog niet duidelijk hoe ze het willen gaan verrekenen, maar mijn punt is dat bij huidige spotprijzen er totaal geen voordeel meer is voor dynamische contracten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17:41
Smuggler schreef op woensdag 16 november 2022 @ 07:30:
[...]
We zien nu in elk geval waar het verschil van inzicht vandaan komt. :)
Maar elke leverancier die je einde herfst afsluit zal je dus geen voorschot betalen, immers je vebruik is de gehele tijd hoger geweest dan wat je betaald hebt. ;)
Hier ben ik het iig niet mee eens. Vooraf betalen, daarna pas kunnen gebruiken is mijns inziens een megaverschil met deze constructies.
Ja, je neemt een 1/12e voorschot op de vaste jaarkosten bij iedere maandafrekening. Je betaalt het echter pas na de afname.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Obeja
  • Niet online
TheBrut3 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 08:37:
[...]

Vanavond/vannacht lijkt het windy te worden, dus de prijs vanaf 9 uur vanavond is 20 cent of minder. Al komen de belastingen terug, dan zit je met dynamisch toch alsnog onder het prijsplafond?
Ja klopt. Om 22.00 uur is kale inkoop 0,10 per kWh. Dit zou per 1-1-2023 Euro 0,28 (all in) zijn.

De grens is 0,20 kale inkoop. Dat is 0,397 Euro (all-in)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• padoempats
  • Laatst online: 17-09 10:44
Obeja schreef op woensdag 16 november 2022 @ 08:42:
[...]

T/m 31 december 2022 kun je wel voordeel hebben als je van een duur energiecontract afkomt, maar per 1-1-2023 betaalt niemand meer dan 0,40 (all-in stroom) en 1,45 (all-in gas). Alleen met dynamische tarieven is het nog niet duidelijk hoe ze het willen gaan verrekenen, maar mijn punt is dat bij huidige spotprijzen er totaal geen voordeel meer is voor dynamische contracten.
Je weet dat er een limiet is van 2900 kWh? Daarboven geldt het tarief van de leverancier gewoon dus voor de meesten is het echte tarief nog gewoon relevant

[ Voor 4% gewijzigd door padoempats op 16-11-2022 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

[...]

Ik weet het niet, mijn verbruik is boven het plafond. EV verbruikt 3500kwh per jaar. In de nacht opladen bij dynamisch is vele malen goedkoper dan bij een variabele boer. Komende nacht 10 cent.

In het voorjaar komen hier panelen en dan ga ik denk ik weer terug naar regulier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Laatst online: 17-09 10:44
Mfpower schreef op woensdag 16 november 2022 @ 08:50:
[...]

Ik weet het niet, mijn verbruik is boven het plafond. EV verbruikt 3500kwh per jaar. In de nacht opladen bij dynamisch is vele malen goedkoper dan bij een variabele boer. Komende nacht 10 cent.

In het voorjaar komen hier panelen en dan ga ik denk ik weer terug naar regulier.
10c? Voor het gemak bijna 10c belasting vergeten? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

padoempats schreef op woensdag 16 november 2022 @ 08:53:
[...]

10c? Voor het gemak bijna 10c belasting vergeten? :)
15c dan, sorry, om 23u vanavond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obeja
  • Niet online
padoempats schreef op woensdag 16 november 2022 @ 08:49:
[...]

Je weet dat er een limiet is van 2900 kWh? Daarboven geldt het tarief van de leverancier gewoon dus voor de meesten is het echte tarief nog gewoon relevant
De limiet had ik niet in beeld. Kan voor grootverbruik wel uitmaken.

[ Voor 1% gewijzigd door Obeja op 16-11-2022 09:15 . Reden: veel=groot ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:20
[...]

Je bedoelt dat iedereen er aan mee betaald.

Er is nog steeds een voordeel. Als ze op maandbasis gaan middelen, heb je bij spotprijzen nog steeds kans op lagere tarieven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tjberkhof
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-12-2024
Obeja schreef op woensdag 16 november 2022 @ 08:58:
[...]

De limiet had ik niet in beeld. Kan voor veel verbruik wel uitmaken.
Ik ben vooral bebieuwd naar de prijzen als de winter is afgelopen. Dat is nu moeilijk te voorspellen.

Either way, de gemiddelde prijzen van de spotmarkt in 2022 waren een flink stuk lager dan de prijzen van de normale contractenmarkt. Zet die trend zo door in 2023 dan ben je worse case de overheid een bak met geld aan het besparen en best case je eigen portomonnee aan het besparen.

Maargoed, eerst maar eens afwachten hoe de overheid het prijsplafond voor dynamische contracten gaat regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obeja
  • Niet online
Mfpower schreef op woensdag 16 november 2022 @ 08:50:
[...]

Prijzen voor de komende nacht zijn volgens mij nog niet bekend, maar afgelopen nacht lag de gemiddelde all-in prijs op 0,223 Euro (all-in), dat is 0,14 kaal. Deze kale spot-prijs zal per 1-1-2023 0,33 Euro (all-in) zijn.

En idd als je een grootverbruiker (boven 2900 kWh) , dan zul je wel voordeel hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obeja
  • Niet online
Noshi schreef op woensdag 16 november 2022 @ 09:01:
[...]

Er is nog steeds een voordeel. Als ze op maandbasis gaan middelen, heb je bij spotprijzen nog steeds kans op lagere tarieven.
Ik zeg ook bij huidige spotprijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
[...]

Bijvoorbeeld:

Ik ga alleen met gas dynamisch, maar ik snap met de huidige spot-prijzen je gedachte.
Maar ik hoop dat het ook weer een keer gaat zakken en dan te profiteren, met een vast-contract gaat dat sowieso niet lukken.

Daarnaast, als blijkt dat in januari nog een keer die 190 euro wordt uitbetaald ben je (met weinig verbruik) denk ik blij met een dynamisch contract.

[ Voor 5% gewijzigd door Cheesy op 16-11-2022 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickoa
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16-09 09:58
Lees ik goed dat het variable tarief bij Groene Stroom lokaal is gestegen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rmhjezxTRXia9nuRzQoNvHL8r7A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aUxyqHnPWUyJOzJQPnRoCbCw.png?f=fotoalbum_large

Op pagina 1, 4,978 ct per M3
Nu lijkt het in het prijs overzicht dat Groene Stroom Lokaal 5,230 ct per m3 vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
rickoa schreef op woensdag 16 november 2022 @ 09:18:
Lees ik goed dat het variable tarief bij Groene Stroom lokaal is gestegen?

[Afbeelding]

Op pagina 1, 4,978 ct per M3
Nu lijkt het in het prijs overzicht dat Groene Stroom Lokaal 5,230 ct per m3 vraagt.
Op pagina 1 is exl. btw.
Met 9% btw kom je op die 5,2 cent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greenman2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23-11-2023
De verschillen tussen dynamisch en variabel worden idd minder bij hoge spotprijzen icm prijsplafond. Maar zolang de spotprijzen niet continu op 40 cent of hoger zitten kun je nog steeds sturen op je verbruik ook als je onder de 2900 blijft. Bijvoorbeeld met een variabel contract kan ik een EV nooit goedkoper laden dan 40 cent. Bij dynamisch kun je nu nog regelmatig s'nachts voordelig tussen de 15-20 cent je EV laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickoa
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16-09 09:58
Cheesy schreef op woensdag 16 november 2022 @ 09:19:
[...]

Op pagina 1 is exl. btw.
Met 9% btw kom je op die 5,2 cent.
Ah, duidelijk.
Bedankt ga dan over met gas van EasyEnergy naar Groene Stroom Lokaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjberkhof
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-12-2024
Noshi schreef op woensdag 16 november 2022 @ 09:01:
[...]

<speculatie> Ik denk dat we erop kunnen rekenen dat de dynamische contracten zo weinig mogelijk voordeel krijgen. De grote energiemaatschappijen hebben in Den Haag een flinke vinger in de pap en als dynamisch "mogelijk" goedkoper maar nooit duurder zou zijn dan zullen heel veel mensen over gaan stappen. </speculatie>

Maargoed we gaan het zien :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Obeja schreef op woensdag 16 november 2022 @ 08:49:
[...]

Dit zou per 1-1-2023 Euro 0,28 (all in) zijn.
wat bedoel je hiermee?
De grens is 0,20 kale inkoop. Dat is 0,397 Euro (all-in)
Hoe ga je van 20 cent naar 39,7 cent?

Bij Tibber is 20 cent inkoop 30 cent all in.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Obeja
  • Niet online
de Peer schreef op woensdag 16 november 2022 @ 09:59:
[...]

wat bedoel je hiermee?

[...]

Bij Tibber is 20 cent inkoop 30 cent all in.
Ik bedoel dat hoe de kale inkoop van nu er op 1-1-2023 uit zal zien. (Wel Zonneplan, maar dat scheelt niet zo veel)

Energiebelasting stroom gaat van 0,03679 naar 0,12603
ODE stroom gaat van 0,03050 naar 0,0 (komt te vervallen)
BTW gaat van 9% naar 21%

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gZNQZ7XqAskYFWnX73QWEjv7e2s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CYTYiluJReGSZ6Y2GI0ZXtZM.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:58
de Peer schreef op woensdag 16 november 2022 @ 09:59:
[...]

De overheid wilt graag dat we zuiniger zijn, dus die hebben dat zo gefixed. :)

Energiebelasting is inderdaad 12,6 cent per 1-1.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Obeja schreef op woensdag 16 november 2022 @ 10:13:
[...]

Ik bedoel dat hoe de kale inkoop van nu er op 1-1-2023 uit zal zien. (Wel Zonneplan, maar dat scheelt niet zo veel)

Energiebelasting stroom gaat van 0,03679 naar 0,12603
ODE stroom gaat van 0,03050 naar 0,0 (komt te vervallen)
BTW gaat van 9% naar 21%

[Afbeelding]
Thanks, dit was me even niet duidelijk. helder overzicht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Obeja
  • Niet online
Raymond P schreef op woensdag 16 november 2022 @ 10:18:
[...]

De overheid wilt graag dat we zuiniger zijn, dus die hebben dat zo gefixed. :)

Energiebelasting is inderdaad 12,6 cent per 1-1.
en dan te beseffen dat op prinsjesdag de plannen waren om de energiebelasting juist omlaag te doen. Door plan prijsplafond hebben ze deze verlaging omgezet in een verhoging.

Prijsplafond en Quota is zo'n marktverstorend plan, dat ik bang ben dat dit nooit meer goed gaat komen in NL.

Overigens vind ik de prijs van 1,45 per m3 nog steeds geen reden om dan wel de verwarming aan te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
@Obeja, bedankt voor de vergelijking tussen nu en per 1 jan 2023, maar ik snap niet waarom je zegt dat het niet uitmaakt of je nu een variabel/vast contract afsluit of dynamisch :?

Als je nu nu een variabel of vast contract afsluit betaal je (veel) meer dan 0,40/kWh en 1,45/m3 en is het prijsplafond dus de prijs tot 31 dec 2023.

Bij dynamisch kun je goedkoper uitkomen, zeker na de winterperiode.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@Obeja Klopt, het is een raar plan. Maar dat komt imho vooral doordat we met van alles te laat zijn.

De eerste 5000kWh is wel alsnog heffingvrij (door de vermindering energiebelasting) en het plafond dekt all-in, dus het middelt wel als de prijs tegen zit.
En voor 2024 is een nieuwe tariefschijf aangenomen (0-2900kWh) en dat geeft ook openingen. De nieuwe energiewet geeft ook een verse wind.

Gas is inderdaad gewoon duur, en zal dat nog een hele poos blijven (tenzij we Rusland annexeren of andersom).

@wian Als je een vast contract kunt krijgen wat heel 2023 dekt (bonus voor Q1 '24) én je afhankelijk bent van gas én niet voldoende hebt aan het quotum dan zou ik de gok bij dynamisch niet nemen.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Obeja
  • Niet online
wian schreef op woensdag 16 november 2022 @ 10:45:
@Obeja, bedankt voor de vergelijking tussen nu en per 1 jan 2023, maar ik snap niet waarom je zegt dat het niet uitmaakt of je nu een variabel/vast contract afsluit of dynamisch :?

Als je nu nu een variabel of vast contract afsluit betaal je (veel) meer dan 0,40/kWh en 1,45/m3 en is het prijsplafond dus de prijs tot 31 dec 2023.

Bij dynamisch kun je goedkoper uitkomen, zeker na de winterperiode.
Dat heb ik ook niet gezegd. Ik bedoel dat met de huidige spotprijzen je in 1-1-2023 al over het prijsplafond zal komen. En de winter moet nog beginnen. Als je nu hoge variabele contractprijzen hebt, dan zijn de huidige spotprijzen nu nog steeds voordeliger. Tot en met 31-12-2022 zul je waarschijnlijk wel wat voordeliger uit kunnen zijn. Zeker als je een EV moet gaan laden. Waar ik al eerder op ben gewezen is het quotum van 2900...Als je daar overheen gaat dan verwacht ik dat je veel beter een dynamisch contract kan hebben.

Ik ga er wel vanuit dat het plafond voor ons 'dynamische afnemers' zo ongunstig mogelijk zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwertyszzz
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 12-05 21:54
Raymond P schreef op woensdag 16 november 2022 @ 11:01:
@Obeja Klopt, het is een raar plan. Maar dat komt imho vooral doordat we met van alles te laat zijn.

De eerste 5000kWh is wel alsnog heffingvrij (door de vermindering energiebelasting) en het plafond dekt all-in, dus het middelt wel als de prijs tegen zit.
En voor 2024 is een nieuwe tariefschijf aangenomen (0-2900kWh) en dat geeft ook openingen. De nieuwe energiewet geeft ook een verse wind.

Gas is inderdaad gewoon duur, en zal dat nog een hele poos blijven (tenzij we Rusland annexeren of andersom).

@wian Als je een vast contract kunt krijgen wat heel 2023 dekt (bonus voor Q1 '24) én je afhankelijk bent van gas én niet voldoende hebt aan het quotum dan zou ik de gok bij dynamisch niet nemen.
Volgens mij kan je nu toch alleen nog maar variabele contracten afsluiten of dynamisch? Heb geen aanbieder gezien die nu nog met vaste contracten komt 8)7

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-09 07:43
Obeja schreef op woensdag 16 november 2022 @ 11:04:
Ik ga er wel vanuit dat het plafond voor ons 'dynamische afnemers' zo ongunstig mogelijk zal zijn.
Het is een bizarre situatie. Dynamisch bespaart de overheid waarschijnlijk een enorme bak geld. Dus gaan we dat zo moeilijk mogelijk maken. Het kan natuurlijk ook een politiek spel zijn om de grote 3 onder druk te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@qwertyszzz Ja. Vandaar ook m'n opmerking. Vergelijken kan dan nu ook niet echt.
De energiemarkt zit vol met boefjes en dat geeft een vertekend beeld.

Variabel kan Engie zijn (kaal: 0.46 kWh / 1.72m3) of Eneco (kaal: 0.87kWh / 3.75m3). Het hoeft niet heel erg ver van dynamisch af te zitten...

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

qwertyszzz schreef op woensdag 16 november 2022 @ 11:08:
[...]

Volgens mij kan je nu toch alleen nog maar variabele contracten afsluiten of dynamisch? Heb geen aanbieder gezien die nu nog met vaste contracten komt 8)7
https://www.innovaenergie.nl/

die geven 1 jaar vast. ik zit er ook met een vast contract.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jalex83
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10-08 21:59
Misschien een wat naïeve gedachte maar ik ben ook overgestapt naar dynamisch omdat ik het gevoel heb dat bij die partijen minder/geen misbruik van het systeem/energieplafond wordt gemaakt. (ander gezonder verdienmodel)

Van mij mag de overheid juist stimuleren dat we juist slim om gaan met energie verbruik. Mensen stimuleren waar kan te gebruiken op momenten waarin we overvloed aan energie (stroom) hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@de Peer Die heb je voornamelijk voor terugleveren toch?

Innova/Gewoon zijn ook stouterds :P. Mja, in 2023 mag er geen leverancier failliet gaan dus het risico voor de consument zou beperkt moeten zijn.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Raymond P schreef op woensdag 16 november 2022 @ 11:57:
@de Peer Die heb je voornamelijk voor terugleveren toch?

Innova/Gewoon zijn ook stouterds :P. Mja, in 2023 mag er geen leverancier failliet gaan dus het risico voor de consument zou beperkt moeten zijn.
ja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17:12
phicoh schreef op woensdag 16 november 2022 @ 11:21:
[...]

Het is een bizarre situatie. Dynamisch bespaart de overheid waarschijnlijk een enorme bak geld. Dus gaan we dat zo moeilijk mogelijk maken. Het kan natuurlijk ook een politiek spel zijn om de grote 3 onder druk te zetten.
Hier snap ik ook werkelijk niets van, je zou op z'n minst dynamisch net als variabel/vast moeten behandelen, en bij voorkeur iets moeten bevoordelen om de marktprijzen van variabel/vast een prikkel te geven. Dat lijkt me voor de rijks schatkist een betere oplossing dan op basis van marktprijzen helicoptergeld uit te strooien over de energiebedrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NietGiftig
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Raymond P schreef op woensdag 16 november 2022 @ 11:57:
[Innova/Gewoon zijn ook stouterds :P.
Even voor mijn eigen educatie, wat voor stout's?
Link of zoekterm is voldoende. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obeja
  • Niet online
HiBe schreef op woensdag 16 november 2022 @ 12:13:
[...]

Hier snap ik ook werkelijk niets van, je zou op z'n minst dynamisch net als variabel/vast moeten behandelen, en bij voorkeur iets moeten bevoordelen om de marktprijzen van variabel/vast een prikkel te geven. Dat lijkt me voor de rijks schatkist een betere oplossing dan op basis van marktprijzen helicoptergeld uit te strooien over de energiebedrijven.
Natuurlijk heb je gelijk, dus dan weet je zeker dat het niet gaat gebeuren. Als er ergens een voordeeltje te halen is voor de burger, dan draaien ze dit zsm de nek om. Je kunt er op wachten dat er voor dynamische tarieven een extra of hogere heffing gaat komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
NietGiftig schreef op woensdag 16 november 2022 @ 12:15:
[...]

Even voor mijn eigen educatie, wat voor stout's?
Link of zoekterm is voldoende. ;)
Oneerlijke handelspraktijken, solvabiliteit en de inkoopstrategie die onhoudbaar is gebleken.
Linkjes zijn m'n 1st hit, maar dat helpt je vast op weg.

---

OT: Frank is weer te laat met hun factuur. :F
HiBe schreef op woensdag 16 november 2022 @ 12:13:
[...]

Men wilt een rush voorkomen.
Op een Eneco heeft het weinig effect als 20% van de klanten overstapt op day ahead maar een leverancier zoals hierboven besproken valt dan gewoon de week daarna om. En daar hebben we niet voldoende helikopters voor.

[ Voor 35% gewijzigd door Raymond P op 16-11-2022 12:32 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Ik heb nu een paar dagen Zonneplan en probeer de boiler en verwarming boven op slimme momenten te laten draaien.

Wat ik nog steeds niet helemaal begrijp, stel dat de prijs nu 27ct per kWh is maar ik heb een flink overschot uit de zonnepanelen en vannacht zonder zon is het tarief 15ct. Is het dan per definitie gunstiger om tijdelijk grootverbruikers nu aan te zetten met zon of juist vannacht?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Magnat
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18-09 21:44
Pixal schreef op woensdag 16 november 2022 @ 12:30:
Ik heb nu een paar dagen Zonneplan en probeer de boiler en verwarming boven op slimme momenten te laten draaien.

Wat ik nog steeds niet helemaal begrijp, stel dat de prijs nu 27ct per kWh is maar ik heb een flink overschot uit de zonnepanelen en vannacht zonder zon is het tarief 15ct. Is het dan per definitie gunstiger om tijdelijk grootverbruikers nu aan te zetten met zon of juist vannacht?
Vanacht want je kan dan beter je PV opbrengst verkopen tegen die 27cent. En je boiler tegen 15c in de nacht laten stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansgrave
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:36
Pixal schreef op woensdag 16 november 2022 @ 12:30:

Heel grof mijn ervaringen tot heden:
In het voorjaar en de zomer is vaak de prijs rond 14.00-16.00 even duur of goedkoper dan in de nacht. In de herfst en winter is de prijs in de nacht vaak lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdvmine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:21
Vannacht is de (markt)prijs weer een paar uur nagenoeg nul! :-)

[ Voor 5% gewijzigd door mdvmine op 16-11-2022 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NietGiftig
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
mdvmine schreef op woensdag 16 november 2022 @ 13:27:
Vannacht is de (markt)prijs weer een paar uur nagenoeg nul! :-)
??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faceless
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-09 17:06
Hij bedoelt zonder toeslagen en zo. Dus voor de realistische tweaker; rond de 8 cent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
Faceless schreef op woensdag 16 november 2022 @ 13:31:
[...]

Hij bedoelt zonder toeslagen en zo. Dus voor de realistische tweaker; rond de 8 cent.
Mooi, dan warmt de water/water warmtepomp mooi de woning op vanaf 4 uur.

---
John

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
  • Laatst online: 18:44
en gas word telkens weer duurder, nu al dik 60% meer dan maandag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 02:54
Deldenaar schreef op woensdag 16 november 2022 @ 13:42:
en gas word telkens weer duurder, nu al dik 60% meer dan maandag
Volgens mij zou de defecte Noorse installatie de 19e weer gaan draaien, dat zou wat moeten schelen.

https://www.groentennieuw...aturen-en-noors-probleem/

[ Voor 33% gewijzigd door Sjoan op 16-11-2022 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
John245 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 13:36:
[...]

Mooi, dan warmt de water/water warmtepomp mooi de woning op vanaf 4 uur.

---
John
Als je vloerverwarming met een dikke betonvloer hebt zou ik eerder beginnen (om 1 uur) en stoppen om 6 uur.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
KC27 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 13:49:
[...]

Als je vloerverwarming met een dikke betonvloer hebt zou ik eerder beginnen (om 1 uur) en stoppen om 6 uur.
Nog niet zo lang een dynamisch contract. Dus de verbruiksprofielen aan het evalueren om zo to een optimum te komen.

---
John

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zappertje
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 31-12-2022
Ik ben me op dit moment aan het oriënteren op een dynamisch contract. Ik heb het forum doorgelezen, maar kom er nog niet helemaal uit. Misschien kan iemand mij helpen.

Op dit moment heb ik een ouderwetse terugdraaimeter.
Ik heb zonnepanelen. Deze wekken ongeveer 3200 kWh per jaar op.
Mijn verbruik is rond de 4800 kWh.
Gasverbruik is 1500 M3 per jaar.

Ik vind het leuk, maar heb ook de mogelijkheid om te kijken op welke momenten ik de wasmachine, droger, vaatwasser enz. het best aan kan zetten.

Op zich lijkt het me verstandig om over te stappen naar een dynamisch contract. Echter twijfel ik, omdat ik de zonnepanelen heb. Nu krijg ik het volle bedrag terug. Met een dynamisch contract de actuele prijs.

Op de websites van de aanbieders kom ik er ook niet uit.

Zou iemand mij hier meer over kunnen vertellen?

Alvast bedankt.

Martijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Zappertje schreef op woensdag 16 november 2022 @ 14:11:
Ik ben me op dit moment aan het oriënteren op een dynamisch contract. Ik heb het forum doorgelezen, maar kom er nog niet helemaal uit. Misschien kan iemand mij helpen.

Ik vind het leuk, maar heb ook de mogelijkheid om te kijken op welke momenten ik de wasmachine, droger, vaatwasser enz. het best aan kan zetten.

Op zich lijkt het me verstandig om over te stappen naar een dynamisch contract. Echter twijfel ik, omdat ik de zonnepanelen heb. Nu krijg ik het volle bedrag terug. Met een dynamisch contract de actuele prijs.

Op de websites van de aanbieders kom ik er ook niet uit.

Zou iemand mij hier meer over kunnen vertellen?

Alvast bedankt.

Martijn
Met zonnepanelen zou ik er, zonder SAP (2e slimme meter), niet aan beginnen. Of eventueel alleen gedurende de winter.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bezzerk
  • Laatst online: 19:39
Zappertje schreef op woensdag 16 november 2022 @ 14:11:

Voor elk dynamisch contract heb je een slimme meter nodig. Dus die aanvragen, met bijbehorende wachttijd, zou de eerste stap zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timanrebel
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 18-09 14:57
Henno Keers schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 16:36:
[...]

Offtopic:
Zonnepanelen op je dak?
Denk er aan dat je accu's met deze manier van laden waarschijnlijk je accucellen niet balanceerd,
Ja zonnepannelen, dus eigenlijk komt er nog een factor bij kijken en dat is als ik stroom over heb.

Balanceren ze niet als ik enkel naar de 69% laad en af en toe naar 90% Is dat er anders dan altijd naar 80%?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:49
Bezzerk schreef op woensdag 16 november 2022 @ 14:15:
[...]

Voor elk dynamisch contract heb je een slimme meter nodig. Dus die aanvragen, met bijbehorende wachttijd, zou de eerste stap zijn.
Voor een ander pand waar ik eigenaar van ben al in augustus een slimme meter aangevraagd, tot op heden nog niet gebeurd... Men verwacht pas medio maart maar kan niks garanderen. In mijn geval is het Liander die dit moet organiseren. Het komt door leveringsproblemen zeggen ze.... Nu snap ik ook wel dat een slimme meter niet direct prioriteit heeft maar vind het ook wel overdreven dat zo iets 6/7 maanden moet duren.

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
ChiLLeR schreef op woensdag 16 november 2022 @ 14:25:
[...]

Voor een ander pand waar ik eigenaar van ben al in augustus een slimme meter aangevraagd, tot op heden nog niet gebeurd... Men verwacht pas medio maart maar kan niks garanderen. In mijn geval is het Liander die dit moet organiseren. Het komt door leveringsproblemen zeggen ze.... Nu snap ik ook wel dat een slimme meter niet direct prioriteit heeft maar vind het ook wel overdreven dat zo iets 6/7 maanden moet duren.
Ik ben benieuwd wat voor effect dat gaat hebben op de plannen van de overheid om de salderingsregeling af te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zappertje
Ik begrijp dat aanvragen van een slimme meter de eerste stap is. Mijn twijfel om dit te doen zit in het feit dat ik niet helder kan krijgen of een dynamisch contract in mijn situatie voordeliger is.
Wanneer ik een slimme meter krijg, maar bij mijn huidige aanbieder blijf, krijg ik minder terug voor het geleverde dan nu. Nu het volle pond door de oude meter die terug draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarpo
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 18-09 08:25
Raymond P schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 00:20:
[...]

Nee hoor. De bedenktijd is iets waar je afstand van mag/kunt doen. Ik ben zelf op die manier al eerder overgestapt binnen een paar dagen.
De oude leverancier is hier ook geen partij in, die heeft daarna 6 weken om je eindnota op te maken en kan verder helemaal niets.
Getracht bij EnergyZero, 14 dagen bedenktijd. In deze tijd schrijft Easyenergy dus 2x maandbedrag af. Dus ik wil weg bij Easyenergy. Direct, maar snel overstappen lukt vooralsnog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
Zappertje schreef op woensdag 16 november 2022 @ 14:34:
Ik begrijp dat aanvragen van een slimme meter de eerste stap is. Mijn twijfel om dit te doen zit in het feit dat ik niet helder kan krijgen of een dynamisch contract in mijn situatie voordeliger is.
Wanneer ik een slimme meter krijg, maar bij mijn huidige aanbieder blijf, krijg ik minder terug voor het geleverde dan nu. Nu het volle pond door de oude meter die terug draait.
Veel voordeliger zal het niet zijn. Met het prijsplafond zal je alleen besparen als het dynamische tarief (inclusief) onder de 40 cent blijft. Dat zal waarschijnlijk niet heel veel opleveren.

Fatsoenlijke leveranciers salderen gewoon. Dus ik zie niet direct het nadeel van een slimme meter.

Alleen als je nu een vast contract hebt voor lager dan 40 cent bij een niet fatsoenlijke leverancier loont het om de oude meter te houden.

Maar een slimme meter heeft ook nauwelijks voordeel. Behalve een beter inzicht in wat je verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoan
  • Laatst online: 15-09 02:54
ChiLLeR schreef op woensdag 16 november 2022 @ 14:25:
[...]

Ik heb die van mijn ouders begin oktober aangevraagd, 3 weken later zijn ze geïnstalleerd.

Westland Infra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obeja
  • Niet online
Zappertje schreef op woensdag 16 november 2022 @ 14:34:
Je krijgt helemaal niks terug. Je verbruik is toch hoger dan je teruglevering. Vanaf 2025 mag je nog maar 64% salderen en dit wordt elk jaar met 9% afgebouwd. Dynamische energie met zonnepanelen zonder tweede meter is sowieso per situatie anders.

Als de overheid graag wil dat jij die oude meter inlevert, dan zegt dat toch genoeg? Zoveel mensen die spijt hebben van de omruil.

Misschien kun je beter nog een paar panelen laten plaatsen.

Van het web
Met een ferrarismeter saldeert u automatisch en anoniem. Er vindt geen dataverkeer plaats, daarbij: het is niet mogelijk om de ferrarismeter te ‘hacken’. Als deze eigenschappen belangrijk voor u zijn dan kunt u de slimme meter weigeren, het laten hangen van de ferrarismeter heeft namelijk ministeriële goedkeuring. Bovendien, mocht uw energieleverancier in de toekomst een lager tarief voor de teruggeleverde stroom willen hanteren, of een heffing/belasting op teruggeleverde stroom willen toepassen, dan bent u hiervan gevrijwaard met een ferrarismeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
  • Laatst online: 18:44
De laatste factuur ook weer binnen, v.w een L/Lwarmtepomp (zolang het wil) een gasverbruik van 12m3 gekregen over de maand oktober €59,66 voor 12m3

Mijn god wat een bedrag, alleen dus zo beetje kwijt aan belastingen en netwerkbeheer, nu blijkt dus hoe belachelijk duur Nederland is met energie,

kom dus voor een m3 gas op €4,97 ALL-IN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obeja
  • Niet online
Deldenaar schreef op woensdag 16 november 2022 @ 14:59:
De laatste factuur ook weer binnen, v.w een L/Lwarmtepomp (zolang het wil) een gasverbruik van 12m3 gekregen over de maand oktober €59,66 voor 12m3

Mijn god wat een bedrag, alleen dus zo beetje kwijt aan belastingen en netwerkbeheer, nu blijkt dus hoe belachelijk duur Nederland is met energie,

kom dus voor een m3 gas op €4,97 ALL-IN
Bukt u maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
Obeja schreef op woensdag 16 november 2022 @ 14:58:
Met een ferrarismeter saldeert u automatisch en anoniem.
Dit gaat eraan voorbij dat op dit moment, dynamische prijzen een stuk lager zijn dan het aanbod van 'gewone' leveranciers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obeja
  • Niet online
phicoh schreef op woensdag 16 november 2022 @ 15:06:
[...]

Dit gaat eraan voorbij dat op dit moment, dynamische prijzen een stuk lager zijn dan het aanbod van 'gewone' leveranciers.
Ik snap niet wat je bedoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
Obeja schreef op woensdag 16 november 2022 @ 15:09:
[...]

Ik snap niet wat je bedoelt.
Als je geen slimme meter hebt, dan kan je geen gebuik maken van een contract met dynamische prijzen. Dynamische prijzen voor elektriciteit zijn op dit moment een stuk lager dan een gewoon variable contract.

Dus in maanden zoals deze, met weinig opbrengst van PV, snijd je jezelf in de vingers als je geen gebruik kan maken van een dynamisch tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:49
Sjoan schreef op woensdag 16 november 2022 @ 14:46:
[...]

Ik heb die van mijn ouders begin oktober aangevraagd, 3 weken later zijn ze geïnstalleerd.

Westland Infra.
Precies, het kan dus gewoon wel. Helaas ben je overgeleverd aan je lokale netbeheerder die het dus wel of niet op orde heeft. Bizar dat er zulke verschillen zijn tussen de verschillende beheerders.

[ Voor 3% gewijzigd door ChiLLeR op 16-11-2022 15:24 ]

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahagen
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 13-09 19:52
phicoh schreef op woensdag 16 november 2022 @ 15:14:
[...]

Als je geen slimme meter hebt, dan kan je geen gebuik maken van een contract met dynamische prijzen. Dynamische prijzen voor elektriciteit zijn op dit moment een stuk lager dan een gewoon variable contract.

Dus in maanden zoals deze, met weinig opbrengst van PV, snijd je jezelf in de vingers als je geen gebruik kan maken van een dynamisch tarief.
Als hij in de zomer 3x sneller weer terugdraait maakt het niet uit. Belangrijk is alleen of hij per jaar genoeg opbrengst heeft om verbruik te compenseren.

Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + Proxmox HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
mahagen schreef op woensdag 16 november 2022 @ 15:21:
[...]

Als hij in de zomer 3x sneller weer terugdraait maakt het niet uit. Belangrijk is alleen of hij per jaar genoeg opbrengst heeft om verbruik te compenseren.
Als je meer PV opbrengst hebt dan dat je gebruikt dan kom je uit in teruglever topic: Zero Tolerance: Wat is nu de beste terugleververgoeding?

Als je minder PV hebt dan dat je gebruikt, dan kan je proberen de zomer maanden te salderen en in de winter het laagste (dynamische) tarief te nemen. Anders betaal je in de winter effectief de hoge variabele tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obeja
  • Niet online
-

[ Voor 100% gewijzigd door Obeja op 16-11-2022 15:39 . Reden: alles stond door elkaar ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zappertje
@ phicoh
Dat is juist waar ik over nadenk. In de zomer gebruik ik weinig stroom. Ik zou dan veel salderen tegen een lagere prijs.
In de winter gebruik ik duidelijk meer stroom. Oa elektrische vloerverwarming badkamer, etc. (naast licht, tv vaker aan, etc).
Salderen in de zomer levert dus minder op, gezien de terugleververgoeding dan goedkoper zal zijn.
In de winter saldeer ik weinig en is de stroom duurder. (maar ook het verbruik hoger)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Zappertje schreef op woensdag 16 november 2022 @ 15:50:

Salderen in de zomer levert dus minder op, gezien de terugleververgoeding dan goedkoper zal zijn.
dat is een aanname. Vorig jaar waren ze juist erg hoog. hoger dan in de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zappertje
Ok helder. Bedankt alvast voor de extra informatie. Ik ga me er nog maar eens op bezinnen......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
Zappertje schreef op woensdag 16 november 2022 @ 15:50:
@ phicoh
Dat is juist waar ik over nadenk. In de zomer gebruik ik weinig stroom. Ik zou dan veel salderen tegen een lagere prijs.
In de winter gebruik ik duidelijk meer stroom. Oa elektrische vloerverwarming badkamer, etc. (naast licht, tv vaker aan, etc).
In de winter saldeer ik weinig en is de stroom duurder. (maar ook het verbruik hoger)
Het simpelste is 's zomers een traditionele leverancier en dan salderen. En 's winters dynamisch.

Dynamisch in de zomer kan als je een accu hebt of met een SAP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obeja
  • Niet online
phicoh schreef op woensdag 16 november 2022 @ 15:59:
[...]

Het simpelste is 's zomers een traditionele leverancier en dan salderen. En 's winters dynamisch.

Dynamisch in de zomer kan als je een accu hebt of met een SAP.
Waarmee saldeer je dan de in de zomer opgewekte kWh's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdvmine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:21
Obeja schreef op woensdag 16 november 2022 @ 16:03:
[...]
Met je airco die 's nachts draait om de slaapkamer te koelen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obeja
  • Niet online
mdvmine schreef op woensdag 16 november 2022 @ 16:06:
[...]

Met je airco die 's nachts draait om de slaapkamer te koelen :P
@Zappertje verbruikt weinig stroom in de zomer zegt hij, dus vandaar mijn vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
Obeja schreef op woensdag 16 november 2022 @ 16:03:
[...]

Het is een kwestie van rekenen. In de zomer heb je teveel PV, in de lente/herfst is het min of meer in balans. en in de winter te weinig.

Dus je kan uitrekenen over welke aaneengesloten maanden de totale opbrengst min of meer gelijk is aan het totale verbruik. Dat is de periode waarover je wil salderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redwood
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 29-08 17:52

Redwood

The Truth Is In Here

Momenteel zit ik bij Oxxio, ik zit zelf nu te twijfelen om toch over te stappen naar Tibber. Ik was al een beta tester voor de Pulse (waar ik zonder contract niet heel veel mee kon) en tot zover lijkt het allemaal super.
De klantenservice reageert altijd adequaat, de APP steekt goed in elkaar en het dat maakt het gevoel ook goed.

Echter, ik verbruik zo'n 12.000kWh per jaar en dat wek ik ook ongeveer op. In de basis maakt het dan financieel natuurlijk niet uit bij welke maatschappij je zit, mits ze jaarlijks salderen. Tibber is volgens mij echter wat goedkoper met andere kosten, waardoor ik daar dus iets meer terug krijg. Daar doe ik het echter niet voor.

Zitten er dan nog nadelen aan een bedrijf als Tibber? Zie ik iets over het hoofd?

Walk without Rythm, and you won't attract the worm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Sarpo schreef op woensdag 16 november 2022 @ 14:35:
[...]

Getracht bij EnergyZero, 14 dagen bedenktijd. In deze tijd schrijft Easyenergy dus 2x maandbedrag af. Dus ik wil weg bij Easyenergy. Direct, maar snel overstappen lukt vooralsnog niet.
Heb je EasyEnergy laten weten dat je per 16 november opzegt? Zo ja, dan heb je aan hun eis om je overstap te melden voldaan.
Dat EasyEnergy verzaakt je mail te beantwoorden is jouw probleem verder niet. Vervolgens kan je je melden bij je nieuwe leverancier met de melding dat je per 18 november graag een nieuw contract aangaat, want je hebt op papier geen leverancier meer "en je huidige leverancier reageert totaal nergens op".

De nieuwe leverancier heeft wel een klein beetje ballen nodig om mee te werken, een day ahead leverancier heeft niet voldoende marge om zulke ballen te kweken (en heeft die procedures 'nog' niet). Dus als je écht weg wilt zit je een maandje bij Engie of Vattenfall.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obeja
  • Niet online
phicoh schreef op woensdag 16 november 2022 @ 16:29:
[...]

Het is een kwestie van rekenen. In de zomer heb je teveel PV, in de lente/herfst is het min of meer in balans. en in de winter te weinig.

Dus je kan uitrekenen over welke aaneengesloten maanden de totale opbrengst min of meer gelijk is aan het totale verbruik. Dat is de periode waarover je wil salderen.
Ja dat snap ik, maar jij adviseert om in de winter dynamisch te gaan, je overschot aan kWh's kun je dan niet salderen als je overstapt naar andere leverancier. Dit kun je niet meenemen en zal gewoon uitbetaald worden tegen afgesproken prijs. Hij zegt dat hij in de winter veel stroom verbruikt, dus overstappen met een volle spaarpot lijkt mij weinig zinvol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
Obeja schreef op woensdag 16 november 2022 @ 16:36:
[...]

Ja dat snap ik, maar jij adviseert om in de winter dynamisch te gaan, je overschot aan kWh's kun je dan niet salderen als je overstapt naar andere leverancier. Dit kun je niet meenemen en zal gewoon uitbetaald worden tegen afgesproken prijs. Hij zegt dat hij in de winter veel stroom verbruikt, dus overstappen met een volle spaarpot lijkt mij weinig zinvol.
Die spaarpot moet toch in de winter een keer leeg zijn (als je per jaar meer PV hebt dan je verbruikt, dan is het terugleverings topic een betere plek). In het voorjaar heb je alweer meer PV dan gebruik.

Dus je vertrekt naar dynamisch als je niets meer te salderen hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ebetje
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 08-01-2024
flycoo schreef op maandag 7 november 2022 @ 19:32:
[...]

Maar je betaalt wel dubbel voorschot!
Vanwaar deze indekking?
Ik denk dat er enige borg nodig is. Als Frank energie te veel oninbare rekeningen krijgt komen ze natuurlijk in de problemen. Het voor consumenten voordelige dynamische contractsysteem met energie tegen groothandel inkoopprijs + inkoopvergoeding werkt alleen als je al je geleverde energie van je klanten betaald krijgt.

We hebben in het verleden wel gezien wat er met energiebedrijven gebeurd zoals Welkom Energie die met veel te smalle marges wilde werken. Er zijn aanbieders die iets goedkoper zijn dan Frank Energie, maar ik vergelijk het met mijn oude (grote) energiemaatschappij en zit momenteel op meer dan HALVE energiekosten. Die kleine meerprijs die ik nu betaal t.o.v. andere dynamische aanbieders vind ik prima en voelt veiliger voor de continuïteit (leverzekerheid). Iedereen moet een boterham verdienen ;) 0

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
@ebetje Momenteel staat de overheid garant voor oninbare rekeningen. Dat betekent dat zolang leverancier er geen ontiegelijke zooi van gemaakt heeft er makkelijk een kortlopend krediet ertegenaan gegooid kan worden.

De meerprijs had ik ze ook gegund, maar Frank maakt er bij mij een complete puinhoop van. En de klantenservice is ondermaats en/of totaal niet bereikbaar.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jorick570
  • Registratie: Oktober 2022
  • Niet online
Redwood schreef op woensdag 16 november 2022 @ 16:29:
.....

Echter, ik verbruik zo'n 12.000kWh per jaar en dat wek ik ook ongeveer op. In de basis maakt het dan financieel natuurlijk niet uit bij welke maatschappij je zit, mits ze jaarlijks salderen. Tibber is volgens mij echter wat goedkoper met andere kosten, waardoor ik daar dus iets meer terug krijg. Daar doe ik het echter niet voor.

Zitten er dan nog nadelen aan een bedrijf als Tibber? Zie ik iets over het hoofd?
Heb je je al wel verdiept over salderen met een dynamisch contract? Werkt namelijk net iets anders dan je vanuit Oxxio gewend bent. Kijk daar even naar.

Zelf ben ik bij Zonneplan, ook zeer goede klantenservice, app, eigen laadpaal, scherpe prijs en ook plannen voor het aansturen van een eigen thuisbatterij. Aansturen van apparaten met Tibber gaat niet via eigen software en heeft wel eens wat issues. Voor mij daarom de keuze op Zonneplan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peeters1
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 25-11-2024
Wanneer de salderingswet wordt aangenomen, dan worden slimme meters verplicht, immers die registreren de eventuele teruglevering. Je kunt dan wel aan de netwerkbeheerder vragen om de slimme meter uit te zetten uit hoofde van je eigen privacy. Voor de registratie van de teruglevering per maand blijft de slimme meter wel werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
jorick570 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 17:57:
[...]

Heb je je al wel verdiept over salderen met een dynamisch contract? Werkt namelijk net iets anders dan je vanuit Oxxio gewend bent. Kijk daar even naar.

Zelf ben ik bij Zonneplan, ook zeer goede klantenservice, app, eigen laadpaal, scherpe prijs en ook plannen voor het aansturen van een eigen thuisbatterij. Aansturen van apparaten met Tibber gaat niet via eigen software en heeft wel eens wat issues. Voor mij daarom de keuze op Zonneplan.
Wat bedoel je met " Aansturen van apparaten met Tibber gaat niet via eigen software". Ik heb juist Tibber genomen vanwege de goede API en de integratie mogelijkheden.

---
John

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorick570
  • Registratie: Oktober 2022
  • Niet online
John245 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 19:46:
[...]

Wat bedoel je met " Aansturen van apparaten met Tibber gaat niet via eigen software". Ik heb juist Tibber genomen vanwege de goede API en de integratie mogelijkheden.

---
John
De laadpalen, accu's etc. zijn geen eigen software van Tibber, maar integraties inderdaad. En dat kan nog wel eens voor wat issues zorgen, zoals je ook kan zien: https://status.tibber.com/

Bij Zonneplan heeft de laadpaal ook software van Zonneplan zelf. Dat werkt naar mijn ervaring altijd veel stabieler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
jorick570 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 20:20:
[...]

De laadpalen, accu's etc. zijn geen eigen software van Tibber, maar integraties inderdaad. En dat kan nog wel eens voor wat issues zorgen, zoals je ook kan zien: https://status.tibber.com/

Bij Zonneplan heeft de laadpaal ook software van Zonneplan zelf. Dat werkt naar mijn ervaring altijd veel stabieler.
Ik zie het issue, maar ik laat alle integraties via mijn domoticasysteem lopen. Ik hou niet zo van integraties die van de cloud gebruik maken.

---
John

[ Voor 5% gewijzigd door John245 op 16-11-2022 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redwood

Redwood

The Truth Is In Here

jorick570 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 17:57:
[...]

Eigenlijk zie ik weinig verschil. Op negatieve energie na en dat overproductie direct uitgekeerd wordt, maar je dan de belastingen lager terug moet betalen. Ik heb nauwelijks of geen overproductie. Of mis ik nu iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Redwood Overproductie is elke kWh die je terug levert en dus niet direct zelf verbruikt.
Een kWh die je terug levert krijg je geld voor, geen verbruikstegoed.

Als je 12 MWh verbruikt en je volledige verbruik zelf opwekt zonder het net als batterij te gebruiken dan mis je niets.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redwood

Redwood

The Truth Is In Here

Raymond P schreef op woensdag 16 november 2022 @ 21:15:
@Redwood Overproductie is elke kWh die je terug levert en dus niet direct zelf verbruikt.
Een kWh die je terug levert krijg je geld voor, geen verbruikstegoed.

Als je 12 MWh verbruikt en je volledige verbruik zelf opwekt zonder het net als batterij te gebruiken dan mis je niets.
‘ Scenario 2: Je hebt meer geproduceerd dan verbruikt
Stel: Aan het eind van het jaar heb je 3000 kWh opgewekt en 2500 kWh verbruikt. In dit geval kan je 2500 kWh salderen; de overproductie van 500 kWh komt niet in aanmerking voor teruggave van de energiebelasting, opslag duurzame energie- en klimaattransitie en btw. We hebben die al wél uitbetaald op je maandelijkse facturen. Je ontvangt een factuur van ons voor de teveel uitgekeerde belastingen over de 500 kWh.’

Jawel. Enkel niet voor de belasting etc. Dat is overal zo.
Het zal dan minder zijn als het teruglevertarief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Redwood Salderen gaat inderdaad over BTW en heffingen.

Ik snap je antwoord ook niet helemaal. :)

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redwood

Redwood

The Truth Is In Here

Raymond P schreef op woensdag 16 november 2022 @ 21:43:
@Redwood Salderen gaat inderdaad over BTW en heffingen.

Ik snap je antwoord ook niet helemaal. :)
Sorry! Ik las je verkeerd. Dacht dat je stelde dat je bij overproductie GEEN geld kreeg :)

• Pilovali
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19:36
Afbeeldingslocatie: https://share.pilovali.nl/3za8wT7b.png

Iemand geen verbruik zichtbaar bij easyEnergy? Ik heb contact met hun klantenservice opgenomen, maar na 1 week krijg ik alleen een copy-paste van een FAQ wat mij niet geholpen heeft.

• DeKoetsier
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-08 23:51
Momenteel zit ik me ook te oriënteren op een dynamisch contract en dan denk ik aan Tibber. Maar ik vraag me even af of het volgende klopt.

Ik lees van de beursprijzen vandaag dat periode 18.00 tot 18.59 de prijs 30 ct excl btw is en 33 ct incl.

Bij tibber (en ik geloof elke andere dienst) komt er dan nog bovenop: 3,7 + 3,1 + 0,2 ct voor energiebelasting/ODE en GvO. Dit zou dan op 40 ct uitkomen terwijl ik zie dat er een hogere belasting bij Tibber is waardoor de prijs op 44,7 ct uit komt.
Klopt die belasting wel?

Als de prijzen zoals in augustus waren, kan dit flink schelen namelijk.

Daarbij zit ik te denken om i.p.v. 10 extra panelen op de huidige 10, om juist dat geld te investeren in een accupakket om de dure pieken op te vangen voor ons gasloze huis. De auto zou hierbij dan in de nachtelijke uurtjes opladen.
Als ik niks mis, zou dit geloof ik de betere investering zijn op de lange termijn.

Om nou in de zomer weer over te stappen naar een vaste leverancier om zo ‘meer te salderen’ lijkt me dan weer iets te gek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JML
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 16-09 16:58

JML

DeKoetsier schreef op donderdag 17 november 2022 @ 09:52:
Momenteel zit ik me ook te oriënteren op een dynamisch contract en dan denk ik aan Tibber. Maar ik vraag me even af of het volgende klopt.

Ik lees van de beursprijzen vandaag dat periode 18.00 tot 18.59 de prijs 30 ct excl btw is en 33 ct incl.

Bij tibber (en ik geloof elke andere dienst) komt er dan nog bovenop: 3,7 + 3,1 + 0,2 ct voor energiebelasting/ODE en GvO. Dit zou dan op 40 ct uitkomen terwijl ik zie dat er een hogere belasting bij Tibber is waardoor de prijs op 44,7 ct uit komt.
Klopt die belasting wel?

Als de prijzen zoals in augustus waren, kan dit flink schelen namelijk.

Daarbij zit ik te denken om i.p.v. 10 extra panelen op de huidige 10, om juist dat geld te investeren in een accupakket om de dure pieken op te vangen voor ons gasloze huis. De auto zou hierbij dan in de nachtelijke uurtjes opladen.
Als ik niks mis, zou dit geloof ik de betere investering zijn op de lange termijn.

Om nou in de zomer weer over te stappen naar een vaste leverancier om zo ‘meer te salderen’ lijkt me dan weer iets te gek.
Prijs in de Tibber app (inclusief alles) tussen 18h00 en 19h00 is 40 cent. Gemiddeld vandaag is 24 cent.
Pagina: 1 ... 42 ... 298 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels