• DeKoetsier
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-08 23:51
JML schreef op donderdag 17 november 2022 @ 09:55:
[...]

Prijs in de Tibber app (inclusief alles) tussen 18h00 en 19h00 is 40 cent. Gemiddeld vandaag is 24 cent.
Ik hoor ook precies net van de klantenservice dat de juiste prijs alleen in de app komt te staan als je daadwerkelijk klant bent. Vandaar dat de aangegeven 44,7 cent foutief is.

Bedankt voor het bevestigen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-09 16:31
DeKoetsier schreef op donderdag 17 november 2022 @ 09:52:
Bij tibber (en ik geloof elke andere dienst) komt er dan nog bovenop: 3,7 + 3,1 + 0,2 ct voor energiebelasting/ODE en GvO.
Ook hier betaal je BTW bovenop. Dan vergeet je.

edit: en het verschil, op de site moeten ze 21% btw rekenen (ze mogen dus niet de 9% laten zien omdat dat een tijdelijke BTW korting is)

[ Voor 19% gewijzigd door thehog op 17-11-2022 10:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
@DeKoetsier Voor de duidelijkheid: leveranciers horen te adverteren met het BTW hoog tarief, dat doet Tibber dan ook (de geadverteerde prijs is dus niet fout).
Het werkelijke tarief is momenteel 9%, daar komt het verschil vandaan.

- knip -

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ping83
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:59
Ik heb mij zojuist aangemeld voor Zonneplan omdat de energieprijzen van mijn huidige leverancier gewoon bespottelijk zijn.

Huidige leverancier:
Prijzen incl Energiebelasting & Opslag duurzame energie
Normaal per kWh € 0,92964
Dal per kWh € 0,70448
Leveringstarief gas per m³ € 3,37891

Mijn verbruik is 3200kwh en 830 m³ per jaar, op dit moment nog geen PV installatie.

Ik heb de berekening gedaan aan de hand van de sheet die hier gedeeld wordt met daarin de prijzen van diverse leveranciers en daar zie ik een grote besparing.

Toch heb ik het idee dat er een addertje onder het gras zit, de meeste besparing valt natuurlijk te behalen voor de prijzen per uur te bekijken en hier op te anticiperen.

Ik zie eigenlijk alleen maar voordelen van de day-ahead constructie maar zie ik een groot risico over het hoofd?

Afgezien van een plotselinge stijging van energieprijzen maar dat heb je bij "normale" contracten voor onbepaalde tijd ook.

• Bezzerk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:42
[b]Ping83 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 11:32

Ik heb de berekening gedaan aan de hand van de sheet die hier gedeeld wordt met daarin de prijzen van diverse leveranciers en daar zie ik een grote besparing.

Toch heb ik het idee dat er een addertje onder het gras zit, de meeste besparing valt natuurlijk te behalen voor de prijzen per uur te bekijken en hier op te anticiperen.

Ik zie eigenlijk alleen maar voordelen van de day-ahead constructie maar zie ik een groot risico over het hoofd?
De grote besparing die je ziet is de momentopname tussen de huidige verschillen in tarief tussen variabel en dynamisch. Die dynamische kunnen natuurlijk heftiger fluctueren.

Groot risico is dat je bij een aantal een factuur daadwerkelijk verbruik krijgt en dat moet kunnen betalen (en wintermaand kost in verbruik door de bank genomen meer dan een zomermaand).
Een voorschot op basis van jaarverbruik heeft natuurlijk ook zo z’n voordelen, het is niet voor niets ooit ingevoerd.

• Ping83
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:59
Bezzerk schreef op donderdag 17 november 2022 @ 11:41:
[...]

Groot risico is dat je bij een aantal een factuur daadwerkelijk verbruik krijgt en dat moet kunnen betalen (en wintermaand kost in verbruik door de bank genomen meer dan een zomermaand).
Een voorschot op basis van jaarverbruik heeft natuurlijk ook zo z’n voordelen, het is niet voor niets ooit ingevoerd.
Duidelijk, maar met de prijzen van nu (afgezien van het komende prijsplafond) zal dit nog altijd onder de prijzen van mijn huidige "regulier" leverancier blijven (€ 0,92964 per kWh |:( ) of het moet wel heel gek lopen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-09 21:35
Ping83 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 11:32:
Ik heb mij zojuist aangemeld voor Zonneplan omdat de energieprijzen van mijn huidige leverancier gewoon bespottelijk zijn.

Huidige leverancier:
Prijzen incl Energiebelasting & Opslag duurzame energie
Normaal per kWh € 0,92964
Dal per kWh € 0,70448
Leveringstarief gas per m³ € 3,37891

Mijn verbruik is 3200kwh en 830 m³ per jaar, op dit moment nog geen PV installatie.

Afgezien van een plotselinge stijging van energieprijzen maar dat heb je bij "normale" contracten voor onbepaalde tijd ook.
Een ander risico kan zijn als een heel groot gedeelte van je stroomverbruik vast staat op de dure uren. Denk aan elektrisch koken tussen 18:00-20:00, gelijk de vaatwasser aanzetten na het eten, en het per se je elektrische auto op willen laden als je na 18:00 uur thuis komt. Als het gros van je verbruik in de dure uren zit, dan ben je natuurlijk veel duurder uit de gemiddelde stroomprijzen.

Gelukkig heb je dat vaak zelf in de hand, maar het vraagt soms wel een (kleine) gedragsverandering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
Pilovali schreef op donderdag 17 november 2022 @ 09:23:
Iemand geen verbruik zichtbaar bij easyEnergy? Ik heb contact met hun klantenservice opgenomen, maar na 1 week krijg ik alleen een copy-paste van een FAQ wat mij niet geholpen heeft.
Hehe met alle respect maar je leest hier alleen maar gezeik over "oplichters" EasyEnergy.
Overstappen lijkt mij handiger dan erachteraan vangen :+

• paltenburg
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 29-07 11:54
Shit, ik had 2 weken geleden leuk dynamische energie aangevraagd bij Zonneplan, helemaal blij en keek er naar uit dat het in gaat volgende week.

Nou kon ik eergister op marktplaats een tweedehands setje van 10 zonnepanelen van iemand overnemen voor 900e (zelf aansluiten). Dus gedaan, want ik dacht, dat moet ik ook.

Maar nu blijkt dat salderen met een dynamisch contract super onvoordelig is...

Dus ik kan het beste weer overstappen naar regulier, maar pas als de zon weer gaat schijnen lijkt me. Tot dan profiteren van het goedkope gas, en daarna profiteren van het salderen.

In welke maand kan ik het beste weer terug overstappen? April ofzo?

[ Voor 20% gewijzigd door paltenburg op 17-11-2022 12:08 ]

• Pilovali
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10:38
SidewalkSuper schreef op donderdag 17 november 2022 @ 11:47:
[...]

Hehe met alle respect maar je leest hier alleen maar gezeik over "oplichters" EasyEnergy.
Overstappen lijkt mij handiger dan erachteraan vangen :+
Stond ook hoog in mijn to-do lijstje. Sinds vandaag krijg ik gas van hun en waarschijnlijk ga ik vanaf vandaag overstappen naar een andere dynamische leverancier.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:06

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
paltenburg schreef op donderdag 17 november 2022 @ 11:54:
Shit, ik had 2 weken geleden leuk dynamische energie aangevraagd bij Zonneplan, helemaal blij en keek er naar uit dat het in gaat volgende week.

Nou kon ik eergister op marktplaats een tweedehands setje van 10 zonnepanelen van iemand overnemen voor 900e (zelf aansluiten). Dus gedaan, want ik dacht, dat moet ik ook.

Oke ik stap wel weer over naar regulier dan... (gaslicht.com zegt dat "Gewoon energie" het beste bij m'n situatie past.)
Super onvoordelig dat valt ook nog wel mee,
Hangt helemaal af van de verhouding wat je zelf opwekt en wat je verbruikt.
En of je panelen op Zuid liggen of op oost/west of zelfs noord.

Oost/west is nog best intresant omdat je dan relatief veel opwekt in de duurste uren van de dag.
Als je dan ook nog veel stroom kan sturen dan is er helemaal weinig aan de hand en kan het met zonnepanelen nogsteeds voordelig zijn.

Op 1 maand na heb ik altijd meer voor mijn zonnestroom gekregen dan wat ik voor de andere energie heb betaald. -> nog beter dan traditioneel salderen!.

Juni -> 29.64 cent ingekocht - 30.47 cent verkocht.
Juli -> 35.44 cent ingekocht - 33.78 cent verkocht. :( het lukt niet altijd...
Augustus -> 41.20 cent ingekocht - 46.88 cent verkocht. :)
September -> 39.00 cent ingekocht - 40.87 cent verkocht
Oktober -> 20.71 cent ingekocht - 21.50 cent verkocht.
November (tot nu) -> 18.55 cent ingekocht - 20,97 cent verkocht.

Totaal gemiddeld nu: 29.82 cent ingekocht - 35.98 cent verkocht (het verschil is zo hoog hier omdat ik heel veel zonnestroom heb verkocht in de dure maanden)

Alles inclusief de belastingen die gelden per kwh.
Aangezien ik meer verbruik dan ik opwek, heb ik zelfs met zonnepanelen voordeel met de dynamische tarieven. Moet er wel bijzeggen dat ik het stroom verbruik goed kan sturen.
Kan immers mijn dure stroom verkopen om er vervolgens meer goedkope stroom van in te kopen.

ninja edit op jouw ninja edit:
Je kan natuurlijk ook Gas en elektra bij 2 verschillende partijen onderbrengen. er zijn nog zoveel mogelijkheden.

[ Voor 3% gewijzigd door Smuggler op 17-11-2022 12:22 ]

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

• paltenburg
Smuggler schreef op donderdag 17 november 2022 @ 12:20:
[...]

Oost/west is nog best intresant omdat je dan relatief veel opwekt in de duurste uren van de dag.
Als je dan ook nog veel stroom kan sturen dan is er helemaal weinig aan de hand en kan het met zonnepanelen nogsteeds voordelig zijn.

Op 1 maand na heb ik altijd meer voor mijn zonnestroom gekregen dan wat ik voor de andere energie heb betaald. -> nog beter dan traditioneel salderen!.

Totaal gemiddeld nu: 29.82 cent ingekocht - 35.98 cent verkocht (het verschil is zo hoog hier omdat ik heel veel zonnestroom heb verkocht in de dure maanden)

Aangezien ik meer verbruik dan ik opwek, heb ik zelfs met zonnepanelen voordeel met de dynamische tarieven. Moet er wel bijzeggen dat ik het stroom verbruik goed kan sturen.
Kan immers mijn dure stroom verkopen om er vervolgens meer goedkope stroom van in te kopen.

Je kan natuurlijk ook Gas en elektra bij 2 verschillende partijen onderbrengen. er zijn nog zoveel mogelijkheden.
Thanks voor de uitgebreide reactie :)

Ik ga wrs. zelf wel meer opwekken (vanwege die goeie deal op marktplaats).

In dat geval kan ik ze beter uitzetten tijdens de goedkope uurtjes denk ik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 12:22
Ha, eindelijk na een laaaaaaange tijd een berichtje van easyenergy, ze hebben een fout van fout hersteld, m.b.t terugbetaling voorschot september, hahaha, wat een k.. bedrijf...blij dat ik er binnenkort weg ben... niet aan te raden dit bagger bedrijf...

Beste,

We hebben zojuist de fout hersteld en de creditering hervat, onze excuses dat dit langer heeft geduurd dan verwacht.

Als je je uitbetaling nog niet ontvangen hebt dan zul je deze uiterlijk volgende week ontvangen.

We hopen dat we je zo voldoende hebben geïnformeerd

Tip: Mocht je in het vervolg vragen hebben? Kijk dan even hier, we hebben nu een kennisbank op onze website waar je het antwoord kunt vinden op je toekomstige vragen. Mocht je het antwoord dan nog niet kunnen vinden? Vul dan even het formulier in, in de kennisbank! Dan helpen we je zo snel mogelijk!

Met vriendelijke groet/Kind regards,

Dylano

creditering hervat, nog niet eerder meegemaakt zoiets...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
paltenburg schreef op donderdag 17 november 2022 @ 12:36:
[...]

Als je meer opwekt dan verbruikt dan kan in inderdaad beter de panelen uitzetten als de stroomprijs negatief wordt
Als je de stroom nog kan salderen dan moet de prijs nog onder de belastingen komen. Dus vanaf -10 cent ongeveer.

Ik heb de panelen afgelopen jaar 3x uitgezet.

Het volgende topic wordt dan ook interessant voor je:
Zero Tolerance: Wat is nu de beste terugleververgoeding?

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

• Deldenaar
Sicco92 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 11:47:
[...]

Een ander risico kan zijn als een heel groot gedeelte van je stroomverbruik vast staat op de dure uren. Denk aan elektrisch koken tussen 18:00-20:00, gelijk de vaatwasser aanzetten na het eten, en het per se je elektrische auto op willen laden als je na 18:00 uur thuis komt. Als het gros van je verbruik in de dure uren zit, dan ben je natuurlijk veel duurder uit de gemiddelde stroomprijzen.

Gelukkig heb je dat vaak zelf in de hand, maar het vraagt soms wel een (kleine) gedragsverandering.
GOEDE uitleg, want dit word wel eens vergeten, dat de meeste verbruik in de duurdere uren zit...

• rickoa
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 26-09 13:53
Deldenaar schreef op donderdag 17 november 2022 @ 12:44:
Ha, eindelijk na een laaaaaaange tijd een berichtje van easyenergy, ze hebben een fout van fout hersteld, m.b.t terugbetaling voorschot september, hahaha, wat een k.. bedrijf...blij dat ik er binnenkort weg ben... niet aan te raden dit bagger bedrijf...

Beste,

We hebben zojuist de fout hersteld en de creditering hervat, onze excuses dat dit langer heeft geduurd dan verwacht.

Als je je uitbetaling nog niet ontvangen hebt dan zul je deze uiterlijk volgende week ontvangen.

We hopen dat we je zo voldoende hebben geïnformeerd

Tip: Mocht je in het vervolg vragen hebben? Kijk dan even hier, we hebben nu een kennisbank op onze website waar je het antwoord kunt vinden op je toekomstige vragen. Mocht je het antwoord dan nog niet kunnen vinden? Vul dan even het formulier in, in de kennisbank! Dan helpen we je zo snel mogelijk!

Met vriendelijke groet/Kind regards,

Dylano

creditering hervat, nog niet eerder meegemaakt zoiets...
Hier exact hetzelfde probleem, in oktober ruim 550 euro voorschot betaald. Nu met de factuur van november maar 260 euro verrekend.
Wacht inmiddels ook al een tijd op een reactie.

Je zou haast zeggen dat ze het erom doen.........

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
paltenburg schreef op donderdag 17 november 2022 @ 11:54:

Dus ik kan het beste weer overstappen naar regulier, maar pas als de zon weer gaat schijnen lijkt me. Tot dan profiteren van het goedkope gas, en daarna profiteren van het salderen.

In welke maand kan ik het beste weer terug overstappen? April ofzo?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e79hgrcOyr-WzxZU8JypPzYa24U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0ucxf8MVRSBN1SmZWx3CXYgo.png?f=user_large

Misschien dat ik, afhankelijk van de overheidsregels en tergleververgoedingen tzt, weer in februari overstap.

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Reteip
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Een tijdje zitten tweaken met de integratie van Nordpool icm Zonneplan. Inmiddels laad ik de auto op wanneer de prijs onder een (zelfingestelde) treshold prijs zit. Mijn warmtepomp warmt het buffervat (200L) warmwater op en vervolgens de vloerverwarming wanneer de prijs laag is (indicatie van de zonneplan integratie). De vloerverwarming hou ik wel stabiel boven de 19.5, maar afhankelijk van de prijs trek ik hem af en toe naar de 21. Mijn vaatwasser gaat in de nacht aan op het laagste tarief. En zo ben ik lekker aan het besparen. Wat ik wel merk thuis bij de vrouw is dat inzicht het belangrijkste is. Dus nu ook het dashboard met onderstaande grafieken uitgebreid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IcfTuZOXBp01R6yrCeq4OROkVqs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WyNBrYlbKFe0ssexbYB6OT8P.jpg?f=fotoalbum_large

Energie vandaag + verbruik:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
type: custom:apexcharts-card
experimental:
  color_threshold: true
graph_span: 24h
header:
  title: Electricity Prices Today
  show: true
span:
  start: day
now:
  label: Now
series:
  - entity: sensor.zonneplan_p1_electricity_average
    name: Usage
    yaxis_id: '2'
    stroke_width: 1
    opacity: 0.8
  - entity: sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_095_009
    name: Costs
    type: line
    show:
      extremas: true
    float_precision: 3
    yaxis_id: '1'
    data_generator: |
      return (entity.attributes.raw_today.map((start, index) => {
          return [new Date(start["start"]).getTime(), entity.attributes.raw_today[index]["value"]];
      })).concat(entity.attributes.raw_tomorrow.map((start, index) => {
          return [new Date(start["start"]).getTime(), entity.attributes.raw_tomorrow[index]["value"]];
      }));
    color_threshold:
      - value: 0
        color: '#04822e'
      - value: 0.2
        color: '#12A141'
      - value: 0.3
        color: '#79B92C'
      - value: 0.4
        color: '#C4D81D'
      - value: 0.5
        color: '#F3DC0C'
      - value: 0.6
        color: '#EFA51E'
      - value: 0.7
        color: '#E76821'
      - value: 0.8
        color: '#DC182F'
yaxis:
  - id: '1'
    min: ~0
    align_to: 0.1
    decimals: 2
    apex_config:
      tickAmount: 4
  - id: '2'
    opposite: true
    decimals: 0
    apex_config:
      tickAmount: 3
  - id: '3'
    apex_config:
apex_config:
  legend:
    show: false
  xaxis:
    type: datetime
    tooltip:
      enabled: false

Energie prijs morgen:
Deze is pas beschikbaar na 13:00 elke dag. Tot dan is het een platte lijn.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
experimental:
header:
  title: Electricity Prices Tomorrow
span:
  offset: +1d
series:
    show:
    data_generator: >
      return (entity.attributes.raw_today.map((start, index) =>
      {                   
          return [new Date(start["start"]).getTime(), entity.attributes.raw_today[index]["value"]];
          return [new Date(start["start"]).getTime(), entity.attributes.raw_tomorrow[index]["value"]];
      }));
    color_threshold:
yaxis:
    apex_config:
      title:
        text: €/kWh
apex_config:
  legend:
  xaxis:
    tooltip:
      enabled: true

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14:59
Smuggler schreef op donderdag 17 november 2022 @ 12:20:
[...]

Wat voor verbruikers heb je die je stuurt?

Ik vraag me af hoe dit voor mij zou uitpakken met zonnepanelen, warmtepomp en normaal huishoudelijk verbruik.

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20:51
Reteip schreef op donderdag 17 november 2022 @ 13:24:
Een tijdje zitten tweaken met de integratie van Nordpool icm Zonneplan. Inmiddels laad ik de auto op wanneer de prijs onder een (zelfingestelde) treshold prijs zit. Mijn warmtepomp warmt het buffervat (200L) warmwater op en vervolgens de vloerverwarming wanneer de prijs laag is (indicatie van de zonneplan integratie). De vloerverwarming hou ik wel stabiel boven de 19.5, maar afhankelijk van de prijs trek ik hem af en toe naar de 21. Mijn vaatwasser gaat in de nacht aan op het laagste tarief. En zo ben ik lekker aan het besparen. Wat ik wel merk thuis bij de vrouw is dat inzicht het belangrijkste is. Dus nu ook het dashboard met onderstaande grafieken uitgebreid.

[Afbeelding]

Energie vandaag + verbruik:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
experimental:
header:
  title: Electricity Prices Today
span:
now:
  label: Now
series:
  - entity: sensor.zonneplan_p1_electricity_average
    name: Usage
    yaxis_id: '2'
    stroke_width: 1
    opacity: 0.8
    name: Costs
    show:
    yaxis_id: '1'
    data_generator: |
      return (entity.attributes.raw_today.map((start, index) => {
      }));
    color_threshold:
yaxis:
    apex_config:
  - id: '2'
    apex_config:
  - id: '3'
    apex_config:
apex_config:
  legend:
  xaxis:
    tooltip:
      enabled: false

Energie prijs morgen:
Deze is pas beschikbaar na 13:00 elke dag. Tot dan is het een platte lijn.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
experimental:
header:
  title: Electricity Prices Tomorrow
span:
  offset: +1d
series:
    show:
    data_generator: >
      return (entity.attributes.raw_today.map((start, index) =>
      {                   
      }));
    color_threshold:
yaxis:
    apex_config:
      title:
        text: €/kWh
apex_config:
  legend:
  xaxis:
    tooltip:
      enabled: true
Tot welke temperatuur warm jij je buffervat op? Ik ben naelijk sind 5 november ook dynamisch en ben aan het kijken wat het meest gunstig is.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 27-09 14:29
Sicco92 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 11:47:
[...]

"Groot gedeelte vast staat". Noemt vervolgens 1kwh aan zaken die niet te wijzigen zijn, en zo'n 10-20kwh die perfect te plannen zijn. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reteip
  • Niet online
John245 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 13:36:
[...]

Tot welke temperatuur warm jij je buffervat op? Ik ben naelijk sind 5 november ook dynamisch en ben aan het kijken wat het meest gunstig is.
Ik warm hem op tot 58 graden met een lucht/water warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
@Heronimo 1000 Liter tropisch aquarium. (moet ik nog beter sturen), vissen hadden er af en toe moeite mee....
2 elektrische auto's. (1 vol automatisch gestuurd, 1 door handmatig inpluggen gestuurt).

Op jaar basis:
Totale afname: 6.250 kWh
Totale teruglevering: 5.000 kWh

Totale opwek zonnepanelen: 7.500 kWh.
Direct zelf verbruikt 2.500kWh.

Totaal verbruik: 8.750kWh.
Verdeling:
laadpaal: 4.150kWh.
Huis: 4.600 kWh.

waarvan 1.500 tot 2.000kWh voor het aquarium. (geen waterdichte getallen van).
Overige 2.600 tot 3.100kWh voor de rest van het huis waarbij we allebei vrijwel altijd thuiswerken. met een behoorlijke computer setup.

• Sicco92
scoobs schreef op donderdag 17 november 2022 @ 13:44:
[...]

"Groot gedeelte vast staat". Noemt vervolgens 1kwh aan zaken die niet te wijzigen zijn, en zo'n 10-20kwh die perfect te plannen zijn. :+
Eens, maar voor dat plannen is voor veel mensen toch wel een gedragsverandering nodig. Het kan 'eng' zijn om je bijna-lege EV niet gelijk op te laden bij thuiskomst bijvoorbeeld.

Als je je eigen verbruikspatroon niet aanpast aan de prijzen, dan is de kans groot dat je juist op de dure uren stroom gaat verbruiken. Je doet dan immers met de meute mee met je stroomverbruik, en dat is nou eenmaal duur bij dynamische tarieven. Daarom stel ik dat je eigen gedrag een risico kan zijn bij dynamische tarieven. Gedragsverandering kan soms heel lastig zijn, en al helemaal als je met meerdere mensen in huis dezelfde gedragsveranderingen door moet gaan. Automatisering kan daarbij helpen, maar veel mensen houden nou eenmaal van het gemak van energieverbruiken wanneer ze dat zelf willen. Als je niet duur uit wil zijn met dynamische tarieven, dan moet je van dat idee afstappen.

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 27-09 14:29
Smuggler schreef op donderdag 17 november 2022 @ 13:46:
@Heronimo 1000 Liter tropisch aquarium. (moet ik nog beter sturen), vissen hadden er af en toe moeite mee....
waarvan 1.500 tot 2.000kWh voor het aquarium. (geen waterdichte getallen van).
Overige 2.600 tot 3.100kWh voor de rest van het huis waarbij we allebei vrijwel altijd thuiswerken. met een behoorlijke computer setup.
In hoeverre kun je zoiets isoleren? Ik zit hier met een waterbed (800L) op een normaliter vrij koele slaapkamer op ca 30-50kwh/Y, en dat zijn enkel 3 wintermaanden. Bijkomend voordeel zou dan moeten zijn dat je iets beter kunt sturen op de laagste dagelijkse prijzen, als je aquarariuminhoud het toestaat om een graadje (of twee) te fluctueren op dagbasis.
@Sicco92 Klopt, maar ik moest wel lachen om je voorbeeld. Juist met een electrische auto (die V2G zou ondersteunen) kun je denk ik wel tot 90% van je meterverbruik plannen.

[ Voor 9% gewijzigd door scoobs op 17-11-2022 13:56 ]

• DeKoetsier
  • Laatst online: 09-08 23:51
Ik denk er aan om in de komende weken over te stappen op Tibber.

Momenteel is onze situatie de volgende:

Twee onder 1 kap woning, all-electric (3x25A)
8 PV panelen zuid / 2 oost
Totaalvermogen WP 3.200 WP
(Enphase IQ7)

Laadpaal aan de woning voor elektrische auto
Per jaar gemiddeld 7000 kWh verbruik en 2000 kWh teruglevering.

Er is mogelijkheid tot 10 zonnepanelen bij te plaatsen op de overkapping met ongeveer een vermogen van 4000WP.

Maar ik twijfel om over te stappen naar dynamisch contract en vroeg me af of het niet interessanter is om dan een accupakket voor dat geld te laten installeren van rond de 11 kW of juist de zonnepanelen en voor een vast contract te gaan. Iemand in een soortgelijke situatie?

Een excel maken heb ik gedaan, maar het is maar de vraag welke tarieven je daarin stopt om een break-even te bereiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Majesty
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Sicco92 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 13:51:
[...]

Eens, maar voor dat plannen is voor veel mensen toch wel een gedragsverandering nodig. Het kan 'eng' zijn om je bijna-lege EV niet gelijk op te laden bij thuiskomst bijvoorbeeld.

Als je je eigen verbruikspatroon niet aanpast aan de prijzen, dan is de kans groot dat je juist op de dure uren stroom gaat verbruiken. Je doet dan immers met de meute mee met je stroomverbruik, en dat is nou eenmaal duur bij dynamische tarieven. Daarom stel ik dat je eigen gedrag een risico kan zijn bij dynamische tarieven. Gedragsverandering kan soms heel lastig zijn, en al helemaal als je met meerdere mensen in huis dezelfde gedragsveranderingen door moet gaan. Automatisering kan daarbij helpen, maar veel mensen houden nou eenmaal van het gemak van energieverbruiken wanneer ze dat zelf willen. Als je niet duur uit wil zijn met dynamische tarieven, dan moet je van dat idee afstappen.
Maar "duur" is in dit geval ook relatief toch. Ik betaal 0,89 per kwh en 3,33 per m3 op dit moment. Met de dynamische tarieven ben ik hoe dan ook (veel) goedkoper uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14:59
DeKoetsier schreef op donderdag 17 november 2022 @ 13:53:

(Enphase IQ7)

Er is mogelijkheid tot 10 zonnepanelen bij te plaatsen op de overkapping met ongeveer een vermogen van 4000WP.

Maar ik twijfel om over te stappen naar dynamisch contract en vroeg me af of het niet interessanter is om dan een accupakket voor dat geld te laten installeren van rond de 11 kW of juist de zonnepanelen en voor een vast contract te gaan. Iemand in een soortgelijke situatie?

Een excel maken heb ik gedaan, maar het is maar de vraag welke tarieven je daarin stopt om een break-even te bereiken.
All-electric betekend waarschijnlijk ook een warmtepomp met vloerverwarming? Dan is je vloer al een hele mooie en grote warmtebuffer die je op kunt laden met goedkope stroom. Dus ik zou eerst eens kijken of je de warmtepomp slim aan kunt sturen voor je naar een accupakket gaat kijken.

• Sicco92
Majesty schreef op donderdag 17 november 2022 @ 13:55:
[...]

Maar "duur" is in dit geval ook relatief toch. Ik betaal 0,89 per kwh en 3,33 per m3 op dit moment. Met de dynamische tarieven ben ik hoe dan ook (veel) goedkoper uit.
Jep, maar het blijft een momentopname. Er zit op dit moment volgens mij heel veel onzekerheid in de markt en dat vertaalt zich door naar hoge tarieven als je 'zekerheid' wilt. Dynamische tarieven kunnen deze winter ook omhoog schieten.. of niet, dat weet niemand.
In de afgelopen zomermaanden zijn dynamische tarieven gemiddeld ook wel eens (flink) duurder geweest dan de vaste en variabele contracten die je op dat moment af kon sluiten. Als je dan vooral in de duren uren stroom verbruikt, betaal je nog eens extra veel meer.

Natuurlijk betaal je bij standaard contracten een bepaald risico-opslag die je niet/nauwelijks hebt bij dynamische leveranciers dus je bent op de lange termijn waarschijnlijk alsnog goedkoper uit, maar je schiet jezelf toch wel een beetje in de voet (of kleine teen dan) als het gros van je verbruik in de dure uren ligt als je een dynamisch contract hebt.

@scoobs Haha, ik vergeet soms hoeveel die dingen verbruiken. Zelf hebben we geen EV namelijk. Nou ja, dan is gedragsverandering rondom het laden van je EV nog belangrijker. Zelfs als je de rest helemaal goed doet, dan valt dat een beetje in het niet als je per se je EV na thuiskomst wilt opladen :)

[ Voor 11% gewijzigd door Sicco92 op 17-11-2022 14:15 ]

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter

(Enphase IQ7)

Ik pak mijn glazenbol er even bij.
Als je de auto automatisch kan aansturen (kijk naar je laadpaal en je auto),
Dan zou ik persoonlijk voor Tibber gaan.
Zou ook eerst de zonnepanelen uitbreiden tot het maximaal toelaatbare op het dak.
2 redenen.
1. accu's lijken nogsteeds elk jaar goedkoper te worden.
2. We moeten toch naar een groener klimaat, dus meer zonneproductie is beter in mijn ogen. ze helpen ook om in de winter minder energy te gebruiken overdag. ook al is het niet dekkend.

• wouter_tw
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:56
Iemand goede ervaringen met onderstaande leveranciers?

GroenestroomLokaal (reseller EnergyZero)
Mijndomein Energie (reseller EnergyZero)
EnergieVanOns (reseller EnergyZero)

• S91
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 25-09 20:04

S91

Hallo allemaal
Mooi om te zien dat Tweakers al helemaal los gaat op dynamische energie.

Er zijn twee vragen waar ik nog niet 1, 2, 3 het antwoord op kan vinden, ligt vast aan mij. Ben benieuwd.
  1. Ik lees op sommige plekken dat dynamische energie niet altijd gunstig is i.c.m. een dak vol zonnepanelen. Dat snap ik nog niet zo goed. Op deze en deze plek lees ik, geloof ik, dat voor de energiebelastingen op jaarbasis gesaldeerd wordt. Voor netto teruglevering op uurbasis krijg je het inkooptarief (wat overdag eigenlijk altijd boven het teruglevertarief van gewone energiecontracten ligt, vaak zelfs flink hoger). Dan valt het toch wel mee?
  2. Is er al ergens een vergelijkingstool waar je je verbruik e.d. in kan vullen en waar dan een lijstje met geschatte kosten per aanbieder uit rolt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

S91 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 14:20:
(wat overdag eigenlijk altijd boven het teruglevertarief van gewone energiecontracten ligt, vaak zelfs flink hoger).
In de winter wel ja. Maar in de zomer is dat niet het geval en kan het zelfs zijn dat je moet betalen om te mogen terugleveren op het net.

Eventueel kun je een SAP (2e slimme meter) overwegen. dan neem je een dynamisch contract voor afname van het net en een regulier contract voor terugleveren.

[ Voor 17% gewijzigd door de Peer op 17-11-2022 14:28 ]

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-09 15:28
Hallo allemaal

Er zijn twee vragen waar ik nog niet 1, 2, 3 het antwoord op kan vinden, ligt vast aan mij. Ben benieuwd.

[list=1]
• Ik lees op sommige plekken dat dynamische energie niet altijd gunstig is i.c.m. een dak vol zonnepanelen. Dat snap ik nog niet zo goed. Op deze en deze plek lees ik, geloof ik, dat voor de energiebelastingen op jaarbasis gesaldeerd wordt. Voor netto teruglevering op uurbasis krijg je het inkooptarief (wat overdag eigenlijk altijd boven het teruglevertarief van gewone energiecontracten ligt, vaak zelfs flink hoger). Dan valt het toch wel mee?
Maar je kan niet salderen met een dynamisch contract. Daarom is het minder gunstig. Plus, de prijs die je betaalt als er geen stroom opgewekt wordt is doorgaans hoger dan de prijs die je krijgt als er veel opwek is.
• Is er al ergens een vergelijkingstool waar je je verbruik e.d. in kan vullen en waar dan een lijstje met geschatte kosten per aanbieder uit rolt?
[/list]
Er staat hier ergens een google sheet waar je kan berekenen wat het verschil is qua vaste kosten per leverancier bij een bepaald gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• radeoxx
  • Nu online

(Enphase IQ7)

Het handige is juist dat je ook je elektrische auto 's nachts kunt opladen. Genoeg nachten waarbij het stroomtarief EUR 0,05-0,08 inclusief alle belastingen is.

En als je verder je hele huis all-electric hebt, dan is het ook eventueel het overwegen waard om 's nachts, als het tarief laag is, de warmtepomp aan te slingeren om het huis alvast extra op te warmen tussen 01.00 en 04.00 's ochtends.

En je kunt bijvoorbeeld je 2-wekelijkse legionallerun plannen op zondagmiddag, als ze zon schijnt (beter rendement) en het tarief laag is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Ik maak me ook wel wat zorgen om de zomer, dan zijn er dagen dat ik 25 a 30 kWh opwek maar slechts 10kWh gebruik.

Maar ik heb deze week al twee keer mijn auto opgeladen tegen 8ct per kWh en dat is toch echt wel heel goedkoop rijden. Ik baal een beetje dat het inschakelen van de Airco's op de slaapkamers teveel herrie maakt, ik zou graag met die 8ct de bovenverdieping een beetje warmtebuffer willen geven, nu draaien ze af en toe overdag als het echt te koud wordt.

Met warmtepomp en boiler op komst kan ook hier nog het goedkoopste moment worden gezocht. Alleen met de Quooker denk ik dat ik weinig kan bereiken. Die is niet goed te sturen, haal ik de stroom eraf, dan kan ik geen kokend water pakken (wel warm), maar kokend water hebben we altijd nodig op de duurste momenten van de dag.

Even mee aan het experimenteren, voor wie Node-Red gebruikt in HA, er zijn wat powersave nodes met een eigen algoritme voor bijvoorbeeld boilers (contrib-powersave), die je kan voeden met kWh prijzen van Nordpool. Die bepaalt het beste moment om de boiler uit te schakelen maar je kan instellen hoe lang maximaal boiler aan of uit mag staan per keer. Ik onderbreek dat programma maar even als iemand de keuken in loopt maar moet nog wat langer testen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0qIjIhauu0NJ-jB8gL5l1JH1fDg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PEhX3N4ieVvz6WSrwRme4DLM.png?f=fotoalbum_large

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
Pixal schreef op donderdag 17 november 2022 @ 15:23:
Ik maak me ook wel wat zorgen om de zomer, dan zijn er dagen dat ik 25 a 30 kWh opwek maar slechts 10kWh gebruik.
Wind heeft meer invloed op de prijs dan de zon tot nu toe. :).
in Juni wek ik ook op een goede dag zo'n 50kWh op. Ik maak me er in elk geval geen zorgen over.
Ja volgens mij heb ik dit jaar rond die tijd 2x de panelen uitgezet. maar dat is euro's verschil. terwijl de winst in alle anderen tijden zit, en dat gaat ondertussen richting 1000den euro's verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 02:54
Hallo allemaal

1. Ik lees op sommige plekken dat dynamische energie niet altijd gunstig is i.c.m. een dak vol zonnepanelen. Dat snap ik nog niet zo goed. Op deze en deze plek lees ik, geloof ik, dat voor de energiebelastingen op jaarbasis gesaldeerd wordt. Voor netto teruglevering op uurbasis krijg je het inkooptarief (wat overdag eigenlijk altijd boven het teruglevertarief van gewone energiecontracten ligt, vaak zelfs flink hoger). Dan valt het toch wel mee?
  2. Is er al ergens een vergelijkingstool waar je je verbruik e.d. in kan vullen en waar dan een lijstje met geschatte kosten per aanbieder uit rolt?
https://docs.google.com/s...KU3d1s1Y/edit?usp=sharing

Met dank aan @Smuggler

• radeoxx
  • Nu online
Pixal schreef op donderdag 17 november 2022 @ 15:23:

Maar ik heb deze week al twee keer mijn auto opgeladen tegen 8ct per kWh en dat is toch echt wel heel goedkoop rijden. Ik baal een beetje dat het inschakelen van de Airco's op de slaapkamers teveel herrie maakt, ik zou graag met die 8ct de bovenverdieping een beetje warmtebuffer willen geven, nu draaien ze af en toe overdag als het echt te koud wordt.

Met warmtepomp en boiler op komst kan ook hier nog het goedkoopste moment worden gezocht. Alleen met de Quooker denk ik dat ik weinig kan bereiken. Die is niet goed te sturen, haal ik de stroom eraf, dan kan ik geen kokend water pakken (wel warm), maar kokend water hebben we altijd nodig op de duurste momenten van de dag.

Even mee aan het experimenteren, voor wie Node-Red gebruikt in HA, er zijn wat powersave nodes met een eigen algoritme voor bijvoorbeeld boilers (contrib-powersave), die je kan voeden met kWh prijzen van Nordpool. Die bepaalt het beste moment om de boiler uit te schakelen maar je kan instellen hoe lang maximaal boiler aan of uit mag staan per keer. Ik onderbreek dat programma maar even als iemand de keuken in loopt maar moet nog wat langer testen.

[Afbeelding]
Ja, dat met die Quooker heb ik over na zitten denken. Eigenlijk zou je het liefste de Quooker het liefst wel willen kunnen gebruiken tijdens het avondeten etc., maar dat hij pas 's nachts weer het reservoir vult. Alleen als je hem uitschakelt dan kun je dus ook geen heet water gebruiken.

De oude Quookers hebben geen elektronische, maar fysieke schakeling, dus daarbij zou het wel kunnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CarstenHouw
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11-09 12:37
Sinds 2018 klant bij EasyEnergy maar laatst overgestap naar Tibber voornamelijk vanwege de belachelijke voorschotten. Eerst elektra verplaatst, half maandje later gas.

Net eindafrekening elektra ontvangen: -480 euro. Lekker potje opgebouwd EasyEnergy, toppers.

• Henno Keers
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 26-09 09:11
Pixal schreef op woensdag 16 november 2022 @ 12:30:
Ik heb nu een paar dagen Zonneplan en probeer de boiler en verwarming boven op slimme momenten te laten draaien.

Wat ik nog steeds niet helemaal begrijp, stel dat de prijs nu 27ct per kWh is maar ik heb een flink overschot uit de zonnepanelen en vannacht zonder zon is het tarief 15ct. Is het dan per definitie gunstiger om tijdelijk grootverbruikers nu aan te zetten met zon of juist vannacht?
De zon kost alleen de afschrijving van de panelen.
Dus die eerst pakken.

• Henno Keers
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 26-09 09:11
paltenburg schreef op donderdag 17 november 2022 @ 12:36:
[...]

Dan is het donker...

• Cheesy
  • Niet online
Contact gehad met Mijndomein om startdatum te verschuiven.
Binnen paar uur mailtje terug met nieuw contract.

Even lekker stoken bij de EasyEnergy klanten :P

• Raymond P
  • Nu online
Cheesy schreef op donderdag 17 november 2022 @ 16:44:

Mijndomein heb ik begin dit jaar herroepen omdat die (o.a.) telefonisch niet bereikbaar waren en informatievoorziening niet correct was. :9
De herroeping werd wel vlot opgepakt. Dat is al weer even geleden, wellicht hebben ze die issues aangepakt.

Het g(r)as is altijd groener bij de buren natuurlijk.

- knip -

• Redwood
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21-09 00:16

Redwood

The Truth Is In Here

Nu lees ik weer bij sommige reacties dat er toch met salderen een dynamisch contract minder voordelig is, maar dat is toch niet zo? Salderen gaat bij Tibber bijv. per jaar. Als je dan 10.000kwh opwekt en verbruikt per jaar, dan maakt dat toch niet uit? Blijft 0.
Alleen als je meer opwekt, krijg je een factuur voor de te veel ontvangen belastingen etc.

Ik heb tibber aangevraagd. Ik saldeer nagenoeg mijn volledige verbruik. Echter door uitbreidingen kom ik nu wat te kort en draait de warmtepomp nu op de Oxxio kWh’s van 92+ cent. Tibber zou nu 30 cent zijn. Dag scheelt een stuk!

Walk without Rythm, and you won't attract the worm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23-09 22:28
Redwood schreef op donderdag 17 november 2022 @ 17:16:
Nu lees ik weer bij sommige reacties dat er toch met salderen een dynamisch contract minder voordelig is, maar dat is toch niet zo? Salderen gaat bij Tibber bijv. per jaar. Als je dan 10.000kwh opwekt en verbruikt per jaar, dan maakt dat toch niet uit? Blijft 0.
Alleen als je meer opwekt, krijg je een factuur voor de te veel ontvangen belastingen etc.

Ik heb tibber aangevraagd. Ik saldeer nagenoeg mijn volledige verbruik. Echter door uitbreidingen kom ik nu wat te kort en draait de warmtepomp nu op de Oxxio kWh’s van 92+ cent. Tibber zou nu 30 cent zijn. Dag scheelt een stuk!
Het idee is dat als je overdag stroom opwekt, je de vergoeding krijgt die daarbij hoort. Dat kan ook negatief zijn. Als je 's avonds stroom gebruikt, dan betaal je het tarief voor 's avonds.
.
Dus als je evenveel opwekt als gebruikt, dan is de kans dat je op 0 uitkomt, nihil. Dat is niet salderen zoals het in de wet staat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Redwood schreef op donderdag 17 november 2022 @ 17:16:
Bij een dynamisch contract saldeer je het leveringstarief per uur, en de energiebelasting per jaar. Dus als je opwekt op momenten dat iedereen dat doet tegen lage tarieven, en het verbruikt op momenten dat iedereen dat doet tegen hoge tarieven ben je slechter af. Wel veel eerlijker voor de andere klanten, want als iedereen zou salderen zou niemand nog betalen en dat kan natuurlijk niet.

• phicoh
RemcoDelft schreef op donderdag 17 november 2022 @ 17:21:
Wel veel eerlijker voor de andere klanten, want als iedereen zou salderen zou niemand nog betalen en dat kan natuurlijk niet.
Dat is alleen zo als er in Nederland net zoveel PV opgesteld zou staan bij particulieren is als het totale jaargebruik. Dat is op dit moment gewoon realistisch.

• Redwood
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21-09 00:16

Redwood

The Truth Is In Here

RemcoDelft schreef op donderdag 17 november 2022 @ 17:21:
[...]

Bij een dynamisch contract saldeer je het leveringstarief per uur, en de energiebelasting per jaar. Dus als je opwekt op momenten dat iedereen dat doet tegen lage tarieven, en het verbruikt op momenten dat iedereen dat doet tegen hoge tarieven ben je slechter af. Wel veel eerlijker voor de andere klanten, want als iedereen zou salderen zou niemand nog betalen en dat kan natuurlijk niet.
Van de Tibber site.
Scenario 1: Je hebt meer verbruikt dan geproduceerd
Stel: Aan het eind van het jaar heb je 3000 kWh verbruikt en 2500 kWh uur opgewekt. In dit geval kan je 2500 kWh salderen. Je hebt voor iedere geproduceerde kWh het dynamische uurtarief uitbetaald gekregen plus de energiebelasting, opslag duurzame energie- en klimaattransitie en btw. Er is geen verdere verrekening of actie nodig aangezien je je volledige productie kan salderen.

Dat is toch exact hoe het overal gaat?

Walk without Rythm, and you won't attract the worm!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
Redwood schreef op donderdag 17 november 2022 @ 17:37:
[...]

Van de Tibber site.
Stel: Aan het eind van het jaar heb je 3000 kWh verbruikt en 2500 kWh uur opgewekt. In dit geval kan je 2500 kWh salderen. Je hebt voor iedere geproduceerde kWh het dynamische uurtarief uitbetaald gekregen plus de energiebelasting, opslag duurzame energie- en klimaattransitie en btw. Er is geen verdere verrekening of actie nodig aangezien je je volledige productie kan salderen.

Nee,
Het enige dat tibber hier verteld is dat je bij de jaar afrekening geen verrassingen krijgt op deze manier.
Immers alles is al verrekend per maand.

Die "verrassing" krijg je wel als je meer terugleverd, immers ze hebben de belastingen "alvast" gesaldeerd, iets dat dus achteraf niet kon, omdat er niets gesaldeerd kon worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@Redwood Het salderen is toepasbaar op BTW en heffingen.
Je streept weg binnen een tariefperiode, die is een uur bij day ahead.

@phicoh En zo staat dat ook in de wet. ;)

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phicoh
Raymond P schreef op donderdag 17 november 2022 @ 17:42:
Je streept weg binnen een tariefperiode, die is een uur bij day ahead.

@phicoh En zo staat dat ook in de wet. ;)
Voor afnemers als bedoeld in artikel 95a, eerste lid, die duurzame elektriciteit invoeden op het net, berekent de leverancier het verbruik ten behoeve van de facturering en inning van de leveringskosten door de aan het net onttrokken elektriciteit te verminderen met de op het net ingevoede elektriciteit, waarbij de vermindering maximaal de hoeveelheid aan het net onttrokken elektriciteit bedraagt.

Aangezien tibber de belasting per jaar saldeert, zal dus de leveringstarieven ook per jaar gesaldeerd moeten worden. Anders houdt tibber zich niet aan de wet.

Ik vind een uitzondering voor dynamische prijzen prima. Maar we moeten niet doen alsof dat volgens de wet is.

• NietGiftig
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Ik ben blij dat ik geen zonnepanelen kan plaatsen en dus niet kan salderen..
Je hebt bijna een notaris nodig om een contract op te stellen cq te begrijpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@phicoh De wet is daar inderdaad heel kort over :+. In de wet staat geen tijd bepaald, enkel dat je minimaal 1 keer per jaar een jaarnota moet krijgen.

Feitelijk doet Tibber ook afname/invoer per jaar salderen, maar daar is geen correctie op nodig door af te reken met eerder genoemde tariefperiode. Dat is niet tegen de wet, en imho een mooie oplossing om zo veel mogelijk eruit te slepen voor de day ahead afnemer zonder afnemers zonder invoer de kosten te laten betalen.
(edit: ter verduidelijking, energiebelasting / saldering is wel aan een periode gebonden)

Als ze in de regering vinden dat dat niet klopt, of niet duidelijk is, en partijen dat semi-misbruiken dan zouden ze daar wat aan moeten doen. :)
Die wet uit '88 heeft op heel veel vlakken een update nodig, en die update ligt gewoon al klaar met een te verwachten goedkeuring in 2022.

Zoals het echt niet bedoeld is kan je zien bij het voorbeeldje van EasyEnergy een paar pagina's terug, dat is letterlijk tegen de letters van de wet.

[ Voor 4% gewijzigd door Raymond P op 17-11-2022 19:32 ]

- knip -

• flycoo
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 10-01-2023
Cheesy schreef op donderdag 17 november 2022 @ 16:44:

Bij mij wilde ze dat niet doen, hoe heb je het voor elkaar gekregen?

Dit was de reactie (binnen 48 uur)

"Jan Willem (Mijndomein Energie)

10 nov. 2022 10:58 CET

Goedendag Flycoo

Bedankt voor jouw e-mail.

Overstap
Helaas is dat niet mogelijk! Bij een switch hanteren we een overstaptijd van 15 dagen.

Heb jij nog een vraag? Vind het antwoord direct in de online Helpdesk.

Met vriendelijke groet,
Jan
Helpdesk"

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:22
Hoe kan ik in de app van Zonneplan de gasprijs voor morgen zien?

• Bierautomaat
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 03-08 18:38
SandmanB schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 17:58:
[...]

Beste Bierautomaat,

Kan je eventueel wat contactgegevens doorspelen van hoe jij aan de flexbox bent geraakt? ik kom precies wat moeilijk door bij Lifepwr en hun lokale vertegenwoordiger hier in Limburg.

Heb je misschien ook wat info of het mogelijk is om stroom ook nog p2p verder te verkopen naar je ouders/schoonouders bvb gebruikmakend van de flexbox?

Heb je de oplossing van Bliq eventueel ook bekeken, en wat waren jouw argumenten om voor Flexio te kiezen?
Dag Sandman

Eerste contact had ik via het contactformulier op hun website. Antwoord kwam van 1 van hun medewerkers. Ik kan je het mailadres in pb sturen. Bij mij ging het contact en de plaatsing vrij vlot, drie weken na dat eerste contact was alles geplaatst en ingesteld.

Doorverkoop heb ik niet bekeken. Het systeem gaat op het moment injecteren dat de stroom het meeste waard is. Als je dat p2p doorverkoopt aan je ouders/schoonouders ga je geen vergoeding krijgen voor hetgeen wat zij verbruiken dat uur. Best eens lezen of navragen bij fluvius hoe dat net in zijn werk gaat.
Volgens mij is het resultaat dat je wat minder opbrengst creëert via de sturing, maar het blijft sowieso een zeer nuttige (kleine) investering.

Bliq is maandelijks betalen, lifepowr eenmalig. Met de lifepowr baas heb ik in de studententijd nog wat pinten gezopen, dus daarom de keuze voor hen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
flycoo schreef op donderdag 17 november 2022 @ 20:28:
[...]

Bij mij wilde ze dat niet doen, hoe heb je het voor elkaar gekregen?

Dit was de reactie (binnen 48 uur)

"Jan Willem (Mijndomein Energie)

10 nov. 2022 10:58 CET

Goedendag Flycoo

Bedankt voor jouw e-mail.

Overstap
Helaas is dat niet mogelijk! Bij een switch hanteren we een overstaptijd van 15 dagen.

Heb jij nog een vraag? Vind het antwoord direct in de online Helpdesk.

Met vriendelijke groet,
Jan
Helpdesk"
Jij wilde waarschijnlijk eerder afnemen, ik juist later (ik heb namelijk nog een vrij gunstig contract t/m 31-12).

• mahagen
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22-09 10:37
TheBrut3 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 20:39:
Naar Verbruikshistorie -> gasverbruik (dan rechtsboven momenteel 167c :/ )

Beetje duur nu, las iets over gaspijp naar Noorwegen onderhoud, altijd nog beter dan Eneco met zijn 3.49e :X

[ Voor 6% gewijzigd door mahagen op 17-11-2022 22:53 ]

Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + Proxmox HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bastardi
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 15-09 23:40
Nog meer Tibber fans in Noorwegen :-) Teslabjorn FTW!

https://youtu.be/AcsaRTC-Fgw

• TheBrut3
mahagen schreef op donderdag 17 november 2022 @ 22:52:
Dat is voor vandaag inderdaad, maar ik zocht de prijs voor morgen.

• Bennie Wassink
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-03 09:54
mahagen schreef op donderdag 17 november 2022 @ 22:52:
[...]

Beetje duur nu, las iets over gaspijp naar Noorwegen onderhoud, altijd nog beter dan Eneco met zijn 3.49e :X
Alleen de prijs van de eerste 6 uur van 18-11-22 zijn bekend. Na 6:00 uur worden de resterende 18 uur bekend.

Ja prijs is altijd nog beter dan Essent met € 2,48928 wat ik nu nog betaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:58
Easyenergy heeft vandaag de 190 Euro energiecompensatie voor november op mijn rekening gestort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke the Duke
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 26-09 20:43
Pilovali schreef op donderdag 17 november 2022 @ 09:23:

Iemand geen verbruik zichtbaar bij easyEnergy? Ik heb contact met hun klantenservice opgenomen, maar na 1 week krijg ik alleen een copy-paste van een FAQ wat mij niet geholpen heeft.
Probeer eens een privé venster of andere browser

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pilovali
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10:38
Luke the Duke schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 07:34:
[...]

Probeer eens een privé venster of andere browser
Ik heb het op meerdere apparaten en browsers getest.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 20:21
devriesjande schreef op donderdag 17 november 2022 @ 23:41:
Easyenergy heeft vandaag de 190 Euro energiecompensatie voor november op mijn rekening gestort.
had dat geld begin van de maand al binnen maar goed heb het aan de voedselbank gegeven heb het niet nodig en had er anders toch onzin dingen van gekocht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroen50
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 17-08 17:10
https://www.ad.nl/geld/ge...-alles-aangezet~a7fce05e/

Geld krijgen als je stroom gebruikt: 'Ik heb toen alles aangezet’
Wat te doen tegen de hoge energieprijzen? Neem een dynamisch energiecontract, roepen mensen die zo’n contract hebben. ‘Ik kijk eerst naar de stroomprijs voordat ik de vaatwasser aanzet.’

[ Voor 58% gewijzigd door Jeroen50 op 18-11-2022 08:05 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Jeroen50 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 08:04:

Wat te doen tegen de hoge energieprijzen? Neem een dynamisch energiecontract, roepen mensen die zo’n contract hebben. ‘Ik kijk eerst naar de stroomprijs voordat ik de vaatwasser aanzet.’
hier voor mensen die het artikel niet kunnen lezen:
https://archive.ph/Q6ytn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paltenburg
Redwood schreef op donderdag 17 november 2022 @ 17:37:
[...]

Van de Tibber site.

Nou ik ben van plan meer te produceren, dus ik heb zonneplan al even gevraagd welke kWh's ze wel en niet gaan vergoeden, en hoe dat bepaald wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paltenburg
Raymond P schreef op donderdag 17 november 2022 @ 17:42:
Maar je krijgt toch ook de verbruiksprijs voor een kWh teruggeleverde stroom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paltenburg
Majesty schreef op donderdag 17 november 2022 @ 13:55:
[...]

Dan kun je toch sws beter meteen naar Delta energie ofzo? (Of wat gaslicht.com zegt voor jouw situatie) Volgens mij kun je nog gewoon prima overstappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-09 15:28
paltenburg schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 09:14:
[...]

Maar je krijgt toch ook de verbruiksprijs voor een kWh teruggeleverde stroom?
Klopt, maar je saldeert de belastingen, en je krijgt een vergoeding, de inkoopprijs, voor de teruggeleverde stroom. Op een ander moment koop je stroom in tegen de dan geldende inkoopprijs, maar hoeft de belastingen voor de kWh-en die je hebt teruggelevert niet te betalen (over een jaar). Hoe de exacte implementatie is verschilt per aanbieder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paltenburg
TheBrut3 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 20:39:
Dat heb ik ook al gevraagd, maar dat kan dus niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tyfoon_2
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20-09 09:08
Wat een mooi topic weer op Tweakers!

Na uurtje wat pagina's te hebben doorgebladerd heb ik echter nog niet helemaal helder wat ik beste kan doen.

Mijn situatie:
  • Vattenfall variabel. Per 1/1/23: 3.219 euro gas, 0.665 euro elec (alle variable kosten). Dit is incl de zogenaamde 25% blijven loont korting
  • Verbruik is ruim boven plafond; ca 2000 gas en ca 7800 elec. Ik heb nog 3 paneeltje dus daar gaat wat eigen verbruik af maar dat heeft alleen beetje effect in de zomer
  • Ik heb geen elec auto maar wel volledig geautomatiseerd huis, kan dus helemaal los met bv Tibber
  • 20% van mijn elec verbruik is continue aan (veel IT spullen)
  • gas verbruik is al helemaal geoptimaliseerd binnen de mogelijkheden
Mijn vragen:
  • Is die 25% 'blijven loont' echt of is dit een wassen neus? Ik heb geen vergelijkingsmateriaal
  • Als ik switch naar andere provider en ik dan weer terug ga naar Vattenvall; Welk tarief bieden ze je dan aan? Ik kan daar weinig over vinden. Is dat bovenstaand tarief (minus de korting mocht die echt zijn) of krijg je een geheel ander tarief aangeboden?
  • Wat zouden jullie doen in mijn geval? Switchen naar variabel (de schommelingen in factuur maken me niets uit

[ Voor 3% gewijzigd door tyfoon_2 op 18-11-2022 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paltenburg
• Als ik switch naar andere provider en ik dan weer terug ga naar Vattenvall; Welk tarief bieden ze je dan aan? Ik kan daar weinig over vinden. Is dat bovenstaand tarief (minus de korting mocht die echt zijn) of krijg je een geheel ander tarief aangeboden?
Gaslicht.com geeft een tarief, en je kunt natuurlijk gewoon op Vattenvall.nl doen alsof je nieuw bent en een aanbod opvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarstenHouw
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11-09 12:37
Jeroen50 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 08:04:

Wat geinig, ik heb gisteren exact hetzelfde als in dat artikel verteld aan mijn zus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@tyfoon_2 Welk deel van je elektraverbruik kan je schuiven over de dag (Dus gebruik maken van goedkope uren). Als dat 0 is, dan is overstap puur geen verzekering nemen tegen grote stijgingen van de dagprijzen.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
tyfoon_2 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 09:21:
• Is die 25% 'blijven loont' echt of is dit een wassen neus? Ik heb geen vergelijkingsmateriaal
Vergeleken met andere variabele aanbieders was/is Vattenfall redelijk goedkoop in hun tarieven.
Bij Oxxio is de variabele prijs vanaf 01-10 al € 0,85629 (piek), € 0,63113 (dal) en € 2,88871. Allen ex belasting en ODE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tyfoon_2
BarryH schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 09:33:
@tyfoon_2 Welk deel van je elektraverbruik kan je schuiven over de dag (Dus gebruik maken van goedkope uren). Als dat 0 is, dan is overstap puur geen verzekering nemen tegen grote stijgingen van de dagprijzen.
Beperkt. Ff gekeken naar vorige maand; Mijn grootverbruiker is dus mijn continue IT/domotica/camera spul. Die gaat 24/7. Van de ca 650kwh per maand kan ik wellicht vaatwasser + droger/wasmachine laten draaien in goedkope periode. Maar dan praten we over ca 50-60kwh per maand (dus ca 10%).

Mbt 'verzekering' idd, maar het is een beetje lastig bepalen wat de premie is die ik betaal + ik heb de financiele buffers dus ook al valt het een keer echt tegen is dat geen issue als het over bv het jaar maar voordeliger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@tyfoon_2 Blijven loont is een echte korting, maar die betaal je natuurlijk wel zelf. Als je opnieuw instapt bij Vattenfall zal je de tarieven aangeboden krijgen die ook gelden voor hun modelcontract (momenteel 0,77/kWh & 2,87/m3)

Als je je verbruik verder wel kan sturen is het aan te raden je iets verder te verdiepen in day ahead voor stroom.
Als je je meter nog steeds uitleest en uurdata beschikbaar hebt kan je met de historische tarieven exact uitrekenen wat dit jaar voor jou gedaan had zonder aanpassingen te doen.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
tyfoon_2 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 09:41:
[...]

Beperkt. Ff gekeken naar vorige maand; Mijn grootverbruiker is dus mijn continue IT/domotica/camera spul. Die gaat 24/7. Van de ca 650kwh per maand kan ik wellicht vaatwasser + droger/wasmachine laten draaien in goedkope periode. Maar dan praten we over ca 50-60kwh per maand (dus ca 10%).

Mbt 'verzekering' idd, maar het is een beetje lastig bepalen wat de premie is die ik betaal + ik heb de financiele buffers dus ook al valt het een keer echt tegen is dat geen issue als het over bv het jaar maar voordeliger is.
Het "voordeel" is dat je een constante load hebt, je hebt dus niet het zwaarte punt liggen in de dure uren.
En daarmee ben je voordeliger uit dan het standaard gebruikersprofiel. dus ondanks dat je maar 10% kan schuiven, die andere 90% is al "perfect" verdeeld over de dag. tegenover de energy maatschappijen die volgens een gebruikers patroon inkopen. Daar zal al een theoretisch voordeel in kunnen liggen.
Hoe groot dat is, en of dat ooit te bewijzen is, dat weet ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBas
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 25-09 13:19
CarstenHouw schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 09:26:
[...]

Wat geinig, ik heb gisteren exact hetzelfde als in dat artikel verteld aan mijn zus.
Raar dat je niet eens is je eigen hoofdautomaat omhoog kan zetten en dat ze dit hier hebben afgeschermd. Moet er in het geval van een overbelasting of goede sluiting een installateur langskomen om een automaat omhoog te zetten. Zal wel een kostenplaatje zijn denk ik.

Bij mij zit die er gelukkig niet op :P.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
  • Nu online
tyfoon_2 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 09:21:
Wat een mooi topic weer op Tweakers!

Na uurtje wat pagina's te hebben doorgebladerd heb ik echter nog niet helemaal helder wat ik beste kan doen.

Mijn situatie:
  • Vattenfall variabel. Per 1/1/23: 3.219 euro gas, 0.665 euro elec (alle variable kosten). Dit is incl de zogenaamde 25% blijven loont korting
  • Verbruik is ruim boven plafond; ca 2000 gas en ca 7800 elec. Ik heb nog 3 paneeltje dus daar gaat wat eigen verbruik af maar dat heeft alleen beetje effect in de zomer
  • Ik heb geen elec auto maar wel volledig geautomatiseerd huis, kan dus helemaal los met bv Tibber
  • 20% van mijn elec verbruik is continue aan (veel IT spullen)
  • gas verbruik is al helemaal geoptimaliseerd binnen de mogelijkheden
Mijn vragen:
  • Wat zouden jullie doen in mijn geval? Switchen naar variabel (de schommelingen in factuur maken me niets uit
Allereerst zou ik eens goed kijken of je wat kunt doen aan het verbruik. Je geeft zelf aan dat verder gas besparen niet meer mogelijk is. Prima. Maar qua elektra-verbruik, is daar echt niets meer aan te doen?

7.800 kWh is fors op jaarbasis. Zeker zonder EV of warmtepomp.

Je geeft aan dat circa 20% IT apparatuur is. Dat is dus 1560 kWh.
Dan houden we nog 6.240 kWh over. Dat is bizar veel te noemen.

Ben je al bekend met dit topic? Serieus elektriciteit besparen

Ik heb daar zelf met een paar heel eenvoudige ingrepen 1000kWh per jaar bespaard. Dat is niet veel meer dan de aanschaf van een nieuwe, energiezuinige ventilatiebox, installatie van vloerverwarmingspompschakelaar. en o.a. en paar knopjes waaronder bijv. een energie-onzuinige speakerset handmatig aan te zetten voor X uren.

Iedere kWh die je niet gebruikt hoef je ook niet (goedkoop) in te kopen.

Als je een beetje handig bent kun je natuurlijk overwegen om een klein accuutje te kopen die zorgt voor wat 'peak-shaving'. Dat is voor de meeste huishoudens nooit rendabel, maar voor jou misschien wel aangezien je gewoon bijna 16 kWh per dag gebruikt. Stel je kunt 's nachts 'opladen' en 's ochtends tijdens de dure momenten (7.00-9.00) wat daarvan verbruiken om vervolgens weer te laden tussen 12.00-14.00 wat je dan vervolgens op het tweede dure moment gebruikt, te weten tussen 16.00-21.00.

Als je wat spaargeld achter de hand hebt en het risico kunt nemen, dan zou ik zeker overstappen naar dynamische tarieven. Die grote partijen nemen eventuele risico's ook niet zonder daar een forse winstpremie in te calculeren. En ook al kopen ze op de lange termijn in, ze lopen alsnog risico's (meer verbruik, minder verbruik dan vooraf heel duur ingekocht, wanbetalers die ze niet mogen afsluiten etc).

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NietGiftig
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Stap per 1-12-2022 over van Eneco naar Zonneplan
Heeft Zonneplan ook een eigen web pagina c.q. api waar ik de uurprijzen kan opvragen?
Kan het niet vinden op hun site.

Gebruik nu enever.nl voor de prijzen, maar ben eigenlijk van mening dat ik dit bij de leverancier moet kunnen krijgen?
De app is wat mij betreft een gadget, waarmee ik verder niets lokaal kan opslaan.
Bovendien is dit een ergonomisch gedrocht.

Gebruik de gegevens samen met de P1 meter data, deze sla ik op in de home-auto (node-red).

Heb nu hoog/laag tarief gaat dus naar 2 tellers, lees dit uit via het p1monitor programma
Ik neem aan dat bij/na de overgang maar 1 teller wordt opgehoogd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earthman
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-09 11:46
NietGiftig schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 11:40:

Heb nu hoog/laag tarief gaat dus naar 2 tellers, lees dit uit via het p1monitor programma
Ik neem aan dat bij/na de overgang maar 1 teller wordt opgehoogd?
Bij mij worden nog steeds 2 tellers opgehoogd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:51
radeoxx schreef op donderdag 17 november 2022 @ 15:35:
[...]

Ja, dat met die Quooker heb ik over na zitten denken. Eigenlijk zou je het liefste de Quooker het liefst wel willen kunnen gebruiken tijdens het avondeten etc., maar dat hij pas 's nachts weer het reservoir vult. Alleen als je hem uitschakelt dan kun je dus ook geen heet water gebruiken.

De oude Quookers hebben geen elektronische, maar fysieke schakeling, dus daarbij zou het wel kunnen.
In theorie kan je met een beetje knutselwerk de temperatuursensor uitlezen en het verwarmingselement aansturen dmv van een relais en esp32. Je wilt natuurlijk niet dat ie over/droog kookt dus gewoon het element aan de 230 hangen als het goedkoop is lijkt mij niet verstandig ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majesty
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
paltenburg schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 09:16:
[...]

Dan kun je toch sws beter meteen naar Delta energie ofzo? (Of wat gaslicht.com zegt voor jouw situatie) Volgens mij kun je nog gewoon prima overstappen.
Ik zou niet weten waarom naar Delta, dynamisch is een stuk goedkoper. Ben dus overgestapt naar Zonneplan, gaat 25 november in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
...

[ Voor 97% gewijzigd door Deldenaar op 18-11-2022 12:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sarpo
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 10:01
Raymond P schreef op woensdag 16 november 2022 @ 16:36:
[...]

Heb je EasyEnergy laten weten dat je per 16 november opzegt? Zo ja, dan heb je aan hun eis om je overstap te melden voldaan.
Dat EasyEnergy verzaakt je mail te beantwoorden is jouw probleem verder niet. Vervolgens kan je je melden bij je nieuwe leverancier met de melding dat je per 18 november graag een nieuw contract aangaat, want je hebt op papier geen leverancier meer "en je huidige leverancier reageert totaal nergens op".

De nieuwe leverancier heeft wel een klein beetje ballen nodig om mee te werken, een day ahead leverancier heeft niet voldoende marge om zulke ballen te kweken (en heeft die procedures 'nog' niet). Dus als je écht weg wilt zit je een maandje bij Engie of Vattenfall.
Ik heb Easyenergy gemaild en kenbaar gemaakt dat ik over ben gestapt. uiteraard nog geen antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tyfoon_2
Raymond P schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 09:47:
@tyfoon_2 Blijven loont is een echte korting, maar die betaal je natuurlijk wel zelf. Als je opnieuw instapt bij Vattenfall zal je de tarieven aangeboden krijgen die ook gelden voor hun modelcontract (momenteel 0,77/kWh & 2,87/m3)
Ik zie nu wel dat die 'blijven loont' alleen op electra zit en niet op gas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl0pvm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-09 13:56
Volgens mij is de zonneplan prijs-api van het pad aan het raken. Voor de duidelijkheid: ik heb de Entso-e en Nordpool prijzen zo aangepast dat deze precies hetzelfde zijn als de zonneplan prijs. Alleen opeens sinds 17 november zie je dat de prijs van zonneplan gaat afwijken van de prijs die ik op basis van de marktprijs zou verwachten.

Mijn vragen:
  1. Hebben meer mensen dit gezien?
  2. Heeft iemand een idee/logische verklaring?
ps. je ziet de groene nordpool lijn niet omdat deze precies gelijk is met de entso-e prijs.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uBlsP_rqxsEdYk-VPziXGDfv2fk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4whUXuqF2mdhaL24dFhXOd3c.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sideriusj
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12:34

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

@nl0pvm Er is een probleem met de zonneplan HA integratie https://github.com/fsaris...t-zonneplan-one/issues/27

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ijhas
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 27-09 19:20
@nl0pvm Het lijkt alsof zonneplan en dag verschoven is. Zou je die grafiek van zonneplan een dag naar links schuiven dat past hij perfect met de ENTSO grafiek.

Panasonic Aquarea High Performance KIT-WC05JE5 (5 kw), 2750wp oost/west, 660 zuid, 2x Atlantic Calypso wp boilers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl0pvm
jep dat is het, thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl0pvm
ijhas schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 13:07:
@nl0pvm Het lijkt alsof zonneplan en dag verschoven is. Zou je die grafiek van zonneplan een dag naar links schuiven dat past hij perfect met de ENTSO grafiek.
inderdaad |:( en dat is precies het probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
Sarpo schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 12:51:
[...]

Ik heb Easyenergy gemaild en kenbaar gemaakt dat ik over ben gestapt. uiteraard nog geen antwoord.
Mooi, als je je nu meldt bij een andere dan mag je naar eer en geweten melden dat je geen leverancier hebt. En dan geldt er geen 14 dagen bedenktijd meer, want als je een actieve aansluiting hebt ben je ook verplicht een leverancier te hebben.

Soms moet je een beetje door hoepels springen om je zin te krijgen...

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tyfoon_2
radeoxx schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 11:35:
[...]

Allereerst zou ik eens goed kijken of je wat kunt doen aan het verbruik. Je geeft zelf aan dat verder gas besparen niet meer mogelijk is. Prima. Maar qua elektra-verbruik, is daar echt niets meer aan te doen?

7.800 kWh is fors op jaarbasis. Zeker zonder EV of warmtepomp.
Dat was bijna 10.000 een jaar geleden. Mn door een softtub (soort hottub) die is nu weg. Nu al heel veel zaken via automatisering geschakeld incl. standby etc. Onderstaande mijn verbruik gesplits. Unknown is bv inductie koken, Strijken, Stofzuigen, Fohn etc ectc. Kleine zaken is alles Sonos, Google hubs, alle zwave en zigbee schakel modules, CV ketel etc.

Ik ben nog opzoek waar ik echt kan sparen....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9fnkZC05p7bMHELcCmHVhwuLDn0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SB9dHwzuowXXSB5XN9H9waGP.png?f=fotoalbum_large
Als je een beetje handig bent kun je natuurlijk overwegen om een klein accuutje te kopen die zorgt voor wat 'peak-shaving'. Dat is voor de meeste huishoudens nooit rendabel, maar voor jou misschien wel aangezien je gewoon bijna 16 kWh per dag gebruikt. Stel je kunt 's nachts 'opladen' en 's ochtends tijdens de dure momenten (7.00-9.00) wat daarvan verbruiken om vervolgens weer te laden tussen 12.00-14.00 wat je dan vervolgens op het tweede dure moment gebruikt, te weten tussen 16.00-21.00.
Daar zit ik ook aan te denken en al helemaal fijn met wat meet panelen & als salderen minder gaat worden. Ik zit alleen met twee zaken: Stel er zijn 6 'dure' uren. Met 15kw per dag huidig verbruik moet ik al flink wat opslaan en dus al een flinke set met accus laden.

Tweede punt is dat ik echt geen idee heb hoe dat zit met schakelingen cq wanneer de thuisaccu 'seamless; op het net komt en er weer afgaat als het goedkoper kan van het net. Ik kan daar weinig over vinden cq iemand die me daarmee kan helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
@tyfoon_2 Voor het besparen van stroom kan je heel goed in dit topic terecht: Serieus elektriciteit besparen

Als je dat goed in kaart hebt, kan je volgens mij ook goed kijken naar de verbruikers die je kan schuiven om zo gebruik te kunnen maken van dynamische tarieven. Dan kan je je afweging voor dynamisch vs. Vattenfall denk ik ook wat beter doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Hier mijn situatie: Vattenvall variabel waarbij we naar de abominabel hoge prijzen gaan per 1 januari. Ik zit ruim onder het plafond voor gas, dus zal onder het prijsplafond zitten hiervoor.
Met stroom zitten we op ongeveer 3600KwH per jaar, maar volgend jaar april liggen er als het goed is genoeg zonnepanelen om dit te compenseren.
Echter ik zit gewoon met een gevoel van: FUCK VATTENFALL KRIJG DE T*RING, jij gaat niet over mijn verbruik verdienen ten koste van de overheid en zit dus met het idee naar Zonneplan te gaan.

Is dit verstandig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

mierenfokker schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 14:59:
Hier mijn situatie: Vattenvall variabel waarbij we naar de abominabel hoge prijzen gaan per 1 januari. Ik zit ruim onder het plafond voor gas, dus zal onder het prijsplafond zitten hiervoor.
Met stroom zitten we op ongeveer 3600KwH per jaar, maar volgend jaar april liggen er als het goed is genoeg zonnepanelen om dit te compenseren.
Echter ik zit gewoon met een gevoel van: FUCK VATTENFALL KRIJG DE T*RING, jij gaat niet over mijn verbruik verdienen ten koste van de overheid en zit dus met het idee naar Zonneplan te gaan.

Is dit verstandig?
uit princpe: ja dat kun je doen
maar het gaat jou geld kosten vanwege je zonnepanelen.
Pagina: 1 ... 43 ... 299 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels