paltenburg schreef op donderdag 17 november 2022 @ 11:54:
Shit, ik had 2 weken geleden leuk dynamische energie aangevraagd bij Zonneplan, helemaal blij en keek er naar uit dat het in gaat volgende week.
Nou kon ik eergister op marktplaats een tweedehands setje van 10 zonnepanelen van iemand overnemen voor 900e (zelf aansluiten). Dus gedaan, want ik dacht, dat moet ik ook.
Maar nu blijkt dat salderen met een dynamisch contract super onvoordelig is...
Oke ik stap wel weer over naar regulier dan... (gaslicht.com zegt dat "Gewoon energie" het beste bij m'n situatie past.)
Super onvoordelig dat valt ook nog wel mee,
Hangt helemaal af van de verhouding wat je zelf opwekt en wat je verbruikt.
En of je panelen op Zuid liggen of op oost/west of zelfs noord.
Oost/west is nog best intresant omdat je dan relatief veel opwekt in de duurste uren van de dag.
Als je dan ook nog veel stroom kan sturen dan is er helemaal weinig aan de hand en kan het met zonnepanelen nogsteeds voordelig zijn.
Op 1 maand na heb ik altijd meer voor mijn zonnestroom gekregen dan wat ik voor de andere energie heb betaald. -> nog beter dan traditioneel salderen!.
Juni -> 29.64 cent ingekocht - 30.47 cent verkocht.
Juli -> 35.44 cent ingekocht - 33.78 cent verkocht.

het lukt niet altijd...
Augustus -> 41.20 cent ingekocht - 46.88 cent verkocht.
September -> 39.00 cent ingekocht - 40.87 cent verkocht
Oktober -> 20.71 cent ingekocht - 21.50 cent verkocht.
November (tot nu) -> 18.55 cent ingekocht - 20,97 cent verkocht.
Totaal gemiddeld nu: 29.82 cent ingekocht - 35.98 cent verkocht (het verschil is zo hoog hier omdat ik heel veel zonnestroom heb verkocht in de dure maanden)
Alles inclusief de belastingen die gelden per kwh.
Aangezien ik meer verbruik dan ik opwek, heb ik zelfs met zonnepanelen voordeel met de dynamische tarieven. Moet er wel bijzeggen dat ik het stroom verbruik goed kan sturen.
Kan immers mijn dure stroom verkopen om er vervolgens meer goedkope stroom van in te kopen.
ninja edit op jouw ninja edit:
Je kan natuurlijk ook Gas en elektra bij 2 verschillende partijen onderbrengen. er zijn nog zoveel mogelijkheden.
[
Voor 3% gewijzigd door
Smuggler op 17-11-2022 12:22
]
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber